Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
DonJuape schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Bijtelling is inderdaad gestegen van 12% naar 17% in mijn geval maar ik heb de indruk dat de EV prijzen zijn gedaald en de ICE prijzen gestegen. Anyway, mijn Niro lease stopt in augustus en de gekozen opvolger is een Hyundai Inster. Inderdaad kleiner maar we hebben nog een Octavia als tweede auto.
En het is 17% over de eerste €30k. Ik geloof dat ik nu 8% heb over de eerste €45k of €40k. Dat scheelt ook weer veel. Dat de EV prijzen zijn gedaald heb ik nog niet gemerkt met het uitzoeken van de auto. De prijzen die ik zag waren redelijk gelijk met 5 jaar geleden. Al is de basis nu wel beter dan 5 jaar geleden maar dat mag ook wel na 5 jaar ontwikkelingen verder.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:12:
[...]

En het is 17% over de eerste €30k. Ik geloof dat ik nu 8% heb over de eerste €45k of €40k. Dat scheelt ook weer veel. Dat de EV prijzen zijn gedaald heb ik nog niet gemerkt met het uitzoeken van de auto. De prijzen die ik zag waren redelijk gelijk met 5 jaar geleden. Al is de basis nu wel beter dan 5 jaar geleden maar dat mag ook wel na 5 jaar ontwikkelingen verder.
Ik ben in 2021 gaan leasen en toen was het 12% over de eerste 35k. En nu inderdaad 17% over de eerste 30k, ook deels de reden voor de keuze voor de Inster.
En in ieder geval de Niro is goedkoper geworden maar wellicht is dat omdat deze uitloopt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 13:55

zeroday

There is no alternative!

Hippe Lip schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:13:
@zeroday Een Renault Scenic (=EV) of een Hyundai Ioniq 5 (zelfde concern als Kia) zijn ook ruimer dan de e-Niro. Heb je die ook overwogen? Dan blijf je EV rijden...
ja wel naar gekeken maar de eerste is TE duur en de Ioniq vind ik heulemaal nix ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Grappig. Als ik aan Gemini vraag of er een Kia Niro Camper bestaat krijg ik deze afbeelding te zien :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04bgk4_g55Y2_RClnQtlTVac_CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bytP33WQ5SonkAVK4G4MtLcs.jpg?f=fotoalbum_large

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:47
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:18:
@dikkewalrus join the club. Ik kan pas medio juli terecht dus jij hebt relatief gezien nog mazzel. Gelukkig rijd ik niet zoveel, maar maandagmiddag was het echt afzien in de auto met 27 graden zonder AC.. ventilatie helpt maar heel beperkt om het uit te houden.
Bij een niet-Kia dealer kan altijd, maar dan kan je volgens mij geen aanspraak maken op kosteloze reparatie onder garantie (als blijkt dat er iets lek of stuk is).

In mijn geval was de airco juist net in februari nog preventief bijgevuld na 6 jaar probleemloos gewerkt te hebben.
Ik had hetzelfde (bij eigen dealer pas in juni terecht) maar de leasemaatschappij heeft een andere dealer gevonden waar ik vorige week al terecht kon. Als je dus least kun je wellicht jr leasemaatschappij laten rondbellen? (Enige is dat ik nu 35 minuten moest rijden, maar alles beter dan geen werkende airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:44
rokil schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:53:
Grappig. Als ik aan Gemini vraag of er een Kia Niro Camper bestaat krijg ik deze afbeelding te zien :
[Afbeelding]
Inderdaad grappig. Maar het kriebelt wel. Die achterklep is te kort en ik vraag me af of je direct op het dak van de auto slaapt. Ik zie namelijk geen "vloer" o.i.d.. En die luifel is natuurlijk onzin. Ik zou niet weten waarom ik de motorkap zou willen beschermen tegen de zon en op deze manier kun je er ook niet onder zitten...

Maar ik zie ook weer geen onoverkomelijke technische belemmeringen om dit te realiseren. Dus inderdaad interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
multikoe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:02:
[...]

Inderdaad grappig. Maar het kriebelt wel. Die achterklep is te kort en ik vraag me af of je direct op het dak van de auto slaapt. Ik zie namelijk geen "vloer" o.i.d.. En die luifel is natuurlijk onzin. Ik zou niet weten waarom ik de motorkap zou willen beschermen tegen de zon en op deze manier kun je er ook niet onder zitten...

Maar ik zie ook weer geen onoverkomelijke technische belemmeringen om dit te realiseren. Dus inderdaad interessant!
Is de maximale daklast niet iets van 100 kilo? Dat wordt erg krap met 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:54
multikoe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:02:
[...]

Ja, leuk ding!
Die achterklep is "natuurlijk" vervangen door een dubbele klep, a la Range Rover :P

Ennuh,misschien slaap je wel op de bodem van de koffertbak en is het hefdak alleen om meer hoofdruimte te creeren...

Maar het blijft toch wel best al bizar wat voor afbeeldingen kunnen worden gegenereerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:27
Ik heb een my20 Executive line die ik misschien over wil nemen van de leasemaatschappij in juli. Ongeveer 25.000 km op de teller.

Zojuist de SOH bij de dealer laten bepalen. Alle cellen zijn 3,94 V op 1 na die is 3,96 V. SOH is 94,6 %.

SOC BMS 78,5 %

Bij de dealer zeiden ze dat dit heel goed is. Letterlijke uitspraak: " dit is goud". Ik heb er niet zoveel verstand van dus vraag ik jullie gewaardeerde mening :)

Ondertussen ook de prijs van de leasemaatschappij ontvangen: € 22.000,--.

Is het een goede deal die ik kan sluiten?

Edit: facelift model/breed scherm/kia connect

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis 1 op 19-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24

Arfman

Drome!

Is het een facelift model (dus breed scherm/Kia Connect) of niet? 25k km is wel weinig, dus dat zal de prijs wat opdrijven want 22k voor een prefacelift is redelijk fors.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dennis 1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:41:
Ik heb een my20 Executive line die ik misschien over wil nemen van de leasemaatschappij in juli. Ongeveer 25.000 km op de teller.

Zojuist de SOH bij de dealer laten bepalen. Alle cellen zijn 3,94 V op 1 na die is 3,96 V. SOH is 94,6 %.

SOC BMS 78,5 %

Bij de dealer zeiden ze dat dit heel goed is. Letterlijke uitspraak: " dit is goud". Ik heb er niet zoveel verstand van dus vraag ik jullie gewaardeerde mening :)

Ik ben heel benieuwd hoe de dealer die SOH bepaald heeft. Voor een auto met 25k km is het niet heel bijzonder, het gros blijft hier nl op 100% hangen. (waarbij wel de vraag is waarom is het 100%, want wat degradatie zou normaal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Arfman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:14:
Is het een facelift model (dus breed scherm/Kia Connect) of niet? 25k km is wel weinig, dus dat zal de prijs wat opdrijven want 22k voor een prefacelift is redelijk fors.
Inderdaad facelift model/breed scherm/kia connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Suicyder schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:29:
Heb je de mogelijkheid zelf te kopen met mobiliteitsbudget kan ik er nog goed bij komen.
En dan uiteraard niet nieuw kopen, zeker niet in de huidige markt waar de occasionmarkt voor EV's vrijwel ingestort is.

Ik laat mijn mobiliteitsbudget uitbetalen en ga sinds twee maanden op een speed pedelec naar het werk :P Nog even bekijken hoe vaak ik het in de winter vol ga houden maar op dit moment staat de Niro vrijwel altijd ongebruikt voor de deur.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Mijn mening: de sterke focus op kilometerstand is deels een overblijfsel uit het ICE tijdperk. Een brandstofmotor en versnellingsbak slijten onvermijdelijk met gebruik.

