Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
ASW1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:05:
[...]

TPMS sensoren heeft ie niet, je kunt straffeloos zoveel wisselen als je wilt.
Echt wel dat er TPMS sensoren in zitten, het systeem is alleen slim genoeg 9m uit te peilen waar welke sensor zit. En heb je wielen zonder tpms, krijg je daar elke rit een melding van. Mijn oude winterwielen hadden geen sensors, vandaar dat ik dat zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:34
Peutpeut schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben me bewust van het kruislings wisselen maar dat gaat niet omdat het all seasons zijn met een draairichting. Nou ja, het kan wel maar dan moet de velg van de band en dan is de besparing verdampt :)

De TPMS sensoren zitten in het ventiel, per wiel eentje voor de bewaking van de bandenspanning 😉
Velg van de band halen lost nog steeds de verplichte draairichting niet op, het enige wat je daarmee zou kunnen bereiken is kruislings wisselen, maar volgens mij gaat het er daarbij juist ook om de draairichting om te draaien en zo het cuppen wat tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Oh ik dacht dat er een ander systeem gebruikt werd dat op basis van omwentelingen de bandenspanning berekent. Daarom kun je de bandenspanning ook niet uitlezen als je stilstaat.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het systeem werkt, maar ik geloof niet dat het iets is waar je rekening mee hoeft te houden als je wielen omdraait.
Die versies die op basis van het aantal omwentelingen werken, kunnen niet de druk in de banden meten, zoals onze Kia dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
bnwgraaf schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:35:
[...]

Die versies die op basis van het aantal omwentelingen werken, kunnen niet de druk in de banden meten, zoals onze Kia dat wel doet.
Volgens mij wel als ik lees op Wikipedia bij 'Indirect TPMS (iTPMS)'

Maar idd lijkt de e-Niro wel met sensoren uitgerust te zijn en niet met Indirect iTPMS zoals ik dacht, my bad. Waarom je dan wel eerst moet rijden voordat je een meting krijgt is me niet duidelijk, misschien een manier om de betterijtjes langer mee te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:53
ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Maar idd lijkt de e-Niro wel met sensoren uitgerust te zijn en niet met Indirect iTPMS zoals ik dacht, my bad. Waarom je dan wel eerst moet rijden voordat je een meting krijgt is me niet duidelijk, misschien een manier om de betterijtjes langer mee te laten gaan.
Je gaat er van uit dat de bandenspanning niet wordt uitgelezen als de auto stil staat, maar dat is volgens mij niet zo. Dat zou ook een beetje vreemd zijn, stel dat je je auto parkeert en iemand steekt de achterband lek. Je zou dan geen waarschuwing krijgen als je wil wegrijden.
Ik zal dat toch eens bij gaan houden: de bandenspanning als ik de auto parkeer en de spanning de volgende ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46
multikoe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Je gaat er van uit dat de bandenspanning niet wordt uitgelezen als de auto stil staat, maar dat is volgens mij niet zo. Dat zou ook een beetje vreemd zijn, stel dat je je auto parkeert en iemand steekt de achterband lek. Je zou dan geen waarschuwing krijgen als je wil wegrijden.
Ik zal dat toch eens bij gaan houden: de bandenspanning als ik de auto parkeer en de spanning de volgende ochtend.
De auto geeft geen bandenspanning weer, na starten krijg je eerst te zien dat je moet rijden voordat er een bandenspanning op het scherm komt. Geen idee of het niets meet, maar in basis zal hij het blijkbaar niets aangeven bij een platte band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Suicyder schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:45:
[...]

De auto geeft geen bandenspanning weer, na starten krijg je eerst te zien dat je moet rijden voordat er een bandenspanning op het scherm komt. Geen idee of het niets meet, maar in basis zal hij het blijkbaar niets aangeven bij een platte band.
Klopt, zo staat het ook in de handleiding.
Omdat er niet uitgelezen wordt bij stilstand ging ik er vanuit dat het een iTPMS systeem was zonder sensoren, maar het zal eerder zijn om de batterijen van de sensoren (veel) langer mee te laten gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M6YhoLXfaVLT8QcOsT38mKJkJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2IqTdPD3s7qbrGJIsRYgoeR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Omdat er niet uitgelezen wordt bij stilstand ging ik er vanuit dat het een iTPMS systeem was zonder sensoren, maar het zal eerder zijn om de batterijen van de sensoren (veel) langer mee te laten gaan.
[Afbeelding]
Ah, duidelijk. Dat laatste klinkt logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

[Afbeelding]
Overigens had ik gehoopt de bandenspanning ook te kunnen uitlezen via HomeAssistant, maar die geeft per band alleen "OK" of "Not OK" weer. Daar had ik dus ook niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Het meet rotatie verschillen, maar geeft geen waardes weer. In datzelfde Wikipedia artikel staat ook:
"iTPMS cannot measure or display absolute pressure values; they are relative by nature and have to be reset by the driver once the tires are checked and all pressures adjusted correctly."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]

[Afbeelding]
Heb het even nagevraagd. In geval van een systeem met TPMS sensoren (dus niet het indirecte systeem) sturen de sensoren ongeveer eens per minuut een waarde uit vanwege de batterij. Alleen als de auto rijdt/aan staat. Na start is er even tijd (en stuurbewegingen) nodig om de locatie van de sensoren te bepalen (voor/achter/links/rechts). Ook worden meerdere metingen gemiddeld.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Overigens had ik gehoopt de bandenspanning ook te kunnen uitlezen via HomeAssistant, maar die geeft per band alleen "OK" of "Not OK" weer. Daar had ik dus ook niet zoveel aan.
Gek genoeg alleen bij de 2019 modellen, heb het hier wel eens langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
gjcvro schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:09:
[...]

De MY19 heeft een totaal andere aanpak, en bij die Kia Connected Services wordt de bandenspanning wel per band doorgegeven blijkbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:37:
[...]

De MY19 heeft een totaal andere aanpak, en bij die Kia Connected Services wordt de bandenspanning wel per band doorgegeven blijkbaar :)
Weet ik, maar volgens ik begreep was dat systeem op veel punten 'minder', maar juist op dit punt beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gjcvro schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Huh? Zeg je hier nou dat de MY19 de spanning van de individuele banden niet doorgeeft? Of heb je het cryptisch genoeg beschreven dat ik het verkeerdom begrijp? :?

