Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Ik zie dat je kunt instellen of er authenticatie nodig is voor remote bediening via de nieuwe app.

En dat opnieuw inloggen. Ik heb dat eergisteren 1 keer gehad en daarna meer. Hier een S24.

Verder is het gewoon wennen en leren waar alles zit.

[ Voor 43% gewijzigd door janne_nl op 01-08-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33
Maar al zou het steeds opnieuw inloggen met security te maken hebben, dan hoef ik toch niet ook steeds een rondleiding door de app te krijgen?

Nu moet ik steeds na het inloggen bij remote en EV elk ook nog eens drie schermpjes met uitleg doorbladeren. Na de eerste keer weet ik toch wel ongeveer hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:08
bnwgraaf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:24:
Maar al zou het steeds opnieuw inloggen met security te maken hebben, dan hoef ik toch niet ook steeds een rondleiding door de app te krijgen?

Nu moet ik steeds na het inloggen bij remote en EV elk ook nog eens drie schermpjes met uitleg doorbladeren. Na de eerste keer weet ik toch wel ongeveer hoe het werkt?
Volgens mij is het ook gewoon een bug. Doordat hij steeds je sessie 'verliest' werkt de iOS widget dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
berendhaan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Volgens mij is het ook gewoon een bug. Doordat hij steeds je sessie 'verliest' werkt de iOS widget dus ook niet.
Ik begrijp uit wat losse berichten hier en daar dat de app-ontwikkelaars nu druk aan het werk zijn om wat bugs op te lossen na een API-wijziging een paar dagen geleden. Ik denk dat het beste dat je kunt doen is gewoon doorademen. Voor mij persoonlijk is het belangrijker dat ze de HA-integratie weer aan de praat krijgen, daar maak ik veel meer gebruik van dan van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12
multikoe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is het bij de oude app zo dat je alleen moet authenticeren als je commando's naar de auto stuurt. Je kunt de app wel gewoon openen zonder opnieuw te hoeven inloggen en volgens mij (maar dat kan ik niet meer checken) wordt dan ook gewoon up-to-date informatie getoond die ondertussen wordt ververst.

Nu kun je ook niets meer van je auto zien zonder in te loggen.
Ja, correct. oeh spannend dat ze info kunnen zien, wat belangrijk is is in ieder geval beveiligd, commando's sturen.
Wat ze nu gedaan hebben is gewoon dikke onzin, en de lamme weg bewandeld, tenminste als dit de bedoeling was. Hopenlijk is het een foutje, en gaan we weer terug naar een werkbare situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 01-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Ik begrijp uit wat losse berichten hier en daar dat de app-ontwikkelaars nu druk aan het werk zijn om wat bugs op te lossen na een API-wijziging een paar dagen geleden. Ik denk dat het beste dat je kunt doen is gewoon doorademen. Voor mij persoonlijk is het belangrijker dat ze de HA-integratie weer aan de praat krijgen, daar maak ik veel meer gebruik van dan van de app.
Ja. zal er toch iemand mee aan de slag moeten gaan. Vind het ook jammer, maar weer niet zo jammer dat ik me helemaal ga verdiepen in die software om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die integraties met oa HA (en Domoticz) is niets van Kia. Bijkomend nadeel is dat de hoofdontwikkelaar van die integratie geen Kia meer heeft en developers zoekt/vraagt naar opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:33:
Die integraties met oa HA (en Domoticz) is niets van Kia. Bijkomend nadeel is dat de hoofdontwikkelaar van die integratie geen Kia meer heeft en developers zoekt/vraagt naar opvolgers.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
De Integratie met Home Assistant werkt weer na de update v2.43.2.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Jojan265 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:23:
Wilde het net zeggen, lijkt weer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Jojan265 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:23:
v2.43.3 is de laatste versie en die heeft de connectie bij mij weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ook het opnieuw inloggen in de app lijkt niet meer te gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:15:
Dat lijkt ook wel opgelost inderdaad. HA en de app staan los van elkaar maar kennelijk hadden die beide last van hetzelfde probleem en is dat nu (ook) opgelost.
Zo zie je maar weer: je kunt beter een lichtje opsteken dan schelden op het donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

multikoe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Dat lijkt ook wel opgelost inderdaad. HA en de app staan los van elkaar maar kennelijk hadden die beide last van hetzelfde probleem en is dat nu (ook) opgelost.
Zo zie je maar weer: je kunt beter een lichtje opsteken dan schelden op het donker :)
Staan die twee problemen werkelijk los van elkaar of logde de app telkens uit omdat HA op een verkeerde manier de database probeerde te benaderen, waarna Kia alle verbindingen verbrak omdat iemand ‘probeerde te hacken’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Staan die twee problemen werkelijk los van elkaar of logde de app telkens uit omdat HA op een verkeerde manier de database probeerde te benaderen, waarna Kia alle verbindingen verbrak omdat iemand ‘probeerde te hacken’?
In de GitHub discussie rond dit punt werd dit getest en dat bleek niet aan elkaar gelinkt. Maar het is wel heel toevallig dat beide problemen op vrijwel hetzelfde moment opgelost leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

In de GitHub discussie rond dit punt werd dit getest en dat bleek niet aan elkaar gelinkt. Maar het is wel heel toevallig dat beide problemen op vrijwel hetzelfde moment opgelost leken.
Ik weet niet of iedereen met inlogproblemen ook HA gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

v2.43.3 is de laatste versie en die heeft de connectie bij mij weer hersteld.
Ik zie nu pas 43.3 langskomen en 43.2 leek het probleem al te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Ik weet niet of iedereen met inlogproblemen ook HA gebruikt.
Waarschijnlijk niet, maar er was iemand die ze wel had, zijn HA integratie uitzette en de problemen met de app bleef houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:15:
Even gekeken maar ik wordt nog steeds uitgelogd. Zal nog even kijken hoe vaak dat gebeurt en het is met dezelfde popup dat het om de veiligheid gaat. Voor ik ingelogd ben ook een melding bovenaan het scherm in groene tekst over Duitse info oid omdat ik (nog) niet ingelogd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:39:
[...]

