DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Kleine aanvulling: wanneer de auto aan de lader hangt kun je het koelen of verwarmen zelfs op tijd programmeren. Wanneer de lader niet is aangesloten, moet je het koelen/verwarmen zelf op het juiste tijdstip handmatig starten.Arfman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Ja hoor, die zit er zeker op. Ik heb zelf een DPL en gebruikte die feature regelmatig, zowel in de winter (verwarmen) als in hoogzomer (afkoelen).
Maar erg fijn is het wel. Nooit meer ramen krabben!
Kleine correctie: ook zonder aan de lader te hangen kan mijn auto dat.bnwgraaf schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Kleine aanvulling: wanneer de auto aan de lader hangt kun je het koelen of verwarmen zelfs op tijd programmeren. Wanneer de lader niet is aangesloten, moet je het koelen/verwarmen zelf op het juiste tijdstip handmatig starten.
Maar erg fijn is het wel. Nooit meer ramen krabben!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Oh? welke uitvoering heeft dat? De dpl (2021) van ons volgens mij niet.Arfman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:31:
[...]
Kleine correctie: ook zonder aan de lader te hangen kan mijn auto dat.
Precies! Mijn my21 moet toch ook echt aan de lader gekoppeld staan om gebruik te kunnen maken van gepland koelen/verwarmen.gjcvro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:09:
[...]
Oh? welke uitvoering heeft dat? De dpl (2021) van ons volgens mij niet.
Zoek even in deze groep, dit onderwerp is al heel vaak langsgekomen.Thomas19903 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:24:
Ik rij een tweedehands Kia eniro (2021, nog onder fabrieksgarantie) en loop tegen iets aan. Volgens het schema moet mijn auto elke 15.000 km of 1 jaar een beurt krijgen, wat het eerst komt. Nu is het bij de Kia-garages zo druk dat ik pas in oktober terechtkan. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk zo’n 2.000 km meer gereden dan het officiële maximum.
Uit de onderhoud historie kan ik opmaken dat dit vaker is voorgenomen, zelfs tot de 20k. Ik heb alleen geen relatie met die dealer.
Wat is jullie ervaring, kan dit een probleem opleveren dat we geen garantie meer krijgen?
Die van mij (2021 DPL) kan dat ook niet.Arfman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:31:
[...]
Die van mij kan dat ook zonder aan de lader te hangen.Arfman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:31:
[...]
DL MY'21.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 25-08-2025 07:38 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dit vind ik toch wel heel bijzonder; het is iets wat ik in het verleden op meerdere fora las, dat men er tegenaan liep dat dit niet kan.DonJuape schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:37:
[...]
Die van mij kan dat ook zonder aan de lader te hangen.
DL MY'21.
Even voor de zekerheid, dat we allemaal over hetzelfde hebben. Bij mij is het zo (my21, Duitse import, Spirit uitvoering wat zit tussen DPL en EL):
- Auto aan de lader: klimaatsysteem kan handmatig en gepland gestart worden.
- Auto niet aan de lader: klimaatsysteem kan alleen handmatig gestart worden.
Echter.... dat werkt pas nadat je ook bent ingelogd op de DUITSE kia website en je akkoord hebt gegeven op de Sales en data autorisatie.
https://www.kia.com/de
Hier net getest, en na inloggen op die website, werkt HomeAssistant ook weer.
Dat was gisteren ook al gemeld, maar blijkbaar verschilt het nogal hoe je het op moet lossen. multikoe gaf aan dat je bij je |Kia account moet inloggen, jij geeft aan dat je op de Duitse kia website moet inloggen en bij mij volstond het om alleen de update van de integratie te installeren. Ik hoefde helemaal nergens in te loggen.... bijzonder!Get!em schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:45:
Voor degene met HomeAssistant en de HACS kia integratie: er is een nieuwe versie, waarmee de inlogproblemen zijn opgelost.
Echter.... dat werkt pas nadat je ook bent ingelogd op de DUITSE kia website en je akkoord hebt gegeven op de Sales en data autorisatie.
https://www.kia.com/de
Hier net getest, en na inloggen op die website, werkt HomeAssistant ook weer.
Nu hopen dat de devs van de EVCC integratie dit ook snel oplossen, maar het lijkt erop dat die wat minder actief zijn...
[ Voor 7% gewijzigd door bnwgraaf op 25-08-2025 11:18 ]
Ik heb hetzelfde schermpje, alleen staat er dan een vertrektijd en oplaadtijd in, en ik meen me te herinneren dat dit ook gewerkt heeft. Toen ik de auto net had was het winter en was hij 's ochtends altijd lekker warm, en ik weet zeker dat hij niet elke dag aan de lader stond.Jovojovo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:56:
Hier een geïmporteerde Kia EL my20 van juni 2021. Gezien de Kia app kan ik alleen gepland verwarmen/koelen als de oplader is aangesloten:
[Afbeelding]
Maar op afstand handmatig inschakelen tijdens het ontbijt werkt prima 👌
EDIT: ik kijk nu beter, hier gaat het over gepland opladen. Dat is nogal wiedes dat daarvoor de AC lader aangesloten moet zijn
EDIT2: ik kan gewoon een vertrektijd instellen en de klimaatregeling automatisch activeren. Geen waarschuwing over dat hij aangesloten moet zijn. 2021 DPL.
[ Voor 14% gewijzigd door Arfman op 25-08-2025 11:27 ]
Mijn MY20 kan ook zonder laadkabel de climate control aanzetten. Dit heb ik al zo vaak gebruikt in de winter en soms in de zomer als het bloedheet is.multikoe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 06:31:
[...]
Die van mij (2021 DPL) kan dat ook niet.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
(Dus toch een beetje plannen als je dat handmatig doet ;-) )
Ik vond deze opmerking eerst ook apart, maar het zal in dit geval om het woordje "AC" gaan; dus deze functie werkt blijkbaar niet met een DC lader.Arfman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
.....
EDIT: ik kijk nu beter, hier gaat het over gepland opladen. Dat is nogal wiedes dat daarvoor de AC lader aangesloten moet zijn
.....
Ook hier weer even op het woordje: kun je de climate control "aanzetten", of kun je hem (voor een later tijdstip) inplannen, waarbij de climate control atomatisch op het ingestelde tijdstip start?DutchKel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Mijn MY20 kan ook zonder laadkabel de climate control aanzetten. Dit heb ik al zo vaak gebruikt in de winter en soms in de zomer als het bloedheet is.
Inplannen heb ik nog nooit gebruikt omdat ik nooit precies weet wanneer ik weg ga. Aangezien ik deze winter de auto waarschijnlijk niet meer heb verwacht ik niet dat ik het nog ga proberen.bnwgraaf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Ik vond deze opmerking eerst ook apart, maar het zal in dit geval om het woordje "AC" gaan; dus deze functie werkt blijkbaar niet met een DC lader.
[...]
Ook hier weer even op het woordje: kun je de climate control "aanzetten", of kun je hem (voor een later tijdstip) inplannen, waarbij de climate control atomatisch op het ingestelde tijdstip start?
Ah kijk. Het ging juist om het gepland inschakelen van de climate control; daar moet je (volgns mij/bij mijn auto) de laadkabel aangesloten moeten hebben.DutchKel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Inplannen heb ik nog nooit gebruikt omdat ik nooit precies weet wanneer ik weg ga. Aangezien ik deze winter de auto waarschijnlijk niet meer heb verwacht ik niet dat ik het nog ga proberen.
Bijhandmatig starten hoeft dat inderdaad niet.
Net even gekeken en warempel (altijd dat woord al eens willen gebruiken): ik kan een geplande vertrektijd instellen. Daaronder heb ik twee opties: Scheduled Charging en Scheduld climate control. Beide opties kan ik aan- en uitzetten terwijl de auto niet aan de lader hangt.bnwgraaf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Ah kijk. Het ging juist om het gepland inschakelen van de climate control; daar moet je (volgns mij/bij mijn auto) de laadkabel aangesloten moeten hebben.
Bijhandmatig starten hoeft dat inderdaad niet.
Ik had het dus fout. Ik moet er ook bij zeggen dat ik nooit precies weet welk modeljaar ik heb. Bouwjaar is 2021, maar de VIN zegt "M" en dat zou 2022 moeten zijn.
Ja ik kan ze ook aan- of uitzetten, ongeacht of de auto aan de lader hangt of niet. Maar als hij niet aan de lader hangt en ik wel een starttijd heb ingesteld, gaat hij bij mij toch niet automatisch beginnen met koelen/verwarmen..... Dat doet ie alleen met ingeplugde laadkabel.multikoe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Net even gekeken en warempel (altijd dat woord al eens willen gebruiken): ik kan een geplande vertrektijd instellen. Daaronder heb ik twee opties: Scheduled Charging en Scheduld climate control. Beide opties kan ik aan- en uitzetten terwijl de auto niet aan de lader hangt.
