Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-09 21:00
Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare Jumpstarter. Heeft iemand ervaringen daarmee?

NB.
Ik heb gekeken in dit topic en daar worden de Noco GB40 en GB70 vernoemd. De ervaringen daarmee zijn voor mij niet echt duidelijk. Maar dat kan ook aan mij liggen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis 1 op 28-04-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:42
Dennis 1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:30:
Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare Jumpstarter. Heeft iemand ervaringen daarmee?

NB.
Ik heb gekeken in dit topic en daar worden de Noco GB40 en GB70 vernoemd. De ervaringen daarmee zijn voor mij niet echt duidelijk. Maar dat kan ook aan mij liggen. ;)
Ik heb de Noco GB70. Voor de e-Niro zware overkill, maar er is niks mis mee; hij werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48

NB.
Bijna alle jumpstarters werken aangezien de Kia E-Niro bijna geen stroom verbruikt tijdens het starten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

NB.
Ik heb een GB40 en die werkt prima. Je zou er ook eentje van een goedkoop merk (Lidl?) kunnen overwegen, maar ik heb geen idee wat de zelfontlading van goedkopere dingen is.

Wat je sowieso moet doen is 'm regelmatig (2x/jaar?) aan het stopcontact hangen, want anders is-ie net (bijna) leeg op het moment dat je 'm nodig hebt. 8)7

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:39
Hippe Lip schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb een GB40 en die werkt prima. Je zou er ook eentje van een goedkoop merk (Lidl?) kunnen overwegen, maar ik heb geen idee wat de zelfontlading van goedkopere dingen is.

Wat je sowieso moet doen is 'm regelmatig (2x/jaar?) aan het stopcontact hangen, want anders is-ie net (bijna) leeg op het moment dat je 'm nodig hebt. 8)7
Ik heb ook de GB40 en die is ruim voldoende voor de e-Niro, maar zeker ook toepasbaar op auto's met verbrandingsmotor, zoals ik al 3 keer heb nodig gehad, om iemand op weg te helpen.

En deze past eventueel ook nog in de middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-09 21:00
@Khayma @Khayma @Khayma @Khayma
Bedankt voor jullie reacties en tips!

De GB40 gaat het worden! Makkelijk dat hij ook in de middenconsole past :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
De E Niro My19 is vandaag omgeruild voor zijn grote broer de EV6. 13000km mee gereden, op een lege airco na ging dat probleemloos. 1 fase laden ga ik niet missen en echt snelladen op vakantie kijk ik ook naar uit. Maar het was op zich een fijne auto om mee te rijden. En de draaicirkel mis ik nu al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:05:
De navigatie update voor o.a. gen5w is uit in Amerika en Canada en het ziet er naar uit, dat het een nog "grotere" update is dan de vorige keer!
Hyundai heeft hem ook sinds 25e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
wortelsoft schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:55:
De E Niro My19 is vandaag omgeruild voor zijn grote broer de EV6. 13000km mee gereden, op een lege airco na ging dat probleemloos. 1 fase laden ga ik niet missen en echt snelladen op vakantie kijk ik ook naar uit. Maar het was op zich een fijne auto om mee te rijden. En de draaicirkel mis ik nu al :+
Ik hoor graag een uitgebreide review tov de E-Niro. Ik ga vrijdag een proefrit maken in een EV6, maar ik vind het zo moeilijk om een nieuwe auto uit te kiezen. Voorheen heb ik andere altijd de auto uit laten kiezen. De E-Niro die ik nu heb is door het wagenpark van mijn werk uitgekozen omdat ze die bij de lease maatschappij op voorraad hadden staan (waar ik toen geen nee tegen kon zeggen omdat die zo goedkoop was).

Ik ben er wel al achter dat wij met de Kia E-Niro toen erg verwend zijn met alle standaard toeters en bellen. Nu hebben ze veel meer uitvoeringen waar je natuurlijk ook weer veel extra voor betaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:03:
[...]

Ik hoor graag een uitgebreide review tov de E-Niro. Ik ga vrijdag een proefrit maken in een EV6, maar ik vind het zo moeilijk om een nieuwe auto uit te kiezen. Voorheen heb ik andere altijd de auto uit laten kiezen. De E-Niro die ik nu heb is door het wagenpark van mijn werk uitgekozen omdat ze die bij de lease maatschappij op voorraad hadden staan (waar ik toen geen nee tegen kon zeggen omdat die zo goedkoop was).

Ik ben er wel al achter dat wij met de Kia E-Niro toen erg verwend zijn met alle standaard toeters en bellen. Nu hebben ze veel meer uitvoeringen waar je natuurlijk ook weer veel extra voor betaald.
@DutchKel Wat jou straks na de overstap van e-Niro naar een andere EV (mits een MY24 of 25) gaat opvallen of zelfs tegenvallen is alle nieuwe ‘snufjes’ die de wetgever tegenwoordig allemaal verplicht stelt.
We zijn echt verwend geraakt met de e-Niro. Niet alleen vanwege zijn zuinigheid, maar ook de functies en zo.

Sommige auto’s hebben (verplicht vanaf 2025?) een ding dat controleert of je je ogen op de weg houdt. Iets te lang op je dashboard of de omgeving kijken en je krijgt een piepjessalvo om je oren. Dat had ik in een gloednieuwe Kona die ik als leenauto een dagje meekreeg twee maanden geleden :?

ACC is er zeker nog, maar terug naar CC (dus zonder A) kan niet meer; schijnt niet meer te mogen.
Balen op de snelweg, want daar is ACC echt een ramp in ons volle NL-wegennet. :X

Ik krijg in mijn (MY25) Ioniq 5 om de haverklap het advies om een pauze te nemen als ik over ‘s lands rijkwegen rijd. Daar heb je streepjeslijnen een eindje van de zijkant af (soort veel te smal fietspad). Als je een tegenligger hebt, dan ga je even opzij over die lijntjes. Na een paar tegenliggers vind de auto dat je teveel slingert omdat je regelmatig over de belijning heen en weer gaat. Gevolg: een eindeloze reeks piepjes die je niet kunt uitschakelen of onderbreken en een grote waarschuwing op je dashboard/display dat je een pauze moet nemen. Na nog een paar keer over die lijntjes krijg je dat wéér. 8)7

In mijn e-Niro heb ik in de 6 jaar en 120k km mss 1 of 2 keer het ‘antibots’-alarm gehad, de waarschuwing dat ik ergens tegenaan zou rijden met hoge snelheid. Mijn Ioniq 5 is nu 4500 km oud en ik heb die waarschuwing al meer dan 10 keer gekregen. Véél te gevoelig. |:(

En zo kan ik mss nog wel even doorgaan met nieuwe verplichte veiligheidswaarschuwingen.
De enige waar ik het acceptabel vond en waar je het met één knop allemaal tegelijk uit kunt schakelen is de Renault Scenic EV. Tis maar een tip…

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 28-04-2025 23:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 14:18
Ik heb de favoriet knop op het stuur al ingesteld om de biepjes snel uit te kunnen schakelen op de EV6. Eerste indrukken, ik mis de keyless entry (heb de 84kW air, had geen zin in een grote eigen bijdrage), auto is erg groot, draaicirkel is erg groot en onhandig. Draadloze Android auto is handig. Knoppen op het stuur zitten tegenover gesteld, dus dat is wennen. Leeslampjes in de hemel zijn irritant doordat ze glimmen en in je zichthoek zitten. A stijl is nogal aanwezig. Achteruitrijcamera is veel beter (helderder). Het hebben van een echte trekhaak en fatsoenlijk trekgewicht is lekker. Dit zijn de dingen na de eerste 60 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
@Hippe Lip ik ben inderdaad bang voor de piepjesregen die de nieuwe auto's genereren bij elk kleine dingetje wat niet klopt volgens de auto. Maar helaas ontkom ik daar niet aan.

De CC heb ik nog nooit gebruikt in de huidige auto, ik weet hoe ik die moet inschakelen omdat ik het 1 keer getest heb maar ik vind ACC (ondanks de drukke wegen in NL) best relaxed rijden, ik hoef ook niet als eerste ergens te komen. Ik kom liever iets later en relaxed aan dan vroeg en gestrest. Ik word dan ook vaak ingehaald op de snelweg en dat vind ik ook helemaal niet erg. Ik ben inmiddels gewend dat de auto best abrupt kan afremmen als er ineens een auto ervoor schiet.

De EV6 staat ook op mijn schortlist ivm V2H. Al is dat momenteel in Nederland nog niet mogelijk omdat er nog geen laadpalen leverbaar zijn die het ondersteunen. Ik hoop in de toekomst de auto te kunnen opladen met zonne-energie en dit dan in de avond en nacht te kunnen gebruiken in huis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 29-09 08:13
Een record voor mij tijdens een trip naar Frankrijk :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9obFZS3pOXOrVq2bx-lXp6BB_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6wK88OkMKiLAR9ZoYWdeChk.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Suicyder schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:16:
Ondertussen een boosterpack kunnen lenen en de auto even gereden en de 400V accu bijgeladen, vermoed dat die te laag was gekomen om de 12V accu bij te mogen laden (geen idee wat de grens is, had nog 12%).

Morgenvroeg eens kijken of het dan nog goed gaat, anders mag de garage hem komen halen. Maar in theorie zou ik morgenvroeg naar kantoor moeten kunnen rijden nu.

Moet wel zeggen dat ik nu wel overweeg zelf zo'n booster te scoren :P
De auto is bij mij nu op 8% vol en ik laat hem vannacht zo op de oprit staan. Morgenochtend koppel ik die weer aan. Kijken of de accu dan leeg is. Desnoods heb ik een boosterpack in de auto liggen mocht het echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:58
Hi Kia Niro deskundige, ik ga een proefrit maken in een model uit 2020 executive line, 89k op de teller voor 19k. Hebben jullie nog tips en tricks om te bekijken en na te vragen bij dit model? Nog andere belangrijke punten die ik moeten weten als we overwegen deze auto te kopen?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
Thomas19903 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:33:
Hi Kia Niro deskundige, ik ga een proefrit maken in een model uit 2020 executive line, 89k op de teller voor 19k. Hebben jullie nog tips en tricks om te bekijken en na te vragen bij dit model? Nog andere belangrijke punten die ik moeten weten als we overwegen deze auto te kopen?

