Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:56
Vandaag de melding om de gebruiksvoorwaarden te lezen , mijn ervaring is dat er dan een multimedia update beschikbaar komt . Ervaren jullie dat ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:15:
De luchtdichtheid heeft maar weinig invloed. Bij 0 graden is die 1,293 en bij 20 graden 1,205. Dat is een verschil van 7%. De gemiddelde temperatuur in januari is ongeveer 3 graden, in augustus ongeveer 18, dus het verschil is in de praktijk nog wat kleiner.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht (wat condensatie verklaart op een koud raam), dus ik vermoed dat dat het verschil eerder verkleint dan vergroot.
Het verschil wordt juist alleen maar groter. Het gaat wellicht tegen het gevoel in maar hoe hoger de luchtvochtigheid hoe lager de dichtheid van de lucht (en dus ook luchtweerstand). In de zomer is het vochtiger dan in de winter dus dit maakt het verschil in luchtweerstand nog wat groter.

Een ander effect is natuurlijk regen en een nat wegdek wat extra weerstand oplevert. Ook dit is gemiddeld in de winter hoger dan de zomer (maar ook in de herfst/lente).

Op een rijtje factoren, als ik zou moeten raden op volgorde van significantie:
  • Interne weerstand accu (&opwarming accu)
  • Verbruik verwarming
  • Luchtweerstand (dichtheid, lagere vochtigheid & neerslag)
  • Rolweerstand (winterbanden & lagere temperatuur=meer weerstand)

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 05-02-2025 14:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 20:30
ninjazx9r98 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:28:
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met de navigatie wat ik nog niet eerder gezien heb. Ik zet de navigatie aan om in geval van file een andere route te krijgen en het valt meteen op dat de rit een stuk langer gaat duren dan ik gewend ben. Dat zal file zijn denk ik nog.
Onderweg wil de navigatie dat ik de snelweg verlaat op een onverwachtse plek maar als ik even snel op de kaart kijk wordt niet duidelijk waarom. Geen kleuren die file aangeven op de kaart en van de snelweg af is het een klein 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan. Zal het door het weer komen, is er online iets aan de hand, moet ik de boel resetten? Ik neem de gok dat ik het deze keer wel beter weet en rijdt dus gewoon door. De navigatie past zich aan maar nu moet ik een aantal kilometer verderop van de snelweg af en ik zie weer een 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan.
Nu kijk ik wat beter naar de kaart, zie een blauw symbooltje/vlaggetje staan maar het dringt niet meteen tot me door wat dat is dus ik rijdt vrolijk verder. Dan komt er een derde keer maar dan rijdt ik op de carpoolstrook van de A1, kan er dus niet af en kan ook niet keren wat de navigatie wel voorstelt. Als ik het 'keerpunt' voorbij ben zie ik een popup op het navigatiescherm met de mededeling dat ik een laadpaal gemist heb. Dat is bijzonder, bij aankomst thuis moet er nog 90 tot 100 km op de gom staan en ik heb ook geen vraag gekregen bij het starten van de route of ik iets wil inplannen om te laden. De popup heeft ook een vraag of ik een volgende laadlocatie wil inplannen of iets in die richting. Op de snelweg ga je niet op je gemak lezen wat er nu precies staat maar kies de optie die er bij snel kijken op lijkt dat ik niet wil laden. De navigatie gaat even rekenen, komt met een nieuwe route en daar zit weer een laadlocatie bij.
Geen idee wat hier nu aan de hand is/was, dit heb ik nog niet eerder gezien. Eerder bleef het bij de vraag of ik iets wilde inplannen maar vandaag gebeurde dat gewoon zonder de vraag te stellen, OTA heb ik uit staan en de update van vorig jaar zomer staat erop.

Vooralsnog is het voor mij een raadsel en iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt met deze auto.
Ik had laatst ook zoiets.
Toen ik thuis was (eindbestemming nav.) met nog 60 km range bleef hij maar zeuren om naar een laadpaal 4km verderop te gaan.
Je kan ook een voorgesteld laadpunt niet verwijderenvan tijdens een te volgen route.
Ook een straat uitsluiten en een andere route plannen kan hij niet.
Kortom,er valt nog flink wat te verbeteren aan de Kia navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
DijkDude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Ik had laatst ook zoiets.
Toen ik thuis was (eindbestemming nav.) met nog 60 km range bleef hij maar zeuren om naar een laadpaal 4km verderop te gaan.
Je kan ook een voorgesteld laadpunt niet verwijderenvan tijdens een te volgen route.
Ook een straat uitsluiten en een andere route plannen kan hij niet.
Ahja, dat had ik vorige week, ik moest naar iemand toe, maar hij beef maar navigeren naar een laadpaal. Uiteindelijk maar google maps aangezet op de telefoon, want kon op dat moment inderdaad niets vinden om dat laadpunt te negeren. Erg irritant gedrag, het was een ritje van 10 kilometer enkele reis, met nog 90km range, dus kon makkelijk nog naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:43
oldie127 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:21:
Vandaag de melding om de gebruiksvoorwaarden te lezen , mijn ervaring is dat er dan een multimedia update beschikbaar komt . Ervaren jullie dat ook zo.
Dat vroeg ik me ook af. Tenslotte is er onlangs al een update even online geweest en Kia Support zei me dat ze geen datum kon noemen, maar er wel deze maand een update zou komen (niet dat ze in het verleden over dit soort zaken erg nauwkeurig waren....)

Maarruh, zouden de voorwaades ook hints geven naar mogelijke nieuwe features (al zullen dit wel algemene voorwaardes zijn voor meerdere systemen en wellicht ook vooruitlopend):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwjovQHh_6ZEEXbX7gcpke_mmJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ieamfIfeMEf9GQ6OLFk2t5Oz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuDWWEDaEIxt40Dw3sfE9FBjj9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzdOwbkQRgl6ZuHAwh2wxwrA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx88xy50ctwIdp8BLjsG2XNVSlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNHLSegOdrZtgn9Doke4BkVy.png?f=fotoalbum_large

Ik zie daar ook weer iets over de waarschuwing voor hulpdiensten staan. Dat is iets waar onder andere Kia bij betrokken is en dat vind ik wel een interessante functie (zie ook Flitsmeister).
Videostreaming?
En een AI assistent?

Maar goed, zal wel niet (perse) naar onze e-Niro komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DijkDude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
Ik vind het al knap dat jullie een bestemming ingevoerd krijgen in de Kia navigatie. Alleen al om deze reden gebruik ik de navigatie nooit.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 05-02-2025 15:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Ik vind het al knap dat jullie een bestemming ingevoerd krijgen in de Kia navigatie. Alleen al om deze reden gebruik ik de navigatie nooit.
Ik vind het bijna knap als dat niet lukt!
Ik heb nog nooit een bestemming niet kunnen vinden!

En als ik geen zin heb in typen, dan doe ik het via spraak en dat lukt in de meeste gevallen ook wel.
gjcvro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Ahja, dat had ik vorige week, ik moest naar iemand toe, maar hij beef maar navigeren naar een laadpaal. Uiteindelijk maar google maps aangezet op de telefoon, want kon op dat moment inderdaad niets vinden om dat laadpunt te negeren. Erg irritant gedrag, het was een ritje van 10 kilometer enkele reis, met nog 90km range, dus kon makkelijk nog naar huis.
Ik heb het eerder eens aangegeven: op het moment dat je een bestemming kiest en je krijgt het route overzicht, dan kun je daar het vinkje verwijderen, welke aangeeft dat er naar een laadpunt gezocht wordt, indien de accu onder een bepaalde rest GOM komt.
Maar dat is voordat je de route staart. Ik weet even niet of je dat tijdens de route ook op een makkelijke manier kunt.

Je kunt het tussenpunt verwijderen, maar vermoedelijk zoekt hij dan weer naar een ander laadpunt, als het bovengenoemde vinkje aan blijft staan....

[ Voor 10% gewijzigd door bnwgraaf op 05-02-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
bnwgraaf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:23:
Ik vind het bijna knap als dat niet lukt!
Ik heb nog nooit een bestemming niet kunnen vinden!
Maar voer je dan een adres is of een naam/beschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
[...]

Sorry, maar dat is wel zo ongeveer het makkelijkste wat er is.
In je stoel met de app naar de auto.
Met stembesturing in de auto je adres opnemen.
Of met de hand typen op het scherm.
Lukt bij mij allemaal vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DijkDude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Ja, maar ik heb geen app/connectivity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Maar voer je dan een adres is of een naam/beschrijving?
Ik zoek meestal op adres, maar (zeker via spraak) zoek ik ook wel eens op (bedrijfs-)namen.
DijkDude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Oh ja, die was ik vergeten; dat doe ik ook heel vaak! Dat werkt ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Dat vond ik ook een drama in de eNiro.
Toch gebruikt mijn EV6 in principe hetzelfde systeem, en daar werkt het dan weer feilloos, zelfs zo goed dat ik helemaal geen Android Aiuto meer gebruik (mis het niet). Trigger om toch naar Kia navigatie over te stappen was wel het voorverwarmen van de accu wanneer je moet laden, is toch erg fijn om met >160 kW te kunnen laden als je de 50 kW gewend bent van de eNiro _/-\o_

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Misschien moet ik het weer eens een kans geven; laatste keer dat ik het geprobeerd heb was denk ik 2 jaar geleden toen ik op wintersport ging.

Maar, die keer en alle keren dat ik het geprobeerd heb alleen maar ellende. Kwam er toen op uit dat ik maar het adres zocht via google om dat vervolgens letter voor letter in te voeren. Het systeem van vroeger waar je begon aan een adres en het aantal opties steeds minder werd tijdens invullen werkte nog beter.

Spraakopdrachten gebruik ik nooit en nergens voor, ook niet op telefoon o.i.d.

Ik gebruik gewoon altijd mijn telefoon met google maps voor navigatie. Sowieso veel prettiger om het gehele scherm nog beschikbaar te hebben voor andere zaken. Alleen jammer om het display op het scherm te missen. Dat was de reden dat ik op lange ritten het nog wel eens geprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
[mes :) sage=81554610,noline]assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:38[/message]:
[...]

