Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat zal hier niet helpen. Als we met z'n tweeën in de auto zitten, dan rij ik. Maar zij bedient de klimaatregeling.... En raad eens wie bij ons de broek aan heeft?Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:21:
[...]
Het handigste zijn auto’s waarbij ook dit soort (en veel meer) instellingen in het persoonlijke profiel meegenomen worden. Snap eigenlijk niet waarom dat niet veel vaker gebeurt. Het is immers maar een software item dat daarmee relatief eenvoudig te implementeren is.
Overigens: terug on topic: het is inderdaad heel vreemd dat allerlei instellingen die sterk persoonlijk zijn niet in het bestuurdersprofiel opgeslagen kunnen worden.
Sorry, de 2019 misschien niet, maar de modellen daarna hebben profielen. Je kunt er alleen weinig mee, dus wij gebruiken het niet.CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:58:
Sowieso heeft de MY19 toch geen “bestuurdersprofiel”? Het enige dat ik weet is dat je voor de bestuurdersstoel en de spiegels de instellingen in setting 1 of 2 kunt opslaan.
Dat is een eerste (rudimentaire) versie van bestuurdersprofielen. Twee weliswaar, maar toch. Daarmee zijn een heleboel gebruikers al erg blij. Daaraan kun je dan toch ook allerlei andere instellingen koppelen?CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:58:
Sowieso heeft de MY19 toch geen “bestuurdersprofiel”? Het enige dat ik weet is dat je voor de bestuurdersstoel en de spiegels de instellingen in setting 1 of 2 kunt opslaan.
Die stoel- en spiegelinstellingen worden vast in een ander subsysteem opgeslagen dan veel van die andere instellingen, maar die delen kunnen onderling toch prima communiceren?
Ik zie dus geen bezwaren. Sterker nog: die knopjes op de deur zijn veel handiger om je profiel te activeren dan via een touchscreen en al helemaal eenvoudiger (en eenduidiger) dan ‘automagisch’ op basis van de sleutel die instapt. Dat gaat dan niet per definitie goed als je samen instapt…
<John O`Mill>
@CyBeRSPiN en @RoperRoper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:35:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat in en uitschakelen van de ADS ging door de voorruit ontwasemings knop een x aantal seconden in te houden. Je ziet dan die ADS uit melding verschijnen.
Gevonden!
Het was me eerst niet duidelijk dat dit alleen in het Climate-beeld staat. Nu staat die onmiskenbaar UIT…
:strip_exif()/f/image/WHCZMsjjAqH7Q8cerlfhlUOU.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Je zal toch niet tegelijk via dezelfde deur instappenHippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Ik zie dus geen bezwaren. Sterker nog: die knopjes op de deur zijn veel handiger om je profiel te activeren dan via een touchscreen en al helemaal eenvoudiger (en eenduidiger) dan ‘automagisch’ op basis van de sleutel die instapt. Dat gaat dan niet per definitie goed als je samen instapt…
Bij onze Tesla heb ik zelfs helemaal geen sleutel. is gewoon gekoppeld aan telefoon en je kunt tig profielen instellen.
Eén keer instellen, nooit meer over nadenken, instappen en wegrijden, met het profiel van degene die als bestuurder instapt. Dat zou Kia toch ook moeten kunnen, technisch puur een softwaredingetje.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Wat ik wel echt een gemiste kans vind is dat bij de easy acces/entry de stoel maar 7,6cm naar achteren schuift. Waarom niet gewoon maximaal naar achteren? Nu moet ik mezelf alsnog in de stoel wurmen wanneer mijn vrouw voor mij gereden heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 27-06-2024 20:41 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Nou, daar kunnen diverse redenen voor zijn. Ik heb die functie in het begin heel eventjes aan gehad. Maar als je eerst iets wat je mee wilt nemen achter die stoel neerzet, dan kan dat zomaar geplet worden. Om nog maar te zwijgen van een passagier die daar eerder zit dan dat jij instapt. Als die stoel dan maximaal naar achteren gaat lijkt me dat een bijzonde pijnlijke situatie op kunnen leveren…13art schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:39:
Wat ik wel echt een gemiste kans vind is dat bij de easy acces/entry de stoel maar 7,6cm naar achteren schuift. Waarom niet gewoon maximaal naar achteren? Nu moet ik mezelf alsnog in de stoel wurmen wanneer mijn vrouw voor mij gereden heeft.
<John O`Mill>
Zo krap is de ruimte achterin toch niet? Ben zelf wel eens achterin gaan zitten en met mijn 1,90m had ik ruimte genoeg. Dus het probleem met niet voldoende ruimte achterin lijkt me niet echt een ding.Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:47:
[...]
Nou, daar kunnen diverse redenen voor zijn. Ik heb die functie in het begin heel eventjes aan gehad. Maar als je eerst iets wat je mee wilt nemen achter die stoel neerzet, dan kan dat zomaar geplet worden. Om nog maar te zwijgen van een passagier die daar eerder zit dan dat jij instapt. Als die stoel dan maximaal naar achteren gaat lijkt me dat een bijzonde pijnlijke situatie op kunnen leveren…
Overigens gaat de stoel naar achteren bij het uitstappen, niet bij het instappen. Dus als er al iemand achter zit wanneer ik instap is dat al helemaal geen probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 27-06-2024 20:57 ]
Is dat niet een beetje reageren op de letter in plaats van op de geest van mijn bericht? Het speelt dus bij uitstappen in plaats van instappen, maar blijft het gevaar dat ik beschreef…13art schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Overigens gaat de stoel naar achteren bij het uitstappen, niet bij het instappen. Dus als er al iemand achter zit wanneer ik instap is dat al helemaal geen probleem.

<John O`Mill>
Kon gelukkig net op tijd ingrijpen.
Ah de dikke buik functie. Vrij snel uitgezet.Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Is dat niet een beetje reageren op de letter in plaats van op de geest van mijn bericht? Het speelt dus bij uitstappen in plaats van instappen, maar blijft het gevaar dat ik beschreef…
Vaevictis_ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:33:
[...]
Ah de dikke buik functie. Vrij snel uitgezet.
ja ik ook, op dag 1 geloof ik, maar kan ook dag 2 zijn geweest.Vaevictis_ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:33:
[...]
Ah de dikke buik functie. Vrij snel uitgezet.
Net als die wapperende spiegels elke keer als je langs loopt.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Er is een set lagers etc te koop voor eur 600 ongeveer:
https://evclinic.eu/product/kia-eniro-edrive-kit-repair/
Een goede ontwikkeling voor de repareerbaarheid op de langere termijn
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Laat ze een broek aan doen, dan kan ze van de kachel afblijven ;-)multikoe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Dat zal hier niet helpen. Als we met z'n tweeën in de auto zitten, dan rij ik. Maar zij bedient de klimaatregeling.... En raad eens wie bij ons de broek aan heeft?
Overigens: terug on topic: het is inderdaad heel vreemd dat allerlei instellingen die sterk persoonlijk zijn niet in het bestuurdersprofiel opgeslagen kunnen worden.
Mijn vrouw heeft overigens ook een andere inwendige thermostaat dan ik zelf. Als ik rijd bepaal ik het klimaat.
Als ze het koud heeft, kleedt ze zich maar warmer aan of neemt een dekbed mee, het wordt gevaarlijk als ik het TE warm heb.
Dat is volgens mij meer regel dan uitzondering. Bij ons thuis heeft mijn vrouw het ook vrij snel koud. Waar ik bij 25graden al ga klagen dat het te warm is in huis begint zij het net lekker te vinden.MDB1106 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:25:
[...]
