Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:24
eltron schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:50:
[...]

De omschrijving is wel vrij duidelijk.
Je moet overstappen naar Vattenfal en dan gaan Kia en Vattenfal samen alles voor jou regelen dat je thuis tot 30% goedkoper kunt laden.
Dus alleen voor degenen die thuis kunnen laden.

Ze hebben wel vast ingeboekt dat 52.000 elektrische Kia rijders dit gaan doen.
Dat zou mij zeer verbazen.

Ik heb nu al de indruk dat ik met mijn energieleverancier veel goedkoper uit ben dan bij Vattenfal, misschien geen 30% maar dat schiet wel lelkker op.
En toch vind ik het nog niet helemaal allesverklarend.
Inderdaad wordt er gezegd: "Kia stemt samen met jouw energieleverancier af wanneer jouw auto het slimst geladen wordt.", maar thoeratisch zou dat ook alleen het opvragen van de tarieven voor de komende uren kunnen zijn.

Verderop noemen ze ook specifiek Vattenvall, maar daar wordt bij gezegd "het kan nog slimmer".
Met de Kia Smart Charge app laad je al automatisch in de daluren. Maar het kan nóg slimmer. Met een energiecontract van Kia in samenwerking met Vattenfall profiteer je maximaal van de Kia Smart Charge app en jouw elektrische Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
bnwgraaf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:45:
[...]

En toch vind ik het nog niet helemaal allesverklarend.
Inderdaad wordt er gezegd: "Kia stemt samen met jouw energieleverancier af wanneer jouw auto het slimst geladen wordt.", maar thoeratisch zou dat ook alleen het opvragen van de tarieven voor de komende uren kunnen zijn.

Verderop noemen ze ook specifiek Vattenvall, maar daar wordt bij gezegd "het kan nog slimmer".

[...]
Volgende week is het half januari dus dan zal het allemaal wel duidelijk worden

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
Deze al gezien? https://www.vattenfall.nl/partnerships/kia/
Tijdprijs contract lijkt nog niet beschikbaar, eigenlijk gewoon een dal/normaaltarief contract maar dan met wat andere tijden.
Als je het mij vraagt is het product waar ze uiteindelijk naartoe willen een V2G totaaloplossing.(auto+laadvoorziening+energiecontract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:29
Sinds 2019 rijdt ik de E-Niro (1 fase model). Nu valt mij sinds enkele weken een bijzonder geluid op dat met name optreedt bij het uitrollen en rond de 80 km per uur. Het lijkt nog het meest op een schroef in de band (en dat is niet he4t geval ;-) ) een soort van tikkend/kloppend geluid wat vanuit de voorkant lijkt te komen. Voor de rest merk ik geen afwijkingen in het rijgedrag.

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Zoals dit of dit?
Lagers van de motor of gearbox. Even de dealer laten luisteren en hopen dat je nog garantie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:38
[quote]CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:31:
Essent met de deal van Vereniging Eigen Huis, maar daar zijn andere topics voor.

Van de bron met de deal van Vereniging van Eigen Huis
15ct daltarief
18 ct normaaltarief
En dat voor 3 jaar lang
Kan geen dynamisch contract tegenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dr. Donald schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:58:
Zoals dit of dit?
Lagers van de motor of gearbox. Even de dealer laten luisteren en hopen dat je nog garantie hebt.
Geen enkele e-Niro is nog ouder dan 7 jaar, dus als alle beurten volgens voorschrift gedaan zijn, dan lijkt me dat er nog gewoon garantie is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasta87
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 23:26
Mijn Niro start niet meer,

Afgelopen zondag kon ik niet vertrekken omdat de 12V accu leeg was. De hoogspanning accu was 72%
Bergnet moest erbij komen met een jumpstarter. Daarna naar de garage gereden en die konden niets vinden.

Gisterochtend wilde hij weer niet starten, er brandde een oranje accu lampje met 2 gloeispiralen erin.
Na ongeveer 10 min. Wachtenging het lampje uit en kon ik vertrekken.

Ik vindt dit helemaal niks en stap met angst in mijn 4 maanden nieuwe Kia-E Niro
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Waarom loopt mijn 12v accu leeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocDVLX-a-M-OYQyGUyQDA3lRoPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdZkcepA9ClmWEP32oumdxA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9-r-83hUbREh8oV4YV_bFoT-ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3xldZHgfwZlCJSSQdfXLYyP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG5hWXbwm1yhzk-XhjbVg31UraQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9msixSW9B2YFNzabBDmyBLc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:53:
[...]

Geen enkele e-Niro is nog ouder dan 7 jaar, dus als alle beurten volgens voorschrift gedaan zijn, dan lijkt me dat er nog gewoon garantie is.
Maar er zijn ondertussen wel diverse e-Niro's met meer dan 150.000 km op de teller..... Ik weet niet hoeveel deze betreffende Niro achter de bandjes heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:56

13art

Moderator Mobile
rasta87 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:57:

Afgelopen zondag kon ik niet vertrekken omdat de 12V accu leeg was. De hoogspanning accu was 72%
Bergnet moest erbij komen met een jumpstarter. Daarna naar de garage gereden en die konden niets vinden.

Gisterochtend wilde hij weer niet starten, er brandde een oranje accu lampje met 2 gloeispiralen erin.

Ik vindt dit helemaal niks en stap met angst in mijn 4 maanden nieuwe Kia-E Niro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welkom in de wondere wereld van de e-Niro. Als je even de zoekfunctie gebruikt of even Google er op naslaat dan zal je zien dat veel e-Niro's geslaagd worden door een spontaan lege 12V accu waarna het advies is deze zsm te vervangen. De conclusie is vooralsnog meen ik dat Kia beroerde 12V accu's gebruikt waardoor deze een korte levensduur hebben.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een accu die een keer helemaal leeg is geweest is vaak onbetrouwbaar. Het zou opgelost kunnen zijn met een nieuwe plaatsen. Blijft wel de vraag waarom hij helemaal leeg is gelopen.

Dit kan al zijn dat je erg lang een deur of kofferbak open hebt laten staan bij b.v. inladen spullen.
Zo te zien een nieuw model, als hij 4 maanden oud is dus de Niro ev?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasta87
13art schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 05:41:
[...]

Welkom in de wondere wereld van de e-Niro. Als je even de zoekfunctie gebruikt of even Google er op naslaat dan zal je zien dat veel e-Niro's geslaagd worden door een spontaan lege 12V accu waarna het advies is deze zsm te vervangen. De conclusie is vooralsnog meen ik dat Kia beroerde 12V accu's gebruikt waardoor deze een korte levensduur hebben.
En dat is vreemd dat de dealer dat niet weet. Ik heb daarom gevraagd.
Ik erger me dat de technische kennis van de dealer 0,0 is maar ook dat de auto zelf niet duidelijke informatie geeft.
Zelfs in de handleiding staat een symbooltje met accu en gloeispiraal niet beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
rasta87 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:30:
[...]

En dat is vreemd dat de dealer dat niet weet. Ik heb daarom gevraagd.
Ik erger me dat de technische kennis van de dealer 0,0 is maar ook dat de auto zelf niet duidelijke informatie geeft.
Zelfs in de handleiding staat een symbooltje met accu en gloeispiraal niet beschreven.
Het enige bijzondere aan je verhaal is het tweede gedeelte. Maar zag dat je op Reddit ook de vraag gesteld had en dat ze daar iets wisten te melden over dat het te maken heeft met de batterij conditionering. Maar dat zou niet de oorzaak mogen zijn dat de dag een voor een jumpstarter nodig was om de auto te kunnen starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:04
13art schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Het enige bijzondere aan je verhaal is het tweede gedeelte. Maar zag dat je op Reddit ook de vraag gesteld had en dat ze daar iets wisten te melden over dat het te maken heeft met de batterij conditionering. Maar dat zou niet de oorzaak mogen zijn dat de dag een voor een jumpstarter nodig was om de auto te kunnen starten.
Gewoon laten vervangen onder garantie. Heb het zelf helaas te vaak meegemaakt. Ik heb daarna zelf een jumpstarter gekocht. Inmiddels de 3e 12V accu in 5 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Gewoon laten vervangen onder garantie. Heb het zelf helaas te vaak meegemaakt. Ik heb daarna zelf een jumpstarter gekocht. Inmiddels de 3e 12V accu in 5 jaar tijd.
Pfff dat is wel veel. Mijn e-Niro is van Dec 2021 en gelukkig nog geen 12V accu problemen gehad. Heb wel een jumpstarter klaar liggen voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is toch geen e-Niro, maar een Niro EV?

