Leader98 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:59:
[...]
Maar vandaag bleek dat er toch (steen?)marters aan het werk zijn geweest onder de motorkap.
Slangetje van de ruitesproeier is deels verdwenen en het rubber dat tussen het schutbord en de motorkap zit is deels aan gort.
Heeft iemand een idee hoe dat rubber dat tussen schutbord en motorkap zit heet?
Het is een compleet geheel dat van links naar rechts onder de motorkap zit ter hoogte van de ruitensproeiers en de blokken dier er aan vast zitten (derde foto) die links en rechts bij de motorkap scharnieren zitten zijn ook licht aangevreten.
Ik hoop dat ik dat rubber nog via een autodemontage bedrijf kan krijgen.
Ik vermoed dat mijn WC blokjes te oud waren (en dus niet meer genoeg stonken of dat concept werkt toch niet).
In elk geval meteen maar een verse set opgehangen, die weer "lekker" geurt.
Maandag de slang repareren en een marterverjaag set installeren.
@
Leader98
Ik heb flink wat ervaring, helaas, met marters, evenals mijn buren.
Even mijn ervaringen hier delen (maar garandeer geen 100%). Zo werkt het hier aanbevolen gaas onder de auto hier in elk geval niet, de buren die dat probeerden betaalden de rekening.
Ten eerste, ja goede kwaliteit, sterk geurende WC blokjes werken. Ik had regelmatig marters in mijn houtopslag, overal de bekende marter latrines, stinken vreselijk naar rotte vis.
Heb toen om de 2 meter onder een overkapping, zodat ze niet weg regenen, WC blokjes gehangen en alle latrine troep opgeruimd. Vanaf dat moment, instantaan geen marter troep meer gezien. Tot een maand of 6 later. Direct de blokjes vervangen en weg marters. Nu maak ik er al 10 jaar een routine van om twee maal per jaar de blokjes te vervangen. Ik koop ze bij de Action, en sets met meerdere geuren, zodat de kans dat ze er aan wennen ook niet groot is. Geen marter latrines meer in de omgeving van de blokjes.
Ten tweede, die blokjes onder motorkap beviel me niet, je rijdt dan toch met een “rijdend toilet”

.
Onze Kia dealer (hier in Twente zijn marters overal een plaag) adviseerde me een hoogspanningsverjager.
Bestaat uit een ring met 6 rvs plaatjes, welke je verdeelt over de motorruimte, en die door een controller met bewegingssensor op ca. 400 volt worden gezet als er iets beweegt in de motorruimte. Als de marter een plaatje raakt is hij van een tocht genezen. Heb wel eens ‘s nachts een ijselijke kreet gehoord van een marter die door een plaatje tot de orde werd geroepen.
Die gebruik ik nu 3 jaar, en geen last meer gehad, in tegenstelling mijn buren, die de kleine en goedkopere ultrasoon verjagers gebruiken. Ze zijn er op batterijen en op 12V, ik heb de batterij uitvoering. Welk elk half jaar de batterijen uit voorzorg vervangen heb ik gemerkt.
Hier een voorbeeld van een aanbieder, de batterij versie (ik durfde bij de eNiro niet de 12V versie, gegeven de bekende 12V accu problemen).
https://www.ebay.nl/itm/1...S8mgQTN7xnSBoCqYMQAvD_BwE
Ik heb nog meer acties genomen, o.a. een paar solar marter verjagers rondom de parkeer plek, en aluminium marter schrik onder de onderste pannen van het dak, rondom. Bij tal van buren hebben de marters al onder het dak gezeten, met alle stand gevolgen vandien. Maar, wat je allemaal ook doet . . .
Toch had ik vannacht weer een marter in de tuin, het deel waar geen maatregelen zijn genomen. Zat doodgemoedereerd de restjes zonnebloem pitten op te vreten in het voederhuisje (normaal leeg ik die elke avond, gisteren helaas geen tijd gehad, en dat hebben ze meteen door).
Is hier echt een plaag, de eekhoorns zijn uitgeroeid, vogel nesten en kastjes worden gesloopt, etc.