Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:38:
Het hangt gewoon van de policy van KIA af: voor welke generatie infotainmentsysteem rollen ze update x of y nog uit en voor welke niet.
Zo zijn de GV60, Hyundai Ioniq 5 en EV6 bv. grotendeels achter de schermen gelijk maar rolt men voor de GV60/5 al een update uit om batterijconditionering manueel te kunnen instellen en voor de EV6 niet. En is draadloze AA/Carplay voor de ene wel via een update uit te voeren en voor een ander dan weer niet terwijl de hardware dat wel degelijk voor beiden mogelijk maakt.
De OTA updates zijn eind 2022 "aangezet" met de toen vrijgegeven update. De OTA functionaliteit is toen aangezet voor alle Kia modellen >=MY22. Het kan dus zo zijn dat MY21 en eerder gewoon niet geschikt waren voor OTA updates, het kan inderdaad ook zijn dat het een bewuste keuze is geweest. Dat laatste betwijfel ik, ik zou werkelijk niet weten waarom je die functionaliteit niet voor alle modellen zou introduceren die daar technisch geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik zou het persoonlijk ook niet weten en je kan er op het WWW genoeg commentaren over lezen.
Is interne keuken binnen de Hyundai groep en die komen dat doorgaans niet aan mijn neus hangen.

Misschien heeft de marketing hun verteld dat je beter niet eeuwig updates blijft geven maar dat je de klanten af en toe ook moet verleiden tot het kopen van een opvolger die deze features wel af fabriek heeft (en ook al kan het technisch nog in de vorige MY).

Is ook nog maar een relatief recent "probleem".
Nog niet zo lang geleden kocht je gewoon een auto bij de dealer en bleef je met die ongewijzigde versie rijden tot ie uit elkaar viel of tot je 'm verkocht (de tuners als uitzondering daar gelaten).
Geen mens die toen wakker lag van het uitblijven van een (OTA) update. :)

Een zekere E. Musk heeft daar verandering in gebracht.
Moest die policy bij Tesla niet doorgevoerd zijn had geen enkele legacy autobouwer dat zelf gedaan.
Nu moeten ze wel schoorvoetend volgen om niet alle klanten één voor één te verliezen.

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:53
plips schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Toevallig geen 3rd party apps actief die je auto uitlezen? Als ze dat doen door daadwerkelijk je auto uit te lezen in plaats van de Kia servers uit te lezen, dan gaat je electronica nooit in deep-sleep en wordt daardoor je accu leeggetrokken.
Goede tip @plips . Enige optie is Tibber smart charging, kan die dat veroorzaken?
A.s. donderdag gaat de auto 24 uur aan een test om sluipverbruik te meten.
Dan zal dat er ook wel uitkomen.
Wordt vervolgd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 13:52

Wokker

De avond wokkel

We zijn ons druk aan het orienteren op het kopen van onze eerste EV. Mijn oog was op deze occasion gevallen. Alleen vraag ik me af waarom is deze DynamicPlusLine 64 kWh 3000 euro goedkoper dan de de meeste DynamicPlusLine modellen met vergelijkbaar aantal km's en bouwjaar. Kan iemand dat prijs verschil verklaren, of zou er iets mis mee zijn?

Het oneindige X 0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56
Wokker schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:41:
We zijn ons druk aan het orienteren op het kopen van onze eerste EV. Mijn oog was op deze occasion gevallen. Alleen vraag ik me af waarom is deze DynamicPlusLine 64 kWh 3000 euro goedkoper dan de de meeste DynamicPlusLine modellen met vergelijkbaar aantal km's en bouwjaar. Kan iemand dat prijs verschil verklaren, of zou er iets mis mee zijn?
Heb je uitgezocht of de auto een schade verleden heeft?
Zijn de onderhoudsbeurten wel volgens het door Kia voorgeschreven schema (1 jaar/ 15000km) gedaan (want anders geen 7 jaar Kia garantie)?

Volgens de dealer site is het een BTW auto, zou de BTW er nog bij op komen? Volgens de site niet, maar is dat echt zo?
https://johanmeure.nl/voe...2%9c%85-1e-eigenaar-2021/

Afbeeldingslocatie: https://johanmeure.nl/wp-content/uploads/autobedrijfvoertuigen/voertuig/39.738.283/15817106925-39738283-11.jpg

Ik zie schade aan de achterbumper onderaan...

[ Voor 21% gewijzigd door Leader98 op 19-08-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Leader98 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Ik denk dat het verklaart. Bedankt! Is er nog een ander manier om te controleren of er schade is geweest anders dan de controle of er WOK melding is geweest? We gaan nog even verder zoeken 🥶

[ Voor 4% gewijzigd door Wokker op 19-08-2024 20:21 ]

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:11
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

De e-Niro doet niet aan OTA updates, dus geen idee wat je bedoelt?

Je zal gewoon zelf aan de slag moeten met een USB-stick en de downloader/app van Kia.
Dat is onzin, ik heb er al 2 gehad, je roept wel erg gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Je hebt maar twee gratis OTA updates.
Ik zou deze dus niet "verspillen" aan een update waarvan je niet eens zeker bent dat je er voordeel uithaalt (en bv. functies die je wel gebruikt eruit haalt) en het risico loopt binnenkort terug een update te moeten doen om bugs te fixen. :)
De updates zijn automatisch gekomen en waren gewoon de reguliere updates die je ook via de website op een stick kon zetten.
Volgens mijn gegevens heb ik ook alle laatste versies dus geen "rare" updates
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld.
Maar wat betreft 2 gratis updates, had ik daar dan niet via de dealer tijdens een onderhoudsbeurt of mijn leasemaatschappij gewoon bericht over moeten krijgen dat het betaald moest worden na 2x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik eerder al schreef kan ik er zelf niet goed aan uit wat betreft die 2 gratis OTA's. *
Op de ene site schrijft Kia dat het gratis is zolang je een Kia Connect app hebt lopen (en dat is doorgaans 5 jaar gratis) om elders te schrijven dat het om slechts 2 gratis updates gaat.
Indien alle OTA's gratis zijn zoveel te beter en dan kan ik me ook verder de moeite besparen om dat via een stick van het net te downloaden en mijn GB daarmee te hypothekeren (de laatste update bedroeg bijna 24 GB).

Op mijn e-Niro 19 kon het sowieso niet.
Recent heb ik een EV6 en daar stond OTA al op geïnstalleerd. Maar toen ik de augustus update wou installeren stond erbij dat je maar recht hebt op 2 gratis OTA updates en het verder via de dealer/USB stick moet regelen of betalen).
Gezien de berichtgeving hier ben ik verder gaan zoeken en kwam ik op een site van Kia weer uit bij OTA updates zolang je een KIA Connect hebt (en die loopt hier langer dan ik de auto lease).
Tja, nu weet ik het ook niet meer wat van toepassing is.

