Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:38:
@assje
Staat nog steeds in mijn plan, maar dan heb ik de meting, en waar vergelijk ik het mee? Want als de omvormer bijvoorbeeld plus 60 graden is, is dat dan normaal? Anyhow, ik vind dat dit een onderzoek is dat de dealer moet doen. Ze hebben de specs, en vergelijkingsmateriaal.
Maar ze willen dat niet, en verwijzen naar Kia Nederland, wat qua communicatie op dit punt een zwart gat is.
Overigens, 1-fase laden, is van 20 naar 80% laden en job van 12-14 uur, dus die “extra” 5 kWh is equivalent met een vermogensverlies van 350-400W. En het totale verlies van laadvermogen is dan 800W, erg veel. Vergelijk met het verlies aan vermogen bij 11-14% (kennelijk het normale verlies) dat is ca. 400W.
Dan heb je inderdaad een referentiemeting nodig, zou ik bijvoorbeeld wel kunnen doen. De factoren die ik zie die een rol zouden kunnen spelen:
  1. Lader (reeds uitgesloten aangezien meerdere laders zelfde issue)
  2. Laadkabel (eenvoudig uit te sluiten en zou met een FLIR zichtbaar zijn)
  3. Omvormer (dat zou met een FLIR meetbaar zijn
  4. Accu interne weerstand/verliezen
Ik vraag me af of die laatste niet het meest waarschijnlijke issue. Heb je al eens met een OBD dongel gekeken? Zou niet zo goed weten waar je naar zou moeten kijken maar je kan op zijn minst even kijken of je niets geks ziet zoals een cel met afwijkende spanning. Ik denk dat via OBD accutemperatuur ook wel inzichtelijk is, dat zou wellicht op basis van vergelijking met referentie (na laadsessie) iets van richting kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 09-02-2025 13:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:24
multikoe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Als je er energie (haha) in wil steken, dan zou je kunnen proberen er een zaak van te maken. Ik denk dat je redelijk hard kunt maken dat jouw auto extreem veel energie verliest bij het laden en dat je daardoor extra kosten maakt. Je zou kunnen aankondigen dat je die teveel betaalde kosten gecompenseerd wil hebben. Om heel eerlijk te zijn geef ik je niet veel kans, niet omdat het Kia is, maar omdat geen enkele grote producent van wat dan ook makkelijk meegaat in klachten van een klant.
Mocht het je helpen: ik heb data van bijna 500 laadsessies verzameld. Niet alle even nauwkeurig, maar de gemiddeldes die ik kan laten zien zijn kneiterhard.
Dank voor je aanbod, maar er een zaak van maken is iets waar je snel van kunt “verzuren”, en met heel weinig kans en wellicht veel upfront €€. En het gaat dan om enkele honderden €€. Kwestie van afwegen, en tot nu toe besloten er “niet met gestrekt been in de gaan”.
Nu is de Tweakers groep eNiro bezitters aanzienlijk, maar ik heb nog van niemand een reactie gehad van het type “hé dat herken ik”, mijn auto is dus bijzonder geval.
Wat dat betreft is de opmerking van @DonJuape wel relevant. Gewoon een montagefout ergens, een one off Monday morning geval?
Binnenkort weer een grote beurt. Ik ga het nu heel formeel aanmelden bij de vestigingsdirecteur (ook al wordt de monteur die zegt het niet te kunnen meten daar denk ik niet blij van, en dat is best een aardige en kundige kerel).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Dan heb je inderdaad een referentiemeting nodig, zou ik bijvoorbeeld wel kunnen doen. De factoren die ik zie die een rol zouden kunnen spelen:
  1. Lader (reeds uitgesloten aangezien meerdere laders zelfde issue)
  2. Laadkabel (eenvoudig uit te sluiten en zou met een FLIR zichtbaar zijn)
  3. Omvormer (dat zou met een FLIR meetbaar zijn
  4. Accu interne weerstand/verliezen
Ik vraag me af of die laatste niet het meest waarschijnlijke issue. Heb je al eens met een OBD dongel gekeken? Zou niet zo goed weten waar je naar zou moeten kijken maar je kan op zijn minst even kijken of je niets geks ziet zoals een cel met afwijkende spanning.
Heb verschillende laadboxen gebruikt, en zeker 4 verschillende kabels. Een warmtemeting heb ik nog niet gedaan. Ook (maar enkele keren gebruikt, want waar sta je nou 10 uur stil om te laden?) een Vattenfall publieke lader geeft soortgelijke laadverliezen. De accu, zegt de dealer, is wel doorgemeten en daar zijn geen vreemde dingen te meten.
Ook de range en verbruiksgegevens van de auto zitten binnen specs.
Dank voor je aanbod, maar ga toch mijn dealer verder onderdruk zetten, en misschien er vrede mee hebben.
Ik ben over de auto verder wel erg tevreden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:53:
Wat dat betreft is de opmerking van @DonJuape wel relevant. Gewoon een montagefout ergens, een one off Monday morning geval?
Het aantal zaken waarop je ≈400W en over tijd 5kWh in kwijt kunt is natuurlijk wel beperkt. Een slechte connectie kan dat niet zomaar opnemen, dan moet er ergens een verdere consequentie zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Het aantal zaken waarop je ≈400W en over tijd 5kWh in kwijt kunt is natuurlijk wel beperkt. Een slechte connectie kan dat niet zomaar opnemen, dan moet er ergens een verdere consequentie zijn.
@assje
Dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nou ja, misschien zijn er nog meer e-niro's die niet goed laden/laadverliezen hebben.
In het begin heb ik eerst met de granny geladen en toen was er inderdaad een verlies van ruim 25%.
Na een tijdje heb ik via de wallbox geladen en eigenlijk verder nooit meer gekeken of er inderdaad nog zoveel verlies was.
Een paar weken terug besloot ik er weer eens naar te kijken en viel me op dat er meer geladen wordt als zou moeten volgens de gom.
Nu net heeft de auto 3 uur geladen. De accu stond op 54% en na 3 uur staat deze op 84%. Dat is dus slechts 10% per uur met een 11 kW lader. De wallbox geeft ook aan dat er 32,4 kWh is geladen.
Dat zou dus ongeveer 50% acculading moeten zijn, maar bij mij is dat 30%.
Als ik het aangegeven verbruik van de wallbox vergelijk met de meterstanden van mijn (aparte) aansluiting, dan zit daar niet zo veel verschil in en alleen de auto wordt er opgeladen, dus verder geen verbruik. Nou ja, de wallbox schijnt 0,1 kW te verbruiken per dag.

Iets klopt er dus niet. Of de gom zit er iedere keer behoorlijk naast, of ik heb een grotere accu?
Aan het bereik ligt het niet, want dat is zoals het zou moeten zijn. Ik kan nu, met die 84% 356 kilometer rijden. Dan lijkt het toch of ook mijn auto grotere laadverliezen heeft.

Ik heb het wel een keer gevraagd bij de garage, maar nog voor ik uitgesproken was kreeg ik een verhaal dat er heel veel invloeden zijn die het verbruik nadeliger kunnen laten uitvallen en dat er zeker geen apparatuur is om te kunnen meten waar dat nou precies aan ligt.
Had ik al eens gemeld dat ik de service van (mijn) Kia dealer bijzonder beroerd vindt? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:12
rokil schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:55:
Iets klopt er dus niet. Of de gom zit er iedere keer behoorlijk naast, of ik heb een grotere accu?
Bedoel je GOM of SOC?
De GOM is sowieso een Gues.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
Wat staat er qua vermogen op het instrumentenpaneel, @rokil tijdens het laden?

