e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
https://www.autoweek.nl/r...wh-executiveline-2019-16/
Prima allemaal.
Paar weken later de wagen weer gebracht. In de loop van de dag werd ik gebeld met de boodschap: we kunnen niet verder, de banden maken te veel lawaai en kunnen geen goede geluidsopname maken om de claim te ondersteunen…. Wtf momentje… was bij de beurt al duidelijk dat de voorbanden bijna op waren en de achterbanden cupten. Advies was 4 nieuwe banden, uitlijnen en weer langskomen voor nieuwe diagnose.
Intussen waren we ons aan het oriënteren op een EV6, dus nog even gewacht met de banden. Uiteindelijk besloten om de e-Niro nog te houden. Daarom heeft ze vandaag vier nieuwe sloffen gekregen (continental premium contact 7 EV) en is ook uitgelijnd.
De stilte in de wagen bij het naar huis rijden viel me gelijk op, heerlijk;)
Het uitlijnrapport heb ik mee gekregen. Kan hier iemand beoordelen of de vooraf situatie een grote afwijking had?
:strip_exif()/f/image/n0csW712lWhXIIMO3P9OsnSQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De rode vlakken spreken voor zich. Op die punten was de uitlijning buiten specs. Dat zal meegeholpen hebben aan de versleten voorbanden.bokkie72 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:41:
Het uitlijnrapport heb ik mee gekregen. Kan hier iemand beoordelen of de vooraf situatie een grote afwijking had?
[Afbeelding]
Dat cuppen heb ik ook gehad. Ergens bij 35-40k km is dat geconstateerd. Alles is opnieuw uitgelijnd, de achterwielen zijn naar voren verhuisd en andersom en ik heb die gecupte banden (nu voor dus) gladgepoetst door tractiecontrole uit te schakelen en op een leeg, ruim terrein een paar keer plankgas op te trekken (tot groot genoegen van de aanwezige jeugd ;-) ). Daarna waren ze weer glad en heb ik er tot ca. 70k km mee gereden.
Nu heb ik mijn 2e set banden en overweeg ik weer om voor en achter om te wisselen. Ze zijn weer zo’n 35k km oud. Dan zijn ze straks weer alle 4 tegelijk aan vervanging toe…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Eergisteren aan de dealer gevraagd om Goodyear Efficientgrip Performance 2 banden onder de auto te leggen (voor over twee weken). Zag ik gisteravond dat er ook een EVR (EV ready) variant is van die band. Ik het de verkoper laten weten (ga er eigenlijk vanuit dat een bedrijf dat veel EV's verkoopt hier zelf ook wel kennis van heeft, danwel op let). Helaas de banden waren al binnen gekomen en uiteraard niet de EVR versie want daar letten ze niet op bij het bestellen

EVR versie vs non-EVR scheelt 2db in geluid en label A vs B bij het brandstofverbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 31-05-2024 05:37 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
In hoeverre wijken die EVR banden af van de non-EVR banden? Is dat niet heel simpel een marketingpraatje?13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 05:34:
Best een zuinige rit van werk naar huis gehad met gemiddeld 11,9kW/100km.
Eergisteren aan de dealer gevraagd om Goodyear Efficientgrip Performance 2 banden onder de auto te leggen (voor over twee weken). Zag ik gisteravond dat er ook een EVR (EV ready) variant is van die band. Ik het de verkoper laten weten (ga er eigenlijk vanuit dat een bedrijf dat veel EV's verkoopt hier zelf ook wel kennis van heeft, danwel op let). Helaas de banden waren al binnen gekomen en uiteraard niet de EVR versie want daar letten ze niet op bij het bestellenBlijkbaar moet je als consument echt zelf alles uitzoeken en voorkauwen tegenwoordig.
EVR versie vs non-EVR scheelt 2db in geluid en label A vs B bij het brandstofverbruik.
Dat wordt me niet helemaal duidelijk. Maar de labels geven wel degelijk een verschil aan. Alleen niet waar het precies in zit. Net zoals de premium contact 7 banden, die hebben ook een EV variant. Misschien wel of geen foam in de band?multikoe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:22:
[...]
In hoeverre wijken die EVR banden af van de non-EVR banden? Is dat niet heel simpel een marketingpraatje?
Ik denk dat het een marketing truukje is. Een EV is in het algemeen zwaarder dan vergelijkbare ICE en heeft vaak meer vermogen. Banden slijten dus harder, maar dat doen ze ook onder een ICE met dezelfde eigenschappen. Je kunt dus dezelfde banden onder je EV zetten die je onder een BMW X5 zet bijvoorbeeld, dat ding is ook zwaar en heeft veel vermogen. Ik kan verder geen enkele afwijkende eigenschap van een EV bedenken die "speciale" banden vereist.13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:25:
[...]
Dat wordt me niet helemaal duidelijk. Maar de labels geven wel degelijk een verschil aan. Alleen niet waar het precies in zit. Net zoals de premium contact 7 banden, die hebben ook een EV variant. Misschien wel of geen foam in de band?
Ja en nee. In deze lijkt het er op dat ze van de Efficientgrip Performance 2 een aantal varianten hebben, de reguliere, de SUV en de EVR. Allen zullen met iets anders zijn waardoor de EVR met wat stiller is en minder rol weerstand en/of toevoegen van foam in de band voor iets meer demping, de SUV iets meer verstevigd is tov de reguliere variant. Anders is het verschil in labels ook niet te verklaren.multikoe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:49:
[...]
Ik denk dat het een marketing truukje is. Een EV is in het algemeen zwaarder dan vergelijkbare ICE en heeft vaak meer vermogen. Banden slijten dus harder, maar dat doen ze ook onder een ICE met dezelfde eigenschappen. Je kunt dus dezelfde banden onder je EV zetten die je onder een BMW X5 zet bijvoorbeeld, dat ding is ook zwaar en heeft veel vermogen. Ik kan verder geen enkele afwijkende eigenschap van een EV bedenken die "speciale" banden vereist.
[ Voor 98% gewijzigd door 13art op 31-05-2024 07:36 ]
Er missen wat interpuncties waardoor ik de zin niet helemaal snap volgens mij. Brengt van Mossel 50k in rekening? Of heb je het over een km stand van 50k?oldie127 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:39:
Bestaan er al werkplaats handboeken voor onze e-niro. Heb af en toe de melding vul koelvloeistof toe ivm spanningsregelaar ofzo ik weet dat er een terugroepactie is voor maar er zit al blauwe vloeistof in verder wil ik ook de reductiebak olie vervangen 50k laat van Mossel hun factuur schrijven ivm garantie en doe de remmen ec zelf wel even fatsoenlijk.
Oh wacht na nog een 4de keer lezen begin ik hem te snappen volgens mij. Vanwege de 50k km stand wil je de olie van de reductiebak laten vervangen. Je laat van Mossel de factuur schrijven zodat je garantie blijft houden. De remmen wil je zelf aanpakken.
