Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Ipv licht die rem aantikken kun je ook kort de linkerflipper gebruiken, zonder auto-hold, dan blijft je auto ook stilstaan zonder slijtage aan je parkeerrem.
En ik wil vooral zeggen dat het volgens mij helemaal niet normaal is dat de parkeerrem geactiveerd wordt bij een normaal verkeerslicht. Dus autohold levert dan amper slijtage.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:45
DutchKel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Dat systeem wat jij bedoeld geeft een waarschuwing. Die heb ik nog nooit gehad.

Wat ik vaak doe is de auto laten uitrollen voor een verkeerslicht en op het moment dat ik bij de streep sta dan trap ik heel licht de rem in om de auto alleen te laten stoppen. Op zo'n moment hoor ik dat de auto hold de parkeerrem inschakelt.
Bij Autohold wordt de parkeerrem toch niet aangetrokken?
Net als bij de hill assist wordt de rem vastgehouden, maar je hoort toch niet de motor van de parkeerrem draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
bnwgraaf schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Bij Autohold wordt de parkeerrem toch niet aangetrokken?
Net als bij de hill assist wordt de rem vastgehouden, maar je hoort toch niet de motor van de parkeerrem draaien?
Die hoor ik dan dus wel. Hetzelfde als dat je de knop indrukt van de parkeerrem (links onderin bij de middenconsole) en bij de P als je dat hebt ingeschakeld.

Je hoort dan dat er een pin ergens in geschoven wordt om de wielen te blokkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 11-08-2024 10:36 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Die hoor ik dan dus wel. Hetzelfde als dat je de knop indrukt van de parkeerrem (links onderin bij de middenconsole) en bij de P als je dat hebt ingeschakeld.

Je hoort dan dat er een pin ergens in geschoven wordt om de wielen te blokkeren.
Apart. Als ik de parkeerrem knop gebruik hoor ik ook een heel duidelijk geluid van een motor of spindel die de rem aantrekt; bij de Autohold en het gebruik van de flipper hoor ik niets, alleen soms wat "gekraak" van de remblokken over de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Apart. Als ik de parkeerrem knop gebruik hoor ik ook een heel duidelijk geluid van een motor of spindel die de rem aantrekt; bij de Autohold en het gebruik van de flipper hoor ik niets, alleen soms wat "gekraak" van de remblokken over de schijven.
Ik zit nu wel even te twijfelen of ik het bij auto hold heb gehad of dat het bij ACC was. Bij een van die 2 hoor ik regelmatig dat er een pin wordt uitgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:16
DutchKel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Ik zit nu wel even te twijfelen of ik het bij auto hold heb gehad of dat het bij ACC was. Bij een van die 2 hoor ik regelmatig dat er een pin wordt uitgeschoven.
Dat is de parkeerrem die je hoort.
Bij de P stand gaat er een pal in de aandrijflijn de wielen blokken.
Bij autohold trekken de remblokken aan zelfde voor noodstop.
Bij stilstand door de paddels blijft regeneratie werken soms hoor je iets zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 13:12
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

ja, bekend, er zijn zelfs tools verkrijgbaar om het systeem te foppen en gelijk je klep vast te zetten. Je klikt dan een gesp of zo met een spanband in het slot van de achterklep en zet die vast. Dan denkt de auto dat hij normaal dicht zit en krijg je deze reacties niet. Lees het draadje maar even door is daar tijdje geleden voorbij gekomen.
de trunk hunk

thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

De pin van de 'P' stand hoor ik niet. Als je onder de auto kruipt en xe achterste remklauwen bekijkt zie je dat die wat langer zijn en zowel een hydraulische als een kabel bediening hebben. De hydraulische is wat jij met voetrem doet (na de regeneratie), de kabel is voor de parking break.
Maar ook precies zoals je beschreef als je tot stilstand komt met minimale remdruk. Ik kom zelden met flinke rem tot stilstand want erg oncomfortabel. Ik durf het niet met zekerheid te stellen maar ik meen met te herinneren dat ik die kabel motor ook hoorde met autohold aan en rem flink indrukken nadat ik stilstond. Maar dat moet ik opnieuw uitproberen want ik gebruik de autohold al bijna 3 jaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
oldchap schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

De pin van de 'P' stand hoor ik niet. Als je onder de auto kruipt en xe achterste remklauwen bekijkt zie je dat die wat langer zijn en zowel een hydraulische als een kabel bediening hebben. De hydraulische is wat jij met voetrem doet (na de regeneratie), de kabel is voor de parking break.
Maar ook precies zoals je beschreef als je tot stilstand komt met minimale remdruk. Ik kom zelden met flinke rem tot stilstand want erg oncomfortabel. Ik durf het niet met zekerheid te stellen maar ik meen met te herinneren dat ik die kabel motor ook hoorde met autohold aan en rem flink indrukken nadat ik stilstond. Maar dat moet ik opnieuw uitproberen want ik gebruik de autohold al bijna 3 jaar niet meer.
Ik heb het vanochtend nog even uitgetest tijdens tot stilstand komen met wat meer remdruk (minder comfortabel inderdaad) met autohold aan maar ik hoor nooit iets van een motor die de rem vastzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Leader98 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:00:
Ik heb het vanochtend nog even uitgetest tijdens tot stilstand komen met wat meer remdruk (minder comfortabel inderdaad) met autohold aan maar ik hoor nooit iets van een motor die de rem vastzet.
Same. Ik twijfel ook steeds meer aan die uitleg die ik kreeg van de monteur vrijdag. Als ze er tijd voor hebben en zin hebben om uit te leggen 16 september zal ik het nog eens vragen, misschien heb ik ook wat verkeerd begrepen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Laden met 76kW langs de A2 bij Fastned lijkt me best prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
janne_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:25:
Laden met 76kW langs de A2 bij Fastned lijkt me best prima
Als dat niet meteen na 5/10 minuten inkakt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Nee. De hele laadsessie redelijk constant. Een kwartier in dit geval.

Als we in november naar Spanje rijden zal ik hier nog wel met weemoed aan terugdenken😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:21

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

oldie127 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:13:
[...]```
Dat is de parkeerrem die je hoort.
De parkeerrem is de enige die je kunt horen. De voetrem niet, de auto-hold niet en die pal die bij P ergens in een tandkrans schiet ook niet.
Bij de P stand gaat er een pal in de aandrijflijn de wielen blokken.
Bij autohold trekken de remblokken aan zelfde voor noodstop.
Ho ho, ik mag toch hopen dat ze niet zomaar de ‘handrem’ aantrekken voor een noodstop! Dat zou dan namelijk betekenen dat er geen ABS meer is, waardoor de wagen onbestuurbaar wordt en de remweg langer is dan noodzakelijk.
Bij stilstand door de paddels blijft regeneratie werken soms hoor je iets zoemen.
Dat zoemen is de ‘zoem’ die je hoort als je minder dan 25 km/h gaat. Die is ook bij stilstand en ‘ingeschakelde versnelling’ actief. Ik zet die vaak uit en ik stop heel vaak met alleen de linker peddel. Dan is er echt helemaal nix te horen hoor.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

De parkeerrem is de enige die je kunt horen. De voetrem niet, de auto-hold niet en die pal die bij P ergens in een tandkrans schiet ook niet.

[...]

Ho ho, ik mag toch hopen dat ze niet zomaar de ‘handrem’ aantrekken voor een noodstop! Dat zou dan namelijk betekenen dat er geen ABS meer is, waardoor de wagen onbestuurbaar wordt en de remweg langer is dan noodzakelijk.

[...]

Dat zoemen is de ‘zoem’ die je hoort als je minder dan 25 km/h gaat. Die is ook bij stilstand en ‘ingeschakelde versnelling’ actief. Ik zet die vaak uit en ik stop heel vaak met alleen de linker peddel. Dan is er echt helemaal nix te horen hoor.
Wat onhandig geschreven van mij met remblokken aantrekken bedoel ik dat hij gewoon remt zoals met het pedaal. Het zoemen zou kunnen heb vess altijd aan.
Nog een feature ,ik reed achter een fiets met kindje achterop ,het kind gooide zijn doekje met speen overboord, ik doe mijn gordel los en open de deur terwijl ik voortbol en wil zo het doekje opscheppen de Niro deed een noodstop. Zo zal de Niro nooit wegbollen zonder bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 13:12

handrem zit toch op de achteras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Vraag: kun je een DC laadsessie stoppen vanuit de auto?
Heb het geprobeerd met de Kia connct app maar dat lukte niet, ik denk vanwege netwerkproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31
ASW1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:42:
Heb het geprobeerd met de Kia connct app maar dat lukte niet, ik denk vanwege netwerkproblemen.
Misschien als je de oplaadlimiet lager dan de huidige SoC zet? Geen idee of dat via de app kan?
Maar ergens is het ook onwenselijk, want je houdt die paal nog steeds bezet, kan maar zo zijn dat er al anderen aan het wachten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
Geeft deur openen je kabel niet vrij of op slot en er weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

[...]

[...]