Even gekeken maar ik wordt nog steeds uitgelogd. Zal nog even kijken hoe vaak dat gebeurt en het is met dezelfde popup dat het om de veiligheid gaat. Voor ik ingelogd ben ook een melding bovenaan het scherm in groene tekst over Duitse info oid omdat ik (nog) niet ingelogd ben.
Net nog even gecontroleerd, ik had de app minimaal drie uur niet geopend op mijn telefoon. Open hem nu en ik hoef niet in te loggen.
Wat me nu wel opviel is dat ik die "dansende zuigertjes" weer krijg bij het opstarten. Dat was me niet opgevallen de afgelopen weken, maar dat kan aan mij liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Net nog even gecontroleerd, ik had de app minimaal drie uur niet geopend op mijn telefoon. Open hem nu en ik hoef niet in te loggen.
Wat me nu wel opviel is dat ik die "dansende zuigertjes" weer krijg bij het opstarten. Dat was me niet opgevallen de afgelopen weken, maar dat kan aan mij liggen...
Die dansende zuigertjes heb ik iedere keer gezien net als de animatie met de koplampen die in het eerste scherm zit voor de zuigertjes. Ik blijf in ieder geval langer dan een uur ingelogd, sowieso langer dan ongeveer twee uur maar zal vanavond laat en morgenochtend weer eens kijken.
Wat ik wel keer op keer moet doen als ik moet inloggen is een soort van instructie/demo volgen zodra ik het tabje control kies. Zelfde bij driving insight, ook daar weer een instructie/demo en een bevestiging dat ik die moet starten. Dat is dan weer extra knullig aangezien het aantal punten uit het verleden gewoon zichtbaar is en de instructie naar mijn idee voor gebruikers zou moeten zijn die de app voor het eerst gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Die dansende zuigertjes heb ik iedere keer gezien net als de animatie met de koplampen die in het eerste scherm zit voor de zuigertjes. Ik blijf in ieder geval langer dan een uur ingelogd, sowieso langer dan ongeveer twee uur maar zal vanavond laat en morgenochtend weer eens kijken.
Wat ik wel keer op keer moet doen als ik moet inloggen is een soort van instructie/demo volgen zodra ik het tabje control kies. Zelfde bij driving insight, ook daar weer een instructie/demo en een bevestiging dat ik die moet starten. Dat is dan weer extra knullig aangezien het aantal punten uit het verleden gewoon zichtbaar is en de instructie naar mijn idee voor gebruikers zou moeten zijn die de app voor het eerst gebruiken.
Adnroid of Iphone? Op Android (s24) lijkt het nu voor mij normaal te werken, misschien zelfs wel minder veilig, want ik hoe helemaal nergens meer voor in te loggen of een pincode/vingerafdruk te scannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Adnroid of Iphone? Op Android (s24) lijkt het nu voor mij normaal te werken, misschien zelfs wel minder veilig, want ik hoe helemaal nergens meer voor in te loggen of een pincode/vingerafdruk te scannen.
Android, S23.
Vandaag rond half zeven gekeken omdat ik hier een bericht zag dat het opgelost zou zijn en toen moest ik inloggen. Na inloggen kun je doen en laten wat je wilt zonder extra authenticatie in tegenstelling tot de oude app waarbij ik altijd moest bevestigen met biometrische gegevens.
Dat zou ook mijn voorkeur hebben, rond kunnen snuffelen met een login die voor lange(re) tijd valide blijft en vervolgens bevestiging met bijv een vingerafdruk als je echt iets wilt doen.

Even rond gekeken in de app en er is gewoon een optie voor biometrische authenticatie. Sterker nog, die heb ik aan staan maar ik moet altijd inloggen met username/password. Zie nu dat er ook een optie is om te authenticeren voor remote control, die heb ik ook aangezet en dan wordt er wel om een vingerafdruk gevraagd als ik bijv de deuren op slot wil doen.
Inloggen gaat echter nog steeds met username/password, heb dat even getest door uit te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

Arfman

Drome!

Zelfde issue hier met een iPhone en de nieuwe app. Niet echt een vooruitgang zo. Iemand een mailadres/telefoonnummer waar we ons ongenoegen kunnen laten blijken?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens staat bij de biometrische setting dat die met name bedoeld is voor directe interactie met de auto. Maar ook daar vraagt tie hem niet.

Een bank vind een vingerafdruk genoeg. Lijkt me dat Kia dat dan ook zou kunneb vinden en dan hooguit 1 keer in de paar maanden een keer opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
janne_nl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:45:
Volgens staat bij de biometrische setting dat die met name bedoeld is voor directe interactie met de auto. Maar ook daar vraagt tie hem niet.
Ik heb er twee in de settings (Android S23)
De eerste is de tweede van boven bij settings "Authentication method - Biometric authentication" waarbij de tweede mogelijkheid PIN is.
De tweede is de onderste optie "Authentication for remote control required" en dat is een schuifje.

Omdat ze zo ver uit elkaar staan had ik er nog niet aan gedacht dat die settings met elkaar te maken kunnen hebben en nu je het zegt zou dat inderdaad kunnen. Ook weer knullig, waarom kunnen kiezen tussen twee mogelijkheden als je biometrisch authenticeren uit hebt staan. En waarom alleen biometrisch voor directe interactie, gebruik het dan ook om in de app in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja. Smartwatch bediening is dan wel bijgekomen..

Wellicht dat inloggen in de oude app uitlogt in de nieuwe app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
janne_nl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:51:
Tsja. Smartwatch bediening is dan wel bijgekomen..

Wellicht dat inloggen in de oude app uitlogt in de nieuwe app.
Inloggen in de oude app, wanneer zou dat dan gebeuren? Heb één keer ingelogd na installatie op m'n huidige telefoon bijna twee jaar terug en nooit meer hoeven inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat is security technisch natuurlijk ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
janne_nl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:50:
Dat is security technisch natuurlijk ook niet goed.
Die discussie is al een beetje gevoerd maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je (on)mogelijkheden zijn met een app. In de oude app kun je alleen maar basis informatie zien, iedere daadwerkelijke interactie met de auto vereist authenticatie. Ik heb dat ingesteld staan op biometrisch en gebruik daarvoor een vingerafdruk, geen idee welke mogelijkheden er nog meer zijn aangezien ik die niet gebruik.
Wat mij betreft is dat qua security een keuze die te verdedigen is maar iedere maand of eens in de paar maanden opnieuw inloggen in de app zelf zou ik ook acceptabel vinden.
In de nieuwe app was het iedere paar dagen, toen was het ieder uur en nu is het in ieder geval meer dan een uur of tien wat ik tot nu toe heb gezien. Biometrisch in de app inloggen zou ik overigens ook geen problemen mee hebben, zelfs niet als dat ieder uur zou zijn. Username/password is imho echter teveel gedoe als je dat regelmatig moet doen ondanks dat ik daar Bitwarden voor gebruik. Het lijkt er echter een beetje op dat je naar een webpagina wordt gestuurd om in te loggen en dan heb ik het vermoeden dat je daarvoor niet zomaar biometrische authenticatie kunt gebruiken maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Het was me trouwens nooit opgevallen dat je ook bij de oude app de identificatie voor afstandsbediening uit kon zetten....

Start de nieuwe app bij jullie na de laatste updates ook veel sneller door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:43:
Het was me trouwens nooit opgevallen dat je ook bij de oude app de identificatie voor afstandsbediening uit kon zetten....

Start de nieuwe app bij jullie na de laatste updates ook veel sneller door?
De app lijkt iets sneller vergeleken met de afgelopen dagen maar de laatste app update is net geen week oud.
De "lichtshow" direct na de start lijkt iets korter en de "zuigertjes" animatie lijkt ook korter. Mogelijk dat men server side iets aangepast / geoptimaliseerd heeft. Ook de frequentie van uitloggen is gewijzigd in de afgelopen dagen met dezelfde app versie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36
Omdat onze E-Niro uit 2019 is heb ik helaas niks aan de Kia app en HA integratie, dus heb ik maar besloten een andere weg te bewandelen:

Ik heb een Freematics One+ Model B gekocht met een OBD verlengkabel en ben mijn eigen tracker gaan maken.

Met een IoT simcard erin kan ik nu vrij netjes volgen waar de auto is.

Ik ben nog aan het sleutelen met de opgevraagde PIDs, aangzien het standaard OBD-II protocol voor brandstofauto's gemaakt is, en EVs hun eigen extensies erop hebben ingevoerd. Veel van de gegevens die voor ons interressant zijn bestaan dus niet in het standaard datamodel.

