Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik gebruik deze (werkt dus niet voor de 2019 versie)):berrieberrie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:09:
[...]
Vraagje over home assistant.
Welke integratie is dat dan?
Ik kan er verschillende vinden.
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
De vraag is nu alleen of iemand het oppakt om te onderhouden..
Code Maintainers Wanted
I no longer have a Kia or Hyundai so don't maintain this like I used to. Others who are interested in jumping in are welcome to join the project! Even just pull requests are appreciated!
[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 13-05-2024 19:49 ]
Kia eNiro MY 2019 met de Mijnkia app voorziening.
Op het dashboard, was wel even een verbazing minimaal waard, bij 91% SOC, maar 345 km actieradius.
In de app echter gewoon wat je verwacht, 409 km (en dus ca. 450 km bij 100%).
Vreemd hoor. Zien of het dashboard morgen bijtrekt.
Ik heb dezelfde en die werkt vooralsnog prima!gjcvro schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:49:
[...]
Ik gebruik deze (werkt dus niet voor de 2019 versie)):
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
De vraag is nu alleen of iemand het oppakt om te onderhouden..
Code Maintainers Wanted
I no longer have a Kia or Hyundai so don't maintain this like I used to. Others who are interested in jumping in are welcome to join the project! Even just pull requests are appreciated!
Ik heb wel een hoop sensoren uitgezet, want er worden wel heel veel dingen bijgehouden (iets van 44 stuks).
Nee, ik denk dat dat in mijn situatie toen anders was, want in België en daarna heb ik gewoon regelmatig met de auto gereden. Ik kreeg de melding in België dat er geen verbinding gemaakt kon worden met de auto toen ik vanuit de Kia Connect-app iets wou doen en dat bleef zo toen ik in Nederland was.zeroday schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:25:
[...]
Wellicht hebben ze daar dan wel weer een aanpassing op gemaakt.
Zo heeft mijn auto de afgelopen week 11 dagen in een parkeergarage gestaan. Toen ik in Egypte wilde kijken of ik contact met de auto kon krijgen kreeg ik de melding dat de status niet meer uitgelezen kon worden omdat de auto al een tijd niet meer was gebruikt en dat de remote status optie niet meer werkte om zo de batterij te sparen! .. Remote functie zou weer gaan werken nadat ik een x aantal minuten met de auto weer had gereden (een melding dus in de APP)
Dus je aanname kan best .. Nu had ik net een week voor vakantie mijn batterij kaduuk en was er een nieuwe ingezet (en ja .. wellicht heb ik de levensduur zelf omzeep geholpen door een aansteker band oppomp set te gebruiken, waarbij ik vergat de auto aan te zetten.. en was dus erg blij dat alles nog steeds ok was toen ik weer bij de auto stond vorige week
Ik heb het vorige week ook voor de eerste keer meegemaakt dat ik de melding kreeg dat de auto in de spaarstand was gegaan toen ik er ruim een week of zo niet mee gereden had, maar ik denk dat dat iets anders is.
Het enige minpuntje is de manier waarop informatie (niet) wordt gepresenteerd. Zo is eigenlijk niet duidelijk waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Wij werden in Duitsland bijna 100 kilometer door het binnenland gestuurd. Al die tijd vraag je je af of dit is vanwege een blokkade op de snelweg of gewoon een beroerde navigatiebeslissing. Google maps erbij gepakt en verrek: zelfde route.
Ook zou ik graag een overzicht zien van de route, met laadstops en een verwachte SOC bij aankomst. Ik hoef de laadtijd niet te weten (die varieert toch teveel). Nog mooier zou het zijn als meteen ook alternatieven in de buurt van de geplande laadstop zichtbaar zouden zijn (bijvoorbeeld als icoontjes langs de route).
Als met al niet ontevreden met de Kia navigatie dus...
Mooi, maar toch vind ik 15% SOC best veel. Bij snellader kom ik liever met ca. 5% aan, dan kun je nog beetje minder traag laden. En in op die route is er binnen de 10km wel weer een alternatieve laadmogelijkheid als dat nodig zou zijn.multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:08:
Nog even over die lange reis die ik laatst maakte vanuit Innsbruck: ik heb voor de grap de Kia Navigatie maar eens gebruikt, inclusief het plannen van de laadstops. En dat werkte verrassend goed. De laadstops worden dynamisch bijgewerkt als het verbruik sterk veranderd en ze lijken berekend te worden op ongeveer 15% SOC bij aankomst. Ik was eerlijk gezegd blij verrast.
Het enige minpuntje is de manier waarop informatie (niet) wordt gepresenteerd. Zo is eigenlijk niet duidelijk waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Wij werden in Duitsland bijna 100 kilometer door het binnenland gestuurd. Al die tijd vraag je je af of dit is vanwege een blokkade op de snelweg of gewoon een beroerde navigatiebeslissing. Google maps erbij gepakt en verrek: zelfde route.
Ook zou ik graag een overzicht zien van de route, met laadstops en een verwachte SOC bij aankomst. Ik hoef de laadtijd niet te weten (die varieert toch teveel). Nog mooier zou het zijn als meteen ook alternatieven in de buurt van de geplande laadstop zichtbaar zouden zijn (bijvoorbeeld als icoontjes langs de route).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik ben er dus ook best enthousiast over!multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:08:
Nog even over die lange reis die ik laatst maakte vanuit Innsbruck: ik heb voor de grap de Kia Navigatie maar eens gebruikt, inclusief het plannen van de laadstops. En dat werkte verrassend goed. De laadstops worden dynamisch bijgewerkt als het verbruik sterk veranderd en ze lijken berekend te worden op ongeveer 15% SOC bij aankomst. Ik was eerlijk gezegd blij verrast.
Binnen Nederland laad ik niet in het openbaar, dus daar heb ik het niet nodig en pak ik dan toch weer Tomtom erbij vanwege de betere terugkoppeling wat betreft files.
Maar tijdens de vakanties met langere reizen vind ik het echt wel prima werken! Ook de live informatie (bezet/vrij) en het vermogen van de laadpunten is erg prettig.
Ik ben het er wel mee eens, dat het fijn zou zijn, als je wat alternatieven voorgeschoteld zou krijgen en wat meer invloed zou hebben op bijvoorbeeld minimum SOC voor een laadstop en info over de SOC bij aankomst en vertrek van een laadpunt.
Ik heb printscreens gezien waarbij dat wel het geval is en datis dan wellicht bij andere Kia modellen of wellicht in andere regio's.
Voor mij zou het mijn vaste systeem voor elke rit worden (niet alleen in de vakanties) als ik nog iets betere en meer automatische terugkoppeling kreeg over verkeersgesteldheid. Ik heb al voorgelegd, dat ik het al een stuk beter zou vinden, als er een file symbool in het scherm verschijnt, wanneer er een file is ontstaan verder op de route.
Nu moet ik zelf handmatig steeds naar het file overzicht schakelen om te kijken of er files zijn ontstaan.... Ze hebben dit verzoek aangehoord, maar ik heb niet de ilusie dat er daarmee nu iets gedaan zal zijn in de komende update....
Dan maak je toch zelf de beslissing om nog even door te rijden en verderop te gaan laden.eltron schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:46:
[...]
Mooi, maar toch vind ik 15% SOC best veel. Bij snellader kom ik liever met ca. 5% aan, dan kun je nog beetje minder traag laden. En in op die route is er binnen de 10km wel weer een alternatieve laadmogelijkheid als dat nodig zou zijn.
Er is tenslotte niets mis met af en toe zelf nog eens na te denken en zelf een beslissing te nemen ipv te verwachten dat ieder toestel dat voor ons tot in den treure gepland moet doen.
Dat doe ik sowieso altijd, zelf beslissen.IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Dan maak je toch zelf de beslissing om nog even door te rijden en verderop te gaan laden.
Er is tenslotte niets mis met af en toe zelf nog eens na te denken en zelf een beslissing te nemen ipv te verwachten dat ieder toestel dat voor ons tot in den treure gepland moet doen.
Maar ik heb dus meer op met systemen waar je de eigen voorkeur kunt instellen dan met systemen waarbij je maar moet raden hoe het algoritme werkt.
En ik zie over het algemeen dat in het laatste geval teveel voorzichtigheid wordt ingebouwd.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat laatste is niet helemaal waar. Er zijn inderdaad stukken van de route waar het wemelt van de snelladers, maar er zijn ook stukken waar de afstand wel wat groter is. Bovendien werd ik ergens halverwege van de snelweg afgeleid en toen belandde ik in de laad-woestijn. Ik probeer dus altijd ergens rond de 15% uit te komen, maar ik geef toe: dat is ook voor mijn gemoedsrusteltron schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:46:
[...]