Zoiets?
Maar dat is mijn punt dus: iedere automobilist wil een comfortabele, stille band met weinig rolweerstand die lang meegaat. En er is geen (of weinig) verschil tussen een e-Niro en een BMW X5. Ik zou werkelijk niet weten waarom banden voor een e-Niro moeten verschillen van banden voor een BMW X5.13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:26:
[...]
Ja en nee. In deze lijkt het er op dat ze van de Efficientgrip Performance 2 een aantal varianten hebben, de reguliere, de SUV en de EVR. Allen zullen met iets anders zijn waardoor de EVR met wat stiller is en minder rol weerstand en/of toevoegen van foam in de band voor iets meer demping, de SUV iets meer verstevigd is tov de reguliere variant. Anders is het verschil in labels ook niet te verklaren.
Elke aanpassing die gedaan wordt heeft weer gevolgen op een ander vlak, gaat bijvoorbeeld ten koste van grip op nat wegdek, of iets anders. Bij een EV, gezien het ontbreken van motor geluid zal voor veel mensen de voorkeur liggen bij een stillere band en dan maar iets minder grip bij nat wegdek. Als je wel motorgeluid hebt dan zal een hele stille band iets minder van belang zijn en heb je liever betere grip. Het is en blijft altijd een compromis dat je maakt.multikoe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Maar dat is mijn punt dus: iedere automobilist wil een comfortabele, stille band met weinig rolweerstand die lang meegaat. En er is geen (of weinig) verschil tussen een e-Niro en een BMW X5. Ik zou werkelijk niet weten waarom banden voor een e-Niro moeten verschillen van banden voor een BMW X5.
Klopt ik laat van mossel hun onderhoud doen denk nu 4e jaarlijks en vraag uitdrukkelijk niks extra te doen op mail. En bij de bandenwissel doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren, dan olie reductie kast vernieuwen en de koelvloeistof vervangen alleen dat laatste moet ik even nalezen hoe het juist hoort. Wagen heeft id 47 dkm gelopen nu en is mijn eigendom.13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:59:
[...]
Er missen wat interpuncties waardoor ik de zin niet helemaal snap volgens mij. Brengt van Mossel 50k in rekening? Of heb je het over een km stand van 50k?
Oh wacht na nog een 4de keer lezen begin ik hem te snappen volgens mij. Vanwege de 50k km stand wil je de olie van de reductiebak laten vervangen. Je laat van Mossel de factuur schrijven zodat je garantie blijft houden. De remmen wil je zelf aanpakken.
Zoiets?
Laatste maal moest ik 25 € betalen voor een update van de lidar die fouten gaf en dat is nu opgelost,maar hier had garantie verwacht ook hebben ze de airco zogenaamd ontsmet alles op factuur en geen noodzakelijk onderhoud. Nu even afwachten of ze de foutmeldingen ivm de koelvloeistof zien en me deze ook gaan aanrekenen. Daarom doe ik dingen liever zelf maar ik wil geen gedoe met garantie.
Denk dat je blij mag zijn dat Mossel daar in mee werkt op deze manier. Kan me voorstellen dat Kia er niet zo blij mee is (terecht of onterecht even in het midden gelaten) dat men zelf het onderhoud doet maar dan toch garantie behoud. Maar ik kan je geen ongelijk geven. Scheelt wel wat in de kosten zo lijkt me.oldie127 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Klopt ik laat van mossel hun onderhoud doen denk nu 4e jaarlijks en vraag uitdrukkelijk niks extra te doen op mail. En bij de bandenwissel doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren, dan olie reductie kast vernieuwen en de koelvloeistof vervangen alleen dat laatste moet ik even nalezen hoe het juist hoort. Wagen heeft id 47 dkm gelopen nu en is mijn eigendom.
Laatste maal moest ik 25 € betalen voor een update van de lidar die fouten gaf en dat is nu opgelost,maar hier had garantie verwacht ook hebben ze de airco zogenaamd ontsmet alles op factuur en geen noodzakelijk onderhoud. Nu even afwachten of ze de foutmeldingen ivm de koelvloeistof zien en me deze ook gaan aanrekenen. Daarom doe ik dingen liever zelf maar ik wil geen gedoe met garantie.
Wacht even: "doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren". Smeer jij je remmen? Nee toch?oldie127 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:44:
[...]
Klopt ik laat van mossel hun onderhoud doen denk nu 4e jaarlijks en vraag uitdrukkelijk niks extra te doen op mail. En bij de bandenwissel doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren, dan olie reductie kast vernieuwen en de koelvloeistof vervangen alleen dat laatste moet ik even nalezen hoe het juist hoort. Wagen heeft id 47 dkm gelopen nu en is mijn eigendom.
En de e-Niro heeft geen Lidar, maar een radar.
Netjes wel natuurlijk maar ik zit regelmatig zelfs rond de 10 en een heel enkele keer er onder.13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 05:34:
Best een zuinige rit van werk naar huis gehad met gemiddeld 11,9kW/100km.
Eergisteren aan de dealer gevraagd om Goodyear Efficientgrip Performance 2 banden onder de auto te leggen (voor over twee weken). Zag ik gisteravond dat er ook een EVR (EV ready) variant is van die band. Ik het de verkoper laten weten (ga er eigenlijk vanuit dat een bedrijf dat veel EV's verkoopt hier zelf ook wel kennis van heeft, danwel op let). Helaas de banden waren al binnen gekomen en uiteraard niet de EVR versie want daar letten ze niet op bij het bestellenBlijkbaar moet je als consument echt zelf alles uitzoeken en voorkauwen tegenwoordig.
Bij 100 km/h meestal rond de 12 als het natuurlijk niet te koud is.
4 seizoenen banden
Ik heb nog een ander systeem met stroomplaatjes gezien; iets goedkoper maar ook goed getest in een Duitse test.EVfan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:47:
[...]
@bnwgraaf
Wat betreft marter verjagers, gebaseerd op helaas wat schade en schande, mijn advies is: kies niet voor een simpel ultrasoon systeem, maar een systeem van Stop&Go dat bestaat uit een sensor, controller, werkend op twee dikke knoopcellen, en 6 metalen plaatjes, waar ca. 400V op staat. Heel effectief, als je de plaatjes door de motorruimte verdeelt en een marter raakt er een komt die zeker niet meer terug.
Ook zelf oppassen, is net als schrikdaad, flinke tik.
Ik weet niet of ik een link mag plaatsen, maar o.a. bij Amazon:
https://www.amazon.nl/D-L...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hier (Twente, buitengebied) rizzelt het van de marters, maar geen schade meer gehad na installatie van de Stop&Go.
Waar heb jij de plaatjes geplaatst? Het is nogal vol onder de motorkap, dat wil zeggen, ik zie niet veel vrije vlakken...
Ik gok even op de glijpinnen...multikoe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Wacht even: "doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren". Smeer jij je remmen? Nee toch?
