Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 18:20
Nou deze week dus een DynamicLine model getest en deze was door de handmatige stoelbediening inderdaad een stukje lager. Scheelde precies genoeg om me over de streep te halen :) dus heb een 2020 model gekocht die netjes onderhouden is (volgens Kia voorschriften). Accu (12v) is net vervangen zag ik in het boekje dus dat is top.

Nu nog een weekje wachten tot hij wordt afgeleverd :) heel veel zin in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meg6fVvNg_HNe39eflra6n3Umz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNkvvl1lEC7ffKJEDdkcwOgX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:14:
[...]

Het zoeken zou nu via Google Search gaan. Heb je daar iets van terug kunnen vinden of gemerkt dat het zoeken andere/betere resultaten geeft?
En staan er ondertussen toevallig ook al Tesla Superchargers op de kaart?
Nog niet maar ik heb ook nog niet gezocht in de auto zelf. Heb gisteren wel een bedrijf gezocht in de app maar zowel de oude als de nieuwe versie daarvan geven sowieso betere resultaten dus over het algemeen zocht ik al in de app om ze vervolgens naar de auto te sturen.
Tesla superchargers, niet gezien maar ook geen idee of die op of vlak naast m'n route aanwezig zijn. Gebruik ze eigenlijk zelden, als ik al snelladen gebruik in Nederland is het meestal Fastned.

De tekst over Google search kun je ook anders lezen en dat is ook hoe ik het gelezen heb. Met de update zijn we aan het upgraden naar Google search en binnenkort kun je dat gebruiken.
Maar komt door het gebruik van het woord soon. Als het direct zou werken had ik verwacht dat er iets stond als starting with this update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eland82
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-08 21:26
In de nieuwe Kia app én in de oude Kia Connect app worden sinds vorige week zaterdag de locatie van mijn auto, de kilometerstand en de ritgegevens niet meer geüpdate. De rest is wel actueel. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
nikon. schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:56:
Nou deze week dus een DynamicLine model getest en deze was door de handmatige stoelbediening inderdaad een stukje lager. Scheelde precies genoeg om me over de streep te halen :) dus heb een 2020 model gekocht die netjes onderhouden is (volgens Kia voorschriften). Accu (12v) is net vervangen zag ik in het boekje dus dat is top.

Nu nog een weekje wachten tot hij wordt afgeleverd :) heel veel zin in!

[Afbeelding]
Veel plezier er mee, ga je vast geen spijt van krijgen.
Heb je nog wat ruimte in de km voordat de garantie eindigt (bij 150k km)?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 20:53
eland82 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:01:
In de nieuwe Kia app én in de oude Kia Connect app worden sinds vorige week zaterdag de locatie van mijn auto, de kilometerstand en de ritgegevens niet meer geüpdate. De rest is wel actueel. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Nee, maar het is ook wat ik af en toe ervaar. Het lijkt te maken te hebben met de windrichting en de prijs van een pak melk. Je zou een reset van de auto kunnen proberen (resetknopje zit onder/naast de volumeknop). Dit heeft geen enkel gevolg voor instellingen, maar het wil de informatieuitwisseling van de auto met de servers van Kia nog wel eens herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
eltron schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Veel plezier er mee, ga je vast geen spijt van krijgen.
Heb je nog wat ruimte in de km voordat de garantie eindigt (bij 150k km)?
Dankjewel! Ja hij zit nu op 113.000 dus nog 37.000 te gaan in 2 jaar (dan is ook de 7 jaar garantie voorbij) en we rijden er maar 12.000 - 15.000 per jaar dus dat moet goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
nikon. schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Dankjewel! Ja hij zit nu op 113.000 dus nog 37.000 te gaan in 2 jaar (dan is ook de 7 jaar garantie voorbij) en we rijden er maar 12.000 - 15.000 per jaar dus dat moet goed komen.
euh, was de termijn niet tot 10 jaar opgerekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@Hippe Lip kwam dit nog tegen, Kia lijkt het in het algemeen goed te doen.

Duidelijk is wel dat het ook werkt op statische objecten (niet bij alle andere merken ;))

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-08-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
gjcvro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

euh, was de termijn niet tot 10 jaar opgerekt?
Dat wist ik niet 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
multikoe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Nee, maar het is ook wat ik af en toe ervaar. Het lijkt te maken te hebben met de windrichting en de prijs van een pak melk. Je zou een reset van de auto kunnen proberen (resetknopje zit onder/naast de volumeknop). Dit heeft geen enkel gevolg voor instellingen, maar het wil de informatieuitwisseling van de auto met de servers van Kia nog wel eens herstellen.
@eland82
Naar kia connect op je auto display hoofdscherm en dan reconfigure. Dan de app volledig afsluiten, locatie aan op je telefoon, wifi uit (ivm piholes), 5 minuten wachten en dan werkt het weer. Soms ook de laadkabel erin doen en laden starten, dan lijkt het alsof de auto weer wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:32
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:23:
Wow die Q7 en Chevrolet-mastodont....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jE2yuzc3cf1WXKccIF93JORLX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z02sEEVbGHQc7up5Pl0mBGIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsicvW7GCAjhPInoST5du3gJ278=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R43yaR928RFqWPwUQGW71c2N.jpg?f=fotoalbum_large
Frunk overgenomen van @Hippe Lip. Super handig met de laadkabels.

Voor wie zelf wat wil klussen:
https://www.kiaclub.nl/to...nd-e-niro-frunk-ervaring/

@Hippe Lip hoe zijn de "botsproeven" gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

De botsproeven, of eigenlijk de proeven met de automatische noodremfunctie (AEB) zijn flink tegengevallen.

We zijn met drie auto's van verschillende merken, die alle drie over AEB beschikken, met een vaartje van ca. 30 km/h op een grote doos afgereden. Tot onze stomme verbazing heeft geen van de drie auto's ingegrepen! Wel liep ik vlak voor een van de auto's langs die nét niet stil stond, en die ging toen wel in de ankers.

Het was een grote kartonnen doos met een frontaal oppervlak van ruim een vierkante meter. Dat zou toch voldoende moeten zijn, lijkt me. En als de auto daar niet op reageert, zou die dan ook niet reageren als dit een blok beton van dezelfde afmetingen was geweest?
We moeten een betere methode zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBHagiNOcIGNwpnXAeTUI65dfHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpDu9L8AaGvILElxP0Te5ub9.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:23:
[YouTube: Crash Test 7 SUVs – BEST & WORST Automatic Emergency Braking]

Duidelijk is wel dat het ook werkt op statische objecten (niet bij alle andere merken ;))
@CyBeRSPiN Dit zijn wel lookalikes van verkeersdeelnemers. Dat suggereert dat het er als voetganger, motor of auto uit moet zien en dat dat zegt nix hoe het werkt als je op een betonblok afrijdt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Mijn auto gaat eind volgende maand (of ergens in de maand erna) weg en ik heb ook een frunk zoals een aantal foto's terug.
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:29:
De botsproeven, of eigenlijk de proeven met de automatische noodremfunctie (AEB) zijn flink tegengevallen.

We zijn met drie auto's van verschillende merken, die alle drie over AEB beschikken, met een vaartje van ca. 30 km/h op een grote doos afgereden. Tot onze stomme verbazing heeft geen van de drie auto's ingegrepen! Wel liep ik vlak voor een van de auto's langs die nét niet stil stond, en die ging toen wel in de ankers.

Het was een grote kartonnen doos met een frontaal oppervlak van ruim een vierkante meter. Dat zou toch voldoende moeten zijn, lijkt me. En als de auto daar niet op reageert, zou die dan ook niet reageren als dit een blok beton van dezelfde afmetingen was geweest?

[Afbeelding]
De detectie werkt via radar. Het kan zijn dat de stralen ervan teveel door de doos heen gaan. Als je een Tesla neemt dan heb je wel een grotere kans dat die stil staat. Dat is ook de enige auto die op camera's vertrouwd ipv radar.

Maar die faalt dan weer op een andere manier zie deze: YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?

