Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46
rokil schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:59:
Ik had van de monteur de tip gekregen dat dat misschien kan helpen om de services weer een beetje geactiveerd te krijgen, aangezien ze bij mij zelden, of nooit werken.
Hoe merk je dat de connected services niet (meer) werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
DutchKel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 02:28:
[...]

Ik heb daarbij wel af en toe dat hij het bord van de parallelweg neemt. Vooral de A12 bij Utrecht vind mijn auto dat je daar 80 maximaal mag rijden omdat de parallelweg daar alleen gescheiden is door een vangrail en het bord 80 dus ook vanaf de A12 heel goed zichtbaar is.
Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel: dan dank je maar dat het de range ten goede komt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Leader98 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Hoe merk je dat de connected services niet (meer) werken?
Ik krijg nergens meer meldingen van.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rokil schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Ik krijg nergens meer meldingen van.
Ik krijg nog overal meldingen van (ook van het stoppen van het laden door een wolk voor de zon bij laden op zonnnestroom) maar al maanden geen melding meer als het laden klaar is (en geen melding als het laden nog 5 minuten duurt).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonJuape schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Ik krijg nog overal meldingen van (ook van het stoppen van het laden door een wolk voor de zon bij laden op zonnnestroom) maar al maanden geen melding meer als het laden klaar is (en geen melding als het laden nog 5 minuten duurt).
Voor wat het waard is: ik krijg netjes een melding als het laden klaar is. Het is overigens ook een instelling in de app waarmee je kunt aangeven wat je wel en niet wil ontvangen, maar ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Voor wat het waard is: ik krijg netjes een melding als het laden klaar is. Het is overigens ook een instelling in de app waarmee je kunt aangeven wat je wel en niet wil ontvangen, maar ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt.
Daar heb ik inderdaad al naar gekeken en dat stond goed. Zojuist voor het eerst een reset van de unit in de auto gedaan. Misschien helpt het.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJuape schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Daar heb ik inderdaad al naar gekeken en dat stond goed. Zojuist voor het eerst een reset van de unit in de auto gedaan. Misschien helpt het.
Als je in de app bij de notificaties kijkt, zie je dan ook geen meldingen van "the charging process has ended"? Ik krijg ook geen pushmeldingen, maar wel een rode batch rechtsboven in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Als je in de app bij de notificaties kijkt, zie je dan ook geen meldingen van "the charging process has ended"? Ik krijg ook geen pushmeldingen, maar wel een rode batch rechtsboven in de app.
Nope daar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik ga morgen kijken voor een gebruikte Niro uit 2020.
Graag wil ik weten hoe de batterijconditie is, kun je dit ergens in het menu inzien als een soort zelfdiagnose?
Zo ja, waar vindt ik dat ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:20:
Graag wil ik weten hoe de batterijconditie is, kun je dit ergens in het menu inzien als een soort zelfdiagnose?
Je kunt de SoH zien met een OBD dongle maar het is maar de vraag hoe betrouwbaar dat percentage is. SoH bepalen met een testkit is beter maar dan heb je die auto een tijdje nodig: https://aviloo.com/battery-test.html

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 07-07-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Je kunt de SoH zien met een OBD dongle maar het is maar de vraag hoe betrouwbaar dat percentage is. SoH bepalen met een testkit is beter maar dan heb je die auto een tijdje nodig: https://aviloo.com/battery-test.html
Dat laatste gaat niet lukken idd.
OBD uitlezen kan ik misschien wel vragen of de verkopende partij dat wil doen, het is een autobedrijf.

Het gaat in dit geval om een occasion met 120k op de teller. Het plan is om daar in de komende 8 a 10 jaar nog zeker 100k bij te zetten.
Moet kunnen toch? Ik hoor/lees weinig slechte verhalen over batterijdegradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-06 21:05
ASW1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:20:
Ik vind dat de dealer een testrapport bij de verkoop beschikbaar moet stellen. Het is informatie is die de waarde van de auto beïnvloedt. En omdat het de waarde beïnvloedt is het essentiële informatie voor beide partijen. Een mindere staat van de accu verborgen houden zou anders een moderne variant zijn van het wegspuiten van een olielekkage of het verbergen een ander serieus gebrek. Dat hoef je niet van een merkdealer of Bovagdealer te verwachten.

[ Voor 29% gewijzigd door joepie de p op 08-07-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
joepie de p schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Ik vind dat de dealer een testrapport bij de verkoop beschikbaar moet stellen. Het is informatie is die de waarde van de auto beïnvloedt. En omdat het de waarde beïnvloedt is het essentiële informatie voor beide partijen. Een mindere staat van de accu verborgen houden zou anders een moderne variant zijn van het wegspuiten van een olielekkage of het verbergen een ander serieus gebrek. Dat hoef je niet van een merkdealer of Bovagdealer te verwachten.
Bij een benzineauto krijg je ook geen rapport in hoeverre de versnellingsbak e.d. versleten is terwijl dat ook de waarde beïnvloed. Dus waarom zou er bij een elektrische auto een uitzondering worden gemaakt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Als de fietsenmaker mij een rapportje kan overhandigen bij de verkoop van een e-fiets dan kan de autodealer dit ook. Het vergelijk met de versnellingsbak gaat niet op want dat onderzoeken is van een heel andere orde dan een stekkertje inpluggen. Voor mij is het verhullen van de SoC SoH voor snel gewin iets dat thuishoort bij scharrige autohandelaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 11:31
joepie de p schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:02:
Als de fietsenmaker mij een rapportje kan overhandigen bij de verkoop van een e-fiets dan kan de autodealer dit ook. Het vergelijk met de versnellingsbak gaat niet op want dat onderzoeken is van een heel andere orde dan een stekkertje inpluggen. Voor mij is het verhullen van de SoC voor snel gewin iets dat thuishoort bij scharrige autohandelaren.
SoH (State of Health) bedoel jij neem ik even aan, SoC (State of Charge) is het percentage welke je altijd in het EV menu op kan roepen.

Maar zou fijn zijn als SoH vermeld zou worden, zeker waar. Maar dan moeten verkopers eerst gaan leren waar ze over praten, want dat is meestal niet zo. Ga technische vragen stellen over EV's en je krijgt de domste antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

13art

Moderator Mobile
[...]

Het is niet anders als met niet EV's of je moet er zelf naar vragen of (in ieder geval de merkdealer) houden minimum waarden aan als ondergrens, net als met bijv remblokken. Gaan ze ook niet standaard een rapport bij geven, je kan er zelf maar vragen (of meten als dit kan zoals bij banden).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 09:57
Als de fietsenmaker mij een rapportje kan overhandigen bij de verkoop van een e-fiets dan kan de autodealer dit ook. Het vergelijk met de versnellingsbak gaat niet op want dat onderzoeken is van een heel andere orde dan een stekkertje inpluggen. Voor mij is het verhullen van de SoC SoH voor snel gewin iets dat thuishoort bij scharrige autohandelaren.
SoH kun je gewoon uitlezen maar zegt niet heel veel, en kunt beter een test van avilloo doen dan heb je een praktijktest en een betrouwbaar resultaat. Ik geloof overigens wel dat Kia e-Niro / Niro EV allemaal goede SoH hebben nog geen echte degradatie gezien. Mijn was met Avilloo 98% SoH na 5 jaar en ik heb toch wel een paar keer snelgeladen en altijd tot 100% thuis.

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-07-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
@Suicyder iets te snel getikt.... Ik heb het aangepast.

Als de handelaar niet weet waar hij het over heeft, dan kan je jezelf afvragen of je wel op de goede plek bent om een aanschaf te doen van vele duizenden euri.

De gedachte van je moet er maar om vragen is dus precies mijn punt. Dat hoort geen uitgangspunt te zijn. Bij een betrouwbare handelaar word je ook over een ICE geïnformeerd over zaken die je niet kan zien. Dat hij zegt dat de distributieriem nog niet eerder is vervangen, dat met de huidige km stand de drukgroep binnenkort aan de beurt is, dat 1 van de 4 schokbrekers een beetje zweet en dat als je gaat vervangen er gelijk 2 moet doen. Dat is allemaal informatie op grond waarvan de koper kan bepalen welke prijs hij het waard vindt.

