Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
@MLPN zijn geen cijfers van, en zover ik weet nog geen gevallen die buiten de garantie vielen (7 jaar en < 150.000km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ninjazx9r98 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:48:
[...]

Jij schreef het volgende:

[...]

Dat is niet wat de auto stand doet, het enige dat in de buurt komt van automatisch afremmen op deze manier is adaptive cruise control. Of je moet bedoelen dat de auto de mate van afremmen aanpast afhankelijk van de afstand tot je voorganger als je het gas/stroompedaal los laat?
Dat laatste is wat de auto stand doet en wat ik persoonlijk het prettigst vind rijden en wat ik bedoelde met flipperen is dat er ook mensen zijn die tijdens een rit continue blijven wisselen tussen standen en de flippers ook gebruiken om tot stilstand te komen.
@ninjazx9r98
Het begint er erg op te lijken dat we aardig langs elkaar heen zaten te kletsen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
MLPN schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:21:
Ik ben druk opzoek naar een occasion elektrische auto, de kia e niro staat hoog op het lijstje omdat het een ruime maar niet te lomp grote auto is en veel mensen er lyrisch over zijn.

Alleen die problemen van de 'reduction gear' houden mij een beetje tegen. Als je dit grapje buiten de garantie gaat krijgen kost het zeker wel een paar duizend euro dacht ik.
Ik kan geen cijfers vinden hoeveel niro's hier last van hebben. Heeft iemand die?

En als je dan die problemen hebt gehad is het dan blijvend opgelost? Of is het reduction gear probleem dan weer terug gekomen na XX km? ik kon dit niet vinden, alleen dat mensen er last van hadden.
Wat is de ervaring van iedereen hier op het forum die er last van had?
Als ik dit draadje op Reddit mag geloven dan valt dat zelfs onder de 10 jaar garantie.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
MLPN schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:21:
Ik ben druk opzoek naar een occasion elektrische auto, de kia e niro staat hoog op het lijstje omdat het een ruime maar niet te lomp grote auto is en veel mensen er lyrisch over zijn.

Alleen die problemen van de 'reduction gear' houden mij een beetje tegen. Als je dit grapje buiten de garantie gaat krijgen kost het zeker wel een paar duizend euro dacht ik.
Ik kan geen cijfers vinden hoeveel niro's hier last van hebben. Heeft iemand die?

En als je dan die problemen hebt gehad is het dan blijvend opgelost? Of is het reduction gear probleem dan weer terug gekomen na XX km? ik kon dit niet vinden, alleen dat mensen er last van hadden.
Wat is de ervaring van iedereen hier op het forum die er last van had?
Ik zou hier niet echt bang voor zijn, als het probleem speelt dan is dat in de eerste jaren en wordt onder garantie opgelost (is dus een bekend probleem). Je hebt 7 jaar garantie dus ik zou me geen zorgen maken.

Voor de rest hele fijne auto erg zuinig, voldoende laadruimte en rijd erg lekker. Vooral stoelventilatie is erg prettig in de zomer, dat zie ik niet vaak terug in andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:30:
[...]

Vooral stoelventilatie is erg prettig in de zomer, dat zie ik niet vaak terug in andere auto's.
Normaal gesproken 'ventileer' ik nog weleens een enkele keer de stoel :+ . Ben benieuwd hoe dat andersom gaat zijn. Mijn vrouw is in ieder geval fan van de stoelverwarming gezien zij het vrij snel koud heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
13art schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:32:
[...]

Normaal gesproken 'ventileer' ik nog weleens een enkele keer de stoel :+ . Ben benieuwd hoe dat andersom gaat zijn. Mijn vrouw is in ieder geval fan van de stoelverwarming gezien zij het vrij snel koud heeft.
En vergeet niet de stuurverwarming. Dat is erg fijn als je dat eenmaal gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 22:35
stoelventilatie? Stoelverwarming ken ik (nooit aan), maar andersom ken ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:00:
[...]

En vergeet niet de stuurverwarming. Dat is erg fijn als je dat eenmaal gewend bent.
Dat zal ze ook zeker fijn vinden. Ik ben niet zo koukleum dus heb weinig last van een koud stuur, maar zij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
jaro431 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:01:
stoelventilatie? Stoelverwarming ken ik (nooit aan), maar andersom ken ik niet?
bij Executive line uitvoering was dat standaard, en ook verwarming achterbank.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Nadeel van de executive line is wel dat je daar volgens mij gen subsidie op krijgt... Scheelt toch 2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:49:
Nadeel van de executive line is wel dat je daar volgens mij gen subsidie op krijgt... Scheelt toch 2k.
Dat probleem is vanaf volgend jaar over, dus dan zullen ze wel interessanter gaan worden in de gebruikte-auto markt. 8)

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij zijn naar een Kia niro EV occasion aan het kijken, jaartal 2021 of 2022. Een belangrijke eis is dat we via de app makkelijk de start tijd van het thuisladen in kunnen stellen (zodat we goedkoop kunnen laden icm een dynamisch energie contract). Volgens de Kia website is dat mogellijk via de app. Maar geld dat voor alle versies, of pas vanaf een bepaald jaar? Weet iemand dat of er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:49:
Dat hangt er van af. Basis Executive line is onder 45K. Maar bij extra's als metallic lak ga je er al overheen.
Overigens zijn dit soort dingen gewoon onderdeel van de prijsvorming. Dus bij 2K subsidie is de vraag wie die in zijn zak gaat steken, de koper of de verkoper, of ieder de helft?
Goed dat subsidie wordt afgeschaft dan beïnvloed dat de prijsvorming ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:00:
[...]

Dat hangt er van af. Basis Executive line is onder 45K. Maar bij extra's als metallic lak ga je er al overheen.
Overigens zijn dit soort dingen gewoon onderdeel van de prijsvorming. Dus bij 2K subsidie is de vraag wie die in zijn zak gaat steken, de koper of de verkoper, of ieder de helft?
Goed dat subsidie wordt afgeschaft dan beïnvloed dat de prijsvorming ook niet meer.
De 2K subsidie krijg je zelf. En of de verkoper dat in de prijs heeft zitten kun je zelf wel beoordelen door auto's te vergelijken. Dat de subsidie het lastig maakt om goed te vergelijken ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
_l_Arjan_l_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:56:
Wij zijn naar een Kia niro EV occasion aan het kijken, jaartal 2021 of 2022. Een belangrijke eis is dat we via de app makkelijk de start tijd van het thuisladen in kunnen stellen (zodat we goedkoop kunnen laden icm een dynamisch energie contract). Volgens de Kia website is dat mogellijk via de app. Maar geld dat voor alle versies, of pas vanaf een bepaald jaar? Weet iemand dat of er ervaring mee?
Als het goed is heeft bijna elke auto van na 2019 dezelfde app, tenzij het een laat geleverde 2019 is in 2020. En ik denk dat je een een ander ook zou kunnen regelen met de laadpaal, als je tenminste een iets slimmere laadpaal hebt. Dan kun je het automatisch laten werken.

Alternatief bij tibber bijvoorbeeld:
https://tibber.com/nl/store/product/kia-powerup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19
_l_Arjan_l_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:56:
Wat ik begrepen heb komt er ook nog een nieuwe app/functie aan van kia die zelf rekening gaat houden met de gunstigste rijden voor het laden. Maar hoe dat werkt en of dat met de bestaande auto's en zo is, weet ik ook niet...

https://www.kia.com/nl/el...20wel%2030%25%20verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:08:
[...]

