Heb ik ook last van, super irritant!bnwgraaf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:09:
[...]
Bij mij stonden vandaag weer alle instellingen op regeneratie stand 1....
Mijn instellingen daarvan lijken dus soms ineens gereset te worden maar niet elke keer
In tegensteling tot vele andere merken lost Kia het 7/10 jaar lang gratis voor je op. Hoezo betrouwbaar?tdjtdtjdjykd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:49:
Misschien is een e-niro toch ook wel wat voor mij, maar zijn er de laatste tijd nog problemen met de motor en ratel? Dat zou de betrouwbaarheid wel teniet doen...
Nogal, zeker als je aan een hoge stand gewend bent en bij het naderen van een rotonde ineens opmerkt, dat de auto bijna niet meer afremt op het pedaal loslaten (in ieder geval in vergelijking tot regen stand 3)
Maar wel tot 150k km...gjcvro schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:53:
[...]
In tegensteling tot vele andere merken lost Kia het 7/10 jaar lang gratis voor je op. Hoezo betrouwbaar?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik zou de auto ook niet 'oprijden' maar verkopen rond de 100k km en dan weer een tweedehands met 30k op de teller scoren.
@XWB euh waarom als ik vragen mag?XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Ik zou de auto ook niet 'oprijden' maar verkopen rond de 100k km en dan weer een tweedehands met 30k op de teller scoren.
De waarde van de auto rond 100k km is nog relatief hoog, dan hoef je niet heel veel bij te leggen voor een nieuwe.
Op zich een bekende wijsheid. Waarvan ik me wel af vraag of die stand blijft houden in het EV tijdperk met toch een andere ontwikkeling en dynamiek.XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]
De waarde van de auto rond 100k km is nog relatief hoog, dan hoef je niet heel veel bij te leggen voor een nieuwe.
Daarom heb ik het zelf anders bedacht, als ik gewoon doorrijd hoef ik helemaal niets bij te leggen...
De e-Niro is nog behoorlijk bij de tijd en kan makkelijk nog een keer 150k km rijden zonder veel onderhoudskosten. Daarna kijken we wel weer verder
(Is nu overigens wel "gedegradeerd" tot boodschappenauto).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik snap je gedachte, maar ik denk dat het in de praktijk iets anders uitpakt. De grootste afschrijving van een auto vindt namelijk juist plaats in de eerste jaren – dus vaak ver vóór de 100.000 km.XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]
Volgens de ANWB verliest een nieuwe auto gemiddeld 30% aan waarde in het eerste jaar. Na 3 jaar is dat verlies vaak al 50 tot 55%. De waardedaling gaat daarna wat langzamer, maar is nog steeds flink.
Concreet voorbeeld:
Neem de Kia e-Niro ExecutiveLine, om even in deze topic te blijven.
– Nieuwwaarde in 2020: ± €46.000
– Occasionprijs nu (2025) bij ±100.000 km: €20.000
→ Dat is een verlies van ruim €26.000, oftewel 57% afschrijving binnen 5 jaar.
Met zo’n patroon pak je bij elke wissel rond 100k km telkens opnieuw het duurste stuk afschrijving.
Een auto juist langer doorrijden (tot bijvoorbeeld 300.000 km) kan financieel voordeliger zijn, zolang het onderhoud beheersbaar blijft.
Hoi, ik ben al een week of 2 opzoek naar een E-Niro occasion.
Ik heb al verschillende dealers gesproken en 2 proefritten gehad.
Elke dealer (±10 stuks al?) verteld mij dat de auto nog onder de KIA-garantie valt. Maar als ik dan uiteindelijk de onderhoudshistorie te zien krijg, blijkt bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt een paar duizend km te laat te zijn uitgevoerd.
Of zit ik nu steeds mis? Als bijvoorbeeld het onderhoud van 15.000 km bij 19.000 km pas is uitgevoerd, is de garantie toch al vervallen?
Ik weet dat er KIA-certified used occasion site bestaat, maar daar zijn de prijzen al gauw 3-4k hoger dan via 'reguliere' garages/dealers. Heeft er iemand een gouden tip?
Elke dealer (±10 stuks al?) verteld mij dat de auto nog onder de KIA-garantie valt. Maar als ik dan uiteindelijk de onderhoudshistorie te zien krijg, blijkt bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt een paar duizend km te laat te zijn uitgevoerd.
Of zit ik nu steeds mis? Als bijvoorbeeld het onderhoud van 15.000 km bij 19.000 km pas is uitgevoerd, is de garantie toch al vervallen?
Ik weet dat er KIA-certified used occasion site bestaat, maar daar zijn de prijzen al gauw 3-4k hoger dan via 'reguliere' garages/dealers. Heeft er iemand een gouden tip?
Tja, ik merkte dat ook toen ik op zoek was. Ik heb een Kia Certified Used bij een Kia-dealer gekocht en ook die heeft ditzelfde. 🤷♂️ 1 grote beurt helemaal gemist, 1 6100km te laat, 1 6000km te laat en 1 3000km te laat. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"walliewop schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:58:
Hoi, ik ben al een week of 2 opzoek naar een E-Niro occasion.
Toen ik keek in juni 2024 was het verschil misschien 500-1000 bij een andere garage/dealer dan Kia met Certified Used.
Geen problemen tot nu toe met garantie; twee gevalletjes zijn opgelost binnen de garantie, maar dat was nog net binnen het eerste jaar waar BOVAG-garantie nog overlapt.
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 25-07-2025 22:07 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Hmmm. Ik heb had een E-niro op het oog. Onderhoud was bij een erkende KIA dealer, maar de beurten waren steeds >1k km te laat. Ik heb me laten informeren hierover:
De dealer: Valt onder KIA-garantie. "Bij elektrische auto's doen ze niet zo moeilijk".
De KIA garage die bij de vorige eigenaar onderhoud had gepleegd: Valt nog onder de KIA garantie, is allemaal niet zo'n probleem.
Mijn potentiele toekomstige KIA dealer: Dit valt niet onder de garantie. Als er kosten komen boven de €1.500 moeten we dit bij KIA Europe indienen. Als ze je historie controleren moet je het zelf betalen.
KIA (website): Dit valt niet onder de KIA garantie.
Ik durf het risico niet te nemen om 20k neer te leggen voor een 4-5 jaar oude EV die niet onder KIA-garantie valt. Of ben ik nu te bang?
EDIT: Ik krijg zojuist een bericht van een dealer over een E-Niro met KM te late onderhoud:
De dealer: Valt onder KIA-garantie. "Bij elektrische auto's doen ze niet zo moeilijk".
De KIA garage die bij de vorige eigenaar onderhoud had gepleegd: Valt nog onder de KIA garantie, is allemaal niet zo'n probleem.
Mijn potentiele toekomstige KIA dealer: Dit valt niet onder de garantie. Als er kosten komen boven de €1.500 moeten we dit bij KIA Europe indienen. Als ze je historie controleren moet je het zelf betalen.
Ik durf het risico niet te nemen om 20k neer te leggen voor een 4-5 jaar oude EV die niet onder KIA-garantie valt. Of ben ik nu te bang?
EDIT: Ik krijg zojuist een bericht van een dealer over een E-Niro met KM te late onderhoud:
Kan iemand dit bevestigen? Ik vind het maar vage verhalen.“Mijn collega’s van de Kia dealer zeggen vaak dat het met elektrische Niro’s minder belangrijk is of het onderhoud adequaat is gebeurt omdat het oh wat een E-Niro geen consequentie heeft voor de kwaliteit. Dus ik kan je garanderen dat de Kia garantie hier zeker op zit.
Het is voornamelijk bij hybride Niro’s. Omdat deze veel meer onderhoud nodig hebben dat een e Niro”
[ Voor 25% gewijzigd door walliewop op 25-07-2025 22:15 ]
Ik zou het allemaal met een korreltje zout nemen. Het is algemeen bekend dat fabrikanten die lange garanties bieden, die in de praktijk vaak alleen honoreren als het onderhoud altijd netjes en op tijd is uitgevoerd, meestal bij een erkende dealer.walliewop schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:12:
Hmmm. Ik heb had een E-niro op het oog. Onderhoud was bij een erkende KIA dealer, maar de beurten waren steeds >1k km te laat. Ik heb me laten informeren hierover:
[...]
Kan iemand dit bevestigen? Ik vind het maar vage verhalen.
Ga er voor de goede orde dus maar vanuit dat er best wat gladde praatjes rondgaan bij dealers, zeker als ze graag een auto willen verkopen.