Ik had het dus fout. Ik moet er ook bij zeggen dat ik nooit precies weet welk modeljaar ik heb. Bouwjaar is 2021, maar de VIN zegt "M" en dat zou 2022 moeten zijn.
Een collega van me had een hybride Niro en bij hem zat het er wel op zei hij. Helaas voor mij heeft ie die inmiddels ingeruild voor een EV3 dus we kunnen dit bij hem niet meer checken.
Iemand een idee?
Die zit er bij mijn e-Niro uit 2021 ook op.Emootje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:41:
Vraagje: ik heb een tijdje in een Niro EV gereden en die had een heel fijne functie erop zitten die ik bij onze eNiro nog niet ben tegengekomen: een seintje als de auto voor je bij het stoplicht (of in de file) weer gaat rijden.
Een collega van me had een hybride Niro en bij hem zat het er wel op zei hij. Helaas voor mij heeft ie die inmiddels ingeruild voor een EV3 dus we kunnen dit bij hem niet meer checken.
Iemand een idee?
Ik weet niet of die van een bepaalde instelling afhankelijk is?
Zit bij mijn eNiro MY19 ook. Als ik de SCC (adaptive cruise control) aan heb dan krijg ik een seintje als mn voorligger wegrijdt.Emootje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:41:
Vraagje: ik heb een tijdje in een Niro EV gereden en die had een heel fijne functie erop zitten die ik bij onze eNiro nog niet ben tegengekomen: een seintje als de auto voor je bij het stoplicht (of in de file) weer gaat rijden.
Iemand een idee?
Mogelijk is het een setting, of je hebt SCC niet actief?
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-08-2025 15:09 ]
Ik moet het straks eens proberen, maar ik ben er vrij zeker van, dat dit ook werkt als ik SCC niet heb ingeschakeld. Tenminste, ik heb de instelling wel op adaptive cruise control staan, maar de cruise control op dat moment uitegeschakeld. Volgensmij krijg ik dan nog steeds een melding.CyBeRSPiN schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
Zit bij mijn eNiro MY19 ook. Als ik de SCC (adaptive cruise control) aan heb dan krijg ik een seintje als mn voorligger wegrijdt.
Mogelijk is het een setting, of je hebt SCC niet actief?
Ah, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik had verwacht dat die optie vergezeld zou zijn door een opmerking als: werkt alleen als de auto aangesloten is. En die melding kreeg ik niet.bnwgraaf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Ja ik kan ze ook aan- of uitzetten, ongeacht of de auto aan de lader hangt of niet. Maar als hij niet aan de lader hangt en ik wel een starttijd heb ingesteld, gaat hij bij mij toch niet automatisch beginnen met koelen/verwarmen..... Dat doet ie alleen met ingeplugde laadkabel.
bnwgraaf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:44:
[...]
Die zit er bij mijn e-Niro uit 2021 ook op.
Ik weet niet of die van een bepaalde instelling afhankelijk is?
https://media.kia.nl/productenDb/documents/261.pdfLeading Vehicle
Departure Alert
(waarschuwing
vertrek voorlig-
gend voertuig)
De functie Leading Vehicle Departure Alert in- of uitschakelen.
* Voor meer informatie, zie "Waarschuwingssysteem voor de aan-
dacht van de bestuurder (DAW) (indien van toepassing)" op blad-
zijde 6-97.
Leading Vehicle Departure alert
(Waarschuwing vertrek voorlig-
gend voertuig) instellen
Wanneer de auto is ingeschakeld,
gaat de Leading vehicle departure-
waarschuwingsfunctie aan en is
deze klaar voor activering wanneer
'User Settings (gebruikersinstellin-
gen) → Driver Assistance (bestuur-
dershulp) → Driver Attention
Warning (Waarschuwingssysteem
voor de aandacht van de bestuur-
der) → Leading Vehicle Departure
Alert' op het instrumentenpaneel is
geselecteerd. De functie stopt zodra
de instelling uitgeschakeld is. Wan-
neer de auto echter uit en daarna
weer aan wordt gezet, blijft de
functie in de vorige toestand
Leading Vehicle Departure Alert
(waarschuwing vertrek voorliggend
voertuig) activeren
Als de bestuurder een bepaalde tijd
lang niets doet nadat het voorlig-
gende voertuig wegrijdt, verschijnt
op het instrumentenpaneel de mel-
ding 䳖Leading vehicle is driving
away䳗 (Voorliggend voertuig ver-
trekt).
Waarschuwing
䳜 Deze functie is een hulpmiddel
voor de bestuurder en geeft
mogelijk geen waarschuwing als
de voorligger vertrekt.
䳜 Zelfs als het systeem de bestuur-
der waarschuwt dat de voorligger
is vertrokken, moet u altijd zelf op
het verkeer letten voordat u de
auto in beweging zet.
Opmerking
Mogelijk waarschuwt de functie niet
of werkt hij niet goed als:
䳜 Er een voetganger of fietser voor
u zit
䳜 Een auto zich er voor u tussen
voegt.
䳜 U tijdens het rijden in een bocht of
afslag naar rechts in een file
belandt.
䳜 Drukke weg zoals samenvoe-
gende rijstroken.
䳜 Stoppen in de berm, op een rust-
plaats of parkeerterrein.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 25-08-2025 16:16 ]
Edit: hij stond dus al wel aan maar lijkt niets te doen. Maar even in de gaten houden de komende tijd, heb hem even uit- en weer aangezet.
Dank voor het opzoeken, blij mee :-)
[ Voor 82% gewijzigd door Emootje op 25-08-2025 17:06 ]
Het is maar waar je van houdt. Voor mij hoeft die signalering niet als hij gewoon zelf zou optrekken als de file weer een paar meter opschuift.... zoals ik bij onze andere auto gewend ben. Dat de file opschuift of het licht groen wordt zie ik zelf ook wel, maar bij de Kia moet je dan nog handmatig ingrijpen om in beweging te komen.Emootje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:41:
Iemand een idee?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Er hangt me wel iets bij dat hier een aantal jaren geleden een discussie over is geweest dat die functionaliteit niet (correct) werkte maar dat we toen geen aanknopingspunten hadden wanneer het wel en wanneer niet werkte.bnwgraaf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Ja ik kan ze ook aan- of uitzetten, ongeacht of de auto aan de lader hangt of niet. Maar als hij niet aan de lader hangt en ik wel een starttijd heb ingesteld, gaat hij bij mij toch niet automatisch beginnen met koelen/verwarmen..... Dat doet ie alleen met ingeplugde laadkabel.
@bnwgraaf Bedankt voor je reactie. Ik heb het vanmiddag geprobeerd en blijkbaar heeft de iCar S2 verbinding zonder dat dit te zien is. Vreemd maar het werkt.bnwgraaf schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
Zoals aangegeven heb ik ook de iCar S2. Bij mij zag ik op mijn Poco X3 (Android) bij bluetooth IOS-Vlink em Android-Vlink. Mijn Poco is ook gewoon met bluetooth verbonden met de Kia, maar toch kon ik daarnaast ook verbinden maken met de Android-Vlink. De eerste keer vraagt hij dan ook naar de pin (1234).
Wat me wel opvalt, is dat na die eerste keer verbinden er bij de Vlink "opgeslagen" staat en niet "verbonden", maar toch kan ik met de diverse apps nu wel verbinding met de Vlink maken.
[Afbeelding]
Wat ook vreemd en verontrustend is dat ik nu wat data kan zien van de HV accu.
Op 15 mei is de SOH door de dealer uitgelezen/bepaald. Alle cellen hadden een spanning van 3,94 V en SOH was 94,6%.
Zojuist heb ik de data uitgelezen en de spanning van alle cellen is 3,88 V en bij SOH staat 80,9 %. Hier ben ik toch wel van geschrokken.
Dit zou wel de terugval kunnen verklaren die de GOM aangeeft sinds 2 weken. Was de laatste maanden bij SOC 100% rond 450 km en sinds 2 weken rond 395 km, zonder dat ik anders ben gaan rijden. Maar ik ben hier natuurlijk niet blij mee
Kan iemand dit misschien verklaren?
:strip_exif()/f/image/9vWDrCbZo3JRSlhznqPrwQgL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zeO8EglCjx8i409cbKhzX5xE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 25-08-2025 20:24 ]
Zou eerst is de hele batterij op 100% laden en dan nogmaals kijken wat de SoH is, of dit wel de daadwerkelijke 'health' waarde is die je verwacht.