Als het goed is heeft bijna elke auto van na 2019 dezelfde app, tenzij het een laat geleverde 2019 is in 2020. En ik denk dat je een een ander ook zou kunnen regelen met de laadpaal, als je tenminste een iets slimmere laadpaal hebt. Dan kun je het automatisch laten werken.

Ik heb al een laadpaal thuis. Dus die vervang ik liever niet, maar dat is een oud "dom" model waar dit niet kan. Bij de huidige elektrische lease auto (Tesla) doe ik alles via de Tesla app. Maar handig om te weten dat het via Tibber ook via hun app zo kunnen, maar ook via de kia app zelf als het geen 2019 model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:08:
[...]

Het gaat bij Tibber zelfs nog iets verder. In de Tibber app kan je zowel de laadpaal, als de loadbalancer en de auto toevoegen. Dat tezamen maakt dat er gekeken wordt wat gunstige tijd is om te laden, waarbij je dan ook nog een vergoeding krijgt (grid rewards noemen ze dat bij Tibber) en tegelijkertijd zorgen ze dat de auto wel op tijd weer opgeladen is (allemaal info die ik op de Tibber website heb gelezen).

Na 14 mei kan ik dit zelf gaan ervaren met mijn Niro aangezien ik dan over ga naar 3 fasen (tot die tijd laat ik de laadpaal nog even uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Heb even bij Tibber navraag gedaan, maar die hebben wel de MY2020+ "Connect" API nodig in dit geval, om het laden te starten/stoppen. Er staat ten onrechte dat de e-Niro "vanaf 2019" supported is. Uiteraard kan eea alsnog wel gerealiseerd met een slimme laadpaal icm eigen automation op de MijnKia API die de MY2019 (NL model) wel heeft.
Zelf geen behoefte aan nog omdat ik zonnepanelen heb, de salderingsregeling er nog is en daardoor een contract met vaste prijzen voordeliger uitpakt dan dynamische.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-04-2024 16:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
Kia gooit het basis abo voor de connected service er uit. Je moet 2,99/mnd gaan betalen.
Maar speciaal voor ons nog een overgangsperiode....

"Vanaf 1 juni 2024 worden de Kia Connected Service abonnementen vernieuwd. Vanaf dit moment zijn er nog maar twee soorten abonnementen: plus en pro. Hiermee komt het basisabonnement te vervallen.

Overgangsperiode voor huidige basisabonnementhouders
Omdat wij de overgang graag soepel willen laten verlopen, hebben we speciaal voor basisabonnementhouders een overgangsperiode ingesteld: tot 1 januari 2025 kunnen zij gratis gebruik blijven maken van alle essentiele functies. Wel zijn enkele functies vanaf 1 juni exclusief beschikbaar in onze betaalde abonnementsvorm(en).

Tot en met juni krijg jij als Kia-rijder extra voordelig de slimme functies van Kia Connected Service. Vanaf €2,99* per maand maak je al gebruik van deze extra online functionaliteiten. Maak nu van jouw auto een connected car of lees hieronder meer."

Ik heb op een of andere manier een hekel aan dit soort berichten, jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ik ben voor het eerst beneden 8% charge geweest. De Niro vraagt dan of je nog steeds wilt doorrijden omdat je mogelijk de eindbestelling niet haalt (GOM was nog iets van 40km en ik moest nog 15km). Hij vroeg het nog een keer op 1,5km van de eindbestemming (met nog 25km op de Gom en 6% charge). Hij ging nog niet naar schildpadmodus.

Een waarschuwing van tevoren is prettig want het systeem weet niet of je onderweg nog (veel) meer verbruikt dan normaal b.v. door airco of harder rijden of files. Maar met nog 1,5 km te gaan met 6% charge moet je het wel erg bont maken (een uur lang in een file staan bij 30 graden en de airco op 17 voluit blazen bijvoorbeeld)

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@eltron ja ook gehad.. Balen, had net met de dealer geregeld dat ik nog een jaar gratis had, gooit dit weer roet in het eten :/
Nou is 2,99 niet wereldschokkend, en die simkaart en service moet ook ergens van betaald, maar toch vestigen ze zo negatieve aandacht op zichzelf, waar veel andere fabrikanten het gratis aanbieden.

Overigens, voor de Kia Connect (dus NIET de Kia Connected Services waar deze mail over gaat), geldt wel een gratis service voor de eerste 7 jaar. Dus krom is het wel.
Q: Wat kost het gebruik van Kia Connect?
A: Kia Connect wordt 7 jaar lang gratis aan alle Kia-klanten aangeboden, in lijn met de 7 jaar garantie van Kia. De kosten voor het gebruik van Kia Connect na de periode van 7 jaar, zijn nog niet door Kia gespecificeerd.
bron: https://connect.kia.com/nl/customer-support/faq-general/

Vanaf 1 juli maar even zien wat de JSON data doet. Want SoC en actieradius hoop ik eigenlijk nog wel te kunnen blijven zien. Bandenspanning boeit me dan weer helemaal niks.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

CyBeRSPiN schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:31:
@eltron ja ook gehad.. Balen, had net met de dealer geregeld dat ik nog een jaar gratis had, gooit dit weer roet in het eten :/
Nou is 2,99 niet wereldschokkend, en die simkaart en service moet ook ergens van betaald, maar toch vestigen ze zo negatieve aandacht op zichzelf, waar veel andere fabrikanten het gratis aanbieden.

Overigens, voor de Kia Connect (dus NIET de Kia Connected Services waar deze mail over gaat), geldt wel een gratis service voor de eerste 7 jaar. Dus krom is het wel.

[...]

bron: https://connect.kia.com/nl/customer-support/faq-general/

Vanaf 1 juli maar even zien wat de JSON data doet. Want SoC en actieradius hoop ik eigenlijk nog wel te kunnen blijven zien. Bandenspanning boeit me dan weer helemaal niks.
Ik ben de draad kwijt. KIA connect is de app (die ik eigenlijk alleen gebruik voor remote ruitenontdooien, kijken of de auto op slot staat en de km stand). Wat is KIA connected services?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:06:
[...]

Ik ben de draad kwijt. KIA connect is de app (die ik eigenlijk alleen gebruik voor remote ruitenontdooien, kijken of de auto op slot staat en de km stand). Wat is KIA connected services?
Dat is een andere app voor MY19 voordat Kia Connect bestond. Het is een module die door Kia Nederland ingebouwd is (niet alleen voor de e-Niro, ook andere modellen), en niet vanuit de fabriek in Korea beschikbaar was.
Het is een module die achter het dashboard geplaatst is en inprikt op de CAN bus. Maar kan alleen lezen, en niks uitvoeren. Dus wel de kmstand en bandenspanning zien etc, maar niet op afstand de verwarming aanzetten. Er is ook geen menu-optie aanwezig in het navigatiesysteem, echt een losstaand systeem vanuit Kia NL.
e-Niro's van jaar 2019 uit Belgie en Duitsland hebben dit vziw helemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-04-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:06:
[...]

I feel you.
Gaat dit om de service die ze eerst gratis aanboden zolang de garantie liep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Voor Kia Connected Services moest je als nieuwe eigenaar van een 2019 e-Niro al betalen omdat de dealer het gratis abonnement niet kan selecteren in het menu.
Na dat jaar kon je dan geruisloos over naar de gratis versie. Kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik heb de auto gekocht met Kia Connected Services. En eerste jaar pro abo gratis erbij maar basis zou gratis zijn. Dat heeft dus maar even geduurd.
Waarom zeggen ze dat er niet bij als je de auto koopt?

