Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:06
berrieberrie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Ook niet onbelangrijk; Hoe groot is het prijsverschil tussen beide?
Groot, de EQ zoals ik die reed heeft een nieuwwaarde van een ton. Maar er zat ook een groot prijsverschil tussen mijn Fiat Idea en mijn e-Niro. Dat de kwaliteit van de Mercedes hoger was, is dan ook geen waardeoordeel over de e-Niro. Meer een constatering dat je enorm onder de indruk kunt zijn van een middenklasse auto als je uit het onderste segment komt :)
Maar in dat licht is mijn ervaring wel interessant dat de User-interface in de Mercedes echt veel beroerder was dan in de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Dit herken ik ook wel. Ik had net voor de E-Niro een Mercedes en daar was ik door mijn eigen stomme schuld achterop mijn voorligger gebotst. Dat was een BMW. Bij de BMW was de schade best groot. De hele achterkant was ingedeukt en gekreukeld. De zichtbare schade bij mijn Mercedes was alleen dat de Mercedes ster bij de voorbumper eruit was gevallen. Verder was er helemaal geen schade te zien. Wat ook een apart weetje is dat is dat het gewicht van de Mercedes net zoveel was dan de E-Niro en de Mercedes was nog geeneens hybride.
We dwalen nog meer off-topic, maar: ik heb ooit samengewerkt met een kwaliteitsmanager van Rolls Royce, ongeveer 20 jaar geleden. Hij vertelde toen tussen neus en lippen door dat zij Mercedes als referentie gebruikten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17
Is inderdaad meer voor [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 waar elektrische auto’s met elkaar vergeleken kunnen worden. En zelfs daar offtopic want die Mercedes is geeneens een BEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:43:
Is inderdaad meer voor [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 waar elektrische auto’s met elkaar vergeleken kunnen worden. En zelfs daar offtopic want die Mercedes is geeneens een BEV.
Het was meer een reflectie op de functionaliteit en de kwaliteit van de e-Niro, maar ik zal er verder niet over uitwijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:08
doe toch maar niet

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08
multikoe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Dan heb ik je niet begrepen. JIj schreef dat de verlichting blijft branden als je de auto op slot zet. Dus gewoon niet meer uitgaat. Kennelijk moet jij voor het uitstappen de verlichting uit zetten.
Als dit zo is, dan is er iets kapot. De verlichting *moet* uitgaan als je de auto op slot zet.
Gisteravond nog met wat instellingen lopen rommelen, geen idee of dat wat ik gedaan heb iets veranderd heeft maar het licht gaat uit. Of het instellingen waren of twee keer achter elkaar op de dichtknop van de AB drukken (las ik op een forum elders) was maar het werkt. Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:20:
Banden worden hier altijd vervangen (ook de zomer/winter wissel) in een bandencentrale.
Is zelfs de policy van de lease dus bijna met zekerheid te stellen dat het geen invloed heeft op de garantie.

Zelf heb ik ook een sterk vermoeden dat het vervangen van een 12V accu geen invloed heeft op de garantie.
Wanneer je ergens onderweg stil staat met een kapotte accu en de pechdienst komt ze ter plekke vervangen vervalt de garantie van de auto daarna toch ook niet?

De dealer kan uiteraard alleen maar proberen en hopen dat de klanten hem volgen in zijn verdienmodel.
Dat is ook mijn punt. De kapotte accu trad bij mij inderdaad op tijdens mijn vakantie in Frankrijk. Als ik geen jumpstarter bij me had gehad, wat had ik dan moeten doen? De Kia pechhulp inschakelen? Dan is het mogelijk dat ik alsnog ergens een andere accu had gekregen, of moet ik dan na opstarten kosten wat kost op zoek gaan naar een buitenlandse Kia garage?

Nou ja, ik heb de afspraak gemaakt in combinatie met de beurt, maar het wordt wel tijd, want hij is nu erg snel leeg en in dat geval start de lader ook niet!

En de banden ga ik denk ik inderdaad ergens anders laten doen.
Ik twijfel alleen nog aan het uitlijnen.... Bij Kia zeggen ze dat de e-Niro gevoelig is voor cupping maar geloven ze niet dat een verkeerde uitlijning daarvan de oorzaak is....

[ Voor 16% gewijzigd door bnwgraaf op 09-06-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
Cupping is vaak autogevoelig, je kunt dat eventueel verminderen door niet voor banden te kiezen met grote blokken in het profiel. Uitlijnen kan wellicht iets doen maar ik weet niet of er iets af te stellen is achter. Laat in ieder geval ook je schokdempers nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Emootje schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:19:
Uitlijnen kan wellicht iets doen maar ik weet niet of er iets af te stellen is achter.
Ja achter stellen kan zeker bij de Niro.

Heb het bij mijn vorige (Hybrid) en huidige e-Niro laten doen. Ze komen niet goed uitgelijnd uit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:17:
[...]

@oldchap Mooie en duidelijke opname! (y)

Wat me opvalt is dat je het bij achteruitrijden hoort, niet bij vooruit (optrekken) maar wel bij vooruit afremmen. Daarbij zijn de krachten de zelfde kant op als bij achteruit optrekken.
Dankzij je omschrijving kon ik dit analyseren. Hoop dat dit nog iets van enige waarde toevoegt.
Klopt, ratelt alleen bij kracht tegen voorwaartse rijrichting.
Kan me voorstellen dat bij een tandwieloverbrenging er een rotatie dwars op de as ontstaat en de lagers anders belast.
2 of 3 jaar terug heeft iemand hier een YouTube linkje geplaatst naar een (pools?) garagebedrijf dat de lagers verving en zei dat de originele lagers slecht waren, na het vervangen was het opgelost (verhaal gaat niet verder dus niet duidelijk of jaren later het niet terug is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Briljant idee! Ik heb een zeer duidelijke ratelopname gemaakt met een telefoon in de hoek van de frunkbak met de laadkabelstekker er bovenop. Blijft prima liggen.

Opname: https://drive.google.com/...kk1skGOg/view?usp=sharing
Bijzonder, klinkt toch weer anders, bij jou is de ratel heel kort, bij mij blijft hij van 30km/u tot afgeremd onder de 5km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
multikoe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:53:
Ik ben net terug van een week Schotland met een paar vrienden. Voor de gelegenheid gebruik gemaak van de auto van één van hen, een Mercedes EQ, een plug-in hybride en één van de duurste modellen. De rest had geen zin (of angst....) om te rijden, dus offerde ik me op (hihi). Een vergelijking met mijn eigen e-Niro was onvermijdelijk en ook moest ik terugdenken aan onze vorige auto, een Fiat Idea diesel.
Wát een verschil... Toen wij van de Fiat in de e-Niro stapten was het auto-walhalla. Wat een comfort, wat een opties, wat een stilte en wat een kwaliteit. Niks rammelde, alles werkte. Het was een enorme vooruitgang in alle opzichten.
Toen stapte ik in de Mercedes. Zelfde verschil... De kwaliteit van de Mercedes is beduidend beter. Een paar waarnemingen:
- Vergeleken met de Mercedes is de e-Niro toch wel erg veel plastic en dan ook nog dun plastic.
- De samenwerking tussen de electromotor en de dieselmotor is verbluffend goed. Je ziet in het dashboard dat wordt geschakeld van electrisch naar diesel, maar je voelt niets. Je hoort de diesel af en toe brommen, maar zo subtiel dat je het al snel niet meer merkt.
- De adaptive cruiscontrol is meer verfijnd, soepeler. Wel dezelfde vreemde reacties op afslaand verkeer overigens...
- De bediening van het dashboard en middenconsole in de Mercedes is ontzettend onlogisch. Je kunt drie verschillende methodes gebruiken: knoppen op het stuur, touch-pad en draaiknop in de middenconsole. Alledrie werken erg ongemakkelijk en vaak onlogisch. Veel beter in de e-Niro.
- De Mercedes had geen touchscreen! Bijzonder ontzettend verschrikkelijk onhandig.
- Het dashboard in de Mercedes probeert echt alle informatie die het beschikbaar heeft te tonen met heel veel kleuren. De e-Niro is dan toch wel mooi rustig.
- De Mercedes heeft nog meer fysieke knoppen dan de e-Niro. En die heeft er al veel....
- De response op het gaspedaal is in de e-Niro prettiger, daar komt het voordeel van volledig elektrisch, zonder versnellingen duidelijk naar voren.
- Regeneratief remmen (voor mij standje 3) is toch wel heel erg fijn, zeker in bergachtig gebied.