Laat ze een broek aan doen, dan kan ze van de kachel afblijven ;-)
Mijn vrouw heeft overigens ook een andere inwendige thermostaat dan ik zelf. Als ik rijd bepaal ik het klimaat.
Als ze het koud heeft, kleedt ze zich maar warmer aan of neemt een dekbed mee, het wordt gevaarlijk als ik het TE warm heb.
In de zomer kan ik de airco prima op alleen mijn kant zetten. Heeft zij het behagelijk en ik ook.
Overigens valt het me op als je het complete klimaatsysteem uitschakeld, er toch altijd een "tocht" door de auto gaat. Net of het systeem niet volledig afsluit. Ook niet als je alle handmatig te bedienen kleppen dicht zet...13art schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:27:
[...]
Dat is volgens mij meer regel dan uitzondering. Bij ons thuis heeft mijn vrouw het ook vrij snel koud. Waar ik bij 25graden al ga klagen dat het te warm is in huis begint zij het net lekker te vinden.
In de zomer kan ik de airco prima op alleen mijn kant zetten. Heeft zij het behagelijk en ik ook.
Heeft iemand hier meer info over gevonden, of zou dit nmog niet actief zijn?
Dat is toch bij elke auto? Ik heb dat tot nu toe bij elke auto gehad. Dat is om ervoor te zorgen dat ondanks dat je de ventilatie uitzet dat er toch nog verse lucht naar binnen komt.bnwgraaf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:43:
[...]
Overigens valt het me op als je het complete klimaatsysteem uitschakeld, er toch altijd een "tocht" door de auto gaat. Net of het systeem niet volledig afsluit. Ook niet als je alle handmatig te bedienen kleppen dicht zet...
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Oh daar zeg je wat. De recirculatieknop staat natuurlijk ook nog gewoon open. wellicht dat die daar ook in meespeelt.DutchKel schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:18:
[...]
Dat is toch bij elke auto? Ik heb dat tot nu toe bij elke auto gehad. Dat is om ervoor te zorgen dat ondanks dat je de ventilatie uitzet dat er toch nog verse lucht naar binnen komt.
Misschien verschilt het ook per auto waar die het interieur in komt, waardoor het bij de ene auto "hinderlijker" en opvallender is dan bij de andere auto.
[ Voor 15% gewijzigd door bnwgraaf op 28-06-2024 11:40 ]
Kwam hem op Kiaclub wel tegen en reacties lijken positief. Ik zie hem bij Franse Amazon voor alleen de frontcamera een stukje goedkoper: https://www.amazon.fr/dp/B0CBBBTTYF?th=1 (€ 155,49 inclusief verzenden).Roper schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:55:
Hebben we tweakers op het forum met deze fitcamX dashcam in hun e-niro?
Intussen gemonteerd. Dat is niet zo ingewikkeld, 15 minuten werk voor de eerste keer en volgende keer minder. Wat me negatief opviel was dat er al een klein krasje op het aluminium zat, je de zijkanten volgens de gebruiksaanwijzing 1 ronde vast moet draaien maar ik hem juist eerst los moest draaien voor ik ze over de dakrails kreeg en de bescherming voor tussen de voetjes en de rails wat makkelijk losschiet bij het installeren (zeker als je hem niet los genoeg gedraaid hebt). Plastic rondom slotjes is verder vrij slap. Niet perfect maar allemaal ook geen onoverkomelijke problemen. Dan het geluid: ik heb nog niet op de snelweg gereden maar op provinciale wegen hoor ik er in ieder geval niets van. Ik heb geen dakkoffer maar een daktas, die heb ik nog niet geprobeerd te installeren (maar ik zie nog niet waarom dat een probleem zou zijn).Dr. Donald schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:57:
[...]
Goede timing, ik zat ook net naar deze dakdragers te kijken. Ze zien er aerodynamisch uit (dus weinig geluid), maar ben nog wat terughoudend vanwege de reviews over slechte kwaliteit en aftersales.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wanneer krijg je ze binnen?
:strip_exif()/f/image/K3swcrK5Ikr4gFbQqxxc62ap.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben ook sinds kort een e-niro, en hebben ook dakdragers in gebruik. Er is mij door de dealer geadviseerd de dakdrager alleen te monteren op het middendeel van de dakrail, niet op dat voorste of achterste deel. Ik weet eigenlijk niet wat daar over in de handleiding staat.Bokkiej schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Kwam hem op Kiaclub wel tegen en reacties lijken positief. Ik zie hem bij Franse Amazon voor alleen de frontcamera een stukje goedkoper: https://www.amazon.fr/dp/B0CBBBTTYF?th=1 (€ 155,49 inclusief verzenden).
[...]
Intussen gemonteerd. Dat is niet zo ingewikkeld, 15 minuten werk voor de eerste keer en volgende keer minder. Wat me negatief opviel was dat er al een klein krasje op het aluminium zat, je de zijkanten volgens de gebruiksaanwijzing 1 ronde vast moet draaien maar ik hem juist eerst los moest draaien voor ik ze over de dakrails kreeg en de bescherming voor tussen de voetjes en de rails wat makkelijk losschiet bij het installeren (zeker als je hem niet los genoeg gedraaid hebt). Plastic rondom slotjes is verder vrij slap. Niet perfect maar allemaal ook geen onoverkomelijke problemen. Dan het geluid: ik heb nog niet op de snelweg gereden maar op provinciale wegen hoor ik er in ieder geval niets van. Ik heb geen dakkoffer maar een daktas, die heb ik nog niet geprobeerd te installeren (maar ik zie nog niet waarom dat een probleem zou zijn).
[Afbeelding]
Overigens vind ik het erg lelijk dat ze voor deze opdeling van de dakrail hebben gekozen ipv een dakrail uit 1 stuk. Er is vast een goede reden voor, maar niet omdat het mooi is
Life is not about specs, it is about joy!
Ik had ze niet per se definitief zo gemonteerd, wou nog in de online handleiding van de dragers kijken of ze advies hadden voor afstanden etc.. In de papieren handleiding stond namelijk alleen 70 a 75 cm afstand tussen de dragers en niet hoeveel afstand tot voor of achterkant. Maar dan kan ik kijken of dat past met het advies van jou (is het middenstuk wel zo breed?).bartvl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:06:
[...]
Wij hebben ook sinds kort een e-niro, en hebben ook dakdragers in gebruik. Er is mij door de dealer geadviseerd de dakdrager alleen te monteren op het middendeel van de dakrail, niet op dat voorste of achterste deel. Ik weet eigenlijk niet wat daar over in de handleiding staat.
Overigens vind ik het erg lelijk dat ze voor deze opdeling van de dakrail hebben gekozen ipv een dakrail uit 1 stuk. Er is vast een goede reden voor, maar niet omdat het mooi is.
Voor zover ik kan vinden wordt er in de handleiding niet gesproken over welk gedeelte te gebruiken.Bokkiej schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Ik had ze niet per se definitief zo gemonteerd, wou nog in de online handleiding van de dragers kijken of ze advies hadden voor afstanden etc.. In de papieren handleiding stond namelijk alleen 70 a 75 cm afstand tussen de dragers en niet hoeveel afstand tot voor of achterkant. Maar dan kan ik kijken of dat past met het advies van jou (is het middenstuk wel zo breed?).
Alleen zaken als gelijkmatig verdelen en totaal niet boven de 100 kg en dergelijke.
Interessant! Komt natuurlijk nog een hele hoop arbeidsloon bovenop, maar dit is wel een mooie ontwikkeling inderdaad.BarryH schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:49:
Mocht je geen garantie meer hebben en bijgeluiden in de motor of reductiebak:
Zou er ook een stappenplan bij zitten? Of zijn er ergens service manuals verkrijgbaar?
