Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:04:
Op een my20 kun je dus nooit een open schuif dak krijgen?
Jawel, er zijn bedrijven die dit voor je kunnen inbouwen. Net als een elektrische kofferklep.
Voorbeeld: https://www.carroofservic...nt-daksystemen#spoilerdak

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
CyBeRSPiN schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:58:
Jawel, er zijn bedrijven die dit voor je kunnen inbouwen. Net als een elektrische kofferklep.
Voorbeeld: https://www.carroofservic...nt-daksystemen#spoilerdak
Ja, achteraf kan je alles doen en kan je je e-Niro ook met luchtvering uitrusten of er een cabrio van maken. De discussie was in de context van occasions die dealer onderhouden zijn van de eerste eigenaar, dus ik ging even uit van een ongemodificeerde door Kia geleverde variant. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus eigenlijk is dit een hele goede deal dan? Of zitten er dingen aan die hem minder aantrekkelijk zouden maken? Zo'n electrische achterklep zou ik trouwens wel willen laten inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:16:
Dus eigenlijk is dit een hele goede deal dan? Of zitten er dingen aan die hem minder aantrekkelijk zouden maken? Zo'n electrische achterklep zou ik trouwens wel willen laten inbouwen...
Ja vind het een goede prijs. Hangt nog wel allemaal af van de proefrit. Misschien zitten er wel krassen op die je nu niet kan zien op de foto enzo.

Deze kan je misschien ook nog in de gaten houden; nu nog geen foto's geplaatst en ietsjes hoge km-stand en 1-fase laden. Nog onduidelijk of het echt een MY20 is ook bijv. https://www.autowereld.nl...ess-40061343/details.html

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik wil graag wil 3 fase laden. Heb ik thuis ook en wellicht voor vakantie handig als je toch ergens even staat... Maar ik had de verkoper een vraag gesteld wat het verschil is tussen constructie jaar en model jaar en daar wordt dan niet op gereageerd. Dat vind ik dan al meteen slordig. Een auto wil je ook kopen met vertrouwen en dat krijg ik dan zo niet.

Heb wel veel eisen. Wil zwarte kleur, 3 fase, 1e eigenaar, minder dan 125k km, executive, my20, dealer onderhouden, en geen vaste trekhaak. Dus dan maak ik het mijzelf niet makkelijk.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las trouwens ook iets over Android auto niet fullscreen, waar moet ik daar op letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:37:
Ik las trouwens ook iets over Android auto niet fullscreen, waar moet ik daar op letten?
Gewoon de software updaten via update.kia.com en dan krijg je een nieuwe verse navigatie/infotainment en fullscreen CarPlay/AndroidAuto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen jammer dat je voor de app moet betalen als je je auto wilt kunnen voorverwarmen of -koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:50:
Alleen jammer dat je voor de app moet betalen als je je auto wilt kunnen voorverwarmen of -koelen.
Nee hoor. Kia Connect (MY20 en later, destijds nog UVO Connect geheten op de prijslijsten) dienst is inbegrepen in de 7jr garantie. Heb het zelf ook na aanschaf occasion in juni. Mogelijk na de 7jr dat ze er wel geld voor gaan vragen.

(Die read-only app van MY19 is wel betaald inmiddels.)

Wel even regelen via de dealer dat je eigenaar wordt op de auto via VIN, op jouw aangemaakte Mijn Kia account. Tijdens de afleverbeurt kreeg ik een mailtje met uitnodiging om een Mijn Kia account te maken waarin ik gelijk als eigenaar sta. Dat is een apart account van de rest van Kia diensten (Connect, Charge, etc.) want ik heb twee aparte wachtwoorden voor beide diensten (Mijn Kia en de overige Kia dus).
Een Kia Connect/Charge account kan je activeren in de auto, ook als je geen eigenaar bent. Dat Mijn Kia ging bij de dealer in mijn geval.

[ Voor 49% gewijzigd door gertvdijk op 01-08-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:24:
Heb wel veel eisen. Wil zwarte kleur, 3 fase, 1e eigenaar, minder dan 125k km, executive, my20, dealer onderhouden, en geen vaste trekhaak. Dus dan maak ik het mijzelf niet makkelijk.
Heb er drie weken terug een aangeschaft met dat alles, 119k op de klok alleen een witte. Heb er 19.700 voor neergelegd. Ze beginnen nu langzaam vrij te komen uit de lease, gewoon elke dag een rondje gaspedaal doen om te kijken of er nieuwe auto's zijn bijgekomen. Je bent niet de enige die dat doet, als ze goedgeprijsd zijn zijn ze ook binnen 1 a 2 dagen weer weg. Te hoog geprijsde auto's staan wel lang te koop.
Die auto's worden door handelaren opgekocht op veilingsites, soms heeft een handelaar mazzel met een lage bieding en als dat met een vaste marge erop doorgezet wordt kun je relatief voordelig kopen als je er snel bij bent. Wel even de poot strakhouden dat je geen €795 voor een 'afleverpakket' wenst te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57

13art

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:37:
Dat is een kwestie van de laatste update te installeren (en uiteraard de laatste AA op je telefoon zetten).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:50
gertvdijk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

Gewoon de software updaten via update.kia.com en dan krijg je een nieuwe verse navigatie/infotainment en fullscreen CarPlay/AndroidAuto.
En als het wel de laatste versie is, dan kun je het rechter schermpje weg krijgen via de instellingen. Een paar bladzijden terug heb ik beschreven waar die setting te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
bnwgraaf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:40:
[...]

En als het wel de laatste versie is, dan kun je het rechter schermpje weg krijgen via de instellingen. Een paar bladzijden terug heb ik beschreven waar die setting te vinden is.
Kan je aan de versienummers die je in het menu kan bekijken zien of de laatste update geinstalleerd is?
Ik meen me te herinneren dat die van mij aangeeft dat de update van oktober 2023 is, is dat de meest recente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Leader98 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:
Kan je aan de versienummers die je in het menu kan bekijken zien of de laatste update geinstalleerd is?
Je kan de laatste versienummers (op het moment van schrijven oktober 2023) hier bekijken:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticePopup/z5ckII

Mijn MY21 occassion kwam in juli 2024 met 2019/2020-software van de Kia-dealer. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42pzQvoQAYJ0kmuaOhlPRzfCRso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CF4ybsYEfAIz4gFxfx2dw3v4.jpg?f=user_large

Na zelf updaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGqO_M-aifAP_uQzhA8lGVrITcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JIk34Kr75BDtBMYKG49BjSKy.jpg?f=user_large
Leader98 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:
Ik meen me te herinneren dat die van mij aangeeft dat de update van oktober 2023 is, is dat de meest recente?
Laatste release is momenteel oktober 2023, ja, maar komt binnenkort wel een nieuwe. Bepaalde regio's hebben hem al (Australië/Nieuw-Zeeland bijv), maar er is weinig nieuws onder de zon voor ons denk ik. YouTube: Kia,Hyundai,Genesis Navigation updates come to Australia & NZ & New ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Vandaag voor de eerste keer een onderhoudsbeurt voor de e-Niro uit 2019 die ik sinds februari dit jaar heb. Vooraf offerte gekregen voor grote onderhoudsbeurt + koelvloeistof en remvloeistof.

Vond ik raar, want vorig jaar heeft de auto bij de vorige eigenaar ook een grote beurt gehad. De dealer geeft aan dat zij dat niet kunnen zien.

