Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:43
gjcvro schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:13:
Oh, wauw. Dichterbij dan ik verwachtte. Ziet er fraai uit.
Nou, we hadden sneeuw voorspeld gezien, maar ik had zoveel ook niet verwacht hier!
Wel errug mooi hoor, ook om doorheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
bnwgraaf schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:41:
[...]

Nou, we hadden sneeuw voorspeld gezien, maar ik had zoveel ook niet verwacht hier!
Wel errug mooi hoor, ook om doorheen te lopen.
Misschien als het zo blijft komend weekend ff op en neer rijden. Maar heb de winterwielen er nog niet onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bnwgraaf schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:38:
[...]

Ha ja, dat dacht ik ook, kon ik daar eindelijk eens mooi gebruik van maken om winters wit van de auto te verwijderen.
Helaas..... Niet alleen is er hier geen telefonisch bereik, ook de (simkaart van de) Kia had geen bereik hier. Dus toch eerst het bestuurdersportier sneeuwvrij maken en handmatig de verwarming aan zetten...
Tja, jammer dat er niet ook nog een Bluetooth-optie is. Dan kun je ernaast gaan staan om de verwarming aan te zetten, zonder gedoe van sneeuwvrij maken en het portier open zien te krijgen…

Zou een mooie optie voor ‘product improvement’ zijn. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb voor mijn garage, die 30 meter van mijn woning staat, een aparte 3 fase aansluiting waar alleen de wallbox op aangesloten staat. Hierbij heb ik een dynamisch contract, zodat ik op de goedkope uurtjes kan laden. Alle elektra die verbruikt wordt is dus alleen voor de e-niro. De wallbox zelf verbruikt 0,1kw per dag.
Afgelopen zaterdag nacht heb ik de niro geladen tot 90% en gaf de teller aan dat er 411 kilometer reikwijdte was.
Zondag overdag is er 54 kilometer gereden. Hierbij stond de verwarming ingesteld op driver only en 18 graden en de stoelverwarming aan. De niro heeft een warmtepomp, dus zou zuiniger moeten zijn dan zonder.
Bij thuiskomst was het accu-percentage gedaald naar 78% en is de niro weer aangesloten op de lader om weer op te laden naar de ingestelde 90%.
Maandagochtend stond de accu weer op 90% en de reikwijdte weer op 410 kilometer. Tot zover niks aan de hand, maar ik keek toevallig op het elektra-verbruik overzicht en zag dat er 15,78 kw geladen is.
Dat zou betekenen dat ik met 54 kilometer al op 25% accu capaciteit zit en dus iets meer dan 200 kilometer zou kunnen rijden in totaal bij een 100% lading.
Ik weet dat er omzet verliezen zijn, maar dat kan toch niet zoveel zijn? In het begin heb ik geladen met de granny lader via een stopcontact en toen ging er ook 25% lading verloren, maar dat zou met een 11 kw lader toch niet zo hoog moeten zijn?

Vorige maand nog naar Duitsland geweest en toen kon ik zo'n 400 kilometer rijden, wat precies genoeg was om na 360 kilometer bij het vakantieadres aan te komen. De weersomstandigheden waren toen ook koud en nat, maar wel met 4 personen, volle kofferbak en rond de 130 km/h gereden, tegenover hier alleen in de auto en niet boven de 100 km/h gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
rokil schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:50:
Ik heb voor mijn garage, die 30 meter van mijn woning staat, een aparte 3 fase aansluiting waar alleen de wallbox op aangesloten staat. Hierbij heb ik een dynamisch contract, zodat ik op de goedkope uurtjes kan laden. Alle elektra die verbruikt wordt is dus alleen voor de e-niro. De wallbox zelf verbruikt 0,1kw per dag.
Afgelopen zaterdag nacht heb ik de niro geladen tot 90% en gaf de teller aan dat er 411 kilometer reikwijdte was.
Zondag overdag is er 54 kilometer gereden. Hierbij stond de verwarming ingesteld op driver only en 18 graden en de stoelverwarming aan. De niro heeft een warmtepomp, dus zou zuiniger moeten zijn dan zonder.
Bij thuiskomst was het accu-percentage gedaald naar 78% en is de niro weer aangesloten op de lader om weer op te laden naar de ingestelde 90%.
Maandagochtend stond de accu weer op 90% en de reikwijdte weer op 410 kilometer. Tot zover niks aan de hand, maar ik keek toevallig op het elektra-verbruik overzicht en zag dat er 15,78 kw geladen is.
Dat zou betekenen dat ik met 54 kilometer al op 25% accu capaciteit zit en dus iets meer dan 200 kilometer zou kunnen rijden in totaal bij een 100% lading.
Ik weet dat er omzet verliezen zijn, maar dat kan toch niet zoveel zijn? In het begin heb ik geladen met de granny lader via een stopcontact en toen ging er ook 25% lading verloren, maar dat zou met een 11 kw lader toch niet zo hoog moeten zijn?

Vorige maand nog naar Duitsland geweest en toen kon ik zo'n 400 kilometer rijden, wat precies genoeg was om na 360 kilometer bij het vakantieadres aan te komen. De weersomstandigheden waren toen ook koud en nat, maar wel met 4 personen, volle kofferbak en rond de 130 km/h gereden, tegenover hier alleen in de auto en niet boven de 100 km/h gekomen.
Tijdens je rit van 50 km heb je ((90-78)/100*64=) 7,68 kWh gebruikt. Dat betekent een verbruik van 15 kWh/100km. Dat klinkt logisch en daarmee lijken de percentages in ieder geval te kloppen. Ook mijn ervaring is dat de %-aanduiding van de auto best wel nauwkeurig is.
Dan heb van 78 naar 90% geladen, volgens de auto dus weer 7,68 kWh. De wallbox zegt 15,87 kWh. Dat zou een verlies betekenen van 50% en dat is ontzettend extreem veel.

Waar lees je dat electra verbruik af? Kan het zijn dat daar een flinke fout in zit?
Je vertelt nu van één meting en daar kun je nog helemaal geen conclusies aan verbinden. Ik zou in ieder geval meerdere metingen doen en dan kijken of je een patroon kunt ontdekken. Is dat verlies consistent zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het verbruik lees ik af van de Wallbox app en daarna heb ik het gecontroleerd bij het Tibber dagelijks verbruik.
De wallbox zegt 15,9 kw en Tibber zegt dus 15,78. Aangezien ik die 15,78 moet betalen, ga ik ervan uit dat dat redelijk klopt.
Het verbruik in de auto wordt inderdaad meestal aangegeven rond de 15 kwh voor diezelfde rit (huis naar werk en andersom). De ene keer iets meer en de andere keer iets minder.
Over de afgelopen 45.000 kilometer staat het gemiddeld verbruik op 14,8 kwh per 100 kilometer, dus ook dat komt aardig overeen.
Gemiddeld rijd ik rond de 1000 kilometer per maand en het verbruik, volgens Tibber, is dan rond de 165 kwh.
Het is inderdaad een éénmalige meting en ik ben nu van plan dit wel vaker te gaan controleren, want er moet ergens een fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
360k op de teller en nog steeds 474km rijbereik bij 100% en 6 graden...
https://www.autowereld.nl...4pk-40724643/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Emootje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:34:
360k op de teller en nog steeds 474km rijbereik bij 100% en 6 graden...
https://www.autowereld.nl...4pk-40724643/details.html
Waar haal je die 475 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:34:
[...]

Waar haal je die 475 vandaan?
Uit de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Om 474 km te rijden met een 64 kWh accu moet je een verbruik halen van 13,5 kWh/100km, dus real world ga je die 474 nooit halen, maar bij nieuwe Niro's/Souls staat er een vergelijkbare range op het klokkenwerk dus in die zin ziet het er goed uit, gesteld dat dit een accurate weergave van het BMS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Puur op de kWhs in de accu niet denk ik, echter samen met regenereren lijkt me dat wel mogelijk.

In het najaar een keer 440km gereden op een lading. Ik dacht iets van 25km over. Met iets langzamer rijden was dat zeker meer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:35:
Om 474 km te rijden met een 64 kWh accu moet je een verbruik halen van 13,5 kWh/100km, dus real world ga je die 474 nooit halen, maar bij nieuwe Niro's/Souls staat er een vergelijkbare range op het klokkenwerk dus in die zin ziet het er goed uit, gesteld dat dit een accurate weergave van het BMS is.
Dat hangt van jouw “real world” af. Zoals hier al eerder geschreven haal je dat makkelijk als je niet teveel op de snelweg rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:28:
[...]