Ja, maar ik heb geen app/connectivity.
Blijven er nog steeds 2 vd 3 mogelijkheden over. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
GerkeP schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Dat vond ik ook een drama in de eNiro.
Toch gebruikt mijn EV6 in principe hetzelfde systeem, en daar werkt het dan weer feilloos, zelfs zo goed dat ik helemaal geen Android Aiuto meer gebruik (mis het niet). Trigger om toch naar Kia navigatie over te stappen was wel het voorverwarmen van de accu wanneer je moet laden, is toch erg fijn om met >160 kW te kunnen laden als je de 50 kW gewend bent van de eNiro _/-\o_
Maar wat gaat er dan mis bij jullie?
Wat voeren jullie in en hoe? Krijg je dan niet het juiste adres?

Ik weet dat dit onderwerp al eerder is langs gekomen.... maar ik heb er echt geen problemen mee. Ook niet in andere Europese landen...
Je moet alleen soms wel echt op het zoekknopje klikken, omdat de eerste voorstellen niet altijd de juist bestemming al laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:21:
@Dutchess_Nicole MY19 heeft geen Kia Connect, maar Kia Connected Services (KCS). Mits dit een van origine NL model is, want die module is enkel door de NL importeur ingebouwd.
Je hebt hiervoor de MijnKia app nodig en een actief abonnement op KCS: https://webshop.kia.nl/ac...-service/0/KCSPLUS391000/

Met KCS kun je status uitlezen (zoals % lading, status laden, bereik, bandenspanning, kmstand), maar geen acties uitvoeren zoals verwarmen of laden.

Het is bedroevend hoe weinig verstand van zaken de mensen bij Kia NL en dealers hebben over deze setup. Je moet denk ik net die enkeling treffen die er wel net wat vanaf weet.
Die Kia Connectes Services is inderdaad wat ik besteld heb een week geleden ongeveer. Om de een of andere reden kan ik dat abbonnement niet afsluiten: Ik kan alleen maar aangeven dat ik het wil en dan zou een garage contact met me opnemen om het aan te zetten?

Ik heb echt geen idee waarom ik daar de hulp van de garage voor nodig zou hebben, maar iig heb ik dat al geprobeerd en de garage weet van niks.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:00:
Ik heb echt geen idee waarom ik daar de hulp van de garage voor nodig zou hebben, maar iig heb ik dat al geprobeerd en de garage weet van niks.
Omdat je ook een communicatiemodule in je auto nodig hebt (volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Omdat je ook een communicatiemodule in je auto nodig hebt (volgens mij).
Die heb ik dus al, ik heb de sticker op de ruit zitten die doorgaans als bewijs dient dat die module er al in zit. Ik hoef alleen maar de daadwerkelijke service werkend te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:

Het verschil wordt juist alleen maar groter. Het gaat wellicht tegen het gevoel in maar hoe hoger de luchtvochtigheid hoe lager de dichtheid van de lucht (en dus ook luchtweerstand). In de zomer is het vochtiger dan in de winter dus dit maakt het verschil in luchtweerstand nog wat groter.
Hmmm. Grappig, dat had ik inderdaad niet verwacht. Maar het klopt, lees ik nu.
Een ander effect is natuurlijk regen en een nat wegdek wat extra weerstand oplevert. Ook dit is gemiddeld in de winter hoger dan de zomer (maar ook in de herfst/lente).
Dit heeft zelfs volgens mij een flink effect op de rolweerstand. Maar hoe ik ook zoek, ik kan er geen onderzoeksdata van vinden.
  • Verbruik verwarming
Mijn rijtje:
Verwarming
Interne weerstand accu
Luchtweerstand
Rolweerstand

Het zou mooi zijn als hier eens wta data bij gevonden kon worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
bnwgraaf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:52:
Maar wat gaat er dan mis bij jullie?
Wat voeren jullie in en hoe? Krijg je dan niet het juiste adres?
In google hoef ik helemaal geen adres in te voeren maar gewoon een naam/beschrijving waar ik heen wil en dan komt het goed. Dat kunnen contactpersonen uit mijn adresboek zijn, een bedrijfsnaam of de naam van een parkeerplaats.

Laatste poging die ik me herinner in de Kia was naar een snellader welke om te beginnen al niet in het systeem stond. Vervolgens handmatig geprobeerd op basis van naam van de parkeerplaats; dat lukte ook niet, wellicht verkeerde categorie. Toen met nog een poging wel gelukt maar kwam ik aan de verkeerde kant van de snelweg uit en het lukte me met geen mogelijkheid om die aan de juiste kant te vinden.

Dan nog iets simpels als; in google type ik "1 stati" en krijg ik een lijst met opties "Stationsweg 1" in verschillende plaatsen. In de auto zat ik dit iedere keer helemaal uit te typen.

Ik zal wel een verwende millenial zijn maar het werkt voor mij gewoon niet. Ik wil gewoon in 5 seconde een adres ingevoerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
multikoe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:07:
Blijft natuurlijk erg lastig en situationeel:
  • Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid
  • Relatieve impact verwarming neemt af met de lengte van de trip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:08:
[...]

In google hoef ik helemaal geen adres in te voeren maar gewoon een naam/beschrijving waar ik heen wil en dan komt het goed. Dat kunnen contactpersonen uit mijn adresboek zijn, een bedrijfsnaam of de naam van een parkeerplaats.

Laatste poging die ik me herinner in de Kia was naar een snellader welke om te beginnen al niet in het systeem stond. Vervolgens handmatig geprobeerd op basis van naam van de parkeerplaats; dat lukte ook niet, wellicht verkeerde categorie. Toen met nog een poging wel gelukt maar kwam ik aan de verkeerde kant van de snelweg uit en het lukte me met geen mogelijkheid om die aan de juiste kant te vinden.

Dan nog iets simpels als; in google type ik "1 stati" en krijg ik een lijst met opties "Stationsweg 1" in verschillende plaatsen. In de auto zat ik dit iedere keer helemaal uit te typen.

Ik zal wel een verwende millenial zijn maar het werkt voor mij gewoon niet. Ik wil gewoon in 5 seconde een adres ingevoerd hebben.
De auto aanvulling is inderdaad niet super, je moet meestal nog even op het loepje klikken. Bedrijfsnamen gaan prima. Ik kan prima zoeken naar bijvoorbeeld de Hema in Waalwijk om maar eens een willekeurig iets te noemen.
En via stembediening heb je ook maar enkele secondes nodig.

Overigesn voor degene die wel de app kunnen gebruiken: daar lijkt het auto aanvullen beter te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
[...]

Ik heb het eerder eens aangegeven: op het moment dat je een bestemming kiest en je krijgt het route overzicht, dan kun je daar het vinkje verwijderen, welke aangeeft dat er naar een laadpunt gezocht wordt, indien de accu onder een bepaalde rest GOM komt.
Maar dat is voordat je de route staart. Ik weet even niet of je dat tijdens de route ook op een makkelijke manier kunt.

Je kunt het tussenpunt verwijderen, maar vermoedelijk zoekt hij dan weer naar een ander laadpunt, als het bovengenoemde vinkje aan blijft staan....
Voor wat betreft dat vinkje, klopt dat die er staat en bij mij staat die ook aangevinkt. Het gaat mij echter om iets anders, met dat vinkje aan heb ik ander gedrag dan ik tot enkele weken geleden altijd gehad heb. Met vinkje aan kon ik thuis komen met km standen ruim onder de 100km zonder lastig gevallen te worden door tussenstops die lastig te verwijderen zijn.

Vorige week vrijdag was het flink koud en bij vertrek was duidelijk dat ik net onder de 100km op kantoor zou aankomen maar geen melding/tussenpunt of wat dan ook bij vertrek. Ik rij van Almere naar Amsterdam, kies de wisselstrook en net na de bocht A6/A1 verschijnt er als tussenpunt tankstation Honswijck wat een flink stuk omrijden is, op dat moment heb je niks meer aan de navigatie qua aankomsttijd maar het is voor mij ook onzinnig omdat ik kan laden op kantoor en dat ook van plan was. Tijdens het rijden is er in ieder geval geen makkelijke manier om een tussenpunt te verwijderen of om dit gedrag uit te zetten.
Op een gegeven moment krijg je wel een popup die een groot deel van het scherm vult en waar je een keuze moet maken. Dit is echter een flink stuk tekst en op dat moment ging ik van de wisselstrook af en verder op de A1. Dat is relatief smal met links en rechts een barriere, daar kun je niet fatsoenlijk een heel stuk tekst lezen en een goede keuze maken.
Dit gedrag is voor mij in ieder geval nieuw, ik ben vaak zat met lage GOM stand thuis gekomen zonder verplichte tussenstop en het vinkje zal aangestaan hebben zolang het bestaat aangezien ik nooit aan de instellingen zit. Ook heb ik het idee dat er logo's op de kaart zijn aangepast/toegevoegd maar OTA heb ik uit staan. Bij Shell station Hackelaar leek er in ieder geval een blauw % teken in/bij het logo te staan vorige week, mogelijk iets met een aanbieding (die ik ook uit heb staan)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
multikoe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:07:
Is met een virtueel vriendje wel een bierviltje te maken natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1b2TGSeoRCiVHUtDHJKNZaTrn0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I40GwtoU4O9AwqGy9Zx2jJhX.jpg?f=user_large

De impact op performance en ook range is erg groot, wordt hier gneoemd 30-40%. Maar, dit is natuurlijk niet reeel om te zien als capaciteitsverlies aangezien de batterij tijdens gebruik op zal warmen.

Wat betreft de energie om de batterij te verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl38M2GLHqKgnm78sDNKe6TtYQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SqUMnj0LKStzlsGOJmyCjbsU.jpg?f=user_large

Hier hebben we het over een kleine 5% om de batterij vanaf voor NL winter behoorlijk koud (-5) tot optimale temperatuur te krijgen.

In de praktijk zal de accu tijdens het rijden afkoelen en is er dus ergens een balans tussen input/interne weerstand en verlies aan de buitenlucht. Dit zal aannemelijk een temperatuur lager dan de optimale 20 zijn dus er blijft een verlies in performance. Daarnaast is er de hogere weerstand die de batterij weer verwarmt.

Als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen 5-15% impact (nogal een wijde range natuurlijk dus een echt bierviltje :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-02-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:06

A13X

Dude

assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:32:
[...]