Mooi, maar toch vind ik 15% SOC best veel. Bij snellader kom ik liever met ca. 5% aan, dan kun je nog beetje minder traag laden. En in op die route is er binnen de 10km wel weer een alternatieve laadmogelijkheid als dat nodig zou zijn.
Nog even: mijn gemoedsrust zou geholpen zijn als ik rond het geplande laadstation de alternatieven kon zien.
Wist niet eens dat de e-niro dit deed nu rij ik zelden grote trips maar ga het toch eens uitvissen.multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:08:
Het is erg simpel (en dat is meteen het grootste nadeel): als je een bestemming invoert die verder ligt dan je batterij je kan brengen dan stelt het systeem de vraag of je laadstops wil inplannen. Als je daar "Yes" op antwoord dan plant hij een route langs laadstations. Die route is dynamisch en wordt bijgewerkt als de omstandigheden dat vereisen. Je kunt verder niets instellen en je kunt (volgens mij) ook niet een ander laadstation kiezen.oldie127 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:25:
[...]
Wist niet eens dat de e-niro dit deed nu rij ik zelden grote trips maar ga het toch eens uitvissen.
Ik heb vandaag ook een lange rit in Duitsland gemaakt. Ik vond daarbij de tab "rust" wel handig. Je ziet alle parkeerplaatsen langs de route met hun faciliteiten. Ik wilde bijvoorbeeld de auto kunnen opladen en wat eten bij de mc donalds. Dat stond dus heel mooi aangegeven bij rust.multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Het is erg simpel (en dat is meteen het grootste nadeel): als je een bestemming invoert die verder ligt dan je batterij je kan brengen dan stelt het systeem de vraag of je laadstops wil inplannen. Als je daar "Yes" op antwoord dan plant hij een route langs laadstations. Die route is dynamisch en wordt bijgewerkt als de omstandigheden dat vereisen. Je kunt verder niets instellen en je kunt (volgens mij) ook niet een ander laadstation kiezen.
Ik haalde de rit overigens net en zou ongeveer 15% over hebben op de bestemming. Dus ik kreeg niet de vraag om tussenstops toe te voegen.
Overigens zijn veel snelwegen in Duitsland een ramp om te rijden. Er zijn veel werkzaamheden en wegen afgesloten. Mogelijk dat je daarom zoveel om hebt gereden.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Waar zie jij een tab "rust"?DutchKel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:00:
[...]
Ik heb vandaag ook een lange rit in Duitsland gemaakt. Ik vond daarbij de tab "rust" wel handig. Je ziet alle parkeerplaatsen langs de route met hun faciliteiten. Ik wilde bijvoorbeeld de auto kunnen opladen en wat eten bij de mc donalds. Dat stond dus heel mooi aangegeven bij rust.
Ik haalde de rit overigens net en zou ongeveer 15% over hebben op de bestemming. Dus ik kreeg niet de vraag om tussenstops toe te voegen.
Overigens zijn veel snelwegen in Duitsland een ramp om te rijden. Er zijn veel werkzaamheden en wegen afgesloten. Mogelijk dat je daarom zoveel om hebt gereden.
Daarvoor moet je de routebegeleiding aan de rechter kant van het navigatiescherm aan zetten. Daarvoor zit er volgens mij rechts onder en knop als je deze begeleiding uit hebt staan.
In dit scherm heb je informatie over de volgende drie navigatie stappen en hier vind je drie tabs.
Ik moest ook even knipperen. Bij mij heet hij "Rest" (engels). Verder klopt de uitleg hoe je er komt van @bnwgraaf. Als je in het mapscherm zit, heb je rechtsonderin een knop om de routestappen te laten zien. Die klapt uit en dan heb je de middelste tab Rust. Ik heb daar al vaker over verteld: dit is een dynamisch overzicht van alle "rust"-plaatsen langs de weg, inclusief een indicatie of er een restaurant en laadpalen zijn.
Wat in dat overzicht ongelooflijk irritant is, is dat de afstanden worden getoond *tussen* de rustplaatsen. Je moet die dus optellen om tot de totale afstand tot de eerste laadpaal te komen. Bovendien staan ze ook nog eens visueel op de verkeerde plek, maar dat is mijn dingetje...
Probeer eens te kijken met airco uit. Al is het verschil wel erg groot. De app laat kale Waarden zien zonder gebruikers. Vooral airco en heater hebben in loedEVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
Vandaag viel me iets vreemds op.
Op het dashboard, was wel even een verbazing minimaal waard, bij 91% SOC, maar 345 km actieradius.
Daar ik eigenlijk altijd in 'Sport' rij met de klimaatinstallatie aan komt dat nooit overeen.
Ik ben sinds een maand aan het werk vanuit een ander kantoor bij zelfde werkgever en die route ligt de e-Niro wel enorm goed, het gemiddelde verbruik ligt in de afgelopen maand tussen de 13,5 en 14 kWh per 100km. Hierdoor haal ik met gemak 400+ km en krijg ik het ook wel op het scherm.
Jammer dat een ritje ergens anders naartoe (lees hoger verbruik) dan al snel afwijkt van je GOM. Maar ik zit ondertussen op 80.000km met laatste jaar vrij veel snelladen (Tesla SuC is nou eenmaal goedkoper dan meeste AC laders)
Het maakt uit of je de app bekijkt terwijl de auto uit staat of dat je kijkt terwijl hij aan staat. Als de auto uit staat, dan wordt het bereik in de app weergegeven dat je zou halen met alle verbruikers (climate e.d.) uit. Als de auto aan staat, dan is het bereik (ongeveer) hetzelfde als wat je in het dashboard ziet.EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:47:
Vandaag viel me iets vreemds op.
Dit geldt overigens voor mijn 2021 Kia, dus met de andere app. Maar ik kan me voorstellen dat het mechanisme hetzelfde is.
Ik kijk 's ochtends naar de data in de app en ik weet dan dat ik (afhankelijk van het weer enzo) daar altijd wat km's van af moet trekken.
En ik heb jou toen verteld dat je dat kunt instellen!multikoe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:08:
[...]
Ik moest ook even knipperen. Bij mij heet hij "Rest" (engels). Verder klopt de uitleg hoe je er komt van @bnwgraaf. Als je in het mapscherm zit, heb je rechtsonderin een knop om de routestappen te laten zien. Die klapt uit en dan heb je de middelste tab Rust. Ik heb daar al vaker over verteld: dit is een dynamisch overzicht van alle "rust"-plaatsen langs de weg, inclusief een indicatie of er een restaurant en laadpalen zijn.
Wat in dat overzicht ongelooflijk irritant is, is dat de afstanden worden getoond *tussen* de rustplaatsen. Je moet die dus optellen om tot de totale afstand tot de eerste laadpaal te komen. Bovendien staan ze ook nog eens visueel op de verkeerde plek, maar dat is mijn dingetje...
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:17:
[...]
Ik heb het gevonden, het is inderdaad een instelling:
Ga naar het menu:
Setup (knop dashboard) >> Navigatie (icoontje) >> Navigatie (linker zij menu)
Daar vind je, als ik het goed zeg uit mijn hoofd, de optie voor "afstand instelling". Het kan ook iets anders heten...
En die kon ik toen niet vinden.... Ik zal nog eens kijken.bnwgraaf schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:04:
[...]
En ik heb jou toen verteld dat je dat kunt instellen!![]()
[...]
Okay dan:multikoe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:25:
[...]
En die kon ik toen niet vinden.... Ik zal nog eens kijken.
/f/image/ITNdKyauMt4bbc34OyqN3Za8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tDrOWNLlTGNI8M3GurKXJ59N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XTAApVQKepJNRJEXrH1m8JqL.png?f=fotoalbum_large)
@multikoe Dat zal het dan denk ik wel zijn.multikoe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:40:
[...]
Het maakt uit of je de app bekijkt terwijl de auto uit staat of dat je kijkt terwijl hij aan staat. Als de auto uit staat, dan wordt het bereik in de app weergegeven dat je zou halen met alle verbruikers (climate e.d.) uit. Als de auto aan staat, dan is het bereik (ongeveer) hetzelfde als wat je in het dashboard ziet.
Dit geldt overigens voor mijn 2021 Kia, dus met de andere app. Maar ik kan me voorstellen dat het mechanisme hetzelfde is.
