Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:30:
[...]

Klopt, maar het komt niet vaak voor dat iemand kleiner gaat rijden.... En die Inster is wel echt veel kleiner. Het grappige is dat we serieus waren over kleiner en goedkoper, maar dat vooral mijn vrouw zich opeens realiseerde dat de stoelverwarming en het op afstand verwarmen van de auto een luxe is die ze maar moeilijk kan missen. Dat, met het uiteindelijk toch vrij kleine verschil in leasebedrag, maakt de keus lastig.
Offtopic: Op afstand verwarmen kan de Inster ook en met het winterpack heb je ook stoel en stuurverwarming. Kleiner ja, maar wel compleet.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:26
multikoe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Min leasecontract loopt af in augustus en ik ben me aan het orienteren. De e-Niro is ons eigenlijk te groot en (dachten we) te duur.
We hebben een aanbod gekregen voor een verlenging van de lease. Per maand 7 euro goedkoper.... Dat had ik verwacht, we zitten met ons maandbedrag al belachelijk laag. En dat blijkt ook uit het volgende:
De Renault 5 electrisch is een leuk alternatief. Kleiner, maar relatief goedkoop in de lease. Echter, bij een eerste prijsvergelijking zouden we voor deze Renault 5 in de één na beste uitvoering, met ongeveer dezelfde voorwaarden (km, looptijd, trekhaak), 70 euro minder per maand betalen dan we nu voor onze e-Niro betalen. Lijkt veel, maar we leveren in: stoel- en stuurverwarming, remote control met de app, open dak, bereik (van WLTP 450 naar 300) en ruimte.
Wat krijgen we voor die 70 euro terug? Een qua design leukere auto met de fijne nieuwe-auto-geur. That's it.
Ik was hier al bang voor, toen we vier jaar geleden onze oude, tweedehands diesel de deur uit deden en de e-Niro gingen rijden. We zouden enorm verwend raken en niet meer terug willen naar minder luxe, minder ruimte en minder bereik. En dat is uitgekomen.... De e-Niro is gewoon een ongelooflijk fijne auto en ik ben bang dat we er nog even in blijven rijden. En ik blijf dus nog wel even in deze groep :)
Ik zit ook te kijken naar overname Niro, en toevallig staat de renault op dit moment als 2e optie, maar dan vooral als de belofte uitkomt voor bidirectioneel laden, kan er nog weinig concreets over vinden.. Dan kan ik wellicht het aanschaffen van een thuisaccu combineren met het aanschaffen van een boodschappenauto.
Thuisaccu van 20kWh zou op dit moment in de sweet spot zitten vwb rendement op investering ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor bidirectional laden zijn er nog te veel andere bezwaren dan techniek.
Waaronder:

Garantie batterij van auto
Verplaatsen van 110kWh naar je buren of van je werkgever naar je huis aansluiting

Mee eens met de opmerking van @JanHenk hierover: kijk niet naar de belofte, maar kijk wat nu geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Get!em schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:12:
Voor bidirectional laden zijn er nog te veel andere bezwaren dan techniek.
Waaronder:

Garantie batterij van auto
Verplaatsen van 110kWh naar je buren of van je werkgever naar je huis aansluiting

Mee eens met de opmerking van @JanHenk hierover: kijk niet naar de belofte, maar kijk wat nu geleverd wordt.
Precies: Ik kijk wat er tussen nu en november geleverd wordt en neem dat in mijn overweging mee.
VW belooft ook al bidirectioneel voor de ID3, Kia voor de EV9, EV3 twijfel ik. Zelfs Tesla zou het moeten kunnen, maar houdt het nog af en zo zijn er meer merken. Maar dan wil ik eerst weten wat er echt werkt en wat er nog bij komt. Zo kan de Leaf al vanaf het begin bidirectioneel laden, maar dan alleen met een speciale lader.
En nou het om stroom gaat lijkt het ineens een probleem, maar voorheen kon je ook een 40 liter jerrycan achter in de auto zetten en elke keer met tanken een litertje of 10 daarin pompen en thuis in de prive auto gooien. Of nu naar dld/belgie om daar goedkoop benzine in te slaan. Dat is zoeken naar problemen ipv zoeken naar oplossingen (en daar zijn we tegenwoordig goed in, zoeken naar problemen en niet denken in oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@multikoe Heb je naar de EV3 gekeken? Die is nét een maatje kleiner dan de e-Niro. Die had ik aanvankelijk op mijn lijstje staan als opvolger, totdat ik er eens in ging zitten…
Voor mij (1,94 m) nét te klein.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:22
Hippe Lip schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:19:
@multikoe Heb je naar de EV3 gekeken? Die is nét een maatje kleiner dan de e-Niro. Die had ik aanvankelijk op mijn lijstje staan als opvolger, totdat ik er eens in ging zitten…
Voor mij (1,94 m) nét te klein.
Ik heb binnenkort een gesprek met een kia dealer en die zal me ongetwijfeld de EV3 aanbieden. Ik ben benieuwd. Maar ik vermoed dat het probleem blijft dat ik nu een erg laag leasebedrag heb en dat elke nieuwe auto daar weinig van af zal halen. Dat maakt de beslissing om de huidige lease voort te zetten aantrekkelijker. Plus dat we alles hebben wat ons hartje (en bips) begeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 12:50
janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:11:
Ook bij het laatste model e-niro gaat pas bjj achteruit rijden of op het knopje drukken de parkeersensor aan.
Welk knopje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over knopjes gesproken, eentje die beperkt in instructies staat maar wel handig is, op de granny charger van Kia:

Onderop. Zelfs de verkoper wist deze niet.

Alleen Huis kant aangesloten: knop 1s indrukken = wisselen tussen 8 , 10 of 12A
Huis en Auto kant aangesloten en aan het laden , knop indrukken = beëindigen laadsessie.

Die laatste itt de : doe deur open en laad nog 0,5kW die geadviseerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Rechts naast de versnellings draaiknop zit een knopje met een P en zo erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aangezien mijn e-niro al bijna 4 jaar oud is en ik meestal na 2 tot 3 jaar mijn auto inruil, heb ik ook gekeken naar de EV3. Wat me meteen al (nadelig) opviel, is dat de laadpoort rechtsvoor geplaatst is.
Mijn garage is niet al te breed en ik parkeer de auto altijd strak langs de linkerkant om zo de bestuurdersdeur goed te kunnen openen. De EV3 zou ik dan dus niet kunnen inpluggen, simpelweg omdat ik daar niet meer bijkom.
Zou Kia hier wel over nagedacht hebben, of ben ik een van de weinigen met een krappe garage?

Dankzij de regering en hun beleid blijf ik waarschijnlijk voorlopig nog maar even in mijn e-niro rijden....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
rokil schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:11:
Aangezien mijn e-niro al bijna 4 jaar oud is en ik meestal na 2 tot 3 jaar mijn auto inruil, heb ik ook gekeken naar de EV3. Wat me meteen al (nadelig) opviel, is dat de laadpoort linksvoor geplaatst is.
Mijn garage is niet al te breed en ik parkeer de auto altijd strak langs de linkerkant om zo de bestuurdersdeur goed te kunnen openen. De EV3 zou ik dan dus niet kunnen inpluggen, simpelweg omdat ik daar niet meer bijkom.
Zou Kia hier wel over nagedacht hebben, of ben ik een van de weinigen met een krappe garage?

Dankzij de regering en hun beleid blijf ik waarschijnlijk voorlopig nog maar even in mijn e-niro rijden....
Over de beste positie van de laadklep lopen de meningen nogal uiteen en het hangt ook af van de situatie. Persoonlijk vind ik de plek bij de e-Niro ideaal, maar anderen denken daar weer anders over, heb ik gemerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:18:
[...]

Over de beste positie van de laadklep lopen de meningen nogal uiteen en het hangt ook af van de situatie. Persoonlijk vind ik de plek bij de e-Niro ideaal, maar anderen denken daar weer anders over, heb ik gemerkt....
Klopt. Geen enkele plek is ideaal. Links- of rechtsvoor is een probleem als je kunt laden bij de baas maar die schrijft voor dat je achteruit moet inparkeren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit *niet* heb kunnen laden omdat de laadpoort aan de verkeerde kant zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:38:
Whohoo!!!

Alle problemen met media unit en Kia Connect opgelost!

Kia web support had vandaag nog steeds geen antwoord.
Dus als tweaker maar eens opnieuw nagedacht.
Dezelfde update op dezelfde usb stick nog maar eens geprobeerd. Helemaal doorlopen. Ging verrassend dat dat gewoon kon, dezelfde software opnieuw geïnstalleerd.

GPS tijd werd weer goed weergegeven. Daarna werkten alle systeem functies weer, alle knoppen op dashboard ook weer (o.a. EV en Climate knop deden het niet meer). Status van batterij en voertuig settings deden het ook weer.
En als laatste zag ik de rode verkeersbord door de Kia Connect icoontje.
Die kon ik uiteindelijk activeren en reconfigure doen. Daarna verscheen de QR code. Daarna was koppeling met mobiel in 19sec gepiept.

Heerlijk blij nu met de update .
Krijg net te horen dat op de achtergrond de KIA - technisch support team mijn Head Unit ook gedeactiveer en geactiveerd heeft en de SIM ook gereset. Dat hadden ze alleen nog niet aan mij laten weten.

