Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik denk dat je het systeem te veel credits geeft. Remmen, ja, uitwijken, geloof ik niet. Maar ik kan me ook vergissen.Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Ja, afremmen, uitwijken naar de vluchtstrook om botsing te voorkomen.
Is ergens een instelling.13art schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:19:
[...]
Is dat een instelling? Want dat is mij nog totaal niet opgevallen. Of het is zo goed uitgevoerd dat het niet opvalt. Dat kan natuurlijk ook
Het is echt zo ooit ook een keertje meegemaakt in de Nissan Leaf die heeft ook Automatic Emergency Braking heb ik een filmpje van. Was ook een heel bizar gedrag, een auto met aanhanger die liep te slingeren en van achter naderde de Nissan Leaf week toen preventief uit naar de vluchtstrook om een botsing te voorkomen.gjcvro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:
[...]
Ik denk dat je het systeem te veel credits geeft. Remmen, ja, uitwijken, geloof ik niet. Maar ik kan me ook vergissen.
Interpunctie helpt wel om de leesbaarheid van de zin(nen) te vergroten…Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:34:
[...]
Was ook een heel bizar gedrag, een auto met aanhanger die liep te slingeren en van achter naderde de Nissan Leaf week toen preventief uit naar de vluchtstrook om een botsing te voorkomen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat van het sturen/uitwijken waag ik ook te betwijfelen (bij de e-Niro).Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:34:
[...]
Het is echt zo ooit ook een keertje meegemaakt in de Nissan Leaf die heeft ook Automatic Emergency Braking heb ik een filmpje van. Was ook een heel bizar gedrag, een auto met aanhanger die liep te slingeren en van achter naderde de Nissan Leaf week toen preventief uit naar de vluchtstrook om een botsing te voorkomen.
Je zou dan ook op een heel lastig punt komen. Wat als er op de vluchtstrook of naast de rijbaan mensen lopen, gaat het systeem dan een afweging maken? Op je voorganger botsen of voetganger ondersteboven rijden?
Edit: als ik het goed heb, gaat het hier om FCA (Forqard Collision-Avoidance Assist). In de handleiding staat alleen dat deze waarschuwingen geeft bij dreigende botsing met voorganger of voetgangers en fietsers voor de auto, de remmen op scherp zet om de bestuurder te helpen in geval van een noodstop en het kan de remmen bedienen. Er wordt niet gesproken over stuurcorrecties; of die moeten onder één van de andere systemen vallen en dan de FCA assisteren?
Ook wordt aangegeven dat de impact van de aanrijding wordt verminderd en de aanrijding niet perse wordt voorkomen:
Het FCA-
systeem brengt de auto niet volle‐
dig tot stilstand en is alleen be‐
doeld om de kans op een dreigende
botsing te verkleinen.
[ Voor 33% gewijzigd door bnwgraaf op 01-09-2025 07:13 ]
Ah klopt FCA heet dat bij Kia. AEB is de gebruikelijke naam, maar het kan zijn dat mijn partner een ruk aan stuur gaf, ik zat er namelijk naast. Bij de Nissan Leaf werkt AEB wel zo dat de auto automatisch uitwijkt als er ruimte ernaast vrij is (vluchtstrook, berm etc).bnwgraaf schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:37:
[...]
Dat van het sturen/uitwijken waag ik ook te betwijfelen (bij de e-Niro).
Je zou dan ook op een heel lastig punt komen. Wat als er op de vluchtstrook of naast de rijbaan mensen lopen, gaat het systeem dan een afweging maken? Op je voorganger botsen of voetganger ondersteboven rijden?
Edit: als ik het goed heb, gaat het hier om FCA (Forqard Collision-Avoidance Assist). In de handleiding staat alleen dat deze waarschuwingen geeft bij dreigende botsing met voorganger of voetgangers en fietsers voor de auto, de remmen op scherp zet om de bestuurder te helpen in geval van een noodstop en het kan de remmen bedienen. Er wordt niet gesproken over stuurcorrecties; of die moeten onder één van de andere systemen vallen en dan de FCA assisteren?
Ook wordt aangegeven dat de impact van de aanrijding wordt verminderd en de aanrijding niet perse wordt voorkomen:
[...]
Daarom wordt er ook gezegd onder normale omstandigheden moet je die 2 seconden aanhouden. Ik heb de ACC ook bijna altijd op 2 streepjes staan. Dat is dan wel een grote afstand en ik heb ook vaak dat er een auto tussen glipt. Maar ik vind het wel zo veilig. En als ik op de snelweg bovenaan bij de matrixborden ineens zie dat er 70 of 50 staat dan zet ik hem zelfs vaak op 4 streepjes. Niks is zo irritant als de auto heel hard moet remmen omdat degene voor je niet goed oplet en een noodstop moet maken.janne_nl schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:37:
[...]
Die genoeg ruimte heb je natuurlijk alleen als die voor je nergens opklapt en veel sneller stilstaat.
Vuistregel, richtlijn, ezelsbruggetje....niet voor niks is bij een kop staart botsing degene die achterop klapt de hoofdschuldige. (Als de voorganget geen rare dingen deed).
We rijden op de autoweg allemaal korter bij de voorganger dan eigenlijk goed is. Vaak op basis van die 2 seconden. 27 meter ongeveer bij 100km/uur. (Als ik goed reken)
2 keer 27 om precies te zijn
Helaas maakte de auto toch een noodstop vorige week, zelfs met 4 streepjes afstand. Ik moest invoegen en het was druk. Nu weten we allemaal dat de auto niet direct de ruimte voor je maakt maar dat geleidelijk aan doet. De auto voor me reed iets harder dan wat ik reed, maar ik zat er pas net achter dus er was niet veel ruimte tussen mij en de voorganger. Toen remde degene voor me even, volgens mij nieteens hard (dat weet ik overigens niet zeker), maar mijn auto maakte wel direct een noodstop (de ABS greep ook hard in naast dat de auto zelf hard remde) vanwege de korte afstand. De auto achter mij had ook te weinig afstand dus die week uit naar links waar toen gelukkig niemand reed.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het systeem maakt bij FCA volgens het boekje gebruik van zowel de radar als de frontzicht camera. Misschien, omdat je er in dit geval nog zo kort achter zat en het systeem wellicht via de camera het oplichtende remlicht herkende, dat hij, vanwege de korte afstand dan extra in de remmen gaat, dan wanneer er door de radar een ruimere afstand gemetenzou zijn?DutchKel schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:41:
[...]
Daarom wordt er ook gezegd onder normale omstandigheden moet je die 2 seconden aanhouden. Ik heb de ACC ook bijna altijd op 2 streepjes staan. Dat is dan wel een grote afstand en ik heb ook vaak dat er een auto tussen glipt. Maar ik vind het wel zo veilig. En als ik op de snelweg bovenaan bij de matrixborden ineens zie dat er 70 of 50 staat dan zet ik hem zelfs vaak op 4 streepjes. Niks is zo irritant als de auto heel hard moet remmen omdat degene voor je niet goed oplet en een noodstop moet maken.
Helaas maakte de auto toch een noodstop vorige week, zelfs met 4 streepjes afstand. Ik moest invoegen en het was druk. Nu weten we allemaal dat de auto niet direct de ruimte voor je maakt maar dat geleidelijk aan doet. De auto voor me reed iets harder dan wat ik reed, maar ik zat er pas net achter dus er was niet veel ruimte tussen mij en de voorganger. Toen remde degene voor me even, volgens mij nieteens hard (dat weet ik overigens niet zeker), maar mijn auto maakte wel direct een noodstop (de ABS greep ook hard in naast dat de auto zelf hard remde) vanwege de korte afstand. De auto achter mij had ook te weinig afstand dus die week uit naar links waar toen gelukkig niemand reed.