En wat zegt een OBD-lezer als delta tussen start en einde laadsessie bij 'Cumulative Energy Charged [kWh]'? Dat is de energie die daadwerkelijk de batterij in is gegaan.

Met mijn MY2021 aan de publieke paal met 11kW zie ik meestal 10.9 kW op het instrumentenpaneel, duurt het ≈41 minuten voor elke 10%-punt SoC en is het laadverlies wisselend tussen de 7 en 13% ongeveer. Bij deze lage temperaturen zie ik de accutemperatuur stijgen van ≈4°C naar ≈15°C dus ook daarin gaat nog iets zitten, niet alleen de on-board charger.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik bedoel de GOM inderdaad. Als deze aangeeft dat er nog 54% accu aanwezig is, zal dat dus misschien niet kloppen.
Op het instrumentenpaneel staat wisselend 10,8 en 10,9. Ik denk dus dat het rond de 10,85 is.
Als ik die 32,4 kWh die zojuist geladen is deel door de 3 uur, dan kom ik uit op 10,8 , dus dat lijkt ook aardig te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Nou ja, misschien zijn er nog meer e-niro's die niet goed laden/laadverliezen hebben.
In het begin heb ik eerst met de granny geladen en toen was er inderdaad een verlies van ruim 25%.
Na een tijdje heb ik via de wallbox geladen en eigenlijk verder nooit meer gekeken of er inderdaad nog zoveel verlies was.
Een paar weken terug besloot ik er weer eens naar te kijken en viel me op dat er meer geladen wordt als zou moeten volgens de gom.
Nu net heeft de auto 3 uur geladen. De accu stond op 54% en na 3 uur staat deze op 84%. Dat is dus slechts 10% per uur met een 11 kW lader. De wallbox geeft ook aan dat er 32,4 kWh is geladen.
Als ik het aangegeven verbruik van de wallbox vergelijk met de meterstanden van mijn (aparte) aansluiting, dan zit daar niet zo veel verschil in en alleen de auto wordt er opgeladen, dus verder geen verbruik. Nou ja, de wallbox schijnt 0,1 kW te verbruiken per dag.

Aan het bereik ligt het niet, want dat is zoals het zou moeten zijn. Ik kan nu, met die 84% 356 kilometer rijden. Dan lijkt het toch of ook mijn auto grotere laadverliezen heeft.

Ik heb het wel een keer gevraagd bij de garage, maar nog voor ik uitgesproken was kreeg ik een verhaal dat er heel veel invloeden zijn die het verbruik nadeliger kunnen laten uitvallen en dat er zeker geen apparatuur is om te kunnen meten waar dat nou precies aan ligt.
Had ik al eens gemeld dat ik de service van (mijn) Kia dealer bijzonder beroerd vindt? :'(
@rokil
Dank voor het delen van je informatie.
Ik had deze laadverliezen zowel met een 1-fase lader op 25-32A, dus zeg ruwweg 5-7 kW, alsook nu met een Zaptec Go op 16A, 3,6 kW (op mijn huidige 3-fase aansluiting).
Met een granny was het nog hoger, maar heb het nooit goed gemeten. Met mijn huidige lader blijft effectief er van de 16A maar iets minder dan 12A over die de batterij ingaat, ruim 4A verlies ik “onderweg”.
Een van de dingen om met het huidige weer wel op te letten is de batterij temperatuur, want als die voor het laden startte wat hoger was, en gedurende het laden dan afkoelt is de SOC onbetrouwbaar. Idem bij het omgekeerde, als de batterij wat opwarmt door het laadproces, maar dat is met 11 kW niet zo heftig.
En dus kan dat jouw meting niet goed verklaren, daar lijkt ook iets niet pluis: bij een batterij vermogen van 64 kWh zou je voor 30% laden met 15% laadverlies (dat is wat hier veelvuldig als normaal wordt gemeld) maar ca. 23 kWh nodig moeten hebben. Met je geregistreerde 32 kWh zit op een laadverlies van meer dan 50%.
Het beste is om het nog een keer te meten als de auto wat langer al stilgestaan heeft en de buitentemperatuur min of meer constant is.
Maar ben heel benieuwd wat je dan meet.
En ja, met mijn range is ook niks mis, in de zomer tot 480 km, nu met temperaturen tussen -2 en 5 toch nog steeds 390-420 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
rokil schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:26:
Ik bedoel de GOM inderdaad. Als deze aangeeft dat er nog 54% accu aanwezig is, zal dat dus misschien niet kloppen.
Op het instrumentenpaneel staat wisselend 10,8 en 10,9. Ik denk dus dat het rond de 10,85 is.
Als ik die 32,4 kWh die zojuist geladen is deel door de 3 uur, dan kom ik uit op 10,8 , dus dat lijkt ook aardig te kloppen.
Snap ik niet helemaal. Je instrumenten paneel of app geeft een %% aan, dit is je SOC. Daar rapporteert je instrumenten paneel een te halen afstand bij, dat is je GOM, of ben ik “lost in translation”?
Bij het laden gebruik ik natuurlijk het laadpercentage als gerapporteerd in de app, welk getal wel afhankelijk is van de batterij temperatuur bijvoorbeeld. Maar die afhankelijkheid is bij de eNiro veel minder dan ik vaststel voor onze Etron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Misschien verwarring m.b.t. de GOM inderdaad. De gom geeft aan hoeveel kilometer en percentage accu er nog aanwezig is toch? Of alleen de resterende reikwijdte volgens jou?
Zowel mijn dashboard als de app gaven vanmorgen 54% aan. Kilometers heb ik niet gekeken.
Na 3 uur laden geven de app en het dashboard 84% aan. Toevallig wel gekeken naar de kilometers en dat is dus 356 kilometer.

In november heb ik 738 kilometer gereden met 144 kW verbruikt. In december heb ik 600 kilometer gereden met 130,57 kW verbruikt en in januari heb ik 927 kilometer gereden met 174,76 kW verbruikt.
Het dashboard geeft aan dat mijn gemiddeld verbruik 14,8 kW per 100 kilometer zou moeten zijn, maar dat is vanaf afgelopen mei en dus geen juiste waarde.
Alles bij elkaar lijkt het wel redelijk te kloppen is misschien wel mijn conclusie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Waarom niet.? Als er ergens een contactor o.i.d. niet goed vast zit neemt de overgangsweerstand enorm toe.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
DonJuape schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Waarom niet.? Als er ergens een contactor o.i.d. niet goed vast zit neemt de overgangsweerstand enorm toe.
Dan had je inmiddels wel ergens een brandlucht geroken, of het contact was ondertussen compleet weg. Zo veel hitte moet schade tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DonJuape schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:53:
Vanwege de eerste wet van de thermodynamica. Die energie blijft ergens; dat moet dus warmte zijn. Als er 400W verloren zou gaan in een contact is dat binnen no-time roodgloeiend/gesmolten.

Als referentie, volgens mijn eerdere bierviltje is 5kWh genoeg om de hele batterij een graad of 40 op te warmen.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 09-02-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53

Hoe bekijk je de SOC? Via de app of in de auto? Niet dat ik denk dat het veel uitmaakt, maar de app kan nog wel eens wat achterlopen en dan is die 84% misschien niet correct.
De auto laat alleen hele procenten zien, dus het kan ook van 53 naar 85 zijn, 32% dus. Dat is 20,48 kWh. Nog steeds een verlies van (32,4 - 20,38) / 32,4 = 37%. Extreem veel dus.
Ik heb bijna een jaar lang met de granny opgeladen en had daar verliezen van rond de 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Vanwege de eerste wet van de thermodynamica. Die energie blijft ergens; dat moet dus warmte zijn. Als er 400W verloren zou gaan in een contact is dat binnen no-time roodgloeiend/gesmolten.

