Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

CT schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Overigens zit er "in' dat topic iemand die een hele fotoreeks met schema's gepost heeft per stap. Ik ga die volgen als ook meer visueel, maar meer stapsgewijs-foto-persoon :+
Is een VESS knop of blanco knop die in een ongebruikt slot kan niet bestelbaar?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Is een VESS knop of blanco knop die in een ongebruikt slot kan niet bestelbaar?
Je moet dan het hele 'paneel' hebben waar die knop onderdeel van is, her en der las ik dat mensen het bij een dealer konden bestellen (rond de 350 euro... en zonder levertijd..) en heel soms staat het als onderdeel op zo'n onderdelen site van sloopauto's etc.
daarom is zelf gewoon een knopje erbij plaatsen 'voordeliger', als zo'n paneel voor rond de 10-50euro te krijgen was kan ik mij voorstellen dat dit zeker een betere optie zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Zou je niet een "VESS uit" OBD commando kunnen sturen? 🤔

(Ik weet dat de VESS-module werkt door puur te luisteren op de CAN-bus naar snelheid, maar er moet toch ook iets zijn om het te schakelen...?)

Ik zou het fijn vinden om "VESS uit" en "AUTO HOLD aan" automatisch te kunnen sturen bij het starten ook. Een beetje zoals je S3XY-buttons hebt voor Tesla's, dat eigenlijk gewoon macro's stuurt over OBD bij indrukken of bij het starten.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:05:
Zou je niet een "VESS uit" OBD commando kunnen sturen? 🤔

(Ik weet dat de VESS-module werkt door puur te luisteren op de CAN-bus naar snelheid, maar er moet toch ook iets zijn om het te schakelen...?)

Ik zou het fijn vinden om "VESS uit" en "AUTO HOLD aan" automatisch te kunnen sturen bij het starten ook. Een beetje zoals je S3XY-buttons hebt voor Tesla's, dat eigenlijk gewoon macro's stuurt over OBD bij indrukken of bij het starten.
Je idee om commando’s de CAN-bus op te sturen spreekt me wel aan.

Maar als ik me niet vergis zit er een firewall tussen de OBD2-poort en de hele, ongefilterde CAN-bus. Daardoor kun je niet zomaar alles uitlezen en zeker niet alle commando’s naar binnen sturen. Anders zou je met een RPi je auto geheel aan kunnen sturen (wel leuk project 8) ); denk aan starten en weer uitzetten, ramen bedienen, klimaatregeling aanpassen, remmen en gas geven en waarschijnlijk ook sturen, wat immers ook computergestuurd is als je van een assist gebruik maakt.

Beetje gevaarlijk, dus verwacht ik dat de meeste dingen afgeschermd zijn.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:02:
Je idee om commando’s de CAN-bus op te sturen spreekt me wel aan.

Maar als ik me niet vergis zit er een firewall tussen de OBD2-poort en de hele, ongefilterde CAN-bus. Daardoor kun je niet zomaar alles uitlezen en zeker niet alle commando’s naar binnen sturen. Anders zou je met een RPi je auto geheel aan kunnen sturen (wel leuk project 8) ); denk aan starten en weer uitzetten, ramen bedienen, klimaatregeling aanpassen, remmen en gas geven en waarschijnlijk ook sturen, wat immers ook computergestuurd is als je van een assist gebruik maakt.

Beetje gevaarlijk, dus verwacht ik dat de meeste dingen afgeschermd zijn.
Oh, ja er zijn vast wat filters actief. Maar daar is omheen te werken tot het niveau dat je er (bijna) een zelfrijdende auto van kan maken. Zie bijvoorbeeld die Comma.ai (https://comma.ai/vehicles#kia, YouTube: Comma.ai Openpilot in Kia e-Niro!)! Dus ja, je kan gewoon alles doen als je eenmaal op de bus zit.

VESS aanzetten kan zo te zien sowieso wel via OBD-2 (PID=0x736), getuige deze code in het EvDash project.
https://github.com/nickn1...CarKiaEniro.cpp#L898-L901

Net als deuren op slot doen en van het slot halen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2024 17:55 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
Accutest Kia Niro, 2019 met een ton op de teller 100%:
YouTube: Kia E-Niro - 2019 - 99.460 km - Accudegradatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Nice. Nog een datapunt van een geweldige e-Niro accudegradatie die verwaarloosbaar is in de praktijk. Had mijne ook wel kunnen aanmelden bij AutoWeek, want ik heb al een hogere km-stand. :D

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of Kia niet is veranderd van leverancier van de cellen. Die van 2019 hadden in Europa allemaal SK Innovation cellen die deze prestaties tonen, maar is dat in de loop van de jaren echt niet veranderd? Ik bedoel, ze kunnen voor MY21/MY22 wel geswitcht zijn naar LG cellen met dezelfde specs, maar daar kom je niet achter denk ik.

De Aviloo tests die ik heb gezien van de e-Niro waren allemaal met 2019-modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:06
gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

Nice. Nog een datapunt van een geweldige e-Niro accudegradatie die verwaarloosbaar is in de praktijk. Had mijne ook wel kunnen aanmelden bij AutoWeek, want ik heb al een hogere km-stand. :D

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of Kia niet is veranderd van leverancier van de cellen. Die van 2019 hadden in Europa allemaal SK Innovation cellen die deze prestaties tonen, maar is dat in de loop van de jaren echt niet veranderd? Ik bedoel, ze kunnen voor MY21/MY22 wel geswitcht zijn naar LG cellen met dezelfde specs, maar daar kom je niet achter denk ik.

De Aviloo tests die ik heb gezien van de e-Niro waren allemaal met 2019-modellen.
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit allemaal nog binnen de extra buffer van het pakket valt, geen degradatie klinkt iets te mooi als je kijkt naar andere merken. Niettemin zal het helpen dat "snelladen" bij een niro nog steeds maar iets van 1C als max laadsnelheid heeft, en vaak lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
gjcvro schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit allemaal nog binnen de extra buffer van het pakket valt, geen degradatie klinkt iets te mooi als je kijkt naar andere merken.
Volgens mijn eigen praktijk gewoon een feit.
Na 78000 km en 52 maanden had de accu van onze e-Niro MY19 ook nog 100% SoH en dat kwam eveneens grotendeels overeen met de range bij 100% Soc (490 km bij 20°C).
Snelladen zat er sowieso niet op, laden ging doorgaans op AC van 2 tot 7 kW (1F) en DC rond de 20 tot 45 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Volgens mijn eigen praktijk gewoon een feit.
Na 78000 km en 52 maanden had de accu van onze e-Niro MY19 ook nog 100% SoH en dat kwam eveneens grotendeels overeen met de range bij 100% Soc (490 km bij 20°C).
Snelladen zat er sowieso niet op, laden ging doorgaans op AC van 2 tot 7 kW (1F) en DC rond de 20 tot 45 kW.
Dat was dan wel de OBD SoH en een paar % op de echte gemeten SoH ga je niet merken in je range.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wat bedoel je met de OBD Soh?
De SoH werd niet door mij gemeten maar door de officiële dealer met daartoe bestemde apparatuur.
Wanneer je range na bijna vijf jaar bijna niet afwijkt van de range tijdens de eerste maanden van gebruik (ik hou alle data bij in excel) is dat voor mij een belangrijke tweede aanwijzing dat het goed gesteld is met de HV accu.

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:02:
De SoH werd niet door mij gemeten maar door de officiële dealer met daartoe bestemde apparatuur.
Die leest dezelfde SoH van de BMC uit via OBD. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En het punt is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:02:
Die leest gewoon de OBD uit. Kun je ook zelf doen met zo'n dongle. Echte degradatie kun je meten met zo'n Aviloo setje. Al die stappen heeft de dealer echt niet uitgevoerd. Anyway, de mensen die het wel echt gemeten hebben meten ook weinig degradatie dus dat is goed nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Er staat altijd SoH=100% bij het uitlezen. Dealer of jijzelf met OBD reader, maakt niet uit. BMCs van Kia en Hyundai EVs rapporten gewoonweg geen kleine/graduele degradatie, ook als die er meetbaar wel is. En het punt van @DonJuape is dat enkele procenten verlies in accucapaciteit echt niet direct te merken is in je range. (Die fluctueert sowieso met grotere afwijkingen vanwege wisselend verbruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb ze ook al op marktplaats gezien met 250k op de klok, zou interessant zijn om die eens te onderzoeken.
Garantie is tot 150k dus dat zal dan wel ontworpen zijn dat het daarbinnen sowieso wel goed blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:28
gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Er staat altijd SoH=100% bij het uitlezen. Dealer of jijzelf met OBD reader, maakt niet uit. BMCs van Kia en Hyundai EVs rapporten gewoonweg geen kleine/graduele degradatie, ook als die er meetbaar wel is. En het punt van @DonJuape is dat enkele procenten verlies in accucapaciteit echt niet direct te merken is in je range. (Die fluctueert sowieso met grotere afwijkingen vanwege wisselend verbruik.)
Die flux van de range valt mij best mee; GOM geeft in de zomermaanden redelijk constant, ca. 4 maanden lang, een range tussen 511km en 530km aan (en ik rijd ook met enige regelmaat afstanden die daarbij in de buurt komen zonder te laden). Zolang dat zo is maak ik mij over de SOH geen zorgen ook al nader ik de 150K km.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
eltron schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:07:
Die flux van de range valt mij best mee; GOM geeft in de zomermaanden redelijk constant, ca. 4 maanden lang, een range tussen 511km en 530km aan (en ik rijd ook met enige regelmaat afstanden die daarbij in de buurt komen zonder te laden). Zolang dat zo is maak ik mij over de SOH geen zorgen ook al nader ik de 150K km.
511-530km is toch al een fluctuatie van 3,7% 😄
(In het kader van accudegradatie van enkele procenten valt het dus niet snel op.)

Anyways, ik heb dus sinds eind juni een 2021 e-Niro met 110k km op de teller en de meeste kilometers (75% ofzo) breng ik door op de snelweg, vooral 100 km/u maar ook wel 130 km/u (GPS). Na een lange rit zie ik meestal iets van rond de 143 Wh/km in het verbruik op het instrumentenpaneel staan. Bij meewind of lagere snelheid door oponthoud nog wel eens richting de 120 Wh/km. Bij 100% SoC zie ik 475km op de GOM. Nog altijd boven de fabrieksopgave, dus ik klaag niet.