Als je aan je water aanvoelt dat de verkoper iets achterhoudt, zie de tweede alinea hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Kan je via apps als EV Watchdog en een ODB stekker niet uitlezen hoe vaak en hoe snel de accu is opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je hebt gelijk, maar ik vermoed dat dat lastig te verwezenlijken is. Overigens wordt ook de dikte van de remschijven/remblokken bijvoorbeeld niet vermeld bij een tweedehands auto. Je zou de accu ook als een slijtageonderdeel kunnen zien, waarvan je mag verwachten dat die achteruit gaat met het aantal km's en dat ook afhankelijk van het gedrag van de vorige eigenaar. Bij de koop van een tweedehands auto neem je altijd een gok. Het risico kun je verkleinen door de meetgegevens als voorwaarde voor de koop te stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Specifiek voor de e-Niro (of Kona) kan je eigenlijk wel stellen dat degradatie een non-issue is als de km-stand < 200.000 is (daarboven geen idee, zijn er nog weinig van te vinden denk ik).
Ik volg dit topic als TS nu 6 jaar en heb nergens iets gehoord over meetbare degradatie, laat staan enige vorm van serieuze degradatie. Het BMS is gewoon heel erg goed. Alles wat een accu doet slijten (diep ontladen, max opladen, hoge temperaturen bij snelladen) wordt allemaal vermeden door een buffer aan de onder- en bovenkant en door het snelladen te temperen als de accutemperatuur niet optimaal is.
En ja die rem op de laadsnelheid is zeker in de koude soms irritant, maar het zorgt wel voor een uitmuntende conditie van de accu door de jaren heen.

@joepie de p de accu van een e-bike is heel klein, bovendien vaak (nooit?) sprake van accuconditionering wanneer deze aan de lader staat, dus zo'n accu heeft heel veel te lijden tov een EV-batterij. Als ik kon instellen dat mn e-bike accu maar tot max 80% geladen moet worden zou ik dat direct doen. Bij mn Macbook, iPhone en Apple Watch is dit gelukkig tegenwoordig geïmplementeerd. Bij mn Dyson accustofzuiger zou ik het ook graag kunnen instellen.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-07-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als de fietsenmaker mij een rapportje kan overhandigen bij de verkoop van een e-fiets dan kan de autodealer dit ook.
Dat is dan ook geen enkel probleem en kan zelfs gebeuren tijdens het onderhoud voor de verkoop.
Mijn full option (met uitz. van schuifdak) MY 2019 e-Niro gaat deze week in de verkoop met 80K op de teller. Dealer deed een gezondheidstest van de HV accu en de SoH bedroeg nog 100% en ik mocht eveneens het rapport inkijken.

Dat vraag je uiteraard niet aan een inwisselbare verkoper maar aan de verantwoordelijke van de technische dienst die eveneens het reguliere onderhoud regelt. Zo gebeurt het toch bij mijn vaste KIA dealer.

ps. Met de accu's van mijn e-bikes, techniek van een totaal andere orde, doe ik doorgaans niet langer dan een drietal jaar. :+
Ze niet tot 100% volladen is niet zo'n groot probleem. Hier hangt de lader op een HW socket waar je perfect de curve van het laden kan uitlezen. Indien gewenst kan je het laden met wat ondervinding en testen stoppen wanneer de laadcurve onder een bepaald vermogen zakt.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@CyBeRSPiN
Ik stel de kwaliteit van de e-Niro niet ter discussie. Mijn punt is dat bij hedendaagse waardevolle consumententransacties, transparantie een belangrijk uitgangspunt is en dat de tijd van scharrige trucs als het achterhouden van informatie of misbruik maken van de onbekendheid van de koper met de materie achter ons ligt. Dan maakt het niet uit of het gaat om een ICE, een EV, een seniorenstoel, een fiets, een energiecontract, (....).

Edit: het met een rapport vaststellen dat een accu goed is, is met zo belangrijk als vaststellen dat hij minder goed is.

[ Voor 12% gewijzigd door joepie de p op 08-07-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:50:
Specifiek voor de e-Niro (of Kona) kan je eigenlijk wel stellen dat degradatie een non-issue is als de km-stand < 200.000 is (daarboven geen idee, zijn er nog weinig van te vinden denk ik).
Met het recent kopen van een tweedehands elektrische auto en het doen van mijn "eigen onderzoek" daarbij waarbij ik twijfelde tussen de Nissan Leaf 2018+ en de Kia e-Niro... was het wel echt heel duidelijk. Bij de Leaf tref je best nog wel een aantal drama-verhalen aan, en ook hier op Tweakers met auto's <200k km.

HajoB in "Het grote Nissan Leaf Topic"

ITsEZ in "Het grote Nissan Leaf Topic"

Ik heb HEEL hard gezocht naar gevallen van een e-Niro met batterijproblemen en trof er ... eigenlijk 0. Alleen deze op YT met een zwakke cel waarvoor een module is vervangen. YouTube: Kia e-Niro MY20 degradation 146500km (replaced bad cell)

Verder echt helemaal niks te vinden. :o
Vond ik een heel goed teken en heeft me overtuigd toch meer uit te geven en voor een e-Niro te gaan. Mogelijk zijn er nog wat meer gevalletjes door mensen niet gemeld omdat Kia het gewoon in de garantie heeft vervangen t.o.v. Nissan die niet thuis lijkt te geven, maar gevoelsmatig afgaand op de ervaringen te lezen online (en dus totaal niet wetenschappelijk verantwoord) is het gewoon technisch hoogstaand accupakket in de e-Niro. Nu hoop ik dat die van MY20/21 van dezelfde makelij is als van die MY19 waar de meeste tests op zijn gebaseerd. Er gaan verhalen rond dat Kia wisselt tussen de cellen van SK (naar verluidt superieure chemie) en LG (regulier), maar niemand die het pakket onder z'n auto vandaan schroeft om te kijken wat ie heeft? :P

Daarnaast zie je regelmatig nog e-Niro's met een hoge km-stand >200k km aangeboden als occasion bij gerenommeerde autobedrijven met BOVAG-garantie. Bij de Leaf zie je dat maar weinig en als ze er staan, staan best wel een paar maandjes online. Dat kan ook andere oorzaken hebben, maar het viel mij op.

oh ja, als je hard gaat zoeken met Google kom je eigenlijk alleen 12V-batterij issues tegen, tot op het irritante af, wederom een goed teken voor de HV-tractiebatterij.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 08-07-2024 10:30 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@joepie de p dat is wensdenken. Eigen onderzoek blijft belangrijk, anders kun je qua consumentenrecht wel gelijk hebben, je recht halen is een ander verhaal. Zie ook het recente gedoe dat iemand hier had met een 1-fase e-Niro die als 3-fase geadverteerd was, is uiteindelijk goed gekomen geloof ik, maar met de nodige moeite die met een simpele check voorafgaand aan de koop te voorkomen was.
Had de ANWB niet iets als een "aankoopkeuring", dat ze een auto kunnen checken en een onafhankelijk oordeel kunnen vellen? Speciaal voor EVs zou zoiets wel wenselijk zijn. Maar ja, als dan geld kost dan zullen veel kopers waarschijnlijk alsnog de gok nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joepie de p schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:09:
@CyBeRSPiN
dat de tijd van scharrige trucs als het achterhouden van informatie of misbruik maken van de onbekendheid van de koper met de materie achter ons ligt.
Helaas ligt die nog helemaal niet achter ons. We zijn op de goede weg en wat grotere verkooporganisaties als dealers e.d. krijgen van verschillende kanten normen opgelegd waar ze aan moeten voldoen. Bovendien heeft met de huidige social media een kleine misstap soms buitenproportioneel grote gevolgen. Men kijkt dus wel uit. Maar dat neemt niet weg dat erg veel autoverkopers gewoon een loods huren, een spandoek boven de voordeur hangen en een oude bank met een koffiezetapparaat in de hal zetten. Sjonnie heeft weinig op met meetrapporten en een papieren historie, die wil gewoon auto's slijten en eventuele reclamaties handelt Anita wel af.
Overigens: je hebt als koper ook gewoon een onderzoeksplicht. Je mag de verantwoordelijkheid voor een miskoop niet per definitie afschuiven op de verkoper. Als je de SOH van een accu wil weten, dan is de verkoper niet verplicht je die te geven. Het is natuurlijk wel netjes en het helpt in het vertrouwen tussen klant en verkoper. Als de verkoper niet meewerkt, dan heb je gewoon de keus om je auto daar niet te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
gertvdijk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Met het recent kopen van een tweedehands elektrische auto en het doen van mijn "eigen onderzoek" daarbij waarbij ik twijfelde tussen de Nissan Leaf en de Kia e-Niro... was het wel echt heel duidelijk. Bij de Leaf tref je best nog wel een aantal drama-verhalen aan, en ook hier op Tweakers met auto's <200k km.