Persoonlijk zou ik zo’n auto laten staan als je al weet dat de onderhoudsbeurten niet tijdig of niet volledig zijn uitgevoerd. Dan is de kans groot dat, zodra de BOVAG-garantie is verlopen, de fabrikant ineens zegt dat de fabrieksgarantie ook niet meer geldt vanwege het niet naleven van de onderhoudsvoorwaarden.
In programma’s als VARA Kassa en TROS Radar zijn regelmatig voorbeelden voorbijgekomen van consumenten die hun garantie kwijt waren omdat ze één beurt te laat hadden laten uitvoeren. Geen zeldzaam probleem dus.
Ik was bij de eerste beurt ook 4000km te laat (door verre vakantie en drukte dealer). Kia NL: das pech, garantie weg, maar je dealer is waarschijnlijk wel coulant.
Dealer 1: is geen probleem, problemen worden gewoon onder garantie opgelost.
Dealer 2: airco laten fixen voor 0 euro (auto is 6,5 jaar oid nu), onder garantie niks geen gedoe.
Zal misschien bij dure reparaties waarbij het missen van de beurt het probleem erger heeft kunnen maken een rol kunnen spelen.
Dealer 1: is geen probleem, problemen worden gewoon onder garantie opgelost.
Dealer 2: airco laten fixen voor 0 euro (auto is 6,5 jaar oid nu), onder garantie niks geen gedoe.
Zal misschien bij dure reparaties waarbij het missen van de beurt het probleem erger heeft kunnen maken een rol kunnen spelen.
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-07-2025 22:27 ]
Ook wij hebben een Niro nu eigenlijk onderhoud nodig had. Maar door vakantie ben ik daar te laat achtergekomen (ben nog steeds op vakantie dus komt nog wel zo’n 2000km bij) We zitten nu op 54k en volgens het boekje zou hij op 56k een beurt moeten krijgen, echter krijg ik de onderhoudsmelding al wel te zien -900km
Overigens dacht ik altijd dat je elke 15k de auto een beurt zou moeten krijgen. Dus 60k zou dan binnen de marge zijn?
Overigens dacht ik altijd dat je elke 15k de auto een beurt zou moeten krijgen. Dus 60k zou dan binnen de marge zijn?
[ Voor 27% gewijzigd door Possible op 25-07-2025 23:19 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@walliewop Oplossing: laat de verkopende dealer die zegt dat het geen probleem is, die garantie ook zwart op wit vermelden op het koopcontract. Als Kia het dan weigert, dan is het alsnog het probleem van de dealer zelf. Jij zit dan in elk geval gebakken.walliewop schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:12:
[...]
Als ze dat niet zwart op wit willen geven, weet je meteen wat hun woorden waard zijn. En dat zou ik ze dan ook nog eens flink voorleggen, want waarom dat wel roepen en vervolgens niet schriftelijk willen bevestigen?
Ik denk overigens ook dat het wel goed gaat komen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zal ook een beetje zijn hoeveel meer dan 1k te laat, 1500 is meer, 7000 ook. In het eerste geval zal het meevallen, en het 2e daarintegen...walliewop schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:12:
[...]
Er wordt gerekend met max 15k km na de vorige beurt.Possible schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:13:
Ook wij hebben een Niro nu eigenlijk onderhoud nodig had. Maar door vakantie ben ik daar te laat achtergekomen (ben nog steeds op vakantie dus komt nog wel zo’n 2000km bij) We zitten nu op 54k en volgens het boekje zou hij op 56k een beurt moeten krijgen, echter krijg ik de onderhoudsmelding al wel te zien -900km
En max een jaar.Leader98 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:52:
[...]
Er wordt gerekend met max 15k km na de vorige beurt.
Maar de soep wordt in de praktijk dus niet zo heet gegeten.
Ik heb al verschillende keren gevraagd of iemand ooit problemen heeft gehad met zijn garantie als de onderhoudsbeurten niet waren uitgevoerd. Nooit antwoord op gehad. Het kan natuurlijk zijn dat Facebook en Tweakers alleen bezocht worden door mensen die hun onderhoud stipt doen of mensen die nooit iets voor garantie claimen. Maar toch: dat van die soep is helemaal waar.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:12:
[...]
Maar de soep wordt in de praktijk dus niet zo heet gegeten.
Hier laatst 2kkm te laat met beurt, was geen probleem, achteruitrijcamera netjes onder garantie vervangen.
Wij hebben dit jaar een occasion Kia eniro gekocht uit 2021 met ongeveer 100k op de teller. Deze week met de auto +/- 1500km naar Italië gereden. Fantastische betrouwbare reisauto. Ik ben enthousiast en blij met de tweedehands aanschaf van deze auto.
Voor de mensen die twijfelen om deze auto als occasion te kopen 😉
Wij gaan komende week naar Kroatië ook ong. 1500km met de e-Niro. Enige min punt is natuurlijk de laadsnelheid maar juist de e-Niro gepakt omdat de andere elektrische auto krapper is, geen stoelventilatie heeft en stoelen duidelijk minder goed zijn.
We met de e-Niro zo'n beetje heel Europa doorgereden incl. Scandinavië.
Wat erg bijzonder is, na al die jaren ben iik elke keer weer blij als ik weer eens in de e-niro rij. Je hebt wel eens met andere auto's dat je gaat irriteren maar het blijft een fantastische auto qua kwaliteit, betrouwbaarheid en zuinigheid.
Wat erg bijzonder is, na al die jaren ben iik elke keer weer blij als ik weer eens in de e-niro rij. Je hebt wel eens met andere auto's dat je gaat irriteren maar het blijft een fantastische auto qua kwaliteit, betrouwbaarheid en zuinigheid.
[ Voor 27% gewijzigd door Vaevictis_ op 28-07-2025 06:24 ]
Wij zijn gisteren terug gekomen na 2 weken Italië met een 2019 1 fase Niro ca. 2400km. Ook daarmee een heerlijke reis en vakantie gehad zonder problemen. Met een frunk voorin en de bodem uit de kofferbak plek genoeg om voor 4 personen spullen mee te nemen.Thomas19903 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:14:
Wij hebben dit jaar een occasion Kia eniro gekocht uit 2021 met ongeveer 100k op de teller. Deze week met de auto +/- 1500km naar Italië gereden. Fantastische betrouwbare reisauto. Ik ben enthousiast en blij met de tweedehands aanschaf van deze auto.
Op de heen en terug weg hoofdzakelijk bij Ionity geladen(abbo) en nergens hoefde we langer te laden dan 25-35min. en met kids (bijna 4 & 12) is die tijd al bijna voorbij voor je naar de wc bent geweest. Op de hele reis ook maar 1x 20 min op een snellader moeten wachten. Dat was in Nassereith Oostenrijk op de eerste zwarte zaterdag dus dat viel ook niet tegen. Ook hadden we vaak meer range over dan ABRP had ingeschat en hoefde we korter te laden dan verwacht.
Op onze agriturismo konden we ook laden, wel erg traag met 2,1kW maar wij gingen vaak zat een dagje niet weg dat ook dat geen probleem was.
Gisteren in 1x terug gereden vanaf het Gardameer, West zijde. 01:20 weg gereden en iets over 17:00 uur thuis. Viel ons niks tegen. Elke 2 uur laden was ook wel relaxed om even de benen te strekken.
Awesome
Herkenbaar!Vaevictis_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 06:20:
Wij gaan komende week naar Kroatië ook ong. 1500km met de e-Niro. Enige min punt is natuurlijk de laadsnelheid maar juist de e-Niro gepakt omdat de andere elektrische auto krapper is, geen stoelventilatie heeft en stoelen duidelijk minder goed zijn.
En zelfs het traag laden valt wel mee als je rekent in het aantal km/h dat wordt geladen.
Afgelopen wintersport met Tesla MY LR gedaan, die kan met 250kW max laden, maar slechts een kort deel van de curve. Vanwege hoog verbruik kom je minder ver en is de effectieve reistijd nauwelijks sneller. Mijn zoon deed zelfde traject op zelfde moment met e-Niro en was feitelijk sneller!
(mede omdat we op Tesla een dakkoffer hadden en ook af en toe moesten omrijden en/of wachten bij de SUC).
Je kan de langzamere laadsnelheid ook mooi goedpraten dat je dan eigenlijk gedwongen bent om de pauze te nemen die je zou moeten hebben elke 2-3u rijden.
Wij combineren het altijd met iets te eten en drinken en het is zelden dat je nog tijd moet rekken omdat er nog meer geladen moet.
