Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
Ik heb wel eens ergens gelezen dat winterbanden minder veilig worden als de buitentemperatuur boven de 20gr. komt.

Edit: hoger dan 30 lees ik nu

[ Voor 12% gewijzigd door janne_nl op 13-04-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:56:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat winterbanden minder veilig worden als de buitentemperatuur boven de 20gr. komt.

Edit: hoger dan 30 lees ik nu
Klopt. Maar met regen omstandigheden zijn ze minimaal alsnog gelijkwaardig of beter dan de echte zomerbanden.

Voor Nederlandse omstandigheden zou ik dan straks ook gerust overgaan op 4 seasons met zowel winterbanden (berg/sneeuwvlok) als EVR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Als mijn huidige 2 sets versleten zijn ga ik ook naar all seasons denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:42
70 km is wel veel, maar het kan best merkbaar schelen. Ik weet dat eigen ervaring niet wetenschappelijk is en je alleen een goede conclusie kunt trekken als je onder sterk gecontroleerde condities test.

Maar sinds ik na twee jaar ben overgestapt van een set Falken allseason banden naar de Continental AllSeasonContact 2, merk ik toch echt wel hogere GOM standen.
Met de Falken kwam ik in de gunstige maanden rond de 450 met af en toe een uitschieter naar 480 of zo.
Met de Conti's zat ik ook met de temperaturen rond 5° nog rond de 450 en heb ik sinds oktober regelmatig rond de 500 km gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:38
Als het echt 70 kilometer scheelt vraag ik me af waarom niet elke EV met die banden wordt geleverd of gehomologeerd. Bekt toch beter 520 of 450 km range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:22
Get!em schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:09:
[...]

Lijkt me ook niet heel vreemd om de gehele range. Als je kijkt wat de externe invloeden zijn op de range, dan hakt het er al snel in. Airco op normale stand is al snel meer dan 5%, mediaysteem/electronica ook 5%, opladen eigen telefoon gaat formeel van 12V af, maar is natuurlijk ook indirect vanaf HV.
Dan is een band met meer of minder rolweerstand zo een factor van belang.

Ik rij nu (nog) op winterbanden en heb ook bij eerdere auto's ervaren dat goede winterbanden gek genoeg minder weerstand en minder geluid hebben.

Ik zag op kiaclub forum een melding van bijv Goodyear EfficientGrip Performance 215/55 R17 94V EVR (So), die veel zuiniger zouden kunnen zijn dan de standaard banden.
Rolweerstand vormt ongeveer 20% van de totale weerstand die een auto gemiddeld ondervind (bron). Banden zullen heus wel onderling verschillen, maar het effect op het verbruik zal dus nooit meer kunnen zijn dan 20% en waarschijnlijk is dat heel veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

multikoe schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:04:
[...]

Rolweerstand vormt ongeveer 20% van de totale weerstand die een auto gemiddeld ondervind (bron). Banden zullen heus wel onderling verschillen, maar het effect op het verbruik zal dus nooit meer kunnen zijn dan 20% en waarschijnlijk is dat heel veel minder.
Er is in iedergeval ondersteuning voor rolweerstand VS range

Je zou wetenschappelijk waarschijnlijk veel meer ritten en omstandigheden nodig hebben om andere variabelen eruit te filteren. En dan is het idd misschien max 5% tot extreem 10% verschil

https://www.autoblog.nl/n...iale-banden-kopen-6897052

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik krijg nu steeds een pop-up tijdens het navigeren dat ik naar de dealer moet voor een kaartupdate.
Wordt daar best chagrijnig van, vooral omdat de eerstvolgende beurt nog wel een stuk in de toekomst ligt.
Anyway ik begrijp dat je het ook zelf kunt doen al was ik dat helemaal niet van plan nu dan toch maar om die pop-up weg te krijgen.
Concrete vraag, hoe groot moet de USB stick daarvoor zijn, en kan het eventueel een bestaande stick zijn waar al andere bestanden op staan of miet dat ding op een bepaalde manier geformatteerd worden oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:27:
Ik krijg nu steeds een pop-up tijdens het navigeren dat ik naar de dealer moet voor een kaartupdate.
Wordt daar best chagrijnig van, vooral omdat de eerstvolgende beurt nog wel een stuk in de toekomst ligt.
Anyway ik begrijp dat je het ook zelf kunt doen al was ik dat helemaal niet van plan nu dan toch maar om die pop-up weg te krijgen.
Concrete vraag, hoe groot moet de USB stick daarvoor zijn, en kan het eventueel een bestaande stick zijn waar al andere bestanden op staan of miet dat ding op een bepaalde manier geformatteerd worden oid?
SSD moet 32GB zijn of USB stick 64GB of groter (al krijg je bij een grotere weer een waarschuwing). Hij formatteert de stick vlak voor het vullen, dus je bestaande bestanden gaan weg.

Update is met kaartmateriaal 22GB groot, maar vereist op de lokale HDD ter cache en verwerking alsnog 50GB vrij. Tenminste, zo kreeg ik de meldingen. En dat was behoorlijk irritant, want mijn laptop is een oudje met alleen een 256GB SSD.
Zie screenshot hier... https://update.kia.com/EU/NL/updateGuide/03

https://update.kia.com/EU/NL/updateGuide

Let op dat je exact juiste versie van je auto kiest (MY en met widescreen of niet..)

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 13-04-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
gjcvro schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:56:
Als het echt 70 kilometer scheelt vraag ik me af waarom niet elke EV met die banden wordt geleverd of gehomologeerd. Bekt toch beter 520 of 450 km range.
Ik denk dat je het artikel (iets beter) moet lezen. Er staat niet dat je met de beste band uit de test 70km verder rijdt, er staat dat het verschil tussen de slechtste en de beste band in de test 70km is. In mijn ogen iets heel anders.

Tip: op internet klopt 99.9% van de koppen van een artikel niet met de inhoud ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:18:
[...]

Ik denk dat je het artikel (iets beter) moet lezen. Er staat niet dat je met de beste band uit de test 70km verder rijdt, er staat dat het verschil tussen de slechtste en de beste band in de test 70km is. In mijn ogen iets heel anders.

Tip: op internet klopt 99.9% van de koppen van een artikel niet met de inhoud ;-)
Je kent het begrip sarcasme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:18:
[...]

Ik heb zelf het artikel maar eens gelezen en ik heb toch wel mijn bedenkingen. Zoals gewoonlijk hebben ze geen uitgebreide beschrijving en verantwoording van de tests. Ze gebruiken één auto, dat is prima want dan kun je de resultaten vergelijken. Maar dan: ik kan me niet voorstellen dat ze een werkelijke verbruiksmeting doen. Dat zou namelijk betekenen dat je meerdere ritten met dezelfde banden onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden moet rijden en dan ook nog over langere afstanden zodat je variaties kunt wegmiddelen. Dat hebben ze niet gedaan (neem ik aan). In plaats daarvan doen ze een rolweerstandtest (in het lab, denk ik) en een uitroltest. Ik neem aan dat ze bij een bepaalde snelheid de auto in z'n vrij zetten, laten uitrollen en de afstand tot stilstand meten. Daaruit berekenen ze de rolweerstand, daaruit berekenen ze de hoeveelheid energie die je kwijt bent aan die rolweerstand over een bepaalde afstand en daaruit berekenen ze de invloed op het bereik. Ik zie nog wel wat aannames daarin met de daarbij behorende foutenmarges. Het maakt nogal wat uit of die rolweerstand 10% van de totale weerstand is of 20%. En het hangt ook nog eens heel sterk af van de gemiddelde snelheid in de werkelijke wereld, want rolweerstand is lineair en luchtweerstand kwadratisch afhankelijk van de snelheid.
Al met al: ik zou die claim van 70km verschil tussen slechtste en beste band met erg veel scepsis bekijken en/of er aan beide kanten een hele flinke foutenmarge bij zetten.

En ook mooi dat uit de test komt dat speciale banden voor een EV puur een marketingverhaal is. EV's zijn zwaarder en hebben veel vermogen, maar er zijn ondertussen heel veel brandstofauto's die daar niet voor onder doen. Grip, slijtvastheid, geluid en comfort zijn voor alle auto's even belangrijk. Verbruik is gewoon een extra factor die al veel langer wordt meegenomen (we hebben al decennia lang "groene" banden) maar die voor EV's misschien wat meer op de voorgrond treed vanwege de relatief lage actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:57:
[...]

........
EV's zijn zwaarder en hebben veel vermogen, maar er zijn ondertussen heel veel brandstofauto's die daar niet voor onder doen. ........
Daar was dan ook al lang een band voor: de XL banden voor extra gewicht/belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
gjcvro schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:45:
[...]

Je kent het begrip sarcasme?
Zeker, maar dat blijkt totaal niet uit jouw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De originele test is gedaan voor een artikel in het Duitse AutoBild.
Daar komt ook die uitspraak van 70km vandaan.

