Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:22:
Op de websites van dealers zijn de E-niro's best prijzig. Gewoon op Marktplaats kijken dan?

En kan je het cuppen van banden voorkomen? Door bijv. bepaalde type of merk banden te kopen?
Op gaspedaal.nl beginnen de eerste e-Niro's nu rond de 18K te zakken. Dat zijn dan wel prefaceliftmodellen met 1 fase laden, geen app en het 8 inch scherm met 140K KM's en meer, maar dat lijkt op dit moment de bodem te zijn.

Wil je minder kilometers en/of de facelift dan zit je rond de 22K.

Cuppen kun je volgens mij niet zo heel veel aan doen behalve banden altijd goed op spanning houden en geen Michelin Primacy 3 eronder zetten, flauw detail is dat dat de banden zijn waarop mijn e-Niro werd geleverd. Nu 23K gelopen en (nog) geen cupping merkbaar.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de facelift de aanpassing van 8 naar 10 inch scherm of waren er meer belangrijke zaken aangepast? Ik dacht dat het meer gaat om my20 enzo, dat je die moet hebben en dan heb je meestal allemaal de goede goodies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:28:
Is de facelift de aanpassing van 8 naar 10 inch scherm of waren er meer belangrijke zaken aangepast? Ik dacht dat het meer gaat om my20 enzo, dat je die moet hebben en dan heb je meestal allemaal de goede goodies
Ik heb het al een aantal keer eerder aangegeven: hoewel je die misschien niet veel zal tegenkomen: er zijn (Duitse importmodellen?) van het type facelift maar met 8 inch scherm, dus facelift (my20) model is niet per definitie ook een 10+ inch navigatie scherm.

Hier wat voorbeelden van een faceliftmodel maar met 8 inch scherm. De matzilveren strip over de breedte van het dashboard is wel een duidelijk detail van de facelift:

https://www.autotrader.nl...-niro&fuelType=elektrisch

[ Voor 45% gewijzigd door bnwgraaf op 17-07-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 18:45
bnwgraaf schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Ik heb het al een aantal keer eerder aangegeven: hoewel je die misschien niet veel zal tegenkomen: er zijn (Duitse importmodellen?) van het type facelift maar met 8 inch scherm, dus facelift (my20) model is niet per definitie ook een 10+ inch navigatie scherm.

Hier wat voorbeelden van een faceliftmodel maar met 8 inch scherm. De matzilveren strip over de breedte van het dashboard is wel een duidelijk detail van de facelift:

Dat zijn ook allemaal importauto’s, die zou ik sowieso laten staan. Wanneer je met een import problemen krijgt dan kun je weinig of geen coulance verwachten van de importeur.

Verder zijn ze nauwelijks goedkoper dan de Nederlandse modellen en gegarandeerd lastiger in te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:23:
[...]

Dat zijn ook allemaal importauto’s, die zou ik sowieso laten staan. Wanneer je met een import problemen krijgt dan kun je weinig of geen coulance verwachten van de importeur.

Verder zijn ze nauwelijks goedkoper dan de Nederlandse modellen en gegarandeerd lastiger in te ruilen.
Hoe dat zo? Ervaring of onderbuikgevoel?
In ieder geval blijft de garantie gewoon van kracht, mits de import goed is afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb recent een occasion bij een dealer aangeschaft uit 2021. De prijs was rond de prijs van de anwb koerslijst en ik heb daarna nog 2000 euro subsidie van de overheid gekregen. Het ging idd om veel geld, maar alternatieven waren vaak ook erg duur en via de dealer had ik een auto waar we een goed gevoel bij hadden en de juiste eisen (trekhaak en 3fase). Daar hadden ze veel eniro staan omdat ze klanten met private lease na 2.5 jaar een nieuwe auto aanboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
bnwgraaf schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Hoe dat zo? Ervaring of onderbuikgevoel?
In ieder geval blijft de garantie gewoon van kracht, mits de import goed is afgehandeld.
Ik spreek uit ervaring, uiteraard geldt de fabrieksgarantie wel maar wanneer er iets net buiten de garantie valt dan krijg je geen coulance van de importeur. Deze ervaring had ik trouwens bij Volkswagen Pon, misschien dat het bij Kia anders is maar dat kan ik me niet voorstellen.

Beetje off topic, ik heb onlangs een gebruikte machine in Duitsland gekocht en de importeur (Ricoh) wil hem niet in onderhoud nemen omdat ze hem niet geleverd hebben, dat heb ik zwart op wit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
bnwgraaf schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Duur...
Zeker voor 39kWh modellen.
Ben benieuwd wie dat er nog voor over heeft. Zeker nu de marktprijzen van nieuwe auto's zodanig gedaald zijn dat je er beter een paar euro bij kunt leggen voor een nieuwe.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Ik spreek uit ervaring, uiteraard geldt de fabrieksgarantie wel maar wanneer er iets net buiten de garantie valt dan krijg je geen coulance van de importeur. Deze ervaring had ik trouwens bij Volkswagen Pon, misschien dat het bij Kia anders is maar dat kan ik me niet voorstellen.

Beetje off topic, ik heb onlangs een gebruikte machine in Duitsland gekocht en de importeur (Ricoh) wil hem niet in onderhoud nemen omdat ze hem niet geleverd hebben, dat heb ik zwart op wit staan.
Tsja, Pon, als er één importeur bekend staat weinig coulance toe te passen, dan is het Pon wel en dan maakt het nog niet eens uit of het een officieel in Nederland geleverde auto of een import auto is.
Dat gezegd hebbende, is coulance natuurlijk sowieso niet iets waar je op kunt rekenen, maar waarvan je kunt hopen dat men daarmee komt als je het blijkt nodig te hebben.

Coulance, garantie, onderhoud, service, het blijven altijd grijze gebieden en inderdaad, wellicht heb je in die zin met een importauto meer risico.
Ik heb met mijn diverse geimporteerde auto's ook geen situaties meegemaakt waar dit aan de orde kwam.
De garantie is op mijn huidige Kia gewoon mee overgenomen en de verversing van de koelvloeistof is gewoon kosteloos vervangen, omdat dit een "terugroepactie" bij Kia is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
bnwgraaf schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Tsja, Pon, als er één importeur bekend staat weinig coulance toe te passen, dan is het Pon wel en dan maakt het nog niet eens uit of het een officieel in Nederland geleverde auto of een import auto is.
Dat gezegd hebbende, is coulance natuurlijk sowieso niet iets waar je op kunt rekenen, maar waarvan je kunt hopen dat men daarmee komt als je het blijkt nodig te hebben.

Coulance, garantie, onderhoud, service, het blijven altijd grijze gebieden en inderdaad, wellicht heb je in die zin met een importauto meer risico.
Ik heb met mijn diverse geimporteerde auto's ook geen situaties meegemaakt waar dit aan de orde kwam.
De garantie is op mijn huidige Kia gewoon mee overgenomen en de verversing van de koelvloeistof is gewoon kosteloos vervangen, omdat dit een "terugroepactie" bij Kia is.
Officieel mag dat niet omdat de EU markt 1 is. Vroeger had je grijze import van landen binnen de EU tussen landen onderling. Is gewoon een vorm van protectionisme van dealers en importeurs. Gelijk hebben en gelijk halen zijn twee verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Officieel mag dat niet omdat de EU markt 1 is. Vroeger had je grijze import van landen binnen de EU tussen landen onderling. Is gewoon een vorm van protectionisme van dealers en importeurs. Gelijk hebben en gelijk halen zijn twee verschillende zaken.
Let wel, we hebben het hier over coulance dus niet garantie, dat heb je gewoon als er aan de eisen is voldaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat de importeur niet zit te wachten op mensen die met problemen komen terwijl de auto niet door hun verkocht is via een Nederlandse dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Let wel, we hebben het hier over coulance dus niet garantie, dat heb je gewoon als er aan de eisen is voldaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat de importeur niet zit te wachten op mensen die met problemen komen terwijl de auto niet door hun verkocht is via een Nederlandse dealer.
Ja coulance is een ander ding, garantie mag je dus absoluut niet weigeren als aan alle voorwaarden zijn voldaan.

