Ging het niet over de HV accu (méér range)IvoB2 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Maar dan heb je toch wel heel veel pech als je accu herhaaldelijk de geest geeft en je telkens dezelfde slechte accu van dezelfde leverancier zou krijgen?
Correct wanneer je in Nederland woont en voordeel kan doen met een dynamisch tarief.rokil schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:51:
Hier een Executive uit juni 2021. Met VESS knop! Warmtepomp was een optie en 3 fase laden standaard.
Het maakt m.i. wel zeker uit of je een 3- of 1-fase lader hebt. Bijvoorbeeld bij een dynamisch tarief, zoals al aangegeven werd. Meestal is er dan gedurende 1 uur een laag tarief en of je dan met 1- of 3-fase kunt laden scheelt dan echt wel.
Ik woon in Vlaanderen waar je onder bepaalde omstandigheden (bv. PV) met een dynamisch tarief noch door snel laden (capaciteitstarief) voordeel doet.
Wanneer ik het goed begrepen heb kan je met de Niro 3F (evenals de EV6 3F) ook niet tot 22 kW laden maar "slechts" tot 11 kW. Het verschil tussen thuis 1F en 3F laden is dan hoogstens 3,7 kW (en dan nog in de SoC range dat je tegen maximale snelheid kan laden want de laatste 10% haal je die max. ook niet meer.
Benieuw hoe lang het duurt voor je de verbouwkosten van 1F naar 3F er dan gaat uithalen (je haalt immers ook niet alle dagen dat de EV aan de thuislaadpaal kan hangen de minimum tarieven).
Ja, maar wat heeft dat met 1F of 3F thuisladen te maken?Ook heb ik hier (redelijk) in de buurt een 11Kw laadpaal die het voordeligst (minst duur) is met mijn FreshMile laadpas. Daar betaal je echter wel per minuut dat je aangesloten staat, dus dat zou toch echt wel duurder zijn als ik maar 1 fase kan laden....
Ook ander uitgangspunt want ik betaal dan weer nergens aan een openbare laadpaal per minuut.
Ik gaf ook al aan dat het probleem 1F/3F niet zozeer het thuisladen is maar het trager openbaar AC laden .
Zal dan waarschijnlijk met het individueel (rij)gedrag te maken hebben.Overigens rijd ik eens per 2 maanden naar familie in Drenthe. Heen en terug 380 kilometer. Red ik in de zomer makkelijk en in de winter 10% accu over. Zij hebben ook een Niro, maar dan zonder warmtepomp. In de zomer redden ze het makkelijk, in de winter moeten ze op de terugweg bijladen.
Op zo'n grote afstand maakt een warmtepomp dus wel degelijk uit.
Zoals ik al aangaf had de EV met WP en zonder WP bij een vergelijking over een volledig jaar en bij dezelfde bestuurders niet echt een voordeel met WP in range.
Maar daar zal altijd wel discussie over blijven bestaan en heeft ook weinig te maken met 1F/3F.
Met één en dezelfde auto en gelijke uitrusting lopen de rangeverschillen ook al redelijk veruit elkaar.
Het (rij)gedrag van de bestuurders lijkt me, mijn mening, dan ook meer invloed te hebben dan wat dan ook.
Ik vermoed dat wanneer men het over het vervangen van de sluiting van de kofferklep heeft als negatieve invloed op de accu het over de 12V gaat en niet over de HV accu voor de elektromotor?
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 20-05-2024 11:14 ]
Uiteraard 12V accu. Niet de HV batterij.IvoB2 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Ik vermoed dat wanneer men het over het vervangen van de sluiting van de kofferklep heeft als negatieve invloed op de accu het over de 12V gaat en niet over de HV accu voor de elektromotor?
Meestal zie je dat niet, maar bij deze heel toevallig wel.Leader98 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:40:
[...]
Hoe zie je in de Kia webshop of een Niro 1 of 3fase kan laden?
PSN ID = Jorco
Met dit verhaal lijkt mij redelijk dat de verkoper alsnog 3F levert en anders een financiële tegemoetkoming.13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Gouden tip die echter het één en ander tot gevolgen gaat hebben. Er zit inderdaad geen 3 fasen in, maar 1 fase (onderste pinnen missen). Echter ben ik verder gaan zoeken omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam dat ik overtuigd was een 3 fasen auto te kopen. In oude, door Google gecachte, advertenties gezocht en wat zag ik daar staan?:
[Afbeelding]
11kW laden met de accu vol in ruim 7 uur is volgens mij echt alleen mogelijk met 3 fasen. Als dat klopt dan is me iets anders verkocht danee geadverteerd werd.
Er zijn echter meer zaken:
- met de verkoper uitgebreid gesproken over langzaam VS sneller laden.
- benoemd dat we gingen regelen dat de meterkast omgezet zou gaan worden naar 3 fasen.
- een 3 fasen laadkabel gekregen.
Ik zou bijna denken dat ze daar zelf ook niet door hebben gehad dat ze een 1 fase auto hadden ipv een 3 fasen. Overigens vraag ik me dan nu ook af of er meer zaken zijn die dan niet kloppen. Bijvoorbeeld of er dan wel een warmtepomp in zit? Is het wel echt een executive uitvoering?
Hoe dan ook baal ik best op het moment.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Wanneer je het kenteken invult bij ANWB autowaarde (https://www.anwb.nl/auto/koerslijst) en vervolgens de juiste uitvoering selecteert, kan je zien of het 1F of 3F is. In ieder geval voor mijn wagen correct aangegeven.Jorco schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:03:
[...]
Meestal zie je dat niet, maar bij deze heel toevallig wel.
Aan die tool heb ik met mijn kenteken in elk geval niks.bokkie72 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:23:
[...]
Wanneer je het kenteken invult bij ANWB autowaarde (https://www.anwb.nl/auto/koerslijst) en vervolgens de juiste uitvoering selecteert, kan je zien of het 1F of 3F is. In ieder geval voor mijn wagen correct aangegeven.
/f/image/ONBXbRabhItH6Ba7cBjaLfYt.png?f=fotoalbum_large)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Daar staat 1 fase, maar er staat ook Comfort line wat het dan weer niet is. Maar dat zal wel met de import oid te maken hebben. Zaken als stoel en stuurverwarming, led verlichting, jbl audio systeem, elektrisch verstelbare stoelen, etc zit er allemaal op, dat zit er bij de Comfort Line dan weer niet op.bokkie72 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:23:
[...]
Wanneer je het kenteken invult bij ANWB autowaarde (https://www.anwb.nl/auto/koerslijst) en vervolgens de juiste uitvoering selecteert, kan je zien of het 1F of 3F is. In ieder geval voor mijn wagen correct aangegeven.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Zal dan alleen kloppen voor origineel NL wagens13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:41:
[...]
Daar staat 1 fase, maar er staat ook Comfort line wat het dan weer niet is. Maar dat zal wel met de import oid te maken hebben. Zaken als stoel en stuurverwarming, led verlichting, jbl audio systeem, elektrisch verstelbare stoelen, etc zit er allemaal op, dat zit er bij de Comfort Line dan weer niet op.
Eén van de redenen om wel 3-fase laden te willen is dat we, met dat op het oog, ook over zijn gegaan naar een dynamisch energie contract. Daarbij loont het, zeker in het voorjaar en zomer, om wel sneller te kunnen laden omdat je dan de accu vol kan laden in de uren met het allerlaagste tarief. Vandaag bijv 16ct/kWh, waar dit over een paar uurtjes (om van 45 naar 70% te komen kost al ruim 5 uur) alweer op 28 cent zit.IvoB2 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:33:
[...]
Maar om aan 1F thuis te laden zou ik me geen zorgen maken.
Op 1F kan de e-Niro aan 7 kW volladen en gezien je, zoals reeds aangegeven, nooit vanaf 0% begint te laden volstaat een nachtje of een dag in het WE meestal al op terug naar 100% te gaan.
Hier ook de e-Niro 1F en op 52 maanden nooit behoefte gehad om thuis sneller te laden dan 5 kW (max. van onze PV installatie).
Enig nadeel (en dat is dan nog relatief) is dat aan een 11 kW openbare AC laadpaal de e-Niro dan maar aan 3 kW gaat laden.
Onze volgende KIA heeft wel 3F (AC 11 kW) maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om de thuisinstallatie te gaan ombouwen naar 3F (maar dat is voor jou uiteraard vijgen na Pasen).
Enige voordeel is dat we openbaar nu aan 11 kW kunnen laden.
Zonnepanelen icm een dynamisch energie contract en 3-fase/11kWh laden is naar mijn idee dan de meest financieel gunstige optie.
Edit:
Even wat anders. Heb net handmatig de software/navigatie geüpdate via het update programma op de pc. Maar, wanneer ik de telefoon aansluit start netjes Android auto op, echter wanneer ik dan tussendoor terug ga naar het menu, of radio om een andere zender te selecteren, kom ik met geen mogelijkheid meer terug in Android Auto. Er is ook nergens meer een Android auto icoontje te herkennen. Ook niet bij het aanpassen van de scherm iconen.
