Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19
DonJuape schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:33:
Bij mij is de ratel nu ook begonnen (42k km). De lease auto is in onderhoud bij Van Mossel Hengelo. Iemand ervaring hoe Van Mossel (Hengelo) met dit probleem om gaat?
Sorry, ik zou het niet weten.

Is er iemand die een goede link heeft op bijvoorbeeld youtube waar dit geluid goed te horen is?
En het is toch vooral bij rustig accelereren en regenereren en niet/minder bij constante snelheid?

Ik heb bij mij het idee dat ik last heb van gecupte banden, maar van beide heb ik nog geen goede geluisopnames gehoord. Het is een soort "woop-woop"geluid en is goed te horen vanaf ergens onder de 50 km/u en richting snelwegen is het moeilijker te horen vbanwege andere (wind-)geluiden en zo. Het lijkt ook wel wat van het wegdek af te hangen en is zowel bij accelereren en regenreren, maar ook bij constante snelheid.

[ Voor 39% gewijzigd door bnwgraaf op 22-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Bij mij is de ratel nu ook begonnen (42k km). De lease auto is in onderhoud bij Van Mossel Hengelo. Iemand ervaring hoe Van Mossel (Hengelo) met dit probleem om gaat?
Uit welk jaar is jou auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gjcvro schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:42:
[...]

Uit welk jaar is jou auto?
MY'20 uit 2021

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik hoop toch dat dit de extreem versterkte versie is? :)

Het hoge tonen (op en aflopend*) geluid had ik ook (alleen niet zo extreem, bij radio op volume 6 was het zelfs niet te horen) en die ratel op de achtergrond zelfs nooit waargenomen.

*oplopend bij stroom bijgeven en aflopend bij regeneratie op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:06:

Het hoge tonen (op en aflopend*) geluid had ik ook (alleen niet zo extreem, bij radio op volume 6 was het zelfs niet te horen) en die ratel op de achtergrond zelfs nooit waargenomen.

En is het dan ook te horen bij constante snelheid, of vooral tijdens acceleratie en deceleratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet hoe het zich bij een ander manifesteert maar bij onze e-Niro was het alleen bij accelereren (stroompedaal intrappen) en stroompedaal loslaten (indien regeneratie ingesteld, dus wel bij remmen op de motor niet bij 100% coasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:17:
Ik weet niet hoe het zich bij een ander manifesteert maar bij onze e-Niro was het alleen bij accelereren (stroompedaal intrappen) en stroompedaal loslaten (indien regeneratie ingesteld, dus wel bij remmen op de motor niet bij 100% coasten).
Ik heb bij mij meer het idee dat het afhankelijk is van de rijsnelheid (omwenstelingssnelheid van de wielen) en niet van het vermogen van optrekken of afremmen.
Het is moeilijk op te nemen, maar herkent iemand dit geluid van gecupte banden dan wel het motor/reductiebak probleem?
https://drive.google.com/...0I5v5byC/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zo klinkt het bij mij in elk geval absoluut niet (in het interieur) .
Zowel het gejank als het geratel heb ik niet,
Misschien dat onder de motorkap het wel zo klinkt, maar daar zit ik niet.
Zal dit weekend een opname maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:06:

Die hoge tonen heb ik ook en die ratel niet zo extreem maar ik kan me enigzins voorstellen dat het uiteindelijk daar naar toe gaat.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Mijn MY 19 vertoonde vorig jaar al een onbestemd geluid. Tijdens de jaarlijkse beurt afgelopen juli gemeld, maar de monteur van van Mossel Hengelo meende geen vreemd geluid te horen anders dan de banden.
Inmiddels heeft de auto ook 45 kkm gelopen en het geluid is luider geworden. En winter of zomerbanden, gelijk. Vooral bij afremmen met de flippers.
Ik ga het aankomende juni/juli weer melden. Wellicht vindt men nog steeds dat er niets aan de hand is. Maar . . . . Men kan dan als het probleem zo in het laatste garantie jaar pregnant wordt niet beweren dat er nooit gewag van is gemaakt.
Dus hoe ze ermee omgaan? Mijn ervaring is voorlopig ontkennen. Aan de andere kant geven ze toe dat ze wel regelmatig een eNiro motor en bak vervangen.
Zo heb ik ook, hier eerder gemeld, een absurd hoog laadverlies, gemiddeld 27%. Dus ruim de helft hoger dan hier als gemiddelde wordt gemeld.
Heb ze de details van mijn metingen gestuurd. Uiterst vriendelijk met ze kunnen overleggen hoor, maar ze wisten geen oplossing of oorzaak. De gegevens zijn naar Kia Nederland gestuurd, en dan hoor je ondanks navraag niets meer. Dus ook dat komt in de komende beurt weer op tafel.
Immers tov de specificatie, en met een gemiddeld verbruik van 16 kWh per 100 km komt het “bruto” verbruik dan op meer dan 20 kWh per 100 km en is er (tot nu toe met 45000 km afgelegd) ruim 800 kWh meer bij laden verloren gegaan dan Kia specificeert.
Ik hoor graag tzt hoe Kia van Mossel bij jouw dit aanpakt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:41:
Die hoge tonen heb ik ook en die ratel niet zo extreem maar ik kan me enigzins voorstellen dat het uiteindelijk daar naar toe gaat.
Bij een volgend onderhoud dus voorleggen aan de dealer.
Het zijn toch zij die een audio-opname maken en dat ter evaluatie voorleggen aan de technici van KIA die vervolgens beslissen wat er verder moet gebeuren.
Zo werkt het toch in België, de dealer mag daar niet autonoom een beslissing in nemen.

Best bij aanbieden onderhoud je opmerking ter zake ook schriftelijk laten opnemen zodat bij weigering van ingreep of ontkenning van de feiten er een spoor is dat je het binnen de garantietermijn hebt gemeld.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:55
13art schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:10:
[...]

Nu twee jaar later, hoe zijn de Goodyears bevallen? Hoe hebben ze zich gehouden mbt geluid, slijtage, etc?
Tot nu toe bevallen ze prima. Slijtage nog niet gezien heb er ook pas 20k km meegereden. Dat zit denk ik wel goed als ik zo de autobanden testen lees. De rijeigenschappen zijn wat minder maar dat is voor mij niet zo belangrijk want ik ben een rustigere rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Android auto doet vreemd bij me.. het doet het vaker niet dan wel. Had eerst een kabel die alleen maar laad, daarna een kabel die wel verbinding maakt maar na een tijdje ook alleen laad.. wat moet je daar nu mee

Helaas drie variabelen:
- de auto zelf
- de telefoon (pixel 6)
- de kabels.

Waar te beginnen? Het heeft gewerkt, dus de auto lijkt me niet de stoorzender. De telefoon mogelijk wel.. zeker als er stof bij de connector zit. Maar dat heb ik schoon geblazen met lucht spray.

Ik dacht dat er niet veel variatie in de kabels kon zitten.. als hij laad, is er toch ook data communicatie? Of zit daar toch verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is net andersom.
Een datakabel kan ook (gelijktijdig) laden.
Een gewone laadkabel laadt wel maar transfereert geen data.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Dus toch een usb data kabel?
Welke hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een USB-A datakabel (aan de autozijde).
Er zit ook maar één datapoort in de EV.
De andere poorten zijn gewone stroompoorten.
De datapoort is doorgaans een USB-A.
De USB-C poorten zijn doorgaans alleen laadpoorten (in de KIA EV's).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ja dat snap ik.. maar waar let ik op.. data snelheid oid?