En begin je dan bij 1 te tellen? Of bij Nul (wat eigenlijk ‘niemand’ doet)?13art schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:18:
[...]
Als ik tel dan is 1 streepje wel meer dan één sec. Het benadert naar mijn idee eerder de twee sec.
Want als je bij 1 begint en bij 2 eindigt, ligt daar 1 seconde tussen (als je langzaam genoeg telt).
<John O`Mill>
21, 22 Is wat ik gebruik om te tellen. 22 Wordt niet niet helemaal afgemaakt dus net geen 2 sec.Hippe Lip schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:49:
[...]
En begin je dan bij 1 te tellen? Of bij Nul (wat eigenlijk ‘niemand’ doet)?
Want als je bij 1 begint en bij 2 eindigt, ligt daar 1 seconde tussen (als je langzaam genoeg telt).
Vandaag overigens tegen een niet zo'n handige integratie van Kia aangelopen. Kreeg een melding dat de auto niet op slot was. Mijn vrouw vergeet dat wel eens vaker dus op zich niet gek. Even op de camera gekeken (ik was zelf niet thuis) en ja hoor, auto voor de deur maar niet op slot. Dus ik van een afstand op slot gedaan. Belt kort daarna mijn vrouw. De auto was op slot maar de sleutels lagen nog in de auto. Ik vind het eigenlijk gek dat dit zomaar kan.
Ik snap de noodzaak van dat de auto op slot moet kunnen wanneer iemand in de auto zit met de sleutels, maar om risico op het buitensluiten te verkleinen zou het wellicht handiger zijn dit te beperken tot automatisch op slot bij het weg rijden en handmatig via de knoppen in de deur.
[ Voor 48% gewijzigd door 13art op 01-09-2025 09:56 ]
Dat is dus één seconde. Want als je bij 21 begint (op t=0), dan duurt het een seconde voordat je bij 22 bent.13art schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:52:
[...]
21, 22 Is wat ik gebruik om te tellen. 22 Wordt niet niet helemaal afgemaakt dus net geen 2 sec.
<John O`Mill>
Ik kreeg laatst de auto niet op slot met sleutel 1, terwijl sleutel 2 nog in de middenconsole lag. Misschien dat die integratie van de app daar doorheen prikt?13art schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:52:
[...]
21, 22 Is wat ik gebruik om te tellen. 22 Wordt niet niet helemaal afgemaakt dus net geen 2 sec.
Vandaag overigens tegen een niet zo'n handige integratie van Kia aangelopen. Kreeg een melding dat de auto niet op slot was. Mijn vrouw vergeet dat wel eens vaker dus op zich niet gek. Even op de camera gekeken (ik was zelf niet thuis) en ja hoor, auto voor de deur maar niet op slot. Dus ik van een afstand op slot gedaan. Belt kort daarna mijn vrouw. De auto was op slot maar de sleutels lagen nog in de auto. Ik vind het eigenlijk gek dat dit zomaar kan.
Ik snap de noodzaak van dat de auto op slot moet kunnen wanneer iemand in de auto zit met de sleutels, maar om risico op het buitensluiten te verkleinen zou het wellicht handiger zijn dit te beperken tot automatisch op slot bij het weg rijden en handmatig via de knoppen in de deur.
Nope, als je eenentwintig rustig uit spreekt doe je daar een hele seconde over, hetzelfde geldt voor tweeëntwintig. Daarom ook juist de getallen in de 20.Hippe Lip schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:03:
[...]
Dat is dus één seconde. Want als je bij 21 begint (op t=0), dan duurt het een seconde voordat je bij 22 bent.
[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 01-09-2025 10:49 ]
Eerder dit jaar schreef ik daar ook al over, en bij mij was het nog erger, omdat ook mijn telefoonbatterij leeg was toen ik de auto weer wilde ontgrendelen en hoewel ik een powerbank bijdehand had, ik alsnog een probleem had, omdat de Kia service eruit lag!13art schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:52:
[...]
https://gathering.tweaker...message/82637222#82637222
Oei, dat is helemaal lullig wanneer of beide sleutels in de auto liggen of je niet thuis bent en bij de reserve sleutel kan. Gekke beslissing van Kia om de auto te kunnen sluiten van afstand wanneer de sleutels nog in de auto liggen.bnwgraaf schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:21:
[...]
Eerder dit jaar schreef ik daar ook al over, en bij mij was het nog erger, omdat ook mijn telefoonbatterij leeg was toen ik de auto weer wilde ontgrendelen en hoewel ik een powerbank bijdehand had, ik alsnog een probleem had, omdat de Kia service eruit lag!
https://gathering.tweaker...message/82637222#82637222
Dat zal vast allemaal wel ergens achter het dashboard zitten bij de headunit van de navigatie?DaanTriple7 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:18:
Weet iemand waar de audio-versterker van een 2020 kia e-niro (zonder JBL) verstopt zit?
Benieuwd of er ergens service manuals te vinden zijn met wat daar allemaal zit.
Het zou dan fijner zijn als de auto gewoon op slot gaat vanaf de app wanneer er geen sleutel(s) in de auto is/zijn.multikoe schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:28:
[...]
Ik kreeg laatst de auto niet op slot met sleutel 1, terwijl sleutel 2 nog in de middenconsole lag. Misschien dat die integratie van de app daar doorheen prikt?
Is dat wel het geval, dan krijg je een waarschuwing en als je dán nog een keer (binnen X seconde) het commando ‘op slot’ geeft vanuit de app, dan gaat-ie ook op slot en moet je het zelf maar weten/uitzoeken. Dat lijkt me niet zo moeilijk te programmeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 01-09-2025 17:41 ]
<John O`Mill>
Een en ander kwam aan het licht nadat de automaten eruit vlogen en de hoofdautomaat van de 2e fase er ook uit klapte.
Gelukkig geen lange levertijden, 12 september vervanging. Tot die tijd dus 2 fasen ipv 3
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
@Appie Heijn Kan het toevallig zijn dat dit gebeurd is tijdens het omschakelen tussen 1 en 3 fasen laden van je laadpaal?Appie Heijn schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:03:
Vanochtend is het eerste "probleem" met mijn Niro EV '20 vastgesteld. Na 144k km is de onboard charger gesneuveld. Ik kan nog maar met 2 fasen laden ipv 3.
Een en ander kwam aan het licht nadat de automaten eruit vlogen en de hoofdautomaat van de 2e fase er ook uit klapte.
Gelukkig geen lange levertijden, 12 september vervanging. Tot die tijd dus 2 fasen ipv 3
Dat is een bekend issue uit het verleden…
<John O`Mill>
Mijn airco heeft het begeven. Bekend probleem hier. Bijkomend probleem is dat het pas bij 160k km is geconstateerd en dus geen garantie meer. Dure reparatie verdamper nodig, dat bleek echter niet genoeg, zo ongeveer alles moet vervangen worden, slangen, compressor etc.. Omdat ik altijd keurig de beurten heb gedaan heeft de dealer met Kia een coulancevoorstel gedaan waarbij zij 75% van de kosten voor hun rekening nemen. Oorspronkelijke opgaaf was Verdamper, geen garantie, € 1200. Kom er nu met ca. € 900 vanaf terwijl de totale kosten 4x zoveel zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Voorzover ik weet kan mijn zaptec niet dynamisch schakelen. Alleen wanneer je hem extreem laag instelt zal hij 1 fase doen vermoed ikHippe Lip schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:11:
[...]
@Appie Heijn Kan het toevallig zijn dat dit gebeurd is tijdens het omschakelen tussen 1 en 3 fasen laden van je laadpaal?