• Verbruik verwarming
Gok je dat of weet je dat? Het mollier diagram is het daar in iedergeval niet mee eens. De luchtdichtheid van de lucht verlaagd door temperatuurstijging harder dan het gewicht van het vocht waar je het over hebt. Een 25-30gram vocht bij 30graden max op een luchtmassa van 1,16kg/m3 doet niet zoveel.

Bij 0 graden zit de luchtdichtheid rond de 1,29kg/m3, dus je hebt het over 0,13kg daling vs 0,030kg stijging.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Voor wat betreft dat vinkje, klopt dat die er staat en bij mij staat die ook aangevinkt. Het gaat mij echter om iets anders, met dat vinkje aan heb ik ander gedrag dan ik tot enkele weken geleden altijd gehad heb. Met vinkje aan kon ik thuis komen met km standen ruim onder de 100km zonder lastig gevallen te worden door tussenstops die lastig te verwijderen zijn.

Vorige week vrijdag was het flink koud en bij vertrek was duidelijk dat ik net onder de 100km op kantoor zou aankomen maar geen melding/tussenpunt of wat dan ook bij vertrek. Ik rij van Almere naar Amsterdam, kies de wisselstrook en net na de bocht A6/A1 verschijnt er als tussenpunt tankstation Honswijck wat een flink stuk omrijden is, op dat moment heb je niks meer aan de navigatie qua aankomsttijd maar het is voor mij ook onzinnig omdat ik kan laden op kantoor en dat ook van plan was. Tijdens het rijden is er in ieder geval geen makkelijke manier om een tussenpunt te verwijderen of om dit gedrag uit te zetten.
Op een gegeven moment krijg je wel een popup die een groot deel van het scherm vult en waar je een keuze moet maken. Dit is echter een flink stuk tekst en op dat moment ging ik van de wisselstrook af en verder op de A1. Dat is relatief smal met links en rechts een barriere, daar kun je niet fatsoenlijk een heel stuk tekst lezen en een goede keuze maken.
Dit gedrag is voor mij in ieder geval nieuw, ik ben vaak zat met lage GOM stand thuis gekomen zonder verplichte tussenstop en het vinkje zal aangestaan hebben zolang het bestaat aangezien ik nooit aan de instellingen zit. Ook heb ik het idee dat er logo's op de kaart zijn aangepast/toegevoegd maar OTA heb ik uit staan. Bij Shell station Hackelaar leek er in ieder geval een blauw % teken in/bij het logo te staan vorige week, mogelijk iets met een aanbieding (die ik ook uit heb staan)?
Ja die aanbiedingsicoontjes zijn ook lekker onzinnig! Als je dat icoontje dan aanklikt, krijg je gewoon reclame/aanbiedingen te zien!

Het andere weet ik ook niet waarom het zonder software update ineens anders zou werken.... wellicht in combinatie met andere temperaturen, dat er dan andere inschattingen worden gemaakt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik heb iets dergelijks zitten zoeken, maar kwam het niet tegen, en dan sta je ergens onderweg in een woonwijk, dus toch wat gehaast en gefrustreerd, omdat ik wist dat ik letterlijk 2 straten verderop moest zijn.

Simpelste was google maps aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. Tenslotte is er onlangs al een update even online geweest en Kia Support zei me dat ze geen datum kon noemen, maar er wel deze maand een update zou komen (niet dat ze in het verleden over dit soort zaken erg nauwkeurig waren....)

Maarruh, zouden de voorwaades ook hints geven naar mogelijke nieuwe features (al zullen dit wel algemene voorwaardes zijn voor meerdere systemen en wellicht ook vooruitlopend):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie daar ook weer iets over de waarschuwing voor hulpdiensten staan. Dat is iets waar onder andere Kia bij betrokken is en dat vind ik wel een interessante functie (zie ook Flitsmeister).
Videostreaming?
En een AI assistent?

Maar goed, zal wel niet (perse) naar onze e-Niro komen...
Rare mix van nederlands en duits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Ja die aanbiedingsicoontjes zijn ook lekker onzinnig! Als je dat icoontje dan aanklikt, krijg je gewoon reclame/aanbiedingen te zien!

Het andere weet ik ook niet waarom het zonder software update ineens anders zou werken.... wellicht in combinatie met andere temperaturen, dat er dan andere inschattingen worden gemaakt of zo?
Ik heb het vermoeden dat men bepaalde minimale updates wel ota kan doen en ook doet of het gebeurt "server side" . Accepteren van voorwaarden gaat ota, aanbiedingen (die me eerder nog niet opgevallen waren) gaan ota en route bepalen gaat volgens mij ook ota.
Ik heb wel eens gehad dat er geen netwerk was in de auto, route bepalen duurt dan een eeuwigheid inclusief foutmeldingen dat er geen verbinding is en de begeleiding streep op de kaart is dan grijs in plaats van groen. Niet alles gebeurt kennelijk in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:46
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:50:
Misschien moet ik het weer eens een kans geven; laatste keer dat ik het geprobeerd heb was denk ik 2 jaar geleden toen ik op wintersport ging.

Maar, die keer en alle keren dat ik het geprobeerd heb alleen maar ellende. Kwam er toen op uit dat ik maar het adres zocht via google om dat vervolgens letter voor letter in te voeren. Het systeem van vroeger waar je begon aan een adres en het aantal opties steeds minder werd tijdens invullen werkte nog beter.

Spraakopdrachten gebruik ik nooit en nergens voor, ook niet op telefoon o.i.d.

Ik gebruik gewoon altijd mijn telefoon met google maps voor navigatie. Sowieso veel prettiger om het gehele scherm nog beschikbaar te hebben voor andere zaken. Alleen jammer om het display op het scherm te missen. Dat was de reden dat ik op lange ritten het nog wel eens geprobeerd heb.
@assje
Ik heb merendeels dezelfde ervaring als jij hoor.
Je moet het adres echt precies zo invoeren als de Kia wenst te zien, en dan nog.
Ik had het sinds de aanschaf in 2019 na een jaar opgegeven, vooral omdat toen een update werd geinstalleerd die het van de regen in de drup bracht. En pas een jaar geleden weer eens geprobeerd.
Het is wat verbeterd, maar nog steeds krijg je als je gewoon stad en straatnaam invoert soms de gekste resultaten. Niet in de buurt, maar aan de andere kant van het land met een beetje pech.
Als ik dat vergelijk met de navigatie in de Etron, na de helft van het adres krijg je vaak al het volledige adres, ook als je bedrijfsnaam of restaurant oid invult. Score 99/100, de Kia 2/5. Eigenlijk werkt het in de Audi net zo smooth als google maps. En zo moet het ook.
Maar, jaarlijkse abonnement van Audi . . . . daar rijd je dan weer twee maanden voor met je Kia :?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb iets dergelijks zitten zoeken, maar kwam het niet tegen, en dan sta je ergens onderweg in een woonwijk, dus toch wat gehaast en gefrustreerd, omdat ik wist dat ik letterlijk 2 straten verderop moest zijn.

Simpelste was google maps aanzetten.
Dat begrijp ik. Uit comfort en veiligheid wil je onderweg gewoon simpel en snel navigeren en dan is het frustrerend als je tegen dergelijke dingen aanloopt.

Eerlijk gezegd vind ik het navigeren met elk systeem zo zijn voor- en nadelen hebben. Tijdens vakantiereizen pak ik vaak de ingebouwde navigatie, omdat ik het toch fijn vind op een vrij snelle manier laadstations te zoeken (of automatisch in te laten plannen) en dan daarbij ook de status (beschikbaar/bezet) in de gaten te kunnen houden. Plus dat het ingebouwde systeem nog altijd het meest geintegreerd is (scherm voor je neus, verkeersbordherkenning, ...)

Tijdens woon-werk verkeer pak ik vaak Tomtom via Android Auto, omdat er naar mijn mening geen enkel systeem is, dat verkeersinformatie op zo'n directe en duidelijke manier weergeeft....
gjcvro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Rare mix van nederlands en duits?
Ja bijzonder he? Dat viel me ook al op. Ik heb de auto uit Duitsland geimporteerd, maar dan nog is het raar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Die Kia Connectes Services is inderdaad wat ik besteld heb een week geleden ongeveer. Om de een of andere reden kan ik dat abbonnement niet afsluiten: Ik kan alleen maar aangeven dat ik het wil en dan zou een garage contact met me opnemen om het aan te zetten?

Ja, het is een beroerd proces. Ik moet nog zijn of mijn KCS wel correct blijft werken. Heb in december mn abo verlengd. Niks gehoord, kreeg ineens een factuur per post. Die voldaan, maar zie dat mn abonnement nog steed maar tot 18 feb loopt..

Heb hier eerder gelezen dat ze bepaalde zaken nog niet goed op orde hebben sinds ze hebben aangekondigd dat het gratis KCS abo stopt.
Dit zou gewoon online via Kia NL moeten lopen ipv via dealers. Is ook automatisch de dichtsbijzijnde dealer, niet perse de dealer waar je voor onderhoud komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:48:
Gok je dat of weet je dat? Het mollier diagram is het daar in iedergeval niet mee eens. De luchtdichtheid van de lucht verlaagd door temperatuurstijging harder dan het gewicht van het vocht waar je het over hebt. Een 25-30gram vocht bij 30graden max op een luchtmassa van 1,16kg/m3 doet niet zoveel.

Bij 0 graden zit de luchtdichtheid rond de 1,29kg/m3, dus je hebt het over 0,13kg daling vs 0,030kg stijging.
Ik denk het te weten :P

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg maar ik doelde op relatieve luchtvochtigheid (RH); dan heb je met mollier dus niets te maken. Hoe hoger de RH hoe lager de luchtweerstand (aangezien de dichtheid van waterdamp ongeveer de helft van die van lucht is).

Maar, ik zei eerder dat de RH hoger was in de winter; dat deel (b)lijkt niet te kloppen:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Rel_vochtigheid_De_Bilt.PNG/400px-Rel_vochtigheid_De_Bilt.PNG

Uiteindelijk was wat ik zei dus alsnog incorrect aangezien de hogere RH in de winter juist bijdraagt aan een lagere luchtweerstand.

Maar; om het in perspectief te plaatsen; verschil tussen 75 en 85% RH uit bovenstaand plaatje geeft ongeveer 0,25% verschil qua dichtheid. Op dat niveau van detail moeten we ook gemiddelde wind(richting) en luchtdruk mee gaan rekenen.