Het lijkt me eerder het MY19 model dan MY20 (te zien aan het infotainment scherm en executive edition). Dan is de vraag kun je op je eigen terrein een laadpaal kwijt of niet? Bij publieke laadpalen zie je steeds meer dat ze stand kosten rekenen (paar cent per uur) waardoor het laden met 1 fase laden erg duur kan worden omdat de auto dan lang aan de laadpaal moet blijven staan.

Daarnaast vind ik de prijs aan de hoge kant voor een MY19 model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09

Arfman

Drome!

Dat is een MY19 model, dat wil zeggen 1 fase laden (dat betekent ruim 17 uur laden thuis van leeg naar vol) en zeer beperkt (eigenlijk geen) remote functionaliteit zoals bij een MY20+. Als dat geen bezwaar is, is het een prima auto.

Wel zie ik op gaspedaal makkelijk 7 auto's die 1000-2000 euro goedkoper zijn. Goed rondshoppen dus.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:57
DutchKel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:51:
[...]

De auto is bij mij nu op 8% vol en ik laat hem vannacht zo op de oprit staan. Morgenochtend koppel ik die weer aan. Kijken of de accu dan leeg is. Desnoods heb ik een boosterpack in de auto liggen mocht het echt nodig zijn.
Waarschijnlijk gebeurt er niets :)
Ik had eigenlijk verwacht dat er iemand zou reageren die zo'n accu-volt-meter heeft die je op afstand kunt uitlezen. Met zo'n apparaat is het super-eenvoudig om te achterhalen wanneer je accu wordt bijgeladen. Tot nu toe heb ik nog geen definitieve omschrijving gezien van de manier waarop die accu wordt bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
DutchKel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:47:
[...]

Het lijkt me eerder het MY19 model dan MY20 (te zien aan het infotainment scherm en executive edition). Dan is de vraag kun je op je eigen terrein een laadpaal kwijt of niet? Bij publieke laadpalen zie je steeds meer dat ze stand kosten rekenen (paar cent per uur) waardoor het laden met 1 fase laden erg duur kan worden omdat de auto dan lang aan de laadpaal moet blijven staan.

Daarnaast vind ik de prijs aan de hoge kant voor een MY19 model.
Thanks! Ik wil wel graag MY20 model in dat geval. Hoe kan ik het verschil herkennen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Thomas19903 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:53:
[...]

Thanks! Ik wil wel graag MY20 model in dat geval. Hoe kan ik het verschil herkennen?
Deze vraag is echt al heel vaak besproken in dit forum en meestal wordt er dan gesproken over (de afmetingen van) het entertainment scherm, maar er zijn my20 modellen met het kleinere 8 inch scherm.
Veel makkelijker is het om naar de zilverkleurige strip (my20) te kijken en eventueel de positie van de luchtroosters (bij my20 zitten die onder het infotainment scherm).

My19:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liEcVr5T8scsW50jO5-Tl_oaYN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vClrXTGGrOEXoIO4qA5TiQcJ.jpg?f=user_large

My20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mKXfiGbVyn6bbJtTTTeIRHU7yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfRhe7Mn51w3CRnxNzkpqJMH.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de buitenkant zijn de achterlichten anders.

My19 heeft, als ze aan staan, losse ledblokken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23qZsNsKDimiMdhgCcXDkLrl1gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrigsB9WmM3eDvmiTgDSk9C5.jpg?f=fotoalbum_large

My20 heeft een soort ledstrepen, zoals een soort neeombuisjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gSpA9xR5xfYL3Pim0nF397uFCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEo0APYbCqRWmCQfwkxPIPbW.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja, en oude logo is my19 0f my20, nieuwe logo is my20 (of nieuwer)

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecpxeyuOIBdzfkeFTkB_wFvveoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reBlG1Q5j7aR1vuryjL2fD0c.jpg?f=user_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty84S26a4n2NOT1_zFodGM_4e-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PB7fdDgSlLUJr3Mq8FkRN4QW.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door bnwgraaf op 01-05-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
bnwgraaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:22:
[...]

Deze vraag is echt al heel vaak besproken in dit forum en meestal wordt er dan gesproken over (de afmetingen van) het entertainment scherm, maar er zijn my20 modellen met het kleinere 8 inch scherm.
Veel makkelijker is het om naar de zilverkleurige strip (my20) te kijken en eventueel de positie van de luchtroosters (bij my20 zitten die onder het infotainment scherm).

My19:
[Afbeelding]

My20
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]
Dank je wel voor het nogmaals herhalen, super duidelijk! We gaan op speurtocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:17:
[...]

Waarschijnlijk gebeurt er niets :)
Ik had eigenlijk verwacht dat er iemand zou reageren die zo'n accu-volt-meter heeft die je op afstand kunt uitlezen. Met zo'n apparaat is het super-eenvoudig om te achterhalen wanneer je accu wordt bijgeladen. Tot nu toe heb ik nog geen definitieve omschrijving gezien van de manier waarop die accu wordt bijgeladen.
Je hebt inderdaad gelijk. In Home Assistant kan ik zien dat de 12V accu op 82% is. Dat na 1 nacht waarbij ik een dashcam permanent heb aangesloten. Dus ik denk dat hij inderdaad de 12V accu heeft bijgeladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:22:
[...]

My19:
[Afbeelding]

My20
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw:
[Afbeelding]
Die laatste met logo is 22 vziw.

Verder is het VIN nummer definitief bepalend als je de auto proef rijdt (in voorruit buitkant bestuurderszijde)
10e positie L is MY20
10e positie K is MY19
https://en.m.wikibooks.or...rs_(VIN_codes)/Model_year

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Verder is het VIN nummer definitief bepalend als je de auto proef rijdt (in voorruit buitkant bestuurderszijde)
10e positie L is MY20
10e positie K is MY19
Ik zal het verlossende antwoord wel geven. Tijdens MY20 is het logo veranderd. De laatste paar auto's van MY20 hebben het nieuwe logo (wat wij wel eens MY21 noemen, maar dit model wordt volgens Kia niet meer zo genoemd en valt onder MY20). Het nieuwe logo is bekend gemaakt op 6 januari 2021. MY22 is toch een stuk later uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:33:
[...]

10e positie L is MY20
10e positie K is MY19
DutchKel schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Ik zal het verlossende antwoord wel geven. Tijdens MY20 is het logo veranderd. De laatste paar auto's van MY20 hebben het nieuwe logo (wat wij wel eens MY21 noemen, maar dit model wordt volgens Kia niet meer zo genoemd en valt onder MY20). Het nieuwe logo is bekend gemaakt op 6 januari 2021. MY22 is toch een stuk later uitgebracht.
Het is ook daarom dat ik zeg: oude logo op my19 en my20, nieuwe logo ook op my20 en nieuwer.

Dus oude logo kan my19 of my20 zijn, nieuwe logo kan geen my19 zijn.

VIN zeggen alles, maar die zie je normaal niet in de advertentie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:23:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk. In Home Assistant kan ik zien dat de 12V accu op 82% is. Dat na 1 nacht waarbij ik een dashcam permanent heb aangesloten. Dus ik denk dat hij inderdaad de 12V accu heeft bijgeladen.
Je kunt in HomeAssistant de SOC van de 12V veel vaker uitlezen, maar dat is dan wel weer afhankelijk van de frequentie waarmee de auto zelf de gegevens op de server van Kia update. Je kunt ook in HA die update weer forceren, maar dat is een beetje schrodingers cat: Hoe vaker je kijkt, hoe erger de 12V wordt belast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Je kunt in HomeAssistant de SOC van de 12V veel vaker uitlezen, maar dat is dan wel weer afhankelijk van de frequentie waarmee de auto zelf de gegevens op de server van Kia update. Je kunt ook in HA die update weer forceren, maar dat is een beetje schrodingers cat: Hoe vaker je kijkt, hoe erger de 12V wordt belast...
Dat klopt misschien was mijn test ook te kort. Ik heb alleen de data zelf ververst toen ik het bericht schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 18:05
multikoe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Nee zo werkt het bij KIA gelukkig niet, wel met de Nissan Leaf. Die polled via de cloud elke keer de auto wat lang duurt en waardoor de 12V leeg raakt. Bij KIA gebruik je de API van KIA die per interval de auto uitleest (of de auto die naar KIA stuurt dat weet ik niet zeker).

Dus je hoe vaak je iets opvraagt maakt dan niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Nee zo werkt het bij KIA gelukkig niet, wel met de Nissan Leaf. Die polled via de cloud elke keer de auto wat lang duurt en waardoor de 12V leeg raakt. Bij KIA gebruik je de API van KIA die per interval de auto uitleest (of de auto die naar KIA stuurt dat weet ik niet zeker).

Maar dat geldt dan toch niet als je info opvraagt via de Kia connect app van Kia zelf? Dat verbuikt wel degelijk een beetje van je 12V accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Maar dat geldt dan toch niet als je info opvraagt via de Kia connect app van Kia zelf? Dat verbuikt wel degelijk een beetje van je 12V accu?
Jawel de HACS integratie gebruikt de API voor de Kia connect app sterker nog deze emuleert de Kia connect app. Dus werkt allemaal op dezelfde wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Jawel de HACS integratie gebruikt de API voor de Kia connect app sterker nog deze emuleert de Kia connect app. Dus werkt allemaal op dezelfde wijze.
In dat geval verbruik je dan toch wel capaciteit van je 12V accu?

Tenminste, wanneer ik via de Kia app geforceerd een update opvraag en ik ben bij mijn auto in de buurt, dan hoor ik duidelijk dat deze reageerd op de opdracht met een kort, soort ratelend geluid. Daar maak ik uit op, dat er toch wat verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Is dat zo? Ik kan in HA via de Developer tools een update forceren. Ik heb altijd aangenomen dat daarmee de auto wordt getriggered om data terug te sturen, dus de informatie op de Kia server ververst.
Soms zie ik in HA en in de app dat de laatst bijgewerkte data van een paar uur geleden is. In de app kan ik dan verversen wat ik wil, die data blijft "oud". Met die "Force update" in HA wordt die data dan ververst, wat ik terugzie in de app en in HA. Maar nu begin ik evengoed te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:44:
[...]

