Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:22:
[...]

In het data protocol wordt volgens mij doorgegeven hoeveel % je accu geladen is. Echter de meeste goedkope laadpalen laten het niet zien. Bij snelladers zie je het vaak wel op het display.
In het standaard protocol voor AC laden wordt de SoC niet doorgegeven. In het protocol voor DC laden wordt het wel doorgegeven.
Als de lader en EV OCPP ondersteunen kan het geloof ik wel. Ondersteunt de Niro OCPP?

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 24-05-2025 11:35 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:31:
[...]

In het standaard protocol voor AC laden wordt de SoC niet doorgegeven. In het protocol voor DC laden wordt het wel doorgegeven.
Als de lader en EV OCPP ondersteunen kan het geloof ik wel. Ondersteunt de Niro OCPP?
Nee volgens mij is de SoC ed doorgeven enkel onderdeel van het CCS snellaadprotocol en niet voor het type2 AC laden. Ik meen dat OCPP de standaard voor laadpalen en backends (verrekening en loadbalancing) regelt.
Al zie ik wel dat die standaard nog verder ontwikkeld wordt richting teruglevering naar huis. Lijkt me niet dat Kia dat in de onboard lader ondersteunt, misschien de nieuwere modellen?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een Easee lader met Tibber als operator daarvan. In de Tibber app heb ik ook Kia account toegevoegd. Zodra ik de laadkabel in de auto prik heeft tibber ook direct het laadniveau ter beschikking, maar dat gaat dus wel via een omweg en niet via de laadkabel zelf.
Verder best een mooi geïntegreerd geheel om dynamisch te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:33
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Okay, nu begeef ik mij op een gebied waar ik nog het nodige niet van weet (OCPP), maar het volgende constateer ik in mijn Home Assistant omgeving:

EVCC laat realtime de actuele SOC waarde zien, ook tijdens het laden.
Dat moet volgens mij via de laadpaal gebeuren, en niet vie het opvragen bij de Kia.

De reden dat ik dat denk is het volgende:
In de Kia Connect integratie binnen Home Assistant wordt ook de SOC getoond, maar deze is niet realtime.
Elke tiental procent wordt automatisch geupdatet: 20%, 30%, 40% enz, maar tussenliggende waardes niet.
Dit is op zich hetzelfde gedrag als in de Kia app, die ook alleen bij elk tiental automatisch wordt geüpdatet. Tussenliggende waarden kun je alleen krijgen door handmatig geforceerd om een update te vragen.

Stel, tijdens het laden vanaf bijvoorbeeld 28% heb ik ondertussen een SOC bereikt van 34%.
De app geeft waarschijnlijk 30% aan, de Kia integratie in Home Assistant geeft ook 30% aan.

Maar de EVCC integratie in Home Assistant geeft wel netjes 34% aan.
Als ik de Kia integratie herlaad blijft deze 30% aangegeven.
Als ik de Kia app geforceerd update, geeft die daarna ook 34% aan, herlaad ik daarna de Kia integratie, dan gaat die daarna ook naar 34%.

Dat brengt mij tot de conclusie dat de Kia integratie via geforceerde updates op de hoogte wordt gehouden, maar de EVCC integratie dit realtime bijhoudt buiten Kia om.

Aangezien EVCC koppelingen heeft met Kia maar ook de Alfen lader, vermoed ik dat de Kia en de Alfen in de onderlinge communicatie ook de actuele SOC communiceren en EVCC hiervan weer via de Alfen op de hoogte wordt gehouden; realtime, dus zonder geforceerd de Kia connect info te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
bnwgraaf schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Okay, nu begeef ik mij op een gebied waar ik nog het nodige niet van weet (OCPP), maar het volgende constateer ik in mijn Home Assistant omgeving:

EVCC laat realtime de actuele SOC waarde zien, ook tijdens het laden.
Dat moet volgens mij via de laadpaal gebeuren, en niet vie het opvragen bij de Kia.

De reden dat ik dat denk is het volgende:
In de Kia Connect integratie binnen Home Assistant wordt ook de SOC getoond, maar deze is niet realtime.
Elke tiental procent wordt automatisch geupdatet: 20%, 30%, 40% enz, maar tussenliggende waardes niet.
Dit is op zich hetzelfde gedrag als in de Kia app, die ook alleen bij elk tiental automatisch wordt geüpdatet. Tussenliggende waarden kun je alleen krijgen door handmatig geforceerd om een update te vragen.

Stel, tijdens het laden vanaf bijvoorbeeld 28% heb ik ondertussen een SOC bereikt van 34%.
De app geeft waarschijnlijk 30% aan, de Kia integratie in Home Assistant geeft ook 30% aan.

Maar de EVCC integratie in Home Assistant geeft wel netjes 34% aan.
Als ik de Kia integratie herlaad blijft deze 30% aangegeven.
Als ik de Kia app geforceerd update, geeft die daarna ook 34% aan, herlaad ik daarna de Kia integratie, dan gaat die daarna ook naar 34%.

Dat brengt mij tot de conclusie dat de Kia integratie via geforceerde updates op de hoogte wordt gehouden, maar de EVCC integratie dit realtime bijhoudt buiten Kia om.

Aangezien EVCC koppelingen heeft met Kia maar ook de Alfen lader, vermoed ik dat de Kia en de Alfen in de onderlinge communicatie ook de actuele SOC communiceren en EVCC hiervan weer via de Alfen op de hoogte wordt gehouden; realtime, dus zonder geforceerd de Kia connect info te updaten.
Er bestaat ook nog iets als een "berekende gok". de laadpaal weet hoeveel stroom je naar de auto stuurt, dus kan ook een hele goede gok doen wat de huidige status is. Dus het kan dat er communicatie is, maar noodzakelijk voor wat je vertelt is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Er bestaat ook nog iets als een "berekende gok". de laadpaal weet hoeveel stroom je naar de auto stuurt, dus kan ook een hele goede gok doen wat de huidige status is. Dus het kan dat er communicatie is, maar noodzakelijk voor wat je vertelt is het niet.
Dan zou er ook rekening gehouden moeten worden met de laadverliezen, ook in de auto.

Als ik de Kia app update, krijg ik wel exact dezelfde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:02:
[...]

Dan zou er ook rekening gehouden moeten worden met de laadverliezen, ook in de auto.

Als ik de Kia app update, krijg ik wel exact dezelfde waarde.
Als die elke 10% zijn waardes weer bijstelt, zal het niet per se ver uit elkaar liggen.