Wil je echt helemaal niks horen, moet je ook nog even de airco/ventilatie uitzetten (en de radio natuurlijk :P )
Af en toe is dat best mooi, even helemaal niets bij het verkeerslicht bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
oldie127 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 02:27:
[...]

Wat onhandig geschreven van mij met remblokken aantrekken bedoel ik dat hij gewoon remt zoals met het pedaal. Het zoemen zou kunnen heb vess altijd aan.
Nog een feature ,ik reed achter een fiets met kindje achterop ,het kind gooide zijn doekje met speen overboord, ik doe mijn gordel los en open de deur terwijl ik voortbol en wil zo het doekje opscheppen de Niro deed een noodstop. Zo zal de Niro nooit wegbollen zonder bestuurder.
En zoals ik ook al eens gemerkt heb, parkeren met iets geopend portier om de exacte positie van de auto ten opzichte van bijvoorbeeld de berm te controleren, is er daardoor ook niet meer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
Hi allen. Ik ben al een hele tijd aan het oriënteren op een occasion elektrische auto, en de keuze is gevallen op een 2019 E-Niro met ~90-100k op de teller.

Ik wil eigenlijk alleen een occasion kopen waarbij een SOH test is uitgevoerd die tegen/op de 100% zit, en die volgens het schema bij de dealer is onderhouden i.v.m. de fabrieksgarantie. Zijn er verder nog belangrijke technische punten om op te letten?

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Mr Ton prima keuze! Maak een proefrit en check het onderhoudsboekje, evt ook bij Kia informeren over de garantiestatus als je niet bij een Kia dealer zelf koopt.
Lees ook dit topic maar terug, er is hier al zoveel besproken. Check even of het een NL model is dan weet je zeker dat alle specs conform verwachting zijn (dus incl warmtepomp).
De latere modeljaren hebben een paar verbeteringen zoals 3-fase laden en een optie voor een trekhaak waar een licht karretje achter kan. Als je geen aanhanger nodig hebt en niet gemiddeld dagelijks meer dan 300km rijdt (3-fase laadt dan sneller weer op) dan heb je aan de MY19 een hele fijne EV waarmee je ook gerust lange roadtrips in Europa kan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:59:
Hi allen. Ik ben al een hele tijd aan het oriënteren op een occasion elektrische auto, en de keuze is gevallen op een 2019 E-Niro met ~90-100k op de teller.

Ik wil eigenlijk alleen een occasion kopen waarbij een SOH test is uitgevoerd die tegen/op de 100% zit, en die volgens het schema bij de dealer is onderhouden i.v.m. de fabrieksgarantie. Zijn er verder nog belangrijke technische punten om op te letten?
Kan je iets specifieker zijn waarom je voor een 2019-model gaat? Zo kunnen we je beter helpen/adviseren. Heb je bijvoorbeeld geen behoefte aan 3-fase laden en wil je daarmee de aanschafkosten drukken ofzo?

Verder denk ik dat je je moet realiseren dat een "SOH test" waarbij je simpelweg de auto uitleest en de SOH-waarde weer laat geven niet veel zal zeggen; die staat bijna altijd op 100 bij Kia's en Hyundai's. (Genoeg over gezegd in dit topic, kom met specifieke vragen als je er nog vragen over hebt.)

Als je binnen 2019/MY19 blijft kijken is er weinig diversiteit en waar ik dan verder op zou letten zijn punten die voor elke occasion gelden. Mocht je naar 2020/2021 gaan kijken dan zijn er subtiele/kleine verschillen die het verschil kunnen maken en daar is veel meer over te zeggen (en al reeds is gezegd). :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Ton
Dank beiden! Ik ben me al een tijd aan het inlezen op de auto. De toegevoegde waarde voor extra snel laden met 3-fase is voor ons redelijk beperkt, eigenlijk alleen nuttig wanneer we 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en terug rijden. Zoveel maakt die 3x 15min niet uit dan. Verder zullen we vooral thuis laden, zoveel mogelijk op zonne-energie.

Redenen om voor MY2019 te gaan:
- <100k voor ~19.500
- Een fase laden voldoet voor 99% van de usecases
- Prijs/kwaliteit

Redenen om voor MY2020 te gaan:
- 3 fase laden (wel opletten)
- Mooier infotainment systeem
- Adaptive cruise control tot stoppen
- Langer fabrieksgarantie

De MY2020 zit je wel al snel op ~22k, dus 2.500 euro extra.

Mis ik nog veelvoorkomende redenen om voor een van de modeljaren te kiezen?
gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:18:
[...]
Verder denk ik dat je je moet realiseren dat een "SOH test" waarbij je simpelweg de auto uitleest en de SOH-waarde weer laat geven niet veel zal zeggen; die staat bijna altijd op 100 bij Kia's en Hyundai's. (Genoeg over gezegd in dit topic, kom met specifieke vragen als je er nog vragen over hebt.)
Thanks daarvoor! Geldt dat ook voor de Aviloo / Moba batterijtesten? Mijn redenatie is vooral dat dit ex-lease auto's zijn, en je wil graag een occasion waarbij de voorganger fatsoenlijk laadgedrag heeft getoond. Als een auto na 80-100k km nog op 100% zit, dan kun je daar waarschijnlijk wel vanuit gaan. Wij zullen dan er ook netjes mee omgaan (tot 80% laden enzo) dus dan kunnen we er een tijd mee vooruit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:09:
Dank beiden! Ik ben me al een tijd aan het inlezen op de auto. De toegevoegde waarde voor extra snel laden met 3-fase is voor ons redelijk beperkt, eigenlijk alleen nuttig wanneer we 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en terug rijden. Zoveel maakt die 3x 15min niet uit dan. Verder zullen we vooral thuis laden, zoveel mogelijk op zonne-energie.

- <100k voor ~19.500
- Prijs/kwaliteit

[...]

Thanks daarvoor! Geldt dat ook voor de Aviloo / Moba batterijtesten? Mijn redenatie is vooral dat dit ex-lease auto's zijn, en je wil graag een occasion waarbij de voorganger fatsoenlijk laadgedrag heeft getoond. Als een auto na 80-100k km nog op 100% zit, dan kun je daar waarschijnlijk wel vanuit gaan. Wij zullen dan er ook netjes mee omgaan (tot 80% laden enzo) dus dan kunnen we er een tijd mee vooruit. :)
Nee aviloo is een echte meting en berekening op basis daadwerkelijk verbruik.

Als je 1x per jaar naar zuid Frankrijk gaat ga je hopelijk snelladen en heb je dus niets aan 3f want dat is ac. Behalve als je in een dorpje gaat laden. De 1f kan dan 7,2kW halen met 32A voor mij is dat snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 10:06
Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:59:
Erg fijne auto!. Wij hebben er 3.5 maand geleden een gekocht bij de Dealer (voor extra zekerheid en garantie) en al 9000km achter de rug, waaronder 4200km naar Portugal.
Bewust 1-fase gekozen vanwege kostenbesparing: goedkoper in aanschaf (natuurlijk), 1-fase (35A) meterkast niet hoeven aanpassen, goedkopere 1-fase lader die met loadbalancing bijna op volle 32A kan laden en aan een nachtje per week bij ons meer dan genoeg heeft. Maar dat is onze situatie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Vaevictis_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Nee aviloo is een echte meting en berekening op basis daadwerkelijk verbruik.

Als je 1x per jaar naar zuid Frankrijk gaat ga je hopelijk snelladen en heb je dus niets aan 3f want dat is ac. Behalve als je in een dorpje gaat laden. De 1f kan dan 7,2kW halen met 32A voor mij is dat snel zat.
Veel publieke AC laadpalen zijn 3x16A dus dan kun je op 1 fase met slechts 3,7kW laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
[...]
[...]
Wat is volgens jou het verschil tussen adaptive cruise control tussen MY2019 en MY2020?
Ik heb MY2019 maar ook dar zal de cruis control netjes stoppen als je voorganger stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Juist in het buitenland is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden inderdaad beperkt. Vrijwel overal kun je met 7,4kW laden. Alleen in NL worden laadpalen geknepen op 16A, soms 25A ivm het hogere vastrecht.
Heb zelf ook voor de keuze gestaan (mn eigen MY19 overnemen uit de lease, of een nieuwere aanschaffen) en voor mij wogen de hogere kosten niet op tegen de paar verbeteringen in MY21 en later.
Cruise control is identiek bij MY19.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nou het is gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyzTxhk4yq0dySrn8ejHA6XjdC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WCQ3RgJzpyEOkZbA2rX7M14.jpg?f=fotoalbum_large
Werkt perfect deze VESS knop :-D Als je beetje voorbereid ben je in half uurtje wel klaar in de auto..

Ik kreeg alleen die split-T-klemmetjes voor geen meter erop, dus heb gewoon de soldeerbout met een verlengsnoer in de auto gebruikt op die vess-draadjes >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gertvdijk
De toegevoegde waarde voor extra snel laden met 3-fase is voor ons redelijk beperkt, eigenlijk alleen nuttig wanneer we 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en terug rijden. Zoveel maakt die 3x 15min niet uit dan. Verder zullen we vooral thuis laden, zoveel mogelijk op zonne-energie.
[...]
Een fase laden voldoet voor 99% van de usecases
Uit je antwoord krijg ik het gevoel dat je nog niet het verschil begrijpt in laden en daarom twijfel ik ook of je kan beoordelen of een 1-fase e-Niro in jouw geval OK is.