Mijn ervaring is dat dealers en KIA altijd het nadeel van de twijfel hanteren. Mijn oude dealer dreigde daar zelfs mee toen ik de 12V accu wilde vervangen na 6x keer pech in paar maanden "geen garantie want auto niet meer orgineel.". KIA NL ging achter de dealer staan. Heb ook deze ervaring met Nissan HV batterij issues maar "jammer koop maar een nieuwe auto".

Misschien ben ik wel de uitzondering met verkeerde mensen die ik tref.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Daarom zei ik al, coulance kun je sowieso niet op/mee rekenen. Dat zal per keer afwachten zijn of men welwillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Ja coulance is een ander ding, garantie mag je dus absoluut niet weigeren als aan alle voorwaarden zijn voldaan.

Mijn ervaring is dat dealers en KIA altijd het nadeel van de twijfel hanteren. Mijn oude dealer dreigde daar zelfs mee toen ik de 12V accu wilde vervangen na 6x keer pech in paar maanden "geen garantie want auto niet meer orgineel.". KIA NL ging achter de dealer staan. Heb ook deze ervaring met Nissan HV batterij issues maar "jammer koop maar een nieuwe auto".

Misschien ben ik wel de uitzondering met verkeerde mensen die ik tref.
Belachelijk dat je de 12 Volt accu niet mocht vervangen, dat is een slijtagedeel.
Volgens hun regels vervalt de garantie ook als je banden en remblokken vervangt.

Verder al speurend naar een Niro verbaas ik me steeds meer over de enorme prijsverschillen bij vergelijkbare auto’s.
Het lijkt wel of sommige inkopers veel teveel inruil hebben gegeven of ze gooien er een mega marge op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Belachelijk dat je de 12 Volt accu niet mocht vervangen, dat is een slijtagedeel.
Volgens hun regels vervalt de garantie ook als je banden en remblokken vervangt.

Verder al speurend naar een Niro verbaas ik me steeds meer over de enorme prijsverschillen bij vergelijkbare auto’s.
Het lijkt wel of sommige inkopers veel teveel inruil hebben gegeven of ze gooien er een mega marge op.
De nieuwe EV's zijn vooral het laatste jaar ontzettend in prijs gezakt. Dat houd dus in dat de oudere generaties eigenlijk 2e hands voor een te hoge prijs verkocht moeten worden om er nog winst uit te halen.

Ik geloof dat de Tesla Model 3 het laatste half jaar 20000 euro in prijs is gezakt. De andere fabrikanten moeten dan mee zakken als ze nog auto's willen verkopen.

Maar hierdoor ligt de hele 2e hand markt dus overhoop.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:03
Ja de prijzen verschillen enorm. Als ik naar deze kijk, dan is dit een prima prijs voor een facelift model met 79k op de teller?

https://www.marktplaats.n...executiveline-64-kwh-full

vs:

https://www.marktplaats.n...niro-executiveline-64-kwh

Zit bijna 8k verschil tussen :X Geen garantie op de 1e, maar ja met 80k op de teller moet dat geen issue zijn lijkt mij.

[ Voor 31% gewijzigd door Possible op 17-07-2024 14:03 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Possible schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:57:
Ja de prijzen verschillen enorm. Als ik naar deze kijk, dan is dit een prima prijs voor een facelift model met 79k op de teller?

https://www.marktplaats.n...executiveline-64-kwh-full
De geadverteerde prijs is een handelsprijs voor export.
Wij zijn een midden in Nederland gevestigd exportbedrijf en adverteren dan ook uitsluitend Netto exportprijzen (zoals vermeld in koptekst advertentie) zonder BPM.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
gertvdijk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:15:
[...]

[...]
Ah my bad, die heb ik over het hoofd gezien.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
timovd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:45:
trekhaak voor klein aanhangertje. Volgens mij is dit laatste mogelijk als je het grotere scherm hebt?
Pre-facelift was het niet mogelijk, maar andersom geldt niet altijd dat het wel mogelijk is met een post-facelift (kijkend naar het scherm alleen).
Hier kwam net een voorbeeld voorbij genoemd door @Possible; een e-Niro met "facelift" 10,25" scherm maar toch zonder trekgewicht (check OVI RDW op kenteken).

Als ik me goed herinner van mijn speurtocht een maand geleden is het ergens tussen augustus 2020 en januari 2021 dat ze een nieuwe typegoedkeuring zijn gaan doen met 300kg trekgewicht.

Trekhaak stond ook niet op de Kia optielijst van 2020 terwijl het wel al de 10,25" full map navigatiesysteem met UVO Connect heeft. Een trekhaak staat wel op die van 2021.

En MY21 hebben vanaf DynamicPlusLine heeft ook LED-verlichting gekregen als interieurverlichting (ja dat waren nog gloeilampjes in 2020 met wel nieuwe scherm) en een Schuif-/kantel zonnedak; dat soort 'facelift' dingetjes heb je net een stapje later weer. Daarom en om de nu nog iets langer lopende fabrieksgarantie ging toch mijn voorkeur uit naar een 2021-model.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
gertvdijk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Pre-facelift was het niet mogelijk, maar andersom geldt niet altijd dat het wel mogelijk is met een post-facelift (kijkend naar het scherm alleen).
Hier kwam net een voorbeeld voorbij genoemd door @Possible; een e-Niro met "facelift" 10,25" scherm maar toch zonder trekgewicht (check OVI RDW op kenteken).

Als ik me goed herinner van mijn speurtocht een maand geleden is het ergens tussen augustus 2020 en januari 2021 dat ze een nieuwe typegoedkeuring zijn gaan doen met 300kg trekgewicht.

Trekhaak stond ook niet op de Kia optielijst van 2020 terwijl het wel al de 10,25" full map navigatiesysteem met UVO Connect heeft. Een trekhaak staat wel op die van 2021.

En MY21 hebben vanaf DynamicPlusLine heeft ook LED-verlichting gekregen als interieurverlichting (ja dat waren nog gloeilampjes in 2020 met wel nieuwe scherm) en een Schuif-/kantel zonnedak; dat soort 'facelift' dingetjes heb je net een stapje later weer. Daarom en om de nu nog iets langer lopende fabrieksgarantie ging toch mijn voorkeur uit naar een 2021-model.
Wat heb je uiteindelijk voor het 2021 model betaald als ik vragen mag ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
[...]

[...]
Je kunt hem gewoon kopen daar, alleen zonder enige garantie.
En op een ev zit geen bpm dus dat maakt niets uit in de prijs .