De dealer heeft de plaatjes netjes verdeeld over de ruimte. Ze zijn maar iets van 3 bij 3 cm2 elk.bnwgraaf schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:08:
[...]
Ik heb nog een ander systeem met stroomplaatjes gezien; iets goedkoper maar ook goed getest in een Duitse test.
Waar heb jij de plaatjes geplaatst? Het is nogal vol onder de motorkap, dat wil zeggen, ik zie niet veel vrije vlakken...
Vooral de hoekjes waar de beesten binnenkomen of langsgaan zijn relevant. Het werkt erg goed.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Radar dan , en ja je smeert je remblokken op de plaatsen waar ze in je remzadel zitten om ervoor te zorgen dat vrij kunnen bewegen.multikoe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Wacht even: "doe ik zelf remmen nakijken schoonmaken en smeren". Smeer jij je remmen? Nee toch?
Van mossel mag toch het onderhoud doen zoals het hoort ik kijk gewoon hun werk na en waar er wat extra moet gebeuren doe ik het zelf.13art schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
[...]
Denk dat je blij mag zijn dat Mossel daar in mee werkt op deze manier. Kan me voorstellen dat Kia er niet zo blij mee is (terecht of onterecht even in het midden gelaten) dat men zelf het onderhoud doet maar dan toch garantie behoud. Maar ik kan je geen ongelijk geven. Scheelt wel wat in de kosten zo lijkt me.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat voor en na vervangen.13art schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:52:
Naar aanleiding van deze post.
Deze besteld. Zal allicht iets van een verbetering zijn tov het halogeen lampje dat nu gebruikt wordt als achteruitrijlicht
Haha anders ik wel.Suicyder schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:00:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat voor en na vervangen.
Maar goed zal nog even duren voordat het lampje binnen is. Daarna nog een moment zien te vinden om het lampje er in te zetten.
Dat vind ik wel lef hebben.13art schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:52:
Deze besteld. Zal allicht iets van een verbetering zijn tov het halogeen lampje dat nu gebruikt wordt als achteruitrijlicht

Ik vertrouw electronica rechtstreeks uit china niet zo goed. Er is geen of weinig controle op een correcte werking en als zo'n lampje kortsluiting veroorzaakt dan hoop ik voor je dat het bij een zekering blijft.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het is niet m'n eerste auto waarbij ik dit doe. Steeklampjes vervangen, led inbouwen in de koplampen. Tot nu toe al die jaren nul problemen. Ja de lampjes zelf geven nog wel eens de geest, maar verder niks. Ben er zelf dus niet zo bang voor.DutchKel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:22:
[...]
Dat vind ik wel lef hebben.
Ik vertrouw electronica rechtstreeks uit china niet zo goed. Er is geen of weinig controle op een correcte werking en als zo'n lampje kortsluiting veroorzaakt dan hoop ik voor je dat het bij een zekering blijft.
Ik heb een originele Kia trekhaak en een oude fietsendrager waar de 7-polige connector is vervangen door een 13-polige en iedere keer dat ik de auto in zijn achteruit schakel, gaat de pieper weer af...
[ Voor 3% gewijzigd door Harvest2002 op 02-06-2024 14:52 ]
Ja die ken ik, maar als je bijvoorbeeld een paar keer moet steken, moet je telkens weer die knop indrukken nadat je de achteruit inschakelt.Harvest2002 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:51:
Met de P aan de rechterkant van de console kun je de sensoren en het geluid activeren en deactiveren. Activeren kan bijvoorbeeld handig zijn om de sensoren aan de voorkant te activeren als je dicht tegen een muur wilt parkeren.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de sensoren aan de voorkant niet automatisch ingeschakeld zijn bij snelheden onder 10 km/uur of zo...
Die sensoren voor blijven even actief na achteruit rijden. Manueel aanzetten hoeft dus alleen als je eerst vooruit inparkeert denk ik. Maar ik parkeer bijna altijd achteruit, dus dat weet ik even niet precies.bnwgraaf schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:08:
[...]
Ja die ken ik, maar als je bijvoorbeeld een paar keer moet steken, moet je telkens weer die knop indrukken nadat je de achteruit inschakelt.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de sensoren aan de voorkant niet automatisch ingeschakeld zijn bij snelheden onder 10 km/uur of zo...
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
De achteruitrijlampjes zijn in het begin vaker aan de orde geweest. Pas alleen wel op als je er een sterker lampje in zet, want je kunt je medeweggebruikers die je van achteren naderen flink verblinden (waardoor ze juist tegen je aan rijden?) en dat wil je niet.13art schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:52:
<John O`Mill>
Als je achteruit rijdt rij jij tegen je medeweggebruiker aan, niet andersom.Hippe Lip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:02:
[...]
De achteruitrijlampjes zijn in het begin vaker aan de orde geweest. Pas alleen wel op als je er een sterker lampje in zet, want je kunt je medeweggebruikers die je van achteren naderen flink verblinden (waardoor ze juist tegen je aan rijden?) en dat wil je niet.
Jij denkt dat alle andere weggebruikers stilstaan?deejeebv schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:11:
[...]
Als je achteruit rijdt rij jij tegen je medeweggebruiker aan, niet andersom.

<John O`Mill>
Nee, maar als je achteruit rijdt heeft het andere verkeer voorrang en ben jij dus aansprakelijk bij een aanrijding.Hippe Lip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Jij denkt dat alle andere weggebruikers stilstaan?
Dat is wel een heel erg kille, zuiver juridische benadering. en dan heb je het nog over rijden; Zodra je je auto in z'n achteruit zet gaat dat licht aan, of je nu rijdt of niet. En zonder te rijden geldt die regel van jou weer niet.deejeebv schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:32:
[...]
Nee, maar als je achteruit rijdt heeft het andere verkeer voorrang en ben jij dus aansprakelijk bij een aanrijding.
Bovendien: als jij iemand verblind dan lijkt me toch dat JIJ aansprakelijk bent.
Maar buiten dat zou ik het sowieso niet op mijn geweten willen hebben dat ik andere weggebruikers hinder en/of in gevaar breng. Aansprakelijk of niet.
<John O`Mill>
Dan moet je wel een hele sterke lamp monteren als die verblindend wordt door dat diffuse glas van de achteruitrijlamp. Dan fikt de hele unit er uit.Hippe Lip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:02:
[...]
De achteruitrijlampjes zijn in het begin vaker aan de orde geweest. Pas alleen wel op als je er een sterker lampje in zet, want je kunt je medeweggebruikers die je van achteren naderen flink verblinden (waardoor ze juist tegen je aan rijden?) en dat wil je niet.
Met een gloeilamp wel, met LED wordt de boel een stuk minder snel warm. En zit daar origineel niet een gloeilamp in? Dan kun je dus heel veel meer licht produceren met LED voordat je aan dezelfde warmteproductie zit...gjcvro schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Dan moet je wel een hele sterke lamp monteren als die verblindend wordt door dat diffuse glas van de achteruitrijlamp. Dan fikt de hele unit er uit.
