Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 15:32
eltron schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ja, ook de mensen die minder dan 15k /km rijden moeten dan tot de auto 10 jaar oud is elk jaar een beurt laten doen om de garantie te behouden. Dat kan overigens ook een 2e of 3e eigenaar zijn.
Ik denk dat Kia hier uiteindelijk flink van profiteert. Mijn vrouw rijdt in een Peugeot, en daarbij geldt vaak maar 2 jaar garantie op veel onderdelen. De wat oudere e-208 modellen hebben bijvoorbeeld regelmatig problemen met de onboard lader. Via het programma Kassa heb ik gezien dat sommige eigenaren die reparatie al twee keer zelf hebben moeten betalen, omdat het probleem net buiten de garantie viel.

Dan heb ik persoonlijk liever een merk als Kia, waar je misschien hoort dat ze streng zijn op het gebied van garantievoorwaarden, maar waarvan ik nog niemand ben tegengekomen die daadwerkelijk problemen heeft gehad met de afhandeling. Alles wat ik in dit topic lees, wijst er juist op dat Kia keurig alle reparaties en vervangingen onder garantie uitvoert.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
DutchKel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Dan heb ik persoonlijk liever een merk als Kia, waar je misschien hoort dat ze streng zijn op het gebied van garantievoorwaarden
Euh, ik lees nu ruim een jaar alles in dit topic en ben nog nooit tegengekomen dat er moeilijk werd gedaan over tijdsoverschrijding van de voorgeschreven beurten.

Nu ik erover nadenk, eigenlijk überhaupt nooit gelezen dat er moeilijk gedaan werd over garantieafhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:51:
[...]

Euh, ik lees nu ruim een jaar alles in dit topic en ben nog nooit tegengekomen dat er moeilijk werd gedaan over tijdsoverschrijding van de voorgeschreven beurten.

Nu ik erover nadenk, eigenlijk überhaupt nooit gelezen dat er moeilijk gedaan werd over garantieafhandeling.
Lees mijn bericht nog eens zou ik zeggen, maar dan volledig en niet selectief.

Iedereen in deze topic die Kia opbelt met betrekking tot de garantie krijgt te horen dat Kia ontzettend streng is, je mag geen km boven de 15k komen voor de beurt, je mag de accu absoluut niet zelf vervangen etc. Doe je dat wel dan vervalt de garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:27:
De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten.
Nee inderdaad, dat zei ik in mijn 1e bericht al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
DutchKel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Nee inderdaad, dat zei ik in mijn 1e bericht al.
Excuus, ik had inderdaad niet zo goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:25
Ik gebruik nu een Kia e niro uit 2021(mocht het uitmaken) als deelauto voor onze midweek(op proef voor de Zomervakantie) en hij bevalt goed. Ik merk alleen dat de navigatie instructies helemaal rechts boven in verstopt zitten... kan je die ook nog naar links verplaatsen? Of op je dashboard plaatsen naast je snelheid meter? Dat zou al een hoop naar rechts kijken schelen. En als we dan toch met vragen stelen bezig zijn😀 als er muziek op staat(android auto) kan je het dan ook zo instellen dat als de navigatie wat te zeggen dat het geluid uit/zachter gaat? Voor de rest is het echt een fijne auto😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
loki504 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:26:
Ik gebruik nu een Kia e niro uit 2021(mocht het uitmaken) als deelauto voor onze midweek(op proef voor de Zomervakantie) en hij bevalt goed. Ik merk alleen dat de navigatie instructies helemaal rechts boven in verstopt zitten... kan je die ook nog naar links verplaatsen? Of op je dashboard plaatsen naast je snelheid meter?
Knopjes op je stuur, rechterzijde, knopje linksboven om door de mogelijkheden te cyclen. Daar zit de mogelijkheid om verkorte navigatieinstructie achter je stuur weer te geven tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:32:
[...]

Knopjes op je stuur, rechterzijde, knopje linksboven om door de mogelijkheden te cyclen. Daar zit de mogelijkheid om verkorte navigatieinstructie achter je stuur weer te geven tussen.
Thx dat scheeld een hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt op het grote scherm ook links de navi hebben en rechts een blokje android auto, dan wordt dus niet de volledige breedte van het scherm gebruikt en dat scheelt ook.
Vraag me niet hoe je dat moet instellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 16:22
Volume van de navigatie kun je in het audio menu ergens instellen.
Ik vind het vervelend dat als de muziek lekker hard staat bij een navigatie instructie dat volume erg omlaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:16:
Ik vind het vervelend dat als de muziek lekker hard staat bij een navigatie instructie dat volume erg omlaag gaat.
Daar zit toch ook ergens een instelling voor? Ik meen dat weleens tegengekomen te zijn.
Maar navigatieinstructies op hoog volume om boven de muziek uit te komen lijkt me ook niet prettig.
Rij zelf altijd met steminstructies uit; vindt het te storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:21
janne_nl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:16:
Volume van de navigatie kun je in het audio menu ergens instellen.
En direct in het navigatiescherm zit er links een knop voor het instellen van het volume van onder andere de gesproken instructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-10 09:34
bnwgraaf schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:33:
[...]
En direct in het navigatiescherm zit er links een knop voor het instellen van het volume van onder andere de gesproken instructie
En als je het volume aanpast op het moment dat er een navigatieinstructie (of bijvoorbeeld whatsapp voorlezen) voorbij komt, dan blijft die instelling bewaard voor volgende keren. Althans, bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:02
loki504 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:26:
Ik gebruik nu een Kia e niro uit 2021(mocht het uitmaken) als deelauto voor onze midweek(op proef voor de Zomervakantie) en hij bevalt goed. Ik merk alleen dat de navigatie instructies helemaal rechts boven in verstopt zitten... kan je die ook nog naar links verplaatsen? Of op je dashboard plaatsen naast je snelheid meter? Dat zou al een hoop naar rechts kijken schelen. En als we dan toch met vragen stelen bezig zijn😀 als er muziek op staat(android auto) kan je het dan ook zo instellen dat als de navigatie wat te zeggen dat het geluid uit/zachter gaat? Voor de rest is het echt een fijne auto😁
Kijk ook eens in de instellingen voor Android Auto zelf op je smartphone en van de mediaspelerapp op je smartphone. Het was bij mij zo ingesteld dat als ik muziek afspeelde via Poweramp de muziek zachter ging spelen tijdens gesproken aanwijzingen (van TomTom Go via Android Auto) en als ik een podcast afspeelde via AntennaPod de podcast onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen. Ik wilde graag dat de muziek ook onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen en heb dat voor elkaar gekregen door daar ook naar de instellingen te kijken (volgens mij instellingen voor Android Auto in Poweramp als ik me niet vergis).
Tenminste, dit is dus als je voor navigatie ook een app gebruikt via Android Auto, wat volgens mij bij jou niet het geval is, maar wie weet, kun je er toch wat mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxhf7cXiAAScPfFjVqoJSv7A_AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVnVC5iuvycDDsuh2BOCCkHo.jpg?f=fotoalbum_large

Klusje van 10 min, start meteen nu kijken hoe lang ie het blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:58:
[Afbeelding]

