Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 19:45
oldchap schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:49:

Teveel koppel is onzin als oorzaak wanneer je nooit hard optrekt.
Dat is voor een groot deel waar, maar als je vol in de remmen gaat, dan gebruikt de e-Niro de motor maximaal voor het afremmen en dat levert ongeveer evenveel vermogen op als bij het optrekken. Dus bij het remmen wordt wel degelijk het maximale koppel van de motor gevraagd.
Of dat vaak gebeurt is natuurlijk wel afhankelijk van je rijstijl.
De motor zal nooit meer koppel kunnen leveren dan dat je auto versneld, dat kan alleen als je ergens slip hebt. Ik kan ook niet met 100kg trekken aan een luciferdoosje, tenzij ik dat ding in 0.1 seconden naar 100km/u probeer te brengen.
De motor zal het maximale koppel leveren met het pedaal vol ingedrukt en geen doorspinnende wielen.

Je kunt dit (leuk!) zelf zien, door het EV menu te openen waar je het momentane energieverbruik kunt zien. Als je vol optrekt zie je dat de motor ruwweg 150 kW trekt, het maximale vermogen volgens de specificaties. Als je vervolgens vol in de ankers gaat, zie je dat er 150 kW wordt opgewekt, dus ook weer het maximale vermogen, maar dan de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Update connectieproblemen: het ging even goed, maar twee dagen later weer geen verbinding. Kia Connect heeft op afstand de SIM kaart gereset en dat heeft wel nieuwe data opgeleverd in de app, maar bij het geforceerd refreshen opnieuw een "Geen reactie" foutmelding.
Ik moet wel zeggen dat de helpdesk correct en snel reageert. Altijd fijn.

Overigens: het valt me op dat, nu de verbinding niet werkt, die Kia Connect app toch wel heel erg vreselijk handig blijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:30:
@oldchap nee precies.. ik denk dat het gewoon een slechte serie betreft die je of wel of niet hebt, en niet zozeer afhankelijk is van hoe de bestuurder ermee om is gegaan.
Na hoeveel km deed het probleem zich voor bij jou? En hoe duidelijk is die ratel hoorbaar?
Doorgaans ligt de oorzaak bij een slechte serie kogellagers en het is goedkoper (voor KIA) om bij de dealer de volledige motor te vervangen dan om te gaan demonteren, bij de dealer oorzaak te onderzoeken, onderdeel op te sturen en onderdeel te vervangen en terug te monteren.
Wat ze wel proberen, zeker in de beginperiode van de problemen, is om eerst de motorophanging te vervangen, en dan pas te gearbox en elektromotor. Maar, indien problemen op dat vlak, eindigt het meestal uiteindelijk toch bij vervanging van ophanging, gearbox en motor.

Overigens, naast ecorijden en nooit "vol op de gas" maar zo meegaand met het verkeer als mogelijk (wat zich ook vertaalt in lagere verbruikswaarden dan gemiddeld opgegeven) ga ik, op een zeldzame noodstop na en dat is dan doorgaans nog tegen een lage snelheid, zelden vol in de remmen. Integendeel ik gebruik doorgaans, als casten niet volstaat, de linker flipper om gedoseerd de snelheid mee te verminderen en af te remmen tot stilstand en dat gaat geleidelijker dan in de "Auto" regen stand.

Vol op de gas en maximaal op de remmen reserveer ik wel voor het circuitrijden. :+

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:42:
[...]

Doorgaans ligt de oorzaak bij een slechte serie kogellagers en het is goedkoper (voor KIA) om bij de dealer de volledige motor te vervangen dan om te gaan demonteren, bij de dealer oorzaak te onderzoeken, onderdeel op te sturen en onderdeel te vervangen en terug te monteren.
Wat ze wel proberen, zeker in de beginperiode van de problemen, is om eerst de motorophanging te vervangen, en dan pas te gearbox en elektromotor. Maar, indien problemen op dat vlak, eindigt het meestal uiteindelijk toch bij vervanging van ophanging, gearbox en motor.

Overigens, naast ecorijden en nooit "vol op de gas" maar zo meegaand met het verkeer als mogelijk (wat zich ook vertaalt in lagere verbruikswaarden dan gemiddeld opgegeven) ga ik, op een zeldzame noodstop na en dat is dan doorgaans nog tegen een lage snelheid, zelden vol in de remmen. Integendeel ik gebruik doorgaans, als casten niet volstaat, de linker flipper om gedoseerd de snelheid mee te verminderen en af te remmen tot stilstand en dat gaat geleidelijker dan in de "Auto" regen stand.

Vol op de gas en maximaal op de remmen reserveer ik wel voor het circuitrijden. :+
Het ging mij er meer om dat elke auto echt wel eens het volle vermogen van de motor aanspreekt. Hoe vaker je dat doet, hoe meer slijtage natuurlijk, dus een rustige rijstijl maakt wel degelijk uit. Overigens ook voor andere onderdelen van de auto (ophanging met name). En eventuele passagiers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Leader98 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:18:
Ik ben aan het rondkijken naar een e-Niro.
Wat me opvalt is dat ze schijnbaar in grote batches zijn gemaakt/verkocht want ze kosten origineel (bekeken via o.a. finnik.nl) over het algemeen 45.270 euro (MY2019 Executiveline) of 47.765 euro (MY2020 Excecutiveline).

Maar die bedragen kan ik niet koppelen aan de bedragen die ik in het prijslijst archief van Kia tegenkom bij de Executive uitvoeringen.
Zijn dit speciale lease prijzen of lease uitvoeringen?
45.270 is incl. metallic lak optie.
Met dus als nadeel dat je daardoor met 270 over de 45K grens gaat en de volledige subsidie voor 2e hands auto's mist. Als je een exemplaar weet te vinden met basiskleur gaat het wel goed.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:19:
Geen idee wat het zou kosten uit eigen zak. Heb nu nog 2 jaar garantie, ik ga de komende tijd wel kritisch luisteren of ik iets hoor wat op dit probleem lijkt.
Tot nu toe geen issues terwijl ik het hoge koppel regelmatig aanspreek :P
Let op dat de 7 jaar garantie tot 150.000km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12
delius schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:32:
[...]

Let op dat de 7 jaar garantie tot 150.000km is.
Ja dank goede toevoeging. Het duurt in mijn geval waarachijnlijk nog meer dan 5 jaar tot ik zoveel km heb gemaakt, de 7 jaar zal eerder voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
eltron schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:57:
[...]

