Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:52:
Ik lees dat my21 executive intelligente snelheidsborden assistentie heeft. Wat doet dit? Kan je dan je acc zo instellen dat de auto automatisch de gegeven snelheid volgens de borden aanhoudt? Weet iemand of dat goed en prettig werkt want dat zou veel bekeuringen en opletten en snelheid aanpassen schelen. Lijkt mij wel prettig.
En betekent het hebben van kantel/-schuifdak altijd minder hoofdruimte voor en/of achter?
En de laatste: ik twijfel nog steeds tussen een e-niro en een Ev6 puur en alleen vanwege het snelladen en vakanties. Ik neig naar de e-niro want goedkoper maar ik wil de auto wel echt 5 jaar houden. Dat betekent 5 jaar vakanties en toch wat langer wachten dan gewenst tijdens laden. Ook lijkt mij een Ev6 met snelladen populairder te blijven over 5 jaar als het gaat om inruilen. Heeft iemand anders deze overwegingen ook gehad en is er iemand die hier iets over wil/kan zeggen?
Die leest inderdaad een aantal typen verkeersborden; niet alleen snelheidsborden, maar ook inhaalverboden.
Daar zit zelfs een stukje intelligentie in: beperkte snelheid die geldt tijdens regen, wordt pas weergegeven wanneer het ook daadwerkelijk regent (gemeten aan de hand van de regensensor/ruitenwissergebruik).
Een smelheidsbord voor de uitvoegende rijbaan wordt helaas ook weergegeven wanneer je op de rechtdoorgaande rijstrook blijft rijden, tenzij er een onderbordje onder hangt met pijl schuin naar rechtsonder om aan te geven dat deze snelheid alleen op de uitvoegende rijbaan geldt.
De tijdsafhankelijke maximum snelheden werken, afhankelijk van hoe het aangegeven wordt.
Als op één paal zowel een 100 als een 120 bordje zit met bijbehorende tijden, dan krijg je op het juiste tijdstip (meestal) de juiste snelheid te zien.
Als er alleen een 100 bord hangt met daaronder het onderbordje 6-19h, dan wordt als snelheid altijd 100 aangegeven, ongeacht het tijdstip....
Ook irritant: als het systeem zich vergist in de snelheid en bij een trajectcontrole waar je 80 mag, denkt dat je bijvoorbeeld maar 50 mag, blijft het systeem je voortdurend waarschuwen wanneer je sneller dan 50 rijdt, ook als je onder de 80 blijft!
Alle nieuwe auto's die nu geleverd worden hebben een verkeersborden systeem/snelheidswaatschuwingssysteem.... Als die er ook regelmatig naast zit als onze e-Niro, dan is dat wel erg irritant!