Tot zover, beetje off-topic, maar ook wel weer een beetje relevant. Denk ik.
Ja, ook deze van mij even off-topic:
Ik heb een Mazda 2 gereden met radio/navigatiebediening via een zogenaamde "rotary-cntroller", dus zo'n grote draai/druk/duw-knop en tijdens het rijden werd daarbij trouwens de touchscreen optie helemaal uitgeschakeld...

En ik moet zeggen, als er nog een klein dingetje is wat ik in mijn e-Niro zou willen hebben, dan is het wel een gelijksoortige bediening! Ik vond het werkelijk fantastisch en ik zou niet weten waarom ik nog een touchscreen nodig zou hebben!
Heerlijk, apparatuur bedienen zonder op het scherm te moeten kijken dat ik op de goede positie klik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

Hehe, ik raak ondertussen erg bedreven in het gebruik van de jumpstarter. Vanochtend draaiden de spiegels tergend traag open, dus ik wist al dat het weer mis was. Op locatie spiegel inklappen nog uitgezet, maar dat mocht niet baten want toen ik terugkwam bij de auto moest ik de sleutel in het portier doen om de auto weer open te krijgen. Voordat ik de jumpstarter er aan had ging de claxon nog een paar keer, blijkbaar toch nog ergens prik gevonden.
Maar goed, nog 24 uur en 45 minuten en dan ben ik er weer vanaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@PeaceNlove die 12V accu is gewoon dood, volgens mij 1x diep ontladen en zo'n ding is niet meer te redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:39:
@PeaceNlove die 12V accu is gewoon dood, volgens mij 1x diep ontladen en zo'n ding is niet meer te redden.
Klopt, zover was ik inmiddels ook, maar ik ga die auto morgen weer inleveren bij de Kia dealer, dus ik ga hier nu geen extra tijd meer in investeren. Vorige week nog wel even met ze gebeld, maar dan willen ze direct allemaal tests gaan doen en er tijd tegenaan gooien bij de dealer en dat terwijl wij hier allemaal allang weten dat die 12V naar de batterijhemel is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 21:48
of 3 jaar terug heeft iemand hier een YouTube linkje geplaatst naar een (pools?) garagebedrijf dat de lagers verving en zei dat de originele lagers slecht waren, na het vervangen was het opgelost (verhaal gaat niet verder dus niet duidelijk of jaren later het niet terug is).
Zoeken op 1 van mijn posts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 21:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

13art

Moderator Mobile
Onze Niro heeft sierlijsten van chroom bij de deuren, alleen niet aan onderkant van de ramen. Heeft iemand ergens voor de onderkant van die chrome sierlijsten gevonden?

Zelf iets gevonden in Engeland maar dan komt er ook ruim 20 euro verzendkosten bij waardoor het geheel op 50+ euro uit komt. Vraag me af of er een goedkopere optie is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Lijkt me een schappelijke prijs, of had je liever 70 euro met gratis verzenden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:36
Mario52 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:48:
Kleine beurt afspraak gemaakt voor mijn E-Niro 21 met 41.000 km op de teller, kreeg een uurtje later de bevestiging via email binnen dat er tevens geadviseerd werd om de koelvloeistof vervangen met een prijskaartje van €267,50 best wel een bedrag erbij als je rekent op €77,00

Maar nu staat er specifiek het volgende,

- Koelvloeistof verversen, Elke 3 jaar geadviseerd volgens fabrieksvoorschrift (dit zijn slechts adviezen) €267,50,-

Het ruikt voor mij een beetje naar extra inkomsten genereren vraag mij dus af in hoeverre dit echt noodzakelijk is en wat eventueel de consequenties zijn als je dit niet uit laat voeren?
Al een ouder bericht maar ik heb verder gelezen en geen reacties hierop gevonden.
Bij mij is nu hetzelfde aan de hand. Bijna 300 euro om de koelvloeistof te vervangen (50.000km). Hoe staan jullie hier tegenover?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
timpel_800 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Al een ouder bericht maar ik heb verder gelezen en geen reacties hierop gevonden.
Bij mij is nu hetzelfde aan de hand. Bijna 300 euro om de koelvloeistof te vervangen (50.000km). Hoe staan jullie hier tegenover?
Ik vind het sowieso een beetje apart dat met iets als het verversen van de koelvloeistof wordt gesproken over "advies".
Normaal schrijft het onderhoudsschema toch voor wanneer deze vervangen zou moeten worden en dat is dan meestal binnen zoveel kilometer of zoveel tijd (wat het eerste komt).

Overigens is bij mij (nu 80.000) dit nog niet gebeurd, maar bij ongeveer 68000 is deze wel vervangen, vanwege een terugroepactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Ik had de vraag of dit de garantie zou kunnen schaden al 6 weken uit staan bij Kia nl, waar ik tot nu geen antwoord op gehad heb, met het brengen van de auto voor de desbetreffende beurt heb ik nogmaals gevraagd of dit de garantie zou kunnen schaden als het verversen niet zou gebeuren, niemand kon dat iig op papier aantonen dus heb ik dat ook niet laten doen, mede omdat ik ook niet begrijp waarom überhaupt deze olie zou degraderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

oldchap schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:44:
[...]

Bijzonder, klinkt toch weer anders, bij jou is de ratel heel kort, bij mij blijft hij van 30km/u tot afgeremd onder de 5km/u.
Wellicht komt dat omdat ik telkens aan het optrekken en afremmen ben maar niet tot heel lage snelheid.

Weet iemand of KIA dit probleem eigenlijk heeft opgelost? Of krijgen we er weer dezelfde motor/reductiebox/steunen en is de volgende ratel buiten de garantie?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Mario52 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:54:
Ik had de vraag of dit de garantie zou kunnen schaden al 6 weken uit staan bij Kia nl, waar ik tot nu geen antwoord op gehad heb, met het brengen van de auto voor de desbetreffende beurt heb ik nogmaals gevraagd of dit de garantie zou kunnen schaden als het verversen niet zou gebeuren, niemand kon dat iig op papier aantonen dus heb ik dat ook niet laten doen, mede omdat ik ook niet begrijp waarom überhaupt deze olie zou degraderen.
Dank voor je antwoord. Lastig dit. Want die garantie wil je natuurlijk niet kwijt.
Is het blijkbaar ingewikkeld om deze vloeistof te vervangen? Of is het hele dure vloeistof?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
lmb-s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:56:
Na mijn 'ervaringen' vraag ben ik steeds meer overtuigd dat ik zo snel mogelijk die e-Niro moet gaan aanschaffen en dat een 2019 1-fase versie een uitstekende keuze voor mij is.
Nog een vraagje als ik mag: ook een tweedehands Niro behoudt blijkbaar z'n 7 jaar garantie, maar is het daarvoor ook nodig dat het bij een Kia Dealer onderhouden blijft? Of mag dat ook door een no-name Autobedrijf.

