Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
I_am_I schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Dat klopt dat ik dat in de auto kan zien, maar als ik thuis op de bank zit vind ik het ook wel handig om te zien hoeveel km's ik ongeveer nog kan rijden.
Ok, ander uitgangspunt dus.
De auto gaat hier vooralsnog (schijnt bij Tesla binnenkort wel te kunnen :+ ) nergens heen zonder bestuurder achter het display op de boordplank. :)
Wij laden ook altijd wanneer er thuis voldoende zon is en wanneer er op bestemming een laadpaal beschikbaar is. Altijd voldoende range beschikbaar dus waardoor we dat op de bank niet moeten beleven.
Geen nood aan een app dus, gratis noch betalend.

De app in de e-Niro is trouwens geen app van de fabrikant KIA (want deze was er toen nog niet) maar een specifiek product ontwikkeld door de invoerder van Kia in Nederland voor Nederlandse klanten.

Het is maar hoe je het zelf aanpakt.
Ik gebruik de auto nu al jaren als melkkoe* en niet omgekeerd. :+

Soit, ben nu in afwachting van de oplevering van de EV6 (eerst 5 tot 7 maanden levertijd, dan 31/8, dan bijgesteld naar 31/5 en momenteel ????? :) ).
Deze zou wel een app vanuit Kia hebben. Benieuwd of ik er na de eerste nieuwsgierigheid verder nog iets mee ga kunnen aanvangen. :)

*salarisauto die thuis wordt opgeladen aan 7,5 cent/kWh om vervolgens per kWh tussen de 28 en 55 cent netto vergoeding te krijgen (deze maand 31 cent/kWh). _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:51
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Klopt. Want in die situatie zat ik begin dit jaar toen ik de auto prive overnam, en het abonnement stopte (gaat automatisch als de tenaamstelling bij RDW wijzigt). Dan krijg je de error INV-HDSID, wat na veel te veel heen en weer gemail en gebel domweg betekent dat er geen actief abonnement meer op zit.
Het gratis abonnement is komen te vervallen.
Heel jammer dat ze niet consistent zijn, want voor 2020+ met UVO / Kia Connect is het zeker 7 jaar gratis en wellicht nog langer.

[...]

Same here, maar denk dat je alleen voor een data-sim al zoiets kwijt bent, en een mooie oplossing zoals OVMS is zeer prijzig: https://shop.openenergymonitor.com/ovms/ (250+ euro)
Dus ook voor mensen die de auto gewoon houden gaat het na 1 jan. niet meer werken? Ik wil de auto wel in HA houden, de app kan me gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Dus ook voor mensen die de auto gewoon houden gaat het na 1 jan. niet meer werken? Ik wil de auto wel in HA houden, de app kan me gestolen worden.
Ja, daar heeft iedereen een mail van Kia over gehad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 17:23

f.h

CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Ja, daar heeft iedereen een mail van Kia over gehad toch?
Nee, ik heb er geen mail over gehad en kwam er (gister) pas achter toen ik in de app de laadstatus niet meer kon zien. Ik gebruik de app amper eigenlijk, vandaar dat ik er gister pas achter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
f.h schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Nee, ik heb er geen mail over gehad en kwam er (gister) pas achter toen ik in de app de laadstatus niet meer kon zien. Ik gebruik de app amper eigenlijk, vandaar dat ik er gister pas achter kwam.
Ook geen mail gekregen. Hoop dat ze me vergeten zijn. Ik zie het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
f.h schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Ook geen mail gekregen. Hoop dat ze me vergeten zijn. Ik zie het wel.
https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2024-05-kcs/

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Thanks. Ik vind eigenlijk wel dat je bij een auto van 45k gedurende de tijd dat je de auto in bezit hebt als eerste koper zulke diensten erbij moet krijgen nu is kcs wel een uitzondering. Maar ik hoop niet dat ze dit voor niet kcs autos ook gaan invoeren. Heb echt een hekel aan al die gedwongen abonnementen.

Laatst bmw waar het je stoelverwarming moet huren. Gekkenwerk daarom juist voor Kia gekozen en dan keuze uit 2 of 3 smaken zonder upgrades of abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Thanks. Ik vind eigenlijk wel dat je bij een auto van 45k gedurende de tijd dat je de auto in bezit hebt als eerste koper zulke diensten erbij moet krijgen nu is kcs wel een uitzondering. Maar ik hoop niet dat ze dit voor niet kcs autos ook gaan invoeren. Heb echt een hekel aan al die gedwongen abonnementen.

Laatst bmw waar het je stoelverwarming moet huren. Gekkenwerk daarom juist voor Kia gekozen en dan keuze uit 2 of 3 smaken zonder upgrades of abonnementen.
Absurd, ik ken nog niet alle details maar bij een EV is het cruciaal om bijvoorbeeld kunnen zien hoe vol de accu nog is of wat de voortgang is van het opladen. Het is gewoon een verdienmodel. Europese merken hebben dit al langer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Vaevictis_ ja bij de nieuwere modellen blijft het vooralsnog gratis, maar het is idd een trend die ik graag ander zie. Alles moet maar een abonnement worden maar intussen telt het op.
Nu is 35 euro nog te overzien, zeker in verhouding ook met de kosten voor het jaarlijkse onderhoud, maar toch. Straks gaat het naar 50 euro omdat alles weer zogenaamd duurder is geworden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:08:
@Vaevictis_ ja bij de nieuwere modellen blijft het vooralsnog gratis, maar het is idd een trend die ik graag ander zie. Alles moet maar een abonnement worden maar intussen telt het op.
Nu is 35 euro nog te overzien, zeker in verhouding ook met de kosten voor het jaarlijkse onderhoud, maar toch. Straks gaat het naar 50 euro omdat alles weer zogenaamd duurder is geworden..
Ik heb een Niro EV en daar staat bij abonnementinformatie geldig tot 2029. Auto is van 2022, 7 jaar dus. Niet van toepassing op mij of moet Kia nog wat aanpassen op hun backend zodat dit straks aangepast wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
glas86 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Absurd, ik ken nog niet alle details maar bij een EV is het cruciaal om bijvoorbeeld kunnen zien hoe vol de accu nog is of wat de voortgang is van het opladen. Het is gewoon een verdienmodel. Europese merken hebben dit al langer geloof ik.
Wat is daar zo cruciaal aan?
Ik doe al zes jaar met EV's zonder apps.
Nog nooit ergens zonder stroom gevallen.
Op alle EV's kon je op het dashboard de staat van de accu zien incl. de vooruitgang van het laden.
Het vraagt ook nauwelijks denkwerk om even vlug te bepalen aan de hand van de SOC en de laadsnelheid van de laadpaal hoelang het ongeveer gaat duren voor de accu vol is.
Wanneer dat al een vereiste zou zijn. Met 70 of 80% aan een destination charger geraak je in de Benelux makkelijk tot aan de volgende bestemming.

Wanneer je bent opgegroeid dat heel het leven moet kunnen gevat worden in apps en alles altijd en overal binnen handbereik beschikbaar moet zijn dan begrijp ik dat. Maar cruciaal is het allerminst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
glas86 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Ik heb een Niro EV en daar staat bij abonnementinformatie geldig tot 2029. Auto is van 2022, 7 jaar dus. Niet van toepassing op mij of moet Kia nog wat aanpassen op hun backend zodat dit straks aangepast wordt?
Niro EV is een ander topic voor:
Het grote Niro EV topic

Dit gaat enkel om de eerste lichting e-Niro’s uit 2019/2020 die niet zijn uitgerust met UVO/Kia Connect.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-06-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:52

GerkeP

Vragen mag altijd........

IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Wat is daar zo cruciaal aan?
Ik doe al zes jaar met EV's zonder apps.
Nog nooit ergens zonder stroom gevallen.
Op alle EV's kon je op het dashboard de staat van de accu zien incl. de vooruitgang van het laden.
Het vraagt ook nauwelijks denkwerk om even vlug te bepalen aan de hand van de SOC en de laadsnelheid van de laadpaal hoelang het ongeveer gaat duren voor de accu vol is.
Wanneer dat al een vereiste zou zijn. Met 70 of 80% aan een destination charger geraak je in de Benelux makkelijk tot aan de volgende bestemming.