Voor een EV is de meest significante component de accu. De meeste data m.b.t. laten zien dat het aantal kilometer dat gereden wordt met een EV maar heel beperkt correleert met accudegradatie. Een veel belangrijkere component is hoe de auto gebruikt wordt.

Degradatie van een accu treed bijvoorbeeld bovenmatig op bij een hoge SOC (zeker i.c.m. hoge temperatuur). Een auto die in 5 jaar 25kkm heeft gereden heeft bijna alleen maar stil gestaan. Als hij altijd met 100% SOC weggezet is dan resulteert dat misschien wel in meer degradatie dan een EV die 5x zoveel gereden heeft maar gewoon normaal direct voor verbruik opgeladen werd (of mogelijk zelfs maar tot 80%).

Verder met wat hierboven al gezegd is; het is volledig de vraag hoe deze SOH bepaald is want dat is nog niet zo eenvoudig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Arfman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:14:
Prefacelift (die ik heb) koop je nu al voor €15-€16k rond de 150kkm. Ik durf er vanuit te gaan dat je met 10-20kkm/jaar daar de komende jaren niet meer dan zo'n 12%/jaar op afschrijft (tenzij er gekke dingen gebeuren).

Dat zou neerkomen op 40% afschrijving op een periode van 4 jaar, dan heb je het over €130/maand afschrijving.

Ik zou persoonlijk op dit moment echt geen nieuwe auto/private lease overwegen. Een heel andere markt dan 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
assje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Mijn mening: de sterke focus op kilometerstand is deels een overblijfsel uit het ICE tijdperk. Een brandstofmotor en versnellingsbak slijten onvermijdelijk met gebruik.

Voor een EV is de meest significante component de accu. De meeste data m.b.t. laten zien dat het aantal kilometer dat gereden wordt met een EV maar heel beperkt correleert met accudegradatie. Een veel belangrijkere component is hoe de auto gebruikt wordt.

Degradatie van een accu treed bijvoorbeeld bovenmatig op bij een hoge SOC (zeker i.c.m. hoge temperatuur). Een auto die in 5 jaar 25kkm heeft gereden heeft bijna alleen maar stil gestaan. Als hij altijd met 100% SOC weggezet is dan resulteert dat misschien wel in meer degradatie dan een EV die 5x zoveel gereden heeft maar gewoon normaal direct voor verbruik opgeladen werd (of mogelijk zelfs maar tot 80%).

Verder met wat hierboven al gezegd is; het is volledig de vraag hoe deze SOH bepaald is want dat is nog niet zo eenvoudig.
@assje Bedankt voor je reactie.

Ik heb bijna altijd maar tot 80% geladen, soms tot 100% als ik de dag erna moest rijden.

Ik zal eens navragen bij de dealer hoe ze de SOH bepaald hebben.

In de bijna 5 jaar tijd heb zijn er geen reparaties geweest op een niet inklapbare buitenspiegel na.

De vraag blijft bij mij open of de SOH met mijn gegeven info goed is? :) Hierbij vanuit gaande dat de SOH goed is bepaald. Hoe dat ook mag zijn want dat is onbekend voor mij. ;) Hopelijk weet ik morgen iets meer te vertellen als ik navraag heb gedaan bij de dealer.

Ik merk wel dat ik het lastig vind om te bepalen wat nu wijsheid is om te doen. Deze overnemen wetende dat overhoud altijd goed is uitgevoerd en weinig aan is geweest in 5 jaar tijd. En het is een hele fijne auto natuurlijk. 8)
(Zakelijke lease stopt in juli, ik krijg geen andere dus moet iets)

Of een andere auto kopen, zou sowieso een ice worden, van ongeveer 4 jaar oud (wellicht Peugeot 3008), maar niet wetende wat deze wellicht zou mankeren.

Het blijft altijd een risico.....

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis 1 op 19-05-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dennis 1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:37:
[...]

@assje Bedankt voor je reactie.

Ik heb bijna altijd maar tot 80% geladen, soms tot 100% als ik de dag erna moest rijden.

Ik zal eens navragen bij de dealer hoe ze de SOH bepaald hebben.

In de bijna 5 jaar tijd heb zijn er geen reparaties geweest op een niet inklapbare buitenspiegel na.

De vraag blijft bij mij open of de SOH met mijn gegeven info goed is? :) Hierbij vanuit gaande dat de SOH goed is bepaald. Hoe dat ook mag zijn want dat is onbekend voor mij. ;) Hopelijk weet ik morgen iets meer te vertellen als ik navraag heb gedaan bij de dealer.

Ik merk wel dat ik het lastig vind om te bepalen wat nu wijsheid is om te doen. Deze overnemen wetende dat overhoud altijd goed is uitgevoerd en weinig aan is geweest in 5 jaar tijd. En het is een hele fijne auto natuurlijk. 8)

Of een andere auto kopen, zou sowieso een ice worden, van ongeveer 4 jaar oud (wellicht Peugeot 3008), maar niet wetende wat deze wellicht zou mankeren.

Het blijft altijd een risico.....
Accu v/d Niro is nagenoeg bulletproof, en met die lage km stand ga je in ieder geval niet snel over de max stand heen voor de garantie, dus waarschijnlijk heb je straks 7(of10) jaar garantie op de auto. Je weet wat er mee is gebeurd en hoe hij je bevalt. Dat ga je met die peug niet krijgen, en al helemaal geen 7/10 jaar garantie.
Ohja, ga eens rijden met die peugeot, een collega heeft hem even als voorloopauto gehad en dreigde hem tegen de muur te parkeren om er vanaf te komen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Dennis 1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:37:
Je ziet nu veel dat er gebruik wordt gemaakt van de Avilo score, deze bevat ook de SOH door auto gerapporteerd. De door jouw genoemde waarde lijkt echt iets anders te zijn (of is anders behoorlijk beroerd)

Zie bijvoorbeeld:
Kia E-Niro ExecutiveLine 64 kWh 3FASE SOH100% Clima ACC Lede
€ 19.964,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Die snap ik niet en lijkt me een beetje "mental accounting" De huidige Niro overnemen of een andere Niro kopen is grotendeels om het even. Ja natuurlijk; je weet wat er mee gebeurd is en dat is prettig.

Aan de andere kant; blijkbaar rij je extreem weinig. Bij overname van jouw Niro betaal je in principe een meerprijs voor de lage kilometerstand. Afschrijvingstechnisch zou ik zeggen dat je met jouw kilometrage juist beter af bent door er één te kopen met een hoge kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

13art

Moderator Mobile
Daar is ie dan, tijd voor een bandenwissel. Voor heb ik binnenkort twee nieuwe banden nodig. Ik twijfel tussen de Hankook iOn Evo en de Goodyear Efficientgrip performance 2.

Heb al gezocht naar vergelijkingen tussen de twee maar die is er volgens mij nog niet, of niet zichtbaar voor mij. Er is wel een vergelijking tussen de Hankook iOn Evo en de Goodyear Efficientgrip performance 2 SUV. Hier komt de Goodyear er op voor mij belangrijke vlakken (comfort en slijtage) met wat beter uit. Rolweerstand is de Hankook weer met iets beter wat ip een lager verbruik zou betekenen.

Grote vraag is alleen in hoeverre is de SUV band van Goodyear te vergelijken met de reguliere Efficientgrip performance? Prijs is bij de bandenzaak gelijk.

