Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
DutchKel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik snap je redenering, en je hebt zeker een punt. Wat ik bedoel is dat het verschil niet alleen veroorzaakt wordt door de capaciteit die je kunt laden of gebruiken, maar ook door hoe efficiënt de energie wordt omgezet en gebruikt.
[knip]
Als je echt een verschil van 450 km naar 350 km ziet, komt dat waarschijnlijk door een combinatie van factoren: lagere temperaturen, hogere luchtweerstand, minder efficiënte banden, en meer energieverbruik voor bijvoorbeeld verwarming. Het is niet alleen een kwestie van wat je kunt laden of hoeveel er in de accu zit.
Ik heb zojuist een rit gemaakt, 30 km over binnenwegen. 20% (!) van het verbruik werd veroorzaakt door de verwarming.
Dus: 400km met de auto uit. 20% eraf: 320 km bruikbaar bereik. Exact wat ik in mijn gegevens zie. Dat zou betekenen dat alle andere factoren die jij noemt niet significant bijdragen aan het verbruik.
Ik denk dat er nog wel een aardige foutenmarge hier en daar te vinden is, maar toch. Het is de verwarming, niet de accucapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
multikoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Ik heb zojuist een rit gemaakt, 30 km over binnenwegen. 20% (!) van het verbruik werd veroorzaakt door de verwarming.
Dus: 400km met de auto uit. 20% eraf: 320 km bruikbaar bereik. Exact wat ik in mijn gegevens zie. Dat zou betekenen dat alle andere factoren die jij noemt niet significant bijdragen aan het verbruik.
Ik denk dat er nog wel een aardige foutenmarge hier en daar te vinden is, maar toch. Het is de verwarming, niet de accucapaciteit.
Heb je dan een auto zonder warmtepomp? Dan snap ik het wel dat het verbruik van de verwarming bij jou zo hoog ligt.

Bij mij is het verbruik van de verwarming namelijk ongeveer net zoveel als in de zomer de airco. En ja die verbruikt ook behoorlijk veel als het 30 graden is, maar toch kan ik dan nog steeds ongeveer 450 km rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 03-01-2025 08:36 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 02:38:
[...]

Heb je dan een auto zonder warmtepomp? Dan snap ik het wel dat het verbruik van de verwarming bij jou zo hoog ligt.

Bij mij is het verbruik van de verwarming namelijk ongeveer net zoveel als in de zomer de airco. En ja die verbruikt ook behoorlijk veel als het 30 graden is, maar toch kan ik dan nog steeds ongeveer 450 km rijden.
Ikheb geen warmtepomp, dat verklaart ons verschil. Weer een variabele die het verbruik beinvloed en die je, als je GOM's wil vergelijken, zou moeten melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
Vanmorgen een mail gehad van Kia dat ze de garantietermijn verlengen van 7 naar 10 jaar, mits aan de voorwaarden voldaan wordt. Da's best lekker al zal het met mijn woon-werk kilometers wel zo zijn dat ik over de 150000km heen ga binnen die 7 jaar. Maar toch, fijn idee!
https://www.kia.com/nl/se...ODY|2025-01-03%2008:01:56

[ Voor 23% gewijzigd door Emootje op 03-01-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
Emootje schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:11:
Vanmorgen een mail gehad van Kia dat ze de garantietermijn verlengen van 7 naar 10 jaar, mits aan de voorwaarden voldaan wordt. Da's best lekker al zal het met mijn woon-werk kilometers wel zo zijn dat ik over de 150000km heen ga binnen die 7 jaar. Maar toch, fijn idee!
https://www.kia.com/nl/se...ODY|2025-01-03%2008:01:56
Aardig gebaar, maar weinig betekenis nu de max km 150K blijft.
Dan houdt je waarschijnlijk alleen de Picanto over die dat niet altijd in 10 jaar rijdt.
Het zou pas echt stoer zijn als ze er 300k km van maakten.
Tenslotte moet de basis gewoon 10 jaar (en langer) in orde blijven. En meer km is meer slijtage en dat is geen garantie maar vervangen van versleten onderdelen zoals: banden, ruitenwissers, filters, olie,
remblokken etc.
Aan de andere kant, als een fabrieksfout zich niet binnen 150km openbaart is het waarschijnlijk geen fabrieksfout(?), maar ja bij EV is dat wat spannender gezien het alles of niets karakter van dure motor en batterij.

Beetje of topic, maar als ik het vergelijk met de Peugeot 107 van mijn dochter, ooit in 2011 als boodschappenauto voor mijn vrouw nieuw gekocht. inmiddels bijna 14 jaar, 260k km, Ieder jaar een aai over de bol en gaat weer probleemloos 30k km. vrijwel geen onderhoud, verzekering en wegenbelasting en benzine.
Zat maar 1 jaar garantie op geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 03-01-2025 08:44 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 06:15:
[...]

Ikheb geen warmtepomp, dat verklaart ons verschil. Weer een variabele die het verbruik beinvloed en die je, als je GOM's wil vergelijken, zou moeten melden :)
Dan zijn we eindelijk eruit waar het verschil in zit. Een warmtepomp is ongeveer 3 tot 4 keer zo zuinig, dus als de verwarming bij jou 20% is dan schat ik dat het met warmtepomp ergens rond de 5 tot 8% is. Wat een stuk minder is. Het telt wel mee, maar niet zoveel.

De airco verbruikt in de zomer ongeveer net zoveel energie, maar die is bij jou dan wel zuiniger. Maar eigenlijk word je nu in de winter dus dubbel gekort, de batterij efficiëntie is lager en de verwarming verbruikt veel. Hoeveel hou je dan nog over als je een lange rit hebt waarbij je 130 rijd? Dan schat ik dat de GOM bij vol op 310-325 km staat. 130 rijden met een koude temperatuur geeft ook een ontzettend hoog verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
eltron schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Dan houdt je waarschijnlijk alleen de Picanto over die dat niet altijd in 10 jaar rijdt.
Tenslotte moet de basis gewoon 10 jaar (en langer) in orde blijven. En meer km is meer slijtage en dat is geen garantie maar vervangen van versleten onderdelen zoals: banden, ruitenwissers, filters, olie,
remblokken etc.
Aan de andere kant, als een fabrieksfout zich niet binnen 150km openbaart is het waarschijnlijk geen fabrieksfout(?), maar ja bij EV is dat wat spannender gezien het alles of niets karakter van dure motor en batterij.

Beetje of topic, maar als ik het vergelijk met de Peugeot 107 van mijn dochter, ooit in 2011 als boodschappenauto voor mijn vrouw nieuw gekocht. inmiddels bijna 14 jaar, 260k km, Ieder jaar een aai over de bol en gaat weer probleemloos 30k km. vrijwel geen onderhoud, verzekering en wegenbelasting en benzine.
Nou ja, ik heb de kia nu 3,5 jaar en ben net over de 50k heen. Voor mij is dus ideaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Volgens mij was de mijne destijds helemaal niet zonder warmptepomp te verkrijgen. ik heb in 2018 besteld en je kon toen kiezen uit één model, de Executiveline met alle opties, het enige wat ik nog kon aanvinken was metallic lak en draaghaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
jaro431 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Nou ja, ik heb de kia nu 3,5 jaar en ben net over de 50k heen. Voor mij is dus ideaal!
Wat garantie betreft spring je daar dan goed uit, maar zijn wel dure km als je de complete afschrijving moet toerekenen aan nog geen 15k km/jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
DutchKel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Het grootste verschil in actieradius tussen zomer en winter wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de invloed van temperatuur op de batterijcapaciteit. Bij lagere temperaturen kunnen accu’s minder energie opslaan en leveren. Stel, in de zomer kun je 67 kWh gebruiken, maar in de winter blijft daar misschien nog maar 50 kWh van over.
Het verbruik is hoger door een hogere luchtweerstand tijdens het rijden. Door de lagere temperatuur is de lucht ook vaker veel vochtiger wat het effect verder versterkt.

Het effect van lagere energieopslag is er, maar dat geeft geen energie verlies, een hoger verbruik wel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Het verbruik is hoger door een hogere luchtweerstand tijdens het rijden. Door de lagere temperatuur is de lucht ook vaker veel vochtiger wat het effect verder versterkt.

