Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:16:
[...]
Daarnaast is een wp ook weer een onderdeel wat kapot kan gaan en paar kilo weegt.
Die warmtepomp zit er doorgaans standaard al in (of je zou nog een model zonder airco moeten hebben :+ ).
Wil je het het interieur ook verwarmen met die "airco" dan moet er gewoon een extra keerklep in.

Je kan bewust ook kiezen voor een auto zonder airco. Dan zweet je bij zonneschijn sowieso een paar extra kilo's kwijt en bespaar je dubbel op vervoerd gewicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
IvoB2 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:45:
Die warmtepomp zit er doorgaans standaard al in [...]
Redelijk standaard voor MY19/20, ja (prijslijst jan20).

Maar is echt een losse optie voor MY21 zoals te zien in prijslijst jan21 en prijslijst okt21. Die ik nu bekeken heb van 2021 staat het allemaal niet in de advertenties dus ik ga er maar van uit van niet.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ha, ik wist niet dat je tegenwoordig nog een auto vanaf 30K zonder airco kon krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:13:
[...]

het gaat niet om een WP maar alleen over een omkeerinrichting, hè. De WP zit er sowieso in: dat is je airco.

Maar inderdaad kan ook die omkeerinrichting kapot gaan, maar dat is niet meer dan een paar kleppen, vergelijkbaar met de ventielen van een trompet. De kans dat daar wat aan gaat mankeren lijkt me niet bijster groot...

[Afbeelding]
Het is wel iets meer dan een paar kleppen. O.a. ook een paar druksensoren en een paar temperatuur sensoren. In de basis is het inderdaad het omkeren van de richting maar om een superefficiënte airco/WP voor een auto te maken komt er iets meer kijken.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:37
Hippe Lip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:13:
[...]

het gaat niet om een WP maar alleen over een omkeerinrichting, hè. De WP zit er sowieso in: dat is je airco.

Maar inderdaad kan ook die omkeerinrichting kapot gaan, maar dat is niet meer dan een paar kleppen, vergelijkbaar met de ventielen van een trompet. De kans dat daar wat aan gaat mankeren lijkt me niet bijster groot...

[Afbeelding]
Maakt me geen fluit uit hoe je het noemt of wat het doet, maar zolang ik er 1000 euro voor neer moet tellen was het geen goede deal voor mij. Ik heb het dus ook niet gedaan. Over 4 jaar voor 1000 euro stroom meer gebruiken zag ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
eltron schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:51:
[...]

In aanvulling op de andere reacties. Het is mede door import i.d.d. ingewikkeld en ook over modeljaren is wel eens verwarring, vaak kijkt men naar datum registratie maar dat kan dan zowel een oud als een nieuw modeljaar betreffen, met name in de laatste maanden van het oude jaar en de eerste maanden van het nieuwe jaar. En schuifkanteldak kan ook nog na-inbouw betreffen. Ik deed dat zelf in verleden ook omdat het af fabriek in de bijtelling zat en na-inbouw als accessoire niet.

Gewoon kijken wat je zelf belangrijk vindt en zoeken op die kenmerken. Als het in de advertentie wordt aangeboden moet de auto er ook over beschikken.
Mijn MY19 komt uit België (zelf gekocht en geïmporteerd). Ik had de keus voor een af fabriek schuifkanteldak (optie van 600 euro). Heb ik niet gedaan, maar het was dus prima mogelijk destijds. Alleen onze Nederlandse importeur had de opties beperkt. Ik heb ook een grijs interieur ipv zwart, en 220V bij de achterbank. In Nederland was dat niet mogelijk.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JvdBosch schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:54:
[...]
Mijn MY19 komt uit België (zelf gekocht en geïmporteerd). Ik had de keus voor een af fabriek
Correct.
Wij hebben ook een e-Niro MY19 en de enige aan te kruisen optie was een schuifdak.
Al de rest was standaard (in die versie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:37
Vandaag wat nieuwe zonnepanelen vervoerd in de e-niro, en zoals verwacht paste het niet helemaal en moest de achterklep een beetje open staan. Met een spin dicht gehouden tussen het slotje (dichtgedrukt) en de haak aan onderkant.
Hoop gepiep, maar waar ik bang voor was dat de auto niet verder zou willen en ik bv. zou moeten uitschakelen en opnieuw starten hoefde gelukkig niet. Wel automatische parkeerrem bij een stoplicht, dus even N en weer D en je kunt verder.

Gelukkig stop het gepiep wel bij hogere snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Is de optie om de Niro te voorverwarmen / ijsvrij te maken ook aanwezig als de Niro geen warmtepomp heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Leader98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:31:
Is de optie om de Niro te voorverwarmen / ijsvrij te maken ook aanwezig als de Niro geen warmtepomp heeft?
Yep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07
Leader98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:31:
Ja hoor. Je kunt via de app de verwarming van het interieur aanzetten. Je hebt daarbij de keus of je de "defrost windscreen" functionaliteit wil aanzetten of niet. Ik gebruik dat in de winter heel vaak. Niet eens voor mezelf, maar als mijn vrouw 's ochtends vroeg weg moet met de auto. Die is altijd te laat, te gehaast en ik wil niet dat ze in die "staat" met beslagen/bevroren ramen met een gaatje erin gewreven de weg op gaat....
Als ik er aan denk en het vriest, dan doe ik hetzelfde als ze 's middags weer wegrijd van haar werk.

[ Voor 7% gewijzigd door multikoe op 18-06-2024 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor die paar dagen dat het hier nog echt vriest (woon in centraal Vlaanderen en niet in noordelijk Nederland) leggen we gewoon een frostscreen over de voorruit. 5 seconden werk om te verwijderen en volledige voorruit vrij bij vertrek.
Auto heeft wel een WP en voor we een km ver zijn is het interieur van de auto al op een aangenametemperatuur (voor ons in de winter op max. 19,5°C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

13art

Moderator Mobile
13art schreef op maandag 17 juni 2024 @ 05:23:
Zijn er hier mensen die de Kia e-niro hebben toegevoegd als powerup in de Tibber app? Zo ja zien jullie daar dan de accu status van de auto? Die lijkt hier in de Tibber app altijd op 0% te staan. Ook wanneer aangesloten.
Contact gehad met Tibber hierover. Om één of andere onbekende reden komt de pin die nodig is voor het inzien van de gegevens, niet door bij Tibber. Auto verwijderd, pin in de Kia Connect app gereset, auto weer toegevoegd in de Tibber app, maar zonder effect. Ze zetten het probleem nu door naar het technische team.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk toch echt dat het aan de Kia ligt. Ik krijg al maanden geen gegevens door, tenzij ik zelf op de ververs-knop druk in de app. En dan nog klopt het vaak niet met de werkelijkheid.
Heel toevallig vlak voordat ik pasgeleden voor onderhoud moest, kreeg ik weer gegevens door als de accu volgeladen was bij de laadpaal. Ik had namelijk gevraagd dat eens na te kijken. Ze hebben nieuwe software erop gezet en een harde reset gedaan en zowaar werkte het weer. Helaas slechts eenmalig, want ik krijg weer geen meldingen. Ook niet als de deur open blijft ofzo.
Al 3 jaar problemen en de dealer weet het ook niet, Zucht........

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:38
De remote services worden blijkbaar beperkt/uitgezet als je een tijd de auto niet hebt gestart. 12 dagen nu geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rokil schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:56:
[…] Al 3 jaar problemen en de dealer weet het ook niet, Zucht........
Zo heb ik al 5 jaar problemen met de temperatuurregeling. Bij kortere ritten merk je het niet, maar na 45-60 minuten komt er opeens een plens koude lucht binnen. Alsof de sensoren denken dat het plotseling 5 graden warmer is.
Dan kun je de verwarming hoger zetten (ca. 4 graden kom je dan op uit), maar even later werkt het weer normaal en zit je in een veel te warme auto.

Anderen die dit herkennen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
janne_nl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:02:
De remote services worden blijkbaar beperkt/uitgezet als je een tijd de auto niet hebt gestart. 12 dagen nu geloof ik.
Dat zal het niet zijn, of bij mij is er iets anders aan de hand, want mijn niro wordt bijna iedere dag gebruikt.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee. Dat was de reden van mijn opmerking ook niet eigenlijk.

Naar aanleiding van jou post ververste ik en dat leverde de melding op dat de remote services tijdelijk uitgezet zijn.