Het jammere vind ik dat er geen GPS op zit. Ik gebruik nu een dashcam van BlackVue die dat wel heeft, waardoor je ook zonodig bewijsmateriaal hebt met de opnames. En voor jezelf kun je de beelden achteraf ook makkelijker plaatsen omdat je weet waar ze opgenomen zijn.Bokkiej schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Kwam hem op Kiaclub wel tegen en reacties lijken positief. Ik zie hem bij Franse Amazon voor alleen de frontcamera een stukje goedkoper: https://www.amazon.fr/dp/B0CBBBTTYF?th=1 (€ 155,49 inclusief verzenden).
<John O`Mill>
@Bokkiej Ik monteer mijn dakdragers altijd precies op de naad voor en achter, zodanig dat die naad midden onder de daksteun komt.Bokkiej schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Intussen gemonteerd. Dat is niet zo ingewikkeld, 15 minuten werk voor de eerste keer en volgende keer minder. Wat me negatief opviel was dat er al een klein krasje op het aluminium zat, je de zijkanten volgens de gebruiksaanwijzing 1 ronde vast moet draaien maar ik hem juist eerst los moest draaien voor ik ze over de dakrails kreeg en de bescherming voor tussen de voetjes en de rails wat makkelijk losschiet bij het installeren (zeker als je hem niet los genoeg gedraaid hebt). Plastic rondom slotjes is verder vrij slap. Niet perfect maar allemaal ook geen onoverkomelijke problemen. Dan het geluid: ik heb nog niet op de snelweg gereden maar op provinciale wegen hoor ik er in ieder geval niets van. Ik heb geen dakkoffer maar een daktas, die heb ik nog niet geprobeerd te installeren (maar ik zie nog niet waarom dat een probleem zou zijn).
Ik heb destijds (5 jaar geleden) de Hapro Cronos Aero 3 Aluminium (31112) gekocht bij haprodakkoffers.nl en ben daar zeer tevreden mee.
<John O`Mill>
Reden: ik ben een tevreden e-Niro eigenaar en een poos geleden hebben gekeken naar de mogelijkheden voor inruil tegen EV6. Toen een goed bod gekregen van de dealer maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Nu heb ik ergens een mooie EV6 gezien (bij andere dealer) en het begint weer een beetje te kriebelen. Ik neem aan dat particuliere verkoop financieel gunstiger is voor koper en verkoper?
Had laatst een bod gekregen via tweakers voor 13,5k my19 62d km, geen schades of defecten met winterbanden. Heb wel een andere ev verkocht via MP was wel wat gedoe maar wel veel interesse. Je hoeft maar 1 koper te hebben. Dus hoe meer gebruikers hoe beter.bokkie72 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
Heeft iemand ervaring met particuliere verkoop of koop van een e-Niro? Ik ben geen fan van marktplaats en zijn er alternatieven?
Reden: ik ben een tevreden e-Niro eigenaar en een poos geleden hebben gekeken naar de mogelijkheden voor inruil tegen EV6. Toen een goed bod gekregen van de dealer maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Nu heb ik ergens een mooie EV6 gezien (bij andere dealer) en het begint weer een beetje te kriebelen. Ik neem aan dat particuliere verkoop financieel gunstiger is voor koper en verkoper?
De ANWB koerslijst geeft wel inzicht in wat voor een verschillen je ongeveer kunt verwachten tussen particulier en garage/dealer inkoop/verkoopbokkie72 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
Heeft iemand ervaring met particuliere verkoop of koop van een e-Niro? Ik ben geen fan van marktplaats en zijn er alternatieven?
Life is not about specs, it is about joy!
@bokkie72 Niet specifiek met een e-Niro (want ik rijd er nog tot volle tevredenheid in na ruim 5 jaar en ruim 100k km), maar wel met eerdere auto’s. Dat verkopen blijf ik een gok vinden. Ik kreeg ze niet altijd verkocht tegen de prijs die ik voor ogen had en de dealer wil soms wel een aardige inruilprijs bieden.bokkie72 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
Ten eerste kun/wil je ‘m pas verkopen als je je nieuwe auto hebt. Daarna is het de vraag wanneer je de auto verkocht krijgt en tegen welk bedrag. Verkoop aan de dealer (inruil dus) geeft je zekerheid over a) het bedrag en b) wanneer (en dát) je ‘m verkocht krijgt.
Als je de laatste centen eruit wilt halen dan verkoop je particulier, al moet je maar afwachten of dat ook lukt. En anders ruil je in en koop je daarmee rust (geen gedoe met kopers en proefritten) en zekerheid.
<John O`Mill>
Mijn my19 met 100k en wat krasjes, deukjes en imperfecties in het leder had ik voor 14.5k willen verkopen aan mezelf. Maar dat is dus wellicht te hoog?Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:11:
[...]
Had laatst een bod gekregen via tweakers voor 13,5k my19 62d km, geen schades of defecten met winterbanden. Heb wel een andere ev verkocht via MP was wel wat gedoe maar wel veel interesse. Je hoeft maar 1 koper te hebben. Dus hoe meer gebruikers hoe beter.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Nee, de 13k was te laag en misschien de 14,5k ook nog wel.JvdBosch schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:36:
[...]Mijn my19 met 100k en wat krasjes, deukjes en imperfecties in het leder had ik voor 14.5k willen verkopen aan mezelf. Maar dat is dus wellicht te hoog?
Dat klinkt zeer goed! Zouden deze lagers dan ook langer/oneindig mee moeten gaan? Oftewel daadwerkelijk een verbetering?BarryH schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:49:
Mocht je geen garantie meer hebben en bijgeluiden in de motor of reductiebak:
Ik had nog nooit van deze website gehoord, ervaring mee, betrouwbaar?
Welk bouwjaar/type/wat andere feitjes van je niro en welke provincie woon je? Ik ga over ruim een week actief proef rijden/rond kijken naar elektrische auto (eindelijk) en de niro is 1 van de kanshebbersbokkie72 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
Autoscout is een alternatief. Autoweek ook dacht ik.bokkie72 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
Bij EV's verstoort de subsidie voor gebruikte auto's de markt. Dus als de cataloguswaarde van jouw e-Niro 45K of hoger was, dan zou je auto interessant kunnen zijn voor een particulier. Al zou ik zelf bij een dergelijke auto Bovag garantie wel heel prettig vinden. In principe hebben de meesten nog fabrieksgarantie, maar dat is ook niet altijd een zekerheid met overgeslagen of te late beurtjes etc.
Bij een catalogusprijs onder de 45K heb je dus een nadeel van € 2.000 op een "RDW-erkende" verkoper.
stuur maar een PM naar mijMLPN schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:53:
[...]
Welk bouwjaar/type/wat andere feitjes van je niro en welke provincie woon je? Ik ga over ruim een week actief proef rijden/rond kijken naar elektrische auto (eindelijk) en de niro is 1 van de kanshebbers.
De prijzen bij dealers zijn ongeveer 88% van de ANWB koerslijst zag ik. Die lijkt wat achter te lopen op de werkelijkheid na al de recente prijsdalingen. 88% van verkopen tussen particulieren is 16k. Ik heb toch wel wat schade die ik op 1.5k schat, vandaar 14.5k. Ik vond het wel te verantwoorden.eltron schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:42:
[...]
Nee, de 13k was te laag en misschien de 14,5k ook nog wel.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Om alsnog de subsidie te krijgen zijn er bedrijven die je tegen vergoeding 'helpen'.Mikkem schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Autoscout is een alternatief. Autoweek ook dacht ik.