Uiteindelijk bij elkaar net geen € 550, inclusief KIW Pro (want straks op vakantie in Europa) en nieuw wisserblad (eigen stomheid om daar ja tegen te zeggen).

Vind het veel geld voor een EV, dit was ik voor de Hybride Niro ook kwijt. Koelvloeistof is wel het grootste deel van de rekening (€ 290).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
Zojuist alleen nog warme lucht uit de “airco”, eigenlijk van het ene moment op het andere. Bij de recente beurt, 4 weken terug was de airco gereinigd (onaangename lucht net na starten). Is er een relatie? Who knows.
Betreft een model 2019, 1 fase, 50 kkm. Is wel de tweede keer dat ik dit probleem heb.
Vorige keer (ca. 2.5 jaar geleden) was de verdamper defect, wat, zeiden ze mij toen, bij alle Niro’s, ook de benzine en hybride modellen, een frequent voorkomend probleem is.
Gebeld om spoedig geholpen te kunnen worden.
Nou vergeet het maar, en na enig “arm wrestling over the phone” kan ik 22 augustus terecht voor een inspectie, en als ik geluk heb, alleen bijvullen. Mocht de verdamper lek zijn, dan eind september pas “echt” aan de beurt, als het feitelijk niet meer nodig is.
Wachttijden bij de Kia dealer is een serieus probleem. Bij onze Audi dealer ook geen rozengeur en maneschijn, maar een reparatie binnen 2-3 welen lukt nog wel. Hoe lang? Geen idee.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
EVfan schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:00:
Zojuist alleen nog warme lucht uit de “airco”, eigenlijk van het ene moment op het andere. Bij de recente beurt, 4 weken terug was de airco gereinigd (onaangename lucht net na starten). Is er een relatie? Who knows.
Betreft een model 2019, 1 fase, 50 kkm. Is wel de tweede keer dat ik dit probleem heb.
Vorige keer (ca. 2.5 jaar geleden) was de verdamper defect, wat, zeiden ze mij toen, bij alle Niro’s, ook de benzine en hybride modellen, een frequent voorkomend probleem is.
Gebeld om spoedig geholpen te kunnen worden.
Nou vergeet het maar, en na enig “arm wrestling over the phone” kan ik 22 augustus terecht voor een inspectie, en als ik geluk heb, alleen bijvullen. Mocht de verdamper lek zijn, dan eind september pas “echt” aan de beurt, als het feitelijk niet meer nodig is.
Wachttijden bij de Kia dealer is een serieus probleem. Bij onze Audi dealer ook geen rozengeur en maneschijn, maar een reparatie binnen 2-3 welen lukt nog wel. Hoe lang? Geen idee.
Wow je bent wel snel aan de beurt zeg (en dat is helaas niet sarcastisch bedoeld). Ik had half april problemen met de airco en kon half juni terecht voor alleen de inspectie. Gelukkig kon die wel 3 weken erna vervangen worden (ook verdamper defect). Ook de APK is 2 maanden later gepland (dit is zelfs telefonisch gedaan omdat het via de website te lang duurde).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
DutchKel schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Wow je bent wel snel aan de beurt zeg (en dat is helaas niet sarcastisch bedoeld). Ik had half april problemen met de airco en kon half juni terecht voor alleen de inspectie. Gelukkig kon die wel 3 weken erna vervangen worden (ook verdamper defect). Ook de APK is 2 maanden later gepland (dit is zelfs telefonisch gedaan omdat het via de website te lang duurde).
Kan zijn, maar daar was dan ook een flink partijtje worstelen voor nodig, want eerst was de boodschap, kom eerste helft oktober maar. Nou nee dus, 4 weken na de beurt en dan dit geintje? 8)7

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Mikkem schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:23:
Vandaag voor de eerste keer een onderhoudsbeurt voor de e-Niro uit 2019 die ik sinds februari dit jaar heb. Vooraf offerte gekregen voor grote onderhoudsbeurt + koelvloeistof en remvloeistof.

Vond ik raar, want vorig jaar heeft de auto bij de vorige eigenaar ook een grote beurt gehad. De dealer geeft aan dat zij dat niet kunnen zien.

Uiteindelijk bij elkaar net geen € 550, inclusief KIW Pro (want straks op vakantie in Europa) en nieuw wisserblad (eigen stomheid om daar ja tegen te zeggen).

Vind het veel geld voor een EV, dit was ik voor de Hybride Niro ook kwijt. Koelvloeistof is wel het grootste deel van de rekening (€ 290).
In de MijnKia app kan je toch zien wat er aan onderhoud is gedaan (mits uiteraard bij de Kia dealer) en hoeveel een grote en een kleine beurt kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Leader98 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:45:
In de MijnKia app kan je toch zien wat er aan onderhoud is gedaan (mits uiteraard bij de Kia dealer) en hoeveel een grote en een kleine beurt kost?
Afgezien van datum/kmstand en autobedrijf zie je niet zoveel. Ik wilde wel graag zien wat er is vervangen/gedaan in het verleden voor ik eigenaar was, maar er is niets beschikbaar daar.

Kosten zijn indicatief voor alleen de beurt (inspectie), niet voor onderhoud dat onverwacht nodig is of wat regulier consumptie is zoals ruitenwisservloeistof.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 02-08-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53

En wellicht ook nog de verkeerde koelvloeistof? De MY19 is er in twee verschillende soorten. Zie de dop van de tank en ergens in deze thread…

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27

Koelvloeistof is zeer de vraag of het nodig is. Op de MY19 zat een terugroepactie voor vervangen koelvloeistof. Bij mij is dat in oktober 2023 gebeurd. Toch stelden ze in maart 2024 doodleuk voor om de koelvloeistof te vervangen á 290,-. Heb ik toch maar niet laten doen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik weet van geen terugroepactie voor mijn MY19 hoor. Hier is enkel 2x de remvloeistof vervangen bij de grote beurten.
Kleine beurt < 100 euro
Grote beurt ca. 350 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:49
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:34:
Ik weet van geen terugroepactie voor mijn MY19 hoor. Hier is enkel 2x de remvloeistof vervangen bij de grote beurten.
Kleine beurt < 100 euro
Grote beurt ca. 350 euro
Ik heb zelf vorig jaar gebeld maar was niet nodig bij mijn my19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Op mijn MY19BE is er ook nooit een terugroepactie geweest.
Prijs 15K onderhoudsbeurten schommelden tussen de 70 en 300 €.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:34:
Ik weet van geen terugroepactie voor mijn MY19 hoor.
Er is wel een terugroepactie geweest voor MY19-MY22 met productiedata 2019-05-07 to 2021-09-29 voor koelvloeistof: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10235407-0001.pdf

Ah, maar misschien had je groene koelvloeistof, niet de blauwe.
If the vehicle has General Type Coolant (green), this service action does not apply.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 02-08-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Leader98 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

In de MijnKia app kan je toch zien wat er aan onderhoud is gedaan (mits uiteraard bij de Kia dealer)
Dat is mijn punt; ik kan dat zien maar de Kia dealer kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
gertvdijk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Er is wel een terugroepactie geweest voor MY19-MY22 met productiedata 2019-05-07 to 2021-09-29 voor koelvloeistof: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10235407-0001.pdf
Eigenaardig want mijn e-Niro MY2019 werd besteld februari 2019 en opgeleverd januari 2020.
Dat zou betekenen dat ie vlak na de bestelling al geproduceerd werd maar daarna dan nog maanden ergens heeft staan niksen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Ah, maar misschien had je groene koelvloeistof, niet de blauwe.