[ Voor 11% gewijzigd door RonaldPr op 17-07-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
RonaldPr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:58:
Je kunt hem gewoon kopen daar, alleen zonder enige garantie.
Volgens mij zijn de auto's vaak al aangemeld voor export bij de RDW en is de BPM al teruggegeven (vandaar de lagere prijs). Dus voordat jij hem weer mag rijden moet je hem opnieuw importeren, denk ik. Maar misschien heb ik het mis en geldt dat voor een ander bedrijf die ik regelmatig tegenkwam in de zoektocht.

edit: ja ik had dat over de BPM sowieso mis, die is er niet op EVs. :P thnx @eltron
Wanneer je een auto uitvoert bij de RDW, krijg je de 'rest BPM' dan ook terug van de belastingdienst.
Wellicht heb jij wel gelijk in dit geval hoor, want ik zie op OVI bij dat kenteken nog geen aanwijzingen van aanmelding export.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 17-07-2024 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
Possible schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:41:
Wat heb je uiteindelijk voor het 2021 model betaald als ik vragen mag ? :)
€25k rond (€23k netto na subsidie) 🫣

MY21 bj 2021-april, DynamicPlusLine, 108k km, dat MY heeft geen warmtepomp wel 3-fase, zonnedak en was met optie metallic lak + trekhaak.
Is bij een merkdealer in de randstad (Hoofddorp), Kia Certified Used 7jr garantie (t/m 150k km of 2028-april). Inclusief afleverpakket (dat wat mij betreft weinig voorstelde maar ter waarde van €795) waar dan wel 12mnd internationale pechhulp bij zit bijv. Banden zijn niet heel vers meer en hebben over 15k km wel een vervanging nodig denk ik. Geen inruil (is mijn eerste auto :+ ).

Twee zakelijke eigenaren voorafgaand (ex-lease gok ik).
Ondanks kilometerstand zag hij er werkelijk waar echt geweldig uit. Met moeite één kras in het interieur en een klein plekje op de buitenkant weten te spotten. Granny charger nog ongeopend in de plastic seal. Bekleding/zitting ziet eruit alsof hij enkele 10k km heeft gedaan en kussens nog stevig. Die onwijs goede staat speelde wel mee, ik was echt heel erg positief verrast. Ook na aankoop bij familie geweest en konden de kilometerstand haast niet geloven kijkend naar de staat.

Ik verwacht 10-15k km per jaar te rijden, dus ik zat te azen op een 2021-model met relatief hoge km-stand van ~ 100k km's en DynamicPlusLine, omdat dat met subsidie een mooie prijs oplevert en gunstig uit zal komen qua garantie afloop bij 150k km. Dan zou ik toch wel ruim 3 jaar relatief zorgeloos moeten kunnen rijden en dat heeft wel mijn zelfopgelegd budget met een paar K verhoogd ten opzichte van alleen 12mnd BOVAG-garantie.

De vraagprijs was op een honderd euro na die van de ANWB-koerslijst bij een merkdealer. Niet heel erg scherp dus, en hoopte er nog wat op af te dingen zonder inruil... helaas niet echt gelukt, kreeg er wel het overpriced afleverpakket bij en de onderhoudsbeurt die eigenlijk pas over week kon plaatsvinden als spoedje tussendoor gepland gekregen de volgende dag, zodat ik er gelijk dezelfde week mee op vakantie kon! :P

Een alternatief was upgraden naar de ExecutiveLine waar veel meer aanbod in is, maar dan moest ik vervolgens op andere punten inboeten: bouwjaar (jaartje ouder) en dus garantie jaartje korter, trekhaak, zonnedak, misschien geen 3-fase, etc. Ik zag iets meer leuke aanbiedingen in die hoek maar vaak waren die wel in de uithoeken van het land (omgeving Sittard, Friesland, Groningen, Enschede). Voelde mij beter bij een €23k uitgave aan een drie jaar oude auto dan een vier jaar oude auto van hetzelfde type.

Al met al ook niet heel erg tevreden over het bedrijf tot nu toe, dus die meerwaarde van kopen bij een merkdealer is misschien ook maar beperkt (zie Google Maps review).

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 17-07-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 07:08
Voor diegenen die nu aan het shoppen zijn nog voor dit jaar, het subsidiepotje is vrijwel tot leeg voor dit jaar, dus reken je niet rijk met SEPP 2e hands
https://www.nu.nl/economi...ndaag-of-morgen-leeg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Suicyder schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:24:
Voor diegenen die nu aan het shoppen zijn nog voor dit jaar, het subsidiepotje is vrijwel tot leeg voor dit jaar, dus reken je niet rijk met SEPP 2e hands
https://www.nu.nl/economi...ndaag-of-morgen-leeg.html
Dan zullen de prijzen nog wel gaan dalen van tweedehands auto's. Want in NL moeten de bedrijven natuurlijk ook mee kunnen profiteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Volgens mij zijn de auto's vaak al aangemeld voor export bij de RDW en is de BPM al teruggegeven (vandaar de lagere prijs). Dus voordat jij hem weer mag rijden moet je hem opnieuw importeren, denk ik. Maar misschien heb ik het mis en geldt dat voor een ander bedrijf die ik regelmatig tegenkwam in de zoektocht.
Maar er zit helemaal geen BPM ovp EV :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 09:08
Mijn e-niro MY 22 is vorige week in de garage geweest. Nu krijg ik op de app geen melding meer dat de deuren niet afgesloten zijn. Alle andere acties die ik wil activeren op de app werken wel zoals openen/sluiten deuren, km stand, airco aanzetten etc.
Waarom werkt de melding niet meer dat de deuren niet afgesloten zijn?
Zie ik iets over het hoofd qua instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:51
[...]

Als particulier betaal je dezelfde prijs omdat er geen BPM op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
-

[ Voor 99% gewijzigd door ASW1 op 17-07-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:17:
Ik denk dat je in het Niro-EV topic moet zijn.
Hoezo? Er is toch een MY2022 e-Niro? https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari22.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Oeps zal de post verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ASW1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:57:
Ik heb een band die hoorbaar begint te cuppen, nog wel met 4 a 5 mm profiel.
Heeft het zin om de voor- en achterwielen/banden om te wisselen of is het daar te laat voor?
Ik dacht ik kan het allicht proberen en slijt die ietwat gecupte band op de vooras weer recht af.
@ASW1
Ja, dat heeft zin; dat had bij mij in elk geval zin.

Het bleek met name de achterband die ging cuppen. Na verwisselen heb ik groot leeg (parkeer)terrein opgezocht, tractiecontrole uitgeschakeld en een paar keer vanaf stilstand vol gas opgetrokken. De doorslaande voorbanden schuurden daardoor weer behoorlijk recht.
Niet te vaak doen, want dan ben je alsnog door die 4 mm heen :+

Wat wel essentieel was is dat ik het verwisselen bij een goede bandenboer heb laten doen die daarbij eerst elk wiel opnieuw balanceerde en na het verwisselen de 4 wielen uit heeft gelijnd. Daar bleek nogal wat afwijking in te zitten. Kia lijkt die uitlijning niet altijd nauwkeurig uit te voeren.
Kostte me (toen) 5 tientjes, dus dat vond ik de moeite wel waard.

Daarna heb ik nog een heleboel 10.000den kilometers zonder verder cuppen verder gereden voordat mijn banden vervangen moesten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 18-07-2024 14:49 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

@ASW1
Ja, dat heeft zin; dat had bij mij in elk geval zin.

Het bleek met name de achterband die ging cuppen. Na verwisselen heb ik groot leeg (parkeer)terrein opgezocht, tractiecontrole uitgeschakeld en een paar keer vanaf stilstand vol gas opgetrokken. De doorslaande voorbanden schuurden daardoor weer behoorlijk recht.
Niet te vaak doen, want dan ben je alsnog door die 4 mm heen :+

Wat wel essentieel was is dat ik het verwisselen bij een goede bandenboer heb laten doen die daarbij eerst elk wiel opnieuw balanceerde en na het verwisselen de 4 wielen uit heeft gelijnd. Daar bleek nogal wat afwijking in te zitten. Kia lijkt die uitlijning niet altijd nauwkeurig uit te voeren.
Kostte me (toen) 5 tientjes, dus dat vond ik de moeite wel waard.