[...]
Ik ben ook in de markt voor een gebruikte e-Niro en hoop er ook een te vinden die nog in de 7 jaar 150.000km fabrieksgarantie valt (vooral voor de problemen met de aandrijving).
Omdat veel aangeboden e-Niro's niet altijd even stipt op de voorgeschreven termijnen zijn onderhouden EN er een aanbieder was die aangaf dat Kia bij een beroep op die garantie niet thuis geeft indien de beurten niet allemaal stipt op de juiste datum / km stand zijn gedaan heb ik daar vragen over gesteld aan Kia Nederland.

Daar kwam uit dat de garantie komt te vervallen als de auto een beurt gemist heeft (dat was te verwachten).
Op mijn vraag of het net iets te laat uitvoeren van een beurt (in tijd of kilometerstand) invloed heeft op de fabrieksgarantie kreeg ik dit antwoord:

Het is mogelijk dat een garantieverzoek wordt afgewezen als één van de onderhoudsbeurten niet volgens de fabrieksadviezen is uitgevoerd. De Kia dealer kan de reparatie eventueel beoordelen in de werkplaats. Ik adviseer je hiervoor contact op te nemen met de Kia dealer.
Vertrouwend je hiermee voldoende ingelicht te hebben.

Kortom, het best nog wel goed uitkijken of een gebruikte Kia daadwerkelijk nog binnen de fabrieksgarantie valt.

Of hebben jullie andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Leader98 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:36:
[...]
Als een beurt is gemist is het kennelijk duidelijk.

Ik vermoed dat als je een gebruikte e-Niro koop bij een dealer waar de auto onderhouden is geweest, dat er niet moeilijk wordt gedaan over een paar afwijkingen van een paar duizend km ten opzichte van de onderhoudscyclus (15 -30-45- 60) etc. Als over het algemeen maar gemiddeld om de 15k km de auto bij de dealer is geweest. Bijvoorbeeld drie beurten bij 60k betekent een beurt gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Als je bij een officiële Kia dealer de auto koopt dan zal je daarmee de minste problemen hebben mbt garantie. Wel altijd goed om na te vragen of de fabrieksgarantie er nog op zit. Dit dan ook op de koopovereenkomst laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:05:
Lijkt me een schappelijke prijs, of had je liever 70 euro met gratis verzenden? ;)
Haha nee, maar aangezien de dingen zelf maar iets van 30gbp zijn de verzendkosten relatief hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
joepie de p schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:52:
[...]

Als een beurt is gemist is het kennelijk duidelijk.

Ik vermoed dat als je een gebruikte e-Niro koop bij een dealer waar de auto onderhouden is geweest, dat er niet moeilijk wordt gedaan over een paar afwijkingen van een paar duizend km ten opzichte van de onderhoudscyclus (15 -30-45- 60) etc. Als over het algemeen maar gemiddeld om de 15k km de auto bij de dealer is geweest. Bijvoorbeeld drie beurten bij 60k betekent een beurt gemist.
Ik heb van dealer wel eens reactie gehad dat het niet meer dan 1000km mocht afwijken.
Dat is gezien de termijnen voor een afspraak wel een uitdaging. Een weekje meer of minder en je zit er al 1000km naast.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
timpel_800 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:14:
[...]
Is bij mij, net als bij @bnwgraaf bij terugroepactie gedaan, wellicht geldt die actie ook voor jouw auto?
Vervolgens bij de eerstvolgende beurt, bij andere dealer, wilde die doodleuk opnieuw de koelvloeistof vervangen voor i.d.d. ca. 300K. Ik had al ja gezegd toen ik mij de terugroepactie herinnerde. Toen was het gelukkig niet meer nodig.
Vaag verhaal, maar je wilt geen risico's met de koeling van de batterij.
Toch twijfel ik of je zo'n kostbare actie preventief moet doen. Hij zou toch ook kunnen meten als de koelcapaciteit minder wordt? Dat lijkt mij dan vroeg genoeg voor vervanging (en een stuk millieuvriendelijker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Onze e-Niro 2019 (momenteel 54 maanden oud en 80K km op de teller) komt de volgende maanden op de tweedehandsmarkt. Metaalgrijs, full option (op open dak na) praktische nieuwstaat en HV accu nog op 100% SoC. Wel 1F boordlader.
Motorophanging, gearbox en electromotor al op 45K km vervangen.
Altijd onderhouden door de dealer en volgens het boekje (met ingevuld onderhoudsboekje).
Zomerbanden pas dit voorjaar vervangen.
Lijkt me, wie niet meer dan 1F laden wil, een buitenkansje?*

*Spijtig genoeg beslis ik niet wanneer en aan wie deze verkocht zal worden :+

Maar voldoet verder dus aan je eisen. Kan dus wel.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 11-06-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:51:
[...]
Ik heb van dealer wel eens reactie gehad dat het niet meer dan 1000km mocht afwijken.
Daar wordt door onze dealer dan weer geen enkel probleem van gemaakt.
Afspraken voor periodiek onderhoud ook telkens max. binnen de vier weken, doorgaans al na 14 dagen na contactname door ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
eltron schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:56:
[...]

Is bij mij, net als bij @bnwgraaf bij terugroepactie gedaan, wellicht geldt die actie ook voor jouw auto?
Vervolgens bij de eerstvolgende beurt, bij andere dealer, wilde die doodleuk opnieuw de koelvloeistof vervangen voor i.d.d. ca. 300K. Ik had al ja gezegd toen ik mij de terugroepactie herinnerde. Toen was het gelukkig niet meer nodig.
Vaag verhaal, maar je wilt geen risico's met de koeling van de batterij.
Toch twijfel ik of je zo'n kostbare actie preventief moet doen. Hij zou toch ook kunnen meten als de koelcapaciteit minder wordt? Dat lijkt mij dan vroeg genoeg voor vervanging (en een stuk millieuvriendelijker).
Geen terugroepactie hier. Gekocht in 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
eltron schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Dat is gezien de termijnen voor een afspraak wel een uitdaging. Een weekje meer of minder en je zit er al 1000km naast.
Toevallig van de week bij het maken van een werkplaats afspraak ook eens nagevraagd en daar kreeg ik ook het antwoord dat je er een 1000 km overheen mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
timpel_800 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Geen terugroepactie hier. Gekocht in 2021.
Bij mij werd de terugroepactie ook niet automatisch uitgevoerd.
Pas nadat ik een aantal keer een melding had gekregen "Vul koelbloedig spanningsregelaar". Toen ik dit vertelde kreeg ik gelijk te horen dat onder garantie de koelvloeistof vervangen zou worden, wat schijnbaar 3 a 4 uur tijd in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Daar wordt door onze dealer dan weer geen enkel probleem van gemaakt.
Afspraken voor periodiek onderhoud ook telkens max. binnen de vier weken, doorgaans al na 14 dagen na contactname door ons.
Bij mijn dealer kan ik ook binnen enkele weken tot maximaal een maand terecht. De eerste beurt wilde ik bij een andere dealer doen. Daar was het meerdere maanden en zou ik een eind boven de 15.000 km gekomen zijn en zo ben ik dus bij een andere dealer terecht gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 13:22
timpel_800 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Dank voor je antwoord. Lastig dit. Want die garantie wil je natuurlijk niet kwijt.
Is het blijkbaar ingewikkeld om deze vloeistof te vervangen? Of is het hele dure vloeistof?
Zo te lezen in deze procedure is het best wel ingewikkeld en dan moet je ook nog het juiste apparaat hebben.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10235407-0001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vorige week heb ik de 3 jaars-beurt laten uitvoeren en ook gevraagd over de garantie bij een te late beurt.
Ik had anderhalve maand geleden namelijk een afspraak gemaakt en het viel niet mee om die op tijd, voor de garantie dan, in te plannen.
Nu is de beurt op de 'vervaldag' uitgevoerd en die was al een week vroeger t.o.v. de leverdatum. De werkplaatschef zei dat ze bij Kia erg moeilijk gaan doen als je niet binnen de juiste periode een beurt laat uitvoeren. Beter een dag te vroeg, want te laat gaat geheid problemen opleveren.
Volgend jaar is de vervaldag voor mijn auto op een zondag. Op zaterdag werken ze niet in de werkplaats, dus dan moet ik hopen dat ik voor de vrijdag een afspraak kan maken. Dat zijn dan weer 2 dagen voor de vervaldag. Als je pech hebt, heb je aan het einde van de garantietermijn misschien wel een maand verspeelt!

