Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen96
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:05
plmagis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
Misschien een ietwat vreemde vraag voor een IT-website, maar iemand toevallig een goede ervaring met een product om het beeldscherm van de e-Niro op te poetsen?

(Voor alle duidelijkheid: op de foto staat het beeldscherm uit en heb ik in een hoek met een zaklamp op het scherm geschenen. Als het scherm aanstaat valt het niet op, maar 't was om aan te tonen dat we na 4 jaar wel de sporen van de vingerbewegingen beginnen te zien)

[Afbeelding]
Ik heb deze vraag net ook in het Kona Electric topic gepost, gezien de schermen in beide auto's precies hetzelfde zijn reageer ik ook hier.

Ik heb een Kona 2020 Electric op het oog waar het scherm er ongeveer net zo uit ziet als bij het voorbeeld hierboven. Ik denk dat het een mankement is van dit scherm dat de toplaag makkelijk slijt. Het zijn niet per se diepe krassen maar gewoon slijtage plekken. Hebben meer mensen dit bij de e-Niro (10.25 inch scherm)?

Ik heb gezocht voor eventuele vervanging en het hele infotainment is nogal prijzig volgens mij. Nieuw geen idee wat het kost, maar van de sloop zie ik zo'n 300 a 400 euro.

Andere oplossing zou eventueel alleen het LCD zelf zijn, aangezien alles nog wel werkt. Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005005677360249.html , iemand hier dit gedaan wellicht? Hoe ging het vervangen van alleen het LCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:47
assje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:39:
[...]
Het is een semantische discussie die wordt gevoerd op verschillende definities/interpretaties en daarom eindeloos door kan gaan.
Het is zowieso een beetje een opvallende discussie. Je zou kunnen zeggen dat de SOH zo'n beetje hetzelfde is als de maximale compressie in een cilinder van een brandstofmotor. Als die compressie terugloopt (doordat de zuigerveren slijten, doordat de klepzittingen slijten, doordat de nokkenas slecht is afgesteld) dan heeft dat allerlei gevolgen die eerst klein beginnen en steeds groter worden: olieverbruik neemt toe, brandstofverbruik ook (en dus neemt je actieradius af....). Die compressie is één van de weinige, direct meetbare parameters die de gezondheid van een brandstofauto aangeeft.

Maar: hoeveel mensen hebben ooit de compressie van hun motor gemeten? Hoeveel mensen vragen ernaar bij de aankoop van een tweedehands auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:50:
Misschien moet ik het weer eens een kans geven; laatste keer dat ik het geprobeerd heb was denk ik 2 jaar geleden toen ik op wintersport ging.

Maar, die keer en alle keren dat ik het geprobeerd heb alleen maar ellende. Kwam er toen op uit dat ik maar het adres zocht via google om dat vervolgens letter voor letter in te voeren. Het systeem van vroeger waar je begon aan een adres en het aantal opties steeds minder werd tijdens invullen werkte nog beter.
Afgelopen week met wintersport weer eens een poging gedaan. Poging om "Ionity Ohligser Heide" in te stellen als locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxxiKuN_QOw3-hc36AeU6jIxNNM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xxnP0UOMvGrLT0KQe7vtCOG5.jpg?f=user_large
De resultaten bij de eerste pogingen zijn wat mij betreft tekenend voo de kwaliteit van het systeem. Blijkbaar was het in dit geval essentieel "Duitsland" in de zoekopdracht op te nemen. In Google maps volstaat "Ionity Ohli" om de bestemming te vinden.

De volgende poging was het hotel als doel in te stellen; dit is op basis van de naam van het hotel op geen enkele manier gelukt. Uiteindelijk via google maar de postcode opgezocht en die ingesteld.

Tot slot de bestemming in Gaschurn Oostenrijk; ook hier op geen enkele manier succes op basis van de straatnaam. Ook de plaatsnaam lukte eigenlijk niet. Uiteindelijk gewoon een willekeurige locatie bij die plaatsnaam gekozen; voor ons doel voldoende.

Voor mij blijft de navigatie dus compleet onbruikbaar om eenvoudig een bestemming in te stellen. Ik heb de navigatie echter wel gebruikt dit keer; het vinden van laders langs de route werkte eigenlijk prima. Zelfs zo goed dat ik tijdens de rit volledig gestopt ben met de andere applicaties. Ook het aangeven van de route me borden op het scherm is veel duidelijker dan google maps. Ik heb enkel google maps aan gehad ernaast voor keuze's route o.b.v. fileinformatie en een aantal keer de suggestie van google verkozen boven die van de navigatie.

Voor wie het leuk vind een samenvatting van de reis en link naar reisverslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y20LvGRe_VIFO7K3dmvlWS75gU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1idHGqCsrBRelLsDYhw4CTT.jpg?f=user_large
assje in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 21:42
Jeroen96 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik heb een Kona 2020 Electric op het oog waar het scherm er ongeveer net zo uit ziet als bij het voorbeeld hierboven. Ik denk dat het een mankement is van dit scherm dat de toplaag makkelijk slijt. Het zijn niet per se diepe krassen maar gewoon slijtage plekken. Hebben meer mensen dit bij de e-Niro (10.25 inch scherm)?
@Jeroen96 Bij mijn laatste onderhoud heb ik het probleem aangekaart met de garage. Ik weet niet precies wat ze (gratis!) gedaan hebben, maar toen ik mijn e-Niro terugkreeg was het probleem veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

plmagis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:02:
[...]
@Jeroen96 Bij mijn laatste onderhoud heb ik het probleem aangekaart met de garage. Ik weet niet precies wat ze (gratis!) gedaan hebben, maar toen ik mijn e-Niro terugkreeg was het probleem veel minder.
Eerst met een doekje met klein beetje siliconenvet erover en die er daarna zo goed mogelijk weer afwrijven?
Dat is waar ik aan zat te denken.

Dat is niet meer dan een cosmetische aanpak. De functionele (technische) werking is (was) immers nog steeds 100%, neem ik aan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:57
assje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Afgelopen week met wintersport weer eens een poging gedaan. Poging om "Ionity Ohligser Heide" in te stellen als locatie:
[Afbeelding]
De resultaten bij de eerste pogingen zijn wat mij betreft tekenend voo de kwaliteit van het systeem. Blijkbaar was het in dit geval essentieel "Duitsland" in de zoekopdracht op te nemen. In Google maps volstaat "Ionity Ohli" om de bestemming te vinden.

De volgende poging was het hotel als doel in te stellen; dit is op basis van de naam van het hotel op geen enkele manier gelukt. Uiteindelijk via google maar de postcode opgezocht en die ingesteld.

Tot slot de bestemming in Gaschurn Oostenrijk; ook hier op geen enkele manier succes op basis van de straatnaam. Ook de plaatsnaam lukte eigenlijk niet. Uiteindelijk gewoon een willekeurige locatie bij die plaatsnaam gekozen; voor ons doel voldoende.

Voor mij blijft de navigatie dus compleet onbruikbaar om eenvoudig een bestemming in te stellen. Ik heb de navigatie echter wel gebruikt dit keer; het vinden van laders langs de route werkte eigenlijk prima. Zelfs zo goed dat ik tijdens de rit volledig gestopt ben met de andere applicaties. Ook het aangeven van de route me borden op het scherm is veel duidelijker dan google maps. Ik heb enkel google maps aan gehad ernaast voor keuze's route o.b.v. fileinformatie en een aantal keer de suggestie van google verkozen boven die van de navigatie.

Voor wie het leuk vind een samenvatting van de reis en link naar reisverslag:
[Afbeelding]
assje in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Toch best bizar, het eerste de beste resultaat wat ik krijg als ik "Ionity Ohligser Heide", dus zonder "Duitsland", ingeef, is de betreffende Raststätte en niet Tommy Hilfigger of Huis Ter Heide zoals bij jou. Ik krijg dus gelijk het juiste adres.
Wel moet ik daarbij aantekenen, dat ik niet het laadstation zelf krijg, dat dan weer niet. Dat doet Google inderdaad wel gelijk goed. Eninderdaad, zoeken via Google is eigenlijk altijd raak.

Maar wel vreemd dat jij nog niet eens in de buurt komt en ik wel gelijk het juiste nvigatie adres krijg....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KbdPN-tpkkc_m4oVIWozCCMRoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOSRa55m9sdY2WZE4J6izAWt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 19:10
multikoe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Het is zowieso een beetje een opvallende discussie. Je zou kunnen zeggen dat de SOH zo'n beetje hetzelfde is als de maximale compressie in een cilinder van een brandstofmotor. Als die compressie terugloopt (doordat de zuigerveren slijten, doordat de klepzittingen slijten, doordat de nokkenas slecht is afgesteld) dan heeft dat allerlei gevolgen die eerst klein beginnen en steeds groter worden: olieverbruik neemt toe, brandstofverbruik ook (en dus neemt je actieradius af....). Die compressie is één van de weinige, direct meetbare parameters die de gezondheid van een brandstofauto aangeeft.

Maar: hoeveel mensen hebben ooit de compressie van hun motor gemeten? Hoeveel mensen vragen ernaar bij de aankoop van een tweedehands auto?
Toch is dat bij een EV wel veel belangrijker.
En zijn de verschillen tussen auto's veel groter.
Ter vergelijking hier nog maar even een Tesla die jonger is dan mijn Kia maar een SOH van 82%!
(en ja die Tesla heeft ook een buffer maar die is voor 400% verdwenen na 142.000km) Ik vind dus het verschil erg groot (in het voordeel van Kia) ondanks dat de ANWB tester dit een prima uitkomst vindt zou ik dus voor hetzelfde geld een 2e hands e-Niro nemen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 12:49

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

bnwgraaf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Toch best bizar, het eerste de beste resultaat wat ik krijg als ik "Ionity Ohligser Heide", dus zonder "Duitsland", ingeef, is de betreffende Raststätte en niet Tommy Hilfigger of Huis Ter Heide zoals bij jou. Ik krijg dus gelijk het juiste adres.
Wel moet ik daarbij aantekenen, dat ik niet het laadstation zelf krijg, dat dan weer niet. Dat doet Google inderdaad wel gelijk goed. Eninderdaad, zoeken via Google is eigenlijk altijd raak.

Maar wel vreemd dat jij nog niet eens in de buurt komt en ik wel gelijk het juiste nvigatie adres krijg....

[Afbeelding]
Zal dan misschien toch te maken hebben met dat jou Kia eNiro geboren is in Duitsland en daarna is geïmporteerd ;) Veel beter met al die Duitse adressen!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Zal dan misschien toch te maken hebben met dat jou Kia eNiro geboren is in Duitsland en daarna is geïmporteerd ;) Veel beter met al die Duitse adressen!
:) Dat zal het zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
bnwgraaf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:40:
Leuke referentie! Ik zal ook eens controleren wat het versienummer van mijn software & kaarten is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Leuke referentie! Ik zal ook eens controleren wat het versienummer van mijn software & kaarten is.
Ja goeie, daar kan natuurlijk nog wel iets verschil in zitten!
Ik heb de meest recente versie, augustis 2024, zoals die op dit moment nog steeds is te downloaden.

