Er zijn blijkbaar meerdere trekhaken in omloop waarbij de ervaringen wisselend zijn. Heb zelf geen trekhaak overigens, geen idee ook hoe je dit kunt constateren. Misschien bij een proefrit of voor aankoop goed onderzoeken dan.krissie100 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:43:
Wel goed om te weten, wij zijn ook wat aan het oriënteren voor een gebruikte e-niro, maar een trekhaak voor een fietsendrager met 2 ebikes is wel een must.
Klopt, maar ik vraag mij dan af hoe dit kan. Waarom een 2021 ineens wel 300kg mag trekken (batterij is hetzelfde)krissie100 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:43:
Wel goed om te weten, wij zijn ook wat aan het oriënteren voor een gebruikte e-niro, maar een trekhaak voor een fietsendrager met 2 ebikes is wel een must.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zoals gezegd, Kia heeft bij het latere model een nieuwe typegoedkeuring gedaan bij de RDW en daar wel de max trekgewicht op laten registreren. Grote kans dat alles hetzelfde is qua stevigheid van het chassis, de aandrijving, de remmen, etc.Possible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:47:
[...]
Klopt, maar ik vraag mij dan af hoe dit kan. Waarom een 2021 ineens wel 300kg mag trekken (batterij is hetzelfde)
Ik denk dat ze er bij de introductie 2018 simpelweg de tijd nog niet voor hadden om het toe te voegen en door de RDW-keuringsmolen te gaan.
En achteraf de typegoedkeuring updaten is blijkbaar niet mogelijk.
Ook achteraf je auto voor trekhaakgebruik laten keuren kan niet, is ook al besproken in dit topic.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2024 16:50 ]
Waarschijnlijk is er technisch helemaal geen verschil maar is het een papieren kwestie. Dat maakt overigens niet uit, oom agent kijkt naar het kenteken.Possible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]
Klopt inderdaad. Maar wat zijn dan precies de verschillen van het 2019/2020 model t.o.v. het 2021 wat wel 300kg mag trekken?
Dat ligt eraan wat er op het kenteken staat. Als je het kenteken hebt dan kun je dat op https://ovi.rdw.nl vinden.multikoe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:33:
[...]
Dat is het niet. Volgens mij mogen alle modellen vanaf 2020 een aanhanger van maximaal 300 kg trekken. Maar er zijn twee verschillende trekhaken in gebruik: een trekhaak met pinnetjes op de kogel waardoor je er inderdaad alleen een fietsendrager op kan (mag?) zetten. En een "gewone" trekhaak, waar ook een aanhanger op gezet kan worden.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Hier loop ik ook tegenaan. Wachttijden van drie maanden zijn niks.zeroday schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:14:
Ah lekker handig van KIA ..
m'n kia heeft weer eens een onderhoudsbeurt nodig en APK
krijg vandaag een mailtje en bel natuurlijk meteen
Moet voor 31-8 allemaal gebeuren .. Nou .. ze zijn al voor September aan het plannen ..
Erg handig allemaal ("gelukkig" was er voor mij nog een gaatje op 30-8)
Ben benieuwd hoe dat met meer mensen gaat ..
Begin juni gebeld voor een onderhoudsbeurt. Eigenlijk hadden ze pas plek in september. Maar gelukkig was er net wat ander werk uitgevallen zodat ik in juli terecht kan.
Ik denk dat ik dan maar gelijk een afspraak voor de APK maak voor aan het einde van het jaar.
Geen idee of dit een Kia dingetje is of gewoon iets van de laatste tijd, maar met vorige auto’s (andere merken) hoefde ik nooit langer dan een maand te wachten voor een afspraak.
[ Voor 10% gewijzigd door Jeroen O op 01-07-2024 18:35 ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Een speciale trekhaak voor de fietsendrager kon dacht ik op elke e-niro, wel is het inderdaad opletten of de trekhaakconstructie goed is, maar dat probleem is niet EV specifiek, wij hadden een hybride met een zogenaamde wiebelhaak. Die is na een klacht wel vervangen door een beter exemplaar.krissie100 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:43:
Als je het wil testen: Monteer een fietsendrager en druk met je hand op de fietsendrager, dan zie je vanzelf of de trekhaak beweegt, je hebt niet veel kracht nodig. En met 2 fietsen er op flext dus de hele trekhaak. Vast of afneembaar maakt daarbij niet echt uit.
Op dit moment is het bij elke EV opletten, ik zie ook Renault ZOE's en Nissan leasf e.d. langskomen met trekhaak, maar die hebben geen trekgewicht. Zelfs een Tesla model S bijvoorbeeld ook niet, heel misschien de nieuwere modellen.
Wij hebben een MY20 met trekgewicht van 300 kg.krissie100 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:43:
We hebben daar een officiële, verwijderbare Kia trekhaak op.
Het grappige is dat de trekhaak een opgegeven maximale kogeldruk voor een aanhanger van 100 kg en voor een fietsendrager wordt een andere maximale kogeldruk opgegeven van 75 kg.
Wij hebben daar (sinds kort) 2 elektrische fietsen achterop van 27 kg per stuk, gemonteerd op een fietsendrager van 15 kg.
Het geheel staat er prima stevig op.
Ik heb een fietsendrager voor e-bikes zonder trekhaak. Gaat prima, al flinke stukken mee gereden. Fietsen van 27kg staan wel hoger en boven de auto uit en dus meer energieverbruik, maar heel eenvoudig met spanbanden en steunen te monteren.bnwgraaf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:52:
[...]
Wij hebben een MY20 met trekgewicht van 300 kg.
Het grappige is dat de trekhaak een opgegeven maximale kogeldruk voor een aanhanger van 100 kg en voor een fietsendrager wordt een andere maximale kogeldruk opgegeven van 75 kg.
Wij hebben daar (sinds kort) 2 elektrische fietsen achterop van 27 kg per stuk, gemonteerd op een fietsendrager van 15 kg.
Deze is ook echt bij rdw geregistreerd als 2020 model of 2021? Want ik zie tot nu toe alleen maar 2021 modellen die 300kg mogen trekken.bnwgraaf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:52:
[...]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Misschien bekend, maar heb na vele adviezen twee maand geleden een MY19 gekocht en al een 4000 km rondtrip gemaakt naar NoordSpanje en Portugal (zie https://gathering.tweaker...bookmark/2083132/79436408. Nogmaals dank voor alle hulp, wat een fijne auto! Zeker als eerste EV!
Even een vraagje m.b.t. de Kia Navigatie: is het ook mogelijk om die altijd in dagmodus/dagkleuren te hebben staan? Ik wil het wel graag automatisch dimmen als het donker wordt, maar dan schakelt ook de nachtkleuren in met de 'zwarte achtergrond'. Ik kan daar niet mee werken...
Even een vraagje m.b.t. de Kia Navigatie: is het ook mogelijk om die altijd in dagmodus/dagkleuren te hebben staan? Ik wil het wel graag automatisch dimmen als het donker wordt, maar dan schakelt ook de nachtkleuren in met de 'zwarte achtergrond'. Ik kan daar niet mee werken...
Eerste registratie (Duitsland) is mei 2021.Possible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Deze is ook echt bij rdw geregistreerd als 2020 model of 2021? Want ik zie tot nu toe alleen maar 2021 modellen die 300kg mogen trekken.
Type is my20
Ah de auto is geïmporteerd. Dan wordt het trekgewicht wel meegenomen dus.bnwgraaf schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:19:
[...]
Eerste registratie (Duitsland) is mei 2021.
Type is my20
Onze situatie is vergelijkbaar, behalve dan dat het om een MY 2019 gaat, dus mag geen aanhanger trekken.bnwgraaf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:52:
[...]
De originele door de KIA dealer geleverde trekhaak (was toen van het merk Brink) bij aflevering gemonteerd.
Regelmatig met twee zware e-bikes (Stromer ST2s, maar wel de accu gedemonteerd) op een Ubler fietsendrager achterop gereden. Stabiel en weinig effect op verbruik (misschien 10%).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Trekgewicht van 300 kg stond al in het COC (Certificate of Conformity) formulier, dus dat was bij de Europese toelating al toegewezen, dan neemt de RDW dat over bij invoeren.Possible schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:16:
[...]
