Parkeerverlichting zou verboden moeten worden, ik weet niet of het nog een wettelijke eis is (buiten de EU) maar dit zo vervelend als mensen hiermee rijden en het zelf niet zien. Of deze verlichting aanlaten.Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:43:
[...]
Parkeerverlichting is wat vroeger stadslichten heetten. Dat is een soort minimalistische verlichting die je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld je auto in het pikke donker buiten de bebouwde kom langs de weg zet (parkeertn vandaar de naam), zodat die dan wat beter zichtbaar is. Dat is dus aan als de rest van de auto uit is. Dat lukt je niet met dagrijverlichting.
Bij perkeerverlichting zijn de achterlichten dus zéker aan, anders heeft dat geen nut.
Met dagrijverlichting zijn, voor zover ik weet, je achterlichten niet aan. Een groot gemis in mijn ogen en vooral gevaarlijk bij slecht weer. Veel automobilisten denken dan met licht aan te rijden, maar zijn aan de achterkant soms nauwelijks zichtbaar, totdat je er bovenop zit.
Snap ik, maar je lijkt me dingen op een eigen manier te interpreteren. Het klopt precies wat er staat.gertvdijk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:45:
[...]
Mijn punt was dat je dus wél verlichting achter zou moeten hebben in die stand, volgens de handleiding.
Vroeger, toen er nog geen dagrijverlichting was, was die stand die ze aangeven voor de stadsverlichting. Mocht je niet mee rijden maar in sommige auto's kon dit gebruikt worden als parkeerverlichting door de richtinaanwijzer in de richting te zetten van de straat. Met de komst van dagrijverlichting is stadsverlichting overbodig geworden en blijkbaar heeft Kia besloten die stand alleen nog toe te dichten aan de functie als parkeerverlichting. Wanneer je handmatig deze stand aan zet wanneer de auto uitgeschakeld is, gaat inderdaad achter de verlichting aan en voor gaan de leds aan die gebruikt worden als dagrijverlichting maar op een veel minder felle stand.
Wanneer je de auto echter start dan gaat hij weer over in dagrijverlichting (v-vorm led lampen gaan beduidend feller branden) maar de lampen achter blijven wel aan. In tegenstelling tot in de auto stand waar er geen achterverlichting gevoerd wordt overdag.
Kortom de stand die vroege aangeduid werd als stadsverlichting heeft nu de functie als parkeerverlichting.
[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 15-07-2024 09:42 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Kan dus niet meer bij de e-Niro, gaat automatisch naar dagrijverlichting wanneer je de auto start.Vaevictis_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:50:
[...]
Parkeerverlichting zou verboden moeten worden, ik weet niet of het nog een wettelijke eis is (buiten de EU) maar dit zo vervelend als mensen hiermee rijden en het zelf niet zien. Of deze verlichting aanlaten.
De handleiding is misschien een beetje verwarrend, maar klopt volgens mij wel.gertvdijk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:45:
[...]
Mijn punt was dat je dus wél verlichting achter zou moeten hebben in die stand, volgens de handleiding.
In de handleiding staat bij
parkeerlicht: Als de lichtschakelaar in de parkeerlichtstand (3de stand) staat, schakelen de achterlichten en de verlichting van de kentekenplaat en het instrumentenpaneel aan
dimlicht: Als de lichtschakelaar in de stand dimlicht staat (4de stand), gaan de koplampen, de achterlichten, de
kentekenplaatverlichting en de dashboardverlichting branden.
M.a.w. als er geen parkeerlicht of dimlicht wordt gevoerd, dan is er geen achterverlichting. Tijdens het rijden is er dan wel dagrijverlichting.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
edit: wat ik hier schrijf is mogelijk onzin, zie twee berichten hieronder.
/f/image/jRxK9Hu6vrfYZhisnhiNc5yX.png?f=fotoalbum_small)
(En nee, ik heb het rempedaal niet ingedrukt. Als ik dat wel doe gaat het nog feller.)
Zodra ik uitstap gaat de parkeerrem automatisch aan, wellicht een andere situatie. Ik heb even niemand bij de hand om een foto te maken van achter als ik in de auto zit. Dus wat er precies aan staat qua andere LEDs/kentekenplaatverlichting heb ik niet goed kunnen controleren.
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:43:
Met dagrijverlichting zijn, voor zover ik weet, je achterlichten niet aan.
Neen, onjuist voor in elk geval MY21. Zojuist getest en de achterlampen blijven gewoon aan, zie hieronder. Voor zover ik subjectief kan beoordelen is het dezelfde lichtsterke als bij de reguliere dimlichtstand.13art schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:13:
Wanneer je de auto echter start dan gaat hij weer over in dagrijverlichting en gaan de lampen achter uit.
/f/image/0zCNSN3Wlfy0YslIBcSVuAeL.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/jRxK9Hu6vrfYZhisnhiNc5yX.png?f=fotoalbum_small)
(En nee, ik heb het rempedaal niet ingedrukt. Als ik dat wel doe gaat het nog feller.)
Zodra ik uitstap gaat de parkeerrem automatisch aan, wellicht een andere situatie. Ik heb even niemand bij de hand om een foto te maken van achter als ik in de auto zit. Dus wat er precies aan staat qua andere LEDs/kentekenplaatverlichting heb ik niet goed kunnen controleren.
Haha, inderdaad. Ik had het eens getest, maar wilde nog even dubbelchecken en foto's maken ervan voordat ik opnieuw uitspraken deed.gjcvro schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:39:
En los van wat er staat: Schakel in en loop een rondje om je auto.. kijk wie er gelijk heeft ;-)
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Maar je hebt hier toch weer de parkeerlichten/stadslichten ingeschakeld? Daar waren we het al over uit dat dan de achterlichten zijn ingeschakeld!gertvdijk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:04:
[...]
[...]
Neen, onjuist voor in elk geval MY21. Zojuist getest en de achterlampen blijven gewoon aan, zie hieronder. Voor zover ik subjectief kan beoordelen is het dezelfde lichtsterke als bij de reguliere dimlichtstand.
[Afbeelding] [Afbeelding]
.......
Zet je de verlichting uit of bij voldoende daglicht in de automotische stand, dan zullen bij ingeschakelde "motor" alleen de dagrijlampen aan de voorkant branden en niet de achterlichten.
Oké! wellicht begrijp ik het dan niet goed wat betreft terminologie hier in de berichten en de handleiding.bnwgraaf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:31:
Maar je hebt hier toch weer de parkeerlichten/stadslichten ingeschakeld? Daar waren we het al over uit dat dan de achterlichten zijn ingeschakeld!
Het misverstand van mijn kant zat in het volgende:
Ik dacht: parkeerlicht == dagrijverlichting (bij rijden)
Waarom dacht ik dat? Omdat het in één categorie staat in het hoofdstuk onderhoud en omdat het groene symbool van de parkeerlicht in het display gaat branden in de AUTO-stand wanneer het donker is.
Anderen hier bedoelen: AUTO == dagrijverlichting (bij rijden overdag)
En dat lijkt beter overeen te komen met wat de rest van de wereld denkt, inderdaad. https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichting
Overigens mag je dus helemaal niet rijden met parkeerlicht. Maar dat kan wel in de Niro en verwarrend genoeg gaat dat symbool ook aan in de AUTO-stand (samen met dimlicht, en dat mag wel).
Hmm, ik ging er even vanuit dat wanneer de AUTO stand besluit 'niets' te doen zoals getoond via de groene indicatielampjes, dat er dan ook niets aan is (gelijk aan stand O(FF)). Maar wellicht gaat er iets zwaks aan de voorkant aan dat me niet is opgevallen nog en noemen jullie dat dagrijverlichting? Zo begreep ik dat niet uit de handleiding en de indicatielampjes. Hier staat namelijk niets over de dagrijverlichting (voorkant) in de handleiding in die stand. (Zal ik de volgende keer even naar kijken.)bnwgraaf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:31:
Zet je de verlichting uit of bij voldoende daglicht in de automotische stand, dan zullen bij ingeschakelde "motor" alleen de dagrijlampen aan de voorkant branden en niet de achterlichten.
/f/image/eCvVS9Z0k0Q1q9H7wJ7Rnbmg.png?f=fotoalbum_small)
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
Ik ga ook voor een my20 met warmtepomp, 3f, executive in zwart. Als iemand er nog een weet...
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht? Ik wil bijv ook zelf de batterij gezondheid checken, welke dongel kan ik dan het beste (waar?) kopen?
Of beter wachten tot volgend jaar naar de 5 jaar lease periode zodat de prijs flink naar beneden gaat?
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht? Ik wil bijv ook zelf de batterij gezondheid checken, welke dongel kan ik dan het beste (waar?) kopen?
Of beter wachten tot volgend jaar naar de 5 jaar lease periode zodat de prijs flink naar beneden gaat?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2024 22:41 ]
Kijk echt zelf even of het wel een ExecutiveLine is zoals jij denkt dat ie dat is. Er is veel import waarbij een set opties hier wordt verkocht als ExecutiveLine, maar dan toch ontbreekt de stoelventilatie ofzoiets. Tevens zelf kijken of de pinnetjes allemaal in de laadsocket zitten voor 3F en doe de motorkap open en kijk of de warmtepomp er echt in zit!Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:41:
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht?