En het is inderdaad een extrapolatie van een uitroltest.

https://www.autobild.de/p...-215-55-r18-27966869.html

Die vervolgens op zichzelf is gaan staan in alle andere nieuwsberichten.

https://auto.news/artikel...ei-ev-reifen-immer-besser
Reifen und deren Hersteller tragen bei der Einhaltung der Sicherheitsreserven eine besondere Verantwortung. Bei der Vergabe unseres Gütesiegels "Grüner Reifen 2025" spielt dagegen die Umweltverträglichkeit und die Nachhaltigkeit die wichtigste Rolle. Dazu zählt vor allem eine hohe Kilometerlaufleistung, der Einfluss auf den Energieverbrauch ist ebenfalls ein wichtiges Kriterium. Neben dem dafür relevanten Rollwiderstand haben wir in diesem Jahr erstmals einen Ausrolltest mit unseren acht Kandidaten durchgeführt. Im Extremfall kann das rechnerisch zu einem Reichweitenunterschied von bis zu 70 Kilometern auf unserem Testfahrzeug Hyundai Kona führen.

[ Voor 49% gewijzigd door Get!em op 14-04-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:20:
[...]

Zeker, maar dat blijkt totaal niet uit jouw reactie.
Voor mij druipt het er aan alle kanten vanaf, maar wellicht was hij te subtiel voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Get!em schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:43:
De originele test is gedaan voor een artikel in het Duitse AutoBild.
Daar komt ook die uitspraak van 70km vandaan.

En het is inderdaad een extrapolatie van een uitroltest.

https://www.autobild.de/p...-215-55-r18-27966869.html

Die vervolgens op zichzelf is gaan staan in alle andere nieuwsberichten.

https://auto.news/artikel...ei-ev-reifen-immer-besser

[...]
Mooi, wat context.
Sidenote: ik schakel "vertaal naar Nederlands" in in Chrome en de tekst die dan weergegeven wordt is foutloos, grammaticaal correct en in niets te onderscheiden van het niveau van de gemiddelde auto-journalist. We zijn ver gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:55

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Met het niveau van de journalisten of het niveau van de vertalingen? 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En een simpele test van een auto roddelblad uit een ander land groeit uit tot headlines en alinea’s in andere media.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-04-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:55:
[...]

Met het niveau van de journalisten of het niveau van de vertalingen? 8)
Oei, da's een goede vraag. Heel simpel: de tekst is niet van een normale Nederlandse tekst te onderscheiden, inclusief toch wel redelijk complexe zinsconstructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Get!em schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:01:
En een simpele test van een auto roddelblad uit een ander land groeit uit tot headlines en alinea’s in andere media.
Yep, daarom is het altijd goed om kritisch naar dit soort artikelen te kijken en een beetje door te denken. Ik heb toch wel het idee dat vooral in auto-land heel snel conclusies worden gepresenteerd als "resultaat van onderzoek", terwijl het onderzoek vaak niets om het lijf heeft. Zeker als je het nieuws rond electrische auto's volgt, dan valt je al snel op dat er vooral veel lucht wordt rondgepompt waarmee de onderbuik wordt gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:08:
[...]

Yep, daarom is het altijd goed om kritisch naar dit soort artikelen te kijken en een beetje door te denken. Ik heb toch wel het idee dat vooral in auto-land heel snel conclusies worden gepresenteerd als "resultaat van onderzoek", terwijl het onderzoek vaak niets om het lijf heeft. Zeker als je het nieuws rond electrische auto's volgt, dan valt je al snel op dat er vooral veel lucht wordt rondgepompt waarmee de onderbuik wordt gevoed.
Jep, iets is al snel een onderzoek, maar 80% van de mensen weet niet eens hoe je een echt goed onderzoek doet, laat staan hoe je daar de juiste conclusie uit trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02

Arfman

Drome!

gjcvro schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:52:
[...]

Voor mij druipt het er aan alle kanten vanaf, maar wellicht was hij te subtiel voor jou.
Dan was hij ook te subtiel voor mij, terwijl ik normaal sarcasme vanaf 100 meter detecteer. Best om sarcasme in geschreven tekst zoveel mogelijk achterwege te laten, het komt niet over.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:32:
[...]

SSD moet 32GB zijn of USB stick 64GB of groter (al krijg je bij een grotere weer een waarschuwing). Hij formatteert de stick vlak voor het vullen, dus je bestaande bestanden gaan weg.

Update is met kaartmateriaal 22GB groot, maar vereist op de lokale HDD ter cache en verwerking alsnog 50GB vrij. Tenminste, zo kreeg ik de meldingen. En dat was behoorlijk irritant, want mijn laptop is een oudje met alleen een 256GB SSD.
Zie screenshot hier... https://update.kia.com/EU/NL/updateGuide/03

https://update.kia.com/EU/NL/updateGuide

Let op dat je exact juiste versie van je auto kiest (MY en met widescreen of niet..)
Inmiddels de update uitgevoerd, had nog een 32GB sd-kaartje uit de dashcam liggen en dat in een USB adapter geprikt. Was eigenlijk een heel makkelijk en gestroomlijnd proces verder.

Kreeg alleen wel een melding in de auto dat de snelheidswaarschuwingen door deze update nu ook met de mute button op het stuur uitgezet kan worden, maar dat deze wel elke keer weer terugkomen bij opnieuw starten? Volgens mij klopt dit niet en kun je in de my20 nog gewoon permanent uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 23:16
Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:36:
Voordat ik deze twee calibraties deed, was het omgerekende range bij 100% lading zo'n 390-400km.
Maar dat omrekenen van GoM-km-bij-X%-SoC naar GoM-km-bij-100%-SoC kan je niet doen met een simpel lineair verband van 0 naar 100; er lijkt een factor bij te worden meegenomen die pas zichtbaar wordt als je het uitzet in een grafiek, zoals ik deed in gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic" - daar zie je dat het voor mij zo'n 60-GoM-kilometers verschil zit tussen 0 en 100% SoC bij extrapoleren.

(Overigens heb ik zelf ook nog het vermoeden dat een veranderende buitentemperatuur wat doet. Niet als je alleen Kia Connect refresht, maar wel als je de auto 'start' of de wanneer de temperatuur stijgt tijdens een actieve laadsessie.)

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 14-04-2025 17:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:59:
[...]

Het is me afgelopen dagen opgevallen dat de Rear Cross-Traffic Collision detectie wel werkt. Zou dit systeem niet gebruik maken van dezelfde sensoren als de dodehoekdetectie?
De lampjes in de spiegel lichten verder wel op bij het starten van de auto, die die zijn ook niet defect.

Zou de software in de war zijn en zou ik een reset moeten doen door de accupolen los te halen?

Weet iemand wat daar de gevolgen van kunnen zijn? Raak ik dan instellingen kwijt?
Moeten er weer dingen ingeleerd worden, zoals bijvoorbeeld de uiterste stuur uitslagen (dit was pas bij twee collega's van me met andere auto's)?
Hm, ik ben vandaag met de auto voor een beurt bij de garage geweest en we hebben daar ook gelijk naar het niet-functioneren van de dodehoek-detectie gekeken

Ennuh.... ik voelde me een beetje dom! 8)7
Ik had de optie al uit- en ingeschakeld in het menu. Bij het inschakelen zag je dan de lampjes in de spiegel al even oplichten, maar bij een passerende auto gebeurde er niets...
Bij een proefrondje met de monteur hier samen over na zitten denken wat de oorzaak zou kunnen zijn, zegt hij ineens bij het uitstappen: hey, je hebt de schakelaar op het dashboard uit staan!

Arghh... haha! Ja, dat zou ook kunnen schelen! Heb ik me zo blindgestaard (ook een soort blind-spot :*) ) op de (verkeerde) setting in het menu, dat ik er helemaal geen erg in had, dat er een fysieke knop voor was, welke ik blijkbaar een keer onbedoeld had uitgeschakeld!

Dus, niets aan de hand; het werkt weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:34:
[...]

Hm, ik ben vandaag met de auto voor een beurt bij de garage geweest en we hebben daar ook gelijk naar het niet-functioneren van de dodehoek-detectie gekeken

Ennuh.... ik voelde me een beetje dom! 8)7
Ik had de optie al uit- en ingeschakeld in het menu. Bij het inschakelen zag je dan de lampjes in de spiegel al even oplichten, maar bij een passerende auto gebeurde er niets...
Bij een proefrondje met de monteur hier samen over na zitten denken wat de oorzaak zou kunnen zijn, zegt hij ineens bij het uitstappen: hey, je hebt de schakelaar op het dashboard uit staan!

Arghh... haha! Ja, dat zou ook kunnen schelen! Heb ik me zo blindgestaard (ook een soort blind-spot :*) ) op de (verkeerde) setting in het menu, dat ik er helemaal geen erg in had, dat er een fysieke knop voor was, welke ik blijkbaar een keer onbedoeld had uitgeschakeld!

Dus, niets aan de hand; het werkt weer!
toon volledige bericht
Altijd mooi hoe je een "foutje" kunt omzetten in iets positiefs voor iedereen. Wij vinden jou nu allemaal een toffe peer en we hebben nog wat geleerd ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:40:
[...]

Altijd mooi hoe je een "foutje" kunt omzetten in iets positiefs voor iedereen. Wij vinden jou nu allemaal een toffe peer en we hebben nog wat geleerd ook :)
Bedankt voor dit positieve compliment!
Dat is nu ook zo leuk aan dit forum, ondertussen weten we met zijn allen al zo veel dingen over deze auto! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:51
bnwgraaf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:13:
[...]