Dat hangt van jouw “real world” af. Zoals hier al eerder geschreven haal je dat makkelijk als je niet teveel op de snelweg rijdt.
Denk dat bijna niemand als langdurig gemiddelde 13,5 kWh/100km haalt, de vraag is eerder hoe real world dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 12:37
Zag hem voorbij komen, vond het wel mooi om te zien dat een auto met zoveel kilometers nog best veel kilometers op de GOM haalt.
Verder niks hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Ah, je kunt doorklikken op de foto's. Niet gezien.
Overigens zou je voor de foto's best dat bereik kunnen bereiken door een paar dagen heel verschrikkelijk zuinig te rijden (veel stadsverkeer, verwarming uit) en dan vol laden.
Los daarvan: het blijkt maar weer dat je gewoon meer dan drie ton kunt rijden en dan nog steeds een uiterst bruikbare auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26

Whuzz

Dodgeball!

Vraagje over de "MijnKIA" app. We hebben een MY2019 E-Niro. Ik heb in het begin de "MijnKIA" app gebruikt en deze werkte destijds. Sinds mijn vriendin de auto is gaan rijden is die app echter niet meer gebruikt.

Nu wil ik in Home Assistant de battery SoC van die KIA uitlezen, wegens slim laden, dynamische tarieven, enz enz. Daar zijn gelukkig al custom components voor, dus zo geschiedde.
Nu is de data die wordt opgehaald echter zwaar (lees... jaren... 50k km....) verouderd. Zowel in de MijnKIA app, als in HA, als wanneer ik op de website inlog. Lijkt dus wel alsof de auto al in zeer lange tijd geen data heeft verstuurd. De auto is echter wel vebonden met onze WiFi, dus zou al die tijd data verstuurd moeten kunnen hebben.

Iemand hier ervaring mee?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Whuzz kan zijn dat het abonnement verlopen is, kost tegenwoordig 35 euro/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:50:
@Whuzz kan zijn dat het abonnement verlopen is, kost tegenwoordig 35 euro/jaar.
ja, ik heb al een abbo aangevraagd. Moet kennelijk via de dealer? Beetje onzin, maar ok.

Toch heb ik mijn twijfels of dat het is. Laatste data in de app is van 50k km geleden. Dat is ruim 2 jaar geleden. Zo lang is dat abbo toch niet betaald? Of update de data alleen "on demand" wanneer de app wordt geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Whuzz nee, niet on demand, elke minuut dat de auto aan staat of aan het laden is zou ie een update moeten geven. Moet misschien iets gereset worden dan. Hoop dat je dealer er verstand van heeft, meeste weten van toeten noch blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:01:
@Whuzz nee, niet on demand, elke minuut dat de auto aan staat of aan het laden is zou ie een update moeten geven. Moet misschien iets gereset worden dan. Hoop dat je dealer er verstand van heeft, meeste weten van toeten noch blazen.
Bedankt, we gaan het zien. Ik zal aan de dealer laten weten dat de app niet meer lijkt te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprerrel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-09 17:38
MY19. Geplande temperatuur / voorverwarmen lukt maar niet. Wie weet raad?

Betreft een e-Niro 2019. Met mijnkia.app die alleen uitleest en geen mogelijkheid heeft om via app commando naar auto te sturen.
Het lukt me niet om het (via de auto) voorgeprogrammeerd voorverwarmen voor elkaar te krijgen.
Zie foto's voor de instellingen. Daarna sluit ik de laadkabel aan en begint auto te laden. Maar voorverwarmen start niet.

Heb gezocht op forum, google, handleiding doorgenomen maar het lukt me niet.
Wie weer raad? (dank alvast).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFCKZxlryKtn72xqu0VdhFaKcGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJUEGzLXtQXeghvs5ChkJMqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhQPW7h3yc1mM953X6afLfRz8hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZxI3qIfvtUus9CM0mBN2UJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbU_aesv-W5OmPjYy67blg2bTvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLrvIMssxcy5HZ11XXNn9vIG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Sprerrel je moet je “volgende vertrek” instellen op een toekomstig moment, die staat nu op gisteren 19u. Pas dan gaat ie voorverwarmen zodat ie op het vertrekmoment op temperatuur is.

O wacht de foto is ook van gisteren. Werkt het wel als “gepland laden” uit staat?

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-12-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprerrel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:51:
@Sprerrel je moet je “volgende vertrek” instellen op een toekomstig moment, die staat nu op gisteren 19u. Pas dan gaat ie voorverwarmen zodat ie op het vertrekmoment op temperatuur is.

O wacht de foto is ook van gisteren. Werkt het wel als “gepland laden” uit staat?
Idd gisteren. Voorverwarmen werkt ook niet als 'gepland laden' uit staat.
Check-driedubbel-check (Zie foto's). Auto staat aan de laadpaal en laadt (net als gisteren) op.. dwz lampje knippert. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH7dUKQBfijujw0b2CyYVraBU84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IsVF49imMsrp2ICBzQ0rH0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDykY2DiKQZP27g3D4uq7aCfzHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Hv6slegJlfMNhV2wQddCJXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprerrel
Ook met 'gepland laden' uit werkt het voorverwarmen niet jammer genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxOp7A_U83wupaRsAPO_buRyE0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0iuOB4oJ7tVZDYeWTcC3tLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Werkt geplanned laden zo dat je opgeeft hoe laat je weg wil rijden en dan zorgt de auto dat ie op dat moment net op het aangegeven ladingspercentage zit, en dus op de het laatst mogelijk gaat opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 14:04
Leader98 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:19:
Werkt geplanned laden zo dat je opgeeft hoe laat je weg wil rijden en dan zorgt de auto dat ie op dat moment net op het aangegeven ladingspercentage zit, en dus op de het laatst mogelijk gaat opladen?
Ja, dat is hoe het werkt. Of zou moeten werken in ieder geval. Ik zit altijd te klooien met de tarieven en uren omdat hij anders bij mij direct gaat laden. Hij deed het vroeger wel, misschien eens een update doen…

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Whuzz schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:36:
Vraagje over de "MijnKIA" app. We hebben een MY2019 E-Niro. Ik heb in het begin de "MijnKIA" app gebruikt en deze werkte destijds. Sinds mijn vriendin de auto is gaan rijden is die app echter niet meer gebruikt.
(...)
Bij mij is de app 1 of 2 jaar geleden gaan haperen met de updates en na nog wat tijd kreeg ik geen updates meer. Pinhole reset van entertainment systeem hielp niet, dealer wist ook zo niet wat het was. Heb hier wel eens gehoord dat er iets aan het specifieke systeem gereset zou moeten worden. Toen is aangekondigd dat er voor het abonnement betaald moest gaan worden (wat ik best snap) heb ik er verder niet meer naar om gekeken. Heb vrijwel nooit echt nodig dat ik tussendoor moet kijken of hij nog laadt of hoe ver hij is, dus heb er mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:12
TechLight schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:03:
[...]Bij mij is de app 1 of 2 jaar geleden gaan haperen met de updates en na nog wat tijd kreeg ik geen updates meer. Pinhole reset van entertainment systeem hielp niet, dealer wist ook zo niet wat het was. Heb hier wel eens gehoord dat er iets aan het specifieke systeem gereset zou moeten worden. Toen is aangekondigd dat er voor het abonnement betaald moest gaan worden (wat ik best snap) heb ik er verder niet meer naar om gekeken. Heb vrijwel nooit echt nodig dat ik tussendoor moet kijken of hij nog laadt of hoe ver hij is, dus heb er mee leren leven.
Heb ook zonder de app leren leven en dat is eigenlijk wel lekker rustig. We houden de lading op een behoorlijk niveau (tussen 50 en 80%) zodat we alle gebruikelijke ritjes altijd kunnen doen en verder nergens op hoeven te letten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@TechLight
De basisinfo wordt nog steeds in de app weergegeven, maar actieradius en laadstatus niet idd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k14VVc3rCUbNRWnslQHco5Kp0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eeukGlnnsC0zDQE0EoHP0eT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is dan in de app. De info is wel nog steeds op de server van Kia NL aanwezig. Ik kan die nog steeds via HA uitlezen, zelfs de locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t71ukFUiHpNkVqrwcq09kolFaiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0erBFQFgRpEOdpdqy3APnEb.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:01
ASW1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:35:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr52lObXqmADUq7dX5UOREBxzms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FrhG9z2d7vZ344W7x4iaik2.jpg?f=fotoalbum_large