Waar zou jullie keuze naar uit gaan?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
gjcvro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Accu v/d Niro is nagenoeg bulletproof, en met die lage km stand ga je in ieder geval niet snel over de max stand heen voor de garantie, dus waarschijnlijk heb je straks 7(of10) jaar garantie op de auto. Je weet wat er mee is gebeurd en hoe hij je bevalt. Dat ga je met die peug niet krijgen, en al helemaal geen 7/10 jaar garantie.
Ohja, ga eens rijden met die peugeot, een collega heeft hem even als voorloopauto gehad en dreigde hem tegen de muur te parkeren om er vanaf te komen. 8)
@gjcvro Duidelijk verhaal! Die extra lange garantie is wel een pluspunt.
Misschien inderdaad maar eens in een peugeot 3008 gaan rijden. Kijken of ik dezelfde ervaring zal hebben als je collega ;) Dan is de keuze wel meteen duidelijk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
assje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:03:
[...]

Je ziet nu veel dat er gebruik wordt gemaakt van de Avilo score, deze bevat ook de SOH door auto gerapporteerd. De door jouw genoemde waarde lijkt echt iets anders te zijn (of is anders behoorlijk beroerd)

Zie bijvoorbeeld:
Kia E-Niro ExecutiveLine 64 kWh 3FASE SOH100% Clima ACC Lede
€ 19.964,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[...]

Die snap ik niet en lijkt me een beetje "mental accounting" De huidige Niro overnemen of een andere Niro kopen is grotendeels om het even. Ja natuurlijk; je weet wat er mee gebeurd is en dat is prettig.

Aan de andere kant; blijkbaar rij je extreem weinig. Bij overname van jouw Niro betaal je in principe een meerprijs voor de lage kilometerstand. Afschrijvingstechnisch zou ik zeggen dat je met jouw kilometrage juist beter af bent door er één te kopen met een hoge kilometerstand.
@assje
Ik ben nu wel erg benieuwd hoe de dealer de SOH heeft berekend. Het is te hopen dat het anders is dan de Avilo score anders lijkt het inderdaad wel wat beroerd te zijn. Ik heb ook helemaal geen idee wat voor verdere mogelijkheden er zijn voor het berekenen van de SOH.

Sinds corona en mijn privesituatie die daarbij gewijzigd is werk ik alleen nog maar vanuit huis.

Voor mij hoeft mijn volgende auto niet perse elektrisch te zijn. Het werd min of meer verplicht door de werkgever (duurzame uitstraling etc) maar nu maak ik te weinig zakelijke kilometers dus na dit contract kom ik niet meer in aanmerking voor een leaseauto.

Een andere E niro kopen waarvan niet duidelijk is wat er in 5 jaar allemaal mee is gebeurd is voor niet aan de orde. Voor mijn gevoel neem ik daar te veel risico mee terwijl ik zelf een E niro kan overnemen die nagenoeg niets aan reparaties heeft gehad. Ik begrijp je gedachte over de afschrijving.

Als alternatief had ik de Peugeot 3008 in gedachten, heb jaren 308 gereden en vond dat altijd een fijne auto. Nu kom ik echter uit een elektrische auto waardoor de ervaring met een ICE wellicht anders kan worden beleeft. 8)

Zoals @gjcvro aangeeft misschien toch maar eens op korte termijn in de 3008 gaan rijden. Wellicht is het dan meteen duidelijk >:)

Maar bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03
De accu zou ik niet bang voor zijn. Voor een niro met 150kkm+ zou ik meer bang zijn voor de GRU/motor ratel probleem..das dan voor eigen kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 19-05-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:25
FitTiv schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:25:
De accu zou ik niet bang voor zijn. Voor een niro met 150kkm+ zou ik meer bang zijn voor de GRU/motor ratel probleem..das dan voor eigen kosten.
Vertel me aub meer over het GRU/motor ratel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Vertel me aub meer over het GRU/motor ratel probleem.
Veel leesplezier, achteraan beginnen:
Het grote Kia e-Niro topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Rij een maandje in een e-niro uit juni 2021, en heb net een beurt+APK laten doen.

Nu zag ik in het boekje dat de vorige eigenaar 3 beurten heeft gedaan (juni '22, '23 en '24), maar alle drie de keren na 20000 km.

Zelf rij ik maar 10000 per jaar, maar even voor de zekerheid; ik moet in principe in juni 2026 een nieuwe beurt laten doen om in die 10 jaar KIA-garantie te blijven, toch? Of kan ik wachten tot de volgende 15000 km eind 2026?

Sowieso een beetje raar dat de eerste eigenaar niet elke 15000 km dit heeft gedaan, komt het niet zo nauw voor die garantievoorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Bah, wat vervelend om te lezen.
Terwijl ik in een Leaf rijd ben ik me aan het anticiperen op die ene EV die mij gemoedsrust geeft voor 15 tot 18k. Stellantis viel voor mij af vanwege de boordlader als tikkende tijdbom, de Leaf heeft een accu die dezelfde omschrijving verdient, Tesla staat niet bekend om z'n goede bouwkwaliteit, de ID3 vind ik een hele kale auto en van de e-niro lees ik dat de accu bullet-proof is. In had me heel erg geanticipeerd op een e-niro occasion, maar nu begin ik wel weer te twijfelen.

Ik rijd voor werk 100km per dag en laad thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
E-niro is een prima auto. Die van ons uit begin 2022 en nu zelf dik 20k in gereden zonder problemen. 35k in totaal.

Wat bedoel je met de accu bullet proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:32:
Tesla staat niet bekend om z'n goede bouwkwaliteit
Al weer een paar jaartjes achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
gjcvro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:05:
[...]

Al weer een paar jaartjes achterhaald.
Uhu, maar de occasions die binnen mijn budget vallen zijn ook een paar jaar oud. Zal zo 2019-2020 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:06:
[...]

Uhu, maar de occasions die binnen mijn budget vallen zijn ook een paar jaar oud. Zal zo 2019-2020 zijn.
Voor bijna elk type wat je noemde zou ik proberen naar de 2020/21 versies te gaan. Of heel goed kijken wat er in die jaren is veranderd, en of je dat interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
En waarom dan juist de 20/21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou vooral op de 3 fase lader letten. Een warmtepomp is volgens mij in Nederland maar beperkt nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat is persoonlijk. Ik vind een warmtepomp zeker wel nuttig. Ik wil ook wel een 3-fase lader, maar in de praktijk heb ik daar bijzonder weinig aan tegenover 5 tot 7kW laden met 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
In 2019 zijn de eerste bulk modellen (buiten de leaf) begonnen, 21 is mid life update, dus de eerste verbeteringen zijn daar gekomen. Niro communicatie/app en infotainment (en voor mij begonnen ze toen met een bescheiden trekgewicht) Tesla b.v. betere bouwkwaliteit, warmtepomp isolatie.

Zal vast niet iedereen met me eens zijn maar 2019 voelt nog als een beetje de startup en basis voor wat later fijngeslepen werd. En in de houdige rare markt kon het prijsverschil wel eens niet zo heel groot zijn als je goed zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:40
gjcvro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:43:
[...]

In 2019 zijn de eerste bulk modellen (buiten de leaf) begonnen, 21 is mid life update, dus de eerste verbeteringen zijn daar gekomen. Niro communicatie/app en infotainment (en voor mij begonnen ze toen met een bescheiden trekgewicht) Tesla b.v. betere bouwkwaliteit, warmtepomp isolatie.

