Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
gertvdijk schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Hoe kan ik dat zien? Bij aanschaf wist de garage het zelf ook niet. 🤷
Hier zat er een of ander Koreaans merk in dat in NL verder onbekend is.
Made in Korea (Republic of Korea; ROK) is een giveaway.
Van wanneer is je auto dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-07 21:10
ASW1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Bij mij zat er af-fabriek een accu van het merk Delkor in, maar dergelijke componenten kunnen in de loop der tijd nog wel eens veranderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb deze originele er al ruim 3,5 jaar inzitten en, tot nog toe, geen problemen mee gehad.
Kan alleen geen merk ergens zien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBZ0XFq9A4qAWJvMIB7RGuZ1rqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfsGLlXiy1fcoKGk60GwinfD.jpg?f=fotoalbum_large

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
bnwgraaf schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Bij mij zat er af-fabriek een accu van het merk Delkor in, maar dergelijke componenten kunnen in de loop der tijd nog wel eens veranderen...
Ook een Koreaans merk, als je ergens op de accu Koreaanse tekens of andere aanwijzingen ziet dat hij uit Korea komt is het gegarandeerd nog de originele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
rokil schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:25:
Heb deze originele er al ruim 3,5 jaar inzitten en, tot nog toe, geen problemen mee gehad.
[Afbeelding]
Deze opdruk is grotendeels gelijk aan die op mijn accu die hierboven beschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 21:47
gertvdijk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:10:
Hmm, tijd voor een vervanging van mijn 12V-accu? Ik heb de auto sinds juni 2024, geen onderhoudshistorie hierover en kon zo snel geen datum op de huidige accu vinden.

Overigens was dit geen waarschuwing als pushnotificatie of iets, gewoon subtiel onderin de app bemerkte ik dit vandaag.
[Afbeelding][Afbeelding]
meestal gaan 12v accus toch wel een jaar of 5 mee. Dus het lijkt me dat er nu wat eniros een nieuwe 12v accu nodig gaan hebben. Niks geks dus. Het kost ook niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Het nadeel bij een EV is dat je meestal niet merkt dat de 12V accu slechter wordt, vaak houdt ie er ineens helemaal op.
Met een beetje geluk kun je de boel dan weer aan de praat krijgen met startkabels of jumpstarter, soms ook niet.
Aangezien een nieuwe accu 7 tientjes kost als je hem zelf vervangt (simpel klusje, staat ook in de gebruiksaanwijzing) zou ik hem altijd preventief vervangen na een jaar of 4. Niet vergeten de datum met viltstift of sticker oid op de nieuwe accu te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Leader98 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ook hier zijn steenmarters actief/gespot.
Ik heb twee goedkope WC blokjes in de motorruimte gehangen en heb tot nu geen marters op bezoek gehad in de auto (gedurende de laatste 5 jaar).
Maar vandaag bleek dat er toch (steen?)marters aan het werk zijn geweest onder de motorkap.
Slangetje van de ruitesproeier is deels verdwenen en het rubber dat tussen het schutbord en de motorkap zit is deels aan gort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lhOfgef_-I25h6fTQXFxreGvfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6HvkQjpDiUiqcPPxAQWdmH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UThKf3sCTHEVDpnZZQlok2P9Rew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ0xBzodS5gNurLH7Kauhgqq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f78O_Nd1bhnUd1Ab21_zoVAbt5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdZoBgS55dH1M9E9ThLzId0E.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand een idee hoe dat rubber dat tussen schutbord en motorkap zit heet?

Het is een compleet geheel dat van links naar rechts onder de motorkap zit ter hoogte van de ruitensproeiers en de blokken dier er aan vast zitten (derde foto) die links en rechts bij de motorkap scharnieren zitten zijn ook licht aangevreten.
Ik hoop dat ik dat rubber nog via een autodemontage bedrijf kan krijgen.

Ik vermoed dat mijn WC blokjes te oud waren (en dus niet meer genoeg stonken of dat concept werkt toch niet).
In elk geval meteen maar een verse set opgehangen, die weer "lekker" geurt.
Maandag de slang repareren en een marterverjaag set installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Leader98 op 15-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 14:53
Leader98 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Maar vandaag bleek dat er toch steenmarters aan het werk zijn geweest onder de motorkap.
Slangetje van de ruitesproeier is deels verdwenen en het rubber dat tussen het schutbord en de motorkap zit is deels aan gort.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is een compleet geheel dat van links naar rechts onder de motorkap zit ter hoogte van de ruitensproeiers en de blokken dier er aan vast zitten (derde foto) die links en rechts bij de motorkap scharnieren zitten zijn ook licht aangevreten.

Ik vermoed dat mijn WC blokjes te oud waren (of dat concept werkt toch niet).
In elk geval meteen maar een verse set opgehangen.
Het enige wat werkt is gaas onder de auto zodat er geen opening zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Maar vandaag bleek dat er toch (steen?)marters aan het werk zijn geweest onder de motorkap.

Ik vermoed dat mijn WC blokjes te oud waren (en dus niet meer genoeg stonken of dat concept werkt toch niet).
Ik heb begrepen dat wc-blokjes en andere "geurwapens", net als geluidsverjagers, vaak maar tijdelijk werkt, omdat de marters er uiteindelijk toch aan gaan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Dacht altijd dat het ging om gaat op (of vlak boven) de grond omdat marters daar niet op kunnen/ willen lopen.
Je kunt je onderkant toch niet afsluiten met gaas? Dat gaat bij je wielophanging toch helemaal fout?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 13:22

Arfman

Drome!

Hippe Lip schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Dacht altijd dat het ging om gaat op (of vlak boven) de grond omdat marters daar niet op kunnen/ willen lopen.
Je kunt je onderkant toch niet afsluiten met gaas? Dat gaat bij je wielophanging toch helemaal fout?
Hij bedoelde ook een framework met gaas onder je auto leggen. Dat kan maar dan ligt er altijd zo'n lelijk ding op je oprit, kans op schade als je per ongeluk de rand raakt dus als je veel kans hebt op marters zou ik zo'n setje tegen marters inbouwen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Arfman schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Hij bedoelde ook een framework met gaas onder je auto leggen. Dat kan maar dan ligt er altijd zo'n lelijk ding op je oprit, kans op schade als je per ongeluk de rand raakt dus als je veel kans hebt op marters zou ik zo'n setje tegen marters inbouwen.
Inderdaad, ik had beter een plaatje kunnen toevoegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQCDmXbcW9qAMM-u7iNJA-3gLcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3PG362eoryfO83SQqAAYVKO0.png?f=fotoalbum_large

Je kunt het ook onder de motorkap aanbrengen. Een ultrasoon kastje schijnt ook te helpen maar heb daar geen ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-02-2025 06:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:45
[...]