Voor nu, alleen nog even een batterij calibration, heb het vermoeden dat de batterij al langere tijd niet meer op 100% is geweest (DC laden stond op max 70% en AC laden op 80%). Volgens deze video helpt dat soms.
YouTube: Why I should have calibrated my Kia e-Niro's battery management system
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:23
Get!em schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:46:
Over knopjes gesproken, eentje die beperkt in instructies staat maar wel handig is, op de granny charger van Kia:

Onderop. Zelfs de verkoper wist deze niet.

Huis kant aangesloten: knop 1s indrukken = wisselen tussen 8 , 10 of 12A
Huis en Auto kant aangesloten en aan het laden , knop indrukken = beëindigen laadsessie.

Die laatste itt de : doe deur open en laad nog 0,5kW die geadviseerd werd.
Heel nuttig, maar helaas ben ik dit alweer vergeten de volgende keer dat ik de granny gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Get!em schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:53:
[...]

Krijg net te horen dat op de achtergrond de KIA - technisch support team mijn Head Unit ook gedeactiveer en geactiveerd heeft en de SIM ook gereset. Dat hadden ze alleen nog niet aan mij laten weten.

Voor nu, alleen nog even een batterij calibration, heb het vermoeden dat de batterij al langere tijd niet meer op 100% is geweest (DC laden stond op max 70% en AC laden op 80%). Volgens deze video helpt dat soms.
Iemand ervaring mee?
Niet met het filmpje maar het klopt wel, want bij 100% gaat ook een balanceer proces werken en kan de BMS de juiste SoC berekenen op basis van laadweerstand. Als je dat niet regelmatig doet dan heb je grote kans dat de softwarematige berekening gaat afwijken en over langere tijd wordt de SoC dan steeds minder nauwkeurig en dus de GoM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
ah, top, mooi dat het werkt in elk geval!
Iemand ervaring mee?
Ja, het lijkt erop dat de e-Niro bij 100% pas het balanceren begint. Ook al krijg je een notificatie dat het laden tot 100% klaar is, feitelijk nog even aan het druppelladen/aftoppen/balanceren ofzoiets.
gertvdijk in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
aap1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:10:
Raden jullie het aan om een aviloo premium test uit te voeren tijdens de testrit? Wat zou ik moeten verwachten van de SOH?
Zo'n premium test houdt in dat je hem helemaal van 100 naar <10% SoC moet leegrijden. Niet te doen bij een proefrit lijkt me. Zie ook gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Hoe belangrijk is het om nog gebruik te kunnen maken van de fabrieksgarantie?
Best wel belangrijk, zou ik zeggen, gezien het probleem van de motor(lagers), "rumble noise" met een prijzige oplossing (motor vervangen). Dan heb je ook nog wat kleinere bekende problemen die goed opgelost kunnen worden met garantie: A/C lek en koelvloeistof vervanging (laatste zou gedaan moeten zijn door terugroepactie maar toch). En niet te vergeten: Kia Connect (en internationale pechhulp - KIW) wordt volgens mij alleen voor de duur van de fabrieksgarantie gegeven. Maar of ze je die echt gaan ontnemen als je een keer een onderhoudsbeurt mist: geen idee.
Hebben jullie aanraders voor welke laadpaal ik thuis moet installeren?
Ander topic (Thuisladen van je EV deel 2), maar voor daar om mee te nemen:
Als je een MY2020 koopt heb je kans dat met slechts 1-fase AC kan laden (tenzij hij met 3-fase optie is uitgerust).
Als je een MY2021 koopt is de kans groot dat je met 3-fase kan laden (want alle NL modellen anders dan ComfortLine hebben het standaard gekregen toen).
De meeste mensen kunnen prima overweg met 1-fase thuisladen, maar dat hangt af van je thuissituatie.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:43:
[...]
.................
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit *niet* heb kunnen laden omdat de laadpoort aan de verkeerde kant zat.
Nee ik inderdaad ook niet. Alleen bij Tesla moet je soms flink diagonaal en/of half op de straat gaan staan om het 30 cm lange laadkabeltje bij je laad aansluiting te krijgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:27:
En niet te vergeten: Kia Connect (en internationale pechhulp - KIW) wordt volgens mij alleen voor de duur van de fabrieksgarantie gegeven.
[...]
Kia Connect loopt idd zolang de fabrieksgarantie is (10 jaar), maar in de Kia Connect Store kun je "bijkopen".

Voor andere KIA auto's zitten daar meer Extra functies in, die je kunt kopen, waaronder Smart Regenerate (die rekening gaat houden met bochtigheid van de weg en kruisingen).
Al is die functie redelijkj onzin, want op de e-Niro zit die al deels in de vorm van Auto-regenerate, en die reageert op de Adaptive Cruise Control sensor voor voorliggers/mede weggebruikers. Die optie heb ik momenteel aan staan en werkt prettig, oa bij rotondes en stoplichten.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 03-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:11:
Wat me meteen al (nadelig) opviel, is dat de laadpoort linksvoor geplaatst is.
Ik zit je verhaal te lezen en denk nog "maar bij de Niro zit hij toch ook linksvoor?" Dus even plaatje opgezocht, maar bij de EV3 zit hij op het rechterspatbord, ja dat is wel onhandig in een krappe garage, want zelf stap je aan de andere kant uit.

Nou parkeer ikzelf de auto eigenlijk altijd buiten voor het opladen, klein stukje veiligheid. Rechterspatbord zou ook bij ons wat lastig zijn, we kunnen nu de auto's mooi naast elkaar zetten, en dan zitten de laadpoorten (Linksachter en linksvoor) mooi vlak naast elkaar, soms handig met ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
gjcvro schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:33:
[...]

Ik zit je verhaal te lezen en denk nog "maar bij de Niro zit hij toch ook linksvoor?" Dus even plaatje opgezocht, maar bij de EV3 zit hij op het rechterspatbord, ja dat is wel onhandig in een krappe garage, want zelf stap je aan de andere kant uit.

Nou parkeer ikzelf de auto eigenlijk altijd buiten voor het opladen, klein stukje veiligheid. Rechterspatbord zou ook bij ons wat lastig zijn, we kunnen nu de auto's mooi naast elkaar zetten, en dan zitten de laadpoorten (Linksachter en linksvoor) mooi vlak naast elkaar, soms handig met ompluggen.
Je hebt gelijk 8)7 Was toch nog niet uitgeslapen denk ik.... Heb het maar even aangepast :+
Maar de laadpoort op het rechterspatbord is dus voor mij onbereikbaar als mijn auto geparkeerd in mijn garage staat.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Beetje offtopic: ik heb nu in mijn Home Assistant de addin EVCC werkend gekregen.

Deze kan maximaal gebruik maken van laden op productie overschot van je zonnepanelen, maar omdat ik daar te weinig van heb liggen en dus te weinig overschot heb en omdat die functionaliteit ook al in mijn Alfen lader zelf zit, is dat niet het gedeelte waarom ik EVCC heb geinstalleerd.

Ik gebruik het nu om op een gemakkelijke manier optimaal gebruik te maken van mijn dynamisch energie contract.
Het werkt zo simpel: ik plug de auto in, zet in de EVCC addin de gewenste vertrektijd en de daarbij gewenste SOC in en EVCC bepaald zelf op welke uurtjes hij gaat laden en zorgt er daarbij voor dat dat tegen de laagste tarieven gebeurt.
Voor vaste dagen kun je ook terugkerende planningen instellen, zodat je alleen maar hoeft in te pluggen en niets meer hoeft in te stellen.

Ik heb nu wel weer een ontopic vraagje.
Ik kan de lader en EVCC ook instellen dat er overgeschakeld mag worden naar 1 fase laden, wat onder specifieke omstandigheden (overschot zonnepanelen, load balancing) gunstiger kan zijn.

Nu meen ik me te herinneren, dat er een probleem geweest is bij Kia en Hyundai, dat het schakelen tussen 1- en 3-fasen tijdens het laden, zorgde voor grote problemen (kortsluiting?). Dit lag dan aan de auto, niet aan de lader.
Weet iemand of dit uiteindelijk opgelost is door Hyundai en Kia? Zijn hier mensen die gebruik maken van de fase-switch tijdens laden, bijvoorbeeld vanwege laden op zonne energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:14:
Beetje offtopic: ik heb nu in mijn Home Assistant de addin EVCC werkend gekregen.

Deze kan maximaal gebruik maken van laden op productie overschot van je zonnepanelen, maar omdat ik daar te weinig van heb liggen en dus te weinig overschot heb en omdat die functionaliteit ook al in mijn Alfen lader zelf zit, is dat niet het gedeelte waarom ik EVCC heb geinstalleerd.

Ik gebruik het nu om op een gemakkelijke manier optimaal gebruik te maken van mijn dynamisch energie contract.
Het werkt zo simpel: ik plug de auto in, zet in de EVCC addin de gewenste vertrektijd en de daarbij gewenste SOC in en EVCC bepaald zelf op welke uurtjes hij gaat laden en zorgt er daarbij voor dat dat tegen de laagste tarieven gebeurt.
Voor vaste dagen kun je ook terugkerende planningen instellen, zodat je alleen maar hoeft in te pluggen en niets meer hoeft in te stellen.

Ik kan de lader en EVCC ook instellen dat er overgeschakeld mag worden naar 1 fase laden, wat onder specifieke omstandigheden (overschot zonnepanelen, load balancing) gunstiger kan zijn.