Misschien begrijp ik je niet helemaal. Ik begrijp wat je zegt dat 3.88v nu 73% is van 3,94v. Dat zou zijn als bij de meting in mei de SoC 100% zou zijn. Maar de 3,94v van de meting in mei was bij een SoC van 78%.CT schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:33:
Cellen op 3.94 betekend dat de batterij gewoon 100% was geladen, nominaal 3.75 geloof ik en de 3.88v bij je laatste meting is idd een SoC van 73% oid op basis van die cel voltages.
Zou eerst is de hele batterij op 100% laden en dan nogmaals kijken wat de SoH is, of dit wel de daadwerkelijke 'health' waarde is die je verwacht.
Dan begrijp ik het niet meer
Misschien inderdaad ook even 100% laden en kijken wat de SoH dan aangeeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 25-08-2025 22:07 ]
eltron schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:35:
Nog nooit zo lage SOH gezien bij een e-Niro.
Laad je de auto regelmatig op tot 100% want dan kan de BMS gaan balanceren dus als je altijd 80% aanhoud dan komt ie nooit tot balanceren toe. Probeer eens tot 20% leeg te rijden en dan een paar uur auto laten laden bij 100%.Dennis 1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:19:
[...]
@bnwgraaf Bedankt voor je reactie. Ik heb het vanmiddag geprobeerd en blijkbaar heeft de iCar S2 verbinding zonder dat dit te zien is. Vreemd maar het werkt.
Op 15 mei is de SOH door de dealer uitgelezen/bepaald. Alle cellen hadden een spanning van 3,94 V en SOH was 94,6%.
Zojuist heb ik de data uitgelezen en de spanning van alle cellen is 3,88 V en bij SOH staat 80,9 %. Hier ben ik toch wel van geschrokken.
Dit zou wel de terugval kunnen verklaren die de GOM aangeeft sinds 2 weken. Was de laatste maanden bij SOC 100% rond 450 km en sinds 2 weken rond 395 km, zonder dat ik anders ben gaan rijden. Maar ik ben hier natuurlijk niet blij mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is overigens mooi te volgen via de obd dongle. Wanneer je net tot 100% geladen heb8, en je hebt wat verschil in celspanningen, dan zie je die verdwijnen, wanneer je de lader nog aangekoppeld laat.Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:22:
[...]
Laad je de auto regelmatig op tot 100% want dan kan de BMS gaan balanceren dus als je altijd 80% aanhoud dan komt ie nooit tot balanceren toe. Probeer eens tot 20% leeg te rijden en dan een paar uur auto laten laden bij 100%.
Ik heb begrepen dat het nog wel een half uurtje tot een uur aan de lader moet blijven.
Bij mijn auto werkt dat alleen als je met ACC volledig tot stilstand bent gekomen en de auto voor je niet binnen 2 seconden optrekt (anders vertrekt mijn auto vanzelf). Deze functie is vooral handig voor mensen met FOMO, die letterlijk iedere seconde die ze vrij hebben menen te moeten besteden aan iets anders dan waar ze op dat moment mee bezig (zouden moeten) zijn, in dit geval: autorijdenEmootje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:41:
Iemand een idee?
Je hebt gelijk! ik dacht dat 4v wel vol was, maar de echte waarde zijn:Dennis 1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:49:
[...]
Misschien begrijp ik je niet helemaal. Ik begrijp wat je zegt dat 3.88v nu 73% is van 3,94v. Dat zou zijn als bij de meting in mei de SoC 100% zou zijn. Maar de 3,94v van de meting in mei was bij een SoC van 78%.
Dan begrijp ik het niet meer
Misschien inderdaad ook even 100% laden en kijken wat de SoH dan aangeeft.
- Fully charged (100% SOC): 4.2 V per cell.
- Fully discharged (0% SOC): 2.5 V per cell.
bron
En daar schippert de SoC en SoH met de percentage mee kwa berekening, slimste lijkt mij inderdaad zoals nu al meer wordt gesuggereerd, tot 100% laden en nog is meten.
De ene keer werkt het bij mij wel en de andere keer weer niet ….
Als hij soms wel werkt, heb je hem sowieso ingeschakeld staan.HJKJ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:33:
Even een vraag nl , hoe aktiveer ik de dodehoeksensor in de buitenspiegel ?
Wel merk je dat bij inhalen van andere auto's het lampje in de rechter buitenspiegel niet altijd werkt, wat volgens mij onder andere met het snelheidsverschil heeft te maken.
Heb net na 5 jaar ook weer eens de OBD dongle aangekoppeld. Mijn SoH is gelukkig nog 100% na 90.000km, weinig snelladen en thuis niet vaak boven de 80/90% laden (al schijnt dat tot dusver weinig uit te maken).bnwgraaf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 06:24:
[...]
Dat is overigens mooi te volgen via de obd dongle. Wanneer je net tot 100% geladen heb8, en je hebt wat verschil in celspanningen, dan zie je die verdwijnen, wanneer je de lader nog aangekoppeld laat.
Ik heb begrepen dat het nog wel een half uurtje tot een uur aan de lader moet blijven.
Hoe zou dat balanceren werken? Gaat ie dan weer stroom verbruiken en opnieuw laden? Of gaat ie verder dan de officieuze 100% laden (en dus de verborgen buffer gebruiken)? Heb niet de indruk dat de BMS individuele cellen kan laden, maar enkel dat per cel het voltage gemeten wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-08-2025 15:20 ]
Ik laad vrijwel nooit tot 100%, balanceren weet ik niet of dat zinvol is, maar zolang ik op een volle batterij meer dan 500km kan rijden hoor je mij niet klagen (na 160k km).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
Heb net na 5 jaar ook weer eens de OBD dongle aangekoppeld. Mijn SoH is gelukkig nog 100% na 90.000km, weinig snelladen en thuis niet vaak boven de 80/90% laden (al schijnt dat tot dusver weinig uit te maken).
Hoe zou dat balanceren werken? Gaat ie dan weer stroom verbruiken en opnieuw laden? Of gaat ie verder dan de officieuze 100% laden (en dus de verborgen buffer gebruiken)? Heb niet de indruk dat de BMS individuele cellen kan laden, maar enkel dat per cel het voltage gemeten wordt.
We laden meestal tot 80%, alleen 100% als op één dag meer dan 400km gereden moet worden. Dat is sinds de Kia boodschappenauto is geworden nog maar zelden
Ja, hier idem. De niro is denk ik en zijn hele leven (bijna4 jaar) nog maar een handvol keer naar de 100% gegaan, de laatste 2 (3?) jaar zelfs helemaal niet. Twijfel nou wel of het nuttig is om het wel een keer te doen, zodat inderdaad de cellen weer een keer gebalanceerd worden. Heeft nu ook pas 50k gereden, en loopt ook niet meer zo hard op.eltron schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Ik laad vrijwel nooit tot 100%, balanceren weet ik niet of dat zinvol is, maar zolang ik op een volle batterij meer dan 500km kan rijden hoor je mij niet klagen (na 160k km).
We laden meestal tot 80%, alleen 100% als op één dag meer dan 400km gereden moet worden. Dat is sinds de Kia boodschappenauto is geworden nog maar zelden
De andere EV laadt een stuk sneller en de keren dat we daar mee op vakantie gaan twijfel ik ook of die 100% nou zo veel nut heeft, scheelt je misschien een halve laadsessie onderweg. Zou dan een kwartier schelen?
Vakantie ga ik wel altijd op 100% weg, en soms 2x als we onderweg nog in een hotel overnachten.gjcvro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Ja, hier idem. De niro is denk ik en zijn hele leven (bijna4 jaar) nog maar een handvol keer naar de 100% gegaan, de laatste 2 (3?) jaar zelfs helemaal niet. Twijfel nou wel of het nuttig is om het wel een keer te doen, zodat inderdaad de cellen weer een keer gebalanceerd worden. Heeft nu ook pas 50k gereden, en loopt ook niet meer zo hard op.
De andere EV laadt een stuk sneller en de keren dat we daar mee op vakantie gaan twijfel ik ook of die 100% nou zo veel nut heeft, scheelt je misschien een halve laadsessie onderweg. Zou dan een kwartier schelen?
