Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:08:
Is €20k en reële prijs om te zoeken naar een e-niro executive van 2020 of 2021 met rond de 100k km, inclusief warmtepomp, 1e eigenaar en dealer onderhouden?
Wat had je zelf al gezocht?

simpele zoekopdracht: https://www.gaspedaal.nl/...fw=ExecutiveLine&srt=pr-a ...
... toont alleen twee pre-facelift MY19-bouwjaar-2020 exemplaren onder de 20k.

De derde is €21230 en heeft al bijna 115k km gelopen. Voldoet verder aan je wensen denk ik (1 zakelijke eigenaar volgens OVI, dus zal wel leasebak geweest zijn).
https://www.frankvaneman....pdc-cruise-led-584892032/
(hé toevallig de dealer waar ik mijne kocht laatst!)
Wat mij zou tegentaan aan deze is dat dit een éénfasemodel is waarschijnlijk, aangezien ik publiek moet laden echt een dealbreaker.

2021: nee, dat lijkt me een te groot verschil, kan je wel uit je hoofd zetten. warmtepomp ook niet altijd aanwezig, dat werd een optie in 2021. echt opletten, veel advertenties hebben onjuist info. trek de motorkap open en kijk of er een warmtepomp is. zijn er ook relatief weinig die richting de 100k km gaan al om enigszins onder de €25k wat te zien denk ik.

2020: bijna allemaal warmtepomp lijkt mij indien uit NL, misschien mogelijk, maar dan moet je goed onderhandelen om niet boven de €20k te gaan, met eisen dealeronderhouden en 1e eigenaar lijkt het mij ook weinig realistisch nog. Let op dat MY2020 lang niet allemaal 3-fase heeft, ook ExecutiveLine niet. Was een optie toen. (zie gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic")

ExecutiveLine <110k km >=2020 was ik trouwens ook naar op zoek voor een zelfs iets hoger budget nog zelfs, maar dat is mij niet gelukt. Wel een paar die in de buurt kwamen, maar dat was import. Wellicht kan je eentje vinden in een iets slechtere staat dat de prijs wat drukt, als je dat niet zo veel uitmaakt.
Mijn verhaal van aanschaf vorige maand: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79592870

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07
@DijkDude
Helaas herkenbaar. Vorig jaar waren wij een dagje winkelen net over de grens in Duitsland en kregen een binnendoor route omdat de snelweg richting Arnhem volledig dicht was. Lekker door het boerenland tot we ineens voor een bruggetje stonden met de breedte van een scootmobiel.
Van alles geprobeerd maar de auto moest en zou over dat bruggetje en dat was met geen mogelijkheid te blokkeren of aan te passen.
Uiteindelijk een stukje terug gereden, andere richting ingegaan en op gevoel een stuk noordelijker gereden parallel aan de grens als het ware tot de navigatie stopte met pogingen om ons terug te laten rijden en ook echt met een andere route kwam.
Één keer meegemaakt en voor de rest eigenlijk altijd tevreden, ook als er een andere route komt ivm verkeer en/of afsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ninjazx9r98 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:11:
@DijkDude
Helaas herkenbaar. Vorig jaar waren wij een dagje winkelen net over de grens in Duitsland en kregen een binnendoor route omdat de snelweg richting Arnhem volledig dicht was. Lekker door het boerenland tot we ineens voor een bruggetje stonden met de breedte van een scootmobiel.
Van alles geprobeerd maar de auto moest en zou over dat bruggetje en dat was met geen mogelijkheid te blokkeren of aan te passen.
Misschien wat off-topic, maar
offtopic:
is dat wel goed te doen met andere navigatie? Ik zag het ook zo snel niet in Google Maps of Waze (ja tenzij je het meldt als fout/verstoring).

Zo had ik eens een vrachtwagen met pech die de toegang/uitgang tot de wijk blokkeerde overdwars in beide richtingen en niets in de techniek was behulpzaam om een blokkade aan te geven recht voor mij, om een alternatieve uitgang te vinden vanuit die wijk. Ja, een behulpzame bewoner die wel bekend was en zag dat ik stilstond te zoeken.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27
Is €20k en reële prijs om te zoeken naar een e-niro executive van 2020 of 2021 met rond de 100k km, inclusief warmtepomp, 1e eigenaar en dealer onderhouden?
Het is een rare markt en je moet een beetje mazzel hebben.
Het rare zit o.a. in de aankoopsubsidies en de lage bijtelling. De subsidiepot voor 2e hands particulier is inmiddels leeg, maar niet alle verkopers lijken dat al te weten. 2020 heeft nog een jaar 8% bijtelling. De auto's worden vaak voor 4 jaar geleased, maar dan als dat mogelijk is een jaartje verlengd omdat je nu veel meer bijtelling hebt. Daardoor nog vrij dunne markt en wat op de markt is wordt de prijs mede beïnvloed doordat je nog poosje lagere bijtelling hebt.
Als je kijkt naar 2019 dan lopen die de komende maanden allemaal uit de lage bijtelling en dat zal het aanbod vergroten en de prijs drukken mag je verwachten, ook al omdat er ook van andere merken de 2019 jaarlaag er uit gaat lopen. Er is toen een hausse geweest in 4e kwartaal omdat de 4% bijtelling per 1-1-2020 stopte.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:28
Kijk dan ook of het een facelift model is met 3 fase laden, ik zie enorme prijsverschillen een beetje geduld doet wonderen en dan moet het zeker lukken voor die prijs. Succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
[quote]eltron schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Het is een rare markt en je moet een beetje mazzel hebben.
Het rare zit o.a. in de aankoopsubsidies en de lage bijtelling. De subsidiepot voor 2e hands particulier is inmiddels leeg, maar niet alle verkopers lijken dat al te weten. 2020 heeft nog een jaar 8% bijtelling. De auto's worden vaak voor 4 jaar geleased, maar dan als dat mogelijk is een jaartje verlengd omdat je nu veel meer bijtelling hebt. Daardoor nog vrij dunne markt en wat op de markt is wordt de prijs mede beïnvloed doordat je nog poosje lagere bijtelling hebt.
Als je kijkt naar 2019 dan lopen die de komende maanden allemaal uit de lage bijtelling en dat zal het aanbod vergroten en de prijs drukken mag je verwachten, ook al omdat er ook van andere merken de 2019 jaarlaag er uit gaat lopen. Er is toen een hausse geweest in 4e kwartaal omdat de 4% bijtelling per 1-1-2020 stopte.

Ha ha , daar ben ik er één van …..
90.000 km gelopen, nieuwe motor erin , verder geen enkele problemen gehad
Ben benieuwd wat ie eind van dit jaar nog waard is exl btw …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
gertvdijk schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Misschien wat off-topic, maar
offtopic:
is dat wel goed te doen met andere navigatie? Ik zag het ook zo snel niet in Google Maps of Waze (ja tenzij je het meldt als fout/verstoring).

Zo had ik eens een vrachtwagen met pech die de toegang/uitgang tot de wijk blokkeerde overdwars in beide richtingen en niets in de techniek was behulpzaam om een blokkade aan te geven recht voor mij, om een alternatieve uitgang te vinden vanuit die wijk. Ja, een behulpzame bewoner die wel bekend was en zag dat ik stilstond te zoeken.
Ik had ooit een Sony mex en nog iets, 100 oid was een becker.
Moeiteloos, geen probleem, mijn latere Tom Tom ook geen probleem.
Kia heeft het gewoon niet voor elkaar.
Er gaat blijkbaar dezelfde logica overheen als mijn Samsung phone.
Fantastische apparaten met een volkomen onlogische Koraanse software strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[b]DijkDude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:45:[/b[...]
Fantastische apparaten met een volkomen onlogische Koraanse software strategie.
In Shaa Allah :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ben zeer benieuwd hoe jullie tegen onderstaand issue aankijken. Ik denk dat ik de enige in NL ben, maar als er meer zijn hoor ik het graag. BTW, wij rijden een E-soul, maar aangezien het DNA 99% gelijk is, lift ik hier mee :)

In het voorjaar begonnen onze range problemen. Thuis wegrijden met 100% accu, 400 km bereik. Dorpje verder aankomen met 10%, en op de rit terug stijgt de batterij weer naar 90%
De dealer weet waar het van komt: één batterijcel is kapot, en aangezien ze serieel geschakeld zijn, denkt de computer dat alles kapot is. De batterij en kabel zijn vervangen.

