DonJuape schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:31:
[...]
In het standaard protocol voor AC laden wordt de SoC niet doorgegeven. In het protocol voor DC laden wordt het wel doorgegeven.
Als de lader en EV OCPP ondersteunen kan het geloof ik wel. Ondersteunt de Niro OCPP?
Okay, nu begeef ik mij op een gebied waar ik nog het nodige niet van weet (OCPP), maar het volgende constateer ik in mijn Home Assistant omgeving:
EVCC laat realtime de actuele SOC waarde zien, ook tijdens het laden.
Dat moet volgens mij via de laadpaal gebeuren, en niet vie het opvragen bij de Kia.
De reden dat ik dat denk is het volgende:
In de Kia Connect integratie binnen Home Assistant wordt ook de SOC getoond, maar deze is niet realtime.
Elke tiental procent wordt automatisch geupdatet: 20%, 30%, 40% enz, maar tussenliggende waardes niet.
Dit is op zich hetzelfde gedrag als in de Kia app, die ook alleen bij elk tiental automatisch wordt geüpdatet. Tussenliggende waarden kun je alleen krijgen door handmatig geforceerd om een update te vragen.
Stel, tijdens het laden vanaf bijvoorbeeld 28% heb ik ondertussen een SOC bereikt van 34%.
De app geeft waarschijnlijk 30% aan, de Kia integratie in Home Assistant geeft ook 30% aan.
Maar de EVCC integratie in Home Assistant geeft wel netjes 34% aan.
Als ik de Kia integratie herlaad blijft deze 30% aangegeven.
Als ik de Kia app geforceerd update, geeft die daarna ook 34% aan, herlaad ik daarna de Kia integratie, dan gaat die daarna ook naar 34%.
Dat brengt mij tot de conclusie dat de Kia integratie via geforceerde updates op de hoogte wordt gehouden, maar de EVCC integratie dit realtime bijhoudt buiten Kia om.
Aangezien EVCC koppelingen heeft met Kia maar ook de Alfen lader, vermoed ik dat de Kia en de Alfen in de onderlinge communicatie ook de actuele SOC communiceren en EVCC hiervan weer via de Alfen op de hoogte wordt gehouden; realtime, dus zonder geforceerd de Kia connect info te updaten.