Ik kan de spanning van mijn (MY19) banden namelijk wel individueel in HA uitlezen, zoals ik al eerder liet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zU_2o2zyGJ1j_TSpqYELJyPfqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B82JSrwOF1OaUrIgzGoeeX8h.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Huh? Zeg je hier nou dat de MY19 de spanning van de individuele banden niet doorgeeft? Of heb je het cryptisch genoeg beschreven dat ik het verkeerdom begrijp? :?

Ik kan de spanning van mijn (MY19) banden namelijk wel individueel in HA uitlezen, zoals ik al eerder liet zien.

[Afbeelding]
Blijkbaar cryptisch genoeg voor jou.
Iemand hoopte de spanning uit te kunnen lezen, maar dat kan blijkbaar alleen bij de 2019 modellen. Zo bedoelde ik het.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 15-01-2025 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Iemand hier nog antwoord op?
Kan er niets over vinden in de handleiding.
ASW1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:35:
Nog een vraagje, bij het bedienen van de knoppen op de sleutel/afstandbediening viel het me ineens op dat er een ieniemini rood ledje in zit dat rood oplicht wanneer je een knop indrukt.
Is dit een teken dat de batterij vervangen moet worden, of hoort dit altijd op te lichten en is het me gewoon nooit eerder opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
ASW1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:15:
Er staat inderdaad niets in de handleiding over het LEDje. Wel staat er iets over een bijna lege batterij. En dan zou je dat op je instrumentenpaneel in de auto moeten zien.
Mijn sleutels hebben ook dat rode LEDje en lijkt me normaal dus, niets aan de hand.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:41

[...]
Bij bijna alle afstandsbedieningen betekend het rode lampje dat er actief een signaal wordt uitgestuurd. Zoals @gertvdijk al zei krijg je op het dashboard een melding als de batterij bijna leeg is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

[...]
Ik zie het lampje ook branden als ik een knop in druk. Nu kan het zijn dat mijn batterij ook bijna leeg is, maar ik vermoed eerder dat dit een indicatie is dat er ook werkelijk een signaal wordt verstuurd. Altijd handig als controle. Geen lampje > stuk. Wel lampje: OK. Had dan wel groen moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
DutchKel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Bij bijna alle afstandsbedieningen betekend het rode lampje dat er actief een signaal wordt uitgestuurd. Zoals @gertvdijk al zei krijg je op het dashboard een melding als de batterij bijna leeg is.
Hier niet helemaal, het knopje voor de achterklep zorgt niet voor een rood oplichtend ledje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MDB1106 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Hier niet helemaal, het knopje voor de achterklep zorgt niet voor een rood oplichtend ledje
Hier gaat het lampje dan wel aan, houd er bij die knop wel rekening mee dat je hem even ingedrukt moet houden. Na ongeveer 2 seconden zie ik het rode lampje knipperen.

Bij mij is de batterij 2 maanden geleden vervangen dus die is ook zeker niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 14:41
DutchKel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:56:
Hier gaat het lampje dan wel aan, houd er bij die knop wel rekening mee dat je hem even ingedrukt moet houden. Na ongeveer 2 seconden zie ik het rode lampje knipperen.
Ja, toen ik de auto net had, dacht ik dat HOLD met icoontje van achterklep betekende dat hij hem kon vasthouden of gemotoriseerd zou zijn en vroeg dat nog bij de proefrit, lol. Blijkt dat HOLD alleen maar betekent dat je het ingedrukt moet houden. Maar that makes no sense to me; waarom zou je de hele auto (meer) kunnen unlocken met een simpele enkelvoudige korte toets en de achterklep alleen door lang in te drukken? Als het bedoeld is ter beveiliging zou je dat toch juist op die algemene unlock button moeten hebben. :?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Ja, toen ik de auto net had, dacht ik dat HOLD met icoontje van achterklep betekende dat hij hem kon vasthouden of gemotoriseerd zou zijn en vroeg dat nog bij de proefrit, lol. Blijkt dat HOLD alleen maar betekent dat je het ingedrukt moet houden. Maar that makes no sense to me; waarom zou je de hele auto (meer) kunnen unlocken met een simpele enkelvoudige korte toets en de achterklep alleen door lang in te drukken? Als het bedoeld is ter beveiliging zou je dat toch juist op die algemene unlock button moeten hebben. :?
Helemaal mee eens dat het onzin is van de hold. Als ik op de bank zit en de hond springt op me dan zie ik ook heel vaak de auto ontgrendelen. Gelukkig vergrendeld die vanzelf weer na 30 seconden ofzo maar het is erg onhandig dat die het doet. Dus ik had inderdaad ook liever de ontgrendeling gehad met hold. Maar mogelijk is het juist omdat de achterklep misschien niet automatisch meer op slot gaat erna (dat heb ik eigenlijk nooit getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:20:
[...]

Blijkbaar cryptisch genoeg voor jou.
Iemand hoopte de spanning uit te kunnen lezen, maar dat kan blijkbaar alleen bij de 2019 modellen. Zo bedoelde ik het.
Tja, daar kwam ik ook al achter bij de IONIQ 5 die ik bestelde. In de auto kun je die bandenspanning netjes per band uitlezen, maar via de app kun je alleen een wel/niet OK krijgen.

Dat lijkt dus het zelfde als in de e-Niro’s >MY19. Niet zo vreemd, als je weet dat die van hetzelfde concern komen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat als die meetwaarde in de auto beschikbaar is, dat die niet doorgegeven wordt naar de app. Je hebt de waarde immers gewoon beschikbaar in het systeem…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:48
Hippe Lip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Tja, daar kwam ik ook al achter bij de IONIQ 5 die ik bestelde. In de auto kun je die bandenspanning netjes per band uitlezen, maar via de app kun je alleen een wel/niet OK krijgen.

