• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:11
Mr Ton schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Ja ik las het. Echter, een 3 fase occasion ben je al snel 24-25k kwijt nu voor een Executive uitvoering. Dat is bijna €5.000 extra bovenop een 2019 1 fase lader met vergelijkbare kilometerstand. Wij zullen 95% van de keren thuis laden op eigen oprit, of op vakantie en dan maakt het ook geen verschil. Dus die 1 fase lader is voor ons prima, en alleen maar een voordeel als het gaat om laden op eigen zonnestroom.

Ik ben nu wel een MY2020 model aan het overwegen, vanwege de Kia Connect app en het nieuwe Infotainment systeem.

Overigens heb ik nu een aantal occasions gezien, en gebeld met de garages, waarbij de auto niet volgens onderhoudsschema onderhouden is en dus de 7-jaar fabrieksgarantie is vervallen. Ik vind dat zo raar, zeker als leasemaatschappij zorg je er toch voor dat dit netjes gebeurt om zo de restwaarde te bewaken? Misschien ligt het aan mij...
Een leasemaatschappij gaat er vanuit dat dit door de lease rijder correct wordt uitgevoerd.

Echter met corona en drukte in de garages kan het niet altijd goed gepland worden. Ik krijg bijvoorbeeld 2000km voor de beurt een berichtje. Ik rij per maand ongeveer 2000km de wachttijd bij de garage is momenteel ongeveer 2,5 maanden. Dus ik zit ook telkens een behoorlijk aantal km ernaast. Echter is onlangs de airco nog onder garantie gerepareerd.

Het is per garage of ze er heel secuur mee zijn of niet. Ik denk dat de importeur een open vraag stelt: is er regelmatig een onderhoudsbeurt door jullie uitgevoerd en dat de garage daar zelf dan ja of nee op kan antwoorden. Of in iedergeval iets zodat de garage hier toch wat invloed op heeft.

Toevallig komt de volgende beurt wel redelijk goed uit, daar zit ik dadelijk maar ongeveer 200km eroverheen. Maar dat komt omdat de auto eigenlijk voor de apk naar de garage moest. Ik heb toen gezegd dat ze er dan direct een beurt bij kunnen doen. Maar dit is meer toevallig dan dat het zorgvuldig gepland is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16
Mikkem schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:53:
Op vakantie naar en in Denemarken / Zweden. Alles geladen bij Tesla, werkt uitstekend en mooie tarieven.
SuC v4 is toch wat makkelijker dan v3/v2 met de locatie van de laadpoort op de e-Niro, of niet?
Of helemaal geen problemen mee gehad op oudere SuCs?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
gertvdijk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

SuC v4 is toch wat makkelijker dan v3/v2 met de locatie van de laadpoort op de e-Niro, of niet?
Of helemaal geen problemen mee gehad op oudere SuCs?
Ik heb daar niet bewust op gelet. Soms kon ik “gewoon” in een vak staan en soms even rommelen.

Had in NL ook nog niet echt ervaring met snelladen of überhaupt publiek laden.

Dat moet ik binnenkort standaard (geen oprit meer) dus kan zo mooi wennen.

Benieuwd of dat bevalt met mijn 1F.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06
Ik ben al eens ruim 5000km over het interval heen gegaan, geen enkel probleem. Heb al wel de 80.000km beurt gehad bij een km stand van 60.000.
Sinds corona rijd ik amper meer, dus die jaarlijkse beurten zijn steeds met minder dan 10.000km delta gedaan.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:21
gertvdijk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
Fabrieksgarantie is daar geen onderdeel van de koopovereenkomst, want, zoals de verkoper zei, het is geen garantie die zij leveren als verkoper (itt BOVAG-garantie bijvoorbeeld). Was toen wel een twijfelmoment bij aanschaf. Advertentie online staat vol met "Certified Used 7jr garantie" en dan print hij geautomatiseerd de koopovereenkomst en plots is daarvan geen spoor meer van te vinden op de 3 A4'tjes die je dient te ondertekenen - dat vond ik heel raar toen.
Interessante stellingname van die verkoper.
De vraag is of dat houdbaar is.

Vaak zie je dat wel wordt geadverteerd met die fabrieksgarantie. Dan zijn zij daar ook gewoon aan gehouden.
Als je als consument een product koopt dan kun je gewoon de verkoper aanspreken. Die moet het maar uitzoeken met de fabriek. Sterker nog de fabrieksgarantie is helemaal niet maatgevend. Het gaat erom hoe lang je mag verwachten dat een product normaalgesproken meegaat. De verkoper is gewoon gehouden jou een goed product te leveren.
Garantie maakt de discussie wel makkelijker, maar juridisch sta je gewoon in je recht als je een claim neerlegt omdat het product of een deel daarvan het begeeft binnen de tijd die je bij normaal gebruik zou mogen verwachten (afgezien van normale gebruiksslijtage van vervangingsdelen zoals banden en remmen).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:29
lmb-s schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

En je kunt dus nog meer besparen voor het geval je nu een 1-fase meterkast hebt (in geval van 25A gratis te upgraden naar 35A). Dan kun je met een goedkopere 1-fase lader (zat op MP) met loadbalancing terecht en met 32A zelfs nog sneller laden dan een 3x25A..
Dat verschil met 3x 25A valt reuze mee. Een 1-fase e-niro kan max 31A laden en de meesten die thuis laden hebben ook PV ;-)
Met 3x 25A en een beetje PV erbij kun je op die momenten al snel 31A laden met een fatsoenlijke laadpaal. Ik zou daarnaast ook niet voor 3x 35A gaan betalen. 3x 25A voldoet voor de meesten.

Voor de E-niro 1 fase geldt:
3x 25A zonder PV > 29km/u laden
3x 25A met 6A PV > 36km/u laden
1x of 3x 35A > Altijd 36km/u laden

Voor de E-niro 3 fase geldt:
1x 35A > 37km/u laden
3x 25A > 54km/u laden
3x 35A > Voegt niets toe.

Alles verandert pas als je er een warmtepomp, 2e EV of andere verbruikers bij plaatst. Situaties verschillen per huishouden en de enkeling die €1350 per jaar (Enexis) extra wil betalen voor 3x 35A kan dat doen.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:13
Mikkem schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:53:
Op vakantie naar en in Denemarken / Zweden. Alles geladen bij Tesla, werkt uitstekend en mooie tarieven.

Had me vooraf wat zorgen gemaakt maar dit werkt prima.

Gemiddeld iets meer dan 1 minuut om 1 kWh te laden.
Twee jaar geleden had ik in Zweden voor de eerste (en toen voor de voorlopig laatste) keer bij Tesla geladen en betaalde toen iets van 1,5 keer zoveel per kWh als bij andere snelladers met mijn Maingau pas.

Onlangs ontdekte ik pas dat de tarieven bij Tesla (ook zonder abonnement) ondertussen veel gunstiger zijn.
Dus deze vakantieweken in Noorwegen en Zweden ook diverse keren bij Tesla geladen.

Paar bevindingen:
  • Tsjonge, wat blijven het knullig korte laadkabeltjes bij Tesla; bij andere aanbieders kun je vaak makkelijker en ruimer parkeren. Vooral bij Tesla laadplekken waar je vakken niet naast elkaar maar in rasters van 2 bij 2 plekken zijn, moet je altijd even goed kijken hoe je de e-Niro erin draait.
  • Het blijft vergelijken. Diverse keren was ik met mijn Shell pas bij andere snelladers goedkoper dan bij Tesla (maar zoals gezegd, zonder Tesla abo). Overigens heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt van de Easypark app voor het laden: goede tarieven (ook DC) en vaak gunstig in steden in combinatie met parkeren.
  • Het viel me op dat nog steeds diverse Tesla rijders met een bijna afkeurende blik ons aanstaarden, omdat we gebruik maken van "hun" Tesla laadsysteem; wij konden er wel om lachen!
  • Beetje irritant dat als je geen Tesla abo hebt, er bij elke laadbeurt ongeveer €10 op je CC gereserveerd wordt. Dat gebeurt bij andere aanbieders waar je met een CC betaalt ook wel, maar toch....
  • Wordt een laadsessie bij Tesla altijd in hele kWh afgerekend, of is dat slechts een weergave (afronding) in de app?

• Mikkem
Ik heb wel een abonnement genomen (voor 1 maand), die had ik er snel uit.

ABRP kwam vooral met Aral laders van €0,96 per kWh.

Het afkeurende heb ik niet gemerkt, maar hier staan sowieso andere merken ook te laden.

Hele kWh, dat zou best kunnen kloppen.

Maandag in 1 rit terug naar huis. Dan kan je met dat abo max 5 keer per dag laden. Moet lukken.

• DutchKel
eltron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Interessante stellingname van die verkoper.
De vraag is of dat houdbaar is.

Vaak zie je dat wel wordt geadverteerd met die fabrieksgarantie. Dan zijn zij daar ook gewoon aan gehouden.
Als je als consument een product koopt dan kun je gewoon de verkoper aanspreken. Die moet het maar uitzoeken met de fabriek. Sterker nog de fabrieksgarantie is helemaal niet maatgevend. Het gaat erom hoe lang je mag verwachten dat een product normaalgesproken meegaat. De verkoper is gewoon gehouden jou een goed product te leveren.
Garantie maakt de discussie wel makkelijker, maar juridisch sta je gewoon in je recht als je een claim neerlegt omdat het product of een deel daarvan het begeeft binnen de tijd die je bij normaal gebruik zou mogen verwachten (afgezien van normale gebruiksslijtage van vervangingsdelen zoals banden en remmen).
Je vergeet 1 belangrijke factor. Hoe lang mag je er vanuit gaan dat een auto meegaat met slecht/geen onderhoud? Vervang of vul je nooit de vloeistoffen bij, gaat de auto dan net zo lang mee als een auto waarbij de vloeistoffen wel regelmatig vervangen zijn.