In dat geval verbruik je dan toch wel capaciteit van je 12V accu?

Tenminste, wanneer ik via de Kia app geforceerd een update opvraag en ik ben bij mijn auto in de buurt, dan hoor ik duidelijk dat deze reageerd op de opdracht met een kort, soort ratelend geluid. Daar maak ik uit op, dat er toch wat verbruik is.
Ik verwacht dat het een combinatie is, dus primair de server bevragen als je een update forceert of paar keer achterelkaar opvraagt dan wel naar de auto toe. Anders heb je altijd oude informatie, dit hybride model is het beste van beide werelden en ook gebruikelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
DutchKel schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:41:
Onjuist. Ik heb een MY21 met oud logo.
Voor zo ver ik nog herinner van mijn zoektocht naar occasions vorig jaar was het ergens einde MY21 naar MY22 toe dat het logo is geupdatet. Vele MY21 zijn met oude logo.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 01-05-2025 15:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gertvdijk schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Voor zo ver ik nog herinner van mijn zoektocht naar occasions vorig jaar was het ergens einde MY21 naar MY22 toe dat het logo is geupdatet. Vele MY21 zijn met oude logo.
Ik ook. Juli 2021.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Wat klopt er dan niet aan wat ik zei? Ik zei dat het bij MY20 (wat we hier ook wel eens MY21 noemen) is veranderd. Ik bedoelde niet dat alle MY21 auto's het nieuwe logo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 10:50
De versie met het nieuwe logo was de My'22 officieel geloof ik, de in de volksmond My'21 is in werkelijkheid een My'20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Suicyder schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:37:
De versie met het nieuwe logo was de My'22 officieel geloof ik, de in de volksmond My'21 is in werkelijkheid een My'20.
Als je MY20 en MY21 aan elkaar gelijkstelt moet je toch eens even de oude prijslijsten vergelijken (zonnedak, trekgewicht, LED-verlichting binnen, etc). Maar die discussie hebben we al eens gevoerd in dit topic. 🙃

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 01-05-2025 15:54 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Als je MY20 en MY21 aan elkaar gelijkstelt moet je toch eens even de oude prijslijsten vergelijken (zonnedak, trekgewicht, LED-verlichting binnen, etc). Maar die discussie hebben we al eens gevoerd in dit topic. 🙃
Was MY21 niet een creatie van Kia NL die er wat leven in wilde blazen, wetend dat Kia niet met een aanpassing kwam? Als er geen aparte MY-letter (10e positie) in het chassisnummer zit is het vanuit Kia geen apart MY en is die technisch gezien dus identiek aan de MY20.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 01-05-2025 16:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Was MY21 niet een creatie van Kia NL die er wat leven in wilde blazen, wetend dat Kia niet met een aanpassing kwam? Als er geen aparte MY-letter (10e positie) in het chassisnummer zit is het vanuit Kia geen apart MY en is die technisch gezien dus identiek aan de MY20.
Zoiets vroeg ik me ook af. Dat Kia Korea van my20 naar my22 is gegaan, maar Kia Nederland gewoon de kalender jaren is blijven tellen.

Wanneer je bijvoorbeeld naar de updater voor de navigatie gaat, kun je wel voor my20, maar niet voor my21 kiezen.
Zelf heb ik eigenlijk altijd begrepen dat ik een (weliswaar Duitse) my20 heb, geleverd in mei 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:36

Je hebt al aantal reacties gehad. Prijs lijkt aan hoge kant, aan andere kant is km stand niet heel hoog en 10 jaar garantie neem ik aan?
Dus als het een nette auto is, met ook trek/draaghaak erbij (mag tie ook trekken?) en je het er voor over hebt is het wellicht wel waar voor je geld. Fijne auto met in het algemeen weinig problemen. Ik heb de MY19 inmiddels voor 6de jaar en naar privé gehaald na 5jr en 150K km. Vooralsnog probleemloze auto, nauwelijks onderhoudskosten.
De motorrijtuigenbelasting waarmee wordt geadverteerd geldt alleen voor 2025, nog een paar maanden zeg maar.
Het kabinet beraadt zich op nieuwe invulling maar voorlopig is de situatie dat we in 2025 75% korting krijgen en vanaf 2026 30% (was 25%).
Dus als het in 2025 € 81/3mnd was dan wordt dat in 2026 € 227/3mnd (afgezien van indexatie van tarief.)

Je zou ook naar de PHEV versie kunnen kijken, ik zag er een aangeboden bij jouw advertentie, een jaar jonger, ongeveer zelfde bedrag, minder mototrijtuigenbelasting en nooit rangeproblematiek want je kunt altijd op steeds goedkopere benzine verder. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/kia/m2263006728-kia-niro-phev-hybrid-dynamicline-plus-adaptive-cruise-18in

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 01-05-2025 19:32 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-09 21:26
eltron schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Je hebt al aantal reacties gehad. Prijs lijkt aan hoge kant, aan andere kant is km stand niet heel hoog en 10 jaar garantie neem ik aan?
Dus als het een nette auto is, met ook trek/draaghaak erbij (mag tie ook trekken?) en je het er voor over hebt is het wellicht wel waar voor je geld. Fijne auto met in het algemeen weinig problemen. Ik heb de MY19 inmiddels voor 6de jaar en naar privé gehaald na 5jr en 150K km. Vooralsnog probleemloze auto, nauwelijks onderhoudskosten.
De motorrijtuigenbelasting waarmee wordt geadverteerd geldt alleen voor 2025, nog een paar maanden zeg maar.
Het kabinet beraadt zich op nieuwe invulling maar voorlopig is de situatie dat we in 2025 75% korting krijgen en vanaf 2026 30% (was 25%).
Dus als het in 2025 € 81/3mnd was dan wordt dat in 2026 € 227/3mnd (afgezien van indexatie van tarief.)
Voor trekgewicht is hij te oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:27:
[...]
Dus als het een nette auto is, met ook trek/draaghaak erbij (mag tie ook trekken?) en je het er voor over hebt is het wellicht wel waar voor je geld.
@Thomas19903
Helaas, mag nix trekken. Niet geregistreerd betekent dat er geen gewicht (dus NUL) aan toegekend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnQ1kNvNgoKtpMFMCRvTPezNIMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBbjAWfuPcR5iMMBibQ31rJ6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFYo9Im-bcSXNAO3t3eRsduo3Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWcYQzkAaHXpsvojgcjS7GDl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 01-05-2025 23:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb bij de e-niro dat de ventilatie een brom veroorzaakt bij de onderhoudsbeurt heeft een monteur met een compressor blaadjes weggeblazen. Nu is de brom weer terug enkk heb alle blaadjes die ik kon zien weggehaald. Helaas nog niet opgelost.

Weet iemand waar ik precies moet blazen met compressor? Is dat het rooster onder de ruitenwissers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
Vaevictis_ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:18:
Ik heb bij de e-niro dat de ventilatie een brom veroorzaakt bij de onderhoudsbeurt heeft een monteur met een compressor blaadjes weggeblazen. Nu is de brom weer terug enkk heb alle blaadjes die ik kon zien weggehaald. Helaas nog niet opgelost.

Weet iemand waar ik precies moet blazen met compressor? Is dat het rooster onder de ruitenwissers?
Je kan beginnen met het schoon zuigen/blazen van de omgeving van het interieurfilter dat onder het dashboardkastje zit.

Zie YouTube: How to Change Kia Niro Cabin Air Filter in 1 minute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:18:

Zijn het wel de blaadjes?

Ik had zelf last van lawaai van de ventilator bij wat hogere standen en om dat op te lossen is net voor de 150K km een sensor vervangen (garantie).
Daarna geen lawaai meer gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Voor een rit naar het vakantieadres maar weer eens ABRP gebruikt, nu Kia's via Enode aan ABRP te koppelen zijn. Het idee is dat er dan geen ODBC-dongle nodig is, omdat de batterijstatus via de backend van Kia doorgegeven wordt.
Dit werkt inderdaad, maar bij mijn e-Niro MY2020 alleen als ik handmatig in de Kia app de status van de auto opvraag in het Status tabblad. Na een minuut of twee weet ABRP de status dan ook.
Heel slim gaat ABRP er verder niet mee om. Al geeft ABRP aan het verbruik van de auto gekalibreerd te hebben; de prognose van het verbruik wijkt nog steeds evenveel af van de werkelijkheid als vroeger. Omdat het premium abbo van ABRP nodig is voor het gebruiken van de data van Enode, is wat mij betreft de kosten-batenverhouding nog steeds niet positief voor ABRP premium. De navigatie-interface (via de smartphone en Android auto) vind ik ook wat minder, al leek file-info wel redelijk te matchen met wat Google maps aangaf,

Uiteindelijk hebben we de functionaliteit van de Kia navigatie zelf gewoon gebruikt, die in de Executive-versie zit. Er wordt steeds maar één snellader vooruit gepland en ook hier wordt de laadlocatie niet aangepast als het verbruik afwijkt. De navigatie kan echter makkelijk afgebroken worden en opnieuw gestart worden; dan wordt wel de actuele batterijstatus meegenomen. De naviagtie lijkt ingesteld te zijn op het overhouden van 20% batterijstatus bij het laadpunt, wat wel werkbaar is

Edit 4-5 om 11.50: de Kia navigatie kan wel van laadpunt wisselen als werkelijk verbruik hoger is, daarnaast is de hele reis met alle laadpunten in te zien (via de Kia-knop in de kaartweergave een lijstje met laadpunten en hoe ver weg ze gelegen zijn + via de Navigatie-pagina ook onder het Reisplan op een kaart). Toch wel handig systeem inmiddels

[ Voor 11% gewijzigd door Frij5fd op 04-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:35
eltron schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Ik had zelf last van lawaai van de ventilator bij wat hogere standen en om dat op te lossen is net voor de 150K km een sensor vervangen (garantie).
Wat voor soort lawaai had je dan? Vind de ventilator ook vrij luidruchtig bij hogere standen.