Zoals deze?

Want data overdracht zegt blijkbaar niet alles.
zie ook deze op bol.com
Beschrijving zegt 5 gbit, maar in de recensies lees je dat Android auto niet werkt..

[ Voor 100% gewijzigd door greatgonzo op 23-04-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer er aan je toestel een USBpoort zit en je plugt de usb-A in de datapoort (de linkse in de middenconsole dacht ik) dan zou dat moeten werken.
De excl. stroompoorten hebben een "bliksem" als symbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zoals ik schreef.. ik heb een kabel gehad waarmee ik Android auto kon opstarten.. maar die werkt ineens niet meer..

Dus ik weet welke poort ik moet hebben.. alleen niet welke kabel.. want blijkbaar is niet elke usb A naar C kabel geschikt voor Android auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bnwgraaf schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:06:
[...]
Ik heb bij mij het idee dat ik last heb van gecupte banden, maar van beide heb ik nog geen goede geluisopnames gehoord. Het is een soort "woop-woop"geluid en is goed te horen vanaf ergens onder de 50 km/u en richting snelwegen is het moeilijker te horen vbanwege andere (wind-)geluiden en zo. Het lijkt ook wel wat van het wegdek af te hangen en is zowel bij accelereren en regenreren, maar ook bij constante snelheid.
Als het cuppen is, dan kun je dat ook voelen. Leg je vlakke hand op het loopvlak en schuifvrustig in de rolrichting. Voel je dan duidelijk dat de boel niet vlak is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:05
greatgonzo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:32:
Android auto doet vreemd bij me.. het doet het vaker niet dan wel. Had eerst een kabel die alleen maar laad, daarna een kabel die wel verbinding maakt maar na een tijdje ook alleen laad.. wat moet je daar nu mee

Helaas drie variabelen:
- de auto zelf
- de telefoon (pixel 6)
- de kabels.

Waar te beginnen? Het heeft gewerkt, dus de auto lijkt me niet de stoorzender. De telefoon mogelijk wel.. zeker als er stof bij de connector zit. Maar dat heb ik schoon geblazen met lucht spray.

Ik dacht dat er niet veel variatie in de kabels kon zitten.. als hij laad, is er toch ook data communicatie? Of zit daar toch verschil in?
Join the club... :(
Android auto doet hier al een paar maanden bij vlagen vreemd. Het kan dagen/weken goed gaan en dan is het ineens weer een dag of meerdere dagen drama met exact dezelfde kabel(s)
Op het midden console komt een melding dat de telefoon niet reageert, Spotify stopt met spelen en het is klaar met Android auto. Kabel opnieuw inpluggen geeft wisselende resultaten, de ene keer gaat het een paar minuten goed, de andere keer een uur en weer een andere keer gaat het meteen weer fout. Een volgende rit kan het dan ineens weer goed gaan met exact dezelfde kabel, er valt geen peil op te trekken.
Kabel wisselen maakt geen fluit uit, kabels nieuw uit de verpakking geven dezelfde wisselende resultaten.

Reset van de multimedia helpt niet, verwijderen van Android auto data/cache op de telefoon helpt niet, accepteren en wachten tot het wel weer werkt is het enige dat lijkt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
ninjazx9r98 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
[...]

Android auto doet hier al een paar maanden bij vlagen vreemd. Het kan dagen/weken goed gaan en dan is het ineens weer een dag of meerdere dagen drama met exact dezelfde kabel(s)
Op het midden console komt een melding dat de telefoon niet reageert, Spotify stopt met spelen en het is klaar met Android auto. Kabel opnieuw inpluggen geeft wisselende resultaten, de ene keer gaat het een paar minuten goed, de andere keer een uur en weer een andere keer gaat het meteen weer fout. Een volgende rit kan het dan ineens weer goed gaan met exact dezelfde kabel, er valt geen peil op te trekken.
Kabel wisselen maakt geen fluit uit, kabels nieuw uit de verpakking geven dezelfde wisselende resultaten.

Reset van de multimedia helpt niet, verwijderen van Android auto data/cache op de telefoon helpt niet, accepteren en wachten tot het wel weer werkt is het enige dat lijkt te helpen.
Is je telefoon niet te warm? Vooral als de zon erop schijnt dan kan de temperatuur van de telefoon ineens erg oplopen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DutchKel schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:37:
[...]

Is je telefoon niet te warm? Vooral als de zon erop schijnt dan kan de temperatuur van de telefoon ineens erg oplopen.
Klinkt vreemd misschien: was het maar waar want dan wist ik hoe of wat. De telefoon ligt in het vakje onder het scherm in de midden console buiten bereik van de zon. Zou bijna denken dat het gelijktijdig gestart is met het totaal willekeurig wel/niet goed updaten van de informatie in de app en home assistant.
Heb wel een telefoonhouder maar die zit laag onder het scherm in de midden console en wordt alleen gebruikt tijdens vakantie ritten. Bij alle andere ritten ligt de telefoon in het vakje en is er geen noodzaak om op het scherm te kijken of er iets op te doen.
Als het weer eens zo'n dag/rit is gebeurt het ook 9 van de 10 keer binnen een minuut nadat ik weggereden ben. Heb zelf het vermoeden dat het iets met KIA en hun servers te maken heeft omdat ook de updates random gedrag vertonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik heb dit probleem iets meer dan een jaar geleden ook gehad, in mijn geval bleek het achteraf te komen door teveel stof/vuil in de USB-C poort van mijn telefoon, broekzakken helpen niet.

Vorig jaar dus van die magneetstekkertjes gehaald met kabels, poort helemaal schoon gemaakt en sindsdien zo'n connector standaard in de telefoon, nooit weer problemen gehad sindsdien en het aansluiten is gewoon lekker simpel zo.

Maar vuil in de poort kan heel rare problemen opleveren ben ik door schade en schande wijs geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Welke magneetstekkertjes zijn ook geschikt voor android auto?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26
Suicyder schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:02:
Ik heb dit probleem iets meer dan een jaar geleden ook gehad, in mijn geval bleek het achteraf te komen door teveel stof/vuil in de USB-C poort van mijn telefoon, broekzakken helpen niet.

Vorig jaar dus van die magneetstekkertjes gehaald met kabels, poort helemaal schoon gemaakt en sindsdien zo'n connector standaard in de telefoon, nooit weer problemen gehad sindsdien en het aansluiten is gewoon lekker simpel zo.

Maar vuil in de poort kan heel rare problemen opleveren ben ik door schade en schande wijs geworden.
Ik had ook steeds gezeik, tot aan AAWireless, sindsdien geen geouwehoer meer
Wel een goed, kort datakabeltje (met haakse stekker) gekocht voor aan het AAwireless kastje
Voor lange ritten laad ik de telefoon bij via 1 van de andere poorten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
rokil schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:33:
Welke magneetstekkertjes zijn ook geschikt voor android auto?
Ik gebruik zelf al heel lang diverse magneetkabeltjes met diverse bijbehorende magneetconnectortjes (micro usb en usb C) van Ali.

Werkt perfect ook met Android Auto.
Het grote voordeel vind ik dat je niet steeds een stekkertje in en uit je telefoon hoeft te doen wat een hoop slijtage scheelt en wat makkelijker gaat.
En ja, als je je telefoon uit het bakje pakt, kan het stekkertje vrij makkelijk los.
Maar ik sluit mijn telefoon meerdere keren per dag aan op AA en ik vind het ideaal.