Als je tijdens een lange tocht gaat snelladen dan doe je dat met DC. Alle e-Niro's van alle jaren laden met dezelfde snelheid DC laden. Dus voor die snellader voor een lange tocht maakt het geen enkel verschil.

Als je aan de paal staat in de straat of aan je box thuis, dan doe je dat met AC.
1- of 3-fase laden gaat puur over AC laden. De 1-fase e-Niro kan maar 1 van de 3 fases van een laadpaal gebruiken en dan met max 7,2 kW mits die paal ook 32A kan leveren (lang niet allemaal, en dan val je terug op 3,6 kW). Een 3-fase e-Niro kan op 1 fase 32A pakken of 3 fasen met 16A (= 11kW) en is daarmee een groot voordeel voor het publiek laden.

Ik moet publiek laden (met betaald parkeren op veel tijden) en bij mij in de wijk zijn de meeste palen 11 kW. Daarmee kan ik 20->90% in iets meer dan 4u doen met mijn 3-fase e-Niro, maar zou dat 13u (!!) duren met een 1-fase e-Niro op diezelfde paal. Als er nog iemand naast staat op een stereo-paal moet je ook nog eens die 16A delen met iemand anders en val je terug op 8A en duurt het dus meer dan 24u (!!!!). Niet te doen. Als ik altijd thuis zou laden is dat echter geen enkel probleem, natuurlijk. Maar je merkt het ook als je destination charging gaat doen bij je hotel op vakantie of als je bij familie op bezoek gaat en na een paar uur weer een paar honderd kilometer wil afleggen.

Dan nog de steeds gangbaarder wordende kleeftarieven waar je na enkele uren al mee te maken krijgt... nee, ik zou absoluut geen 1-fase e-Niro willen in mijn situatie!
Als je overdag langer dan 4 uur de laadpaal bezet houdt zul je wel met extra kosten te maken krijgen om je te motiveren de laadpaal weer vrij te maken voor een ander.
JeroenV_ in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ja, naast de dingen die je al noemde: de functionaliteit van een app. De MY19 kwam met een brakke read-only module, dus je kan die niet voorverwarmen/voorkoelen en starten/stoppen met laden op afstand. De MY20 en later heeft de courante Kia Connect app gewoon, zonder abonnementskosten inbegrepen t/m einde 7jr garantie.

Verder zijn er pas (kleine) voordelen vanaf MY21 en nieuwer, volgens mij, zoals de LED-interieurverlichting, 300kg trekgewicht, een 'officiële' trekhaak en het zonnedak. Je kan zelf in het Kia-archief van prijslijsten de features vergelijken. https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/
Thanks daarvoor! Geldt dat ook voor de Aviloo / Moba batterijtesten?
Alleen de premium testen, waarbij je de hele auto leeg moet rijden, die zijn accuraat en geven een representatief beeld van de capaciteit ten opzichte van nieuwstaat. Aviloo verkoopt ook een snelle test en ik denk eigenlijk dat je daar weinig mee opschiet in een Kia of Hyundai.
Mijn redenatie is vooral dat dit ex-lease auto's zijn, en je wil graag een occasion waarbij de voorganger fatsoenlijk laadgedrag heeft getoond. Als een auto na 80-100k km nog op 100% zit, dan kun je daar waarschijnlijk wel vanuit gaan. Wij zullen dan er ook netjes mee omgaan (tot 80% laden enzo) dus dan kunnen we er een tijd mee vooruit. :)
Laadgedrag kan je niet echt opmaken uit de state of health denk ik. Wel kan je zien of er veel mee is snelgeladen of juist langzaam mee is geladen (direct te zien, met OBD-lezer en app zoals CarScanner).

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 13-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdam298
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Al onze voorkeursinstellingen zijn verdwenen en onze Niro Dynamic Line staat opeens op dd.3 januarie 2020.

Herkent iemand dit en is ie nou automatisch naar fabrieksinstellingen gegaan ? Wat te doen ?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Rdam298 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:
Al onze voorkeursinstellingen zijn verdwenen en onze Niro Dynamic Line staat opeens op dd.3 januarie 2020.

Herkent iemand dit en is ie nou automatisch naar fabrieksinstellingen gegaan ? Wat te doen ?

Dank
Je zou kunnen starten met het meten van het voltage van de 12V accu.
Kan je terugredeneren wat er met de auto gedaan werd in de tijd vlak voor de reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gertvdijk als je geen eigen oprit hebt snap ik dat je liever 3-fase hebt of er zelfs van afhankelijk bent als je ook nog eens heel veel km’s maakt waardoor je lang aan de lader moet, maar ik vind je wel heel erg negatief over MY19. Het zijn allemaal persoonlijke afwegingen. De MY19 is gewoon alsnog een geweldige auto voor heel veel use cases. De gemiddelde Nederlander rijdt nog geen 12.000km/jaar. Dat betekent dat je minder dan eens per week een volledige laadsessie nodig hebt.
Op afstand kunnen koelen en verwarmen zijn leuke gimmicks, die ik in geen enkele voorgaande auto heb gehad. Dat is iets wat je pas gaat missen als je het eerder hebt gehad denk ik.
De recentere modellen zijn ook duurder, het is echt de vraag of het de meerprijs waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Uit je antwoord krijg ik het gevoel dat je nog niet het verschil begrijpt in laden en daarom twijfel ik ook of je kan beoordelen of een 1-fase e-Niro in jouw geval OK is.

...
Dank voor je uitgebreide reactie! En ook de andere reacties van @CyBeRSPiN @deejeebv @Vaevictis_ en anderen. _/-\o_

Overal apart op ingaan zou de post erg lang maken, belangrijkste inzichten en reacties:
* Het verschil tussen DC/AC laden thuis of publiek was ik me inderdaad niet bewust van, dank voor de toelichting. Als ik dit op onze situatie toepas, dan is 3 fasen laden vooral nuttig om, na afschaffing van saldering en bij een relatief korte periode van zon, de accu zo snel mogelijk vol te laden. Zo profiteer je daar optimaal van. Dat heeft long term zeker impact, dus ik ga eens kijken wat de meerprijs hiervan is.
* Tarieven voor gebruik van een publieke laadpaal worden verhoogd. Goed om rekening mee te houden. Maar eigenlijk ook heel terecht, zo blijven de palen goed beschikbaar.
* @gertvdijk Vanuit de OBD lezer kun je dus zien of er veel gebruik gemaakt is van snelladen. Dit lijkt me nuttige info, ik heb alleen totaal geen graadmeter wat veel of weinig is. Is daar info over bekend?

Ik ga vanavond eens in Autoscout duiken en kijken wat E-Niro occasions met 3-fase laden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:58:
@gertvdijk als je geen eigen oprit hebt snap ik dat je liever 3-fase hebt of er zelfs van afhankelijk bent als je ook nog eens heel veel km’s maakt waardoor je lang aan de lader moet, maar ik vind je wel heel erg negatief over MY19. Het zijn allemaal persoonlijke afwegingen. De MY19 is gewoon alsnog een geweldige auto voor heel veel use cases. De gemiddelde Nederlander rijdt nog geen 12.000km/jaar. Dat betekent dat je minder dan eens per week een volledige laadsessie nodig hebt.
Op afstand kunnen koelen en verwarmen zijn leuke gimmicks, die ik in geen enkele voorgaande auto heb gehad. Dat is iets wat je pas gaat missen als je het eerder hebt gehad denk ik.
De recentere modellen zijn ook duurder, het is echt de vraag of het de meerprijs waard is.
Eens, het ligt gewoon aan je situatie en je persoonlijke overwegingen inderdaad. In mijn geval is een 1-fase e-Niro een zwaar minpunt met publiek laden. Zoals ik zei "Als ik altijd thuis zou laden is dat echter geen enkel probleem, natuurlijk." :)

Verder: recente modellen zijn duurder inderdaad, puur op basis van koerslijsten waarbij je je inderdaad afvraagt wat dat (figuurlijk) waard is, maar met die 12k km per jaar trek je in het geval van een Kia ook vaak nog even een stukje langer de garantie door.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 13-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De MY 2019 heeft ook gewoon ACC en stopt wanneer de voorligger stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28
Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! En ook de andere reacties van @CyBeRSPiN @deejeebv @Vaevictis_ en anderen. _/-\o_

Overal apart op ingaan zou de post erg lang maken, belangrijkste inzichten en reacties:
* Het verschil tussen DC/AC laden thuis of publiek was ik me inderdaad niet bewust van, dank voor de toelichting. Als ik dit op onze situatie toepas, dan is 3 fasen laden vooral nuttig om, na afschaffing van saldering en bij een relatief korte periode van zon, de accu zo snel mogelijk vol te laden. Zo profiteer je daar optimaal van. Dat heeft long term zeker impact, dus ik ga eens kijken wat de meerprijs hiervan is.
* Tarieven voor gebruik van een publieke laadpaal worden verhoogd. Goed om rekening mee te houden. Maar eigenlijk ook heel terecht, zo blijven de palen goed beschikbaar.
* @gertvdijk Vanuit de OBD lezer kun je dus zien of er veel gebruik gemaakt is van snelladen. Dit lijkt me nuttige info, ik heb alleen totaal geen graadmeter wat veel of weinig is. Is daar info over bekend?