Overigens, ik had in dit geval wel in één keer naar het juiste adres genavigeerd geworden, maar ik vind het wel jammer dat hij niet het laadpunt zelf aangeeft.

Dan had je namelijk tijdens het navigeren makkelijker in de gaten kunnen houden of deze nog vrije plaatsen heeft....
Dan zou je een tweede zoekactie moeten uitvoeren: laddstations in de buurt van bestemming. Maar dan wordt het nog omslachtiger....

Even wat meer offtopic wat betreft dit forum, iets meer ontopic wat betreft de laatste posts.
Zijn er hier mensen die met Waze (via Android Auto) navigeren?
Ik gebruik zelf de ingebouwde navigatie en TomTom via Android Auto.
Maar eens in de zoveel tijd probeer ik wel eens wat anders en Waze ken ik vooral uit het begin, toen het nog lang niet bij Google hoorde en je nog punten kon verzamelen door over weggetjes te rijden die nog niet door Waze geferivieerd waren.

Is er een manier om onderweg de verkeersinformatie (files) op je route te bekijken? Ik zie daar nergens een mogelijk toe om een overzicht te bekijken. Men roept juist dat Waze sterk is in verkeersinformastie, maar als ik alleen een melding krijg wanneer ik de file inrijd, is dat wat mij betreft niet bruikbaar. Daarvan wil ik al veel eerder op de hoogte gebracht worden.

Bij TomTom en zelf de ingebouwde navigatie kan ik vooruit kijken wat er op mijn route aan eventuele files zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door bnwgraaf op 03-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Toch is dat bij een EV wel veel belangrijker.
En zijn de verschillen tussen auto's veel groter.
Ter vergelijking hier nog maar even een Tesla die jonger is dan mijn Kia maar een SOH van 82%!
(en ja die Tesla heeft ook een buffer maar die is voor 400% verdwenen na 142.000km) Ik vind dus het verschil erg groot (in het voordeel van Kia) ondanks dat de ANWB tester dit een prima uitkomst vindt zou ik dus voor hetzelfde geld een 2e hands e-Niro nemen.
Dat klopt, maar het verbruik van brandstofauto's kan met wel meer %-en verschillen en ik maak me sterk dat (zeker in het hogere segment, waar wij ons in begeven) dat verbruik een belangrijke factor is. Ik heb het in mijn automobilisten-leven Bovendien is de SOH een bijzondere "slijtage" omdat het uitsluitend gevolgen heeft voor het bereik. Een beroerde compressie heeft gevolgen voor bereik, voor vermogen, voor olieverbruik en de auto loopt in het algemeen slechter.
Overigens is een SOH van 82% na 142.000 km ook voor een Tesla behoorlijk extreem. Dit is een ander onderzoek, met heel veel meer auto's, en als ik de grafieken goed interpreteer dan is de batterij na 20.000 km ongeveer 10% van zijn capaciteit kwijt. En dat percentage blijft daarna nagenoeg gelijk. Datzelfde beeld zie je hier.. Dit is een website die nog veel meer Teslagebruikers vullen met hun eigen data.

Waar ik een klein beetje op stuur is natuurlijk de in mijn ogen niet altijd relevante focus op het bereik. Omdat dat bereik zo gevoelig ligt, wordt alles dat daar mee te maken heeft uitvergroot. En een terugval van 500km bereik naar 400 km bereik wordt dan al snel een "ding", maar in de praktijk is zo'n auto dan nog steeds heel goed bruikbaar. En ook (en dat is wel grappig): bij een brandstofauto heeft het afnemen van de compressie meteen effect op je portemonnee omdat ook je verbruik toeneemt. Een afnemende SOH heeft alleen effect op je bereik, niet op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
bnwgraaf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:04:
Dan had je namelijk tijdens het navigeren makkelijker in de gaten kunnen houden of deze nog vrije plaatsen heeft....
Laat de navigatie ook de beschikbare plekken zien? Dat wist ik niet en heb ik niet gezien. Gaan we volgend jaar maar weer eens proberen dan ;-)
Dan zou je een tweede zoekactie moeten uitvoeren: laddstations in de buurt van bestemming. Maar dan wordt het nog omslachtiger....
Aangezien laders langs de route zoeken goed werkt stel ik voortaan gewoon direct de eindbestemming in. Maar, zoals gezegd ging dat ook niet zonder slag of stoot:

KB Hotel - An d. Leibi 11, 89278 Nersingen, Duitsland
Ik heb geen foto raportage meer gemaakt maar we hadden echt meerdere dingen geprobeerd. "Kb Hotel" is voor google genoeg maar daar lukte het echt niet mee. In dit geval lukte het met de combinatie postcode + land.

Hus Durig (GmbH) - Montafonerstraße 129, 6793 Gaschurn, Oostenrijk
Op basis van die ervaring probeerde we onze eindbestemming ook met postcode + land maar dat lukte dan weer niet. Hier dus gezocht op "Gaschurn" en een willekeurig resultaat gekozen; was nog wel even opletten want er waren ook resultaten op heel andere regio. Google heeft ook hier weer genoeg aan "Hus Durig Gaschurn".

Uiteindelijk blijft voor mij de conclusie dat ik de navigatie alleen voor lange ritten (vakanties) zal gebruiken. Volgende keer ga ik voor vertrek al wel eens in de auto zitten om op het gemak de locatie te zoeken en op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

[...]

Ja goeie, daar kan natuurlijk nog wel iets verschil in zitten!
Ik heb de meest recente versie, augustis 2024, zoals die op dit moment nog steeds is te downloaden.

Overigens, ik had in dit geval wel in één keer naar het juiste adres genavigeerd geworden, maar ik vind het wel jammer dat hij niet het laadpunt zelf aangeeft.

Even wat meer offtopic wat betreft dit forum, iets meer ontopic wat betreft de laatste posts.
Maar eens in de zoveel tijd probeer ik wel eens wat anders en Waze ken ik vooral uit het begin, toen het nog lang niet bij Google hoorde en je nog punten kon verzamelen door over weggetjes te rijden die nog niet door Waze geferivieerd waren.

Is er een manier om onderweg de verkeersinformatie (files) op je route te bekijken? Ik zie daar nergens een mogelijk toe om een overzicht te bekijken. Men roept juist dat Waze sterk is in verkeersinformastie, maar als ik alleen een melding krijg wanneer ik de file inrijd, is dat wat mij betreft niet bruikbaar. Daarvan wil ik al veel eerder op de hoogte gebracht worden.

Bij TomTom en zelf de ingebouwde navigatie kan ik vooruit kijken wat er op mijn route aan eventuele files zijn.
Ik navigeer met de Kia sinds 2021 exclusief met Waze. Ik kan het aanraden in combinatie met route informatie. Waze laat met een balk zien wat je op de rit kan verwachten d.m.v. verschillende kleuren schema's (rood = file) en geeft je ook keuzes om andere routes te kiezen waar alle informatie inclusief files wordt getoond. Zo kan je ook zelf een afweging maken (misschien heb je file over een uur op een snellere route, maar zie jij die filetijd alleen maar toe nemen. Dan kan je zelf inschatten om mogelijk toch een route te pakken welke nu volgens de statistieken langzamer zou zijn maar achteraf toch sneller was.)

Om het nog wel even on-topic met EV en de Kia te houden: het is jammer dat Waze nog geen briljante integratie heeft met EV laadpalen, snelladers, hoeveel plekken er nog vrij zijn bij een snellader etc. Dat is wel jammer. Mocht er ooit een hybride zijn tussen de route informatie en navigatie van Waze en de integratie van ABRP zou ik het wel weten :D

En natuurlijk jammer dat Waze geen diepe integratie biedt met de Kia eNiro zelf. Met een ODB dongle kan ik heel precies met ABRP de auto uitlezen en op die manier het te verwachten verbruik en huidige acculading gebruiken bij het plannen van ritten. Maar ABRP vind ik dan na wat vakantie ritten wel erg conservatief. 5 Laadstops terwijl ik er uit eindelijk maar 3 heb moeten pakken. Toegegeven ik rij iets meer "on the edge" en kom bijvoorbeeld met 8% aan bij een fastcharger in plaats van 20%. Maar je leert de auto wel kennen na 3 jaar ermee rijden en ik heb het gevoel dat ik op basis van een route, omstandigheden en batterijpercentage best wel goed kan inschatten wat wijsheid is.

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 03-03-2025 10:50 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Ja, ik gebruik dat als standaard navigatie. Van tevoren regel ik op mijn telefoon de bestemming, ik stap in de auto en nadat de draadloze Android Auto (dongle) verbinding heeft gemaakt hoef ik alleen nog maar op de laatstgekozen bestemming te drukken. Ideaal.
Ik kan onderweg weinig details zien van de problemen, tenzij je er al dicht op rijd. Tijdens het rijden hoor ik wel regelmatig het 'rerouting' geluidje dat erop duidt dat er iets anders wordt gekozen op basis van ofwel zelf verkeerd rijden ofwel een veranderende verkeerssituatie. Wat de reden is, is dan niet duidelijk voor mij. Meestal volg ik gewoon die nieuwe instructies. Het kan zijn dat iets een minuut sneller is (maar vervelende route), maar ook dat er net een XR-demonstratie op de A12 begint en je superblij bent dat je er al eerder af werd gestuurd (dat gebeurde me in Januari). Eerst vloeken dat ik allemaal N-wegen met rotondes door moet, maar toen ik later het nieuws hoorde begreep ik waarom.

Voor mij zit de kracht van Waze vooral in de overeenkomst met de werkelijkheid. Vorig jaar waren er flink veel omleidingen rond Schiphol/Amsterdam en waren borden afgeplakt, vervangen door gele borden en de instructies in Waze klopten gewoon, ik was helemaal verbaasd. Als je als beginnend bestuurder (dat ben ik nog) op vijf banen binnen 200m een keuze uit drie richtingen moet bepalen met een overvloed aan omleidingsborden is het echt onwijs fijn als de belettering overeenkomt met de werkelijkheid. Passagier met Google Maps op de telefoon kreeg op dat moment allemaal niet-werkende instructies.
Ik bekijk dat meestal op de telefoon vooraf in Waze, maar echt veel details zie ik meestal niet. Gewoon rode kleur bij traag verkeer maar als er een onlogische route wordt gekozen is niet gelijk duidelijk waarom die gekozen wordt. Blijft een beetje een black box wat dat betreft.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Laat de navigatie ook de beschikbare plekken zien? Dat wist ik niet en heb ik niet gezien. Gaan we volgend jaar maar weer eens proberen dan ;-)

[...]