Maar tot nog toe ben ik al best tevreden met het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFP8LO9W2c000Bo_zM5QdB4tAJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2NFabOMdj9qf5y3lWL5RDFn.png?f=fotoalbum_large

Update rate is op het moment 5 seconden, wat me welgeteld 1 cent per dag kost. Een rib uit mijn lijf :+ maar nog altijd goedkoper dan wat Kia aanbiedt, als ze het al aanbieden.

Ik denk dat het tweakgehalte van deze oplossing wel hoog genoeg ligt om hier te vermelden 8)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Dutchess_Nicole schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:10:
Omdat onze E-Niro uit 2019 is heb ik helaas niks aan de Kia app en HA integratie, dus heb ik maar besloten een andere weg te bewandelen:

Ik heb een Freematics One+ Model B gekocht met een OBD verlengkabel en ben mijn eigen tracker gaan maken.

Met een IoT simcard erin kan ik nu vrij netjes volgen waar de auto is.

Ik ben nog aan het sleutelen met de opgevraagde PIDs, aangzien het standaard OBD-II protocol voor brandstofauto's gemaakt is, en EVs hun eigen extensies erop hebben ingevoerd. Veel van de gegevens die voor ons interressant zijn bestaan dus niet in het standaard datamodel.

Maar tot nog toe ben ik al best tevreden met het resultaat!

[Afbeelding]

Update rate is op het moment 5 seconden, wat me welgeteld 1 cent per dag kost. Een rib uit mijn lijf :+ maar nog altijd goedkoper dan wat Kia aanbiedt, als ze het al aanbieden.

Ik denk dat het tweakgehalte van deze oplossing wel hoog genoeg ligt om hier te vermelden 8)
Is dit niet te koppelen met EV-notify voor de EV data?

en die ene cent per dag, hoe werkt dat? prepaid databundel? Bij abo zit je al snel hoger schat ik.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 04-08-2025 08:58 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
eltron schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

en die ene cent per dag, hoe werkt dat? prepaid databundel? Bij abo zit je al snel hoger schat ik.
Over EV-Notify: geen idee, daar heb ik nog niet naar gekeken. Net even gekeken: EV-notify en de OBDLink dongle lijken alleen bluetooth the ondersteunen, daar heb ik niet veel aan op lange ritten.

En idd er is gewoon een prepaid simcard in de dongle. Ik heb er iets van 6 euro op gezet, maar omdat we het hier hebben over misschien 50b per interval kost elke zending fracties van een cent.

Daarbij zendt de dongle als de auto geparkeerd staat nauwelijks data: er gebeurt toch niks. Elk kwartier stuurt die dus wat locatie en batterij info en that's it.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 04-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Dutchess_Nicole schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:10:
Briljant. En inderdaad een Tweakerspost waardig!
Aanvulling: dit is zo Tweakers: het werkt niet, dus ik McYver me hier gewoon uit.

[ Voor 13% gewijzigd door multikoe op 04-08-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

eltron schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Zoek eens op “IoT sim card” en je komt verrassende dingen tegen, waaronder flat fee dingen voor weinig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Zoek eens op “IoT sim card” en je komt verrassende dingen tegen, waaronder flat fee dingen voor weinig.
Beetje offtopic natuurlijk, maar kun je zo'n IoT sim card ook gebruiken op een Android autoradio met sim slot om verbinding te hebben voor bijvoorbeeld Google maps en file info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Beetje offtopic natuurlijk, maar kun je zo'n IoT sim card ook gebruiken op een Android autoradio met sim slot om verbinding te hebben voor bijvoorbeeld Google maps en file info?
Dan moet je kijken naar de specs. Ik verwacht dat een goedkope flat fee kaart een heel lage data rate heeft en of dat dan voldoende is voor GMaps? Betwijfel het, maar hoe groot is je risico bij een ding van 10-15 euro?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
bnwgraaf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Dat zal vast kunnen, maar kijk dan wel goed naar de voorwaarden, zeker met betrekking tot roaming en wat de data je gaat kosten per eenheid. Ik kan met dit ding eigenlijk overal wel terecht omdat mijn auto toch nooit buiten de EU gaat komen en de hoeveelheid data die verzonden wordt super laag is.

Maar als je dikke hoeveelheden kaarten gaat binnenharken kan het anders uitpakken qua voordeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik kampeer mijn hele leven al en op campings nam ik eigenlijk nooit een elektra aansluiting. Wel gebruikte ik de vaste 12V aansluiting van de trekhaak van de auto.

Tegenwoordig hebben we twee elektrische fietsen mee en omdat ik de "lichte" contactdoos in de e-Niro niet vertrouwde heb ik ook een berg kabels, stekkers en verloopstukken aangeschaft, maar kan er nog niet altijd aan wennen.

Bovendien, voor die paar keer dat we de accu's tijdens de vakantie op moeten laden (het zijn grote 750 mAh accu's) is het nog best een dure extra die vaak zo'n €5 per nacht extra is. €100 extra in de vakantie voor een enkele keer laden is best veel.... En nee, ik heb de 230V niet echt nodig voor andere zaken (er vanuit gaande dat het op de meeste campings niet de bedoeling is om de granny er aan te koppelen).

Nu heb ik toch eens geprobeerd of het niet gewoon op de contactdoos van onze Kia werkt en dat gaat perfect! Eén keer had ik bij het aansluiten blijkbaar een te grote start piek, maar dan wordt de spanning op de contactdoos gelijk uitgeschakeld. Even stekker eruit en er weer in, en het laden start alsnog!

Super, ik kan ook weer op de plekjes kamperen waar geen elektra is en toch de accu's opladen!

Neemt niet weg dat ik graag de V2L optie had gehad, omdat ik dan beide accu's en op hogere snelheid had kunnen laden.... Maar voor nu ben ik blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:54:
Nu heb ik toch eens geprobeerd of het niet gewoon op de contactdoos van onze Kia werkt [...]
Heb je Duits import-model? Die hebben dat in de selectie zitten, maar de Nederlandse helaas niet.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:54:
Ik kampeer mijn hele leven al en op campings nam ik eigenlijk nooit een elektra aansluiting. Wel gebruikte ik de vaste 12V aansluiting van de trekhaak van de auto.

Tegenwoordig hebben we twee elektrische fietsen mee en omdat ik de "lichte" contactdoos in de e-Niro niet vertrouwde heb ik ook een berg kabels, stekkers en verloopstukken aangeschaft, maar kan er nog niet altijd aan wennen.

Bovendien, voor die paar keer dat we de accu's tijdens de vakantie op moeten laden (het zijn grote 750 mAh accu's) is het nog best een dure extra die vaak zo'n €5 per nacht extra is. €100 extra in de vakantie voor een enkele keer laden is best veel.... En nee, ik heb de 230V niet echt nodig voor andere zaken (er vanuit gaande dat het op de meeste campings niet de bedoeling is om de granny er aan te koppelen).

Nu heb ik toch eens geprobeerd of het niet gewoon op de contactdoos van onze Kia werkt en dat gaat perfect! Eén keer had ik bij het aansluiten blijkbaar een te grote start piek, maar dan wordt de spanning op de contactdoos gelijk uitgeschakeld. Even stekker eruit en er weer in, en het laden start alsnog!