Ik weet wel zeker dat de invloed van temperatuur op luchtweerstand (en in mindere mate rolweerstand) meer significant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Het klopt wel, je kunt dit vinden op verschillende sites. Vochtige lucht neemt meer ruimte in, waardoor het soortelijk gewicht weer afneemt. Het is kennelijk wat complexer dan simpel, daarom zou ik graag gewoon grafiekjes en metingen zien want we slaan er allemaal maar een slag naar.
Overigens denk ik nu ondertussen dat het op het totaal maar erg weinig uitmaakt. De andere factoren hebben waarschijnlijk heel veel meer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Ik denk het te weten :P

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg maar ik doelde op relatieve luchtvochtigheid (RH); dan heb je met mollier dus niets te maken. Hoe hoger de RH hoe lager de luchtweerstand (aangezien de dichtheid van waterdamp ongeveer de helft van die van lucht is).

Maar, ik zei eerder dat de RH hoger was in de winter; dat deel (b)lijkt niet te kloppen:
[Afbeelding]

Uiteindelijk was wat ik zei dus alsnog incorrect aangezien de hogere RH in de winter juist bijdraagt aan een lagere luchtweerstand.

Maar; om het in perspectief te plaatsen; verschil tussen 75 en 85% RH uit bovenstaand plaatje geeft ongeveer 0,25% verschil qua dichtheid. Op dat niveau van detail moeten we ook gemiddelde wind(richting) en luchtdruk mee gaan rekenen.

Ik weet wel zeker dat de invloed van temperatuur op luchtweerstand (en in mindere mate rolweerstand) meer significant is.
Uhh mollier diagram, dat ding waar je elke status van lucht kunt uitlezen bedoel je? Die is mega relevant.

Daarin kun je zien dat de RV niets meer is dan de verhouding tussen de maximaal opneembare hoeveelheid vocht bij een temperatuur en de actuele hoeveelheid vocht bij die temperatuur.

Ook staan daar de lijnen constante dichtheid(soortelijke massa)in, daaraan kun je zien dat de temperatuursstijging van 0-30 meer invloed heeft dan de 0-100% luchtvochtigheid verandering.

Je kunt de hoeveelheid vocht die in lucht zit dus niet vergelijken op basis van RV.

Diezelfde m3 lucht is overigens ook in volume gestegen bij dezelfde massa. Die dichtheid is dus lager geworden. Een gas(lucht) dat je opwarmt zet uit, dus het volume of de druk stijgt.

Dat tabelletje van de Bilt zal inclusief nachten moeten zijn, in de zomer zitten we echt overdag rond de 40-60% op z'n best. Hoogstens na regen dat het hoger ligt. In de nacht koelt het echter af, dus bij het gelijk blijven van de vochtigheid overdag word het dan relatief "vochtiger" omdat die koudere nachttemperatuur minder maximaal vocht kan bevatten.

@multikoe
Zoals verzocht, tik maar in een random online mollier diagram in.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5PYnkY9.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a4GIq4C.jpeg

Wat zien we hier?
De condities van de lucht bij
0graden 100% 3,8gram vocht
30graden 15% 3,8gram vocht
30graden 5% 1,3gram vocht(had hetzelfde als hierboven moeten zijn, maar boeie.)
30graden 100% 27,2 gram vocht.

De soortelijke massa/dichtheid word lager, de m3 lucht word groter.

Zie dat de gegevens in de tabel niet 100% strak staan, maar dat de temperatuur een veelvoud van vocht veranderd mag duidelijk zijn.

Ik betwist overigens niet dat meer vocht de dichtheid verhoogd, maar wel dat de temperatuur er veel meer invloed op heeft dan vocht.

[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 05-02-2025 19:38 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Navigatie instellen doe ik bijna standaard vanuit de connect app. Die zoekt vele malen beter en simpeler dan de auto. Vervolgens een kwestie van naar de auto sturen en rijden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
In onderzoek :P

[ Voor 95% gewijzigd door assje op 05-02-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Het gaat waarschijnlijk naar offtopic maar ik begrijp niet waarom je naar een conversie kijkt (die is hier niet relevant).

Waterdamp heeft heel simpel een lager moleculair gewicht dan droge lucht. Zoek nu gewoon eens de dichtheid op van lucht bij 20°C en 1atm (mag ook in je mollier diagram) voor twee verschillende dichtheden, bijvoorbeeld:
RV40% ≈ 1,204 kg/m³
RV80% ≈ 1,193 kg/m³
Lees nu nog eens mijn laatste standpunt...

Overigens heb je het nu over welgeteld 0,9% verschil.

20graden vs 19graden is 1% verschil

Een temperatuurwisseling is per dag veel meer aanwezig dan vocht(los van regen). Beetje gepiep in de marge imo.

@assje dan moet je je post niet aanpassen :+

[ Voor 17% gewijzigd door A13X op 05-02-2025 19:36 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:29:
Lees nu nog eens mijn laatste standpunt...

Overigens heb je het nu over welgeteld 0,9% verschil.
Als je mijn post dan nog een keer leest dan zul je zien dat ik exact hetzelfde zeg.

Je maakt er nogal een onnodig complex verhaal van. Hoe hetzelfde "luchtsample" zich in verschillende condities gedraagt doet er voor deze casus niet zoveel toe (en mollier doet er dus echt niet toe daarvoor).

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 05-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:12:
Ik betwist overigens niet dat meer vocht de dichtheid verhoogd, maar wel dat de temperatuur er veel meer invloed op heeft dan vocht.
Meer vocht verlaagt juist de dichtheid.

1 atm, 20°C:
40%RV ≈ 1,204 kg/m³
80%RV ≈ 1,193 kg/m³

Een verschil van 0,9%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
A13X schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:29:
Een temperatuurwisseling is per dag veel meer aanwezig dan vocht(los van regen). Beetje gepiep in de marge imo.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Zijn er hier mensen die naast de E-niro ook hebben gedacht aan een Tesla of een andere EV? Waarom de keuze voor de E-niro uiteindelijk? Tevreden met de keuze?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 07-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Met het uitkomen van de e-niro was de model 3 nog vele malen duurder, dus toen gekozen voor de e-niro.
Inmiddels staat er een Tesla model 3 naast als opvolger. voorlopig blijven ze beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Atomius schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:16:
Zijn er hier mensen die naast de E-niro ook hebben gedacht aan een Tesla of een andere EV? Waarom de keuze voor de E-niro uiteindelijk? Tevreden met de keuze?
Ja, tesla 3 is natuurlijk ook een optie.
Heel andere auto, efficiëntiekoning, maar een heel lage auto lage instap die al onprettig wordt als je 30+ bent. Daarnaast is Musk een apart figuur , dus of je gezien wilt worden in zo'n auto is ook best een dingetje, persoonlijk laat ik een tesla daarom voorbij gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 08-02-2025 07:22 . Reden: Dat is niet nodig... ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Atomius
Toen de e-Niro eind 2018 te bestellen was, was er nog nix vergelijkbaars. Inmiddels is er veel meer.

Recent heb ik rondgekeken naar een EV met ruime WLTP, hoge instap, groot genoeg dat ik zelf ook achterin pas, groot genoeg om wat grotere dingen mee te kunnen nemen.

De e-Niro is wel koning in prijs-prestatie en met een heel erg goede BMS. Daardoor had ik na ruim 100k km een accudegradatie van maar 1%! Dat vind ik ook wel een selectiecriterium.

In mijn rijtje voor vervanging van de e-Niro hebben ook een tijdje VW ID3 (of 4) en Renault Scenic (mooie prijs en vééél ruimte!) gestaan. Het is uiteindelijk een IONIQ5 geworden, maar dat is een wat hogere prijsklasse. Die is het neefje; Kia en Hyundai komen uit hetzelfde concern.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Toen ik de e-Niro bestelde was de Tesla M3 nog niet leverbaar en schoof de verwachte leverdatum steeds verder naar achteren.

Inmiddels heb ik naast de e-Niro (2019) een Tesla MY (2024). En heb mij eerlijk gezegd verbaasd dat ook nu, de e-Niro op veel punten 5 jaar later, nog steeds beter is dan de Tesla.
Enkele zaken zijn wel beter aan de Tesla; met name snelladen en meer bagageruimte, de navigatie en de app, voor de rest rijd ik met minstens evenveel plezier en comfort nog in de e-Niro.

Bij mijn keuze voor de e-Niro destijds was de belangrijkste eis een range van meer dan 400km.
Dat maakt hij in de praktijk nog steeds meer dan waar. Ga 's zomers ook rustig over de 500km
Geen merkbare degradatie.

Omdat destijds alleen de Executive-line besteld kon worden is hij ook heel compleet. De enige opties die ik nog kon aanvinken waren de trekhaak en de metallic lak (waardoor hij uiteindelijk net boven de 45k grens kwam die later voor subsidie belangrijk werd).

In de vergelijking met de Tesla is het fijn dat je bij de e-Niro bijna overal nog hardware hebt die vrij deugdelijk is. Dan doel ik zowel op de knoppen als op de sensoren. Tesla heeft geen radar (meer) en parkeersensoren. Alles gaat met camera's maar die zijn vaak verblind of vervuild of kunnen niet door de mist heen kijken en dan mag je het verder zelf uitzoeken. In de nieuwste Tesla (M3) is zelfs de handel voor de richtingaanwijzer wegbezuinigd.

Van de e-Niro heb ik nooit spijt gehad en heeft de belofte meer dan waar gemaakt.
Van de Tesla wel een beetje spijt en maakt voor mij in elk geval de belofte niet waar.

[ Voor 41% gewijzigd door eltron op 08-02-2025 09:42 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
@eltron die weggelaten hendel voor de richtingaanwijzer was wel echt een misser (wel door de diehard fans goedgepraat) en wordt bij de laatste model updates weer toegevoegd.