Kan zo snel weinig vinden in hoeverre kia echt data uitwisselt met de laadpaal (oftewel in hoeverre ze het protocol volgen)

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 24-05-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Als je Kia connect hebt geïntegreerd dan kan op die manier toch gewoon het batterijpercentage direct opgevraagd worden ipv te gaan zitten wachten tot er een keer zo'n 10 procentsmelding doorkomt?
Je lader kan dus prima dat percentage te weten te komen, alleen wel via Kia connect en niet via de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:52:
Als je Kia connect hebt geïntegreerd dan kan op die manier toch gewoon het batterijpercentage direct opgevraagd worden ipv te gaan zitten wachten tot er een keer zo'n 10 procentsmelding doorkomt?
Je lader kan dus prima dat percentage te weten te komen, alleen wel via Kia connect en niet via de kabel.
Maar dat is niet realtime, dwz je moet steeds geforceerd de status opvragen (of de integratie moet dat doen).
En zit je dan niet met een maximum aantal toegelaten pogingen per dag?
En mogelijk batterij uitputting {12V, maar dat geldt wellicht niet tijdens het laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DutchKel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:22:
[...]

In het data protocol wordt volgens mij doorgegeven hoeveel % je accu geladen is. Echter de meeste goedkope laadpalen laten het niet zien. Bij snelladers zie je het vaak wel op het display.
Tja, dat heb ik me dus ook wel vaker afgevraagd. Als een snellader iets kan uitlezen, dan moet een laadpaal thuis dat theoretisch ook kunnen, want die communicatie gaat toch niet via de DC-pennen.

Het zal de eenvoud zijn van de firmware van de laadpaal, neem ik aan. En ik meen ook dat ik niet zo lang geleden iets las over een thuislaadpaal die deze communicatie met de auto wél voert. Dat betekent dat het wel kan.
En dan elke auto, tenzij die niet kan snelladen natuurlijk.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bnwgraaf schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Maar dat is niet realtime, dwz je moet steeds geforceerd de status opvragen (of de integratie moet dat doen).
En zit je dan niet met een maximum aantal toegelaten pogingen per dag?
En mogelijk batterij uitputting {12V, maar dat geldt wellicht niet tijdens het laden).
Geen idee, Tibber doet het op die manier en dat werkt prima hier.
Ik weet niet hoe vaak de status wordt opgevraagd; in ieder geval tijdens het inpluggen.
Daarna kan hij zelf natuurlijk vrij goed voorspellen hoe lang er geladen moet worden, en de auto bepaalt bij welk percentage het laden stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Tja, dat heb ik me dus ook wel vaker afgevraagd. Als een snellader iets kan uitlezen, dan moet een laadpaal thuis dat theoretisch ook kunnen, want die communicatie gaat toch niet via de DC-pennen.

Het zal de eenvoud zijn van de firmware van de laadpaal, neem ik aan. En ik meen ook dat ik niet zo lang geleden iets las over een thuislaadpaal die deze communicatie met de auto wél voert. Dat betekent dat het wel kan.
En dan elke auto, tenzij die niet kan snelladen natuurlijk.
Het kan wel maar voor AC laden zit het niet in de standaard. Voor DC laden wel. Het gaat met een extra signaal op de CP (Control Pilot) pin.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Het kan wel maar voor AC laden zit het niet in de standaard. Voor DC laden wel. Het gaat met een extra signaal op de CP (Control Pilot) pin.
Dat betekent dat je met enige zelfbouw die communicatie wel op kunt zetten?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Poeh dat zou ik niet durven zeggen. Het gaat volgens mij om een extra puls bovenop het PWM signaal. Maar als ik het goed heb doet OCPP dit ook. De laadpaal kan daarmee in ieder geval auto's herkennen, handig als je er een zakelijk rijdt en de ander prive. Maar ik ben er zeker niet in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Niet echt, als ergens (in de auto) staat dat alleen bij DC laden het signaal aan gaat houdt het op. Communicatie is 2 weg, als 1 domweg zwijgt, houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:32
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Dit kan toch alleen als de laadpaal ook weet met welk % die begint. Is het met 10% of met 70%?

Overigens weet ik wel zeker dat de data ook voor een normale laadpaal beschikbaar is, althans met de laatste versie auto's en laadpalen waarmee bidirectioneel laden mogelijk is. Anders is bidirectioneel laden niet mogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchKel op 24-05-2025 19:27 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
ff simpel:

stap 0: je weet welke auto er aan de kabel hangt (anders weet je ook niet waar je de data op kunt vragen)
stap 1: vaag percentage op via API.
stap 2: kijk naar laadstroom
stap 3: hou de tijd in de gaten en verreken dit met de laadstroom.
stap 5: doe een goede gok
stap 6: controleer na 5/10 minuten nogmaals percentrage op en vergelijk dat met je schatting en corrigeer je verwachting
stap 7 herhaal 2/3/4/5/6

bidirectioneel laden is weer een heel ander verhaal en veelal zelfs nog een sprookje voor zover ik weet (renault verkoopt het wel, maar levert nog niet door regelgeving, VW weet ik ff niet, Leaf doet het via DC).

[ Voor 20% gewijzigd door gjcvro op 24-05-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:34:
ff simpel:

stap 0: je weet welke auto er aan de kabel hangt (anders weet je ook niet waar je de data op kunt vragen)
stap 1: vaag percentage op via API.
stap 2: kijk naar laadstroom
stap 3: hou de tijd in de gaten en verreken dit met de laadstroom.
stap 5: doe een goede gok
stap 6: controleer na 5/10 minuten nogmaals percentrage op en vergelijk dat met je schatting en corrigeer je verwachting
stap 7 herhaal 2/3/4/5/6

bidirectioneel laden is weer een heel ander verhaal en veelal zelfs nog een sprookje voor zover ik weet (renault verkoopt het wel, maar levert nog niet door regelgeving, VW weet ik ff niet, Leaf doet het via DC).
Dat laatste klopt niet helemaal. Bidirectioneel laden is technisch al behoorlijk ver ontwikkeld en wordt in Japan zelfs al vrij breed toegepast. Zelf ben ik vanaf eind september ook volledig voorbereid op bidirectioneel laden: zowel mijn auto als mijn laadpaal ondersteunen het.

De enige reden dat ik het nog niet daadwerkelijk kan gebruiken, is omdat de wet- en regelgeving in Nederland daar nog niet op is aangepast. Volgens de leverancier is de benodigde firmware-update voor de laadpaal al beschikbaar, maar mag deze pas worden geactiveerd zodra de regelgeving dat toestaat. Dat kan helaas nog 2 tot 4 jaar duren. De techniek is er dus al, maar de praktijk blijft voorlopig nog achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Dat laatste klopt niet helemaal. Bidirectioneel laden is technisch al behoorlijk ver ontwikkeld en wordt in Japan zelfs al vrij breed toegepast. Zelf ben ik vanaf eind september ook volledig voorbereid op bidirectioneel laden: zowel mijn auto als mijn laadpaal ondersteunen het.

