Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:44
Ow nee hoor. Volgens mij laadt hij hier alleen als ik rij. Staat nu op 47% boven de 70 zie ik hem maar zelden (sinds ik er op let).

Gezien de zon en de stroomprijs gaat hij zo aan de lader, eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:12
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:45:
Laadt tie dan op of geeft de auto een waarschuwing? Ik nam altijd dat laatste aan. Hangt de auto dan ook aan de laadpaal?
Voorzover mij bekend laadt de 12v accu op zowel aan de lader als niet aan de lader. Heb regelmatig het blauw knipperend lampje gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:30
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:45:
Laadt tie dan op of geeft de auto een waarschuwing? Ik nam altijd dat laatste aan. Hangt de auto dan ook aan de laadpaal?
De auto hangt dan niet aan de laadpaal en in de grafieken van Home Assistant is te zien dat de accu opgeladen wordt. De groene leds achter het voorruit laten activiteit zien en op het dashboard achter het stuur is ook het display aan en iets te zien. Wat de leds precies doen en wat er precies op het dashboard zichtbaar is heb ik niet onthouden maar er gebeurt wel wat. Waarschuwingen geeft de auto niet, geen idee wat de trigger precies is maar met enige regelmaat wordt de 12V accu bijgeladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:12
ninjazx9r98 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:06:
[...]

De auto hangt dan niet aan de laadpaal en in de grafieken van Home Assistant is te zien dat de accu opgeladen wordt. De groene leds achter het voorruit laten activiteit zien en op het dashboard achter het stuur is ook het display aan en iets te zien. Wat de leds precies doen en wat er precies op het dashboard zichtbaar is heb ik niet onthouden maar er gebeurt wel wat. Waarschuwingen geeft de auto niet, geen idee wat de trigger precies is maar met enige regelmaat wordt de 12V accu bijgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS7iOKx2csaXIrUho07ivW0e1mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w39MNhmSIJDHsUpQWX5SrmlO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw0cE-bb-Z6NEPyId78pOUgMx8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzBLNuZ8DMCME7RKVW9Dsv0e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:01:
Ow nee hoor. Volgens mij laadt hij hier alleen als ik rij. Staat nu op 47% boven de 70 zie ik hem maar zelden (sinds ik er op let).

Gezien de zon en de stroomprijs gaat hij zo aan de lader, eens opletten.
47%? dat is wel heel erg weinig. Ik zie in mijn grafieken duidelijk dat het batterijpercentage nooit onder de 70% komt. Ik heb dat altijd geinterpreteerd als dat de auto bij 70% begint bij te laden en daarbij ook nooit boven de 90% komt. Dat klinkt als een hele goed proces om de batterij zo gezond mogelijk te houden.
Ik zou me heel erg zorgen maken als mijn batterij duidelijk onder die 70% zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat lijkt me dan weer wat overdreven. Volgens de grafiekjes die ik vind is alles boven de 40% goed en wordt het kritisch onder de 20%. Dus zorgen maak ik me zeker nog niet. Eigenlijk wat de dealer ook aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
plips schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Ook in Den Haag, van Antwerpen naar Mechelen, Op de rondweg in Beaune.
Radars (roodlicht en/of snelheid) is mijn ervaring.
Dan is mijn ervaring heel anders. Ik rij het hele land (en ben ook regelmatig in Den Haag geweest) door maar ben het nog maar op 2 plekken tegengekomen. Als het door radars kwam dan had ik het veel vaker gehad en wellicht stond dit forum er dan ook vol van.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:03
Uit de handleiding pagina 1-58 (MY2020):

De Hulpaccu laadfunctie + is een functie
die de laadstatus van de 12V hulpaccu
bijhoudt. Als het laadniveau van de
hulpaccu laag is, laadt de hoogspan‐
ningsbatterij de hulpaccu op.
De Hulpaccu laadfunctie + staat aan
wanneer het voertuig wordt afgeleverd.
Als de functie niet nodig is, kunt hem
uitzetten in de modus Gebruikersinstel‐
lingen op het instrumentenpaneel.
Raadpleeg voor meer informatie de vol‐
gende pagina.

Onze Outlander PHEV had exact dezelfde functie die elke dag even de 12V accu oplaadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:22
Digitair schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:41:
[...]

Ik sta op het punt om mijn e-Niro uit december '21 over te nemen. Ik ben nog aan het wachten op het nieuwe voorstel (de overname datum stond een maand te vroeg), maar dat zal ongeveer hetzelfde bedrag zijn. Het betreft een Executive uitvoering met 61k kms. De leasemaatschappij vroeg er 20.800 voor.
Om je een beetje een idee te geven.

Verder heb ik deze auto ook via een garage op een veilingsite voor handelaren laten zetten voor een prijsindicatie.Daar boden ze 18.500.

Ik had zelf verwacht dat ze ongeveer 25k zouden vragen, gezien de prijzen op diverse sites.
@Digitair Bedankt voor de info, dan heb ik inderdaad een idee. Het "nadeel" is nu dat er maar 25.000 km op de teller staat dus dat zal de prijs waarschijnlijk wel wat opdrijven. Ik verwacht zelf nu 25k of iets daarboven. Hopelijk verrast de leasemaatschappij mij in positieve zin met de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:23:
@Dennis 1 ik heb dat ook gedaan. Overgenomen uit de lease. Gevraagd bedrag was redelijk, kwam destijds wel overeen met de ANWB koerslijst tussen “koop van particulier” en “koop van dealer met garantie” in.
Dat was in mijn geval ruim een jaar geleden net voordat de tweedehands EV markt verzadigd raakte en de wegenbelasting ineens versneld werd ingevoerd. Waarde is inmiddels flink gedaald nog (maar dat verlies is virtueel, ik verkoop hem voorlopig niet).
Kijk eens wat de ANWB koerslijst doet voor jouw kenteken en km stand. Dan krijg je een idee wat ie waard is. Check ook Marktplaats.

Ik vond het fijn om mn eigen auto over te nemen omdat ik precies weet wat er mee gebeurd is. Weinig snelgeladen, bijna altijd tot max 80%, etc.
Was wel even eng na 15 jaar leasen. Verzekering viel ook tegen met 0 opgebouwde jaren. Had wat oppervlakkige schade gehad tijdens leasen die ik verplicht via de verzekering moest laten fixen, dus helaas ook niet middels een bewijs schadevrije jaren kunnen overnemen. (Elke schade telt voor -5 jaren oid, rare snuiters die verzekeraars)

Controleer ook of je auto wel volgens die Kia voorwaarden is onderhouden (dus elke 15k km of elk jaar). Ivm grote drukte bij de dealers bleek ik een keer te laat (2 maanden van tevoren gepland maar uiteindelijk daardoor 20k gereden ipv 15k).
Ben nu aangewezen op “coulance” van de dealer ipv zonder discussie via Kia NL. Geldt natuurlijk wel als je nog onder de 150k km zit.
@CyBeRSPiN
Ik heb het onderhoudsboekje bekeken en de eerste onderhoudsbeurt heeft de auto niet gehad na 1 jaar of 15.000 km, maar na 17 maanden en 8.000 km. Ik kwam hier na 15 maanden achter en voordat ik terecht kon bij de dealer waren het 17 maanden geworden. Het was tijdens de Covid periode en vanwege mijn thuissituatie met mijn vrouw had ik hier niet eerder over nagedacht. Ik kreeg ook geen melding op het display van de auto. Blijkbaar had de dealer die de auto afgeleverd had niet ingesteld dat deze melding binnen een jaar zichtbaar zou moeten zijn. Na de 1e onderhoudsbeurt heeft de auto alle beurten jaarlijks gehad zonder bijzondere reparaties.

Ik ben wel benieuwd of het feit dat de eerste onderhoudsbeurt niet conform de voorwaarden is uitgevoerd dit nog voor problemen in de toekomst kan zorgen.

Jij geeft aan dat jij bent aangewezen op de coulance van de dealer voor in het geval er iets zal zijn. Heb je dit destijds nog nagevraagd bij de dealer?

Ik wil sowieso deze week nog even contact opnemen bij de dealer waar het onderhoud jaarlijks wordt uitgevoerd om aan te horen wat hij hiervan vindt.