Of de policy van Kia zou moeten zijn dat het voor de EV6 maar 2 keer gratis OTA is en voor de Niro onbeperkt. Maar dat zou nog gekker zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:28

13art

Moderator Mobile
EVfan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

Goede tip @plips . Enige optie is Tibber smart charging, kan die dat veroorzaken?
A.s. donderdag gaat de auto 24 uur aan een test om sluipverbruik te meten.
Dan zal dat er ook wel uitkomen.
Wordt vervolgd.
Heeft Tibber überhaupt connectie met de auto. Want wat ik van Tibber begrepen heb kunnen ze bij veel Niro's niet eens de accu status uitlezen omdat ze de ingestelde pincode niet krijgen. Maar kan zijn dat dit alleen bij de Niro's is die Kia Connect gebruiken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
13art schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Heeft Tibber überhaupt connectie met de auto. Want wat ik van Tibber begrepen heb kunnen ze bij veel Niro's niet eens de accu status uitlezen omdat ze de ingestelde pincode niet krijgen. Maar kan zijn dat dit alleen bij de Niro's is die Kia Connect gebruiken.
@13art
Ik denk dat je gelijk hebt, de MY, met de NLse knutselapp nog minder. Alleen uitlezen van een beperkt aantal gegevens, en one way communication only. Dus de Tibber app zal het ook niet doen.
Ik hoop dat er donderdag wat gevonden wordt (ook voor de airco, zie eerder, die ook voor de tweede keer de geest gegeven heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DijkDude schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:17:
[...]
Dat is onzin, ik heb er al 2 gehad, je roept wel erg gemakkelijk.
Ik twijfel niet aan je eigen ervaring maar KIA zelf geeft daar tegenstrijdige berichtgeving over.
De e-Niro staat nergens op de lijst met compatibiliteit voor OTA updates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-9VUiLR6G2B1K_Fr-HRcPYF1vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Vz13BXxU9YpzZt4rAuQj87Q.jpg?f=fotoalbum_large

Anderzijds lees ik in de Q&A dan weer dat voertuigen voor MY 22 geen OTA updates kunnen krijgen en vanaf MY 22 wel.

De twee gratis OTA updates komt me ook nogal verwarrend over:
Bedoelen ze nu twee gratis OTA updates in totaal of 2 gratis OTA per jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Kgs25Mz3sU4ZgNVZ8PgNJhEYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WELsYBzeEgsw58KcNDGLuja5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuBDcukr5zJpDdnOCwaKfUl_rjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Jxl2Q5ILNduGa36WoPhrr3K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMi6OgunPruNe_xX9qe5Rb3Thrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQW5ApTpVOgN2VTeIbatgO9u.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: net 20 pagina's over de OTA update doorgenomen en het lijkt wel duidelijk:
- Je krijgt, voor versies waar beschikbaar, slechts 2 gratis OTA updates
- Je kan ze wel nog gratis via de USB stick downloaden en zelf installeren en dit gedurende 7 jaar.
- Nadat je twee gratis OTA updates hebt uitgevoerd krijg je een bericht op je scherm dat je alle gratis updates hebt verbruikt en je een abo kan afsluiten voor verdere OTA updates via de Kia Connect app.

[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
@IvoB2 De E-Niro zie ik anders gewoon in je lijst staan. Er staan zelfs 6 verschillende Niro modellen in je lijst: EV, HEV en PHEV in my22 en my23 variant.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:21
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:39:
@IvoB2 De E-Niro zie ik anders gewoon in je lijst staan. Er staan zelfs 6 verschillende Niro modellen in je lijst: EV, HEV en PHEV in my22 en my23 variant.
De e-Niro is een andere auto dan de Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:20
bnwgraaf schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

En het viel me vanmorgen op, dat wanneer ik een lange route plan, ik niet meer de vraag krijg of ik onderweg ook wil laden, omdat de capaciteit niet voldoende is. Er worden nu automatisch laadstops ingepland. Hebben meer mensen dat?
Ah, toch een wijziging! Er is nu een vinkje toegevoegd, zodat je vooraf al bepaald of bij ontoereikende batterijcapaciteit er laadstops mee ingepland moeten worden in de route:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_wMjJRW78NlmZ-KM7rJJEvhAfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EMJF2HKIU97Ag3c8VQw4eQJt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45
deejeebv schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Toch is die met software versie beginnend met DE_ volgens mij wel voor de e-Niro.
Het gekke is dat de e-Niro in veel landen altijd al Niro EV heette (zoals USA en Zuid-Korea). Waarom ze in sommige landen voor de "e-Niro" als naam hebben gekozen is een raadsel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:21
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Toch is die met software versie beginnend met DE_ volgens mij wel voor de e-Niro.
Het gekke is dat de e-Niro in veel landen altijd al Niro EV heette (zoals USA en Zuid-Korea). Waarom ze in sommige landen voor de "e-Niro" als naam hebben gekozen is een raadsel voor mij.
Maar >=MY22 is volgens mij altijd Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
deejeebv schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Zoals @CyBeRSPiN al meldde zet Kia in de lijsten alleen Niro met erachter welk type Niro het is.

Het is inderdaad wel verwarrend, de EV modellen staan eronder/erboven met EV6/EV9.
Leader98 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Zijn de onderhoudsbeurten wel volgens het door Kia voorgeschreven schema (1 jaar/ 15000km) gedaan (want anders geen 7 jaar Kia garantie)?

Volgens de dealer site is het een BTW auto, zou de BTW er nog bij op komen? Volgens de site niet, maar is dat echt zo?
https://johanmeure.nl/voe...2%9c%85-1e-eigenaar-2021/

[Afbeelding]

Ik zie ook schade aan de achterklep waarbij de lak helemaal eraf is. Dat betekend dus dat de hele achterklep gespoten MOET worden, anders gaat het daar gegarandeerd roesten of je moet zelf gaan beunhazen daar.

Ik ben er ook vrij zeker van dat als je dit wilt laten oplossen dat je meer dan 3000 euro moet neertellen.

[ Voor 60% gewijzigd door DutchKel op 20-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
deejeebv schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Maar >=MY22 is volgens mij altijd Niro EV.
Hier staat een MY22 voor de deur en dat is geen Niro EV maar nog steeds een e-Niro met het nieuwe logo en nog wat andere verschillen tov voorgaande modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:39:
Het is niet mijn lijst maar een lijst gekopieerd uit de website van KIA zelf.
En ik zie daar nergens een e-Niro staan maar allemaal Niro EV's en allelaak vanaf MY 2022.

Bestaat er trouwens een MY 2022 uitvoering van de e-Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Het is inderdaad wel verwarrend, de EV modellen staan eronder/erboven met EV6/EV9.
[...]

Ik zie ook schade aan de achterklep waarbij de lak helemaal eraf is. Dat betekend dus dat de hele achterklep gespoten MOET worden, anders gaat het daar gegarandeerd roesten of je moet zelf gaan beunhazen daar.

Ik ben er ook vrij zeker van dat als je dit wilt laten oplossen dat je meer dan 3000 euro moet neertellen.
Die modellen noemen dan ook idd EV6 en EV9 en hebben nooit de naam e-6 noch e-9 gekregen.
Je kan uiteraard altijd nog de SW generatie checken en het softwarenummer. Dat staat achter iedere uitvoering.
Eén ding is toch zeker (volgens hun eigen lijst): maar mogelijk vanaf MY 2022.
En een andere zaak die zeker is dat is dat KIA vrij onduidelijk is in zijn communicatie.
Niet zoals tijdens de communicatie over de "2 gratis updates". Heeft me twee uur doorlezen gekost om uit te vlooien wat het nu eigenlijk is => 2 keer gratis gedurende de ganse levensloop van de auto en dan via de USB stick, de dealer of betalend OTA abo via de KIA Connect. En OTA is bij KIA dan nog beperkt ton kaartnavigatie en infotainmen updates en geen update van de systeem software (via dealer).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Het is niet mijn lijst maar een lijst gekopieerd uit de website van KIA zelf.
En ik zie daar nergens een e-Niro staan maar allemaal Niro EV's en allelaak vanaf MY 2022.