Je kan in theorie ook Nederlandse MY21 ExecutiveLine met bouwjaar eind 2020 tegenkomen en dat is weer net iets anders dan MY20 qua opties; wel schuifdak geen warmtepomp bijv. (Model Year mag 1 jaar vooruit lopen op bouwjaar.)
"Even snel uitlezen" zal uitzonderingen daargelaten altijd wel 100% State of Health geven bij Kia/Hyundai EVs en daar kom je nergens mee. Als hij is opgeladen is de BMS heel goed in het uitbalanceren van de cellen, dus die staan dan strak op hetzelfde voltage - niks aan te zien.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:41:
Ik wil bijv ook zelf de batterij gezondheid checken, welke dongel kan ik dan het beste (waar?) kopen?
Als je de batterij wilt uittesten voor je hemt koopt kan je vragen om een proefrit met een State of Charge van 10% ofzoiets en dat je hem gaat stressen (stroompedaal goed intrappen) rond de 4% SoC of lager en dan kijken wat de voltageverschillen tussen de 98 celletjes worden via een OBD app.
Ik gebruikte een reguliere moderne Bluetooth dongle (Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 - amazon link) compatible met CarScanner. https://play.google.com/s...ils?id=com.ovz.carscanner
Als je de accu echt goed wilt weten moet je hem van vol tot leeg rijden met een accutest-app zoals de https://aviloo.com/accu-test.html. Is een aantal uurtjes rijden, dus beter als de verkopende partij dat al heeft gedaan natuurlijk.
Je kan een idee krijgen van het gebruik van de accu door het aantal AC/DC charges (BMS - number of standard charging, BMS - number of quick charging in het CarScanner dashboard voor de e-Niro). Mijne had 11 DC charges, en 854 AC charges met 108k km op de teller, dus dat klinkt als een vorige eigenaar die steeds relatief kleine laadsessies thuis deed. Dat zegt nog niet zo veel, want als dit telkens in de hogere percentages is geweest tot 100% dan is dat nog niet een heel goede historie, maar toch, het klinkt mij toch beter in de oren dan de 1100 sessies bij 60k km die ik zag bij een andere auto.
Aan de andere kant: er zijn gewoon (nagenoeg) geen gevallen bekend van accu's met een grote degradatie of defecten bij de e-Niro vooralsnog. Daarnaast heb je nog even garantie als je nu voor een MY20 gaat (en <150k km zit). Er is vrij weinig risico in die zin, dus focus niet te veel op de staat van de accu, zou ik zeggen.
Dat is koffiedik kijken wat betreft het aanbod en de prijzen, maar vooralsnog zag ik aardig wat aanbod afgelopen tijd. Mijn alerts op de gebruikelijke sites staan nog aan en ik krijg bijna dagelijks nieuw aanbod voor 2020+ e-Niro's, waarvan het meerendeel ExecutiveLine is.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:41:
Het blijkt ook dat er aardig wat mensen een aanbod krijgen om voor het einde van die looptijd de auto al in te ruilen. Zie bijv.: gjcvro in "Het grote Kia e-Niro topic"
Verwijderd
@gertvdijk Dank je hartelijk voor je mooie post. Twee vragen nog. Stel ik zie een e-niro waar ik vertrouwen in heb en wil niet een urenlange test doen of iets met aviloo, maar gewoon met de dongle en de door jouw aangeraden app globaal checken of de batterij gezond is en soh heeft van zeg 99% oid, met zeg 125k op de teller, is dat ook uit te lezen met deze app en dongle en geeft dat enige zekerheid? Ik ben helaas niet zo technisch en wil gewoon enige indicatie zonder heel diepgravend onderzoek zeg maar...
En 2, is marktplaats de logische en aangewezen plek om een goede gebruikte e-niro te vinden?
Ik hoop op ongeveer €18k voor een mooi exemplaar hoewel het nog wel lastig kan worden met al mijn eisen...
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp.
En 2, is marktplaats de logische en aangewezen plek om een goede gebruikte e-niro te vinden?
Ik hoop op ongeveer €18k voor een mooi exemplaar hoewel het nog wel lastig kan worden met al mijn eisen...
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp.
Helaas, zo werkt het niet. Als je echt de staat van de accu wilt weten tot achter de komma, dan zul je een Aviloo test of iets dergelijks moeten doen. Dongle erin, leegrijden, volladen en dan heb je een goede indicatie.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:57:
Ik ben helaas niet zo technisch en wil gewoon enige indicatie zonder heel diepgravend onderzoek zeg maar...
The next best thing is, zoals aangegeven, een lage SoC (state of charge, acculading zeg maar) vragen bij een proefrit en dan kijken wat de spanning van de invividuele cellen is met een OBD app.
Dat gezegd hebbende, er zijn eigenlijk geen accuproblemen bekend bij e-Niro's, zelfs niet bij exemplaren van >200K KM.
Ik zou zelf eerder letten op een licht ratelend geluid bij (hard) optrekken of afremmen, zeker bij de MY19/vroege MY20 modellen wil de motor nog wel eens moeilijk gaan doen. Als je dat hoort, op papier laten zetten dat de motor vervangen wordt (niet laten afschepen met motorsteunen vervangen of andere kwatsch) of laten staan.
EDIT: 18k moet lukken, zie: https://www.marktplaats.n...executiveline-64-kwh-full
Facelift, met stoelventilatie en lijkt een origineel NL geleverde ExecutiveLine te zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Arfman op 15-07-2024 00:16 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Nu alleen nakijken of deze 3fase laden heeft en een warmtepomp. Wat is de facelift, hebben niet alle my20 dat?
Daar zal je eigenlijk altijd 100% zien staan en geen werkelijke degradatie bij Kia/Hyundai, helaas.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:57:
globaal checken of de batterij gezond is en soh heeft van zeg 99% oid
Uhm, ik wilde voor zo'n bedrag wel liever een met nog wat garantie en niet van een particulier op Marktplaats. Maar goed, wat hier staat geldt voor elke auto en niet per se een e-Niro.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:57:
Als je dan wat risico wilt lopen en bij een particulier koopt en denkt terug te kunnen vallen op de 7jr fabrieksgarantie heb je die alleen als hij aan de Kia-voorwaarden voldoet voor onderhoud dwz elke 15k km een beurt gehad en dergelijke volgens het onderhoudsschema. (Oké, je kan erover discussiëren of dat in elk geval gerechtvaardigd is van Kia om te vragen, maar dat is wel wat er wordt gesteld door Kia.)
Om die reden heb ik een "Kia Certified Used" van de Kia dealer genomen, wil gewoon geen gezeik de en heb daar ook wel wat voor over. Heb daarom uiteindelijk wel ingeleverd door een DynamicPlusLine MY21 (met SEPP subsidie) te nemen ipv ExecutiveLine MY20 zonder subsidie, omdat ik anders echt ver boven budget zou gaan.
Waar ik gekeken heb en zoekopdrachten uit heb gezet om te speuren: https://www.gaspedaal.nl/, https://www.autotrack.nl/, https://www.viabovag.nl/ en https://www.autotrader.nl/ (handig voor te zien hoe lang hij al aangeboden staat - bij > 1mnd aangeboden vraag ik me af wat er mis mee is in deze markt)
Door lange levertijden in 2019/2020/2021 en een importeur die telkens van alles loopt te veranderen in de productlijnen en een Kia die facelifts doet is het lastig te bepalen wat iemand nou precies bedoelt. Maar over het algemeen denk ik dat men met facelift het "nieuwe infotainment" bedoelt. (10,25" extra-widescreen in de meeste gevallen, er is ook een 8" die alleen in de basisoptie zat in NL)Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:39:
Wat is de facelift, hebben niet alle my20 dat?
Kijk in het Kia archief van prijslijsten voor welke opties er zijn geweest in elke ronde. Karakter nummer 10 van het VIN/chassisnummer kan een bepaling geven welke MY je mee te maken hebt en welke prijslijst/opties daarbij hoorden. (Wikipedia: Vehicle identification number)
Om het nog ingewikkelder te maken - sommige jaren verkochten ze meerdere MY auto's. Dus je kon in januari 2020 een oude MY19 e-Niro bestellen met een bouwjaar 2020. prijslijst januari 2020 bijv.:
/f/image/JO5txBRHut3Fl03dodYiOLth.png?f=fotoalbum_small)
Met alle trage levertijden is er ook nog eens maaaaanden verschil in de "kenteken deel 1" data waar veel mee wordt geadverteerd, dus je bent echt aan puzzelen met de gegevens en foto's uit de advertenties voordat je eigenlijk weet welke generatie je voor je hebt.
Nee dat kan niet in de Niro. Zoals ik al eerder schreef, als het parkeerlicht geactiveerd is, dan gaat deze automatisch over naar de dagrijverlichting (de ledstrips aan de voorkant worden dan een stuk feller dan in de parkeerstand en de achter verlichting gaat uit tenzij het avond is, dan gaat het dimlicht aan en blijft de verlichting achter ook aan) wanneer je de auto aan zet en gaat rijden.gertvdijk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:05:
[...]
Overigens mag je dus helemaal niet rijden met parkeerlicht. Maar dat kan wel in de Niro en verwarrend genoeg gaat dat symbool ook aan in de AUTO-stand (samen met dimlicht, en dat mag wel).