Aangezien laders langs de route zoeken goed werkt stel ik voortaan gewoon direct de eindbestemming in. Maar, zoals gezegd ging dat ook niet zonder slag of stoot:

KB Hotel - An d. Leibi 11, 89278 Nersingen, Duitsland
Ik heb geen foto raportage meer gemaakt maar we hadden echt meerdere dingen geprobeerd. "Kb Hotel" is voor google genoeg maar daar lukte het echt niet mee. In dit geval lukte het met de combinatie postcode + land.

Hus Durig (GmbH) - Montafonerstraße 129, 6793 Gaschurn, Oostenrijk
Op basis van die ervaring probeerde we onze eindbestemming ook met postcode + land maar dat lukte dan weer niet. Hier dus gezocht op "Gaschurn" en een willekeurig resultaat gekozen; was nog wel even opletten want er waren ook resultaten op heel andere regio. Google heeft ook hier weer genoeg aan "Hus Durig Gaschurn".

Uiteindelijk blijft voor mij de conclusie dat ik de navigatie alleen voor lange ritten (vakanties) zal gebruiken. Volgende keer ga ik voor vertrek al wel eens in de auto zitten om op het gemak de locatie te zoeken en op te slaan.
Doe je dat in de auto, of in de app?
Ik doe zelf eigenlijk alles via de app zoeken, gaat veel beter, en dan de bestemming naar de auto sturen. En dan pik je hem daar weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
gjcvro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:52:
Doe je dat in de auto, of in de app?
Ik doe zelf eigenlijk alles via de app zoeken, gaat veel beter, en dan de bestemming naar de auto sturen. En dan pik je hem daar weer op.
Ik heb geen connected services module/abbonement dus alles in de auto. Als ik de navigatie gebruik verbind ik wel met hotspot voor live informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen connected services module/abbonement dus alles in de auto. Als ik de navigatie gebruik verbind ik wel met hotspot voor live informatie.
2019 model dus, ja dan heb je die optie denk ik niet en ben je aangewezen op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Ik navigeer met de Kia sinds 2021 exclusief met Waze. Ik kan het aanraden in combinatie met route informatie. Waze laat met een balk zien wat je op de rit kan verwachten d.m.v. verschillende kleuren schema's (rood = file) en geeft je ook keuzes om andere routes te kiezen waar alle informatie inclusief files wordt getoond. Zo kan je ook zelf een afweging maken (misschien heb je file over een uur op een snellere route, maar zie jij die filetijd alleen maar toe nemen. Dan kan je zelf inschatten om mogelijk toch een route te pakken welke nu volgens de statistieken langzamer zou zijn maar achteraf toch sneller was.)

Om het nog wel even on-topic met EV en de Kia te houden: het is jammer dat Waze nog geen briljante integratie heeft met EV laadpalen, snelladers, hoeveel plekken er nog vrij zijn bij een snellader etc. Dat is wel jammer. Mocht er ooit een hybride zijn tussen de route informatie en navigatie van Waze en de integratie van ABRP zou ik het wel weten :D

En natuurlijk jammer dat Waze geen diepe integratie biedt met de Kia eNiro zelf. Met een ODB dongle kan ik heel precies met ABRP de auto uitlezen en op die manier het te verwachten verbruik en huidige acculading gebruiken bij het plannen van ritten. Maar ABRP vind ik dan na wat vakantie ritten wel erg conservatief. 5 Laadstops terwijl ik er uit eindelijk maar 3 heb moeten pakken. Toegegeven ik rij iets meer "on the edge" en kom bijvoorbeeld met 8% aan bij een fastcharger in plaats van 20%. Maar je leert de auto wel kennen na 3 jaar ermee rijden en ik heb het gevoel dat ik op basis van een route, omstandigheden en batterijpercentage best wel goed kan inschatten wat wijsheid is.
Ja sorry, nog steeds een beetje offtopic: gebruik je Waze op de telefoon of via Android Auto? Bij die laatste manier zie ik op geen enkele manier gekleurde lijnen die over mijn hele route aangeven of er verkeerrsdrukte is! Maar misschien mis ik iets?
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld TomTom via Android Auto; daar is fulltime een actuele routebalk in beeld met de status van je route.
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:40:
[...]

[...]
Weer even ontopic:

Zoek maar eens via de navigatie naar een laadstation (via POI's). De lijst die je dan te zien krijgt, geeft je al het aantal vrije laadplekken aan. Klopt niet altijd 100% maar dat geldt voor elke app die deze informatie weergeeft, dus dat ligt waarschijnlijk ergens anders.
Als je een laadpunt aanklikt, krijg je zelfs nog mgedetailleerdere info hoeveel laadpunten er vrij en bezet zijn, maar ook per laadvermogen, dus als er op één plek verschillende laadaansluitingen/snelheden zijn.

Ideaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
Hippe Lip schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Eerst met een doekje met klein beetje siliconenvet erover en die er daarna zo goed mogelijk weer afwrijven?
Dat is waar ik aan zat te denken.

Dat is niet meer dan een cosmetische aanpak. De functionele (technische) werking is (was) immers nog steeds 100%, neem ik aan?
@Hippe Lip Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, maar inderdaad, 't was louter een cosmetisch probleem. 't Scherm werkt nog perfect en als het scherm aanstaat, merkte je niets. 't Was enkel als het scherm uitstond en wanneer het licht er op een bepaalde hoek opviel. Maar we waren een beetje bezorgd dat er een beschermingslaag ofzo weg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

plmagis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:56:
[...]

@Hippe Lip Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, maar inderdaad, 't was louter een cosmetisch probleem. 't Scherm werkt nog perfect en als het scherm aanstaat, merkte je niets. 't Was enkel als het scherm uitstond en wanneer het licht er op een bepaalde hoek opviel. Maar we waren een beetje bezorgd dat er een beschermingslaag ofzo weg was.
@plmagis Oh, dan kan het ook zijn dat je de vette vingers ziet als het scherm uitstaat. Zelfs schone handen laten wat achter bij aanraking en dat is niet eenvoudig weg te krijgen.
Het kan dan zijn dat ze het met alcohol of zo'n vochtig brillendoekje (uit zo'n afgesloten 'envelopje') hebben schoongemaakt.
Had je zoiets ook al eens zelf geprobeerd?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nieuwe navigatie update met heel veel nieuwe features..... Behalve voor ons systeem?

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2njon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
Nieuwe navigatie update met heel veel nieuwe features..... Behalve voor ons systeem?

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2njon
@bnwgraaf Niet voor de MY19 lijkt het, als dat is wat je bedoelt?

Ik lijk daar trouwens een datum van 24 juli 2024 te zien staan bij de software-versie. Die is dus al langer beschikbaar?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Ik lijk daar trouwens een datum van 24 juli 2024 te zien staan bij de software-versie. Die is dus al langer beschikbaar?
Je hebt gelijk, in de lijst staat bij de my19 en my20 inderdaad nog 24-7 als datum....
Ik was er even vanuit gegaan dat alle auto's in die lijst voor deze update waren, maar 24-7 is inderdaad die van afgelopen najaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Voor de 3e keer in een jaar een kapotte batterijcel.. Waar de gevolgen de vorige keer een haperende GOM was, werd het deze keer spannender.. 6x in turtle mode op de vluchtstrook beland om onze bestemming nog te kunnen halen.

We hebben hem prive, valt nog onder garantie. Maar ik denk dat de dealer weer voor de snelle oplossing wil gaan door alleen de ene cel te vervangen.

Wij zijn echter het vertrouwen kwijt, en een kennis wist me ook al te vertellen dat waarschijnlijk het hele batterij pack gaar is, omdat ze, door schakeling waarschijnlijk allemaal beschadigd zijn

Zou dit kunnen kloppen? Dan ga ik toch een hele revisie eisen. De onboard Charger is ook al vervangen

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 05-03-2025 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
greatgonzo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:06:
..
Wij zijn echter het vertrouwen kwijt, en een kennis wist me ook al te vertellen dat waarschijnlijk het hele batterij pack gaar is, omdat ze, door schakeling waarschijnlijk allemaal beschadigd zijn

Zou dit kunnen kloppen? Dan ga ik toch een hele revisie eisen. De onboard Charger is ook al vervangen
Gezien het feit dat van jou batterij al drie cellen kapot zijn gegaan en het kapot gaan van één cel (voor zover ik kan beoordelen) al een redelijk zeldzaam verschijnsel is, zou ik ook het hele pack wantrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
greatgonzo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:06:
Voor de 3e keer in een jaar een kapotte batterijcel.. Waar de gevolgen de vorige keer een haperende GOM was, werd het deze keer spannender.. 6x in turtle mode op de vluchtstrook beland om onze bestemming nog te kunnen halen.

We hebben hem prive, valt nog onder garantie. Maar ik denk dat de dealer weer voor de snelle oplossing wil gaan door alleen de ene cel te vervangen.

Ik zou minder speculeren en meer de OBD-lezer eraan hangen om zo bewijs te verzamelen. Spanning voor elke cel bijhouden bij het belasten (accelereren) en zo kan je onbalans aantonen in meer cellen of andere afwijkingen.

Als het 3x een andere cel is geweest is het ook een ander verhaal dan 3x dezelfde cel. (Ondeugdelijke reparatie vs heel veel pech of een haperende BMS.)
En je kan beter vertrouwen opbouwen als je kan zien wanneer het hele pack wel goed in balans is na een reparatie (of niet, en teruggaan voordat je op de vluchtstrook komt te staan).

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 05-03-2025 08:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

gertvdijk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Ik zou minder speculeren en meer de OBD-lezer eraan hangen om zo bewijs te verzamelen. Spanning voor elke cel bijhouden bij het belasten (accelereren) en zo kan je onbalans aantonen in meer cellen of andere afwijkingen.

Als het 3x een andere cel is geweest is het ook een ander verhaal dan 3x dezelfde cel. (Ondeugdelijke reparatie vs heel veel pech of een haperende BMS.)
En je kan beter vertrouwen opbouwen als je kan zien wanneer het hele pack wel goed in balans is na een reparatie (of niet, en teruggaan voordat je op de vluchtstrook komt te staan).
Ik neem toch aan dat de dealer dit allemaal gaat doen, zij hebben de plicht om mij een goedwerkende auto te leveren

Iets wat ze trouwens ook al de vorige twee keer gedaan hebben, toen hebben ze hem ook voor 2-3 weken tijdens woon-werk verkeer getest

Wat ik graag zou willen weten in hoeverre lapmiddeltjes zinvol zijn, en wanneer het moment komt om alles maar eruit te gooien

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 05-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Wat ik graag zou willen weten in hoeverre lapmiddeltjes zinvol zijn, en wanneer het moment komt om alles maar eruit te gooien
Dat moment zou ik in elk geval plannen voor einde garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:49:
[...]