Als referentie, volgens mijn eerdere bierviltje is 5kWh genoeg om de hele batterij een graad of 40 op te warmen.
5 kWh betekent vijf sotfzuigers die een uur lang staan te blazen. En Chatgpt blijft verbazen: hij/zij rekent voor dat je bijna 60 liter water aan de kook kunt krijgen met 5 kWh aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
5kWh laadverlies op een lading van 50kWh is iets van 10%, dat is.toch niet heel veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
janne_nl schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:42:
5kWh laadverlies op een lading van 50kWh is iets van 10%, dat is.toch niet heel veel?
@ janne
Het verlies is minimaal 5 kWh MEER dan het laadverlies dat @multikoe meet voor een laadbeurt van SOC 20 naar 80%.
Ik verlies bij zo’n laadbeurt totaal 28% van 53 kWh om 60% SOC toename, dus 38 kWh in de accu te krijgen.
Zo’n laadbeurt duurt 15 uur, dus er gaat 1kW vermogen verloren als ik laad met 16A, 3,7 kW vermogen.
Wel heel veel. Ben benieuwd naar de verdere metingen van @rokil , die wellicht hetzelfde verschijnsel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

De eigenlijke laadverliezen door gelijkrichten en zo zijn vrij klein.
Het grootste deel van de verliezen zijn geen laadverliezen, maar verliezen doordat het ‘systeem’ (de auto) tijdens dat laden aan staat. Dat vermogen is onafhankelijk van hoeveel er geladen wordt. Zolang dat systeem aan staat kost het je dat vermogen.
Dát is de reden dat die verliezen (in procenten) zo hoog zijn bij kleine laadstromen.

En dát vermogen zou dan dus niet bij alle auto’s gelijk zijn?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:38:
Het grootste deel van de verliezen zijn geen laadverliezen, maar verliezen doordat het ‘systeem’ (de auto) tijdens dat laden aan staat. Dat vermogen is onafhankelijk van hoeveel er geleden wordt. Zolang dat systeem aan staat kost het je dat vermogen.
Dát is de reden dat die verliezen (in procenten) zo hoog zijn bij kleine laadstromen.

Dat geleden is denk ik een freudiaanse verspreking >:)

Maar Ik kan mij inderdaad alleen een verschil voorstellen als de auto niet helemaal uit staat tijdens het laden.
Als je bijvoorbeeld constant de interieurverwarming mee zou hebben draaien dan tikt dat nogal aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54
Het grootste deel van de verliezen zijn geen laadverliezen, maar verliezen doordat het ‘systeem’ (de auto) tijdens dat laden aan staat. Dat vermogen is onafhankelijk van hoeveel er geleden wordt. Zolang dat systeem aan staat kost het je dat vermogen.

Als de accu warmer wordt tijdens het laden is dat ook laadverlies. Die warmte is verloren energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Als de accu warmer wordt tijdens het laden is dat ook laadverlies. Die warmte is verloren energie.
Het blijft veel. Ik heb een vrij constant laadverlies van rond de 10% aan een AC laadpaal waar ik gemiddeld rond de 10 kW "trek". Dat betekent dat er gedurende mijn laadsessie (van een paar uur) ergens continue 1 kW aan warmte wordt gegenereerd. Dat is een kleine electrische kachel. Dat zou ik nog wel verklaarbaar vinden. Het betekent overigens dat, als je je auto in de garage oplaadt met de deur dicht, dan zou die garage dus beduidend warmer moeten worden tijdens het laden. Bij een laadverlies van 20% is dat dus 2 kW en dat is een serieuze straalkachel. En dat zou je zeker moeten merken in een afgesloten garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe geen idee of je het merkt aan je garagetemperatuur als dat loodzware accupakket van 10 graden langzaam opwarmt naar 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:45:
@multikoe geen idee of je het merkt aan je garagetemperatuur als dat loodzware accupakket van 10 graden langzaam opwarmt naar 20 graden.
Ah, nu wordt het interessant! En misschien ook wat te technisch...

Om te beginnen: het is nog niet duidelijk of dat verlies komt van het opwarmen van de accu. Maar als dat zo is, dan zijn er een aantal zaken die je mee moet nemen, met name het verschil tussen de temperatuur van de accu en die van de lucht in de garage bij de start van het laadproces. Als de auto al een tijdje in de garage staat en accu en lucht zijn gestabiliseerd op dezelfde temperatuur, dan zal alle energie die verloren gaat bij het laden uiteindelijk in de garage terechtkomen. Dat gaat langzaam, maar de accu wordt steeds warmer en zal dus ook steeds meer energie gaan uitwisselen met de garage. Dat moet je merken. Zeker omdat het een flinke massa is, zal dat temperatuurverschil en daarmee de energieafgifte ook nog lang na-ijlen na het einde van het laadproces.
Als je een koude auto in de garage parkeert en gaat laden, dan zal de garage eerst kouder worden en dan weer warmer. Dat proces zal langer duren dan het laden zelf, dus waarschijnlijk is het resultaat van temperatuurmetingen te chaotisch om er iets van te zeggen.
Man! Ik wou dat ik een garage had met een laadpaal :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Ik vermoed dat als ik 1700 kg auto van 0⁰C in de inpandige garage zet dat deze afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:06:
Ik vermoed dat als ik 1700 kg auto van 0⁰C in de inpandige garage zet dat deze afkoelt.
Vooral ook omdat je daarvoor (meestal) eerst een erg grote deur wagenwijd open hebt moeten zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Vooral ook omdat je daarvoor (meestal) eerst een erg grote deur wagenwijd open hebt moeten zetten :)
Gek genoeg heeft dat niet eens zo heel veel effect op de temperatuur. (beetje afhankelijk van de wind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Denk dat die 30 kuub lucht (ongeveer 40 kg) minder zoden aan de dijk zet dan de 1700 kg auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:06:
Van die 1700kg is 450kg batterij die wel een hogere temperatuur heeft na een (lange) rit en o.a. regenereren.

In dat kader vraag ik mij al enige tijd af of het laadverlies minder is als je de auto direct bij thuiskomst aan de lader zet. Dat in vergelijking tot bijvoorbeeld wachten tot de zon schijnt en overproductie zonnepanelen gebruiken.
In het eerste geval is de accu nog enigszins warm van het recente gebruik, in het tweede geval wellicht al een nachtje afgekoeld. Zou je dan meer laadverlies hebben als de stroom deels gaat zitten in opwarming accu? Of warmt die accu sowieso lineair op, als gevolg van laadproces, en is dat altijd ongeveer zelfde laadverlies?
(en hoe zit dat dan bij hogere s'zomerse temperaturen). De vraag achter de vraag is ook of bij het opwarmen van de batterij sprake is van actieve verwarming of dat het alleen het gevolg is van het laadproces zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 10-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Van die 1700kg is 450kg batterij die wel een hogere temperatuur heeft na een (lange) rit en o.a. regenereren.