Klusje van 10 min, start meteen nu kijken hoe lang ie het blijft doen.
Boefje! Garantie weg! Foei! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 17:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FitTiv schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Boefje! Garantie weg! Foei! :+
Dat zou wat zijn als je door zo’n actie je garantie kwijt zou raken… :X
We weten gelukkig beter 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
richy3908 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Kijk ook eens in de instellingen voor Android Auto zelf op je smartphone en van de mediaspelerapp op je smartphone. Het was bij mij zo ingesteld dat als ik muziek afspeelde via Poweramp de muziek zachter ging spelen tijdens gesproken aanwijzingen (van TomTom Go via Android Auto) en als ik een podcast afspeelde via AntennaPod de podcast onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen. Ik wilde graag dat de muziek ook onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen en heb dat voor elkaar gekregen door daar ook naar de instellingen te kijken (volgens mij instellingen voor Android Auto in Poweramp als ik me niet vergis).
Tenminste, dit is dus als je voor navigatie ook een app gebruikt via Android Auto, wat volgens mij bij jou niet het geval is, maar wie weet, kun je er toch wat mee.
Thx ga ik ook eens kijken. Heb wel in de instellingen gevonden zodat navigatie boven muziek uit komt en basic navigatie op het dashboard dus ik ben klaar voor de vakantie. Dank allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
lmb-s schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:49:
[...]

En als je het volume aanpast op het moment dat er een navigatieinstructie (of bijvoorbeeld whatsapp voorlezen) voorbij komt, dan blijft die instelling bewaard voor volgende keren. Althans, bij mij :)
Helaas, bij mij niet. Eerdere auto jad dat wel. Maar dat was geen Kia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
janne_nl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Apart, want bij mij werkt het wel. En de vorige uit 2017 (HEV) ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
janne_nl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Dat is erg jammer, ik ben daar zó blij mee, erg fijn. Zou het misschien een optie zijn in de instellingen ofzo?
Ik heb de MY19, wel een Duitse import, misschien dat dat het verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
lmb-s schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is erg jammer, ik ben daar zó blij mee, erg fijn. Zou het misschien een optie zijn in de instellingen ofzo?
Ik heb de MY19, wel een Duitse import, misschien dat dat het verschil is?
Ik heb een Duitse MY20; ik meen dat dat bij mij ook niet werkt, dat als ik het volume tijdens navigatiespraak aanpas, daarna het muziekvolume ook is aangepast, maar ik moet eens checken...

Maar even voor de zekerheid: hebben we het over navigeren, muziek en apps, allemaal ijn Android Auto, of navigeren met de Kia navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
bnwgraaf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Maar even voor de zekerheid: hebben we het over navigeren, muziek en apps, allemaal ijn Android Auto, of navigeren met de Kia navigatie?
Ik dacht zowel bij Kia navigatie als bij gebruik tijdens AA. Maar dat moet ik even checken.
Dus als ik radio luister (Kia) of Spotify (AA) en er komt een navigatieinstructie, dan kan ik tijdens die instructie volume veranderen van die instructies, zonder dat radio volume of App volume wordt aangepast. Volgende instructie volumes zullen dan de nieuwe stand hebben.
Ik meen te herinneren dat navigatieinstructies en App geluid (bijv Whatsapp laten voorlezen) wel dezelfde stand hebben, dus als ik navigatieinstructievolume verander, hetzelfde volume zal worden gebruikt voor App volume. Maar ook dat zou ik moeten verifieren.

Edit: mmmmm, als ik dit zo opschrijf, spreek ik mezelf tegen. Of Spotify muziek wordt niet gezien als 'App' maar als muziek/media en op 1 hoop gegooid met Kia-Radio. Ik ga het e.e.a. eens verifieren.

[ Voor 10% gewijzigd door lmb-s op 13-06-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
Met alle leuke dashcam filmpjes op YouTube, vraag ik mij wel eens af om een dashcam te kopen. Nu is het met mijn Peugeot 107 niet geheel nodig vind ik, maar met de gewenste komst van de Kia e-Niro zit ik er wel sterk aan te denken.

Hebben jullie een dashcam geïnstalleerd in jullie Niro? en hoe want ik zie veelal dat een sigaretaansluiting nodig is maar volgens mij heeft de Kia Niro dat niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:03

A13X

Dude

Nielsjuhz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:46:
Met alle leuke dashcam filmpjes op YouTube, vraag ik mij wel eens af om een dashcam te kopen. Nu is het met mijn Peugeot 107 niet geheel nodig vind ik, maar met de gewenste komst van de Kia e-Niro zit ik er wel sterk aan te denken.

Hebben jullie een dashcam geïnstalleerd in jullie Niro? en hoe want ik zie veelal dat een sigaretaansluiting nodig is maar volgens mij heeft de Kia Niro dat niet toch?
Volgens mij heb je naast de usb op het dashboard links en 12v aansluiting. Zit achter een klepje.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Kwa volume is het bij mij (MY22), Kia navigatie en muziek via de telefoon. Geen AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 14:32

Ik zat ook te denken aan een dashcam en kwam uit bij de FitcamX omdat die netjes weggewerkt wordt in de bestaande plastic covers en stroom pakt van de achteruitkijkspiegel.
Nog niet tot aanschaf over gegaan, dus ik ben benieuwd of er al mensen zijn die deze dashcam hebben.

https://fitcamx.com/colle...2022-kia-niro-and-niro-ev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
Kwa volume is het bij mij (MY22), Kia navigatie en muziek via de telefoon. Geen AA.
Ik ben er achter gekomen dat de verschillende audiokanalen allemaal een eigen volume-instelling hebben. Die kun je niet zomaar ergens via een instelling aanpassen. Dat moet tijdens het afspelen ervan gebeuren en dat kan lastig zijn omdat je zeer alert en soms ook snel moet reageren als dat kanaal maar kort actief is. Zo deed ik er een hele tijd over om het volume van de navigatie aan te passen. Die is maar kort actief en dan ben je al snel te laat. Je moet dus tijdens het spreken van de navigatie aan de volumeknop draaien. De waarde die je dan instelt blijft bewaard.

Ooit stond zo’n kanaal op nul (weet niet meer of het navi of wat anders was) en het was een hele toer om uit te vinden wanneer die actief was. Uiteindelijk na veel trial and error gevonden … :X

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908

Ja, een dualcam, eentje voor en eentje achter, een VIOFO dashcam A129 Plus Duo. Ik heb het wel laten inbouwen door een universele garage in de buurt waar ik goede ervaringen mee heb en vertrouw. Zij hebben netjes de bekabeling weggewerkt en ze bevallen prima.

Als er dan iets is wat je wilt bewaren, dan kun je op een knop drukken die je meegeleverd krijgt en op je dashboard kunt plakken, en dan wordt een stukje van de video-opname apart gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Leader98 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Ik zat ook te denken aan een dashcam en kwam uit bij de FitcamX omdat die netjes weggewerkt wordt in de bestaande plastic covers en stroom pakt van de achteruitkijkspiegel.
Nog niet tot aanschaf over gegaan, dus ik ben benieuwd of er al mensen zijn die deze dashcam hebben.

@Leader98 Zoiets heb ik ook ooit overwogen, maar er zijn twee redenen waarom ik het niet heb gedaan.

