Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20-07 22:19
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar volg het al langer. Morgen ga ik hier https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios . Nu zegt de verkoper dat de auto is geïmporteerd maar altijd dealer onderhouden. Hij is de eerste eigenaar. Is de garantie van Kia dan gewoon van toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:09
Dj87 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:24:
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar volg het al langer. Morgen ga ik hier https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios . Nu zegt de verkoper dat de auto is geïmporteerd maar altijd dealer onderhouden. Hij is de eerste eigenaar. Is de garantie van Kia dan gewoon van toepassing?
Wij hebben een maand terug ook een e-Niro gekocht die uit Italie is geimporteerd.
De dealer gaf aan dat ze de garantie gewoon kunnen overzetten naar kia nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj87
riberts schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Wij hebben een maand terug ook een e-Niro gekocht die uit Italie is geimporteerd.
De dealer gaf aan dat ze de garantie gewoon kunnen overzetten naar kia nederland.
Oké thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Toch even opletten of het dealer of prive verkoop is, een dealer die hem verkoopt is ws sneller geneigd het te regelen. Dus ik zou het zeker controleren bij een dealer voordat je koopt en er achter komt dat je toch pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj87
gjcvro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Toch even opletten of het dealer of prive verkoop is, een dealer die hem verkoopt is ws sneller geneigd het te regelen. Dus ik zou het zeker controleren bij een dealer voordat je koopt en er achter komt dat je toch pech hebt.
De particulier heeft hem (laten) importeren en daarna bij Kia NL geregistreerd. Dan zou de garantie gewoon door moeten lopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Dj87 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:57:
[...]

De particulier heeft hem (laten) importeren en daarna bij Kia NL geregistreerd. Dan zou de garantie gewoon door moeten lopen toch?
Ik heb de auto bij een handelaar gekocht.
De vorige eigenaar had deze meegenomen met een verhuizing van Italie naar Nederland.

Ik heb gevraagd bij van mossel hoe het zat met de garantie en ze zouden dat voor mij regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riberts
Dj87 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:24:
Hallo,
Je kan altijd even de dealer bellen als je het kentekend hebt met de vraag wat betreft de garantie.

Ze kunnen dat zo voor je checken bij kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dj87 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Die "toch" kan ik niet voor je beantwoorden, de dealer waar die in onderhoud is geweest misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:29
timpel_800 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:02:
Vandaag heb ik de onderbumper en de blauw grille in de bumper van onze kia vervangen. Iemand had in een parkeergarage tegen een 'varkensruggetje' aangezeten dus de boel was lelijk beschadigd.
Het is allemaal prima gelukt, maar bij de crash zijn we een aantal van die plugjes kwijtgeraakt en nu mis ik er een paar. Maar hoe heten die dingen en waar koop ik ze?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vind ze in elke automotive winkel of online autodoc ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:38
ASW1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Nee, je kunt die accu er ook zelf in zetten, het is een simpel klusje.
Als de 12V accu niet meer helemaal goed is kun je de vreemdste storingen krijgen, en het kan knap vervelend zijn als zoiets op vakantie gebeurt. Ik zou hem sowieso na 4 jaar preventief vervangen, het zijn echt de kosten niet.
Ja ik ga hem zo snel mogelijk vervangen. Ik laat het liever door een partij doen. Zijn Kwikfit of Euromaster geschikte partijen hiervoor, zetten die degelijke accu’s terug in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Thomas19903 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Ja ik ga hem zo snel mogelijk vervangen. Ik laat het liever door een partij doen. Zijn Kwikfit of Euromaster geschikte partijen hiervoor, zetten die degelijke accu’s terug in de auto?
Dat weet je nooit, de meeste accumerken hebben een budgetlijn en een kwalitatief betere lijn, ik zou nooit de budgetversie pakken maar kan best dat ze die erin zetten.
Vaak maken ze veel marge op het spul zelf, een accu van 7 tientjes verkopen ze rustig voor het dubbele.
Je kunt er ook zelf een halen en bij een universele garage vragen of ze hem erin zetten.
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/c22/?number=13978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
't lijkt niet zo'n grote klus te zijn, het voordeel van veel ruimte onder de kap:
YouTube: Kia Niro EV 12v battery replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

gjcvro schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:02:
't lijkt niet zo'n grote klus te zijn, het voordeel van veel ruimte onder de kap:
YouTube: Kia Niro EV 12v battery replacement
Dat dat dat filmpje over de 10 minuten gaat :+ Dit is echt een 4 minuten klusje, super simpel heb ik vorig jaar zelf ook gedaan en bespaart je 50 euro arbeidskosten bij de garage.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:21
Na import kan de auto tegen kleine vergoeding overgezet worden naar "Nederlandse" garantie, mits de auto aan een aantal voorwaarden voldoet.
Dat is o.a. de onderhoudshistorie, maar bijvoorbeeld ook belangrijk: de stempel van eerste aflevering in het service boekje.

Maar als de vorige eigenaar dit al heeft geregeld, kun je toch inderdaad via het kenteken even navraag doen bij een dealer of de importeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Yariva schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Dat dat dat filmpje over de 10 minuten gaat :+ Dit is echt een 4 minuten klusje, super simpel heb ik vorig jaar zelf ook gedaan en bespaart je 50 euro arbeidskosten bij de garage.
Denk dat ik er van motorkap open tot motorkap dicht ook wel 10 minuten over gedaan heb. De kwik-fit zal het wel in 4 minuten doen ja, en rekent daar 100 euro voor.
Wat die vent in het filmpje verkeerd doet is beide beschermkappen loshalen en dan vrolijk rondsleutelen met z'n verlengde ratel, ik zat te wachten tot hij sluiting ging maken.
Eerst het kapje van de min-pool los, dan de min-pool loskoppelen en dan kun je veilig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
't filmpje was meer bedoeld om te laten zien wat je tegenkomt, en dat het inderdaad met alle fluff er omheen een klusje is van een kwartiertje, als je tenminste je sleutelset kunt vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55
Die 10 minuten zal eerder te maken hebben met het verdienmodel via Youtube, dat je voor videos > 10m meer betaald krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:38
Ja dit is gemakkelijk besparen door het zelf te doen. Heeft iedereen die de accu heeft vervangen een vergelijkbaar model als de Varta c22 erin gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik op de site accudienst kijk welke accu's geschikt zijn voor de e-niro, komt daar ook nog de Varta C30 tevoorschijn. Die is zelfs nog iets sterker dan de C22 accu voor iets meer €'s.
Misschien is dat ook een optie voor je....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdemaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 07:51
ASW1 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Ben je hier nog verder mee gekomen?
Ik heb als eerste de accu minpool losgekoppeld, een minuutje gewacht en toen weer vastgemaakt om een soort reset te doen. Hierna waren de menu's op het dashboard inderdaad gereset. De accu ontkoppelen was aangegeven als mogelijke fix voor het probleem, en dit heeft het misschien ook verholpen, maar ik weet het niet zeker, want ik moet het testen bij 2 verschillende Vattenfall palen:
  • Bij 1 paal kreeg ik voorheen een rode melding, maar ging die daarna weg, en kon ik mijn kabel eruit halen. Dit scenario gebeurt nu niet meer.
  • Bij een 2e paal kreeg ik een rode melding, die ging niet weg, en mijn kabel zat muurvast. Die kon alleen na telefonisch contact losgekoppeld worden vanuit de support afdeling. Deze paal heb ik nog niet opnieuw getest.
Vraag is alleen nog: waarom reageren deze 2 palen anders, en was het bij paal 1 misschien zo dat de paal zelf defect was, als die anders reageerde?

Ik zal hier nog een update geven als ik ook paal 2 nogmaals heb getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 14:32
ASW1 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Het is niet de dop die hij zoekt, maar de bevestiging ervan.
Inderdaad, ik heb niet goed gelezen.
Die bevestiging kan je wellicht herbouwen in de vorm van een tie-wrap oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08
Ik ben ook aan het kijken naar een E-niro. Nu een mooie met 140kkm uit 2020, exec edition voor 18.5k op het oog.
Helaas alleen geen trekhaak/fietsendrager. Iemand een goed adres waar dit voor sub 1000,- gefixt kan worden? Ik vond trekhaakpunt.be maar dat is een stukje rijden.
Gelukkig nog 10kkm garantie ivm Wheel of Fortune waar ik me toch lichte zorgen om maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik weet niet wie er op een nieuwe auto zit te wachten, maar de Morning Midas staat vol auto’s in brand op de stille oceaan…
Ws geen Kia’s, want komt uit China.

https://www.autoweek.nl/a...in-brand-op-stille-oceaan

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-06-2025 17:13 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
FitTiv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:58:
Ik ben ook aan het kijken naar een E-niro. Nu een mooie met 140kkm uit 2020, exec edition voor 18.5k op het oog.
Helaas alleen geen trekhaak/fietsendrager. Iemand een goed adres waar dit voor sub 1000,- gefixt kan worden? Ik vond trekhaakpunt.be maar dat is een stukje rijden.
Gelukkig nog 10kkm garantie ivm Wheel of Fortune waar ik me toch lichte zorgen om maak.
Voor een fietsendrager geen probleem, maar als je iets met een aanhanger(tje) wil doen even kijken naar trekgewicht (voor nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
gjcvro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Voor een fietsendrager geen probleem, maar als je iets met een aanhanger(tje) wil doen even kijken naar trekgewicht (voor nl).
Staat als niet geregistreerd op kenteken dus wordt m niet helaas. Desalniettemin, die 3min met een karretje naar de stort geloof ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Dat vind je op rdw.nl als je kijkt bij de specs. Dan zie bij dat kenteken meteen of die een trekgewicht heeft. Als dat veld leeg is betekent dit dat er alleen een draaghaak op mag. Er mag dan nix getrokken worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

FitTiv schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Staat als niet geregistreerd op kenteken dus wordt m niet helaas. Desalniettemin, die 3min met een karretje naar de stort geloof ik wel
Oh, dat kan zeker goed gaan. Totdat je een aanrijding krijgt. Dan kun je zwaar de pineut zijn… 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:12:
Ik weet niet wie er op een nieuwe auto zit te wachten, maar de Morning Midas staat vol auto’s in brand op de stille oceaan…
Ws geen Kia’s, want komt uit China.

https://www.autoweek.nl/a...in-brand-op-stille-oceaan
op weg was van China naar Mexico
Denk niet dat er veel mensen hier op het forum zitten die er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
Hi All!