In dat kader vraag ik mij al enige tijd af of het laadverlies minder is als je de auto direct bij thuiskomst aan de lader zet. Dat in vergelijking tot bijvoorbeeld wachten tot de zon schijnt en overproductie zonnepanelen gebruiken.
In het eerste geval is de accu nog enigszins warm van het recente gebruik, in het tweede geval wellicht al een nachtje afgekoeld. Zou je dan meer laadverlies hebben als de stroom deels gaat zitten in opwarming accu? Of warmt die accu sowieso lineair op, als gevolg van laadproces, en is dat altijd ongeveer zelfde laadverlies?
(en hoe zit dat dan bij hogere s'zomerse temperaturen). De vraag achter de vraag is ook of bij het opwarmen van de batterij sprake is van actieve verwarming of dat het alleen het gevolg is van het laadproces zelf.
Het maakt volgens mij niets uit. Ik heb een heel constant verlies aan de publieke laadpaal en ik laad soms meteen op na een lange rit, maar soms ook als de auto al een dag heeft stilgestaan (buiten). Misschien maakt het wat uit, maar dan blijft dat verschil onzichtbaar in de variatie die er zowiezo al in zit.
Ik zie ook geen verschil in verlies tussen zomer en winter (let even niet op de linker as, moet ik nog netjes maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqvoANXIgi8Y9XjdCrRlRsBQt6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AqxGVzaaj3CNDwsbBt1pqBWg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Gek genoeg heeft dat niet eens zo heel veel effect op de temperatuur. (beetje afhankelijk van de wind)
Is ook zo, de massa van de muren en de vloer zorgt voor een grote demping van temperatuursverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Het blijft veel. Ik heb een vrij constant laadverlies van rond de 10% aan een AC laadpaal waar ik gemiddeld rond de 10 kW "trek". Dat betekent dat er gedurende mijn laadsessie (van een paar uur) ergens continue 1 kW aan warmte wordt gegenereerd. Dat is een kleine electrische kachel. Dat zou ik nog wel verklaarbaar vinden. Het betekent overigens dat, als je je auto in de garage oplaadt met de deur dicht, dan zou die garage dus beduidend warmer moeten worden tijdens het laden. Bij een laadverlies van 20% is dat dus 2 kW en dat is een serieuze straalkachel. En dat zou je zeker moeten merken in een afgesloten garage.
Mijn laadverlies is >25%, maar bij een laadsnelheid van 3,6 kW. Dus ook richting 1 kW vermogensverlies net als bij jouw, maar jij laadt met 10 kW.
Zou het dan zo zijn dat laden gepaard gaat met een verlies van 1 kW, deels omvormer verliezen, deels opwarming van de accu, en ohmse verliezen in kabels, en relatief onafhankelijk van met welk vermogen geladen wordt.
Ik had destijds 24-25% gemiddeld, dus 1.4 kW verlies met de 1-fase EVBox lader, bij vermogens van 5,5-6 kW. Dat is daarmee dan weer in tegenspraak, maar ook een andere laadbox.
Kortom ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
multikoe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Het maakt volgens mij niets uit. Ik heb een heel constant verlies aan de publieke laadpaal en ik laad soms meteen op na een lange rit, maar soms ook als de auto al een dag heeft stilgestaan (buiten). Misschien maakt het wat uit, maar dan blijft dat verschil onzichtbaar in de variatie die er zowiezo al in zit.
Ik zie ook geen verschil in verlies tussen zomer en winter (let even niet op de linker as, moet ik nog netjes maken)

[Afbeelding]
Het verlies bij het opladen van een elektrisch voertuig wordt doorgaans veroorzaakt door verschillende factoren. Een belangrijke oorzaak is de omzetting van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC) in de boordlader van de auto. Dit proces is niet 100% efficiënt en resulteert in warmteverlies.

Daarnaast kunnen er verliezen optreden in de kabels tussen de laadpaal en de auto, afhankelijk van de weerstand van de kabels en de stroomsterkte. Ook de laadpaal zelf kan wat energie verbruiken, bijvoorbeeld voor monitoring, communicatie of warmteafvoer.

Verder heeft de batterij chemische processen die niet perfect efficiënt zijn. Bij het laden wordt een deel van de energie omgezet in warmte in plaats van opgeslagen als elektriciteit. Dit is vooral merkbaar bij hogere laadsnelheden of als de batterij al warm is, omdat de interne weerstand van de batterij toeneemt.

Al deze factoren samen dragen bij aan de verliezen die optreden tijdens het opladen van een elektrisch voertuig.

Het is dus niet 1 onderdeel waardoor het verlies optreedt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Het verlies bij het opladen van een elektrisch voertuig wordt doorgaans veroorzaakt door verschillende factoren. Een belangrijke oorzaak is de omzetting van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC) in de boordlader van de auto. Dit proces is niet 100% efficiënt en resulteert in warmteverlies.

Daarnaast kunnen er verliezen optreden in de kabels tussen de laadpaal en de auto, afhankelijk van de weerstand van de kabels en de stroomsterkte. Ook de laadpaal zelf kan wat energie verbruiken, bijvoorbeeld voor monitoring, communicatie of warmteafvoer.

Verder heeft de batterij chemische processen die niet perfect efficiënt zijn. Bij het laden wordt een deel van de energie omgezet in warmte in plaats van opgeslagen als elektriciteit. Dit is vooral merkbaar bij hogere laadsnelheden of als de batterij al warm is, omdat de interne weerstand van de batterij toeneemt.

Al deze factoren samen dragen bij aan de verliezen die optreden tijdens het opladen van een elektrisch voertuig.

Het is dus niet 1 onderdeel waardoor het verlies optreedt.
Zeker waar maar ik denk toch dat het veel hogere laadverlies bij @EVfan een specifieke oorzaak heeft. Ben benieuwd of er met de warmtecamera een hotspot kan worden ontdekt. Mooiste zou natuurlijk zijn dit te herhalen met een andere Niro.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
Zoals al eerder gezegd (en te googlen). het laadverlies is ongeveer steeds hetzelfde en zal in de buurt van de 1kW liggen (lijkt), dat betekend dat je 11kW laden 10% verlies hebt en bij 3,7kW al snel richting te 30% gaat.

Zie ook de link

https://laaddirect.nl/blo...de%20vorm%20van%20warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Ik laad 1 fase en 32A. Mijn laadverlies ligt inderdaad rond de 14-15%. Dat komt overeen met de 1kW die @janne_nl noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
multikoe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Hoe bekijk je de SOC? Via de app of in de auto? Niet dat ik denk dat het veel uitmaakt, maar de app kan nog wel eens wat achterlopen en dan is die 84% misschien niet correct.
De auto laat alleen hele procenten zien, dus het kan ook van 53 naar 85 zijn, 32% dus. Dat is 20,48 kWh. Nog steeds een verlies van (32,4 - 20,38) / 32,4 = 37%. Extreem veel dus.
Ik heb bijna een jaar lang met de granny opgeladen en had daar verliezen van rond de 20%.
Beide. Als ik via de app kijk, doe ik altijd eerst refreshen. Tenminste, als ik verbinding krijg, want dat lukt ook niet altijd.
Op dit moment staat de accu op 73% met een resterend bereik van 305 kilometer. Zowel de app als het dashboard geven dit nu aan.
Vannacht wordt de niro gedurende 2 uur geladen en zou de accu dus weer vol moeten zijn (ik heb hem begrenst op 90%).
Moet morgen erg vroeg weg, dus als ik wakker genoeg ben, zal ik kijken wat de uitkomst van de laadsessie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05
https://www.vrt.be/vrtnws...ond-in-de-antwerpse-have/

Ik heb ook een KIA E-Niro, maar kan deze optie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Heb je de juiste accessoires er wel bij gekregen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Nu online
janne_nl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:00:
Zoals al eerder gezegd (en te googlen). het laadverlies is ongeveer steeds hetzelfde en zal in de buurt van de 1kW liggen (lijkt), dat betekend dat je 11kW laden 10% verlies hebt en bij 3,7kW al snel richting te 30% gaat.