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
rokil schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:31:
Vorige week heb ik de 3 jaars-beurt laten uitvoeren en ook gevraagd over de garantie bij een te late beurt.
Ik had anderhalve maand geleden namelijk een afspraak gemaakt en het viel niet mee om die op tijd, voor de garantie dan, in te plannen.
Nu is de beurt op de 'vervaldag' uitgevoerd en die was al een week vroeger t.o.v. de leverdatum. De werkplaatschef zei dat ze bij Kia erg moeilijk gaan doen als je niet binnen de juiste periode een beurt laat uitvoeren. Beter een dag te vroeg, want te laat gaat geheid problemen opleveren.
Volgend jaar is de vervaldag voor mijn auto op een zondag. Op zaterdag werken ze niet in de werkplaats, dus dan moet ik hopen dat ik voor de vrijdag een afspraak kan maken. Dat zijn dan weer 2 dagen voor de vervaldag. Als je pech hebt, heb je aan het einde van de garantietermijn misschien wel een maand verspeelt!
Oh bij Kia Van Mossel in Zwolle hebben ze bij mij nooit moeilijk gedaan, moet wel zeggen dat ik vaak 10-12 weken voor ik de kilometerstand van de beurt haal bel voor een afspraak. Wellicht doordat ze die 10-12 weken wachttijd hebben ze het zichzelf ook wel een beetje aanrekenen.

Doet mij denken, ik moet weer gaan bellen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Kan je niet direct een nieuwe afspraak voor volgend jaar inplannen? Dan staat die maar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zou je ofwel al zeker moeten zijn hoeveel km je tegen dan gaat rijden of dat je nooit meer km doet binnen een jaar dan garantiegewijs toegelaten.
De garantie is immers zowel periodiek als gereden km afhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik kan niet eerder dan 3 maanden van tevoren een afspraak maken en ik weet inderdaad nog niet wat eerder zal komen: de 12 maanden, of de 15.000 kilometer.
Erg lastig allemaal. Door het personeelstekort heeft de dealer eigenlijk geen tijd en dan is, volgens mijn dealer, Kia ook nog eens niet meegaand m.b.t. garantie in het geval je dus net niet op tijd terecht kunt voor onderhoud.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan uiteraard, om op veilig te spelen, drie (of 2,1,...) maanden van tevoren een afspraak maken bij de dealer en wanneer je dan nog niet aan je km zit de afspraak trachten te verschuiven naar later.
Of er mee leven dat je op het einde van de garantieperiode een keer teveel op onderhoud bent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:32
IvoB2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:21:
Je kan uiteraard, om op veilig te spelen, drie (of 2,1,...) maanden van tevoren een afspraak maken bij de dealer en wanneer je dan nog niet aan je km zit de afspraak trachten te verschuiven naar later.
Of er mee leven dat je op het einde van de garantieperiode een keer teveel op onderhoud bent geweest?
Of gewoon naar een andere garage gaan die het onderhoud kan en mag doen.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 13-06-2024 15:47 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer die dat dan wel vlugger kan doen is dat idd ok.
Zoniet ben je nog niet veel verder.

Wanneer hier het waarschuwingssignaal op het dashboard aangaat dat het tijd is voor onderhoud nemen wij gewoon contact op met de dealer voor een afspraak. Hier stellen zich die problemen in de praktijk niet zo.
En ik ga uiteraard niet gaan omrijden om verderop vlugger geholpen te zijn.
Maar ieder zijn eigen oplossingen.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hmmm. Ik zit 2288km over het onderhoudsinterval heen, maandag gaat hij voor onderhoud en de ratel naar Van Mossel. We gaan het zien.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Ik vraag me terdege af hoe hard ze dat kunnen spelen, als je 2-4 weken van te voren een afspraak maakt en door de volle agenda van de dealer je te laat bent; dan ligt dat voor mij niet aan jou maar aan de dealer. Voor mij duidelijk hun probleem, ik kan niet rekening gaan houden met hun capaciteit.
Als Kia vindt dat ik bij hun moet zijn voor onderhoud en ik moet op tijd zijn, dan moeten zij zorgen dat ik terecht kan binnen redelijke termijn.
Volgens mij gewoon blufpoker van hun; maar ja al oude probleem van gelijk hebben en gelijk krijgen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zojuist de 1 fase Niro ingeruild voor een 3 fase niro. In deze zit ook standaard led in de interieur verlichting. Echter is dat van dat koude led licht. Het liefste zou ik dat vervangen voor iets warmers, maar ik heb even gekeken maar ik krijg er geen beweging in. Ik weet ook niet zeker of het wel een steeklampje is.

Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK6QmCZf-ueBG6_Bi2Ql8osbJsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8LJOG3kFHjjldMLnaEn1sr7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:23

GerkeP

Vragen mag altijd........

Andere dealer gevraagd?
Ik rij >1000 kilometer per week en kan bij mijn dealer over het algemeen binnen 3 weken terecht als ik ze bel.
Als de melding in de auto komt ben ik wel te laat, dus ik zet het altijd in mijn agenda (beetje schatten) zodat ik op tijd de afspraak kan maken

[ Voor 5% gewijzigd door GerkeP op 14-06-2024 15:13 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:33
13art schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:25:
Zojuist de 1 fase Niro ingeruild voor een 3 fase niro. In deze zit ook standaard led in de interieur verlichting. Echter is dat van dat koude led licht. Het liefste zou ik dat vervangen voor iets warmers, maar ik heb even gekeken maar ik krijg er geen beweging in. Ik weet ook niet zeker of het wel een steeklampje is.