:+
Ik kan je de cockpit fotos ook laten zien van boven de 200.000km

Heb er tientallen van 520+ km want dat haalde ik in lente zomer ongeveer iedere dag.
550+ km moest t meezitten...
570 meerdere gewoon gereden
Alleen de 603 ging ik ff voor zitten lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sem55hjThUQA0FfB04G1n-TJlfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DX427bCWhiXkqET4fJFhPvzs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bNdwowFEDC6JKrS9wSzbamk7V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efOggysYnJ6pW154Gz371UWr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRwOpUToErw87EQ5Zy_1Ku_JMbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH8xkLjs44WyhNAJbsEmMraS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ferry34 op 31-12-2024 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Let ff op 586km actieradius bij een kilometer stand van 275.000km ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaF-LwxjUcEyF6BntROKVb4eDNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0v197auWxYxdSyTIuRbvFVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mOkZ0D1J-NepsfvvHUYlH1lu9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrcEvF3iY9qvtG19jANmQq3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7trAxidvpZsTql5bAbOVm2FjW14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1Z0xujz5OINkggy19o0dw98.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb7dZhXnxt1hH4PDHUTWm-OEFQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxyHIgrbSNAb1dr4N4z4QDo7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjl3G7BIYqB7PuFXZ5Wmvt8J2uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Voz7FoH8OAmmi5jjqmGL9h6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Top @Ferry34 Hier zelfde verhaal. Staat een maand of 8 per jaar boven de 500km range en een maand of 4 iets lager. Momenteel rond de 480-490km.
En dat na ruim 5 jaar en ruim 150k km. Valt mij dat alles mee.
Zeker als ik dat vergelijk met onze nieuwe Tesla die nog nooit de WLTP range heeft gehaald :'( (en aan de rijstijl kan dat niet liggen).

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 31-12-2024 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Ferry34 En heb je er ook ooit daadwerkelijk veel meer dan 500 km mee gereden tussen twee laadbeurten in?
550 mss zelfs?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Ik vind het knap. Bij mij staat die momenteel op 345km met een volle accu. Kanttekening: bij de laatste rit stond wel de CC op 140km/u en was het buiten ongeveer 3 graden.

Edit: en de verwarming op 21 graden en rijmodus normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkcxNa56r7cwvDQlSYq21k0rYI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3Lg2IwA6cL77nWzE1xwWJD0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 31-12-2024 09:48 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:47:
Ik vind het knap. Bij mij staat die momenteel op 345km met een volle accu. Kanttekening: bij de laatste rit stond wel de CC op 140km/u en was het buiten ongeveer 3 graden.

[Afbeelding]
Zoiets ook voor mij deze weken. Dat terwijl ik de verwarming op 19 heb staan, de CC niet boven de 105 km/h komt en altijd in ECO modus rij.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DonJuape en @DutchKel
Het moet toch aan jullie rijstijl liggen, want mijn range ligt een stuk hoger. Nu 418 km, met de laatste rit veel snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKbZDaCKj7SAQOf0tWfyMRqlZFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e73oXl2WgJ3JqPVI8RhlUGOu.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

Arfman

Drome!

De stukjes die ik rijd zijn blijkbaar erg ongunstig. Volle accu zit ik nu ook op een ~375KM. Ik heb de verwarming op 21, ECO rijstand, regen 0 maar mijn woon/werkverkeer is ~25 minuten met veel stoplichten en rotondes, dus veel optrekken/afremmen. Merk hetzelfde met mijn Ioniq 28kWh, ook volle accu op dit moment slechts ~180KM. Verder veel korte stukjes naar (schoon)ouders.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Arfman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:27:
De stukjes die ik rijd zijn blijkbaar erg ongunstig. Volle accu zit ik nu ook op een ~375KM. Ik heb de verwarming op 21, ECO rijstand, regen 0 maar mijn woon/werkverkeer is ~25 minuten met veel stoplichten en rotondes, dus veel optrekken/afremmen. Merk hetzelfde met mijn Ioniq 28kWh, ook volle accu op dit moment slechts ~180KM. Verder veel korte stukjes naar (schoon)ouders.
@Arfman Wat dan niet meehelpt bij dit weer is dat het opwarmen van de auto (interieur) veel energie kost. Hoe korter de rit, hoe zwaarder dat meetelt in het verbruik.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:31:
[...]

@Arfman Wat dan niet meehelpt bij dit weer is dat het opwarmen van de auto (interieur) veel energie kost. Hoe korter de rit, hoe zwaarder dat meetelt in het verbruik.
Ja, je merkt ook dat bij langere ritten het verbruik navenant zakt, van ~22kWh in het begin naar ~17-18, al naar gelang buitentemperatuur. De Ioniq zit standaard 2 a 3kWh per 100KM lager maar dat is voor een Ioniq nog steeds een fors verbruik. Er zijn mensen die gemiddeld op 11kWh/100KM zitten met een Ioniq, dat heb ik alleen in zeer zeldzame gevallen gehaald.

Ik maak me er niet heel druk om, aangezien het bij 2 verschillende auto's zich voordoet, het zal echt aan de route liggen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mijn my22 geeft 330 aan bij 80% nu. Verwarming op 18 in de eco modus (bij 17 staat die uit zag ik).

CC normaal op 105km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Arfman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:34:
[...]
Ik maak me er niet heel druk om, aangezien het bij 2 verschillende auto's zich voordoet, het zal echt aan de route liggen.
@Arfman En wat is de overeenkomst tussen die twee auto’s?
De chauffeur? Zou het dan toch dáár aan liggen? ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Bij mij ligt het zeker aan de rijstijl. CC op 140 zetten hakt er natuurlijk wel in.

Maar ik heb ook geen reden om zuinig te rijden. Sterker een hoger verbruik levert me op dit moment meer geld op. Dat komt omdat ik ontzettend veel overschot aan zonnepanelen heb (in 2024 heb ik 10,45MWh opgewekt en dan was het nog een slecht jaar met weinig zon), ik de auto lease dus de stroom krijg ik vergoed vanuit mijn werkgever/leasemaatschappij en ik kan momenteel nog volledig salderen omdat ik nog een vast contract heb tot november 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Tsja, er zijn zoveel factoren die van invloed zijn. Ik ben een rustige rijder en haalde met al mijn brandstof auto's altijd een veel gunstiger verbruik dan de fabrieksopgave, maar ook dan veel andere mensen.

De eerste jaren met mijn e-Niro stond de GOM tussen de 400 en 450 a 470, afhankelijk van tijd en gereden ritten.
Sinds ik in september een bandenwissel heb gedaan heb ik veel vaker GOM standen tussen de 460 en 500, ook in de koudere weken.

Maar zoveel factoren kunnen best merkbare invloed hebben.
En ook in de sportstand kun je rustig rijden en in de eco het pedaal vol vloeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:45:
Tsja, er zijn zoveel factoren die van invloed zijn. Ik ben een rustige rijder en haalde met al mijn brandstof auto's altijd een veel gunstiger verbruik dan de fabrieksopgave, maar ook dan veel andere mensen.

De eerste jaren met mijn e-Niro stond de GOM tussen de 400 en 450 a 470, afhankelijk van tijd en gereden ritten.
Sinds ik in september een bandenwissel heb gedaan heb ik veel vaker GOM standen tussen de 460 en 500, ook in de koudere weken.

Maar zoveel factoren kunnen best merkbare invloed hebben.
En ook in de sportstand kun je rustig rijden en in de eco het pedaal vol vloeren!
Ow dat is nog een goed punt. Ik moet de banden nog oppompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:24:
@DonJuape en @DutchKel
Het moet toch aan jullie rijstijl liggen, want mijn range ligt een stuk hoger. Nu 418 km, met de laatste rit veel snelweg.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk eerder de genoemde korte stukjes. Want nu ik er over nadenk zijn de meeste ritten naar werk en dat is 15 tot 20 minuten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:16:
@TechLight
De basisinfo wordt nog steeds in de app weergegeven, maar actieradius en laadstatus niet idd.
Nee, bij mij werd de informatie al voor het abonnement inging niet meer bijgewerkt, daarom heb ik het daarna laten zitten. Denk dat er geen communicatie meer met de auto was. Los contact bij de antenne van de module, slecht contact met simkaart, iets anders, wie zal het weten. Maar mijn probleem ligt/lag niet aan het onlangs ingevoerde "verplichte" abonnement. Het is waarom ik had besloten dat abonnement niet te nemen (wat het anders voor mij nog best waard geweest was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TechLight schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:18:
[...]

Nee, bij mij werd de informatie al voor het abonnement inging niet meer bijgewerkt, daarom heb ik het daarna laten zitten. Denk dat er geen communicatie meer met de auto was. Los contact bij de antenne van de module, slecht contact met simkaart, iets anders, wie zal het weten. Maar mijn probleem ligt/lag niet aan het onlangs ingevoerde "verplichte" abonnement. Het is waarom ik had besloten dat abonnement niet te nemen (wat het anders voor mij nog best waard geweest was).
@TechLight Tweedehands MY19?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

GerkeP

Vragen mag altijd........