Het effect van lagere energieopslag is er, maar dat geeft geen energie verlies, een hoger verbruik wel.
De luchtdichtheid heeft maar weinig invloed. Bij 0 graden is die 1,293 en bij 20 graden 1,205. Dat is een verschil van 7%. De gemiddelde temperatuur in januari is ongeveer 3 graden, in augustus ongeveer 18, dus het verschil is in de praktijk nog wat kleiner.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht (wat condensatie verklaart op een koud raam), dus ik vermoed dat dat het verschil eerder verkleint dan vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:43:
[...]
Hoeveel hou je dan nog over als je een lange rit hebt waarbij je 130 rijd? Dan schat ik dat de GOM bij vol op 310-325 km staat. 130 rijden met een koude temperatuur geeft ook een ontzettend hoog verbruik.
Je rijdt vrijwel nooit constant 130 over een langere afstand. Als ik door mijn wimpers naar mijn data kijk, dan is het beroerdste praktische bereik (dus niet wat de GOM aangeeft bij vol) dat ik ooit heb gehad bij lange ritten over snelwegen ongeveer 280 km geweest. Maar in de wintermaanden heb ik eigenlijk altijd een bereik van boven de 300 km. Daarbij aangetekend (zoals gewenst): ik rij altijd iets boven de maximum snelheid, ik heb de verwarming gewoon comfortabel op 20,5 graden staan.
Ik hou niet bij wat de GOM is met de auto aan, maar met de auto uit is de GOM bij mij nooit lager geweest dan 385. Haal daar dus ongeveer 20% van af en je komt op 308 kilometer met de auto aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:46
eltron schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:42:
[...]

remblokken etc.

Voor ons is de Kia eNiro na de aanschaf van de Audi Etron de tweede auto, na ruim 5 jaar pas 55 kkm. Dus deze uitbreiding van de garantie termijn is voor ons echt een verbetering, temeer daar we al een tijdje steeds meer geluid hebben uit de aandrijving, en de kans dat die na het 7de jaar het begeeft groter is dan nog ervoor (gegeven de eisen die Kia Nederland hanteert).
Prima dus.
Blij mee.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Je rijdt vrijwel nooit constant 130 over een langere afstand. Als ik door mijn wimpers naar mijn data kijk, dan is het beroerdste praktische bereik (dus niet wat de GOM aangeeft bij vol) dat ik ooit heb gehad bij lange ritten over snelwegen ongeveer 280 km geweest. Maar in de wintermaanden heb ik eigenlijk altijd een bereik van boven de 300 km. Daarbij aangetekend (zoals gewenst): ik rij altijd iets boven de maximum snelheid, ik heb de verwarming gewoon comfortabel op 20,5 graden staan.
Ik hou niet bij wat de GOM is met de auto aan, maar met de auto uit is de GOM bij mij nooit lager geweest dan 385. Haal daar dus ongeveer 20% van af en je komt op 308 kilometer met de auto aan.
Ik rij het stuk van mijn ouders naar huis altijd met ACC op 140 en die snelheid is erg constant. Soms rij ik zelfs nog een beetje harder als het inhalen ontzettend langzaam gaat (dan rijd iemand exact 130 op de gps, ik rij 133 op de gps). Het is een stuk van ongeveer 70km waarbij ik bijna alleen maar snelweg heb. Daarna is de GOM uiteraard ook erg laag ivm het hoge verbruik tijdens het rijden. Aangezien het vaak laat in de avond is hoef ik dus ook bijna nergens voor af te remmen.

Zie hieronder, ongeveer 70km van de rit is snelweg. En dan is het van deur tot deur met een gemiddelde van 105km/u. Dus met 5 verkeerslichten erbij dan is het op de snelweg bijna constant 140 op de teller of hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXADYWC_qMYjuahJ_5mQPdZ0W9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fMMcaq22fQkqhUpOJ141PyU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 03-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 13:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ook ik heb de mail ontvangen, leuk nieuws. Nu met 3 jaar op 80K km. Ik kan mij herinneren dat een paar pagina's terug Kia de voorwaarden van garantie op de aandrijflijn terug heeft geschroefd naar 5 jaar. Dus het gene waar ik mij het meest zorgen over maak als particulier (de aloude ratel) wordt niet weg genomen door het verlengen van 7 naar 10 jaar. Ik kan het bericht nu niet snel vinden maar zal nog eens terug bladeren.

Edit: gevonden. En nota bene een bericht van @bnwgraaf :)

bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"

Misschien toch handig om een mailtje te sturen om voor mijn eigen gemoedsrust duidelijkheid te krijgen. Ik heb ook geen flauw idee welke motor er precies in mijn eNiro uit 21 zit (geïmporteerd vanuit Duitsland, geen idee of dat dan een andere motor batch zou kunnen zijn. Tegelijk speelt dit probleem ook in de USA / Canada etc. dus het lijkt mij dan stug dat in Duitsland opeens een andere motor is gekozen.) Tegelijk ben ik 2de eigenaar en komt mijn Kia van oorsprong volgens mij wel als demo auto uit een officiële dealer. Dan zou het dus weer niet voor mij gelden..? Erg verwarrend allemaal.

Edit 2: Even door de mail gespit en kennelijk komt die van mij bij "kia möller" vandaan. Ook heb ik van de tussen handelaar in de offerte staan "Deze auto is afkomstig van officiële Kia dealer en is afkomstig van de eerste eigenaar". Mogelijk hoef ik mij dan toch minder druk te maken en val ik ook als particulier onder de 10 jaar / 150k. Ik ga een mailtje opstellen naar Kia Nederland met deze vraag :)

[ Voor 73% gewijzigd door Yariva op 03-01-2025 11:08 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:24:
Sinds gisteren geen eigenaar meer van de e-Niro maar blijft wel binnen het gezin, dus ik blijf het topic wel volgen maar volgens mij is inmiddels in deze 5,5 jaar wel alles gezegd. Jammer vind ik wel dat de auto in principe feature compleet wordt uitgeleverd d.w.z. geen echte nieuwe functies meer zoals een handmatige batterij verwarming of e-pedal.

Beide kunnen volgens mij met een software update geleverd worden maar een verkochte auto is voor alle leveranciers een kostenpost dus zo min mogelijk veranderen.

Gelukkig hebben we wel navigatie en android auto die nog wel iets van nieuwe functies toevoegen. In de 5,5 jaar is dit de beste en fijnste auto geweest die ik ooit heb gereden, weinig onderhoud, betrouwbaar en vooral heel erg zuinig.
Gefeliciteerd! Mag ik vragen wat het is geworden, of heb ik dat al eens gevraagd? Ja ik weet het, ik begin oud te worden… :+

En grappig om te merken dat we kennelijk beide rond hetzelfde moment vinden dat we door moeten/ willen naar de volgende auto. Heerlijk ding, bijna niet te verbeteren (op details na), maar toch, kennelijk.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:15:
[...]
Yup, ik vermoed precies hetzelfde probleem. Het heeft bij mij gewoon gewerkt, tot ongeveer 31k km (dat zal een jaar of 2-3 geleden zijn geweest) en daarna kennelijk niet meer.

Ik heb er nooit wat om gegeven, maar nu wil ik met dynamische prijzen slimmer gaan laden. Daarvoor moet ik wel de SoC weten, zodat ik elke dag in elk geval minimaal een woon-werk afstand kan bijladen, ongeacht de stroomprijs.

Heb nu 3 opties:
1) MijnKIA weer aan de praat zien te krijgen via de dealer (poging waard, maar weinig hoopvol eerlijk gezegd)
2) OBD Dongle met WiFi ( https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican ). Dan heb je wel die dongle in je auto uitsteken, aangezien de OBD poort echt VLAK achter het klepje zit. Niet ideaal.
3) Vriendin (die rijd er nu in) elke dag in HA de SoC laten invullen bij thuiskomst. Niet ideaal.
@Whuzz en @eltron
Ik zou voor punt 1 gaan. En dan zie ik eigenlijk niet waarom je dat maar weinig hoopvol vind. De auto zit nog volledig in de garantie en die koppeling is deel van de standaard leveringsomvang. Het is geen accessoire, zoals het bij een aantal (de meeste) andere Kia-modellen in die tijd wel was.

Kortom: de dealer heeft het maar gewoon in orde te maken!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Gefeliciteerd! Mag ik vragen wat het is geworden, of heb ik dat al eens gevraagd? Ja ik weet het, ik begin oud te worden… :+

En grappig om te merken dat we kennelijk beide rond hetzelfde moment vinden dat we door moeten/ willen naar de volgende auto. Heerlijk ding, bijna niet te verbeteren (op details na), maar toch, kennelijk.
De auto blijft en heb zelf een MG4 dus voorlopig geen nieuwe auto al kijk ik wel uit naar de nieuwe Tesla model y.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:55:
Geinig ik heb geupgrade naar KCS Pro abonnement maar die is blijkbaar nog niet ingegaan. In de Mijn KIA app staat nu dat het basis abonnement tot 11-05-2025 geldig is. Heb ook nog geen bericht van de dealer gehad (met factuur).

Mijn vermoeden is dat ze achterlopen qua administratie en 1-1 hebben doorgeschoven naar mei?
@Vaevictis_ en @CyBeRSPiN
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze (het systeem achter) de nieuwe abonnementen nog niet helemaal rond hebben. Tot dat rond is wordt je huidige situatie zonder kosten doorgezet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:15:
[...]