Dat is een bekend issue uit het verleden…
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het was me nog niet opgevallen, maar ik heb ook even gekeken.gjcvro schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:39:
We zagen van de week dat aan de zijkant van de zitting een scheur in de bekleding zit. Het lijkt er op dat het is veroorzaakt door de harde plastic rand, want loopt perfect parallel, 5mm er boven. Meer mensen die dit hebben gehad/gezien?
Bij mij beginnen er kleine scheurtjes op precies die plek te ontstaan. (125.000 km).
Bij het in- een uitstappen wordt die wang ook wel flink ingedrukt.
We hebben een stuk minder km's, maar hij wordt ook veel voor korte ritjes gebruikt, dus wel vaak in en uitstappen. Er zit nu echt een scheur van 20cm, en ik twijfel om er mee langs de dealer te gaan, lijkt me wat vroeg om nu al stuk te gaan.bnwgraaf schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:32:
[...]
Het was me nog niet opgevallen, maar ik heb ook even gekeken.
Bij mij beginnen er kleine scheurtjes op precies die plek te ontstaan. (125.000 km).
Bij het in- een uitstappen wordt die wang ook wel flink ingedrukt.
Je weet dat het slecht is voor de motor, hè, die korte ritjes.gjcvro schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:05:
[...]
We hebben een stuk minder km's, maar hij wordt ook veel voor korte ritjes gebruikt, dus wel vaak in en uitstappen.
Een oude wijsheid…
<John O`Mill>
Jaja, daarom stond de ICE nu al weer bijna een half jaar stil. Waren bijna vergeten wat een ellende het is om te gaan tankenHippe Lip schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:09:
[...]
Je weet dat het slecht is voor de motor, hè, die korte ritjes.
Een oude wijsheid…
Oei, dan zit daar ook nog benzine in van het verkeerde seizoen?gjcvro schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:25:
[...]
Jaja, daarom stond de ICE nu al weer bijna een half jaar stil. Waren bijna vergeten wat een ellende het is om te gaan tanken.
<John O`Mill>
Lol, nee van vorige zomer vrees ik, wordt wel met e5 afgetankt.Hippe Lip schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:29:
[...]
Oei, dan zit daar ook nog benzine in van het verkeerde seizoen?
Hebben jullie daar nog last van? Ik had dat bijna dagelijks, of in ieder geval elke paar dagen.
Maar om de één of andere reden heb ik daar nu al ruim een week geen last van. Ik probeer te achterhalen wat er veranderd is of wat ik anders doe. Het enige wat ik kan verzinnen: normaal rijd ik altijd in de "normal" mode en sinds 1 a 1,5 week staat de auto in "eco".
Edit:bnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:37:
Aan de mensen waarbij ook de regen instellingen steeds terug gaan naar fabrieksinstelling:
Hebben jullie daar nog last van? Ik had dat bijna dagelijks, of in ieder geval elke paar dagen.
Maar om de één of andere reden heb ik daar nu al ruim een week geen last van. Ik probeer te achterhalen wat er veranderd is of wat ik anders doe. Het enige wat ik kan verzinnen: normaal rijd ik altijd in de "normal" mode en sinds 1 a 1,5 week staat de auto in "eco".
Nu even de juist passende reactie. Moeilijk te zeggen aangezien het bij mij sowieso niet dagelijks was maar om de x aantal dagen. Laatst nog wel gehad dus eens zien hoe het zich de komende week houdt.
[ Voor 20% gewijzigd door 13art op 02-09-2025 10:33 ]
Volgens mij is dat niet wat @bnwgraaf bedoeld. Heb je iets te selectief gelezen?13art schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:09:
[...]
Yup: 13art in "Het grote Kia e-Niro topic"
Vanaf daar meteen even verder lezen. En misschien zelf ook even een mail sturen naar Kia
Valt wel mee toch? Gaat over dat de regeneratie instelling om de zoveel tijd terug springen en weer opnieuw ingesteld moeten worden via het instellingen menu.DutchKel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:16:
[...]
Volgens mij is dat niet wat @bnwgraaf bedoeld. Heb je iets te selectief gelezen?
Ja, maar @bnwgraaf zegt dat hij er ineens GEEN last meer van heeft en vraagt of andere dat ook niet meer hebben. Vervolgens verwijs jij naar mensen die het juist WEL hebben en vraag je ook om een e-mail te sturen naar Kia. Waarom moet hij daarvoor een e-mail sturen naar Kia? Om ze te bedanken voor het oplossen?13art schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:18:
[...]
Valt wel mee toch? Gaat over dat de regeneratie instelling om de zoveel tijd terug springen en weer opnieuw ingesteld moeten worden via het instellingen menu.
Ah ja je hebt gelijk. Blijkbaar kickte mijn part time dyslexie weer in. Heb wat woorden over het hoofd gezienDutchKel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:20:
[...]
Ja, maar @bnwgraaf zegt dat hij er ineens GEEN last meer van heeft en vraagt of andere dat ook niet meer hebben. Vervolgens verwijs jij naar mensen die het juist WEL hebben en vraag je ook om een e-mail te sturen naar Kia. Waarom moet hij daarvoor een e-mail sturen naar Kia? Om ze te bedanken voor het oplossen?

Haha, okay, het is weer duidelijk!13art schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:31:
[...]
Ah ja je hebt gelijk. Blijkbaar kickte mijn part time dyslexie weer in. Heb wat woorden over het hoofd gezien
Maar dan n og ben ik wel benieuwd, welke rij modus anderen doorgaans mee rijden?
Bij mij is er mogelijk een verband tussen de geselecteerde rijmodus en het probleem. Ik heb nu weer terug geschakeld naar de "normal" modus om te kijken of het probleem dan weer terug is.
Zo ja, dan heb ik mogelijk een aanwijzing om weer terug te koppelen aan de mailwisseling die ik hierover met kia heb gehad en is dat wellicht een aanknopingspunt voor hen.
Hier wordt er ten aller tijden in de normal modus gereden.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:08:
[...]
Haha, okay, het is weer duidelijk!
Maar dan n og ben ik wel benieuwd, welke rij modus anderen doorgaans mee rijden?
Bij mij is er mogelijk een verband tussen de geselecteerde rijmodus en het probleem. Ik heb nu weer terug geschakeld naar de "normal" modus om te kijken of het probleem dan weer terug is.
Zo ja, dan heb ik mogelijk een aanwijzing om weer terug te koppelen aan de mailwisseling die ik hierover met kia heb gehad en is dat wellicht een aanknopingspunt voor hen.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Jij rijdt permanent in "normal", zoals ik eigenlijk gewoonlijk ook doe en je hebt dus zo nu en dan dat de regen settings gerest worden?13art schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:10:
[...]
Hier wordt er ten aller tijden in de normal modus gereden.
Jij rijdt eigenlijk altijd in eco en hebt geen last van het regen-reset probleem (al rijdt je dus in auto....)Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:13:
Wij rijden min of meer permanent in eco modus en tot nog toe geen issues gehad met de regen functie. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik die op de eerste dag op auto gezet heb en er verder totaal niet meer naar omgekeken heb sindsdien.
De theorie dat het mogelijk optreedt in combinatie met de "normal" stand, zou dus nog altijd kunnen kloppen?
Ik ga weer een tijdje in "normal" rijden zoals ik eigenlijk altijd doe en ik ga eens kijken of het probleem weer terug keert.
Klopt, rijmodus staat permanent op normaal en om de zoveel tijd (dus niet bij iedere rit) gaat de instelling van regeneratie stand 3 (ook altijd op auto staan) naar regen. 1 terug.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:53:
[...]
Jij rijdt permanent in "normal", zoals ik eigenlijk gewoonlijk ook doe en je hebt dus zo nu en dan dat de regen settings gerest worden?