Nu meen ik me te herinneren, dat er een probleem geweest is bij Kia en Hyundai, dat het schakelen tussen 1- en 3-fasen tijdens het laden, zorgde voor grote problemen (kortsluiting?). Dit lag dan aan de auto, niet aan de lader.
Weet iemand of dit uiteindelijk opgelost is door Hyundai en Kia? Zijn hier mensen die gebruik maken van de fase-switch tijdens laden, bijvoorbeeld vanwege laden op zonne energie?
Lag dit niet gewoon aan de zappi lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Lag inderdaad aan de auto. Zappi heeft als work around een delay ingebouwd. Ik zou er niet op rekenen dat Kia/Hyundai dit heeft opgelost. Check anders even het MyEnergi Zappi V2 forum.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laat je de uitkomst hier nog even horen? Ben namelijk maar exact t zelfde op zoek.

Ik zag dit erover https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/

Gezien @Hippe Lip hier ook actief is, heeft hij mogelijk meer info?

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 05-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:56:
[...]

Lag dit niet gewoon aan de zappi lader?
DonJuape schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:59:
[...]

Lag inderdaad aan de auto. Zappi heeft als work around een delay ingebouwd. Ik zou er niet op rekenen dat Kia/Hyundai dit heeft opgelost. Check anders even het MyEnergi Zappi V2 forum.
Ja, was inderdaad ontdekt via Zappi laders of zo, maar lag wel degelijk aan de auto.

Zowel in mijn lader als in de evcc software heb ik het fase switchen uitgeschakeld staan, voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:20:
[...]

Laat je de uitkomst hier nog even horen? Ben namelijk maar exact t zelfde op zoek.

Ik zag dit erover https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/

Gezien @Hippe Lip hier ook actief is, heeft hij mogelijk meer info?
Ah, zelfs een keer beschreven door een van onze trouwe forumposters @Hippe Lip :
https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:24:
[...]

Ah, zelfs een keer beschreven door een van onze trouwe forumposters @Hippe Lip :
En daarmee terugverwijzingen naar dit topic Coocoocachoo in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 13:29

Whuzz

Dodgeball!

Ok, nieuw interessant fenomeen bij het dynamisch laden van de E-Niro. Wellicht is het al bekend bij anderen, maar voor mij is dit nieuw. Tevens slechts een veronderstelling van mijn kant, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Situatie:
2020 MY E-Niro
Zappi V2 laadpaal
Zonneplan Dynamische stroom
OBD-Dongle die SOC uitleest van de E-Niro
Home Assistant met Whuzz-code die de E-Niro laadt wanneer de prijs gunstig is.

Auto wordt altijd aan de Zappi geplugd. Mijn code zorgt dat de auto altijd tot minimaal 55% SOC wordt geladen, zodat vriendin volgende dag minimaal op-en-neer naar werk kan. Als de stroom goedkoop is wordt de auto voller geladen. Niets bijzonders tot nu toe, dat doen Tibber en andere partijen ook met hun slimme laapalen.

Maar nu het probleem; 12v accu leeg. Tot twee keer toe al.

Mijn hypothese:
12v accu wordt alleen geladen wanneer de auto "aan" is of wanneer de auto actief aan het laden is. Dit kan ik ook zien via de OBD dongle. Wanneer de auto "uit" is en niet aan een laadpaal hangt, dan gaat de auto in slaapstand en zal de 12v accu niet/nauwelijks ontladen.
Maar... wanneer je de auto aan de laadpaal hangt en deze laadpaal vervolgens niet gaat laden omdat de stroom te duur is (of om welke andere reden dan ook), gaat de E-Niro niet in slaapstand (blijft actief, wachtend op laadstroom). Als dat lang genoeg duurt, meer dan 1.5 dag ofzo, dan... is de 12v accu leeg.

Afgelopen week gebeurde dit terwijl ik op zakenreis was en mijn vriendin heeft de ANWB gebeld en eindigde uiteindelijk bij de dealer. De eerste vraag van de dealer; "Hebben jullie Tibber of Zonneplan en zo'n paal met zo'n app?"

Ik vermoed dat de dealer dus al bekend is met dit fenomeen.

Oplossing in mijn geval (als bovenstaande hypothese correct is), is denk ik om de auto tot 95% te laden en bij te houden hoe lang de auto al aan de laadpaal hangt zonder te laden en elke 12 uur ofzo even een half uurtje te laden.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:38:
Ok, nieuw interessant fenomeen bij het dynamisch laden van de E-Niro. Wellicht is het al bekend bij anderen, maar voor mij is dit nieuw. Tevens slechts een veronderstelling van mijn kant, dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Situatie:
2020 MY E-Niro
Zappi V2 laadpaal

Auto wordt altijd aan de Zappi geplugd. Mijn code zorgt dat de auto altijd tot minimaal 55% SOC wordt geladen, zodat vriendin volgende dag minimaal op-en-neer naar werk kan. Als de stroom goedkoop is wordt de auto voller geladen. Niets bijzonders tot nu toe, dat doen Tibber en andere partijen ook met hun slimme laapalen.

Mijn hypothese:
12v accu wordt alleen geladen wanneer de auto "aan" is of wanneer de auto actief aan het laden is. Dit kan ik ook zien via de OBD dongle. Wanneer de auto "uit" is en niet aan een laadpaal hangt, dan gaat de auto in slaapstand en zal de 12v accu niet/nauwelijks ontladen.
Maar... wanneer je de auto aan de laadpaal hangt en deze laadpaal vervolgens niet gaat laden omdat de stroom te duur is (of om welke andere reden dan ook), gaat de E-Niro niet in slaapstand (blijft actief, wachtend op laadstroom). Als dat lang genoeg duurt, meer dan 1.5 dag ofzo, dan... is de 12v accu leeg.

Afgelopen week gebeurde dit terwijl ik op zakenreis was en mijn vriendin heeft de ANWB gebeld en eindigde uiteindelijk bij de dealer. De eerste vraag van de dealer; "Hebben jullie Tibber of Zonneplan en zo'n paal met zo'n app?"

Oplossing in mijn geval (als bovenstaande hypothese correct is), is denk ik om de auto tot 95% te laden en bij te houden hoe lang de auto al aan de laadpaal hangt zonder te laden en elke 12 uur ofzo even een half uurtje te laden.
Je hebt het helaas mis, de accu laadt ook bij op het moment dat er niet wordt opgeladen of als de auto niet aan de laadpaal aangesloten is.

Je kunt prima de auto 1 maand niet gebruiken en je zult zien dat de accu nog prima vol is. Ook blijft de auto dan al die tijd connected.

Waarom gaat het bij jou dan mis? Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Het laden van de accu gebeurd maar eens per x uur. De app is ook beschermd als je te vaak achter elkaar de data van de auto ophaalt. Je krijgt uiteindelijk een melding dat je even geen updates van de auto krijgt.

Dus de mogelijke oorzaken zijn:
-Een systeem vraagt vaak de status van de auto op zonder rekening te houden met de 12V accu.
-Je hebt een hoger sluip verbruik dan wat de auto verwacht, volgens mij is de interval dat de accu wordt bijgeladen erg constant.
-Je accu is gewoon versleten.
-Iets anders waar ik zo nog niet direct aan dacht.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Met de HA zou je de 12V accu SOC kunnen uitlezen. Dan zie je snel genoeg wanneer en hoeveel die ontlaad. De frequentie is dan wel een beetje afhankelijk van wanneer de auto data verstuurt, maar het geeft in ieder geval een beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:13:
[...]

Je hebt het helaas mis, de accu laadt ook bij op het moment dat er niet wordt opgeladen of als de auto niet aan de laadpaal aangesloten is.

Je kunt prima de auto 1 maand niet gebruiken en je zult zien dat de accu nog prima vol is. Ook blijft de auto dan al die tijd connected.
Klopt... als je de auto niet aan een laadpaal hangt, probeert te laden, maar niets krijgt. Althans... dat is mijn hypothese.
Waarom gaat het bij jou dan mis? Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Het laden van de accu gebeurd maar eens per x uur. De app is ook beschermd als je te vaak achter elkaar de data van de auto ophaalt. Je krijgt uiteindelijk een melding dat je even geen updates van de auto krijgt.
Ik gebruik geen app. De "MijnKia" app werkt al zo'n 50k km niet meer.
Ik gebruik een OBD dongle en kan dus precies zien wanneer de 12v accu bijgeladen wordt, het huidige 12v-accu voltage, enz enz.
Ik kan met zekerheid zeggen dat wanneer de auto aan een laadpaal hangt, vraagt om laadstroom, maar niet van laadstroom wordt voorzien, de 12v accu nooit wordt bijgeladen.

En kennelijk weet de dealer dit ook, vandaar dat ze direct vroegen of ik wellicht een "laadapp" van Tibber of Zonneplan had...
Dus de mogelijke oorzaken zijn:
-Een systeem vraagt vaak de status van de auto op zonder rekening te houden met de 12V accu.
Dat zou wellicht kunnen. De OBD Dongle leest constant de canbus uit. Maar ik ging er vanuit dat dit een passieve actie is en hiermee de auto niet "wakker" wordt gehouden?
-Je hebt een hoger sluip verbruik dan wat de auto verwacht, volgens mij is de interval dat de accu wordt bijgeladen erg constant.
Dat zou kunnen. Hebben we enig idee wat een normaal sluipverbruik is voor de E-Niro?
-Je accu is gewoon versleten.
Accu is 4 maanden oud. In de winter is de vorige overleden en vervangen. (Die was toen ~5 jaar oud)
multikoe schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:42:
[...]