Ik kijk 's ochtends naar de data in de app en ik weet dan dat ik (afhankelijk van het weer enzo) daar altijd wat km's van af moet trekken.
Toen ik gisteren de actieradius bekeek op de telefoon, terwijl ik in de auto zat met “draaiende” motor, waren de getallen inderdaad gelijk, en ongewoon laag.
Zojuist weer gecontroleerd, nu de auto geparkeerd staat, en er is weer een verschil van ca. 45 km (340 op de display, 385 in de app), bij SoC van 86%. Dat eerste betekent dan een actieradius van maar 395 km, en dat haal ik ook in de winter meestal wel. Dus dat baarde me zorgen.
Momenteel rijden we veel korte ritten, kan zomaar bijdragen aan dit effect, want ik heb het eerlijk gezegd nog niet eerder gezien. Meestal stond de display in de maanden mei-september bij 80% SoC op minimaal 360 km actieradius.
Ik ga het in de gaten houden.
Bedankt voor jullie inzichten.
Hou er rekening mee dat korte ritten meer energie vragen omdat in de zomer het interieur afgekoeld moet worden en in de winter opgewarmd. Dat duurt een aantal minuten (10 ofzo) waarin de climate control op vol vermogen staat te werken.EVfan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:47:
[...]
@multikoe Dat zal het dan denk ik wel zijn.
Toen ik gisteren de actieradius bekeek op de telefoon, terwijl ik in de auto zat met “draaiende” motor, waren de getallen inderdaad gelijk, en ongewoon laag.
Zojuist weer gecontroleerd, nu de auto geparkeerd staat, en er is weer een verschil van ca. 45 km (340 op de display, 385 in de app), bij SoC van 86%. Dat eerste betekent dan een actieradius van maar 395 km, en dat haal ik ook in de winter meestal wel. Dus dat baarde me zorgen.
Momenteel rijden we veel korte ritten, kan zomaar bijdragen aan dit effect, want ik heb het eerlijk gezegd nog niet eerder gezien. Meestal stond de display in de maanden mei-september bij 80% SoC op minimaal 360 km actieradius.
Ik ga het in de gaten houden.
Bedankt voor jullie inzichten.
Bij extreem warm of koud zet ik m op afstand vast aan, terwijl hij aan de lader hangt
(511 km vandaag begonnen, gisteren 530 maar airco moest bij 28 graden wel ff aan de bak, want toen moest ik m harder zetten. E Soul)
Kregen herhaaldelijk meldingen over de remmen/abs bij het opstarten. ‘Controleer de remmen’. Soms niet, soms wel. Dan viel alle druk op de rem weg en was de enige optie uitzetten (autohold) of wegrollen. Wordt inmiddels uitgelezen bij de dealer.
Niet vroeg, maar ook zeker niet laat voor de eerste mankementen. Maar misschien heb ik een wat vertekend beeld omdat ik van een lexus ct200h af kom.YKla schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:06:
Inmiddels 150k op de teller en de auto begint de eerste mankementen te vertonen.
Kregen herhaaldelijk meldingen over de remmen/abs bij het opstarten. ‘Controleer de remmen’. Soms niet, soms wel. Dan viel alle druk op de rem weg en was de enige optie uitzetten (autohold) of wegrollen. Wordt inmiddels uitgelezen bij de dealer.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
En nu er een keer een storing optreedt, is het misschien wat voorbarig om te zeggen dat "de auto de eerste mankementen begint te vertonen".13art schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:26:
[...]
Niet vroeg, maar ook zeker niet laat voor de eerste mankementen. Maar misschien heb ik een wat vertekend beeld omdat ik van een lexus ct200h af kom.
Het blijft techniek. Ik heb met vele honderdduizenden kilometers in diverse Mazda's eigenlijk nauwelijks storingen gehad, maar het blijft techniek. Er kan altijd een keer iets defect raken, maar dit klinkt alsof de auto nu op allerlei plekken gebreken begint te vertonen...
Kia staat in het algemeen goed bekend wat betrouwbaarheid betreft, maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets defect kan raken...
Same, maar dan met de Lexus. BIjna 200k probleemloos in gereden. Maar goed het afscheid in nabij. Om 11uur vandaag inruilen voor de E-Niro.bnwgraaf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:43:
[...]
En nu er een keer een storing optreedt, is het misschien wat voorbarig om te zeggen dat "de auto de eerste mankementen begint te vertonen".
Het blijft techniek. Ik heb met vele honderdduizenden kilometers in diverse Mazda's eigenlijk nauwelijks storingen gehad, maar het blijft techniek. Er kan altijd een keer iets defect raken, maar dit klinkt alsof de auto nu op allerlei plekken gebreken begint te vertonen...
Kia staat in het algemeen goed bekend wat betrouwbaarheid betreft, maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets defect kan raken...
Zijn er hier trouwens mensen die ook life hammers hebben gemonteerd? Zo ja waar? Meest bereikbare plek in nood is over het algemeen het plafond, maar esthetisch is dat niet ideaal. Wellicht is er een mooie tussenweg?
[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 17-05-2024 09:02 ]
Goed dat je daarover begint, ik heb daar ook al aan zitten denken, maar het is inderdaad niet de fraaiste plek...13art schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Same, maar dan met de Lexus. BIjna 200k probleemloos in gereden. Maar goed het afscheid in nabij. Om 11uur vandaag inruilen voor de E-Niro.
Zijn er hier trouwens mensen die ook life hammers hebben gemonteerd? Zo ja waar? Meest bereikbare plek in nood is over het algemeen het plafond, maar esthetisch is dat niet ideaal. Wellicht is er een mooie tussenweg?
Ik zag ook ergens een heel mooi compacte lifehammer, met een soort veer-systeem. Die zag er op zich wel wat beter uit, maar ben er daarna weer niet meer mee bezig geweest....
Kwam er al wel eentje tegen die blijkbaar voor mensen die kleurenblind zijn is bedoeldbnwgraaf schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Goed dat je daarover begint, ik heb daar ook al aan zitten denken, maar het is inderdaad niet de fraaiste plek...
Ik zag ook ergens een heel mooi compacte lifehammer, met een soort veer-systeem. Die zag er op zich wel wat beter uit, maar ben er daarna weer niet meer mee bezig geweest....
:strip_exif()/f/image/OoSeSqygYw5RDgFySWhCbnne.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou inderdaad!13art schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:46:
[...]
Kwam er al wel eentje tegen die blijkbaar voor mensen die kleurenblind zijn is bedoeld
[Afbeelding]
Kijk, zoiets als dit ziet er dan wat fraaier uit; geen idee of het net zo goed werkt:
https://www.amazon.nl/Ham...Escape/dp/B0CNLVSH6N?th=1
Nee, maar wel een gordelcutter.13art schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Zijn er hier trouwens mensen die ook life hammers hebben gemonteerd?
Net voordat de paniek opkwam en ik een telefoonnummer van de pechdienst wilde zoeken herinnerde ik me dat de keyfob ook een fysieke sleutel herbergt. Deur netjes open, alarm ging wel af (misschien sleutel in het slot laten als je de deur fysiek open doet?) maar na een minuut of zo weer uit. En dan starten... Dus de sleutel/keyfob vlakbij de startknop houden en die dan indrukken (of met de sleutel indrukken). En vervolgens nog even een keer zodat de auto ook door heeft dat de sleutel in de auto is.
Al met al prima thuisgekomen. Morgen even batterij wisselen en hopen dat alles dan weer normaal werkt. Maar voor mensen die zoiets ook kan overkomen dus even de reminder: fysieke sleutel uit de keyfob halen, en bij het starten de sleutel/keyfob bij de startknop houden. Niks aan de hand...
Staat ook vast in de handleiding, maar als die dan weer in de afgesloten auto ligt 😅.
Ik was vanavond de e-Niro aan het inpakken voor 1,5 week vakantie. Tussendoor even hapje eten en daarna weer verder met inpakken.
Toen ik klaar was wilde ik de auto onder de carport omdraaien om aan de lader te hangen (dan hoeft de kabel minder ver uitgerekt te worden). Ik wilde de auto starten maar kreeg de melding "sleutel niet gevonden"... Vreemd.... Toen de andere sleutel erbij gehaald maar dezelfde melding... Een keer de portieren op slot en daarna weer ontgrendeld, maar dat hielp ook niet. Wel klonk het alsof de vergrendeling wat moeizamer ging.... Oh sh.... Accu leeg!