TechLight schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:18:
[...]

Inderdaad, waarschijnlijk my19, dan heb je de MijnKia app nodig of via een webpagina https://mijnkia.nl/dashboard/

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Nope, eerste eigenaar. Heeft oorspronkelijk ook gewoon gewerkt.
GerkeP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:32:
Inderdaad, waarschijnlijk my19, dan heb je de MijnKia app nodig of via een webpagina https://mijnkia.nl/dashboard/
Ja, MY19, dat was ook de oorspronkelijke vraagsteller waarop ik reageerde met mijn ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:41:
[...]

@Arfman En wat is de overeenkomst tussen die twee auto’s?
De chauffeur? Zou het dan toch dáár aan liggen? ;)
Aantal redenen denk ik. Ik doe niet aan koukleumen dus verwarming gaat volle bak aan, stuurwiel verwarming, etc. Daarnaast is de route ook echt heel ongunstig, op andere (langere) stukken rijd ik beduidend zuiniger. Ik rij juist vrij rustig, ook met lang van te voren gas loslaten enzo. Banden zullen ook meespelen, met name de banden op de Ioniq zorgen voor een fors hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ferry34 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 01:05:
[...]

[Afbeelding]

:+
Ik kan je de cockpit fotos ook laten zien van boven de 200.000km

Heb er tientallen van 520+ km want dat haalde ik in lente zomer ongeveer iedere dag.
550+ km moest t meezitten...
570 meerdere gewoon gereden
Alleen de 603 ging ik ff voor zitten lol

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ging niet over de GOM die op je dashboard getoond wordt, maar of je dat daadwerkelijk rijden kunt.
Als je een hele acculading met 30-50 kmh oprijdt, waarschijnlijk wel.
Als je een hele acculading in een paar uur leegrijdt, no way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Enkele redenen waarom mn actieradius zo hoog is...was want ik heb inmiddels een BMW iX1.

Ik rijd 300-350 km per dag.
Ik kon ook gewoon zien of de totale actieradius op of afliep. De auto toont de actieradius en de gereden kilometers die dag.
De aangegeven actieradius klopte gewoon met gereden kilometers, percentage accu wat nog over was.
Echter door mn werk moest ik iedere dag weer beginnen met 100% en dus iedere dag met volle accu beginnen.

Waarom ver boven WLTP?

- ik gebruikte m als regiotaxi

Daardoor rijd ik weinig snelweg kilometers en voornamelijk binnen en buiten de bebouwde kom.

- ik rijd 9 uur per dag minus 30 minuten pauze en daardoor daalt t verbruik ook

- de Kia is vooral met cruise control erg zuinig

- grappig is dat ik best sportief rijd...dat wil zeggen als eerste bij t stoplicht weg. Maar dus wel vaak cruise control dus

Mn huidige BMW iX1 lijkt wat minder zuinig, maar is wel n stuk sneller.
Helaas kreeg ik deze net toen t koud begon te worden zit ik op 14,5kwh nu, terwijl de eerste 2 mnd 13,8kwh was
De BMW kan gelukkig snel laden...zelfs 11kwh aan huis :+ maar tussendoor hoef ik nooit te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:28:
@Ferry34 En heb je er ook ooit daadwerkelijk veel meer dan 500 km mee gereden tussen twee laadbeurten in?
550 mss zelfs?
@Ferry34 wellicht niet, gezien zijn use case van hoofdzakelijk in en rond bebouwde kom.
Maar ik rijd/reed regelmatig meer dan 400km op een dag en als er nog iets bij kwam kon dat ook meer dan 500km zijn, zonder te laden. Dat was dan wel "billenknijpen" of eigenlijk ook wel beetje sport om het te halen. Beetje meer tegenwind en het lukt niet. Maar dat is dan met tussentijds laden op locatie of 5 min snelladen prima op te lossen.
550km heb ik nooit op de GOM gezien en ook nooit op één lading gedaan. Iets meer dan 500km; ca. 510 wel.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 01-01-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:24:
@DonJuape en @DutchKel

[Afbeelding]
Is dit met de auto uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@multikoe Dat is range/accu% volgens de getallen die KiaNL aan HA doorgeeft.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:57

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:47:

[Afbeelding]
Hier 413km met 97% lading. Maar goed die 413 is momenteel wel erg optimistisch ingeschat. Rijden op het moment veel korte stukken van ongeveer 10 minuten dus dan gaat er veel energie naar het verwarmen van de auto. Op de snelweg ligt het verbruik gemiddeld iets onder de 20kWh/100km.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mijn auto zat nog aan de laadpaal en was dus inderdaad uit. De berekening komt van de laatste rit waarbij ik ongeveer 45 minuten 140km/u op de teller heb gereden (wat 133km/u in werkelijkheid is). Daarnaast had ik de verwarming op 21 staan, stuur en stoelverwarming aan en de rijmodus op normaal ipv eco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
Oh, ik reed op eco want snel zat en banden op 2.8-3.0

Als de lente begon een reset van alle verbruik, zodat je niet t winter gemiddelde hebt.
Door mn werk was 520 in lente altijd makkelijk te halen en zomers hoger.

Mn collegas in de Niro gingen ook over de 500 maar ik reed t verste...maar ik reed ook de meeste kilometers en de meeste ritten.

Ik kan ook niet rustig aan doen, want al mn ritten staan op tijd.
Maar nogmaals...weinig snelwegen, 9 uur diensten x 5 dagen per week.

Oh ja
Ik rijd ook met de verbruiksmeter aan want dan zie je enorme verschillen.
Dus dan reed ik op een 60km pu weg maar toch nog best hoog verbruik 4-6 km per kwh.
Zette ik m vervolgens op cruise control...reed ik precies even snel...8-10 km per kwh!

De Kia is zeer zuinig op de cruise control bij 60-70 km pu
Bij mn BMW is dat verschil klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ferry34 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:02:
Oh ja
Ik rijd ook met de verbruiksmeter aan want dan zie je enorme verschillen.
Dus dan reed ik op een 60km pu weg maar toch nog best hoog verbruik 4-6 km per kwh.
Zette ik m vervolgens op cruise control...reed ik precies even snel...8-10 km per kwh!

De Kia is zeer zuinig op de cruise control bij 60-70 km pu
Dat zou bij mij ook een deel van de verklaring kunnen zijn. Ik rijdt zoveel mogelijk met cruisecontrol.
Gasgeven, nou ja stroom dan, doe ik voornamelijk met mijn duim.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 01-01-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:05:
[...]

@multikoe Dat is range/accu% volgens de getallen die KiaNL aan HA doorgeeft.
Die verschillen met de auto aan en de auto uit. Auto uit heb ik op dit moment een range van 400 km. Auto aan 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Dat heeft niet zozeer te maken met auto aan en auto uit, maar meer met airco of heater aan en uit en de ingestelde temperatuur. En uiteraard de buitentemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:46:
Dat heeft niet zozeer te maken met auto aan en auto uit, maar meer met airco of heater aan en uit en de ingestelde temperatuur. En uiteraard de buitentemperatuur.
Klopt grotendeels, maar voor de meeste mensen die hun auto op een normale manier gebruiken zit er een behoorlijk verschil tussen de GOM bij auto aan en bij auto uit. Als je dus cijfers rapporteert over je bereik, dan zul je dat er dus bij moeten zeggen. In mijn situatie is dat een verschil van 80 km in de winter en bijna niets in de zomer. Hieronder een overzicht van bijna drie jaar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-06xxRZ5kTUzr2_BWhwj_b0Njjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfm1BDlJ7u5IqyA0ECN7lrGy.png?f=fotoalbum_large
De donkerblauwe data is met de auto uit, de lichtblauwe is gebaseerd op het werkelijke verbruik.

Het is prima om jouw GOM te vergelijken met die van anderen, maar dat heeft echt alleen maar zin als je appels met appels vergelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Wat ik al zei.

Bij mij geen verschil tussen uit of aan. Pas als de verwarming aan gaat is er verschil.

Neemt niet weg dat de aangegeven range in winter lager is. Maar ik schat dat dat deels komt door het gebruik van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:35:
Wat ik al zei.

Bij mij geen verschil tussen uit of aan. Pas als de verwarming aan gaat is er verschil.