Deze problematiek zie je niet alleen bij Kia maar ook - bijvoorbeeld - bij Toyota met de hybrides. Veel korte stukjes, deur / klep iets te lang open laten staan, etc zorgen ervoor dat de kleine 12V accu leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
in aanvulling op de reacties die je al hebt gekregen.
De 12V accu is gewoon een heel zwak onderdeel bij deze auto. Ze hebben daar een heel lichte kwalitatief slechte accu voor gebruikt die eigenlijk alleen maar nodig is om wat elektronica en verlichting werkend te houden als de auto uit staat. Je krijgt in dat geval ook vrij snel waarschuwingen dat je accu leegloopt.
Gelukkig is de rijbatterij veel beter :) , maar die laadt alleen de 12V accu als de auto aan staat. En ja om de auto aan te zetten heb je wel voldoende spanning op je 12V accu nodig.

Net nadat ik in dit draadje had opgeschept dat het al 5 jaar goed ging, overkwam het mij ook. Zat gewoon een paar minuten met auto uit op de vrouw te wachten 5 minuten ervoor deed ie het nog en toen opeens niet meer. Zo dood als een pier zeg maar. Buitengewoon lullig op zo'n moment. Gelukkig konden wij direct overstappen in andere auto.
Daarna onmiddellijk startkabels en jumpstarter gehaald zodat ik weer kon rijden en een Varta besteld met wat meer capaciteit. Die heb ik uiteindelijk pas 3 weken later gemonteerd omdat het probleem zich niet meer voor deed, dus toch min of meer preventief vervangen.

Dus voor je gemoedsrust zou ik zeggen:
1. Jumpstarter standaard in de auto
2. Zorg voor een nieuwe batterij en dan liefst een die wat beter is dan de fabrieksversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
En dan hebben we nog een beetje geluk dat er een relatief normale accu in zit, bij de HEV zit er een hele speciale in accu, naast de hybride accu onder de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Dr. Donald schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:58:
Zoals dit of dit?
Jup... alleen nog niet zo heftig maar wel een vergelijkbaar geluid. Is een lease-auto dus maak me niet heel veel zorgen en hij gaat er bijna uit dus wel jammer dat die het net niet heeft gered.

Volgende week bij de garage voor de laatste beurt. Had ze reeds op de hoogte gesteld van dit geluid dus ga er vanuit dat ze bekend zijn met deze melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
bnwgraaf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:50:
[...]

Maar er zijn ondertussen wel diverse e-Niro's met meer dan 150.000 km op de teller..... Ik weet niet hoeveel deze betreffende Niro achter de bandjes heeft?
143000 dus ook dat is nog binnen de marge :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:25
Is de motor van de Niro EV anders (lees: verbeterd) ten opzichte van de E-Niro? Of komen de issues van de E-Niro uiteindelijk ook bij de Niro EV terecht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14
MarcoEV schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:45:
Is de motor van de Niro EV anders (lees: verbeterd) ten opzichte van de E-Niro? Of komen de issues van de E-Niro uiteindelijk ook bij de Niro EV terecht?
Dat weet bijna niemand, maar ik zou Het grote Niro EV topic volgen om te zien wat daar gemeld wordt. Hier in dit topic (e-Niro) kwamen de eersten met een "ratel" vrij snel aan het licht.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:12

Whuzz

Dodgeball!

Hippe Lip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:22:
[...]

@Whuzz Als ik het me goed herinner heeft Zappi (Myenergi) de software zodanig aangepast, dan in het geval je start met uitgesteld laden, dat er dan eerst eventjes gewoon geladen wordt (dat kost bijna nix) en pas daarna gepauzeerd wordt. Dat hebben ze een tijd (paar jaar?) geleden gedaan omdat er veel klachten waren dat uitgesteld laden bij nogal wat auto’s niet goed ging.
Maliv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:09:
[...]

@Whuzz Zeker interessant! Stukje uit de Zappi handleiding suggereert in ieder geval dat mijn aanname dat een auto in een soort 'slaapstand' kan komen wanneer er niet direct geladen wordt. Ik hou me aanbevolen voor jouw resultaten met Zappi. Wellicht kan ik dat dan ook meenemen in mijn feedback richting Zonneplan over de manier dat de laadpaal werkt. Kan Zonneplan ook een wake-up call programmeren in de laadpaal.
Terugkoppeling na de eerste test; met Zappi lijkt het inderdaad te werken.
In eerste instantie ging er nog iets mis, laadpaal rapporteerde een RCD storing (die je dan helaas niet in HA kunt uitlezen, maar alleen in de app) bij het herstarten van het laden. Paal gereset. Later in de nacht heeft de Zappi netjes het laden gestopt voor een uur om het daarna weer op te pakken toen de stroom weer goedkoper was.

De Zappi moest ~4 uur laden om op de minimale SoC te komen die nodig is voor een dag woon-werk en dat heeft hij netjes gedaan in de 4 goedkoopste uren van de nacht.
Ik zal nog wel wat moeten tweaken aan mijn scripts, denk dat het allemaan nog wat netter kan, maar tot nu toe lijkt het te werken.
Even in de gaten houden of de RCD storing niet vaker optreed bij het herstarten, maar het begin is er.

Daarnaast; Fuse/OBD klepje besteld bij de dealer (29,70 EUR), zodat ik in het weekend het huidige klepje met de dremel kan bewerken om netjes om de platte OBD stekker te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 10-01-2025 11:23 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-07 20:01
Maliv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:03:
Avond, ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met onderstaande kwestie.

Na aantal jaren laden aan publieke laadpalen, recent toch een eigen laadpaal aangeschaft (niet eerder omdat we geen eigen parkeerplaats hebben en dus niet altijd voor de deur kunnen parkeren). Uiteraard met een dynamisch contract en een slimme laadpaal (Zonneplan Charge2). Inmiddels is duidelijk dat het slim laden niet werkt; de laadpaal functioneert naar behoren, dit ben ik nagegaan bij Zonneplan. Het blijkt dat het laadsysteem van de auto (kia E-niro uit 2019) in een soort ‘slaapstand’ gaat wanneer het laden niet direct start. En dit is bij slim laden/uitgesteld laden natuurlijk vaak het geval. Wanneer de laadpaal op de goedkope momenten dan de laadsessie tracht te starten, accepteert de auto het laden niet. Ik heb geen laadplanning/schema geprogrammeerd in de auto of via Kia Connect app (dit kan de oorzaak zijn bij een dergelijk issue). Is iemand dit issue met een auto wel eens eerder tegengekomen? Vooral specifiek de combinatie Kia -NIro en Zonneplan. Het regulier laden werkt overigens wel, dus auto koppelen en direct het laden starten. Dat doe ik nu op het moment dat de stroom goedkoop is, maar dat is natuurlijk niet (super) slim laden en de wekker zet ik er ook niet voor….

dank en groet.
Ik heb een zonneplan Charge Laadpaal en een Kia e-niro uit 2021 (MY2020). Dus een ouder model laadpaal en een nieuwere auto. Slim (uitgesteld) laden werkt hier wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sprerrel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-07 20:17
HJKJ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:45:
[quote]CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:31:
Essent met de deal van Vereniging Eigen Huis, maar daar zijn andere topics voor.