Super, ik kan ook weer op de plekjes kamperen waar geen elektra is en toch de accu's opladen!

Neemt niet weg dat ik graag de V2L optie had gehad, omdat ik dan beide accu's en op hogere snelheid had kunnen laden.... Maar voor nu ben ik blij!
Mooi dat dit werkt, maar zoals gezegd die contactdoos zit niet op de NL uitvoeringen.
Voor e-bikes zou ik ook geen extra moeite doen gezien je die tegenwoordig ook overal onderweg kunt opladen. Desnoods in het restaurant tijdens lunch of diner. Maar er zijn ook veel openbare, gratis laadpunten voor e-bikes. Maar hier off topic uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Heb je Duits import-model? Die hebben dat in de selectie zitten, maar de Nederlandse helaas niet.
Yep, ik heb deze auto drie jaar geleden zelf uit Duitsland gehaald.
eltron schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Mooi dat dit werkt, maar zoals gezegd die contactdoos zit niet op de NL uitvoeringen.
Voor e-bikes zou ik ook geen extra moeite doen gezien je die tegenwoordig ook overal onderweg kunt opladen. Desnoods in het restaurant tijdens lunch of diner. Maar er zijn ook veel openbare, gratis laadpunten voor e-bikes. Maar hier off topic uiteraard.
Een beetje bijladen onderweg is inderdaad mogelijk.., maar dat is in een uurtje niet extreem veel (met mijn lader) en je moet dan wel je lader tijdens het fietsen meenemen.
Wat dat betreft vind ik het laden met de contactdoos in de auto minder moeite en dan laad ik veel meer procent dan even onderweg.

Ik wist niet dat de contactdoos in Nederland helemaal niet is geleverd, maar persoonlijk heb ik er al veel plezier van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:31

Wokker

De avond wokkel

We zijn nu voor het eerst op vakantie net de niro en bevalt erg goed. Ook inde bergen rijden is heerlijk rustig en ontspannen. Niet meer terugschakelen of remmen op de motor. Heerlijk!

Wat ik me afvroeg is het mogelijk om te zien dat de auto bezig is de batterij klaar te maken om te snel laden?

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Wokker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:34:
Wat ik me afvroeg is het mogelijk om te zien dat de auto bezig is de batterij klaar te maken om te snel laden?
Welke batterij-preconditionering bedoel je? 😂 Die heeft de e-Niro niet.
Er is alleen een Winter Mode die de batterij wat opwarmt bij -10°C of kouder ofzo.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:32
Wokker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:34:
We zijn nu voor het eerst op vakantie net de niro en bevalt erg goed. Ook inde bergen rijden is heerlijk rustig en ontspannen. Niet meer terugschakelen of remmen op de motor. Heerlijk!
Ik durf te wedden dat je zóveel op de motor remt, dat het een lieve lust is :Y Bij alle vertraging van de e-Niro- zeer heftige remacties daargelaten - gaat de electromotor regenereren en je aandrijfbatterij een beetje opladen. Feitelijk is dat weerstand vergelijkbaar met het inschakelen van een lagere versnelling of een motorrem op een vrachtwagen. Alleen gaat het nu een beetje efficiënter, eenvoudiger en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
joepie de p schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Ik durf te wedden dat je zóveel op de motor remt, dat het een lieve lust is :Y Bij alle vertraging van de e-Niro- zeer heftige remacties daargelaten - gaat de electromotor regenereren en je aandrijfbatterij een beetje opladen. Feitelijk is dat weerstand vergelijkbaar met het inschakelen van een lagere versnelling of een motorrem op een vrachtwagen. Alleen gaat het nu een beetje efficiënter, eenvoudiger en comfortabeler.
Die weerstand is wel wat groter... De e-Niro heeft een vermogen van maximaal 150kW. Dat voel je als je vol op het gas gaat. Het regeneratief vermogen is ongeveer even groot, dus de vertraging die de motor kan veroorzaken ook. Als je op de rem trapt, wordt diezelfde motor ook gebruikt om af te remmen. De e-Niro gebruikt de remschijven vrijwel niet, alleen bij heel fors afremmen. In dagelijks gebruik bestaat ongeveer 25 % van de energie die de auto gebruikt uit ge-regenereerde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ze zijn wel aan het rommelen bij Kia met hun systemen. Ik kan nu niet meer inloggen in mijn KiaCharge account. Ik kan dus even niet meer mijn laadsessies zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
multikoe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 05:57:
[...]

Die weerstand is wel wat groter... De e-Niro heeft een vermogen van maximaal 150kW. Dat voel je als je vol op het gas gaat. Het regeneratief vermogen is ongeveer even groot, dus de vertraging die de motor kan veroorzaken ook. Als je op de rem trapt, wordt diezelfde motor ook gebruikt om af te remmen. De e-Niro gebruikt de remschijven vrijwel niet, alleen bij heel fors afremmen. In dagelijks gebruik bestaat ongeveer 25 % van de energie die de auto gebruikt uit ge-regenereerde energie.
Klopt helemaal. Wokker had het in dit geval over het rijden in de bergen (en dat terugschakelen om op de motor af te remmen niet meer hoeft). Daar ging ik met een knipoog op in. Groter is trouwens relatief, een klassieke motorrem van een vrachtwagen haalt ook makkelijk 200-300 kW door compressieweerstand. Het was niet mijn punt om vermogens te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Binnenkort moet ik de e-Niro inleveren en ga ik een Hyundai Inster leasen. Het was me de afgelopen vier jaar een genoegen in dit topic en ben nog wel te vinden op andere topics.

Vraag voor het inleveren. Zat er een gevarendriehoek en/of veiligheidshesje en/of ehbo set bij de e-Niro?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 13:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

DonJuape schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:06:
Binnenkort moet ik de e-Niro inleveren en ga ik een Hyundai Inster leasen. Het was me de afgelopen vier jaar een genoegen in dit topic en ben nog wel te vinden op andere topics.

Vraag voor het inleveren. Zat er een gevarendriehoek en/of veiligheidshesje en/of ehbo set bij de e-Niro?
Geen direct antwoord op je vraag maar ik weet zeker dat je de Inster leuk gaat vinden :) Het enige wat ik er tot nu toe op mis is:
Het standaard rij profiel instellen wanneer de auto start (eco, normal, sport, winter)
Het standaard niveau van regeneratie per rij profiel (1-pedal driving, hard, medium, soft, uit)

Dit zijn opties die ik wel in mijn eNiro heb en die ik niet kan vinden in de nieuwe Inster van mijn ouders. Eigenlijk best wel vreemd dat het in vergelijkbare / zo niet vrijwel 1-1 software zit van de eNiro uit 2021 maar niet in dit nieuwe model van Hyundai :/

[ Voor 16% gewijzigd door Yariva op 06-08-2025 11:19 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:31

Wokker

De avond wokkel

joepie de p schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Ja ik was me bewust dat je berg afwaarts ook afremt door te regenereren. Maar doelde voornamelijk op het feit dat je niet meer hoeft terug te schakelen zoals bij een benzine auto en veel toeren moet maken. 😀