@plmagis Oh, dan kan het ook zijn dat je de vette vingers ziet als het scherm uitstaat. Zelfs schone handen laten wat achter bij aanraking en dat is niet eenvoudig weg te krijgen.
Het kan dan zijn dat ze het met alcohol of zo'n vochtig brillendoekje (uit zo'n afgesloten 'envelopje') hebben schoongemaakt.
Had je zoiets ook al eens zelf geprobeerd?
@Hippe Lip 't Vreemde was dat het scherm gladder/properder leek waar we regelmatig met onze vingers swipen.

En ja, we hebben geprobeerd met een (droog) brillendoekje, maar zonder succes. En nee, onze garage had gezegd om het zeker niet met alcohol te doen omdat dit de beschermlaag zou kunnen aantasten. En een folie erover kleven leek hen ook geen goed idee omdat het een nadelige gevolg zou kunnen hebben voor de aanraakgevoeligheid van het scherm.

Dus meer don'ts dan do's...

('t Viel ons wel extra op na een reis door Italië en ik vraag me af of de (vettige) zonnebrandolie op onze vingertoppen het effect niet versterkt heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door plmagis op 05-03-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Euh maar volgens die logica is de nieuwe versie voor geen enkel model geschikt, want overal staat wel .240706. 8)7 https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticePopup/Y2njon

Maar de Navigation Updater ziet de nieuwe versie inderdaad (voorlopig) nog niet: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

plmagis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:38:
[...]
@Hippe Lip 't Vreemde was dat het scherm gladder/properder leek waar we regelmatig met onze vingers swipen.
@plmagis Dan zal het toch zijn wat ik eerst dacht: licht met siliconenvet ingesmeerd en er daarna met droge doek weer zoveel als mogelijk afhalen.
En ja, we hebben geprobeerd met een (droog) brillendoekje, maar zonder succes. En nee, onze garage had gezegd om het zeker niet met alcohol te doen omdat dit de beschermlaag zou kunnen aantasten.
Of alcohol de boel beschadigt betwijfel ik. Wel mss met 90% alcohol, maar met de gebruikelijke 70% verwacht ik geen bijzonderheden.
En dat brillendoekje: daar bedoel ik juist de natte versie. Daar zit een ontvettingsmiddel in. Dat werkt tegen (de gevolgen van) die vieze vingers.
('t Viel ons wel extra op na een reis door Italië en ik vraag me af of de (vettige) zonnebrandolie op onze vingertoppen het effect niet versterkt heeft)
Die vette vingers dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:04
Je hebt ook speciale beeldscherm cleaners die geen agressieve reiniging bevatten. Een nat doekje met een beetje zepig water werkt ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:12
FenixOrange schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:11:
Je hebt ook speciale beeldscherm cleaners die geen agressieve reiniging bevatten. Een nat doekje met een beetje zepig water werkt ook prima.
Ik heb een droog microvezeldoekje in de auto liggen en daar kun je prima je scherm mee schoon krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
evertmulder schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb een droog microvezeldoekje in de auto liggen en daar kun je prima je scherm mee schoon krijgen
ja zo ligt er bij mij altijd in het vakje bij de spiegel een schoon brillendoekje.
Altijd even oppassen dat er niet toevallig grover stof of zand op zit, maar dat geldt voor elk te gebruiken doekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Hier ook een droog microvezeldoekje. Ik rij (op het goedkoopste programma) regelmatig door een wasstraat. Meteen even tijd om het scherm schoon te maken en de rest een beetje met een swiffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
N.a.v. een discussie op Facebook over de 12V batterij kijk ik eens naar de status van mijn 12V batterij in HomeAssistant. Die houdt sinds 1 april vorig jaar het niveau bij. Hieronder de grafiek. Voor de volledigheid: dit is nog de originele 12V batterij met ondertussen 3,5 jaar en 120.000 km achter de kiezen.
Als ik door mijn oogwimpers kijk dan zie ik:
- Een lichte neerwaartse trend.
- De maxima zijn hoger geworden en de minima lager. M.a.w. de fluctuaties zijn groter.
Vooral die minima zijn interessant, de batterij wordt wat vaker dieper ontladen.

Ik denk dat ik weet wat de oorzaak is. Mijn zoon is eind december vertrokken en hij gebruikte de auto voor ritten van 30, 40 km enkele reis. Sinds zijn vertrek wordt de auto voornamelijk voor korte ritten gebruikt. Mijn theorie is nu dat tijdens die korte ritten de 12V batterij onvoldoende wordt opgeladen en steeds verder ontlaadt totdat het niveau onder een bepaalde grens zakt en het systeem hem weer opkrikt tot de 90%. Voorheen zakte hij minder en werd voornamelijk opgeladen tijdens wat langere ritten.

Het is dus in ieder geval niet zo dat de 12V accu elke nacht wordt afgetopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9NEKYw6BPbYlMgfXAK7g7BvVRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hirjsa9znvBRX3ZkX5GIDnCp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 06-03-2025 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 19:32
Ik zag bij de autovoorjaarsschoonmaak dat het potje bandenlekreparatie al meer dan een jaar verlopen is.
Is sowieso niet meer nodig, want sindskort heb ik een reserver wiel.
Maar voor diegene die dat niet hebben is misschien wel een idee om naar die datum te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ningalloon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:47:
Ik zag bij de autovoorjaarsschoonmaak dat het potje bandenlekreparatie al meer dan een jaar verlopen is.
Is sowieso niet meer nodig, want sindskort heb ik een reserver wiel.
Maar voor diegene die dat niet hebben is misschien wel een idee om naar die datum te kijken.
Goeie tip, maar het blijft troep ongeacht of het wel of niet over de datum is.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat je een reserve wiel neemt.

Zelf heb ik een proppen setje in de auto liggen. Daarmee lukt het meestal ook wel om een lek te dichten, mits in het loopvlak. Maar dat is wel de gebruikelijke plek om lek te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Mijn dealer gaf het netjes aan bij het onderhoud afgelopen maand, dat dat spul over datum was. Vroegen iets van 60 of 70 euro voor een nieuwe bus, nee dank je.
Maar goed, zal je natuurlijk net zien dat je een keer lek rijdt in de middle of nowhere. Tot nu toe de afgelopen 20 jaar niet nodig gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:16
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:47:
Mijn dealer gaf het netjes aan bij het onderhoud afgelopen maand, dat dat spul over datum was. Vroegen iets van 60 of 70 euro voor een nieuwe bus, nee dank je.
Maar goed, zal je natuurlijk net zien dat je een keer lek rijdt in de middle of nowhere. Tot nu toe de afgelopen 20 jaar niet nodig gehad.
Het is inderdaad troep.Ik zit met hetzelfde dilemma. Een reservewiel neemt nogal wat ruimte in, en kost nogal wat (had een jaar geleden een indicatie van ruim 250€). Maar die bus zal bij mij wellicht al langer dan een jaar over de datum zijn (MY 2019).
Vroeger gebruikte in soortgelijke “blubber” preventief in de binnenbanden van de motor, bij een lek dichtte dat het gat vrijwel onmiddellijk en worst case had je een gecontroleerd langzaam leeglopende band, wel zo veilig.
Maar wel de binnenband daarna weggooien. Dus elk nadeel heeft zijn voordeel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Het schijnt dat de bandenboer het spul weer kan verwijderen dus de band gaat niet meteen verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat zal die bandenboer vast niet voor niks doen, dus misschien is een reservewiel toch niet zo duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37
EVfan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Het is inderdaad troep.Ik zit met hetzelfde dilemma. Een reservewiel neemt nogal wat ruimte in, en kost nogal wat (had een jaar geleden een indicatie van ruim 250€). Maar die bus zal bij mij wellicht al langer dan een jaar over de datum zijn (MY 2019).
Vroeger gebruikte in soortgelijke “blubber” preventief in de binnenbanden van de motor, bij een lek dichtte dat het gat vrijwel onmiddellijk en worst case had je een gecontroleerd langzaam leeglopende band, wel zo veilig.
Of je neemt runflat banden heeft mij al een keer gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:11:
[...]
Zelf heb ik een proppen setje in de auto liggen. Daarmee lukt het meestal ook wel om een lek te dichten, mits in het loopvlak. Maar dat is wel de gebruikelijke plek om lek te raken.
Zo’n proppenset lijkt me idd wel handig, gegeven dat je het lek kunt vinden.

Maar ook zo’n proppenset heeft een beperkte houdbaarheid. Ik heb er een tijd geleden eens naar gekeken en dacht dat die houdbaarheid een stuk korter was dan een potje blubber. Zag er toen geen heil in omdat het tegen de tijd dat je het nodig hebt te lang over datum is en het gat niet meer goed dicht krijgt. Je vergeet het toch op tijd te vernieuwen/vervangen…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Maar ook zo’n proppenset heeft een beperkte houdbaarheid. Ik heb er een tijd geleden eens naar gekeken en dacht dat die houdbaarheid een stuk korter was dan een potje blubber. Zag er toen geen heil in omdat het tegen de tijd dat je het nodig hebt te lang over datum is en het gat niet meer goed dicht krijgt. Je vergeet het toch op tijd te vernieuwen/vervangen…
Ik vraag me alleen af, hoe vaak je net op een gunstige plek langs de weg staat en je genoeg licht en ruimte hebt, om inderdaad het gat te zoeken en de prop aan te brengen.
Maar ook een reparatieset als in de Kia is niet altijd bruikbaar onderweg.

Van de vijf lekke banden die ik in e afgelopen ongeveer 35 jaar heb gehad (of me in ieder geval kan herinneren), was drie keer alleen een reserverwiel de mogelijke oplossing.

Eén van de andere keren is opgelost met een prop, de andere keer heb ik in Spanje in de supermarkt een reparatiegoedje in een spuitbus gekocht. Maar in beide gevallen liep de band zo langzaam leeg, dat ik gerust naar de specialist/supermarkt kon rijden voor de reparatie.
Overigens heb ik de band die ik met het spuitbusje heb gerepareerd daarna nog ruim 20.000 km mee kunnen rijden, totdat het profiel versleten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Ik heb het een keer of 4 bij de hand gehad, houdbaarheid geen issue. Het is eigenlijk vergelijkbaar met fietsband; een stukje rubber dat je met wat lijm in het gat stopt na dat een beetje te hebben opgeruwd.
Ging meestal om gat van schroef of spijker, vrij overzichtelijk. Mogelijk dat de lijm een beperkte houdbaarheid heeft, zeker als tube al keer open is geweest. Maar dat is een kleinigheid.
En behalve dat het makkelijk en snel is, kost het ook nog geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Ik vraag me alleen af, hoe vaak je net op een gunstige plek langs de weg staat en je genoeg licht en ruimte hebt, om inderdaad het gat te zoeken en de prop aan te brengen.
Maar ook een reparatieset als in de Kia is niet altijd bruikbaar onderweg.

