Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:09:
De toegevoegde waarde voor extra snel laden met 3-fase is voor ons redelijk beperkt, eigenlijk alleen nuttig wanneer we 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en terug rijden. Zoveel maakt die 3x 15min niet uit dan. Verder zullen we vooral thuis laden, zoveel mogelijk op zonne-energie.
[...]
Een fase laden voldoet voor 99% van de usecases
Uit je antwoord krijg ik het gevoel dat je nog niet het verschil begrijpt in laden en daarom twijfel ik ook of je kan beoordelen of een 1-fase e-Niro in jouw geval OK is.
Als je tijdens een lange tocht gaat snelladen dan doe je dat met DC. Alle e-Niro's van alle jaren laden met dezelfde snelheid DC laden. Dus voor die snellader voor een lange tocht maakt het geen enkel verschil.
Als je aan de paal staat in de straat of aan je box thuis, dan doe je dat met AC.
1- of 3-fase laden gaat puur over AC laden. De 1-fase e-Niro kan maar 1 van de 3 fases van een laadpaal gebruiken en dan met max 7,2 kW mits die paal ook 32A kan leveren (lang niet allemaal, en dan val je terug op 3,6 kW). Een 3-fase e-Niro kan op 1 fase 32A pakken of 3 fasen met 16A (= 11kW) en is daarmee een groot voordeel voor het publiek laden.
Ik moet publiek laden (met betaald parkeren op veel tijden) en bij mij in de wijk zijn de meeste palen 11 kW. Daarmee kan ik 20->90% in iets meer dan 4u doen met mijn 3-fase e-Niro, maar zou dat 13u (!!) duren met een 1-fase e-Niro op diezelfde paal. Als er nog iemand naast staat op een stereo-paal moet je ook nog eens die 16A delen met iemand anders en val je terug op 8A en duurt het dus meer dan 24u (!!!!). Niet te doen. Als ik altijd thuis zou laden is dat echter geen enkel probleem, natuurlijk. Maar je merkt het ook als je destination charging gaat doen bij je hotel op vakantie of als je bij familie op bezoek gaat en na een paar uur weer een paar honderd kilometer wil afleggen.
Dan nog de steeds gangbaarder wordende kleeftarieven waar je na enkele uren al mee te maken krijgt... nee, ik zou absoluut geen 1-fase e-Niro willen in mijn situatie!
Als je overdag langer dan 4 uur de laadpaal bezet houdt zul je wel met extra kosten te maken krijgen om je te motiveren de laadpaal weer vrij te maken voor een ander.
JeroenV_ in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"Ja, naast de dingen die je al noemde: de functionaliteit van een app. De MY19 kwam met een brakke read-only module, dus je kan die niet voorverwarmen/voorkoelen en starten/stoppen met laden op afstand. De MY20 en later heeft de courante Kia Connect app gewoon, zonder abonnementskosten inbegrepen t/m einde 7jr garantie.
Verder zijn er pas (kleine) voordelen vanaf MY21 en nieuwer, volgens mij, zoals de LED-interieurverlichting, 300kg trekgewicht, een 'officiële' trekhaak en het zonnedak. Je kan zelf in het Kia-archief van prijslijsten de features vergelijken.
https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/Alleen de premium testen, waarbij je de hele auto leeg moet rijden, die zijn accuraat en geven een representatief beeld van de capaciteit ten opzichte van nieuwstaat. Aviloo verkoopt ook een snelle test en ik denk eigenlijk dat je daar weinig mee opschiet in een Kia of Hyundai.
Mr Ton schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:09:
Mijn redenatie is vooral dat dit ex-lease auto's zijn, en je wil graag een occasion waarbij de voorganger fatsoenlijk laadgedrag heeft getoond. Als een auto na 80-100k km nog op 100% zit, dan kun je daar waarschijnlijk wel vanuit gaan. Wij zullen dan er ook netjes mee omgaan (tot 80% laden enzo) dus dan kunnen we er een tijd mee vooruit.

Laadgedrag kan je niet echt opmaken uit de state of health denk ik. Wel kan je zien of er veel mee is snelgeladen of juist langzaam mee is geladen (direct te zien, met OBD-lezer en app zoals CarScanner).
[
Voor 14% gewijzigd door
gertvdijk op 13-08-2024 14:18
]