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
In de bergen is een EV ideaal, tenminste als je accu vol genoeg is, want over de range is weinig zinnigs meer te zeggen. Berg op genoeg kracht en soeplesse om altijd lekker de bocht uit te komen, en bergaf alle energie weer terugwinnen die anders op zou gaan aan je remmen. Afgelopen vakantie achter een paar "sportieve" ICE's gereden (welliswaar met een andere EV) en dan vraag je je af waarom ze zo traag oppakken na de bocht en zo veel herrie maken :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
Tip van flip: de accu moet je bovenop de berg niet 100% opladen.
Dan moet je bergaf ineens de hele tijd gaan remmen omdat ie zn energie niet meer kwijt kan.
En dan merk je ineens hoe fijn dat regenereren met cruise control naar beneden is :)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:20:
Dan moet je bergaf ineens de hele tijd gaan remmen omdat ie zn energie niet meer kwijt kan.
En dan merk je ineens hoe fijn dat regenereren met cruise control naar beneden is :)
Heeft de Niro daar ‘last’ van? Ik heb dat namelijk nog niet meegemaakt.
Laatst reed ik in een volgeladen Renault Zoë, die heeft echt 50 km lang gemeld dat regenereren beperkt beschikbaar is vanwege een volle accu…

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015

A13X

Dude

CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:20:
Met de niro op vakantie gewoon naar 100% geladen en toen gelijk een fors stuk in Italië omlaag met stijle stukken en hij remde net zo hard op regeneratie als anders. Op een gegeven moment kwam ik tot +6km bereik 8)

Ken het wel van de Tesla m3 die had daar serieus last van, best irritant zelfs.

Edit: ah ja vele km, de Tesla deed dat al als je in NL dat ding tot 100% vol lade. De niro doet het dan een stuk langer nog voor hij echt vol vol zit.

[ Voor 13% gewijzigd door A13X op 06-08-2025 22:42 ]

Awesome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bartvl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Heeft de Niro daar ‘last’ van? Ik heb dat namelijk nog niet meegemaakt.
Laatst reed ik in een volgeladen Renault Zoë, die heeft echt 50 km lang gemeld dat regenereren beperkt beschikbaar is vanwege een volle accu…
Alleen door toedoen van de gebruiker, door meer te laden dan er door kinetische energie naar beneden beschikbaar komt.
Elke EV zal hier last van hebben want het is een behoorlijk vermogen dat anders “verbrand” moet als dit niet richting accu komt. Ik verbaas me dan ook dat @A13X dit anders heeft ervaren, ik kan dat vanuit mijn kennis van natuurkunde niet verklaren waar die rem-energie dan belandt. De accu is echt ramvol en vele kW’s aan opgewekte energie levert anders een enorme hoeveelheid warmte op.
Het is dus een uitzonderlijke situatie. Ik had een keer een overnachting op een hoge berg en daar volgeladen, vervolgens op de weg omlaag (vele kilometers regenereren) zat ie dus vol. De cruise control gaat zover ik weet niet zelf gedoseerd remmen met de remschijven.
Met mn Toyota Auris hybrid destijds ook wel gehad, maar die accu stelde weinig voor.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-08-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015

A13X

Dude

CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Alleen door toedoen van de gebruiker, door meer te laden dan er door kinetische energie naar beneden beschikbaar komt.
Elke EV zal hier last van hebben want het is een behoorlijk vermogen dat anders “verbrand” moet als dit niet richting accu komt. Ik verbaas me dan ook dat @A13X dit anders heeft ervaren, ik kan dat vanuit mijn kennis van natuurkunde niet verklaren waar die rem-energie dan belandt. De accu is echt ramvol en vele kW’s aan opgewekte energie levert anders een enorme hoeveelheid warmte op.
Het is dus een uitzonderlijke situatie. Ik had een keer een overnachting op een hoge berg en daar volgeladen, vervolgens op de weg omlaag (vele kilometers regenereren) zat is dus vol.
Met mn Toyota Auris hybrid destijds ook wel gehad, maar die accu stelde weinig voor.
Had het ook niet verwacht, maar moesten 250km rijden en wilde eigenlijk niet meer bij een supercharger stoppen en met een 1fase 2019 model is aan de paal ook niet zo snel. (2,1kW op de agriturismo :X )Devies voor die dag was dus volhouden die accu. Mogelijk houdt Kia iets meer verborgen reserve? Bij de Tesla was het echt extreem, vol was vol en 0 regeneratie.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En neem nou die 6 km die genoemd is. Dat is ca 1 kWh. Niet weinig natuurlijk, maar ook niet wereldschokkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Het zou zomaar kunnen dat je berg-af met een tjokvolle accu tóch je remschijven gaat gebruiken. Kia heeft het samenspel van regeneratie en remschijfgebruik onder het rempedaal zó mooi ontworpen dat je echt nix merkt wie er nou werkelijk voor je vertraging zorgt.

Zo worden zo nu en dan je schijven gebruikt om ze schoon te poetsen, maar als rijder kun je niet (ik niet tenminste) zeggen wanneer dat nou gebeurt, maar je schijvel blijven altijd wel schoon.

Het lijkt me alleen wat link worden als je met een nokkievolle accu lang bergafwaarts gaat, want die remenergie zal toch echt ergens moeten blijven, zoals @CyBeRSPiN al terecht opmerkt. Er zal dus wel met je remschijven geremd worden, dat kan niet anders. En laat daar nou al decennia voor gewaarschuwd worden, dat langdurig op je rempedaal hangen (bij een ICE) omdat de boel oververhit kan raken en je dan echt helemaal niet meer kunt remmen.
Nu zijn de remschijven tegenwoordig beter geventileerd, maar toch. Een ICE kan terug naar een lage versnelling en de compressie houdt de boel in bedwang, met een EV lukt dat grapje niet.

Gelukkig nog nooit gehoord van een EV met oververhitte remmen. Iemand anders hier wel?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bartvl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:58:
En neem nou die 6 km die genoemd is. Dat is ca 1 kWh. Niet weinig natuurlijk, maar ook niet wereldschokkend.
@bartvl Waar heb je het nou over? Zit je in het juiste topic?
6 km = 1 kWh? Ik volg het even niet…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:03:
[...]