De enige reden dat ik het nog niet daadwerkelijk kan gebruiken, is omdat de wet- en regelgeving in Nederland daar nog niet op is aangepast. Volgens de leverancier is de benodigde firmware-update voor de laadpaal al beschikbaar, maar mag deze pas worden geactiveerd zodra de regelgeving dat toestaat. Dat kan helaas nog 2 tot 4 jaar duren. De techniek is er dus al, maar de praktijk blijft voorlopig nog achter.
Welke auto en laadpaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:34:
[...]

Welke auto en laadpaal?
Kia EV3 en een Peblar laadpaal.

Van Kia zijn momenteel de EV3 en EV9 de enige die bidirectioneel kunnen laden. In de nabije toekomst komt daar waarschijnlijk de EV2 en EV4 bij.

De EV6 is wat ouder en ondersteund nog geen bidirectioneel laden.

[ Voor 38% gewijzigd door DutchKel op 24-05-2025 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Van Kia zijn momenteel de EV3 en EV9 de enige die bidirectioneel kunnen laden. In de nabije toekomst komt daar waarschijnlijk de EV2 en EV4 bij.

Maar dus door wetgeving nog steeds een sprookje.. En best gek dat je wel een thuisaccu aan mag sluiten, maar niet als er wielen aan zitten. Ik begreep dat het inpluggen het probleem was, en wat starre wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Maar dus door wetgeving nog steeds een sprookje.. En best gek dat je wel een thuisaccu aan mag sluiten maar niet als er wielen aan zitten. Ik begreep dat het inpluggen het probleem was, en wat starre wetgeving.
De details ken ik er helaas ook niet van. Maar ik vind het inderdaad ook krom. Ik werk veel thuis dus dit is ideaal als thuisaccu.

Ik hoop dat het snel mogelijk wordt gemaakt, maar met de huidige regering die niet veel met de natuur en het milieu heeft heb ik er een hard hoofd in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22
Het probleem zit hem in het afschakelen als het grid uitvalt.

Dan mag er geen spanning meer je huis uit. Dat moet goed geregeld en wellicht gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

janne_nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:07:

Dan mag er geen spanning meer je huis uit. Dat moet goed geregeld en wellicht gecertificeerd zijn.
Ah en een PV omvormer stopt met leveren als de netspanning weg valt en een EV niet. Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Ah en een PV omvormer stopt met leveren als de netspanning weg valt en een EV niet. Is dat wat je bedoelt?
Een thuisbatterij schakelt dan denk ik ook af. Anders klopt het weer niet.

Van PV's weet ik inderdaad dat die moeten uitschakelen als er geen stroom meer is. De waarschuwing in de meterkast van let op als je de hoofdschakelaar omzet dat er nog PV's zijn die dan nog stroom leveren is eigenlijk ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro

Gek dat we dat prima met thuisaccu en zonnepanelen kunnen, maar niet als het uit een auto komt? Klinkt als bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Gek dat we dat prima met thuisaccu en zonnepanelen kunnen, maar niet als het uit een auto komt? Klinkt als bullshit.
Die schakelen dus af als de spanning wegvalt, de EV niet. Tenminste, ik denk dat dat is wat @janne_nl bedoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 24-05-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Dat ligt trouwens wel iets genuanceerder. Zo levert Solaredge een backupinterface die bij uitval van het grid het grid loskoppeld zodat de accu en de panelen wel het huis van stroom kunnen blijven voorzien. Dat gaat trouwens niet flawless maar duurt een paar seconden.

En om nieuwe technieken die nog niet gecertificeerd zijn nu meteen bullshit te noemen.....handig thuis ook als je de laadpaalgroep uitschakeld om er aan te werken en de auto levert nog lekker terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Die schakelen dus af als de spanning wegvalt, de EV niet. Tenminste, ik denk dat dat is wat @janne_nl bedoelt.
Dat zeg ik niet. Wat ik bedoel is dat dat goed geregeld moet zijn. Beetje sneu als de monteur van je netbeheerder aan de spanning van je auto blijft hangen. Los van het feit dat je auto accu dan zo leeg is. Ik snap dat voot anderhalf automodel en anderhalve laadpaal die dat nu ondersteunt even tijd nodig heeft.

Ik weet zeker dat dat er wel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:29:
[...]

En ik zeg dat het net zo simpel te realiseren is dat je ev stopt met teruglevering, net als de goedkoopste zonnepaneel omvormer van temu dat doet. Dus bullshit dat dat de reden is dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:33:
Dat ligt trouwens wel iets genuanceerder. Zo levert Solaredge een backupinterface die bij uitval van het grid het grid loskoppeld zodat de accu en de panelen wel het huis van stroom kunnen blijven voorzien. Dat gaat trouwens niet flawless maar duurt een paar seconden.

En om nieuwe technieken die nog niet gecertificeerd zijn nu meteen bullshit te noemen.....handig thuis ook als je de laadpaalgroep uitschakeld om er aan te werken en de auto levert nog lekker terug.
Ik noem het argument dat een ev niet zou kunnen stoppen met teruglevering bij spanningsuitval bullshit, niet de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Prima als jij dat vind. Helemaal prima als je een omvormer van Temu gebruikt.

Ik wacht wel even tot e.e.a. getest en gecertificeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Ik noem het argument dat een ev niet zou kunnen stoppen met teruglevering bij spanningsuitval bullshit, niet de techniek.
Ik zeg ook nergens dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

Dan mag er geen spanning meer je huis uit.
Dit klinkt toch echt wel als het een probleem noemen, wat zoals ik al aangaf al door vele fabrikanten is opgelost, dus kan het geen probleem meer zijn.
janne_nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ik zeg ook nergens dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 07:51
Hoi, ik heb onlangs mijn 12v accu vervangen in mijn Kia e-Niro (2020) omdat die voor de 3e keer in korte tijd compleet leeg was. Nu doen opeens mijn favoriete (lees: goedkope Vattenfall) openbare laadpalen het niet meer met mijn auto... Achtergrond hierbij:

De accu was 5 jaar oud en een ANWB-medewerker had hem doorgemeten, toen hij voor de 2e keer helemaal leeg was; de accu was aan eind van z'n leven. Snel daarna startte de auto helaas weer niet, en ik wist dus dat het aan de accu lag... alleen stond ik geparkeerd bij een bouwmarkt, zonder gereedschap of nieuwe accu. In een stressvol moment heb ik toen ter plekke een sleutelset en een nieuwe accu gekocht. Een redelijk basic model van 80 euro van 12v, 45ah, geen bekend merk. Dit was bij een autogarage die daar toevallig ook was. Die man zei dat het wel zou werken.