Zal vast niet iedereen met me eens zijn maar 2019 voelt nog als een beetje de startup en basis voor wat later fijngeslepen werd. En in de houdige rare markt kon het prijsverschil wel eens niet zo heel groot zijn als je goed zoekt.
De mijne was 1 van de eerste die werd afgeleverd: 16 januari 2019. Op dit moment 185k op de teller. Geen significante problemen gehad afgezien van akkefietje dat onder garantie is verholpen.
Harvest2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]

In januari 2024 na beëindiging eenmanszaak privé overgenomen van zakelijk. Op dat moment 148k op de teller. Auto bevalt nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Harvest2002 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:34:
[...]

De mijne was 1 van de eerste die werd afgeleverd: 16 januari 2019. Op dit moment 185k op de teller. Geen significante problemen gehad afgezien van akkefietje dat onder garantie is verholpen.
Harvest2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]

In januari 2024 na beëindiging eenmanszaak privé overgenomen van zakelijk. Op dat moment 148k op de teller. Auto bevalt nog steeds prima.
Daarom zeg ik ook duidelijk dat ik persoonlijk naar een 2021 model of nieuwer zou willen gaan, voor dingen die ik belangrijk vind, als dat voor jou niet geldt, ben je ws net zo blij met een 2019. Ieder zijn keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24

Arfman

Drome!

DaanTriple7 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:32:
In had me heel erg geanticipeerd op een e-niro occasion, maar nu begin ik wel weer te twijfelen.

Ik rijd voor werk 100km per dag en laad thuis.
De hele e-Niro is eigenlijk bulletproof. Er zijn wat problemen met motor ratels in de MY19-20 modellen maar aangezien al die auto's nog onder garantie zijn (150K KM/7 jaar) niks om je druk over te maken (tenzij je een >150K KM auto koopt waar de motorlagers nog niet van gereviseerd/vervangen zijn, maar dat zal zeldzaam zijn).

Ik zou een e-Niro qua betrouwbaarheid blind durven kopen van papier.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
13art schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:32:
Daar is ie dan, tijd voor een bandenwissel. Voor heb ik binnenkort twee nieuwe banden nodig. Ik twijfel tussen de Hankook iOn Evo en de Goodyear Efficientgrip performance 2.

Heb al gezocht naar vergelijkingen tussen de twee maar die is er volgens mij nog niet, of niet zichtbaar voor mij. Er is wel een vergelijking tussen de Hankook iOn Evo en de Goodyear Efficientgrip performance 2 SUV. Hier komt de Goodyear er op voor mij belangrijke vlakken (comfort en slijtage) met wat beter uit. Rolweerstand is de Hankook weer met iets beter wat ip een lager verbruik zou betekenen.

Grote vraag is alleen in hoeverre is de SUV band van Goodyear te vergelijken met de reguliere Efficientgrip performance? Prijs is bij de bandenzaak gelijk.

Waar zou jullie keuze naar uit gaan?
ik heb vorig jaar de Goodyear efficientgrip performance2 EVR er onder laten zetten. Bevalt mij prima

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
FitTiv schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:25:
Dat is ook maar hoe je het bekijkt.
Als het bij 150kkm nog niet aan de orde is komt het waarschijnlijk niet meer.
en/of is het al vervangen.
In het laatste geval is dat ook gunstig want veel minder km met nieuwe aandrijving.

Mijn geval is de aandrijving bij 75k km vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
janne_nl schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:28:
Ik zou vooral op de 3 fase lader letten. Een warmtepomp is volgens mij in Nederland maar beperkt nuttig.
Hij laadt thuis en rijd maar 100km/dag, dat redt je met de granny zelfs nog makkelijk.

Dus 3F is leuk meegenomen, maar zou er in zijn geval geen serieus prijsverschil voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online

SOC BMS 78,5 %

Edit: facelift model/breed scherm/kia connect
eigenlijk al genoeg over gezegd, maar zo'n hoge degradatie heb ik bij e-Niro nog nooit gehoord.
De vraag is wat daar achter zit, is het de meting, of is het echt zoveel degradatie? Dan zou ik de auto fijn bij de leasemij laten of een flinke korting bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03
eltron schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is ook maar hoe je het bekijkt.
Als het bij 150kkm nog niet aan de orde is komt het waarschijnlijk niet meer.
en/of is het al vervangen.
In het laatste geval is dat ook gunstig want veel minder km met nieuwe aandrijving.

Mijn geval is de aandrijving bij 75k km vervangen :)
Vervangen voor dezelfde.
En hoeveel is 2x75kkm? Precies ná de garantie ;)

Bron is reddit waar de diverse bulletins gedeeld worden omtrent het probleem. https://www.hyundaikonafo...ev-motor-rumble-pdf.6926/ https://www.reddit.com/r/...wheel_of_fortune_problem/ ymmv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
eltron schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:01:
[...]

eigenlijk al genoeg over gezegd, maar zo'n hoge degradatie heb ik bij e-Niro nog nooit gehoord.
De vraag is wat daar achter zit, is het de meting, of is het echt zoveel degradatie? Dan zou ik de auto fijn bij de leasemij laten of een flinke korting bedingen.
@eltron Bedankt voor je reactie.

Ik heb contact gehad met de KIA dealer met de vraag hoe ze de SOH hebben bepaald. Ze gaven aan dat de KIA dealer met een systeem werkt dat de auto aan de computer wordt gehangen en ze elke cel doormeten. Ik heb daar een overzicht van ontvangen zoals waarvan 1 pagina hieronder aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSXOOFQTNhHZcp0Lq0qBjjaSNnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/adaD6S4rfdOxdnHt34fNrZVP.png?f=fotoalbum_large

Hij zei dat ze de SOH altijd zo bepalen, ook voor leasemaatschappijen. Ook zei hij dat Batterij Cell Voltage Deviation 0,00 V is waardoor er geen onbalans is tussen de individuele cellen in de batterij. Dit zou dus goed zijn.

Het is me dan nog niet duidelijk hoe ze dan aan het percentage van 94,6% komen. Hoe wordt deze dan bepaald/berekend?

Als naar ik naar SOH kijk van 94,6% dan zou dat ongeveer een degradatie van ca. 1% per jaar inhouden. Ik heb daar helemaal geen gevoel bij of dit wel of niet slecht is. Jij geeft aan dat het best veel degradatie is.

Aangezien ik hier echt niet in thuis ben vraag ik me af of deze degradatie dan ook echt zo slecht is. Op internet zie ik ook vanalles voorbij komen. Van accu's die na 5 jaar nog een SOH van 100% hebben. Dat zou betekenen helemaal geen degradatie.

In bijna 5 jaar heb ik ongeveer 26.000 km gereden. In eerste 1,5 jaar 10.000. Sinds corona werk ik alleen nog maar vanuit huis, ook omdat mijn thuissituatie door corona is veranderd. Altijd thuis geladen tot 80%, meerdere keren 100% als ik de dag erna weg moest en in totaal 2x aan de snellader gehangen. Ik dacht dat deze manier van laden goed was voor de accu.

Lang verhaal kort :) : Door je opmerking op mijn bericht begin ik nu wel wat te twijfelen aan de SOH van de accu en of het uberhaupt een goede keuze zou zijn om de auto over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Arfman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:28:
De hele e-Niro is eigenlijk bulletproof. Er zijn wat problemen met motor ratels in de MY19-20 modellen maar aangezien al die auto's nog onder garantie zijn (150K KM/7 jaar) niks om je druk over te maken (tenzij je een >150K KM auto koopt waar de motorlagers nog niet van gereviseerd/vervangen zijn, maar dat zal zeldzaam zijn).
Mijn 2019 Niro zit nu op 155kkm dus uit de garantie. Of de motorlagers gereviseerd zijn weet ik niet, gekocht met 115kkm.