In mei kwam het probleem terug, wederom hebben ze alles doorgemeten. Nu denken ze aan de communicatie tussen batterijcel en computer. Daarom hebben ze een identieke computer erin gezet en leken de problemen in eerste instantie verholpen. Vorige week auto opgehaald, na twee ritten zelfde problemen.

Mijn vragen:
- Ik denk persoonlijk dat er dus meer batterijcellen kapot zijn, of zou het wat anders kunnen zijn. Wat gaan ze dan doen, elke keer een batterij vervangen en dan na twee weken er weer achter komen dat het een andere cel is? Zo blijven we bezig.
- Of moet ik ze maar eens pushen om het hele batterijpakket en computer te vervangen?
- Alternatieve optie: ik schat in dat de batterij vervangen een dure business is. Ik ben best bereid om tegen meerprijs over te gaan op een nieuwe (Niro?) of EV3. Of speel ik het dan te hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
greatgonzo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:51:
- Ik denk persoonlijk dat er dus meer batterijcellen kapot zijn, of zou het wat anders kunnen zijn. Wat gaan ze dan doen, elke keer een batterij vervangen en dan na twee weken er weer achter komen dat het een andere cel is?
Uitlezen met OBD-lezer op die poort, bijvoorbeeld met CarScanner app op je telefoon. Dan kan je de voltages live zien van alle celletjes terwijl je rijdt wanneer het probleem optreedt. Accelereer goed om hem goed te laten 'dippen' en de afwijkingen te zien. Zo kan je een beeld krijgen van de onbalans in het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

gertvdijk schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Uitlezen met OBD-lezer op die poort, bijvoorbeeld met CarScanner app op je telefoon. Dan kan je de voltages live zien van alle celletjes terwijl je rijdt wanneer het probleem optreedt. Accelereer goed om hem goed te laten 'dippen' en de afwijkingen te zien. Zo kan je een beeld krijgen van de onbalans in het pakket.
neem aan de de garage dat wel doet.. krijgen ze dan alle kapotte cellen te zien, of alleen dat de "totale capaciteit" verminderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Gekke vraag misschien, maar heeft iemand hier ervaring met een Fulli (of een andere tollbadge) in combinatie met een eNiro? Ik vraag me af waar ik dat ding het beste kan plakken. Hij moet direct achter de spiegel, maar daar zit natuurlijk dat "blok" met electronica.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:41
posttoast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:58:
Gekke vraag misschien, maar heeft iemand hier ervaring met een Fulli (of een andere tollbadge) in combinatie met een eNiro? Ik vraag me af waar ik dat ding het beste kan plakken. Hij moet direct achter de spiegel, maar daar zit natuurlijk dat "blok" met electronica.
Ja, gewoon ergens bovenin op de voorruit, hoeft niet perse naast de spiegel, kan ook links of rechts.
Achter de spiegel wordt aangeraden omdat ie dan geen extra zicht ontneemt.
Als je soms ziet hoe mensen hun mobieltje recht in het zicht op de ruit plakken.. :X

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Tnx! Ik was vooral "huiverig" omdat er gesproken werd over "hittewerend glas" en dat je dat ding dus eigenlijk op het gespikkelde stuk ruit moet plakken. Maar, dat kan niet want daar zit al die electornica. Maar ik begrijp dus nu dat het gewoon werkt als ik het "ergens" op de ruit plak :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
greatgonzo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:59:
[...]
neem aan de de garage dat wel doet.. krijgen ze dan alle kapotte cellen te zien, of alleen dat de "totale capaciteit" verminderd is
Nee dat doet de garage niet is mijn ervaring en afgaand op eerdere berichten hier. Wat ze wel doen is simpel de SoH uitlezen en die staat doorgaans gewoon op 100% bij Kia/Hyundai platform, ook bij degradatie.

Als je zelf het voltage van de individuele celletjes bekijkt kan je een inschatting maken van de staat. Maar een gelijkmatige degradatie die zich niet uit in onbalans kan je alleen meten door hem leeg te rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 30-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Nee dat doet de garage niet is mijn ervaring en afgaand op eerdere berichten hier. Wat ze wel doen is simpel de SoH uitlezen en die staat doorgaans gewoon op 100% bij Kia/Hyundai platform, ook bij degradatie.
Ook bij degradatie? Heb je een bron/linkje van iemand die meetbare degradatie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Ook bij degradatie? Heb je een bron/linkje van iemand die meetbare degradatie heeft?
Het is meer dat iedereen bij hoge km-stand of hoge leeftijd een beetje degradatie moet hebben en er altijd 100% staat.

Zelfs bij bad cells krijg je nog 100% SOH, zo lijkt het.
YouTube: Kia e-Niro MY20 degradation 146500km (replaced bad cell) (kijk rond 3m11s)

Daarom vind ik dat getal volledig onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan bij een proefrit niet de auto helemaal leeg gaan rijden, je komt dus nooit achter de gezondheid vd batterij, dus hoe kan je nou een goed idee krijgen vd gezondheid vd batterij zonder dat je allerlei moeilijke technische handelingen moet uitvoeren of zonder dat je een batterij moet leegrijden,v wat niemand wil, dus ook geen verkoper of dealer. Je moet dus gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gertvdijk ja mee eens dat je ergens iets van degradatie moet verwachten, maar er is zo weinig bewijs van dat dit er echt is. Ik denk dat het onder de 200.000km echt een non-issue is.
Dat filmpje kende ik nog niet, maar zelfs daar is het minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:47:
Je kan bij een proefrit niet de auto helemaal leeg gaan rijden, je komt dus nooit achter de gezondheid vd batterij, dus hoe kan je nou een goed idee krijgen vd gezondheid vd batterij zonder dat je allerlei moeilijke technische handelingen moet uitvoeren of zonder dat je een batterij moet leegrijden,v wat niemand wil, dus ook geen verkoper of dealer. Je moet dus gokken...
Klopt. Eigenlijk zou het standaard moeten zijn om een Aviloo of -achtige test te doen voor verkoop/inruilen, zodat de auto een recent certificaat heeft bij aanschaf en de volgende geïnteresseerde koper goed geïnformeerd een beslissing kan maken.

Maar ja, daar is de occasionmarkt voor EVs nog niet, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:49:
@gertvdijk ja mee eens dat je ergens iets van degradatie moet verwachten, maar er is zo weinig bewijs van dat dit er echt is. Ik denk dat het onder de 200.000km echt een non-issue is.
Dat filmpje kende ik nog niet, maar zelfs daar is het minimaal.
Klopt, hij zegt ook ongeveer 3.7% degradatie meetbaar (rond 3m03s).
Met een echte SoH van 96% en ook zelfs met 80% is een e-Niro nog prima bruikbaar vind ik zelf. Tenzij het een start is van snel progressieve degradatie van één kapotte cel die snel achteruit gaat ofzoiets, dan kan het snel gaan opeens; zoiets wil je weten voor aanschaf eigenlijk.
Van de e-Niro geen ander voorbeeld van zo'n geval kunnen vinden maar hier een EV6-eigenaar die met een Aviloo test toch echt aantoonbaar slechtere actieradius heeft door één bad cell met SoH 100% en Kia doet daarom niks. Dus je kan echt pech hebben. Zie petertenboer in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij ook zorgen baart is dat als ik een e-niro koop bij bijv. een Kia dealer, ik na 2 jaar gezeik krijg met de batterij, ik dus zelf €10.000 mag betalen want ik lees overal dat de dealer (Kia) niet echt klantvriendelijk meedenkt en wil helpen. Waarom zou ik dan nu eigenlijk een e-niro kopen überhaupt? Misschien is een ruime Toyota Rav-4 wel verstandiger. Dan gewoon de komende 5 jaar eens kijken hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Alleen jammer van mijn zonnepanelen overschot die echt heel groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Die ervaring heb ik niet. Er is wat kapot aan de achterremlicht unit (verschillende leds), de dealer stelde voor om dat te maken onder garantie.