Zie ook de link

https://laaddirect.nl/blo...de%20vorm%20van%20warmte.
@Hippe Lip @DutchKel @multikoe @eltron @CyBeRSPiN @ASW1 @gjcvro @DonJuape

Waarom reageren jullie niet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gjcvro
Omdat ik me niet geroepen voel om op alles te moeten reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Omdat het overduidelijk is dat @EVfan meer laadverlies heeft dan normaal. Een link over "normaal" laadverlies is dus niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Gisteren dus geladen van 73% (volgens app en dashboard) naar 90%.
Dit duurde 1 uur en 19 minten en volgens de wallbox 14,47 kWh en de leverancier rond het af naar 14 kWh.
Lijkt dus redelijk normaal. Hoe het dan komt dat ik de ene keer heel veel laadverlies heb en de andere keer niet is mij een raadsel. 8)7 Laad altijd thuis met dezelfde wallbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:23:
Gisteren dus geladen van 73% (volgens app en dashboard) naar 90%.
Dit duurde 1 uur en 19 minten en volgens de wallbox 14,47 kWh en de leverancier rond het af naar 14 kWh.
Lijkt dus redelijk normaal. Hoe het dan komt dat ik de ene keer heel veel laadverlies heb en de andere keer niet is mij een raadsel. 8)7 Laad altijd thuis met dezelfde wallbox.
Er zit altijd variatie in dat verlies. Ik ga er een beetje van uit dat dat een opeenstapeling van systeemfouten is. Om te beginnen is de aflezing van de SOC in hele procenten. Theoretisch kan het verschil dus een hele procent afwijken van de werkelijke waarde. Dan is ook de SOC zelf niet absoluut. Ik weet dat hij redelijk nauwkeurig is, maar ook daar zal een foutmarge in zitten.
Dat is allemaal aan de auto-kant. Aan de laadpaalkant bevindt zich ook apparatuur die waardes weergeeft met een foutenmarge.
Al die fouten zijn relatief "erger" bij kortere laadsessies. Dus, laden van 73% naar 90% is (maar) 17%. Dat kan dus 16% zijn of 18%. Dat is omgerekend 10,24 kWh of 11,52 kWh. Bij 14,47 kWh geleverd betekent dat een verlies van 30% of 20%. En dan heb ik de fout in de 14,47 nog niet eens meegerekend (omdat ik die niet weet). Hieronder mijn verliesdata, aan één en dezelfde paal over de afgelopen 12 maanden. Horizontale as is het aantal kWh geladen. Je ziet dat er behoorlijk wat variatie in zit, ook bij hogere kWh. En je ziet waarom ik nooit korte laadsessies doe, het verlies is dan beduidend hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrN8ZnHhzywGVMWJPMVa0IENapo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BuWSmFsfDOgtt92Zyn6gLFIj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Omdat het overduidelijk is dat @EVfan meer laadverlies heeft dan normaal. Een link over "normaal" laadverlies is dus niet zo relevant.
@DonJuape
Als ik het laadverlies/vermogen in W uitreken is dat 900-1000W, bij mijn laadsnelheid van 3,6 kW, dus 26-28%.
Ik zie dat anderen ook een laadverlies (vermogen dus) van 1000W hier noemen, maar bij een laadsnelheid van 11 kW.
Dat leidde mij tot de vraag of het laadverlies van de componenten in de keten dan onafhankelijk is van het vermogen, en dus het % laadverlies lineair afneemt met laadsnelheid.
Ik herinner me echter dat enkele jaren terug deze discussie ook op dit forum is gevoerd en dat er toen geen bewijs was dat het verlies in laadvermogen min of meer een vaste waarde heeft.
Ook toen ik met 5,5 tot 6,5 kW laadde op mijn toenmalige een fase aansluiting met de EVBox was het laadverlies in % echter ver boven de 20%,, equivalent aan 1250-1300 W, wat in tegenspraak is met de gegevens van enkele anderen hier.
Dus ik ben geneigd te stellen dat het verlies aan vermogen niet helemaal onafhankelijk kan zijn van het laadvermogen, maar met een mix aan bijdragende componenten best een complexe functie zal zijn, en dat mijn auto met 900-1000 W verlies bij 3,7 kW laadvermogen aan de zeer hoge kant zit.

Just my 2 cents, laten we de discussie daarmee maar afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Dus ik ben geneigd te stellen dat het verlies aan vermogen niet helemaal onafhankelijk kan zijn van het laadvermogen, maar met een mix aan bijdragende componenten best een complexe functie zal zijn, en dat mijn auto met 900-1000 W verlies bij 3,7 kW laadvermogen aan de zeer hoge kant zit.

Just my 2 cents, laten we de discussie daarmee maar afsluiten.
Aaah, nog even :)
Onderstaand een analyse van het verlies (in %) t.o.v. de gemeten laadsnelheid. Zoals je ziet: wilde variaties maar geen verband.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5fvo2WGse6D2unnvMzRnVMb1K0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMAQZjsxnINPKqs0SIC9HBIo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Onderstaand een analyse van het verlies (in %) t.o.v. de gemeten laadsnelheid. Zoals je ziet: wilde variaties maar geen verband.
[Afbeelding]
Je zou eigenlijk ook nog de temperatuur moeten meenemen hierin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]
@multikoe
Interessante data, maar de x-as is totaal geladen kWh, niet de laadsnelheid toch?
Of begrijp ik de grafiek verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Je zou eigenlijk ook nog de temperatuur moeten meenemen hierin...
Heb ik aan gedacht, maar is net even teveel gedoe. Ik kan op basis van de datum bij de KNMI de gemiddelde dagtemperatuur opvragen. Maar ik zie nu al geen verband, dat zal met de temperatuur erbij niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:28:
[...]

@multikoe
Interessante data, maar de x-as is totaal geladen kWh, niet de laadsnelheid toch?
Of begrijp ik de grafiek verkeerd?
Jij stelde dat het verlies af zou kunnen hangen van de laadsnelheid. Dat is de kW die je op de X-as ziet.
Ik heb ook al een grafiek gepost waaruit duidelijk werd dat hoe meer je laad, hoe lager het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Jij stelde dat het verlies af zou kunnen hangen van de laadsnelheid. Dat is de kW die je op de X-as ziet.
Ik heb ook al een grafiek gepost waaruit duidelijk werd dat hoe meer je laad, hoe lager het verlies.
Dus nog interessantere data (hoe varieer je de laadsnelheid in het gebied 11-65 kW aan een DC lader). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Heb ik aan gedacht, maar is net even teveel gedoe. Ik kan op basis van de datum bij de KNMI de gemiddelde dagtemperatuur opvragen. Maar ik zie nu al geen verband, dat zal met de temperatuur erbij niet veranderen.
Je hebt helemaal gelijk en er zijn 2 temperaturen waar je rekening mee moet houden. De buitentemperatuur en de accu temperatuur. Ga je opladen als je net thuis komt of als de auto al 2 dagen op de parkeerplaats staat. Dat maakt ook al een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Iets anders. Kink heeft nieuwe DAB frequenties en volgens de commercial moet ik die opnieuw "scannen". Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:02:
Iets anders. Kink heeft nieuwe DAB frequenties en volgens de commercial moet ik die opnieuw "scannen". Hoe doe ik dat?
Hoe luister je nu kink als die nieuwe frequenties heeft? ;)