:strip_exif()/f/image/wgV3VTNC6HbvICpjjwYsBpGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee? Links is alleen nog een soort navigatiescherm met klok, rechts alleen nog een scherm met het handleiding icoontje. - - - Moest een volledige reset doen en daarna kwam het icoontje weer terug.
[ Voor 26% gewijzigd door 13art op 20-05-2024 18:28 ]
Als ik Android Auto verbonden heb, dan even naar bijvoorbeeld de radio ga en vervolgens naar het home menu, staat daar bij mij gewoon Android Auto tussen:13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Eén van de redenen om wel 3-fase laden te willen is dat we, met dat op het oog, ook over zijn gegaan naar een dynamisch energie contract. Daarbij loont het, zeker in het voorjaar en zomer, om wel sneller te kunnen laden omdat je dan de accu vol kan laden in de uren met het allerlaagste tarief. Vandaag bijv 16ct/kWh, waar dit over een paar uurtjes (om van 45 naar 70% te komen kost al ruim 5 uur) alweer op 28 cent zit.
Zonnepanelen icm een dynamisch energie contract en 3-fase/11kWh laden is naar mijn idee dan de meest financieel gunstige optie.
Edit:
Even wat anders. Heb net handmatig de software/navigatie geüpdate via het update programma op de pc. Maar, wanneer ik de telefoon aansluit start netjes Android auto op, echter wanneer ik dan tussendoor terug ga naar het menu, of radio om een andere zender te selecteren, kom ik met geen mogelijkheid meer terug in Android Auto. Er is ook nergens meer een Android auto icoontje te herkennen. Ook niet bij het aanpassen van de scherm iconen.
[Afbeelding]
Iemand enig idee? Links is alleen nog een soort navigatiescherm met klok, rechts alleen nog een scherm met het handleiding icoontje. - - - Moest een volledige reset doen en daarna kwam het icoontje weer terug.
:strip_exif()/f/image/ox036s7fJQOVpxoQuhnG50wl.jpg?f=fotoalbum_large)
Trek ik het snoertje uit de telefoon, dan verandert dat in "telefoon projectie":
:strip_exif()/f/image/INSZ9kMbzkZpJGlvUQ0shxt4.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik Android Auto onder het knopje met het sterretje geprogrammeerd.
Maar jouw scherm en knoppen volgorde is sowieso anders.
Ja vreemd, na een reset via instellingen (dus niet het kleine reset knopje, dat loste niks op) en dus opnieuw instellen van mijn profiel, goedkeuring geven voor AA, werkte het wel en waren er meer icoontjes.bnwgraaf schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:33:
[...]
Als ik Android Auto verbonden heb, dan even naar bijvoorbeeld de radio ga en vervolgens naar het home menu, staat daar bij mij gewoon Android Auto tussen:
[Afbeelding]
Trek ik het snoertje uit de telefoon, dan verandert dat in "telefoon projectie":
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik Android Auto onder het knopje met het sterretje geprogrammeerd.
Maar jouw scherm en knoppen volgorde is sowieso anders.
Dank voor de snelle reactie met foto's.
@13art balen dat je niet gekregen hebt wat wel geadverteerd was.
Zou er nog wel achteraan gaan om korting te eisen.
En die 3x16A kabel zou ik dan om laten omruilen voor een 1x32A. Met name in het buitenland is 32A vaak de standaard en laad je 2x zo snel.
Zou er nog wel achteraan gaan om korting te eisen.
En die 3x16A kabel zou ik dan om laten omruilen voor een 1x32A. Met name in het buitenland is 32A vaak de standaard en laad je 2x zo snel.
Je hebt daarin gelijk. Ik heb een 1-fase Kia eNiro en een Audi Etron. De laatste laadt met 11 kW, kon afgelopen zondag 44 kWh erin pompen in de 4 uur dat bij Tibber de stroomprijs 5-7 cent all in was (minus 6-8 cent dus netto)13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Eén van de redenen om wel 3-fase laden te willen is dat we, met dat op het oog, ook over zijn gegaan naar een dynamisch energie contract. Daarbij loont het, zeker in het voorjaar en zomer, om wel sneller te kunnen laden omdat je dan de accu vol kan laden in de uren met het allerlaagste tarief. Vandaag bijv 16ct/kWh, waar dit over een paar uurtjes (om van 45 naar 70% te komen kost al ruim 5 uur) alweer op 28 cent zit.
Als ik de Kia laad kan ik er vaak niet meer dan 15-20 kWh inkrijgen in de periode dat de dynamische tarieven interessant zijn. En dan nog met een laadverlies van 25%
En wat ik ervan begrijp heb je een 3-fase gekocht maar 1-fase geleverd gekregen.
Het is terecht dat je dit punt helder maakt en meeneemt in de oplossing die je wilt uitonderhandelen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zoals ik eerder schreef hangt dat allemaal van de omstandigheden af.13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Jouw en mijn omstandigheden zijn verschillend dus niet dezelfde oplossingen.
Een dynamisch contract is voor mij bv alleen al door de hogere vaste contractkost op jaarbasis duurder dan een variabel contract (waar er geen vaste kost is). Variabel contract kost hier, all in 24/7 een 18,8 cent/kWh. Dat scheelt dan nog maar, en dat voor enkele uren op bepaalde dagen een 3 cent met de all in goedkoopste uren dynamisch. Zonder het verschil in vaste kost en het verhoogde capaciteitstarief in rekening te brengen. Peanuts dus.
Terugleververgoeding PV is hier 24/7 netto 7,5 cent kWh (waarbij dat dit bij een dynamisch contract op de goedkoopste uren kwasi nul is als je al niet moet betalen voor de teruglevering).
Komt dus op een totaal andere som uit waardoor de meerkost voor 3F (waardoor je thuis niet eens 4 kW sneller kan laden) er nooit uitgehaald kan worden.
De jaarrekening wordt hier niet gemaakt op basis van enkele heel voordelige uren per jaar maar over een volledig jaar. Komt daarbij dat het voor ons ook nog eens comfortabeler is om de auto te laden op om het even welk uur dat het past en niet te hopen dat op die paar uur dat de auto thuis aan de paal kan hangen gelijk lopen met de laagste dynamische tarieven.
Uiteraard, wat niet is kan altijd nog komen. Komt er een tijd dat dynamisch laden voordeliger is dan een variabel tarief is er nog tijd om over te schakelen. Maar zolang er een relatief hoge TLV voor PV is bij een vast contract is het nog lang niet zo ver.
In Nederland is dat waarschijnlijk door de salderingsregeling van o.a. de kosten wel voordeliger maar dat stopt ook op 1/1/2027. Daar kan je dus nog maar 2,5 jaar van genieten en dan is de situatie ook weer anders.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 20-05-2024 20:27 ]
Mij is verteld dat dit achteraf niet mogelijk is.13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 06:10:
[...]
Hoe dan ook er zal een oplossing moeten komen, dan wel op hun kosten ombouwen maar 3 fasen...
PSN ID = Jorco
Is dat laadverlies normaal bij de e-Niro; geldt dat voor alle modellen?EVfan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Je hebt daarin gelijk. Ik heb een 1-fase Kia eNiro en een Audi Etron. De laatste laadt met 11 kW, kon afgelopen zondag 44 kWh erin pompen in de 4 uur dat bij Tibber de stroomprijs 5-7 cent all in was (minus 6-8 cent dus netto)
Als ik de Kia laad kan ik er vaak niet meer dan 15-20 kWh inkrijgen in de periode dat de dynamische tarieven interessant zijn. En dan nog met een laadverlies van 25%(tegen de Audi maar 3-4%).
En wat ik ervan begrijp heb je een 3-fase gekocht maar 1-fase geleverd gekregen.
Het is terecht dat je dit punt helder maakt en meeneemt in de oplossing die je wilt uitonderhandelen.
Laadverlies is normaal voor elke elektrische auto. Afhankelijk van de auto en het actuele laadvermogen ergens tussen de 10 en de max 30%. Dat laatste normaal hooguit bjj laadvermogens van 2kW en lager
Bij mij zijn de verliezen bij mijn 3f Niro EV meer dan dubbel zo hoog dan bij mijn 1f e-NiroEVfan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Je hebt daarin gelijk. Ik heb een 1-fase Kia eNiro en een Audi Etron. De laatste laadt met 11 kW, kon afgelopen zondag 44 kWh erin pompen in de 4 uur dat bij Tibber de stroomprijs 5-7 cent all in was (minus 6-8 cent dus netto)
Als ik de Kia laad kan ik er vaak niet meer dan 15-20 kWh inkrijgen in de periode dat de dynamische tarieven interessant zijn. En dan nog met een laadverlies van 25%(tegen de Audi maar 3-4%).
Ik heb het bij mijn 3 fase Niro ooit berekend op 10%, toen ik de auto net had en nog geinteresseerd was in dat soort feitjes. Tegenwoordig plug ik hem gewoon in en let er niet zo op, meestal klopt het aantal geleverde kWh's aardig met wat ik verwacht.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
In dit forum heb ik deze laadverliezen eerder gemeld. Ik leek toen de enige te zijn met dit hoge verlies.XWB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:04:
[...]