Het wordt denk ik pas een dingetje als je uit de garantie loopt.

En wat kost het als de motor van die RAV-4 in de soep draait?

Dat hele overschot krijg je toch niet je auto in ben ik bang. Ik heb een thuis accu gekocht en ga naar een dynamisch contract. Gewoon uit principe en geen zin om (bij Essent) 400 euro per jaar aan terugleverkosten te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:26:
Wat mij ook zorgen baart is dat als ik een e-niro koop bij bijv. een Kia dealer, ik na 2 jaar gezeik krijg met de batterij, ik dus zelf €10.000 mag betalen want ik lees overal dat de dealer (Kia) niet echt klantvriendelijk meedenkt en wil helpen. Waarom zou ik dan nu eigenlijk een e-niro kopen überhaupt? Misschien is een ruime Toyota Rav-4 wel verstandiger. Dan gewoon de komende 5 jaar eens kijken hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Alleen jammer van mijn zonnepanelen overschot die echt heel groot is.
Als je het geld hebt, lekker een EV gaan rijden. Er gaat een wereld voor je open mbt hoe relaxt het allemaal rijdt, je draagt je steentje bij aan het milieu en je kan je PV stroom nuttig inzetten zonder van de accijnsgrillen van de overheid afhankelijk te zijn.
Maar ik lees hier vooral koudwatervrees en zoeken naar argumenten om vooral fossiel te blijven rijden.
Je zult zelf de stap moeten nemen, we hebben hier geen glazen bol mbt wat er mogelijk met je nieuwe auto mis zal gaan, of dat nu een is die intern een olieproduct verbrandt of een die op stroom rijdt.
Er zitten bij een auto met verbrandingsmotor wel honderden onderdelen meer in die allemaal stuk kunnen (distributieriem, kleppen, waterpomp, dynamo, startmotor, etc etc)

Op mijn werk is de e-Niro in elk geval een auto die door heel veel collega's privé is overgenomen, waar het vroeger altijd ging over "welke nieuwe ga jij bestellen?" is men na 5 jaar overtuigd geraakt van de kwaliteit en het comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-07-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:48
Ik ben er gisteren de Storebæltbrug in Denemarken en de Øresundbrug naar Zweden mee over gereden.
Ik heb hem direct links naar de zwarte kunststof basis van de binnenspiegel geplakt.

De tollbadge is nu ongeveer twee jaar oud en geen problemen bij de betreffende tolpoortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een motor van een Rav4 draait niet zomaar in de soep want een motor is al 100+ jaar in ontwikkeling, dus de meeste fouten en kinderziektes zijn uitontwikkeld.

Accijns grillen zijn inderdaad vervelend, maar de politiek is op allerlei terreinen zeer onbetrouwbaar, zie salderingsregeling, phev mrb, energie en electriciteit belastingen, gas, warmtepomp, cv ketel, etc. Dat is mijn probleem, ik koop over de huidige regels een ev, maar over twee jaar worden die weer heel anders belast, daar valt geen peil op te trekken.

Ik zoek niet naar argumenten om fossiel te blijven rijden want ik wil juist naar ev, maar ik zoek naar argumenten om te onderbouwen dat dit is rationeel financieel goede beslissing is.

Ik kom uit op een e-niro, geen schoonheid, dus rationeel. Maar als ik dan lees over allerlei problemen, en onzekerheid over accu degradatie en restwaarde, dan vraag ik mij oprecht af of dit een verstandige keuze is, ondanks mijn pro ev tendens.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2024 17:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Elektromotor was er natuurlijk eerder (dacht ik) en is veel minder aan te ontwikkelen.

Maar eh. Waar lees je over problemen met de e-niro? En meer nog waar lees je over accu degradatie? Behoudens de Leaf lees ik alleen maar 200k en weinig tot geen degradatie.

Edit: ik zou me eerder druk maken over accijnsverhogingen op benzine en wegenbelasting voor een ICE

[ Voor 18% gewijzigd door janne_nl op 30-07-2024 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:55:
Een motor van een Rav4 draait niet zomaar in de soep want een motor is al 100+ jaar in ontwikkeling, dus de meeste fouten en kinderziektes zijn uitontwikkeld.
[...]
ik wil juist naar ev [...]
Je gaat geen EV vinden met dezelfde "100+ jaar in ontwikkeling, dus de meeste fouten en kinderziektes zijn uitontwikkeld" kwalificatie.
Ik kom uit op een e-niro, geen schoonheid, dus rationeel. Maar als ik dan lees over allerlei problemen, en onzekerheid over accu degradatie en restwaarde, dan vraag ik mij oprecht af of dit een verstandige keuze is, ondanks mijn pro ev tendens.
Veel modellen auto's hebben kwaaltjes en de e-Niro was een zeer populair model (bron). Dus ja, je hebt al snel dat je problemen kunt vinden online in vergelijking met andere modellen die mindere verkoopcijfers haalden. Rationeel gezien moet je dat dus wel in perspectief zien daarin. Zeker wat betreft accudegradatie denk ik dat je met de e-Niro juist een zeer goede keuze maakt binnen de groep EVs, omdat verreweg de meeste mensen zeer positieve ervaringen hebben over dat aspect.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 30-07-2024 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04

Accijns grillen zijn inderdaad vervelend, maar de politiek is op allerlei terreinen zeer onbetrouwbaar, zie salderingsregeling, phev mrb, energie en electriciteit belastingen, gas, warmtepomp, cv ketel, etc. Dat is mijn probleem, ik koop over de huidige regels een ev, maar over twee jaar worden die weer heel anders belast, daar valt geen peil op te trekken.

Ik zoek niet naar argumenten om fossiel te blijven rijden want ik wil juist naar ev, maar ik zoek naar argumenten om te onderbouwen dat dit is rationeel financieel goede beslissing is.

Sjee ik lees alleen maar problemen met een RAV4. https://www.google.com/search?q=rav4+problems+and+complaints

Kortom het ligt er maar net aan waar je op zoekt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteindelijk zal je zelf een beslissing moeten nemen die past bij jouw profiel en wensen. Deze beslissing kan een ander niet voor je nemen. Neem een DMB of een Toyota, whatever. Zal een ander niet van wakker liggen.
Ik heb zonder klagen bijna vijf jaar 80K km met een e-Niro gereden en alles wat stuk was werd gewoon onder garantie vervangen. Enige nadeel was dat ik na de Kona EV en de e-Niro nooit meer terug wil naar een auto met verbrandingsmotor. :+ En wakker liggen van de commentaren van de naysayers over EV, PV, thuisaccu"s doe ik evenmin want geen invloed op mijn rekening.
Bij overlaten aan de dealer was de SoH van de HV accu nog 100%. Daar kan je je twijfels bij hebben maar ook de GOM range lag in de zomer nog steeds tegen de 500 km en in de winter rond de 360 km.