Hier ook de e-Niro blind besteld in 2018 voordat de Model 3 bestelbaar was. Was anders voor de M3 gegaan destijds denk ik, maar nu nog zeer tevreden met de MY19. Ik blijf deze nog wel een paar jaar rijden, geen aanleiding om iets anders aan te gaan rijden. Ik beleg het geld liever dan het weg te gooien aan afschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knorretje63
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-09 21:38
@eltron Ik heb 4 jaar MODEL3 gereden in lease in het bekende jaar 2019. Toen ik bij mijn werkgever stopte moest ik de Tesla inleveren. Ik heb toen een import e-Niro MY2021 gekocht Executive Line uitvoering gekocht privé. Net 20k op de teller. Ik kan alleen maar zeggen: FANTASTISCHE auto. Nog iedere dag veel plezier van. Inderdaad is radar veel beter dan camera’s. Enige wat je een beetje mist: achteruit rij camera en achterwielaandrijving zou de e-Niro nog beter maken. Ik doe hem voorlopig nog lang niet weg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:58:
[...]

@Atomius
Toen de e-Niro eind 2018 te bestellen was, was er nog nix vergelijkbaars. Inmiddels is er veel meer.

Recent heb ik rondgekeken naar een EV met ruime WLTP, hoge instap, groot genoeg dat ik zelf ook achterin pas, groot genoeg om wat grotere dingen mee te kunnen nemen.

De e-Niro is wel koning in prijs-prestatie en met een heel erg goede BMS. Daardoor had ik na ruim 100k km een accudegradatie van maar 1%! Dat vind ik ook wel een selectiecriterium.

In mijn rijtje voor vervanging van de e-Niro hebben ook een tijdje VW ID3 (of 4) en Renault Scenic (mooie prijs en vééél ruimte!) gestaan. Het is uiteindelijk een IONIQ5 geworden, maar dat is een wat hogere prijsklasse. Die is het neefje; Kia en Hyundai komen uit hetzelfde concern.
Dat heeft niets met BMS te maken maar slimmigheid om een grote bruto capaciteit aan te houden zodat er netto bijna geen degradatie is te zien. Bij andere merken doen ze dat niet (heel weinig reserve capaciteit) en dan is elke degradatie meteen te zien. Dus eigenlijk is het een beetje vals spelen. Daarnaast is de batterij van SK innovation gewoon erg goed! Combinatie is dus een win. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
ASW1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Ja, tesla 3 is natuurlijk ook een optie.
Heel andere auto, efficiëntiekoning, maar een heel lage auto lage instap die al onprettig wordt als je 30+ bent. Daarnaast is Musk [mbr]een apart figuur [/], dus of je gezien wilt worden in zo'n auto is ook best een dingetje, persoonlijk laat ik een tesla daarom voorbij gaan.
De stoelen en de achterbank deden voor mij af (Model Y 2024), als je de e-Niro executive bent gewend dan is dat heel erg afzien. Ook stoelventilatie in de zomer zou ik niet meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Knorretje63 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:22:
@eltron Ik heb 4 jaar MODEL3 gereden in lease in het bekende jaar 2019. Toen ik bij mijn werkgever stopte moest ik de Tesla inleveren. Ik heb toen een import e-Niro MY2021 gekocht Executive Line uitvoering gekocht privé. Net 20k op de teller. Ik kan alleen maar zeggen: FANTASTISCHE auto. Nog iedere dag veel plezier van. Inderdaad is radar veel beter dan camera’s. Enige wat je een beetje mist: achteruit rij camera en achterwielaandrijving zou de e-Niro nog beter maken. Ik doe hem voorlopig nog lang niet weg!!
Ik mis zelfs de achteruitrijcamera niet want die zit er in NL versie gewoon op. Werd alleen snel vies en daarom een borsteltje gekocht dat bij iedere slag van de achterruitenwisser ook de camera van de e-Niro schoon veegt.

Op de Tesla heb ik niet eens een achterruitenwisser.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:30:
[...]Dat heeft niets met BMS te maken maar slimmigheid om een grote bruto capaciteit aan te houden zodat er netto bijna geen degradatie is te zien. Bij andere merken doen ze dat niet (heel weinig reserve capaciteit) en dan is elke degradatie meteen te zien. Dus eigenlijk is het een beetje vals spelen. Daarnaast is de batterij van SK innovation gewoon erg goed! Combinatie is dus een win. _/-\o_
Dat BMS niets uitmaakt is ook weer overdreven. Volgens mij is het de combi van iets meer ruimte in de fysieke capaciteit en een goede bescherming door BMS. Die verdeelt het gebruik over de totale omvang van de batterij terwijl slechts 64kWh netto bruikbaar is, maar dus ook de cellen van de batterij minder worden belast en je de batterij ook niet volledig leeg kunt rijden. Daarbij spelen dan ook de turtle modus en het trage laden een rol.
Traag laden is vervelend als je moet wachten, maar wel goed voor de behoud van je batterij. Waarbij natuurlijk preheating wel een gemis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:33:
[...]

De stoelen en de achterbank deden voor mij af (Model Y 2024), als je de e-Niro executive bent gewend dan is dat heel erg afzien. Ook stoelventilatie in de zomer zou ik niet meer zonder willen.
Afzien vind ik een groot woord maar je merkt wel dat het een Amerikaanse auto is, stoelen zijn vrij zacht en sponzig, ik hou daar zelf niet van. Maar een Y is wel een andere categorie dan een e-niro, veel groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:33:
[...]
Ik hoor i.d.d. mijn (volwassen) kinderen ook klagen over de achterbank terwijl ik hen daar in de e-Niro nooit over hoor. En voor mij is de stoelventilatie ook een relevant punt op de lijst van zaken waar de e-Niro nog steeds beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Klinkt alsof de E-niro ook ivm de Model 3 een goede keuze is.

En hoe is de E-niro met kinderen en een vakantie naar een wat verdere bestemming zoals Oostenrijk of Zuid-Frankrijk? Is dat te doen of wint Tesla het dan qua laadpaalmogelijkheden? Tesla kan ook een route plannen waar je dan kan laden onderweg begreep ik. Kan dat met de E-Niro ook? Of is het dan gokken waar je terecht kan. Lijkt me ergens wel peentjes zweten met 350 km range zo'n onderneming.

Hoe zijn de ervaringen daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Toen ik voor de e-niro koos was het de e-niro de meest luxe uitvoering voor ongeveer 45000 of een Tesla zonder extra's die rond de 60000 euro kostte (model 3). Veel andere serieuze keuzes waren er toen nog niet. De meeste hadden een kleine actieradius.

Aangezien een auto voor mij een vervoermiddel is en geen status object was de prijs dus echt doorslaggevend. Het kan best zijn dat mijn volgende auto een tesla wordt omdat die nu wel aantrekkelijk geprijsd zijn.
Atomius schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:57:

En hoe is de E-niro met kinderen en een vakantie naar een wat verdere bestemming zoals Oostenrijk of Zuid-Frankrijk? Is dat te doen of wint Tesla het dan qua laadpaalmogelijkheden? Tesla kan ook een route plannen waar je dan kan laden onderweg begreep ik. Kan dat met de E-Niro ook? Of is het dan gokken waar je terecht kan. Lijkt me ergens wel peentjes zweten met 350 km range zo'n onderneming.

De auto heeft in de zomer een actieradius van 450km, dus geen 350km. Verder heeft de navigatie ook alle laadpalen erin staan. Bij de meeste dacht ik zelfs nog of er vrije laadpalen zijn maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 35% gewijzigd door DutchKel op 08-02-2025 10:07 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Er zijn tegenwoordig zoveel snelladers langs de snelwegen dat het niet zo'n probleem is.
Wij stoppen sowieso elke 2 uur voor een pauze, even de benen strekken etc. en bij ons is stoppen=laden.
Bij de 2e of 3e stop heb je al zo lang gereden dat het dan tijd is om wat te eten dus sowieso al een langere stop.
Vind de laadsnelheid van de e-Niro daarom niet zo'n probleem, maar als je graag doorrijdt en weinig geduld hebt dan is de e-Niro wat minder geschikt. Prima te doen maar een Tesla wint het wel qua laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

Wij hebben dus een nieuwe Model 3 (2024) naast een 2021 e-niro staan, beide fijne auto's, maar de e-niro voelt voor mij wel een klasse lager aan, terwijl hij prijstechnisch gelijk is, hetzelfde uitgerust zelfs duurder als je nu een nieuwe koopt. Maar het is ook een ander type auto en ieder voor zich zal moeten bepalen wat belangrijk is.

Ik begon onderhand wel problemen te krijgen met het beperkte trekgewicht en het trage laden op een vakantietrip, die ik hoop nu weer wat vaker te ga doen. Laden is b.v. bij Tesla erg goed geregeld. Misschien niet het snelste maar wel het meest zorgeloze op een langere reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Dat heeft niets met BMS te maken maar slimmigheid om een grote bruto capaciteit aan te houden zodat er netto bijna geen degradatie is te zien. Bij andere merken doen ze dat niet (heel weinig reserve capaciteit) en dan is elke degradatie meteen te zien. Dus eigenlijk is het een beetje vals spelen.
@Vaevictis_ Tja, zo kun je het ook bekijken. Ik denk echter niet dat het zo in elkaar steekt, om twee redenen.

Ten eerste is die reserve onder en boven niet zo heel groot. Ik sprak afgelopen week een andere EV-rijder (met een heel andere auto) die na ruim 100k km iets van 8% aan accucapaciteit verloren was. Dat kun je niet zomaar verdoezelen met reserve. Zo groot is die niet.

Maar belangrijker: door die extra marge onder en boven wordt de accu nooit écht 100% geladen of tot 0% ontladen. Dát maakt veel uit in slijtage. En als je die marges zou opsnoepen om op die manier de degradatie te verdoezelen ben je je kroonjuwelen aan het weggeven. Want dan heb je geen (minder) marges meer, waardoor de degradatie alleen maar harder zal gaan. Dan krijg je een sneeuwbaleffect en ik geloof er geen donder van dat dit gaat gebeuren.

Wat is de degradatie van een e-Niro na een paar honderdduizend kilometers? Is daar al wat van bekend?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:58:
[...]

@Vaevictis_ Tja, zo kun je het ook bekijken. Ik denk echter niet dat het zo in elkaar steekt, om twee redenen.

Ten eerste is die reserve onder en boven niet z’o heel groot. Ik sprak afgelopen week een andere EV-rijder die na ruim 100k km iets van 8% aan accucapaciteit verloren was. Dat kun je niet zomaar verdoezelen met reserve. Zo groot is die niet.