Neemt niet weg dat de aangegeven range in winter lager is. Maar ik schat dat dat deels komt door het gebruik van de verwarming.
Dat herken ik. De motor gebruikt geen energie als je niet rijdt. dus aan of uit maakt niks uit.
Wat wel uitmaakt zijn systemen die energiegebruiken als je stilstaat, zoals de verwarming, verlichting, ruitenwissers etc. Er zit in je dashboard ook een mooi overzicht van wat alle systemen gebruiken zodat je ook goed kunt zien hoeveel energie je verbruikt voor puur het rijden en hoeveel voor andere zaken. En dat heeft natuurlijk invloed op je GOM. Die zie je ook direct veranderen als je de verwarming aan zet, waarbij de auto er waarschijnlijk vanuit gaat dat je de verwarming blijft gebruikten tot de batterij leeg is en dat deel dus niet meer beschikbaar is voor je range. Je ziet de GOM zelfs veranderen als je de temperatuur omhoog of omlaag zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:02
Sinds gisteren geen eigenaar meer van de e-Niro maar blijft wel binnen het gezin, dus ik blijf het topic wel volgen maar volgens mij is inmiddels in deze 5,5 jaar wel alles gezegd. Jammer vind ik wel dat de auto in principe feature compleet wordt uitgeleverd d.w.z. geen echte nieuwe functies meer zoals een handmatige batterij verwarming of e-pedal.

Beide kunnen volgens mij met een software update geleverd worden maar een verkochte auto is voor alle leveranciers een kostenpost dus zo min mogelijk veranderen.

Gelukkig hebben we wel navigatie en android auto die nog wel iets van nieuwe functies toevoegen. In de 5,5 jaar is dit de beste en fijnste auto geweest die ik ooit heb gereden, weinig onderhoud, betrouwbaar en vooral heel erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:24:
Sinds gisteren geen eigenaar meer van de e-Niro maar blijft wel binnen het gezin, dus ik blijf het topic wel volgen maar volgens mij is inmiddels in deze 5,5 jaar wel alles gezegd. Jammer vind ik wel dat de auto in principe feature compleet wordt uitgeleverd d.w.z. geen echte nieuwe functies meer zoals een handmatige batterij verwarming of e-pedal.

Beide kunnen volgens mij met een software update geleverd worden maar een verkochte auto is voor alle leveranciers een kostenpost dus zo min mogelijk veranderen.

Gelukkig hebben we wel navigatie en android auto die nog wel iets van nieuwe functies toevoegen. In de 5,5 jaar is dit de beste en fijnste auto geweest die ik ooit heb gereden, weinig onderhoud, betrouwbaar en vooral heel erg zuinig.
Dat met die upgrades ben ik met je eens. Ik had best interesse gehad in upgrade naar mogelijkheid preheating, naar beter app en afstandbediening verwarming, sloten etc. en eventueel zelfs van 1F naar 3F. Hoewel dat laatste in de praktijk nauwelijks interessant is, maar gevoel dat het sneller kan zou fijn zijn.

Softwareupdates zie ik bij andere leverancier (Tesla) wel regelmatig voorbij komen, al heb ik daar het gevoel dat ik met een beta versie rijdt waar met de updates gelijdelijk de kinderziekten er uit gaan.

Pas als je in andere BEV gaat rijden merk je pas hoe goed, compleet en zuinig de e-Niro in 2019 al was.
Hij verslaat de Tesla nog steeds op diverse punten, ruim 5 jaar na dato.
Als de e-Niro pre-heating zou hebben dan zou het (trage) snelladen voor mij ook geen probleem meer zijn omdat je weliswaar relatief langzaam laadt, maar veel verder komt met een kWh. Per saldo valt dat dan best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:13:
[...]

Dat herken ik. De motor gebruikt geen energie als je niet rijdt. dus aan of uit maakt niks uit.
Wat wel uitmaakt zijn systemen die energiegebruiken als je stilstaat, zoals de verwarming, verlichting, ruitenwissers etc.
Ik zie dat er wat verwarring ontstaat over de definitie van "Aan". Het gaat mij erom dat de GOM met de auto uit het maximaal haalbare bereik is met alle mogelijke energievreters uit. Je ziet dat ook in het eerste overzicht als je op de EV knop drukt. Er worden daar twee getallen weergegeven: het actuele bereik met de huidige configuratie van de auto en het bereik met alles uit.
Je krijgt inderdaad hetzelfde bereik te zien als je de auto aan zet, alle lichten uit, verwarming uit, stilstaand en de radio uit. Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat dat niet is wat ik bedoel. De GOM met alles aan wat je normaal ook aan hebt is redelijk nauwkeurig en voor de meeste mensen behoorlijk lager dan de GOM met de auto uit. Dus: als je de GOM opnoemt, dan is het handig voor enige duiding om te melden of dat de GOM is met de auto uit of de GOM met de auto in "rijklaar" configuratie. Want, zoals gezegd, die twee verschillen (althans bij mij) behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TechLight schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:02:
[...]

Nope, eerste eigenaar. Heeft oorspronkelijk ook gewoon gewerkt.

[...]

Ja, MY19, dat was ook de oorspronkelijke vraagsteller waarop ik reageerde met mijn ervaring ;)
Yup, ik vermoed precies hetzelfde probleem. Het heeft bij mij gewoon gewerkt, tot ongeveer 31k km (dat zal een jaar of 2-3 geleden zijn geweest) en daarna kennelijk niet meer.

Ik heb er nooit wat om gegeven, maar nu wil ik met dynamische prijzen slimmer gaan laden. Daarvoor moet ik wel de SoC weten, zodat ik elke dag in elk geval minimaal een woon-werk afstand kan bijladen, ongeacht de stroomprijs.

Heb nu 3 opties:
1) MijnKIA weer aan de praat zien te krijgen via de dealer (poging waard, maar weinig hoopvol eerlijk gezegd)
2) OBD Dongle met WiFi ( https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican ). Dan heb je wel die dongle in je auto uitsteken, aangezien de OBD poort echt VLAK achter het klepje zit. Niet ideaal.
3) Vriendin (die rijd er nu in) elke dag in HA de SoC laten invullen bij thuiskomst. Niet ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Whuzz op 02-01-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Ik zie dat er wat verwarring ontstaat over de definitie van "Aan". Het gaat mij erom dat de GOM met de auto uit het maximaal haalbare bereik is met alle mogelijke energievreters uit. Je ziet dat ook in het eerste overzicht als je op de EV knop drukt. Er worden daar twee getallen weergegeven: het actuele bereik met de huidige configuratie van de auto en het bereik met alles uit.
Je krijgt inderdaad hetzelfde bereik te zien als je de auto aan zet, alle lichten uit, verwarming uit, stilstaand en de radio uit. Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat dat niet is wat ik bedoel. De GOM met alles aan wat je normaal ook aan hebt is redelijk nauwkeurig en voor de meeste mensen behoorlijk lager dan de GOM met de auto uit. Dus: als je de GOM opnoemt, dan is het handig voor enige duiding om te melden of dat de GOM is met de auto uit of de GOM met de auto in "rijklaar" configuratie. Want, zoals gezegd, die twee verschillen (althans bij mij) behoorlijk.
Het grootste verschil maakt de verwarming.
En het verschilt nogal sterk per persoon hoe je daar mee omgaat.

Heb je die op 18 graden staan of op 23 graden. De hele auto of driver only. Of vind je stuur en stoelverwarming wel prima en verder niets.

Dus wat je/jij normaal aan hebt staan is waarschijnlijk niet wat ik, of iemand anders normaal aan heeft staan.
Maar dat geldt in nog sterkere mate voor rijomstandigheden en rijgedrag. Die verschillen ook enorm.
Dus als je GOM wilt vergelijken op het niveau van de oorzaak van verschillen dan heb je nogal wat parameters langs te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Yup, ik vermoed precies hetzelfde probleem. Het heeft bij mij gewoon gewerkt, tot ongeveer 31k km (dat zal een jaar of 2-3 geleden zijn geweest) en daarna kennelijk niet meer.

Ik heb er nooit wat om gegeven, maar nu wil ik met dynamische prijzen slimmer gaan laden. Daarvoor moet ik wel de SoC weten, zodat ik elke dag in elk geval minimaal een woon-werk afstand kan bijladen, ongeacht de stroomprijs.

Heb nu 3 opties:
1) MijnKIA weer aan de praat zien te krijgen via de dealer (poging waard, maar weinig hoopvol eerlijk gezegd)
2) OBD Dongle met WiFi ( https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican ). Dan heb je wel die dongle in je auto uitsteken, aangezien de OBD poort echt VLAK achter het klepje zit. Niet ideaal.
3) Vriendin (die rijd er nu in) elke dag in HA de SoC laten invullen bij thuiskomst. Niet ideaal.
Ik zit met zelfde vraag, niet zozeer vanwege dynamische tarieven, maar om te kunnen monitoren of mijn vrouw nog genoeg SOC heeft, zonder daarvoor naar de auto te hoeven lopen. Ze rijdt 100-200km/week dus ongeveer 1x in de 2 weken laden is genoeg, maar als dat wordt vergeten sta je opeens met lege batterij.