Wanneer je bent opgegroeid dat heel het leven moet kunnen gevat worden in apps en alles altijd en overal binnen handbereik beschikbaar moet zijn dan begrijp ik dat. Maar cruciaal is het allerminst.
Best simpel hoor om die app nodig te hebben.
Zeker met laadpalen waar ze regelmatig knijpen.
Ik sta regelmatig aan de laadpaal op het werk, waar we starten met 7 kW, maar waar de boel wordt teruggeschroefd en soms 1 kW overblijft.
Hoe vervelend is het dan om zonder dat je die app hebt te moeten constateren dat je alsnog ergens aan de snellader moet onderweg omdat je anders niet thuis kunt komen?
Met die app kan ik daar op anticiperen en mijn baas vertellen dat ik helaas nog moet snelladen en de meeting dan wel vanuit de auto ga doen, in plaats van de meeting doen en vervolgens moeten constateren dat ik een uur later thuis kom vanwege te weinig accu ......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF1CArHDI0v9yTRQf3lFPJEVLA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kcfp2Q5u4QpvP8iAHRRuHtTz.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door GerkeP op 05-06-2024 14:03 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:08:
Dat is het nadeel van abonnementen je weet altijd dat het duurder gaat worden en als je van afhankelijk bent.... Ik gruwel ervan. Geef mij maar een api en liefst data lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GerkeP schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Best simpel hoor om die app nodig te hebben.
Zeker met laadpalen waar ze regelmatig knijpen.
Ik denk niet dat je met de e-Niro app invloed kan uitoefenen op het knijpen van een laadpaal.
Bij thuisladen knijpt de software van de laadpaal het vermogen naargelang er overproductie van PV is.
Op het werk staat de EV, indien nodig, gewoon aan de laadpaal tijdens de werkuren.
Ik denk niet dat mijn partner na de dagtaak gaat overwerken omdat ze op de KIA app ziet dat de EV nog niet tot 100% is geladen. :+
Hoe vervelend is het dan om zonder dat je die app hebt te moeten constateren dat je alsnog ergens aan de snellader moet onderweg omdat je anders niet thuis kunt komen?
In ons geval niet.
Maar dat stel je ook vast wanneer je in de auto stapt.
Wat is de meerwaarde dat je dat vanop afstand kan zien? De EV gaat er niet sneller noch trager door laden. Ieder zijn ding maar mijn partner gaat naar huis wanneer het werk op verplaatsing erop zit. Niet wat de SoC via een app haar vertelt wat ze zou moeten doen. :)
Met die app kan ik daar op anticiperen en mijn baas vertellen dat ik helaas nog moet snelladen en de meeting dan wel vanuit de auto ga doen, in plaats van de meeting doen en vervolgens moeten constateren dat ik een uur later thuis kom vanwege te weinig accu ......
Tja, ieder zijn eigen uitgangspunt.
Je laat je leven en werkritme dus idd leiden door een app?
Ik dacht eerst dat het om te lachen was maar het is je duidelijk nog menens ook. 8)7
Zelf zou ik "de baas" dan vertellen dat wanneer hij wil dat zijn persooneel elektrisch rijdt hij daar fatsoenlijke voorzieningen moet voor treffen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Ik denk niet dat je met de e-Niro app invloed kan uitoefenen op het knijpen van een laadpaal.
Bij thuisladen knijpt de software van de laadpaal het vermogen naargelang er overproductie van PV is.
Op het werk staat de EV, indien nodig, gewoon aan de laadpaal tijdens de werkuren.
Ik denk niet dat mijn partner na de dagtaak gaat overwerken omdat ze op de KIA app ziet dat de EV nog niet tot 100% is geladen. :+

[...]

In ons geval niet.
Wat is de meerwaarde dat je dat vanop afstand kan zien? De EV gaat er niet sneller noch trager door laden. Ieder zijn ding maar mijn partner gaat naar huis wanneer het werk op verplaatsing erop zit. Niet wat de SoC via een app haar vertelt wat ze zou moeten doen. :)

[...]

Ik dacht eerst dat het om te lachen was maar het is je duidelijk nog menens ook. 8)7
Zelf zou ik "de baas" dan vertellen dat wanneer hij wil dat zijn persooneel elektrisch rijdt hij daar fatsoenlijke voorzieningen moet voor treffen. :)
Wat dacht je tegenwoordig van openbare parkeerplaatsen waar je alleen mag staan als je "actief" aan het laden bent en je geacht wordt om je auto binnen 30 min (noem maar wat) weg te halen als deze is opgeladen omdat je anders een boete krijgt of dat er een boetetarief wordt toegepast. Dan ben je toch wel blij als je via een app remote even kan kijken hoe de zaken ervoor staan en of de auto al klaar is als je ergens rondloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

[...]

Moeilijk lezen he :P
Ik heb enkele reis woon werk ruim 220 kilometer nodig.
Laadsnelheid is het voorbeeld.
Als ik dat soort snelheden heb en niet naar huis kan moet ik aan de snellader in de spits, en zeker bij Fastned mag je dan blij zijn als je op 40 kW uitkomt.
Met de hulp van de app kan ik dus wel anticiperen en eerder vertrekken om die drukte voor te zijn.
Als ik er pas achter kom als ik om 5 uur bij mijn auto kom, weet ik zeker dat ik niet om 7 uur thuis ben en dus extra laadtijd moet inlassen (die ik dankzij de app dus in mijn werktijd kan passen)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:03
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Niro EV is een ander topic voor:
Het grote Niro EV topic

Dit gaat enkel om de eerste lichting e-Niro’s uit 2019/2020 die niet zijn uitgerust met UVO/Kia Connect.
Betekent dat dat de e-Niros daarna (bijvoorbeeld mijn my20 uit 2021) hier (nog) niet mee te maken heeft, of moet ik vanaf binnenkort ook over op een abonnement?

Ik heb er ook nog geen info over ontvangen, voor zover ik weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:08
[...]

[...]

In ons geval niet.

[...]

Nou, ik heb meegemaakt dat de laadpaal gewoonweg stopte met laden en dat ik daar een melding van kreeg. Gelukkig kon ik vanuit de app het laden weer starten en bleef het daarna goed gaan, maar zelfs dan had ik ervoor kunnen kiezen om de auto aan een andere laadpaal te hangen. Dan ben ik maar wat blij dat ik dat vanuit een app kan doen én informatie in een app krijg over de laadstatus en het laadpercentage, hoor!

Tevens heb ik standaard ingesteld dat de auto om 23.10 uur moet beginnen en om 6.50 uur moet stoppen met laden, zodat ik thuis (ik laad eigenlijk alleen thuis en een keer in de twee weken wanneer ik op mijn werk ben) tijdens het daltarief kan laden. Echter, als ik mijn auto om ca. 6.40 uur aan een laadpaal bij mijn werk hang, gaat ie dus laden en tien minuten later stopt ie ermee. Dan kan ik het laden weer starten vanuit de app terwijl ik aan het lopen ben van de parkeergarage naar mijn werkplek. In de auto op de knop drukken om de geplande laadprocedure te deactiveren, werkt alleen tussen 6.50 en 23.10 uur, dus tja, dan moet je eerst gepland laden gaan aanpassen in de instellingen in de auto om dat voor elkaar te krijgen en als je dat vergeet, ben je alsnog mooi het haasje! Dus nee, ook hiervoor ben ik maar wat blij dat ik er een app voor heb!

Laten we het maar houden op: zoveel mensen, zoveel wensen, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
glas86 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:48:
[...]
Wat dacht je tegenwoordig van openbare parkeerplaatsen waar je alleen mag staan als je "actief" aan het laden bent en je geacht wordt om je auto binnen 30 min (noem maar wat) weg te halen als deze is opgeladen omdat je anders een boete krijgt of dat er een boetetarief wordt toegepast. Dan ben je toch wel blij als je via een app remote even kan kijken hoe de zaken ervoor staan en of de auto al klaar is als je ergens rondloopt.
Geen ervaring mee.
Ondanks dat ik al zes jaar EV rijdt zo nog geen laadpalen tegengekomen.
Ik zal bij afstand van de huidige e-Niro MY 2019 de dealer ervan in kennis stellen dat deze onverkoopbaar is geworden zonder app. :)
En wanneer er zo'n laadpalen zouden zijn zou ik daar persoonlijk al zeker niet gaan laden op eigen kosten.
Ik loop nl. niet de hele tijd te staren naar apps die me zeggen hoelang ik me nog vrij mag rondbewegen. O-)
Ik neem wanneer ik zo maar even ga rondlopen trouwens ook geen tablet mee en een smartphone heb ik niet eens. Als er al een app zou voorzien zijn zou ik ze op verplaatsing niet eens kunnen gebruiken.

Maar mij stoort het niet hoor wanneer jij of wie dan ook zijn vrijheid wil laten beperken door een app die je gebiedt op uur x terug te lopen naar de laadpaal. Ieder zijn ding.
Ik geef alleen aan dat het voor mij geen punt is en al helemaal niet van cruciaal belang.

