Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:36
greatgonzo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:32:
Ik heb al eerder onze issues gemeld tav defecte batterij cellen (4x in totaal) en waarschijnlijk draait het uit op inruilen.

Wat ik me afvraag, kan de dealer op zijn beurt de kosten weer claimen bij het moederbedrijf? Of zijn de kosten en risico's voor henzelf.
Fabrieksgarantie, en afhankelijk van het contract claimen zij dat weer bij de batterijleverancier.
Is alleen nogal gedoe in de bureaucratie met de vraag of ieder zijn verantwoordelijkheid neemt of dat er discussies ontstaan of het wel of niet binnen een bepaalde tolerantie valt (zoals bij aantal foute pixels in een beeldscherm).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:58:
[...]

Fabrieksgarantie, en afhankelijk van het contract claimen zij dat weer bij de batterijleverancier.
Is alleen nogal gedoe in de bureaucratie met de vraag of ieder zijn verantwoordelijkheid neemt of dat er discussies ontstaan of het wel of niet binnen een bepaalde tolerantie valt (zoals bij aantal foute pixels in een beeldscherm).
Denk dat dit ook de reden is dat de dealer over inruil begon, omdat we over 30k kilometers ook door de garantie heen zijn.

Ik wil best inruilen, maar niet voor de €14k die de ANWB nu als inruilwaarde bepaald, als zij vervolgens zelf de claim weer neerleggen bij KIA en de auto voor €21k verkopen.

Dan ruil hem maar in voor €21k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:08
Vorig jaar met veel gedoe de koelvloeistof vervangen (na vervanging kreeg ik steeds een melding die niet wegging op het scherm, uiteindelijk is de vloeistof twee x vervangen en daarna nogmaals een sensor oid). Nu zie ik toevallig dat het vloeistof niveau onder het min-streepje staat (geen melding op dashboard). Hoe erg is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo-AvWwvlx7jJt2iLXvwUwyexMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MW9IWsgdqQtedqm9CFMKXPYt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door timpel_800 op 24-03-2025 15:07 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
timpel_800 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
Vorig jaar met veel gedoe de koelvloeistof vervangen (na vervanging kreeg ik steeds een melding die niet wegging op het scherm, uiteindelijk is de vloeistof twee x vervangen en daarna nogmaals een sensor oid). Nu zie ik toevallig dat het vloeistof niveau onder het min-streepje staat (geen melding op dashboard). Hoe erg is dit?

[Afbeelding]
Dit zakken van het niveau had ik ook (gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic") Kia dealer waar ik het kocht zei dat het niet zo veel kwaad kon en wel eens langs mocht komen (dat moest ik toch al). Die heeft het systeem afgeperst en weer bijgevuld in september tijdens de reparatie voor wat anders. Nadien zakte het niveau opnieuw vanaf iets boven MAX naar ergens tussen MIN en MAX in de weken die volgden en had ik opnieuw een reparatieverzoek ingediend - ze wilden het eerst nog aankijken. Maar ergens rond november is het wel gestabiliseerd, en tot op heden staat het nog op dat niveau (laatste check vorige week).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-09 21:38
Sinds een paar weken ben ik in de e-Niro Executive Line MY21 ineens de INFORMATIE menu funktie van de "bandenspanning" kwijt. Daar is iets anders voor teruggekomen: Attention level / Oplettendheids niveau met een balkje van links naar rechtes van klein naar groot?? Iemand die dit herkent en weet waar dit ineens vandaan komt? Is dat een OTA software update oid? Al het internet afgezocht maar nog niks kunnen vinden. Ik wil graag de TPMS bandenspanning weer terug in beeld, maar hoe dit moet? Geen idee. Iemand die dit herkent? Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Knorretje63 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:24:
Sinds een paar weken ben ik in de e-Niro Executive Line MY21 ineens de INFORMATIE menu funktie van de "bandenspanning" kwijt. Daar is iets anders voor teruggekomen: Attention level / Oplettendheids niveau met een balkje van links naar rechtes van klein naar groot?? Iemand die dit herkent en weet waar dit ineens vandaan komt? Is dat een OTA software update oid? Al het internet afgezocht maar nog niks kunnen vinden. Ik wil graag de TPMS bandenspanning weer terug in beeld, maar hoe dit moet? Geen idee. Iemand die dit herkent? Alvast bedankt voor de reactie.
Wat een raar verhaal.
Het is een 2D-menu met horizontaal scrollen met een knop en verticaal binnen de items met de 'wiggle', dat heb je wel door?
Kan je daarmee wel andere zaken zien zoals ritinformatie, kompas en de instellingen en dergelijke?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0uQp5tsmXSG-kCb9XP9lHYs7to=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZAAsuuSgvHcUPg2pFYwwLTin.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:39
gertvdijk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Wat een raar verhaal.
Het is een 2D-menu met horizontaal scrollen met een knop en verticaal binnen de items met de 'wiggle', dat heb je wel door?
Kan je daarmee wel andere zaken zien zoals ritinformatie, kompas en de instellingen en dergelijke?

[Afbeelding]
Daar dacht ik ook al aan.
Als je je daar nog niet van bewust was, gaat er een (informatie-)wereld voor je open, want in elk menu zitten er op die manier nog vele ondermenus! :*)

Overigens die vermoeidheidswaarschuwing die jij noemt werkt (bij mij) echt compleet niet, nog niet een beetje! :-)
Er zijn keren bij, dat ik zelf had, dat het veiliger was om de auto even aan de kant te zetten (en dat heb ik dan ook steeds gedaan!), maar ik kreeg geen melding, terwijl er andere keren een koffiekopje in beeld verscheen, terwijl ik net fris achter het stuur netjes oplettend rond reed.
Soms zie je het balkje afnemen (vermoeidheid stijgt) en plots neemt die weer toe (alsof ik uitrust door te rijden)...