Is dat laadverlies normaal bij de e-Niro; geldt dat voor alle modellen?
Wonderlijk veel variatie dus. Van de meeste 1f en 3f auto’s wordt gemeld dat het laadverlies 14-17% is als ik goed herinner.bruneelm schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Bij mij zijn de verliezen bij mijn 3f Niro EV meer dan dubbel zo hoog dan bij mijn 1f e-Niro
Als je al 3 fase hebt is het verschil wel groter, dan is het of 3,7 of 11 kW laden. Dan is een 3F niro wel een stuk fijner. Dat gezegd hebbende, ik heb hier de laadpaal (3F) begrenst op 6kW zodat ik nergens op hoef te letten in de rest van het huis, dus dan is het verschil al weer kleiner.IvoB2 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:12:
Wanneer ik het goed begrepen heb kan je met de Niro 3F (evenals de EV6 3F) ook niet tot 22 kW laden maar "slechts" tot 11 kW. Het verschil tussen thuis 1F en 3F laden is dan hoogstens 3,7 kW (en dan nog in de SoC range dat je tegen maximale snelheid kan laden want de laatste 10% haal je die max. ook niet meer.
Benieuw hoe lang het duurt voor je de verbouwkosten van 1F naar 3F er dan gaat uithalen (je haalt immers ook niet alle dagen dat de EV aan de thuislaadpaal kan hangen de minimum tarieven).
Dit klopt, laadverlies is afhankelijk van de laadsnelheid, maar nog meer van de hoeveelheid kWh die je laadt. Hoe meer kWh'en, hoe lager het verlies. Dit zijn mijn cijfers (berekend op basis van de SOC voor en na de laadsessie)janne_nl schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:21:
Laadverlies is normaal voor elke elektrische auto. Afhankelijk van de auto en het actuele laadvermogen ergens tussen de 10 en de max 30%. Dat laatste normaal hooguit bjj laadvermogens van 2kW en lager
/f/image/gMS3GJUAwiIfFqorPFP39cjh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 21-05-2024 06:16 ]
Die grafiek zegt maar heel weinig. Als ik 60kWh met 1kW laad dan is het laadverlies hoog.
Lijkt me ook heel raar dat het laadverlies afhankelijk is van het aantal kWh.
Bij de e-Niro heb ik bij laden tussen 2 en 5 kW een verlies van 15%.XWB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:04:
[...]
Is dat laadverlies normaal bij de e-Niro; geldt dat voor alle modellen?
Normaal daalt het laadverlies wanneer je sneller gaat AC laden.
25% verlies lijkt me dan ook extreem hoog.
Op vier uur tijd aan 7 kW maar 15 kWh in de accu van de e-Niro laden lijkt me dan weer extreem laag.
Dan zou je al een laadverlies van 45% moeten hebben wat ik op vijf jaar tijd nog nooit heb gezien bij onze e-Niro. Zelfs niet wanneer je van 90 naar 100% gaat laden wat aan de traagste laadsnelheid is.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 10:02 ]
Aan een openbare 3x16A laadpaal wel ja aan een 3 x 32A AC lader dan weer niet (maar dat zei ik al).gjcvro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Als je al 3 fase hebt is het verschil wel groter, dan is het of 3,7 of 11 kW laden. Dan is een 3F niro wel een stuk fijner. Dat gezegd hebbende, ik heb hier de laadpaal (3F) begrenst op 6kW zodat ik nergens op hoef te letten in de rest van het huis, dus dan is het verschil al weer kleiner.
Ik heb thuis een 3F 32A laadpaal (ingesteld op 1F) en daar kan je een 1F auto aan max. 7,2 kW opladen (in de praktijk komt dat neer op een 7 kW.
En ik kan die paal eveneens begrenzen tot minimaal 1x6A (waar dat bij 3F nogal eens 3 x 6A is).
Wanneer je 3F laadpaal is begrensd op 3 x 16A en de EV kan maar één fase nemen en geen 2 fasen combineren heb je wel gelijk.
En zo kan iedereen zelf kiezen wat ie wil.
Mijn punt is gewoon dat wanneer je een EV hebt met 1F of 3F omvormer aan boord het niet zo noodzakelijk is om de huisinstallatie dan een upgrade van 1F naar 3F te geven. Met zowel de 1 als 3F EV kan je thuis tussen de 1,4 en 7,2 kW gaan laden. Bij een upgrade naar een woningaansluiting van 3F kan dat dan tot max. 11 kW.
Tijd om thuis te laden heb ik genoeg dus dan maakt die 3,8 kW geen verschil en hier maakt die paar uur dynamisch voordeel voor een paar centen ook geen verschil want die verlies ik dan elders weer ruimschoots.
Maar wat het voordeligste is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Gezien iedere situatie anders is betekent het voordeel van de ene niet noodzakelijk het voordeel van een ander. Dat is het enige wat ik wil aangeven. Iedereen maakt best zijn eigen individuele rekening.
Ik bestrijd nergens dat mijn uitgangspunt dan weer nadeliger is op een ander. En uiteraard geldt dat ook omgekeerd.
Laat je hoofd dus niet zot maken door de rekensituatie van een ander en maak eerst zelf eerst goed de eigen rekening op basis van de eigen parameters en liefst ver vooruit en niet alleen op basis van de huidige situatie. Wanneer in Nederland over enkele tijd de saldering eraf gaat ziet ook daar de rekening er waarschijnlijk weer anders uit. En hoe meer mensen dynamische contracten afsluiten hoe lager het voordeel zal worden voor de groeiende groep eindgebruikers. Dat zou ik toch meenemen in de overweging om van 1F naar 3F over te schakelen.
In dit specifiek geval is het uiteraard te laat want het probleem is omgekeerd. Er werd al een upgrade naar 3F gedaan en de EV voldoet niet aan de voorwaarden gegeven bij verkoop (1F ipv 3F). Dat vraagt dan weer een specifieke oplossing. Geen idee of het daar een 3x16 of 3x32A laadpaal betreft.
[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 09:57 ]
Deze grafiek laat al mijn laadsessies zien aan publieke AC laadpalen, daar haal ik vrijwel zonder uitzondering snelheden boven de 8 kW. Die bandbreedte is dus klein. Bovendien gaat het om nogal veel metingen en de trend is onmiskenbaar: hoe meer je laadt, hoe efficiënter.janne_nl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:01:
Die grafiek zegt maar heel weinig. Als ik 60kWh met 1kW laad dan is het laadverlies hoog.
Verklaringen heb ik niet echt, zou super interessant zijn om daar wat meer van te weten. Maar de cijfers zijn er gewoon
Even als reactie op de getallen van @IvoB2 nav mijn eerdere post over laadverlies.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:33:
[...]
Bij de e-Niro heb ik bij laden tussen 2 en 5 kW een verlies van 15%.
Normaal daalt het laden wanneer je sneller gaat AC laden.
25% verlies lijkt me dan ook extreem hoog.
Op vier uur tijd aan 7 kW maar 15 kWh in de accu van de e-Niro laden lijkt me dan weer extreem laag.
Dan zou je al een laadverlies van 45% moeten hebben wat ik op vijf jaar tijd nog nooit heb gezien bij onze e-Niro. Zelfs niet wanneer je van 90 naar 100% gaat laden wat aan de traagste laadsnelheid is.
De door mij genoemde 15 kWh is na 4 uur laden met 16A 1 fase, dus 3,5 kW vermogen. 15 kWh is verbruikt, maar daarvan gemiddeld 25% aan laadverlies verloren gegaan.
Dus dan is de SoC hooguit 16% gestegen.
En ja 25% is extreem hoog, heb dat hier (1-2 jaar) eerder gemeld.
Overigens had ik die 25% laadverlies ook toen ik nog met 30A, 7 kW laadde.
De dealer weet er geen raad mee, en heeft verwezen naar Kia Nederland, die nooit iets hebben laten horen (ondanks dat alle data erheen gestuurd zijn.
Batterij warmt bij het laden wat op en dat zal bij kleine laadhoeveelheid relatief meer energie kosten dan bij grote laadhoeveelheid neem ik aan. En als je net een eind hebt gereden en de batterij wat warmer (en leger) is zal het laden ook wel efficiënter zijn(?)multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:52:
[...]
Deze grafiek laat al mijn laadsessies zien aan publieke AC laadpalen, daar haal ik vrijwel zonder uitzondering snelheden boven de 8 kW. Die bandbreedte is dus klein. Bovendien gaat het om nogal veel metingen en de trend is onmiskenbaar: hoe meer je laadt, hoe efficiënter.
Verklaringen heb ik niet echt, zou super interessant zijn om daar wat meer van te weten. Maar de cijfers zijn er gewoon
Batterij opwarmen?multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:52:
[...]
Deze grafiek laat al mijn laadsessies zien aan publieke AC laadpalen, daar haal ik vrijwel zonder uitzondering snelheden boven de 8 kW. Die bandbreedte is dus klein. Bovendien gaat het om nogal veel metingen en de trend is onmiskenbaar: hoe meer je laadt, hoe efficiënter.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat zou kunnen, ik heb alleen geen mogelijkheid om de laaddata te koppelen aan ritdata.... zou wel weer erg interessant zijneltron schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:10:
[...]