Dan maar aan de lader... Helaas, de auto stond niet ver genoeg op de oprit en dus had ik net te weinig kabel!
Startkabels gepakt en de trouwe Mazda de oprit op gereden (de Kia stond gelukkig met de neus naar de staat). Motorkap van de Kia geopend en daarna die van de Mazda.. uh... Verrassing: onder de motorkap van de Mazda lag en dood kauwtje op de accu!
Nu hebben we een paar dagen geleden tijdens het rijden en vogel onder de auto zien verdwijnen, maar dan zou het betekenen dat deze naar boven geslingerd/gezogen is tot op de accu??
Andere optie, waar ik nog minder blij van wordt: steenmarters staan er ook om bekend dode beesten onder de motorkap te verstoppen....
Ik ga dus twee dingen op heel korte termijn aanschaffen:
Een marter verjager voor beide auto's (al zijn de meningen daarover nogal verdeeld).
En een jumpstarter voor de Kia.
Hopelijk sta ik deze week niet met lege accu want de jumpstarter krijg ik voor morgen ochtend niet meer aangeschaft.
Oh... Dus jij hebt ook even met "startproblemen gestaan vanwege een lege batterij, alleen door een andere batterij!TechLight schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:22:
Vandaag deed mijn keyfob het ineens niet meer (niks gemerkt eerder dat de batterij leeg aan het gaan was, deed het nu ook niet meer vlakbij de auto, achter, links, rechts).
Net voordat de paniek opkwam en ik een telefoonnummer van de pechdienst wilde zoeken herinnerde ik me dat de keyfob ook een fysieke sleutel herbergt. Deur netjes open, alarm ging wel af (misschien sleutel in het slot laten als je de deur fysiek open doet?) maar na een minuut of zo weer uit. En dan starten... Dus de sleutel/keyfob vlakbij de startknop houden en die dan indrukken (of met de sleutel indrukken). En vervolgens nog even een keer zodat de auto ook door heeft dat de sleutel in de auto is.
Al met al prima thuisgekomen. Morgen even batterij wisselen en hopen dat alles dan weer normaal werkt. Maar voor mensen die zoiets ook kan overkomen dus even de reminder: fysieke sleutel uit de keyfob halen, en bij het starten de sleutel/keyfob bij de startknop houden. Niks aan de hand...
Staat ook vast in de handleiding, maar als die dan weer in de afgesloten auto ligt 😅.
In de handleiding staat volgens mij ook hoe je het alarm in deze situatie still kunt houden/krijgen...
[ Voor 99% gewijzigd door bnwgraaf op 18-05-2024 01:45 ]
Lang weekend voor de boeg met veel km's rijden, dus dacht op te laden tot 100% maar nu geeft de auto aan dat dit nog zo'n 5,5 uur gaat duren.
Volgens de Tibber app gaat het laden nu met zo'n 1750W. Sowieso niet boven de 3800W zien komen (3 fasen lader, 16A kabel). Snap geloof ik nog niet veel van de laadsnelheden

[ Voor 93% gewijzigd door 13art op 18-05-2024 11:41 ]
Wat een mooi compact dingetje is dat!
Is je kabel wel 3-fase? En is je laadpaal juist ingesteld? 3,7kW is namelijk de max op 1 fase 16A.13art schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:31:
Hoe snel gaat het laden op een thuislader bij jullie voor de laatste 25%?
Lang weekend voor de boeg met veel km's rijden, dus dacht op te laden tot 100% maar nu geeft de auto aan dat dit nog zo'n 5,5 uur gaat duren.
Volgens de Tibber app gaat het laden nu met zo'n 1750W. Sowieso niet boven de 3800W zien komen (3 fasen lader, 16A kabel). Snap geloof ik nog niet veel van de laadsnelheden
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-05-2024 11:45 ]
Volgens het label op de kabel is het 3 fasen, althans dat is mijn interpretatie van de 3p die er op staat.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:43:
[...]
Is je kabel wel 3-fase? En is je laadpaal juist ingesteld?
Laadpaal gaat allemaal via Tibber daar kan ik eigenlijk niet zo heel veel meer op instellen. Ik lijk ook geen rechten meer te hebben om via de Easee app de boel in te stellen (na vanochtend eerst alles verwijderd te hebben). Ondanks dat ik in de Easee app de lader niet meer kan toevoegen werkt het in de Tibber app wel. (heb Tibber overigens al gemaild dat ik geen toegang meer heb maar zij blijkbaar wel aangezien ik via de Tibber app wel het laden kan starten ed).
Maar voor zover ik kan instellen staat alles volgens mij goed ingesteld.
Goed punt, nu niet echt tijd meer voor maar zal ik een volgende keer doen.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:48:
@13art probeer eens bij een openbare laadpaal te laden, om uit te sluiten dat het aan de paal ligt?
Edit:
Wat overigens nog wel kan is dat aan de kant van Tibber de boel nog ingesteld staat op 1 fase. Toen we over gingen naar Tibber was het nog 1 fase en sinds afgelopen dinsdag 3 fasen. Dus wellicht dat we daar iets niet helemaal lekker gaat.
[ Voor 30% gewijzigd door 13art op 18-05-2024 12:04 ]
Met de wasmachine boven aan wordt er wel een extra fase bij gepakt dus lijkt me dan dat het aan Tibbers kant wel goed zit.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:12:
@13art ja grote kans. Dat zijn vaak instellingen die niet automatisch gaan.
Heeft al eens een hoop gepijns veroorzaakt..
Goede, zal ik eens naar kijken. Al lijkt het dat er nu na een tijdje toch 2 fasen gebruikt worden.SoFTSTuFF schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:29:
@13art staat het in de auto ook goed, bij mij ( Kia Niro) kan ik daar ook de laadstroom begrenzen.
Heeft al eens een hoop gepijns veroorzaakt..
:strip_exif()/f/image/GwzxyjowHoeaITdaEk3WAMFV.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: toch niet vrees ik. Die pieken naar 2 fasen zal de wasmachine geweest zijn die aan het centrifugeren was vrees ik
[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 18-05-2024 12:37 ]
Gebruik jij daarvoor een 16A 3 fasen kabel?SoFTSTuFF schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:33:
Mijn auto laad nu met 10,7kW en moet van 73% naar 100% en "denkt" daar 2 uur en 10 minuten over te doen.
Ik zal moeten wachten tot na Hemelvaart gezien in een soort van buitengesloten lijk van mijn eigen laadpaal maar hij wel gelocked lijkt op 1 fase. So be it.
:strip_exif()/f/image/xC3pv0DCZ0ek2Zl9Aguw1rlk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door 13art op 18-05-2024 15:23 ]
@bnwgraafbnwgraaf schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 01:37:
Okay, de anekdote van vanavond zorgt ervoor dat ik twee dingen ga regelen op korte termijn!
Ik was vanavond de e-Niro aan het inpakken voor 1,5 week vakantie. Tussendoor even hapje eten en daarna weer verder met inpakken.
Toen ik klaar was wilde ik de auto onder de carport omdraaien om aan de lader te hangen (dan hoeft de kabel minder ver uitgerekt te worden). Ik wilde de auto starten maar kreeg de melding "sleutel niet gevonden"... Vreemd.... Toen de andere sleutel erbij gehaald maar dezelfde melding... Een keer de portieren op slot en daarna weer ontgrendeld, maar dat hielp ook niet. Wel klonk het alsof de vergrendeling wat moeizamer ging.... Oh sh.... Accu leeg!
Dan maar aan de lader... Helaas, de auto stond niet ver genoeg op de oprit en dus had ik net te weinig kabel!
Startkabels gepakt en de trouwe Mazda de oprit op gereden (de Kia stond gelukkig met de neus naar de staat). Motorkap van de Kia geopend en daarna die van de Mazda.. uh... Verrassing: onder de motorkap van de Mazda lag en dood kauwtje op de accu!
Nu hebben we een paar dagen geleden tijdens het rijden en vogel onder de auto zien verdwijnen, maar dan zou het betekenen dat deze naar boven geslingerd/gezogen is tot op de accu??
Andere optie, waar ik nog minder blij van wordt: steenmarters staan er ook om bekend dode beesten onder de motorkap te verstoppen....
Ik ga dus twee dingen op heel korte termijn aanschaffen:
Een marter verjager voor beide auto's (al zijn de meningen daarover nogal verdeeld).
En een jumpstarter voor de Kia.
Hopelijk sta ik deze week niet met lege accu want de jumpstarter krijg ik voor morgen ochtend niet meer aangeschaft.