Van de bron met de deal van Vereniging van Eigen Huis
15ct daltarief
18 ct normaaltarief
En dat voor 3 jaar lang
Kan geen dynamisch contract tegenop
Let op dat dit bedragen zijn waar nog 16ct (!) belasting bovenop komt, per kWh wel te verstaan.
Denk aan: 'vaste inkoopvergoeding per kWh (opslag) van 2,178 ct/kWh incl. BTW en de energiebelasting van 13,165 ct/kWh incl. BTW. En soms nog extra kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,507 ct/kWh incl. BTW).'

Maak de rekensommetjes met de juiste kWh bedragen (en dat is inclusief belasting en evt extra kosten voor elke kWh die afgenomen wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Sprerrel je vergeet de heffingskorting van 635 euro/jaar, dus die 16ct betaal je pas na de eerste 4000kWh (na saldering).
Maar nogmaals, er zijn andere topics voor energieprijzen. Sorry ik was degene die begon..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Sprerrel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Let op dat dit bedragen zijn waar nog 16ct (!) belasting bovenop komt, per kWh wel te verstaan.
Denk aan: 'vaste inkoopvergoeding per kWh (opslag) van 2,178 ct/kWh incl. BTW en de energiebelasting van 13,165 ct/kWh incl. BTW. En soms nog extra kosten voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,507 ct/kWh incl. BTW).'

Maak de rekensommetjes met de juiste kWh bedragen (en dat is inclusief belasting en evt extra kosten voor elke kWh die afgenomen wordt).
Okay, als dat zo is, was ik in 2024 dus wel degelijk goedkoper uit dan de genoemde voorbeelden met een prijs van €0,24 per kWh betaald met mijn dynamische contract bij de ANWB.

Inderdaad offtopic, maar voor mij persoonlijk is op slimme momenten laden in combinatie met een dynamisch contract tot nog toe erg gunstig gebleken. Maar ook dit is natuurlijk weer erg afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:38
[quote]Sprerrel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Nee hoor , hier komt niks meer bij op .
Was een actie van van de bron , werd gelijk na 1 week weer van het internet gehaald
Kennelijk een te groot succes …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:58
Voor mensen die op zoek zijn naar een gebruikte E-Niro, let op met adverteerders die denken dat hun auto 3 fase laden heeft. Ik ben er nu al een aantal tegengekomen en die zijn gewoon 1 fase. De onderste 2 pinnetjes in de laadpoort ontbreken.
Dus als je echt een 3 fase zoekt vraag dan eerst om een foto van de laadpoort en controleer de nieuwprijs daar zie je het ook aan bij auto’s van begin 2020. Ook hebben auto’s met een H kenteken nog geen 3 fase maar vanaf J wel. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
RonaldPr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:17:
Voor mensen die op zoek zijn naar een gebruikte E-Niro, let op met adverteerders die denken dat hun auto 3 fase laden heeft. Ik ben er nu al een aantal tegengekomen en die zijn gewoon 1 fase. De onderste 2 pinnetjes in de laadpoort ontbreken.
Dus als je echt een 3 fase zoekt vraag dan eerst om een foto van de laadpoort en controleer de nieuwprijs daar zie je het ook aan bij auto’s van begin 2020. Ook hebben auto’s met een H kenteken nog geen 3 fase maar vanaf J wel. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Ik heb een H met 3 fasen.

Maar inderdaad, ik ben destijds ook een paar keer voor niets een heel end gereden.
Dealers hebben geen flauw idee en zetten er maar wat bij in de advertentie.
Inderdaad, altijd vragen of ze een foto van de laadpoort kunnen appen oid.

Hier zo'n mooi voorbeeld van zo'n nitwit, met een foto erbij van de laadpoort waarop duidelijk te zien is dat er een 1 fase lader in zit |:(
https://www.marktplaats.n...-kwh-3-fase-lader-100-soh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Maar inderdaad, ik ben destijds ook een paar keer voor niets een heel end gereden.

Hier zo'n mooi voorbeeld van zo'n nitwit, met een foto erbij van de laadpoort waarop duidelijk te zien is sat er een 1 fase lader in zit |:(
Klopt, die was ik ook tegengekomen.
Ik heb het hem gevraagd hoe het zat en hij zei dat als er boven 2 pinnetjes in zitten dat het dan 3 fase is…
Hij ging het verder uitzoeken maar heeft het nog niet aangepast.
Ik vraag me af als iemand hem koopt en er later achterkomt wat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
RonaldPr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Klopt, die was ik ook tegengekomen.
Ik heb het hem gevraagd hoe het zat en hij zei dat als er boven 2 pinnetjes in zitten dat het dan 3 fase is…
Hij ging het verder uitzoeken maar heeft het nog niet aangepast.
Ik vraag me af als iemand hem koopt en er later achterkomt wat er dan gebeurt?
Voor die prijs gaat toch niemand hem kopen? en dan van een verkoper die er geen verstand van heeft?
Een auto die qua km al bijna uit de garantie loopt?

en die 3F dat is een foutje had je maar beter moeten opletten:

"Toch kan het onverhoopt voorkomen dat een advertentie niet volledig is of een fout bevat. Zodoende zijn alle advertenties onder voorbehoud van druk-, type- en/of spelfouten. Vertrouw daarom niet alleen op deze informatie, maar controleer bij aankoop de zaken die jouw beslissing zouden kunnen beïnvloeden."

Deze e-Niro is sowieso heel bijzonder, want naast een enorme waslijst aan opties en accessoires*) heeft deze elektrische auto als overige accesoire zelfs een "oplaadmogelijkheid"! Je weet maar nooit of je dat niet eens een keer nodig zult gaan hebben :+

*) Bij mijn executiveline kon ik helemaal geen opties en accessoires bestellen. Het enige wat er niet standaard op zat was de trekdraaghaak.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 10-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Hier zo'n mooi voorbeeld van zo'n nitwit, met een foto erbij van de laadpoort waarop duidelijk te zien is dat er een 1 fase lader in zit |:(
Daar zie ik in de advertentie staan dat die met 7,2 kW kan laden. Dat klopt dan toch als het een 1-fase auto is?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Daar zie ik in de advertentie staan dat die met 7,2 kW kan laden. Dat klopt dan toch als het een 1-fase auto is?
Zo te zien is de advertentie inmiddels aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Zo te zien is de advertentie inmiddels aangepast
Ze zijn i.d.d. wakker geworden, uurtje geleden stond er nog 11kW en 3F etc.
Dat is nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Advertentie is idd aangepast, prijs nog niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 13:28
Ik kwam vanavond iemand tegen die stond te hannesen bij een supercharger, dus ik ging ff kijken of ik kon helpen.

Bleek hij stil was komen te staan met een kompleet lege accu.... vervolgens door anwb berging bij deze supercharger gezet...maar niet ff gewacht tot deze man ging laden.

Dat lukte dus niet dus misschien een laadpas probleem...dus ff gecheckt met mijn pas..ook niet.
Daarna mn eigen auto ff eraan gehangen...deed t gewoon.

Ik zei... misschien doet de supercharger het niet omdat de auto niet kan communiceren met de lader en misschien moet je dan bij een AC laden?

Kon t niet vinden op google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:57
Ferry34 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:56:
Ik kwam vanavond iemand tegen die stond te hannesen bij een supercharger, dus ik ging ff kijken of ik kon helpen.

Bleek hij stil was komen te staan met een kompleet lege accu.... vervolgens door anwb berging bij deze supercharger gezet...maar niet ff gewacht tot deze man ging laden.

Dat lukte dus niet dus misschien een laadpas probleem...dus ff gecheckt met mijn pas..ook niet.
Daarna mn eigen auto ff eraan gehangen...deed t gewoon.

Ik zei... misschien doet de supercharger het niet omdat de auto niet kan communiceren met de lader en misschien moet je dan bij een AC laden?

Kon t niet vinden op google
Wat een raar verhaal. Een Tesla Supercharger gebruikt geen laadpassen, toch? En ging het om een e-Niro? Ging het indicatielampje voor een aangesloten laadkabel wel branden op het instrumentenpaneel? Rood icoontje van een stekker met kabel. Er zijn ook andere redenen waarom een e-Niro niet start met laden; als de 12V-accu dood is komt de hele computer niet wakker en gebeurt er niets. Maar ook als je nog in Ready staat (niet uitgeschakeld) gebeurt er volgens mij niets met de stekker erin.