Dat lijkt dus het zelfde als in de e-Niro’s >MY19. Niet zo vreemd, als je weet dat die van hetzelfde concern komen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat als die meetwaarde in de auto beschikbaar is, dat die niet doorgegeven wordt naar de app. Je hebt de waarde immers gewoon beschikbaar in het systeem…
Ja, maar dan moeten ze er meer dan een hele bit voor reserveren in hun database … Stel je voor! ;)

Alhoewel het ook zou kunnen dat ze denken dat de functionaliteit van de app moet zijn om te waarschuwen voor banden die te zacht (en wie weet ook wel te hard) zijn en dat het in de auto juist handig is om het aantal bar te zien, bijv. kort na het oppompen van je banden. Wie zal het zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
'T zit ok niet in de app, dus ws vonden ze het gewoon niet nodig om te delen, wat best raar is gezien de rest van de informatie die wel beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:10:
'T zit ok niet in de app, dus ws vonden ze het gewoon niet nodig om te delen, wat best raar is gezien de rest van de informatie die wel beschikbaar is.
Het zit inderdaad niet meer in de app. Het heeft er voorheen wel in gestaan. Nu staat er alleen nog het Controle systeem bandenspanning in of die in orde is. Misschien is het omdat de bandenspanning alleen tijdens het rijden beschikbaar is en het dus weinig nut heeft om tijdens het rijden een bericht te sturen naar de app dat de bandenspanning niet in orde is. Dat leidt alleen maar af van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ja, dat is behoorlijk onzinnig, want de waardes staan ook op het dashboard, en als het niet goed is staat de melding ook voor je neus.
Overigens weet ik sinds maandag dat Tesla wel voor elke lege band een melding stuurt.
(Bandenwissel) van de kia heb ik het eigenlijk nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:10:
@gjcvro Wat bedoel je met “ 'T zit ok niet in de app”? Het zit er wel in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABv4FDh-tv4Z0i8SgKLgY7tpRRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5C0mN98aajCSaJhjbxc9nbf.jpg?f=fotoalbum_large

Of bedoel je voor de nieuwe modellen? Daar zit het niet in de app, dat is waar we het nu over hebben ja. En de bandenspanning is wél beschikbaar in de auto, dus de meetwaarde is er, daar hoef je nix extra voor uit te halen. Kan dus net zo goed in de app weergegeven worden, zoals ik al zei.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:39:
[...]

@gjcvro Wat bedoel je met “ 'T zit ok niet in de app”? Het zit er wel in.

[Afbeelding]

Of bedoel je voor de nieuwe modellen? Daar zit het niet in de app, dat is waar we het nu over hebben ja. En de bandenspanning is wél beschikbaar in de auto, dus de meetwaarde is er, daar hoef je nix extra voor uit te halen. Kan dus net zo goed in de app weergegeven worden, zoals ik al zei.
Ja ik bedoel het zit niet in de app voor modellen nieuwer dan 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Ja ik bedoel het zit niet in de app voor modellen nieuwer dan 2019.
@gjcvro Tja, dat zei ik dus al een paar posts eerder…
Hippe Lip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:46:
[...]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met de navigatie wat ik nog niet eerder gezien heb. Ik zet de navigatie aan om in geval van file een andere route te krijgen en het valt meteen op dat de rit een stuk langer gaat duren dan ik gewend ben. Dat zal file zijn denk ik nog.
Onderweg wil de navigatie dat ik de snelweg verlaat op een onverwachtse plek maar als ik even snel op de kaart kijk wordt niet duidelijk waarom. Geen kleuren die file aangeven op de kaart en van de snelweg af is het een klein 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan. Zal het door het weer komen, is er online iets aan de hand, moet ik de boel resetten? Ik neem de gok dat ik het deze keer wel beter weet en rijdt dus gewoon door. De navigatie past zich aan maar nu moet ik een aantal kilometer verderop van de snelweg af en ik zie weer een 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan.
Nu kijk ik wat beter naar de kaart, zie een blauw symbooltje/vlaggetje staan maar het dringt niet meteen tot me door wat dat is dus ik rijdt vrolijk verder. Dan komt er een derde keer maar dan rijdt ik op de carpoolstrook van de A1, kan er dus niet af en kan ook niet keren wat de navigatie wel voorstelt. Als ik het 'keerpunt' voorbij ben zie ik een popup op het navigatiescherm met de mededeling dat ik een laadpaal gemist heb. Dat is bijzonder, bij aankomst thuis moet er nog 90 tot 100 km op de gom staan en ik heb ook geen vraag gekregen bij het starten van de route of ik iets wil inplannen om te laden. De popup heeft ook een vraag of ik een volgende laadlocatie wil inplannen of iets in die richting. Op de snelweg ga je niet op je gemak lezen wat er nu precies staat maar kies de optie die er bij snel kijken op lijkt dat ik niet wil laden. De navigatie gaat even rekenen, komt met een nieuwe route en daar zit weer een laadlocatie bij.
Geen idee wat hier nu aan de hand is/was, dit heb ik nog niet eerder gezien. Eerder bleef het bij de vraag of ik iets wilde inplannen maar vandaag gebeurde dat gewoon zonder de vraag te stellen, OTA heb ik uit staan en de update van vorig jaar zomer staat erop.

Vooralsnog is het voor mij een raadsel en iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt met deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:28:
Vandaag iets bijzonders meegemaakt met de navigatie wat ik nog niet eerder gezien heb. Ik zet de navigatie aan om in geval van file een andere route te krijgen en het valt meteen op dat de rit een stuk langer gaat duren dan ik gewend ben. Dat zal file zijn denk ik nog.
Onderweg wil de navigatie dat ik de snelweg verlaat op een onverwachtse plek maar als ik even snel op de kaart kijk wordt niet duidelijk waarom. Geen kleuren die file aangeven op de kaart en van de snelweg af is het een klein 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan. Zal het door het weer komen, is er online iets aan de hand, moet ik de boel resetten? Ik neem de gok dat ik het deze keer wel beter weet en rijdt dus gewoon door. De navigatie past zich aan maar nu moet ik een aantal kilometer verderop van de snelweg af en ik zie weer een 'rondje' om daarna weer de snelweg op te gaan.
Nu kijk ik wat beter naar de kaart, zie een blauw symbooltje/vlaggetje staan maar het dringt niet meteen tot me door wat dat is dus ik rijdt vrolijk verder. Dan komt er een derde keer maar dan rijdt ik op de carpoolstrook van de A1, kan er dus niet af en kan ook niet keren wat de navigatie wel voorstelt. Als ik het 'keerpunt' voorbij ben zie ik een popup op het navigatiescherm met de mededeling dat ik een laadpaal gemist heb. Dat is bijzonder, bij aankomst thuis moet er nog 90 tot 100 km op de gom staan en ik heb ook geen vraag gekregen bij het starten van de route of ik iets wil inplannen om te laden. De popup heeft ook een vraag of ik een volgende laadlocatie wil inplannen of iets in die richting. Op de snelweg ga je niet op je gemak lezen wat er nu precies staat maar kies de optie die er bij snel kijken op lijkt dat ik niet wil laden. De navigatie gaat even rekenen, komt met een nieuwe route en daar zit weer een laadlocatie bij.
Geen idee wat hier nu aan de hand is/was, dit heb ik nog niet eerder gezien. Eerder bleef het bij de vraag of ik iets wilde inplannen maar vandaag gebeurde dat gewoon zonder de vraag te stellen, OTA heb ik uit staan en de update van vorig jaar zomer staat erop.