Ik ga vanavond eens in Autoscout duiken en kijken wat E-Niro occasions met 3-fase laden kosten.
Dat van die zonnestroom begrijp ik niet goed. Heb jij dan (ruim) 11kW overschot op zonnige dagen?
Anders is juist 1F laden gunstig, je hebt dan minimaal 1,4kW nodig of een lader die aanvult tot dat niveau vanuit de grid. Bij 3F laden heb je 3x1,4kW overschot nodig om (alleen) op zonnestroom te laden.
Even afgezien van mogelijkheden van auto's en laders om te schakelen tussen 1F en 2 of 3F, als je daar meer van wilt weten kan ik je het grote thuisladen topic aanraden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het MY 2019 model heeft ook gewoon ACC waarbij de auto stopt wanneer de voorligger stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Behalve wanneer je openbaar gaat laden aan een 11 kW/16A laadpaal.
Dan haalt de e-Niro met 1F er maar een 3 kW en wanneer het een gedeelde laadpaal is en er staat iemand anders te laden haal je maar 2 kW.
Maar voor de rest, zeker wie hoofdzakelijk thuis laadt, maakt het in de praktijk idd weinig tot geen verschil.

Ik heb nu een EV6 met 800V architectuur en 3F 11 kW laden.
De eerste nog nooit gebruikt en de tweede zelden maar dan maakt het verschil tussen 7 en 11 kW ook niet echt uit (gezien waar ik dan ga laden het 22 kW palen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Eens, het ligt gewoon aan je situatie en je persoonlijke overwegingen inderdaad. In mijn geval is een 1-fase e-Niro een zwaar minpunt met publiek laden. Zoals ik zei "Als ik altijd thuis zou laden is dat echter geen enkel probleem, natuurlijk." :)

Verder: recente modellen zijn duurder inderdaad, puur op basis van koerslijsten waarbij je je inderdaad afvraagt wat dat (figuurlijk) waard is, maar met die 12k km per jaar trek je in het geval van een Kia ook vaak nog even een stukje langer de garantie door.
Je hebt dan i.d.d. een heel lastige use-case waarbij 3F echt belangrijk is. Als je bovenop het laden ook nog parkeergeld moet betalen..

Ik hoef eigenlijk in NL nooit publiek te laden. En laden van leeg naar vol doe ik ook vrij weinig, dus ook met 1F is een nachtje aan de lader vrijwel altijd voldoende om de volgende dag probleemloos heen en terug te komen.

Daarbij kan ik nog melden dat ik wel vrij veel publiek heb geladen, maar dat was vooral vanwege een gunstig prijsverschil en 6 publieke laadpalen binnen 50 meter van mijn huis. En ook dan eigenlijk nooit problemen met het tijdig gevuld zijn van de accu. Het splitsen van 16A in 2x8A herken ik niet. 11kW palen hebben gewoon 3x16A en bij zogenaamde 22kW is het vaak maar 17 (3x25A) maar kun je met 1F wel op 5,7kW (230x25A) laden. Bij 2 auto's aan zelfde lader blijft in mijn ervaring voldoende voor de 1F auto over op op 3,7kW te laden.

O ja dat voorwerwarmen en koelen en zo heb ik wel op meerdere auto's gehad, momenteel ook op onze Tesla MY LR, maar ik vergeet het meestal aan te zetten en geef er ook niet om. Bij beide auto's is de temperatuur binnen enkele minuten na instappen OK en voegt het weinig toe om dat van tevoren te laten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 13-08-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:15
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:58:
@gertvdijk Is niet zozeer negatief over de MY19, hij is positief over de MY21 en ik ben het met hem eens. Nogmaals, je hebt gelijk als je zegt dat het allemaal persoonlijk is, maar de volgende zaken die hij noemt zouden nu achteraf voor mij dealbreakers zijn geweest:
1. Inderdaad: snelladen aan een openbare paal. Ik moet publiek laden, dus het is voor mij zowiezo een dingetje, maar ik sta ook wel eens in een parkeergarage of bij familiebezoek aan de AC paal en dan is 3.6 kW erg weinig.
2. 300 kg trekgewicht. Deze is in z'n eentje al allesbepalend. Wij gebruiken bijna wekelijks een fietsendrager en zo'n beetje maandelijks een klein karretje.
3. De app: het is zo verschrikkelijk fijn om de auto 's winters te kunnen voorverwarmen. Geen bevroren of beslagen ramen meer (dat vooral). Maar ook: als je auto staat te laden kun je de voortgang in de gaten houden, je kunt altijd zien wat je SOC en je bereik zijn.
4. Infotainment scherm. Dit biedt door zijn grootte meer mogelijkheden. Dit moet ik gokken, ik heb geen ervaring met een MY19, maar ik kan me voorstellen dat de MY21 veel meer en leukere mogelijkheden biedt.

Dit bij elkaar zou voor mij persoonlijk die 2.500 euro extra wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Met de OBD-lezer kan je sowieso zien:
  • Cumulatief kWh geladen met AC
  • Cumulatief kWh geladen met DC
  • Aantal laadsessies AC
  • Aantal laadsessies DC
Tja, wat normaal is en bij welke verhouding het de verkeerde kant op gaat is niet helemaal eenduidig aan te geven. Maar als het een taxi/bedrijfsauto is geweest die altijd maar heeft staan snelladen waarbij 90% van de kWh's via DC zijn binnengekomen, dan zou ik toch wel graag een beter onderzoek willen naar de state of health.

Aan de andere kant, in het andere uiterste geval van puur AC-laden waarbij de eigenaar hem altijd maar aan de paal hangt en het ding 95% van zijn leven op 100% SoC heeft gestaan, dat lijkt me ook geen goede geschiedenis voor de accu. Maar hoe dat is gegaan over de jaren zie je echter totaal niet terug daarin.

Dus in feite zegt het allemaal niet zo veel. Wellicht kan je het wel gebruiken om een verhaal van de vorige eigenaar te valideren. De inzet als 'boodschappenwagen' en van iemand met een eigen laadpaal thuis die meer dan de helft van de energie op DC heeft gehad kan je je wel afvragen of het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:28:
Juist in het buitenland is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden inderdaad beperkt. Vrijwel overal kun je met 7,4kW laden. Alleen in NL worden laadpalen geknepen op 16A, soms 25A ivm het hogere vastrecht.
Onze e-Niro was MY 2019 1F en in gebruik genomen begin 2020.
De eerste jaren vond je ook in België openbaar alleen maar 16A laadpalen.
Het is nu wel verbeterd (waar er bijkomen is het doorgaans 22 kW) maar veel (oudere) destination chargers zijn hier nog altijd 16A.

In de Belgische e-Niro MY 2019 was er zelfs totaal geen app. Geen seconde gemist.
In de EV6 is er wel een Kia app en eens sporadisch getest wat dat wel en niet kan (en er staat niet bijster veel op wat ik echt zo missen) dus het zal wel bij dat testen blijven. :)
Enige kleine voordeel dat ik zie is dat ik nu op afstand het laden kan stoppen en starten (maar dan moet de auto al verbonden zijn met de laadpaal).
Maar dat ijn uiteraard allemaal mijn persoonlijke voorkeuren en verwachtingen en die liggen blijkbaar niet zo hoog als deze van de doorsnee EV gebruiker. :)

Ook de eerste keer dat ik hoor dat er na 2019 een wijziging in de garantie kwam.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Als ik dit op onze situatie toepas, dan is 3 fasen laden vooral nuttig om, na afschaffing van saldering en bij een relatief korte periode van zon, de accu zo snel mogelijk vol te laden. Zo profiteer je daar optimaal van. Dat heeft long term zeker impact, dus ik ga eens kijken wat de meerprijs hiervan is.
Dat zal alleen een voordeel geven wanneer tijdens die relatief korte periodes van zon je PV-installatie aanhoudend meer dan 7 kW vermogen (bovenop je huishoudelijk verbruik) kan leveren.