Vandaag eens de accu flink leeggereden.
GOM gaf 125 km aan met nog 75 km te rijden naar de snellader, ik vermoedde al dat dat krap ging worden.
Ik had dus met 50 km GOM aan moeten komen, maar dat de GOM de laatste 100 km harder zakt dan het aantal gereden km's had ik al eerder ervaren.
Eerst probeerde de navigatie me tot 5(?) keer toe van de snelweg af naar een lader te sturen, wat ik steeds negeerde (kun je dit uitzetten?)
Daarna kreeg ik een pop-up met de vraag of ik geen laadsuggesties meer wilde zien oid en na bevestigen reed de auto gewoon door naar het ingevoerde navigatiedoel. Toen een paar keer een waarschuwing dat de accu bijna leeg was, 'limited power' waar ik overigens niets van merkte bij 120 km/u en toen de GOM bij 25 km kwam verdween de GOM helemaal en stond er geen getal meer maar een paar streepjes ---
Niet echt met samengeknepen billen gereden maar een beetje spannend was het wel met name omdat ik op de snelweg reed. Jammer dat die GOM veel te optimistisch is de laatste 100 km, het zou fijn zijn als het wat accurater was.
Bij de lader aangekomen was er nog 4% over, bij een verbruik van 15 kWh/ 100km had dat nog 16 km range gegeven. Geen idee vanaf welk laadpercentage de snelheid afgeknepen wordt, dat lijkt me geen pretje op de snelweg als dat gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 13:02
@Frij5fd ja. Met MY19 heb ik zelf een scriptje gemaakt die de data elke minuut polled en richting ABRP stuurt, maar uiteindelijk laad je dan toch vaak waar je vooraf bij de vorige laadbeurt al van plan was te laden.
Afgelopen vakantie had ik een maandje een Ionity abonnement afgesloten waarmee het loonde om zoveel mogelijk daar te laden, dus dan plan je al weer van Ionity naar Ionity ipv willekeurig.
Het voordeel van ABRP premium vind ik wel de Carplay integratie en dat je dan de bezetting kan zien van de aankomende snelladers, maar ook daar heb je wel andere apps voor.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-05-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Wat voor soort lawaai had je dan? Vind de ventilator ook vrij luidruchtig bij hogere standen.

Vandaag eens de accu flink leeggereden.
GOM gaf 125 km aan met nog 75 km te rijden naar de snellader, ik vermoedde al dat dat krap ging worden.
Ik had dus met 50 km GOM aan moeten komen, maar dat de GOM de laatste 100 km harder zakt dan het aantal gereden km's had ik al eerder ervaren.
Eerst probeerde de navigatie me tot 5(?) keer toe van de snelweg af naar een lader te sturen, wat ik steeds negeerde (kun je dit uitzetten?)
Daarna kreeg ik een pop-up met de vraag of ik geen laadsuggesties meer wilde zien oid en na bevestigen reed de auto gewoon door naar het ingevoerde navigatiedoel. Toen een paar keer een waarschuwing dat de accu bijna leeg was, 'limited power' waar ik overigens niets van merkte bij 120 km/u en toen de GOM bij 25 km kwam verdween de GOM helemaal en stond er geen getal meer maar een paar streepjes ---
Niet echt met samengeknepen billen gereden maar een beetje spannend was het wel met name omdat ik op de snelweg reed. Jammer dat die GOM veel te optimistisch is de laatste 100 km, het zou fijn zijn als het wat accurater was.
Bij de lader aangekomen was er nog 4% over, bij een verbruik van 15 kWh/ 100km had dat nog 16 km range gegeven. Geen idee vanaf welk laadpercentage de snelheid afgeknepen wordt, dat lijkt me geen pretje op de snelweg als dat gebeurt.
Ik denk dat de GOM ook bij de laatste 100km nog erg precies is. Op het einde doet de auto er namelijk alles aan om niet stil te komen staan. Dus het kan best zijn dat die tussen de 50 en 100km erg snel zakt maar erna zakt die een stuk minder snel door op allerlei dingen te bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Zijn het wel de blaadjes?

Volgens de monteur wel, maar welke sensor is dat dan? Ik zie niet in hoe een sensor het geluid kan reduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Leader98 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Je kan beginnen met het schoon zuigen/blazen van de omgeving van het interieurfilter dat onder het dashboardkastje zit.

Zie YouTube: How to Change Kia Niro Cabin Air Filter in 1 minute
Ik heb dus een maand geleden een nieuw filter geplaatst daar zaten wel een paar blaadje in. Dus misschien daar eens goed blazen dat is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DutchKel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:46:
[...]

Dus het kan best zijn dat die tussen de 50 en 100km erg snel zakt maar erna zakt die een stuk minder snel door op allerlei dingen te bezuinigen.
Zoals ik al schreef nadat deze tot 25 km was gezakt verdween de GOM. Kun je dan nog van 'zakken' spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Zoals ik al schreef nadat deze tot 25 km was gezakt verdween de GOM. Kun je dan nog van 'zakken' spreken?
Als de accu onder de 8% is dan gaat de auto pas allerlei dingen uitschakelen en minder vermogen geven om zover mogelijk te kunnen rijden. Ik denk dat die 25km die je nog over had dan boven de 8% accu is. Onder de 5% ofzo krijg de de turtle mode die nog meer uitschakelde enzo. Dus als jij als laatste 25km resterend hebt gezien dan kan het best zijn dat de auto nog 50km kan rijden (alleen dan wel heel langzaam uiteindelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Als de accu onder de 8% is dan gaat de auto pas allerlei dingen uitschakelen en minder vermogen geven om zover mogelijk te kunnen rijden. Ik denk dat die 25km die je nog over had dan boven de 8% accu is. Onder de 5% ofzo krijg de de turtle mode die nog meer uitschakelde enzo. Dus als jij als laatste 25km resterend hebt gezien dan kan het best zijn dat de auto nog 50km kan rijden (alleen dan wel heel langzaam uiteindelijk).
Als ik snel reken zou je met 8% nog tussen de 25 en 35 km moeten kunnen rijden.
Dus onder de 25 zou dan ook moeten betekenen onder de 8%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Als ik snel reken zou je met 8% nog tussen de 25 en 35 km moeten kunnen rijden.
Dus onder de 25 zou dan ook moeten betekenen onder de 8%?
Ik heb een lange tijd onder de 8% gereden op een rustige 80km weg welke op 500 meter van mijn woning af ligt alleen om te kijken hoe de auto reageert. Ik heb die toen tot 2 of 3% op gereden maar het duurde wel heel lang voordat ik daar kwam. Dus ik denk dat je onder de 8% veel verder kunt rijden dan 25km omdat de GOM is gebaseerd op het huidige verbruik en niet op het verbruik met weinig vermogen en de airco/verwarming op een lage stand. Ook kun je na een tijdje niet meer sneller dan 100km/u rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb een lange tijd onder de 8% gereden op een rustige 80km weg welke op 500 meter van mijn woning af ligt alleen om te kijken hoe de auto reageert. Ik heb die toen tot 2 of 3% op gereden maar het duurde wel heel lang voordat ik daar kwam. Dus ik denk dat je onder de 8% veel verder kunt rijden dan 25km omdat de GOM is gebaseerd op het huidige verbruik en niet op het verbruik met weinig vermogen en de airco/verwarming op een lage stand. Ook kun je na een tijdje niet meer sneller dan 100km/u rijden.
Dat was volgens mij niet het punt. Het laatste wat de GOM liet zien was 25km en dan zou naar mijn idee het percentage al onder de 8% zijn. Dat je daarna nog veel langer kunt rijden door extreem zuinig te gaan rijden enz is dan weer ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:56
Als je de filmpjes van Bjorn kijkt van een e-Niro zie je dat die een km of 25 (dacht ik) verder rijdt dan de door de auto aangegeven 0% van de auto. Bij een Kona was dat dan weer niet zo.

Bjorn rijdt dan met 2 accu´s van 2kWh om de auto zo ver op te laden tot hij een laadpunt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:22:
@Frij5fd ja. Met MY19 heb ik zelf een scriptje gemaakt die de data elke minuut polled en richting ABRP stuurt, maar uiteindelijk laad je dan toch vaak waar je vooraf bij de vorige laadbeurt al van plan was te laden.
Afgelopen vakantie had ik een maandje een Ionity abonnement afgesloten waarmee het loonde om zoveel mogelijk daar te laden, dus dan plan je al weer van Ionity naar Ionity ipv willekeurig.
Het voordeel van ABRP premium vind ik wel de Carplay integratie en dat je dan de bezetting kan zien van de aankomende snelladers, maar ook daar heb je wel andere apps voor.
Nu vandaag, op de 2e reisdag terug werd het laadpunt onderweg wel aangepast; het kan dus wel. De totale reis met alle laadpunten wordt trouwens ook gepland, zie ik. Eigenlijk toch wel een bruikbaar systeem 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:05:
Als je de filmpjes van Bjorn kijkt van een e-Niro zie je dat die een km of 25 (dacht ik) verder rijdt dan de door de auto aangegeven 0% van de auto
Heb je daar een link van, ik kan alleen zijn leegrijtest van de Niro-EV vinden?
Heb wel een ander filmpje gevonden en daar lijkt de e-Niro er bij 0% ook echt mee op te houden.

Afgaande op dat filmpje en ook ervaringen van anderen in dit topic zit er geen verborgen range meer achter de 0%.
Dat die GOM op het laatst veel sneller terugloopt dan de afstand die je aflegt had ik al mee gerekend, maar dat met een GOM van 125 km voor een ritje van 75 km ik uiteindelijk met nog 4% ofwel 16 km aan zou komen had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ASW1 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:23:
[...]

Heb je daar een link van, ik kan alleen zijn leegrijtest van de Niro-EV vinden?
Heb wel een ander filmpje gevonden en daar lijkt de e-Niro er bij 0% ook echt mee op te houden.