Daarom worden er aan die 7 jaar garantie ook eisen gesteld.
denneappel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Dat verschil met 3x 25A valt reuze mee. Een 1-fase e-niro kan max 31A laden en de meesten die thuis laden hebben ook PV ;-)
Met 3x 25A en een beetje PV erbij kun je op die momenten al snel 31A laden met een fatsoenlijke laadpaal. Ik zou daarnaast ook niet voor 3x 35A gaan betalen. 3x 25A voldoet voor de meesten.

Voor de E-niro 1 fase geldt:
3x 25A zonder PV > 29km/u laden
3x 25A met 6A PV > 36km/u laden
1x of 3x 35A > Altijd 36km/u laden

Voor de E-niro 3 fase geldt:
1x 35A > 37km/u laden
3x 25A > 54km/u laden
3x 35A > Voegt niets toe.

Alles verandert pas als je er een warmtepomp, 2e EV of andere verbruikers bij plaatst. Situaties verschillen per huishouden en de enkeling die €1350 per jaar (Enexis) extra wil betalen voor 3x 35A kan dat doen.
Zelfs al heb je alleen maar stroom in huis met een warmtepomp, zelfs dan is 3x 25A nog voldoende. Een warmtepomp verbruikt niet zo heel veel stroom. En als je gaat koken met 2 ovens aan en de kookplaat dan heb je vaak nog een loadbalancer die je laadpaal begrenst.

Het enige nadeel wat ik heb is dat ik op maximaal 20A kan laden. Omdat ik in huis 3x 25A heb komt de zekering eronder uit op 20A. Dus dat is niet zo heel veel, als ik met 3 fasen ga laden dan kan ik met maximaal 3x20A laden (dat is wel veel).

[ Voor 35% gewijzigd door DutchKel op 15-08-2024 14:06 ]

• bnwgraaf
Mikkem schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:20:
Ik heb wel een abonnement genomen (voor 1 maand), die had ik er snel uit.

ABRP kwam vooral met Aral laders van €0,96 per kWh.

Het afkeurende heb ik niet gemerkt, maar hier staan sowieso andere merken ook te laden.

Hele kWh, dat zou best kunnen kloppen.

Maandag in 1 rit terug naar huis. Dan kan je met dat abo max 5 keer per dag laden. Moet lukken.
Ik had nog niet gezien dat je zo'n abo er inderdaad al na een paar keer er uit zou hebben en ook alleen voor de vakantie voor een maandje zou kunnen afsluiten. Iets om te onthouden voor de volgende keer.

Je ABRP pakt dan net de verkeerde laders eruit, of geeft foutieve tarieven weer.
Ik heb hier in Zweden bij zowel Tesla als Shell en ook via de Easypark app steeds €0,53 a €0,54 per kWh snelladen betaald. Die €0,96 van ABRP is dus wel een beetje erg hoog.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Je vergeet 1 belangrijke factor. Hoe lang mag je er vanuit gaan dat een auto meegaat met slecht/geen onderhoud? Vervang of vul je nooit de vloeistoffen bij, gaat de auto dan net zo lang mee als een auto waarbij de vloeistoffen wel regelmatig vervangen zijn.

[...]

Zelfs al heb je alleen maar stroom in huis met een warmtepomp, zelfs dan is 3x 25A nog voldoende. Een warmtepomp verbruikt niet zo heel veel stroom. En als je gaat koken met 2 ovens aan en de kookplaat dan heb je vaak nog een loadbalancer die je laadpaal begrenst.

Het enige nadeel wat ik heb is dat ik op maximaal 20A kan laden. Omdat ik in huis 3x 25A heb komt de zekering eronder uit op 20A. Dus dat is niet zo heel veel, als ik met 3 fasen ga laden dan kan ik met maximaal 3x20A laden (dat is wel veel).
Het is op zich niet onveilig om je laadpunt met 25A of zelfs 32A te zekeren bij een 3x25A aansluiting. Als je hoofdzekeringen smeltzekeringen zijn en/of zekeringen waar je niet bij kunt zou ik misschien geen 32A doen. En voldoende dikke bekabeling.
En een laadpunt met LB (ingesteld op 25A) uiteraard.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
bnwgraaf schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Twee jaar geleden had ik in Zweden voor de eerste (en toen voor de voorlopig laatste) keer bij Tesla geladen en betaalde toen iets van 1,5 keer zoveel per kWh als bij andere snelladers met mijn Maingau pas.

Onlangs ontdekte ik pas dat de tarieven bij Tesla (ook zonder abonnement) ondertussen veel gunstiger zijn.
Dus deze vakantieweken in Noorwegen en Zweden ook diverse keren bij Tesla geladen.

Paar bevindingen:
  • Tsjonge, wat blijven het knullig korte laadkabeltjes bij Tesla; bij andere aanbieders kun je vaak makkelijker en ruimer parkeren. Vooral bij Tesla laadplekken waar je vakken niet naast elkaar maar in rasters van 2 bij 2 plekken zijn, moet je altijd even goed kijken hoe je de e-Niro erin draait.
  • Het blijft vergelijken. Diverse keren was ik met mijn Shell pas bij andere snelladers goedkoper dan bij Tesla (maar zoals gezegd, zonder Tesla abo). Overigens heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt van de Easypark app voor het laden: goede tarieven (ook DC) en vaak gunstig in steden in combinatie met parkeren.
  • Het viel me op dat nog steeds diverse Tesla rijders met een bijna afkeurende blik ons aanstaarden, omdat we gebruik maken van "hun" Tesla laadsysteem; wij konden er wel om lachen!
  • Beetje irritant dat als je geen Tesla abo hebt, er bij elke laadbeurt ongeveer €10 op je CC gereserveerd wordt. Dat gebeurt bij andere aanbieders waar je met een CC betaalt ook wel, maar toch....
  • Wordt een laadsessie bij Tesla altijd in hele kWh afgerekend, of is dat slechts een weergave (afronding) in de app?
Ik ben in mijn vakantie 1x gestopt bij een Teslalader.
Wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet aan de praat.
Kan een eenmalig incident zijn geweest maar je kan met die laders verder helemaal niets.
Een soort van Apple ervaring, als het het niet doet ben je in "shitcreek without a peddle", je kan zelf niets ondernemen.
Gelukkig stonden er op hetzelfde terrein ook nog andere laders en die deden het prima.
Kortom met Tesla ben ik sowieso wel klaar, en met name eigenlijk omdat ik Elon Musk een ongelooflijke lul :( vind.
Dus het is eigenlijk een principe kwestie.
Maar dat is weer een heel andere verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DijkDude schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Kan een eenmalig incident zijn geweest maar je kan met die laders verder helemaal niets.
Een soort van Apple ervaring, als het het niet doet ben je in "shitcreek without a peddle", je kan zelf niets ondernemen.
Gelukkig stonden er op hetzelfde terrein ook nog andere laders en die deden het prima.
Kortom met Tesla ben ik sowieso wel klaar, en met name eigenlijk omdat ik Elon Musk een ongelooflijke lul :( vind.
Je weet dat je de Tesla app met account moet hebben om als niet Tesla rijder te kunnen laden bij Tesla?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• bnwgraaf
DijkDude schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Haha, ja ik ben het in grote lijnen wel met je eens, en ik heb bij Tesla ook altijd wel een beetje een "Apple-gevoel".
Overigens, deze vakantie heb ik 4 keer bij Tesla geladen en in 2 van de gevallen moest ik ook naar een andere laadpaal en bij een derde situatie moest ik na 5 minuten het initialiseren afbreken en de connector opnieuw insteken voordat het laden startte. Diverse tikkende geluiden in de Kia en binnen een minuut een stuk of 10 meldingen van de Kia app dat de laadsessie gestopt was.

En Musk....tsja ..

• eltron
DutchKel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:37:

Ik vergeet niks, althans t.a.v. deze casus.

De verkoper die jou 7 jaar garantie belooft is gewoon verantwoordelijk en bij normaal gebruik hoort normaal onderhoud off course, maar ik ga hier de handleiding niet overschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Toevallig kreeg ik vanmiddag ook bij Autototaalglas te horen dat de voorruit vervangen moet worden.
Barst precies op de zwarte plek midden boven waar al die techniek zit.
Gaat me € 75 kosten als eigen risico. Heb maar niet gevraagd wat het de verzekering kost...Dat zal dan wel ongeveer die € 1.100 ex btw zijn.
Vanmiddag een nieuwe ruit erin, lekker schoon :)
En de prijs viel me na de quotes in dit topic alles mee: nog geen € 900 inclusief btw en inclusief € 150 voor de kalibratie. (ik kreeg de totale factuur vanwege de € 75 eigen bijdrage).

Dus @CyBeRSPiN kennelijk zijn de prijzen weer flink gedaald. (of mijn verzekeraar heeft een scherper contract met Autototaalglas).