[ Voor 26% gewijzigd door bnwgraaf op 26-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Haha precies, je kan zelfs de kleuren van de ledverlichting aanpassen (waaronder de ring rondom de "pook").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knorretje63
Nou mannen, dankjewel voor jullie snelle reactie. Normaliter zou mijn vrouw dat dan mogelijk ook wel weten, maar er zal vast en zeker ergens uit een menu optie zijn "gewandeld" en ons dat niet gerealiseerd hebben. Kortom we weten dus niet wat er allemaal nog meer kan. Tot vandaag. Dankjewel. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
1 keer te veel aan de wiggle gezeten dus....dus nu weer gauw weg van dat ATTENTION LEVEL wat inderdaad niet boeiend is.. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Knorretje63 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:40:
1 keer te veel aan de wiggle gezeten dus....dus nu weer gauw weg van dat ATTENTION LEVEL wat inderdaad niet boeiend is.. Thx.
oh wow, ik dacht al, maar dan heb je ook een heel aantal features nog niet gevonden als je daar nog niet van op de hoogte was, zeker? Hoe lang heb je de auto al? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:57
bnwgraaf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Daar dacht ik ook al aan.
Als je je daar nog niet van bewust was, gaat er een (informatie-)wereld voor je open, want in elk menu zitten er op die manier nog vele ondermenus! :*)

Overigens die vermoeidheidswaarschuwing die jij noemt werkt (bij mij) echt compleet niet, nog niet een beetje! :-)
Er zijn keren bij, dat ik zelf had, dat het veiliger was om de auto even aan de kant te zetten (en dat heb ik dan ook steeds gedaan!), maar ik kreeg geen melding, terwijl er andere keren een koffiekopje in beeld verscheen, terwijl ik net fris achter het stuur netjes oplettend rond reed.
Soms zie je het balkje afnemen (vermoeidheid stijgt) en plots neemt die weer toe (alsof ik uitrust door te rijden)...
Ik heb het idee dat die vermoeidheidswaarschuwing werkt via stuurbewegingen. Als je veel corrigeert terwijl je rechtuit rijdt verschijnt er een melding (mijn theorie). Ik heb die melding heel soms als ik echt niet moe ben en volledig alert. Maar kennelijk ben ik dan toch teveel aan het corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb het idee dat die vermoeidheidswaarschuwing werkt via stuurbewegingen. Als je veel corrigeert terwijl je rechtuit rijdt verschijnt er een melding (mijn theorie). Ik heb die melding heel soms als ik echt niet moe ben en volledig alert. Maar kennelijk ben ik dan toch teveel aan het corrigeren.
Ja inderdaad, volgens mij kijkt het inderdaad naar stuurbewegingen en bewegingen van stroom pedaal, wellicht in combinatie met de camera voor?

Ons systeem kijkt niet naar onze ogen, zoals in sommige andere auto 's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
bnwgraaf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Ja inderdaad, volgens mij kijkt het inderdaad naar stuurbewegingen en bewegingen van stroom pedaal, wellicht in combinatie met de camera voor?

Mijn ervaring is dat je in de auto gewoon achter het stuur in slaap kunt vallen (ja oeps en dat ook nog op de snelweg, waarschijnlijk omdat de snelwegen met deze auto inmiddels het meest saaie is om te rijden) en dat de vermoeidheidsensor daar helemaal niks mee doet. Gelukkig word je uiteindelijk wel wakker gepiept doordat je het stuur langer dan 15 sec geen rukje geeft. De auto rijd autonoom door als je in slaap valt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
Nou, als je lang genoeg wacht dan zegt ie toch een keer: en nu stop ik met lane-assist en dan schakelt ie die keihard gewoon uit. Althans bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Knorretje63 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:26:
Nou, als je lang genoeg wacht dan zegt ie toch een keer: en nu stop ik met lane-assist en dan schakelt ie die keihard gewoon uit. Althans bij mij.
Ja dat klopt, maar dan ben je ook al lang wakker van het geping wat die telkens doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:57
bnwgraaf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Volgens wat ik kan opmaken uit de handleiding kijkt het DAW (Driver Attention Warning) systeem alleen naar de rijtijd vanaf de laatste pauze. Er wordt dus blijkbaar niet gekeken naar het gedrag van de bestuurder tijdens de rit.
Zie ook : https://ownersmanual.kia....ngCode=HO&countryCode=C14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
FenixOrange schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Volgens wat ik kan opmaken uit de handleiding kijkt het DAW (Driver Attention Warning) systeem alleen naar de rijtijd vanaf de laatste pauze. Er wordt dus blijkbaar niet gekeken naar het gedrag van de bestuurder tijdens de rit.
Misschien dat de rijtijd meegenomen wordt, maar dat is zeker niet het enige waar het systeem naar kijkt. De keren dat ik de melding kreeg waren na beduidend korter achter het stuur zitten, dan vele andere ritten waarop ik geen melding kreeg.

Bovendien kun je ook het "grafiekje" van DAW openen en daar heb ik al diverse keren geconstateerd, dat die op een gegeven moment aan het aflopen was, en er bijvoorbeeld 3 streepjes verdwenen waren, om vervolgens, nog tijdens dezelfde rit, weer toe te nemen en nog maar twee verdwenen streepjes weer te geven.
Dus blijbaar kan de vermoeidheid volgens het systeem ook weer afnemen tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ik kan met zekerheid zeggen dat dat niet zo is. Ik heb wel eens drie uur aaneengesloten achter het stuur gezeten en de melding niet gezien. Sterker nog: na een laadsessie in Duitsland kwam de melding al na een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:48:
Voor de rijders van een MY2020: hier info over hoe je in de dealermode komt en wat je daar kunt vinden:

YouTube: Dealer mode 10.25" 2020 Kia e-NIRO 4!
Mag eigenlijk wel naar TS deze… kwam bij toeval hierop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Get!em schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:21:
Mag eigenlijk wel naar TS deze… kwam bij toeval hierop
Heb je die code uit die video geprobeerd? Welke softwareversie draai je?

Wat ik begreep van Brian's video's (https://www.youtube.com/@evodessey, YouTube: Europe - Kia Engineering Mode password for August 2024 Maps & new 2n...) is dat de dealer/engineering codes bij (elke) update wijzigt. De kans dat die code uit de video van 2020 nog werkt na een recente software upgrade lijkt me daarom erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik krijg de auto zaterdag. Dus niet geprobeerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 27-03-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik ben erin geweest, volgens mij 2 jaar geleden ofzo. Je hebt er niet zo heel veel aan en je kunt bijna niks instellen. Het is meer om te controleren of alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
EVfan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:26:
[...]