Indien je een ander profiel hebt maak je gewoon je eigen rekening en kiest op basis daarvan.

ps. Wanneer er nu een auto is met een heel lage restwaarde (toch op de leasemarkt) is het wel een Toyota Rav 4. :)
Makkelijk hhoor.Er is geen verplichting om met een BEv te rijden noch om fossiel te blijven rijden.
Je kan, voor de liefhebber, tegenwoordig zelfs nieuwe Toyota H2 wagens kopen voor een prikje (ze geraken ze anders aan de straatstenen niet meer kwijt). Je H2 zal je wel zelf moeten produceren. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:26:
Als je een niet te oude Niro koopt die volgens Kia specs is onderhouden valt ie nog een aantal jaren in de Kia garantie.
Dan kan je tegen eind van die garantie altijd nog besluiten of je hem inruilt.

Wij zijn overgestapt vanuit een Outlander PHEV en het enige pijnpunt was dat de Kia iets minder ruim is en geen elektrische kofferbak heeft.

In de totale kosten (ik weet het, deels gebaseerd op aanames) komt de Kia echt een stuk goedkoper uit dan de Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Haha geweldig, je noemt precies de 'pijnpunten' die wij ook zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-09 21:39
Leader98 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:50:
en het enige pijnpunt was dat de Kia iets minder ruim is en geen elektrische kofferbak heeft.
Is dat echt een gemis, geen elektrische kofferbak? Ik vind het wel wat hebben om de klep met een knopje open en dicht te laten gaan, maar als ik kijk naar praktisch nut, heb ik de klep van de niro al open en weer dichtgedaan tegen de tijd dat zo'n elektrische klep open is (of dicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Is dat echt een gemis, geen elektrische kofferbak? Ik vind het wel wat hebben om de klep met een knopje open en dicht te laten gaan, maar als ik kijk naar praktisch nut, heb ik de klep van de niro al open en weer dichtgedaan tegen de tijd dat zo'n elektrische klep open is (of dicht).
Als je met je krat bier aan komt lopen scheelt het een keer bukken en weer optillen als je even met je voet onder de bumper kan wieberen om de klep automatisch te openen. Als je dat dan een paar keer gedaan hebt voelt het waarschijnlijk als een stap terug ;)
Ik laat mn bier gewoon thuisbezorgen :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Of met de sleutel in de hand en een zware krat even op een knopje drukken als je kort bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of met de sleutel op zak gewoon even links achter de auto gaan staan. :)
Zit op onze huidige Kia maar ook maar een gadget want de drankencentrales en warenhuizen in België zijn doorgaans uitgerust met gratis winkelkarretjes waarmee je van de winkel tot aan je kofferbak kan rijden zodat je niet meer met je handen vol tot aan de auto moet of niet meer moet bukken om die krat bier van de grond in je auto te tillen. :+
Een krat bier (of whatever) in de handen tot aan de auto sleuren behoort hier al enkele decennia tot het verleden. :)

Of zouden er nu echt mensen zijn die denken "ha ik heb een elektrische kofferbak met afstandsbediening nu moet ik geen karretje meer en kan ik met de handen vol tot aan de auto lopen zonder te bukken". :?

Of hoe kunnen we onnodig moeilijk gaan doen om gadgets alsnog een nuttige onmisbare functie toe te wijzen. :O

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Als je maar 1 krat hebt hoef je niet terug te lopen met het karretje. Niet elke supermarkt is zo groot dat er over plaatsen voor karretjes zijn.

Maar het wordt een beetje een luxe probleem off topic discussie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik had het over supermarkten in België, niet over het buurtwinkeltje van ome Sjaak op de Hollandse buiten. :+
Hier heeft in de ruime omgeving elke supermarkt karren. Geen idee hoe dat in Nederland geregeld is.
Wie liever naar de buurtwinkel om de hoek gaat waar geen plaats is voor karren kan idd beter investeren in een auto met elektrische kofferbak zodat ie naar de buurtwinkel kan voor een krat bier zonder zich daarbij te moeten bukken. Hopelijk hebben ze dan wel plaats om voldoende parkeerplekken te voorzien voor al dat gesleur met kratten bier.

Ander uitgangspunt, andere gevolgen.

Soit, overigens mee eens dat het handmatig te bedienen kofferdeksel van onze ex e-Niro vlugger open en dicht was dan de elektrische variant van de huidige KIA. En met overal supermarkten met karren was het eerste ook absoluut geen issue. :+

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ik denk dat beter lezen ook helpt.

Zeker in plaats van tamelijk denigrerend doen.

Maar wat ik al zei off-topic.

[ Voor 54% gewijzigd door janne_nl op 30-07-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
gjcvro schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Een gemis is wellicht te zwaar maar ik gebruikte het vaak.
De Kia klep moet best stevig worden gesloten om goed in het slot te vallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leader98
Vandaag de verlaagde kofferbakvloer in elkaar geknutseld.
100 liter extra ruimte (ten koste van een hoop loze ruimte).

Gebruik gemaakt van info die hierover al te vinden was en een klein beetje naar eigen idee bijgewerkt.

De vloerplaat is van 12mm multiplex en de bekleding is van deurmat op rubber ondergrond.
Ik heb de resterende stukjes deurmat gebruikt om de ruimte tussen plaat en waar de vloer op rust iets mee op te vullen zodat de vloer niet door kan buigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUG7SbQhGp9NBG6Y1YWfiTHfN0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etVmb6vUef0HzsLukSLQFr9G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz8LWiKPoSx2HI6CrZiGnFGeJS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okUXCsVN121byPsRzawrAF4Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S14kl0TsRQ_cWeC3HkG2vq084Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jTTcaTRI7p5uowCNLFXIcS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNNpgLioCI_lSFL-Sh4yL55DLso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUXZ5xONPRJf8N3GMQy67dia.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAOZYVfbkZcWkrbu6dygY5YyBXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqfzNIysRc6gUanKNlLG9nkb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door Leader98 op 01-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:52:
[...]

Als je met je krat bier aan komt lopen scheelt het een keer bukken en weer optillen als je even met je voet onder de bumper kan wieberen om de klep automatisch te openen. Als je dat dan een paar keer gedaan hebt voelt het waarschijnlijk als een stap terug ;)
Ik laat mn bier gewoon thuisbezorgen :9B
Ah, dat zal het zijn, ik drink geen bier ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Leader98 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Een gemis is wellicht te zwaar maar ik gebruikte het vaak.
De Kia klep moet best stevig worden gesloten om goed in het slot te vallen.
OK, ik heb het nog bij geen enkele auto gehad, vind het wel netjes om te zien, maar zie tegelijkertijd dat ik mijn klep een stuk sneller open en dicht doe dan die elektromotor. Ik heb ooit overwogen om het in te bouwen (er zijn aftermarket setjes) maar leek me het geld en moeite niet waard.

Maar zoals met zo veel dingen, als je het niet kent weet je ook niet of je het mist. Zoiets als airco, geen haar op mijn hoofd die nou nog een auto zonder zou kopen, maar vroeger was het 'wel leuk'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
Vandaag de foutmelding vul koelvloeistof spannings omvormer bij. Laten herstellen had nochtans al blauwe vloeistof. Prima afgehandeld door van mossel Lier (be).
Wel eerst melding bij onderhoud dan door de invoerder garantie man bekeken en nu dus de procedure uitgevoerd kreeg beschikking over een e-corsa. Is tweede garantiegeval in 4 j. Eerste was slotje van de laadpoort. Heb ook mijn eerste technische keuring gehad tijdens de keuring viel het me op dat aan de opkrikpunten veel slijk bleef zitten in de sleuven deze ga ik meer schoonmaken ik woon nogal landelijk.
E-niro my20 België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57

13art

Moderator Mobile
Leader98 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:22:
Vandaag de verlaagde kofferbakvloer in elkaar geknutseld.
100 liter extra ruimte (ten koste van een hoop loze ruimte).

Gebruik gemaakt van info die hierover al te vinden was en een klein beetje naar eigen idee bijgewerkt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er erg netjes uit. Misschien moet ik het toch ook maar eens gaan overwegen om te doen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

13art schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 06:41:
[...]