Voor de mensen die 500+ km zien op de GOM, rijden jullie voornamelijk provinciale/binnenstedelijke wegen of ook met groot aandeel snelweg?
Ik denk dat wanneer mijn verbruik rond de 130 Wh/km zou liggen als ik voornamelijk op 80 km/u-wegen zou rijden en daarmee ook richting 500 km op de GOM.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:58
Ik denk dat ik de enige ben waar de OBD accudegradatie rapporteert. Toen ik de MY21 twee maanden geleden kocht was de SoH 99.5% en nu, 4000km later, zit dat op 96.4%.
Als dat zo door gaat ben ik ook de enige bij wie de accu onder garantie gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dr. Donald schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:06:
Ik denk dat ik de enige ben waar de OBD accudegradatie rapporteert. Toen ik de MY21 twee maanden geleden kocht was de SoH 99.5% en nu, 4000km later, zit dat op 96.4%.
Als dat zo door gaat ben ik ook de enige bij wie de accu onder garantie gaat worden.
Dat lijkt me inderdaad geen normale degradatie maar een teken dat er iets mis is. Hopelijk doen ze niet moeilijk over het vervangen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Oh, hmm, interessant (en vervelend als dit doorzet). Heb je een idee waar die terugval vandaan komt? Zie je afwijkende voltages op de cellen bijvoorbeeld?

Als je toch aan de OBD hangt, zou je andere stats kunnen delen? zoals 'cumulative energy charged', 'battery work time total', 'mininum deteriation', 'number of standard charging', 'number of quick charging', 'accumulated normal charging energy', 'accumulated quick charging energy'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57

13art

Moderator Mobile
Welke OBD dongel of apparatuur gebruiken jullie? Zie op Amazon dat de prijzen nogal uiteenlopen van 8 euro tot ver boven de 100 euro.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
gertvdijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Oh, hmm, interessant (en vervelend als dit doorzet). Heb je een idee waar die terugval vandaan komt? Zie je afwijkende voltages op de cellen bijvoorbeeld?
Nee, alle cellen hebben dezelfde spanning, ook bij optrekken en regenereren. Geen grote uitschieters hier.
Als je toch aan de OBD hangt, zou je andere stats kunnen delen? zoals 'cumulative energy charged', 'battery work time total', 'mininum deteriation', 'number of standard charging', 'number of quick charging', 'accumulated normal charging energy', 'accumulated quick charging energy'.
Ik zal dat later even bekijken. Er is in ieder geval niet heel veel meer gesnellaad.
Ik zag nog een paar parameters die ik niet helemaal snapte, maar toch relevant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Omdat de accu van mijn E-Soul (broertje van de niro) problemen heeft staat mijn auto het afgelopen jaar al ruim 7 maanden bij de garage.

Inmiddels heb ik een vervangende auto, een Niro EV ‘24, afgelopen zaterdag een steentje op de voorruit gehad thv de camera’s van de binnenspiegel. Dikke scheur in het voorruit dus vervangen. Kost even 2086 euro, bizar… zowel carglass NL als Denemarken dezelfde prijs

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
13art schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:49:
Welke OBD dongel of apparatuur gebruiken jullie? Zie op Amazon dat de prijzen nogal uiteenlopen van 8 euro tot ver boven de 100 euro.
Ik had gekozen voor een 'Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE)' (Amazon), omdat hij op veel plekken werd genoemd als compatible. Ik twijfelde nog tussen een Nissan Leaf of de alternatieven zoals een e-Niro dus ik wilde er wel eentje die veel kon. Hij schijnt niet super veilig te zijn, maar ik gebruik hem toch meestal niet always-on.
Werkt voor mij prima met CarScanner*, ABRP live data, (LeafSpyPro).

offtopic:
* moet ik nog eens heroverwegen, is een Russische closed-source app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:46
Appie Heijn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:51:
Dikke scheur in het voorruit dus vervangen. Kost even 2086 euro, bizar… zowel carglass NL als Denemarken dezelfde prijs
Dat is bijna 2x zoveel als ik betaald heb. Hier zit de derde ruit er al in.
Gelukkig nog gebeurd toen het nog lease was. De tweede ruit sneuvelde al 6 weken na vervanging op bijna dezelfde plek. Mogelijk door vogels op het dak van mn woning die steentjes hebben laten vallen, heel apart.
In 2020 koste het 700 ex BTW bij Kwikfit.
In 2023 beide keren rond de 1100 euro ex BTW bij Autotaalglas.
Zou het dan in 1 jaar tijd verdubbeld zijn? Of is de ruit van de Niro EV (andere topic!) zoveel duurder dan van de e-Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:18
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Gelukkig nog gebeurd toen het nog lease was. De tweede ruit sneuvelde al 6 weken na vervanging op bijna dezelfde plek. Mogelijk door vogels op het dak van mn woning die steentjes hebben laten vallen, heel apart.
Zou het dan in 1 jaar tijd verdubbeld zijn? Of is de ruit van de Niro EV (andere topic!) zoveel duurder dan van de e-Niro?
Zelf nog geen ruit hoeven te vervangen maar snap wel met deze prijzen dat autoverzekeringen veel duurder zijn geworden. Laatst ook op RTL nieuws, dat bij sommige autos koplampen uitgebouwd moesten worden of vervangen als lamp defect is rond de 2500 euro. En als je een aanrijding krijgt en batterij pakket moet worden vervangen... :(

Denk dat grotendeels gewoon inflatie is, maar blijft veel te duur. Waar blijft die winst hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Zelf nog geen ruit hoeven te vervangen maar snap wel met deze prijzen dat autoverzekeringen veel duurder zijn geworden. Laatst ook op RTL nieuws, dat bij sommige autos koplampen uitgebouwd moesten worden of vervangen als lamp defect is rond de 2500 euro. En als je een aanrijding krijgt en batterij pakket moet worden vervangen... :(

Denk dat grotendeels gewoon inflatie is, maar blijft veel te duur. Waar blijft die winst hangen?
Doe maar eens een prijsopgave voor een nieuwe voorruit waarbij je expliciet aangeeft dat het geen verzekeringswerk is.
Dat scheelde mij destijds 200 euro op 600 euro (prijs indien het door de verzekering zou gaan worden betaald) en schijnbaar verdiende de ruitenboer er dan nog steeds aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Dat van die dure lamp vervanging speelde een jaar of 20 geleden al. Ik heb toen eens een test daarover gelezen waarvan ik de bron wel niet meer zal kunnen vinden....
Vooral bij Volkswagen hadden ze het geweldig ge-engineerd. En ik meen dat men er bij Ford ook wat van kon.
Bij sommige auto's moest de complete bumper verwijderd worden en dan hadden we het niet over auto's met Xenon lampen.

Als je dan door oom agent aangehouden wordt met een kapotte lamp wordt het wel heel lastig om je reservelampje terplekke in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Dat van die dure lamp vervanging speelde een jaar of 20 geleden al. Ik heb toen eens een test daarover gelezen waarvan ik de bron wel niet meer zal kunnen vinden....
Vooral bij Volkswagen hadden ze het geweldig ge-engineerd. En ik meen dat men er bij Ford ook wat van kon.
Bij sommige auto's moest de complete bumper verwijderd worden en dan hadden we het niet over auto's met Xenon lampen.

Als je dan door oom agent aangehouden wordt met een kapotte lamp wordt het wel heel lastig om je reservelampje terplekke in te bouwen.
Lijkt me typisch iets voor wetgeving vanuit Europa in het kader van right to repair, eenvoudig zelf te vervangen. Is toch absurd dat slijtage onderdelen niet gemakkelijk zelf te vervangen zijn? Garages hebben geen tijd en kosten lopen uit de klauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 10:06
Even wat anders: is het mogelijk om in de Kia navigator altijd de daglicht versie (heldere kleuren) te laten zien, dus ook 'snachts? Ik heb de MY19 versie...

Volgens mij heb ik alle settings al geprobeerd, maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Lijkt me typisch iets voor wetgeving vanuit Europa in het kader van right to repair, eenvoudig zelf te vervangen. Is toch absurd dat slijtage onderdelen niet gemakkelijk zelf te vervangen zijn? Garages hebben geen tijd en kosten lopen uit de klauwen.
Nou inderdaad en voor de ANWB is er tegenwoordig ook niet veel meer aan: Eén van de weinige dingen die ze nog onderweg kunnen is dan het vervangen van een lampje, omdat we dat zelf niet meer kunnen, naast het wisselen van een wiel (omdat we geen reservewiel meer met onze nieuwe auto mee krijgen) en spoelen van verkeerd getankte brandstof (waar wij dan weer geen last van hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
In auto's waar geen reservewiel meer inzit zit doorgaans wel een noodset (bandenvulling en luchtpomp).
Vraagt minder moeite dan destijds een volledig wiel vervangen.
Lekke banden zijn tegenwoordig zo'n zeldzaamheid dat het meesleuren van dood gewicht als een reservewiel met band en krik niet meer lonend is. Die vrijgekomen ruimte kan je ook beter benutten als extra bagageruimte ipv altijd vol te laden met een wiel dat je zelden tot nooit nodig zal hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:43:
In auto's waar geen reservewiel meer inzit zit doorgaans wel een noodset (bandenvulling en luchtpomp).
Lekke banden zijn tegenwoordig zo'n zeldzaamheid dat het meesleuren van dood gewicht als een reservewiel met band en krik niet meer lonend is. Die vrijgekomen ruimte kan je ook beter benutten als extra bagageruimte ipv altijd vol te laden met een wiel dat je zelden tot nooit nodig zal hebben.
Ik heb een reparatiesetje gekocht met pluggen en tool om deze erin te zetten. Met de meegeleverde bandenpomp is dat makkelijk te herstellen. Daarnaast ook nog pechservice als het helemaal niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:23:
[...]

511-530km is toch al een fluctuatie van 3,7% 😄
(In het kader van accudegradatie van enkele procenten valt het dus niet snel op.)

Anyways, ik heb dus sinds eind juni een 2021 e-Niro met 110k km op de teller en de meeste kilometers (75% ofzo) breng ik door op de snelweg, vooral 100 km/u maar ook wel 130 km/u (GPS). Na een lange rit zie ik meestal iets van rond de 143 Wh/km in het verbruik op het instrumentenpaneel staan. Bij meewind of lagere snelheid door oponthoud nog wel eens richting de 120 Wh/km. Bij 100% SoC zie ik 475km op de GOM. Nog altijd boven de fabrieksopgave, dus ik klaag niet.