Het roept bij mij alleen maar meer vragen op eigenlijk om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Zou je als je een ritje alleen maakt eens de verwarming helemaal kunnen uitschakelen en kijken of je dan weer de GOM op 450km of hoger kunt krijgen bij 100% accu.
Ik rijd heel vaak alleen en gebruik alleen stoel en stuurverwarming (ben geen koukleum en heb een winterjas aan in de winter). Met mijn rijgedrag varieert de GOM (zomer-winter) tussen 540 en 420.
Gebruik van de airco is in de zomer vergelijkbaar met die in de winter (ruit wasem vrij houden). Alleen als mijn ruiten erg beslagen zijn of de auto ijs op de ramen heeft zet ik de blazer vol aan voor 5 minuten met de heater op 18. Ik woon in het westen dus heb ik minder vaak sneeuw/ijs op de ramen.

Edit: ik noteer van elk ritje de energy consumption van de connect app. Hoewel de kWh waarden daar te laag zijn, zijn de percentages wel een goede indicatie. In 4 jaar tijd bij mij gemiddeld over alle ritten:
Driving 92,5%, Electronic devices 6,7%, Climate control 0,8%.
En in de maanden dec, jan feb:
Driving 91,8%, Electronic devices 6,6%, Climate control 1,1%.

Nu is de GOM range tussen de maxima en de percentages een gemiddelde over een paar maanden dus kun je niet direct zeggen dat het verschil in GOM maar door een half procent door climate control wordt veroorzaakt, maar het zal hooguit een paar procent zijn. Dus dan zou het in mijn geval zonder climate control zo’n 15% minder bereik in de winter zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door pinguins op 11-01-2025 09:08 ]

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

pinguins schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Ik rijd heel vaak alleen en gebruik alleen stoel en stuurverwarming (ben geen koukleum en heb een winterjas aan in de winter). Met mijn rijgedrag varieert de GOM (zomer-winter) tussen 540 en 420.
Gebruik van de airco is in de zomer vergelijkbaar met die in de winter (ruit wasem vrij houden). Alleen als mijn ruiten erg beslagen zijn of de auto ijs op de ramen heeft zet ik de blazer vol aan voor 5 minuten met de heater op 18. Ik woon in het westen dus heb ik minder vaak sneeuw/ijs op de ramen.

Edit: ik noteer van elk ritje de energy consumption van de connect app. Hoewel de kWh waarden daar te laag zijn, zijn de percentages wel een goede indicatie. In 4 jaar tijd bij mij gemiddeld over alle ritten:
Driving 92,5%, Electronic devices 6,7%, Climate control 0,8%.
En in de maanden dec, jan feb:
Driving 91,8%, Electronic devices 6,6%, Climate control 1,1%.
What's in a name...Pinguins :+

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

eltron schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Voor die prijs gaat toch niemand hem kopen? en dan van een verkoper die er geen verstand van heeft?
Een auto die qua km al bijna uit de garantie loopt?
Mag toch hopen van niet. Wij kopen eind deze maand onze E-Niro (MY19, EL, 100% SOH, 1-fase lader) voor nagenoeg exact dat bedrag over van de lease maatschappij (einde lease contract). En die van ons heeft de helft minder KM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:09:
[...]

Mag toch hopen van niet. Wij kopen eind deze maand onze E-Niro (MY19, EL, 100% SOH, 1-fase lader) voor nagenoeg exact dat bedrag over van de lease maatschappij (einde lease contract). En die van ons heeft de helft minder KM's.
ANWB koerslijst zegt 13.200 bij particuliere verkoop.
Rijklaar van een handelaar 14.950. Dat lijkt mij hier het geval hoewel de kennis denk ik nog minder is dan van die particulier
En met BovaG garantie betaal je nog een 1.000 extra voor de garantie.

Maar komt op geen enkele manier in de buurt van het gevaagde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@eltron ik weet niet waar die koerslijst precies op gebaseerd is, maar staat tot nu toe flink lager tov de prijzen in de markt.
Het is geen garantie dat je er voor dat bedrag een kan vinden volgens mij. Het is niet zo dat als je een verkoper op de koerslijst wijst ie dan zegt “ok deal” ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:40:
[...]

ANWB koerslijst zegt 13.200 bij particuliere verkoop.
Rijklaar van een handelaar 14.950. Dat lijkt mij hier het geval hoewel de kennis denk ik nog minder is dan van die particulier
En met BovaG garantie betaal je nog een 1.000 extra voor de garantie.

Maar komt op geen enkele manier in de buurt van het gevaagde bedrag.
Die prijzen zijn niet marktconform, voor die prijzen heb je er één met dik 2 ton op de teller en uit de garantie.
Een beetje nette 2019 zit je op 18.500,- minimaal.
En dan heb je de Exclusiveline die ik altijd zou kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldPr op 11-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
RonaldPr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:29:
[...]Die prijzen zijn niet marktconform, voor die prijzen heb je er één met dik 2 ton op de teller en uit de garantie.
En dan heb je de Exclusiveline die ik altijd zou kiezen.
Ach, zo'n koerslijst is er niet voor niets en de markt zal zelf wel bepalen wat de marktprijs is.
Dat gezegd hebbend raad ik iedereen af om zoveel te betalen voor deze auto er zijn genoeg betere alternatieven die minder kosten.
De markt wordt momenteel overspoeld door Tesla's en Kona's uit 2019/2020 er is veel meer aanbod dan vraag dus keuze genoeg. En je hoeft echt niet de hoofdprijs te betalen voor een e-Niro die qua km uit de garantie loopt.

Heb bij bedrijfseconomie altijd geleerd dat als het aanbod hoger is dan de vraag dat dit een drukkend effect heeft op de prijs. Uiteraard vraagt de verkoper meer, maar dat betekent vooral dat hij langer op een koper moet wachten en mogelijk nog verder in prijs moet zakken.
Je hoeft ook echt die vraagprijs niet te betalen. Het is niet voor niets een vraagprijs en je kunt natuurlijk vragen wat je wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door eltron op 11-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RonaldPr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Die prijzen zijn niet marktconform, voor die prijzen heb je er één met dik 2 ton op de teller en uit de garantie.
@RonaldPr OK, voor dat bedrag mag je de mijne overnemen. Deal?
MY19 met nu ca. 117k op de teller.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 11-01-2025 22:34 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:44:
[...]

OK, voor dat bedrag mag je de mijne overnemen. Deal?
Ja, de mijne ook overigens, wel iets meer dan 150K op de teller.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 11-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
[...]

Dus voor 13.200,- een Executiveline nog in de garantie. Ik zoek wel een btw auto.
Via Marktplaats krijg je meer maar stuur maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:04
[...]

Mijn executive MY19 met nieuwe banden heb ik aan mijn vriendin verkocht voor 17K is natuurlijk een vriendenprijsje. 65K km gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ach, zo'n koerslijst is er niet voor niets en de markt zal zelf wel bepalen wat de marktprijs is.
Dat gezegd hebbend raad ik iedereen af om zoveel te betalen voor deze auto er zijn genoeg betere alternatieven die minder kosten.
De markt wordt momenteel overspoeld door Tesla's en Kona's uit 2019/2020 er is veel meer aanbod dan vraag dus keuze genoeg. En je hoeft echt niet de hoofdprijs te betalen voor een e-Niro die qua km uit de garantie loopt.