Ik heb een vraagje. In Zuid-Korea hebben wij de Kia e-Niro gehuurd en die auto reed heerlijk. Jammer dat max snelheid daar vaak maar 40km/h was en daardoor lekker zuinig maar dat doet er niet toe.

We hebben nu bij een Van Mossel in de buurt een proefrit gemaakt in een Kia Niro DynamiclinePlus van 2020 om even de feeling te krijgen of hij ook lekker rijdt in Nederland. Dat doet die gelukkig ook en we zijn verkocht. Maar nu zitten we met het volgende. Vanwege onze (vooral mijn) specifieke eisen, vind ik eigenlijk alleen maar de juiste e-Niro's die minstens 2uur van ons vandaan zijn. Nu heeft een Van Mossel in Goes er 1 met weinig km en een leuke prijs, maar zit ik een beetje met de afstand.

Ze kunnen de auto gewoon naar de dichtsbijzijnde dealer brengen als ik de auto koop en hoef ik niet zo ver te rijden. Natuurlijk wil je wel weten hoe die rijdt maar volgens mij zit er toch niet veel verschil tussen het rijden in de electrische auto's zoals bij een benzine of een diesel? Ook is het nu de ExecutiveLine en jah extra snufjes maar dat veranderd de rijkwaliteit niet. Het wordt onze eerste echte dure auto dus ik zit er wel een beetje dubbel mee. Kopen zonder proefrit te hebben gereden in de gewilde auto of niet doen?

Hebben mensen dat hier wel eens gedaan. Testrit in de buurt gemaakt en andere auto (zelfde model) op afstand gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Nielsjuhz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:09:
Hi All!

Ik heb een vraagje. In Zuid-Korea hebben wij de Kia e-Niro gehuurd en die auto reed heerlijk. Jammer dat max snelheid daar vaak maar 40km/h was en daardoor lekker zuinig maar dat doet er niet toe.

We hebben nu bij een Van Mossel in de buurt een proefrit gemaakt in een Kia Niro DynamiclinePlus van 2020 om even de feeling te krijgen of hij ook lekker rijdt in Nederland. Dat doet die gelukkig ook en we zijn verkocht. Maar nu zitten we met het volgende. Vanwege onze (vooral mijn) specifieke eisen, vind ik eigenlijk alleen maar de juiste e-Niro's die minstens 2uur van ons vandaan zijn. Nu heeft een Van Mossel in Goes er 1 met weinig km en een leuke prijs, maar zit ik een beetje met de afstand.

Ze kunnen de auto gewoon naar de dichtsbijzijnde dealer brengen als ik de auto koop en hoef ik niet zo ver te rijden. Natuurlijk wil je wel weten hoe die rijdt maar volgens mij zit er toch niet veel verschil tussen het rijden in de electrische auto's zoals bij een benzine of een diesel? Ook is het nu de ExecutiveLine en jah extra snufjes maar dat veranderd de rijkwaliteit niet. Het wordt onze eerste echte dure auto dus ik zit er wel een beetje dubbel mee. Kopen zonder proefrit te hebben gereden in de gewilde auto of niet doen?

Hebben mensen dat hier wel eens gedaan. Testrit in de buurt gemaakt en andere auto (zelfde model) op afstand gekocht?
Ik heb altijd met de auto zelf gereden, ongeacht model of afstand. Alleen bij een nieuwe was dat wat lastig :+
Ik zou er een dagje uit van maken en zelf gaan rijden. Al is het alleen maar een trilling in het stuur of bandengeluid of een kraakje. De een voelt niks en de andere ergert zich er dood aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
Hi All!

Ik heb de laatste 5x mijn auto online gekocht zonder erin gereden te hebben.
Wel nieuw overigens.
Geen spijt van gehad.

Maar als het voor jou een grote uitgaaf is en 2e hands zou ik toch wel rondje rijden.
Je kunt bijvoorbeeld dan nog zaken aantekenen en laten herstellen zoals gecupte banden of piepende dempers en andere rammeltjes of kleine gebreken, versleten ruitenwissers, scheurtje in laadklepje, krassen, laatste software, werking airco, evt nieuwe 12v accu, om maar wat te noemen.
En last but not least status van de batterij, al is dat niet heel simpel vast te stellen, maar een indruk kun je wel krijgen.

Goes is ook weer niet het eind van de wereld :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hi All!

Hoewel ik zelf voorstander ben de auto eerst zelf proef te rijden, hebben wij onze huidige e-Niro op afstand en zonder proefrit per telefoon en email gekocht in Duitsland!
We hebben alleen in Nederland met een vergelijkbare auto een proefrit gemaakt.

Het was wel een dealer/demo auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
@Nielsjuhz Je kan even kijken bij Bynco en consorten of dat wellicht iets is?
En een aankoopkeuring doen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
Hi All!

Wij hebben onze Niro in Den Bosch gekocht, waar wij zelf in omgeving Rotterdam wonen. Op zich geen probleem, voor onderhoud rijden we iig het eerste jaar voor garantie redenen wel even op en neer.

Afstand is natuurlijk niet echt een probleem aangezien je een auto koopt. Daar zijn ze voor gemaakt.

Het enige lastige stukje is aan het begin, als je die auto moet ophalen. Als je niet al een auto hebt dan moet je even verzinnen hoe je daar gaat komen.

Ik zou er iig in beginsel niet vanuit gaan dat je die 2u trip veel zal moeten maken, dus wmb niet echt een punt van zorgen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 16:22
Voor de garantie zal je Niro elk jaar een beurt moeten krijgen, dat kan toch zeker bij elke merk dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:20
Vervelende ervaring de afgelopen week, met de eNiro, 2019, MijnKia app.
Out of the blue kreeg ik de melding dat, ondanks dat ik netjes de jaarlijkse fee betaald heb begin mei, mijn ritten registratie etc. beëindigd was (met een csv bestand en paswoord bijgevoegd om de historie te laden) met als reden dat ik de privacy voorwaarden niet geaccepteerd zou hebben.
Waar dan?
De dealer gebeld, die geeft aan dat je die keuze pagina bij opstart te zien krijgt.
Niet dus. Is nooit verschenen.
Lang gezocht, naar de dealer, die ook lang heeft moeten zoeken, maar uiteindelijk blijkt dat die voorwaarden alleen bij starten opduiken als je de “freewifi” verbonden hebt.
Verder krijg je geen enkel signaal.
Om onduidelijke reden was die wifi dus niet (meer) verbonden.
Inmiddels 3 werkdagen verstreken, maar de MijnKia app is nog steeds maagdelijk leeg.
Zal er dinsdag weer achteraan moeten, of heeft iemand hier een tip?
Nog steeds heel tevreden met mijn 6 jaar oude eNiro, maar dit (Mijnkia is een initiatief van de Nederlandse importeur) is toch wel een mindere ervaring (naast dat de Mijnkia app feitelijk veel te beperkt is).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:13:
Vervelende ervaring de afgelopen week, met de eNiro, 2019, MijnKia app.
Out of the blue kreeg ik de melding dat, ondanks dat ik netjes de jaarlijkse fee betaald heb begin mei, mijn ritten registratie etc. beëindigd was (met een csv bestand en paswoord bijgevoegd om de historie te laden) met als reden dat ik de privacy voorwaarden niet geaccepteerd zou hebben.
Waar dan?
De dealer gebeld, die geeft aan dat je die keuze pagina bij opstart te zien krijgt.
Niet dus. Is nooit verschenen.
Lang gezocht, naar de dealer, die ook lang heeft moeten zoeken, maar uiteindelijk blijkt dat die voorwaarden alleen bij starten opduiken als je de “freewifi” verbonden hebt.
Verder krijg je geen enkel signaal.
Om onduidelijke reden was die wifi dus niet (meer) verbonden.
Inmiddels 3 werkdagen verstreken, maar de MijnKia app is nog steeds maagdelijk leeg.
Zal er dinsdag weer achteraan moeten, of heeft iemand hier een tip?
Nog steeds heel tevreden met mijn 6 jaar oude eNiro, maar dit (Mijnkia is een initiatief van de Nederlandse importeur) is toch wel een mindere ervaring (naast dat de Mijnkia app feitelijk veel te beperkt is).
Balen dus.
Maar zoals je zegt is de mijn Kia app veel te beperkt.
Hoewel mij bij aankoop van de Kia nooit is verteld dat je op termijn wel zou moeten betalen heb ik er geen bezwaar tegen gemaakt en gewoon niet betaald. Heb het nog geen moment gemist.
Ik kijk wel soms naar een alternatief zoals de WiCan Pro. Benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft, of met een andere tool die met home assist kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 12:17
Hoi e-niro rijders,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke eniro occasion. Ik ga morgen kijken naar een my20 3 fase executiveline. Hebben jullie nog tips of zijn er zaken waar ik extra op moet letten?