Voor de mensen die 500+ km zien op de GOM, rijden jullie voornamelijk provinciale/binnenstedelijke wegen of ook met groot aandeel snelweg?
Ik denk dat wanneer mijn verbruik rond de 130 Wh/km zou liggen als ik voornamelijk op 80 km/u-wegen zou rijden en daarmee ook richting 500 km op de GOM.
t.a.v. de constante 511-530km had ik er wellicht bij moeten vermelden dat de 511 meer de constante is en de 530km de uitschieter naar boven. procentueel nog een aardige flux maar ik zie 9 van de 10x 511km staan op de GOM.

en ik rijd wel redelijk wat snelweg, maar meestal niet harder dan 100kmh, tenzij ik haast heb of ergens even snel tussen of langs wil.
Volgende week ook weer een rit van 500km heen en terug. ik verwacht dat de GOM gelijk blijft of iets toeneemt (en laden hoef ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16:02
[...]

Normaal voorruit kost in deze auto 1500, maar ivm hud en camera’s moet de dure erin.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:43:
Ik weet het, maar ik gaf aan dat de Wegenwacht met moderne auto's niet zo veel meer kan doen als vroeger, vanwege de vele elektronica.

Daarnaast vraag ik me nog steeds af hoe het met de bandenspanningssensoren zit als je er vloeistof in gaat spuiten. Kia raadde me dit af en zei me beter gebruik te maken van de pechhulp service. Al vind ik dat ook weer een beetje triest als dat noodzakelijk zou zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
De nieuwe update is uit.
Mogelijkheid om muziek via soundcloud te bedienen had ik in de updates van andere werelddelen nog niet gezien.

Verder ben ik benieuwd naar die mute opties van snelheidswaarschuwingen: zou dat ook werken wanneer het systeem bij een trajectcontrole de verkeerde toegestane snelheid heeft gedetecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:17:
[...]
Daarnaast vraag ik me nog steeds af hoe het met de bandenspanningssensoren zit als je er vloeistof in gaat spuiten. Kia raadde me dit af en zei me beter gebruik te maken van de pechhulp service. Al vind ik dat ook weer een beetje triest als dat noodzakelijk zou zijn....
Daar hadden we het in het verleden al over (of in een ander topic, dat weet ik niet meer).
Hedendaagse bandenvullers spuiten gelijktijdig voldoende lucht en dichtingsmiddel in en zijn veilig voor de spanningssensoren in de ventielen. Product kan voor definitieve reparatie ook met gewoon water uit de binnenzijde van de band verwijderd worden. Het is niet meer dat geklieder van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Daar hadden we het in het verleden al over (of in een ander topic, dat weet ik niet meer).
Hedendaagse bandenvullers spuiten gelijktijdig voldoende lucht en dichtingsmiddel in en zijn veilig voor de spanningssensoren in de ventielen. Product kan voor definitieve reparatie ook met gewoon water uit de binnenzijde van de band verwijderd worden. Het is niet meer dat geklieder van vroeger.
De vraag is wat vraagt Kia voor zo'n nieuw busje pap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
lmb-s schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:33:
Even wat anders: is het mogelijk om in de Kia navigator altijd de daglicht versie (heldere kleuren) te laten zien, dus ook 'snachts? Ik heb de MY19 versie...

Volgens mij heb ik alle settings al geprobeerd, maar kan het niet vinden.
Ik dacht dat je kon kiezen dag nacht of automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee.
Nog nooit een factuur van Kia gehad en moest ik al eens lek rijden met een privé auto ga ik dat uiteraard niet terug ter vervanging aankopen bij een KIA dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Appie Heijn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Normaal voorruit kost in deze auto 1500, maar ivm hud en camera’s moet de dure erin.
Dat zal dan de HUD zijn, want camera had ik ook. Die hele driehoek bovenin achter de achteruitkijkspiegel. Die opnieuw calibreren zit ook in de kosten verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Oeeh ja!
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/wHlL9a

Ik zie daar dingen staan over audible speed warning limits, ook voor Gen5W. Betekent het dat wij met een e-Niro hiermee opeens ook EU-biepjes krijgen? gesugarcoat as "nu gemakkelijker uit te zetten"
Mijn MY21 heeft volgens mij deze hele piepjes nog niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXCfw_FgBrj-HaLhaNZw9Q1xyv4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5c7cBzU3ljbTCcbaOMPjJAQ5.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Dat zal dan de HUD zijn, want camera had ik ook. Die hele driehoek bovenin achter de achteruitkijkspiegel. Die opnieuw calibreren zit ook in de kosten verwerkt.
Zit de HUD dan in de voorruit?
Die zit toch in de boordplank voor de bestuurder waarbij een spiegel in de boordpalnk het beeld door de voorruit virtueel op de weg projecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

Harvest2002 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Ik heb paar jaar geleden deze gekocht: Bosch Wisserblad Aerotwin F3 397 016 271.

Even googlen hoe je eea vervangt.
Nou, het is gelukt. Nog nooit zoveel moeite moeten doen voor een ruitenwisser 8)7

Ten eerste is het op allerlei auto onderdelen sites gewoon schieten met hagel bij een kenteken check. Ik heb meerdere keren gewoon aantoonbaar foutieve informatie gekregen en dus het verkeerde besteld.

Ten tweede is Kia autolease telefonisch gewoon onbereikbaar. Meerdere keren aan de telefoon in de wacht gehangen >10 minuten. Toen ik eindelijk iemand te pakken kreeg wist diegene ook niet of ruitenwissers bij de lease inbegrepen waren, ik moest de dealer maar bellen. Probleem is dat dat telefoonnummer een algemeen 088 nummer is waarbij je weer in dezelfde wachtrij komt.

Uiteindelijk naar een lokale onderdelen handel gereden en die hadden voor 25 euro het juiste model (jouw nummer klopt, model A300H van Bosch) en die erop geklikt.

Ga de rekening nog doorsturen naar de leasemaatschappij maar verwacht er niks van. Probleem was dat hij zo ver kapot was dat hij bijna krassen ging trekken op het raam en daar had ik geen zin in (rompslomp). Tot zover deze saga :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Nou, het is gelukt. Nog nooit zoveel moeite moeten doen voor een ruitenwisser 8)7

Ten eerste is het op allerlei auto onderdelen sites gewoon schieten met hagel bij een kenteken check. Ik heb meerdere keren gewoon aantoonbaar foutieve informatie gekregen en dus het verkeerde besteld.

Ten tweede is Kia autolease telefonisch gewoon onbereikbaar. Meerdere keren aan de telefoon in de wacht gehangen >10 minuten. Toen ik eindelijk iemand te pakken kreeg wist diegene ook niet of ruitenwissers bij de lease inbegrepen waren, ik moest de dealer maar bellen. Probleem is dat dat telefoonnummer een algemeen 088 nummer is waarbij je weer in dezelfde wachtrij komt.

Uiteindelijk naar een lokale onderdelen handel gereden en die hadden voor 25 euro het juiste model (jouw nummer klopt, model A300H van Bosch) en die erop geklikt.

Ga de rekening nog doorsturen naar de leasemaatschappij maar verwacht er niks van. Probleem was dat hij zo ver kapot was dat hij bijna krassen ging trekken op het raam en daar had ik geen zin in (rompslomp). Tot zover deze saga :P
Bij Kia waren de wissers ook zo duur. Heb ze toen zelf bij Amazon gekocht, Bosch Aerotwins.
Achter: €12
Voor (2 stuks): €25

Bij Kia kostte alles bij elkaar geloof ik iets van €80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Arfman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Ik wacht nooit zo lang.
Laat dat altijd bij het onderhoud (en zeker na de winter) nakijken en desnoods vervangen (op kosten van de leaseMij).
Zelfs de knoopcel voor de afstandsbediening en de vloeistof voor de ruitensproeier wordt vervangen op kosten van de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Zit de HUD dan in de voorruit?
Die zit toch in de boordplank voor de bestuurder waarbij een spiegel in de boordpalnk het beeld door de voorruit virtueel op de weg projecteert?
Ja dat dacht ik eigenlijk ook.. Misschien zijn de prijzen voor dit soort autoruiten echt door het dak gegaan dan dit jaar. Weinig aanbod en dan de regels der economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
gertvdijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

'cumulative energy charged': 20103,7kWh
'battery work time total': 3657h
'mininum Deterioration': 6.4%
'number of standard charging': 763
'number of quick charging': 58
'accumulated normal charging energy': 15411kWh
'accumulated quick charging energy': 796kWh

Twee plaatjes met accuspanningen tijdens hard regenereren en optrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smcUGJCbWnIiCNYnSJynVld0Dgw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/boppCRE030cWQmo2siIMsvm9.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_og4GUaq4QLBtRQN9Xg5L_ZY8EE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/pyDxEaxTKswW2sXeQVmxzhFD.png?f=fotoalbum_small

Ik ga best wel netjes met mijn accu om. SoC altijd tussen 30 en 80%, muv de vakantie. Toen twee keer vol geladen, een of twee keer boven de 90%, een enkele keer onder de 10%, en 6x gesnellaad.
Ik zou zeggen dat het niet aan mijn gebruik ligt, maar wellicht dat de vorige eigenaar hem altijd tot 100% laadde (~30000km/j)

763x laden is drie jaar lang elke doordeweekse dag opladen. Toen de vorige eigenaar hem verkocht was de auto op een maand na 3 jaar oud. Het aantal keer dat ik dat ik ac geladen heb is denk ik met niet meer op twee handen te tellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Donald op 08-08-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dr. Donald schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ga best wel netjes met mijn accu om. SoC altijd tussen 30 en 80%, muv de vakantie. Toen twee keer vol geladen, een of twee keer boven de 90%, een enkele keer onder de 10%, en 6x gesnellaad.
Ik zou zeggen dat het niet aan mijn gebruik ligt, maar wellicht dat de vorige eigenaar hem altijd tot 100% laadde (~30000km/j)

