DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:13:
[...]
Je hebt het helaas mis, de accu laadt ook bij op het moment dat er niet wordt opgeladen of als de auto niet aan de laadpaal aangesloten is.
Je kunt prima de auto 1 maand niet gebruiken en je zult zien dat de accu nog prima vol is. Ook blijft de auto dan al die tijd connected.
Klopt... als je de auto niet aan een laadpaal hangt, probeert te laden, maar niets krijgt. Althans... dat is mijn hypothese.
Waarom gaat het bij jou dan mis? Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Het laden van de accu gebeurd maar eens per x uur. De app is ook beschermd als je te vaak achter elkaar de data van de auto ophaalt. Je krijgt uiteindelijk een melding dat je even geen updates van de auto krijgt.
Ik gebruik geen app. De "MijnKia" app werkt al zo'n 50k km niet meer.
Ik gebruik een OBD dongle en kan dus precies zien wanneer de 12v accu bijgeladen wordt, het huidige 12v-accu voltage, enz enz.
Ik kan met zekerheid zeggen dat wanneer de auto aan een laadpaal hangt, vraagt om laadstroom, maar niet van laadstroom wordt voorzien, de 12v accu nooit wordt bijgeladen.
En kennelijk weet de dealer dit ook, vandaar dat ze direct vroegen of ik wellicht een "laadapp" van Tibber of Zonneplan had...
Dus de mogelijke oorzaken zijn:
-Een systeem vraagt vaak de status van de auto op zonder rekening te houden met de 12V accu.
Dat zou wellicht kunnen. De OBD Dongle leest constant de canbus uit. Maar ik ging er vanuit dat dit een passieve actie is en hiermee de auto niet "wakker" wordt gehouden?
-Je hebt een hoger sluip verbruik dan wat de auto verwacht, volgens mij is de interval dat de accu wordt bijgeladen erg constant.
Dat zou kunnen. Hebben we enig idee wat een normaal sluipverbruik is voor de E-Niro?
-Je accu is gewoon versleten.
Accu is 4 maanden oud. In de winter is de vorige overleden en vervangen. (Die was toen ~5 jaar oud)
multikoe schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:42:
[...]
[...]
Met de HA zou je de 12V accu SOC kunnen uitlezen. Dan zie je snel genoeg wanneer en hoeveel die ontlaad. De frequentie is dan wel een beetje afhankelijk van wanneer de auto data verstuurt, maar het geeft in ieder geval een beeld.
Dat heb ik uiteraard gedaan, waarna ik tot mijn hypothese ben gekomen. Ik kan in HA het voltage van de 12v accu zien. Wanneer de accu wordt bijgeladen door de auto is dat zo'n 14.6 volt, en wanneer de auto niet bijlaad is dat zo'n 12.5v, langzaam teruglopend. Laagste dat ik gezien heb was 11 volt. Dat is uiteraard erg laag en dat zie ik dus ook alleen gebeuren bij de eerder beschreven situatie wanneer:
De auto aan de Zappi hangt, vraagt om laadstroom, maar geen stroom krijgt. (Mijn code vind de stroomprijs te hoog en zet de Zappi dan op "Stopped", tot de prijs acceptabel is.
In die situatie zie ik dat het 12v-accu voltage terug blijft lopen, de auto deze nooit bijlaad. Ik heb data van meer dan 48 uur aaneen waarbij de auto op de beschreven manier aan de Zappi hangt en de 12v accu nooit wordt bijgeladen.
Zodra de Zappi gaat laden, gaat de auto ook de 12v accu bijladen (12v-accu voltage springt naar >14v).
Zodra de auto "aan" wordt gezet, gaat de auto ook de 12v accu laden.
Zolang de auto aan de Zappi hangt, stroom vraagt maar die niet krijgt, wordt de 12v accu niet bijgeladen.
[
Voor 30% gewijzigd door
Whuzz op 05-04-2025 15:21
]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!