45.270 is incl. metallic lak optie.
Met dus als nadeel dat je daardoor met 270 over de 45K grens gaat en de volledige subsidie voor 2e hands auto's mist. Als je een exemplaar weet te vinden met basiskleur gaat het wel goed.
Dan snap ik hoe men aan die prijzen komt, en dus ook welk model er precies bij hoort!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

https://www.kiaclub.nl/to...it-de-aandrijving/page/6/

Het is echt wel een veel voorkomend issue

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Laatst online: 19-09 08:50
Laatste bericht van je link is van mei 2023, zal het dan nog steeds zoveel voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Is niet één van de belangrijkste "wetten" van het internet: Je kunt geen enkele conclusie trekken op basis van het aantal posts in een forum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Het is elk geval een bekend issue dat ook steeds correct is afgehandeld door Kia onder garantie. Over 2 jaar gaan we de eerste gevallen meemaken waarbij de garantie is verlopen, mogelijk dan wel wat meer drama..
Hoop dat er een manier is om te achterhalen of dezelfde slechte lagers in mijn Niro zitten, maar zal wel niet.
Bij de Kona schijnt hetzelfde te spelen, ook motorsteun / reductiebak gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:00:
[...]

Is niet één van de belangrijkste "wetten" van het internet: Je kunt geen enkele conclusie trekken op basis van het aantal posts in een forum?
Maar wel dat er dus echt wel een probleem is, natuurlijk hoor je de positieve berichten minder.
Wat ik wel weet is dat ik en een hele boel collega's (MY 2018 t/m/ 2021) deze problemen heben gehad met de eNiro.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
GerkeP schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:55:
[...]

Maar wel dat er dus echt wel een probleem is, natuurlijk hoor je de positieve berichten minder.
Wat ik wel weet is dat ik en een hele boel collega's (MY 2018 t/m/ 2021) deze problemen heben gehad met de eNiro.
Hoeveel collega's heb jij die een e-Niro hebben en hoeveel daarvan hebben problemen gehad met de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Na 3 jaar en 36.000 km gelukkig nog geen problemen met de motor/bak denk ik. Dankzij het cuppen van de Michelin banden maakt het zoveel herrie dat ik het in ieder geval niet hoor tijdens het rijden ;)
Toevallig deze week nog eens de profieldiepte gemeten, maar wonder boven wonder zijn ze alle 4 nog ruim 6mm. Dat valt me dan weer mee en geeft aan dat we er rustig mee rijden.
Voorlopig dus nog maar even de radio wat harder tijdens het rijden ;(

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

Morgen mijn auto inleveren bij de Lease, dus vandaag alles even netjes stofzuigen, poetsen en wassen en 3x raden wat mij nu toch voor de eerste keer overkomt… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
PeaceNlove schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:39:
Morgen mijn auto inleveren bij de Lease, dus vandaag alles even netjes stofzuigen, poetsen en wassen en 3x raden wat mij nu toch voor de eerste keer overkomt… :+
Lege 12V batterij doordat je de "motor" niet gestart hebt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:43:
[...]

Lege 12V batterij doordat je de "motor" niet gestart hebt? :+
jup :F

update, Collewijn kwam gezellig langs en 5 minuten later was de boel weer up&running

[ Voor 18% gewijzigd door PeaceNlove op 18-04-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:50

13art

Moderator Mobile
Ben al even aan het zoeken naar een overzicht welke type lampen in het interieur van de E-Niro worden gebruikt om zodoende vast wat led's te kunnen bestellen.

Volgens mij bestaan de leeslampjes uit 2xT10 dan is er nog de lamp middenin de cabine wat volgens mij een festoon is van tussen de 28-31mm. Maar dan? Iemand die me kan vertellen welke lampjes ik nog meer nodig heb? Wat voor lampje zit er bijvoorbeeld bij het make-up spiegeltje (T10?)? Welke in de kofferbak (T10?)?

Handschoenenvak heeft geen verlichting begreep ik?

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 19-04-2024 17:23 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
13art schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:49:
Ben al even aan het zoeken naar een overzicht welke type lampen in het interieur van de E-Niro worden gebruikt om zodoende vast wat led's te kunnen bestellen.

Volgens mij bestaan de leeslampjes uit 2xT10 dan is er nog de lamp middenin de cabine wat volgens mij een festoon is van tussen de 28-31mm. Maar dan? Iemand die me kan vertellen welke lampjes ik nog meer nodig heb? Wat voor lampje zit er bijvoorbeeld bij het make-up spiegeltje?
Ik zoek precies het omgekeerde, dus wil graag weten wat je er uit haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Dus… na 3.5 jaar de accu kunnen laten vervangen, ging langzaam dood en gisteren was het echt gedaan met de accu, gelukkig kon ik na dinsdag gebeld te hebben vandaag terecht. Auto had aan de openbare laadpaal gehangen en toen ik mijn lampen aandeed begon de auto al te gillen, geen punt van discussie dus…. Daarvoor had de auto in 2 maand al drie keer de kuren gehad
Was even ruk dat dit gebeurde maar dankzij dit forum was het leed wat minder omdat een starter al in de auto lag ;-) zelf de vrouw des huizes kreeg zo de auto weer aan het lopen

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 18-04-2024 20:38 . Reden: Voutjes ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Zijn er ook Niro's model 2019 of ouder die wel 3-fasen kunnen laden?
Of zijn ze allemaal 1-fase en moet ik per se een model 2020 of later kopen om met 3 fasen te kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

multikoe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:54:
[...]

Hoeveel collega's heb jij die een e-Niro hebben en hoeveel daarvan hebben problemen gehad met de motor?
Geen idee?
We hebben ca 2500 werknemers en een hele boel eNiro's, dus aantallen weet ik niet, maar het is regelmatig het gesprek bij de koffie automaat ;)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
ASW1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
Of zijn ze allemaal 1-fase en moet ik per se een model 2020 of later kopen om met 3 fasen te kunnen laden?
Nee, pas ergens in 2020 kwamen de 3-fase versies.

Op enkele uitzonderingen (dealer demo's en zo) na zijn de e-Niro's pas vanaf begin 2019 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Mikkem schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:39:
[...]

Nee, pas ergens in 2020 kwamen de 3-fase versies.

Op enkele uitzonderingen (dealer demo's en zo) na zijn de e-Niro's pas vanaf begin 2019 geleverd.
Als ik advertenties scan, hoe kan ik filteren?

Wit in de achterlichten = geen 3-fasen,
volledig rode achterlichten = 3-fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:30:
@oldchap nee precies.. ik denk dat het gewoon een slechte serie betreft die je of wel of niet hebt, en niet zozeer afhankelijk is van hoe de bestuurder ermee om is gegaan.
Na hoeveel km deed het probleem zich voor bij jou? En hoe duidelijk is die ratel hoorbaar?
Vervangen steunen was rond de 15k en nu zit ie op 29k km.
ik hoor hem duidelijk ratelen bij regeneratie onder 40km/u, maar komt niet boven de radio uit. Dus echt luid is het niet. Maar liever nu onder garantie dan dat het erger wordt buiten de garantie.
Ik vervang niet graag iets dat nog werkt, maar risico op heel hoge kosten is mij te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:16
rokil schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:22:
Na 3 jaar en 36.000 km gelukkig nog geen problemen met de motor/bak denk ik. Dankzij het cuppen van de Michelin banden maakt het zoveel herrie dat ik het in ieder geval niet hoor tijdens het rijden ;)
Toevallig deze week nog eens de profieldiepte gemeten, maar wonder boven wonder zijn ze alle 4 nog ruim 6mm. Dat valt me dan weer mee en geeft aan dat we er rustig mee rijden.
Voorlopig dus nog maar even de radio wat harder tijdens het rijden ;(
Bij mij liggen de banden er ongeveer 73.000 km op een hebben een profieldiepte van ongeveer 5 mm. Ook bij mij is het geluid door cupping ondertussen best hoorbaar.