Bij EV's verstoort de subsidie voor gebruikte auto's de markt. Dus als de cataloguswaarde van jouw e-Niro 45K of hoger was, dan zou je auto interessant kunnen zijn voor een particulier. Al zou ik zelf bij een dergelijke auto Bovag garantie wel heel prettig vinden. In principe hebben de meesten nog fabrieksgarantie, maar dat is ook niet altijd een zekerheid met overgeslagen of te late beurtjes etc.
Bij een catalogusprijs onder de 45K heb je dus een nadeel van € 2.000 op een "RDW-erkende" verkoper.
Maar nu reageert de auto er helemaal niet meer op. Het rode controlelampje licht wel op als je knopjes indrukt. Batterij zit er dus goed in en er zit sap in.
Deur geopend met de fysieke sleutel, ging het alarm af

Snel naar binnen voor de reservesleutel. Ook in de auto wordt de fob met verse batterij niet herkend.
Iemand een idee?
YouTube filmpjes gaan over het verbeteren van contacten en zo, maar dat lijkt me niet aan de hand: ledje brandt immers.
Nvm. Kennelijk een batterij uit grootmoeders tijd. Andere geplaatst, ledje feller en auto reageert weer snappy
[ Voor 8% gewijzigd door Marcva op 30-06-2024 17:50 ]
Heb dit al eerder gedaan en de auto reed keurig naar het laadpunt.
Maar nu dan toch weer niet.
De laadstop (Fastned) is aangegeven op de route maar hij rijdt er, je gelooft het niet, straal voorbij

Als de Kia navi werkt is het fijn maar om de eerlijke waarheid te zeggen, mijn sony (Becker) van vele jaren geleden was betrouwbaarder en dat is zonder overdrijving.
Wat is de software van Kia toch af en toe een "downer" toch echt wel vaak onbetrouwbaar helaas.
De ingebouwde navi zuigt apenballen. Stuurt je een ook van de hoofdrijbaan af, om je er vervolgens via de parallelle uit-/unvoegstrook weer op te sturen.DijkDude schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:05:
Helaas, op weg naar Frankrijk laadstation wordt aangegeven in de geplande route.
Heb dit al eerder gedaan en de auto reed keurig naar het laadpunt.
Maar nu dan toch weer niet.
De laadstop (Fastned) is aangegeven op de route maar hij rijdt er, je gelooft het niet, straal voorbij![]()
Als de Kia navi werkt is het fijn maar om de eerlijke waarheid te zeggen, mijn sony (Becker) van vele jaren geleden was betrouwbaarder en dat is zonder overdrijving.
Wat is de software van Kia toch af en toe een "downer" toch echt wel vaak onbetrouwbaar helaas.
Actuele info werkt ook niet, werkzaamheden, omleidingen ed. Hij wil je er dwars doorheen sturen.
Ik vind Android Auto helemaal niet fijner (klein k.. schermpje) en weet uit ervaring dat die ook nog eens exact dezelfde routes pakt.CyBeRSPiN schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:12:
Tja, waarom zou je de ingebouwde navi gebruiken als je Android Auto / Apple Carplay kunt gebruiken met veel betere apps.
Verder is niet iedere keer je telefoon moeten aansluiten een stuk prettiger en sneller aangezien ik met mijn beroep in Nederland nagenoeg iedere dag de navi gebruik ivm met wisselende adressen, en als ik na iedere keer uitstappen dat steeds weer moet doen ,ik laat nl niet graag mijn telefoon in de auto, vind ik dat geen optie.
Kortom het is toch echt voor iedereen persoonlijk.
Dus jij wil Android auto en ik niet.
Tja.dat is ook suf.Marcva schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:19:
[...]
De ingebouwde navi zuigt apenballen. Stuurt je een ook van de hoofdrijbaan af, om je er vervolgens via de parallelle uit-/unvoegstrook weer op te sturen.
Actuele info werkt ook niet, werkzaamheden, omleidingen ed. Hij wil je er dwars doorheen sturen.
Dat komt omdat hij 1 mtr korter al ziet als sneller.
Dit is al vaak aangekaart.
Helaas lijkt Kia hier alleen niet veel mee te doen.
Ik vind overigens, hoe fantastisch ik de Kia ook vind, het bedrijf er achter behoorlijk belabberd.
Mijn garage heeft ook nog steeds personeel in zwarte pakken met kromme voetbalbenen, die als ze met je praten altijd naar iets in de verte staan te turen en zodra de telefoon gaat die meteen midden in het gesprek beantwoorden, want de telefoon gaat altijd voor.
Erg ouderwets dus allemaal.
Tip: koop een draadloze dongle voor Android Auto. Dan kan je telefoon gewoon in je broekzak blijven. Verbindt automatisch, ideaal.DijkDude schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:34:
[...]
Ik vind Android Auto helemaal niet fijner (klein k.. schermpje) en weet uit ervaring dat die ook nog eens exact dezelfde routes pakt.
Verder is niet iedere keer je telefoon moeten aansluiten een stuk prettiger en sneller aangezien ik met mijn beroep in Nederland nagenoeg iedere dag de navi gebruik ivm met wisselende adressen, en als ik na iedere keer uitstappen dat steeds weer moet doen ,ik laat nl niet graag mijn telefoon in de auto, vind ik dat geen optie.
Kortom het is toch echt voor iedereen persoonlijk.
Dus jij wil Android auto en ik niet.
Dat is nu juist iets wat mijn MY22 heel goed doet, gebruik maken van actuele info. De weg van en naar kantoor (Almere - Amsterdam) heb ik altijd navigatie aan en daar wordt goed rekening gehouden met files. Werkzaamheden zelfde verhaal, krijg keurig een andere route en dat werkt ook voor lokale wegen binnen de bebouwde kom.Marcva schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:19:
[...]
Foutloos is het echter niet, zijn nu in Italië op vakantie en als de navigatie het heeft over een flauwe bocht kun je beter maar rekening houden met flink afremmen en een scherpe bocht. Rechts houden kan ook zomaar betekenen dat je een afrit neemt terwijl je de baan ernaast moest hebben die naar rechts afbuigt maar geen afrit is.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik hier zat situaties zie waarbij ik me afvraag hoe je dat duidelijk moet uitleggen in een navigatiesysteem zonder een enorme stortvloed aan woorden.
Blijft een lullig klein schermpjeCyBeRSPiN schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:49:
[...]
Tip: koop een draadloze dongle voor Android Auto. Dan kan je telefoon gewoon in je broekzak blijven. Verbindt automatisch, ideaal.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niet weet wat Android Auto is, gezien:
- je opmerking in een eerdere post over dat die dezelfde routes pakt, terwijl dat helemaal niet kan, want Android Auto is geen navigatieapp, maar een manier waarop je een app die op je smartphone draait, kunt gebruiken en bedienen op het scherm van je auto, dus iedere navigatieapp die Android Auto ondersteunt, kun je gebruiken, zoals TomTom Go, Google Maps of Sygic, om een paar voorbeelden te noemen
- je opmerking over een klein scherm, waar je denk ik het hebt over het scherm van je smartphone, maar dat is dus niet het geval (zie mijn vorige opmerking), want het scherm van je auto is 8 of 10 inch, afhankelijk van welk model e-Niro je hebt
Bij mij is het anders gewoon full screen. Of heb je bij de Kia een apart groter scherm aangesloten op een of andere manier?
Als je het telkens hebt over een lullig schermpje moet ik denken aan oude software uit de begintijd. Toen was het niet fullscreen. Dan zou ik de software eens bijwerken als ik jou was.