[...]
Mijn e-Niro is een van de eerste, geleverd in februari 2019, misschien al in 2018 geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:25:
Eigenaardig want mijn e-Niro MY2019 werd besteld februari 2019 en opgeleverd januari 2020.
Dat zou betekenen dat ie vlak na de bestelling al geproduceerd werd maar daarna dan nog maanden ergens heeft staan niksen?
Dat staat er toch niet? Er zijn gewoon veel mensen voor je geweest die eind 2018 al een bestelling hebben gedaan, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In plaats van te gokken lijkt het me meer voor de hand te liggen dat een e-Niro besteld in februari 2019 doch afgeleverd in januari 2020 geproducerd werd in de periode na 2019-05-07 en voor 2021-09-29.
Wie eerder al een bestelling in 2018 deed doet niet ter zake, ivm de terugroepactie gaat het om de productiedatum.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
Suicyder schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Geen idee, heel veel gebruik ik het zelf niet, hooguit de kantelstand, omdat het echt openschuiven het heel snel gaat klapperen (zonnescherm vangt snel wind). Dat is mij een beetje tegen gevallen.
Het grootste voordeel voor mij is dat een zonnedak meer licht geeft in het interieur. Wij hebben de auto nu bijna drie jaar en ik kan de keren dat we het dak open hadden op een hand tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Ook hier dezelfde ervaring met 5 jaar met een zonnedak rondrijden in onze Outlander, niet meer dan een handvol keren wat mee gedaan.

Ik vraag me wel af of het wel of niet hebben van een zonnedak invloed heeft op de hoofdruimte voor de passagiers achterin. Is het plafond dan hetzelfde of iets lager omdat het zonnedak erin moet schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
Wij hebben het zonnedak op onze Outlander redelijk veel gebruikt. Als het net wat warmer is, kun je met het zonnedak de temperatuur vaak net zo onder controle houden dat de airco noet aanhoeft. Vaker op kiepstand dan helemaal open.

Met onze e-Niro hetzelfde plan, alleen werkt het weer nu niet zo mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een open dak in kiep/open stand voert alleen buitenlucht naar binnen aan de temperatuur van de buitenlucht en dat is iets totaal anders dan gekoelde lucht door een airco.
Wanneer je de airco niet wenst te gebruiken en natuurlijk wil koelenkan je even goed de ventilatieopeningen in de auto gericht openstellen en gewoon buitenlucht naar binnen voeren.

Een open dak heeft in ons wisselvallig klimaat dan nog eens het nadeel dat bij regen je er niet veel aan hebt en bij uitbundige zonneschijn je ook niet uit de wind in volle zon wil zitten.

Dus voor mij ook nooit meer een schuifdak dat open kan gezien het de meerprijs doorgaans niet waard is.
Eventueel wel een glazen panoramadak waarbij je het glas zelf ondoorzichtig kan maken maar dat levert Kia voorlopig niet op EV's.

Een opengaand schuifdak heeft - afhankelijk van het gebruikte systeem - doorgaans negatieve invloed op de hoofdruimte en een vast panoramadak een positieve invloed.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

Kan ik beamen. Als ik 1 optie weg zou moeten halen van onze e-Niro dan is het het zonnedak. Leuk hoor, maar de keren dat ik hem echt open heb gehad is minimaal en op zonnige dagen wil je hem dicht ivm. de schittering in het interieur van die zon.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
En ik had dan juist graag een schuif-kanteldak gehad.
Vooral in voor- en najaar en tijdens warmere zomeravonden vind ik dit echt veel fijner dan een airco waar de droge lucht voordelen heeft tegen beslagen ramen maar minder fijn is voor de slijmvliezen.

Ik heb vele jaren in een MX-5 gereden en reed daarmee het hele jaar door (was ook mijn enige auto) en bijna altijd als de temperatuur boven de 0° kon je een groot deel van het jaar open rijden, dus met een schuifdak is dat helemaal goed mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard kan het best mogelijk zijn (ik rij bij voorkeur ook in open lucht maar dan niet in een auto) maar het is maar wat je zelf wil.
Dat is dan ook een van de redenen dat je bepaalde modellen met en zonder schuifdak kan krijgen.

Mij eerste auto was een TR6 (maar ikzelf ook nog jong en onervaren :+ ) en daarna nog een cabrio gehad en een auto met een glazen schuifdak (directiemodel Insignia Sports Tourer 4x4, dus opties te nemen of te laten).
Persoonlijk vind ik een auto met schuifdak rijden ook niet te vergelijken met volledig open. Maar iedereen uiteraard zijn ding.

En een auto heeft nog altijd vier ramen die ook open kunnen voor wie geen airco wil gebruiken. Daar heb je geen schuifdak voor nodig.

Onze e-Niro werd normaal gezien ook met schuifdak geleverd (full option) maar die optie speciaal afgevinkt.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:22
bnwgraaf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:11:
En ik had dan juist graag een schuif-kanteldak gehad.
Vooral in voor- en najaar en tijdens warmere zomeravonden vind ik dit echt veel fijner dan een airco waar de droge lucht voordelen heeft tegen beslagen ramen maar minder fijn is voor de slijmvliezen.

Ik heb vele jaren in een MX-5 gereden en reed daarmee het hele jaar door (was ook mijn enige auto) en bijna altijd als de temperatuur boven de 0° kon je een groot deel van het jaar open rijden, dus met een schuifdak is dat helemaal goed mogelijk...
In de MX5 rij ik graag met open kap, maar ik wordt razend gek van het gedreun van het open dak van de Niro. Van alles al geprobeerd, kiep, open, achter ramen open alle ramen een stukje open. Geeft gewoon een bak herrie waar ik niet op zit te wachten. Eerdere dak hetzelfde arvaren, voor mij de optie die er het eerste af mag. Of de achteruitrijpiep ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Binnen de bebouwde kom is het prima te doen met dakje open, zodra je >60km/h gaat is het dicht met die handel en airco aan.

Wat ik doe als ik in een bloedhete auto moet wegrijden (als ik vergeten ben te koelen dus :P) is alle ramen open, dakje open, airco aan maar blazer op minimaal (zodat hij al wel vast kan koelen), paar honderd meter uitwaaien, alles dicht en airco op standje auto. Ik hou altijd 5 graden aan tussen buiten- en binnentemperatuur als maximum.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Heeft een e-Niro MY2020 nog een sigaretten aansteker aansluiting en zoja, waar zit die dan?

Edit: Na ff zoeken in het instructieboekje lijkt de 12V aansluiting onder een klepje onderaan het midden van het dashboard te zitten.
Straks ff kijken in de auto.