1. Het komt onderaan de cover achter je spiegel. Ik ben lang (1.94 m) en mis dan nóg meer voorruit, waardoor ik het gevaarlijk ga vinden. Ik monteer ‘m rechts van de spiegel, zo hoog mogelijk tegen de bovenkant. Dan moet de dashcam dus ook niet te groot zijn, want anders mis ik ook daar een hoop zicht.

2. Het is een eenvoudige dashcam, Zo zit er geen GPS in en vaak zit er geen versnellingsmeters in de goedkopere dashcams. Ik heb uiteindelijk voor een BlackVue gekozen. Niet de goedkoopste, maar wel de kleinste met GPS. Met GPS staat datum en tijd er altijd correct in en is er geen discussie over wanneer en waar de opname is gemaakt.

Als iemand een goedkoper alternatief heeft met GPS, full HD (of liever 4k?) en G-sensor, dan hoor ik het graag.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 14:09

Arfman

Drome!

* Arfman present

Na een tikje met een andere auto, waarbij de tegenpartij alle schuld ontkende en het verhaal verdraaide, besloten om zo'n ding aan te schaffen.

Ingebouwd met spanning uit de zekeringkast, Viofo A119 uit mijn hoofd. Heb wel foto's gepost in het Ioniq topic, verschilde qua inbouw niet zoveel met de Niro.

Arfman in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik ben er achter gekomen dat de verschillende audiokanalen allemaal een eigen volume-instelling hebben. Die kun je niet zomaar ergens via een instelling aanpassen. Dat moet tijdens het afspelen ervan gebeuren en dat kan lastig zijn omdat je zeer alert en soms ook snel moet reageren als dat kanaal maar kort actief is. Zo deed ik er een hele tijd over om het volume van de navigatie aan te passen. Die is maar kort actief en dan ben je al snel te laat. Je moet dus tijdens het spreken van de navigatie aan de volumeknop draaien. De waarde die je dan instelt blijft bewaard.

Ooit stond zo’n kanaal op nul (weet niet meer of het navi of wat anders was) en het was een hele toer om uit te vinden wanneer die actief was. Uiteindelijk na veel trial and error gevonden … :X
Ik heb daar wel instellingen voor in het menu. Ik kan daar 'gewoon' het volume van de navigatie aanwijzingen instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:19:
[...]

@Leader98 Zoiets heb ik ook ooit overwogen, maar er zijn twee redenen waarom ik het niet heb gedaan.

1. Het komt onderaan de cover achter je spiegel. Ik ben lang (1.94 m) en mis dan nóg meer voorruit, waardoor ik het gevaarlijk ga vinden. Ik monteer ‘m rechts van de spiegel, zo hoog mogelijk tegen de bovenkant. Dan moet de dashcam dus ook niet te groot zijn, want anders mis ik ook daar een hoop zicht.

2. Het is een eenvoudige dashcam, Zo zit er geen GPS in en vaak zit er geen versnellingsmeters in de goedkopere dashcams. Ik heb uiteindelijk voor een BlackVue gekozen. Niet de goedkoopste, maar wel de kleinste met GPS. Met GPS staat datum en tijd er altijd correct in en is er geen discussie over wanneer en waar de opname is gemaakt.

Als iemand een goedkoper alternatief heeft met GPS, full HD (of liever 4k?) en G-sensor, dan hoor ik het graag.
Ik weet niet of het goedkoper was, maar ik heb voor de VIOFO A120 Plus Duo + bluetooth-SOS-knop voor VIOFO A119, A129 en A139 + set van 4 verschillende zekeringen voor VIOFO-hardwirekit zo'n € 200 betaald eind 2021, rechtstreeks bij viofo.nl besteld.

Deze heeft voor de camera voor een resolutie van maximaal 2560 x 1600 60 fps (alhoewel ik 30 fps gebruik) en voor de camera achter een resolutie van maximaal 1920 x 1080 60 fps (maar ik gebruik 30 fps). Er zit ook GPS op en een sensor voor G-krachten, maar deze is alleen bedoeld om bij een eventueel ongeluk en de hoge G-krachten die daarbij vrijkomen, de video-opname te locken zodat ie niet overschreven wordt.

Alle informatie, zoals snelheid, GPS-locatie, datum/tijd (en zelfs kenteken) wordt onderaan de video-opname gezet als overlay.

Ik ben er zeer content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bartvl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:56:
Hier sinds vrijdag ook voor het eerst een platte 12V… auto is van september ‘21 met nog de originele 12v accu.
De Kia service heeft een schokje gegeven, en nu doet ie het weer. Ik twijfel of ik de accu nu al ga vervangen.
De Noco is in ieder geval in huis om zelfstandig weer op te kunnen starten.

En mijn Home Assistant melding was niet functioneel, omdat de auto geen signaal meer afgeeft aan de cloud als de accu leeg is 😂. In een paar uur tijd lijkt de accu dus leeggelopen te zijn. Vrijdag gaf de multimeter ca 6V aan. De auto vond dat nét niet genoeg om in te schakelen. Hij deed soms een verwoede poging om dan alsnog nét niet aan te gaan.
Nu geen probleem meer.
Hier vandaag weer hetzelfde, accu op 5V. Dat is toch wel weinig. Gelukkig met de jumpstarter meteen weer op weg.
Gedeeld met vorige week is dat de auto aan de laadpaal hing. Kan het zijn dat de auto relatief veel van de 12V verbruikt als ie op zonne energie steeds kleine beetjes laadt in de EV-accu? En omdat de auto 'uit' staat dan niet automatisch gaat bijladen? In combinatie met een zwakke accu?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:20
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook al 5 jaar een Blackvue. Ingebouwd door de dealer. Ben er heel tevreden mee.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
Leader98 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb hem. Het originele kapje vervang je 1 op 1 met het nieuwe kapje waar dan de dashcam in zit. Downloaden kan via de computer of via je telefoon. Heb wel datum en tijd in beeld maar geen snelheid of zo. Nog niet echt bekeken of ik dat kan instellen eigenlijk, vind het wel prima zo.
Werkt feilloos al mis je natuurlijk wel de context. Laatst had ik een fittie met een of andere sukkel in een bestelbus en die zat op een halve meter achter me. Daarna rechts inhalen en zo. Dat rechts inhalen staat netjes op camera maar dat ie zo dicht op mijn achterbumper zat weer niet. Dan is wellicht een duo-camera beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
bartvl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:41:
[...]

Hier vandaag weer hetzelfde, accu op 5V. Dat is toch wel weinig. Gelukkig met de jumpstarter meteen weer op weg.
Gedeeld met vorige week is dat de auto aan de laadpaal hing. Kan het zijn dat de auto relatief veel van de 12V verbruikt als ie op zonne energie steeds kleine beetjes laadt in de EV-accu? En omdat de auto 'uit' staat dan niet automatisch gaat bijladen? In combinatie met een zwakke accu?
Heb daar geen last van tot nog toe. Maar heb ook bij zonnestroom laden wel een constante laadstroom. Wellicht dat het wat kwetsbaarder is als je auto voortdurend moet wachten (actief op 12V accu), tot er weer een beetje zonnestroom kan worden geladen. De fabrieksaccu is sowieso wat kwetsbaar. Ik heb alweer een tijdje een wat zwaardere Varta er in staan.
Mogelijk ga ik in nabije toekomst (einde vast contract in 2026 en salderen 2027) nog specifieker sturen op zonnestroomladen, met dus langere laadtijden en soms even niet, maar verwacht dat zwaardere 12V accu dan ook veel helpt om de auto zonder veel problemen langer actief te houden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

13art

Moderator Mobile
[...]

