Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
gjcvro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Ik denk eerder dat je (snel)laden niet optimaal verliep, of je niet het volle vermogen van de auto kon gebruiken, ik ga er nl vanuit dat het systeem oververhitting voorkomt door laadsnelheid of vermogen te knijpen.
Ja dat klopt dat is een safety feature, maar het knijpen van laadsnelheid is natuurlijk maar een lapmiddel. Als je 4x per dag gaat snelladen (op doorreis) en de airco werkt niet en is het heet buiten geheid dat je in problemen komt.

Ik denk dat in ECO mode de AC ook beperkt is dus in combinatie met HV batterij koeling kan dat tot comfort klachten lijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28
Maar even in de herhaling want niet iedereen leest van 2018 mee, maar hier staat een mooi artikel die uitlegt hoe de koeling van de accu werkt in combinatie met de airco (de Kona gebruikt hetzelfde platform):

https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

Middels 3-wegkleppen kunnen er meerdere circuits worden gevormd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 13:31
CyBeRSPiN schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:36:
Maar even in de herhaling want niet iedereen leest van 2018 mee, maar hier staat een mooi artikel die uitlegt hoe de koeling van de accu werkt in combinatie met de airco (de Kona gebruikt hetzelfde platform):

Dat verklaard een hoop en dat geeft me ook goede hoop dat vrijdag de meeste problemen opgelost worden. Even vragen of ze ook het laadklep motortje kunnen vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:48

Interessant!
Dus, als ik het goed lees, de batterij heeft zijn eigen verwarm- en afkoelloops, waar de aparte koelvloeistof doorheen loopt, los van de loop van de airco.
Wanneer de batterij te warm wordt wisselt het systeem van de batterij de warmte uit met de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32

Nice, thanks voor het (opnieuw) delen.

Voor zover ik het begrijp hebben niet alle Kia e-Niro's de batterijverwarmingsmodule, maar de meeste in Nederland wel, aldus het archief prijslijsten NL.
  • Batterijkoeling middels airco: alle modellen, onafhankelijk van warmtepomp.
  • Batterijverwarming: in NL op DynamicLine en hoger
    (bijna alle e-Niro's dus, ik zie bijna geen basis/ComfortLine in de occasions. Of het ook efficiënter met warmtepomp is, is me nog niet helemaal duidelijk.
Die batterijverwarming is wel echt een optie voor de importeur en er kan dus bij een importauto—uit ik noem maar een voorbeeld: Spanje—een heel andere keuze zijn gemaakt aldaar destijds. In de VS was het als een optiepakket "winter pack" ook op luxere lijnen en daar melden mensen dat ze in het EV-menu geen "Winter mode" hebben op die zonder die optie. Het lijkt er dus op dat wanneer je "Winter mode" in het menu hebt staan als optie dat je dan een exemplaar met batterijverwarming hebt.

Zoals @bnwgraaf opmerkt, in een exemplaar zonder de batterijverwarmingsmodule kan wel warmte onttrokken worden uit de rest van de auto naar het batterijpakket en vice versa.
bnwgraaf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:27:
ze kunnen de batterij tijdens koude temperaturen wel van warmte voorzien vanuit warmte van de elektromotor, elektronica en de batterij zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 21-07-2024 15:30 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Nice, thanks voor het (opnieuw) delen.

Voor zover ik het begrijp hebben niet alle Kia e-Niro's de batterijverwarming, maar de meeste in Nederland wel, aldus het archief prijslijsten NL.
  • Batterijkoeling middels airco: alle modellen, onafhankelijk van warmtepomp.
  • Batterijverwarming: in NL op DynamicLine en hoger
    (bijna alle e-Niro's dus, ik zie bijna geen basis/ComfortLine in de occasions. Of het ook efficiënter met warmtepomp is, is me nog niet helemaal duidelijk.
Die batterijverwarming is wel echt een optie voor de importeur en er kan dus bij een importauto—uit ik noem maar een voorbeeld: Spanje—een heel andere keuze zijn gemaakt aldaar destijds. In de VS was het als een optiepakket "winter pack" ook op luxere lijnen en daar melden mensen dat ze in het EV-menu geen "Winter mode" hebben op die zonder die optie. Het lijkt er dus op dat wanneer je "Winter mode" in het menu hebt staan als optie dat je dan een exemplaar met batterijverwarming hebt.
Ter aanvulling: niet alle Kona's (e-Niro's) hebben een dedicated batterij verwarming, maar ze kunnen de batterij tijdens koude temperaturen wel van warmte voorzien vanuit warmte van de elektromotor, elektronica en de batterij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

Koelmiddel glycol, dat was voorheen ook altijd wat in bodem warmtepompen werd gebruikt. Tegenwoordig zijn er milieu vriendelijke koelmiddelen. Dan is het koelmiddel ook eenvoudig te maken, water met juiste glycol verhouding mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Vaevictis_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:32:
Koelmiddel glycol, dat was voorheen ook altijd wat in bodem warmtepompen werd gebruikt. Tegenwoordig zijn er milieu vriendelijke koelmiddelen. Dan is het koelmiddel ook eenvoudig te maken, water met juiste glycol verhouding mengen.
Je mag er absoluut geen water in gooien of mengen met water.

Hoewel er twee (drie) verschillende soorten koelvloeistof zijn afhankelijk van je modeljaar (mooi uitgelegd hier), ze lijken allemaal glycol-gebaseerd te zijn (die groene reguliere, de blauwe BSC-1 en de nieuwe BSC-2). Die blauwe vanaf MY20 is wel sowieso non-conductive dus je kan er zeker niet gewoon water in doen. En er staat op de verpakkingen van die vloeistoffen dat je het ook absoluut niet mag aanlengen met water.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gertvdijk schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Je mag er absoluut geen water in gooien of mengen met water.

Hoewel er twee (drie) verschillende soorten koelvloeistof zijn afhankelijk van je modeljaar (mooi uitgelegd hier), ze lijken allemaal glycol-gebaseerd te zijn (die groene reguliere, de blauwe BSC-1 en de nieuwe BSC-2). Die blauwe vanaf MY20 is wel sowieso non-conductive dus je kan er zeker niet gewoon water in doen. En er staat op de verpakkingen van die vloeistoffen dat je het ook absoluut niet mag aanlengen met water.
Ok was geen suggestie om zelf te maken, maar dat het een eenvoudig watergebaseerd koelvloeistof is met glycol. Het zal vast op basis van demi water met non-conductive / non-corrosive eigenschappen. Geen huismiddeltje dus. Het is wel giftig spul dus moet worden afgevoerd dus vandaar dan een milieuheffing. Blij dat het koelmysterie nu is opgelost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-09 21:39
DutchKel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb in die periode 3 keer geladen met een snellader en dat ging met 50kW (dat was de max van de paal). Het was ook niet zo warm als gisteren.

Qua rijden heb ik niks gemerkt, maar tijdens het rijden gebruik je ook niet lang veel vermogen, dus de accu warmt dan ook niet zoveel op.
Ik reageerde dan ook vooral op het "gevaarlijke" zoals je het zelf noemt. Ik denk dat het niet snel gevaarlijk zal worden, omdat de systemen dat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik ben ondertussen nog niets wijzer wat betreft de melding 'Vul koelvloeistof spanningsregeling bij'.

Zaterdag bij de lokale dealer geweest, daar zei de monteur direct 'hij is nooit doorgespoeld' (voor terugroepactie). Maar als ik dan Van Mossel Zwolle bel, zeggen zij weer van wel en de melding kan terugkomen etcetc.... Maar ondertussen heeft niemand tijd om het nog te doen voor ik op vakantie ga. Ik mag ermee door rijden, maar ben er niet blij mee, want mag nu 3000+ km gaan rijden met een constante melding op mijn instrumentenpaneel :/ (en de bijbehorende piepjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Suicyder bij een onafhankelijke garage vragen of ze het kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
En ook Australie en Nieuw Zeeland hebben nu de firmware update klaar staan, met weer iets andere wijzigingen.

Wel interessant: je kunt daar nu camera geluiden uitschakelen via de Mute knop. Als ik het goed begrepen heb, is dit dan totdat je het weer inschakeld of totdat je de auto opnieuw opstart. Nog net niet wat ik zocht bij traject controles met verkeerd waargenomen maxium snelheid, maar wel gedeeltelijk bruikbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:40:
Kia P. Lease dus moet bij een Kia dealer helaas genoeg, maar wordt er wat vervelend van.