Ik heb die accu erin gezet en de auto werkt helemaal prima gelukkig, alleen nu probeerde ik zojuist te laden bij de Vattenfall paal hier in de straat en die weigert dienst. Meerdere Vattenfall palen geprobeerd; iedere keer start de paal het proces, maar begint het laden niet, en zie ik daarna meteen een rood licht, en een kabel die vast blijft zitten. Ik heb 2 keer de support dienst moeten bellen om mijn laadkabel los te krijgen. Een medewerker van de support dienst vertelde mij dat het aan mijn auto ligt omdat die "status D" doorgeeft, en dat hij dat herkent als status die vaak fout gaat bij Vattenfall. Ik heb dit opgezocht en dit blijkt de status laden met "ventilatie" te zijn. Online vond ik niet veel maar wel 1 Engelse pagina waar deze uitleg staat:
Status D:

This status is for vehicles with lead batteries. Since these can outgas during charging, it is important that the charging station recognizes them and ensures that the charging area is adequately ventilated. Outgassing with these batteries is not unusual, but you have to take it into account. In a garage you would need ventilation for such vehicles, in open parking lots it wouldn't matter.

That's a bit a blast from the past, as type 1 was based on the J1772 connector back from 2001.
https://www.smart-emotion...l-status-a-b-c-d-e-und-f/

Ik heb nu dus sterk het vermoeden dat mijn auto inderdaad herkent dat er een verkeerde 12v (lood)accu in zit en dit doorgeeft aan de paal. Is dit wat er aan de hand is? Kan het kwaad? En als ik een andere koop moet ik dan een EFB of AGM accu hebben?

Laden werkt nu, op advies van de support medewerker, overigens wel bij een andere paal van Qwello. Dus ik kan eventjes vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
jdemaat schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 23:06:
Hoi, ik heb onlangs mijn 12v accu vervangen in mijn Kia e-Niro (2020) omdat die voor de 3e keer in korte tijd compleet leeg was. Nu doen opeens mijn favoriete (lees: goedkope Vattenfall) openbare laadpalen het niet meer met mijn auto... Achtergrond hierbij:

De accu was 5 jaar oud en een ANWB-medewerker had hem doorgemeten, toen hij voor de 2e keer helemaal leeg was; de accu was aan eind van z'n leven. Snel daarna startte de auto helaas weer niet, en ik wist dus dat het aan de accu lag... alleen stond ik geparkeerd bij een bouwmarkt, zonder gereedschap of nieuwe accu. In een stressvol moment heb ik toen ter plekke een sleutelset en een nieuwe accu gekocht. Een redelijk basic model van 80 euro van 12v, 45ah, geen bekend merk. Dit was bij een autogarage die daar toevallig ook was. Die man zei dat het wel zou werken.

Ik heb die accu erin gezet en de auto werkt helemaal prima gelukkig, alleen nu probeerde ik zojuist te laden bij de Vattenfall paal hier in de straat en die weigert dienst. Meerdere Vattenfall palen geprobeerd; iedere keer start de paal het proces, maar begint het laden niet, en zie ik daarna meteen een rood licht, en een kabel die vast blijft zitten. Ik heb 2 keer de support dienst moeten bellen om mijn laadkabel los te krijgen. Een medewerker van de support dienst vertelde mij dat het aan mijn auto ligt omdat die "status D" doorgeeft, en dat hij dat herkent als status die vaak fout gaat bij Vattenfall. Ik heb dit opgezocht en dit blijkt de status laden met "ventilatie" te zijn. Online vond ik niet veel maar wel 1 Engelse pagina waar deze uitleg staat:

[...]

Ik heb nu dus sterk het vermoeden dat mijn auto inderdaad herkent dat er een verkeerde 12v (lood)accu in zit en dit doorgeeft aan de paal. Is dit wat er aan de hand is? Kan het kwaad? En als ik een andere koop moet ik dan een EFB of AGM accu hebben?

Laden werkt nu, op advies van de support medewerker, overigens wel bij een andere paal van Qwello. Dus ik kan eventjes vooruit.
Ik ben even in de handleiding van de Kia e-Niro gedoken en heb daarnaast wat verder gezocht, maar het type 12V-accu (AGM, EFB of standaard loodzuur) wordt daar niet expliciet vermeld. Wat wél duidelijk wordt uit ervaringen van andere eigenaren én uit technische documentatie, is dat de originele 12V-accu in de e-Niro hoogstwaarschijnlijk een AGM-accu is.

Dat type is speciaal ontworpen voor auto's met geavanceerde elektrische systemen zoals regeneratief remmen en start/stop-functionaliteit. Een standaard loodzuuraccu (zoals je nu dus heb geplaatst) mist die eigenschappen en wordt blijkbaar soms door het Battery Management System verkeerd geïnterpreteerd. Het lijkt erop dat mijn auto daardoor een “status D” teruggeeft aan de laadpaal, dat is normaal gesproken een ventilatie-indicatie die je alleen ziet bij oude systemen met mogelijk gasvormige afvoer.

Bij sommige laadpalen maakt dat niets uit (zoals Qwello), maar Vattenfall-palen blokkeren dan direct het laden, waarschijnlijk uit veiligheidsoverwegingen.

Mijn conclusie is dat je de goedkope accu die je erin gezet hebt beter kunt vervangen door een AGM-exemplaar, zoals Kia waarschijnlijk voorschrijft. Dan zou de communicatie met de laadpaal weer correct moeten verlopen en is het probleem hopelijk opgelost.

Hopelijk heeft iemand anders hier ook nog ervaring mee, maar dit lijkt voor nu de meest logische verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Dat type is speciaal ontworpen voor auto's met geavanceerde elektrische systemen zoals regeneratief remmen.
Wat heeft regeneratief remmen met de 12V accu te maken? Alles wat met regeneratief remmen wordt opgewekt gaat (is een aanname van mijn kant) toch in het grote accupakket zodat het weer gebruikt kan worden om te rijden?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:37:
[...]

En ik zeg dat het net zo simpel te realiseren is dat je ev stopt met teruglevering, net als de goedkoopste zonnepaneel omvormer van temu dat doet. Dus bullshit dat dat de reden is dat het niet kan.
Er is natuurlijk wel een verschil. Een omvormer zit op het net. Als het net uitvalt valt de omvormer ook uit (of gaat naar backup ofzo). De systemen van een EV zitten niet op het net maar op de 12V accu. Je moet dus iets extra regelen om de EV te laten stoppen met terugleveren. Dat kan uiteraard maar het is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Peblar Business laadpaal dan neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En wat dacht je van accu garantie (cycles) van auto fabrikant.
Of energie handel door opladen op ander punt dan ontladen.
Bij bijv bij werkgever opladen, thuis ontladen. Bij accu’s van 100kWh en dan 5 dagen in de week gaat t aardig door, verkapt loon? Zakelijk naar privé overhevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
.