Ik heb vaker gelezen dat de 12V accu leeg is wanneer de auto lang aan de lader hangt. Aan de andere kant, ik heb zelf een dashcam met parkeerfunctie aan de 12V accu hangen (wel met een limiter er tussen dus de accu kan niet door de dashcam leeg getrokken worden) die ook regelmatig stroom trekt en daarom de 12V accu niet bijgeladen wordt. Maar ik heb weer nog geen platte 12V accu gehad. De auto wordt wel vrijwel dagelijks gebruikt dus hij ligt geen dagen lang aan de lader.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat wanneer een auto lang aan de laadpaal hangt dat dit er dan voor zou zorgen dat de 12V accu leeg raakt.

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 13-06-2025 18:48 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

13art schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Ik heb vaker gelezen dat de 12V accu leeg is wanneer de auto lang aan de lader hangt. Aan de andere kant, ik heb zelf een dashcam met parkeerfunctie aan de 12V accu hangen (wel met een limiter er tussen dus de accu kan niet door de dashcam leeg getrokken worden) die ook regelmatig stroom trekt en daarom de 12V accu niet bijgeladen wordt. Maar ik heb weer nog geen platte 12V accu gehad. De auto wordt wel vrijwel dagelijks gebruikt dus hij ligt geen dagen lang aan de lader.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat wanneer een auto lang aan de laadpaal hangt dat dit er dan voor zou zorgen dat de 12V accu leeg raakt.
Alle systemen van de auto werken op de 12V accu als de auto stil staat, ook de laadsystemen. Dus dat de 12V accu leeg raakt bij laden is op zich niet vreemd. De 12V accu wordt echter ook periodiek bijgeladen vanuit de "grote" batterij dus het zou geen probleem moeten zijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Alle systemen van de auto werken op de 12V accu als de auto stil staat, ook de laadsystemen. Dus dat de 12V accu leeg raakt bij laden is op zich niet vreemd. De 12V accu wordt echter ook periodiek bijgeladen vanuit de "grote" batterij dus het zou geen probleem moeten zijn.
Precies daarom snap ik het niet, de accu zou bijgeladen moeten worden zowel uit de grote accu als tijdens het rijden. En een auto moet volgens mij wel heel lang stil staan willen de systemen van de auto de 12V accu helemaal leeg trekken.

Met andere woorden, ik geloof er niet in dat het met lang aan de laadkabel liggen te maken heeft. De 12V accu uit de fabriek is gewoon van bedroevende kwaliteit. Net als dat veel e-Niro's fabrieksaf slecht uitgelijnd worden afgeleverd.

Begrijp me niet verkeerd, wil de e-Niro niet bashen. Ik rijd er zelf met veel plezier in maar dit zijn toch net twee zaken die ze bij Kia beter hadden moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

[...]

Ik heb de accu nu vervangen door een Bosch S5001 accu.
Verwisselen ging vlot en zonder problemen.
Echter de sleutels werken nu niet meer helemaal lekker. Bij naderen van de auto werken de knopjes aan de buitenkant van de auto niet meer. Ontgrendelen met de afstandsbediening lukt wel.
Bij starten van de auto moet de sleutel bij de aan/uit-knop zitten, anders wordt de sleutel niet herkend.
Enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:18
13art schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Precies daarom snap ik het niet, de accu zou bijgeladen moeten worden zowel uit de grote accu als tijdens het rijden. En een auto moet volgens mij wel heel lang stil staan willen de systemen van de auto de 12V accu helemaal leeg trekken.

Met andere woorden, ik geloof er niet in dat het met lang aan de laadkabel liggen te maken heeft. De 12V accu uit de fabriek is gewoon van bedroevende kwaliteit. Net als dat veel e-Niro's fabrieksaf slecht uitgelijnd worden afgeleverd.
Als de auto aan de laadpaal staat en nog niet de limiet heeft bereikt, maar de laadpaal zelf is uitgeschakeld (door bijv. load-balancing of geen zon), dan vergt dit heel veel stroom van de 12V accu. De auto blijft namelijk actief proberen om te laden.

Ik voorkom dit door via Home Assistant dan de laad limiet op 50% te zetten. Dan schakelt de auto namelijk wel uit (mits de SOC boven de 50% zit).
Begrijp me niet verkeerd, wil de e-Niro niet bashen. Ik rijd er zelf met veel plezier in maar dit zijn toch net twee zaken die ze bij Kia beter hadden moeten regelen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:14:
[...]

Echter de sleutels werken nu niet meer helemaal lekker. Bij naderen van de auto werken de knopjes aan de buitenkant van de auto niet meer. Ontgrendelen met de afstandsbediening lukt wel.
Bij starten van de auto moet de sleutel bij de aan/uit-knop zitten, anders wordt de sleutel niet herkend.
Wat me overigens opvalt is dat de Kia app nog steeds zegt dat de 12V een aandachtspunt is.
In Home Assistant wordt nu een batterijcapaciteit van 255% ingelezen via de Kia API, ik kan me voorstellen dat de auto dus nog wat aan het ‘inleren’ is mbt voltage en capaciteit van de nieuwe accu?
Ik kijk het nog even aan.

De sleutels blijft nog wel een dingetje, maar misschien wordt die antenne pas weer vrijgegeven als de accu volledig ‘geïnitialiseerd’ is? We gaan het zien!

[ Voor 23% gewijzigd door bartvl op 13-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Jojan265 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Als de auto aan de laadpaal staat en nog niet de limiet heeft bereikt, maar de laadpaal zelf is uitgeschakeld (door bijv. load-balancing of geen zon), dan vergt dit heel veel stroom van de 12V accu. De auto blijft namelijk actief proberen om te laden.

Ik voorkom dit door via Home Assistant dan de laad limiet op 50% te zetten. Dan schakelt de auto namelijk wel uit (mits de SOC boven de 50% zit).

[...]
Waarom zou dat veel stroom vragen van de 12V accu? Wat van de auto blijft dan actief? Waarom probeert de auto te blijven laden zonder dat er aanbod is? Dat is toch vreemd? Althans klinkt mij vreemd in de oren met mijn beperkte technische kennis. Ik zou dan verwachten dat veel en veel meer EV's met dit probleem kampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
bartvl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:14:
[...]

Klinkt mij meer in de oren als dat toevallig de knoopcel in de sleutel vervangen moet worden, tenminste, het lijkt me zeker het proberen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
13art schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Waarom zou dat veel stroom vragen van de 12V accu? Wat van de auto blijft dan actief? Waarom probeert de auto te blijven laden zonder dat er aanbod is? Dat is toch vreemd? Althans klinkt mij vreemd in de oren met mijn beperkte technische kennis. Ik zou dan verwachten dat veel en veel meer EV's met dit probleem kampen.
Dat is ook bij meer merken zo.