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-08-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:03
Ik doe ook even een duit in het zakje met mijn (lease) Robert uit 2020 met 85.000km.

Vorig jaar, pak em beet november, heeft de auto een beurt gehad. In dec-jan begon de auto af en toe te melden dat er iets was met de koelvloeistof. Dit is in augustus 2024 door de dealer opgelost. Ik ben mij bewust van de terugroepactie en ben hier als sinds januari meer bezig geweest.

In januari 2024 begon de auto een naar geluid te ontwikkelen. Een zoemend geluid rond de 80 a 100 kmh. Direct gemeld bij de dealer. Zijn de banden meneer, deze zijn gecupped. Na 6 maanden gesteggel en dus ook 4 nieuwe banden, heeft de auto een nieuwe motor en versnellingsbak gekregen. Ik heb uiteindelijk geeist dat er een monteur mee zou rijden, die had het na 500 meter al in de gaten. Nu rijdt de auto dus weer heelijk stil en is de melding, incl het irritante geplingel, van de koelvloeistof ook weg.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:17
DonJuape schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Je weet dat je de Tesla app met account moet hebben om als niet Tesla rijder te kunnen laden bij Tesla?
Dat vroeg ik me ook meteen af....

• CyBeRSPiN
eltron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Vanmiddag een nieuwe ruit erin, lekker schoon :)
En de prijs viel me na de quotes in dit topic alles mee: nog geen € 900 inclusief btw en inclusief € 150 voor de kalibratie. (ik kreeg de totale factuur vanwege de € 75 eigen bijdrage).

Dus @CyBeRSPiN kennelijk zijn de prijzen weer flink gedaald. (of mijn verzekeraar heeft een scherper contract met Autototaalglas).
Ja, het was overigens @Appie Heijn die hier offertes kreeg van > 2000 euro voor hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Ja, het was overigens @Appie Heijn die hier offertes kreeg van > 2000 euro voor hetzelfde.
Ik weet het, maar ik had op basis van jouw ervaring bij zelfde leverancier een bedrag verwacht dat incl btw ca. 400 hoger was dan wat ik nu moest afrekenen.

• Possible
  • Laatst online: 15:20
Ik zit in een oriënterende fase om Niro te kopen. Morgen gaan we een proefrit maken in een 2020 model.

Het gaat hierbij om de executive line versie.

Wat zijn nu precies de verschillen met de dynamic line ?

Executive heeft achter stoel verwarming en meer veiligheid sensoren ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Possible schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:00:
Ik zit in een oriënterende fase om Niro te kopen. Morgen gaan we een proefrit maken in een 2020 model.

Het gaat hierbij om de executive line versie.

Wat zijn nu precies de verschillen met de dynamic line ?

Executive heeft achter stoel verwarming en meer veiligheid sensoren ?
Je kan de oude prijslijsten downloaden en de features vergelijken per lijn. Let op: geldt voor NL-modellen, niet import.

Prijslijst voor januari 2020: https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari20.pdf

Andere jaren: https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• DijkDude
DonJuape schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Ik vergeet niks, althans t.a.v. deze casus.

De verkoper die jou 7 jaar garantie belooft is gewoon verantwoordelijk en bij normaal gebruik hoort normaal onderhoud off course, maar ik ga hier de handleiding niet overschrijven.
Ok, apart want je reageert namelijk op een discussie waarbij er geen garantie wordt verleend indien er niet regelmatig een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Het interval daartussen is dan te groot volgens Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Ik heb er inmiddels een nieuwe in, ruim 2000 euro. Betreft een full options Niro EV 2024

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik ontdek opeens dat met de Kia Navigatie actief, het zijpaneel niet meer een totaal overzicht van de ingestelde route weergeeft maar gewoon een soort-van kopie van het navigatiescherm. Volgens mij kon ik dat altijd (ook) de totale route laten zien. Of verzin ik dat nu?
Ik bedoel dat scherm waarin je ook de klok enzo kan laten zien en wat je vertikaal kunt scrollen.

[ Voor 15% gewijzigd door multikoe op 16-08-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
Ik ontdek opeens dat met de Kia Navigatie actief, het zijpaneel niet meer een totaal overzicht van de ingestelde route weergeeft maar gewoon een soort-van kopie van het navigatiescherm. Volgens mij kon ik dat altijd (ook) de totale route laten zien. Of verzin ik dat nu?
Ik bedoel dat scherm waarin je ook de klok enzo kan laten zien en wat je vertikaal kunt scrollen.
Ik heb daar ook recent problemen (al voor de laatste update). Ik heb daar altijd de batterij staan maar hij springt telkens terug naar map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
Links boven in het zij scherm op het kompas klikken totdat je weer het overzicht scherm hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Okay, nu op de terugweg naar huis, merk ik dat de Tesla laders in Denemarken en Duitsland langs de grote weg wel wat goedkoper zijn, itt Zweden....

Wel jammer dat de Tesla chargers niet in de Kia navigatie zijn opgenomen.
Maar ik weet eigenlijk niet of die in andere navigatie systemen wel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
bnwgraaf schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:21:
Okay, nu op de terugweg naar huis, merk ik dat de Tesla laders in Denemarken en Duitsland langs de grote weg wel wat goedkoper zijn, itt Zweden....

Wel jammer dat de Tesla chargers niet in de Kia navigatie zijn opgenomen.
Maar ik weet eigenlijk niet of die in andere navigatie systemen wel staan?
Ja Denemarken is het goedkoopst.

Ik heb de route met de hand gemaakt, kon ook geen goede oplossing vinden.

Maandag terug met 4 geplande stops (1xDK, 2xD, 1x NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb hier diverse keren voorbij zien komen dat men de banden heeft vervangen rond de 40.000 km

Wat ik me afvraag, is diegene dan al door het profiel heen, of gaat men dan voor een nieuwe set banden omdat de oude ondertussen te rumoerig zijn geworden door cupping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08
Hmm gisteren de update erop gezet via usb.
Nu geen soundhound knopje meer te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het was al een gekend gegeven dat dit er bij de update uitgehaald was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:32:
Ik heb hier diverse keren voorbij zien komen dat men de banden heeft vervangen rond de 40.000 km

Wat ik me afvraag, is diegene dan al door het profiel heen, of gaat men dan voor een nieuwe set banden omdat de oude ondertussen te rumoerig zijn geworden door cupping?
Bij mij was het profiel rond die km stand te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:46:
Jammer. Gebruikte het regelmatig om te checken welk liedje er nu op de radio was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

ik heb net een week geleden bij 146K km de 3e ronde zomerbanden er onder, omdat het profiel er aan toe was. Weet niet precies hoeveel km ik er mee heb gereden omdat ik in de winter een maand of 3 met winterbanden rijd en de 2e set al gebruikte banden betrof*)). Die zijn nog prima. Ik schat dat ik met de zomerbanden ca. 50-60K km heb gedaan.

*) die had ik gebruikt gekocht omdat ik de velgen nodig had voor winterbanden en daarna de zomerbanden alsnog opgereden toen de af fabriek set op was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 08:24

Ik had de originele Michelin Primacy banden laten vervangen op 40K km net voor de winter omdat ze bijna door het profiel zaten.

Heb de tweede set banden (Hankook Ventus Prime 3) op 70K km laten wisselen (achterste naar voren en omgekeerd) en heb de indruk dat ik nu ruim de 90K km of meer ga kunnen halen (dus +50K km met de tweede set banden).

Nog geen last gehad van cupping. 'k Houd de druk in de banden tussen de 2,6 en de 2,9 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Ik had de originele Michelin Primacy banden laten vervangen op 40K km net voor de winter omdat ze bijna door het profiel zaten.

Heb de tweede set banden (Hankook Ventus Prime 3) op 70K km laten wisselen (achterste naar voren en omgekeerd) en heb de indruk dat ik nu ruim de 90K km of meer ga kunnen halen (dus +50K km met de tweede set banden).

Nog geen last gehad van cupping. 'k Houd de druk in de banden tussen de 2,6 en de 2,9 bar.
Okay, ee zijn er dus wel meer die hogere kilometerstanden halen.
Ik heb nu al ruim 86.000 km op een set Falken Euroall Season zitten en profieldieptes van boven de 3 mm. Wel helaas ondertussen cupping.
Ik ga ze voor de herfst/winter laten vervangen en overweeg voor de zekerheid toch ook de uitlijning eens te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
Zoals al een paar keer voorbijgekomen als de banden rumoerig worden door cupping maar qua slijtage kunnen ze nog wel mee dan kun je het beste de wielen links-rechts laten omdraaien waardoor de draairichting verandert. (mits de banden geen voorgeschreven draairichting hebben)
Daardoor zijn ze direct een stuk stiller en gaat de cuppingslijtage daarna precies de andere kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 17-08-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
TripleQ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Jammer. Gebruikte het regelmatig om te checken welk liedje er nu op de radio was :'(
Dat kan je nu ook nog. Uitvoerder en titel verschijnen sowieso onder het nummer wanneer de zender het ondersteunt. Het enige wat soundhound deed was een foto van de hoes toevoegen en dat moest je dan ook nog eens ieder nummer herhalen door iedere keer opnieuw op het icoon te drukken wat me al rijdend sowieso geen veilige situatie lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Links boven in het zij scherm op het kompas klikken totdat je weer het overzicht scherm hebt?
Dat was 'em. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online

Ik had rond 40-45k de originele banden van MY19 (dat waren toen nog niet de Michelins die ze nu af fabriek leveren meen ik), en toen was het profiel op. Ergens daarvoor al een keer voor-achter laten wisselen omdat de voorbanden sneller slijten. Mijn tweede set is een all season set, die doen het alweer ruim 40k en kunnen nog wel een tijdje mee denk ik. Geen cupping (of anders heel weinig) maar denk dat ik ze binnenkort ook weer voor-achter laat wisselen. Heb niet het profiel precies gemeten.