Ah de auto is geïmporteerd. Dan wordt het trekgewicht wel meegenomen dus.
Ik heb mijn e-Niro MY21 nog minder dan twee weken en heb er nu al een paar keer mee opgeladen. Bij de auto zat een standaard 5m laadkabel van Kia (vermoedelijk 22kW/32A aan de dikte te zien), maar waar ik me aan ergerde bij het laden: wat is die lengte nèt onhandig, zeg. Bij publieke laadpalen in mijn omgeving zijn die bijna allemaal geplaatst aan de korte kant van de parkeerplaats als stereo-paal tussen twee plaatsen in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zhJcykdubrVTS326S3A5Px2e.png?f=user_large)
De kabel is redelijk zwaar, en:
Ik zit eraan te denken om een 2m laadkabel voor de eerste situatie aan te schaffen. Bij nat of koud weer in de winter loopt hij dan amper over de grond en dat scheelt schoonmaken en het onhandige hoge gewicht. Wellicht daarnaast een 7,5/8/10m kabel als backup om in alle situaties aan te kunnen sluiten.
Dan nog de keuze voor 22kW/32A of 11kW/16A... In de omgeving hier is alles 3F, dus zou 11kW kabel prima zijn, maar wellicht is dat anders in onze buurlanden? Op vakantie een hotel treffen met 1F-32A en dan 3.6kW ipv 7.2kW kunnen laden omdat je een 11kW-kabel hebt is wel net kak voor die situaties...
Anyways, wat gebruiken jullie bij publiek laden en waarom werkt de standaard Kia-5m laadkabel voor jullie wel of niet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zhJcykdubrVTS326S3A5Px2e.png?f=user_large)
De kabel is redelijk zwaar, en:
- situatie links afgebeeld — vooruit geparkeerd: kabel veel te lang, ligt helemaal over de grond, smerige handen bij het opruimen etc. 😒
- situatie rechts afgebeeld — achteruit geparkeerd: kabel redt het net wel/net niet afhankelijk of de paal aan de bestuurderskant staat. En als je het net wel redt met parkeersensoren in het rood tegen de paal, loopt de kabel strak langs de spiegel op spanning... 😬
Ik zit eraan te denken om een 2m laadkabel voor de eerste situatie aan te schaffen. Bij nat of koud weer in de winter loopt hij dan amper over de grond en dat scheelt schoonmaken en het onhandige hoge gewicht. Wellicht daarnaast een 7,5/8/10m kabel als backup om in alle situaties aan te kunnen sluiten.
Dan nog de keuze voor 22kW/32A of 11kW/16A... In de omgeving hier is alles 3F, dus zou 11kW kabel prima zijn, maar wellicht is dat anders in onze buurlanden? Op vakantie een hotel treffen met 1F-32A en dan 3.6kW ipv 7.2kW kunnen laden omdat je een 11kW-kabel hebt is wel net kak voor die situaties...
Anyways, wat gebruiken jullie bij publiek laden en waarom werkt de standaard Kia-5m laadkabel voor jullie wel of niet?
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
@gertvdijk ik laad maar zelden publiek. Heb eigenlijk geen idee hoe kort de kabel is, maar geen 5m dacht ik.
Ik laad meestal met neus naar voren en rol de kabel dan niet of nauwelijks uit, hang hem op of op de grond deels onder de auto, vies valt meestal wel mee en ik kieper hem ook direct weer onder de motorkap in de frunk. En 1F 32A als laadpaal is best zeldzaam. Dat risico zou ik wel nemen, in ergste geval zit de auto na een uur of 10 hotel niet helemaal vol en moet je een paar minuten extra snelladen dat is te overzien lijkt me voor die enkele keer dat het misschien zou kunnen voorkomen.
Ik laad meestal met neus naar voren en rol de kabel dan niet of nauwelijks uit, hang hem op of op de grond deels onder de auto, vies valt meestal wel mee en ik kieper hem ook direct weer onder de motorkap in de frunk. En 1F 32A als laadpaal is best zeldzaam. Dat risico zou ik wel nemen, in ergste geval zit de auto na een uur of 10 hotel niet helemaal vol en moet je een paar minuten extra snelladen dat is te overzien lijkt me voor die enkele keer dat het misschien zou kunnen voorkomen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
@gertvdijk Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee hoe lang de kabel is die standaard meegeleverd werd met mijn MY22. Laden doe ik altijd zoals situatie links, rechts heb ik nog nooit gedaan en zie daar ook geen voordeel in.
Kabel laat ik zoveel mogelijk "opgerold" voor de auto op de grond liggen en als het file parkeren is met de paal langs de stoep tussen de auto's schop ik de kabel zoveel mogelijk onder de voorbumper.
Vies worden van de kabel had ik verwacht maar merk het amper in de praktijk en dus ook geen vieze handen.
Na gebruik gaat de opgerolde kabel "rechtop" tussen de bestuurdersstoel en de achterbank, ligt daar makkelijk voor het grijpen en steeds opbergen was me teveel gedoe. Scheelt natuurlijk wel dat er maar zeer zelden iemand achter mij zit.
Kabel laat ik zoveel mogelijk "opgerold" voor de auto op de grond liggen en als het file parkeren is met de paal langs de stoep tussen de auto's schop ik de kabel zoveel mogelijk onder de voorbumper.
Vies worden van de kabel had ik verwacht maar merk het amper in de praktijk en dus ook geen vieze handen.
Na gebruik gaat de opgerolde kabel "rechtop" tussen de bestuurdersstoel en de achterbank, ligt daar makkelijk voor het grijpen en steeds opbergen was me teveel gedoe. Scheelt natuurlijk wel dat er maar zeer zelden iemand achter mij zit.
Volgens de prijslijst van januari 2021 zat er bij mijne een 5m kabel.eltron schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:17:
Heb eigenlijk geen idee hoe kort de kabel is, maar geen 5m dacht ik.
/f/image/EKzTGoS6tmtHVgYCgEu42Y42.png?f=fotoalbum_small)
Ja, check, dat denk ik ook eigenlijk. Maar dan misschien wel 22kW voor de 2m kabel, voor bij zeldzame 1F-32A paal of bij volgende EV. Gezien de beperkte lengte maakt het extra gewicht dan niet veel uit lijkt me.eltron schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:17:
1F 32A als laadpaal is best zeldzaam. Dat risico zou ik wel nemen, in ergste geval zit de auto na een uur of 10 hotel niet helemaal vol en moet je een paar minuten extra snelladen dat is te overzien lijkt me voor die enkele keer dat het misschien zou kunnen voorkomen.
Uiteraard is situatie links beter, maar één van die publieke palen zit in een bocht en dat is verdomd vervelend uitparkeren achteruit (slecht zicht kruisend verkeer).ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:22:
@gertvdijkLaden doe ik altijd zoals situatie links, rechts heb ik nog nooit gedaan en zie daar ook geen voordeel in.
Check. Ik ook had gewoon pech laatst dat er net wat werkzaamheden waren geweest (zand op straat) en dat het daarna tijdens de laadsessie ging regenen en dat zand er toen als modder op zat.eltron schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:17:
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
I k parkeer ook meestal als de linker auto.gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
Ik heb mijn e-Niro MY21 nog minder dan twee weken en heb er nu al een paar keer mee opgeladen. Bij de auto zat een standaard 5m laadkabel van Kia (vermoedelijk 22kW/32A aan de dikte te zien), maar waar ik me aan ergerde bij het laden: wat is die lengte nèt onhandig, zeg. Bij publieke laadpalen in mijn omgeving zijn die bijna allemaal geplaatst aan de korte kant van de parkeerplaats als stereo-paal tussen twee plaatsen in.
[Afbeelding]
De kabel is redelijk zwaar, en:Dat is toch vet onhandig? 5m kabel bij een e-Niro met de laadklep vóór lijkt me een lengte die je precies niet wilt, toch? 🤔
- situatie links afgebeeld — vooruit geparkeerd: kabel veel te lang, ligt helemaal over de grond, smerige handen bij het opruimen etc. 😒
- situatie rechts afgebeeld — achteruit geparkeerd: kabel redt het net wel/net niet afhankelijk of de paal aan de bestuurderskant staat. En als je het net wel redt met parkeersensoren in het rood tegen de paal, loopt de kabel strak langs de spiegel op spanning... 😬
Let op als je een korte kabel neemt, kan het nog wel eens krap worden met laadpalen aan de zijkant van het parkeervak!