- Dagrijverlichting/dagrijlicht = bedoeld om de auto overdageer zichtbaar te maken op de weg. (Alleen de ledstrip aan de voorkant is aan en brandt fel zodat het overdag goed zichtbaar is)
- Dimlicht = heb je aan bij verminderd zicht, zoals wanneer het donker is, mist, zware regen, ed. (Ledstrip brand doch minder fel, klein licht brandt en verlichting achter brandt)
- Stadslicht = parkeerlicht en is alleen aan wanneer de auto stil, uit en geparkeerd staat (ledstrip voorzijde brandt doch niet zo fel, evenals de verlichting achter) bij het starten van de auto gaat het over in dagrijverlichting maar de verlichting achter blijft aan.
Pagina 5-93:gertvdijk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:05:
[...]
Maar wellicht gaat er iets zwaks aan de voorkant aan dat me niet is opgevallen nog en noemen jullie dat dagrijverlichting? Zo begreep ik dat niet uit de handleiding en de indicatielampjes. Hier staat namelijk niets over de dagrijverlichting (voorkant) in de handleiding in die stand. (Zal ik de volgende keer even naar kijken.)
Dagrijverlichting
Door dagrijverlichting (DRL) kunnen me‐
deweggebruikers uw auto overdag be‐
ter zien. DRL kan onder verschillende
rijomstandigheden handig zijn, maar
vooral in de periode rond zonsopgang
en zonsondergang.
Het DRL-systeem wordt uitgeschakeld
als:
1. De koplampen worden ingeschakeld
2. De auto is uitgeschakeld
3. De mistlamp vóór AAN is.
4. Parkeerrem inschakelen
Maar ben het met je eens dat het niet duidelijk in de handleiding staat in welke stand de DRL aan gaat. Het is een beetje omgekeerd beredeneren wat ze doen. DRL is aan, tenzij.....
[ Voor 58% gewijzigd door 13art op 15-07-2024 09:40 ]
Alsof de duvel er mee speelt: Terwijl hier op het forum een hele discussie losbarst over de dagrijverlichting kijk ik gisteravond laat vanuit de keuken naar mijn auto en zie tot mijn verbazing de dagrijverlichting branden (de verticale ledstrips aan de voorkant) PLUS de achterlichten. Ik had de auto een uur daarvoor weggezet (en uit!).
Hoe dan?
Ik heb wat zitten rommelen met de knopjes, maar de enige manier om die dagrijverlichting uit te krijgen was de draaiknop op de linkerhendel op UIT te zetten. Heel, heel vreemd. Ik rij al drie jaar met de verlichting constant aan. Als ik de auto uit zet, blijven de lichten nog even aan ("volg mij"), maar gaan na een minuut of vijf uit.
Iemand die eerder gehad?
Voor de duidelijkheid: de auto stond echt uit. De verlichtingsknop staat op permanent aan (al jaren).
Hoe dan?
Ik heb wat zitten rommelen met de knopjes, maar de enige manier om die dagrijverlichting uit te krijgen was de draaiknop op de linkerhendel op UIT te zetten. Heel, heel vreemd. Ik rij al drie jaar met de verlichting constant aan. Als ik de auto uit zet, blijven de lichten nog even aan ("volg mij"), maar gaan na een minuut of vijf uit.
Iemand die eerder gehad?
Voor de duidelijkheid: de auto stond echt uit. De verlichtingsknop staat op permanent aan (al jaren).
Komt mij (MY21) niet bekend voor maar bij mij staat alles dan ook op auto. Als ik er aan denk kan ik vanavond eens kijken wat er gebeut als ik de lampen handmatig op dimlicht zet. Andere zaken waar ik aan denk: storing waardoor de follow me home niet meer uit gaat? Update gehad?multikoe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:28:
Alsof de duvel er mee speelt: Terwijl hier op het forum een hele discussie losbarst over de dagrijverlichting kijk ik gisteravond laat vanuit de keuken naar mijn auto en zie tot mijn verbazing de dagrijverlichting branden (de verticale ledstrips aan de voorkant) PLUS de achterlichten. Ik had de auto een uur daarvoor weggezet (en uit!).
Hoe dan?
Iemand die eerder gehad?
Het is niet de Follow me Home, die schakelt de dimlichten in en bij mij bleef de dagrijverlichting branden. Nog gekker eigenlijk, ik rij nooit alleen met dagrijverlichting.13art schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:54:
[...]
Komt mij (MY21) niet bekend voor maar bij mij staat alles dan ook op auto. Als ik er aan denk kan ik vanavond eens kijken wat er gebeut als ik de lampen handmatig op dimlicht zet. Andere zaken waar ik aan denk: storing waardoor de follow me home niet meer uit gaat? Update gehad?
Ik kijk nu naar de 12V batterijstatus en die kukelde gisteren naar 60%. En werd 's nachts ook niet meer bijgeladen. Kennelijk wordt die dagrijverlichting als de auto uit staat gevoed door de 12V batterij.... En kennelijk wordt de 12V batterij niet elke nacht bijgeladen (zoals ik lang dacht).
Vanmorgen geprobeerd en geldt toch niet voor mijn my20. Ik kan gewoon met stads-/parkeerlicht rijden, dus de pijlvormige ledlicht aan de voorkant en daarbij ook de achterlampen ingeschakeld.13art schreef op maandag 15 juli 2024 @ 05:42:
[...]
Nee dat kan niet in de Niro. Zoals ik al eerder schreef, als het parkeerlicht geactiveerd is, dan gaat deze automatisch over naar de dagrijverlichting (de ledstrips aan de voorkant worden dan een stuk feller dan in de parkeerstand en de achter verlichting gaat uit tenzij het avond is, dan gaat het dimlicht aan en blijft de verlichting achter ook aan) wanneer je de auto aan zet en gaat rijden.[...]
- Dagrijverlichting/dagrijlicht = bedoeld om de auto overdageer zichtbaar te maken op de weg. (Alleen de ledstrip aan de voorkant is aan en brandt fel zodat het overdag goed zichtbaar is)
- Dimlicht = heb je aan bij verminderd zicht, zoals wanneer het donker is, mist, zware regen, ed. (Ledstrip brand doch minder fel, klein licht brandt en verlichting achter brandt)
- Stadslicht = parkeerlicht en is alleen aan wanneer de auto stil, uit en geparkeerd staat (ledstrip voorzijde brandt doch niet zo fel, evenals de verlichting achter)
Ben jij niet in de war met de "auto" stand?
Nee gisteren bewust de parkeerstand ingeschakeld en tweemaal om de auto heen gelopen. Eén keer zonder de auto te starten en de tweede maal met de auto gestart.bnwgraaf schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:19:
[...]
Vanmorgen geprobeerd en geldt toch niet voor mijn my20. Ik kan gewoon met stads-/parkeerlicht rijden, dus de pijlvormige ledlicht aan de voorkant en daarbij ook de achterlampen ingeschakeld.
Ben jij niet in de war met de "auto" stand?
Zonder de auto te starten is de parkeerstand zoals beschreven, auto gestart met verlichting in de parkeerstand is de pijlvormige led verlichting aan maar feller dan in de parkeerstand en de achter verlichting is uit (dit was overdag). Wat ik eigenlijk ook het meest logische vind aangezien je met stadsverlichting niet rond mag rijden.
Misschien een verschil tussen de MY20 en MY21 dan...
Gisteren blijkbaar niet goed gekeken.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 15-07-2024 09:39 ]
Dan hebben we het beiden met zekerheid gecontroleerd en kan er maar één verklaring zijn: er zit dus inderdaad verschil tussen onze auto's!13art schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:23:
[...]
Nee gisteren bewust de parkeerstand ingeschakeld en tweemaal om de auto heen gelopen. Eén keer zonder de auto te starten en de tweede maal met de auto gestart.
Zonder de auto te starten is de parkeerstand zoals beschreven, auto gestart met verlichting in de parkeerstand is de pijlvormige led verlichting aan maar feller dan in de parkeerstand en de achter verlichting is uit (dit was overdag). Wat ik eigenlijk ook het meest logische vind aangezien je met stadsverlichting niet rond mag rijden.
Misschien een verschil tussen de MY20 en MY21 dan...
Wanneer ik de MY'21 hier op AUTO laat staan krijg ik dagrijdverlichting, maar alleen aan de voorzijde. Dealer gaf dit bij levering ook aan toen ik er naar vroeg en gaf het advies in dat geval gewoon de verlichting op 'aan' te laten staan. Zodra je de auto uitschakelt dan gaan ze netjes mee uit.
Ik rij bewust met verlichting aan, daarmee doel ik ook op de achterzijde, vooral tijdens dagen met mist is dat nogal een dingetje.....
Ik rij bewust met verlichting aan, daarmee doel ik ook op de achterzijde, vooral tijdens dagen met mist is dat nogal een dingetje.....
Ik kom er op terug. Net weer even om de auto heen gelopen (auto stond nu in de schaduw) en de achterlichten bleven nu wel aan. Denk dat ik door het zonlicht gisteren het dan niet goed gezien heb ofzo. Straks thuis in het zonlicht nog eens proberen.bnwgraaf schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Dan hebben we het beiden met zekerheid gecontroleerd en kan er maar één verklaring zijn: er zit dus inderdaad verschil tussen onze auto's!