Heeft iemand ervaring met één van de volgende banden en dan vooral wat betreft (bestand zijn tegen) cuppin en in combinatie met de e-Niro?
  • Bridgestone Turanza AllSeason 6
  • Michelin CrossClimate 2
  • Continental AllSeasonContact 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:53:
[...]

Als ik advertenties scan, hoe kan ik filteren?

Wit in de achterlichten = geen 3-fasen,
volledig rode achterlichten = 3-fasen?
Ik geloof niet dat je aan de achterlichten kunt zien of er een 3 fase lader aan boord is.
Op de Duitse versies was de 3 fase lader van my20 als optie leverbaar in het P6 pakket dus dat staat los van de achterlichten.
Bedoel jij het verschil tussen de achterlichten van de my19 en my20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
bnwgraaf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:15:
[...]

Bij mij liggen de banden er ongeveer 73.000 km op een hebben een profieldiepte van ongeveer 5 mm. Ook bij mij is het geluid door cupping ondertussen best hoorbaar.

Heeft iemand ervaring met één van de volgende banden en dan vooral wat betreft (bestand zijn tegen) cuppin en in combinatie met de e-Niro?
Ooit denk van het driving fun forum https://www.peterdegroot.com/home/ bewaard. Deze zaak krijgt heel goede reviews en schijnt er veel van af te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
Heb je 3F nodig?
Ik doe het al bijna 140K km met 1F en heb de 3F in de praktijk eigenlijk (vrijwel) nooit gemist.
Enige praktijksituatie voor mij is als ik een rit heb van rond de 500km of meer op een dag en dan op bestemming maar 1-2u om bij te laden. Dan is 3F wel fijn. Zijn voor mij de uitzonderingen; komt in mijn usecase ongeveer 1x per jaar voor.

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 19-04-2024 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
13art schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:49:

Volgens mij bestaan de leeslampjes uit 2xT10 dan is er nog de lamp middenin de cabine wat volgens mij een festoon is van tussen de 28-31mm. Maar dan? Iemand die me kan vertellen welke lampjes ik nog meer nodig heb? Wat voor lampje zit er bijvoorbeeld bij het make-up spiegeltje (T10?)? Welke in de kofferbak (T10?)?
Ik heb hier toen ook naar gekeken, maar uiteindelijk nooit gedaan.

Er zijn wel filmpjes op youtube van mensen die het gedaan hebben:

YouTube: kia niro interior light upgrade: how to install led lights, and are ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
yeehaw schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb hier toen ook naar gekeken, maar uiteindelijk nooit gedaan.

Er zijn wel filmpjes op youtube van mensen die het gedaan hebben:

YouTube: kia niro interior light upgrade: how to install led lights, and are ...
Ja die had ik ook gevonden maar die doet niet alle verlichting. Die twee/drie die hij doet weet ik al welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bnwgraaf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:22:
[...]

Ik geloof niet dat je aan de achterlichten kunt zien of er een 3 fase lader aan boord is.
Op de Duitse versies was de 3 fase lader van my20 als optie leverbaar in het P6 pakket dus dat staat los van de achterlichten.
Bedoel jij het verschil tussen de achterlichten van de my19 en my20?
Ja de (subtiele) facelift met een groter scherm en de andere achterlichten bedoel ik, maakt dat het verschil tussen wel of niet aanwezig zijn van 3-fasen laden?

Mijn conctrete vraag is,
hoe kan ik op basis van een advertentie met foto's en bijbehorende voeruiggegevens op afstand inschatten of een Niro wel/geen 3-faseaden aan boord heeft?
Welke hebben het zeker wel, en welke hebben het zeker niet?

[ Voor 36% gewijzigd door ASW1 op 19-04-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:18:
[...]

Ja de (subtiele) facelift met een groter scherm en de andere achterlichten bedoel ik, maakt dat het verschil tussen wel of niet aanwezig zijn van 3-fasen laden?

Mijn conctrete vraag is,
hoe kan ik op basis van een advertentie met foto's en bijbehorende voeruiggegevens op afstand inschatten of een Niro wel/geen 3-faseaden aan boord heeft?
Welke hebben het zeker wel, en welke hebben het zeker niet?
Niet denk ik?
Ik heb een eNiro uit 2020, maar is MY2019
Volgens mij is 3F vanaf MY2021, maar die zijn ook al in 2020 uitgeleverd. Ook hadden de leasemaatschappijen groot ingekocht en zijn oudere MY later op kenteken gezet (zoals die van mij)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GerkeP schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:29:
[...]
Niet denk ik?
Ik heb een eNiro uit 2020, maar is MY2019
Idem, eE-Niro opgeleverd Q1 2020 maar is nog model MY2019 en 1F omvormer. Een paar maanden later werd de 3F pas effectief leverbaar.
Lease (Arval) zal in dit specifiek geval ook niet groot ingekocht hebben want tussen bestellen en opleveren gingen er 11 maanden overheen (gelukkig een jaar met de Kona EV kunnen rijden die een paar weken na de overstap wel leverbaar was als tussenwagen).

En zoals eerder al aangehaald, die 3F in de praktijk nooit gemist.
Laden toch overwegend thuis (7 kW) en op het werk (en dan doen de uren er niet toe).
Alleen in de beginjaren een beetje onpraktisch omdat de openbare AC laadpalen toen nog overwegend 3F16A waren en je daar dan maar kon laden aan een 2 tot 3 kW (en dat schiet echt niet op) maar inmiddels zijn dat ook meer en meer 22 kW palen waar je met 1F op 7 kW kan laden. En tussen 7 en 11 kW (de palen mogen dan wel 22 kW zijn de omvormer van onze EV6 in bestelling kan ook maar 11 kW aan) is het verschil in de praktijk nu ook weer niet zo groot.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
IvoB2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:42:
Laden toch overwegend thuis (7 kW) en op het werk (en dan doen de uren er niet toe).
Met een 3x25A huisaansluiting kun je op 1 fase maar met 5 kW laden...
Daarnaast wil ik hem in de toemomst sneller vol kunnen gooien als de zon schijnt (heb 10 kWp op het dak liggen) of met gunstig dynamisch tarief.

Hoe onderscheid ik dan de MY2021 van de '20 en '19 ?

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 19-04-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Is dit ook niet grotendeels afhankelijk van een goede uitlijning?