Dat ziet er erg netjes uit. Misschien moet ik het toch ook maar eens gaan overwegen om te doen.
Ik zit hier nou toch ook naar te kijken... Ik heb de auto nu al bijna 3 jaar maar dit ziet er toch wel erg netjes uit. Tegelijk betekend het voor mij dat ik dan ook ergens in huis (appartementje met krappe berging) iets van ruimte moet maken om de originele plaat en onderdelen onder de standaard verhoogde laadruimte te stallen. En voor die 2 keer in het jaar dat ik hier gebruik van zou maken...

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Yariva schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zit hier nou toch ook naar te kijken... Ik heb de auto nu al bijna 3 jaar maar dit ziet er toch wel erg netjes uit. Tegelijk betekend het voor mij dat ik dan ook ergens in huis (appartementje met krappe berging) iets van ruimte moet maken om de originele plaat en onderdelen onder de standaard verhoogde laadruimte te stallen. En voor die 2 keer in het jaar dat ik hier gebruik van zou maken...
Ja dan is het maar de vraag hoe zinvol het is. Bij ons is er een kleine dame onderweg de begin november het daglicht moet gaan zien. Tja dan heb je alle ruimte wel nodig met alle zooi die dan mee moet wanneer je weg gaat. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

13art schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Ja dan is het maar de vraag hoe zinvol het is. Bij ons is er een kleine dame onderweg de begin november het daglicht moet gaan zien. Tja dan heb je alle ruimte wel nodig met alle zooi die dan mee moet wanneer je weg gaat. 7(8)7
Dan kan het met een buggy en wat grote tassen wel handig zijn inderdaad :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
[...]

Klopt, de originele vakken en vulling vormen een hoop te bewaren rommel.
Maar andersom, de vloer die ik gemaakt heb is een grote plaat (met een scharnierpunt waarbij ik de vloermat bekleding als bevestiging heb gebruikt), die staand tegen de muur niet veel ruimte inneemt. Dus als je die in opslag hebt staan kan je twee keer per jaar voor maximale laadruimte gaan (vakanties?).

Ik had wel vaker behoefte aan extra laadvolume ivm het meenemen van rolstoel en/of rollator van mijn vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik installeer niet een dergelijke vaste oplossing, maar haal gewoon alle ballast van Kia er uit als ik op vakantie ga. Dan blijft er maximaal ruimte over voor de vakantiebagage. Alleen al in de verdieping waar je schuimrubber bakken in zitten passen twee tassen.....
en het is simpel een paar schroefjes losdraaien.. en na de vakantie andersom, terug naar normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Leader98 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Klopt, de originele vakken en vulling vormen een hoop te bewaren rommel.
Maar andersom, de vloer die ik gemaakt heb is een grote plaat (met een scharnierpunt waarbij ik de vloermat bekleding als bevestiging heb gebruikt), die staand tegen de muur niet veel ruimte inneemt. Dus als je die in opslag hebt staan kan je twee keer per jaar voor maximale laadruimte gaan (vakanties?).

Ik had wel vaker behoefte aan extra laadvolume ivm het meenemen van rolstoel en/of rollator van mijn vrouw.
Ja eens, ik zie het nut er ook zeker van in en het is een van de redenen waarom ik een Frunk in de auto heb geplaatst om die ruimte besparing al een beetje mee te pakken. Dat is wel echt een top besparing, vooral tijdens vakantie ritten waarbij het achterin vol zit met koffers :)

Echter zit ik persoonlijk gewoon in een andere levensfase. Alleenstaand, geen kids en nog net geen 30 ;) Mocht ik ruimte nodig hebben pleur ik alles achterin vol, de achterbank of gooi ik de achterbank stoelen naar beneden. En dan heb ik in veel gevallen nog de bijrijders stoel (tenzij je met een maatje of vriendin op vakantie gaat maar dan neemt die maar geen 9 krultangen mee op vakantie hoor :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Sterker nog, je kan alle zut onder de vloer weghalen (behalve de bak waar pomp en gevarendriehoek in zitten en dan de originele vloer erin leggen, ondersteund met een paar houten balkjes want de vloer kan net niet helemaal tot op de "bodem" zakken omdat de zijwanden iets taps toelopen.

Op die manier hoef je geen nieuwe vloer te knutselen en je "mist" hooguit een paar cm in hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

eltron schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Ik installeer niet een dergelijke vaste oplossing, maar haal gewoon alle ballast van Kia er uit als ik op vakantie ga. Dan blijft er maximaal ruimte over voor de vakantiebagage. Alleen al in de verdieping waar je schuimrubber bakken in zitten passen twee tassen.....
en het is simpel een paar schroefjes losdraaien.. en na de vakantie andersom, terug naar normaal.
Een beetje off-topic vraag daarover: ik heb wel eens van die tas pakketten / sets gezien specifiek voor een type auto om deze zo efficiënt mogelijk vol te proppen. Zoiets als dit: https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Maak je daar dan ook gebruik van met vakantie trips? Of is iedere willekeurige big shopper voldoende en zou je die ook al kunnen gebruiken met die aangeaste laadvloer? De ruimte die je daarmee wint (kennelijk 100 liter) is wel veel maar het is natuurlijk vooral in de breedte en diepte. In de hoogte win je er maar een paar centimeter mee gok ik. Die ruimte win je ook in de ruimte aan de bovenkant met stapelen maar toch ben ik nieuwsgierig of je hier nog slimmigheden voor heb :)

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 31-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Yariva schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Ja eens, ik zie het nut er ook zeker van in en het is een van de redenen waarom ik een Frunk in de auto heb geplaatst om die ruimte besparing al een beetje mee te pakken. Dat is wel echt een top besparing, vooral tijdens vakantie ritten waarbij het achterin vol zit met koffers :)

Echter zit ik persoonlijk gewoon in een andere levensfase. Alleenstaand, geen kids en nog net geen 30 ;) Mocht ik ruimte nodig hebben pleur ik alles achterin vol, de achterbank of gooi ik de achterbank stoelen naar beneden. En dan heb ik in veel gevallen nog de bijrijders stoel (tenzij je met een maatje of vriendin op vakantie gaat maar dan neemt die maar geen 9 krultangen mee op vakantie hoor :+ )
Helemaal mee eens, als je de ruimte toch niet altijd nodig hebt.
Nadeel vd verlaagde vloer is extra bukken...

Frunk is het volgende project (al twijfel ik over het nut want ik laad altijd vrijwel thuis op de oprit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Yariva schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Een beetje off-topic vraag daarover: ik heb wel eens van die tas pakketten / sets gezien specifiek voor een type auto om deze zo efficiënt mogelijk vol te proppen. Zoiets als dit: https://www.car-bags.com/...ev-2016-heden-detail.html

Maak je daar dan ook gebruik van met vakantie trips? Of is iedere willekeurige big shopper voldoende en zou je die ook al kunnen gebruiken met die aangeaste laadvloer? De ruimte die je daarmee wint (kennelijk 100 liter) is wel veel maar het is natuurlijk vooral in de breedte en diepte. In de hoogte win je er maar een paar centimeter mee gok ik. Die ruimte win je ook in de ruimte aan de bovenkant met stapelen maar toch ben ik nieuwsgierig of je hier nog slimmigheden voor heb :)
Het scheelde hier 13cm in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Leader98 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Helemaal mee eens, als je de ruimte toch niet altijd nodig hebt.
Nadeel vd verlaagde vloer is extra bukken...