Het is niet zo vreemd. De pilot aansluiting blijft namelijk wel actief van je laadpaal. De laadpaal zelf geeft echter geen vrijgave om de stroom door te geven. De auto weet dit niet en probeert steeds maar weer of de laadpaal alweer beschikbaar is en blijft hierdoor actief en stroom vragen van de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

richy3908 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Klinkt mij meer in de oren als dat toevallig de knoopcel in de sleutel vervangen moet worden, tenminste, het lijkt me zeker het proberen waard.
Knoopfel was nog 2,8v. Vervangen door een nieuwe, maar geen effect. Overigens de afstandsbediening an sich doet het dus ook gewoon. Het key-less entry deel incl sleutelherkenning niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
bartvl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:53:
[...]

Knoopfel was nog 2,8v. Vervangen door een nieuwe, maar geen effect. Overigens de afstandsbediening an sich doet het dus ook gewoon. Het key-less entry deel incl sleutelherkenning niet.
Hm, irritant! Voor de rest heb ik geen idee, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Er was laatst ook iemand met rare electrische problemen na vervangen accu. Was met een simpele cold boot (accu minklem even loshalen) weer opgelost. Het valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Jojan265 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:41:
[...]

Dat is ook bij meer merken zo.

Het is niet zo vreemd. De pilot aansluiting blijft namelijk wel actief van je laadpaal. De laadpaal zelf geeft echter geen vrijgave om de stroom door te geven. De auto weet dit niet en probeert steeds maar weer of de laadpaal alweer beschikbaar is en blijft hierdoor actief en stroom vragen van de 12V accu.
Laadsysteem werkt inderdaad op de 12V accu wat ik ook al zei. Verklaart nog steeds niet waarom de EV de 12V accu niet gaat bijladen.
En het laadprotocol werkt niet zoals je beschrijft dat de auto continu aan het pollen is. De verbinding is in een bepaalde state (er staat een specifiek voltage op de CP in) waardoor de auto weet dat er niet geladen kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door DonJuape op 13-06-2025 21:55 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:06:
Er was laatst ook iemand met rare electrische problemen na vervangen accu. Was met een simpele cold boot (accu minklem even loshalen) weer opgelost. Het valt te proberen.
Ik lees ook dat er nog een soort calibratieproces kan lopen als de auto een tijdje stil staat. Morgenochtend eens kijken hoe de boel erbij staat 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

richy3908 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Ik weet niet of het goedkoper was, maar ik heb voor de VIOFO A120 Plus Duo + bluetooth-SOS-knop voor VIOFO A119, A129 en A139 + set van 4 verschillende zekeringen voor VIOFO-hardwirekit zo'n € 200 betaald eind 2021, rechtstreeks bij viofo.nl besteld.

Deze heeft voor de camera voor een resolutie van maximaal 2560 x 1600 60 fps (alhoewel ik 30 fps gebruik) en voor de camera achter een resolutie van maximaal 1920 x 1080 60 fps (maar ik gebruik 30 fps). Er zit ook GPS op en een sensor voor G-krachten, maar deze is alleen bedoeld om bij een eventueel ongeluk en de hoge G-krachten die daarbij vrijkomen, de video-opname te locken zodat ie niet overschreven wordt.

Alle informatie, zoals snelheid, GPS-locatie, datum/tijd (en zelfs kenteken) wordt onderaan de video-opname gezet als overlay.

Ik ben er zeer content mee.
@richy3908 Dank, die Viofo ziet er idd ook wel aardig uit, maar die is zo groot. Die neemt zo’n hap uit m’n uitzicht. Dat komt vooral door dat display dat erop zit. Daar heb ik geen behoefte aan. In het begin wil je mss wel eens kijken, maar dat is ws binnen een jaar afgelopen en kijk je er niet meer naar om.

Die blackVue bekijk je met een app. Dan heb je het meteen op schoot bij de hand en niet zo hoog aan de voorruit. Helaas valt de Viofo voor mij dus af.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:10:
[...]

@richy3908 Dank, die Viofo ziet er idd ook wel aardig uit, maar die is zo groot. Die neemt zo’n hap uit m’n uitzicht. Dat komt vooral door dat display dat erop zit. Daar heb ik geen behoefte aan. In het begin wil je mss wel eens kijken, maar dat is ws binnen een jaar afgelopen en kijk je er niet meer naar om.

Die blackVue bekijk je met een app. Dan heb je het meteen op schoot bij de hand en niet zo hoog aan de voorruit. Helaas valt de Viofo voor mij dus af.
Viofo neemt een hap uit je uitzicht? Dan plaats je hem verkeerd. Ik zie de viofo niet of nauwelijks vanuit de bestuurdersstoel. De camera zit dan ook rechts van de binnenspiegel op de ruit geplakt. Kortom, door de binnenspiegel is de Viofo niet meer in je zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Emootje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:14:
[...]
Dat rechts inhalen staat netjes op camera maar dat ie zo dicht op mijn achterbumper zat weer niet. Dan is wellicht een duo-camera beter.
Tja, dat is voor mij ook een reden om ook achter een dashcam te overwegen. Maar probleem is dat we regelmatig van alles aan grotere dingen vervoeren en ik dan bang ben dat ik die camera van de achterruit af stoot of dat die tegen de lading komt en dan in de verdrukking raakt.

Ik ben er nog niet uit wat ik wil, maar ben wel toe aan een nieuwe. Lastig, lastig… :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Dat lijkt me ook
Ik had pas dezelfde symptomen en die waren verholpen na een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Hm, irritant! Voor de rest heb ik geen idee, helaas.
Okay, jammer.....
Overigens was de batterij bij mij 2,7V en toen ik dat met één van onze elektronica collegas besprak zei die gelijk: 2,7V, dan wordt het tijd om te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

13art schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:15:
[...]
Viofo neemt een hap uit je uitzicht? Dan plaats je hem verkeerd. Ik zie de viofo niet of nauwelijks vanuit de bestuurdersstoel. De camera zit dan ook rechts van de binnenspiegel op de ruit geplakt. Kortom, door de binnenspiegel is de Viofo niet meer in je zicht
@13art
Als (de lens van) de dashcam te dicht op de spiegel zit, dan komt die kap achter de spiegel in beeld. Vooral bij dashcams met een brede zichthoek. De kleinste Vifo (A119 mini) heeft een beeldhoek van 140º en kijkt dus makkelijk tegen die kap aan. Dat gaat dus ten koste van het uitzicht van die dashcam.
Heb jij dat niet? Zie jij die kap niet in beeld?

Dat had ik eerst ook bij de BalckVue in mijn vorige auto. Die moest ik opnieuw monteren, iets naar rechts, om ongehinderd uitzicht te hebben met de camera.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Precies wat @13art zegt: ik zie dat ding amper zitten, is rechtsboven naast de binnenspiegel geplakt en amper zichtbaar vanaf de chauffeursstoel.

O, en de Viofo heeft ook gewoon een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:33:
[...]

Als (de lens van) de dashcam te dicht op de spiegel zit, dan komt die kap achter de spiegel in beeld. Vooral bij dashcams met een brede zichthoek. De kleinste Vifo (A119 mini) heeft een beeldhoek van 140º en kijkt dus makkelijk tegen die kap aan. Dat gaat dus ten koste van het uitzicht van die dashcam.
Heb jij dat niet? Zie jij die kap niet in beeld?