Maar belangrijker: door die extra marge onder en boven wordt de accu nooit écht 100% geladen of tot 0% ontladen. Dát maakt veel uit in slijtage. En als je die marges zou opsnoepen om op die manier de degradatie te verdoezelen ben je je kroonjuwelen aan het weggeven. Want dan heb je geen (minder) marges meer, waardoor de degradatie alleen maar harder zal gaan. Dan krijg je een sneeuwbaleffect en ik geloof er geen donder van dat dit gaat gebeuren.

Wat is de degradatie van een e-Niro na een paar honderdduizend kilometers? Is daar al wat van bekend?
Ik was wat te kort door de bocht, de BMS maakt wel uit het is combinatie van het geheel goede laad/ontlaad strategie, goede cellen, weinig warmte ontwikkeling c.q. goede koeling en reserve capaciteit. En dat de auto heel erg efficient is helpt hier allemaal in mee.

Heb in 2021 eens een franse taxi chauffeur gezien die 200K had gereden met de e-Niro en zat ook rond de 1% degradatie. Let wel dat de degradatie die de BMS geeft niet overeen hoeft te komen met een goede meting op basis van 100% -> 10% SoC in een duurtest, dat zal wel iets lager uit komen. Bij mij gaf de BMS 0% aan maar Avilloo gaf aan 3%. Geen heel groot verschil dus. @eltron @Hippe Lip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:43

@Atomius Hebben de e-Niro nu al 4 jaar en er al (vanuit België) mee op vakantie gegaan naar Italie (2x), Frankrijk en Noorwegen: geen problemen, maar laden duurt waarschijnlijk langer dan bij een Tesla (40min voor 10-80% ipv 20min).

Sinds de update van augustus, kun je met de e-Niro ook een lange rit inplannen waarbij laden onderweg wordt voorgesteld en aangepast aan de omstandigheden. 't Is wel altijd handig om een fallback te hebben via een andere app op de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Wij hebben dus een nieuwe Model 3 (2024) naast een 2021 e-niro staan, beide fijne auto's, maar de e-niro voelt voor mij wel een klasse lager aan, terwijl hij prijstechnisch gelijk is, hetzelfde uitgerust zelfs duurder als je nu een nieuwe koopt. Maar het is ook een ander type auto en ieder voor zich zal moeten bepalen wat belangrijk is.

Ik begon onderhand wel problemen te krijgen met het beperkte trekgewicht en het trage laden op een vakantietrip, die ik hoop nu weer wat vaker te ga doen. Laden is b.v. bij Tesla erg goed geregeld. Misschien niet het snelste maar wel het meest zorgeloze op een langere reis.
Dit is wel een beetje appels met peren vergelijken. Je vergelijkt een 4 jaar oude auto met een 1 jaar oude auto. 4 jaar geleden was dezelfde Tesla 60000 euro. Daarnaast wordt de Tesla zo ongeveer voor de kostprijs verkocht omdat die in 2023 ontzettend slecht verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Dit is wel een beetje appels met peren vergelijken. Je vergelijkt een 4 jaar oude auto met een 1 jaar oude auto. 4 jaar geleden was dezelfde Tesla 60000 euro. Daarnaast wordt de Tesla zo ongeveer voor de kostprijs verkocht omdat die in 2023 ontzettend slecht verkocht.
Klopt, daarom zet ik er ook duidelijk bij wat wat is, ik ken de nieuwe niro EV niet, dus die kan ik niet vergelijken.

En dat de tesla tegen kostprijs verkocht wordt is toch niet in mijn nadeel? Tesla is altijd met de prijzen aan het spelen om vraag en aanbod af te stemmen, dat kan in je voor en nadeel werken. Dus doe er mee wat je wil.

Alleen is het bij Tesla een prijsverlaging/hoging en noemt Kia het actiemodellen of voordeelbundel of weet ik veel wat. Met de komst van het nieuwe model kon de oude ook ineens een stuk goedkoper weg.

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 08-02-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:58:
[...]

(...)

Een paar honderdduizend kan ik je nog niet vertellen, zo ver zjin we nog niet. Maar onze 2e-hands MY2019 E-Niro met dik 146500 km op de teller is twee weken geleden voor de koop doorgemeten: 100% SOH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:33:
onze 2e-hands MY2019 E-Niro met dik 146500 km op de teller is twee weken geleden voor de koop doorgemeten: 100% SOH.
Hoe is dat 'doorgemeten'? zonder de methode te vertellen betekent het niet zo veel. Je kan doelen op het uitlezen van wat de BMS rapporteert, met elke OBD-dongle mogelijk (bijvoorbeeld Aviloo FLASH test). En bij Kia/Hyundai's is dat bijna zonder uitzondering altijd 100%... niet heel nuttig.
Een methode waarbij het energiegebruik wordt gemonitord tijdens het helemaal vol naar helemaal leegrijden is veel nauwkeuriger. (bijvoorbeeld Aviloo Premium test)

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2025 12:44 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
gertvdijk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Hoe is dat 'doorgemeten'? zonder de methode te vertellen betekent het niet zo veel. Je kan doelen op het uitlezen van wat de BMS rapporteert, met elke OBD-dongle mogelijk (bijvoorbeeld Aviloo FLASH test). En bij Kia/Hyundai's is dat bijna zonder uitzondering altijd 100%... niet heel nuttig.
Een methode waarbij het energiegebruik wordt gemonitord tijdens het helemaal vol naar helemaal leegrijden is veel nauwkeuriger. (bijvoorbeeld Aviloo Premium test)
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb twee geprinte (!) pagina's gekregen met wat lijken op foto's van screenshots van iemands telefoon.

Dus daar zal ik van uit moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:50:
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb twee geprinte (!) pagina's gekregen met wat lijken op foto's van screenshots van iemands telefoon.
Als je informatie hebt op meerdere pagina's, dan kan je daar toch juist meer over vertellen? En het was vóór de koop zei je, dan is het toch niet zo gek om te veronderstellen dat je weet wat ze met je auto doen? (400km+ ermee rijden of niet rijden is nogal een verschil)

Als je verder weinig informatie geeft dan ga ik er maar even vanuit dat ze alleen de verder weinig zeggende info van de SOH-waarde uit het BMS hebben gelezen die voor (bijna) iedereen op 100 staat.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

Arfman

Drome!

Qua navigatie in de Kia: waardeloos. Ik probeerde laatst naar mijn schoonvader's adres te navigeren. De straat is in de jaren 60 gebouwd dus die staat ondertussen wel op elke kaart denk ik ;) Laten we zeggen dat het adres Spaweg 76 in Enschede is (gefingeerd uiteraard).

Spaweg 76: geen resultaat
Enschede Spaweg: geen resultaat
Spaweg: geen resultaat

Spa intypen en even wachten: allerlei straten die met Spa beginnen maar niet de Spaweg in Enschede. Compleet onbruikbaar dus.

Oh, en voor degene die op mij reageerde met de regeneratie op 0: dat kan gewoon ingesteld worden met de flippers. Niet in het menu, maar wel met de flippers. Blijft bijzonder dat foutieve informatie, 5 jaar na release van de auto, nog steeds als waarheid op het internet wordt geplempt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:33:
[...]Als je informatie hebt op meerdere pagina's, dan kan je daar toch juist meer over vertellen? En het was vóór de koop zei je, dan is het toch niet zo gek om te veronderstellen dat je weet wat ze met je auto doen? (400km+ ermee rijden of niet rijden is nogal een verschil)

Als je verder weinig informatie geeft dan ga ik er maar even vanuit dat ze alleen de verder weinig zeggende info van de SOH-waarde uit het BMS hebben gelezen die voor (bijna) iedereen op 100 staat.
Eigenlijk boeit die degradatiediscussie ook helemaal niet.
Zolang ik zomers met de Kia meer dan 500km kan rijden op één lading, hoor je mij niet klagen over degradatie.

Met de Tesla heb ik dat nog nooit gehaald al ligt de WLTP daarvan wel boven de 500km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zit nog wat rond te kijken in de KIA connect app nadat ik die gisteren moest updaten.
Bij de Climate settings zie ik nu de optie Defrost & warmer en daar kan nu Defrost windscreen worden aangezet maar ook Side mirrors + steering wheel + rear window heating.

Is dat nieuw of was me dat gewoon nooit eerder opgevallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:20:
Ik zit nog wat rond te kijken in de KIA connect app nadat ik die gisteren moest updaten.
Bij de Climate settings zie ik nu de optie Defrost & warmer en daar kan nu Defrost windscreen worden aangezet maar ook Side mirrors + steering wheel + rear window heating.

Zat er volgens mij al in toen ik de auto in 2021 ophaalde bij de dealer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:43:
Spa intypen en even wachten: allerlei straten die met Spa beginnen maar niet de Spaweg in Enschede. Compleet onbruikbaar dus.
Laat dat "compleet" maar weg of voeg er aan toe "voor mij" :)
Ik gebruik zowel Google Maps via AA als de interne navigatie en ik heb met beide geen problemen. Google maps zoekt makkelijker, maar gewoon een adres intypen bij de interne navigatie werkt ook vrijwel altijd. Ik weet zelfs niet hoe ik dat invoer (stel dat je dat zou vragen) wat betekent dat ik er nooit bij na hoef te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Qua navigatie in de Kia: waardeloos. Ik probeerde laatst naar mijn schoonvader's adres te navigeren. De straat is in de jaren 60 gebouwd dus die staat ondertussen wel op elke kaart denk ik ;) Laten we zeggen dat het adres Spaweg 76 in Enschede is (gefingeerd uiteraard).

Oh, en voor degene die op mij reageerde met de regeneratie op 0: dat kan gewoon ingesteld worden met de flippers. Niet in het menu, maar wel met de flippers. Blijft bijzonder dat foutieve informatie, 5 jaar na release van de auto, nog steeds als waarheid op het internet wordt geplempt.
Ik heb die ervaring maar dan met de spraak navigatie. Hij verstaat ons gewoon niet. Wellicht komt het door de regio? Zelfde regio als jij. :+

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:20:

Die optie zat er altijd al op volgens mij. Het interessante is dat er bij mij alleen windscreen en side mirror als optie staat. Geen steering wheel is logisch want het is een Dynamic. Rear window staat er ook niet bij en dat is jammer want die is gekoppeld met de side mirrors. Ondanks dat ik side mirrors heb aangevinkt blijven deze bevroren bij remote climate.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Ik gebruik zowel Google Maps via AA als de interne navigatie en ik heb met beide geen problemen. Google maps zoekt makkelijker, maar gewoon een adres intypen bij de interne navigatie werkt ook vrijwel altijd. Ik weet zelfs niet hoe ik dat invoer (stel dat je dat zou vragen) wat betekent dat ik er nooit bij na hoef te denken.
Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik gebruik via Android Auto regelmatig TomTom, maar ook heel regelmatig de ingebouwde navigatie en zowel binnen Nederland als in vele Europese landen om ons heen. En ik heb eigenlijk nog nooit een adres gehad dat ik niet kon vinden.