[ Voor 85% gewijzigd door DutchKel op 16-08-2025 15:13 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:42
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

@CyBeRSPiN Dit zijn wel lookalikes van verkeersdeelnemers. Dat suggereert dat het er als voetganger, motor of auto uit moet zien en dat dat zegt nix hoe het werkt als je op een betonblok afrijdt?
Ik ken de werking van dit soort sensoren niet. Maar wellicht is alleen karton (papier met veel lucht er tussen) ongeschikt om sensor signalen voldoende te weerkaatsen/verstrooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-10 00:08
Aluminium folie op de doos plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:08:
Mijn auto gaat eind volgende maand (of ergens in de maand erna) weg en ik heb ook een frunk zoals een aantal foto's terug.

[...]

De detectie werkt via radar. Het kan zijn dat de stralen ervan teveel door de doos heen gaan. Als je een Tesla neemt dan heb je wel een grotere kans dat die stil staat. Dat is ook de enige auto die op camera's vertrouwd ipv radar.

Maar die faalt dan weer op een andere manier zie deze: YouTube: Can You Fool A Self Driving Car?
Die test is ook al herhaald, en bleek dat de nieuwere tesla's wel gewoon remde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
Dennis 1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:
My2020 geeft de laatste maanden een actieradius aan van rond de 450 km/100%. Toen ik vanmorgen een boodschap moest doen stond er ineens 147 km bij 42%. Omgerekend naar 100% is dit 350 km. Dus dat was schrikken.

42% SOC stond er gisteren ook op maar de actieradius heb ik niet meer op mijn netvlies. Vorige week was het in ieder geval aanzienlijk meer.

Ik heb hem vanmorgen aan de oplader gelegd en tot 80% opgeladen en er wordt 288 km aangegeven. Omgerekend naar 100%: 360 km.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat zou dit kunnen zijn?

N.B. Ik heb de dealer ook al gebeld maar degene die erover ging zat in overleg, ik word teruggebeld.
Twee mogelijke oorzaken die ik zo kan bedenken:
  • De laatste ritten zijn zeer onzuinig geweest waardoor je verwachte rijbereik ontzettend gedaald is. Dat kan bijvoorbeeld door vakantie met een aanhanger/dakkoffer zijn geweest.
  • Een probleem met de accu. Gebruik een OBD-dongle en een app op je telefoon om de accustatus uit te lezen, preciezer de voltageniveaus van alle 98 cellen (bij 64 kWh-model). Rijd een stukje onder 10% SoC als je dat durft en dan is de meting nog duidelijker, omdat bij zwakke cellen de verschillen dan het grootst zijn. Nog beter om ze niet in rust te testen, maar met live data terwijl je de accu belast door te accelereren. Live data recording zit bijvoorbeeld in CarScanner of je kan een bijrijder hebben die even een screenshot maakt. Zie je een of een groepje cellen die een afwijkend voltage tonen in het patroon, dan heb je je oorzaak wel gevonden. Zo snel mogelijk garantie claimen. Een goede staat ziet er zo uit (lekker horizontaal, minimale afwijkingen):
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftqCj0g-VykEnqpnZiRuKa0Y5MI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Qh3DN04FcXDQiXmkfNnXayGd.png?f=fotoalbum_small
    Ik prijs mij gelukkig met een pakket dat echt werkelijk perfect in balans lijkt te zijn, krijg er geen afwijking zichtbaar in.
met deze zomerse temperaturen en relatief meer ritjes niet op de snelweg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--fqHFE569oA47VZfqv7wtuBrUM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKMRvwcjZRMJJc7AsM4uktBd.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 18-08-2025 12:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

• De laatste ritten zijn zeer onzuinig geweest waardoor je verwachte rijbereik ontzettend gedaald is. Dat kan bijvoorbeeld door vakantie met een aanhanger/dakkoffer zijn geweest.
  • Een probleem met de accu. Gebruik een OBD-dongle en een app op je telefoon om de accustatus uit te lezen, preciezer de voltageniveaus van alle 98 cellen (bij 64 kWh-model). Rijd een stukje onder 10% SoC als je dat durft en dan is de meting nog duidelijker, omdat bij zwakke cellen de verschillen dan het grootst zijn. Nog beter om ze niet in rust te testen, maar met live data terwijl je de accu belast door te accelereren. Live data recording zit bijvoorbeeld in CarScanner of je kan een bijrijder hebben die even een screenshot maakt. Zie je een of een groepje cellen die een afwijkend voltage tonen in het patroon, dan heb je je oorzaak wel gevonden. Zo snel mogelijk garantie claimen. Een goede staat ziet er zo uit (lekker horizontaal, minimale afwijkingen):
    [Afbeelding]
    Ik prijs mij gelukkig met een pakket dat echt werkelijk perfect in balans lijkt te zijn, krijg er geen afwijking zichtbaar in.
[Afbeelding]
Mooie SOC Gert. Ik sta er ook van te kijken dat de auto na 6 jaar en 160k km 6 maanden per jaar nog steeds boven de fabrieksopgave WLTP presteert, zelfs nu hij inmiddels privé meestal door de vrouw wordt bestuurd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:13
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
@gertvdijk Bedankt voor je reactie!

De eerste optie kan het niet zijn want ik heb de laatste tijd niet onzuiniger gereden.
Waarschijnlijk zal het helaas optie twee zijn. Ik heb vorige week contact opgenomen met de dealer en de situatie voorgelegd en of hier naar gekeken kan worden. Door de telefoniste werd aangegeven dat het erg druk is en het is vakantieperiode dus sta ik op het lijstje om teruggebeld te worden. Voorlopig schiet dit nog niet op.

Ik heb ondertussen weer wat afstanden gereden (half snelweg/half provinciale wegen, zonder airco) en een keer geladen en de GOM geeft bij een SOC van 80% 312 km aan. Doorgerekend is dat bij een SOC van 100% 390 km. Voor vorige week was het in deze periode rond de 450 km. Dit verschil is mijn inziens te groot dus ik vermoed inderdaad dat er ook iets met de accu aan de hand is.

Ik ben onbekend met een OBD dongle en de bijbehorende apps. Wellicht dat ik hiermee op weg geholpen kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis 1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

De eerste optie kan het niet zijn want ik heb de laatste tijd niet onzuiniger gereden.
Waarschijnlijk zal het helaas optie twee zijn. Ik heb vorige week contact opgenomen met de dealer en de situatie voorgelegd en of hier naar gekeken kan worden. Door de telefoniste werd aangegeven dat het erg druk is en het is vakantieperiode dus sta ik op het lijstje om teruggebeld te worden. Voorlopig schiet dit nog niet op.

Ik heb ondertussen weer wat afstanden gereden (half snelweg/half provinciale wegen, zonder airco) en een keer geladen en de GOM geeft bij een SOC van 80% 312 km aan. Doorgerekend is dat bij een SOC van 100% 390 km. Voor vorige week was het in deze periode rond de 450 km. Dit verschil is mijn inziens te groot dus ik vermoed inderdaad dat er ook iets met de accu aan de hand is.

Ik ben onbekend met een OBD dongle en de bijbehorende apps. Wellicht dat ik hiermee op weg geholpen kan worden :)
Heb je al weer eens tot 100% geladen? Er vind een calibratie plaats als je tot 100% laad en de kabel dan nog even laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dennis 1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

100% en dan 390km is best prima als je af en toe snelweg rijdt. Ik zit nu op 370km na een rit naar huis vanuit Duitsland. Als ik weer een paar ritten met stadsverkeer maak dan zit ik zo weer boven de 400km op de GoM.
Misschien inderdaad eens leegrijden naar 10% en dan naar 100% laden om de GoM te calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Een goede staat ziet er zo uit (lekker horizontaal, minimale afwijkingen):
[Afbeelding]
@gertvdijk Zijn die staafjes je verschillende cellen zo naast elkaar? Dit ziet er namelijk onwaarschijnlijk gelijk uit, dat ik me afvraag of dit wel allemaal verschillende waarnemingen zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:36:
[...]

@gertvdijk Zijn die staafjes je verschillende cellen zo naast elkaar? Dit ziet er namelijk onwaarschijnlijk gelijk uit, dat ik me afvraag of dit wel allemaal verschillende waarnemingen zijn.
Ja dat denk ik ook de hele tijd 😅 en ja dat zijn alle cellen live voltage naast elkaar.
Als ik ga rijden en het stroompedaal intrap zie ik wel partiële updates, hoor. Stabiliseert daarna altijd weer op de pixel nauwkeurig! 🤪
(Oke wel eens bij een lage SoC van rond de 8% gehad dat een paar cellen knipperden op 1 blokje afwijking.)