Dat had ik eerst ook bij de BalckVue in mijn vorige auto. Die moest ik opnieuw monteren, iets naar rechts, om ongehinderd uitzicht te hebben met de camera.
Nee ik zie de kap net niet in beeld. Bij het installeren initieel wel te strak tegen de kap aan gezet waardoor de voedingskabel er niet eens meer in ging (of de kabel voor de camere achter). Daarna dus iets verder van de kap af gezet.. Heb overigens de A229 duo (als ik het goed zeg uit mijn hoofd).

Kan morgen wel even een foto maken waar ik hem precies heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

13art schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:37:
[...]
Kan morgen wel even een foto maken waar ik hem precies heb geplaatst.
Graag! (y)

Vanuit de positie van je ogen als je achter het stuur zit en van opzij om te zien hoe die zit tov de spiegel.

Ben benieuwd!

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 14-06-2025 00:55 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Graag! (y)

Vanuit de positie van je ogen als je achter het stuur zit en van opzij om te zien hoe die zit tov de spiegel.

Ben benieuwd!
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMajDpTC66fW55kODCFAsfdZ4sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQITrKfpSvn63Cnlwlcixek0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS9jDUPP63c7ofOrOw6JS3uimNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLjfbimBrgrYDXOh5eLL5WrS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 14-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
DonJuape schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Laadsysteem werkt inderdaad op de 12V accu wat ik ook al zei. Verklaart nog steeds niet waarom de EV de 12V accu niet gaat bijladen.
Dat is inderdaad vreemd. Waarschijnlijk werkt het mechanisme van het bijladen van de 12V accu uit de EV accu alleen als de laadkabel niet is aangesloten. Ze hadden er bij Kia ook voor kunnen kiezen dat na bijv. een half uur in standby modus aan de laadpaal, de laadsessie alsnog wordt onderbroken. Dit zou dan de 12V accu ook enigszins beschermen.
En het laadprotocol werkt niet zoals je beschrijft dat de auto continu aan het pollen is. De verbinding is in een bepaalde state (er staat een specifiek voltage op de CP in) waardoor de auto weet dat er niet geladen kan worden.
Je hebt gelijk dat de auto niet continue aan het pollen is (schreef ik volgens mij ook niet), maar wel op de control pilot aansluiting de pulsbreedte uitleest. Indien deze onder de 10% komt (lager dan 6A), maar hoger blijft dan 0% (laden moet gestopt worden), dan blijft de Kia wachten. Op het moment dat de pulsbreedte weer groter wordt dan 10%, geeft de laadpaal weer de wisselspanning door en wordt het laden hervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 18:21
Als we hier kijken zijn er twee mogelijkheden waarom die LV accu alsnog leeg raakt:

https://www.kia.com/conte...English-owners-manual.pdf

1) De Aux Battery Saver (pagina 1-55) functie staat gewoon uit. Ik denk niet dat dat het is maar het is het waard om even te checken, of
2) (pagina 1-56) de Battery Saver functie activeert meerdere malen omdat de laadelectronica permanent aan staat maar er geen stroom geleverd wordt. Volgens de manual stop de auto na 10x proberen dus met het bijladen van de accu,

Het zou dus best eens kunnen dat bij veelvuldig afschakelen van de stroomvoorziening vanaf de wallbox de auto het gewoon opgeeft en de LV accu niet meer probeert te laden, terwijl alle laadcircuit onderdelen wel stroom blijven vragen omdat de auto nog steeds aangesloten is.

Dan trekt die inderdaad gewoon je accu leeg.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:16:
Als we hier kijken zijn er twee mogelijkheden waarom die LV accu alsnog leeg raakt:

2) (pagina 1-56) de Battery Saver functie activeert meerdere malen omdat de laadelectronica permanent aan staat maar er geen stroom geleverd wordt. Volgens de manual stop de auto na 10x proberen dus met het bijladen van de accu,

Het zou dus best eens kunnen dat bij veelvuldig afschakelen van de stroomvoorziening vanaf de wallbox de auto het gewoon opgeeft en de LV accu niet meer probeert te laden, terwijl alle laadcircuit onderdelen wel stroom blijven vragen omdat de auto nog steeds aangesloten is.

Gaat dat wel over het bijladen van de 12V accu? Ik weet dat de auto het gewoon laden namelijk opgeeft na veelvuldig uitschakelen binnen korte tijd. Na 24 uur probeert hij het dan pas weer. Ik verdenk de Zappi van eerst proberen en dan pas kijken of er voldoende vermogen is. Na een poging of tien vindt de Niro het wel mooi geweest.
Ik heb niet in de handleiding gekeken hoor dus wellicht is het wel de 12V accu.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 14-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:16:

1) De Aux Battery Saver (pagina 1-55) functie staat gewoon uit. Ik denk niet dat dat het is maar het is het waard om even te checken, of

En nummer 3 is dat de accu bijna helemaal versleten is maar nog net niet genoeg versleten om de auto niet te kunnen starten. Door iets meer functies te gebruiken om het laden goed te laten verlopen loopt de accu sneller leeg dan verwacht.

Ik heb de vorige keer dat hier een opmerking over werd gemaakt de laadpaal 1 dag "uitgezet" en mijn accu was erna niet leeg. Ik had overigens wel een nieuwe accu erin zitten die ongeveer 3 maanden oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Om hier op in te haken: iemand tip voor een goede 12v accu booster?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

FitTiv schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:17:
Om hier op in te haken: iemand tip voor een goede 12v accu booster?
De Noco GB40 heeft mijn vrijdag op pad geholpen. Die wordt volgens mij door meerdere hier gebruikt.

Wat de nieuwe accu betreft: sinds gisterochtend is de accustatus weer in orde, en ook de Home Assistant uitlezing is niet meer 255% maar een waarde rond de 85%.

Keyless entry enz. doet het nog steeds niet. Vandaag de accu nog maar een keertje loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@13art
Oh dank! d:)b

Dit ding is veel kleiner dan alle plaatjes ervan doen vermoeden. Is dit het mini-model?

En die registreert ook (GPS)locatie en snelheid? Dat vind ik wel een eis.
Dit ding is een stuk goedkoper dan een BlackVue. Dan ga je je afvragen waarom…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:43:
[...]

@13art
Oh dank! d:)b

Dit ding is veel kleiner dan alle plaatjes ervan doen vermoeden. Is dit het mini-model?

En die registreert ook (GPS)locatie en snelheid? Dat vind ik wel een eis.
Dit ding is een stuk goedkoper dan een BlackVue. Dan ga je je afvragen waarom…
Nee hoor dit is de 229 plus duo.

De A229 Plus heeft een ultramoderne Quad-Mode GPS-module die GPS, BEIDOU, GALILEO en GLONASS ondersteunt. De positioneringsnauwkeurigheid en -stabiliteit zijn hierdoor uitstekend. De module toont gedetailleerde locatie-, snelheids- en tijdsgegevens bij het afspelen van je video’s, zowel via de VIOFO-app als op je computer.

[ Voor 24% gewijzigd door 13art op 15-06-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@13art Tja, die duo overweeg ik ook wel, maar ben zo bang dat ik die van de achterruit ga stoten. We vervoeren nog wel eens wat grotere dingen of proppen achterin het een en ander.
Heb jij geen last van?

