Ik heb zojuist een rit gemaakt, 30 km over binnenwegen. 20% (!) van het verbruik werd veroorzaakt door de verwarming.DutchKel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:50:
[...]
Ik snap je redenering, en je hebt zeker een punt. Wat ik bedoel is dat het verschil niet alleen veroorzaakt wordt door de capaciteit die je kunt laden of gebruiken, maar ook door hoe efficiënt de energie wordt omgezet en gebruikt.
[knip]
Als je echt een verschil van 450 km naar 350 km ziet, komt dat waarschijnlijk door een combinatie van factoren: lagere temperaturen, hogere luchtweerstand, minder efficiënte banden, en meer energieverbruik voor bijvoorbeeld verwarming. Het is niet alleen een kwestie van wat je kunt laden of hoeveel er in de accu zit.
Dus: 400km met de auto uit. 20% eraf: 320 km bruikbaar bereik. Exact wat ik in mijn gegevens zie. Dat zou betekenen dat alle andere factoren die jij noemt niet significant bijdragen aan het verbruik.
Ik denk dat er nog wel een aardige foutenmarge hier en daar te vinden is, maar toch. Het is de verwarming, niet de accucapaciteit.