Ik heb bv. een 32A 3F laadpaal doch deze is, gezien alles in de woning verder monofase is, monofase aangesloten en kan "maar" tot 7,2 kW max. leveren.
Ik heb ook een 1F PV installatie en deze is beperkt in vermogen tot 5 kVA.
In de praktijk heb ik op heel zonnige dagen zoals afgelopen week maar een 1,4 tot 4,5 kW overproductie.
Ruim binnen de marge van het max. vermogen van de 1F aangesloten laadpaal.
En op 52 maanden tijd ben ik al rijdend nog nooit onder de 20% SoC van de HV accu moeten gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:25:
[...]
Daarbij kan ik nog melden dat ik wel vrij veel publiek heb geladen, maar dat was vooral vanwege een gunstig prijsverschil en 6 publieke laadpalen binnen 50 meter van mijn huis. En ook dan eigenlijk nooit problemen met het tijdig gevuld zijn van de accu. Het splitsen van 16A in 2x8A herken ik niet. 11kW palen hebben gewoon 3x16A en bij zogenaamde 22kW is het vaak maar 17 (3x25A) maar kun je met 1F wel op 5,7kW (230x25A) laden. Bij 2 auto's aan zelfde lader blijft in mijn ervaring voldoende voor de 1F auto over op op 3,7kW te laden.
Dan hebben we gewoon andere ervaringen. :)
Ik laad overal waar de gelegenheid zich voordoet en ik meer dan een half uur moet halt houden en er een openbare laadpaal ter beschikking is.
Had de e-Niro 52 maanden in gebruik dus heel wat geladen tijdens deze periode.
Aan openbare laadpalen werd zelden 7 kW gehaald. 3 kW was meer de regel dan de uitzondering.
Op één locatie waar ik het laatste jaar regelmatig een twwetal uur moet zijn staan 5 22 kW laadpalen met elk twee laadpoorten. Met de e-Niro werd daar doorgaans 7 kW gehaald en met de EV6 haal ik daar bijna altijd de volle 11 kW (off topic maar die twee uur stilstaan kosten meer per minuut dan je er met de e-Niro kon laden).
O ja dat voorwerwarmen en koelen en zo heb ik wel op meerdere auto's gehad, momenteel ook op onze Tesla MY LR, maar ik vergeet het meestal aan te zetten en geef er ook niet om. Bij beide auto's is de temperatuur binnen enkele minuten na instappen OK en voegt het weinig toe om dat van tevoren te laten doen.
Idem.
Voorverwarmen zal ik al zeker nooit doen want voor ik twee straten verder ben is de wagen al voldoende opgewarmd (standaard voorzien van WP). Bij de EV6 is dat niet anders en na een paar honder meter komt er zelfs bij deze buitentemepraturen al voldoende koude lucht in het interieur geblazen. Voorkoelen is dus ook geen vereiste. Van die honder meter maak ik doorgaans gebruik om met open ramen te rijden zodat de opgeslagen hete lucht uit de auto gezogen wordt en dan kunnen de ramen terug dicht om de airco zijn werk te laten doen.
(Maar ik ben waarschijnlijk nog van een generatie die niet is opgegroeid in een luchtdichte perfect geaclimatiseerde omgeving waarbij de overgang naar een auto geen al te groot verschil mag geven zonder blijvend letsel op te lopen :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Misschien als je de oplaadlimiet lager dan de huidige SoC zet? Geen idee of dat via de app kan?
Maar ergens is het ook onwenselijk, want je houdt die paal nog steeds bezet, kan maar zo zijn dat er al anderen aan het wachten zijn.
Het gaat om een situatie bij een DC snellader waar het scherm van de lader het niet meer deed.
Hierdoor kon ik de laadsessie niet stoppen en de auto niet meer afkoppelen.
Ik heb gelukkig de sessie remote kunnen laten stopzetten door de hulplijn op de paal te bellen, anders had ik daar nog lang gestaan tot de accu 100% geladen was en de auto de laadsessie automatisch beëindigt.
Daarom de vraag of je de laadsessie handmatig vanuit de auto kunt stoppen.
Oplaadlimiet omlaag zetten is wel een goeie ja, had ik kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:53

J8S

Ik rijd een MY19, bevalt prima en nooit problemen gehad. Sinds kort ervaar ik bij het optrekken of accelereren een soort ratel/getik. Dat is alleen aanwezig bij een versnelling en minder/niet wanneer ik op snelheid ben. Ik vermoed daarom dat het met de aandrijving te maken heeft. Zijn er hier mensen die dit probleem bekend voorkomt of hier van hebben gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
J8S schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:10:
Ik rijd een MY19, bevalt prima en nooit problemen gehad. Sinds kort ervaar ik bij het optrekken of accelereren een soort ratel/getik. Dat is alleen aanwezig bij een versnelling en minder/niet wanneer ik op snelheid ben. Ik vermoed daarom dat het met de aandrijving te maken heeft. Zijn er hier mensen die dit probleem bekend voorkomt of hier van hebben gehoord?
even dit draadje doorlezen. Deze symptomen zijn herkenbaar en worden meestal (uiteindelijk) gevolgd door een nieuwe aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@J8S ja, zoek maar op “ratel” in dit topic.
Melden bij de dealer en onder garantie wordt het opgelost. De motorsteun en reductiebak zal vervangen worden waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Het is al meerdere keren voorbij gekomen in het topic. En voor buiten het topic met Google kan je veel vinden met keywords "kia niro ev motor rumble noise" bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Yep, bekend probleem.
Bij mijn MY19 werden na 45000 km de motorophanging, de gearbox en de elektromotor in garantie vervangen. Het is al langer gekend dat het eigenlijk doorgaans om een slechte lager in de motor gaar maar de Kia policy is dat je het hele rijtje moet aflopen. Mij niet gelaten zolang dat op hun kosten is.
Was op 52 maanden gebruik ook het enige significante probleem (enig ander probleem was een slecht sluitende kofferdeur die in al in de eerste week de 12V accu leegtrok. Maar dat was vlug opgelost door de sluiting bij te laten stellen).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij mij worden eind augustus de motorsteun en daarna de motor vervangen. De dealer weet al dat alleen de motorsteun vervangen niet helpt maar dat moet van Kia. De reductie al vervangen hoeft bij mij vooralsnog niet.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 13-08-2024 18:35 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
DonJuape schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:34:
Bij mij worden eind augustus de motorsteun en daarna de motor vervangen. De dealer weet al dat alleen de motorsteun vervangen niet helpt maar dat moet van Kia. De reductie al vervangen hoeft bij mij vooralsnog niet.
Nou, succes ermee. Hopelijk daarna goed opgelost.
Rijd je er nog mee door of staat hij stil? Hoe lang kan je na het optreden van de eerste symptomen nog rijden ermee eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

Rijd je er nog mee door of staat hij stil? Hoe lang kan je na het optreden van de eerste symptomen nog rijden ermee eigenlijk?
Ik heb na de eerste symptomen nog behoorlijk veel km's gemaakt en mocht er na de diagnose en maken afspraak (2 maanden geleden) gelukkig ook gewoon mee doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

Ik heb er nog maanden mee gereden.
Buiten dat geluidje heb je er verder geen last van.

Moest het probleem al niet veel eerder op dit forum gemeld zijn had ik het waarschijnlijk ook pas maanden later gehoord en gemeld aan de dealer.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2024 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ASW1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Het gaat om een situatie bij een DC snellader waar het scherm van de lader het niet meer deed.
Hierdoor kon ik de laadsessie niet stoppen en de auto niet meer afkoppelen.
Ik heb gelukkig de sessie remote kunnen laten stopzetten door de hulplijn op de paal te bellen, anders had ik daar nog lang gestaan tot de accu 100% geladen was en de auto de laadsessie automatisch beëindigt.
Daarom de vraag of je de laadsessie handmatig vanuit de auto kunt stoppen.
Oplaadlimiet omlaag zetten is wel een goeie ja, had ik kunnen proberen.
Je kan altijd nog de (paarse?) pin onder de motorkap lostrekken zodat je de connector los kan maken. Het laadproces stopt dan. Dat wordt herkend doordat in de laadpoort een van de communicatie pinnen korter is dan de ander. Dus zodra die ontkoppeld is wordt meteen het laadproces stilgezet zodat je geen vonken trekt bij het uitpluggen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bartvl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Je kan altijd nog de (paarse?) pin onder de motorkap lostrekken zodat je de connector los kan maken. Het laadproces stopt dan. Dat wordt herkend doordat in de laadpoort een van de communicatie pinnen korter is dan de ander. Dus zodra die ontkoppeld is wordt meteen het laadproces stilgezet zodat je geen vonken trekt bij het uitpluggen.
Voor AC laden durf ik dat wel aan, maar als er 79.000 Watt met 400V en bijna 200A DC doorheen loopt?
Dat zou natuurlijk alsnog ook veilig moeten kunnen dan, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Voor AC laden durf ik dat wel aan, maar als er 79.000 Watt met 400V en bijna 200A DC doorheen loopt?
Dat zou natuurlijk alsnog ook veilig moeten kunnen dan, maar toch.
Het is er op ontworpen dat dat kan. Ook voor nog wel hogere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DonJuape schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:49:
Ik heb na de eerste symptomen nog behoorlijk veel km's gemaakt en mocht er na de diagnose en maken afspraak (2 maanden geleden) gelukkig ook gewoon mee doorrijden.
Thanks. Ik zit eraan te denken eens een lange rit mee te gaan maken, bijvoorbeeld 14 dagen 4000km ofzo. Niet nu, maar wel ergens de komende jaren.
Mocht ik zoiets gaan merken halverwege dan kan ik dat nog wel uitzingen begrijp ik? Dat is dan een zorg minder in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
IvoB2 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:26:
[...]