En aansluiten heb je met 3 draden, zodat de Viofo automatisch weet wanneer die in parkeermodus moet gaan, of weet die dat ook als je met 2 draden (alleen + en -) aansluit?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:15:
@13art Tja, die duo overweeg ik ook wel, maar ben zo bang dat ik die van de achterruit ga stoten. We vervoeren nog wel eens wat grotere dingen of proppen achterin het een en ander.
Heb jij geen last van?

En aansluiten heb je met 3 draden, zodat de Viofo automatisch weet wanneer die in parkeermodus moet gaan, of weet die dat ook als je met 2 draden (alleen + en -) aansluit?
Ik heb hem inderdaad met 3 draden aangesloten anders heb je geen parkeermodus aangezien er geen accu in zit. De hardwirekit heb je nodig om te zorgen dat de accu niet leeg getrokken wordt.

Ik heb zelf nog niet de achteruit camera er af gestoten, maar dan ook eigenlijk nooit achter het zo ontzettend vol dat er tot het dak aan toe spullen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:23

Ik heb deze en die bevalt goed. Ook met voor- en achtercamera. Destijds door de dealer in laten bouwen.

https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=149/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:15:
Heb jij geen last van?

Ik heb ook achter een camera, wel een andere dan waar jullie het over hebben. En ik heb bijna elke keer als de auto wordt gebruikt honden achterin zitten. Die doen ook wel eens lomp maar de camera is nog nooit los gekomen. Hij zit ook zover mogelijk bovenaan dus daar kom je toch al niet snel met spullen.

Edit: ik heb dezelfde als @Dennis 1 volgens mij stond die vroeger op de opties lijst van de E-Niro. Nu staat er een nieuwer model ervan op de opties lijst.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 15-06-2025 17:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:12:
[...]

De Noco GB40 heeft mijn vrijdag op pad geholpen. Die wordt volgens mij door meerdere hier gebruikt.

Wat de nieuwe accu betreft: sinds gisterochtend is de accustatus weer in orde, en ook de Home Assistant uitlezing is niet meer 255% maar een waarde rond de 85%.

Keyless entry enz. doet het nog steeds niet. Vandaag de accu nog maar een keertje loskoppelen.
Ik heb de accu vandaag wat langer losgekoppeld. Dat heeft geholpen, de boel werkt weer zoals het hoort 😄👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@13art @DutchKel @Dennis 1
En hebben jullie de dashcam aan de achterkant rechtsboven (niet-bestuurderskant) neem ik aan?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:47:
En hebben jullie de dashcam aan de achterkant rechtsboven (niet-bestuurderskant) neem ik aan?
Hier zit de camera zelf exact in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT4Z8lSLdFFkFx8hWyP7N4dSGDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swJDZlmqxg2WZuB4MHqkcUHT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bRfsddJxr75qNuUUrgKvDN6qAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xxzfB5efElH29tyTRbN59KL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Nu niet in de buurt van de auto maar de camera zit midden boven op de achterruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:09
Zojuist van mossel Kia dealer gebeld, of de gearbox olie vervangen moest worden .

De chef van de van de werkplaats had er nog nooit over gehoord en is dus ook nog bij geen enkele Kia e Niro die bij hun in onderhoud is uitgevoerd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HJKJ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:01:
Zojuist van mossel Kia dealer gebeld, of de gearbox olie vervangen moest worden .

De chef van de van de werkplaats had er nog nooit over gehoord en is dus ook nog bij geen enkele Kia e Niro die bij hun in onderhoud is uitgevoerd ..
Ik zit erover te denken het zelf te doen maar geen idee waar ik de olie vandaan kan halen of waar ik een handleiding kan vinden. Iemand die dit weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 19:32
ASW1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Ik zit erover te denken het zelf te doen maar geen idee waar ik de olie vandaan kan halen of waar ik een handleiding kan vinden. Iemand die dit weet?
Ik gebruik deze LIQUI MOLY Top Tec MTF 5300 70W-75W 1 Liter item nr 21359.
Er gaat 1.1 ltr in de gearbox dus heb je 2 flessen nodig.
Op youtube staan diverse filmpjes hoe je het moet vervangen. Die van de Kona en Ioniq kan je ook gebruiken is op dezelfde wijze. Ik heb ook nog een magneet op de aftapplug zitten, want die zit er standaard niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
@Hippe Lip
Bij mij zit hij ook precies in het midden. Ik heb even geen foto daarvan maar hij valt bijna niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Krijg net een mail van Kia dat KCS stopt (de module voor de app in MY19) per 1 januari 2027.
Iets met dat het een 2G module is en dat netwerk er dan mee stopt:
https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2025-05-kcs/

Tzt maar eens kijken voor een alternatief dan, iemand al een idee voor een betaalbare OBD module met sim?
Heb deze tot nu toe gevonden:
https://freematics.com/products/freematics-one-plus-model-b/ (120 USD)

Ik zie dat je op AliExpress al voor rond de 20 euro een OBD module met 4G hebt. Dat werkt dan met "Sinotrack" (Chinese servers), maar heb al wat projectjes gevonden om een eigen server daarvoor te gebruiken. Nog even uitzoeken welke dongle de benodigde data uit de Kia kan trekken zoals SoC, km-stand, en status van het laden.
Dan nog een IOT datasim van 20 euro/jaar.

OVMS - https://docs.openvehicles.com/en/latest/index.html
Hele mooie oplossing, maar erg prijzig..
https://shop.openenergymo...wifi-4g-sim-ant-included/

[ Voor 64% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-06-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:29:
Krijg net een mail van Kia dat KCS stopt (de module voor de app in MY19) per 1 januari 2027.
Iets met dat het een 2G module is en dat netwerk er dan mee stopt:
https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2025-05-kcs/

Tzt maar eens kijken voor een alternatief dan, iemand al een idee voor een betaalbare OBD module met sim?
Heb deze tot nu toe gevonden:
https://freematics.com/products/freematics-one-plus-model-b/ (120 USD)

Ik zie dat je op AliExpress al voor rond de 20 euro een OBD module met 4G hebt. Dat werkt dan met "Sinotrack" (Chinese servers), maar heb al wat projectjes gevonden om een eigen server daarvoor te gebruiken. Nog even uitzoeken welke dongle de benodigde data uit de Kia kan trekken zoals SoC, km-stand, en status van het laden.
Dan nog een IOT datasim van 20 euro/jaar.
Ik zit te kijken naar EV Watchdog probleem is dat hun lijstje compatible OBDII dongles alleen bluetooth en Wifi dongles bevat. De vraag is of een willegkeurige 4G dan compatible is en hoe die te verbinden.

(ondersteunt wel e-Niro trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Ik zit te kijken naar EV Watchdog probleem is dat hun lijstje compatible OBDII dongles alleen bluetooth en Wifi dongles bevat. De vraag is of een willegkeurige 4G dan compatible is en hoe die te verbinden.

(ondersteunt wel e-Niro trouwens)
Nee dat lijkt geen oplossing te zijn om data extern te krijgen, dat lijkt alleen lokaal te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Nee dat lijkt geen oplossing te zijn om data extern te krijgen, dat lijkt alleen lokaal te werken.
Dat Freematics ziet er ook wel aardig uit, maar is Australisch als ik het goed zie?
en is het dan 120 USD, of AUD? Dat scheel nogal namelijk.
en shipping er nog bij...