Frunk is het volgende project (al twijfel ik over het nut want ik laad altijd vrijwel thuis op de oprit).
Dat snap ik dan ook weer vanaf jou kant. Ik ben geheel afhankelijk van publiekelijk laden / laden op werk met mijn eigen kabel. Dus die frunk wordt minimaal wekelijks gebruikt dus ik ben voluit gegaan met de Frunk en gasveren. Maar dan brengt het voor jou niet veel waarde mocht je thuis een laadpunt hebben met vaste kabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Ik heb hem rechts vd achteruitkijkspiegel geplakt dicht tegen de dakrand, waar ze hem aanraden, en nog nooit een probleem gehad. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Yariva schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:26:
[...]

geen maatwerktassen voor de auto, wel tassen die vervormbaar zijn zodat je altijd de ruimte maximaal kunt benutten. En bij het stapelen houd ik er wel van om naar achteren nog wat zicht te hebben. Niet alleen voor het zicht op het verkeer, maar ook bagagedrager (op de draaghaak) met bagagekoffer of fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Heeft een van jullie die bandenreparatieset uit de Niro wel een gebruikt?
En heb je daar geen krik bij nodig?
Die miste ik in de Niro terwijl de Outlander (ook met bandenreparatieset ipv reservewiel) er wel een had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gelukkig nog niet nodig gehad maar de e-Niro heeft zoals bijna alle EV's geen reservewiel meer aan boord en dus ook geen krik.
Bij de noodreparatiekit die er nu insteekt heb je geen krik nodig.
Die was alleen nodig om het wiel van de as te halen en het reservewiel terug aan te brengen.

Maar het is alleen maar om naar de garage of bandenboer te rijden en niet om gewoon verder mee te blijven rijden. Het vulmiddel blijft maar twee jaar goed en is voor echte reparatie (indien het nog kan) met gewoon water te verwijderen.

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Bestaan lekke banden nog?

Ik heb sinds 1995 geen lekke band meer gehad (toen gewoon wiel van de Peugeot 405 verwisseld midden in centrum Utrecht, strak in pak 😉).

[ Voor 9% gewijzigd door Leader98 op 31-07-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Leader98 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:09:

Ik heb sinds 1995 geen lekke band meer gehad (toen gewoon wiel van de Peugeot 405 verwisseld midden in centrum Utrecht, strak in pak 😉).
Ik zou maar even afkloppen als ik jou was ;)
IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:04:
Het vulmiddel blijft maar twee jaar goed en is voor echte reparatie (indien het nog kan) met gewoon water te verwijderen.
Ah ok, ik had altijd begrepen dat je de band naar de vernieling helpt als je dat spul gebruikt, waar anders de band nog gerepareerd kon worden.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-07-2024 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:21
ASW1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Wat ik me ook realiseerde is dat het cuppen richtingsgebonden is. Als ik aan de bovenkant van de banden voel dan is het opstaande gedeelte van een aangetast profielblok altijd aan de voorzijde van de auto en het aflopende deel naar de achterzijde. Dat betekent dat als je de wielen links-rechts omwisselt die schuin afgesleten blokken precies andersom zitten, en dat je daarna eerst een tijdje gaat afslijten totdat de blokken weer neutraal/recht zijn.
Uiteraard kan dit alleen met banden die niet draairichtinggebonden zijn, maar als je die hebt dan zal links-rechts verwisselen (naast voor-achter) effectiever zijn dan alleen voor-achter.
Ga ze allevier maar eens kruiselings omdraaien, uitlijning laten checken lijkt me ook nuttig.
Zojuist de wielen kruiselings om laten zetten ivm cuppen op alle vier de banden, elk met nog 4 a 5 mm profiel (vermoedelijk al een keer de achterbanden naar voren laten zetten door de vorige eigenaar) en voelbare zaagtand langs de randen.

Ik verwachtte dat het wel een tijdje zou duren voordat de zaagtand terug in de andere richting ging afslijten en de boel langzaam stiller zou worden, rekende er zelfs mee dat het in het begin misschien meer lawaai zou geven.
Maar tot mijn verbazing is de niro nu direct al stiller, merkte het meteen op de terugweg.
Dit zal dus niet zozeer komen door het voor/achter wisselen maar door het links/rechts omdraaien, waardoor de draairichting van de banden en ook de zaagtandvorm dus omgekeerd wordt.

Heb er niet aan gedacht om het voor en na te meten met een dB app dus ik kan het helaas niet kwantificeren, maar juist omdat ik dit resultaat helemaal niet verwachtte denk ik niet dat ik me dit inbeeld.
Let er wel op dat je banden geen verplichte draairichting hebben (aangegeven met een pijl op de band), als ze dat wel hebben dan kun je dus geen links/rechts wissel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ik heb met e-Niro al 3x lekke band gehad. 2x zat het in het loopvlak en eenvoudig te repareren met prop, geen krik bij nodig. 1x in de wang en moest er sowieso een nieuwe band komen.
Reparatiesetje bij de auto gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Zojuist de wielen kruiselings om laten zetten ivm cuppen op alle vier de banden, elk met nog 4 a 5 mm profiel (vermoedelijk al een keer de achterbanden naar voren laten zetten door de vorige eigenaar) en voelbare zaagtand langs de randen.

Ik verwachtte dat het wel een tijdje zou duren voordat de zaagtand terug in de andere richting ging afslijten en de boel langzaam stiller zou worden, rekende er zelfs mee dat het in het begin misschien meer lawaai zou geven.
Maar tot mijn verbazing is de niro nu direct al stiller, merkte het meteen op de terugweg.
Dit zal dus niet zozeer komen door het voor/achter wisselen maar door het links/rechts omdraaien, waardoor de draairichting van de banden en ook de zaagtandvorm dus omgekeerd wordt.

Heb er niet aan gedacht om het voor en na te meten met een dB app dus ik kan het helaas niet kwantificeren, maar juist omdat ik dit resultaat helemaal niet verwachtte denk ik niet dat ik me dit inbeeld.
Let er wel op dat je banden geen verplichte draairichting hebben (aangegeven met een pijl op de band), als ze dat wel hebben dan kun je dus geen links/rechts wissel doen.
Ook al kan ik zelf nog geen overduidelijke cupping waarnemen, ga ik toch de achterbanden eens van kant wisselen. Puur en alleen om te kijken of ik met het rijden verschil merk in geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:08:
Ah ok, ik had altijd begrepen dat je de band naar de vernieling helpt als je dat spul gebruikt, waar anders de band nog gerepareerd kon worden.
Was inderdaad vroeger het geval. Een heel geklieder.
Maar nu zijn het spuitbussen met vulling en lucht in één en toepasbaar via ventiel. Ook geschikt voor ventielen die de bandendruk meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36

Jazeker, vluchtheuvel geschampt en kon met deze runflat banden nog doorrijden naar de dealer want was onderweg voor afspraak bandenwissel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYrB8tfdzjIzXttZLUKyAoicEQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h00blkrsbBbGsgBZhsGDwxxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
13art schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Ook al kan ik zelf nog geen overduidelijke cupping waarnemen, ga ik toch de achterbanden eens van kant wisselen. Puur en alleen om te kijken of ik met het rijden verschil merk in geluid.
Bij mij kon je het wel duidelijk voelen, en ook zien als je goed weet waar je naar moet kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIu_UizpiJoAVAONeOb9_T23KGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai3zZU42ETe6GVm5yn7R0tYm.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het niet kunt voelen denk ik niet dat je verbetering zult merken,
maar jaarlijks preventief links/rechts wisselen moet wel kunnen voorkomen dat ze hinderlijk gaan cuppen.
Heb helaas wel 40 euro betaald voor 10 minuten werk, kon het nergens goedkoper vinden.
Ik ga voor de toekomst maar eens kijken naar een krik en twee assteunen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Bij mij kon je het wel duidelijk voelen, en ook zien als je goed weet waar je naar moet kijken.