Batterij warmt bij het laden wat op en dat zal bij kleine laadhoeveelheid relatief meer energie kosten dan bij grote laadhoeveelheid neem ik aan. En als je net een eind hebt gereden en de batterij wat warmer (en leger) is zal het laden ook wel efficiënter zijn(?)
Maar nogmaals: ik kijk voornamelijk naar trends en die is toch wel duidelijk. Ook duidelijk: bij DC laden zie ik geen verschil in efficiency afhankelijk van de hoeveelheid geladen kWh.
Het grootste "verlies" zit in het standaardverbruik van de interne electronica.eltron schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:10:
[...]
Batterij warmt bij het laden wat op en dat zal bij kleine laadhoeveelheid relatief meer energie kosten dan bij grote laadhoeveelheid neem ik aan. En als je net een eind hebt gereden en de batterij wat warmer (en leger) is zal het laden ook wel efficiënter zijn(?)
Dat kan oplopen tot 300W.
Het vraagt niet veel rekenwerk om na te gaan dat waneer je bij 1,4 kW laden bij een vast vermogen tot 300W een hoger procentueel verlies hebt dan wanneer je aan 11 kW gaat laden.
Ook in totaliteit is het systeemverbruik dan uiteraard lager gezien je korter gaat laden om eenzelfde aantal kWh in de batterij te krijgen en het systeemverlies dan minder lang van toepassing is.
Wat je ziet is dat bij langere laadsessies de gemiddelde laadsnelheid hoger is, waardoor bij langere laadsessie het verlies lager is.multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:52:
[...]
Zet je laadsnelheid maar eens omlaag en kijk dan naar het laadverlies. Nu laad ik thuis meestal ook maar tot 80% en dan is de snelheid van begin tot eind 11kW.
Recent een keer van 6 a 7% tot 100%. Omgerekend een verlies tussen de 5 en 8% schat ik. In totaal 64kWh geladen.
Zoals ik al zei is mijn data gebaseerd op Publieke AC palen en daar haal ik (net nog even gecontroleerd) heel constante snelheden van rond de 9 kW. Die 300W (maximaal 3.3%) zul je dus nauwelijks terugzien in mijn data.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Het grootste "verlies" zit in het standaardverbruik van de interne electronica.
Het vraagt niet veel rekenwerk om na te gaan dat waneer je bij 1,4 kW laden bij een vast vermogen tot 300W een hoger procentueel verlies hebt dan wanneer je aan 11 kW gaat laden.
Ook in totaliteit is het systeemverbruik dan uiteraard lager gezien je korter gaat laden om eenzelfde aantal kWh in de batterij te krijgen en het systeemverlies dan minder lang van toepassing is.
Ik meet gemiddeld iets van 12% verlies. Bij een laadvermogen van 9 kWh is dat dus 1000W.
Nope, dat zie ik niet in mijn data. Hieronder een grafiek met de laadsnelheid t.o.v. het aantal kWh geladen, voor publieke AC palen. Veel variatie, maar geen trend naar beneden of omhoog.janne_nl schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Wat je ziet is dat bij langere laadsessies de gemiddelde laadsnelheid hoger is, waardoor bij langere laadsessie het verlies lager is.
/f/image/z1vUg63cNVNfBvzzZnE4wP3U.png?f=fotoalbum_large)
De omvormer zit in de EV, niet in de laadpaal.multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Zoals ik al zei is mijn data gebaseerd op Publieke AC palen en daar haal ik (net nog even gecontroleerd) heel constante snelheden van rond de 9 kW. Die 300W (maximaal 3.3%) zul je dus nauwelijks terugzien in mijn data.
Ik meet gemiddeld iets van 12% verlies. Bij een laadvermogen van 9 kWh is dat dus 1000W.
De verliezen zitten dus in de auto, na de laadpaal.
Of je nu openbaar of thuis AC gaat laden maakt niets uit voor het continu verbruik van de electronica.
Dat jij het niet meeneemt in je metingen betekent niet dat het verlies er niet is.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 13:20 ]
Ik betwijfel of dat het grootste verlies is. Bij 11kW is dat nog geen 3% en de verliezen zijn echt wel hoger. Ik gok zelf op de verliezen in de AC-DC omvormer en die zullen waarschijnlijk hoger zijn (procentueel) bij lagere laadvermogens.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Het grootste "verlies" zit in het standaardverbruik van de interne electronica.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wat ik doe is heel simpel: ik neem het aantal kWh dat de laadpaalprovider op z'n factuur zet (daar betaal ik dus voor) en ik kijk naar wat er uiteindelijk in de batterij eindigt (op basis van de SOC). Dat is wat ik "verlies" noem, want ik "krijg" veel minder dan waar ik voor "betaal".IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:19:
[...]
De omvormer zit in de EV, niet in de laadpaal.
De verliezen zitten dus in de auto, na de laadpaal.
Of je nu openbaar of thuis AC gaat laden maakt niets uit voor het continu verbruik van de electronica.
Dat jij het niet meeneemt in je metingen betekent niet dat het verlies er niet is.
Alle verliezen zitten dus in die cijfers. Verliezen in de laadpaal, in de kabel, in de omvormer, in de electronica. En de onnauwkeurigheid van de SOC. Dat laatste is overigens minder erg dan het lijkt. De SOC is vrijwel lineair met het aantal kWh in de accu en afrondingsverschillen verdwijnen als er maar genoeg data is. En die is er.
Het is, nu ik steeds meer data verzamel, wel steeds leuker om te kijken waar dat verlies van afhankelijk is. Dat blijkt dus voorlopig voornamelijk het aantal geladen kWh te zijn en de laadsnelheid. En dat is voor mij het interessantst, want daar kan ik op sturen: het is dus voordelig (ook financieel!) om lange laadsessies te doen aan een snelle paal.
Tot hoeveel %SoC heb je bijgeladen voor deze datapunten?multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:51:
[...]
Nope, dat zie ik niet in mijn data. Hieronder een grafiek met de laadsnelheid t.o.v. het aantal kWh geladen, voor publieke AC palen. Veel variatie, maar geen trend naar beneden of omhoog.
[Afbeelding]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
In het algemeen laad ik altijd tot 100% als ik aan een AC paal sta.DonJuape schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:28:
[...]
Tot hoeveel %SoC heb je bijgeladen voor deze datapunten?
Als deze vraag de opmaat is voor een vervolgvraag: misschien is het verlies in de lagere regionen hoger/lager dan in de hogere SOC's, dan is het antwoord: ik zie in mijn data geen verschil. Maar om eerlijk te zijn: ik heb maar erg weinig data waarbij ik *niet* tot 100% laadt.
Ik heb een Niro EV en daar hou ik sinds november '22 ook het laadverlies vrij nauwkeurig bij obv. de SoC tov. geladen kWh. Volgens mij spelen een aantal zaken een rol bij het laadverlies (dat bij mij varieert tussen 5% en 15%):multikoe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:34:
[...]
In het algemeen laad ik altijd tot 100% als ik aan een AC paal sta.
Als deze vraag de opmaat is voor een vervolgvraag: misschien is het verlies in de lagere regionen hoger/lager dan in de hogere SOC's, dan is het antwoord: ik zie in mijn data geen verschil. Maar om eerlijk te zijn: ik heb maar erg weinig data waarbij ik *niet* tot 100% laadt.
- Onnauwkeurigheid aflezen SoC % (55,5 is dezelfde waarde als 56,4) en daarnaast ook de werking van de software bij het laden. Als ik tot 90% laad is dat eigenlijk 89,5 (afgerond 90%) en als ik maar 100m rij dan staat mijn SoC % op 89%.
- Buitentemperatuur: als de temperatuur hoger ligt dan ca. 15 graden dan zakt het laadverlies al snel naar 6-7%. Dit komt door de accuverwarming in de Niro EV die alleen aanslaat bij lagere temperaturen.
- Geladen %: Hoe meer kWh ik laad, hoe lager het verlies. Zal ook te maken hebben met de bovenstaande punten waardoor dit verergert.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Dit is "helaas" onjuist. De werkelijke reden is dat accu's bij lagere temperaturen veel capaciteitsverlies hebben.[BoSS] schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:55:
[...]
- Buitentemperatuur: als de temperatuur hoger ligt dan ca. 15 graden dan zakt het laadverlies al snel naar 6-7%. Dit komt door de accuverwarming in de Niro EV die alleen aanslaat bij lagere temperaturen.
De accuverwarming gaat pas aan als het buiten ongeveer -10 graden of kouder is (wat in Nederland bijna nooit voor komt). Dit is geconstateerd door mede-tweakers en staat een poos terug in deze topic.
Ah! Een andere data-nerd[BoSS] schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:55:
[...]