Wat betreft marter verjagers, gebaseerd op helaas wat schade en schande, mijn advies is: kies niet voor een simpel ultrasoon systeem, maar een systeem van Stop&Go dat bestaat uit een sensor, controller, werkend op twee dikke knoopcellen, en 6 metalen plaatjes, waar ca. 400V op staat. Heel effectief, als je de plaatjes door de motorruimte verdeelt en een marter raakt er een komt die zeker niet meer terug.
Ook zelf oppassen, is net als schrikdaad, flinke tik.
Ik weet niet of ik een link mag plaatsen, maar o.a. bij Amazon:
https://www.amazon.nl/D-L...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hier (Twente, buitengebied) rizzelt het van de marters, maar geen schade meer gehad na installatie van de Stop&Go.
Uit welk jaar komt je auto? Niet alle Kia e-niro's kunnen op 3 fasen opladen. Die van mij kan ook maar op 1 fase opladen.13art schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Gebruik jij daarvoor een 16A 3 fasen kabel?
Ik zal moeten wachten tot na Hemelvaart gezien in een soort van buitengesloten lijk van mijn eigen laadpaal maar hij wel gelocked lijkt op 1 fase. So be it.
[Afbeelding]
Vierde kwartaal 2020. Gisteren maar even aan een Tesla lader gehangen. Dat ging dan wel vrij vlotDutchKel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:25:
[...]
Uit welk jaar komt je auto? Niet alle Kia e-niro's kunnen op 3 fasen opladen. Die van mij kan ook maar op 1 fase opladen.
Nu ja, eind 2020 zou toch AC 3F moeten zijn.
DC, zo'n stekker die uit twee delen bestaat zeg maar. Bij een vd Valk hotel.IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:49:
Aan een Tesla SuC (DC) of een Tesla AC destination charger?
Nu ja, eind 2020 zou toch AC 3F moeten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 19-05-2024 09:08 ]
WC blok.Een marter verjager voor beide auto's (al zijn de meningen daarover nogal verdeeld).
Mijn (fosiele) auto werd regelmatig door marters aangerand. Op advies van de garage er een WC blok onder de motorkap gehangen en daarna geen last meer van aangeknaagde bougie leidingen enzo.
Nu een garage, dat lost het ook op.
Dat heeft dus niets te maken met AC 1F of 3F.13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:59:
[...]
DC, zo'n stekker die uit twee delen bestaat zeg maar. Bij een vd Valk hotel.
DC kan de e-Niro in theorie tot 77 kW laden (allee als de lader het toelaat, meestal is het dan een DC50 lader en zit ie afhankelijk van de SoC ergens tussen de 20 en 48 kW).
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2024 09:16 ]
Ik ging er eigenlijk altijd standaard vanuit dat als het dc snelladen ondersteund dat het dan ook automatisch 3 fasen ac zou ondersteunen.
Weet niet precies waar die aanname vandaan komt.
Maar heb nog even een gecachte pagina van de verkoopadvertentie van het garagebedrijf en daar staat bij de technische gegevens: 11kWh laden.
[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 19-05-2024 09:25 ]
Interessante piste.
Bepaald merk en/of geur want je hebt tientallen soorten WC blokjes in uiteenlopende geuren.
Euh neen want dat zou betekenen dat een 1F e-Niro niet DC zou "snelladen".13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:16:
[...]
Ik ging er eigenlijk altijd standaard vanuit dat als het dc snelladen ondersteund dat het dan ook automatisch 3 fasen ac zou ondersteunen.
Weet niet precies waar die aanname vandaan komt.
Dat laatste is dus wel het geval.
Mijn e-Niro 2019 laadt bv. AC max. aan 7,2 kW (1F) op een 22 kW AC lader (3,5 kW op een 11 kW AC lader)
maar tot 48 kW aan een 50DC lader. Op de thuislader van AC 1F32A uieraard ook aan max. 7 kW.
Correct.13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:16:
Maar heb nog even een gecachte pagina van de verkoopadvertentie van het garagebedrijf en daar staat bij de technische gegevens: 11kWh laden.
MY 2020 zou normaal aan max. 11kW AC moeten laden (aan een geschikte laadpaal en van 0 tot 100% een 64 kWh + laadverlies
Kijk en tel het aantal aanwezige pinnen in de laadpoort van de e-Niro, dan heb je zekerheid.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2024 09:34 ]
Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad wel werkt. Het is wel aan de prijs en we hebben dus twee auto's voor de deur.... Als zo'n beest echter een keer je bedrading goed te pakken heeft, waren de kosten voor een dergelijk systeem achteraf weer niet zo hoog geweest....EVfan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:47:
[...]
@bnwgraaf
Wat betreft marter verjagers, gebaseerd op helaas wat schade en schande, mijn advies is: kies niet voor een simpel ultrasoon systeem, maar een systeem van Stop&Go dat bestaat uit een sensor, controller, werkend op twee dikke knoopcellen, en 6 metalen plaatjes, waar ca. 400V op staat. Heel effectief, als je de plaatjes door de motorruimte verdeelt en een marter raakt er een komt die zeker niet meer terug.
Ook zelf oppassen, is net als schrikdaad, flinke tik.
Ik weet niet of ik een link mag plaatsen, maar o.a. bij Amazon:
https://www.amazon.nl/D-L...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hier (Twente, buitengebied) rizzelt het van de marters, maar geen schade meer gehad na installatie van de Stop&Go.
Die ligt er bij ons nu ook in.cdwave schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:03:
[...]
WC blok.
Mijn (fosiele) auto werd regelmatig door marters aangerand. Op advies van de garage er een WC blok onder de motorkap gehangen en daarna geen last meer van aangeknaagde bougie leidingen enzo.
Nu een garage, dat lost het ook op.
En er zijn nog meer zaken waar ze niet van houden: cayennepeper, gaas onder de auto op de grond (daar lopen ze niet graag overheen).
Sommige dingen zijn omslachtig en marters schijnen op den duur ook wel aan geurtjes en zo te wennen...
Nou, de jumpstarter geen dag te vroeg gekocht!bnwgraaf schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:41:
Zo, we zijn op weg naar onze vakantie bestemming en zijn er in geslaagd toch nog op de valreep een Noco jumpstarter op te pikken. Voelt toch wel fijn!
Wat een mooi compact dingetje is dat!
Gisteravond op de camping de auto uitgeladen en tent opgezet en de portieren dus heel de tijd open gestaan.....
En ja hoor, vanmorgen waren de portieren dus niet eens meer te ontgrendelen.... Accu plat!
Met de Noco een peulenschil om de auto weer op te starten. Pff, blij dat ik hem bij me heb.
Die ga ik deze vakantie nog wel een paar keer nodig hebben!
Eigenlijk zit ik er aan te denken gewoon zelf hier een nieuwe accu te kopen en plaatsen.
Waren er nou Kia rijders die problemen hebben gehad met de dealer (garantie) vanwege het plaatsen van een andere accu of die daar discussie over hebben gehad?
Want als je de accu nog een paar keer zo helemaal leegtrekt is hij voor het einde van je vakantie echt kapot.
We weten inmiddels al dat deze stelling niet juist is. Ik heb ook een MY20 en kan maar met 1 fase laden. Een aantal forumleden (incl. mezelf) hebben een tijdje geleden uitgezocht of je aan de hand van de datum kon zien of je een 1f of 3f lader had maar helaas, verschillende kentekens met verschillende bouwdatums lieten helaas niet zien dat er bij MY20 vanaf een bepaalde datum 3f werd ingevoerd. Het was heel willekeurig of je 1f of 3f laden had. Er waren auto's van november 2020 met 1f laden, maar ook auto's van augustus 2020 die 3f laden hebben.IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Correct.
MY 2020 zou normaal aan max. 11kW AC moeten laden (aan een geschikte laadpaal en van 0 tot 100% een 64 kWh + laadverlies).
Kijk en tel het aantal aanwezige pinnen in de laadpoort van de e-Niro, dan heb je zekerheid.
Je kunt het echter ook bij de auto zien.
Als je bij de aansluiting links en rechts een plastic pinnetje hebt zitten ipv een metalen pinnetje dan heb je een 1 fase lader. De onderstaande foto laat zien hoe het bij een 1 fase lader eruit ziet.