Bestaat er trouwens een MY 2022 uitvoering van de e-Niro?
Tenzij die tussen 06:45 en nu gestolen is staat er nog steeds eentje voor de deur hier ;)
Het is de laatste versie van de e-Niro met het vernieuwde KIA logo en is ook MY22 in de download software voor updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 17:02
Hier ook, maar dan op de oprit ;-)

De Niro EV heeft die niet ipv fysieke knoppen veel meer een touch screen panel voor airco/radio etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Volgens mij is het de importeur van Kia die in Nederland de Kia EV6 heeft hernoemd naar Kia E-Niro EV.

Wellicht omdat die naam meer bekend is. Die auto is namelijk rond 2022 op de markt gekomen.

Maar zeker weet ik het ook niet. Ik weet in elk geval wel zeker dat die update lijst de E-Niro van deze topic mee bedoeld wordt aangezien ik de updates installeer via de USB stick en bij de update tool exact dezelfde namen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:01:
Volgens mij is het de importeur van Kia die in Nederland de Kia EV6 heeft hernoemd naar Kia E-Niro EV.
:?
Noemen ze in NL de EV6 een E-Niro EV?
Dat moet dan toch wel een unicum van wereldniveau zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:01:
Dit klopt van geen kant hoor, sorry.
De EV6 is een totaal ander model: Het grote Kia EV6 topic

Het gaat enkel om "Niro EV vs e-Niro". In sommige landen is het altijd "Niro EV" geweest, in ons land, maar ook de UK, is er onderscheid in e-Niro (2019-2022) en Niro EV (2022-heden). De e-Niro heeft een ronde neus, de Niro EV een veel strakker design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Onze e-Niro van september 2021 was vandaag ook bezig een update te downloaden 😄

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bartvl schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:20:
Onze e-Niro van september 2021 was vandaag ook bezig een update te downloaden 😄
Maar was het een MY 22 of een MY 21?
Modellen die in jaar x afgeleverd worden kunnen doorgaans ook al van jaar x+1 zijn.
Dat is nu eenmaal eigen aan de autoindustrie.

En was het een navigatie update of een kleine bug update?
In het eerste geval was het tot op heden minder of meer dan twee OTA updates?

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Het gaat enkel om "Niro EV vs e-Niro". In sommige landen is het altijd "Niro EV" geweest, in ons land, maar ook de UK, is er onderscheid in e-Niro (2019-2022) en Niro EV (2022-heden). De e-Niro heeft een ronde neus, de Niro EV een veel strakker design.
Dus het is de E-Niro die is hernoemd naar Niro EV?

Dan snap ik niet helemaal waarom er voor de Niro EV een aparte topic is gemaakt indertijd. Ik was daardoor in de veronderstelling dat het om een heel ander model auto ging terwijl het dus eigenlijk de opvolger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De nieuwe Niro EV had teveel wijzigingen tov de oude Niro, niet alleen uiterlijk, ook qua infotainment. De verschillen met de oude Niro EV (die hier e-Niro heet) waren te groot om het in 1 topic te houden.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-08-2024 14:22 . Reden: niet gebaseerd op Ioniq 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Zojuist mijn navigatie succesvol geüpdatet met de nieuwste versie via USB.
Je kan op de navigatiesite van Kia je software versie invoeren die in je navigatie staat dan krijg je automatisch de navigatie die voor jouw auto geschikt is dus je hoeft niet te zoeken op E Niro of Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:01:
[...]

Ik twijfel niet aan je eigen ervaring maar KIA zelf geeft daar tegenstrijdige berichtgeving over.
De e-Niro staat nergens op de lijst met compatibiliteit voor OTA updates:
Je kan de softwareversie van je auto ook invoeren (DE_ etc.) dan ga je automatisch naar een voor jou geschikte versie in de navigatie updater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Maar was het een MY 22 of een MY 21?
Modellen die in jaar x afgeleverd worden kunnen doorgaans ook al van jaar x+1 zijn.
Dat is nu eenmaal eigen aan de autoindustrie.

En was het een navigatie update of een kleine bug update?
In het eerste geval was het tot op heden minder of meer dan twee OTA updates?
Zover ik begrijp MY22, want nieuwe logo en geen VESS knop.
In het scherm werd het een navigatie update genoemd. En geen idee hoeveel updates er al zijn geweest. We hebben hem pas sinds juni.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:41:
De nieuwe Niro EV is gebaseerd op een nieuw platform, die van de Ioniq 5. De verschillen met de oude Niro EV (die hier e-Niro heet) waren te groot om het in 1 topic te houden.
Ik denk dat je je vergist.
De Ioniq 5 staat net zoals de GV60, de EV3,6, 9,... op het HMG-E GMP platform.
De Kia Niro EV (vanaf MY22) staat nog op het HYUNDAI-KIA K3 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dus als ik het goed begrijp dan is de Kia Niro EV (in Nederland) = (oude naam) Kia E-Niro (my23) = Kia Niro EV (my23) zoals in het onderstaande plaatje. Na my23 is er geen opvolger meer gekomen onder de Niro naam, wel zijn er andere modellen van EV uitgekomen of moeten nog uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIWowBI_tvcl3sPGhQyqNrBH_64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAbpWv3xxtI6fw3IhDj6kVc7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:11:
Dus als ik het goed begrijp dan is de Kia Niro EV (in Nederland) = (oude naam) Kia E-Niro (my23) = Kia Niro EV (my23) zoals in het onderstaande plaatje. Na my23 is er geen opvolger meer gekomen onder de Niro naam, wel zijn er andere modellen van EV uitgekomen of moeten nog uitkomen.
In België was het van 2018 tot 2021 ook de e-Niro hoor.
En vanaf MY 2022 de Niro EV (te herkennen aan totaal ander exterieur en interieur maar wel nog hetzelfde K3 platform, van oorsprong ontworpen voor verbrandingsmotoren).
Pas vanaf de EV+cijfer staan ze op het dedicated elektrisch E-GMP platform.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

In België was het van 2018 tot 2021 ook de e-Niro hoor.
En vanaf MY 2022 de Niro EV (te herkennen aan totaal ander exterieur en interieur maar wel nog hetzelfde K3 platform, van oorsprong ontworpen voor verbrandingsmotoren).
Pas vanaf de EV+cijfer staan ze op het dedicated elektrisch E-GMP platform.
Geen foto van de mijne maar qua kenteken en daarmee leverdatum/tenaamstelling (mijne is geleverd in feb 2022, besteld ik meen okt 2021) komt het in de buurt. Dit is een e-Niro MY22 en geen Niro EV.
https://www.autoweek.nl/r...-niro-64kwh-edition-2022/
In de software, plaatje staat een stukje hoger, moet je ook kiezen voor MY22. Ander jaar werkt niet, been there done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat je je vergist.
De Ioniq 5 staat net zoals de GV60, de EV3,6, 9,... op het HMG-E GMP platform.
De Kia Niro EV (vanaf MY22) staat nog op het HYUNDAI-KIA K3 platform.
Ja inderdaad, maar de verschillen tussen de oude en nieuwe Niro EV waren in elk geval dusdanig groot dat het hier in dit topic een rommeltje werd en er een nieuw topic werd gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
In de software, plaatje staat een stukje hoger, moet je ook kiezen voor MY22 Ander jaar werkt niet, been there done that.
Idem voor de EV6.
Ik heb een MY2024 maar moet kiezen voor een MY22 update (gezien er sindsdien niets gewijzigd is, pas MY2025 heeft een ander infotainment software.