Ik heb een Niro EV en daar hou ik sinds november '22 ook het laadverlies vrij nauwkeurig bij obv. de SoC tov. geladen kWh. Volgens mij spelen een aantal zaken een rol bij het laadverlies (dat bij mij varieert tussen 5% en 15%):
- Onnauwkeurigheid aflezen SoC % (55,5 is dezelfde waarde als 56,4) en daarnaast ook de werking van de software bij het laden. Als ik tot 90% laad is dat eigenlijk 89,5 (afgerond 90%) en als ik maar 100m rij dan staat mijn SoC % op 89%.
- Geladen %: Hoe meer kWh ik laad, hoe lager het verlies. Zal ook te maken hebben met de bovenstaande punten waardoor dit verergert.
Die onnauwkeurigheid valt uiteen in twee stukken: afrondingsproblemen en systeemfouten. De afrondingsproblemen los ik op met grote hoeveelheden data. Systeemfouten probeer ik er uit te halen door te kijken naar het gedrag van de SOC. Die blijkt erg (niet helemaal) lineair en ook nauwkeurig. Samenvattend: die fouten spelen geen rol in het bepalen van algemene trends.
Ik weet niet of die accuverwarming een rol speelt, dat zou wel verklaren waarom bij lagere kWh geladen het verlies hoger is. Maar ik heb ook gekeken naar het verlies bij verschillende seizoenen en ik zie bijvoorbeeld geen hoger verlies in de wintermaanden. Daar zit dus geen verband.
Dat ben ik helemaal met je eensIvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:46:
Laat je hoofd dus niet zot maken door de rekensituatie van een ander en maak eerst zelf eerst goed de eigen rekening op basis van de eigen parameters en liefst ver vooruit en niet alleen op basis van de huidige situatie.
Ons huis had al een 3F aansluiting, dus juist dan is een 1F auto wat lastig.
vwb de saldering, eerst maar weer eens zien, de overheid is net zo betrouwbaar als het weer, de ene keer zon, de andere keer regen, gehaaid net niet wat je graag zou willen.
Accuverwarming bedoel je mee batterijverwarming? Ik maak altijd onderscheid tussen accu (LV) en batterij (HV). Klopt dat die bij -10 pas aan gaat, helaas nooit een update geweest om die handmatig aan te zetten want ook bij 10 graden of lager heeft dat al zin. Zeker met coldgate.DutchKel schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:44:
[...]
Dit is "helaas" onjuist. De werkelijke reden is dat accu's bij lagere temperaturen veel capaciteitsverlies hebben.
De accuverwarming gaat pas aan als het buiten ongeveer -10 graden of kouder is (wat in Nederland bijna nooit voor komt). Dit is geconstateerd door mede-tweakers en staat een poos terug in deze topic.
Ik bedoel de HV ofwel 800V accu (even voor de juiste benaming, beide zijn accu's, accu's zijn namelijk oplaadbare batterijen en beide bevatten oplaadbare batterijen, de ene bevat er alleen wat meer dan de andere). Ik heb dezelfde benaming aangehouden als degene die ik quote.Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:01:
[...]
Accuverwarming bedoel je mee batterijverwarming? Ik maak altijd onderscheid tussen accu (LV) en batterij (HV). Klopt dat die bij -10 pas aan gaat, helaas nooit een update geweest om die handmatig aan te zetten want ook bij 10 graden of lager heeft dat al zin. Zeker met coldgate.
Vanaf welk jaar had de e-Niro een 800V HV accu?
Niet en ook de opvolgers EV3/EV5 zullen 400V worden op de HV accu.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:26:
Vanaf welk jaar had de e-Niro een 800V HV accu?
400V, my bad.
Heeft iemand ooit problemen gehad met de AC-oplaadkabel/-poort die te heet werd? Gisteren kon ik de kabel bij de poort niet aanraken omdat hij erg heet was. Ik kon ook het plastic ruiken. Ik heb de 1-fase auto en laadde op met 7,4 kW.
Dit klinkt alsof er slecht contact is gemaakt. Een pinnetje die terug geschoven is (dus niet meer vast zit) of de kabel niet ver genoeg aangedrukt.anjistha schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:25:
Heeft iemand ooit problemen gehad met de AC-oplaadkabel/-poort die te heet werd? Gisteren kon ik de kabel bij de poort niet aanraken omdat hij erg heet was. Ik kon ook het plastic ruiken. Ik heb de 1-fase auto en laadde op met 7,4 kW.
Indien je er zeker van bent dat de kabel goed vast gedrukt is (volgens mij laad hij niet op als die niet goed vast zit), dan zou ik zo snel mogelijk naar de garage gaan ermee. Dit kan brand veroorzaken bij een volgende keer laden.
Ja is hier wel een aantal keer voorbijgekomen, tot en met een vastgesmolten stekker in de laadpoort aan toe! Als die ook de originele kabel van Kia betreft kun je ermee naar de dealer, bij de eerdere gevallen werd deze kosteloos omgeruild.anjistha schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:25:
Mijne wordt ook heet bij langdurig 7,4kW laden, zit nog te dubben.
Er zit blijkbaar een productiefout in waarbij de inwendige aansluitingen teveel weerstand geven.
petertenboer in "Het grote Kia e-Niro topic"
Harvest2002 in "Het grote Kia e-Niro topic"
tescione in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-05-2024 09:36 ]
Bedankt voor de links! Ik heb morgen een afspraak gemaakt om dit bij de dealer te laten controleren.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Ja is hier wel een aantal keer voorbijgekomen, tot en met een vastgesmolten stekker in de laadpoort aan toe! Als die ook de originele kabel van Kia betreft kun je ermee naar de dealer, bij de eerdere gevallen werd deze kosteloos omgeruild.
Mijne wordt ook heet bij langdurig 7,4kW laden, zit nog te dubben.
Er zit blijkbaar een productiefout in waarbij de inwendige aansluitingen teveel weerstand geven.
petertenboer in "Het grote Kia e-Niro topic"
Harvest2002 in "Het grote Kia e-Niro topic"
tescione in "Het grote Kia e-Niro topic"
Ik ben gisteren naar de dealer geweest. Mijn oplaadkabel was beschadigd. Na het gebruik van een nieuwe heb ik voorlopig geen problemen meer.anjistha schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:02:
Bedankt voor de links! Ik heb morgen een afspraak gemaakt om dit bij de dealer te laten controleren.
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door anjistha op 24-05-2024 19:39 ]
Vandaag geprobeerd te laden bij de BP, maar communicatie kwam niet tot stand. Daarna bij de Total wel geladen, daar werkte het gewoon. Nu lijkt het of 1 van de communicatie pinnen naar achter is verschoven waardoor de ene laad stekker wel contact maakt en de andere niet. Hoort er verschil in de lengte van de pinnen te zitten?
Ik heb er een foto van gemaakt maar of het daarop duidelijk zichtbaar is?
:strip_exif()/f/image/fxJE9wNpSaqjGZvLU9FyGQI2.jpg?f=fotoalbum_large)
MW_ID7
Dat hoort zo want dat is de Proximity Pin (PP). Deze ligt wat terug zodat, als je de stekker er tijdens het laden uit trekt, het systeem nog tijd heeft het vermogen te verlagen zodat je geen vlamboog trekt. M.a.w. doordat hij terug ligt wordt dit contact als eerste verbroken.passat_to_ev schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:04:
Vandaag geprobeerd te laden bij de BP, maar communicatie kwam niet tot stand. Daarna bij de Total wel geladen, daar werkte het gewoon. Nu lijkt het of 1 van de communicatie pinnen naar achter is verschoven waardoor de ene laad stekker wel contact maakt en de andere niet. Hoort er verschil in de lengte van de pinnen te zitten?
[Afbeelding]
Dank voor de uitlegDonJuape schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Dat hoort zo want dat is de Proximity Pin (PP). Deze ligt wat terug zodat, als je de stekker er tijdens het laden uit trekt, het systeem nog tijd heeft het vermogen te verlagen zodat je geen vlamboog trekt. M.a.w. doordat hij terug ligt wordt dit contact als eerste verbroken.
MW_ID7
Ik heb sinds een paar weken ook "de ratel" in het vooronder. Ik heb op dit forum gezocht, maar ik zie nergens een duidelijke omschrijving van wat die ratel nu precies inhoud. Ook lijken de oplossingen nogal ver uiteen te liggen, van het vervangen van de motorsteunen tot het vervangen van de motor. Dit is wat ik ervaar:
Een licht ratelend geluid bij optrekken bij lage snelheid (<30km/h). Deze ratel neemt in frequentie toe tot ongeveer 30 km/h, waarna de ratel langzaam wordt vervangen door een zacht gefluit. Dat gefluit lijkt erg sterk op wat je hoort als een electromotor draait. Ik heb geen ratel/gefluit bij afremmen, alleen bij optrekken. Het is absoluut niet de wielophanging of de motorsteunen, omdat het regelmatig is en varieert met de snelheid en je hoort het vooral op erg asfalt. Het is allemaal nog niet zo luid, maar zowel mijn zoon als ik hoorden het onafhankelijk van elkaar beginnen een paar weken terug en nu is het al wel wat duidelijker.