Afgaande op dat filmpje en ook ervaringen van anderen in dit topic zit er geen verborgen range meer achter de 0%.
Dat die GOM op het laatst veel sneller terugloopt dan de afstand die je aflegt had ik al mee gerekend, maar dat met een GOM van 125 km voor een ritje van 75 km ik uiteindelijk met nog 4% ofwel 16 km aan zou komen had ik niet verwacht.
Hm. Ik vind hem zo ook niet terug. Wellicht ook in de war met de test met de Niro EV.

Los daarvan, aangezien ik geen reserve capaciteit heb zal ik dat zelf nooit testen. Wel een keer met rond de 6 a 7 procent thuisgekomen na ongeveer 440km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb er even over nagedacht waarom het lijkt alsof de accu van een EV op het eind sneller leegloopt dan eerder tijdens de rit.

Een eerste gedachte was dat de accuspanning (het voltage) daalt naarmate de SOC (State of Charge) afneemt, en dat je daardoor meer stroom nodig hebt om hetzelfde vermogen te leveren. Dus: minder voltage → meer ampères → sneller leeg. Maar toen bedacht ik me dat moderne EV's dit waarschijnlijk corrigeren via de vermogensregeling, en dat het effect in de praktijk klein zal zijn.

Een tweede gedachte: misschien houdt de GOM (Guess-O-Meter) er rekening mee dat je aan het einde zuiniger rijdt, bijvoorbeeld door lagere snelheden of een lagere belasting. Maar als je dan ineens toch wat sneller rijdt of de verwarming aanzet, dan klopt de inschatting niet meer, en lijkt je actieradius ineens veel sneller te dalen.

Uiteindelijk denk ik dat het vooral een combinatie is van:
– de GOM die bij lage SOC conservatiever wordt,
– de vermogensregelsystemen die misschien iets minder efficiënt zijn bij lage spanning,
– en het psychologische effect: je let er extra op als je onder de 10% zit.

Wat denken jullie? Zit hier een kern van waarheid in of mis ik iets fundamenteels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Frij5fd schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:19:
Voor een rit naar het vakantieadres maar weer eens ABRP gebruikt, nu Kia's via Enode aan ABRP te koppelen zijn. Het idee is dat er dan geen ODBC-dongle nodig is, omdat de batterijstatus via de backend van Kia doorgegeven wordt.
Dit werkt inderdaad, maar bij mijn e-Niro MY2020 alleen als ik handmatig in de Kia app de status van de auto opvraag in het Status tabblad. Na een minuut of twee weet ABRP de status dan ook.
Heel slim gaat ABRP er verder niet mee om. Al geeft ABRP aan het verbruik van de auto gekalibreerd te hebben; de prognose van het verbruik wijkt nog steeds evenveel af van de werkelijkheid als vroeger. Omdat het premium abbo van ABRP nodig is voor het gebruiken van de data van Enode, is wat mij betreft de kosten-batenverhouding nog steeds niet positief voor ABRP premium. De navigatie-interface (via de smartphone en Android auto) vind ik ook wat minder, al leek file-info wel redelijk te matchen met wat Google maps aangaf,

Uiteindelijk hebben we de functionaliteit van de Kia navigatie zelf gewoon gebruikt, die in de Executive-versie zit. Er wordt steeds maar één snellader vooruit gepland en ook hier wordt de laadlocatie niet aangepast als het verbruik afwijkt. De navigatie kan echter makkelijk afgebroken worden en opnieuw gestart worden; dan wordt wel de actuele batterijstatus meegenomen. De naviagtie lijkt ingesteld te zijn op het overhouden van 20% batterijstatus bij het laadpunt, wat wel werkbaar is

Edit 4-5 om 11.50: de Kia navigatie kan wel van laadpunt wisselen als werkelijk verbruik hoger is, daarnaast is de hele reis met alle laadpunten in te zien (via de Kia-knop in de kaartweergave een lijstje met laadpunten en hoe ver weg ze gelegen zijn + via de Navigatie-pagina ook onder het Reisplan op een kaart). Toch wel handig systeem inmiddels
Ja het ingebouwde navigatie systeem doet het wat mij betreft best goed met de laders. Zoals je zelf ondertussen al had gemerkt, past hij het gebruikte laadpunt aan, wanneer je verbruik verandert en plant hij meerdere laadstops vooruit, als het nodig is.
Daarnaast laat hij de type laders (met hun vermogen) zien, het aantal en hoeveel er bezet/vrij zijn, plus nog wat extra info.

Ik zou zo langzaamaan niet weten wat een extern navigatie app nog toevoegt wat betreft het plannen met laadstops! Misschien instelbaarheid van gewenste soc waardes bij elke laadstop en bij aankomst, maar wat mij betreft zijn dat geen noodzakelijke functionaliteiten. Oh ja, en eventueel ook de weergave van Tesla laadstations, voor degenen die daar gebruik van willen maken.

Hoewel ik ook vaak via Android Auto een externe navigatie app gebruik, blijft het voor mij toch altijd een beetje een soort "workaround". Of je nu via CarPlay of Android Auto navigeert, je merkt toch dat het net niet volledig is geïntegreerd in de auto, in tegenstelling tot de ingebouwde navigatie. En dat wordt bij het gebruik van een dongle of third party login bij de Kia servers er niet beter op.

Het is alleen jammer dat de ontwikkeling van onze navigatie zo'n beetje lijkt te zijn gestopt en we wellicht niet veel nieuwe functionaliteiten meer hoeven te verwachten.
Ik had graag nog iets betere integratie van verkeersinformatie gehad en de nieuwe waarschuwingsfunctionaliteit voor hulpdiensten in de buurt die nu op de ccNc systemen wordt uitgerold had ik ook wel fijn gevonden.

Neemt niet weg dat ik op langere reizen meestal het ingebouwde systeem kies en bij korte lokale ritten meestal een externe app via Android Auto gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:05:
Als je de filmpjes van Bjorn kijkt van een e-Niro zie je dat die een km of 25 (dacht ik) verder rijdt dan de door de auto aangegeven 0% van de auto. Bij een Kona was dat dan weer niet zo.

Bjorn rijdt dan met 2 accu´s van 2kWh om de auto zo ver op te laden tot hij een laadpunt bereikt.
Nou, zeker in het geval van een MY19 kun je dat gevoeglijk vergeten hoor. Ik had 'm nog niet zo lang toen ik uit Friesland kwam en dacht dat ik wel thuis kon komen door lekker zuinig achter een vrachtwagen aan te rijden.

Lang verhaal kort: ik eindigde in turtle mode (vanaf ca. 3%) met 1% bij een snellader. De laatste kilometers werd de max snelheid steeds minder; de laatste paar honderd meter kon je me voorbij fietsen en een fiets trok harder op dan mijn auto toen. Dat was ff billenknijpen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:17
bnwgraaf schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Ik zou zo langzaamaan niet weten wat een extern navigatie app nog toevoegt wat betreft het plannen met laadstops! Misschien instelbaarheid van gewenste soc waardes bij elke laadstop en bij aankomst, maar wat mij betreft zijn dat geen noodzakelijke functionaliteiten. Oh ja, en eventueel ook de weergave van Tesla laadstations, voor degenen die daar gebruik van willen maken.
Gewenste waardes is voor mij inderdaad één van de redenen, niet perse noodzakelijk maar wel zeer gewenst omdat ik dan zelf lekker lui niet of nauwelijks hoef na te denken bij aankomst op de eindbestemming of bij het hotel als het een meerdaagse reis is.
Andere extra's die voor mij nog reden zijn om voor ABRP te kiezen zijn het minimale aantal laders op een locatie, voorzieningen, Tesla en max aantal minuten afwijking van de route.
Dan vergeet ik er bijna nog eentje, afstemming van meerdere laadstops op elkaar om tot het gewenste percentage bij aankomst te komen.

Over een paar weken vertrek ik naar Noorwegen en moet de boot van 20:30 hebben waarop ik ook een laadplek gereserveerd heb. Bij vertrek van huis instellen dat ik met 50% aan wil komen levert dan een planning op voor de volledige reis en dat is wel zo prettig.
Zou ik nu vertrekken:
1e stop, 26 laadpalen, laden van 27 naar 72%
2e stop, 13 laadpalen, laden van 16 naar 80%
3e stop, 10 laadpalen, laden van 15 naar 70%
4e stop, 8 laadpalen, laden van 18 naar 76%
5e stop, 6 laadpalen, laden van 16 naar 56%
Rijtijd 8 uur 24 minuten, laadtijd 2 uur 43 minuten
Neemt niet weg dat ik op langere reizen meestal het ingebouwde systeem kies en bij korte lokale ritten meestal een externe app via Android Auto gebruik.
Grappig, ik doe het (tegenwoordig) precies andersom. Voor korte(re) ritten tot max één keer snelladen onderweg gebruik ik de ingebouwde navigatie. Langere ritten deed ik voorheen qua navigatie met de combinatie ingebouwd en ABRP premium (telefoon met scherm zichtbaar in een houder). Ingebouwd voor de daadwerkelijke navigatie, ABRP voor het inplannen van laadstops. Sinds een klein jaar gebruik ik ABRP voor zowel navigatie als planner van de laadstops en zet deze volledig op het scherm in de middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Was ook een soort irritante brom, vrij onregelmatig, maar heel precies weet ik het niet meer, is al meer dan half jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:18:
[...]

Volgens de monteur wel, maar welke sensor is dat dan? Ik zie niet in hoe een sensor het geluid kan reduceren.
Verbaasde mij ook, maar was daarna wel opgelost. Dit stond op de factuur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1DAIyaafgsGy9gJjK291dz_zUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MQwBG5lOC8Ma9uffOOrrW81.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Gewenste waardes is voor mij inderdaad één van de redenen, niet perse noodzakelijk maar wel zeer gewenst omdat ik dan zelf lekker lui niet of nauwelijks hoef na te denken bij aankomst op de eindbestemming of bij het hotel als het een meerdaagse reis is.
Andere extra's die voor mij nog reden zijn om voor ABRP te kiezen zijn het minimale aantal laders op een locatie, voorzieningen, Tesla en max aantal minuten afwijking van de route.
Dan vergeet ik er bijna nog eentje, afstemming van meerdere laadstops op elkaar om tot het gewenste percentage bij aankomst te komen.