Misschien toch maar eens nagaan of ik dat duidelijk kan krijgen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:47:
[...]

ik heb vorig jaar de Goodyear efficientgrip performance2 EVR er onder laten zetten. Bevalt mij prima
Ja ik denk dat ik inderdaad die maar ga bestellen. Bij het er onder laten zetten ook de auto meteen maar even laten uitlijnen om cupping (waar nu wel iets sprake van is) tegen te gaan.

Welke loadindex had jij besteld @eltron?
Ik ben zelf voor de 94W (670kg per band en dus 2680kg in totaal waar de maximale belasting van de e-Niro 2200kg is) gegaan aangezien dit volgens de specs de meest stille band zou zijn (Label A, waar de overige op B zaten).

[ Voor 25% gewijzigd door 13art op 22-05-2025 10:12 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Dennis 1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:05:
[...]

@eltron Bedankt voor je reactie.

Ik heb contact gehad met de KIA dealer met de vraag hoe ze de SOH hebben bepaald. Ze gaven aan dat de KIA dealer met een systeem werkt dat de auto aan de computer wordt gehangen en ze elke cel doormeten. Ik heb daar een overzicht van ontvangen zoals waarvan 1 pagina hieronder aangegeven.

[Afbeelding]

Hij zei dat ze de SOH altijd zo bepalen, ook voor leasemaatschappijen. Ook zei hij dat Batterij Cell Voltage Deviation 0,00 V is waardoor er geen onbalans is tussen de individuele cellen in de batterij. Dit zou dus goed zijn.

Het is me dan nog niet duidelijk hoe ze dan aan het percentage van 94,6% komen. Hoe wordt deze dan bepaald/berekend?

Als naar ik naar SOH kijk van 94,6% dan zou dat ongeveer een degradatie van ca. 1% per jaar inhouden. Ik heb daar helemaal geen gevoel bij of dit wel of niet slecht is. Jij geeft aan dat het best veel degradatie is.

Aangezien ik hier echt niet in thuis ben vraag ik me af of deze degradatie dan ook echt zo slecht is. Op internet zie ik ook vanalles voorbij komen. Van accu's die na 5 jaar nog een SOH van 100% hebben. Dat zou betekenen helemaal geen degradatie.

In bijna 5 jaar heb ik ongeveer 26.000 km gereden. In eerste 1,5 jaar 10.000. Sinds corona werk ik alleen nog maar vanuit huis, ook omdat mijn thuissituatie door corona is veranderd. Altijd thuis geladen tot 80%, meerdere keren 100% als ik de dag erna weg moest en in totaal 2x aan de snellader gehangen. Ik dacht dat deze manier van laden goed was voor de accu.

Lang verhaal kort :) : Door je opmerking op mijn bericht begin ik nu wel wat te twijfelen aan de SOH van de accu en of het uberhaupt een goede keuze zou zijn om de auto over te nemen.
Ik werk veel met batterij omvormers en cell voltage zegt inderdaad niets over SoH van het totale batterij pakket. Cell voltage zegt iets over SoC en onbalans tussen cellen en modules. De SoH die Kia gebruikt wordt gewoon uitgelezen uit de BMS en dat is een berekende waarde.

Deze gegevens kun je ook met de carscanner app en een OBD dongle uitlezen. Als je de echte SoH wilt weten dan zul je een duurtest zoals Aviloo (of anderen) moeten doen waarbij je van 100% -> 20% de auto leeg rijd met een OBD dongle zodat ze het aantal kWh gebruikt kunnen afzetten de capaciteit van een nieuwe batterij pakket.

Je krijgt dan altijd een lagere waarde dan wat de BMS aangeeft, maar over het algemeen zal het verschil een paar % zijn. @Dennis 1 @eltron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
eltron schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Hij laadt thuis en rijd maar 100km/dag, dat redt je met de granny zelfs nog makkelijk.

Dus 3F is leuk meegenomen, maar zou er in zijn geval geen serieus prijsverschil voor over hebben.
100km zal zeker in de winter 20kWh zijn, 10 uur laden met een granny ongeveer. Niet voor 2100 beginnen, dan ook niet voor 7 uur in de ochtend wegrijden....Makkelijk redden is denk ik wat kort door de bocht.

Zeker ook met het ook op de toekomst zou ik 3 fase zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:33:
[...]

100km zal zeker in de winter 20kWh zijn, 10 uur laden met een granny ongeveer. Niet voor 2100 beginnen, dan ook niet voor 7 uur in de ochtend wegrijden....Makkelijk redden is denk ik wat kort door de bocht.

Komt nog bij dat de granny van Kia 8, 10 of 12A doet, en geen 16A.
En dat 1 fase auto op 3fase 25A meterkast met chargepoint ook default niet hoger gaat dan 16A (nee, even geen discussie over kookgroep :X of 25A zekering op een 3x 25A meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Komt nog bij dat de granny van Kia 8, 10 of 12A doet, en geen 16A.
En dat 1 fase auto op 3fase 25A meterkast met chargepoint ook default niet hoger gaat dan 16A (nee, even geen discussie over kookgroep :X of 25A zekering op een 3x 25A meterkast).
Ik laad voornamelijk overdag thuis op 1 fase, dus met 3,6kW maar heel af en toe dan heb je van die dagen ertussen zitten dat je het niet red. Ik heb in die 4,5 jaar dat ik de auto heb maar iets van 5 keer aan een snellader gestaan. Ik hoef niet veel te rijden. Het verst wat ik heb gereden voor een klant was 135km enkele reis. Maar dan spreek je gewoon af dat je geen 2 dagen achter elkaar op kantoor komt of ik moet bij de klant kunnen laden (dat kon helaas niet).

De granny zou ik niet gebruiken voor thuis. Tenzij je 100% zeker ervan bent dat er bijna niks anders op de groep is aangesloten. De granny houd namelijk geen rekening met andere verbruikers op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Mijn buurman laadt al jaren op met enkel een granny en kan daar prima mee uit de voeten. Die heeft mooi bespaard op een laadpaal.
3F tov 1F is overrated als zogenaamde “must have”. Dat is alleen als je echt heel veel kms op een dag maakt zodanig dat een nacht laden niet meer voldoende is om de volgende dag thuis te komen.
Ik zou er geen 2000 euro meerprijs voor over hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-05-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:45:
Mijn buurman laadt al jaren op met enkel een granny en kan daar prima mee uit de voeten. Die heeft mooi bespaard op een laadpaal.
Ik zeg overigens niet dat het niet kan. Het kan best zijn dat je buurman misschien niks anders op de groep heeft staan. Hier is het halve huis op 1 groep inclusief de stopcontacten buiten. Als ik de granny zou gebruiken en de stofzuiger wordt gebruikt, dan zou de automaat direct omspringen.

Maar niet iedereen heeft maar 2 groepen voor het hele huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Waarom niet voor 21:00 beginnen? Ik heb een jaar lang met de Granny geladen en hing de auto aan de stekker als ik thuis kwam en er weer af als ik wegging. De granny laadt met 2.7 kW, dat gaat nergens iets om laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Omdat in Nederland gevraagd wordt om tussen 16 en 21 zo weinig mogelijk stroom te gebruiken?

En daar kun je vanalles van vinden, maar de vraag ligt er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:55:
Omdat in Nederland gevraagd wordt om tussen 16 en 21 zo weinig mogelijk stroom te gebruiken?