763x laden is drie jaar lang elke doordeweekse dag opladen. Toen de vorige eigenaar hem verkocht was de auto op een maand na 3 jaar oud. Het aantal keer dat ik dat ik ac geladen heb is denk ik met niet meer op twee handen te tellen.
Kan me niet voorstellen dat het aan tot 100% SoC laden ligt. Ik ga er van uit de buffer en de BMS er voor zorgen dat dit minimale extra degradatie geeft. Zelf laad ik altijd tot 100% behalve als ik de auto drie weken niet gebruik. Onder de 10% ben ik een paar keer geweest maar dan laad ik direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Ik wacht nooit zo lang.
Laat dat altijd bij het onderhoud (en zeker na de winter) nakijken en desnoods vervangen (op kosten van de leaseMij).
Zelfs de knoopcel voor de afstandsbediening en de vloeistof voor de ruitensproeier wordt vervangen op kosten van de lease.
Hij ging 3 weken geleden stuk. Onderhoud is pas oktober (bandenwissel). Tja. Les voor de volgende keer: ruitenwissers laten vervangen (vóór in dit geval).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Zojuist een vreemde en wat enge storing gekregen in mijn e-Niro vlak voor ik thuis was. Na het verlaten van de snelweg wat verkeerslichten (rood, stoppen, auto-hold), na groen de provinciale weg op. Daar zijn wegwerkzaamheden en is de maximumsnelheid een stukje 50 waar het normaal 80 is. Dus ik zet de cruisecontrol op 54 km/u maar hij vond dat ik het zelf maar moest doen en verminderde snelheid, SCC schakelde zichzelf uit. Ik dus stroom bijgeven en kon met moeite 50 km/u aanhouden. (huh wtf - maar oke?) Motor maakte relatief veel geluid. Niet veel later kom ik in een stuk waar het éénbaans is door die werkzaamheden en ik moet steeds meer stroom bijgeven tot ik in de max zit zonder dat ik nog accellereer. 😕
Er kwamen toen hele moeilijke geluiden uit de motor (ja die stond full power)... rijdend nog ongeveer 30km/u liet ik het stroompedaal los en ik kwam met een behoorlijke negatieve versnelling tot stilstand (zeg maar standje 6 regeneratief remmen als die er zou zijn). Toen ging er wel een figuurlijk lampje branden boven mijn hoofd: AHA! de remmen lijken vast te zitten?! WTF??

Alarmlichten aangedaan en de auto's achter mij toeteren omdat ik die blokkeer, maar ja, wat kon ik doen?

Ondertussen begon ik ook wat te ruiken en dat rook naar te warm geworden remmen/remschijven. 😬
Bevestiging van wat ik al dacht maar wilde in lichte paniek heel graag nog 20m vooruit rijden om uit het eenbaans-gedeelte te komen om het verkeer door te laten. Lukte echt niet.

Auto uit, auto aan. Geen beweging in te krijgen ondanks dat motor wel power gaf op instrumentenpaneel. Parkeerrem erop, parkeerrem eraf. Paar keer nog uit- en aangezet. Uit automatisme druk ik op Auto Hold aan na inschakelen. Toen kreeg ik op een keer "auto hold" foutmelding (helaas niet onthouden wat er precies stond). Nadat die uit beeld verdween kon ik niet in een versnelling komen (ook niet neutraal), iets wat iemand wel eens omschreef als de "zombie mode" volgens mij.

Toen na die keer met auto-hold foutmelding nog een keer opnieuw gestart en was de rem opeens wel los en kwam normaal/soepel van z'n plek. 🥹
Dus na een paar minuten de weg blokkeren voor tientallen andere weggebruikers was ik eindelijk uit de weg! pfew. Snel naar huis!

Ik heb de laatste rit van zo'n 15km met een onverwacht hoog verbruik van 170 Wh/km gereden en ik had eerder op de dag al een onverwachte drop in SoC die ver onder het geschatte was van ABRP. 67% -> 51% was het plan voor de dag maar kwam uit op 43%, terwijl ik normaal meestal wel een procentpuntje of twee hoger/beter uitkom. Ik dacht dat het de toenemende wind was vanavond, maar nu denk ik dat er al iets niet soepel gelopen heeft de 50km ervoor, voordat hij helemaal vast ging zitten.

Na thuiskomst kan ik niets meer ontdekken en is de geur weg. Ik ruik niet nog iets in de buurt van een specifieke band. Remschijven die gloeiend heet zijn geweest zou je aan de rand een verkleuring moeten zien, maar ik zie gewoon een roestige rand bij alle 4.

OBD-lezer erbij gepakt; geen diagnostische codes geregistreerd. Wel zag ik wat onwijs hoge temperaturen in CarScanner maar dat lijkt hij altijd al gedaan te hebben nu ik oude screenshots open.
De motorkap opengetrokken en alles voelt normaal aan. Geen fans die staan te spinnen om de OBC te koelen ook, dus wellicht zijn het onjuiste readouts... 🤔 vals alarm wat dat betreft?

Nog even een stukje mee gereden op andere wegen hier in de nacht nu om te kijken of ik het kon reproduceren, maar het lijkt helemaal goed en merk geen symptomen. Na 5km binnen de bebouwde kom ik op een wat mij betreft normaal verbruik van 110 Wh/km. Paar keer flink hard proberen te remmen en de auto lijkt dat goed te doen. Niet dat hij één kant scheef trekt ofzoiets. In de neutraal rolt hij soepel van het bruggetje af. Alles gut?!

Even met een vriend van mij gebeld en wat ons een mogelijke verklaring kan zijn (speculeren!): de auto-hold bij die laatste afslag van de snelweg af is niet 100% losgekomen. Langzaam is hij steeds warmer geworden tot hij helemaal blokkeerde. Na enkele minuten stilstand afgekoeld te zijn is hij wel los kunnen komen en heeft het zichzelf nu opgelost. Wat ik nog niet begrijp is hoe de auto nog helemaal recht vooruit reed bij een geblokkeerde rem. Ik gaf full power 150 kW op de voorwielen en als er één rem is geblokkeerd verwacht ik dat hij ofwel naar links ofwel naar rechts zou trekken. Maar wellicht dat een blokkade bij een voorrem een differentieel in de as dat voorkomt?

Ik vond het een scary ervaring, des te meer omdat ik pas een paar maanden mijn rijbewijs heb en weinig rij-ervaring heb.

Wat moet ik hier nu mee? De universele dealer die ik wel vertrouw wil absoluut niets met Kia EVs doen en de Kia-dealers hebben allemaal geen tijd tot september om ook maar eventjes te kijken. (Toen ik contact opnam voor het andere probleem van dalende niveau koelvloeistoef was het antwoord overal zo'n 4-6 weken wachttijd.).

Na heel tijdje zoeken online een vergelijkbaar verhaal gevonden. https://www.speakev.com/t...ell-and-car-stops.172292/

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Dr. Donald schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:34:

Dat ziet er (bijna) helemaal normaal uit als je het mij vraagt en komt ongeveer overeen met wat ik in mijn exemplaar zie - op één ding na; de 'mininum Deterioration' staat bij mij op 0%. Dat lijkt wel een verband te houden met de afname in SoH, maar het blijft gissen. Als je wilt weten wat de impact is in de praktijk kan je een Aviloo premium test doen of zelf meten en een hele rundown doen van 100% naar bijna leeg en kijken hoeveel je verbruikt, zoals TeslaBjorn hier YouTube: How to correctly measure battery degradation uitlegt bijvoorbeeld.

Wat je ook eens kan proberen is toch eens flink tot 'over de' 100% laden. Bij 100% SoC gaat er volgens mij nog altijd een lage druppellaadstroom in de accu (te zien met OBD) en je zou moeten wachten tot het helemaal zakt tot 0W zodat de cellen gebalanceerd zijn door het BMS.
Nu heb je geen rare wisselende voltages, maar het is het proberen waard om iets in het BMS te resetten wat betreft die deterioration. Ik denk ook alleen maar hardop hier eigenlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27
Ben de update aan het downloaden maar dat gaat wel weer bijzonder.
Er moet iets in de 20GB gedownload worden, daar is ruim 40GB ruimte voor nodig en met een 64GB USB stick in de PC komt de vraag of ik het zeker weet want de opslag is groter dan 32GB.
Komt binnen met een paar honderd KB/s, soms uitschieters naar 2 a 3MB/s volgens de download tool. Straks eens kijken hoeveel er nu echt op die stick staat en dan met de lunch ffies inprikken in de auto.

Edit: volgens de download tool is de totale download die onder de voortgangsbalk staat 23901MB.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-08-2024 09:13 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:37:
Ben de update aan het downloaden maar dat gaat wel weer bijzonder.
Er moet iets in de 20GB gedownload worden, daar is ruim 40GB ruimte voor nodig en met een 64GB USB stick in de PC komt de vraag of ik het zeker weet want de opslag is groter dan 32GB.
Komt binnen met een paar honderd KB/s, soms uitschieters naar 2 a 3MB/s volgens de download tool. Straks eens kijken hoeveel er nu echt op die stick staat en dan met de lunch ffies inprikken in de auto.
De servers zullen wel aardig zwaar belast zijn aangezien veel mensen de update zullen willen installeren waardoor het downloaden traag gaat.