Het stoort me tot nog toe nauwelijks maar ik zou wel graag een oplossing willen zonder afhankelijkheid van Kia (abo). Zelfs als het duurder is.
Zit met name naar optie 2 te kijken. Met daarbij de vraag of zo'n ding standaard aan blijft staan of na verloop van tijd uitschakelt, of als auto uit is. Ik heb nu een bluetooth OBDII dongle maar die schakelt zichzelf uit als hij een poosje geen verbinding heeft.

Het probleem met het klepje is oplosbaar door een OBDII kabel te kopen met een platte stekker. Dan kun je de dongle zelf ergens anders plaatsen. Andere oplossing om een gat in het klepje te maken, maar dat lijkt mij minder ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
janne_nl schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:35:
Wat ik al zei.

Het grootste verschil in actieradius tussen zomer en winter wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de invloed van temperatuur op de batterijcapaciteit. Bij lagere temperaturen kunnen accu’s minder energie opslaan en leveren. Stel, in de zomer kun je 67 kWh gebruiken, maar in de winter blijft daar misschien nog maar 50 kWh van over.

Als je de auto aan de laadpaal laat staan, geeft het systeem mogelijk aan dat de batterij "vol" is, omdat het de nominale capaciteit van 67 kWh aanhoudt. Pas als je de auto start en de accu daadwerkelijk wordt gemeten, detecteert het systeem dat er door de lage temperatuur maar 50 kWh beschikbaar is. De boordcomputer zal dit echter nog steeds als "100%" weergeven, maar je zult wel merken dat je actieradius lager is.

Zodra de temperatuur weer stijgt, herstelt de batterijcapaciteit en kun je opnieuw dichter bij de maximale 67 kWh komen.

De invloed van de verwarming in de winter kun je vaak afzetten tegen het gebruik van de airconditioning in de zomer, dus dat verklaart waarschijnlijk niet het hele verschil in actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Zit met name naar optie 2 te kijken. Met daarbij de vraag of zo'n ding standaard aan blijft staan of na verloop van tijd uitschakelt, of als auto uit is. Ik heb nu een bluetooth OBDII dongle maar die schakelt zichzelf uit als hij een poosje geen verbinding heeft.
Bij degene die ik linkte is het als het goed is instelbaar. Je stelt dan een 12V-accu voltage in waarbij hij in slaapstand gaat om te voorkomen dat je die leeg trekt. Als je bijvoorbeeld 13.5V instelt dan zal hij (voor zover ik begrijp) aan blijven tot dat voltage.
Het probleem met het klepje is oplosbaar door een OBDII kabel te kopen met een platte stekker. Dan kun je de dongle zelf ergens anders plaatsen. Andere oplossing om een gat in het klepje te maken, maar dat lijkt mij minder ideaal.
Hmm, zal eens kijken naar zo'n platte stekker.
Ik zat er aan te denken om een extra klepje te kopen en die te modificeren. Of zelf een klepje te 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3T6z5v2CSmdBdEjy8tgpHI3HpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSYTncl9PFqqwSrMSspHitqn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik OVMS en gebruik deze OBD2 splitter kabel.
De 12V haal ik van de stuurwiel verwarming, zodat de 12V niet door OVMS leeg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:29:

Bij degene die ik linkte is het als het goed is instelbaar. Je stelt dan een 12V-accu voltage in waarbij hij in slaapstand gaat om te voorkomen dat je die leeg trekt. Als je bijvoorbeeld 13.5V instelt dan zal hij (voor zover ik begrijp) aan blijven tot dat voltage.
Degene die jij linkte is alweer doorontwikkeld begrijp ik, met nog extra interessante mogelijkheden zoals verbinding met GPS en LTE en koppeling Home assist.
Kan ik ook in de gaten houden waar de vrouw zich bevindt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ningalloon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:34:
[Afbeelding]

Ik gebruik OVMS en gebruik deze OBD2 splitter kabel.
De 12V haal ik van de stuurwiel verwarming, zodat de 12V niet door OVMS leeg kan lopen.
Ja, maar in dat geval valt je OBD-link dus weg zodra je de auto uitzet. Voor mijn use-case moet de OBD-link in elk geval lang genoeg actief blijven om bij thuiskomst te connecten met WiFi en de SoC door te geven. Daarna mag hij uitvallen.
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Degene die jij linkte is alweer doorontwikkeld begrijp ik, met nog extra interessante mogelijkheden zoals verbinding met GPS en LTE en koppeling Home assist.
Kan ik ook in de gaten houden waar de vrouw zich bevindt >:)
Ja, zat ik ook naar te kijken, maar die is nog in ontwikkeling en nu nog niet te koop. Vond het risico te groot om daar op te wachten, dus ik heb de "oude" besteld. Ik ben echt alleen geinteresseerd in de SoC, rest is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Ja, maar in dat geval valt je OBD-link dus weg zodra je de auto uitzet. Voor mijn use-case moet de OBD-link in elk geval lang genoeg actief blijven om bij thuiskomst te connecten met WiFi en de SoC door te geven. Daarna mag hij uitvallen.

[...]

Ja, zat ik ook naar te kijken, maar die is nog in ontwikkeling en nu nog niet te koop. Vond het risico te groot om daar op te wachten, dus ik heb de "oude" besteld. Ik ben echt alleen geinteresseerd in de SoC, rest is bijzaak.
Tibber geeft aan dat ze het kunnen, maar het is me niet duidelijk hoe.
https://tibber.com/nl/store/product/kia-powerup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:45:
Nieuwe Is gewoon te bestellen. al lopen de kosten wat op doordat er 21% btw en USD 18 verzendkosten bij komt, maar dat zal bij de oude ook zo zijn. Ook de aanschafprijs is gelijk.
Maar als jij aan de oude voldoende hebt is dat prima toch. De nieuwe is wel een stukje kleiner als ik het goed zie. Dat is ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:02:
[...]

"Zo communiceren we met je auto
Laten we een kijkje achter de schermen nemen om te zien hoe je auto en de Tibber-app met elkaar communiceren. De ingebouwde simkaart van je auto speelt daarin een hoofdrol. We communiceren met de simkaart via de API (een koppeling waarmee twee systemen met elkaar kunnen communiceren) van de autofabrikant......... Door te bevestigen (dat je akkoord gaat met delen gegevens) kunnen wij opdrachten naar je auto sturen, op dezelfde manier waarop jij dat kan via de app die bij je auto hoort. Op die manier kunnen we controleren op welk moment de auto wordt opgeladen. We kunnen dit overigens alleen doen op de momenten waarop de auto 'weet' dat hij thuis is."

Maar ik kan helemaal geen opdrachten naar de auto sturen, dus de vraag blijft hoe zij dat dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Het grootste verschil maakt de verwarming.
En het verschilt nogal sterk per persoon hoe je daar mee omgaat.

Heb je die op 18 graden staan of op 23 graden. De hele auto of driver only. Of vind je stuur en stoelverwarming wel prima en verder niets.

Dus wat je/jij normaal aan hebt staan is waarschijnlijk niet wat ik, of iemand anders normaal aan heeft staan.
Maar dat geldt in nog sterkere mate voor rijomstandigheden en rijgedrag. Die verschillen ook enorm.
Dus als je GOM wilt vergelijken op het niveau van de oorzaak van verschillen dan heb je nogal wat parameters langs te lopen.
Klopt ook helemaal. Ik richt me nu op Aan of Uit, maar feitelijk is het vergelijken van de GOM volstrekt onzinnig juist vanwege alle variabelen die daar invloed op hebben. Ik had misschien ook de vraag helemaal niet moeten stellen :)
Veel variabelen zijn nog wel te beinvloeden, maar het type ritten dat je dagelijks doet is van enorme invloed. Stadsverkeer, N-wegen, snelwegen, rijtijd (<heel erg veel invloed in de winter), je hebt er helemaal geen invloed op.
Als je, zoals ik, maniakaal gegevens verzameld en analyseert, dan is dat eigenlijk alleen interessant voor mezelf. Aan mijn verbruikscijfers heeft niemand anders wat. Ik vind het interessant om te weten dat ik in de zomer een werkelijk praktisch bruikbaar bereik heb van gemiddeld iets onder de 450 km en in de winter rond de 330 km. Ik vind het ook interessant om te zien dat ik, sinds ik twee jaar geleden verhuisd ben, een iets hoger verbruik heb. Voornamelijk omdat onze ritten langer zijn (over dezelfde wegen, dezelfde chauffeurs, dezelfde rijstijl, dezelfde temperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:08:

Maar ik kan helemaal geen opdrachten naar de auto sturen, dus de vraag blijft hoe zij dat dan doen.
Precies, daarom keek ik ook naar de auto's, en ze hebben het over "vanaf 2019" voor de e-niro dus dat is of een foutje, of ze hebben iets geregeld.

