Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Een jumpstarter is geen hulpaccu, het is een ander apparaat met een specifiek doel.
Ach, ga toch weg, de gemiddelde kleine jumpstarter die je gebruikt is niet veel meer dan een kleine accu.
En de discussie sijpelt maar voort |:( |:( 8)7 8)7 , in de (engels) handleiding staat duidelijk hoe het moet en de hele discussie gaat maar door omdat 1 (waarschijnlijk onwetende) dealer iets tegenovergestelds beweert. Gelukig zijn er hier op het forum verschillende mensen die het in de PRAKTIJK hebben toegepast. Geen thoerie, maar praktisch gedaan, zonder gevolgen.

Auto's starten vanuit de e-niro is een ander verhaal, sterker nog heel veel auto's, ook ICE's, wordt het niet aangeraden om een andere auto te starten, vanwege de spanningspieken die op kunnen treden waardoor je met je goede hulp je eigen auto om zeep helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Een jumpstarter is geen hulpaccu, het is een ander apparaat met een specifiek doel.
Het is geen hulpaccu, nee, maar functioneel gezien is het in deze context toch identiek?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
gjcvro schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Wat is dan wel de juiste manier volgen de kia dealer? Accu er uit en nieuwe er in? Hoe is dat anders dan een hulpaccu (=jumpstarter) aan de auto koppelen?
En zie pagina 421:
https://www.kia.com/conte...English-owners-manual.pdf
Hoofdstuk 7-06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9XOpdk8I_VXz-F1YWtiSk3rdpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNHzHB613Av5tRKfBCAB2uLF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 09-08-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Het is geen hulpaccu, nee, maar functioneel gezien is het in deze context toch identiek?
Je had het eerder over een jumpstarter die spanning levert en natuurkunde. Een jumpstarter is in essentie een stroombron en geen spanningsbron. Daar komt uiteraard spanning bij kijken maar het doel van een jumpstarter is het leveren van veel stroom.

@gjcvro Dan wordt een dergelijk apparaat door de fabrikant of door jou ten onrechte een jumpstarter genoemd als het niet veel meer is dan een accu. Een accu is een spanningbron, een jumpstarter is een stroombron .

Zal het vaak goed gaan uiteraard maar het kan geen kwaad om er rekening mee te houden dat je een simpele accu nodig hebt om voldoende spanning te leveren zodat de interne systemen van de EV gestart kunnen worden en dat de hoofdbatterij ingeschakeld kan worden. De honderden ampere's die een echte jumpstarter kan leveren en in het ideale geval zal willen leveren omdat dat nu eenmaal het design is heb je helemaal niet nodig in een eV want je hebt geen startmotor die rond gedraaid moet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 22:52
Een jump starter is gewoon een tweede accu die je even parallel zet over de loodaccu. Het is geen stroombron. Kan deze non-discussie stoppen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Je had het eerder over een jumpstarter die spanning levert en natuurkunde. Een jumpstarter is in essentie een stroombron en geen spanningsbron. Daar komt uiteraard spanning bij kijken maar het doel van een jumpstarter is het leveren van veel stroom.
@ninjazx9r98 Helaas moet ik je hier toch echt tegenspreken. En dan komen we op het vakgebied elektrotechniek, of mss wel elektronica.

Een spanningsbron probeert zijn spanning zoveel mogelijk constant te houden, ongeacht de te leveren stroom.

Een stroombron probeert de te leveren stroom zo constant mogelijk te houden door de uitgangsspanning zodanig aan te passen dat de ingestelde hoeveelheid stroom geleverd wordt.

Dat laatste kan niet met een jumpstarter. Dat zou ook problemen geven, want in de ene situatie is er maar 60A nodig en als je een 6-cilinder diesel wil gaan helpen starten heb je mss wel een paar honderd ampère nodig. Dat zou die stroombron dan niet kunnen leveren als die op 100A is afgeregeld.

Nee, ook een jumpstarter is gewoon een spanningsbron, net als een gewone accu. Het verschil met een gewon autoa-accu is dat de jumpstarter ontworpen is om korte tijd (zeer) hoge stromen te kunnen leveren, ondanks zijn kleine afmetingen en capaciteit.
Dus ja, het doel is het leveren van veel stroom, maar het is géén stroombron.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 10-08-2025 15:54 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
...

[ Voor 98% gewijzigd door gjcvro op 09-08-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 18:20
Van de week proef gereden in een Kia e-Niro 2020 executive model. Hele fijne auto maar ik zit met een “dingetje”:

Ik kreeg de bestuurdersstoel niet laag genoeg ingesteld. Ben zelf ruim 1,95 meter en wat ik ook probeerde, ik bleef tegen het bovenste deel van de voorruit kijken en dat voelde heel vervelend. Ik had tijdens de rit continue de neiging om m’n hoofd naar beneden te doen om alles te kunnen zien. Ik had nog wel genoeg ruimte boven m’n hoofd ten opzichte van het dak.

Maar het lijkt erop dat die stoel gewoon niet lager kan en / of dat de voorruit gewoon te vroeg stopt / niet gebouwd is op lange mensen.

Iemand die dit herkent? En is er iets aan te doen? Misschien eens kijken voor een dynamic model zonder elektrische stoelbedienjng? Zal wel iets schelen omdat er dan geen elektronica onder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nikon. schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:42:
Van de week proef gereden in een Kia e-Niro 2020 executive model. Hele fijne auto maar ik zit met een “dingetje”:

Ik kreeg de bestuurdersstoel niet laag genoeg ingesteld. Ben zelf ruim 1,95 meter en wat ik ook probeerde, ik bleef tegen het bovenste deel van de voorruit kijken en dat voelde heel vervelend. Ik had tijdens de rit continue de neiging om m’n hoofd naar beneden te doen om alles te kunnen zien. Ik had nog wel genoeg ruimte boven m’n hoofd ten opzichte van het dak.

Maar het lijkt erop dat die stoel gewoon niet lager kan en / of dat de voorruit gewoon te vroeg stopt / niet gebouwd is op lange mensen.

Iemand die dit herkent? En is er iets aan te doen? Misschien eens kijken voor een dynamic model zonder elektrische stoelbedienjng? Zal wel iets schelen omdat er dan geen elektronica onder zit?
Afhankelijk of je een zitreus bent, maar met 1.92 kan ik prima in een dynamic zitten.

Heb al vaker een auto gekozen zonder dakraam en elektrische bedienbare stoelen ivm lengte. Scheelt soms zomaar 5-10cm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 18:20
Get!em schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Afhankelijk of je een zitreus bent, maar met 1.92 kan ik prima in een dynamic zitten.

Heb al vaker een auto gekozen zonder dakraam en elektrische bedienbare stoelen ivm lengte. Scheelt soms zomaar 5-10cm hoogte.
Toch nog eens de dynamic variant proberen dan. Dan mis je helaas wel de andere functies die wel op de executive lijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nikon. schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Toch nog eens de dynamic variant proberen dan. Dan mis je helaas wel de andere functies die wel op de executive lijn zitten.
Helaas wel ja. Vooral audio is voor mij dealbreaker.
En parkeersensoren voor.

Maar ik zou gerust de auto nog een keer kopen voor de staat waarin hij is. Ondertussen al weer 7000km mee gereden sinds mei. (Incl mijn vakantie waarin hij stil heeft gestaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over vakantie gesproken:

Na 2 weken was de auto niet meer per app bereikbaar, kreeg melding dat ik de auto eerst zelf moest starten voordat digitale functies het weer deden.

De HV batterij had 1% lagere SoC. Ook apart.
Had de 2 dagen voor vertrek ook 2% eraf door alleen manoeuvreren op de oprit. (Hannesen met andere auto die de vouwwagen moest trekken en de volgorde van auto’s bij wegrijden goedzetten.)

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 09-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@nikon. Niet echt last van gehad met mijn 1,94m en elektrische stoelen.
Helemaal in het begin vond ik dat de binnenspiegel een flinke hap uit mijn uitzicht nam, maar na een maand merk je dat niet meer.