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 17-06-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:46:
[...]

Dat Freematics ziet er ook wel aardig uit, maar is Australisch als ik het goed zie?
en is het dan 120 USD, of AUD? Dat scheel nogal namelijk.
en shipping er nog bij...
US dollar denk ik, maar had niet door dat het van Down Under moet komen. Heb er in totaal wel 200 euro voor over om 24/7 mn e-Niro te kunnen monitoren, hoewel ik dat eigenlijk alleen tijdens 3-4 weken vakantie per jaar gebruik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:13:
Vervelende ervaring de afgelopen week, met de eNiro, 2019, MijnKia app.
Out of the blue kreeg ik de melding dat, ondanks dat ik netjes de jaarlijkse fee betaald heb begin mei, mijn ritten registratie etc. beëindigd was (met een csv bestand en paswoord bijgevoegd om de historie te laden) met als reden dat ik de privacy voorwaarden niet geaccepteerd zou hebben.
Waar dan?
De dealer gebeld, die geeft aan dat je die keuze pagina bij opstart te zien krijgt.
Niet dus. Is nooit verschenen.
Lang gezocht, naar de dealer, die ook lang heeft moeten zoeken, maar uiteindelijk blijkt dat die voorwaarden alleen bij starten opduiken als je de “freewifi” verbonden hebt.
Verder krijg je geen enkel signaal.
Om onduidelijke reden was die wifi dus niet (meer) verbonden.
Inmiddels 3 werkdagen verstreken, maar de MijnKia app is nog steeds maagdelijk leeg.
Zal er dinsdag weer achteraan moeten, of heeft iemand hier een tip?
Nog steeds heel tevreden met mijn 6 jaar oude eNiro, maar dit (Mijnkia is een initiatief van de Nederlandse importeur) is toch wel een mindere ervaring (naast dat de Mijnkia app feitelijk veel te beperkt is).
Even een self quote met status en vraag.
Na veel gedoe iemand bij de dealer gevonden die de MijnKia app weer kon activeren, tenminste.
Ik heb nu weer “data”, maar mijn auto staat 10 km verder, de deuren zouden niet op slot zijn, evenals geen handrem. |:(
En de technische gegevens slaan ook nergens op (bijv. Vermogen 110 kW, ipv 150 kW).
Lijkt dus dat de data corrupt zijn, of van een ander model (maar kenteken klopt en wordt beschreven als BEV).
Herkent iemand dit issue, en suggesties?
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
EVfan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Even een self quote met status en vraag.
Na veel gedoe iemand bij de dealer gevonden die de MijnKia app weer kon activeren, tenminste.
Ik heb nu weer “data”, maar mijn auto staat 10 km verder, de deuren zouden niet op slot zijn, evenals geen handrem. |:(
En de technische gegevens slaan ook nergens op (bijv. Vermogen 110 kW, ipv 150 kW).
Lijkt dus dat de data corrupt zijn, of van een ander model (maar kenteken klopt en wordt beschreven als BEV).
Herkent iemand dit issue, en suggesties?
Dank.
Ga eens kijken?
Wellicht een 39kWh versie?
Edit: data reset gedaan van de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
FitTiv schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Ga eens kijken?
Wellicht een 39kWh versie?
Edit: data reset gedaan van de app?
Zeker, app ook weer gestart, etc.
Het is echt een zooitje.
In “mijn ritten” staan adressen waar we nooit geweest zijn bijvoorbeeld. Adressen 100-den kilometers van hier.
Morgen maar weer aan de bel trekken bij van Mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
Dennis 1 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Ik heb deze en die bevalt goed. Ook met voor- en achtercamera. Destijds door de dealer in laten bouwen.

https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=149/
Oef das wel een dure dashcam. Wat maakt deze zo duur (zie bijv. geen 4k vid).
En wat heeft je geleid om deze te kiezen ipv een andere van bijv. 100euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:04
Nielsjuhz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Deze mag hardwired worden aangesloten, ik had dat met een no-name dashcam ook gedaan die ook de 12V spanning meet en automatisch uit gaat.

Bij mijn eerste bezoek bij de Kia Fase dealer is de dashcam door een monteur eruit gehaald door draden door te knippen. Onder het mom geen garantie bij aanpassingen. Alleen een sigaretten aansteker mocht.

Dus als je geen gezeur wil met garantie of bij onderhoud kun je deze nemen. De sigarette aansteker aansluiting heeft mij in iedergeval niet geholpen met 12V accu problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:37
Ik heb in 2021 voor de aflevering van de auto een Viofo 229 (duo ding) met hardwire kit aan de dealer gegeven, deze hebben deze voor mij ingebouwd zonder issues.

Alleen ben ik achteraf niet heel tevreden over de dashcam of hardwire kit. Allicht ook deels te maken met de shit accu vanuit Kia. Maar dashcam had helft v/d tijd niet genoeg spanning om beide camera's aan te houden, waardoor het ding in bootloops hing. Achterste camera los gekoppeld en het werkte deel.

Weet niet waar het exact aan ligt, maar heb niet de tijd genomen echt onderzoek ernaar te plegen, ook omdat ik niet wilde zoeken in de (door Kia aangelegde) elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
Nielsjuhz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Ik heb een zakelijk leasecontract en bijna 5 jaar geleden was dit de enige keuze (met 2 camera's) die ik had vanuit de dealer, om in te laten bouwen. Ik betaal hiervoor maandelijks een klein bedrag extra dus merk van de wat duurdere prijs niet zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Zie ik hier een HomeAssistant-project voor in de auto aankomen?

Die registreert van alles en zodra je binnen WiFi-bereik thuis komt wordt de data doorgespeeld.
Of continue met een 4G-data only kaartje naar Google Sheets.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Zie ik hier een HomeAssistant-project voor in de auto aankomen?

Die registreert van alles en zodra je binnen WiFi-bereik thuis komt wordt de data doorgespeeld.
Nee ik wil geen datalogger voor alleen thuis, ik wil realtime kunnen zien wat de SoC en GPS locatie is zodat ik op vakanties kan volgen of de lader nog actief is.
En ja zodra de data dan beschikbaar is wordt het kinderspel om het in HA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:00:
Nee ik wil geen datalogger voor alleen thuis, ik wil realtime kunnen zien wat de SoC en GPS locatie is zodat ik op vakanties kan volgen of de lader nog actief is.
@CyBeRSPiN Had je mijn laatste zin gelezen?
Hippe Lip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:58:
[...]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:04:
[...]

@CyBeRSPiN Had je mijn laatste zin gelezen?

[...]
Ja idd, moet dus iets met een simkaart worden. Weet niet of Google sheets de beste oplossing is. Ik kan mn eigen backend wel hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CyBeRSPiN Voorbeeld voor Google Sheets was vanwege simplicity.

Maar eigen hosting is natuurlijk fijner. Je weet waar je data blijft en kunt het direct integreren in alles wat je wilt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:53
Welke app kan ik gebruiken om de SoH van een e-niro uit te lezen met m'n OBD dongel?

[ Voor 12% gewijzigd door DaanTriple7 op 18-06-2025 13:44 ]

Pagina: 1 ... 338 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.