Bedankt voor dit positieve compliment!
Dat is nu ook zo leuk aan dit forum, ondertussen weten we met zijn allen al zo veel dingen over deze auto! :)
Is dat 1 van die knoppen helemaal links die je bijna niet ziet zitten als je in de stoel zit? Dan snap ik wel dat je het niet kunt vinden, daar zou ik ook niet als eerste kijken. Mogelijk heb je er een keer per ongeluk tegenaan gestoten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:34:
[...]

Is dat 1 van die knoppen helemaal links die je bijna niet ziet zitten als je in de stoel zit? Dan snap ik wel dat je het niet kunt vinden, daar zou ik ook niet als eerste kijken. Mogelijk heb je er een keer per ongeluk tegenaan gestoten.
Ja inderdaad! Hij zit (in mijn geval) direct links van de VESS knop.

Die VESS knop gebruik ik best vaak. Soms vraag ik me onderweg af, of ik die uit gezet hebt en je moet dan inderdaad een beetje om het stuur heen kijken om te kunnen zien. Ik zal toen wel een keer het dodehoeklampje hebben zien branden en gedacht dat VESS nog ingeschakeld stond....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 21:28
Die VESS knop wordt hier elke dag gebruikt. Alleen al het aantal decibel van het achteruit rijden is een ergernis en daarom valt het in de routine om die knop standaard in te drukken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Possible schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:22:
Die VESS knop wordt hier elke dag gebruikt. Alleen al het aantal decibel van het achteruit rijden is een ergernis en daarom valt het in de routine om die knop standaard in te drukken.
In tegenstelling tot veel anderen, stoort mij de achteruitrijpiep niet zo, net als het ruimteschipgeluid, maar daar tegenover blijf ik het erg gaaf vinden, als ik geluidloos de oprit afrijd en daarom gebruik ik de VESS knop erg vaak.

We brengen ook nogal eens wat dagen op een camping door en daar is het ook erg prettig om op latere tijdstippen zonder geluid te kunnen rondrijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hoewel ik de eNiro fantastisch vindt moet ik toch even ergens klagen. Gefeliciteerd je mag mee "genieten" ;)

Ik vind de auto op zo ontzettend veel manieren briljant. Echter zijn onlangs de laadtarieven verhoogd bij mijn werkgever waardoor ik op zoek ben gegaan naar alternatieven.

Laat ik vooropstellen dat ik ook geen voorstander ben van de staatskas spekken van ome Musk. Echter is het prijsverschil van in de wijk en op werk nu meer dan verdubbeld. Ik heb het geluk dat er dichtbij een supercharger is waar ik met 4 minuten rijden bij ben, daar sta ik nu ook de lunchpauze uit te zitten. Laptop mee nemen om ook wat werk te doen, het is allemaal zo slecht nog niet.

Maar die laadsnelheid van het snelladen bij de eNiro begint nu wel echt bijzonder vervelend te worden. Niet alleen is 75kW vandaag de dag ondermaats (maar goed dit wist ik toen ik de auto kocht) maar vooral dat die schijtbatterij dit pas haalt wanneer alle cellen minimaal 25c zijn. Ik kom dus ook zojuist aanrijden en je begint gewoon met 40kW "snelladen", gewoon bijna de helft van wat je haalt wanneer de cellen wel op 25c zouden zijn. Dus er zijn hier 2 factoren die spelen: de mogelijkheid om de batterij voor te verwarmen is er niet en de laadsnelheid an sich is wel erg laag.

Om je een beeld te geven heb ik een paar weken geleden het even bij gehouden aan de snellader en het is gewoon echt waardeloos.

31 maart 2025, later op de avond. Buitentemperatuur 10 a 11c.

19:08
Aankomen met 3%
Batterij 20c
Laadsnelheid schommelend tussen 47 tot 51kW

19:30
Batterij 25c
Percentage 31%
Laadsnelheid 75kW

19:42
Batterij 29c - 31c
Percentage 52%
Laadsnelheid 56kW

19:56
Batterij 29-32c
Batterij 72%
Laadsnelheid 35kW
Vanaf dit punt heb ik de auto afgekoppeld, ik heb geen zin om nog verder met 35kWh te laden en nog meer tijd te verspillen.

En dit is dus met een GUNSTIG scenario waarbij ik veel kilometers erop heb zitten en aan het einde nog even heb doorgetrapt naar 130 en daarna meerdere keren weer laat regenereren. Voor wie dat trucje niet kent: hiermee warm je de batterij het snelst op. Hoge snelheden (dus veel vermogen ontladen uit de batterij) in combinatie met regenereren (vermogen terug in de batterij pompen.) Zelfs in dat gunstige scenario zit je dus van ~0 tot 72% gewoon 50 minuten niks te doen. En het is niet eens 0 tot 100 of zelfs 0-80. Nee pas 72%!

Ik hang nu aan de lader vanaf 12:42 aan de lader en laad nog steeds met maximaal 54kW. Er zit nu pak en beet 24kWh in de batterij. Kortom op een vergelijkbare dag (11c buiten) zonder kans om het batterijpakket naar een hogere temperatuur te brengen zijn er nog steeds 2 modules die 24c zijn en dus onvoldoende om op de maximale snelheid te laden.

En nu komt het mooie: inmiddels zit het pakket op 58% (13:12). Dan pas wordt de 25c op alle cellen aangetikt. Maar VANAF DAT MOMENT HAAL JE DE 75kW NIET MEER OMDAT DE CHARGE CURVE EEN DIEPE DUIK MAAKT. Ik heb de laadsnellheid van 75kW precies voor 52 seconden behaald nadat hij weer naar beneden klapte naar de 56kW.

Ik heb straks een afspraak staan dus ik ga lekker afkoppelen. Maar ik heb dus 36 minuten gedaan voor 30kWh aan energie aan een snellader. Dan kom je inderdaad mooi uit op een gemiddelde laadsnelheid van 50kW, verre van de geadverteerde 75kW.

Kortom misschien toch maar eens verdiepen hoe ik mijn auto zou kunnen laden vanuit mijn appartementje :P Met een dynamisch contract zal je daar ook nog wel redelijk goede prijzen mee moeten kunnen behalen. Tot die tijd heb ik er ook geen goede oplossing voor. En keep in mind dat dit effect zich flink versterkt zodra je met de auto naar Oostenrijk toe gaat voor de wintersport. Dit gezien de batterij veel kouder zal zijn. Ik ben inmiddels 2x met de auto naar Oostenrijk toe gegaan en met de juiste mindset is het echt prima te doen. Maar de jaloezie begint nu wel in te slaan zodra je een mooie EV6 of IONIC 5 ziet met batterijverwarming die er gewoon even 200KW+ in trappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 17-04-2025 13:49 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@Yariva goed verhaal. Eigenlijk is je klacht meer dat stroom aan de normale paal voor jou te duur is en je dus noodgedwongen bij een goedkope snellader je tijd moet verdoen :)
Dat regenereren met 130, waar doe je dat dan precies? Achterliggers zien jou dan continue je remlichten en langzamer rijden en dan weer hard optrekken?
Het is idd heel jammer dat de eNiro wel een batterij verwarming heeft, maar je deze niet zelf aan kan sturen.
Als het buiten boven de 25 graden is speelt dit issue niet, maar dat is maar een klein deel van het jaar natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar de accudegradatie van die nieuwere Hyundai/Kia’s als daar zeer regelmatig mee wordt snelgeladen. Want ik denk nu maar zo: door het langzamere laden is mn accu na 6 naar nog wel in topconditie.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-04-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 23:16
Voor de koudere dagen is een manuele battery preheat wel erg welkom, inderdaad. Technisch gezien moet het gewoon kunnen; de NL-modellen hebben allemaal een battery heater, maar die activeren is het probleem. In een eerdere generatie was dat met een OBD-commando te doen (gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"), en ik hoop nog steeds op een hack hiervan voor de e-Niro. Dan koop ik gelijk een evDash ofzo om dat te kunnen activeren gemakkelijk.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-05 12:56
Yariva schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:19:
Hoewel ik de eNiro fantastisch vindt moet ik toch even ergens klagen. Gefeliciteerd je mag mee "genieten" ;)

Ik vind de auto op zo ontzettend veel manieren briljant. Echter zijn onlangs de laadtarieven verhoogd bij mijn werkgever waardoor ik op zoek ben gegaan naar alternatieven.

Laat ik vooropstellen dat ik ook geen voorstander ben van de staatskas spekken van ome Musk. Echter is het prijsverschil van in de wijk en op werk nu meer dan verdubbeld. Ik heb het geluk dat er dichtbij een supercharger is waar ik met 4 minuten rijden bij ben, daar sta ik nu ook de lunchpauze uit te zitten. Laptop mee nemen om ook wat werk te doen, het is allemaal zo slecht nog niet.