Van de vijf lekke banden die ik in e afgelopen ongeveer 35 jaar heb gehad (of me in ieder geval kan herinneren), was drie keer alleen een reserverwiel de mogelijke oplossing.

Eén van de andere keren is opgelost met een prop, de andere keer heb ik in Spanje in de supermarkt een reparatiegoedje in een spuitbus gekocht. Maar in beide gevallen liep de band zo langzaam leeg, dat ik gerust naar de specialist/supermarkt kon rijden voor de reparatie.
Overigens heb ik de band die ik met het spuitbusje heb gerepareerd daarna nog ruim 20.000 km mee kunnen rijden, totdat het profiel versleten was.
Beetje of topic wellicht, maar goed ik heb het met de e-Niro 2x gehad.

Meestal heb je nog wel tijd om gunstige plek te zoeken als er een schroef of spijker in je band zit. Die houdt het gat eigenlijk ook wel een beetje dicht. Door het drukverlies zie je op je dashboard het signaal dat er wat aan de hand is. De laatste keer ben ik gestopt bij dichtstbij zijnde tankstation en daar gekeken wat er aan de hand was. Band nog even bijgevuld, naar huis gereden en daar de prop er in gedaan.

Wat licht betreft; ik heb zo'n elektrisch pompje met oplaadbare batterij, daar zit ook licht op. Ding koste geloof ik nog geen 2 tientjes bij de Action en neemt ook haast geen ruimte in.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 10-03-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

gertvdijk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:26:
[...]

We hebben een formele brief gestuurd (nog geen officiële in gebreke stelling, dat maakt het juridisch al meteen zwaar), waar we o.a. vragen of ze zelf weten waar de storingen vandaan komen.

Als ze het goed doen, delen ze de rapportage van de metingen en dan zou ik een gevoel moeten krijgen van de "gezondheidsstatus" van het batterypack. Maar gezien het serviceniveau van het afgelopen jaar heb ik mijn twijfels (auto de afgelopen 12 maanden in totaal 7-8 maanden bij de dealer gestaan)

[ Voor 18% gewijzigd door greatgonzo op 10-03-2025 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
CyBeRSPiN schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Het schijnt dat de bandenboer het spul weer kan verwijderen dus de band gaat niet meteen verloren.
Om mezelf te verbeteren: ik kwam net bij de bandenboer vandaan, en die gaf aan dat je (bij hen) een nieuwe band nodig hebt als je dat spul hebt gebruikt.
Over run-flat: dat zou ten koste gaan van comfort ivm de veel hardere wangen van zo'n band.

Ik heb net mn voorlopig laatste winter- > zomerbanden wissel gedaan. Na de zomer over op all-season. Ik ga niet op wintersport en vind het verloren geld die 2 wissels elk jaar, voor die paar dagen per jaar dat ik winterbanden echt nodig zou hebben tov all season.
Zal het topic nog eens nazoeken wat de ervaringen zijn. De bandenboer (Euromaster) kwam met Michelin Cross Climate 2 als voorstel, maar ja niet gek omdat Euromaster geaffilieerd is met Michelin.
Met name omdat bij weinig profiel de Cross Climate 2 nog goed zou presteren qua remweg op nat wegdek tov van de concurrent. Ik zal de onafhankelijke bronnen (o.a. ANWB en ADAC) er ook eens op na slaan.

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

CyBeRSPiN schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Om mezelf te verbeteren: ik kwam net bij de bandenboer vandaan, en die gaf aan dat je (bij hen) een nieuwe band nodig hebt als je dat spul hebt gebruikt.
Over run-flat: dat zou ten koste gaan van comfort ivm de veel hardere wangen van zo'n band.

Ik heb net mn voorlopig laatste winter- > zomerbanden wissel gedaan. Na de zomer over op all-season. Ik ga niet op wintersport en vind het verloren geld die 2 wissels elk jaar, voor die paar dagen per jaar dat ik winterbanden echt nodig zou hebben tov all season.
Zal het topic nog eens nazoeken wat de ervaringen zijn. De bandenboer (Euromaster) kwam met Michelin Cross Climate 2 als voorstel, maar ja niet gek omdat Euromaster geaffilieerd is met Michelin.
Met name omdat bij weinig profiel de Cross Climate 2 nog goed zou presteren qua remweg op nat wegdek tov van de concurrent. Ik zal de onafhankelijke bronnen (o.a. ANWB en ADAC) er ook eens op na slaan.
Ik heb dat setje (Cross Climate 2) er nu onder en heb er 20k+ km mee op zitten. Werkt erg lekker, vooralsnog geen last van cupping etc.

Tegelijk meld ik er ook graag bij dat ik veel andere verhalen heb gelezen van mede gebruikers die juist veel last kregen van cuppen met deze set. Achteraf zou ik dan ook niet zeker hebben geweten of ik deze set nog een keer zou kopen. Maar vooralsnog geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Ik heb dat setje (Cross Climate 2) er nu onder en heb er 20k+ km mee op zitten. Werkt erg lekker, vooralsnog geen last van cupping etc.

Tegelijk meld ik er ook graag bij dat ik veel andere verhalen heb gelezen van mede gebruikers die juist veel last kregen van cuppen met deze set. Achteraf zou ik dan ook niet zeker hebben geweten of ik deze set nog een keer zou kopen. Maar vooralsnog geen last van.
Ik heb er nu 16000 km de Continental AllSeason Contact 2 XL op zitten, vooralsnog tot grote tevredenheid.
Afgelopen december kreeg ik even twijfels toen ik in het Zwarte Woud heel veel verse sneeuw voor mijn banden kreeg en ik me afvroeg of ik niet toch weer een set echte winterbanden had kunnen aanschaffen, zoals ik al 30 jaar heb gedaan, maar ik was aangenaam verrast met de perstaties in de sneeuw.

Het zal geen winterbandenniveau zijn, maar er was zeker goed te rijden en je moet dat inderdaad afzetten tegen de overige kilometers. Daarbij merk ik dat de banden ook bij extreem natte omstandigheden veel reserve lijken te hebben en goed contact met de weg blijven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37
[...]

Ik heb ook Cross Climate 2 onder een andere BEV zitten, erg tevreden over. Rij er al 2 jaar mee en ben ook op wintersport mee geweest lag maar paar cm sneeuw dus geen uitdaging en ook geen stijle bergweggetjes op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@CyBeRSPiN Ik reed vanaf de eerste dag (in 2019) op CrossClimate banden en heb er geen moment spijt van gehad. Heerlijk om verlost te zijn van die wissel in voor- en najaar. Je wisselt toch nooit op het juiste moment omdat je dat pas achteraf vast kunt stellen.

Ik deed destijds ook veel vooronderzoek om te zien welke 4-seizoenenband ik zou kiezen en kwam uit bij die CrossClimate.

De eerste set ging wel cuppen, maar dat bleek te komen door niet goed uitlijnen. Na dat uitlijnen en een V&A-wissel was dat probleem over. Bij de tweede set (na 75k km, kort voor de winter) weer uit laten lijnen, maar dat bleek nog prima in orde.
Bij die tweede set heb ik V&A wel weer gewisseld halverwege de levensduur. Ik doe zo’n 80k km met een set banden en door halverwege te wisselen zijn ze alle 4 tegelijk aan vervanging toe.

Dit doe ik nu ook weer met mijn huidige IONIQ5 en ook daar bevallen die CC’s uitstekend (n=1).

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 11-03-2025 03:32 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
Hi Kia Rijders!

Na 12 jaar in mijn peugeoje 107 te hebben gereden, merk ik dat ik toch steeds meer eraan begin te irriteren en behoefte heb aan wat anders, wat groters en veiligers. Doordat ik de Kia e-niro in Zuid Korea vorig jaar heb gehuurd om lekker rond te rijden op Jeju, is het zaadje eigenlijk al een tijdje geleden gepland van. Kijk eens naar de Niro.

Nu zie ik verschillende occassions staan van gevarieerde leefdtijd en km stand. Omdat dit mijn eerste electrische auto zou worden, had ik wel een vraag waar jullie, kia kenners, hopelijk wat antwoorden op hebben.

1: Is KM stand belangrijk? Ik zie namelijk wagens van 100k en wat goedkope met 220k op de teller. Normaal zou je zeggen dat je zo laag mogelijk km stand wil en zeker met deze prijzen is een wagen van 180k op de teller niet heel aantrekkelijk. Of is dat nog oude gedachtes?
2: Hoe kan je tijdens een proefrit bijv. weten hoe goed de accu nog is?
3: Zit er nog veel verschil in de 2017 variant en de 2020 of 2021 (dacht dat die net een grotere display heeft) qua rijkwaliteit of is het interieur upgrade van grotere schermpje.
4. Wat is jullie praktijk range want ik lees bijv. op deze site
https://ev-database.org/nl/auto/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

dat in de winter je bijv. max range van 265km heb. Ervaren/hebben jullie dat ook of komen jullie lager uit?

5. Is er nog een versie/variant/slecht jaar die ik moet vermijden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:43
[...]

Ik ben overgestapt op vier seizoens van Pirelli waar al een blubberlaag in zit, M+S en 3peak, beetje duurder maar je moet niet wisselen en met een uitstapje naar Duitsland in de winter ben je in orde. Ik rij er ongeveer 60k km mee vooraan koop nieuwe voor achteraan en dan nog zo'n 15- 20k km met de achtersta vooraan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Nielsjuhz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:48:
Hi Kia Rijders!

Na 12 jaar in mijn peugeoje 107 te hebben gereden, merk ik dat ik toch steeds meer eraan begin te irriteren en behoefte heb aan wat anders, wat groters en veiligers. Doordat ik de Kia e-niro in Zuid Korea vorig jaar heb gehuurd om lekker rond te rijden op Jeju, is het zaadje eigenlijk al een tijdje geleden gepland van. Kijk eens naar de Niro.

Nu zie ik verschillende occassions staan van gevarieerde leefdtijd en km stand. Omdat dit mijn eerste electrische auto zou worden, had ik wel een vraag waar jullie, kia kenners, hopelijk wat antwoorden op hebben.

1: Is KM stand belangrijk? Ik zie namelijk wagens van 100k en wat goedkope met 220k op de teller. Normaal zou je zeggen dat je zo laag mogelijk km stand wil en zeker met deze prijzen is een wagen van 180k op de teller niet heel aantrekkelijk. Of is dat nog oude gedachtes?
3: Zit er nog veel verschil in de 2017 variant en de 2020 of 2021 (dacht dat die net een grotere display heeft) qua rijkwaliteit of is het interieur upgrade van grotere schermpje.

dat in de winter je bijv. max range van 265km heb. Ervaren/hebben jullie dat ook of komen jullie lager uit?