Onder het rijden update hij ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:02:
Zo heb ik al 5 jaar problemen met de temperatuurregeling. Bij kortere ritten merk je het niet, maar na 45-60 minuten komt er opeens een plens koude lucht binnen. Alsof de sensoren denken dat het plotseling 5 graden warmer is.
Dan kun je de verwarming hoger zetten (ca. 4 graden kom je dan op uit), maar even later werkt het weer normaal en zit je in een veel te warme auto.
Misschien kan je eens kijken met een OBD-lezer wat de temperatuursensoren zeggen; wellicht zie je daar opeens heel even -50 en kan je de monteur vertellen welke sensor defect is. :P

random generieke how-to: YouTube: Kia Niro EV Secret Tech Information

sensor: https://github.com/JejuSo...2_Kona%26Niro_EV_HVAC.csv

(hier staat Niro EV want Amerikaanse modelnamen, maar het is de e-Niro volgens mij)

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 18-06-2024 14:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik denk toch echt dat het aan de Kia ligt. Ik krijg al maanden geen gegevens door, tenzij ik zelf op de ververs-knop druk in de app. En dan nog klopt het vaak niet met de werkelijkheid.
Heel toevallig vlak voordat ik pasgeleden voor onderhoud moest, kreeg ik weer gegevens door als de accu volgeladen was bij de laadpaal. Ik had namelijk gevraagd dat eens na te kijken. Ze hebben nieuwe software erop gezet en een harde reset gedaan en zowaar werkte het weer. Helaas slechts eenmalig, want ik krijg weer geen meldingen. Ook niet als de deur open blijft ofzo.
Ik heb geen zin om terug te kijken op dit forum, maar een paar weken geleden was het ontbreken van data in de app ook aan de orde. Ik (en anderen) hebben toen contact gezocht met het Kia Connect team en die hebben dat uiteindelijk opgelost met Vodafone. Het bleek een probleem met hun sms-service te zijn. Heb je het al via die weg geprobeerd?
https://connect.kia.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
In de Kia Connect app zie ik wel gewoon alle gegevens. Maar de Tibber app heeft dus geen toegang tot de accu gegevens waar ze dat wel zouden moeten hebben. Wat overigens nog altijd niet weg neemt dat het probleem bij Kia kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:43
[...]

Ja, alleen niet kunnen relateren aan tijd. Soms varieert de koeling inderdaad vrij abrupt. Ik krijg van meereizende gezinsleden (louter dames) klachten over kou en het verzoek op om 'driver only' te zetten. Dan is de uitblaassnelheid lager, ook voor mij als bestuurder. Ik dacht vooralsnog dat variaties in de instraling van de zon op een bepaalde sensor de oorzaak zou kunnen zijn. Een vorige auto Ford C-max 1e type) had zo'n sensor op het dashboard. Dat was een forse puist. Weet niet of de e-Niro dit ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
multikoe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Ik heb geen zin om terug te kijken op dit forum, maar een paar weken geleden was het ontbreken van data in de app ook aan de orde. Ik (en anderen) hebben toen contact gezocht met het Kia Connect team en die hebben dat uiteindelijk opgelost met Vodafone. Het bleek een probleem met hun sms-service te zijn. Heb je het al via die weg geprobeerd?
https://connect.kia.com/nl
Ja, een tijdje geleden al, nadat ik voor de zoveelste keer voor niks bij mijn auto stond te wachten omdat de accu nog niet vol was.
Kia meldde me dat het probleem opgelost zou zijn en dat ik het verder met de dealer moet opnemen. Die kon er verder ook niks aan doen, omdat hij niet over het Connect-gebeuren gaat. Zoals ik al zei werkte de app zomaar ineens wel en hij dacht dat de update en reset de oplossing was. Nu dus weer geen meldingen en de dealer weet het ook niet meer.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Ja, een tijdje geleden al, nadat ik voor de zoveelste keer voor niks bij mijn auto stond te wachten omdat de accu nog niet vol was.
Kia meldde me dat het probleem opgelost zou zijn en dat ik het verder met de dealer moet opnemen. Die kon er verder ook niks aan doen, omdat hij niet over het Connect-gebeuren gaat. Zoals ik al zei werkte de app zomaar ineens wel en hij dacht dat de update en reset de oplossing was. Nu dus weer geen meldingen en de dealer weet het ook niet meer.
:'(
Balen. Maar ik begreep uit mijn correspondentie dat er een apart team is dat over de communicatie van de auto met de servers en de app gaat. Daar gaat de dealer dus weinig aan kunnen doen. Ik had contact met de helpdesk van kia Connect, niet met Kia zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
gertvdijk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en kom er met de oude brochures niet uit. Het kan gewoon niet kloppen wat daar in staat met de werkelijkheid. Voorbeeld met iets wat direct herkenbaar is op de foto's: het Schuif-/kantel zonnedak. Volgens de brochures zouden MY19 en MY20 dit in geen enkele vorm hebben (brochure 2020 MY19/MY20), maar pas vanaf januari 2021 op MY21 (brochure januari 2021) en dan is het standaard vanaf de DynamicPlusLine. Maar dan ga je online kijken naar occassions met de foto's, en dan klopt daar geen barst van. 8)7 MY20 bj 2020-08 ExecutiveLine met Schuif-/kantel zonnedak gezien (hier), en 2021 modellen DynamicPlusLine/ExecutiveLine die dat helemaal niet hebben (voorbeeld). Ik heb daardoor helemaal geen vertrouwen erin dat een bepaalde datum/MY met uitvoering bepaalde opties wel of niet heeft. :|

Nu ik dit typ denk ik dat er wellicht andere opties waren in andere landen en zijn sommige auto's niet oorspronkelijk verkocht in Nederland en kan dat het verklaren? Maar wat een wildgroei aan opties, zeg, en vaak niet goed aangegeven in de advertenties. :-(
Ik heb op basis van alle brochures een lijst gemaakt met alle MY's die in alle brochures staan inclusief de basisprijs en prijs van beschikbare opties. Vervolgens kan je op de OVI pagina van de rdw (na invoeren van het kenteken) de fiscale waarde inzien, en op basis van de basisprijs+opties (en de refistratiedatum) kom je er achter welk MY het exact betreft (en dus met welke opties). Je moet alleen wel even op de OVI pagina checken of het inderdaad geen import betreft en of de km-standen 'logisch' worden bevonden, als het import betreft is de fiscale waarde namelijk niet betrouwbaar en zijn de standaard inbegrepen opties compleet anders.

Ik weet niet of ik zoiet hier makkelijk mag/kan delen, maar via een pm kan het altijd, mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
burniej schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Ik heb op basis van alle brochures een lijst gemaakt met alle MY's die in alle brochures staan inclusief de basisprijs en prijs van beschikbare opties. Vervolgens kan je op de OVI pagina van de rdw (na invoeren van het kenteken) de fiscale waarde inzien, en op basis van de basisprijs+opties (en de refistratiedatum) kom je er achter welk MY het exact betreft (en dus met welke opties). Je moet alleen wel even op de OVI pagina checken of het inderdaad geen import betreft en of de km-standen 'logisch' worden bevonden, als het import betreft is de fiscale waarde namelijk niet betrouwbaar en zijn de standaard inbegrepen opties compleet anders.

Ik weet niet of ik zoiet hier makkelijk mag/kan delen, maar via een pm kan het altijd, mocht je interesse hebben.
Dat is wel vet, zo'n overzicht! Gaat dat ook nog goed met keuzes zoals trekhaak enzo? Gokje: dat waren accessoires en geen aflveropties, dus die tellen niet mee.

Afgezien van ComfortLine die je toch bijna niet ziet, houd je dan maar een paar combinaties over van twee of drie lijnen en vier mogelijke opties (warmtepomp ja/nee & metallic lak ja/nee), dus dat is inderdaad een aftelbaar aantal mogelijke catalogusprijzen. Smart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 23:09
Ik ben op reis met de e-niro (my21) en sinds gisteren werkt de kia connect app niet meer. Dit als dat de verbinding me de auto niet meer lukt. (netwerk fout)

Ben op doorreis en heb op verschillende pleken getest, bereik zal het niet zijn daarom. Meer mensen met storing of is er een reset if iets dergelijks nodig?

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Kird03 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:04:
Ik ben op reis met de e-niro (my21) en sinds gisteren werkt de kia connect app niet meer. Dit als dat de verbinding me de auto niet meer lukt. (netwerk fout)

Ben op doorreis en heb op verschillende pleken getest, bereik zal het niet zijn daarom. Meer mensen met storing of is er een reset if iets dergelijks nodig?
- Reset de "head unit" met het kleine knopje naast de volumeknop. Dit lost connectieproblemen soms op. Deze reset is pijnloos (kun je zelfs tijdens het rijden doen...)
- Dit soort netwerkfouten gaat meestal vanzelf weer over. Hoewel een volle dag (of meerdere) wel erg lang is
- Mocht het nog niet opgelost zijn, dan kun je via https://connect.kia.com/nl een melding aanmaken. Ik werd een paar weken geleden succesvol geholpen (bleek een probleem bij Vodafone te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

[...]