Over een paar weken vertrek ik naar Noorwegen en moet de boot van 20:30 hebben waarop ik ook een laadplek gereserveerd heb. Bij vertrek van huis instellen dat ik met 50% aan wil komen levert dan een planning op voor de volledige reis en dat is wel zo prettig.
Zou ik nu vertrekken:
1e stop, 26 laadpalen, laden van 27 naar 72%
2e stop, 13 laadpalen, laden van 16 naar 80%
3e stop, 10 laadpalen, laden van 15 naar 70%
4e stop, 8 laadpalen, laden van 18 naar 76%
5e stop, 6 laadpalen, laden van 16 naar 56%
Rijtijd 8 uur 24 minuten, laadtijd 2 uur 43 minuten

[...]

Grappig, ik doe het (tegenwoordig) precies andersom. Voor korte(re) ritten tot max één keer snelladen onderweg gebruik ik de ingebouwde navigatie. Langere ritten deed ik voorheen qua navigatie met de combinatie ingebouwd en ABRP premium (telefoon met scherm zichtbaar in een houder). Ingebouwd voor de daadwerkelijke navigatie, ABRP voor het inplannen van laadstops. Sinds een klein jaar gebruik ik ABRP voor zowel navigatie als planner van de laadstops en zet deze volledig op het scherm in de middenconsole.
Uiteindelijk hangt alles natuurlijk af van je situatie, hoe je de auto gebruikt en nodig hebt en natuurlijk van persoonlijke voorkeuren.
Leuk zo'n planning om vooraf een idee te krijgen van je aanstaande reis, maar een kleine verandering in temperatuur/weer, bezetting van de laadpunten of andere zaken en de geplande laadstops zullen onderweg compleet anders uitpakken.

Wij wijken volgens mij ook af van de meeste Nederlanders. Als we bijvoorbeeld een reis naar de Alpen maken, zijn we volgens mij zo'n beetje de enige die proberen niet te stoppen onderweg, maar alleen als het echt hoognodig is omdat de tank of accu leeg is of als de hoge nood echt niet meer op te houden is.

Toen we de eerste keer elektrisch een lange reis gingen maken (naar Zweden) waren we de eerste paar reisdagen vooral bezig met het vooruit plannen van de laadstops. Na een paar dagen merkten we dat dit voor ons niet werkte en omdat we altijd al gewend waren regelmatig pauze te houden, was het voor ons veel makkelijker onderweg de laadstops te bepalen. En sinds de navigatie update waarbij de auto dynamisch tijdens de reis de laadstops inplant, vinden wij het " op de bonnefooi" rijden eigenlijk prima te doen. Het grappige is dat we een reis met de e-Niro eigenlijk nauwelijks nog op een andere manier doen, dan toen we nog met een brandstofauto op vakantie gingen.

De reden dat ik tijdens mijn dagelijkse ritten geen gebruik maak van de ingebouwde navigatie en de laadstoppla ning, is dat wij buiten de vakantie om eigenlijk nooit onderweg hoeven laden, omdat er thuis kunnen laden.
Ik gebruik tijdens mijn woon-werkverkeer dan juist de externe navigatie app omdat ik geen app ken die de verkeersinformatie zo duidelijk en praktisch aanbiedt als TomTom (maar dat heb ik al vaak verteld:-) )

Overigens is Noorwegen wel een heel erg mooi land! Kan goed zijn dat we daar deze zomer ook weer heen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hippe Lip schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Nou, zeker in het geval van een MY19 kun je dat gevoeglijk vergeten hoor. Ik had 'm nog niet zo lang toen ik uit Friesland kwam en dacht dat ik wel thuis kon komen door lekker zuinig achter een vrachtwagen aan te rijden.

Lang verhaal kort: ik eindigde in turtle mode (vanaf ca. 3%) met 1% bij een snellader. De laatste kilometers werd de max snelheid steeds minder; de laatste paar honderd meter kon je me voorbij fietsen en een fiets trok harder op dan mijn auto toen. Dat was ff billenknijpen.
Turtle mode is nog niet leeg natuurlijk😉 maar zelf hoop ik die turtle mode wel ver vermijden zo lang ik niet in het zicht van een werkende lader of mijn huis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Voor de mensen die nog weten dat ik helaas binnenkort toch de auto moet inleveren. Ik ga voor een Kia EV3 ipv een EV6.

De reden:
-qua formaat lijkt die meer op een E-Niro
-de accu techniek (tov EV6) is een stuk nieuwer omdat de auto later is uitgebracht (met bidirectioneel laden in de toekomst).
-het vermogen van de E-Niro was voor mij prima, ik hoef niet snel op te trekken. Qua vermogen komen ze overeen, ook qua gewicht.
-de techniek zelf van de auto is ook iets nieuwer dan de EV6
-de achterbak is net als bij de E-Niro direct vrij hoog, bij de EV6 loopt het raam achter heel schuin, dat is niet zo handig met 2 honden.
-Ik heb veel reviews bekeken en gelezen, er komt maar 1 nadeel uit de auto en dat is dat die geen warmtepomp heeft. Verder zijn de reviews lovend over de auto.

De "nieuwe" Kia Niro EV loopt al helemaal achter in de techniek. Dus die stond bij mij al direct niet meer op de lijst.

Hopelijk helpt dit andere die ook de moeilijke keuze moeten maken voor een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:02:
Voor de mensen die nog weten dat ik helaas binnenkort toch de auto moet inleveren. Ik ga voor een Kia EV3 ipv een EV6.

De reden:
-de accu techniek (tov EV6) is een stuk nieuwer omdat de auto later is uitgebracht (met bidirectioneel laden in de toekomst).
-het vermogen van de E-Niro was voor mij prima, ik hoef niet snel op te trekken. Qua vermogen komen ze overeen, ook qua gewicht.
-de achterbak is net als bij de E-Niro direct vrij hoog, bij de EV6 loopt het raam achter heel schuin, dat is niet zo handig met 2 honden.
-Ik heb veel reviews bekeken en gelezen, er komt maar 1 nadeel uit de auto en dat is dat die geen warmtepomp heeft. Verder zijn de reviews lovend over de auto.

De "nieuwe" Kia Niro EV loopt al helemaal achter in de techniek. Dus die stond bij mij al direct niet meer op de lijst.

Hopelijk helpt dit andere die ook de moeilijke keuze moeten maken voor een nieuwe auto.
Gefeliciteerd! Ik vind het eerlijk gezegd een indrukwekkende verschijning en het design van de EV3 bevalt mij wel!

Ik heb er ondertussen vele gezien maar er nog niet zelf in gezeten. Hoe verhoudt hij zich wat betreft binnenruimte (ook kofferbak) tot de e-Niro?

Ik ben super benieuwd naar je bevindingen, want hoewel ik nu nog geen plannen heb, zou dit in de toekomst voor mij ook nog wel eens een mogelijke opvolger van mijn e-Niro kunnen zijn.

Wanneer is de verwachte leverdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:54:
[...]

Gefeliciteerd! Ik vind het eerlijk gezegd een indrukwekkende verschijning en het design van de EV3 bevalt mij wel!

Ik heb er ondertussen vele gezien maar er nog niet zelf in gezeten. Hoe verhoudt hij zich wat betreft binnenruimte (ook kofferbak) tot de e-Niro?

Ik ben super benieuwd naar je bevindingen, want hoewel ik nu nog geen plannen heb, zou dit in de toekomst voor mij ook nog wel eens een mogelijke opvolger van mijn e-Niro kunnen zijn.

Wanneer is de verwachte leverdatum?
Ik verwacht dat hij deze week besteld wordt en mijn leasecontract van de e-Niro loopt tot 1 oktober, dus ik vermoed dat ik hem eind september of begin oktober geleverd krijg.

Leuk dat je vraagt naar de binnenruimte! De kofferbak van de EV3 is maar 15 liter kleiner dan die van de e-Niro, dus dat verschil is echt verwaarloosbaar. Ik krijg in de e-Niro makkelijk 2 Border Collies en een Australian Shepherd achterin. Eén van die honden blijft altijd staan, de andere twee liggen, en hoewel ze een beetje over elkaar heen liggen, gaat dat prima.

Qua formaat is de EV3 vrijwel identiek aan de e-Niro. Voor de grap heb ik ook even de EV6 ernaast gezet om het verschil te laten zien, want die oogt natuurlijk een stuk groter. Zie hier de afmetingen ter vergelijking:

Afmetingen (L x B x H)
ModelLengteBreedteHoogteWielbasisBagageruimte
Kia e-Niro (2020)4375 mm1805 mm1570 mm2700 mm451 L
Kia EV3 (2025)4300 mm1850 mm1560 mm2680 mm435 L
Kia EV6 (2024)4680 mm1880 mm1550 mm2900 mm490 L

De EV3 is dus zelfs iets korter dan de e-Niro, maar breder en iets lager. Binnen voelt hij ruimer aan, vooral qua zitpositie en afwerking. Ik heb er even ingezeten (proefrit was met een EV6 trouwens), en hij zat voor mij meteen goed. Sommige mensen klagen over de lendensteun, maar die zit ook in de e-Niro, dus dat zal voor e-Niro-rijders wel vertrouwd aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Ik verwacht dat hij deze week besteld wordt en mijn leasecontract van de e-Niro loopt tot 1 oktober, dus ik vermoed dat ik hem eind september of begin oktober geleverd krijg.

Leuk dat je vraagt naar de binnenruimte! De kofferbak van de EV3 is maar 15 liter kleiner dan die van de e-Niro, dus dat verschil is echt verwaarloosbaar. Ik krijg in de e-Niro makkelijk 2 Border Collies en een Australian Shepherd achterin. Eén van die honden blijft altijd staan, de andere twee liggen, en hoewel ze een beetje over elkaar heen liggen, gaat dat prima.