[...]
Jij rijdt eigenlijk altijd in eco en hebt geen last van het regen-reset probleem (al rijdt je dus in auto....)
De theorie dat het mogelijk optreedt in combinatie met de "normal" stand, zou dus nog altijd kunnen kloppen?
Ik ga weer een tijdje in "normal" rijden zoals ik eigenlijk altijd doe en ik ga eens kijken of het probleem weer terug keert.
Dat kan dan kloppen omdat stand 2 de standaard stand van de eco modus is.ASW1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:03:
Rij ook altijd in eco, auto regen. 2
Ook nooit gehad dat het gereset werd geloof ik.
Ik rij ook altijd in eco, en stel de stand in op 3. Die wordt nog steeds om de x tijd naar 2 gereset.
Vorige week heb ik dit ook bij de dealer aangekaart ivm apk/onderhoud. Issue was bij hen nog niet bekend. Hopelijk wel bij Kia, en werken ze er aan.
Life is not about specs, it is about joy!
Ah okay, en bij deze heb je mijn theorie dus om zeep geholpen!bartvl schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:05:
[...]
Dat kan dan kloppen omdat stand 2 de standaard stand van de eco modus is.
Ik rij ook altijd in eco, en stel de stand in op 3. Die wordt nog steeds om de x tijd naar 2 gereset.
Vorige week heb ik dit ook bij de dealer aangekaart ivm apk/onderhoud. Issue was bij hen nog niet bekend. Hopelijk wel bij Kia, en werken ze er aan.
Ja kan ook altijd nog, alhoewel dit niet in de app in te stellen is, of heb ik dat gemist?gjcvro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:23:
't kan ook nog zijn dat het met de omschakeling van de app te maken heeft. Als nu de oude app langzaamaan niet meer werkt kan het probleem ook "spontaan" verdwijnen.
Niet in te stellen, maar wel iets met profielen bewaren en inladen, dacht ikbnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:41:
[...]
Ja kan ook altijd nog, alhoewel dit niet in de app in te stellen is, of heb ik dat gemist?
Niet de hele tijd, nog wel regelmatig, zo 1x per week?Martiveen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:23:
Over de nieuwe app gesproken. Word iedereen ook nog steeds de hele tijd uitgelogged?
Denk dat we toen een goede keuze gemaakt hebben, als ik het nareken, is de afschrijving groter geweest dan wat we betaald hebben aan leasekosten, en daar zat dan de verzekering en onderhoud bij in.
Prijs is ook er netjes, kan op gaspedaal niets vergelijkbaars vinden voor dat bedrag. Nu beslissen, of nieuw maar kleiner, of de niro overnemen en nog een paar jaar doortuffen. En nee, de inster staat niet op de lijst. Renault 5 misschien wel. MG5 station zou ook wel lekker zijn, maar die is noch kleiner noch lichter.
Nee, dat lijkt wel over bij mij. Wat me dan wel weer opvalt is dat ik de data in de app steeds handmatig moet verversen via een pull-down. Voorheen werd die data regelmatig autometatisch bijgewerkt. Als ik dan de app opende 's ochtends, dan zag ik dat de data die ochtend nog was ververst of hij werd ververst terwijl ik keek.Martiveen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:23:
Over de nieuwe app gesproken. Word iedereen ook nog steeds de hele tijd uitgelogged?
De Niro kan niet zelf sturen bij een noodsituatie.Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:46:
Had met noodweer op de snelweg in Slovenië een noodstop met 100km/u doordat iemand voor me schrok en plots op de rem ging staan. De auto greep zelf in een stuurde de vluchtstrook op waar een andere auto stilstond was 0,5m voor de auto tot stilstand gekomen.
Gelukkig zonder schade, maar wel fijn dat de auto zelf ingrijpt.
De nieuwere VW’s kunnen dat nu wel en dat is een veilige optie, ook bij onwel worden stuurt hij naar de vluchtstrook en gaat stilstaan.
Dit is interessant. @Vaevictis_ zat in de auto toen die actief naar opzij stuurde. Jij beweert dat dat niet kan. Eén van jullie heeft het fout of er is een verschil in gedrag tussen modellen of modeljaren.RonaldPr schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:58:
[...]
De Niro kan niet zelf sturen bij een noodsituatie.
De nieuwere VW’s kunnen dat nu wel en dat is een veilige optie, ook bij onwel worden stuurt hij naar de vluchtstrook en gaat stilstaan.
Volgens het boekje zou de e-Niro alleen waarschuwingen geven en eventueel remmen; er wordt nergens gesproken over stuurcorrecties.multikoe schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:49:
[...]
Dit is interessant. @Vaevictis_ zat in de auto toen die actief naar opzij stuurde. Jij beweert dat dat niet kan. Eén van jullie heeft het fout of er is een verschil in gedrag tussen modellen of modeljaren.
Bovendien waren er er niet bij. Wanneer de auto en noodstop maakt, kan dat ook nog gevolgen hebben voor de rechtuit stabiliteit, maar het is zelfs niet ondenkbaar dat er ook nog eens belijning of scheuren in het wegdek zaten waar de lane assist op reageerde.
Of domweg eigen instinct om weg te sturen.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]
Volgens het boekje zou de e-Niro alleen waarschuwingen geven en eventueel remmen; er wordt nergens gesproken over stuurcorrecties.
Bovendien waren er er niet bij. Wanneer de auto en noodstop maakt, kan dat ook nog gevolgen hebben voor de rechtuit stabiliteit, maar het is zelfs niet ondenkbaar dat er ook nog eens belijning of scheuren in het wegdek zaten waar de lane assist op reageerde.
multikoe schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:49:
[...]
Dit is interessant. @Vaevictis_ zat in de auto toen die actief naar opzij stuurde. Jij beweert dat dat niet kan. Eén van jullie heeft het fout of er is een verschil in gedrag tussen modellen of modeljaren.
Vaevictis_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:25:
[...]
Ah klopt FCA heet dat bij Kia. AEB is de gebruikelijke naam, maar het kan zijn dat mijn partner een ruk aan stuur gaf, ik zat er namelijk naast. Bij de Nissan Leaf werkt AEB wel zo dat de auto automatisch uitwijkt als er ruimte ernaast vrij is (vluchtstrook, berm etc).
Voor de duidelijkheid FCA voert alleen een noodstop uit en zet knipperlichten aan. Sturen naar de vluchtstrook moet door mijn vriendin zijn gedaan. De e-Niro kan dus niet zelf uitwijken.
Duidelijk! Dus feitelijk heb jij GAFCA? (Girlfriend Augmented Forward Collision Avoidance Assist)?Vaevictis_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:53:
Voor de duidelijkheid FCA voert alleen een noodstop uit en zet knipperlichten aan. Sturen naar de vluchtstrook moet door mijn vriendin zijn gedaan. De e-Niro kan dus niet zelf uitwijken.
vandaag is de Kia E-Niro na 5 jaar en bijna 70.000 km gekeurd en schadevrij bevonden ..
zodat hij naar een nieuwe eigenaar mag. Moet alleen nog door een student/pensionado opgehaald worden.
Eens gevraagd wat er met de auto's gedaan worden: die worden direct met fotos aangeboden aan 'dealers' die hem kunnen opkopen. Verwachte opbrengt van deze auto .. 14K ter verkoop wellicht 17K ..
Koopje
* zeroday verwijderd de UVO, KIA Connect en KIA app ...
update .. auto opgehaald ..
sniff .. (klein beetje)
[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 03-09-2025 11:37 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Vergeet ook niet je profielen in de auto te verwijderen alsmede bluetooth. Hier stond het hele telefoonboek van de eigenaar er nog in (of recente belletjes ofzo weet ik niet meer)zeroday schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:58:
Eind van een Era ..
vandaag is de Kia E-Niro na 5 jaar en bijna 70.000 km gekeurd en schadevrij bevonden ..
zodat hij naar een nieuwe eigenaar mag. Moet alleen nog door een student/pensionado opgehaald worden.