@Leader98
Ik heb flink wat ervaring, helaas, met marters, evenals mijn buren.
Even mijn ervaringen hier delen (maar garandeer geen 100%). Zo werkt het hier aanbevolen gaas onder de auto hier in elk geval niet, de buren die dat probeerden betaalden de rekening.
Ten eerste, ja goede kwaliteit, sterk geurende WC blokjes werken. Ik had regelmatig marters in mijn houtopslag, overal de bekende marter latrines, stinken vreselijk naar rotte vis.
Heb toen om de 2 meter onder een overkapping, zodat ze niet weg regenen, WC blokjes gehangen en alle latrine troep opgeruimd. Vanaf dat moment, instantaan geen marter troep meer gezien. Tot een maand of 6 later. Direct de blokjes vervangen en weg marters. Nu maak ik er al 10 jaar een routine van om twee maal per jaar de blokjes te vervangen. Ik koop ze bij de Action, en sets met meerdere geuren, zodat de kans dat ze er aan wennen ook niet groot is. Geen marter latrines meer in de omgeving van de blokjes.
Ten tweede, die blokjes onder motorkap beviel me niet, je rijdt dan toch met een “rijdend toilet” :*) .
Onze Kia dealer (hier in Twente zijn marters overal een plaag) adviseerde me een hoogspanningsverjager.
Bestaat uit een ring met 6 rvs plaatjes, welke je verdeelt over de motorruimte, en die door een controller met bewegingssensor op ca. 400 volt worden gezet als er iets beweegt in de motorruimte. Als de marter een plaatje raakt is hij van een tocht genezen. Heb wel eens ‘s nachts een ijselijke kreet gehoord van een marter die door een plaatje tot de orde werd geroepen.
Die gebruik ik nu 3 jaar, en geen last meer gehad, in tegenstelling mijn buren, die de kleine en goedkopere ultrasoon verjagers gebruiken. Ze zijn er op batterijen en op 12V, ik heb de batterij uitvoering. Welk elk half jaar de batterijen uit voorzorg vervangen heb ik gemerkt.
Hier een voorbeeld van een aanbieder, de batterij versie (ik durfde bij de eNiro niet de 12V versie, gegeven de bekende 12V accu problemen).

https://www.ebay.nl/itm/1...S8mgQTN7xnSBoCqYMQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05QOqZtXEXRF3roKQy5o83tl7Jc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yHhIO1LMRF0tfR0MJTYtsgBn.jpg?f=user_large

Ik heb nog meer acties genomen, o.a. een paar solar marter verjagers rondom de parkeer plek, en aluminium marter schrik onder de onderste pannen van het dak, rondom. Bij tal van buren hebben de marters al onder het dak gezeten, met alle stand gevolgen vandien. Maar, wat je allemaal ook doet . . .
Toch had ik vannacht weer een marter in de tuin, het deel waar geen maatregelen zijn genomen. Zat doodgemoedereerd de restjes zonnebloem pitten op te vreten in het voederhuisje (normaal leeg ik die elke avond, gisteren helaas geen tijd gehad, en dat hebben ze meteen door).
Is hier echt een plaag, de eekhoorns zijn uitgeroeid, vogel nesten en kastjes worden gesloopt, etc.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EVfan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Ten tweede, die blokjes onder motorkap beviel me niet, je rijdt dan toch met een “rijdend toilet” :*) .
Onze Kia dealer (hier in Twente zijn marters overal een plaag) adviseerde me een hoogspanningsverjager.
Bestaat uit een ring met 6 rvs plaatjes, welke je verdeelt over de motorruimte, en die door een controller met bewegingssensor op ca. 400 volt worden gezet als er iets beweegt in de motorruimte. Als de marter een plaatje raakt is hij van een tocht genezen. Heb wel eens ‘s nachts een ijselijke kreet gehoord van een marter die door een plaatje tot de orde werd geroepen.
Die gebruik ik nu 3 jaar, en geen last meer gehad, in tegenstelling mijn buren, die de kleine en goedkopere ultrasoon verjagers gebruiken. Ze zijn er op batterijen en op 12V, ik heb de batterij uitvoering. Welk elk half jaar de batterijen uit voorzorg vervangen heb ik gemerkt.
@EVfan Als die verjager van jou het een half jaar uithoudt op batterijen, dan hoef je je geen zorgen te maken of die je 12V-accu leeg zou trekken. De zelfontlading van die accu is mss wel hoger dan de belasting van die marterverjager.

Maar ja, je hebt dit ding nu en gaat dat natuurlijk niet vervangen, of het moet zijn om van die batterijwissel af te zijn en om het milieu te sparen (van weggegooide batterijen).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:45
Hippe Lip schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:15:
[...]

@EVfan Als die verjager van jou het een half jaar uithoudt op batterijen, dan hoef je je geen zorgen te maken of die je 12V-accu leeg zou trekken. De zelfontlading van die accu is mss wel hoger dan de belasting van die marterverjager.

Maar ja, je hebt dit ding nu en gaat dat natuurlijk niet vervangen, of het moet zijn om van die batterijwissel af te zijn en om het milieu te sparen (van weggegooide batterijen).
Ja, je hebt daar gelijk in @Hippe Lip .
Maar zoals je zegt, heb deze al en destijds gekocht op advies van van Mossel, en wist toen niet wat het verbruik zou zijn.
Wel een goed ding hoor.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
ASW1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:04:
April 2021.
Die van mij ziet er vergelijkbaar uit met die van @rokil.
rokil schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:25:
[Afbeelding]
Overigens is de waarschuwing weer verdwenen in de Kia Connect app na twee korte ritjes (maar was niet verdwenen na 2x 30 minuten ritten). Bij de eerste mogelijkheid (met waarschuwing actief) heb ik CarScanner erbij gehaald en zag 14.6V op de 12V lijn. Daarna een kort ritje en was de waarschuwing weg. Wellicht dat ik toen wel net het interval heb geraakt dat 'ie ging laden. Of de accu is gewoon gammel en kan de SoC niet meer goed worden bepaald.

De oranjekleurige waarschuwing komt volgens deze post (door HansH 17 maart 2024) bij een 40-65% SoC van de 12V-accu.
Groen (Normaal) - 65 ~ 100%
Oranje (Let op) - 40 - 65%
Rood (Waarschuwing) - 40% ~ 0
Verder had ik net nog een wat langere rit gemaakt, met wat meewind. Holy crap! Ik heb geen warmtepomp maar toch slechts 14.4 kWh/100km, met ≈ 3℃ op grotendeels snelweg. O+
(en nee ik heb geen kou geleden, wel hielp het dat de auto in de zon had gestaan voor vertrek en ik een warme trui aan had waardoor ik niet veel warmte vroeg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD54prmMRUAXn_mmmbUS5ZDxJrI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NfprEBul3870SEiv7KojvFPi.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 17-02-2025 12:48 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Verder had ik net nog een wat langere rit gemaakt, met wat meewind. Holy crap! Slechts 14.4 kWh/100km, met ≈ 3℃ op grotendeels snelweg. O+
(en nee ik heb geen kou geleden, wel hielp het dat de auto in de zon had gestaan voor vertrek en ik een warme trui aan had waardoor ik niet veel warmte vroeg)
En als je dan je binnentemperatuur wat lager zet en je stoelverwarming aan (gebruikt bijna geen energie), dan heb je het nog steeds comfortabel en gebruik je wéér wat minder… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Wel grappig, we hebben het over de "zwakke" 12V accu van de e-Niro en ik ben ook blij dat ik de Noko jumpstarter heb.
Maar sinds ik die jumpstarter in augstus heb gekocht, heb ik niet alleen mijn Kia op weg kunnen helpen, maar ondertussen ook al drie andere, niet-elektrische auto's!