De luchtdichtheid heeft maar weinig invloed. Bij 0 graden is die 1,293 en bij 20 graden 1,205. Dat is een verschil van 7%. De gemiddelde temperatuur in januari is ongeveer 3 graden, in augustus ongeveer 18, dus het verschil is in de praktijk nog wat kleiner.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht (wat condensatie verklaart op een koud raam), dus ik vermoed dat dat het verschil eerder verkleint dan vergroot.
Ik durf te beweren dat de invloed groter is dan die van de koude batterij.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:45
Lang geleden kwam het vervangen van de luidsprekers aan de orde. Misschien nog zelfs wel in het gezamenlijke Niro-Kona draadje. Is hier iemand die hier uiteindelijk ook iets mee heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Ik durf te beweren dat de invloed groter is dan die van de koude batterij.
Dat zou zo maar kunnen. Of niet. Beide zijn klein en eigenlijk niet zo relevant in een gematigd klimaat als Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Dat zou zo maar kunnen. Of niet. Beide zijn klein en eigenlijk niet zo relevant in een gematigd klimaat als Nederland.
Zou je als je een ritje alleen maakt eens de verwarming helemaal kunnen uitschakelen en kijken of je dan weer de GOM op 450km of hoger kunt krijgen bij 100% accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Zou je als je een ritje alleen maakt eens de verwarming helemaal kunnen uitschakelen en kijken of je dan weer de GOM op 450km of hoger kunt krijgen bij 100% accu.
Hmmm. Ik krijg dan de GOM op de waarde die ik zie met de auto uit en dat is op dit moment iets van 395 km. Als ik de auto aan zet, staat hij meteen op 350 ofzo.

Ik zou dan meerdere ritten achter elkaar de verwarming uit moeten zetten en dat ga ik natuurlijk niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Hmmm. Ik krijg dan de GOM op de waarde die ik zie met de auto uit en dat is op dit moment iets van 395 km. Als ik de auto aan zet, staat hij meteen op 350 ofzo.

Ik zou dan meerdere ritten achter elkaar de verwarming uit moeten zetten en dat ga ik natuurlijk niet doen :)
Nee dat lijkt me ook niet fijn om het meerdere ritten te doen. Maar ik ben wel benieuwd of je de GOM weer op 450km of hoger kunt krijgen zonder verwarming. Het verschil daarin is waarschijnlijk een groot deel wat je kwijt raakt omdat de accu te koud is.

Eigenlijk zou je net voordat je vertrekt en de auto nog aan de laadpaal zit de accu moeten verwarmen tot 20 graden en ervoor moeten zorgen dat de accu 20 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Vraagje, iemand wel eens last gehad van een steenmarter in zijn e-niro? Ik zag er hier eentje rondhuppelen door de tuin (op de wildcamera) en ben wat mogelijke stappen aan het bedenken.

De hoogspanningskabels doorknabbelen schijnt bin ev's een dure hobby te kunnen zijn (sommige merken eisen dan de vervanging van de hele kabelboom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Nee dat lijkt me ook niet fijn om het meerdere ritten te doen. Maar ik ben wel benieuwd of je de GOM weer op 450km of hoger kunt krijgen zonder verwarming. Het verschil daarin is waarschijnlijk een groot deel wat je kwijt raakt omdat de accu te koud is.

Eigenlijk zou je net voordat je vertrekt en de auto nog aan de laadpaal zit de accu moeten verwarmen tot 20 graden en ervoor moeten zorgen dat de accu 20 graden blijft.
Dat verschil op de accutempartuur is in NL nauwelijks merkbaar. Dat komt door het gelijkmatige klimaat. Gemiddeld is de temperatuur in nl ongeveer 10,5 graden. in de winter enkele graden lager (graad of 6), in de zomer enkele graden hoger (een graad of 8 ). Dat verschil is zo marginaal dat je er in de praktijk niet veel van merkt. De performance van mijn batterij in termen van GOM is bij 3-graden nauwelijks c.q. niet merkbaar, minder dan bij 12 of 15 graden.
Toch heb ik in de winter minder dan 500km range en in de zomer meer.
Dat heeft alles te maken met verwarming en winterbanden. Beide pakken een procent of 5 van de range en meer effect zie ik ook niet tussen zomer en winter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
DutchKel schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Hoe kan je de accu aan de laadpaal voorverwarmen naar 20 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:45:
Vraagje, iemand wel eens last gehad van een steenmarter in zijn e-niro? Ik zag er hier eentje rondhuppelen door de tuin (op de wildcamera) en ben wat mogelijke stappen aan het bedenken.

De hoogspanningskabels doorknabbelen schijnt bin ev's een dure hobby te kunnen zijn (sommige merken eisen dan de vervanging van de hele kabelboom)
Ook hier zijn steenmarters actief/gespot.
Ik heb twee goedkope WC blokjes in de motorruimte gehangen en heb tot nu geen marters op bezoek gehad in de auto (gedurende de laatste 5 jaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Dat verschil op de accutempartuur is in NL nauwelijks merkbaar. Dat komt door het gelijkmatige klimaat. Gemiddeld is de temperatuur in nl ongeveer 10,5 graden. in de winter enkele graden lager (graad of 6), in de zomer enkele graden hoger (een graad of 8 ). Dat verschil is zo marginaal dat je er in de praktijk niet veel van merkt. De performance van mijn batterij in termen van GOM is bij 3-graden nauwelijks c.q. niet merkbaar, minder dan bij 12 of 15 graden.
Toch heb ik in de winter minder dan 500km range en in de zomer meer.
Dat heeft alles te maken met verwarming en winterbanden. Beide pakken een procent of 5 van de range en meer effect zie ik ook niet tussen zomer en winter..
Ik weet wel zeker dat het meer scheelt dan jij denkt.

Ik heb net tijdens de autorit de verwarming helemaal uitgezet. De accu was op 95%. De verwarming stond op 24 graden (daar staat die bij mij standaard op als ik de auto voorverwarm). Overigens kost het verwarmen van de auto op vol vermogen 800W (dit is peanuts als je vergelijkt wat er nodig is om de auto vooruit te krijgen). Met de verwarming aan stond de GOM op 291km en met alles van de verwarming uit kwam de GOM uit op 301km.

Wellicht scheelt het meer als je geen warmtepomp hebt. Maar bij mijn auto met warmtepomp is de temperatuur degene die het bereik in de winter voornamelijk omlaag haalt. Vooral met dagen zoals vandaag waarbij de temperatuur rond het vriespunt ligt. In de zomer is de GOM met dezelfde rijstijl 420-450km. Met een temperatuur rond het vriespunt is het bij mij 300-350km. Het scheelt dus zo'n 100km en dat kan ik niet verklaren met alleen de verwarming. Ook heb ik al een tijdje geen 140 meer gereden maar voornamelijk 110 op de teller waardoor het verbruik ook lager is.
Leader98 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Hoe kan je de accu aan de laadpaal voorverwarmen naar 20 graden?
Op dit moment kan dat niet en ik denk ook niet dat Kia het gaat inbouwen. Ik bedoelde alleen dat het een handige feature is omdat je daarmee de volledige capaciteit van de accu in de winter kunt benutten.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 04-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprerrel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-09 17:38
e-Niro uitgelezen met odb2, wie kent deze foutmelding(en)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LcY-c8W-hixhlPA1KT0PY6Mf90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgabNsBu9SbF38jbjxNQzFeU.jpg?f=fotoalbum_large

* Archive (inactive) lijkt me niet (meer) relevant
* HVAC B1830 HVAC levert na zoeken weinig informatie op, heeft wellicht relatie met niet kunnen voorverwarmen? (zie topic:
[quote]Sprerrel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:39:
MY19. Geplande temperatuur / voorverwarmen lukt maar niet. )

Wie herkent ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

Hier in de buurt schijnen ze ook steeds meer op te rukken en aangezien de buurman er eens eentje in zijn schuurdak heeft gehad, zat me dat toch niet helemaal lekker....

We hebben er ons veel over ingelezen.
Gaas onder de auto schijnt te werken maar leek ons niet zo praktisch.
Piepers en allerlei oplossingen schijnen maar tijdelijk te werken omdat de marter daar schijnbaar aan went.
Een lang werkende oplossing schijnen systemen met stroomschokken te zijn. Die zijn over het algemeen wel duur en wij hebben twee aoto's daarmee te voorzien.

Uiteindelijk heb ik een goedkopere variant gevonden met 6 stroomplaten (met daarop ongeveer 300 V spanning) en een ultrasoon geluidssignaal. Ook beschikt deze over een laagspanningsdetectie zodat je niet ineens met een lege accu staat.

De plaatjes op een aantal tactische plekken gemonteerd en hopelijk is dat afdoende.

Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/dp/...8a-406e-be06-778480c31529

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@janne_nl Hier in de buurt schijnen ze ook te zitten; het lijkt er zelfs op dat ze in mijn tuin rondhuppelen, als ik de poepjes daar goed interpreteer. Mijn buurman heeft er al last van gehad (doorgeknaagde slangen), maar ikke nog niet (touch wood). Of je er last van kan hebben schijnt te maken te hebben met de grondstoffen in de kuststof van de slangen en isolatie. Iets met vislucht of zo.
Omdat ik er in de afgelopen bijna 6 jaren met mijn e-Niro MY19 nog geen last van heb gehad, neem ik aan dat Kia de juiste soort kunststof gebruikt. Die waar marters kennelijk niet in geïnteresseerd zijn.
Maatregelen heb ik dus niet ondernomen.

Cross fingers… O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
bnwgraaf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Hier in de buurt schijnen ze ook steeds meer op te rukken en aangezien de buurman er eens eentje in zijn schuurdak heeft gehad, zat me dat toch niet helemaal lekker....

We hebben er ons veel over ingelezen.
Piepers en allerlei oplossingen schijnen maar tijdelijk te werken omdat de marter daar schijnbaar aan went.
Een lang werkende oplossing schijnen systemen met stroomschokken te zijn. Die zijn over het algemeen wel duur en wij hebben twee aoto's daarmee te voorzien.

Uiteindelijk heb ik een goedkopere variant gevonden met 6 stroomplaten (met daarop ongeveer 300 V spanning) en een ultrasoon geluidssignaal. Ook beschikt deze over een laagspanningsdetectie zodat je niet ineens met een lege accu staat.

De plaatjes op een aantal tactische plekken gemonteerd en hopelijk is dat afdoende.

Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/dp/...8a-406e-be06-778480c31529
Ja. Dat met die plaatjes heb ik ook gelezen. En inderdaad ook 2 auto's. Die met plaatjes lees dat je beter niet zelf kunt inbouwen in een EV.

Maar goed begonnen met de low budget oplossing en de komense weken de wildcamera onder de auto zetten.

De rooster moeten trouwens redelijk hobbelig zijn anders huppelen ze er zo overheen zagen we bij mijn broer. Die heeft trouwens een Ford Kuga phev maar verder ook geen last behalve kapotte isolatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
bnwgraaf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:05:
[...]

De buren hebben ook 2 auto's in de vernieling gehad door steenmarters. Hadden in beide auto's wel een marterverjager (hoog frequent geluid en lichtflitsen). Wij hebben geen last gehad (hadden toen hetzelfde merk en type auto) maar die stond op gaas. De buren hebben toen ook hetzelfde gaas gebruikt en tot nu toe geen problemen meer gehad.

Het is dit type gaas:

https://www.conrad.nl/nl/...ster-1-stuk-s-841310.html

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
janne_nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Ja. Dat met die plaatjes heb ik ook gelezen. En inderdaad ook 2 auto's. Die met plaatjes lees dat je beter niet zelf kunt inbouwen in een EV.

Maar goed begonnen met de low budget oplossing en de komense weken de wildcamera onder de auto zetten.

De rooster moeten trouwens redelijk hobbelig zijn anders huppelen ze er zo overheen zagen we bij mijn broer. Die heeft trouwens een Ford Kuga phev maar verder ook geen last behalve kapotte isolatie.
@janne_nl
Ik heb al twee jaar de wat duurdere hoogspanning uitvoering, van Stop&Go, onder beide EV’s.
Hier bijvoorbeeld te koop:

https://www.ebay.nl/itm/1...2opwqOEAQYDCABEgLNdvD_BwE

Het rizzelt hier van de marters (had zelfs een nest in mijn houthok). Tal van buren met doorgeknaagde kabels, marters in de overkapping en op zolders, eekhoorns vrijwel uitgestorven, en vogelnesten maken alleen kans met stalen korfjes ervoor. Maar hier nog geen last met de auto’s.
Wel elk half jaar de dikke knoopcel verwisselen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EVfan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:36:
[...]
Wel elk half jaar de dikke knoopcel verwisselen.
Succes.
@EVfan Huh watte? Gaat dat ding niet gewoon direct aan de 12V-accu?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:55
Jojan265 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:15:
[...]

De buren hebben ook 2 auto's in de vernieling gehad door steenmarters. Hadden in beide auto's wel een marterverjager (hoog frequent geluid en lichtflitsen). Wij hebben geen last gehad (hadden toen hetzelfde merk en type auto) maar die stond op gaas. De buren hebben toen ook hetzelfde gaas gebruikt en tot nu toe geen problemen meer gehad.

Het is dit type gaas:

https://www.conrad.nl/nl/...ster-1-stuk-s-841310.html
Blijft het wel liggen als de auto er niet opstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26

Whuzz

Dodgeball!

Hippe Lip schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:05:
[...]

@Whuzz en @eltron
Ik zou voor punt 1 gaan. En dan zie ik eigenlijk niet waarom je dat maar weinig hoopvol vind. De auto zit nog volledig in de garantie en die koppeling is deel van de standaard leveringsomvang. Het is geen accessoire, zoals het bij een aantal (de meeste) andere Kia-modellen in die tijd wel was.

Kortom: de dealer heeft het maar gewoon in orde te maken!
Daar ben ik het uiteraard mee eens, maar van wat ik uit vele berichten hier en op andere fora begreep is dat de meeste dealers het niet begrijpen en/of voor elkaar krijgen om de boel fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Vandaar dat ik weinig hoopvol ben.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:09:
[...]

@EVfan Huh watte? Gaat dat ding niet gewoon direct aan de 12V-accu?
@Hippe Lip
Nee, de uitvoering die ik heb gebruikt een dikke knoopcel.
Geen belasting van de accu, en gaat ca. 1 jaar mee als het meezit.
Ik vervang de batterij na 6-8 maanden. Just to be sure.
En het werkt tamelijk heftig. Als je per ongeluk een plaatje aanraakt geeft dan een flinke tik. Een marter vergeet dat niet meer.
De plaatjes door de motor ruimte verdelen, controller op een makkelijk bereikbare plek en klaar.

Edit: ik zie dat de link naar een 12V uitvoering gaat. Zoals gezegd, ik heb de batterij uitvoering. Excuus voor de verwarring.
Deze heb ik dus:
https://www.automat.nl/ar...araat-plus-ultrasoon.html

[ Voor 17% gewijzigd door EVfan op 05-01-2025 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:05:
[...]

@janne_nl Hier in de buurt schijnen ze ook te zitten; het lijkt er zelfs op dat ze in mijn tuin rondhuppelen, als ik de poepjes daar goed interpreteer. Mijn buurman heeft er al last van gehad (doorgeknaagde slangen), maar ikke nog niet (touch wood). Of je er last van kan hebben schijnt te maken te hebben met de grondstoffen in de kuststof van de slangen en isolatie. Iets met vislucht of zo.
Omdat ik er in de afgelopen bijna 6 jaren met mijn e-Niro MY19 nog geen last van heb gehad, neem ik aan dat Kia de juiste soort kunststof gebruikt. Die waar marters kennelijk niet in geïnteresseerd zijn.
Maatregelen heb ik dus niet ondernomen.

Cross fingers… O-)
Ik heb er wel last van gehad alleen een isolatie van de WP was aangeknaagd, die heb ik zelf vervangen met buis isolatie. Gelukkig geen andere schade. Was een keertje op vakantie in het oosten van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
Untouchablezz20 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:32:
[...]

Blijft het wel liggen als de auto er niet opstaat?
Jahoor. Al jaren geen probleem. Af en toe de bladeren er even onderweg halen en het ziet er weer goed uit. Is van hard kunststof.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
EVfan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:50:
[...]

@Hippe Lip
En het werkt tamelijk heftig. Als je per ongeluk een plaatje aanraakt geeft dan een flinke tik. Een marter vergeet dat niet meer.
De plaatjes door de motor ruimte verdelen, controller op een makkelijk bereikbare plek en klaar.

Edit: ik zie dat de link naar een 12V uitvoering gaat. Zoals gezegd, ik heb de batterij uitvoering. Excuus voor de verwarring.
Deze heb ik dus:
Als het systeem een jaar lang met een knoopcel doet, dan zou de belasting van de accu ook wel meegevallen zijn, wanneer deze rechtstreeks daardoor gevoed zou zijn!

Het systeem wat ik heb geïnstalleerd wordt een verbruik van 0,005 A opgegeven (direct vanuit de 12V accu dus).

En mocht de accu spanning toch onverhoopt te laag raken, dan schakelt het systeem uit.