Ik zal wel eens een video maken binnenkort.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 18-08-2025 22:48 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Get!em schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Heb je al weer eens tot 100% geladen? Er vind een calibratie plaats als je tot 100% laad en de kabel dan nog even laat zitten.
Ga ik proberen! Bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:36:
[...]

100% en dan 390km is best prima als je af en toe snelweg rijdt. Ik zit nu op 370km na een rit naar huis vanuit Duitsland. Als ik weer een paar ritten met stadsverkeer maak dan zit ik zo weer boven de 400km op de GoM.
Misschien inderdaad eens leegrijden naar 10% en dan naar 100% laden om de GoM te calibreren?
Ik rij eigenlijk bijna nooit snelweg dus is dit voor mij wel erg laag. Het vreemde is dat GoM van ene op de andere dag fors lager aangaf bij dezelfde Soc. Ga in ieder geval proberen leegrijden naar 10% en laden naar 100% _/-\o_

Hopelijk verandert er iets in positieve zin :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 18-08-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dennis 1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:00:
[...]
Ga in ieder geval proberen leegrijden naar 10% en laden naar 100% _/-\o_

Hopelijk verandert er iets in positieve zin :)
@Dennis 1 Even een hart onder de riem: de e-Niro kun je prima leegrijden tot een paar %%. En als je geen snelweg rijdt en rustig rijdt dan weet je dat je verbruik hooguit 15 kWh/100km is. Dus kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel je kunt/moet rijden om ‘m tot 5% leeg te rijden. Dat kan redelijk safe zonder billenknijpen.
Ik kwam na een dagje uit vaker met nog maar een paar procent in de accu thuis. Het is even wennen en je auto leren kennen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

@Dennis 1 Even een hart onder de riem: de e-Niro kun je prima leegrijden tot een paar %%. En als je geen snelweg rijdt en rustig rijdt dan weet je dat je verbruik hooguit 15 kWh/100km is. Dus kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel je kunt/moet rijden om ‘m tot 5% leeg te rijden. Dat kan redelijk safe zonder billenknijpen.
Ik kwam na een dagje uit vaker met nog maar een paar procent in de accu thuis. Het is even wennen en je auto leren kennen.
Dank je wel! @Hippe Lip _/-\o_ Goed om te weten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:45

A13X

Dude

Dennis 1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Dank je wel! @Hippe Lip _/-\o_ Goed om te weten! :)
Mijn vriendin was minder gelukkig met mij :+

Bij 3% ach kunnen nog wel even langs de bakker (+/- 1km retour) O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl-Vl0J62JiohRd8TeP_ijNc4P4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J8oEDcxutOAWmMoqqksp1Y1.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIUNkN3VXguDdh-_gX2A8hDkRuI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40hkzZ75VdfcdZo1v8h7Eal1.jpg?f=fotoalbum_medium

440km op 1 lading 8) (ok 3,6kWh ergens bijgeladen onderweg tijdens de lunch)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:29:

[Afbeelding]
Volgende keer even wat waterballonnen aan het karton plakken. Liefst in een soort kruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

Met een (paar) zwakke/kapotte cel(len) in het accupakket zou ik dat niet adviseren. Het gedrag kan wat onvoorspelbaar worden voor het BMS met als gevolg een plotselinge snelle daling van SoC of sterke vermogensbeperking. Volgens mij heeft hier ook eens iemand hier in het topic zich wel eens gemeld met kapotte cel, ≈10% SoC, plots stilvallen en gestrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Ooit eens de auto uitgeleend en die had nog nooit elektrisch gereden, was "vergeten" om de auto op te laden en moest ik met 1% om 23 uur telefonisch coachen naar de dichtstbijzijnde snellader. Dat was best wel stressvol. Ook omdat het laden niet direct werkte of duidelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Met 1% zou ik toch eerst beginnen met de granny of AC paal om genoeg buffer op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:46:
Ooit eens de auto uitgeleend en die had nog nooit elektrisch gereden, was "vergeten" om de auto op te laden en moest ik met 1% om 23 uur telefonisch coachen naar de dichtstbijzijnde snellader. Dat was best wel stressvol. Ook omdat het laden niet direct werkte of duidelijk was.
Dan heeft die persoon wel allerlei signalen en getalletjes in het dashboard genegeerd....
De e-Niro heeft het bereik wel erg verschrikkelijk prominent in beeld, maar er komt ook een vrij duidelijke waarschuwing bij een bijna lege batterij. En dan heb je nog echt wel voldoende km's naar een snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
gertvdijk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:33:
[...]

Met een (paar) zwakke/kapotte cel(len) in het accupakket zou ik dat niet adviseren. Het gedrag kan wat onvoorspelbaar worden voor het BMS met als gevolg een plotselinge snelle daling van SoC of sterke vermogensbeperking. Volgens mij heeft hier ook eens iemand hier in het topic zich wel eens gemeld met kapotte cel, ≈10% SoC, plots stilvallen en gestrand zijn.
@gertvdijk Bedankt voor je reactie. Klinkt logisch bij de mogelijkheid van zwakke of kapotte cellen. Dat ga ik dus maar niet doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Dennis 1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

@gertvdijk Bedankt voor je reactie. Klinkt logisch bij de mogelijkheid van zwakke of kapotte cellen. Dat ga in dus maar niet doen :)
Probeer eerst eens een OBD-lezer en met een app die voltages live uit te lezen. Misschien zie je nog niet gelijk afwijkingen. Daarna onder belasting kijken of je afwijkingen ziet. Zit je boven de 50% SoC dan zie je mogelijk niet zo veel daardoor en even nogmaals doen onder de 20%, maar maak het niet te riskant. Mocht je pas wat merken bij een lagere SoC zorg dan dat je op vertrouwde wegen blijft waar je weet dat je veilig kan stranden.
Ik heb met een ander probleem eens stilgestaan op een eenbaans 80-weg/brug waardoor ik alle verkeer ophield, dat was geen pretje. Achteraf gezien had ik iets eerder eraf moeten gaan waar ik wel veilig aan de kant had kunnen komen.

Zonder wat uit te lezen komen we nergens en blijft het speculeren waarom je GoM zo gedaald is. Ik dacht dat we hier op Tweakers wel wat eigen inspanning mogen verwachten en OBD-dongle met een app installeren is geen rocket science. (Mocht je in de buurt wonen kan je hem wel even lenen ofzo.) Mocht er wat uit komen dan heb je ook een stok om mee te slaan bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis 1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:
My2020 geeft de laatste maanden een actieradius aan van rond de 450 km/100%. Toen ik vanmorgen een boodschap moest doen stond er ineens 147 km bij 42%. Omgerekend naar 100% is dit 350 km. Dus dat was schrikken.

42% SOC stond er gisteren ook op maar de actieradius heb ik niet meer op mijn netvlies. Vorige week was het in ieder geval aanzienlijk meer.

Ik heb hem vanmorgen aan de oplader gelegd en tot 80% opgeladen en er wordt 288 km aangegeven. Omgerekend naar 100%: 360 km.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat zou dit kunnen zijn?

N.B. Ik heb de dealer ook al gebeld maar degene die erover ging zat in overleg, ik word teruggebeld.
Misschien nog even de blonde test:
Hij staat niet op rijmodus normal of sport?

Dubbelblond: in de instellingen, per rijmodus, zijn daar zaken anders dan default? Bijv gedrag van airco en regeneratie? Obv de daar gecheckte opties en daarop berekende eco-score, wordt ook de GOM aangepast.

Extra: ik zie soms, als ik een paar km in Sport heb gereden, dat er ad-hoc 30-40km minder actieradius beschikbaar is, en dat als ik hem dan terugzet naar Eco, dat ik die radius er dus ook niet zomaar meer bijkrijg. Pas na een laadbeurt gaat dat weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Dan heeft die persoon wel allerlei signalen en getalletjes in het dashboard genegeerd....
De e-Niro heeft het bereik wel erg verschrikkelijk prominent in beeld, maar er komt ook een vrij duidelijke waarschuwing bij een bijna lege batterij. En dan heb je nog echt wel voldoende km's naar een snellader.
Tsja, als je een BEV als een ICE gaat behandelen en denkt auto is niet van mij, zoek het maar uit dan gaat het wel fout. 8)7 Granny laden op de openbare weg is ook problematisch, gelukkig wel goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
gertvdijk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Probeer eerst eens een OBD-lezer en met een app die voltages live uit te lezen. Misschien zie je nog niet gelijk afwijkingen. Daarna onder belasting kijken of je afwijkingen ziet. Zit je boven de 50% SoC dan zie je mogelijk niet zo veel daardoor en even nogmaals doen onder de 20%, maar maak het niet te riskant. Mocht je pas wat merken bij een lagere SoC zorg dan dat je op vertrouwde wegen blijft waar je weet dat je veilig kan stranden.
Ik heb met een ander probleem eens stilgestaan op een eenbaans 80-weg/brug waardoor ik alle verkeer ophield, dat was geen pretje. Achteraf gezien had ik iets eerder eraf moeten gaan waar ik wel veilig aan de kant had kunnen komen.