[ Voor 99% gewijzigd door gjcvro op 25-05-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil. Een omvormer zit op het net. Als het net uitvalt valt de omvormer ook uit (of gaat naar backup ofzo). De systemen van een EV zitten niet op het net maar op de 12V accu. Je moet dus iets extra regelen om de EV te laten stoppen met terugleveren. Dat kan uiteraard maar het is niet hetzelfde.
Dat zeg ik bullshit, 1 regel code en het is geregeld. Maak het niet moeilijker dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Dat zeg ik bullshit, 1 regel code en het is geregeld. Maak het niet moeilijker dan het is.
Zeker. Het probleem is alleen dat de instanties iets te zeggen hebben over die code (en wellicht wat hardware) net als bij omvormers destijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1

[...]

Die status D is voor oude voertuigen bijvoorbeeld heftrucks met een loodaccu als tractiebatterij.
Wat voor 12v accu erin zit zou niet uit moeten maken en het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat de Niro
-detecteert wat voor type 12v accu er geplaatst is
-dit vervolgens met de lader communiceert (omdat dit voor de lader niet relevant is)

Ik zou de accu weer even losmaken en kijken of de boel zich dan reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Zeker. Het probleem is alleen dat de instanties iets te zeggen hebben over die code (en wellicht wat hardware) net als bij omvormers destijds.
Precies. nou komen we aan bij het echte probleem. Al de rest is al lang opgelost. Probleem zit hem niet in de techniek en/of het nou zonnepanelen, thuisaccu of autoaccu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Precies. nou komen we aan bij het echte probleem. Al de rest is al lang opgelost. Probleem zit hem niet in de techniek en/of het nou zonnepanelen, thuisaccu of autoaccu is.
En dat was precies wat @janne_nl ook al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:58:
[...]

En dat was precies wat @janne_nl ook al zei.
Wat jij wil. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:02:
[...]

Peblar Business laadpaal dan neem ik aan.
Ik denk dat het een home plus is aangezien er een vaste kabel aan zit. Maar voor zover ik weet zijn alle Peblar laadpalen erop voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat het een home plus is aangezien er een vaste kabel aan zit. Maar voor zover ik weet zijn alle Peblar laadpalen erop voorbereid.
Voor zover ik de specsheet zie, alleen de business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Voor zover ik de specsheet zie, alleen de business.
Dat zie je denk ik verkeerd. De business voldoet volledig aan die iso norm, maar dat houd ook in dat de auto zonder pas kan laden. Dat is iets wat de home plus niet kan. Bidirectioneel laden is een onderdeel ervan.

Aangezien dat nog niet mogelijk is ivm wet en regelgeving heeft het ook geen zin om dat te vermelden aangezien dat weer klachten oplevert dat het niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

@gjcvro, @janne_nl en @Get!em Zie ook deze post van zojuist: Peter-036 in "Thuisladen van je EV deel 2"
Denk dat het nog wel even duurt voor V2G voor elkaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 25-05-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
13art schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Wat heeft regeneratief remmen met de 12V accu te maken? Alles wat met regeneratief remmen wordt opgewekt gaat (is een aanname van mijn kant) toch in het grote accupakket zodat het weer gebruikt kan worden om te rijden?
Ik denk dat de systemen die het aansturen via de 12V accu werken. De hele auto doet niks zonder die 12V.
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:47:
@gjcvro, @janne_nl en @Get!em Zie ook deze post van zojuist: Peter-036 in "Thuisladen van je EV deel 2"
Ik denk dat de netbeheerders juist degene zijn die het minste gaan tegenwerken. Die hebben juist profijt ervan als V2G en V2H wordt ingeschakeld. Dat geeft ze namelijk wat ademruimte die ze nu niet echt hebben door het overvolle net.

Ik denk eerder dat de regering meer dwars zit, die hebben al aangegeven niks te zien in elektrisch rijden en andere dingen die goed zijn voor het milieu. Ze hebben ook al aangeven dat ze de doelstellingen niet halen en ze doen er vrij weinig mee. Het lijkt erop alsof ze alleen de kosten ervan zien.

[ Voor 48% gewijzigd door DutchKel op 25-05-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:47:
@DonJuape Hoezo dan? Aan de netkant is er toch geen verschil tussen een omvormer en een V2G-lader? In beide gevallen moet het apparaat zelf zijn voeding uitschakelen zodra de netspanning wegvalt. En dat constateert het apparaat aan de 230/400V-kant van zijn aansluitingen. Niet ergens anders. Dus ook niet in de meterkast groepenkast. Vanaf dat moment zal het apparaat geen energie meer leveren aan het huis, laat staan aan het net.

Wat dat betreft zijn PV-omvormers en V2G-laders gelijkwaardig, lijkt me. Nix nieuws onder de zon dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:52
(Oeps, kreeg error maar was wel gepost)

[ Voor 96% gewijzigd door Bokkiej op 25-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:52
(Oeps, kreeg error maar was wel gepost)

[ Voor 96% gewijzigd door Bokkiej op 25-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
ASW1 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:33:
[...]
het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat de Niro
-detecteert wat voor type 12v accu er geplaatst is
-dit vervolgens met de lader communiceert (omdat dit voor de lader niet relevant is)
DutchKel schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:57:
Een standaard loodzuuraccu (zoals je nu dus heb geplaatst) mist die eigenschappen en wordt blijkbaar soms door het Battery Management System verkeerd geïnterpreteerd. Het lijkt erop dat mijn auto daardoor een “status D” teruggeeft aan de laadpaal
Dank voor de reacties! Ik heb geen idee welke dichter bij de waarheid komt, maar ik ga sowieso eerst proberen wat het doet nadat ik de accu nogmaals eruit + erin heb gedaan.

Als dat toch niet werkt: nog suggesties voor hoe ik de beste AGM accu kan vinden, passend bij mijn e-Niro (los van formaat uiteraard)? Of maakt het niet zoveel uit en is iedere AGM accu goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
jdemaat schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
[...]

[...]

Dank voor de reacties! Ik heb geen idee welke dichter bij de waarheid komt, maar ik ga sowieso eerst proberen wat het doet nadat ik de accu nogmaals eruit + erin heb gedaan.

Als dat toch niet werkt: nog suggesties voor hoe ik de beste AGM accu kan vinden, passend bij mijn e-Niro (los van formaat uiteraard)? Of maakt het niet zoveel uit en is iedere AGM accu goed?
Volgens mij is de ruimte voor de accu erg beperkt en dien je een redelijk kleine accu te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

jdemaat schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
[...]

[...]