@anjistha
Als ik het me goed herinner was de aansluiting aluminium en de warmtewisselaar messing of omgekeerd en direct aan elkaar gemonteerd. Door condensvocht en galvanische spanningsverschillen corrodeert het aluminium snel.
In de nieuwe uitvoering is er een galvanische scheiding van kunststof aangebracht, aldus de zeer ervaren monteur die me hielp. De nieuwe wisselaar zou veel langer moeten leven.
Succes, ben benieuwd of ze het verhaal willen vertellen. Niet elke monteur of dealer wil “met zijn billen bloot”. :)
Ik was vandaag bij de Kia-dealer. Blijkt dat dit precies is wat er is gebeurd. Alles valt onder de garantie. Ik moet alleen betalen voor het vullen van de airco. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
anjistha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Ik was vandaag bij de Kia-dealer. Blijkt dat dit precies is wat er is gebeurd. Alles valt onder de garantie. Ik moet alleen betalen voor het vullen van de airco. Is dat normaal?
Mogelijk omdat airco altijd langzaam koudemiddel verliest en dus om de zoveel tijd bijgevuld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 20:50

Wokker

De avond wokkel

[...]

IK heb tijdje geleden dit ook getest in combinatie met de lane assist. Ik was benieuwd hoe aggresief hij zou terug sturen als ik over lijn zou blijven rijden. Toen zakte de meter voor driver attention wel snel naar beneden.

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:22
[...]

@anjistha
Lijkt me niet, ik heb helemaal niets hoeven te betalen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Lijkt me niet. Die koelvloeistof is weliswaar een "slijtage" onderdeel, maar in dit geval moet het vervangen worden als gevolg van een defect waar de fabrikant verantwoordelijk voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
Ik had problemen met de voorruit camera nu bij dealer camera is besteld maar ze willen ook de batterij vervangen op zich heb ik hier geen probleem mee ze is bijna 5j en gezien de berichten hier . Maar 137€ voor terug een abdominale batterij. Nu is de vraag welke kopen varta of toch agm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
oldie127 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:07:
Ik had problemen met de voorruit camera nu bij dealer camera is besteld maar ze willen ook de batterij vervangen op zich heb ik hier geen probleem mee ze is bijna 5j en gezien de berichten hier . Maar 137€ voor terug een abdominale batterij. Nu is de vraag welke kopen varta of toch agm
Bedoel je de 12V accu?
Die heb ik net vervangen door een Varta.
Het enige wat ik moest doen was een klein stukje plastic van het zwarte kapje (van de Niro) dat over de - pool zit afvijlen omdat de Varta accu net iets anders van vorm was dan de originele accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Leader98 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:54:
[...]
Bedoel je de 12V accu?
Het enige wat ik moest doen was een klein stukje plastic van het zwarte kapje dat over de - pool zit afvijlen omdat de Varta accu net iets anders van vorm was dan de originele accu.
Heb ook een Varta zelf geplaatst met wat grotere capaciteit. En in elk geval veel voordeliger dan die € 137. Iets meer dan de helft of zo.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 28-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 29-09 08:13
Dit type accu is ook prima toch?

https://www.winparts.nl/m...-stopsysteem/p491776.html

[ Voor 27% gewijzigd door Possible op 28-03-2025 18:24 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
Leader98 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Bedoel je de 12V accu?
Het enige wat ik moest doen was een klein stukje plastic van het zwarte kapje dat over de - pool zit afvijlen omdat de Varta accu net iets anders van vorm was dan de originele accu.
Ja komt ook een varta a9 voor rond de 90€ in de a22 zou 30¢€ goedkoper zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DutchKel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:35:
Ik ben erin geweest, volgens mij 2 jaar geleden ofzo. Je hebt er niet zo heel veel aan en je kunt bijna niks instellen. Het is meer om te controleren of alles goed werkt.
Ach, destijds kon je dan ook appjes installeren omdat je dan op het kale Android systeem zat. Sommigen installeerden een browser of videospeler, maar kwamen daar uiteindelijk van terug omdat die het systeem flink kunnen vertragen. Je beschikt over een processor die het normale autogebruik maar net aankan (vandaar dat de respons op menuzaken niet altijd heel vlot is).
En anderen waren wat (te) enthousiast met het installeren van extra’s en/of het aanpassen van dingen, waarna de boel instabiel werd. Ik dacht dat er zelfs een of twee figuren waren die de boel gebrickt hebben…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Ach, destijds kon je dan ook appjes installeren omdat je dan op het kale Android systeem zat. Sommigen installeerden een browser of videospeler, maar kwamen daar uiteindelijk van terug omdat die het systeem flink kunnen vertragen. Je beschikt over een processor die het normale autogebruik maar net aankan (vandaar dat de respons op menuzaken niet altijd heel vlot is).
En anderen waren wat enthousiast met het installeren van extra’s en/of het aanpassen van dingen, waarna de boel instabiel werd. Ik dacht dat er zelfs een of twee figuren waren die de boel gebrickt hebben…
Dat lijkt me niet op onze e_Niro. Daar zit wel Android Auto op, maar het systeem zelf is geen Android systeem.

Het hier genoemde menu is volgens mij meer voor diagnose en heel diep liggende settings, waar we als gebruiker waarschijnlijk niet zo snel aan willen zitten!

Ik heb bij mijn Mazda ooit wel eens extra apps kunnen installeren via een hack, maar risico geeft het natuurlijk altijd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:03:
Dat lijkt me niet op onze e_Niro. Daar zit wel Android Auto op, maar het systeem zelf is geen Android systeem.
Dat is onwaar. Het infotainmentsysteem op de e-Niro en vele andere auto's uit het Kia/Hyundai concern is onderliggend gebaseerd op Android met een eigen UI schil. Genoeg over te vinden hoe je apps kan sideloaden, adb shell kan krijgen, etc.
Random Google hit bijv: https://github.com/rgerganov/gen5fw

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 29-03-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Dat is onwaar. Het infotainmentsysteem op de e-Niro en vele andere auto's uit het Kia/Hyundai concern is onderliggend gebaseerd op Android met een eigen UI schil. Genoeg over te vinden hoe je apps kan sideloaden, adb shell kan krijgen, etc.
mijn excuus.... ik dacht dat Android Automotive bedoeld werd. Verder realiseerde ik me niet dat dit systeem onder de motorkap ook Android is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:05:
mijn excuus.... ik dacht dat Android Automotive bedoeld werd. Verder realiseerde ik me niet dat dit systeem onder de motorkap ook Android is.
Ah ja, nee, inderdaad geen Android Automotive OS. 😄

(Was wel leuk geweest als dat bestond als mod!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sancis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-07 18:48
Heb vandaag de melding "vul koelvloeistof spanningsregelaar" gekregen.
Hoe veilig is het om gewoon door te rijden?
Melding is oranje, niet rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Sancis schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:12:
Volgens mij maakt de dealer daar geen haast mee en kun je daar op zich nog even mee door rijden.
Vanuit garantie wordt dan de koelvloeistof vervangen, wat best nog wat tijd kost.

