assje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:11:
[...]
Mijn mening: de sterke focus op kilometerstand is deels een overblijfsel uit het ICE tijdperk. Een brandstofmotor en versnellingsbak slijten onvermijdelijk met gebruik.
Voor een EV is de meest significante component de accu. De meeste data m.b.t. laten zien dat het aantal kilometer dat gereden wordt met een EV maar heel beperkt correleert met accudegradatie. Een veel belangrijkere component is hoe de auto gebruikt wordt.
Degradatie van een accu treed bijvoorbeeld bovenmatig op bij een hoge SOC (zeker i.c.m. hoge temperatuur). Een auto die in 5 jaar 25kkm heeft gereden heeft bijna alleen maar stil gestaan. Als hij altijd met 100% SOC weggezet is dan resulteert dat misschien wel in meer degradatie dan een EV die 5x zoveel gereden heeft maar gewoon normaal direct voor verbruik opgeladen werd (of mogelijk zelfs maar tot 80%).
Verder met wat hierboven al gezegd is; het is volledig de vraag hoe deze SOH bepaald is want dat is nog niet zo eenvoudig.
@
assje Bedankt voor je reactie.
Ik heb bijna altijd maar tot 80% geladen, soms tot 100% als ik de dag erna moest rijden.
Ik zal eens navragen bij de dealer hoe ze de SOH bepaald hebben.
In de bijna 5 jaar tijd heb zijn er geen reparaties geweest op een niet inklapbare buitenspiegel na.
De vraag blijft bij mij open of de SOH met mijn gegeven info goed is?

Hierbij vanuit gaande dat de SOH goed is bepaald. Hoe dat ook mag zijn want dat is onbekend voor mij.

Hopelijk weet ik morgen iets meer te vertellen als ik navraag heb gedaan bij de dealer.
Ik merk wel dat ik het lastig vind om te bepalen wat nu wijsheid is om te doen. Deze overnemen wetende dat overhoud altijd goed is uitgevoerd en weinig aan is geweest in 5 jaar tijd. En het is een hele fijne auto natuurlijk.
(Zakelijke lease stopt in juli, ik krijg geen andere dus moet iets)
Of een andere auto kopen, zou sowieso een ice worden, van ongeveer 4 jaar oud (wellicht Peugeot 3008), maar niet wetende wat deze wellicht zou mankeren.
Het blijft altijd een risico.....
[
Voor 21% gewijzigd door
Dennis 1 op 19-05-2025 18:39
]