HajoB in "Het grote Nissan Leaf Topic"

ITsEZ in "Het grote Nissan Leaf Topic"

Ik heb HEEL hard gezocht naar gevallen van een e-Niro met batterijproblemen en trof er ... eigenlijk 0. Alleen deze op YT met een zwakke cel waarvoor een module is vervangen. YouTube: Kia e-Niro MY20 degradation 146500km (replaced bad cell)

Verder echt helemaal niks te vinden. :o
Vond ik een heel goed teken en heeft me overtuigd toch meer uit te geven en voor een e-Niro te gaan. Mogelijk zijn er nog wat meer gevalletjes door mensen niet gemeld omdat Kia het gewoon in de garantie heeft vervangen t.o.v. Nissan die niet thuis lijkt te geven, maar gevoelsmatig afgaand op de ervaringen te lezen online (en dus totaal niet wetenschappelijk verantwoord) is het gewoon technisch hoogstaand accupakket in de e-Niro. Nu hoop ik dat die van MY20/21 van dezelfde makelij is als van die MY19 waar de meeste tests op zijn gebaseerd. Er gaan verhalen rond dat Kia wisselt tussen de cellen van SK (naar verluidt superieure chemie) en LG (regulier), maar niemand die het pakket onder z'n auto vandaan schroeft om te kijken wat ie heeft? :P

Daarnaast zie je regelmatig nog e-Niro's met een hoge km-stand >200k km aangeboden als occasion bij gerenommeerde autobedrijven met BOVAG-garantie. Bij de Leaf zie je dat maar weinig en als ze er staan, staan best wel een paar maandjes online. Dat kan ook andere oorzaken hebben, maar het viel mij op.

oh ja, als je hard gaat zoeken met Google kom je eigenlijk alleen 12V-batterij issues tegen, tot op het irritante af, wederom een goed teken voor de HV-tractiebatterij.
Ik heb een Nissan Leaf gehad en verkocht na 5 jaar, vreselijke accu technologie. Passieve koeling en ging bij mij in het 1e jaar al flink mis. Rapidgate op vakantie naar Italie en met 39 graden afgeladen de berg op en dan 6x moeten snelladen was te veel op een dag. HV accu oververhit en ging in turtle modus. In dat jaar 7% SoH verloren en 10% in 5 jaar. Tel daarbij nog eens op dat je maar max. 50kW kan laden (feitelijk 35kW gemiddeld) en ik ben blij dat ie weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:17:
@joepie de p dat is wensdenken. Eigen onderzoek blijft belangrijk, anders kun je qua consumentenrecht wel gelijk hebben, je recht halen is een ander verhaal. Zie ook het recente gedoe dat iemand hier had met een 1-fase e-Niro die als 3-fase geadverteerd was, is uiteindelijk goed gekomen geloof ik, maar met de nodige moeite die met een simpele check voorafgaand aan de koop te voorkomen was.
Had de ANWB niet iets als een "aankoopkeuring", dat ze een auto kunnen checken en een onafhankelijk oordeel kunnen vellen? Speciaal voor EVs zou zoiets wel wenselijk zijn. Maar ja, als dan geld kost dan zullen veel kopers waarschijnlijk alsnog de gok nemen.
Het erge aan het bovenstaande verhaal vind ik nog wel dat de auto nu wederom te koop staat met 3 fase laden in de omschrijving (aldus 11kW laden)... @13art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Het erge aan het bovenstaande verhaal vind ik nog wel dat de auto nu wederom te koop staat met 3 fase laden in de omschrijving (aldus 11kW laden)... @13art
Die vriend die een mail had gestuurd kreeg later alsnog een email (nadat hij zelf eerst om nog meer verduidelijking had gevraagd) dat het een 1 fase auto betrof (waar ze initieel 3 fase benoemde). Neemt niet weg dat in de advertentie nog altijd 11kW laden staat. Slechte zaak.

Maar goed het is en blijft belangrijk zelf dingen goed na te vragen. In hoeverre wat je eigen verantwoordelijkheid is blijft een beetje een juridische vraag. In mijn geval hebben twee juristen laten weten dat als een specificatie in de advertentie staat, je er vanuit mag gaan dat deze informatie klopt en dat je daarmee voldoende onderzoek hebt gedaan. De resturende capaciteit van een accu, evenals remblokken, ed valt daar natuurlijk niet onder want dat staat nergens in een advertentie.

[ Voor 30% gewijzigd door 13art op 08-07-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Leader98 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:31:
Kan je via apps als EV Watchdog en een ODB stekker niet uitlezen hoe vaak en hoe snel de accu is opgeladen?
Getest, maar hoe de auto is geladen kan ik niet in de app vinden.
Het voltage van de cellen (max en min) wel en ook de SOH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Is er voor de MY20 eigenlijk een manier om er 230V uit te krijgen (V2L) of kan dat alleen bij de nieuwe Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:01:
Is er voor de MY20 eigenlijk een manier om er 230V uit te krijgen (V2L) of kan dat alleen bij de nieuwe Niro?
Het is sinds 2019 een optie geweest die hier in NL nooit aangeboden is geweest door de importeur. Het betreft een 230V stopcontact in de middenconsole richting de achterbank. Volgens mij max 250W oid, dus niet vergelijkbaar met de V2L van de nieuwe en de EV6 etc.

Misschien dat je een Duitse of Belgische import kan vinden die dat wel heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-07-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gertvdijk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:17:
[...]
Er gaan verhalen rond dat Kia wisselt tussen de cellen van SK (naar verluidt superieure chemie) en LG (regulier), maar niemand die het pakket onder z'n auto vandaan schroeft om te kijken wat ie heeft? :P
Nee, openschroeven heb ik niet gedaan, maar dit zijn de stickers die op mijn HV-accu zitten. Wel gefotografeerd direct na aflevering, toen bij de bandenboer de standaard Michelins vervangen werden door de 4-seizoenenbanden van Michelin. Toen kon ik er makkelijk onder kijken en heb een heleboel foto’s gemaakt.

Kan iemand hieraan zien welke accu het is; of dit van LG of van SK is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px28qFUFjYRl2y_6SjgB9UHtrOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGAr5fOaHSoQK1dN29jkQbaD.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:14:
Kan iemand hieraan zien welke accu het is; of dit van LG of van SK is?
Niet direct iets dat me opvalt. Wel dat er in elk geval geen "HL Greenpower" op staat; dat zou dan sowieso om LG cellen gegaan zijn. (HL is de samenwerking met Hyundai-LG)
Dat Koreaans vertaalt overigens als een simpele quality check sticker met Google Lens.

Hier trekt iemand een accupakket van de Kona uit elkaar en pas he-le-maal binnenin op de binnenste celletjes zie ik pas een aanwijzing dat het om LG cellen gaat daar. https://www.diyelectricca...ia-niro-batteries.205033/

Maar goed, de fabrikanten hebben vast een databaseje met welke VIN precies welk P/N & S/N accupakket heeft en daaruit weer kunnen opmaken wat er precies in zit, maar die informatie is dan niet voor ons als eigenaren toegankelijk. :|

Er is ook een recall geweest voor de LG cellen uit 2019 en begin 2020. Daarvoor is een BMS software-update uit te voeren mits je batterij nog geen diagnostische foutcode heeft gegeven (in dat geval hele batterij vervangen). Vooralsnog is dat alleen bekend voor de Kona. Dus als je een <2020-03 Niro hebt, dan heb je zeer waarschijnlijk SK Innovation. De datum erna: onduidelijk.

Tot zo ver mijn conclusie na wat "eigen onderzoek".

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 08-07-2024 23:12 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:40
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Het is sinds 2019 een optie geweest die hier in NL nooit aangeboden is geweest door de importeur. Het betreft een 230V stopcontact in de middenconsole richting de achterbank. Volgens mij max 250W oid, dus niet vergelijkbaar met de V2L van de nieuwe en de EV6 etc.

Misschien dat je een Duitse of Belgische import kan vinden die dat wel heeft.
Ik heb een Duitse import met dit stopcontact. Erg handig, maar inderdaad slechts 200 Watt, dus de elektrische fiets gaat er de komende zomervakantie niet mee opgeladen worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@bnwgraaf waar gebruik je dit stopcontact wel voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de categorie: "Interessant":
Via mijn HomeAssistant installatie kan ik allerlei leuke gegevens uitlezen van mijn e-Niro. Dat doe ik nu in intervallen van 4 uur. Eén van de dingen die ik uit kan lezen is het niveau van de 12V batterij. Het grafiekje hieronder laat de minimum, maximum en gemiddelde waarde zien per dag over de afgelopen twee maanden.

Het lijkt er op alsof de auto zorgt dat de batterij niet lager komt dan 80%. Er zijn wat uitschieters verder naar beneden wat me doet vermoeden dat hij niet direct gaat opladen, maar wacht (op wat?). Ook interessant: de accu wordt ook niet verder opgeladen dan 88%. Ook hier wat uitschieters overigens.

In het algemeen lijkt het er op dat het BMS van de 12V accu zijn best doet om de accu in een prettig gebied rond de 85% te houden. Wel zo goed voor de levensduur van de accu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRDJBqA1SyFgMrlTlITnX_4Lz6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVZLTePef5qBvI4DPKgJXZN1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:08:
Ik heb een 12V / 230V converter gekocht bij de Action. Ooit eens nodig gehad voor een dag werken op locatie waar geen stroom bij hand was in de winter. Auto in utility mode en laptop aan de lader. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie eerlijk gezegd ook niet zoveel toepassingen. Opladen van mobiele telefoons of tablets kan via de USB kabels. Ik kan me nog voorstellen dat je niet genoeg hebt aan die USB poorten en een multi-oplader wil gebruiken. Verlichting op de camping? Laptop opladen? (zoals @Vaevictis_ zegt)

[ Voor 5% gewijzigd door multikoe op 09-07-2024 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:17:
Via mijn HomeAssistant installatie kan ik allerlei leuke gegevens uitlezen van mijn e-Niro. Dat doe ik nu in intervallen van 4 uur. Eén van de dingen die ik uit kan lezen is het niveau van de 12V batterij. Het grafiekje hieronder laat de minimum, maximum en gemiddelde waarde zien per dag over de afgelopen twee maanden.