<John O`Mill>
Helemaal mee eens. Ik ben VW gewend waarbij dat wel zo werkt.bnwgraaf schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:08:
[...]
…
Nu lees ik online ongeveer een 50/50 verdeling van voor- en tegenstanders. Ofwel, maak het instelbaar zou ik zeggen.
Irritatie in dezelfde categorie: Auto Hold moet elke start opnieuw ingeschakeld worden…
Er is online wel een modificatie stekker te vinden om dit mogelijk te maken. Maar dan denk ik toch aan mijn garantie…
Life is not about specs, it is about joy!
Nee, de lamp zelf niet, maar wel de bekabeling, aansluitpennen enz enz. Maar je focust nu op het verkeerde deel van mijn tekst. 50/100 W (en dat krijg je er niet eens in) in een helder glas zal verblinden, maar in de achteruitrijlamp een heel stuk minder. Ik denk dat je problemen zoekt die niet bestaan.Hippe Lip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:01:
[...]
Met een gloeilamp wel, met LED wordt de boel een stuk minder snel warm. En zit daar origineel niet een gloeilamp in? Dan kun je dus heel veel meer licht produceren met LED voordat je aan dezelfde warmteproductie zit...
Ik verwacht niet dat je met een relatief eenvoudig led steeklampje zo snel mensen zal verblinden. Ja het licht is feller dan het lampje dat er nu in zit, daarentegen geeft het lampje dat er nu in zit erg weinig ligt tov sommige andere auto's waarbij fabrieksaf led wordt gebruikt.Hippe Lip schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:01:
[...]
Met een gloeilamp wel, met LED wordt de boel een stuk minder snel warm. En zit daar origineel niet een gloeilamp in? Dan kun je dus heel veel meer licht produceren met LED voordat je aan dezelfde warmteproductie zit...
Maar het verbaasde me wel dat er in de Kia Connect App er helemaal geen melding van was, iemand anders die zo iets heeft meegemaakt en er wel/geen melding van kwam in de app?
Ik had misschien wat te hoge verwachtingen, paar vrienden met een Tesla en daar staat iemand meteen op de camera als je iets te dicht langs de auto looptCyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:56:
@FoxLenny balen zeg, maar wat had je precies van die app verwacht? Er zit geen alarm ingebouwd die ingetikte ramen kan detecteren. Alleen als portieren geopend worden als de auto op slot is dan gaat het alarm af, en dan is nog de vraag of je daar dan wel een melding van krijgt.
Maar inderdaad als ik even de auto niet op slot staat of er een deur open staat komt er meteen op m'n telefoon een melding "Alarm, door not closed", maar een ruit intikken geeft geen melding, dat is dan toch jammer...
Niet dat ik er iets aan had kunnen doen, was op 20 minuten afstand van de auto en denk dat ze max 4 seconden bezig zijn geweest...
N.a.v. dit even een vraagje van een beginnende EV rijder, die binnenkort naar een lange vakantierit (Noord-Spanje) gaat maken.eltron schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:12:
Levensduur batterij blijft in positieve zin verbazen. Zag net dat mijn GOM bij 100% lading een range van 511km aangeeft.
We hebben de auto net een maand en de GOM liep langzaam op na 100% opladingen, tot zo'n 475 GOM. In het begin meeste korte ritjes en bij zo'n 30% of minder tot 100% laden. Daar zat ook een lange rit tussen (190km heen en 190 terug), waarbij ik tussendoor met de Granny ietsjes heb bijgeladen maar een reeel bereik had van minimaal 400. Nu afgelopen weekend diezelfde trip gemaakt, waarbij het veel meer leek te verbruiken en inderdaad nu na volle lading een GOM van 390 aangeeft. Dat is nogal een verschil.
Met het oog op de vakantie zou ik graag weten wat er veel verbruikt en hiermee rekening kunnen houden:
* de snelheid van beide lange ritten was ongeveer gelijk, zo'n 130 op te teller, zo'n 124 in het echt.
* rond de eerste lange rit heb ik zo veel mogelijk 'grote ladingen' gedaan, aan publieke lader, dus van <30% tot 100%, terwijl ik rond de tweede lange rit veel korte keren heb bijgeladen, ook tussen heen en terugrit heeft het toen 10 uur langer aan de Granny gehangen.
* bij de tweede rit had ik meer dingen aanstaan (Android Auto, Wifi aan hotspot, meerdere routeplanners, spotify, etc). Ik zag ook dat de buitentemperatuur misschien lager was (16gr) en langer op Heat heeft gestaan, dan A/C. Dit is overigens een Niro zónder Connect Module.
* de eerste rit had maar 1 persoon in de auto, de tweede rit 2 personen en 2 honden, in totaal zo'n 180 kilo meer..
Wat zou meer energie verbruiken? Een 10km harder rijden of al die bluetooth/wifi/USB verbindingen?
Lastig te zeggen, ik merk dat snelheid behoorlijk kan uit maken. Maar ook bijvoorbeeld gewicht en wind maken vrij veel uit en als je door de bergen gaat natuurlijk het stijgen/dalen maakt enorm verschil.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Wat zou meer energie verbruiken? Een 10km harder rijden of al die bluetooth/wifi/USB verbindingen?
Wat maakt het meeste uit, ik vermoed in basis het extra gewicht in combinatie met de snelheid.
Effect van BT/USB is mij dusver altijd minimaal gebleken, dan eerder Climate Control temperatuur anders doen, doe in de zomer een keer een graadje hoger zodat je AC unit minder hard hoeft te werken (sowieso handig verschil binnen/buiten auto niet te groot te laten zijn).
Mij is opgevallen dat wind ook een grote invloed heeft en natuurlijk hoogteverschil.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:21:
[...]
N.a.v. dit even een vraagje van een beginnende EV rijder, die binnenkort naar een lange vakantierit (Noord-Spanje) gaat maken.
We hebben de auto net een maand en de GOM liep langzaam op na 100% opladingen, tot zo'n 475 GOM. In het begin meeste korte ritjes en bij zo'n 30% of minder tot 100% laden. Daar zat ook een lange rit tussen (190km heen en 190 terug), waarbij ik tussendoor met de Granny ietsjes heb bijgeladen maar een reeel bereik had van minimaal 400. Nu afgelopen weekend diezelfde trip gemaakt, waarbij het veel meer leek te verbruiken en inderdaad nu na volle lading een GOM van 390 aangeeft. Dat is nogal een verschil.
Met het oog op de vakantie zou ik graag weten wat er veel verbruikt en hiermee rekening kunnen houden:
* de snelheid van beide lange ritten was ongeveer gelijk, zo'n 130 op te teller, zo'n 124 in het echt.
* rond de eerste lange rit heb ik zo veel mogelijk 'grote ladingen' gedaan, aan publieke lader, dus van <30% tot 100%, terwijl ik rond de tweede lange rit veel korte keren heb bijgeladen, ook tussen heen en terugrit heeft het toen 10 uur langer aan de Granny gehangen.