Dat met die usb stick was mij de vorige keer ook al opgevallen. De extra opslag zal wel nodig zijn ivm uitpakken van bestanden en/of tijdelijke bestanden. Die opmerking over de 32GB zal wel weer te maken hebben met het bestandsformaat ofzo. FAT32 kan maximaal een schijf grootte van 32GB aan. Maar de combinatie van waarschuwingen maar het daarmee wel bijzonder ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 01:59:
Zojuist een vreemde en wat enge storing gekregen in mijn e-Niro
Er kwamen toen hele moeilijke geluiden uit de motor (ja die stond full power)... rijdend nog ongeveer 30km/u liet ik het stroompedaal los en ik kwam met een behoorlijke negatieve versnelling tot stilstand (zeg maar standje 6 regeneratief remmen als die er zou zijn). Toen ging er wel een figuurlijk lampje branden boven mijn hoofd: AHA! de remmen lijken vast te zitten?! WTF?? https://www.speakev.com/t...ell-and-car-stops.172292/
Ik reed laatst met de achterklep een stukje open, allerlei waarschuwingen natuurlijk maar ik moest: lange belading.
Na 15 km moest ik voor het eerst echt stoppen en bleek mijn parkeerrem er ook automatisch opgeschoten te zijn, ik merkte ook de weerstand en het begon te stinken. Na stoppen, auto uit en aan, en de parkeerrem er handmatig afhalen deed hij het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MDB1106 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Ik reed laatst met de achterklep een stukje open, allerlei waarschuwingen natuurlijk maar ik moest: lange belading.
Na 15 km moest ik voor het eerst echt stoppen en bleek mijn parkeerrem er ook automatisch opgeschoten te zijn, ik merkte ook de weerstand en het begon te stinken. Na stoppen, auto uit en aan, en de parkeerrem er handmatig afhalen deed hij het weer.
ja, bekend, er zijn zelfs tools verkrijgbaar om het systeem te foppen en gelijk je klep vast te zetten. Je klikt dan een gesp of zo met een spanband in het slot van de achterklep en zet die vast. Dan denkt de auto dat hij normaal dicht zit en krijg je deze reacties niet. Lees het draadje maar even door is daar tijdje geleden voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zojuist een vreemde en wat enge storing gekregen in mijn e-Niro vlak voor ik thuis was. Na het verlaten van de snelweg wat verkeerslichten (rood, stoppen, auto-hold), na groen de provinciale weg op. Daar zijn wegwerkzaamheden en is de maximumsnelheid een stukje 50 waar het normaal 80 is. Dus ik zet de cruisecontrol op 54 km/u maar hij vond dat ik het zelf maar moest doen en verminderde snelheid, SCC schakelde zichzelf uit. Ik dus stroom bijgeven en kon met moeite 50 km/u aanhouden. (huh wtf - maar oke?) Motor maakte relatief veel geluid. Niet veel later kom ik in een stuk waar het éénbaans is door die werkzaamheden en ik moet steeds meer stroom bijgeven tot ik in de max zit zonder dat ik nog accellereer. 😕
Er kwamen toen hele moeilijke geluiden uit de motor (ja die stond full power)... rijdend nog ongeveer 30km/u liet ik het stroompedaal los en ik kwam met een behoorlijke negatieve versnelling tot stilstand (zeg maar standje 6 regeneratief remmen als die er zou zijn). Toen ging er wel een figuurlijk lampje branden boven mijn hoofd: AHA! de remmen lijken vast te zitten?! WTF??

Alarmlichten aangedaan en de auto's achter mij toeteren omdat ik die blokkeer, maar ja, wat kon ik doen?

Ondertussen begon ik ook wat te ruiken en dat rook naar te warm geworden remmen/remschijven. 😬
Bevestiging van wat ik al dacht maar wilde in lichte paniek heel graag nog 20m vooruit rijden om uit het eenbaans-gedeelte te komen om het verkeer door te laten. Lukte echt niet.

Auto uit, auto aan. Geen beweging in te krijgen ondanks dat motor wel power gaf op instrumentenpaneel. Parkeerrem erop, parkeerrem eraf. Paar keer nog uit- en aangezet. Uit automatisme druk ik op Auto Hold aan na inschakelen. Toen kreeg ik op een keer "auto hold" foutmelding (helaas niet onthouden wat er precies stond). Nadat die uit beeld verdween kon ik niet in een versnelling komen (ook niet neutraal), iets wat iemand wel eens omschreef als de "zombie mode" volgens mij.

Toen na die keer met auto-hold foutmelding nog een keer opnieuw gestart en was de rem opeens wel los en kwam normaal/soepel van z'n plek. 🥹
Dus na een paar minuten de weg blokkeren voor tientallen andere weggebruikers was ik eindelijk uit de weg! pfew. Snel naar huis!

Ik heb de laatste rit van zo'n 15km met een onverwacht hoog verbruik van 170 Wh/km gereden en ik had eerder op de dag al een onverwachte drop in SoC die ver onder het geschatte was van ABRP. 67% -> 51% was het plan voor de dag maar kwam uit op 43%, terwijl ik normaal meestal wel een procentpuntje of twee hoger/beter uitkom. Ik dacht dat het de toenemende wind was vanavond, maar nu denk ik dat er al iets niet soepel gelopen heeft de 50km ervoor, voordat hij helemaal vast ging zitten.

Na thuiskomst kan ik niets meer ontdekken en is de geur weg. Ik ruik niet nog iets in de buurt van een specifieke band. Remschijven die gloeiend heet zijn geweest zou je aan de rand een verkleuring moeten zien, maar ik zie gewoon een roestige rand bij alle 4.

OBD-lezer erbij gepakt; geen diagnostische codes geregistreerd. Wel zag ik wat onwijs hoge temperaturen in CarScanner maar dat lijkt hij altijd al gedaan te hebben nu ik oude screenshots open.
De motorkap opengetrokken en alles voelt normaal aan. Geen fans die staan te spinnen om de OBC te koelen ook, dus wellicht zijn het onjuiste readouts... 🤔 vals alarm wat dat betreft?

Nog even een stukje mee gereden op andere wegen hier in de nacht nu om te kijken of ik het kon reproduceren, maar het lijkt helemaal goed en merk geen symptomen. Na 5km binnen de bebouwde kom ik op een wat mij betreft normaal verbruik van 110 Wh/km. Paar keer flink hard proberen te remmen en de auto lijkt dat goed te doen. Niet dat hij één kant scheef trekt ofzoiets. In de neutraal rolt hij soepel van het bruggetje af. Alles gut?!

Even met een vriend van mij gebeld en wat ons een mogelijke verklaring kan zijn (speculeren!): de auto-hold bij die laatste afslag van de snelweg af is niet 100% losgekomen. Langzaam is hij steeds warmer geworden tot hij helemaal blokkeerde. Na enkele minuten stilstand afgekoeld te zijn is hij wel los kunnen komen en heeft het zichzelf nu opgelost. Wat ik nog niet begrijp is hoe de auto nog helemaal recht vooruit reed bij een geblokkeerde rem. Ik gaf full power 150 kW op de voorwielen en als er één rem is geblokkeerd verwacht ik dat hij ofwel naar links ofwel naar rechts zou trekken. Maar wellicht dat een blokkade bij een voorrem een differentieel in de as dat voorkomt?

Ik vond het een scary ervaring, des te meer omdat ik pas een paar maanden mijn rijbewijs heb en weinig rij-ervaring heb.

Wat moet ik hier nu mee? De universele dealer die ik wel vertrouw wil absoluut niets met Kia EVs doen en de Kia-dealers hebben allemaal geen tijd tot september om ook maar eventjes te kijken. (Toen ik contact opnam voor het andere probleem van dalende niveau koelvloeistoef was het antwoord overal zo'n 4-6 weken wachttijd.).

Na heel tijdje zoeken online een vergelijkbaar verhaal gevonden. https://www.speakev.com/t...ell-and-car-stops.172292/
Raar verhaal en lijkt me idd scary ervaring.

Twee zaken die hier soms ook kunnen spelen, maar als ik jouw verhaal lees niet in jouw geval:
- turtle modus bij bijna lege batterij, hij gaat dan ook steeds langzamer, hoeveel stroom je ook probeert te geven.
- vastgeroeste remmen. Er staat in dit draadje ergens een filmpje van een engelsman die extra onderhoud laat plegen bovenop het fabrieksonderhoud en o.a. specifiek voor het gangbaar houden van de remmen. Die kunnen vastroesten omdat je ze te weinig gebruikt door regeneratie. In zijn geval nog extra risico vanwege woonplaats klein eiland en inwerking zeezout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:36:
- turtle modus bij bijna lege batterij, hij gaat dan ook steeds langzamer, hoeveel stroom je ook probeert te geven.
Zo voelde het wel in het begin, en had ook al het EV-scherm geopend, maar accu was 44% op dat moment. Toen zag ik dat de motor power heel hoog stond bij stroom geven juist sluitte ik dat snel uit.
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:36:
- vastgeroeste remmen. Er staat in dit draadje ergens een filmpje van een engelsman die extra onderhoud laat plegen bovenop het fabrieksonderhoud en o.a. specifiek voor het gangbaar houden van de remmen. Die kunnen vastroesten omdat je ze te weinig gebruikt door regeneratie. In zijn geval nog extra risico vanwege woonplaats klein eiland en inwerking zeezout.
Ja, ik heb er ook geen verstand van, maar ik had juist vorige week (100km geleden) nog even wat extra remoefeningen gedaan omdat ik dat algemene advies kreeg bij de universele garage. Remkracht en effect is prima, alleen bij gedoseerd remmen een wat ruisend geluid dat er al zit sinds de proefrit en is gebleven na de technische check bij de afleverbeurt. Ze zeiden dat alles in orde was. Roestvorming is zeker zichtbaar maar volgens mij hoort er een piepend geluid bij en dat is het niet.

Het schijnt trouwens dat regeneratief remmen in het geheel niet uit te schakelen is. Via rempedaal ga je altijd nog regenereren. Dus je moet ofwel flink hard remmen om harder te remmen dan met regenereren mogelijk is om er 'doorheen te drukken', of je moet in Neutraal gaan, dan is regeneratie wel echt uit. Maar volgens mij kan je niet meer (veilig) terug in Drive gaan zonder stil te gaan staan, dus dat doe ik maar niet op de openbare weg.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MDB1106 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:25:
Dat zou wel eens een hint kunnen zijn. Zag je ook visueel in instrumentenpaneel dat je parkeerrem (EPB) erop was gegaan? Ik niet in mijn geval.
Parkeerrem erop zetten tijdens rijden is mogelijk volgens de handleiding (functie emergency brake) en het was wel iets dat in mij opkwam dus ik probeerde dat ook, maar kwam in die gekke zombie mode daarna nog. Dus wellicht was het al een deel van de oplossing maar ontstonden er complicerende factoren ongerelateerd eraan.

Ik kreeg vorige week tijdens het rijden met auto-hold aan eenmalig spookmeldingen dat er een deur open zou staan (alleen geluid, niet visueel). Aan de kant van de weg moeten stoppen en opnieuw moeten starten om van het geluid af te komen. Kon rustig alles controleren en er was visueel echt niets, alleen "ploenk ploenk" geluid doorlopend en had juist geen last van weerstand toen.

Mogelijk dacht gisterenavond de auto dat de achterklep even open stond, want ja, als je auto-hold aan hebt staan en je gooit een deur open, dan gaat de EPB erop als feature. In het achterhoofd hebbende met een wat meer voorkomend probleem dat mensen ervaren dat de auto denkt dat de achterklep openstaat met lege 12V-accu als gevolg is dit ook een mogelijke verklaring. Behalve dan dat ik absoluut geen remicoon in beeld heb gezien op het display en ook geen "ploenk ploenk" geluid tijdens het rijden rond het incident gisteren.