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 05-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Heb je wellicht een foto van hoe en waar je die plaatjes in de auto hebt vastgemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:08:
[...]
Ik heb er wel last van gehad alleen een isolatie van de WP was aangeknaagd, die heb ik zelf vervangen met buis isolatie. Gelukkig geen andere schade. Was een keertje op vakantie in het oosten van het land.
Ah, hier in de buurt geweest zeker. 8) :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EVfan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:50:
@Hippe Lip

Deze heb ik dus:
@EVfan Heb je bij de specs ook gezien wat dat ding verbruikt?
Stromverbrauch nur ca. 0,4mA
Daarmee krijg je je 12V-accu echt met geen mogelijkheid leeggetrokken hoor! _/-\o_

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
janne_nl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:57:
Heb je wellicht een foto van hoe en waar je die plaatjes in de auto hebt vastgemaakt?
Valt op de foto's moeilijk te zien, maar ik heb geprobeerd te beredeneren hoe en waar zo'n best de motorruimte binnen zou komen, met zijn lichaam langs zou schuren en waar hij zijn pootjes zou kunnen neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oy0QJYA0NemNB4bl6ByeK66XiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZnbKflrdIm4OFK5FjWghItw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkGYHMr_SMUn7LE64J1vOmLX-94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qgqvdip9MXK8jw4pgH5EB26n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jb46iXaa0HNXj7zvckB2aYSXRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvpLrZQvc4GkTNiTAN9FyAus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okRE4W3F6PLuKAW06Hl7CgkENwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JhR16s4iY8sSUD6DiXXnNyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Het systeem wat ik heb geïnstalleerd wordt een verbruik van 0,005 A opgegeven (direct vanuit de 12V accu dus).
@bnwgraaf Dat is dan zelfs ruim 10x wat die van @EVfan gebruikt,
Maar idd, ook daarmee krijg je je accu echt niet plat. 🤓

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:27:
[...]

@bnwgraaf Dat is dan zelfs ruim 10x wat die van @EVfan gebruikt,
Maar idd, ook daarmee krijg je je accu echt niet plat. 🤓
Kijk je alleen naar standby verbruik? Want als de plaatjes opgeladen worden is het verbruik wel flink hoger denk ik. In elk geval had ik na 9 maanden de eerste keer de batterijen leeg. En dat zijn toch echt dikke pillen.
Zover ik weet (ik heb het al een jaar of 3) is de 12V versie pas later op de markt gekomen, en was de batterij versie aanvankelijk de enige op de markt.
En een Kia accu leegtrekken? Gaat behoorlijk snel toch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
EVfan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Kijk je alleen naar standby verbruik? Want als de plaatjes opgeladen worden is het verbruik wel flink hoger denk ik.
.........
Maar dan nog is dat blijkbaar zo weinig dat een knoopcel volstaat.
En je kan zeggen van de 12V accu in de e-Niro, maar die heeft echt toch wel net een klein beetje meer capaciteit dan een knoopcel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Whuzz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:58:
[...]
Daar ben ik het uiteraard mee eens, maar van wat ik uit vele berichten hier en op andere fora begreep is dat de meeste dealers het niet begrijpen en/of voor elkaar krijgen om de boel fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Vandaar dat ik weinig hoopvol ben.
Nou, stugaan volhouden zou ik zeggen. En als ze het niet voor elkaar krijgen, dan zul je aan moeten houden en gaan zeuren. Want als ze het niet begrijpen of voor elkaar krijgen dan moeten ze maar wat meer moeite doen!

Als je remmen niet goed werken en ze begrijpen het niet sturen ze je toch ook niet weer weg? Je laat je te makkelijk afschepen als je dat accepteert.
Misschien moet je het probleem escaleren naar Kia NL? Het moet verdorie gewoon in orde gemaakt worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Nou, stugaan volhouden zou ik zeggen. En als ze het niet voor elkaar krijgen, dan zul je aan moeten houden en gaan zeuren. Want als ze het niet begrijpen of voor elkaar krijgen dan moeten ze maar wat meer moeite doen!

Als je remmen niet goed werken en ze begrijpen het niet sturen ze je toch ook niet weer weg? Je laat je te makkelijk afschepen als je dat accepteert.
Misschien moet je het probleem escaleren naar Kia NL? Het moet verdorie gewoon in orde gemaakt worden.
Mee eens hoor. Ik ga ook zeker een poging wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:34:
[...]Nou, stugaan volhouden zou ik zeggen. En als ze het niet voor elkaar krijgen, dan zul je aan moeten houden en gaan zeuren. Want als ze het niet begrijpen of voor elkaar krijgen dan moeten ze maar wat meer moeite doen!

Dat stug volhouden zou niet nodig moeten zijn.
ik verwacht van een leverancier dat die als eerste doel heeft om het de klant naar de zin te maken.
En anders ben ik gewoon geen klant (meer).
(Alle klanttevredenheidonderzoeken ten spijt waarbij mij zelfs vrij brutaal wordt gevraagd om een 9 te scoren als ik tevreden ben.)

Stug volhouden doe ik normaal 2x en als het dan nog niet over is dan stop ik met betalen voor slechte service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:54:
[...]
Dat stug volhouden zou niet nodig moeten zijn.
ik verwacht van een leverancier dat die als eerste doel heeft om het de klant naar de zin te maken.
En anders ben ik gewoon geen klant (meer).
Dat klinkt wel erg kort door de bocht. Ik hoop dan dat je straks niet naar een dealer moet die 150 km verderop ligt…
(Alle klanttevredenheidonderzoeken ten spijt waarbij mij zelfs vrij brutaal wordt gevraagd om een 9 te scoren als ik tevreden ben.)

Stug volhouden doe ik normaal 2x en als het dan nog niet over is dan stop ik met betalen voor slechte service.
Dat van die klantonderzoeken strijkt me ook wel wat tegen de haren in. Ik heb het een keer met een baliemedewerker gehad waar ik bij het brengen van de auto voor een beurt melding deed dat er iets niet in orde was. De balieman leek nauwelijks geïnteresseerd en zwakte meteen van alles af. Toen ik hem daarop netjes en rustig wees en hij desondanks omtrekkende bewegingen bleef maken ben ik nogal fors en luidruchtig tegen hem uitgevallen. Dat was door de hele zaak (ws tot in de werkplaats) te horen. Achteraf schrok ik van mijn eigen emotionele uitbarsting, maar het resultaat was verbluffend: iedereen poeslief bij het ophalen, alles in orde en sindsdien wordt ik weer gewoon netjes te woord gestaan.
Die betreffende medewerker heb ik nooit meer gezien daar…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
offtopic:
Ach ja, al die enquetes steeds na afloop.. Ook een keer met een shop van telefoononderdelen gehad. Tot 3x aan herinnerd of ik een review wilde schrijven over een item van 50 euro. Dus toen maar mn eerlijke verhaal gedaan (het vervangende telefoonscherm is niet zichtbaar als je een polariserende zonnebril draagt). Vervolgens prompt gebeld, dat dit bij het goedkope item hoorde en ik een duurdere had kunnen bestellen, en dat ze mn negatieve review niet waardeerden. Vraag er dan niet om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:51:
offtopic:
Ach ja, al die enquetes steeds na afloop.. Ook een keer met een shop van telefoononderdelen gehad. Tot 3x aan herinnerd of ik een review wilde schrijven over een item van 50 euro. Dus toen maar mn eerlijke verhaal gedaan (het vervangende telefoonscherm is niet zichtbaar als je een polariserende zonnebril draagt). Vervolgens prompt gebeld, dat dit bij het goedkope item hoorde en ik een duurdere had kunnen bestellen, en dat ze mn negatieve review niet waardeerden. Vraag er dan niet om!
offtopic:
Tja, recentelijk heb ik zo’n enquete wel ingevuld. Titel: LET OP: ENQUETESPAM. En daarna netjes uitgelegd dat die eeuwige enquetespam erg hinderlijk is. “Neem je klanten serieus, maar val ze niet lastig met een overdaad aan dit soort mail”.
Keurig antwoord gekregen dat ze daar serieus naar gingen kijken.

Maar zo ga ik voortaan alle enquetes invullen. Ik ben benieuwd…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Aangezien de zoekfunctie me niet echt verder helpt de vraag aan jullie wat voor laadsnelheid ik ongeveer mag verwachten bij snelladen bij temperaturen rond het vriespunt?

Heb zelf nog niet hoeven DC laden in de winter, maar wil graag weten wat voor snelheden ik dan ongeveer mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:32:
Aangezien de zoekfunctie me niet echt verder helpt de vraag aan jullie wat voor laadsnelheid ik ongeveer mag verwachten bij snelladen bij temperaturen rond het vriespunt?

Heb zelf nog niet hoeven DC laden in de winter, maar wil graag weten wat voor snelheden ik dan ongeveer mag verwachten.
Rond de 50kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Oh dat valt eigenlijk nog best mee.
Wordt het nog veel lager naarmate het nog kouder dan dat wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 06-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Hangt allemaal af van SoC ook. De aanvangssnelheid kan wel eens lager zijn, maar naarmate het laden langer duurt wordt de accu ook warmer en zal dan sneller gaan laden.
Beste stal je de auto voor vertrek dus ergens binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:46
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Als de accu zelf echt koud is kan het ook starten met 15-20 kW. Loopt dan in stappen op naar 37 - > 55 en met wat geluk 74-80 kW.