Bizar ook hoe krachtig het kleine ding is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 21:49
bnwgraaf schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:22:
Wel grappig, we hebben het over de "zwakke" 12V accu van de e-Niro en ik ben ook blij dat ik de Noko jumpstarter heb.
Maar sinds ik die jumpstarter in augstus heb gekocht, heb ik niet alleen mijn Kia op weg kunnen helpen, maar ondertussen ook al drie andere, niet-elektrische auto's!

Bizar ook hoe krachtig het kleine ding is!
Let wel op dat die dadelijk niet leeg is als jij hem nodig hebt. Dat zou pas een domper zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:27

A13X

Dude

Iemand wel eens rare effecten gehad die achteraf weg waren na een nieuwe 12v accu?

Onze stuurbediening, alleen de audio kant en dan volgende en terug, zit ineens raar te doen. Vooral in het begin van een rit gaat hij uit zichzelf druk schakelen. Tig nummers vooruit, of heen en weer. Alleen in android auto overigens, al zette hij die (spotify)vanmorgen een paar keer aan terwijl de radio aan stond. Maar spotify starten vanaf het stuur kan volgens mij niet met die knoppen. Maar dan een 5-10min radio aan en terug naar AA en het is weer weg.

Dacht eerst sleepring van het stuur of de knoppen maar dan zou het niet specifiek AA zijn.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:29
Volgens Noco moet je de jumpstarter elke 2 maanden bijladen......(zo lang heb ik hem nog niet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Let wel op dat die dadelijk niet leeg is als jij hem nodig hebt. Dat zou pas een domper zijn.
Haha, nou inderdaad!
Nee, ik hang hem daarna steeds gelijk aan de lader, want je ziet wel dat er meer verbruikt wordt tijdens het aanzwengelen van een brandstof motor.

Verder is het wel goed lijkt me als de batterij juist af en toe even gebruikt wordt, in plaats van alleen maar liggen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
janne_nl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:40:
Volgens Noco moet je de jumpstarter elke 2 maanden bijladen......(zo lang heb ik hem nog niet)
Ik heb hem dus pas sinds afgelopen zomer, maar ik heb nog niet het idee dat hij snel leeg loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:59

13art

Moderator Mobile
gertvdijk schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:39:
[...]

[...]

Verder had ik net nog een wat langere rit gemaakt, met wat meewind. Holy crap! Ik heb geen warmtepomp maar toch slechts 14.4 kWh/100km, met ≈ 3℃ op grotendeels snelweg. O+

[Afbeelding]
Netjes, dat zie ik bij onze e-Niro niet snel gebeuren in deze winterse temperaturen. Maar goed, doe er ook weinig moeite voor. Auto staat in de normaal stand, regeneratie stand 3 en automatische temp op 19,5. Tegenwoordig zitten we daarmee vaak rond de 20kWh/100km. Sinds de aanschaf in juni zit het gemiddelde nu op 16,2kWh/100km.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
bnwgraaf schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb hem dus pas sinds afgelopen zomer, maar ik heb nog niet het idee dat hij snel leeg loopt...
Nee, dat idee heb ik ook niet. Dit lijkt ook wel op een fabrikant die zich een beetje indekt. Af en toe eens kijken en als het groene ledje nog aangaat vind ik het wel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
13art schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:22:
Netjes, dat zie ik bij onze e-Niro niet snel gebeuren in deze winterse temperaturen. Maar goed, doe er ook weinig moeite voor. Auto staat in de normaal stand, regeneratie stand 3 en automatische temp op 19,5. Tegenwoordig zitten we daarmee vaak rond de 20kWh/100km. Sinds de aanschaf in juni zit het gemiddelde nu op 16,2kWh/100km.
Zelfde hoor, het was echt de meewind en de zon die het zo gunstig maakte.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18-07 16:26
13art schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:22:
[...]

Ik haal dat ook niet snel, dat is een samenloop van de juiste omstandigheden.

Zelf zit ik nu na 108.000 km op 16,1 kWh/100 km, best netjes denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Een broertje - de Kia e-Soul - uit 2020 bij de accudegradatietest van AutoWeek/Aviloo, 140k km op de klok.

"Het is inderdaad weer de goednieuwsshow" 😅

YouTube: Deze Kia Soul is bijna uit de garantie, maar hoe goed is de accu nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Keep dreaming, mijn broer had dat en op de wilcamera zie je de marters er doorheen huppelen.

Ik heb nu een combinatie van wc-blokjes en marterverjager.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:11
Zo,
Net terug van de dealer.
E-Niro 6 jaar oud, 180k km.

Heeft een klein beurtje gehad en mag weer 2 jaar lang rijden op de openbare weg.
Ernstigste mankement: deels werkende kentekenplaatverlichting.
KIW plus, interieurfilter, lamp vervangen, APK, wasbeurtje, lekkere (!) bonenespresso: €182 incl btw.

Top gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 19-02-2025 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Toch grappig, bizar maar ook wel verontrustend als je AI (in dit geval Googles Gemini) loslaat op de e-Niro!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3W0DVF81XhaK0o9qpDhyhyjEAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4CpCfTvfP7qatUIn1WuJwww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_sT0mQ3X7N_C7m64eUjqpQf-sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKkjkHj2Lv55jUI4Ze4jPBW4.jpg?f=fotoalbum_large

En soms weet ie het niet helemaal meer en mixt hij de e-Niro gewoon met de Niro EV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4jBVsxuFyCr-23iyY0Ox_CCdJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS9gOG7FULbk18yysGKOwmF2.jpg?f=fotoalbum_large

Okay, nog twee dan, gewoon omdat het zo leuk is (al moet ik daar misschien eigenlijk een ander topic voor aanmaken...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMi7NQ3I2Oi9uosXleSLAc1vu6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycLcDSFs4taArcSVnnFXx8bC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mieV7E-u7oKOeFOILjAC9LxgiBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0VdWpr0dYMu8mTHLiKvEs2n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07 06:23
bnwgraaf schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:41:
Toch grappig, bizar maar ook wel verontrustend als je AI (in dit geval Googles Gemini) loslaat op de e-Niro!
Verontrustend zeker. Mensen zullen snel wijzen op de rare dingetjes in deze foto's (vooral de touwen/banden waarmee zaken vastzitten kloppen niet), maar het verontrustende is dat als je de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar extrapoleert naar de komende paar jaar, dan kun je voorspellen dat je binnen afzienbare tijd (enkele jaren) geen enkel verschil meer zal zien tussen echte foto's en afbeeldingen gegenereerd door AI.