Als je heel slim bent zal er vast wel iets te fabrieken zijn met het uitlezen van de OBD poort, en een bluetooth ontvangertje (als je tenminste thuis parkeert). Op het moment dat je verbinding hebt lees je uit, met wat geluk is dat ruim voordat hij uit gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door gjcvro op 02-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Het grootste verschil in actieradius tussen zomer en winter wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de invloed van temperatuur op de batterijcapaciteit. Bij lagere temperaturen kunnen accu’s minder energie opslaan en leveren. Stel, in de zomer kun je 67 kWh gebruiken, maar in de winter blijft daar misschien nog maar 50 kWh van over.
Dat vraag ik me af. Batterijcapaciteit zal ongetwijfeld wat minder zijn, maar ik kan nu in de winter gewoon nog 64 kWh in de accu pompen. Gisteren nog 62,8 kWh geladen en een week ervoor nog 63,97.
Het grootste effect heeft de verwarming en dat merk je vooral als je veel korte ritten maakt, waarbij het interieur ook nog opgewarmd moet worden. De eerste paar kilometer heb ik een verbruik van soms over de 40kWh/100km.

Het is overigens wel een interessante stelling die wat onderzoek vraagt. Ik heb even gekeken naar het maximum aantal kWh dat ik in een maand heb geladen. Dus: van de paar laadsessies kijk ik hoeveel ik maximaal heb kunnen laden (gebaseerd op wat de laadpaal rapporteert, dus dit is zonder verliezen). Het gaat me niet om de details, maar de trend en als je naar de grafiek kijkt, dan is er helemaal geen verschil tussen zomer en winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZmq2HDCGxGBOiolE71XYr7cqyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWUB0M2ZHzYdicDUhgYXeJcc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Voor zover mij bekend werkt Tibber alleen met nieuwe modellen, via Kia Connect. Ik rijd zelf een EV6, en daar zou het mee kunnen. (Maar da's een lease, dus die laad ik niet aan huis op)
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Nieuwe Is gewoon te bestellen. al lopen de kosten wat op doordat er 21% btw en USD 18 verzendkosten bij komt, maar dat zal bij de oude ook zo zijn. Ook de aanschafprijs is gelijk.
Maar als jij aan de oude voldoende hebt is dat prima toch. De nieuwe is wel een stukje kleiner als ik het goed zie. Dat is ook wel fijn.
Huh? Volgens mij staat er op de site "Pre-Order now" en is die nog niet daadwerkelijk leverbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:24
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Voor zover mij bekend werkt Tibber alleen met nieuwe modellen, via Kia Connect. Ik rijd zelf een EV6, en daar zou het mee kunnen. (Maar da's een lease, dus die laad ik niet aan huis op)

[...]
Dynamisch laden kan ook met de eNiro, ik doe dat geruime tijd met een Tibber contract met mijn MY 19, en een Zaptec lader (er zijn nog meer laders die met de Tibber app babbelen).
Je moet de auto toevoegen als « Tribe ».
Dan zelf accu capaciteit en vertrektijd inbrengen. Communicatie gaat dan volgens mij via de laadbox, niet met de « doofstomme » :) eNiro.
Werkt vlekkeloos. Afgelopen week s’nacht enkele uren netto prijs 0 cent, (bruto 15 cent) geladen voor 0,06€ per kWh bruto.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Dat vraag ik me af. Batterijcapaciteit zal ongetwijfeld wat minder zijn, maar ik kan nu in de winter gewoon nog 64 kWh in de accu pompen. Gisteren nog 62,8 kWh geladen en een week ervoor nog 63,97.
Het grootste effect heeft de verwarming en dat merk je vooral als je veel korte ritten maakt, waarbij het interieur ook nog opgewarmd moet worden. De eerste paar kilometer heb ik een verbruik van soms over de 40kWh/100km.

Het is overigens wel een interessante stelling die wat onderzoek vraagt. Ik heb even gekeken naar het maximum aantal kWh dat ik in een maand heb geladen. Dus: van de paar laadsessies kijk ik hoeveel ik maximaal heb kunnen laden (gebaseerd op wat de laadpaal rapporteert, dus dit is zonder verliezen). Het gaat me niet om de details, maar de trend en als je naar de grafiek kijkt, dan is er helemaal geen verschil tussen zomer en winter:
[Afbeelding]
Het feit dat je 62 kWh in de accu stopt, betekent niet dat je die volledig kunt gebruiken. Er zijn altijd verliezen, bijvoorbeeld door interne weerstand en warmteontwikkeling. In mijn auto zit een warmtepomp voor de verwarming, en mijn ervaring is dat het inschakelen of uitschakelen van de verwarming slechts zo’n 4 km verschil maakt in de actieradius. Dit betekent dat de verwarming niet de oorzaak is van het dalen van mijn actieradius van 450 km naar 350 km. Waarschijnlijk spelen andere factoren, zoals de lagere efficiëntie van de accu bij koude temperaturen, een grotere rol.

Bron: https://www.autoweek.nl/w...en-accu-in-de-kou-minder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Klopt ook helemaal. Ik richt me nu op Aan of Uit, maar feitelijk is het vergelijken van de GOM volstrekt onzinnig juist vanwege alle variabelen die daar invloed op hebben. Ik had misschien ook de vraag helemaal niet moeten stellen :)
Veel variabelen zijn nog wel te beinvloeden, maar het type ritten dat je dagelijks doet is van enorme invloed. Stadsverkeer, N-wegen, snelwegen, rijtijd (<heel erg veel invloed in de winter), je hebt er helemaal geen invloed op.
Als je, zoals ik, maniakaal gegevens verzameld en analyseert, dan is dat eigenlijk alleen interessant voor
Maar nu we toch bezig zijn...

Horen in het lijstje variabelen wat mij betreft ook nog de banden bij. Er zit sowieso verschil in rolweerstand tussen banden, afhankelijk van de labelscore die zij hebben. Vervolgens is er verschil in soort band, winterband heeft meer rolweerstand dan zomerband en all season zal daar dan wel tussenin zitten. En last but not least de bandenspanning.
Het totale effect hiervan geeft ook een bandbreedte in de orde van grootte van een procent of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Whuzz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:34:
[
Huh? Volgens mij staat er op de site "Pre-Order now" en is die nog niet daadwerkelijk leverbaar.
Bij mij staat er: "In stock" en "View purchasing options" en kan gewoon doorklikken tot en met bestelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5VP2Ddv2SGgRaSjkYgzeJEk53k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RyOmHIKlNs4ZQjjBXLRH8qu8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Je moet de auto toevoegen als « Tribe ».
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt, en hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Bij mij staat er: "In stock" en "View purchasing options" en kan gewoon doorklikken tot en met bestelling:
[Afbeelding]
Dat is de oude, "huidige" versie. Niet de pro.

Dit is de pagina van de pro versie: https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican-pro

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 02-01-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Horen in het lijstje variabelen wat mij betreft ook nog de banden bij. Er zit sowieso verschil in rolweerstand tussen banden, afhankelijk van de labelscore die zij hebben. Vervolgens is er verschil in soort band, winterband heeft meer rolweerstand dan zomerband en all season zal daar dan wel tussenin zitten. En last but not least de bandenspanning.
Het totale effect hiervan geeft ook een bandbreedte in de orde van grootte van een procent of 10.
En wielmaat, velg formaat, met of zonder aero kap. Woon je aan de kust (meer wind) of in Limburg (meer heuvels) meer stad of meer platteland, alles bij elkaar te veel om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Het feit dat je 62 kWh in de accu stopt, betekent niet dat je die volledig kunt gebruiken.
Leg het me dan nog eens goed uit. Als ik gisteren 63 kWh geladen heb, beginnend op 7% (dus niet helemaal leeg). Dan mag ik verwachten dat als ik op 0% begonnen was, ik 67 kWh had kunnen laden. Haal daar de laadverliezen van af (10%), dan heb ik dus netto 61 kWh in de accu geladen. Als jij zegt dat ik daarvan maar ongeveer 50 kWh gebruiken kan, waar blijven dan die 11 kWh?
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap, maar ik krijg hier geen speld tussen.