Edit:
Gisteren niet goed gekeken.
1) Parkeerlicht stand + auto niet gestart = v-vorm leds voor branden lichtjes en de achterlichten branden.
2) Parkeerlicht stand + auto gestart = v-vorm leds voor gaan een stuk feller branden (stand dagrijverlichting) en achterlichten branden.
Wijzigingen in mijn andere berichten doorgevoerd.
[ Voor 25% gewijzigd door 13art op 15-07-2024 09:44 ]
Nou staat MP tegenwoordig ook boordevol zakelijke verkopers dus MP niet per se gelijk aan particulier.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 01:35:
Uhm, ik wilde voor zo'n bedrag wel liever een met nog wat garantie en niet van een particulier op Marktplaats. Maar goed, wat hier staat geldt voor elke auto en niet per se een e-Niro.
Om een lang verhaal kort te maken.13art schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:16:
[...]
Ik kom er op terug. Net weer even om de auto heen gelopen (auto stond nu in de schaduw) en de achterlichten bleven nu wel aan. Denk dat ik door het zonlicht gisteren het dan niet goed gezien heb ofzo. Straks thuis in het zonlicht nog eens proberen.
Edit:
Gisteren niet goed gekeken.
1) Parkeerlicht stand + auto niet gestart = v-vorm leds voor branden lichtjes en de achterlichten branden.
2) Parkeerlicht stand + auto gestart = v-vorm leds voor gaan een stuk feller branden (stand dagrijverlichting) en achterlichten branden.
Wijzigingen in mijn andere berichten doorgevoerd.
Altijd zelf het dimlicht handmatig inschakelen of gewoon aan laten staan.
De autostand werkt niet goed, bij donker regenachtig weer rijd je alleen met de dagrijverlichting en dus zonder achterlichten.
Dit is uiteraard van toepassing op alle auto’s met zo’n auto schakelaar, ik heb een vermoeden dat meer mensen dit niet weten of willen weten.
Hoewel ik ook wel voorstander ben om volledige verlichting altijd aan te hebben, had ik op mijn Mazda de mogelijkheid om de gevoeligheid van de automatische stand in te stellen. Dat scheelde al eenhoop.
Daarnaast vind ik het soms wel weer fijn om op de automaat te rijden, in het geval van grootlicht. De grootlicht assistent vind ik wonderlijk goed werken, maar daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
Daarnaast vind ik het soms wel weer fijn om op de automaat te rijden, in het geval van grootlicht. De grootlicht assistent vind ik wonderlijk goed werken, maar daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
Hoe kun je eigenlijk zien of er een warmtepomp in zit?Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:41:
Ik ga ook voor een my20 met warmtepomp, 3f, executive in zwart. Als iemand er nog een weet...
Of er een 3-fase lader in een MY20 zit kun je alleen vaststellen door naar de pins op de lader te kijken heb ik vastgesteld, ik dacht eerst dat 3f vanaf de MY20 standaard was maar ik ben er meerdere tegengekomen (dus met het brede beeldscherm en volledig rode achterlichten) waar toch maar een 1 fase lader in zat.
Kia lijkt van de WP af te stappen? Bij de EV3 is hij niet opgenomen, ook niet als optie.
In het buitenland wel volgens mij, zal wel wederom de keuze van de NL importeur zijn, geef gewoon de optie.... bahjoepie de p schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:32:
Kia lijkt van de WP af te stappen? Bij de EV3 is hij niet opgenomen, ook niet als optie.
Links boven in de hoek onder de motorkap hoort de warmtepomp te zitten, zie je daar weinig noemenswaardigs dan is er geen warmtepomp. Ben wel eens een foto tegengekomen waarop de verschillen zichtbaar waren. Weet alleen niet meer of dat hier op het forum was of elders.ASW1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:16:
[...]
Hoe kun je eigenlijk zien of er een warmtepomp in zit?
Of er een 3-fase lader in een MY20 zit kun je alleen vaststellen door naar de pins op de lader te kijken heb ik vastgesteld, ik dacht eerst dat 3f vanaf de MY20 standaard was maar ik ben er meerdere tegengekomen (dus met het brede beeldscherm en volledig rode achterlichten) waar toch maar een 1 fase lader in zat.
Dan lijkt het mij dat je op een of andere manier de energiebesparingsfunctie uit hebt gezet. Auto verlaten via ander portier of gespeeld met verlichting terwijl de Power in ACC stond ipv AAN ofzoiets?multikoe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 06:28:
Hoe dan?
Iemand die eerder gehad?
/f/image/LotgFHUPAjhRgg8Taa0e0O5M.png?f=fotoalbum_small)
Volgens mij zo:ASW1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:16:
/f/image/XZTi6bsBxJ5TB8WqfNEoXe8j.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/DJVItxbse9SNpq6XsB22QHQN.png?f=fotoalbum_small)
Ik heb op mijn MY21 geen warmtepomp volgens de prijslijst en heb daar ook een stuk lege ruimte alsof er een extra grote frunk gemaakt kan worden.
Ik ben wel bezig geweest met de passagierskant, maar ik heb daarbij absoluut niet aan de lichtschakelaar gezeten. Maar dit stukje van de handleiding had ik nog niet gevonden, ik zal er eens naar kijken.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Dan lijkt het mij dat je op een of andere manier de energiebesparingsfunctie uit hebt gezet. Auto verlaten via ander portier of gespeeld met verlichting terwijl de Power in ACC stond ipv AAN ofzoiets?
[Afbeelding]
Ik schrok wel een beetje van het feit dat die verlichting dus van de 12V accu zijn stroom krijgt. Dat is al geen dikke accu....
Ik dacht dat wanneer je het faceliftmodel hebt dus met het brede scherm en geen importauto je dan altijd 3 fase hebt?ASW1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:16:
[...]
Neen. Zie afbeelding onderaan mijn post hier: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"RonaldPr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:28:
Ik dacht dat wanneer je het faceliftmodel hebt dus met het brede scherm en geen importauto je dan altijd 3 fase hebt?
MY20 en MY21 met 3 fase is apart genoemd op de NL prijslijst van destijds. De 2021-prijslijst is weer anders.
Vanaf de Dynamic Line zit het er standaard op volgens de prijslijst, bij de basisuitvoering is het een optie.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Neen. Zie afbeelding onderaan mijn post hier: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
MY20 en MY21 met 3 fase is apart genoemd op de NL prijslijst van destijds. De 2021-prijslijst is weer anders.
Ligt er maar net aan welk jaar prijslijst je kijkt! Dat was mijn punt. Open nogmaals mijn post en klik op de afbeelding.RonaldPr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:06:
Vanaf de Dynamic Line zit het er standaard op volgens de prijslijst, bij de basisuitvoering is het een optie.
Nogmaals dan - MY20 ExecutiveLine met 1 fase uit de prijslijst januari 2020.
/f/image/JO5txBRHut3Fl03dodYiOLth.png?f=fotoalbum_medium)
update: Dat is aangepast in 2021 met MY21, ja.
[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 15-07-2024 14:10 ]
Ik was net te laat, ik zag het ook.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:08:
[...]
Ligt er maar net aan welk jaar prijslijst je kijkt! Dat was mijn punt. Open nogmaals mijn post en klik op de afbeelding.
[Afbeelding]
Het is een minimaal prijsverschil.
Bij de latere modellen is het wel standaard geworden.
Ja, in 2018 had ik er nog begrip voor dat de keuze beperkt was tussen Dynamic of Executive en een paar kleuren. Want enorme vraag, en dan kan de fabriek sneller werken.Suicyder schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:32:
[...]
In het buitenland wel volgens mij, zal wel wederom de keuze van de NL importeur zijn, geef gewoon de optie.... bah
Waarschijnlijk heeft de importeur een inkoopvoordeel als ze geen fabrieksopties toestaan. Maar jammer is het wel voor diegenen die bereid zijn om meer te betalen. Maar volgens mij is er een Niro EV topic voor de actuele bestellingen, en de EV3 is al helemaal geen e-Niro
Klopt het dat het al een tijdje geleden is dat we nog een navigatie update hebben gehad dacht drie maandelijks normaal. e-niro my20.
Normaal elk half jaar en de laatste was van november 2023, dus het loopt wat uit.oldie127 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:22:
Klopt het dat het al een tijdje geleden is dat we nog een navigatie update hebben gehad dacht drie maandelijks normaal. e-niro my20.
Zou voor America eerst in mei zijn, maar loopt steeds verder uit.... India heeft sinds een kleine week een update....
Zou elk moment moeten kunnen uitkomen.
Hee, @gertvdijk, waar heb je dat plaatje vandaan? ik weet niet beter of de MY19 bestaat alleen in een Executive uitvoering. Toen ik mijn e-Niro eind 2018 bestelde was er helemaal geen keuze. Je kocht het meest uitgebreide model of je kocht helemaal nix. een Dynamic Line (MY19) heb ik nooit gezien!gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:08:
[...]
[Afbeelding]
update: Dat is aangepast in 2021 met MY21, ja.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Via de link boven het plaatje!Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
Hee, @gertvdijk, waar heb je dat plaatje vandaan?