Alvast bedankt!
1. km stand zegt wel iets, maar niet alles.
2. Als je dat echt wilt weten is een serieuze meting nodig. Een indicatie geeft de SOC en de GOM en uitlezen van battery health met OBDII dongle.
3. 2017 variant bestaat niet, de eerste werden in 2018 geleverd als MY19
4. Praktijkrange zit bij ons boven de 500km in de zomer en tussen 400 en 450 in de winter (MY19 met een kleine 160k km), maar we rijden rustig. Met de verwarming op 25 en een steen op het stroompedaal lukt het ook wel om veel minder range te bereiken.
5. Bij de eerste bouwjaren komt vaak een "ratel" voor als gevolg van slijtage van lagers in de aandrijving. Die leidden in de meeste gallen tot het onder garantie vervangen van de aandrijving.

(en hij is wel wat zwaarder dan een peugeotje 107 en dus zelfs met 25% al duurder in de motorrijtuigenbelasting.)
.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gertvdijk
Hi Kia Rijders!

Alvast bedankt!
Je kan voor elk modeljaar de details bekijken in de oude prijslijsten (tenzij import, dat gelden de NL prijslijsten niet meer natuurlijk). Zo heb je met een 2020+ een 'facelift' met groter/beter infotainment, maar pas vanaf 2021 heb je ook een zonnedak, officieel 300kg trekgewicht (indien trekhaak) en LED-interieurverlichting, bijvoorbeeld. (let op: bouwjaar is niet hetzelfde als modeljaar)
Zie ook het tweede deel van mijn eerdere post hier: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Om de staat van de HV-accu te bepalen kan je als je de auto treft met een relatief lage SoC wel een zinnige eigen test doen met een OBD-reader en een app zoals CarScanner. Doe bij een zo laag mogelijke SoC (liefst onder de 10%, maar bij echt slechte accustaat ook al bij 20% te zien wel) met live data van de voltages van alle cellen even flink accelereren en kijk hoe ver ze dippen (delta). CarScanner kan data recorden en replayen. Als je de oprit van de snelweg even tactisch neemt met een seconde of vijf planken en je ziet alle cellen gelijkmatig dippen zonder sterke afwijkingen dan heb je een goed gebalanceerde accu en is dat een goed teken (nog geen garanties). Mocht je de auto treffen met een hoge SoC kan je het alsnog uitvoeren maar is de kans dat je een defecte cel ontdekt wel een stuk kleiner. Om het echt zeker te weten moet je hem helemaal van 100 naar <10% rijden met een Aviloo premium tester eraan, bijvoorbeeld, maar dat kan je niet bij een proefrit doen.

Wat betreft kilometerstand heb ik er weinig verstand van, maar mijne van 2021 met 118k km is waarschijnlijk wel al meer aan het kraken over drempels dan toen hij uit de fabriek rolde. Voor garantiezaken is het wel fijn om niet die 150k km te bereiken in de 10 jaar die je tegenwoordig krijgt (en let op de voorwaarden). Ik ga zelf de oorspronkelijke 7jr net niet meer halen voor ik de 150k aantik.

Waar ik verder op zou letten: er zijn een hoop 2020-modellen met 1-fase AC-laden (voor mij wel een dealbreaker) en 2021+ zonder warmtepomp (voor mij geen dealbreaker). Verder zijn er af en toe leuke aanbiedingen die dan een 39kWh-uitvoering (ipv 64 kWh) blijken te zijn, maar niet heel duidelijk als zodanig geadverteerd.
eltron schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:07:
(en hij is wel wat zwaarder dan een peugeotje 107 en dus zelfs met 25% al duurder in de motorrijtuigenbelasting.)
Nou, maar binnen de categorie EVs met een range 400+ km en deze ruimte heb je al snel dat ze nog veel zwaarder zijn dan een e-Niro. Het gaat al snel naar de 1900/2000kg met massa ledig voertuig, hoor, als ik andere/nieuwere auto's bekijk. Een VW ID.3 met een kleinere 58 kWh-accu heeft ongeveer hetzelfde gewicht als de grotere e-Niro!
- https://www.autoweek.nl/a...en-id-3-58kwh-204pk-life/
- https://www.autoweek.nl/a...ro-64kwh-dynamicplusline/

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 11-03-2025 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bruneelm schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Ik ben overgestapt op vier seizoens van Pirelli waar al een blubberlaag in zit, M+S en 3peak, beetje duurder maar je moet niet wisselen en met een uitstapje naar Duitsland in de winter ben je in orde. Ik rij er ongeveer 60k km mee vooraan koop nieuwe voor achteraan en dan nog zo'n 15- 20k km met de achtersta vooraan
Die M+S en Snowpeak symbolen zitten tegenwoordig volgens mij op zo'n beetje de meeste geleverder 4 seizoenen banden, maar inderdaad wel goed om daar even op te letten als je ook de grens er mee over gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hi Kia Rijders!

Alvast bedankt!
Ook wij komen in de winter nog rond de 450 km (MY20 106.000 km), dus 256 is wel heel laag ingeschat. Aan de andere kant heb ik ook met brandstofauto's altijd veel zuiniger gereden dan zelfs de fabrieksopgave, dus het licht ook wel aan omstandigheden en rijstijl.

Veel gebruik maken van de power van de elektrische aandrijving zal de reikwijdte flink verkorten. hogere snelheden, tegenwind, helling op en kou zijn andere zaken die bij brandstofauto's ook invloed hebben, maar bij elektrisch aangedreven modellen meer invloed (lijken te) hebben.

Waar de e-Niro overigens juist weer heel weinig verbruikt vergeleken met auto's op benzine/diesel, is tijdens filerijden en natuurlijk bergaf (regenereren).
Als je straks in een e-Niro rijdt, moet je maar eens in de eco stand rijden. Dan kun je bijvoorbeeld zien, dat wanneer je vanaf de snelweg tot stilstand remt bij bijvoorbeeld een verkeerslicht, je zomaar 1000 tot 1500 km reikwijdte hebt terugewonnen!

Verder ligt er inderdaad een modelaanpassing MY19 en MY20 modellen.

Uiterlijk herken je de MY20 t.o.v. MY19 door o.a.:
- Geheel ander dashboard, vooral goed te herkennen aan de grijze sierstrip over de hele breedte
- meestal een breder display (maar er zijn ook MY20 modellen uit Duitsland die nog een 8"in plaats van 10,25"scherm hebben), luchtroosters zitten onder de display in plaats van ernaast
- Andere achterlichten met doorgetrokken oplichtende lijnen, in plaats van kleinere blokjes.

Verder zijn er nogal wat verschillen (en daarbij vaak onduidelijkheden) over de uitrusting van de verschillende uitvoeringen, zeker in combinatie met de diverse importauto's die er ook zijn en die net weer iets andere uitrustings- en optielijsten hadden.

De meeste discussie hier op het forum gaan over de volgende zaken, niet alleen of die er op zitten, maar ook verschillen de meningen soms nogal over het nut ervan:
- warmtepomp
- 1 of 3 fase lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
Heb sinds gisteren een waarschuwing bots preventie nakijken + de andere waarschuwingen.
Ga seffens voor de zekerheid de 12 v nakijken.
Zijn er nog bekende oorzaken, De fout komt waarschijnlijk van lidar.
Update 12v is ok

[ Voor 4% gewijzigd door oldie127 op 11-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
eltron schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:07:
[...]

1. km stand zegt wel iets, maar niet alles.
2. Als je dat echt wilt weten is een serieuze meting nodig. Een indicatie geeft de SOC en de GOM en uitlezen van battery health met OBDII dongle.
3. 2017 variant bestaat niet, de eerste werden in 2018 geleverd als MY19
4. Praktijkrange zit bij ons boven de 500km in de zomer en tussen 400 en 450 in de winter (MY19 met een kleine 160k km), maar we rijden rustig. Met de verwarming op 25 en een steen op het stroompedaal lukt het ook wel om veel minder range te bereiken.
5. Bij de eerste bouwjaren komt vaak een "ratel" voor als gevolg van slijtage van lagers in de aandrijving. Die leidden in de meeste gallen tot het onder garantie vervangen van de aandrijving.

.
Bedankt voor je reactie _/-\o_
Excuus van de 2017. Ik heb ook gekeken naar de HEV en PHEV. Denk dat daar het jaartal 2017 van is blijven hangen. Maar wel goed om te horen dat je nog steeds mooie range hebt in de winterperiode. Ofcourse ligt eht idd net aan hoe zwaar je rechte voet is, maar das met een benzine/diesel ook zo. Dus dat verschilt niet zo met elkaar.

De ratel is dat alleen bij de MY19 en hebben ze dat gefixed bij de opvolger of standaard "kwaaltje" van de Niro?

en wat betreft de wegenbelasting. Jah dat klopt. Maar alles is duurder qua wegenbelasting dan de Peugeot.
Ook ben ik mij van bewust dat vanaf volgend jaar tot 2030 de korting nog maar 25% is en wegenbelasting tussen de 220-250 per kwartaal is en daarna tegen de 300euro per kwartaal.
gertvdijk schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 01:01:
[...]

Je kan voor elk modeljaar de details bekijken in de oude prijslijsten (tenzij import, dat gelden de NL prijslijsten niet meer natuurlijk). Zo heb je met een 2020+ een 'facelift' met groter/beter infotainment, maar pas vanaf 2021 heb je ook een zonnedak, officieel 300kg trekgewicht (indien trekhaak) en LED-interieurverlichting, bijvoorbeeld. (let op: bouwjaar is niet hetzelfde als modeljaar)
Zie ook het tweede deel van mijn eerdere post hier: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Bedankt voor de tip. Dat wordt nog wel even zoeken dus voor de juiste "modeltype". Heb ook je eerdere post gelezen. Dat is inderdaad ook wel een goeie om rekening mee te houden. Langzaam laden is nou niet iets waar ik op zit te wachten. Hopelijk staat dit wel goed beschreven van de occassion.
[...]
Om de staat van de HV-accu te bepalen kan je als je de auto treft met een relatief lage SoC wel een zinnige eigen test doen met een OBD-reader en een app zoals CarScanner. ... Om het echt zeker te weten moet je hem helemaal van 100 naar <10% rijden met een Aviloo premium tester eraan, bijvoorbeeld, maar dat kan je niet bij een proefrit doen.
Dit klinkt meer als je er pas achter kan komen als je de Niro al hebt gekocht. :O
[...]
Wat betreft kilometerstand heb ik er weinig verstand van, maar mijne van 2021 met 118k km is waarschijnlijk wel al meer aan het kraken over drempels dan toen hij uit de fabriek rolde. Voor garantiezaken is het wel fijn om niet die 150k km te bereiken in de 10 jaar die je tegenwoordig krijgt (en let op de voorwaarden). Ik ga zelf de oorspronkelijke 7jr net niet meer halen voor ik de 150k aantik.