Je merkt wel dat er nu veel meer EVs zijn dan 6 jaar terug. Sommige tankstations staan bomvol, dan rijden we dus direct door naar de volgende. Moeten wachten om het laden te starten is namelijk wel echt super irritant. Zeker als er aso’s zijn die helemaal tot 100% willen “snel”laden terwijl er anderen aan het wachten zijn.
Anyway, meer iets voor een ander topic.
Wij gaan binnenkort ook weer voor de paar lange ritten van het jaar richting het Noorden. Inmiddels CrossClimate 2s eronder. Rijden lekker en maken weinig lawaai ondanks het echt grove profiel. Rib uit mn lijf maar ben nu wel af van het 2-jaarlijkse bandenwisselcircus dat ik had toen het nog lease was.
Voor mij is snelladen gekoppeld aan lekker relaxt op vakantie gaan. Kan niet wachten om weer ergens aan de snellader te staan
Wij combineren het altijd met iets te eten en drinken en het is zelden dat je nog tijd moet rekken omdat er nog meer geladen moet.
Je merkt wel dat er nu veel meer EVs zijn dan 6 jaar terug. Sommige tankstations staan bomvol, dan rijden we dus direct door naar de volgende. Moeten wachten om het laden te starten is namelijk wel echt super irritant. Zeker als er aso’s zijn die helemaal tot 100% willen “snel”laden terwijl er anderen aan het wachten zijn.
Anyway, meer iets voor een ander topic.
Wij gaan binnenkort ook weer voor de paar lange ritten van het jaar richting het Noorden. Inmiddels CrossClimate 2s eronder. Rijden lekker en maken weinig lawaai ondanks het echt grove profiel. Rib uit mn lijf maar ben nu wel af van het 2-jaarlijkse bandenwisselcircus dat ik had toen het nog lease was.
Voor mij is snelladen gekoppeld aan lekker relaxt op vakantie gaan. Kan niet wachten om weer ergens aan de snellader te staan
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-07-2025 10:42 ]
Ik ben een dashcam aan het installeren, maar voor de voeding die ik in de zekeringkast wil aansluiten zitten er 3 verschillende zekeringhouders bij maar geen daarvan past (standaard, mini en mini laag profiel).
Blijkbaar heeft Kia een ander type zekering toegepast, weet iemand hoe dit type heet?
Edit: Micro2 heet het.
Jammer nu past de voeding niet. Dan maar even op de gewone USB voor de vakantie.
Of heeft er iemand nog een micro2 adapter over?
De standaard, mini en mini laag profiel zijn te geef voor wie er een wil.
Vind het zelf geen gezicht om de kabel permanent in de USB te hebben steken, ik wil dat gewoon onzichtbaar in het zekeringenkastje hebben zitten.
Blijkbaar heeft Kia een ander type zekering toegepast, weet iemand hoe dit type heet?
Jammer nu past de voeding niet. Dan maar even op de gewone USB voor de vakantie.
Vind het zelf geen gezicht om de kabel permanent in de USB te hebben steken, ik wil dat gewoon onzichtbaar in het zekeringenkastje hebben zitten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l1SJFTm5z4eBauCaukBzHRUk.jpg?f=user_large)
@ASW1 die kun je toch bestellen dan heb je die morgen in huis. Amazon heeft er vele beschikbaar voor rond de 8 euro.
Heb je ook al een mobiele starthulp? Niet fijn om op vakantie vast te komen staan met een lege 12V accu. Met een dashcam weet je maar nooit wat die nog verbruikt als de auto uit is.
Heb je ook al een mobiele starthulp? Niet fijn om op vakantie vast te komen staan met een lege 12V accu. Met een dashcam weet je maar nooit wat die nog verbruikt als de auto uit is.
[ Voor 44% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-07-2025 12:47 ]
Ik weet het, heb geen prime dus verzendkosten komen er ook nog bij. Het is goed zo, heb zo'n micro2 stroomdief in m'n aliexpress mandje gegooid voor 2 euro en het komt dan wel een keer na de vakantie.CyBeRSPiN schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:45:
@ASW1 die kun je toch bestellen dan heb je die morgen in huis. Amazon heeft er vele beschikbaar voor rond de 8 euro.
Het voedingsblokje heeft zo'n schakeling dat de cam uitzet wanneer het voltage onder een bepaalde waarde komt dus dat zou goed moeten gaan maar jumpstarter heb ik ook in de auto liggen voor het geval dat.
Nog een vraagje, is die middelste USB/stroompoort een permanente voeding, dus ook wanneer de auto helemaal uit staat?
Hier even op terugkomend, is goed bevallen! Dank voor de tip van Fastned, was uiteindelijk nodig maar inderdaad, auto parkeren, wc bezoek, koffietje drinken in het zonnetje en dan ben je alweer 20min verder en kon ik door tot huis.FitTiv schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:52:
Morgen voor het eerst een "lange" (300km enkeltje) reis met de niro, naar de andere kant van het land (voor werk). Ik haal het niet heen en terug dus ben benieuwd of mijn anwb pas werkt. (Moet nog even door het woud van aanbieders etc heen, dit is even tijdelijk om wat te hebben).
Abrp zegt dat ik een na het enkeltje met 29% aankom. Dat lijkt me weinig maar we gaan het zien.
Heerlijk relaxed
Welke laadpassen gebruikt men hier?
Ik heb nu ANWB (getest en werkt ook met alleen app) en zit te denken aan Kia charge (die is iets goedkoper) en evnt Shell Recharge.
[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 28-07-2025 14:02 ]
Je kunt de stekker eraf knippen en twee draden bij een bestaande zekering voorzichtig erin duwen, Heb ik ooit ook eens gedaan.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:31:
Ik ben een dashcam aan het installeren, maar voor de voeding die ik in de zekeringkast wil aansluiten zitten er 3 verschillende zekeringhouders bij maar geen daarvan past (standaard, mini en mini laag profiel).
[Afbeelding]
Één draad bedoel je denk ik.Vaevictis_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Je kunt de stekker eraf knippen en twee draden bij een bestaande zekering voorzichtig erin duwen, Heb ik ooit ook eens gedaan.

Zou inderdaad kunnen maar dat ga ik niet doen want dan is de boel niet gezekerd mocht er ergens sluiting ontstaan.
Nee de zekeringsconnector die niet past, gewoon afknippen met twee draden werken. Er ontstaat geen sluiting in de dashcam dus vrij risicoloos. Je moet wel even een groep pakken die stroom heeft tijdens standby (of juist niet).ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:10:
[...]
Één draad bedoel je denk ik.![]()
Zou inderdaad kunnen maar dat ga ik niet doen want dan is de boel niet gezekerd mocht er ergens sluiting ontstaan.
Hangt er toch vanaf aan welke kant van de zekering je hem er bij duwt?ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:10:
[...]
Één draad bedoel je denk ik.![]()
De zwarte draad gaat op de massa en de rode draad moet op de zekeringkast. De zekering heeft twee zijden (beiden +) en één daarvan zit achter de smeltzekering en de andere hangt direct aan de accu. Als je de draad aan de accuzijde insteekt is niet alleen de camera maar ook de gehele kabel daar naartoe ongezekerd en kan het gaan knetteren bij een kabelbreuk. Ja dat risico is klein maar ik ga het niet nemen, als ik iets elektrisch aansluit dan moet het ook gezekerd zijn.Vaevictis_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:14:
[...]
Nee de zekeringsconnector die niet past, gewoon afknippen met twee draden werken. Er ontstaat geen sluiting in de dashcam dus vrij risicoloos. Je moet wel even een groep pakken die stroom heeft tijdens standby (of juist niet).
Inderdaad, maar welke kant is de gezekerde? Met wat gepruts en een multimeter zou dat uit te vinden moeten zijn, maar ik heb het liever fatsoenlijk zitten met een eigen zekering.gjcvro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Hangt er toch vanaf aan welke kant van de zekering je hem er bij duwt?
Ik heb ook anwb en kia charge (gewoon de gratis passen). De anwb is vaak goedkoper, maar ik gebruik ze niet zo vaak. Op vakantie naar zuid frankrijk ging ook prima. Ook gebruik ik op vakantie de tesla superchargers via de tesla app.FitTiv schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:57:
[...]
Welke laadpassen gebruikt men hier?
Ik heb nu ANWB (getest en werkt ook met alleen app) en zit te denken aan Kia charge (die is iets goedkoper) en evnt Shell Recharge.