[...]

Met de HA zou je de 12V accu SOC kunnen uitlezen. Dan zie je snel genoeg wanneer en hoeveel die ontlaad. De frequentie is dan wel een beetje afhankelijk van wanneer de auto data verstuurt, maar het geeft in ieder geval een beeld.
Dat heb ik uiteraard gedaan, waarna ik tot mijn hypothese ben gekomen. Ik kan in HA het voltage van de 12v accu zien. Wanneer de accu wordt bijgeladen door de auto is dat zo'n 14.6 volt, en wanneer de auto niet bijlaad is dat zo'n 12.5v, langzaam teruglopend. Laagste dat ik gezien heb was 11 volt. Dat is uiteraard erg laag en dat zie ik dus ook alleen gebeuren bij de eerder beschreven situatie wanneer:

De auto aan de Zappi hangt, vraagt om laadstroom, maar geen stroom krijgt. (Mijn code vind de stroomprijs te hoog en zet de Zappi dan op "Stopped", tot de prijs acceptabel is.
In die situatie zie ik dat het 12v-accu voltage terug blijft lopen, de auto deze nooit bijlaad. Ik heb data van meer dan 48 uur aaneen waarbij de auto op de beschreven manier aan de Zappi hangt en de 12v accu nooit wordt bijgeladen.

Zodra de Zappi gaat laden, gaat de auto ook de 12v accu bijladen (12v-accu voltage springt naar >14v).
Zodra de auto "aan" wordt gezet, gaat de auto ook de 12v accu laden.
Zolang de auto aan de Zappi hangt, stroom vraagt maar die niet krijgt, wordt de 12v accu niet bijgeladen.

[ Voor 30% gewijzigd door Whuzz op 05-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Het kan natuurlijk ook een software fout van Kia zijn dat als de laadpaal geen stroom geeft maar wel connected is dat dan de 12V accu niet meer wordt bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:22:
Het kan natuurlijk ook een software fout van Kia zijn dat als de laadpaal geen stroom geeft maar wel connected is dat dan de 12V accu niet meer wordt bijgeladen.
Dat is mijn hypothese ja.
Wellicht niet eens zozeer een software fout, maar simpelweg een situatie waar nooit rekening mee is gehouden. Men is wellicht nooit van de situatie uitgegaan dat de auto aan een laadpaal wordt gehangen, vraagt om stroom, maar dat de laadpaal de auto vervolgens uren/dagenlang geen laadstroom geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25

Situatie:
2020 MY E-Niro
Zappi V2 laadpaal

Mijn hypothese:

Ik doe iets soortgelijks, maar dan via HA die het gewenste laadvermogen van de e-Niro aanstuurt. Dus ik laat de e-Niro weten tot hoeveel hij moet laden. Als er geen zonnestroom over is, wordt tot 50% geladen (is ook het minimum dat in te stellen is). Indien er wel zonnestroom over is, dan gaat het gewenste nivo naar 100%. Ik zorg er wel voor dat dit niet te vaak kan gebeuren omdat dan de communicatie geblokkeerd wordt voor een dag. Hiermee regelt dus de auto het gewenste laadnivo en wordt de 12V accu niet extra belast.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8y1Lbz__rAGiTFrVKoE5ktXsLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvbAU1wvnLgQrqeDdisstenp.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de data van afgelopen tijd. Dit is het voltage van de 12v accu (boven) en de SOC van de grote batterij (onder). Dit is de "SOC Display". Die is net anders dan de SOC_BMS, maar scheelt niet veel.
Wanneer de auto binnen bereik van wifi is, hangt deze constant aan de laadpaal.

1) Auto was even weg voor een boodschapje. Je ziet een piekje naar >14v, dan heel kort constant (OBD Dongle buiten wifi bereik) en daarna valt hij terug naar ~12.5v wanneer de auto weer thuis is en uit wordt gezet.

2) Auto is wederom kort weg voor een boodschap. Dat is het korte (~1 uur) stukje waar het voltage rond de 11 blijft hangen. Dongle was buiten wifi bereik. Bij terugkomst geeft deze kort ~13.6v weer (auto staat dan nog aan), valt heel even terug naar 12v (auto uit, hangt aan laadpaal) en springt dan naar >14v wanneer er een laadsessie start. Na de laadsessie (stroomtarief steeg, Zappi stopt het laden) valt het voltage terug naar 12.8v en begint dan terug te lopen tot:

3) Zappi start weer met laden, stroomprijs was weer laag. 12v accu wordt dus ook weer bijgeladen.

4) Auto wordt meegenomen voor een boodschap. (SOC springt van 98 naar 100, omdat die de SOC-Display is.) De 12v accu wordt tijdens de rit bijgeladen en is bij thuiskomst dus hoger.

5) Auto weer korte rit weg. 12v accu dus weer wat bijgeladen. Al deze tijd wordt de auto zelf niet geladen door de Zappi, omdat de SOC van de batterij hoog genoeg is en de stroomprijs kennelijk te hoog was.

6) Dit is een interessante. Ik heb geen idee wat hier gebeurt. Het voltage van de 12v accu was vrij ver teruggelopen. 10.9 volt. Om ongeveer 22:00 uur doet de auto... iets? Het voltage van de 12v batterij stort ineens in. De auto werd op dat moment niet gebruikt, hing gewoon aan de laadpaal... 10.9 volt is uiteraard al erg laag, maar dat het ineens zo instort? Raar. De Dongle blijft nog even data geven, maar nadat het voltage nóg verder zakt, geeft deze het ook op.

7) Partner wil met de auto weg, maar die doet uiteraard niets meer. Ze belt de ANWB, die er een booster aan hangt, waarop de dongle ook wakker wordt. Op advies van de ANWB rijd mijn vriendin naar de dealer.

8.) Auto weer terug van de dealer. Die hebben hem een poosje geobserveerd en geconcludeerd dat alles in orde is. Ik ga er vanuit dat ze de 12v accu gemeten hebben en lekstroom hebben getest? Hun conclusie was dat "een externe factor" het euvel veroorzaakt. Gezien hun vragen over "slimme laadapps" vermoed ik dat zijn hetzelfde denken als ik ;)

9) Auto is eerst even weg voor boodschappen (piek naar >14v, en vervolgens poosje stabiele data wanneer dongle buiten bereik is), gevolgd door een laadsessie (stroomprijs 7ct, dus Zappi plempt de Niro vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Jojan265 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:01:
[...]

Ik doe iets soortgelijks, maar dan via HA die het gewenste laadvermogen van de e-Niro aanstuurt. Dus ik laat de e-Niro weten tot hoeveel hij moet laden. Als er geen zonnestroom over is, wordt tot 50% geladen (is ook het minimum dat in te stellen is). Indien er wel zonnestroom over is, dan gaat het gewenste nivo naar 100%. Ik zorg er wel voor dat dit niet te vaak kan gebeuren omdat dan de communicatie geblokkeerd wordt voor een dag. Hiermee regelt dus de auto het gewenste laadnivo en wordt de 12V accu niet extra belast.
Interessant. Je doet dus hetzelfde, maar dan gestuurd door de auto, ipv door de laadpaal. En ik vermoed inderdaad dat dát het verschil is. Als de auto zélf de laadsessie stopt, dan neemt die zelf ook het bijhouden van de 12v accu over. Maar wanneer de laadsessie door de paal wordt gepauseerd, blijft de auto "wakker" en wachtend op laadstroom en "vergeet" ondertussen de 12v accu te laden.

Hoe stel jij remote de gevraagde SOC van de auto in dan? Dat kan alleen met Kia Connect denk ik? Onze E-Niro van 2020 heeft dat niet. Die heeft alleen de "MijnKIA" app (die ook al niet werkt...) en daarmee kan dat niet volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:06:
[...]

Interessant. Je doet dus hetzelfde, maar dan gestuurd door de auto, ipv door de laadpaal. En ik vermoed inderdaad dat dát het verschil is. Als de auto zélf de laadsessie stopt, dan neemt die zelf ook het bijhouden van de 12v accu over. Maar wanneer de laadsessie door de paal wordt gepauseerd, blijft de auto "wakker" en wachtend op laadstroom en "vergeet" ondertussen de 12v accu te laden.

Hoe stel jij remote de gevraagde SOC van de auto in dan? Dat kan alleen met Kia Connect denk ik? Onze E-Niro van 2020 heeft dat niet. Die heeft alleen de "MijnKIA" app (die ook al niet werkt...) en daarmee kan dat niet volgens mij?
Inderdaad via de Kia Connect integratie in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03OjnbZo81-nrt19g1GumDmxluw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/49k71rDrRkjlXtOabN1miYiD.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Jojan265 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:09:
[...]

Inderdaad via de Kia Connect integratie in HA
[Afbeelding]
Ja, inderdaad, dat is de integratie die met Kia Connect kan verbinden. Die kan ik gebruiken met mijn EV6, maar helaas niet met de E-Niro van 2020. Die kan alleen via MijnKIA en daarmee kun je dus niet de "Requested SOC" aanpassen. Vandaar dat ik het via de Zappi doe. En dus kennelijk tegen dit issue aanloop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:03:
Hun conclusie was dat "een externe factor" het euvel veroorzaakt.
Je dongel is natuurlijk ook een externe factor. We hebben al eerder gezien dat b.v. een dashcam er ook voor kan zorgen dat de relatief zwakke accu snel ineenstort vwb lading.
(maar jouw accu laat wel echt een enorme drop zien die ook erg ongewoon is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

gjcvro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:45:
[...]