@Arfman even voor de zekerheid: druk je na het invoeren van de eindbestemming ook nog op de "OK" knop of wacht je alleen maar (tevergeefs) tot het adres aan de linkerkant bij de automatisch gegenereerde suggesties erbij zou komen te staan?
Want dat werkt inderdaad nauwelijks. Bijna altijd zul je op de "OK" knop moeten drukken om het juiste

Inderdaad moet je wel het hele adres intypen en doen andere systemen dat veel beter met auto-aanvullen, maar ik krijg altijd het adres gevonden en wordt er altijd prima naartoe genavigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Dat heeft niets met BMS te maken maar slimmigheid om een grote bruto capaciteit aan te houden zodat er netto bijna geen degradatie is te zien. Bij andere merken doen ze dat niet (heel weinig reserve capaciteit) en dan is elke degradatie meteen te zien. Dus eigenlijk is het een beetje vals spelen. Daarnaast is de batterij van SK innovation gewoon erg goed! Combinatie is dus een win. _/-\o_
Je kunt het vals spelen noemen en gezien vanuit de techniek is dat misschien wel zo.
Aan de andere kant verkopen ze de auto met 64 kWh en niet met 67 (of hoeveel dat inclusief reserve ook is). En daar is na 100.000 blijkbaar nog nagenoeg alles van over.
De klant behoudt dus langer wat er door de fabrikant verkocht wordt.
Dat is bij andere merken niet het geval. Daar ben je eerder al een merkbaar deel van de verkochte/beloofde capaciteit kwijt!

Los daarvan denk ik dat de techniek bij de Kia erg goed is en zuinig is op het accu pakket en de lagere DC laadsnelheden zullen daar wellicht ook bij helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Bij mij gaf de BMS 0% aan maar Avilloo gaf aan 3%. Geen heel groot verschil dus. @eltron @Hippe Lip
@Vaevictis_ Hier gaf Aviloo 1% aan na de uitgebreide test van 100% > 2% bij een tellerstand van ruim 100.000 km. Dus als dat lineair gaat, dan heb je zelfs bij een half miljoen nog weinig last.
Er zijn EV’s die bij 100k al 10% verlies hebben…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel

Grappig, de standaard manier zoals we in Nederland een adres opzoeken heb je niet geprobeerd. Dat is namelijk Spaweg 76 Enschede. Bij mij werkt het op die manier wel altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

In de auto vind ik het ook nog steeds onhandig. Vooral dat je bijna het complete adres moet typen is irritant. Meestal pak ik de telefoon app, zoek daar in en stuur dat naar de auto. Stembediening gaat volgens mij ook redelijk, en ik dacht dat je ook postcode & huisnummer kon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Grappig, de standaard manier zoals we in Nederland een adres opzoeken heb je niet geprobeerd. Dat is namelijk Spaweg 76 Enschede. Bij mij werkt het op die manier wel altijd prima.
Je vergeet de belangrijkste toets:
Spaweg 76 enschede en dan OK (of wat er ook rechtsonder staat, ik kan het niet meer nazien).

Ik heb er ook een tijdje over gedaan voordat ik dat door had. Alleen het adres typen levert lousy resultaten aan de linker kant. Maar tik je op OK, dan komt het juiste adres prompt tevoorschijn.

Probeer eens ‘Gelre ziekenhuis Apeldoorn’ + ‘OK’. Nix adres, je komt er zomaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 09-02-2025 00:52 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Je vergeet de belangrijkste toets:
Spaweg 76 enschede en dan enter (of zoek of wat er ook rechtsonder staat, ik kan het niet meer nazien).

Ik heb er ook een tijdje over gedaan voordat ik dat door had. Alleen het adres typen levert lousy resultaten aan de linker kant. Maar tik je Enter/Zoek (of wat het ook is), dan komt het juiste adres prompt tevoorschijn.

Probeer eens ‘Gelre ziekenhuis Apeldoorn’ plus enter/zoek. Nix adres, je komt er zomaar!
Dat bedoelde ik hierboven met op "OK" drukken na het invoeren van de bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Dat bedoelde ik hierboven met op "OK" drukken na het invoeren van de bestemming.
Ah, het heet dus ‘OK’.

Wat ik bedoelde is dat je die vergat erbij te zetten:
DutchKel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:51:
[...]
Dat is namelijk Spaweg 76 Enschede + ‘OK’. Bij mij werkt het op die manier wel altijd prima.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:28:
[...]

@multikoe
Helaas als eerder gepost, ik deel de ervaring van @Arfman . Dus N >1, of wellicht N>>1
Dus waarom de ervaringen zo verschillen is me een raadsel. In 2019 werkte het navigatiesysteem redelijk, een update in 2020 ( in dit forum destijds ook heftig bekritiseerd, en niet alleen hier) maakte het onbruikbaar.
Ik heb de nodige bezoekjes aan de dealer gebracht, zonder resultaat, en ook zij deelden mijn ervaring, en konden niets verbeteren.
Ik heb tot een jaar geleden de Kia navigatie niet meer gebruikt.
De laatste tijd gebruikt ik het weer eens, en het is beter, maar nog steeds een een van de zwakkere punten aan deze fijne auto. Zoals kort geleden gepost, als ik het vergelijk met onze Etron lijkt het wel stenen tijdperk techniek.
Ik ben zeer tevreden over de auto, behalve, de navigatie, de laadsnelheid (hoewel het als tweede auto nog te doen is), en het afgrijselijke laadverlies.
Nu met kouder weer rond de 25-28%.
En ik wil niet weer de discussie over meetnauwkeurigheid starten, die hebben we ook al eerder gehad. De meting wordt elke laadbeurt gedaan met gecertificeerde kWh meter! En de dealer en Kia Nederland geven al 6 jaar niet thuis.

Edit: de hier genoemde stap, +ok, bij inbrengen van het adres zal ik nog eens uitproberen. Het effect was me niet opgevallen, temeer daar ik met de Audi zo verwend ben dat het adres er al staat als je (soms minder dan) de helft hebt ingetypt, dus die verwachting ook, kennelijk onterecht, voor de Kia had.

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 09-02-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:24:
[...]

@Vaevictis_ Hier gaf Aviloo 1% aan na de uitgebreide test van 100% > 2% bij een tellerstand van ruim 100.000 km. Dus als dat lineair gaat, dan heb je zelfs bij een half miljoen nog weinig last.
Er zijn EV’s die bij 100k al 10% verlies hebben…
@Hippe Lip
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen, hoewel nog niet met Aviloo gemeten (is gepland).
Op basis van de (gecertificeerde) meting van verbruik bij laden van onze Etron (dus meerdere laadbeurten, verschillende omstandigheden) schat ik dat in van de 86 kWh capaciteit na 35000 km al ca. 5 kWh kwijt ben, dus 6%. De bruto capaciteit van die accu is 92 kWh, dus als mijn meting klopt is er feitelijk al 11 kWh verlies, dus ca. 12%. Ik mag hopen dat dit een onjuiste meting/berekening is. :-(
De Aviloo test zal ik doen zodra ik er tijd voor kan maken (en niet de accu doelloos leeg hoef te rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
Ik heb een Kia eNiro MY22 die ik thuis oplaad met de granny. Bij een lange rit is het aantrekkelijk om de auto alvast op te starten en de klimaatregeling aan te zetten terwijl hij nog aan de oplader zit. Dit kun je via Kia connect starten. Je kunt ook de auto starten terwijl de stekker er nog in zit. Ik heb dat getest en de auto start inderdaad op en zet de klimaatregeling aan. Ik heb alleen problemen om dit proces te beëindigen. Ik zie daarover ook niets in de handleiding. Ik kan namelijk de stekker niet uit de auto trekken omdat deze geblokkeerd is. De knop om de deuren te openen en dus ook de stekker te ontgrendelen werkt niet. Maar ik kan ook de auto niet uitzetten. Hij lijkt uit te gaan, maar start direct weer op. Ik kan natuurlijk de motorkap openen en de vergrendeling daar deblokkeren. Inmiddels ben ik erachter dat als ik de aan/uit knop een tijdje ingedrukt houdt de auto uit krijg, waarna ik de vergrendeling kan ontkoppelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de juiste procedure is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Poecillia Heb je geprobeerd ‘m uit te zetten met je voet op de rem?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Poecillia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:45:
Ik heb een Kia eNiro MY22 die ik thuis oplaad met de granny. Bij een lange rit is het aantrekkelijk om de auto alvast op te starten en de klimaatregeling aan te zetten terwijl hij nog aan de oplader zit. Dit kun je via Kia connect starten. Je kunt ook de auto starten terwijl de stekker er nog in zit. Ik heb dat getest en de auto start inderdaad op en zet de klimaatregeling aan. Ik heb alleen problemen om dit proces te beëindigen. Ik zie daarover ook niets in de handleiding. Ik kan namelijk de stekker niet uit de auto trekken omdat deze geblokkeerd is. De knop om de deuren te openen en dus ook de stekker te ontgrendelen werkt niet. Maar ik kan ook de auto niet uitzetten. Hij lijkt uit te gaan, maar start direct weer op. Ik kan natuurlijk de motorkap openen en de vergrendeling daar deblokkeren. Inmiddels ben ik erachter dat als ik de aan/uit knop een tijdje ingedrukt houdt de auto uit krijg, waarna ik de vergrendeling kan ontkoppelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de juiste procedure is.
Is het niet stekker vastpakken en 2x op ontgrendelen drukken? Bij onze MY19 stopt hij dan de laadsessie en ontgrendeld de stekker.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:39:
[...]