Als je 1x hebt geladen en de accu op temperatuur is geweest lijjt hij hem wel warm te houden. Met ritten gezien dat laadstok 2 direct 55 of 75 kW startte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:32:

Ik zat 2 weken geleden op 45kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Suicyder schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Als de accu zelf echt koud is kan het ook starten met 15-20 kW. Loopt dan in stappen op naar 37 - > 55 en met wat geluk 74-80 kW.

Als je 1x hebt geladen en de accu op temperatuur is geweest lijjt hij hem wel warm te houden. Met ritten gezien dat laadstok 2 direct 55 of 75 kW startte.
Ik heb vorige week eigenlijk voor het eerst een langere reis gemaakt met temperaturen rond het vriespunt.
Ik heb met mijn vakanties nooit problemen met de laad- en wachttijden, maar vorige week viel me wel op dat het laden rond deze temperaturen wel echt een stuk langer duurt. Inderdaad veel rond de 25 kW, dan ergens in de 30 en heel soms even boven de 50. En één keer over de 70.
Maar een dubbele laadtijden of meer vergeleken met de zomervakantie.

Dat gezegd hebbende beïnvloed het mijn reis nauwelijks. Ik geniet er nog steeds net zoveel van. En als je niet steeds geld wilt uitgeven aan de restaurantjes bij het laden, kun je ook lekker warm in de auto gaan zitten.
Of beter nog: even lekker een luchtje scheppen en de benen strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik kreeg gisteren avond, direct na het starten weer de melding "vul koelvloeistof spanningsregelaar. Dit heb ik een jaar geleden ook gehad en is toen opgelost met een spoel-/wisselbeurt van de koelvloeistof.

Zijn er meer mensen waar dit daarna weer terugkeerde? Het verdween na herstart van de auto, maar mijn ervaring van de vorige keer is dat het waarschijnlijk wel weer terugkeert.

De volgende beurt laat nog even op zich wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 20:46
bnwgraaf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:55:
Ik kreeg gisteren avond, direct na het starten weer de melding "vul koelvloeistof spanningsregelaar. Dit heb ik een jaar geleden ook gehad en is toen opgelost met een spoel-/wisselbeurt van de koelvloeistof.

Zijn er meer mensen waar dit daarna weer terugkeerde? Het verdween na herstart van de auto, maar mijn ervaring van de vorige keer is dat het waarschijnlijk wel weer terugkeert.

De volgende beurt laat nog even op zich wachten...
Ze hebben mij na de spoel-/wisselbeurt verteld dat dit voor kan komen, schijnbaar kan er bij een spoelbeurt lucht achterblijven soms en bij de sensor gaan zitten. Als het vaker voor zou komen dan moest ik er niet teveel bij denken. Overigens zelf (nog) niet weer gehad, de spoelbeurt van de terugroepactie is pas afgelopen augustus gebeurd (nadat dealer het tot 3 keer toe vertikt had en niet gezegd dat daar een aparte afspraak voor moest komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Heb inmiddels mijn Wican OBD dongle binnen (en werkend in HA!), en een platte stekker in de hoop dat het geheel dan achter het Fuse/OBD klepje zou passen, maar helaas...

De OBD poort zit ZO dicht achter het klepje dat zelfs met een platte stekker het klepje niet dicht kan. Op zich geen drama, maar... liever toch een klepje. Met een klein beetje dremelwerk denk ik dat ik het best netjes weggewerkt krijg.

Maar, auto heeft nog garantie enzo en ik wil graag een onbeschadigd klepje voor als we de auto ooit weer verkopen. Dus, ik denk; ff zoeken op auto onderdelen. Maar ik krijg dus NERGENS zo'n klepje gevonden. Naja, in USA wel bij wat vage sites....

Klepje heeft een sticker met part number 84753-Q4200WK
Onder de sticker zit nog een nummer in het plastic: 84753-G5000

Iemand enig idee waar ik zo'n klepje kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Whuzz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:45:
Heb inmiddels mijn Wican OBD dongle binnen (en werkend in HA!), en een platte stekker in de hoop dat het geheel dan achter het Fuse/OBD klepje zou passen, maar helaas...

De OBD poort zit ZO dicht achter het klepje dat zelfs met een platte stekker het klepje niet dicht kan. Op zich geen drama, maar... liever toch een klepje. Met een klein beetje dremelwerk denk ik dat ik het best netjes weggewerkt krijg.

Maar, auto heeft nog garantie enzo en ik wil graag een onbeschadigd klepje voor als we de auto ooit weer verkopen. Dus, ik denk; ff zoeken op auto onderdelen. Maar ik krijg dus NERGENS zo'n klepje gevonden. Naja, in USA wel bij wat vage sites....

Bedankt voor het delen van je ervaring en de tips! Ik heb even rondgekeken naar het onderdeelnummer en kwam een paar opties tegen:

YoshiParts verkoopt het klepje onder onderdeelnummer 84753-G5000WK voor $11,14. Ze verzenden wereldwijd, dus dat kan een optie zijn. https://yoshiparts.com/parts/kia-84753G5000WK

Amazon.com biedt hetzelfde onderdeel aan als "Genuine OEM 84753-G5000-WK Fuse Box Cover". Alleen is die daar momenteel niet verkrijgbaar, mogelijk komt die nog op voorraad. https://a.co/d/hkNhJIz

Beide opties zijn echter vanuit het buitenland, dus je zit wel met hogere verzendkosten en langere levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02

Volgens mij hebben anderen in deze topicreeks dat klepje gewoon bij de dealer besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12

Zelf 3d printen en netjes afwerken?
https://www.thingiverse.com/thing:4195118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Bedankt voor alle tips! Ook vaag dat ik hem niet zelf op amazon/yoshi heb gevonden. Heb echt een uur zitten zoeken!

3D printen is een optie. Die link is wel een RHD versie. Het echte klepje heeft een "curve" die ik in dat part niet terug zie overigens.

Ik zal morgen de dealer eens bellen, dat zal toch het makkelijkst zijn als die bereid zijn gewoon zo'n klepje te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Whuzz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:21:
Bedankt voor alle tips! Ook vaag dat ik hem niet zelf op amazon/yoshi heb gevonden. Heb echt een uur zitten zoeken!

3D printen is een optie. Die link is wel een RHD versie. Het echte klepje heeft een "curve" die ik in dat part niet terug zie overigens.

Ik zal morgen de dealer eens bellen, dat zal toch het makkelijkst zijn als die bereid zijn gewoon zo'n klepje te verkopen.
Er moet ook een LHD staan op thingiverse, kon hem zo snel niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Anders haal je toch zo'n klepje van de sloop? Staat vast wel ergens eentje, ik neem aan dat in de hybride hetzelfde klepje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maliv
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-01 21:40
Avond, ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met onderstaande kwestie.

Na aantal jaren laden aan publieke laadpalen, recent toch een eigen laadpaal aangeschaft (niet eerder omdat we geen eigen parkeerplaats hebben en dus niet altijd voor de deur kunnen parkeren). Uiteraard met een dynamisch contract en een slimme laadpaal (Zonneplan Charge2). Inmiddels is duidelijk dat het slim laden niet werkt; de laadpaal functioneert naar behoren, dit ben ik nagegaan bij Zonneplan. Het blijkt dat het laadsysteem van de auto (kia E-niro uit 2019) in een soort ‘slaapstand’ gaat wanneer het laden niet direct start. En dit is bij slim laden/uitgesteld laden natuurlijk vaak het geval. Wanneer de laadpaal op de goedkope momenten dan de laadsessie tracht te starten, accepteert de auto het laden niet. Ik heb geen laadplanning/schema geprogrammeerd in de auto of via Kia Connect app (dit kan de oorzaak zijn bij een dergelijk issue). Is iemand dit issue met een auto wel eens eerder tegengekomen? Vooral specifiek de combinatie Kia -NIro en Zonneplan. Het regulier laden werkt overigens wel, dus auto koppelen en direct het laden starten. Dat doe ik nu op het moment dat de stroom goedkoop is, maar dat is natuurlijk niet (super) slim laden en de wekker zet ik er ook niet voor….

dank en groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:56
Maliv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:03:

Na aantal jaren laden aan publieke laadpalen, recent toch een eigen laadpaal aangeschaft (niet eerder omdat we geen eigen parkeerplaats hebben en dus niet altijd voor de deur kunnen parkeren). Uiteraard met een dynamisch contract en een slimme laadpaal (Zonneplan Charge2). Inmiddels is duidelijk dat het slim laden niet werkt; de laadpaal functioneert naar behoren, dit ben ik nagegaan bij Zonneplan. Het blijkt dat het laadsysteem van de auto (kia E-niro uit 2019) in een soort ‘slaapstand’ gaat wanneer het laden niet direct start. En dit is bij slim laden/uitgesteld laden natuurlijk vaak het geval. Wanneer de laadpaal op de goedkope momenten dan de laadsessie tracht te starten, accepteert de auto het laden niet. Ik heb geen laadplanning/schema geprogrammeerd in de auto of via Kia Connect app (dit kan de oorzaak zijn bij een dergelijk issue). Is iemand dit issue met een auto wel eens eerder tegengekomen? Vooral specifiek de combinatie Kia -NIro en Zonneplan. Het regulier laden werkt overigens wel, dus auto koppelen en direct het laden starten. Dat doe ik nu op het moment dat de stroom goedkoop is, maar dat is natuurlijk niet (super) slim laden en de wekker zet ik er ook niet voor….

dank en groet.
Heb je al gekeken of het wel werkt als je zelf in de auto aangeeft dat ie later moet laden? Ik doe dat namelijk al jaren en nog nooit een probleem mee gehad. Ook KIA 2019.