Ja hier ook, volgens mij helpt het om ADS (automatische ontwaseming? Weet even niet hoe het in de menu's heet) uit te zetten. MY20 hier.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Arfman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Ja hier ook, volgens mij helpt het om ADS (automatische ontwaseming? Weet even niet hoe het in de menu's heet) uit te zetten. MY20 hier.
Dank je. Als ik eraan denk zal ik dat de volgende lange rit eens uitzetten…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
DutchKel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:49:
Heeft iemand al eens de airco kapot gehad? Bij mij komt er de temperatuur van de buitenlucht eruit als die moet koelen. Als ik hem op de voorruit zet dan zie ik wel dat hij het vocht eruit haalt, ook lijkt die daar wel te koelen maar dat is moeilijker voor mij om te controleren tijdens het autorijden.

De garage heeft helaas pas over ruim 1 maand de tijd om het te fixen.

MY20
Om mezelf even te quoten, de auto is vandaag gerepareerd. De verdamper was kapot. Dit viel onder de garantie.

Dus wel fijn die 7 jaar garantie. Om de discussie nog even aan te zwengelen over de beurten: ik heb wel eens een beurt met 3000km overschreden (de garage had niet eerder tijd). Daar werd vandaag niks over vermeld mbt de garantie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:29:
[...]
Dus wel fijn die 7 jaar garantie. Om de discussie nog even aan te zwengelen over de beurten: ik heb wel eens een beurt met 3000km overschreden (de garage had niet eerder tijd). Daar werd vandaag niks over vermeld mbt de garantie.
Hier idem. Weliswaar Private Lease, maar ik heb ook wel eens 2500 km gereden tussen de melding en het bezoek aan de dealer. Niets over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Om mezelf even te quoten, de auto is vandaag gerepareerd. De verdamper was kapot. Dit viel onder de garantie.

Bij mij ook niets genoemd over 2500km overschrijding. Hij krijgt trouwens eind augustus een nieuwe motor (en nieuwe motorsteunen) i.v.m. de ratel waar ik eerder een opname van heb gedeeld. Ze bestellen de motor tegelijk met de motorsteunen omdat ze al weten dat alleen de motorsteunen vervangen niet helpt (maar dat moet van KIA).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 23:09
multikoe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:20:
[...]

- Reset de "head unit" met het kleine knopje naast de volumeknop. Dit lost connectieproblemen soms op. Deze reset is pijnloos (kun je zelfs tijdens het rijden doen...)
- Dit soort netwerkfouten gaat meestal vanzelf weer over. Hoewel een volle dag (of meerdere) wel erg lang is
- Mocht het nog niet opgelost zijn, dan kun je via https://connect.kia.com/nl een melding aanmaken. Ik werd een paar weken geleden succesvol geholpen (bleek een probleem bij Vodafone te zijn).
Na 2 dagen de reset knop geprobeerd en direct daarna weer verbinding!

"Reset" behoudt ook alle instellingen en laatste route. 🙂

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Nou, ik ben na een proefrit ook eigenaar geworden van een e-Niro uit April 2021. MY21 (denk ik), DynamicPlusLine. 🥳
Mooie 'sweet spot' qua prijs voor mij die occasion, denk ik. Vrij veel kilometers op de klok (108k km) drukten de prijs. Met nog 3jr9mnd resterende garantie is dat wel gewoon prima met mijn verwachte aantal kilometers, want dan kom ik ongeveer op de 150k km met die 7 jaar. En bovendien komt hij in aanmerking voor de subsidie, netto 23k.

Het was voor mij een dubio tussen de Nissan Leaf e+ of de e-Niro. Allebei hebben ze zo hun sterke en zwakke punten, vind ik, maar de onzekerheden van de batterij bij de Leaf vs de positieve geluiden van de e-Niro, en ook de nog aanwezige garantie hebben mij toch doen besluiten voor de e-Niro te gaan. Die Leafs staan er zelden met serieuze kilometers aangeboden (slecht teken lijkt mij) en ze staan regelmatig maandenlang aangeboden.

Ik moet zeggen dat het mij niet hetzelfde wow-gevoel gaf als in de Nissan Leaf Tekna. En dan heb ik het over de aandrijving, gebrek 360 camera parkeren en bediening. Bij de Leaf was ik na een paar bochten gewend en de e-Pedal knop is gewoon supersimpel ten op zichte van die flippers en een auto-hold-knop. En zelfs met regeneratief remmen maximaal en auto-hold gaat de Niro er alsnog vandoor bij loslaten stroompedaal... misschien deed ik iets fout? Ik heb daarmee het gevoel dat hij een olieauto met koppeling probeert na te bootsen, maar dat wil ik helemaal niet.
De cruise control kreeg ik alleen aan de praat als er een andere auto voor mij reed; anders kreeg ik de foutmelding dat er niet aan de voorwaarden van de SCC kon worden voldaan. Ja uhm, misschien non-smart cruise control als smart even niet gaat, meneer Niro? Wellicht een instelling ergens, ook.
Anyways, het zijn wel dingen waar ik aan kan gaan wennen, denk ik!

Wat mij opviel bij het proefrijden overigens is dat de remmen nogal luid zijn (KLOENK ... KRAK). Na het in Park zetten beweegt de auto ook nog even een beetje, voelt wat raar. Ik heb het aangegeven voor de afleverbeurt.
Ook was de koelvloeistof ver onder het minimum gezakt... hoe dan?!?

Android Auto was bij mij niet werkend te krijgen. Het floepte aan en uit. Verschillende kabels geprobeerd en ook met de beste korte high-end datakabel van Anker was het precies hetzelfde. Misschien is mijn USB-poort op mijn telefoon wel gaar, ik heb er maar niet te lang naar gekeken. Als ik hem krijg afgeleverd ga ik het eens pairen met een wireless dongle van een collega, kijken of dat wel werkt.

Over het overzetten van Kia Connect was de dealer totaal niet bekend en zei dat ik mijn toestel wel kon registreren vanuit het infotainment. Maar ben je dan echt helemaal eigenaar ook en kan je de vorige eigenaar dan de toegang ontzeggen? Dat zou betekenen dat je een e-Niro als huurauto helemaal kan overnemen? Lijkt me raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:51
ningalloon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Zo te lezen in deze procedure is het best wel ingewikkeld en dan moet je ook nog het juiste apparaat hebben.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10235407-0001.pdf
Vandaag bij de dealer geweest. Naar huis gereden niks aan de hand. Vrouw vanavond nog ff weg krijgen we deze melding

Geweldig. Lekker 300 euro rekenen voor een nutteloze vloeistof wissel en dan ook nog eens verkeerd uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cje7IM67o1DTTRTFgL8LMBvHNGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg3439uMmAg8nn0Xz3vY2dXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:37
gertvdijk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:18:
Nou, ik ben na een proefrit ook eigenaar geworden van een e-Niro uit April 2021. MY21 (denk ik), DynamicPlusLine. 🥳
Mooie 'sweet spot' qua prijs voor mij die occasion, denk ik. Vrij veel kilometers op de klok (108k km) drukten de prijs. Met nog 3jr9mnd resterende garantie is dat wel gewoon prima met mijn verwachte aantal kilometers, want dan kom ik ongeveer op de 150k km met die 7 jaar. En bovendien komt hij in aanmerking voor de subsidie, netto 23k.

Het was voor mij een dubio tussen de Nissan Leaf e+ of de e-Niro. Allebei hebben ze zo hun sterke en zwakke punten, vind ik, maar de onzekerheden van de batterij bij de Leaf vs de positieve geluiden van de e-Niro, en ook de nog aanwezige garantie hebben mij toch doen besluiten voor de e-Niro te gaan. Die Leafs staan er zelden met serieuze kilometers aangeboden (slecht teken lijkt mij) en ze staan regelmatig maandenlang aangeboden.