Ik lease en een afspraak met de dealer staat, dus ik maak me niet ongerust. Oh, en er staat 92.000km op de teller
Een licht ratelend geluid bij optrekken bij lage snelheid (<30km/h). Deze ratel neemt in frequentie toe tot ongeveer 30 km/h, waarna de ratel langzaam wordt vervangen door een zacht gefluit. Dat gefluit lijkt erg sterk op wat je hoort als een electromotor draait. Ik heb geen ratel/gefluit bij afremmen, alleen bij optrekken. Het is absoluut niet de wielophanging of de motorsteunen, omdat het regelmatig is en varieert met de snelheid en je hoort het vooral op erg asfalt. Het is allemaal nog niet zo luid, maar zowel mijn zoon als ik hoorden het onafhankelijk van elkaar beginnen een paar weken terug en nu is het al wel wat duidelijker.
Ik lease en een afspraak met de dealer staat, dus ik maak me niet ongerust. Oh, en er staat 92.000km op de teller
Ik heb dat zachte gefluit (of misschien meer een gezoem, lijkt inderdaad sterk op een electromotor geluid) bij optrekken en remmen. De ratel heb ik soms. Afspraak met dealer staat gepland. 44k op de teller.multikoe schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:46:
Ik heb sinds een paar weken ook "de ratel" in het vooronder. Ik heb op dit forum gezocht, maar ik zie nergens een duidelijke omschrijving van wat die ratel nu precies inhoud. Ook lijken de oplossingen nogal ver uiteen te liggen, van het vervangen van de motorsteunen tot het vervangen van de motor. Dit is wat ik ervaar:
Bijzonder al die geluiden. Bij onze auto hebben ze de motorsteunen (toe was het minder maar niet weg) en daarna de elektromotor vervangen gezien er een drooggelopen lager in zat. Daarna was het gezoem/geratel volledig weg (was eigenlijk continue aanwezig bij elke snelheid).
Elektromotor plus gearbox? Dat hoor ik in dit topic ook wel.13art schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:44:
Bijzonder al die geluiden. Bij onze auto hebben ze de motorsteunen (toe was het minder maar niet weg) en daarna de elektromotor vervangen gezien er een drooggelopen lager in zat. Daarna was het gezoem/geratel volledig weg (was eigenlijk continue aanwezig bij elke snelheid).
Nee alleen de steunen en de elektromotor. Ik heb niks gehoord over de versnellingsbak.DonJuape schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Elektromotor plus gearbox? Dat hoor ik in dit topic ook wel.
Er zit toch geen versnellingsbak in een elektrische auto?DonJuape schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Elektromotor plus gearbox? Dat hoor ik in dit topic ook wel.
Heeft iemand (een link naar) een duidelijke geluidsopname van de bekende Kia ratel/zoom van het motor/reductiebakprobleem?
@bnwgraaf deze kun je denk ik wel gebruiken.cypher21 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:32:
Ik heb sinds een paar weken last van een schrapend geluid in de auto en ratelend geluid als ik de motorkap open doe (iets wat ik dus vanmorgen voor het eerst gedaan heb na een ritje)
Maak erg weinig kilometers de laatste tijd en dacht dat het de airco was nu het wat warmer wordt. Maar zelfs na een rit van 50km houdt het niet op
Heb een afspraak staan bij de dealer, helaas pas over 2 weken...
Iemand die dit bekend voorkomt? Staat toch al wel 5500km op de teller
[YouTube: Schrapend en ratelend geluid Kia e-niro]
In de zin dat er verschillende versnellingen zijn niet nee maar er zit wel een tandwielkast voor de juiste overbrenging tussen motor en wielen. Weet even geen betere term.DutchKel schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:28:
[...]
Er zit toch geen versnellingsbak in een elektrische auto?
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 26-05-2024 16:09 ]
ReductiebakDonJuape schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:05:
[...]
In de zin dat er verschillende versnellingen zijn niet nee maar er zit wel een tandwielkast voor de juiste overbrenging tussen motor en wielen. Weet even geen betere term.
Maar als je dat geluid hebt bij optrekken en afremmen. En het lijkt op het geluid van een elektromotor. Is het dan niet gewoon het geluid van een elektromotor? Als alles in orde is maakt de motor toch ook zo’n geluid?DonJuape schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:52:
[...]
Ik heb dat zachte gefluit (of misschien meer een gezoem, lijkt inderdaad sterk op een electromotor geluid) bij optrekken en remmen. De ratel heb ik soms. Afspraak met dealer staat gepland. 44k op de teller.
Zijn de ratelproblemen nog toente schrijven aan een bepaald modeljaar? Is het vanaf een bepaald moment fabriek-af al veranderd?
Life is not about specs, it is about joy!
Nee, dat geluid is nieuw. Of het toe te schrijven is aan een bepaald modeljaar weet ik niet.bartvl schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:50:
[...]
Maar als je dat geluid hebt bij optrekken en afremmen. En het lijkt op het geluid van een elektromotor. Is het dan niet gewoon het geluid van een elektromotor? Als alles in orde is maakt de motor toch ook zo’n geluid?
Zijn de ratelproblemen nog toente schrijven aan een bepaald modeljaar? Is het vanaf een bepaald moment fabriek-af al veranderd?
Ik ga deze week kijken bij een of enkele gebruikte Niro’s in de categorie 64kWh, dynamic line (of mooier mits nog in Sepp range), 2020/2021, 50-80dkm. Veel ex-lease vermoed ik. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten dat jullie weten? Naast natuurlijk even de soh uitlezen via een obd2 dongle.
Het is een beetje persoonlijk. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een exemplaar met warmtepomp, 3-fase laden en breedbeeld navigatiescherm.itsjohan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:18:
Ik ga deze week kijken bij een of enkele gebruikte Niro’s in de categorie 64kWh, dynamic line (of mooier mits nog in Sepp range), 2020/2021, 50-80dkm. Veel ex-lease vermoed ik. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten dat jullie weten? Naast natuurlijk even de soh uitlezen via een obd2 dongle.
Als alles in orde is, dan hoor je de electromotor vrijwel nooit. Ik hoor mijn motor nu eigenlijk altijd (behalve als ik het gas helemaal los laat). Wat ik hoor is een duidelijke fluit-toon.bartvl schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:50:
[...]
Maar als je dat geluid hebt bij optrekken en afremmen. En het lijkt op het geluid van een elektromotor. Is het dan niet gewoon het geluid van een elektromotor? Als alles in orde is maakt de motor toch ook zo’n geluid?
Controleer of het wel echt een 3 fase auto is (kijk of niet de onderste laadpinnen missen bij de laadpoort). Stond bij ons wel zo geadverteerd maar eenmaal thuis kwamen we er achter dat het niet zo bleek te zijn. Hoop gezeur nu. Maar goed dat is niet voor hier.itsjohan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:18:
Vraag na hoe het zit met de garantie. Zit de Kia garantie er nog op (dealer onderhouden) of is het een jaar bovag garantie?
Kijk goed naar de banden of die gelijkmatig afgesleten zijn. En rijd een stuk zonder de radio aan oid om goed te luisteren of er bijgeluiden zijn.
Heb vrijdag men bestelling van automatten.nl binnen gekregen had voor de meeste luxueuze versie gekozen . En vind ze maar net voldoen. Nu wel een pak beter dan het standaard karton da de dealer er bij gedaan had welke na 6 maand al een gat onder m'n hiel had.
En waarom voldoen ze nog maar net?oldie127 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:08:
Heb vrijdag men bestelling van automatten.nl binnen gekregen had voor de meeste luxueuze versie gekozen . En vind ze maar net voldoen. Nu wel een pak beter dan het standaard karton da de dealer er bij gedaan had welke na 6 maand al een gat onder m'n hiel had.
Weet iemand de kosten van het verhelpen van dit issue (wanneer je buiten garantie valt)?bnwgraaf schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:51:
Heeft iemand (een link naar) een duidelijke geluidsopname van de bekende Kia ratel/zoom van het motor/reductiebakprobleem?
Dat hangt er van af of alles moet worden vervangen of alleen steunen. Maar dat zal wel in de papieren lopen als het om alles gaat; steunen, gearbox en aandrijving. Weet het niet precies omdat het bij mij onder garantie is vervangen, maar aantal duizenden Euro's zou mij niet verbazen.Leader98 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:54:
[...]
Weet iemand de kosten van het verhelpen van dit issue (wanneer je buiten garantie valt)?
Overigens is garantie maar een eenzijdige instelling die het makkelijker maakt om te claimen binnen garantieperiode. Bij een fabrieksfout als dit zou het ook buiten de garantieperiode kosteloos verholpen moeten worden. Ze moeten gewoon een goed product leveren waarbij dergelijke onderdelen een autoleven meegaan. Dit is geen normale slijtage. Alleen de bewijslast wordt lastiger als de garantieperiode voorbij is, maar het is in dit topic wel duidelijk geworden dat dit een fabrieksprobleem is.
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Als je al ziet hoe moeilijk ze doen over een gebarsten laadklep of vervangen 12v accu dan denk ik dat ze zullen proberen om het op de eigenaar af te wentelen.eltron schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Dat hangt er van af of alles moet worden vervangen of alleen steunen. Maar dat zal wel in de papieren lopen als het om alles gaat; steunen, gearbox en aandrijving. Weet het niet precies omdat het bij mij onder garantie is vervangen, maar aantal duizenden Euro's zou mij niet verbazen.