Dit is de eerste keer dat ik 'iets heb' met de auto, maar ik ben verre van onder de indruk van de reacties van de verschillende dealers (eigenlijk gewoon teleurgesteld), ga vanmiddag nog even bellen weer en anders even contact opnemen met de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Suicyder o lease via Kia zelf dus? Toen ik nog leasede maakte het de LM niet uit welke garage het onderhoud deed, zolang het maar volgens schema gebeurde.
Dan zeker bij de LM vragen om hulp, personeelstekort is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:45

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:40:
Ik vraag mij ook af of het dan kosteloos zal zijn. Dit was bij mij wel het geval bij de officiële dealer.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Yariva schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:43:
[...]

Ik vraag mij ook af of het dan kosteloos zal zijn. Dit was bij mij wel het geval bij de officiële dealer.
Nee dat dan niet waarschijnlijk als Kia zelf ook voor LM speelt. Maar peace of mind tijdens vakantie is ook wat waard lijkt me. Is wel iets om met de LM op te nemen. Neem aan dat er vervangend vervoer inbegrepen is, dus risico is ook voor hen mocht er toch onderweg wat mis gaan hierdoor.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Nee dat dan niet waarschijnlijk als Kia zelf ook voor LM speelt. Maar peace of mind tijdens vakantie is ook wat waard lijkt me. Is wel iets om met de LM op te nemen. Neem aan dat er vervangend vervoer inbegrepen is, dus risico is ook voor hen mocht er toch onderweg wat mis gaan hierdoor.
Vervangend vervoer is vaak pas na 24/48 uur.. dus dat helpt je niet echt op je vakantie. Maar daar heb je dan weer kia assistant of anwb voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Sinds een paar weken tijd heeft mijn geleasde E-niro (150.000km) een verschrikkelijk geluid bij gas geven. Hoe harder je het gas intrapt hoe harder het geluid. Een soort zoemend en schrapend geluid. Werd naarmate de tijd vorderde erger. Inmiddels kijkt iedereen ons aan als we langsrijden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
YKla schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:36:
Sinds een paar weken tijd heeft mijn geleasde E-niro (150.000km) een verschrikkelijk geluid bij gas geven. Hoe harder je het gas intrapt hoe harder het geluid. Een soort zoemend en schrapend geluid. Werd naarmate de tijd vorderde erger. Inmiddels kijkt iedereen ons aan als we langsrijden. Iemand een idee?
De afgelopen 1185 pagina's doorlezen en concluderen dat je motor of versnellingsbak naar zijn grootje is?

[ Voor 66% gewijzigd door gjcvro op 22-07-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
gjcvro schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:55:
[...]

De afgelopen 1185 pagina's doorlezen en concluderen dat je motor of versnellingsbak naar zijn grootje is?
ja, waarschijnlijk allebei.
Al is de gebruikelijke versnellingsbak niet aan de orde, die heeft de E-Niro niet.
Maar bij mij moest wel onder meer zoiets als de "gearbox" vervangen worden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05
eltron schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:01:
[...]

ja, waarschijnlijk allebei.
Al is de gebruikelijke versnellingsbak niet aan de orde, die heeft de E-Niro niet.
Maar bij mij moest wel onder meer zoiets als de "gearbox" vervangen worden.
Zelfde probleem als bij Hyundai Ioniq (EV 28kWh)? Defecte lager(s)?

baerdt in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[J.d.I.] DirtyHarry in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[J.d.I.] DirtyHarry in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[ Voor 33% gewijzigd door Da_Poncho op 23-07-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Met deze donkere dagen mijn verlichting ook maar eens standaard op dimlicht gezet, aangezien de e-Niro deze automatisch uitschakeld wanneer je de motor uitschakeld.

Wat me positief opviel, is dat de helderheid van je display en dashboard verlichting gewoon afhankelijk blijft van het omgevingslicht. Ik heb bij andere auto's gehad, dat die meeschakelde met het dimlicht, zodat je overdag ook in nachtkleuren en met weinig dashboard verlichting reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:07:
Met deze donkere dagen mijn verlichting ook maar eens standaard op dimlicht gezet, aangezien de e-Niro deze automatisch uitschakeld wanneer je de motor uitschakeld.

Wat me positief opviel, is dat de helderheid van je display en dashboard verlichting gewoon afhankelijk blijft van het omgevingslicht. Ik heb bij andere auto's gehad, dat die meeschakelde met het dimlicht, zodat je overdag ook in nachtkleuren en met weinig dashboard verlichting reed.
Klopt, dat is inderdaad heel fijn, ik rij op mijn woon/werk rit door een aantal tunnels, dan is het ook fijn dat hij schakelt naar de nacht stand.

Enige wat ik jammer vind is dat ik om een of andere reden Waze via AA niet meer vast kan zetten op de nachtstand, dus die wijzigt steeds mee, maar dat is geen drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Op vakantie in Ierland.
Laden is soms wel wat lastig hier, niet omdat er niet genoeg laders zouden zijn maar eerder omdat ze het vaak niet doen, onderhoud is hier duidelijk een "zorgenkindje".
Overigens best wel een beetje vreemd want er rijden hier best wel veel EV's rond.
Helaas ook hier weer last gehad van het rigide Kia beleid.
We hadden een schrapend geluid bij het rechter voorwiel en vermoedden een steentje bij de remschijf.
Naar een behoorlijk grote Kia garage gereden, na gebeld te hebben met de Lease maatschappij in Nederland.
Daar kon dus niet even gekeken worden want er was niets en niemand beschikbaar.
Zelfs een kijk afspraak (5 min.) voor de volgend dag was niet mogelijk.
Maar het moet wel gezegd, in Ierland is iedereen ongelooflijk vriendelijk dus de man bood aan om te bellen naar een andere dealer 60 km! verderop.
Ook daar kon helaas niets.
Vervolgens dan maar naar een kleine garage waar een man een krik tevoorschijn haalt de auto met drie slagen omhoog haalt het wiel eraf schroeft even luistert kijkt en wat "peutert" en er een steentje op de grond valt.
Klaar, 5 min.
En dat zou het hele werkdagschema bij een garage met een iets van honderd werknemers ontregelen?
Ik vind dat gedrag bij Kia garages echt behoorlijk rigide.
Ik heb veel gereden en de laatste jaren VW en Toyota en dit soort slechte service alleen bij Kia meegemaakt.
Iedere grote garage heeft tegenwoordig even een "snelbrug" om het maar even zo te noemen om kleine snelle reparatie uit te voeren of om even te kunnen kijken.
Ook in Nederland vind ik deze Kia-houding terug.
Het is een serieuze overweging om over een paar jaar toch weer terug te gaan naar Toyota, hoe fantastisch ik de Kia als auto ook vind, waar ik een 180 graden andere houding heb ervaren.
Ik vind mensen uit het buitenland laten staan voor iets wat uiteindelijk nog geen 10 min. duurt echt heel slecht en ervaar dit als Kia beleid.
Allerlei excuses als "het is druk, we hebben geen mensen, echt in 48u? etc, echt onaanvaardbaar en niet serieus uit te leggen.
Kia is een merk wat de laatste jaren als een raket in populariteit heeft gewonnen maar duidelijk de infrastructuur daar omheen duidelijk niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bestaat dat nog een "Kia dealer"?
Hier is de Kia dealer ook een Volvo dealer en de Hyundai dealer is gelijktijdig een Ford, Opel, MG en LR dealer (maar eigenlijk gewoon Van Mossel die steeds meer merken binnen haalt).