Simpel, ik gebruik een kabelhaspel voor type 2-kabels. Je raakt dan alleen de plug aan aan beide zijden van de kabel, maar de kabel zelf niet, want die rol je op de haspel en er weer af. De plug zit aan de ene kant in de lader en aan de andere kant in de auto geprikt, dus de pluggen raken nooit de grond en blijven schoon. Het goedkoopste dat ik kan vinden is wel € 100 (ik heb er bijna vijf jaar geleden € 80 voor betaald, maar voor die prijs zie ik 'm niet meer, wel voor exorbitant hogere prijzen met als negatieve uitschieter maar liefst € 180 voor exact dezelfde haspel, wat een rip-off!), dus het is niet goedkoop, maar ik vind het superhandig. Zoek op 'EV Reel'.gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
[Afbeelding]
De kabel is redelijk zwaar, en:Dat is toch vet onhandig? 5m kabel bij een e-Niro met de laadklep vóór lijkt me een lengte die je precies niet wilt, toch? 🤔
Ik zie ook voor het eerst iets dat 'hook-e' heet en € 40 kost. Zou op zich ook handig kunnen zijn en is een stuk goedkoper, maar ik zie wel een paar mogelijke issues:
- mocht je kabel toch op de grond komen en vies worden, tja, dan zul je 'm schoon moeten maken of je krijgt toch vieze handen
- als de kabel opgerold is tijdens het laden, hoop ik dat ie niet zo warm wordt dat de isolatie aan elkaar gaat smelten (maar de kans hierop lijkt me minimaal)
- met zo'n kabelhaspel berg ik de kabel op in de kofferbak (zit een handige klittenband onder, dus blijft op zijn plek) en dat neemt minimale ruimte in, maar met een hook-e heb je nog steeds een losse kabel om op te bergen die meer ruimte inneemt
Ik laad op dit moment altijd publiek en ik parkeer altijd met de poort zo dicht mogelijk bij de paal. De kabel ligt opgerold op de grond. Ik kan hem dan simpel met 1 hand oppakken, de einden erbij pakken en hij gaat zo onder de klep in de achterbak. Soms vieze handen, maar ik realiseer me dat eigenlijk pas nu jij het zegt. Je kunt, mocht je dat vervelend vinden, een doekje in de achterbak leggen (of onder de klep). Of je kunt de kabel opgerold onder de auto leggen.gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
Ik heb ongeveer 2 maanden na ontvangst van de e-Niro (2019) een 2 meter laadkabel laten maken. De meegeleverde 5 meter kabel hangt sindsdien ongebruikt in de schuur. Ik laad altijd aan palen die op de kop van het parkeervak staan en met de 2m kabel hangt die vrijwel altijd van de vloer.
Eigenlijk heb ik altijd de standaard kabel gebruikt bij het laden van de auto, ik laad vrijwel tot alleen maar publiek (heb geen eigen oprit).gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
[Afbeelding]
Echter gisteren voor het eerst bij mijn nieuwe kantoor geladen, hier MOET achteruit ingeparkeerd worden, dat is inderdaad wel een dingetje met de kabellengte (stond precies zoals op het plaatje, maar de kabel moest over de moterkap heen om het te kunnen halen).
Ik weet niet of ik speciaal hiervoor een andere kabel zou gaan halen, denk het niet als het uit de eigen portemonnee moet komen.
Daarnaast laad momenteel vooral @ de Tesla SuCs omwille van de prijs, ze zijn gewoon goedkoper voor mij om te gebruiken.
Rij nu al bijna 5 jaar met de e-Niro en ga voor AC laden altijd vooruit inparkeren en gebruik dan de standaard 5 m kabel. Nog nooit vuile handen gehad. Ik laat de kabel dan ook nooit op de grond slingeren maar leg het te lange deel over de laadpaal heen zodat de rest naar de laadpoort "zweeft".gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
• situatie links afgebeeld — vooruit geparkeerd: kabel veel te lang, ligt helemaal over de grond, smerige handen bij het opruimen etc. 😒
Bij de EV6 zit de laadpoort dan weer aan de achterzijde. Daar wordt het dus achteruit inparkeren en vervolgens zelfde werkwijze.
Waarom moet dat (nieuwsgierig)?Suicyder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:33:
[...]
Echter gisteren voor het eerst bij mijn nieuwe kantoor geladen, hier MOET achteruit ingeparkeerd worden
Ik ken ook bedrijven die dat eisen is vaak een safety issue. Als er een calamiteit is dan ben je eerder weg zonder de boel te blokkeren. Heb bij aanschaf van de auto een 7m laadkabel gekocht destijds voor laadpaal klevers.
Eigenlijk wat @Vaevictis_ zegt. In dit geval staat het kantoor nabij havengebied, Dus bij calamiteit moet men z.s.m. weg kunnen. Moet ik er in ons geval wel even bij vermelden dat als je aan de laadpaal hangt je niet in 1 draai de parkeerplaats af kan
Het grote voordeel van de Niro is die laadklep aan de voorkant, maakt de meeste palen goed bereikbaar.
Omdat mijn officiele Kia kabel bij 7,4kW laden toch soms wel heet wordt overweeg ik om een nieuwe te kopen die dan ook langer is. Met 8m kun je idd een laadpaalklever overbruggen door er naast te parkeren of achteruit inparkeren als dat praktischer is. Voor 120 euro heb je al zo’n kabel, valt me alles mee.
Omdat mijn officiele Kia kabel bij 7,4kW laden toch soms wel heet wordt overweeg ik om een nieuwe te kopen die dan ook langer is. Met 8m kun je idd een laadpaalklever overbruggen door er naast te parkeren of achteruit inparkeren als dat praktischer is. Voor 120 euro heb je al zo’n kabel, valt me alles mee.
Haha, bij ons is er ook een regel. Daar moet, afhankelijk welk parkeervak je hebt, de auto met de neus richting het noorden of oosten. Wat er voor de meeste auto's op neer komt, dat je dus bij wegrijden achteruit het parkeervak uit moet..... Inderdaad niet handig bij calamiteiten....Suicyder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Eigenlijk wat @Vaevictis_ zegt. In dit geval staat het kantoor nabij havengebied, Dus bij calamiteit moet men z.s.m. weg kunnen. Moet ik er in ons geval wel even bij vermelden dat als je aan de laadpaal hangt je niet in 1 draai de parkeerplaats af kan
Overigens wel weer grappig, dat ook over de laadkabel er zoveel verschillende ideeën zijn!
Zelg heb ik eigenlijk nooit last gehad van vuile handen. Sterker nog, ik probeer de kabel juist zoveel mogelijk over de grond te leggen, in plaats van op te hangen. Ik ben altijd een beetje bang dat een andere laadpaalbezoeker rond de paal gaat lopen en over mijn kabel probeert heen te stappen (en er dan misschien net achter blijft hangen).
Ik kreeg zojuist een e-mail dat mijn auto voor het eerst een APK keuring nodig heeft. Volgens de website kon ik al niet meer op tijd de APK laten uitvoeren, dus ik bel op. 2 dagen voordat de APK verloopt kan ik nog net terecht. Ik heb er maar direct een kleine beurt bij geplakt want tegen die tijd zit ik ook alweer aan het aantal km's. Ik kreeg overigens wel te horen dat je 1 maand te laat mag zijn met de APK als je kunt aantonen dat je een afspraak hebt voor de APK.Jeroen O schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:33:
[...]
Hier loop ik ook tegenaan. Wachttijden van drie maanden zijn niks.
Begin juni gebeld voor een onderhoudsbeurt. Eigenlijk hadden ze pas plek in september. Maar gelukkig was er net wat ander werk uitgevallen zodat ik in juli terecht kan.
Ik denk dat ik dan maar gelijk een afspraak voor de APK maak voor aan het einde van het jaar.
Geen idee of dit een Kia dingetje is of gewoon iets van de laatste tijd, maar met vorige auto’s (andere merken) hoefde ik nooit langer dan een maand te wachten voor een afspraak.