Maar zoals je aangeeft andere EV laadt zoveel sneller dat het niet veel meer uitmaakt. Na 15-20min kun je weer een paar honderd km verder, en dan wil je (of in elk geval de passagiers
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Als je ingehaald wordt of gaat inhalen en het snelheidsverschil is erg klein dan gaat de lamp aan, is het snelheidsverschil hoog dan blijft die uit. Als de lamp uit blijft ivm het hoge snelheidsverschil en je zet het knipperlicht aan naar die richting dan krijg je alsnog allerlei alarmen dat je niet kunt wisselen van rijstrook. Ik geloof dat de drempel ligt bij meer of minder dan 10km/u verschil.HJKJ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:33:
Even een vraag nl , hoe aktiveer ik de dodehoeksensor in de buitenspiegel ?
ah .. .ik heb er zo 5 jaar op zitten met 68KDonJuape schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:25:
Heb vier jaar lang altijd tot 100% geladen (behalve als hij langer dan een week stil stond). Maar morgen lever ik hem in *snif* We hebben er 62k met veel plezier in gereden. Superfijne auto. Ik hoop dat de Inster net zo goed bevalt.
nog 1 week .. En inderdaad fijne auto op de kapotte 12V accu na
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik heb vandaag eindelijk de dealer te pakken kunnen krijgen en het verhaal verteld over de plotselinge terugval van de SoH naar 80,9%. Er is eind september een afspraak gepland en dan gaan ze met "Kia" apparatuur de SoH uitlezen. Tevens kijken ze dan ook andere waarden na.Dennis 1 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:19:
[...]
@bnwgraaf Bedankt voor je reactie. Ik heb het vanmiddag geprobeerd en blijkbaar heeft de iCar S2 verbinding zonder dat dit te zien is. Vreemd maar het werkt.
Dit zou wel de terugval kunnen verklaren die de GOM aangeeft sinds 2 weken. Was de laatste maanden bij SOC 100% rond 450 km en sinds 2 weken rond 395 km, zonder dat ik anders ben gaan rijden. Maar ik ben hier natuurlijk niet blij mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als blijkt dat de SoH inderdaad zo laag is of dat er andere onderdelen niet goed zijn, dan gaan ze een garantieaanvraag neerleggen bij Kia. Mits de degradatie voldoende is om onder de garantie te laten vallen. Hij kon niet meteen aangeven wat in de garantievoorwaarden staat bij welk % SoH dit zou zijn. Dit zou hij navragen en hierop terugkomen.
Online heb ik dit helaas ook niet kunnen vinden. Is er toevallig iemand bekend met wat er in de garantievoorwaarden is opgenomen betreffende degeneratie van de HV accu?
Opzich wel goed nieuws hoe je dealer het oppakt, hoop voor je dat het onder de garantie valt.
Als je zoekt in dit topic of dat van de Kona (zelfde BMS) dan kom je misschien een enkeling tegen waarbij de HV accu onder garantie is vervangen, weet even niet of daar ook een SoH % genoemd is, maar heb nog nergens gelezen dat het bij Kia niet onder garantie viel. Maar naarmate de tijd verstrijkt krijg je nu wel meer auto's die over de max km gaan en binnenkort ook over de maximale termijn (met garantie opgerekt naar 10 jaar zal dat nog tot 2029 duren).
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:24:
@Dennis 1 nee nergens gelezen nog, en heb alles rondom de e-Niro aardig bijgehouden sinds 2018.
Opzich wel goed nieuws hoe je dealer het oppakt, hoop voor je dat het onder de garantie valt.
Als je zoekt in dit topic of dat van de Kona (zelfde BMS) dan kom je misschien een enkeling tegen waarbij de HV accu onder garantie is vervangen, weet even niet of daar ook een SoH % genoemd is, maar heb nog nergens gelezen dat het bij Kia niet onder garantie viel. Maar naarmate de tijd verstrijkt krijg je nu wel meer auto's die over de max km gaan en binnenkort ook over de maximale termijn (met garantie opgerekt naar 10 jaar zal dat nog tot 2029 duren).
Het is inderdaad fijn dat de contactpersoon van de dealer er zo in staat. Het blijft afwachten natuurlijk
Aangezien er op de teller van mijn MY2020 circa 27.000 km's staan ga ik zo snel nog niet over de de max km heen

Ik heb in dit topic en topic van de Kona helaas niets kunnen vinden over HV accu vervanging. Misschien heb ik niet goed gezocht. Dat zou ook kunnen
_-= Erikje =-_ in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"Dennis 1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:06:
[...]
@CyBeRSPiN
Het is inderdaad fijn dat de contactpersoon van de dealer er zo in staat. Het blijft afwachten natuurlijk![]()
Aangezien er op de teller van mijn MY2020 circa 27.000 km's staan ga ik zo snel nog niet over de de max km heen![]()
Ik heb in dit topic en topic van de Kona helaas niets kunnen vinden over HV accu vervanging. Misschien heb ik niet goed gezocht. Dat zou ook kunnen
Maar bij de Kona is er blijkbaar ook nog een terugroepactie geweest waar voor een bepaalde serie preventief HV accu’s zijn vervangen, niet relevant voor de eNiro.
Grens zou bij 70% SOH liggen.Dennis 1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb vandaag eindelijk de dealer te pakken kunnen krijgen en het verhaal verteld over de plotselinge terugval van de SoH naar 80,9%. Er is eind september een afspraak gepland en dan gaan ze met "Kia" apparatuur de SoH uitlezen. Tevens kijken ze dan ook andere waarden na.
Als blijkt dat de SoH inderdaad zo laag is of dat er andere onderdelen niet goed zijn, dan gaan ze een garantieaanvraag neerleggen bij Kia. Mits de degradatie voldoende is om onder de garantie te laten vallen. Hij kon niet meteen aangeven wat in de garantievoorwaarden staat bij welk % SoH dit zou zijn. Dit zou hij navragen en hierop terugkomen.
Online heb ik dit helaas ook niet kunnen vinden. Is er toevallig iemand bekend met wat er in de garantievoorwaarden is opgenomen betreffende degradatie van de HV accu?
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/garantie-op-elektrische-autos-hoe-zit-dat
In dit ANWB bericht staat een tabel waar dit percentage bij Kia wordt genoemd.
@eltron Dank je wel!eltron schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:12:
[...]
Grens zou bij 70% SOH liggen.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/garantie-op-elektrische-autos-hoe-zit-dat
In dit ANWB bericht staat een tabel waar dit percentage bij Kia wordt genoemd.
Ik ben benieuwd wat de dealer hier dan mee gaat doen. Zeker ook gezien het feit dat de SoH in drie maanden tijd bijna 14% is gezakt.
Daar zijn wij ook benieuwd naar. Het zou natuurlijk kunnen dat die 70% vooral gaat over het vervangen van de volledige batterij. De vraag is dan wat zij doen als er een aantal cellen kapot zijn die wellicht te vervangen zijn.Dennis 1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:15:
[...]
@eltron Dank je wel!
Ik ben benieuwd wat de dealer hier dan mee gaat doen. Zeker ook gezien het feit dat de SoH in drie maanden tijd bijna 14% is gezakt.
Veel kans dat het niet eens de cellen zijn die kapot zijn, maar de elektronica er bij. Maar neem niet aan dat de dealer de moeite neemt om de accupack uit elkaar te sleutelen. Die wisselen gewoon om.eltron schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:45:
[...]
Daar zijn wij ook benieuwd naar. Het zou natuurlijk kunnen dat die 70% vooral gaat over het vervangen van de volledige batterij. De vraag is dan wat zij doen als er een aantal cellen kapot zijn die wellicht te vervangen zijn.
Dat denk ik ook, maar het gaat om de garantievraag. Als dat pas begint bij 70%SOH/ 30% degeneratie, dan kan het wel van belang zijn of sprake is van technische defecten van bijvoorbeeld een aantal cellen, of dat sprake is van degeneratie. Technische defecten moeten ze m.i. onder garantie oplossen, ook als de SOH nog boven de 70% zit.gjcvro schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:52:
[...]
Veel kans dat het niet eens de cellen zijn die kapot zijn, maar de elektronica er bij. Maar neem niet aan dat de dealer de moeite neemt om de accupack uit elkaar te sleutelen. Die wisselen gewoon om.
Het is sowieso vreemd gegaan. In mei heeft de dealer de SoH uitgelezen die toen 94,6% was. Ik vond dat al aan de lage kant. Zeker gezien alle verhalen over SoH in dit topic. 3 maanden later is hij ineens 80,9%. De terugval was voor mij van de ene op de andere dag, twee weken geleden.eltron schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
Dat denk ik ook, maar het gaat om de garantievraag. Als dat pas begint bij 70%SOH/ 30% degeneratie, dan kan het wel van belang zijn of sprake is van technische defecten van bijvoorbeeld een aantal cellen, of dat sprake is van degeneratie. Technische defecten moeten ze m.i. onder garantie oplossen, ook als de SOH nog boven de 70% zit.