Bij dealers denk ik dat het er gewoon van af hangt wie je juist treft en in welk verkooppunt.
Bij de lokale KIA (en Hyundai) dealer altijd als een koning (en dan nog als lease rijder) ontvangen terwijl ik bij bij VAG en Volvo
dealers als kandidaat koper bijna genegeerd werd en er nauwelijks een woordje uitleg vanaf kon.
Bij een kleine Opel dealer kon je alles vragen en bekomen terwijl bij een grotere Opel dealer - waar Opel gewoon een van de Stellantis onderdelen was - kon als jarenlange klant bij problemen dan maar weer zeer weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Denk dat dit inderdaad echt hit or miss is met de betreffende franchisenemer.
Merk zelf ook grote verschillen. Fase vs Kooijman bijvoorbeeld, die laatste is mi echt veel professioneler. Je merkt het al aan wat voor types er achter de balie zitten, bijvoorbeeld altijd aan het klooien met de computersystemen die dan zogenaamd ”niet meewerken” of die je vraag niet snappen, of doen alsof en dan later alsnog zaken niet goed hebben genoteerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor de Kia dealer zal ik inderdaad ook zeker niet blijven en was het bij de Toyota dealer echt heel veel klantvriendelijker.
Als je vooraf een prijsopgave krijgt van € 90,- en de factuur is uiteindelijk € 350,- werd me letterlijk gezegd dat ik al de zoveelste was die daarover zeurde. Ik was volgens de medewerker verplicht om een KIW pro dekking aan te schaffen, de batterijtjes van de afstandsbediening werden vervangen a € 16,- p.st. en dat vloeistoffen niet in de opgave staan is ook normaal, maar wel verplicht.
Met de 3-jaars beurt had ik gevraagd om dit keer wel de KIW pro dekking te activeren, maar dat kon niet, want dat wilde ik de vorige keer ook niet. Bij het teruggeven van de sleutels werd heel overdreven gemeld dat de batterijen niet vervangen waren en dat als ik ergens strand omdat ze dus leeg zijn, de eventuele dekking dan niet geld.
Nee, klantvriendelijk zijn ze niet bij Kia.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rokil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:25:
Nee, klantvriendelijk zijn ze niet bij Kia.
Je bedoelde waarschijnlijk "bij mijn Kiadealer". :)

En het is voor jou te hopen dat tegen de tijd dat je terug naar Toyota gaat je dan terug met een ICE wil rijden en dat Toyota dan überhaupt nog op de markt is. :)

En wanneer je de knoopcellen voor een afstandsbediening zelf moet betalen steek je ze toch even zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:04
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:49:
[...]

En het is voor jou te hopen dat tegen de tijd dat je terug naar Toyota gaat je dan terug met een ICE wil rijden en dat Toyota dan überhaupt nog op de markt is. :)
Toyota gaat niet zo heel snel weg. Die zijn wellicht groter dan je denkt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Nja na alle positieve ervaringen van mij met Van Mossel Kia Zwolle is die glans ook plots verdwenen nu met het hele koelvloeistofgebeuren.

Vorig jaar tijdens afspraak maken voor beurt zou het meegenomen worden (de terugroepactie) die dag. Maar gisteren bleek dat er dus niets gebeurd was door hen, het heeft 3x (2 beurten/jaar) op de werkbon gestaan , maar was niet gebeurd want het moet een aparte werkbon zijn. Echter is er nooit na een beurt gemeld dat er nog een afspraak moest komen voor de terugroepactie, heel vervelend en vind ik een flinke faal x3 van Van Mossel Zwolle.
Ergste vind ik nog dat ik afgelopen zaterdag door een medewerker in Zwolle voorgelogen ben dat het wel gebeurd zou zijn, maar hij 'kon het niet precies inzien'. Dat gaf mij sowieso al het gevoel dat er niet eerlijk gesproken was, dat bleek dan ook wel toen ik de afspraak maakte met de werkplaats in Amersfoort van ze.

In Zwolle hoeven ze mij niet snel terug te verwachten, of ze moeten echt nog wat met mijn ingediende klacht gaan doen. Ik overweeg op dit moment zelfs om de onderhoudsbeurten te gaan verplaatsen naar een andere Kia dealer dan Van Mossel Kia (welk filiaal dan ook). Want ik vind het flink ondermaats.

En ik mag dankzij hun op vakantie met een 'gebrekkige' auto in dat opzicht.

TL:DR
Van Mossel Zwolle heeft mij voorgelogen, niet gecommuniceerd en de afwikkeling kost mij domweg veel teveel moeite.

[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 23-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bwa, ik weet best dat Toyota groot is maar ook dat ze ieder jaar marktaandeel verliezen en wat betreft BEV's de boot volledig gemist hebben en volkomen verkeerd gegokt hebben door vast te houden aan ontwikkeling voor H2 voor personenauto's (en een niet onaardig aantal rechtzaken boven hun hoofd hebben hangen) en daar nu bij iedere verkochte auto dik verlies op maken.
Kodak was ook eens heel groot en dacht ook dat ze te groot waren om om te vallen en dat hun technologie alles zou overleven. :+

Gelukkig is KIA wel mee met nieuwe ontwikkelingen in de autosector (en breng ik meer tijd door in hun EV's dan bij hun dealers :) ).
En dat laatste is ook nooit een straf => krantje, tijdschrift, koffietje, gratis wifi en auto na onderhoud op kosten van Kia door de wasstraat. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:49:
[...]

En wanneer je de knoopcellen voor een afstandsbediening zelf moet betalen steek je ze toch even zelf.
Je hebt gelijk, het is bij mijn Kia dealer. Misschien dat andere dealers het wel goed/beter doen. Het vervelende is dat 'mijn' dealer eigenlijk om de hoek zit. Wil ik toch een andere dealer, moet ik een stuk verder rijden, maar daarvan zijn de 2 die het minst ver rijden zijn, van hetzelfde dealerschap.

En als ze bij een beurt vragen om beide sleutels in te leveren, denk ik dat ze dat ergens voor nodig hebben. De volgende keer had ik dus gevraagd om geen batterijen te vervangen, omdat ik dat zelf heel goed kan en voor veel minder dan € 32,-. Daarna kreeg ik dus de mededeling dat ik geen hulp hoefde te verwachten als ze toch leeg zijn.
Weinig klantvriendelijk lijkt me allemaal.

Toyota zal heus niet zo snel omvallen hoor, daar ben ik niet zo bang voor. Ik zeg ook niet dat ik nooit meer een Kia zal rijden hierna, maar mijn dealer zal de keuze in ieder geval niet positief beïnvloeden.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rokil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:29:
[...]
Ik zeg ook niet dat ik nooit meer een Kia zal rijden hierna, maar mijn dealer zal de keuze in ieder geval niet positief beïnvloeden.
Daar ben ik het dan wel volledig mee eens.

Maar ik ben me er ook van bewust dat een "familiegarage" waar je van ouders op kinderen je auto gaat kopen en als goede klant persoonlijk in de watten wordt gelegd een uitstervende soort is.
Garages zijn steeds meer dealers en bovendien onderdeel van een groep die zoveel mogelijk merken onder de eigen vleugels wil krijgen waar klanten een nummer zijn en het personeel een steeds groter verloop kent met steeds minder kennis van het eigen product en klanten doorgaans dan weer alle dealers afschuimen voor de laatste euro voordeel eruit te kunnen halen en doorgaans via internet op voorhand meer kennis van het product dat ze willen kopen vergaren dan de verkoper in zich heeft.

Een slechte auto is bij iedere dealer een slechte auto en gelukkig is het omgekeerde ook van toepassing en vragen EV's steeds minder onderhoud bij de dealer.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DijkDude
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:04:
Bwa, ik weet best dat Toyota groot is maar ook dat ze ieder jaar marktaandeel verliezen en wat betreft BEV's de boot volledig gemist hebben en volkomen verkeerd gegokt hebben door vast te houden aan ontwikkeling voor H2 voor personenauto's (en een niet onaardig aantal rechtzaken boven hun hoofd hebben hangen) en daar nu bij iedere verkochte auto dik verlies op maken.
Kodak was ook eens heel groot en dacht ook dat ze te groot waren om om te vallen en dat hun technologie alles zou overleven. :+

Gelukkig is KIA wel mee met nieuwe ontwikkelingen in de autosector (en breng ik meer tijd door in hun EV's dan bij hun dealers :) ).
En dat laatste is ook nooit een straf => krantje, tijdschrift, koffietje, gratis wifi en auto na onderhoud op kosten van Kia door de wasstraat. _/-\o_
Zoals ik al schreef, aan de auto ligt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
rokil schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:25:
Bij het teruggeven van de sleutels werd heel overdreven gemeld dat de batterijen niet vervangen waren en dat als ik ergens strand omdat ze dus leeg zijn, de eventuele dekking dan niet geld.
Nee, klantvriendelijk zijn ze niet bij Kia mijn dealer.
Je moet niet generaliseren, want er zijn zeerzeker ook dealers die wel klantvriendelijk zijn.