Misschien had ik m’n stoelleuning ook wat meer achterover?
Wel had ik moeite met stoplichten. Vooral als ik vooraan stond kon ik het licht midden boven de rijstrook lastig zien. Maar alles went.
Ik heb het zes jaar volgehouden… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:26

Hier 1.99 en geen last van bovenstaande, we hebben geen elektrische stoel bediening dus dat kan wellicht net het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:32
@nikon. Hier een eigenaar met een executive line. Ben 1.86 maar heb een relatief lang torso tov de beentjes. Met bijbehorende rugklachten dus mijn leuning staat rechtovereind. Ik heb ook altijd gevonden dat de stoel (te) hoog was, ook in de laagste stand. Daarbij had ik ook het gevoel dat tegen de zonneklep aankeek. Tijdens het rijden zelf had ik er evenwel geen last van omdat de blik doorgaans laag is. Wat Hippe Lip zegt herken ik ook: bij hoog geplaatste verkeerslichten moet ik echt voorover bukken om onder de zonneklep heen te kijken.

Ook is de blik op het dashboard achter het stuur beperkt, maar eigenlijk was dit bij alle auto's die ik tot zover gereden heb het geval. De wat kleinere dames in huis herkennen het totaal niet en zetten de stoel zelfs hoger. Wat makkelijk kan, want het fijne van de elektrische bestuurdersstoel is dat deze makkelijk elektrisch kan worden verzet, twee geheugenstanden heeft en acheruit schuift zodra je het contact uitzet en de het portier opent.

Wij hebben de e-Niro ruim 6,5 jaar en we rijden er nog met plezier in. Ik snap de hindernis wel en het zou natuurlijk vervelend zijn als dit een groot issue blijft als je de auto hebt. De auto biedt echter verder veel comfort. Je zou wellicht een tweede proefrit kunnen overwegen en nog eens kijken hoe groot de hindernis voor jou is? Bij elke auto geldt: geen goed gevoel, dan niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:48

Ik had hier met mijn 1,96 ook last van. De Niro waarin we een proefrit maakte had stoelverwarming, koeling en was elektrisch verstelbaar. Daarnaast zat er ook een schuifdakje in. Het viel me ook op dat de stoel in lager kon en dat ik (net zoals jij) tegen de bovenkant van de voorruit keek.

Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn als je nog een proefrit doet zonder die opties,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:30
Ik ben 1,78 m, maar heb er ook last van dat als je voor een hooggeplaatst verkeerslicht staat, je dit alleen kan zien door voorover te buigen, overigens in andere auto's ook al, niet alleen in de Niro.

Wat ik heb gedaan, was een Carpoint Stoplichtkijker aanschaffen, superhandig en het scheelt echt. Het ding zit zo hoog op je ruit dat je er tijdens rijden totaal geen last van hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2VXJMjRDD-uWGgi11BK_IN09OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFn5HU1OozNq9yl0W755RZTR.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel goed op waar je het ding koopt, want het is te koop voor ruim € 4, maar ook voor ruim € 14 …

Niet helemaal hetzelfde als tegen de bovenkant van de voorruit aankijken, natuurlijk, maar aangezien sommigen het ook over slecht zicht op hooggeplaatste verkeerslichten hadden, dacht ik dat ik misschien anderen hiermee kan helpen.

Een van de winkels heeft er ook een foto bij geplaatst waarop je kan zien dat het echt goed werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5I-EhpO3ak3PUAd4sWk4wX5TPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G93jLwvsV8TajZqsAz4k0Ry9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
joepie de p schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:55:
@nikon. Hier een eigenaar met een executive line. Ben 1.86 maar heb een relatief lang torso tov de beentjes. Met bijbehorende rugklachten dus mijn leuning staat rechtovereind. Ik heb ook altijd gevonden dat de stoel (te) hoog was, ook in de laagste stand. Daarbij had ik ook het gevoel dat tegen de zonneklep aankeek. Tijdens het rijden zelf had ik er evenwel geen last van omdat de blik doorgaans laag is. Wat Hippe Lip zegt herken ik ook: bij hoog geplaatste verkeerslichten moet ik echt voorover bukken om onder de zonneklep heen te kijken.
Ik ben 1,70m en heb dat ook bij de verkeerslichten. De auto is ontworpen om met je hoofd hoog erin te zitten. Als ik lager zit (wat bij mij prima kan) dan zie ik cruciale onderdelen op het dashboard niet meer zoals de snelheid. Het stuur naar beneden zetten zou dan moeten helpen maar dan zit ik klem met in en uitstappen ook al gaat de stoel nog achteruit.

Het lijkt erop alsof ze bij het ontwerpen van de auto naar Amerika hebben gekeken waarbij de verkeerslichten altijd aan de overkant van de weg staan. Ik weet niet of dat in meer landen zo is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
DutchKel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Ik ben 1,70m en heb dat ook bij de verkeerslichten. De auto is ontworpen om met je hoofd hoog erin te zitten. Als ik lager zit (wat bij mij prima kan) dan zie ik cruciale onderdelen op het dashboard niet meer zoals de snelheid. Het stuur naar beneden zetten zou dan moeten helpen maar dan zit ik klem met in en uitstappen ook al gaat de stoel nog achteruit.

Het lijkt erop alsof ze bij het ontwerpen van de auto naar Amerika hebben gekeken waarbij de verkeerslichten altijd aan de overkant van de weg staan. Ik weet niet of dat in meer landen zo is.
Dat is in heel veel landen zo en precies om deze reden. Het is ook niet voor niets dat stoplichten soms een kleiner stoplichtje op de mast hebben.
Maar het is natuurlijk gewoon zo dat iemand die langer is sneller het stoplicht niet ziet dan iemand die korter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@richy3908 Ik wist van het bestaan van zo’n stoplichtkijker en wilde er ook al een aanschaffen, maar of ik dat nog steeds wil na bet zien van je plaatjes weet ik niet. Ik zit met mijn 1,94m dus al door de bovenkant van de voorruit te kijken. Met zo’n fressnellens, want dat is het zo te zien, krijg ik weer een hap uit mijn uitzicht. En nu dan zelfs recht voor mijn neus. Lijkt me niet handig… :X

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Dat hebben ze in NL lang geleden ook geprobeerd, maar die domme Nederlanders snappen dat niet en gaan dan voor dat stoplicht wachten als ze rechtsaf slaan. Midden op het kruispunt dus. |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:02:
@richy3908 Ik wist van het bestaan van zo’n stoplichtkijker en wilde er ook al een aanschaffen, maar of ik dat nog steeds wil na bet zien van je plaatjes weet ik niet. Ik zit met mijn 1,94m dus al door de bovenkant van de voorruit te kijken. Met zo’n fressnellens, want dat is het zo te zien, krijg ik weer een hap uit mijn uitzicht. En nu dan zelfs recht voor mijn neus. Linkt me niet handig… :X
Misschien heb jij of andere mensen van jouw lengte er niet zoveel aan, maar dan zijn er vast anderen die er wel profijt van hebben. Het zou ook zomaar kunnen dat je denkt dat je er last van hebt tijdens het rijden, maar dat het in de praktijk meevalt of dat je er straal langs kijkt (de menselijke hersenen zijn erg flexibel). Voor ruim € 4 (als je het bij de juiste winkel koopt tenminste) zou je kunnen besluiten om het gewoon uit te proberen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:02:
@richy3908 Ik wist van het bestaan van zo’n stoplichtkijker en wilde er ook al een aanschaffen, maar of ik dat nog steeds wil na bet zien van je plaatjes weet ik niet. Ik zit met mijn 1,94m dus al door de bovenkant van de voorruit te kijken. Met zo’n fressnellens, want dat is het zo te zien, krijg ik weer een hap uit mijn uitzicht. En nu dan zelfs recht voor mijn neus. Lijkt me niet handig… :X
Volgens mij hoef je hem ook niet per se recht voor je neus te plakken, meer in het midden van de ruit werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
gjcvro schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:33:
[...]

Volgens mij hoef je hem ook niet per se recht voor je neus te plakken, meer in het midden van de ruit werkt ook.
In het midden van de ruit wordt lastig, met de achteruitkijkspiegel en het vlak voor de regensensor en camera, dan moet je hem wel erg laag plakken en zie je alsnog hooggeplaatste verkeerslichten niet, en bovendien wordt er wel erg veel aan het zicht ontnomen. Om het goed te laten werken, moet het ding zo hoog mogelijk worden opgeplakt, in principe: hoe hoger, hoe beter.