Ik ga sowieso checken voor:
- Wheel of Fortune geluid en/of de lagers al een keer zijn vervangen.
- of hij goed onderhouden is zodat de garantie nog geldt(weet iemand daar de voorwaarden voor?).
- state of health van de batterij maar die is over het algemeen wel goed van wat ik tot nu toe heb gezien.
- software versie maar ik moet nog even uitzoeken wat de laatste versie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

13art

Moderator Mobile
Batsiaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:31:
Hoi e-niro rijders,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke eniro occasion. Ik ga morgen kijken naar een my20 3 fase executiveline. Hebben jullie nog tips of zijn er zaken waar ik extra op moet letten?

- of hij goed onderhouden is zodat de garantie nog geldt(weet iemand daar de voorwaarden voor?).
- state of health van de batterij maar die is over het algemeen wel goed van wat ik tot nu toe heb gezien.
Software kan je zelf ook updaten dus dat is niet echt een issue wat mij betreft. Checken of het echt 3 fase is wel. Kan je niet blind vanuit gaan. Onderhoud historie en garantie zijn denk ik wel de belangrijkste zaken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
En luisteren/kijken of de achterbanden niet gecupt zijn. Als de auto verder naar tevredenheid is kun je daar een onderhandelpuntje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hoi e-niro rijders,

En even kijken of het wel echt een my20 is, en niet een late '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 15:32
gjcvro schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:40:
[...]

En even kijken of het wel echt een my20 is, en niet een late '19
Als hij de 3 fasen heeft gecontroleerd dan is het ook zeker een MY20 of MY21.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Software kan je zelf ook updaten dus dat is niet echt een issue wat mij betreft. Checken of het echt 3 fase is wel. Kan je niet blind vanuit gaan. Onderhoud historie en garantie zijn denk ik wel de belangrijkste zaken.
Oh dat is fijn om te horen. Ik las bij andere auto's dat het vaak drama was om door de dealer te laten doen.
13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Ik check nu eigenlijk altijd aan het dashboard/achterlampen om te zien of eht een facelift model is.

Ook las ik dat maar weinig modellen een warmtepomp hebben. Dat kan ik checken door onder de motorkap te kijken geloof ik.
ASW1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:30:
En luisteren/kijken of de achterbanden niet gecupt zijn. Als de auto verder naar tevredenheid is kun je daar een onderhandelpuntje van maken.
Ah top ik zal er op letten thanks voor de tip.

[ Voor 12% gewijzigd door Batsiaan op 08-06-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

13art

Moderator Mobile
Batsiaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Oh dat is fijn om te horen. Ik las bij andere auto's dat het vaak drama was om door de dealer te laten doen.
[...]

Hoe kan ik dat zien? Ik check nu eigenlijk altijd aan het dashboard/achterlampen om te zien of eht een facelift model is.

Ook las ik dat maar weinig modellen een warmtepomp hebben. Dat kan ik checken door onder de motorkap te kijken geloof ik.
Heel simpel, het aantal pinnen van de laadpoort tellen.
Zitten ze er allemaal dan 3 fase, missen er een paar dan 1 fase.

https://go-e.com/fileadmi...e-dreiphasige-stecker.png

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 08-06-2025 21:30 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
13art schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Heel simpel, het aantal pinnen van de laadpoort tellen.
Ah top dat moet goedkomen thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Batsiaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ah top dat moet goedkomen thanks!
Hoe controleer je of een Kia e-Niro 1-fase of 3-fasen laden ondersteunt:

1. Zorg dat de auto ontgrendeld is.
Druk op de open-knop van de sleutel als dat nog niet het geval is.

2. Open het laadklepje.
Dit zit aan de voorkant van de auto. Druk op het kleine driehoekje/pijltje op het laadklepje. Als het klepje klemt, gebruik dan nogmaals de sleutel om te ontgrendelen.

3. Verwijder de bovenste rubberen beschermkap van de laadpoort.
Trek deze voorzichtig los om de pinnen zichtbaar te maken.

4. Controleer de onderste twee gaatjes van de Type 2-laadpoort (de zogenaamde "mennekes"-stekker).

Zie je daar ook metalen pinnen zitten, net als in de bovenste drie?
→ Dan ondersteunt de auto 3-fasen laden.

Zijn de onderste twee gaatjes leeg?
→ Dan ondersteunt de auto alleen 1-fase laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Batsiaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:27:
Eigenlijk is het mooiste om gewoon live te testen/laten demonstreren.
Inpluggen op 11kW paal en kijken of display ook aangeeft dat met dat vermogen wordt geladen (of in elk geval meer dan 3,7kW).

Je hebt dan gelijk vastgesteld dat de type2 kabel bij de auto ook 3F is en nog goed is.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Dutchess_Nicole schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Wij hebben onze Niro in Den Bosch gekocht, waar wij zelf in omgeving Rotterdam wonen. Op zich geen probleem, voor onderhoud rijden we iig het eerste jaar voor garantie redenen wel even op en neer.

Afstand is natuurlijk niet echt een probleem aangezien je een auto koopt. Daar zijn ze voor gemaakt.

Het enige lastige stukje is aan het begin, als je die auto moet ophalen. Als je niet al een auto hebt dan moet je even verzinnen hoe je daar gaat komen.

Ik zou er iig in beginsel niet vanuit gaan dat je die 2u trip veel zal moeten maken, dus wmb niet echt een punt van zorgen.
Jah het lastigste is dat mijn vriendin zwanger is en de lange afstand dus eigenlijk niet trekt. Ook jammer dat de Van Mossels het onder elkaar niet lekker werken. Ook als we de auto moeten ophalen is het dus een probleem wat het lastig maakt.

Dus we houden denken we maar onze oren en ogen open voor 1 die hopelijk op een leukere afstand zit in de tussentijd. Kunnen we ook weer mooi wachten op onze loon voor een kleinere lening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
Hoi e-niro rijders,

150kkm of max 10 jaar en dealer onderhouden mbt garantie.

3f checken op afstand:

3f standaard (juni 2020 dacht ik) is geloof ik het middenscherm geupdate:

OUD schermpje, 1f, let op helemaal rechts het ''eco electric'', 95% 1f
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiAqGniNgdlI9MKdRsS0DJHKGwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hzGLEmOWeRqErizmjNTukOBG.png?f=fotoalbum_large

NIEUW schermpje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28OK5gY58QSTH4APf5OtZavQudg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OERjRxlC4rQuxLszJQGIFyzd.png?f=fotoalbum_large

Desalniettemin zijn er ook 2020 modellen met 3f met het oude scherm, het was een tijdje een optie geloof ik.

Wil je het zelf checken: laadpoort openen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_NAHTj1vUomR8YkZaYrLnvCUyg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0WBMMi5rqoCzMLuO867X4WRp.jpg?f=user_large

edit had eerst moeten bijlezen, was al gepost. Achja.

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 08-06-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 19:32
eltron schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Balen dus.
Maar zoals je zegt is de mijn Kia app veel te beperkt.
Hoewel mij bij aankoop van de Kia nooit is verteld dat je op termijn wel zou moeten betalen heb ik er geen bezwaar tegen gemaakt en gewoon niet betaald. Heb het nog geen moment gemist.
Ik kijk wel soms naar een alternatief zoals de WiCan Pro. Benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft, of met een andere tool die met home assist kan werken.
Ik gebruik https://github.com/enoch85/ovms-home-assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 14:32
Hoi e-niro rijders,

Om voor de Kia 7/10 jaar 150.000km fabrieksgararantie in aanmerking te komen dient de auto minimaal elk jaar* / elke 15.000km* de voorgeschreven beurt te hebben gehad (* wat er als eerste bereikt is).
Dit zei mijn dealer erover:
"Auto moet elke 15.000km of een jaar onderhoud krijgen en daar zit qua kilometers geen speling op."

Kortom, ff in het onderhoudsboekje kijken.

Via de originele prijs (achterhalen via kenteken via oa https://finnik.nl/) en de Kia prijslijsten/accessoireslijsten kan je met enig rekenen vaak ook een goed eind komen met inschatten wat er wel/niet aan opties bij de auto is geleverd (alleen voor origineel in NL geleverde auto's).
https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Juist.. ik zit net even te kijken naar de onderhoudshistorie van onze auto, en keek ook naar de komende beurt in oktober:
Bij Onderhoud Plus vervangt de Kia-monteur de motorolie en controleert hij alle belangrijke onderdelen en functies van je Kia. Dit onderhoud duurt, afhankelijk van het model, ongeveer 40 minuten tot 1,5 uur.
Dit staat dus bij elke kleine en grote beurt. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45
gjcvro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:42:
Juist.. ik zit net even te kijken naar de onderhoudshistorie van onze auto, en keek ook naar de komende beurt in oktober:

[...]