En daar kun je vanalles van vinden, maar de vraag ligt er.
Dat klopt, maar volgens mij was dat verzoek vooral gericht aan eigenaren van EV's die hun auto's aan de 7, 11 of 22 kW paal hangen als ze thuiskomen. In dit geval gaat het om een veel lager vermogen en je zou ook het vermogen van de granny nog een stapje kunnen terugschroeven.

Als je met 12A laadt (3 kW), heb je in 7 uur je accu weer vol. Dat betekent dat je ruim na 21:00 kunt beginnen met laden en dan is je auto de volgende ochtend weer klaar voor minimaal 100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:42:
[...]

De granny zou ik niet gebruiken voor thuis. Tenzij je 100% zeker ervan bent dat er bijna niks anders op de groep is aangesloten. De granny houd namelijk geen rekening met andere verbruikers op dezelfde groep.
En niet op dezelfde fase als andere zware verbruikers... (indien driefase 25A).

Inductie Kookplaat trekt hier met gemak 16-20A als ik begin met koken evenals Oven bij opwarmen. Dan trek ik de hoofdzekering op de fase met gemak om als ik daar nog een zwaarverbruiker gelijktijdig bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
multikoe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Dat klopt, maar volgens mij was dat verzoek vooral gericht aan eigenaren van EV's die hun auto's aan de 7, 11 of 22 kW paal hangen als ze thuiskomen. In dit geval gaat het om een veel lager vermogen en je zou ook het vermogen van de granny nog een stapje kunnen terugschroeven.

Als je met 12A laadt (3 kW), heb je in 7 uur je accu weer vol. Dat betekent dat je ruim na 21:00 kunt beginnen met laden en dan is je auto de volgende ochtend weer klaar voor minimaal 100km.
Volgens mij is dat verzoek meer algemeen. Alleen gebruiken wat noodzakelijk is.

Maar goed zeker open voor interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
janne_nl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Volgens mij is dat verzoek meer algemeen. Alleen gebruiken wat noodzakelijk is.

Maar goed zeker open voor interpretatie.
Zoveel interpretatie is er niet.

Een wasmachine wordt ook afgeraden om tussen 16u en 21u aan te zetten en die gebruikt minder stroom dan een granny. Dus ook een granny/1 fase laden wordt dan afgeraden.

Het gaat om alle grootverbruikers, daar valt ook een granny/1 fase lader onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
En dan weer niet voor mensen met zonnepanelen, die moeten juist weer zo veel mogelijk zelf gebruiken, dus aanzetten wat je hebt ;-)

Daarover gesproken: heeft iemand het al voor elkaar om het laafvermogen van de kia te beperken via HA? Dan kan ik laden en afhankelijk van de zonnepanelen de laadsnelheid aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gjcvro schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:25:
En dan weer niet voor mensen met zonnepanelen, die moeten juist weer zo veel mogelijk zelf gebruiken, dus aanzetten wat je hebt ;-)

Daarover gesproken: heeft iemand het al voor elkaar om het laafvermogen van de kia te beperken via HA? Dan kan ik laden en afhankelijk van de zonnepanelen de laadsnelheid aanpassen.
Als je een laadpaal hebt die het ondersteund, kun je het met EVCC.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 22-05-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Ik draai nu een aantal weken met EVCC en mij bevalt het tot nog toe super!
Bij mij niet vanwege de zonnepanelen, want die hebben te weinig overproductie, maar wel vanwege de dynamische tarieven.
Daar kun je inderdaad ook het nodige instellen aan minimum en maximum stroomsterkte, maximum kWh prijs en meerdere dingen.

Is overigens wel een betaalde integratie, of je moet regelmatig handmatig de trial token updaten...

Maar werkt goed, heeft een energiedashboard en de laadsessies worden ook netjes opgeslagen, zoals ook bij je laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@bnwgraaf beetje offtopic maar met welke laadpaal doe je dit?
Ik laad de eNiro nu op met een NewMotion laadpaal waar helemaal niks mee kan op API gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:05:
Ik laad de eNiro nu op met een NewMotion laadpaal waar helemaal niks mee kan op API gebied.
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 22-05-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:05:
Ik heb een Alfen Eve Single S-Line, in eigen beheer, dus niet behorende bij een energieleverancier of abonnement of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door bnwgraaf op 22-05-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Zoveel interpretatie is er niet.

Een wasmachine wordt ook afgeraden om tussen 16u en 21u aan te zetten en die gebruikt minder stroom dan een granny. Dus ook een granny/1 fase laden wordt dan afgeraden.

Het gaat om alle grootverbruikers, daar valt ook een granny/1 fase lader onder.
Ik heb dat memo gemist kennelijk. Waar en door wie wordt dat aangeraden? Kennelijk is dit een algemeen verzoek aan huishoudens. Het gaat mij er niet om dat ik er onderuit wil komen (integendeel), maar het wordt nu gebracht als een min of meer officieel verzoek vanuit de overheid en dat heb ik dan kennelijk helemaal gemist.
[edit] Laat maar, ik heb de officiele mededeling van de rijksoverheid gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door multikoe op 22-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Get!em schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Nee, ik heb een "domme" laadpaal, vandaar dat ik het via de api van de auto wil regelen. En de laadpaal ombouwen naar b.v. SmartEVSE heb ik op dit moment ook niet zo'n zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
Afhankelijk van AC laden op straat/geen eigen laadmogelijkheid: zeker voor een 3 fasen model gaan
Eigen laadmogelijkheid, woning met 1 fase aansluiting: 1 fasemodel is prima
Eigen laadmogelijkheid, woning met 3 fasen aansluiting: liever een 3 fasenmodel
Eigen laadmogelijkheid, woning met 3 fasen aansluiting en een dynamisch contract: nog liever een 3 fasenmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik vermoed dat het ook bij inruil weer belangrijk wordt. 1 fase zal minder populair zijn. Dus die meerprijs nu kan een meevaller later zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:10:
[...]

Ik werk veel met batterij omvormers en cell voltage zegt inderdaad niets over SoH van het totale batterij pakket. Cell voltage zegt iets over SoC en onbalans tussen cellen en modules. De SoH die Kia gebruikt wordt gewoon uitgelezen uit de BMS en dat is een berekende waarde.

Deze gegevens kun je ook met de carscanner app en een OBD dongle uitlezen. Als je de echte SoH wilt weten dan zul je een duurtest zoals Aviloo (of anderen) moeten doen waarbij je van 100% -> 20% de auto leeg rijd met een OBD dongle zodat ze het aantal kWh gebruikt kunnen afzetten de capaciteit van een nieuwe batterij pakket.

Je krijgt dan altijd een lagere waarde dan wat de BMS aangeeft, maar over het algemeen zal het verschil een paar % zijn. @Dennis 1 @eltron
@Vaevictis_ Bedankt voor je reactie. Dit verduidelijkt wel het e.e.a. voor me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
[...]

Want de auto moet elke dag vol anders kan er niet gereden worden? De accu is een stuk groter dan 20kWh dus als je de week kunt beginnen met een volle accu of (ruim) meer dan 20 dan is 20 oprijden en bijvoorbeeld 15 laden geen enkel probleem om de volgende dag weer 100km te kunnen rijden.
EV rijden vraagt een andere mindset maar als er verder weinig tot geen bijzonderheden zijn dan lijkt het mij ook makkelijk te redden in dit geval.
Ik ben aangewezen op publiek laden wat ruim aanwezig is hier in de buurt en het komt met enige regelmaat voor dat ik de auto weer voor de deur zet als deze nog niet vol is. Zolang ik voldoende heb voor de eerstvolgende wat langere rit met wat marge boeit het eigenlijk niet hoe vol de auto is. Als de auto om half twaalf nog niet vol is maar wel vol genoeg dan zet ik die gewoon weer voor de deur. Zo is er ook weer plek voor iemand die laat thuis komt door overwerk, ploegendienst of wat dan ook.