Je dongel is natuurlijk ook een externe factor. We hebben al eerder gezien dat b.v. een dashcam er ook voor kan zorgen dat de relatief zwakke accu snel ineenstort vwb lading.
(maar jouw accu laat wel echt een enorme drop zien die ook erg ongewoon is).
Die dongle gebruikt een paar mA. Daar stort een 12v accu echt niet van in. Uiteraard helpt elke mA om de accu sneller leeg te trekken, maar het probleem hier is dat de accu niet bijlaadt. Zoals je in de grafieken hierboven kunt zien wordt de 12v accu over een periode van meerdere dagen geen enkele keer bijgeladen op ándere momenten dan tijdens het rijden of tijdens actief laden van de auto.

Dat is duidelijk afwijkend gedrag, waarschijnlijk veroorzaakt doordat de auto niet goed overweg kan met de situatie "ik hang aan een laadpaal en ik wil laden, maar ik krijg geen stroom".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:19:
[...]

Die dongle gebruikt een paar mA. Daar stort een 12v accu echt niet van in. Uiteraard helpt elke mA om de accu sneller leeg te trekken, maar het probleem hier is dat de accu niet bijlaadt. Zoals je in de grafieken hierboven kunt zien wordt de 12v accu over een periode van meerdere dagen geen enkele keer bijgeladen op ándere momenten dan tijdens het rijden of tijdens actief laden van de auto.

Dat is duidelijk afwijkend gedrag, waarschijnlijk veroorzaakt doordat de auto niet goed overweg kan met de situatie "ik hang aan een laadpaal en ik wil laden, maar ik krijg geen stroom".
Als de auto stilstaat zou die ook niet bijgeladen hoeven worden. Staat tenslotte uit. Wat wel kan dat door je dongel je hele systeem meer stroom blijft vragen dan normaal in rust. Zou ook makkelijk te testen zijn, laat hem eens een tijd staan zonder dongel. (en ja, dan werkt je fancy systeem niet, maar het helpt je misschien wel in de zoektocht naar het mogelijke probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:06:
[...]

Dan ben ik benieuwd, want ik ben dus bezig met Home Assistant en de addin EVCC, om zo op de goedkoopste momenten van mijn dynamisch energie contract te laden. Wanneer de auto gekoppeld is, maar we ons buiten de goedkoopste momenten bevinden, schakelt EVCC het laden af naar nul, door "load balancing". Er staat dan bij de status in Home Assistant: "Load balancing Forced Off".

Daarnaast zit ik te bendenken, als je je auto op "gepland laden" zet, kan hij ook langere tijd zonder te laden aan de kabel hangen. Maar dat is natuurlijk ingebouwde functionaliteit van Kia....

Ik ga het eens in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:41:
[...]

Als de auto stilstaat zou die ook niet bijgeladen hoeven worden. Staat tenslotte uit. Wat wel kan dat door je dongel je hele systeem meer stroom blijft vragen dan normaal in rust. Zou ook makkelijk te testen zijn, laat hem eens een tijd staan zonder dongel. (en ja, dan werkt je fancy systeem niet, maar het helpt je misschien wel in de zoektocht naar het mogelijke probleem).
Zelfs als de auto uit staat verbruikt die nog stroom anders zou je nooit dingen op afstand kunnen uitlezen als de auto uit staat. Ook krijg je waarschuwingen in de app als de auto uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:55:
[...]

Zelfs als de auto uit staat verbruikt die nog stroom anders zou je nooit dingen op afstand kunnen uitlezen als de auto uit staat. Ook krijg je waarschuwingen in de app als de auto uit staat.
Klopt. Alleen staat de auto niet de hele tijd "aan", maar kan hij gewekt worden om berichten door te geven, en kan hij daarna weer in slaap vallen. Als je de auto lastig blijft vallen gaat hij nooit in slaap en blijft het verbruik hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

gjcvro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:04:
[...]

Klopt. Alleen staat de auto niet de hele tijd "aan", maar kan hij gewekt worden om berichten door te geven, en kan hij daarna weer in slaap vallen. Als je de auto lastig blijft vallen gaat hij nooit in slaap en blijft het verbruik hoog.
Dat is inderdaad een mogelijkheid en dat zal ik zeker nog testen. Auto aan de paal hangen en Zappi handmatig op "stopped" zonder dongle. Dan na een dag kijken hoe ver de 12v spanning is gedaald (of niet is gedaald).

Ik heb sterk het vermoeden dat het geen verschil zal maken. Die dongle leest gewoon de OBD uit. Dat is volgens mij puur passief. Maar goed, hoe dan ook zal ik met die dongle moeten werken en het issue dus moeten oplossen door bij te lage 12v accu spanning maar een korte laadsessie te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:18:
Dat is inderdaad een mogelijkheid en dat zal ik zeker nog testen. Auto aan de paal hangen en Zappi handmatig op "stopped" zonder dongle. Dan na een dag kijken hoe ver de 12v spanning is gedaald (of niet is gedaald).

Ik heb sterk het vermoeden dat het geen verschil zal maken. Die dongle leest gewoon de OBD uit. Dat is volgens mij puur passief. Maar goed, hoe dan ook zal ik met die dongle moeten werken en het issue dus moeten oplossen door bij te lage 12v accu spanning maar een korte laadsessie te starten.
Wat je ook eens zou kunnen testen is het spanningsloos maken van je laadpaal terwijl je de auto wel hebt ingeplugd en kijken of het dan nog triggert. Indien niet, dan zou je kunnen stellen dat de logica van het op pauze zetten van de laadpaal de schuldige is. Wellicht kan je laadpaal ook een andere modus van stoppen/pauzeren die je auto niet wakker houdt; met alle pinnen spanningsloos en geen rood indicatielampje op het instrumentenpaneel van een ingeplugde laadkabel.

OBD is volgens mij trouwens nooit passief, het potocol is van nature actief. Alleen al door de verbinding met de ECU wakker te houden kan die meer verbruiken dan wanneer je dongle niet actief is. (Dus verbruik dongle niet het probleem, maar het verbruik dat hij indirect op andere componenten veroorzaakt.)

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 05-04-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

gertvdijk schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:24:
[...]

Wat je ook eens zou kunnen testen is het spanningsloos maken van je laadpaal terwijl je de auto wel hebt ingeplugd en kijken of het dan nog triggert. Indien niet, dan zou je kunnen stellen dat de logica van het op pauze zetten van de laadpaal de schuldige is. Wellicht kan je laadpaal ook een andere modus van stoppen/pauzeren die je auto niet wakker houdt; met alle pinnen spanningsloos en geen rood indicatielampje op het instrumentenpaneel van een ingeplugde laadkabel.

OBD is volgens mij trouwens nooit passief, het potocol is van nature actief. Alleen al door de verbinding met de ECU wakker te houden kan die meer verbruiken dan wanneer je dongle niet actief is. (Dus verbruik dongle niet het probleem, maar het verbruik dat hij indirect op andere componenten veroorzaakt.)
Goede tips. Ik zal verschillende dingen testen en het resultaat hier laten weten. Kan wel ff duren wegens wat zakenreizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:02
Whuzz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:18:
[...]
Je gaf aan dat de accu recent is vervangen. Is dat met de brakke fabrieksversie gedaan of met een wat potentere Bosch of Varta bijvoorbeeld? Het scheelt al als de capaciteit niet 45ah maar 1,5 of 2x zoveel is. Dan loop je denk ik minder snel tegen dit probleem aan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:04:
[...]

De module van de simkaart staat toch echt wel de hele tijd aan. Wat die echter niet doet is de hele tijd de status controleren van alle onderdelen in de auto.

Als de module van de simkaart niet aan zou staan dan kun je ook niets op commando opvragen.

Edit: mijn ervaring is als de laadpaal geen stroom krijgt dat die dan de accu leeg trekt. Ik heb namelijk 2 keer gehad dat de aardlekschakelaar omklapte tijdens het laden. De volgende dag was de 12V accu leeg. Kanttekening: de accu was toen wel meer dan 4 jaar oud en door de garage uiteindelijk ook als versleten bevonden. Maar naast de aardlekschakelaar die omklapte was de accu nog niet leeg geweest. Ik had toen alleen de oorzaak niet gezocht bij het niet bijladen van de accu.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchKel op 05-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:26:
[...]

De module van de simkaart staat toch echt wel de hele tijd aan. Wat die echter niet doet is de hele tijd de status controleren van alle onderdelen in de auto.

Als de module van de simkaart niet aan zou staan dan kun je ook niets op commando opvragen.

Edit: mijn ervaring is als de laadpaal geen stroom krijgt dat die dan de accu leeg trekt. Ik heb namelijk 2 keer gehad dat de aardlekschakelaar omklapte tijdens het laden. De volgende dag was de 12V accu leeg. Kanttekening: de accu was toen wel meer dan 4 jaar oud en door de garage uiteindelijk ook als versleten bevonden. Maar naast de aardlekschakelaar die omklapte was de accu nog niet leeg geweest. Ik had toen alleen de oorzaak niet gezocht bij het niet bijladen van de accu.
Dat onderschrijft wel mijn theorie ja.
eltron schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:40:
[...]