Het lijkt er op alsof de auto zorgt dat de batterij niet lager komt dan 80%. Er zijn wat uitschieters verder naar beneden wat me doet vermoeden dat hij niet direct gaat opladen, maar wacht (op wat?). Ook interessant: de accu wordt ook niet verder opgeladen dan 88%. Ook hier wat uitschieters overigens.

In het algemeen lijkt het er op dat het BMS van de 12V accu zijn best doet om de accu in een prettig gebied rond de 85% te houden. Wel zo goed voor de levensduur van de accu...
Wat een raar verhaal. De 12V-accu zou zoveel mogelijk op 100% moeten staan. Dat is een loodaccu, geen lithium.
https://www.quora.com/Sho...id-batteries-at-100-or-50

Zou het niet gewoon ruis kunnen zijn wat je ziet? Op basis van schommelend voltage dat niet meer de fabriekswaarde van de accu bereikt zou je niet meer de 100% bereiken in je grafiekje, en dat lijkt me dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

[Afbeelding]
Net als @gertvdijk ben ik sceptisch mbt jouw conclusie. Ook omdat het een loodaccu is en je helemaal niet de nadelen van Li-Ion hebt waar deze slijt bij 100% vol.
Kun je de grafiek eens afzetten mbt de momenten dat je met de auto op pad was?

Mijn theorie hierbij: zolang de auto aan is wordt de accu met een constante spanning opgeladen. Als de auto langere tijd stil staat wordt op een vast interval de 12V accu bijgeladen (dus niet gerelateerd aan de lading van de 12V accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Net als @gertvdijk ben ik sceptisch mbt jouw conclusie. Ook omdat het een loodaccu is en je helemaal niet de nadelen van Li-Ion hebt waar deze slijt bij 100% vol.
Kun je de grafiek eens afzetten mbt de momenten dat je met de auto op pad was?

Mijn theorie hierbij: zolang de auto aan is wordt de accu met een constante spanning opgeladen. Als de auto langere tijd stil staat wordt op een vast interval de 12V accu bijgeladen (dus niet gerelateerd aan de lading van de 12V accu).
Ik denk dat het een combinatie is van niet altijd correct uitlezen maar ook verbruikers die aan staan, als de auto uit staat dan staan er nog steeds elektronica onder spanning (12V). Zoals telemetrie en boordcomputer en wellicht een dashcam want je kunt met de app de auto uitlezen en bedienen. Is dus ook niet zo gek dat de SoC van de loodaccu afneemt. De HV batterij zorgt ervoor dat de accu weer wordt bijgeladen als deze te ver zakt qua spanning.

Dus een fluctuatie is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:00:
[...]

Ik heb een Duitse import met dit stopcontact. Erg handig, maar inderdaad slechts 200 Watt, dus de elektrische fiets gaat er de komende zomervakantie niet mee opgeladen worden....
Hoeveel vermogen vraagt de oplader van je elektrische fiets dan wel?
Ik heb twee 850 Wh fietsaccu's en het max. laadvermogen bedraagt 190W.

Overigens heb ik dat 200W binnenstopcontact van de e-Niro in bijna vijf jaar nog nooit gebruikt. :)
Telefoon en/of tablet laden gebeurt gewoon via de USB poorten.

Op de EV6 die morgen afgehaald wordt zit wel een V2L poort van 16A. Het enige bruikbare dat ik daar zie is de auto kunnen stofzuigen buiten de carport en wat experimenteren met V2L naar de woning als generator (maar dat is dan een hobbyprojectje en vooralsnog niet echt een economisch bruikbaar iets).
Batterijen van de fietsen opladen zie ik ook niet direct zitten. Wanneer we met de fietsen onderweg zijn sleuren we de auto niet mee en de batterijen zijn afneembaar van de fiets en er is dan altijd wel ergens een stopcontact aanwezig.
De 200W en de V2L zaten standaard op de respectievelijke EV's. Zoniet zou ik er geen extra geld aan besteden want, mijn mening, meer gadget dan iets echt bruikbaar/onmisbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Wij gaan regelmatig met de tent op vakantie en gebruiken deze dan voor allerhande zaken. Met name voor opladen. De meeste dingen kunnen via de 12V (USB-) aansluiting, maar wehebben ook wat dingen die alleen op 230V gaan (bij. elektrische tandenborstel).
Voor de mobiele telefoon gebruiken we de veel snellere 65W lader via 230V, omdat dat veel sneller gaat dan de 2A 12V autoladers.

Thuis hebben we het stopcontact ook in een soort van "noodsituatie" gebruikt. We hebben een aquarium en eens was bij ons in de straat de stroom meerdere uren afgesloten wegens werkzaamheden. We hebben toen de aquariumpomp en verwarming gelukkig kunnen laten doordraaien via het stopcontact in de auto!

Dus het is niet dat we zonder dit stopcontact kunnen, maar we hebben er toch al regelmatig met plezier gebruik van gemaakt.

Wel zou ik graag meer vermogen willen hebben voor bijvoorbeeld het laden van de fietsaccu's, dus de V2L had ik wel graag gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Hoeveel vermogen vraagt de oplader van je elektrische fiets dan wel?
Ik heb twee 850 Wh fietsaccu's en het max. laadvermogen bedraagt 190W.

Overigens heb ik dat 200W binnenstopcontact van de e-Niro in bijna vijf jaar nog nooit gebruikt. :)
Telefoon en/of tablet laden gebeurt gewoon via de USB poorten.

Op de EV6 die morgen afgehaald wordt zit wel een V2L poort van 16A. Het enige bruikbare dat ik daar zie is de auto kunnen stofzuigen buiten de carport en wat experimenteren met V2L naar de woning als generator (maar dat is dan een hobbyprojectje en vooralsnog niet echt een economisch bruikbaar iets).
Batterijen van de fietsen opladen zie ik ook niet direct zitten. Wanneer we met de fietsen onderweg zijn sleuren we de auto niet mee en de batterijen zijn afneembaar van de fiets en er is dan altijd wel ergens een stopcontact aanwezig.
De 200W en de V2L zaten standaard op de respectievelijke EV's. Zoniet zou ik er geen extra geld aan besteden want, mijn mening, meer gadget dan iets echt bruikbaar/onmisbaar.
Een groot deel van het jaar (in Nederland) hoef ik de fietsen ook niet onderweg op te laden. Thuis opladen en ik kan vele ritten met de 750Wh vooruit. Maar we zijn, zoals gezegd, ook nogal eens met de tent op reis en hebben de fietsen dan ook bij ons. Op de camping heb ik nog nooit behoefte gehad aan een 230V elektra aansluiting, dus die gebruiken we ook nooit op de plek.

Vroeger redden ik het altijd met de 12V mogelijkheden van de auto en tegenwoordig is daar de 230V optie bijgekomen.

We hebben twee laders met respectievelijk met een input van rond de 230V/1,6A. Dan red ik het toch bij lange na niet met 200W of zit ik nu helemaal verkeerd te rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
OK, ander uitgangspunt dus.
Wij gaan ook regelmatig met de tent op vakantie maar dan zonder auto.
We hebben twee laders met respectievelijk met een input van rond de 230V/1,6A. Dan red ik het toch bij lange na niet met 200W of zit ik nu helemaal verkeerd te rekenen?
Meet eens hoeveel W ze effectief trekken.
Ik had het uiteraard ook over één lader gelijktijdig gebruiken en niet twee laders op één stopcontact van 200W.
Ik heb twee fiets Li-ionbattery laders van elk 3.0 A/180-240V input doch 54.6V/3.0A output en gemeten trekken die nu per stuk 179W uit het stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf6fE7goy1PWSrkjVR2Daup7bxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6gXiiwdVDI1s1H2wHpnXF3u.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste dag voor de e-Niro. ;w
Passeert om 14:00 uur bij de "keuring".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsD6Nv4oZJqKuqdEuUnEZDgkliY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZeWMTs2jisgnN1ScB8AlgD7.jpg?f=fotoalbum_large
Op frontale steenslag en wat lichte krasjes op de achterbumper ter hoogte van de laadvloer in praktische nieuwstaat met SoH 100%. Opgelet: 1F AC laden!!!!. :)
99% in Ecomodus mee gereden en laden doorgaans AC tussen 1,4 en 7,2 kW.

[ Voor 125% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:41:
[...]