Bij mij is dat een jaar geleden gebeurd, maar afgelopen maanden heb ik de melding weer twee keer gehad en bij de beurt over een paar weken gaat men er weer even naar kijken.

Misschien even contact opnemen met je garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sancis
Heb al contact gezocht met garage, maar die zijn maandag pas weer open. Moet morgen nog 100 km rijden met de auto. Vroeg me af of dat veilig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Sancis schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:12:
Ik heb nog 2000 km doorgereden voordat de auto bij de dealer terecht kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sancis
multikoe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:42:
[...]

Ik heb nog 2000 km doorgereden voordat de auto bij de dealer terecht kon.
Dank je, dan durf ik het vandaag wel aan ;)
Ben niet zo'n held als het om auto dingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 18:05
gertvdijk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Het is zelfs een antieke android versie ooit wel eens naar gekeken versie 4.X dus al vele jaren geen support (vanuit Google) of bugfixes meer op. Ik denk wel dat Kia/Hyundai een goed ontwikkel team hierop heeft zitten en alles zelf support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje63
Stel je wil de resolutie/scherpte van de achteruitrij camera van de Ki-a e-Niro MY21 verbeteren?
Als je n.m.l. eerder een Tesla Mdodel3 hebt gereden, dan is het verschil best groot. Ik vroeg me af of de camera die nu in de nieuwere Niro-EV zit beter is dan die van de e-Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Knorretje63 wat mis je nu dat je eerder wel kon zien? De Niro heeft nog wel parkeersensoren ter aanvulling tov de huidige Tesla’s waar je puur van (camera)zicht afhankelijk bent.
Ik denk dat een andere camera er in hobbyen niet echt een goed idee is.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:55:
@Knorretje63 wat mis je nu dat je eerder wel kon zien? De Niro heeft nog wel parkeersensoren ter aanvulling tov de huidige Tesla’s waar je puur van (camera)zicht afhankelijk bent.
Het probleem is vooral 's avonds en 's nachts. Het beeld is dan wel erg slecht. Overdag geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 19:31
Misschien kan je een fellere achteruit rij licht monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 10:50
Ferry34 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:39:
Er zijn in het verleden mensen geweest welke er (Chinese) LED's in gedaan hebben, verschil was aanzienlijk.
Ik heb het zelf niet gedaan, maar wel overwogen.

Maar de auto gaat er binnenkort uit hier linksom of rechtsom, dus ga er niets meer mee doen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ferry34 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:39:
Ik vind het niet vervelend genoeg om er wat aan te doen. De combinatie van zijspiegels en sensoren werkt ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:55:
ik moet zeggen dat mij nog niet was opgevallen dat de camera van onze MY beter zou zijn dan van onze e-Niro. Maar misschien komt dat ook doordat die van de Tesla bijna altijd vies is terwijl ik bij de e-Niro een borsteltje aan de ruitenwisser heb die de camera steeds schoon poetst.

(de Tesla heeft niet eens een ruitenwisser achter, daar moet ik af en toe met de hand met een trekker aan de slag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Niro eindelijk in bezit. Na wat gezoek, ook de UVO van vorige eigenaar kunnen resetten.

Maar dan nu de volgende vraag: hoe krijg ik dat weer aan, en actief.

Ik zal al meer meldingen terugkomen dat mensen na een reset een "geen netwerk beschikbaar" melding kregen, maar ik zie nergens wat nou de oplossing daarvoor is. Meestal zie je de oplossing, dat het spontaan weer werkt.
Iemand een snellere oplossing dan gewoon wachten en zien of het spontaan weer gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Nice, welkom!
Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:25:
Na wat gezoek, ook de UVO van vorige eigenaar kunnen resetten.

Ik zal al meer meldingen terugkomen dat mensen na een reset een "geen netwerk beschikbaar" melding kregen, maar ik zie nergens wat nou de oplossing daarvoor is. Meestal zie je de oplossing, dat het spontaan weer werkt.
Iemand een snellere oplossing dan gewoon wachten en zien of het spontaan weer gaat werken?
Wat bedoel je met "na een reset"? Heb je een paperclip in het gaatje gestoken of een knopje op het menu gedrukt of de 12V accu eraf gehaald...?

Het klinkt alsof je nog erg oude software geïnstalleerd hebt staan als het nog UVO heet. Wellicht eens updaten via https://update.kia.com/ en kijken of het dan werkt?

(Bij mij met aanschaf juni 2024 kon ik met antieke software het wel gewoon activeren, maar toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:25:
Niro eindelijk in bezit. Na wat gezoek, ook de UVO van vorige eigenaar kunnen resetten.
Welkom!

Ik heb de laatste tijd het topic minder bij gehouden. Maar weer je welke versie je hebt? Jaartal/model/uitvoering.
De eerste uitvoering (my'19) had een appondersteuning vanuit de importeur, vanaf de my'20 vanuit Kia, maar daar heet het tegenwoordig Kia Connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Suicyder schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Welkom!

[...]

Ik heb de laatste tijd het topic minder bij gehouden. Maar weer je welke versie je hebt? Jaartal/model/uitvoering.
De eerste uitvoering (my'19) had een appondersteuning vanuit de importeur, vanaf de my'20 vanuit Kia, maar daar heet het tegenwoordig Kia Connect.
Auto is ModelYear 2020, menu heet nog UVOAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_zNyYOosb_-ogFhj62HQW0qhGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1zw3bNfHK5pvtoWfpWs4ykO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 31-03-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Ik denk dat het goed is om een update te doen op de auto of te laten doen. Maar we zitten op Tweakers hier dus ga er vanuit dat je met de link uit de voeten kan, https://update.kia.com/EU/E1/Main

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Ja, volgens mij kijken we naar eind 2019 - begin 2020 software hier
191204 -> 4 december 2019
200117 -> 17 januari 2020
191119 -> 19 november 2019

Lijkt (nagenoeg) hetzelfde als die van mij had (MY2021, april 2021 uitgeleverd) :P gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Ja, volgens mij kijken we naar eind 2019 - begin 2020 software hier
191204 -> 4 december 2019
200117 -> 17 januari 2020
191119 -> 19 november 2019

Lijkt (nagenoeg) hetzelfde als die van mij had (MY2021, april 2021 uitgeleverd) :P gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Update geslaagd. Mogelijk ook niet.