Ik heb vandaag bijgeleerd dat dit voor anderen blijkbaar wel van cruciaal belang is (zolang het maar niets extra mag kosten :+ ).
Ontwikkelaars en fabrikanten lezen uiteraard ook mee.
Wanneer ze zien dat voor een groot deel van de potentiële klanten zo'n app van cruciaal belang is geworden zullen ze uiteraard niet aarzelen daar een abo voor aan te rekenen, wetende dat de klanten al niet meer zonder kunnen. Oorzaak en gevolg.
Kunnen ze nu gaan uittesten tot hoever ze de prijs van zo'n abo kunnen opdrijven voor het niet meer onmisbaar wordt. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ach voor die 35 euro per jaar heb ik er een hoop genot van gehad en geen stress.
Ik kijk niet de hele dag op mijn smartphone, ik krijg gewoon een melding wanneer er iets aan de hand is, niet meer, niet minder.
Het laadpaalkleven is hier in de gemeente een stuk duurder dan een abonnementje voor die app .
En in oktober gaat die van mij eruit met net geen 200K, dan gaan we verder met de EV6

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
richy3908 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:25:
[...]
Nou, ik heb meegemaakt dat de laadpaal gewoonweg stopte met laden en dat ik daar een melding van kreeg. Gelukkig kon ik vanuit de app het laden weer starten en bleef het daarna goed gaan, maar zelfs dan had ik ervoor kunnen kiezen om de auto aan een andere laadpaal te hangen. Dan ben ik maar wat blij dat ik dat vanuit een app kan doen én informatie in een app krijg over de laadstatus en het laadpercentage, hoor!
Iedereen blij dan. d:)b
Laten we het maar houden op: zoveel mensen, zoveel wensen, nietwaar?
Inderdaad, de ene wens blijkbaar al wat kostelijker dan de andere. :)
Stress door de afwezigheid van een app is mij overigens totaal vreemd.
Ik krijg het er eerder van op mijn zenuwen dat blijkbaar steeds meer mensen niet meer van hun smartphone af te krijgen zijn. Zelfs in de fitness heb je er al verschillende die na een sessie vooral hun twee duimen getraind hebben. 8)7
In het verkeer zitten ze ook al onafgebroken in hun eigen wereldje afgesloten van iedere realiteit te tokkelen met dat ding voor hun kop en een koptelefoon op hun hoofd.
Ze zouden beter een chip in hun hoofd laten inplanten zodat ze 24/7 naar allerlei apps kunnen staren en daar hun leven volledig door laten bepalen.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GerkeP schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:55:
En in oktober gaat die van mij eruit met net geen 200K, dan gaan we verder met de EV6
Idem maar geen idee wanneer.
Bij de bestelling in december 2023 werd een levertijd tussen de 5 en 7 maanden aangegeven.
Vervolgens werd 31/8 als datum gesteld.
Nadien bijgesteld naar 31/5.
Eenmaal 31/5 bereikt weten ze het blijkbaar zelf niet meer. :O

De lease van de e-Niro werd eind vorig jaar verlengd tot januari 2025.
Gisteren zag ik dat dit nu bijgesteld werd tot einde lease op 31/7. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48
De can-bus van een MY19 was een read only versie, er kon niets gestuurd worden voor uitvoering

Buiten de Brakke oplossing in NL werd gebruik gemaakt van een OBDII (BT only) met een oude smartphone met sim, enotify app (Android) en een telegram account voor de meldingen.
Werkte enkel indien enotify werd opgestart tijdens of voor de laadsessie en eenmaal het laden gestopt werden meldingen een poos later ook gestopt (canbus ging slapen)
Op NL modellen werkte de middelste USB connectie 24/7, op BE en DE modellen ging de USB na een poos uit zodat je op een andere manier stroom nodig had voor de smartphone met enotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
GerkeP schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:55:
Ach voor die 35 euro per jaar heb ik er een hoop genot van gehad en geen stress.
Ik kijk niet de hele dag op mijn smartphone, ik krijg gewoon een melding wanneer er iets aan de hand is, niet meer, niet minder.
Het laadpaalkleven is hier in de gemeente een stuk duurder dan een abonnementje voor die app .
Het gaat mij niet zo om die 35 euro, maar om het feit dat de trend is om overal een abonnement van te maken. Leuk verdienmodel, helemaal als klanten het niet gebruiken (sportschool etc). Daarnaast is het een leuke manier om extra winst te maken. 2 jaar geleden in een Mercedes EQV gereden op vakantie zonder opties.

Nu kun je android auto niet gebruiken maar moet je achteraf aanschaffen, 99 euro oid. Ingebouwde navigatie zonder realtime informatie, abonnement 15 euro per maand. De rest van de opties die je wilt zoals stoelventilatie had je bij bestellingen moeten afnemen. Auto is gewoon heel erg kaal wat bij de e-Niro standaard erbij zit.

Mijne gaat er ook "uit" als in van zaak naar prive, mag hem volgende week al overschrijven. 5 jaar al weer.
Nog steeds elke rit een fijne auto, dat heb je zeker niet bij elke auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 05-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:06
IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:26:
Je actieradius zie je toch gewoon op de GOM in de auto?
Ik heb eveneens een e-Niro uit 2019 en daar is gewoon geen app voor beschikbaar (buiten NL).
Nooit gemist.
De app doet ook maar een gokje op basis van het verleden en kan je toekomstige range niet correct voorspellen.
De app haalt de range uit de auto. Althans: bij de 2020 e-Niro. Ik kan me niet voorstellen dat dat in de 2019 anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:51:
[...]

De app haalt de range uit de auto. Althans: bij de 2020 e-Niro. Ik kan me niet voorstellen dat dat in de 2019 anders is.
Dat doet elke app, er zit hardware in (KCS bij MY19) om de boordcomputer uit te lezen via can bus en vervolgens op verzoek via telemetrie (simkaart) door te sturen naar de kia / hyundai cloud. Daar maakt een app verbinding mee.

Indien je dus geen abonnement hebt zullen bepaalde gegevens niet door worden gegeven. Wellicht dat de API nog wel alle gegevens doorgeett maar dat merken we wel op 1-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
bnwgraaf schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:23:
[...]

Betekent dat dat de e-Niros daarna (bijvoorbeeld mijn my20 uit 2021) hier (nog) niet mee te maken heeft, of moet ik vanaf binnenkort ook over op een abonnement?

Ik heb er ook nog geen info over ontvangen, voor zover ik weet...
Kia Connect wordt 7 jaar lang gratis aan alle Kia-klanten aangeboden, in lijn met de 7 jaar garantie van Kia. De kosten voor het gebruik van Kia Connect na de periode van 7 jaar, zijn nog niet door Kia gespecificeerd.
https://connect.kia.com/nl/customer-support/faq-general/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:45:
[...]
Nu kun je android auto niet gebruiken maar moet je achteraf aanschaffen, 99 euro oid. Ingebouwde navigatie zonder realtime informatie, abonnement 15 euro per maand. De rest van de opties die je wilt zoals stoelventilatie had je bij bestellingen moeten afnemen. Auto is gewoon heel erg kaal wat bij de e-Niro standaard erbij zit.
Mijn huidige partner gebruikt nochtans android auto zonder enig probleem in een e-Niro 2019.
Zonder kosten en zonder abo.

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Mijn huidige partner gebruikt nochtans android auto zonder enig probleem in een e-Niro 2019.
Zonder kosten en zonder abo.
Bij Kia wel niet bij een mercedes EQV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is dan een vrije en gekende keuze.
Het is toch al lang geen geheim meer dat je bij Duiste (premium) merken standaard een kale auto krijgt en fors mag bijbetalen indien je ook maar iets extra wil dat bij de "non premiummerken" gewoon standaard is.

Vermeende status mag wat kosten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Dat doet elke app, er zit hardware in (KCS bij MY19) om de boordcomputer uit te lezen via can bus en vervolgens op verzoek via telemetrie (simkaart) door te sturen naar de kia / hyundai cloud. Daar maakt een app verbinding mee.

Indien je dus geen abonnement hebt zullen bepaalde gegevens niet door worden gegeven. Wellicht dat de API nog wel alle gegevens doorgeett maar dat merken we wel op 1-1.
Ik reageerde op de opmerking dat de "app" ook maar een gokje doet. De GOM in de app en in de auto zijn dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Ik reageerde op de opmerking dat de "app" ook maar een gokje doet. De GOM in de app en in de auto zijn dezelfde.
Dat was dan ook net mijn punt.
Wat je in de app ziet ivm range en SoC zie je ook in de auto.
Maar daar moet je idd voor uit de bank komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Klopt. Want in die situatie zat ik begin dit jaar toen ik de auto prive overnam, en het abonnement stopte (gaat automatisch als de tenaamstelling bij RDW wijzigt). Dan krijg je de error INV-HDSID, wat na veel te veel heen en weer gemail en gebel domweg betekent dat er geen actief abonnement meer op zit.
Het gratis abonnement is komen te vervallen.
@CyBeRSPiN
Dat is nog te bezien hoe het na 1 januari 2025 zal zijn. Jouw situatie is anders vanwege de ‘verkoop’. We weten niet hoe het zal zijn als je de auto gewoon houdt.
Weet je nog dat we het eerste jaar het volledige abo hadden en je de positie van de auto in de app uit konden lezen? Dat hield na een jaar op, maar ik kan die nu nog steeds uitlezen. In HA weliswaar, maar de data is er dus nog. Wie weet na 1 januari 2025 ook nog?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:14:
[...]