Het hangt heel erg van gebied af, ik gebruik Shell pas as last resort. Dus kijk langs de route welke aanbieders er zijn. Ga vrijdag naar Kroatie en daar zijn bijna geen aanbieders (Tesla destination charging maar dat is AC) en 2x Ionity. Wel een lokale aanbieder ELEN die heb ik als backup mocht ik Ionity niet kunnen gebruiken._l_Arjan_l_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:27:
[...]
Ik heb ook anwb en kia charge (gewoon de gratis passen). De anwb is vaak goedkoper, maar ik gebruik ze niet zo vaak. Op vakantie naar zuid frankrijk ging ook prima. Ook gebruik ik op vakantie de tesla superchargers via de tesla app.
@ASW1 Die heb je hoop ik niet achterin liggen? Als je accu plat is kan het knap lastig zijn om daar bij te komen, zeker in vakantietijd.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:01:
[...] maar jumpstarter heb ik ook in de auto liggen voor het geval dat.
Als je niet een heel zware jumpstarter hebt past die onder je armsteun. Anders in je frunk. Ik heb overigens nog een ongebruikte frunk liggen voor de liefhebber…
Dat kun je heel makkelijk en met zekerheid zelf uitvinden door er je telefoon aan te hangen. Dan zie je welke blijft laden als de auto uit is, toch?Nog een vraagje, is die middelste USB/stroompoort een permanente voeding, dus ook wanneer de auto helemaal uit staat?
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 28-07-2025 16:59 ]
<John O`Mill>
Jumpstarter ligt voorin maar misschien is de frunk idd een betere plek dan het dashboardkastje.
Hij blijft wel aan wanneer ik de 'motor' uit zet, maar zo lang je in de auto blijft zitten blijven er wel meer systemen actief. Ik vroeg me af of hij misschien alsnog uit gaat nadat de auto langere tijd op slot zit bijvoorbeeld, de handleiding geeft er geen uitsluitsel over dus als iemand het weet hoef ik het niet uit te proberen (en laat ik de dashcam niet op de middelste poort zitten)Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:02:
[...]
Dat kun je heel makkelijk en met zekerheid zelf uitvinden door er je telefoon aan te hangen. Dan zie je welke blijft laden als de auto uit is, toch?
[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 28-07-2025 16:09 ]
Vorige week onze vakantie begonnen met een platte 12V accu, niet eerder gehad. Waarschijnlijk door het langdurig open staan van deuren en achterklep. Snel weer aan de praat met de startkabels, deze zekerheidshalve maar meegenomen op vakantie 
Na starten is de spanning boven de 14 volt dus het bijladen is niet het probleem.
Na starten is de spanning boven de 14 volt dus het bijladen is niet het probleem.
:strip_exif()/f/image/3rfq866cosOv5BR4pjFg9gaH.jpg?f=fotoalbum_large)
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Een paar uur de binnenverlichting aan zou een accu toch wel zonder problemen moeten kunnen.Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:19:
Vorige week onze vakantie begonnen met een platte 12V accu, niet eerder gehad. Waarschijnlijk door het langdurig open staan van deuren en achterklep. Snel weer aan de praat met de startkabels, deze zekerheidshalve maar meegenomen op vakantie
Hoe oud is die accu? Als hij meer dan 4 jaar oud is zou ik hem sowieso vervangen, waarschijnlijk heeft hij nog maar weinig capaciteit over en dan ga je dit soort problemen vaker krijgen.
Nee, overal gaat in de auto zelf de stroom er na een tijdje af. Ik heb op die middelste namelijk permanent een Android auto apparaat aan hangen en die is telkens onbereikbaar als de auto uit staat.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:01:
[...]
Nog een vraagje, is die middelste USB/stroompoort een permanente voeding, dus ook wanneer de auto helemaal uit staat?
Alleen wat core onderdelen van de auto zelf krijgt nog stroom, denk aan de 4g verbinding om de auto remote te kunnen uitlezen, bedienen. Ook het accu management systeem zal wellicht stroom krijgen.
Ik kan me nog herinneren dat als je voorheen de achterklep niet goed dicht maakte dat de auto niet helemaal uit ging en dan inderdaad had je na een paar uur een lege accu. Het is dan meer dan alleen de lampjes die aan waren.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Een paar uur de binnenverlichting aan zou een accu toch wel zonder problemen moeten kunnen.
Hoe oud is die accu? Als hij meer dan 4 jaar oud is zou ik hem sowieso vervangen, waarschijnlijk heeft hij nog maar weinig capaciteit over en dan ga je dit soort problemen vaker krijgen.
[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 28-07-2025 18:21 ]
De auto is nu 4 jaar oud, ik verwacht de accu ook. Is een demo van een Duitse dealer geweest.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Een paar uur de binnenverlichting aan zou een accu toch wel zonder problemen moeten kunnen.
Als dit op termijn vaker voor gaat vallen dan ga ik maatregelen treffen.
Helaas is de accu van de niro een whimp en begint hij al te huilen als je de deur te lang open laat, en gaat dood na een paar uur.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:39:
[...]
De auto heeft gewoon te hoge standby verbruik en/of lekstroom. Is nooit helemaal opgelost, denk dat het ook te duur is. Maar wat ik wel erg naar vind, is dat de dealer doet alsof jij gek bent "U bent de eerste, nooit problemen gehad."DutchKel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Nee, overal gaat in de auto zelf de stroom er na een tijdje af. Ik heb op die middelste namelijk permanent een Android auto apparaat aan hangen en die is telkens onbereikbaar als de auto uit staat.
Alleen wat core onderdelen van de auto zelf krijgt nog stroom, denk aan de 4g verbinding om de auto remote te kunnen uitlezen, bedienen. Ook het accu management systeem zal wellicht stroom krijgen.
[...]
Ik kan me nog herinneren dat als je voorheen de achterklep niet goed dicht maakte dat de auto niet helemaal uit ging en dan inderdaad had je na een paar uur een lege accu. Het is dan meer dan alleen de lampjes die aan waren.
Was bij mijn eerste dealer, komt er na mij iemand binnen met exact zelfde klachten ook met een e-Niro. Die zei dat ie er ook gek van werd.

Ik zou hem gewoon vervangen, dat kost je 7 tientjes voor een nieuwe betere accu.(52 ivp 45 Ah)Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:44:
[...]
De auto is nu 4 jaar oud, ik verwacht de accu ook. Is een demo van een Duitse dealer geweest.
Als dit op termijn vaker voor gaat vallen dan ga ik maatregelen treffen.
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/c22/
Niet nu vervangen geeft je misschien nog 1 of 2 extra levensjaren, met een toenemende kans dat je ergens zeer ongelegen stil komt te staan.
En hoe zit dat met garantie als je er eigenhandig een nieuwe accu in zet? De Niro is prive gekocht.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Ik zou hem gewoon vervangen, dat kost je 7 tientjes voor een nieuwe betere accu.(52 ivp 45 Ah)
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/c22/
Niet nu vervangen geeft je misschien nog 1 of 2 extra levensjaren, met een toenemende kans dat je ergens zeer ongelegen stil komt te staan.
[ Voor 66% gewijzigd door Peutpeut op 28-07-2025 20:52 ]
@ASW1 Zeker, die lampjes zijn echt het probleem niet.ASW1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Het punt is bij de e-Niro dat die pas in slaap valt als alles uitgezet is en deuren dicht zijn. Tot die tijd blijft er van alles wakker en dan hebben we het over systemen die een paar honderd Watt gebruiken. Dáár gaat het dus mis. Dat zie je niet, maar gebeurt wel helaas.
<John O`Mill>
Accu wordt bijgeladen toch? Heb ooit begrepen dat er een een limiet zit aan het aantal keer bijladen vanuit het accupakket?Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:51:
[...]
@ASW1 Zeker, die lampjes zijn echt het probleem niet.
Het punt is bij de e-Niro dat die pas in slaap valt als alles uitgezet is en deuren dicht zijn. Tot die tijd blijft er van alles wakker en dan hebben we het over systemen die een paar honderd Watt gebruiken. Dáár gaat het dus mis. Dat zie je niet, maar gebeurt wel helaas.
Ja, de 12V-accu wordt bijgeladen, maar inderdaad beperkt. Als het te vaak of met teveel moet gebeuren dan stopt dat proces omdat het dan duidelijk niet gaat over iets kleins maar mogelijk over een storing of fout. En die moet je niet blijven voeden, want dat kan dan echt grote problemen veroorzaken zoals brand. Vandaar dat er een limiet op zit.Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Accu wordt bijgeladen toch? Heb ooit begrepen dat er een een limiet zit aan het aantal keer bijladen vanuit het accupakket?