Als ik naar de voltages van de cellen kijk via de OBD dongle dat zijn deze allemaal gelijk. Dan zou je wellicht denken dat er een ander technisch defect ten grondslag ligt aan de snelle terugval van de SoH. Misschien zoals @gjcvro aangeeft de bijbehorende electronica. Ik heb daar verder ook geen kennis van.
@Arfman Terechte opmerking van je.Arfman schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:22:
Heb je hem inmiddels al een keer tot 100% geladen en daarna aan de lader gelaten? Ik lees veel verhalen over procenten en garantie en dealers, maar is de allereerste suggestie al geprobeerd
Ik vind het zeker fijn dat jullie meedenken en met suggesties komen.

De volgende stap is wat ook eerder is aangegeven. Tot 20% leegrijden en dan 100% laden en kijken wat dan de SoH aangeeft. Vanwege thuisomstandigheden rijd ik niet zoveel dus het zal wel even duren voordat ik aan de 20% zit.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennis 1 op 28-08-2025 09:10 ]
De nieuwe Kia app wordt continue uitgelogd en bij inloggen moet je weer door alle kennismakingswizards en uitleg. De verbinding wordt verbroken met de auto en ik kan de limiet van AC laden niet meer verstellen. Even later kan ik de auto helemaal niet meer remote bedienen.
Vervolgens in de "oude" Kia Connect app, ook automatisch uitgelogd, bij inloggen wordt ik met popup verwezen naar de nieuwe Kia app met een reminder van 1 dag. Daar kan ik vervolgens de auto wel remote bedienen.
De gegevens van Kia Connect kunnen vervolgens nu in de nieuwe voorwaarden, gebruikt worden voor marketing doeleinden en voor reclame in de app.
De inlogprocedure is nu voorzien van permanente captcha, waardoor HomeAssistant en EVCC niet meer werken met KIA. De reactie van Kia op alle developers die daarop vragen stellen zijn ronduit stuitend: we stellen geen gegevens meer beschikbaar aan personen die elders inloggen, alleen nog via de nieuwe KIA app.
En daarmee verdwijnt KIA weer een klein stukje verder van de top van de ranglijst. 't zijn de kleine dingen die uiteindelijk beginnen te irriteren. Nadeel is dat de alternatieven vaak net zo erg zijn.Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:42:
we stellen geen gegevens meer beschikbaar aan personen die elders inloggen, alleen nog via de nieuwe KIA app.
Klopt, alleen Tesla heeft een actieve personal API token mogelijkheid.gjcvro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
En daarmee verdwijnt KIA weer een klein stukje verder van de top van de ranglijst. 't zijn de kleine dingen die uiteindelijk beginnen te irriteren. Nadeel is dat de alternatieven vaak net zo erg zijn.
Kia werkt het op dit moment actief tegen om de Vehicle info via een API op te halen, behalve in hun eigen nieuwe app.
tsja.. gelukkig hier nog 1 week ..Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:42:
Wat is Kia toch aan het doen met de Kia app en gegevens.....
De nieuwe Kia app wordt continue uitgelogd en bij inloggen moet je weer door alle kennismakingswizards en uitleg. De verbinding wordt verbroken met de auto en ik kan de limiet van AC laden niet meer verstellen. Even later kan ik de auto helemaal niet meer remote bedienen.
Vervolgens in de "oude" Kia Connect app, ook automatisch uitgelogd, bij inloggen wordt ik met popup verwezen naar de nieuwe Kia app met een reminder van 1 dag. Daar kan ik vervolgens de auto wel remote bedienen.
De gegevens van Kia Connect kunnen vervolgens nu in de nieuwe voorwaarden, gebruikt worden voor marketing doeleinden en voor reclame in de app.
De inlogprocedure is nu voorzien van permanente captcha, waardoor HomeAssistant en EVCC niet meer werken met KIA. De reactie van Kia op alle developers die daarop vragen stellen zijn ronduit stuitend: we stellen geen gegevens meer beschikbaar aan personen die elders inloggen, alleen nog via de nieuwe KIA app.
Oude app .. alles werkt..
nieuwe app: u bent om veiligheidsredenen uitgelogd
nieuwe app: Service is tijdelijk beperkt wegens een instabiele verbinding met het voertuig
De volledige functionaliteit wordt herstelt zodra de verbinding verbeterd..
alles afsluiten op de phone .. en opnieuw starten .. nix meer aan het handje .. .
pfffff
There are no secrets, only information you do not yet have
Hopelijk wordt er genoeg druk gezet door iedereen op Kia om dit terug te draaien. Een goedwerkende app en (officieuze) domotica support weegt voor velen wel mee in de aankoop/lease beslissing.
Kwestie van tijd natuurlijk totdat iemand dit weer reverse engineered. Uiteindelijk is het gewoon een http call met wat headers.Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Klopt, alleen Tesla heeft een actieve personal API token mogelijkheid.
Kia werkt het op dit moment actief tegen om de Vehicle info via een API op te halen, behalve in hun eigen nieuwe app.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-08-2025 14:23 ]
Dat wel, maar Kia zal het actief gaan tegenwerken…CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Kwestie van tijd natuurlijk totdat iemand dit weer reverse engineered. Uiteindelijk is het gewoon een http call met wat headers.
ich habe jetzt mal an info@kia-connect.eu geschrieben:
Sehr geehrte Damen und Herren,
mit wachsendem Unmut stelle ich fest, dass Kia nicht etwa einen Weg zur Öffnung für Smarthome- oder Energiemanagement-Systeme beschreitet (was man aktiv bewerben und vermarkten könnte: "erster KFZ-Hersteller mit works with Homeassistant" z.B.) sondern ganz im Gegenteil in letzter Zeit zunehmend Wege beschreitet, um alle Zugriffe auf die Daten meines(!) Fahrzeugs durch andere Anwendungen als Kia Connect unmöglich zu machen.
Dazu kommt der offensichtliche Versuch, mich auch "after Sales" noch zu monetarisieren: mit Werbung in der App (die es in der alten App nicht gab), mit ständiger Aufforderung, doch unbedingt ein völlig überteuertes OTA-Abo abzuschließen, mit dem Versuch, alle meine(!) Daten exklusiv zu vermarkten.
Dazu kommt der Bruch einer durchaus mit kaufentscheidenden Aussage (2 Kartenupdates pro Jahr, und selbst das ist eigentlich erschreckend wenig).
Sollte sich diese Entwicklung so stabilisieren ist dies mein erster und letzter Kia.
Diese fantastische Antwort habe ich dazu von KIA bekommen:
Sehr geehrter Herr …,
vielen Dank für Ihre Rückmeldung.
Eine Implementierung einer öffentlichen API ist derzeit nicht geplant. Aus Sicherheitsgründen wird das System auch zukünftig geschlossen bleiben.
Wir bitten um Ihr Verständnis.
Mit freundlichen Grüßen
Als je de API call weet na te bootsen kunnen ze daar waarschijnlijk toch ook niet op handhaven. Het is gewoon weer wat nieuwe drempels opwerpen, waarschijnlijk onbewust, gewoon een nieuwe app zonder rekening te houden met reverse engineerende tweakers met eigen domotica.
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-08-2025 16:15 ]
Dat is waar. Ze changen nu echter steeds zoveel en zovaak, dat het bijna doelbewust lijkt.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:13:
@Get!em mn Duits is een beetje roestig, maar dit lijkt me meer een reactie dat Kia niet van plan is om een officiëel gedocumenteerde open API aan te bieden (hebben ze nooit gedaan ook). Niks over "actief tegenwerken".
Als je de API call weet na te bootsen kunnen ze daar waarschijnlijk toch ook niet op handhaven. Het is gewoon weer wat nieuwe drempels opwerpen, waarschijnlijk onbewust, gewoon een nieuwe app zonder rekening te houden met reverse engineerende tweakers met eigen domotica.
Maar bijv in korea hebben ze wel een actieve developers api.
https://developer.kia.com/web/v1/kia/main
Ik heb een dynamicline, en de audio is echt heel erg kut. Echt niet om aan te horen. De soundstage is kut, het vermogen is kut, het hoog is schel en mist detail, wat ruk.
De speakers in de voordeuren zijn niet in staat om laag frequent geluid weer te geven, en de speakers in de achterdeuren doen enkel en alleen laag.
Ik wil de speakers dus graag vervangen.
Nu zie ik veel berichten van andere Niro rijders die hun speakers voorin hebben vervangen voor compo-setjes. De tweaters monteren ze dan onder de gaasjes in het dashboard.
Nu vroeg ik mij het volgende af:
Hoe zou je dit moeten aansluiten?