Thuis is het van weer handig dat ik dezelfde lader met hetzelfde kabeltje kan gebruiken voor meerdere apparaten, ongeacht het type usb aansluiting.

https://a.aliexpress.com/_EvwZrYR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

13art

Moderator Mobile
ninjazx9r98 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
[...]

Batterij optimalisatie voor Android Auto uitgeschakeld?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik gebruik zelf al heel lang diverse magneetkabeltjes met diverse bijbehorende magneetconnectortjes (micro usb en usb C) van Ali.

Werkt perfect ook met Android Auto.
Het grote voordeel vind ik dat je niet steeds een stekkertje in en uit je telefoon hoeft te doen wat een hoop slijtage scheelt en wat makkelijker gaat.
En ja, als je je telefoon uit het bakje pakt, kan het stekkertje vrij makkelijk los.
Maar ik sluit mijn telefoon meerdere keren per dag aan op AA en ik vind het ideaal.

Thuis is het van weer handig dat ik dezelfde lader met hetzelfde kabeltje kan gebruiken voor meerdere apparaten, ongeacht het type usb aansluiting.

https://a.aliexpress.com/_EvwZrYR
Ik vermoed dat snelladen daarmee niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
MDB1106 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:20:
[...]

Ik had ook steeds gezeik, tot aan AAWireless, sindsdien geen geouwehoer meer
Wel een goed, kort datakabeltje (met haakse stekker) gekocht voor aan het AAwireless kastje
Voor lange ritten laad ik de telefoon bij via 1 van de andere poorten
Heb je deze?
https://www.aawireless.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:22:
[...]

Ik vermoed dat snelladen daarmee niet meer werkt?
Even vooropgesteld dat in de auto sowieso geen snellaadaansluitingen zijn, thuis met de juiste lader werkt het snelladen met deze kabel prima.

In de tekst van het linkje dat ik gaf staat ook 5A Quick Charge (al weet ik ook wel dat je Ali niet altijd op zijn blauwe ogen moet geloven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
13art schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:21:
[...]

Batterij optimalisatie voor Android Auto uitgeschakeld?
Yep, staat op unrestricted. Als het gebeurt dan is het raak binnen de eerste paar honderd meter, werkt het na die paar honderd meter nog dan blijft het ook gewoon werken. Ga ik 's morgens naar kantoor en het gaat mis dan kan ik tientallen keren opnieuw inpluggen tijdens de rit waarna het max 10 seconden werkt. Eind van de dag kan het dan zomaar zijn dat ik instap, inplug en alles gewoon werkt.
Totale willekeur dus maar Spotify gaat prima via Bluetooth zolang de USB kabel maar niet in de AA poort zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Volgens mij was deze hier nog niet gepost. Voor mocht je nog nieuwe banden zoeken voor onder de Niro:
https://www.tyrereviews.com/Article/2024-EV-Tyre-Test.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik had een paar dagen last van slechte/geen connectiviteit met Kia Connect. In de auto Kia Connect even op off-line gezet en weer terug lijkt geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11
janne_nl schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:25:
Ik had een paar dagen last van slechte/geen connectiviteit met Kia Connect. In de auto Kia Connect even op off-line gezet en weer terug lijkt geholpen te hebben.
Er lijkt een breed probleem te zijn met de connectiviteit. Ik zie hier en in de Facebook groepen opeens opvallend veel posts. Er zijn tijdelijke fixes (resetten van de head unit en kennelijk ook het uit- en aanzetten van de Kia connect in het menu), maar die werken maar tijdelijk.
Het probleem is specifiek: je kunt geen contact krijgen met de auto. De auto stuurt nog wel updates naar de Kia servers (bijvoorbeeld einde laadsessie en de locatiegegevens).
Je kunt je probleem melden bij de Kia Connect service pagina. Ik heb dat gedaan en ze pakken het echt op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het probleem zat/zit bij de provider Vodafoon die voor Kia de connectie verzorgt tussen de auto en de servers.
Er wordt aan gewerkt en zou inmiddels (grotendeels) verholpen moeten zijn.
Het heeft dus niets met de auto noch met de eigen verbinding te maken.
Dus gewoon even geduld hebben.
(Er was een tijd dat het leven ook zonder apps probleemloos verder ging.)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:04
Suicyder schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:02:

Interessant! Ik had dit probleem ook, en ik ben net over naar een andere telefoon en het probleem was ineens opgelost. Zelfde auto, zelfde kabel. Dacht zelf dat het misschien iets software matigs was op de telefoon, maar jouw verklaring van prut in de laadpoort klinkt veel logischer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<snip>
Hier ging wat mis… :?

[ Voor 95% gewijzigd door Hippe Lip op 25-04-2024 16:01 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dat klopt, zie ik ook. Wat welk grote invloed heeft op je bereik is het aanzetten van de verwarming (of airco). Dus de geschatte afstand zul je bij lange na niet halen als het stevig vriest, ondanks dat de auto dik 400 aangeeft bij 100% lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12
janne_nl schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:03:
Dus de geschatte afstand zul je bij lange na niet halen als het stevig vriest, ondanks dat de auto dik 400 aangeeft bij 100% lading.
Dat hangt er maar net vanaf. De geschatte afstand is dynamisch. Dus als je dagelijks lange ritten in de vrieskoude rijdt dan zal het geschatte bereik bij 100% lading vanzelf dalen zodat het weer beter klopt.

Wat een nog veel grotere impact heeft is tegenwind en hoge snelheid. 170km/u op de autobahn met tegenwind houd je nog geen 200km vol denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:12:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf. De geschatte afstand is dynamisch. Dus als je dagelijks lange ritten in de vrieskoude rijdt dan zal het geschatte bereik bij 100% lading vanzelf dalen zodat het weer beter klopt.
Zet bij flinke kou de kachel, stoelverwarming, stuurverwarming, voorruitverwarming, en achterruitverwarming maar eens aan en voor zover toepasselijk maximaal, bekijk het bereik en zet vervolgens alles maar eens uit. Dat scheelt enorm in voorspeld bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
MDB1106 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:20:
[...]
Zet bij flinke kou de kachel, stoelverwarming, stuurverwarming, voorruitverwarming, en achterruitverwarming maar eens aan en voor zover toepasselijk maximaal, bekijk het bereik en zet vervolgens alles maar eens uit. Dat scheelt enorm in voorspeld bereik.
vooral als je geen warmtepomp hebt en het met een gloeispiraal moet warmstoken...

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Ok, ik begreep het verkeerd denk ik. Dus de buitentemperatuur wordt door de GoM gebruikt om de range te bepalen als je de kachel aan zet of hoger zet? Ik probeerde het vandaag en hoger zetten scheelde maar een paar km, maar als het vandaag diep onder 0 was dan had het dus tot een veel groter verschil geleid? Dat wist ik niet, geinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Ik heb de climate control muv de zomer altijd op 21 graden staan. Als ik in de winter laten we zeggen rond de nul graden de auto start staat de GOM ergens tussen de 350 en 390km bij 100% lading. Zodra de temperatuur rond de tien graden zit staat dezelfde GOM net iets onder of boven de 400km bij 100% lading.
Ik heb dan ook net als @CyBeRSPiN eerder het idee dat de GOM nogal dynamisch is en aan de hand van vorige ritten en verbruik een berekening maakt wat de te verwachten afstand is die gereden kan worden.
Ik rijdt ook voornamelijk/veel snelweg kilometers en een GOM die ook maar in de buurt komt van 450km heb ik nog nooit gezien.
Stuur en stoelverwarming gebruik ik nooit, voor en achterruit alleen als ze beslagen zijn.
Een bereik dat sprongen maakt herken ik eerlijk gezegd niet, wel dat de GOM onder het rijden harder of minder hard terug loopt tov de afgelegde kilometers.
Zal er een verschil zitten in de werking van de GOM afhankelijk van het model (in mijn geval een MY22) of zit ik er gewoon volledig naast?