Dat was dan ook net mijn punt.
Wat je in de app ziet ivm range en SoC zie je ook in de auto.
Maar daar moet je idd voor uit de bank komen.
En er is nog een klein verschilletje: als je geladen hebt en de GOM via de app uitleest zul je een hogere waarde zien, dan wanneer je in de auto kijkt. Daarvoor moet je namelijk de auto inschakelen/starten, waardoor de GOM waarde direct al lager uitvalt omdat er diverse stroomverbruikers aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:37:
[...]

@CyBeRSPiN
Dat is nog te bezien hoe het na 1 januari 2025 zal zijn. Jouw situatie is anders vanwege de ‘verkoop’. We weten niet hoe het zal zijn als je de auto gewoon houdt.
Weet je nog dat we het eerste jaar het volledige abo hadden en je de positie van de auto in de app uit konden lezen? Dat hield na een jaar op, maar ik kan die nu nog steeds uitlezen. In HA weliswaar, maar de data is er dus nog. Wie weet na 1 januari 2025 ook nog?
Ga ik niet van uit, want destijds viel je nog terug naar een gratis Basis abonnement. Dat wordt per 1-1 geschrapt.
Zal dan wel een shitstorm losbreken bij de dealers met “mn app doet het niet meer!”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Ik persoonlijk ga niet veel missen aan het verdwijnen van de app. Ik maak er vrijwel nooit gebruik van want het aantal functionaliteiten is zo beperkt (ook mét abonnement trouwens). En onbetrouwbaar want regelmatig niet actueel. Naast mij gebruiken 3 andere chauffeurs de e-Niro en die melden regelmatig de actieradius na een rit. Dat is voldoende. Ik maakte via de app weleens een onderhoudsafspraak, maar nadat de dealer daarna telkens ging bellen met het verzoek om de afspraak te verzetten ben ik daar ook maar mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:34:
[...]

En er is nog een klein verschilletje: als je geladen hebt en de GOM via de app uitleest zul je een hogere waarde zien, dan wanneer je in de auto kijkt. Daarvoor moet je namelijk de auto inschakelen/starten, waardoor de GOM waarde direct al lager uitvalt omdat er diverse stroomverbruikers aan staan.
Als je meteen nadat je de auto aan zet de app ververst, zie je daar weer dezelfde waarde als in de auto.
Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je 's ochtends bij het ontbijt nog even kijkt hoeveel bereik je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
joepie de p schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:54:
Ik persoonlijk ga niet veel missen aan het verdwijnen van de app. Ik maak er vrijwel nooit gebruik van want het aantal functionaliteiten is zo beperkt (ook mét abonnement trouwens). En onbetrouwbaar want regelmatig niet actueel. Naast mij gebruiken 3 andere chauffeurs de e-Niro en die melden regelmatig de actieradius na een rit. Dat is voldoende. Ik maakte via de app weleens een onderhoudsafspraak, maar nadat de dealer daarna telkens ging bellen met het verzoek om de afspraak te verzetten ben ik daar ook maar mee gestopt.
Dat van die onderhoudsafspraak herken ik tot op zekere hoogte. Ik vond die optie wel handig omdat vaak de dealer niet snel genoeg tijd heeft. Je kunt dan wat makkelijker shoppen bij andere dealers die wel tijd hebben op door jou gewenste moment. Echter wordt je vervolgens gebeld om de afspraak te verzetten 8)7 :?
En ik neem aan dat het via de portal of een eigen belrondje ook wel gaat lukken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
joepie de p schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:54:
Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar voor mij is de app zeer waardevol (2020 model). Ik zet er 's ochtends de verwarming mee aan (geen beslagen/bevroren ramen bij het wegrijden), ik krijg bericht (of zie) wanneer de auto klaar is met laden, ik kan zien waar mijn vrouw zich ongeveer bevindt (makkelijk om het eten op te zetten) en ik kan 's ochtends zien hoeveel prik er nog in de accu zit (hoewel ik dat nu ook via HomeAssistant doe. En ik kan er mijn auto mee op slot zetten als ik dat weer eens vergeten ben.
Dat gezegd hebbende: mijn app is redelijk betrouwbaar, als hij dat niet zou zijn, dan zou een groot deel van het gemak verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:34:
[...]

Dat onderschrijft nog meer dat die app niet meer dan een (voor sommigen blijkbaar leuk, niets mis mee) gadget is waar je ook zonder kan en niet iets cruciaal.
Ik start de auto wanneer ik ga vertrekken, dat is de waarde die dan het belangrijkste is.
Niet de waarde die je vanop afstand vanuit de bank kan aflezen.
En ik weet uiteraard niet hoe het er bij jouw e-Niro aan toegaat maar de stroomverbruikers die aanstaan bij indrukken startknop verbruiken hier niet zoveel dat het een cruciaal verschil uitmaakt voor de range.
Wanneer je echter bij vertrek en tijdens het rijden stoelverwarming/koeling, airco/verwarming op de hoogste stand wil hebben, etc., dan kan je maar beter met de daadwerkelijke GOM van dat ogenblik rekening houden dan met de range aangegeven op de bank inje woonkamer waarbij je e-Niro in volledige ruststand is.

Zoals eerder geschreven, ik heb nog nooit een app gehad op de e-Niro en daarbij nog nooit enige stress ervaren noch enige rit met een tekort aan range gehad.
Het zou me eerder de nodige overbodige stress bezorgen indien ik de onweerstaanbare drang zou voelen om vanop de bank telkens de status van de EV te moeten gaan nakijken. :)
Zowel mijn e-Niro als ikzelf functioneren uitstekend zonder app.

Dat dit op een ander een cruciale noodzaak is zal ik niet betwisten. Maar dat zal dan eerder door de verschillende benadering van het mannetje of vrouwtje komen dan door de e-Niro. Deze verschillen.
De e-Niro is de constante in de uiteenlopende meningen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:50:
[...]
Als je meteen nadat je de auto aan zet de app ververst, zie je daar weer dezelfde waarde als in de auto.
Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je 's ochtends bij het ontbijt nog even kijkt hoeveel bereik je hebt.
Tja gekker dan dat moet het niet worden. :)
Eerst de auto moeten aanzetten om de gegevens in de app naar een actuele stand te brengen.
Ik kom niet meer bij. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar voor mij is de app zeer waardevol (2020 model). Ik zet er 's ochtends de verwarming mee aan (geen beslagen/bevroren ramen bij het wegrijden), ik krijg bericht (of zie) wanneer de auto klaar is met laden, ik kan zien waar mijn vrouw zich ongeveer bevindt (makkelijk om het eten op te zetten) en ik kan 's ochtends zien hoeveel prik er nog in de accu zit (hoewel ik dat nu ook via HomeAssistant doe. En ik kan er mijn auto mee op slot zetten als ik dat weer eens vergeten ben.
Dat gezegd hebbende: mijn app is redelijk betrouwbaar, als hij dat niet zou zijn, dan zou een groot deel van het gemak verdwijnen.
Daar heb je een persoonlijk punt en toon je aan dat de noodzaak van een app afhankelijk is van de
ngesteldheid van de gebruiker de e-Niro.
Ik zet bv. de verwarming/koeling, whatever pas aan wanneer dat noodzakelijk is en dat is nooit vroeger dan wanneer ik al in de auto stap. Geen behoefte aan een voorverwarmde noch voorgekoelde auto. Die paar honderd meter geduld kan ik nog altijd opbrengen en ik ben er nog nooit ziek, laat staan erger, van geworden. :)
En om de lokalisatie van wie dan ook te kunnen controleren voor welke reden dan ook ga ik beter geen commentaar geven.
De auto op slot doen bij achterlaten is hier al jaren een automatisme en bij de e-Niro geen probleem om even te checken want oren niet ingeklapt is niet op slot. :)

Een afspraak maken met de dealer voor onderhoud is ook geen probleem want dat geeft onze e-Niro bij het starten zelf al tijdig aan. Even een mail sturen of bellen naar de dealer vraagt naar onze ervaring ook niet meer tijd noch moeite dan communiceren via een app (doorgaans dan nog op het zelfde toestand dan waarmee je kan mailen of telefoneren). Shoppen bij dealers doen we sowieso niet. Het is hier ook niet zo dat er in ieder dorp een KIA dealer is. We gaan gewoon naar de dichtsbijgelegen KIA dealer en bij onvoorziene problemen is het altijd handig dat ze je daar al enkele jaren kennen als klant.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Laatst online: 21-07 23:14
Dit is misschien een hele specifieke vraag, maar ik kan niet echt een oplossing vinden tot nu toe.

Als ik mijn E-Niro geladen heb thuis en de sessie stop aan de laadpaal zelf, wil de stekker niet ontgrendelen. Ik moet echt een paar minuten prutsen en proberen voordat de stekker loskomt. Auto op slot, van slot, met afstandsbediening op slot van slot, etc. Uiteindelijk komt dan de stekker los.