Overigens lees ik her en der (verkoper had het er ook over) dat voor een EV je beter daarvoor specifiek ontwikkelde banden kan gebruiken ivm gewicht, geluid en grip bij tractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:05:
[...]

Daarnaast wil ik hem in de toemomst sneller vol kunnen gooien als de zon schijnt (heb 10 kWp op het dak liggen) of met gunstig dynamisch tarief.

Inderdaad.
Maar ik heb de laadpaal op 32A staan en een 1F/40A hoofdzekering/aansluiting.
(En meer als 5 kW haal ik niet rechtstreeks uit PV).

Verschillende uitgangspunten dus. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:05:
[...]

Je kunt wel hoger dan 25A als je op betreffende fase aanvult met PV.
Maar bij dynamisch tarief heb je wellicht een hele korte tijd met laag tarief en snap ik max laden wel.

Dynamisch tarief en 10kWp PV lijkt me overigens wel een ingewikkelde combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Yup! Vanaf het begin (mei ‘19) rijd ik op CrossClimates (100k+ km) en ben zeer tevreden. Wel kreeg ik te snel last van cuppen. Ben toen naar een goede banden oer geweest en die constateerde flinke afwijkingen in het uitlijnen.

Alles opnieuw uitgelijnd en de achterbanden naar voren (en vv), waarna ik op een groot leeg terrein een paar keer vanaf stilstand plankgas opgetrokken ben (tractiecontrole uit) om de banden glad te schuren.
Daarna nooit meer last van gehad.

En die speciale EV-banden zullen best een fractie uitmaken, maar zijn die er ook in 4-seizoenenvariant?
Tegenwoordig zijn de A-merken zó goed dat de verschillen steeds kleiner worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:55:
[...]
Dynamisch tarief en 10kWp PV lijkt me overigens wel een ingewikkelde combinatie.
Dynamisch is dan meer voor in de winter (heb een SAP) en PV voor de rest van het jaar als de zon schijnt.

Maar we drijven af van mijn vraag; hoe kun je een my2021 met 3F dan onderscheiden van een my2020?
Hoe weten jullie met welk model je te maken hebt, kun je dat alleen aan de software zien die op het scherm getoond wordt of is er iets fysieks aan de auto waardoor je dat kunt zien?
(Ik begrijp dat je het laadklepje open kunt doen om naar de pin lay out te kijken, maar die foto staat er helaas niet bij in de advertenties en ik heb ook geen zin om elke keer een eind te gaan rijden om achter dat klepje te kunnen kijken.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:39:
[...]

Dynamisch is dan meer voor in de winter (heb een SAP) en PV voor de rest van het jaar als de zon schijnt.

Maar we drijven af van mijn vraag; hoe kun je een my2021 met 3F dan onderscheiden van een my2020?
Hoe weten jullie met welk model je te maken hebt, kun je dat alleen aan de software zien die op het scherm getoond wordt of is er iets fysieks aan de auto waardoor je dat kunt zien?
(Ik begrijp dat je het laadklepje open kunt doen om naar de pin lay out te kijken, maar die foto staat er helaas niet bij in de advertenties en ik heb ook geen zin om elke keer een eind te gaan rijden om achter dat klepje te kunnen kijken.)
Zoals eerder al gemeld was in ieder geval bij de Duitse MY20 de 3F lader een optie (pakket P6) welke voor alle uitvoeringen als extra leverbaar was. Dit optie pakket P6 bevatte niets anders dan de 3F lader, dus als je er eentje uit die serie ziet staan, kun je volgens mij nergens aan zien dat er een 3F lader in zit, behalve door de laadklep te openen.

Als ik het goed heb was het bij de MY20 in Nederland standaard vanaf de DynamicLine, en optioneel bij de ComfortLine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:39:
[...]

Als het om 3F gaat moet je uit kunnen gaan van de informatie in de advertentie. In geval van twijfel en grote afstand tot de aanbieder kun je altijd vragen om even een fotootje te sturen van de aansluiting zodat je kunt zien of de pinnen voor 3F aanwezig zijn (en dat doe je uiteraard alleen als je serieuze belangstelling hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 19-04-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Precies. Enige manier is de laadklep open, dop er af en observeren of er al danniet 2 lege gaten zitten (1 fase) of 3 pinnen (3 fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:31:
[...]

Yup! Vanaf het begin (mei ‘19) rijd ik op CrossClimates (100k+ km) en ben zeer tevreden. Wel kreeg ik te snel last van cuppen. Ben toen naar een goede banden oer geweest en die constateerde flinke afwijkingen in het uitlijnen.

Alles opnieuw uitgelijnd en de achterbanden naar voren (en vv), waarna ik op een groot leeg terrein een paar keer vanaf stilstand plankgas opgetrokken ben (tractiecontrole uit) om de banden glad te schuren.
Daarna nooit meer last van gehad.

En die speciale EV-banden zullen best een fractie uitmaken, maar zijn die er ook in 4-seizoenenvariant?
Tegenwoordig zijn de A-merken zó goed dat de verschillen steeds kleiner worden.
Dat van die uitlijning heb ik ook al vaak gelezen, dus als er nieuwe banden op gaan, wil ik de uitlijning ook gelijk even laten checken.

Bij de Bridgestone Turanza AllSeason wordt door Bridgestone vermeld dat deze voldoen aan de specifieke eisen van elektrische voertuigen. Al is dat natuurlijk niet hetzelfde als "speciaal ontwikkeld voor".
Michelin zegt op zijn website zelfs dat al hun banden geschikt zijn voor elektrische voertuigen, maar ook dat is natuurlijk wat anders dan dat ze er specifiek voor ontworpen zouden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bnwgraaf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:39:
[...]
Als ik het goed heb was het bij de MY20 in Nederland standaard vanaf de DynamicLine, en optioneel bij de ComfortLine.
En hoe weet ik of iets een MY19 of MY20 is. kun je dat zien?
Zeggen die pakketnamen daar ook iets over of waren die dezelfde bij de MY19? Was sowieso van plan voor een ExecutiveLine te gaan.
eltron schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:41:
Als het om 3F gaat moet je uit kunnen gaan van de informatie in de advertentie.
Helaas staat dat er vrijwel nooit bij in advertenties.
Mocht er hier toevallig nog iemand zijn die wil verkopen, mijn DM staat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:09:
Precies. Enige manier is de laadklep open, dop er af en observeren of er al danniet 2 lege gaten zitten (1 fase) of 3 pinnen (3 fase).
Nog even een noob vraag; hoe gaat dat klepje open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:02:
[...]

Nog even een noob vraag; hoe gaat dat klepje open?
Van het slot af middels de afstandsbediening en dan voorzichtig de klep indrukken aan de rechterkant, dan veert ie open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:58:
[...]
Zeggen die pakketnamen daar ook iets over of waren die dezelfde bij de MY19? Was sowieso van plan voor een ExecutiveLine te gaan.
Modeljaar moet je aan VIN (Voertuig Identificatie Nummer, ook wel chassis nummer, kunnen achterhalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:35:
[...]