-een (fatsoenlijk) composetje wordt geleverd met een los filter.
-het signaal op de draden naar de originele tweeters is al gefilterd (aanname!)
Moet ik dan de tweaters op de orginele bekabeling aansluiten en het filter van het nieuwe composetje in de deur hangen, en daar enkel de speaker op aansluiten? Of moet ik vanuit de deur, vanaf het nieuwe filter, een kabel trekken naar de plekken voor de tweeters on het dashboard?
Achterin wil ik graag coaxiale speakers (omdat ik geen losse tweeter zo vlak bij m'n linker oor wil) en misschien achterin een klein actief subwoofertje.
[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 28-08-2025 19:59 ]
@DonJuape Je stapt over van de e-Niro naar de Inster. Dat lijkt me ook wel een ‘fraai karretje’.DonJuape schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:25:
Heb vier jaar lang altijd tot 100% geladen (behalve als hij langer dan een week stil stond). Maar morgen lever ik hem in *snif* We hebben er 62k met veel plezier in gereden. Superfijne auto. Ik hoop dat de Inster net zo goed bevalt.
Laat je hier nog een keer horen hoe die Inster je bevalt? Klein beetje off-topic moet voor de ouwe getrouwen hier toch wel eventjes kunnen.
Ik rij nu een ruim een half jaar mijn IONIQ 5, het faceliftmodel en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Je merkt het verschil tussen de voorwielaandrijving van de e-Niro en de achterwielaandrijving van de IONIQ goed. Die laatste geeft toch een rustiger rijgedrag.
Wat ook bijdraagt aan het comfort is de wielbasis van drie hele meters. Het is een heel comfortabele auto.
Wat wel weer wennen is, is dat er een aantal bekende zaken in zitten die tóch weer net anders werken, ondanks dat beide auto’s van hetzelfde concern komen. Zo kun je bij de e-Niro én je regen instellen (1/2/3), en onafhankelijk daarvan AUTO, het automatisch harder remmen als er iets of iemand voor je zit. De IONIQ kent óf AUTO, óf de 1/2/3-stand. En zo met een heleboel van die kleine dingen.
Wat ik het meeste mis is de CC. Er zit gelukkig wel een ACC, maar dat adaptieve kan niet meer uitgeschakeld worden. Dat schijnt bij alle nieuwe modellen te moeten volgens nieuwe wetgeving. Hoogst irritant en degene die dat bedacht heeft maakt er vast nooit gebruik van. Op de NL snelwegen is ACC niet echt handig. Die houdt veel te vroeg in, waardoor bij druk verkeer de afstand tot je voorligger n’t te groot wordt en er mensen gaan tussen voegen. En dan gaat de auto weer abrupt afremmen. Dat doet VW veel soepeler.
Maar ja, zo valt er altijd wat te wensen. Ik heb 6 jaar en ca. 120k km erg genoten van mijn e-Niro en ik hoop zeker zo lang van mijn IONIQ te gaan genieten.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zie die reactie staan over het niet hebben van een "gewone" cruise control, dus een niet-adaptieve versie.Hippe Lip schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
@DonJuape Je stapt over van de e-Niro naar de Inster. Dat lijkt me ook wel een ‘fraai karretje’.![]()
Laat je hier nog een keer horen hoe die Inster je bevalt? Klein beetje off-topic moet voor de ouwe getrouwen hier toch wel eventjes kunnen.
offtopic:
Ik rij nu een ruim een half jaar mijn IONIQ 5, het faceliftmodel en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Je merkt het verschil tussen de voorwielaandrijving van de e-Niro en de achterwielaandrijving van de IONIQ goed. Die laatste geeft toch een rustiger rijgedrag.
Wat ook bijdraagt aan het comfort is de wielbasis van drie hele meters. Het is een heel comfortabele auto.
Wat wel weer wennen is, is dat er een aantal bekende zaken in zitten die tóch weer net anders werken, ondanks dat beide auto’sn van hetzelfde concern komen. Zo kun je bij de e-Niro én je regen instellen (1/2/3), en onafhankelijk daarvan AUTO, het automatisch harder remmen als er iets of iemand voor je zit. De IONIQ kent óf AUTO, óf de 1/2/3-stand. En zo met een heleboel van die kleine dingen.
Wat ik het meeste mis is de CC. Er zit gelukkig wel een ACC, maar dat adaptieve kan niet meer uitgeschakeld worden. Dat schijnt bij alle nieuwe modellen te moeten volgens nieuwe wetgeving. Hoogst irritant en degene die dat bedacht heeft maakt er vast nooit gebruik van. Op de NL snelwegen is ACC niet echt handig. Die houdt veel te vroeg in, waardoor bij druk verkeer de afstand tot je voorligger n’t te groot wordt en er mensen gaan tussen voegen. En dan gaat de auto weer abrupt afremmen. Dat doet VW veel soepeler.
Maar ja, zo valt er altijd wat te wensen. Ik heb 6 jaar en ca. 120k km erg genoten van mijn e-Niro en ik hoop zeker zo lang van mijn IONIQ te gaan genieten.
Dat deze in Nederland nooit op de juiste momenten ingrijpt. Dat zal een persoonlijke ervaring zijn, want ik vind hem over het algemeen prima werken. En als het niet helemaal naar je zin is, dan kun je dit aanpassen, zoals de afstand tot je voorganger, maar ook hoe "heftig" het systeem reageert op veranderingen en ander verkeer.
Ik moet er niet aan denken, dat ik geen adaptieve cruise control heb, zoals ik bij andere auto's heb gehad. Dan ben je voortdurend met de rem bezig en vervelender, moet je ook steeds de CC weer inschakelen.
Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk. Die Inster vind ik overigens wel een heel geinig ding om te zien!
Goh ik moet hier eens naar kijken. Ik snap niet waarom re-gen soms op auto staat (blauw) en soms niet. Maar hij remt nu echt heel vervelend hard op ACC, bijvoorbeeld als ik inhaal maar ben nog net niet over de streep, dan ziet hij de auto op de rechterbaan nog en pof, in de ankers naar 90 ofzo op de snelweg. Niet leuk voor achteroprijdend verkeer...Hippe Lip schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Zo kun je bij de e-Niro én je regen instellen (1/2/3), en onafhankelijk daarvan AUTO, het automatisch harder remmen als er iets of iemand voor je zit.

Met inhalen geef ik altijd zelf even wat gas, anders begint hij veel te vroeg met de snelheid terugschroeven, of je moet 3 jaar van te voren naar links. En ja, afstand staat bij mij zo kort mogelijk.FitTiv schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Goh ik moet hier eens naar kijken. Ik snap niet waarom re-gen soms op auto staat (blauw) en soms niet. Maar hij remt nu echt heel vervelend hard op ACC, bijvoorbeeld als ik inhaal maar ben nog net niet over de streep, dan ziet hij de auto op de rechterbaan nog en pof, in de ankers naar 90 ofzo op de snelweg. Niet leuk voor achteroprijdend verkeer...
Voordeel van zelf gas geven is ook dat je even wat vlotter je snelheid aanpast aan het overige verkeer links. Alhoewel ik 1 van de weinige lijk te zijn die dat tegenwoordig nog boeit.
Hier hetzelfde. De ACC is niet perfect, maar vooral op tweebaans wegen en als je op de snelweg in dezelfde baan blijft rijden werkt het absoluut helemaal prima. Ik zou nooit meer terug willen naar een "gewone" CC, precies omdat je dan nog steeds continu bezig met de afstand tot je voorligger.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:10:
Same here. Had laatst een leenauto met ouderwetse CC, zit je de hele tijd met dat pookje te kloten om +1 / -1 te doen om maar op de juiste afstand van je voorligger te blijven. Soms wil ik even niet inhalen en vind ik het wel best om zwaan-kleef-aan te doen voor een tijdje.
@bnwgraaf Bij druk verkeer (Randstad bijv) is de kortst instelbare afstand wat aan de ruime kant op de snelweg. Auto’s rijden dan over het algemeen korter op elkaar, waardoor er soms iemand og voor je gaat invoegen en de auto gaat inhouden.bnwgraaf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Ik zie die reactie staan over het niet hebben van een "gewone" cruise control, dus een niet-adaptieve versie.
Dat deze in Nederland nooit op de juiste momenten ingrijpt. Dat zal een persoonlijke ervaring zijn, want ik vind hem over het algemeen prima werken. En als het niet helemaal naar je zin is, dan kun je dit aanpassen, zoals de afstand tot je voorganger,
Die heftigheid is maar vrij beperkt in te stellen. Bovendien is die omgekeerd evenredig met de ingestelde afstand bij ACC: bij een lange afstand reageert het over het algemeen redelijk soepel, maar bij de kortste afstand is er (vind de auto) minder spelingsruimte en reageert-ie straffer.maar ook hoe "heftig" het systeem reageert op veranderingen en ander verkeer.