Dit is een nieuw probleem, de eerste 2 jaar geen enkel issue gehad met de paal niet en de E-Niro niet.

Ik weet dat er noodontgrendeling aanwezig is, maar ik zou graag het onderliggende issue oplossen. Momenteel weet ik niet echter niet eens waar ik zou moeten beginnen met zoeken naar een oplossing. Iemand anders die dit probleem heeft meegemaakt? Of een oplossingsrichting of term weet waar ik naar kan gaan Googlen?

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Bij mij is de module een keer vervangen waarmee dat bij mij was opgelost
Dus bij de dealer langs

[ Voor 14% gewijzigd door GerkeP op 06-06-2024 10:36 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@CrimsonRider al eerder een keer gelezen dat de servo die de pin moet ontgrendelen stuk kan gaan (of het mechanisme vast kan gaan zitten). Bij jou is ie blijkbaar in een toestand dat het nog af en toe werkt, zou er zsm mee langs de dealer gaan want straks zit je ergens op een ongelukkige tijd en plaats vast aan een laadpaal.
Misschien proberen om de stekker iets omhoog te duwen terwijl je de auto via de AB van het slot haalt.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Okay, gaan we de dealer maar weer bellen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
CrimsonRider schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:19:
Dit is misschien een hele specifieke vraag, maar ik kan niet echt een oplossing vinden tot nu toe.

Als ik mijn E-Niro geladen heb thuis en de sessie stop aan de laadpaal zelf, wil de stekker niet ontgrendelen. Ik moet echt een paar minuten prutsen en proberen voordat de stekker loskomt. Auto op slot, van slot, met afstandsbediening op slot van slot, etc. Uiteindelijk komt dan de stekker los.

Dit is een nieuw probleem, de eerste 2 jaar geen enkel issue gehad met de paal niet en de E-Niro niet.

Ik weet dat er noodontgrendeling aanwezig is, maar ik zou graag het onderliggende issue oplossen. Momenteel weet ik niet echter niet eens waar ik zou moeten beginnen met zoeken naar een oplossing. Iemand anders die dit probleem heeft meegemaakt? Of een oplossingsrichting of term weet waar ik naar kan gaan Googlen?
Geloof dat het bij ons ook zo gaat. Kabel zit altijd vergrendeld, tenzij de auto met de afstandsbediening ontgrendeld wordt. Me niet in verdiept aangezien het me een veiligheids dingetje leek om te voorkomen dat anderen ongewild de stekker uit de auto halen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrimsonRider
Geloof dat het bij ons ook zo gaat. Kabel zit altijd vergrendeld, tenzij de auto met de afstandsbediening ontgrendeld wordt. Me niet in verdiept aangezien het me een veiligheids dingetje leek om te voorkomen dat anderen ongewild de stekker uit de auto halen.
'

Das het ding, het ontgrendelen met de key werkt niet, moet 7 of 8 keer op slot, van slot doen voordat het eraf is. De 26ste een afspraak ergens in het Westland, mijn eigen dealer had bas eind juli tijd. Leuk garantie als ze geen tijd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:08:
En om de lokalisatie van wie dan ook te kunnen controleren voor welke reden dan ook ga ik beter geen commentaar geven.
Doe toch maar. Ik ben echt benieuwd welk probleem jij ziet in een zeer praktische toepassing van de locatie-service die de app biedt😊

Er zijn natuurlijk heel veel andere ontzettend handige toepassingen van die locatie-service die niets met personen te maken hebben. Zoals zien waar je zoon de auto 's avonds aan de lader heeft gehangen zodat ik hem daar 's morgens weer af kan halen.
.....
Het is inderdaad vrij duidelijk dat de app voor jou geen enkele meerwaarde biedt. En dat is inderdaad erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Eerst de auto moeten aanzetten om de gegevens in de app naar een actuele stand te brengen.
Tja, je kunt inderdaad overal wel problemen zien..... Als ik boven mijn bordje Brinta de app open om te kijken wat het bereik is, dan weet ik dat ik daar in de winter 50 van af moet trekken en in de zomer niets. Bovendien is, zoals je weet, het bereik helemaal niet zo interessant, pas als het in de buurt van de 100 km komt ga ik zenuwachtig worden. En rond de 100 km bereik is de afwijking verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Dat is juist ideaal want daardoor wordt er geen stroom verbruikt aan het zenden van data veelal die constant blijft. Tenzij de auto op een ander vervoermiddel verplaatst wordt natuurlijk (trein, veerboot, sleepwagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13

PeaceNlove

Deugleuter

En dat was de derde keer dat de 12V plat was, maar gelukkig bezorgt Bol ook op vakantie in Nederland:
https://www.bol.com/nl/nl...tarters/9300000031954198/

En als je auto het dan weer doet kan je de jumpstarter weer via USB opladen aan je auto :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
PeaceNlove schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:59:
En dat was de derde keer dat de 12V plat was, maar gelukkig bezorgt Bol ook op vakantie in Nederland:

En als je auto het dan weer doet kan je de jumpstarter weer via USB opladen aan je auto :+
Ik wilde net wat geïrriteerd opmerken dat je ook gewoon een 12V accu bij de bouwmarkt kunt halen in plaats van hem te laten bezorgen, maar je hebt waarschijnlijk niet zomaar vervoer naar de bouwmarkt :)
Welgemeende excuses voor de opmerking die ik niet maakte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:54:
[...]
Dat is juist ideaal want daardoor wordt er geen stroom verbruikt aan het zenden van data veelal die constant blijft. Tenzij de auto op een ander vervoermiddel verplaatst wordt natuurlijk (trein, veerboot, sleepwagen).
Indien geen app moet er uiteraard sowieso geen data verzonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:23
multikoe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:07:
[...]

Ik wilde net wat geïrriteerd opmerken dat je ook gewoon een 12V accu bij de bouwmarkt kunt halen in plaats van hem te laten bezorgen, maar je hebt waarschijnlijk niet zomaar vervoer naar de bouwmarkt :)
Welgemeende excuses voor de opmerking die ik niet maakte....
Als je op de link had geklikt had je gezien dat hij geen accu maar een jumpstarter heeft gekocht 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:34

zeroday

There is no alternative!

Bij mij lag het aan de knop van de lader die links naast het stuur zit. op de een of andere manier was die ingedrukt (of uitgedrukt) waardoor de wijze waarop de laadkabel uit de auto kan veranderd.Toen ik dat knopje weer indrukte .. tadaahhhh

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

PeaceNlove schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:59:

Dan gaat je 12V wel echt naar de haaien. Ikzelf heb het ook gehad. Zelf door een fout de 12V leeggetrokken, daarna was het eigenlijk gedaan met de accu binnen een periode van 3 maand. waarin deze 2x de jumpstarter nodig had en 2 of 3 keer een lage spanningsmelding had gegeven ..

op een bepaald moment zelfs toen de auto aan de laadpaal hing kon ik hem ternauwernood nog starten (kreeg melding van de accu dat ie laag was)

Gelukkig konden ze toen de volgende dag de accu vervangen.Want diagnose was dat ie met 5 minuten deuren open al de melding gaf ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
zeroday schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Dan gaat je 12V wel echt naar de haaien. Ikzelf heb het ook gehad. Zelf door een fout de 12V leeggetrokken, daarna was het eigenlijk gedaan met de accu binnen een periode van 3 maand. waarin deze 2x de jumpstarter nodig had en 2 of 3 keer een lage spanningsmelding had gegeven ..

op een bepaald moment zelfs toen de auto aan de laadpaal hing kon ik hem ternauwernood nog starten (kreeg melding van de accu dat ie laag was)

Gelukkig konden ze toen de volgende dag de accu vervangen.Want diagnose was dat ie met 5 minuten deuren open al de melding gaf ..
Die van mij moet ook echt vervangen worden. Ik weet niet of het toeval is, maar toen ik hem thuis van de week aan de lader had gehangen, wilde zelfs het laden niet sstarten. Zou het kunnen zijn dat de 12V accu nodig is voor de (eerste) communicatie met de lader?

Ik heb de auto met de jumpstarter gestart en een tijdje in utility modus laden staan. Na een uurtje of zo kon ik het laadproces wel starten....