(edit: kwaliteit van de banden maakt volgens mij best wat uit voor hoe lang ze mee gaan, maar ook de rijstijl. De auto nodigt best uit tot behoorlijk optrekken, en dan slijten de banden natuurlijk ook meer. Ook bij hard rijden (in Duitsland) zal dat het geval zijn. Geen idee wat 170kph doet tegenover 120kph overigens...)

[ Voor 15% gewijzigd door TechLight op 18-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:26
TechLight schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ik had rond 40-45k de originele banden van MY19 (dat waren toen nog niet de Michelins die ze nu af fabriek leveren meen ik), en toen was het profiel op. Ergens daarvoor al een keer voor-achter laten wisselen omdat de voorbanden sneller slijten. Mijn tweede set is een all season set, die doen het alweer ruim 40k en kunnen nog wel een tijdje mee denk ik. Geen cupping (of anders heel weinig) maar denk dat ik ze binnenkort ook weer voor-achter laat wisselen. Heb niet het profiel precies gemeten.

(edit: kwaliteit van de banden maakt volgens mij best wat uit voor hoe lang ze mee gaan, maar ook de rijstijl. De auto nodigt best uit tot behoorlijk optrekken, en dan slijten de banden natuurlijk ook meer. Ook bij hard rijden (in Duitsland) zal dat het geval zijn. Geen idee wat 170kph doet tegenover 120kph overigens...)
En hoe zijn die all seasons qua binnen geluid?
Welk merk en model zijn dat?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
berrieberrie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:45:
En hoe zijn die all seasons qua binnen geluid?
Welk merk en model zijn dat?
Dat is heel moeilijk te beschrijven omdat ik geen vergelijking heb en ook niet (echt) goed onderscheid kan maken tussen verschillende bronnen van geluid. Toen ik een tijdje terug de beruchte ratel had, merkte ik dat nadat de motor vervangen was, het een stuk stiller was. Niet alleen het geluid wat ik hoorbaar toeschreef aan die ratel, maar (waarschijnlijk) ook een onderliggend meer constant geluidsnivo. Nu ben ik weer aan dat stillere gewend, dus voelt het weer minder stil dan net na die wissel :).

Ik heb nu Michelin Crossclimate 2. Profiel ook maar even gemeten, nu nog 4 tot 4.5mm achter en 5mm voor (verrassend voor dus net iets meer ipv minder deze keer). De originele banden waren destijd ook echt op; in ieder geval 2 van de vier zouden niet of nauwelijks meer door de APK gaan komen.

Op een vorige non EV auto had ik Continental Allseasoncontact, was ik ook tevreden mee. Ook daar kan ik niet echt mee vergelijken, maar geen reden om aan te nemen dat de een of de ander veel beter is. Ik had overigens destijds deze bandentest gebruikt om een indruk van alle eigenschappen te krijgen: https://www.tyrereviews.c...-All-Season-Tyre-Test.htm Prima test met veel detail.

(edit: en de meest recente versie van de allseason test hier: https://www.tyrereviews.c...All-Season-Tyres-2024.htm )

[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 18-08-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:36
Meder eNiro bezitters,
Gisteren mijn tweede morsdode 12V (“start accu”) accu ervaring. Kia eNiro MY 2019 (juli).
Eerste maal was een jaar of twee geleden, toen van het ene op het andere moment de auto totaal nergens meer op reageerde, en de klemspanning helemaal nul was, mijn booster in een paar tellen “leeggezogen werd”, en een accu lader er geen stroom meer in kreeg.
Toen een nieuwe (top kwaliteit) accu gemonteerd, en weer een “blije rijder”.
Tot gisteren, toen we terugkwamen van 2 weken vakantie. Klemspanning was overigens no ook weer helemaal nul. De eNiro reageerde nergens meer op, met de mechanische sleutel de deur geopend, de accu met een booster weer “tot (een heel klein beetje) leven gewekt”, en de auto gestart (en het kneuterige toeter alarm uitgezet). Na een half uur de auto uitgezet, onderwijl een stevige druppel lader aan de accu gehangen (3-4A).
De hele nacht geladen en vandaag reageerde de auto weer als gewoon. Klemspanning wel maar 12.4 V, dus wel een beetje laag (volgens de tabellen komt dit overeen met 80% lading lees ik).
Nou blijf ik met een aantal vragen zitten:

1. Natuurlijk, hoe komt dit? De auto is met volle start accu, en 70% volle “400V accu” geparkeerd geweest. Slechts 2 weken, eerder stond de auto wel eens 4 weken, nooit een issue gehad. Dus sprake van verbruikers die de accu leegtrekken? Lijkt niet waarschijnlijk als enige verklaring.
2. Ik had nooit last gehad van het beruchte kofferbak slot. Kan dat dan toch na 5 jaar plots optreden?
3. Ergens een kleine kortsluiting ontstaan die nu opspeelt?
4. Hoe lang is de accu diep ontladen geweest? Permanente schade? De 12.4 V bij “volledig” geladen zijn wijst denk ik daar wel op.

De komende dagen zullen we zien of de accu zich normaal blijft gedragen, of dat die ook naar de haaien is.
Gelukkig 3 jaar garantie.

Iemand adviezen over hoe dit kan gebeurd zijn?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
SoFTSTuFF schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:39:
Hmm gisteren de update erop gezet via usb.
Nu geen soundhound knopje meer te vinden..
Tsja.... Dit keer een update waarbij voor onze e-Niro niets is toegevoegd, maar alleen iets is weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

EVfan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:41:
Meder eNiro bezitters,
Gisteren mijn tweede morsdode 12V (“start accu”) accu ervaring. Kia eNiro MY 2019 (juli).
Eerste maal was een jaar of twee geleden, toen van het ene op het andere moment de auto totaal nergens meer op reageerde, en de klemspanning helemaal nul was, mijn booster in een paar tellen “leeggezogen werd”, en een accu lader er geen stroom meer in kreeg.
Toen een nieuwe (top kwaliteit) accu gemonteerd, en weer een “blije rijder”.
Tot gisteren, toen we terugkwamen van 2 weken vakantie. Klemspanning was overigens no ook weer helemaal nul. De eNiro reageerde nergens meer op, met de mechanische sleutel de deur geopend, de accu met een booster weer “tot (een heel klein beetje) leven gewekt”, en de auto gestart (en het kneuterige toeter alarm uitgezet). Na een half uur de auto uitgezet, onderwijl een stevige druppel lader aan de accu gehangen (3-4A).
De hele nacht geladen en vandaag reageerde de auto weer als gewoon. Klemspanning wel maar 12.4 V, dus wel een beetje laag (volgens de tabellen komt dit overeen met 80% lading lees ik).
Als je klemspanning onbelast maar 12,4V is na zo uitgebreid laden, dan is er een cel kaduuk. Die accu is dan volledig afgeschreven.
Ik raad je aan de nieuwe accu vast uit te zoeken en te bestellen, want je gaat de komende dagen vaker met een lege accu geconfronteerd worden, verwacht ik.
Nou blijf ik met een aantal vragen zitten:

1. Natuurlijk, hoe komt dit? De auto is met volle start accu, en 70% volle “400V accu” geparkeerd geweest. Slechts 2 weken, eerder stond de auto wel eens 4 weken, nooit een issue gehad. Dus sprake van verbruikers die de accu leegtrekken? Lijkt niet waarschijnlijk als enige verklaring.
Hoe dit komt? Er zijn twee dingen die ik kan verzinnen: a) er was een verbruiker nog aangesloten (dashcam bijvoorbeeld?) of b) de auto is op de een of andere manier niet helemaal echt goed afgesloten geweest. Misschien heb je de achterklep wel dichtgegooid, maar nét niet hard genoeg?
2. Ik had nooit last gehad van het beruchte kofferbak slot. Kan dat dan toch na 5 jaar plots optreden?
Natuurlijk kan zoiets op elk (liefst ongelegen :+ ) moment kaduuk gaan, maar is die werkelijk kapot? Ga daar niet zomaar vanuit.
3. Ergens een kleine kortsluiting ontstaan die nu opspeelt?
Ik zou eerder denken aan een verbruiker die per ongeluk aan is gebleven. Kortsluiting zou wel heel vervelend zijn. Bij een echte kortsluiting vliegt je zekering eruit, bij een matige kortsluiting wordt warmte opgewekt en is dat een potentiële brand. Dat zou me de kriebels geven!
4. Hoe lang is de accu diep ontladen geweest? Permanente schade? De 12.4 V bij “volledig” geladen zijn wijst denk ik daar wel op.
Er lijkt dus een gebruiker (dashcam, achterklep, of wat ook) aangebleven te zijn dus waarschijnlijk is dat vanaf het begin geweest en is de accu dus binnen 24 uur plat geweest.
Maar veel maakt dat niet uit. Een loodaccu kan niet tegen diep ontladen en zodra dat dan ook nog eens een paar uur of meer duurt kun je de boel meestal wel afschrijven.
De komende dagen zullen we zien of de accu zich normaal blijft gedragen, of dat die ook naar de haaien is.
Gelukkig 3 jaar garantie.
Ik hoop dat het goed gaat, maar ik vrees dat dit niet het geval is.
Ja, zie boven :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:36
Hippe Lip schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Als je klemspanning onbelast maar 12,4V is na zo uitgebreid laden, dan is er een cel kaduuk. Die accu is dan volledig afgeschreven.
Ik raad je aan de nieuwe accu vast uit te zoeken en te bestellen, want je gaat de komende dagen vaker met een lege accu geconfronteerd worden, verwacht ik.