* bij de tweede rit had ik meer dingen aanstaan (Android Auto, Wifi aan hotspot, meerdere routeplanners, spotify, etc). Ik zag ook dat de buitentemperatuur misschien lager was (16gr) en langer op Heat heeft gestaan, dan A/C. Dit is overigens een Niro zónder Connect Module.
* de eerste rit had maar 1 persoon in de auto, de tweede rit 2 personen en 2 honden, in totaal zo'n 180 kilo meer..
Ik zie inderdaad in de weerstatistieken, dat de windsnelheid dubbel zo hoog was bij de tweede rit en ook nog eens rechtop i.p.v. zijwind zoals bij de eerste rit. Daarbij was de temperatuur 6 graden hoger bij de eerste rit, ook gunstig natuurlijk.oldie127 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:31:
[...]
Mij is opgevallen dat wind ook een grote invloed heeft en natuurlijk hoogteverschil.
Elektronica doet vrijwel niks met je bereik, luchtweerstand des te meer (kwadratisch verband tov de snelheid). Dus harder rijden (meer dan 100km/u) en/of flinke tegenwind zorgen voor een veel hoger verbruik.
Voor het plannen van een lange rit moet je rekening houden dat je effectief 65% van je accu gebruikt tussen de etappes. Want je wil zeker nog 10% overhouden bij aankomst, en voller laden dan 75% heeft niet zoveel zin omdat dan de laadsnelheid instort (dan ben je vaak beter af om weg te rijden en bij de volgende snellader weer sneller bij te laden).
Zie ook Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa voor ervaringen van anderen.
Alvast veel plezier, ik vind de lange ritten altijd erg leuk en het langere pauze houden bij een lader zorgt er ook voor dat je veel uitgeruster aankomt, daar kom je dan pas achter.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-06-2024 11:43 ]
Goeie tip. Ik was dit al van plan, maar helemaal nu ik hoor dat het ook rekening houdt met weer en wind.CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:42:
@lmb-s plan je route eens met https://abetterrouteplanner.com, die kan ook rekening houden met weer en wind, hoogteverschillen.
En inderdaad, ik zie er ook niet tegenop, vind het juist leuk
[ Voor 8% gewijzigd door lmb-s op 03-06-2024 11:48 ]
Klopt, maar niet iedere leaserijder betaalt voor zijn stroom.CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:13:
@FoxLenny die SentryCam van Tesla vreet op jaarbasis zoveel stroom dat je daar makkelijk een nieuw ruitje van betaalt. Dus ja, leuk fancy systeem met kleine kans dat de dader ermee gepakt kan, maar komt ook met zn nadelen (die men als leaserijder vaak niet merkt, maar diefstal is dan ook gedekt).
Sterker nog, bij mij levert de auto thuis opladen juist geld op.IvoB2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Klopt, maar niet iedere leaserijder betaalt voor zijn stroom.
Ik heb 47 zonnepanelen op het dak liggen en omdat ik gelukkig nog kan salderen gaat dat de auto in. Maar ik krijg vanuit de lease wel de energiekosten vergoed wat dan het tarief is wat ik bij de energiemaatschappij betaal. Dus hoe hoger het tarief hoe meer ik uitbetaald krijg, maar ook hoe meer ik oplaad, hoe meer ik uitbetaald krijg. Door het aantal zonnepanelen heb ik zelfs met een elektrische auto nog overschot.
Hier ook hoor, momenteel bruto 31 cent/kWh.DutchKel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:02:
[...]
Sterker nog, bij mij levert de auto thuis opladen juist geld op.
Netto dus 31-7,5 => 23,5 cent/kWh.
Lag vorig jaar bruto tussen de 28 en 55 cent/kWh (maar dan ging er ook virtueel 20 tot 11 cent af om aan netto te komen).
Sarcastisch zou je dus kunnen stellen dat veel "verliezen" economisch gunstig zijn.
De verliezen zitten immers in de omvormer van de auto en niet in de kWh meter van de laadpaal, of correcter gesteld, ze worden meegerekend in de kWh meter van de laadpaal.
Tot de fiscus wakker wordt en zich er daadwerkelijk mee gaat bemoeien.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2024 13:09 ]
Klopt, dat schreef ik dan ook: "die men als leaserijder vaak niet merkt,"IvoB2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Klopt, maar niet iedere leaserijder betaalt voor zijn stroom.
Tegenwind, heuvels/bergen, koud(er) weer, verwarming/airco aan en de rechtervoet.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:21:
[...]
N.a.v. dit even een vraagje van een beginnende EV rijder, die binnenkort naar een lange vakantierit (Noord-Spanje) gaat maken.
Over de rechtervoet gesproken, denken jullie dat de SCC ook meer energie vraagt? Er gebeurt nogal wat natuurlijk, aardig wat sensoren aan en werkende, en correcties doorsturen...
Nihil. Alles wordt bepaald je snelheid, hoeveel je klimt, airco en omgevingstemperatuur. De rest is echt gerommel in de marge.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:
[...]
Over de rechtervoet gesproken, denken jullie dat de SCC ook meer energie vraagt? Er gebeurt nogal wat natuurlijk, aardig wat sensoren aan en werkende, en correcties doorsturen...
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Al die hulpsystem zijn peanuts t.o.v. verbruik voor aandrijving. Naast de aandrijving is 't enige wat nog wat meetelt ac (inclusief verwarming).lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:
[...]
Aandrijving: ~15 kWh/100km bij gemiddeld 100 km/u. Dus vermogen voor aandrijving is dan dus gemiddeld 15 kW. Ter vergelijking, dat is net iets minder dan je uit een standaard 230V huisaansluiting (3 x 25A) kan halen (3 x 25 x 230 = 17250 W). Dus verbruik van audio, navigatie, overige hulpsystemen valt bijna weg bij dit verbruik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Omdat je met SCC een constante snelheid rijdt (althans de snelheid schommelt minder dan dat je het zelf regelt). Heeft de SCC minder last ervan dat die moet afremmen en "gas" geven. Daardoor is SCC een stuk zuiniger.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:
[...]
Misschien toch nog maar even een OBD2 scanner aanschaffen om daarmee ABRP van de juiste info te voorzien. Ik ken mezelf, na de eerste lange rit, blijft het waarschijnlijk in de kast liggen, maar voor nu wel leuk...
Hier stond iets over de Niro EV, niet de E-Niro. Ik ga naar het juiste topicbartvl schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Helemaal mee eens. Ik ben VW gewend waarbij dat wel zo werkt.
Nu lees ik online ongeveer een 50/50 verdeling van voor- en tegenstanders. Ofwel, maak het instelbaar zou ik zeggen.