Maar het is overal een ramp bij de garages. Volgens mij worden er meer auto's verkocht dan vroeger en kunnen ze het daarom niet bijhouden. Ook op de wegen wordt het steeds drukker en allemaal die auto's hebben toch onderhoud nodig.
Momenteel is mijn Kia bij de spuiterij om lakschade te herstellen. Ik heb een citroen DS3 ervoor terug gekregen, ondanks dat deze weer moderner is (de auto is van vorig jaar) mis ik wel het rijbereik van de Kia. Je zou verwachten dat nieuwere auto's inmiddels ook wel een redelijk normaal rijbereik hebben. Deze DS3 kan volgens de GOM 300km rijden met een volle accu (en dat in de zomer).
[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 03-07-2024 11:16 ]
Lijkt me nog een (achterhaalde) matregel uit de tijd van auto's met verbrandingsmotor die niet vasthingen aan een laadpaal.Vaevictis_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Ik ken ook bedrijven die dat eisen is vaak een safety issue. Als er een calamiteit is dan ben je eerder weg zonder de boel te blokkeren. Heb bij aanschaf van de auto een 7m laadkabel gekocht destijds voor laadpaal klevers.
Het laatste waar ik bij een echte calamiteit aan zou denken is de auto "redden".
Eerder mijn persoon en andere personen in veiligheid bij het verzamelpunt samen brengen.
Misschien is met de auto zo snel mogelijk ver weg rijden wel het meest veilige om te doen. Afhankelijk van waar je werkt kan er eventueel ontploffingsgevaar zijn die behoorlijk groot is waardoor er geen verzamelpunt veilig is op het eigen terrein.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Lijkt me nog een (achterhaalde) matregel uit de tijd van auto's met verbrandingsmotor die niet vasthingen aan een laadpaal.![]()
Het laatste waar ik bij een echte calamiteit aan zou denken is de auto "redden".
Eerder mijn persoon en andere personen in veiligheid bij het verzamelpunt samen brengen.
Wat is het voordeel met het verschil met de laadklep aan de achterzijde?CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:26:
Het grote voordeel van de Niro is die laadklep aan de voorkant, maakt de meeste palen goed bereikbaar.
(Ik laad overigens al bijna 5 jaar met de officiële 1F KIA kabel aan 22 kW laadpunten (dus na een paar minuten aan 7,2 kW) zonder dat deze heet wordt. Waarschijnlijk omdat ik bijna nooit langer laad dan 2 uur aan een 22 kW paal en hij op 11 kW palen maar een 3 kW haalt?
Bij ontploffingsgevaar iedereen naar de eigen auto, afkoppelen en dringen om als eerste weg te zijn?DutchKel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:29:
[...]
Misschien is met de auto zo snel mogelijk ver weg rijden wel het meest veilige om te doen. Afhankelijk van waar je werkt kan er eventueel ontploffingsgevaar zijn die behoorlijk groot is waardoor er geen verzamelpunt veilig is op het eigen terrein.
Je overschat de mogelijkheden en vaardigheden van een meute in paniek.
Ik zie het voordeel niet zo van voor of achter. Wel zou ik graag de laadklep in het midden van de auto hebben (voor of achter) omdat soms de kabel van een snellaadstation aan de zijkant van de parkeerplek wel heel erg kort is.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Wat is het voordeel met het verschil met de laadklep aan de achterzijde?
(Ik laad overigens al bijna 5 jaar met de officiële 1F KIA kabel aan 22 kW laadpunten (dus na een paar minuten aan 7,2 kW) zonder dat deze heet wordt. Waarschijnlijk omdat ik bijna nooit langer laad dan 2 uur aan een 22 kW paal en hij op 11 kW palen maar een 3 kW haalt?
Iets anders: de goedkoopste laadpaal in mijn buurt staat aan de wegkant van een haakse parkeerplek (snappen jullie 'em?). Ik moet daar dus recht achteruit inparkeren. Waarna de laadpaal rechtsvoor ter hoogte van mijn voorwiel staat (vandaar mijn wens om de poort in het midden te hebben). Maarmaarmaar: de laadklep staat dan de hele nacht open richting de straat en ik ben altijd bang dat er een dronken gek langsfietst en een schop tegen die laadklep geeft. Iemand dat ooit gehad?
Als ik zie hoe bij ons de foutjes gaan bij een alarm dan zie ik weinig paniek. Ik heb al 2 keer (bij 2 verschillende bedrijven) een alarm horen afgaan. De meeste mensen pakken dan rustig nog hun laptop op en doen die dan in de tas om mee naar buiten te nemen. Beide keren was het alarm geen oefening maar een foutje bij het afgaan (en voor de mensen die er werkte dus een echt alarm).IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:33:
[...]
Bij ontploffingsgevaar iedereen naar de eigen auto, afkoppelen en dringen om als eerste weg te zijn?
Je overschat de mogelijkheden en vaardigheden van een meute in paniek.
Ah ok, vandaar.multikoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:58:
[...]
Ik zie het voordeel niet zo van voor of achter. Wel zou ik graag de laadklep in het midden van de auto hebben (voor of achter) omdat soms de kabel van een snellaadstation aan de zijkant van de parkeerplek wel heel erg kort is.
Nog nooit geladen aan een snellaadstation (de e-Niro die ik heb - MY 2019 - kan daar toch niets mee).
Bij de voorkant kun je palen zowel links als rechts bereiken, als deze aan de zijkant achter zitten is een zijde minder goed bereikbaar.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Wat is het voordeel met het verschil met de laadklep aan de achterzijde?
En dat heet worden is een productiefout in een batch kabels van de NL importeur (Vlaams: verdeler) uit begin 2019 denk ik, die worden heet bij lange belasting op 32A terwijl dat niet zou moeten.
Pardon? Tuurlijk wel, je kan met 77kW laden met de CCS stekker. Of bedoel jij dat jij persoonlijk geen usecase hebt om van een snellader gebruik te maken, dat kan, ik laad ook slechts een handvol keer per jaar tijdens vakantietrips in Europa.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Ah ok, vandaar.
Nog nooit geladen aan een snellaadstation (de e-Niro die ik heb - MY 2019 - kan daar toch niets mee).
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2024 12:14 ]
Mijn eerste standaard bij de auto geleverde laadkabel is na een tijd idd ook vervangen gezien hij het aan AC niet meer deed. Blijkbaar een meer voorkomend probleem dus.
Bij de dealer blijkbaar geen in voorraad (had een van de eerste afgeleverde e-Niro's) en moest weken wachten. Ik ben toen gewoon aan de receptie blijven staan tot ze me er eentje uit hun eigen voorraad hebben meegeleverd tot de bestelde (die pas 2 maanden later kwam) eraan kwam.
Idd, geen usecase. En DC50 of DC 70 maakt me weinig uit.
Ook begripsverwarring. Met snelladen bedoel ik minimaal 150 kW en geen 50 of 77 die ook niet eens over de totale laadcurve gehaald wordt.
Persoonlijk op 5 jaar tijd nog nooit met de e-Niro buiten de BeNeLux geweest.
Bij de dealer blijkbaar geen in voorraad (had een van de eerste afgeleverde e-Niro's) en moest weken wachten. Ik ben toen gewoon aan de receptie blijven staan tot ze me er eentje uit hun eigen voorraad hebben meegeleverd tot de bestelde (die pas 2 maanden later kwam) eraan kwam.
Ook begripsverwarring. Met snelladen bedoel ik minimaal 150 kW en geen 50 of 77 die ook niet eens over de totale laadcurve gehaald wordt.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 12:14 ]
ok, 77kW is nochthans 10x sneller dan de 7,4kW max die je met AC 1-fase kan halen, dus wat bij betreft valt dat zeker wel onder snelladen (DC).IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:10:
Ik ben zelf meteen in 2019 naar Noorwegen gegaan met de Niro, dikke aanrader als vakantiebestemming met een EV.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2024 12:16 ]
En ik maar denken dat het probleem steeds kleiner wordt omdat EV's minder onderhoud nodig hebben en er steeds meer EV's komen.DutchKel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Maar het is overal een ramp bij de garages. Volgens mij worden er meer auto's verkocht dan vroeger en kunnen ze het daarom niet bijhouden. Ook op de wegen wordt het steeds drukker en allemaal die auto's hebben toch onderhoud nodig.