Maar die laadsnelheid van het snelladen bij de eNiro begint nu wel echt bijzonder vervelend te worden. Niet alleen is 75kW vandaag de dag ondermaats (maar goed dit wist ik toen ik de auto kocht) maar vooral dat die schijtbatterij dit pas haalt wanneer alle cellen minimaal 25c zijn. Ik kom dus ook zojuist aanrijden en je begint gewoon met 40kW "snelladen", gewoon bijna de helft van wat je haalt wanneer de cellen wel op 25c zouden zijn. Dus er zijn hier 2 factoren die spelen: de mogelijkheid om de batterij voor te verwarmen is er niet en de laadsnelheid an sich is wel erg laag.
Daarom heb ik na wintersport de E-Niro weer ingeleverd bij mijn werkgever. Kou, traag rijden, 0,0 warmte in batterij. Niet cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:58:
@Yariva goed verhaal. Eigenlijk is je klacht meer dat stroom aan de normale paal voor jou te duur is en je dus noodgedwongen bij een goedkope snellader je tijd moet verdoen :)
Spijker op de kop! :+ Dit zat natuurlijk niet in mijn planning toen ik de auto destijds kocht. Voor 10x snelladen in het jaar maak ik hier natuurlijk geen probleem van. Maar iedere week 1x om de batterij weer vol te gooien begint nu wel erg vervelend te worden.
Dat regenereren met 130, waar doe je dat dan precies? Achterliggers zien jou dan continue je remlichten en langzamer rijden en dan weer hard optrekken?
Correct en iets dat je ook niet echt moet willen doen. Gelukkig was de snelweg op een paar punten volledig vrij toen ik aan kwam rijden maar het klopt dat mede weggebruikers dan de remlichten constant zien. Ik benoemde het toch even om aan te geven dat ik echt heb geprobeerd de batterij condities zo gunstig mogelijk te maken. En zelfs dan duurt het gewoon heel lang.

Kortom: nee ik raad dit niet aan en eigenlijk doe ik dit ook nooit. Sinds ik de auto in 2021 heb gekocht is dit de 2de keer dat ik dit "trucje" doe.
Het is idd heel jammer dat de eNiro wel een batterij verwarming heeft, maar je deze niet zelf aan kan sturen.
Als het buiten boven de 25 graden is speelt dit issue niet, maar dat is maar een klein deel van het jaar natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar de accudegradatie van die nieuwere Hyundai/Kia’s als daar zeer regelmatig mee wordt snelgeladen. Want ik denk nu maar zo: door het langzamere laden is mn accu na 6 naar nog wel in topconditie.
Eens, in de zomer speelt dit niet. Enerzijds is het wel leuk dat ik nu niet met vage vragen als "waarom laad mijn auto niet zo snel" kom. Hoe vaak ik die wel niet heb langs zien komen in dit topic :) Ik snap de correlatie en voorwaarden heel goed (net zoals jij dit snapt en vele andere slimme koppen in dit topic) om die 75 a 78KW te halen. Echter helpt het dan niet dat het mij nog meer frustreert. Misschien thuis een skateboard ductapen met een fūhn en die van te voren alvast even onder de auto gooien :P

Ik wil ook niet te negatief klinken ondanks mijn post hierboven. De auto is vrijwel overal top. Ook mijn batterijpakket zit nog keurig op 100%, mede collega's geloven je gewoon niet wanneer je dit zegt. Die verwachten eerder iets tussen de 80% en 90%. Vanuit dat perspectief zit het pakket echt heel goed in elkaar en mogen we daar zeker blij mee zijn _/-\o_

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk dat het langzame laden daar wel mee te maken heeft.
Sneller ladende ev's zijn soms praktischer, maar hebben waarschijnlijk meer degradatie.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rokil schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:43:
Ik denk dat het langzame laden daar wel mee te maken heeft.
Sneller ladende ev's zijn soms praktischer, maar hebben waarschijnlijk meer degradatie.
Let wel op dat soms bruto en netto capaciteit anders geadverteerd wordt. En dat SoH een beetje gek berekend wordt.

De Stellantis modellen uit dezelfde generatie als de E-Niro hebben een geadverteerde capaciteit van 50kWh. Echter is de praktisch benutbare capaciteit eerder 45-47kWh.
Bij de Niro en Kona is de geadverteerde 64kWh eerder de netto capaciteit (benutbaar) en de bruto capaciteit 67,5kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:09:
[...]

Let wel op dat soms bruto en netto capaciteit anders geadverteerd wordt. En dat SoH een beetje gek berekend wordt.

De Stellantis modellen uit dezelfde generatie als de E-Niro hebben een geadverteerde capaciteit van 50kWh. Echter is de praktisch benutbare capaciteit eerder 45-47kWh.
Bij de Niro en Kona is de geadverteerde 64kWh eerder de netto capaciteit (benutbaar) en de bruto capaciteit 67,5kWh
Ja ok, maar dan zou je bij de eNiro dus al wel een SoH < 100% verwachten als deze > 5% zou zijn gedegradeerd op de bruto capaciteit. Dat zou dan alsnog betekenen dat er amper gevallen bekend zijn waar de accu meer dan 5% degradatie heeft, na 6 jaar, soms zelfs na 200.000km.
(Wat ergens vreemd is, want ook door ouderdom zou je een beetje degradatie verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:58:
En eigenlijk is dat van de ratten, dat je minder betaalt bij een snellader dan bij een normale laadpaal.
En dan heb je als vreemd merk al een 'duur' tarief. Bekruipt me toch het gevoel dat iemand iets te veel profiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:21:
[...]

En eigenlijk is dat van de ratten, dat je minder betaalt bij een snellader dan bij een normale laadpaal.
En dan heb je als vreemd merk al een 'duur' tarief. Bekruipt me toch het gevoel dat iemand iets te veel profiteert.
De eigenaar van de laadpaal bepaald het tarief, degene die wil laden heeft dan de keuze om het wel of niet te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:33:
[...]

De eigenaar van de laadpaal bepaald het tarief, degene die wil laden heeft dan de keuze om het wel of niet te accepteren.
Dat klopt. Als het echt een keuze was.
Er is blijkbaar nog te weinig concurrentie, ondanks dat er best veel laadpalen zijn, maar veelal zijn ze in een bepaalde straal allemaal van dezelfde leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
Yariva schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:19:
Maar de jaloezie begint nu wel in te slaan zodra je een mooie EV6 of IONIC 5 ziet met batterijverwarming die er gewoon even 200KW+ in trappen.
Ik wil dat wel iets nuanceren. Je moet je niet blindstaren op het laadvermogen/laadsnelheid.
Laadverlies en verbruik speelt ook grote rol.
En hiervan afgeleid dus hoeveel km/h kun je laden. Dat is eigenlijk relevantere informatie.

Hoe het bij de EV6 of Ionic 5 zit weet ik niet, maar met de e-Niro kun je behoorlijk zuinig rijden als je je rechtervoet wat beheerst.

Bij onze modelY zit het verbruik geregeld richting 20kWh/100km terwijl dat bij de e-Niro meestal onder de 14kWh/100km is. En nog steeds laadt de modelY met max 250kW veel sneller, maar doet dat ook maar een paar minuten. Het praktijkverschil en aantal km/h laden is verschil veel kleiner dan je op basis van max laadvermogen zou denken.

en volgens mij kan de EV6 met 800V technology snel laden maar niet bij de superchargers omdat dat 400V technologie is, daar max 150kW of zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

eltron schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:12:
[...]

Ik wil dat wel iets nuanceren. Je moet je niet blindstaren op het laadvermogen/laadsnelheid.
Laadverlies en verbruik speelt ook grote rol.
En hiervan afgeleid dus hoeveel km/h kun je laden. Dat is eigenlijk relevantere informatie.

Hoe het bij de EV6 of Ionic 5 zit weet ik niet, maar met de e-Niro kun je behoorlijk zuinig rijden als je je rechtervoet wat beheerst.

Bij onze modelY zit het verbruik geregeld richting 20kWh/100km terwijl dat bij de e-Niro meestal onder de 14kWh/100km is. En nog steeds laadt de modelY met max 250kW veel sneller, maar doet dat ook maar een paar minuten. Het praktijkverschil en aantal km/h laden is verschil veel kleiner dan je op basis van max laadvermogen zou denken.

en volgens mij kan de EV6 met 800V technology snel laden maar niet bij de superchargers omdat dat 400V technologie is, daar max 150kW of zo.
Over het laadverlies: hebben we juist niet al pagina's lange discussies in dit topic voorbij zien komen dat het laadverlies juist pittig hoog is bij de eNiro? Ik hou in ieder geval rekening met 15% in al mijn berekeningen.

En je kan zeker zuinig rijden met de eNiro. Heel bijzonder voor een platform dat niet als EV-only platform is opgebouwd. Maar dat betekend niet dat we die efficiëntie niet met andere autos zouden kunnen halen :)

Je benoemt dat een EV6 doordat hij op een 800v platform werkt een minder hoge snelheid behaalt wanneer deze zou laden bij een 400v paal. Ik vind dat niet echt relevant in deze context gezien je in alle mogelijke scenarios toch sneller klaar zou zijn:
  • 150KW is alsnog een factor 2x sneller dan de eNiro
  • De laadcurve is veel beter op een EV6 dan met de eNiro. Zoals ik gisteren heb ervaren en beschreven in mijn post is een scenario waarbij je blijft steken op 50KW realistisch.
  • Batterijverwarming waardoor je ook met minder gemaakte kilometers de batterij kan prepareren om een hogere laadsnelheid toegankelijk te maken.
  • En mocht je dan toch wel op vakantie een 800v paal vinden knal je de eNiro al helemaal weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik zou graag mijn apple car play full screen willen hebben op de unit. Ik heb dit ooit ingesteld maar geen flauw idee meer waar haha. Weet iemand waar deze optie zit? Ik heb wel een split screen optie gezien, alleen dan kun je klok en radio niet uitvinken in het menu.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Possible schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:46:
Ik zou graag mijn apple car play full screen willen hebben op de unit. Ik heb dit ooit ingesteld maar geen flauw idee meer waar haha. Weet iemand waar deze optie zit? Ik heb wel een split screen optie gezien, alleen dan kun je klok en radio niet uitvinken in het menu.
Volgens mij zit je wel goed met de split screen optie. Deze moet je de-activeren in het instellingen menu van de auto onder telefoon instellingen. Dan pas kan Apple Carplay / AA het volledige scherm benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Yariva schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:07:
[...]