Als zwart op wit wordt aangegeven dat de 5 jaar garantie dan komt te vervallen dan zal ik toch goed moeten overwegen wat ik zal doen. Dan wordt het er niet makkelijker op.

Ik zou denken omdat het de 1e onderhoudsbeurt betreft en daarna alles goed is gegaan dat dan goed zou moeten gaan qua garantie? Wellicht dat er nog iemand is die hier ervaring mee heeft, dan hoor/lees ik dit graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
@Dennis 1 ik zou het zeker even navragen ja, wat de garantiestatus is.
Mn dealer zei dat het per casus wordt bekeken, omdat ik mn eerste onderhoud bij 20k ipv 15k deed (ivm 2 maanden moeten wachten tot ik terecht kon na een verre autovakantie), maar ben al 15 jaar klant met 3 nieuwe auto’s daar dus zal wel goedkomen als er echt wat aan de hand is.
Je hebt nu trouwens 10 jaar garantie ipv 7 (niet 5).

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:15:
Mn dealer zei dat het per casus wordt bekeken, omdat ik mn eerste onderhoud bij 20k ipv 15k deed (ivm 2 maanden moeten wachten tot ik terecht kon na een verre autovakantie), maar ben al 15 jaar klant met 3 nieuwe auto’s daar dus zal wel goedkomen als er echt wat aan de hand is.
@CyBeRSPiN
Dank voor je reactie. Hopelijk kan de dealer mij meer vertellen.

Bij jou dus ook bij de 1e onderhoudsbeurt, dan zal het waarschijnlijk bij mij ook op coulance uit kunnen gaan komen. Of helemaal niet.

N.b. Met 5 jaar garantie bedoel ik de 5 jaar garantie die nog zou gelden na einde van mijn zakelijk leasecontract van 5 jaar (juli 2025).

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis 1 op 16-03-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
13art schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Meer voor na het poetsen, maar ik heb een screenprotector op het scherm zitten. Ben nogal een zeikert wat betreft vingerafdrukken en vegen op schermen, dus heb standaard een zachte microvezel doek in de auto liggen. Maar hoe voorzichtig je ook bent, er komen altijd wel wat krassen op het scherm. Kan nu dus zonder mij zorgen te hoeven maken het scherm weer schoonmaken zonder dat het onderliggende scherm beschadigd raakt.
Ik heb precies hetzelfde en nu dus inderdaad ook een screenprotector besteld. Echter toen ik hem erop wilde plakken, en eens goed naar het scherm keek, lijkt het wel of er al iets op het scherm geplakt zit. Ik durf er niet teveel aan te pulken omdat ik het straks beschadig, maar zou dit niet een originele sp. zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYEe_qeYZUs6wkhS1-WiIjWEjwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8XPvaTmm6gusVl391Itwy7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FM5xHN2Vj3EcoSRT39A7pv52gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhPgQfSte6TS2tHZPdGLU9cs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 17-03-2025 12:04 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:57
timpel_800 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb precies hetzelfde en nu dus inderdaad ook een screenprotector besteld. Echter toen ik hem erop wilde plakken, en eens goed naar het scherm keek, lijkt het wel of er al iets op het scherm geplakt zit. Ik durf er niet teveel aan te pulken omdat ik het straks beschadig, maar zou dit niet een originele sp. zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo hey, dat scherm ziet er uit! Maar zote zien zijn dat echt poets-krassen, of niet? Geen krassen van het gebruiken, gezien de richting en vorm van de krassen....

In mijn vorige Mazda2 had ik zo'n grote knop op de middenconsole voor de bediening en de touchscreen werd automatisch uitgeschakeld tijdens rijden. Veel mensen vonden dat maar niets, maar ik vond het ideaal!
  • geen vette vingers meer op het scherm
  • Bedienen zonder je ogen van de weg te halen (wat met een touchscreen niet lukt)
  • Geen krassen door veel gebruiken en schoonmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timpel_800 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat je heel erg veel moeite moet doen om dat soort krassen in je originele scherm te krijgen, het lijkt er sterk op dat er al een screenprotector op zit.

Ik vraag me wel af hoe die krassen er uberhaupt op gekomen zijn? Dit zijn geen gebruikssporen. Iemand heeft met een schuursponsje het scherm schoongemaakt, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Het ziet er erger uit dan het is. Althans, als de auto aan staat zie je het niet. Maar kijk eens naar deze foto eerder in het topic. Zelfde verhaal https://tweakers.net/i/Ru...4x6FCQic.jpg?f=user_large

Je ziet duidelijk dat bij bijv. de aanknop er veel meer krassen zitten. Dit is echt niet alleen schoonmaken. Hier nog een foto van het scherm (nu niet in de volle zon) Linksboven zie je een knop die ik vaak gebruik.

Maar goed, het lijkt er dus op alsof er al iets opgeplakt zit. Zou fijn zijn als iemand het kan bevestigen en hem er al eens afgetrokken heeft :)
Het is een MY2020 met nieuwe logo btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLSB8lf_IPsLAYuubNAsefS1Uug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSUXRawabs2keXz9SUGvvfmh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door timpel_800 op 17-03-2025 13:22 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
timpel_800 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:19:
Het ziet er erger uit dan het is. Althans, als de auto aan staat zie je het niet. Maar kijk eens naar deze foto eerder in het topic. Zelfde verhaal https://tweakers.net/i/Ru...4x6FCQic.jpg?f=user_large

Je ziet duidelijk dat bij bijv. de aanknop er veel meer krassen zitten. Dit is echt niet alleen schoonmaken. Hier nog een foto van het scherm (nu niet in de volle zon) Linksboven zie je een knop die ik vaak gebruik.

Maar goed, het lijkt er dus op alsof er al iets opgeplakt zit. Zou fijn zijn als iemand het kan bevestigen en hem er al eens afgetrokken heeft :)
Het is een MY2020 met nieuwe logo btw.

[Afbeelding]
Ik weet niet hoor, maar bij ons zie je na ruim 3 jaar gebruik bijna geen beschadigingen, scherm aan of uit.
Hier heeft iemand met zand aan zijn vinger het scherm rond lopen fietsen. Geen idee hoe je dit bij normaal gebruik krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Ik weet niet hoor, maar bij ons zie je na ruim 3 jaar gebruik bijna geen beschadigingen, scherm aan of uit.
Hier heeft iemand met zand aan zijn vinger het scherm rond lopen fietsen. Geen idee hoe je dit bij normaal gebruik krijgt.
Bij mijn hetzelfde, alleen als ie uitstaat en het zonlicht er op een bepaalde manier overheen schijnt, zie je hele minuscule lijntjes, maar die zijn niet in de kringvormige lijnen, dat lijkt inderdaad vooral van schoonmaken/poetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Leader98 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:38:
Uit de handleiding pagina 1-58 (MY2020):

De Hulpaccu laadfunctie + is een functie
die de laadstatus van de 12V hulpaccu
bijhoudt. Als het laadniveau van de
hulpaccu laag is, laadt de hoogspan‐
ningsbatterij de hulpaccu op.
De Hulpaccu laadfunctie + staat aan
wanneer het voertuig wordt afgeleverd.
Als de functie niet nodig is, kunt hem
uitzetten in de modus Gebruikersinstel‐
lingen op het instrumentenpaneel.
Raadpleeg voor meer informatie de vol‐
gende pagina.

Onze Outlander PHEV had exact dezelfde functie die elke dag even de 12V accu oplaadde.
Dank je. Onze Outlander laadde idd ook de 12v accu altijd bij.