[ Voor 47% gewijzigd door Leader98 op 05-08-2024 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Daar zit tie bij mij ook (my2022). Van links naar rechts, klepje met 'sigaretten aansteker', usb voor laden en data, en nog een klepje met een usb voor laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
janne_nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:20:
Daar zit tie bij mij ook (my2022). Van links naar rechts, klepje met 'sigaretten aansteker', usb voor laden en data, en nog een klepje met een usb voor laden.
En dan nog een USB voor laden onder de midden armsteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Zitten er daar geen 2? Zit er achterin niet ook 1tje. (Beetje te lui om even te gaan kijken nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

gjcvro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:46:
[...]
Of de achteruitrijpiep ;-)
Dat is een (simpele?) modificatie die ik nog ga uitvoeren, niet vanwege de piep, maar uberhaupt alle geluiden.
Als je een (duitse) versie e-niro hebt met de VESS knop is dat toch wel weer een leuke extra optie dat de auto echt helemaal stil is.
in dit topic wordt uitgebreid besproken hoe je zelf een VESS knop kan toevoegen aan je e-niro, mooi weekend projectje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
CT schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:00:
Als je een (duitse) versie e-niro hebt met de VESS knop is dat toch wel weer een leuke extra optie dat de auto echt helemaal stil is.
Ik ga alvast in de loopgraven liggen voor de discussie die nu losbarst 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bwa, allemaal relatief.
Ik had een e-Niro met een actief uitschakelbare VESS knop origineel ingebouwd (MY2019) en heb het nooit een "echt stille" auto gevonden. Ook niet met de VESS uit.
De huidige EV6 (met niet uitschakelbare VESS) maakt veel minder lawaai. In de auto hoor ik het al helemaal niet en wanneer mijn vriendin er 's morgens mee wegrijdt ook al niet (want de laadpoort zit nu achteraan waardoor ik achterwaarts moet inrijden en gewoon voorwaarts terug vertrekken :+ ). Ik heb daarentegen wel last van de achteruitrijsensor van de PHEV van de buren (op 50 meter van mijn slaapkamervenster).

Vergeleken met de e-Niro is de EV6, met VESS actief, als inzittende echt stil. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Dat is een (simpele?) modificatie die ik nog ga uitvoeren, niet vanwege de piep, maar uberhaupt alle geluiden.
in dit topic wordt uitgebreid besproken hoe je zelf een VESS knop kan toevoegen aan je e-niro, mooi weekend projectje 8)
Let wel dat het geluid van 0-20km/u bij EV's tegenwoordig verplicht is. Mocht er iets gebeuren en men komt er achter dat er met het geluid gerommeld is, dan zou je dat zomaar eens in de problemen kunnen brengen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:10:

Vergeleken met de e-Niro is de EV6, met VESS actief, als inzittende echt stil. :)
Ik begrijp niet waar je op doelt, wat hoorde je dan aan de e-niro als de vess uitstond, bandengeruis oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgaa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-04 09:51
Ik ben aan het kijken voor een e-Niro, lieft vanaf 2020 vanwege de app mogelijkheden en klimaat bediening op afstand. Mijn vrouw wilt heel graag een dakraam maar deze zijn schaars merk ik.

Weet iemand of het mogelijk is dit achteraf nog in te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
rodgaa schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:13:
Mijn vrouw wilt heel graag een dakraam maar deze zijn schaars merk ik.
Standaard vanaf DynamicLinePlus in MY2021 en MY2022. Dus als je iets nieuwer zoekt (bj eind 2020 misschien maar denk vooral vanaf 2021) zijn ze dat allemaal. Bonus ook dat je geen zorgen hoeft te maken over 3-fase (ook standaard), maar dan is warmtepomp niet meer standaard. En zo zijn er nog meer aanpassingen door de jaren, zie de oude prijslijsten. (Ik heb het over niet-import in NL geleverd.)
rodgaa schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:13:
Weet iemand of het mogelijk is dit achteraf nog in te bouwen?
Ja, zijn bedrijven die dat achteraf kunnen inbouwen, voor vele modellen auto's. Maar ik denk dat je dat geld beter kunt uitgeven aan een MY2021 ipv MY2020. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:04
gertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Standaard vanaf DynamicLinePlus in MY2021 en MY2022. Dus als je iets nieuwer zoekt (bj eind 2020 misschien maar denk vooral vanaf 2021) zijn ze dat allemaal. Bonus ook dat je geen zorgen hoeft te maken over 3-fase (ook standaard), maar dan is warmtepomp niet meer standaard. En zo zijn er nog meer aanpassingen door de jaren, zie de oude prijslijsten. (Ik heb het over niet-import in NL geleverd.)

[...]

Ja, zijn bedrijven die dat achteraf kunnen inbouwen, voor vele modellen auto's. Maar ik denk dat je dat geld beter kunt uitgeven aan een MY2021 ipv MY2020. 😄
Het nadeel (of voordeel) van de my21 is dat ze het volgend jaar en het jaar erna pas massaal op de 2e hands markt komen omdat alle 4 en 5 jarige leasecontracten dan zijn afgelopen. Nu vind je heel veel my19 en my20 omdat die lease contracten net verlopen zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

13art schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Let wel dat het geluid van 0-20km/u bij EV's tegenwoordig verplicht is. Mocht er iets gebeuren en men komt er achter dat er met het geluid gerommeld is, dan zou je dat zomaar eens in de problemen kunnen brengen vrees ik.
Buiten dat de aanpassing niks meer en minder doet dan de oorspronkelijke 'VESS' knop functionaliteit naar het dashboard brengen (±MY21 hebben sporadisch deze VESS knop nog gewoon op het dashboard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYdEb6HWDGEofyBasxmEmiFSvyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoZ0aXiZWcZf4nemMg0pgejA.jpg?f=fotoalbum_large
Is deze VESS functie zoals je 'AUTO HOLD' - je kan het na het starten van de auto aan zetten maar het blijft niet aan. De handeling moet elke keer opnieuw worden uitgevoerd.

Dus dit valt blijkbaar onder de uitzondering, namelijk dat een 'pauze' knop is toegestaan (in dezelfde verplichting van de EU regels voor AVAS) en dat is ook precies de usecase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ik vraag het me af hoe actueel die info nog is. Kijk koop je een auto met knop dan kan men er weinig mee. Dat het op een enkele MY21 zit zal waarschijnlijk zijn omdat het een import auto is en de in Duitsland de verplichting wat later is ingevoerd dan in NL. Maar ik lees her en der dat in de nieuwe(re) EU wetgeving de VESS niet meer uitgeschakeld mag worden. De betreffende wetgeving zelf heb ik overigens nog niet gevonden. Dus pin me er (nog) niet op vast. Ik heb mij laten vertellen dat er ook al rechtzaken over geweest zijn. Maar de details heb ik niet.

Edit:
Nog wat zitten zoeken maar nog niet veel verder gekomen dan dat het VESS verplicht is. Wat ik tot nu toe gevonden heb mag het nog altijd wel tijdelijk (om bijv even de buurt in de rijden 's avonds) gepauzeerd kan worden. Definitief uitschakelen door de speaker los te koppelen mag dus sowieso niet).

[ Voor 30% gewijzigd door 13art op 06-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CT schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Buiten dat de aanpassing niks meer en minder doet dan de oorspronkelijke 'VESS' knop functionaliteit naar het dashboard brengen (±MY21 hebben sporadisch deze VESS knop nog gewoon op het dashboard)
[Afbeelding]
Is deze VESS functie zoals je 'AUTO HOLD' - je kan het na het starten van de auto aan zetten maar het blijft niet aan. De handeling moet elke keer opnieuw worden uitgevoerd.