:strip_exif()/f/image/b6NBjs73MpeejdfuAAwM0RKs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, of even die utility mode aanzetten. Wat ik zelf vaak doe bij b.v. het schoonmaken/stofzuigen in de auto, is de auto echt "starten", airco/ventilatie op OFF en dan maakt het niet uit of je de deuren een uur lang open hebt staan.gjcvro schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:20:
binnenverlichting uitzetten en de deur dichtdoen als je ff niks te pakken hebt is geen optie?
Want als je de accu nog een paar keer zo helemaal leegtrekt is hij voor het einde van je vakantie echt kapot.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat is een goede! Die gebruik ik ook vaak als ik bijvoorbeeld de mobiel aan het laden ben!Arfman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:54:
[...]
Ja, of even die utility mode aanzetten. Wat ik zelf vaak doe bij b.v. het schoonmaken/stofzuigen in de auto, is de auto echt "starten", airco/ventilatie op OFF en dan maakt het niet uit of je de deuren een uur lang open hebt staan.
Dat gaf ik idd eerder al aan om "zeker" te zijn.
Blijkbaar zijn alle lezers hier ook niet van op de hoogte gezien men er zelf vanuit gaat dat indien men DC sneller kan laden men ook 3F zou kunnen laden.
En er is een verschil tussen MY(bouwjaar) 2020 en MY2019 pas geleverd in 2020 (ikzelf heb bv. een 1F MY2019 die pas geleverd werd in Q1 2020).quote: IvoB2Kijk en tel het aantal aanwezige pinnen in de laadpoort van de e-Niro, dan heb je zekerheid.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2024 15:02 ]
Ik heb verschillende merken geprobeerd in mijn houtopslag. De meeste werken uitstekend, en al direct komen de marters, die hier talrijk zijn, niet meer op die plek terug.IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Interessante piste.
Bepaald merk en/of geur want je hebt tientallen soorten WC blokjes in uiteenlopende geuren.
Maar een blokje onder motorkap ruik je zelf ook, en is, vind ik, een onplezierige lucht. Daarom voor de electronische oplossing gekozen. Dus ja, bij mij in de houtopslag werkt het goed. Dus zal onder de motorkap ook wel werken.
Hier in onze woonwijk is door verschillende buren gaas onder de auto geprobeerd, maar helaas toch last van kapot gevreten kabels.bnwgraaf schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:30:
[...]
Die ligt er bij ons nu ook in.
En er zijn nog meer zaken waar ze niet van houden: cayennepeper, gaas onder de auto op de grond (daar lopen ze niet graag overheen).
Sommige dingen zijn omslachtig en marters schijnen op den duur ook wel aan geurtjes en zo te wennen...
Ik ken het verschil tussen MY19 en MY20. Zelf heb ik een 1F MY20 welke augustus 2020 als bouwjaar en maand heeft. Er is een paar maanden geleden onderzoek gedaan naar 2e hands Kia E-Niro met als model MY20 welke er 1F laden hebben en welke 3F. Helaas kon je aan de bouw maand niet zien of je 3F laden erbij had zitten. Het was heel willekeurig.IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:57:
[...]
Dat gaf ik idd eerder al aan om "zeker" te zijn.
Blijkbaar zijn alle lezers hier ook niet van op de hoogte gezien men er zelf vanuit gaat dat indien men DC sneller kan laden men ook 3F zou kunnen laden.![]()
[...]
En er is een verschil tussen MY(bouwjaar) 2020 en MY2019 pas geleverd in 2020 (ikzelf heb bv. een 1F MY2019 die pas geleverd werd in Q1 2020).
Als je er zeker van wilde zijn dat je 3F laden had dan moest je een auto uit 2021 hebben, model MY20 of MY21 (deze is niet officieel en wordt ook gezien als MY20 door Kia, toch zitten er kleine verschillen in. De VESS knop ontbreekt bij MY21).
En ik heb dan weer een MY20/21 (2 juli 2021) met VESS knop.DutchKel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:43:
[...]
Als je er zeker van wilde zijn dat je 3F laden had dan moest je een auto uit 2021 hebben, model MY20 of MY21 (deze is niet officieel en wordt ook gezien als MY20 door Kia, toch zitten er kleine verschillen in. De VESS knop ontbreekt bij MY21).
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Denk dat deze ingevoerd is, datum eerste toelating 28-05-2020, op 19 maart 2021 op NL kenteken gezet.
Ze zijn er dus zeker maar je moet wel goed zoeken.
Helaas voor ons nog wel paar weekjes wachten ivm poets-, onderhouds- en afleverbeurt.
Zo zie je maar weer... Niks is zeker bij Kia.DonJuape schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:46:
[...]
En ik heb dan weer een MY20/21 (2 juli 2021) met VESS knop.
Ze maken leuke en technisch voortreffelijke EV's.
Binnenkort staat mijn tweede KIA op rij op de oprit.
En dat na grondig vergelijk met de concurrentie.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2024 19:41 ]
Waar ben je het niet mee eens? Met mijn stelling dat je aan de hand van een bouwmaand en bouwjaar niet weet wat er op/in de auto zit of met iets anders?IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:40:
Niet mee eens.
Ze maken leuke en technisch voortreffelijke EV's.
Binnenkort staat mijn tweede KIA op rij op de oprit.![]()
En dat na grondig vergelijk met de concurrentie.
Zit even foto's te kijken maar die zit er bij ons ook op. Grappig.DonJuape schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:46:
[...]
En ik heb dan weer een MY20/21 (2 juli 2021) met VESS knop.
Gouden tip die echter het één en ander tot gevolgen gaat hebben. Er zit inderdaad geen 3 fasen in, maar 1 fase (onderste pinnen missen). Echter ben ik verder gaan zoeken omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam dat ik overtuigd was een 3 fasen auto te kopen. In oude, door Google gecachte, advertenties gezocht en wat zag ik daar staan?:IvoB2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Correct.
MY 2020 zou normaal aan max. 11kW AC moeten laden (aan een geschikte laadpaal en van 0 tot 100% een 64 kWh + laadverlies).
:strip_exif()/f/image/nosifjRIdqcsBNLGsPw4ipIX.jpg?f=fotoalbum_large)
11kW laden met de accu vol in ruim 7 uur is volgens mij echt alleen mogelijk met 3 fasen. Als dat klopt dan is me iets anders verkocht danee geadverteerd werd.
Er zijn echter meer zaken:
- met de verkoper uitgebreid gesproken over langzaam VS sneller laden.
- benoemd dat we gingen regelen dat de meterkast omgezet zou gaan worden naar 3 fasen.
- een 3 fasen laadkabel gekregen.
Ik zou bijna denken dat ze daar zelf ook niet door hebben gehad dat ze een 1 fase auto hadden ipv een 3 fasen. Overigens vraag ik me dan nu ook af of er meer zaken zijn die dan niet kloppen. Bijvoorbeeld of er dan wel een warmtepomp in zit? Is het wel echt een executive uitvoering?
Hoe dan ook baal ik best op het moment.
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 19-05-2024 21:40 ]
Sjee dat is balen!!13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Gouden tip die echter het één en ander tot gevolgen gaat hebben. Er zit inderdaad geen 3 fasen in, maar 1 fase (onderste pinnen missen). Echter ben ik verder gaan zoeken omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam dat ik overtuigd was een 3 fasen auto te kopen. In oude, door Google gecachte, advertenties gezocht en wat zag ik daar staan?:
[Afbeelding]
11kW laden met de accu vol in ruim 7 uur is volgens mij echt alleen mogelijk met 3 fasen. Als dat klopt dan is me iets anders verkocht danee geadverteerd werd.
- benoemd dat we gingen regelen dat de meterkast omgezet zou gaan worden naar 3 fasen.
Ik zou bijna denken dat ze daar zelf ook niet door hebben gehad dat ze een 1 fase auto hadden ipv een 3 fasen. Overigens vraag ik me dan nu ook af of er meer zaken zijn die dan niet kloppen. Bijvoorbeeld of er dan wel een warmtepomp in zit? Is het wel echt een executive uitvoering?
Wij hebben gisteren onze e-Niro op mogen halen. Wij wilden ook specifiek de 3-fase versie.
Ik denk een paar punten te hebben gevonden voor de verschillende varianten die de ronde doen:
Facelift versie (andere achterlichten, groter scherm) heeft 3-fase. Een kantelpunt in datum weet ik niet.
Zodra het nieuwe Kia logo er op zit vervalt ook de VESS knop. Ik weet ook niet of hier een kantelpunt in datum voor te vinden is.
En dit geldt alleen voor de niet-geïmporteerde modellen. En geen garanties 😇.