Zonder wat uit te lezen komen we nergens en blijft het speculeren waarom je GoM zo gedaald is. Ik dacht dat we hier op Tweakers wel wat eigen inspanning mogen verwachten en OBD-dongle met een app installeren is geen rocket science. (Mocht je in de buurt wonen kan je hem wel even lenen ofzo.) Mocht er wat uit komen dan heb je ook een stok om mee te slaan bij de dealer.
Daar heb je helemaal gelijk in. Helaas woon ik niet bij je in de buurt.
Ik ben geen "standaard" tweaker 8) . Ik ben op dit topic terecht gekomen omdat ik een e-niro rijd en ik wat info op wilde doen. ;) In de vijf jaar heb ik al veel nuttige dingen meegekregen. Nu zit ik dus met het probleem van wellicht zwakke of kapotte cellen. Zoals je aangeeft is een stok om mee te slaan bij de dealer zeker handig.

Heb jij of iemand anders misschien tips over een goede en betaalbare OBD-dongle? Er zijn vast veel apps die daarbij gebruikt kunnen worden. Voorkeuren?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Misschien nog even de blonde test:
Hij staat niet op rijmodus normal of sport?

Dubbelblond: in de instellingen, per rijmodus, zijn daar zaken anders dan default? Bijv gedrag van airco en regeneratie? Obv de daar gecheckte opties en daarop berekende eco-score, wordt ook de GOM aangepast.

Extra: ik zie soms, als ik een paar km in Sport heb gereden, dat er ad-hoc 30-40km minder actieradius beschikbaar is, en dat als ik hem dan terugzet naar Eco, dat ik die radius er dus ook niet zomaar meer bijkrijg. Pas na een laadbeurt gaat dat weer goed.
De blonde test. Dat klinkt goed. :)

Ik heb hem altijd op rijmodus normal staan dus dat is mijn referentie. Ik heb net even gekeken en bij GOM eco/normal/sport geeft hij nu 214/208/206 aan bij een SOC van 54%,

De instellingen per rijmodus staan gelijk qua airco en regeneratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:34
Ik weet dat het al vaker ter sprake is gekomen en waarschijnliojk oko wel ergens met antwoorden op mijn vragen, maar we zijn weer even terug op het onderwerp OBD2 dongle....

Ik heb ooit een dongle gehad, en ja, toegegeven, het was een Chinees ding van een paar euro.
Die werkte.... maar op een gegeven moment plugde ik hem in in mijn Mazda en voor een seconde viel de complete dashboard verlichting weg en kwam weer terug. Dat gebeurde later nog een keer en of het ermee te maken had of niet, maar ik kreeg de auto niet meer gestart!
Startmotor draaide gewoon rond, maar de motor wilde niet aanslaan.

uiteindelijk is de ANWB erbij geweest en die is er een uurtje mee bezig geweest; lang doorgestart, met de gedachte dat het in de brandstoftoevoer zat of er wellicht wat vervuiling ergens de toevoer liet stagneren.

Uiteindelijk heeft hij de auto weer aan de praat gekregen. Ik heb hem niet durven vertellen vande de dongle, maar toen hij weer de straat uit reed is de dongle direct de vuilnisbak in gegaan.

Jullie begrijpen dat ik dus ook een beetje huiverig ben geworden. maar er wordt zoveel gebruik van gemaakt dat ik denk, dat het of toeval was of dat ik gewoon een slechte dongle had.

Nu mijn vraag, welke zouden jullie voor de e-Niro aanraden? Ik zou hem gebruiken in combinatie met een Android toestel.

Ik kwam namen tegen als VEEPEAK en Vgate. Ik wil er ook weer niet teveel aan uitgeven, dus in die zin hoeft het geen professioneel ding te zijn, maar ik wil wel een veilig apparaat hebben die mniet de auto en zijn elektronica beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:43
multikoe schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Heb in 2020 (met een bijna lege e-Niro) een uur mogen wachten aan een laadpaal omdat de persoon voor mij de EV van hun broer geleend had, overtuigd was dat de batterij leeg was, maar niet wist hoe een EV te laden. Na 1 uur ontdekten ze dat hun EV eigenlijk nog volledig volgeladen was en dat ze ons voor niets hadden laten wachten. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Heb in 2020 (met een bijna lege e-Niro) een uur mogen wachten aan een laadpaal omdat de persoon voor mij de EV van hun broer geleend had, overtuigd was dat de batterij leeg was, maar niet wist hoe een EV te laden. Na 1 uur ontdekten ze dat hun EV eigenlijk nog volledig volgeladen was en dat ze ons voor niets hadden laten wachten. 8)7
Laadpaalverhalen :)
Ik heb ooit een stel moeten helpen die met de auto van papa onderweg waren en wilden laden aan de snellader. Ze probeerden de AC kabel uit de achterbak te koppelen aan de kabel van de snellader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:32:
Ik weet dat het al vaker ter sprake is gekomen en waarschijnliojk oko wel ergens met antwoorden op mijn vragen, maar we zijn weer even terug op het onderwerp OBD2 dongle....

Ik heb ooit een dongle gehad, en ja, toegegeven, het was een Chinees ding van een paar euro.
Die werkte.... maar op een gegeven moment plugde ik hem in in mijn Mazda en voor een seconde viel de complete dashboard verlichting weg en kwam weer terug. Dat gebeurde later nog een keer en of het ermee te maken had of niet, maar ik kreeg de auto niet meer gestart!
Startmotor draaide gewoon rond, maar de motor wilde niet aanslaan.

uiteindelijk is de ANWB erbij geweest en die is er een uurtje mee bezig geweest; lang doorgestart, met de gedachte dat het in de brandstoftoevoer zat of er wellicht wat vervuiling ergens de toevoer liet stagneren.

Uiteindelijk heeft hij de auto weer aan de praat gekregen. Ik heb hem niet durven vertellen vande de dongle, maar toen hij weer de straat uit reed is de dongle direct de vuilnisbak in gegaan.

Jullie begrijpen dat ik dus ook een beetje huiverig ben geworden. maar er wordt zoveel gebruik van gemaakt dat ik denk, dat het of toeval was of dat ik gewoon een slechte dongle had.

Nu mijn vraag, welke zouden jullie voor de e-Niro aanraden? Ik zou hem gebruiken in combinatie met een Android toestel.

Ik kwam namen tegen als VEEPEAK en Vgate. Ik wil er ook weer niet teveel aan uitgeven, dus in die zin hoeft het geen professioneel ding te zijn, maar ik wil wel een veilig apparaat hebben die mniet de auto en zijn elektronica beschadigd.
Ah ja, chinese goedkope rommel op een oudere auto (zonder OBD-firewall) met niet nader gespecificeerde apps, dan kan er van alles misgaan. Ik ben nog niet bekend met iemand die zijn Kia heeft gesloopt met een OBD-dongle, hoor.

Ik was uiteindelijk op een Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 OBDII [...] met ELM327 adapter uitgekomen ivm compatibiliteit met zowel Nissan Leaf (met LeafSpy) als Kia EVs omdat ik toen nog twijfelde en wat wilde hebben bij de proefritten. Die heeft als nadeel dat er niet echt afdoende Bluetooth-security op zit, maar ik gebruik hem niet permanent en laat hem er niet in zitten als ik hem niet gebruik.

Verder gebruik ik tegenstribbelend CarScanner (want Russisch). Het is iets wat heel goed werkt en veel gebruikt wordt. Wel een paar maanden geleden gemerkt dat de gratis versie steeds minder deed, en zelfs bepaalde data verborg. (Dat was in 2024 nog niet zo.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Ah ja, chinese goedkope rommel op een oudere auto (zonder OBD-firewall) met niet nader gespecificeerde apps, dan kan er van alles misgaan. Ik ben nog niet bekend met iemand die zijn Kia heeft gesloopt met een OBD-dongle, hoor.