We leuk om mee te spelen, dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
De snorkel op een EV is ook wel bijzonder te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
gjcvro schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:17:
Past wel bij de Jerrycan met benzine toch? 8)7

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Dat zou nog water kunnen zijn.. O-)

• bnwgraaf
eltron schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:21:
[...]

haha, ja daar had ik nog niet eens aan gedacht! 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door bnwgraaf op 20-02-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:59
Is dat niet de uitlaatpijp zoals je wel vaker bij jeeps ziet dat die bovenaan zit i.p.v. onderaan, mocht je in een flink diepe plas water rijden (die natuurlijk geen enkele functie heeft op een EV)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

richy3908 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:22:
[...]

Is dat niet de uitlaatpijp zoals je wel vaker bij jeeps ziet dat die bovenaan zit i.p.v. onderaan, mocht je in een flink diepe plas water rijden (die natuurlijk geen enkele functie heeft op een EV)?
Nee dat is de lucht inlaat, de uitlaat heeft genoeg druk om het water eruit te drukken. Water in je inlaat is een regelrechte hydrolock. Dan kun je het blok compleet afschrijven.

Vandaag eens het grootste deel met stoelverwarming op 1 en de warmtepomp uit gereden. Ventilatie ook op standje 1, dan is de ingeblazen lucht nog wel wat fris. Natuurlijk vergeten te kijken waarop de rit uitkwam, maar zat onderweg af en toe al onder de 14kWh/100km

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
A13X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Nee dat is de lucht inlaat, de uitlaat heeft genoeg druk om het water eruit te drukken. Water in je inlaat is een regelrechte hydrolock. Dan kun je het blok compleet afschrijven.

Vandaag eens het grootste deel met stoelverwarming op 1 en de warmtepomp uit gereden. Ventilatie ook op standje 1, dan is de ingeblazen lucht nog wel wat fris. Natuurlijk vergeten te kijken waarop de rit uitkwam, maar zat onderweg af en toe al onder de 14kWh/100km
Ja de verbruikscijfers gaan al weer de goede kant op! Ik zat vanmorgen op de snelweg ook onder de 14 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-07 20:24
Hoi!

Ik heb een Kia e-Niro MY2020 ExecutiveLine 64kWh. Ik heb deze bij een occasion dealer gekocht vorig jaar. Nu probeer ik erachter te komen welke Kia app door de auto ondersteund wordt, en ik kom er niet uit. De informatie die ik heb is:
  • Op de ramen zit duidelijk een sticker in de hoek: "Voorzien van Kia Connect"
  • In de auto zelf is nergens een app te bekennen. Ik heb allerlei opties en schermen bekeken, nergens zie ik een Kia Connect app
  • Het VIN invullen in de Kia Connect Android app resulteert in een foutmelding: "Het VIN is ongeldig of het voertuig is niet uitgerust met Kia Connect" (redelijk duidelijke aanwijzing)
  • Op dit forum lees ik dat een MY2020 voorzien zou kunnen zijn van de Kia Connect app, of mogelijk een UVO app
  • Op andere plekken online lees ik dat het zou kunnen dat er helemaal geen app mogelijk is
  • De lokale Kia dealer zegt dat mijn versie van de e-Niro, die hij noemt "met een klein entertainment scherm", een versie van een app heeft of had "die niet meer door Kia ondersteund wordt", maar het werd mij niet duidelijk welke versie dan, en waarom niet
Behalve dat de auto aan mij verkocht is met de belofte van Kia Connect, en de raamstickers, heb ik tot op heden dus nog geen informatie gevonden dat de app ook daadwerkelijk in de auto mogelijk is.

Ik heb helaas beperkte kennis van deze zaken. Hoe kom ik erachter wat de auto daadwerkelijk ondersteunt? En mocht het nu niet in de auto zitten, is er een optie om de software wel te installeren middels een nieuwe versie/upgrade van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:49:
Hoi!

Ik heb een Kia e-Niro MY2020 ExecutiveLine 64kWh. Ik heb deze bij een occasion dealer gekocht vorig jaar. Nu probeer ik erachter te komen welke Kia app door de auto ondersteund wordt, en ik kom er niet uit. De informatie die ik heb is:
  • In de auto zelf is nergens een app te bekennen. Ik heb allerlei opties en schermen bekeken, nergens zie ik een Kia Connect app
  • Het VIN invullen in de Kia Connect Android app resulteert in een foutmelding: "Het VIN is ongeldig of het voertuig is niet uitgerust met Kia Connect" (redelijk duidelijke aanwijzing)
  • Op dit forum lees ik dat een MY2020 voorzien zou kunnen zijn van de Kia Connect app, of mogelijk een UVO app
  • Op andere plekken online lees ik dat het zou kunnen dat er helemaal geen app mogelijk is
  • De lokale Kia dealer zegt dat mijn versie van de e-Niro, die hij noemt "met een klein entertainment scherm", een versie van een app heeft of had "die niet meer door Kia ondersteund wordt", maar het werd mij niet duidelijk welke versie dan, en waarom niet
Behalve dat de auto aan mij verkocht is met de belofte van Kia Connect, en de raamstickers, heb ik tot op heden dus nog geen informatie gevonden dat de app ook daadwerkelijk in de auto mogelijk is.

Ik heb helaas beperkte kennis van deze zaken. Hoe kom ik erachter wat de auto daadwerkelijk ondersteunt? En mocht het nu niet in de auto zitten, is er een optie om de software wel te installeren middels een nieuwe versie/upgrade van het systeem?
Heb je niet de "mijn kia" app nodig? Dat is degene die voor ons 2019 model werkt.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
A13X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:56:
[...]
Heb je niet de "mijn kia" app nodig? Dat is degene die voor ons 2019 model werkt.
Die heb ik inderdaad wel. Dat is echter, voor zover ik kan zien, niet een app die in connectie staat met de auto. Ik kan daarin basale informatie over de auto lezen en bv. afspraken met een dealer maken. En een kilometerstand zelf handmatig invullen... :?

De auto "claimt" dus een Kia Connect te hebben, waaruit ik de aanname doe dat ik op een manier met de auto kan connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:49:
Hoi!

Gaat het om een importmodel of origineel in NL geleverd? Dat is relevant omdat er pas later in NL Kia Connect is gekomen ten opzichte van het buitenland.

UVO is gewoon de oude naam van Kia Connect. Die benaming stond ook nog in mijn MY2021 software maar is in een latere softwareupdate wel meegenomen. Dus wellicht kan je even de software updaten in de auto en het opnieuw proberen. https://update.kia.com/

Wat is het tiende karakter uit je VIN? Dan kunnen we even controleren of we echt met een MY20 van doen hebben of een MY19 geleverd in 2020 (die waren er veel).

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 21-02-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

gertvdijk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Gaat het om een importmodel of origineel in NL geleverd? Dat is relevant omdat er pas later in NL Kia Connect is gekomen ten opzichte van het buitenland.

UVO is gewoon de oude naam van Kia Connect. Die benaming stond ook nog in mijn MY2021 software maar is in een latere softwareupdate wel meegenomen. Dus wellicht kan je even de software updaten in de auto en het opnieuw proberen. https://update.kia.com/

Wat is het tiende karakter uit je VIN? Dan kunnen we even controleren of we echt met een MY20 van doen hebben of een MY19 geleverd in 2020 (die waren er veel).
Klein entertainment scherm schrijft hij, dat klinkt als een MY19 model.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Die heb ik inderdaad wel. Dat is echter, voor zover ik kan zien, niet een app die in connectie staat met de auto. Ik kan daarin basale informatie over de auto lezen en bv. afspraken met een dealer maken. En een kilometerstand zelf handmatig invullen... :?