En hier heb ik dus alleen maar ‘last’ van op de snelweg in drukker verkeer. Is het er rustig of zit ik op een tweebaansweg, dan is die ACC echt heerlijk. En dan staat-ie bij mij ook niet op de kortste afstand.
Helemaal mee eens. ACC is echt een verademing. Mijn laatste auto voordat ik E ging rijden was een Citroën C5 (break) en die had alleen CC, zonder A dus. Dat was een ding uit 2006, toen ACC nog bijna niet geleverd werd. Die auto heb ik 13 jaar en ruim 3,5 ton gereden tot volle tevredenheid, behalve dat ik vanaf het moment dat ik wist dat ACC bestond me geërgerd heb dat die er niet op zat.Ik moet er niet aan denken, dat ik geen adaptieve cruise control heb, zoals ik bij andere auto's heb gehad. Dan ben je voortdurend met de rem bezig en vervelender, moet je ook steeds de CC weer inschakelen.
<John O`Mill>
Dat van tussenvoegend verkeer ben ik met je eens, dat blijft een probleem. Helaas ook voor een deel niet door het systeem te voorkomen, omdat er ook veel weggebruikers zijn, die, ook al is er voldoende ruimte voor je, toch half afsnijdend vlak voor je duiken, waardoor ook het ACC systeem weer in de ankers gaat.Hippe Lip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
@bnwgraaf Bij druk verkeer (Randstad bijv) is de kortst instelbare afstand wat aan de ruime kant op de snelweg. Auto’s rijden dan over het algemeen korter op elkaar, waardoor er soms iemand og voor je gaat invoegen en de auto gaat inhouden.
[...]
Ik ben het er ook mee eens, dat het systeem niet in alle situaties even perfect reageert, maar ik vind het toch een verademing ten opzichte van de stndaard CC systemen.
Maar goed, daar past fysiek gezien nog steeds een auto tussen en dat gebeurt ook in lomp druk verkeer.
Ik weet niet wat de oplossing is maar een bumperkleefmodus in de ACC lijkt me ook niet de bedoeling.
Ben zelf enorm tevreden over de ACC gebruik het altijd op de snelweg ook in druk verkeer.
Tijdig richting aangeven voordat je van rijstrook wisselt voorkomt volgens mij ook dat de ACC afremt vanwege een voorligger.
Die ervaring heb ik eigenlijk nooit, zelfs op punten waar ik verwacht dat ie flink aan het remmen gaat wacht het systeem het nog even af en lijkt het minder heftig te reageren als duidelijk is dat de afstand al weer aan het groeien is.bnwgraaf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:41:
[...]
omdat er ook veel weggebruikers zijn, die, ook al is er voldoende ruimte voor je, toch half afsnijdend vlak voor je duiken, waardoor ook het ACC systeem weer in de ankers gaat.
@gjcvro Dat kan dan weer te maken hebben met de snelheid van degene die voor je invoegt. Als die een hogere snelheid heeft dan jij, dan vindt de auto het niet nodig om af te remmen, is mijn ervaring.gjcvro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
Die ervaring heb ik eigenlijk nooit, zelfs op punten waar ik verwacht dat ie flink aan het remmen gaat wacht het systeem het nog even af en lijkt het minder heftig te reageren als duidelijk is dat de afstand al weer aan het groeien is.
<John O`Mill>
Ja dat is briljant idd zolang de voor je invoegende auto voor je maar van je wegrijdt dan wordt er niet afgeremd, ook al is de afstand veel te kort. (hele hordes bestuurders die op zo'n manier voor je komen rijden, ook op een lege snelweg)Hippe Lip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
@gjcvro Dat kan dan weer te maken hebben met de snelheid van degene die voor je invoegt. Als die een hogere snelheid heeft dan jij, dan vindt de auto het niet nodig om af te remmen, is mijn ervaring.
Volgens mij gaan veel andere merken dan wel in de remmen.
Ja, precies. Daarin lijkt echt een grote verbetering te zitten, en volgens mij deed onze eerste (HEV/2017) Niro dat niet zo subtielHippe Lip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
@gjcvro Dat kan dan weer te maken hebben met de snelheid van degene die voor je invoegt. Als die een hogere snelheid heeft dan jij, dan vindt de auto het niet nodig om af te remmen, is mijn ervaring.
… maar mijn (en de) eerste e-Niro, MY19 dus, deed dat dus verbluffend goed. Het duurde de eerste ritten even voordat ik door had waarom de auto de ene keer wel en de andere keer niet inhield als er iemand invoegt voor je neus.gjcvro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:37:
[...]
Ja, precies. Daarin lijkt echt een grote verbetering te zitten, en volgens mij deed onze eerste (HEV/2017) Niro dat niet zo subtiel
Hetzelfde wanneer iemand je net heeft ingehaald en je daar vlak achter naar links gaat. Als die auto maar harder rijdt dan jij, dan blijf je gewoon op snelheid.
<John O`Mill>
Wat je wel vergeet is dat je ongemerkt sneller gaat rijden als de auto voor je "verdwijnt". Erg leuk voor de auto die jou net aan het inhalen is..ASW1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
Soms in het buitenland zie je van die chevrons op het wegdek en dan borden met dat je minimaal 2 chevrons afstand moet houden tussen jou en je voorligger. Dat haal je in de e-niro echt niet wanneer je de ACC op 1 streepje afstand hebt staan (al heb ik geen twijfel dat dat voor de niro genoeg afstand is om te remmen omdat er immers geen reactietijd is).
Maar goed, daar past fysiek gezien nog steeds een auto tussen en dat gebeurt ook in lomp druk verkeer.
Ik weet niet wat de oplossing is maar een bumperkleefmodus in de ACC lijkt me ook niet de bedoeling.
Ben zelf enorm tevreden over de ACC gebruik het altijd op de snelweg ook in druk verkeer.
Tijdig richting aangeven voordat je van rijstrook wisselt voorkomt volgens mij ook dat de ACC afremt vanwege een voorligger.
Je hebt op zich gelijk. Wel met een kleine kanttekening w.m.b. Net als dat tijdens rijlessen geleerd wordt 2 sec afstand te houden tot je voorganger waar echter maar weinig mensen zich aan houdt, is het eigenlijk ook niet de bedoeling om ruim van tevoren richting aan te geven. Geleerd wordt eerst kijken of er ruimte is, dan richting aan te geven en daarna van rijbaan te wisselen. Dat is naar mijn idee met wat anders dan tijdig richting aangeven zodat je niet afremt vanwege de voorganger. Al kan je natuurlijk ook bedoelen ver genoeg vooruit kijken/denken en zodoende tijdig richting aan gegeven met bovenstaande in acht nemende.ASW1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
Overigens geen terechtwijzing richting jou, maar eerder een verwijzing naar zolang we nog met mensen op de weg te maken hebben met al hun eigen belangen ipv een volledig op elkaar afgestemd autonoom rijdend verkeer, blijft het voor de autonome systemen lastig, zo niet onmogelijk, om daar op af te stemmen dan wel rekening mee te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 31-08-2025 09:11 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Die 2 seconden is voor om de reactie tijd een beetje te zetten. En gelukkig kijken we verder vooruit op de autoweg (hoop ik).
Als de snelheid op de weg erg instabiel is zet ik de acc vaak op wat meer streepjes.
Ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij wordt hier een beetje door elkaar gehaald wat de richtlijn precies is. Tijdens mijn rijlessen (en ook later bij “Wegmisbruikers”) werd juist steeds die 2-secondenregel aangehaald. Dat is niet zomaar een trucje, maar een hele duidelijke vuistregel: je kiest een vast punt langs de weg en zorgt dat er minimaal 2 seconden tussen jou en je voorganger zit voordat jij dat punt passeert.janne_nl schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:46:
Je moet geen 2 seconden afstand houden, je moet binnen de afzienbare weg kunnen stoppen....
Die 2 seconden is voor om de reactie tijd een beetje te zetten. En gelukkig kijken we verder vooruit op de autoweg (hoop ik).
Als de snelheid op de weg erg instabiel is zet ik de acc vaak op wat meer streepjes.
Dat heeft inderdaad te maken met reactietijd, maar ook met het feit dat je bij normale omstandigheden (droog wegdek, oplettend rijden) dan nog genoeg ruimte hebt om veilig te stoppen. Natuurlijk geldt óók de hoofdregel dat je altijd binnen de afstand moet kunnen stoppen die je kunt overzien. Alleen is dat veel lastiger om continu zelf in te schatten, terwijl die 2-secondenregel praktisch en makkelijk toepasbaar is.