Ik zit nu te twijfelen. Had ik het goed begrepen dat een 12V accu voor de e-Niro bij de Kia dealer een "fijne" €170 kost?
Ik kan zelf makkelijk voor minder een accu installeren met wellicht nog een grotere capaciteit, maar ik heb iets gelezen over dreigen met verlies van garantie?
Kan dat met zoiets als een accu?
Eigenlijk kwam het tijdens de vakantie aan het licht dat de accu het begeven had. Had ik dan daarvoor de Kia pechservice moeten aanroepen of speciaal moeten gaan zoeken naar een Kia garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Bij mij lag het aan de knop van de lader die links naast het stuur zit. op de een of andere manier was die ingedrukt (of uitgedrukt) waardoor de wijze waarop de laadkabel uit de auto kan veranderd.Toen ik dat knopje weer indrukte .. tadaahhhh
Met dat knopje kun je instellen dat de laadkabel los komt als het laden voltooid is, ook al is de auto nog op slot. Niet aan te raden in het openbaar.
Is meer voor op eigen terreinen waar meerdere auto’s klaar staan en men dan makkelijk de volgende kan aankoppelen.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-06-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe

Het gaat je niet helpen maar ik heb dit issue ook. Althans: bij mij lukt het altijd wel om de kabel te ontgrendelen door een paar keer de auto op slot te doen en te ontsluiten. Ik heb één keer de noodontgrendeling moeten gebruiken. Het heeft bij mij wel duidelijk met de aansturing van de ontgrendeling te maken, niet de ontgrendeling zelf. Je hoort namelijk het motortje draaien als je de auto ontgrendeld. Als de stekker niet ontgrendeld, dan draait het motortje ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:54:
[...]

De auto stuurt op eigen initiatief op bepaalde momenten data naar de servers van Kia. Denk aan begin laadsessie, einde laadsessie, maar ook als de auto aan wordt gezet. Als de auto uit staat, dan wordt nog steeds heel af en toe data verstuurd, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wanneer en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Die van mij moet ook echt vervangen worden. Ik weet niet of het toeval is, maar toen ik hem thuis van de week aan de lader had gehangen, wilde zelfs het laden niet sstarten. Zou het kunnen zijn dat de 12V accu nodig is voor de (eerste) communicatie met de lader?

Ik heb de auto met de jumpstarter gestart en een tijdje in utility modus laden staan. Na een uurtje of zo kon ik het laadproces wel starten....

Ik zit nu te twijfelen. Had ik het goed begrepen dat een 12V accu voor de e-Niro bij de Kia dealer een "fijne" €170 kost?
Ik kan zelf makkelijk voor minder een accu installeren met wellicht nog een grotere capaciteit, maar ik heb iets gelezen over dreigen met verlies van garantie?
Kan dat met zoiets als een accu?
Eigenlijk kwam het tijdens de vakantie aan het licht dat de accu het begeven had. Had ik dan daarvoor de Kia pechservice moeten aanroepen of speciaal moeten gaan zoeken naar een Kia garage?
Als de 12V-accu vervangen moet worden omdat deze niet meer in orde is en de dealer vervangt dat ding binnen de garantie, zou het jou voor zover ik heb begrepen niets moeten kosten.

En ja, als je gaat rondstruinen in dit forum, dan zie je dat de ene dealer er soepel mee omgaat en de andere inderdaad gaat dreigen dat je je garantie verliest, staat mij bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Als de 12V-accu vervangen moet worden omdat deze niet meer in orde is en de dealer vervangt dat ding binnen de garantie, zou het jou voor zover ik heb begrepen niets moeten kosten.

En ja, als je gaat rondstruinen in dit forum, dan zie je dat de ene dealer er soepel mee omgaat en de andere inderdaad gaat dreigen dat je je garantie verliest, staat mij bij.
Garantie zal ik daar niet meer op hebben, vermoed ik, de auto is ondertussen 3 jaar oud en zat daar niet 2 jaar op die accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Garantie zal ik daar niet meer op hebben, vermoed ik, de auto is ondertussen 3 jaar oud en zat daar niet 2 jaar op die accu?
Ah ja, dat is waar ook …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Sommige garages dreigen met het vervallen van de gehele garantie op de auto als ik het me goed herinner, niet alleen garantie op de accu.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Sommige garages dreigen met het vervallen van de gehele garantie op de auto als ik het me goed herinner, niet alleen garantie op de accu.
Ja dat was bij mijn dealer in Woerden toen ik 6x pech had gehad zei dat ik de 12v accu desnoods zelf wel ging vervangen. "Dan is de auto niet meer orgineel en heeft u geen garantie meer." Toen zei ik dus ik mag de ruitenwissers ook niet zelf vervangen? Kreeg geen antwoord meer maar was het goed zat. Heb nu een andere dealer. Ik moest bij deze dealer de auto kopen omdat ik daar ooit informatie had opgevraagd. Die hebben zelfs de koopovereenkomst door Kia Nederland laten ontbinden omdat ik de auto om de hoek had gekocht bij een andere Kia dealer. Stelletje ratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Met dat knopje kun je instellen dat de laadkabel los komt als het laden voltooid is, ook al is de auto nog op slot. Niet aan te raden in het openbaar.
Is meer voor op eigen terreinen waar meerdere auto’s klaar staan en men dan makkelijk de volgende kan aankoppelen.
Sinds dat knopje weer goed staat heb ik geen problemen meer om mijn kabel los te krijgen (wanneer dan ook) en nee, de kabel gaat niet los als ik hem vast heb zitten aan een openbare laadpaal en de auto is vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
DutchKel schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Volgens mij houdt dat wettelijk gezien geen stand. Maar ja......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Nee dat vermoed ik ook, of wellicht zullen zij dan moeten aantonen dat het defect komt door monteren van een andere, niet originele accu.

Toch heb ik maar besloten de accu bij de aankomende beurt door de Kia dealer te laten vervangen (a €140 inclusief). Ik heb voor een dergelijk bedrag niet zo'n zin om later discussies aan te moetne gaan als ik toch aanspraak moet maken op garantie.....

Wel zitten de banden er ook aan te komen, daarbij overweeg ik toch wel dat elders te laten doen; ook daar lijkt een flink prijsverschil te zijn met de Kia dealer.... Maar goed, daar moet ik nog even over nadenken; vermoedelijk/hopelijk kan ik nog een ronde op de huidige banden (al beginnen ze redelijk luidruchtig te worden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Nee dat vermoed ik ook, of wellicht zullen zij dan moeten aantonen dat het defect komt door monteren van een andere, niet originele accu.

Toch heb ik maar besloten de accu bij de aankomende beurt door de Kia dealer te laten vervangen (a €140 inclusief). Ik heb voor een dergelijk bedrag niet zo'n zin om later discussies aan te moetne gaan als ik toch aanspraak moet maken op garantie.....

Wel zitten de banden er ook aan te komen, daarbij overweeg ik toch wel dat elders te laten doen; ook daar lijkt een flink prijsverschil te zijn met de Kia dealer.... Maar goed, daar moet ik nog even over nadenken; vermoedelijk/hopelijk kan ik nog een ronde op de huidige banden (al beginnen ze redelijk luidruchtig te worden ;) )
Banden zou ik sowieso ergens anders laten doen, daar kunnen ze echt geen aanspraak op maken mbt de garantie. Je zou een dief van je portemonnee zijn als je banden er door de dealer onder zou laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Banden worden hier altijd vervangen (ook de zomer/winter wissel) in een bandencentrale.
Is zelfs de policy van de lease dus bijna met zekerheid te stellen dat het geen invloed heeft op de garantie.

Zelf heb ik ook een sterk vermoeden dat het vervangen van een 12V accu geen invloed heeft op de garantie.
Wanneer je ergens onderweg stil staat met een kapotte accu en de pechdienst komt ze ter plekke vervangen vervalt de garantie van de auto daarna toch ook niet?

De dealer kan uiteraard alleen maar proberen en hopen dat de klanten hem volgen in zijn verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:27:
[...]

Ik denk misdiagnose. Er zijn in het begin wat problemen geweest met de motor / differentieel, maar die hoor je ver van te voren aankomen.
Dit waren 9 van de 10 de airconditioning kleppen die als je de voorruit wil ontwasemen (4 mensen in de auto?) soms in een soort vacuum slaan waardoor ze hard gaan klapperen.

Ventilator uit en weer terug aan lost het meestal op.
Bij mij niet de brom blijft op max. ventilatie is het echt heel vervelend. Zal eens vragen bij de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
13art schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Nee natuurlijk niet, ik zie een accu, filters, banden, ruitenwissers als consumables. Heeft verder niets met de werking van de auto te maken.

Maar ja, ik heb al eens een akkefietje aan Kia Nederland voorgelegd over vernietiging koopovereenkomst door die foute dealer maar die kiezen gewoon de kant van de dealer. Dus als dealer roept geen garantie, succes ermee. Gelijk hebben en halen zijn twee verschillende zaken. Mijn huidige dealer is heel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
IvoB2 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:20:
Banden worden hier altijd vervangen (ook de zomer/winter wissel) in een bandencentrale.
Is zelfs de policy van de lease dus bijna met zekerheid te stellen dat het geen invloed heeft op de garantie.

Zelf heb ik ook een sterk vermoeden dat het vervangen van een 12V accu geen invloed heeft op de garantie.
Wanneer je ergens onderweg stil staat met een kapotte accu en de pechdienst komt ze ter plekke vervangen vervalt de garantie van de auto daarna toch ook niet?