Het blijft voor mij onduidelijk welke remfunctie nou blokkeerde. De reguliere remmen, de auto-hold remmen of de EPB.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de auto wel betrouwbaar. Ik lees overal van wel maar dit soort dingen, zombie mode, probleem met koelvloeistof, elektro motor, etc. Ik durf amper een tweedehands te kopen.

De ev3 komt voor rond de 37k p de markt, instap versie, misschien is dat wel veel verstandiger dan een executive Niro met alle opties? Alles nieuw, garantie, alleen veel minder opties helaas ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:20:
Is de auto wel betrouwbaar. Ik lees overal van wel maar dit soort dingen, zombie mode, probleem met koelvloeistof, elektro motor, etc. Ik durf amper een tweedehands te kopen.

De ev3 komt voor rond de 37k p de markt, instap versie, misschien is dat wel veel verstandiger dan een executive Niro met alle opties? Alles nieuw, garantie, alleen veel minder opties helaas ..
EV3 lijkt me dan veilige keuze, al zit het met meeste e-Niro ook wel goed.
van die 37K gaat dan nog 3K subsidie af...
(en bij de full options e-Niro kom je boven de 45K voor de 2ehands subsidie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Eerder van is "deze" ipv "de" e-Niro wel betrouwbaar.
Een slecht exemplaar kan je bij ieder model treffen dus dat kan evenzo bij de EV3.
Net zoals je bij ieder model exemplaren vindt waar niets aan komt en die een eeuwigheid blijven doorgaan.
Wil je zekerheid koop dan gewoon (ook niet tweedehands) geen uitvoering waar de garantie volledig verlopen is.

Het heeft ook weinig zin een nieuwe EV3 met volledige garantie te gaan vergelijken met een e-Niro buiten garantie.

Had op vijf jaar tijd weinig te klagen over de e-Niro en nu over de EV6 ook niet (al is die nog niet lang in gebruik om er echt al veel over te vertellen ook al heb je daar gebruikers die er bijna elke dag steen en been over zitten te klagen).
Klachten worden doorgaans dikker in de verf gezet dan geen klachten en mensen die altijd wel over ieder detail dat niet naar hun persoonlijke zin is lopen te zeuren zetten zich doorgaans meer in de kijker dan wie gewoon tevreden is met wat ie heeft.

Moest ik nu (uiteraard louter theoretische veronderstellng) privé een auto aankopen zou ik ook voor de EV3 gaan ipv de Niro EV (de e-Niro is niet nieuw meer op de markt). Maar de reden zou dan eerder in de prijsvergelijking zitten waarbij de EV3 een dedicated e-platform heeft en de Niro een omgebouwde brandstofauto blijft (die het ondanks dat overigens zeer goed doet wat betreft betrouwbaarheid en zuinig omgaan met beschikbare energie).

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 16:50
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
EV3 lijkt me dan veilige keuze, al zit het met meeste e-Niro ook wel goed.
van die 37K gaat dan nog 3K subsidie af...
(en bij de full options e-Niro kom je boven de 45K voor de 2ehands subsidie.)
De SEPP voor tweedehands is uitgeput sinds 17 juli, dus daar hoef je niet meer op te rekenen. Er kunnen nog aanvragen afgekeurd worden of vervallen, maar ik denk dat dat kleine aantallen betreft.

Dus nu dat voordeeltje vervallen is zullen de Executive line e-Niro's van € 45.270 ofzo wel weer wat meer gaan rollen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:01:of je moet in Neutraal gaan, dan is regeneratie wel echt uit. Maar volgens mij kan je niet meer (veilig) terug in Drive gaan zonder stil te gaan staan, dus dat doe ik maar niet op de openbare weg.
Ja hoor, kan gewoon. Doe ik af en toe bij een afrit van de snelweg. In N, hard remmen en bij het opdraaien van de bebouwde kom weer in D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:20:

Dat vroeg je een aantal posts geleden ook al. Ook toen is er geantwoord dat er juist relatief weinig problemen met de e-Niro zijn (en de zombie mode is van de Niro EV, dus dan heb je het over twee verschillende auto's).

Ga je een willekeurig forum over een auto lezen, dan komen daar de problemen langs die er wel zijn. Je gaat niet de hele tijd posten: " vandaag weer een dag zonder problemen kunnen rijden".

Kia in het algemeen staat goed bekend wat betrouwbaarheid betreft en de Niro/e-Niro is daarin geen uitzondering.

Als je blijft twijfelen, dan koop je toch een andere auto? Die zal niet per definitie minder problemen hebben, maar geeft je misschien meer rust bij je aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:33

zeroday

There is no alternative!

het zal vast aan mij liggen

Geen zichtbare aanpassingen gezien in de update software voor de Niro EV 2020
Ook de kaart is niet of nauwelijks bijgewerkt. Een 3D gebouw die al 3 tot 4 jaar weg is hier staat er nog steeds ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vandaag weer probleemloos gereden, blijft toch echt een fijne auto, die MY19 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@IvoB2 waarom zou jij, puur theoretisch, dan toch de keuze maken voor een ev3 die dan toch 20k duurder is? Dedicated ev platform okay, maar wat zou dat als de E-niro ook gewoon goed is? 20k is toch een fors bedrag voor een ev3 zonder alle opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik maakte dan ook geen vergelijking tussen de EV3 en de e-Niro maar tussen de EV3 en de Niro EV en in dat geval is het prijsverschil geen 20K (een Kia Niro Evolution MY 2023 kost hier momenteel bv. 44.000 €).
De goedkoopste nieuwe Niro EV heb je vanaf 44690 €, de goedkoopste EV3 (zonder kortingen) op 41.190 €.
Je kan geen nieuwe e-Niro meer kopen dus vergelijken is zinloos en dan moet je vergelijken met de opvolger de Niro EV.

Ik ga geen nieuwe EV3 gaan vergelijken met een tweedehands e-Niro en al zeker niet wanneer ik geen vertrouwen zou hebben in een e-Niro uit garantie (wat blijkbaar jouw punt is).

De vergelijking is louter theoretisch omdat ik privé geen van beiden zou overwegen.
Ik rij alleen met een auto omdat ik 'm zelf niet moet betalen. Vandaar dat de keuze - voor mij - louter theoretisch is.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Arfman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Ja hoor, kan gewoon. Doe ik af en toe bij een afrit van de snelweg. In N, hard remmen en bij het opdraaien van de bebouwde kom weer in D.
Ik doe dat ook wel eens om remschijven schoon te remmen. In de N en dan paar keer flink remmen. Anders krijg je roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:37:
Vandaag weer probleemloos gereden, blijft toch echt een fijne auto, die MY19 :)
Al 5 jaar zonder echte problemen gereden, groot deel van EU en Scandinavie doorgereden van Noorwegen tot Italie. Heerljke auto, alleen snelladen in de winter in Oostenrijk valt tegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gertvdijk
Zojuist een vreemde en wat enge storing gekregen in mijn e-Niro vlak voor ik thuis was. [...]
Update. Ik mocht na wat aandringen wel eerder bij de Kia-dealer waar ik hem gekocht heb de remmen laten controleren. Was een heel duidelijk verhaal binnen enkele minuten: het auto-hold mechanisme heeft gefaald en heeft één rem inderdaad niet goed losgehaald.

Oorzaak is naar alle waarschijnlijkheid een brakke kabelboom achter waardoor (digitale) communicatie naar de elektronische remmen achter soms niet helemaal doorkomt. De EPB en de auto-hold remmen zijn feitelijk dezelfde dingen (blokjes noemde hij het, 'niet echt remmen'), maar auto-hold is een soort zachtere stand van diezelfde module als ik het goed begreep. Monteur zag duidelijk sporen van doorrijden bij blokkering aan één rem wat alleen kan worden verklaard door weggevallen communicatie tussen ECU en remmodule. Bij onverwacht/ongemerkt inschakelen noodremfunctie zou het aan beide kanten zichtbaar moeten zijn, en zoals hij mijn remmen observeerde kan dit niet door een fout van de bestuurder worden veroorzaakt.

Kabelboom exemplaar van mijne heeft part number die bekend staat om problemen met symptoom dat de parkeerrem vastzit. Mijn auto is niet zijn eerste met deze diagnose haperende kabelboom... Kabelboom wordt binnen garantie vervangen. Ik kan de auto gewoon blijven gebruiken, maar ik mag auto-hold en parkeerrem niet gebruiken tot die tijd. Nou ja, daar kan ik voor nu mee leven. De vervanging gaat 16 september plaatsvinden (kon evt een week eerder maar dan kon ik zelf niet).

Prima geholpen dus uiteindelijk bij de dealer waar ik hem gekocht heb. 👍

De dealer Kia Delft wilde vooraf goedkeuring €135 voor 1u diagnosekosten alvorens de afspraak kon worden bevestigd eind augustus. 😒
Het rijden met de defecte/gevaarlijke remmen naar de dealer ~50km van mijn huis vond ik erg spannend en wilde daarom eigenlijk alleen binnen Delft de auto laten controleren. Heb vanochtend nog rustig 25km in de bebouwde kom gereden om wat vertrouwen op te bouwen, dus daarna durfde ik het wel aan om naar Hoofddorp te rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gertvdijk top! Wat fiijn dat ze meteen de juiste diagnose stelden.
Ik gebruik de parkeerrem zelf niet. Geen auto-hold en ik zet de auto gewoon "uit", en that's it. Hie rolt dan nog iets dan dan zit ie vast op de aandrijven vermoed ik. Voor stilstaan bij het verkeerslicht gebruik ik de linkerflipper om stil te blijven staan.
Op vakantie in de Alpen zal ik hem bij parkeren op een helling wel op de parkeerrem zetten voor extra zekerheid ;)

Bij dit soort berichten wordt ik altijd wel nieuwsgierig, hoe kun je dan zien of de kabelboom brak (aan het worden) is?

[ Voor 78% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-08-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Update. Ik mocht na wat aandringen wel eerder bij de Kia-dealer waar ik hem gekocht heb de remmen laten controleren. Was een heel duidelijk verhaal binnen enkele minuten: het auto-hold mechanisme heeft gefaald en heeft één rem inderdaad niet goed losgehaald.