Dat staat ook in het boekje, als ik me niet vergis.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 28-07-2025 21:01 ]
<John O`Mill>
3x per 24 uur max.Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Accu wordt bijgeladen toch? Heb ooit begrepen dat er een een limiet zit aan het aantal keer bijladen vanuit het accupakket?
@Vaevictis_ Waar haal je die wijsheid vandaan? Staat dat in het boekje? Ik meen me namelijk iets te herinneren van 10x, maar weet het ook niet meer precies.
<John O`Mill>
Ik ook niet meer precies, ergens gelezen paar jaar geleden.Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:12:
[...]
@Vaevictis_ Waar haal je die wijsheid vandaan? Staat dat in het boekje? Ik meen me namelijk iets te herinneren van 10x, maar weet het ook niet meer precies.
@Hippe Lip @Vaevictis_
Het antwoord is dus zoals vaker: it depends.
Afhankelijk van welke modus je kiest, geen idee op welke modus het ingesteld staat in onze Niro, morgen eens kijken.
Pagina 55 en 56: https://www.kia.com/conte...English-owners-manual.pdf12 V Aux. Battery Saver+ The Aux. Battery Saver+ is a function that monitors the charging status of the 12 V auxiliary battery. If the auxiliary battery level is low, the main high voltage battery charges the auxiliary battery. The Aux. Battery Saver+ function will be ON when the vehicle is delivered. If the function is not needed, you may turn it off in the Users Settings mode on the cluster. For more information, refer to the following page.
Mode
• Cycle Mode:
When the POWER button is in the OFF position with all doors, hood and liftgate closed, the Aux. Battery Saver+ activates according to the auxiliary battery status.
• Automatic Mode:
When the POWER button is in the ON position with the charging connector plugged in, the function activates according to the auxiliary battery status to prevent overdischarge of the auxiliary battery. ❈ The Aux. Battery Saver+ activates maximum of 20 minutes. If the Aux. Battery Saver+ function activates more than 10 times consecutively when in the automatic mode, the function will stop activating, judging that there is a problem with the auxiliary battery. In this case, drive the vehicle for some period of time or if the auxiliary battery returns to normal, the function will start activating.
System Setting
The driver can activate the Aux. Battery Saver+ function by placing the POWER button to the ON position and by selecting: 'User Settings Other Aux. Battery Saver+' The Aux. Battery Saver+ function deactivates, when the driver cancels the system setting.
Het antwoord is dus zoals vaker: it depends.
Afhankelijk van welke modus je kiest, geen idee op welke modus het ingesteld staat in onze Niro, morgen eens kijken.
en op en duur worden de remote services ook uitgezet. Zo ging ik 10 dagen op vakantie en kon ik mijn airco niet meer remote aanzetten omdat dit uit was gezet om de batterij te sparen ..
Althans dat is wat de app zegt dan
Aftellen nog +/- 6 weken en dan is de KIA weg ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Dat maakt voor de garantie niet uit, accu is een slijtonderdeel net als banden remblokjes of ruitenwissers.Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:51:
[...]
En hoe zit dat met garantie als je er eigenhandig een nieuwe accu in zet? De Niro is prive gekocht.
De monteur van mijn dealer gaf aan dat dat geen invloed heeft, zolang je het juste type aansluit en geen brokken maakt bij het monteren natuurlijk.Peutpeut schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:51:
[...]
En hoe zit dat met garantie als je er eigenhandig een nieuwe accu in zet? De Niro is prive gekocht.
Hij geeft wel vrij snel een irritante melding dat de batterij leeg loopt. Als je in de auto zit met motor uit maar bijvoorbeeld nog radio aan hebt staan.Hippe Lip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:51:
[...]
@ASW1 Zeker, die lampjes zijn echt het probleem niet.
Dan denk je ook die radio kan rustig een paar uur spelen zonder de batterij leeg te trekken.
Gewoon slecht geregeld door Kia. Maar als je dat weet en er rekening mee houdt, heb je er verder niet veel last van.
Zolang jij nog in de auto zit, is het systeem nog niet ‘in slaap’. Dat gaat op z’n vroegst pas als je uitstapt en de deur dicht doet.eltron schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:10:
[...]
Als je in de auto zit met motor uit maar bijvoorbeeld nog radio aan hebt staan.
Dan denk je ook die radio kan rustig een paar uur spelen zonder de batterij leeg te trekken.
Vandaar dat je dan al vrij snel die melding krijgt. En terecht dus met zo veel gebruik. het gaat erom dat je beseft dat er nog heel watt (paarhonderd Watt) aan staat zonder dat je dat ziet of zo.
<John O`Mill>
Mijn ervaring is dat de gratis shell pas juist één van mijn goedkopere passen is (ik heb shell, anwb, kia, maingau).Vaevictis_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Het hangt heel erg van gebied af, ik gebruik Shell pas as last resort. Dus kijk langs de route welke aanbieders er zijn. Ga vrijdag naar Kroatie en daar zijn bijna geen aanbieders (Tesla destination charging maar dat is AC) en 2x Ionity. Wel een lokale aanbieder ELEN die heb ik als backup mocht ik Ionity niet kunnen gebruiken.
Sinds dit voorjaar heb ik ook een pas van Octopus Electroverse. Die komt momenteel bij veel stations als mijn goedkoopste pas tevoorschijn; werkt ook prima via de app, dan hoef je geen pas aan te schaffen...
voor openbaar laden en laadpassen graag de discussie voortzetten op
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3, zie link onderaan dit topic.
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3, zie link onderaan dit topic.
Ik heb een e-Niro MY22 en heb al sinds enkele maanden dat als ik achterruit-/zijspiegel-/stuurverwarming aanzet in de instellingen in de Kia Connect-app (en nu ook in de nieuwe Kia-app) en dan klimaatregeling op afstand inschakel, deze niet aan worden gezet. In de regenachtige afgelopen weken heb ik dan 's ochtends meegemaakt dat mijn zijspiegels en achterruit nog beslagen zijn, dus een beetje onhandig.
Bij de grote beurt eerder deze maand heeft de monteur het infotainmentsysteem gereset op basis van deze klacht (wat je natuurlijk zelf ook heel simpel kan doen), maar dit heeft niets uitgehaald.
Herkennen andere mensen dit? Want dan ligt het probleem mogelijk bij de IT-systemen van Kia, maar anders is er toch echt iets in mijn auto zelf niet helemaal lekker. In de auto werkt overigens achterruit-/zijspiegelverwarming wel prima (en ook stuurverwarming, ook al is dat met de huidige temperaturen natuurlijk niet erg nodig), dus het gaat echt over de communicatie tussen de servers van Kia en mijn auto.
Bij de grote beurt eerder deze maand heeft de monteur het infotainmentsysteem gereset op basis van deze klacht (wat je natuurlijk zelf ook heel simpel kan doen), maar dit heeft niets uitgehaald.
Herkennen andere mensen dit? Want dan ligt het probleem mogelijk bij de IT-systemen van Kia, maar anders is er toch echt iets in mijn auto zelf niet helemaal lekker. In de auto werkt overigens achterruit-/zijspiegelverwarming wel prima (en ook stuurverwarming, ook al is dat met de huidige temperaturen natuurlijk niet erg nodig), dus het gaat echt over de communicatie tussen de servers van Kia en mijn auto.
Ik heb geprobeerd het te vinden maar helaas niet gelukt daarom hier de vraag: Heeft hier al eens iemand ervaring gedeeld met een MY2020 en een aanhanger? Wij zijn serieus aan het kijken naar een e-Niro met trekhaak maar veel auto’s blijken geen aanhanger te mogen trekken.
Iemand dit weten op te lossen?
Zelfs de KIA dealer en vertegenwoordiger konden geen duidelijk antwoord geven.
In de app staat wel onder de climate instellingen aangevinkt dat je achterraam (die gaan gelijk met spiegels mee) etc. aan moeten gaan? Wellicht keer uit en aanvinken, het blijft software.richy3908 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:29:
Het lastige bij de e-Niro is dat de MY'20 (en '21 daarmee) niet standaard een typegoedkeuring hebben voor meer dan 300 kg, dat heeft mij indertijd ook voorkomen een trekhaak mee te bestellen.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:15:
Ik heb geprobeerd het te vinden maar helaas niet gelukt daarom hier de vraag: Heeft hier al eens iemand ervaring gedeeld met een MY2020 en een aanhanger? Wij zijn serieus aan het kijken naar een e-Niro met trekhaak maar veel auto’s blijken geen aanhanger te mogen trekken.