Ik was uiteindelijk op een Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 OBDII [...] met ELM327 adapter uitgekomen ivm compatibiliteit met zowel Nissan Leaf (met LeafSpy) als Kia EVs omdat ik toen nog twijfelde en wat wilde hebben bij de proefritten. Die heeft als nadeel dat er niet echt afdoende Bluetooth-security op zit, maar ik gebruik hem niet permanent en laat hem er niet in zitten als ik hem niet gebruik.

Verder gebruik ik tegenstribbelend CarScanner (want Russisch). Het is iets wat heel goed werkt en veel gebruikt wordt. Wel een paar maanden geleden gemerkt dat de gratis versie steeds minder deed, en zelfs bepaalde data verborg. (Dat was in 2024 nog niet zo.)
Ik heb dezefde Vgate.
Eén nadeel, als er een poosje geen verbinding is gaat hij uit en moet je hem eruit halen en er weer in doen om hem weer actief te maken. Oplossing is de verlengkabel met schakelaar die er in de link ook bij wordt aangeboden. Dan kun je dat met de schakelaar doen en kan het klepje wellicht ook weer dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Ik heb dezefde Vgate.
Eén nadeel, als er een poosje geen verbinding is gaat hij uit en moet je hem eruit halen en er weer in doen om hem weer actief te maken. Oplossing is de verlengkabel met schakelaar die er in de link ook bij wordt aangeboden. Dan kun je dat met de schakelaar doen en kan het klepje wellicht ook weer dicht :)
Ik heb de iCar Pro S2 besteld, wat als ik het goed begreep de vernieuwde versie is.
Die standby ga ik wel zien; ik heb het meer aangeschaft voor diagnose en leer doeleinden dan ook er continu mee te rijden of ABRP mee te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Tsja, als je een BEV als een ICE gaat behandelen en denkt auto is niet van mij, zoek het maar uit dan gaat het wel fout. 8)7 Granny laden op de openbare weg is ook problematisch, gelukkig wel goed gekomen.
Een ice stopt ook als de tank leeg is, dus zie het verschil niet zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Heb ook de Vgate iCar Pro en die zit er al iets meer dan drie jaar ingeprikt. Haal dat ding er nooit uit en heb ook nog nooit gehad dat deze niet wakker wordt oid na een aantal dagen geen gebruik. Het is een BLE dus low energy maar dat ding wordt altijd keurig wakker zodra het nodig is.
Klepje is vervangen door een ander klepje, lang leve de 3D printer en de persoon die hier een design voor online heeft gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Een ice stopt ook als de tank leeg is, dus zie het verschil niet zo?
Bij een Ice gooi je er dan je reserve jerrykannetje in en rijdt weer door. Bij BEV is dat wat complexer... >:)

• gjcvro
eltron schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Bij een Ice gooi je er dan je reserve jerrykannetje in en rijdt weer door. Bij BEV is dat wat complexer... >:)
Als je een ICE leeg rijdt ben je ook een knurft, ja, het herstel is wat makkelijker, maar met beide wil je eigenlijk niet stil komen te staan.

En uit ervaring weet ik dat een diesel ook niet zomaar weer start als je hem leeg hebt (had de mazzel dat ik uit kon rijden tot naast de pomp O-) )

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:50
eltron schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Powerstation met 2kWh en 2500 watt vermogen voor je Granny.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BarryH schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Powerstation met 2kWh en 2500 watt vermogen voor je Granny.
… of een setje reservebatterijen in het handschoenenkastje? :+

[ Voor 43% gewijzigd door Hippe Lip op 21-08-2025 10:12 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Klopt, ik heb ze hier na de update van vorige week ook opnieuw moeten instellen in het menu auto-instellingen.

De "auto" regeneratie stand bleef wel aan.

----

Iemand trouwens nog een idee of en hoe regeneratie werkt in de cruise-control stand? Ik merk op snelweg en N-weg ritten dat de auto in cruise-control al gauw een 0,5km/kWh onzuiniger rijdt.
Ik heb ook Kia support eens aangeschreven (nadat men bij de chat op de naviatie site verder had verwezen). Daar werd me verteld dat men nog niet van dit probleem gehoord had.
Dus als er nog mensen zijn waarbij de instellingen van de regeneratie ook regelmatig gereset worden, wellicht dat die dat ook eens kunnen melden bij Kia Support: info@kia.nl
Ze waren wel steeds snel, binnen enkele uren, met antwoorden.

Daar zei men me het volgende:
Wat vervelend dat je deze klacht ervaart sinds de uitgevoerde update.
Deze klacht is bij ons niet bekend bij de Kia Niro na deze update.
Naar verwachting komt er begin september een nieuwe update voor jouw model. Wij willen je graag adviseren deze dan uit te voeren.
Is de klacht daarmee niet verholpen willen wij je adviseren een afspraak te maken bij de Kia-dealer voor daignose.
Huh, weer een update? Is dat dan de USB update van de net verschenen augustus update die blijkbaar alleen via OTA kan worden geinstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb ook Kia support eens aangeschreven (nadat men bij de chat op de naviatie site verder had verwezen). Daar werd me verteld dat men nog niet van dit probleem gehoord had.
Dus als er nog mensen zijn waarbij de instellingen van de regeneratie ook regelmatig gereset worden, wellicht dat die dat ook eens kunnen melden bij Kia Support: info@kia.nl
Ze waren wel steeds snel, binnen enkele uren, met antwoorden.

Daar zei men me het volgende:

[...]

Huh, weer een update? Is dat dan de USB update van de net verschenen augustus update die blijkbaar alleen via OTA kan worden geinstalleerd?
Top, ik heb ze meteen een e-mail gestuurd waarbij ik ook gerefereerd heb aan dit topic om zodoende duidelijk te maken dat het niet om een op zichzelf staand probleem lijkt te gaan

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Top, ik heb ze meteen een e-mail gestuurd waarbij ik ook gerefereerd heb aan dit topic om zodoende duidelijk te maken dat het niet om een op zichzelf staand probleem lijkt te gaan
Super, tnx! Ben benieuwd of je ook antwoord krijgt ne die hetzelfde is.

• Dennis 1
@gertvdijk @eltron @bnwgraaf @ninjazx9r98

Bedankt voor de tips voor de OBD2 dongle! Ik heb zojuist de Vgate ICar Pro S2 besteld. Hopelijk word ik hiermee wat wijzer over mijn mogelijke zwakke of kapotte accucellen :)

De dealer heeft nog niet gebeld n.a.v. mijn terugbelverzoek van vorige week donderdag. Dat schiet ook niet erg op. Zoals @gertvdijk eerder aangaf heb ik misschien met de info die ik nu zelf kan vergaren, een "stok om mee te slaan" richting de dealer 8)

• Vaevictis_
FitTiv schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Frunk overgenomen van @Hippe Lip. Super handig met de laadkabels.

Voor wie zelf wat wil klussen:
https://www.kiaclub.nl/to...nd-e-niro-frunk-ervaring/

@Hippe Lip hoe zijn de "botsproeven" gegaan?
Heb je de rubberen doppen eraf gelaten? Dat is slim ik ben er twee kwijt. Heeft iemand een linkje naar deze steunen?

• bnwgraaf
Nou ik heb de Vgate iCar S2 binnen en het werkt prima!
Nu maar eens kijken welke info er allemaal interessant is.