De auto "claimt" dus een Kia Connect te hebben, waaruit ik de aanname doe dat ik op een manier met de auto kan connecten.
Je kunt meer zien met een abonnement...

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
A13X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:30:
Klein entertainment scherm schrijft hij, dat klinkt als een MY19 model.
Voor Nederland wel ja en ik deel je vermoeden! Maar MY21 in NL had ook kleine scherm in de Comfortline weer. Bijna niemand voor gekozen maar toch. Wellicht was die er al eerder in het buitenland voor MY20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__o-JStD6rDsuv77Bk-kyTGGo8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zGKh9CZFEsCM54qclTVCQdKI.png?f=fotoalbum_medium
https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari21.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
gertvdijk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Origineel geleverd in NL, op 1 april 2020. Ik kan in de MijnKia app zien dat dit bij een zekere AutoVermeulen was.
Thanks! Dat ga ik proberen.
Het tiende karakter is een K. Het begint met KNACC... En eindigt met 7 cijfers. (Kan het nummer geven, maar misschien is het onverstandig dat nummer online te delen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
A13X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Je kunt meer zien met een abonnement...
Een abonnement in MijnKia?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:53:
[...]
Origineel geleverd in NL, op 1 april 2020. Ik kan in de MijnKia app zien dat dit bij een zekere AutoVermeulen was.
[...]
[...]
Het tiende karakter is een K. Het begint met KNACC... En eindigt met 7 cijfers. (Kan het nummer geven, maar misschien is het onverstandig dat nummer online te delen?)
Je hoeft niet het hele VIN te delen inderdaad, daarom vroeg ik om het 10e karakter.

Je hebt een MY2019, zie: Wikipedia: Vehicle identification number (dus zonder Kia Connect)

Dus ja, Kia Connect sticker erop klinkt als misleiding bij de verkoop. Dat heette nog geen Kia Connect in april 2020, die naam is er pas in 2021 gekomen, dus die heeft iemand er later moedwillig opgeplakt lijkt me. Sorry man, lijkt erop dat er iemand niet helemaal eerlijk was bij die verkoop.

Overigens was de MY19 nog bestelbaar in 2020, dus ik snap de verwarring maar een autoverkoper moet toch het verschil snappen tussen modeljaar en bouwjaar.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 21-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
gertvdijk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:58:
[...]
Dus ja, Kia Connect sticker erop klinkt als misleiding bij de verkoop. Dat heette nog geen Kia Connect in april 2020, die naam is er pas in 2021 gekomen, dus die heeft iemand er later moedwillig opgeplakt lijkt me. Sorry man, lijkt erop dat er iemand niet helemaal eerlijk was bij die verkoop.
Hier begon ik al bang voor te worden... :'(

Ik moet het nog iets verduidelijken: het is niet een sticker in de zin van "erop geplakt" maar het is echt zo in het raam gegraveerd. Net als je kenteken zegmaar. Maakt dat nog verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dat lijkt me een flinke aantijging.
De gemiddelde autoverkoper weet niet eens hoe je kunt zien of een auto een 1 of 3 fase boordlader heeft, laat staan dat ze het verschil weten tussen MY19 en MY20, welke apps en functionaliteiten beschikbaar zijn en wat die stickers betekenen.
En dan gaan ze dus die stickers zelf laten bijdrukken en er opplakken of de ruiten vervangen in de hoop dat ze een klant treffen die wel al die kennis heeft en de auto daardoor wat vlotter verkoopt?
Dat gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:15:
De gemiddelde autoverkoper weet niet eens hoe je kunt zien of een auto een 1 of 3 fase boordlader heeft
Ik vind dat net zo erg en helemaal geen reden om het de verkoper niet aan te rekenen over iets anders.
ASW1 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:15:
En dan gaan ze dus die stickers zelf laten bijdrukken en er opplakken in de hoop dat ze een klant treffen die wel al die kennis heeft en de auto daardoor wat vlotter verkoopt?
Dat gaat er bij mij niet in.
Nou, het lijkt me dat er in elk geval wat uit te leggen valt door de verkoper. Die gravering of sticker bestond nog niet in 2020 en dat had hij beter kunnen weten dan een gemiddelde koper van een occasion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

[...]
Die sticker zit er volgens mij bij ons ook op het raam, maar die zou dan voor de mijn kia app zijn?
jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Een abonnement in MijnKia?
Mijn Kia Connected Services, dan kun je een aantal dingen inzien. Als je de Mijn kia app installeert, voertuig informatie, helemaal naar beneden staat er KCS abbonement. Ik meen dat die service alles is wat we op een 2019 model kunnen krijgen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
A13X schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:20:
Die sticker zit er volgens mij bij ons ook op het raam, maar die zou dan voor de mijn kia app zijn?
Ja dat is dan 'Kia Connected Services' (MY2019) en niet 'Kia Connect' (sinds eind 2021) of 'UVO' (2020-2021).

Wellicht kan een fotootje van het raam uitsluitsel geven? @jdemaat

Ook nog een mogelijkheid: een ruitje is bij schade vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
gertvdijk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Wellicht kan een fotootje van het raam uitsluitsel geven? @jdemaat

Ook nog een mogelijkheid: een ruitje is bij schade vervangen.
Ik zal na werk inderdaad eens een foto maken. Als ik het mij goed herinner is het gegraveerd in meerdere ruiten. Met de exacte woorden "Kia Connect"

[ Voor 4% gewijzigd door jdemaat op 21-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Het kan natuurlijk gewoon nog steeds onkunde van de verkoper zijn. Als ik zie hoe vaak hier (en in andere groepen) verwarring heerst over het feit dat er twee verschillende soorten connectiviteit zijn is dat helemaal niet zo gek.
Ik persoonlijk zou niet meteen uitgaan van moedwillige misleiding, ik gun de verkoper dan liever eerst het voordeel van de twijfel en zou met hem in gesprek gaan.
Uiteindelijk heb je niet gekregen wat er aangeboden is, dus in het uiterste geval kun je de koop ongedaan maken. Je zou ook een korting kunnen bedingen en accepteren dat je maar beperkte functionaliteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:53:
[...]

[...]

[...]

Heb je dit zelf ook nog gecontroleerd? Dus niet aan de hand van het VIN nummer?

Je kunt het modeljaar (MY19 of MY20) van een Kia e-Niro eenvoudig herkennen aan het infotainmentscherm:

MY19 (Modeljaar 2019): Heeft een 7-inch infotainmentscherm.

MY20 (Modeljaar 2020 en later): Heeft een extreem breed 10,25-inch infotainmentscherm. Zonder fysieke knoppen aan de zijkanten.

Als het scherm breed en groter is, is het MY20. Heeft het een kleiner scherm, dan is het MY19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DutchKel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Je kunt het modeljaar (MY19 of MY20) van een Kia e-Niro eenvoudig herkennen aan het infotainmentscherm:

MY20 (Modeljaar 2020 en later): Heeft een extreem breed 10,25-inch infotainmentscherm. Zonder fysieke knoppen aan de zijkanten.