Als het goed is heeft de my'22 wel toestemming tot 750 kg te trekken en de Niro EV ook.
Dus vooral goed opletten wat de informatie op de RDW pagina zegt, bij een import My'20 en 21 zijn dat er 750 kg staat (de uitzondering).
Heb je het nou over de vraag of je een aanhanger mag trekken of vraag je naar ervaringen met een aanhanger?GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:15:
Of een specifieke auto een aanhanger mag trekken kun je op het kentekenbewijs zien. En op rdw.nl kun je het ook nakijken bij het kenteken.
<John O`Mill>
Met het kenteken checken bij de rdw. Aanpassen trekgewicht is onmogelijk en voor zo ver ik weet altijd maximaal 300 kg.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:15:
Om te beginnen kun je op de site van de RDW op basis van je kenteken zien wat je auto mag trekken. Als dat nul kilo is mag je geen aanhanger trekken. Ik heb volgens mij een MY'21 en ik mag 300 kg trekken.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:15:
Ik heb een trekhaak laten monteren op mijn lease-auto, door de dealer en dat is netjes verwerkt in de leaseprijs. Ik heb geen aanhanger, wel een fietsendrager voor drie fietsen en vervoer daarop zeer regelmatig een electrische fiets en een gewone fiets en soms nog een mountainbike erbij.
Ik gebruik ook zeer regelmatig een kleine aanhanger die ik voor een dag(deel) huur. Die zijn leeg iets van 150 kilo en ik vervoer daar meestal rotzooi mee voor de vuilstort Ik let overigens niet op het gewicht, ik neem het risico dat ik in de problemen kom als ik bij een ongeluk betrokken raak en dan strafbaar blijk te zijn.
Samenvatting: ik ben ontzettend, zeer verschrikkelijk blij met mijn trekhaak....
Vanzelfsprekend heb ik dat aangevinkt en dat staat ook in mijn bericht. Uit- en aanvinken heeft geen toegevoegde waarde, want ik heb net vandaag de nieuwe Kia-app geïnstalleerd, daar stond het uit, heb het aangevinkt en daar heb ik precies hetzelfde euvel.Suicyder schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:20:
[...]
In de app staat wel onder de climate instellingen aangevinkt dat je achterraam (die gaan gelijk met spiegels mee) etc. aan moeten gaan? Wellicht keer uit en aanvinken, het blijft software.
[...]
Het lastige bij de e-Niro is dat de MY'20 (en '21 daarmee) niet standaard een typegoedkeuring hebben voor meer dan 300 kg, dat heeft mij indertijd ook voorkomen een trekhaak mee te bestellen.
Als het goed is heeft de my'22 wel toestemming tot 750 kg te trekken en de Niro EV ook.
Dus vooral goed opletten wat de informatie op de RDW pagina zegt, bij een import My'20 en 21 zijn dat er 750 kg staat (de uitzondering).
Over trekhaak gesproken: een MY22 mag maximaal 300 kg trekken, niet 750 kg, dat is pas vanaf de Niro EV.
Het is juist een verschil tussen MY20 en MY21, die laatste heeft het af-fabriek wél met typegoedkeuring 300kg trekgewicht. Zie de NL prijslijsten. Ik heb een niet-import MY21 met trekhaak als optie, heeft 300kg trekgewicht registratie op kentekenbewijs.Suicyder schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:20:
Het lastige bij de e-Niro is dat de MY'20 (en '21 daarmee) niet standaard een typegoedkeuring hebben voor meer dan 300 kg, dat heeft mij indertijd ook voorkomen een trekhaak mee te bestellen.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Dat is jammer, zou voor ons wel een dealbreker zijn als de wagen geen kar (750kg) mag trekken.
Weet iemand hoe het zit met een aftermarket trekhaak?
Moet je hiermee naar het RDW of geldt de fabrieksopgave?
Fabrieksopgave uiteraard. Het gaat om de typegoedkeuring. Het is vervolgens aan de eigenaar om er wel of niet een trekhaak onder te laten zetten.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
Dat is jammer, zou voor ons wel een dealbreker zijn als de wagen geen kar (750kg) mag trekken.
Ik begrijp dat het in jou geval echt noodzakelijk is om een kar van 750kg te mogen trekken.
Voor degenen die de trekhaak alleen nodig hebben voor vervoer van fietsen of bagage is wellicht goed om te weten dat dit met alle e-Niro's kan. Ook met 0 trekgewicht. Je krijgt dan een iets ander type haak met wat uitstekende puntjes op de kogel, zodat je er geen aanhanger aan kunt hangen maar wel een fietsendrager of bagagedrager (mits geschikt voor dat type kogel). Ik heb daar al jaren veel plezier van. Trekken doe ik nagenoeg nooit. Die hoogst enkele keer dat we iets groters willen vervoeren nemen we de andere auto die wel mag trekken.
Wat je allemaal laat monteren op de auto dat mag je helemaal zelf weten.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
De auto mag echter niet meer trekken dan wat de rdw aangeeft bij my20 is dat dus niks. Hij mag alleen tot 75kg tillen (fietsendrager of bagagedrager).
Als je er toch een aanhanger achter hangt dan ben je direct niet meer verzekerd en als je door de politie wordt betrapt heb je een grote kans op een boete. Een ongeluk, ook al ben je niet schuld daaraan, kan dan ineens erg duur worden.
Dan moet je of naar de nieuwe niro EV (ander topic) of andere auto (ook ander topic) e-niro is zoals gezegd altijd max 300 kg, als die al een trekgewicht heeft . Heb ik me altijd prima meer kunnen redden met b.v groenafval naar de stort, maar serieus zand grind of grond halen is officieel niet mogelijk.GeKo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:51:
Overigens was dacht ik de nieuwe nog steeds maar 300kg ongeremd, wat 80% van de kleinere aanhangers is.
Ik weet dat er meer zijn met een Hyundai/Kia integration in hun HomeAssistant dus hier de vraag maar even: ik heb de laatste dagen problemen met de connectie. Werkt soms wel, meestal niet. Een geforceerde update geeft een foutmelding. Zijn er meer met problemen? Zo niet, dan ligt het kennelijk bij mij.
[edit] Laat maar, er is kennelijk een probleem met de integration omdat de API is aangepast. Waarschijnlijk na de introductie van de nieuwe app. Probleem is dat er geen maintainer van de integration is die er werkelijk wat mee kan.
[edit] Laat maar, er is kennelijk een probleem met de integration omdat de API is aangepast. Waarschijnlijk na de introductie van de nieuwe app. Probleem is dat er geen maintainer van de integration is die er werkelijk wat mee kan.
[ Voor 27% gewijzigd door multikoe op 31-07-2025 06:44 ]
Hier inderdaad sinds gisteren ook problemen.multikoe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 06:37:
Ik weet dat er meer zijn met een Hyundai/Kia integration in hun HomeAssistant dus hier de vraag maar even: ik heb de laatste dagen problemen met de connectie. Werkt soms wel, meestal niet. Een geforceerde update geeft een foutmelding. Zijn er meer met problemen? Zo niet, dan ligt het kennelijk bij mij.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Bedoel je dat je de klimaatregeling via een schema op een bepaalde tijd wil laten starten?richy3908 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:29:
Ik heb een e-Niro MY22 en heb al sinds enkele maanden dat als ik achterruit-/zijspiegel-/stuurverwarming aanzet in de instellingen in de Kia Connect-app (en nu ook in de nieuwe Kia-app) en dan klimaatregeling op afstand inschakel, deze niet aan worden gezet. In de regenachtige afgelopen weken heb ik dan 's ochtends meegemaakt dat mijn zijspiegels en achterruit nog beslagen zijn, dus een beetje onhandig.
Heb je de auto aan de lader hangen? Dat is volgens mij een voorwaarde om dit via een schema te doen. Zonder aan de lader te hangen kun je hem volgens mij alleen handmatig starten.
Nee, gewoon handmatig klimaatregeling op afstand starten via de Kia Connect-app (en nu via de Kia-app), waarbij een wel aangevinkte achterruit-/zijspiegel-/stuurverwarming gewoonweg niet uitgevoerd wordt. Dus samenvattend: de klimaatregeling wordt gestart, aangevinkte voorruitontwaseming wordt uitgevoerd, aangevinkte achterruit-/zijspiegel-/stuurverwarming wordt niet uitgevoerd.bnwgraaf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:17:
[...]