Dit staat dus bij elke kleine en grote beurt. 8)
En bij onderhoudsbeurt kwik-fit krijg je bougie vervangen, motorolie etc. Ooit wel eens met de Nissan Leaf geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:46:
[...]

En bij onderhoudsbeurt kwik-fit krijg je bougie vervangen, motorolie etc. Ooit wel eens met de Nissan Leaf geweest.
Ja, van een generieke tent kun je dat verwachten, maar op de website van kia zelf, bij de onderhoudsintervallen van 1 specifieke auto zou je toch mogen verwachten dat ze daar wat preciezer zijn. Ze geven tenslotte ook aan wat de interval is, en zelfs wanneer dat zou moeten zijn tot aan 2028.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Afgelopen weekend tijdens mijn vakantie in Frankrijk weer iets beseft!

's Avonds zaten we nog even voor de tent naar de zonsondergang te kijken.
Ik bedacht me dat de e-Niro nog op slot moest.
Uit luiigheid en gewoon omdat het kan, heb ik de Kia via de (nieuwe) app vergrendeld.

De volgende ochtend gingen we inpakken en ik was even een moment vergeten waar beide sleutels lagen. Ja, ik weet het, een soort vakantie blackout of zo.... Normaal heb ik die wel op dezelfde plek, maar deze keer niet. Totdat ik me bedacht dat ik de auto via de app had vergrendeld.
En omdat dit geen gewoonte is, waren ook geheel tegen mijn gewoonte in beide sleutels in de auto blijven liggen.

Maar nu leerde en besefte ik een paar dingen.
- Je kunt dus via de app vergrendelen, ook als de sleutels in de auto liggen.
- Dat is niet handig als de volgende morgen vervolgens de batterij van je telefoon compleet leeg is, zoals bij mij het geval was....
- Gelukkig had ik een powerbank (buiten de auto!) liggen.
- Vervolgens kreeg ik het alsnog een beetje benauwd toen de Kia app aangaf dat er een netwerk storing was, wat soms wel meerdere uren kan duren! Gelukkig lukte de tweede poging wel!

Overigens weer prima naar de Provence en terug gereisd met de Kia en de ingebouwde navigatie. Voor de laadstops werkt het automatisch inplannen wat mij betreft echt prima!

Eén ergenis die in Frankrijk extra vaak optreedt:
In Frankrijk geven navigatie systemen (ook andere dan die van Kia) niet de exacte locatie weer van snelheidscamera's, maar deze worden aangegeven als een "gevarenzone" van vaak meerdere kilometers.
Het vervelende is dat de Kia zich nogal eens vergist in de toegestane snelheid en als hij tijdens deze gevarenzones waar de camera staat denkt dat een lagere snelheid is toegestaan, dan in werkelijkheid het geval is, heb je dat hele traject een irritante meldingstoon dat je te snel zou rijden, terwijl je je netjes aan de snelheid houdt. En dat kan soms kilometers aan één stuk zijn.
Lijkt me ook geen goed idee om dan bijvoorbeeld 50 te gaan rijden terwijl je 90 mag.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Ja, van een generieke tent kun je dat verwachten, maar op de website van kia zelf, bij de onderhoudsintervallen van 1 specifieke auto zou je toch mogen verwachten dat ze daar wat preciezer zijn. Ze geven tenslotte ook aan wat de interval is, en zelfs wanneer dat zou moeten zijn tot aan 2028.
Dat onderhoudsinterval bij een EV is een raar ding. Technisch is er nauwelijks onderhoud nodig.
Ze willen je gewoon vaak zien.
En preventief is daar wellicht wat voor te zeggen, al is het interval m.i. best laag, dat zou best 2 of 3x zo hoog mogen zijn.
En nog wat moderner zou zijn als de software monitort hoeveel de auto is gebruikt en op welke intensiteit en daar het benodigde onderhoud(s)advies van afleidt.
Bij mijn Tesla mis ik dat laatste een beetje. Maar het ding heeft helemaal geen onderhoud(s)interval.
En dingetjes als luchtfilter etc, kun je gewoon bestellen en zelf vervangen. Verder is er behalve banden weinig slijtage en lijkt het verstandig om eens in de zoveel jaar wat vloeistoffen (koel en rem) preventief te vervangen.
Mij een raadsel waarom de Kia wel elke 15k km een beurt nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Om de dealer wat omzet te gunnen en om te zorgen dat bekende issues op tijd verholpen worden voordat het een dure reparatie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:51:
Om de dealer wat omzet te gunnen en om te zorgen dat bekende issues op tijd verholpen worden voordat het een dure reparatie wordt.
Maar ook die omzet is onzin.
Het bedrag voor een (kleine) beurt is zo laag dat dit eigenlijk helemaal niet uit kan als je alle kosten rekent vanaf maken van een afspraak t/m facturarie/administratie/accountantskosten etc. En ze hebben er ook de capaciteit(tijd), niet voor. Als ik nu bel kan ik in augustus terecht (als het meezit).
Dat moet toch allemaal handiger kunnen?
En bekende issues kun je op attenderen en ook softwarematig op monitoren en als het echt serieus is zou het een terugroep actie (en garantie) moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batsiaan
Thanks voor het advies, heb dit meegenomen vandaag.

Nou vandaag wezen kijken. Wat een rollercoaster aan emoties. Na de proefrit en inspectie was ik nog niet echt overtuigd. Van binnen was hij heel netjes maar aan de buitenkant zaten toch echt veel kleine krasjes e.d. Dat is nog tot daar aan toe voor een auto met 100k km. Wat wel echt een struikelpunt was dat volgens het onderhoudsboekje de grote beurt al 7k km te laat was (het dashboard gaf aan grote beurt -1200km maar ik nam het boekje even als waarheid aan). Dat en de voorbanden waren helemaal op. Heb dit besproken met mijn maat en we concludeerden dat er flink wat aan de prijs moest gebeuren wilde ik hem die dag meenemen.

Bij terugkomst even besproken. Na een lowball van onze kant zijn we uiteindelijk wel tot een goede prijs gekomen met inruil van onze auto. Hij moest het wel nog even bespreken met een collega die niet opnam (ik dacht dat dit een verkoop tactiek was maar dat bleek later niet zo te zijn) maar hij gaf aan dat het wel moest goedkomen. Als dubbelcheck (we hadden het al bekeken) vroeg ik of er een 3 fase lader in zat. Dat wist hij niet. Toen we dit wilden testen deed geen 1 laadpaal het. De stopcontactlader werkte wel. Kwamen we er nadat we bijna alle laadpalen hadden getest erachter dat zijn druppel niet werkte.. met mijn laadpas ging het prima. Naja +- 40 minuten verspild maar goed.

Toen nog het punt van de fabrieksgarantie. Ik wilde natuurlijk zeker weten dat als hij nu een grote beurt zou krijgen of hij dan nog onder de fabrieksgarantie valt. Zeker omdat deze auto nog niet eerder was behandeld voor het "wheel of fortune" dus dan zul je net zien dat je dat krijgt en geen fabrieksgarantie meer hebt. Kia dealer gebeld maar die durfde het niet met zekerheid te zeggen. Morgen terugbellen dan was aftersales er weer die konden het zeker weten. Gezegd tegen de verkoper dat ik de deal wel wil sluiten maar eerst de reactie van Kia af wil wachten. Hand geschud en afsproken hem morgen erover te updaten.

Lopen we de deur uit komt zijn collega achter ons aan en vraagt wat de situatie is. Stelt vervolgens voor als hij de fabrieksgarantie kan garanderen of we dan vandaag nog zaken konden doen. Ik vroeg nog of dat wel oke was tegenover zijn collega. Ja dat kwam wel goed en dat hij ons niet had moeten laten lopen. Hij met zn (baas? prijs coordinator?) bellen en we gingen weer het kantoortje in. Toen kwam de eerste verkoper gelijk vragen en die was het er overduidelijk niet mee eens met die gang van zaken. Dat begrijp ik want ik voelde me ook flinkbezwaard. Mijn kompaan die onderhandelde was degene die gelijk volmondig ja had gezegd en is wat minder gevoelig dan ik :P. Als klap op op de vuurpijl kreeg hij niet de prijs die we hadden besproken met zijn collega voor elkaar. Dit na te bellen met zijn baas waarbij de hele nuance van het oorspronkelijke verkoopgesprek verloren ging. De prijs was een stuk duurder en dan moesten we een pakket met die onderhoudsbeurt bij hun afnemen anders konden ze de garantie ook niet garanderen (op zich logisch maar niet wat wij wilden). Toen toch maar besloten weg te lopen met een vreemde nasmaak.