Bij mijn Tesla is ook zoiets, maar van begin af duidelijk dat de standaard connectivity 8 jaar gratis is en de premium connectivity betaald.

Ik krijg nu opeens bericht dat het over een maand over is, en dat uit pure goedwillendheid van Kia het voor bestaande klanten nog een paar maand langer duurt.

Vind het niet klantvriendelijk en ook niet in overeenstemming met afspraak die ik bij aankoop van de auto meende te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:15:
Kia gooit het basis abo voor de connected service er uit. Je moet 2,99/mnd gaan betalen.
Maar speciaal voor ons nog een overgangsperiode....
Dat zat er natuurlijk in; kon je zien aankomen. Zeker als je beseft dat dit een systeem is dat door Kia NL is bedacht en gemaakt en onderhouden wordt. Het wordt inmiddels al 5 jaar niet meer nieuw ingebouwd omdat de auto’s sinds MY20 (sinds eind 2019 dus) vanuit de Kiafabriek in Korea van een vergelijkbaar (maar beter) systeem voorzien worden.

De Connected Service is dus een uitstervende service. Ben benieuwd hoe lang die nog ondersteund gaat worden.
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:31:
Nou, al die abonnementjes van een paar euro per maand zo links en rechts tellen stiekem toch wel op hoor. Omdat het van die kleine bedragen zijn denk je steeds dat dit er wel bij kan, maar allemaal bij elkaar…
Zou zomaar kunnen dat die JSON data door blijft lopen. Dat doet de locatiedata immers ook, ook zonder abonnement kan ik zien waar de auto uithangt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
13art schreef op maandag 29 april 2024 @ 05:58:
[...]

Als ik dit draadje op Reddit mag geloven dan valt dat zelfs onder de 10 jaar garantie.
Goed punt. Was ik weer even vergeten. Wel alleen als je de MY2019 of MY2020 hebt als ik het goed gelezen heb. Bij de My21 enz. Staat in het boekje zelfde tijd als de rest, 7 jaar dus.

Zou iemand met een My19 of My20 een foto van zijn garantieboekje kunnen maken met de tabel hoelang alle garantie duurt? Ik kan deze alleen voor de Amerikaanse markt online vinden...
Vaevictis_ schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:30:
[...]

Ik zou hier niet echt bang voor zijn, als het probleem speelt dan is dat in de eerste jaren en wordt onder garantie opgelost (is dus een bekend probleem). Je hebt 7 jaar garantie dus ik zou me geen zorgen maken.

Voor de rest hele fijne auto erg zuinig, voldoende laadruimte en rijd erg lekker. Vooral stoelventilatie is erg prettig in de zomer, dat zie ik niet vaak terug in andere auto's.
7 jaar vanaf het begin ja. Ik kijk voornamelijk naar een My20 (3 fase lader) en dan is er nog 'maar' 3 jaar garantie over, mits je onder de 150K km blijft natuurlijk. Nog steeds erg fijn die paar jaar garantie.

Waar ik meer mee zit, stel je koopt een tweede handse e niro, die al een keer een nieuwe reduction gear heeft gehad of je krijgt er binnen de garantie mee te maken. Is het dan opgelost of heeft Kia eigenlijk niks aangepast. Waardoor het na een paar jaar weer met een relatief grote kans raak is?

Het liefst koop ik een auto waar dan ik dan ca 7 jaar of langer mee vooruit kan. Dus als je al weet dat er een grote kans is dat er een dure reparatie aan kan komen, neem ik dat wel mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Een tijdje geleden parkeerde ik mijn auto naast zo’n kunststof paaltje (paaltje rechts van de auto). Nou zijn die dingen lager dan de onderkant van het raam.

Je snapt het al: bij het wegrijden was ik dat paaltje vergeten en toen ik naar rechts draaide richting uitgang van het parkeerterrein zag ik iemand verschrikt kijken. Helaas reageerde ik nét te laat, dus nu zit er een deuk in portier en de dorpel. De schadehersteller vertelde me vanmiddag dat de deur vervangen moet worden omdat uitdeuken niet meer gaat. Deuken zijn weliswaar niet diep, maar kennelijk iets te scherp. Kosten: 3000 euro!

Omdat er geen krassen op de deur zitten en het eigenlijk nog wel meevalt wil ik die deur laten voor wat die is. Maar de dorpel, die zwarte rand onder de deur, die wil ik graag vervangen.

Wie weet waar ik zo’n ding kan bestellen? En heet dat een dorpel? Want als ik daarop zoek, dan vind ik allemaal van die alu plakdingen voor op die zwarte lijst.
Het gaat dus om die mat zwarte kunststof rand die ws om een chassisbalk zit en loopt van het achterwiel tot het voorwiel.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:46:
Deuken zijn weliswaar niet diep, maar kennelijk iets te scherp. Kosten: 3000 euro!

Omdat er geen krassen op de deur zitten en het eigenlijk nog wel meevalt wil ik die deur laten voor wat die is. Maar de dorpel, die zwarte rand onder de deur, die wil ik graag vervangen.
Kunnen ze de deuk niet opvullen dan, als uitdeuken niet gaat? beetje plamuur en lak hoeft geen 3.000 te kosten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
MLPN schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:02:
[...]

Goed punt. Was ik weer even vergeten. Wel alleen als je de MY2019 of MY2020 hebt als ik het goed gelezen heb. Bij de My21 enz. Staat in het boekje zelfde tijd als de rest, 7 jaar dus.

Zou iemand met een My19 of My20 een foto van zijn garantieboekje kunnen maken met de tabel hoelang alle garantie duurt? Ik kan deze alleen voor de Amerikaanse markt online vinden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbFlcmdqSP7iYsKjN5DYtZJJdVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Dff9pj8wnGAbiO9nb9GqjSb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:39:
[...]

Kunnen ze de deuk niet opvullen dan, als uitdeuken niet gaat? beetje plamuur en lak hoeft geen 3.000 te kosten lijkt mij.
‘Vroegah’ waren deuren redelijk recht en vlak, op een beetje kromming na. Tegenwoordig zitten daar allerlei randjes, richels en wat niet meer in, waardoor dat ‘even’ plamuren niet meer zo eenvoudig is.

De reparateur somde even een ruwe calculatie op:
  • Nieuwe deur: 800 euro
  • Spuiten 3 panelen: 1200 euro
  • De- en montagekosten van de deur
  • Vervangen dorpel (geen bedrag genoemd)
Daar komt de BTW dan nog bij, waardoor je rond die 3000 euro uitkomt.

Als nou die 800 euro voor een nieuwe deur vervangen wordt door plamuren, dan bespaar ik hooguit een paar honderd euro. Dat gaat dan echt niet van 800 naar 100 euro.
En de rest blijft dus bestaan…

Ik ben bang dat ik daarmee dus niet substantieel ga besparen, plus het risico dat ze de de juiste vorm er niet echt goed in krijgen.

Dus denk ik niet dat ik daarvoor zou kiezen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Kijk dat zegt al wat. Heb je verder ook zoiets als het plaatje uit onderstaande link? Die kwam ik in de reddit link van @13art tegen.

https://imgur.com/a/VRs8TXe. Ik ben vooral benieuwd of de drive train e.d. 120 maanden garantie staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
MLPN schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:03:
[...]