Eens gevraagd wat er met de auto's gedaan worden: die worden direct met fotos aangeboden aan 'dealers' die hem kunnen opkopen. Verwachte opbrengt van deze auto .. 14K ter verkoop wellicht 17K ..
Koopje
En deze gaan zo de veiling op, BCA, openlane...
Hier ook, na 4 jaar gevraagd wat hij moet kosten. Afschrijving is hoger dan de totaal betaalde leaseprijs. Dus zo gerekend 4 jaar auto gereden en geld bijgekregen.zeroday schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:58:
Eind van een Era ..
Koopje
Zelf gedaan en wordt ook nog eens gedaan door diegene die de auto controleertFitTiv schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:16:
[...]
Vergeet ook niet je profielen in de auto te verwijderen alsmede bluetooth. Hier stond het hele telefoonboek van de eigenaar er nog in (of recente belletjes ofzo weet ik niet meer)
En deze gaan zo de veiling op, BCA, openlane...
There are no secrets, only information you do not yet have
Je weet dat je ergens bij de instellingen kunt instellen wat het standaard regen-level is per modus? Ik had het voor alle modi op 1 gezet.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:37:
Aan de mensen waarbij ook de regen instellingen steeds terug gaan naar fabrieksinstelling:
<John O`Mill>
Punt was juist dat het met de laatste software update, als je die zelf pro-actief installeerde, deze instelling niet kon onthouden en het random na x ritten ineens resette naar factory default.Hippe Lip schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:06:
[...]
Je weet dat je ergens bij de instellingen kunt instellen wat het standaard regen-level is per modus? Ik had het voor alle modi op 1 gezet.
Ik heb deze reset to factory default nu 4x gezien, en ik ben niet degene die het vaakst in onze Kia rijdt, maar mijn vrouw zet de regeneration meestal niet anders, dus moet het mij vaak wel opvallen als ik er weer eens in rijd. Laatste keer dat het gereset was, was 2 weken terug.
Hippe Lip schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:06:
[...]
Je weet dat je ergens bij de instellingen kunt instellen wat het standaard regen-level is per modus? Ik had het voor alle modi op 1 gezet.
Ja het ging juist precies om die instellingen per rij modus! Ik heb die allemaal op 3 staan, maar heb al vele malen een reset daarvan gehad. En zeker omdat ik de zwaarste stand heb ingesteld, is het af en toe even kort "schrikken", wanneer de auto weer ineens nauwelijks afremt wanneer ik bijvoorbeeld op een rotonde of een andere auto voor me af kom rijden!Get!em schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:12:
[...]
Punt was juist dat het met de laatste software update, als je die zelf pro-actief installeerde, deze instelling niet kon onthouden en het random na x ritten ineens resette naar factory default.
Ik heb deze reset to factory default nu 4x gezien, en ik ben niet degene die het vaakst in onze Kia rijdt, maar mijn vrouw zet de regeneration meestal niet anders, dus moet het mij vaak wel opvallen als ik er weer eens in rijd. Laatste keer dat het gereset was, was 2 weken terug.
Ik zet de re-gen altijd op 0 en rem gewoon met het rempedaal (wat dus ook re-gen doet als je niet keihard remt). Zo heb ik altijd de maximale controle en is in mijn optiek het meest veilig. Qua zuinigheid zal dit echt niet onder doen om wel de re-gen te gebruiken.
Uhm, hoezo gevaarlijk?.... Doe je met een auto met brandstofmotor niet hetzelfde?FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:38:
Ik snap eigenlijk niet zo dat er blijkbaar veel mensen zijn die hangen aan de re-gen om de auto te laten stoppen (of langzamer te gaan rijden). Dat lijkt mij een gevaarlijke en onbetrouwbare situatie.
Ik zet de re-gen altijd op 0 en rem gewoon met het rempedaal (wat dus ook re-gen doet als je niet keihard remt). Zo heb ik altijd de maximale controle en is in mijn optiek het meest veilig. Qua zuinigheid zal dit echt niet onder doen om wel de re-gen te gebruiken.
Of anders gezegd, als je zegt, dat het rempedaal ook een regen doet, wat is dan het verschil?
Ik heb met regen ook prima controle, via de stand van het stroompedaal. Stroompedaal beetje los is licht afremmen, pedaal verder omhoog is zwaarder afremmen. Moet ik nog steviger afremmen heb ik inderdaad ook het rempedaal nog.
Iedereen beweert hier dat je via het rempedaal eerst begint met regen. Smorgens als ik weg rijdt lijkt het bij mij echt anders, ik moet een stukje vooruit, achteruit en weer vooruit. In he begin was de accu vol en kon hij niet regeneratief remmen, nu laad ik mijn batterij niet verder dan 80% meer op, voldoende capaciteit dus om te regenereren. Echter: als ik, met ramen open, heel zachtjes rijd en zachtjes rem, hoor ik duidelijk de remschijven. Ik rijd overigens altijd in de zwaarste regen stand en kom volledig tot stilstand met de linkse flipper, maar heel af en toe gebruik ik het rempedaal nog wel eens.FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:38:
Ik snap eigenlijk niet zo dat er blijkbaar veel mensen zijn die hangen aan de re-gen om de auto te laten stoppen (of langzamer te gaan rijden). Dat lijkt mij een gevaarlijke en onbetrouwbare situatie.
Hele volksstammen rijden ondertussen met 1-pedal drive, dus dat het gevaarlijk en/of onbetrouwbaar is is onzin. Als je met een dikke diesel je gas los laat remde hij ook al aardig af op de motor, dus wat is het verschil? Met het "gas"pedaal kun je perfect doseren hoe hard de auto afremt, en als je merkt dat het niet genoeg is rem je wat bij. Wat het voor mij onvoorspelbaar maakte was de "auto" stand, dan weet je van te voren niet hoe de auto reageert. Zul je uiteindelijk ook wel aan wennen, maar ik vind het heerlijk rijden, perfect doseerbaar, en soms jammer dat hij niet gewoon nog wat harder afremt. Bij een bepaalde vertraging gaan ook nog eens je remlichten aan, dus ook dat is geen argument.FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:38:
Heb je zelf misschien altijd een traditionele automaat gereden? Dat is de enige die ik kan bedenken die niet afremt bij gas loslaten.
Dat is in grote lijnen ook wat ik aan gaf.gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:04:
[...]
Hele volksstammen rijden ondertussen met 1-pedal drive, dus dat het gevaarlijk en/of onbetrouwbaar is is onzin. Als je met een dikke diesel je gas los laat remde hij ook al aardig af op de motor, dus wat is het verschil? Met het "gas"pedaal kun je perfect doseren hoe hard de auto afremt, en als je merkt dat het niet genoeg is rem je wat bij. Wat het voor mij onvoorspelbaar maakte was de "auto" stand, dan weet je van te voren niet hoe de auto reageert. Zul je uiteindelijk ook wel aan wennen, maar ik vind het heerlijk rijden, perfect doseerbaar, en soms jammer dat hij niet gewoon nog wat harder afremt. Bij een bepaalde vertraging gaan ook nog eens je remlichten aan, dus ook dat is geen argument.
Heb je zelf misschien altijd een traditionele automaat gereden? Dat is de enige die ik kan bedenken die niet afremt bij gas loslaten.
Maar wat bedoel je met een traditionele automaat? Mijn eerste autootje was een Mazda 323 uit de jaren 80 met een eenvoudige 3-traps automaat en ook deze remde gewoon op de motor af bij gas loslaten. Er zaten nog twee "bergstanden" op, om de vertraging nog wat groter te maken bij afdalingen.