Vooralsnog is het voor mij een raadsel en iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt met deze auto.
Met de meest recente update wordt vooraf volgens mij niet meer gevraagd of je een laadstop wilt inplannen, maar hangt dat af van een vinkje in het scherm waar je het route overzicht te zien krijgt met de alternatieve routes. Daar kun je een vinkje aanzetten als je laadstops automatisch wilt laten inplannen.

Maar dat is alleen in de laatste update van september. Heb je die er op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Met de meest recente update wordt vooraf volgens mij niet meer gevraagd of je een laadstop wilt inplannen, maar hangt dat af van een vinkje in het scherm waar je het route overzicht te zien krijgt met de alternatieve routes. Daar kun je een vinkje aanzetten als je laadstops automatisch wilt laten inplannen.

Maar dat is alleen in de laatste update van september. Heb je die er op staan?
Ik heb de laatste update er op staan en dat zal augustus of september zijn. Een vinkje is me nog nooit opgevallen en heb ik dus ook nooit wat mee gedaan. Ik kijk ook nooit naar de route opties, ik start de navigatie en ga rijden met de snelste optie als standaard. De rit waar dit mee gebeurde was van kantoor naar huis en die heb ik als sneltoets onderaan het scherm, één druk op die knop en de rest gaat vanzelf.
Wat heel vreemd is is dat ik sinds die update al tientallen ritten heb gemaakt waarbij de GOM ruim onder de 100km komt bij aankomst en de navigatie nog geen één keer iets automatisch heeft ingepland.
Daar zaten ook ritten bij waarbij ik onderweg moest laden maar dan gebruik ik ABRP en van die ritten weet ik in ieder geval zeker dat de vraag of je een laadoptie wil plannen nog steeds voorbij komt.
Maar los van dat alles snap ik niet waarom die auto zo nodig onderweg moet/wil laden terwijl de GOM bij aankomst tussen de 90 en 100km gaat eindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:19:
[...]

Ik heb de laatste update er op staan en dat zal augustus of september zijn. Een vinkje is me nog nooit opgevallen en heb ik dus ook nooit wat mee gedaan. Ik kijk ook nooit naar de route opties, ik start de navigatie en ga rijden met de snelste optie als standaard. De rit waar dit mee gebeurde was van kantoor naar huis en die heb ik als sneltoets onderaan het scherm, één druk op die knop en de rest gaat vanzelf.
Wat heel vreemd is is dat ik sinds die update al tientallen ritten heb gemaakt waarbij de GOM ruim onder de 100km komt bij aankomst en de navigatie nog geen één keer iets automatisch heeft ingepland.
Daar zaten ook ritten bij waarbij ik onderweg moest laden maar dan gebruik ik ABRP en van die ritten weet ik in ieder geval zeker dat de vraag of je een laadoptie wil plannen nog steeds voorbij komt.
Maar los van dat alles snap ik niet waarom die auto zo nodig onderweg moet/wil laden terwijl de GOM bij aankomst tussen de 90 en 100km gaat eindigen.
Het betreffende vinkje is al eerder ter sprake gekomen, maar hier is ie nog een keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb1FFIxa-xmXxiWt0Af4_zEg5qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOmkR1FwWCPWSBjS8e6sYT1s.jpg?f=fotoalbum_large
Ik meen me te herinneren van mijn langere reizen naar het buitenland, dat er vrij veel marge aangehouden wordt; ik weet niet of dat inderdaad rond de 100 km is. Het hangt volgens mij ook af van andere zaken. Heb je ook niet toevallig onlangs een filter ingesteld op de laadstations, waardoor er minder beschikbaar zijn en er dus grotere afstanden tussen de laadpunten zijn en er daarom eerder eentje wordt ingepland?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Rostares schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:08:
Sinds 2019 rijdt ik de E-Niro (1 fase model). Nu valt mij sinds enkele weken een bijzonder geluid op dat met name optreedt bij het uitrollen en rond de 80 km per uur. Het lijkt nog het meest op een schroef in de band (en dat is niet he4t geval ;-) ) een soort van tikkend/kloppend geluid wat vanuit de voorkant lijkt te komen. Voor de rest merk ik geen afwijkingen in het rijgedrag.

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?
- Statusupdate -

De aandrijving en de versnellingsbak moeten worden vervangen. Helaas (of gelukkig) is de eerste beste mogelijkheid, buiten mijn leasecontract. Dus in dit geval mag de LM het zelf op gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 06:46:
[...]

Het betreffende vinkje is al eerder ter sprake gekomen, maar hier is ie nog een keer:
[Afbeelding]
Ik meen me te herinneren van mijn langere reizen naar het buitenland, dat er vrij veel marge aangehouden wordt; ik weet niet of dat inderdaad rond de 100 km is. Het hangt volgens mij ook af van andere zaken. Heb je ook niet toevallig onlangs een filter ingesteld op de laadstations, waardoor er minder beschikbaar zijn en er dus grotere afstanden tussen de laadpunten zijn en er daarom eerder eentje wordt ingepland?
Ik zal vanmiddag of morgen nog eens kijken naar dat vinkje maar zoals gezegd heb ik tot gisteren altijd de vraag gehad bij inplannen of tijdens het rijden of ik een laadstation wilde inplannen omdat ik de bestemming niet zou bereiken. Dat druk ik altijd weg omdat ik van mening ben dat de KIA waardeloos is met het inplannen van laadstations en op langere afstanden altijd gebruik maak van ABRP.
Tot gisteren heeft de auto nooit automatisch een laadstation toegevoegd, dit is echt de eerste keer.
Aanpassingen aan de navigatie opties doe ik ook nooit en er is dus ook geen wijziging geweest in de filters.
De rit gisteren was van Amsterdam naar Almere, grofweg 45-50 km en ik vertrok met 146km op de GOM. Wat ik nog terug kan vinden online is dat er alleen automatisch gepland zou worden als je de eindbestemming niet kunt/gaat halen en daar is met 90-100 km aan het einde van de rit absoluut geen sprake van. Ik meen mij te herinneren dat het punt waarop de navigatie gaat piepen ergens rond de 50 km ligt.
Wel opvallend maar mogelijk/waarschijnlijk toeval is dat er nieuwe software beschikbaar is sinds vandaag, die zal ik morgen sowieso gaan installeren maar dat deed ik altijd al zodra die beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik zal vanmiddag of morgen nog eens kijken naar dat vinkje maar zoals gezegd heb ik tot gisteren altijd de vraag gehad bij inplannen of tijdens het rijden of ik een laadstation wilde inplannen omdat ik de bestemming niet zou bereiken. Dat druk ik altijd weg omdat ik van mening ben dat de KIA waardeloos is met het inplannen van laadstations en op langere afstanden altijd gebruik maak van ABRP.
Tot gisteren heeft de auto nooit automatisch een laadstation toegevoegd, dit is echt de eerste keer.
Aanpassingen aan de navigatie opties doe ik ook nooit en er is dus ook geen wijziging geweest in de filters.
De rit gisteren was van Amsterdam naar Almere, grofweg 45-50 km en ik vertrok met 146km op de GOM. Wat ik nog terug kan vinden online is dat er alleen automatisch gepland zou worden als je de eindbestemming niet kunt/gaat halen en daar is met 90-100 km aan het einde van de rit absoluut geen sprake van. Ik meen mij te herinneren dat het punt waarop de navigatie gaat piepen ergens rond de 50 km ligt.
Wel opvallend maar mogelijk/waarschijnlijk toeval is dat er nieuwe software beschikbaar is sinds vandaag, die zal ik morgen sowieso gaan installeren maar dat deed ik altijd al zodra die beschikbaar is.
Ik zie inderdaad net dat er een update is; deze keer geen functionele wijzigingen??