Je gaf aan dat de accu recent is vervangen. Is dat met de brakke fabrieksversie gedaan of met een wat potentere Bosch of Varta bijvoorbeeld? Het scheelt al als de capaciteit niet 45ah maar 1,5 of 2x zoveel is. Dan loop je denk ik minder snel tegen dit probleem aan.
Helaas gewoon de brakke fabrieksversie. Heb nog garantie, dus ga er ook niet zelf een betere inhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Garantie op de accu na 4 jaar? Dat is wel heel uitzonderlijk. De accu is net als de banden heel erg onderhevig aan slijtage. Je mag vaak al blij zijn als je daar 2 jaar garantie op hebt, sommige gaan maar tot 6 maanden garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DutchKel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:50:
Garantie op de accu na 4 jaar? Dat is wel heel uitzonderlijk. De accu is net als de banden heel erg onderhevig aan slijtage. Je mag vaak al blij zijn als je daar 2 jaar garantie op hebt, sommige gaan maar tot 6 maanden garantie.
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik heb nu nog garantie op de net vervangen accu.
Die is vervangen toen de auto nog van de leasemaatschappij was (private lease, net overgekocht na afloop contract).

Als deze accu het begeeft, dan vervang ik hem inderdaad zelf door een echte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:24:
[...]

@Get!em en @bnwgraaf
Sorry jongens, maar nu halen jullie twee fouten door elkaar. Wat jullie aanhalen is het punt dat Kia bij het 1-faseladen twee circuits zodanig parallel schakelen, dat dit ook op de pinnen van de laadaansluiting aan de buitenkant gebeurt. En dat hoort natuurijk niet.

Maar de oorspronkelijke vraag (van @bnwgraaf ? Even de verwijzingen terug volgen) ging over de fout wanneer de Zappi tijdens het laden automatisch heen en weer schakelde tussen 1- en 3-fasengebruik.
Het probleem dáárbij was dat die omschakeling te snel ging. Er was wel een onderliggend protocol vastgesteld waar iedereen (autofabrikanten en Myenergi = Zappi) aan voldeed, maar daarin stond geen timing gedefinieerd. Het gevolg was dat sommige merken auto’s langzamer op die wissel reageerden dan dat de Zappi omschakelde. En als je dán kijkt wat er gebeurt… 7(8)7

Dit is door Myenergi in een latere firmwareversie opgelost door een langere pauzetijd te hanteren bij de wissel tussen het gebruik 1 en 3 fasen bij het laden. Het lag dus niet aan de auto en niet aan de lader, maar aan de combinatie van de twee.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 06-04-2025 01:03 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zondag 6 april 2025 @ 01:01:
[...]

@Get!em en @bnwgraaf
Sorry jongens, maar nu halen jullie twee fouten door elkaar. Wat jullie aanhalen is het punt dat Kia bij het 1-faseladen twee circuits zodanig parallel schakelen, dat dit ook op de pinnen van de laadaansluiting aan de buitenkant gebeurt. En dat hoort natuurijk niet.

Maar de oorspronkelijke vraag (van @bnwgraaf ? Even de verwijzingen terug volgen) ging over de fout wanneer de Zappi tijdens het laden automatisch heen en weer schakelde tussen 1- en 3-fasengebruik.
Het probleem dáárbij was dat die omschakeling te snel ging. Er was wel een onderliggend protocol vastgesteld waar iedereen (autofabrikanten en Myenergi = Zappi) aan voldeed, maar daarin stond geen timing gedefinieerd. Het gevolg was dat sommige merken auto’s langzamer op die wissel reageerden dan dat de Zappi omschakelde. En als je dán kijkt wat er gebeurt… 7(8)7

Dit is door Myenergi in een latere firmwareversie opgelost door een langere pauzetijd te hanteren bij de wissel tussen het gebruik 1 en 3 fasen bij het laden. Het lag dus niet aan de auto en niet aan de lader, maar aan de combinatie van de twee.
Ah okay, dat is goed, dat je dat aangeeft!
Bij de evcc software zou dan daar dus ook lang genoeg pauze tussen moeten zitten, maar ik kan daar nog niets over vinden.
Eens iets om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ah okay, dat is goed, dat je dat aangeeft!
Bij de evcc software zou dan daar dus ook lang genoeg pauze tussen moeten zitten, maar ik kan daar nog niets over vinden.
Eens iets om uit te zoeken.
Je zou eens op het forum van Myenergi naar dat onderwerp kunnen zoeken (paar jaar geleden). Met een beetje geluk staat daar ook bij welke vertragingstijd ze tegenwoordig hanteren.

Het lastige is dus, zoals ik al aangaf, dat in de specs die dit laden definiëren, niets staat over de tijd die het omschakelen maximaal mag duren. Kennelijk ging men er bij het opstellen van de standaard vanuit dat dit direct, onmiddellijk en zonder vertraging gedaan zou worden, maar sommige autofabrikanten hebben dat niet zo begrepen en in elk geval niet zo geïmplementeerd. Kun je ze niet kwalijk nemen als het nergens beschreven is… :?

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 06-04-2025 22:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:19:
[...]

Je zou eens op het forum van Myenergi naar dat onderwerp kunnen zoeken (paar jaar geleden). Met een beetje geluk staat daar ook bij welke vertragingstijd ze tegenwoordig hanteren.

Het lastige is dus, zoals ik al aangaf, dat in de specs die dit laden definiëren, niets staat over de tijd die het omschakelen maximaal mag duren. Kennelijk ging men er bij het opstellen van de standaard vanuit dat dit direct, onmiddellijk en zonder vertraging gedaan zou worden, maar sommige autofabrikanten hebben dat niet zo begrepen en in elk geval niet zo geïmplementeerd. Kun je ze niet kwalijk nemen als het nergens beschreven is… :?
Klinkt dan best een beetje tricky. Ik heb de evcc software vast gezet op 3 fase laden.
Mij gaat het om het automatisch laden tijdens de goedkope uren van mijn dynamisch energie contract. Op die momenten is het juist prima om op volle kracht te laden. Ik heb te weinig overschot van de zonnepanelen om alleen op zonneenergie te laden.

De eerste test werkt goed: gewenste vertrektijd instellen (eventueel een weekplanning maken) gewenste soc bij vertrek instellen en auto inpluggen. De software regelt de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 09:35
Vanochtend onderweg naar het werk merkte ik dat sommige functies ineens niet meer werken. De EV knop en de Climate knop laten niet het juiste menu op het scherm zien. De verwarming, airco etc kan ik wel direct bedienen via de knoppen, maar laten geen wijzigingen in het scherm meer zien.
Ook de parkeersensoren en camera werken niet meer.

Ik heb het systeem via de resetknop gereset, maar dat heeft niet geholpen.
Na parkeren nog wat geprobeerd en kreeg ik de volgende melding:

"Waarschuwing voor batterijontlading. Gebruik het systeem na het starten van het voertuig"
Die melding zie ik niet terug in het boekje.

Is dit een teken dat de 12V accu niet goed is of leeg raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Digitair schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:51:
Vanochtend onderweg naar het werk merkte ik dat sommige functies ineens niet meer werken. De EV knop en de Climate knop laten niet het juiste menu op het scherm zien. De verwarming, airco etc kan ik wel direct bedienen via de knoppen, maar laten geen wijzigingen in het scherm meer zien.

"Waarschuwing voor batterijontlading. Gebruik het systeem na het starten van het voertuig"

Dit lijkt heel erg op de situatie die ik had na installatie van de update. Zie je nog wel de voertuig settings en de batterij percentage in de media unit? Ik had ook dezelfde melding als ik de auto niet direct startte na deur open doen en zitten.

Bij mij was de update de oorzaak (zie paar Posts terug), dat lijk bij jou niet aan de hand?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 07-04-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Bij twijfel over de 12V accu kan je altijd even het Voltage meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Get!em schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:58:
[...]

Dit lijkt heel erg op de situatie die ik had na installatie van de update. Zie je nog wel de voertuig settings en de batterij percentage in de media unit? Ik had ook dezelfde melding als ik de auto niet direct startte na deur open doen en zitten.

Bij mij was de update de oorzaak (zie paar Posts terug), dat lijk bij jou niet aan de hand?
Die batterij percentage en ook de climate setting zie ik niet meer terug via de media unit. Alsof de betreffende knoppen niet meer reageren.

Ik heb geen update uitgevoerd recent. De laatste keer was vorig jaar, september gok ik.
Ook geen melding gehad over een recente OTA update. Dat lijkt me niet de oorzaak te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro

Dit is volgens mij de standaard melding die je krijgt als je met de radio zit te klooien en de auto niet gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Leader98 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:13:
Bij twijfel over de 12V accu kan je altijd even het Voltage meten.
Ja, die zal ik vanavond eens even meten.
gjcvro schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:18:
[...]