[...]

Hoe dit komt? Er zijn twee dingen die ik kan verzinnen: a) er was een verbruiker nog aangesloten (dashcam bijvoorbeeld?) of b) de auto is op de een of andere manier niet helemaal echt goed afgesloten geweest. Misschien heb je de achterklep wel dichtgegooid, maar nét niet hard genoeg?

[...]

Natuurlijk kan zoiets op elk (liefst ongelegen :+ ) moment kaduuk gaan, maar is die werkelijk kapot? Ga daar niet zomaar vanuit.

[...]

Ik zou eerder denken aan een verbruiker die per ongeluk aan is gebleven. Kortsluiting zou wel heel vervelend zijn. Bij een echte kortsluiting vliegt je zekering eruit, bij een matige kortsluiting wordt warmte opgewekt en is dat een potentiële brand. Dat zou me de kriebels geven!

[...]

Er lijkt dus een gebruiker (dashcam, achterklep, of wat ook) aangebleven te zijn dus waarschijnlijk is dat vanaf het begin geweest en is de accu dus binnen 24 uur plat geweest.
Maar veel maakt dat niet uit. Een loodaccu kan niet tegen diep ontladen en zodra dat dan ook nog eens een paar uur of meer duurt kun je de boel meestal wel afschrijven.

[...]

Ik hoop dat het goed gaat, maar ik vrees dat dit niet het geval is.

[...]

Ja, zie boven :+
@Hippe Lip Dank voor je reactie.
Verbruikers die mogelijk aan zijn blijven staan heb ik niet (alles geschakeld over contact, ook de dashcam). Een uitzondering, een kleine marterverjager (klein geel doosje met een hoog frequent piepje als er iets voor komt).
Die heb ik al jaren en kan ik eigenlijk niet verdenken, want trekt erg weinig stroom. Dus toch een andere verbruiker, mogelijk een defect deur of koffer deksel slot dat de binnenverlichting activeert. Zal als het donker is eens gaan kijken. Of niet hard genoeg de kofferdeksel dicht gedaan, of het slot is nu ook bij mij kapot gegaan.
Tenslotte, het barst hier van de marters. Als die een (nog niet ontdekt overigens) kabel heeft beschadigd kan dit een sluiting veroorzaken. Er is geen zekering geploft, dus moet dan een nog redelijk hoge weerstand contact zijn. Maar je hebt gelijk dat soort opties bezorgt me wel onrustige gevoelens. Precies daarom heb ik ook een geavanceerd (op een batterij werkend) 400V marterverjager systeem onder de motorkap zitten. (Dus dat gele kastje kan er eigenlijk uit, wellicht maar eens doen).
Op de accu zit in principe nog garantie, maar ik wil er eigenlijk geen nieuwe accu inzetten als ik de oorzaak niet weet. Dan zou de volgende accu weer snel kapot zijn bij enkele dagen stilstand.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:17

zeroday

There is no alternative!

IvoB2 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:46:
nog meer gekend/bekend? want ik heb echt nog maar weinig gezien wat er toegevoegd/gewijzigd is.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heb nu een probleem hier bij de laadpalen dat de auto niet verder wil laden dan ±60% en dan schakelt hij terug naar 0.5kwh en zou het 30uur duren om ook maar iets verder te komen.
Er staan 2 palen, zelfde 'merk' heb beide geprobeerd maar hij begint vol goede moed met 4,5kwh en dan valt hij meteen terug..
Is dit een typisch paal probleem? Of kan dit een Kia probleem zijn?
Denk ik vraag het even hier voordat ik verschillende andere palen zoek en probeer, elke test kost mij toch het minimum laad tarief :-) Heb de kabel en poort bekeken zag er verder schoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CT schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:25:
Heb nu een probleem hier bij de laadpalen dat de auto niet verder wil laden dan ±60% en dan schakelt hij terug naar 0.5kwh en zou het 30uur duren om ook maar iets verder te komen.
Er staan 2 palen, zelfde 'merk' heb beide geprobeerd maar hij begint vol goede moed met 4,5kwh en dan valt hij meteen terug..
Denk ik vraag het even hier voordat ik verschillende andere palen zoek en probeer, elke test kost mij toch het minimum laad tarief :-) Heb de kabel en poort bekeken zag er verder schoon uit.
Het lijkt me dat dat aan de laadpaal ligt. In de auto kun je een limiet instellen waarop de auto helemaal stopt met laden (dat staat geloof ik standaard op 100% voor AC en 80% voor DC). Maar er is geen mogelijkheid om de laadsnelheid te beperken boven een bepaalde SOC.
Ik zou toch maar even die 35 cent besteden om een ander merk laadpaal te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
zeroday schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

nog meer gekend/bekend? want ik heb echt nog maar weinig gezien wat er toegevoegd/gewijzigd is.
Het gaat hoofdzakelijk van een update van het kaartmateriaal.
En er zit een erkende "bug" in (toch in de update van de EV6).
De optie "snelweg vermijden" is nu verdwenen uit het navigatiemenu (best eens nakijken of dit na de update van de e-Niro ook verdwenen is maar bij de Gen5W is dat een (reeds erkende) bug.

Infotainment systeem zou ook soepeler werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07

13art

Moderator Mobile
De paal al eens een volledige resultaten reset gegeven en opnieuw ingesteld?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wat jij beschrijft is wat er gebeurt als je de auto van het slot haalt tijdens het laden. Waarschijnlijk omdat je wilde kijken hoe snel ie aan het laden is?
Je moet even wachten tot de laadpoort weer vergrendelt, want zolang de laadpoort van het slot is gaat ie naar 0,5kW om geen vonken te trekken als je de stekker los zou halen. Na 20-30s zou de stekker weer vergrendeld moeten worden en gaat ie weer op de goede snelheid verder met laden.
Niet zeker dat dit nu bij jou het geval is, maar dat is wel waar velen “ingestonken” zijn bij het beoordelen van de laadsnelheid op het dashboard.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Wat jij beschrijft is wat er gebeurt als je de auto van het slot haalt tijdens het laden. Waarschijnlijk omdat je wilde kijken hoe snel ie aan het laden is?
Je moet even wachten tot de laadpoort weer vergrendelt, want zolang de laadpoort van het slot is gaat ie naar 0,5kW om geen vonken te trekken als je de stekker los zou halen. Na 20-30s zou de stekker weer vergrendeld moeten worden en gaat ie weer op de goede snelheid verder met laden.
Niet zeker dat dit nu bij jou het geval is, maar dat is wel waar velen “ingestonken” zijn bij het beoordelen van de laadsnelheid op het dashboard.
Daar zat ik ook net aan te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

En er zit een erkende "bug" in (toch in de update van de EV6).
De optie "snelweg vermijden" is nu verdwenen uit het navigatiemenu (best eens nakijken of dit na de update van de e-Niro ook verdwenen is maar bij de Gen5W is dat een (reeds erkende) bug.

Infotainment systeem zou ook soepeler werken.
En het viel me vanmorgen op, dat wanneer ik een lange route plan, ik niet meer de vraag krijg of ik onderweg ook wil laden, omdat de capaciteit niet voldoende is. Er worden nu automatisch laadstops ingepland. Hebben meer mensen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:17

zeroday

There is no alternative!

IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Kan een kleine glimlach niet onderdrukken. Maar ik heb nog steeds een gebouw in mijn kaart staan
die al in 2020 is gesloopt en inmiddels vervangen is voor een ander groot gebouw .. Maar het oude gebouw wordt nog steeds benoemd.

Zelfde geldt voor een keerlus voor een bus voor m'n huis. is ook alweer 4 jaar weg maar staat er ook nog steeds..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik geef alleen het uitgangspunt van KIA in deze weer en kaartmateriaal is nooit perfect.
Zelf heb ik de update nog niet gedaan want vooralsnog rij ik nergens verloren en ik wacht liever tot de bugs eruit zijn.
Zoniet moet ik weer gaan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ook ik ben inmiddels een trotse bezitter van een e-niro uit 2021. Die van mij heet een warmtepomp aan boort. Nu vroeg ik mij af als ik ga snelladen aan de weg, moet ik dan de KIA navigatie gaan gebruiken zodat de KIA de batterij gaat voorverwarmen? Of kan dit bijvoorbeeld ook met google maps navigatie.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Possible schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:28:
Ook ik ben inmiddels een trotse bezitter van een e-niro uit 2021.
Feli! :)
Die van mij heet een warmtepomp aan boort. Nu vroeg ik mij af als ik ga snelladen aan de weg, moet ik dan de KIA navigatie gaan gebruiken zodat de KIA de batterij gaat voorverwarmen? Of kan dit bijvoorbeeld ook met google maps navigatie.
(Voor de zekerheid even: warmtepomp heeft niets met batterijverwarming te maken, alhoewel het misschien efficiënter zou gaan met warmtepomp, maar de batterijverwarmer is een aparte optie die op all NL-modellen zit volgens mij.)