Bedoel je dat je de klimaatregeling via een schema op een bepaalde tijd wil laten starten?
Heb je de auto aan de lader hangen? Dat is volgens mij een voorwaarde om dit via een schema te doen. Zonder aan de lader te hangen kun je hem volgens mij alleen handmatig starten.
Dat een ingeplande klimaatregeling alleen wordt gestart wanneer de auto aan de lader hangt, is mij bekend. Overigens een stupide limitatie als je het mij vraagt, maar dat terzijde … In een Nissan Leaf die ik hiervoor geleaset heb, kon je gewoon aangeven dat hij een ingeplande klimaatregeling ook moest uitvoeren wanneer de auto niet aan de lader hangt.
Voor de mensen die de nieuwe Kia app gebruiken: moeten jullie ook vaak opnieuw inloggen na het starten van de app?
Erg irritant en dan krijg ik ook steeds weer die pagina's met uitleg....
Bij de oude app hoefde ik alleen de eerste keer in te loggen...
Voor de rest vind ik de nieuwe app wel okay, maar vanwege het inloggen neig ik ernaar de oude weer te gebruiken.
Als je even snel iets wilt nakijken, duurt het opstarten al best lang met ook nog eens het ophalen van de gegevens, maar als je dan ook nog eens steeds moet inloggen en een aantal pagina's uitleg moet doorskippen....
Voor de rest vind ik de nieuwe app wel okay, maar vanwege het inloggen neig ik ernaar de oude weer te gebruiken.
Als je even snel iets wilt nakijken, duurt het opstarten al best lang met ook nog eens het ophalen van de gegevens, maar als je dan ook nog eens steeds moet inloggen en een aantal pagina's uitleg moet doorskippen....
Hij krijgt vaak updates en na een update moet je weer inloggen.bnwgraaf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:53:
Voor de mensen die de nieuwe Kia app gebruiken: moeten jullie ook vaak opnieuw inloggen na het starten van de app?
Zet de updates anders op handmatig, dan geb je er geen last van.
Ik doe updates op mijn mobiel altijd handmatig. Hey inloggen moet ik ook tussen de updates door ook doen, soms meerdere keren per dag...ASW1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:59:
[...]
Hij krijgt vaak updates en na een update moet je weer inloggen.
Zet de updates anders op handmatig, dan geb je er geen last van.
Dan weet ik het ook niet.bnwgraaf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:09:
[...]
Ik doe updates op mijn mobiel altijd handmatig. Hey inloggen moet ik ook tussen de updates door ook doen, soms meerdere keren per dag...
Yep, hier ook.bnwgraaf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:53:
Ook dat. Form over Function heet dat geloof ik. Liever mooi en fancy dan snel en bruikbaar. Jammer.Als je even snel iets wilt nakijken, duurt het opstarten al best lang met ook nog eens het ophalen van de gegevens,
Klopt, hier ook dood.multikoe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 06:37:
Steeds opnieuw inloggen is zeer irritant en in eerste instantie dacht ik aan een bug in de nieuwe app. Dit beeld werd bevestigd door één van de review in de Play Store waar iemand enige tijd geleden een opmerking daarover maakte en er een antwoord kwam dat het in de nieuwe versie gefixed zou zijn.bnwgraaf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:53:
Bij mij niet dus ik had nog steeds de hoop dat het gefixed zou worden.
Eerder vandaag moest ik opnieuw inloggen en nu net opnieuw maar nu is er een popup met de volgende tekst:
Dat wordt dus weer de oud app en hopen dat die niet binnenkort onklaar wordt gemaakt.You have been logged out for safe service use. Please log in to continue using the service
Ik zag bij de oude app een melding, en de kleur is lichtgrijs geworden alsof die binnenkort stopt. Jammer, de oude is voor mij simpeler in gebruik, niet te veel poespas.
De oude app was ook wel een en ander op aan te merken maar de nieuwe app is wat mij betreft waardeloos.
Niet of nauwelijks logica in wat waar te vinden is, keer op keer uitgelogd worden omdat KIA kennelijk van mening is dat dat veiliger is, na opnieuw inloggen moet ik op meerdere plekken door een soort tutorial alsof ik de app voor de eerste keer gebruik, driving safety score onzin waar ik niet op zit te wachten.
Ik gebruikte de app sowieso niet heel vaak maar als dit de toekomst is van de KIA app dan is de kans groot dat ik deze helemaal niet meer ga gebruiken.
Zou zelfs bepalend kunnen zijn of ik een volgende keer weer voor KIA zou kiezen maar dat duurt nog ongeveer anderhalf jaar.
In de play store komen ze er ook niet al te best van af. Ze reageren wel op veel berichten maar dat zijn over het algemeen standaard reacties dat ze het vervelend vinden dat iemand niet tevreden is en dat ze het doorgeven aan het team dat er aan werkt.
Niet of nauwelijks logica in wat waar te vinden is, keer op keer uitgelogd worden omdat KIA kennelijk van mening is dat dat veiliger is, na opnieuw inloggen moet ik op meerdere plekken door een soort tutorial alsof ik de app voor de eerste keer gebruik, driving safety score onzin waar ik niet op zit te wachten.
Ik gebruikte de app sowieso niet heel vaak maar als dit de toekomst is van de KIA app dan is de kans groot dat ik deze helemaal niet meer ga gebruiken.
Zou zelfs bepalend kunnen zijn of ik een volgende keer weer voor KIA zou kiezen maar dat duurt nog ongeveer anderhalf jaar.
In de play store komen ze er ook niet al te best van af. Ze reageren wel op veel berichten maar dat zijn over het algemeen standaard reacties dat ze het vervelend vinden dat iemand niet tevreden is en dat ze het doorgeven aan het team dat er aan werkt.
Krijg net wel een update binnen, maar probleem lijkt niet opgelost.multikoe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 06:37:
Hoe vervelend dit ook is, het kan gewoon een gevolg zijn van security-audits die de meeste bedrijven tegenwoordig moeten ondergaan en die actiepunten opleveren. Het oneindig ingelogd zijn op een service is daarbij een flinke rode vlag. Als je voor een redelijk up-to-date organisatie werkt, dan weet je ook dat de veiligheidsmaatregelen steeds uitgebreider en vervelender worden maar dat daar niet aan te ontkomen is.ninjazx9r98 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:06:
De oude app was ook wel een en ander op aan te merken maar de nieuwe app is wat mij betreft waardeloos.
Het zou wel heel fijn zijn als ze biometrische authenticatie zouden gaan gebruiken, dan is één vingerafdruk of gezichtsscan al voldoende om in te loggen.
Het is geen security best practice dus ik hoop dat ze daar wel eerder achter komen dan pas bij een audit.multikoe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Hoe vervelend dit ook is, het kan gewoon een gevolg zijn van security-audits die de meeste bedrijven tegenwoordig moeten ondergaan en die actiepunten opleveren. Het oneindig ingelogd zijn op een service is daarbij een flinke rode vlag. Als je voor een redelijk up-to-date organisatie werkt, dan weet je ook dat de veiligheidsmaatregelen steeds uitgebreider en vervelender worden maar dat daar niet aan te ontkomen is.
Het zou wel heel fijn zijn als ze biometrische authenticatie zouden gaan gebruiken, dan is één vingerafdruk of gezichtsscan al voldoende om in te loggen.
De nieuwe app went wel. Steeds opnieuw inloggen heb ik nog niet zo erg ervaren. Maar gebeurt wel.
Wat ik vooral mis is mfa en biometrisch (vingerafsruk of zo) inloggen.
En erg vervelend dat met de nieuwe app de api is aangepast waardoor mijn home automation de auto niet meer kan uitlezen. Speelt hij Domoticz en HA.
Wat ik vooral mis is mfa en biometrisch (vingerafsruk of zo) inloggen.
En erg vervelend dat met de nieuwe app de api is aangepast waardoor mijn home automation de auto niet meer kan uitlezen. Speelt hij Domoticz en HA.
Wel apart dat de app (en login/auto-logout) bij Kia aangepast, maar dat ik bij Hyundai nog nix merk van enig verandering. Je zou verwachten dat die twee samen optrekken. Ze zitten immers bij hetzelfde concern.
Laten we maar hopen dat dit euvel niet besmettelijk is binnen de company.
<kruist vingers>
Laten we maar hopen dat dit euvel niet besmettelijk is binnen de company.