Kia connect nog niet.

Eerst 10x melding dat ik auto moest herstarten. Dus uiteindelijk de paperclip reset gedaan.

Daarna veranderde de melding: geen netwerk.
En vanaf mobiel is het nu; unstable network 5001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Update geslaagd. Mogelijk ook niet.

Kia connect nog niet.

Eerst 10x melding dat ik auto moest herstarten. Dus uiteindelijk de paperclip reset gedaan.

Daarna veranderde de melding: geen netwerk.
En vanaf mobiel is het nu; unstable network 5001
Mmh, mogelijk toch niet helemaal lekker.

Ik kom niet meer in t menu van voertuig instellingen en ook niet op de EV status pagina.
Bij de eerste zegt hij dat contact niet aanstaan, wat hij uiteraard wel stond, zelfs gereden hier in de buurt.

Kia Connect doet t ook nog steeds niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeqcHJCih8PlKtRWKXB7oHy7nM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCtL7gmNhfipc1mN2LK2WlsG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnsFNBfhnYx7wQcOOf_c6LdIqaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNh50GzsZG1fQFS1c7QJNUhY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DatHWzoh5BOqozATk5DorIVLpMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5h1RFF4f8RDPJkXOg8qxSGi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
En de nieuwe update voor het ccNc is (alweer) uit..... Onze update zal nu toch langzamerhand ook wel eens een keertje komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-07 20:59
niroot schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:41:
Omdat ik mijn OBD2 dongle uit het zicht wilde maar hem toch gemakkelijk kunnen aan- en uitschakelen heb ik een verlengkabel met schakelaar aangeschaft. Die schakelaar blijft heel handig klemmen in de handgreep van het klepje.

[Afbeelding]
@niroot Hoi niroot
Bedankt voor de tip, ik heb hetzelfde verlengkabel met schakelaar aangeschaft maar ben achter gekomen dat na aansluiten van de OBD2 het klepje kan niet terug gezet worden op z'n plek. Ik ben ervan uit dat de on-board socket van de auto moet los gemaakt worden maar weet niet hoe? Is dat de manier je hebt het opgelost?
MY19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:02:
En de nieuwe update voor het ccNc is (alweer) uit..... Onze update zal nu toch langzamerhand ook wel eens een keertje komen?
@bnwgraaf Zoals je hier kunt zien is de laatste update voor MY19 van maart 2024 en van de latere modellen van juli 2024.

Als ik kijk naar de updates bij het neefje Hyundai, dan zie ik daar aangekondigd dat de update van de facelift vandaag is vrijgegeven en dat die voor de oudere modellen (Standard Gen5W Navigation) op 5 april komt. Dat zal voor Kia dan niet anders zijn, aangezien dit de dezelfde systemen zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Bij ons hebben we nog steeds de melding dat de service voorwaarden zijn veranderd. Deze melding hebben we nu al weken en krijgen we maar niet weg. Je moet de auto uit doen om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Zodra je op ja drukt, blijft hij maar laden?

Gebeld met de Kia dealer en die zeggen dat verkeerde software is uitgerold en dat Kia met nieuwe ota voorwaarden gaat komen.

Aangezien dit nu al weken speelt lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Of hebben meer mensen hier last van?

2020/2021 model

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-09 20:34
Possible schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:29:
Bij ons hebben we nog steeds de melding dat de service voorwaarden zijn veranderd. Deze melding hebben we nu al weken en krijgen we maar niet weg. Je moet de auto uit doen om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Zodra je op ja drukt, blijft hij maar laden?

Gebeld met de Kia dealer en die zeggen dat verkeerde software is uitgerold en dat Kia met nieuwe ota voorwaarden gaat komen.

Aangezien dit nu al weken speelt lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Of hebben meer mensen hier last van?

2020/2021 model
Is het niet zo dat de melding is dat de auto stil moet staan om de voorwaarden te accepteren? En die is super irritant, want dat verschijnt pas nadat je bent vetrokken en dan lukt het niet meer....

Eén keer auto aan zetten en dan gewoon wachten tot de melding weer komt en dan accepteren (of niet) en dan ben je er van af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
jaro431 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Is het niet zo dat de melding is dat de auto stil moet staan om de voorwaarden te accepteren? En die is super irritant, want dat verschijnt pas nadat je bent vetrokken en dan lukt het niet meer....

Eén keer auto aan zetten en dan gewoon wachten tot de melding weer komt en dan accepteren (of niet) en dan ben je er van af....
Ja dat klopt maar soms sta ik wel eens 10 a 15 min stil en dan blijft hij maar laden (zandlopertje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Mmh, mogelijk toch niet helemaal lekker.

Ik kom niet meer in t menu van voertuig instellingen en ook niet op de EV status pagina.
Bij de eerste zegt hij dat contact niet aanstaan, wat hij uiteraard wel stond, zelfs gereden hier in de buurt.

Kia Connect doet t ook nog steeds niet

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanochtend nog steeds niet goed.
- Geen voertuig settings (zet voortuig contact aan...)
- EV knop op dashboard doet niks, batterij percentage nergens te vinden.
- GPS tijd is verkeerd (gaat naar GMT)
- Kia Connect weigert verbinding

Hoe los ik dit nou weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Get!em schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:59:
[...]

Afspraak maken bij de Kia dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-09 23:05
e-Niro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:24:
[...]