Yep, bekend probleem.
Bij mijn MY19 werden na 45000 km de motorophanging, de gearbox en de elektromotor in garantie vervangen.
Is dit eigenlijk ook een euvel bij de MY20?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:44:
Is dit eigenlijk ook een euvel bij de MY20?
Ja, ook gevallen met e-Niro's die in 2021 de fabriek uit zijn gekomen. Het document met de handelingen die gedaan moeten worden van de vervanging is gemaakt April 2021 en noemt alle productiejaren vanaf het begin tot heden (ten tijde van document).
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf

Het absolute aantal mensen dat getroffen is, is wat lager uit die modeljaren, gezien de lagere gemiddelde km-stand, maar volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat bepaalde modeljaren een hogere prevalentie hebben dan andere.

Ik dacht trouwens ook misschien safe te zijn met een e-Niro uit 2021, maar dat viel tegen. Ik vermoed dat mijne vroeg 2021 van de band gerold is want begin april 2021 op kenteken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Het is er op ontworpen dat dat kan. Ook voor nog wel hogere vermogens.
Ja. Maar een laadpaal zou er ook op ontworpen moeten zijn om niet zodanig vast te lopen dat een sessie niet meer kan worden afgebroken.
Hopelijk zijn de veiligheidssystemen beter ontworpen en getest (en daar ga ik ook wel vanuit).

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-08-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Ja, ook gevallen met e-Niro's die in 2021 de fabriek uit zijn gekomen. Het document met de handelingen die gedaan moeten worden van de vervanging is gemaakt April 2021 en noemt alle productiejaren vanaf het begin tot heden (ten tijde van document).
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/MC-10193244-0001.pdf

Het absolute aantal mensen dat getroffen is, is wat lager uit die modeljaren, gezien de lagere gemiddelde km-stand, maar volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat bepaalde modeljaren een hogere prevalentie hebben dan andere.

Ik dacht trouwens ook misschien safe te zijn met een e-Niro uit 2021, maar dat viel tegen. Ik vermoed dat mijne vroeg 2021 van de band gerold is want begin april 2021 op kenteken gezet.
Die van mij is in juli 2021 op kenteken gezet en heeft het ook. Hoop wel dat ze het probleem 100% hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:21

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DonJuape schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Die van mij is in juli 2021 op kenteken gezet en heeft het ook. Hoop wel dat ze het probleem 100% hebben opgelost.
Ja, bij de opvolger, de EV3… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:35:
[...]

Ja, bij de opvolger, de EV3… :+
Misschien ook bij de Niro ev, die heeft een lager koppel gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:42:
De laadlimiet verlagen helpt in de meeste Kia's. Hier ook live demonstratie door Bjørn die vast kwam te zitten met een EV6 (start rond 23m:55s): YouTube: #87 Road trip to Neumünster in Kia EV6 GT part 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Ja. Maar een laadpaal zou er ook op ontworpen moeten zijn om niet zodanig vast te lopen dat een sessie niet meer kan worden afgebroken.
Hopelijk zijn de veiligheidssystemen beter ontworpen en getest (en daar ga ik ook wel vanuit).
Heb in Denemarken gestaan bij een laadpaal waar het laden niet wilde starten maar de kabel wel al gelocked was in de auto. Bij aanraken van het touchscreen wat geknetter, een 'statische' schok en het scherm ging uit.
Gebeld naar het tel nummer op de paal, nummer van de paal doorgegeven en deze werd remote herstart. Scherm ging weer aan, opstart procedure kwam voorbij en de kabel kwam los tijdens de reboot.
Kabel opnieuw aangesloten, druppel tegen de paal en laden maar. Had de paal ernaast ook kunnen proberen of elders laden maar "no guts no glory" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:58
gjcvro schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:50:
[...]

Misschien ook bij de Niro ev, die heeft een lager koppel gekregen.
Zou niet te maken hebben met hoe hard versneld wordt maar hoe sterk er afgeremd wordt (regen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bruneelm schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Zou niet te maken hebben met hoe hard versneld wordt maar hoe sterk er afgeremd wordt (regen)
Wellicht. Schijnt dat er hoge parasitaire stromen lopen vanuit de as van de elektromotor door de lagers naar het chassis. Die stromen komen van de DC naar AC converter (nodig om AC te genereren voor de AC motor). Deze stromen veroorzaken corrosie in de lagers. Ik ga er dus van uit dat ze bij de nieuwe motor iets hebben gedaan om die stromen beter af te voeren. Anders wordt het wel een heel duur grapje voor Kia.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 14-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DonJuape schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Wellicht. Schijnt dat er hoge parasitaire stromen lopen vanuit de as van de elektromotor door de lagers naar het chassis. Die stromen komen van de DC naar AC converter (nodig om AC te genereren voor de AC motor). Deze stromen veroorzaken corrosie in de lagers. Ik ga er dus van uit dat ze bij de nieuwe motor iets hebben gedaan om die stromen beter af te voeren. Anders wordt het wel een heel duur grapje voor Kia.
Dan blijft het wel heel bijzonder dat altijd eerst de motorsteun vervangen moet worden voordat ze de motor gaan vervangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Dan blijft het wel heel bijzonder dat altijd eerst de motorsteun vervangen moet worden voordat ze de motor gaan vervangen..
Blijkbaar heeft dat in sommige gevallen het probleem opgelost (ook bij de Kona EV speelt dit), en als die reparatie ze een paar honderd euro kost en het vervangen van de motor meer dan duizend, dan snap ik wel dat ze dit stappenplan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Blijkbaar heeft dat in sommige gevallen het probleem opgelost (ook bij de Kona EV speelt dit), en als die reparatie ze een paar honderd euro kost en het vervangen van de motor meer dan duizend, dan snap ik wel dat ze dit stappenplan volgen.
Dat is waar alleen bestelt de dealer tegelijk de nieuwe motorsteunen en de nieuwe motor. Motorsteunen helpt niet volgens hen en dan hoeft de klant niet nogmaals maanden te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zo heeft het hier niet gewerkt en volgens mijn dealer hebben ze in dat proces ook niets te beslissen en neemt de KIA invoerder alle beslissingen.
1. Audio opname van het geluid.
2. Kia geeft dealer dan toestemming om motorsteunen te vervangen
3. Na dit proces blijkt dat dit, zoals verwacht uit eerder ervaringen niet helpt.
4. Pas dan worden gearbox en motor vervangen. In mijn geval laatste stap wel gelijktijdig.

Blijkbaar hebben ze bij Kia ook een grote spaarpot.
Bij de EV6 hebben ze tijdens de eerste jaren veel 12V en ICCU problemen gehad.
dat laatste issue heeft men eerst geprobeerd op te lossen via een softwareupdate waardoor in bepaalde gevallen de ICCU nog vlugger de geest gaf en de hardware alsnog vervangen moest worden. En zelfs dan hadden volgende jaren er sporadisch nog last van.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:46:
Zo heeft het hier niet gewerkt en volgens mijn dealer hebben ze in dat proces ook niets te beslissen en neemt de KIA invoerder alle beslissingen.
1. Audio opname van het geluid.
2. Kia geeft dealer dan toestemming om motorsteunen te vervangen
3. Na dit proces blijkt dat dit, zoals verwacht uit eerder ervaringen niet helpt.
4. Pas dan worden gearbox en motor vervangen. In mijn geval laatste stap wel gelijktijdig.

Blijkbaar hebben ze bij Kia ook een grote spaarpot.
Bij de EV6 hebben ze tijdens de eerste jaren veel 12V en ICCU problemen gehad.
dat laatste issue heeft men eerst geprobeerd op te lossen via een softwareupdate waardoor in bepaalde gevallen de ICCU nog vlugger de geest gaf en de hardware alsnog vervangen moest worden. En zelfs dan hadden volgende jaren er sporadisch nog last van.
Bij mij gaat het dan toch hetzelfde behalve dan dat ze de motor niet hoeven te bestellen en dat ze dus op dezelfde dag de motorsteunen en motor kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
..

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet hoe het bij jou werkt want 99,99% kans dat we niet dezelfde KIA dealer frequenteren.
In mijn specifiek geval was de motor (toevallig) wel degelijk op voorraad.
Maar dan moest eerst de audiopname alsnog geanalyseerd worden (gelijktijdig met een gepland onderhoud), dan de motorsteunen vervangen (op afspraak want moesten besteld worden) en pas dan de gearbox en dan de motor.
Voor de gearbox werd na vervangen motorsteunen (die het probleem zoals verwacht niet oplosten) een nieuwe afspraak gemaakt. Dat hielp ook niet en gezien de motor op voorraad was werd de motor dezelfde dag als de gearbox vervangen.