Wel zag ik dat hij ook 1 foutcode heeft; iemand deze toevallig wel eens tegen gekomen? Ik merk niets met het rijden/gebruik en heb ook geen storingsmeldingen op het dashboard:

P0C17: “Drive Motor ‘A’ Position Sensor Not Learned”, oftewel: de posititiesensor van de aandrijfmotor (‘motor A’) is niet correct ingeleerd of herkend door het systeem

Er staat trouwens wel bij "Archive (inactive)"

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 21-08-2025 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:13:
[...]
Heb je de rubberen doppen eraf gelaten? Dat is slim ik ben er twee kwijt. Heeft iemand een linkje naar deze steunen?
@Vaevictis_ Die doppen zijn van de kap afgehaald en in de steunen van de frunk gebruikt. Daar vond ik ze destijds te losjes in zitten (kans op verlies idd), dus heb ik ze geborgd met twee schroeven overdwars door elke steun. Die lopen dan links en rechts langs de zijkant, door de groef van het rubber.
Eigen modificatie 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 16:24

Arfman

Drome!

bnwgraaf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:07:

Wel zag ik dat hij ook 1 foutcode heeft; iemand deze toevallig wel eens tegen gekomen? Ik merk niets met het rijden/gebruik en heb ook geen storingsmeldingen op het dashboard:

P0C17: “Drive Motor ‘A’ Position Sensor Not Learned”, oftewel: de posititiesensor van de aandrijfmotor (‘motor A’) is niet correct ingeleerd of herkend door het systeem

Er staat trouwens wel bij "Archive (inactive)"
Volgens mij heb ik deze foutcode ook in mijn Hyundai Ioniq, zelfde status. Betekent volgens mij dat ooit die sensor de waarde niet heeft kunnen uitlezen, die melding blijft dan staan voor troubleshooting purposes.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Arfman schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Volgens mij heb ik deze foutcode ook in mijn Hyundai Ioniq, zelfde status. Betekent volgens mij dat ooit die sensor de waarde niet heeft kunnen uitlezen, die melding blijft dan staan voor troubleshooting purposes.
Ik zag dat het ergens dat het bij een EV ook nog met koelvloeistof temp van de batterij te maken zou kunnen hebben, dus wellicht ook in combi met het koelvloeistof wissel verhaal? En dat veel Kia's/Hyundai deze melding zouden hebben...

Maar goed, als het op archive en inactive blijft staan zou het geen probleem zijn.
Dat is weer het gevaar als je ineens dingen kunt zien en uitlezen, waar je daarvoor nooit bewust van was! Dan moet je niet ineens schrikken.

Vond het wel fijn dat je de afzonderlijke celspanningen kunt checken en die zijn bij mij allemaal exact hetzelfde.

Ik vraag me nu ook af, of je met de cijfertjes die je kunt uitltezen ook een berekning kunt maken met een goede benadering van de batterij degradatie. Bij Aviloo zal er wellicht een complexe berekeing achter zitten. Maar zouden er niet bepaalde waardes te vinden en combineren zijn, die een redelijk goede benadering zouden kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Super, tnx! Ben benieuwd of je ook antwoord krijgt ne die hetzelfde is.
Beste Bart,

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.

Wat vervelend dat je deze klacht ervaart sinds de laatste software update.
Wij zijn aan het uitzoeken met de ontwikkelaars van de update wat hier mogelijk aan de hand kan zijn.
Ik hoop spoedig een antwoord voor je te hebben.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Beste Bart,

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.

Wat vervelend dat je deze klacht ervaart sinds de laatste software update.
Wij zijn aan het uitzoeken met de ontwikkelaars van de update wat hier mogelijk aan de hand kan zijn.
Ik hoop spoedig een antwoord voor je te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ah, dat klinkt al anders dan bij mij!
Hier lijkt het er op dat men ondertussen een onderzoekje heeft ingesteld!

Zou fijn zijn, want eens in de zoveel ritten heb ik even een "schrik" momentje, aankomend bij een rotonde of kruispunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Ah, dat klinkt al anders dan bij mij!
Hier lijkt het er op dat men ondertussen een onderzoekje heeft ingesteld!

Zou fijn zijn, want eens in de zoveel ritten heb ik even een "schrik" momentje, aankomend bij een rotonde of kruispunt.
Ja het is even een verrassing wanneer het afremmen opeens minder gaat dan verwacht. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Ja het is even een verrassing wanneer het afremmen opeens minder gaat dan verwacht. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er een oplossing komt.
Dat dan weer wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Er is trouwens weer een issue met de HomeAssistant integration voor de Kia/Hyundai. Wordt aan gewerkt, maar voorlopig weer even geen data in HA. De app werkt nog wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nu ik de OBD dongle heb, ben ik natuurlijk door alle opties en waardes heen aan het worstelen en ben vooral benieuwd wat ik kan concluderen over de gezondheid van het accu pakket.
Ikheb begrepen dat de S0H die je via de dongle uitleest eigenlijk niet zoveel zegt, omdat die bij de meeste Kia's gewoon op 100% staat.

Nu las ik ook over de Maximum Deterioration en Minimum Deterioration en die zou iets zeggen over de grootste en kleinste degradatie van de afzonderlijke cellen en ook over de balans.

Bij mij staan beiden op 0,7%, wat, zoals AI mij pobeert uit te leggen, erg weinig degradatie zou zijn en een vrijwel 100% gebalanceerd cellenpakket.

Kan iemand me hier meer over vertellen? Zeggen deze twee waardes inderdaad iets over de totale degradatie, of zijn deze cijfers, net als de SoH nietszeggend?

Kunnen de mensen met een OBD dongle eens kijken welke waarde zij hebben en zijn er daarvan ook nog mensen die toevallig ook een Aviloo waarde meting hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:49:
Nu ik de OBD dongle heb, ben ik natuurlijk door alle opties en waardes heen aan het worstelen en ben vooral benieuwd wat ik kan concluderen over de gezondheid van het accu pakket.
Ikheb begrepen dat de S0H die je via de dongle uitleest eigenlijk niet zoveel zegt, omdat die bij de meeste Kia's gewoon op 100% staat.
Ik heb wel eens gelezen dat een "echte" SOH meting gebeurd door de accuspanning te meten als de accu belast wordt. Als dat klopt, dan kun je met het simpelweg uitlezen van het voltage nog niet zoveel zeggen over de SOH. Dat is ook wel logisch, als het werkelijk zo simpel zou zijn, dan zou die meting ook gewoon door de auto zelf gedaan kunnen worden en zou de SOH ergens in het menu zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden.
Maar goed, ik heb er eigenlijk geen verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:05
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:49:

Nu las ik ook over de Maximum Deterioration en Minimum Deterioration en die zou iets zeggen over de grootste en kleinste degradatie van de afzonderlijke cellen en ook over de balans.

Bij mij staan beiden op 0,7%, wat, zoals AI mij pobeert uit te leggen, erg weinig degradatie zou zijn en een vrijwel 100% gebalanceerd cellenpakket.

Kan iemand me hier meer over vertellen? Zeggen deze twee waardes inderdaad iets over de totale degradatie, of zijn deze cijfers, net als de SoH nietszeggend?

Kunnen de mensen met een OBD dongle eens kijken welke waarde zij hebben en zijn er daarvan ook nog mensen die toevallig ook een Aviloo waarde meting hebben?
Met welke app lees je deze gegevens uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Signor Doekie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Met welke app lees je deze gegevens uit?
Ik heb de eerste test gedaan met Car Scanner ELM OBD2
Ik heb ondertussen ook Torque Pro geinstalleerd staan, en daar de Kia PID's toegevoegd, maar daar ben ik nog niet mee aan de slga gegaan.

Ik zag dat er ook een app voor de diverse Kia modellen was (Soul EV Spy), maar die kost €18???
Ik vraag me af wat die eventueel wel kan wat de andere apps niet zouden kunnen, om €18 te rechtvaardigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@bnwgraaf ik denk dat torque pro met de Kia PIDs prima is en alles zal tonen wat je uit kan lezen. In elk geval die celspanningen kun je daar mee zien.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-08-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb de eerste test gedaan met Car Scanner ELM OBD2
Ik heb ondertussen ook Torque Pro geinstalleerd staan, en daar de Kia PID's toegevoegd, maar daar ben ik nog niet mee aan de slga gegaan.