[ Voor 33% gewijzigd door ninjazx9r98 op 22-05-2025 23:14 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wie wil je waarvan overtuigen?

Ik reageer alleen op een andere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
janne_nl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:14:
Wie wil je waarvan overtuigen?

Ik reageer alleen op een andere post.
Jij reageert op iets wat je kort door de bocht vond en dat vond ik weer van jouw reactie. Met overtuigen heeft het niks te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Want de auto moet elke dag vol anders kan er niet gereden worden? De accu is een stuk groter dan 20kWh dus als je de week kunt beginnen met een volle accu of (ruim) meer dan 20 dan is 20 oprijden en bijvoorbeeld 15 laden geen enkel probleem om de volgende dag weer 100km te kunnen rijden.
Het is heel simpel: als je 100km per dag rijdt, dan zul je gemiddeld elke dag dus 20kWh bij moeten laden. Dat kost bij maximaal 3 kW op de Granny lader ongeveer 7 uur. Je hebt dus gemiddeld elke dag 7 uur nodig om oneindig te kunnen blijven rijden.

Een scenario is dat je de auto in het weekend vol laadt (afgerond 60 kWh). Je hebt voor de vijf dagen in de week in totaal 100 kWh nodig, dat is 40 kWh extra. Dat betekent vier nachten 10 kWh bijladen en dan vrijdagavond weer aan de lader naar vol.

Je kunt dus met een Granny lader heel prima door de week lange afstanden rijden. Het voordeel is ook, voor de batterij-puriteinen, dat het grootste deel van de week je auto onder de 100% SOC blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

multikoe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:15:
[...]

Het is heel simpel: als je 100km per dag rijdt, dan zul je gemiddeld elke dag dus 20kWh bij moeten laden. Dat kost bij maximaal 3 kW op de Granny lader ongeveer 7 uur. Je hebt dus gemiddeld elke dag 7 uur nodig om oneindig te kunnen blijven rijden.

Een scenario is dat je de auto in het weekend vol laadt (afgerond 60 kWh). Je hebt voor de vijf dagen in de week in totaal 100 kWh nodig, dat is 40 kWh extra. Dat betekent vier nachten 10 kWh bijladen en dan vrijdagavond weer aan de lader naar vol.

Je kunt dus met een Granny lader heel prima door de week lange afstanden rijden. Het voordeel is ook, voor de batterij-puriteinen, dat het grootste deel van de week je auto onder de 100% SOC blijft.
Multikoe jij weet dit vast nog wel na al je bijdrage in dit topic :) Hoe zat het ook alweer met laadverlies met ijvoorbeeld de Granny lader vs 3 fase laden vs snelladen? Als het al een naampje mag hebben?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:35
Laadverlies was altijd redelijk standaard, ongeveer 0,8-1,0 kW voor het actief houden van de systemen en verlies van de omvormer.

Simpel sommetje
Granny 12A = 2,76 kW - 1 kW = 1,76 kW voor laden over
1 fase 16A = 3,6 kW - 1 kW = 2,6 kW voor laden over
1 fase 25A = 5,7 kW - 1 kW = 4,7 kW voor laden over
1 fase 32A = 7,2 kW - 1 kW = 6,2 kW voor laden over
3 fase 16A = 11 kW - 1 kW = 10 kW voor laden over

Je verlies blijft ruwweg hetzelfde, alleen verlies je over een langere periode laden wat bij lager vermogen het geval is procentueel meer energie. Het is geen exacte som, maar geeft een behoorlijk deel van de verliezen weer en het idee achter de basis van laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:26:
Laadverlies was altijd redelijk standaard, ongeveer 0,8-1,0 kW voor het actief houden van de systemen en verlies van de omvormer.

Simpel sommetje
Granny 12A = 2,76 kW - 1 kW = 1,76 kW voor laden over
1 fase 16A = 3,6 kW - 1 kW = 2,6 kW voor laden over
1 fase 25A = 5,7 kW - 1 kW = 4,7 kW voor laden over
1 fase 32A = 7,2 kW - 1 kW = 6,2 kW voor laden over
3 fase 16A = 11 kW - 1 kW = 10 kW voor laden over

Je verlies blijft ruwweg hetzelfde, alleen verlies je over een langere periode laden wat bij lager vermogen het geval is procentueel meer energie. Het is geen exacte som, maar geeft een behoorlijk deel van de verliezen weer en het idee achter de basis van laadverlies.
Wellicht is de efficiëntie van de boordlader ook lager bij lagere vermogens?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:35
Ik heb zelf geen exacte getallen of meetwaarden, maar je totale efficiëntie is sowieso al lager bij lagere vermogens

Ter voorbeeld:
Granny 12A = 2,76 kW - 1 kW = 1,76 kW voor laden over -> 1 / 2,76 * 100% = 36,23% verlies
1 fase 32A = 7,2 kW - 1 kW = 6,2 kW voor laden over -> 1 / 7,2 * 100% = 13,89% verlies

De hoofdmoot verlies je aan je systemen online houden en de conversie van AC naar DC. Dat het iets efficiënter of minder is versterkt dat wellicht alleen maar.

Feit blijft dat langzaam laden meer verlies geeft, komt dat geheel vanuit zonnepanelen zou het mij minder uitmaken, maar van het net af zou het mij zeker wel uitmaken.

edit:
Het blijven rudimentaire cijfers daar ik geen meetgegevens heb, maar dit was vanuit posts in het verleden veelal wel de basis van het gedrag.

[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 23-05-2025 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
Yariva schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Multikoe jij weet dit vast nog wel na al je bijdrage in dit topic :) Hoe zat het ook alweer met laadverlies met ijvoorbeeld de Granny lader vs 3 fase laden vs snelladen? Als het al een naampje mag hebben?
Zie hieronder :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMzSR877cnOfT-5Q8J6MMt5Wx2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YH39KCN27Z6tYCQQk5lKDgG7.png?f=user_large
Dit is mijn data over de afgelopen vier jaar. Eerste (bijna) jaar alleen met de Granny geladen, toen een homecharger aangeschaft en na een jaar verhuist naar een huis zonder laadpaal, waar ik nu twee jaar publiek laad. Gemiddeld 33.000 km/j.
Als je de post van suicider erbij haalt, dan valt er aan deze cijfers nog heel wat toe te voegen. Aan de Granny Lader waren mijn laadsessies kleiner (minder kWh). Datzelfde geldt natuurlijk voor de DC lader. Tegenwoordig, op de publieke paal, laad ik meestal van 20% tot 100%. Dat kan het lagere verlies bij de publieke paal en het hogere verlies aan de Granny verklaren. Maar het algemene beeld zal wel ongeveer kloppen voor de meeste e-Niro eigenaren.
En nog even voor de volledigheid: ik bereken dit a.d.h.v. de SOC en de factuur van de leverancier met daarop het aantal kWh dat in rekening is gebracht.