Uiteindelijk twijfel ik of die oorspronkelijke prijs die we hadden besproken überhaupt was gelukt. Maar goed, genoeg rode vlaggen en ik heb er veel van geleerd. Vooral dat onze auto voor grote dealers totaal niet interessant is want die wordt direct doorgeschoven naar de opkoper dus daar zit weinig rek in. Die ga ik waarschijnlijk toch zelf verkopen want dat scheelt al snel 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
bnwgraaf schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:57:

Overigens weer prima naar de Provence en terug gereisd met de Kia en de ingebouwde navigatie. Voor de laadstops werkt het automatisch inplannen wat mij betreft echt prima!
In de ingebouwde nagivatiesysteem. worden daar de prijzen van de laadpalen ook getoond of kan je filteren dat je bijv. niet meer wilt betalen dan 0,40cent p/kwh?

Ook kan je je auto voorverwarmen met de app (straks voor de koude winterdagen). En hoe zie je of de/je Kia via de app bedienbaar is? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nielsjuhz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:44:
[...]

In de ingebouwde nagivatiesysteem. worden daar de prijzen van de laadpalen ook getoond of kan je filteren dat je bijv. niet meer wilt betalen dan 0,40cent p/kwh?

Ook kan je je auto voorverwarmen met de app (straks voor de koude winterdagen). En hoe zie je of de/je Kia via de app bedienbaar is? :O
Geen prijzen, maar dat hangt toch ook sterk af van de gebruikte pas? Of wil je de basis prijs van de laadpaal exploitant zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
bnwgraaf schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Geen prijzen, maar dat hangt toch ook sterk af van de gebruikte pas? Of wil je de basis prijs van de laadpaal exploitant zien?
Jah de basisprijs van de laadpaal. Niet de prijs die de laadpas leverancier je straks berekend omdat ze je extra chargen per kw bijv. Die kosten snap ik dat de navi het niet weet maar niet elke leverancier rekent extra dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Batsiaan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:43:
[...]

[...]

Nou vandaag wezen kijken. Wat een rollercoaster aan emoties. Na de proefrit en inspectie was ik nog niet echt overtuigd. Van binnen was hij heel netjes maar aan de buitenkant zaten toch echt veel kleine krasjes e.d. Dat is nog tot daar aan toe voor een auto met 100k km. Wat wel echt een struikelpunt was dat volgens het onderhoudsboekje de grote beurt al 7k km te laat was (het dashboard gaf aan grote beurt -1200km maar ik nam het boekje even als waarheid aan). Dat en de voorbanden waren helemaal op. Heb dit besproken met mijn maat en we concludeerden dat er flink wat aan de prijs moest gebeuren wilde ik hem die dag meenemen.

Bij terugkomst even besproken. Na een lowball van onze kant zijn we uiteindelijk wel tot een goede prijs gekomen met inruil van onze auto. Hij moest het wel nog even bespreken met een collega die niet opnam (ik dacht dat dit een verkoop tactiek was maar dat bleek later niet zo te zijn) maar hij gaf aan dat het wel moest goedkomen. Als dubbelcheck (we hadden het al bekeken) vroeg ik of er een 3 fase lader in zat. Dat wist hij niet. Toen we dit wilden testen deed geen 1 laadpaal het. De stopcontactlader werkte wel. Kwamen we er nadat we bijna alle laadpalen hadden getest erachter dat zijn druppel niet werkte.. met mijn laadpas ging het prima. Naja +- 40 minuten verspild maar goed.

Toen nog het punt van de fabrieksgarantie. Ik wilde natuurlijk zeker weten dat als hij nu een grote beurt zou krijgen of hij dan nog onder de fabrieksgarantie valt. Zeker omdat deze auto nog niet eerder was behandeld voor het "wheel of fortune" dus dan zul je net zien dat je dat krijgt en geen fabrieksgarantie meer hebt. Kia dealer gebeld maar die durfde het niet met zekerheid te zeggen. Morgen terugbellen dan was aftersales er weer die konden het zeker weten. Gezegd tegen de verkoper dat ik de deal wel wil sluiten maar eerst de reactie van Kia af wil wachten. Hand geschud en afsproken hem morgen erover te updaten.

Lopen we de deur uit komt zijn collega achter ons aan en vraagt wat de situatie is. Stelt vervolgens voor als hij de fabrieksgarantie kan garanderen of we dan vandaag nog zaken konden doen. Ik vroeg nog of dat wel oke was tegenover zijn collega. Ja dat kwam wel goed en dat hij ons niet had moeten laten lopen. Hij met zn (baas? prijs coordinator?) bellen en we gingen weer het kantoortje in. Toen kwam de eerste verkoper gelijk vragen en die was het er overduidelijk niet mee eens met die gang van zaken. Dat begrijp ik want ik voelde me ook flinkbezwaard. Mijn kompaan die onderhandelde was degene die gelijk volmondig ja had gezegd en is wat minder gevoelig dan ik :P. Als klap op op de vuurpijl kreeg hij niet de prijs die we hadden besproken met zijn collega voor elkaar. Dit na te bellen met zijn baas waarbij de hele nuance van het oorspronkelijke verkoopgesprek verloren ging. De prijs was een stuk duurder en dan moesten we een pakket met die onderhoudsbeurt bij hun afnemen anders konden ze de garantie ook niet garanderen (op zich logisch maar niet wat wij wilden). Toen toch maar besloten weg te lopen met een vreemde nasmaak.

Uiteindelijk twijfel ik of die oorspronkelijke prijs die we hadden besproken überhaupt was gelukt. Maar goed, genoeg rode vlaggen en ik heb er veel van geleerd. Vooral dat onze auto voor grote dealers totaal niet interessant is want die wordt direct doorgeschoven naar de opkoper dus daar zit weinig rek in. Die ga ik waarschijnlijk toch zelf verkopen want dat scheelt al snel 1500 euro.
Knap gedaan om de auto dan toch te laten staan!
Inderdaad, geleerde lessen meenemen naar de volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
eltron schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Maar ook die omzet is onzin.
Het bedrag voor een (kleine) beurt is zo laag dat dit eigenlijk helemaal niet uit kan als je alle kosten rekent vanaf maken van een afspraak t/m facturarie/administratie/accountantskosten etc. En ze hebben er ook de capaciteit(tijd), niet voor. Als ik nu bel kan ik in augustus terecht (als het meezit).
Dat moet toch allemaal handiger kunnen?
En bekende issues kun je op attenderen en ook softwarematig op monitoren en als het echt serieus is zou het een terugroep actie (en garantie) moeten zijn.
Ik was 85 euro kwijt voor de kleine beurt, en de auto was gestofzuigd.
Mijn gevoel zei me dat er iets met lagers was of zo, met name in een bocht naar rechts. Dat hebben ze bekeken en nu blijkt dat de rechteraandrijfas defect is en vervangen moet worden. Onder garantie, ik kan er nog mee blijven rijden... Ik ben dus wel blij met het feit dat ik alle jaren terug moet. Overigens zijn die 85 euro de eerste kosten die ik heb moeten maken sinds de aankoop juni vorig jaar.
Volgend jaar wordt een ander bedrag met een grote beurt en APK (al is die gratis bij grote beurt). Nou ja, nog steeds heel veel goedkoper dan bij onze benzineauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Met snelladen loop ik vaak te tobben dat de sessie niet gestart wordt, maar bij een Tesla supercharger werkt het wel in 1x goed. Zijn de stekkers van sommige snelladers misschien niet helemaal compatible met de e-Niro? Dat ie geen lekker contact maakt met de pinnen die gebruikt worden voor de communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:35:
Met snelladen loop ik vaak te tobben dat de sessie niet gestart wordt, maar bij een Tesla supercharger werkt het wel in 1x goed. Zijn de stekkers van sommige snelladers misschien niet helemaal compatible met de e-Niro? Dat ie geen lekker contact maakt met de pinnen die gebruikt worden voor de communicatie?
Dat is een heel oud probleem, stekkers van snelladers zijn vaak nogal zwaar (en die van Tesla relatief licht) en leveren dan problemen op bij eerste contact en handshake met e-niro. Remedie is dan meestal om in die fase zelf de stekker van de snellader iets op te tillen/aan te drukken en als de handshake eenmaal voorbij is gaat het daarna meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Dat is een heel oud probleem, stekkers van snelladers zijn vaak nogal zwaar (en die van Tesla relatief licht) en leveren dan problemen op bij eerste contact en handshake met e-niro. Remedie is dan meestal om in die fase zelf de stekker van de snellader iets op te tillen/aan te drukken en als de handshake eenmaal voorbij is gaat het daarna meestal wel goed.
Met die tip ben ik al sinds 2019 bekend en dat werkt inderdaad soms, maar heb steeds vaker dat het bij bepaalde typen laders dusdanig lastig is dat ik dan maar weer doorrijd naar een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Met die tip ben ik al sinds 2019 bekend en dat werkt inderdaad soms, maar heb steeds vaker dat het bij bepaalde typen laders dusdanig lastig is dat ik dan maar weer doorrijd naar een ander model.
Daar heb ik geen recente ervaring mee. Ik rijd tegenwoordig met de e-Niro nauwelijks ritten van meer dan 500km enkele reis en heb dan nooit een snellader nodig.
De e-Niro is nu in privé en meer onze boodschappenauto.
Ik hoop voor jou dat het probleem niet is verergerd, want in de tijd dat ik nog wel met e-Niro langs snelaader ging werkt het met deze tip meestal wel.
Zou het kunnen dat de aansluiting aan de e-Niro kant van jouw auto wat is verslechterd door veelvuldig snelladen?
Ik heb zelf snelladen maar enkele keren per jaar gebruikt bij vakanties op afstanden>500km
(en snelladen moest je dan ook met korreltje zout nemen. Gemiddeld 50-60kW was al veel).