Echter in onze my22 vind ik die setting zo niet terug. Straks maar eens het boek(je) erbij pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
Leader98 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Ik kreeg die bots preventie systeem waarschuwing ook en bij nameten gaf de 12V accu in rust 11,89V, dus die moet na 5 jaar toch een keer vervangen gaan worden.
Ik heb zo'n bms monitor op de 12 v en die geeft ok aan.
Nu heb ook de auto uitgelezen via carscanner en blijkbaar geeft de vooruit camera de foutmelding, heb maar een afspraak gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
timpel_800 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:19:
Voorzichtig in een hoekje kijken of je het los krijgt? Een screenprotector zou je er vrij simpel af moeten krijgen.
Anders bij je dealer vragen, dan is het hun probleem als ie toch niet lekker los blijkt te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
oldie127 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:30:
Ik heb zo'n bms monitor op de 12 v en die geeft ok aan.
Nu heb ook de auto uitgelezen via carscanner en blijkbaar geeft de vooruit camera de foutmelding, heb maar een afspraak gemaakt.
Lijkt me inderdaad een defect daarmee dan.
Heb je dan ook geen lane follow assist / lane keep assist meer?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Sinds we een nieuw energiecontract hebben met een gelijk tarief voor dag en nacht èn een boete vanwege 3000 kWh terug leveren aan het net, laad ik onze e-Niro op zonnige dagen met een gereduceerde stroomsterkte. Wat ik in Domoticz zie is dat dan maar twee van de drie fasen in ons huis belast worden. Ik had verwacht dat het 3 fasen zou blijven. Zou dat gedaan zijn om laadverliezen te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Als je op 1 fase laad kun je met minimaal 1400 watt laden..wil je op drie fase laden doe je dat keer drie en laad je dus met minimaal 4.2kw. Je paal switcht dus tussen 1 en drie fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:56:
Heeft iemand met zijn e-Niro en Home Assistant wel eens met de volgende addon geëxperimenteerd en dit werkend gekregen?

https://docs.evcc.io/en/docs/Home

Mij zou het daarbij dan niet specifiek om de zonn energie gaan, daarvoor heb ik te weinig panelen en bovendien heeft mijn Alfen lader daarvoor ingebouwde functionaliteit.

Het gaat er mij om optimaal gebruik te maken van mijn dynamisch energie contract.

De slim laden app van Kia werkt alleen met de nieuwere EV modellen en die van de ANWB werkt ook (nog) niet optimaal met onze e-Niro.

Heeft iemand evcc voor Home Assistant werkend gekregen?
Ik ben met EVCC in Home Assistant aan het experimenteren gegaan.
Eerste indruk is best positief. Er zijn nog wel dingen die nog niet helemaal goed werken of zijn ingesteld, maar je geeft aan wanneer je wilt vertrekken en met hoeveel % in de accu. Je kunt ook schema's instellen, waarbij je bijvoorbeeld elke werkdag vertrekt om 6:30 en op 80% wilt vertrekken.

Kom je dan thuis met je auto, dan plug je die eenvoudig in je lader en de software bepaalt de uren van laden. Dat is onder andere gericht op bijvoorbeeld maximaal gebruik maken van je zonnepanelen.
Maar die van mij hebben niet zo veel overschot en wanneer die het meeste leveren, zit ik op mijn werk.

Maar in mijn geval kijkt de software naar de goedkoopste uren van het dynamische energie contract en stemt het laden daar op af.
Daarbij kan het zijn dat hij bijvoorbeeld tussen 10 en 12 uur geladen wordt en de rest tussen 14 en 18. De uren hoeven dus niet perse aansluitend te zijn.

Er is nog zat te experimenteren.
Daarnaast worden de laadsessies ook nog bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:15:
@CyBeRSPiN
Vandaag contact gehad met de dealer en het e.e.a. uitgelegd. Hij gaf aan dat als er iets aan de auto zou zijn dat zij altijd een garantieaanvraag bij kia uitzetten. Uiteindelijk is het kia die het laatste woord heeft. Hij gaf wel aan dat omdat alleen de eerste onderhoudsbeurt later is uitgevoerd in tijd en daarna alle jaarlijkse onderhoudsbeurten netjes op tijd zijn uitgevoerd dat de kans wel redelijk groot is dat kia de garantieaanvraag goed zal keuren. Zeker ook gezien het feit dat in 5 jaar tijd nog geen 25.000 km op de teller. Hij kon niets garanderen of schriftelijk vastleggen maar hij gaf me wel een goed gevoel. Tevens zei hij met het verhaal dat ik heb waarom de 1e onderhoudsbeurt later is uitgevoerd, dat dit ook wel positief door kon werken. Het blijft natuurlijk een risico maar aan de coulance van de dealer zal het waarschijnlijk niet liggen, die is wel meewerkend.

Hij zei ook dat alle niet onderhoudsgerelateerde onderdelen sowieso onder de garantie zouden vallen. Alle onderhoudsgerelateerde onderdelen zouden mogelijk een discussie op kunnen leveren.

Hij gaf als tip nog mee voordat ik zou beslissen om de auto over te nemen om even een State of Health van de accu uit te laten voeren. Voor 40 euro ben ik dan op de hoogte van de conditie van de accu. In de afgelopen 5 jaar haar heb ik de auto nagenoeg altijd via mijn thuislader opgeladen tot max 80%. Daarnaast heb ik 2 keer bij een snellader geladen. Ik verwacht niet dat de accu in slechte staat is maar controle voordat ik een groot bedrag ga investeren in de auto kan geen kwaad. :)

Nu eerst even wachten waar de leasemaatschappij volgende maand mee komt als prijs. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
gertvdijk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:46:
[...]

Lijkt me inderdaad een defect daarmee dan.
Heb je dan ook geen lane follow assist / lane keep assist meer?
4 foutmeldingen bots waarschuwing,licht assistent,lka brandt oranje en snelheid borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timpel_800 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:16:
Als je op 1 fase laad kun je met minimaal 1400 watt laden..wil je op drie fase laden doe je dat keer drie en laad je dus met minimaal 4.2kw. Je paal switcht dus tussen 1 en drie fase.
Dus: er worden fases bij- of afgeschakeld afhankelijk van het gevraagde vermogen?
In andere woorden: als je op een 3-fase aansluiting met hoog vermogen begint en dat langzaam verlaagt, worden dan ook steeds fases afgeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 05:59:
[...]

Dus: er worden fases bij- of afgeschakeld afhankelijk van het gevraagde vermogen?
In andere woorden: als je op een 3-fase aansluiting met hoog vermogen begint en dat langzaam verlaagt, worden dan ook steeds fases afgeschakeld?
Ik denk dat het ook ligt aan de laadpaal zelf. Die van mij levert volgens mij per fase evenveel vermogen. En het maximale vermogen is afhankelijk van de fase die het meeste verbruikt.

Edit: de kookplaat is hier via een kookgroep aangesloten. Dus die verbruikt af en toe wel 1 hele groep. Dan zie ik dat de auto ook ineens niet meer oplaad.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 19-03-2025 06:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:41
DutchKel schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:56:
[...]

Ik denk dat het ook ligt aan de laadpaal zelf. Die van mij levert volgens mij per fase evenveel vermogen. En het maximale vermogen is afhankelijk van de fase die het meeste verbruikt.

Edit: de kookplaat is hier via een kookgroep aangesloten. Dus die verbruikt af en toe wel 1 hele groep. Dan zie ik dat de auto ook ineens niet meer oplaad.
Het ligt uitsluitend aan de laadpaal, die bepaalt of er 1,2 of 3 fasen worden gebruikt. Er zijn ook auto's met een 2F lader. Er was een paar jaar geleden een issue met de Zappi die bij nieuwere Kia en Hyundai auto's kortsluiting veroorzaakte door te schakelen tussen 1 en 3F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Laatst online: 10:59
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:32:
[...]

Het ligt uitsluitend aan de laadpaal, die bepaalt of er 1,2 of 3 fasen worden gebruikt. Er zijn ook auto's met een 2F lader. Er was een paar jaar geleden een issue met de Zappi die bij nieuwere Kia en Hyundai auto's kortsluiting veroorzaakte door te schakelen tussen 1 en 3F.
Bedoelt hij niet dat hij gereduceerd laadt o.b.v. de instellingen in de auto zelf? Daar kun je ergens in een menu instellen dat er maar op (dacht) 30% of 70% geladen mag worden. De on board charger regelt het dan gewoon.. Ik dacht gewoon op alle fases gewoon (maar zal het eens checken)

Mijn laadpaal heb ik ingesteld op 7,5 kW en ik laad om dezelfde reden ook op met gereduceerd vermogen wat dan resulteert in 5 kW of zo.
Mijn laadpaal (simpele) moet ik openmaken om met dipswitches het vermogen in te stellen, dit is dus een mooie simpele oplossing om optimaal zonnestroom te gebruiken....