Overigens is garantie maar een eenzijdige instelling die het makkelijker maakt om te claimen binnen garantieperiode. Bij een fabrieksfout als dit zou het ook buiten de garantieperiode kosteloos verholpen moeten worden. Ze moeten gewoon een goed product leveren waarbij dergelijke onderdelen een autoleven meegaan. Dit is geen normale slijtage. Alleen de bewijslast wordt lastiger als de garantieperiode voorbij is, maar het is in dit topic wel duidelijk geworden dat dit een fabrieksprobleem is.
Ik heb nochtans geen enkel probleem gehad om het geluidsprobleem met de motor in garantie te verhelpen.
Je moet wel wat geduld hebben want de dealer kan hierin niets beslissen en moet de procedure zoals opgelegd door KIA opvolgen:
1. Auto een dag binnen om op de rollen een geluidsopname te maken van draaiende motor op verschillende toerentallen (gelijktijdig met gepland jaarlijks onderhoud).
2. Deze geluidsopname naar KIA opsturen voor analyse.
3. Auto een viertal dagen binnen om motorsteunen te vervangen (alhoewel zowat iedereen weet dat dit het probleem niet is was dit het stappenplan dat KIA de dealer oplegt.
4. Bij afhalen wist de dealer dan ook al te vertellen dat dit het probleem niet heeft opgelost. Technici van de invoerder zijn dan ter plaatse geweest (bij de dealer) om een beslissing). Afspraak gemaakt om gearbox en motor te vervangen (gelukkig had de dealer nog een elektromotor in reserve liggen).
5. Auto anderhalve dag binnen voor vervanging gearbox en motor.
Kosten gebruiker: nul euro (dus ook geen idee wat dat zou kosten buiten garantie).
ps. KIA voorziet voor deze vervanging geen vervangvoertuig. Dat was er voor ons wel vanuit de lease.
Voor de geluidsopname was dat een elektrische fiets (maar dat was onze keuze naar aanleiding van het geplande jaarlijkse onderhoud), voor de vier dagen een Kia Picanto en voor de anderhalve dag een EV6.
Een gebarsten laadklep heb ik nooit gehad (en hij moet nog maar een week mee dus dat loopt wel los
) en om in de eerste maand het 12V probleem op te lossen (oorzaak bij een slechts pakkend kofferslot) was er ook geen probleem.
Overigens gaat bij elk bezoek aan de dealer de e-Niro er door de wasstraat en is de HV accu telkens tot 100% SoC geladen.
Wanneer ik al een "probleem" zou hebben met de service van de dealer dan is het wel de slechte opleiding productkennis van de verkopers (maar dat is eerder een algemeen probleem tegenwoordig).
Maar daar hebben we dan weer het www en tweakers voor.
Je moet wel wat geduld hebben want de dealer kan hierin niets beslissen en moet de procedure zoals opgelegd door KIA opvolgen:
1. Auto een dag binnen om op de rollen een geluidsopname te maken van draaiende motor op verschillende toerentallen (gelijktijdig met gepland jaarlijks onderhoud).
2. Deze geluidsopname naar KIA opsturen voor analyse.
3. Auto een viertal dagen binnen om motorsteunen te vervangen (alhoewel zowat iedereen weet dat dit het probleem niet is was dit het stappenplan dat KIA de dealer oplegt.
4. Bij afhalen wist de dealer dan ook al te vertellen dat dit het probleem niet heeft opgelost. Technici van de invoerder zijn dan ter plaatse geweest (bij de dealer) om een beslissing). Afspraak gemaakt om gearbox en motor te vervangen (gelukkig had de dealer nog een elektromotor in reserve liggen).
5. Auto anderhalve dag binnen voor vervanging gearbox en motor.
Kosten gebruiker: nul euro (dus ook geen idee wat dat zou kosten buiten garantie).
ps. KIA voorziet voor deze vervanging geen vervangvoertuig. Dat was er voor ons wel vanuit de lease.
Voor de geluidsopname was dat een elektrische fiets (maar dat was onze keuze naar aanleiding van het geplande jaarlijkse onderhoud), voor de vier dagen een Kia Picanto en voor de anderhalve dag een EV6.
Een gebarsten laadklep heb ik nooit gehad (en hij moet nog maar een week mee dus dat loopt wel los
Overigens gaat bij elk bezoek aan de dealer de e-Niro er door de wasstraat en is de HV accu telkens tot 100% SoC geladen.
Wanneer ik al een "probleem" zou hebben met de service van de dealer dan is het wel de slechte opleiding productkennis van de verkopers (maar dat is eerder een algemeen probleem tegenwoordig).
Maar daar hebben we dan weer het www en tweakers voor.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 27-05-2024 11:31 ]
Dat denk ik ook, maar een goede advocaat doet wonderen als het nodig mocht zijn om de juridische positie te verduidelijken.Vaevictis_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:34:
[...]
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Als je al ziet hoe moeilijk ze doen over een gebarsten laadklep of vervangen 12v accu dan denk ik dat ze zullen proberen om het op de eigenaar af te wentelen.
Wij hebben bewust gekozen voor een dealer, in ons geval Hedin Automotive. Die hebben het heel netjes gedaan met afleverkosten en zal er waarschijnlijk (kunnen hem volgende week vrijdag halen) nieuwe voorbanden onder monteren.itsjohan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:18:
De prijs in de auto was hoger dan geadverteerd maar daar is hij heel goed mee om gegaan.
Waar ik specifiek op gelet heb? Groot display, 3-fasen, Executiveline. Voor ons was de bonus dat er een warmtepomp in zit, daar ben ik niet specifiek voor gegaan. Maar de extra investering voor een 2020+ model tov een 2018+ model is wat mij betreft dat hij wat toekomstbestendiger is. Vanwege de 7 jaar garantie maar zeker vanwege het snellere laden.
Ex-lease betekent meestal ook dat de onderhoudshistorie bekend is. Wij zullen hem dan ook bij hun in onderhoud doen straks. Duurder, ja, maar wel fijner gevoel bij.
Had wel hoogpolig tapijt verwacht als je de duurste neemt al m'n vorige wagens hadden standaard betere tapijten bijgeleverd . Pajero, Lexus.
Dank je!
Is dit het geluid van het probleem waarbij uiteindelijk de motor en reductiebak worden vervangen? Daar treedt het geluid toch op bij optrekken en afremmen (regenereren)? De auto in het filmpje staat stil.
Ik weet het niet, misschien dat andere het kunnen beantwoorden. Het is niet mijn filmpje en ik heb het probleem bij mij nog niet geconstateerd.bnwgraaf schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 02:54:
[...]
Dank je!
Is dit het geluid van het probleem waarbij uiteindelijk de motor en reductiebak worden vervangen? Daar treedt het geluid toch op bij optrekken en afremmen (regenereren)? De auto in het filmpje staat stil.
Edit: je kunt ook zelf even in deze topic zoeken naar "ratel". Mogelijk zijn er meer opnames. Ik heb de eerste YouTube video uit deze topic in het vorige bericht gezet maar er zijn er vast meer.
[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 28-05-2024 08:10 ]
Dit was de airco die leeg was doordat er een lek in de verdamper zat
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
henkNL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:51:
Vandaag de Kia opgehaald, @CyBeRSPiN in de TS mag ie op 'geleverd' komen te staan
Eerste ervaring is erg goed!
Nog nooit eerder met adaptive cruise control gereden, deze stond bij aflevering dus aan (kan ie ook uit?), en dat werkt erg prettig.
De stoelen zitten goed en ook goed verstelbaar, met lendesteun.
De wegligging/vering is ook goed voor een auto van 1700kg.
Het touchscreen werkt lekker soepel en snel, echter vind ik het display wat somber aandoen kwa kleuren, veel zwart/wit gebruik, dit in tegenstelling tot het teller gedeelte.
Ik heb de voorkeur om te navigeren met Google Maps, dus ook mijn telefoon met Android auto gekoppeld, en AA aan de voorkeur-toets (de * op het dashboard) toegewezen zodat ik vanuit elk menu hier direct naar toe kan. Dit werkt gewoon goed.
Helaas kan ik nu niet tegelijk van USB-stick muziek afspelen. Is er nog een andere USB aansluiting voor media? Anders zal ik de muziek toch op mijn telefoon moeten zetten. (of een usb hub misschien?)
Tot nu toe een heerlijke auto!
henkNL schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:58:
Vandaag precies een jaar en 20k km's verder, het blijft een geweldige auto
Afgelopen jaar 1x een onverklaarbare foutmelding gehad, verder totaal geen issues.
Accu vermindering niets van kunnen merken.
henkNL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:32:
Vandaag precies 2 jaar en 45000 km's verder.
Nogsteeds een heerlijke auto!
Het laatste jaar geen issues, geen kraakjes, gewoon rijden.
De accu doet het nog net als toen hij nieuw was.
henkNL schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:25:
Vandaag is de E-Niro my19 precies 3 jaar en zo'n 65000km verder.