Wat betreft die batterij hadden ze je natuurlijk moeten uitleggen dat je de auto altijd in kunt met de ingebouwde metalen noodsleutel en de auto dan kan starten door de sleutel tegen de startknop aan te houden.
En dat je die batterijtjes voor een paar euro per stuk bij de supermarkt koopt.

Toen ik nog leasete vroeg ik hen steeds om de batterij te wisselen, stond niet eens op de rekening. Nu ik zelf betaal wissel ik het batterijtje zelf wel ;) 16 euro is wel echt geldklopperij zeg.. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-07-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij mijn Kia dealer vroegen ze 5 € om de knoopcel in de afstandsbediening van de e-Niro te vervangen.
Maar dat was waarschijnlijk nog "oude" tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Je moet niet generaliseren, want er zijn zeerzeker ook dealers die wel klantvriendelijk zijn.

Wat betreft die batterij hadden ze je natuurlijk moeten uitleggen dat je de auto altijd in kunt met de ingebouwde metalen noodsleutel en de auto dan kan starten door de sleutel tegen de startknop aan te houden.
En dat je die batterijtjes voor een paar euro per stuk bij de supermarkt koopt.

Toen ik nog leasete vroeg ik hen steeds om de batterij te wisselen, stond niet eens op de rekening. Nu ik zelf betaal wissel ik het batterijtje zelf wel ;) 16 euro is wel echt geldklopperij zeg.. 8)7
Ik had al toegegeven dat het (hopelijk) niet bij alle Kia dealers is, maar in ieder geval wel bij mijn dealer.
Dat ik de auto gewoon met de noodsleutel kan bedienen weet ik ook wel, dus die dreiging beschouw ik als loos, maar vind het toch erg klantonvriendelijk overkomen. Nu wissel ik jaarlijks zelf de batterijen en ben dan voor €5,- klaar en dan heb ik 2 duracell batterijen.
Net als dat ik nu bij hun geen KIW pro meer kan afsluiten, omdat ik dat vorig jaar ook niet had gewild. Of dat ik dus verplicht de KIW pro moet betalen in de eerste 3 jaar, omdat voor de e-niro andere regels gelden. Die ze me trouwens niet konden laten zien.
De auto staat wel bij iedere beurt gewassen en gezogen klaar, dat dan weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door rokil op 23-07-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
Bij mijn dealer kon ik in binnen een week terecht voor een (kleine) beurt. Voor 3 euro per sleutel de batterijen gewisseld. De dealer vroeg of dat kon/mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Zo hoort het ook, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 13:31
Die van mij gaat naar de Kia dealer en ik kan zelf de lege batterijen wisselen :+
Komt waarschijnlijk ook door mijn leasemaatschappij die werden met de oude naam Armoe lease genoemd door garages :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
gjcvro schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:55:
[...]

Ik kwam bij het zoeken op ‘geluid bij accelereren’ en diverse synoniemen uit bij gecupte banden. Dat leek me onwaarschijnlijk.

Is hier nog veilig mee te rijden tot en met dealer afspraak? Of zsm vervangend vervoer regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49
YKla schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Ik kwam bij het zoeken op ‘geluid bij accelereren’ en diverse synoniemen uit bij gecupte banden. Dat leek me onwaarschijnlijk.

Is hier nog veilig mee te rijden tot en met dealer afspraak? Of zsm vervangend vervoer regelen?
Mijn auto komt net bij de garage vandaan voor onderhoud, maar ik heb ook last van een (ratelend) geluid bij optrekken en afremmen.

Ze kennen het probleem, maar ze moeten een driestappenplan volgen van de fabriek. Met andere woorden, de auto moet weer een keer terug.

Ze gaven aan dat er veilig mee gereden kon worden. Zal ook wel moeten want voor een vervolgafspraak ben je tegenwoordig minimaal drie maanden verder.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jeroen O schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:12:
[...]
Ze kennen het probleem, maar ze moeten een driestappenplan volgen van de fabriek. Met andere woorden, de auto moet weer een keer terug.
Yep, eerst een langdurige audio uitlezing op te sturen naar Kia en door hen te beoordelen. Vervolgens vervangen van de motorophanging en ten slotte vervanging van gearbox en motor.
Onze dealer had de vervangmotor al op voorraad toen de gearbox moest vervangen worden dus die twee laatsten konden op één dag vervangen worden. En de audio opname werd gelijktijdig met een onderhoudsbeurt uitgevoerd.
Tussen mijn eerste melding (bij een onderhoudsbeurt) en de laatste vervanging zat in totaal een drie maanden en je mocht er idd mee verder blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
En dan jammer genoeg niet de motor uit elkaar trekken en de lagers vervangen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Kost waarschijnlijk minder om een hele motor te vervangen dan om het ding uit elkaar te halen en lagers te vervangen.
De originele motor kan uiteraard ook nog altijd terug naar de fabriek en daar gereviseerd worden door meer gespecialiseerd personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
janne_nl schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:59:
Bij mijn dealer kon ik in binnen een week terecht voor een (kleine) beurt. Voor 3 euro per sleutel de batterijen gewisseld. De dealer vroeg of dat kon/mocht.
Dat is dan waarschijnlijk in Appelscha iod want in de grote stad zie ik dat niet zo gauw gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De prijs daargelaten vind ik het doodnormaal dat buiten het regulier onderhoud de klant bij aflevering gewoon aangeeft wat hij daarbuiten wil aangepast/vervangen zien en dat dit zo genoteerd wordt (ik laat bv. altijd noteren welke ruitenwissers zeker vervangen moeten worden en of de batterij van de sleutel(s) vervangen moeten worden) en daarbuiten niets doet.
En dat wanneer er tijdens het onderhoud iets wordt vastgesteld dat niet in orde is er contact wordt opgenomen met de klant (indien privé aankoop) om te overleggen wat er al dan niet extra mag gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DijkDude schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk in Appelscha iod want in de grote stad zie ik dat niet zo gauw gebeuren.
Mijn Kia garage heeft ook binnen 2, hooguit 3 weken plek voor onderhoud.
Zal best per vestiging verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
[...]

Ik schat zo'n 90000 inwoners....

Misschien hadden we geluk of hebben sommige dealers hun zaakjes beter op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 18:45
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Yep, eerst een langdurige audio uitlezing op te sturen naar Kia en door hen te beoordelen. Vervolgens vervangen van de motorophanging en ten slotte vervanging van gearbox en motor.
Onze dealer had de vervangmotor al op voorraad toen de gearbox moest vervangen worden dus die twee laatsten konden op één dag vervangen worden. En de audio opname werd gelijktijdig met een onderhoudsbeurt uitgevoerd.
Tussen mijn eerste melding (bij een onderhoudsbeurt) en de laatste vervanging zat in totaal een drie maanden en je mocht er idd mee verder blijven rijden.
Dit soort defecten doen me toch wel twijfelen om een Kia of Hyundai ev te kopen.
Leuk allemaal als hij in de garantie zit, maar zodra de garantie afgelopen is dan is de auto zeer lastig te verkopen of in te ruilen tegen een redelijke prijs.
En repareren via de officiële kanalen is dan uiteindelijk het einde van voordelig rijden.

Ook de lange wachttijden op onderdelen en garages geven mij ook geen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:21

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Genoeg dealers waar je binnen 2 a 3 weken terecht kunt.
Collega moest 3vmaanden wachten in Almere, Lelystad gebeld en binnen een week gewoon geholpen.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RonaldPr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Dit soort defecten doen me toch wel twijfelen om een Kia of Hyundai ev te kopen.
Leuk allemaal als hij in de garantie zit, maar zodra de garantie afgelopen is dan is de auto zeer lastig te verkopen of in te ruilen tegen een redelijke prijs.
En repareren via de officiële kanalen is dan uiteindelijk het einde van voordelig rijden.