[Afbeelding]

Als je het niet kunt voelen denk ik niet dat je verbetering zult merken,
maar jaarlijks preventief links/rechts wisselen moet wel kunnen voorkomen dat ze hinderlijk gaan cuppen.
Heb helaas wel 40 euro betaald voor 10 minuten werk, kon het nergens goedkoper vinden.
Ik ga voor de toekomst maar eens kijken naar een krik en twee assteunen denk ik.
Kort geleden het hier er al wel even over gehad. Ik weet niet of ik het hoor. Ik twijfel. Heb gekeken naar het zaagtand profiel en ik denk dat één van de twee banden het mogelijk iets heeft. Als je de berichten hier leest moet het bijna wel. Achter zitten namelijk nog de originele banden en de auto heeft 30k gereden. Maar goed, relatief kleine moeite denk ik om ze om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Was inderdaad vroeger het geval. Een heel geklieder.
Maar nu zijn het spuitbussen met vulling en lucht in één en toepasbaar via ventiel. Ook geschikt voor ventielen die de bandendruk meten.
Ik heb ooit, een jaar of 25 geleden, al eens een dergelijke spuitbus gebruikt. De betreffende band heb ik gewoon op kunnen rijden, wat nog zo'n 20.000 km was.

Jij zegt dat het spul tegenwoordig ook gebruikt kan worden als je bandenspanningssensoren hebt.
Daar zit dus mijn twijfel.
De Kia garagist zei me beter je pechhulp abo gebruiken, maar dat vind ik ook weer zo wat voor een lekke band en het komt natuurlijk altijd op een verkeerd moment.
Maar ik zou wel eens willen weten of de sensoren het geen probleem vinden om het spul te gebruiken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
bnwgraaf schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb ooit, een jaar of 25 geleden, al eens een dergelijke spuitbus gebruikt. De betreffende band heb ik gewoon op kunnen rijden, wat nog zo'n 20.000 km was.

Jij zegt dat het spul tegenwoordig ook gebruikt kan worden als je bandenspanningssensoren hebt.
Daar zit dus mijn twijfel.
De Kia garagist zei me beter je pechhulp abo gebruiken, maar dat vind ik ook weer zo wat voor een lekke band en het komt natuurlijk altijd op een verkeerd moment.
Maar ik zou wel eens willen weten of de sensoren het geen probleem vinden om het spul te gebruiken....
Of een proppensetje in de auto

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 14:50
13art schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Kort geleden het hier er al wel even over gehad. Ik weet niet of ik het hoor. Ik twijfel. Heb gekeken naar het zaagtand profiel en ik denk dat één van de twee banden het mogelijk iets heeft. Als je de berichten hier leest moet het bijna wel. Achter zitten namelijk nog de originele banden en de auto heeft 30k gereden. Maar goed, relatief kleine moeite denk ik om ze om te wisselen.
Kan dat gewoon? Links achter naar rechts achter en vice versa? Moeten ze dan niet opnieuw gebalanceerd worden? Als dat zo is doe ik dat ook! Is bij mij zeer hoorbaar en ik stoor me er kapot aan, maar mocht ze van de LM niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online

Jazeker. Auto was net 1 !! dag oud en er zat, na bezoekje aan bouwmarkt, al een schroef in band rechtsvoor, gelijk door dealer met prop hersteld. Na 2 jaar (30k) zelfde band last van verminderde luchtdruk en toen mede i.v.m. ernstige cupping gelijk maar alles laten vervangen met Vredestein Quattro Pro All Season EV banden. Sindsdien weer een heerlijke stille trillingvrije E-Niro!

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Roper schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Kan dat gewoon? Links achter naar rechts achter en vice versa? Moeten ze dan niet opnieuw gebalanceerd worden? Als dat zo is doe ik dat ook! Is bij mij zeer hoorbaar en ik stoor me er kapot aan, maar mocht ze van de LM niet vervangen.
Je kunt niet met velg en al van links naar rechts wisselen, banden hebben een draairichting.

De band zelf kun je wel (laten) wisselen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Je kunt niet met velg en al van links naar rechts wisselen, banden hebben een draairichting.

Dat wisselt..
Veel (zomer)banden hebben geen draairichting en kan je dus probleemloos beide kanten op laten draaien.
Winterbanden meestal wel één richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Ok, dat wist ik niet. Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:54:
[...]

De meeste banden wel, zoals al meermaals aangegeven hangt dat af of er een verplichte draairichting is
Het hele punt is nou net dat dat niet helpt als de band gecupt is en de draairichting daarna gelijk blijft.
Net zo min als alleen voor en achter wisselen helpt zonder links en rechts te wisselen.
Wat je wilt is links/rechts wisselen zodat de draairichting van de band omdraait zodat de asymmetrische cupslijtage daarna precies omgekeerd is.
Hier een tekeningetje, het gaat erom dat je de zaagrichting van de zaagtand omdraait.
Heel overdreven getekend uiteraard maar dit is om het principe uit te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0jE3z3KvOTyHK7-LlkizG20wzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUj15Eam8cILTcvD2HkkxFxC.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijk nog een keer met dit plaatje hoe dit er in de praktijk uitziet; dit is de 'voor'situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bedv9ifJf6U-ccJLjuGmPFnbops=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuAyVGBdi8HNxsuFU6WL4GTx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 31-07-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of dit zo mag maar is dit een goeie deal? https://www.marktplaats.n...veline-3-fase-trekhaak-ca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Had hem ook voorbij zien komen, viel me op dat het een redelijk goede deal is financieel gezien met leeftijd/stand en uitvoering met 1 eigenaar, geen import etc. Zo te zien een MY20, dus geen zonnedak en zeer waarschijnlijk wel warmtepomp zoals aangegeven. Donders goed opletten bij proefrit dat er inderdaad 3-fase op zit, want dat was toen niet standaard. Verder wat me opvalt: de trekhaak is illegaal; die staat niet in OVI/RDW, dus oom agent kan bij gebruik ervan moeilijk gaan doen. Trekhaak was destijds ook niet te krijgen bij Kia volgens de prijslijst, dus daar is mogelijk iets aftermarket ondergeschroefd. En de software is out of date van tenminste het navigatiesysteem, want ik zie een oude niet-fullscreen Android Auto runnen daar. Dus die moet nog iemand even updaten, wellicht nog meer onderdelen van de auto niet bijgewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 01-08-2024 01:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
gertvdijk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 01:53:
[...]

Had hem ook voorbij zien komen, viel me op dat het een redelijk goede deal is financieel gezien met leeftijd/stand en uitvoering met 1 eigenaar, geen import etc. Zo te zien een MY20, dus geen zonnedak en zeer waarschijnlijk wel warmtepomp zoals aangegeven. Donders goed opletten bij proefrit dat er inderdaad 3-fase op zit, want dat was toen niet standaard. Verder wat me opvalt: de trekhaak is illegaal; die staat niet in OVI/RDW, dus oom agent kan bij gebruik ervan moeilijk gaan doen. Trekhaak was destijds ook niet te krijgen bij Kia volgens de prijslijst, dus daar is mogelijk iets aftermarket ondergeschroefd. En de software is out of date van tenminste het navigatiesysteem, want ik zie een oude niet-fullscreen Android Auto runnen daar. Dus die moet nog iemand even updaten, wellicht nog meer onderdelen van de auto niet bijgewerkt.
Kleine nuance, de trekhaak is niet illegaal, je mag hem wel gebruiken voor b.v. een fietsendrager, maar niet voor een aanhanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
@gertvdijk zoals @gjcvro meld is een trekhaak niet direct illegaal.

Ik heb ook een legale trekhaak bij een my20 die 0kg mag trekken. De trekhaak heeft een pin erdoor waardoor je geen aanhanger of caravan eraan kunt koppelen alleen speciale fietsendragers. De auto mag tot 75kg op de trekhaak tillen.

Edit: dit houd dus ook in dat de trekhaak gloednieuw is als de auto wordt verkocht. Ik ga geen speciale fietsendrager hiervoor aanschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 01-08-2024 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Let op!
Volgens de gegevens in het onderhoudsboekje komt deze auto niet meer in aanmerking voor de 7 jaar Kia garantie want de beurten zijn niet elke 15.000km uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
Leader98 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Let op!
Volgens de gegevens in het onderhoudsboekje komt deze auto niet meer in aanmerking voor de 7 jaar Kia garantie want de beurten zijn niet elke 15.000km uitgevoerd.
Niet elke garage kijkt zo precies. Bij mij wijken de km's ook af en volgens mij 1 keer met 5000km.