Ik moet zeggen dat het mij niet hetzelfde wow-gevoel gaf als in de Nissan Leaf Tekna. En dan heb ik het over de aandrijving, gebrek 360 camera parkeren en bediening. Bij de Leaf was ik na een paar bochten gewend en de e-Pedal knop is gewoon supersimpel ten op zichte van die flippers en een auto-hold-knop. En zelfs met regeneratief remmen maximaal en auto-hold gaat de Niro er alsnog vandoor bij loslaten stroompedaal... misschien deed ik iets fout? Ik heb daarmee het gevoel dat hij een olieauto met koppeling probeert na te bootsen, maar dat wil ik helemaal niet.
De cruise control kreeg ik alleen aan de praat als er een andere auto voor mij reed; anders kreeg ik de foutmelding dat er niet aan de voorwaarden van de SCC kon worden voldaan. Ja uhm, misschien non-smart cruise control als smart even niet gaat, meneer Niro? Wellicht een instelling ergens, ook.

Wat mij opviel bij het proefrijden overigens is dat de remmen nogal luid zijn (KLOENK ... KRAK). Na het in Park zetten beweegt de auto ook nog even een beetje, voelt wat raar. Ik heb het aangegeven voor de afleverbeurt.

Android Auto was bij mij niet werkend te krijgen. Het floepte aan en uit. Verschillende kabels geprobeerd en ook met de beste korte high-end datakabel van Anker was het precies hetzelfde. Misschien is mijn USB-poort op mijn telefoon wel gaar, ik heb er maar niet te lang naar gekeken. Als ik hem krijg afgeleverd ga ik het eens pairen met een wireless dongle van een collega, kijken of dat wel werkt.

Over het overzetten van Kia Connect was de dealer totaal niet bekend en zei dat ik mijn toestel wel kon registreren vanuit het infotainment. Maar ben je dan echt helemaal eigenaar ook en kan je de vorige eigenaar dan de toegang ontzeggen? Dat zou betekenen dat je een e-Niro als huurauto helemaal kan overnemen? Lijkt me raar.
Ik denk dat je nog even in dat boekje moet duiken dat ws nog steeds netjes in de folie zit, want een paar dingen klinken echt alsof je iets verkeerd probeert te doen (zoals de CC aanzetten)

En ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld dat hij er vandaar gaat bij loslaten van het stroompdaal. Bedoel je het kruipen als je de rem loslaat? Dat is op te lossen door b.v even aan de linkerflipper te trekken, of je gebruikt die flipper zelfs om de auto helemaal stil te zetten. ALs je gewoon geremd hebt, en je staat stil kun je nog steeds met de linker flipper het kruipen uitzetten (voor die keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Auto Hold werkt door met het rempedaal tot stilstand te komen. Als Auto Hold aan staat dan licht deze groen op (is wit als hij ingeschakeld is). Dan staat de auto op de remmen stil.
Wil je volledig regeneratief tot stilstand komen dan kun je de linker flipper ingedrukt houden. En als je dan stilstaat houdt de auto je ook op de plek.
Voor een redelijke one-pedal drive kun je de regeneratie op stand 3 (en niet automatisch) zetten. Dan kun je vrijwel zonder rempedaal rondcruisen. Nu ken ik de Leaf niet dus ik weet niet wat het verschil dan nog is tussen deze twee.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:44

Nou nou..... En ondanks alle minpunten toch de auto gekocht? :P
Maar gefeliciteerd en alvast heel veel fijne kilometers gewenst!

Als je de cruise control hebt ingeschakeld, moet je hem eerst vastzetten door het cc knopje naar beneden te duwen. Doe je dat niet en druk je dat knopje gelijk omhoog, dan krijg je de door jou genoemde melding dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
Rij je dicht achter een auto (file) dan kan het zijn dat je wel het knopje gelijk naar boven kunt doen. Je komt met je cc dan in een soort filemodus met als maximum snelheid 30 km/uur.

Het voorkomen van kruipen bij loslaten van de rem kun je zoals hierboven genoemd inderdaad bereiken met de linker flipper.
Ook zou je de auto hold in kunnen schakelen. Helaas moet je dit steeds weer inschakelen nadat je de auto opnieuw start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Als je de cruise control hebt ingeschakeld, moet je hem eerst vastzetten door het cc knopje naar beneden te duwen. Doe je dat niet en druk je dat knopje gelijk omhoog, dan krijg je de door jou genoemde melding dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
Dat klopt, knopje omhoog is de "hervatten" functie en als er niets te hervatten valt, krijg je die melding.
Rij je dicht achter een auto (file) dan kan het zijn dat je wel het knopje gelijk naar boven kunt doen. Je komt met je cc dan in een soort filemodus met als maximum snelheid 30 km/uur.
Dit klopt niet. Als je te dicht achter een auto rijdt, dan kun je sowieso niet hervatten. En er is geen "filemodus". De SCC houdt altijd een bepaalde afstand tot de voorganger, bij elke snelheid, dus ook in de file. Probeer maar: schakel de SCC in in een file en kijk wat er gebeurt als de auto's sneller gaan rijden: je gaat gewoon mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:06:
.......

Dit klopt niet. Als je te dicht achter een auto rijdt, dan kun je sowieso niet hervatten. En er is geen "filemodus". De SCC houdt altijd een bepaalde afstand tot de voorganger, bij elke snelheid, dus ook in de file. Probeer maar: schakel de SCC in in een file en kijk wat er gebeurt als de auto's sneller gaan rijden: je gaat gewoon mee.
Daar zat ik inderdaad mis. Als je stilstaat of langzamer rijdt dan 30 km/u en je drukt het knopje dan naar beneden (set) dan wordt de CC ingesteld op 30 km/u. Ik heb dat verkeerd geinterpreteerd als een soort file modus, maar eigenlijk is dat natuurlijk gewoon de minimum snelheid voor de CC en als je op de snelweg vanuit 120 km/u een file in rijdt, zal de auto ook naar 0 km/u stoppen als dat nodig is en weer wegrijden wanneer de auto voor je weg rijdt.
Mijn foute interpretatie! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:16:
[...]

Daar zat ik inderdaad mis. Als je stilstaat of langzamer rijdt dan 30 km/u en je drukt het knopje dan naar beneden (set) dan wordt de CC ingesteld op 30 km/u. Ik heb dat verkeerd geinterpreteerd als een soort file modus, maar eigenlijk is dat natuurlijk gewoon de minimum snelheid voor de CC en als je op de snelweg vanuit 120 km/u een file in rijdt, zal de auto ook naar 0 km/u stoppen als dat nodig is en weer wegrijden wanneer de auto voor je weg rijdt.
Mijn foute interpretatie! :)
No problem... Ik rij sinds een paar maanden over binnenwegen 30 km naar kantoor en daar is die SCC toch wel een verschrikkelijk fijne functionaliteit. Er zijn hele stukken met langzaam rijdend en stilstaand verkeer waar de SCC alles overneemt.
Wel vind ik nog steeds dat de SCC weinig "verfijnd" is. Verkeer dat op een uitrijstrook afslaat wordt erg lang gevolgd met als gevolg dat jij op je rechtdoorgaande rijstrook afremt tot hij werkelijk helemaal voor je weg is. Ik vang dat nu op door zelf gas bij te geven om de snelheid constant te houden. Ook "zoekt" de SCC voelbaar, ook bij constante snelheid. En ik had graag kunnen instellen wanneer en hoe wordt afgeremd als ze voor je stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht. Nu remt de auto vrij sterk af, terwijl ik zelf al eerder zou gaan remmen. Allemaal details, ik ben er evengoed erg happy mee. Zeker in "stop-n-go traffic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De remmen behoren geen geluid te maken, als ze dat wel doen heb je een aandachtspunt dat de garage zal moeten oplossen. Hooguit als de auto lang heeft stilgestaan kunnen de schijven aan de blokken gekleefd raken en hoor je dat bij wegrijden maar dat is maar 1 keer.
Schommelen bij park is normaal, dat doet elke automaat, wordt aanbevolen om op handrem te zetten om te voorkomen dat de pen in de automaat slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50

zeroday

There is no alternative!

timpel_800 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Vandaag bij de dealer geweest. Naar huis gereden niks aan de hand. Vrouw vanavond nog ff weg krijgen we deze melding

Geweldig. Lekker 300 euro rekenen voor een nutteloze vloeistof wissel en dan ook nog eens verkeerd uitvoeren.

[Afbeelding]
De melding die je nu hebt is de 'terugroepactie' die uitgevoerd wordt maar waar je zelf actief een afspraak voor moet maken. Als je daar 300 euro voor moet betalen dan klopt dat denk ik niet. (voorbehoud: ik kan het altijd mis hebben).

melding is irritant, maar de garage doet er niet spastisch over, dus de auto kan het hebben .. tis alleen weer x weken wachten totdat je aan de beurt bent.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
oldchap schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:34:
[...]