Oude prijslijsten kan je vinden in het archief van Kia: https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/
Dat kan prima zo zijn, want de prijslijst die ik linkte was van januari 2020.Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
Toen ik mijn e-Niro eind 2018 bestelde was er helemaal geen keuze.
De prijslijst januari 2019 had die, en die van januari 2020 bood je de optie om MY19 DynamicLine ook nog te bestellen zoals ik liet zien. Wellicht was het gewoon geen populaire keuze.Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
een Dynamic Line (MY19) heb ik nooit gezien
Wat er in 2018 was, geen idee, ik kan geen e-Niro prijslijst vinden van vóór 2019.
[ Voor 63% gewijzigd door gertvdijk op 15-07-2024 14:48 ]
Dat zal het dan zijn geweest. Eind 2018 kon je je inschrijven als belangstellende voor de e-Niro die toen voor het eerst op de markt kwam. Dat had ik gedaan en de inschrijvers op die lijst kregen als eersten de mogelijkheid er eentje te bestellen. Dat kon toen in december 2018 en dat heb ik gedaan.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:43:
[...]
Dat kan prima zo zijn, want de prijslijst die ik linkte was van januari 2020.
[...]
Wat er in 2018 was, geen idee, ik kan geen e-Niro prijslijst vinden van vóór 2019.
De keuze bestond toen uit wel of niet bestellen en welke kleur (als je voor wél bestellen koos
<John O`Mill>
Ik was ook in die veronderstelling, maar ben meerdere Nederlandse MY20 executiveline bouwjaar 2020 tegengekomen met 1 faselader.RonaldPr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Ik dacht dat wanneer je het faceliftmodel hebt dus met het brede scherm en geen importauto je dan altijd 3 fase hebt?
Laat je ook niet afschepen door de verkoper, autohandelaren menen vaak te kunnen zien in hun database of de auto 3f heeft maar heb dus regelmatig gezien dat ze het fout hebben.
Naar de auto toelopen, klep open en naar de pinnen kijken is de enige manier.
Als je geïnteresseerd bent in een auto en je wilt niet voor niets rijden gewoon bellen en vragen of de verkoper zelf wil kijken.
Ok, ik heb er dus één met een warmtepomp.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Volgens mij zo:
[Afbeelding] vs [Afbeelding]
Ik heb op mijn MY21 geen warmtepomp volgens de prijslijst en heb daar ook een stuk lege ruimte alsof er een extra grote frunk gemaakt kan worden.
Verwarmt en koelt deze, of zit er ook nog een aparte airco in ergens?
En wat is eigenlijk het voordeel, wat lager verbruik in het winterseizoen? Ben benieuwd trouwens hoe dat werkt met defrosts etc.
De warmtepomp is in feite een add-on op je airco zodat deze in de andere richting gebruikt kan worden. Daardoor kun je verwarmen met je airco. Als je verwarmt met de airco dan noemen we dat een warmtepomp.ASW1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:02:
[...]
Ok, ik heb er dus één met een warmtepomp.
En wat is eigenlijk het voordeel, wat lager verbruik in het winterseizoen? Ben benieuwd trouwens hoe dat werkt met defrosts etc.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ja, het is feitelijk een omkeerklep.ASW1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:02:
[...]
Ok, ik heb er dus één met een warmtepomp.
Volgens mij is het verbruik voor het verwarmen wel echt significant lager, 3-4x lager. Maar hoeveel dat in range scheelt geen idee. Zonder warmtepomp heb je een gloeispiraal die 100W elektrische energie 1:1 omzet in 100W warmte.En wat is eigenlijk het voordeel, wat lager verbruik in het winterseizoen?
Dan krijg je het dus af en toe koud als er tussendoor ontvochtigd moet worden, want ontvochtigen van de cabine kan alleen in "airco"-mode.Ben benieuwd trouwens hoe dat werkt met defrosts etc.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-07-2024 16:07 ]
Is dat wel zo? In een traditionele setup wordt de lucht in de airco gekoeld en daarmee dus ook ontvochtigd. Daarna wordt de lucht weer verwarmd tot de gewenste temperatuur. Dat was in plofauto's al zo en ik ga er eigenlijk van uit dat dat in EV's niet anders is.CyBeRSPiN schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:06:
Dan krijg je het dus af en toe koud als er tussendoor ontvochtigd moet worden, want ontvochtigen van de cabine kan alleen in "airco"-mode.
Mikkem in "Het grote Kia e-Niro topic"multikoe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:39:
[...]
Is dat wel zo? In een traditionele setup wordt de lucht in de airco gekoeld en daarmee dus ook ontvochtigd. Daarna wordt de lucht weer verwarmd tot de gewenste temperatuur. Dat was in plofauto's al zo en ik ga er eigenlijk van uit dat dat in EV's niet anders is.
Inderdaad. Je wilt droge warme lucht om het vocht op te nemen. Als je het verwarmen achterwege zou laten werkt het niet (goed).multikoe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:39:
[...]
Is dat wel zo? In een traditionele setup wordt de lucht in de airco gekoeld en daarmee dus ook ontvochtigd. Daarna wordt de lucht weer verwarmd tot de gewenste temperatuur. Dat was in plofauto's al zo en ik ga er eigenlijk van uit dat dat in EV's niet anders is.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wanneer een warmtepomp in de winter af en toe koude lucht blaast is dat omdat hij een ontdooislag van de warmtewisselaar moet maken (ook wel defrost genaamd), dat heb je ook wanneer je met een domestic airco in de winter verwarmt.
Hoe het in de niro werkt geen idee, het kan ook dat er een back-up heater in zit die dan tijdelijk de boel overneemt.
Maar ik denk dat dit een meer plausibele verklaring is voor het af en toe koude lucht blazen.
Overigens zodra je lucht verwarmt dan vliegt de Rv al omlaag.
Hoe het in de niro werkt geen idee, het kan ook dat er een back-up heater in zit die dan tijdelijk de boel overneemt.
Maar ik denk dat dit een meer plausibele verklaring is voor het af en toe koude lucht blazen.
Overigens zodra je lucht verwarmt dan vliegt de Rv al omlaag.
Ben nog eens in mijn archief gedoken. Heb nog een brochure van november 2018 waarin wel de dynamic line werd vermeld (overigens staat op de brochure januari 2019, maar de bestandsdatum is van november 2018). Maar het was toen zo dat executive line voorrang had en daar zat al jaar levertijd op. Je kon wel dynamic line bestellen maar dan was je met sint juttemis aan de beurt.Hippe Lip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:55:
[...]
Dat zal het dan zijn geweest. Eind 2018 kon je je inschrijven als belangstellende voor de e-Niro die toen voor het eerst op de markt kwam. Dat had ik gedaan en de inschrijvers op die lijst kregen als eersten de mogelijkheid er eentje te bestellen. Dat kon toen in december 2018 en dat heb ik gedaan.
De keuze bestond toen uit wel of niet bestellen en welke kleur (als je voor wél bestellen koos).
Voor mij maakte dat niet uit wilde sowieso de executive line
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Beste e-Niro rijders en aspirant-rijders,
Ik ga jullie binnenkort verlaten. Onze Luci wordt binnenkort ingeruild tegen een EV6. Mooie deal kunnen sluiten.
Voor diegene die een e-Niro zoeken: MY21, 3F, Exec-line, nieuwe banden, 55kkm, geen WP. Zal te koop komen bij de Kia Dealer in Huis ter Heide (Kooijman) vermoed ik. Altijd netjes geweest met de accu. Aantal snel-laad sessies zijn op 1 hand te tellen.
Heeft er iemand interesse om de Frunk over te nemen?
Ik ga jullie binnenkort verlaten. Onze Luci wordt binnenkort ingeruild tegen een EV6. Mooie deal kunnen sluiten.
Voor diegene die een e-Niro zoeken: MY21, 3F, Exec-line, nieuwe banden, 55kkm, geen WP. Zal te koop komen bij de Kia Dealer in Huis ter Heide (Kooijman) vermoed ik. Altijd netjes geweest met de accu. Aantal snel-laad sessies zijn op 1 hand te tellen.
Heeft er iemand interesse om de Frunk over te nemen?
Na jaren met de Ioniq 28kWh, ben ik op zoek naar een iets grotere opvolger met wat met bereik. Mijn vrouw vind de blauwe accenten op de E-Niro niet zo mooi, maar het is de enige auto die voldoet aan onze eisen en binnen het budget past.
Een Hyundai Kona is te klein, een Tesla Model 3 heeft is geen lift-/hatchback. Daarnaast nog wat Chinese alternatief waar ik mij niet aan ga wagen. In dit topic zal iedereen de Niro aanmoedigen, maar zijn er nog alternatieven voor een MY2020 van Max 30k? Waar moet ik op letten bij aanschaf? Afgelopen tijd heb ik een paar keer een moment gehad dat een trekhaak handig was. De MY2020 kan 300kg trekken. Dat is niet zo heel veel. Wat houdt dit in de praktijk in?
@bokkie72 dat is bij ons in de buurt. Binnenkort maar eens shoppen daar.
Is de warmtepomp niet standaard?