Wat een raar verhaal. De 12V-accu zou zoveel mogelijk op 100% moeten staan. Dat is een loodaccu, geen lithium.
https://www.quora.com/Sho...id-batteries-at-100-or-50

Zou het niet gewoon ruis kunnen zijn wat je ziet? Op basis van schommelend voltage dat niet meer de fabriekswaarde van de accu bereikt zou je niet meer de 100% bereiken in je grafiekje, en dat lijkt me dan normaal.
Interessant punt dat een loodaccu prima (en zelfs bij voorkeur misschien) op 100% zou moeten staan. Mijn accu doet dat duidelijk niet. Misschien is die accu dan ook wel stuk :)

En natuurlijk kan het zijn dat de accu soms op 100% staat, maar dat door mijn meetfrequentie van 4 uur ik die maximale waardes niet zie. Maar ik meet nu al twee maanden lang elke vier uur het niveau. Dan had ik toch minstens een paar keer 100% moeten zien. De auto staat soms ook een dag stil en dan soms ook na een lange rit. Ik zie echter geen enkel meetpunt boven de 90%. Voor de duidelijkheid: de grafiek laat niet alleen gemiddelden zien, maar ook de maximaal gemeten waarde per dag.

Ik heb nog geen tijd gehad om de details in te duiken. Ik zou inderdaad de SOC van de accu kunnen relateren aan ritten. Maar waar ik eigenlijk stiekum wel benieuwd naar ben: zijn er andere Tweakers die de SOC van hun accu regelmatig meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Ik denk dat het een combinatie is van niet altijd correct uitlezen maar ook verbruikers die aan staan, als de auto uit staat dan staan er nog steeds elektronica onder spanning (12V). Zoals telemetrie en boordcomputer en wellicht een dashcam want je kunt met de app de auto uitlezen en bedienen. Is dus ook niet zo gek dat de SoC van de loodaccu afneemt. De HV batterij zorgt ervoor dat de accu weer wordt bijgeladen als deze te ver zakt qua spanning.

Dus een fluctuatie is heel normaal.
Die fluctuatie is inderdaad heel normaal. Dat is ook wat ik verwacht had. Ook al omdat de accu niet, zoals bij een ICE, continue wordt bijgeladen met een dynamo, maar volledig gestuurd. Het zou zo maar kunnen zijn dat de accu, ook als de auto aan staat in "bursts" wordt bijgeladen op het moment dat de SOC onder een bepaalde waarde zakt. Het laden van de accu kan natuurlijk helemaal losgekoppeld worden van de status van de auto.
Maar met de auto uit en over langere periodes zou je toch 100% SOC verwachten.

Of: ze houden al rekening met de installatie van een Lithium-accu in plaats van een lood-accu en accepteren dan dat die loodaccu niet optimaal wordt bijgeladen.... Zoveel vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:43
multikoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Interessant punt dat een loodaccu prima (en zelfs bij voorkeur misschien) op 100% zou moeten staan. Mijn accu doet dat duidelijk niet. Misschien is die accu dan ook wel stuk :)

En natuurlijk kan het zijn dat de accu soms op 100% staat, maar dat door mijn meetfrequentie van 4 uur ik die maximale waardes niet zie. Maar ik meet nu al twee maanden lang elke vier uur het niveau. Dan had ik toch minstens een paar keer 100% moeten zien. De auto staat soms ook een dag stil en dan soms ook na een lange rit. Ik zie echter geen enkel meetpunt boven de 90%. Voor de duidelijkheid: de grafiek laat niet alleen gemiddelden zien, maar ook de maximaal gemeten waarde per dag.

Ik heb nog geen tijd gehad om de details in te duiken. Ik zou inderdaad de SOC van de accu kunnen relateren aan ritten. Maar waar ik eigenlijk stiekum wel benieuwd naar ben: zijn er andere Tweakers die de SOC van hun accu regelmatig meten?
Jahoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb7tYhtBkvZmKdVJmvaQWwlX6DE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WJOVOWtqcY9qvDpCKZs6lI5.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadaa! Hetzelfde maar dan anders.
Jouw batterij komt dus ook niet boven de 90%. Wel duikt die van jou dieper. Heb je daar een oorzaak voor? Misschien een extra verbruiker die de boel omlaag trekt voordat de auto de boel weer kan opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:43
multikoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Tadaa! Hetzelfde maar dan anders.
Jouw batterij komt dus ook niet boven de 90%. Wel duikt die van jou dieper. Heb je daar een oorzaak voor? Misschien een extra verbruiker die de boel omlaag trekt voordat de auto de boel weer kan opladen?
We hebben in principe geen extra verbruikers aangesloten. Ik heb er dus geen verklaring voor. Toch komt die van ons inderdaad maar weinig boven de 90%. Ik heb nog geen spanning gemeten, maar het zou zo kunnen zijn, dat de 0..100 % iets anders ingedeeld is voor de 12V accu dan bij andere merken. We hebben bijv. ook nog een hybride Toyota en die accu staat de meeste tijd op 100% (maar dan wel gemeten met een batterijmonitor).

Ik zal eerdaags eens de spanning meten van de 12V accu bij verschillende % SOC.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:50:
OK, ander uitgangspunt dus.
Wij gaan ook regelmatig met de tent op vakantie maar dan zonder auto.

[...]

Meet eens hoeveel W ze effectief trekken.
Ik had het uiteraard ook over één lader gelijktijdig gebruiken en niet twee laders op één stopcontact van 200W.
Ik heb twee fiets Li-ionbattery laders van elk 3.0 A/180-240V input doch 54.6V/3.0A output en gemeten trekken die nu per stuk 179W uit het stopcontact.

[Afbeelding]

Laatste dag voor de e-Niro. ;w
Passeert om 14:00 uur bij de "keuring".
[Afbeelding]
Op frontale steenslag en wat lichte krasjes op de achterbumper ter hoogte van de laadvloer in praktische nieuwstaat met SoH 100%. Opgelet: 1F AC laden!!!!. :)
99% in Ecomodus mee gereden en laden doorgaans AC tussen 1,4 en 7,2 kW.
Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet veel ervaring met de fietsaccu's, omdat we de fietsen pas enkele weken hebben. Maar ik zal eens zien te achterhalen hoeveel vermogen ze trekken. En inderdaad, één accu tegelijkk aan de lader....

Wat ik me eerlijk gezegd ook afvraag: levert het stopcontact gewoon maximaal 200W en niet meer, zoals bijvoorbeeld een telefoonlader ook een maximum levert, ongeacht hoeveel de telefoon vraagt, of klapt er bijvoorbeeld een zekering wanneer er een apparaat aan gehangen wordt welke meer stroom vermogen vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@bnwgraaf een normaal stopcontact heeft geen protocol met het aangesloten apparaat om af te stemmen dat 200W de max is, dus dan knalt/smelt de zekering als er (veel) meer dan 200W wordt gebruikt.
USB-C en Type2 hebben dus wel een manier om de gebruiker te vertellen wat de max is. USB-C is een hele mooie standaard, zelfs het voltage kan worden onderhandeld :)

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-07-2024 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:54:
USB-C en Type2 hebben dus wel een manier om de gebruiker te vertellen wat de max is. USB-C is een hele mooie standaard, zelfs het voltage kan worden onderhandeld :)
offtopic:
Ja, maar dat is niet per se onderdeel van de USB-C-standaard, maar USB Power Delivery. Er zijn USB-C stekkers/apparaten/kabels zonder Power Delivery en er zijn ook USB-A en USB-B apparaten met Power Delivery. Dus. Maar ja in de praktijk is het meestal USB-C met Power Delivery.

Eerdere versies van PD <2021 kenden alleen bepaalde profielen van voltages/max-amp, maar met de komst van PD PPS en AVS kan er zelfs bijna traploos worden onderhandeld over het voltage/max-amp:

optional Programmable Power Supply (PPS) protocol [...] allowing a voltage range of 3.3 to 21 V in 20 mV steps, and a current specified in 50 mA steps, to facilitate constant-voltage and constant-current charging [...]
the "Adjustable Voltage Supply" (AVS) protocol which allows specifying the voltage from a range of 15 to 48 V in 100 mV steps

Gemiste kans voor opladers van accu's voor elektrische fietsen... Maar ja, als ze die zouden bouwen, krijg je dat het op oudere USB-C poorten weer niet werkt en dat mensen gaan klagen natuurlijk. Denk dat het een gevalletje "de ene USB-C is de andere niet" toch voor te veel supportvragen/klachten gaat geven, dus dat ze dan maar liever een 230V AC-to-DC converter leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:40:
[...]
Wat ik me eerlijk gezegd ook afvraag: levert het stopcontact gewoon maximaal 200W en niet meer, zoals bijvoorbeeld een telefoonlader ook een maximum levert, ongeacht hoeveel de telefoon vraagt, of klapt er bijvoorbeeld een zekering wanneer er een apparaat aan gehangen wordt welke meer stroom vermogen vraagt?
Geen idee, nooit gebruikt.
Indien wel zou ik het gewoon gebruiken zoals ik een kring thuis gebruik dus onder het max. toegelaten vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:30

[Afbeelding]
Ik zie hier zo'n beetje hetzelfde beeld, varieert tussen de 69% en 87%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:03
multikoe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Bron home assistant en met een range van 1 Jan 2024 t/m vandaag varieert het grofweg tussen 65 en 85%
Twee keer "uitschieter" omlaag met 61% in maart (geen idee meer of ik iets bijzonders gedaan heb) en één keer 86% die opvalt omdat de 85% bijna een harde bovengrens lijkt.
Gisteren en vandaag bij elkaar 1900km gereden en het percentage is van 76 naar 84% gegaan, lijkt me dan ook dat het net even anders werkt dan bij een ICE qua laad gedrag van de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vandaag weer een grote onderhoudsbeurt gehad en gelijk weer een verse 12V accu erin.

