lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:59:
[...]
Hij gaat er eindelijk komen, nog 7 tot 10 nachtjes slapen. Dus toch een MY19, van een officiële Kia Dealer, thuis blijft 1-fase en de kosten laag

Nogmaals dank voor alle input!
@
lmb-s
Gefeliciteerd! Wel zo rustig slapen straks dat je van een Kiadealer hebt gekocht. Ik neem aan dat je de overige van die 7 jaren garantie ook nog krijgt?
Nu probeer ik me al zoveel mogelijk in te lezen in optimale mogelijkheden en instellingen, maar het wordt wel erg veel, zeker zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Is geen probleem, maar is er een lijstje of video waar de belangrijkste eerste stappen worden weergegeven?
Een van de eerste dingen waaraan ik zit te denken:
- Maximaal laadniveau
Ik heb die vrijwel altijd op 90% staan omdat dit de accu zou sparen. Nu is het BMS van de Niro zó goed, dat ik na mijn 100k km nog steeds 100% accucapaciteit heb. Dus of dat werkelijk nodig is? - Niveau regeneratief remmen
Je kunt me de flippers achter het stuur instellen hoe hard de auto afremt als je het gas loslaat. Standen: 0-1-2-3. Met standje 3 kun je een hele rit zonder rempedaal doen (behalve stilstaan voor bv een stoplicht), maar weet dat als er ook anderen in de auto zitten, dat die dat lang niet altijd waarderen. Ik deed dat in het begin en kreeg al snel opmerkingen over misselijk worden. Het afremmen gaat dan namelijk nogal heftig.
En verder kun je het instructieboekje alvast doornemen. Een behoorlijk dikke pil, dus daarmee kom je die 10 dagen wel door…
Wat ik vooral zou willen weten zijn de vragen/handelingen die ik moet afronden bij het ophalen van de auto, en dan m.n. de digitale verbinding. Ik lees over UVO (oud?), Kia Connect (tegen betaling?) en andere apps, maar geen idee of die standaard zijn of door de Dealer geactiveerd moeten worden.
Zorg dat je de dealer laat uitleggen hoe je de app op je telefoon kunt koppelen aan de auto. Niet laten afschepen, gewoon hem (haar) aan de kop blijven zeuren tot het werkt. Dat begint met een account aanmaken, maar dat is natuurlijk in een paar minuten gedaan. Maar ik lees hier wel eens dat de rest niet altijd eenvoudig is met een 2e-hands auto. en je lijkt er de dealers sowieso bij nodig te hebben.
Ook ben ik geinteresseerd in Navigatie apps, heb nog nooit Android Auto gebruikt, maar ben wel een groot fan van TomTom Go op m'n telefoon (S24+). Is dat ook te gebruiken, of zijn er betere apps voor de e-Niro?
Ik gebruik het liefste Waze als navigatie. Weliswaar met een iPhone, maar dat zal niet uitmaken. De keuze van je navi is toch altijd een heel persoonlijk iets.
Mijn vrouw gebruikt bij voorkeur de navi van de auto, ikke liever Waze dus.
En verder: heb je al een keuze voor een laadpaal gemaakt? Ik gebruik een Zappi. Vooral als je zonnepanelen hebt kan dat fijn zijn omdat je dan o.a. in kunt stellen dat de auto alleen geladen wordt met de zonnestroom die anders teruggeleverd wordt.
En als je een energiecontract met dynamische tarieven hebt dan kan Zappi daar ook -zo uit de doos- mee overweg.