Kijk dat zegt al wat. Heb je verder ook zoiets als het plaatje uit onderstaande link? Die kwam ik in de reddit link van @13art tegen.

https://imgur.com/a/VRs8TXe. Ik ben vooral benieuwd of de drive train e.d. 120 maanden garantie staat.
Dat lijkt uit een onderhoudsboekje of iets dergelijks te komen. Die heb ik niet bij de hand, moet even zoeken waar die ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
Net de uitslag gekregen van de batterijtest van de MY19. 100% SoH. Weet iemand de bruto capaciteit, ik gok op 68-69 kWh en dan is 64 kWh netto natuurlijk prima mogelijk. Bewijst wel dat de batterijen wel goede kwaliteit zijn, heb eigenlijk nog van niemand gehoord met serieuze degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:53:
Net de uitslag gekregen van de batterijtest van de MY19. 100% SoH. Weet iemand de bruto capaciteit, ik gok op 68-69 kWh en dan is 64 kWh netto natuurlijk prima mogelijk. Bewijst wel dat de batterijen wel goede kwaliteit zijn, heb eigenlijk nog van niemand gehoord met serieuze degradatie.
Dat, maar ook de wat tragere laadsnelheden tov van bijv een Tesla zullen bijdragen aan een lagere degradatie. Althans, dat vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:53:
Volgens https://ev-database.org/nl/auto/1260/Kia-e-Niro-64-kWh:
De accu van de Kia e-Niro 64 kWh heeft een geschatte capaciteit van 67.5 kWh.
Maar idd, heb nog niemand gehoord over serieuze degradatie. Dat gaf mij ook voldoende vertrouwen om de auto privé over te kopen.
13art schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Dat, maar ook de wat tragere laadsnelheden tov van bijv een Tesla zullen bijdragen aan een lagere degradatie. Althans, dat vermoed ik.
Dat helpt zeker mee, maar denk vooral die buffer aan de bovenkant. Accu's helemaal tot de nok volladen is erg slecht, het BMS zorgt er dus voor dat dit nooit gebeurt. Bij veel Tesla's laadt ie standaard tot 90% op en staat de auto toe dat je dit zelf opschroeft naar 100%. Daarmee kun je dus incidenteel net wat meer range krijgen ten koste van meer degradatie.
Ook denk ik dat de meesten hier de accu zelden leegrijden, 64kWh is echt dik voldoende voor de meesten met woon-werkverkeer. EVs met een kleinere accu gaan sneller door het aantal laadcycli heen.

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-05-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Dat helpt zeker mee, maar denk vooral die buffer aan de bovenkant. Accu's helemaal tot de nok volladen is erg slecht, het BMS zorgt er dus voor dat dit nooit gebeurt. Bij veel Tesla's laadt ie standaard tot 90% op en staat de auto toe dat je dit zelf opschroeft naar 100%. Daarmee kun je dus incidenteel net wat meer range krijgen ten koste van meer degradatie.
Ook denk ik dat de meesten hier de accu zelden leegrijden, 64kWh is echt dik voldoende voor de meesten met woon-werkverkeer. EVs met een kleinere accu gaan sneller door het aantal laadcycli heen.
Kortom, al met al een goed doorgedacht systeem waarbij goed nagedacht lijkt te zijn over verscheidenheid aan zaken die de degredatie in de hand werken en hoe hier mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Weet iemand wat de maximale afmetingen zijn voor een 'home made' frunk? Zou een 60x40x20 box passen of is 60x20x12 toch wel de max?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
13art schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:35:
Weet iemand wat de maximale afmetingen zijn voor een 'home made' frunk? Zou een 60x40x20 box passen of is 60x20x12 toch wel de max?
Met deksel 135 mm hoog, hoger gaat niet lukken. Die van mij is 600 x 400 x 135 mm.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 01-05-2024 15:46 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
blb4 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Met deksel 135 mm hoog, hoger gaat niet lukken. Die van mij is 600 x 400 x 135 mm.
Ben ik blij dat ik het nagevraagd heb want op Amazon zag ik een complete set van 600x400x200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
blb4 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Zwarte box besteld! 3D Geprinte steunen zijn dankzij een vriendelijke Tweaker (dank @Typho) ook onderweg.
Nu nog de auto zelf 7(8)7 (het is maar goed dat ik op vakantie ben anders was 6 mei nog erg ver weg).

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 01-05-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Voor de zekerheid maar even een dealer gevraagd of ze de Niro voorzien van de laatste updates ivm de zombie modus... Gelukkig hebben ze de laatste updates naar hun eigen zeggen geïnstalleerd. Kortom zou goed moeten zijn wanneer ik de auto ga ophalen.

Edit:
Op Amazon is de Noco GBX45 jumpstarter nu goedkoper dan de GB40 jumpstarter. Op het KIA forum schreef iemand dat de Gbx45 echter niet geschikt zou zijn voor de 12V accu van de Niro. Ik kan echter niet vinden op waarom dit het geval zou zijn. Iemand enig idee?

[ Voor 35% gewijzigd door 13art op 02-05-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 18-09 22:04
13art schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:50:
Voor de zekerheid maar even een dealer gevraagd of ze de Niro voorzien van de laatste updates ivm de zombie modus... Gelukkig hebben ze de laatste updates naar hun eigen zeggen geïnstalleerd. Kortom zou goed moeten zijn wanneer ik de auto ga ophalen.

Edit:
Op Amazon is de Noco GBX45 jumpstarter nu goedkoper dan de GB40 jumpstarter. Op het KIA forum schreef iemand dat de Gbx45 echter niet geschikt zou zijn voor de 12V accu van de Niro. Ik kan echter niet vinden op waarom dit het geval zou zijn. Iemand enig idee?
Kost zo'n jumpstarter niet meer dan een nieuwe 12V accu?
Juist bij een EV hoeft die jumpstarter niets meer te doen dan 12V geven waardoor de auto elektronica opstart en de benodigde spanning uit het grote accupack kan komen.
Er is geen startmotor en dat is het ding wat jumpstarters voor ICE auto's zo duur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Leader98 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Kost zo'n jumpstarter niet meer dan een nieuwe 12V accu?
Juist bij een EV hoeft die jumpstarter niets meer te doen dan 12V geven waardoor de auto elektronica opstart en de benodigde spanning uit het grote accupack kan komen.
Er is geen startmotor en dat is het ding wat jumpstarters voor ICE auto's zo duur maakt.
Fair point, niet eerder zo over nagedacht (kosten nieuwe accu vs jumpstarter). Je leest op verschillende fora het advies om zo'n jumpstarter in de auto te leggen omdat, volgens mij weet nog niemand precies waarom, de 12V accu soms opeens leeg kan zijn zonder duidelijke reden en het daarna weer een tijd lang goed kan gaan.