@bartvl Waar heb je het nou over? Zit je in het juiste topic?
6 km = 1 kWh? Ik volg het even niet…
Gokje:
A13X schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:40:
[...]
Met de niro op vakantie gewoon naar 100% geladen en toen gelijk een fors stuk in Italië omlaag met stijle stukken en hij remde net zo hard op regeneratie als anders. Op een gegeven moment kwam ik tot +6km bereik 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Elke EV zal hier last van hebben want het is een behoorlijk vermogen dat anders “verbrand” moet als dit niet richting accu komt.
Ik vraag mij wel eens af of dit niet een theoretisch verhaal is. Wie heeft hier in de e-Niro werkelijk last van gehad? De e-Niro heeft namelijk boven de aangegeven 100% nog een buffertje van een paar kWh die je zou kunnen vullen met regeneren. Dus even concreet de vraag: wie is er wel eens met 100% een afdaling begonnen en heeft gezien/gemerkt dat de regeneratie het niet deed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:10:
Ik vraag mij wel eens af of dit niet een theoretisch verhaal is. Wie heeft hier in de e-Niro werkelijk last van gehad? De e-Niro heeft namelijk boven de aangegeven 100% nog een buffertje van een paar kWh die je zou kunnen vullen met regeneren. Dus even concreet de vraag: wie is er wel eens met 100% een afdaling begonnen en heeft gezien/gemerkt dat de regeneratie het niet deed?
Mijn ervaring met hoogteverschillen en een volle accu in de e-Niro is beperkt tot wat heuvels in eigen land, maar het moet kats onmogelijk zijn om volle kracht te regenereren bij 100% SOC. Ik bedoel, DC laden gaat met iets van 12kW of zelfs lager op het einde terwijl je makkelijk richting de 75kW kan regenereren. Ik rijd altijd met maximale regeneratiestand en ik merk wel een efficiëntieverschil met een ritje bij 100% SOC vs 50%, in de orde grootte van 14.0 vs 13.1. Ik vermoed dat gewoon een deel van de energie uit de motoren niet de batterij in kan op die momenten. De meeste andere EV's remmen ook echt minder af en hebben daarmee een andere respons op het loslaten gaspedaal afhankelijk van je SoC, en dat vind ik echt slecht. Nogmaals een goede eigenschap van de e-Niro die geen vanzelfsprekendheid is in 2025!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46
[...]

Wel gemerkt dat hij bij 100% minder wilde regenereren, voor het gevoel zelfs niet regenereerde en bij aan het remmen gegaan met het pedaal.
Als ik verwacht (ook bij de opvolger van de e-Niro) dat ik bergafwaarts ga, zal ik hem nooit tot boven de 90% laden. Mij teveel het risico dat ik iets verwacht wat vervolgens niet komt en ik de rijstijl aan moet passen.

Heb in Oostenrijk wel gehad dat ik bovenaan een berg begon en onderaan 35 km meer accu had grofweg. Deels door de dynamische berekening van de auto, deels door regeneratie werkelijk. Moet er niet aan denken die hele afdaling zonder regeneratie te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:16
A13X schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Had het ook niet verwacht, maar moesten 250km rijden en wilde eigenlijk niet meer bij een supercharger stoppen en met een 1fase 2019 model is aan de paal ook niet zo snel. (2,1kW op de agriturismo :X )Devies voor die dag was dus volhouden die accu. Mogelijk houdt Kia iets meer verborgen reserve? Bij de Tesla was het echt extreem, vol was vol en 0 regeneratie.
Als ik met een volle accu het stroompedaal loslaat op regen3 krijg ik nog geenmelding, als ik de linker flipper intrek meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[...] Wie heeft hier in de e-Niro werkelijk last van gehad?

[…] Dus even concreet de vraag: wie is er wel eens met 100% een afdaling begonnen en heeft gezien/gemerkt dat de regeneratie het niet deed?
Dat is nu net het lastige waarover ik het had. Hoe stel je vast dat de regeneratie het niet doet en dat er op een andere manier wordt afgeremd?

Ik heb het veelvuldig gehad dat mijn auto op het display zei dat er niet geregenereerd werd omdat de accu al vol was. Dat gebeurde na 100% laden thuis. Als ik de oprit af rij gaat dat licht helling af. Aan het eind (kort stukje hoor 8) ) voordat ik op straat kom moet ik remmen omdat ik slecht zicht heb naar links. De auto gaf dan regelmatig die melding in het display. Helaas nooit een foto van gemaakt. Vergat dat telkens.

Dus wie heeft dat meegemaakt? Ikke.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

bartvl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:58:
@bartvl
De rest is dus ‘verbrand’, slijtage van de remblokken plus omgezet in warmte van de remschijven?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Ik. Lange afdaling van berg in Noorwegen. 15km alleen maar naar beneden en begon ergens halverwege op te spelen, misschien als die interne buffer ook vol is?
Ben de exacte melding even kwijt die ik toen op de display kreeg, maar de SCC ging uit.
Is zoals gezegd een zeer uitzonderlijke situatie. Daarna nooit meer in zo’n situatie beland.
Kijk maar eens naar die “energie” pagina on de navigatie tijdens het regeneren. Qua kW kan het aardig oplopen, de kWh’s tellen dan op richting accu.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

@bartvl
De rest is dus ‘verbrand’, slijtage van de remblokken plus omgezet in warmte van de remschijven?
Dat is natuurlijk niet te zeggen, aangezien we niks weten over de afstand, helling, hoogteverschil etc.

Het is in ieder geval duidelijk dat de Niro dus (logischerwijs) ook soms niet meer regenereert omdat de energie niet meer opgeslagen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:41
[...]

Ik heb het wel vaker dan eens gehad. Ik woon redelijk dicht bij een verkeerslicht en als de auto helemaal is volgeladen en het verkeerslicht staat op rood dan krijg ik regelmatig met remmen de melding regen niet beschikbaar vanwege 100% accu.

Ik heb het nog niet gehad met een heuvel of berg af rijden. Zo heuvelachtig is Nederland helaas niet. Dan zou je echt naar Zuid Limburg moeten gaan wil je genoeg energie opwekken dat het een probleem is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Dat is nu net het lastige waarover ik het had. Hoe stel je vast dat de regeneratie het niet doet en dat er op een andere manier wordt afgeremd?
Een manier is via het EV-menu, waar je de momentane vermogens ziet. Je kunt daar ook heel mooi zien hoeveel kW er gegenereerd wordt als vol op het rempedaal gaat staan (soms wel tot meer dan 140 kW)

Een andere manier is de regen op 3 zetten en het gaspedaal loslaten. Dan zou je meteen moeten merken.
Ik heb het veelvuldig gehad dat mijn auto op het display zei dat er niet geregenereerd werd omdat de accu al vol was. Dat gebeurde na 100% laden thuis. Als ik de oprit af rij gaat dat licht helling af. Aan het eind (kort stukje hoor 8) ) voordat ik op straat kom moet ik remmen omdat ik slecht zicht heb naar links. De auto gaf dan regelmatig die melding in het display. Helaas nooit een foto van gemaakt. Vergat dat telkens.

Dus wie heeft dat meegemaakt? Ikke.
Dank, ikke!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38

zeroday

There is no alternative!

[...]

Daarvoor hoefde ik de berg niet af. ;-)

Ik heb het wel eens gezien dat ik mijn auto tot 100% had opgeladen. Reed een stukje naar huis
moest afremmen, regeneratie ging aan, Batterij stond op 100% en de auto vertelde me direct dat de regeneratie niet naar de batterij ging omdat die al op 100% stond.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Een manier is via het EV-menu, waar je de momentane vermogens ziet. Je kunt daar ook heel mooi zien hoeveel kW er gegenereerd wordt als vol op het rempedaal gaat staan (soms wel tot meer dan 140 kW)

Een andere manier is de regen op 3 zetten en het gaspedaal loslaten. Dan zou je meteen moeten merken.

[...]