Afgelopen jaar in de sneeuw gereden, weggedrag is heel prima daarbij.
Deze zomer met dakkoffer op vakantie (in NL) geweest en dat beviel ook goed.
Gelukkig mag ik m nog 2 jaar doorrijden met 4% in de lease.
Het kan door de warme zomer komen, maar het lijkt alsof de accu steeds beter gaat werken.
Ik rij netjes en haal daarbij 500 echte (snelweg en stad) kilometers.
Al met al een heerlijke werk en gezinsauto!
Vorige week heb ik een Model 3 in ontvangst mogen nemen en daardoor de e-Niro moeten inleveren met ruim 99.000 km op de teller (de 100.000 net niet gehaald, ik heb m'n best gedaanhenkNL schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:57:
Vorige week is hij 4 geworden en heeft zijn eerste APK gehad.
Het laatste jaar gaat nu in, maar het blijft, ook na 85000km nogsteeds een prima wagen.
De accu lijkt nogsteeds helemaal goed te zijn. Momenteel staat er zo'n 530km op de teller als hij vol is.
In de praktijk haal ik met dit weer 450 echte kilometers eruit.
Paar dingen die opvallen:
- Banden cuppen snel en veroorzaken een vervelend gonzend geluid.
- Vering kraakt bij het nemen van drempels, maar dit schijnt volgens de dealer een eigenschap van deze auto te zijn.
- Afgelopen jaar voor het eerst in bergachtig gebied in het buitenland gereden, dat regenereren is toch wel ideaal van de berg af(en het koppel/vermogen de berg op ook)
- Met fietsendrager op de achterruit gereden, dat werkte verassend goed.
- Hij gaat flink harder dan de genoemde 167km/h (autobahn)
Maar wat een fijne auto was het de afgelopen 4,5 jaar!
Op 1 akkefietje na (binnenlampje is aan blijven staan, daardoor de 12v accu leeg) heeft hij mij nooit in de steek gelaten.
Ik heb geen exacte cijfers, maar de accu is na die kilometers nog perfect.
In de zomer geeft hij nu nog >500km aan, en ik haal tot wel 460 echte snelweg kilometers als ik netjes 106 op cc rijd.
Geen rammels, geen kraakjes, al met al een heerlijke auto.
Bedankt!
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Goed om te horen @henkNL , ben benieuwd hoe de overstap naar een model 3 gaat (nieuw neem ik aan?)
Zit met een half oog te kijken naar een Model 3 als over ruim 2 jaar de lease van onze e-Niro af is gelopen. Liefst neem ik hem over maar ik verwacht tegen die tijd voor ~15K een Model 3 te kunnen kopen, moet nog maar zien wat de afschrijving bij een e-Niro doet.
Zit met een half oog te kijken naar een Model 3 als over ruim 2 jaar de lease van onze e-Niro af is gelopen. Liefst neem ik hem over maar ik verwacht tegen die tijd voor ~15K een Model 3 te kunnen kopen, moet nog maar zien wat de afschrijving bij een e-Niro doet.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als je al een leaseauto hebt, is het makkelijk om voor een tesla M3 te gaan. Je levert je oude auto in en gaat de M3 ophalen.
Mijn e-niro is van mijzelf en niet echt in te ruilen bij Tesla. Ze geven een voorstel wat je nog terugkrijgt voor je auto en dat kan dus nog lager uitpakken als je je auto daadwerkelijk in komen leveren. Je weet dus van tevoren niet waar je aan toe bent, anders was ik waarschijnlijk ook al eens serieus gaan kijken naar de M3.
In ieder geval veel succes en plezier gewenst met je nieuwe Tesla! Als je met de e-niro al zo'n verbruik haalde, zal het met de Tesla helemaal een grote actieradius opleveren.
Mijn e-niro is van mijzelf en niet echt in te ruilen bij Tesla. Ze geven een voorstel wat je nog terugkrijgt voor je auto en dat kan dus nog lager uitpakken als je je auto daadwerkelijk in komen leveren. Je weet dus van tevoren niet waar je aan toe bent, anders was ik waarschijnlijk ook al eens serieus gaan kijken naar de M3.
In ieder geval veel succes en plezier gewenst met je nieuwe Tesla! Als je met de e-niro al zo'n verbruik haalde, zal het met de Tesla helemaal een grote actieradius opleveren.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Linkje van abnormaal motorgeluid http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr7.mp4bnwgraaf schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:51:
Linkje van abnormaal geluid van de reductiebak http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr2.mp4
Linkje van normaal geluid http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr5.mp4
Knip
[ Voor 109% gewijzigd door Notna op 29-05-2024 19:20 . Reden: Hier hebben we Vraag en Aanbod voor, maar ik zou een ander platform kiezen dan GoT voor auto verkopen ]
Lekker dan... Mijn geluid is totaal anders.Bij mij klinkt het meer als een ratel, dus een scherper afgebakend "tikken". Maar dan een zware tik. En ook (nog) niet zo luid als in het filmpje.ningalloon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Linkje van abnormaal motorgeluid http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr7.mp4
Linkje van abnormaal geluid van de reductiebak http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr2.mp4
Linkje van normaal geluid http://dealervideos.kia.c...et/ffg/tsb/2021/evgr5.mp4
Kun jij een opname maken en delen? Ben wel benieuwd.multikoe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:57:
[...]
Lekker dan... Mijn geluid is totaal anders.Bij mij klinkt het meer als een ratel, dus een scherper afgebakend "tikken". Maar dan een zware tik. En ook (nog) niet zo luid als in het filmpje.
Ik kreeg bij 138.000 km een afwijkend geluid in de aandrijflijn. Het was niet echt een ratel maar meer een schurend geluid dat goed hoorbaar was bij ongeveer 30-60 km/u. Dealer concludeerde een beschadigd lager en de motor is onder garantie vervangen. Werd geen seconde moeilijk over gedaan.
Ik ga deze week nog over de 150.000 km grens heen. Daarmee komt een eind aan mijn garantie. Nét binnen de garantietermijn krijg ik nog 2 reparaties, die zijn gepland half juni a.s. Het gaat om de stuurflippers en de verdamper van de airco. Het was wel even spannend omdat de diagnose écht voor de 150.000km of 7 jaar moet zijn gedaan. Dat is een eis van Kia NL. Dat er nu relatief lange wachttijden zijn voor het maken vam een afspraak is geen argument. Wees er dus tijdig bij als je nog iets voor de 150.000 km wil laten beoordelen. Dat de reparatie nu bij ongeveer 152.000 km plaatsvindt maakt ook niet uit. De diagnose was binnen de termijn.
Ik ga deze week nog over de 150.000 km grens heen. Daarmee komt een eind aan mijn garantie. Nét binnen de garantietermijn krijg ik nog 2 reparaties, die zijn gepland half juni a.s. Het gaat om de stuurflippers en de verdamper van de airco. Het was wel even spannend omdat de diagnose écht voor de 150.000km of 7 jaar moet zijn gedaan. Dat is een eis van Kia NL. Dat er nu relatief lange wachttijden zijn voor het maken vam een afspraak is geen argument. Wees er dus tijdig bij als je nog iets voor de 150.000 km wil laten beoordelen. Dat de reparatie nu bij ongeveer 152.000 km plaatsvindt maakt ook niet uit. De diagnose was binnen de termijn.
Ik zal kijken of dat lukt.CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Kun jij een opname maken en delen? Ben wel benieuwd.
Nu dit nog zien te onthouden de komende 120k km of tot begin dec 2028joepie de p schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:25:
Ik kreeg bij 138.000 km een afwijkend geluid in de aandrijflijn. Het was niet echt een ratel maar meer een schurend geluid dat goed hoorbaar was bij ongeveer 30-60 km/u. Dealer concludeerde een beschadigd lager en de motor is onder garantie vervangen. Werd geen seconde moeilijk over gedaan.
Ik heb een opname gemaakt, maar je hebt er niets aan.... Ik hoor in de opname het kloppende/tikkende geluid niet, terwijl ik dat zelf wel hoor. Maar kennelijk (luisterend naar de andere opnames) is het geluid bij mij (nog) wel erg zacht. Wel hoor je het licht gierende geluid op hogere snelheid duidelijker. Maar het heeft niet zoveel zin het geluid te posten hier.CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Kun jij een opname maken en delen? Ben wel benieuwd.
@multikoe ok. Heb zelf ook het idee dat er bij mij wat aanloopt bij lagere snelheid (met VESS en radio uit is het goed te horen). Maar niet vergelijkbaar met het geluid hierboven.
Bij mij klinkt het ook heel anders. Dat geluid van het eerste filmpje heb ik helemaal niet. Het ratel geluid van het tweede filmpje heb ik wel maar minder hard. En dan heb ik nog het "gierende" geluid (betere omschrijving dan fluitend) bij versnellen en afremmen.multikoe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:57:
[...]
Lekker dan... Mijn geluid is totaal anders.Bij mij klinkt het meer als een ratel, dus een scherper afgebakend "tikken". Maar dan een zware tik. En ook (nog) niet zo luid als in het filmpje.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.