[ Voor 28% gewijzigd door multikoe op 23-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

multikoe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Zie hieronder :)
[Afbeelding]
Dit is mijn data over de afgelopen vier jaar. Eerste (bijna) jaar alleen met de Granny geladen, toen een homecharger aangeschaft en na een jaar verhuist naar een huis zonder laadpaal, waar ik nu twee jaar publiek laad. Gemiddeld 33.000 km/j.
Als je de post van suicider erbij haalt, dan valt er aan deze cijfers nog heel wat toe te voegen. Aan de Granny Lader waren mijn laadsessies kleiner (minder kWh). Datzelfde geldt natuurlijk voor de DC lader. Tegenwoordig, op de publieke paal, laad ik meestal van 20% tot 100%. Dat kan het lagere verlies bij de publieke paal en het hogere verlies aan de Granny verklaren. Maar het algemene beeld zal wel ongeveer kloppen voor de meeste e-Niro eigenaren.
En nog even voor de volledigheid: ik bereken dit a.d.h.v. de SOC en de factuur van de leverancier met daarop het aantal kWh dat in rekening is gebracht.
Ik vind een 6% verhoging voor thuisladen tegenover snelladen maar wel met waarschijnlijk een veel lager tarief prima met bijvoorbeeld een dynamisch contract prima te overzien. Zeker omdat je de batterij waarschijnlijk minder belast op de lange termijn (aanname.)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:08
Een factor die hier tav de keuze voor 1-fase of 3-fase lader niet (vaak) wordt genoemd is de situatie voor een dynamisch energie contract en thuis laden.
In voorjaar en zomer is op het merendeel van de dagen enkele uren overdag, 12-17 uur maximaal, vaker 13-16 uur de stroom aanzienlijk goedkoper. Met een 16A 1-fase lader neem je dan in 3 uur ca. 11 kWh af en bent (met mijn 25% laadverlies) 12% SOC verder.
Met 3-fase dat met afname van 33 kWh, en een SOC stijging van ruim 40%.
Dat is dus wel een financieel argument. Maar weegt niet op tegen een veel hogere aanschafprijs uiteraard.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:30:
Een factor die hier tav de keuze voor 1-fase of 3-fase lader niet (vaak) wordt genoemd is de situatie voor een dynamisch energie contract en thuis laden.
In voorjaar en zomer is op het merendeel van de dagen enkele uren overdag, 12-17 uur maximaal, vaker 13-16 uur de stroom aanzienlijk goedkoper. Met een 16A 1-fase lader neem je dan in 3 uur ca. 11 kWh af en bent (met mijn 25% laadverlies) 12% SOC verder.
Met 3-fase dat met afname van 33 kWh, en een SOC stijging van ruim 40%.
Dat is dus wel een financieel argument. Maar weegt niet op tegen een veel hogere aanschafprijs uiteraard.
Als je je 1 fase lader met 32A afzekert is het verschil met 3 fasen alweer een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vond op YT nog een filmpje over een bedrijf dat de 'motorratel' kan repareren. Het is eigenlijk niet de motor en je moet er een stukje voor rijden, maar het kan dus gerepareerd worden.
Uiteraard alleen als je geen garantie meer hebt....
YouTube: KIA you failed us! Electric motor milling refurbish 36500-0E710

Rokil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
rokil schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:31:
Vond op YT nog een filmpje over een bedrijf dat de 'motorratel' kan repareren. Het is eigenlijk niet de motor en je moet er een stukje voor rijden, maar het kan dus gerepareerd worden.
ok, wel voor mij duidelijkste filmpje waar de ratel te horen is. Ik dacht dat ik er al "last" van begon te krijgen en aangegeven bij de dealer, maar die konden niks vinden. Bij mij klinkt het verre van dit enorm harde ratelende geluid gelukkig, het is meer bij lage snelheden dat je wat mechanisch hoort van de aandrijving.

Er is hier eerder al een NL bedrijf gedeeld die de lagers kan vervangen: https://dtslopik.nl/dts-l...nit-kia-en-hyundai-ev-op/
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:48:
[...]

ok, wel voor mij duidelijkste filmpje waar de ratel te horen is. Ik dacht dat ik er al "last" van begon te krijgen en aangegeven bij de dealer, maar die konden niks vinden. Bij mij klinkt het verre van dit enorm harde ratelende geluid gelukkig, het is meer bij lage snelheden dat je wat mechanisch hoort van de aandrijving.

Er is hier eerder al een NL bedrijf gedeeld die de lagers kan vervangen: https://dtslopik.nl/dts-l...nit-kia-en-hyundai-ev-op/

***members only***
Ja viel mij ook op dat ik voor het eerst het geluid goed heb gehoord!
Overigens beweert men in de comments, dat het een design fout zou zijn, een lager constructie met te weinig vrijheidsgraden en dat de reparatie dus geen blijvende fix zou zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Als je je 1 fase lader met 32A afzekert is het verschil met 3 fasen alweer een stuk kleiner.
Maar als de overweging tussen 1 fase en 3 fase gaat wil het zeggen dat er een 3-fasen aansluiting is die dus hoofdwaarschijnlijk maar 25A is.

Dit is dus hoogstens een argument bij het maken van de keuze om al dan niet de huisaansluiting aan te passen.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 23-05-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:40:
[...]

@DonJuape
Ja, zeker, maar dat kan niet met 3 maal 25A aansluiting, en 3 maal 35A is flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:58:
[...]

@DonJuape
Ja, zeker, maar dat kan niet met 3 maal 25A aansluiting, en 3 maal 35A is flink duurder.
Met 25A is het verschil ook al kleiner en waarom ga je uit van een 3 fase aansluiting? Je betoogt het voordeel van een Niro met drie fasen lader, nl. dynamische tarieven. Dat is inderdaad met 11kW optimaal. Ik zeg alleen dat je met een op 32A afgezekerd laadpunt, met een 1 fase lader, ook al een heel eind komt (en inderdaad is dat alleen mogelijk (zonder veel meerkosten) bij een 1x35A hoofdaansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:24:
[...]

Met 25A is het verschil ook al kleiner en waarom ga je uit van een 3 fase aansluiting? Je betoogt het voordeel van een Niro met drie fasen lader, nl. dynamische tarieven. Dat is inderdaad met 11kW optimaal. Ik zeg alleen dat je met een op 32A afgezekerd laadpunt, met een 1 fase lader, ook al een heel eind komt (en inderdaad is dat alleen mogelijk (zonder veel meerkosten) bij een 1x35A hoofdaansluiting).
@DonJuape
Zoals gezegd, 32A versus 3 fase is een kleiner verschil. Your point.
Maar met een 3-fase aansluiting is 32A uitgesloten, dat was mijn boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Ja viel mij ook op dat ik voor het eerst het geluid goed heb gehoord!
Overigens beweert men in de comments, dat het een design fout zou zijn, een lager constructie met te weinig vrijheidsgraden en dat de reparatie dus geen blijvende fix zou zijn.....
Ik heb al meer mogelijke oorzaken gehoord dus ik zou ook voorzichtig zijn met dat soort bedrijven want de kans is dan inderdaad dat het gewoon terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:31:
Zo klonk het bij mij ook voor de vervanging van motor en reductiebox. Misschien iets minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
13art schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:39:
[...]

Ja ik denk dat ik inderdaad die maar ga bestellen. Bij het er onder laten zetten ook de auto meteen maar even laten uitlijnen om cupping (waar nu wel iets sprake van is) tegen te gaan.

Welke loadindex had jij besteld @eltron?
Ik ben zelf voor de 94W (670kg per band en dus 2680kg in totaal waar de maximale belasting van de e-Niro 2200kg is) gegaan aangezien dit volgens de specs de meest stille band zou zijn (Label A, waar de overige op B zaten).
Ik heb 94V

Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.