Oorzaak is naar alle waarschijnlijkheid een brakke kabelboom achter waardoor (digitale) communicatie naar de elektronische remmen achter soms niet helemaal doorkomt. De EPB en de auto-hold remmen zijn feitelijk dezelfde dingen (blokjes noemde hij het, 'niet echt remmen'), maar auto-hold is een soort zachtere stand van diezelfde module als ik het goed begreep. Monteur zag duidelijk sporen van doorrijden bij blokkering aan één rem wat alleen kan worden verklaard door weggevallen communicatie tussen ECU en remmodule. Bij onverwacht/ongemerkt inschakelen noodremfunctie zou het aan beide kanten zichtbaar moeten zijn, en zoals hij mijn remmen observeerde kan dit niet door een fout van de bestuurder worden veroorzaakt.

Kabelboom exemplaar van mijne heeft part number die bekend staat om problemen met symptoom dat de parkeerrem vastzit. Mijn auto is niet zijn eerste met deze diagnose haperende kabelboom... Kabelboom wordt binnen garantie vervangen. Ik kan de auto gewoon blijven gebruiken, maar ik mag auto-hold en parkeerrem niet gebruiken tot die tijd. Nou ja, daar kan ik voor nu mee leven. De vervanging gaat 16 september plaatsvinden (kon evt een week eerder maar dan kon ik zelf niet).

De dealer Kia Delft wilde vooraf goedkeuring €135 voor 1u diagnosekosten alvorens de afspraak kon worden bevestigd eind augustus. 😒
Het rijden met de defecte/gevaarlijke remmen naar de dealer ~50km van mijn huis vond ik erg spannend en wilde daarom eigenlijk alleen binnen Delft de auto laten controleren. Heb vanochtend nog rustig 25km in de bebouwde kom gereden om wat vertrouwen op te bouwen, dus daarna durfde ik het wel aan om naar Hoofddorp te rijden.
Fijn dat het helder is.
En het nut van auto hold heb ik eigenlijk ook nooit begrepen. Ik gebruik het dus nooit en waarschijnlijk velen met mij, anders had het probleem wel vaker hier gemeld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Laat de auto even in de 1e versnelling staan, dan kan ie ook niet wegrollen zonder parkeerrem. Oh nee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Fijn dat het helder is.
En het nut van auto hold heb ik eigenlijk ook nooit begrepen. Ik gebruik het dus nooit en waarschijnlijk velen met mij, anders had het probleem wel vaker hier gemeld geweest.
Autohold in de e-Niro ook maar zelden gebruikt omdat je het na iedere herstart terug moest activeren/deactiveren.
In de EV6 staat ie altijd aan gezien ik dat kan koppelen aan mijn profiel en er verder niet meer over moet nadenken. Ik wil niet dat de EV gaat rijden wanneer ik dat zelf niet wil en heb ook niet de gewoonte met mijn voet op het rempedaal te blijven staan voor een verkeerslicht e.a.

Het voorkomt de kruipmodus na remmen via de voetrem (I-pedal gebruik ik niet).

Maar uiteraard iedereeen zijn eigen rijgewoonten.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Toevallig kreeg ik vanmiddag ook bij Autototaalglas te horen dat de voorruit vervangen moet worden.
Barst precies op de zwarte plek midden boven waar al die techniek zit.
Gaat me € 75 kosten als eigen risico. Heb maar niet gevraagd wat het de verzekering kost...Dat zal dan wel ongeveer die € 1.100 ex btw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Autohold in de e-Niro ook nooit gebruikt omdat je het na iedere herstart terug moest activeren/deactiveren.
In de EV6 staat ie altijd aan gezien ik dat kan koppelen aan mijn profiel en er verder niet meer over moet nadenken.

Ik gebruik i.d.d. de linkerflipper voor de regeneratie en dan staat ie ook gewoon stil zonder dat autohold nodig is.

Maar wellicht is het technisch wel hetzelfde en bestaat dan ook het risico dat één van de 4 remklauwen niet goed loskomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Ik gebruik i.d.d. de linkerflipper voor de regeneratie en dan staat ie ook gewoon stil zonder dat autohold nodig is.
Ik doorgaans ook maar dat redt ie niet altijd op tijd waardoor ik nog net even moet bijremmen met de voetrem en dan begint ie - zonder auto hold - terug te rijden na lossen voetrem.

Met het licht bedienen van de voetrem ga je idd ook op de motor regenereren en niet via de schijven remmen. Via de flippers ga je dan weer nooit de schijven bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:24:
Ik wil niet dat de EV gaat rijden wanneer ik dat zelf niet wil en heb ook niet de gewoonte met mijn voet op het rempedaal te blijven staan voor een verkeerslicht e.a.

IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:33:
Ik doorgaans ook maar dat redt ie niet altijd op tijd waardoor ik nog net even moet bijremmen met de voetrem en dan begint ie - zonder auto hold - terug te rijden na lossen voetrem.

Met het licht bedienen van de voetrem ga je idd ook op de motor regenereren en niet via de schijven remmen. Via de flippers ga je dan weer nooit de schijven bedienen.
Je beschrijft precies waarom ik auto-hold met voetrem gebruik ipv stilzetten met flipper. auto-hold is voor mij de combinatie van beide waarbij ik alleen mijn voet hoef te gebruiken. Met verkeerslichten in bochten is die flipper ook maar vervelend in gebruik vind ik.

Dus ik heb juist die flipper om stil te zetten nooit begrepen als er al een auto-hold feature is. 😅
Maar ja ieder z'n eigen rijgewoonten en voorkeuren. 👍

[ Voor 16% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:14:
Ik gebruik de parkeerrem zelf niet. Geen auto-hold en ik zet de auto gewoon "uit", en that's it. Hie rolt dan nog iets dan dan zit ie vast op de aandrijven vermoed ik.
Als je auto-hold wel aan zou hebben staan zal hij bij "uit" ook automatisch de parkeerrem activeren; dat is een side-effect. Ik gebruik dus bij *elke* stop en bij elke keer uitzetten die EPB module met bewegende 'blokjes'. En bij sporadisch wegvallen van de communicatie is de kans dat dit optreedt dus in mijn geval vele malen groter dan bij iemand die auto-hold en parkeerrem niet gebruikt.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:14:
Bij dit soort berichten wordt ik altijd wel nieuwsgierig, hoe kun je dan zien of de kabelboom brak (aan het worden) is?
Geen idee.

Wel zei de monteur dat communicatiefouten als DTC-codes worden opgeslagen en kunnen worden uitgelezen, maar dan moet die communicatiefout wel worden opgemerkt. In mijn geval was dat niet zo en is dat een bekende tekortkoming ook. Hij zei dat de nieuwe revisie meer diagnostiek heeft daarin en dat het bij een toekomstig geval wel zal worden vastgelegd.

Hij leek te suggereren dat die kabelboom een soort actieve hub is en de vervangende het concept van ACKs wel kent. :+ Maar ik ben er niet nog veel langer over doorgegaan, ik was een sproetje tussendoor en gunde hem ook z'n vrijmibo/weekend. :)

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:36
Arfman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:19:
[...]

Thanks, maar achter is inderdaad compleet anders.

[...]

Dank, jammer dat ik voor een ding van 12 euro nog even 7 euro verzendkosten mag betalen :/ Ik ga op zoek naar iets lokaals.

En ik kan dus niet vinden hoe ik dat ding vervang, ik zal wel extreem onhandig zijn ofzo.
Ik zat in het begin ook erg te klooien: bleek uiteindelijk heel simpel te zijn. Weet alleen helaas niet meer hoe simpel. Wordt waarschijnlijk wel duidelijk uit instructie nieuwe ruitenwisser. Komt dus goed!

Wellicht hier: https://www.kniro.net/rear_window_wiper_blade-599.html

[ Voor 5% gewijzigd door Harvest2002 op 09-08-2024 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
of je moet in Neutraal gaan, dan is regeneratie wel echt uit. Maar volgens mij kan je niet meer (veilig) terug in Drive gaan zonder stil te gaan staan, dus dat doe ik maar niet op de openbare weg.
Jawel hoor. Ik doe het elke maand wel een keer: rechte afrit van de snelweg richting stoplicht, in neutraal, remmen (je voe2dat het niet regeneratief is en je ziet het ook aan het vermogensbalkje dat op nul blijft), als licht op groen gaat terwijl ik nog rij, gewoon in drive zetten terwijl je heel licht de rem intrapt,dat gaat soepel zonder enig geklaag.
Zolang hij maar ziet dat er op de rem gedrukt wordt laat hij schakelen toe.Ik gok dat hij reageert op remlicht dat bij geringste indrukken van pedaal aangaat.
Ik ben niet zo gek geweest om te kijken of hij dan ook in reverse wil. Alhoewel, ik denk dat bij snel manoeuvreren me dat wel eens is overkomen dat die nog een heel klein beetje vooruit rolde terwijl ik de achteruit inschakelde, dat leek die niet helemaal top te vinden ook al was het maar 10cm, dus ik ga daar niet verder mee experimenteren :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Je beschrijft precies waarom ik auto-hold met voetrem gebruik ipv stilzetten met flipper. auto-hold is voor mij de combinatie van beide waarbij ik alleen mijn voet hoef te gebruiken. Met verkeerslichten in bochten is die flipper ook maar vervelend in gebruik vind ik.

Dus ik heb juist die flipper om stil te zetten nooit begrepen als er al een auto-hold feature is. 😅
Maar ja ieder z'n eigen rijgewoonten en voorkeuren. 👍
Bij autohold zet hij mechanisch de remmen erop, duidelijk te horen bij de achterwielen. Bij linkerflipper staat hij stil op de motor (magnetisch dus). Als je te lang stil staat op de flipper dan schakelt hij autohold in.
Ik heb autohold een tijdje gebruikt maar het bevalt me absoluut niet. Steeds dat schroevende geluid van die remmotor en het is ook traag. Ik ga niet rijden terwijl de rem er deels op zit dus automatisch zit ik dan te wachten tot dat remmotortje stil is. Op linkerflipper kun je gelijk weg.
Zal deels ook tussen de oren zitten, maar ik zie alles wat mechanisch werkt slijtage veroorzaken en magnetisch niet; daar heb ik dat beejte stroom wel voor over. Maar ja ik ben dan ook zo'n neuroot die denkt dat door gebruik van de flipper, het mechaniekje van de flipper zelf slijt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gertvdijk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Als je auto-hold wel aan zou hebben staan zal hij bij "uit" ook automatisch de parkeerrem activeren; dat is een side-effect. Ik gebruik dus bij *elke* stop en bij elke keer uitzetten die EPB module met bewegende 'blokjes'. En bij sporadisch wegvallen van de communicatie is de kans dat dit optreedt dus in mijn geval vele malen groter dan bij iemand die auto-hold en parkeerrem niet gebruikt.