Auto staat nu ook te laden, is op 89% met een range van 367km volgens de app. Als de auto straks vol zit zal de app net iets boven de 400km aangeven, start ik de auto zal deze vermoedelijk rond de 390km zitten. Dat is in ieder geval het gedrag dat ik gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nou, de GOM past echt wel dynamisch aan tijdens de rit. Vorige maand een 150km rit vanuit Duitsland terug naar huis,GOM stond op 250km, makkelijk te doen dus. Op heen rit had ik 100km/u gereden. Het was laat dus wilde vlot terug naar huis, CC op 130km/u gezet. Na 75km stond de GOM al op 125km. Toch maar 100km/u gaan rijden, stukje verder nog 25km te gaan staat de GOM op 35km.
Dus gestart met 100km over, vlak voor huis toch voor de zekerheid paar kw erbij gaan tappen, sta je dan midden in de nacht met 50kw te laden bij een 350kw Fastned paal. Hoezo fast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de laatste GOM bepaald wordt volgens het gemiddelde van de laatste 20 ritten.

Hoe hij het verschil in GOM berekend met of zonder airco/verwarming weet ik niet.
Wat ik wel vaststel is dat het activeren van stoel-/stuurverwarming geen invloed heeft op de GOM (werken op de 12V batterij?).
Afhankelijk van de buitentemperatuur zorgt, bij 100% SoC, het inschakelen van de verwarming (19°C) voor een terugval van de GOM van zo'n 25 tot 40 km (auto is voorzien van een warmtepomp).
In de winter bedraagt de GOM zo'n 360 tot 400 km. Vanaf 10° tot 15°C zit de GOM (bij 100%) rond de 470-480 km).
Rond de 25°C zit de GOM rond 490-495 km (is nu vijf jaar oud, toen ie nieuw was zat ie rond de 500 km). Bij hogere temperaturen daalt de GOM (bij 100% SoC) terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:50:
Hoe hij het verschil in GOM berekend met of zonder airco/verwarming weet ik niet.
Ik weet dat ook niet maar het lijkt mij niet heel ingewikkeld.
Als je gewoon de huidige stand van de batterij (SOC) verminderd met het verbruik van de airco/verwarming (berekend alsof je die tot het einde aan laat staan), dan houd je voor GOM een lagere SOC als uitgangspunt aan. En verder blijft GOM hetzelfde en wordt berekening niet anders.

Het zal nog wel iets intelligenter zijn, als hij er van uitgaat dat aan het begin iets meer stroom wordt verbruikt en dan bij constante temperatuur een lager niveau.

Je ziet de GOM ook verschuiven als je de gewenste temperatuur hoger of lager zet.

En het blijft uiteindelijk nog steeds een Guess.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 26-04-2024 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:28
Hippe Lip schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:21:
[...]

@lmb-s
Ik kan dus met maar één fase laden maar da's geen probleem, Aan de snellader kom ik tot max 70kW en ja, dat duurt langer dan een auto die met 200kW kan laden, maar dat ligt in het vlak van verwachtingsmanagement.

We rijden 20.000km per jaar, inclusief vakanties naar UK, Zweden, midden Frankrijk en dat is echt geen probleem. De eerste keer was natuurlijk spannend, maar zodra je 'de hang of it' door hebt wil je nooit meer terug.

Je hebt het prima met een 1x32A hoofdzekering. Lekker houden zo als je voor een MY19 gaat.

Geen dank en succes!
En als ik het mag zeggen: DOEN. En veel plezier dan.
Hij gaat er eindelijk komen, nog 7 tot 10 nachtjes slapen. Dus toch een MY19, van een officiële Kia Dealer, thuis blijft 1-fase en de kosten laag ;) Nogmaals dank voor alle input!

Nu probeer ik me al zoveel mogelijk in te lezen in optimale mogelijkheden en instellingen, maar het wordt wel erg veel, zeker zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Is geen probleem, maar is er een lijstje of video waar de belangrijkste eerste stappen worden weergegeven?
Wat ik vooral zou willen weten zijn de vragen/handelingen die ik moet afronden bij het ophalen van de auto, en dan m.n. de digitale verbinding. Ik lees over UVO (oud?), Kia Connect (tegen betaling?) en andere apps, maar geen idee of die standaard zijn of door de Dealer geactiveerd moeten worden.
Ook ben ik geinteresseerd in Navigatie apps, heb nog nooit Android Auto gebruikt, maar ben wel een groot fan van TomTom Go op m'n telefoon (S24+). Is dat ook te gebruiken, of zijn er betere apps voor de e-Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:59:
[...]

Hij gaat er eindelijk komen, nog 7 tot 10 nachtjes slapen. Dus toch een MY19, van een officiële Kia Dealer, thuis blijft 1-fase en de kosten laag ;) Nogmaals dank voor alle input!

Nu probeer ik me al zoveel mogelijk in te lezen in optimale mogelijkheden en instellingen, maar het wordt wel erg veel, zeker zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Is geen probleem, maar is er een lijstje of video waar de belangrijkste eerste stappen worden weergegeven?
Wat ik vooral zou willen weten zijn de vragen/handelingen die ik moet afronden bij het ophalen van de auto, en dan m.n. de digitale verbinding. Ik lees over UVO (oud?), Kia Connect (tegen betaling?) en andere apps, maar geen idee of die standaard zijn of door de Dealer geactiveerd moeten worden.
Ook ben ik geinteresseerd in Navigatie apps, heb nog nooit Android Auto gebruikt, maar ben wel een groot fan van TomTom Go op m'n telefoon (S24+). Is dat ook te gebruiken, of zijn er betere apps voor de e-Niro?
Ik ga meelezen aangezien onze My20 (executive uitvoering) ook over 10 dagen komt.
Wat ik begrepen heb is Kia Connect gratis de eerste 7 jaar (net zo lang als de garantie). Het lijkt me dat TomTom ook werkt met Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:40
[...]

Gefeliciteerd!

Met een MY19 zul je UVO moeten gebruiken. Kia Connect is voor latere modellen, volgens mij vanaf MY20. Bij mij kon ik Kia Connect meteen koppelen, maar ja, ik kocht de auto dan ook nieuw en niet tweedehands.

