Get!em schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:04:
Ik sta op het punt een tweedehands Niro te kopen. Heb al heel aantal punten gecheckt, maar zijn er nog punten waar ik kritisch op moet zijn?
Heb er nu 2 op t oog:
2020 model (met nieuwere plattere scherm)
2021 model (iets minder kilometers dan die andere).
Beide hebben:
- Dynamic line
- Warmtepomp
- 3fase 64kWh
- onderhoudshistorie a 15k km is netjes
- beide ex-leasers...
- SOH 100% (bij de ene volgens de ad-hoc hot diagnosis methode, de andere via aviloo)
Gezien ik dan ook een laadpaal moet, zijn er aan/afraders qua laadpalen (3 fase, loadbalancing, pv-optimalisatie aansturing)?
Allereerst, bedoel je echt DynamicLine of DynamicPlusLine voor 2021? DynamicLine had in MY2021 niet eens meer stoelverwarming of stuurwielverwarming waar de MY2020 die wel had, dus het zijn niet echt vergelijkbare uitvoeringen tussen de jaren is mijn idee daarbij. Dus let goed de combinatie van uitvoering en modeljaar!
Modeljaar 2020 vs 2021 is meer dan subtiel anders voor NL-geleverde in elk geval.
Warmtepomp werd een optie voor alle uitvoeringen en zelf kwam ik amper een MY2021 tegen met warmtepomp. Advertenties zijn vaak onjuist. Doe de motorkap open en check het zelf.
gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Check ook zelf echt even de prijslijsten om de verschillen te spotten tussen de uitvoeringen per modeljaar.
gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Ik zou zelf voor een MY2021 geen DynamicLine nemen maar minimaal een DynamicPlusLine nemen (maar goed, hoor wie het zegt).
Alle DynamicLine en betere uitvoeringen van MY2021 zijn geleverd met 3-fasen in NL, maar voor MY2020 verschilt het per auto want het was feitelijk een optie toen nog. Of dat belangrijk voor je is, verschilt sterk per situatie. Even wat verduidelijken hoe je gaat laden als je daar advies over wilt. Ook hier zijn advertenties vaak onjuist. Ik heb genoeg MY2020-advertenties gezien waarop de foto van de laadpoort en de specificaties niet overeenkwamen, gewoon schaamteloos getuigend van het ontbreken van kennis van de verkoper... Dus zelf checken of alle pinnetje in de connector achter de laadklep zitten.
Een MY2021 DynamicLine met warmtepomp maar zonder stuur-/stoelverwarming vind ik echt zo'n rare combinatie...
juist die verwarming op direct contact besparen volgens mij nog het meest, dus een rare 1000-euro uitgave geweest destijds, maar oke.
Wat voor Aviloo-test is het geweest trouwens? Een flash-test of een premium test? Ik kan me haast niet voorstellen dat er 100 uit komt bij een premium test. En een flash-test zegt net zo veel als zelf met je OBD-dongle eraan hangen: niet zo veel, bijna zonder uitzondering staat SOH op 100 bij Kia/Hyundai waar je toch wel degelijk wat degradatie kan meten met een goede test.
[
Voor 33% gewijzigd door
gertvdijk op 19-03-2025 23:24
]