Irritatie in dezelfde categorie: Auto Hold moet elke start opnieuw ingeschakeld worden…
Er is online wel een modificatie stekker te vinden om dit mogelijk te maken. Maar dan denk ik toch aan mijn garantie…
[ Voor 23% gewijzigd door Ties Brants op 03-06-2024 16:38 . Reden: Had niet door dat er een verschil is tussen e-Niro en Niro EV ]
Bij mijn e-Niro moet je de front en rear sensoren altijd manueel bedienen via de knop op de middenconsole of via de reverse van de elektromotor.
De auto hold moet na iedere afschakeling van de motor ook terug geactiveerd worden.
Automatisch geactiveerde (voor)sensoren lijken me ook weer een eigen nadeel te hebben. Je wil toch in de file niet dat deze steeds gaan piepen wanneer je kort na een voorijder gaat rijden?
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 03-06-2024 15:12 ]
Met mijn Toyota nooit last van gehad, maar ik rijd ook nooit tot aan de bumper van mn voorligger, beter wat ruimte laten om in geval van nood er omheen te kunnen.IvoB2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:11:
Volgens mij is een Niro van 2024 een Niro EV en geen e-Niro.
Automatisch geactiveerde (voor)sensoren lijken me ook weer een eigen nadeel te hebben. Je wil toch in de file niet dat deze steeds gaan piepen wanneer je kort na een voorijder gaat rijden?
Maar als er dan een voetganger kort voor langs liep ging ie wel piepen, dat is prima.
Ik had ook graag gezien dat ze standaard bij lage snelheid aan gaan.
Soit, zal ieders voorkeuren zijn en je zal het moeten doen met wat de specifieke auto aanbiedt.
Bij de Kia EV6 moet je, indien ik het goed onthouden heb, de auto hold maar één keer selecteren. Schakelt niet uit wanneer je de motor afzet.
Eerlijk gezegd is de afstand waarop deze dan begint met piepen inderdaad zo dichtbij, dat ik daar in de file niet snel op zou komen. Kom ik wel zo dichtbij in de file, dan is het prima dat deze gaat piepen, want dan zit ik waarschijnlijk te slapen!IvoB2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:11:
Volgens mij is een Niro van 2024 een Niro EV en geen e-Niro.
Bij mijn e-Niro moet je de front en rear sensoren altijd manueel bedienen via de knop op de middenconsole of via de reverse van de elektromotor.
De auto hold moet na iedere afschakeling van de motor ook terug geactiveerd worden.
YouTube: How much range is lost with 400 kg weight in the car?
Ik heb de Vgate iCar Pro dongle en die haal ik er alleen uit bij een servicebeurt. Kost bij Amazon ongeveer EUR 25 en is BLE dus trekt de accu niet leeg. Het afdekplaatje over de zekeringen past dan niet meer dus daar heb ik een andere voor geprint die terug te vinden is op thingiverse.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:32:
Bedankt allemaal, ik had al zo'n vermoeden, maar als kleine onderzoeker zou ik dan toch gaan spelen en testen tijdens de vakantierit. Nu laat ik het links liggen en ga echt vakantiegenieten.
Misschien toch nog maar even een OBD2 scanner aanschaffen om daarmee ABRP van de juiste info te voorzien. Ik ken mezelf, na de eerste lange rit, blijft het waarschijnlijk in de kast liggen, maar voor nu wel leuk...
Bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. Met 100km/h kom je verder dan met 130km/h. Op de tweede plaats komt de verwarming maar ik neem aan dat je de verwarming niet gebruikt in deze tijd van het jaar. Bij hogere snelheden zijn andere verbruikers verwaarloosbaar.lmb-s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:21:
[...]
Hou er rekening mee dat in zuidelijke landen minder laadstations zijn en dat deze bezet of defect kunnen zijn: zorg dat er altijd wat in je accu zit om een volgende te kunnen halen.
Ik ben ook leaserijder en ik betaal gewoon voor mijn verbruik. Het is misschien handig om zakelijke lease rijders (die allerlei slechte eigenschappen toegewezen krijgen) en private lease rijders uit elkaar te houden....CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Klopt, dat schreef ik dan ook: "die men als leaserijder vaak niet merkt,"
Nou, ik ben leaserijder maar private noch zakelijk.multikoe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:47:
[...]
Ik ben ook leaserijder en ik betaal gewoon voor mijn verbruik. Het is misschien handig om zakelijke lease rijders (die allerlei slechte eigenschappen toegewezen krijgen) en private lease rijders uit elkaar te houden....
Ik kom binnen de lease van een Kona EV naar een e-Niro en wacht nu op de oplevering van een EV6 GT line?
Welke slechte eigenschappen zou je mij dan toeschrijven?
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2024 00:35 ]
NB: dit is het klassieke stereotype van een leaserijder, niet hoe ik er in sta
Net zoals veel mensen denken dat een auto van de zaak gratis is, terwijl de inzet van het mobiliteitsbudget en de bijtelling dat zeker niet zijn.
[ Voor 171% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-06-2024 09:15 ]
Ik betaal als privateleaserijder mijn stroom zelf. Daarnaast hoest ik mijn leasebedrag ook nog eens helemaal zelf op. Aan het einde van de lease betaal ik ook eventuele gebruiksschade ook nog eens zelf. Ik heb er dus heel veel baat bij om zuinig te zijn op mijn auto en zuinig te rijden. Mijn "gedrag" is niet veel anders dan mensen die hun auto kopen. Hoe en waarom zie jij Private Lease en zakelijke lease dan als niet verschillend?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:26:
@multikoe leaserijder en zakelijke leaserijder zijn voor mij synoniem, sorry.
Ik? Heb jij mijn bericht wel goed gelezen? (hint: "kennelijk")IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:33:
[...]
Nou, ik ben leaserijder maar private noch zakelijk.
Ik kom binnen de lease van een Kona EV naar een e-Niro en wacht nu op de oplevering van een EV6 GT line?
Welke slechte eigenschappen zou je mij dan toeschrijven?
Als je het commentaar op Tweakers een beetje volgt, zeker onder artikelen onder electrische auto's, dan weet je dat een deel van de Tweakers er van overtuigd is dat zakelijke lease-rijders maximaal profiteren van het feit dat alles wordt betaald door de baas. En dat ze altijd te hard rijden in veel te grote auto's.
Ik denk dat dat onzin is.
Jij bent nog steeds een particuliere rijder. Je hebt ook huurkoop, koop of afbetaling, operational lease etc, wordt allemaal verwarrend als dat allemaal benoemd moet gaan worden
Maar goed, on-topic maar weer..
Dat is een aanname en die geldt voor mij absoluut niet. Je wilt niet weten hoe zuinig dat ik op de auto ben. Ik ben zelfs zo zuinig op de auto dat ik die door extra bescherming heb beschadigd waar ik ontzettend van baal.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:41:
@IvoB2 ik gok op geen ene moer geven om verbruik, kosten van laden en verzekeringskwesties
Dat laatste heeft wat extra uitleg nodig. We hebben 2 honden die graag het bos in gaan. Aangezien alleen de E-Niro groot genoeg is voor beide honden gaan we daarmee naar het bos. Ik heb inmiddels al een klein fortuin uitgegeven om de lak te beschermen en de achterbak zoveel mogelijk zandvrij te houden.