Ik gebruik altijd TomTom Go via Android Auto. Werkt als een tierelier. En welke app 'beter' is, tja, dan ga je een beerput opentrekken natuurlijk … :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
richy3908 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ik gebruik altijd TomTom Go via Android Auto. Werkt als een tierelier. En welke app 'beter' is, tja, dan ga je een beerput opentrekken natuurlijk … :P
Helemaal mee eens, maar ik heb nog nooit een EV gehad, dus ook nog nooit een navigator nodig gehad waarin laadpunten werden afgebeeld. Dat wordt anders, dus dat bedoelde ik eigenlijk met beter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:40
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]

Helemaal mee eens, maar ik heb nog nooit een EV gehad, dus ook nog nooit een navigator nodig gehad waarin laadpunten werden afgebeeld. Dat wordt anders, dus dat bedoelde ik eigenlijk met beter... ;)
Beter wordt het sowieso, met een 8"-scherm (denk ik, bij MY19?) t.o.v. een smartphonescherm en met bediening van TomTom met je stem (tenminste, aangeven waarnaar genavigeerd moet worden) … :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]

Heb je in je tomtom aangegeven bij voertuig dat je een EV hebt....en dat je alleen laadpalen wilt zien met CCS 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Ferry34 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:56:
[...]

Heb je in je tomtom aangegeven bij voertuig dat je een EV hebt....en dat je alleen laadpalen wilt zien met CCS 8)
Tsss, kan ook al! Leuk! Shit, nu moet ik nog minimaal een week onrustig slapen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@lmb-s
Gefeliciteerd! Wel zo rustig slapen straks dat je van een Kiadealer hebt gekocht. Ik neem aan dat je de overige van die 7 jaren garantie ook nog krijgt?
Een van de eerste dingen waaraan ik zit te denken:
  • Maximaal laadniveau
    Ik heb die vrijwel altijd op 90% staan omdat dit de accu zou sparen. Nu is het BMS van de Niro zó goed, dat ik na mijn 100k km nog steeds 100% accucapaciteit heb. Dus of dat werkelijk nodig is?
  • Niveau regeneratief remmen
    Je kunt me de flippers achter het stuur instellen hoe hard de auto afremt als je het gas loslaat. Standen: 0-1-2-3. Met standje 3 kun je een hele rit zonder rempedaal doen (behalve stilstaan voor bv een stoplicht), maar weet dat als er ook anderen in de auto zitten, dat die dat lang niet altijd waarderen. Ik deed dat in het begin en kreeg al snel opmerkingen over misselijk worden. Het afremmen gaat dan namelijk nogal heftig.
En verder kun je het instructieboekje alvast doornemen. Een behoorlijk dikke pil, dus daarmee kom je die 10 dagen wel door…
Zorg dat je de dealer laat uitleggen hoe je de app op je telefoon kunt koppelen aan de auto. Niet laten afschepen, gewoon hem (haar) aan de kop blijven zeuren tot het werkt. Dat begint met een account aanmaken, maar dat is natuurlijk in een paar minuten gedaan. Maar ik lees hier wel eens dat de rest niet altijd eenvoudig is met een 2e-hands auto. en je lijkt er de dealers sowieso bij nodig te hebben.
Ik gebruik het liefste Waze als navigatie. Weliswaar met een iPhone, maar dat zal niet uitmaken. De keuze van je navi is toch altijd een heel persoonlijk iets.
Mijn vrouw gebruikt bij voorkeur de navi van de auto, ikke liever Waze dus.

En verder: heb je al een keuze voor een laadpaal gemaakt? Ik gebruik een Zappi. Vooral als je zonnepanelen hebt kan dat fijn zijn omdat je dan o.a. in kunt stellen dat de auto alleen geladen wordt met de zonnestroom die anders teruggeleverd wordt.
En als je een energiecontract met dynamische tarieven hebt dan kan Zappi daar ook -zo uit de doos- mee overweg.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
oldchap schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:48:
Nou, de GOM past echt wel dynamisch aan tijdens de rit. Vorige maand een 150km rit vanuit Duitsland terug naar huis,GOM stond op 250km, makkelijk te doen dus. Op heen rit had ik 100km/u gereden. Het was laat dus wilde vlot terug naar huis, CC op 130km/u gezet. Na 75km stond de GOM al op 125km. Toch maar 100km/u gaan rijden, stukje verder nog 25km te gaan staat de GOM op 35km.
Dus gestart met 100km over, vlak voor huis toch voor de zekerheid paar kw erbij gaan tappen, sta je dan midden in de nacht met 50kw te laden bij een 350kw Fastned paal. Hoezo fast?
Klopt, dat dynamisch aanpassen herken ik wel maar niet met sprongen. Zal ook komen omdat ik climate control altijd aan heb staan. 21 graden in de "winter" en als het warm(er) is 19 graden. Vanmorgen wat gespeeld met twee graden omhoog/omlaag tijdens rijden op de snelweg maar op de GOM zie ik dan weinig tot niks veranderen. Vandaag in totaal 94km gereden en ten opzichte van vertrek is de GOM 65km omlaag gegaan.

@Hippe Lip
Weet niet of het model/bouwjaar afhankelijk is maar er is ook nog een automatische stand. Dat flipperen was ik persoonlijk vrij snel zat, heb de boel op automatisch gezet en nooit meer naar omgekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door ninjazx9r98 op 26-04-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:18:
[...]
@Hippe Lip
Weet niet of het model/bouwjaar afhankelijk is maar er is ook nog een automatische stand. Dat flipperen was ik persoonlijk vrij snel zat, heb de boel op automatisch gezet en nooit meer naar omgekeken.
Ik ben bang dat je twee dingen door elkaar haalt. Die ‘regen’stand is een vaste stand. Instelbaar per rijstijl. Wij rijden uitsluitend Eco en ik heb ingesteld dat de auto bij starten dan regen 1 aanhoudt.

Die automatische stand waar jij het over hebt gaat over het al dan niet automatisch afremmen als je dichter bij je voorganger komt. Vooral in stadsverkeer merk je dat effect.
En die auto-stand kun je aan/uit zetten door de rechter flipper langer vast te houden. Linksonder in het dashboardscherm zie je bij dat rechthoekje dan ‘Auto’ staan (of niet).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik ben bang dat je twee dingen door elkaar haalt. Die ‘regen’stand is een vaste stand. Instelbaar per rijstijl. Wij rijden uitsluitend Eco en ik heb ingesteld dat de auto bij starten dan regen 1 aanhoudt.

Die automatische stand waar jij het over hebt gaat over het al dan niet automatisch afremmen als je dichter bij je voorganger komt. Vooral in stadsverkeer merk je dat effect.
En die auto-stand kun je aan/uit zetten door de rechter flipper langer vast te houden. Linksonder in het dashboardscherm zie je bij dat rechthoekje dan ‘Auto’ staan (of niet).
Ik ben weer bang dat jij adaptive cruise control en auto regen door elkaar haalt. In de auto stand kan ik probleemloos bumperkleven of tegen een voorganger aanrijden als ik dat zou willen en er wordt absoluut niet automatisch afgeremd. Wat de auto wel doet is de mate van afremmen en daarmee de regeneratie aanpassen afhankelijk van onder andere de afstand tot je voorganger en de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:15:
• Maximaal laadniveau
Ik heb die vrijwel altijd op 90% staan omdat dit de accu zou spgekoch
Uiteraard is "N=1" maar ik heb die al van dag 1 op 100% staan (ik gebruik een auto met een bepaald volume aan batterijcapaciteit dan wil ik die ook volledig kunnen gebruiken. De fabrikant zorgt door de bruto/netto verhouding dat ik als gebruiker geen stommiteiten kan uithalen).
Na meer dan 70.000 km en 50 maanden gebruik was, gemeten door de dealer bij de laatste onderhoudsbeurt, de SoH nog 100%. Komt overeen met wat de GOM bij 100% SoC nog aangeeft. Daar zit meer dan vier jaar later hoogstens een 10 km range verschil op dan op het eerste jaar.