Ik laad doorgaans thuis dan steekt het niet op een uur meer niet.CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:15:
[...]
ok, 77kW is nochthans 10x sneller dan de 7,4kW max die je met AC 1-fase kan halen, dus wat bij betreft valt dat zeker wel onder snelladen (DC).
Ik ben zelf meteen in 2019 naar Noorwegen gegaan met de Niro, dikke aanrader als vakantiebestemming met een EV.
En buitenhuis op een destination laadpunt zoals bv. de fitness. En daar ben ik na twee tot drie uur al terug weg.
50 DC laadpunten alleen gebruikt aan de Lidl toen dat nog P&C was. En dan zelden meer dan 40 kW gehaald. Doorgaans bleef ie steken rond de 20-25 kW.
Scandinavië vind ik idd een heel mooie bestemming (al mijn dagen zijn
24/7 vakantie dus de bestemmingen gelden niet zo als uitzonderlijk vakantiegevoel
Maar niet met de auto. Hoe de auto wordt aangedreven maakt me weinig uit. Het is en blijft - voor mij - een doos op vier wielen die je doorgaans alleen op verharde wegen kan gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 12:58 ]
Misschien is dat laatste ook het probleem. De automonteur van vroeger heeft steeds minder werk.eltron schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:26:
[...]
En ik maar denken dat het probleem steeds kleiner wordt omdat EV's minder onderhoud nodig hebben en er steeds meer EV's komen.
Ze moeten ipv de onderdelen kunnen vervangen/repareren, leren om een computer uit te lezen. Dus de oudere automonteurs kunnen vrijwel niks met een EV als ze niet bijscholen en ik ken er nogal wat die wat ouder zijn en echt niet met een computer willen werken.
Probleem is ruimer denk ik, vind nog maar eens goed geschoold en gemotiveerd personeel.
Wie vlot met een PC kan omgaan zal doorgaans een beter betaalde IT job gaan zoeken dan monteur in dienstverband.
Wanneer ik tegenwoordig bij de dealer kom is het verkoopsteam bijna volledig anders van samenstelling en zit de verantwoordelijke voor het technisch onderhoud (welke wel al jaren hetzelfde aanspreekpunt is) doorlopend te sakkeren op zijn (zeer jonge) monteurs (die blijkbaar er ook om de haverklap de brui aan geven).
Wie vlot met een PC kan omgaan zal doorgaans een beter betaalde IT job gaan zoeken dan monteur in dienstverband.
Wanneer ik tegenwoordig bij de dealer kom is het verkoopsteam bijna volledig anders van samenstelling en zit de verantwoordelijke voor het technisch onderhoud (welke wel al jaren hetzelfde aanspreekpunt is) doorlopend te sakkeren op zijn (zeer jonge) monteurs (die blijkbaar er ook om de haverklap de brui aan geven).
In de spreektaal is DC snelladen en AC langzaam laden. Als je onderscheid gaat maken tussen snelle DC laadpalen en langzame DC laadpalen dan wordt het wel heel erg ingewikkeld.IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:10:
Is dat niet een beetje simpel gesteld? Een automonteur doet heel wat meer dan aan een motor sleutelen. Naast de accu en de aandrijving is er nog heel veel auto over waar je als automonteur aan kunt sleutelen. Sterker nog: ik denk dat het meeste gesleutel in een garage aan de ophanging, remmen en wielen plaatsvind.DutchKel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Misschien is dat laatste ook het probleem. De automonteur van vroeger heeft steeds minder werk.
Ze moeten ipv de onderdelen kunnen vervangen/repareren, leren om een computer uit te lezen. Dus de oudere automonteurs kunnen vrijwel niks met een EV als ze niet bijscholen en ik ken er nogal wat die wat ouder zijn en echt niet met een computer willen werken.
Er zal minder werk zijn omdat een EV nu eenmaal minder onderhoud nodig heeft, maar er is nog zat werk over.
Dan hebben we daar een totaal andere mening over.multikoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:29:
[...]
In de spreektaal is DC snelladen en AC langzaam laden. Als je onderscheid gaat maken tussen snelle DC laadpalen en langzame DC laadpalen dan wordt het wel heel erg ingewikkeld.
Voor mij is DC laden gewoon laden aan gelijkstroom en AC laden laden met wisselstroom.
Niets ingewikkeld aan een grens stellen tussen traag en snel. Of dat via wisselstroom of via gelijkstroom gaat maakt in se weinig uit.
Dat 50 DC snelladen betreft is, mijn mening, nog een opvatting van enkele jaren geleden.
Over enkele jaren lachen ze daar gewoon mee en ga je die DC50 laders hoogstens nog ergens in een museum kunnen bewonderen.
@IvoB2 gelukkig bepaal jij niet wat het begrip "snelladen" betekent of dat dat iets is wat aan een mening onderhevig is. Het is nu eenmaal equivalent aan DC laden 
Wikipedia: Snellaadpaal
[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2024 14:13 ]
@gertvdijk De oplossing is vrij simpel en goedkoop. Ik heb een stevig stuk klittenband om de opgerolde kabel gedaan. Daarmee blijft de kabel netjes opgerold als ik die in de wagen mik. En als ik bij een laadpaal sta (meestal vlak bij de neus), dan maak ik het klittenband los, rol een of twee slagen los en maak het klittenband weer vast, zodanig dat het opgerolde deel vlak bij de plug aan de paal zit. Op die manier blijft alles vrij van de grond. Het regent hooguit nat.gertvdijk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
[Afbeelding]
En bang zijn dat de boel smelt hoef je niet. Dat is alleen bij een dichte kabelhaspel waar de kabel in veel lagen in zit. Met een kabel die een paar slagen opgerold is en verder in de open lucht hangt hoef je geen problemen te verwachten. De warmte wordt immers niet vastgehouden.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Inderdaad.CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:13:
@IvoB2 gelukkig bepaal jij niet wat het begrip "snelladen" betekent of dat dat iets is wat aan een mening onderhevig is. Het is nu eenmaal equivalent aan DC laden
En gelukkig ben ik ook niet gehouden aan de stellingen van wikipedia waar iedereen zijn mening kwijt kan.
Stellingen, toch voor wie met zijn tijd meegaat, dienen al eens bijgesteld aan wijzigende omstandigheden.
De een is daar al wat progressieven in en de ander meer behoudsgezind.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 14:33 ]
Mijn vriendin is nu met de auto weg en krijgt net een melding: "check systeem voor koplamphulp" of zoiets...... Zegt jullie dat iets?
Deze?bnwgraaf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:36:
Mijn vriendin is nu met de auto weg en krijgt net een melding: "check systeem voor koplamphulp" of zoiets...... Zegt jullie dat iets?
Misschien dus even HBA uitzetten?Waarschuwingslampje en melding
van grootlichtassistent
Wanneer de grootlichtassistent niet
correct werkt, zal de waarschu-
wingsmelding 'Check High Beam
Assist (HBA) system' (check sys-
teem voor koplamphulp (HBA))
gedurende enkele seconden worden
weergegeven. Nadat de melding is
verdwenen, gaat het hoofdwaar-
schuwingslampje ( ) branden.
Laat het systeem nakijken door een
professionele werkplaats. Kia raadt
aan om een officiële Kia-dealer/ser-
vicepartner te bezoeken.
De High Beam Assist is een functie
die automatisch het koplampbereik
aanpast (wisselt tussen grootlicht
en dimlicht) overeenkomstig de hel-
derheid van andere auto's en
wegomstandigheden.
[...]
4)Als de lichtschakelaar in de kop-
lampstand ( ) wordt gezet
vanuit de AUTO-stand, scha-
kelt de High Beam Assist uit en
brandt het dimlicht continu.
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 03-07-2024 14:42 ]
Ja die! Ik kreeg hem zo snel niet gevonden, maar heb dus blijkbaar niet goed gezocht!gertvdijk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Deze?
[...]
Misschien dus even HBA uitzetten?
[...]
Zo als ze terug is maar even kijken en anders volgende week tijdens de beurt...
Tnx!
40 euro voor een plastic haakje? Die zijn helemaal gek.richy3908 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:31:
[...]