De dealer kan uiteraard alleen maar proberen en hopen dat de klanten hem volgen in zijn verdienmodel.
Deze discussie komt hier, maar ik denk in all auto topics regelmatig terug. Zou goed zijn daar eens een generiek topic over te openen maar daar voel ik mij dan niet toe geroepen omdat ik geen juridisch specialist ben.

Mijn conclusie is dat het recht op fabrieksgarantie alleen kan komen te vervallen op specifieke onderdelen waarvan 'de fabriek' kan aantonen dat die niet volgens instructies van de fabrikant zijn vervangen/onderhouden. Stel dat er aan de airco is geklooid dan kan er dus geen aanspraak op fabrieksgarantie op de ophanging of aandrijving worden geweigerd omdat dat niets met de airco te maken heeft.

Noodzakelijk onderhoud (voorwaarde voor de fabrieksgarantie) mag dus ook gewoon bij andere garages worden uitgevoerd, als 't maar gebeurd volgens de instructies van de fabrikant. En fabrikanten zijn in de EU verplicht deze instructies en de benodigde onderdelen beschikbaar te stellen.

Maar goed, gelijk hebben en gelijk krijgen blijft natuurlijk altijd een issue. Je ziet over 't algemeen Leasemaatschappijen een sterkere positie hebben dan particuliere eigenaren en die laten rustig alles behalve garantiezaken bij niet-dealers uitvoeren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08
Bij voorbaat excuus als deze vraag (en/of antwoord) ergens op dit forum staat maar ik kan dit niet echt of eigenlijk echt niet vinden. Dus bij deze:

Ik heb een tijdje in een Niro EV mogen rijden en daar ging de verlichting automatisch uit wanneer je de auto op slot deed. Bleef nog wel wat seconden plakken vanwege follow me home maar daarna ging alles uit.
Sinds gisteren hebben we een e-Niro (MY20) waar we enorm blij mee zijn maar die verlichting blijft dus branden. Geen wereldprobleem natuurlijk maar gemak dient de mens.
Is dit ergens in te stellen of gaan we gewoon weer handmatig aan- en uitschakelen. De Auto functie ken ik maar ik rij graag altijd met licht aan. Zien en gezien worden zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Emootje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:08:
Bij voorbaat excuus als deze vraag (en/of antwoord) ergens op dit forum staat maar ik kan dit niet echt of eigenlijk echt niet vinden. Dus bij deze:

Ik heb een tijdje in een Niro EV mogen rijden en daar ging de verlichting automatisch uit wanneer je de auto op slot deed. Bleef nog wel wat seconden plakken vanwege follow me home maar daarna ging alles uit.
Sinds gisteren hebben we een e-Niro (MY20) waar we enorm blij mee zijn maar die verlichting blijft dus branden. Geen wereldprobleem natuurlijk maar gemak dient de mens.
Is dit ergens in te stellen of gaan we gewoon weer handmatig aan- en uitschakelen. De Auto functie ken ik maar ik rij graag altijd met licht aan. Zien en gezien worden zeg maar.
Als dit om de binnenverlichting gaat dan staat het knopje boven verkeerd om.
Als het om de buitenverlichting gaat kan ik me niet voorstellen dat die een eeuwigheid blijft branden nadat je de auto uit hebt gezet en deur op slot deed. Kan het zijn dat die nabrandtijd wat lang is ingesteld?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
Gaat om de buitenverlichting. Dimlicht gaat wel uit maar stadslicht blijft branden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nou, het heeft even geduurd, maar eindelijk een geluidsopname gemaakt van de ratel van mijn motor (e-Niro jan-2021). Nog net op tijd voordat hij dinsdag naar de garage gaat voor het vervangen van de motor.
Ik heb mijn telefoon op de motor gelegd in een stoffen helmzak en op record gezet.
Ik heb de opname nog niet ingekort dus je hoort alles van in zak doen, motorkap dicht, rijden, en hele rijtje omgekeerd.
Vanaf 0:45 hoor je de ratel bij achteruit rijden, bij 1:20 hoor je de ratel bij vooruit regeneratie remmen vanaf ongeveer 30km/u. Daarna een serie optrekken - regenereren, snelheid tot max 30; sneller voegt niks toe omdat hij daar niet hoorbaar ratelt binnen. Je hoort het het beste bij regenereren van 25 tot 27km/u.
Tegen het einde nog een stuk vlot achteruit (30km/u) en nog een laatste keer vooruit.

Trouwens nooit in de gaten gehad hoe vlot de motor draait, je hoort hem hoog in de toeren zitten.
En de link: https://1drv.ms/u/s!AqupAb-076jgiY89mpw9BjoxwT1p-Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

oldchap schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:00:
Nou, het heeft even geduurd, maar eindelijk een geluidsopname gemaakt van de ratel van mijn motor (e-Niro jan-2021). Nog net op tijd voordat hij dinsdag naar de garage gaat voor het vervangen van de motor.
Ik heb mijn telefoon op de motor gelegd in een stoffen helmzak en op record gezet.
Ik heb de opname nog niet ingekort dus je hoort alles van in zak doen, motorkap dicht, rijden, en hele rijtje omgekeerd.
Vanaf 0:45 hoor je de ratel bij achteruit rijden, bij 1:20 hoor je de ratel bij vooruit regeneratie remmen vanaf ongeveer 30km/u. Daarna een serie optrekken - regenereren, snelheid tot max 30; sneller voegt niks toe omdat hij daar niet hoorbaar ratelt binnen. Je hoort het het beste bij regenereren van 25 tot 27km/u.
Tegen het einde nog een stuk vlot achteruit (30km/u) en nog een laatste keer vooruit.

Trouwens nooit in de gaten gehad hoe vlot de motor draait, je hoort hem hoog in de toeren zitten.
@oldchap Mooie en duidelijke opname! (y)

Wat me opvalt is dat je het bij achteruitrijden hoort, niet bij vooruit (optrekken) maar wel bij vooruit afremmen. Daarbij zijn de krachten de zelfde kant op als bij achteruit optrekken.
Dankzij je omschrijving kon ik dit analyseren. Hoop dat dit nog iets van enige waarde toevoegt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_

Goed idee ik ga het ook doen. Heb een frunk gemaakt onder de motorkap (als in plastic bak) waarin ik een oude telefoon kan leggen en laten opnemen. Aangezien de auto bijna 5 jaar oud is wel handig om te weten of er ook een issue is met de ratel. Zijn het de kogellagers van de elektromotor die versleten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
blb4 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Je ziet over 't algemeen Leasemaatschappijen een sterkere positie hebben dan particuliere eigenaren en die laten rustig alles behalve garantiezaken bij niet-dealers uitvoeren.
Bedoel je nu dat lease alles behalve garantie bij niet dealers laat uitvoeren of particuliere eigenaren?
Dat eerste is ook niet altijd van toepassing.
Wij rijden al jaren lease en behalve de bandenwissel wordt alles toevertrouwd aan de dealer, tot het vervangen van de ruitenwissers, de vloeistof in de ruitensproeiers en de knoopbatterijen van de sleutels toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Emootje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:59:
Gaat om de buitenverlichting. Dimlicht gaat wel uit maar stadslicht blijft branden.
Gaat hier in de e-Niro MY2019 na een tijdje gewoon uit.
Verlichting staat doorgaans wel op de "auto" stand ingesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:28:
Goed idee ik ga het ook doen. Heb een frunk gemaakt onder de motorkap (als in plastic bak) waarin ik een oude telefoon kan leggen en laten opnemen.
Zorg wel dat je 'm goed vastlegt en dat-ie niet gaat schuiven.
Aangezien de auto bijna 5 jaar oud is wel handig om te weten of er ook een issue is met de ratel. Zijn het de kogellagers van de elektromotor die versleten zijn?
Bijna 5 jaar? Ik dacht dat jij van dezelfde lichting was als ikke en ik kreeg 'm afgeleverd op 15 mei...

Maar dat het de lagers zijn lijkt me niet waarschijnlijk. Eerder iets van tandwielen, aangezien het kennelijk uitmaakt in welke draairichting de boel beweegt. Of kunnen lagers daar ook last van hebben?
Tot nu toe heb ik nog nix gehoord na mijn ruim 105k km...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Zorg wel dat je 'm goed vastlegt en dat-ie niet gaat schuiven.

[...]

Bijna 5 jaar? Ik dacht dat jij van dezelfde lichting was als ikke en ik kreeg 'm afgeleverd op 15 mei...