Heb bij bedrijfseconomie altijd geleerd dat als het aanbod hoger is dan de vraag dat dit een drukkend effect heeft op de prijs. Uiteraard vraagt de verkoper meer, maar dat betekent vooral dat hij langer op een koper moet wachten en mogelijk nog verder in prijs moet zakken.
Je hoeft ook echt die vraagprijs niet te betalen. Het is niet voor niets een vraagprijs en je kunt natuurlijk vragen wat je wilt.
Daar heb je gelijk in, het valt me op dat bij dealers de prijs van de eerste Ioniq ook nog erg hoog is en voor een E-up! betaal je ook heel veel. Dat komt natuurlijk door de aankomende belasting en dit zijn lichte auto’s.
Maar wel zwaar achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
RonaldPr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:01:
[...]
Daar heb je gelijk in, het valt me op dat bij dealers de prijs van de eerste Ioniq ook nog erg hoog is en voor een E-up! betaal je ook heel veel. Dat komt natuurlijk door de aankomende belasting en dit zijn lichte auto’s.
Maar wel zwaar achterhaald.
Die belasting is echt wel een dingetje.
Heb net voor de Kia de eerste aanslag binnen € 81/3mnd. Dat is dus 25% en zou straks bij 100% € 324,- zijn.
Dat vind ik eigenlijk niet leuk meer voor onze boodschappenauto; €100/mnd worden toch nog dure boodschappen dan.
En alleen omdat de batterij wat kilos telt.
Dus nogmaals, als iemand er 18.500 voor op tafel wil leggen dan is tie weg en kopen wij er wel één met minder kg.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 11-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Heb net voor de Kia de eerste aanslag binnen € 81/3mnd. Dat is dus 25% en zou straks bij 100% € 324,- zijn.
Dat vind ik eigenlijk niet leuk meer voor onze boodschappenauto; €100/mnd worden toch nog dure boodschappen dan.
Dus nogmaals, als iemand er 18.500 voor op tafel wil leggen dan is tie weg en kopen wij er wel één met minder kg.
Ohja, jij hebt een brief met daarop 81 euro gekregen?
Ik kreeg een brief met alleen maar 0 bedragen. (tot maart of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:39
Als je een niro gekocht alleen als boodschappen autootje op basis van de belasting vind ik dat een beetje sneu.

In de vergelijking van Bright die hier op tweakers langskwam is een EV vergeleken met een hybride nog steeds goedkoper over de komende 5 jaar incl. Belasting. Tenzij je erg weinig kilometers maakt. En dan ervan uitgaande dat er met de mrb en brandstof prijs niks gebeurt. Hij gaat uit 30ct per kWh trouwens.

En daarnaast. 10 jaar geleden was al bekend dat er ooit mrb zou komen. Wellicht lijkt tie wat hoger te worden dan we gehoopt hadden maar dan nog.

We hebben 2 EV's, dus de brievenbus maar goed in de gaten houden hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Toch kan ik me niet voorstellen dat er geen apart tarief komt voor ev’s, anders halen ze nooit de doelstellingen voor het terugbrengen van co2.
Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:22:
Als je een niro gekocht alleen als boodschappen autootje op basis van de belasting vind ik dat een beetje sneu.

In de vergelijking van Bright die hier op tweakers langskwam is een EV vergeleken met een hybride nog steeds goedkoper over de komende 5 jaar incl. Belasting. Tenzij je erg weinig kilometers maakt. En dan ervan uitgaande dat er met de mrb en brandstof prijs niks gebeurt. Hij gaat uit 30ct per kWh trouwens.

En daarnaast. 10 jaar geleden was al bekend dat er ooit mrb zou komen. Wellicht lijkt tie wat hoger te worden dan we gehoopt hadden maar dan nog.

We hebben 2 EV's, dus de brievenbus maar goed in de gaten houden hier.
ja vind het ook sneu :)
denk dat we ongeveer 5k km rijden voor de boodschappen.
kost dan alleen al aan MRB 1200/5000= 0,24/km

en mijn punt is niet dat het niet terecht, of niet bekend zou zijn dat er mrb zou komen, maar wel dat er geen correctie is voor het extra gewicht van de batterij. En dat dit dus de prijs drukt van de 2ehands EV met grotere batterij.
En overigens was het beleid op dit punt niet echt consistent de afgelopen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Precies dat. Ik verwacht of een apart tarief voor EV's of een verhoging voor niet EV's.

Chargeer mode: Het beleid is nooit consistent ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door janne_nl op 11-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
RonaldPr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Toch kan ik me niet voorstellen dat er geen apart tarief komt voor ev’s, anders halen ze nooit de doelstellingen voor het terugbrengen van co2.
Dit kabinet is er incompetent genoeg voor, dus ik reken nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Op mijn werk hoor ik ook regelmatig "zie je nu wel" en "net goed" reacties van personen met een brandstof auto's.

Ik denk dan altijd: ik heb er de afgelopen jaren al heel veel mee bespaard, ben het komende jaar in mijn situatie nog steeds een stuk goedkoper uit en rijd dan ook nog eens veel lekkerder (want elektrisch)!

Daarnaast maak ik me geen illusies, de auto's oo brandstof komen ook wel weer een keer aan de beurt! Het blijft toch een dankbaar belastingobject.

In het verleden zijn daar zat voorbeelden van geweest: het kwartje van Kok, de 2000 gulden verhoging op nieuwe diesel auto's enz....

Nu is het type auto elektrisch waar nog genoeg te halen valt, aan de beurt.

Wel zuur dat de openbare laadpaal tarieven stijgen en juist de brandstof accijns verlaging is verlengd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:49:
[...]

Wat een raar verhaal. Een Tesla Supercharger gebruikt geen laadpassen, toch? En ging het om een e-Niro? Ging het indicatielampje voor een aangesloten laadkabel wel branden op het instrumentenpaneel? Rood icoontje van een stekker met kabel. Er zijn ook andere redenen waarom een e-Niro niet start met laden; als de 12V-accu dood is komt de hele computer niet wakker en gebeurt er niets. Maar ook als je nog in Ready staat (niet uitgeschakeld) gebeurt er volgens mij niets met de stekker erin.

Het roept bij mij alleen maar meer vragen op eigenlijk om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Als de 12V accu compleet leeg is, start inderdaad het laden niet volgens mij.

Los daarvan, van de ongeveer 15 laadbeurten die ik bij een Tesla supercharger heb uitgevoerd heb ik ongeveer de helft daarvan moeten opschuiven naar een andere laadzuil, omdat de laadsessie niet wilde starten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasta87
13art schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 05:41:
[...]

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik bij de dealer ga aandringen op een nieuwe 12V accu. Ik vindt je moet gewoon kunnen vertrouwen op je auto. Elke ochtend ben ik nu bang dat ik te laat kom op mijn werk omdat hij niet wil starten.
Mogelijk kan ik een nieuwe accu afdwingen door vaak een beroep te doen op garantie ivm de sleepdienst.

Ook zou ik willen weten of het aanzetten van de airco 10 minuten van te voren er mee te maken kan hebben?
Juist nu met deze koude dagen is het heerlijk om de auto lekker voor te verwarmen met de airco en nu durf ik dat niet. Weet iemand of de airco wordt gevoed van de 12V accu of de hoogspanningsbatterij?

Als het probleem heeft te maken met het voorverwarmen, vreemd dat dit symbool niet in de handleiding voorkomt.

Dan las ik in de reacties wat verwarring over de naamvoering, Is E-Niro niet hetzelfde al Niro-EV?

Ook schreef iemand houdt je wel je voet op het rempedaal bij het starten?
Nee, ik begrijp het niet helemaal, moet ik het rempedaal indrukken en dan de startknop?
Of, startknop, rempedaal en versnelling kiezen?

Tot slot, als ik de auto wil starten geeft deze de melding: Startaccu bezig met ontladen vanwege externe apparaten

Welke apparaten? En waarom ontladen? Vreemd.

Als uitsmijter, maar off topic…, koffie drinken, soms, en ook al zit ik kwikfit en wakker achter het stuur; tijd voor koffie zegt ie…, met symbool en geluiden. WTF? Koffie? Waarom? Slinger ik?

Tweakers, bedankt voor jullie reacties. Gr. Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rasta87 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik bij de dealer ga aandringen op een nieuwe 12V accu. Ik vindt je moet gewoon kunnen vertrouwen op je auto. Elke ochtend ben ik nu bang dat ik te laat kom op mijn werk omdat hij niet wil starten.
Mogelijk kan ik een nieuwe accu afdwingen door vaak een beroep te doen op garantie ivm de sleepdienst.