Daarna heb ik nog een heleboel 10.000den kilometers zonder verder cuppen verder gereden voordat mijn banden vervangen moesten worden.
Wat ik me ook realiseerde is dat het cuppen richtingsgebonden is. Als ik aan de bovenkant van de banden voel dan is het opstaande gedeelte van een aangetast profielblok altijd aan de voorzijde van de auto en het aflopende deel naar de achterzijde. Dat betekent dat als je de wielen links-rechts omwisselt die schuin afgesleten blokken precies andersom zitten, en dat je daarna eerst een tijdje gaat afslijten totdat de blokken weer neutraal/recht zijn.
Uiteraard kan dit alleen met banden die niet draairichtinggebonden zijn, maar als je die hebt dan zal links-rechts verwisselen (naast voor-achter) effectiever zijn dan alleen voor-achter.
Ga ze allevier maar eens kruiselings omdraaien, uitlijning laten checken lijkt me ook nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boel gedoe met die banden zo, is dat altijd zo of te voorkomen met een bepaald banden type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:06:
Boel gedoe met die banden zo, is dat altijd zo of te voorkomen met een bepaald banden type?
Nee.
Zorgen dat de uitlijning in ieder geval goed staat en zorgen dat de banden goed op spanning blijven helpt wel.
Daarnaast banden laten monteren zonder specifieke draairichting zodat je ook links-rechts kunt wisselen.

Denk dat als je met nieuwe banden voor begint en die later naar de achteras zetten en dan nog een keertje links-rechts omdraaien als ze daar beginnen te cuppen je een heel eind komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertmulder
ASW1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Nee.
Zorgen dat de uitlijning in ieder geval goed staat en zorgen dat de banden goed op spanning blijven helpt wel.
Daarnaast banden laten monteren zonder specifieke draairichting zodat je ook links-rechts kunt wisselen.

Denk dat als je met nieuwe banden voor begint en die later naar de achteras zetten en dan nog een keertje links-rechts omdraaien als ze daar beginnen te cuppen je een heel eind komt.
Er zijn banden "speciaal" voor EV's. Deze zijn versterkt. Ik heb 4 nieuwe banden besteld nadat ik geruime tijd heb gekeken welke banden het meest geschikt zijn en ook nog goed scoren. Heb ook op Duitse vergelijkingssites gekeken met ervaringen over banden. Ik ben uitgekomen op https://www.banden-giga.n...55-r17/94/v/gi-r-403692ga
Volgende week worden mijn banden vervangen (na 40.000km). Ben benieuwd wat deze na verloop van tijd doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 21:26

13art

Moderator Mobile
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Er zijn banden "speciaal" voor EV's. Deze zijn versterkt. Ik heb 4 nieuwe banden besteld nadat ik geruime tijd heb gekeken welke banden het meest geschikt zijn en ook nog goed scoren. Heb ook op Duitse vergelijkingssites gekeken met ervaringen over banden. Ik ben uitgekomen op https://www.banden-giga.n...55-r17/94/v/gi-r-403692ga
Volgende week worden mijn banden vervangen (na 40.000km). Ben benieuwd wat deze na verloop van tijd doen
Die heb ik er ook voor onder laten zetten bij de aankoop van de auto. Prima, kan niet goed vergelijken maar ze zijn sowieso stiller dan de achterbanden (waarvan ik even niet weet welke het zijn).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Ik geloof niet zo in specifieke banden voor EV's maar ik laat me graag overtuigen.
Nette prijs voor een goede A merk band.
Heeft dit type een specifieke draairichting? Jammer dat dat niet in de beschrijving staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Die heb ik er ook voor onder laten zetten bij de aankoop van de auto. Prima, kan niet goed vergelijken maar ze zijn sowieso stiller dan de achterbanden (waarvan ik even niet weet welke het zijn).
Goed te horen dat jij ze eronder hebt laten zetten. Hoeveel km heb jij nu met de Goodyears gereden?
Je "originele" achterbanden waren vrijwel zeker Michelins want die stonden/staan bekend om het cuppen bij de e-niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
ASW1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Ik geloof niet zo in specifieke banden voor EV's maar ik laat me graag overtuigen.
Nette prijs voor een goede A merk band.
Heeft dit type een specifieke draairichting? Jammer dat dat niet in de beschrijving staat.
Ik weet niets van draairichting maar zoek op de ean code van de band en je komt op pagina's met deze band terecht. Wellicht kun je hier iets vinden over de draairichting.
EAN: 5452000809209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Goed te horen dat jij ze eronder hebt laten zetten. Hoeveel km heb jij nu met de Goodyears gereden?
Je "originele" achterbanden waren vrijwel zeker Michelins want die stonden/staan bekend om het cuppen bij de e-niro.
Zou kunnen dat het inderdaad nog de Michelin's zijn die er onder zitten. Heb er nu ongeveer 1000km mee gereden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Zou kunnen dat het inderdaad nog de Michelin's zijn die er onder zitten. Heb er nu ongeveer 1000km mee gereden denk ik.
Je geeft aan dat ze stiller zijn dan je achterbanden. Zal mij niet verbazen dat je achterbanden, als het Michelins zijn, aan het cuppen zijn. Dat geeft naarmate je harder rijdt ook meer rolgeluid vanwege het cuppen.
Hoeveel KM zitten je achterbanden onder de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Je geeft aan dat ze stiller zijn dan je achterbanden. Zal mij niet verbazen dat je achterbanden, als het Michelins zijn, aan het cuppen zijn. Dat geeft naarmate je harder rijdt ook meer rolgeluid vanwege het cuppen.
Hoeveel KM zitten je achterbanden onder de auto
Ik weet niet goed hoe cuppende banden klinken. Heel verschrikkelijk vind ik het niet. Maar er is verschil. Achterbanden zitten er nu ruim 29.000 km op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Het is een soort gonzen/zingen, waarvan de toonhoogte meeverandert recht evenredig met de snelheid waarmee je rijdt.
Dus als je sneller rijdt gaat de toon omhoog, zodra je vertraagt omlaag.
Op dezelfde manier als een versleten wiellager zich kenbaar maakt, daar wordt het wel vaker mee vergeleken.
Het begint heel licht en wordt dominanter naarmate je meer km's maakt en de band verder slijt, waardoor je tolerantie opbouwt tegen het lawaai.

Als je duidelijk dat soort bandengeluid hoort wordt het tijd om met je hand te voelen over de band of je cupping voelt, als je weet waar je op moet letten kun je het ook zien.
Als je links/recht om kunt draaien slijt het ontstane patroon weer terug naar neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet goed hoe cuppende banden klinken. Heel verschrikkelijk vind ik het niet. Maar er is verschil. Achterbanden zitten er nu ruim 29.000 km op.
Bij mij begon het geluid ook ongeveer bij die KM stand en dat was dus het cuppen.
ASW1 geeft het duidelijk weer.
Het is een soort gonzen/zingen, waarvan de toonhoogte meeverandert recht evenredig met de snelheid waarmee je rijdt.
Op dezelfde manier als een versleten wiellager zich kenbaar maakt, daar wordt het wel vaker mee vergeleken.
Het begint heel licht en wordt dominanter naarmate je meer km's maakt en de band verder slijt, waardoor je tolerantie opbouwt tegen het lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
evertmulder schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Bij mij begon het geluid ook ongeveer bij die KM stand en dat was dus het cuppen.
ASW1 geeft het duidelijk weer.
Echt een zingend geluid hoor ik nog niet volgens mij.
Gisteren dacht ik wel even een soort van bijgeluid te horen waarvan gonzen (niet een eentonig geluid, ook niet bonkend of kloppend maar meer iets er tussenin, in ieder geval snel repeterend) te horen. Maar nog te vaak en afhankelijk van het wegdek om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik ga het in de gaten houden. Bij aankoop leek er in ieder geval nog flink wat profiel op de banden te zitten dus zonde als ze binnenkort al vervangen zouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Het vervelende is dat dat geluid heel langzaam luider wordt. Je vindt het heel lang heel acceptabel. Totdat je nieuwe achterbanden er op laat zetten. Dan is je auto opeens heel, heel veel stiller :)

Het klinkt ongeveer zoals een versleten wiellager, het is een gonzend/zingend geluid dat meeverandert met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Laatst online: 11:42
Zijn er ook mensen met goede ervaringen met 4 seizoens banden?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:26:
[...]