Nou, volgens Home Assistant is die er wel weer heel erg goed aan toe! :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWsZQPDkymRc5FrlHhZijZv04DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyjZezOfgvhsQH2XAvCfwXnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Bron home assistant en met een range van 1 Jan 2024 t/m vandaag varieert het grofweg tussen 65 en 85%
Twee keer "uitschieter" omlaag met 61% in maart (geen idee meer of ik iets bijzonders gedaan heb) en één keer 86% die opvalt omdat de 85% bijna een harde bovengrens lijkt.
Gisteren en vandaag bij elkaar 1900km gereden en het percentage is van 76 naar 84% gegaan, lijkt me dan ook dat het net even anders werkt dan bij een ICE qua laad gedrag van de 12V accu.
Wat ik al zei: het opladen van de 12V accu is natuurlijk niet meer gebonden aan de status van de auto (aan of uit). Je kunt die accu gewoon volledig onafhankelijk op peil houden.
Overigens: ik was er van overtuigd dat de auto ongeveer elke 24 uur de 12V accu "aftopte", maar dat zie ik dus ook niet terug. Het lijkt er meer op dat de accu wordt bijgeladen als het nodig is en dat kan op elk willekeurig moment zijn. Als ik zin en tijd heb zal ik daar eens nauwkeuriger naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:15:
Vandaag weer een grote onderhoudsbeurt gehad en gelijk weer een verse 12V accu erin.

[Afbeelding]
>:) Ik denk dat je die 12V accu kunt gebruiken in plaats van de HV Batterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17

Thyzz

-=leeg=-

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dat is al een tijdje in het 'nieuws'.
De mijne staat hier gelukkig nog voor de deur. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 10-07-2024 12:12 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep. Verschrikklijk niets-zeggend artikel. Ze gaan helemaal niet in op de manier waarop deze hack plaatsvindt. Moeten de dieven het signaal van je sleutel eerst kopieren? Het artikel geeft geen enkele aanwijzing wat je als eigenaar kunt doen om dit te voorkomen. Het zegt ook niet hoe vaak het al is gebeurd en waar.
Zonder al deze informatie is het niet meer dan een click-bait artikel dat leeft op de angst van mensen en het onvermogen van mensen om risico's in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb onlangs een setje tegen marters aangschaft met (op aanraden van één van jullie) naast ultrasoon geluid ook contactplaatjes waar 300V op komt te staan en ik wil die in de komende dagen inbouwen.

Misschien moet ik die hoogspanningscontactplaatjes ook maar gelijk uitbreiden naar de protiergrepen en wat tactische plaatsenin het interieur! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:13:
Yep. Verschrikklijk niets-zeggend artikel. Ze gaan helemaal niet in op de manier waarop deze hack plaatsvindt. Moeten de dieven het signaal van je sleutel eerst kopieren? Het artikel geeft geen enkele aanwijzing wat je als eigenaar kunt doen om dit te voorkomen. Het zegt ook niet hoe vaak het al is gebeurd en waar.
Zonder al deze informatie is het niet meer dan een click-bait artikel dat leeft op de angst van mensen en het onvermogen van mensen om risico's in te schatten.
Het is vrij gemakkelijk te vinden welk apparaat wordt gebruikt. Hij wordt commercieel aangeboden op het gewone 'surface web' op een webshop binnen de Europese Unie en je kan met credit card betalen.

De Kia Niro staat als 'ondersteund' car type in de categorie 2; dat je geheel automatisch de deuren kunt openen en starten zonder sleutels. Geen relay attack. Geen VIN, sleutelcodes of relay van een echte sleutel nodig.

Voor zover ik kan zien is dit dus een bruteforce attack gestart na het drukken op het knopje van de handgreep op de deur. In de meeste gevallen binnen 5-20 seconden al succesvol, dan heeft het apparaatje de code geleerd en is het feitelijk een kopie van een echte sleutel. Zo kan hij ook gewoon de startonderbreker unlocken en wegrijden. :F

Bi-zar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

toevoeging/edit:
Het schijnt dat je keyless entry en de draadloze startonderbreking kortstondig kan uitschakelen, maar die gaat weer aan zodra je een keer gestart hebt of de sleutel unlock hebt gebruikt via het knopje/zendertje (dat werkt nog wel ondanks uitzetten keyless entry). Het is dus een beetje pleisters plakken en niet vergeten elke keer te doen bij het verlaten van de auto.

YouTube: How to Disable Keyless Entry on Kia,Hyundai & Genesis models to help...

[ Voor 34% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Het is vrij gemakkelijk te vinden welk apparaat wordt gebruikt. Hij wordt commercieel aangeboden op het gewone 'surface web' op een webshop binnen de Europese Unie en je kan met credit card betalen.

De Kia Niro staat als 'ondersteund' car type in de categorie 2; dat je geheel automatisch de deuren kunt openen en starten zonder sleutels. Geen VIN, sleutelcodes of relay van een echte sleutel nodig. :F

Bi-zar.

***members only***
Interessant. De beschrijving impliceert dat de auto wordt getriggerd door de knop op de deur in te drukken. Kennelijk zendt de auto vervolgens een code uit. Op basis van die code kan de Game Boy de code van de key-fob bepalen/berekenen. Het zendt die code vervolgens uit en opent daarmee de deur en activeert de auto.

Dat klinkt heel erg als de portier bij de nachtclub die elke bezoeker vraagt om het wachtwoord en daarbij ook even vermeldt dat het wachtwoord bestaat uit de naam van de club en de dag van de week.... Het zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:29
bnwgraaf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Ik heb onlangs een setje tegen marters aangschaft met (op aanraden van één van jullie) naast ultrasoon geluid ook contactplaatjes waar 300V op komt te staan en ik wil die in de komende dagen inbouwen.

Misschien moet ik die hoogspanningscontactplaatjes ook maar gelijk uitbreiden naar de protiergrepen en wat tactische plaatsenin het interieur! >:)
Goed idee
:)
Maar de prik is slechts een felle schrikdraad beleving. Zal dieven niet afschrikken. :-(

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:15:

[Afbeelding]
Hoeveel heeft de accu vanuit de dealer gekost en wat hebben ze erin gezet? :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Hoeveel heeft de accu vanuit de dealer gekost en wat hebben ze erin gezet? :)
Ik zou het even exact moeten nakijken, maar uit mijn hoofd €140.
Ja, ik had het zelf een stuk goedkoper kunnen doen, maar had even geen zin in discussies en de auto moest voor een beurt.
Ik moet nog even goed bekijken, maar het is een Kia-labeled accu.

Later dit jaar heb ik nog vier nieuwe banden nodig en die laat ik denk ik wel ergens anders doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Bij mijn MY21 die ik vorige maand heb gekocht zie ik nu al duidelijk zichtbaar zakkend koelvoeistofniveau. 😕

Tijdens de proefrit was het al ver onder het minimum en bij de afleverbeurt hebben ze dit aangevuld. Toen ik hem meekreeg op 20 juni stond hij strak op MAX.
Inmiddels is het langzaam gezakt tot midden tussen MIN en MAX in, na ongeveer 1200 kilometer. Dat vind ik veel te hard gaan en vermoed dus een lek.

Als ik ga googlen op zakkend vloeistofniveau voor de e-Niro kom ik best wel schokkende zaken tegen. Om de reden dat het niveau zo laag stond bij de proefrit en de mogelijke gevolgschade ben ik hier alert op en check het nu elke week even.
Maar moet ik hier nu eigenlijk direct iets mee?

bij proefrit voor aanschaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vomfHBq8XBVOYMvz7UhQOU40NOw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYhx6GAFcjJ0BquHEcWt7i8k.jpg?f=fotoalbum_small

bij afleveren: op lijntje MAX (geen foto helaas)

nu 3 weken later is het een centimeter gedaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB-S5z-0dESWk7TrPJeqodB06Nk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c26GMeGjV621LpygWvPtsD3v.jpg?f=fotoalbum_small

Kia dealer gebeld: medewerker werkplaats blijft zeggen dat ik het zelf mag bijvullen met standaard koelvloeistof ondanks dat ik zeg dat dit een e-Niro is met speciale koelvloeistof. Dat zelf bijvullen mag je dus absoluut NIET doen volgens de handleiding. Wat een **** bij die Kia garage, allemachtig!. :X :X :X

Ik denk dat ik maar even bij een andere garage ga vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 12-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:10:
Bij mijn MY21 die ik vorige maand heb gekocht zie ik nu al duidelijk zichtbaar zakkend koelvoeistofniveau. 😕

Tijdens de proefrit was het al ver onder het minimum en bij de afleverbeurt hebben ze dit aangevuld. Toen ik hem meekreeg op 20 juni stond hij strak op MAX.
Inmiddels is het langzaam gezakt tot midden tussen MIN en MAX in, na ongeveer 1200 kilometer. Dat vind ik veel te hard gaan en vermoed dus een lek.