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 09-06-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:35:
Bij mij zijn het juist vaak de Tesla laders die niet of moeizaam willen starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 16:22
Als ik de verhalen over de tijd dat het duurt voor er een afspraak voor een beurt is ben ik erg blij met mn dealer. Elke keer kan het binnen een maand en ben ik meestal degene die de afspraak naar achteren schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Dat onderhoudsinterval bij een EV is een raar ding. Technisch is er nauwelijks onderhoud nodig.
Ze willen je gewoon vaak zien.
En preventief is daar wellicht wat voor te zeggen, al is het interval m.i. best laag, dat zou best 2 of 3x zo hoog mogen zijn.
En nog wat moderner zou zijn als de software monitort hoeveel de auto is gebruikt en op welke intensiteit en daar het benodigde onderhoud(s)advies van afleidt.
Bij mijn Tesla mis ik dat laatste een beetje. Maar het ding heeft helemaal geen onderhoud(s)interval.
En dingetjes als luchtfilter etc, kun je gewoon bestellen en zelf vervangen. Verder is er behalve banden weinig slijtage en lijkt het verstandig om eens in de zoveel jaar wat vloeistoffen (koel en rem) preventief te vervangen.
Mij een raadsel waarom de Kia wel elke 15k km een beurt nodig zou hebben.
Ik snap het ook niet, er zijn ook genoeg ice auto's met een 30k interval, of met een variabele.
Tesla is inderdaad ook apart, maar daar is het vooral dat de auto nagenoeg onderhoudsvrij moet zijn, zelfs de meeste reparatieinstructies staan gewoon online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Batsiaan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:43:
[...]

[...]

Ter info voor een volgende keer: kia is redelijk courant met een beurtje wat later. 7kkm is dan weer fors. Kia heeft ook een optie om een check te doen als je een beurt gemist hebt om de garantie te blijven behouden. Dit heet een instapcheck en kost €99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Nick_2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:23:
Ja, het begon met af en toe niet in één keer open gaan. Daarna werd het steeds erger en moest ik soms wel vijf keer de knop op de sleutel indrukken om de laadklep open te krijgen. De dealer heeft er nu een nieuw motortje ingezet. (=garantie :) )
(oude post gequotet, I know)
Ik heb zondag 10 minuten staan hannessen bij de laadpaal om het laaddeurtje/laadklepje open te krijgen. Na zo'n 5 keer op slot en 15 keer van het slot te halen hoorde ik plots het motortje "mjiep" en was het deurtje eindelijk ontgrendeld. Stom als ik was heb ik na het laden uit automatisme het deurtje weer dichtgeduwd en hij wilde maandag en vandaag met pogingen helemaal niet meer open eigenlijk. :'(

Nou heb ik wat posts hier en op andere forums gezien en heb ik wel het volgende geleerd:
  • noodontgrendeling onder de motorkap is alleen voor de connector, niet voor het deurtje - kansloos om dat te proberen
  • met de niet-smart sleutel in het fysieke slot kan je de actuator sneller herhaaldelijk laten proberen te ontgrendelen. met zijn tweeën waarbij één persoon continu de sleutel omdraait en de ander klappen geeft op het deurtje bij het drukkertje zou de kans groter moeten zijn dat hij ontgrendelt
  • het deurtje/klepje is wat fragiel en kan redelijk eenvoudig breken, dus kracht zetten alleen op het uiteinde
  • er is een separaat probleem bij het scharnier (links op de klep) waarbij die klemt en niet gemakkelijk opendraait - dat probleem heb ik absoluut niet - hij draait zeer makkelijk open als hij eenmaal ontgrendelt
  • de connectorvergrendeling (dus niet die van het deurtje/klepje) heeft een gelijksoortig ontgrendelingsmotortje/-actuatortje en kan op eenzelfde manier falen. ik heb heel vaak (>50% van de keren) dat ik voor het ontgrendelen van de AC-laadstekker de auto tweemaal of driemaal moet ontgrendelen alvorens de auto de kabel vrijgeeft, maar dit is nooit zo erg dat het meer dan driemaal is.
Mijn vraag is eigenlijk wat ik nu het beste kan doen. Telefonisch contact gehad met de dealer en die heeft geen idee en stelt voor dat ik langskom. Mja, oke, maar ik wil eigenlijk eerst een tijdelijke oplossing dat ik even kan laden en dan maken we later wel een afspraak.

Wat ik zelf nu denk te gaan doen is het volgende: filmpje maken zodat duidelijk is wat het probleem is waarbij de auto ontgrendelen het laaddeurtje niet ontgrendelt. Als het dan na tientallen keren proberen hopelijk wel open gaat hem open laten en even helemaal vol laden. Ik zie online hacks van mensen die in de geopende toestand de 12V even van de auto halen en dan de actuator ontkoppelen zodat die in de altijd-open stand staat. Dan kan je de auto weer gewoon gebruiken zonder stress. Cruciale details over waar ik dat dingetje/connectortje vindt ontbreken echter en vind het wat te spannend om dingen te gaan demonteren om erbij te komen bij een auto nog in garantie.
Een alternatief dat ik heb gelezen is gewoon in een open stand met ducktape. Je schijnt met een balpen het pinnetje te kunnen faken waarbij de auto dan denkt dat hij dichtgeklikt is maar eigenlijk staat hij nog op een kier. In die toestand dan dichtplakken met tape.

Iemand verder nog ideeën? Ik lees ook verhalen over het vrij eenvoudig kunnen openen/forceren van het laaddeurtje met een plastic kaart of schroevendraaier (iets steviger dan een betaalkaart zeg maar), maar daar voel ik weinig voor ivm lakschade en de fragiele constructie van het deurtje. Ik vermoed ook dat mensen veelal het schanierprobleem en het locking mechanisme door elkaar halen.

update: hij ging open door met het gebruik van de fysieke (nood)sleutel in het bestuurdersportier naar links te draaien. je hoort dezelfde centrale deurontgrendeling maar blijkbaar triggerde dat wel het unlocken van het laaddeurtje. :? filmpje gemaakt voor de dealer. daarna het palletje zelf naar binnen gedrukt, de klep zonder kracht te zetten tegen het dichte palletje aan, dichtgeplakt met sticker/plakspul en de auto klaagt ook niet dat de klep niet helemaal dicht zit. voor nu vind ik het zo even prima en ga ik rustig met de dealer babbelen hoe dit op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 10-06-2025 19:21 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ItDpJO0HE4Agip2MqygPeLIfGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB16YRMracCiZNMR7iFuPrxq.jpg?f=fotoalbum_large

Het is weer zover.. 3,3V gemeten dus ik denk weer een nieuwe 12V accu. Nummer 4 in 6 jaar tijd. Allemaal orginele kia accu's. Deze laatste is niet onder garantie vervangen maar wel onder dreiging van de dealer dat als ik hem zelf zou vervangen ik geen garantie claim meer kon maken op de auto "want dan is ie niet meer orgineel."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:06:
[Afbeelding]

Het is weer zover.. 3,3V gemeten dus ik denk weer een nieuwe 12V accu. Nummer 4 in 6 jaar tijd. Allemaal orginele kia accu's. Deze laatste is niet onder garantie vervangen maar wel onder dreiging van de dealer dat als ik hem zelf zou vervangen ik geen garantie claim meer kon maken op de auto "want dan is ie niet meer orgineel."
Ik zou zelf de accu vervangen door exact dezelfde. Hoe kan de dealer dan nog zien dat je het zelf hebt gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ moet haast wel ergens een lekstroom zitten in je auto die de accu steeds helemaal leegtrekt, want daar kan zo'n accu niet tegen.
Even afkloppen, maar hier al 6,5 jaar op de originele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:31:
@Vaevictis_ moet haast wel ergens een lekstroom zitten in je auto die de accu steeds helemaal leegtrekt, want daar kan zo'n accu niet tegen.
Even afkloppen, maar hier al 6,5 jaar op de originele accu.
Is allemaal al eens nagekeken maar achterklep slot is al vervangen en ook BMS update gedaan. Maar orginele KIA accu's zijn gewoon ondermaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hier sinds vrijdag ook voor het eerst een platte 12V… auto is van september ‘21 met nog de originele 12v accu.
De Kia service heeft een schokje gegeven, en nu doet ie het weer. Ik twijfel of ik de accu nu al ga vervangen.
De Noco is in ieder geval in huis om zelfstandig weer op te kunnen starten.

En mijn Home Assistant melding was niet functioneel, omdat de auto geen signaal meer afgeeft aan de cloud als de accu leeg is 😂. In een paar uur tijd lijkt de accu dus leeggelopen te zijn. Vrijdag gaf de multimeter ca 6V aan. De auto vond dat nét niet genoeg om in te schakelen. Hij deed soms een verwoede poging om dan alsnog nét niet aan te gaan.
Nu geen probleem meer.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Dikkere 52Ah accu plaatsen, die originele aan de druppellader, voor beurt accu verwisselen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
FitTiv schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:18:
Dikkere 52Ah accu plaatsen, die originele aan de druppellader, voor beurt accu verwisselen.