Volgens mij zit je wel goed met de split screen optie. Deze moet je de-activeren in het instellingen menu van de auto onder telefoon instellingen. Dan pas kan Apple Carplay / AA het volledige scherm benutten.
Ik zie alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYIdrpw-szR1H6Ip2shbVP0SW6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgLG3W8gbz4NCloDR9vmi6hA.jpg?f=fotoalbum_large

Aah heb hem! Telefoon instellingen inderdaad… thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 18-04-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Als je inderdaad de meest recente firmware in je Kia hebt zitten, moet je het volgende dien:

Ga naar SETUP >> VERBINDING MOBIEL >> TELEFOONPROJECTIE-INSTELLINGEN

Daar moet je het vinkje weghalen bij "Gebruik split screen op het Android Auto scherm"

Daarna je telefoon even opnieuw verbinden.

[Afbeelding]
Is eerder al eens beschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
gertvdijk schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:25:
[...]

Maar dat omrekenen van GoM-km-bij-X%-SoC naar GoM-km-bij-100%-SoC kan je niet doen met een simpel lineair verband van 0 naar 100; er lijkt een factor bij te worden meegenomen die pas zichtbaar wordt als je het uitzet in een grafiek, zoals ik deed in gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic" - daar zie je dat het voor mij zo'n 60-GoM-kilometers verschil zit tussen 0 en 100% SoC bij extrapoleren.

(Overigens heb ik zelf ook nog het vermoeden dat een veranderende buitentemperatuur wat doet. Niet als je alleen Kia Connect refresht, maar wel als je de auto 'start' of de wanneer de temperatuur stijgt tijdens een actieve laadsessie.)
Ik kan dat bevestigen. Ik heb 3 jaar en 4 maanden elke dag dat ik heb gereden de stand genoteerd. En ook na laden. Dus langere/kortere trips, veel/weinig snelweg, zomer/winter dan krijg ik:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmJuTUefHyzJxfjRJxD8ufK5K0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4sr66i6WVYLcfZubmdlldRC.jpg?f=fotoalbum_large

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
pinguins schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:36:
[...]

Ik kan dat bevestigen. Ik heb 3 jaar en 4 maanden elke dag dat ik heb gereden de stand genoteerd. En ook na laden. Dus langere/kortere trips, veel/weinig snelweg, zomer/winter dan krijg ik:[Afbeelding]
Waar kijk ik naar? Horizontaal de SOC en vertikaal de berekende GOM? Maar hoe bereken je die GOM?
Edit: oh wacht, ik zie hem: dat is de afgelezen GOM, gedeeld door de SOC, maal 100%. Interesting.
Ik ga eens aan het rekenen. Ik noteer eigenlijk nooit de GOM als de auto aan staat, altijd als hij uit staat. En dat staat hij altijd als ik aan het ontbijt zit en mijn gegevens invoer :)
Ik ga toch kijken of ik iets soortgelijks kan bouwen.
Edit^2: Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan met de GOM uit de app en de auto uit. En dan is die "factor" iets minder. De berekende GOM ligt tussen 390 en 430 km. Maar toch wel duidelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door multikoe op 21-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
multikoe schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:14:
[...]

Waar kijk ik naar? Horizontaal de SOC en vertikaal de berekende GOM? Maar hoe bereken je die GOM?
Edit: oh wacht, ik zie hem: dat is de afgelezen GOM, gedeeld door de SOC, maal 100%. Interesting.
Ik ga eens aan het rekenen. Ik noteer eigenlijk nooit de GOM als de auto aan staat, altijd als hij uit staat. En dat staat hij altijd als ik aan het ontbijt zit en mijn gegevens invoer :)
Ik ga toch kijken of ik iets soortgelijks kan bouwen.
Edit^2: Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan met de GOM uit de app en de auto uit. En dan is die "factor" iets minder. De berekende GOM ligt tussen 390 en 430 km. Maar toch wel duidelijk.
Ik gebruik de waarden uit de connect app als de auto uit staat. Overigens is hij als ik de volgende dag start ongewijzigd, of na een paar dagen stil staan hooguit 1km lager.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:20
Na 3,75 jaar is het mij nu voor het eerst gebeurd. De 12v accu lijkt leeg te zijn.

Auto ging van slot, niet alle spiegels open en dat was het. Geeft aan dat hij sleutels niet kan vinden (reserve ook maar gepakt), maar helpt niets meer.

Wat ik wel stom vind is dat ik de auto nu ook niet meer op slot kan draaien met de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Suicyder schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:38:
Na 3,75 jaar is het mij nu voor het eerst gebeurd. De 12v accu lijkt leeg te zijn.

Auto ging van slot, niet alle spiegels open en dat was het. Geeft aan dat hij sleutels niet kan vinden (reserve ook maar gepakt), maar helpt niets meer.

Wat ik wel stom vind is dat ik de auto nu ook niet meer op slot kan draaien met de sleutel.
De bestuurderskant kan je altijd van en op slot doen met de sleutel. De andere sloten zijn elektronisch en kunnen dus alleen schakelen als er voldoende stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DutchKel schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:42:
[...]

De bestuurderskant kan je altijd van en op slot doen met de sleutel. De andere sloten zijn elektronisch en kunnen dus alleen schakelen als er voldoende stroom is.
Sleutel omgedraaid, maar niks. Nadeel is ook dat alle deuren van slot zijn, dus het zou niet zoveel uitmaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bnwgraaf
Suicyder schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:44:
[...]

Sleutel omgedraaid, maar niks. Nadeel is ook dat alle deuren van slot zijn, dus het zou niet zoveel uitmaken.
Die andere drie deuren doe je gewoon van binnenuit met de hand op slot, daarna als laatste het bestuurdersstoel met de sleutel.
Dan zit gewoon alles op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Suicyder schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:44:
[...]

Dat is wel vreemd want de bestuurderskant daarvan is het slot mechanisch en niet elektrisch. Als je stroom hebt dan gaat wel de centrale deurvergrendeling erop of eraf maar als je geen stroom hebt dan zou alleen de bestuurderskant open en dicht gemaakt kunnen worden met de sleutel. Ik heb het zelf namelijk ook al eens gehad en moest de motorkap open krijgen zonder stroom. Dat lukte door de sleutel te gebruiken op de bestuurderskant en de motorkap zelf is ook een mechanische bediening.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ondertussen een boosterpack kunnen lenen en de auto even gereden en de 400V accu bijgeladen, vermoed dat die te laag was gekomen om de 12V accu bij te mogen laden (geen idee wat de grens is, had nog 12%).

Morgenvroeg eens kijken of het dan nog goed gaat, anders mag de garage hem komen halen. Maar in theorie zou ik morgenvroeg naar kantoor moeten kunnen rijden nu.

Moet wel zeggen dat ik nu wel overweeg zelf zo'n booster te scoren :P

[ Voor 9% gewijzigd door Suicyder op 21-04-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:16:
Ondertussen een boosterpack kunnen lenen en de auto even gereden en de 400V accu bijgeladen, vermoed dat die te laag was gekomen om de 12V accu bij te mogen laden (geen idee wat de grens is, had nog 12%).

Morgenvroeg eens kijken of het dan nog goed gaat, anders mag de garage hem komen halen. Maar in theorie zou ik morgenvroeg naar kantoor moeten kunnen rijden nu.

Moet wel zeggen dat ik nu wel overweeg zelf zo'n booster te scoren :P
ik heb zowel de 12v accu vervangen door een wat grotere van Varta alsook een booster gescoord, beide kosten weinig.

Bij 12% zou je 12V nog gewoon moeten bijladen, die neemt ook maar een fractie van dat percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:41:
[...]

ik heb zowel de 12v accu vervangen door een wat grotere van Varta alsook een booster gescoord, beide kosten weinig.

Bij 12% zou je 12V nog gewoon moeten bijladen, die neemt ook maar een fractie van dat percentage.
Spreek je uit ervaring of is het een gok? Ik zou het namelijk erg logisch vinden om de 12V accu dan niet meer bij te laden omdat Kia aanraad de accu zoveel mogelijk boven de 20% te houden.

Wij worden sowieso al behoorlijk verwend want mijn vrouw haar Peugeot e208 bespaart al op veel dingen als de accu onder de 50% is. Ze mag dan al niet meer de airco/verwarming remote starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
eltron schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:41:
[...]

De 12v accu ga ik zelf niet vervangen, het gaat om private lease en garantie nog (zit nu op 115k km). De booster ga ik van de week even scoren, begreep van posts her en der dat de Noco het goed schijnt te doen, hoeft natuurlijk ook niet veel vermogen af te geven (zoals bij brandstofmotoren).