[ Voor 3% gewijzigd door jaro431 op 19-03-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Vaevictis_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:32:
[...]

Let wel dat was een Kia/Hyundai probleem geen Zappi probleem.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik sta op het punt een tweedehands Niro te kopen. Heb al heel aantal punten gecheckt, maar zijn er nog punten waar ik kritisch op moet zijn?

Heb er nu 2 op t oog:
2020 model (met nieuwere plattere scherm)
2021 model (iets minder kilometers dan die andere).

Beide hebben:
- Dynamic line
- Warmtepomp
- 3fase 64kWh
- onderhoudshistorie a 15k km is netjes
- beide ex-leasers...
- SOH 100% (bij de ene volgens de ad-hoc hot diagnosis methode, de andere via aviloo)

Gezien ik dan ook een laadpaal moet, zijn er aan/afraders qua laadpalen (3 fase, loadbalancing, pv-optimalisatie aansturing)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Get!em schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:04:
Ik sta op het punt een tweedehands Niro te kopen. Heb al heel aantal punten gecheckt, maar zijn er nog punten waar ik kritisch op moet zijn?

Heb er nu 2 op t oog:
2020 model (met nieuwere plattere scherm)
2021 model (iets minder kilometers dan die andere).

Beide hebben:
- Dynamic line
- Warmtepomp
- 3fase 64kWh
- onderhoudshistorie a 15k km is netjes
- beide ex-leasers...
- SOH 100% (bij de ene volgens de ad-hoc hot diagnosis methode, de andere via aviloo)

Gezien ik dan ook een laadpaal moet, zijn er aan/afraders qua laadpalen (3 fase, loadbalancing, pv-optimalisatie aansturing)?
Allereerst, bedoel je echt DynamicLine of DynamicPlusLine voor 2021? DynamicLine had in MY2021 niet eens meer stoelverwarming of stuurwielverwarming waar de MY2020 die wel had, dus het zijn niet echt vergelijkbare uitvoeringen tussen de jaren is mijn idee daarbij. Dus let goed de combinatie van uitvoering en modeljaar!

Modeljaar 2020 vs 2021 is meer dan subtiel anders voor NL-geleverde in elk geval.
Warmtepomp werd een optie voor alle uitvoeringen en zelf kwam ik amper een MY2021 tegen met warmtepomp. Advertenties zijn vaak onjuist. Doe de motorkap open en check het zelf. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Check ook zelf echt even de prijslijsten om de verschillen te spotten tussen de uitvoeringen per modeljaar. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Ik zou zelf voor een MY2021 geen DynamicLine nemen maar minimaal een DynamicPlusLine nemen (maar goed, hoor wie het zegt).

Alle DynamicLine en betere uitvoeringen van MY2021 zijn geleverd met 3-fasen in NL, maar voor MY2020 verschilt het per auto want het was feitelijk een optie toen nog. Of dat belangrijk voor je is, verschilt sterk per situatie. Even wat verduidelijken hoe je gaat laden als je daar advies over wilt. Ook hier zijn advertenties vaak onjuist. Ik heb genoeg MY2020-advertenties gezien waarop de foto van de laadpoort en de specificaties niet overeenkwamen, gewoon schaamteloos getuigend van het ontbreken van kennis van de verkoper... Dus zelf checken of alle pinnetje in de connector achter de laadklep zitten.

Een MY2021 DynamicLine met warmtepomp maar zonder stuur-/stoelverwarming vind ik echt zo'n rare combinatie... 8)7 juist die verwarming op direct contact besparen volgens mij nog het meest, dus een rare 1000-euro uitgave geweest destijds, maar oke.

Wat voor Aviloo-test is het geweest trouwens? Een flash-test of een premium test? Ik kan me haast niet voorstellen dat er 100 uit komt bij een premium test. En een flash-test zegt net zo veel als zelf met je OBD-dongle eraan hangen: niet zo veel, bijna zonder uitzondering staat SOH op 100 bij Kia/Hyundai waar je toch wel degelijk wat degradatie kan meten met een goede test.

[ Voor 33% gewijzigd door gertvdijk op 19-03-2025 23:24 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Thanks, dat is precies informatie die ik nodig heb.
Bij de 2020 versie met nieuwe scherm, echt gezien dat er een warmtepomp onder motorkap zit en een driefase aansluiting (die wil ik ook).
Bovendien stoelverwarming aanwezig.

Omdat die op grens 2020/2021 staat maar het nieuwere media scherm heeft, telt die dan als een my21? Of zijn er ook nog 2020 versies die wel al dat nieuwere scherm hebben.
Hij staat als dynamicline in de advertentie (zonder plus)

De 2021 ga ik nog fysiek checken zaterdag (als ik de kans krijg)

Bij de 2020 was de SOH check een obd 2 minuten check (niet aviloo). Die kannik dus met korrel zout nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Get!em schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:35:
Thanks, dat is precies informatie die ik nodig heb.
Bij de 2020 versie met nieuwe scherm, echt gezien dat er een warmtepomp onder motorkap zit en een driefase aansluiting (die wil ik ook).
Bovendien stoelverwarming aanwezig.

Omdat die op grens 2020/2021 staat maar het nieuwere media scherm heeft, telt die dan als een my21? Of zijn er ook nog 2020 versies die wel al dat nieuwere scherm hebben.
Hij staat als dynamicline in de advertentie (zonder plus)

De 2021 ga ik nog fysiek checken zaterdag (als ik de kans krijg)

Bij de 2020 was de SOH check een obd 2 minuten check (niet aviloo). Die kannik dus met korrel zout nemen.
re "Hij staat als dynamicline in de advertentie (zonder plus)" Heb je de verschillende prijslijsten bekeken? Dan was je erachter gekomen dat er in MY2020 geen DynamicPlusLine bestaat namelijk, dus dat zou ook niet kloppen. ;)

Verder lees ik tussen de regels door dat je bouwjaar en modeljaar door elkaar gebruikt maar dat zijn echt verschillende dingen. Je kon in 2020 nog een MY2019 kopen of gaan voor een MY2020, en soms wordt een auto veel later geleverd of wordt een modeljaar een jaar vooruit gezet als marketing lijkt het wel.

re "Omdat die op grens 2020/2021 staat maar het nieuwere media scherm heeft, telt die dan als een my21?" ik denk dat er eind 2020 niet echt meer MY2019 zijn gebouwd nog, maar ik kan het mis hebben. (klein scherm = MY2019 of een ComfortLine met wel nieuw infotainment maar kleiner scherm) Het kan natuurlijk wel al een vroege MY2021 zijn, maar dat zal je ter plekke moeten zien denk ik.

Als je de januari 2020 prijslijst opent zie je dat je in 2020 MY2019 en MY2020 e-Niro's had in grofweg twee uitvoeringen: DynamicLine en ExecutiveLine. Die DL was al vrij uitgebreid met warmtepomp en allerlei opties, maar 3-fase was een optie. Voor de MY2021 veranderde er een hoop; er kwamen 4 uitvoeringen en de warmtepomp was opeens een optie geworden zelfs voor de meest luxe uitvoering, waarbij de DynamicLine eigenlijk een best karige uitvoering is zoals ik eerder noemde. Er kwam een trekhaak als optie met trekgewicht, het zonnedak deed z'n intro etc. Het bouwjaar zou ik niet echt op vertrouwen. Modeljaar is onderdeel van het VIN, zie bijv. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 20-03-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:45:
[...]

re "Hij staat als dynamicline in de advertentie (zonder plus)" Heb je de verschillende prijslijsten bekeken? Dan was je erachter gekomen dat er in MY2020 geen DynamicPlusLine bestaat namelijk, dus dat zou ook niet kloppen. ;)

Verder lees ik tussen de regels door dat je bouwjaar en modeljaar door elkaar gebruikt maar dat zijn echt verschillende dingen. Je kon in 2020 nog een MY2019 kopen of gaan voor een MY2020, en soms wordt een auto veel later geleverd of wordt een modeljaar een jaar vooruit gezet als marketing lijkt het wel.

re "Omdat die op grens 2020/2021 staat maar het nieuwere media scherm heeft, telt die dan als een my21?" ik denk dat er eind 2020 niet echt meer MY2019 zijn gebouwd nog, maar ik kan het mis hebben. (klein scherm = MY2019 of een ComfortLine met wel nieuw infotainment maar kleiner scherm) Het kan natuurlijk wel al een vroege MY2021 zijn, maar dat zal je ter plekke moeten zien denk ik.