Het klopt dat de capaciteit van een accu minder wordt bij lagere temperaturen. Maar dat betekent in de praktijk dat ook de hoeveelheid energie die je in een accu kunt laden afneemt. De capaciteit van een accu kun je vergelijken met een emmer. In lage temperaturen wordt de emmer kleiner. Er kan minder in, en dus ook minder uit.

Bij hele lage temperaturen zul je je auto dan ook niet tot 100% kunnen opladen, zoals blijkt uit deze

Bron: https://nipv.nl/wp-conten...bij-lage-temperaturen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Het zou interessant zijn om alle variabelen eens naast elkaar te zetten met het totale effect op het verbruikt. Maar dat gezegd hebbende: die variabelen varieren onderling enorm dus ook dat heeft weinig zin. Ikzelf denk dat banden niet zo'n grote invloed hebben. Ik denk dat temperatuur in combinatie met rit-afstand een enorm effect hebben. En ik denk dat het soort rit (stadsverkeer of constante snelheid, hoge of lage snelheid) ook heel veel effect hebben. De rest is volgens mij niet significant. Maar ik heb daar geen cijfers van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Leg het me dan nog eens goed uit. Als ik gisteren 63 kWh geladen heb, beginnend op 7% (dus niet helemaal leeg). Dan mag ik verwachten dat als ik op 0% begonnen was, ik 67 kWh had kunnen laden. Haal daar de laadverliezen van af (10%), dan heb ik dus netto 61 kWh in de accu geladen. Als jij zegt dat ik daarvan maar ongeveer 50 kWh gebruiken kan, waar blijven dan die 11 kWh?
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap, maar ik krijg hier geen speld tussen.

Het klopt dat de capaciteit van een accu minder wordt bij lagere temperaturen. Maar dat betekent in de praktijk dat ook de hoeveelheid energie die je in een accu kunt laden afneemt. De capaciteit van een accu kun je vergelijken met een emmer. In lage temperaturen wordt de emmer kleiner. Er kan minder in, en dus ook minder uit.

Bij hele lage temperaturen zul je je auto dan ook niet tot 100% kunnen opladen, zoals blijkt uit deze

Bron: https://nipv.nl/wp-conten...bij-lage-temperaturen.pdf
Ik snap je redenering, en je hebt zeker een punt. Wat ik bedoel is dat het verschil niet alleen veroorzaakt wordt door de capaciteit die je kunt laden of gebruiken, maar ook door hoe efficiënt de energie wordt omgezet en gebruikt.

1. Waar blijven die 11 kWh?
Dat hangt af van verschillende factoren:

Ongebruikte buffer: De meeste EV-accu's hebben een veiligheidsbuffer die niet gebruikt kan worden, zowel aan de onder- als bovenkant van de capaciteit. Bijvoorbeeld, de accu kan fysiek 67 kWh bevatten, maar het systeem stelt in dat je effectief maar 64 kWh kunt gebruiken om de levensduur te verlengen.

Laadverliezen: Je noemt 10% laadverliezen, wat realistisch is. Echter, deze zijn afhankelijk van de laadomstandigheden, zoals temperatuur en laadvermogen. Bij koud weer kunnen deze verliezen zelfs wat hoger zijn.

Interne processen: Bij lagere temperaturen gaat een deel van de energie verloren aan het op temperatuur houden van de accu. Dat gebeurt tijdens zowel laden als rijden.

2. Het emmer-voorbeeld:
Dat klopt gedeeltelijk, maar een accu werkt iets anders. Bij lage temperaturen kan de accu minder effectief de opgeslagen energie leveren, waardoor het lijkt alsof je minder capaciteit hebt. Maar als je de accu daarna opwarmt, komt een deel van die energie weer beschikbaar.

3. Jouw berekening:
Als je begon met 7% en 63 kWh hebt geladen, zou je theoretisch 67 kWh kunnen opslaan bij 0%. Maar de daadwerkelijke bruikbare capaciteit is vaak lager dan de bruto capaciteit, deels door de eerder genoemde buffer. Het is dus niet zo dat die 11 kWh 'verdwijnen'; ze zijn simpelweg niet toegankelijk.

Als je echt een verschil van 450 km naar 350 km ziet, komt dat waarschijnlijk door een combinatie van factoren: lagere temperaturen, hogere luchtweerstand, minder efficiënte banden, en meer energieverbruik voor bijvoorbeeld verwarming. Het is niet alleen een kwestie van wat je kunt laden of hoeveel er in de accu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:02
Geinig ik heb geupgrade naar KCS Pro abonnement maar die is blijkbaar nog niet ingegaan. In de Mijn KIA app staat nu dat het basis abonnement tot 11-05-2025 geldig is. Heb ook nog geen bericht van de dealer gehad (met factuur).

Mijn vermoeden is dat ze achterlopen qua administratie en 1-1 hebben doorgeschoven naar mei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
ASW1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt, en hoe doe je dat?
In de Tibber app kun je onder de power up’s een EV toevoegen.
Als dit een EV is die je kunt koppelen doe je dat door via de Tibber app (tab « power ups ») in te loggen in de app van de auto en de koppeling te activeren.
Maar de eNiro MY19 (met mijnkia app) kan dat niet, want die babbelt niet met welke andere app dan ook.
Daarvoor heeft Tibber een fictieve serie namen aangemaakt, namelijk « Tribe ».
Als je die EV Tribe dan onder de power ups in de Tibber app activeert en dan de gegevens voor die auto instelt (dus bijvoorbeeld accu 64 kWh), en na het koppelen van het laadsnoer de vertrektijd invoert dan zal de Tibber app je auto gaan laden bij gunstig tarief, en dynamisch gunstige tarieven, als er dus overschoot aan stroom is.
Komt natuurlijk ook voor dat laden wordt gepauzeerd als de onbalans van het net ongunstig is (lees er is veel vraag).
Ik heb een Zaptec laadbox, en er zijn een tiental andere laadboxen ook te koppelen met de Tibber app en de Pulse. Of dat cruciaal is voor dynamisch laden weet ik niet, denk eigelijk niet, maar dat de Tibber helpdesk wel vertellen.
En in principe wordt er bij zo’n laadsessie rekening mee gehouden dat de auto het laaddoel heeft gehaald als de vertrektijd is aangebroken.
Dat laatste wil nog wel eens minder goed werken, maar laden en stoppen met laden afhankelijk van het tarief werkt prima.
Hier een voorbeeld van de laadacties (groen is geactiveerd laden, bruin/oranje is geactiveerd stoppen met laden en blauw is laden tegen day ahead tarief).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2my8S9gTddnR9vtbUB1EqcxUyi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoFclhfjxDhSWlwJTdk1mnH1.jpg?f=fotoalbum_large

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Daarvoor heeft Tibber een fictieve serie namen aangemaakt, namelijk « Tribe ».
Ik kan je helemaal volgen, alleen die 'Tribe' kan ik nergens vinden in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:55:
Geinig ik heb geupgrade naar KCS Pro abonnement maar die is blijkbaar nog niet ingegaan. In de Mijn KIA app staat nu dat het basis abonnement tot 11-05-2025 geldig is. Heb ook nog geen bericht van de dealer gehad (met factuur).

Mijn vermoeden is dat ze achterlopen qua administratie en 1-1 hebben doorgeschoven naar mei?
Gaat allemaal rommelig. Heb via de webshop besteld, gaat dan naar dichtstbijzijnde dealer. Vervolgens niks gehoord. Krijg ineens een papieren envelop met een factuur, geen instructies verder. Heb 2 weken terug betaald, nog niks gehoord. Mijn abo verloopt ergens in februari, dus tegen die tijd maar eens navraag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
ASW1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Ik kan je helemaal volgen, alleen die 'Tribe' kan ik nergens vinden in de app?
In de app, tab « jij » dan « account » en dan « elektrisch auto’s ». Dan komt je op deze pagina, waar de gekoppelde auto(‘s) gemeld zouden moeten zijn. Daar kun je de Tribe uit een lijstje kiezen en toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh259j2Ugf9EHiMGaadGbM3ywvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMuKYSekF9W0766K8xjC7IlH.png?f=fotoalbum_large

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:47:
[...]

In de app, tab « jij » dan « account » en dan « elektrisch auto’s ». Dan komt je op deze pagina, waar de gekoppelde auto(‘s) gemeld zouden moeten zijn. Daar kun je de Tribe uit een lijstje kiezen en toevoegen.

[Afbeelding]

Succes.
Ah dank, gevonden.
Ik was bij de power ups aan het zoeken maar op die manier kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

ANWB heeft ook iets dergelijks, maar ik heb het nog niet getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

eltron schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding]
Da's toch echt raar. Bij mij staat er "Pre-Order" en geen "In Stock" :o

Pagina: 1 ... 320 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.