Ik zie ook voor het eerst iets dat 'hook-e' heet en € 40 kost. Zou op zich ook handig kunnen zijn en is een stuk goedkoper, maar ik zie wel een paar mogelijke issues:
Stukje klittenband inderdaad of een kabelbinder van nog geen 5 euro werkt toch ook?
Iets minder gelikt wellicht, maar 40 voor iets wat een handige tweaker voor 3 uit zijn 3D printer laat rollen is van de zotte.
Ik kwam het alleen maar tegen toen ik aan het zoeken was naar de kabelhaspel die ik heb gekocht. Wat je doet met die informatie, moet je helemaal zelf weten.oldchap schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:25:
[...]
40 euro voor een plastic haakje? Die zijn helemaal gek.
Stukje klittenband inderdaad of een kabelbinder van nog geen 5 euro werkt toch ook?
Iets minder gelikt wellicht, maar 40 voor iets wat een handige tweaker voor 3 uit zijn 3D printer laat rollen is van de zotte.
Vanzelfsprekend zijn er meer wegen die naar Rome leiden en er zullen vast goedkopere manieren tussen zitten. Of het werkt, geen idee, niet uitgeprobeerd, maar als jij zegt dat het werkt, dan geloof ik dat graag.
Zo, gisteren is de auto voor een grote beurt bij de dealer geweest. Ik heb de oude accu mee gegeven zodat ze die nog even konden doormeten en daarna konden afvoeren. Geen opmerkingen of signalen mee gekregen dat de vervanging van de 12v accu een probleem was. De 7 jaar garantie zit er nog steeds op en ik ben een hele blije eigenaar na het vervangen van de meegeleverde accu voor de Varta Silver!Yariva schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:01:
Nu heb ik wel vaker mee gelezen in dit topic, dit is een voorkomend probleem met deze auto en het vervangen van de 12v accu lost dit probleem op. De vraag is hoe ik dit moet gaan aan pakken. Ik heb namelijk ook een Blackvue camera hardwired gemonteerd (met parkeerstand maar schakelt automatisch uit wanneer het voltage / amperage van de accu onder x waarde komt.)
Ik heb de auto prive. Ik ben bang dat zodra ik de dealer vraag om de accu onder garantie te laten vervangen zij meteen gaan wijzen naar die Blackvue camera. Dus wat is jullie advies. Alsnog naar de dealer brengen met het risico dat ze zeggen "fluit maar naar je garantie, jij heb die accu zelf gemold met die camera in parkeerstand" (gemakkelijk tegen argument: sluit die camera maar niet aan en zet de lampen even aan + achterklep open voor 5 minuten)? Of zelf maar een accu voor een paar tientjes op de kop slingeren zodat ik zeker weet dat ik er vanaf ben en niet opnieuw een slechte accu in de auto krijg vanuit de dealer.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Morgen gaat mijn auto naar de dealer voor twee problemen: gebonk (lage snelheid) en gegier (hoge snelheid) in de motor bij optrekken en de "Refill Converter Coolant" melding op het dashboard. Ben heel benieuwd wat de uitkomst is. Ben wel heel blij met mijn beslissing om voor private lease te gaan: kost wat, maar het scheelt een hoop kopzorgen
Ik hoop dat er niet iets heel ernstigs uit komt waardoor hij een paar dagen weg zou moeten zijn of wachten op onderdelen!multikoe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:37:
Morgen gaat mijn auto naar de dealer voor twee problemen: gebonk (lage snelheid) en gegier (hoge snelheid) in de motor bij optrekken en de "Refill Converter Coolant" melding op het dashboard. Ben heel benieuwd wat de uitkomst is. Ben wel heel blij met mijn beslissing om voor private lease te gaan: kost wat, maar het scheelt een hoop kopzorgen
Ik heb destijds niet voor private lease gekozen en het is nu nog wel leuk met weinig klachten. Groot beurtje achter de rug a 330 euro dus ook dat viel nog wel mee. Maar mocht er echt iets serieus fout gaan zoals jij omschrijft dan ben je wel blij met de service van private lease.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dat lijkt me een nieuwe motor. Hopelijk bestellen ze de motorsteunen en de motor tegelijk anders moet je 2 keer terugkomen. Motorsteunen vervangen helpt namelijk niet en moet wel eerst van Kia.multikoe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:37:
Bij mij is het twee weken geleden geconstateerd en ik krijg een eind augustus pas een nieuwe motor. Ik weet niet of dat door het algehele tekort aan monteurs komt of door de levertijd van de motor.
Duur grapje trouwens voor Kia. Als ik dit hier en op mijn werk zo'n beetje peil, dan moet de helft een nieuwe motor.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
En de onderdelen in de motor en reductie bak die vervangen moeten worden zijn ongeveer eur 600 retail….
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik zie het wel. Ik heb in mijn beschrijving duidelijk aangegeven dat het toerentalafhankelijk is. Verder is zit ik in de private lease, dus ik maak me niet zo druk om kosten. Het enige waar ik me druk om maak is de tijd dat hij bij de dealer staat.DonJuape schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]
Dat lijkt me een nieuwe motor. Hopelijk bestellen ze de motorsteunen en de motor tegelijk anders moet je 2 keer terugkomen. Motorsteunen vervangen helpt namelijk niet en moet wel eerst van Kia.
Bij mij is het twee weken geleden geconstateerd en ik krijg een eind augustus pas een nieuwe motor. Ik weet niet of dat door het algehele tekort aan monteurs komt of door de levertijd van de motor.
Duur grapje trouwens voor Kia. Als ik dit hier en op mijn werk zo'n beetje peil, dan moet de helft een nieuwe motor.
Om welk bouwjaar gaat het hier?DonJuape schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]
Dat lijkt me een nieuwe motor. Hopelijk bestellen ze de motorsteunen en de motor tegelijk anders moet je 2 keer terugkomen. Motorsteunen vervangen helpt namelijk niet en moet wel eerst van Kia.
MY'20 uit juni 2021
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Er is een donderdag voor gepland met de vrijdag als uitloop.multikoe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:26:
[...]
Ik zie het wel. Ik heb in mijn beschrijving duidelijk aangegeven dat het toerentalafhankelijk is. Verder is zit ik in de private lease, dus ik maak me niet zo druk om kosten. Het enige waar ik me druk om maak is de tijd dat hij bij de dealer staat.
Wel... De klacht over de motorgeluiden is kennelijk ergens verloren gegaan. Ze hebben de koelvloeistof van de inverter vervangen door een ander type en de boel schoongespoeld, dus die irritante melding zal nu weg zijn. Maar voor de motor moet een vervolgafspraak gemaakt worden. Wel gaven ze aan, op basis van mijn verhaal, dat het zeer waarschijnlijk een nieuwe motor wordt. Het zal dus nog wel even duren voordat dat gefixt wordt....DonJuape schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]
Ik kreeg trouwens een Kia Niro Hybrid als leenauto. Niet verkeerd, maar wat meteen opvalt is dat het schakelen van de brandstofmotor voelbaar is. Omdat hij verder rijdt als een EV, valt dat wel op.
Ook is de bediening van de centrale console wennen, met het ontbreken van fysieke knoppen. die zijn nu verwerkt in een smal touch-screen. Grappig is wel dat daarmee de knoppen dynamisch worden, dus veranderen van functie, afhankelijk van in welke modus je zit. Dat betekent overigens wel dat je dus erg vaak moet kijken naar de middenconsole om te kijken welke modus je nu zit en waar die knop zich bevindt. Ik vond het erg omslachtig. Blij dat ik weer in mijn oude, vertrouwde e-Niro stapte....
Weet iemand of het mogelijk is om de snelheidsmeter te laten ijken of zo? Hij geeft standaard 4km/u minder aan wanneer ik 50 rijd. Dat vind ik best irritant eigenlijk.
Natuurlijk had het vervelender geweest als het andersom was maar toch...
Ik las ergens dat het een bekende e-Niro kwaal zou zijn, ergens tussen de 5 en 10% afwijking, dat is toch best veel?
Ik las ergens dat het een bekende e-Niro kwaal zou zijn, ergens tussen de 5 en 10% afwijking, dat is toch best veel?
Je ziet toch ook je gps snelheid in het scherm?Emootje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:47:
Weet iemand of het mogelijk is om de snelheidsmeter te laten ijken of zo? Hij geeft standaard 4km/u minder aan wanneer ik 50 rijd. Dat vind ik best irritant eigenlijk.