Met een brandstofbak deed je toch ook wel op je versnelling remmen? Dat je op een 80 weg van 5 naar 3 gaat om alvast op de motor te remmen? Ik deed dat wel, en met 1-pedal drive simuleer je dat, door "op de motor" te remmen wanneer dat gewenst is bij gas los.FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:38:
Ieder zijn ding natuurlijk.
Afgelopen vakantie in de bergen heb ik wel regelmatig op stand 3 gereden, want dan is het wel prettig dat er alvast wordt afgeremd bij het loslaten van het pedaal.
Over die vakantie, met de e-niro, gesproken: ik heb in 2 laadsessies Oostenrijk gehaald.
De eerste laadstop was na 380 kilometer met nog 16% over in de accu. Auto aangekoppeld en in het naastgelegen restaurant wat gegeten en gedronken. Natuurlijk werkte de (nieuwe) Kia app weer eens niet en na een uurtje kwamen we bij de auto en hoorden we net de lader afslaan. Bleek dat er tot 100% geladen was.
Al die tijd wel in de gaten gehouden of het niet te druk was, zodat ik de auto eerder van de lader af zou halen, maar ik bleef de enige.
Vervolgens weer 350 kilometer gereden waar ik bij het hotel kon laden. Ook hiet (op AC) tot 100% geladen en de volgende dag nog 300 kilometer gereden zonder te laden.
Het was erg warm, dus de airco aan en door de grote drukte en wegwerkzaamheden dus zuinig gereden. Eigenlijk dus maar 1 laadstop gehad, wat vergelijkbaar is met hoe wij voorheen met de brandstof-auto op vakantie gingen. Afgezien van de ellende met (on)geschikte laadpalen en laadpasjes dan...
Terugweg met 100% weer vertrokken en 1x geladen, wat ook weer tot 98% bleek te zijn. Overnachting en met 100% bij het hotel vertrokken en precies tot aan huis gehaald.
Het is geen snelheids-laadmonster, maar voor ons dus snel genoeg en ik ben na 4 jaar nog heel erg tevreden over de e-niro.
Heb ook nog nooit zo lang met een auto gedaan!
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ik durf wel te beweren dat remmen zonder regen gevaarlijker is, want je moet je voet steeds verplaatsen van gas- naar rempedaal. Met regen op 2 of 3 hoef je vrijwel nooit je voet te verplaatsen. Vergezocht, maar deze stelling is wel onderbouwdFenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:38:
Ik reageerde op de voorgaande post waarin aangegeven werd dat het soms schrikken was als de auto niet doet wat je verwacht. Als je altijd gewend bent om 1-pedal driving te doen en je moet een keer een noodstop maken denk ik dat je minder snel bent dan iemand die altijd gewend is om met het rempedaal af te remmen. Ik vraag me af of iemand hier dit al eens meegemaakt heeft en de ervaring kan delen.bnwgraaf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:51:
[...]
Uhm, hoezo gevaarlijk?.... Doe je met een auto met brandstofmotor niet hetzelfde?
Of anders gezegd, als je zegt, dat het rempedaal ook een regen doet, wat is dan het verschil?
Ik heb met regen ook prima controle, via de stand van het stroompedaal. Stroompedaal beetje los is licht afremmen, pedaal verder omhoog is zwaarder afremmen. Moet ik nog steviger afremmen heb ik inderdaad ook het rempedaal nog.
Euh, ook nee. Als je echt snel wil afremmen ben je nog steeds gewend de rem in te trappen, dat is nog steeds een reflex, alleen doordat regen dan ineens anders reageert wordt je verrast door het feit dat je alsnog moet remmen Omdat je niet snel genoeg vertraag naar je zin rem je, en zit je later pas te denken, waarom moest ik eigenlijk de rem intrappen?. Tenminste zo werkt het bij mij.FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:16:
[...]
Ik reageerde op de voorgaande post waarin aangegeven werd dat het soms schrikken was als de auto niet doet wat je verwacht. Als je altijd gewend bent om 1-pedal driving te doen en je moet een keer een noodstop maken denk ik dat je minder snel bent dan iemand die altijd gewend is om met het rempedaal af te remmen. Ik vraag me af of iemand hier dit al eens meegemaakt heeft en de ervaring kan delen.
OP zijn minst gaat het allemaal wat minder vloeiend. Op 0 lijkt me echt een drama om mee te rijden.multikoe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:09:
[...]
Ik durf wel te beweren dat remmen zonder regen gevaarlijker is, want je moet je voet steeds verplaatsen van gas- naar rempedaal. Met regen op 2 of 3 hoef je vrijwel nooit je voet te verplaatsen. Vergezocht, maar deze stelling is wel onderbouwd
Ik rij nu vier jaar met de e-Niro, met de regen op 2. Ik heb wel eens een noodstop moeten maken en ook gewoon vaker fors moeten remmen. Dat spiergeheugen werkt uitstekend, kan ik je vertellen.FenixOrange schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:16:
[...]
Ik reageerde op de voorgaande post waarin aangegeven werd dat het soms schrikken was als de auto niet doet wat je verwacht. Als je altijd gewend bent om 1-pedal driving te doen en je moet een keer een noodstop maken denk ik dat je minder snel bent dan iemand die altijd gewend is om met het rempedaal af te remmen. Ik vraag me af of iemand hier dit al eens meegemaakt heeft en de ervaring kan delen.
Helemaal in het begin heb ik me dezelfde vraag wel eens gesteld, maar mijn ervaring heeft me gerustgesteld.
Weet je wat pas eng is: een leenfiets krijgen zonder handremmen, met een terugtraprem. Dat spiergeheugen is echt volledig verdwenen.....merkte ik dit weekend.
@MDB1106MDB1106 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:57:
[...]
Iedereen beweert hier dat je via het rempedaal eerst begint met regen. Smorgens als ik weg rijdt lijkt het bij mij echt anders, ik moet een stukje vooruit, achteruit en weer vooruit. In he begin was de accu vol en kon hij niet regeneratief remmen, nu laad ik mijn batterij niet verder dan 80% meer op, voldoende capaciteit dus om te regenereren. Echter: als ik, met ramen open, heel zachtjes rijd en zachtjes rem, hoor ik duidelijk de remschijven. Ik rijd overigens altijd in de zwaarste regen stand en kom volledig tot stilstand met de linkse flipper, maar heel af en toe gebruik ik het rempedaal nog wel eens.
En toch is het zo. Met rustig (lees:’gewoon’) remmen met het rempedaal remt de auto op de motor, oftwel als generator (regen). Dat is echt zo.
Wat jij ervaart klopt echter ook. Kia heeft, net als Hyundai en mogelijk meer merken, in de software wat zitten dat de remschijven schoonpoetst. Dat leek bv bij de eerste Tesla’s (als ik me dat goed herinner) een probleem: de remschijven moesten al snel vervangen worden. En dan niet omdat ze versleten waren, maar omdat ze gingen roesten!
Kia/Hyundai zorgen softwarematig dat zo nu en dan de remschijven eventjes gepoetst worden. En welk moment lijkt nou logischer dan de eerste keren remmen na een nacht stilstand met de eerste vliegroest?
De rest gaat écht ‘op de motor’.
<John O`Mill>
Ik vermoed dat onder een bepaalde snelheid toch nog altijd de gewone remmen gebruikt worden, omdat op een lage snelheid de weerstand v/d motor niet groot genoeg is (weinig omwentelingen, dus laag magneetveld?) Niet per se om de schijven te poetsen?Hippe Lip schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:51:
Kia/Hyundai zorgen softwarematig dat zo nu en dan de remschijven eventjes gepoetst worden. En welk moment lijkt nou logischer dan de eerste keren remmen na een nacht stilstand met de eerste vliegroest?