Life is not about specs, it is about joy!
En ook dat is weer geen zekerheid. "MY21" hier (oktober 2021 op kenteken gezet), oud KIA logo, geen VESS knopbartvl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:07:
Zodra het nieuwe Kia logo er op zit vervalt ook de VESS knop.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Damn, daar gaat mijn theorie!Arfman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:16:
[...]
En ook dat is weer geen zekerheid. "MY21" hier (oktober 2021 op kenteken gezet), oud KIA logo, geen VESS knop
Die van ons is van September ‘21. Wel het nieuwe logo, en dus ook geen VESS.
Overigens is dat logo wat meer dan alleen een stickertje veranderen. De laadklep heeft een glooiing naar dat ovale logo toe. Die glooiing zit niet in de laadklep van ‘het nieuwe logo’. Dat logo ligt er gewoon ‘plat’ op.
Bijzonder. Ik had onlangs een vrijwel identieke ervaring. Er was een MY20 geadverteerd als zijnde "laadtijd aan krachtstroom 3fase". Een soortgelijk gesprek gehad en na proefrit koopovereenkomst getekend. Aangezien levering nog even duren ondertussen toevallig op de Kia webshop gekeken op basis van kenteken en alleen daar zag ik opeens 1fase staan. Aangezien ik al jaren een andere auto met 1fase heb wilde ik juist een andere met 3fase en groter bereik.13art schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Gouden tip die echter het één en ander tot gevolgen gaat hebben. Er zit inderdaad geen 3 fasen in, maar 1 fase (onderste pinnen missen). Echter ben ik verder gaan zoeken omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam dat ik overtuigd was een 3 fasen auto te kopen. In oude, door Google gecachte, advertenties gezocht en wat zag ik daar staan?:
[Afbeelding]
Dat heeft een hoop discussie geleid waarbij ze mij met annuleringskosten wilden opzadelen en ze hun ongelijk niet gingen toegeven.
Uiteindelijk na bijna 4 weken de koopovereenkomst is geannuleerd. Indien nodig vond rechtsbijstand dat ze sowieso geen sterke zaak hadden.
Binnen een paar uur stond de advertentie vervolgens weer online. Deze keer uiteraard zonder misleidende teksten
PSN ID = Jorco
Oftewel, overweeg je een tweedehands e-Niro dan is het goed om op de details te letten. Ik probeer zelf ook even te bedenken wat ik wil:Arfman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:16:
[...]
En ook dat is weer geen zekerheid. "MY21" hier (oktober 2021 op kenteken gezet), oud KIA logo, geen VESS knop
- Laden 3-fasen
- Widescreen
- Warmtepomp
- Oud of nieuw logo maakt mij niet uit
- VESS knop
Edit: als je de auto houd en het niet erg vind om iets langer te wachten met laden dan kan ik je aanraden om 1 fase redelijk vrij te houden en daar een 20A zekering op te zetten (mits je laadpaal load balancing ondersteund en je een 4mm kabel hebt naar de laadpaal). Je kunt dan met 20A opladen. Bij mij werkt dat prima en ik laad ook bijna altijd op met 4,4kW,wat voor mij vaak betekend dat ik in de nacht de accu helemaal vol kan laden. Je laad nooit op vanaf 0% accu. Heel af en toe is de auto op ongeveer 85%, maar dat is dan meestal wel weer voldoende voor de volgende dag. Desnoods laad ik hem op het werk weer bij (dat heb ik in 3,5 jaar tijd nog maar 1 keer gedaan).
[ Voor 71% gewijzigd door DutchKel op 20-05-2024 00:33 ]
Uiteraard is er omheen te werken maar omdat ik uit ging van 3 fasen heb ik:DutchKel schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:23:
@13art heb je stoelverwarming en koeling? Zo ja dan heb je de executive uitvoering met warmtepomp en alle extra's die daarbij horen.
Edit: als je de auto houd en het niet erg vind om iets langer te wachten met laden dan kan ik je aanraden om 1 fase redelijk vrij te houden en daar een 20A zekering op te zetten (mits je laadpaal load balancing ondersteund en je een 4mm kabel hebt naar de laadpaal). Je kunt dan met 20A opladen. Bij mij werkt dat prima en ik laad ook bijna altijd op met 4,4kW,wat voor mij vaak betekend dat ik in de nacht de accu helemaal vol kan laden. Je laad nooit op vanaf 0% accu. Heel af en toe is de auto op ongeveer 85%, maar dat is dan meestal wel weer voldoende voor de volgende dag. Desnoods laad ik hem op het werk weer bij (dat heb ik in 3,5 jaar tijd nog maar 1 keer gedaan).
- meterkast compleet omgebouwd naar 3 fasen wat dus de nodige kosten met zich mee gebracht heeft.
- 3 fasen laadpaal aangeschaft.
- overgestapt naar een dynamisch contract met slim laden zodat ik juist 'snel' in de daluren bij kan laden.
Het heeft me dus al geld gekost en het blijft op den duur geld kosten omdat het laden in de lagere tarieven niet altijd gehaald kan worden.
Hoe dan ook er zal een oplossing moeten komen, dan wel op hun kosten ombouwen maar 3 fasen, dan wel op hun kosten omruilen voor een vergelijkbare Kia e-Niro maar dan met 3 fasen. Hoop van harte dat ik niet mijn rechtsbijstand hoef in te schakelen.
Heb overigens wel stoel verwarming geen koeling. De auto werd geadverteerd als een Executive uitvoeringaar dus wel import.
Hoop dat er een passende oplossing komt. Want buiten dit om (3 fase was voor ons een key feature waar specifiek naar gekeken is in de advertenties) vinden we de auto wel echt een fijne wagen.
[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 20-05-2024 12:18 ]
In Nederland is de warmtepomp nooit standaard geloof ik? In ieder geval bij de brochures van de 3-fase modellen is destijds de warmtepomp altijd een losse optie.DutchKel schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:23:
@13art heb je stoelverwarming en koeling? Zo ja dan heb je de executive uitvoering met warmtepomp en alle extra's die daarbij horen.
Ik zie overigens ook in bijv. de folder van januari 2021 dat er ook een Comfortline is, dat is de minst aangeklede versie van dat moment. Pas bij een DynamicLine staat er 3-fase On Board Charger bij. Misschien komt alle onduidelijkheid daardoor?
Hoewel dat dus niet het geval is als het om een ExecutiveLine versie gaat ☺️.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Het is wel een foto van een 1fase aansluiting. Op het aansluitschema zit de L1 links van de middelste pen en de N rechts ervan. L2 en L3 zitten onder, waar in dit geval geen pinnen zitten.DutchKel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:42:
[...]
We weten inmiddels al dat deze stelling niet juist is. Ik heb ook een MY20 en kan maar met 1 fase laden. Een aantal forumleden (incl. mezelf) hebben een tijdje geleden uitgezocht of je aan de hand van de datum kon zien of je een 1f of 3f lader had maar helaas, verschillende kentekens met verschillende bouwdatums lieten helaas niet zien dat er bij MY20 vanaf een bepaalde datum 3f werd ingevoerd. Het was heel willekeurig of je 1f of 3f laden had. Er waren auto's van november 2020 met 1f laden, maar ook auto's van augustus 2020 die 3f laden hebben.
Je kunt het echter ook bij de auto zien.
Als je bij de aansluiting links en rechts een plastic pinnetje hebt zitten ipv een metalen pinnetje dan heb je een 1 fase lader. De onderstaande foto laat zien hoe het bij een 1 fase lader eruit ziet.
[Afbeelding]
De 2 pinnen bovenin zijn dacht ik voor communicatie, vandaar dat ze ook geen afscherming hebben.
Bij mij zitten er wel overal pinnen, die er net zo plastic uitzien, maar ik laad toch echt met 11kW.
Edit: de pin in het midden is de 'protective earth' zie ik nu.
Spijtig van de onnodige kosten en je moet idd er alles aan doen om alsnog je gelijk/compensatie te behalen want dat is uiteraard bedrieglijke voorstelling van zaken.13art schreef op maandag 20 mei 2024 @ 06:10:
[...]
Hoop dat er een passende oplossing komt. Want buiten dit om (3 fase was voor ons een key feature waar specifiek naar gekeken is in de advertenties) vinden we de auto wel echt een fijne wagen.
Maar om aan 1F thuis te laden zou ik me geen zorgen maken.
Op 1F kan de e-Niro aan 7 kW volladen en gezien je, zoals reeds aangegeven, nooit vanaf 0% begint te laden volstaat een nachtje of een dag in het WE meestal al op terug naar 100% te gaan.