Je kunt hem rechts van het stuur plakken, maar dan moet je naar rechts hellen om een verkeerslicht voor je te zien, dus of dat een beetje goed werkt, betwijfel ik. Ik heb hem in ieder geval recht voor mijn neus opgeplakt.

Aangezien je 'm niet echt vastplakt (er wordt geen lijm gebruikt, maar je bevochtigt het oppervlak), kun je 'm natuurlijk nog verplaatsen en uiteindelijk de voor jou in de praktijk ideale positie bepalen. Ik kan me wel herinneren dat ik voor de Niro een nieuwe heb gekocht, want degene die uit mijn auto daarvoor kwam, wilde toch echt niet meer goed blijven zitten, dus YMMV, maar ja, dan komen we weer uit op de prijs waardoor je je er niet echt een buil aan kan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
richy3908 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

In het midden van de ruit wordt lastig, met de achteruitkijkspiegel en het vlak voor de regensensor en camera, dan moet je hem wel erg laag plakken en zie je alsnog hooggeplaatste verkeerslichten niet, en bovendien wordt er wel erg veel aan het zicht ontnomen. Om het goed te laten werken, moet het ding zo hoog mogelijk worden opgeplakt, in principe: hoe hoger, hoe beter.

Je kunt hem rechts van het stuur plakken, maar dan moet je naar rechts hellen om een verkeerslicht voor je te zien, dus of dat een beetje goed werkt, betwijfel ik. Ik heb hem in ieder geval recht voor mijn neus opgeplakt.

Aangezien je 'm niet echt vastplakt (er wordt geen lijm gebruikt, maar je bevochtigt het oppervlak), kun je 'm natuurlijk nog verplaatsen en uiteindelijk de voor jou in de praktijk ideale positie bepalen. Ik kan me wel herinneren dat ik voor de Niro een nieuwe heb gekocht, want degene die uit mijn auto daarvoor kwam, wilde toch echt niet meer goed blijven zitten, dus YMMV, maar ja, dan komen we weer uit op de prijs waardoor je je er niet echt een buil aan kan vallen.
Daarom zeg ik "meer in het midden", niet "in het midden" . Een plek meer richting de binnenspiegel, waarbij die nog wel nut heeft maar niet recht voor je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:26
Weet iemand of je kunt instellen dat de middelste Usb-poort spanningsloos wordt wanneer de Niro uit staat? Ik wordt in huis kapot gespamt met meldingen dat Android Auto (AAWireless) verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DaanTriple7 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:51:
Weet iemand of je kunt instellen dat de middelste Usb-poort spanningsloos wordt wanneer de Niro uit staat? Ik wordt in huis kapot gespamt met meldingen dat Android Auto (AAWireless) verbonden is.
De middelste poort is toch de poort waarmee je je telefoon bedraad verbindt en gebruik kan maken van Android Auto? De rechter poort is uitsluitend een oplaad-poort. Ik snap de link met AA Wireless even niet.
En ik vermoed dat je geen van beide poorten kunt "instellen". Overigens dacht ik dat beide poorten uit zouden gaan als de auto uitstaat, maar ik gebruik ze alleen als ik in de auto zit, dus geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Je hebt altijd een telefoon bedraad verbonden in de auto? Ik krijg die melding alleen als ik de auto aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
AAWireless is een dongle die je android auto verbinding draadloos maakt. Die dongle hangt in de middelste poort en mijn telefoon maakt steeds verbinding met die dongle terwijl ik niet in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Dongle eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DaanTriple7 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:41:
AAWireless is een dongle die je android auto verbinding draadloos maakt. Die dongle hangt in de middelste poort en mijn telefoon maakt steeds verbinding met die dongle terwijl ik niet in de auto zit.
De handleiding is niet duidelijk over wanneer er spanning op die poorten staat. De poort in de armsteun is in ieder geval wel spanningsloos als de auto uit staat. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die twee poorten in het dashboard nog steeds spanning hebben als de auto uit staat, het risico dat je de 12V accu leegtrekt bij een paar dagen stilstand is groot. Zit er in jouw dongle niet een batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
@DutchKel heeft een paar weken geleden een opmerking over die middelste poort geplaatst. Volgens hem gaat de stroom er af als de auto uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

@DutchKel heeft een paar weken geleden een opmerking over die middelste poort geplaatst. Volgens hem gaat de stroom er af als de auto uit staat.
Dat klopt, mijn constatering was dat als de auto helemaal uit staat. Dus niet direct bij het uitstappen, je ziet dan namelijk dat er nog wat dingen aan staan in de auto. Maar een paar minuten erna, dan gaat de stroom eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nou, misschien niet als hij aan de lader hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Dat klopt, mijn constatering was dat als de auto helemaal uit staat. Dus niet direct bij het uitstappen, je ziet dan namelijk dat er nog wat dingen aan staan in de auto. Maar een paar minuten erna, dan gaat de stroom eraf.
Net tijdens mijn lunch even getest. Als je in de auto stapt, maar je doet verder nog niets, dan is de middelste poort wel geactiveerd, de rechterpoort niet. Zet je de auto aan, dan wordt ook de rechterpoort geactiveerd.
Ik ga niet minuten lang in de auto zitten, ik weet dus niet of die middelste poort uiteindelijk weer uit gaat. Het kan namelijk twee dingen betekenen: die poort is inderdaad altijd aan, of hij gaat aan als je met de sleutel in de auto stapt. Jij constateerde al dat hij na een tijdje uit gaat, dus ik vermoed dat het het laatste is: die poort wordt geactiveerd als er iemand in de auto stapt met een sleutel en na een aantal minuten inactiviteit weer gede-activieerd.
Dat verklaart overigens niet waarom @DaanTriple7 die meldingen krijgt. Of krijgt hij die misschien in de eerste tien minuten na het uitstappen? Daan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DaanTriple7 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:07:
Nou, misschien niet als hij aan de lader hangt.
Het zou inderdaad kunnen dat dit alleen gebeurt als hij aan de lader hangt. Maar dat zou je zelf heel snel moeten kunnen testen: je krijgt die meldingen dan alleen als hij aan de lader hangt en niet als de auto ergens anders langere tijd uit staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hij krijgt stroom wanneer de EV aan de lader hangt.

De oplossing was trouwens heel simpel: auto-standby in de instellingen van de AAWireless dongle. Als de BT verbinding wegvalt, gaat de dongle in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:57

13art

Moderator Mobile
Sinds kort onthoud de Kia de ingestelde regeneratie stand niet altijd meer. Soms wel, maar op schijnbaar willekeurige momenten ook weer niet. Dat start de auto met de regeneratie op stand 1 (auto stand wordt wel behouden). Dat gaat dan een paar keer goed en dan opeens weer een keer niet. De instellingen in het menu staan dan ook weer terug op regeneratie stand 1.

Zal wel een keer een reset moeten doen ofzo, maar nu nog niet veel zin in. 8)7

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb het inderdaad niet aan de lader geprobeerd. Maar ergens is dat wel logisch, als de auto aan de lader zit dan blijven ook onderdelen van de auto aan. Die middelste poort lijkt pas de stroom af te gaan als echt "alles" van de auto helemaal uit is. We weten ook dat sommige onderdelen altijd aan blijven zoals het 2g/4g modem om te communiceren met de auto vandaar dat alles tussen aanhalingstekens staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:26:
Sinds kort onthoud de Kia de ingestelde regeneratie stand niet altijd meer. Soms wel, maar op schijnbaar willekeurige momenten ook weer niet. Dat start de auto met de regeneratie op stand 1 (auto stand wordt wel behouden). Dat gaat dan een paar keer goed en dan opeens weer een keer niet. De instellingen in het menu staan dan ook weer terug op regeneratie stand 1.

Heb je de regeneratie ingesteld bij de drivemodus (je kunt per drive modus een niveau instellen en dat wordt dan de "default").
En: dat resetten van de middenconsoleunit is super simpel, je kunt dat zelfs tijdens het rijden doen (geen idee hoe ik daarbij kom, maar het werkte wel). Gewoon een pen in het gaatje onder/naast de volumeknop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

13art schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:26:

Dat is hier eerder al langsgekomen. Wij hebben daar sinds de software update ook last van. En anderen ook. Je bent dus niet de enige.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:43
bartvl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:09:
[...]