Ik heb na veel frustratie deze erin gedaan en bevalt uitstekend. Weg gedoe en stress, geen onzin bij laadpalen en heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten. Met een dashcam met parkeerstand erop di hem iedere dag langzaam leeg slurpt.

Yariva in "Het grote Kia e-Niro topic"

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
Yariva schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik heb na veel frustratie deze erin gedaan en bevalt uitstekend. Weg gedoe en stress, geen onzin bij laadpalen en heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten. Met een dashcam met parkeerstand erop di hem iedere dag langzaam leeg slurpt.

Heb dezelfde.
Is niet alleen betere accu dan af fabriek, maar ook 16% extra capaciteit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
Yariva schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Dank voor de tip! Zie ik het goed dat dat geen AGM accu is? Dat hoeft dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

13art

Moderator Mobile
jdemaat schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Ben nog nergens tegen gekomen op diverse fora dat dit een vereiste is. Ik persoonlijk geloof er niet in dat dit moet.ijn accu doet het vooralsnog prima, maar als er een andere in komt dan ook die Varta.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
jdemaat schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Volgens mij is een AGM accu alleen een aanbeveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Het is hoogstwaarschijnlijk toch alleen een kaart update, maar ik vind het best bijzonder dat Hyundai al ruim een maand de gen5w navigatie update heeft maar we bij Kia daar nog altijd op zitten te "wachten"...
Als het alleen een kaart update is, is er toch weinig testwerk aan of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowzie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:26
Ik kreeg de update OTA aangeboden maandag. Niro EV uit 2022.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvxO_viEyfSEqr5RaEY4XQ0y5Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM0Mniy99wL7vxcC8zpbA5SW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door wowzie op 29-05-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44
Kom er net achter dat het rubber ding wat de afdekdopjes aan de auto verbind stuk is. Als of het van de dopjes afgerukt is?

Hoe noem ik zoiets zodat ik een nieuwe kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tazzy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:16:
het rubber ding wat de afdekdopjes aan de auto verbind
Eeh ...wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44
De afdek doppen van de laadpoort in de auto zaten met een rubber ding aan de auto vast. Die is stuk… geen idee hoe of wie 🤣

Daar zoek ik dus een nieuwe voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tazzy schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:30:
De afdek doppen van de laadpoort in de auto zaten met een rubber ding aan de auto vast. Die is stuk… geen idee hoe of wie 🤣

Daar zoek ik dus een nieuwe voor
Garage al gevraagd? Wie weet hebben ze het op voorraad en kost het (bijna) nix…?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zou even langs de kia dealer gaan, het lijkt me geen artikel waar ze de hoofdprijs voor rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:08:
Ik zou even langs de kia dealer gaan, het lijkt me geen artikel waar ze de hoofdprijs voor rekenen.
Das altijd de vraag. Soms kom je zoiets van nix tegen en blijkt het iets te zijn dat alleen als set besteld kan worden samen met allerlei andere dingen er omheen die je helemaal niet nodig hebt. De set kost dan 87,96 ex BTW… 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:23
gjcvro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:33:
[...]

Accu v/d Niro is nagenoeg bulletproof, en met die lage km stand ga je in ieder geval niet snel over de max stand heen voor de garantie, dus waarschijnlijk heb je straks 7(of10) jaar garantie op de auto. Je weet wat er mee is gebeurd en hoe hij je bevalt. Dat ga je met die peug niet krijgen, en al helemaal geen 7/10 jaar garantie.
Ohja, ga eens rijden met die peugeot, een collega heeft hem even als voorloopauto gehad en dreigde hem tegen de muur te parkeren om er vanaf te komen. 8)
@gjcvro
Het heeft even geduurd maar vandaag heb ik en proefrit gemaakt met de Peugeot 3008 (2021,automaat). Ik moet zeggen dat ik de ervaring van je collega helemaal deel :) . Het is dat het een proefrit was anders had ik hem vast ook ergens tegen een muur aan gedouwd 8)
Tjsonge jonge, een ICE rijden als je bijna 5 jaar elektrisch hebt gereden is voor mij zo tegengevallen. Wat is elektrisch rijden dan ook heerlijk! ;) Het stroompedaal indrukken en meteen 204 PK tot je beschikking hebben is echt zo'n groot verschil met de Peugeot 3008 met zijn 130 PK. Het voelde of ik in een tractor zat. O-) Terwijl veel internet recensies over deze 3008 erg lovend waren over de auto, de motor en over het rijden ermee.

Bij terugkomst van de proefrit zei de verkoper bij de dealer: "Hij rijdt lekker toch? Dat zegt iedereen die in een 3008 automaat heeft gereden." Nou daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. 8) Waarschijnlijk als je nog nooit het genot van elektrisch rijden hebt mogen ervaren dan zal hij misschien best wel lekker rijden. In de vijf jaar dat ik elektrisch rij heb ik ook niet meer in een ICE gereden, dus dacht ik dat het verschil wel mee zou vallen. Niet dus 8)7

Ooit heb ik op dit forum gelezen dat als je eenmaal elektrisch rijden gewend bent dat je dan niet anders meer wilt. Daar ben ik het na vandaag volledig mee eens. *O*

De twijfels die ik eerder had over het overnemen van de E-niro na het zakelijk leasecontract zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Dus @gjcvro bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Update omtrent mijn airco: afgelopen woensdag is eindelijk de verdamper vervangen, de airco werkt gelukkig weer prima.
Dennis 1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:36:
[...]

@gjcvro
Het heeft even geduurd maar vandaag heb ik en proefrit gemaakt met de Peugeot 3008 (2021,automaat). Ik moet zeggen dat ik de ervaring van je collega helemaal deel :) . Het is dat het een proefrit was anders had ik hem vast ook ergens tegen een muur aan gedouwd 8)
Tjsonge jonge, een ICE rijden als je bijna 5 jaar elektrisch hebt gereden is voor mij zo tegengevallen. Wat is elektrisch rijden dan ook heerlijk! ;) Het stroompedaal indrukken en meteen 204 PK tot je beschikking hebben is echt zo'n groot verschil met de Peugeot 3008 met zijn 130 PK. Het voelde of ik in een tractor zat. O-) Terwijl veel internet recensies over deze 3008 erg lovend waren over de auto, de motor en over het rijden ermee.