Maar je kunt inderdaad pech hebben en een garage hebben die daarom de garantie afwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:09
DutchKel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 04:32:
@gertvdijk zoals @gjcvro meld is een trekhaak niet direct illegaal.

Ik heb ook een legale trekhaak bij een my20 die 0kg mag trekken. De trekhaak heeft een pin erdoor waardoor je geen aanhanger of caravan eraan kunt koppelen alleen speciale fietsendragers. De auto mag tot 75kg op de trekhaak tillen.

Edit: dit houd dus ook in dat de trekhaak gloednieuw is als de auto wordt verkocht. Ik ga geen speciale fietsendrager hiervoor aanschaffen.
De haak met een pin erdoor wordt draaghaak genoemd. Er is niet altijd een speciale fietsendrager nodig. Mijn oude vertrouwde basic Hapro 3 uit 2014 pastte er gewoon op.

@gertvdijk ik heb een 2019 e-Niro dus ik weet niet exact hoe het geregeld was met andere versies maar bij mij heeft de dealer bij aflevering er een Bosal draaghaak op gezet. Ik dacht dat die gewoon in de optielijst stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
DutchKel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Niet elke garage kijkt zo precies. Bij mij wijken de km's ook af en volgens mij 1 keer met 5000km.

Maar je kunt inderdaad pech hebben en een garage hebben die daarom de garantie afwijst.
Mijn dealer is wat betreft de km standen erg streng.
Heeft Kia Nederland daar niet het uiteindelijke oordeel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He wat jammer want ik vond zo'n open dak juist wel leuk. Heb ik nooit gehad. Ik dacht dat dit er standaard op zat bij de executive line. Een trekhaak hoef ik niet perse. Zeker niet als ie niet afneembaar is want dan stoot ik er alleen maar mijn been aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
In de beschrijving staat MY19.
Ik vraag me af of die wel met 3F geleverd werd, was volgens mij latere lichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 13:38
Leader98 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Mijn dealer is wat betreft de km standen erg streng.
Heeft Kia Nederland daar niet het uiteindelijke oordeel over?
Mijn dealer is vrij normaal ermee, ik probeer op tijd een afspraak te maken voor de beurt (inschatting wanneer ik de km stand haal), dat zij een wachttijd van 10-12 (of zelfs meer) weken hebben is niet mijn fout. Ik kan een inschatting maken en onverhoopt veel meer/minder rijden door omstandigheden.

Zo is mijn beurt over 90k al doorgeschoven naar 94.7k voor de 90k beurt. Zonder dat ik daar echt veel aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Leader98 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Let op!
Dat viel mij ook op. Dit is niet meer een keer een 1000 km over de interval heen, maar structureel en één met zelfs 5000 km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:51:
Dat viel mij ook op. Dit is niet meer een keer een 1000 km over de interval heen, maar structureel en één met zelfs 5000 km!
Dit is mijn onlangs aangeschafte "Kia Certified Used" met nog 7jr garantie van Kia, beloofd door de Kia dealer Vaneman in Hoofddorp. Flinke overschrijdingen en zelfs een gemiste grote beurt zo te zien. Binnenkort even achteraan of dit nou wel goed gegaan is. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q30ntNG3BCfAzbIPe4gKHBjZa20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fqwo5qJRaLDEhRDG3Mk4oPNE.png?f=user_large

(overschrijding km/datum is t.o.v. vorige beurt hier)

Mij was wel die flinke laatste overschrijding opgevallen bij de proefrit, en daarover hebben we het wel gehad. De hele lijn is echter niet goed, zie ik nu...

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 01-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
bnwgraaf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Die 15d km is tijdens de pandemie losgelaten ik heb wel altijd de km standen op het kaartje van de dealer aangehouden. Maar goed met 62d km in 5 jaar kun je de onderhoudsbeurten niet snel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
eltron schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ik vraag me af of die wel met 3F geleverd werd, was volgens mij latere lichting.
Ik heb een juli MY 2019, alleen 1f. En ik weet erg zeker (want 1f viel me toen tegen, ben inmiddels wel gewend) dat de 3f pas in de loop van 2020 beschikbaar kwam, en een tijdje parallel aan de 1f is geleverd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:28
[...]

Het modeljaar wat er staat is wanneer dit model voor het eerst op de markt is verschenen. Deze auto zelf is modeljaar 2021 en in mijn ogen scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Ik kan net niet zien of het een my20 of een my21 is. De plek van de VESS knop is niet zichtbaar op een foto. Er vanuit gaande dat de auto niet geïmporteerd is, kun je dat aan het scherm al zien. Ook werd er op 2020-12 geen my19 meer gebouwd/geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DutchKel schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Ik kan net niet zien of het een my20 of een my21 is. De plek van de VESS knop is niet zichtbaar op een foto. Er vanuit gaande dat de auto niet geïmporteerd is, kun je dat aan het scherm al zien. Ook werd er op 2020-12 geen my19 meer gebouwd/geleverd.
Ik heb een MY21 (met zonnedak, bj 04-2021), maar ook met oude Kia logo en wél een VESS-knop. Een latere MY21 die ik had gezien (bj 2021-10) had wel een nieuw Kia logo en geen VESS-knop. Dus ook binnen het MY zijn er soms kleine aanpassingen.
RonaldPr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:42:
Het modeljaar wat er staat is wanneer dit model voor het eerst op de markt is verschenen. Deze auto zelf is modeljaar 2021 en in mijn ogen scherp geprijsd.
Overigens denk ik dat de auto die @Verwijderd op het oog heeft echt geen MY21 is, omdat er anders een zonnedak was geweest die echt wel in de advertentie had gestaan, lijkt mij.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 01-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Ik heb een MY21 (met zonnedak, bj 04-2021), maar ook met oude Kia logo en wél een VESS-knop. Een latere MY21 die ik had gezien (bj 2021-10) had wel een nieuw Kia logo en geen VESS-knop. Dus ook binnen het MY zijn er soms kleine aanpassingen.

[...]

Overigens denk ik dat de auto die @Verwijderd op het oog heeft echt geen MY21 is, omdat er anders een zonnedak was geweest die echt wel in de advertentie had gestaan, lijkt mij.
Was het zonnedak geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Nee, MY21 heeft het standaard bij DynamicPlusLine en ExecutiveLine.
Zie prijslijst MY21: https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari21.pdf

En voor MY20 was het überhaupt geen optie. https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari20.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 01-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een my20 kun je dus nooit een open schuif dak krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:04:
Geen idee, heel veel gebruik ik het zelf niet, hooguit de kantelstand, omdat het echt openschuiven het heel snel gaat klapperen (zonnescherm vangt snel wind). Dat is mij een beetje tegen gevallen.

Kantelstand is heerlijk, begrijp mij niet verkeerd, maar temperatuur/weersafhankelijk of je die gebruikt of niet. Meeste van de tijd zit het dakje bij mij dicht met climate control aan. Voor de uitvoering zoals hij standaard op de My'21 DPL van mij kwam zou ik er de volgende keer niet voor kiezen/betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:04:
Een in Nederland oorspronkelijk geleverd niet, nee. Dat zie je in de prijslijsten met keuzes die de NL importeur heeft gemaakt destijds. Theoretisch mogelijk dat er een MY21 is met bj/tenaamstelling eind 2020, maar die heb ik nog niet voorbij zien komen in het occasionaanbod. (En natuurlijk import met allemaal andere combinaties.)

(modeljaar en bouwjaar mag een jaar uit elkaar liggen.)

Pagina: 1 ... 298 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.