Dus het klopt eigenlijk allebei:
Juridisch/formeel: altijd binnen de zichtbare afstand kunnen stoppen.
Praktisch/rijlesrichtlijn: de 2-secondenregel als hulpmiddel om dat ook echt te doen.
En bij regen of instabiel verkeer is 3 of 4 seconden aanhouden helemaal geen gek idee.
Als het goed is heb je ook tijdens die rijlessen geleerd dat inhalen zo snel mogelijk moet gebeuren, en dat je zo veel mogelijk rechts moet houden. Beide regels zijn de meeste mensen helaas ook vergeten. Net als dat je moet proberen je snelheid aan te passen aan de baan waarin je in wil voegen. En dat je moet proberen niemand te hinderen.DutchKel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij wordt hier een beetje door elkaar gehaald wat de richtlijn precies is. Tijdens mijn rijlessen (en ook later bij “Wegmisbruikers”) werd juist steeds die 2-secondenregel aangehaald. Dat is niet zomaar een trucje, maar een hele duidelijke vuistregel: je kiest een vast punt langs de weg en zorgt dat er minimaal 2 seconden tussen jou en je voorganger zit voordat jij dat punt passeert.
Dat heeft inderdaad te maken met reactietijd, maar ook met het feit dat je bij normale omstandigheden (droog wegdek, oplettend rijden) dan nog genoeg ruimte hebt om veilig te stoppen. Natuurlijk geldt óók de hoofdregel dat je altijd binnen de afstand moet kunnen stoppen die je kunt overzien. Alleen is dat veel lastiger om continu zelf in te schatten, terwijl die 2-secondenregel praktisch en makkelijk toepasbaar is.
Praktisch/rijlesrichtlijn: de 2-secondenregel als hulpmiddel om dat ook echt te doen.
En bij regen of instabiel verkeer is 3 of 4 seconden aanhouden helemaal geen gek idee.
Soms denk ik dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als we allemaal zo per 10 jaar nog eens opnieuw theorie en praktijkexamen moesten gaan doen. (niemand persoonlijk hier genoemd, maar de onzin die je zo her en der leest van mensen die toch echt ook wel hun rbw hebben is tenenkrommend)
Euh ik weet de regels anders allemaal nog prima die ik tijdens de rijlessen heb geleerd. En inderdaad bij het invoegen probeer ik inderdaad niemand te hinderen en ik ben degene die vaak achter een vrachtauto zit met ACC aan. Ik heb geen haast.gjcvro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Als het goed is heb je ook tijdens die rijlessen geleerd dat inhalen zo snel mogelijk moet gebeuren, en dat je zo veel mogelijk rechts moet houden. Beide regels zijn de meeste mensen helaas ook vergeten. Net als dat je moet proberen je snelheid aan te passen aan de baan waarin je in wil voegen. En dat je moet proberen niemand te hinderen.
Soms denk ik dat het helemaal niet zo slecht zou zijn als we allemaal zo per 10 jaar nog eens opnieuw theorie en praktijkexamen moesten gaan doen. (niemand persoonlijk hier genoemd, maar de onzin die je zo her en der leest van mensen die toch echt ook wel hun rbw hebben is tenenkrommend)
Maar iedereen over een kam scheren is ook niet echt netjes. Het merendeel rijd gelukkig wel netjes, alleen degene die slecht rijden die vallen juist op en dat onthoud je ook sneller.
Heb jij de auto die achter de vrachtwagen gisteren zat onthouden welke auto dat het was? Vast niet, maar de auto die vorige week jou had gesneden op de snelweg weet je denk ik nog wel helemaal voor je ogen te krijgen welk merk en type dat het was.
Ja, sorry, het was ook niet naar jou persoonlijk bedoeld, meer in zijn algemeenheid. En misschien heb je gelijk dat de uitwassen eerder opvallen en beter bijblijven, maar dan nog is het toch wel erg vaak dat je denkt van "waarom denk je niet na" (netjes geformuleerd)DutchKel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:01:
[...]
Euh ik weet de regels anders allemaal nog prima die ik tijdens de rijlessen heb geleerd. En inderdaad bij het invoegen probeer ik inderdaad niemand te hinderen en ik ben degene die vaak achter een vrachtauto zit met ACC aan. Ik heb geen haast.
Maar iedereen over een kam scheren is ook niet echt netjes. Het merendeel rijd gelukkig wel netjes, alleen degene die slecht rijden die vallen juist op en dat onthoud je ook sneller.
Heb jij de auto die achter de vrachtwagen gisteren zat onthouden welke auto dat het was? Vast niet, maar de auto die vorige week jou had gesneden op de snelweg weet je denk ik nog wel helemaal voor je ogen te krijgen welk merk en type dat het was.
Dat is me uit het hart gegrepen. Al heel lang heb ik die mening. Iedereen met een rijbewijs moet elke X jaren (met X<=10) een theorie- en praktijktest doen. Een soort rijbewijs-APK. Niet zo streng en uitgebreid als het eerste examen, maar wel om te zien dat je ‘bij’ bent. Elke 10 jaar zijn er best wel heel wat kleine dingetjes veranderd. De een (lees: de meesten) houdt dat goed bij, de ander heeft het niet door en kan dan dingen ‘verkeerd’ inschatten. Regels rond invoegen, rotondes (verkeersplein), zijstraten met uitritconstructie, snel- en langzaam verkeer, om er een paar te noemen.gjcvro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Ik heb nu ruim 50 jaar mijn rijbewijs en in de tussentijd is er veel veranderd. Ik maak er een sport van om dat bij te houden, maar lsng niet iedereen heeft daar aardigheid in.
<John O`Mill>
Die genoeg ruimte heb je natuurlijk alleen als die voor je nergens opklapt en veel sneller stilstaat.DutchKel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij wordt hier een beetje door elkaar gehaald wat de richtlijn precies is. Tijdens mijn rijlessen (en ook later bij “Wegmisbruikers”) werd juist steeds die 2-secondenregel aangehaald. Dat is niet zomaar een trucje, maar een hele duidelijke vuistregel: je kiest een vast punt langs de weg en zorgt dat er minimaal 2 seconden tussen jou en je voorganger zit voordat jij dat punt passeert.
Vuistregel, richtlijn, ezelsbruggetje....niet voor niks is bij een kop staart botsing degene die achterop klapt de hoofdschuldige. (Als de voorganget geen rare dingen deed).
We rijden op de autoweg allemaal korter bij de voorganger dan eigenlijk goed is. Vaak op basis van die 2 seconden. 27 meter ongeveer bij 100km/uur. (Als ik goed reken)
2 keer 27 om precies te zijn
Gelukkig zonder schade, maar wel fijn dat de auto zelf ingrijpt.
Bedoel je dat de Niro zelf gaat sturen en probeert te ontwijken bij een noodstop?Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:46:
Had met noodweer op de snelweg in Slovenië een noodstop met 100km/u doordat iemand voor me schrok en plots op de rem ging staan. De auto greep zelf in een stuurde de vluchtstrook op waar een andere auto stilstond was 0,5m voor de auto tot stilstand gekomen.
Gelukkig zonder schade, maar wel fijn dat de auto zelf ingrijpt.
Life is not about specs, it is about joy!
Ja, afremmen, uitwijken naar de vluchtstrook om botsing te voorkomen.bartvl schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Bedoel je dat de Niro zelf gaat sturen en probeert te ontwijken bij een noodstop?
Daar lijkt dus over nagedacht te zijn.
<John O`Mill>
Net zoals dat muziek adaptief harder gaat met de snelheid, want geluid van buiten neemt dan ook toe.Hippe Lip schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:30:
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat die 1, 2 of 3 streepjes afstand die je bij ACC in kunt stellen staat voor 1, 2 of 3 seconde afstand. Het blijkt ook dat 1 streepje afstand in stadsverkeer rond 50 km/h een kleinere afstand is dan 1 streepje op de snelweg bij 100 of 120 km/h.
Als ik tel dan is 1 streepje wel meer dan één sec. Het benadert naar mijn idee eerder de twee sec.Hippe Lip schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:30:
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat die 1, 2 of 3 streepjes afstand die je bij ACC in kunt stellen staat voor 1, 2 of 3 seconde afstand. Het blijkt ook dat 1 streepje afstand in stadsverkeer rond 50 km/h een kleinere afstand is dan 1 streepje op de snelweg bij 100 of 120 km/h.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.