Ook de lange wachttijden op onderdelen en garages geven mij ook geen vertrouwen.
De garantieperiode bij Kia/Hyundai is al langer dan de leaseperiode. Mij maakt het dus niet uit.
Bij onderhoud van langer dan een dag krijg ik gewoon een vervangauto mee. Duurt het minder dan 2 uur wacht ik gewoon ter plaatse en geniet van het internet, kranten, tijdschriften en koffie van de dealer.
Duurt het meer dan twee uur maar niet langer dan een dag reserveer ik een e-bike van de dealer om H/T te rijden. In de praktijk allemaal geen probleem.

Een auto privé kopen zou ik - ongeacht het merk - sowieso niet meer doen en al heel zeker geen BEV in dit stadium van ontwikkeling.
Een auto privé aankopen en zelf moeten laten onderhouden, tanken, laden, verzekeren, ...... is, mijn mening, nooit een voordelige kwestie en een verliespost.

Aan ieder merk auto kan wat stuk.
De grootste kostenpost bij een EV is de HV accu. Maar er zijn tegenwoordig al merken die daar levenslange garantie op geven.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
@IvoB2

Welk merk geeft dan levenslange garantie op de accu? Ik ben dat nog niet tegengekomen.
Verder kan ik hem zakelijk kopen, ik ben niet van het leasen maar je wordt er bijna toe gedwongen.

Er kan inderdaad aan iedere auto wat stuk, maar als ik zo de bedragen voor een elektromotor zie dan kun je volgens mij wel spreken van oplichting.

[ Voor 27% gewijzigd door RonaldPr op 23-07-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik had het voor alle duidelijkheid over bedrijfslease en niet over privé lease.
En niemand dwingt mij tot wat dan ook. Ik rij met een bedrijfslease en een BEV omdat dit voor mij het voordeligste is.
In combinatie met PV en thuisaccu levert me dat geld op ipv geld te kosten.

MG (SAIC) heeft onlangs de liftetime warranty voor o.a. zijn HV accu afgekondigd.
"MG announces an extended lifetime warranty for High-Voltage Battery, Electric Drive Unit, and Power Electronic Bloc being the first and only brand with the guarantee of confidence for EV owners".

Wanneer je zo een unique selling point in de markt zet zullen anderen ook (noodgedwongen) volgen.
Zeker wanneer je de EV-twijfelaars wil overtuigen om privé aan te kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:45:
Kost waarschijnlijk minder om een hele motor te vervangen dan om het ding uit elkaar te halen en lagers te vervangen.
De originele motor kan uiteraard ook nog altijd terug naar de fabriek en daar gereviseerd worden door meer gepseicaliseerd personeel.
Dat en ik denk (en hoop) dat de nieuwe motor ook iets aan de oorzaak doet. Het schijnt dat er hoge stromen door DC naar AC inverter worden gegenereerd. Deze lopen van de as van de motor door de lagers naar het chassis. Die veroorzaken een soort puntlassen bij de kogels. Alleen de lagers vervangen is dus mogelijk onvoldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 24-07-2024 09:47 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Knip. Ging iets mis.

[ Voor 94% gewijzigd door DonJuape op 24-07-2024 09:49 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Onze e-Niro maakte tegen inlevering idd terug lawaai maar dat kan ook het cuppen van de achterbanden geweest zijn en de e-Niro is, mijn mening, nooit een echt stille auto geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:47:
Ik had het voor alle duidelijkheid over bedrijfslease en niet over privé lease.
En niemand dwingt mij tot wat dan ook. Ik rij met een bedrijfslease en een BEV omdat dit voor mij het voordeligste is.
In combinatie met PV en thuisaccu levert me dat geld op ipv geld te kosten.

MG (SAIC) heeft onlangs de liftetime warranty voor o.a. zijn HV accu afgekondigd.
"MG announces an extended lifetime warranty for High-Voltage Battery, Electric Drive Unit, and Power Electronic Bloc being the first and only brand with the guarantee of confidence for EV owners".

Wanneer je zo een unique selling point in de markt zet zullen anderen ook (noodgedwongen) volgen.
Zeker wanneer je de EV-twijfelaars wil overtuigen om privé aan te kopen.
Maar wel nog maar in één land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 21:52
DonJuape schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Dat en ik denk (en hoop) dat de nieuwe motor ook iets aan de oorzaak doet. Het schijnt dat er hoge stromen door DC naar AC inverter worden gegenereerd. Deze lopen van de as van de motor door de lagers naar het chassis. Die veroorzaken een soort puntlassen bij de kogels. Alleen de lagers vervangen is dus mogelijk onvoldoende.
Interessante theorie. Heb je een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
oldie127 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Maar wel nog maar in één land.
Je moet ergens beginnen en voor mij ook niet meer dan een goed bedachte marketingstunt.
Bij de meeste automerken zit er al ruim garantie in tijd en km op de HV accu (en ook de rest van de auto). Een garantieperiode die tot voor kort geleden bij een ICE onvoorstelbaar was.
De meeste problemen bij een auto doen zich ook de eerste jaren en dus sowieso binnen de garantieperiode voor.
Dus die levenslange garantiepeirode is in de praktijk niet echt relevant en meer iets voor tussen de twee oren van kandidaat kopers.

De SoH van onze e-Niro was na 80K km en 4,5 jaar gebruik door 5 verschillende bestuurders nog 100%.
De motor daarentegen hield het maar 45K km uit maar werd ook volledig in garantie vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jaro431 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Interessante theorie. Heb je een bron?
Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DonJuape schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:01:
Het schijnt dat er hoge stromen door DC naar AC inverter worden gegenereerd. Deze lopen van de as van de motor door de lagers naar het chassis. Die veroorzaken een soort puntlassen bij de kogels.
Kogels waar precies?

Elektriciteit loopt waar het de minste weerstand heeft. Het lijkt mij niet dat je op dat punt in de motor een geïsoleerde plaats hebt waar de stroom zou moeten lopen, maar juist een mechanisch bewegend onderdeel waar geen stroom doorheen hoeft te lopen. Als het om de massa gaat dan heb je toch veel meer contactpunten met minder weerstand en geen enkel probleem hiermee?
Overigens staat de motor ook stil zodra die AC/DC inverter actief is, en zou er geen reden moeten zijn waarom er uberhaupt stromen door de motor lopen. Sterker nog, je auto staat niet eens in de ready stand op dat moment en zou dus daar bij de motor spanningsloos moeten zijn, eigenlijk.

Ik vind het maar een raar ongeloofwaardig verhaal zoals het er nu staat.
DonJuape schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:01:
De kogels in de lagers. De DC naar AC inverter produceert een niet ideale sinus. Dat geeft stoor stromen op de rotor. Die moeten naar aarde en de korste weg is blijkbaar via de as door de lagers.
Ah, daar bedoel je, de AC generator voor de motor zelf, check.

[ Voor 30% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Kogels waar precies?

Elektriciteit loopt waar het de minste weerstand heeft. Het lijkt mij niet dat je op dat punt in de motor een geïsoleerde plaats hebt waar de stroom zou moeten lopen, maar juist een mechanisch bewegend onderdeel waar geen stroom doorheen hoeft te lopen. Als het om de massa gaat dan heb je toch veel meer contactpunten met minder weerstand en geen enkel probleem hiermee?
Overigens staat de motor ook stil zodra die AC/DC inverter actief is, en zou er geen reden moeten zijn waarom er uberhaupt stromen door de motor lopen. Sterker nog, je auto staat niet eens in de ready stand op dat moment en zou dus daar bij de motor spanningsloos moeten zijn, eigenlijk.

De kogels in de lagers. De DC naar AC inverter produceert een niet ideale sinus. Dat geeft stoor stromen op de rotor. Die moeten naar aarde en de korste weg is blijkbaar via de as door de lagers.

Eerste hit met Google: https://www.pumpsandsyste...-damage-ac-motor-bearings

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 24-07-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gertvdijk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Kogels waar precies?

[...]

Ah, daar bedoel je, de AC generator voor de motor zelf, check.
Ik ben geen electrical engineer dus ik leg het wat krom uit waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
bnwgraaf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Mijn Kia garage heeft ook binnen 2, hooguit 3 weken plek voor onderhoud.
Zal best per vestiging verschillen.
Bij mij ong anderhalf a 2 mnd (Haarlem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
IvoB2 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:38:
[...]