[...]

Geen idee.

Wel zei de monteur dat communicatiefouten als DTC-codes worden opgeslagen en kunnen worden uitgelezen, maar dan moet die communicatiefout wel worden opgemerkt. In mijn geval was dat niet zo en is dat een bekende tekortkoming ook. Hij zei dat de nieuwe revisie meer diagnostiek heeft daarin en dat het bij een toekomstig geval wel zal worden vastgelegd.

Hij leek te suggereren dat die kabelboom een soort actieve hub is en de vervangende het concept van ACKs wel kent. :+ Maar ik ben er niet nog veel langer over doorgegaan, ik was een sproetje tussendoor en gunde hem ook z'n vrijmibo/weekend. :)
Dat lijkt me sterk, canbus ACK is gewoon een standaard feature. Misschien is het in de ECU niet aangezet of geïmplementeerd en krijg je dat mee met een software update. Ik zou het vreemd vinden als dit standaard niet aan staat want dan kun je ook nooit een storingsmelding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Er zijn banden "speciaal" voor EV's. Deze zijn versterkt. Ik heb 4 nieuwe banden besteld nadat ik geruime tijd heb gekeken welke banden het meest geschikt zijn en ook nog goed scoren. Heb ook op Duitse vergelijkingssites gekeken met ervaringen over banden. Ik ben uitgekomen op https://www.banden-giga.n...55-r17/94/v/gi-r-403692ga
Volgende week worden mijn banden vervangen (na 40.000km). Ben benieuwd wat deze na verloop van tijd doen
En hoe bevalen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
13art schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:52:
Naar aanleiding van deze post.

Deze besteld. Zal allicht iets van een verbetering zijn tov het halogeen lampje dat nu gebruikt wordt als achteruitrijlicht
Heb ondertussen de achteruitrijverlichting vervangen. Geeft duidelijk meer licht dan het halogeenlampje wat er in zat. Zie op mn scherm bij het achteruit rijden beduidend meer licht. Vervangen was ook peanuts. Niks van een bodemplaat weg hoeven halen. Beetje prutsen met de handen en een lamp er onder gehouden voor het zicht en het was zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
13art schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Heb ondertussen de achteruitrijverlichting vervangen. Geeft duidelijk meer licht dan het halogeenlampje wat er in zat. Zie op mn scherm bij het achteruit rijden beduidend meer licht. Vervangen was ook peanuts. Niks van een bodemplaat weg hoeven halen. Beetje prutsen met de handen en een lamp er onder gehouden voor het zicht en het was zo geregeld.
Mag dat zomaar een lamp voor een fellere lamp vervangen? Ik kan me voorstellen dat het niet mag omdat je dan andere weggebruikers kunt verblinden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Mag dat zomaar een lamp voor een fellere lamp vervangen? Ik kan me voorstellen dat het niet mag omdat je dan andere weggebruikers kunt verblinden.
Lijkt me geen probleem aangezien er ook auto's zijn die fabrieksaf led verlichting hebben als achteruitrijlamp die ook feller zijn dan een halogeenlampje. En laten we eerlijk zijn, hoe vaak rij je nou stukken achteruit waarbij je dan mogelijk (wat ik sowieso sterk betwijfel) mensen zou verblinden. Het is geen Xenon of Led zoals in de koplampen of dagrijverlichting. Het is en blijft een eenvoudig steeklampje.

Misschien dat het volgens de letter van de wet (want andere verlichting dan hoe de auto origineel goed gekeurd is) niet mag, maar geloof niet dat we ooit een probleem van gemaakt zal worden vanwege bovenstaande.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 10-08-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 22:56
zeroday schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:08:
het zal vast aan mij liggen

Geen zichtbare aanpassingen gezien in de update software voor de Niro EV 2020
Ook de kaart is niet of nauwelijks bijgewerkt. Een 3D gebouw die al 3 tot 4 jaar weg is hier staat er nog steeds ..
Er zouden snelheidswaarschuwingen in moeten zitten maar ik kan de instelling daarvoor niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Sendak239 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Er zouden snelheidswaarschuwingen in moeten zitten maar ik kan de instelling daarvoor niet vinden.
Ik denk dat het (ISA) niet wordt toegevoegd als je auto die niet al heeft. Er zijn mogelijk nog auto's van Kia verkocht met Gen5W infotainment die het wel hebben waardoor het bij de screenshots staat. ISA is pas verplicht voor bestaande modellen vanaf vorige maand en nieuwe modellen vanaf juli 2022. Dus niet van toepassing op de e-Niro, I guess.
https://www.autoweek.nl/a...stance-dit-moet-je-weten/

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 10-08-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

oldchap schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:01:
[...]

Bij autohold zet hij mechanisch de remmen erop, duidelijk te horen bij de achterwielen. Bij linkerflipper staat hij stil op de motor (magnetisch dus). Als je te lang stil staat op de flipper dan schakelt hij autohold in.
Ik heb autohold een tijdje gebruikt maar het bevalt me absoluut niet. Steeds dat schroevende geluid van die remmotor en het is ook traag. Ik ga niet rijden terwijl de rem er deels op zit dus automatisch zit ik dan te wachten tot dat remmotortje stil is. Op linkerflipper kun je gelijk weg.
Zal deels ook tussen de oren zitten, maar ik zie alles wat mechanisch werkt slijtage veroorzaken en magnetisch niet; daar heb ik dat beejte stroom wel voor over. Maar ja ik ben dan ook zo'n neuroot die denkt dat door gebruik van de flipper, het mechaniekje van de flipper zelf slijt 8)7.
Toch herken ik niet wat jij omschrijft bij de autohold. Als ik tot stilstand kom met de voetrem dan maakt Autohold geen geluid. Want de rem staat er al op. Bij wegrijden ook geen extra geluid, want de remmen worden als het ware gewoon losgelaten.
Het is niet hetzelfde geluid als wanneer de elektronische handrem wordt ingeschakeld of uitgeschakeld.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bartvl schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:56:
Toch herken ik niet wat jij omschrijft bij de autohold. Als ik tot stilstand kom met de voetrem dan maakt Autohold geen geluid. Want de rem staat er al op. Bij wegrijden ook geen extra geluid, want de remmen worden als het ware gewoon losgelaten.
Het is niet hetzelfde geluid als wanneer de elektronische handrem wordt ingeschakeld of uitgeschakeld.
Ja, dat zei ik ook tegen die monteur. Ik zei dat ik het geluid van de parkeerrem wel gehoord zou moeten hebben (best luid) als dat bij mij erop zou zijn gegaan. Die monteur had het over verschillende niveaus van kracht op die blokjes als reactie daarop.

Ofwel de monteur die ik sprak heeft het toch niet bij het juiste eind of er speelt iets dat misschien ik iets niet helemaal juist begrepen heb maar dat wel diezelfde communicatieproblemen bij kabelboom als oorzaak ook voor EPB opleveren. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bartvl schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Ik heb bij mij heel sporadisch dat de parkeerrem wordt aangetrokken bij autohold en dat gebeurd bij mij voornamelijk als ik de rem heel licht intrap om stil te komen staan. Alsof de auto dan weet dat het remmen niet voldoende is om de auto veilig stil te laten staan. De auto mag dan immers niet gaan rollen als die op een heuveltje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DutchKel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:25:
Ik heb bij mij heel sporadisch dat de parkeerrem wordt aangetrokken bij autohold en dat gebeurd bij mij voornamelijk als ik de rem heel licht intrap om stil te komen staan. Alsof de auto dan weet dat het remmen niet voldoende is om de auto veilig stil te laten staan. De auto mag dan immers niet gaan rollen als die op een heuveltje staat.
Uhm, hill assist en auto hold zijn verschillende dingen, mocht je dat door elkaar halen.

Sterker nog, auto hold wordt afgeraden bij steile hellingen en zal juist de EPB aanzetten uit veiligheid, maar zo is het niet bedoeld. Zie de handleiding.
Voor uw eigen veiligheid schakelt de Auto Hold-functie in de volgende gevallen automatisch naar EPB:
[...]
de auto op een steile helling staat;
[...]
In deze gevallen gaat het waarschuwingslampje van het remsysteem branden, verandert het controlelampje AUTO HOLD van groen in wit, klinkt er een waarschuwing en verschijnt er een melding om u erop te wijzen dat de EPB automatisch is ingeschakeld.
[...]
Schakel voor uw eigen veiligheid de Auto Hold-functie uit wanneer u een helling af rijdt, wanneer u achteruitrijdt of wanneer u de auto parkeert.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 10-08-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Uhm, hill assist en auto hold zijn verschillende dingen, mocht je dat door elkaar halen.

Sterker nog, auto hold wordt afgeraden bij steile hellingen en zal juist de EPB aanzetten uit veiligheid, maar zo is het niet bedoeld. Zie de handleiding.

[...]
Dat systeem wat jij bedoeld geeft een waarschuwing. Die heb ik nog nooit gehad.

Wat ik vaak doe is de auto laten uitrollen voor een verkeerslicht en op het moment dat ik bij de streep sta dan trap ik heel licht de rem in om de auto alleen te laten stoppen. Op zo'n moment hoor ik dat de auto hold de parkeerrem inschakelt.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 10-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Het is zelfs meer dan 100%.
De test geeft aan dat 65,07kWh nog beschikbaar is. Dan komt je dus op 101,7.
Dus hij kan nog een poosje verder degenereren voordat hij onder de 100% zakt.

Volgens mij is de werkelijke capaciteit nieuw iets van 67kWh waarvan 3kWh buffer en 64kWh werkelijk bruikbaar, dus er is wel iets vanaf maar dat is op 100duizend km verwaarloosbaar en zolang het niet onder de 64kWh is merk je er in de praktijk niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DutchKel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Dat systeem wat jij bedoeld geeft een waarschuwing. Die heb ik nog nooit gehad.

Wat ik vaak doe is de auto laten uitrollen voor een verkeerslicht en op het moment dat ik bij de streep sta dan trap ik heel licht de rem in om de auto alleen te laten stoppen. Op zo'n moment hoor ik dat de auto hold de parkeerrem inschakelt.
Ipv licht die rem aantikken kun je ook kort de linkerflipper gebruiken, zonder auto-hold, dan blijft je auto ook stilstaan zonder slijtage aan je parkeerrem.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-08-2024 21:27 ]

Pagina: 1 ... 300 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.