Wat wellicht wel een reden kan zijn om niet direct zelf de accu te vervangen is vanwege de garantie die nog tot eind 2027 loopt. En mocht het dan toch mis gaan is het ook wel fijn om zo weer onderweg te zijn zonder er een anwb bij te moeten halen.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 03-05-2024 05:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Een reserve 12V accu meeslepen in geval van nood is niet zo praktisch. Ik heb voor 50 euro een verzekering gekocht in de vorm van zo’n jumpstarter, dat mocht ik ergens in de rimboe staan met een platte accu ik niet potentieel uren op pechhulp hoef te wachten.
1x de laadklep niet goed sluiten waardoor het lampje blijft branden is voldoende blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 17:40
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:32:
Een reserve 12V accu meeslepen in geval van nood is niet zo praktisch. Ik heb voor 50 euro een verzekering gekocht in de vorm van zo’n jumpstarter, dat mocht ik ergens in de rimboe staan met een platte accu ik niet potentieel uren op pechhulp hoef te wachten.
1x de laadklep niet goed sluiten waardoor het lampje blijft branden is voldoende blijkbaar.
Om hierop in te haken, een situatie die ik heb meegemaakt, waardoor de 12V-accu (vermoedelijk) leeg was getrokken. We waren een tijdje naar België gegaan op vakantie en het viel me op dat ik via Kia Connect geen verbinding met de auto kon krijgen. Ik wist niet of mijn auto roaming ondersteunde of niet en ging ervan uit van niet, dus ik ondernam geen actie.

Echter, eenmaal terug in Nederland kon ik nog steeds geen verbinding met de auto krijgen. Een paar dagen later was de accu dood en moest ik wachten op de hulpdienst die me weer op gang hielp met een jumpstarter. Als ik me het goed herinner, kreeg ik nog steeds geen verbinding en ben ik verder gaan kijken, tot ik in de handleiding zag dat er een resetknopje zit dat je kan indrukken met een dun object, waarna de verbinding weer hersteld werd.

Ik heb het sterke vermoeden dat de auto geen verbinding kon maken met Kia, het de hele tijd maar bleef proberen, wat de 12V-accu heeft leeggetrokken. Dus hierbij een ander mogelijk scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
13art schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 05:19:
[...]

Fair point, niet eerder zo over nagedacht (kosten nieuwe accu vs jumpstarter). Je leest op verschillende fora het advies om zo'n jumpstarter in de auto te leggen omdat, volgens mij weet nog niemand precies waarom, de 12V accu soms opeens leeg kan zijn zonder duidelijke reden en het daarna weer een tijd lang goed kan gaan.

Wat wellicht wel een reden kan zijn om niet direct zelf de accu te vervangen is vanwege de garantie die nog tot eind 2027 loopt. En mocht het dan toch mis gaan is het ook wel fijn om zo weer onderweg te zijn zonder er een anwb bij te moeten halen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 12V accu niet onder de 7 jaar 150.000km Kia garantie valt.

En ik ben ook zeker niet tegen het idee van een jumpstarter (dat zie je bij PHEV's met een relatief kleine 12V accu vaker tegenwoordig).
Ik zou alleen niet zo'n jumpstarter nodig denken te hebben die een benzine of dieselmotor kan starten en dus best veel stroom kan genereren, en dus zwaar en duur is.
Ik vermoed dat de Niro prima te starten is met een "modelbouw" accupakketje, zolang het maar 12V levert,
Dan gaat het "systeem" aan, kan je wegrijden en begint het laden van de reguliere 12V accu.

Nadeel van een kleine jumpstarter is dat ie langzaam leegloopt als ie ongebruikt in de auto ligt en dus leeg is wanneer je hem nodig hebt...
En ik heb nog geen kleine en goedkopere versie kunnen vinden (en ook nog geen Kia Niro, maar dat is een ander verhaal :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Leader98 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 12V accu niet onder de 7 jaar 150.000km Kia garantie valt.

En ik ben ook zeker niet tegen het idee van een jumpstarter (dat zie je bij PHEV's met een relatief kleine 12V accu vaker tegenwoordig).
Ik zou alleen niet zo'n jumpstarter nodig denken te hebben die een benzine of dieselmotor kan starten en dus best veel stroom kan genereren, en dus zwaar en duur is.
Ik vermoed dat de Niro prima te starten is met een "modelbouw" accupakketje, zolang het maar 12V levert,
Dan gaat het "systeem" aan, kan je wegrijden en begint het laden van de reguliere 12V accu.

Nadeel van een kleine jumpstarter is dat ie langzaam leegloopt als ie ongebruikt in de auto ligt en dus leeg is wanneer je hem nodig hebt...
En ik heb nog geen kleine en goedkopere versie kunnen vinden (en ook nog geen Kia Niro, maar dat is een ander verhaal :) )
Heb je een punt, maar goed ik ga er vanuit dat ik niet alleen mijn eigen auto er mee moet kunnen starten. Er zijn nog wel eens mensen die hulp nodig hebben en die geen EV rijden. Plus ik weet niet of ik altijd ev zal blijven rijden dus wellicht later wel weer een zwaardere versie nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:32:
Inderdaad.
Maar éénmaal naar de dealer om dat bij te stellen en het is voor altijd verholpen.
De enige keer dat ik een leeglopende accu had was net door dit euvel en onmiddellijk laten herstellen/bijstellen (de kofferklep, niet de accu). Rij nu al 51 maanden en 75K km met de originele accu en zonder problemen (een connect functie heb ik niet).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@IvoB2 ja ik rijd nu al 63 maanden met dezelfde accu en verwacht het niet nodig te hebben, toch vind ik het een prettig idee dat ding bij me te hebben.
Zit ook een zaklamp op en een knipperlicht zodat je bij pech in het donker beter zichtbaar kunt worden.

@Leader98 Heb bewust de goedkoopste met kleinste capaciteit genomen omdat er idd bijna niks van gevraagd wordt. 50 euro incl startkabels met klemmen voor de accu in een veilige package vind ik beter dan aankloten met een modelbouwaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:39:
@IvoB2 ja ik rijd nu al 63 maanden met dezelfde accu en verwacht het niet nodig te hebben, toch vind ik het een prettig idee dat ding bij me te hebben.
Zit ook een zaklamp op en een knipperlicht zodat je bij pech in het donker beter zichtbaar kunt worden.

@Leader98 Heb bewust de goedkoopste met kleinste capaciteit genomen omdat er idd bijna niks van gevraagd wordt. 50 euro incl startkabels met klemmen voor de accu in een veilige package vind ik beter dan aankloten met een modelbouwaccu.
Ben ik het helemaal mee eens (modelbouwaccu was meer een voorbeeld).
Welke heb je precies gekozen?

De Outlander en de Prius die wij reden konden beide een keer worden gestart met de ouderwetse startkabels en medewerking van de buurman en zijn auto, dus dat zou voor de Niro ook een optie zijn, maar dan is een klein accutje dat je zelf hebt een handig alternatief.

[ Voor 15% gewijzigd door Leader98 op 03-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Leader98 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens (modelbouwaccu was meer een voorbeeld).
Welke heb je precies gekozen?
Deze: https://www.amazon.nl/dp/B08SCKH12K
Er zijn tientallen soorten van die dingen te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hmm net twee gemiste oproepen en daarna een mailtje dat ik de Kia maandag niet kan ophalen. Reden moet ik nog horen. Ben benieuwd. Blijkbaar is de reden bijzonder genoeg om het niet in de e-mail te zetten.

Edit:
Ok, had al een vermoeden dat dit het kon zijn. Bij de proefrit hoorde ik een soort van brom/geratel dus gevraagd of ze daar naar wilden kijken. Dat hebben ze serieus genomen en het lijkt het probleem te zijn van de bekende 'ratel' waar de nodige Niro's mee te maken krijgen. Kan of de draagarm zijn, (die gaan ze maandag vervangen) maar kan ook zijn dat de hele motor vervangen moet gaan worden en dan kan het nog wel een tijd duren voordat ik de auto daadwerkelijk in ontvangst kan nemen.