<kruist vingers>
<John O`Mill>
Da's waar, maar het is niet voor alle bedrijven duidelijk dat je beter pro-actief kunt zijn als het gaat om veiligheid. Heel lang waren die veiligheidsmaatregelen, zeker als ze van buitenaf werden opgelegd, eigenlijk alleen maar ontzettend vervelend. Ik heb wel de indruk dat de bekendheid met de gevolgen van hacks e.d. wel toeneemt en dat men zich steeds meer bewust wordt van de noodzaak om maatregelen te nemen. Het probleem is vaak dat die maatregelen geld (mankracht) kosten, nooit meteen en/of zichtbaar geld opleveren en de "user experience" nooit verbeteren. Dat is voor een IT afdeling heel, heel moeilijk verkopen.Vaevictis_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:11:
[...]
Het is geen security best practice dus ik hoop dat ze daar wel eerder achter komen dan pas bij een audit.
De nieuwe app is inderdaad 'form over function' en een heeft een waardeloze 'UX'. De login kan natuurlijk best bewaard worden tussen upgrades.
Zet gewoon de hoofdfuncties op de eerste pagina: laadtoestand, klimaatregeling starten en op slot zetten.
Zet gewoon de hoofdfuncties op de eerste pagina: laadtoestand, klimaatregeling starten en op slot zetten.
In deze vorm is het zo'n beetje onmogelijk dat dit het gevolg is van een security audit of men heeft eventuele actiepunten niet begrepen of willen begrijpen. Oneindig ingelogd zijn is inderdaad een rode vlag maar je gebruikers ieder uur of misschien zelfs binnen één uur uitloggen zal geen actiepunt zijn van een audit. Dat is eerder een (andere) rode vlag, jaag je klanten/gebruikers niet op de kast met onzinnige security maatregelen.multikoe schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Hoe vervelend dit ook is, het kan gewoon een gevolg zijn van security-audits die de meeste bedrijven tegenwoordig moeten ondergaan en die actiepunten opleveren. Het oneindig ingelogd zijn op een service is daarbij een flinke rode vlag. Als je voor een redelijk up-to-date organisatie werkt, dan weet je ook dat de veiligheidsmaatregelen steeds uitgebreider en vervelender worden maar dat daar niet aan te ontkomen is.
Heb nu meerdere keren de app ieder uur geopend en iedere keer is de melding hetzelfde,opnieuw inloggen vanwege safe service use.
Noem mij een security benchmark die voorschrijft dat je gewone gebruikers ieder uur automatisch moet uitloggen.
Tussen oneindige ingelogd zijn en max één uur of misschien nog minder zitten nog heel wat andere mogelijkheden die wel acceptabel zijn.
Dat biometrisch niet mogelijk is is ook bijzonder en een stap terug vergeleken met de oude app. Die heeft oneindige sessies maar acties moeten bevestigd worden en dat kan in ieder geval biometrisch.
Werkend voor een up-to-date organisatie met veel focus op security herken ik het aanscherpen van security maatregelen op zich maar niet op deze manier in de vorm van "gebruikertje pesten"
Security beleid moet je kunnen uitleggen en dit is imho niet uit te leggen.
Niet elke gebruiker wil de startpagina op dezelfde manier ingericht hebben en dat vind ik dan weer jammer: de inrichting van de app is niet via settings te configureren.grlk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:11:
De nieuwe app is inderdaad 'form over function' en een heeft een waardeloze 'UX'. De login kan natuurlijk best bewaard worden tussen upgrades.
Los daarvan: apps lijken tegenwoordig meer gericht op het eerste gebruikt (je kunt alles wel redelijk makkelijk vinden) en de eerste indruk (fancy splash screen), maar als je de app wat langer gebruikt heb je meer aan een snelle toegang tot de info die je zoekt. Ik wil geen pull-up of pull-down schermen, geen grote witruimtes tussen de tekstblokken en al helemaal geen fancy-smancy splash screens en animaties. Nu ik de app wat langer gebruik wil ik gewoon paf-paf-paf mijn dingen kunnen doen en dan weer verder.
Automatisch uitloggen is wel degelijk een security feature. Alle laptops op kantoor bij ons gaan na tien minuten niet gebruikt te zijn automatisch in slaapstand en kunnen dan alleen weer wakker gemaakt worden door in te loggen. Op kantoor misschien overkill, maar diezelfde laptop staat ook thuis op tafel of in een koffietent naast de croissant.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
In deze vorm is het zo'n beetje onmogelijk dat dit het gevolg is van een security audit of men heeft eventuele actiepunten niet begrepen of willen begrijpen. Oneindig ingelogd zijn is inderdaad een rode vlag maar je gebruikers ieder uur of misschien zelfs binnen één uur uitloggen zal geen actiepunt zijn van een audit. Dat is eerder een (andere) rode vlag, jaag je klanten/gebruikers niet op de kast met onzinnige security maatregelen.
Zie hierboven. De melding is erg duidelijk. Ik zeg niet dat het fijn/handig/leuk is, ik probeer alleen maar uit te leggen dat er begrijpelijke redenen aan ten grondslag liggen.Heb nu meerdere keren de app ieder uur geopend en iedere keer is de melding hetzelfde,opnieuw inloggen vanwege safe service use.
Het is gewoon logisch: je wil een poort naar je data niet langer dan noodzakelijk open hebben staan. Als bedrijf besluit je dan zelfstandig hoe je dat inricht. Kia heeft dat misschien nu wat te strak ingeregeld, als er genoeg klachten komen, zullen ze (neem ik aan) de boel misschien bijstellen of gebruikersvriendelijker inrichten.Noem mij een security benchmark die voorschrijft dat je gewone gebruikers ieder uur automatisch moet uitloggen.
"Gebruikertje pesten" is een standaard response van gebruikers die geconfronteerd worden met welke veiligheidsmaatregel dan ookWerkend voor een up-to-date organisatie met veel focus op security herken ik het aanscherpen van security maatregelen op zich maar niet op deze manier in de vorm van "gebruikertje pesten"
Security beleid moet je kunnen uitleggen en dit is imho niet uit te leggen.
Bij de oude app moet je toch ook als je echt iets wil doen opnieuw de pincode / vingerafdruk scannen? En dat werkte voor 10 minuten. Verder werkt het op mijn telefoon die ook al beveiligd is, dus is het al discutabel of de extra handeling echt helpt, want je kunt alles weer automatisch in laten vullen door een ww kluis.multikoe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Automatisch uitloggen is wel degelijk een security feature. Alle laptops op kantoor bij ons gaan na tien minuten niet gebruikt te zijn automatisch in slaapstand en kunnen dan alleen weer wakker gemaakt worden door in te loggen. Op kantoor misschien overkill, maar diezelfde laptop staat ook thuis op tafel of in een koffietent naast de croissant.
[...]
Zie hierboven. De melding is erg duidelijk. Ik zeg niet dat het fijn/handig/leuk is, ik probeer alleen maar uit te leggen dat er begrijpelijke redenen aan ten grondslag liggen.
[...]
Het is gewoon logisch: je wil een poort naar je data niet langer dan noodzakelijk open hebben staan. Als bedrijf besluit je dan zelfstandig hoe je dat inricht. Kia heeft dat misschien nu wat te strak ingeregeld, als er genoeg klachten komen, zullen ze (neem ik aan) de boel misschien bijstellen of gebruikersvriendelijker inrichten.
[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 01-08-2025 11:25 ]
Volgens mij is het bij de oude app zo dat je alleen moet authenticeren als je commando's naar de auto stuurt. Je kunt de app wel gewoon openen zonder opnieuw te hoeven inloggen en volgens mij (maar dat kan ik niet meer checken) wordt dan ook gewoon up-to-date informatie getoond die ondertussen wordt ververst.gjcvro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Bij de oude app moet je toch ook als je echt iets wil doen opnieuw de pincode / vingerafdruk scannen? En dat werkte voor 10 minuten. Verder werkt het op mijn telefoon die ook al beveiligd is, dus is het al discutabel of de extra handeling echt helpt, want je kunt alles weer automatisch in laten vullen door een ww kluis.
Nu kun je ook niets meer van je auto zien zonder in te loggen.
Klopt.multikoe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Volgens mij is het bij de oude app zo dat je alleen moet authenticeren als je commando's naar de auto stuurt. Je kunt de app wel gewoon openen zonder opnieuw te hoeven inloggen en volgens mij (maar dat kan ik niet meer checken) wordt dan ook gewoon up-to-date informatie getoond die ondertussen wordt ververst.
Nu kun je ook niets meer van je auto zien zonder in te loggen.
*FitTiv blijft nog maar even op de oude app gezien reacties hier
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.