Dit kan ik beamen. Ik heb sinds een week een Kia MY21 met breedbeeldscherm. Android Auto was niet fullscreen totdat ik de software geüpdatet had (van een 2020-versie die er nog op stond naar de oktober 2023 versie). Werkt nu rapper, scherper beeld zonder artefacten en split-screen van Android Auto werkt ook (helaas niet split-screen met Kia info, ondanks de settings.)DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
Als je het telkens hebt over een lullig schermpje moet ik denken aan oude software uit de begintijd. Toen was het niet fullscreen. Dan zou ik de software eens bijwerken als ik jou was.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Een klein lullig schermpje is het inderdaad niet meer, maar navigeren binnen Android Auto is strikt genomen nog steeds niet 100% fullscreen. Ik heb nog steeds een kolom met knoppen die niets van doen hebben met navigeren.DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
[...]
Bij mij is het anders gewoon full screen. Of heb je bij de Kia een apart groter scherm aangesloten op een of andere manier?
Overigens is dit een eeuwigdurende en steeds weer terugkerende discussie.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navigatie over het algemeen prima werken en het grote voordeel vind ik dat het volledig geïntegreerd is in de auto, inclusief het scherm voor je.
Ja, je kunt wireless Android Auto installeren, maar op de lagere reizen die ik regelmatig maak, moet ik nog steeds een kabeltje in mijn telefoon prikken om nog wel wat batterij voor na de reis over het houden (mijn telefoon kan niet draadloos geladen worden helaas)
Bovendien komt het soms een beetje over als een houtje-touwtje systeem wat niet volledig geïntegreerd is, want als ik de radio wil bedienen merk je dat je eigenlijk twee op zich staande systemen door elkaar heen aan het gebruiken bent.
Dat gezegd hebbende, gebruik ik ook regelmatig AA voor bijvoorbeeld Spotify en omdat ik in het dagelijks leven de manier waarop verkeersinformatie wordt aangeboden binnen TomTom superieur vind aan zo'n beetje alle navigatiesystemen en daardoor fijner voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer. Maar tijdens langere buitenland reizen vind ik de informatie voor het laden onderweg erg prettig werken in de Kia navigatie.
En voor degenen die steeds roepen dat de ingebouwde navigatie slecht werkt en de updates het soms nog slechter maken: AA krijgt heel regelmatig een update en bijna altijd is er dan wel weer een functionaliteit die niet meer werkt. Daar staat AA toch ook wel bekend om en er zijn vaak meerdere updates nodig voordat Google dat oplost...
Voor Spotify heb je niet echt AA nodig, werkt prima via de media setting. Alleen indien je meer wel dan volgend/vorig/pauze heb je je telefoon nodig.
Het gaat om zon karretje:
/f/image/ZDhivsNUvM0PKUZMSaGWyHsp.png?f=fotoalbum_large)
Deze mag maximaal 450kg belast worden, maar is dat bij lange na niet. Er zitten 4 stoelen in, opblaasbare tent en wat ander klein spul.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zelf geen ervaring, maar reken op een hoop extra tussenstops doordat je enorm veel meer luchtweerstand hebt. Bij veel snelladers zul je ook steeds je wagentje af moeten koppelen omdat je anders de weg blokkeert.
Hoe vaak ben je dit van plan te doen en hoever gaat de reis? Ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen, maar waar een wil is is een weg.
Zelf heb ik geen trekhaak, dus wordt het een dakkoffer, ondanks het extra verbruik. Vorig jaar vakantie zonder was niet bepaald prettig.
Het is een afweging die je moet maken als je elektrisch wilt gaan rijden. Mochten we in de vakantie weg willen, dan ben je een godsvermogen kwijt om een huisje /charlet oid te gaan huren. (reken zo op 1500 per week)
Nu zijn we zon 1100 euro kwijt voor 3 weken (2 campings).
Dat maakt een elektrische auto weer een stuk duurder. Huren van een auto voor drie weken is geen optie (erg duur), en in de directe omgeving een auto lenen ook niet, want iedereen is natuurlijk weg
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zo, dat zijn nogal wat aannames ondanks een "flauw vermoeden"richy3908 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:33:
[...]
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niet weet wat Android Auto is, gezien:
- je opmerking in een eerdere post over dat die dezelfde routes pakt, terwijl dat helemaal niet kan, want Android Auto is geen navigatieapp, maar een manier waarop je een app die op je smartphone draait, kunt gebruiken en bedienen op het scherm van je auto, dus iedere navigatieapp die Android Auto ondersteunt, kun je gebruiken, zoals TomTom Go, Google Maps of Sygic, om een paar voorbeelden te noemen
- je opmerking over een klein scherm, waar je denk ik het hebt over het scherm van je smartphone, maar dat is dus niet het geval (zie mijn vorige opmerking), want het scherm van je auto is 8 of 10 inch, afhankelijk van welk model e-Niro je hebt
Ondanks dat ik me niet zo geroepen voel om me hier te gaan verdedigen toch maar een paar opmerkingen.
Ik weet heel goed wat Android auto is.
Als je goed had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik het heb over het aansluiten in de auto waaruit je op zou kunnen maken dat ik natuurlijk wel begrijp dat het niet over het schermpje van de telefoon gaat.
Android auto gebruikt gewoon niet het hele scherm van mijn Kia Niro MY-22
Verder heb ik het inderdaad over Google Maps maar veel navigatie apps maken gebruik van hetzelfde kaartmateriaal hooguit een andere manier van interpreteren, dus de route zelf zal niet veel veranderen.
Verder mag je vinden wat je wil maar ik blijf en Android-auto gewoon een heel vervelend systeem vinden.
Het is juist een functie die ik regelmatig gebruikt tijdens een leuke roadtrip.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
De software op mijn z fold 5 is echt wel up to date net zoals die in mijn Kia.DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
[...]
Ota updates.
Bij mij blijft in mijn My-22 altijd een stuk rechts ongebruikt bij Android auto en wat er dan overblijft is een flink stuk minder dan bij de ingebouwde navi
Maar dit is op veel punten toch ook precies hetzelfde als wat ik zeg?bnwgraaf schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:46:
[...]
Een klein lullig schermpje is het inderdaad niet meer, maar navigeren binnen Android Auto is strikt genomen nog steeds niet 100% fullscreen. Ik heb nog steeds een kolom met knoppen die niets van doen hebben met navigeren.
Overigens is dit een eeuwigdurende en steeds weer terugkerende discussie.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navigatie over het algemeen prima werken en het grote voordeel vind ik dat het volledig geïntegreerd is in de auto, inclusief het scherm voor je.
Ja, je kunt wireless Android Auto installeren, maar op de lagere reizen die ik regelmatig maak, moet ik nog steeds een kabeltje in mijn telefoon prikken om nog wel wat batterij voor na de reis over het houden (mijn telefoon kan niet draadloos geladen worden helaas)
Bovendien komt het soms een beetje over als een houtje-touwtje systeem wat niet volledig geïntegreerd is, want als ik de radio wil bedienen merk je dat je eigenlijk twee op zich staande systemen door elkaar heen aan het gebruiken bent.
Dat gezegd hebbende, gebruik ik ook regelmatig AA voor bijvoorbeeld Spotify en omdat ik in het dagelijks leven de manier waarop verkeersinformatie wordt aangeboden binnen TomTom superieur vind aan zo'n beetje alle navigatiesystemen en daardoor fijner voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer. Maar tijdens langere buitenland reizen vind ik de informatie voor het laden onderweg erg prettig werken in de Kia navigatie.
En voor degenen die steeds roepen dat de ingebouwde navigatie slecht werkt en de updates het soms nog slechter maken: AA krijgt heel regelmatig een update en bijna altijd is er dan wel weer een functionaliteit die niet meer werkt. Daar staat AA toch ook wel bekend om en er zijn vaak meerdere updates nodig voordat Google dat oplost...