Wat dat betreft heeft KIA de zaakjes duidelijk nog niet op orde.
Voor een update via OTA zou het systeem zelf moeten beslissen welk infotainment systeem je hebt en daar dan de juiste update aan koppelen. Daar moet je de eindgebruiker niet mee opzadelen en zeker geen eindgebruikers die niet alles via een fora gaan uitpluizen. :)

Wat betreft de e-Niro MY19 (besteld Q1 19 en geleverd Q1 20) heb ik nooit een 4G OTA update gehad. Maar die kon dan weer koppelen aan de wifi van het thuisnetwerk. Alle Nav updates verliepen via de dealer en dat werd er jaar na jaar alleen maar slechter op zodat op het laatst alles via Waze ging.
De spraakgestuurde functie ook nooit operationeel gekregen want verstond geen geheid woord Nederlands. Wat dat betreft is de software van de EV6 een verademing. Op de updates na want wil je dat zelf doen moet je aan de slag met een flashdrive of vanaf de derde keer betalen. Dan moet je al gaan beslissen of zo'n update de moeite waard is en dat kan tot nu toe bij KIA niet gezien de changelog onvolledig is. Ze halen dingen weg die niet vernoemd zijn en eveneens voegen ze zaken toe die je nergens omschreven ziet staan. Gokken dus.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 23:18
Kan ik in het Kia menu ook zien wat de temperatuur van de batterij is? Dit weekend wil ik voor het eerst eens gaan testen of ik de 74kw aan snelladen kan halen. Of kan je dat alleen zien met zo’n obd2 dongel ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Possible schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:54:
Kan ik in het Kia menu ook zien wat de temperatuur van de batterij is? Dit weekend wil ik voor het eerst eens gaan testen of ik de 74kw aan snelladen kan halen. Of kan je dat alleen zien met zo’n obd2 dongel ?
Bij de e-Niro zie je dit niet in het dashboard, maar je kunt het wel uitlezen met OBD II dongel.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Bij de e-Niro zie je dit niet in het dashboard, maar je kunt het wel uitlezen met OBD II dongel.
En dan is het vervolgens de vraag welke temperatuur wat is en welke van belang is. Ik kon er niet zo veel mee...
Het lijkt me trouwens dat je met deze buitentemperaturen wel 74kW moet kunnen halen (mits je accu niet te vol is).

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 20-08-2024 18:17 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Possible schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:54:
Dat kun je ook op de dashboard display zien. Maar dan moet je dus wel continu kijken 😇.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

En dan is het vervolgens de vraag welke temperatuur wat is en welke van belang is. Ik kon er niet zo veel mee...
Het lijkt me trouwens dat je met deze buitentemperaturen wel 74kW moet kunnen halen (mits je accu niet te vol is).
Als je de 25graden aantikt en direct naar 74kW gaat dan weet je precies welke het is.
Als je te koude batterij hebt zie je ook wel duidelijk de temperatuur geleidelijk oplopen, maar wel traa..g
Het is hier nu 19 graden, dus 6 graden te gaan, dat kost al gauw een minuut of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bartvl schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Dat kun je ook op de dashboard display zien. Maar dan moet je dus wel continu kijken 😇.
Heb jij een speciale versie met de batterijtemperatuur op je dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:03
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

volgens mij staat zelfs op het instructieboekje (laat 2021) Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Björn heeft wel wat tips voor het uitlezen van parameters van je auto, waaronder de temperatuur van je accucellen en of de auto die accu aan het koelen of aan het verwarmen is:
YouTube: How to install and use OBD adapter and Car Scanner

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

eltron schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Heb jij een speciale versie met de batterijtemperatuur op je dashboard?
Nee uiteraard niet, maar als je doel is om te zien of je auto met 74 kW kan/is aan het laden: dat staat in je scherm. Net als bij AC laden. Daar hoef je geen batterij temperatuur voor te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 23:09
[...]

Als je je odb2 dongle koppelt aan de evnotify app laat hij dit standaard direct zien.(Gemiddelde cel temp) Via directe toegang tot dw dongle zie je veel maar dan moet je wat meer onderzoek doen😅 en kun je van de diverse cellen de temperatuur zien, maar de laadcuve werkt op basis van de laagste gemiddelde temp en die zie je ook in de evnotify app.

Wat ik deze winter heb gezien is dat de accu actief verwarmt wordt tijdens het laden. Er gaat een deel van het vermogen naar de accu heater. De e-niro kan alleen niet vanuit de eigen accu verwarmen en daardoor duurt het iets langer dan dat je al voor conditioneerd voordat je gaat laden.

Al met al kun je best veel zien met zo'n dongle.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Vandaag onze MY19 eNiro naar de dealer voor het onderzoek naar een mogelijk stroom lek in elektrische installatie (want inmiddels een paar keer een lege accu), en de reparatie van de airco (2de keer in 2 jaar).
Ik had tevens een geluidsfragment bijgevoegd van de motorgeluiden bij optrekken en regenereren (opgenomen door de telefoon in de frunk te leggen).
Het resultaat:
De verdamper onder het dashboard is (weer) defect. Lange levertijd, 7 weken zonder airco.
Het onderzoek naar het stroom lek heeft geleid tot de verdenking dat dit door de motor komt. Andere bronnen zijn nog niet gevonden.
Het opgenomen geluidsfragment is aanleiding om een motor en set motor steunen te bestellen (nog geen reductie bak). Motor wordt besteld, omwisseling midden oktober.
Ik kan ermee door rijden. Nu bijna 50 kkm op de teller.
Het geluid dat ik heb opgenomen is een zwaar midden frequentie schurend geluid, enigszins gierend.
Voor de service man bij Kia van Mossel voldoende duidelijk. Motor lagers.
Hoewel het niet uitgesproken, wordt de eerdere vermelding op dit forum (als ik me goed herinner van @DonJuape) dat door de sterke stromen door de motor lagers, erosie van en putvorming in de oppervlakken van de kogels en zittingen in lagers kan optreden, schoorvoetend bevestigd. Men meldde me ook dat alleen de eNiro (van Kia althans) dit probleem heeft. Van de EV6 en EV9 is dit totaal niet bekend, en de Soul rijdt in te kleine aantallen. En terloops werd gemeld dat ook de verdamper van NiroEV een zwak item is.
Op mijn vraag hoe de nieuwe motoren dan presteren werd vemeld dat de vervangende motoren zijn van een beter ontwerp zijn en hebben dit probleem niet meer.
Fingers crossed.
Iemand op dit forum die al dit motor probleem voor de tweede keer heeft gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:43:

Op mijn vraag hoe de nieuwe motoren dan presteren werd vemeld dat de vervangende motoren zijn van een beter ontwerp zijn en hebben dit probleem niet meer.
Fingers crossed.
Bij mij is motor vervangen bij ca. 75K km.
En inmiddels bijna 75K km verder, maar nog geen tweede keer gehad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 30-05 09:44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
EVfan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:43:
Fingers crossed.
Je zou toch verwachten dat ze dan door de jaren heen wel de motor iets aangepast hebben zodat bijv my21 en my22 een beter presterende motor zouden hebben. Maar heb niet de indruk dat dit het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 14:25
Bij de Ioniqs (de Classic van 2016-2021) dezelfde problemen als bij de Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 21:50
Kia Niro EV scoort bijzonder goed in de verbruikscijfers
https://id.nl/mobiliteit/...-deze-ev-s-in-de-praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Komt volledig overeen met mijn praktijkervaring na 52 maanden en bijna 80000 km.
Zat gemiddelde (op de GOM) ook op 15 kWh/100 km en 17,3 kWh/100 km aan de laadpaal.
De Kona EV MY2018 was nog net iets zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

We zijn weer verder aan het zoeken geweest en hebben twee auto's gevonden die ons aanspreken
Kia Niro Executive (2020) € 25.900,- / 37.247 km
Kia Niro DynamicLine (2021) € 24.990,- /49.346 km

Nu probeer ik de voor en nadelen af te wegen. Wat zouden jullie nog meenemen in de afweging?