Ik had op de bumper een zwart plastic beschermstuk erop geplakt met dubbelzijdige tape. Helaas kwam ik er telaat achter dat de achterklep telkens tegen het stuk plastic aan schuurde. Dus de onderkant van de klep heeft geen lak meer. Verder heb ik in de achterbak een plastic "kuip" liggen welke precies de maat van de achterbak heeft zodat het zand en als de honden nat zijn dat het allemaal in de kuip blijft liggen. Volgende maand wordt de auto opgehaald en dan wordt de achterklep onderaan weer van kleur voorzien.
Daarnaast geef ik wel veel om het verbruik (althans ik rij nergens te hard, de laatste boete die ik heb gehad voor te hard rijden is ook meer dan 10 jaar geleden), ik hou het verbruik alleen niet bij. Maar bijna overal rij ik op SCC. Tevens probeer ik ook zo milieubewust mogelijk te zijn door zoveel mogelijk overdag te laden als de zon schijnt.
Edit: Maar ik denk dat ik overigens wel een uitzondering hierop ben.
Heb mijn leaseauto’s altijd als eigen bezit behandeld, en de laatste ook prive overgenomen.
Feit is wel dat als je via de baas een vast bedrag betaalt voor onbeperkte kilometers en automatische vergoeding, je minder geneigd bent om op de kleintjes te letten. Leasen (zakelijk dus) is ook ontzorgd worden rondom risico’s met schade en reparaties, hoewel dat misschien per werkgever verschilt. Ik had 0 eigen risico voor welke schade dan ook.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-06-2024 08:28 ]
Heeft iemand al gehad dat deze leeg raakte en moet je dan inderdaad de hele sensor laten vervangen?
Hoe lang gaat een dergelijke sensor(batterij) ongeveer mee en wat zijn daarvan de kosten?
Moet dat dan bij de dealer gebeuren, of zou je zoiets ook bij een bandenhandel kunnen laten doen op het moment dat je bijvoorbeeld 4 nieuwe banden laat monteren?
Dat laatste hebben ze bij mij dan iets "gunstiger" gedaan, ik heb 150 euro eigen risico als het in mijn eigen tijd gebeurd. Als ik schade heb tijdens een zakelijke rit dan zijn de kosten voor de baas (logisch ook).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:27:
@DutchKel voor de duidelijkheid: zo denk ik er ook over, maar ik gaf het stereotype aan waar multikoe tegen ageerde.
Heb mijn leaseauto’s altijd als eigen bezit behandeld, en de laatste ook prive overgenomen.
Feit is wel dat als je via de baas een vast bedrag betaalt voor onbeperkte kilometers en automatische vergoeding, je minder geneigd bent om op de kleintjes te letten. Leasen (zakelijk dus) is ook ontzorgd worden rondom risico’s met schade en reparaties, hoewel dat misschien per werkgever verschilt. Ik had 0 eigen risico voor welke schade dan ook.
Dus voor deze schade krijg ik ook een rekening gepresenteerd.
Vergeet de zakelijke eigenaar niet! De eenmanszaak die de auto heeft gekocht en op de balans heeft staan.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:15:
@multikoe ik snap dat er verschil is, maar omdat Private Lease pas iets is van afgelopen jaren is voor mij een “leaserijder” een “zakelijke leaserijder”.
Jij bent nog steeds een particuliere rijder. Je hebt ook huurkoop, koop of afbetaling, operational lease etc, wordt allemaal verwarrend als dat allemaal benoemd moet gaan worden
Maar goed, on-topic maar weer..
En die ook best zuinig is op de e-Niro maar het bovenal als een transport- en hulpmiddel ziet en dus blij is dat bij alle kosten - ook incidenteel schadeherstel - de belastingdienst een beetje bijdraagt in het financiële leed.
[ Voor 16% gewijzigd door joepie de p op 04-06-2024 09:01 ]
- Verzekeringskwestie: geen idee, nog nooit een ongeval gehad met een leasewagen. Evenmin een verkeersboete met de leaseauto. Ik laat waar mogelijk de ACC gewoon zijn werk doen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:41:
@IvoB2 ik gok op geen ene moer geven om verbruik, kosten van laden en verzekeringskwesties
- Kosten van laden: thuis laad ik op zonne-stroom omdat dit geld opbrengt en openbaar moet ik je ook gelijk geven. Geen idee wat ze aan elke paal vragen want ik zie die factuur nooit. Maar om dat slecht te noemen? Ik zou dat eerder verstandig beheer van het huishoudbudget noemen.
- Verbruik: net het omgekeerde. Ik rij altijd in Ecomodus en maak er een sport van om met elke EV een zo hoog mogelijk gemiddelde range te behalen. Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 80000 km bedraagt 15 kWh/100 km (op de GOM, 17,2 kWh aan de laadpaal dus incl. verliezen). Bij vriestemperaturen haal ik een 360 km range en in de zomer nog een 490 km (bij 64 kWh netto en 53 maanden oude HV accu).
SoH van HV accu bedraagt nog 100% na 53 maanden.
Uitslag gokken: 1 op 3 dus.
Maar ik kan er nog eentje voor je toevoegen: veel te grote en dure auto die ik zelf niet zou kopen moest het privé zijn => schuldig.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2024 09:18 ]
Dat laatste geldt voor mij ook, maar door de zakelijke lease met de lage bijtelling was dit wel een van de goedkoopste opties.IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:12:
[...]
- Verzekeringskwestie: geen idee, nog nooit een ongeval gehad met een leasewagen. Evenmin een verkeersboete met de leaseauto. Ik laat waar mogelijk de ACC gewoon zijn werk doen.
- Kosten van laden: thuis laad ik op zonne-stroom omdat dit geld opbrengt en openbaar moet ik je ook gelijk geven. Geen idee wat ze aan elke paal vragen want ik zie die factuur nooit. Maar om dat slecht te noemen? Ik zou dat eerder verstandig beheer van het huishoudbudget noemen.
- Verbruik: net het omgekeerde. Ik rij altijd in Ecomodus en maak er een sport van om met elke EV een zo hoog mogelijk gemiddelde range te behalen. Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 80000 km bedraagt 15 kWh/100 km (op de GOM, 17,2 kWh aan de laadpaal dus incl. verliezen). Bij vriestemperaturen haal ik een 360 km range en in de zomer nog een 490 km (bij 64 kWh netto en 53 maanden oude HV accu).
SoH van HV accu bedraagt nog 100% na 53 maanden.
Uitslag gokken: 1 op 3 dus.
Maar ik kan er nog eentje voor je toevoegen: veel te grote en dure auto die ik zelf niet zou kopen moest het privé zijn => schuldig.