Het vervelende is dat dat geluid heel langzaam luider wordt. Je vindt het heel lang heel acceptabel. Totdat je nieuwe achterbanden er op laat zetten. Dan is je auto opeens heel, heel veel stiller :)

Het klinkt ongeveer zoals een versleten wiellager, het is een gonzend/zingend geluid dat meeverandert met de snelheid.
Zal binnenkort eens goed naar de achterbanden kijken en voelen of ik iets van cupping waar kan nemen. En eventueel de achterbanden omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

berrieberrie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:09:
Wij gaan na de zomer ook over. Tot nu toe heb ik wel positieve ervaringen over de Michelin CrossClimate met de e-Niro gelezen. Maar goede vraag, hoe wordt daar hier over gedacht?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
De hardheid van het gebruikte rubber bepaalt de rolweerstand en de grip op nat wegdek, rubber wordt harder bij kou. Zomerbanden hebben in de (vries)kou dus in de regel minder grip. Zachter rubber zorgt voor meer rolweerstand (verbruik en lawaai) en bandenslijtage bij hogere temperaturen.
Naast het verschil in profiel zijn er dus andere eigenschappen die een zomerband en winterband van elkaar onderscheiden.
Als je veel kilometers maakt in zowel zomerse als hele winterse omstandigheden zou ik voor aparte banden gaan, en anders voor het compromis van een all seasons band.
Tot 15 jaar geleden waren winterbanden hier alleen voor diegenen die op wintersport gingen, en anders had je gewoon een “normale” band ;) Het is wel een beetje gehyped door de bandenboeren ook.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
berrieberrie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:09:
Goede ervaring met slijtvastheid, maar wel al langere tijd cupping geluiden!
Ook niet de band die ik zelf gekozen zou hebben, maar toen ik de auto kocht waren er all-season banden van Falken gemonteerd.

Wel cuppinggeluiden dus, maar nar ruim 80.000 nog altijd profieldieptes tussen 3 en 5 mm.

Op onze andere auto's heb ik altijd een set zomer- en winterbanden gehad, die ik zelf in opslag had en wisselde.
Maar ben nu van plan toch nog een keer voor all-season te gaan. De laatste jaren komen er een aantal goed uit de (vergelijkende) tests, ook t.o.v. zomer- en winterbanden.

Ik zit zelf te denken aan:
  • Bridgestone Turanza all season 6
  • vredestein Quatrac Pro ev
  • Continental AllSeasonContact 2
Vanuit de Kia dealer raadde men de Bridgestone aan; een andere Kia dealer juist de Vredestein, omndat die vogens hem wat minder last van het cuppen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
13art schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Zal binnenkort eens goed naar de achterbanden kijken en voelen of ik iets van cupping waar kan nemen. En eventueel de achterbanden omwisselen.
Heb even gekeken en gevoeld, maar als er sprake van is, dan is het nog minimaal. Rechts achter kon ik sowieso niks zien of voelen, links achter misschien minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:46:
Tot 15 jaar geleden waren winterbanden hier alleen voor diegenen die op wintersport gingen, en anders had je gewoon een “normale” band ;) Het is wel een beetje gehyped door de bandenboeren ook.
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik een paar jaar geleden eens wat ging "spelen" op een verlaten en ondergesneeuwde parkeerplaats (toen nog met mijn diesel, op winterbanden). Het viel me echt op hoeveel meer grip die winterbanden hebben in de sneeuw. Nu hebben we daar in Nederland niet zoveel meer mee te maken dus het is de vraag of het praktisch gezien wel nut heeft.

"Vroeger deden we niet zo moeilijk" is een wat gevaarlijk argument omdat je er dan eigenlijk ook de ongevalsstatistieken erbij moet pakken en dan zou wel eens kunnen blijken dat de blikschade in de winter vroeger erg groot was en dat dat met de introductie van winterbanden is afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:54:
[...]

"Vroeger deden we niet zo moeilijk" is een wat gevaarlijk argument omdat je er dan eigenlijk ook de ongevalsstatistieken erbij moet pakken en dan zou wel eens kunnen blijken dat de blikschade in de winter vroeger erg groot was en dat dat met de introductie van winterbanden is afgenomen.
en dat dan ook nog even relateren aan het aantal winterse dagen (vorst overdag) en het strooibeleid en kwaliteit van het strooien in die tijd. zal lastig zijn om dit soort verbanden zuiver te leggen, als je daar ook nog eens bijvoegt dat meer veiligheid en zekerheid in het materieel ook weer leidt tot hogere snelheden en onveiliger gedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 19-07-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:08:
[...]

en dat dan ook nog even relateren aan het aantal winterse dagen (vorst overdag) en het strooibeleid en kwaliteit van het strooien in die tijd. zal lastig zijn om dit soort verbanden zuiver te leggen, als je daar ook nog eens bijvoegt dat meer veiligheid en zekerheid in het materieel ook weer leidt tot hogere snelheden en onveiliger gedrag.
Dat ligt aan de mens zelf.

Ik heb veel op winterbanden gereden in echt winterse omstandigheden en heb ook ervaren hoeveel beter die onder die omstandigheden werken dan zomerbanden.
Maar ik heb op mijn winterbanden wel op dezelfde snelheden gereden die ik op zomerbanden in die omstandigheden ook zou hebben gedaan. Dan heb je dus meer grip en veiligheid.

Als je inderdaad met winterbanden harder gaan rijden dan dat je op datzelfde moment met zomerbanden zou hebben gedaan, neemt je netto veiligheid niet toe.

Dat is net zoiets als toen de auto's rembekrachtiging kregen: vervolgens gingen veel mensen dichter op hun voorganger rijden, waardoor de kans op een ongeval dus alsnog niet afnam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Dat dacht ik ook altijd, totdat ik een paar jaar geleden eens wat ging "spelen" op een verlaten en ondergesneeuwde parkeerplaats (toen nog met mijn diesel, op winterbanden). Het viel me echt op hoeveel meer grip die winterbanden hebben in de sneeuw. Nu hebben we daar in Nederland niet zoveel meer mee te maken dus het is de vraag of het praktisch gezien wel nut heeft.

Winterbanden zijn niet alleen goed in de sneeuw maar onder de 8 graden en bij regen presteren ze al beter dan zomerbanden. Op een andere ev heb ik alleen nog maar allseasons met sneeuwvlokje en sneeuwkettingen.

Gedrag aanpassen aan de omstandigheden is altijd nog het beste en de techniek helpt je dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Winterbanden zijn niet alleen goed in de sneeuw maar onder de 8 graden en bij regen presteren ze al beter dan zomerbanden.
Dat klopt, maar dat is natuurlijk geen harde grens. Bij 8 graden presteren de banden ongeveer even goed, daaronder gaat de winterband langzaam beter presteren. En dan kun je je ook nog afvragen hoe groot het prestatieverschil is bij bijvoorbeeld 0 graden.
Mijn ervaring was dat ze vooral veel verschil maakten bij besneeuwde oppervlakten, misschien niet eens vanwege de rubbersamenstelling, maar omdat het profiel daar specifiek op is ontworpen.
Gedrag aanpassen aan de omstandigheden is altijd nog het beste en de techniek helpt je dan goed.
Dat is natuurlijk altijd een goed advies. Maar wel een die in het algemeen erg slecht wordt opgevolgd. Met of zonder winterbanden, met of zonder ABS, met of zonder autogordels....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-09 21:39
[...]