De rest gaat écht ‘op de motor’.
En bij achteruit rijden hoor ik ook altijd de gewone remmen aangrijpen.
Maar deze theorie wordt weer tegengesproken doordat je met de handel wel helemaal tot stilstand kunt komen... 't gebeurt in ieder geval allemaal naadloos, zodat je geen idee hebt wanneer nou wat gebruikt wordt om te remmen, en dat is dan weer erg knap.
Ii denk inderdaad dat het meer met de snelheid van rijden te maken heeft en/of de rijrichting. Een paar dingen die ik ervaar:gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:50:
[...]
Ik vermoed dat onder een bepaalde snelheid toch nog altijd de gewone remmen gebruikt worden, omdat op een lage snelheid de weerstand v/d motor niet groot genoeg is (weinig omwentelingen, dus laag magneetveld?) Niet per se om de schijven te poetsen?
En bij achteruit rijden hoor ik ook altijd de gewone remmen aangrijpen.
Maar deze theorie wordt weer tegengesproken doordat je met de handel wel helemaal tot stilstand kunt komen... 't gebeurt in ieder geval allemaal naadloos, zodat je geen idee hebt wanneer nou wat gebruikt wordt om te remmen, en dat is dan weer erg knap.
- Als ik 's morgens mijn opritje af rijd, hoor ik ook de remmen "slepen" bij het afremmen.
- Ik rijd meestal achteruit de oprit af en weet niet of ik het bij vooruit rijden ook hoor.
- Ik vraag me ook af of (elke) e-Niro een remmen poets functie heeft, of deze werkt niet voldoende. Mij werd bij mijn vorige beurt aangegeven dat ik wat vaker eens stevig moet remmen, omdat anders de remschijven achter een keer vervangen moeten gaan worden.
- Dat je met de hendel helemaal tot stilstand kunt komen, zegt niets. Wanneer je met de adaptive cruise control een stilstaande file inrijdt, wordt de auto automatisch helemaal tot stilstand gebracht, waarbij je heel duidelijk voelt dat voor het laatste stukje de remmen worden gebruikt; dit stoteriger/schokkender dan via de flipper stoppen.
Ik denk dat je ergens een rekenfoutje hebt gemaakt. Hier is de totale leaseprijs namelijk ongeveer 42000 en dat is bijna de hele auto afbetaald (in 5 jaar tijd).gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:38:
[...]
Hier ook, na 4 jaar gevraagd wat hij moet kosten. Afschrijving is hoger dan de totaal betaalde leaseprijs. Dus zo gerekend 4 jaar auto gereden en geld bijgekregen.
Ik betaal in totaal bijna 1020 euro per maand bruto. Maar dit is inclusief de brandstof (voor 40k km per jaar). Ik schat dat de auto zonder brandstof 700 euro per maand kost. Dan kom ik na 5 jaar uit op een prijskaartje van 42000 euro.
Ik heb het nog een keer nagerekend, maar de afschrijving is 24,5 k, wat bij 48 maanden neer komt op 510 euro. En dat betaal ik, zelfs na de verhoging van de wegenbelasting, nog steeds niet per maand. Exclusief stroom uiteraard.DutchKel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:20:
[...]
Ik denk dat je ergens een rekenfoutje hebt gemaakt. Hier is de totale leaseprijs namelijk ongeveer 42000 en dat is bijna de hele auto afbetaald (in 5 jaar tijd).
Ik betaal in totaal bijna 1020 euro per maand bruto. Maar dit is inclusief de brandstof (voor 40k km per jaar). Ik schat dat de auto zonder brandstof 700 euro per maand kost. Dan kom ik na 5 jaar uit op een prijskaartje van 42000 euro.
Dan heb je wel een heel goedkoop leasecontract.gjcvro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:24:
[...]
Ik heb het nog een keer nagerekend, maar de afschrijving is 24,5 k, wat bij 48 maanden neer komt op 510 euro. En dat betaal ik, zelfs na de verhoging van de wegenbelasting, nog steeds niet per maand. Exclusief stroom uiteraard.
Klopt, was private lease, en een fijne actie van Kia,. Is nu per maand ruim 100/150 euro duurder en daarom kijken we nu naar kopen. Scheelt ook dat we geen 40k per jaar rijden, dat tikt vaak hard door.DutchKel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:25:
[...]
Dan heb je wel een heel goedkoop leasecontract.Dat krijg je nu vast niet meer.
Met de flipper stoppen worden de schijven helemaal niet aangesproken is mijn ervaring.gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:50:
[...]
Ik vermoed dat onder een bepaalde snelheid toch nog altijd de gewone remmen gebruikt worden, omdat op een lage snelheid de weerstand v/d motor niet groot genoeg is (weinig omwentelingen, dus laag magneetveld?) Niet per se om de schijven te poetsen?
Bij achteruit rijden worden de schijven juist altijd gebruikt, en bij het laatste stukje tot stilstand komen met het rempedaal ook.
Dat is precies wat ik zeg.ASW1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:39:
[...]
Met de flipper stoppen worden de schijven helemaal niet aangesproken is mijn ervaring.
Bij achteruit rijden worden de schijven juist altijd gebruikt, en bij het laatste stukje tot stilstand komen met het rempedaal ook.
En ook bij het tot stilstand komen bij stilstaande file via de ACC.ASW1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:39:
[...]
Met de flipper stoppen worden de schijven helemaal niet aangesproken is mijn ervaring.
Niet helemaal
want met de flipper en ACC kan je prima tot stilstand komen op de weerstand van de motor, die beperking is er dus niet.gjcvro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:50:
Denk dat het puur een ontwerpkeuze was om de schijven wel te gebruiken voor het tot stilstand komen met rempedaal, geen fysieke noodzaak.
Als je het verkeerde stukje quote niet nee, maar als je dit stukje pakt wel:ASW1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:57:
Niet helemaal
En voor de duidelijkheid tegenspreken dat op lage snelheden de motor niet voldoende zou kunnen remmen.Maar deze theorie wordt weer tegengesproken doordat je met de handel wel helemaal tot stilstand kunt komen...
Scrollen door de voorwaarden door te "swipen" betekent dat je bij wijze van spreken een keer of 100 over je scherm moet vegen. Het is een enorme lap tekst en ik zag tijdens het scrollen een aantal landen voorbij komen waar men dan specifiek aangeeft wat verdwijnt en wat daarvoor in de plaats komt.
De tweede set voorwaarden is nog een keer een aantal schermen maar in ieder geval een stuk minder dan de eerste.
Je moet er volledig doorheen wil je kunnen accepteren. Rechts zit een 'schuifje' wat je omlaag kunt trekken maar deze was lastig zichtbaar (kan komen omdat ik in een parkeergarage stond met niet ideale verlichting)
Laatste waar je mee akkoord gaat is dat de update afgerond is, wat de update dan precies is geen idee maar dat ergens in die lappen tekst "verstopt" zitten neem ik aan.
Bleek ook een aantal dagen uitgelogd te zijn uit de nieuwe app en bij inloggen was de laatste data van een aantal dagen terug. Bij inloggen moest ik voor de tweede keer in de afgelopen paar weken akkoord gaan met voorwaarden voor er weer verse data binnen kwam.
Ik had em ook in MY20.ninjazx9r98 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:46:
Tijdens het rijden vanmorgen zijn kennelijk nieuwe voorwaarden gedownload en bij aankomst op bestemming de vraag of ik deze wilde accepteren (MY22)
Scrollen door de voorwaarden door te "swipen" betekent dat je bij wijze van spreken een keer of 100 over je scherm moet vegen. Het is een enorme lap tekst en ik zag tijdens het scrollen een aantal landen voorbij komen waar men dan specifiek aangeeft wat verdwijnt en wat daarvoor in de plaats komt.