Ook zou ik willen weten of het aanzetten van de airco 10 minuten van te voren er mee te maken kan hebben?
Juist nu met deze koude dagen is het heerlijk om de auto lekker voor te verwarmen met de airco en nu durf ik dat niet. Weet iemand of de airco wordt gevoed van de 12V accu of de hoogspanningsbatterij?

Als het probleem heeft te maken met het voorverwarmen, vreemd dat dit symbool niet in de handleiding voorkomt.

Dan las ik in de reacties wat verwarring over de naamvoering, Is E-Niro niet hetzelfde al Niro-EV?

Nee, ik begrijp het niet helemaal, moet ik het rempedaal indrukken en dan de startknop?

Tot slot, als ik de auto wil starten geeft deze de melding: Startaccu bezig met ontladen vanwege externe apparaten

Welke apparaten? En waarom ontladen? Vreemd.

Als uitsmijter, maar off topic…, koffie drinken, soms, en ook al zit ik kwikfit en wakker achter het stuur; tijd voor koffie zegt ie…, met symbool en geluiden. WTF? Koffie? Waarom? Slinger ik?

Tweakers, bedankt voor jullie reacties. Gr. Patrick
Als de airco/verwarming uit de 12V moest komen dan viel die gelijk uit. Ook nieuw, dat trekt ie niet.
De melding dat de startaccu wordt ontladen geeft ie normaal nadat je een paar seconden in de auto zit en de motor met hoofdbatterij nog niet hebt "aan"gezet.

en die vermoeidheidswaarschuwing is ook gewoon een Kia dingetje dus wat mij betreft on topic hier. Heb er zelf weinig last van, maar zo'n signalering let op bepaald rijgedrag en geeft dan melding, dat hoeft geen vermoeidheid te zijn, kan ook rijgedrag zijn dat die signalering triggered omdat dit nu eenmaal zo is ingeprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 13:28
Diegene stond bij een gewone snellader, geen Tesla.
Echter startte het laden niet.

Zn hoogspanning accu was leeg, niet de 12v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
[...]
e-niro = 2019 tot 2022?
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.org/img/auto/Kia_e-Niro-2020/Kia_e-Niro-2020-01@2x.jpg
en Niro EV = 2022 ->
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.org/img/auto/Kia-NiroEV-2022/Kia-NiroEV-2022-01@2x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:24
[...]
Je kunt de auto starten zonder het rempedaal in te drukken, maar dan kun je niet rijden. Dit is overigens iets dat voor heel veel auto's (ook brandstofauto's met automaat) geld: je kunt de auto alleen starten met het rempedaal ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasta87
gjcvro schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:52:
[...]

e-niro = 2019 tot 2022?
[Afbeelding]
en Niro EV = 2022 ->
[Afbeelding]
Oh, dan heb ik de Niro-EV van 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasta87
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:47:
[...]

en die vermoeidheidswaarschuwing is ook gewoon een Kia dingetje dus wat mij betreft on topic hier. Heb er zelf weinig last van, maar zo'n signalering let op bepaald rijgedrag en geeft dan melding, dat hoeft geen vermoeidheid te zijn, kan ook rijgedrag zijn dat die signalering triggered omdat dit nu eenmaal zo is ingeprogrammeerd.
Als we het dan over Kia dingetjes hebben…, en dan heb ik nog niet dit hele topic doorgelezen, dat gongetje geluid als je een paar kilometer te hard rijdt….. waanzin!
En alleen uit te schakelen ergens diep diep in het menu tot je hem opnieuw inschakelt en dan komt het weer terug…
Is daar nog geen medicijn voor? (Hack?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
rasta87 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Oh, dan heb ik de Niro-EV van 2023
Psst.. -> Het grote Niro EV topic

Niet dat ik je weg wil hebben, maar wellicht kunnen ze je daar wel beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
rasta87 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Als we het dan over Kia dingetjes hebben…, en dan heb ik nog niet dit hele topic doorgelezen, dat gongetje geluid als je een paar kilometer te hard rijdt….. waanzin!
En alleen uit te schakelen ergens diep diep in het menu tot je hem opnieuw inschakelt en dan komt het weer terug…
Dat is eigenlijk geen Kia dingetje, maar sinds afgelopen zomer verplicht op iedere nieuw geleverde auto, al is er wat variatie mogelijk op de uitvoering van de nieuwe regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rasta87 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:45:
[...]Als we het dan over Kia dingetjes hebben…, en dan heb ik nog niet dit hele topic doorgelezen, dat gongetje geluid als je een paar kilometer te hard rijdt….. waanzin!
Oordoppen.
Of iets langzamer rijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprerrel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-07 20:17
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 12-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:19
eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:38:
[...]

ja vind het ook sneu :)
denk dat we ongeveer 5k km rijden voor de boodschappen.
kost dan alleen al aan MRB 1200/5000= 0,24/km
Onze Opel Astra rijdt 1 op 10, met 1,90/l kom ik dus ook uit op 19ct/km. En daar moet ik dan voor schakelen ook nog.
Wij zijn hartstikke blij met onze e-Niro, zeker met de vergoeding woon-werk van de baas kan hij de komende jaren nog prima mee. Wegenbelasting hier 73 euro per kwartaal, uiteindelijk zal ik rond de 100 euro per maand gaan uitkomen. Prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sinds kort heb ik wat problemen met het laden van de e-Niro met de Zappi. Het is koud en vanwege de energievraag van mijn WP moet de loadbalancing ingrijpen. Na een paar keer stopt het laden helemaal en wordt niet meer opgepakt. De Zappi status is "EV verhindert opladen'. Ongeveer 24 uur later start het laden weer. Iemand ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seR9V3ezeZakRKk8qi95PWTWyp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1odGf1QOMukDdDFOkUe11khm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 12-01-2025 18:17 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Emootje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Onze Opel Astra rijdt 1 op 10, met 1,90/l kom ik dus ook uit op 19ct/km. En daar moet ik dan voor schakelen ook nog.
Wij zijn hartstikke blij met onze e-Niro, zeker met de vergoeding woon-werk van de baas kan hij de komende jaren nog prima mee. Wegenbelasting hier 73 euro per kwartaal, uiteindelijk zal ik rond de 100 euro per maand gaan uitkomen. Prima hoor.
Ik weet niet wat het brandstofverbruik van de jullie Astra er mee te maken heeft.
Maar die zal ongeveer netzoveel wegen als de Kia zonder batterij.
Voor de Astra betaal je dan een kleine € 500 minder motorrijtuigenbelasting/jaar dan voor de Kia.
Beetje raar toch wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:02

A13X

Dude

eltron schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik weet niet wat het brandstofverbruik van de jullie Astra er mee te maken heeft.
Maar die zal ongeveer netzoveel wegen als de Kia zonder batterij.
Voor de Astra betaal je dan een kleine € 500 minder motorrijtuigenbelasting/jaar dan voor de Kia.
Beetje raar toch wel 8)7
Toevallig op zoek naar een e-Niro omdat onze Astra is overleden. Maar een 2011 sports tourer weegt een kleine 300kg minder dan de nero (1337kg vs 1660kg ofzo). Dus dat kan aardig kloppen.

Al ergens een post waarop te letten met tweedehands niro's? Of iemand die een mooie te koop heeft? :+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat die 1660 een kleine 100kg te weinig is.

Er zijn wel wat tips te vinden hier. Ligt ook aan je budget. 3 fasen laden is een aandachtspunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
A13X schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:26:
[...]Toevallig op zoek naar een e-Niro omdat onze Astra is overleden. Maar een 2011 sports tourer weegt een kleine 300kg minder dan de nero (1337kg vs 1660kg ofzo). Dus dat kan aardig kloppen.