Executive (Zie prijslijst 2020)
+ Meer optie's (getint glas achter voor de kinderen)
+ Led verlichting
+ Dodehoekdetectie (BSD)
+ Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
+ JBL Premium Sound System
- Jaar ouder (dus jaar minder garantie)
- 1000 euro duurder
- Geen mogelijkheid tot trekhaak(?)(Maar is ook niet iets wat zoeken)

DynamicLine (Zie prijslijst 2021)
+ Jaar nieuwer
+ 1000 euro goedkoper
+ Mogelijkheid tot trekhaak
- Geen extra (luxe optie's)

[ Voor 3% gewijzigd door Wokker op 24-08-2024 10:59 ]

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wokker schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:55:
We zijn weer verder aan het zoeken geweest en hebben twee auto's gevonden die ons aanspreken
Kia Niro Executive (2020) € 25.900,- / 37.247 km
Kia Niro DynamicLine (2021) € 24.990,- /49.346 km

Nu probeer ik de voor en nadelen af te wegen. Wat zouden jullie nog meenemen in de afweging?

Executive (Zie prijslijst 2020)
+ Meer optie's (getint glas achter voor de kinderen)
+ Led verlichting
+ Dodehoekdetectie (BSD)
+ Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
+ JBL Premium Sound System
- Jaar ouder (dus jaar minder garantie)
- 1000 euro duurder

DynamicLine (Zie prijslijst 2021)
+ Jaar nieuwer
+ 1000 euro goedkoper
- Geen extra (luxe optie's)
- Verschil in km stand
- Wel of niet trekhaak of draaghaak, zo te zien hebben beiden die niet, maar de vraag is ook of trekken is toegestaan. Dat verschilt per jaar.
- wel of niet 3F laden
- stoelverwarming/koeling, maar dit soort opties kun je zelf wel naast elkaar zetten. Vind zelf de koeling erg prettig (en mijn vrouw de stoelverwarming).

En voor de WAF de kleur, basiskleur of metallic optie etc.? Ik zie het al , beide basic wit, erg besmettelijk, zou ik nooit nemen. Maar misschien zie je nog iets anders.

Garantie is leuk maar is onderhoudsschema wel gevolgd? anders vervalt garantie.

De verkoper is wel een scharrelaar die er niet veel verstand van heeft: een start/stopsysteem op een elektirische auto _/-\o_
en helemaal niet vermelden wat het laadsysteem is./ 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 24-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

- Verschil in km stand
- Wel of niet trekhaak of draaghaak, zo te zien hebben beiden die niet, maar de vraag is ook of trekken is toegestaan. Dat verschilt per jaar.
- wel of niet 3F laden
- stoelverwarming/koeling, maar dit soort opties kun je zelf wel naast elkaar zetten. Vind zelf de koeling erg prettig (en mijn vrouw de stoelverwarming).

En voor de WAF de kleur, basiskleur of metallic optie etc.? Ik zie het al , beide basic wit, erg besmettelijk, zou ik nooit nemen. Maar misschien zie je nog iets anders.

Garantie is leuk maar is onderhoudsschema wel gevolgd? anders vervalt garantie.

De verkoper is wel een scharrelaar die er niet veel verstand van heeft: een start/stopsysteem op een elektirische auto _/-\o_
en helemaal niet vermelden wat het laadsysteem is./ 8)7
Die 2e mag tot 300kg trekken, die eerste mag helemaal niks trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Stoelventilatie is heerlijk, en als er meerdere regelmatige bestuurders zijn is de memory instelling van de bestuurdersstoel ook niet te versmaden. Zou daarom niet gauw voor de dynamic line gaan.
Overigens is de nieuwwaarde van de dynamic wel onder de 45k waardoor je in aanmerking komt voor €2000 subsidie, of was dat potje inmiddels leeg?

Anderzijds is 3 fase laden ook wel fijn afhankelijk van je laadsituatie.
Op de foto's van de laders kun je zien dat de 2020 ex. geen 3 fase lader heeft en de 2021 dyn. wel.

[ Voor 24% gewijzigd door ASW1 op 24-08-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:14:
Stoelventilatie is heerlijk, en als er meerdere regelmatige bestuurders zijn is de memory instelling van de bestuurdersstoel ook niet te versmaden. Zou daarom niet gauw voor de dynamic line gaan.
Overigens is de nieuwwaarde van de dynamic wel onder de 45k waardoor je in aanmerking komt voor €2000 subsidie, of was dat potje inmiddels leeg?

Anderzijds is 3 fase laden ook wel fijn afhankelijk van je laadsituatie.
Op de foto's van de laders kun je zien dat de 2020 ex. geen 3 fase lader heeft en de 2021 dyn. wel.
Stoelventilatie en dode hoek detectie versus 3 fasen laden, 300kg trekken en wellicht subsidie...ik zou het wel weten

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Stoelventilatie en dode hoek detectie versus 3 fasen laden, 300kg trekken en wellicht subsidie...ik zou het wel weten
subsidiepotje is leeg.
wel of niet kunnen trekken is voor lang niet iedereen van belang en 300kg is ook niet echt de moeite.
en belang van 3F ook sterk afhankelijk van de vraag of je afhankelijk bent van publiek laden of dat je 99% van de tijd op je eigen oprit kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat die 1e geen 3 fasen laden heeft? Het was bij dat model namelijk wel een optie en er zijn genoeg auto's my20 geleverd met 3 fasen laden.

@eltron Wat heeft publiekelijk of thuis laden eigenlijk met 3 fasen laden te maken? 3 fasen laden is over het algemeen gewoon 3 keer zo snel laden tov 1 fase. Of dat nou thuis is of aan een publieke laadpaal.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 24-08-2024 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat die 1e geen 3 fasen laden heeft? Het was bij dat model namelijk wel een optie en er zijn genoeg auto's my20 geleverd met 3 fasen laden.
Je kunt op de foto van de laadpoort zien dat de pinnen voor 3F ontbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Je kunt op de foto van de laadpoort zien dat de pinnen voor 3F ontbreken.
Aha, dat is de eerste keer dat ik een garage daar een foto van zie maken. Ik had de foto's niet bekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
@eltron Wat heeft publiekelijk of thuis laden eigenlijk met 3 fasen laden te maken? 3 fasen laden is over het algemeen gewoon 3 keer zo snel laden tov 1 fase. Of dat nou thuis is of aan een publieke laadpaal.
Niet bepaald.
1F omvormer in de auto geeft aan een thuislaadpaal met één fase 32A (of 3F met mogelijkheid tot 1F laden) nl. 7,4 kW.
1F omvormer in de auto geeft aan een openbare 11 kW/3x16A laadpaal met doorgaans drie fases maar een 3,6 kW gezien de EV maar één van de drie fases neemt. Je moet dan al openbaar aan een 22 kW/3x32A laadpaal gaan hangen met een 1F EV omvormer om hetzelfde resultaat dan thuis te krijgen op 1 x 32A.