Dus dit valt blijkbaar onder de uitzondering, namelijk dat een 'pauze' knop is toegestaan (in dezelfde verplichting van de EU regels voor AVAS) en dat is ook precies de usecase.
In mijn my19 zit dus standaard een functionerende VESS knop, maar ik doe er niets mee:
1. omdat ik het zelf wel veilig idee vind dat voetgangers en fietsers me aan horen komen.
2. omdat VESS geluid verplicht is en ik het dus niet meer uit mag zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
13art schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:42:
Ik vraag het me af hoe actueel die info nog is. Kijk koop je een auto met knop dan kan men er weinig mee. Dat het op een enkele MY21 zit zal waarschijnlijk zijn omdat het een import auto is en de in Duitsland ...
Mijn Niro DynamicPlusLine (3 fase, groot display, schuifkanteldak) heeft geleverd in februari 2021 (besteld in september of zo) heeft toch echt wel een VESS knop. En dit is gewoon een NL model geleverd door een officiele Kia dealer; zeker geen grijze import.
Ik zet die eigenlijk altijd uit. Die space zoem irriteert mij uitermate, zeker met raam/dak open; en de achteruit biep is belachelijk luid, vergelijkbaar met de biep van een 30ton vrachtwagen. Als er kinderen op straat spelen zet ik hem weer aan, maar die buzz aan mijn oren als ik stil sta in de file of het stoplicht 8)7.
Mijn buren hebben er in het begin (toen ik het nog niet uitzette) wel eens over 'geklaagd'.
Nu hebben die buren zelf een nieuwe EV6 sinds 2 maand, daar is de VESS niet van uit te zetten. Maar die biep is heel veel stiller dan de Niro. En hun space zoem is ook stiller.
Met die EV6 zou ik dus veel minder snel de VESS uitzetten. Maar de herrie van de Niro kan ik zeker niet waarderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik heb een MY21 met knop, maar vanwege de herrie zet ik de VESS 's ochtends vroeg of 's avonds altijd uit, of wanneer ik lang stil sta voor een verkeerslicht. Wanneer ik in huis ben kan ik mijn vrouw al aan komen rijden op 50m afstand.
Wanneer ik bij het kinderdagverblijf/school aankom zet ik hem wel weer aan.
Ik heb nu een MY24 niro mee van de dealer, maar die is echt een stuk stiller

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Donald op 06-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@oldchap Klinkt alsof je een 'US' model hebt..

YouTube: Kia Niro VESS - USA vs Europe Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
oldchap schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:22:
[...]
Maar die biep is heel veel stiller dan de Niro. En hun space zoem is ook stiller.
Met die EV6 zou ik dus veel minder snel de VESS uitzetten. Maar de herrie van de Niro kan ik zeker niet waarderen.
Inderdaad, het achterruitrijsignaal van de EV6 is beduidend stiller dan bij de e-Niro en het lage snelheidswaarschuwingssignaal hoor je niet in het interieur van de EV6.
Een VESS knop wordt dan ook niet gemist.

Ook de rolgeluiden van de banden, windgeruis boven de 50 km/uur en motorgezoem hoor je bij de EV6 niet tot veel minder dan bij de e-Niro.
De e-Niro was zeker een goede auto maar inzake geluidsisolatie en bijgeluiden in het interieur en naar de omgeving toe zeker geen voorbeeldig gedrag.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2024 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Mijn Niro DynamicPlusLine (3 fase, groot display, schuifkanteldak) heeft geleverd in februari 2021 (besteld in september of zo) heeft toch echt wel een VESS knop. En dit is gewoon een NL model geleverd door een officiele Kia dealer; zeker geen grijze import.
Ho ho ho, voordat we gaan welles-nietesen... ik heb versies met en zonder gezien van MY21 tijdens mij zoektocht naar occasions. Er lijkt een grens te zijn bij bouwjaar/-maand van augustus/september 2021 waar de knop is verdwenen. Ik heb er een van april 2021 met VESS-knop maar heb genoeg advertenties van later in 2021 gezien waarop hij niet te zien is (geen import). Meestal ook met nieuwe KIA-logo dan overigens.

Augustus 2021 met VESS, oud KIA-logo: https://www.autotrader.nl...make=kia&safemodel=e-niro

September 2021 zonder VESS, nieuw KIA-logo: https://www.autotrader.nl...make=kia&safemodel=e-niro

(pro-tip: je kan de bouwjaren op maandresolutie zien bij Autotrader)

[ Voor 29% gewijzigd door gertvdijk op 06-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gertvdijk jij hebt duidelijk het nodige onderzoek gedaan, ik denk dat jij nu meer weet over de verschillende modelvarianten dan de gemiddelde Kia dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iets te zeggen over de standaard verschillen tussen een my20 en een my21?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:58:
Is er iets te zeggen over de standaard verschillen tussen een my20 en een my21?
Ik vond het zelf handig om de geschiedenis van prijslijsten te vergelijken om te zien wat standaard is, een optie en hoe dat verandert over de tijd. (bijvoorbeeld zonnedak, warmtepomp, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Nee hoor, ik heb de EU, die US is een heel andere toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ho ho ho, voordat we gaan welles-nietesen....
Ik zeg expliciet wat ik heb. 13art maakt de aanname dat mijn variant import zal zijn, dat is het enige dat ik tegenspreek. Er waren dus ook NL varianten met VESS knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ander iets: mijn achterruitenwisser is defect (het rubber dan), welke wisser moet ik precies hebben en hoe haal ik de ruitenwisser uit de hendel?

Beide al geprobeerd maar niks gevonden en ik zie ook geen mogelijkheid om de wisser er uit te halen ... Help!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Arfman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:19:
Ander iets: mijn achterruitenwisser is defect (het rubber dan), welke wisser moet ik precies hebben en hoe haal ik de ruitenwisser uit de hendel?

Beide al geprobeerd maar niks gevonden en ik zie ook geen mogelijkheid om de wisser er uit te halen ... Help!
Kostenbesparende methode (alleen verwisselen rubber) die ikzelf eerder was tegengekomen en had gebookmarked: YouTube: Niro EV Maintenance - Part 1 of 2
(is wel wissers vóór, niet achter, maar is dat zoveel anders?)

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 06-08-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:36
Arfman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:19:

Ik heb paar jaar geleden deze gekocht: Bosch Wisserblad Aerotwin F3 397 016 271.

Even googlen hoe je eea vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gertvdijk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Kostenbesparende methode (alleen verwisselen rubber) die ikzelf eerder was tegengekomen en had gebookmarked: YouTube: Niro EV Maintenance - Part 1 of 2
Zoiets was ik ook al tegen gekomen. Bij oom Ali kan je die rubbers vrij goedkoop kopen in allerlei lengten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
[...]

Ik zet die eigenlijk altijd uit. Die space zoem irriteert mij uitermate, zeker met raam/dak open; en de achteruit biep is belachelijk luid, vergelijkbaar met de biep van een 30ton vrachtwagen. Als er kinderen op straat spelen zet ik hem weer aan, maar die buzz aan mijn oren als ik stil sta in de file of het stoplicht 8)7.
Mijn buren hebben er in het begin (toen ik het nog niet uitzette) wel eens over 'geklaagd'.
Nu hebben die buren zelf een nieuwe EV6 sinds 2 maand, daar is de VESS niet van uit te zetten. Maar die biep is heel veel stiller dan de Niro. En hun space zoem is ook stiller.
Als er kinderen zijn moet hij juist aan! als je ze niet! ziet, nu ga je ervan uit dat je nooit fouten maakt en alles om je heen in de gaten hebt.
En trouwens die "space zoem" gaat bij mij pas aan boven de 30km, dus stilstaan en je eraan irriteren lijkt mij nogal vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:19
DijkDude schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Als er kinderen zijn moet hij juist aan! als je ze niet! ziet, nu ga je ervan uit dat je nooit fouten maakt en alles om je heen in de gaten hebt.
En trouwens die "space zoem" gaat bij mij pas aan boven de 30km, dus stilstaan en je eraan irriteren lijkt mij nogal vreemd.
Bij mij is de space zoem aan tussen 0 - 30 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kun je eigenlijk tijdens snelladen de airco laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 17:36
ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:29:
Ja hoor, instappen en gewoon aanzetten alsof je wil gaan rijden.
ik zet wel altijd het licht even uit, ziet er zo dom uit anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:58
ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:29:
Ja, dat kan.
Het kan bij mij, MY22, via de app als je zelf buiten de auto bent maar als je zelf in de auto zit kun je deze gewoon 'starten' en doet alles het inclusief airco maar kun je niet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat my21 executive intelligente snelheidsborden assistentie heeft. Wat doet dit? Kan je dan je acc zo instellen dat de auto automatisch de gegeven snelheid volgens de borden aanhoudt? Weet iemand of dat goed en prettig werkt want dat zou veel bekeuringen en opletten en snelheid aanpassen schelen. Lijkt mij wel prettig.