Al ergens een post waarop te letten met tweedehands niro's? Of iemand die een mooie te koop heeft? :+
Staat genoeg over in dit topic.
Belangrijke punten zijn:
- uitvoering; Executive of dynamic line
- batterij 64kWh, (hier zijn vrijwel geen problemen mee bekend). er zijn ook enkele exemplaren met kleine batterij (39 kWh, die versie weegt 1.667kg)).
- wel of niet warmtepomp (met warmtepomp is zuiniger)
- 1F of 3F AC laden. 3F is fijner, maar met 1F red je het meestal ook wel en als je een 1F huisaansluiting hebt is 1F auto ook wel passend, andersom is minder, dan kan je ook thuis niet maximaal laden.
- Onderhoudschema gevolgd (ivm garantie)
- 12V accu is zwak punt, maar is voor paar tientjes te vervangen
- De oudste jaren rapporteren regelmatig een ratel die er uiteindelijk toe leidt dat de aandrijving moet worden vervangen (onder garantie, mits die nog geldt).
- laadklepje heeft vaak scheurtje doordat niet altijd op juiste punt druk wordt uitgeoefend

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 13-01-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:50:
Ik denk dat die 1660 een kleine 100kg te weinig is.

Er zijn wel wat tips te vinden hier. Ligt ook aan je budget. 3 fasen laden is een aandachtspunt.
Massa ledig voertuig 1712 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Yep. Ik zie het. Valt tie wel in dezelfde gewichtsklasse. 76 euro per kwartaal dit jaar zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Massa ledig voertuig 1712 kg
Valt allemaal in dezelfde 1651-1750 kg staffel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ASW1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Valt allemaal in dezelfde 1651-1750 kg staffel.
Correct. Het valt ook niet mee om een fors lichtere ev te vinden. BMW i3, maar een Peugeot/opel corsa is ook al richting de 1500 of zo.. Ik ga het nog een jaartje aankijken, en dan beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Correct. Het valt ook niet mee om een fors lichtere ev te vinden. BMW i3, maar een Peugeot/opel corsa is ook al richting de 1500 of zo.. Ik ga het nog een jaartje aankijken, en dan beslissen.
Er is dan duidelijkheid of EV's dan de volle mep moeten gaan betalen of dat er een aparte categorie voor komt.
Indien het eerste verwacht ik dat de prijzen voor gebruikte EV's flink omlaag gaan (of misschien kan export het absorberen naar landen waar wel gunstige mrb is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ASW1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Er is dan duidelijkheid of EV's dan de volle mep moeten gaan betalen of dat er een aparte categorie voor komt.
Indien het eerste verwacht ik dat de prijzen voor gebruikte EV's flink omlaag gaan (of misschien kan export het absorberen naar landen waar wel gunstige mrb is)
Precies. De kia is private lease, dus maakt het voor mij niet zo veel uit om te wachten. Kan er in november sowieso vanaf mocht dat de beste keuze op dat moment zijn. Eerst maar eens kijken hoe lang dit beleid/kabinet stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DonJuape schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:12:
Sinds kort heb ik wat problemen met het laden van de e-Niro met de Zappi. Het is koud en vanwege de energievraag van mijn WP moet de loadbalancing ingrijpen. Na een paar keer stopt het laden helemaal en wordt niet meer opgepakt. De Zappi status is "EV verhindert opladen'. Ongeveer 24 uur later start het laden weer. Iemand ervaring mee?[Afbeelding]
Heb je een grafiekje van hoe vaak/snel de Zappi het laden stopte en opnieuw startte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Whuzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:35:
[...]

Heb je een grafiekje van hoe vaak/snel de Zappi het laden stopte en opnieuw startte?
Vanwege de onhandige schaal van de grafiek in de app kun je dat niet zien. Ik kreeg 7 keer een melding van de Niro dat het laden gestopt was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2CLrl6vKR1tf95hZPRl1O_cmy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LkbPRDCppfcPOhxTQcBIoeMt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door DonJuape op 13-01-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DonJuape schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:13:
[...]

Vanwege de onhandige schaal van de grafiek in de app kun je dat niet zien. Ik kreeg 7 keer een melding van de Niro dat het laden gestopt was.
[Afbeelding]
Als de Zappi daadwerkelijk in slechts een paar minuten tijd het laden meermaals start en stopt kan ik mij voorstellen dat de Niro ingrijpt en weigert nog te laden.

Zappi zou normaal gesproken echter een "pauze" moeten inlassen wanneer het laden te snel wordt hervat na een onderbreking. In elk geval in de Eco+ stand doet hij dat. In die stand laadt hij afhankelijk van de beschikbare zonnestroom en dat kan uiteraard soms snel "flipperen".
Misschien dat Zappi dat níet doet wanneer het "flipperen" komt door loadbalancing? Lijkt me sterk, maar goed...

Ik denk dat je deze vraag wellicht beter op het Myenergi forum kunt stellen: https://myenergi.info/zappi-v2-f46/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Als de Zappi daadwerkelijk in slechts een paar minuten tijd het laden meermaals start en stopt kan ik mij voorstellen dat de Niro ingrijpt en weigert nog te laden.

Zappi zou normaal gesproken echter een "pauze" moeten inlassen wanneer het laden te snel wordt hervat na een onderbreking. In elk geval in de Eco+ stand doet hij dat. In die stand laadt hij afhankelijk van de beschikbare zonnestroom en dat kan uiteraard soms snel "flipperen".
Misschien dat Zappi dat níet doet wanneer het "flipperen" komt door loadbalancing? Lijkt me sterk, maar goed...

Ik denk dat je deze vraag wellicht beter op het Myenergi forum kunt stellen: https://myenergi.info/zappi-v2-f46/
Het probleem van @DonJuape leek mij eerder bij de Kia te zitten. Die krijgt af en toe geen stroom omdat de Zappi loadbalancing toepast en de warmtepomp in dit geval voorrang krijgt. Als er vervolgens genoeg stroom door de Zappi wordt aangeboden dan weigert blijkbaar de auto weer te gaan laden (volgens Zappi althans, dat dan weer wel).
Vraag me af of het nog kan komen doordat er wel stroom door Zappi wordt aangeboden, maar onder het minimumniveau dat nodig is om te laden (6A/fase)? Dan start de auto natuurlijk ook niet met laden.

Als het teveel flippert kan de auto daar ook raar op reageren, maar dat lijkt me bij loadbalancing vanwege de warmtepomp niet aan de orde, of die zou langdurig net op de grenswaarde van de loadbalancing moeten zitten waarbij andere stroomverbruikers dan de doorslag geven voor het ingrijpen van de loadbalancing.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 13-01-2025 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

eltron schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Het probleem van @DonJuape leek mij eerder bij de Kia te zitten. Die krijgt af en toe geen stroom omdat de Zappi loadbalancing toepast en de warmtepomp in dit geval voorrang krijgt. Als er vervolgens genoeg stroom door de Zappi wordt aangeboden dan weigert blijkbaar de auto weer te gaan laden (volgens Zappi althans, dat dan weer wel).
Vraag me af of het nog kan komen doordat er wel stroom door Zappi wordt aangeboden, maar onder het minimumniveau dat nodig is om te laden (6A/fase)? Dan start de auto natuurlijk ook niet met laden.

Als het teveel flippert kan de auto daar ook raar op reageren, maar dat lijkt me bij loadbalancing vanwege de warmtepomp niet aan de orde, of die zou langdurig net op de grenswaarde van de loadbalancing moeten zitten waarbij andere stroomverbruikers dan de doorslag geven voor het ingrijpen van de loadbalancing.
Kijk eens naar het plaatje dat hij postte. Daarin zie je dat de Kia 7 meldingen binnen 5 minuten stuurt. Als de Zappi daatwerkelijk binnen 5 minuten 7x het laden onderbreekt en weer start, dan is het niet zo gek dat de Kia ingrijpt en weigert verder te laden aan deze "onbetrouwbare paal".

De vraag is óf en waaróm de Zappi zo vaak herstart. Da's lastig voor ons te achterhalen, vandaar dat ik naar het Myenergi forum verwijs. Als het overigens aan de Kia blijkt te liggen heb je ook goed kans dat ze daarmee kunnen helpen. Het laden van auto's met een Zappi is immers hun specialisme.