Ik zag dat er ook een app voor de diverse Kia modellen was (Soul EV Spy), maar die kost €18???
Ik vraag me af wat die eventueel wel kan wat de andere apps niet zouden kunnen, om €18 te rechtvaardigen!
De Car Scanner app even geprobeerd en deze geeft voor mij meer dan genoeg info. Mijn twee maanden geleden aangeschafte Kona uit 2023 met 24 kkm heeft nog 99,9% soh en verder geen bijzonderheden vwb de HV batterij. Drie keer aan de snellader gestaan.
Ik gebruik voor mijn Prius 2 de Torque pro app, maar ik vind het altijd een hoop gedoe om hier alles in te zetten. Net weer even een poging gedaan om de pid's er in te zetten maar ik was er weer gauw klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Signor Doekie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

De Car Scanner app even geprobeerd en deze geeft voor mij meer dan genoeg info. Mijn twee maanden geleden aangeschafte Kona uit 2023 met 24 kkm heeft nog 99,9% soh en verder geen bijzonderheden vwb de HV batterij. Drie keer aan de snellader gestaan.
Ik gebruik voor mijn Prius 2 de Torque pro app, maar ik vind het altijd een hoop gedoe om hier alles in te zetten. Net weer even een poging gedaan om de pid's er in te zetten maar ik was er weer gauw klaar mee.
Het werkt wat mij betreft beide, maar ik had begrepen dat de SoH nu juist helemaal niets zeggend is, omdat die heel lang op 100% blijft staan.
Ook mijn e-Niro met bijna 125.000 km staat nog gewoon op 100 % SoH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Het werkt wat mij betreft beide, maar ik had begrepen dat de SoH nu juist helemaal niets zeggend is, omdat die heel lang op 100% blijft staan.
Ook mijn e-Niro met bijna 125.000 km staat nog gewoon op 100 % SoH
Daarom begon ik over die "officiele" SOH tests.... Heeft iemand wel eens zo'n test laten doen en de uitkomst vergeleken met wat een app i.c.m. een dongle liet zien?
Ik heb wat gelezen over die SOH van een batterij en het lijkt erop dat het sowieso een nogal ongrijpbare variabele is die je op verschillende manieren kunt bepalen. Voor Li-Ion batterijen is de SOH goed te bepalen door simpelweg het aantal charge-cycles te tellen. Ook kun je de interne weerstand meten of de impedantie maar daarvan heb je meerdere metingen over een langere periode nodig.
Ik vraag me dus werkelijk af hoe betrouwbaar de SOH is die je via een dongle bepaalt. Of: hoe bepalen die apps de SOH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:40:
[...]

Daarom begon ik over die "officiele" SOH tests.... Heeft iemand wel eens zo'n test laten doen en de uitkomst vergeleken met wat een app i.c.m. een dongle liet zien?
Ik heb wat gelezen over die SOH van een batterij en het lijkt erop dat het sowieso een nogal ongrijpbare variabele is die je op verschillende manieren kunt bepalen. Voor Li-Ion batterijen is de SOH goed te bepalen door simpelweg het aantal charge-cycles te tellen. Ook kun je de interne weerstand meten of de impedantie maar daarvan heb je meerdere metingen over een langere periode nodig.
Ik vraag me dus werkelijk af hoe betrouwbaar de SOH is die je via een dongle bepaalt. Of: hoe bepalen die apps de SOH?
Dat was dus precies wat ik ook al vroeg, of er mensen zijn die zo'n Aviloo test hebben laten doen maar ook zelf met een obd dongle en apps waardes hebben bepaald.

Uiteindelijk gebruikt Aviloo toch ook de gegevens die je via de obd poort kunt uitkiezen? Maar daar zal een complexe berekening achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Uiteindelijk gebruikt Aviloo toch ook de gegevens die je via de obd poort kunt uitkiezen? Maar daar zal een complexe berekening achter zitten.
Dat is een interessante. Het kan zijn dat de BMS zelf de SOH bijhoudt en dat zou ook weer logisch zijn.

Op de site van Aviloo wordt overigens redelijk uitgebreid uitgelegd hoe ze die SOH bepalen en dat lijkt degelijk. Het is wel zo dat die SOH ook een momentopname is en eigenlijk alleen wat zegt als je hem kunt vergelijken met de waarde "af fabriek". Je zult hem dus een paar keer verspreid over een langere periode moeten doen.

Het zou mooi zijn als iemand die er echt verstand van heeft hier iets over zou kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
bnwgraaf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Dat was dus precies wat ik ook al vroeg, of er mensen zijn die zo'n Aviloo test hebben laten doen maar ook zelf met een obd dongle en apps waardes hebben bepaald.

Bij aanschaf van mijn Kona (2023, 21kkm) twee maanden geleden, is er een Aviloo test gedaan. Deze gaf 100% SOH aan, de app 99,9%.

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 23-08-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Dat is een interessante. Het kan zijn dat de BMS zelf de SOH bijhoudt en dat zou ook weer logisch zijn.

Op de site van Aviloo wordt overigens redelijk uitgebreid uitgelegd hoe ze die SOH bepalen en dat lijkt degelijk. Het is wel zo dat die SOH ook een momentopname is en eigenlijk alleen wat zegt als je hem kunt vergelijken met de waarde "af fabriek". Je zult hem dus een paar keer verspreid over een langere periode moeten doen.

Het zou mooi zijn als iemand die er echt verstand van heeft hier iets over zou kunnen zeggen.
De SoH is een eenvoudige softwarematige berekening door de BMS die altijd iets te optimistisch is. De e-Niro heeft ook een paar % reserve capaciteit volgens mij 67kWh bruto en 64kWh netto.

De Aviloo (en anderen) meten continu de SoC en aantal kWh daardoor kun je een veel nauwkeurige berekening doen tijdens het ontladen van de batterij. Dan zie je een trend die iets zal afwijken en daarmee kun je aan de hand van de BMS SoH een correctie doen. Als er geen cellen defect zijn zal het niet veel uit elkaar lopen hooguit een paar %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:40:
[...]
Heeft iemand wel eens zo'n test laten doen en de uitkomst vergeleken met wat een app i.c.m. een dongle liet zien?
Ja, maar daar heb je niet zoveel aan. Elke meting heeft een marge van op zijn minst 1 keer de eenheid waarin gemeten wordt.
Mijn Aviloo-test kwam uit op 99% en de laatste keer met dongle liet 100% zien. Dat zit dus in elkaars marge. 8) :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Ja, maar daar heb je niet zoveel aan. Elke meting heeft een marge van op zijn minst 1 keer de eenheid waarin gemeten wordt.
Mijn Aviloo-test kwam uit op 99% en de laatste keer met dongle liet 100% zien. Dat zit dus in elkaars marge. 8) :+
Tja, maar dat weet je niet van tevoren. Je wilt eigenlijk bevestiging dat de OBD SoH klopt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:12
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt en samen met mijn vriendin onze eigen Kia e-Niro gekocht. De ExecutiveLine variant. Nu zitten we beetje te kijken naar autoverzekeringen maar tot ons verbazing komen Centraal Beheer en Unive met de melding dat het om de DynamicPlusLine gaat. Echter de features die alleen de Executiveline heeft (zoals Stoelverkoeling, Electrische bestuurdersstoel) zaten er wel op.

Nu heb ik de dealer al een mail gestuurd (maar het is ofcourse zondag) maar vroeg me af of mensen hier ook al keer tegen aan zijn gelopen of is dit niet iets om zorgen te maken?

Tevens is het onze eerste (dure) auto en zitten we te twijfelen of we All-Risk moeten gaan verzekeren of toch wat geld besparen en alleen WA+ wat toch best wat geld scheelt. We komen van en Peugot 107 waar als daar schade op kwam het niet zo erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
De Home Assistant integratie werkt weer met een nieuwe update. Jad ook te maken met wijzigingen aan het inloggen bij de Kia servers.
EVCC integratie werkt nog niet... waarschijnlijk door dezelfde oorzaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 16:24

Arfman

Drome!

Nielsjuhz schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:17:
Tevens is het onze eerste (dure) auto en zitten we te twijfelen of we All-Risk moeten gaan verzekeren of toch wat geld besparen en alleen WA+ wat toch best wat geld scheelt. We komen van en Peugot 107 waar als daar schade op kwam het niet zo erg is.
Kun je hem opnieuw kopen als je hem morgen tegen een boom rijdt? Nee? Dan all-risk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt en samen met mijn vriendin onze eigen Kia e-Niro gekocht. De ExecutiveLine variant. Nu zitten we beetje te kijken naar autoverzekeringen maar tot ons verbazing komen Centraal Beheer en Unive met de melding dat het om de DynamicPlusLine gaat. Echter de features die alleen de Executiveline heeft (zoals Stoelverkoeling, Electrische bestuurdersstoel) zaten er wel op.

Nu heb ik de dealer al een mail gestuurd (maar het is ofcourse zondag) maar vroeg me af of mensen hier ook al keer tegen aan zijn gelopen of is dit niet iets om zorgen te maken?