Voor de audio-opname maakte het voor mij persoonlijk niet uit want was tijdens gepland onderhoud en had al een e-fiets gereserveerd om terug thuis te geraken.
Voor de vervanging van de motorsteunen was de EV vier dagen in de werkplaats en kreeg ik een Picanto mee als vervanging.
Voor de vervanging van de gearbox en de motor was de e-Niro - spijtig genoeg - maar anderhalve dag binnen (ik kreeg ter vervanging een EV6 GT mee naar huis :) ).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:05:
Ik weet niet hoe het bij jou werkt want 99,99% kans dat we niet dezelfde KIA dealer frequenteren.
In mijn specifiek geval was de motor (toevallig) wel degelijk op voorraad.
Maar dan moest eerst de audiopname alsnog geanalyseerd worden (gelijktijdig met een gepland onderhoud), dan de motorsteunen vervangen (op afspraak want moesten besteld worden) en pas dan de gearbox en dan de motor.
Voor de gearbox werd na vervangen motorsteunen (die het probleem zoals verwacht niet oplosten) een nieuwe afspraak gemaakt. Dat hielp ook niet en gezien de motor op voorraad was werd de motor dezelfde dag als de gearbox vervangen.

Voor de audio-opname maakte het voor mij persoonlijk niet uit want was tijdens gepland onderhoud en had al een e-fiets gereserveerd om terug thuis te geraken.
Voor de vervanging van de motorsteunen was de EV vier dagen in de werkplaats en kreeg ik een Picanto mee als vervanging.
Voor de vervanging van de gearbox en de motor was de e-Niro - spijtig genoeg - maar anderhalve dag binnen (ik kreeg ter vervanging een EV6 GT mee naar huis :) ).
Bij mij is het ook geconstateerd tijdens regulier onderhoud (ik had het wel gemeld). Ze hebben vast een opname gemaakt (en ik heb zelf ook een opname aangeleverd). Bij het ophalen na dat regulier onderhoud een afspraak gemaakt voor het vervangen van motorsteunen EN motor (niet de reductiebox bij mij) waarbij me werd verteld dat ze de motorsteunen en de motor tegelijk zouden bestellen zodat er maar een afspraak van 1 dag nodig is (en ik moest rekening houden met 1 dag uitloop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Ja, dat snap ik ook wel, wat ik niet snap is dit:
Schijnt dat er hoge parasitaire stromen lopen vanuit de as van de elektromotor door de lagers naar het chassis
"oplossen" met een nieuwe motorsteun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:54:

[...]
"oplossen" met een nieuwe motorsteun.
Dat heb ik @DonJuape hier nu 2x zien posten, maar heb geen andere bron gezien.
Als het 100% zeker is dat de motorsteun nooit een rol speelt in de oplossing zou dit niet zo gedaan worden, is alleen maar extra werk.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-08-2024 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Dat heb ik @DonJuape hier nu 2x zien posten, maar heb geen andere bron gezien.
Als het 100% zeker is dat de motorsteun nooit een rol speelt in de oplossing zou dit niet zo gedaan worden, is alleen maar extra werk.
Dat is een goed punt. Wellicht zijn er verschillende problemen. Ik meld slechts wat de dealer mij vertelde.
Over de corrosie door parasitaire stromen in AC motoren is overigens met Google wel het e.e.a. te vinden. Nooit bedoeld te zeggen dat ik zeker weet dat dat hier de oorzaak is maar ik zie nu dat je dat wel zo kunt lezen in mijn post.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 14-08-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik denk dat mijn auto ook aan de beurt is voor een motor vervanging.

Ik hoor als ik harder rij dan ongeveer 40km/u een soort ratel. Alleen omdat ik slecht hoor en gehoorapparaten heb kan ik niet horen van welke kant het af komt dus het kan ook van de achterkant komen. Het klinkt alsof er iets draait en er is een onbalans in. Dus bij elk rondje hoor je een soort doffe tok zachtjes.

Over 1,5e week is een kleine beurt gepland dus dan zal ik het wel aankaarten. Dan mogen ze in de garage wel uitzoeken wat het is.

- <100k voor ~19.500
- Prijs/kwaliteit

[...]

Wat overigens wel iets van deze tijd is dat is dat je auto publiekelijk opladen met 1 fase duurder is dan met 3 fasen opladen.

Lees dit artikel maar eens: https://tweakers.net/nieu...ief-door-kleeftarief.html. Omdat met 1 fase opladen minder snel gaat is je auto nog lang niet vol na 4 uur laden terwijl die wel vol is als je met 3 fasen oplaad.

Snelladen en normaal laden is al uitgelegd. Een ander verschil wat ik niet zo snel heb gezien in de berichten is dat snelladen veel meer kost dan normaal laden.

Dat betekent ook dat je publiekelijk met 3 fasen de auto vol hebt in ongeveer 4 uur met een laag tarief, terwijl dat met een 1 fase vaak 12 uur duurt. Dus dat is relatief snel laden met een laag tarief.

Ook is het kleed tarief in het buitenland vaak van toepassing, je betaald een bedrag per kWh dat je laad en je betaald voor de tijd dat je er staat. Dan is het met 3 fasen dus ook goedkoper omdat je minder lang aan de laadpaal staat.

[ Voor 70% gewijzigd door DutchKel op 14-08-2024 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ligt het nu aan mij, of......

We zijn bezig aan onze laatste vakantieweek en we hebben onze vakantie doorgebracht in Noorwegen en Zweden.
We zijn onderweg met de tent en op de campings kijk ik wat vaker naar onze e-Niro dan thuis, omdat de auto vaker dan in Nederland in het zicht staat. En zo zie ik hem niet alleen vaker, maar ook vanuit meerdere en andere hoeken.

Het design wordt nooit zo geloofd en gewaardeerd en de meeste mensen vinden het een saaie auto.

Niets is natuurlijk zo persoonlijk als smaak, maar ligt het aan mij en ben ik de enige die het design eigenlijk steeds meer is gaan waarderen?

Misschien lijkt alles tijdens de vakantie een beetje mooier, maar als ik zo vanuit mijn campingstoeltje het design eens wat beter in mij opneem, begin ik steeds meer mooie details te ontdekken.
De manier waarop de led-koplampen vormgegeven zijn, de welvingen in de motorkap, de golvende lijn van de bovenkant van de voorruit, de brede, hoekige bumpers...
Ook de verhoudingen vind ik eigenlijk erg geslaagd.

Vergeleken met bijvoorbeeld een gemiddelde Golf (sorry, mijn persoonlijke mening) heeft de e-Niro veel meer originele details en een interessanter design.

Eigenlijk vind ik het een vriendelijk maar stoer ogende auto welke me steeds zegt: "ik sta alweer klaar om met jullie de volgende avontuurlijke kilometers af te gaan leggen!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:34:
Ligt het nu aan mij, of......

Misschien lijkt alles tijdens de vakantie een beetje mooier, maar als ik zo vanuit mijn campingstoeltje het design eens wat beter in mij opneem, begin ik steeds meer mooie details te ontdekken.
De manier waarop de led-koplampen vormgegeven zijn, de welvingen in de motorkap, de golvende lijn van de bovenkant van de voorruit, de brede, hoekige bumpers...
Ook de verhoudingen vind ik eigenlijk erg geslaagd.

Vergeleken met bijvoorbeeld een gemiddelde Golf (sorry, mijn persoonlijke mening) heeft de e-Niro veel meer originele details en een interessanter design.

Eigenlijk vind ik het een vriendelijk maar stoer ogende auto welke me steeds zegt: "ik sta alweer klaar om met jullie de volgende avontuurlijke kilometers af te gaan leggen!"
Is het noorse bier zo lekker? >:)

Maar even serieus: ik vind eigenlijk niks van het design. Ik heb veel auto's gehad in mijn leven, allemaal even saai (Mitsubishi lancer, Peugeot 205, Renault Scenic, Mazda Demio, Fiat Idea). De e-Niro past prima in dat rijtje... Gelukkig heb ik, om de balans te herstellen, ook drie Fiat Multipla's gehad :)

De e-Niro is gewoon een oerdegelijk vormgegeven auto. Niets valt op, niets is lelijk. Tijdloos. Maar mooi? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Is het noorse bier zo lekker? >:)

Maar even serieus: ik vind eigenlijk niks van het design. Ik heb veel auto's gehad in mijn leven, allemaal even saai (Mitsubishi lancer, Peugeot 205, Renault Scenic, Mazda Demio, Fiat Idea). De e-Niro past prima in dat rijtje... Gelukkig heb ik, om de balans te herstellen, ook drie Fiat Multipla's gehad :)

De e-Niro is gewoon een oerdegelijk vormgegeven auto. Niets valt op, niets is lelijk. Tijdloos. Maar mooi? Nee.
Het Noorse bier is vooral erg duur, haha!

Tsja, misschien overromantiseer ik het design vanwege mijn erg goede vakantiehumeur.

En vergeleken met de Mazda's MX-5 (eerste type) die ik gehad heb, is de e-Niro een grijze muis....