Het zou zomaar kunnen dat er ergens in het menu van de zappi een hysterese moet worden aangepast. Zappi's hebben echt héél veel configuratie instellingen. Meestal zijn de default waarden prima, maar misschien hier niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DonJuape Heb je wel de laatste firmware in de Zappi zitten?
En stel idd wel een wachttijd in die Zappi in voor het omschakelen. Dan krijg je dit soort geflipper niet meer. Mijn e-Niro heeft er geen last van aan mijn Zappi.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
@DonJuape Heb je wel de laatste firmware in de Zappi zitten?
En stel idd wel een wachttijd in die Zappi in voor het omschakelen. Dan krijg je dit soort geflipper niet meer. Mijn e-Niro heeft er geen last van aan mijn Zappi.
Ik heb laatste firmware. Denk zelfs dat ik dit met oudere firmware niet had. Ik heb de Zappi en de auto nu meer dan drie jaar en dit nog niet eerder gehad. Laad nu wel op FAST en voorheen op ECO+ maar met een boost 's nachts dus dat is in feite ook FAST.
Waar kan ik die wachttijd instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DonJuape schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb laatste firmware. Denk zelfs dat ik dit met oudere firmware niet had. Ik heb de Zappi en de auto nu meer dan drie jaar en dit nog niet eerder gehad. Laad nu wel op FAST en voorheen op ECO+ maar met een boost 's nachts dus dat is in feite ook FAST.
Waar kan ik die wachttijd instellen?
Voor de Eco+ mode (dus situatie waarbij surplus "flippert") is het bij de Linked devices. Zie handleiding (https://www.myenergi.com/...nual-V2_1_3-H-ENGLISH.pdf) pagina 20.

Dat lijkt de enige timer die je zelf kunt instellen, ik weet niet of die ook in jouw situatie wordt gebruikt.

Hoe laad je normaal? Staat je Zappi dan op Fast of op Eco/Eco+?
Heb je een CT-klem op elke fase of gebruik je een P1 aansluiting?

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 13-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Whuzz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Voor de Eco+ mode (dus situatie waarbij surplus "flippert") is het bij de Linked devices. Zie handleiding (https://www.myenergi.com/...nual-V2_1_3-H-ENGLISH.pdf) pagina 20.

Dat lijkt de enige timer die je zelf kunt instellen, ik weet niet of die ook in jouw situatie wordt gebruikt.

Hoe laad je normaal? Staat je Zappi dan op Fast of op Eco/Eco+?
Heb je een CT-klem op elke fase of gebruik je een P1 aansluiting?
CT-klem op elke fase (Zappi doet geen P1). Voorheen stond mijn Zappi op ECO+ waarbij hij soms wat flipperde bij te weinig zon. Daar had de Niro geen moeite mee. 's Nachts een boost (dus FAST).
Het probleem van nu is met direct in FAST. Wellicht vindt de Niro het niet leuk dat het laden een paar keer in een paar minuten wordt opgestart en direct wordt afgebroken omdat er te weinig vermogen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

DonJuape schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:43:
[...]

CT-klem op elke fase (Zappi doet geen P1).
Ah ja, ik was in de war met CT's rechtsreeks op de Zappi of via een Harvi (heb zelf het laatste)
Voorheen stond mijn Zappi op ECO+ waarbij hij soms wat flipperde bij te weinig zon. Daar had de Niro geen moeite mee. 's Nachts een boost (dus FAST).
In de ECO+ stand hanteert de Zappi een (instelbare) pauze-timer tussen die flipper momenten. Hij gaat letterlijk in de stand "Paused" wanneer de tijd in ""Waiting for surplus" te kort was.
Het probleem van nu is met direct in FAST. Wellicht vindt de Niro het niet leuk dat het laden een paar keer in een paar minuten wordt opgestart en direct wordt afgebroken omdat er te weinig vermogen is.
Ik *vermoed* dat die "Paused" setting niet bestaat in de Fast-mode en dat men er geen rekening mee heeft gehouden dat de loadbalancing zo kort achter elkaar zou "flipperen".
Maar dat is giswerk. Ik zou je toch echt aanraden om deze vraag op het Myenergi-forum te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 14:06
We tuffen lekker door met de Kia, inmiddels al ruim 50k km op de teller. Banden zijn al eens vervangen mede nav ervaringen hier :)

Nu wil ik graag mijn wielen voor en achter wisselen om de slijtage gelijkmatig te laten optreden. Heeft iemand dit al eens gedaan? Hoe zit dit dan met de TPMS sensoren?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:54:
We tuffen lekker door met de Kia, inmiddels al ruim 50k km op de teller. Banden zijn al eens vervangen mede nav ervaringen hier :)

Nu wil ik graag mijn wielen voor en achter wisselen om de slijtage gelijkmatig te laten optreden. Heeft iemand dit al eens gedaan? Hoe zit dit dan met de TPMS sensoren?
Ik neem aan dat de auto dat zelf oplost, wissel winter en zomerwielen gaat ook altijd probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Als je gelijkmatige slijtage wilt dan is het vooral van belang links en rechts om te wisselen (als je banden geen verplichte draairichting hebben), dat gaat cuppen tegen.
Als je ook voor en achter wilt wisselen dan moet je ze dus kruiselings laten omzetten.
TPMS sensoren heeft ie niet, je kunt straffeloos zoveel wisselen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Als je gelijkmatige slijtage wilt dan is het vooral van belang links en rechts om te wisselen (als je banden geen verplichte draairichting hebben), dat gaat cuppen tegen.
Als je ook voor en achter wilt wisselen dan moet je ze dus kruiselings laten omzetten.
Huh, geen TPMS?
die zijn toch al jaren verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 14:06
ASW1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben me bewust van het kruislings wisselen maar dat gaat niet omdat het all seasons zijn met een draairichting. Nou ja, het kan wel maar dan moet de velg van de band en dan is de besparing verdampt :)

De TPMS sensoren zitten in het ventiel, per wiel eentje voor de bewaking van de bandenspanning 😉

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Huh, geen TPMS?
die zijn toch al jaren verplicht?
Oh ik dacht dat er een ander systeem gebruikt werd dat op basis van omwentelingen de bandenspanning berekent. Daarom kun je de bandenspanning ook niet uitlezen als je stilstaat.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het systeem werkt, maar ik geloof niet dat het iets is waar je rekening mee hoeft te houden als je wielen omdraait.

[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 13-01-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Nog een vraagje, bij het bedienen van de knoppen op de sleutel/afstandbediening viel het me ineens op dat er een ieniemini rood ledje in zit dat rood oplicht wanneer je een knop indrukt.
Is dit een teken dat de batterij vervangen moet worden, of hoort dit altijd op te lichten en is het me gewoon nooit eerder opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Peutpeut Jazeker, dat deed ik met mijn eerste set (4-seizoenen)banden omdat die gingen cuppen.
En nu met mijn 2e set heb ik dat weer gedaan. Ongeveer halverwege de verwachte levensduur.

Bij het cuppen van de eerste set deed ik dat omdat het cuppen vooral bij de achterbanden optreedt. Voor en achter omwisselen hielp. Plus alles goed uit laten lijnen. Dat bleek nodig. Daarna nooit meer last gehad.

Direct na dat omwisselen naar een groot leeg terrein gereden, tractiecontrole uit en plankgas van stilstand paar keer optrekken om zo de cupping vlak te schuren. Daarna geen last meer van gehad.

TPMS-sensoren zijn geen probleem. Die hebben geen unieke code. Ergens in de wielkast zit denk ik een sensor die het signaal van de dichtstbijzijnde TPMS-sensor oppikt. De rest is gewoon te ver weg.
En die TPMS-dingen hebben geen batterij, dacht ik, maar werken op de rij-energie. Daarom geen signaal bij stilstaande auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 13-01-2025 23:13 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 322 ... 342 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.