En afwijking snelheidsmeter hebben vrijwel alle auto's. Heeft ook te maken met effectieve diameter van de banden geloof ik, er van uitgaande dat de snelheid wordt afgeleid van aantal omwentelingen van het wiel en dat het dan uitmaakt hoeveel profiel je hebt en of de band hard of zacht is.
https://www.anwb.nl/exper...-teller-....-of-toch-niet
Die moet ik nog even opzoeken, ik bekeek hem nu op de diverse palen die langs mijn route staan.eltron schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:52:
[...]
Je ziet toch ook je gps snelheid in het scherm?
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij meer aangeeft dan je rijdt?Emootje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:47:
Minder aangeven zou niet mogen...
Ik heb 25 juli een afspraak bij de dealer voor een terugroepactie voor de “Refill inverter coolant” melding. Die kwam sporadisch tevoorschijn. Sinds vandaag blijft ie echter maar komen én piepen. Heel irritant. Volgens de dealer kan het geen kwaad, maar hebben anderen dit probleem ook op deze manier gehad?
Dit hebben alle auto's en is bewust gedaan zodat de auto fabrikant geen rechtszaken tegen zich krijgt als je een boete krijgt omdat je te hard rijd terwijl de wijzer aangaf dat je de juiste snelheid reed. Bij de ene auto is het 10% bij de andere is het 5%. Het ligt er ook een beetje aan hoe het zit met de bandenslijtage.Emootje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:47:
Je hebt niet echt gezocht in dit forum. Een paar berichten boven jouw eigen post vertel ik over hetzelfde probleem en ik was niet de eerste.posttoast schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:22:
Ik heb 25 juli een afspraak bij de dealer voor een terugroepactie voor de “Refill inverter coolant” melding. Die kwam sporadisch tevoorschijn. Sinds vandaag blijft ie echter maar komen én piepen. Heel irritant. Volgens de dealer kan het geen kwaad, maar hebben anderen dit probleem ook op deze manier gehad?
Zijn kilometerteller wijst *minder* aan.DutchKel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:37:
[...]
Dit hebben alle auto's en is bewust gedaan zodat de auto fabrikant geen rechtszaken tegen zich krijgt als je een boete krijgt omdat je te hard rijd terwijl de wijzer aangaf dat je de juiste snelheid reed. Bij de ene auto is het 10% bij de andere is het 5%. Het ligt er ook een beetje aan hoe het zit met de bandenslijtage.
Ik heb letterlijk op de melding “Refill inverter coolant” gezocht en kreeg 0 resultaten…multikoe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:48:
[...]
Je hebt niet echt gezocht in dit forum. Een paar berichten boven jouw eigen post vertel ik over hetzelfde probleem en ik was niet de eerste.
Ik had elders (bijvoorbeeld op Reddit) wel al van alles gevonden, maar dat die foutmelding zo frequent langskomt is nieuw voor me.
[ Voor 15% gewijzigd door posttoast op 05-07-2024 21:54 ]
Vrijwel alle gps systemen zijn over wat langere afstanden en nauwkeurig. Google Maps in de navigatie modus laat de snelheid zien en die is nauwkeurig. Daarnaast zijn er veel apps die hetzelfde doen. Strava, Komoot zijn een paar voorbeelden.Emootje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:47:
"Refill" had gewerkt....posttoast schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:50:
[...]
Ik heb letterlijk op de melding “Refill inverter coolant” gezocht en kreeg 0 resultaten…
Ja ik lees het ook, maar ik weet toch vrijwel zeker dat hij het andersom bedoeld of hij heeft de verkeerde bandenmaat op de auto zitten. Bv 18" ipv 16".
Precies, daarom vroeg ik ook of hij het tegenovergestelde bedoelde.DutchKel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]
Ja ik lees het ook, maar ik weet toch vrijwel zeker dat hij het andersom bedoeld of hij heeft de verkeerde bandenmaat op de auto zitten. Bv 18" ipv 16".
Ik las dat een snelheidsmeter officieel naar boven mag afwijken: 10% + 4 km/uur
Je hebt gelijk, zijn volgende zin is "Natuurlijk had het vervelender geweest als het andersom was maar toch...". Die 4 km/u is ook zo'n beetje de afwijking van mijn kilometerteller en is inderdaad niet ongewoon. Bij 100 km/u is de afwijking ongeveer 6 km/u.DutchKel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]
Damn, jullie zijn snel. Wanneer ik 50 op de teller rijd dan rijd ik volgens gps 46. Heb in de navi de snelheidsmeter nu aangezet maar die snelheid is hetzelfde als de normale snelheidsmeter.
Als er niks aan te doen valt verder dan zal ik er in het vervolg rekening mee houden. Niet heel spannend, was alleen even nieuwsgierig of er iets aan te doen viel.
Dank voor jullie reacties!
Als er niks aan te doen valt verder dan zal ik er in het vervolg rekening mee houden. Niet heel spannend, was alleen even nieuwsgierig of er iets aan te doen viel.
Als het goed is zie je bij de rdw dat er een terugroep is op je auto om dit te fixen.posttoast schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:50:
[...]
Ik heb letterlijk op de melding “Refill inverter coolant” gezocht en kreeg 0 resultaten…
Ik had elders (bijvoorbeeld op Reddit) wel al van alles gevonden, maar dat die foutmelding zo frequent langskomt is nieuw voor me.
Waarschijnlijk heb je het vroeger nooit gemeten, maar het verschil was toen echt wel groter.Emootje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:47:
Damn, jullie zijn snel. Wanneer ik 50 op de teller rijd dan rijd ik volgens gps 46. Heb in de navi de snelheidsmeter nu aangezet maar die snelheid is hetzelfde als de normale snelheidsmeter.
Ik heb het nog nagevraagd bij de dealer. Het is geen terugroepactie (in die zin dat auto's worden opgeroepen om langs te komen). Ik heb ook geen oproep gehad of gezien. En bij de RDW zie ik voor mijn kenteken ook geen terugroepactie staan. En ik had het probleem wel...DutchKel schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Als het goed is zie je bij de rdw dat er een terugroep is op je auto om dit te fixen.
Het is wel een bekend probleem met een vastgestelde procedure om het op te lossen. Ze spoelen het systeem door en vervangen de koelvloeistof door een ander type.
Als je nieuwe banden moet kan je een iets hogere band nemen. Wel nagaan of bij de voor wielen dan de band de wiel kuip binnen raakt, dan moet je de stuuruitslag iets beperkenEmootje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:47:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waarschijnlijk had je het bij al je andere auto's ook. Ik heb in totaal 10 auto's en 4 motoren gehad en die hadden allemaal een afwijking van minimaal 4 km/u.Emootje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:47:
Het enige dat invloed heeft is je bandenspanning. In principe hebben alle banden (hoog, laag of breed) altijd dezelfde buitendiameter, mits ze op voorgeschreven bandenspanning staan. [Toevoeging: dit weet ik niet echt zeker]. Met een lage bandenspanning neemt de effectieve diameter af, draaien de wielen sneller en zal de snelheidsmeter een hogere waarde aangeven. Een hogere bandenspanning heeft het omgekeerde effect. Het effect is overigens niet zo heel groot, maar het is de enige variabele die effect heeft.
edit:
Toch nog een toevoeging: volgens mij is het zo dat, als je de voorgeschreven bandenmaten gebruikt, de buitendiameter altijd gelijk moet zijn. Het zou anders namelijk een zootje worden als elke band een andere buitendiameter zou hebben.
Toch nog een toevoeging: volgens mij is het zo dat, als je de voorgeschreven bandenmaten gebruikt, de buitendiameter altijd gelijk moet zijn. Het zou anders namelijk een zootje worden als elke band een andere buitendiameter zou hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 06-07-2024 14:41 ]
True, de meest kleine afweiking heb ik bij mijn Kawasaki Versys, daar is de afwijking vrij minimaalmultikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Waarschijnlijk had je het bij al je andere auto's ook. Ik heb in totaal 10 auto's en 4 motoren gehad en die hadden allemaal een afwijking van minimaal 4 km/u.