Zo zal misselijk worden in de auto ook wel persoonlijk zijn. Nog nooit klachten over gehad.

Een app heb ik voor de e-Niro noot gebruikt (MY 2019 en Belgisch) en dus ook niet gemist.
Maar ook dat is uiteraard N=1. :)

Denk ook niet dat ik een app in de EV6 ga gebruiken (buiten de eerste week om eens te zien hoe het werkt).

De voorbije vijf jaar gebruik ik voor de navigatie gewoon de standaard navigatie van de e-Niro (en dat is bagger) want ik heb geen smartphone. Partner gebruikt voor ritten waar ze zelf niet bekend is met de omgeving idd gewoon Waze via Android Auto (vanaf de update dat dat kan want in het begin was dat ook niet beschikbaar.

Tot zover my 2 cents. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:15:
[...]

@lmb-s
Gefeliciteerd! Wel zo rustig slapen straks dat je van een Kiadealer hebt gekocht. Ik neem aan dat je de overige van die 7 jaren garantie ook nog krijgt?

En verder: heb je al een keuze voor een laadpaal gemaakt? Ik gebruik een Zappi.
Inderdaad, de garantie is de voornaamste reden dat ik het bij de dealer gekocht heb. Kia plus Bovag, dan zit ik wel goed ;-)

Laadpaal wordt een Wallbox Pulsar. Nadat ik geadviseerd ben door de installateur (via Werkspot).

Waze heb ik ooit eens geprobeerd, maar kom elke keer weer terug bij TomTom. Ook op de motor (op mobiel dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Ik ook...tomtom is echt goed en ik rij als taxichauffeur.
Ook op de motor heb ik n tomtom rider.

Als je de tomtom t voertuig op EV hebt gezet, verdwijnen de benzinestation op de kaart.
Ik heb bij de stakkers CCS ingevoerd, dus hij laat alleen de snelladers zien op de route.
Bij "zoeken" kun je meteen de snelladers in je buurt zien, maar je ziet ze ook in je route, net als vroeger de benzinestations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:03:
[...]

Zo zal misselijk worden in de auto ook wel persoonlijk zijn. Nog nooit klachten over gehad.
Is het ook. Sowieso schijnt elektrisch rijden voor wat verwarring in het hoofd te kunnen zorgen waardoor mensen eerder misselijk worden dan in een benzine auto. Ik zei de gek is er daar eentje van, en dat terwijl ik zelf reed. Zal wel wennen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waar zit dan het verschil?
Afwezigheid van benzinedampen?
Afwezigheid van motorgeluid onder de 50 km/uur?
.... ?

Optrekken of afremmen kan het niet zijn want dat heb je als bestuurder zelf in de hand.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik overweeg de e-niro tweedehands te kopen. Omdat er verschillende uitvoeringen zijn die per jaar verschillen probeer ik een overzicht te krijgen van alle opties, per uitvoering en modeljaar.

Nu heb ik dit topic ondertussen aardig doorgespit, maar ik kan ze nergens vinden: heeft iemand toevallig nog pdf's van de prijslijsten/brochures van de kia e-niro uit 2019, 2020, 2021 en 2022?

(Ik kan alleen buitenlandse documenten vinden of oude links die nu doorverwijzen naar de prijslijst van de nieuwe 2023/2024 'Niro EV'.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:33
burniej schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:52:
Ik overweeg de e-niro tweedehands te kopen. Omdat er verschillende uitvoeringen zijn die per jaar verschillen probeer ik een overzicht te krijgen van alle opties, per uitvoering en modeljaar.

Nu heb ik dit topic ondertussen aardig doorgespit, maar ik kan ze nergens vinden: heeft iemand toevallig nog pdf's van de prijslijsten/brochures van de kia e-niro uit 2019, 2020, 2021 en 2022?

(Ik kan alleen buitenlandse documenten vinden of oude links die nu doorverwijzen naar de prijslijst van de nieuwe 2023/2024 'Niro EV'.)
Via de Kia website kun je ook oude prijslijsten downloaden:

https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Marcva schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb deze van Alie https://www.aliexpress.co...?orderId=8121856362906654. Idd heel praktisch. Voor het vullen van de ruitenvloeistof zit de originele houder / stang in de weg, maar die kun je verwijderen, of even klem zetten langs de gasveer.
Hoe bevallen deze? Nog geen problemen mee gehad?
De link is dood, dus wanneer de gasveren nog steeds doen wat ze moeten doen zou je dan een nieuwe link kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:51:
Waar zit dan het verschil?
Afwezigheid van benzinedampen?
Afwezigheid van motorgeluid onder de 50 km/uur?
.... ?

Optrekken of afremmen kan het niet zijn want dat heb je als bestuurder zelf in de hand.
Goede vraag, geen idee. Ik vermoed dat oa de afwezigheid van het motorgeluid een rol speelt.

Edit:
Even Google geraadpleegd.
By nature, an electric motor is more linear and quiet than a combustion engine. This advantage has the downside of preventing certain car users from assimilating the movement of the vehicle. For example, whereas we would associate acceleration with the engine revving in classic cars, electric cars suddenly deprive us of this reference point. Also gone are the combustion engine’s vibrations, which some perceive as soothing.

The use of regenerative braking, which captures the kinetic energy from braking and converts it into the electrical power that charges the vehicle’s high voltage battery, can also upset passengers’ balance. The decelerations induced by this system are usually low frequency, which is typical of a sickness-inducing motion force.
EVs also have a lot more torque and a more linear acceleration compared to their internal combustion counterparts. This means that those who aren't used to the immediate power and heavy acceleration associated with electric cars will often anticipate a lot less acceleration than usual, causing the body to get confused.
Terugdenkende aan de proefrit zou de adoptieve cruisecontrol wellicht ook nog een rol gespeeld kunnen hebben bij me. Het automatisch/regeneratief afremmen zonder daar dan zelf een hand in te hebben, het niet gewend zijn, en dus te kunnen anticiperen, in een EV waar je ook niet het motorgeluid hebt om op te varen en te anticiperen, is waarschijnlijk ook een goed recept om misselijk door te worden als je hier gevoelig voor bent. Maar ik ga er vanuit dat het wel zal wennen.

[ Voor 73% gewijzigd door 13art op 27-04-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@Jojan265, dat is precies wat ik zocht, bedankt! Waybackmachine werkte niet, maar hier niet aan gedacht, dit is nog beter:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
Via de VER heb ik mijn e-Niro MY19 aangemeld voor een serie van 5 HV batterij testen (o.a. vanuit Kia zelf). Deze zullen komende week worden gedaan, dit om te bepalen wat de SoH is na bijna 5 jaar en 60d km gebruik. Voor zover ik begreep hoeft de auto hiervoor niet te rijden. Via de VER / BOVAG krijg ik in mei de uitslag te zien en zal het hier delen.

Ik verwacht eigenlijk wel 95%+ SoH ook gezien de range die de GOM nu nog aangeeft (405km met 96% SoC).

