gertvdijk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:18:
Nou, ik ben na een proefrit ook eigenaar geworden van een e-Niro uit April 2021. MY21 (denk ik), DynamicPlusLine. 🥳
Mooie 'sweet spot' qua prijs voor mij die occasion, denk ik. Vrij veel kilometers op de klok (108k km) drukten de prijs. Met nog 3jr9mnd resterende garantie is dat wel gewoon prima met mijn verwachte aantal kilometers, want dan kom ik ongeveer op de 150k km met die 7 jaar. En bovendien komt hij in aanmerking voor de subsidie, netto 23k.
Het was voor mij een dubio tussen de Nissan Leaf e+ of de e-Niro. Allebei hebben ze zo hun sterke en zwakke punten, vind ik, maar de onzekerheden van de batterij bij de Leaf vs de positieve geluiden van de e-Niro, en ook de nog aanwezige garantie hebben mij toch doen besluiten voor de e-Niro te gaan. Die Leafs staan er zelden met serieuze kilometers aangeboden (slecht teken lijkt mij) en ze staan regelmatig maandenlang aangeboden.
Ik moet zeggen dat het mij niet hetzelfde wow-gevoel gaf als in de Nissan Leaf Tekna. En dan heb ik het over de aandrijving, gebrek 360 camera parkeren en bediening. Bij de Leaf was ik na een paar bochten gewend en de e-Pedal knop is gewoon supersimpel ten op zichte van die flippers en een auto-hold-knop. En zelfs met regeneratief remmen maximaal en auto-hold gaat de Niro er alsnog vandoor bij loslaten stroompedaal... misschien deed ik iets fout? Ik heb daarmee het gevoel dat hij een olieauto met koppeling probeert na te bootsen, maar dat wil ik helemaal niet.
De cruise control kreeg ik alleen aan de praat als er een andere auto voor mij reed; anders kreeg ik de foutmelding dat er niet aan de voorwaarden van de SCC kon worden voldaan. Ja uhm, misschien non-smart cruise control als smart even niet gaat, meneer Niro? Wellicht een instelling ergens, ook.
Anyways, het zijn wel dingen waar ik aan kan gaan wennen, denk ik!
Wat mij opviel bij het proefrijden overigens is dat de remmen nogal luid zijn (KLOENK ... KRAK). Na het in Park zetten beweegt de auto ook nog even een beetje, voelt wat raar. Ik heb het aangegeven voor de afleverbeurt.
Ook was de koelvloeistof ver onder het minimum gezakt... hoe dan?!?
Android Auto was bij mij niet werkend te krijgen. Het floepte aan en uit. Verschillende kabels geprobeerd en ook met de beste korte high-end datakabel van Anker was het precies hetzelfde. Misschien is mijn USB-poort op mijn telefoon wel gaar, ik heb er maar niet te lang naar gekeken. Als ik hem krijg afgeleverd ga ik het eens pairen met een wireless dongle van een collega, kijken of dat wel werkt.
Over het overzetten van Kia Connect was de dealer totaal niet bekend en zei dat ik mijn toestel wel kon registreren vanuit het infotainment. Maar ben je dan echt helemaal eigenaar ook en kan je de vorige eigenaar dan de toegang ontzeggen? Dat zou betekenen dat je een e-Niro als huurauto helemaal kan overnemen? Lijkt me raar.