Tijdloos is misschien inderdaad ook een goede omschrijving en toch een mooie auto om voor de deur te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@bnwgraaf ik vind het design wel ok, alleen de voorkant vind ik veel te rond. Dat is bij de Niro EV opgelost, die vind ik er veel stoerder uitzien.
Maar ik geef er weinig om, een multipla daarentegen zou ik wel puur om het spuuglelijke design nooit willen rijden, er zijn wel grenzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
bnwgraaf schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

En zoals ik ook al eens gemerkt heb, parkeren met iets geopend portier om de exacte positie van de auto ten opzichte van bijvoorbeeld de berm te controleren, is er daardoor ook niet meer bij!
Kan wel hoor, als je de deur opent hat hij hem uit 'D'. Maar als je hem gelijk daarna koppig weer terug in 'D' zet dan accepteert hij dat en kun je gewoon rijden met de deur open. Geen idee hoeveel, niet meer dan een meter of 2 nodig gehad. Een keer terug van mountainbiken zat onder de modder en kon achterklep niet openen want strak geparkeerd. Wilde auto niet vuil maken, bestuurders deur open gedaan, handje op de voetrem, in drive, rem los, hij gooit drive eraf, ik weer handje op rem en in drive, rem los, en auto rijdt vrolijk vooruit zonder iemand erin. Het werkt, maar dat geintje ga ik toch niet nog een keer doen; achteraf gezien heel dom idee.
Maar het kan dus wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Vandaag mijn wielen kruislings laten wisselen (voor-achter, links-rechts) en dat is toch een hele verbetering in lawaai. Volgens de oldchapometer is er nu veel minder rolgeluid vanuit de achterbanden
Mijn achterbanden waren voelbaar aan het cuppen, en op een tip van iemand hier dus laten wisselen. Zit nu op 38k km, met de originele Michelin puntje puntje banden.
Nog niet veel gereden (lokale premio en terug), dit weekend meer.
Maar was de 40eu wel waard.
Dank voor de tip

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Ik vind het design ook goed gelukt, zeker de neus. Had hiervoor een Niro van 2017 en die was minder in balans.

Smaken verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:12:

Tsja, misschien overromantiseer ik het design vanwege mijn erg goede vakantiehumeur.
Hou dat gevoel vast, het helpt in heel veel aspecten van het leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Ton
DutchKel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:23:

[...]

Wat overigens wel iets van deze tijd is dat is dat je auto publiekelijk opladen met 1 fase duurder is dan met 3 fasen opladen.

Lees dit artikel maar eens: https://tweakers.net/nieu...ief-door-kleeftarief.html. Omdat met 1 fase opladen minder snel gaat is je auto nog lang niet vol na 4 uur laden terwijl die wel vol is als je met 3 fasen oplaad.

Snelladen en normaal laden is al uitgelegd. Een ander verschil wat ik niet zo snel heb gezien in de berichten is dat snelladen veel meer kost dan normaal laden.

Dat betekent ook dat je publiekelijk met 3 fasen de auto vol hebt in ongeveer 4 uur met een laag tarief, terwijl dat met een 1 fase vaak 12 uur duurt. Dus dat is relatief snel laden met een laag tarief.

Ook is het kleed tarief in het buitenland vaak van toepassing, je betaald een bedrag per kWh dat je laad en je betaald voor de tijd dat je er staat. Dan is het met 3 fasen dus ook goedkoper omdat je minder lang aan de laadpaal staat.
Ja ik las het. Echter, een 3 fase occasion ben je al snel 24-25k kwijt nu voor een Executive uitvoering. Dat is bijna €5.000 extra bovenop een 2019 1 fase lader met vergelijkbare kilometerstand. Wij zullen 95% van de keren thuis laden op eigen oprit, of op vakantie en dan maakt het ook geen verschil. Dus die 1 fase lader is voor ons prima, en alleen maar een voordeel als het gaat om laden op eigen zonnestroom.

Ik ben nu wel een MY2020 model aan het overwegen, vanwege de Kia Connect app en het nieuwe Infotainment systeem.

Overigens heb ik nu een aantal occasions gezien, en gebeld met de garages, waarbij de auto niet volgens onderhoudsschema onderhouden is en dus de 7-jaar fabrieksgarantie is vervallen. Ik vind dat zo raar, zeker als leasemaatschappij zorg je er toch voor dat dit netjes gebeurt om zo de restwaarde te bewaken? Misschien ligt het aan mij...

• gertvdijk
Mr Ton schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:57:
Overigens heb ik nu een aantal occasions gezien, en gebeld met de garages, waarbij de auto niet volgens onderhoudsschema onderhouden is en dus de 7-jaar fabrieksgarantie is vervallen.
Ja, ook gemerkt. Wat mij hielp is om op AutoTrader de garantie-filters te activeren. Ook daarna nog rare dingen gezien, en wellicht filter je dan weer te veel, maar het is een idee.
(En evt NAP-check om de import te filteren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jtua-FxWowr7IkbeZ-vawRLMSc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/HJbTXLJ6cGSSDt7bqgkJcmlu.png?f=fotoalbum_small

Overigens blijkt het aanschaffen van een occasion bij de merkdealer 'met 7jr garantie' nog geen garantie op garantie. 8)7 gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 15-08-2024 11:05 ]

• Mr Ton
gertvdijk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Ja, ook gemerkt. Wat mij hielp is om op AutoTrader de garantie-filters te activeren. Ook daarna nog rare dingen gezien, en wellicht filter je dan weer te veel, maar het is een idee.
(En evt NAP-check om de import te filteren.)
[Afbeelding]

Overigens blijkt het aanschaffen van een occasion bij de merkdealer 'met 7jr garantie' nog geen garantie op garantie. 8)7 gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Oh thanks voor de tip, daar ga ik naar kijken. :)

Weet je wat de marge is die ze aanhouden voor de beurten onderhoudsbeurten?

• gertvdijk
Mr Ton schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:11:
Weet je wat de marge is die ze aanhouden voor de beurten onderhoudsbeurten?
Geen idee, lees verschillende verhalen online.

In mijn geval stelt mijn dealer (helaas niet schriftelijk), dat ik mij geen zorgen hoef te maken om de garantie, omdat het een elektrische Niro is. (???) Maar goed, telefonisch hoorde ik weer een andere vage reden, dus wat het waard is, geen idee. Ik ga er nog wel eens een poging aan wagen het zwart op wit te krijgen.

Fabrieksgarantie is daar geen onderdeel van de koopovereenkomst, want, zoals de verkoper zei, het is geen garantie die zij leveren als verkoper (itt BOVAG-garantie bijvoorbeeld). Was toen wel een twijfelmoment bij aanschaf. Advertentie online staat vol met "Certified Used 7jr garantie" en dan print hij geautomatiseerd de koopovereenkomst en plots is daarvan geen spoor meer van te vinden op de 3 A4'tjes die je dient te ondertekenen - dat vond ik heel raar toen.

• lmb-s
Mr Ton schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:57:

...Dat is bijna €5.000 extra bovenop een 2019 1 fase lader met vergelijkbare kilometerstand. ...
En je kunt dus nog meer besparen voor het geval je nu een 1-fase meterkast hebt (in geval van 25A gratis te upgraden naar 35A). Dan kun je met een goedkopere 1-fase lader (zat op MP) met loadbalancing terecht en met 32A zelfs nog sneller laden dan een 3x25A..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
lmb-s schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:35:
En je kunt dus nog meer besparen voor het geval je nu een 1-fase meterkast hebt (in geval van 25A gratis te upgraden naar 35A). Dan kun je met een goedkopere 1-fase lader (zat op MP) met loadbalancing terecht en met 32A zelfs nog sneller laden dan een 3x25A..
Het lijkt alsof je suggereert dat een 3-fase e-Niro helemaal niet op 32A kan laden. Indien op 1 fase kan hij dat wel (7.2 kW), hoor. Ik vind niet dat "nog meer besparen" terecht is hier. Maar zeker, als je niet van plan bent op 3-fase te gaan laden en je hebt zelf thuis een 1-fase 35A aansluiting thuis, dan is de meerwaarde van een 3-fase e-Niro erg beperkt.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 15-08-2024 11:39 ]

• lmb-s
gertvdijk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Het lijkt alsof je suggereert dat een 3-fase e-Niro niet op 32A kan laden indien op 1 fase (7.2 kW),
Tuurlijk, sorry, je hebt helemaal gelijk.
Alleen de meterkast omzetten naar 3x35A was volgens mij aardig aan de prijs. Toch?
Terwijl 1x35A niet meer kost.

• gertvdijk
lmb-s schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:40:
Alleen de meterkast omzetten naar 3x35A was volgens mij aardig aan de prijs. Toch?
Terwijl 1x35A niet meer kost.
offtopic:
3x35A is duur vastrecht in NL, volgens mij. 3x25A is normaal vastrecht.

Kosten omzetten voor het deel tot aan je eigen meterkast hangt sterk af van je stroomnetleverancier en de situatie. Voor Stedin kan je een indicatie van de kosten krijgen hier: https://www.stedin.net/aansluiting/rekenmodule

Kosten omzetten voor het verdelen van je huidige groepen over de nieuwe fasen en dergelijke hangt natuurlijk sterk af van wie je inhuurt om dat te doen.

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Op vakantie naar en in Denemarken / Zweden. Alles geladen bij Tesla, werkt uitstekend en mooie tarieven.

Had me vooraf wat zorgen gemaakt maar dit werkt prima.

Gemiddeld iets meer dan 1 minuut om 1 kWh te laden.
Pagina: 1 ... 301 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.