Dat is hier eerder al langsgekomen. Wij hebben daar sinds de software update ook last van. En anderen ook. Je bent dus niet de enige.
Het blijft wel irritant! Ik had het altijd standaard in stand 3 staan en zo nu en dan wordt ik ineens verrast wanneer de auto bij loslaten van het stroompedaal nauwelijks afremt, omdat de regeneratie instelling inderdaad is teruggesprongen naar stand 1.

Kia zei me de unit te resetten (heeft niets geholpen) en anders de garage ernaar te laten kijken, omdat het iets met het remsysteem kon zijn, zoals een sensor....
Ik heb ze geprobeerd duidelijk te maken dat alles erop wijst dat het een bug is in de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:39:
[...]

Het blijft wel irritant! Ik had het altijd standaard in stand 3 staan en zo nu en dan wordt ik ineens verrast wanneer de auto bij loslaten van het stroompedaal nauwelijks afremt, omdat de regeneratie instelling inderdaad is teruggesprongen naar stand 1.

Kia zei me de unit te resetten (heeft niets geholpen) en anders de garage ernaar te laten kijken, omdat het iets met het remsysteem kon zijn, zoals een sensor....
Ik heb ze geprobeerd duidelijk te maken dat alles erop wijst dat het een bug is in de laatste update.
Ja, spontaan is dit ontstaan na de update, bij meerdere mensen, dan zal het vast een hardware probleem zijn |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
gjcvro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Ja, spontaan is dit ontstaan na de update, bij meerdere mensen, dan zal het vast een hardware probleem zijn |:( |:(
Uiteraard, na de update doet de sensor het opeens niet meer. Dus dan ligt het aan de sensor, die had niet op die update gerekend. >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 07:16
Daarom heb ik de nieuwste versie van AAwireless gekocht, die doet dat bij mij niet en als hij het wel zou doen zit er simpel een knop op om hem uit te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDB1106
DutchKel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Nee hoor, spanning blijft er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
MDB1106 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:38:
[...]

Nee hoor, spanning blijft er op
Nu wordt het interessant, we hebben twee totaal verschillende waarnemingen! Welke is waar? Hebben we over dezelfde USB-poort?
[Pakt de popcorn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDB1106
multikoe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Nu wordt het interessant, we hebben twee totaal verschillende waarnemingen! Welke is waar? Hebben we over dezelfde USB-poort?
[Pakt de popcorn]
Ik heb het over de middelste, die je ook moet hebben voor AA. Het was zelfs zo dat ik na dagen bellend bij mijn auto in de buurt kwam en AAwireless mijn audioverbinding overnam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Zou die poort niet pas spanningsloos wordt als er geen gebruiker meer verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
Zou die poort niet pas spanningsloos wordt als er geen gebruiker meer verbonden is?
Hmmm. Dat kun je dan niet testen, als hij ook weer spanning krijgt als je een gebruiker aansluit. En als dat zo is, dan is het ook weer onlogisch om de spanning eraf te halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:55:
Dan is de poort in elk geval stroomloos. Het heeft dan geen nut om er ook de spanning af te halen? Zeker niet als die spanning weer terug komt als er weer power gevraagd wordt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MDB1106 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Ik heb het over de middelste, die je ook moet hebben voor AA. Het was zelfs zo dat ik na dagen bellend bij mijn auto in de buurt kwam en AAwireless mijn audioverbinding overnam
Dat kan heel goed kloppen. Zodra jij met de sleutel in de buurt van de auto komt dan zet de auto een aantal dingen aan en dus ook die usb poort. Ik kan het heel makkelijk testen en zal het dadelijk ook even doen. Mijn android kastje geeft gekleurd licht als die stroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Dat kan heel goed kloppen. Zodra jij met de sleutel in de buurt van de auto komt dan zet de auto een aantal dingen aan en dus ook die usb poort. Ik kan het heel makkelijk testen en zal het dadelijk ook even doen. Mijn android kastje geeft gekleurd licht als die stroom heeft.
@MDB1106 kan dit ook op een andere manier testen: bellend naar de auto lopen, maar zonder een sleutel in zijn/haar broekzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

@MDB1106 kan dit ook op een andere manier testen: bellend naar de auto lopen, maar zonder een sleutel in zijn/haar broekzak.
Ik heb er al een filmpje van gemaakt.

https://youtu.be/xvse6Gzl7OQ

Ik loop met de sleutel naar de auto. Je ziet als ik bij de auto ben dat het Android kastje geen licht geeft (let op, het kan zijn dat het licht pas aan gaat als het hele kastje is opgestart, dus het kan zijn dat het kastje wel net aan is als ik bij de auto ben). Op het moment dat ik de deur open dan zie je dat het licht van het kastje ook aan is.

Kortom de stroom gaat er bij mij echt helemaal vanaf. Maar als ik uitstap en ik kijk in de auto dan zie ik dat het Android kastje nog steeds licht geeft en pas na een paar minuten uit gaat. Ook is het een van de poorten die als eerste weer stroom geeft als je bij de auto bent. Dus als ik de auto start dan is dat kastje net opgestart of in de laatste fase van het opstarten bezig.

Edit: het kan bij mij ook niet anders, het kastje vreet bij mij best veel stroom, ik zou anders al lang problemen hebben met de 12V accu de auto laad de 12V accu niet zo vaak tussendoor bij.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 12-08-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Er was laatst een discussie over of er nog regenererend geremd wordt bij 100% acculading.
Heb het toevallig deze week bij de hand gehad, auto stond aan de AC lader bovenop een heuvel, direct met 100% naar beneden gegaan.
Ja, er wordt dan nog steeds regenererend geremd.
Het was geen lange afdaling; enkele honderden meters en vroeg of laat zal het wel een keer afgelopen zijn bij een lange afdaling, maar die grens zit dus niet bij 100% AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
ASW1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:16:
Er was laatst een discussie over of er nog regenererend geremd wordt bij 100% acculading.
Heb het toevallig deze week bij de hand gehad, auto stond aan de AC lader bovenop een heuvel, direct met 100% naar beneden gegaan.
Ja, er wordt dan nog steeds regenererend geremd.
Het was geen lange afdaling; enkele honderden meters en vroeg of laat zal het wel een keer afgelopen zijn bij een lange afdaling, maar die grens zit dus niet bij 100% AC laden.
Nee klopt, je moet langer afdalen dan een paar honderd meter (of harder remmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

De automatische anti-bots-rem zit al heel wat jaren in moderne auto’s. Heel langzaam rijdend heb ik wel eens een ingreep gehad als een fietsen die van rechts kwam en (voor hem) linksafsloeg en zijn bocht wat krap nam. Die kwam zó dicht bij de hoek van mijn auto dat de auto ingreep en op de rem stampte. Ik reed nog niet eens stapvoets, maar toch.
Het echte werk bij iets serieuzere snelheiden heb ik nog niet bij de hand gehad. Gelukkig was ik tot nu toe altijd alert genoeg om zelf op tijd te reageren op wat dan ook.

Toch ben ik al jaren nieuwsgierig hoe die ingreep gaat zijn. Grijpt de auto op tijd in om helemaal geen contact met ‘het object’ voor je te maken, of grijpt die nét iets later in en vermindert die de schaden ten opzichte van helemaal nix doen?
En ook hoor ik wel eens zeggen dat die remingreep door de auto onmiddellijk afgebroken wordt zodra ik zelf mijn rempedaal gebruik; hard of zacht. Zo van: jij bent nu bezig, zoek het zelf dan ook maar uit.

Nu heb ik een grote kartonnen doos (>1x1 m zijkant) en wil dat wel eens gaan proberen op een lege weg of groot parkeerterrein. Met ca. 30 km/h op afrijden en kijken wat de auto doet om het zo IRL eens zelf te ervaren. Geen probleem als er niet op tijd geremd wordt, want ik verwacht geen schade van tegen een lege doos aan rijden. Die geeft aan alle kanten mee.
Ik heb het er met twee buurtgenoten over gehad en die gaan meedoen. Die zijn ook nieuwsgierig.