Of met de introductie van een echte winterband is de "normale" band steeds meer ontwikkeld richting zomerband. Voor mijn gevoel, 30 jaar geleden reed je altijd op dezelfde band, en meestal wist je toch wel op tijd te stoppen. Enkele jaren geleden door omstandigheden ineens met een zomerband in de sneeuw gereden, en er was geen remmen aan, zelfs niet met alle elektronische snufjes aan boord. En ik was toch echt wel voorbereid op een langere remweg, niet het totaal ontbreken van grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Of met de introductie van een echte winterband is de "normale" band steeds meer ontwikkeld richting zomerband. Voor mijn gevoel, 30 jaar geleden reed je altijd op dezelfde band, en meestal wist je toch wel op tijd te stoppen. Enkele jaren geleden door omstandigheden ineens met een zomerband in de sneeuw gereden, en er was geen remmen aan, zelfs niet met alle elektronische snufjes aan boord. En ik was toch echt wel voorbereid op een langere remweg, niet het totaal ontbreken van grip.
Vergeet niet dat de banden vroeger smaller waren. We rijden nu op significante bredere banden en dat is niet heel gunstig met besneeuwde (of bemodderde) oppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En ABS is mooi. Om controle te houden. Maar het is niet per sé een remweg verkorter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Vergeet niet dat de banden vroeger smaller waren. We rijden nu op significante bredere banden en dat is niet heel gunstig met besneeuwde (of bemodderde) oppervlaktes.
Wellicht is dat ook een (deel van de) verklaring.
Ik verbaasde me oprecht over het totale gebrek aan grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bartvl schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:54:
En ABS is mooi. Om controle te houden. Maar het is niet per sé een remweg verkorter.
Mooi uitgebeeld:
YouTube: Braking with and without ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Wat is hier fullscreen aan? MY21 Z FOLD 5 laatste versie AA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfpmX7EYKhqsAphDCWxtLe5f2KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAN1ibiqaz8rBCH0w6SWv92c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
DijkDude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]
Dit is hoe ik het heb. Samsung S24U met laatste update auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACTUfBLkSx5bHddGumrHtSthGvY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQZxo4uufhLMsxiQcd7jXVGH.jpg?f=fotoalbum_medium

Wel krijg ik zojuist melding 'vul koelvloeistof spanningsregelaar'. Auto heeft afgelopen december de terugroepactie ondergaan.
Dit natuurlijk ook vlak voor de vakantie grrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
[Afbeelding]
Je moet waarschijnlijk je entertainment systeem nog updaten. Zie TS voor instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[Afbeelding]
Ik heb AA gewoon full screen, Ik zou mijn mediasysteem (waarop AA wordt weergegeven) eens updaten. Of laten updaten door de dealer tijdens de eerstvolgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
multikoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Ik heb AA gewoon full screen, Ik zou mijn mediasysteem (waarop AA wordt weergegeven) eens updaten. Of laten updaten door de dealer tijdens de eerstvolgende beurt.
Echt ik heb de laatste update (is trouwens ota) en de auto heeft 3 wkn terug een beurt gehad bij de officiële dealer.
Ik snap hier echt helemaal niets van. |:(

[ Voor 29% gewijzigd door DijkDude op 19-07-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DijkDude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Echt ik heb de laatste update (is trouwens ota) en de auto heeft 3 wkn terug een beurt gehad bij de officiële dealer.
Ik snap hier echt helemaal niets van. |:(
Ik heb updates op de auto altijd zelf gedaan, sowieso duurt het mij te lang voor hij bij de dealer komt, plus ik houd de boel graag bij.

Wellicht zelf een keer met de Kia updater een stick maken en proberen of je de nieuwste hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DijkDude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Echt ik heb de laatste update (is trouwens ota)
Ik dacht dat OTA updates alleen mogelijk waren m.i.v. het modeljaar 2022? Ik heb een 2021 en ik kan geen OTA updates doen. Je hebt een OTA update gedaan, hoe heb je dat dan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
multikoe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ik dacht dat OTA updates alleen mogelijk waren m.i.v. het modeljaar 2022? Ik heb een 2021 en ik kan geen OTA updates doen. Je hebt een OTA update gedaan, hoe heb je dat dan gedaan?
My21 is volgens mij modeljaar 22 (nieuwe Kia logo)
Ik heb al 2 Ota's gehad die kondigt hij keurig aan, duurt even maar je hoeft niets te doen en gaat vlekkeloos.
Bij controle wel degelijk laatste software, te checken op Kia navigatiesite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
DijkDude schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:08:
[...]

My21 is volgens mij modeljaar 22 (nieuwe Kia logo)
Ik heb al 2 Ota's gehad die kondigt hij keurig aan, duurt even maar je hoeft niets te doen en gaat vlekkeloos.
Bij controle wel degelijk laatste software, te checken op Kia navigatiesite.
Nieuwe logo is My'22, ik heb zelf de my'21 (dat is eigenlijk my'20 met een VESS knop :P , maar dus geen OTA. Oh en oude logo nog net aan (maand later was volgende model :D )

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 19-07-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ah hier ook (blijkbaar) MY22 (geen vess, wel nieuwe logo). Vorige week kreeg ik spontaan een vraag van het systeem om met nieuwe Connect voorwaarden akkoord te gaan.
Daarnaast zag ik ook een optie in het systeem voor ota updates. Die stond toen overigens wel uit. En nu dus aan ☺️.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 19-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
[Afbeelding]
Als je inderdaad de meest recente firmware in je Kia hebt zitten, moet je het volgende dien:

Ga naar SETUP >> VERBINDING MOBIEL >> TELEFOONPROJECTIE-INSTELLINGEN

Daar moet je het vinkje weghalen bij "Gebruik split screen op het Android Auto scherm"

Daarna je telefoon even opnieuw verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w2nPDy3q3-gGZTRTifC4MSJeh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9VoqiurmLXsCJhCYM6TNYRx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bartvl schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:20:
Ah hier ook (blijkbaar) MY22 (geen vess, wel nieuwe logo). Vorige week kreeg ik spontaan een vraag van het systeem om met nieuwe Connect voorwaarden akkoord te gaan.
Daarnaast zag ik ook een optie in het systeem voor ota updates. Die stond toen overigens wel uit. En nu dus aan ☺️.
Ik heb geen OTA (want oude logo) en toch kreeg ik die voorwaarden-vraag. Kennelijk is er geen verband.

Even wat dieper, ook in verband met het probleem van @DijkDude . Kennelijk heeft hij de OTA updates gehad. Maar toch hoort daar niet de wijziging van AA naar full screen bij. Zou het kunnen dat die OTA updates kleine updates betreffen op het niveau van kaart-updates en visuele updates? En dat een update van het onderliggende OS wel een USB-stick vereist?

Vraag aan @DijkDude : in de laatste update die ik in het voorjaar heb uitgevoerd zit een vrij grote update van het Navigatiesysteem, dat nu bij langere ritten waarschuwt dat de SOC niet voldoende is en vervolgens voorstelt om laadpunten in te plannen in de route. En die route dan ook dynamisch aanpast als het verbruik wat hoger is. Heb jij dat ook?

[Edit] Ik zie net de opmerking van @bnwgraaf voorbij komen. Als dat werkt, vergeet bovenstaande.