Kortom het gaat helemaal automatisch. De auto scant zelf telkens tussendoor, dat is ook nodig want niet overal worden dezelfde frequenties gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Nu online
DonJuape schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Dan heb je het artikel niet goed gelezen. Als het opladen zelf 1 kW vermogen vraagt, dan krijgt iemand als @EVfan met een 16A aansluiting en 1 fase lader voor ieder uur dat zijn auto aan de laadpaal staat niet 3,68 kWh in zijn accu maar 2,68 kWh: een verlies van 27%. Ik heb een 32A aansluiting en ook 1 fase. Bij mij is het verlies dus ongeveer de helft daarvan. @multikoe heeft volgens mij ook een 16A aansluiting maar 3 fasen. Dus voor ieder uur dat zijn auto aan de laadpaal staat krijgt hij van de 11 kWh er 10 in zijn accu: een verlies van circa 9%. Dat verklaart ook de observatie van @multikoe dat hij geen verschil ziet tussen laadbeurten in de winter en in de zomer.

Ik vind deze verklaring in ieder geval een stuk logischer dan de verklaringen die ik hier heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Harvest2002 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Dan heb je het artikel niet goed gelezen. Als het opladen zelf 1 kW vermogen vraagt, dan krijgt iemand als @EVfan met een 16A aansluiting en 1 fase lader voor ieder uur dat zijn auto aan de laadpaal staat niet 3,68 kWh in zijn accu maar 2,68 kWh: een verlies van 27%. Ik heb een 32A aansluiting en ook 1 fase. Bij mij is het verlies dus ongeveer de helft daarvan. @multikoe heeft volgens mij ook een 16A aansluiting maar 3 fasen. Dus voor ieder uur dat zijn auto aan de laadpaal staat krijgt hij van de 11 kWh er 10 in zijn accu: een verlies van circa 9%. Dat verklaart ook de observatie van @multikoe dat hij geen verschil ziet tussen laadbeurten in de winter en in de zomer.

Ik vind deze verklaring in ieder geval een stuk logischer dan de verklaringen die ik hier heb gelezen.
Is dat niet precies wat ik hiervoor ook al beschreef? En daar wijs ik voor die 1 kW ook een ‘schuldige’ aan: het systeem, de auto.
Het grootste deel van de verliezen zijn geen laadverliezen, maar verliezen doordat het ‘systeem’ (de auto) tijdens dat laden aan staat. Dat vermogen is onafhankelijk van hoeveel er geladen wordt. Zolang dat systeem aan staat kost het je dat vermogen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05
Hippe Lip schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Heb je de juiste accessoires er wel bij gekregen?
Nee, staat niet bij de uitrusting. Zou wel een mooie optie zijn.

Het is van https://vay.io/
Toch wel grappig dat ze hier de KIA E-Niro voor gebruiken. Is natuurlijk een heel praktische auto.
Helaas zie ik niet op de website wat voor hardware ze gebruiken.
Ik denk comma.ai.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Eigenlijk is een forum ook niet zo geschikt voor deze diepgaande technische onderwerpen die steeds weer terugkomen. Zou een soort "wikipedia" moeten zijn waar alles rondom het laadverlies bijgehouden wordt, wat er al bekend is, referenties naar onderzoeken etc.
Het gaat hier af en toe de diepte in, en dan paar maanden later is er weer iemand die weer iets roept over "goh, dat laadverlies is toch wel hoog" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:06:
Eigenlijk is een forum ook niet zo geschikt voor deze diepgaande technische onderwerpen die steeds weer terugkomen. Zou een soort "wikipedia" moeten zijn waar alles rondom het laadverlies bijgehouden wordt, wat er al bekend is, referenties naar onderzoeken etc.
Het gaat hier af en toe de diepte in, en dan paar maanden later is er weer iemand die weer iets roept over "goh, dat laadverlies is toch wel hoog" :)
Tja en dat alles door een side remark, alsof er een lawine werd losgetrokken.
I plead guilty :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Dus nog interessantere data (hoe varieer je de laadsnelheid in het gebied 11-65 kW aan een DC lader). :?
Je varieert dat natuurlijk niet zelf, maar de snelheid aan een DC lader varieert gewoon flink. Als je kort laad in het "fijne" gebied (tussen 10% en 50%) dan kun je hele hoge gemiddeldes halen. En hou in het achterhoofd dat dit de snelheid is van de paal. Ik reken dat uit door kWh te delen door de tijd. Dan kun je erg hoog uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Hoe luister je nu kink als die nieuwe frequenties heeft? ;)

Kortom het gaat helemaal automatisch. De auto scant zelf telkens tussendoor, dat is ook nodig want niet overal worden dezelfde frequenties gebruikt.
Hier staat wat anders: https://kink.nl/nieuws/kink-op-dab-scan-je-radio
Bovendien kan ik sinds een tijdje geen kink 90's meer ontvangen in de Niro. Heb het gevoel dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.

• BigWilly70
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 13:19
Wanneer het rijbereik van de e-Niro onder de 100 km komt en je m.b.v. de ingebouwde navigatie bijna je reisdoel bereikt hebt (je weet zeker dat je dat makkelijk gaat halen met je resterende lading), stuurt de navigatie je naar het dichtstbijzijnde laadstation, zelfs als je je reisdoel al in zicht hebt. Erg irritant, zeker omdat het vaak kilometers om is en ik er helemaal niet om gevraagd heb...

Ik kan echter nergens (Google/fora/handleiding/ChatGPT) vinden hoe ik deze automatische laadstation suggestie uit kan zetten in de Kia navigatie en lijk zelfs de enige op het web te zijn die zich ergert aan deze functie.

Is er iemand op dit forum die de oplossing weet (anders dan voor een andere navigatie te kiezen 😁)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
BigWilly70 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:33:
Wanneer het rijbereik van de e-Niro onder de 100 km komt en je m.b.v. de ingebouwde navigatie bijna je reisdoel bereikt hebt (je weet zeker dat je dat makkelijk gaat halen met je resterende lading), stuurt de navigatie je naar het dichtstbijzijnde laadstation, zelfs als je je reisdoel al in zicht hebt. Erg irritant, zeker omdat het vaak kilometers om is en ik er helemaal niet om gevraagd heb...

Ik kan echter nergens (Google/fora/handleiding/ChatGPT) vinden hoe ik deze automatische laadstation suggestie uit kan zetten in de Kia navigatie en lijk zelfs de enige op het web te zijn die zich ergert aan deze functie.

Is er iemand op dit forum die de oplossing weet (anders dan voor een andere navigatie te kiezen 😁)?
Het beruchte vinkje weer. 😂
Hier een screenshot, moet je het uit kunnen zetten. bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• BigWilly70
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 13:19
gertvdijk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:43:
[...]

Hier een screenshot, moet je het uit kunnen zetten. bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"
Hahaha, was dus toch niet de enige. Nergens kunnen vinden. Bedankt voor je snelle reactie! Ga het morgen meteen proberen.

• gjcvro
BigWilly70 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:33:

nope, je bent niet de enige, minimaal 2 man hebben hier de afgelopen maand over geklaagd, inclusief ikke.

• multikoe
gertvdijk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:43:
[...]