En normaal wordt als ondersteunde versie de Gen5W genoemd, maar zie nu de Standard Gen5 en Compact Gen5.... zal wel vallen onder de Standard Gen5 denk ik....

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 17-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
ninjazx9r98 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:28:

Ik heb dit onlangs ook meegemaakt tijdens mijn rit naar huis. Bij vrijwel elke afslag wilde de navigatie dat ik de snelweg verliet om te laden, terwijl ik nog ruim genoeg accu had om zonder problemen thuis te komen. Het opvallendste moment was toen ik eenmaal thuis op de oprit stond: de auto gaf aan dat ik naar de dichtstbijzijnde laadpaal in de wijk moest rijden, terwijl ik gewoon thuis kan laden. Heel vreemd en behoorlijk frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Ik heb dit onlangs ook meegemaakt tijdens mijn rit naar huis. Bij vrijwel elke afslag wilde de navigatie dat ik de snelweg verliet om te laden, terwijl ik nog ruim genoeg accu had om zonder problemen thuis te komen. Het opvallendste moment was toen ik eenmaal thuis op de oprit stond: de auto gaf aan dat ik naar de dichtstbijzijnde laadpaal in de wijk moest rijden, terwijl ik gewoon thuis kan laden. Heel vreemd en behoorlijk frustrerend.
Staat je laadoptie thuis dan ook in het systeem onder de laadstations? Anders is het toch niet raar dat hij je naar de dichtstbijzijnde laadpaal in de wijk stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Ondanks dat er al wel een melding wordt gemaakt van de update van januari 2025, lijkt de updater nog de oude te downloaden: 240726

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Staat je laadoptie thuis dan ook in het systeem onder de laadstations? Anders is het toch niet raar dat hij je naar de dichtstbijzijnde laadpaal in de wijk stuurt?
Nee, dat niet. Maar ik was al op de bestemming. Dan hoeft die van mij niet ergens anders heen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Ondanks dat er al wel een melding wordt gemaakt van de update van januari 2025, lijkt de updater nog de oude te downloaden: 240726
Volgens Kia support is dit inderdaad alleen een kaartupdate maar volgt er op zeer korte termijn ook een software update..... ben benieuwd of dat zo zal zijn....

Oh en de Standard Gen5 en de Compact Gen5 zijn inderdaad andere systemen dan de brede Gen5W

[ Voor 10% gewijzigd door bnwgraaf op 17-01-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 17:50
Het automagisch zoeken van laadstations in de navigatie kun je uitzetten (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
janne_nl schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:22:
Het automagisch zoeken van laadstations in de navigatie kun je uitzetten (gelukkig)
Ja met het hierboven genoemde vinkje... of heb je nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ow nee, niet helemaal goed gelezen blijkbaar. De opmerking gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 10:38

zeroday

There is no alternative!

bnwgraaf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Volgens Kia support is dit inderdaad alleen een kaartupdate maar volgt er op zeer korte termijn ook een software update..... ben benieuwd of dat zo zal zijn....

Oh en de Standard Gen5 en de Compact Gen5 zijn inderdaad andere systemen dan de brede Gen5W
Nou . .als ik de software pak dan zie ik wel een update van jan 2025 maar klik ik dan verder dan zegt ie dat ik um al heb en ja die data is van aug 2024, dus ik zie geen verschil ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
zeroday schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Nou . .als ik de software pak dan zie ik wel een update van jan 2025 maar klik ik dan verder dan zegt ie dat ik um al heb en ja die data is van aug 2024, dus ik zie geen verschil ;)
Ja het tekstbestand van de update geeft aan dat dat nog de update van vorig jaar is en bij de 2025 update staat het gen5w systeem ook niet genoemd..... Even afwachten waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rostares schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:28:
[...]
- Statusupdate -

De aandrijving en de versnellingsbak moeten worden vervangen. Helaas (of gelukkig) is de eerste beste mogelijkheid, buiten mijn leasecontract. Dus in dit geval mag de LM het zelf op gaan lossen.
@Rostares Hoeveel km staat er nu op je teller?
Mijn MY19 heeft gelukkig nog geen kuren en ik dacht eigenlijk dat ik met m’n bijna 120k uit de gevarenzone zou zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Ja het tekstbestand van de update geeft aan dat dat nog de update van vorig jaar is en bij de 2025 update staat het gen5w systeem ook niet genoemd..... Even afwachten waarschijnlijk.
Bij de informatie staat gen5w niet maar die staat wel weer bij de lijst van voertuigen.
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
Dat is januari 2025 en dan de lijst op
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/owEq3v

Is in ieder geval lekker knullig en er staat ook helemaal niks in die lijst uit 2025, alles is oud(er)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Bij de informatie staat gen5w niet maar die staat wel weer bij de lijst van voertuigen.
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
Dat is januari 2025 en dan de lijst op
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/owEq3v

Is in ieder geval lekker knullig en er staat ook helemaal niks in die lijst uit 2025, alles is oud(er)
Volgens mij is die lijst waar je naar toe wordt geleid niet specifiek voor deze update, maar gewoon de lijst met meest recente updates en daar staat inderdaad nog gewoon de 2024 update genoemd.
Maar erg duidelijk is het niet en feit blijft dat je via de updater nog geen 2025 download voor, in ieder geval de my20, krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rostares
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 01:09:
[...]