De remmen behoren geen geluid te maken, als ze dat wel doen heb je een aandachtspunt dat de garage zal moeten oplossen. Hooguit als de auto lang heeft stilgestaan kunnen de schijven aan de blokken gekleefd raken en hoor je dat bij wegrijden maar dat is maar 1 keer.
Schommelen bij park is normaal, dat doet elke automaat, wordt aanbevolen om op handrem te zetten om te voorkomen dat de pen in de automaat slijt.
maar het is geen automaat
er zijn gewoon geen versnellingen, of eigenlijk is er maar één versnelling.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oldchap schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:34:
[...]

klopt, als de remmen geluid maken komt dat door bijvoorbeeld roest/vastroesten omdat je ze vrijwel nooit gebruikt. Er staat hier ook ergens een filmpje waar bij de onderhoudsbeurt standaard extra werk wordt gedaan, bovenop de fabrieksvoorschriften, om de remmen te ontroesten en weer gangbaar te maken voor die enkele noodsituatie dat je ze wel wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
zeroday schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:34:
[...]

De melding die je nu hebt is de 'terugroepactie' die uitgevoerd wordt maar waar je zelf actief een afspraak voor moet maken. Als je daar 300 euro voor moet betalen dan klopt dat denk ik niet. (voorbehoud: ik kan het altijd mis hebben).

melding is irritant, maar de garage doet er niet spastisch over, dus de auto kan het hebben .. tis alleen weer x weken wachten totdat je aan de beurt bent.
Als dit een terugroepactie zou zijn, hoe kom ik daar dan achter? Als ik inlog op Mijn Kia en het dashbord bekijk vind ik niks over een eventuele terugroepactie?

Het is een NIRO DE EV 64kWh Edition gekocht en 1e toelating 19-10-21 (model met het nieuwe logo, weet niet precies het MY, zie het ook niet zo snel staan in mijn Kia.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Als dit een terugroepactie zou zijn, hoe kom ik daar dan achter? Als ik inlog op Mijn Kia en het dashbord bekijk vind ik niks over een eventuele terugroepactie?

Het is een NIRO DE EV 64kWh Edition gekocht en 1e toelating 19-10-21 (model met het nieuwe logo, weet niet precies het MY, zie het ook niet zo snel staan in mijn Kia.
Ik heb ook een Edition met eerste toelating 2-12-2021 en ik heb begrepen dat dat wordt gezien als een MY22.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48
multikoe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:33:
[...]

No problem... Ik rij sinds een paar maanden over binnenwegen 30 km naar kantoor en daar is die SCC toch wel een verschrikkelijk fijne functionaliteit. Er zijn hele stukken met langzaam rijdend en stilstaand verkeer waar de SCC alles overneemt.
Wel vind ik nog steeds dat de SCC weinig "verfijnd" is. Verkeer dat op een uitrijstrook afslaat wordt erg lang gevolgd met als gevolg dat jij op je rechtdoorgaande rijstrook afremt tot hij werkelijk helemaal voor je weg is. Ik vang dat nu op door zelf gas bij te geven om de snelheid constant te houden. Ook "zoekt" de SCC voelbaar, ook bij constante snelheid. En ik had graag kunnen instellen wanneer en hoe wordt afgeremd als ze voor je stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht. Nu remt de auto vrij sterk af, terwijl ik zelf al eerder zou gaan remmen. Allemaal details, ik ben er evengoed erg happy mee. Zeker in "stop-n-go traffic".
Ik ben blij met zo’n simpele SCC, je weet precies hoe ie gaat reageren. Je ziet bij Tesla wat er gebeurt als het systeem probeert te interpreteren wat er moet gebeuren op basis van belijning of het gedrag van andere auto’s. Ivm kostenbesparing hebben ze de radar daar weggelaten en gaat het puur op camerabeelden (hun marketingverhaal is uiteraard anders). Bij tegenlicht en andere lastige omstandigheden gaat het dan niet altijd goed. Dat ding gaat onverwachts ineens op de rem dan, dat noemen ze daar “phantom braking”. En na elke update is het gedrag weer anders.
Juist dat voorspelbare vind ik fijn aan de SCC. Opletten en sturen moet je hoe dan ook toch wel, maar de afstand tot je voorligger bijhouden is een fijne feature. Ik gebruik het dan ook bijna altijd, ook binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Juist dat voorspelbare vind ik fijn aan de SCC. Opletten en sturen moet je hoe dan ook toch wel, maar de afstand tot je voorligger bijhouden is een fijne feature. Ik gebruik het dan ook bijna altijd, ook binnen de bebouwde kom.
Die SCC gebruik ik ook héél veel, mss wel juist binnen de bebouwde kom, zodat ik niet te hard ga rijden.
Alleen op de snelweg vind ik die ACC niet fijn. Ten eerste is de kleinst instelbare afstand te groot, vooral bij wat drukker verkeer. Dan piepen er regelmatig mensen tussen. Maar ook ga je dan zonder dat je het in de gaten hebt soms langzamer rijden omdat degene vóór je geen CC gebruikt en langzaam afzakt. Daar heb ik geen zin in en dus zet ik ‘m daar op CC.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip de “2 seconderegel” wordt door de Nederlanders in de spits inderdaad massaal genegeerd. Ik geef soms wat extra stroom dan om het gat wat kleiner te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50

zeroday

There is no alternative!

timpel_800 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Geen idee er wordt hier geen actief beleid op gevoerd omdat het probleem als zeer klein wordt beschouwd en ze verwisselen het spul pas wanneer je meldingen op het scherm krijgt ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Ik ben het niet met je oneens, maar ik vind wel dat de SCC nogal horkerig is. Ik heb in een Mercedes EQ gereden, met ook een vorm van Adaptive Cruise Control, en die reageerde veel voorspelbaarder en soepeler op dezelfde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Ik ben het niet met je oneens, maar ik vind wel dat de SCC nogal horkerig is. Ik heb in een Mercedes EQ gereden, met ook een vorm van Adaptive Cruise Control, en die reageerde veel voorspelbaarder en soepeler op dezelfde situaties.
Dat die van de Kia soms “horkerig” is, bijvoorbeeld als iemand langzaam uitvoegt valt bij mij onder de voorspelbaarheid. Ik weet dat ie er even over doet om te detecteren dat de eigen rijbaan weer vrij van voorliggers is en kan daarop anticiperen.
Dat andere systemen nog soepeler zijn geloof ik direct, maar doet niets af aan de voorspelbaarheid van hoe dezelfde situatie de volgende keer wordt afgehandeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:47
Hippe Lip schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Die SCC gebruik ik ook héél veel, mss wel juist binnen de bebouwde kom, zodat ik niet te hard ga rijden.
Alleen op de snelweg vind ik die ACC niet fijn. Ten eerste is de kleinst instelbare afstand te groot, vooral bij wat drukker verkeer. Dan piepen er regelmatig mensen tussen. Maar ook ga je dan zonder dat je het in de gaten hebt soms langzamer rijden omdat degene vóór je geen CC gebruikt en langzaam afzakt. Daar heb ik geen zin in en dus zet ik ‘m daar op CC.
Niet om met een vingertje te willen wijzen, maar juist als bewustwording die ik zelf ook door heb gemaakt het onderstaande:

Mijn huidige auto is een ander merk en die geeft 2 botsende autootjes in het display weer als ik minder afstand houd dan de minimale ACC afstand. De uitleg daarbij is dat je binnen de afstand zit waarop je op droge weg nog kan remmen. De radar en camera meten de afstand, en berekenen de remafstand die nog haalbaar is op de geregistreerde snelheid. Ten opzichte van mijn vorige auto zonder ACC was het een wijze les, dat ik uit gewoonte gewoon veel te dicht op mijn voorgangers reed.

Dus mijn advies is om die minimale afstand die de ACC aan kan te houden of je nu ACC gebruikt of niet. In Nederland zijn we gewoon gewend veel te dicht op elkaar te rijden, met veel ongevallen als gevolg. Dat er tussen piepen van anderen binnen je remafstand is ook echt typisch iets Nederlands. Men creëert daarmee een onveilige situatie. Helaas is handhaven in Nederland niet meer aan de orde.
Maar om eens te overwegen: ga jij als achterrijder schade rijden omdat anderen zich onveilig gedragen door er bij jou tussen te gaan piepen? Bij gewone kop staart betaalt de achterste auto doorgaans de prijs van de schade, al was het maar met No claim verlies. Een tussen pieper voert een manoeuvre uit, dus is in die gevallen aansprakelijk. In alle andere gevallen ben jij dat, omdat je door de botsing kop staart aantoont dat je te weinig afstand hebt gehouden. Na zelf een klap gemaakt te hebben heb ik ervaren hoe vol de schadeherstellers nu zitten met lang in een miniscuul leenautootje moeten rijden als gevolg. Verder rijdt je auto bij grotere schade met wat pech nooit meer zoals voorheen.