@multikoe
Helaas als eerder gepost, ik deel de ervaring van @Arfman . Dus N >1, of wellicht N>>1
Dus waarom de ervaringen zo verschillen is me een raadsel. In 2019 werkte het navigatiesysteem redelijk, een update in 2020 ( in dit forum destijds ook heftig bekritiseerd, en niet alleen hier) maakte het onbruikbaar.
Ik heb de nodige bezoekjes aan de dealer gebracht, zonder resultaat, en ook zij deelden mijn ervaring, en konden niets verbeteren.
Ik denk dat de conclusie moet zijn dat (inderdaad) de ervaringen per persoon erg kunnen verschillen. Het kan zijn dat ik "makkelijke" adressen invoer, het kan zijn dat ik me veel minder erger als het niet helemaal goed werkt, ik weet het niet.
Overigens: als het gaat om het navigatiesysteem kan een dealer natuurlijk maar weinig betekenen, anders dan een melding maken bij Kia. En dan maar hopen dat die er wat mee doet.
Ik ben zeer tevreden over de auto, behalve, de navigatie, de laadsnelheid (hoewel het als tweede auto nog te doen is), en het afgrijselijke laadverlies.
Nu met kouder weer rond de 25-28%.
Je hebt dat inderdaad eerder gemeld en hoe je het ook meet, 25% is ontzettend veel. Ik kom daar alleen in de buurt bij erg korte laadbeurten bij AC-laders en dan gooi ik het op afrondingsfouten en andere systematische fouten.
Ik hou van elke laadbeurt bij wat het verlies is en ik zit bij AC palen in de buurt gewoon op rond de 11%. En ik zie geen enkel verschil tussen zomer of winter. Het is dus geen generiek e-Niro probleem maar specifiek voor jouw auto. Denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Of toch de 'gecertificeerde' meter. Niet alle meters zijn even betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat (inderdaad) de ervaringen per persoon erg kunnen verschillen. Het kan zijn dat ik "makkelijke" adressen invoer, het kan zijn dat ik me veel minder erger als het niet helemaal goed werkt, ik weet het niet.
Overigens: als het gaat om het navigatiesysteem kan een dealer natuurlijk maar weinig betekenen, anders dan een melding maken bij Kia. En dan maar hopen dat die er wat mee doet.

[...]

Je hebt dat inderdaad eerder gemeld en hoe je het ook meet, 25% is ontzettend veel. Ik kom daar alleen in de buurt bij erg korte laadbeurten bij AC-laders en dan gooi ik het op afrondingsfouten en andere systematische fouten.
Ik hou van elke laadbeurt bij wat het verlies is en ik zit bij AC palen in de buurt gewoon op rond de 11%. En ik zie geen enkel verschil tussen zomer of winter. Het is dus geen generiek e-Niro probleem maar specifiek voor jouw auto. Denk ik....
@multikoe
Prijs je gelukkig, 14% minder laadverlies betekent feitelijk dat je elke 20-80% laadbeurt minimaal 5 kWh (~ 1,50€) minder vernietigt in de vorm van warmte dan ik. Over een jaar is dat snel richting 100€.
Over de levensduur van mijn auto tot nu heb ik al 1200 kWh weggegooid tov jouw getallen. Ik heb me wel eens afgevraagd of mijn auto, een heel vroege 2019 wellicht nog een prototype omvormer oid gebruikt, tov de latere auto’s, maar Kia geeft me daarover geen uitsluitsel.
Zonde van het geld en slecht voor het milieu. Wat me ergert is dat Kia Nederland nog nooit gereageerd heeft op de klacht, niet inhoudelijk, nee helemaal niet. En de dealer zegt dat ze niet de apparatuur hebben om het te verifiëren. Mijn getallen geloven? Tja . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
gjcvro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:27:
Of toch de 'gecertificeerde' meter. Niet alle meters zijn even betrouwbaar.
Gebruik de meetgegevens van mijn eerdere laadbox, een EVBox, en van mijn huidige een Zaptec Go. Deze worden elke laadbeurt vergeleken met de gegevens van een HW kWh meter. Die verschillen zijn minder dan 1%. De getallen komen ook goed overeen (max 2% verschil) met wat in de Tibber app via de Tibber Pulse in het rewards programma wordt gerapporteerd.
Tja dat geloof ik dan maar.

[ Voor 14% gewijzigd door EVfan op 09-02-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

bnwgraaf schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:32:
@Arfman even voor de zekerheid: druk je na het invoeren van de eindbestemming ook nog op de "OK" knop of wacht je alleen maar (tevergeefs) tot het adres aan de linkerkant bij de automatisch gegenereerde suggesties erbij zou komen te staan?
Want dat werkt inderdaad nauwelijks. Bijna altijd zul je op de "OK" knop moeten drukken om het juiste
Ik heb volgens mij niet op OK gedrukt want ik wilde immers niet naar de Spablauwweg in IJmijden ;) Maar ik zal het binnenkort eens proberen als ik weer in de auto zit.

Overigens, als je het adres via je telefoon naar de auto stuurt (of toen het nog gewoon in de auto werkte om iets in te voeren) werkt de navigatie op zich prima. Even wennen t.o.v. Google Maps maar je komt er gewoon mee op je bestemming. Het is puur het invoeren van adressen wat compleet de mist in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Ik ben zo gewend aan de navigatie van de auto, die eigenlijk altijd goed werkt, dat ik google maps minder ben gaan vinden.

Alleen als ik een alternatieve route of via aparte tussenpunten wil gebruik ik google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Gebruik de meetgegevens van mijn eerdere laadbox, een EVBox, en van mijn huidige een Zaptec Go. Deze worden elke laadbeurt vergeleken met de gegevens van een HW kWh meter. Die verschillen zijn minder dan 1%.
Tja dat geloof ik dan maar.
3x onbetrouwbaar wordt inderdaad lastig.

Toch kan (als ik het me goed herinner van school 30 jaar geleden) het voorkomen dat door het type belasting er een enorme fout ontstaat in de meter. Per saldo maakt dat voor jou niet uit, want waarschijnlijk maakt de meter in de meterkast dezelfde fout, maar kan het wel aan het type belasting liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:30:
Prijs je gelukkig, 14% minder laadverlies betekent feitelijk dat je elke 20-80% laadbeurt minimaal 5 kWh (~ 1,50€) minder vernietigt in de vorm van warmte dan ik.
Met zulke verschillen zou het wel interessant worden om eens met een FLIR camera te kijken tijdens/na een laadsessie. 5kWh warmte moet ergens blijven en duidelijk zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:59:
[...]

Met zulke verschillen zou het wel interessant worden om eens met een FLIR camera te kijken tijdens/na een laadsessie. 5kWh warmte moet ergens blijven en duidelijk zichtbaar zijn.
Inderdaad. Wellicht is er ergens in de auto iets niet goed aangedraaid/gekrompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:47:
[...]

Ah, het heet dus ‘OK’.

Wat ik bedoelde is dat je die vergat erbij te zetten:

[...]
Precies, ik heb op die manier ook nog geen bestemming gemist.

Ps: ik ben niet zeker, maar meen dat er "OK" op de betreffende knop staat.
In ieder geval moet je je invoer bevestigen, zoals jij ook zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
assje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:59:
[...]

@assje
Staat nog steeds in mijn plan, maar dan heb ik de meting, en waar vergelijk ik het mee? Want als de omvormer bijvoorbeeld plus 60 graden is, is dat dan normaal? Anyhow, ik vind dat dit een onderzoek is dat de dealer moet doen. Ze hebben de specs, en vergelijkingsmateriaal.
Maar ze willen dat niet, en verwijzen naar Kia Nederland, wat qua communicatie op dit punt een zwart gat is.
Overigens, 1-fase laden, is van 20 naar 80% laden en job van 12-14 uur, dus die “extra” 5 kWh is equivalent met een vermogensverlies van 350-400W. En het totale verlies van laadvermogen is dan 800W, erg veel. Vergelijk met het verlies aan vermogen bij 11-14% (kennelijk het normale verlies) dat is ca. 400W.

[ Voor 18% gewijzigd door EVfan op 09-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
gjcvro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:49:
[...]

3x onbetrouwbaar wordt inderdaad lastig.

Toch kan (als ik het me goed herinner van school 30 jaar geleden) het voorkomen dat door het type belasting er een enorme fout ontstaat in de meter. Per saldo maakt dat voor jou niet uit, want waarschijnlijk maakt de meter in de meterkast dezelfde fout, maar kan het wel aan het type belasting liggen.
@gjcvro
Inderdaad, de beroemde LED lampen en andere niet sinus vormige verbruikers die het erg moeilijk maken om nauwkeurig te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:30:
[...]

@multikoe
Prijs je gelukkig, 14% minder laadverlies betekent feitelijk dat je elke 20-80% laadbeurt minimaal 5 kWh (~ 1,50€) minder vernietigt in de vorm van warmte dan ik. Over een jaar is dat snel richting 100€.
Over de levensduur van mijn auto tot nu heb ik al 1200 kWh weggegooid tov jouw getallen. Ik heb me wel eens afgevraagd of mijn auto, een heel vroege 2019 wellicht nog een prototype omvormer oid gebruikt, tov de latere auto’s, maar Kia geeft me daarover geen uitsluitsel.
Zonde van het geld en slecht voor het milieu. Wat me ergert is dat Kia Nederland nog nooit gereageerd heeft op de klacht, niet inhoudelijk, nee helemaal niet. En de dealer zegt dat ze niet de apparatuur hebben om het te verifiëren. Mijn getallen geloven? Tja . . .
Als je er energie (haha) in wil steken, dan zou je kunnen proberen er een zaak van te maken. Ik denk dat je redelijk hard kunt maken dat jouw auto extreem veel energie verliest bij het laden en dat je daardoor extra kosten maakt. Je zou kunnen aankondigen dat je die teveel betaalde kosten gecompenseerd wil hebben. Om heel eerlijk te zijn geef ik je niet veel kans, niet omdat het Kia is, maar omdat geen enkele grote producent van wat dan ook makkelijk meegaat in klachten van een klant.
Mocht het je helpen: ik heb data van bijna 500 laadsessies verzameld. Niet alle even nauwkeurig, maar de gemiddeldes die ik kan laten zien zijn kneiterhard.
Pagina: 1 ... 325 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.