Gefeliciteerd!
Ik zou een jaartje allrisk doen, en daarna heroverwegen.
Bij mij scheelde WA of AR 2 tientjes in de maand. Daar ga ik niet moeilijk om doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Arfman schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Kun je hem opnieuw kopen als je hem morgen tegen een boom rijdt? Nee? Dan all-risk.
@Nielsjuhz aanvullend kijk ook naar de voorwaarden van de all-risk. De ene keert tot 2 jaar of 5 jaar de aanschafwaarde uit en de andere keert de dagwaarde uit.

Op je andere vraag: maakt dat voor jou iets uit? Vaak moet je zelf het precieze model opgeven. Wellicht krijg je die vraag later in de aanvraag of bij de verificatie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:23:
De Home Assistant integratie werkt weer met een nieuwe update. Jad ook te maken met wijzigingen aan het inloggen bij de Kia servers.
EVCC integratie werkt nog niet... waarschijnlijk door dezelfde oorzaak
Je moet wel even inloggen in je Kia account via de browser. Maar het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Je moet wel even inloggen in je Kia account via de browser. Maar het werkt weer.
Bij mij was het installeren van de update voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
De laatste update voor de KIA home assistant integratie werkt voor mij pas na inloggen en akkoord gaan met verwerken van data door KIA (Sales consent) op de Duitse website zoals ook op Github beschreven staat als oplossing.
https://www.kia.com/de/
Op de Nederlandse site is geen optie om in te loggen en het was me al eerder opgevallen dat de app na uitloggen standaard een melding geeft over Duitse informatie zolang je niet ingelogd bent.

Had eerste getest met uitloggen uit de nieuwe app waar ik zowaar al een redelijk aantal dagen ingelogd ben en daar heeft men een 'captcha' toegevoegd waarbij je moet aanvinken dat je een mens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heeft iemand hier toevallig al eens de rubberen doppen voor de frunk los besteld bij de dealer? Is dat een setje van 4 en heeft iemand dan toevallig het partnummer? Dan kan ik ze bestellen of wellicht vervangende doppen zoeken. Alles tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01

Aan de hand van het kenteken kan je op diverse websites de cataloguswaarde opzoeken.
Als je die dan weer vergelijkt met de cataloguswaarde die in de Kia Niro folder van het correcte bouwjaar (zie https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/) staat aangegeven weet je welk type het is.
Let op, dat werkt alleen voor origineel in Nederland geleverde auto's. Bij auto's die later geïmporteerd zijn kan de configuratie anders zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Leader98 op 24-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:27
In de nieuwe app staat me toch een bak onzin....
Vermogen 110 PK of 81 KW
285 Nm koppel
Gewicht leeg 1712 kg

Klopt geen van alle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:12
Leader98 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Aan de hand van het kenteken kan je op diverse websites de cataloguswaarde opzoeken.
Als je die dan weer vergelijkt met de cataloguswaarde die in de Kia Niro folder van het correcte bouwjaar (zie https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/) staat aangegeven weet je welk type het is.
Let op, dat werkt alleen voor origineel in Nederland geleverde auto's. Bij auto's die later geïmporteerd zijn kan de configuratie anders zijn.
De catalogus zat ik al te zoeken om ook achter te komen welke features verschil er nu exact zit tussen de DPL en EL. Echter nu zie ik dat de catalogus prijs bij de RDW 210 euro lager is dan in de brochure, maar Datum eerste toelating en tenaamstelling in Nederland zijn de zelfde datums. Dus schiet er niet veel verder mee op.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd of de feature van de warmtepomp (die ook op de lijst stond) veel verschil maak of je hem hebt of niet. Niet dat ik een eigen vergelijkingsmartiaal heb.

Ook nog een vraag aan de ervaren kia e-niro rijders. Kan je straks, met de koude dagen opkomst, de auto via de app al laten voorverwarmen of voorruit laten ontdooien? Luxe feature maar zou wel leuk vinden als die er op zit op mijn 2021 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:07
Ik heb climate control in de app zitten, en heb een 2021 dynamic plus. Heb het alleen nog nooit gebruikt (heb de auto pas een paar maanden plus een carport), maar er zijn opties voor een doeltemperatuur, en ontdooien voorruit, spiegels en achterruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:27
Nielsjuhz schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

De catalogus zat ik al te zoeken om ook achter te komen welke features verschil er nu exact zit tussen de DPL en EL. Echter nu zie ik dat de catalogus prijs bij de RDW 210 euro lager is dan in de brochure, maar Datum eerste toelating en tenaamstelling in Nederland zijn de zelfde datums. Dus schiet er niet veel verder mee op.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd of de feature van de warmtepomp (die ook op de lijst stond) veel verschil maak of je hem hebt of niet. Niet dat ik een eigen vergelijkingsmartiaal heb.

Ook nog een vraag aan de ervaren kia e-niro rijders. Kan je straks, met de koude dagen opkomst, de auto via de app al laten voorverwarmen of voorruit laten ontdooien? Luxe feature maar zou wel leuk vinden als die er op zit op mijn 2021 variant.
Als je echt een executive uitvoering hebt van 2021, dan kan dat. Dit gebruiken we in de winter altijd en mijn vrouw vindt het geweldig. Maar ook in de zomer als ze wegloopt van haar werkplek, zet ze de auto alvast op koelen. Tegen de tijd dat ze bij de parkeerplaats is, is de auto al behoorlijk afgekoeld.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:26
Ik rij een tweedehands Kia eniro (2021, nog onder fabrieksgarantie) en loop tegen iets aan. Volgens het schema moet mijn auto elke 15.000 km of 1 jaar een beurt krijgen, wat het eerst komt. Nu is het bij de Kia-garages zo druk dat ik pas in oktober terechtkan. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk zo’n 2.000 km meer gereden dan het officiële maximum.

Uit de onderhoud historie kan ik opmaken dat dit vaker is voorgenomen, zelfs tot de 20k. Ik heb alleen geen relatie met die dealer.

Wat is jullie ervaring, kan dit een probleem opleveren dat we geen garantie meer krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40
MDB1106 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:41:
In de nieuwe app staat me toch een bak onzin....
Vermogen 110 PK of 81 KW
285 Nm koppel
Gewicht leeg 1712 kg

Klopt geen van alle
Is bij mij ook al geruime tijd, nadat ik enkele weken ook geen toegang tot mijn account had.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
[quote]bnwgraaf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:07:

@bnwgraaf en anderen,
Ik heb de Vgate iCar S2 binnen en ik krijg hem niet gekoppeld met de e niro. Mijn samsung S25 blijft gekoppeld met de auto. In mijn bluetooth overzicht van apparaten zie ik vlink van de Vgate erbij staan. Deze kan ik alleen niet kan aanklikken omdat de telefoon dus de verbinding met de auto blijft behouden. Als ik de koppeling met de auto handmatig onderbreek en daarna vlink wil aanklikken is de telefoon alweer bezig met het verbinden met de auto. Dan lukt het aanklikken van vlink ook niet. Wat doe ik fout? Kan iemand mij helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:06:
[quote]bnwgraaf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:07:

@bnwgraaf en anderen,
Ik heb de Vgate iCar S2 binnen en ik krijg hem niet gekoppeld met de e niro. Mijn samsung S25 blijft gekoppeld met de auto. In mijn bluetooth overzicht van apparaten zie ik vlink van Car Scanner erbij staan. Deze kan ik alleen niet kan aanklikken omdat de telefoon dus de verbinding met de auto blijft behouden. Als ik de koppeling met de auto handmatig onderbreek en daarna vlink wil aanklikken is de telefoon alweer bezig met het verbinden met de auto. Dan lukt het aanklikken van vlink ook niet. Wat doe ik fout? Kan iemand mij helpen? :)
Zoals aangegeven heb ik ook de iCar S2. Bij mij zag ik op mijn Poco X3 (Android) bij bluetooth IOS-Vlink em Android-Vlink. Mijn Poco is ook gewoon met bluetooth verbonden met de Kia, maar toch kon ik daarnaast ook verbinden maken met de Android-Vlink. De eerste keer vraagt hij dan ook naar de pin (1234).

Wat me wel opvalt, is dat na die eerste keer verbinden er bij de Vlink "opgeslagen" staat en niet "verbonden", maar toch kan ik met de diverse apps nu wel verbinding met de Vlink maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hinbJZLevcnwEsufu-B-R1YWj-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zn507fM76LUlc8eEK8IYOfXE.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 24-08-2025 20:33 ]

Pagina: 1 ... 345 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.