Maar dat het de lagers zijn lijkt me niet waarschijnlijk. Eerder iets van tandwielen, aangezien het kennelijk uitmaakt in welke draairichting de boel beweegt. Of kunnen lagers daar ook last van hebben?
Tot nu toe heb ik nog nix gehoord na mijn ruim 105k km...
14 juni, dus 1 maand later :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58

Jammer dat ze nog niet zover zijn om de lagers gewoon te vervangen
Vraag eens of je de oude (waardeloze volgens hen) mee naar huis mag. Nieuwe skf lagers erin en een mooie ruilmotor.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BarryH schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:01:
Vraag eens of je de oude (waardeloze volgens hen) mee naar huis mag.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BarryH schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Jammer dat ze nog niet zover zijn om de lagers gewoon te vervangen
Vraag eens of je de oude (waardeloze volgens hen) mee naar huis mag. Nieuwe skf lagers erin en een mooie ruilmotor.
Ik betwijfel of het de lagers zijn, want het is niet symmetrisch. Alleen bij belasting in achterwaartse richting en dat lijkt voor mijn gevoel meer op een tandwielprobleem. Verkeerde vorm en daardoor verkeerd gesleten?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Vaevictis_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Goed idee ik ga het ook doen. Heb een frunk gemaakt onder de motorkap (als in plastic bak) waarin ik een oude telefoon kan leggen en laten opnemen. Aangezien de auto bijna 5 jaar oud is wel handig om te weten of er ook een issue is met de ratel. Zijn het de kogellagers van de elektromotor die versleten zijn?
Briljant idee! Ik heb een zeer duidelijke ratelopname gemaakt met een telefoon in de hoek van de frunkbak met de laadkabelstekker er bovenop. Blijft prima liggen.

Opname: https://drive.google.com/...kk1skGOg/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 08-06-2024 17:17 . Reden: Link naar opname toegevoegd ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DonJuape schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Briljant idee! Ik heb een zeer duidelijke ratelopname gemaakt met de telefoon in de hoek van de frunkbak met de laadkabelstekker er bovenop. Blijft prima liggen.
Ik heb ook de opname gemaakt heb in de bak van die rubberen handschoenen in liggen voor band reparatie. Daar de telefoon opgelegd. Bleef goed liggen. Hoor geen ratel alleen het gezoem van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Emootje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:08:

Dit lijkt me niet normaal, ook al omdat ik niet eens zou weten hoe ik het zou moeten instellen als ik het zou willen...
Wat gebeurt er als je alle verlichting uit doet? Blijven dan ook de stadslichten branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
multikoe schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Dit lijkt me niet normaal, ook al omdat ik niet eens zou weten hoe ik het zou moeten instellen als ik het zou willen...
Wat gebeurt er als je alle verlichting uit doet? Blijven dan ook de stadslichten branden?
Oh nee hoor, dat werkt gewoon allemaal prima. Waar ik gewoon naar op zoek ben is of het mogelijk is om je lichten aan te laten en dat ze uitgaan wanneer je de auto op slot doet, net als bij de Niro EV. De handeling om het licht uit te schakelen zal een kwestie van gewenning zijn. Geen probleem verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
Emootje schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:14:
[...]

Oh nee hoor, dat werkt gewoon allemaal prima. Waar ik gewoon naar op zoek ben is of het mogelijk is om je lichten aan te laten en dat ze uitgaan wanneer je de auto op slot doet, net als bij de Niro EV. De handeling om het licht uit te schakelen zal een kwestie van gewenning zijn. Geen probleem verder.
ik heb follow me home uitstaan dus als ik de auto uit zet en uitstap gaat het licht ook direct uit. Daar hoef ik niets voor te doen (MY19). Volgens mij gebeurt dat al bij het uitschakelen en niet pas bij op slot doen, maar voor mij is dat prima. Maar dit soort dingen kun je allemaal instellen naar persoonlijke voorkeur. Gezien ik dat bijna 5 jaar geleden heb gedaan weet ik ook niet precies meer waar dat zit :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Mijn lichten staan ook altijd aan. Ze gaan uit na het op slot doen (duurt vrij lang). MY'20/'21 e-Niro heb ik.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Dan heb ik je niet begrepen. JIj schreef dat de verlichting blijft branden als je de auto op slot zet. Dus gewoon niet meer uitgaat. Kennelijk moet jij voor het uitstappen de verlichting uit zetten.
Als dit zo is, dan is er iets kapot. De verlichting *moet* uitgaan als je de auto op slot zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Briljant idee! Ik heb een zeer duidelijke ratelopname gemaakt met een telefoon in de hoek van de frunkbak met de laadkabelstekker er bovenop. Blijft prima liggen.

Opname: https://drive.google.com/...kk1skGOg/view?usp=sharing
Dit vind ik een heel andere ratel dan wat @oldchap een paar posts eerder liet horen. Bij hem was het duidelijk evenredig met de snelheid en alleen bij achteruit optrekken of vooruit afremmen op de motor.

Bij jou is het iets dat los zit en rammelt. De rammelfrequentie is heel duidelijk een eigen frequentie van iets want het is onafhankelijk van het toerental van de motor.

Ik zou zeggen dat er een steun ergens los zit of zo?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Dit vind ik een heel andere ratel dan wat @oldchap een paar posts eerder liet horen. Bij hem was het duidelijk evenredig met de snelheid en alleen bij achteruit optrekken of vooruit afremmen op de motor.

Bij jou is het iets dat los zit en rammelt. De rammelfrequentie is heel duidelijk een eigen frequentie van iets want het is onafhankelijk van het toerental van de motor.

Ik zou zeggen dat er een steun ergens los zit of zo?
Net nog even na elkaar geluisterd en ik vind de ratel duidelijk hetzelfde. Bij mij is het ook evenredig met de snelheid maar ik heb niet echt veel in snelheid gevarieerd. En inderdaad vooral met afremmen op de motor. Vergeet ook niet dat dat is wat ze het eerste gaan doen he, e.o.a. steun vervangen. We gaan zien wat de dealer zegt volgende week.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 08-06-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik ben net terug van een week Schotland met een paar vrienden. Voor de gelegenheid gebruik gemaak van de auto van één van hen, een Mercedes EQ, een plug-in hybride en één van de duurste modellen. De rest had geen zin (of angst....) om te rijden, dus offerde ik me op (hihi). Een vergelijking met mijn eigen e-Niro was onvermijdelijk en ook moest ik terugdenken aan onze vorige auto, een Fiat Idea diesel.
Wát een verschil... Toen wij van de Fiat in de e-Niro stapten was het auto-walhalla. Wat een comfort, wat een opties, wat een stilte en wat een kwaliteit. Niks rammelde, alles werkte. Het was een enorme vooruitgang in alle opzichten.
Toen stapte ik in de Mercedes. Zelfde verschil... De kwaliteit van de Mercedes is beduidend beter. Een paar waarnemingen:
- Vergeleken met de Mercedes is de e-Niro toch wel erg veel plastic en dan ook nog dun plastic.
- De samenwerking tussen de electromotor en de dieselmotor is verbluffend goed. Je ziet in het dashboard dat wordt geschakeld van electrisch naar diesel, maar je voelt niets. Je hoort de diesel af en toe brommen, maar zo subtiel dat je het al snel niet meer merkt.
- De adaptive cruiscontrol is meer verfijnd, soepeler. Wel dezelfde vreemde reacties op afslaand verkeer overigens...
- De bediening van het dashboard en middenconsole in de Mercedes is ontzettend onlogisch. Je kunt drie verschillende methodes gebruiken: knoppen op het stuur, touch-pad en draaiknop in de middenconsole. Alledrie werken erg ongemakkelijk en vaak onlogisch. Veel beter in de e-Niro.
- De Mercedes had geen touchscreen! Bijzonder ontzettend verschrikkelijk onhandig.
- Het dashboard in de Mercedes probeert echt alle informatie die het beschikbaar heeft te tonen met heel veel kleuren. De e-Niro is dan toch wel mooi rustig.
- De Mercedes heeft nog meer fysieke knoppen dan de e-Niro. En die heeft er al veel....
- De response op het gaspedaal is in de e-Niro prettiger, daar komt het voordeel van volledig elektrisch, zonder versnellingen duidelijk naar voren.
- Regeneratief remmen (voor mij standje 3) is toch wel heel erg fijn, zeker in bergachtig gebied.

Tot zover, beetje off-topic, maar ook wel weer een beetje relevant. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
multikoe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:53:
- Vergeleken met de Mercedes is de e-Niro toch wel erg veel plastic en dan ook nog dun plastic.
Dit herken ik ook wel. Ik had net voor de E-Niro een Mercedes en daar was ik door mijn eigen stomme schuld achterop mijn voorligger gebotst. Dat was een BMW. Bij de BMW was de schade best groot. De hele achterkant was ingedeukt en gekreukeld. De zichtbare schade bij mijn Mercedes was alleen dat de Mercedes ster bij de voorbumper eruit was gevallen. Verder was er helemaal geen schade te zien. Wat ook een apart weetje is dat is dat het gewicht van de Mercedes net zoveel was dan de E-Niro en de Mercedes was nog geeneens hybride.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:00
multikoe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:53:
Ik ben net terug van een week Schotland met een paar vrienden. Voor de gelegenheid gebruik gemaak van de auto van één van hen, een Mercedes EQ, een plug-in hybride en één van de duurste modellen.
Ook niet onbelangrijk; Hoe groot is het prijsverschil tussen beide?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Pagina: 1 ... 289 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.