MAAR. Vannacht vroeg ik me opeens af –zo gaat dat als je weer eens even wakker ligt– zou bij een eventuele botsing met die doos ook een airbag kunnen ploffen? De auto weet niet of die tegen een betonnen blok aan rijdt of een lichte kartonnen doos van nix.

Is er een drempelsnelheid, waaronder die luchtzak niet ploft? Hangt het ploffen af van de werkelijke (=gemeten) vertraging of van het feit dat de auto detecteert dat je met snelheid X ‘ergens’ tegenaan rijdt?

Wie weet de antwoorden?
Want het zou jammer (=erg kostbaar) zijn als dit onschuldige spelletje eindigt in een paar geplofte zakken… :henk

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:51:
De automatische anti-bots-rem zit al heel wat jaren in moderne auto’s. Heel langzaam rijdend heb ik wel eens een ingreep gehad als een fietsen die van rechts kwam en (voor hem) linksafsloeg en zijn bocht wat krap nam. Die kwam zó dicht bij de hoek van mijn auto dat de auto ingreep en op de rem stampte. Ik reed nog niet eens stapvoets, maar toch.
Het echte werk bij iets serieuzere snelheiden heb ik nog niet bij de hand gehad. Gelukkig was ik tot nu toe altijd alert genoeg om zelf op tijd te reageren op wat dan ook.

Toch ben ik al jaren nieuwsgierig hoe die ingreep gaat zijn. Grijpt de auto op tijd in om helemaal geen contact met ‘het object’ voor je te maken, of grijpt die nét iets later in en vermindert die de schaden ten opzichte van helemaal nix doen?
En ook hoor ik wel eens zeggen dat die remingreep door de auto onmiddellijk afgebroken wordt zodra ik zelf mijn rempedaal gebruik; hard of zacht. Zo van: jij bent nu bezig, zoek het zelf dan ook maar uit.

Nu heb ik een grote kartonnen doos (>1x1 m zijkant) en wil dat wel eens gaan proberen op een lege weg of groot parkeerterrein. Met ca. 30 km/h op afrijden en kijken wat de auto doet om het zo IRL eens zelf te ervaren. Geen probleem als er niet op tijd geremd wordt, want ik verwacht geen schade van tegen een lege doos aan rijden. Die geeft aan alle kanten mee.
Ik heb het er met twee buurtgenoten over gehad en die gaan meedoen. Die zijn ook nieuwsgierig.

MAAR. Vannacht vroeg ik me opeens af –zo gaat dat als je weer eens even wakker ligt– zou bij een eventuele botsing met die doos ook een airbag kunnen ploffen? De auto weet niet of die tegen een betonnen blok aan rijdt of een lichte kartonnen doos van nix.

Is er een drempelsnelheid, waaronder die luchtzak niet ploft? Hangt het ploffen af van de werkelijke (=gemeten) vertraging of van het feit dat de auto detecteert dat je met snelheid X ‘ergens’ tegenaan rijdt?

Wie weet de antwoorden?
Want het zou jammer (=erg kostbaar) zijn als dit onschuldige spelletje eindigt in een paar geplofte zakken… :henk
Jaa doen!
Volgens mij geen enkel gevaar want airbag werkt niet op parkeersensoren/proximity volgens mij maar puur op een G sensor ergens in een centrale plek in de auto.
Zolang je niet significant vertraagt (wat uiteraard niet zal gebeuren met een kartonnen doos) gebeurt er niets.
Garantie tot de deur. 8)

Ik vermoed dat het klachten zou geven wanneer airbags poppen bij een aanrijding met een kartonnen doos oid.

Edit: heb heel zelden ingrepen gehad van de e-niro, en degenen die ik had waren wel terecht in de zin van erg close.
1x gehad dat een ingreep waarschijnlijk een kop-staartbotsing voorkomen heeft (lees: ik denk dat ik zelf te laat was met ingrijpen)

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 14-08-2025 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro

Wie weet de antwoorden?
Leuk plan, maar ondanks dat het karton is, zou je toch nog snel een paar krassen op kunnen lopen. Of erger afhankelijk van de dikte van het karton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

Wie weet de antwoorden?
Het ingrijpen met hard remmen is bedoeld om de impact zo minimaal mogelijk te houden. In veel gevallen waarbij je bijvoorbeeld maar 40-50km/u rijd zal de auto volledig tot stilstand komen zonder ook maar iets te raken. Maar stel je hebt acc aan staan op de snelweg en je let even niet zo goed op en er komt ineens een auto in beeld voor je die helemaal stil staat. Dan heb je kans dat de e-niro de auto toch raakt omdat die hem ook te laat ziet en de remweg langer is dan de detectielengte van de radar.

Ik spreek helaas uit ervaring met een Mercedes die ook zo'n systeem had. Ik reed toen 80km/u. Maar ondanks dat de auto ontzettend hard remde met de ABS die ook telkens aanging om niet te slippen raakte ik toch de voorligger (weliswaar met ongeveer 5 a 10 km/u). De schade aan mijn auto was daardoor ook minimaal.

Edit: en de airbags gaan pas af als er werkelijk een botsing met een bepaalde impact heeft plaatsgevonden. Een lichte tik wat ik hiervoor beschreef deed niks met de airbags, de impact was te klein.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 14-08-2025 03:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 03:20:
[...]
Edit: en de airbags gaan pas af als er werkelijk een botsing met een bepaalde impact heeft plaatsgevonden. Een lichte tik wat ik hiervoor beschreef deed niks met de airbags, de impact was te klein.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werken de airbags in ieder geval deels met versnellingssensoren. Maar ik denk ook bijna zeker te weten dat die versnellingen heel veel hoger moeten zijn dan wat je met uitsluitend remmen kunt bereiken. Ik heb wel eens een noodstop moeten uitvoeren en de airbag ging niet af. De kartonnen doos zal op onze 1700 kg zware auto geen enkel effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7

Wie weet de antwoorden?
Gisteren reed ik op de A27, waar rubbernekken bij een vrachtwagen met een lekke band voor een kleine file hebben gezorgd. Ik zat middenin het treintje auto's dat kneiterhard op de rem moest.
Ik reed met hoge snelheid, stampend op de rem, zo gigantisch dicht achter mijn voorganger dat ik het zweet in de nek van de bestuurder kon proeven.

Het enige dat de Niro mij waard vond was een akoestisch signaal, wat door het uitblijven van een remactie een beetje laconiek overkwam: 'piep piep je gaat dood piep piep'.
Wellicht was ik te snel met zelf remmen, en had de Niro dat voor mij gedaan als ik langer zou wachten.
Ik had geen zin om dat te testen.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Vraagje: ziet de radar zo'n kartonnen doos wel? Of gaan de radargolven er dwars doorheen?
Beplakken met alufolie wellicht?

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 14-08-2025 07:40 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Ik zou de doos als een soort schans vouwen. Als een fotolijstje met een armpje dat m rechtop houdt. Als je hem dan raakt klapt die in en vouwt ie onder je auto, die beschermd is door de bodemplaat. Dan is het risico denk ik nihil.

En bouw de snelheid op.
Werkt autom noodstop alleen als acc actief is of altijd?

Airbags gaan alleen af bij een vertraging > remmen.
Zou leuk zijn ben je hard aan het remmen ineens zo'n airbag in je gezicht :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Moet je niet zorgen dat ie de doos eerst herkent als een bewegende voorligger? Volgens mij grijpt ie niet in op statische objecten.
Maar interessante test, benieuwd naar de afloop.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2025 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DaanTriple7 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:36:
[...]
Gisteren reed ik op de A27, waar rubbernekken bij een vrachtwagen met een lekke band voor een kleine file hebben gezorgd. Ik zat middenin het treintje auto's dat kneiterhard op de rem moest.
Ik reed met hoge snelheid, stampend op de rem, zo gigantisch dicht achter mijn voorganger dat ik het zweet in de nek van de bestuurder kon proeven.

Het enige dat de Niro mij waard vond was een akoestisch signaal, wat door het uitblijven van een remactie een beetje laconiek overkwam: 'piep piep je gaat dood piep piep'.
Wellicht was ik te snel met zelf remmen, en had de Niro dat voor mij gedaan als ik langer zou wachten.
Ik had geen zin om dat te testen.
@DaanTriple7 Wat hier gebeurde is dat jij zelf al aan het remmen was.