[Afbeelding]
Is het omruilen uiteindelijjk netjes opgelost ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ramon_1984 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Is het omruilen uiteindelijjk netjes opgelost ?
Mwoah, het had naar mijn idee beter en netter gekund, maar goed ben van het gezeik af, en de auto is een upgrade (nieuwer en echt een executive uitvoering in plaat van één of andere vage import executive). Dus het is ok zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:33
13art schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Mwoah, het had naar mijn idee beter en netter gekund, maar goed ben van het gezeik af, en de auto is een upgrade (nieuwer en echt een executive uitvoering in plaat van één of andere vage import executive). Dus het is OK zo.
In iedergeval veel plezier met de Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
GerkeP schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Andere dealer gevraagd?
Ik rij >1000 kilometer per week en kan bij mijn dealer over het algemeen binnen 3 weken terecht als ik ze bel.
Als de melding in de auto komt ben ik wel te laat, dus ik zet het altijd in mijn agenda (beetje schatten) zodat ik op tijd de afspraak kan maken
Beide door jou genoemde punten gelden ook voor mij. Niet wachten op de melding (want dan ben ik te laat) en wel binnen een paar weken terecht kunnen bij mijn dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 07:54
13art schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:25:

[Afbeelding]
Als ik de foto goed bekijk dan zie ik aan beide kanten een lipje zitten. Ik denk dat je die moet indrukken en dan het geheel eruit halen.

Ik heb er verder geen ervaring mee, ik haal dit dus alleen uit de foto.

Succes!

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
GerkeP schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Andere dealer gevraagd?
Zou ik eventueel wel kunnen proberen, als ik dan zeker weet dat die niet moeilijk zou doen over de garantie. Volgens de chef werkplaats hier is het Kia zelf die daar erg moeilijk over doet en dan maakt het dus niet uit waar je onderhoud uit laat voeren.
Daarbij komt dat mijn huidige dealer ongeveer 500 meter van mijn huis zit en de dichtstbijzijnde andere dealer een flink aantal kilometers verderop.
Heb hiervoor ruim 25 jaar Toyota gereden en altijd bij dezelfde dealer gekocht en onderhoud gehad, maar daar had ik dit probleem nooit. Een weekje later dan de richtlijn gaf geen problemen en ik kreeg gewoon de Toyota eurocare en garantie. Die waren dan geldig t/m de 'garantie-dag' en niet de dag van onderhoud. Of dit moet afgelopen 3 jaar ook gewijzigd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Zomaar een (af)vraagje
Waarom heeft die Kia connect app twee knoppen voor airco en slot?
Dus een airco start en een airco stop
Dit is toch gewoon een dom ontwerp?
Je drukt op de knop airco aan en dan verandert de knop in airco uit lijkt me.
Ik heb in mijn huis toch ook geen twee lichtknoppen naast elkaar voor aan en uit?
Dit maakt de hele app alleen maar rommeliger.
Maar ja die app werkt sowieso behoorlijk "rommelig" om het vriendelijk te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DijkDude schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:08:
Ik heb in mijn huis toch ook geen twee lichtknoppen naast elkaar voor aan en uit?
Ik anders wel een paar draadloze schakelaars van Niko. :)
(Niet horizontaal naast elkaar maar vertikaal).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-06-2024 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Zomaar een (af)vraagje
Maar ja die app werkt sowieso behoorlijk "rommelig" om het vriendelijk te stellen.
Een mogelijke verklaring is dat de app niet altijd de "status" van de airco of de sloten weet (of daar niet zeker over kan zijn). Als je dan maar één knop hebt kan de app dus niet bepalen welke actie er uitgevoerd moet worden.
Het is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, maar op sleutels van auto's zitten altijd aparte knoppen voor het openen en sluiten van deuren. Zelfde reden.

En de lichtknoppen in je huis werken volgens een volstrekt ander principe. Die verbinden of onderbreken een fysieke draad. En, grappig genoeg, hebben wel degelijk twee aparte standen, waarvan er altijd één voor "aan" is (bijvoorbeeld omlaag) en één voor "uit" (omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ik mag voor de 2e keer de 12V accu vervangen (e-Niro 2019). De eerste keer deed de dealer dit voor mijn rekening maar nu ik boven de 150k km zit wil ik dit eenvoudige klusje zelf gaan doen. Vorige week heb ik de binnenverlichting vervangen door LED. De huidige accu is 44Ah.

Heeft iemand ervaring met de vervanging door een 'zwaardere' variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zomaar een (af)vraagje
Zoals hierboven al gezegd, je ziet het resultaat van je actie niet en de app heeft de laatste status niet.
Een actie “zet de airco aan” is veel duidelijker dan “zet de airco aan of uit afhankelijk van of deze nu aan of uit staat”. Het eerste kun je ook herhaaldelijk sturen met hetzelfde resultaat: Wikipedia: Idempotentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Gisteren deze maar besteld: https://www.ebay.co.uk/itm/252992993453

Als je dan een chroom sierlijst bij de ruiten doet, doe het dan gewoon volledig rondom. De één vindt het niks, ik vindt het wel chique ogen.

Ook deze screenprotector op het scherm geplakt. Stuk minder vingerafdruk gevoelig en ook geen krassen meer op het scherm. Er is ook een matte variant maar die vond in iets teveel opvallen. Door de matte afwerking stak het wat meer af tegen de rest van het dashboard.

[ Voor 42% gewijzigd door 13art op 15-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:09:
Grappig, sinds de laatste update heb ik volgens het systeem Harman Kardon speakers... Ze zijn toch echt van JBL :)
Haha dat viel mij deze ochtend ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:15:
[...]
En de lichtknoppen in je huis werken volgens een volstrekt ander principe. Die verbinden of onderbreken een fysieke draad. En, grappig genoeg, hebben wel degelijk twee aparte standen, waarvan er altijd één voor "aan" is (bijvoorbeeld omlaag) en één voor "uit" (omhoog)
Een app en de afstandsbediening van je sleutels werken draadloos.
Je moet dus vergelijken met lichtknoppen die ook draadloos werken (en niet meer met een fysieke draad).
En zoals ik eerder al schreef heb je dan idd ook een "aan" en "uit" knop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

13art schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Haha dat viel mij deze ochtend ook op.
JBL is van Harman.
Harman is overigens van Samsung inmiddels.
Dus in je Koreaanse auto zitten gewoon Koreaanse audio componenten :P

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
Beste e-Niro rijders ik heb een particulier bod gekregen van 13.500 euro voor mijn MY19 executive versie met bijna nieuwe set winter en nieuwe zomerbanden. 62k gelopen geen klachten of defecten. Auto is in nette staat 1e eigenaar.

Wat vinden jullie van deze prijs voor mijn wagen? Auto is dealer onderhouden binnen de voorgeschreven intervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQW87NyaSVG6wHtrn2t3MhamzfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AWHOp3EUxg2y3jJVQxh9SG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY7iBJaXYpZNezbEgXeyc1jHjcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dtPZDlc20fM6FtvRohMkxnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB0kCbgteWSoSrxmEbA7XR3FjQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjV3obntttbmoKiEnwk0yRyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KugqKC8f9PPlZaJKuMsel09NYag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c6CuTsW06DDTcNKMPLJgRnb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKxYf4c8jClaaSSZIYalvDsDtws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFP9utVz9mLV68D6YamSesIB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsTBi9B858aLG0UC7XP-gknZDHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdKl1Xko2AvfsPncy4V0Nxok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ACBmHAYgel6r4yI5JgkhLWw2d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV3kp6gj6taWFse6e6Faep8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nW5rmE7VC_oy8DLMQlKRdfuVzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwCYet4qyj2nNT1MHC9RfyD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfPlPbnOJhAGOrCOpFJ4efKkPDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5NYYzZCu6sMUjH58ssL1tuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38IOnEKJxodc8oPuwiNX1Q7LDNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eodhcNtDTK0g6Ya0MS8pAeOi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-06-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@Vaevictis_ Je kan altijd vergelijken met https://www.gaspedaal.nl/kia/e-niro/2019

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:57:
Beste e-Niro rijders ik heb een particulier bod gekregen van 13.500 euro voor mijn MY19 executive versie met bijna nieuwe set winter en nieuwe zomerbanden. 62k gelopen geen klachten of defecten. Auto is in nette staat 1e eigenaar.