;)
Wie heeft een aanbeveling qua accu? Heeft Varta AGM accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
52A Varta Silver Dynamic C6
Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[Afbeelding]

Dat van die garantie is flauwekul. Je kunt ook onderhoud incl. vervanging accu laten plegen door een generieke werkplaats of snelfitter zonder dat garantie vervalt, mits men zich maar aan Kia schema houdt.
En laat hen maar aantonen dat een garantievraagstuk veroorzaakt wordt door andere accu.
Geeft wel gedoe natuurlijk een dergelijke discussie, maar die gaan zij verliezen.

en ik heb er ook zelf een Varta 52ah in gezet.
Maar voor mij is garantie vanwege km stand geen issue meer.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 10-06-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:16:
[...]

(oude post gequotet, I know)
Ik heb zondag 10 minuten staan hannessen bij de laadpaal om het laaddeurtje/laadklepje open te krijgen. Na zo'n 5 keer op slot en 15 keer van het slot te halen hoorde ik plots het motortje "mjiep" en was het deurtje eindelijk ontgrendeld. Stom als ik was heb ik na het laden uit automatisme het deurtje weer dichtgeduwd en hij wilde maandag en vandaag met pogingen helemaal niet meer open eigenlijk. :'(

Nou heb ik wat posts hier en op andere forums gezien en heb ik wel het volgende geleerd:
  • noodontgrendeling onder de motorkap is alleen voor de connector, niet voor het deurtje - kansloos om dat te proberen
  • met de niet-smart sleutel in het fysieke slot kan je de actuator sneller herhaaldelijk laten proberen te ontgrendelen. met zijn tweeën waarbij één persoon continu de sleutel omdraait en de ander klappen geeft op het deurtje bij het drukkertje zou de kans groter moeten zijn dat hij ontgrendelt
  • het deurtje/klepje is wat fragiel en kan redelijk eenvoudig breken, dus kracht zetten alleen op het uiteinde
  • er is een separaat probleem bij het scharnier (links op de klep) waarbij die klemt en niet gemakkelijk opendraait - dat probleem heb ik absoluut niet - hij draait zeer makkelijk open als hij eenmaal ontgrendelt
  • de connectorvergrendeling (dus niet die van het deurtje/klepje) heeft een gelijksoortig ontgrendelingsmotortje/-actuatortje en kan op eenzelfde manier falen. ik heb heel vaak (>50% van de keren) dat ik voor het ontgrendelen van de AC-laadstekker de auto tweemaal of driemaal moet ontgrendelen alvorens de auto de kabel vrijgeeft, maar dit is nooit zo erg dat het meer dan driemaal is.
Mijn vraag is eigenlijk wat ik nu het beste kan doen. Telefonisch contact gehad met de dealer en die heeft geen idee en stelt voor dat ik langskom. Mja, oke, maar ik wil eigenlijk eerst een tijdelijke oplossing dat ik even kan laden en dan maken we later wel een afspraak.

Wat ik zelf nu denk te gaan doen is het volgende: filmpje maken zodat duidelijk is wat het probleem is waarbij de auto ontgrendelen het laaddeurtje niet ontgrendelt. Als het dan na tientallen keren proberen hopelijk wel open gaat hem open laten en even helemaal vol laden. Ik zie online hacks van mensen die in de geopende toestand de 12V even van de auto halen en dan de actuator ontkoppelen zodat die in de altijd-open stand staat. Dan kan je de auto weer gewoon gebruiken zonder stress. Cruciale details over waar ik dat dingetje/connectortje vindt ontbreken echter en vind het wat te spannend om dingen te gaan demonteren om erbij te komen bij een auto nog in garantie.
Een alternatief dat ik heb gelezen is gewoon in een open stand met ducktape. Je schijnt met een balpen het pinnetje te kunnen faken waarbij de auto dan denkt dat hij dichtgeklikt is maar eigenlijk staat hij nog op een kier. In die toestand dan dichtplakken met tape.

Iemand verder nog ideeën? Ik lees ook verhalen over het vrij eenvoudig kunnen openen/forceren van het laaddeurtje met een plastic kaart of schroevendraaier (iets steviger dan een betaalkaart zeg maar), maar daar voel ik weinig voor ivm lakschade en de fragiele constructie van het deurtje. Ik vermoed ook dat mensen veelal het schanierprobleem en het locking mechanisme door elkaar halen.

update: hij ging open door met het gebruik van de fysieke (nood)sleutel in het bestuurdersportier naar links te draaien. je hoort dezelfde centrale deurontgrendeling maar blijkbaar triggerde dat wel het unlocken van het laaddeurtje. :? filmpje gemaakt voor de dealer. daarna het palletje zelf naar binnen gedrukt, de klep zonder kracht te zetten tegen het dichte palletje aan, dichtgeplakt met sticker/plakspul en de auto klaagt ook niet dat de klep niet helemaal dicht zit. voor nu vind ik het zo even prima en ga ik rustig met de dealer babbelen hoe dit op te lossen.
Ik weet niet of ik jouw verhaal goed begrijp, maar bij mij is het klepje\deurtje nooit vergrendeld, in de zin dat iedereen altijd het klepje kan openen door erop te drukken.
Misschien heb ik dat bij het begin een keer ingesteld(?) of zo geleverd gekregen(?). Ik begrijp althans uit jouw verhaal dat je de auto moet ontgrendelen om het klepje te kunnen openen.
De laadkabel wordt wel vergrendeld en de auto moet dus ontgrendeld worden om die los te maken.
Maar daar zat jouw probleem niet als ik het goed begrijp(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
eltron schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Ik weet niet of ik jouw verhaal goed begrijp, maar bij mij is het klepje\deurtje nooit vergrendeld, in de zin dat iedereen altijd het klepje kan openen door erop te drukken.
Misschien heb ik dat bij het begin een keer ingesteld(?) of zo geleverd gekregen(?). Ik begrijp althans uit jouw verhaal dat je de auto moet ontgrendelen om het klepje te kunnen openen.
De laadkabel wordt wel vergrendeld en de auto moet dus ontgrendeld worden om die los te maken.
Maar daar zat jouw probleem niet als ik het goed begrijp(?)
Het deurtje/klepje hoort te vergrendelen (dat je hem niet open kunt drukken) als je de portieren vergrendelt. Dat gaat bij mij sinds zondag dus niet meer normaal open, alsof de portieren vergrendeld zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2DjfSzk7yY1z-OpzxNqYbn5ygM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/C3Vbg24SWZTGh2T0DB3SXs8i.png?f=fotoalbum_medium

Hiier de oorzaak gedemonstreerd in beide varianten waarbij het deurtje wel al open is en je het palletje met de vinger ook kan bedienen:

palletje wil niet ontgrendelen bij ontgrendelen portieren:
https://drive.google.com/...lBncC-Ov/view?usp=sharing

palletje wil niet vergrendelen bij vergrendelen portieren:
https://drive.google.com/...j8dZP1Wi/view?usp=sharing

ver-/ontgrendeling van de kabel/connector gaat nog wel, maar vaak moet ik tweemaal ontgrendelen, soms 1x en soms 3x voordat hij de kabel echt vrijgeeft. dat is onveranderd gebleven sinds ik de auto heb (1 jaar nu).

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 10-06-2025 21:01 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 20:48
[Afbeelding]

Dat is wel bijzonder, vier accus in zes jaar tijd... Ik rij na 120.000 km en bijna vier jaar nog steeds met de originele accu. Je gaat dan toch denken dat het aan je auto ligt, die kennelijk af en toe je accu leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:41:
[...]Het deurtje/klepje hoort te vergrendelen (dat je hem niet open kunt drukken) als je de portieren vergrendelt. Dat gaat bij mij sinds zondag dus niet meer normaal open, alsof de portieren vergrendeld zijn.
[Afbeelding]

ver-/ontgrendeling van de kabel/connector gaat nog wel, maar vaak moet ik tweemaal ontgrendelen, soms 1x en soms 3x voordat hij de kabel echt vrijgeeft. dat is onveranderd gebleven sinds ik de auto heb (1 jaar nu).
Boeiend, blijkbaar is er bij mij dan iets stuk, maar ik heb er nooit last van gehad. Deurtje gaat altijd open of dicht als ik dat wil, zonder sleutel. Hoopte eigenlijk dat dit voor jou ook een oplossing zou kunnen zijn, maar kennelijk is het niet zo bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
eltron schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:02:
Boeiend, blijkbaar is er bij mij dan iets stuk, maar ik heb er nooit last van gehad. Deurtje gaat altijd open of dicht als ik dat wil, zonder sleutel. Hoopte eigenlijk dat dit voor jou ook een oplossing zou kunnen zijn, maar kennelijk is het niet zo bedoeld.
Haha.

Heb net een kwartiertje staan hannessen weer en heb hem nu juist in de perma-open modus - hij vergrendelt niet meer en wil ik het nu echt 'stuk' maken zoals bij jou nu :+
Als een spelend kind op straat nu mijn deurtje dichtduwt en hij vergrendelt even later alsnog heb ik namelijk een probleem.