En misschien is een klein lullig schermpje misschien wat overdreven maar het hele scherm wordt gewoon niet gebruikt als je navigeert en wat er overblijft is niet direct breedbeeld.
Voor zover ik in deze topic heb gelezen werkt de OTA niet goed of maar tijdelijk.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:50:
[...]
De software op mijn z fold 5 is echt wel up to date net zoals die in mijn Kia.
Ota updates.
Bij mij blijft in mijn My-22 altijd een stuk rechts ongebruikt bij Android auto en wat er dan overblijft is een flink stuk minder dan bij de ingebouwde navi
Hieronder zie je Flitsmeister op het scherm via AA.
Edit: De laatste update kun je hier downloaden: https://update.kia.com

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 01-07-2024 11:14 ]
De opmerking over het afkoppelen bij het laden is wel eentje om over na te denken. Ik had me dat nooit gerealiseerd, totdat ik in het buitenland een keer iemand zag "tobben" met een caravan. Daarw moet je inderdaad wel steeds mee aan de gang.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:21:
@Possible wat is het ledig gewicht van dat ding?
Zelf geen ervaring, maar reken op een hoop extra tussenstops doordat je enorm veel meer luchtweerstand hebt. Bij veel snelladers zul je ook steeds je wagentje af moeten koppelen omdat je anders de weg blokkeert.
Hoe vaak ben je dit van plan te doen en hoever gaat de reis? Ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen, maar waar een wil is is een weg.
Bij de my19 draait het entertainment systeem op android 4.4 deze is echt antiek dus logisch dat moderne features zoals aa fullscreen niet werken.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:50:
[...]
De software op mijn z fold 5 is echt wel up to date net zoals die in mijn Kia.
Ota updates.
Als er niet zo veel in zit, is een aanhanger dan nodig? Zijn jullie met zijn tweeën of gaan er ook passagiers mee op de achterbank?Possible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:38:
Wie heeft er al eens met een kleine bagageaanhanger gereden naar het buitenland? Wij zijn aan het kijken of we onze huidige benzine auto moeten gaan inruilen voor een Elektrische. Nu zag ik dat de Kia E-Niro vanaf 2021 model mag trekken (300kg?)
Het gaat om zon karretje:
[Afbeelding]
Deze mag maximaal 450kg belast worden, maar is dat bij lange na niet. Er zitten 4 stoelen in, opblaasbare tent en wat ander klein spul.
Wij camperen met zijn tweeën en krijgen alles in (en achterop) de Kia, inclusief grote tent, Opblaasbare kano, twee mountainbikes plus uitrusting.
Ja dat klopt, ik val jou juist bij en bevestig jouw verhaal dat er ook aan het Android Auto systeem wel wat haken en ogen zit!DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:54:
[...]
Maar dit is op veel punten toch ook precies hetzelfde als wat ik zeg?
En misschien is een klein lullig schermpje misschien wat overdreven maar het hele scherm wordt gewoon niet gebruikt als je navigeert en wat er overblijft is niet direct breedbeeld.
Overigens zou je bij de meest recente updates van Android Auto de navigatie wel volledig tot aan de rechterkant moeten hebben en heb je juist aan de linkerkant een kolom die niet door de navigatie gebruikt wordt. Of je moet de bestuurderskant in AA omgewisseld hebben. Maar het is wel bijna breedbeeld navigatie (minus ongeveer 1,5 cm of zo)
Als de navigatie binnen AA zowel niet de linkerkant als de rechterkant gebruikt, heb je dan misschien in het Kia systeem de split screen functie aan staan?
Ik heb deze update en bij mij werkt ota primaDutchKel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:05:
[...]
Voor zover ik in deze topic heb gelezen werkt de OTA niet goed of maar tijdelijk.
Hieronder zie je Flitsmeister op het scherm via AA.
Edit: De laatste update kun je hier downloaden: https://update.kia.com
[Afbeelding]
Ja er gaan ook nog twee kids mee van 8 en 11. Een trekhaak koffer zou dan wellicht een optie kunnen zijn.bnwgraaf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Als er niet zo veel in zit, is een aanhanger dan nodig? Zijn jullie met zijn tweeën of gaan er ook passagiers mee op de achterbank?
Wij camperen met zijn tweeën en krijgen alles in (en achterop) de Kia, inclusief grote tent, Opblaasbare kano, twee mountainbikes plus uitrusting.
Dan heb je AA toch ook op fullscreen? Je hebt immers een MY22, die loopt als het goed is zelfs voor op de MY20 die ik heb.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Ik heb deze update en bij mij werkt ota prima
Sorry mijn fout ik heb AA wel full screen maar de navigatie niet.DutchKel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Dan heb je AA toch ook op fullscreen? Je hebt immers een MY22, die loopt als het goed is zelfs voor op de MY20 die ik heb.
Dat ligt dan aan de specifieke navigatie app. Zoals je ziet kan Flitsmeister wel fullscreen.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Sorry mijn fout ik heb AA wel full screen maar de navigatie niet.
Edit: Voor degene die het niet (meer) weten. Vroeger was AA niet fullscreen en had je aan de rechterkant altijd een blok waar iets van de autoradio zelf in stond. Zoals de radio, actie radius etc. Dat wat je nu kunt kiezen om te verbergen tijdens de navigatie.
[ Voor 32% gewijzigd door DutchKel op 01-07-2024 11:44 ]
Google Maps en Waze gaan ook fullscreen.DutchKel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:40:
Dat ligt dan aan de specifieke navigatie app. Zoals je ziet kan Flitsmeister wel fullscreen.
Maar je kan ook multi-tasken in AA, en dan krijg je een klein schermpje (1/3 of 2/3 afhankelijk van welke kant het staat), totdat je weer single-tasking gaat doen. Misschien bedoelt @DijkDude dat en is het verwarrend hoe je schakelt naar fullscreen? Lastig uit te leggen wat je nou precies voor handeling doet nu ik er zo over nadenk.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Eén foto zegt soms meer dan 1000 woorden… (@DijkDude )gertvdijk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Google Maps en Waze gaan ook fullscreen.
Maar je kan ook multi-tasken in AA, en dan krijg je een klein schermpje (1/3 of 2/3 afhankelijk van welke kant het staat), totdat je weer single-tasking gaat doen. Misschien bedoelt @DijkDude dat en is het verwarrend hoe je schakelt naar fullscreen? Lastig uit te leggen wat je nou precies voor handeling doet nu ik er zo over nadenk.
<John O`Mill>
m'n kia heeft weer eens een onderhoudsbeurt nodig en APK
krijg vandaag een mailtje en bel natuurlijk meteen
Moet voor 31-8 allemaal gebeuren .. Nou .. ze zijn al voor September aan het plannen ..
Erg handig allemaal ("gelukkig" was er voor mij nog een gaatje op 30-8)
Ben benieuwd hoe dat met meer mensen gaat ..
There are no secrets, only information you do not yet have
OK, scenario van afgelopen weekend. Vlak over de Belgische grens in de Ardennen. We vertrokken van ons overnachtingsadres met nog 34% in de accu (140 km bereik) en nog 480 km te gaan. Dat betekent praktisch gezien twee laadstops.CyBeRSPiN schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:12:
Tja, waarom zou je de ingebouwde navi gebruiken als je Android Auto / Apple Carplay kunt gebruiken met veel betere apps.
Hoe pak jij dit aan?
In mijn geval: in de Kia navigatie ons eindadres opgegeven. Meteen de melding dat dat met de huidige SOC niet zou lukken. Suggestie van twee laadstops, eentje na 60 km en nog eentje vlak over de grens in Nederland. Verder de hele route op de interne navigatie gereden, inclusief een dynamisch omleiding ergens bij Brussel i.v.m. een file.