Wat vinden jullie van deze prijs voor mijn wagen? Auto is dealer onderhouden binnen de voorgeschreven intervallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het eerlijk gezegd te goedkoop. Iets met als iets een te goede aanbieding is dan zit er vast iets achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik kan de mijne overnemen van de lease voor 28K.
De helft is niet ok, daar is iets mee aan de hand 😉

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ veel te goedkoop. Ik heb mijne in februari voor 22k overgenomen uit de lease, zelfde specs en kilometerstand.
DutchKel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd te goedkoop. Iets met als iets een te goede aanbieding is dan zit er vast iets achter...
Hij is de verkoper en heeft dus een idioot laag bod gekregen ;)

Met deze kmstand zou 20k toch wel de absolute bodemprijs moeten zijn, zit nog 2 jaar garantie op. Met hogere tellerstanden loop je sneller uit de garantie.

[ Voor 76% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt aardig overeen met bedrag wat ik zelf in gedachten heb om mijn e-Niro MY19 privé over te nemen van de zaak. maar die heeft dan meer dan 150K km gereden naar verwachting en dus geen garantie etc.
Bij jouw km stand ligt dat anders en moet het mogelijk zijn om hogere waarde te realiseren.

Het is wel een rare markt waar in korte tijd veel 2019 lease EV's op de markt komen en er zowel oud als nieuw veel concurrentie is. En er zijn grote verschillen in 2e handsprijzen als het gaat om de B to C markt versus wat je er als verkopende particulier voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:01:
@Vaevictis_ veel te goedkoop. Ik heb mijne in februari voor 22k overgenomen uit de lease, zelfde specs en kilometerstand.

[...]

Hij is de verkoper en heeft dus een idioot laag bod gekregen ;)

Met deze kmstand zou 20k toch wel de absolute bodemprijs moeten zijn, zit nog 2 jaar garantie op. Met hogere tellerstanden loop je sneller uit de garantie.
Ik had het inderdaad verkeerd gelezen maar de conclusie blijft, het is veel te goedkoop.

@Vaevictis_ ik heb nog wel 1 tip voor je om de verkoop te bevorderen. Was de auto aan de buitenkant en maak foto's van de auto als het bewolkt is. De laatste foto's zijn echt niet bevorderlijk voor de verkoop van je auto.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 16-06-2024 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:29:
[...]

Ik had het inderdaad verkeerd gelezen maar de conclusie blijft, het is veel te goedkoop.

@Vaevictis_ ik heb nog wel 1 tip voor je om de verkoop te bevorderen. Was de auto aan de buitenkant en maak foto's van de auto als het bewolkt is. De laatste foto's zijn echt niet bevorderlijk voor de verkoop van je auto.
Deze foto's zijn ook nog niet bedoeld voor de verkoop maar gewoon om een idee te krijgen. Ik heb eerder een auto verkocht op MP en dat ging goed hele strakke foto's en duidelijke omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik vind ze daar niet onder de 21K met veel hogere km dus komt wel overeen met dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-jBEuz5zHVP67NXCcFQRlJWjGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jYHzScXqbwMzlsg6BqIDukaN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p

De ANWB koerslijst komt ook hoger uit. Je vult hier kenteken en kmstand in. Die prijzen worden ingeschat o.b.v. prijshistorie en zijn geen garantie. Je kunt evt ook de dealer of een handelaar vragen of hij een prijsindicatie wil geven. Veel dealers en handelaren , ongeacht het merk, maken gebruik van een nationale database. Misschien dezelfde als de ANWB koerslijst en gaspedaal website. Effecten zoals de intreding van wegenbelasting of plotseling hoog aanbod uit de lease kunnen zij ook inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-ntGKmKn34zeOWH2ekQSiArirA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtFBixA0UTgUnOHMogTVlDAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door joepie de p op 16-06-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04

Uit mijn ervaringen met het kopen en verkopen van auto's via autobedrijven en MP heb ik geleerd dat de prijzen die bij een autobedrijf worden gevraagd structureel hoger liggen dan de prijzen die eenzelfde auto moet kosten bij een particulier op MP.
Daar zit naar mijn idee achter dat mensen toch meer vertrouwen hebben in kopen bij een bedrijf, zeker als het om wat duurdere auto's gaat (of dat vertrouwen terecht is valt te betwisten).

Wat nu ook speelt is dat de markt een paar jaar oververhit is geweest doordat er weinig nieuwe auto's beschikbaar kwamen. De prijzen van gebruikte auto's waren veel hoger dan normaal.
Die luchtbel loopt nu langzaam leeg en daarbij komt ook dat de EV markt vanaf 2019 behoorlijk is gegroeid en die auto's komen nu uit de lease.

Of Vaevictis voor zijn Niro de prijs uit de koerslijst gaat krijgen betwijfel ik want dan is de concurrentie van gelijkgeprijsde auto's bij autobedrijven best groot.
Wat de prijs dan wel zou kunnen worden is lastig te zeggen en hangt ook veel af van de presentatie van de advertentie.
Hierbij is voor mij niet goed duidelijk wat de invloed van de kilometerstand is voor de waarde van een auto.
Zolang die onder de 150k is valt de auto nog in de fabrieksgarantie, maar die verloopt voor Niro's uit 2019 sowieso in 2026, dus al over 2 jaar.

Ik hou de aangeboden Niro's op MP redelijk bij en ik zie advertenties langskomen die snel worden verkocht en er staan er ook een paar die lang blijven staan (zowel van autobedrijven als van particulieren).
Het aanbod van Niro's door particulieren op MP is sowieso vrij klein.

Succes met de verkoop Vaevictis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nog een klein puntje: met 45.270 aanschafwaarde valt deze auto net buiten de subsidie, dus dat scheelt momenteel voor het budget van de koper ca. 2K en dat merk je dus ook aan de prijs die koper zou willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:02:
Nog een klein puntje: met 45.270 aanschafwaarde valt deze auto net buiten de subsidie, dus dat scheelt momenteel voor het budget van de koper ca. 2K en dat merk je dus ook aan de prijs die koper zou willen betalen.
Mijn ervaring met SEPP is dat die subsidie gewoon erbij opgeteld wordt dus verkoopprijs + SEPP = verkoopprijs incl. SEPP. Dus dat zou eerder de prijs opdrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
eltron schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:02:
In dit geval is het ook juist een voordeel(tje) omdat er bij een particuliere aankoop sowieso geen subsidie is. Dus dat pluspunt van kopen bij een RDW erkend bedrijf is er niet.