Als dat nl wel werkt ligt het probleem aan de combinatie KIA - Zonneplan dwz je kunt het niet extern aansturen. Dat zou mij niet verbazen gelet op de beperkte mogelijkheden van de KIA 2019 wat betreft externe aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

dank en groet.
In het menu voor laadbeheer zijn instellingsmogelijkheden voor daluren.
Dat is niet precies wat je zoekt maar gezien bij dynamische tarieven ook wel een patroon aanwezig is van pieken en dalen op bepaalde momenten van de dag/week, kan dit wellicht wel helpen. Je kunt zelfs instellen of je uitsluitend of peak wilt laden off dat je prioriteit wilt geven aan daluren maar wel door wilt laden buiten de daluren als dat onvoldoende SOC oplevert.
Is wat minder zuiver wellicht maar als je een redelijk basispatroon hebt in de dynamische tarieven, kom je denk ik toch best een eind. En bij extreme schommelingen in tarief kun je altijd nog handmatig ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Met MY19 zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Het zal vanuit de laadpaal zelf moeten komen, want er is geen app die de auto kan aansturen. Meest simpele is de laadpaal in zn geheel uitschakelen. Bij inschakelen begint ie dan wel te laden.
Ik begin voorlopig niet aan dynamische contracten, zeker nu salderen er nog is. En daarna is het ook maar de vraag of dynamisch nu echt in je voordeel gaat werken. Stroom is vaak goedkoop als je er zelf ook niks mee kan en in de winter betaal je de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik weet niet wat je met Home Assistent icm de automation kunt? Of je dan het laden kunt starten en stoppen? Ik weet dat die iets anders is dan die van de latere modellen. En was er laatst niet iemand die zei dat het met tibber wel werkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37

Ik kwam dit topic laatst tegen omdat ikzelf ook een OBDII dongel heb. Zelf nog niets mee gedaan maar misschien kun jij hier iets mee, for the time being...
https://www.kiaclub.nl/to...niro-en-obd2-for-dummies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

dank en groet.
Dat is precies waar ik momenteel mee bezig ben. Ook voor een Kia E-Niro (MY19), ook Zonneplan, maar dan met mijn eigen Zappi laadpaal. Grote kans dat ik tegen hetzelfde probleem aan ga lopen, máár volgens mij moet een Zappi in staat zijn om de Niro "wakker te schudden" wanneer deze na een pauze weer gaat laden. Zover ben ik nog niet, ben nog even aan het programmeren om wat jouw laadpaal zelf doet( gaan laden bij laag tarief) te bouwen in Home Assistant.

Ik zal mijn progressie (of falen...) hier rapporteren.

Uit de Zappi handleiding: (Hoofdstukje over wat elke status op het display betekent)

<Restart>
zappi is performing a restart sequence.
This may happen with some EVs that need to be 'woken-up' to start
charging after a pause in the charge. Charge should start immediately
afterwards, otherwise the “Charge Delayed” message will appear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ASW1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:36:
Anders haal je toch zo'n klepje van de sloop? Staat vast wel ergens eentje, ik neem aan dat in de hybride hetzelfde klepje zit.
Kan, maar dan moet ik allemaal slopen gaan afbellen/langsrijden voor een klepje van 10 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:27:
Met MY19 zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Het zal vanuit de laadpaal zelf moeten komen, want er is geen app die de auto kan aansturen. Meest simpele is de laadpaal in zn geheel uitschakelen. Bij inschakelen begint ie dan wel te laden.
Ik begin voorlopig niet aan dynamische contracten, zeker nu salderen er nog is. En daarna is het ook maar de vraag of dynamisch nu echt in je voordeel gaat werken. Stroom is vaak goedkoop als je er zelf ook niks mee kan en in de winter betaal je de hoofdprijs.
Mijn dynamisch contract gaat pas volgende maand in, dus ik kan het je nog niet zeggen, maar ik heb al wel toegang tot de Zonneplan API en kan in HA dus de prijzen zien en daar grafieken van plotten.
Ik kan al wel zeggen dat áls ik de Niro de afgelopen 3 weken steeds "slim" had geladen, dat ik zéker goedkoper uit was geweest dan hem "dom laden" bij Zonneplan en al helemáál t.o.v. "dom laden" bij United Consumers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Whuzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Mijn dynamisch contract gaat pas volgende maand in, dus ik kan het je nog niet zeggen, maar ik heb al wel toegang tot de Zonneplan API en kan in HA dus de prijzen zien en daar grafieken van plotten.
Ik kan al wel zeggen dat áls ik de Niro de afgelopen 3 weken steeds "slim" had geladen, dat ik zéker goedkoper uit was geweest dan hem "dom laden" bij Zonneplan en al helemáál t.o.v. "dom laden" bij United Consumers.
Beetje offtopic, maar ik heb net een vast jaarcontract voor 19ct/kWh en kan zonder gedoe altijd laden wanneer ik dat wil. Ik vraag me af hoeveel je hier aan gaat verdienen en hoelang het duurt voordat je de meerprijs van Zonneplan eruit hebt.
Het is natuurlijk wel een leuke hobby om met dynamische prijzen te gaan werken en daar het maximale uit proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Beetje offtopic, maar ik heb net een vast jaarcontract voor 19ct/kWh en kan zonder gedoe altijd laden wanneer ik dat wil. Ik vraag me af hoeveel je hier aan gaat verdienen en hoelang het duurt voordat je de meerprijs van Zonneplan eruit hebt.
Het is natuurlijk wel een leuke hobby om met dynamische prijzen te gaan werken en daar het maximale uit proberen te halen.
Waar heb jij een vast contract voor 19ct dan? En wat is je gasprijs? En terugleverboete voor zonnepanelen?
Bij United Consumers kon ik niet beter dan 25ct krijgen en moest ik flink gaan betalen voor het hebben van zonnepanelen.

Gisternacht had ik de auto kunnen volladen voor 15ct/kWh in elk geval.

Met mijn Zappi (als ik alles geprogrammerd krijg zoals ik denk dat het kan) kan ik hem zo installen dat mijn vriendin elke ochtend met de minimaal benodigde SOC wegrijd en dat ik extra bijlaad wanneer de stroom goedkoper is, óf wanneer ik zonnestroom over heb om terugleveren te voorkomen.
Vrijwel gegarandeerd dat dat goedkoper is dan "dom laden" via welke provider dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat laatste klopt natuurlijk alleen als je niet te veel kilometers rijdt. Als je vaak (elke 2 dagen) moeten laden, zul je ook nachten tegenkomen dat de prijs hoger is dan 30ct.

Maar ben ook wel benieuwd waar die 19ct is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Essent met de deal van Vereniging Eigen Huis, maar daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

janne_nl schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:26:
Dat laatste klopt natuurlijk alleen als je niet te veel kilometers rijdt. Als je vaak (elke 2 dagen) moeten laden, zul je ook nachten tegenkomen dat de prijs hoger is dan 30ct.

Maar ben ook wel benieuwd waar die 19ct is.
Uiteraard. Als je elke dag de 400km rijd en 's avonds om 10 uur thuis komt en om 7 uur weer weg moet, dan heb je geen keus en ben je 100% overgeleverd aan de prijsgoden.
Mijn vriendin moet normaal om de dag laden, dus ik heb wat speelruimte en daarnaast heb je ook nog het hele weekend (dus je hebt meer kans om de werkweek te beginnen met 100% SOC die je relatief goedkoop hebt kunnen laden.

In ons geval is het ongeveer:
Is de SOC lager dan de minimale SOC die vriendin nodig heeft in de ochtend? -> Zoek dan naar de goedkoopste uren in de nacht om de minimale SOC te halen.
Zijn er nog extra goedkope uren over? -> Laad dan voller dan de minimale SoC
Is er zonnestroom over? -> Pomp die dan ook in de auto als het kan.
Is de stroomprijs heel erg hoog? -> Stuur automatisch notificatie naar vriendin dat ze alvast begint met lopen naar werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zo doen wij het ook ongeveer. Als ik de prijs te hoog vind ga ik een meer extra met de trein.