Dit is volgens mij de standaard melding die je krijgt als je met de radio zit te klooien en de auto niet gestart is.
Ik zie em nu voor de eerste keer. Wellicht dat het niet met de issues te maken heeft dan.
Eens kijken wat de garage zegt hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Digitair schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:57:
[...]
Ik zie em nu voor de eerste keer. Wellicht dat het niet met de issues te maken heeft dan.
Eens kijken wat de garage zegt hierover.
Waarschijnlijk omdat je tot nog toe nooit in de auto bent gaan zitten klooien zonder de auto echt te starten 8)

Melding komt ook bij de hybride, daar ben je eerder geneigd om de radio aan te zetten zonder de auto echt te starten omdat dan de benzinemotor ook (regelmatig) aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-09 21:38
De laatste tijd merk ik dat zowel op profiel#1 als profiel#2 alle favoriete radiozenders zijn verdwenen....??
Iemand die dit herkent en weer waar dit door word veroorzaakt??
ff googelen geeft o.a. aan dat dit te maken kan hebben met het wisselen van actieve rijdersprofiel??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:18:
[...]

Ja precies, dar dacht ik ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

even check voor de zekerheid: De ondersteuning voor de Kia Connected service (dus niet alleen basaal uitlezen, maar ook op afstand slot bedienen, temperatuur etc), is dat al vanaf MY20 of pas vanaf MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
greatgonzo schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
even check voor de zekerheid: De ondersteuning voor de Kia Connected service (dus niet alleen basaal uitlezen, maar ook op afstand slot bedienen, temperatuur etc), is dat al vanaf MY20 of pas vanaf MY22
Ik heb een MY20 en daar werkt het prima op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ok top.. 1e levering is ook JAN2020?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
In Jan 2020 had je de keuze uit MY19 en MY20 dus goed opletten welke je voor je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

greatgonzo schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:08:
ok top.. 1e levering is ook JAN2020?
DutchKel schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:19:
In Jan 2020 had je de keuze uit MY19 en MY20 dus goed opletten welke je voor je hebt.
VIN moet op 10e positie een L hebben ;)

Wikipedia: Framenummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk dat ik het ook op basis van de foto's kan zien?

Deze is van mrt 2020: heeft ECO electric in beeld staanAfbeeldingslocatie: https://hexon.vanmossel.nl/assets/VoertuigenImg3/1578626/743488151-18.jpg?C=2025-04-03%2010:58:34

Deze is een jaar nieuwer, daar staat het niet?
Afbeeldingslocatie: https://hexon.vanmossel.nl/assets/VoertuigenImg3/1538899/501149408-13.jpg?C=2025-04-03%2013:46:39

Die van 2021 heeft, zo lijkt het een groter scherm. Ik denk dat dit de facelift was, naast dus de Kia Connect services

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 07-04-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

greatgonzo schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:02:

Deze is van mrt 2020: heeft ECO electric in beeld staan[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die van 2021 heeft, zo lijkt het een groter scherm. Ik denk dat dit de facelift was, naast dus de Kia Connect services
Jup ModelYear 2020 is met 10” wide scherm en (voorheen Uvo) Kia Connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vraagje over verlichting, dimlicht.

Is er een handige methode om deze zelf te verstellen qua hoogte van schijnen?

In de hoogste stand vanuit dashboard knop links van stuur komt hij bij mij veel te laag uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Even ter info, deze issues waren vanmiddag spontaan weer 'opgelost'.
Bij de garage kwamen ze niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Digitair schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:05:
[...]

Even ter info, deze issues waren vanmiddag spontaan weer 'opgelost'.
Bij de garage kwamen ze niet bekend voor.
Ergens tijdens het opstarten moet dus blijkbaar iets mis gaan tussen het onderliggende Android systeem en de CANBUS integratie.

Dat is een onderwerp die ik bij andere merken auto garages / dealers ook niet besproken kreeg. In mijn voormalig Volvo 2013 had ik daar ook dingen mee. En integratie was o.a. dat met op basis van stand van handrem bepaalde apps het niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
greatgonzo schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:02:

Deze is van mrt 2020: heeft ECO electric in beeld staan[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas weet je hiermee nog niet met 100% zekerheid of je MY19 of MY20 hebt. Bij MY20 hebben de luxere uitvoeringen een 10 inch scherm maar de meer basis uitvoeringen hebben nog het kleinere scherm. Ik zou overigens wel voor een model/uitvoering kiezen die een 10 inch scherm heeft omdat die ook via remote te bedienen is, volgens mij is dat bij het kleinere scherm niet mogelijk en kun je als je geluk hebt de auto uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
DutchKel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:22:
Helaas weet je hiermee nog niet met 100% zekerheid of je MY19 of MY20 hebt. Bij MY20 hebben de luxere uitvoeringen een 10 inch scherm maar de meer basis uitvoeringen hebben nog het kleinere scherm. Ik zou overigens wel voor een model/uitvoering kiezen die een 10 inch scherm heeft omdat die ook via remote te bedienen is, volgens mij is dat bij het kleinere scherm niet mogelijk en kun je als je geluk hebt de auto uitlezen.
Iets minder dingen denken en iets meer opzoeken, alsjeblieft. De NL-versies hadden met MY20 geen klein scherm leverbaar, dat was pas vanaf MY21 met ComfortLine, Kia Connect / UVO was een optie op die uitvoering. Zie de prijslijsten: jan 2020, jan 2021
Bovendien ging dat om een 8" klein scherm in een nieuwe stijl van het dashboard, dus dat ziet er heel anders uit dan bij de MY19. voorbeeld occasion:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HV32z1UdYYV0tCHpONikXvh4y8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JHD8s9Onohuo8YZhnenLJxzJ.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:33:
[...]

Iets minder dingen denken en iets meer opzoeken, alsjeblieft. De NL-versies hadden met MY20 geen klein scherm leverbaar, dat was pas vanaf MY21 met ComfortLine, Kia Connect / UVO was een optie op die uitvoering. Zie de prijslijsten: jan 2020, jan 2021
Bovendien ging dat om een 8" klein scherm in een nieuwe stijl van het dashboard, dus dat ziet er heel anders uit dan bij de MY19 (voorbeeld occasion):
[Afbeelding]
Ik heb van andere forummers hier begrepen dat ook MY20 met het kleine scherm geleverd kon worden. De vorige keer werd ik daar namelijk op aangesproken dat ik het mis had omdat ik toen zei dat MY20 altijd een 10 inch scherm had.
Suicyder schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Voor executive line waar inderdaad, Dynamic(Plus) ook. Echter was er bij de comfortline nog steeds 7" mogelijk bij latere modellen, wel met beter hardware dan die van de My'19

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 08-04-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
DutchKel schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:36:
Ik heb van andere forummers hier begrepen dat ook MY20 met het kleine scherm geleverd kon worden. De vorige keer werd ik daar namelijk op aangesproken dat ik het mis had omdat ik toen zei dat MY20 altijd een 10 inch scherm had.
Volgens mij spreek ik je daarin helemaal niet tegen. MY20 is niet leverbaar geweest met het 8" scherm in NL en heeft daarom altijd een 10" Gen5W infotainment (MY21+ wel optie voor Gen5 8"). Wellicht ben ik ook wat de draad kwijt, maar van de foto's van @greatgonzo in greatgonzo in "Het grote Kia e-Niro topic" waar je op reageerde is het niet een volledig beeld, want daar hoort nog een derde variant (tweede variant 'klein scherm') bij om daaruit af te leiden wel modeljaar je hebt.
Suicyder schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:44:
Voor executive line waar inderdaad, Dynamic(Plus) ook. Echter was er bij de comfortline nog steeds 7" mogelijk bij latere modellen, wel met beter hardware dan die van de My'19
Dat moet 8" zijn, en wellicht goed te melden dat het wel verder gewoon een 'facelift' was, ook op dashboard binnen nieuw design.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 08-04-2025 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:44:
[...]

Volgens mij spreek ik je daarin helemaal niet tegen. MY20 is niet leverbaar geweest met het 8" scherm in NL en heeft daarom altijd een 10" Gen5W infotainment (MY21+ wel optie voor Gen5 8"). Wellicht ben ik ook wat de draad kwijt, maar van de foto's van @greatgonzo in greatgonzo in "Het grote Kia e-Niro topic" waar je op reageerde is het niet een volledig beeld, want daar hoort nog een derde variant (tweede variant 'klein scherm') bij om daaruit af te leiden wel modeljaar je hebt.
Ik wil alleen benadrukken kijk verder dan alleen het infotainment systeem welk model jaar je hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik vind het wel grappig dat hier op het forum steeds de vraag komt over de verschillen tussen met name my19 en my20 en we dan met zijn allen gaan kijken naar het formaat van het scherm, terwijl direct direct onder het scherm twee veel duidelijkere hints zijn: bij my20 zitten de luchtroosters onder het scherm en daaronder loopt over de gehele breedte van het dashboard en zilverkleurige strip!

Veel makkelijker toch? Bovendien zijn er in Duitsland volgens mij wel my20 modellen geweest met het kleinere 8" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:53:
Ik vind het wel grappig dat hier op het forum steeds de vraag komt over de verschillen tussen met name my19 en my20 en we dan met zijn allen gaan kijken naar het formaat van het scherm, terwijl direct direct onder het scherm twee veel duidelijkere hints zijn: bij my20 zitten de luchtroosters onder het scherm en daaronder loopt over de gehele breedte van het dashboard en zilverkleurige strip!