Waar ik verder op zou letten: er zijn een hoop 2020-modellen met 1-fase AC-laden (voor mij wel een dealbreaker) en 2021+ zonder warmtepomp (voor mij geen dealbreaker). Verder zijn er af en toe leuke aanbiedingen die dan een 39kWh-uitvoering (ipv 64 kWh) blijken te zijn, maar niet heel duidelijk als zodanig geadverteerd.
Ooh wel goed dat je even bijzet dat de Garantie of of is. Ik dacht standaard 7jaar maar wist niet dat er ook aantal km eraan vast hing. Bedankt!

En ook jij bedankt voor je reactie _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Nielsjuhz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:31:
[...]

De ratel is dat alleen bij de MY19 en hebben ze dat gefixed bij de opvolger of standaard "kwaaltje" van de Niro?
Nee is ook bij MY'20. Mijn Niro uit juli 2021 had het ook. Ik vermoed dat ze het pas bij de Niro EV opgelost hebben.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Ik wil iets minder optimistisch zijn dan anderen over de winter range, maar maak het ook niet zo bont om op 265km uit te komen. Dat is echt super extreem, op hoge snelheid, bij (ik meen) -10C en verwarming flink aan. Ik ben wel van het doorrijden op de snelweg (125-135 op de teller) waar het kan, en rijdt normaal ongeveer 65% snelweg. Ik verwarm echter niet zo veel en heb er een warmtepomp inzitten. Mijn winter range is op deze manier zo'n 375km. Let wel dat je de accu niet helemaal naar nul rijdt doorgaans (en misschien niet altijd op 100% start). Maar ik denk dat als je in de praktijk een 100% range van 350 aanhoudt je nog prima zit in alles behalve zeer extreme situaties - en dan kan je normaal ook ruim op tijd je rijgedrag iets aanpassen of een extra laadstop inplannen.

Ik heb overigens een MY19 en kom met de 1 fase prima uit. Een enkele keer per jaar wellicht de wens om wat sneller te kunnen laden op AC, maar thuis en op werk kunnen laden betekent vrijwel altijd de mogelijkheid voor een hele dag of nacht door kunnen laden (en op lange trips op DC laden, maakt die 1 fase dus ook niet uit). Zal wel van je persoonlijke situatie afhangen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TechLight schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb overigens een MY19 en kom met de 1 fase prima uit. Een enkele keer per jaar wellicht de wens om wat sneller te kunnen laden op AC, maar thuis en op werk kunnen laden betekent vrijwel altijd de mogelijkheid voor een hele dag of nacht door kunnen laden (en op lange trips op DC laden, maakt die 1 fase dus ook niet uit). Zal wel van je persoonlijke situatie afhangen natuurlijk!
Hier ook 1F en geen probleem daarmee. Maar kan mij goed voorstellen dat het anders ligt als je afhankelijk bent van publiek laden. Dan is het wel fijn als je bij die publieke paal niet veel tijd nodig hebt en ook op bestemming vrij snel nog 100-200 km kunt bijladen zonder dat het extra tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
oldie127 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:36:
Heb sinds gisteren een waarschuwing bots preventie nakijken + de andere waarschuwingen.
Update 12v is ok
Die waarschuwing krijg je op sommige plekken in Nederland en hoeft geen probleem met de auto te zijn.

Ik weet bijvoorbeeld in Leusden als je daar richting Amersfoort rijd op de N226. Ongeveer op dit punt: https://maps.app.goo.gl/BXfBcD91V4J2HgQu9 dat je daar heel consequent ook die foutmelding krijgt. Ik kan echter niet achterhalen waarom die foutmelding daar komt, maar er is daar dus iets wat het systeem ontregeld.

Ik doe dan altijd bij de eerstvolgende verkeerslichten even de auto uitzetten en opnieuw aanzetten. Daarna werkt alles weer prima.

Overigens als je de andere kant op rijd dan krijg je die fout niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 22:59
DutchKel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Die waarschuwing krijg je op sommige plekken in Nederland en hoeft geen probleem met de auto te zijn.

Ik weet bijvoorbeeld in Leusden als je daar richting Amersfoort rijd op de N226. Ongeveer op dit punt: https://maps.app.goo.gl/BXfBcD91V4J2HgQu9 dat je daar heel consequent ook die foutmelding krijgt. Ik kan echter niet achterhalen waarom die foutmelding daar komt, maar er is daar dus iets wat het systeem ontregeld.

Ik heb altijd hetzelfde thv de La Place in Bodegraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Maarten-WL schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:08:
[...]
Ik heb altijd hetzelfde thv de La Place in Bodegraven.
Wij komen daar regelmatig maar hebben dat (gelukkig) nooit.
Ligt dan blijkbaar toch aan de auto(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vandaag ontdekte ik dat de dodehoekdetectie geen waarschuwing meer gaf.
Bij het starten van de auto lichten de lampjes in de spiegel op, maar wanneer er een voertuig in de dode hoek rijdt, niet.....

Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad?
De auto is wel heel erg vies (van de witte lak is weinig te zien), aan de andere kant zijn het geen dikke klodders modder.
Heeft iemand een idee waar de sensoren zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
bnwgraaf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:04:
Bij het starten van de auto lichten de lampjes in de spiegel op, maar wanneer er een voertuig in de dode hoek rijdt, niet.....

De auto is wel heel erg vies (van de witte lak is weinig te zien), aan de andere kant zijn het geen dikke klodders modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
[...]

Ik doe dan altijd bij de eerstvolgende verkeerslichten even de auto uitzetten en opnieuw aanzetten. Daarna werkt alles weer prima.

Helaas niet bij denk het eerste voorwerp detectie gaat de boel in error, de fouten op dezelfde punten heb ik ook gehad , na een firmware update door de dealer opgelost. Heb wel gezien dat de gril aan de aansluiting van de radar is afgescheurd . Iemand heeft eenTrekhaak of zo er ingeduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Het lijkt me dat de eerste actie is om je hele auto eens schoon te maken. Dat is de goedkoopste en snelste manier om in ieder geval één oorzaak uit te schakelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

sensor zal wel in de spiegel zitten(?)
is die ook vies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

Onder de achterlichten achter de bumper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJad7_C0UL1fUqmuCrJj23KCDvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XNOGNwBA0o6drmHYutV42iYh.png?f=user_large

Dus ik denk niet dat schoonmaken iets gaat doen hier.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Onder de achterlichten achter de bumper:
[Afbeelding]

Dus ik denk niet dat schoonmaken iets gaat doen hier.
Die schoonmaak beurt zit er wel aan te komen, maar inderdaad juist die locatie onder de achterlichten is nauwelijks vuil.
Ik vind het ook wel typisch trouwens dat ik heb error melding krijg....

Over een paar weken gaat hij voor een onderhoudsbeurt, dus dan kunnen ze eens kijken wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Gisteren is er een update geweest van de Kia Connect app voor android schijnbaar.
Nu kan ik niet meer inloggen, want mijn emailadres/account bestaat niet meer, volgens de app.
Ben ik de enige, of hebben anderen hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:27:
Gisteren is er een update geweest van de Kia Connect app voor android schijnbaar.
Nu kan ik niet meer inloggen, want mijn emailadres/account bestaat niet meer, volgens de app.
Ik moest gisteren inderdaad opnieuw inloggen, maar dat lukte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Het is nu ook weer gelukt.
Het legen van de cache hielp niet, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de app werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Wij hebben twee accounts, en met eentje had ik ook even wat moeite; ook wachtwoord wijzigen lukte niet. Uiteindelijk heb ik het toch voor elkaar gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zelfde probleem, nieuw account aangemaakt met zelfde username en password. Daarna duurt inloggen langer voordat hij terug komt met een fout. Eerst was de fout 'check email or password' nu een algemene 'temporary issue or network, try again later'.
Altijd zelfde gezeur met die app, zolang hij werkt gaat het goed bij mij maar zodra ik opnieuw moet inloggen gaat het moeizaam. Het begint al met het herinneren welk account ik moet gebruiken, ik heb er 3: Mijn Kia, Kia charge, Kia UVO/Connect. 8)7
Combineer dat met een instabiele authenticatie server, en het is feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
oldchap schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:15:
[...]
Het begint al met het herinneren welk account ik moet gebruiken, ik heb er 3: Mijn Kia, Kia charge, Kia UVO/Connect. 8)7
Combineer dat met een instabiele authenticatie server, en het is feest
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die elke keer de accounts van Kia door elkaar haalt. Maar ik heb nog nooit een nieuw account te hoeven aanmaken hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
oldie127 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:36:
Update 12v is ok
Ik kreeg die bots preventie systeem waarschuwing ook en bij nameten gaf de 12V accu in rust 11,89V, dus die moet na 5 jaar toch een keer vervangen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Het is ook niet zo dat je veel kleine stukjes (korter dan een half uur) rijdt waardoor de accu niet goed geladen wordt?

Google leert dat het pad bin 10.6 of zo tijd wordt voor een nieuwe acco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
Ik las dat minder dan 12V accuspanning bij een accu in rust al reden is tot vervanging.
Dat is bij de Niro nog iets dringender want de Niro laadt de 12V accu elke dag even op vanuit de HV accu, dus dan merk je een slechter wordende 12V accu waarschijnlijk minder snel op dan bij een auto waarbij de 12V accu alleen bij langere ritten goed wordt geladen.

Voor die 80 euro loop ik liever geen risico en de oude accu kan nog wel even dienen voor wat minder bedrijfskritische doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:22
Sinds half 2020 lees ik met veel belangstelling en plezier dit topic. Mijn zakelijk leasecontract voor mijn my2020 Executive Line loopt in juli af en daarna zal ik ook niet meer zakelijk lease rijden.

Waarschijnlijk zal ik dan met "pijn in mijn hart" afscheid moeten gaan nemen van mijn my2020. Er is echter de mogelijkheid om de kia over te nemen na het leasecontract. Hiervoor gaat de leasemaatschappij een prijs opstellen uiterlijk 3 maanden voor het einde van mijn leasecontract. Of het overnemen daadwerkelijk een optie is is mede afhankelijk van de prijs die de leasemaatschappij gaat vragen en of dit in mijn financiële plaatje past. :)

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met het overnemen van de auto na het leasecontract. Vraagt de leasemaatschappij de hoofdprijs, een marktconform bedrag of wellicht wat daaronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Dennis 1 ik heb dat ook gedaan. Overgenomen uit de lease. Gevraagd bedrag was redelijk, kwam destijds wel overeen met de ANWB koerslijst tussen “koop van particulier” en “koop van dealer met garantie” in.
Dat was in mijn geval ruim een jaar geleden net voordat de tweedehands EV markt verzadigd raakte en de wegenbelasting ineens versneld werd ingevoerd. Waarde is inmiddels flink gedaald nog (maar dat verlies is virtueel, ik verkoop hem voorlopig niet).
Kijk eens wat de ANWB koerslijst doet voor jouw kenteken en km stand. Dan krijg je een idee wat ie waard is. Check ook Marktplaats.