En betekent het hebben van kantel/-schuifdak altijd minder hoofdruimte voor en/of achter?

En de laatste: ik twijfel nog steeds tussen een e-niro en een Ev6 puur en alleen vanwege het snelladen en vakanties. Ik neig naar de e-niro want goedkoper maar ik wil de auto wel echt 5 jaar houden. Dat betekent 5 jaar vakanties en toch wat langer wachten dan gewenst tijdens laden. Ook lijkt mij een Ev6 met snelladen populairder te blijven over 5 jaar als het gaat om inruilen. Heeft iemand anders deze overwegingen ook gehad en is er iemand die hier iets over wil/kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:52:
Ik lees dat my21 executive intelligente snelheidsborden assistentie heeft. Wat doet dit? Kan je dan je acc zo instellen dat de auto automatisch de gegeven snelheid volgens de borden aanhoudt? Weet iemand of dat goed en prettig werkt want dat zou veel bekeuringen en opletten en snelheid aanpassen schelen. Lijkt mij wel prettig.
Die leest, als alles goed gaat, gewoon dat snelheidsbord en geeft een aanduiding van de snelheid die dan geldt en een waarschuwing wanneer je erover zit.
De snelheid wordt niet aangepast in de ACC.
Dan zou je al een HDA2 moeten hebben en dan werkt het alleen nog in specifieke omstandihgeden op de autosnelweg (op de onboard kaart gedefinieerd als autosnelweg) en daarbuiten niet.
Je krijgt, volgens de toegepaste instellingen, wel visuele en auditieve waarschuwingen zodat je er niets langs kan kijken dat je boven de toegestane snelheid rijdt.
Werkt wel niet 100% correct want is afhankelijk van de kaart, de zichtbaarheid van de opgestelde borden en vooral van de aanduiding van einde zonebord.

Diclaimer: van toepassing voor MY2024, geen idee of er voor 2021 nog extra restricties golden maar zal dan eerder minder dan meer zijn (HDA2 zal al niet van toepassing zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

En betekent het hebben van kantel/-schuifdak altijd minder hoofdruimte voor en/of achter?

En de laatste: ik twijfel nog steeds tussen een e-niro en een Ev6 puur en alleen vanwege het snelladen en vakanties. Ik neig naar de e-niro want goedkoper maar ik wil de auto wel echt 5 jaar houden. Dat betekent 5 jaar vakanties en toch wat langer wachten dan gewenst tijdens laden. Ook lijkt mij een Ev6 met snelladen populairder te blijven over 5 jaar als het gaat om inruilen. Heeft iemand anders deze overwegingen ook gehad en is er iemand die hier iets over wil/kan zeggen?
Hangt een beetje af van je reisgedrag/bestemmingen en tijden.
Ik ben afgelopen jaren met de e-niro op wintersport geweest in Frankrijk en Oostenrijk. Met volle belading (600liter dakkoffer, 400liter trekhaakkoffer) nog een redelijke range en verbruik, op ca. 1000km ca. 3x stoppen om te laden. En ja die duren dan per stuk wat langer. Dat calculeer je in en combineert het met hapje eten, sanitaire stop etc. Het is enkele reis iets van 1,5u langer reizen, maar wel relaxed omdat je van tevoren een rustiger tempo en langere stops incalculeert. Het wordt vervelend als er nog (laad)files bij komen. Heb daar altijd wel angst, maar vrijwel nooit last voor gehad.
Als we echt relaxt willen reizen doen we op de heenweg een tussenstop, stekkeren bij het hotelletje en volgende ochtend weer vol vertrekken (en ondertussen nog wat van de omgeving en lokale horeca zien).
As je dergelijke reizen maar 1 of 2x per jaar maakt is het tijdverschil, zeker op jaarbasis te verwaarlozen. Bij hogere frequentie en langere afstanden wordt het wel een belangrijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Die leest inderdaad een aantal typen verkeersborden; niet alleen snelheidsborden, maar ook inhaalverboden.
Daar zit zelfs een stukje intelligentie in: beperkte snelheid die geldt tijdens regen, wordt pas weergegeven wanneer het ook daadwerkelijk regent (gemeten aan de hand van de regensensor/ruitenwissergebruik).
Een smelheidsbord voor de uitvoegende rijbaan wordt helaas ook weergegeven wanneer je op de rechtdoorgaande rijstrook blijft rijden, tenzij er een onderbordje onder hangt met pijl schuin naar rechtsonder om aan te geven dat deze snelheid alleen op de uitvoegende rijbaan geldt.

De tijdsafhankelijke maximum snelheden werken, afhankelijk van hoe het aangegeven wordt.
Als op één paal zowel een 100 als een 120 bordje zit met bijbehorende tijden, dan krijg je op het juiste tijdstip (meestal) de juiste snelheid te zien.
Als er alleen een 100 bord hangt met daaronder het onderbordje 6-19h, dan wordt als snelheid altijd 100 aangegeven, ongeacht het tijdstip....

Ook irritant: als het systeem zich vergist in de snelheid en bij een trajectcontrole waar je 80 mag, denkt dat je bijvoorbeeld maar 50 mag, blijft het systeem je voortdurend waarschuwen wanneer je sneller dan 50 rijdt, ook als je onder de 80 blijft!

Alle nieuwe auto's die nu geleverd worden hebben een verkeersborden systeem/snelheidswaatschuwingssysteem.... Als die er ook regelmatig naast zit als onze e-Niro, dan is dat wel erg irritant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Oeps, verkeerde topic. Reisverslag komt in het lange ritten topic

[ Voor 136% gewijzigd door Dr. Donald op 06-08-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ik twijfel nog steeds tussen een e-niro en een Ev6 puur en alleen vanwege het snelladen en vakanties. Ik neig naar de e-niro want goedkoper maar ik wil de auto wel echt 5 jaar houden. Dat betekent 5 jaar vakanties en toch wat langer wachten dan gewenst tijdens laden. Ook lijkt mij een Ev6 met snelladen populairder te blijven over 5 jaar als het gaat om inruilen. Heeft iemand anders deze overwegingen ook gehad en is er iemand die hier iets over wil/kan zeggen?
Ik wil er wel iets over zeggen maar dat is dan volledig mijn mening en niet noodzakelijk de jouwe. :)
Hangt volledig van je eigen wensen en gebruikersprofiel af.
Ik heb 52 maanden met een e-Niro gereden en rij nu met de EV6.
Voor het snelladen zou ik zelf nooit voor de EV6 kiezen en al zeker niet wanneer ik 'm zelf privé zou moeten betalen. Laden doe ik doorgaans thuis aan 2 tot 4 kW en publiek aan 11 kW (de AC 3F zijn wel een meerwaarde voor openbaar laden gezien de 1F e-Niro dan maar aan 3 kW kon laden en dat schiet niet echt op. Indien e-Niro zou ik dan voor een AC 3F kiezen).
Ik kies ook geen auto op basis van een gebruik van 1 tot 2 keer per jaar. Bovendien beginnen mijn vakanties wanneer ik de voordeur achter mij dicht trek en leggen we dan sowieso maar 250 tot 350 km per dag af en eenmaal buiten België langsheen binnenwegen. Daar vind je doorgaans ook geen 350 kW palen waar een EV6 aan zijn vol vermogen kan laden. En op vakantie maakt een uur rust extra onderweg me niet uit want het is...... vakantie. :+
Ik heb ook nog nooit een auto gekocht met de eventuele restwaarde in het achterhoofd.