Maar, maar, maar, dan zet je dus de functie helemaal uit, dus niet alleen voor het laatste stuk. En blijft dit vinkje uit staan? M.a.w. als je een volgende wat langere route plant waarbij je wel laadstations ingepland wil hebben, dan moet je er aan denken het vinkje weer aan te zetten?

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:43
multikoe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:58:
[...]

Maar, maar, maar, dan zet je dus de functie helemaal uit, dus niet alleen voor het laatste stuk. En blijft dit vinkje uit staan? M.a.w. als je een volgende wat langere route plant waarbij je wel laadstations ingepland wil hebben, dan moet je er aan denken het vinkje weer aan te zetten?
Klopt!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:58:
[...]

@multikoe Weet niet zeker, maar als je tijdens de rit op aanpassen route-opties tikt (ben ff kwijt hoe het precies heet), dan kun je dat vinkje ook later nog weghalen. Zo kun je dat dus doen met je reisdoel al in zicht.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:37:
[...]

@multikoe Weet niet zeker, maar als je tijdens de rit op aanpassen tikt (ben ff kwijt hoe het precies heet), dan kun je dat vinkje ook later nog weghalen. Zo kun je dat dus doen met je reisdoel al in zicht.
Als ik het goed heb, doe je dat zo:

Klik in het navigatiemenu op "route-opties"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M87MKnCmHk2wE7jtR07H1pfLcdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpb2sK2wy6Uyyss5GoxjnmAl.png?f=fotoalbum_large

Daarna kun je het betreffende vinkje verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEbB03P9WEOpN85b9tfznEjT7oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FK0d5vzIA0IbubWgoHnT5wM7.png?f=fotoalbum_large

Nadeel: als je naar dat route-opties scherm gaat, rekent hij de route gelijk weer opnieuw uit of zo, wat best lang duurt. Wanneer je daarna het vinkje weghaalt, rekent hij de route nog een keer opnieuw uit, dus moet je weer even wachten.... kost dus twee keer best even tijd.
En inderdaad, het vinkje blijft daarna uit staan, totdat je die weer inschakeld....

• gjcvro
bnwgraaf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:48:
En inderdaad, het vinkje blijft daarna uit staan, totdat je die weer inschakeld....
Ah, dat is mooi, want de kans dat we nog naar een laadpaal willen navigeren is gelijk aan nul.

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:39
Ik ben oriënterend op een tweedehands Kia Niro elektrisch of plug-in hybrid, model 2019/2020. Ik ben benieuwd of het een prettige auto is met mijn lengte van 199cm. Hoor graag ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Thomas19903 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:22:
Ik ben oriënterend op een tweedehands Kia Niro elektrisch of plug-in hybrid, model 2019/2020. Ik ben benieuwd of het een prettige auto is met mijn lengte van 199cm. Hoor graag ervaringen!
Beste is gewoon zelf gaan passen, want de lengte is 1 ding, maar lange benen of lange rug kan heel veel verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:57

13art

Moderator Mobile
Ik verwacht dat het ondersteu van de benen door de stoel je wat tegen gaat vallen. Met mijn 1.90m vind ik het al niet ideaal (maar wel goed te doen). Jij bent nog een stukje langer dus de ondersteuning zal bij jou nog wat minder wezen .

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik ben zelf niet zo lang maar ik verwacht dat je niet zo blij gaat worden van de achterbank. Maar wellicht niet van belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Thomas19903 Met mijn 1,94 meter geen last gehad, maar zoals anderen ook al zeggen is dat heel persoonlijk.
Ga een proefrit maken en doe dat niet 10 minuten maar minstens een half uur. Een deel binnen de bebouwde kom, ook over drempels, een deel op snel- of rijksweg. Je moet het gewoon zelf ervaren.
En ook een paar keer in- en uitstappen, al doe je dat na een paar keer vanzelf zodanig dat dit meestal wel goed gaat.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:33
Zoals anderen al zeggen, moet je er gewoon zelf in gaan zitten en het uitproberen.

Ik ben 1.94m en voor mij gaat het prima in een E-Niro van 2021. Rijdersstoel volledig omlaag, stuur goed hoog en nog relatief dichtbij zittend vind ik zelf fijn en past goed. M'n vrouw (1.79m) past de stoel niet aan en vind dat goed zitten, maar dat deden we voorheen ook altijd in een Kia Rio 😋.

Op de bijrijdersstoel pas ik ook nog prima, ook met een kinderstoeltje op de plek daar achter. Achterin zitten heb ik niet langdurig getest, dus daar kan ik niet echt ervaringen over delen behalve dat m'n benen passen en het op het eerste gezicht ook voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Over stoelen gesproken: hebben jullie ook het idee dat het stuur niet recht voor de bestuurdersstoel staat? Dit hebben overigens meer auto's.... maar voor mijn gevoel zit ik met de benen dichter op de linkerwang dan de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
bnwgraaf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:31:
Over stoelen gesproken: hebben jullie ook het idee dat het stuur niet recht voor de bestuurdersstoel staat? Dit hebben overigens meer auto's.... maar voor mijn gevoel zit ik met de benen dichter op de linkerwang dan de rechter.
Geen goede vraag voor mijn OCD. Ik ga vanmiddag eens kijken, al wil ik dat liever niet weten en zeker niet over nadenken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Is me nog niet opgevallen. Zal er zo eens op letten wanneer ik de auto in stap.

Edit:
Nee zit gewoon in het midden. Lijkt het wellicht scheef omdat je één voet op een pedaal hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 14-02-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:46
Als ik er vanmiddag in stap zal ik proberen er eens op te letten. Kan mij helemaal in het begin zoiets herinneren, maar dat is alweer 3,5 jaar geleden.
Wat betreft iemand van lengte in de auto, zelf ben ik 1,85 dus tel niet mee op dat vlak. Maar kennis vond de bijrijdersstoel qua ruimte prima (2,05), maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met de rijpositie.
Wel zou ik geen volwassene meer achterin parkeren als er lange mensen voor zitten.

Zelf ben ik nu bezig met een opvolger uitzoeken (zakelijk i.p.v. private) en iemand welke het contract van mijn e-Niro over wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:12:
[...]

Is me nog niet opgevallen. Zal er zo eens op letten wanneer ik de auto in stap.

Edit:
Nee zit gewoon in het midden. Lijkt het wellicht scheef omdat je één voet op een pedaal hebt?
Ja zou ik ook nog eens op moeten letten. Het lijkt erop of de linker zijsteun van de zitting steviger/verder in het linkerbeen duwt dan de rechter in het rechterbeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Nee, voor mijn gevoel zit ik prima recht, met mijn dijbenen even strak tegen de "wangen" van de stoel. Ik heb auto's gehad waarbij de stoel duidelijk niet in het midden stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-09 12:14
Het lengte deel verschilt per persoon, en voorkeur. Ik ben 1,95 en wat forser gebouwd. Ik heb zonder problemen ermee een wintersport rit naar Oostenrijk gedaan. 2 kinderen achterin, dochter van nu 8 (destijds 7) achter me. En dat verliep goed.
Sterker nog, de stoel in de E-Niro bevalt mij beter dan de lederen stoel van de CX-5 die ik nu tijdelijk rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:49

A13X

Dude

Net een vage situatie met onze 2019 e-Niro gehad. Was mijn dochter ophalen, dat is 35km/35min heen en weer terug. Grootste deel snelweg. Daar zo'n 20minuten moeten wachten om redenen.