Als ik puur naar de km vergoeding op mijn werk kijk en uitga van 20kwh voor 100km dan wordt ik pas heel ongelukkig als de prijs boven de euro komt. Echter ik wil natuurlijk ook de mrb betaald krijgen als die over 5 jaar de 100euro aantikt per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan

dank en groet.
@maliv,
Ik doe dit al geruime tijd met een MY2019 en een Zaptec laadpaal, maar dan met Tibber.
Dat werkt gewoon prima. Zie enkele pagina’s terug, waar ik het beschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maliv
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-01 21:40
Whuzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Dat is precies waar ik momenteel mee bezig ben. Ook voor een Kia E-Niro (MY19), ook Zonneplan, maar dan met mijn eigen Zappi laadpaal. Grote kans dat ik tegen hetzelfde probleem aan ga lopen, máár volgens mij moet een Zappi in staat zijn om de Niro "wakker te schudden" wanneer deze na een pauze weer gaat laden. Zover ben ik nog niet, ben nog even aan het programmeren om wat jouw laadpaal zelf doet( gaan laden bij laag tarief) te bouwen in Home Assistant.

Ik zal mijn progressie (of falen...) hier rapporteren.

Uit de Zappi handleiding: (Hoofdstukje over wat elke status op het display betekent)

<Restart>
zappi is performing a restart sequence.
This may happen with some EVs that need to be 'woken-up' to start
charging after a pause in the charge. Charge should start immediately
afterwards, otherwise the “Charge Delayed” message will appear.
@Whuzz Zeker interessant! Stukje uit de Zappi handleiding suggereert in ieder geval dat mijn aanname dat een auto in een soort 'slaapstand' kan komen wanneer er niet direct geladen wordt. Ik hou me aanbevolen voor jouw resultaten met Zappi. Wellicht kan ik dat dan ook meenemen in mijn feedback richting Zonneplan over de manier dat de laadpaal werkt. Kan Zonneplan ook een wake-up call programmeren in de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Whuzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:06:
[...]
@Whuzz Als ik het me goed herinner heeft Zappi (Myenergi) de software zodanig aangepast, dan in het geval je start met uitgesteld laden, dat er dan eerst eventjes gewoon geladen wordt (dat kost bijna nix) en pas daarna gepauzeerd wordt. Dat hebben ze een tijd (paar jaar?) geleden gedaan omdat er veel klachten waren dat uitgesteld laden bij nogal wat auto’s niet goed ging.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik ben wat aan het rommelen met het activeren van een nieuwe laadkaart van Kia (vorige kwijtgeraakt) en ik struikel op de website over een beschrijving die verteld hoe je Plug-and-charge kunt inschakelen. Handig! Maar: het PCID nummer dat je moet opzoeken in het menu in de auto ontbreekt bij mij. Betekent dat dat mijn uitversie (2021 model) die optie niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:52:
Ik ben wat aan het rommelen met het activeren van een nieuwe laadkaart van Kia (vorige kwijtgeraakt) en ik struikel op de website over een beschrijving die verteld hoe je Plug-and-charge kunt inschakelen. Handig! Maar: het PCID nummer dat je moet opzoeken in het menu in de auto ontbreekt bij mij. Betekent dat dat mijn uitversie (2021 model) die optie niet heeft?
Heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel benieuwd welk aantrekkelijk tarief je dan gevonden hebt met Kia charge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:52:
Voor zover ik weet doet de e-Niro geen Plug&Charge, maar wel Autocharge.
Dit voertuig ondersteunt Autocharge
Dit voertuig ondersteunt geen Plug & Charge
P&C is een manier om je auto zelf te koppelen bij een laadpasaanbieder of direct bij het laadpaalnetwerk. De auto wordt zelf een soort laadpas middels een cryptografische handshake op de CCS datapinnen. Voor zover ik weet doet in NL alleen Ionity dit en kunnen alleen vrij nieuwe auto's dit ook. Je kan je auto met P&C koppelen bij Ionity direct of via je laadpas zoals Kia Charge.

Autocharge is veel simpeler en gewoon je auto herkennen op basis van een unieke ID op de CCS poort. Zeg maar net als een MAC adres op het LAN. Niet heel veilig maar het werkt. Kia zegt unieke IDs te gebruiken voor elk voertuig en daarmee is het al 'ondersteund'. Fastned gebruikt dit bijvoorbeeld. Ik heb dit op mijn e-Niro wel eens gedaan en het werkt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:38:
[...]

Heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel benieuwd welk aantrekkelijk tarief je dan gevonden hebt met Kia charge?
Ik betaal nu bij de Vattenval palen in mijn buurt (veel) minder dan met mijn Vattenval kaart..... Ik betaal nu 0,39 euro/kWh. Bij Greenflux (ook in de buurt) betaal ik 0,37 euro/kWh. Met het Kia Charge Plus abonnement. Ik kan dat met geen enkel ander abonnement goedkoper krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:52:
[...]

Voor zover ik weet doet de e-Niro geen Plug&Charge, maar wel Autocharge.

[...]

P&C is een manier om je auto zelf te koppelen bij een laadpasaanbieder of direct bij het laadpaalnetwerk. De auto wordt zelf een soort laadpas middels een cryptografische handshake op de CCS datapinnen. Voor zover ik weet doet in NL alleen Ionity dit en kunnen alleen vrij nieuwe auto's dit ook. Je kan je auto met P&C koppelen bij Ionity direct of via je laadpas zoals Kia Charge.
Duidelijk, maar mijn model e-Niro kan dat dus niet, waarschijnlijk nieuwere modellen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
multikoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:17:
Duidelijk, maar mijn model e-Niro kan dat dus niet, waarschijnlijk nieuwere modellen wel.
De Niro EV kan het ook niet. Volgens ev-database zijn alleen de EV3 en EV9 hiermee uitgerust. ev-database met filter P&C en merk Kia

Ik verbaasde mij er ook over toen ik het zag in Kia Charge nadat ik al mijn VIN had ingevoerd. Zij kunnen toch zien dat ik dan een auto heb zonder P&C? Knullig.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

dank en groet.
Op de Kia website wordt al heel lang aangegeven dat ze zelf ook met een slim-laden optie komen, die rekening houdt met zonnestroom, dynamische tarieven en dergelijke. Steeds werd verwezen naar de slim-laden app, maar die was vervolgensnergens te vinden.
Ik heb toen navraag gedaan en kreeg te horen, dat dat inderdaad nog geintroduceerd moest worden.

Ondertussen is op de website half januari als start van deze optie genoemd.

Hoe het precies zal gaan werken en bij welke auto's geen idee, maar ben wel benieuwd eigenlijk.

https://www.kia.com/nl/el...m8aMMFGnr73BoCGngQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Op de Kia website wordt al heel lang aangegeven dat ze zelf ook met een slim-laden optie komen, die rekening houdt met zonnestroom, dynamische tarieven en dergelijke. Steeds werd verwezen naar de slim-laden app, maar die was vervolgensnergens te vinden.
Ik heb toen navraag gedaan en kreeg te horen, dat dat inderdaad nog geintroduceerd moest worden.

Ondertussen is op de website half januari als start van deze optie genoemd.

Hoe het precies zal gaan werken en bij welke auto's geen idee, maar ben wel benieuwd eigenlijk.

https://www.kia.com/nl/el...m8aMMFGnr73BoCGngQAvD_BwE
De omschrijving is wel vrij duidelijk.
Je moet overstappen naar Vattenfal en dan gaan Kia en Vattenfal samen alles voor jou regelen dat je thuis tot 30% goedkoper kunt laden.
Dus alleen voor degenen die thuis kunnen laden.

Ze hebben wel vast ingeboekt dat 52.000 elektrische Kia rijders dit gaan doen.
Dat zou mij zeer verbazen.

Ik heb nu al de indruk dat ik met mijn energieleverancier veel goedkoper uit ben dan bij Vattenfal, misschien geen 30% maar dat schiet wel lelkker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Twijfelachtig model ja, wie kan thuisladen heeft meestal een grondgebonden woning en vaak ook PV dus die groep wil (zeker vanaf 2027) vooral met PV kunnen laden en is wellicht ook niet geïnteresseerd in een dynamisch contract.
De korting die ze bieden van 2,5 cent wanneer je tussen 0 en 6 uur laadt is ook wel erg schraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:04:
Twijfelachtig model ja, wie kan thuisladen heeft meestal een grondgebonden woning en vaak ook PV dus die groep wil (zeker vanaf 2027) vooral met PV kunnen laden en is wellicht ook niet geïnteresseerd in een dynamisch contract.
De korting die ze bieden van 2,5 cent wanneer je tussen 0 en 6 uur laadt is ook wel erg schraal.
Ja het wemelt van dit soort overwegingen waar zij kennelijk geen idee van hebben.

Voor mij is bijvoorbeeld ook de vraag waar we dan onze andere EV moeten opladen als dit alleen voor Kia wordt geregeld.

En 6 jaar geleden al voor Zappi gekozen om zoveel mogelijk op zonnestroom te kunnen laden.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 09-01-2025 10:08 ]

Pagina: 1 ... 321 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.