Klote natuurlijk maar wel blij dat ze het direct goed oppakken. Liever dat dan ik er mee blijf rommelen. Genoeg verhalen waarbij de klacht niet serieus genomen werd. Ergens hoop ik dat ze uitkomen op dat er een nieuwe motor in moet. Lijkt me de meest definitieve oplossing. Anderzijds kan het dan dus zo weer een paar maanden duren voordat ik de auto in mijn bezit heb.

[ Voor 94% gewijzigd door 13art op 03-05-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Wanneer zij er weer een navigatie update komen? Gebruik zelf waze maar mijn vriendin wil geen extra apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
Wanneer zij er weer een navigatie update komen? Gebruik zelf waze maar mijn vriendin wil geen extra apps.
Even de glazen bol er bij pakken... Hmmm nee, troebel zicht. Geen idee. Dus je vriendin moet zich misschien toch maar over haar app fobie heen zetten ;)

Sowieso loopt de navigatie in de auto altijd achter op dat van Waze/Maps ook al is er net een update gedaan. Dus ik zou denken dat je daar sowieso beter mee af bent. Maar goed daar kan iemand anders natuurlijk een andere mening over hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 03-05-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
13art schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Even de glazen bol er bij pakken... Hmmm nee, troebel zicht. Geen idee. Dus je vriendin moet zich misschien toch maar over haar app fobie heen zetten ;)

Sowieso loopt de navigatie in de auto altijd achter op dat van Waze/Maps ook al is er net een update gedaan. Dus ik zou denken dat je daar sowieso beter mee af bent. Maar goed daar kan iemand anders natuurlijk een andere mening over hebben.
Eens, daarom gebruik ik altijd Waze. Altijd van die lastige discussies "Waarom gebruik je Waze, je weet de weg toch? Ja voor de files, ongelukken of omleidingen." Maar dan wel klagen als je in een file komt met ingebouwde navigatie en ook klagen als Waze je door kleine dorpjes of landweggetjes stuurt. Vrouwen. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
Gezien afgelopen jaren schat ik in dat wellicht ergens deze maand de update in Amerika uit komt en eind mei of ergens juni de Nederlandse update.
Ben wel benieuwd. Voor mijn persoonlijke gebruik zijn er steeds wat verbeteringen, waardoor de ingebouwde navigatie toch steeds beter voldoet.

Ik heb wat zaken aangedragen en kreeg te horen dat men daarmee aan de slag gaat. Ik vermoed niet dat ze die werkelijk gaan implementeren, maar ben toch benieuwd of er nog wat interessants bij zit.

En ja, er zijn betere navigatie systemen zoals Google Maps, Waze en Tomtom (die laatst is wat mij betreft kampioen op gebied van file informatie en vooral hoe dat aangeboden wordt), maar je moet wel altijd weer naar Android Auto of Apple Carplay. En dan ben je toch weer met twee verschillende systemen door elkaar bezig, want als ik dan de radio aan wil zetten of zaken van de auto wil bedienen, moet ik weer de AA/CP omgeving verlaten. Voelt soms ook wel een beetje aan als net niet....
En bij mijn vriendin hoef ik daar al helemaal niet mee aan te komen, dat ze ook haar telefoon moet aansluiten en voor het één naar AA moet, maar voor het andere weer even moet overschakelen enz....als ze haar telefoon al mee neemt.

En dan hebben we het nog niet over de kabel t.o.v. het extra draadloze AA kastje en dat weer in combinatie met laden van je telefoon 8)
Wat dat betreft gebruik ik weer het liefst het standaard ingebouwde systeem, welke volledig is geintegreerd, ook met de info voor je neus. En die altijd in de auto aanwezig is (ongeacht of ik de telefoon bij me heb). En met de latere updates vind ik het zoeken van laadpunten en de beschikbaarheid daarvan toch wel goed werken!
Alleen die file informatie kan gewoon beter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bwa, hier is het de vriendin die altijd de Waze activeert in de e-Niro. O-)
(met overigens een tamelijk irritante mannenstem voor nederlandstalige routeaanwijzingen en trajectcontrolesonderweg dan weer aangekondigd door een een engelstalige kunstmatige vrouwenstem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Hier gebruik ik ook vooral Waze zonder navigatiestem, veelal ivm de files etc en de Niro ('21) gaat toch niet voorverwarmen als ik naar een snellaadpaal navigeer, dus daarvoor maakt het geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Iemand hier wel eens ergens iets gelezen over dat het ratelende geluid verholpen was met het vervangen van de draagarmen? Of draait het eigenlijk altijd wel uit op het vervangen an de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 07:50
Heeft iemand al eens de airco kapot gehad? Bij mij komt er de temperatuur van de buitenlucht eruit als die moet koelen. Als ik hem op de voorruit zet dan zie ik wel dat hij het vocht eruit haalt, ook lijkt die daar wel te koelen maar dat is moeilijker voor mij om te controleren tijdens het autorijden.

De garage heeft helaas pas over ruim 1 maand de tijd om het te fixen.

MY20

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Je hoeft toch niet te rijden om de airco te testen? Gewoon standje diepvries zetten en voelen of er duidelijk koude lucht uit komt. In principe kan de airco door bijna elke garage gevuld worden, mocht dat het issue zijn. Maar het is wel heel erg snel na 4 jaar, ik vermoed dat er dan een lek ergens zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
DutchKel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:49:
Heeft iemand al eens de airco kapot gehad? Bij mij komt er de temperatuur van de buitenlucht eruit als die moet koelen. Als ik hem op de voorruit zet dan zie ik wel dat hij het vocht eruit haalt, ook lijkt die daar wel te koelen maar dat is moeilijker voor mij om te controleren tijdens het autorijden.

MY20
Yep, verdamper lek gehad. Is gerepareerd, ook pas na twee maanden of zo. Toen na een week begon er een ratel, de pomp had al die tijd zonder koelmiddel niet overleefd denk ik. Die ook vervangen. Alles onder garantie uiteraard

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Leader98 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:04:
[...]
In NL heb je volgens het boekje 2 (of was het 3?) jaar garantie op de accu. In mijn geval werd mijn accu nét vóór die einddatum vervangen omdat die het niet goed meer deed.
Dus ja, die valt onder de garantie, maar niet 7 jaar of 150k km. Dat is een andere garantie.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ah, beetje groot uitgevallen powerbank voor je mobieltje… O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:03:
Je hoeft toch niet te rijden om de airco te testen? Gewoon standje diepvries zetten en voelen of er duidelijk koude lucht uit komt. In principe kan de airco door bijna elke garage gevuld worden, mocht dat het issue zijn. Maar het is wel heel erg snel na 4 jaar, ik vermoed dat er dan een lek ergens zit.
Helaas, het is een lease auto. Daarmee mag ik volgens de voorwaarden alleen naar een erkende Kia garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22

MY20
Ja na ca. een jaar, de verdamper onder het dashboard lek, flinke reparatie, maar garantie.
Men vertelde me toen dat dit redelijk vaak voorkomt, ook bij de andere typen Niro.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

MY20
Niet kapot, maar wel bij 135K km het aircogas laten vervangen omdat dit werd aanbevolen.
kosten € 199 incl btw voor het legen en vullen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Helaas, het is een lease auto. Daarmee mag ik volgens de voorwaarden alleen naar een erkende Kia garage.
Ja, dat is de onze ook, maar als het een maand duurt voordat ik bij een garage terechtkan, rij ik wel ff langs de garage om de hoek om te controleren of het alleen bijvullen is. Die rekening betaal ik dan zelf wel. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Aanvullend: ook bij de voorruit koelt die niet.