De garantieperiode bij Kia/Hyundai is al langer dan de leaseperiode. Mij maakt het dus niet uit.
Bij onderhoud van langer dan een dag krijg ik gewoon een vervangauto mee. Duurt het minder dan 2 uur wacht ik gewoon ter plaatse en geniet van het internet, kranten, tijdschriften en koffie van de dealer.
Duurt het meer dan twee uur maar niet langer dan een dag reserveer ik een e-bike van de dealer om H/T te rijden. In de praktijk allemaal geen probleem.

Een auto privé kopen zou ik - ongeacht het merk - sowieso niet meer doen en al heel zeker geen BEV in dit stadium van ontwikkeling.
Een auto privé aankopen en zelf moeten laten onderhouden, tanken, laden, verzekeren, ...... is, mijn mening, nooit een voordelige kwestie en een verliespost.

Aan ieder merk auto kan wat stuk.
De grootste kostenpost bij een EV is de HV accu. Maar er zijn tegenwoordig al merken die daar levenslange garantie op geven.
Niets aan toe tevoegen allemaal waar en mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
RonaldPr schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:43:
@IvoB2

Welk merk geeft dan levenslange garantie op de accu? Ik ben dat nog niet tegengekomen.
Verder kan ik hem zakelijk kopen, ik ben niet van het leasen maar je wordt er bijna toe gedwongen.

Er kan inderdaad aan iedere auto wat stuk, maar als ik zo de bedragen voor een elektromotor zie dan kun je volgens mij wel spreken van oplichting.
Dat je niet van het leasen bent is uiteraard jou keuze en dient gerespecteerd te worden.
Maar volgens mij zijn er nu al wel veel rekenmodellen (ANWB,Consumentenbond,Autoweek etc.) die voorrekenen dat leasen (nieuw) goedkoper is dan koop.
Dan moet je wel het maandelijkse bedrag kunne opbrengen, maar voor koop zal je eventueel van te voren ook maandelijks een tijdje iets opzij moeten leggen en daarna dan dus ook voor verzekering reparatie motorrijtuigenbelasting en onderhoud.
En de prijs van een nieuwe elektromotor hoef je je dan ook niet meer druk te maken en dan mogen ze lekkker de leasemaatschappij "oplichten" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DijkDude schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Dat je niet van het leasen bent is uiteraard jou keuze en dient gerespecteerd te worden.
Maar volgens mij zijn er nu al wel veel rekenmodellen (ANWB,Consumentenbond,Autoweek etc.) die voorrekenen dat leasen (nieuw) goedkoper is dan koop.
Dan moet je wel het maandelijkse bedrag kunne opbrengen, maar voor koop zal je eventueel van te voren ook maandelijks een tijdje iets opzij moeten leggen en daarna dan dus ook voor verzekering reparatie motorrijtuigenbelasting en onderhoud.
En de prijs van een nieuwe elektromotor hoef je je dan ook niet meer druk te maken en dan mogen ze lekkker de leasemaatschappij "oplichten" ;)
Kan goed zijn, dat berekeningen aantonen dat leasen goedkoper is dan zelf kopen.

Maar voor mensen die het overwegen wel een mogelijk heel belangrijk aandachtspunt:
Als je na het aangaan van een leascontract een hypotheek voor een huis wilt afsluiten, houdt er dan rekening mee dat het maximaal te lenen hypotheek bedrag aanzienlijk lager wordt!
Toen wij enkele jaren geleden voor een e-Niro aan het kijken waren en ook plannen hadden een andere woning te kopen, hebben we dat eens laten uitrekenen wat het zou betekenen als we eerst een Kia zouden gaan leasen en daarna een hypotheek zouden gaan afsluiten.
Het bedrag wat we minder konden lenen lag toen tegen de €100.000
Toch eventueel iets om rekening mee te houden, natuurlijk afhankelijk van omstandigheden en persoonlijke factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:18:
[...]

Kan goed zijn, dat berekeningen aantonen dat leasen goedkoper is dan zelf kopen.

Maar voor mensen die het overwegen wel een mogelijk heel belangrijk aandachtspunt:
Als je na het aangaan van een leascontract een hypotheek voor een huis wilt afsluiten, houdt er dan rekening mee dat het maximaal te lenen hypotheek bedrag aanzienlijk lager wordt!
Toen wij enkele jaren geleden voor een e-Niro aan het kijken waren en ook plannen hadden een andere woning te kopen, hebben we dat eens laten uitrekenen wat het zou betekenen als we eerst een Kia zouden gaan leasen en daarna een hypotheek zouden gaan afsluiten.
Het bedrag wat we minder konden lenen lag toen tegen de €100.000
Toch eventueel iets om rekening mee te houden, natuurlijk afhankelijk van omstandigheden en persoonlijke factoren.
Dat is toch met alle leningen en lease constructies zo? Ook telefoons die via het abonnement zijn verkregen halen het maximale hypotheek bedrag ontzettend veel omlaag. Met een creditcard op afbetaling ook. En de reden hiervoor is dat je minder per maand overhoud. Maar ook met een gekochte auto heb je helaas vaste kosten per maand. Alleen er wordt vanuit gegaan dat iedereen die kosten heeft. De maximale hypotheek is gebaseerd op een gezin met een auto en 2 kinderen. Dus als je geen kinderen hebt dan hou je ook meer over.

Daarnaast is er ook nog zakelijke lease waarbij het maximale hypotheek bedrag niet omlaag gaat.

Edit: bron is een hypotheekadviseur van de rabobank toen ik ernaar vroeg omdat ik een zakelijke leaseauto heb.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 25-07-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Dat is toch met alle leningen en lease constructies zo? Ook telefoons die via het abonnement zijn verkregen halen het maximale hypotheek bedrag ontzettend veel omlaag. Met een creditcard op afbetaling ook. En de reden hiervoor is dat je minder per maand overhoud. Maar ook met een gekochte auto heb je helaas vaste kosten per maand. Alleen er wordt vanuit gegaan dat iedereen die kosten heeft. De maximale hypotheek is gebaseerd op een gezin met een auto en 2 kinderen. Dus als je geen kinderen hebt dan hou je ook meer over.

Daarnaast is er ook nog zakelijke lease waarbij het maximale hypotheek bedrag niet omlaag gaat.

Edit: bron is een hypotheekadviseur van de rabobank toen ik ernaar vroeg omdat ik een zakelijke leaseauto heb.
Ja dat is ook zo met andere leningen, maar in de praktijk zijn veel mensen zich daar niet van bewust, dus daarom bracht ik het onder de aandacht. Het was geen betoog tegen het leasen van een auto.

En als je een koopauto hebt wordt daar niet naar gekeken bij het afsluiten van een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
-- off topic --

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik ben juist blij dat ik (zakelijk) lease. De afschrijving van elektrische auto's is veel harder gegaan dan wat ik had verwacht. Nu komt dat verlies bij de lease maatschappij op het bordje. Dus eigenlijk heb ik daar nu dus geld mee bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
-- off topic --

[ Voor 255% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:40:
Ik ben juist blij dat ik (zakelijk) lease. De afschrijving van elektrische auto's is veel harder gegaan dan wat ik had verwacht. Nu komt dat verlies bij de lease maatschappij op het bordje. Dus eigenlijk heb ik daar nu dus geld mee bespaard.
Ieder zijn ding, maar mijn auto is voor 90% afgeschreven over 5 jaar en geen extra kosten gehad behalve 1 nieuwe band door gat. De auto heb ik nu prive kunnen overnemen voor een aantrekkelijk bedrag en in de BV moet je dan winstbelasting belasting en btw afdragen. Dus afschrijving kan dan nooit harder gaan die staat namelijk vast (behalve bij total loss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Ieder zijn ding, maar mijn auto is voor 90% afgeschreven over 5 jaar en geen extra kosten gehad behalve 1 nieuwe band door gat. De auto heb ik nu prive kunnen overnemen voor een aantrekkelijk bedrag en in de BV moet je dan winstbelasting belasting en btw afdragen. Dus afschrijving kan dan nooit harder gaan die staat namelijk vast (behalve bij total loss).
En vanaf nu gaan de kosten komen. ;) Ouderdom komt met gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zit er in Nederland dan geen 7 jaar fabrieksgarantie op de e-Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:58:
Zit er in Nederland dan geen 7 jaar fabrieksgarantie op de e-Niro?
Jawel, mits onderhouden volgens schema en max 150.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ok, wanneer je dan niet langer dan 7 jaar met dezelfde auto rijdt, niet meer dan 150K km op die periode aflegt en minstens jaarlijks een onderhoudsbeurt laat uitvoeren zijn gebreken binnen deze periode geen punt.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:29:
ok, wanneer je dan niet langer dan 7 jaar met dezelfde auto rijdt, niet meer dan 150K km op die periode aflegt en minstens jaarlijks een onderhoudsbeurt laat uitvoeren zijn gebreken binnen deze periode geen punt.
Waar ik bang voor ben is dat wanneer dat punt bereikt is de (verkoop)waarde van de auto zeer laag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
RonaldPr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:37:
Waar ik bang voor ben is dat wanneer dat punt bereikt is de (verkoop)waarde van de auto zeer laag zal zijn.
Staan volgens gaspedaal-punt-nl 16 met een km-stand > 160k km aangeboden, meeste tussen ongeveer 15k en 20k euro.
In de range 100-140k km staan ze voor ongeveer 18k-26k euro.