Is niet specifiek voor de e-Niro maar voor elke auto sinds een bepaald bouwjaar.bnwgraaf schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:43:
Ik begrijp dat de bandenspanningssensor (TPMS) van de e-Niro voorzien is van een batterij en dat deze niet vervangen zou kunnen worden?
Heeft iemand al gehad dat deze leeg raakte en moet je dan inderdaad de hele sensor laten vervangen?
Hoe lang gaat een dergelijke sensor(batterij) ongeveer mee en wat zijn daarvan de kosten?
Moet dat dan bij de dealer gebeuren, of zou je zoiets ook bij een bandenhandel kunnen laten doen op het moment dat je bijvoorbeeld 4 nieuwe banden laat monteren?
Batterijen zijn niet vervangbaar, gaan zo’n 6-10 jaar mee en indien leeg wordt aangeraden om ze alle 4 te vervangen.
Kosten verschillen nogal per locatie, de dealer zal niet goedkoop zijn maar de bandenboer kan het ook.
Er zijn verschillende types sensoren.
Vlaanderen => geen bijtelling en specifiek voor de e-Niro laagste VAA.DutchKel schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Dat laatste geldt voor mij ook, maar door de zakelijke lease met de lage bijtelling was dit wel een van de goedkoopste opties.
Voor de EV6 GT komt er wegens de veel hoge cataloguswaarde (67K <=> 48K) het eerste jaar wel een 40€ pm bij.
Totaal onverwacht ook weer deze 2e keer. Geen gekke dingen op de 12v aangesloten, auto direct op slot gedaan de vorige keer dat ik er mee reed.
Blij dat ik volgende week mijn EV6 ga krijgen, want ik ben hier wel een beetje klaar mee
Je hebt uiteraard geen enkele garantie dat je hetzelfde probleem niet bij je EV6 zal ervaren.PeaceNlove schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:08:
Blij dat ik volgende week mijn EV6 ga krijgen, want ik ben hier wel een beetje klaar mee
Het komt daar immers ook voor. Sterker, ongeacht de auto komt het bij sommigen veelvuldig voor en bij anderen nooit.
Klopt, maar bij mij vorige Niro is het me maar 1x overkomen en dat was duidelijk aan de berijder te verwijten toenIvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:14:
[...]
Je hebt uiteraard geen enkele garantie dat je hetzelfde probleem niet bij je EV6 zal ervaren.
Het komt daar immers ook voor. Sterker, ongeacht de auto komt het bij sommigen veelvuldig voor en bij anderen nooit.

Ik weet nu alleen wel zeker dat deze specifieke 12v accu het beste naar de recycling kan en dat het met deze accu gegarandeerd nog een keer misgaat.
[ Voor 0% gewijzigd door PeaceNlove op 04-06-2024 14:02 . Reden: Gruwelijke spelfout ]
[ Voor 1% gewijzigd door I_am_I op 05-06-2024 07:44 . Reden: typo ]
Ik heb eveneens een e-Niro uit 2019 en daar is gewoon geen app voor beschikbaar (buiten NL).
Nooit gemist.
De app doet ook maar een gokje op basis van het verleden en kan je toekomstige range niet correct voorspellen.
Dat klopt dat ik dat in de auto kan zien, maar als ik thuis op de bank zit vind ik het ook wel handig om te zien hoeveel km's ik ongeveer nog kan rijden. Het gaat mij er ook om dat ze dit soort informatie steeds meer in een abonnements vorm gaan gieten. Eerst een beetje lekker maken met alle leuke gratis 'gadgets' en na een tijd wordt alles in een abonnement geduwd. Niet alleen de overheid gebruikt de auto als melkkoe, fabrikanten gaan ook steeds meer die kant uit.IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:26:
Je actieradius zie je toch gewoon op de GOM in de auto?
Ik heb eveneens een e-Niro uit 2019 en daar is gewoon geen app voor beschikbaar (buiten NL).
Nooit gemist.
De app doet ook maar een gokje op basis van het verleden en kan je toekomstige range niet correct voorspellen.
Ja triest inderdaad. Gelukkig is de data nog wel via JSON beschikbaar als je bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt:I_am_I schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:41:
Ik heb een Kia e-Niro uit 2019 en kan alleen gebruik maken van de MijnKia app. Hier staan wat bassale gegevens. De belangrijkste (voor mij) die ik kon raadplegen was de actieradius, maar ik zie dat de app nu is geüpdate en dat ze deze data (en laadstatus) alleen beschikbaar stellen als je een abonnement afsluit. Je ziet nu alleen hoeveel % de batterij is geladen en dan mag je dus zelf gaan rekenen. Triest.....
:strip_exif()/f/image/n4Al1OxNpFRwERIrq42oHIsP.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens is accupercentage wel waar je eigenlijk mee moet rekenen, want de GOM heeft het niet altijd bij het juiste eind.
En dit is dus tijdelijk tot 1 januari, daarna mag je dus sowieso EUR 35,88/jaar aftikken voor een Plus abonnement.
Bedoel je dat het ook via JSON/Home assist vanaf 1 januari niet meer zonder abo kan?CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:45:
[...]
Ja triest inderdaad. Gelukkig is de data nog wel via JSON beschikbaar als je bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt:
[Afbeelding]
Overigens is accupercentage wel waar je eigenlijk mee moet rekenen, want de GOM heeft het niet altijd bij het juiste eind.
En dit is dus tijdelijk tot 1 januari, daarna mag je dus sowieso EUR 35,88/jaar aftikken voor een Plus abonnement.
Ik deel wel de aversie van @I_am_I tegen abo's waar je bijna verplicht toe bent. Zou bijna om principiele redenen naar alternatief zoeken. Ook als dat alternatief ook geld kost. Denk nu zelf aan mobiel icm OBDII.
[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 05-06-2024 09:52 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Klopt. Want in die situatie zat ik begin dit jaar toen ik de auto prive overnam, en het abonnement stopte (gaat automatisch als de tenaamstelling bij RDW wijzigt). Dan krijg je de error INV-HDSID, wat na veel te veel heen en weer gemail en gebel domweg betekent dat er geen actief abonnement meer op zit.eltron schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:50:
[...]
Bedoel je dat het ook via JSON/Home assist vanaf 1 januari niet meer zonder abo kan?
Het gratis abonnement is komen te vervallen.
Heel jammer dat ze niet consistent zijn, want voor 2020+ met UVO / Kia Connect is het zeker 7 jaar gratis en wellicht nog langer.
Same here, maar denk dat je alleen voor een data-sim al zoiets kwijt bent, en een mooie oplossing zoals OVMS is zeer prijzig: https://shop.openenergymonitor.com/ovms/ (250+ euro)eltron schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:50:
[...]
Ik deel wel de aversie van @I_am_I tegen abo's waar je bijna verplicht toe bent. Zou bijna om principiele redenen naar alternatief zoeken. Ook als dat alternatief ook geld kost. Denk nu zelf aan mobiel icm OBDII.
[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-06-2024 10:00 ]
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.