Als je de januari 2020 prijslijst opent zie je dat je in 2020 MY2019 en MY2020 e-Niro's had in grofweg twee uitvoeringen: DynamicLine en ExecutiveLine. Die DL was al vrij uitgebreid met warmtepomp en allerlei opties, maar 3-fase was een optie. Voor de MY2021 veranderde er een hoop; er kwamen 4 uitvoeringen en de warmtepomp was opeens een optie geworden zelfs voor de meest luxe uitvoering, waarbij de DynamicLine eigenlijk een best karige uitvoering is zoals ik eerder noemde. Er kwam een trekhaak als optie met trekgewicht, het zonnedak deed z'n intro etc. Het bouwjaar zou ik niet echt op vertrouwen. Modeljaar is onderdeel van het VIN, zie bijv. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Thans thanks, ik ga even door de prijslijsten heen. Ik weet dat de MY en de BJ van elkaar verschillen, alleen is dat altijd verschillend per merk, type en soms zelfs dan onderling nog per BJ verschillend op welke maand/datum van bestelling of van levering er een MY change is.
Heb zelf ooit een Volvo besteld in April met levering Juni die een MY van het jaar erop was. Terwijl diezelfde Volvo type had ik 2 jaar daarvoor ook besteld, en toen was September nog oude MY en oktober nieuwe MY.

Ik ga even op basis van VIN kijken of ik MY kan vinden. Maar op basis van de info die ik nu heb, dan is het dus een BJ 2020, MY2020 Dynamicline. Kenmerken die ik fysiek gecheckt heb: 3fase met het nieuwe mediascherm en stoelverwarming/warmtepomp.

De andere kan ik nog niet plaatsen, maar die heeft volgens de advertentie 3fase en warmtepomp en is een BJ2021 Dynamicline. Te weinig info om zonder vin nummer te zeggen of het MY20 of 21 met een Dynamicline (zonder plus). Goede kans dus dat die geen stoelverwarming heeft, maar dat zal ik dan moeten checken. En tevens de warmtepomp fysiek nog dubbelchecken.

Ik ga nog even verder puzzelen. Was hiervoor bezig met ander merk en andere MY en BJ perikelen en puzzel, maar perikelen daar waren iets te groot om de gok te nemen een occasion zonder/weinig garantie te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:45:
[...]

Even voor de zekerheid, en misschien een beetje muggeziften, maar er is toch helemaal geen MY2021?
De modeljaren lopen tovh van MY(20)20 naar MY(20)22?

Maar als jullie het over bouwjaren hebben, dan is het wel goed om te weten dat in 2020 zowel MY19 als MY20 modellen zijn geleverd.
Dus bouwjaar 2020 kan wel modeljaar MY19 zijn.

EDIT: sorry, dit is hierboven ook al aangegeven! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:10:
Even voor de zekerheid, en misschien een beetje muggeziften, maar er is toch helemaal geen MY2021?
Ik wil het wel blijven herhalen maar kijk naar de prijslijsten. Vergelijk de uitrustingen tussen MY2020 en MY2021... Grote verschillen wat mij betreft! warmtepomp, zonnedak, 3-fase standaard vanaf DL, geen stoel-/stuurverwarming meer onder DPL, officieel trekgewicht op je kentekenbewijs, etc. Hoe kan je dat nog scharen onder 'muggeziften'? :?
Maar als jullie het over bouwjaren hebben, dan is het wel goed om te weten dat in 2020 zowel MY19 als MY20 modellen zijn geleverd.
En MY2022 werd al verkocht vanaf oktober 2021.

[ Voor 36% gewijzigd door gertvdijk op 20-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gertvdijk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Ik wil het wel blijven herhalen maar kijk naar de prijslijsten. Vergelijk de uitrustingen tussen MY2020 en MY2021... Grote verschillen wat mij betreft! warmtepomp, zonnedak, 3-fase standaard vanaf DL, geen stoel-/stuurverwarming meer onder DPL, officieel trekgewicht op je kentekenbewijs, etc. Hoe kan je dat nog scharen onder 'muggeziften'? :?

[...]

En MY2022 werd al verkocht vanaf oktober 2021.
Ja, je ziet dat bij MY20 naar MY21 Kia een deel van de default lijst naar de optielijst heeft geschoven, zodat het basismodel goedkoper werd. In eerste instantie voordelig voor leasers (lagere basis catalogus prijs), maar voor veel leasers uiteindelijk onvoordeliger omdat veelal opties op de leasetermijn afgeschreven worden ipv naar restwaarde gaan. Dus kozen die voor Executive en had Kia alsnog winst. Beetje het europese (audi/vw) model ipv de aziatische (basis model al goed aangekleed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Net van Gert geleerd: MY 21 https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari21.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hm, dat is wel jammer dan. Dat betekent dan volgens Kia dat je daar geen navigatie updates voor zult ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_yViFLTKi-S9vYpxAoUAyN3BiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ncjoIBvaXAqyUuibXrhWK0Dz.png?f=user_large

Is dit niet een bedenksel van de Nederlandse Kia organisatie, maar dat Kia Korea officieel van MY20 naar MY22 is gegaan, of heeft men in de folder van de link zelf ook bouwjaar en modeljaar door elkaar gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Hm, dat is wel jammer dan. Dat betekent dan volgens Kia dat je daar geen navigatie updates voor zult ontvangen:
[Afbeelding]

Is dit niet een bedenksel van de Nederlandse Kia organisatie, maar dat Kia Korea officieel van MY20 naar MY22 is gegaan, of heeft men in de folder van de link zelf ook bouwjaar en modeljaar door elkaar gehaald?
Er zijn wel navigatie updates voor. Ik dacht dat je dan MY20 moest kiezen omdat MY21 geen wijzigingen op het entertainment systeem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:
[Afbeelding]

Retorische vraag: Sinds wanneer is de updatesite van het infotainmentsysteem leidend voor de lijst van modeljaren? 🙃
DutchKel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:34:
Er zijn wel navigatie updates voor. Ik dacht dat je dan MY20 moest kiezen omdat MY21 geen wijzigingen op het entertainment systeem heeft.
Klopt. Ik heb met mijn MY2021 de update van MY2020 geïnstalleerd. Lijkt erop dat er technisch pas iets veranderd is in het infotainment bij MY2022 die OTA-update-ondersteuning heeft gekregen (en wellicht nog meer verbeteringen die mij onbekend zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Er bestaat geen MY21 daarom kun je hem niet vinden in de software update lijst. Ze hebben wel tussentijds uitvoeringen en prijzen een aantal keer gewijzigd zoals keurig door @gertvdijk op een rijtje is gezet.
Ik heb zelf een MY'20 DL uit juli 2021. Met WP nog wel. Inderdaad precies het model dat door iemand onbegrijpelijk werd genoemd vandaag of gisteren.
De WP zou ik niet nog een keer kiezen maar de rest van de opties zijn alles wat ik nodig heb. Ik wil geen stoelverwarming en ook geen extra veiligheidssysteem.