Qua formaat is de EV3 vrijwel identiek aan de e-Niro. Voor de grap heb ik ook even de EV6 ernaast gezet om het verschil te laten zien, want die oogt natuurlijk een stuk groter. Zie hier de afmetingen ter vergelijking:

Afmetingen (L x B x H)

De EV3 is dus zelfs iets korter dan de e-Niro, maar breder en iets lager. Binnen voelt hij ruimer aan, vooral qua zitpositie en afwerking. Ik heb er even ingezeten (proefrit was met een EV6 trouwens), en hij zat voor mij meteen goed. Sommige mensen klagen over de lendensteun, maar die zit ook in de e-Niro, dus dat zal voor e-Niro-rijders wel vertrouwd aanvoelen.
Grappig, als ik een EV3 "los" zie, zonder een e-Niro in de buurt, vind ik hem er veel groter uit zien, maar dat zal wel door het robuuste, hoekige design komen.

Vanwege de kampeeruitrusting is voor ons de kofferruimte (inclusief ingeklapte achterbank leuning) wel belangrijk. 15 liter is op zich niet veel, al bepaalt de vorm van de ruimte ook veel. En ik weet niet of er onder de vloer ook zoveel bergruimte is als in de e-Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Grappig, als ik een EV3 "los" zie, zonder een e-Niro in de buurt, vind ik hem er veel groter uit zien, maar dat zal wel door het robuuste, hoekige design komen.

Vanwege de kampeeruitrusting is voor ons de kofferruimte (inclusief ingeklapte achterbank leuning) wel belangrijk. 15 liter is op zich niet veel, al bepaalt de vorm van de ruimte ook veel. En ik weet niet of er onder de vloer ook zoveel bergruimte is als in de e-Niro?
Onder de vloer zat in het model waar ik in zat helemaal niks. De laadvloer hadden ze bij de garage standaard al 1 verdieping omlaag gedaan. Je hebt ook officieel een frunk waar je een klein beetje in kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd

De reden:

Ik lever donderdag mijn e-Niro MY2020 in en krijg vrijdag een BMW iX1 e-drive 20 (lease vanuit de werkgever). Belangrijkste reden is hoe de iX1 rijdt; opvallend lekker en stil; zelfs al was ik over de rijeigenschappen van de e-Niro ook prima tevreden, dat gaf toch de doorslag. De e-Niro was ook niet helemaal zonder problemen. Na een paar maanden, voorjaar 2021, knalde de hoofdzekering van ons huis eruit doordat de e-Niro kortsluiting maakte. De terugroepactie die toen liep had onze auto nog niet bereikt. Verder heeft het voorverwarmen van de auto nooit gewerkt, welke instelling of aanpassing ik ook deed.
De iX1 e-drive 20 is feitelijk een watluxere versie van de e-Niro (indien uitgerust met voldoende pakketten). Batterijgrootte is vergelijkbaar, aantal pk's en binnruimte ook. Qua value for money en garantie scoort de huidige Niro EV beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Afmetingen (L x B x H)

Een leuke site om auto’s te vergelijken is carsized.com
Zie voor jouw vergelijking https://www.carsized.com/...-suv-vs-kia-ev3-2024-suv/

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor de mensen die nog weten dat ik helaas binnenkort toch de auto moet inleveren.
@DutchKel
Private lease?

Precies dit is een van de redenen waarom ik geen private lease wil: je moet de auto op een specifiek moment weer inleveren. Mijn e-Niro heb ik lekker zo’n 6 jaar kunnen rijden en kon zonder tijdstress een opvolger uitkiezen. Daarbij kon ik wachten tot er een facelift uitkwam van een model zodat ik qua techniek en ontwikkelingen vooraan sta.

En ik lees regelmatig over futiliteiten bij het inleveren na de lease. Dat er krasjes, deukjes of wat dan ook op of aan zit (of juist niet meer) en dat je dat moet herstellen of betalen. Ik hoef me nergens druk over te maken. Ze krijgen de auto ‘as is’ bij inruil en dat is het dan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Turtle mode is nog niet leeg natuurlijk😉 maar zelf hoop ik die turtle mode wel ver vermijden zo lang ik niet in het zicht van een werkende lader of mijn huis ben.
@janne_nl Nee, turtle mode is niet leeg. Ik kwam idd nog wel vooruit. Maar als je de laatste meters nauwelijks meer vooruit komt, zoals ik beschreef (max 10 km/h?), dan wordt je wel met je neus op de feiten geduwd: het is bijna over; doe er wat aan!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:23:
[...]

@DutchKel
Private lease?

Precies dit is een van de redenen waarom ik geen private lease wil: je moet de auto op een specifiek moment weer inleveren. Mijn e-Niro heb ik lekker zo’n 6 jaar kunnen rijden en kon zonder tijdstress een opvolger uitkiezen. Daarbij kon ik wachten tot er een facelift uitkwam van een model zodat ik qua techniek en ontwikkelingen vooraan sta.

En ik lees regelmatig over futiliteiten bij het inleveren na de lease. Dat er krasjes, deukjes of wat dan ook op of aan zit (of juist niet meer) en dat je dat moet herstellen of betalen. Ik hoef me nergens druk over te maken. Ze krijgen de auto ‘as is’ bij inruil en dat is het dan.
Of na 4 jaar kun je kiezen alsnog de auto over te nemen. zelfde voordelen als kopen.
Je kunt ook na 4 jaar een jaar verlengen, krijg je vaak met terugwerkende kracht het goedkopere tarief.

Dus moet is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:28
[...]

@DutchKel
Private lease?

Wat is dan een goed alternatief als je niet via de zaak kunt leasen en niet wilt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

@DutchKel
Private lease?

Nee hoor geen private lease maar zakelijke lease.

Helaas kost een auto mij meer als ik het mobiliteitsbudget laat uitbetalen dus dan maar zakelijke lease. Wij mogen standaard de auto 4 of 5 jaar leasen, ik ken geen leasemaatschappij (of de werkgever bepaald dat) die 6 jaar leasen toestaat. De meeste auto's zijn na 5 jaar alweer te duur in onderhoud voor de leasemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Nee hoor geen private lease maar zakelijke lease.

Helaas kost een auto mij meer als ik het mobiliteitsbudget laat uitbetalen dus dan maar zakelijke lease. Wij mogen standaard de auto 4 of 5 jaar leasen, ik ken geen leasemaatschappij (of de werkgever bepaald dat) die 6 jaar leasen toestaat. De meeste auto's zijn na 5 jaar alweer te duur in onderhoud voor de leasemaatschappij.
Langer dan vijf jaar mag niet van de belastingdienst.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

@DutchKel
Private lease?

Je hoeft je auto niet in te leveren aan het eind van de lease, ik ga er waarschijnlijk nog een jaar bij leasen, hij bevalt te goed...
En dat inleveren is niet veel anders dan het verkopen van je auto. Ook de verkoper loopt om de auto heen en de prijs die je krijgt is afhankelijk van de staat. Dat geldt voor mijn inspectie na de lease ook.
Ik hoef me niet echt druk te maken over het inleveren, maar het mooie is: ik heb me vier jaar lang he-le-maal niet druk hoeven maken om servicebeurten, bandenwissel, motorwissels etc. Kreeg netjes altijd gratis een leenauto mee. Kortom: wat jij aan het eind niet hebt, dat heb ik vier jaar lang niet gehad. Er is voor beide wat te zeggen overigens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DaanTriple7 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Wat is dan een goed alternatief als je niet via de zaak kunt leasen en niet wilt kopen?
Geen auto? :? O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Huren, auto delen, ov, motor, taxi. In sommige gevallen is de fiets zelfs nog een alternatief. Soms kun je in overleg private lease via het wagenpark van de zaak doen (mijn zusje heeft dat gedaan, in haar functie kreeg ze geen auto van de zaak).

Er zijn zoveel manieren om je te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Langer dan vijf jaar mag niet van de belastingdienst.
Dat is net iets te sterk uitgedrukt. Het mag wel langer, maar de fiscale voordelen (voor zover die er nog zijn) duren maar 60 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Lol, ik dacht eigenlijk dat er nog andere lease-vormen zouden zijn aangezien specifiek private-lease zo slecht werd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ja, of er zelf eentje bouwen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DaanTriple7 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:30:
Lol, ik dacht eigenlijk dat er nog andere lease-vormen zouden zijn aangezien specifiek private-lease zo slecht werd gezet.
Een alternatief (wat mogelijk zelfs nog goedkoper is, maar dat moet je heel goed doorrekenen) is een lening voor de auto. Dat is eigenlijk het enige serieuze alternatief voor private lease. Je hebt dan ook geen gezeik met het inleveren van de auto, maar je moet hem dan zelf van de hand doen als je hem kwijt wilt na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Een alternatief (wat mogelijk zelfs nog goedkoper is, maar dat moet je heel goed doorrekenen) is een lening voor de auto. Dat is eigenlijk het enige serieuze alternatief voor private lease. Je hebt dan ook geen gezeik met het inleveren van de auto, maar je moet hem dan zelf van de hand doen als je hem kwijt wilt na een tijdje.
Heel soms, als er b.v. een actie is met erg goede rente. Idem met private lease, de e-niro was op een bepaald moment zo laag in private lease dat het bijna goedkoper was (en meer zekerheid) dan zelf kopen. Maar het is maar net hoe je rekent en wat je belangrijk vind. (en hoe je er financieel voor staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
gjcvro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Heel soms, als er b.v. een actie is met erg goede rente. Idem met private lease, de e-niro was op een bepaald moment zo laag in private lease dat het bijna goedkoper was (en meer zekerheid) dan zelf kopen. Maar het is maar net hoe je rekent en wat je belangrijk vind. (en hoe je er financieel voor staat).
Inderdaad was de e-Niro in juli 2021 erg leuk geprijst met Private Lease. Ik hoop dat het binnenkort ook weer gebeurd aangezien de EV-4 op komst is en dan hopelijk de Niro EV in de aanbieding komt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Jojan265 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Inderdaad was de e-Niro in juli 2021 erg leuk geprijst met Private Lease. Ik hoop dat het binnenkort ook weer gebeurd aangezien de EV-4 op komst is en dan hopelijk de Niro EV in de aanbieding komt.
Voor zover ik het heb begrepen is de EV3 de opvolger en is de EV4 weer een maatje groter. De EV3 is ook vrijwel hetzelfde formaat als de Niro EV. Maar ik betwijfel het of de lease maatschappijen nog Niro EV's op voorraad hebben/houden aangezien de technieken van die auto behoorlijk verouderd zijn. Het is ook geen 2020/2021 meer met corona en allerlei schaarste daardoor. De auto's zijn weer redelijk leverbaar op bestelling. In 2020/2021 probeerde de lease maatschappijen zoveel mogelijk binnen te halen wat kon... De levertijd was op veel auto's toen langer dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Voor zover ik het heb begrepen is de EV3 de opvolger en is de EV4 weer een maatje groter. De EV3 is ook vrijwel hetzelfde formaat als de Niro EV. Maar ik betwijfel het of de lease maatschappijen nog Niro EV's op voorraad hebben/houden aangezien de technieken van die auto behoorlijk verouderd zijn. Het is ook geen 2020/2021 meer met corona en allerlei schaarste daardoor. De auto's zijn weer redelijk leverbaar op bestelling. In 2020/2021 probeerde de lease maatschappijen zoveel mogelijk binnen te halen wat kon... De levertijd was op veel auto's toen langer dan 1 jaar.
Ik kon de Niro EV gewoon bestellen bij de LM maar ben voor de Hyundai Inster gegaan. Maar welke technieken zijn er verouderd dan? Behalve iets sneller snelladen zie ik weinig verschillen met de EV3.
Sterker nog, als ik de Inster niet had gekozen was ik de Niro EV gaan leasen i.p.v. de EV3. Het interieur van de EV3...Tja.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 06-05-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
EV3 zou ook geen warmtepomp hebben, heb ik begrepen. Dat lijkt me eerder achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:31:
EV3 zou ook geen warmtepomp hebben, heb ik begrepen. Dat lijkt me eerder achteruitgang.
Hebben wij nou ook niet, vond het niet de meerprijs van 1000 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:22:
[...]