@Rostares Hoeveel km staat er nu op je teller?
Mijn MY19 heeft gelukkig nog geen kuren en ik dacht eigenlijk dat ik met m’n bijna 120k uit de gevarenzone zou zijn?
De teller staat op 143k, is bij mij begonnen zo rond de 139k. Dus vrees dat je nog niet zeker bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rostares schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:22:
[...]

De teller staat op 143k, is bij mij begonnen zo rond de 139k. Dus vrees dat je nog niet zeker bent.
@Rostares Goh, zelfs na zoveel jaren en kilometers nog! Dat had ik niet gedacht, niet verwacht.

Het is dus echt wel een fabrieksfout, hoewel het gelukkig niet heel veel voorkomt. Natuurlijk zien we hier een aantal van die gevallen voorbij komen, maar zou het meer dan 1% van alle MY19’s zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:34:
[...]

@Rostares Goh, zelfs na zoveel jaren en kilometers nog! Dat had ik niet gedacht, niet verwacht.

Het is dus echt wel een fabrieksfout, hoewel het gelukkig niet heel veel voorkomt. Natuurlijk zien we hier een aantal van die gevallen voorbij komen, maar zou het meer dan 1% van alle MY19’s zijn?
Als we er van uit gaan dat de MY'19 dezelfde motor heeft als de MY'20 dan denk ik dat het veel veel meer is dan 1%. Als je alleen al kijkt naar het percentage onder de veel-posters in dit topic. Die zijn niet gaan posten omdat ze de ratel hadden maar zaten ervoor al op dit topic (inclusief ondergetekende). Als ik kijk naar collega's heeft de helft de ratel gehad.
Het is inderdaad een ontwerpfout en ik hoop dat ze het opgelost hebben met de nieuwe motor en reductiebox. Heb nog niet gehoord dat het opnieuw is opgetreden in ieder geval.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 19-01-2025 08:59 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05
Een Deense taxi had de ratel pas voor het eerst bij 420k km.
Ik doe preventief de transmissie olie vervangen om de 30k km.
Alleen KIA weet het percentage motor/GDU vervangingen, maar die info krijgen we natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:48
Vraag voor de mede-Home Assistant-gebruikers onder ons, die ook de HACS-integratie Kia Uvo / Hyundai Bluelink gebruiken: is het iemand al gelukt om de actie kia_uvo.schedule_charging_and_climate succesvol te gebruiken?

Ik heb een MY22 en krijg simpelweg een Unknown error te zien met in het logboek KeyError: 'controlToken', welke combinatie van instellingen ik ook probeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
En de "mega" navigatie update die hetzelfde leek te zijn als de 2024 update is ondertussen van de website gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Even terugkomende op de bandenspanning.

In de app zie je wel de waarschuwing die door de auto wordt gegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYtdaUTgkjh8UxWXksTKmUwzfUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bm5Sdp2LigMssVqjqx5eG2FI.png?f=fotoalbum_large

En je ziet om welke banden het gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxTfXyy7TzFjIMiuX-1zKyDOe54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ixYKdPCUxWAppIZLfSdaPf2f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door DutchKel op 20-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt en ik kan deze waarschuwing ook via HomeAssistant uitlezen. Maar je kunt niet de actuele bandenspanning uitlezen. Dus bijvoorbeeld ook geen trends detecteren (van een band die langzaam leegloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Dat klopt en ik kan deze waarschuwing ook via HomeAssistant uitlezen. Maar je kunt niet de actuele bandenspanning uitlezen. Dus bijvoorbeeld ook geen trends detecteren (van een band die langzaam leegloopt).
Nee dat kan helaas niet. De app geeft net genoeg informatie om er iets mee te kunnen doen maar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In de winter zie ik dar er zomaar een paar tienden verschil in zit als je langer rijdt (en e.e.a. wat warmer wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@DutchKel Ja, dat is gevoeglijk bekend, maar het blijft vreemd. De gemeten waarden van de bandenspanning is namelijk wel bekend in de auto. Dáár kun je zien wat de bandenspanning is. Dan vind ik het toch echt erg vreemd dat dit niet doorgegeven wordt in de ‘API’.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17
Rostares schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:22:
[...]

En weet iemand op wat voor kostenpost je moet rekenen in zo'n geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CasterTroy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Als het goed is zit je nog in garantie?
Anders zo'n 2k om de lagers te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Als het goed is zit je nog in garantie?
Anders zo'n 2k om de lagers te vervangen.
Daar zou ik mee uitkijken omdat je mogelijk de oorzaak niet wegneemt met alleen nieuwe lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Daar zou ik mee uitkijken omdat je mogelijk de oorzaak niet wegneemt met alleen nieuwe lagers.
Welk alternatief stel je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
ASW1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Welk alternatief stel je voor?
Wat ik heb begrepen worden niet de lagers vervangen, maar de complete aandrijving en versnellingsbak. Maar dat kan natuurlijk interessant klinken voor de klant ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Rostares schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Wat ik heb begrepen worden niet de lagers vervangen, maar de complete aandrijving en versnellingsbak. Maar dat kan natuurlijk interessant klinken voor de klant ;-)
Wanneer je het onder garantie laat vervangen wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CasterTroy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Voor zover ik weet is het tot nu toe altijd onder garantie gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
DutchKel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Voor zover ik weet is het tot nu toe altijd onder garantie gerepareerd.
maar de grenzen daarvan komen nu wel nadrukkelijk in zicht qua km en leeftijd van de auto's, om nog maar niet te spreken over het op de km nauwkeurig (min of meer dan) volgen van het voorgeschreven onderhoudsschema.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:18:
[...]