Bij terugkomst van de proefrit zei de verkoper bij de dealer: "Hij rijdt lekker toch? Dat zegt iedereen die in een 3008 automaat heeft gereden." Nou daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. 8) Waarschijnlijk als je nog nooit het genot van elektrisch rijden hebt mogen ervaren dan zal hij misschien best wel lekker rijden. In de vijf jaar dat ik elektrisch rij heb ik ook niet meer in een ICE gereden, dus dacht ik dat het verschil wel mee zou vallen. Niet dus 8)7

Ooit heb ik op dit forum gelezen dat als je eenmaal elektrisch rijden gewend bent dat je dan niet anders meer wilt. Daar ben ik het na vandaag volledig mee eens. *O*

De twijfels die ik eerder had over het overnemen van de E-niro na het zakelijk leasecontract zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Dus @gjcvro bedankt voor de tip _/-\o_
Ik heb een tijdje terug in een nieuwe 5008 hybrid proefgereden terwijl ik nog zo had gezegd dat ik alleen voor de elektrische variant zou willen gaan: dat reed dus echt voor geen meter, motorgeluid, getril en de brandstof geur en het gebrek aan vermogen zorgden ervoor dat ik na 15 minuten rijden maar weer terug ben gegaan (en het was tot overmaat van ramp ook nog eens een instap model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Das altijd de vraag. Soms kom je zoiets van nix tegen en blijkt het iets te zijn dat alleen als set besteld kan worden samen met allerlei andere dingen er omheen die je helemaal niet nodig hebt. De set kost dan 87,96 ex BTW… 8)7
Aangezien de laadpoort universele afmetingen heeft zijn de eerste generieke afdekkingen er al (en een stuk goedkoper dan de dealer):
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:23
Killah_Priest schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:00:
Update omtrent mijn airco: afgelopen woensdag is eindelijk de verdamper vervangen, de airco werkt gelukkig weer prima.

[...]

Ik heb een tijdje terug in een nieuwe 5008 hybrid proefgereden terwijl ik nog zo had gezegd dat ik alleen voor de elektrische variant zou willen gaan: dat reed dus echt voor geen meter, motorgeluid, getril en de brandstof geur en het gebrek aan vermogen zorgden ervoor dat ik na 15 minuten rijden maar weer terug ben gegaan (en het was tot overmaat van ramp ook nog eens een instap model)
@Killah_Priest
Grappig en mooi om te lezen dat je nagenoeg dezelfde ervaring hebt en dan nog wel met een Hybride versie, een nieuwere uitvoering en een maatje groter 8) Ik denk dat wij heel erg "verwend" zijn geraakt door het elektrische rijden en dat we daardoor met minder geen genoegen meer kunnen nemen 8)

Weet je al wel wat je volgende elektrische variant gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Leader98 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Aangezien de laadpoort universele afmetingen heeft zijn de eerste generieke afdekkingen er al (en een stuk goedkoper dan de dealer):
Het is niet de dop die hij zoekt, maar de bevestiging ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kan ik de auto op camping-stand zetten en dan afsluiten? Ik wil graag dat de koelbox aan blijft op de 12V aansluiting zonder dat de 12V accu leeg raakt. Als dit kan, hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:36:
Kan ik de auto op camping-stand zetten en dan afsluiten? Ik wil graag dat de koelbox aan blijft op de 12V aansluiting zonder dat de 12V accu leeg raakt. Als dit kan, hoe?
Je hebt alleen een gebruikers modus waarbij de auto helemaal van stroom wordt voorzien (zonder dat je ermee kunt rijden). Maar deze is voor zover ik weet niet bedoeld om een hele lange tijd aan te laten staan om bijvoorbeeld de koelbox te koelen. Deze is meer bedoeld voor als je moet wachten zodat het entertainment systeem en de rest niet uitvalt. Echt alles blijft dan namelijk aan staan, dus niet alleen de 12V aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Je hebt alleen een gebruikers modus waarbij de auto helemaal van stroom wordt voorzien (zonder dat je ermee kunt rijden). Maar deze is voor zover ik weet niet bedoeld om een hele lange tijd aan te laten staan om bijvoorbeeld de koelbox te koelen. Deze is meer bedoeld voor als je moet wachten zodat het entertainment systeem en de rest niet uitvalt. Echt alles blijft dan namelijk aan staan, dus niet alleen de 12V aansluiting.
Die is wel voor lange tijd (bijvoorbeeld voor climate control voor overnachten in de auto). Zijn ook filmpjes van Bjorn. Alleen ik weet niet of ik de auto ook in die modus op slot kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 20:48
DonJuape schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Die is wel voor lange tijd (bijvoorbeeld voor climate control voor overnachten in de auto). Zijn ook filmpjes van Bjorn. Alleen ik weet niet of ik de auto ook in die modus op slot kan zetten.
Maar wordt in die stand de 12V batterij voldoende op peil gehouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
DonJuape schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:07:
[...]

De truc is om eerst met centrale deurvergrendeling alle portieren op slot te doen, dan de auto op gebruikersmodus zetten, uitstappen en het portier aan bestuurderszijde met de fysieke sleutel op slot te draaien. Dus ja, het is mogelijk om de auto op slot te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Leader98 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:07:
[...]

https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A
1) Je link verwijst naar iets voor Tesla. Niet universeel dus.

2) De commentaren zijn nogal negatief, dus ook om die reden geen aanrader (zoals wel vaker bij Ali…).

3) Dit is alleen (de slechte versie van) de dop; hij mist juist de bevestiging ervan en die zit hier niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 31-05-2025 23:35 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:52:
[...]

De truc is om eerst met centrale deurvergrendeling alle portieren op slot te doen, dan de auto op gebruikersmodus zetten, uitstappen en het portier aan bestuurderszijde met de fysieke sleutel op slot te draaien. Dus ja, het is mogelijk om de auto op slot te doen.
Ah ja, met de centrale vergrendeling op slot doen, dat is makkelijker dan van binnenuit met de hand drie portieren te sluiten! (Zoals ik steeds deed) :+
Daarna inderdaad bestuurdersportier met de fysieke sleutel sluiten.

Ik heb op de camping eens gehad dat de slaapzakken doornat waren omdat de tent niet goed afgesloten was tijdens de regen.

Hoe handig is het dan dat je de e-Niro bij je hebt: utility stand aan, airco en ventilatie op vol vermogen en de kachel aan. En voor je het weet zijn je slaapzakken weer droog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:09
Even een vraag , ik kan het hier niet meer vinden in dit topic .
Adviseert Kia om eens per maand de accu 100% op te laden dit ivm de cellen in de accu ?
Ik meende hierover iets gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden
Dank voor de reacties..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Dennis 1 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:26:
[...]

@Killah_Priest
Grappig en mooi om te lezen dat je nagenoeg dezelfde ervaring hebt en dan nog wel met een Hybride versie, een nieuwere uitvoering en een maatje groter 8) Ik denk dat wij heel erg "verwend" zijn geraakt door het elektrische rijden en dat we daardoor met minder geen genoegen meer kunnen nemen 8)

Weet je al wel wat je volgende elektrische variant gaat worden?
Ja, een E-5008 (wel met alle opties). Ik moet vanwege 4 kinderen echt over naar een 7 zitter (onze huidige 7 zitter is een Dacia Logan en de stoelen zitten echt niet fijn op lange ritten).
Helaas zijn de EV9 en de Id Buzz nogal aan de prijs, 400 euro meer betalen per maand tegenover een 5008 was mij echt teveel van het goede.