Ik vond het fijn om mn eigen auto over te nemen omdat ik precies weet wat er mee gebeurd is. Weinig snelgeladen, bijna altijd tot max 80%, etc.
Was wel even eng na 15 jaar leasen. Verzekering viel ook tegen met 0 opgebouwde jaren. Had wat oppervlakkige schade gehad tijdens leasen die ik verplicht via de verzekering moest laten fixen, dus helaas ook niet middels een bewijs schadevrije jaren kunnen overnemen. (Elke schade telt voor -5 jaren oid, rare snuiters die verzekeraars)

Controleer ook of je auto wel volgens die Kia voorwaarden is onderhouden (dus elke 15k km of elk jaar). Ivm grote drukte bij de dealers bleek ik een keer te laat (2 maanden van tevoren gepland maar uiteindelijk daardoor 20k gereden ipv 15k).
Ben nu aangewezen op “coulance” van de dealer ipv zonder discussie via Kia NL. Geldt natuurlijk wel als je nog onder de 150k km zit.

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-03-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:23:
@Dennis 1 ik heb dat ook gedaan. Overgenomen uit de lease. Gevraagd bedrag was redelijk, kwam destijds wel overeen met de ANWB koerslijst tussen “koop van particulier” en “koop van dealer met garantie” in.
Dat was in mijn geval ruim een jaar geleden net voordat de tweedehands EV verzadigd raakte en de wegenbelasting ineens versneld werd ingevoerd. Waarde is inmiddels flink gedaald nog (maar dat verlies is virtueel, ik verkoop hem voorlopig niet).
Kijk eens wat de ANWB koerslijst doet voor jouw kenteken en km stand. Dan krijg je een idee wat ie waard is. Check ook Marktplaats.

Ik vond het fijn om mn eigen auto over te nemen omdat ik precies weet wat er mee gebeurd is. Weinig snelgeladen, bijna altijd tot max 80%, etc.
Was wel even eng na 15 jaar leasen. Verzekering viel ook tegen met 0 opgebouwde jaren. Had wat oppervlakkige schade gehad tijdens leasen die ik verplicht via de verzekering moest laten fixen, dus helaas ook niet middels een bewijs schadevrije jaren kunnen overnemen. (Elke schade telt voor -5 jaren oid, rare snuiters die verzekeraars)
@CyBeRSPiN Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal eens gaan kijken wat de ANWB koerslijst doet. Ik heb op autotrack ook gekeken maar zo weinig kilometers (bijna 25.000 7(8)7 ) zoals bij mij op de teller staan zie ik nergens 8) . Dit heeft te maken met veel thuiswerken sinds Covid en dat ik een ernstige zieke vrouw heb waarvoor ik dien te zorgen. Ik heb pas 1 keer snelgeladen en voor de rest altijd thuis aan de laadpaal. Wat betreft verzekering heb ik het geluk dat ik nog 23 jaar schadevrij jaren ergens heb staan, dat scheelt behoorlijk. ;) Het voordeel vind ik bij overname inderdaad ook dat ik precies weet wat ermee is gebeurd, bij een andere auto is dat natuurlijk altijd afwachten. En dan natuurlijk ook nog de 5 jaar garantie na einde leasecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Dennis 1 ga ook zeker nog onderhandelen met de leasemaatschappij. De auto wordt anders geveild en zal ze veel minder opleveren. Ik heb er nog wat vanaf afgekregen door naar de ANWB koerslijst (veilingprijs) te verwijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-03-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:36:
@Dennis 1 ga ook zeker nog onderhandelen met de leasemaatschappij. De auto wordt anders geveild en zal ze veel minder opleveren. Ik heb er nog wat vanaf afgekregen door naar de ANWB koerslijst (veilingprijs) te verwijzen.
@CyBeRSPiN
Aha. Er is dus ook waarschijnlijk nog te onderhandelen met de leasemaatschappij. Bedankt voor de tip! d:)b Als ik naar de anwb koerslijst kijk en ik zou uitkomen tussen kopen bij merkdealer en kopen bij particulier dan zou het bijna binnen mijn budget passen :) De veilingprijs zie ik er echter niet bijstaan.

N.b. zojuist gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:23:
Dat was in mijn geval ruim een jaar geleden net voordat de tweedehands EV markt verzadigd raakte en de wegenbelasting ineens versneld werd ingevoerd. Waarde is inmiddels flink gedaald nog (maar dat verlies is virtueel, ik verkoop hem voorlopig niet).

Controleer ook of je auto wel volgens die Kia voorwaarden is onderhouden (dus elke 15k km of elk jaar). Ivm grote drukte bij de dealers bleek ik een keer te laat (2 maanden van tevoren gepland maar uiteindelijk daardoor 20k gereden ipv 15k).
Ben nu aangewezen op “coulance” van de dealer ipv zonder discussie via Kia NL. Geldt natuurlijk wel als je nog onder de 150k km zit.
Ik had begrepen dat je van de leasemaatschappij het aantal schadevrije jaren kunt laten doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij. Volgens mij zijn ze daar zelfs verplicht toe. Zelfs na 1 jaar zou ik het alsnog proberen omdat het je ontzettend veel geld kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
DutchKel schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Ik had begrepen dat je van de leasemaatschappij het aantal schadevrije jaren kunt laten doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij. Volgens mij zijn ze daar zelfs verplicht toe. Zelfs na 1 jaar zou ik het alsnog proberen omdat het je ontzettend veel geld kan besparen.
@DutchKel
Weer een goede tip erbij. Bedankt! Scheelt wellicht weer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Been there done that, ik zou dan geeneens geaccepteerd worden :X allemaal kleine schades die ik normaal uit eigen zak zou hebben betaald of zelfs zou hebben laten zitten. Elke schade zet je 5 jaar terug en kwam daardoor onder 0 uit. Ik was naief om te denken dat een “jaar zonder schade” gelijk zou zijn aan een “schadevrij jaar”, maar zo werken die gasten niet. 1 stap vooruit, 5 achteruit..
Maar als je idd geen of heel weinig schade hebt kan het zeker lonen. Die verklaring kun je idd bij je LM opvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Been there done that, ik zou dan geeneens geaccepteerd worden :X allemaal kleine schades die ik normaal uit eigen zak zou hebben betaald of zelfs zou hebben laten zitten. Elke schade zet je 5 jaar terug en kwam daardoor onder 0 uit. Ik was naief om te denken dat een “jaar zonder schade” gelijk zou zijn aan een “schadevrij jaar”, maar zo werken die gasten niet. 1 stap vooruit, 5 achteruit..
Maar als je idd geen of heel weinig schade hebt kan het zeker lonen. Die verklaring kun je idd bij je LM opvragen.
Ja als je het zo bekijkt dan zou het kunnen zijn dat ik inmiddels ook in de min sta. Bij mijn eigen auto zou ik sommige schades niet eens laten repareren. Bij een leaseauto ben je daar een beetje verplicht toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 09:35
Dennis 1 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:15:

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met het overnemen van de auto na het leasecontract. Vraagt de leasemaatschappij de hoofdprijs, een marktconform bedrag of wellicht wat daaronder?
Ik sta op het punt om mijn e-Niro uit december '21 over te nemen. Ik ben nog aan het wachten op het nieuwe voorstel (de overname datum stond een maand te vroeg), maar dat zal ongeveer hetzelfde bedrag zijn. Het betreft een Executive uitvoering met 61k kms. De leasemaatschappij vroeg er 20.800 voor.
Om je een beetje een idee te geven.

Verder heb ik deze auto ook via een garage op een veilingsite voor handelaren laten zetten voor een prijsindicatie.Daar boden ze 18.500.

Ik had zelf verwacht dat ze ongeveer 25k zouden vragen, gezien de prijzen op diverse sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Leader98 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:49:
Ik las dat minder dan 12V accuspanning bij een accu in rust al reden is tot vervanging.
Dat is bij de Niro nog iets dringender want de Niro laadt de 12V accu elke dag even op vanuit de HV accu, dus dan merk je een slechter wordende 12V accu waarschijnlijk minder snel op dan bij een auto waarbij de 12V accu alleen bij langere ritten goed wordt geladen.

Voor die 80 euro loop ik liever geen risico en de oude accu kan nog wel even dienen voor wat minder bedrijfskritische doeleinden.
Wat ik in Domoticz zie is dat de 12v accu alleen onder het rijden wordt opgeladen, niet anders dan bij een ICE. En als het wat kouder is en niet te veel ritten, krijg ik een waarschuwing in de connect app.

En zelfs na een half uur rijden is die 12v accu pas op 70% of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:52
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Wat ik in Domoticz zie is dat de 12v accu alleen onder het rijden wordt opgeladen, niet anders dan bij een ICE. En als het wat kouder is en niet te veel ritten, krijg ik een waarschuwing in de connect app.

En zelfs na een half uur rijden is die 12v accu pas op 70% of zo
Ik zie in Home Assistant maar ook met enige regelmaat bij/in de auto zelf (dashboard en groene leds achter het voorruit) dat de 12V accu ook wordt bijgeladen tijdens stilstand.
Wil nog wel eens gebeuren dat ik de hond ga uitlaten rond 23:00 en als ik dan langs de auto loop zie ik dat de 12V batterij wordt bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Laadt tie dan op of geeft de auto een waarschuwing? Ik nam altijd dat laatste aan. Hangt de auto dan ook aan de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
[...]

Ook in Den Haag, van Antwerpen naar Mechelen, Op de rondweg in Beaune.
Radars (roodlicht en/of snelheid) is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heeft iemand met zijn e-Niro en Home Assistant wel eens met de volgende addon geëxperimenteerd en dit werkend gekregen?

https://docs.evcc.io/en/docs/Home

Mij zou het daarbij dan niet specifiek om de zonn energie gaan, daarvoor heb ik te weinig panelen en bovendien heeft mijn Alfen lader daarvoor ingebouwde functionaliteit.

Het gaat er mij om optimaal gebruik te maken van mijn dynamisch energie contract.

De slim laden app van Kia werkt alleen met de nieuwere EV modellen en die van de ANWB werkt ook (nog) niet optimaal met onze e-Niro.

Heeft iemand evcc voor Home Assistant werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:45:
Laadt tie dan op of geeft de auto een waarschuwing? Ik nam altijd dat laatste aan. Hangt de auto dan ook aan de laadpaal?
Hij laadt op. Ik zie de auto als ik in de keuken sta 's avonds soms ook opladen (groen knipperend lampje op het dashboard).
Ik heb altijd gedacht dat dat 1x per 24 uur gebeurde en dan voor een half uur. Dat had ik ergens gelezen, maar als ik naar mijn data in Home Assistant kijk, dan weet ik dat niet zo zeker meer. Ik weet wel dat de auto de batterij tussen de 70% en 90% houdt.
Pagina: 1 ... 328 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.