maar de grenzen daarvan komen nu wel nadrukkelijk in zicht qua km en leeftijd van de auto's, om nog maar niet te spreken over het op de km nauwkeurig (min of meer dan) volgen van het voorgeschreven onderhoudsschema.
Dat laatste maak ik me ook steeds meer zorgen over. Door onderbezetting bij de dealers is het me al 2x overkomen dat ik niet tijdig onderhoud kon plannen. Ben waarschijnlijk overgeleverd aan de coulance van de dealer mocht het zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Dat laatste maak ik me ook steeds meer zorgen over. Door onderbezetting bij de dealers is het me al 2x overkomen dat ik niet tijdig onderhoud kon plannen. Ben waarschijnlijk overgeleverd aan de coulance van de dealer mocht het zover komen.
Mocht het zo ver komen dan kun je die onderbezetting natuurlijk gewoon aantonen door je mailverkeer en/of telefoonverkeer te overleggen. Ik doe vrijwel al mijn communicatie via de mail en dat is in dit soort gevallen wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Mocht het zo ver komen dan kun je die onderbezetting natuurlijk gewoon aantonen door je mailverkeer en/of telefoonverkeer te overleggen. Ik doe vrijwel al mijn communicatie via de mail en dat is in dit soort gevallen wel handig.
Ja, daar hoop ik dan maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 18:23
multikoe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Ik zou deze vraag ook eens voorleggen aan Kia Nederland.
Ik heb 2 jaar geleden elders (andere Kia dealer) een onderhoudsbeurt laten doen want bij mijn oorspronkelijke dealer kon het onderhoud pas na de verloopdatum KIW plaatsvinden en kon de KIW niet verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
evertmulder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden elders (andere Kia dealer) een onderhoudsbeurt laten doen want bij mijn oorspronkelijke dealer kon het onderhoud pas na de verloopdatum KIW plaatsvinden en kon de KIW niet verlengd worden.
Als je je werkelijk zorgen maakt over je garantie als gevolg van misgelopen servicebeurten (heeft overigens iemand ooit al eens zijn garantie zien verlopen omdat het onderhoud niet op tijd werd uitgevoerd?), dan zou ik me heel simpel gaan indekken door dit soort situaties vast te leggen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Dus nogmaals de vraag: wie heeft zijn garantie zien beeindigen als gevolg van verzaakte onderhoudsbeurten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
evertmulder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Heb ook al paar keer onderhoud bij andere dealer laten doen om dit soort redenen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Als je je werkelijk zorgen maakt over je garantie als gevolg van misgelopen servicebeurten (heeft overigens iemand ooit al eens zijn garantie zien verlopen omdat het onderhoud niet op tijd werd uitgevoerd?), dan zou ik me heel simpel gaan indekken door dit soort situaties vast te leggen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Dus nogmaals de vraag: wie heeft zijn garantie zien beeindigen als gevolg van verzaakte onderhoudsbeurten?
Zie Het grote Kia topic - deel 2 en zoek op garantie..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-01-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Je kunt er een hoop over speculeren, maar er zijn in dit forum voor zover ik weet nog nooit gevallen langsgeweest waarbij een garantieclaim werd afgewezen omdat de beurten niet op de juiste kmstand waren uitgevoerd.
Daar kun je ook je conclusie uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
"Allemaal hypothetisch".
Ik zou willen weten of iemand werkelijk al eens zijn garantie is kwijtgeraakt door het mislopen of misplannen van onderhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:56
Ik heb talloze onderhoudsbeurten gehad na veel meer dan 15.000 km. Toen mijn laadunit begin vorig jaar oververhit was is die keurig onder garantie vervangen, inclusief nieuwe (en veel betere) laadkabel. Geen enkele opmerking gehad over de onderhoudsbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-10 00:08
Hier een vraag van een nieuwe volger van dit forum. Ik heb sinds Januari een Kia e-Niro Executive MY21 tweedehands aangeschaft. Ik heb een aantal keren bij Fastned geladen (na een rit van circa 100km), maar het valt me op dat het vermogen niet boven de 43Kw uitkomt. Ook bij Tesla een keer geladen en daar kwam het ook niet hoger uit. Hebben anderen hier ook ervaring mee en hoe is dit op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
FenixOrange schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:04:
Hier een vraag van een nieuwe volger van dit forum. Ik heb sinds Januari een Kia e-Niro Executive MY21 tweedehands aangeschaft. Ik heb een aantal keren bij Fastned geladen (na een rit van circa 100km), maar het valt me op dat het vermogen niet boven de 43Kw uitkomt. Ook bij Tesla een keer geladen en daar kwam het ook niet hoger uit. Hebben anderen hier ook ervaring mee en hoe is dit op te lossen.
Hoe vol was je accu nog?
https://support.fastned.n...rticles/4408899202193-Kia

77 is de max, en dat gaat rap naar beneden. Met koud weer en koude accu sowieso langzamer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-10 00:08
gjcvro schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Hoe vol was je accu nog?
https://support.fastned.n...rticles/4408899202193-Kia

77 is de max, en dat gaat rap naar beneden. Met koud weer en koude accu sowieso langzamer laden.
De accu was op 35%. Volgens de laadcurve van Fastned zou het dan nog in de 70Kw moeten zijn.
Met mijn vorige auto, Hyundai Ioniq 2018 28Kwh, kon ik (bijna) altijd op de max van 65Kw laden, ook in de winter. Maar die heeft een andere type accu dacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door FenixOrange op 23-01-2025 17:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ningalloon
FenixOrange schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:22:
[...]

De accu was op 35%. Volgens de laadcurve van Fastned zou het dan nog in de 70Kw moeten zijn.
Met mijn vorige auto, Hyundai Ioniq 2018 28Kwh, kon ik (bijna) altijd op de max van 65Kw laden, ook in de winter. Maar die heeft een andere type accu dacht ik.
Temperatuur van de accu is ook parameter om rekening mee te houden.

Accu temp onder vriespunt: max vermogen 18 kW
Accu temp tussen de 0 en 5 graden: max vermogen 25 kW
Accu temp tussen 5 en 15 graden: max vermogen 40 kW
Accu temp tussen de 15 en 25 graden: max vermogen 50 kW
Accu temp boven de 25 graden max vermogen 79kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ningalloon schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Temperatuur van de accu is ook parameter om rekening mee te houden.