Dank, ikke!
Alleen als de auto in ECO ? mode staat zie je in het dashboard de regenaratie en hoeveel meter je hebt 'opgewekt'

Zal straks eens kijken wat ie doet in normale mode en het EV menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Alleen als de auto in ECO ? mode staat zie je in het dashboard de regenaratie en hoeveel meter je hebt 'opgewekt'

Zal straks eens kijken wat ie doet in normale mode en het EV menu.
Als je EV menu opent dan kun je met wat klikken naar een scherm gaan waar je het werkelijke verbruik van motor, airco etc ziet. Als je vol optrekt zie je dat de motor tegen de 140 kW trekt. Als je vol afremt levert de motor bijna hetzelfde vermogen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Als je EV menu opent dan kun je met wat klikken naar een scherm gaan waar je het werkelijke verbruik van motor, airco etc ziet. Als je vol optrekt zie je dat de motor tegen de 140 kW trekt. Als je vol afremt levert de motor bijna hetzelfde vermogen terug.
Mmm EV menu op mijn scherm laat alleen een auto zien en verder niet het verbruik.(en ik zag en tandwiel, maar daar stond ook nix) .. Maakt niet uit.
over 4 weken is de auto weg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 08-08-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 11:31
zeroday schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Mmm EV menu op mijn scherm laat alleen een auto zien en verder niet het verbruik.(en ik zag en tandwiel, maar daar stond ook nix) .. Maakt niet uit.
over 4 weken is de auto weg ;)
Het menu is erg verborgen, je moet eerst in volledig scherm zijn als je op de EV knop drukt, dan bovenaan links de drie streepjes en dan kan je naar het scherm met verbruik. Ik heb er 2 maanden naar moeten zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eland82
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-08 21:26
Helaas de KIA pechhulp moeten bellen omdat de 12V accu van mijn e-niro leeg was. Nu had ik me eerder al voorgenomen om een jumpstarter te kopen, maar dat was er nooit van gekomen.

Nu adviseerde de verkoper in de winkel mij om eerst na te gaan of ik wel een jumpstarter mag gebruiken op een elektrische auto. Op mijn mailtje aan de KIA dealer kreeg ik als antwoord. "Voor deze auto mag u geen jumpstarter gebruiken."

Bijzonder, maar goed om te weten lijkt mij. Volgende keer helaas dus weer wachten op de pechhulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
eland82 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:20:
Helaas de KIA pechhulp moeten bellen omdat de 12V accu van mijn e-niro leeg was. Nu had ik me eerder al voorgenomen om een jumpstarter te kopen, maar dat was er nooit van gekomen.

Nu adviseerde de verkoper in de winkel mij om eerst na te gaan of ik wel een jumpstarter mag gebruiken op een elektrische auto. Op mijn mailtje aan de KIA dealer kreeg ik als antwoord. "Voor deze auto mag u geen jumpstarter gebruiken."

Bijzonder, maar goed om te weten lijkt mij. Volgende keer helaas dus weer wachten op de pechhulp.
Hoe heeft de kia wegenwacht het dan opgelost?

Druppellader aanschaffen dan maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

Nu ben ik wel benieuwd waar de verkoper deze kennis vandaan heeft en wat de uitleg erachter is.
Ik dacht dat dit juist een goede methode is bij een elektrische auto?
In het instructieboekje wordt niet over een jumpstarter gesproken, niet het gebruik ervan en niet een waarschuwing ervoor.
Er wordt wel uitgelegd hoe te starten met een "hulpaccu", maar in de uitleg gaat het over een 12V accu, al dan niet in een andere auto.

Overigens heb ik deze week al voor de 4e of 5e keer een andere brandstofauto met mijn Noco jumpstarter op weg geholpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:30

Zoals maar weer blijkt: verkopers hebben meestal de ballen verstand van technische zaken.

Nota bene de pechhulp van Kia zelf heeft mijn 12V-accu aan de praat gekregen met, je raadt het al, een jumpstarter! Dus, tja …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

dikkewalrus schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Het menu is erg verborgen, je moet eerst in volledig scherm zijn als je op de EV knop drukt, dan bovenaan links de drie streepjes en dan kan je naar het scherm met verbruik. Ik heb er 2 maanden naar moeten zoeken :+
Aha.. ik ga op zoek vandaag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eland82
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-08 21:26
richy3908 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Zoals maar weer blijkt: verkopers hebben meestal de ballen verstand van technische zaken.

Nota bene de pechhulp van Kia zelf heeft mijn 12V-accu aan de praat gekregen met, je raadt het al, een jumpstarter! Dus, tja …
Ja, bij ons ook! Maar de pechhulp die wordt ingezet is niet de KIA dealer zelf.

Ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in de verkoper (die toch ook bijna 150 euro had kunnen omzetten) als mijn eigen KIA dealer die beiden zeggen dat het niet mag.

Dat risico wil ik niet lopen. Als een pechservice die via de KIA pechhulp mijn auto om zeep helpt, is dat tenminste niet mijn eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:01
Ik heb het destijds mijn Kia E Soul twee keer gestart met startkabels via mijn motorscooter.

Geen enkel probleem hij deed het onmiddellijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
eland82 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in de verkoper (die toch ook bijna 150 euro had kunnen omzetten) als mijn eigen KIA dealer die beiden zeggen dat het niet mag.

Dat risico wil ik niet lopen. Als een pechservice die via de KIA pechhulp mijn auto om zeep helpt, is dat tenminste niet mijn eigen schuld.
Ja, daar kan je voor kiezen, ik snap je beredenering. En ik zie nu pas dat de verkoper het advies had gegeven om een mailtje te sturen naar de dealer en dat je van de dealer kreeg te horen: 'niet doen' (alhoewel je in dit mailtje lijkt te insinueren dat de verkoper eerst zoiets zei als 'volgens mij mag dat niet' en daarna adviseerde om het na te vragen bij de dealer).

Voor mij was het zo klaar als een klontje toen mijn accu met een jumpstarter op gang werd geholpen door de pechhulp. Ook nu ben ik nog steeds niet gaan twijfelen en denk ik meer dat dat antwoord werd gegeven uit commerciële overwegingen. Bovendien, ik kan me vergissen, maar volgens mij is er niet veel verschil tussen je 12V-accu op gang helpen m.b.v. de 12V-accu van een andere auto en m.b.v. een jumpstarter. Ik ben er niet zo bang voor dat je iets kapot kan maken door een jumpstarter te gebruiken op de 12V-accu van je EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eland82 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Wat is dan wel de juiste manier volgen de kia dealer? Accu er uit en nieuwe er in? Hoe is dat anders dan een hulpaccu (=jumpstarter) aan de auto koppelen?
En zie pagina 421:
https://www.kia.com/conte...English-owners-manual.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
richy3908 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Voor mij was het zo klaar als een klontje toen mijn accu met een jumpstarter op gang werd geholpen door de pechhulp. Ook nu ben ik nog steeds niet gaan twijfelen en denk ik meer dat dat antwoord werd gegeven uit commerciële overwegingen. Bovendien, ik kan me vergissen, maar volgens mij is er niet veel verschil tussen je 12V-accu op gang helpen m.b.v. de 12V-accu van een andere auto en m.b.v. een jumpstarter. Ik ben er niet zo bang voor dat je iets kapot kan maken door een jumpstarter te gebruiken op de 12V-accu van je EV.
Even los van wat de dealer zegt: overal (hier en veel andere e-Niro groepen online, ook internationaal) wordt heel veel gebruik gemaakt van jumpstarters. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het niet kan. Ook technisch kan ik geen goede reden verzinnen waarom een jumpstarter (die gewoon 12 of 14 volt gelijkstroom levert, net zoals het laadcircuit van de auto) een probleem zou kunnen vormen. Veel logischer lijkt het me dat de dealer zich gewoon in wil dekken en het zekere (het kan niet) verkiest boven "geen idee". Ook de dealer heeft waarschijnlijk geen documentatie waarmee hij dat antwoord kan onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
multikoe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

Even los van wat de dealer zegt: overal (hier en veel andere e-Niro groepen online, ook internationaal) wordt heel veel gebruik gemaakt van jumpstarters. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het niet kan. Ook technisch kan ik geen goede reden verzinnen waarom een jumpstarter (die gewoon 12 of 14 volt gelijkstroom levert, net zoals het laadcircuit van de auto) een probleem zou kunnen vormen. Veel logischer lijkt het me dat de dealer zich gewoon in wil dekken en het zekere (het kan niet) verkiest boven "geen idee". Ook de dealer heeft waarschijnlijk geen documentatie waarmee hij dat antwoord kan onderbouwen.
Precies.