Nou nou, mag wel een toontje lager, hoor! Ik val je helemaal niet aan, dus ik zou ook niet weten waarom je je wel of niet geroepen zou moeten voelen om je te verdedigen. Ik heb het over vermoedens op basis van wat je zelf geschreven hebt, maar goed hoor, ik had het bij het verkeerde eind. Shit happens.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Zo, dat zijn nogal wat aannames ondanks een "flauw vermoeden"
Ondanks dat ik me niet zo geroepen voel om me hier te gaan verdedigen toch maar een paar opmerkingen.
Ik weet heel goed wat Android auto is.
Als je goed had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik het heb over het aansluiten in de auto waaruit je op zou kunnen maken dat ik natuurlijk wel begrijp dat het niet over het schermpje van de telefoon gaat.
Android auto gebruikt gewoon niet het hele scherm van mijn Kia Niro MY-22
Verder heb ik het inderdaad over Google Maps maar veel navigatie apps maken gebruik van hetzelfde kaartmateriaal hooguit een andere manier van interpreteren, dus de route zelf zal niet veel veranderen.
Verder mag je vinden wat je wil maar ik blijf en Android-auto gewoon een heel vervelend systeem vinden.
Is ook niet zo gek als je het hebt over navigeren met Android Auto, maar dan blijk je het over Google Maps te hebben zonder dat erbij te vermelden en dan doe jij de aanname dat iedereen zou moeten weten dat veel navigatieapps (wat dus niet alle zijn) hetzelfde kaartmateriaal maar een andere manier van interpreteren gebruiken en dat daardoor de route zelf niet veel zal veranderen. Ik heb een andere mening hierover, bovendien, er zijn maar zoveel verschillende mogelijkheden tussen punt A en B als je de snelste of kortste route wilt bepalen. En dat hadden mensen dan tussen de regels door moeten lezen. Tja.
En ja, ik had ook gelezen dat je het had over de telefoon aansluiten op de auto, wat ik niet helemaal kon rijmen met de rest, maar aangezien er ook een USB-aansluiting op zit waarmee je alleen maar je smartphone oplaadt, had het dat kunnen zijn. Hoe moet ik dat nou weten? Als je het er niet bij vermeldt, kunnen andere mensen niet ruiken wat je bedoelt, hè?
Zo doe ik het dus ook altijd, alleen gisteren stopte hij ineens dus niet bij zijn zelf aangegeven laadpunten.multikoe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:21:
[...]
OK, scenario van afgelopen weekend. Vlak over de Belgische grens in de Ardennen. We vertrokken van ons overnachtingsadres met nog 34% in de accu (140 km bereik) en nog 480 km te gaan. Dat betekent praktisch gezien twee laadstops.
Hoe pak jij dit aan?
In mijn geval: in de Kia navigatie ons eindadres opgegeven. Meteen de melding dat dat met de huidige SOC niet zou lukken. Suggestie van twee laadstops, eentje na 60 km en nog eentje vlak over de grens in Nederland. Verder de hele route op de interne navigatie gereden, inclusief een dynamisch omleiding ergens bij Brussel i.v.m. een file.
Dat was dus ook mijn oorspronkelijke topic waarnaar ik allerlei adviezen kreeg om Android auto te gaan gebruiken maar ik ben verder prima tevreden met de ingebouwde Navi.
Dus het ging mij er meer om waarom hij ineens niet stopte bij een aangegeven laadpunt en heb ik volgens mij nergens heb gezegd dat ik een ander navigatiesysteem zou willen hebben.
Ik vind namelijk de ingebouwde navigatie om precies de redenen die jij ook noemt erg fijn, en ik kom in 9 van de 10 gevallen ook prima op de aangegeven locatie aan.
Moet natuurlijk alleen nog wel even dat irritante pop-upvenstertje wegklikken of ik tevreden ben.
Die planning van de ingebouwde navigatie doet me een beetje denken aan die “I’m feeling lucky” knop die Google ooit had. Maar is misschien prima voor mensen die zich niet zo willen voorbereiden.
Zo hoog is de toon toch niet?richy3908 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Nou nou, mag wel een toontje lager, hoor! Ik val je helemaal niet aan, dus ik zou ook niet weten waarom je je wel of niet geroepen zou moeten voelen om je te verdedigen. Ik heb het over vermoedens op basis van wat je zelf geschreven hebt, maar goed hoor, ik had het bij het verkeerde eind. Shit happens.
Is ook niet zo gek als je het hebt over navigeren met Android Auto, maar dan blijk je het over Google Maps te hebben zonder dat erbij te vermelden en dan doe jij de aanname dat iedereen zou moeten weten dat veel navigatieapps (wat dus niet alle zijn) hetzelfde kaartmateriaal maar een andere manier van interpreteren gebruiken en dat daardoor de route zelf niet veel zal veranderen. Ik heb een andere mening hierover, bovendien, er zijn maar zoveel verschillende mogelijkheden tussen punt A en B als je de snelste of kortste route wilt bepalen. En dat hadden mensen dan tussen de regels door moeten lezen. Tja.
En ja, ik had ook gelezen dat je het had over de telefoon aansluiten op de auto, wat ik niet helemaal kon rijmen met de rest, maar aangezien er ook een USB-aansluiting op zit waarmee je alleen maar je smartphone oplaadt, had het dat kunnen zijn. Hoe moet ik dat nou weten? Als je het er niet bij vermeldt, kunnen andere mensen niet ruiken wat je bedoelt, hè?
Ruiken doe je met je neus, lezen met je ogen
Volgens mij heeft de ingebouwde navigatie ook weet van het aantal vrije laadplekken. Ik heb al eens gehad dat die ineens ergens anders naartoe navigeerde terwijl ik naar een laadpaal ging rijden.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Zo doe ik het dus ook altijd, alleen gisteren stopte hij ineens dus niet bij zijn zelf aangegeven laadpunten.
Dat was dus ook mijn oorspronkelijke topic waarnaar ik allerlei adviezen kreeg om Android auto te gaan gebruiken maar ik ben verder prima tevreden met de ingebouwde Navi.
Dus het ging mij er meer om waarom hij ineens niet stopte bij een aangegeven laadpunt en heb ik volgens mij nergens heb gezegd dat ik een ander navigatiesysteem zou willen hebben.
Ik vind namelijk de ingebouwde navigatie om precies de redenen die jij ook noemt erg fijn, en ik kom in 9 van de 10 gevallen ook prima op de aangegeven locatie aan.
Moet natuurlijk alleen nog wel even dat irritante pop-upvenstertje wegklikken of ik tevreden ben.
Mogelijk was de laadpaal bezet en had de navigatie daarom zoiets van rij dan maar naar een andere laadpaal.
Jij hebt het over verdedigen. Je verdedigt je als je je aangevallen voelt.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:52:
[...]
Zo hoog is de toon toch niet?
Ruiken doe je met je neus, lezen met je ogen
Je gaat niet inhoudelijk in op mijn argumenten, dus dan houdt het voor mij op.
Ik sta blijkbaar wel heel erg op jouw teentjes hè?richy3908 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:16:
[...]
Jij hebt het over verdedigen. Je verdedigt je als je je aangevallen voelt.
Je gaat niet inhoudelijk in op mijn argumenten, dus dan houdt het voor mij op.
Voor zover ik weet ben ik op al je argumenten inhoudelijk ingegaan.