Valt best mee momenteel wat mij betreft; lijkt niet echt een heel scherpe dalende prijs te zijn bij vervallen fabrieksgarantie als je ook gewoon een flink hogere km-stand en gemiddelde leeftijd meeneemt in de prijsdaling.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 25-07-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
gertvdijk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Staan volgens gaspedaal-punt-nl 16 met een km-stand > 160k km aangeboden, meeste tussen ongeveer 15k en 20k euro.

Valt best mee momenteel wat mij betreft; lijkt niet echt een heel scherpe dalende prijs te zijn bij vervallen fabrieksgarantie als je ook gewoon een flink hogere km-stand en gemiddelde leeftijd meeneemt in de prijsdaling.
Klopt, het valt momenteel mee.
Wel vind ik de afschrijving wel veel, bij een flinke km. stand 30k in 5 jaar tijd, dat is 66%.

Dat is dan wel weer gunstig voor degene die hem koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldPr op 25-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RonaldPr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:37:
[...]
Ja, ieder voordeel hebt z'n nadeel en omgekeerd. :)
Wanneer de verkoopprijs na die tijd dan toch zo laag is zou je ook kunnen besluiten om je geld niet in een nieuwe koopauto noch private lease te steken maar een tweedehands te kopen aan een zeer lage prijs met een HV accu met een SoH van 100%.

Onze e-Niro is begin deze maand die richting uitgegaan met iets minder dan 80K km op de teller en een SoH van 100%. Interieur zo goed als nieuw en buiten op een meter afstand in nieuwstaat. Om de 15 K km onderhoud gehad bij KIA dealer met onderhoudsboekje en carpas, winter- en zomerbanden waarvan de voorste zomerbanden er pas van dit voorjaar opzitten. Zit ook al een nieuwe motor, motorophanging en gearbox in.
Full option op open dak na en MY 2019 (ingeschreven in B Q1 2020).
"Nadeel" voor de veelrijders is dan weer dat het nog maar AC 1F laden is.

Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Bang ben ik niet maar wat betreft BEV's gaat, mijn mening, de techniek nog te vlug vooruit waardoor je al vlug met een "verouderde" auto zit opgescheept. Wanneer je van plan bent de auto volledig op te rijden en je was bij aankoop tevreden met wat ie wel en niet kon maakt dat uiteraard niet uit.
Maar ik zou er zelf mijn eigen privé geld niet insteken, niet in koop noch privé lease (maar dat is ook niet meer dan een persoonlijke mening).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
gertvdijk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Een hoop jongere e-Niro's met minder kilometers op de teller hebben ook geen fabrieksgarantie meer (want de onderhoudsbeurten zijn niet elk jaar/15.000 km gedaan en vooral de overschrijding van de kilometerstand is een kritiek punt), maar dat zie je totaal niet terug in de vraagprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DijkDude schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:53:
[...]

En vanaf nu gaan de kosten komen. ;) Ouderdom komt met gebreken.
Ik ben niet bang voor de kosten van elektrisch rijden. De e-Niro is niet mijn eerste bev en nog 2 jaar garantie op meeste delen van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:51:
[...]
Voor mij precies dezelfde situatie maar een paar maand later de 5 jaar vol.
Dan doorrijden in de BV wordt eigenlijk bizar duur omdat je voor privegebruik 22% bijtelling krijgt en in de BV ook nog eens veel meer BTW voor prive gebruik moet bijtellen dan je ooit hebt betaalt. Dus rijden we lekker privé verder en hoe lager de marktprijs op dat moment hoe beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:00:
[...]
Onze e-Niro is begin deze maand die richting uitgegaan met iets minder dan 80K km op de teller en een SoH van 100%. Interieur zo goed als nieuw en buiten op een meter afstand in nieuwstaat. Om de 15 K km onderhoud gehad bij KIA dealer met onderhoudsboekje en carpas, winter- en zomerbanden waarvan de voorste zomerbanden er pas van dit voorjaar opzitten. Zit ook al een nieuwe motor, motorophanging en gearbox in.
Full option op open dak na en MY 2019 (ingeschreven in B Q1 2020).
"Nadeel" voor de veelrijders is dan weer dat het nog maar AC 1F laden is.
SoH uitgelezen via de OBD port of met zo'n Aviloo setje bepaald? Ik neem mijn lease misschien over en overweeg hem eerst uit te lezen met zo'n Aviloo setje. Heb namelijk nog niemand gehoord die iets anders had dan 100% SoH bij gewoon uitlezen via de OBD port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:57:
[...]

SoH uitgelezen via de OBD port of met zo'n Aviloo setje bepaald? Ik neem mijn lease misschien over en overweeg hem eerst uit te lezen met zo'n Aviloo setje. Heb namelijk nog niemand gehoord die iets anders had dan 100% SoH bij gewoon uitlezen via de OBD port.
Zolang ik in de zomer nog ruim 520km range heb hecht ik wel geloof aan uitkomst OBD en geen behoefte aan nog meer bevestiging van wat ik al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Met de apparatuur van de dealer.
Ik ga geen geld uitgeven aan apparatuur om een EV uit te lezen die niet van mij is en nog volledige garantie heeft. Als er iets aan scheelt lossen ze het maar op bij de dealer.
En had in de winter bij -5°C nog 360 km range en bij 20°C nog 490 km range.
(99% in Eco gereden en 1% normaal).

Mij maakt het niet uit want ik neem de e-Niro niet over want is nog 1F en einde lease.
Gewoon uit nieuwsgierigheid laten uitmeten tijdens laatste onderhoud.
Ingeruild voor een EV6 GT line met V2L (zat in dezelfde budgetcategorie dan de Niro EV MY 2024 en die was me gewoon nog altijd "meer van hetzelfde" en op de EV6 kon een trekhaak. :) )

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit zo lees, nieuwe motor, nieuwe gearbox, nieuwe motorophanging @IvoB2 dan vraag ik me wel af of een Kia e-niro echt zo'n goede auto is. Ik bedoel dat zijn nogal wezenlijke onderdelen die dus zomaar even kapot gaan.

Als ik een e-niro ga zoeken moet ie dus goed geprijsd zijn, na de facelift, 3 fase laden, warmtepomp, niet teveel kilometers, dealer onderhouden, rond de 100-125k km, de motor moet al vervangen zijn, net als de gearbox, etc etc.

Het is dus geen Toyota kwaliteit. Bovendien moet ik nu bij elke e-niro occasion gaan navragen of alles wel vervangen is, zo niet mag ik er zelf achteraan. Niet echt aantrekkelijk zo.

De ev6 is wat laag naar mijn zin qua zit en de nieuwe Niro EV duurder en voegt niet veel toe. EV3 is ook heel duur als je de echt dikste versie wil hebben.