Volgens mij kan de Kia e-Niro geen trigger doen van een batterijverwarming via navigatie; dat is pas op latere modellen gekomen. Je hebt er ook weinig aan met deze temperaturen want dat ding is er voor de winter als ik het goed begrijp. Het enige wat het (volgens mij) doet is het hebben van een "Winter Mode" in je settings (EV menu op grote scherm). Dat gaat alleen aan bij temperaturen onder nul dacht ik. Heb verschillende video's gezien van mensen die met CarScanner kijken wat ie doet en het is teleurstellend.

Zelf krijg ik met minimumtemperatuur van de cellen op 23/24 graden max 55 kW en zodra de koudste cel de 25 aantikt boem naar de 77 kW. Maar dat was tijdens het laden en volgens mij was daar geen batterijverwarming voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Feli! :)

[...]

(Voor de zekerheid even: warmtepomp heeft niets met batterijverwarming te maken, alhoewel het misschien efficiënter zou gaan met warmtepomp, maar de batterijverwarmer is een aparte optie die op all NL-modellen zit volgens mij.)

Volgens mij kan de Kia e-Niro geen trigger doen van een batterijverwarming via navigatie; dat is pas op latere modellen gekomen. Je hebt er ook weinig aan met deze temperaturen want dat ding is er voor de winter als ik het goed begrijp. Het enige wat het (volgens mij) doet is het hebben van een "Winter Mode" in je settings (EV menu op grote scherm). Dat gaat alleen aan bij temperaturen onder nul dacht ik. Heb verschillende video's gezien van mensen die met CarScanner kijken wat ie doet en het is teleurstellend.

Zelf krijg ik met minimumtemperatuur van de cellen op 23/24 graden max 55 kW en zodra de koudste cel de 25 aantikt boem naar de 77 kW. Maar dat was tijdens het laden en volgens mij was daar geen batterijverwarming voor nodig.
Ah helder, ik dacht dat deze juist bedoeld was hier. Maar dan zou het dus eigenlijk om de verwarming moeten gaan in de auto zelf? DUs dat er geen E-element gebruikt wordt . Het betreft hier overigens een import versie uit Duitsland, dus weet niet of hier dan de batterij verwarmer op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ook ik ben inmiddels een trotse bezitter van een e-niro uit 2021. Die van mij heet een warmtepomp aan boort. Nu vroeg ik mij af als ik ga snelladen aan de weg, moet ik dan de KIA navigatie gaan gebruiken zodat de KIA de batterij gaat voorverwarmen? Of kan dit bijvoorbeeld ook met google maps navigatie.
De e-Niro heeft geen voorconditionering van de accu.
Zou ook niet veel zin hebben gezien ie niet kan snelladen.

Er is wel een "wintermodus" voor de accu maar deze is hier redelijk nutteloos gezien die pas actief wordt bij minus 10°C. En je kan deze modus alleen activeren of deactiveren, niet manueel actief maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Kan inderdaad niet met de e-Niro, zoals @gertvdijk ook aangaf. Pas bij de Niro EV en de EV6 zijn dit soort verbeteringen gekomen.
Je gaat hier met name in de winter tegenaan lopen. Indien mogelijk parkeer je je auto op een zo warm mogelijke plek voordat je vertrekt als je weet dat je meer dan 350km gaat rijden en dus onderweg moet snelladen, en zorg je dat je zo lang mogelijk rijdt voordat je begint met laden. De accu warmt ook een beetje op als deze belast wordt.
Wel een gemiste kans van Kia om niet een knopje in het navigatiesysteem te maken middels en update om de accuverwarmer handmatig aan te kunnen zetten, voor techneuten zoals wij zou dat al prima werken.

En @IvoB2 svp stoppen met steeds zeggen dat ie zogenaamd niet kan snelladen, dat slaat echt helemaal nergens op... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-08-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Possible schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:43:
Ah helder, ik dacht dat deze juist bedoeld was hier. Maar dan zou het dus eigenlijk om de verwarming moeten gaan in de auto zelf? DUs dat er geen E-element gebruikt wordt . Het betreft hier overigens een import versie uit Duitsland, dus weet niet of hier dan de batterij verwarmer op zit.
Oh, nee, je warmtepomp is vooral voor efficiëntere HVAC volgens mij. Dus rijden bij -20 zou je misschien een kilowatt schelen ten opzichte van regulier PTC heater ofzo.
De meerwaarde voor rijden in Nederland is wat beperkt begrijp ik (gewicht van warmtepomp moet je hele jaar meezeulen ook). Vandaar dat ik er niet echt naar keek toen ik mijne ging zoeken.

Ik denk dat de Duitse versie ook wel gewoon de batterijverwarming heeft, hoor. Zou het raar vinden als dat niet zo was, maar heb niet de Duitse prijslijsten bij de hand om dat te kunnen zien.

Maar het samenwerken met voorverwarmen accu voor snelladen is volgens mij semi-non-existent helaas. Lijkt meer bedoeld om geen beperkt (rij)vermogen te hebben bij extreem lage temperaturen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
350km range is meer dan prima voor de winter! Thx allen! Volgend jaar een rondreis door Italie maken, das gaat de eerste ervaring worden met range / afstand / laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Zijn er al ota updates betreffende de 8 aug. update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat langdurig rijden/warmhouden in de zon gaat weinig uithalen.
Uit tests is al gebleken dat je redelijk lang aan minstens 150 km/uur moet rijden (en dat is alleen in Duitsland mogelijk) voordat je de accu - zonder extra voorverwarming - voldoende op temperatuur kan brengen om optimaal te laden.
Maar dat heeft ook alleen echt zin wanneer je echt gaat snelladen (+100 kW) en alleen op DC. Bij AC laden heeft het totaal geen effect gezien die maar tot 11 kW kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DijkDude schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:51:
De e-Niro doet niet aan OTA updates, dus geen idee wat je bedoelt?

Je zal gewoon zelf aan de slag moeten met een USB-stick en de downloader/app van Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DijkDude schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:51:
Je hebt maar twee gratis OTA updates.
Ik zou deze dus niet "verspillen" aan een update waarvan je niet eens zeker bent dat je er voordeel uithaalt (en bv. functies die je wel gebruikt eruit haalt) en het risico loopt binnenkort terug een update te moeten doen om bugs te fixen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mocht je in de winter gaan rijden dan onthoud ik zelf de pro-tip van Bjorn Nyland: plan meerdere korte laadstops op optimale percentages zodat je batterij simpelweg warm blijft. Begin van de dag is natuurlijk koud, maar als je hotel naast een snellader is, kan je hem misschien 's nachts wegzetten met <30% SoC en dan in de ochtend tijdens ontbijt snelladen (start waarschijnlijk zeer langzaam en warmt op, zal wel dubbel zo lang duren als hij echt koud is), maar dan heb je de rest van de dag bij meerdere laadstops wel een warme batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:54:
Je hebt maar twee gratis OTA updates.
Heh, wat? Je kan toch wel gewoon elke update installeren van Kia of is daar een beperking op? :?

(En zie mijn bovenstaande comment over OTA.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
Wel een gemiste kans van Kia om niet een knopje in het navigatiesysteem te maken middels en update om de accuverwarmer handmatig aan te kunnen zetten, voor techneuten zoals wij zou dat al prima werken.
Die garage/sponsor van Bjorn heeft de Kia Soul gen1 EV weten te tricken met het spammen van OBD berichten naar de battery koeler. Wellicht is er ook zoiets mogelijk voor de batterijverwarmer op de e-Niro. :+
YouTube: Kia Soul 27 kWh 500 km challenge re-test part 1 (de 'emergency box')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07

13art

Moderator Mobile
Zojuist even snel de twee achterbanden van kant gewisseld. Eentje was inderdaad een beetje aan het cuppen, de andere leek niet echt gecupt te zijn. Benieuwd of we iets van verschil gaan horen, zo niet, prima dan kunnen ze nu uitgereden worden tot ze aan vervanging toe zijn (nu ruim 30k mee gereden).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Heh, wat? Je kan toch wel gewoon elke update installeren van Kia of is daar een beperking op? :?

Ik ken je MY niet maar op de eerdere versies van de e-Niro heeft nooit een OTA update gezeten.
En de voertuigen die wel OTA updates hebben (bij de EV6 was het aanvankelijk ook niet maar pas toegankelijk na een update van de software, ik dacht eind 2023) is er geen beperking op OTA updates maar wel een beperking op de gratis updates en dat zijn er 2 voor de volledige levensduur van de EV.
Je kan daarna nog OTA updates doen maar betalend.
Er komen per jaar zo'n 2 updates uit. Wanneer je er eentje bij de dealer tijdens onderhoud laat doen en eentje over de air ben je na twee jaar al klaar met de gratis OTA. :)

Via de dealer zit het gewoon in je onderhoudsprijs en wanneer je het zelf wil doen kan het via een USB stick via de Kia updater tot op heden nog altijd gratis.
Maar mijn comment ging over de beperking van gratis OTA update (draadloos rechtstreeks in vtg).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:59
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Volgens mij heeft mijn e-Niro 'gewoon' OTA updates (en inderdaad 2 voor zover ik weet). Dat is er met de laatste update bijgekomen zo te zien. Je kan het in ieder geval instellen.