Moest ik op dit ogenblik nog moeten kiezen zou het EV6 noch e-Niro/Niro EV worden maar hoogstwaarschijnlijk - op basis van de cijfers dus proefrit nog afwachten - een EV3.

Maar wie andere uitgangspunten heeft die kan met deze mening weinig aanvangen en moet dan terugvallen op de eigen voorkeuren. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@IvoB2 Bedankt. Leuk om te lezen hoe jij erover denkt. Ik snap heel goed je ev3 voorkeur. Die auto heb ik ook in mijn achterhoofd, maar, goed aangekleed met alle opties kost die €50.000, dat is €30.000 meer dan een tweede hands e-niro. Zou je serieus zoveel meer geld uitgeven dan?

En in principe heeft een my21 dus niets wat het beter maakt ivm een my20.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
Bas81 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Bij mij is de space zoem aan tussen 0 - 30 km/u
Ik heb me inderdaad vergist, hij is inderdaad aan tot 30 km/u, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:22:
@IvoB2 Bedankt. Leuk om te lezen hoe jij erover denkt. Ik snap heel goed je ev3 voorkeur. Die auto heb ik ook in mijn achterhoofd, maar, goed aangekleed met alle opties kost die €50.000, dat is €30.000 meer dan een tweede hands e-niro. Zou je serieus zoveel meer geld uitgeven dan?
De EV6 GT-line met trekhaak kost nog eens 17000 € meer dan de EV3.
Privé zou ik aan geen van de drie mijn geld uitgeven.
Hangt ervan af of het een 1F of 3F AC boordlader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]DijkDude schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:31:[/

Ik heb me inderdaad vergist, hij is inderdaad aan tot 30 km/u, sorry
Maar toch niet wanneer je stilstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:17:
[...]
Als die er ook regelmatig naast zit als onze e-Niro, dan is dat wel erg irritant!
Als ie ernaast zit blijf je de waarschuwingen inderdaad zien.
Je kan de waarschuwingen ook per onderdeel uitzetten maar dan zie je niets meer.
Je kan ook snelheid toevoegen (+5, +10,....) op de gelezen snelheid alvorens een waarschuwing maar dan geldt dat voor alle gelezen snelheden.
De GPS snelheidsaanduiding is ook verdwenen en loopt gelijk met de dashboardsnelheid (die iets lager is dan de werkelijke snelheid maar het verschil is kleiner dan toen GPS/dashboardsnelheid beiden nog werden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:22:
Hmm, nee, oneens.

3-fase AC laden (was optie op MY20).

Zonnedak (DynamicPlusLine en hoger) zoals gezegd, als je het als voordeel ziet tenminste.

MY21 heeft typegoedkeuring voor trekgewicht tot 300kg.

Daarnaast interieurverlichting LED op DynamicPlusLine en hoger. (Lagere kans om stuk te gaan en om je 12V-accu leeg te laten lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

gertvdijk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Thanks, maar achter is inderdaad compleet anders.
Harvest2002 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Ik heb paar jaar geleden deze gekocht: Bosch Wisserblad Aerotwin F3 397 016 271.

Even googlen hoe je eea vervangt.
Dank, jammer dat ik voor een ding van 12 euro nog even 7 euro verzendkosten mag betalen :/ Ik ga op zoek naar iets lokaals.

En ik kan dus niet vinden hoe ik dat ding vervang, ik zal wel extreem onhandig zijn ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
IvoB2 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Jawel, hij gaat pas uit als je de "versnellingsknop" op P zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gertvdijk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Hmm, nee, oneens.

3-fase AC laden (was optie op MY20).

Zonnedak (DynamicPlusLine en hoger) zoals gezegd, als je het als voordeel ziet tenminste.

MY21 heeft typegoedkeuring voor trekgewicht tot 300kg.

Daarnaast interieurverlichting LED op DynamicPlusLine en hoger. (Lagere kans om stuk te gaan en om je 12V-accu leeg te laten lopen.)
Er bestaat eigenlijk geen MY21, alleen MY20. Er is ook een serie Nederlandse kentekens uit 2021 met trekgewicht 0kg (een collega heeft er zo een). Je moet gewoon heel goed opletten als je er een tweedehands koopt. Vooral m.b.t. 3 fasen m.i. (en VESS knop, WP en trekgewicht als je dat belangrijk vindt).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Er bestaat eigenlijk geen MY21, alleen MY20. Er is ook een serie Nederlandse kentekens uit 2021 met trekgewicht 0kg (een collega heeft er zo een). Je moet gewoon heel goed opletten als je er een tweedehands koopt. Vooral m.b.t. 3 fasen m.i. (en VESS knop, WP en trekgewicht als je dat belangrijk vindt).
Er is echter wel een facelift model welke in '21 op de markt kwam, o.a. dus te zien aan het nieuwe logo. Dus er zijn wel wat verschillen. Ik weet niet of die ook als 'aangepast' model verkocht is.

Edit: als ik dit artikel moet geloven dan vallen de modellen met het nieuwe logo onder de MY22. Of ik interpreteer de tekst verkeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 07-08-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DijkDude schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:40:
[...]

Jawel, hij gaat pas uit als je de "versnellingsknop" op P zet.
Ben het even gaan checken en dat klopt (was me voordien nooit opgevallen) maar dan ben je wel heel gevoelig voor geluid en vraag ik me af hoe je het in het verkeer kan uithouden.
Ik moet bij stilstand al echt de radio uitzetten, minstens het raam aan de bestuurderskant openen en dan goed opletten om dat gezoem te horen. Wanneer ik terug vertrek wordt het iets luider.
Bij gesloten raam en/of radio aan op stand 2 hoor ik totaal niets meer van dat geluid.
(Zit geen VESS knop meer op en in de e-Niro kwam ik er bij stilstand nooit aan gezien het niet stoorde en P-stand gebruiken we nooit).
Bij het uitrijden van onze straat rij ik direct een fietsstraat in waar km's lang max. 30 van toepassing is en je fietsers niet mag inhalen. Daar zette ik al rijdend de VESS knop wel eens aan wanneer er geen verkeer was gezien je dat wel duidelijk in het interieur hoorde maar bij de EV6 hoor je dat gewoon niet tijdens het rijden en moet je bij stilstand ....... (zie begin verhaal).

[ Voor 153% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Jawel, zodra die in drive staat begint die, en gaat door ook als je op de rem of linkerflipper stil staat (althans mijn variant).