@niroot Hoi niroot
Bedankt voor de tip, ik heb hetzelfde verlengkabel met schakelaar aangeschaft maar ben achter gekomen dat na aansluiten van de OBD2 het klepje kan niet terug gezet worden op z'n plek. Ik ben ervan uit dat de on-board socket van de auto moet los gemaakt worden maar weet niet hoe? Is dat de manier je hebt het opgelost?
MY19
Je hebt gelijk, de socket moet los. Het is voor mij al lang geleden (rij inmiddels EV6) maar als ik het mij goed herinner lukt het met een schroevendraaiertje langs de zijkanten. Ik weet nog wel dat het inderdaad wat moeilijk ging. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Get!em schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:59:

Je kan even proberen de 12V-accu los te koppelen voor een paar minuten en kijken of dat de boel goed reset ook aan de kant van het instrumentenpaneel.

Kia Connect geen verbinding met simkaart klinkt als een helpdesk/support issue. Ik heb wel eens gelezen dat iemand met Kia Nederland contact had om het VIN+IMEI (opnieuw) te koppelen aan de nog lopende garantie op de auto. (Want zonder nog lopende garantie - of daar zonder Connect abonnement - krijg je deze service en zal de simkaart zich niet aanmelden.)

Heb je trouwens een account op 'Mijn Kia' (https://mijnkia.nl/, niet Connect), en toegang tot de onderhoudshistorie/garantiestatus enzovoorts? Dat lijkt me een schakel in die koppeling die eerst goed moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

niroot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:42:
[...]

Je hebt gelijk, de socket moet los. Het is voor mij al lang geleden (rij inmiddels EV6) maar als ik het mij goed herinner lukt het met een schroevendraaiertje langs de zijkanten. Ik weet nog wel dat het inderdaad wat moeilijk ging. Succes!
Alternatief: een aangepast klepje gebruiken.
er staat hier ergens in dit topic wel een link naar een ontwerp voor een 3D-print daarvan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Laatst online: 13:58
Edit: verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door KerstRunner op 01-04-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
KerstRunner schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:45:
Hallo allen.

Vanaf nu ga ik ook mee spieken.

Zojuist hagelnieuwe 2025 eNiro in ontvangst genomen!

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, alleen is dat geen e-Niro, maar een Niro EV, en daarvoor hebben we een ander topic: Het grote Niro EV topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Laatst online: 13:58
gertvdijk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:46:
[...]

Gefeliciteerd, alleen is dat geen e-Niro, maar een Niro EV, en daarvoor hebben we een ander topic: Het grote Niro EV topic
Bedankt! (Lease-auto van het werk dus niet zo in verdiept 😜)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-07 20:59
niroot schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:42:
[...]

@niroot Het is gelukt, inderdaad schroevendraaier langs de zijkanten een kleine push geven!
Super dank voor snelle reactie en goede tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:49:
[...]

Heb je trouwens een account op 'Mijn Kia' (https://mijnkia.nl/, niet Connect), en toegang tot de onderhoudshistorie/garantiestatus enzovoorts? Dat lijkt me een schakel in die koppeling die eerst goed moet werken.
Per vandaag net compleet. Beetje brakke app, kan niet omgaan met vpn blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Get!em schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:32:
Per vandaag net compleet. Beetje brakke app, kan niet omgaan met vpn blijkbaar.
Als het morgen nog niet werkt (signaalindicator in het infotainmentsysteem) zou ik @multikoe even vragen welk Kia Support kanaal gebruikt is voor het oplossen van de Kia Connect problemen met diens auto; daarover las ik positieve verhalen. :) multikoe in "Het grote Kia e-Niro topic"
En even het schermpje met informatie uit "Modem-informatie" erbij houden voor ze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at-7cWXha8fHeM_8aoGtmcaDX3Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LCUiHxaSaJNbevw9GRsgTv6o.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door gertvdijk op 01-04-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:56
Werkt hier gewoon, met en zonder vpn. Connect app en mijnkia website.

Ik gebruik wireguard. Lijkt me niet aan de app te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:45:
Werkt hier gewoon, met en zonder vpn. Connect app en mijnkia website.

Ik gebruik wireguard. Lijkt me niet aan de app te liggen.
Dan ligt t aan mij. Ook WireGuard in gebruik hier.

Edit, oorzaak zo goed als gevonden, blijkbaar is app mijnkia niet te gebruiken met custom dns die IPv4 only is.
Pihole met blocking disabled (laat dus alles door)werkt alsnog niet. Provider dns werkt wel. Geen zin om verder te zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 01-04-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:45:
[...]

Als het morgen nog niet werkt (signaalindicator in het infotainmentsysteem) zou ik @multikoe even vragen welk Kia Support kanaal gebruikt is voor het oplossen van de Kia Connect problemen met diens auto; daarover las ik positieve verhalen. :) multikoe in "Het grote Kia e-Niro topic"
En even het schermpje met informatie uit "Modem-informatie" erbij houden voor ze.
[Afbeelding]
Ik ben in contact met Kia per e-mail. Foto’s van foutmeldingen , versie en imei heb ik al doorgegeven.

Nog even aankijken of ze me ook echt verder kunnen helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kK1sFtCrD50aADK4dsAZeRMwCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPZ1bRUWLCf8gMnWKQXrx2L5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei0-_bw_weT7SAVTB0q6AXFovxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYupWkWTmCNRHL6SvAzdSCjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oa44fsG8JJvUfZ1Dqx4cu9c0Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEm5l931nNosebDS9lhR7FMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKuDbEPysiQSENVUwD_4bJzHy9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1q8EF1KaxWqeubAnrKMdGbp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Get!em op 01-04-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:42:
[...]

Ik ben in contact met Kia per e-mail. Foto’s van foutmeldingen , versie en imei heb ik al doorgegeven.

Nog even aankijken of ze me ook echt verder kunnen helpen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me eerder een hardware probleem. Kabel breuk of misschien een losse stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Kan de 12volt accu wellicht roet in het eten gooien als die bijna leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:04:
Kan de 12volt accu wellicht roet in het eten gooien als die bijna leeg is?
Als dat zo was dan zou ik zeggen dat de problemen er alleen zijn als het contact uit staat. Maar het infotainment systeem kan nieteens detecteren of de auto ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zoals eerder besproken kijken we ook naar een niro op dit moment. Wat wij irritant vonden aan de Soul is dat de parkeersensoren het pas doen na druk op de knop of nadat je achteruit gaat.

We hebben een leen Niro die dit wel gewoon heeft. Vanaf welk model is dit gewoon standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
greatgonzo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:17:
Zoals eerder besproken kijken we ook naar een niro op dit moment. Wat wij irritant vonden aan de Soul is dat de parkeersensoren het pas doen na druk op de knop of nadat je achteruit gaat.