De tweede set voorwaarden is nog een keer een aantal schermen maar in ieder geval een stuk minder dan de eerste.
Je moet er volledig doorheen wil je kunnen accepteren. Rechts zit een 'schuifje' wat je omlaag kunt trekken maar deze was lastig zichtbaar (kan komen omdat ik in een parkeergarage stond met niet ideale verlichting)
Laatste waar je mee akkoord gaat is dat de update afgerond is, wat de update dan precies is geen idee maar dat ergens in die lappen tekst "verstopt" zitten neem ik aan.
Bleek ook een aantal dagen uitgelogd te zijn uit de nieuwe app en bij inloggen was de laatste data van een aantal dagen terug. Bij inloggen moest ik voor de tweede keer in de afgelopen paar weken akkoord gaan met voorwaarden voor er weer verse data binnen kwam.
Enorme lap tekst, en inderdaad dat schuifje aan de rechterkant. Prima te bedienen, maar dan lees je de tekst dus niet meer. Sowieso onhandig om dat in de auto te moeten lezen.
Ik kon gewoon op ja klikken zonder te lezen...?Get!em schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:17:
[...]
Ik had em ook in MY20.
Enorme lap tekst, en inderdaad dat schuifje aan de rechterkant. Prima te bedienen, maar dan lees je de tekst dus niet meer. Sowieso onhandig om dat in de auto te moeten lezen.
Ik had dat schuifje eerst ook niet gezien, maar als je de voorwaarden niet wilt doorlezen, scheelt dat schuifje een hoop tijd! :-)ninjazx9r98 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:46:
Tijdens het rijden vanmorgen zijn kennelijk nieuwe voorwaarden gedownload en bij aankomst op bestemming de vraag of ik deze wilde accepteren (MY22)
Maar natuurlijk lees ik heel goed door waar ik akkoord op geef!
De startpost is helemaal herschreven en bevat nu:
- Uitgebreide informatie over de eerste generatie Kia e-Niro (MY2019–MY2022)
- Overzichtelijke tabellen met de verschillen per modeljaar
- Uitleg over laden (AC/DC, 1-fase vs 3-fase), actieradius en warmtepomp
- Details over het infotainment en de apps (MijnKia, UVO, Kia Connect)
- Veelgestelde vragen (FAQ) met tips en bekende issues (o.a. 12V-accu, laadklep, updates)
- Handige links naar handleidingen, EV-database en Kia update tool
Suggesties of aanvullingen zijn uiteraard welkom om te melden!
En volgens mij is maximale kogeldruk 100kg, en staat er ergens maximaal 75 bij de fietsendragers.
Een kogeldruk van 100kg ben ik nog nergens tegengekomen. Als dat zo is dan mag je ook namelijk 100kg bij de fietsendragers gebruiken. Mocht je een bron hebben dan lees ik me graag in en pas het dan ook uiteraard aan. Mogelijk is het 100kg incl. trekhaak, maar dat is wat anders dan kogeldruk en ook niet interessant om te weten aangezien je daar niks mee kunt. De kogeldruk bepaald namelijk hoe zwaar er op de kogel van de trekhaak gedrukt mag worden. Dit is ook wat je telkens gebruikt om iets aan te schaffen ervoor. Maar nogmaals als ik me vergis dan hoor ik het zeker graag en pas ik het zo aan.gjcvro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:59:
@DutchKel Goed bezig. Misschien nog wat plaatjes bij de 1/3 fase laadpoort?
En volgens mij is maximale kogeldruk 100kg, en staat er ergens maximaal 75 bij de fietsendragers.
Ik heb het momenteel nog even voornamelijk tekstueel gehouden. Plaatjes moeten inderdaad nog worden toegevoegd, al moet ik daar wel voorzichtig mee zijn dat het niet te groot gaat worden. De TS is nu al 75kb (ik heb hem lokaal opgeslagen staan als tekstbestand). Ik wil ook kijken of ik plaatjes van verschillende infotainment systemen erin kan zetten.
@CyBeRSPiN jij hebt/had een MY19 model. Klopt de tekst van het dashbord daarbij? Dat die ook anders is dan bij MY20?
Super veel een goed werk, dank je! Een mooie bron van informatie en antwoorden op veel vaak gestelde vragen!DutchKel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:43:
[...]
Een kogeldruk van 100kg ben ik nog nergens tegengekomen. Als dat zo is dan mag je ook namelijk 100kg bij de fietsendragers gebruiken. Mocht je een bron hebben dan lees ik me graag in en pas het dan ook uiteraard aan. Mogelijk is het 100kg incl. trekhaak, maar dat is wat anders dan kogeldruk en ook niet interessant om te weten aangezien je daar niks mee kunt. De kogeldruk bepaald namelijk hoe zwaar er op de kogel van de trekhaak gedrukt mag worden. Dit is ook wat je telkens gebruikt om iets aan te schaffen ervoor. Maar nogmaals als ik me vergis dan hoor ik het zeker graag en pas ik het zo aan.
Ik heb het momenteel nog even voornamelijk tekstueel gehouden. Plaatjes moeten inderdaad nog worden toegevoegd, al moet ik daar wel voorzichtig mee zijn dat het niet te groot gaat worden. De TS is nu al 75kb (ik heb hem lokaal opgeslagen staan als tekstbestand). Ik wil ook kijken of ik plaatjes van verschillende infotainment systemen erin kan zetten.
@CyBeRSPiN jij hebt/had een MY19 model. Klopt de tekst van het dashbord daarbij? Dat die ook anders is dan bij MY20?
Ik weet dat we hier in Nederland leven, maar aangezien er ook best veel Duitse import hier rond rijdt, bij de my20 zijn er daar ook versies met een 8" infotainment scherm geleverd (die had dan ook draadloos CarPlay een Android Auto).
Het dashboard bij de my20 was duidelijk anders en het makkelijkst te herkennen aan de zilverkleurige kunststof strip over de hele breedte van het dashboard en de middelste ventilatie roosters zijn verplaatst naar onder het infotainment display in plaats van ernaast zoals bij de my19.
Dat van die verschillende kogeldrukken heb ik ook gelezen: 100 voor een aanhanger en 75 voor een fietsendrager.
Ik vond dat toen ook vreemd, aan de andere kant: een fietsendrager zit vastgeklemd op de trekhaak en een aanhanger is een beweegbaar kogelgewricht. Dit levert verschillende soorten krachten op met wellicht verschillende toelaatbare kogeldrukken.
https://www.kia.com/conte...o-accessoire-brochure.pdfDutchKel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:43:
[...]
Een kogeldruk van 100kg ben ik nog nergens tegengekomen. Als dat zo is dan mag je ook namelijk 100kg bij de fietsendragers gebruiken. Mocht je een bron hebben dan lees ik me graag in en pas het dan ook uiteraard aan. Mogelijk is het 100kg incl. trekhaak, maar dat is wat anders dan kogeldruk en ook niet interessant om te weten aangezien je daar niks mee kunt. De kogeldruk bepaald namelijk hoe zwaar er op de kogel van de trekhaak gedrukt mag worden. Dit is ook wat je telkens gebruikt om iets aan te schaffen ervoor. Maar nogmaals als ik me vergis dan hoor ik het zeker graag en pas ik het zo aan.
dus beideDe e-Nirol 64 kWh heeft een kogeldruk van 100 kg en een
trekgewicht van 300 kg, met deze afneembare trekhaak
kunt u een (lichte) aanhangwagen trekken. Voor een
fietsendrager geldt een kogeldruk van maximmaal 75 kg.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.