Kortom: ik vraag me echt af hoe betrouwbaar een e-niro nou echt is. Kan wel zijn dat alles over garantie wordt vervangen, maar wat als er echt dit soort dingen stuk gaan pas na de 150k. Dan heb ik een duur probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben inmiddels toch ook wel benieuwd of er cijfers zijn van deze manco. Hoeveel motoren zijn er vervangen op hoeveel geleverde auto's. En is het het vanaf een bepaald modeljaar opgelost?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Ik ben niet bang voor de kosten van elektrisch rijden. De e-Niro is niet mijn eerste bev en nog 2 jaar garantie op meeste delen van de auto.
Ik bedoel niet speciaal de kosten van elektrisch rijden, maar de kosten van ouder wordende auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:44:
Als ik dit zo lees, nieuwe motor, nieuwe gearbox, nieuwe motorophanging @IvoB2 dan vraag ik me wel af of een Kia e-niro echt zo'n goede auto is. Ik bedoel dat zijn nogal wezenlijke onderdelen die dus zomaar even kapot gaan.
Het zijn alleen enkele lagers in de motor die stuk gaan. Zelfs niet zodanig dat de auto niet meer rijdt. En je moet het al weten voordat je het echt hoort in het begin.
Het is KIA die beslist heeft om in drie stappen alles in garantie te vervangen en niet gewoon een vervanging van de lagers te doen die stuk waren. Daar kan ik als klant alleen maar blij mee zijn.
Liever alles nieuw ipv oplapwerk en als de fabrikant daarvoor alle kosten wil dragen prima voor mij.
Verder het ik er op vijf jaar tijd geen enkel probleem mee gehad en had ik een hogere range dan in allerlei testen werd vooropgesteld. Mij hoor je dus niet klagen over de auto noch de service van KIA bij problemen.
Je kan moelijk verwachten dat men een motor in een tweedehandsauto gaat vervangen omdat deze af en toe in een andere problemen had. Vind ik een eigenaardig uitgangspunt.

In de mijne zat ook een warmtepomp maar zo'n groot voordeel vind ik dat zelf niet. De Kona EV die er aan vooraf ging had geen warmtepomp en 20 km meer range en op jaarbasis nog een iets lager gemiddeld verbruik.

Gelukkig is het als BEV geen Toyota kwaliteit want daar heeft Toyota volledig de boot gemist en heeft en zal hen nog handenvol geld kosten door vast te houden aan H2 en fossiel en hun zogenaamde zelf ladende elektrische mobielen.

Uiteindelijk zal je naar eigen smaak, inzicht en budget een keuze moeten maken en niet de keuze van een ander volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bartvl schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:46:
Ik ben inmiddels toch ook wel benieuwd of er cijfers zijn van deze manco. Hoeveel motoren zijn er vervangen op hoeveel geleverde auto's. En is het het vanaf een bepaald modeljaar opgelost?
KIA heeft wel cijfers maar die gaan ze niet met ons delen ;)
Zelf gok ik op zo'n 50% als ik het in dit topic zo hoor en het aantal Niro rijdende collega's waarbij de motor moest worden vervangen.
Best veel dus en ik neem daarom ook aan dat het is opgelost anders blijft er weinig marge over.
Je zou in het Niro EV topic kunnen vragen of iemand het daar heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 26-07-2024 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens mijn dealer (een grote speler in de regio) had hij op vijf jaar tijd zelf maar drie - de onze incluis - gelijkaardige problemen. En er werden er in die periode tientallen van verkocht.

En met reacties op fora zou ik toch maar oppassen om daar conclusies uit te trekken.
De zwijgende meerderheid hoor je vanzelfsprekend nooit en mensen met problemen des te harder.

Ik volg ook het EV6 topic. Als je dat wat oppervlakkig volgt zou je bijna denken dat er niets goed is aan die wagen, zeker de ICCU niet. Maar als je dat dan volgt zijn het vooral steeds dezelfde paar mensen die hun individueel probleem bij elke discussie weer naar voor brengen.

Dat is in bijna alles zo. Wie een probleem heeft zoekt een uitlaatklep. Wie tevreden is laat dat zelden luidruchtig merken.

En op basis van "gokken" cijfers poneren en conclusies trekken is nooit een goed idee en al zeker niet op sociale media. Voor je het weet leest er dat iemand half en/of zonder het hele verhaal te kennen en verspreid zich dat verder en een tijd later is het al een vaststaand "feit" geworden.

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik denk dat het van buitenaf onmogelijk in te schatten is, iedereen heeft ander gedrag met de auto (afstand, rijstijl,etc.

Denk niet dat deze discussie op te lossen is zonder werkelijke cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:44:

Als ik een e-niro ga zoeken moet ie dus goed geprijsd zijn, na de facelift, 3 fase laden, warmtepomp, niet teveel kilometers, dealer onderhouden, rond de 100-125k km, de motor moet al vervangen zijn, net als de gearbox, etc etc.

Het is dus geen Toyota kwaliteit. Bovendien moet ik nu bij elke e-niro occasion gaan navragen of alles wel vervangen is, zo niet mag ik er zelf achteraan. Niet echt aantrekkelijk zo.

De ev6 is wat laag naar mijn zin qua zit en de nieuwe Niro EV duurder en voegt niet veel toe. EV3 is ook heel duur als je de echt dikste versie wil hebben.

Kortom: ik vraag me echt af hoe betrouwbaar een e-niro nou echt is. Kan wel zijn dat alles over garantie wordt vervangen, maar wat als er echt dit soort dingen stuk gaan pas na de 150k. Dan heb ik een duur probleem.
Sowieso is er geen totaalbeeld van hoeveel er nou daadwerkelijk stuk gaan, en als ze inderdaad allemaal stuk gaan is de kans wel bijna 100% dat dat in de garantieperiode gebeurt. Met de accu eenzelfde verhaal, hij kan na 7-8 jaar nog prima zijn, maar 1 slechte verbinding later en je bent potentieel de klos met een kostbare reparatie. Als je daar allemaal bang voor moet zijn moet je vooral kijken naar iets dat dom en simpel is, ws iets met je nickname en 40 jaar oud.

Op dit moment ben ik blij met mijn private lease keuze. Kan volgend jaar nog kijken om een jaar te verlengen, want de markt doet momenteel rare dingen.

Daartegenover kun je nu ook kijken naar fors afgeschreven EV's en incalculeren dat je nog een keer een flinke duit moet investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, en wat betreft BEV's gooit DMB de handdoek blijkbaar ook in de ring en gaat de mensen nu (terug) wijsmaken dat ze emissieloze verbrandingsmotoren kunnen produceren. :+

Dat ze goede verbrandingsmotoren kunnen produceren betwijfel ik niet. Dat deze emissieloos zullen zijn betwijfel ik al harder. Maar dat ze mvt BEV's niet kunnen concurreren met de technische know how en de prijzenpolitiek van de Aziaten daar twijfel ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
Updeetje reis Ierland.
Laadpunten redelijk vertegenwoordigd, als je op tijd planned gaat het prima.
Via Kia live laadpunten altijd een kloppende route en suggestie.
Via de app helaas minder, maar ik heb sowieso liever de ingebouwde nav. optie.
Een heel ander puntje: het is mij nog nooit! gelukt om een blokkade omleiding voor elkaar te krijgen.
Ik plan een route hij leidt mij een weg op met een gesloten hek aan het eind, 20 meter verderop is de weg waar ik naar rechts moet.
Ik geef een blokkade in en krijg de melding "alternatieve route niet mogelijk/vervolg uw weg.
Er staat een hek, ik kan niet verder 8)7 8)7 8)7
Andere wegen op de route geprobeerd te blokkeren maar altijd weer dezelfde melding.
Ik keer vervolgens om en echt, letterlijk, na 20 mtr is er al een andere route beschikbaar.
Ik heb het bij mij thuis ook geprobeerd ik plan een route en kan links rechts en rechtdoor.
Hij stuurt mij links en ik geef een blokkade in en krijg vervolgens ook alleen maar weer die vermaledijde melding "geen alternatieve route beschikbaar/vervolg uw weg.
Ik weet dat de functie werkt want bij files en wegwerkzaamheden stelt hij ook een andere route voor.
Alleen als je het zelf doet is dit dus blijkbaar een Pipo-fake optie bij Kia.
Jammer weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is €20k en reële prijs om te zoeken naar een e-niro executive van 2020 of 2021 met rond de 100k km, inclusief warmtepomp, 1e eigenaar en dealer onderhouden?
Pagina: 1 ... 297 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.