Modeljaar moet je aan VIN (Voertuig Identificatie Nummer, ook wel chassis nummer, kunnen achterhalen)
En de my20 is toch de facelift t.o.v. my19?

Dan ziet het dashboard er in ieder geval duidelijk anders uit met als opvallend detail in de my20 de mat zilveren strip over de breedte van het dashboard en in veel gevallen (niet alle) een 10+ inch display in plaats van 8.
De achterlichten zijn ook anders (my19 heeft witte vlakken, my20 is volledig rood), wat vooral goed te zien is als ze aan staan.
Als het vernieuwde logo erop zit is het in ieder geval geen my19, als het oude logo er oo zit kan het nog wel een my20 zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:43:
[...]

Dat van die uitlijning heb ik ook al vaak gelezen, dus als er nieuwe banden op gaan, wil ik de uitlijning ook gelijk even laten checken.
Goed idee. En de kosten waren bij mij iets van 5 of 6 tientjes.
Michelin zegt op zijn website zelfs dat al hun banden geschikt zijn voor elektrische voertuigen, maar ook dat is natuurlijk wat anders dan dat ze er specifiek voor ontworpen zouden zijn...
Ja ja, ze zijn ook rond en passen op die velgen. ;)
Welke (gewone) banden zouden er nou niet geschikt zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:39:
[...]

Goed idee. En de kosten waren bij mij iets van 5 of 6 tientjes.

[...]

Ja ja, ze zijn ook rond en passen op die velgen. ;)
Welke (gewone) banden zouden er nou niet geschikt zijn?
Uiteraard kan je alle banden er op zetten die je wil. Echter banden specifiek voor ev's hebben een andere samenstelling zodat ze minder hard slijten onder het extra gewicht en tractie van de ev's tov 'gewone' auto's.

Niet specifieke ev banden zouden tot 25% sneller slijten. Ben er echter nog niet achter in hoeverre dit echt is of grotendeels een marketing praatje. Ben nog op zoek naar een eerlijke vergelijking.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 20-04-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]

Uiteraard kan je alle banden er op zetten die je wil. Echter banden specifiek voor ev's hebben een andere samenstelling zodat ze minder hard slijten onder het extra gewicht en tractie van de ev's tov 'gewone' auto's.

Niet specifieke ev banden zouden tot 25% sneller slijten. Ben er echter nog niet achter in hoeverre dit echt is of grotendeels een marketing praatje. Ben nog op zoek naar een eerlijke vergelijking.
Ik heb dit altijd een erg vreemd verhaal gevonden. EV's zijn zwaarder een equivalente ICE's, maar er zijn heel veel ICE auto's die even zwaar of zwaarder zijn en evenveel of meer vermogen hebben. In die zin zijn ICE dus niet speciaal en behoeven ook geen speciale banden.
Daarbij speelt ook nog dat als je binnen de voorgeschreven categorie banden kiest voor een model dat minder slijt, dit eigenlijk noodzakelijkerwijs ook inhoud dat je minder grip hebt. Je ziet het met winterbanden: die hebben een zachtere compound om bij lagere temperaturen meer grip te hebben. Maar in de zomer slijten ze sneller.
Ik denk dus dat er geen specifieke EV-banden zijn, maar dat je wel kunt kiezen voor banden die een hardere compound hebben en dus minder snel slijten.
Wat bij een EV wel meespeelt is dat een EV de voorwielen gebruikt voor optrekken, maar evenzeer voor afremmen. De achterwielen worden daarvoor niet of nauwelijks gebruikt en slijten daardoor veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:09:
[...]
Wat bij een EV wel meespeelt is dat een EV de voorwielen gebruikt voor optrekken, maar evenzeer voor afremmen. De achterwielen worden daarvoor niet of nauwelijks gebruikt en slijten daardoor veel minder.
Euh, bij een BEV met achterwielaandrijving zit de tractie toch op de achterwielen?
En dat is bij een ice niet anders (tractie gebeurd op de aangedreven wielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
[...]

Ik heb dit altijd een erg vreemd verhaal gevonden. EV's zijn zwaarder een equivalente ICE's, maar er zijn heel veel ICE auto's die even zwaar of zwaarder zijn en evenveel of meer vermogen hebben. In die zin zijn ICE dus niet speciaal en behoeven ook geen speciale banden.
Daarbij speelt ook nog dat als je binnen de voorgeschreven categorie banden kiest voor een model dat minder slijt, dit eigenlijk noodzakelijkerwijs ook inhoud dat je minder grip hebt. Je ziet het met winterbanden: die hebben een zachtere compound om bij lagere temperaturen meer grip te hebben. Maar in de zomer slijten ze sneller.
Ik denk dus dat er geen specifieke EV-banden zijn, maar dat je wel kunt kiezen voor banden die een hardere compound hebben en dus minder snel slijten.
Op reddit zag ik deze langs komen als reactie op een test die door ADAC gedaan was met de Michelin Primacy.
Essentially it lasted longer and has lower rolling resistance but lacks wet grip real bad. Was at the level of some of the china tires if I remember correctly.
Ondersteund wel jou verhaal. Overigens vind ik het geen gek verhaal dat als je twee dezelfde auto's neemt, de één met fossiele brandstof en de ander een EV, dat de banden sneller slijten vanwege het aantal 100kg'en meer bij de EV.

Edit:
Afgaande op wat video's hier geplaats is het, zoals altijd, een compromis. Meer stillere band en iets efficiënter VS iets minder grip op, in ieder geval, nat wegdek.

Hier nog een iets meer verdiepende video met uitleg over EV banden.

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 20-04-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Op mijn vorige auto (Toyota Rav4 Hybrid) had ik ook Michelin Crossclimate banden. Die auto was echt niet veel lichter dan de e-niro.
Slijtage was ongeveer gelijk na 30.000 km., maar bij de e-niro had ik binnen 5.000 km. al last van cuppen. De auto heb ik na laten kijken m.b.t. uitlijnen, maar daar was niks mis mee. Wel werd verteld dat bij auto's die gevoelig zijn voor cuppen, all season banden daar sneller last van hebben en Michelin banden nog meer.
Volgens diverse testen zijn Michelin Crossclimate banden zo goed als altijd de beste banden overall. Gelukkig ben ik nog nooit in de positie geweest dat ik uit moest vinden of ze wel de beste zijn in bepaalde noodsituatie's. Als je de beste band hebt in regencondities, is dat weer niet de beste band in droog weer, of winterse omstandigheden. Dan zou je voortaan een aanhanger mee moeten nemen met banden voor ieder weertype en dan onderweg wisselen. Evenals de discussie over zomer- en winterbanden. Zomerbanden moet je niet gebruiken in de winter en andersom. Je hebt dus altijd een compromis.
Voor mij staat vast dat de e-niro extreem gevoelig is voor cuppen en dat de volgende banden geen Michelin's meer worden.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:58:
[...]