Een Hyundai Kona is te klein, een Tesla Model 3 heeft is geen lift-/hatchback. Daarnaast nog wat Chinese alternatief waar ik mij niet aan ga wagen. In dit topic zal iedereen de Niro aanmoedigen, maar zijn er nog alternatieven voor een MY2020 van Max 30k? Waar moet ik op letten bij aanschaf? Afgelopen tijd heb ik een paar keer een moment gehad dat een trekhaak handig was. De MY2020 kan 300kg trekken. Dat is niet zo heel veel. Wat houdt dit in de praktijk in?
[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 15-07-2024 19:40 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De blauwe accenten zijn relatief makkelijk te veranderen met bijv Plasti dip.timovd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:38:
Na jaren met de Ioniq 28kWh, ben ik op zoek naar een iets grotere opvolger met wat met bereik. Mijn vrouw vind de blauwe accenten op de E-Niro niet zo mooi, maar het is de enige auto die voldoet aan onze eisen en binnen het budget past.
Vwb de warmtepomp, lees even de berichten van de laatste twee pagina's het is er net al een paar keer over gegaan hier.
Warmtepomp was een optie. Heb ik destijds niet voor gekozen. Zit wel standaard op de EV6 heb ik geleerd.timovd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:38:
Waar op te letten: niet zo heel veel zaken volgens mij. Cuppen van de achterwielen in ieder geval en dat het een echte 3 Fase AC lader is. Als de wagen netjes in de 7 jaar garantie valt, is de beruchte motorratel geen financiële strop.
Je mag ook hier komen kijken hoor
Die 300kg max trekgewicht betekend dat je er geen (normale) aanhanger achter kan zetten. Het is geschikt voor een fietsendrager en trekhaakkoffer.
Onzin. Een redelijk normale aanhanger weegt laten we zeggen 150 kg, dan kun je nog steeds 150kg groenafval naar de milieustraat brengen, of een grote plaat bij de bouwmarkt halen.bokkie72 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:08:
Die 300kg max trekgewicht betekend dat je er geen (normale) aanhanger achter kan zetten. Het is geschikt voor een fietsendrager en trekhaakkoffer.
De e-niro zelf maakt het niet zo veel uit wat er achter hangt ;-)
[ Voor 38% gewijzigd door gjcvro op 15-07-2024 20:24 ]
Misschien een domme vraag, maar die mag ik hier denk ik wel stellen.
Er wordt gesproken dat je een 3 fase kan herkennen aan de pennetjes bij de laadpoort.
Heeft iemand hier een foto van?
Er wordt gesproken dat je een 3 fase kan herkennen aan de pennetjes bij de laadpoort.
Heeft iemand hier een foto van?
Ik krijg het plaatje niet geplakt, maar even googlen op 'mennekes 3 fase schema' dan zie je op welke pinnen l1 l2 en l3 zitten. Op het topje na moet daar een ijzeren/metalen pen zitten, bij alledrie (er zijn meer pennen nodig). Vaak zul je zien dat de l2 en l3 pen er helemaal niet zijn.
Dat is duidelijk, het is dus niet zo dat de L2 en L3 pennetjes er wel zitten maar niet aangesloten zijn.
Wij hebben een trekhaak en ik mag officieel 300 kg trekken. Dat houdt in de praktijk in dat ik bijna maandelijks om verschillende redenen een aanhanger huur bij de plaatselijke kluswijs om troep naar het grofvuil te brengen, meubels te verslepen of hout voor de open haard te halen. Dit zijn relatief kleine, enkelassige aanhangers en ik let niet op wat ik er in leg.timovd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:38:
Afgelopen tijd heb ik een paar keer een moment gehad dat een trekhaak handig was. De MY2020 kan 300kg trekken. Dat is niet zo heel veel. Wat houdt dit in de praktijk in?
Daarnaast gebruiken we de trekhaak nog veel vaker om een fietsenddrager voor drie fietsen op te hangen en daarmee lange ritten te maken (o.a. naar Zwitserland en Frankrijk).
Nee, de onderste 2 pinnen in het AC gedeelte ontbreken dan.RonaldPr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:18:
het is dus niet zo dat de L2 en L3 pennetjes er wel zitten maar niet aangesloten zijn.
Een MY20 2020 voor max. 20k?timovd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:38:
zijn er nog alternatieven voor een MY2020 van Max 30k?
Ze beginnen nu vrij te komen uit de lease, no-frills handelaren bieden ze al aan voor onder de 20k
Ik heb dat ook wel gedaan hoor, aanhangertje gehuurd en in de omgeving wat klein spul naar de stort gebracht en zo.multikoe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:22:
[...]
Wij hebben een trekhaak en ik mag officieel 300 kg trekken. Dat houdt in de praktijk in dat ik bijna maandelijks om verschillende redenen een aanhanger huur bij de plaatselijke kluswijs om troep naar het grofvuil te brengen, meubels te verslepen of hout voor de open haard te halen. Dit zijn relatief kleine, enkelassige aanhangers en ik let niet op wat ik er in leg.
Daarnaast gebruiken we de trekhaak nog veel vaker om een fietsenddrager voor drie fietsen op te hangen en daarmee lange ritten te maken (o.a. naar Zwitserland en Frankrijk).
Maar reken er op dat de kleine huur aangers zoals bij bijvoorbeeld de Gamma of Boedelbak, toch al een 200 of vaak zelfs richting de 250 kg van zichzelf wegen, dus die 300 kg met belading zit je zo aan!
Hoi net een Kia E niro 2021 aangeschaft. Tijdens de testrit was deze zeer stil en kwamen er geen geluiden van achter (aandrijving).
Nadien tot koop overgegaan. Tijdens het optrekken van 40 tot 100 hoor ik een soort zoemend/joelend geluid van onder de achterbank komen. Is dit normaal of iets van een aandrijving probleem?
Kan het cupping zijn? De verkoper heeft twee nieuwe voorbanden geïnstalleerd.
Het geluid stopt na het optrekken. Vergeleken met de EC4 van Citroën vind ik het een enorm verschil.
Is dit bekend van de Kia E-Niro?
Nadien tot koop overgegaan. Tijdens het optrekken van 40 tot 100 hoor ik een soort zoemend/joelend geluid van onder de achterbank komen. Is dit normaal of iets van een aandrijving probleem?
Het geluid stopt na het optrekken. Vergeleken met de EC4 van Citroën vind ik het een enorm verschil.
YEPPossible schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:10:
Dan is dit drie fase aansluiting dus?
[Afbeelding]
<John O`Mill>
kletskoek.bnwgraaf schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:55:
[...]
Ik heb dat ook wel gedaan hoor, aanhangertje gehuurd en in de omgeving wat klein spul naar de stort gebracht en zo.
Maar reken er op dat de kleine huur aangers zoals bij bijvoorbeeld de Gamma of Boedelbak, toch al een 200 of vaak zelfs richting de 250 kg van zichzelf wegen, dus die 300 kg met belading zit je zo aan!
https://www.heudra-aanhan...cm-bakwagen.html#pdp-spec
En nog 1, een flinke jonge:Merk
Anssems
Ongeremd/geremd Ongeremd
Aantal assen Enkelas
Totaal gewicht 750kg
Laad gewicht 600kg
Eigen gewicht 150kg
https://www.weijer.nl/NL/...ngen/actie-220x130cm.html
300 kg heb je het over een dichte aanhanger, huif kun je ook vinden onder de 200 kg.Gewichten:
Bruto laadvermogen: 750kg
Ledig gewicht**: 175kg
Netto laadvermogen: 575kg
[ Voor 18% gewijzigd door gjcvro op 15-07-2024 22:24 ]
Ik geloof dat je gelijk hebt:gjcvro schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:23:
[...]
Onzin. Een redelijk normale aanhanger weegt laten we zeggen 150 kg, dan kun je nog steeds 150kg groenafval naar de milieustraat brengen, of een grote plaat bij de bouwmarkt halen.
De e-niro zelf maakt het niet zo veel uit wat er achter hangt ;-)
“Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.“
Kan zeker cuppen zijn. Welk merk banden zitten er op achterwielen? Als het (nog de originele) Michelins zijn dan is het vrijwel zeker cuppen. Hoeveel heeft de auto gelopenBond8 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:56:
Hoi net een Kia E niro 2021 aangeschaft. Tijdens de testrit was deze zeer stil en kwamen er geen geluiden van achter (aandrijving).
Dat is dan weer wel wat lastiger, en afhankelijk van je rijbewijs, niet per se de auto. Voor je rbw gaat het nl weer wel op toegestane massa.bokkie72 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:44:
[...]
Ik geloof dat je gelijk hebt:
“Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.“
Onder de 750 kg, dus de standaard ongeremde aanhangertjes heb je weinig van doen met dat.
Dat weet ik. En hier ontspoort de discussiebnwgraaf schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:55:
[...]
Ik heb dat ook wel gedaan hoor, aanhangertje gehuurd en in de omgeving wat klein spul naar de stort gebracht en zo.
- Als ik met een volgeladen aanhanger aangehouden wordt dan ben ik de Sjaak. Dat risico accepteer ik.
- Ik ga er van uit dat het chassis van de e-Niro en de trekhaak niet (veel) anders zijn dan die van de hybride versie van de Niro, die een caravan kan trekken. Structureel kan de e-Niro wat extra gewicht dus volgens mij best aan. De auto weegt 1700 kg.... Maar ik geef toe, dat is mijn "educated guess".