Mijn advies: rijd eens 2 weken op je Kia ACC en kijk eens naar hoeveel meer afstand je eigenlijk moet houden.

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 20-06-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
richy3908 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb ook een Edition met eerste toelating 2-12-2021 en ik heb begrepen dat dat wordt gezien als een MY22.
En dus? Terugroepactie van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:15:
[...]

En dus? Terugroepactie van toepassing?
Niet zozeer terugroepen, maar wel dat toen ik een afspraak voor een onderhoudsbeurt had ingepland, dat er in het bevestigingsmailtje werd aangegeven dat er een 'garantiecampagne' voor mij openstond en het onderhoud lang zou gaan duren.

Het was dus de dealer die dat had aangegeven, maar ik had er al wel over gelezen in dit forum. Voor zover ik me kan herinneren had ik zelfs niks aangegeven en simpelweg via Mijn Kia een onderhoudsbeurt ingepland (ik was er lekker op tijd drie maanden van tevoren al bij, dus ik heb 30-8 de afspraak ingepland voor een onderhoudsbeurt op 30-11, maar dat is ondertussen dus ook alweer tien maanden geleden, dus mijn geheugen is een beetje roestig). Ik heb naar mijn beste weten nooit een melding in de display gezien hierover.

Misschien dat het van dealer tot dealer verschilt hoe ermee om wordt gegaan? Ik zit zelf bij Van Mossel Kia Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:09:
[...]

In Nederland zijn we gewoon gewend veel te dicht op elkaar te rijden, met veel ongevallen als gevolg.
Precies dit. Niet voor niks wordt in rijlessen altijd de 2sec regel aangeleerd, echter zie je dit helaas maar weinig terug op de weg. Ik irriteer me hier soms ook flink aan. Houd je zelf (met of zonder ACC/SCC) keurig aan zijn er weer mensen die zich er even snel weer tussen proppen.

Ik rijd ook motor, daar is het afstand houden al helemaal belangrijk gezien je zo ontzettend kwetsbaar bent, maar daar wordt over het algemeen door je medeweggebruikers maar weinig rekening mee gehouden (helaas).

Wat dat soort zaken betreft kijk ik wel uit (ga het alleen niet meer meemaken denk ik) naar dat auto's volledig autonoom kunnen rijden en onderling rekening houden met elkaar. De mens is wat dat betreft behoorlijk egoïstisch op de weg, vaak gehaast en juist daar komen sneller ongelukken van. Plus het is voor de doorstroom alles behalve helpend dat iedereen zich overal tussen propt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De Niro heeft wel frontal collission warning en avoidance, dus die kan veel sneller ingrijpen dan die 2 seconden waar de menselijke reactietijd een factor in is. Maar dan ben je alsnog de sjaak als je achterligger niet oplet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Of zorgen dat er ook een e-niro achter je rijdt😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 17:45
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:30:
De Niro heeft wel frontal collission warning en avoidance, dus die kan veel sneller ingrijpen dan die 2 seconden waar de menselijke reactietijd een factor in is. Maar dan ben je alsnog de sjaak als je achterligger niet oplet.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die frontal collission warning en avoidance geen heilig middel is. Je kunt nog steeds een botsing krijgen. Alleen de klap zal wellicht minder hard zijn dan als je zelf (niet) had ingegrepen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:30:
Vorige week heb ik het zelfs meegemaakt dat het waarschuwingssysteem begon te piepen (de korte, snelle piepjes: botswaarschuwing!) op de snelweg. Ik reed niet op (A)CC, was alert en toch had de auto het eerder in de gaten dan ik zelf. Nix aan de hand met de auto vóór me, maar met de auto dáárvoor! De auto zag het kennelijk aan het gedrag van de directe voorligger. Ik remde onmiddellijk, nog vóórdat mijn directe voorligger remde. Die kwam net een hele seconde later, ook flink in de ankers.

Het is duidelijk dat de techniek zelfs een oplettende rijder nog aardig bij kan staan. Maar we moeten dus goed beseffen dat het hulpmiddelen zijn, je moet het in eerste instantie zelf doen en wat de auto biedt is extra.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Vorige week heb ik het zelfs meegemaakt dat het waarschuwingssysteem begon te piepen (de korte, snelle piepjes: botswaarschuwing!) op de snelweg. Ik reed niet op (A)CC, was alert en toch had de auto het eerder in de gaten dan ik zelf. Nix aan de hand met de auto vóór me, maar met de auto dáárvoor! De auto zag het kennelijk aan het gedrag van de directe voorligger. Ik remde onmiddellijk, nog vóórdat mijn directe voorligger remde. Die kwam net een hele seconde later, ook flink in de ankers.

Het is duidelijk dat de techniek zelfs een oplettende rijder nog aardig bij kan staan. Maar we moeten dus goed beseffen dat het hulpmiddelen zijn, je moet het in eerste instantie zelf doen en wat de auto biedt is extra.
Het zijn inderdaad hulpmiddelen.
Als je blijft rijden zoals je zonder deze systemen zou doen, dan brengen ze inderdaad extra veiligheid...
Het is niet anders gaan bijvoorbeeld winterbanden. Als je daarmee in de sneeuw sneller gaat rijden dan dat je op zomerbanden zou doen, wordt de extra veiligheid geniet gedaan.
Mijn ouders zeiden ooit hetzelfde over rembekrachtiging: toen dat zijn intrede deed gingen veel mensen dichter op hun voorganger rijden, waardoor de netto veiligheid nog niet toenam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
bnwgraaf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:14:
[...]

Het zijn inderdaad hulpmiddelen.
Als je blijft rijden zoals je zonder deze systemen zou doen, dan brengen ze inderdaad extra veiligheid...
Het is niet anders gaan bijvoorbeeld winterbanden. Als je daarmee in de sneeuw sneller gaat rijden dan dat je op zomerbanden zou doen, wordt de extra veiligheid geniet gedaan.
Mijn ouders zeiden ooit hetzelfde over rembekrachtiging: toen dat zijn intrede deed gingen veel mensen dichter op hun voorganger rijden, waardoor de netto veiligheid nog niet toenam.
Ik had in de 1e week dat ik de nissan leaf had een noodingreep op de snelweg. Cross traffic detection, een auto die de afrit had gemist en 4 banen bij knp. Oudenrijn ging uitvoegen terwijl de afslag al was geweest dus paar meter voor spliting van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Valt het jullie ook op dat er op de Tweakers nieuwsfeed helemaal geen artikelen meer over elektrische auto's worden gepubliceerd? Zou het zijn omdat de discussies onder die artikelen altijd gierend ontspoorden? Of is de auto-redacteur vertrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:35:
Valt het jullie ook op dat er op de Tweakers nieuwsfeed helemaal geen artikelen meer over elektrische auto's worden gepubliceerd? Zou het zijn omdat de discussies onder die artikelen altijd gierend ontspoorden? Of is de auto-redacteur vertrokken?
Nee niet opgevallen de auto redacteur als je doelt op Jeroen Horlings is niet vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:35:
Tada... https://tweakers.net/revi...e-en-nieuwe-accutech.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:08
Zijn er toevallig mensen die de auto weer terugbrengen na de lease periode en van hun frunk 'afmoeten' en de Camwipe? Ik hou me aanbevolen.

Voor mensen die ook dakdragers zoeken, ik heb de volgende besteld:
https://apline.be/urun/ac...oerder-spoorstaven-zwart/ aluminium, zwart, voor €95 incl. verzenden

https://apline.nl/urun/ac...oerder-spoorstaven-grijs/ dezelfde maar in het grijs voor €90.
Ze hebben bij Apline ook nog goedkopere versies van aluminium die aan de zijkanten wat meer uitsteken zoals https://apline.be/urun/co...staven-met-sleutel-grijs/ voor €80. Veel goedkoper ga je ze nieuw niet vinden, laat staan ovaal gevormde van aluminium en met sloten.