We hebben een leen Niro die dit wel gewoon heeft. Vanaf welk model is dit gewoon standaard?
Mijn e-Niro MY2021 DynamicPlusLine doet dit ook alleen bij achteruitrijden of druk op knopje. Langzaam voorwaarts inparkeren (bijvoorbeeld bij een laadpaal omdat dat handig is met laadpoort vóór, dan is hij niet actief). Lijkt me dat het ofwel een setting is (die zou ik graag willen weten dan) of dat iets moet zijn dat op MY22 erop zit ofzo?

edit: ah nu blijkt dat het ging om een Niro EV, geen e-Niro.

Maar ga je nu na de batterijproblemen de e-Soul verruilen voor een e-Niro? Ik dacht dat je het vertrouwen kwijt was, want een e-Niro is toch precies hetzelfde? Of was je alleen het vertrouwen kwijt in jouw specifieke exemplaar?

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 02-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

gertvdijk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:26:
[...]

Maar ga je nu na de batterijproblemen de e-Soul verruilen voor een e-Niro? Ik dacht dat je het vertrouwen kwijt was, want een e-Niro is toch precies hetzelfde? Of was je alleen het vertrouwen kwijt in jouw specifieke exemplaar?
Vooral in dit exemplaar. De dealer kan ook geen oorzaak vinden, de fout is niet uitleesbaar. En komt en gaat. En dan wordt het moeilijk zoeken.

Hoe gek het ook klinkt, met elektrische KIA's die een van de meest verkochte EV's zijn, en het feit dat dit een vrij onbekende storing is, geeft eigenlijk wel aan dat onze problemen wel heel uniek zijn en niet representatief voor een Niro/Soul.

Komt bij: de opties zijn ook beperkt:
- ruilen we niet in bij de Kia dealer, dan zullen ze waarschijnlijk alleen de storing verhelpen en is de auto "technisch" gezien weer in orde (omdat er natuurlijk ook geen storing zichtbaar is op dit moment, maar het waarschijnlijk wachten is op de volgende)
- Dan krijgen we de auto terug, ga ik naar een ander merk om in te ruilen, en krijg ik alleen de inruilwaarde.

Kiezen we voor omruilen, dan kan het hopelijk met gesloten portemonnee, of met iets bijbetaling als we voor een jonger model gaan. We hebben we aangegeven dat het wel dicht bij elkaar moet zitten. Het kan niet zo zijn dat we bijvoorbeeld voor onze Soul van 2020, met 130.000 km op de teller bijvoorbeeld €16.000 krijgen, en voor een vergelijkbare die in de showroom staat dan ineens €20.000 moeten betalen. Oftewel: ruilen voor een gelijkwaardige auto zou ons dan €4000 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:26:
[...]

Mijn e-Niro MY2021 DynamicPlusLine doet dit ook alleen bij achteruitrijden of druk op knopje. Langzaam voorwaarts inparkeren (bijvoorbeeld bij een laadpaal omdat dat handig is met laadpoort vóór, dan is hij niet actief). Lijkt me dat het ofwel een setting is (die zou ik graag willen weten dan) of dat iets moet zijn dat op MY22 erop zit ofzo?

Ja zo werkt dat, helaas.... Dit is eerder al eens aan bod gekomen met de opmerking dat sommige andere auto's/merken bij langzaam vooruit rijden dit wel automatisch doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:41:
[...]

Dit lijkt me eerder een hardware probleem. Kabel breuk of misschien een losse stekker.
Ja, dat kwam ook in mij op, maar dan is het gek dat dit spontaan gebeurt na een Software/Kaart update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb er geen foto van kunnen maken, want het verscheen tijdens het rijden, maar ik kreeg ineens een melding op het Kia systeem. Ik weet niet meer de complete tekst, maar een gedeelte nog wel:

"WhatsApp News channel ist da!
weergeven?"
Met de keuze optie ja en nee....

Ik weet, half Duits-, half Nederlandstalig, maar dat hadden we al eerder op mijn auto geconstateerd. Ondanks dat het hele systeem gewoon goed Nederlandstalig draait, zijn speciale meldingen soms half tweetalig! :-)

Maar los daarvan, iemand anders ook al zo'n melding op het navigatiesysteem ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ook bij het laatste model e-niro gaat pas bjj achteruit rijden of op het knopje drukken de parkeersensor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Daarentegen werken die sensoren bij de facelift-versie van de IONIQ 5 (zelfde concern) wél meteen bij langzaam vooruit rijden, zoals parkeren en hoef je niet eerst op een knopje te drukken of achteruit te rijden.

Is er een facelift-versie van de Niro? Ach nee, dat is de EV3 en die zal dat wel net zo hebben als de nieuwe IONIQ.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

janne_nl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:11:
Ook bij het laatste model e-niro gaat pas bjj achteruit rijden of op het knopje drukken de parkeersensor aan.
Bij onze leen niro-EV niet.. gaat vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Prima, maar dat is dan ook geen e-Niro.