Als het scherm breed en groter is, is het MY20. Heeft het een kleiner scherm, dan is het MY19.
Voor executive line waar inderdaad, Dynamic(Plus) ook. Echter was er bij de comfortline nog steeds 7" mogelijk bij latere modellen, wel met beter hardware dan die van de My'19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Suicyder schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Voor executive line waar inderdaad, Dynamic(Plus) ook. Echter was er bij de comfortline nog steeds 7" mogelijk bij latere modellen, wel met beter hardware dan die van de My'19
Ah daar had ik nog geen rekening mee gehouden... Maar als je het grotere extreem brede scherm hebt dan weet je sowieso dat het MY20 of nieuwer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DutchKel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Ah daar had ik nog geen rekening mee gehouden... Maar als je het grotere extreem brede scherm hebt dan weet je sowieso dat het MY20 of nieuwer is.
Ik denk ook niet dat het een uitvoering is welke heel veel onder de man gebracht zal zijn. Daardoor is de uitvoering minder bekend. Het viel op toen ik mijn DPL besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb vanavond de kans om dit echt te controleren. Heb wel toevallig nog een foto van het scherm op m'n telefoon gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZKGlS4-I7Jf7gpFC26I1c1RqO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYbUKuAnnA6HPgAvStutn1Yf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie geen knoppen, maar het lijkt me ook weer geen 10,25 inch. Eerder 7 inch schat ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

MY20 heeft ook met klein scherm bestaan, of in ieder geval in Duitsland. Daar sprak men trouwens over een 8" plaats van 7".

Maar het is toch veel makkelijker om te kijken naar de zilverkleurige strip die vanaf MY20 over de breedte van het dashbord loopt (en de positie van de luchtroosters die bij de MY20 naast het scherm in plaats van eronder zaten)?
jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb vanavond de kans om dit echt te controleren. Heb wel toevallig nog een foto van het scherm op m'n telefoon gevonden:

[Afbeelding]

Ik zie geen knoppen, maar het lijkt me ook weer geen 10,25 inch. Eerder 7 inch schat ik...
Dit is inderdaad niet het 10,25"scherm.

Maar wat duidelijker is: jijhebt niet de zilverkleurige strip zo te zien en de luchtroosters zitten naast het scherm.
Dan is het naar mijn weten geen MY20 versie.

MY19:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liEcVr5T8scsW50jO5-Tl_oaYN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vClrXTGGrOEXoIO4qA5TiQcJ.jpg?f=user_large

MY20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mKXfiGbVyn6bbJtTTTeIRHU7yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfRhe7Mn51w3CRnxNzkpqJMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door bnwgraaf op 21-02-2025 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jdemaat schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Ik zal na werk inderdaad eens een foto maken. Als ik het mij goed herinner is het gegraveerd in meerdere ruiten. Met de exacte woorden "Kia Connect"
Is dit wat er op je raam zit? Dan is het een MY19. Zonder twijfel.
Die auto had toen af fabriek nog geen communicatie. De importeur in NL heeft in die tijd zelf een communicatiemodule ontwikkeld en in laten bouwen. Daarmee kun je een aantal dingen van de auto uitlezen, waaronder kilometerstand, accuvulling, bandenspanning en nog wat dingen.
Je kunt ‘m ook koppelen aan Home Assistant. Ik heb bijna 6 jaren data van mijn MY19 verzameld op die manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tn4INLSb7lHdDlmYgh5IEdvjFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ysc6ssNkqgRsZ4POLZv2qQSU.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 09:33
Hippe Lip schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Is dit wat er op je raam zit? Dan is het een MY19. Zonder twijfel.
Die auto had toen af fabriek nog geen communicatie. De importeur in NL heeft in die tijd zelf een communicatiemodule ontwikkeld en in laten bouwen. Daarmee kun je een aantal dingen van de auto uitlezen, waaronder kilometerstand, accuvulling, bandenspanning en nog wat dingen.
Je kunt ‘m ook koppelen aan Home Assistant. Ik heb bijna 6 jaren data van mijn MY19 verzameld op die manier.

[Afbeelding]
Dit is dezelfde "sticker" die ik ook op mijn ruit heb zitten idd. Dit is dus specifiek Kia Connected Services (KCS) en zie dat maar eens bij een Kia dealer werkend te krijgen. Tot nog toe heb ik het vermoden dat ze niet eens (meer) weten dat dit bestaat.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 13:58
Even wat anders , we komen volgende week donderdag weer thuis na 8 weken weg te zijn geweest.
De Kia Niro niet aan de druppellader gezet , nu maar hopen dat hij het nog doet .
Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Dit is dezelfde "sticker" die ik ook op mijn ruit heb zitten idd. Dit is dus specifiek Kia Connected Services (KCS) en zie dat maar eens bij een Kia dealer werkend te krijgen. Tot nog toe heb ik het vermoden dat ze niet eens (meer) weten dat dit bestaat.
@Dutchess_Nicole Dat werkend krijgen lijkt het probleem niet. Aan zijn posts te oordelen heeft @jdemaat dat al werkend.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 09:33
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:58:
[...]

@Dutchess_Nicole Dat werkend krijgen lijkt het probleem niet. Aan zijn posts te oordelen heeft @jdemaat dat al werkend.
Vertel dat alsjeblieft aan mijn dealer? Tot nog toe verwijzen ze constant naar Kia Connect ('Kijk, je hoeft dit alleen maar te installeren en dan krijg je al die gegevens!") en ze schijnen maar niet te begrijpen dat ik geen Kia Connect kan gebruiken en dat ik KCS moet hebben.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Vertel dat alsjeblieft aan mijn dealer? Tot nog toe verwijzen ze constant naar Kia Connect ('Kijk, je hoeft dit alleen maar te installeren en dan krijg je al die gegevens!") en ze schijnen maar niet te begrijpen dat ik geen Kia Connect kan gebruiken en dat ik KCS moet hebben.
Ik heb de mijn kia app geïnstalleerd, toen kreeg ik eerst geen account aangemaakt. Via de chat navraag gedaan, kon ze niks zien. Toen op advies van de chat gemaild en bleek er een leeg account te zijn. Daarna kon ik in mijn kia en account aanmaken.

Zie alleen zelf niet echt de voordelen van een abonnement erop. Ja je ziet wat dingen, maar echt spannend zijn die ook weer niet.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:58
[...]

Je zit niet vast aan 1 dealer he. Weet niet waar je woont maar bij Kooijman Utrecht snappen ze het in geval wel (kan ook weer pech zijn wie je spreekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@Dutchess_Nicole Ha ha, hij probeert je zijn probleem aan te smeren? Het is zijn probleem. En als hij zo goed weet hoe het moet, laat het hem dan (samen met jou) doen. Dan is meteen duidelijk of hij maar wat in de ruimte zit te kletsen of dat het klopt.