Quote van de KIA site:
Over the air updates (OTA-updates)
Voor nieuwe Kia modellen (m.u.v. de Kia EV9) vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit. Voor de Kia EV9 biedt Kia zes van deze gratis opeenvolgende “over-the-air”-updates aan.
Als je de gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je OTA-updates aanschaffen via de Kia Connect Store. Bovendien kan je de updates ook uitvoeren via de Kia-dealer of via onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie zelf kunt downloaden en installeren.

[ Voor 43% gewijzigd door janne_nl op 19-08-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:16:
Ik ken je MY niet maar op de eerdere versies van de e-Niro heeft nooit een OTA update gezeten.
En de voertuigen die wel OTA updates hebben (bij de EV6 was het aanvankelijk ook niet maar pas toegankelijk na een update van de software, ik dacht eind 2023) is er geen beperking op OTA updates maar wel een beperking op de gratis updates en dat zijn er 2 voor de volledige levensduur van de EV.
Je kan daarna nog OTA updates doen maar betalend.
Er komen per jaar zo'n 2 updates uit. Wanneer je er eentje bij de dealer tijdens onderhoud laat doen en eentje over de air ben je na twee jaar al klaar met de gratis OTA. :)

Via de dealer zit het gewoon in je onderhoudsprijs en wanneer je het zelf wil doen kan het via een USB stick via de Kia updater tot op heden nog altijd gratis.
Maar mijn comment ging over de beperking van gratis OTA update (draadloos rechtstreeks in vtg).
Mijne is MY2021 geleverd april 2021 (gekocht juni 2024), had nog 2019/2020 software overal op staan en had geen mogelijkheid tot OTA.
(Dealer heeft na afleverbeurt zogenaamd alles geupdate, maar niets gedaan blijkbaar)

Nu heb ik die update van eind 2023 erop gezet in juli (zelf met USB-stick) en volgens mij nog steeds nergens een knopje/instelling voor OTA. Zie ook geen niets nu voor augustus 2024 update.

Kan je meer info linken over de e-Niro en OTA updates? Ik vind alleen 2022+ Niro EV info.
janne_nl schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:17:
Voor nieuwe Kia modellen (m.u.v. de Kia EV9) vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan [...]
Als dat dus al voor de e-Niro geldt is het alleen voor MY22, en dat was ook gelijk de laatste MY voor de e-Niro.

Ergo, bijna niemand met een e-Niro heeft deze functie dan.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 19-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
[...]
En @IvoB2 svp stoppen met steeds zeggen dat ie zogenaamd niet kan snelladen, dat slaat echt helemaal nergens op... 8)7
Ik heb zelf 52 maanden met een e-Niro gereden dus ik weet wel waar het over gaat.
Hangt uiteraard van je eigen definitie van "snelladen" af.

In deze context - preconditionering van de accu om te kunnen snelladen - doet het er wel degelijk toe.
Onder de juiste omstandigheden (boven de 20% SCc en starten onder de 50% SoC en tot een max. SoC van 80% kan) kan je via preconditionering (en dat is zowel kolen als opwarmen van de HV accu) snelladen boven de 100 kW (en deels zelfs boven de 200 kW).
Een e-Niro kan dat onder geen enkele omstandigheid en blijft - in optimale omstandigheden - max. steken achteraan de 70 kW. Dat haal je doorgaans - met respecteren van de omstandigheden - ook zonder conditionering. Bij de e-Niro zou die functie dus meestal weinig zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:24:
[...]
Kan je meer info linken over de e-Niro en OTA updates? Ik vind alleen 2022+ Niro EV info.
De beperking tot 2 gratis OTA updates vind je gewoon op de KIA updater website.
Je moet al minstens de KIA Connect app hebben.

Hier kan je ingeven of jouw respectievelijke Kia voldoet aan de voorwaarden om OTA te ontvangen.

Wil je GEEN OTA updates moet je die functie op het infotainment uitvinken want aangevinkt geschieden ze automatisch wanneer beschikbaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:29:
De beperking tot 2 gratis OTA updates vind je gewoon op de KIA updater website.
Ja, dat heb ik ook gelezen, maar ik betwijfel dus of de e-Niro (iig <MY22) uberhaupt OTA heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zal je zelf moeten invoeren.
Ik ken je VIN nummer en de uitvoering niet. Dat moet je invullen om te weten of OTA beschikbaar is.
Ik heb geen e-Niro meer om het uit te proberen (en ik had een 2019 daar ging het sowieso niet).

Die beperking tot 2 gratis OTA updates is verwarrend want eerst spreken ze dat het gratis is zoalng je een Kia Connect abo hebt (en dat is 5 jaar inbegrepen). Kan dus zijn dat die beperking tot 2 jaar landsgebonden is. :?

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:33:
Dat zal je zelf moeten invoeren.
Ik ken je VIN nummer en de uitvoering niet. Dat moet je invullen om te weten of OTA beschikbaar is.
Ik heb geen e-Niro meer om het uit te proberen (en ik had een 2019 daar ging het sowieso niet).
Linkje waar ik dat moet invullen? Ik zie daarvoor alleen een check op een Amerikaanse Kia site met Amerikaanse VIN-check (niet Europees).

En die hebben sowieso andere policies met maar 1jr gratis features zoals de achterbank check enzo. koekkoek.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 19-08-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
https://www.kia.com/be/nl...iew/connectivity/kia-ota/

Er zal voor de NL markt waarschijnlijk ook wel zo'n link zijn.

Maar verwacht er voor de e-Niro niet teveel van.
Kia heeft de OTA pas uitgerold vanaf september 2023, te beginnen met de EV9.
Mijn e-Niro 19 had het nog niet beschikbaar in juni 2024.
Mijn EV6 had het al beschikbaar in mei 2024 (dat is de laatste updatedatum die erop stond bij aflevering).
(Maar volgens de site van de BE invoerder nog niet, dus die loopt achter op de realiteit).

Kia gaat het uitrollen voor meerdere modellen maar vraag me niet op welk model het wanneer komt.
Denk dat de invoerder in NL je daar meer over kan vertellen.
Gezien ik geen Niro meer heb volg ik dat ook niet meer van nabij op.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb zelf 52 maanden met een e-Niro gereden dus ik weet wel waar het over gaat.

In deze context - preconditionering van de accu om te kunnen snelladen - doet het er wel degelijk toe.
Onder de juiste omstandigheden (boven de 20% SCc en starten onder de 50% SoC en tot een max. SoC van 80% kan) kan je via preconditionering (en dat is zowel kolen als opwarmen van de HV accu) snelladen boven de 100 kW (en deels zelfs boven de 200 kW).
Een e-Niro kan dat onder geen enkele omstandigheid en blijft - in optimale omstandigheden - max. steken achteraan de 70 kW. Dat haal je doorgaans - met respecteren van de omstandigheden - ook zonder conditionering. Bij de e-Niro zou die functie dus meestal weinig zin hebben.
We vallen in herhaling, maar het is niet handig om eigen definities te hanteren hier. Wisselstroom is wisselstroom, gelijkstroom is gelijkstroom. Als we met gelijkstroom (direct current, DC) laden dan hebben we het over "snelladen". Op welke snelheid dit gebeurt is volstrekt irrelevant.

De e-Niro kan tot 78 kW snelladen onder de juiste omstandigheden. En nee, in de winter zijn die omstandigheden meestal niet juist. De accu moet naast een voldoende lage SoC ook een voldoende hoge temperatuur hebben.
Het verschil tussen 30kW of 77kW laden is enorm, meer dan 2x sneller! Dat betekent 60min wachten ipv 30min.

Je had al eerder aangegeven dat jij zelf bijna nooit bij een DC lader hoeft te staan, en blijkbaar heb je nog nooit meegemaakt wat er in de koude gebeurt, prima, maar dan graag hier niet de boel proberen te definiëren volgens jouw eigen, beperkte, ervaring met het snelladen van de e-Niro. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is je eigen keuze en om dat verder zelf te voorkomen ga ik er ook niet verder meer op reageren.

Het staat je verder volledig vrij om eigen ervaring op te doen door tussen DC snelladers je accu proberen voldoende warm te rijden zodat je altijd tegen 78 kW supersnel kan laden in de winter.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:25:
De breed geaccepteerde term "snelladen" zonder verduidelijkende context is DC vanaf 50kW laadpaal (in tegenstelling tot de typische max 22kW AC wat doorgaans geen "snelladen" genoemd wordt - en dan laat ik hier in de discussie bewust even de weinige gevallen van 44kW AC even buiten). Dat je ook sneller, hogesnelheid, ultra, of hoe je het zou moeten noemen hebt kan prima daarnaast. Maar 50kW is gewoon "snelladen" (met beperkte snelheid :+ ) in context van EVs.

Natuurlijk moeten we hier als Tweakers met de evoluerende technologie mee, maar ben het met Cyberspin eens dat het voor veel mensen verwarrend is als je wat e-Niro doet geen snelladen noemt. De belangrijkste split zit in de overgang tussen AC en DC en in de praktijk meestal bij <=22 (of <=44 dus) en >=50kW.