[ Voor 4% gewijzigd door multikoe op 20-07-2024 06:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DijkDude
bnwgraaf schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Als je inderdaad de meest recente firmware in je Kia hebt zitten, moet je het volgende dien:

Ga naar SETUP >> VERBINDING MOBIEL >> TELEFOONPROJECTIE-INSTELLINGEN

Daar moet je het vinkje weghalen bij "Gebruik split screen op het Android Auto scherm"

Daarna je telefoon even opnieuw verbinden.

[Afbeelding]
En dit was dus de oplossing. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 06:34:
[...]

Ik heb geen OTA (want oude logo) en toch kreeg ik die voorwaarden-vraag. Kennelijk is er geen verband.

Even wat dieper, ook in verband met het probleem van @DijkDude . Kennelijk heeft hij de OTA updates gehad. Maar toch hoort daar niet de wijziging van AA naar full screen bij. Zou het kunnen dat die OTA updates kleine updates betreffen op het niveau van kaart-updates en visuele updates? En dat een update van het onderliggende OS wel een USB-stick vereist?

Vraag aan @DijkDude : in de laatste update die ik in het voorjaar heb uitgevoerd zit een vrij grote update van het Navigatiesysteem, dat nu bij langere ritten waarschuwt dat de SOC niet voldoende is en vervolgens voorstelt om laadpunten in te plannen in de route. En die route dan ook dynamisch aanpast als het verbruik wat hoger is. Heb jij dat ook?

[Edit] Ik zie net de opmerking van @bnwgraaf voorbij komen. Als dat werkt, vergeet bovenstaande.
Klopt doet hij bij mij ook maar wat wel heel irritant is dat dat dus niet even gemeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
* wortelsoft Is net terug van vakantie zuid Frankrijk / Spanje. Met een airco die metaal op metaal en sis geluiden begon te maken: lees exit airco :X Laadklepje wat regelmatig niet open wilde en als klap op de vuurpijl lijkt de accu koeling ook niet meer te werken, na een paar minuten zakte het vermogen aan de snellader in naar 20kW :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
wortelsoft schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:21:
* wortelsoft Is net terug van vakantie zuid Frankrijk / Spanje. Met een airco die metaal op metaal en sis geluiden begon te maken: lees exit airco :X Laadklepje wat regelmatig niet open wilde en als klap op de vuurpijl lijkt de accu koeling ook niet meer te werken, na een paar minuten zakte het vermogen aan de snellader in naar 20kW :(
Ah balen zeg. Ja de A/C lijkt mij een noodzakelijke voor de koeling van de accu. Kan mij voorstellen dat de accu al een vrij hoge temperatuur had bij normaal gebruik daar en als de batterijkoeling (inlet temp) ook alleen maar hoog blijft dan zal hij gaan limiteren/rapidgaten.

Maar nu je terug bent, wel allemaal garantiekwesties om te laten fixen neem ik aan? Ben benieuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gertvdijk schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Ah balen zeg. Ja de A/C lijkt mij een noodzakelijke voor de koeling van de accu. Kan mij voorstellen dat de accu al een vrij hoge temperatuur had bij normaal gebruik daar en als de batterijkoeling (inlet temp) ook alleen maar hoog blijft dan zal hij gaan limiteren/rapidgaten.

Maar nu je terug bent, wel allemaal garantiekwesties om te laten fixen neem ik aan? Ben benieuwd hoe het afloopt.
De accu van de E-Niro wordt niet gekoeld door de airco. Als die al wordt gekoeld dan is het door de buitenlucht maar eigenlijk hoeft die helemaal niet gekoeld te worden. Zo warm wordt de accu namelijk niet tijdens het gebruik van de auto. De accu is zo groot dat de warmteopwekking per cel erg weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
gertvdijk schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:43:
[...]

38 graden als temperatuur aangeven op het dashboard zal niet echt meehelpen met de accu temperatuur :X
Normaal gesproken sprong er ook een fan aan tijdens het snelladen en dat gebeurde nu niet. Hij gaat naar de kwikfit, omdat de dealer waar ik normaal gesproken ga helemaal vol zit. Ook geen idee hoe het zit met garantie en een zakelijke auto.

De Kia dealer in Frankrijk wilde helemaal niks doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
DutchKel schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:53:
De accu van de E-Niro wordt niet gekoeld door de airco.
Niet waar. De A/C wordt wel degelijk gebruikt bij hoge temperaturen. Staat gewoon in de manual (pagina 1--35)
Om de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tijdens het laden te regelen, wordt de airconditioning gebruikt om de batterij af te koelen. Hierdoor kan geluid hoorbaar zijn door de werking van de compressor en koelventilator van de airconditioning. Ook kan de airconditioning in de zomer minder goed presteren ten gevolge van de werking van het koelsysteem voor de hoogspanningsbatterij.
Hier is ook iemand die dat beweert en waarneemt.
If the battery is above or near these limits from driving or charging, but the weather is cool, it will run just the radiator fan and battery coolant loop to exchange battery heat to the environment. If it's hot weather, it will also bring in the air conditioner to chill the coolant on its way to the battery. 2 weeks ago it was 117°F when I left work and the car had no issues cooling both the cabin and the battery at the same time. It pulled about 3.5 kW total. The next day, in 119°F I tested it at a 50kW charger and the car was able to keep the cabin and battery cool no problem while charging at 47kW. Cooling was about 4 kW during that session.

TL;DR It's a very capable cooling system that is quite predictable. Under 100° F, you're unlikely to see the AC involved in battery cooling. Over 100°F, the AC will be used to cool the battery.
Of misschien alleen als je een warmtepomp hebt?
The E-Niro-First Edition has battery cooling via the heat pump.
It's very hot in Belgium and i can confirm the Niro EV is holding up with high temperatures 37 degrees.
I noticed there was energy consumption under battery care so the cooling system kicks in.
Even while fastcharging the Niro EV can cool the battery and the interior at the same time.
Als die al wordt gekoeld dan is het door de buitenlucht maar eigenlijk hoeft die helemaal niet gekoeld te worden. Zo warm wordt de accu namelijk niet tijdens het gebruik van de auto.
Hij wordt wel warm bij gebruik snellader, toch? :?

[ Voor 25% gewijzigd door gertvdijk op 20-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@gertvdijk snelladen was ik even vergeten, dan warmt die inderdaad wel op. Maar ik vermoed dat het koelen via de lucht dan wel voldoende is. Een accu mag best warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

De accu van de E-Niro wordt niet gekoeld door de airco. Als die al wordt gekoeld dan is het door de buitenlucht maar eigenlijk hoeft die helemaal niet gekoeld te worden. Zo warm wordt de accu namelijk niet tijdens het gebruik van de auto. De accu is zo groot dat de warmteopwekking per cel erg weinig is.
Niet de airco, buitenlucht sowieso maar voornamelijk vloeistof koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Ja precies, dat is toch de koelvloeistof die bij verschillende van ons onder garantie is vervangen?

Die koeling van de accu is juist heel belangrijk en onder andere het ontbreken daarvan bij de eerste Nissans Leaf zorgte er toch voor dat die een hoge batterij degradatie had? Die beschikte alleen over luchtkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Zie mijn update in de post hierboven. Handleiding vermeldt dat airco gebruikt kan worden voor koeling HV-batterij.
DutchKel schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:05:
Maar ik vermoed dat het koelen via de lucht dan wel voldoende is.
Bij een omgevingstemperatuur van 38 graden en snelladen erbij? Dat denk ik toch niet, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gertvdijk schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Zie mijn update in de post hierboven. Handleiding vermeldt dat airco gebruikt kan worden voor koeling HV-batterij.

[...]