Accu temp onder vriespunt: max vermogen 18 kW
Accu temp tussen de 0 en 5 graden: max vermogen 25 kW
Accu temp tussen 5 en 15 graden: max vermogen 40 kW
Accu temp tussen de 15 en 25 graden: max vermogen 50 kW
Accu temp boven de 25 graden max vermogen 79kW
Is dat wat je zelf hebt vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30
Hey mede Kia Tweakers, Eigenlijk had ik wel een datalek melding verwacht van Kia naar aanleiding van dit:

kia-dicht-lek-in-website

Begrijp ik die lek niet of heeft Kia consumenten in Nederland niet geïnformeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bill_E schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:33:
Hey mede Kia Tweakers, Eigenlijk had ik wel een datalek melding verwacht van Kia naar aanleiding van dit:

kia-dicht-lek-in-website

Begrijp ik die lek niet of heeft Kia consumenten in Nederland niet geïnformeerd?
Van de website van de authoriteit persoonsgegevens:
"U moet een datalek binnen 72 uur na kennisname van het lek melden aan de AP. Heeft u een mogelijk datalek ontdekt? Dan hoeft u het datalek nog niet direct te melden. Dit moet pas na kennisname van het datalek. Met ‘kennisname’ wordt bedoeld dat u er redelijk zeker van kunt zijn dat een beveiligingsincident heeft geleid tot de aantasting van de vertrouwelijkheid, integriteit en/of beschikbaarheid van persoonsgegevens. Dan kunt u verplicht zijn het datalek te melden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30
multikoe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Van de website van de authoriteit persoonsgegevens:
"U moet een datalek binnen 72 uur na kennisname van het lek melden aan de AP. Heeft u een mogelijk datalek ontdekt? Dan hoeft u het datalek nog niet direct te melden. Dit moet pas na kennisname van het datalek. Met ‘kennisname’ wordt bedoeld dat u er redelijk zeker van kunt zijn dat een beveiligingsincident heeft geleid tot de aantasting van de vertrouwelijkheid, integriteit en/of beschikbaarheid van persoonsgegevens. Dan kunt u verplicht zijn het datalek te melden."
Dat weet ik, maar volgensmij heeft Kia ook de plicht om gebruikers te informeren in dit soort gevallen. Niet alleen het AP. Maar kan ook zijn dat ik het verkeerd begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik weet, er zitten nogal wat verschillen tussen de navigatieversies in de verschillende werelddelen.
Maar als ik de januari update in Korea goed begrijp kunnen ze daar ook meldingen maken, a la Waze en tegenwoordig ook Google Maps (let niet op de Google vertaling van het menu; maar dat geeft een indruk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLH4nLoL8AvjbxhIg8qSMUgPR0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bYFvxlw0Sam1KKDusVYCPxL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp7r0TlTm-2SX62XWaLqAFT4ToA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGACNjrDfnVQGVDsqH8PzSsq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door bnwgraaf op 24-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bill_E schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Dat weet ik, maar volgensmij heeft Kia ook de plicht om gebruikers te informeren in dit soort gevallen. Niet alleen het AP. Maar kan ook zijn dat ik het verkeerd begrijp.
Het is denk ik goed om je wat te verdiepen in de materie. Een simpele vraag op Google (usb stick kwijt, melden bij AP?) levert meteen in de eerste hit al een paar simpele antwoorden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:33:
Ik weet, er zitten nogal wat verschillen tussen de navigatieversies in de verschillende werelddelen.
Maar als ik de januari update in Korea goed begrijp kunnen ze daar ook meldingen maken, a la Waze en tegenwoordig ook Google Maps (let niet op de Google vertaling van het menu; maar dat geeft een indruk)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verbaast me niet zoveel, je ziet de verschillende navigatiesystemen langzaam naar elkaar toegroeien voor wat betreft features.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
ASW1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Is dat wat je zelf hebt vastgesteld?
Klopt, zelf uitgezocht. Moet toch wat doen tijdens het snellaadwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ningalloon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Klopt, zelf uitgezocht. Moet toch wat doen tijdens het snellaadwachten
En hoe stel je de accutemperatuur vast, of neem je gewoon de buitentemperatuur als referentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:06

A13X

Dude

Ik kreeg vandaag dit doorgestuurd van mijn vader

Kia verlengt garantie naar 10 jaar

Daarin staat ook het volgende:
Onderhoud volgens Kia-voorschriften
Er is (uiteraard) wel een voorwaarde: de Kia in kwestie moet al die jaren onderhoud volgens de voorschriften van Kia hebben gekregen. Als dit niet het geval is, kun je alsnog in aanmerking komen voor de 10 jaar garantie. Dan moet je naar de Kia-dealer voor een garantiekeuring van 99 euro. Als je Kia voor de keuring slaagt, krijg je alsnog de langere garantietermijn.
Dat zou nu dan ook nog een optie voor je zijn als je het niet wilt gokken.

Awesome

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ningalloon
ASW1 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:44:
[...]

En hoe stel je de accutemperatuur vast, of neem je gewoon de buitentemperatuur als referentie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX7cdYtKA8VhoxPmcNSbTZflH3M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P5WJToppEerjcrSE5lpyAfXz.jpg?f=user_large

Met mijn evdash. In het accu pakket zitten 4 temperatuursensoren,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:56
A13X schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Ik kreeg vandaag dit doorgestuurd van mijn vader

Kia verlengt garantie naar 10 jaar

Daarin staat ook het volgende:

[...]

Dat zou nu dan ook nog een optie voor je zijn als je het niet wilt gokken.
En nogmaals 99 euro. Waarvoor?

Ik heb nu 174k op mijn teller. Nog geen last van ratel. Zodra die komt zal ik KIA aansprakelijk houden.

Waarom? Probleem is en was bekend. KIA kiest ervoor om dat niet generiek op te lossen door een terugroepactie. Prima, heb ik geen probleem mee. Maar dan neemt KIA het risico dat dit probleem bij 1 zich voordoet na 25k km en bij een ander na 400k km.

Bij een auto van 50k mag een dergelijk probleem zich niet voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Harvest2002 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb nu 174k op mijn teller. Nog geen last van ratel. Zodra die komt zal ik KIA aansprakelijk houden.

Waarom? Probleem is en was bekend. KIA kiest ervoor om dat niet generiek op te lossen door een terugroepactie. Prima, heb ik geen probleem mee. Maar dan neemt KIA het risico dat dit probleem bij 1 zich voordoet na 25k km en bij een ander na 400k km.

Ik denk dat vrijwel elke rechter het hier ook wel mee eens is. Helaas ben ik geen jurist dus het is een beetje een onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ben er toch bang voor dat je na de 7/10 jaar, 150k km er toch echt zelf voor op gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:06

A13X

Dude

Harvest2002 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:21:
[...]

€99 als je het onderhoudschema niet gevolgd hebt. Voor wat betreft de ratel ben ik het met je eens, maar of zo'n club als KIA zich wat van jouw aantrekt is en andere vraag.

Awesome

Pagina: 1 ... 323 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.