Ik heb ook vaker gelezen dat als je zelf nix doet dat de auto begint met zijn remingreep. Maar vanaf het moment dat je zelf op het rempedaal gaat trappen, hard of zacht, dan geeft de auto de controle aan jou. Het is dus geen optelsom en ook niet een parallelle actie zodat de hardste remmer bepaalt hoe hard er geremd wordt.

Maar juist dit soort dingen zie ik nergens echt duidelijk beschreven en daarom wil ik het eens zelf gaan proberen.
  • Hoe is de ingreep als je er gewoon op af rijdt en verder nix doet?
  • Hoe is de ingreep als je er op CC op af rijdt?
  • Is er een ingreep als ik er licht remmend op af rijd?
  • Wat gebeurt er als ik nadat de auto begint met remmen zelf rustig op het rempedaal trap?
Morgen (=vrijdag) gaan we het met een paar man eens testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 14-08-2025 10:21 ]

<John O`Mill>

• DaanTriple7
Gisteren 200km gereden. Vlak na aanvang van de rit kreeg ik een scc storing. Omdat ik niet van plan was om ruim 2 uur zonder cc te rijden heb ik hem even op de vluchtstrook gezet op opnieuw te starten, waarna de storing weg was.

Vandaag merk ik dat de 'auto' functie van het recuperarief remniveau niets meer doet.

Ik heb hem standaard op '1' staan. Als ik dan op een langzamer rijdend voertuig afrijd terwijl ik aan het uitrollen ben gooide hij er op die 'auto' modus dan zelf een niveautje bij, naar '2'. Dat doet hij nu niet meer.

Herkent iemand dit?

Edit: zelf al gevonden.
Bij het inspringen van die storing heeft hij die optie zelf uitgezet.

[ Voor 8% gewijzigd door DaanTriple7 op 14-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 10:38

zeroday

There is no alternative!

Nog even en we moeten weer overstappen op een andere APP ..

snap weinig van dat beleid..

There are no secrets, only information you do not yet have

• multikoe
zeroday schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:12:

APP? Heeft die opmerking met de doos-test te maken?

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

APP? Heeft die opmerking met de doos-test te maken?
nee.
App als in iOS, Android applicatie .. Kia App ..

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:13
My2020 geeft de laatste maanden een actieradius aan van rond de 450 km/100%. Toen ik vanmorgen een boodschap moest doen stond er ineens 147 km bij 42%. Omgerekend naar 100% is dit 350 km. Dus dat was schrikken.

42% SOC stond er gisteren ook op maar de actieradius heb ik niet meer op mijn netvlies. Vorige week was het in ieder geval aanzienlijk meer.

Ik heb hem vanmorgen aan de oplader gelegd en tot 80% opgeladen en er wordt 288 km aangegeven. Omgerekend naar 100%: 360 km.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat zou dit kunnen zijn?

N.B. Ik heb de dealer ook al gebeld maar degene die erover ging zat in overleg, ik word teruggebeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 14-08-2025 12:53 ]

• richy3908
zeroday schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:12:

Want?

• multikoe
zeroday schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

nee.
App als in iOS, Android applicatie .. Kia App ..
En wat is er dan mis met die app? Ik gebruik hem nu regelmatig en hoewel anders dan de oude app, werkt hij in de basis nog steeds hetzelfde. Ook de initiele problemen met inloggen/uitloggen zijn opgelost.

• CyBeRSPiN
@Dennis 1 er zit ergens in het EV menu een rittenhistorie met verbruik per rit, zie je daar iets geks tussenstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:08:
@Dennis 1 er zit ergens in het EV menu een rittenhistorie met verbruik per rit, zie je daar iets geks tussenstaan?
@CyBeRSPiN
Deze bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJE7WMgV_glCljZswdkz5orBnVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DmytdeUlF1IGKW1fMpIvt1d.jpg?f=fotoalbum_large

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

En wat is er dan mis met die app? Ik gebruik hem nu regelmatig en hoewel anders dan de oude app, werkt hij in de basis nog steeds hetzelfde. Ook de initiele problemen met inloggen/uitloggen zijn opgelost.
dit is de 3e app. de huidige Kia Connect komt te vervallen.
Dus na Kia Uvo, Kia Connect volgt nu weer een andere ..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:51
DaanTriple7 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:05:
Gisteren 200km gereden. Vlak na aanvang van de rit kreeg ik een scc storing. Omdat ik niet van plan was om ruim 2 uur zonder cc te rijden heb ik hem even op de vluchtstrook gezet op opnieuw te starten, waarna de storing weg was.

Vandaag merk ik dat de 'auto' functie van het recuperarief remniveau niets meer doet.

Ik heb hem standaard op '1' staan. Als ik dan op een langzamer rijdend voertuig afrijd terwijl ik aan het uitrollen ben gooide hij er op die 'auto' modus dan zelf een niveautje bij, naar '2'. Dat doet hij nu niet meer.

Herkent iemand dit?

Edit: zelf al gevonden.
Bij het inspringen van die storing heeft hij die optie zelf uitgezet.
De vluchtstrook in niet bedoeld om even te gaan staan om je auto te herstarten, als die gewoon nog rijdt. Rij de volgende keer door naar de eerst volgende afrit en zoek daar een veilige plek om dat te doen.
Kijk maar eens hoe vaak voertuigen ruim over de rechterkantstreep rijden. Tuurlijk gaat het in 99,9% van de gevallen goed, maar dit is een risico dat je niet zou moeten willen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@aap1 het was ook geen vluchtstrook maar een pechhaventje. Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat iemand erover zou vallen toen ik het simpeler verwoordde.

• ASW1
Gespot in Dumfries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZcurEJrTT-1vXE9mPpKOhmzBEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWx4aEJiTCV3GBzA7Q6QrXsV.jpg?f=fotoalbum_large

• FitTiv
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

@DaanTriple7 Wat hier gebeurde is dat jij zelf al aan het remmen was.

Ik heb ook vaker gelezen dat als je zelf nix doet dat de auto begint met zijn remingreep. Maar vanaf het moment dat je zelf op het rempedaal gaat trappen, hard of zacht, dan geeft de auto de controle aan jou. Het is dus geen optelsom en ook niet een parallelle actie zodat de hardste remmer bepaalt hoe hard er geremd wordt.

Maar juist dit soort dingen zie ik nergens echt duidelijk beschreven en daarom wil ik het eens zelf gaan proberen.
  • Hoe is de ingreep als je er gewoon op af rijdt en verder nix doet?
  • Hoe is de ingreep als je er op CC op af rijdt?
  • Is er een ingreep als ik er licht remmend op af rijd?
  • Wat gebeurt er als ik nadat de auto begint met remmen zelf rustig op het rempedaal trap?
Morgen (=vrijdag) gaan we het met een paar man eens testen.
Punt 2: dan stopt de auto. Ik heb dit in de file geprobeerd (met een voetje zwevend boven het rempedaal). Dit was wel met het "je auto ziet een auto voor je" dingetje in display aan. Bij een doos weet ik niet hoe die het herkent.

• multikoe
zeroday schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

De laatste app is niet meer dan een update van de vorige, met een iets andere GUI. Hij heette Kia en nu nog steeds, als ik me niet vergis. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

• gjcvro
zeroday schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Inmiddels 4 android versies verder, waarschijnlijk even zoveel IOS versies (en zo niet heb je een oud en potentieel onveilig systeem) dus een keer een nieuwe app is denk ik normaal.
Ook software is onderhevig aan veroudering.

• ninjazx9r98
Vanmorgen naar kantoor gereden en bij aankomst een popup of ik een nieuwe update wilde installeren voor mijn MY22.
Vooruit, waarom niet en meteen even kijken in de nieuwe app. Daar was ik weer uitgelogd en na inloggen kan ik weer door de 'tutorial' op diverse plekken. Einde werkdag weer de auto in en de versies gecontroleerd
DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.250604
EUR.18.43.61.012.631.5
Online op dit moment niks over te vinden, in de auto wat blah blah over verbeteringen in de navigatie, bluetooth connecties en plannen van laadstops.