Bij EV's met een oorspronkelijke aanschafwaarde onder de 45K heb je dat verschil wel wat kopen bij een particulier ongunstiger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
Wij zijn ook een tijd op zoek geweest naar een mooie Niro, we wilden gaan kijken bij Hedin in Amsterdam voor dezelfde auto als jij hebt. Dus ook uit 2019 en 45k op de teller. Die stond voor 23950. Dus dit bod is niet echt realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Elk bod dat aanvaard wordt is realistisch.
En omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
burniej schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:52:
Ik overweeg de e-niro tweedehands te kopen. Omdat er verschillende uitvoeringen zijn die per jaar verschillen probeer ik een overzicht te krijgen van alle opties, per uitvoering en modeljaar.
Ik zit in dezelfde situatie en kom er met de oude brochures niet uit. Het kan gewoon niet kloppen wat daar in staat met de werkelijkheid. Voorbeeld met iets wat direct herkenbaar is op de foto's: het Schuif-/kantel zonnedak. Volgens de brochures zouden MY19 en MY20 dit in geen enkele vorm hebben (brochure 2020 MY19/MY20), maar pas vanaf januari 2021 op MY21 (brochure januari 2021) en dan is het standaard vanaf de DynamicPlusLine. Maar dan ga je online kijken naar occassions met de foto's, en dan klopt daar geen barst van. 8)7 MY20 bj 2020-08 ExecutiveLine met Schuif-/kantel zonnedak gezien (hier), en 2021 modellen DynamicPlusLine/ExecutiveLine die dat helemaal niet hebben (voorbeeld). Ik heb daardoor helemaal geen vertrouwen erin dat een bepaalde datum/MY met uitvoering bepaalde opties wel of niet heeft. :|

Nu ik dit typ denk ik dat er wellicht andere opties waren in andere landen en zijn sommige auto's niet oorspronkelijk verkocht in Nederland en kan dat het verklaren? Maar wat een wildgroei aan opties, zeg, en vaak niet goed aangegeven in de advertenties. :-(

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gertvdijk allemaal import, de NL executiveLine en dynamicLine waren echt de enige 2 smaken in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
gertvdijk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Nu ik dit typ denk ik dat er wellicht andere opties waren in andere landen en zijn sommige auto's niet oorspronkelijk verkocht in Nederland en kan dat het verklaren? Maar wat een wildgroei aan opties, zeg, en vaak niet goed aangegeven in de advertenties. :-(
Een goed overzicht met alle opties per bouwjaar heb ik nog niet gevonden. Misschien is het handiger om voor jezelf te bepalen wat handig kan zijn. Bijvoorbeeld: er zijn modellen met en zonder warmtepomp. Ik zou dan op zoek gaan naar een model met warmtepomp, want dat werkt efficiënter. Ook zijn er modellen met 1- en 3-fase laden. De ComfortLine heeft een kleiner display, persoonlijk zou ik dan op zoek gaan naar een model met 10" breedbeeld display. Ook zou ik liever de Kia Connected Service uit de fabriek hebben, in plaats van de kastjes die in Nederland achteraf ingebouwd zijn. Enzoverder.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 16-06-2024 21:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:08:
Elk bod dat aanvaard wordt is realistisch.
En omgekeerd.
Het bod is ook niet aanvaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zijn er hier mensen die de Kia e-niro hebben toegevoegd als powerup in de Tibber app? Zo ja zien jullie daar dan de accu status van de auto? Die lijkt hier in de Tibber app altijd op 0% te staan. Ook wanneer aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 17-06-2024 05:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en kom er met de oude brochures niet uit. Het kan gewoon niet kloppen wat daar in staat met de werkelijkheid. Voorbeeld met iets wat direct herkenbaar is op de foto's: het Schuif-/kantel zonnedak. Volgens de brochures zouden MY19 en MY20 dit in geen enkele vorm hebben (brochure 2020 MY19/MY20), maar pas vanaf januari 2021 op MY21 (brochure januari 2021) en dan is het standaard vanaf de DynamicPlusLine. Maar dan ga je online kijken naar occassions met de foto's, en dan klopt daar geen barst van. 8)7 MY20 bj 2020-08 ExecutiveLine met Schuif-/kantel zonnedak gezien (hier), en 2021 modellen DynamicPlusLine/ExecutiveLine die dat helemaal niet hebben (voorbeeld). Ik heb daardoor helemaal geen vertrouwen erin dat een bepaalde datum/MY met uitvoering bepaalde opties wel of niet heeft. :|

In aanvulling op de andere reacties. Het is mede door import i.d.d. ingewikkeld en ook over modeljaren is wel eens verwarring, vaak kijkt men naar datum registratie maar dat kan dan zowel een oud als een nieuw modeljaar betreffen, met name in de laatste maanden van het oude jaar en de eerste maanden van het nieuwe jaar. En schuifkanteldak kan ook nog na-inbouw betreffen. Ik deed dat zelf in verleden ook omdat het af fabriek in de bijtelling zat en na-inbouw als accessoire niet.

Gewoon kijken wat je zelf belangrijk vindt en zoeken op die kenmerken. Als het in de advertentie wordt aangeboden moet de auto er ook over beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Is er iets om speciaal bij de e-Niro rekening te houden bij import? Ik begrijp dat je dan extra goed op de opties moet letten, maar ik zie daar soms wel net de pareltjes tussenstaan zoals deze 'ExecutiveLine' MY20 (groot scherm) met nog net subsidie. https://justbuyacar.eu/on...iro-executiveline-64-kwh/

In dit geval denk ik dan: onderhoudshistorie is niet al te best met meer dan 30k km tussen de beurten 🙈, fabrieksgarantie 7jr kan je wel vergeten zo natuurlijk, wel garantie van de garage maar geen BOVAG. En het zijn belabberde foto's (maakt me achterdochtig...). Dus dat zou me dan wel tegenhouden voor €25k (€23k netto). Of ben ik dan problemen aan het zoeken? 😅

Dan voelt deze een stuk veilger naar mijn gevoel. https://www.frankvaneman....ano-dak-or-led-754571047/
MY21 bijna een jaar nieuwer, geen import, volle historie, fabrieksgarantie (als het goed is), panorama-dak, maar 'slechts' DynamicPlusLine, voor eenzelfde netto 23k.

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 17-06-2024 12:30 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
XWB schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:47:
[...]
Bijvoorbeeld: er zijn modellen met en zonder warmtepomp. Ik zou dan op zoek gaan naar een model met warmtepomp, want dat werkt efficiënter.
Het ligt eraan waar je naar kijkt. Toen ik mijn e-Niro kocht was warmtepomp een 1000euro optie op de DynamicLine.
Voor 1000euro kan ik heel wat kWh laden, zeker als die van mijn zonnepanelen komt.
Als ik nu naar mijn verbruik kijk in de auto, dan is ruim meer dan 90% van de motor. Zeg dat 8% van de verwarming komt en de warmtepomp een COP van 4 heeft. Dan bespaar ik 6%. Dat is iets van 25km range. Waarschijnlijk minder omdat pas in de winter die het verschil gaat maken wanneer je range toch al minder is.
Voor mijn gebruik heeft 25km meer range nog nooit het verschil gemaakt.
Ik heb hem dus niet, maar ook totaal niet het gevoel dat ik iets mis.

Dus ja een warmtepomp is efficiënter, maar niet voor mijn gebruik en mijn portemonnee.
Als de warmtepomp een optie is, zou ik echt kijken wat je er beter van wordt en niet blind aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
eltron schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:51:
[...]