Ik kon de Niro EV gewoon bestellen bij de LM maar ben voor de Hyundai Inster gegaan. Maar welke technieken zijn er verouderd dan? Behalve iets sneller snelladen zie ik weinig verschillen met de EV3.
Hier is een beetje het verschil uitgelegd.

Infotainment & software

De EV3 heeft een 29" panoramisch display (dashboard + infotainment + climate in één). De Niro EV heeft 2 losse 10,25" schermen.

OTA-upgrades voor nieuwe features via Kia Connect Store zijn mogelijk bij de EV3, niet bij de Niro. Ja je kunt eindelijk apps installeren.

Digital Key 2.0 (smartphone als autosleutel) is beschikbaar vanaf de Plus-uitvoering van de EV3. Niet beschikbaar op de Niro EV.

Interieur & comfort

EV3 heeft een ruimer en moderner interieur met o.a. een uitschuifbare middenconsole-tafel (Plus), vegan leder, ambient lighting en betere indeling (frunk van 25 liter + 460 liter kofferruimte).

Niro EV voelt krapper aan en mist dat modulaire gevoel van de EV3.

Assistentie & veiligheid

EV3 is standaard al voorzien van zaken als NSCC (adaptive cruise met navigatie), HDA 2.0, rijstrookassistentie etc.

Optioneel op de EV3 (of standaard op hogere uitvoeringen): 360° camera, dodehoekcamera (BVM), remote parking (RSPA), relaxstoelen, V2L onder tweede zitrij.

Veel van deze features zijn op de Niro EV niet beschikbaar of alleen op de duurste uitvoering.

Actieradius & platform

EV3 is gebaseerd op Kia's nieuwe (lichtere) E-GMP platform en haalt tot 605 km WLTP (81,4 kWh). De Niro EV max 460 km WLTP (64,8 kWh).

De EV3 kan in ca. 31 minuten van 10–80% laden (sneller dan de Niro).

Overige pluspunten EV3

Harman Kardon audiosysteem op meer uitvoeringen beschikbaar.

Vegan lederen bekleding met GT-Line afwerking (indien gekozen).

Meer configuratiemogelijkheden en upgrades via software (Kia Connect Store).

Conclusie: De EV3 voelt echt als een EV van de nieuwe generatie, terwijl de Niro EV (ondanks zijn kwaliteiten) zijn leeftijd begint te tonen. Qua prijs zitten ze redelijk dicht bij elkaar, dus als je tech en toekomstgerichtheid belangrijk vindt, is de EV3 duidelijk de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Hier is een beetje het verschil uitgelegd.

Infotainment & software

De EV3 heeft een 29" panoramisch display (dashboard + infotainment + climate in één). De Niro EV heeft 2 losse 10,25" schermen.

OTA-upgrades voor nieuwe features via Kia Connect Store zijn mogelijk bij de EV3, niet bij de Niro. Ja je kunt eindelijk apps installeren.

Digital Key 2.0 (smartphone als autosleutel) is beschikbaar vanaf de Plus-uitvoering van de EV3. Niet beschikbaar op de Niro EV.

Interieur & comfort

EV3 heeft een ruimer en moderner interieur met o.a. een uitschuifbare middenconsole-tafel (Plus), vegan leder, ambient lighting en betere indeling (frunk van 25 liter + 460 liter kofferruimte).

Niro EV voelt krapper aan en mist dat modulaire gevoel van de EV3.

Assistentie & veiligheid

EV3 is standaard al voorzien van zaken als NSCC (adaptive cruise met navigatie), HDA 2.0, rijstrookassistentie etc.

Optioneel op de EV3 (of standaard op hogere uitvoeringen): 360° camera, dodehoekcamera (BVM), remote parking (RSPA), relaxstoelen, V2L onder tweede zitrij.

Veel van deze features zijn op de Niro EV niet beschikbaar of alleen op de duurste uitvoering.

Actieradius & platform

EV3 is gebaseerd op Kia's nieuwe (lichtere) E-GMP platform en haalt tot 605 km WLTP (81,4 kWh). De Niro EV max 460 km WLTP (64,8 kWh).

De EV3 kan in ca. 31 minuten van 10–80% laden (sneller dan de Niro).

Overige pluspunten EV3

Harman Kardon audiosysteem op meer uitvoeringen beschikbaar.

Vegan lederen bekleding met GT-Line afwerking (indien gekozen).

Meer configuratiemogelijkheden en upgrades via software (Kia Connect Store).

Conclusie: De EV3 voelt echt als een EV van de nieuwe generatie, terwijl de Niro EV (ondanks zijn kwaliteiten) zijn leeftijd begint te tonen. Qua prijs zitten ze redelijk dicht bij elkaar, dus als je tech en toekomstgerichtheid belangrijk vindt, is de EV3 duidelijk de betere keuze.
't enige wat ze dan weer erg lam gedaan hebben is het trekgewicht weer op 300 kg gezet. Niro is niet veel beter, met 300 ongeremd, 750 geremd, maar was al een stap vooruit van 0 naar 300 naar 750.

Edit: zie nou dat de LR wel 750/1000kg mag hebben volgens evdatabase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 09:35
Ik kreeg zojuist een melding in het scherm dat er een update van de navigatie gedownload kan worden voor mij MY22.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie dit niet bij de Kia Update site staan voor dit model, dat die released is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Digitair schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:15:
Ik kreeg zojuist een melding in het scherm dat er een update van de navigatie gedownload kan worden voor mij MY22.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie dit niet bij de Kia Update site staan voor dit model, dat die released is.
Heb jij het nu niet over de Niro EV? Of heb je daadwerkelijk een eNiro uit 22?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bnwgraaf
Per toeval stuitte ik vandaag op een nieuwe, alles-in-één app van Kia! ik heb daar echt helemaal niets van meegekregen, maar het is niet zomaar weer een appje, er zit serieus veel in verwerkt!
Een eerste indruk is dat je misschien inderdaad nu één app hebt als vervanger voor de Connect app, Kia charge app, mijn Kia app....

Ik ben nog wel eventjes zoet om te kijken wat er allemaal mee mogelijk is.
In een eerste ronde vond ik onder andere:

Een overzicht/startpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi5O-FkdslIc_2Tx0OLlTUH7iHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/orxCbpRpJH5cIXZcyYDD4kq4.png?f=fotoalbum_large

Bediening van je voertuig en status(met hier waarschuwing voor lage accuspanning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWuEXr5Mx3U4oRdrI3L9buxxDB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Gmi8VvTKmY0gCzAaYchwC3z.png?f=fotoalbum_large

Alles voor het laden en instellen ervan. Ik ben benieuwd, in de "help" werd gesproken over "realtime laadstatus". Zou dat nu echt realtime zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0lrULEsJ6DKO0l-P_A2BHv6Xyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ir40H9AdDgQpbSg3zCjB5Ffq.png?f=fotoalbum_large

Navigatiepagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js7NWM7WmekhRV5IC6SHLYl6Y4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mO4BQ3wyy1qr6qztTwGyDEj4.png?f=fotoalbum_large

Onderhoudspagina waar je ook afspraken in kunt plannen, wat info over ritten hebt, de gebruikershandleiding en één of andere "rijveiligheidsscore", waar onder andere gemiddelde snelheid, maximum snelheid en "hard remmen" wordt bijgehouden (als je daar akkoord op geeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP7UAgw3ptrYj2Syzt1QtyZO0eM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b7YputsMhslKS5Oq2GVRj9ul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_dJPP8NukFeMd_rVLZ6WW2a2jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eE8sNpvidLRbNZ50jZP89z0h.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe app is in ieder geval op de Google Playstore te vinden onder de naam "Kia app":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFbhxgK7hRzZXtb-VYjXaiqlshk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5K3PO2UHi2TV9B9EPo0sAbLW.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nog wel even bezig met uitproberen :)

[ Voor 19% gewijzigd door bnwgraaf op 07-05-2025 12:43 ]

Pagina: 1 ... 333 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.