Hier ook de e-Niro 1F en op 52 maanden nooit behoefte gehad om thuis sneller te laden dan 5 kW (max. van onze PV installatie).
Enig nadeel (en dat is dan nog relatief) is dat aan een 11 kW openbare AC laadpaal de e-Niro dan maar aan 3 kW gaat laden.
Onze volgende KIA heeft wel 3F (AC 11 kW) maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om de thuisinstallatie te gaan ombouwen naar 3F (maar dat is voor jou uiteraard vijgen na Pasen).
Enige voordeel is dat we openbaar nu aan 11 kW kunnen laden.
Bij de MY19 executive edition was de WP wel standaard, maar ik zou dat echt niet de doorslag laten geven het is in NL discutabel of het echt verschil maakt. Sterker nog het is een extra component wat stuk kan gaan.bartvl schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:33:
[...]
In Nederland is de warmtepomp nooit standaard geloof ik? In ieder geval bij de brochures van de 3-fase modellen is destijds de warmtepomp altijd een losse optie.
Ik zie overigens ook in bijv. de folder van januari 2021 dat er ook een Comfortline is, dat is de minst aangeklede versie van dat moment. Pas bij een DynamicLine staat er 3-fase On Board Charger bij. Misschien komt alle onduidelijkheid daardoor?
Hoewel dat dus niet het geval is als het om een ExecutiveLine versie gaat ☺️.
Ja heel veel discussie bij mijn dealer, ik heb nu de 3e accu in gebruik. Na jaar 1, 2 en 3 was de accu defect volgens de dealer was dit normaal en 2x onder garantie vervangen. Achterbak slot is wel vervangen ivm leeglopen accu.bnwgraaf schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Nou, de jumpstarter geen dag te vroeg gekocht!
Gisteravond op de camping de auto uitgeladen en tent opgezet en de portieren dus heel de tijd open gestaan.....
En ja hoor, vanmorgen waren de portieren dus niet eens meer te ontgrendelen.... Accu plat!
Met de Noco een peulenschil om de auto weer op te starten. Pff, blij dat ik hem bij me heb.
Die ga ik deze vakantie nog wel een paar keer nodig hebben!
Eigenlijk zit ik er aan te denken gewoon zelf hier een nieuwe accu te kopen en plaatsen.
Waren er nou Kia rijders die problemen hebben gehad met de dealer (garantie) vanwege het plaatsen van een andere accu of die daar discussie over hebben gehad?
Er werd gedreigd met vervallen van garantie van de hele auto "de auto is dan niet meer orgineel" als ik zelf een andere accu zou plaatsen daarna naar een andere dealer gegaan.
Na de zoveelste pech hulp bijstand in jaar 2 heb ik ook een jumpstarter gekocht en helaas veel moeten gebruiken. De 3e accu is nu al 2 jaar in gebruik dus even afkloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 20-05-2024 10:06 ]
Het hebben van een klein scherm (8 inch} wil niet per definitie zeggen dat je het model van voor de facelift hebt. Als je tegen een Duitse import aanloopt is er een (kleine) kans dat je er eentje vind met het kleine scherm maar met de nieuwe achterlichten, nieuwe dashboard enz.... Volgens mij is het duidelijker te kijken naar de matgrijze kunststof strip over de breedte van het dashboard.bartvl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Sjee dat is balen!!
Wij hebben gisteren onze e-Niro op mogen halen. Wij wilden ook specifiek de 3-fase versie.
Ik denk een paar punten te hebben gevonden voor de verschillende varianten die de ronde doen:
Facelift versie (andere achterlichten, groter scherm) heeft 3-fase. Een kantelpunt in datum weet ik niet.
Zodra het nieuwe Kia logo er op zit vervalt ook de VESS knop. Ik weet ook niet of hier een kantelpunt in datum voor te vinden is.
En dit geldt alleen voor de niet-geïmporteerde modellen. En geen garanties 😇.
En je kunt dan nog wel het oude logo hebben.
Mee eens.Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Bij de MY19 executive edition was de WP wel standaard, maar ik zou dat echt niet de doorslag laten geven het is in NL discutabel of het echt verschil maakt. Sterker nog het is een extra component wat stuk kan gaan.
Voor de e-Niro (met WP en hoogste uitvoering) hadden we een Kona EV (eveneens hoogste uitvoering) zonder WP. Bij 100% SoC (beiden hebben zelfde accu) en gemiddelde over een jaar (langer hadden we de Kona niet in bezit) had de Kona een 30 tot 40 km meer range dan de e-Niro.
Eigenaardig toch dat er zoveel verschil zit op die accu's.
De eerste maand in gebruik werd het kofferslot van de e-Niro ook bijgesteld wegens oorzaak leeglopende accu. Sindsdien geen problemen meer gehad op dat vlak (na 45K wel de elektromotor, motorophanging en gearbox vervangen maar dat ging zonder enig probleem in garantie).
De originele accu is dus nu al 73K en 53 maanden in gebruik (en de auto staat altijd buiten).
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-05-2024 10:39 ]
Hoe zie je in de Kia webshop of een Niro 1 of 3fase kan laden?Jorco schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:25:
[...]
Bijzonder. Ik had onlangs een vrijwel identieke ervaring. Er was een MY20 geadverteerd als zijnde "laadtijd aan krachtstroom 3fase". Een soortgelijk gesprek gehad en na proefrit koopovereenkomst getekend. Aangezien levering nog even duren ondertussen toevallig op de Kia webshop gekeken op basis van kenteken en alleen daar zag ik opeens 1fase staan. Aangezien ik al jaren een andere auto met 1fase heb wilde ik juist een andere met 3fase en groter bereik.
Dat heeft een hoop discussie geleid waarbij ze mij met annuleringskosten wilden opzadelen en ze hun ongelijk niet gingen toegeven.
Uiteindelijk na bijna 4 weken de koopovereenkomst is geannuleerd. Indien nodig vond rechtsbijstand dat ze sowieso geen sterke zaak hadden.
Binnen een paar uur stond de advertentie vervolgens weer online. Deze keer uiteraard zonder misleidende teksten
Het zijn niet dezelfde accu's, ze komen van 2 verschillende leveranciersIvoB2 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:34:
[...]
Mee eens.
Voor de e-Niro (met WP en hoogste uitvoering) hadden we een Kona EV (eveneens hoogste uitvoering) zonder WP. Bij 100% SoC (beiden hebben zelfde accu) en gemiddelde over een jaar (langer hadden we de Kona niet in bezit) had de Kona een 30 tot 40 km meer range dan de e-Niro.
Eigenaardig toch dat er zoveel verschil zit op die accu's.
De eerste maand in gebruik werd het kofferslot van de e-Niro ook bijgesteld wegens oorzaak leeglopende accu. Sindsdien geen problemen meer gehad op dat vlak (na 45K wel de elektromotor, motorophanging en gearbox vervangen maar dat ging zonder enig probleem in garantie).
De originele accu is dus nu al 73K en 53 maanden in gebruik (en de auto staat altijd buiten).
Het maakt m.i. wel zeker uit of je een 3- of 1-fase lader hebt. Bijvoorbeeld bij een dynamisch tarief, zoals al aangegeven werd. Meestal is er dan gedurende 1 uur een laag tarief en of je dan met 1- of 3-fase kunt laden scheelt dan echt wel.
Ook heb ik hier (redelijk) in de buurt een 11Kw laadpaal die het voordeligst (minst duur) is met mijn FreshMile laadpas. Daar betaal je echter wel per minuut dat je aangesloten staat, dus dat zou toch echt wel duurder zijn als ik maar 1 fase kan laden....
Overigens rijd ik eens per 2 maanden naar familie in Drenthe. Heen en terug 380 kilometer. Red ik in de zomer makkelijk en in de winter 10% accu over. Zij hebben ook een Niro, maar dan zonder warmtepomp. In de zomer redden ze het makkelijk, in de winter moeten ze op de terugweg bijladen.
Op zo'n grote afstand maakt een warmtepomp dus wel degelijk uit.
[ Voor 22% gewijzigd door rokil op 20-05-2024 10:54 ]
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Maar dan heb je toch wel heel veel pech als je accu herhaaldelijk de geest geeft en je telkens dezelfde slechte accu van dezelfde leverancier zou krijgen?bruneelm schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:49:
[...]
Het zijn niet dezelfde accu's, ze komen van 2 verschillende leveranciers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.