[ Voor 22% gewijzigd door DonJuape op 20-03-2025 18:07 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Er bestaat geen MY21 daarom kun je hem niet vinden in de software update lijst. Ze hebben wel tussentijds uitvoeringen en prijzen een aantal keer gewijzigd zoals keurig door @gertvdijk op een rijtje is gezet.
Ok dan zal t een typo in de prijslijst zijn.
Ik heb zelf een MY'20 DL uit juli 2021. Met WP nog wel. Inderdaad precies het model dat door iemand onbegrijpelijk werd genoemd vandaag of gisteren.
De WP zou ik niet nog een keer kiezen maar de rest van de opties zijn alles wat ik nodig heb. Ik wil geen stoelverwarming en ook geen extra veiligheidssysteem.
Wat is er met de warmtepomp? Te duur in aanschaf of problematisch in gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:19
Frij5fd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:48:
Sinds we een nieuw energiecontract hebben met een gelijk tarief voor dag en nacht èn een boete vanwege 3000 kWh terug leveren aan het net, laad ik onze e-Niro op zonnige dagen met een gereduceerde stroomsterkte. Wat ik in Domoticz zie is dat dan maar twee van de drie fasen in ons huis belast worden. Ik had verwacht dat het 3 fasen zou blijven. Zou dat gedaan zijn om laadverliezen te beperken?
Bepaalde Kia en Hyundai modellen kunnen met 2 fasen laden als de stroomsterkte beperkt is, heeft mij een jaar gekost om uit te vinden dat het aan de auto ligt en niet aan mijn zappi, zie https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/9014 voor het evcc issue mbt een kia door iemand anders en https://myenergi.info/eco...-charge-power-t12531.html voor mijn zappi issue. Het gedrag wat je ziet is een feature van jouw kiak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Get!em schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Ok dan zal t een typo in de prijslijst zijn.

[...]

Wat is er met de warmtepomp? Te duur in aanschaf of problematisch in gebruik?
Er staat toch nergens MY'21 in de prijslijst? Zo ja dan heb ik het fout en bestaat er wel een MY'21.
WP vond ik interessante techniek en eigenlijk vind ik dat elke EV er een moet hebben. Echter zou ik er bij de volgende lease weer 1k aan "spenderen". Neuh, ik neem nu ook een witte denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Heeft iemand hier ook de volgende brief gehad van Kia? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWOsM96z23YCi5H_5s4sAXe7vbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhEQdq63ohI3DqPGap6JS7Vb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jwillemsen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Bepaalde Kia en Hyundai modellen kunnen met 2 fasen laden als de stroomsterkte beperkt is, heeft mij een jaar gekost om uit te vinden dat het aan de auto ligt en niet aan mijn zappi, zie https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/9014 voor het evcc issue en https://myenergi.info/eco...-charge-power-t12531.html voor mijn zappi issue. Het gedrag wat je ziet is fus een feature van jouw kia
Dit topic gaat over de e-Niro en die kan op 3 (als hij een 3 fasen lader heeft) en op 1 fase laden. Op 3 fasen op 11kW max. en op 1 fase op 7,2kW max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

haagsepracht schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:18:
Heeft iemand hier ook de volgende brief gehad van Kia? [Afbeelding]
Nee. Welk model uit welk jaar heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Er staat toch nergens MY'21 in de prijslijst? Zo ja dan heb ik het fout en bestaat er wel een MY'21.
WP vond ik interessante techniek en eigenlijk vind ik dat elke EV er een moet hebben. Echter zou ik er bij de volgende lease weer 1k aan "spenderen". Neuh, ik neem nu ook een witte denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30QuUrqCbisZeldwiBtlQktFTsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj7fkRLWjZxJnQOwhUxmlswd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Nee, welk modeljaar en uitvoering heb je?

O sorry, had mn pagina niet ververst, die vraag was al gesteld :)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

DonJuape schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Nee. Welk model uit welk jaar heb je?
E-Niro uit 2021 dynamic line.

[ Voor 3% gewijzigd door haagsepracht op 20-03-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Staat er iets over op https://ovi.rdw.nl/ bij jouw kenteken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Leader98 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Staat er iets over op https://ovi.rdw.nl/ bij jouw kenteken?
Klopt inderdaad, ik zie een terugroep actie erbij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

haagsepracht schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:40:
[...]

E-Niro uit 2021 dynamic line.
Exact die heb ik ook. Staat bij mij niks op de rdw voor mijn kenteken.
Recent onderhoud gehad, wellicht liep er al een silent recall.

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 20-03-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hm, fijn Ik heb even gekeken, maar voor onze Niro (eind 2021) staat er ook een terugroepactie open. echter nog geen brief gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik denk dat model-technisch er vanuit de fabriek alleen een my20 en my22 bestaat (een natuurlijk daarvoor ook de my19), maar dat de prijslijst gewoon met het jaar is opgehoogd, waarschijnlijk meer vanwege de prijsverhogingen of zo.
Maar dat de my21 hetzelfde is als de my20.
Die van mij is van mei 2021 maar is voor zover ik weet "gewoon" een my20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:35:
Hm, fijn Ik heb even gekeken, maar voor onze Niro (eind 2021) staat er ook een terugroepactie open. echter nog geen brief gezien.
Onze e-Niro van mei 2021 heeft geen terugroept op de rdw site staan...
Is er iemand met een Duitse e-Niro uit 2021 waar de terugroepactie wel genoemd staat?

Ik neem aan dat de herkomst hier geen verschil zal maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn ExecutiveLine van juni 2021 ook (nog) geen terugroepactie.
Zou het misschien aan de uitvoering liggen?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:09:
Mijn ExecutiveLine van juni 2021 ook (nog) geen terugroepactie.
Zou het misschien aan de uitvoering liggen?
Of de eerste serie 2022, die van ons is met het nieuwe logo. (november 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 19:19

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Of de eerste serie 2022, die van ons is met het nieuwe logo. (november 2021)
Die van ons is ook met het nieuwe logo en ik zie inderdaad een melding van de terugroepactie op rdw.nl

Maar komt wel met de beurt in juni.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

😂 ‘een thermisch incident’ 🔥

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
bartvl schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:23:
[...]

😂 ‘een thermisch incident’ 🔥
Da's zo'n situatie waarbij de brandweer de auto in een bad moet tillen, toch? 8)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

13art schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Die van ons is ook met het nieuwe logo en ik zie inderdaad een melding van de terugroepactie op rdw.nl

Maar komt wel met de beurt in juni.
Die van ons is van september ‘21, met het nieuwe logo. Maar nog geen terugroepactie gemeld op rdw.nl.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
Autofabrikanten hebben voor onderdelen ook verschillende leveranciers en ontwerpen en materiaalgebruik in de loop der tijd. Het is echt niet zo dat in dezelfde auto van hetzelfde modeljaar ook alle onderdelen exact hetzelfde zijn; tot op zekere hoogte is het maar net welke doos op een bepaalde dag naast de lopende band wordt gezet...
Maar voor elke VIN wordt precies bijgehouden welke onderdelen erin gaan, en de fabrikant kan dus ook heel nauwkeurig terugroepacties doen precies voor alle auto's die versie x van onderdeel y hebben gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 12:50
[...]

Even voor de zekerheid, en misschien een beetje muggeziften,
Is het niet: muggenziften?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MDB1106 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Is het niet: muggenziften?
:+
Oh, gaan we nog een nivooootje hoger! (of dieper) :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
Gisteren heb ik de airco in de auto aangezet. Het koelde helemaal niet. Heeft iemand dit probleem ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

anjistha schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:49:
Gisteren heb ik de airco in de auto aangezet. Het koelde helemaal niet. Heeft iemand dit probleem ook gehad?
Bij maakt de airco/WP lawaai maar koelde nog wel. Moest bijgevuld worden. Wel snel na drie en een half jaar. Ik denk dat er een kleine lekkage is. Anyway in juli loopt de lease af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst even wat duidelijkheid: stond de temperatuur lager ingesteld dan de temperatuur in de cabine? Achtergrond: als het interieur 20 graden is en je hebt de temperatuur ingesteld op 19 graden, dan komt er altijd warme lucht uit de ventilatieopeningen.

Stond de auto misschien in ECO+ modus? Dan doet het systeem erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
multikoe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Eerst even wat duidelijkheid: stond de temperatuur lager ingesteld dan de temperatuur in de cabine? Achtergrond: als het interieur 20 graden is en je hebt de temperatuur ingesteld op 19 graden, dan komt er altijd warme lucht uit de ventilatieopeningen.

Stond de auto misschien in ECO+ modus? Dan doet het systeem erg weinig.
De binnentemperatuur was 22 graden en ik zette de airco op 17 graden. Het koelde helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
anjistha schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:03:
[...]