Als ik ga googlen op zakkend vloeistofniveau voor de e-Niro kom ik best wel schokkende zaken tegen. Om de reden dat het niveau zo laag stond bij de proefrit en de mogelijke gevolgschade ben ik hier alert op en check het nu elke week even.
Maar moet ik hier nu eigenlijk direct iets mee?

bij proefrit voor aanschaf:
[Afbeelding]

bij afleveren: op lijntje MAX (geen foto helaas)

nu 3 weken later is het een centimeter gedaald:
[Afbeelding]
Dat lijkt me niet normaal inderdaad. Bij ons is een paar weken terug het vloeistofniveau voor het eerst bijgevuld, na 2,5 jaar en 90.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Is nog ergens te zien wat er precies is vervangen of is dat alleen toegankelijk voor de dealer? Het onderhoudsboekje toont alleen de beurten in slecht te lezen handschrift wat data/km-standen. Dat kan ik online in Mijn Kia ook inzien en ook daar staan 0 details.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIDUTYU5ntpX1QkyoeJ4lkbp-34=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/4WHmfyLPANULRu2VfuJSE8uk.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZNK-tlhS1Leo9k-xzlaMwHfKQQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XIm3TrL1KA2Hq5LpTGAeaO1S.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vIecGVjo3UIpM8yRIweytflAMc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/MJI6HegrcDwHq89fmK3I2jjb.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:28:
Is nog ergens te zien wat er precies is vervangen of is dat alleen toegankelijk voor de dealer? Het onderhoudsboekje toont alleen de beurten in slecht te lezen handschrift wat data/km-standen. Dat kan ik online in Mijn Kia ook inzien en ook daar staan 0 details.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het moet toch vrij eenvoudig zijn om een gespecificeerde rekening op te vragen bij de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:47:
Het moet toch vrij eenvoudig zijn om een gespecificeerde rekening op te vragen bij de dealer?
Bij aflevering verwezen ze mij door daar 'Mijn Kia' voor details onderhoud, maar toen dat werkte zag ik alsnog niet veel meer dan in dat boekje stond.

De auto is zo te zien bij minstens 3 verschillende garages geweest over de tijd. Wordt het niet ergens centraal genoteerd? Ik zal het eens vragen bij een andere Kia dealer, want die waar ik hem gekocht heb zijn echt meer handelaren dan dat ze verstand hebben van auto's volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Bij aflevering verwezen ze mij door daar 'Mijn Kia' voor details onderhoud, maar toen dat werkte zag ik alsnog niet veel meer dan in dat boekje stond.

De auto is zo te zien bij minstens 3 verschillende garages geweest over de tijd. Wordt het niet ergens centraal genoteerd? Ik zal het eens vragen bij een andere Kia dealer, want die waar ik hem gekocht heb zijn echt meer handelaren dan dat ze verstand hebben van auto's volgens mij.
Ik kan me zo maar voorstellen dat je als tweede eigenaar niet zomaar de facturen op kan vragen van de vorige eigenaar. Idem voor details van de onderhoudsbeurten. Ik denk ook niet dat ze verplicht zijn om jou die informatie te overhandigen. Als het een onderhoudsbeurt is die door jou moet worden betaald, dan denk ik dat ze je een gespecificeerde rekening moeten kunnen overhandigen, daar heb je als klant dan wel weer recht op.

Dit heeft ook niets met verstand van auto's te maken, het is simpelweg een administratieve kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:57:
Dit heeft ook niets met verstand van auto's te maken, het is simpelweg een administratieve kwestie.
Ik was wat onduidelijk; ik doelde hierop 👇 met die opmerking :)
gertvdijk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:10:
Kia dealer gebeld: medewerker werkplaats blijft zeggen dat ik het zelf mag bijvullen met standaard koelvloeistof ondanks dat ik zeg dat dit een e-Niro is met speciale koelvloeistof. Dat zelf bijvullen mag je dus absoluut NIET doen volgens de handleiding. Wat een **** bij die Kia garage, allemachtig!. :X :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
Ik ben wat aan het rondneuzen voor een e-Niro.
Wat ik al ben tegengekomen: Een bedrijf dat hem met een ex. btw prijs aanbiedt, bij navraag zei hij dat iedereen dat doet, ja ja.

Een bedrijf dat een Executiveline aanbiedt zonder stoelkoeling en een nieuwwaarde van 40.000,-
Wel Nederlands geleverd, klopt dus ook niet.

En veel verwarring over 1 of 3 fase laden.
Ik ben er wel nu achter hoe je een modeljaar 2020 kunt herkennen, deze heeft een groter display en de ventilatieroosters er onder en niet aan de zijkanten. Dit modeljaar heeft 3 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
RonaldPr schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:43:
Wat ik al ben tegengekomen: Een bedrijf dat hem met een ex. btw prijs aanbiedt, bij navraag zei hij dat iedereen dat doet, ja ja.

Een bedrijf dat een Executiveline aanbiedt zonder stoelkoeling en een nieuwwaarde van 40.000,-

Ik ben er wel nu achter hoe je een modeljaar 2020 kunt herkennen, deze heeft een groter display en de ventilatieroosters er onder en niet aan de zijkanten. Dit modeljaar heeft 3 fase laden.
Die laatste zin is zeker niet standaard. Het Nederlandse model heeft 3 fasen ja, maar koop je een Duits import model dan kan het net zo goed 1 fase zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
13art schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Die laatste zin is zeker niet standaard. Het Nederlandse model heeft 3 fasen ja, maar koop je een Duits import model dan kan het net zo goed 1 fase zijn.
En mijn model MY20 uit Nederland heeft ook 1 fase laden. Het lijkt wel alsof deze vraag/discussie elke maand terug komt.

@CyBeRSPiN kun je misschien iets meer over de verschillende modellen in de TS opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Ik was wat onduidelijk; ik doelde hierop 👇 met die opmerking :)

[...]
Dat staat los van je onderhoudshistorieverhaal, maar inderdaad: dit is ongelooflijk dom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Je kunt ook een my20 tegenkomen met 8 inch scherm (dat is dan weer import). De roosters en vooral de matzilveren strip over de hele breedte van het dashboard zijn wel duidelijke kenmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
DutchKel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:56:
[...]

En mijn model MY20 uit Nederland heeft ook 1 fase laden. Het lijkt wel alsof deze vraag/discussie elke maand terug komt.

@CyBeRSPiN kun je misschien iets meer over de verschillende modellen in de TS opnemen?
Zitten jouw ventilatorroosters dan onder het display of aan de zijkant? Ik zie heel veel auto’s met 2020 kentekens en die zijn nog modeljaar 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
13art schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Dat kan kloppen, in Engeland is de warmtepomp ook niet standaard, ieder land heeft andere uitvoeringen.
Ik bedoelde dus Nederlandse modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
RonaldPr schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Zitten jouw ventilatorroosters dan onder het display of aan de zijkant? Ik zie heel veel auto’s met 2020 kentekens en die zijn nog modeljaar 2019.
Ik heb echt een MY20 versie met 8" breedbeeld scherm. Dus de roosters eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Ik heb echt een MY20 versie met 8" breedbeeld scherm. Dus de roosters eronder.
Zoals ik al zei, er zijn my20 uitvoeringen met 8 inch scherm (en roosters onmder het scherm en de mat zilverkleurige strip). Dit is in ieder geval geleverd in Duitsland op de eerste uitrustingsniveau.

Heb jij dan toevlalig ook wireless Carplay / Android Auto?
Ik heb eens gelezen dat er 8 inch schermen geweest zijn met wireless CP en AA, in tegenstelling tot de 10 inch schermen, waar dat niet op geleverd geweest is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Zoals ik al zei, er zijn my20 uitvoeringen met 8 inch scherm (en roosters onmder het scherm en de mat zilverkleurige strip). Dit is in ieder geval geleverd in Duitsland op de eerste uitrustingsniveau.