• richy3908
ninjazx9r98 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:58:
Vanmorgen naar kantoor gereden en bij aankomst een popup of ik een nieuwe update wilde installeren voor mijn MY22.
Vooruit, waarom niet en meteen even kijken in de nieuwe app. Daar was ik weer uitgelogd en na inloggen kan ik weer door de 'tutorial' op diverse plekken. Einde werkdag weer de auto in en de versies gecontroleerd
DE_E_22.EUR.S5W_L.001.001.250604
EUR.18.43.61.012.631.5
Online op dit moment niks over te vinden, in de auto wat blah blah over verbeteringen in de navigatie, bluetooth connecties en plannen van laadstops.
Misschien dat de OTA-upgrades wat eerder komen dan die online, nu je € 89 voor 2 upgrades moet betalen, als een soort 'incentive'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

Arfman

Drome!

gjcvro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Inmiddels 4 android versies verder, waarschijnlijk even zoveel IOS versies (en zo niet heb je een oud en potentieel onveilig systeem) dus een keer een nieuwe app is denk ik normaal.
Ook software is onderhevig aan veroudering.
Mwah, niet met je eens. Oktober 2021 heb ik de auto gekocht, toen werd mij door de dealer verteld dat ik de UVO app moest gebruiken. Kia Connect was toen al een ding, die gelijk gedaan (of zeer kort na aflevering). De Kia Connect app werkt nog steeds prima bij mij, maar ik ben IT-er, dus nieuwsgierig, dus de "Kia App" geinstalleerd. Dat zijn 3 verschillende apps in een tijdsbestek van nog geen 4 jaar. Vind ik niet normaal en ook compleet onnodig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Arfman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:45:
[...]

Mwah, niet met je eens. Oktober 2021 heb ik de auto gekocht, toen werd mij door de dealer verteld dat ik de UVO app moest gebruiken. Kia Connect was toen al een ding, die gelijk gedaan (of zeer kort na aflevering). De Kia Connect app werkt nog steeds prima bij mij, maar ik ben IT-er, dus nieuwsgierig, dus de "Kia App" geinstalleerd. Dat zijn 3 verschillende apps in een tijdsbestek van nog geen 4 jaar. Vind ik niet normaal en ook compleet onnodig.
Dan heeft de dealer je waarschijnlijk al verkeerd voorgelicht en ben je nu pas op nr 2, 4 jaar na lancering vorige app. Niks geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ik heb mijn e-Niro nu vier jaar, de afgelopen update was pas de tweede....
Ik ken het hele verhaal niet, maar die eerste app die jij gebruikte was niet van Kia, maar een app die door de dealers was gemaakt om het gat de Kia voor de eerste generatie Kia's liet liggen. De tweede app was van Kia zelf, maar volgens mij niet bruikbaar voor de eerste generatie Kia's. Die eerste app heb jij dus onnodig geinstalleerd.

Bovendien, er kunnen heel goede, technische redenen zijn om een app te vervangen door een nieuwere versie. Als je die redenen niet weet, dan is het beter niet te oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ergens is het wel logisch dat het verbruik nu behoorlijk omhoog gaat. Met die warmte van de afgelopen dagen moet de airco behoorlijk hard werken.
multikoe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 05:42:
[...]
Bovendien, er kunnen heel goede, technische redenen zijn om een app te vervangen door een nieuwere versie. Als je die redenen niet weet, dan is het beter niet te oordelen.
Je kunt bij iOS en bij Android prima een app updaten. Je kunt zelfs een nieuwere versie van een app erop zetten die niet meer werkt met bepaald oude systemen.

Kortom er is geen enkele reden om een nieuwe app te lanceren onder een nieuwe naam.

Wat ik denk dat er aan de hand is dat is dat er verschillende bedrijven de apps maken en onderhouden.

Dat is de enige (in mijn ogen geldige) reden om namelijk een nieuwe app naast een bestaande app te zetten. Maar dan is het wel vreemd dat het telkens een ander bedrijf is die de app ontwikkeld. Misschien was er eerst een app door de Nederlandse importeur gemaakt en erna door een Europees bedrijf en nu misschien door Kia zelf? Maar dan nog is het erg vreemd dat dit nodig is.

[ Voor 49% gewijzigd door DutchKel op 15-08-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:05:
[...]

Ergens is het wel logisch dat het verbruik nu behoorlijk omhoog gaat. Met die warmte van de afgelopen dagen moet de airco behoorlijk hard werken.
Zijn GoM nu is echter verre van normaal. Ik dacht misschien dat hier een gekke spike te zien zou zijn. Heb wel eens een uur thuisgewerkt in de auto met airco aan (coronatijd dus kon niet naar kantoor om daar van de airco te genieten). Dat zorgde voor een enorm hoog gemiddelde. Zoiets zou de GoM van slag kunnen maken, maar hier dus niks vreemds te zien.
Misschien is er een cel stuk in het accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:09:
[...]

Zijn GoM nu is echter verre van normaal. Ik dacht misschien dat hier een gekke spike te zien zou zijn. Heb wel eens een uur thuisgewerkt in de auto met airco aan (coronatijd dus kon niet naar kantoor om daar van de airco te genieten). Dat zorgde voor een enorm hoog gemiddelde. Zoiets zou de GoM van slag kunnen maken, maar hier dus niks vreemds te zien.
Hmmmz je hebt gelijk, ik heb in mijn auto nu 55%=214km (GOM) zitten en ik heb gisteren behoorlijk wat gereden met de airco op 21 graden. Bij mij is die GOM dus niet zover gezakt.

Maar... Het is een GOM, wat je werkelijk haalt is belangrijker. We weten immers nog steeds niet precies wat de parameters zijn om de GOM te berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 15-08-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:09:
[...]

@CyBeRSPiN
@CyBeRSPiN Bedankt voor het meedenken!

Mijn eerste gedachte was ook dat er wellicht een cel stuk zou kunnen zijn. Vandaar dat ik de dealer heb gebeld, die heeft trouwens nog niet terug heeft gebeld.

Als er cellen stuk zijn, zijn die dan te vervangen of dient het hele accupakket dan vervangen te worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis 1 op 15-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
DutchKel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Hmmmz je hebt gelijk, ik heb in mijn auto nu 55%=214km (GOM) zitten en ik heb gisteren behoorlijk wat gereden met de airco op 21 graden. Bij mij is die GOM dus niet zover gezakt.

Maar... Het is een GOM, wat je werkelijk haalt is belangrijker. We weten immers nog steeds niet precies wat de parameters zijn om de GOM te berekenen.
@DutchKel Bedankt voor je reactie!

In juni is er ook een wat langere tijd een warme periode geweest. Toen zakte mijn GOM nagenoeg niet ondanks veel gebruik van de airco. Ik ga nu in ieder geval ook in de gaten houden wat ik werkelijk haal.

Afwachten wat de dealer gaat vertellen. 🍀

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis 1 op 15-08-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Wij snappen elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:05:
[...]

[...]

Wat ik denk dat er aan de hand is dat is dat er verschillende bedrijven de apps maken en onderhouden.

Dat is de enige (in mijn ogen geldige) reden om namelijk een nieuwe app naast een bestaande app te zetten. Maar dan is het wel vreemd dat het telkens een ander bedrijf is die de app ontwikkeld. Misschien was er eerst een app door de Nederlandse importeur gemaakt en erna door een Europees bedrijf en nu misschien door Kia zelf? Maar dan nog is het erg vreemd dat dit nodig is.
Niet echt vreemd. Wij hebben in de afgelopen jaren om verschillende redenen ook een bepaalde mobiele applicatie twee keer moeten vervangen door een andere, van een andere leverancier. Software bouwers gaan failliet, worden te duur, gaan over op een ander framework, of er wordt besloten zelf een app te gaan ontwikkelen. Voor de gebruikers niet altijd prettig, maar in ons geval prima verklaarbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

Arfman

Drome!

multikoe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 05:42:
[...]