De 12v batterij heeft in de app gisteren nog wel een keer "Let op!" gekregen, helaas nadat het te laat was. Nu staat deze week op "Ok", maar ga de garage zo nog even bellen wat wijsheid is, vertrouwen erin hebben is toch wel belangrijk.

edit:
Morgen gaat de 12v accu gechecked/vervangen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 22-04-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

12v SoC % is trouwens ook onderdeel van de HA integratie, dus net iets meer info dan de OK in de app. Misschien daar maar eens een trigger/melding op zetten als die te laag wordt. Refreshed natuurlijk niet vaak, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:53:
[...]

Spreek je uit ervaring of is het een gok? Ik zou het namelijk erg logisch vinden om de 12V accu dan niet meer bij te laden omdat Kia aanraad de accu zoveel mogelijk boven de 20% te houden.
Dat zou ik erg vreemd vinden. Die 12V accu is essentieel voor alle apparatuur in de auto, alles zou er op gericht moeten zijn om deze ten alle tijde op niveau te houden. Ook is het, gezien de relatief zeer lage capaciteit van die 12V accu, absoluut niet noodzakelijk om de grote accu tegen leegtrekken te beschermen. Sterker nog: ik zou die 12V accu prioriteit geven over de 400V accu omdat die eerste noodzakelijk is om de auto uberhaupt aan de praat te krijgen/houden.
Wij worden sowieso al behoorlijk verwend want mijn vrouw haar Peugeot e208 bespaart al op veel dingen als de accu onder de 50% is. Ze mag dan al niet meer de airco/verwarming remote starten.
Dat is wel redelijk extreem. Het voorverwarmen van de e-Niro is beperkt tot 10 minuten, dat is in mijn ogen al beveiliging genoeg. Bovendien kun je het verwarmen niet starten met een schema als je niet aan de lader hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Get!em schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:51:
12v SoC % is trouwens ook onderdeel van de HA integratie, dus net iets meer info dan de OK in de app. Misschien daar maar eens een trigger/melding op zetten als die te laag wordt. Refreshed natuurlijk niet vaak, maar toch.
Ik heb die 12V SOC als grafiek in mijn HA gezet. Ik ben veel meer geïnteresseerd in patronen/trends dan in momentopnames en kan nu dus zien of de capaciteit langzaam afneemt en in het bijzonder of de ondergrens zich verplaatst naar beneden toe. Tot nu toe (over een periode van anderhalf jaar) niets verontrustends gezien. De onderwaarde is redelijk constant rond de 75% en is nooit onder de 60% geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:53:
[...]

Ja, ik ben vaak genoeg onder de 10% geweest zonder dat dit problemen gaf met de 12V accu.
Terwijl je bijvoorbeeld ook bij 100% SOC wel waarschuwingsmeldingen krijgt als de 12V accu leeg wordt getrokken. Dan zou je onder de 12% in deze casus dus ook een melding moeten krijgen, let op uw SOC is < x% en uw 12V accu wordt nu niet meer bijgeladen. Een dergelijke melding krijg je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
[...]

Ja, ik ben vaak genoeg onder de 10% geweest zonder dat dit problemen gaf met de 12V accu.
Terwijl je bijvoorbeeld ook bij 100% SOC wel waarschuwingsmeldingen krijgt als de 12V accu leeg wordt getrokken. Dan zou je onder de 12% in deze casus dus ook een melding moeten krijgen, let op uw SOC is < x% en uw 12V accu wordt nu niet meer bijgeladen. Een dergelijke melding krijg je niet.
Ik weet het niet, toen mijn accu werd leeg getrokken kreeg ik daar geen bericht van... Die was gewoon ineens leeg...

Maar ik zou de 400V accu belangrijker vinden om te beschermen dan de 12V accu. Als die 12V accu kapot gaat omdat die te ver is leeg getrokken dan kun je die redelijk goedkoop vervangen. De 400V accu dient juist beter beschermd te worden zodat die niet defect kan raken.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 22-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Zowel de 12V als de 400V accu zijn belangrijk, maar ik heb liever uiteindelijk de 12V accu leeg dan de 400V, want bij 0% van de 400V accu moet de auto afgesleept worden, dat is bij die van 12V dus niet het geval.

Zie ooit de 0% test van Björn Nijland bij Kia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
12% HV accu is nog lang niet leeg, lijkt me geen excuus om je 12v accu niet meer bij te laden, want dan moeten ze ook de verlichting etc uitzetten.

(bijna) alles buiten de aandrijving werkt nog op de 12V, waarschijnlijk (maar weet het niet zeker) ook alle veiligheidssystemen. Die wil je niet dat ze uitvallen voordat de HV accu leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:27:
12% HV accu is nog lang niet leeg, lijkt me geen excuus om je 12v accu niet meer bij te laden, want dan moeten ze ook de verlichting etc uitzetten.

(bijna) alles buiten de aandrijving werkt nog op de 12V, waarschijnlijk (maar weet het niet zeker) ook alle veiligheidssystemen. Die wil je niet dat ze uitvallen voordat de HV accu leeg is.
Ik vind 12% anders wel heel erg ver leeg, volgens Kia is het ook onder het percentage wat wordt aangeraden om hem daar lang op te laten staan. Sterker nog meestal als je 12% overhoud en je hangt hem dan niet aan de lader dan zit je vast niet in de buurt van een laadpunt.

Ik ben wel eens ergens geweest in Oostenrijk waarbij de dichtstbijzijnde laadpaal op 40km afstand was. Dan zou ik me niet prettig voelen als er 12% in de 400V accu zit en die gaat dan tussendoor ook nog de 12V accu bijladen... Misschien heb jij dan op 500 meter een laadpaal staan, maar dat is lang niet voor iedereen het geval. Er zijn genoeg plekken (zelfs in Europa) waar geen stroom is.

Dus nogmaals heb ik dan liever een 12V accu leeg (die kan elke auto wel Jump starten) dan de 400V accu waar niemand iets mee kan zonder 110/230V.

Overigens gaat er geen systeem niet werken als de 12V accu leeg is. Zodra de jumpstart is gebeurd is er weer 12V beschikbaar dus dan werken ook alle systemen weer.

Het enige wat niet werkt dat is het alarm en de remote diensten.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 22-04-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Suicyder schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:19:
[...]

De 12v accu ga ik zelf niet vervangen, het gaat om private lease en garantie nog (zit nu op 115k km). De booster ga ik van de week even scoren, begreep van posts her en der dat de Noco het goed schijnt te doen, hoeft natuurlijk ook niet veel vermogen af te geven (zoals bij brandstofmotoren).

De 12v batterij heeft in de app gisteren nog wel een keer "Let op!" gekregen, helaas nadat het te laat was. Nu staat deze week op "Ok", maar ga de garage zo nog even bellen wat wijsheid is, vertrouwen erin hebben is toch wel belangrijk.

edit:
Morgen gaat de 12v accu gechecked/vervangen worden.
Ik heb vorig jaar ook de Noco GB40 aangeschaft, omdat mijn accu het ook aan het begeven was. Heb hem toen tot aan het vervangen van de 12V accu een paar keer nodig gehad.

Maar daarna heb ik hem nog het meest gebruikt om andere mensen met auto's op brandstof op weg te helpen en ook een 2,5 liter benzine was goed aan de praat te krijgen.

Als de accu te ver leeg is, kan het zijn dat je de boost functie nodig hebt, maar pas op: in de boost stand worden er geen/minder veiligheidschecks gedaan, dus dan moet je er goed op letten dat je alles op de goede manier aansluit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:51:
[...]

Ik vind 12% anders wel heel erg ver leeg, volgens Kia is het ook onder het percentage wat wordt aangeraden om hem daar lang op te laten staan. Sterker nog meestal als je 12% overhoud en je hangt hem dan niet aan de lader dan zit je vast niet in de buurt van een laadpunt.
Dat werkgebied van 20 tot 80% is een advies, in dat gebied voelt de batterij zich het best en bij langere periodes van stilstand zou de batterij zich in dat bereik moeten bevinden. Dat is heel wat anders dan kortdurend lager dan 20 of hoger dan 100% toestaan.
De routeplanning van Tesla rekent geloof ik met een "target" SOC van 10% en een vriend van mij wordt al lang niet meer zenuwachtig als hij met 5% aankomt. Wij gaan ook pas laden als de SOC onder de 15% komt en regelmatig staat hij zelfs onder de 10%.
Ik ben wel eens ergens geweest in Oostenrijk waarbij de dichtstbijzijnde laadpaal op 40km afstand was. Dan zou ik me niet prettig voelen als er 12% in de 400V accu zit en die gaat dan tussendoor ook nog de 12V accu bijladen...
De 400V accu heeft een capaciteit van 64 kWh. Jouw 12V batterij heeft een capaciteit van (12x80=) 960 Wh. Dat betekent dat het volledig van 0 naar 100% laden van je 12V batterij ongeveer 1% van je capaciteit zou kosten. Verwaarloosbaar dus.
Misschien heb jij dan op 500 meter een laadpaal staan, maar dat is lang niet voor iedereen het geval. Er zijn genoeg plekken (zelfs in Europa) waar geen stroom is.
En daar ga je plannen. In landen waar de laadpalen niet zo dik gezaaid zijn pas je je strategie aan, maar dat doen je niet om je batterij te beschermen, dat doe je om niet zonder prik te komen staan. En voor je bereik is die 12V accu echt geen bedreiging (zie hierboven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:07:
[...]