(En over 5 jaar zijn de "grote" kinderen hier allemaal volwassenen dus dan kan ik eindelijk voor iets leuks gaan a la Ioniq5 N of EV6GT of wat voor andere snelle auto er tegen die tijd leuk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:38
Wij staan in de Ardennen, met de volgende melding. Auto is gewoon opgeladen en kan aangezet worden, echter niet in de versnelling zetten. Betreft model uit 2021. Iemand die weet waarom dit zo is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjwu30y17XE1TBerd3ol4sOFWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldf63cHeR3pJgt4qsf6wwLcd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45
Ik volg het topic maar gemiddeld maar klopt het dat de kaart update voor de my19 al wat ouder is? Oktober 2024 ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 20:48
HJKJ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:21:
Even een vraag , ik kan het hier niet meer vinden in dit topic .
Adviseert Kia om eens per maand de accu 100% op te laden dit ivm de cellen in de accu ?
Ik meende hierover iets gelezen te hebben maar kan het niet terugvinden
Dank voor de reacties..
Het staat sowieso in de handleiding en de verklaring is dat het Battery Management Systeem zichzelf dan calibreert. Maar andersom: het is ook geen probleem om de batterij vaker naar 100% te laden, als je de auto maar niet te lang op 100% laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:37
Thomas19903 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:07:
Wij staan in de Ardennen, met de volgende melding. Auto is gewoon opgeladen en kan aangezet worden, echter niet in de versnelling zetten. Betreft model uit 2021. Iemand die weet waarom dit zo is? [Afbeelding]
In principe is dat het 'service' warning lampje. Heb ik gehad toen ze de koelvloeistof nog niet vervangen hadden (en zeiden van wel anderhalf jaar na de terugroepactie).

Heb je al eens helemaal uitgestapt (iedereen) deur op slot, weer open en opnieuw geprobeerd? Dat heeft mij al wel eens geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 14:09

Arfman

Drome!

Wij staan in de Ardennen, met de volgende melding. Auto is gewoon opgeladen en kan aangezet worden, echter niet in de versnelling zetten. Betreft model uit 2021. Iemand die weet waarom dit zo is? [Afbeelding]
12v accu misschien leeg? Even met een jumpstarter/andere auto proberen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Er hoort ook een melding bij. Die kan je wellicht verder helpen.

De melding kun je via de knoppen op het stuur ergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:42
Vandaag heb ik de onderbumper en de blauw grille in de bumper van onze kia vervangen. Iemand had in een parkeergarage tegen een 'varkensruggetje' aangezeten dus de boel was lelijk beschadigd.
Het is allemaal prima gelukt, maar bij de crash zijn we een aantal van die plugjes kwijtgeraakt en nu mis ik er een paar. Maar hoe heten die dingen en waar koop ik ze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xj1qp7Y-5b0KdcnO49-YZYCIJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMcr3qnK6rxdnN7lQ3Iavlhy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7gav3mVIRPxsA0dfx03drEHyg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMNZONslyWfM6WK0NgfS1GEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2H6TXY3WyPHCkzw9_q7DwgpIMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln9WLNACspjPGDnXWgUkcZAy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door timpel_800 op 01-06-2025 15:03 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
timpel_800 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:02:
Vandaag heb ik de onderbumper en de blauw grille in de bumper van onze kia vervangen. Iemand had in een parkeergarage tegen een 'varkensruggetje' aangezeten dus de boel was lelijk beschadigd.
Het is allemaal prima gelukt, maar bij de crash zijn we een aantal van die plugjes kwijtgeraakt en nu mis ik er een paar. Maar hoe heten die dingen en waar koop ik ze?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien kom je hier verder mee?
https://www.bol.com/nl/nl...zpFFA.4_8.13.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@timpel_800
Open deur mss, maar heb je je dealer al gevraagd? Ik kan me zomaar voorstellen dat die er een doos vol van heeft.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat om een kunststof push-type retainer clip, ook wel bekend als bumperclip of wielkastclip. Kia (en Hyundai) gebruiken dit soort clips veel voor onderplaten, spatborden en binnenbekleding. Je drukt ze erin en klikt het midden vast om ze te vergrendelen.

Je kunt ze vinden als je zoekt op bijvoorbeeld:
"Kia Hyundai push clip 8mm" of "bumperclip Kia e-Niro"

Let op dat je de juiste maat kiest: de clips die vaak gebruikt worden voor de wielkasten van de e-Niro zijn meestal 8 mm type. Als je twijfelt, is een universele set met meerdere maten ook handig.

Hopelijk kun je hiermee weer verder 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
We zijn weer thuis aangekomen. Iemand langsgekomen, was iets met 12v accu waardoor die het niet meer deed. Ik heb de auto tweedehands gekocht en was eerste keer dat ik de auto de hele nacht (12 uur) aan de lader heb gehad. Komt dit vaker voor? Accu die wellicht vervangen moet worden? MY21 met 105k op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Thomas19903 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:59:
[...]

We zijn weer thuis aangekomen. Iemand langsgekomen, was iets met 12v accu waardoor die het niet meer deed. Ik heb de auto tweedehands gekocht en was eerste keer dat ik de auto de hele nacht (12 uur) aan de lader heb gehad. Komt dit vaker voor? Accu die wellicht vervangen moet worden? MY21 met 105k op de teller
Als de 12V accu nog nooit is vervangen dan is die wel aan vervanging toe.

Meestal gaan ze maar ongeveer 4 a 5 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:42
DutchKel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:08:
[...]

Die van ons deed ook niks meer vorige maand. Auto stond voor de deur dus dat scheelde. Slechts 4 jaar . Viel me eigenlijk tegen.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
DutchKel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:08:
[...]

Thanks, dan is dat hopelijk een logische verklaring.

Ben je verplicht dit te repareren via de KIA dealer om de garantie te behouden? Of kan je dit ook elders laten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Thomas19903 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Thanks, dan is dat hopelijk een logische verklaring.

Ben je verplicht dit te repareren via de KIA dealer om de garantie te behouden? Of kan je dit ook elders laten doen
Nee, je kunt die accu er ook zelf in zetten, het is een simpel klusje.
Als de 12V accu niet meer helemaal goed is kun je de vreemdste storingen krijgen, en het kan knap vervelend zijn als zoiets op vakantie gebeurt. Ik zou hem sowieso na 4 jaar preventief vervangen, het zijn echt de kosten niet.
Pagina: 1 ... 336 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.