En als dit de dealer is waarvan je de auto gekocht hebt, zou ik toch echt éisen dat hij dat in orde brengt. Het is immers een eigenschap van de auto die hij dan ook werkend af zal moeten leveren.
Kortom: het is en blijft zijn probleem zolang het niet werkt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Je zit niet vast aan 1 dealer he. Weet niet waar je woont maar bij Kooijman Utrecht snappen ze het in geval wel (kan ook weer pech zijn wie je spreekt).
Ik zit ook bij deze dealer zijn erg goed. Een verademing tov autowinkel in Woerden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdemaat
Hier ben ik weer. :) Het is toch meer een sticker dan dat het erin gelaserd staat, zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcP6Id2tNwSrTKSmZiLO6UoUKi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvlKsjCdgdILVazFLqrQSXqd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat op beide voorste ramen.

(Foto van binnenuit in verband met de belichting)

Ik heb nog niks werkend helaas. Ik heb de MijnKia app, maar daar kan ik echt weinig mee... Enkel de auto specificaties bekijken, zoals wat het gewicht is en dat het voorwielaandrijving heeft.
Ik ken geen KCS app, die lijkt ook niet in de app store te staan, is dat op een andere manier verkrijgbaar?

Ik zie ik de MijnKia app nergens een link naar "KCS abonnement" helaas. Ook niet bij voertuiginformatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@jdemaat
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
Het werkt via de mijnkia app, je moet even bij de dealer langs om je abonnement te activeren.

[ Voor 94% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-02-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
mijn kia connect werkt niet meer. Netwerkfout 4002.

hebben er meer van jullie last van?
resetten werkt bij mij niet, helaas... .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
hansvw schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:48:

Andere foutcode, maar ja ook kapot. Direct bij starten app op Android zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqqDCMHuUUAcYY_THChmOnRZoTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHQMCbASMiMkIitllvVrDsXa.png?f=fotoalbum_large
Ik trigger dan nog niet eens een refresh, dus het zit hem niet in de auto denk ik, maar van de app naar de Kia servers.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 25-02-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Was er niet een keer melding geweest in de app over onderhoudsmoment? Kan dat toevallig nu zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Suicyder schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:29:
Was er niet een keer melding geweest in de app over onderhoudsmoment? Kan dat toevallig nu zijn?
Uit mijn hoofd ging dat over aankopen in de Kia Connect Store, maar kan nu niet bij de meldingen. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ligt er hier ook uit, ongeveer vanaf 12.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mensen reageren hier wisselend. Voor sommigen werkt het weer, anderen zien de errorcode alleen veranderen.
https://www.kiaownersclub...connect-error-4002.81783/

Ach ja, zal vanzelf wel weer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:57:
Mensen reageren hier wisselend. Voor sommigen werkt het weer, anderen zien de errorcode alleen veranderen.
https://www.kiaownersclub...connect-error-4002.81783/

Ach ja, zal vanzelf wel weer gaan werken.
… zoals bij Kia alles ‘vanzelf’ weer gaat werken. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
hansvw schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:48:

Gewoon even wachten of morgen weer proberen. Dit gebeurt wel vaker. Ik had die netwerkfout vandaag een paar keer maar nu (23:35) werkt het allemaal gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Sinds kort werkt de Flitsmeister app (zonder abbo) niet meer op carplay, dus zet ik hem gewoon op mijn telefoon aan en zo krijg ik toch de meldingen. Nu gaat na elke melding de radio (in mijn geval rustgevende bosgeluiden aan) Heeft iemand dit ook en hoe zet je dit uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Raoul413 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:25:
Sinds kort werkt de Flitsmeister app (zonder abbo) niet meer op carplay, dus zet ik hem gewoon op mijn telefoon aan en zo krijg ik toch de meldingen. Nu gaat na elke melding de radio (in mijn geval rustgevende bosgeluiden aan) Heeft iemand dit ook en hoe zet je dit uit?
Bizar hoe die functionaliteiten en apps tegenwoordig in combinatie met elkaar werken he?

Als er een flitser gedetecteerd is, wordt je gewaarschuwd en vervolgens krijg je rustgevende bosgeluiden te horen, om je gehaaste rijstijl en verhoogde snelheden weer terug te brengen naar een relaxt slakkegangetje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zijn er eigenlijk mensen die een (Aviloo) batterij test hebben laten uitvoeren en ook de SOH via een OBD2 dongle hebben uitgelezen?

Ik heb nu op diverse plekken op andere fora en dergelijke mensen zien zeggen, dat die Aviloo-actige testen niet waardevol zou zijn, omdat je zelf de SOH via de dongle kunt uitlezen.

Ik meen op dit forum echter diverse keren gelezen te hebben dat bij de e-Niro de waarde in de computer eigenlijk altijd op 100% staat en die juist niets zegt.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de Aviloo test hebben laten uitvoeren en die waarde ook hebben vergeleken met de waarde via een dongle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:48:
Zijn er eigenlijk mensen die een (Aviloo) batterij test hebben laten uitvoeren en ook de SOH via een OBD2 dongle hebben uitgelezen?

Ik heb nu op diverse plekken op andere fora en dergelijke mensen zien zeggen, dat die Aviloo-actige testen niet waardevol zou zijn, omdat je zelf de SOH via de dongle kunt uitlezen.

Ik meen op dit forum echter diverse keren gelezen te hebben dat bij de e-Niro de waarde in de computer eigenlijk altijd op 100% staat en die juist niets zegt.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de Aviloo test hebben laten uitvoeren en die waarde ook hebben vergeleken met de waarde via een dongle.
Let wel dat je twee soorten Aviloo tests hebt; de Flash test (instant readout) en de Premium test (helemaal leegrijden terwijl OBD-kastje monitort). Mijn vermoeden is dat die Flash test niets meer doet dan de BMS uitlezen zoals je dat zelf ook kan (SOH-waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Let wel dat je twee soorten Aviloo tests hebt; de Flash test (instant readout) en de Premium test (helemaal leegrijden terwijl OBD-kastje monitort). Mijn vermoeden is dat die Flash test niets meer doet dan de BMS uitlezen zoals je dat zelf ook kan (SOH-waarde).
Dat zou goed kunnen ; ik begreep inderdaad dat Aviloo ook een snele methode heeft. Maar ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat bij de e-Niro deze waarde in de auto zo goed als altijd op 100% staat, vandaar mijn vraag.

Gek eigenlijk, je zou verwachten dat men met de ingebouwde software in de auto over tijd een nauwkeurigere waarde zou moeten kunnen krijgen.... ben benieuwd in hoeverre de diverse waardes met elkaar overeenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bnwgraaf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Dat zou goed kunnen ; ik begreep inderdaad dat Aviloo ook een snele methode heeft. Maar ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat bij de e-Niro deze waarde in de auto zo goed als altijd op 100% staat, vandaar mijn vraag.