<offtopic>
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik denk dat de zoem niet helpt om ongelukken met spelende kinderen te voorkomen, die zijn zo afgeleid die horen dat niet. Ze rennen ook onder een ice. De vrachtwagen ping helpt wellicht wel, de ev6 ping twijfel ik al weer over.
Dus nee, ik vertrouw meer op mijn ogen dan op mijn auto in deze. Gelukkig zijn er ook weinig kleine kinderen in mijn buurt en neem ik een route uit mijn woonwijk die me zo snel mogelijk het beste uitzicht geeft. De wijk in rij ik altijd op de verkeerde weghelft zodat ik ver weg blijf van geparkeerde auto's en ik niks kan zien.

</offtopic>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard moet je in alle omstandigheden het verkeer zelf in het oog houden om te kunnen anticiperen en niet vertrouwen op al die hulpsystemen. De dode hoek waarschuwing voor de buitenspiegels en de achteruitrijsensor die letterlijk om de hoek kan kijken ziet dan het aankomend verkeer weer eerder dan ik het zelf kan zien dus dat vind ik wel een nuttige tool.
De snelheidsbordenherkenning zou dat ook kunnen zijn om duidelijk te maken in welke snelheidszone je precies rijdt (ik rij voornamelijk in Vlaanderen waar je een woud van zones hebt die om de haverklap wisselen tussen 30/50/70 zodat je het overzicht soms kwijt bent) maar spijtig genoeg slaat die de bal al eens mis zodat je daar ook niet 100% op kan vertrouwen.
Maar dat komt eerder door de slordigheid van de wegbeheerder dan door het camerasysteem van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

13art schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Er is echter wel een facelift model welke in '21 op de markt kwam, o.a. dus te zien aan het nieuwe logo. Dus er zijn wel wat verschillen. Ik weet niet of die ook als 'aangepast' model verkocht is.

Edit: als ik dit artikel moet geloven dan vallen de modellen met het nieuwe logo onder de MY22. Of ik interpreteer de tekst verkeerd.
Dat zou goed kunnen. Wellicht is MY22 de facelift en is deze in 2021 op de markt gekomen. Autofabrikanten voeren overigens ook running changes door of veranderen dingen (tijdelijk) weer terug.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:22:
13art schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:30:

DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:50:
Wellicht is MY22 de facelift en is deze in 2021 op de markt gekomen. Autofabrikanten voeren overigens ook running changes door of veranderen dingen (tijdelijk) weer terug.
Onnodige feitenvrije MY20/21/22-discussie. Het is gewoon in de prijslijsten te zien wat de verschillen zijn zonder te hoeven speculeren.

MY20->MY21: zoals genoemd aantal verschillen van NL importeur die het verschil maken: 3-fase, zonnedak, warmtepomp weg, etc. (DynamicPlusLine en hoger) "Er bestaat eigenlijk geen MY21" vind ik niet echt een passende kwalificatie.

MY21->MY22: alleen ander logo (VESS-knop weg ook). in de prijslijst vanaf oktober 2021, wellicht bouwjaar ietjes eerder. zie ook gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic" en bijvoorbeeld deze bj augustus-2021 zonder VESS met nieuwe logo: https://www.autowereld.nl...kwh-40086631/details.html dus de grens lijkt ergens bij augustus te liggen al, of mogelijk is het helemaal geen MY22 maar wijzigingen binnen MY21, ik weet het ook niet.

Prijslijsten:

januari 2020 (MY20)

januari 2021 (MY21)

oktober 2021 (zie laatste pagina MY22)

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

[...]

[...]

Onnodige feitenvrije MY20/21/22-discussie. Het is gewoon in de prijslijsten te zien wat de verschillen zijn zonder te hoeven speculeren.

MY20->MY21: zoals genoemd aantal verschillen van NL importeur die het verschil maken: 3-fase, zonnedak, warmtepomp weg, etc. (DynamicPlusLine en hoger) "Er bestaat eigenlijk geen MY21" vind ik niet echt een passende kwalificatie.

MY21->MY22: alleen ander logo (VESS-knop weg ook). in de prijslijst vanaf oktober 2021, wellicht bouwjaar een maandje eerder. zie ook gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Prijslijsten:

januari 2020 (MY20)

januari 2021 (MY21)

oktober 2021 (zie laatste pagina MY22)
Bedankt maar niet helemaal sluitend want er zijn ook 64kWh 2021 modellen met 0kg trekgewicht. En als je de VESS knop belangrijk vindt moet je ook opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:55:
er zijn ook 64kWh 2021 modellen met 0kg trekgewicht.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. De prijslijst 2021/MY21 vermeldt een trekgewicht van 300kg voor 64 kWh.
Ik dacht juist dat er late-MY20 modellen zijn met al wel de nieuwere typegoedkeuring. In mijn zoektocht kwam ik uit mijn hoofd 2020-september tegen met 300kg trekgewicht (geen import), maar die advertenties kan ik niet terugvinden (verkocht denk ik) en momenteel weinig aanbod van eind 2020.
Wel deze van bj 2020-december met 300kg trekgewicht in OVI (K-903-LZ, tenaamgesteld januari 2021). https://www.autotrader.nl...make=kia&safemodel=e-niro

Als je doelt op het voorbeeld van je collega; kan je controleren wat het MY is via de VIN? (positie 10, L = MY20, M = MY21)
Mogelijk is het een MY20 geleverd in 2021?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. De prijslijst 2021/MY21 vermeldt een trekgewicht van 300kg voor 64 kWh.
Ik dacht juist dat er late-MY20 modellen zijn met al wel de nieuwere typegoedkeuring. In mijn zoektocht kwam ik uit mijn hoofd 2020-september tegen met 300kg trekgewicht (geen import), maar die advertenties kan ik niet terugvinden (verkocht denk ik) en momenteel weinig aanbod van eind 2020.
Wel deze van bj 2020-december met 300kg trekgewicht in OVI (K-903-LZ, tenaamgesteld januari 2021). https://www.autotrader.nl...make=kia&safemodel=e-niro

Als je doelt op het voorbeeld van je collega; kan je controleren wat het MY is via de VIN? (positie 10, L = MY20, M = MY21)
Mogelijk is het een MY20 geleverd in 2021?
Collega zag op de RDW een hele serie met 0 kg trekgewicht. Verschilde heel weinig met mijn kenteken die wel 300kg mag trekken. Is ook niet zo belangrijk mijn punt was eigenlijk dat je moet opletten als je een tweedehands koopt vanwege niet kloppende advertenties, afwijkende series en opties.
Kan me ook nog voorstellen dat iemand er een heel stel heeft geïmporteerd en in een keer op Nederlands kenteken heeft gezet?

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 07-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

En hier vind je een video die het allemaal laat zien. Helaas is de maker nogal langdradig, maar je kunt alles wel duidelijk zien, wat wel fijn is als je visueel ingesteld bent zoals ikke. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Hippe Lip schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

En hier vind je een video die het allemaal laat zien. Helaas is de maker nogal langdradig, maar je kunt alles wel duidelijk zien, wat wel fijn is als je visueel ingesteld bent zoals ikke. 8)
Overigens zit er "in' dat topic iemand die een hele fotoreeks met schema's gepost heeft per stap. Ik ga die volgen als ook meer visueel, maar meer stapsgewijs-foto-persoon :+
Pagina: 1 ... 299 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.