Ik heb mijn e-Niro nu vier jaar, de afgelopen update was pas de tweede....
Ik ken het hele verhaal niet, maar die eerste app die jij gebruikte was niet van Kia, maar een app die door de dealers was gemaakt om het gat de Kia voor de eerste generatie Kia's liet liggen.
Nee hoor, dat is Mijn Kia, voor de MY19 modellen. Ik heb een MY20. Toen ik de auto kwam ophalen heeft de dealer Kia UVO op mijn telefoon gezet, die heb ik toen een aantal weken gebruikt. Dat was app #1. Toen Kia Connect gaan gebruiken (app #2). Nu kreeg ik dus bericht dat Kia Connect vervangen gaat worden door de Kia App (app #3).
De tweede app was van Kia zelf, maar volgens mij niet bruikbaar voor de eerste generatie Kia's. Die eerste app heb jij dus onnodig geinstalleerd.
Niet correct dus :)
Die redenering kan ik in meegaan tot op bepaalde hoogte. Maar 3 compleet nieuwe apps in 4 jaar tijd, dat is gewoon slordig werk.

Het is allemaal niet zo'n groot probleem in the grand scheme of things, maar het is wel opvallend en geeft mij eerlijk gezegd weinig vertrouwen in de backend development processen bij Kia zelf.
multikoe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Niet echt vreemd. Wij hebben in de afgelopen jaren om verschillende redenen ook een bepaalde mobiele applicatie twee keer moeten vervangen door een andere, van een andere leverancier. Software bouwers gaan failliet, worden te duur, gaan over op een ander framework, of er wordt besloten zelf een app te gaan ontwikkelen. Voor de gebruikers niet altijd prettig, maar in ons geval prima verklaarbaar.
Ook weer prima verklaarbaar als je een applicatie van een third party afneemt, maar niet als je zoals Kia zelf die applicatie bouwt en publiceert onder de merknaam Kia.

[ Voor 19% gewijzigd door Arfman op 15-08-2025 10:52 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:51:
Het is allemaal niet zo'n groot probleem in the grand scheme of things, maar het is wel opvallend en geeft mij eerlijk gezegd weinig vertrouwen in de backend development processen bij Kia zelf.
Het eerste is helemaal waar :) , die tweede minder. Het kan heel goed dat ze die app nooit echt veel aandacht hebben gegeven en er een leverancier voor heeft aangetrokken. Ik ben het met je eens dat je ook dat perfect kunt doen, maar perfect is niet altijd haalbaar.

Maar even terug naar die UVO: toen ik mijn Kia ophaalde in 2021 had ik nog niet eens gehoord van die UVO. Ik dacht dat die alleen gebruikt moest worden voor de 2019 modellen. Vandaar mijn opmerking over onnodig installeren. Of was het model waarover we nu praten een 2019 model? Ik begin in de war te raken.
[Edit] Laat maar, ik raak in de war. Vergeet die tweede paragraaf

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 15-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Het eerste is helemaal waar :) , die tweede minder. Het kan heel goed dat ze die app nooit echt veel aandacht hebben gegeven en er een leverancier voor heeft aangetrokken. Ik ben het met je eens dat je ook dat perfect kunt doen, maar perfect is niet altijd haalbaar.

Maar even terug naar die UVO: toen ik mijn Kia ophaalde in 2021 had ik nog niet eens gehoord van die UVO. Ik dacht dat die alleen gebruikt moest worden voor de 2019 modellen. Vandaar mijn opmerking over onnodig installeren. Of was het model waarover we nu praten een 2019 model? Ik begin in de war te raken.
[Edit] Laat maar, ik raak in de war. Vergeet die tweede paragraaf
Volgens mij was het andersom, UVO was de eerste app die beschikbaar was voor de my20+ modellen. Ik had in het begin namelijk de Kia app geïnstalleerd maar kreeg die niet ingesteld bij mijn my20 model. Toen had ik hier gelezen dat ik de UVO app moest gebruiken. De Kia app die toen beschikbaar was, die was ontwikkeld door de importeur en was alleen voor my19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik begrijp niet altijd hoe die updates nu werken.
Wat is dit voor update:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/GbbTN4

Als je op die pagina lijkt staan er een paar kleine vernieuwingen die er bij mij huidige update van eind juli niet bij stonden. En er wordt gesproken over update augustus 2025.

Maar als ik op deze pagina naar het menu ga en daar naar notificaties, kom ik weer gewoon op de juli update.

Software versie zou daarmee overgaan naar 250604

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 15-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:30:
Ik begrijp niet altijd hoe die updates nu werken.
Wat is dit voor update:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/GbbTN4

Als je op die pagina lijkt staan er een paar kleine vernieuwingen die er bij mij huidige update van eind juli niet bij stonden. En er wordt gesproken over update augustus 2025.

Maar als ik op deze pagina naar het menu ga en daar naar notificaties, kom ik weer gewoon op de juli update.

Software versie zou daarmee overgaan naar 250604
Dat is qua versie nummer de upgrade die ik gisteren totaal onverwachts via OTA kreeg aangeboden en de versie bij de notificaties is de vorige/huidige versie om het maar op die manier te omschrijven.
Qua informatievoorziening is en blijft het beroerd bij KIA, je vraagt je af of er helemaal niet getest/nagekeken wordt wat men online zet op de website.

Copy paste kan niet zondermeer van de pagina waar je naar verwijst. Staat, voor mijn woon werkverkeer route, wel een mooie in.
Improved road data and enhanced accuracy to ensure a more precise and reliable driving experience
Standaard heb ik de navigatie aan staan naar kantoor en terug naar huis voor eventuele andere routes bij file en dergelijke, dat doet de navigatie best goed. Mijn route is Almere-Amsterdam waarbij ik zowel heen als terug de wisselstrook oftewel de 'carpoolstrook' pak. Op de heenweg in/bij de bocht van de A6 naar de A1 moet ik volgens de navigatie omkeren want ik ga verkeerd. Die aanwijzing komt meerdere keren voorbij, de aankomsttijd schiet een stuk omhoog en het aantal kilometers stijgt. Aangekomen bij het punt waar je de A1 kunt volgen of de A9 op gaat heeft de navigatie ineens weer door wat er aan de hand is en gaat het goed. Al die tijd staat er wel wisselbaan in beeld dus de detectie waar de auto is gaat wel goed.
Op de terugweg ter hoogte van Almere stad west moet ik de A27 volgen richting Groningen maar dat is toch echt de A6 en de A27 begint een aantal kilometers verderop.

Zie wel meer icoontjes/logo's op de kaart, dat hebben ze dan wel weer voor elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Dat is qua versie nummer de upgrade die ik gisteren totaal onverwachts via OTA kreeg aangeboden en de versie bij de notificaties is de vorige/huidige versie om het maar op die manier te omschrijven.
Qua informatievoorziening is en blijft het beroerd bij KIA, je vraagt je af of er helemaal niet getest/nagekeken wordt wat men online zet op de website.

Copy paste kan niet zondermeer van de pagina waar je naar verwijst. Staat, voor mijn woon werkverkeer route, wel een mooie in.

[...]

Standaard heb ik de navigatie aan staan naar kantoor en terug naar huis voor eventuele andere routes bij file en dergelijke, dat doet de navigatie best goed. Mijn route is Almere-Amsterdam waarbij ik zowel heen als terug de wisselstrook oftewel de 'carpoolstrook' pak. Op de heenweg in/bij de bocht van de A6 naar de A1 moet ik volgens de navigatie omkeren want ik ga verkeerd. Die aanwijzing komt meerdere keren voorbij, de aankomsttijd schiet een stuk omhoog en het aantal kilometers stijgt. Aangekomen bij het punt waar je de A1 kunt volgen of de A9 op gaat heeft de navigatie ineens weer door wat er aan de hand is en gaat het goed. Al die tijd staat er wel wisselbaan in beeld dus de detectie waar de auto is gaat wel goed.
Op de terugweg ter hoogte van Almere stad west moet ik de A27 volgen richting Groningen maar dat is toch echt de A6 en de A27 begint een aantal kilometers verderop.

Zie wel meer icoontjes/logo's op de kaart, dat hebben ze dan wel weer voor elkaar :+
Het zoeken zou nu via Google Search gaan. Heb je daar iets van terug kunnen vinden of gemerkt dat het zoeken andere/betere resultaten geeft?
En staan er ondertussen toevallig ook al Tesla Superchargers op de kaart?
Pagina: 1 ... 344 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.