Of de dealer zegt dat inderdaad om zich in te dekken, of, een andere mogelijkheid, degene die de mail beantwoordde had er ook de ballen verstand van, dacht het te weten en antwoordde zonder überhaupt de moeite te nemen om het na te vragen bij iemand die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Echt complete lariekoek. Zoals anderen al zeggen: hoe anders?

En waarom dan niet, wat er mis kan gaan? Ik wed dat er werkelijk niemand is die je daar een zinnig antwoord op kan geven, al was het maar omdat dit er niet is.

Een jumpstarter zou wél schade aan kunnen richten als je die aansluit terwijl de gewone accu losgekoppeld is. Dan zou de spanning te hoog op kunnen lopen. Maar met de dooie accu parallel aan die jumpstarter wordt de spanning van de jumpstarter alleen maar gedempt tot de juiste proporties.

Kortom: die jumpstarter kan écht geen kwaad.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:41
Het kan ook zijn dat de verkoper/medewerker weet dat je met een EV geen benzine of diesel auto mag starten en daarmee in de war was.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Even een snel rondje Google geeft al vrij snel informatie over potentiele schade aan het BMS of aan de DC-DC converter bij gebruik van een jump starter. Wat je ook tegen komt is dat ze veilig gebruikt kunnen worden en ook gebruikt worden door pechhulpdiensten en dealers maar dat die betere of speciale jump starters hebben die (ook?) geschikt zijn voor EV's. Zoek je weer wat verder dan kom je weer tegen dat er geen speciale jump starters zijn die (ook) geschikt zijn voor EV's en dat het allemaal probleemloos kan met iedere willekeurige jump starter.

Ga je zoeken naar het waarom ze eventueel schade kunnen veroorzaken dan kom je tegen dat sommige jump starters een te hoog voltage leveren bij aansluiten of een hoge piekstroom omdat een startmotor van een ICE die nu eenmaal nodig heeft om de startmotor rond te laten draaien. Een EV heeft de accu alleen maar nodig om de interne systemen in te schakelen en dergelijke, daar is geen startmotor die veel stroom nodig heeft om rond te draaien (enkele honderden amperes).
Voor een EV heb je dus niet per se een jump starter nodig, je hebt 12V nodig voor een aantal seconden tot de grote batterij het overneemt en dan zijn er schattingen te vinden dat je met 10A ruim voldoende hebt.

In hoeverre dat nu waar is en hoever gevaar de EV loopt is lastig beoordelen, ook het inschatten van eventuele belangen bij het bedrijf of instantie waar je de informatie tegen komt is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:26:
Even een snel rondje Google geeft al vrij snel informatie over potentiele schade aan het BMS of aan de DC-DC converter bij gebruik van een jump starter. Wat je ook tegen komt is dat ze veilig gebruikt kunnen worden en ook gebruikt worden door pechhulpdiensten en dealers maar dat die betere of speciale jump starters hebben die (ook?) geschikt zijn voor EV's. Zoek je weer wat verder dan kom je weer tegen dat er geen speciale jump starters zijn die (ook) geschikt zijn voor EV's en dat het allemaal probleemloos kan met iedere willekeurige jump starter.

Ga je zoeken naar het waarom ze eventueel schade kunnen veroorzaken dan kom je tegen dat sommige jump starters een te hoog voltage leveren bij aansluiten of een hoge piekstroom omdat een startmotor van een ICE die nu eenmaal nodig heeft om de startmotor rond te laten draaien. Een EV heeft de accu alleen maar nodig om de interne systemen in te schakelen en dergelijke, daar is geen startmotor die veel stroom nodig heeft om rond te draaien (enkele honderden amperes).
Voor een EV heb je dus niet per se een jump starter nodig, je hebt 12V nodig voor een aantal seconden tot de grote batterij het overneemt en dan zijn er schattingen te vinden dat je met 10A ruim voldoende hebt.

In hoeverre dat nu waar is en hoever gevaar de EV loopt is lastig beoordelen, ook het inschatten van eventuele belangen bij het bedrijf of instantie waar je de informatie tegen komt is lastig.
Startkabels en accu van een ICE werkt ook prima is mijn ervaring, die ene keer dat ik het nodig had.
Gewoon aangesloten conform instructie in de handleiding voor het aansluiten van een hulpaccu.
Na die ene keer voor de zekerheid toch maar een jumpstarter er in gelegd, maar nooit nodig gehad sinds ik er een wat zwaardere Varta in heb gezet :)
En ja de hoeveelheid stroom gaat i.d.d. nergens over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akWUVpLXhq5hOBh8t3Avpxustqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BmzmxR5EzJEJaJ0rucRVLEYm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Waar heb je dit vandaan? zie het niet in mijn instructieboekje (MY19)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

eltron schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

Dat ziet er heel Kia e-Niro uit … 8)

:+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:26:

Ga je zoeken naar het waarom ze eventueel schade kunnen veroorzaken dan kom je tegen dat sommige jump starters een te hoog voltage leveren bij aansluiten
@ninjazx9r98 Sorry hoor, maar dat is kul. Zolang die 12V-loodaccu nog is aangesloten krijg je de spanning heus niet ‘eventjes’ op een veel te hoge spanning. Dat lukt mss pas als die accu helemaal opgeladen is.
of een hoge piekstroom omdat een startmotor van een ICE die nu eenmaal nodig heeft om de startmotor rond te laten draaien.
Nog zo’n kulargument. Een jumpstarter levert een spanning. De stroom gaat er pas lopen als er vraag is. Zo’n ding kan niet ‘eventjes’ een dot stroom leveren als er geen vraag is. Of de natuurkundewetren moeten eerst herschreven worden. |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

Uit eerder genoemde link op eerder genoemde pagina.
gjcvro schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Wat is dan wel de juiste manier volgen de kia dealer? Accu er uit en nieuwe er in? Hoe is dat anders dan een hulpaccu (=jumpstarter) aan de auto koppelen?
En zie pagina 421:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bnwgraaf
Gewoon, omdat onze heerlijke reisgenoot ook wel eens in de picture mag.... Ergens aan de kust in Wales

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7-ddOVLxzfdbtcRi0yi8ntoJp4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6XJk5srJQzZrFvfobtty0LNq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

En zie pagina 421:
Een jumpstarter is geen hulpaccu, het is een ander apparaat met een specifiek doel.
Pagina: 1 ... 343 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.