Dat werkgebied van 20 tot 80% is een advies, in dat gebied voelt de batterij zich het best en bij langere periodes van stilstand zou de batterij zich in dat bereik moeten bevinden. Dat is heel wat anders dan kortdurend lager dan 20 of hoger dan 100% toestaan.
De routeplanning van Tesla rekent geloof ik met een "target" SOC van 10% en een vriend van mij wordt al lang niet meer zenuwachtig als hij met 5% aankomt. Wij gaan ook pas laden als de SOC onder de 15% komt en regelmatig staat hij zelfs onder de 10%.

[...]

De 400V accu heeft een capaciteit van 64 kWh. Jouw 12V batterij heeft een capaciteit van (12x80=) 960 Wh. Dat betekent dat het volledig van 0 naar 100% laden van je 12V batterij ongeveer 1% van je capaciteit zou kosten. Verwaarloosbaar dus.

[...]

En daar ga je plannen. In landen waar de laadpalen niet zo dik gezaaid zijn pas je je strategie aan, maar dat doen je niet om je batterij te beschermen, dat doe je om niet zonder prik te komen staan. En voor je bereik is die 12V accu echt geen bedreiging (zie hierboven)
toon volledige bericht
Het ging erover of de auto de accu oplaad als 400V accu op 12% staat. Tot nu toe heb ik nog niemand gezien die dit heeft getest.

Dus het antwoord op die vraag is nog steeds onbeantwoord. Eigenlijk maakt het niks uit wat iemand vind, het gaat erom wat de Kia Firmware doet in bepaalde omstandigheden. Of iemand 12% veel vind of weinig dat maakt dus ook helemaal niks uit, het gaat erom wat Kia hiervan vind en de auto erop laat acteren.

Net als dat de auto onder de 10% allerlei dingen tijdens het rijden uitzet om energie te besparen. Ook al vinden sommige hier in het forum 10% veel, Kia vind het blijkbaar niet veel en vind het nodig om dan allerlei systemen te vertragen of zelfs uit te schakelen om het rijbereik te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
De navigatie update voor o.a. gen5w is uit in Amerika en Canada en het ziet er naar uit, dat het een nog "grotere" update is dan de vorige keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bnwgraaf schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:05:
De navigatie update voor o.a. gen5w is uit in Amerika en Canada en het ziet er naar uit, dat het een nog "grotere" update is dan de vorige keer!
Maar die vorige stelde toch niks voor als ik het me goed herinner?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:39:
[...]

Groot als in grote verandering, of groot als in gigabytes…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:51:
Overigens gaat er geen systeem niet werken als de 12V accu leeg is. Zodra de jumpstart is gebeurd is er weer 12V beschikbaar dus dan werken ook alle systemen weer.
Euh, ja.. maar als die tijdens het rijden leeg is (en zoals gezegd vermoed ik dat je hele auto draait op 12 volt, dus ook de aansturing van alle veiligheidsdingen en aansturing motor en bak, is een lege 12v accu een stilvallende auto. Leuk dat je de 12v makkelijk weer in kunt prikken, maar toch lullig als je nog 8% in je HV accu hebt zitten en je toch stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:57:
[...]

Euh, ja.. maar als die tijdens het rijden leeg is (en zoals gezegd vermoed ik dat je hele auto draait op 12 volt, dus ook de aansturing van alle veiligheidsdingen en aansturing motor en bak, is een lege 12v accu een stilvallende auto. Leuk dat je de 12v makkelijk weer in kunt prikken, maar toch lullig als je nog 8% in je HV accu hebt zitten en je toch stil staat.
Je weet toch wel dat als je rijd dat de accu altijd wordt bijgeladen vanuit de 400V batterij? Dus als de batterij echt leeg is tijdens het rijden dan heeft de auto of de accu een defect.

Maar dit gaat wel heel ver buiten het onderwerp om of de auto de 12V accu laadt als de 400V accu op 12% zit.

Mijn auto is momenteel helaas op 100% vol anders had ik het vannacht wel willen testen. Maar er zijn al meer rare dingen met het vol houden van de 12V accu geconstateerd. O.a. als je uitgesteld laden inschakelde dan laad hij de 12V accu ook niet meer bij.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 22-04-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:04:
[...]

Je weet toch wel dat als je rijd dat de accu altijd wordt bijgeladen vanuit de 400V batterij? Dus als de batterij echt leeg is tijdens het rijden dan heeft de auto of de accu een defect.

Maar dit gaat wel heel ver buiten het onderwerp om of de auto de 12V accu laadt als de 400V accu op 12% zit.

Mijn auto is momenteel helaas op 100% vol anders had ik het vannacht wel willen testen. Maar er zijn al meer rare dingen met het vol houden van de 12V accu geconstateerd. O.a. als je uitgesteld laden inschakelde dan laad hij de 12V accu ook niet meer bij.
Oh, je had het over bijladen als de auto stil staat? Ik ben je kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:19:
[...]

Oh, je had het over bijladen als de auto stil staat? Ik ben je kwijt.
Ja dat gebeurde blijkbaar niet als de 400V accu 12% vol is had ik begrepen uit een post van gisteren ofzo. Dus zonder dat de auto is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:30:
[...]
Net als dat de auto onder de 10% allerlei dingen tijdens het rijden uitzet om energie te besparen. Ook al vinden sommige hier in het forum 10% veel, Kia vind het blijkbaar niet veel en vind het nodig om dan allerlei systemen te vertragen of zelfs uit te schakelen om het rijbereik te maximaliseren.
Bedoel je de turtle mode?
Dat is pas bij veel lager percentage paar procent of zo. Dat ga ik niet nog een keer uitzoeken. 1x is genoeg, wil je niet meer mee maken. Maar tot ca. 5% ga ik regelmatig zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:31:
[...]

Bedoel je de turtle mode?
Dat is pas bij veel lager percentage paar procent of zo. Dat ga ik niet nog een keer uitzoeken. 1x is genoeg, wil je niet meer mee maken. Maar tot ca. 5% ga ik regelmatig zonder problemen.
Mogelijk kijkt hij ook naar hoe zuinig je rijd. Maar de laatste keer dat ik het testte werd ik bij 10% al gelimiteerd tot 100km/u rijden. Dat is nog voor de turtle mode. Ook de airco/verwarming ging niet meer op maximaal vermogen. Bij turtle mode krijg je nog meer limitaties erbovenop. Zo kun je dan ook bijna niet meer optrekken. De turtle mode ging bij mij op 5% aan.

Ik heb de auto 1 keer tot 2% op gereden in de wijk. Dus telkens maar op en neer rijden, maar ik kwam met 7% van de snelweg af dus vandaar dat ik ook merkte dat ik werd gelimiteerd tot 100km/u.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 22-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:30:
[...]

Het ging erover of de auto de accu oplaad als 400V accu op 12% staat. Tot nu toe heb ik nog niemand gezien die dit heeft getest.

Dus het antwoord op die vraag is nog steeds onbeantwoord.
En dat zul je ook niet snel krijgen. De meeste mensen zullen hun auto niet snel wegzetten met minder dan 12%, dat zal vrijwel altijd aan het eind van een rit zijn op weg naar de laadpaal. En onderweg en aan de laadpaal wordt de 12V opgeladen (dacht ik).Ik kan met enige moeite misschien wel wat uit mijn data peuren, maar ik geef mezelf weinig kans.
Welke systemen worden bij 10% uitgezet dan? Ik heb daar echt nog nooit wat van gemerkt. Ik ben toch regelmatig met minder dan 10% thuisgekomen, zonder dat verwarming of vermogen minder werden.
En je had het eerst over 20% als ondergrens.
[edit] Kleine correctie: als ik me goed herinner treedt bij ongeveer 5% turtle mode in werking, waarmee de snelheid en het vermogen wordt beperkt. Maar zeker niet bij 10%

[ Voor 6% gewijzigd door multikoe op 23-04-2025 06:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:39:
[...]

Daarom stond grotere tussen haakjes!
Vorige keer is er alleen een functie verwijderd maar niets nieuws toegevoegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:54:
[...]

En dat zul je ook niet snel krijgen. De meeste mensen zullen hun auto niet snel wegzetten met minder dan 12%, dat zal vrijwel altijd aan het eind van een rit zijn op weg naar de laadpaal. En onderweg en aan de laadpaal wordt de 12V opgeladen (dacht ik).Ik kan met enige moeite misschien wel wat uit mijn data peuren, maar ik geef mezelf weinig kans.

[...]

Welke systemen worden bij 10% uitgezet dan? Ik heb daar echt nog nooit wat van gemerkt. Ik ben toch regelmatig met minder dan 10% thuisgekomen, zonder dat verwarming of vermogen minder werden.
En je had het eerst over 20% als ondergrens.
[edit] Kleine correctie: als ik me goed herinner treedt bij ongeveer 5% turtle mode in werking, waarmee de snelheid en het vermogen wordt beperkt. Maar zeker niet bij 10%
De 20% is het advies van Kia. Wat ik daarmee bedoelde, is dat de 12V-accu mogelijk niet meer wordt bijgeladen zodra de auto uit staat en het accuniveau onder de 20% zakt. Ik heb niet gezegd dat het rijgedrag dan al direct wordt beïnvloed.

Wat ik me herinner, is dat wanneer het accuniveau onder de 10% komt, functies zoals verwarming en airconditioning mogelijk al beperkt worden. Ook wordt er dan een snelheidslimiet van maximaal 100 km/u geactiveerd. Optrekken kan echter nog steeds vlot, voor zover ik weet.