[...]

Helaas staat dat er vrijwel nooit bij in advertenties.
Mocht er hier toevallig nog iemand zijn die wil verkopen, mijn DM staat open.
MY20+ heeft een breed scherm, veel breder dan een breedbeeld tv, daaraan is het snel zichtbaar of je MY19 of MY20 hebt. De MY20 kun je ook remote bedienen met een app (airco, slot, laden starten of stoppen etc.). De MY19 kun je alleen uitlezen met een app heb ik begrepen van mede tweakers. Voor details in de verschillen kun je zoeken in deze topic, dit is een onderwerp wat regelmatig terug komt.

Ik heb inmiddels bijna 4 jaar de E-Niro en laad met maximaal 20A (4,2kW) de auto op, dit is max, als ik andere verbruikers in huis heb dan kan het laden langzamer gaan. Ik heb nog niet gehad dat het te langzaam is. Ik kom thuis en als de accu te ver leeg is dan hang ik die aan de laadpaal. Daar blijft die dan de hele nacht opladen en de volgende ochtend is die weer vol. Als ik het toch een keer nodig heb dan is met 11kW laden ook te langzaam en dan heb ik eerder een snellader nodig wat tot 80kW gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:16:
[...]

MY20+ heeft een breed scherm, veel breder dan een breedbeeld tv, daaraan is het snel zichtbaar of je MY19 of MY20 hebt. De MY20 kun je ook remote bedienen met een app (airco, slot, laden starten of stoppen etc.). De MY19 kun je alleen uitlezen met een app heb ik begrepen van mede tweakers. Voor details in de verschillen kun je zoeken in deze topic, dit is een onderwerp wat regelmatig terug komt.

Ik heb inmiddels bijna 4 jaar de E-Niro en laad met maximaal 20A (4,2kW) de auto op, dit is max, als ik andere verbruikers in huis heb dan kan het laden langzamer gaan. Ik heb nog niet gehad dat het te langzaam is. Ik kom thuis en als de accu te ver leeg is dan hang ik die aan de laadpaal. Daar blijft die dan de hele nacht opladen en de volgende ochtend is die weer vol. Als ik het toch een keer nodig heb dan is met 11kW laden ook te langzaam en dan heb ik eerder een snellader nodig wat tot 80kW gaat.
Zoals al aangegeven zegt het scherm niet alles; er rijden in Nederland ook best wel wat Duitse e-Niro's rond en daar beschikte het instapmodel van de my20 over een 8 inch scherm (met wireless Android Auto en CarPlay, dat dan weer wel)

De aanwezigheid van een 10,25 inch scherm geeft wel aan dat je met een my20+ te maken hebt, maar de aanwezigheid van een 8 inch scherm wil niet automatisch zeggen dat het om een my19 gaat.... De mat zilveren strip is wel bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

13art schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]

Dat extra slijten is dus een fabeltje. Wel is het zo dat (gemiddeld genomen) een EV meer koppel heeft en als je vaak hard optrekt, dan slijten je banden harder. Dat ligt dan aan jou als berijder, niet aan het feit dat het om een EV gaat.
Marketing. Ik reed 35 jaar Citroën en deed zo rond de 75k met mijn banden. Nu, sinds 2019, met mijn EV is dat echt niet anders. Bewijs geleverd dus. Het is echt je eigen rijstijl, tenzij de boel niet goed uitgelijnd is.

En een eerlijke vergelijking bestaat niet. Wat anderen hierboven ook al zeggen: onder de ene omstandigheid is de ene band net iets beter, onder de andere omstandigheid de andere. Maar ja, we leven hier in NL 8) . Die omstandigheden wijzigen hier per minuut, dus ik wens je dan veel succes met je bandenwissel… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
[...]

Het koppel is bij EV's direct volledig aanwezig. Dat maakt het voor banden zwaarder (t.o.v. verder vergelijkbare ICE modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Mikkem schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:19:
[...]

Het koppel is bij EV's direct volledig aanwezig. Dat maakt het voor banden zwaarder (t.o.v. verder vergelijkbare ICE modellen).
Of dat koppel gebruikt wordt hangt wel af van de chauffeur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Aanwezigheid doet nix 8)

Je rechtervoet, dáár gaat het om... :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:25:
[...]

Euh, bij een BEV met achterwielaandrijving zit de tractie toch op de achterwielen?
En dat is bij een ice niet anders (tractie gebeurd op de aangedreven wielen).
Ik had het natuurlijk over die hele grote groep EV's met voorwielaandrijving... Er zijn natuurlijk ook EV's met vierwielaandrijving en er is volgens mij een heel erg kleine groep met uitsluitend achterwielaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Dat was mijn punt niet. Er zijn geen speciale banden voor EV's. De eigenschappen van die banden zijn van toepassing op alle auto's (dus ook brandstofauto's) met veel vermogen en een hoger gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:17:
Dat extra slijten is dus een fabeltje. Wel is het zo dat (gemiddeld genomen) een EV meer koppel heeft en als je vaak hard optrekt, dan slijten je banden harder. Dat ligt dan aan jou als berijder, niet aan het feit dat het om een EV gaat.
Mee eens, we moeten de banden van onze e-Niro niet eerder vervangen dan bij andere auto's (uit het verleden).
Genuanceerd, wij rijden een lease maar 4 jaar. Dus of ze rondom langer meegaan weet ik niet.
Omdat we tot Q4 2024 moeten wachten op de levering van de EV6 zitten nu toevallig bij de e-Niro in jaar vijf. De voorste zomerbanden zijn aan vervanging toe (op 70K km).
Met de zomerbanden wordt 75% van de tijd gereden. De voorbanden zijn dus ongeveer 52000 km meegegaan (de achterste voldoen nog en de beide winterbanden uiteraard ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:48:
[...]

Ik had het natuurlijk over die hele grote groep EV's met voorwielaandrijving... Er zijn natuurlijk ook EV's met vierwielaandrijving en er is volgens mij een heel erg kleine groep met uitsluitend achterwielaandrijving.
Tja, je schreef "een EV de voorwielen gebruikt bij optrekken " dan kan ik niet weten dat je daar alleen de groep met de voorwielaandrijving mee wil aangeven. :)
Onze volgende BEV, ook een KIA, heeft trouwens weer achterwielaandrijving. :+
"Spijtig genoeg" zullen we dan waarschijnlijk niet zelf kunnen vaststellen of de achterbanden dan sneller slijten dan de voorbanden.
Veelvuldig verkochte EV's zijn, als ik me niet vergis, de Tesla's. En dat is ook RWD of AWD en niet FWD. Er rijden dus best wat EV's met achterwielaandrijving rond.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:48:
[...]

Die groep met achterwielaandrijving is best groot, o.a. Tesla's in basisuitvoering, VAG o.a. ID3 en inmiddels ook Kia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:25:
[...]