Een vorige auto had dat ook, regelmatig irritant als je voor een stoplicht staat, of kort lang struiken rijdt. Nou ja, vond ik dan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• multikoe
Min leasecontract loopt af in augustus en ik ben me aan het orienteren. De e-Niro is ons eigenlijk te groot en (dachten we) te duur.
We hebben een aanbod gekregen voor een verlenging van de lease. Per maand 7 euro goedkoper.... Dat had ik verwacht, we zitten met ons maandbedrag al belachelijk laag. En dat blijkt ook uit het volgende:
De Renault 5 electrisch is een leuk alternatief. Kleiner, maar relatief goedkoop in de lease. Echter, bij een eerste prijsvergelijking zouden we voor deze Renault 5 in de één na beste uitvoering, met ongeveer dezelfde voorwaarden (km, looptijd, trekhaak), 70 euro minder per maand betalen dan we nu voor onze e-Niro betalen. Lijkt veel, maar we leveren in: stoel- en stuurverwarming, remote control met de app, open dak, bereik (van WLTP 450 naar 300) en ruimte.
Wat krijgen we voor die 70 euro terug? Een qua design leukere auto met de fijne nieuwe-auto-geur. That's it.
Ik was hier al bang voor, toen we vier jaar geleden onze oude, tweedehands diesel de deur uit deden en de e-Niro gingen rijden. We zouden enorm verwend raken en niet meer terug willen naar minder luxe, minder ruimte en minder bereik. En dat is uitgekomen.... De e-Niro is gewoon een ongelooflijk fijne auto en ik ben bang dat we er nog even in blijven rijden. En ik blijf dus nog wel even in deze groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:37:
Min leasecontract loopt af in augustus en ik ben me aan het orienteren. De e-Niro is ons eigenlijk te groot en (dachten we) te duur.
We hebben een aanbod gekregen voor een verlenging van de lease. Per maand 7 euro goedkoper.... Dat had ik verwacht, we zitten met ons maandbedrag al belachelijk laag. En dat blijkt ook uit het volgende:
De Renault 5 electrisch is een leuk alternatief. Kleiner, maar relatief goedkoop in de lease. Echter, bij een eerste prijsvergelijking zouden we voor deze Renault 5 in de één na beste uitvoering, met ongeveer dezelfde voorwaarden (km, looptijd, trekhaak), 70 euro minder per maand betalen dan we nu voor onze e-Niro betalen. Lijkt veel, maar we leveren in: stoel- en stuurverwarming, remote control met de app, open dak, bereik (van WLTP 450 naar 300) en ruimte.
Wat krijgen we voor die 70 euro terug? Een qua design leukere auto met de fijne nieuwe-auto-geur. That's it.
Ik was hier al bang voor, toen we vier jaar geleden onze oude, tweedehands diesel de deur uit deden en de e-Niro gingen rijden. We zouden enorm verwend raken en niet meer terug willen naar minder luxe, minder ruimte en minder bereik. En dat is uitgekomen.... De e-Niro is gewoon een ongelooflijk fijne auto en ik ben bang dat we er nog even in blijven rijden. En ik blijf dus nog wel even in deze groep :)
Mijn lease loopt ook af en ik ga waarschijnlijk voor de Inster 49kWh.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:00:
[...]

Mijn lease loopt ook af en ik ga waarschijnlijk voor de Inster 49kWh.
OK, maar daar ga je dus ook behoorlijk op ruimte, bereik en uitrusting inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik wil graag een tweedehands elektrische auto gaan kopen voor een gezin van 4. Om het betaalbaar te houden ben ik uiteindelijk uitgekomen op een e-Niro. Helaas blijkt het wel lastig om op de occasion sites te filteren op de verschillende opties die er op kunnen zitten. Ik wil een MY2020(met het brede scherm) of MY2021, een 3 fase lader en max 100k km. Budget is ~22k euro.
Nu had ik nog wel een paar vragen:
  • Hoeveel scheelt een warmtepomp ongeveer in range in de winter? Is het aan te raden om er een te nemen?
  • Raden jullie het aan om een aviloo premium test uit te voeren tijdens de testrit? Wat zou ik moeten verwachten van de SOH?
  • Is het het waard om voor een paar 1000 euro een auto te kopen met ~60k ipv 100k?
  • Hoe belangrijk is het om nog gebruik te kunnen maken van de fabrieksgarantie?
  • Hebben jullie aanraders voor welke laadpaal ik thuis moet installeren?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

aap1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:10:
Ik wil graag een tweedehands elektrische auto gaan kopen voor een gezin van 4. Om het betaalbaar te houden ben ik uiteindelijk uitgekomen op een e-Niro. Helaas blijkt het wel lastig om op de occasion sites te filteren op de verschillende opties die er op kunnen zitten. Ik wil een MY2020(met het brede scherm) of MY2021, een 3 fase lader en max 100k km. Budget is ~22k euro.
Nu had ik nog wel een paar vragen:
  • Hoeveel scheelt een warmtepomp ongeveer in range in de winter? Is het aan te raden om er een te nemen?
  • Raden jullie het aan om een aviloo premium test uit te voeren tijdens de testrit? Wat zou ik moeten verwachten van de SOH?
  • Is het het waard om voor een paar 1000 euro een auto te kopen met ~60k ipv 100k?
  • Hoe belangrijk is het om nog gebruik te kunnen maken van de fabrieksgarantie?
  • Hebben jullie aanraders voor welke laadpaal ik thuis moet installeren?
Alvast bedankt!
Als hij in aanmerking komt voor 10 jaar fabrieksgarantie (dat krijg je als hij dealer onderhouden is), zou ik zeker overwegen om richting de 60k te gaan.

Want het maximale aantal km onder garantie is 150k, en afhankelijk van je rijgedrag ben je daar dan wel sneller aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:08:
[...]

OK, maar daar ga je dus ook behoorlijk op ruimte, bereik en uitrusting inleveren?
Klopt maar het scheelt veel per maand en we hebben nog een Octavia diesel.
En je begon je verhaal dat de Niro te groot was :+

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 02-04-2025 20:26 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:25:
[...]

Klopt maar het scheelt veel per maand en we hebben nog een Octavia diesel.
En je begon je verhaal dat de Niro te groot was :+
Klopt, maar het komt niet vaak voor dat iemand kleiner gaat rijden.... En die Inster is wel echt veel kleiner. Het grappige is dat we serieus waren over kleiner en goedkoper, maar dat vooral mijn vrouw zich opeens realiseerde dat de stoelverwarming en het op afstand verwarmen van de auto een luxe is die ze maar moeilijk kan missen. Dat, met het uiteindelijk toch vrij kleine verschil in leasebedrag, maakt de keus lastig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Whohoo!!!

Alle problemen met media unit en Kia Connect opgelost!

Kia web support had vandaag nog steeds geen antwoord.
Dus als tweaker maar eens opnieuw nagedacht.
Dezelfde update op dezelfde usb stick nog maar eens geprobeerd. Helemaal doorlopen. Ging verrassend dat dat gewoon kon, dezelfde software opnieuw geïnstalleerd.

GPS tijd werd weer goed weergegeven. Daarna werkten alle systeem functies weer, alle knoppen op dashboard ook weer (o.a. EV en Climate knop deden het niet meer). Status van batterij en voertuig settings deden het ook weer.
En als laatste zag ik de rode verkeersbord door de Kia Connect icoontje.
Die kon ik uiteindelijk activeren en reconfigure doen. Daarna verscheen de QR code. Daarna was koppeling met mobiel in 19sec gepiept.

Heerlijk blij nu met de update .
Pagina: 1 ... 330 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.