Laat ik nu toevallig thuis al jaren een 3F32A laadpaal hebben aangesloten op 1F.
Met de 1F e-Niro laad ik thuis op aan 7,2 kW en aan een openbare 11 kW laadpaal op 3,2 kW.
Met de 3F EV6 laad ik thuis op aan 7,3 kW en aan een openbare 11 (en 22) kW laadpaal op 11 kW.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hoe bedoel je niet bepaald? Normaal gesproken wel, zelfs met load balancer ertussen. Als er ergens 1 fase is die veel belast wordt dan gaat die bij 1 fase ook terug schakelen, hij houd daarbij geen rekening met dat er meerdere fasen zijn. Dus als je aan het koken bent en er wordt ineens 16A uit de muur getrokken door alle kook apparatuur (even als voorbeeld) dan heb je nog 9A over en met 1 fase laad die dan op met 9A en met 3 fasen laad die dan op met 3x9A. Het maakt voor 1 fase dan niet uit of de kookapparatuur op een andere fase zit dan waar de auto op zit (tenminste bij de meeste laadpalen, er zullen vast laadpalen zijn die daar wel rekening mee houden).

Als je met 1 fase publiekelijk met 8A kunt opladen (wat ik al regelmatig heb gehad) dan kun je met 3 fasen 3x8A laden, dat is dan dus ook 3 keer zo snel.

Edit: Je gaat er vanuit dat er thuis maar een 1 fase meterkast is. Als je een elektrische auto neemt dan ga ik er ook vanuit dat je de meterkast op 3 fasen laat ombouwen als dat nog niet het geval is. Je hebt dan 3x25A ipv 1x35 of 40A. Vooral omdat we ook naar warmtepompen e.d. toe moeten gaan is een 1 fase meterkast niet echt meer van deze tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 24-08-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
I rest my case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie's. Hoewel de auto heerlijk reed. Is het ontbreken van een 3-fase lader doorslag gevend geweest om toch nog even verder te kijken. Omdat als ik het goed begrijp dit echt wel flinke beperking bij publieke laadpalen kan geven qua laad tijden.

Het oneindige X 0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
[...]
@IvoB2 heeft hier al iets over gezegd. En ja je hebt gelijk dat in het algemeen is 3F beter dan 1F.
Maar als je vrijwel nooit publiek laadt dan merk je het verschil niet zo o.a. omdat:

- Thuis is er altijd plek bij de paal als je die nodig hebt.
- Thuis heb je geen last van tijdtarieven of blokkeertarieven etc.
- Thuis heb je vrijwel nooit haast, auto staat lang genoeg om voldoende vulling voor volgende rit te krijgen. Sterker nog nu het terugleveren van stroom steeds meer geld gaat kosten laad ik het liefst als de zon schijnt en dan niet meer dan ik aan overschot heb.

Alleen als je dynamische tarieven zou hebben dan wil je in het goedkoopste tijdvak maximaal laden, maar vanwege zonnepanelen is dat voor mij niet interessant.

En ja ik laad met 1F zowel mijn e-Niro als mijn Tesla My LR en kom nooit tekort. En mijn huis heeft wel een 3F aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:36:
[...]

@IvoB2 heeft hier al iets over gezegd. En ja je hebt gelijk dat in het algemeen is 3F beter dan 1F.
Maar als je vrijwel nooit publiek laadt dan merk je het verschil niet zo o.a. omdat:

- Thuis is er altijd plek bij de paal als je die nodig hebt.
- Thuis heb je geen last van tijdtarieven of blokkeertarieven etc.
- Thuis heb je vrijwel nooit haast, auto staat lang genoeg om voldoende vulling voor volgende rit te krijgen. Sterker nog nu het terugleveren van stroom steeds meer geld gaat kosten laad ik het liefst als de zon schijnt en dan niet meer dan ik aan overschot heb.

Alleen als je dynamische tarieven zou hebben dan wil je in het goedkoopste tijdvak maximaal laden, maar vanwege zonnepanelen is dat voor mij niet interessant.

En ja ik laad met 1F zowel mijn e-Niro als mijn Tesla My LR en kom nooit tekort. En mijn huis heeft wel een 3F aansluiting.
Ik denk dat het erg persoonlijk is om te zeggen dat je met 1 fase thuis laden altijd uitkomt. Als ik 2 dagen achter elkaar naar kantoor ga dan kom ik met alleen thuis laden de 2e dag toch echt niet uit en dan laad ik thuis nog wel met 4,2kW (20A) op.

11kW kost 5,8 uur als de auto helemaal leeg is. 4,2kW kost 15,2 uur als die helemaal leeg is. Ik rij naar kantoor ongeveer 340km. In de winter heb ik de GOM vaak op 350km staan, nu staat de GOM op 410km. Dus je ziet denk ik al dat ik niks heb aan je aannames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat het erg persoonlijk is om te zeggen dat je met 1 fase thuis laden altijd uitkomt. Als ik 2 dagen achter elkaar naar kantoor ga dan kom ik met alleen thuis laden de 2e dag toch echt niet uit en dan laad ik thuis nog wel met 4,2kW (20A) op.

11kW kost 5,8 uur als de auto helemaal leeg is. 4,2kW kost 15,2 uur als die helemaal leeg is. Ik rij naar kantoor ongeveer 340km. In de winter heb ik de GOM vaak op 350km staan, nu staat de GOM op 410km. Dus je ziet denk ik al dat ik niks heb aan je aannames.
Ja iedere usecase is anders.

Het zijn danook geen aannames, het is mijn praktijkverhaal, en jouw praktijk is blijkbaar anders.
mijn GOM geeft bijvoorbeeld al de hele zomer 511km of meer aan.
En ik laad met 5,6kW bijna 50km/u

En mijn kantoor is 400km heen en terug maar doe ik nooit 2 dagen achter elkaar zonder overnachting. maar ik heb nog wel 100km over als ik thuis kom :)
etc.etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
@DutchKel duidelijk dat jouw casus anders is. Maar je moet toegevend dat zulk gebruik verre van normaal.of gemiddeld is. In je voorbeeld doe je 2 dagem op rij zo'n beetje de verste woon-werk afstand van NL en dan ook nog zonder op.locatie te laden. Dat lukt inderdaad niet. Maar gelukkig heeft vrijwel niemand een use-casr waar je zo bizar ver van kantoor woont :+
Gemiddeld woon-werk afstand is 30 km totaal https://www.cbs.nl/nl-nl/...personen/van-en-naar-werk

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 24-08-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
Fr33z schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:22:
@DutchKel duidelijk dat jouw casus anders is. Maar je moet toegevend dat zulk gebruik verre van normaal.of gemiddeld is. In je voorbeeld doe je 2 dagem op rij zo'n beetje de verste woon-werk afstand van NL en dan ook nog zonder op.locatie te laden. Dat lukt inderdaad niet. Maar gelukkig heeft vrijwel niemand een use-casr waar je zo bizar ver van kantoor woont :+
Gemiddeld woon-werk afstand is 30 km totaal https://www.cbs.nl/nl-nl/...personen/van-en-naar-werk
Gemiddelde woon-werk afstand is 25km oid maar voor iedereen kan dat verschillend zijn. Eigen oprit en laadpaal maakt ook uit. Heb mijn 3F laadpaal op 32A staan (want PV) en kan dus ook met 1F op 7,2kW laden.