Bij een omgevingstemperatuur van 38 graden en snelladen erbij? Dat denk ik toch niet, hoor.
Dat heb ik dus gedaan met de Nissan leaf die heeft alleen passive luchtkoeling en met 37 graden berg op rijden met afgeladen auto in zuid Duitsland. Batterij oververhit en rapid gate kon nog maar met 18kW snelladen daarna turtle modus op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:37:
Die koeling van de accu is juist heel belangrijk en onder andere het ontbreken daarvan bij de eerste Nissans Leaf zorgte er toch voor dat die een hoge batterij degradatie had? Die beschikte alleen over luchtkoeling.
Volgens mij is dit nou nog steeds zo bij de Leaf. Is eigenlijk nooit aangepast, vwb accu is de nieuwe en het oude model zelfs redelijk eenvoudig uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:27
Vaevictis_ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Dat heb ik dus gedaan met de Nissan leaf die heeft alleen passive luchtkoeling en met 37 graden berg op rijden met afgeladen auto in zuid Duitsland. Batterij oververhit en rapid gate kon nog maar met 18kW snelladen daarna turtle modus op de snelweg.
Hahahaha, je haalde tenminste nog 18kW ...

Wij haalden op vakantie in Frankrijk uiteindelijk bij de vijfde of zesde keer snelladen (ik weet het niet meer, is vier jaar geleden) ongeveer tien minuten voor het einde van onze snellaadbeurt nog zo'n 7kW, dus een normale lader zou met 7,2kW nog sneller zijn geweest (en goedkoper) bij onze Nissan Leaf. Gelukkig hadden we de auto geleaset. De Leaf had ik nooit van zijn leven gekocht. Echt beroerd en onvergelijkbaar met de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]
@Vaevictis_ Vloeistofkoeling? Is die vloeistof daarbij niet alleen maar transportmedium?
Vloeistof koelt immers niet, de hitte zal toch op de een of andere manier afgevoerd moeten worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je bij deze ev ook een automatische achterklep in kunnen laten bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:22:
Zou je bij deze ev ook een automatische achterklep in kunnen laten bouwen?
Vast wel, maar waarom zou je dat willen?
Ik heb het bij de andere auto ook maar vind het eigenlijk vooral lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 20-07-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
DutchKel schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:05:
@gertvdijk snelladen was ik even vergeten, dan warmt die inderdaad wel op. Maar ik vermoed dat het koelen via de lucht dan wel voldoende is. Een accu mag best warm worden.
Gaat Ging bij warm weer echt iets loeien als je aan het snelladen was en nu dus niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:19:
[...]

@Vaevictis_ Vloeistofkoeling? Is die vloeistof daarbij niet alleen maar transportmedium?
Vloeistof koelt immers niet, de hitte zal toch op de een of andere manier afgevoerd moeten worden.
Klopt koelvloeistof is transport medium om warmte af te voeren. Ik weet niet zeker hoe dat werkt maar ik denk hetzelfde als in een PC. De warmte wordt afgegeven aan een groot metalen oppervlakte en met een ventilator naar buiten geblazen. Ik denk dat in de auto dit met de radiator gebeurt maar weet dat niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:03:
[...]Klopt koelvloeistof is transport medium om warmte af te voeren. Ik weet niet zeker hoe dat werkt maar ik denk hetzelfde als in een PC. De warmte wordt afgegeven aan een groot metalen oppervlakte en met een ventilator naar buiten geblazen. Ik denk dat in de auto dit met de radiator gebeurt maar weet dat niet zeker.
In het instructieboekje staat hierover: Om de temperatuur van de hoog‐ spanningsbatterij tijdens het laden te regelen, wordt de airconditioning gebruikt om de batterij af te koelen. Hierdoor kan geluid hoorbaar zijn door de werking van de compressor (en koelventilator van de airconditio‐ ning. Ook kan de airconditioning in de zomer minder goed presteren ten gevolge van de werking van het koel‐ systeem voor de hoogspanningsbatterij."
En dus wordt kennelijk de airco hiervoor ingezet, zowel tijdens rijden als tijdens laden. (bij mij is dat op p31 en ja ik heb warmtepomp).
Het kost wel wat stroom, maar je batterij presteert wel optimaal en blijft in optimale conditie.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 21-07-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:06:
[...]

In het instructieboekje staat hierover: Om de temperatuur van de hoog‐ spanningsbatterij tijdens het laden te regelen, wordt de airconditioning gebruikt om de batterij af te koelen. Hierdoor kan geluid hoorbaar zijn door de werking van de compressor (en koelventilator van de airconditio‐ ning. Ook kan de airconditioning in de zomer minder goed presteren ten gevolge van de werking van het koel‐ systeem voor de hoogspanningsbatterij."
En dus wordt kennelijk de airco hiervoor ingezet, zowel tijdens rijden als tijdens laden. (bij mij is dat op p31 en ja ik heb warmtepomp).
Het kost wel wat stroom, maar je batterij presteert wel optimaal en blijft in optimale conditie.
Ah duidelijk, dus koelvloeistof systeem zit op de airco aangesloten die weer gebruikt maakt van radiator + ventilator om hitte (en vocht) te verdampen en af te voeren.

Ook wel logisch dat het geen apart systeem is want de airco is een warmtepomp met koudemiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Dan reed ik laatst dus 3 maanden in een gevaarlijke auto toen de airco niet werkte omdat de verdamper stuk was. Die kon het accu pack dan niet koelen.
De maximale veilige temperatuur van de accu van een elektrische auto varieert afhankelijk van het type accu en de specificaties van de fabrikant, maar over het algemeen wordt een temperatuur boven 60 graden Celsius (140 graden Fahrenheit) als risicovol beschouwd. Moderne elektrische auto's zijn vaak uitgerust met geavanceerde thermische beheersystemen die de temperatuur van de accu reguleren om deze binnen veilige grenzen te houden, meestal tussen 20 en 40 graden Celsius (68 en 104 graden Fahrenheit).

Boven 60 graden Celsius kunnen de prestaties van de accu afnemen en kan de levensduur van de accu verkort worden. Bij extreme temperaturen bestaat er ook een verhoogd risico op thermische runaway, een gevaarlijke situatie waarbij de temperatuur van de accu ongecontroleerd stijgt. Daarom is het belangrijk om de temperatuur van de accu binnen de door de fabrikant aanbevolen grenzen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:30:
Dan reed ik laatst dus 3 maanden in een gevaarlijke auto toen de airco niet werkte omdat de verdamper stuk was. Die kon het accu pack dan niet koelen.

[...]
Ik denk eerder dat je (snel)laden niet optimaal verliep, of je niet het volle vermogen van de auto kon gebruiken, ik ga er nl vanuit dat het systeem oververhitting voorkomt door laadsnelheid of vermogen te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Ik denk eerder dat je (snel)laden niet optimaal verliep, of je niet het volle vermogen van de auto kon gebruiken, ik ga er nl vanuit dat het systeem oververhitting voorkomt door laadsnelheid of vermogen te knijpen.
Ik heb in die periode 3 keer geladen met een snellader en dat ging met 50kW (dat was de max van de paal). Het was ook niet zo warm als gisteren.

Qua rijden heb ik niks gemerkt, maar tijdens het rijden gebruik je ook niet lang veel vermogen, dus de accu warmt dan ook niet zoveel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:06:
[...]
Ook kan de airconditioning in de zomer minder goed presteren ten gevolge van de werking van het koel‐ systeem voor de hoogspanningsbatterij.[/i]"
Hé, dit is interessant! Er wordt nog al eens geklaagd dat de airco slecht presteert of bijvoorbeeld geen constante temperatuur geeft. Een verklaring kan dus zijn dat op dat moment ook de batterij gekoeld moet worden.
Pagina: 1 ... 296 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.