Die groep met achterwielaandrijving is best groot, o.a. Tesla's in basisuitvoering, VAG o.a. ID3 en inmiddels ook Kia
Dat geloof ik dan meteen. Op zich ook weer niet zo heel gek: we zijn naar voorwielaandrijving gegaan vanwege allerlei technische voordelen, maar dat had dan toch voornamelijk te maken met het feit dat de brandstofmotor in het vooronder stond. Nu we de vrijheid weer hebben om de motoren te plaatsen waar we willen is kennelijk achterwielaandrijving weer populair aan het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:10:
[...]

Tja, je schreef "een EV de voorwielen gebruikt bij optrekken " dan kan ik niet weten dat je daar alleen de groep met de voorwielaandrijving mee wil aangeven. :)
Gevalletje "niet verder kijken dan je eigen voortuin". Onze e-Niro heeft voorwielaandrijving en dat is in de periode van de brandstofauto ook de "default" aandrijfvorm geweest. Dat verandert kennelijk met de komst van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:54:
[...]
Gevalletje "niet verder kijken dan je eigen voortuin".
Ik heb dan blijkbaar een voor- en achtertuin. :P
Onze e-Niro heeft voorwielaandrijving
De onze ook. En de volgende KIA weer niet.
En tijdens de consultatieronde voor de opvolger van de e-Niro kwamen we zowel voor- als achterwielaangedreven kandidaten tegen (AWD valt voor ons sowieso al af wegens negatieve weerslag op de range zonder veel meerwaarde te bieden (voor ons gebruik).
RWD heeft ook het voordeel dat het bij stroom bijgeven het stuurgedrag minder negatief beïnvloed.
FWD heeft dan weer voordelen in sneeuw maar die hebben we hier de voorbije jaren nauwelijks nog gezien op de openbare weg.
Waarom men gaandeweg bij ICE op voorwielaandrijving is overgestapt is overwegend om dat het dan goedkoper is en men, zoals je zelf zegt, doorgaans (maar ook niet altijd, cfr. Porsche, VW) de motor in het vooronder had. Dat prijsvoordeel is bij een BEV niet meer zo uitgesproken.

Het nadeel bij FWD (ice) was dat bij voertuigen met achterwielaandrijving de achterwielen de neiging hebben om door te draaien bij accelereren op een glad wegdek. Er is een duidelijk verschil tussen accelereren op een droog en glad wegdek. De achterkant breekt sneller uit op gladde wegen. De reden hiervoor was de lagere belasting van de aandrijving. Maar door de technologische hulpmiddelen en de plaats van de electromotor is dat ook niet meer zo van toepassing.
en dat is in de periode van de brandstofauto ook de "default" aandrijfvorm geweest.
Zou ik toch maarniet vertellen in het bijzijn van een die hard BMW rijder. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:32:

[...]

Zou ik toch maarniet vertellen in het bijzijn van een die hard BMW rijder. :+
Och, ik heb het bij die groep puriteinen al verbruid door in een ver verleden te roepen dat ik ook graag een motorfiets zou hebben met een automatische versnelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 09:58
Even een heel andere vraag: ik krijg al een aantal dagen via mijn kia connect app het oplaadschema niet veranderd. wat ik ook doe, alleen maar foutmeldingen. ik heb dat wel eens vaker, maar meestal is dat na een paar uur weer in orde. nu al 3 dagen niet.....

wat kan dat zijn?

Kia ook al gebeld, maar geen reactie terug gekregen.......

iemand soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb extra bonustijd in dit topic, want in afwachting van de nieuw bestelde EV6 mag ik hier nog wat extra km’s aan toevoegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svi6iZZWC7_DlfZu7kF8tHidqSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPxtUZupwKL5jewUFgbFNGWU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:56:
[...]

Mee eens, we moeten de banden van onze e-Niro niet eerder vervangen dan bij andere auto's (uit het verleden).
Genuanceerd, wij rijden een lease maar 4 jaar. Dus of ze rondom langer meegaan weet ik niet.
Omdat we tot Q4 2024 moeten wachten op de levering van de EV6 zitten nu toevallig bij de e-Niro in jaar vijf. De voorste zomerbanden zijn aan vervanging toe (op 70K km).
Met de zomerbanden wordt 75% van de tijd gereden. De voorbanden zijn dus ongeveer 52000 km meegegaan (de achterste voldoen nog en de beide winterbanden uiteraard ook).
Bij mij zijn ook bij 't verwisselen naar zomerbanden (in 't 4de leasejaar bij ~70000 km) de voorbanden vernieuwd. De rest is nog allemaal origineel op 1 achterband na die lek was en niet meer te repareren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:32:
[...] (AWD valt voor ons sowieso al af wegens negatieve weerslag op de range zonder veel meerwaarde te bieden (voor ons gebruik).
[...]
Geldt hier niet hetzelfde als de vooroordelen over hogere bandenslijtage bij een EV? Gebruikt een AWD werkelijk meer per kilometer, of hangt ook dat af van je rechter voet en gebruikt een AWD net zoveel als een voor- of achterwielaandrijving zolang je gewoon rustig rijdt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
PeaceNlove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:08:
Ik heb extra bonustijd in dit topic, want in afwachting van de nieuw bestelde EV6 mag ik hier nog wat extra km’s aan toevoegen
[Afbeelding]
Wel gaaf zo'n zwarte voorkant. Vind ik mooier dan het doorgetrokken zilver zoals bij mijn Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@Hippe Lip
Twee motors zijn zwaarder dan één motor. Meer gewicht is minder range.
Twee motors verbruiken doorgaans meer energie dan één motor.

Wat betreft vooroordelen, wanneer AWD evenveel energie zou verbruiken en evenveel range zou geven als 2/WD bij hetzelfde voertuig dan zouden de constructeurs toch de eersten zijn om daar mee uit te pakken en niet, bij bijna alle merken EV's, minder range opgeven voor AWD dan 2WD?

Uit gebruikerstesten blijkt overigens hetzelfde resultaat.

En waarom zou iemand, op onze wegen, die geen zware voet heeft voor AWD kiezen en de extra power die daar doorgaans mee gepaard gaat wanneer men het toch niet gaat gebruiken (en er nog eens minder range door heeft)?

Bij de e-Niro speelt dat niet want was bij mijn weten niet in AWD te verkrijgen?

Bredere banden en grotere wielen bij eenzelfde auto trekt de range overigens ook naar beneden (ik kies dus ook altijd voor een auto met de kleinst mogelijke wielmaat die mogelijk is voor de uitvoering ipv te gaan upgraden naar grotere velgen).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

13art schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:16:
[...]

Wel gaaf zo'n zwarte voorkant. Vind ik mooier dan het doorgetrokken zilver zoals bij mijn Niro.
Lijkt een wrap te zijn, dak en dakdragers zijn zwart gespoten, blauwe accenten zijn ook gewrapt en de achterruit heeft ook donkere folie er op. Dacht eerst even dat de dimmende binnen spiegel stuk was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:50:
[...]