Veel makkelijker toch? Bovendien zijn er in Duitsland volgens mij wel my20 modellen geweest met het kleinere 8" scherm.
Of dus VIN nummer ;)

En met de vele imports onder de occasions uit met name Duitsland, Frankrijk en Spanje, moet je ook die varianten meenemen qua scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zag dat de HomeAssistant Kia / Hyundai integratie ondertussen nauwelijks meer bijgehouden wordt. Nog tweakers met een hobby?
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:53:
Ik zag dat de HomeAssistant Kia / Hyundai integratie ondertussen nauwelijks meer bijgehouden wordt. Nog tweakers met een hobby?
Volgens mij werken de meeste (alle?) features uit de app ook prima vanuit HA.
Loop je concreet ergens tegen aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:53:
Hoezo "nauwelijks meer bijgehouden"? Ik krijg regelmatig updates; de laatste is van 3 dagen geleden en inderdaad, welke dingen mis je nog of welke bugs heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

berendhaan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:02:
[...]

Volgens mij werken de meeste (alle?) features uit de app ook prima vanuit HA.
Loop je concreet ergens tegen aan?
Ze werken nu allemaal inderdaad. Maar de Maintainer heeft in Github aangegeven dat hij geen KIA meer heeft, dus niet meer verder kan ontwikkelen als er wijzigingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:35:
[...]

Ze werken nu allemaal inderdaad. Maar de Maintainer heeft in Github aangegeven dat hij geen KIA meer heeft, dus niet meer verder kan ontwikkelen als er wijzigingen zijn.
Maar waar komen dan die updates vandaan van de afgelopen maanden? Ik hou het niet bij maar ik heb toch zeker dit jaar al drie updates moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

multikoe schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:55:
[...]

Maar waar komen dan die updates vandaan van de afgelopen maanden? Ik hou het niet bij maar ik heb toch zeker dit jaar al drie updates moeten installeren.
Er zijn gelukkig nog wel meerdere mensen die er aan werken maar daarvan is cdnninja is nog steeds de grootste maintainer.
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/releases

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag de tweede keer van 50 tot 100% opgeladen met als doel dat de auto de HV batterij gaat calibreren.

De auto was duidelijk vergeten hoe groot de batterij was. Er stond een AC en ook bij DC limiet van 80% ingesteld en blijkbaar was dat lange tijd zo gebruikt, zonder 100% te laden.
Voordat ik deze twee calibraties deed, was het omgerekende range bij 100% lading zo'n 390-400km. Na eerste calibratie werd dat 429km en nu na de tweede is het 470km geworden (wat uiteindelijk ook de officiele wltp is natuurlijk)

Vooralsnog dus blij met een 5 jaar oude auto met 100k km op de teller die qua HV batterij nog nauwelijks achteruit lijkt te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:36:
Vandaag de tweede keer van 50 tot 100% opgeladen met als doel dat de auto de HV batterij gaat calibreren.

De auto was duidelijk vergeten hoe groot de batterij was. Er stond een AC en ook bij DC limiet van 80% ingesteld en blijkbaar was dat lange tijd zo gebruikt, zonder 100% te laden.
Voordat ik deze twee calibraties deed, was het omgerekende range bij 100% lading zo'n 390-400km. Na eerste calibratie werd dat 429km en nu na de tweede is het 470km geworden (wat uiteindelijk ook de officiele wltp is natuurlijk)

Vooralsnog dus blij met een 5 jaar oude auto met 100k km op de teller die qua HV batterij nog nauwelijks achteruit lijkt te zijn gegaan.
Hoe veel tijd zat er tussen die 2 kalibraties? Want het is en blijft een GOM, die rekening houdt met je voorgaande rijgedrag. Als je dus anders gereden hebt voor 1 van de 2, kan het alleen al daarom kloppen dat je hogere getallen krijgt. (en de temp is ondertussen ook beter aan het worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gjcvro schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:31:
[...]

Hoe veel tijd zat er tussen die 2 kalibraties? Want het is en blijft een GOM, die rekening houdt met je voorgaande rijgedrag. Als je dus anders gereden hebt voor 1 van de 2, kan het alleen al daarom kloppen dat je hogere getallen krijgt. (en de temp is ondertussen ook beter aan het worden)
Uiteraard, die factor heb je, net als met een benzine auto. Onze benzine auto heeft na een paar zuinige ritten op vlak terrein met mooi weer een range van 1200km :). Hoogste die ik gehad heb, was tanken bovenop een berg en na 20km hoofdzakelijk dalende weg was de range 1600km.

Voor de Kia Niro: Er zaten meerdere ritten tussen met in totaal 300km. 2 ervan 100km, en een heleboel ritten van <4km. Sommigen van die korte op Sport stand.
Op de langere ritten kwam hij uiteindelijk op 7,2km/kWh uit in de ritstatistieken. De kortere eindigden vaak tussen 5 en 6km/kWh. 1 Langere rit en 4 kortere ritten zijn gestart bij temperaturen onder nul (nachtvorst, ruitenkrabben).
Al met al redelijk divers gereden dus.

Maar we zullen het zien hoe hij zich gedraagt. Vond het in iedergeval wel leuk te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:38:
[...]

Uiteraard, die factor heb je, net als met een benzine auto. Onze benzine auto heeft na een paar zuinige ritten op vlak terrein met mooi weer een range van 1200km :). Hoogste die ik gehad heb, was tanken bovenop een berg en na 20km hoofdzakelijk dalende weg was de range 1600km.

Voor de Kia Niro: Er zaten meerdere ritten tussen met in totaal 300km. 2 ervan 100km, en een heleboel ritten van <4km. Sommigen van die korte op Sport stand.
Op de langere ritten kwam hij uiteindelijk op 7,2km/kWh uit in de ritstatistieken. De kortere eindigden vaak tussen 5 en 6km/kWh. 1 Langere rit en 4 kortere ritten zijn gestart bij temperaturen onder nul (nachtvorst, ruitenkrabben).
Al met al redelijk divers gereden dus.

Maar we zullen het zien hoe hij zich gedraagt. Vond het in iedergeval wel leuk te zien.
Accu an sich is waarschijnlijk nog dikke prima, de Niro kent bij de meeste mensen geen of nauwelijks degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja gelukkig wel. Had eerst de Stellantis op y oog (208/2008/corsa). Maar die hadden na 60k km soms nog een SoH van 92-94%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-09 15:15
Hi,

Since afgelopen week ben ik de bezitter van een kia e-Niro uit 2020 (met het nieuwe scherm).

nu hebben wij since een paar dagen het probleem dat kia connect geen verbinding meer heeft.
In de auto is ook het bereik teken helemaal weg.

alle opties bij de instellingen van kia connect zeggen geen service in dit gebied. terwijl dit een paar dagen geleden nog prima bereik had.
Dit heb ik op meerdere plekken geprobeerd en nergens komt het bereik teken terug.

Ook heb ik al meerdere keren het systeem geprobeerd te resetten met het kleine pinnetje naast de volume knop, dit mocht ook niet baten.

Heeft iemand nog andere ideeen die ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

riberts schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:25:
Hi,

Since afgelopen week ben ik de bezitter van een kia e-Niro uit 2020 (met het nieuwe scherm).

nu hebben wij since een paar dagen het probleem dat kia connect geen verbinding meer heeft.
In de auto is ook het bereik teken helemaal weg.

alle opties bij de instellingen van kia connect zeggen geen service in dit gebied. terwijl dit een paar dagen geleden nog prima bereik had.
Dit heb ik op meerdere plekken geprobeerd en nergens komt het bereik teken terug.

Ook heb ik al meerdere keren het systeem geprobeerd te resetten met het kleine pinnetje naast de volume knop, dit mocht ook niet baten.

Heeft iemand nog andere ideeen die ik zou kunnen proberen?
Contact opnemen met de Kia Connect support via website/email. Ze kunnen remote eea doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Cross post uit kona topic: zuinige banden voor je EV

https://www.autoweek.nl/a...-speciale-ev-banden-zijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Uit de reacties blijkt dat de top 3 in het online artikel niet overeenkomt met de pdf (zelf niet gecheckt). Ze hebben het ook over een verschil in actieradius tot 70km door andere banden. Daar geloof ik niks van. Dat is bijna 20% van het bereik. No way dat verschillen in banden zoveel kunnen uitmaken.

De titel-conclusie deel ik wel (EV banden is meer marketing, je kunt prima gewoon naar de algemene eigenschappen en labels kijken) maar het lijkt verder een wat slecht in elkaar gezet verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Een verschil van 70km tussen de 'slechtste' en 'beste' band. Lijkt me helemaal niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:30:
Een verschil van 70km tussen de 'slechtste' en 'beste' band. Lijkt me helemaal niet zo vreemd.
Lijkt me ook niet heel vreemd om de gehele range. Als je kijkt wat de externe invloeden zijn op de range, dan hakt het er al snel in. Airco op normale stand is al snel meer dan 5%, mediaysteem/electronica ook 5%, opladen eigen telefoon gaat formeel van 12V af, maar is natuurlijk ook indirect vanaf HV.
Dan is een band met meer of minder rolweerstand zo een factor van belang.

Ik rij nu (nog) op winterbanden en heb ook bij eerdere auto's ervaren dat goede winterbanden gek genoeg minder weerstand en minder geluid hebben.

Ik zag op kiaclub forum een melding van bijv Goodyear EfficientGrip Performance 215/55 R17 94V EVR (So), die veel zuiniger zouden kunnen zijn dan de standaard banden.
Pagina: 1 ... 331 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.