Heeft iemand anders al eens een test laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zojuist hier een setje leds besteld ter vervanging van de binnenverlichting.
https://www.hypercolor.de/Niro_1

Prijzig zeker, maar ik kon bij ome Ali eigenlijk geen leds vinden in 4000k. Wel T10 ledjes in 4500K, maar daarna hield het op. Dus nu wat meer betaald, 3 jaar garantie. Mag dus hopen dat het wel redelijke kwaliteit is. En sowieso nog goedkoper dan Kia's eigen led upgrade.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 27-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
13art schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:25:
Zojuist hier een setje leds besteld.
https://www.hypercolor.de/Niro_1

Prijzig zeker, maar ik kon bij ome Ali eigenlijk geen leds vinden in 4000k. Wel T10 ledjes in 4500K, maar daarna hield het op. Dus nu wat meer betaald, 3 jaar garantie. Zal dus wel redelijke kwaliteit zijn.
@13art
Interessant, en eens dat dit wat vertrouwder voelt, althans voor mij, dan Alie spul. Tenslotte wil je achter een 12V accu geen kortsluiting.
Als je de lampjes gemonteerd hebt, wil je dan je ervaringen hier delen? Dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
EVfan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:44:
[...]

@13art
Interessant, en eens dat dit wat vertrouwder voelt, althans voor mij, dan Alie spul. Tenslotte wil je achter een 12V accu geen kortsluiting.
Als je de lampjes gemonteerd hebt, wil je dan je ervaringen hier delen? Dank.
Zeker, maar nog even geduld, ga de auto pas 6 mei einde van de dag ophalen.

Er is ook nog ledperf.nl Iets goedkoper maar minder keuze in ledkleur en 2 jaar garantie. 4000K Leek me een mooie middenweg tussen spierwit en warm wit.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 27-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

Wil ik vanmiddag wegrijden is de 12V van mijn tijdelijke vervanger compleet weg. :(
Heb nog geprobeerd met de startkabels en een andere auto, daarmee kwam de boel wel weer tot leven en wilde de auto starten, maar toen we wat later de startkabels loshaalden viel de hele auto binnen enkele tellen compleet uit.
Verschil met vorige week donderdag en mijn vorige Niro is dat ik deze keer helemaal niets raars met de auto heb gedaan. Ik heb er dinsdagmiddag een korte rit mee gedaan, woensdagavond wat spullen ingelegd, donderdagavond besloten dat ik die spullen er toch weer uit wilde hebben en dat was het. Geen wilde schoonmaakavonturen waarbij ik de deuren te lang open had staan oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:08:
Ik verwacht eigenlijk wel 95%+ SoH ook gezien de range die de GOM nu nog aangeeft (405km met 96% SoC).
Daar zou ik dus niet zomaar op afgaan want de GOM kan nogal verschillen.
Hier duidt de GOM bij dit weer en bij 100% SoC bv. een range van 475 km aan.
Ja vorige maand op een e-Niro van 50 maanden oud en 70000 km op de teller.
Resultaat SoH: 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
PeaceNlove schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:52:
Wil ik vanmiddag wegrijden is de 12V van mijn tijdelijke vervanger compleet weg. :(
Heb nog geprobeerd met de startkabels en een andere auto, daarmee kwam de boel wel weer tot leven en wilde de auto starten, maar toen we wat later de startkabels loshaalden viel de hele auto binnen enkele tellen compleet uit.
Verschil met vorige week donderdag en mijn vorige Niro is dat ik deze keer helemaal niets raars met de auto heb gedaan. Ik heb er dinsdagmiddag een korte rit mee gedaan, woensdagavond wat spullen ingelegd, donderdagavond besloten dat ik die spullen er toch weer uit wilde hebben en dat was het. Geen wilde schoonmaakavonturen waarbij ik de deuren te lang open had staan oid
Dat is niet zo handig/fijn. Which reminds me: meteen een jumpstarter op m'n verjaardagslijstje gezet.

Maar wel apart dat twee verschillende wagens compleet dood vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 27-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

13art schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:10:
[...]

Dat is niet zo handig/fijn. Which reminds me: meteen een jumpstarter op m'n verjaardagslijstje gezet.
Ik kijk dit ff aan, maar kans dat ik er ook een haal en declareer bij het werk.
Die jumpstarter moet je dan wel op een bereikbare plek opbergen, want je gaat dat achterklep niet openkrijgen met een platte accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
PeaceNlove schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:21:
[...]

Die jumpstarter moet je dan wel op een bereikbare plek opbergen, want je gaat dat achterklep niet openkrijgen met een platte accu.
Toevallig vandaag in de handleiding gelezen dat er een noodoplossing is om de achterklep open te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L194LLCWRg-T_mBbO7LRJDHG1aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0lmjH5Y1DX3jrVjIEZUKTUi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

13art schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:24:
[...]

Toevallig vandaag in de handleiding gelezen dat er een noodoplossing is om de achterklep open te krijgen.
[Afbeelding]
Moet je dus wel acrobatisch naar die achterklep zien te komen, zal meestal wel lukken, maar je zal net zien dat je complete vakantie bagage op dat moment bovenop je jumpstarter ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
PeaceNlove schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:35:
[...]

Moet je dus wel acrobatisch naar die achterklep zien te komen, zal meestal wel lukken, maar je zal net zien dat je complete vakantie bagage op dat moment bovenop je jumpstarter ligt
Ach ja, comfortabele noodoplossingen zijn er zelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

@Hippe Lip had de tip om zo’n compacte te nemen die onder de armsteun van de middenconsole past. Daar kun je eenvoudig bij met de noodsleutel. Heb zelf ook zo’n ding gekocht, paar tientjes op Amazon. Nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Via de VER heb ik mijn e-Niro MY19 aangemeld voor een serie van 5 HV batterij testen (o.a. vanuit Kia zelf). Deze zullen komende week worden gedaan, dit om te bepalen wat de SoH is na bijna 5 jaar en 60d km gebruik. Voor zover ik begreep hoeft de auto hiervoor niet te rijden. Via de VER / BOVAG krijg ik in mei de uitslag te zien en zal het hier delen.

Geen test laten uitvoeren en ook eigenlijk geen behoefte aan. Mijn GOM gaat nog regelmatig richting 500km of meer (na een kleine 140K km in mijn My19). Dat duidt wat mij betreft niet op significante degradatie.
Het is ook vooral je rechtervoet die bepaalt hoever je (al dan niet) komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
eltron schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:59:
[...]

Geen test laten uitvoeren en ook eigenlijk geen behoefte aan. Mijn GOM gaat nog regelmatig richting 500km of meer (na een kleine 140K km in mijn My19). Dat duidt wat mij betreft niet op significante degradatie.
Het is ook vooral je rechtervoet die bepaalt hoever je (al dan niet) komt.
Zeker, maar ik heb ook wel de indruk dat de batterij modules van SK Innovation gewoon erg goed zijn en grote bruto capaciteit hebben. Dat zit wel goed bij de (e-)Niro EV. Heb nog een nare nasmaak van de Nissan Leaf 40kWh die ik heb gehad in jaar 1 al 8% degradatie door snelladen op vakantie en oververhitting batterijsysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:24
13art schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:59:
[...]

Hoe bevallen deze? Nog geen problemen mee gehad?
De link is dood, dus wanneer de gasveren nog steeds doen wat ze moeten doen zou je dan een nieuwe link kunnen plaatsen?
Ze bevallen supergoed. Ik gebruik ze niet heel frequent: thuis een tethered lader. Gemiddeld 2x per maand of zo, voor publiek AC laden, ruitenvloeistof vullen en zo.
Ik heb ff gekeken: er staat Xiangshang op. Ik kan dat bij Alie niet vinden. Ik kan me wel herinneren ze in zo'n 10 verschillende kleuren te krijgen waren (lekker belangrijk trouwens).
Deze link leidt naar een zoekresultaat met diverse gasveren op Alie: https://nl.aliexpress.com...spm=a2g0n.detail.header.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Marcva schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:09:
[...]

