Nick_2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:23:
Ja, het begon met af en toe niet in één keer open gaan. Daarna werd het steeds erger en moest ik soms wel vijf keer de knop op de sleutel indrukken om de laadklep open te krijgen. De dealer heeft er nu een nieuw motortje ingezet. (=garantie

)
(oude post gequotet, I know)
Ik heb zondag 10 minuten staan hannessen bij de laadpaal om het laaddeurtje/laadklepje open te krijgen. Na zo'n 5 keer op slot en 15 keer van het slot te halen hoorde ik plots het motortje "mjiep" en was het deurtje eindelijk ontgrendeld. Stom als ik was heb ik na het laden uit automatisme het deurtje weer dichtgeduwd en hij wilde maandag en vandaag met pogingen helemaal niet meer open eigenlijk.
Nou heb ik wat posts hier en op andere forums gezien en heb ik wel het volgende geleerd:
- noodontgrendeling onder de motorkap is alleen voor de connector, niet voor het deurtje - kansloos om dat te proberen
- met de niet-smart sleutel in het fysieke slot kan je de actuator sneller herhaaldelijk laten proberen te ontgrendelen. met zijn tweeën waarbij één persoon continu de sleutel omdraait en de ander klappen geeft op het deurtje bij het drukkertje zou de kans groter moeten zijn dat hij ontgrendelt
- het deurtje/klepje is wat fragiel en kan redelijk eenvoudig breken, dus kracht zetten alleen op het uiteinde
- er is een separaat probleem bij het scharnier (links op de klep) waarbij die klemt en niet gemakkelijk opendraait - dat probleem heb ik absoluut niet - hij draait zeer makkelijk open als hij eenmaal ontgrendelt
- de connectorvergrendeling (dus niet die van het deurtje/klepje) heeft een gelijksoortig ontgrendelingsmotortje/-actuatortje en kan op eenzelfde manier falen. ik heb heel vaak (>50% van de keren) dat ik voor het ontgrendelen van de AC-laadstekker de auto tweemaal of driemaal moet ontgrendelen alvorens de auto de kabel vrijgeeft, maar dit is nooit zo erg dat het meer dan driemaal is.
Mijn vraag is eigenlijk wat ik nu het beste kan doen. Telefonisch contact gehad met de dealer en die heeft geen idee en stelt voor dat ik langskom. Mja, oke, maar ik wil eigenlijk eerst een tijdelijke oplossing dat ik even kan laden en dan maken we later wel een afspraak.
Wat ik zelf nu denk te gaan doen is het volgende: filmpje maken zodat duidelijk is wat het probleem is waarbij de auto ontgrendelen het laaddeurtje niet ontgrendelt. Als het dan na tientallen keren proberen hopelijk wel open gaat hem open laten en even helemaal vol laden. Ik zie online hacks van mensen die in de geopende toestand de 12V even van de auto halen en dan de actuator ontkoppelen zodat die in de altijd-open stand staat. Dan kan je de auto weer gewoon gebruiken zonder stress. Cruciale details over waar ik dat dingetje/connectortje vindt ontbreken echter en vind het wat te spannend om dingen te gaan demonteren om erbij te komen bij een auto nog in garantie.
Een alternatief dat ik heb gelezen is gewoon in een open stand met ducktape. Je schijnt met een balpen het pinnetje te kunnen faken waarbij de auto dan denkt dat hij dichtgeklikt is maar eigenlijk staat hij nog op een kier. In die toestand dan dichtplakken met tape.
Iemand verder nog ideeën? Ik lees ook verhalen over het vrij eenvoudig kunnen openen/forceren van het laaddeurtje met een plastic kaart of schroevendraaier (iets steviger dan een betaalkaart zeg maar), maar daar voel ik weinig voor ivm lakschade en de fragiele constructie van het deurtje. Ik vermoed ook dat mensen veelal het schanierprobleem en het locking mechanisme door elkaar halen.
update: hij ging open door met het gebruik van de fysieke (nood)sleutel in het bestuurdersportier naar links te draaien. je hoort dezelfde centrale deurontgrendeling maar blijkbaar triggerde dat
wel het unlocken van het laaddeurtje.

filmpje gemaakt voor de dealer. daarna het palletje zelf naar binnen gedrukt, de klep zonder kracht te zetten tegen het dichte palletje aan, dichtgeplakt met sticker/plakspul en de auto klaagt ook niet dat de klep niet helemaal dicht zit. voor nu vind ik het zo even prima en ga ik rustig met de dealer babbelen hoe dit op te lossen.
[
Voor 10% gewijzigd door
gertvdijk op 10-06-2025 19:21
]