Als ik het zo lees is waarschijnlijk de verdamper dus lek. Dan maar 1 maandje zonder airco en met arko rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 05-05-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Maar er zijn vast wel Kia garages die eerder tijd hebben.
Ik heb laatst ook een beurt bij een andere dealer laten doen omdat die van mij niet snel genoeg tijd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Niet kapot, maar wel bij 135K km het aircogas laten vervangen omdat dit werd aanbevolen.
kosten € 199 incl btw voor het legen en vullen etc.
Huh, laten vervangen? Heeft dat zin?
Het is toch niet zoiets als olieverversen? Die koelvloeistof wordt toch niet vies of zo?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 13:49
Hippe Lip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:31:
[...]

Het is toch niet zoiets als olieverversen? Die koelvloeistof wordt toch niet vies of zo?
Nee maar als je de airco laat nakijken trekken ze hem leeg en vacuum om dan terug te vullen is op de machines een vaste procedure iets met het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Hippe Lip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:31:
[...]

Elk jaar verliest het aircosysteem een percentage van de inhoud. Verstandig om dat eens in de zoveel tijd leeg te halen en weer te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:31:
Samen met een vriend met een 3D printer heb ik een zogenaamde Remix gedaan van een eerder geposte Frunk op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Grootste verschil is dat we de rubberen dempingsdopjes van de sierkap hebben "hergebruikt" in de Frunk supports in plaats van nieuwe dempingsdopjes te printen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net de tekening met de boorgaten gedownload en bekeken. Maar zou het handig zijn om ook de tussenmaten tussen de linker-/rechter- en boven-/ondersteunen er bij te zetten? Als mijn box net iets andere afmetingen heeft dan kloppen de boorgaten natuurlijk niet meer als ik van buitenaf meet zoals op de tekening. Met de binnenmaten er bij is het voor iedereen te passen en te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

13art schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:22:
[...]

Net de tekening met de boorgaten gedownload en bekeken. Maar zou het handig zijn om ook de tussenmaten tussen de linker-/rechter- en boven-/ondersteunen er bij te zetten? Als mijn box net iets andere afmetingen heeft dan kloppen de boorgaten natuurlijk niet meer als ik van buitenaf meet zoals op de tekening. Met de binnenmaten er bij is het voor iedereen te passen en te meten.
Dat is op zich bewust zo gedaan omdat een Eurobox vaste afmetingen heeft en de boorgaten vanaf de verdiepte bodemrand makkelijk af te meten zijn. Er was een beetje trial and error nodig om de boorposities goed te krijgen zonder dat de box ergens tegenaan komt in de auto.
Ik kan de afmetingen van die verdiepte bodem wel even opmeten en toevoegen, dan zijn er geen onbekenden meer.

Update: afmeting verdiepte bodem (aan de onderzijde vanaf waar de boorgaten zijn aangegeven): 555 x 355 mm

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 07-05-2024 18:30 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:59
Heeft er iemand nog behoefte aan onze verlaagde laadvloer? Is in ieder geval geschikt voor een MY2019 executive.

gratis af te halen omgeving breda/tilburg

EDIT *gereserveerd voor iemand*
EDIT *opgehaald*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VQpj7YnogVWmXP-3sF0BttSrgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OO69t2A82SzRIwWyFWYQCY06.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door wowter1976 op 15-05-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:43
wowter1976 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:25:
Heeft er iemand nog behoefte aan onze verlaagde laadvloer? Is in ieder geval geschikt voor een MY2019 executive.

gratis af te halen omgeving breda/tilburg

[Afbeelding]
Ik vermoed dat deze qua ruimte hetzelfde is als van de My20/21? Want als dat zo is wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
13art schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:04:
Hmm net twee gemiste oproepen en daarna een mailtje dat ik de Kia maandag niet kan ophalen. Reden moet ik nog horen. Ben benieuwd. Blijkbaar is de reden bijzonder genoeg om het niet in de e-mail te zetten.

Edit:
Ok, had al een vermoeden dat dit het kon zijn. Bij de proefrit hoorde ik een soort van brom/geratel dus gevraagd of ze daar naar wilden kijken. Dat hebben ze serieus genomen en het lijkt het probleem te zijn van de bekende 'ratel' waar de nodige Niro's mee te maken krijgen. Kan of de draagarm zijn, (die gaan ze maandag vervangen) maar kan ook zijn dat de hele motor vervangen moet gaan worden en dan kan het nog wel een tijd duren voordat ik de auto daadwerkelijk in ontvangst kan nemen.

Klote natuurlijk maar wel blij dat ze het direct goed oppakken. Liever dat dan ik er mee blijf rommelen. Genoeg verhalen waarbij de klacht niet serieus genomen werd. Ergens hoop ik dat ze uitkomen op dat er een nieuwe motor in moet. Lijkt me de meest definitieve oplossing. Anderzijds kan het dan dus zo weer een paar maanden duren voordat ik de auto in mijn bezit heb.
Zojuist een update gehad. Ze hadden eerst de ophanging van de motor vervangen, toen was het geluid al een stuk minder maar niet helemaal weg. Zijn ze verder gaan kijken en toen bleek een lager in de elektromotor droog te liggen. Ze zijn nu dus bezig de elektromotor te vervangen en daarna moet het opgelost zijn. Kortom toch een iets ander probleem, zo lijkt het, dan de bekende ratel.

Nieuwe datum om de auto op te halen is vrijdag 17 mei geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 08-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@13art balen, maar fijn dat het meteen verholpen is en je niet later nog je auto lang moet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Weet iemand hoe je de MijnKia app doorgeeft aan de nieuwe berijder? Ik probeer gegevens aan te passen maar ik kan niet opslaan.

Voor de goede orde, het gaat NIET om de kia connect app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
NiroNiro schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:12:
Weet iemand hoe je de MijnKia app doorgeeft aan de nieuwe berijder? Ik probeer gegevens aan te passen maar ik kan niet opslaan.

Voor de goede orde, het gaat NIET om de kia connect app.
Niet. Je huidige abonnement stopt op de dag dat de RDW tenaamstelling wijzigt.
De nieuwe eigenaar moet een eigen MijnKia account aanmaken en zich bij de dealer melden om en een KCS abonnement aan te schaffen. Die zorgen dan dat de module gekoppeld wordt aan het account van de nieuwe eigenaar.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-05-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

MY20
yup .. hier kapot gehad .. duurde ook een paar weken voordat het werd gerepareerd.
Gelukkig was het in een tijd dat de airco minder nodig was ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

richy3908 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:38:
[...]

Om hierop in te haken, een situatie die ik heb meegemaakt, waardoor de 12V-accu (vermoedelijk) leeg was getrokken. We waren een tijdje naar België gegaan op vakantie en het viel me op dat ik via Kia Connect geen verbinding met de auto kon krijgen. Ik wist niet of mijn auto roaming ondersteunde of niet en ging ervan uit van niet, dus ik ondernam geen actie.

