Nielsjuhz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:48:
Hi Kia Rijders!
Na 12 jaar in mijn peugeoje 107 te hebben gereden, merk ik dat ik toch steeds meer eraan begin te irriteren en behoefte heb aan wat anders, wat groters en veiligers. Doordat ik de Kia e-niro in Zuid Korea vorig jaar heb gehuurd om lekker rond te rijden op Jeju, is het zaadje eigenlijk al een tijdje geleden gepland van. Kijk eens naar de Niro.
Nu zie ik verschillende occassions staan van gevarieerde leefdtijd en km stand. Omdat dit mijn eerste electrische auto zou worden, had ik wel een vraag waar jullie, kia kenners, hopelijk wat antwoorden op hebben.
1: Is KM stand belangrijk? Ik zie namelijk wagens van 100k en wat goedkope met 220k op de teller. Normaal zou je zeggen dat je zo laag mogelijk km stand wil en zeker met deze prijzen is een wagen van 180k op de teller niet heel aantrekkelijk. Of is dat nog oude gedachtes?
2: Hoe kan je tijdens een proefrit bijv. weten hoe goed de accu nog is?
3: Zit er nog veel verschil in de 2017 variant en de 2020 of 2021 (dacht dat die net een grotere display heeft) qua rijkwaliteit of is het interieur upgrade van grotere schermpje.
4. Wat is jullie praktijk range want ik lees bijv. op deze site
https://ev-database.org/nl/auto/1338/Kia-e-Niro-64-kWh
dat in de winter je bijv. max range van 265km heb. Ervaren/hebben jullie dat ook of komen jullie lager uit?
5. Is er nog een versie/variant/slecht jaar die ik moet vermijden?
Alvast bedankt!
Ook wij komen in de winter nog rond de 450 km (MY20 106.000 km), dus 256 is wel heel laag ingeschat. Aan de andere kant heb ik ook met brandstofauto's altijd veel zuiniger gereden dan zelfs de fabrieksopgave, dus het licht ook wel aan omstandigheden en rijstijl.
Veel gebruik maken van de power van de elektrische aandrijving zal de reikwijdte flink verkorten. hogere snelheden, tegenwind, helling op en kou zijn andere zaken die bij brandstofauto's ook invloed hebben, maar bij elektrisch aangedreven modellen meer invloed (lijken te) hebben.
Waar de e-Niro overigens juist weer heel weinig verbruikt vergeleken met auto's op benzine/diesel, is tijdens filerijden en natuurlijk bergaf (regenereren).
Als je straks in een e-Niro rijdt, moet je maar eens in de eco stand rijden. Dan kun je bijvoorbeeld zien, dat wanneer je vanaf de snelweg tot stilstand remt bij bijvoorbeeld een verkeerslicht, je zomaar 1000 tot 1500 km reikwijdte hebt terugewonnen!
Verder ligt er inderdaad een modelaanpassing MY19 en MY20 modellen.
Uiterlijk herken je de MY20 t.o.v. MY19 door o.a.:
- Geheel ander dashboard, vooral goed te herkennen aan de grijze sierstrip over de hele breedte
- meestal een breder display (maar er zijn ook MY20 modellen uit Duitsland die nog een 8"in plaats van 10,25"scherm hebben), luchtroosters zitten onder de display in plaats van ernaast
- Andere achterlichten met doorgetrokken oplichtende lijnen, in plaats van kleinere blokjes.
Verder zijn er nogal wat verschillen (en daarbij vaak onduidelijkheden) over de uitrusting van de verschillende uitvoeringen, zeker in combinatie met de diverse importauto's die er ook zijn en die net weer iets andere uitrustings- en optielijsten hadden.
De meeste discussie hier op het forum gaan over de volgende zaken, niet alleen of die er op zitten, maar ook verschillen de meningen soms nogal over het nut ervan:
- warmtepomp
- 1 of 3 fase lader