Evt. ook bij Amazon voor dezelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Bokkiej schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:32:
Zijn er toevallig mensen die de auto weer terugbrengen na de lease periode en van hun frunk 'afmoeten'? Ik hou me aanbevolen.

https://apline.be/urun/ac...oerder-spoorstaven-zwart/ aluminium, zwart, voor €95 incl. verzenden

https://apline.nl/urun/ac...oerder-spoorstaven-grijs/ dezelfde maar in het grijs voor €90.
Ze hebben bij Apline ook nog goedkopere versies van aluminium die aan de zijkanten wat meer uitsteken zoals https://apline.be/urun/co...staven-met-sleutel-grijs/ voor €80. Veel goedkoper ga je ze nieuwe niet vinden, laat staan ovaal gevormde van aluminium en met sloten.

Deze hebben een max van 75kg. ik heb zelf de Hapro Cronos Aero, die is ok tot 100kg.
ook als je niet tot max gewicht gaat vind ik het altijd wel fijn als er nog wat marge is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
eltron schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:51:
[...]

Deze hebben een max van 75kg. ik heb zelf de Hapro Cronos Aero, die is ok tot 100kg.
ook als je niet tot max gewicht gaat vind ik het altijd wel fijn als er nog wat marge is. :)
Ze hebben het over een wettelijke limiet, niet dat ze zelf niet meer kunnen dragen. Dus ik weet niet of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:04
Bokkiej schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:32:
Zijn er toevallig mensen die de auto weer terugbrengen na de lease periode en van hun frunk 'afmoeten' en de Camwipe? Ik hou me aanbevolen.

Ze hebben bij Apline ook nog goedkopere versies van aluminium die aan de zijkanten wat meer uitsteken zoals https://apline.be/urun/co...staven-met-sleutel-grijs/ voor €80. Veel goedkoper ga je ze nieuwe niet vinden, laat staan ovaal gevormde van aluminium en met sloten.

Goede timing, ik zat ook net naar deze dakdragers te kijken. Ze zien er aerodynamisch uit (dus weinig geluid), maar ben nog wat terughoudend vanwege de reviews over slechte kwaliteit en aftersales.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wanneer krijg je ze binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkiej
Dr. Donald schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Goede timing, ik zat ook net naar deze dakdragers te kijken. Ze zien er aerodynamisch uit (dus weinig geluid), maar ben nog wat terughoudend vanwege de reviews over slechte kwaliteit en aftersales.
Ik ben benieuwd naar je ervaring. Wanneer krijg je ze binnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REMRtZiC98FAhwoiODspjE9Q8CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ8o1gGrAvbZukh3Y0p2UwNA.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen! Zijn flink breder (of: dieper?) dan de Thule SquareBar die ik op onze vorige auto had en komt best stevig over. Moet ze nog gaan monteren en horen hoe ze klinken maar daar moet ik nog ergens tijd en zin voor vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bokkiej op 23-06-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Ik heb de orginele dakdragers voor de e-Niro te koop, zijn nooit gebruikt.

https://tweakers.net/aanb...akdragers-ongebruikt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:46:

@Vaevictis_
offtopic:
Bij mij doet je link het niet…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:36
Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:46:

De link doet het niet, maar afhankelijk van de prijs zeker interesse :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Suicyder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:38:
[...]

De link doet het niet, maar afhankelijk van de prijs zeker interesse :)
Nee advertentie is door een mod verwijderd want niet juiste categorie (er is geen auto categorie dus geplaats in overige elektrische apparatuur).

Maar een oproep mag in dit forum ook niet dus wel erg lastig allemaal. Bied toch geen illegale spullen aan?

@Hippe Lip @Suicyder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:36
Vaevictis_ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Nee advertentie is door een mod verwijderd want niet juiste categorie (er is geen auto categorie dus geplaats in overige elektrische apparatuur).

Maar een oproep mag in dit forum ook niet dus wel erg lastig allemaal. Bied toch geen illegale spullen aan?

@Hippe Lip @Suicyder
Daar hebben ze het Vraag & Aanbod overig deel voor opgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Vraagje: ik probeerde vandaag zoveel mogelijk zonne-energie te gebruiken in voorbereiding op het afschaffen van salderen en de terugleverboete. Ik heb 18 panelen die op een zonnige dag maximaal 4kW op kunnen wekken. Mijn Ioniq 28kWh laad met 3.5kW dus dat kan rechtstreeks de accu in. Ik heb de e-Niro ingesteld op de laagste laadstand voor AC laden maar dat betekent nog steeds 6kW. Ik dacht dat de laagste stand 3.5kW zou zijn, midddel 6kW en hoog 11kW maar blijkbaar niet.

Zien jullie dit gedrag ook of stel ik iets fout in?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arfman volgens mij is 6A per fase het minimale. Dus ik denk dat je een 1-fase kabel moet gebruiken als je de laadpaal niet op 1 fase kan instellen.
Weet je zeker dat je niet de setting van de granny hebt aangepast? Er zijn volgens mij 2 settings voor de AC laadsnelheid.
Regelen via je laadpaal is volgens mij wat je nodig hebt, daarmee kun je de laadsnelheid realtime managen. De Zappi laadpaal kan ook naar je opwek kijken en het precies afstemmen.
Maar de terugverdientijd is vooralsnog hoog als je nu al een werkende laadpaal hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-06-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Arfman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:21:
Vraagje: ik probeerde vandaag zoveel mogelijk zonne-energie te gebruiken in voorbereiding op het afschaffen van salderen en de terugleverboete. Ik heb 18 panelen die op een zonnige dag maximaal 4kW op kunnen wekken. Mijn Ioniq 28kWh laad met 3.5kW dus dat kan rechtstreeks de accu in. Ik heb de e-Niro ingesteld op de laagste laadstand voor AC laden maar dat betekent nog steeds 6kW. Ik dacht dat de laagste stand 3.5kW zou zijn, midddel 6kW en hoog 11kW maar blijkbaar niet.

De laagste stand van laden voor de e-Niro is op 1F 1,4 kW en op 3F 4,2 kW.
Ik stel dat wel in op de laadpaal en niet via de e-Niro want die heeft maar 3 laadstanden en dat is 100,90 en 60% van het ingestelde vermogen op de laadpaal. Niet erg praktisch dus.

Het is ook niet omdat je PV maximaal 4 kW kan opwekken dat deze dat zal doen gedurende alle uren dat hij aan de thuislaadpaal staat te laden. Om dan 100% op PV te laden zal je manueel het vermogen van de laadpaal moeten bijstellen aan het geleverde vermogen van PV (of beter het overschot bovenop je woningverbruik) of nog beter dat automatisch sturen aan de hand van een meting op de P1 poort van de digitale meter (solar charging).
Maar je laadpaal moet die functies dan wel ondersteunen.

Heb je een laadpaal met slechts 1 vast vermogen kan je alleen de e-Niro semi-vast aansturen door één van de laadpercentages in te stellen. Zal je in de praktijk ook vlug moe worden.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:06
IvoB2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:52:
[...]

De laagste stand van laden voor de e-Niro is op 1F 1,4 kW en op 3F 4,2 kW.
Ik stel dat wel in op de laadpaal en niet via de e-Niro want die heeft maar 3 laadstanden en dat is 100,90 en 60% van het ingestelde vermogen op de laadpaal. Niet erg praktisch dus.

Het is ook niet omdat je PV maximaal 4 kW kan opwekken dat deze dat zal doen gedurende alle uren dat hij aan de thuislaadpaal staat te laden. Om dan 100% op PV te laden zal je manueel het vermogen van de laadpaal moeten bijstellen aan het geleverde vermogen van PV (of beter het overschot bovenop je woningverbruik) of nog beter dat automatisch sturen aan de hand van een meting op de P1 poort van de digitale meter (solar charging).
Maar je laadpaal moet die functies dan wel ondersteunen.

Heb je een laadpaal met slechts 1 vast vermogen kan je alleen de e-Niro semi-vast aansturen door één van de laadpercentages in te stellen. Zal je in de praktijk ook vlug moe worden.
Mijn ervaring is idd dat 't een combi is van instelling laadpaal (of granny) en instelling in de auto.

(Kia) Granny:
1) 1 fase, max 8, 10 of 12A

Laadpaal:
2) wel of niet de mogelijkheid om maar 1 fase te gebruiken of alle 3.
3) wel of niet de mogelijkheid om de maximale laadstroom in te stellen. Als je die kan instellen is 't minimum 6A (per fase).
Als je laadpaal 1 fase kan laden dan is de minimum instelling dus 6A x 230V = 1380W, als die alleen 3 fase kan laden is de minimum 3 x 6A x 230V = 4140W.

e-Niro:
In de auto kan je dus 3 laadstanden aangeven, als dat 100, 90 en 60% is kan je dus met een 3 fase laadpaal die je kan instellen op max 6A dan toch op 60% x 3 x 6A x 230V = 2484W uitkomen. 't is jammer, ik heb niet gezien dat je deze laadstanden via de app kan aanpassen, volgens mij alleen in de auto.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een granny heb ik nog nooit gebruikt en een app ook niet.
Stel alles in via de laadpaal (tot de week van 8 juli op een 1F e-Niro en daarna op een 3F EV6).
Je hebt ook laadpalen die tussen 1F en 3F kunnen schakelen.