Natuurlijk let ik op. Met een aanhanger rij ik altijd erg rustig (de stort is op een paar kilometer). Ik overlaad de aanhanger nooit veel. Ik ga geen kubieke meters zand vervoeren. Het is meestal afval, wat hout of meubels. Dus: ja, ik overtreed de regels. En ja, ik doe dat met beleid.
Deze discussie is al eens uit ten treure gevoerd. Ik heb toen zelfs een vraag daarover gesteld bij de lease maatschappij en we hebben met z'n allen de wetteksten doorgespit.gjcvro schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:59:
[...]
Dat is dan weer wel wat lastiger, en afhankelijk van je rijbewijs, niet per se de auto. Voor je rbw gaat het nl weer wel op toegestane massa.![]()
Onder de 750 kg, dus de standaard ongeremde aanhangertjes heb je weinig van doen met dat.
De consencus was toen dat er gesproken wordt over het totale gewicht van de aanhanger plus belading. Dat is aan een maximum gebonden van 300kg.
Dit is het maximum van de auto. Hoe dat zit met je rijbewijs, geen idee, maar dat is dus voor de e-Niro niet van belang.
Iemand hier ook wel eens de tekst in het scherm gekregen: accu niet opgeladen vanwege externe elektrische apparaten?
Ik vermoed dat dit is vanwege de dashcam die ook een parkeerfunctie heeft (wanneer de accu de 12V bereikt dan schakelt de dashcam zichzelf uit). Zal wel ter bescherming van het grote accupakket ofzo.
Ik vermoed dat dit is vanwege de dashcam die ook een parkeerfunctie heeft (wanneer de accu de 12V bereikt dan schakelt de dashcam zichzelf uit). Zal wel ter bescherming van het grote accupakket ofzo.
Nooit gehad, wel de melding dat mijn 12v accu leegloopt i.v.m. een apparaat (dashcam met parkeerfunctie en ook controlunit). Nooit dat hij gestopt is met laden, ook niet na 2 weken op lang parkeren te hebben gestaan met parkeerstand aan (omdat ik die vergeten was los te halen).13art schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:43:
Iemand hier ook wel eens de tekst in het scherm gekregen: accu niet opgeladen vanwege externe elektrische apparaten?
Kletskoek? Wat is dat nu voor flauwe manier van reageren?gjcvro schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:19:
[...]
kletskoek.
https://www.heudra-aanhan...cm-bakwagen.html#pdp-spec
[...]
En nog 1, een flinke jonge:
https://www.weijer.nl/NL/...ngen/actie-220x130cm.html
[...]
300 kg heb je het over een dichte aanhanger, huif kun je ook vinden onder de 200 kg.

Ik zeg niet, dat er geen lichtere aanhangers bestaan, maar je moet wel even opletten. Voor het huren van een aanhanger komen veel mensen terecht bij bedrijven als Boedelbak, Gamma en dergelijke.
Blijkbaar gebruiken die vaak zwaardere (= goedkopere?) aanhangers dan de koopwagens waarvan jij de link stuurde. Dus daar is het niet ongebruikelijk dat je met een aanhanger wegrijdt die zelf 200+ kg weegt.
https://www.boedelbak.nl/...yr69-wz9PKoEaApzfEALw_wcB
https://www.aanhangwagens...n-loady-bakwagen-enkelas/
https://praxis.boels.com/...c4-df11-a9e3-00101863c8d6
Mijn punt is dus, je kunt prima rijden met een aanhanger achter de e-Niro met 300 kg trekgewicht, maar let op, 300 kg is snel bereikt als je niet even kritisch kijkt naar welke aanhanger je pakt.
Overigens is het bij de trekhaak van de e-Niro voor het eerst dat ik twee aparte opgegeven kogeldrukken zie voor het gebruik met een aanhanger (100 kg) of met een fietsendrager (75 kg):
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/Q4281ADE50/
Ok, misschien dat ik in de snelheid het verkeerd gelezen heb. Hoor het piepje, kijk op het scherm en dan is de melding ook vrij snel weer weg. Morgenochtend eens gericht er naar kijken.Suicyder schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:56:
[...]
Nooit gehad, wel de melding dat mijn 12v accu leegloopt i.v.m. een apparaat (dashcam met parkeerfunctie en ook controlunit). Nooit dat hij gestopt is met laden, ook niet na 2 weken op lang parkeren te hebben gestaan met parkeerstand aan (omdat ik die vergeten was los te halen).
Dit is zo frustrerend bij het zoeken van een occasion.gertvdijk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 01:35:
[...]
...
Door lange levertijden in 2019/2020/2021 en een importeur die telkens van alles loopt te veranderen in de productlijnen en een Kia die facelifts doet is het lastig te bepalen wat iemand nou precies bedoelt. Maar over het algemeen denk ik dat men met facelift het "nieuwe infotainment" bedoelt. (10,25" extra-widescreen in de meeste gevallen, er is ook een 8" die alleen in de basisoptie zat in NL)
Kijk in het Kia archief van prijslijsten voor welke opties er zijn geweest in elke ronde. Karakter nummer 10 van het VIN/chassisnummer kan een bepaling geven welke MY je mee te maken hebt en welke prijslijst/opties daarbij hoorden. (Wikipedia: Vehicle identification number)
Om het nog ingewikkelder te maken - sommige jaren verkochten ze meerdere MY auto's. Dus je kon in januari 2020 een oude MY19 e-Niro bestellen met een bouwjaar 2020. prijslijst januari 2020 bijv.:
[Afbeelding]
Met alle trage levertijden is er ook nog eens maaaaanden verschil in de "kenteken deel 1" data waar veel mee wordt geadverteerd, dus je bent echt aan puzzelen met de gegevens en foto's uit de advertenties voordat je eigenlijk weet welke generatie je voor je hebt.
Ik wil graag het grotere scherm, een warmtepomp en trekhaak voor klein aanhangertje. Volgens mij is dit laatste mogelijk als je het grotere scherm hebt?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd of er een aanhanger mogelijk is kun je bij de RDW inzien als je het kenteken hebt.
Maar zou idd mooi zijn als alle opties duidelijk zoekbaar zouden zijn op die autosites. Kan me voorstellen dat het heel veel tijd kost en dan alsnog twijfel of de data van de verkoper wel kloppen.
Maar zou idd mooi zijn als alle opties duidelijk zoekbaar zouden zijn op die autosites. Kan me voorstellen dat het heel veel tijd kost en dan alsnog twijfel of de data van de verkoper wel kloppen.
Maar wat gebeurt er dan als je in die paar kilometer naar de stort een ongeluk krijgt? Dat hoeft niet eens een zwaar ongeluk te zijn, een fatbike die tegen je aanknalt is voldoende om politie erbij te halen, en die ziet een aanhanger, etc.multikoe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 06:12:
Dus: ja, ik overtreed de regels. En ja, ik doe dat met beleid.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Zoals ik al zei: dat risico neem ik.Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Maar wat gebeurt er dan als je in die paar kilometer naar de stort een ongeluk krijgt? Dat hoeft niet eens een zwaar ongeluk te zijn, een fatbike die tegen je aanknalt is voldoende om politie erbij te halen, en die ziet een aanhanger, etc.
Overigens, ik wil niet in een discussie over veiligheid belanden, deze verlopen altijd hetzelfde als discussies over het uitschakelen van de achteruitrijtoeter: voor alle partijen onbevredigend
Het midden Oosten en India hebben ondertussen de navigatie update ontvangen. Zij krijgen zo goed als geen nieuwe functionaliteit.
Ik heb een band die hoorbaar begint te cuppen, nog wel met 4 a 5 mm profiel.
Heeft het zin om de voor- en achterwielen/banden om te wisselen of is het daar te laat voor?
Ik dacht ik kan het allicht proberen en slijt die ietwat gecupte band op de vooras weer recht af.
Heeft het zin om de voor- en achterwielen/banden om te wisselen of is het daar te laat voor?
Ik dacht ik kan het allicht proberen en slijt die ietwat gecupte band op de vooras weer recht af.
Link naar de update in India en Midden-Oostenbnwgraaf schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:23:
Het midden Oosten en India hebben ondertussen de navigatie update ontvangen. Zij krijgen zo goed als geen nieuwe functionaliteit.
tl;dr - Bluetooth Audio volume aanpassen, extra stop toevoegen met stem, snelheidscontrole waarschuwingen bij navigatie
die laatste twee alleen in India, dus functionaliteit zal per regio verschillen
[ Voor 34% gewijzigd door EagleTitan op 16-07-2024 12:09 ]
Dat heeft vlgs mij geen enkele zin. Loopvlak moet weer "rond" worden en dat redt je niet met een wisseling van achter naar voor. Je zou ze kunnen trimmen maar gezien de profieldiepte en bijbehorende kosten zou ik ervoor kiezen de banden te vervangen. Heb ook last van cuppende achterbanden en ook nog voldoende profiel maar heb inmiddels 4 nieuwe banden besteld.ASW1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:57:
Ik heb een band die hoorbaar begint te cuppen, nog wel met 4 a 5 mm profiel.
Ja, handig die linkjes; daar had ik geen erg in.EagleTitan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:05:
[...]