Gek eigenlijk, je zou verwachten dat men met de ingebouwde software in de auto over tijd een nauwkeurigere waarde zou moeten kunnen krijgen.... ben benieuwd in hoeverre de diverse waardes met elkaar overeenkomen.
Jij gelooft niet dat de SoH na 5 jaar nog steeds 100% kan zijn? De buffer aan de bovenkant is nergens zichtbaar, dus het zou best dat het daadwerkelijk 100% is, of nauwkeuriger 100,00%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

De meeste andere testen tonen voor de niro ook 100% aan. Daar is iets met de accu, zoals al werd geopperd, de overcapaciteit gaat eerst weg voordat hij lager dan 100 komt, lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:40:
[...]
Jij gelooft niet dat de SoH na 5 jaar nog steeds 100% kan zijn? De buffer aan de bovenkant is nergens zichtbaar, dus het zou best dat het daadwerkelijk 100% is, of nauwkeuriger 100,00%.
@CyBeRSPiN Dan komen we op de al vaker gevoerde discussie of een eventuele afname van de SoH van die buffer onder of boven afgehaald zou worden.
Mijn overtuiging is dat dit niet gebeurt, want sneeuwbaleffect voor degradatie en dat is er niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik stel gewoon in de praktijk vast dat er nog steeds tenminste 100% aanwezig en bruikbaar is.
Zolang ik in de periode april t/m oktober meer dan 500km kan rijden op een volle lading hoor je mij niet klagen over de batterij. En dat vind ik na 5,5 jaar en een kleine 160k km wel netjes.

Test voegt daar niet veel aan toe en OBDII bevestigt het beeld van 100% SOH. Ik denk ook eerlijk gezegd dat het vrij realistisch is. Het klopt dat er een buffer is, maar het BMS verdeelt de belasting zodanig over de batterij dat die heel lang 100% goed blijft (inclusief de buffer). Die buffer is feitelijk ook virtueel. De hele batterij wordt gebruikt om daar de belasting over te verdelen zodat hij nooit 100% vol of 100% leeg is. Dat is het behoud van je batterij en dus heel lang 100% SOH.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-07 15:05
multikoe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Het maakt volgens mij niets uit. Ik heb een heel constant verlies aan de publieke laadpaal en ik laad soms meteen op na een lange rit, maar soms ook als de auto al een dag heeft stilgestaan (buiten). Misschien maakt het wat uit, maar dan blijft dat verschil onzichtbaar in de variatie die er zowiezo al in zit.
Ik zie ook geen verschil in verlies tussen zomer en winter (let even niet op de linker as, moet ik nog netjes maken)

[Afbeelding]
Is er eigenlijk ooit iemand die hier andersom over heeft nagedacht? Dat wil zeggen, juist relatief kort voor vertrek laden, waardoor de accu opwarmt. Door de lagere interne weerstand zou je dan een lager verbruik kunnen hebben?

• multikoe
lampy25 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Is er eigenlijk ooit iemand die hier andersom over heeft nagedacht? Dat wil zeggen, juist relatief kort voor vertrek laden, waardoor de accu opwarmt. Door de lagere interne weerstand zou je dan een lager verbruik kunnen hebben?
Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet gaat helpen. Om te beginnen geloof ik niet dat de batterij significant opwarmt als je aan de gewone AC laadpaal staat. Daarnaast heb je bij hele korte laadsessies ook meer verlies, dus de vraag is of je dat compenseert met een lager verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-07 13:58
Zoals beloofd zou ik terug komen op het feit dat de auto 8 weken stil heeft gestaan .
Voor vertrek opgeladen tot 80% nu na 8 weken staat ie op 79 %.
En wat nog mooier is dat ondanks de kou die wij hebben gehad , de Kia meteen startte, als of er niets gebeurd was …
Km : 100.000
Bouwjaar 2019 .
Oftewel, hij gaat nog lang niet weg !

• eltron
HJKJ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:57:
Zoals beloofd zou ik terug komen op het feit dat de auto 8 weken stil heeft gestaan .
Voor vertrek opgeladen tot 80% nu na 8 weken staat ie op 79 %.
En wat nog mooier is dat ondanks de kou die wij hebben gehad , de Kia meteen startte, als of er niets gebeurd was …
Km : 100.000
Bouwjaar 2019 .
Oftewel, hij gaat nog lang niet weg !
starten is natuurlijk wel wat simpeler dan bij een ICE, eigenlijk niet meer dan "aan"zetten. Maar daar heb je dan wel een minimale hoeveelheid prik voor in de 12V accu nodig. Plus om dan echt te rijden ook voldoende in je hoogvoltage batterij.

Maar hele mooie uitkomst. Dat gaat mij bij mijn Tesla niet lukken verliest al gauw een procent per dag en bij sentry mode nog (veel) meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:03:
[...]

starten is natuurlijk wel wat simpeler dan bij een ICE, eigenlijk niet meer dan "aan"zetten. Maar daar heb je dan wel een minimale hoeveelheid prik voor in de 12V accu nodig. Plus om dan echt te rijden ook voldoende in je hoogvoltage batterij.

Maar hele mooie uitkomst. Dat gaat mij bij mijn Tesla niet lukken verliest al gauw een procent per dag en bij sentry mode nog (veel) meer.
Een procent per dag?
Wat staat een Tesla de hele dag te doen dan? Staat ie de hele dag in verbinding met het Tesla kantoor of zo?

En wij ons maar "druk" maken over het verbruik van een marter verjager! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-07 15:05
multikoe schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet gaat helpen. Om te beginnen geloof ik niet dat de batterij significant opwarmt als je aan de gewone AC laadpaal staat. Daarnaast heb je bij hele korte laadsessies ook meer verlies, dus de vraag is of je dat compenseert met een lager verbruik.
Zal dit nog een paar keer vaker proberen, maar bij de laatste laadsessie zag ik een delta van +5 graden via de obd stekker op accutemperatuur tov niet laden.

Ene dag zonder laden was de minimale accutemperatuur buitentemp +1, de dag erna met laden (+~40kWh) buitentemp +6.

Maar zal het nog een paar keer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-07 16:22
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 28-02-2025 09:32 . Reden: Hier is V&A: O voor bedoeld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
De Kia Smart Charge app is beschikbaar en zoals ik al meende te begrijpen, heb je geen contract van Vattenfall nodig, maar kun je in de instellingen zo'n beetje alle aanbieders kiezen.....
Alleen is dit bij ons blijkbaar alleen te gebruiken i.c.m de EV3, EV6 en EV9.....

Helaas!
Dan toch eens de optie van de ANWB proberen, zelf iets maken in Home Assistant, of toch gewoon handmatig de juiste tijden instellen zoals ik al jaren doe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 16:34
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:40:
Het is een semantische discussie die wordt gevoerd op verschillende definities/interpretaties en daarom eindeloos door kan gaan.

Inderdaad; er is geen enkele accu op aarde die na 5 jaar nog 100% SOH kan hebben; dat is fysiek onmogelijk.

Maar; wat is eigenlijk 100% voor een accu:
  1. absolute maximale capaciteit (waarbij hij na 1x opladen/ontladen afgeschreven is)
  2. "rated capacity" op basis van gestandaardiseerd spanningsbereik (wie er verstand van heeft mag het toelichten)
  3. beschikbare capaciteit vanuit BMS
Over #1 heeft niemand het denk ik. Wanneer ik het over degradatie/SOH heb dan heb ik het over #2, de beleving van een gebruiker is gebaseerd op #3.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 327 ... 341 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.