Is toch zo simpel als klikken op het icon van de app die fullscreen moet vanuit splitscreen? Werkt volgens mij wel alleen vanuit de app die op 2/3 staat, anders gaat de app van 1/3 naar 2/3.gertvdijk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Google Maps en Waze gaan ook fullscreen.
De ingebouwde navigatie maakt kennelijk ook onderscheid in laadpalen die je zoekt als de auto aangeeft dat je het niet gaat redden met de ingestelde route en laadpalen die je zoekt via de POI optie.DutchKel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:58:
[...]
Volgens mij heeft de ingebouwde navigatie ook weet van het aantal vrije laadplekken. Ik heb al eens gehad dat die ineens ergens anders naartoe navigeerde terwijl ik naar een laadpaal ging rijden.
Mogelijk was de laadpaal bezet en had de navigatie daarom zoiets van rij dan maar naar een andere laadpaal.
Wilde van de week even testen en heb de melding dat we het niet zouden redden "weggeklikt" omdat ik ABRP gebruik voor het laden maar was toch nieuwsgierig en heb bij een stoplicht een laadpaal gezocht vanuit POI en die als tussenstop toegevoegd. Vervolgens blijft de auto maar terug komen met de mededeling dat ik onderweg moet laden en wil me een laadpaal laten zoeken.
Als dat waar is ben ik stiekum dan toch wel een beetje onder de indruk.DutchKel schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:58:
[...]
Volgens mij heeft de ingebouwde navigatie ook weet van het aantal vrije laadplekken. Ik heb al eens gehad dat die ineens ergens anders naartoe navigeerde terwijl ik naar een laadpaal ging rijden.
Maar ik denk eerder dat wanneer je zuiniger rijdt dan vooraf door de navi bepaalt, het aantal op dat berekende moment nog te rijden km's eerder de keuze voor de nav is om nog even door te rijden. (sorry voor deze lange zin)
Maar in beide gevallen zou het fijn zijn als je daar dan wel even een melding voor zou krijgen
De interne navigatie rammelt wel een beetje, ik heb dat ook al eerder eens uitgelegd. Ik heb overigens nog nooit jouw probleem gehad, bij mij navigeert hij netjes naar de laadpaal, waar die ook is. Maar de interne navigatie wel een keus uit noodzaak. Voor zover ik kan zien zijn er geen goede alternatieven. ABRP is bagger als het gaat om navigeren, Google Maps is de beste navigatie maar kan via AA geen laadpalen plannen en weet niets van je huidige SOC. ABRP weet niets van je huidige SOC zonder een dongle of een Tronity account.DijkDude schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Zo doe ik het dus ook altijd, alleen gisteren stopte hij ineens dus niet bij zijn zelf aangegeven laadpunten.
Overigens: ik gebruik Google Maps eigenlijk vrijwel altijd voor ritten waarbij ik niet langs de snellader hoef. Ik gebruik de interne navigatie heel specifiek voor langere ritten, waarbij ik onderweg moet laden.
Dat is het precies. Ik wist de avond van tevoren dat ik met weinig SOC zou moeten vertrekken en probeerde me (o.a. via ABRP, Plugshare, Kia Charge app) voor te bereiden, gewoon om eens te kijken hoe dat uitpakte. ABRP liet duidelijk zien waar ik moest laden, maar toen zat ik met het feit dat ik die laadpunten over moest zetten naar of Google Maps of naar de interne navigatie (na eerdere erg beroerde ervaringen met ABRP als navigatiesoftware). En toen dacht ik: fuck it, ik neem nog een glas wijn en ik ga morgen gewoon, net zoals ik al eerder deed, in de auto zitten en laat de interne navigatie zijn werk doen.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:50:
@multikoe ik probeer sowieso al ergens volgeladen te hebben voor vertrek van een lange rit. Maar ik gebruik dan ABRP om te oriënteren op laders onderweg, welke qua prijs en beschikbaarheid en qua faciliteiten (toilet, lunch, diner) geschikt zijn. Heb zelf een voorkeur voor Ionity ivm veel laders en goede telefonische support, maar ga binnenkort Tesla SuCs proberen ivm lagere prijs.
Die planning van de ingebouwde navigatie doet me een beetje denken aan die “I’m feeling lucky” knop die Google ooit had. Maar is misschien prima voor mensen die zich niet zo willen voorbereiden.
https://www.marktplaats.n...adapcc-el-stoelen-trekhaa
16,7k met trekhaak. Wel 157k op de teller.
Dat is een "draaghaak" met 0kg trekgewicht, alleen voor een licht fietsenrekje te gebruiken. Ook geen fabrieksgarantie meer ivm km stand.Possible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:55:
De prijzen beginnen al wel een beetje te zakken?
https://www.marktplaats.n...adapcc-el-stoelen-trekhaa
16,7k met trekhaak. Wel 157k op de teller.
Hoezo alleen een licht fietsenrekje?CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Dat is een "draaghaak" met 0kg trekgewicht, alleen voor een licht fietsenrekje te gebruiken. Ook geen fabrieksgarantie meer ivm km stand.
Klopt, maar voor een trekhaak koffer prima.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Dat is een "draaghaak" met 0kg trekgewicht, alleen voor een licht fietsenrekje te gebruiken. Ook geen fabrieksgarantie meer ivm km stand.
En mag hopen dat deze autos wel 350k+ kunnen hebben op de teller.
Dat is het niet. Volgens mij mogen alle modellen vanaf 2020 een aanhanger van maximaal 300 kg trekken. Maar er zijn twee verschillende trekhaken in gebruik: een trekhaak met pinnetjes op de kogel waardoor je er inderdaad alleen een fietsendrager op kan (mag?) zetten. En een "gewone" trekhaak, waar ook een aanhanger op gezet kan worden.
De maximale kogeldruk is 75kg, misschien dat je er in de praktijk wat meer gewicht op kwijt kan, maar heb meerdere berichten gelezen (ook op het Kiaforum) over een zogenaamde "wiebelhaak", dat ie niet echt stevig is. Als je er 2 zware ebikes en een kinderfiets op gaat hangen zou ik even uitzoeken of dat wel veilig kan.
https://webshop.kia.nl/ac...ransport/0/ZKDEE99663245/ dit zal de trekhaak zijn denk ik, met van die pinnetjes aan de zijkant om het aankoppelen van een aanhanger te voorkomen.
Pas latere versies hebben een andere typegoedkeuring waar die 300kg trekgewicht bij de RDW geregistreerd staat. Bij die uit @Possible 's marktplaats linkje is dat niet het geval.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2024 16:43 ]
Klopt inderdaad. Maar wat zijn dan precies de verschillen van het 2019/2020 model t.o.v. het 2021 wat wel 300kg mag trekken?CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:38:
[...]
De maximale kogeldruk is iets van 60kg geloof ik, misschien dat je er in de praktijk wat meer gewicht op kwijt kan, maar heb meerdere berichten gelezen (ook op het Kiaforum) over een zogenaamde "wiebelhaak", dat ie niet echt stevig is. Als je er 2 zware ebikes en een kinderfiets op gaat hangen zou ik even uitzoeken of dat wel veilig kan.
Pas latere versies hebben een andere typegoedkeuring waar die 300kg trekgewicht bij de RDW geregistreerd staat. Bij die uit @Possible 's marktplaats linkje is dat niet het geval.
Het typegoedkeuringsnummer zoals bij de RDW geregistreerd. Onduidelijk of er technisch iets anders is, maar de typegoedkeuring is bepalend of er wel of niet getrokken mag worden. Is ook wel regelmatig besproken in de 5 jaar dat dit topic oud isPossible schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]
Klopt inderdaad. Maar wat zijn dan precies de verschillen van de 2019/2020 modem t.o.v. het 2021 wat wel 300kg mag trekken?
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.