Deze beperkingen worden overigens pas ingeschakeld nadat de melding verschijnt dat de spanning van de 400V-accu laag is. Dat is eigenlijk ook logisch als je bedenkt hoe een accu werkt: een accu levert minder vermogen naarmate de spanning daalt. Bij 10% is de spanning van de 400V-accu mogelijk nog rond de 400V, terwijl deze bij een volle accu wellicht 450V is. Vergelijk het met een oude walkman: als de batterijen bijna leeg waren, ging de muziek ook langzamer spelen.

De oorspronkelijke discussie ging echter over de vraag of de 12V-accu nog wordt bijgeladen wanneer de 400V-accu op 12% staat en de auto uitgeschakeld is. Alles daarbuiten is eigenlijk ruis, dus ik zal daar verder niet op ingaan.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 23-04-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Nou de auto zojuist gebracht bij de garage voor de eerste APK en een kleine beurt. Verwachte kosten 100 euro. Grote blij :)

Ik heb nog een extra puntje gevraagd m.b.t. dat iets rammelt / tikt bij de passagier (rechts voor) wanneer ik met een bepaalde frequentie / snelheid over kleine klinkertjes ga en wanneer de wind specifiek op de auto staat bij hogere snelheden. Het is allemaal niet heel spannend maar goed dat zijn vermoedelijk toch onderzoekskosten die erbij komen. Dat is wel het vervelende aan een EV, zulk soort geluidjes gaan toch meer irriteren dan dat er ook nog eens 4 cilinders staan te rammen onder de motorkap :P

Ook heb ik navraag gedaan met mijn import auto en als het goed is zou die nog steeds prima onder de 7 jaar moeten vallen doordat ik alle onderhoudsbeurten keurig op tijd heb gedaan bij de Kia dealer. Dat betekend ook dat ik, wanneer de tijd daar is, recht heb op de 10 jaar garantie. Die 3 jaar extra betekend echter wel dat je echt goed op de beurten moet letten zodra je de 7 jaar eindigd. Zoals ik het heb begrepen wordt er dan per beurt naar de auto gekeken en op die manier steeds een half jaar / jaar wordt verlengt. Je krijgt die 3 jaar niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Hoe kun je nu eigenlijk zien of je voor die 10 jaar in aanmerking komt? Heb er nooit bericht over gehad volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Yariva heb je al in het handschoenenkastje gekeken wat daar los in ligt... Ik heb een keer een vreemde rammel daar terug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

DutchKel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:54:
@Yariva heb je al in het handschoenenkastje gekeken wat daar los in ligt... Ik heb een keer een vreemde rammel daar terug gevonden.
Goede tip en jazeker, al meerdere keren alles eruit gehaald en helaas bleef de trilling aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

ASW1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:57:
Hoe kun je nu eigenlijk zien of je voor die 10 jaar in aanmerking komt? Heb er nooit bericht over gehad volgens mij.
Hier staat een knop met "Doe de check": https://www.kia.com/nl/se...ie-en-zekerheden/10y-saw/

Dat is naar mijn weten de beste manier om het te controleren. Bij de garage zelf konden ze mij ook niet veel extra vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:54:
Haha, werd een tijdje lang helemaal gek van een piepklein trillingkje vlak bij m'n hoofd en kon maar niet pinpointen waar het vandaan kwam. Bleek de zonnebril in het vakje bij de binnenspiegel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Yariva schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:59:
[...]

Hier staat een knop met "Doe de check": https://www.kia.com/nl/se...ie-en-zekerheden/10y-saw/

Dat is naar mijn weten de beste manier om het te controleren. Bij de garage zelf konden ze mij ook niet veel extra vertellen.
Kom er dus wel voor in aanmerking. Heb alleen nog 20k kilometers te gaan totdat de 150.000 is bereikt, en dat zal naar verwachting precies zijn wannneer de 7 jaar afloopt, daar had ik de auto min of meer op uitgezocht.
Achteraf balen dat ik er niet eentje met een lagere km stand heb gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
Je kan een account maken bij mijnkia.nl (of je dealer heeft het al gedaan), dan kun je daar naar het menu-item dashboard en onderin de tegel 'garantie data'. Dan zie je van alle onderdelen (garantie basis, basis plus, boordaccu, carroserie, lak en accupakket) de einddatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
sewer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:18:
[...]

Je kan een account maken bij mijnkia.nl (of je dealer heeft het al gedaan), dan kun je daar naar het menu-item dashboard en onderin de tegel 'garantie data'. Dan zie je van alle onderdelen (garantie basis, basis plus, boordaccu, carroserie, lak en accupakket) de einddatum.
Dat is het rare; als ik daar kijk zie ik gewoon de termijn van 7 jaar.
Op de tegel zelf staat wel 'nu tot 10 jaar garantie', maar in de data zelf is daar niets van terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Laatst online: 20:06
Dat heb ik ook ja, de carrosserie lijkt 12 jaar, maar voor de rest alles max 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Bij mij is vanmorgen naar aanleiding van de lege 12V accu deze vervangen. Bij doormeten waren ze verbaasd dat het niet eerder voorgekomen was, accu was gewoonweg "OP".

Morgen langere rit, eens kijken of er meer verschil te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet niet of iemand dit eerder heeft meegemaakt. Afgelopen maandag was mijn 12v accu leeg. Pechhulp heeft de boel weer aan de praat gekregen. Alleen nu zijn van het infotainment systeem alle knoppen dood systeem (airco e.d. werken wel). Het touchscreen werkt wel normaal. Iemand dit al eens meegemaakt?

Ik ga maar eens een reset uitvoeren, kijken of dat helpt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
sewer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:41:
Dat heb ik ook ja, de carrosserie lijkt 12 jaar, maar voor de rest alles max 7 jaar.
En als je de 'check' doet in de eerder gegeven link hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Had dat laatst aan de dealer gevraagd. Ze zijn er blijkbaar nog mee bezig bij Kia NL.
Ik vind dat ze te vaak iets rondmailen met een wijziging en dan vervolgens hun systemen niet goed op orde hebben.
Met dat Kia Connected Services ook.
Eerst mailen dat je een abonnement moet nemen, vervolgens blijkt dat het dan tot mei 2025 nog door bleef lopen. Nu zit ik met een abonnement waar ik dubbel voor heb betaald.
Als je aanschaft wordt de einddatum op vandaag + 12 maanden gezet ipv dat het huidige abo met 12 maanden wordt verlengd…
Kia NL verwijst dan doodleuk naar de dealer die het dan maar weer op moet lossen. Waarom kan dat abonnement niet gewoon online rechtstreeks via Kia NL beheerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:49:
[...]
Had dat laatst aan de dealer gevraagd. Ze zijn er blijkbaar nog mee bezig bij Kia NL.
Ik vind dat ze te vaak iets rondmailen met een wijziging en dan vervolgens hun systemen niet goed op orde hebben.
Met dat Kia Connected Services ook.
Eerst mailen dat je een abonnement moet nemen, vervolgens blijkt dat het dan tot mei 2025 nog door bleef lopen. Nu zit ik met een abonnement waar ik dubbel voor heb betaald.
Als je aanschaft wordt de einddatum op vandaag + 12 maanden gezet ipv dat het huidige abo met 12 maanden wordt verlengd…
Kia NL verwijst dan doodleuk naar de dealer die het dan maar weer op moet lossen. Waarom kan dat abonnement niet gewoon online rechtstreeks via Kia NL beheerd worden?
Ja dat Connected Services. Das war einmal.
Werkt bij mij al klein jaar niet meer en ik mis het ook niet, dus geen moeite meer voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

Yariva schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:52:
Nou de auto zojuist gebracht bij de garage voor de eerste APK en een kleine beurt. Verwachte kosten 100 euro. Grote blij :)

Ik heb nog een extra puntje gevraagd m.b.t. dat iets rammelt / tikt bij de passagier (rechts voor) wanneer ik met een bepaalde frequentie / snelheid over kleine klinkertjes ga en wanneer de wind specifiek op de auto staat bij hogere snelheden. Het is allemaal niet heel spannend maar goed dat zijn vermoedelijk toch onderzoekskosten die erbij komen. Dat is wel het vervelende aan een EV, zulk soort geluidjes gaan toch meer irriteren dan dat er ook nog eens 4 cilinders staan te rammen onder de motorkap :P
Nou het is bij 100 euro gebleven voor een kleine beurt en APK. Dat maakt het toch wel weer erg fijn zeg.

Verder heeft een medewerker van de garage een klein stukje meegereden gezien ze het geluid zelf niet konden detecteren. Wel alles nagelopen etc. Gelukkig hadden we op een stuk weg de juiste condities en kon de medewerker het geluid ook horen. Helaas is het hierbij gebleven. Wanneer alles gecheckt is, het is niet een luid geluid (plastic / kunststof dat ergens piept / kraakt) en zeker niet onveilig (de hele rechter voorkant is gecheckt en nagelopen, zowel ophanging maar ook kappen etc.) dan houdt het op. Dus voor nu blijft het geluid er en moet ik er maar vrede mee hebben :) Maar lof dat de garage tijd voor mij heeft kunnen maken!

Pagina: 1 ... 332 333 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.