De auto gaat 1x per week aan de laadpaal want voor haar is het 35km enkele reis (3 dagen per week). We laden nooit openbaar behalve op doorreis en dan snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Fr33z schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:22:
Je moet je wel bedenken dat veel mensen die deze auto hebben deze in lease hebben. En als je een lease auto hebt dan is de kans dat je een grotere afstand moet afleggen voor woon-werkverkeer ook groter.

Ik kan alleen voor mij en mijn collega's praten (it detachering). De meeste wonen in het oosten van het land en vrijwel alle klanten van ons bedrijf zitten in de randstad.

Dat ik bij kantoor niet kan laden komt omdat ze de parkeergarage aan het verbouwen zijn. Daar waar de laadpalen stonden zijn ze een nieuwe in en uitrit aan het maken. Dus er zijn tijdelijk geen laadpalen. Ik doe nu af en toe als het nodig is 10 minuten snelladen daarmee red ik het vaak wel ruim tot thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Door een fout van de verkoper tijdelijk met een 1 fase auto gezeten ipv 3 fasen. Wij rijden echt niet veel, maar ik zou echt geen 1 fase willen. Het is veel meer plannen dan met 3 fasen en laden is ook nog eens duurder (heb een dynamisch contract). Het laden duurt langer en dan red je het niet met alleen de lagere tarieven.

Dit is dus allemaal privé gebruik, geen lease, weinig echt grote afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
13art schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Door een fout van de verkoper tijdelijk met een 1 fase auto gezeten ipv 3 fasen. Wij rijden echt niet veel, maar ik zou echt geen 1 fase willen. Het is veel meer plannen dan met 3 fasen en laden is ook nog eens duurder (heb een dynamisch contract). Het laden duurt langer en dan red je het niet met alleen de lagere tarieven.

Dit is dus allemaal privé gebruik, geen lease, weinig echt grote afstanden.
Bwa, zoals al meermaals aangehaald is iedere use case anders.
Rij al vanaf begin 2019 EV (en allemaal lease) en sindsdien een (bewust*) 1F laadpaal aan huis.
De eerste twee BEV's hadden een onboard 1F charger. De huidige heeft een 3F. Is leuk omdat het er gewoon opzit maar zou er zelf privé niet extra voor betalen gezien luxe en absoluut geen noodzaak (voor ozne usercase).

*Bewust want zelfde uitgangspunt als @eltron : zoveel mogelijk laden op zon thuis en voor het overige op de parkeerplaats van het werk en op locatie (aan de gym staan bv. al tien 22 kW laadpunten)
En wanneer het zonnetje schijnt staat de EV gewoon thuis te laden en gaat de vriendin naar het werk met de e-bike :+ (50 km H/T).
En ik woon dan ook nog eens in Vlaanderen waar de combinatie van traag laden (op PV of op net) en bedrijfslease veel goedkoper is dan snel laden via een dynamisch contract. Totaal ander uitgangspunt dus. Je moet hier goed gek zijn (of geld teveel hebben) om privé tegen 11/22 kW thuis van het net te gaan laden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 14:25
Ik ga van een oprit waar ik mijn 1F e-Niro met 12A kan laden verhuizen naar een plek waar dat niet kan en ik aangewezen ben op openbaar laden.

Vind het toch spannend.

Niet het laden op zich maar meer de regels die er steeds meer komen om de maximale laadtijd te beperken. In 4 uur op een 11 kWh komt er niet echt veel bij.

Laad nu 1 keer per week, maak dus niet zoveel kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mikkem schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:36:
Ik ga van een oprit waar ik mijn 1F e-Niro met 12A kan laden verhuizen naar een plek waar dat niet kan en ik aangewezen ben op openbaar laden.

Vind het toch spannend.

Niet het laden op zich maar meer de regels die er steeds meer komen om de maximale laadtijd te beperken. In 4 uur op een 11 kWh komt er niet echt veel bij.

Laad nu 1 keer per week, maak dus niet zoveel kilometers.
Zal niet heel spannend zijn lijkt mij. Als je zo weinig rijdt zal het toch zeker wel 1 of 2x per week lukken om een AC lader te bemachtigen. En in geval van nood is er altijd nog het kopje koffie bij de snellader. Wel vervelend als dat nodig is, maar spannend zou ik het niet willen noemen. Bij de SUC is het vaak nog voordeliger ook dan de meeste AC laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Aha, dat is de eerste keer dat ik een garage daar een foto van zie maken. Ik had de foto's niet bekeken.
Inderdaad zeg. Je zou haast denken dat ze snappen dat dat belangrijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
Nog een bedenking je wagen start pas te laden bij 1400w per fase dus wil je uit je PV laden moet je al een flinke overschot hebben. Heb 25 panelen maar toch men zappi paal maar op 1 fase ingesteld. Heb nu al 2 a3 zonnige dagen nodig om van 20% naar 80 te gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oldie127 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:33:
Nog een bedenking je wagen start pas te laden bij 1400w per fase dus wil je uit je PV laden moet je al een flinke overschot hebben. Heb 25 panelen maar toch men zappi paal maar op 1 fase ingesteld. Heb nu al 2 a3 zonnige dagen nodig om van 20% naar 80 te gaan .
Ja daarom vind ik 1F ook prima. En met Zappi heb je wat te kiezen; alleen laden als er overschot is, of het tekort aanvullen tot 1400w vanuit het net, of gewoon de laadsnelheid kiezen die je wilt en tekort uit het net aanvullen. Ik heb overigens op zonnige dagen wel een overschot dat op kan lopen tot meer dan 5kW en dan schiet het ook best op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:38
oldie127 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:33:
‘t is wat geklooi maar je kan met 3 fasen ook wat langzamer laden door de laadstroom in de auto te beperken. ‘t laadpunt kan je niet lager dan 6A per fase dus 6 x 230 x 3 = 4.140 W instellen maar met de 2 reductiestappen die je in de auto kan instellen kom je ook een stuk lager.
Alternatief is ook nog de granny lader.

Allemaal wat geklooi wel, ‘t zou prettig zijn als je ‘t allemaal via HA zou kunnen aansturen oid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
blb4 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

‘t is wat geklooi maar je kan met 3 fasen ook wat langzamer laden door de laadstroom in de auto te beperken. ‘t laadpunt kan je niet lager dan 6A per fase dus 6 x 230 x 3 = 4.140 W instellen maar met de 2 reductiestsppen die je in de auto kan instellen kom je ook een stuk lager.
Alternatief is ook nog de granny lader.

Allemaal wat geklooi wel, ‘t zou prettig zijn als je ‘t allemaal via HA zou kunnen aansturen oid.
Natuurlijk kun je nog wel lager. Door laadpaal maar op 1F aan te sluiten.
Of door, bij socketversie, een type2 1F kabel te gebruiken. Dan laad je ook bij 3F laadpaal gewoon met 1F.
Maar we dwalen af, dit is meer iets voor het grote thuisladen topic.

Het doel van deze discussie is om een koper te helpen bij de vraag of een e-Niro met 1F of met 3F beter is.
3F is in principe beter, maar de nadelen van 1F zijn sterk afhankelijk van de gebruikssituatie en in sommige gevallen, laden zonnestroom bijvoorbeeld, kun je het zelfs als voordeel zien omdat de drempel lager ligt om je overschot te benutten.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 25-08-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
eltron schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Natuurlijk kun je nog wel lager. Door laadpaal maar op 1F aan te sluiten.
Of door, bij socketversie, een type2 1F kabel te gebruiken. Dan laad je ook bij 3F laadpaal gewoon met 1F.
Maar we dwalen af, dit is meer iets voor het grote thuisladen topic.