In aanvulling op de andere reacties. Het is mede door import i.d.d. ingewikkeld en ook over modeljaren is wel eens verwarring, vaak kijkt men naar datum registratie maar dat kan dan zowel een oud als een nieuw modeljaar betreffen, met name in de laatste maanden van het oude jaar en de eerste maanden van het nieuwe jaar. En schuifkanteldak kan ook nog na-inbouw betreffen. Ik deed dat zelf in verleden ook omdat het af fabriek in de bijtelling zat en na-inbouw als accessoire niet.

Gewoon kijken wat je zelf belangrijk vindt en zoeken op die kenmerken. Als het in de advertentie wordt aangeboden moet de auto er ook over beschikken.
Is het niet zo dat een naderhand ingebouwd schuifdalk te herkennen is aan het feit, dat er altijd een (kunststof) frame rond het gat in het dak zit, en dat die er niet zit bij het fabrieksdak? Bij het fabrieksdak is de rand van het gat namelijk omgezet, wat bij een achteraf ingebouwd dak niet meer gemaakt kan worden:

achteraf geinstalleerd dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1U7p2fN3PVgkKzDC63Uegqbnq_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/01CcP6uYRXBDxw4YARh4zYXt.png?f=user_large

Affabriek gemonteerd dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjuNCLFowbs2vaD81yvCiFCfOeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dF9R0fxCKQl9ibBnEJKhxpRg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
gertvdijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:26:
Is er iets om speciaal bij de e-Niro rekening te houden bij import? Ik begrijp dat je dan extra goed op de opties moet letten, maar ik zie daar soms wel net de pareltjes tussenstaan zoals deze 'ExecutiveLine' MY20 (groot scherm) met nog net subsidie. https://justbuyacar.eu/on...iro-executiveline-64-kwh/

In dit geval denk ik dan: onderhoudshistorie is niet al te best met meer dan 30k km tussen de beurten 🙈, fabrieksgarantie 7jr kan je wel vergeten zo natuurlijk, wel garantie van de garage maar geen BOVAG. En het zijn belabberde foto's (maakt me achterdochtig...). Dus dat zou me dan wel tegenhouden voor €25k (€23k netto). Of ben ik dan problemen aan het zoeken? 😅

Dan voelt deze een stuk veilger naar mijn gevoel. https://www.frankvaneman....ano-dak-or-led-754571047/
MY21 bijna een jaar nieuwer, geen import, volle historie, fabrieksgarantie (als het goed is), panorama-dak, maar 'slechts' DynamicPlusLine, voor eenzelfde netto 23k.
Import uit Duitsland zijn over het algemeen goed voorzien van opties. De Type2-type2 laadkabel zat er alleen niet standaard bij...

Als de auto vers geimporteerd wordt, moet je er wel op letten dat alles stempels in het boekje staan, inclusief die van het oorspronkelijke afleveren, om de garantie over te kunnen zetten naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
oldchap schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Het ligt eraan waar je naar kijkt. Toen ik mijn e-Niro kocht was warmtepomp een 1000euro optie op de DynamicLine.
Voor 1000euro kan ik heel wat kWh laden, zeker als die van mijn zonnepanelen komt.
Als ik nu naar mijn verbruik kijk in de auto, dan is ruim meer dan 90% van de motor. Zeg dat 8% van de verwarming komt en de warmtepomp een COP van 4 heeft. Dan bespaar ik 6%. Dat is iets van 25km range. Waarschijnlijk minder omdat pas in de winter die het verschil gaat maken wanneer je range toch al minder is.
Voor mijn gebruik heeft 25km meer range nog nooit het verschil gemaakt.
Ik heb hem dus niet, maar ook totaal niet het gevoel dat ik iets mis.

Dus ja een warmtepomp is efficiënter, maar niet voor mijn gebruik en mijn portemonnee.
Als de warmtepomp een optie is, zou ik echt kijken wat je er beter van wordt en niet blind aanvinken.
Daarnaast is een wp ook weer een onderdeel wat kapot kan gaan en paar kilo weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

gertvdijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:26:

Als je gebruik wil maken van de Kia connect app moet je hem laten inschrijven bij Kia Nederland, dat kost waarschijnlijk zoń 50,- (uit mijn hoofd). Dit is volgens mij ook nodig voor de fabrieksgarantie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Standeman schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Als je gebruik wil maken van de Kia connect app moet je hem laten inschrijven bij Kia Nederland, dat kost waarschijnlijk zoń 50,- (uit mijn hoofd). Dit is volgens mij ook nodig voor de fabrieksgarantie.
Nee dat gaat niet kia connect voor de e-Niro heeft een eigen telematica module dus die komt er nog eens bij. Daarnaast dus het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
Nee dat gaat niet kia connect voor de e-Niro heeft een eigen telematica module dus die komt er nog eens bij. Daarnaast dus het abonnement.
Het abonnement had ik gezien, maar wat bedoel je met "dus die komt er nog eens bij"? Zit die 'telematicamodule' niet standaard in de e-Niro dan? (MY20/MY21) 🤔
Hippe Lip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:08:
Alleen de eerste ronde hier (=MY19) had af fabriek geen communicatiemodule. Daar is door de NL importeur iets eenvoudigs (read only) ingebouwd.
Ja, mee bekend, thnx.

[ Voor 25% gewijzigd door gertvdijk op 17-06-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gertvdijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Het abonnement had ik gezien, maar wat bedoel je met "dus die komt er nog eens bij"? Zit die 'telematicamodule' niet standaard in de e-Niro dan? (MY20/MY21) 🤔
Hier in NL in elk geval wel. Alleen de eerste ronde hier (=MY19) had af fabriek geen communicatiemodule. Daar is door de NL importeur iets eenvoudigs (read only) ingebouwd.

Of dat bij buitenlandse modellen ook zo is weet ik niet zeker. Vermoed het wel trouwens.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Dat geldt alleen voor de MY19.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Daarnaast is een wp ook weer een onderdeel wat kapot kan gaan en paar kilo weegt.
het gaat niet om een WP maar alleen over een omkeerinrichting, hè. De WP zit er sowieso in: dat is je airco.

Maar inderdaad kan ook die omkeerinrichting kapot gaan, maar dat is niet meer dan een paar kleppen, vergelijkbaar met de ventielen van een trompet. De kans dat daar wat aan gaat mankeren lijkt me niet bijster groot...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etVF95GR1mC8JpOMAy8I6yeppI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g7I8T133gug14ZpYJO9MS6s2.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 17-06-2024 15:14 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hier kun je zien waar die zit. Zit daar in die hoek onder de motorkap een gat, dan heb je gen warmtepomp als verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5HxOhSlzVtI0eLN1vTXlL-nFNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x3K3OMYToKydAEgELAjVDLa.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is zonder omkeerinrichting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4WDz6lkD5ehYYn5uU1llcQsyFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNASxNB7w326usnbQPSLJcBU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Hippe Lip op 17-06-2024 15:23 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Hier in NL in elk geval wel. Alleen de eerste ronde hier (=MY19) had af fabriek geen communicatiemodule. Daar is door de NL importeur iets eenvoudigs (read only) ingebouwd.

Of dat bij buitenlandse modellen ook zo is weet ik niet zeker. Vermoed het wel trouwens.
Ja alleen de nl MY19 heeft een aparte telematica module met het kia connect abonnement. De rest heeft gewoon de standaard kia uvo connect of hoe dat heet.

Ah dat wist ik niet is wel nderdaad wel logisch om de airco met omkeer richting te gebruiken. Weer wat geleerd.
Pagina: 1 ... 290 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.