Er is dus overduidelijk niets mis met het motortje zelf, maar met de aansturing ervan. Onbegrijpelijk dat er geen mechanische fail-safe is voor het deurtje! 8)7

Anyways, ik heb nu wat betere filmpjes voor de dealer en ze mogen het uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:02:
[...]

Oh dat zou ik ook wel willen. Veel te vaak tegen de klep geduwd terwijl hij nog op slot zat, en het is nou niet zo dat een boef met een stuk slang je tank kan leeghevelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Oh dat zou ik ook wel willen. Veel te vaak tegen de klep geduwd terwijl hij nog op slot zat, en het is mou niet zo dat een boef met een stuk slang je tank kan leeghevelen. :+
ja nee, het zou wat zijn als we V2X hadden. :+

anyways, hier de oorzaak gedemonstreerd in beide varianten waarbij het deurtje wel al open is en je het palletje met de vinger ook kan bedienen:

palletje wil niet ontgrendelen bij ontgrendelen portieren:
https://drive.google.com/...lBncC-Ov/view?usp=sharing

... honderdmiljoenmiljard keer later ging hij toch open, buiten beeld helaas ...

palletje wil niet vergrendelen bij vergrendelen portieren:
https://drive.google.com/...j8dZP1Wi/view?usp=sharing

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 10-06-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
gertvdijk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Haha.

Heb net een kwartiertje staan hannessen weer en heb hem nu juist in de perma-open modus - hij vergrendelt niet meer en wil ik het nu echt 'stuk' maken zoals bij jou nu :+
Als een spelend kind op straat nu mijn deurtje dichtduwt en hij vergrendelt even later alsnog heb ik namelijk een probleem.

Er is dus overduidelijk niets mis met het motortje zelf, maar met de aansturing ervan. Onbegrijpelijk dat er geen mechanische fail-safe is voor het deurtje! 8)7

Anyways, ik heb nu wat betere filmpjes voor de dealer en ze mogen het uitzoeken.
Ik zou het motortje nog steeds niet uitsluiten. Kan best wat zwaar lopen waardoor het de ene keer net niet werkt en de andere keer weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
gjcvro schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:13:
Ik zou het motortje nog steeds niet uitsluiten. Kan best wat zwaar lopen waardoor het de ene keer net niet werkt en de andere keer weer wel.
Mja, oke. Maar ik verwacht dan niet een heel snelle soepele "mjiep" bij functioneren en complete stilte bij het falen. Een kapot motortje klinkt bij mij meestal als een 'moeilijk' geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Mja, oke. Maar ik verwacht dan niet een heel snelle soepele "mjiep" bij functioneren en complete stilte bij het falen. Een kapot motortje klinkt bij mij meestal als een 'moeilijk' geluid.
Bij mij opent de deur niet altijd meteen en ook de stekker ontsluit niet altijd meteen. Als ik dan een paar keer op de afstandsbediening druk, gaat de boel altijd na twee of drie keer open/los. Wat me dan wel altijd opvalt is dat ik het motortje helemaal niet hoor bij de mislukte pogingen en gewoon goed door hoor lopen bij de gelukte pogingen. Mijn idee is ook dat het niets mechanisch is, maar iets in de aansturing. Als het mechanisch was geweest dan had je het motortje horen beginnen en dan vastlopen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 05:45:
[...]

Bij mij opent de deur niet altijd meteen en ook de stekker ontsluit niet altijd meteen. Als ik dan een paar keer op de afstandsbediening druk, gaat de boel altijd na twee of drie keer open/los. Wat me dan wel altijd opvalt is dat ik het motortje helemaal niet hoor bij de mislukte pogingen en gewoon goed door hoor lopen bij de gelukte pogingen. Mijn idee is ook dat het niets mechanisch is, maar iets in de aansturing. Als het mechanisch was geweest dan had je het motortje horen beginnen en dan vastlopen ofzo.
Ik heb overigens ALTIJD dat als ik de auto via de afstandsbediening open dat het klepje dan nog op slot blijft. Pas bij een 2e keer de auto openen gaat het klepje van het slot af. Dus ik heb het idee dat het klepje pas opent als de auto al ontgrendeld is.

Ik heb net even onder de motorkap gekeken en ik kon inderdaad ook niks vinden om het klepje handmatig te ontgrendelen. Wel zat er een trekknop om de kabel geforceerd te ontgrendelen, maar deze ontgrendelde het klepje niet. Ook heb ik het klepje een aantal keren vergrendeld en ontgrendeld om te kijken of ik ergens iets zag bewegen maar helaas. Ik denk dat je daar het een en ander eerst moet weghalen wil je bij die motor kunnen komen en dan zou een tijdelijke oplossing zijn dat het klepje dus even niet afgesloten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

CyBeRSPiN schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:51:
De 15K km onderhouds interval is wel de reden waarom ik zeker 3x per jaar bij de garage sta en nog twee keer per jaar mijn banden moet wisselen. Verplicht te houden aan het interval, anders zou ik maximaal 1x per jaar langs gaan.

Voor de volgende auto is het onderhoudsinterval wel een belangrijke factor geworden. Zelfs de Opel Astra 1.6 diesel die ik hiervoor reed stond maar 1x per jaar bij de garage.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Die garantieverlenging naar 10 jaar (maar nog steeds 150k km) kun je natuurlijk ook vraagtekens bij zetten, dat doen ze vast niet als ze verwachten daar op toe te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Ik heb overigens ALTIJD dat als ik de auto via de afstandsbediening open dat het klepje dan nog op slot blijft. Pas bij een 2e keer de auto openen gaat het klepje van het slot af. Dus ik heb het idee dat het klepje pas opent als de auto al ontgrendeld is.
Bij mij niet. Het is wel zo dat (volgens mij) het stekker na het ontgrendelen van de deuren voor een seconde of 15 ontgrendeld blijft en dan weer vergrendeld wordt. Hetzelfde geldt denk ik ook voor het klepje. Om dat te voorkomen heb ik de volgende routine: ik kom aanlopen en ontgrendel de auto pas als ik bij de deur sta. Ik haal dan de laadpas uit de deur (yep, afspraak met de rest van het gezin), loop naar de voorkant en ontgrendel de kabel aan beide kanten. Dit gaat vrijwel altijd goed, tenzij ik ondertussen wordt gestoord of te langzaam ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
FitTiv schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Ter info voor een volgende keer: kia is redelijk courant met een beurtje wat later. 7kkm is dan weer fors. Kia heeft ook een optie om een check te doen als je een beurt gemist hebt om de garantie te blijven behouden. Dit heet een instapcheck en kost €99.
Oh dat is interessant. Maar dat kan niet op afstand neem ik aan? Dus dan zou ik de auto al hebben dus heb je alsnog het risico :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 16:33

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Bij mij niet. Het is wel zo dat (volgens mij) het stekker na het ontgrendelen van de deuren voor een seconde of 15 ontgrendeld blijft en dan weer vergrendeld wordt. Hetzelfde geldt denk ik ook voor het klepje. Om dat te voorkomen heb ik de volgende routine: ik kom aanlopen en ontgrendel de auto pas als ik bij de deur sta. Ik haal dan de laadpas uit de deur (yep, afspraak met de rest van het gezin), loop naar de voorkant en ontgrendel de kabel aan beide kanten. Dit gaat vrijwel altijd goed, tenzij ik ondertussen wordt gestoord of te langzaam ben.
yep en dan is er ook nog een knop links onder bij het stuur die dat gedrag kan bepalen.
Ik heb ooit eens op dat knop je gedrukt en had de grootste problemen met het eruit halen van de
kabel. Sinds ik dat knopje nogmaals heb ingedrukt werkt alles weer als vanouds ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:54:
Die garantieverlenging naar 10 jaar (maar nog steeds 150k km) kun je natuurlijk ook vraagtekens bij zetten, dat doen ze vast niet als ze verwachten daar op toe te leggen.
Ja, ook de mensen die minder dan 15k /km rijden moeten dan tot de auto 10 jaar oud is elk jaar een beurt laten doen om de garantie te behouden. Dat kan overigens ook een 2e of 3e eigenaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ja, ook de mensen die minder dan 15k /km rijden moeten dan tot de auto 10 jaar oud is elk jaar een beurt laten doen om de garantie te behouden. Dat kan overigens ook een 2e of 3e eigenaar zijn.
Het is natuurlijk lastig te becijferen wat zoiets oplevert maar ook dealers hebben graag mensen in hun zaak ook al is het voor een beurtje of APK. Ooit zat de werkplaats bij de zijingang maar tegenwoordig moet je altijd door de showroom om bij de werkplaatsbalie te komen.

Vandaag overigens prima geholpen bij Kooijman in Naarden, lakgarantie (5j.) van de e-Niro is bijna afgelopen en de kappen van de dakrails op alle 4 de hoeken beginnen te bladderen. Werd totaal niet moeilijk gedaan, ze hebben direct 4 nieuwe kappen besteld. Was er vantevoren er op ingesteld dat ik een discussie over steenslag of andere uitvluchten moest gaan voeren, maar nul discussie. Netjes.

(En dan merk je dus dat je oog toch even afdwaalt naar de EV3 onderweg naar de receptie ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 11-06-2025 20:11 ]

Pagina: 1 ... 337 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.