Het doel van deze discussie is om een koper te helpen bij de vraag of een e-Niro met 1F of met 3F beter is.
3F is in principe beter, maar de nadelen van 1F zijn sterk afhankelijk van de gebruikssituatie en in sommige gevallen, laden zonnestroom bijvoorbeeld, kun je het zelfs als voordeel zien omdat de drempel lager ligt om je overschot te benutten.
En dat voordeel is dus ook weer betrekkelijk daar je in de auto ook nog die reductiestappen kan ingeven. Op de laatste stand is 't geloof ik 30% dus dan kom je met Laadpunt op 6A op iets van 1200W uit. Veel lager laden heeft niet echt veel zin meer.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Waar stel je dat eigenlijk in bij de auto? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchKel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:15:
Waar stel je dat eigenlijk in bij de auto? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien.
EV Menu -> Instellingen (Tandwiel) -> Laadstroom -> Laastroom Stationair / Laadstroom Draagbaar -> Maximum / Verlaagd /Minimum
Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
blb4 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

EV Menu -> Instellingen (Tandwiel) -> Laadstroom -> Laastroom Stationair / Laadstroom Draagbaar -> Maximum / Verlaagd /Minimum
Zie ook hier.
Het is nieuw of het zit niet op elke E-Niro. Uit mijn hoofd gezegd heb ik in dat menu alleen de keuze uit Wintermodus. Ik zal morgenochtend eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DutchKel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:29:
[...]

Het is nieuw of het zit niet op elke E-Niro. Uit mijn hoofd gezegd heb ik in dat menu alleen de keuze uit Wintermodus. Ik zal morgenochtend eens kijken.
't zit er bij mij al 4 jaar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Laatst online: 03:03
En dan kun je als het goed is ook nog instellen dat het alleen voor die locatie is. En nieuw is het inderdaad niet, ik heb het 3 jaar geleden al bekeken, maar heb het uiteindelijk in de laadpaal beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
blb4 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

En dat voordeel is dus ook weer betrekkelijk daar je in de auto ook nog die reductiestappen kan ingeven. Op de laatste stand is 't geloof ik 30% dus dan kom je met Laadpunt op 6A op iets van 1200W uit. Veel lager laden heeft niet echt veel zin meer.
De drie stappen bij de e-Niro zijn 100%, 90% en 60%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:29:
[...]

Zat al op mijn e-Niro MY 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb vanochtend helaas niet meer gekeken (vergeten). En de auto staat nu bij de garage voor de APK, kleine beurt en motorgeluid controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag over de vering.
Afgelopen weekend een Niro te leen gehad als proefrit.
Mijn partner vond de auto zeer stug geveerd, en achterin zelf onacceptabel.

Vraag: kan de vering gewijzigd worden in wat soepeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:35:
Ik heb vanochtend helaas niet meer gekeken (vergeten). En de auto staat nu bij de garage voor de APK, kleine beurt en motorgeluid controle.
Het zit er al op sinds MY19 en lijkt me sterk dat dit bij een later modeljaar weg is gehaald.
Het is typisch zo'n setting waar je het bestaan niet van weet. Heb het ooit eens gebruikt op een camping waar de boel heel laag was afgezekerd, om toch nog wat te kunnen laden (maar was eigenlijk de moeite niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
boomsma schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:59:
Vraag over de vering.

Ik denk dat het een kwestie van wennen is qua rijden. Dit is geen auto waarmee je met 50 over een drempel kunt.

Mijn vrouw kan met haar Kia Picanto makkelijk met 50 over een drempel daar merk je bijna niks van. Als ik dat doe ik de E-Niro dan zit ik tegen het plafond aan.

Kortom rustiger rijden is de oplossing hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
boomsma schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:59:
Vraag over de vering.

Stug? Ik vind de vering alles behalve stug. Mijn Ct200h was een stuk stugger geveerd. Heb juist het idee bij de Niro dat wanneer een drempel te hard genomen wordt hij juist bijna door de vering heen klapt. Bijzonder altijd hoe ervaringen zo uit elkaar kunnen liggen :) Zal wel te maken hebben met wat iemand gewend is.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 26-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Ik vind de e-niro ook helemaal niet stug geveerd. Wel merk je bij drempels het extra gewicht en daar lijkt de vering wat moeite mee te hebben; diep in de veren duiken en weer terug deinen. Denk dat je partner misschien dat bedoelde?
Rustig over drempels heen is idd de enige remedie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:22
Goed afgelopen weken een beetje afwezig geweest in het forum.

Mijn auto staat vandaag voor de terugroepactie van koelvloeistof HV accu bij de dealer. Leenauto mee in de vorm van een Niro EV, daar kom ik later op terug.

Verder op vakantie geweest met de auto naar Denemarken, evenals vorig jaar van Tesla SuC naar SuC gereisd en is het wederom als reisauto super bevallen. 900+km zonder problemen heen en terug, ja de laadtijden mogen iets korter soms, maar de stops eens in de 2-3 uur blijven goed voor een toilet/drink/rust-stop om dan uitgerust aan te komen op de bestemming.
Ik blijf erbij dat EV en zeker de niro zich super gedragen als reiswagen. Daarbij blijft hij enorm zuinig, hoewel ik niet de cijfers haal van sommigen hier, maar dat zal ermee te maken hebben dat ik vrijwel alleen snelwegkilometers maak. Over 92k kilometers heb ik een gemiddeld verbruik van 16,0 kWh/100 km.

Kom ik heel even terug op de leenauto (Niro EV), wat een achteruitgang is dat zeg na 92k km in de MY'21 gereden te hebben.
  • Zicht in de spiegels (vooral buitenspiegels) vind ik matig te noemen, mede door de vorm v/d spiegels
  • Alle bediening op het stuur en het hele instrumentencluster zijn exact gespiegeld qua positie (is aan te wennen, maar vind het gewoon dom van Niro naar Niro)
  • De 'Drive-modes' knop lijken ze tijdens het ontwerp van de auto vergeten te zijn en maar op het stuur geplakt te hebben (locatie is meh, maar ziet er ook niet uit)
  • De bediening van de climate control/overige zaken middenconsole(scherm) met de touch is meh, je moet kijken of je niet net verkeerd gaat drukken
  • Het scherm zit laag en lijkt naar beneden gericht (alsof het bedoeld is voor kabouters in je middenconsole)
  • Armleuning deur loopt heel stijl op, niet mooi en bediening ramen
  • Foutjes welke in de oude zitten, welke nog steeds in de nieuwe zitten (persoonlijke mening natuurlijk)
Al met al zou ik nooit over gaan naar een Niro EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
Grappig, ik ben juist van de Niro EV (lease) naar e-Niro gegaan (privé gekocht).
Ik kan niet wennen aan het feit dat de cruisecontrolopties allemaal rechts zitten. Ik ben een linkerhandrijder (als dat een woord is) en was daar echt heel blij mee bij de Niro EV. Super intuïtief, erg fijn.
Voor wat betreft de radio en zo: dat is wennen, je moet goed opletten in welke stand je balk staat.
En die drive modus: hoe vaak gebruik je dat nou echt. Ik vond het af en toe wel grappig als er een GTI naast me stond of zo, je schakelt snel over. Privé rijd ik echter alleen maar eco, meer heb ik niet nodig.
Pagina: 1 ... 303 ... 336 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.