Ze bevallen supergoed. Ik gebruik ze niet heel frequent: thuis een tethered lader. Gemiddeld 2x per maand of zo, voor publiek AC laden, ruitenvloeistof vullen en zo.
Ik heb ff gekeken: er staat Xiangshang op. Ik kan dat bij Alie niet vinden. Ik kan me wel herinneren ze in zo'n 10 verschillende kleuren te krijgen waren (lekker belangrijk trouwens).
Deze link leidt naar een zoekresultaat met diverse gasveren op Alie: https://nl.aliexpress.com...spm=a2g0n.detail.header.0
Zoiets als deze dus:
https://a.aliexpress.com/_EvP7xDp

Ga ik ook maar eens overwegen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
13art schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:12:
[...]

Zoiets als deze dus:
https://a.aliexpress.com/_EvP7xDp

Ga ik ook maar eens overwegen d:)b
Ja, klopt. Maar dat 'merk' is niet te vinden. Gelet op de regenboogkeuze is idd aannemelijk dat dit dezelfde zijn.
Succes. Je krijgt er vast veel plezier van voor die paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:05:
[...]

[...], maar kom elke keer weer terug bij TomTom.[...]
Grappig, ik heb 'm laatst weer eens geprobeerd na een eerdere teleurstelling.
Gebruikt voor een bekende reis. Tomtom nam een andere - meestal drukkere- route dan Maps normaal. Voordeel van de twijfel gegeven en vervolgens in de ene na de andere file beland. Op de 'maps-route' was niks aan de hand.
Net of Tomtom geen actuele verkeersinfo verwerkte.
App gelijk verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
[...]

Ik heb de jumpstarter, samen met beide laadkabels, in m'n frunk liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe2hhw205PurrU_HbVgRNM_CfSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4uc64vXnS5yj5NyIxR4fOVE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpN2MurNPVbnzqKT-_kD-J0dBuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM9gcM9LY8fRkqXIG1dogLn9.jpg?f=fotoalbum_tile

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
blb4 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaat die frunk dan wel open als de auto zonder 12V staat?
Of is dat gewoon een mechanische motorkap sluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door Leader98 op 28-04-2024 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Leader98 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:15:
[...]

Je moet sowieso de motorkap open krijgen om de jump starter aan te sluiten op de accu. Dus dat is niet zo heel moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Leader98 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:15:
[...]

Gewoon mechanische motorkapsluiting. En de portierdeur kan je met sleutel openen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
blb4 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:44:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Een frunk in elkaar knutselen staat ook nog op m'n lijstje.
Denk dat ik die steunen hier ga halen en die box hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Yep. Ik zat in de eerste ronde van de testen. Bij mij zijn er ook een paar testen gedaan waarvoor de auto niet hoefde te rijden. Er zou nog een andere test aankomen waarvoor de auto weliswaar niet hoeft te rijden, maar waarvoor die wel meerdere uren aan de lader moet hangen. Die test is nog niet gedaan.

Mijn resultaat was 100% SoH na ruim 100.000 km. Goevoelsmatig klopt dat ook wel.
Ben nog steeds erg blij met mijn e-Niro! d:)b

En verder had de VER het erover dat je nog een voucher zou krijgen voor een dynamische test. Dan krijg je een dongel toegestuurd die je in de OBD2-aansluiting steekt, waarna je daar een weekje mee rondrijdt. Pas dan komt het meetresultaat beschikbaar. Gevoelsmatig is dat de enig juiste manier van testen, maar ik ben weliswaar elektrotechnicus, maar geen expert op het gebied van dit soort accu’s en de meetmethodes daarvoor.
Edit (29-04-2024): die voucher heb ik vanmorgen gekregen. De test ga ik binnenkort aanvragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 29-04-2024 14:59 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:52:
[...]

Ik ben weer bang dat jij adaptive cruise control en auto regen door elkaar haalt. In de auto stand kan ik probleemloos bumperkleven of tegen een voorganger aanrijden als ik dat zou willen en er wordt absoluut niet automatisch afgeremd. Wat de auto wel doet is de mate van afremmen en daarmee de regeneratie aanpassen afhankelijk van onder andere de afstand tot je voorganger en de snelheid.
Jij reageerde op mijn post en daar had ik het over de regeneratiestanden, niet over het automatisch houden van afstand in de cruise control.

Bovendien had je het over flipperen, dus had je het niet over al dan niet automatisch afstand houden met cruise control. Dat gaat namelijk niet met de flippers.

Voor mij maakten beide punten het dus duidelijk dat je het over regenereren (remmen op de motor) had…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11
Laatste update m.b.t. de Kia Connect problemen. Kreeg vanmorgen een mailtje van de Kia Connect Helpdesk dat ze de problemen in samenwerking met Vodafone hadden opgelost. En inderdaad: ik kan nu weer de status van de auto opvragen. Heeft even geduurd, maar ze hielden me netjes op de hoogte. Prima service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

13art schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:26:
[...]

Een frunk in elkaar knutselen staat ook nog op m'n lijstje.
Denk dat ik die steunen hier ga halen en die box hier.
Je zou de steunen ook zelf kunnen printen en op een eurobox monteren: https://www.thingiverse.com/thing:4945710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Hippe Lip schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:01:
[...]

Jij reageerde op mijn post en daar had ik het over de regeneratiestanden, niet over het automatisch houden van afstand in de cruise control.

Bovendien had je het over flipperen, dus had je het niet over al dan niet automatisch afstand houden met cruise control. Dat gaat namelijk niet met de flippers.

Voor mij maakten beide punten het dus duidelijk dat je het over regenereren (remmen op de motor) had…
Jij schreef het volgende:
Dat is niet wat de auto stand doet, het enige dat in de buurt komt van automatisch afremmen op deze manier is adaptive cruise control. Of je moet bedoelen dat de auto de mate van afremmen aanpast afhankelijk van de afstand tot je voorganger als je het gas/stroompedaal los laat?
Dat laatste is wat de auto stand doet en wat ik persoonlijk het prettigst vind rijden en wat ik bedoelde met flipperen is dat er ook mensen zijn die tijdens een rit continue blijven wisselen tussen standen en de flippers ook gebruiken om tot stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:38:
[...]

Je zou de steunen ook zelf kunnen printen en op een eurobox monteren: https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Ja ik zag het voorbij komen. Maar denk dat mijn voorkeur in deze gaat naar gemak. #lui ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Ik ben druk opzoek naar een occasion elektrische auto, de kia e niro staat hoog op het lijstje omdat het een ruime maar niet te lomp grote auto is en veel mensen er lyrisch over zijn.

Alleen die problemen van de 'reduction gear' houden mij een beetje tegen. Als je dit grapje buiten de garantie gaat krijgen kost het zeker wel een paar duizend euro dacht ik.
Ik kan geen cijfers vinden hoeveel niro's hier last van hebben. Heeft iemand die?

En als je dan die problemen hebt gehad is het dan blijvend opgelost? Of is het reduction gear probleem dan weer terug gekomen na XX km? ik kon dit niet vinden, alleen dat mensen er last van hadden.
Wat is de ervaring van iedereen hier op het forum die er last van had?
Pagina: 1 ... 284 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.