Echter, eenmaal terug in Nederland kon ik nog steeds geen verbinding met de auto krijgen. Een paar dagen later was de accu dood en moest ik wachten op de hulpdienst die me weer op gang hielp met een jumpstarter. Als ik me het goed herinner, kreeg ik nog steeds geen verbinding en ben ik verder gaan kijken, tot ik in de handleiding zag dat er een resetknopje zit dat je kan indrukken met een dun object, waarna de verbinding weer hersteld werd.

Ik heb het sterke vermoeden dat de auto geen verbinding kon maken met Kia, het de hele tijd maar bleef proberen, wat de 12V-accu heeft leeggetrokken. Dus hierbij een ander mogelijk scenario.
Wellicht hebben ze daar dan wel weer een aanpassing op gemaakt.
Zo heeft mijn auto de afgelopen week 11 dagen in een parkeergarage gestaan. Toen ik in Egypte wilde kijken of ik contact met de auto kon krijgen kreeg ik de melding dat de status niet meer uitgelezen kon worden omdat de auto al een tijd niet meer was gebruikt en dat de remote status optie niet meer werkte om zo de batterij te sparen! .. Remote functie zou weer gaan werken nadat ik een x aantal minuten met de auto weer had gereden (een melding dus in de APP)

Dus je aanname kan best .. Nu had ik net een week voor vakantie mijn batterij kaduuk en was er een nieuwe ingezet (en ja .. wellicht heb ik de levensduur zelf omzeep geholpen door een aansteker band oppomp set te gebruiken, waarbij ik vergat de auto aan te zetten.. en was dus erg blij dat alles nog steeds ok was toen ik weer bij de auto stond vorige week ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Hippe Lip schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Ah, beetje groot uitgevallen powerbank voor je mobieltje… O-)
Past in de midden console .. en ook door de vrouw des huizes gebruikt worden. Die kreeg zo de auto weer aan de praat toen ik zelf weg was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 19:11
Over de 12V batterij: ik heb een paar weken geleden Home Assistant aan de praat gekregen met de integratie met Kia services. Dat loopt hartstikke goed, maar het leuke is dat je de capaciteit van zowel de hoofdbatterij kunt uitlezen als die van de 12V batterij. Ik ben nog maar kort aan het meten en ben er nog niet goed ingedoken, maar het valt me wel op dat de SOC van die 12V batterij varieert tussen 78 en 90%. Dit zijn uitschieters, meestal zit hij tussen de 80 en 87%. Mijn punt: die Home Assistant integratie is een mooie manier om die 12V batterij te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Past in de midden console .. en ook door de vrouw des huizes gebruikt worden. Die kreeg zo de auto weer aan de praat toen ik zelf weg was ;)
Ik heb een kleine 12V acculader onder de laadvloer in de achterbak liggen. Ruimte zat. Daar zou die powerbank ook prima geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Ik heb een kleine 12V acculader onder de laadvloer in de achterbak liggen. Ruimte zat. Daar zou die powerbank ook prima geplaatst kunnen worden.
Mja .. over nagedacht, maar als de accu dood is gaan de deuren niet meer open. Dan moet je de 'normale' sleutel gebruiken. Hoe ik dan de achterklep zo open moet krijgen .. om erbij te kunnen?

Dus dan wordt het over de achterbank wat rare fratsen uithalen.. en maar hopen dat achterbak niet vol ligt.

hoe heb jij dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:32:
Over de 12V batterij: ik heb een paar weken geleden Home Assistant aan de praat gekregen met de integratie met Kia services. Dat loopt hartstikke goed, maar het leuke is dat je de capaciteit van zowel de hoofdbatterij kunt uitlezen als die van de 12V batterij. Ik ben nog maar kort aan het meten en ben er nog niet goed ingedoken, maar het valt me wel op dat de SOC van die 12V batterij varieert tussen 78 en 90%. Dit zijn uitschieters, meestal zit hij tussen de 80 en 87%. Mijn punt: die Home Assistant integratie is een mooie manier om die 12V batterij te monitoren.
Dat kan ik bevestigen! Ik heb de Kia integratie in Home Assistant ondertussen al bijna 1,5 jaar draaien en de 12V accu blijft inderdaad globaal tussen de 75 en 88%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
zeroday schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Mja .. over nagedacht, maar als de accu dood is gaan de deuren niet meer open. Dan moet je de 'normale' sleutel gebruiken. Hoe ik dan de achterklep zo open moet krijgen .. om erbij te kunnen?

Dus dan wordt het over de achterbank wat rare fratsen uithalen.. en maar hopen dat achterbak niet vol ligt.

hoe heb jij dat opgelost?
Niet.... Ik ga er van uit dat, als de 12V accu leeg is, dat ik sowieso fratsen moet uithalen....
En ik ben er met mijn domme kop van uitgegaan dat ik die klep wel open zou krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Dat kan ik bevestigen! Ik heb de Kia integratie in Home Assistant ondertussen al bijna 1,5 jaar draaien en de 12V accu blijft inderdaad globaal tussen de 75 en 88%
Ik heb nog niet goed gekeken en mijn scan-interval is met 4 uur misschien wat lang, maar kun jij zien wanneer die 12V accu wordt afgetopt door de dikke batterij? Dat schijnt elke 24 uur te gebeuren als de auto voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Ik heb nog niet goed gekeken en mijn scan-interval is met 4 uur misschien wat lang, maar kun jij zien wanneer die 12V accu wordt afgetopt door de dikke batterij? Dat schijnt elke 24 uur te gebeuren als de auto voor de deur staat.
Ik heb hem volgens mij ook nog op 4 uur staan en kan niet echt een patgroon vinden, wanneer hij weer zou bijladen.
Eerlijk gezegd gebruik ik de auto ook dagelijks, dus ik vraag me af of er ook door het systeem wordt bijgeladen, of dat ik genoeg op de weg zit om de accuspanning op peil te houden. Wellicht dat hij alleen ingrijpt wanneer je onder een bepaalde waarde komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb hem volgens mij ook nog op 4 uur staan en kan niet echt een patgroon vinden, wanneer hij weer zou bijladen.
Eerlijk gezegd gebruik ik de auto ook dagelijks, dus ik vraag me af of er ook door het systeem wordt bijgeladen, of dat ik genoeg op de weg zit om de accuspanning op peil te houden. Wellicht dat hij alleen ingrijpt wanneer je onder een bepaalde waarde komt?
Dat zou kunnen, maar ik ga eens kijken of ik een patroon kan ontdekken. Altijd leuk dit soort onderzoekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

multikoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Niet.... Ik ga er van uit dat, als de 12V accu leeg is, dat ik sowieso fratsen moet uithalen....
En ik ben er met mijn domme kop van uitgegaan dat ik die klep wel open zou krijgen....
Midden console it is for me ;) Minste fratsen om uit te halen ;) (tenzij er iemand anders een slim idee heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
zeroday schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Midden console it is for me ;) Minste fratsen om uit te halen ;) (tenzij er iemand anders een slim idee heeft).
In de frunk, deur openen met de hardware sleutel, klep omhoog en GO.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:40:
[...]

En dan gelijk maar standaard aangesloten laten op 12V batterij en aan/uit knopje binnen in auto monteren?
Dan wordt het helemaal makkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:40:
[...]

moet je er wel een opbergplek hebben gemaakt. Aanpassingen op de leasebak doe ik liever niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:50
multikoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:32:
Vraagje over home assistant.
Welke integratie is dat dan?
Ik kan er verschillende vinden.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Pagina: 1 ... 285 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.