De binnentemperatuur was 22 graden en ik zette de airco op 17 graden. Het koelde helemaal niet.
Dan is hij stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, over een week ben ik ook in het bezit van een Niro uit BJ 2020 MY20. Dynamicline met Warmtepomp en 3fase. 1 Nederlandse eigenaar, geen import.

Waar ik eerder in topic nog over had bleken in praktijk allemaal 1 fase te zijn. Viel me op hoeveel verkopers 3fase nog in advertentie hebben staan, terwijl praktijk tot 1 fase lader is. Vooral in de “verwacht” advertenties. Ik ben ook benieuwd hoeveel van hen daarmee uiteindelijk in de mist zijn gegaan, want de meeste die ik sprak kochten de auto op een Remote veiling ter import. Met name omdat die Franse en Duitse Niro’s veel minder kilometers hebben lijken ze interessant. 1 verkoper had er 4 op verwacht staan, waar er alle 4 uiteindelijk geen 3fase lader hadden bij binnenkomst deze week.

Nu nog laadpaal scoren, zal wss een 11kW Alfen worden gezien de aanstuurbaarheid daarvan en de hier eerder genoemde compatibiliteit van dat aanstuurbare met een Niro.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 22-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 19:10
Get!em schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:01:
Zo, over een week ben ik ook in het bezit van een Niro uit BJ 2020 MY20. Dynamicline met Warmtepomp en 3fase. 1 Nederlandse eigenaar, geen import.

Waar ik eerder in topic nog over had bleken in praktijk allemaal 1 fase te zijn. Viel me op hoeveel verkopers 3fase nog in advertentie hebben staan, terwijl praktijk tot 1 fase lader is. Vooral in de “verwacht” advertenties. Ik ben ook benieuwd hoeveel van hen daarmee uiteindelijk in de mist zijn gegaan, want de meeste die ik sprak kochten de auto op een Remote veiling ter import. Met name omdat die Franse en Duitse Niro’s veel minder kilometers hebben lijken ze interessant. 1 verkoper had er 4 op verwacht staan, waar er alle 4 uiteindelijk geen 3fase lader hadden bij binnenkomst deze week.

Nu nog laadpaal scoren, zal wss een 11kW Alfen worden gezien de aanstuurbaarheid daarvan en de hier eerder genoemde compatibiliteit van dat aanstuurbare met een Niro.
Als je thuis kunt laden is het onderscheid 1F of 3F niet zo relevant. Dat is vooral van belang als je afhankelijk bent van publiek laden. Ik mis 3F eigenlijk nooit, rijd al bijna 160k km met 1F

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

eltron schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Als je thuis kunt laden is het onderscheid 1F of 3F niet zo relevant. Dat is vooral van belang als je afhankelijk bent van publiek laden. Ik mis 3F eigenlijk nooit, rijd al bijna 160k km met 1F
Met 3fase x 25A thuis in de meterkast en 16A groepen, gaat thuisladen op 1 fase met 3,7kW tenzij je een kookgroep gaat plaatsen.
Ipv kookgroep plaats ik dan wel een laadpaal. Toekomst bestendiger.
Bovendien kan ik dan beter aansturen op eigen PV verbruik. En ik moet loadbalancing doen. Trek de hoofdzekering nu al soms door.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 22-03-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 13:28

f.h

In de MY19 die ik had was de verdamper na 3,5 jaar stuk gegaan, met zelfde symptomen. Bekend probleem bij (in ieder geval) die generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:24:
[...]

1F in combinatie met 3x25A aansluiting is wel wat onhandig. 't kan wel maar het is wel prettiger om het te kunnen verdelen over 3 fases.

Dus als het prijstechnisch niet veel uitmaakt zou ik gaan voor meer gemak, dus 3F lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Met een dynamisch stroomtarief is het soms best handig dat je met 11kW kunt laden als de prijs 1 of 2 uur echt laag is, vaak snachts als het flink waait.

Zeker in de winter als de panelen weinig opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:11:
[...]

1F in combinatie met 3x25A aansluiting is wel wat onhandig. 't kan wel maar het is wel prettiger om het te kunnen verdelen over 3 fases.

Dus als het prijstechnisch niet veel uitmaakt zou ik gaan voor meer gemak, dus 3F lader.
Prijstechnisch: tweedehands zijn 1F auto’s veel meer op voorraad en goedkoper. Scheelt soms zomaar €2000 bij dezelfde dealer, vaak zelfs met minder kilometers (logisch, de 1F leaserente/kopers rijden vaak minder km).

Nog los van aanleggen laadpaal VS grannycharging kosten verschil (al heb je met de tweede wel meer laad/omzet verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Get!em schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Prijstechnisch: tweedehands zijn 1F auto’s veel meer op voorraad en goedkoper. Scheelt soms zomaar €2000 bij dezelfde dealer, vaak zelfs met minder kilometers (logisch, de 1F leaserente/kopers rijden vaak minder km).

Nog los van aanleggen laadpaal VS grannycharging kosten verschil (al heb je met de tweede wel meer laad/omzet verlies)
voor €2000 minder zou ik het wel overwegen, maar zal ook afhangen van je persoonlijke situatie.

Ik hoop hier straks beter te kunnen laden van mijn eigen panelen, die al snel 6kW produceren.
Halverwege dit jaar ga ik wel eens kijken wat de prijzen zo zijn en wat het kost om onze huidige over te nemen. Die zal dan 4 jaar oud zijn, en max 60k gelopen, met alles wat we er op een aan willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:11:
[...]

In praktijk valt dat wel mee. Maar meer is natuurlijk altijd prettiger.
en bij dynamisch contract kan ik mij voorstellen dat maximale snelheid kunnen laden wel fijn is als er maar een paar uur laag tarief is.

Heb zelf geen last van dat gedoe, gewoon vast contract nog voorlopig. Wel naast de e-Niro (64kWh) nog een Tesla MY (75kWh) die met 3F zou kunnen laden. Die laad ik dus ook gewoon op 1F. Hoewel we ook nog streven naar zoveel mogelijk gebruik overschot zonnestroom (doet Zappi automatisch) komen we nooit tekort.
En voor de helderheid het huis heeft een 3F aansluiting en de laadpaal is op 20A gezekerd, dus kan met max 4,6kW laden.

Mijn punt is dat het verschil 3F en 1F in de praktijk (in mijn usecase althans) niet zoveel uitmaakt. Ik heb zowel 3F auto als 1F auto en maakt voor mij niet uit.

en als het prijsverschil tussen een 2ehands e-Niro 3F of 1F kan oplopen tot € 2.000. Dan moet je nogal wat kWh goedkoop dynamisch laden om dat er weer uit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:16
DonJuape schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Bij maakt de airco/WP lawaai maar koelde nog wel. Moest bijgevuld worden. Wel snel na drie en een half jaar. Ik denk dat er een kleine lekkage is. Anyway in juli loopt de lease af.
Ik heb dit probleem, volledig leeg systeem, al 2 maal gehad (MY19).
De monteur vertelde me dat er tot ik meen me te herinneren eind 2022/begin 2023 een verdamper is gebruikt (zit onder het dashboard) met een “constructiefout”.
Voor de aansluiting aan de verdamper waren galvanisch niet compatibele materialen gebruikt, waardoor door condens en elektrische lading versneld deze aansluiting doorroestten.
Mijn eerste reparatie was net voor de constructie wijziging zomer 2022, na dus 3 jaar lek. De vervanger was zomer 2024 weer lek, 2 jaar.
De monteur verzekerde me dat het probleem nu is verholpen.
We gaan het zien, blij met de garantie verlenging tot 10 jaar, want is vanwege de demontage van het halve dashboard een prijzige reparatie.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:23:
[...]

In praktijk valt dat wel mee. Maar meer is natuurlijk altijd prettiger.
en bij dynamisch contract kan ik mij voorstellen dat maximale snelheid kunnen laden wel fijn is als er maar een paar uur laag tarief is.