Hoe je bij een 3F laadpaal/BEV aan een minimum van 6 kW komt is mij een raadsel en lijkt me niet normaal.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 24-06-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Arfman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:21:

In het thuislaadtopic is hier van alles over te vinden en ook over laders die dit automatisch voor je regelen.
Ik heb enigszins vergelijkbare situatie met thuis 24PV en nog een aantal via postcoderoos. Thuis kan ik mijn Zappi lader gewoon zo instellen dat die alleen laadt als er voldoende overproductie zonnestroom is, of dat de zonnestroom wordt aangevuld tot minimum om te kunnen laden. Ik merk ook dat de opwek in het hollandse weer nogal op en neer kan springen tussen 0 en 6kW afhankelijk van o.a. de bewolking.
De instelling van de e-Niro is erg beperkt, als ik dat vergelijk met onze Tesla die ik met een app per Ampere kan op en afschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Laatst online: 19-09 08:20
blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:08:
[...]

e-Niro:
In de auto kan je dus 3 laadstanden aangeven, als dat 100, 90 en 60% is kan je dus met een 3 fase laadpaal die je kan instellen op max 6A dan toch op 60% x 3 x 6A x 230V = 2484W uitkomen. 't is jammer, ik heb niet gezien dat je deze laadstanden via de app kan aanpassen, volgens mij alleen in de auto.
Ik heb deze instelling nog nooit gezien??? Zit die in alle versies of alleen in de nieuwste ?
en dan natuurlijk de vraag, waar?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zat al in mijn e-Niro van 2019.
Op het dashboard onder de laadinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
MarFan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb deze instelling nog nooit gezien??? Zit die in alle versies of alleen in de nieuwste ?
en dan natuurlijk de vraag, waar?
Jij bent zo'n iemand die de handleiding niet leest van een nieuw en complex product? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Arfman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Weet iemand hoe je het automatischeontwasemingssysteem uit moet zetten? Wat er in mijn instructieboekje staat werkt hier (MY19) in elk geval niet.
Is ‘de stand ON’ gewoon aanzetten met voet op de rem, of is dat het op de startknop drukken zonder voet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF8LR9HuoASjni0LgAIJhisqj1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9ySi3QWgrhsswrGtAVBbpSQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 26-06-2024 18:23 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Laatst online: 19-09 08:20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Jij bent zo'n iemand die de handleiding niet leest van een nieuw en complex product? ;)
Yep, die gooi ik gelijk in de kast. ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:19:
Weet iemand hoe je het automatischeontwasemingssysteem uit moet zetten? Wat er in mijn instructieboekje staat werkt hier (MY19) in elk geval niet.
Is ‘de stand ON’ gewoon aanzetten met voet op de rem, of is dat het op de startknop drukken zonder voet?

[Afbeelding]
In mijn instructieboekje staat "indien aanwezig". ik heb nooit iets gemerkt van automatische ont waseming en staat ook niet in specificatielijst (MY19 EL). Dus vraag mij af of ik het wel heb en of het dan standaard aan of uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Automatische ontwaseming is eenvoudig herkenbaar in de winter, dan blaast de Niro soms koude lucht wanneer je als gebruiker warmte vraagt.

Het staat standaard aan, als het uit staat dan zie je dat in de Climate display ("ADS Off", zoals in de print van het instructieboekje hierboven staat).

Of het er standaard op zit weet ik niet. Dit is mijn tweede Niro en beiden hadden het (en waren beiden de meest luxe uitvoering, dus dat zegt niet veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:44:
[...]

In mijn instructieboekje staat "indien aanwezig". ik heb nooit iets gemerkt van automatische ont waseming en staat ook niet in specificatielijst (MY19 EL). Dus vraag mij af of ik het wel heb en of het dan standaard aan of uit staat.
@eltron
Dat het erop zit denk ik zeker te weten. Niet alleen was de MY19 uitsluitend in de meest luxe, uitgebreide versie te bestellen, maar bij vervanging van de voorruit heb ik de daarvoor benodigde sensor zien zitten.
Mikkem schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:24:
Automatische ontwaseming is eenvoudig herkenbaar in de winter, dan blaast de Niro soms koude lucht wanneer je als gebruiker warmte vraagt.

Het staat standaard aan, als het uit staat dan zie je dat in de Climate display ("ADS Off", zoals in de print van het instructieboekje hierboven staat).

Of het er standaard op zit weet ik niet. Dit is mijn tweede Niro en beiden hadden het (en waren beiden de meest luxe uitvoering, dus dat zegt niet veel).
@Mikkem
Ik heb op het display gezocht, maar mss op het verkeerde display. Morgen ga ik er nog eens naar zoeken op het klimaatdisplay.
Dank voor de tip.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50
Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:36:
[...]

@eltron
Dat het erop zit denk ik zeker te weten. Niet alleen was de MY19 uitsluitend in de meest luxe, uitgebreide versie te bestellen, maar bij vervanging van de voorruit heb ik de daarvoor benodigde sensor zien zitten.

[...]

@Mikkem
Ik heb op het display gezocht, maar mss op het verkeerde display. Morgen ga ik er nog eens naar zoeken op het klimaatdisplay.
Dank voor de tip.
Ik meen mij te herinneren dat in en uitschakelen van de ADS ging door de voorruit ontwasemings knop een x aantal seconden in te houden. Je ziet dan die ADS uit melding verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:36:

@eltron
Je hebt vast gelijk, maar ik merk er niks van (en heb er ook geen last van dus).
Waarom wil jij het uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Je hebt vast gelijk, maar ik merk er niks van (en heb er ook geen last van dus).
Waarom wil jij het uit zetten?
Heel soms in de winter krijg je ineens een koude douche over je heen alsof de kachel ineens stuk is, maar dat is dan dus dit mechanisme dat de warmtepomp in de aircostand zet om de lucht te kunnen ontvochtigen.
Heb dat zelden meegemaakt, maar ik herken de beschrijving wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:11:
[...]

Heel soms in de winter krijg je ineens een koude douche over je heen alsof de kachel ineens stuk is, maar dat is dan dus dit mechanisme dat de warmtepomp in de aircostand zet om de lucht te kunnen ontvochtigen.
Dan mag ik mijn vrouw wel waarschuwen nu zij er vaker in gaat rijden. Ze heeft sowieso al een ingewikkelde haat/liefdeverhouding met techniek :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Dan mag ik mijn vrouw wel waarschuwen nu zij er vaker in gaat rijden. Ze heeft sowieso al een ingewikkelde haat/liefdeverhouding met techniek :) .
:D
Herkenbaar. Het eerste dat mijn vrouw doet als de auto aangaat is alle knoppen van de klimaatregeling aanpassen en vervolgens neemt ze de hele rit de functie van de automatische klimaatregeling voor haar rekening.
Als ik instap zijn er twee dingen die ik doe: temperatuur instellen en op AUTO zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:15:
[...]

:D
Herkenbaar. Het eerste dat mijn vrouw doet als de auto aangaat is alle knoppen van de klimaatregeling aanpassen en vervolgens neemt ze de hele rit de functie van de automatische klimaatregeling voor haar rekening.
Als ik instap zijn er twee dingen die ik doe: temperatuur instellen en op AUTO zetten.
Het handigste zijn auto’s waarbij ook dit soort (en veel meer) instellingen in het persoonlijke profiel meegenomen worden. Snap eigenlijk niet waarom dat niet veel vaker gebeurt. Het is immers maar een software item dat daarmee relatief eenvoudig te implementeren is.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:11:
[...]

In onze auto komt die koude douche vrij vaak voor. Eigenlijk bij elke langere rit; ergens tussen de 30 en 60 minuten na de start. Alleen bij echt warm weer mss niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:23:
[...]

In onze auto komt die koude douche vrij vaak voor. Eigenlijk bij elke langere rit; ergens tussen de 30 en 60 minuten na de start. Alleen bij echt warm weer mss niet.
ok, misschien een te hoge luchtvochtigheid in je auto of iets mis met die sensor. Dan idd wel het proberen waard om die ADS uit te zetten, of dat dan verschil maakt. Maar nog wel even wachten voordat je dat weer kan testen ;)
Pagina: 1 ... 291 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.