Zet er anders gewoon de snelheid bij ter verduidelijking, maar verander liever niet van terminologie.

offtopic:
en ik zeg dit niet omdat ik zelf nog tevreden e-Niro rijder ben, maar toch heel af en toe toch ook wel naar die veel sneller ladende auto's kijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:24:

Nu heb ik die update van eind 2023 erop gezet in juli (zelf met USB-stick) en volgens mij nog steeds nergens een knopje/instelling voor OTA. Zie ook geen niets nu voor augustus 2024 update.

Als dat dus al voor de e-Niro geldt is het alleen voor MY22, en dat was ook gelijk de laatste MY voor de e-Niro.

Ergo, bijna niemand met een e-Niro heeft deze functie dan.
Volgens mij is dat zo. Als je geen OTA had, dan krijg je die er ook niet bij als je een update doet. Het is een restrictie in de auto, niet in de software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
......

De e-Niro kan tot 78 kW snelladen onder de juiste omstandigheden. En nee, in de winter zijn die omstandigheden meestal niet juist. De accu moet naast een voldoende lage SoC ook een voldoende hoge temperatuur hebben.

......
En heeeel af en toe kun je ook nog boven de 80 kW uitkomen! :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNbnTHaTFSzuzEr6WowtXuVhsGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V16FEXRChdGCgRBEvTx7xGCZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bnwgraaf schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

En heeeel af en toe kun je ook nog boven de 80 kW uitkomen! :-)

[Afbeelding]
Stond ie zeker bergafwaarts 😜

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
bartvl schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Stond ie zeker bergafwaarts 😜
Haha, ja inderdaad!
Misschien was dit hele zuivere stroom met minder vervuiling dan bij andere laadstations!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
TechLight schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
Zet er anders gewoon de snelheid bij ter verduidelijking, maar verander liever niet van terminologie.
Geen probleem mee.
De e-Niro kan DC dus snelladen maar heeft geen batterijoptimalisatie conditionering aan boord en al helemaal niet via de warmtepomp (want dat was de context).
Snelladen zal dus afhankelijk zijn van de omstandigheden (buitentemperatuur, hoe hard je durft te rijden voor je aan de laadpaal bent, SoC niveau van je accu want onder een bepaald niveau en boven een bepaald niveau haalt ze dat snelladen sowieso ook al niet.

Wanneer je met de evoluerende technologie mee wil is het verschil tussen AC en DC laden in de nabije toekomst ook niet meer bepalend voor de definitie "snelladen". Je krijgt dan immers DC thuisladers die aan een bepaalde snelheid gaan laden. Dan zou men daar op 22 kW snelladen omdat het DC is maar de buur die op 22 kW aan het AC laden is die doet dan weer niet aan snelladen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is dat zo. Als je geen OTA had, dan krijg je die er ook niet bij als je een update doet. Het is een restrictie in de auto, niet in de software.
Kijk gewoon in de e-Niro welke versie je infotainment heeft om te weten of het een hardware restrictie is.
In de EV6 was het dat in elk geval al niet want daar kreeg je af fabriek geen OTA maar via de update Q4 2023 wel. Maar die heeft dan ook infotainment Gen5W.
Van Standard Gen5W en ccNC weet ik dat de OTA erin zit (de andere systemen Standard Gen5, GEN4, Gen2, Gen1, Compact GEN5 weet ik niet maar dat kan je in de Kia Updater opzoeken op het VIN nummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
EVfan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:41:

Toevallig geen 3rd party apps actief die je auto uitlezen? Als ze dat doen door daadwerkelijk je auto uit te lezen in plaats van de Kia servers uit te lezen, dan gaat je electronica nooit in deep-sleep en wordt daardoor je accu leeggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithax
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 18:37
Ik ga vrijdag een proefrit maken in een Niro EV. Mijn oog valt op het Light advanced pakket maar ik twijfel tussen deze en de EV3. De Hyundai kona is ook een optie (8 euro duurder p/m dan de Niro) maar men lijkt op internet positiever tegenover de Kia te staan.

Deze EV3 is in het plus pakket toch nog wel wat goedkoper in de maand in de bijtelling en ik zie zo 1,2,3 niet enorm veel voordelen richting de Niro EV maar misschien hebben jullie voor mij wel deze voordelen?

Verschil is +/- 20 euro in de maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

Geen probleem mee.
De e-Niro kan DC dus snelladen maar heeft geen batterijoptimalisatie aan boord en al helemaal niet via de warmtepomp (want dat was de contect).
Snelladen zal dus afhankelijk zijn van de omstandigheden (buitentemperatuur, hoe hard je durft te rijden voor je aan de laadpaal bent, SoC niveau van je accu want onder een bepaald niveau en boven een bepaald niveau haalt ze dat snelladen sowieso ook al niet.

Wanneer je met de evoluerende technologie mee wil is het verschil tussen AC en DC laden in de nabije toekomst ook niet meer bepalend voor de definitie "snelladen". Je krijgt dan immers DC thuisladers die aan een bepaalde snelheid gaan laden. Dan zou men daar op 22 kW snelladen omdat het DC is maar de buur die op 22 kW aan het AC laden is die doet dan weer niet aan snelladen. :+
Ik vraag me echt af waar je allemaal die onzin vandaan haalt. Natuurlijk heeft elke Kia E-Niro batterij optimalisatie aan boord, net als elke andere elektrische auto. Als ze dat niet hebben dan zijn de accu packs veel te snel versleten.

De term die je zoekt is **batterijverwarming** of **accuverwarming**. Dit wordt vaak gedaan om de batterij op een optimale temperatuur te brengen, waardoor het opladen sneller en efficiënter kan verlopen, vooral bij koud weer. Dit proces valt onder de bredere categorie van batterijmanagement, maar het specifieke verwarmen van de batterij om sneller te kunnen opladen is geen "batterij optimalisatie" in de strikte zin van het woord.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 19-08-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mithax schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:12:
Ik ga vrijdag een proefrit maken in een Niro EV. Mijn oog valt op het Light advanced pakket maar ik twijfel tussen deze en de EV3. De Hyundai kona is ook een optie (8 euro duurder p/m dan de Niro) maar men lijkt op internet positiever tegenover de Kia te staan.

Deze EV3 is in het plus pakket toch nog wel wat goedkoper in de maand in de bijtelling en ik zie zo 1,2,3 niet enorm veel voordelen richting de Niro EV maar misschien hebben jullie voor mij wel deze voordelen?

Reed zowel de Kona EV als de e-Niro en had toch geen slecht gevoel bij de Kona EV. Reed zelf nog iets zuiniger dan de e-Niro.
Moest ik nu kiezen tussen de Niro EV en EV3 zou ik ongetwijfeld voor de EV3 gaan.
De Niro EV is wat stil blijven staan in de tijd en is vooral niet goedkoper geworden.
De e-Niro wordt niet meer geproduceerd.
Was in de lease zelfs bijna even duur als de EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40
multikoe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

De MY22 had geen OTA en heeft dat er met één van de vorige updates weldegelijk bijgekregen. Heb het nog nooit gebruikt en uit staan maar het zit er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mithax schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:12:

Zover ik weet gaat dit topic over de e-Niro, dus niet over de Niro EV. Hoewel die scheiding in naamgeving niet 100% werkt geloof ik.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Ik vraag me echt af waar je allemaal die onzin vandaan haalt. Natuurlijk heeft elke Kia E-Niro batterij optimalisatie aan boord, net als elke andere elektrische auto. Als ze dat niet hebben dan zijn de accu packs veel te snel versleten.

De term die je zoekt is **batterijverwarming** of **accuverwarming**. Dit wordt vaak gedaan om de batterij op een optimale temperatuur te brengen, waardoor het opladen sneller en efficiënter kan verlopen, vooral bij koud weer. Dit proces valt onder de bredere categorie van batterijmanagement, maar het specifieke verwarmen van de batterij om sneller te kunnen opladen is geen "batterij optimalisatie" in de strikte zin van het woord.
Het ging in deze context dan ook niet over de al dan niet aanwezigheid van een BMS maar uiteraard over de optimalisatie/conditionering van de HV accu celtemperatuur om sneller te kunnen laden (wat overigens ook niet werkt onder de 20% SoC).
Wie er geen technische discussie van wil maken maar vooral een semantische ga vooral je gang maar de auto gaat er heus niet sneller of trager door laden.
Semantisch heb je overigens gelijk en is het batterijconditionering. Waarvoor mijn excuses en aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

De MY22 had geen OTA en heeft dat er met één van de vorige updates weldegelijk bijgekregen. Heb het nog nooit gebruikt en uit staan maar het zit er wel in.
Ah, maar dan zijn de MY22 dus "OTA ready" afgeleverd. Mijn MY21 had geen OTA en heeft dat ook niet gekregen bij een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het hangt gewoon van de policy van KIA af: voor welke generatie infotainmentsysteem rollen ze update x of y nog uit en voor welke niet.
Zo zijn de GV60, Hyundai Ioniq 5 en EV6 bv. grotendeels achter de schermen gelijk maar rolt men voor de GV60/5 al een update uit om batterijconditionering manueel te kunnen instellen en voor de EV6 niet. En is draadloze AA/Carplay voor de ene wel via een update uit te voeren en voor een ander dan weer niet terwijl de hardware dat wel degelijk voor beiden mogelijk maakt.
Pagina: 1 ... 302 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.