Link naar de update in India en Midden-Oosten
tl;dr - Bluetooth Audio volume aanpassen, extra stop toevoegen met stem, snelheidscontrole waarschuwingen bij navigatie
die laatste twee alleen in India, dus functionaliteit zal per regio verschillen
Verschilt inderdaad per regio. Ik kan me herinneren dat vorig jaar er best nog grote verschillen tussen de Europese en Amerikaanse update zat.
Daarnaast, die snelheidscontrole waarschuwingen hebben we toch al? Dus dat is bij ons dan ook niet meer aan de orde.
We gaan het zien :-)
Die van mij zijn ook aan het cuppen en zijn aardig rumourig.evertmulder schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:19:
[...]
Dat heeft vlgs mij geen enkele zin. Loopvlak moet weer "rond" worden en dat redt je niet met een wisseling van achter naar voor. Je zou ze kunnen trimmen maar gezien de profieldiepte en bijbehorende kosten zou ik ervoor kiezen de banden te vervangen. Heb ook last van cuppende achterbanden en ook nog voldoende profiel maar heb inmiddels 4 nieuwe banden besteld.
Op zich nog wel iets profiel (tussen de 3 en 5 mm) na ruim 80.000 km dus ik ga na de zomer ook maar vervangen...
Dat kun je niet nemen. Als die fatbiker door een stom geval van pech letsel oploopt (laat staan blijvend) en jij rijdt met een onverzekerde (want illegale) combinatie rond, dan ben jij het bokje. En wij uiteindelijk allemaal want dat geld moet ergens vandaan komen.
Wat mij betreft is dit hetzelfde als het hier hebben over een wietkwekerij. Het mag gewoon niet, dus ook niet doen, dus ook niet andere mensen ertoe aanzetten. Ik zeg niet dat je dat laatste bewust doet maar het is al zo vaak bewezen dat ook bij veiligheidsissues blijkt: als er 1 schaap over de dam is ... (ja, hij doet het ook, tja, het is maar 2 kilometer naar de stort, ach die ene kast kan er ook nog wel bij). Het is een hellend vlak waar we ons gewoon niet op moeten begeven denk ik.Overigens, ik wil niet in een discussie over veiligheid belanden, deze verlopen altijd hetzelfde als discussies over het uitschakelen van de achteruitrijtoeter: voor alle partijen onbevredigend
Dan zullen ze eerst een causaal verband en roekeloos gedrag moeten aantonen. In de praktijk zal de verzekering gewoon uitkeren en is er verder niks aan de hand.Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:44:
[...]
Dat kun je niet nemen. Als die fatbiker door een stom geval van pech letsel oploopt (laat staan blijvend) en jij rijdt met een onverzekerde (want illegale) combinatie rond, dan ben jij het bokje. En wij uiteindelijk allemaal want dat geld moet ergens vandaan komen.
Edit: na aantonen causaal verband en roekeloos gedrag zou men eventueel de schade kunnen verhalen op de dader.
[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 16-07-2024 13:03 ]
Je bent kennelijk niet op de hoogte hoe de WAM werkt.Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:44:
[...]
Zelfs al rij je opzettelijk, onder invloed en in een auto zonder APK of werkende remmen iemand aan, dan is dit nog steeds verzekerd. Verzekeringsmaatschappijen hebben wel de optie om dit op de bestuurder te verhalen, maar ze zijn verplicht tot uitkeren van de schade aan de andere partij.
"onverzekerd" bestaat niet in de WAM, zolang er een polis op kenteken is.
Volgens mij zeg je hierboven hetzelfde als @Arfman alleen anders verwoord.ASW1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Je bent kennelijk niet op de hoogte hoe de WAM werkt.
Zelfs al rij je opzettelijk, onder invloed en in een auto zonder APK of werkende remmen iemand aan, dan is dit nog steeds verzekerd. Verzekeringsmaatschappijen hebben wel de optie om dit op de bestuurder te verhalen, maar ze zijn verplicht tot uitkeren van de schade aan de andere partij.
"onverzekerd" bestaat niet in de WAM, zolang er een polis op kenteken is.
Eerst keert de verzekering uit, daarna probeert hij het te verhalen op de verzekeringsnemer maar als die niet alles kan betalen dan gaat voor iedereen die deze verzekering heeft de premie omhoog (daarom dus dat wij erna het bokje zijn om te betalen voor iemand anders zijn fout).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Jawel, ik meen dat.
Maar nogmaals, hoe mijn handen ook jeuken nu, ik ga hierover niet in discussie. We hebben beide ons punt naar voren gebracht, maar geloof me, we gaan niet bij elkaar komen. En ik wil niet in een situatie belanden waarbij we niets anders anders weten te zeggen dan "nee, jij bent stom". Dit is een fijn forum waarin we elkaar (in het algemeen) respecteren. En dat hou ik graag zo
Ik bedoelde nemen, niet menen
Laten we dan afsluiten door te zeggen dat ik echt hoop dat geen van ons hier ooit in zo'n situatie terechtkomt. Ik heb het namelijk van dichtbij meegemaakt en het kent alleen maar verliezers (en voor 1 persoon zelfs levenslang).Maar nogmaals, hoe mijn handen ook jeuken nu, ik ga hierover niet in discussie. We hebben beide ons punt naar voren gebracht, maar geloof me, we gaan niet bij elkaar komen. En ik wil niet in een situatie belanden waarbij we niets anders anders weten te zeggen dan "nee, jij bent stom". Dit is een fijn forum waarin we elkaar (in het algemeen) respecteren. En dat hou ik graag zo
Ik vond hem nog niet zo flauw, misschien iets te direct voor jou. Was niet kwetsend bedoeld.bnwgraaf schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:17:
Kletskoek? Wat is dat nu voor flauwe manier van reageren?
Maar inderdaad heb je wat lompere aanhangers gevonden die te huur zijn, wetende dat je auto niet zo heel veel mag trekken is dat wel iets om op te letten.
Ik heb zelf mijn eigen aanhanger toentertijd gewogen, 150 kg.
Ook zitten kijken of het loont om te vervangen, maar kwam er toen op uit dat de meeste aanhangers van grofweg 1,2x2,4 meter of van blik zijn gemaakt en 120 kg wegen, of toch ook rond de 150kg uitkomen.
De huifaanhanger was wel te zwaar, daar heb ik dus niet meer mee gereden. Die kwam op de 250kg, dan blijft er inderdaad te weinig marge over. Maar 150kg lading is voor mij in veel gevallen ruim voldoende. Toch zal ik als het contract volgend jaar afloopt overwegen over te stappen op een ander model met meer trekgewicht. Misschien wel een model Y. Dacht dat de nieuwe ook wel een hoger trekgewicht had, maar ongeremd viel dat ook nog tegen dacht ik?
Ik ben ook niet gekwetst hoor!gjcvro schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:47:
[...]
Ik vond hem nog niet zo flauw, misschien iets te direct voor jou. Was niet kwetsend bedoeld.
Maar inderdaad heb je wat lompere aanhangers gevonden die te huur zijn, wetende dat je auto niet zo heel veel mag trekken is dat wel iets om op te letten.
Ik heb zelf mijn eigen aanhanger toentertijd gewogen, 150 kg.
Ook zitten kijken of het loont om te vervangen, maar kwam er toen op uit dat de meeste aanhangers van grofweg 1,2x2,4 meter of van blik zijn gemaakt en 120 kg wegen, of toch ook rond de 150kg uitkomen.
De huifaanhanger was wel te zwaar, daar heb ik dus niet meer mee gereden. Die kwam op de 250kg, dan blijft er inderdaad te weinig marge over. Maar 150kg lading is voor mij in veel gevallen ruim voldoende. Toch zal ik als het contract volgend jaar afloopt overwegen over te stappen op een ander model met meer trekgewicht. Misschien wel een model Y. Dacht dat de nieuwe ook wel een hoger trekgewicht had, maar ongeremd viel dat ook nog tegen dacht ik?
Ik vind het wel fijn om te weten dat er best veel aanhangers rond de 150 kg zijn.
Je hebt gelijk, met een 150 kg over vier belading kun je nog heel wat spullen verhuren!
Ik ben in ieder geval bij dat mijn e-Niro niet alleen fietsen achterop mag, maar ook nog een trekgewicht heeft van 300 kg.
Het is in elk geval meer dan niets.bnwgraaf schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:49:
[...]
Ik ben ook niet gekwetst hoor!![]()
Ik vind het wel fijn om te weten dat er best veel aanhangers rond de 150 kg zijn.
Je hebt gelijk, met een 150 kg over vier belading kun je nog heel wat spullen verhuren!
Ik ben in ieder geval bij dat mijn e-Niro niet alleen fietsen achterop mag, maar ook nog een trekgewicht heeft van 300 kg.
Maar blijft intrigerend waarom zo weinig.
Terwijl andere EV een veelvoud hiervan mogen trekken, waaronder ook een aantal uit de Kia en Hyundai stal.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Verwijderd
Op de websites van dealers zijn de E-niro's best prijzig. Gewoon op Marktplaats kijken dan?
En kan je het cuppen van banden voorkomen? Door bijv. bepaalde type of merk banden te kopen?
En kan je het cuppen van banden voorkomen? Door bijv. bepaalde type of merk banden te kopen?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.