Op de terugweg na 25min ofzo, ineens controleer elektricisch systeem, tpms en herstart (het media gedeelte?) van de auto zich volledig. Aan het rijden merkte ik verder niks. Daarna bleef het oranje driehoekje met uitroepteken en EV erin branden. Kreeg nog een keer melding dat ik een of andere fuse moest aanzetten. Maar ben gewoon door gereden naar huis.

Thuis proberen te kunnen of ik in een menu dat icoontje met melding terug kon vinden maar niks. TPMS gaf gewoon 4x38psi aan. Auto eens aan en uit gezet en het driehoekje was weer weg.

Iemand wel eens iets vergelijkbaars gehad? Kan natuurlijk weer eens googlen wat ik wil, maar vind niks wat hierop aansluit.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Even een OBD-dongle eraan hangen en kijken of je een opgeslagen diagnostische foutcode kan uitlezen. Is beter op te googlen dan de generieke Nederlandse foutmelding in het instrumentenpaneel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:49

A13X

Dude

gertvdijk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:05:
Even een OBD-dongle eraan hangen en kijken of je een opgeslagen diagnostische foutcode kan uitlezen. Is beter op te googlen dan de generieke Nederlandse foutmelding in het instrumentenpaneel denk ik.
Heb je daar een specifieke voor nodig? Mijn V519 OBD2 word niet herkend.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
A13X schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:55:
Heb je daar een specifieke voor nodig? Mijn V519 OBD2 word niet herkend.
Hangt van de app af die je gebruikt, volgens mij. Er zijn wel een aantal combinaties genoemd in het topic in het verleden. Ik gebruik Car Scanner in combinatie met deze Vgate iCar Pro en dat werkt. (Car Scanner is wel Russisch en zoek nog een alternatief.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
A13X schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:03:
Net een vage situatie met onze 2019 e-Niro gehad. Was mijn dochter ophalen, dat is 35km/35min heen en weer terug. Grootste deel snelweg. Daar zo'n 20minuten moeten wachten om redenen.

Op de terugweg na 25min ofzo, ineens controleer elektricisch systeem, tpms en herstart (het media gedeelte?) van de auto zich volledig. Aan het rijden merkte ik verder niks. Daarna bleef het oranje driehoekje met uitroepteken en EV erin branden. Kreeg nog een keer melding dat ik een of andere fuse moest aanzetten. Maar ben gewoon door gereden naar huis.

Thuis proberen te kunnen of ik in een menu dat icoontje met melding terug kon vinden maar niks. TPMS gaf gewoon 4x38psi aan. Auto eens aan en uit gezet en het driehoekje was weer weg.

Iemand wel eens iets vergelijkbaars gehad? Kan natuurlijk weer eens googlen wat ik wil, maar vind niks wat hierop aansluit.
Dat oranje driehoekje heb ik ook wel eens gehad. 2x of zo in afgelopen ruim 5jr. Eerste keer denk je dat er serieus probleem is, maar simpelweg uit en weer aan zetten was voldoende om er verder geen last van te hebben :) En hij rijdt nog steeds lekker door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Dat oranje driehoekje heb ik ook wel eens gehad. 2x of zo in afgelopen ruim 5jr. Eerste keer denk je dat er serieus probleem is, maar simpelweg uit en weer aan zetten was voldoende om er verder geen last van te hebben :) En hij rijdt nog steeds lekker door.
Ik heb dat volgens mij ook een keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Hmm, tijd voor een vervanging van mijn 12V-accu? Ik heb de auto sinds juni 2024, geen onderhoudshistorie hierover en kon zo snel geen datum op de huidige accu vinden.

Overigens was dit geen waarschuwing als pushnotificatie of iets, gewoon subtiel onderin de app bemerkte ik dit vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI8PXPQlu9x4m1d1fX7O-RWlD6A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eA0FbPJafv75SyXbMW5JJk9G.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpJb-jVSYhG58D4bz3GNUVynSmQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sOJQRlL3CrJGqVNkyGKjDW7b.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gertvdijk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:10:
Hmm, tijd voor een vervanging van mijn 12V-accu? Ik heb de auto sinds juni 2024, geen onderhoudshistorie hierover en kon zo snel geen datum op de huidige accu vinden.

Overigens was dit geen waarschuwing als pushnotificatie of iets, gewoon subtiel onderin de app bemerkte ik dit vandaag.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zegt niet zoveel. Kan vanalles zijn. Slecht contact van het metertje dat de accuspanning uitleest bijvoorbeeld. Dashcam die aan de accu hangt. Etc

Had zelf deze melding ook. Dashcam afgekoppeld, accu aan de druppellader, een stukje gereden en weg was de melding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan in elk geval sowieso geen kwaad om een jumpstarter in de auto te leggen. Als je 12V dan een keer dood is kan je toch verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die jumpstarter heb ik nu ook als gevolg van die melding. Maar een paar dagen niet rijden en vrieskou zorgt wel voor die melding. Zeker als je zelf af en toe naar de range kijkt en de auto zelf ook nog af en data stuurt.

Bij een vulling van 50 a 60% (12v accu) krijg je volgens mij die melding al.

Niet anders dan een benzine auto. Bij mijn zoon startte na 2 weken in de vrieskou niet rijden de auto ook niet meer (ice dus).

Intussen heeft hij mijn jumpstarter en ik een nieuwe🙈

[ Voor 6% gewijzigd door janne_nl op 15-02-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
janne_nl schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:15:
Die jumpstarter heb ik nu ook als gevolg van die melding. Maar een paar dagen niet rijden en vrieskou zorgt wel voor die melding. Zeker als je zelf af en toe naar de range kijkt en de auto zelf ook nog af en data stuurt.

Bij een vulling van 50 a 60% (12v accu) krijg je volgens mij die melding al.

Niet anders dan een benzine auto. Bij mijn zoon startte na 2 weken in de vrieskou niet rijden de auto ook niet meer (ice dus).

Intussen heeft hij mijn jumpstarter en ik een nieuwe🙈
Ik heb er juist wel (3x) mee gereden afgelopen dagen, en de melding kwam direct na een rit van 30min, dat is het vreemde. Twee weken geleden eens 7 dagen niet mee gereden en toen nergens last van. 🤷

Jumpstarter heb ik, ben voorbereid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
en mochten jullie denken dat de 12V accu een typisch Kia dingetje is...
En dat is het op zich wel, maar ook andere merken hebben er last van.
Collega is zijn nieuwe (<1jr) VW ID5 al 3 weken kwijt wegens problemen met de 12V accu.
De vervangende auto kost per dag meer dan een 12V accu, maar ja je moet het goed onderzoeken voor je constateert dat vervanging onder garantie nodig is 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een lichte goedkope accu die nauwelijks belast wordt.....
Ik vroeg ernaar in de garage en daar werd het niet vreemd gevonden. Doormeten had weinig zin werd aangegeven.

Korte stukjes rijden helpt niet echt. En van 30min hoor ik dat de 12v accu net direct vol raakt als tie halfleeg is. Maar dat ging vooral over een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je weet toch van wanneer de auto zelf is en je kunt zien of de originele accu er nog in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:55:
Je weet toch van wanneer de auto zelf is en je kunt zien of de originele accu er nog in zit?
Hoe kan ik dat zien? Bij aanschaf wist de garage het zelf ook niet. 🤷
Er staat geen Kia/Hyundai/Mobis logo op dus mijn gedachte is dat hij al eens is vervangen.
Datumsticker niet gevonden. Wellicht als je hem eruit haalt dat het dan wel zichtbaar wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 15-02-2025 12:58 ]

Pagina: 1 ... 326 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.