Heb zelf geen last van dat gedoe, gewoon vast contract nog voorlopig. Wel naast de e-Niro (64kWh) nog een Tesla MY (75kWh) die met 3F zou kunnen laden. Die laad ik dus ook gewoon op 1F. Hoewel we ook nog streven naar zoveel mogelijk gebruik overschot zonnestroom (doet Zappi automatisch) komen we nooit tekort.
En voor de helderheid het huis heeft een 3F aansluiting en de laadpaal is op 20A gezekerd, dus kan met max 4,6kW laden.

Mijn punt is dat het verschil 3F en 1F in de praktijk (in mijn usecase althans) niet zoveel uitmaakt. Ik heb zowel 3F auto als 1F auto en maakt voor mij niet uit.

en als het prijsverschil tussen een 2ehands e-Niro 3F of 1F kan oplopen tot € 2.000. Dan moet je nogal wat kWh goedkoop dynamisch laden om dat er weer uit te halen.
Het zit hem vooral in de destination charging. Je rijdt ergens naar toe en wil nog dezelfde dag terug. Bij publiek AC laden ben je dan vaak beperkt tot 3,4kW op 1 fase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Het zit hem vooral in de destination charging. Je rijdt ergens naar toe en wil nog dezelfde dag terug. Bij publiek AC laden ben je dan vaak beperkt tot 3,4kW op 1 fase.
Ja idd. Ik heb dat zelf 1 a 2x per jaar en dan moet ik even 10-15min bij de snellader langs op de terugweg. Voor mij de meerprijs niet waard, red me al 6 jaar prima met 1F.
Met 100% vertrekken en je kan half NL op en neer zonder laden.
Ook wel eens dat er geen (vrije) laadpaal in de buurt van de bestemming is, dan zit je ook een snellaadsessie voor de terugweg en had 3F niets toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
EVfan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:38:
[...]

Ik heb dit probleem, volledig leeg systeem, al 2 maal gehad (MY19).
De monteur vertelde me dat er tot ik meen me te herinneren eind 2022/begin 2023 een verdamper is gebruikt (zit onder het dashboard) met een “constructiefout”.
Voor de aansluiting aan de verdamper waren galvanisch niet compatibele materialen gebruikt, waardoor door condens en elektrische lading versneld deze aansluiting doorroestten.
Mijn eerste reparatie was net voor de constructie wijziging zomer 2022, na dus 3 jaar lek. De vervanger was zomer 2024 weer lek, 2 jaar.
De monteur verzekerde me dat het probleem nu is verholpen.
We gaan het zien, blij met de garantie verlenging tot 10 jaar, want is vanwege de demontage van het halve dashboard een prijzige reparatie.
Goed om te weten! Ik ga volgende week bij Kia navragen wat er aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:16
anjistha schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Goed om te weten! Ik ga volgende week bij Kia navragen wat er aan de hand is.
@anjistha
Als ik het me goed herinner was de aansluiting aluminium en de warmtewisselaar messing of omgekeerd en direct aan elkaar gemonteerd. Door condensvocht en galvanische spanningsverschillen corrodeert het aluminium snel.
In de nieuwe uitvoering is er een galvanische scheiding van kunststof aangebracht, aldus de zeer ervaren monteur die me hielp. De nieuwe wisselaar zou veel langer moeten leven.
Succes, ben benieuwd of ze het verhaal willen vertellen. Niet elke monteur of dealer wil “met zijn billen bloot”. :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
[...]
Dat weet ik, maar komt vrijwel niet voor dat je dat echt nodig hebt.
Ik heb de afgelopen 160K km 1 a 2x per week afstanden, binnen NL van meer dan 400km. Dat lukt eigenlijk altijd zonder te laden. Soms prik ik hem wel even in omdat het kan, maar niet omdat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik heb al eerder onze issues gemeld tav defecte batterij cellen (4x in totaal) en waarschijnlijk draait het uit op inruilen.

Wat ik me afvraag, kan de dealer op zijn beurt de kosten weer claimen bij het moederbedrijf? Of zijn de kosten en risico's voor henzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Om mezelf even te quoten: DutchKel in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
greatgonzo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:32:
Ik heb al eerder onze issues gemeld tav defecte batterij cellen (4x in totaal) en waarschijnlijk draait het uit op inruilen.

Wat ik me afvraag, kan de dealer op zijn beurt de kosten weer claimen bij het moederbedrijf? Of zijn de kosten en risico's voor henzelf.
Ik denk dat ze bij de dealer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Ik denk dat ze bij de dealer blijven.
Ik denk dat als het garantie is dat Kia het betaald en anders is het voor de klant/lease maatschappij.

De dealer zelf betaald niet zo heel veel uit eigen zak anders heeft die geen bestaansrecht meer. Alleen eigen fouten zullen ze misschien uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kijk.. ik was al niet van plan teveel toe te geven, maar als ze dan mogelijk de reparatiekosten voor een accupakket vervanging kunnen verhalen op Kia .nl, dan weet ik zeker dat voor mij de enige inruiloptie is, voor een auto met vergelijkbare specs, met hetzelfde aantal kilometers of minder.

En met gesloten portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Garantie verloopt bij meeste merken via Importeur qua kosten.

Bij VW bijv via PON, en bij Kia via Kia Nederland.

Kost de dealer/garage vooral administratief soms veel tijd. En dus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Ik denk dat als het garantie is dat Kia het betaald en anders is het voor de klant/lease maatschappij.

De dealer zelf betaald niet zo heel veel uit eigen zak anders heeft die geen bestaansrecht meer. Alleen eigen fouten zullen ze misschien uit eigen zak betalen.
Als de dealer de auto terugneemt denk ik toch echt dat kia nederland daar niets mee doet. Hooguit de reparatiekosten. Kia nederland is ook niet zo scheutig met hulp aan dealers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kia nl werkt dealers soms gewoon tegen. Er staan allemaal auto’s gereed, maar mogen pas in Q2 geleverd worden. Dealer parkeerplaatsen staan extreem vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Als de dealer de auto terugneemt denk ik toch echt dat kia nederland daar niets mee doet. Hooguit de reparatiekosten. Kia nederland is ook niet zo scheutig met hulp aan dealers.
Als de dealer de auto terug neemt dan krijg je daar waarschijnlijk de 2e hands prijs voor terug. De dealer bied immers aan om het probleem te verhelpen en daarmee voldoet die aan de wetgeving. Als het nou telkens dezelfde cel was die kapot ging dan is het een ander verhaal maar waarschijnlijk is het hier een pech gevalletje.

Je zou hooguit kunnen vragen om het hele accupack te vervangen maar ik weet niet of je ze daartoe kunt dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

DutchKel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Als de dealer de auto terug neemt dan krijg je daar waarschijnlijk de 2e hands prijs voor terug. De dealer bied immers aan om het probleem te verhelpen en daarmee voldoet die aan de wetgeving. Als het nou telkens dezelfde cel was die kapot ging dan is het een ander verhaal maar waarschijnlijk is het hier een pech gevalletje.

Je zou hooguit kunnen vragen om het hele accupack te vervangen maar ik weet niet of je ze daartoe kunt dwingen.
zou voor mij acceptabel zijn.. en dan niet de inruilprijs, maar de waarde die zij in de winkel ervoor zouden vragen. Vandaar, inruilen voor gelijkwaardig, met gesloten portemonnee.

Accupack vervangen kost ze 12-15k.. dat is 2/3 van de auto waarde op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Onder de achterlichten achter de bumper:
[Afbeelding]

Dus ik denk niet dat schoonmaken iets gaat doen hier.
Het is me afgelopen dagen opgevallen dat de Rear Cross-Traffic Collision detectie wel werkt. Zou dit systeem niet gebruik maken van dezelfde sensoren als de dodehoekdetectie?
De lampjes in de spiegel lichten verder wel op bij het starten van de auto, die die zijn ook niet defect.

Zou de software in de war zijn en zou ik een reset moeten doen door de accupolen los te halen?

Weet iemand wat daar de gevolgen van kunnen zijn? Raak ik dan instellingen kwijt?
Moeten er weer dingen ingeleerd worden, zoals bijvoorbeeld de uiterste stuur uitslagen (dit was pas bij twee collega's van me met andere auto's)?
Pagina: 1 ... 329 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.