Heb jij dan toevlalig ook wireless Carplay / Android Auto?
Ik heb eens gelezen dat er 8 inch schermen geweest zijn met wireless CP en AA, in tegenstelling tot de 10 inch schermen, waar dat niet op geleverd geweest is....
Dat kleinere scherm is toch 5,5" dacht ik? Anders heb ik me vergist en heb ik het 10" scherm. Ik heb geen Duits model maar een Nederlands model MY20 executive edition. Dus ook geen wireless CP of AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Dat kleinere scherm is toch 5,5" dacht ik? Anders heb ik me vergist en heb ik het 10" scherm. Ik heb geen Duits model maar een Nederlands model MY20 executive edition. Dus ook geen wireless CP of AA.
Bij de my20 was er een 8 inch en een 10+ inch scherm (10,25 inch of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Bij de my20 was er een 8 inch en een 10+ inch scherm (10,25 inch of zo)
Dan heb ik het 10+ inch scherm. Het hele brede scherm in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:30

Wen er maar aan, met of zonder btw, al met verwerkte subsidie of zonder, het blijven autohandelaren, en een groot deel daarvan is niet altijd even netjes. Er zijn een paar sites, die verplichten alle kosten te noemen, inclusief garantie en aflevering, daar kun je op letten, ik heb zelf ook al verschillende keren auto's gemeld met incorrecte data. (een Niro met 280 PK moet ik nog tegenkomen ;-) of een hybride EV noemen) Ook zoiets met trekhaak, ja leuk, maar zonder trekgewicht is het een fietsendrager, geen trekhaak..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dat natte niet zomerse weer met de niet zomerse temperaturen doen het verbruik van de Niro geen goed.
Waar ik eerder op gemiddeld 14,2kW/100km (de normale modus, geen eco) zat, is dat nu opgeschoven naar 14,5 en de gemiddelde rit stond nu op 15,7 (1:45 minuten rijden, snelweg max 100, waarvan ongeveer 30 minuten gereden tussen 50-80 km/u).

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 13-07-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 11:31
13art schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:24:
Dat natte niet zomerse weer met de niet zomerse temperaturen doen het verbruik van de Niro geen goed.
Waar ik eerder op gemiddeld 14,2kW/100km zat, is dat nu opgeschoven naar 14,5 en de gemiddelde rit stond nu op 15,7 (1:45 minuten rijden, snelweg max 100, waarvan ongeveer 30 minuten gereden tussen 50-80 km/u).
Oh ik heb de laatste 2 maanden vrijwel constant onder de 14,5 kW/100 km gereden. Mijn gemiddelde over bijna 90.000 km is gezakt van 16.3 naar 16.1 kW/100 km ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Suicyder schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:59:
[...]

Oh ik heb de laatste 2 maanden vrijwel constant onder de 14,5 kW/100 km gereden. Mijn gemiddelde over bijna 90.000 km is gezakt van 16.3 naar 16.1 kW/100 km ook :)
Het blijft aanmodderen met die verbruikscijfers.
Dit is wat de auto zelf rapporteert, over de afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZEsjZnYQhjJgBOZSxKAraljhCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3TpJBtietT3zRWuRZuix4xaE.png?f=user_large
Visueel kom ik dan op een gemiddelde van 12,8 kWh/100km
Als ik het zelf bereken (op basis van de SOC en de kilometers), dan kom ik op 14.8 kWh/100 km (over de laatste twee maanden)
Ik vertrouw de cijfers van de auto dus helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik houd in HA mijn maximaal bereik bij door het bereik dat de auto aangeeft te delen door de accuvulling (percentage).
Dat het bereik achteruit gaat merk ik ook, maar het valt me nog niet echt tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PhItmQQDEyshVIh5hiatIYuLcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0mnIfKiZTubnuTR2tKh9lHi.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
13art schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:24:
Waar ik eerder op gemiddeld 14,2kW/100km (de normale modus, geen eco) zat, is dat nu opgeschoven naar 14,5 en de gemiddelde rit stond nu op 15,7 (1:45 minuten rijden, snelweg max 100, waarvan ongeveer 30 minuten gereden tussen 50-80 km/u).
Ik merk ook dat deze temperaturen niet goed zijn. Ik kreeg van de week een melding van de Kia Connect App die ik afgelopen 4,5 jaar nog niet gehad heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp9GPgOSCY4B7lMbdX9BLAkas-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWymmgHWKG8bbZxODraNpw5Q.jpg?f=fotoalbum_large
(Klopt overigens niet, Kia weet niet dat je s avonds 130 mag...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 19:21
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:27:
Ik houd in HA mijn maximaal bereik bij door het bereik dat de auto aangeeft te delen door de accuvulling (percentage).
Dat het bereik achteruit gaat merk ik ook, maar het valt me nog niet echt tegen.

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, max bereik gezakt van 511km naar 504km, maar ligt bij mij niet aan het weer, maar dat mijn vrouw er tegenwoordig vaker in rijdt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eltron schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Hier hetzelfde, max bereik gezakt van 511 naar 504, maar ligt bij mij niet aan het weer, maar dat mijn vrouw er tegenwoordig vaker in rijdt.
Hahahaha. Bij ons is dat precies andersom. Ik hou (ik weet het, ik weet het) ook een beetje bij wie wanneer rijdt. Mijn zoon verbruikt het meest, daarna ik en mijn vrouw rijdt het zuinigst. Daar is ze best trots op, maar er zijn wat factoren die dat verbruik beinvloeden waar we geen invloed op hebben. Zo rijdt mijn vrouw veel woon-werk verkeer op drukke momenten en rijdt mijn zoon vooral overdag en 's nachts, als het rustig is en er dus flink doorgereden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Een ouder bericht dat ik hier quote, maar ik had dit eerder gelezen over dagrijverlichting vs dimlicht voeren en wilde hier even op terugkomen.
DutchKel schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:13:
De reden dat ik het wil (ik kan niet voor andere spreken) is dat de dagrijverlichting veel beter zichtbaar is voor andere dan de dimlichten. De dimlichten zijn bedoeld om de bestuurder zicht op de weg te geven en zijn in schemering en donker door andere ook goed te zien omdat ze licht geven. Overdag is dimlicht veel minder zichtbaar, daar werkt dagrijverlichting veel beter bij die bedoeld is dat jij zichtbaar bent voor andere.

Het enige irritante is inderdaad dat aan de achterkant de verlichting dan uit is.
Ik lees in de handleiding (pagina 251 / 5-199) namelijk dat de achterlichten wel degelijk ingeschakeld zouden moeten zijn bij dagrijverlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0e5NNC8FWLcspwS7QCM2PPCy20=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ae1zBVDyXOKw8um8ciK8DuAY.png?f=fotoalbum_small

(Kia haalt parkeerlicht/stadsverlichting/dagrijverlichting door elkaar, maar dat is allemaal diezelfde modus volgens mij.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:34:

(Kia haalt parkeerlicht/stadsverlichting/dagrijverlichting door elkaar, maar dat is allemaal diezelfde modus volgens mij.)
Parkeerverlichting is wat vroeger stadslichten heetten. Dat is een soort minimalistische verlichting die je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld je auto in het pikke donker buiten de bebouwde kom langs de weg zet (parkeertn vandaar de naam), zodat die dan wat beter zichtbaar is. Dat is dus aan als de rest van de auto uit is. Dat lukt je niet met dagrijverlichting.

Bij perkeerverlichting zijn de achterlichten dus zéker aan, anders heeft dat geen nut.
Met dagrijverlichting zijn, voor zover ik weet, je achterlichten niet aan. Een groot gemis in mijn ogen en vooral gevaarlijk bij slecht weer. Veel automobilisten denken dan met licht aan te rijden, maar zijn aan de achterkant soms nauwelijks zichtbaar, totdat je er bovenop zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 13-07-2024 23:46 . Reden: Aanvulling ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:43:
[...]

Parkeerverlichting is wat vroeger stadslichten heetten. Dat is een soort minimalistische verlichting die je kunt gebruiken als je bijvoorbeeld je auto in het pikke donker buiten de bebouwde kom langs de weg zet (parkeertn vandaar de naam), zodat die dan wat beter zichtbaar is. Dat is dus aan als de rest van de auto uit is. Dat lukt je niet met dagrijverlichting.

Bij perkeerverlichting zijn de achterlichten dus zéker aan, anders heeft dat geen nut.
Met dagrijverlichting zijn, voor zover ik weet, je achterlichten niet aan. Een groot gemis in mijn ogen en vooral gevaarlijk bij slecht weer. Veel automobilisten denken dan met licht aan te rijden, maar zijn aan de achterkant soms nauwelijks zichtbaar, totdat je er bovenop zit.
Ik heb dat nooit goed gesnapt waarom er met dagrijverlichting geen verlichting aan de achterkant aan is. Goed zichtbaar zijn aan de achterkant is misschien nog wel belangrijker dan aan de voorkant aangezien je dan met medebestuurders op dezelfde baan te maken hebt. Kleine moeite voor een fabrikant om het zo in te stellen dat zowel voor als achter iets van verlichting gevoerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
13art schreef op zondag 14 juli 2024 @ 06:40:
Ik heb dat nooit goed gesnapt waarom er met dagrijverlichting geen verlichting aan de achterkant aan is.
Mijn punt was dat je dus wél verlichting achter zou moeten hebben in die stand, volgens de handleiding.

Pagina: 1 ... 294 ... 338 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.