Het enige dat invloed heeft is je bandenspanning. In principe hebben alle banden (hoog, laag of breed) altijd dezelfde buitendiameter, mits ze op voorgeschreven bandenspanning staan. [Toevoeging: dit weet ik niet echt zeker]. Met een lage bandenspanning neemt de effectieve diameter af, draaien de wielen sneller en zal de snelheidsmeter een hogere waarde aangeven. Een hogere bandenspanning heeft het omgekeerde effect. Het effect is overigens niet zo heel groot, maar het is de enige variabele die effect heeft.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik lees op Kia website dat Kia Connect tijdelijk uit te zetten is in de auto, zodat de connect services tijdelijk niet meer werken. Kan alleen nergens vinden hoe ik dat uit zou moeten zetten.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
Rokil
Ik heb geen idee waar je dat zou moeten doen, maar ik ben wel nieuwsgierig: waarom zou je dat willen doen?rokil schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:43:
Ik lees op Kia website dat Kia Connect tijdelijk uit te zetten is in de auto, zodat de connect services tijdelijk niet meer werken. Kan alleen nergens vinden hoe ik dat uit zou moeten zetten.
Iemand enig idee?
Ik had van de monteur de tip gekregen dat dat misschien kan helpen om de services weer een beetje geactiveerd te krijgen, aangezien ze bij mij zelden, of nooit werken.
Rokil
Klopt, ik heb dus ook al een tijdje geleden een afspraak gemaakt. Maar omdat het heel druk is én omdat de dealer aangaf dat het geen kwaad kan, is het 25 juli pas.DutchKel schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Als het goed is zie je bij de rdw dat er een terugroep is op je auto om dit te fixen.
Alleen nu gaat ie dus wel héél vaak piepen.
ik zie in de navi de gps snelheid en die is llager dan de snelheid volgens de teller.Emootje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:47:
Is het niet zo dat vroeger KIA in de navi de GPS snelheid toonde en dat ze meer recent dit niet meer doen maar in de navi gewoon de snelheid van de snelheidsmeter (dus lager dan de werkelijke snelheid tonen)?
Afhankelijk van het MY kunnen beide vaststellingen dus correct zijn.
Ik heb nog een e-Niro MY2019 en daar toont de Navi links boven de GPS snelheid die - afhankelijk van de snelheid - idd 3 tot 6 km lager is dan de snelheid die de teller op het dashboard toont.
Maar op de EV6 MY 2024 is de snelheid in de Navi blijkbaar gelijk aan de snelheid op het dashboard en de HUD (en dat is niet de gps snelheid).
Afhankelijk van het MY kunnen beide vaststellingen dus correct zijn.
Ik heb nog een e-Niro MY2019 en daar toont de Navi links boven de GPS snelheid die - afhankelijk van de snelheid - idd 3 tot 6 km lager is dan de snelheid die de teller op het dashboard toont.
Maar op de EV6 MY 2024 is de snelheid in de Navi blijkbaar gelijk aan de snelheid op het dashboard en de HUD (en dat is niet de gps snelheid).
Wat vaak gewoon werkt is het resetten van het systeem met het knopje naast de volume-knop. Dit "reset" ook de connectie. Het helpt vaak bij verbindingsproblemen.rokil schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:59:
Ik had van de monteur de tip gekregen dat dat misschien kan helpen om de services weer een beetje geactiveerd te krijgen, aangezien ze bij mij zelden, of nooit werken.
Heb het ook met de MY22 en het is ongeveer 5km bij mij. Rij op de teller over het algemeen een km of 10 boven de max (buiten bebouwde kom) snelheid, bij traject controles en camera's 5 km.Emootje schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:47:
Bij één van de vorige software versies was er dan nog een vervelende/irriterende ping die zich maar bleef herhalen bij traject controles en vaste camera's maar die begint nu pas bij 6 of 7 km te boven de max. Tot 5 km zie je alleen op de kaart met een kleurtje dat je boven de max zou zitten.
En bij mij is de snelheid op de kaart exact dezelfde als de teller aangeeft, geen GPS snelheid helaas.
Dat is inmiddels meerdere keren geprobeerd, maar helpt vaak niet, of éénmalig.multikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:11:
[...]
Wat vaak gewoon werkt is het resetten van het systeem met het knopje naast de volume-knop. Dit "reset" ook de connectie. Het helpt vaak bij verbindingsproblemen.
Ik denk dat ik de maandagochtend-module heb gekregen.
Rokil
Ik gebruik de Flitspalen app van bigDream Corporation. Deze werkt prima met mobiele en vaste flitspalen en geeft ook op de kaart de exacte snelheid (GPS) aan.
Dat klopt inderdaad. Tegenwoordig staat het systeem je toe een paar kilometer per uur sneller te rijden dan toegestaan alvorens te piepen bij een trajectcontrole.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:13:
[...]
Heb het ook met de MY22 en het is ongeveer 5km bij mij. Rij op de teller over het algemeen een km of 10 boven de max (buiten bebouwde kom) snelheid, bij traject controles en camera's 5 km.
Bij één van de vorige software versies was er dan nog een vervelende/irriterende ping die zich maar bleef herhalen bij traject controles en vaste camera's maar die begint nu pas bij 6 of 7 km te boven de max. Tot 5 km zie je alleen op de kaart met een kleurtje dat je boven de max zou zitten.
En bij mij is de snelheid op de kaart exact dezelfde als de teller aangeeft, geen GPS snelheid helaas.
Helaas blijft hij er wel op los piepen als de verkeersbord herkenning een onjuiste maximale snelheid aangeeft.... Helaas kun je hem dan niet (tijdelijk) muten of zo... Ik heb zo nu en dan trajectcontroles met bijvoorbeeld een maximale toegestane snelheid van 100 km/u en dan denkt het systeem dat je bijvoorbeeld maar 50 km/u mag! Erg "fijn" bij een trajectcontrole van vele kilometers!
Ik vraag me af hoe dat met nieuwe auto's zit waar je verplicht een waarschuwing krijgt als je boven de maximale toegestane snelheid komt, ook als er geen controle is. Als die er ook zo vaak naast zitten wat betreft de toegestane snelheid, wordt je goed gek!
Ik heb daarbij wel af en toe dat hij het bord van de parallelweg neemt. Vooral de A12 bij Utrecht vind mijn auto dat je daar 80 maximaal mag rijden omdat de parallelweg daar alleen gescheiden is door een vangrail en het bord 80 dus ook vanaf de A12 heel goed zichtbaar is.bnwgraaf schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Dat klopt inderdaad. Tegenwoordig staat het systeem je toe een paar kilometer per uur sneller te rijden dan toegestaan alvorens te piepen bij een trajectcontrole.
Helaas blijft hij er wel op los piepen als de verkeersbord herkenning een onjuiste maximale snelheid aangeeft.... Helaas kun je hem dan niet (tijdelijk) muten of zo... Ik heb zo nu en dan trajectcontroles met bijvoorbeeld een maximale toegestane snelheid van 100 km/u en dan denkt het systeem dat je bijvoorbeeld maar 50 km/u mag! Erg "fijn" bij een trajectcontrole van vele kilometers!
Ik vraag me af hoe dat met nieuwe auto's zit waar je verplicht een waarschuwing krijgt als je boven de maximale toegestane snelheid komt, ook als er geen controle is. Als die er ook zo vaak naast zitten wat betreft de toegestane snelheid, wordt je goed gek!
Ja precies! Een er zit toch ook wel een stukje intelligentie achter.DutchKel schreef op zondag 7 juli 2024 @ 02:28:
[...]
Ik heb daarbij wel af en toe dat hij het bord van de parallelweg neemt. Vooral de A12 bij Utrecht vind mijn auto dat je daar 80 maximaal mag rijden omdat de parallelweg daar alleen gescheiden is door een vangrail en het bord 80 dus ook vanaf de A12 heel goed zichtbaar is.
Als er langs de snelweg een bordje voor het uitvoegend verkeer staat met bijvoorbeeld 50 km/u dan neemt hij dit ook over als je rechtdoor blijft gaan, maar soms (in het buitenland?) zit er een onderbordje onder met een schuine pijl naar rechts onder om aan te geven dat die snelheidsbeperking alleen geldt voor het uitvoegend verkeer, dan neemt hij die snelheid niet over als je op de hoofdweg blijft.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.