Dat was mijn punt niet. Er zijn geen speciale banden voor EV's. De eigenschappen van die banden zijn van toepassing op alle auto's (dus ook brandstofauto's) met veel vermogen en een hoger gewicht.
Als je het filmpje bekijkt dat is gepost heb zijn er wel degelijk banden speciaal ontwikkeld voor EV's. Banden waar bijv foam in is gedaan voor extra demping om ze stiller te maken. Of was dat er voor de EV's ook al? Uiteraard kan je ze ook onder een andere auto zetten en hebben ze dan dezelfde eigenschappen. Maar in eerste instantie wel ontwikkeld met het oog op EV's. Zijn het dan speciale banden voor EV's of niet. Wat mij betreft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
PeaceNlove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:19:
[...]

Lijkt een wrap te zijn, dak en dakdragers zijn zwart gespoten, blauwe accenten zijn ook gewrapt en de achterruit heeft ook donkere folie er op. Dacht eerst even dat de dimmende binnen spiegel stuk was
Even de afbeelding opslaan en misschien ook eens een keer laten wrappen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:17:
@Hippe Lip
Twee motors zijn zwaarder dan één motor. Meer gewicht is minder range.
Hmm, ik vraag me al vaker af of meer gewicht (massa) werkelijk een bron/ reden is voor meer verbruik van een EV. Ja, het kost meer energie om die op gang te brengen, maar het levert ook meer energie op bij het afremmen. En bij een constante snelheid is de masse geen factor.
Twee motors verbruiken doorgaans meer energie dan één motor.
Klopt, al zie je wel constructies waarbij je bij constante snelheid maar één motor gebruikt en de ander niet meedoet.
Wat betreft vooroordelen, wanneer AWD evenveel energie zou verbruiken en evenveel range zou geven als 2/WD bij hetzelfde voertuig dan zouden de constructeurs toch de eersten zijn om daar mee uit te pakken en niet, bij bijna alle merken EV's, minder range opgeven voor AWD dan 2WD?
Uit gebruikerstesten blijkt overigens hetzelfde resultaat.
Op dit punt heb je wel gelijk. Daar had ik niet aan gedacht.
En waarom zou iemand, op onze wegen, die geen zware voet heeft voor AWD kiezen en de extra power die daar doorgaans mee gepaard gaat wanneer men het toch niet gaat gebruiken (en er nog eens minder range door heeft)?
Tja, niet zelden (vaak?) zijn keuzes helemaal niet zo rationeel.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
hansvw schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:26:
Even een heel andere vraag: ik krijg al een aantal dagen via mijn kia connect app het oplaadschema niet veranderd. wat ik ook doe, alleen maar foutmeldingen. ik heb dat wel eens vaker, maar meestal is dat na een paar uur weer in orde. nu al 3 dagen niet.....

wat kan dat zijn?

Kia ook al gebeld, maar geen reactie terug gekregen.......

iemand soortgelijke ervaringen?
Lees even een paar pagina's terug over mijn mijn ervaringen. Ik kreeg een link naar de Kia Connect Servicepagina. Als je daar een formulier invult nemen ze contact op.
https://connect.kia.com/nl/customer-support/contact-form/

Als je het formulier invult, wees dan zo volledig mogelijk: krijg je helemaal geen info in de app binnen (dus ook niet stoppen van het laden bijvoorbeeld, of de locatie-data?), heb je de head-unit (het centrale display) al gereset? Hielp dat (bij mij een uurtje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 09:58
@multikoe dank je wel, ga ik proberen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Zwart front e.d. is heel makkelijk zelf te doen m.b.v. Plasti Dip hoor. En mocht het je niet bevallen, trek je het er gewoon weer af.
Bij mijn Rav4 had ik de logo's en wielen zwart gespoten en nu dus de blauwe accenten en 'grille'. In beide gevallen zit het er al 3 jaar op zonder loslaten of beschadiging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My1TJL8wQAIGEz4GVnYMhb_bIJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H9wwifn7o7iXfAVBOOKRWnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzTMPRM2z-H1yaQbHe0qD2-_Cr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twUNAfkvaBYkAVGgeIHAmwDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:30:
Zwart front e.d. is heel makkelijk zelf te doen m.b.v. Plasti Dip hoor. En mocht het je niet bevallen, trek je het er gewoon weer af.
Bij mijn Rav4 had ik de logo's en wielen zwart gespoten en nu dus de blauwe accenten en 'grille'. In beide gevallen zit het er al 3 jaar op zonder loslaten of beschadiging.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Maar dit is nu wel een Hybride geworden (van een afstandje) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 06:34

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Hm, interessant, ik heb per ongeluk, toen er allemaal vogelkak op dat laadklepje zat, heel zacht met een .. schuursponsje 8)7 .. dat eraf gehaald met als resultaat dat in het zonlicht er nu een dof plekje zit.
Ik wilde al wat plastic polish kopen en het er zo uit wrijven, maar Plasti Dip klinkt als een leuk weekend projectje nu 🤩 ook omdat de halve stad tegenwoordig in een Kia e-niro lijkt te rijden, soms is dat erg irritant als je op een parkeer terrein de auto zoekt, zo'n accentje kan dan zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar met of zonder plastic dip, het blijft een e-Niro. :)
Het lijkt er - volgens mij - alleen op dat je je dan schaamt om met een elektrische Niro op pad te zijn en moeite wil doen om 'm alsnog als een ice met radiatorrooster te camoufleren? :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2024 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Nee hoor, ik schaam me er niet voor. Het gaat er alleen om wat ik persoonlijk mooier vind.
De blauwe accenten vind ik sowieso niet staan op mijn blauwe auto en de voorkant in dezelfde kleur vind ik ook niet mooi. Puur persoonlijke smaak dus en geen schaamte.
Zeg maar hetzelfde als mensen die betalen om een andere (metallic) kleur nemen op de auto. Hoogstwaarschijnlijk niet omdat ze zich schamen voor de standaard kleur, maar omdat ze een andere kleur mooier vinden.
Neem aan dat jij een witte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rokil schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:46:
Neem aan dat jij een witte hebt?
Nee momenteel een metaalgrijze.
De volgende is een blauwe. Louter omdat metallic vanuit de lease een verplichting is en blauw de enige metaalkleur zonder opleg. :)
Ieder zijn ding en smaakvoorkeuren maar persoonlijk maakt het me niet uit hoe anderen naar de auto kijken (zelf zitten we doorgaans in het interieur :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Gelukkig wel, want anders reden we allemaal in precies dezelfde auto en uitvoering.
De e-niro is door mij ook niet gekocht om z'n uiterlijk, maar om de techniek en het elektrisch rijden. Ik vond/vind alleen het dichte front in dezelfde lakkleur en de lichtblauwe accenten echt niet kunnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat eerste zou zo slecht nog niet zijn.
Dan zou elektrisch rijden in één klap voor iedereen heel betaalbaar zijn (schaalvoordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
rokil schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je dat met die spray gedaan?
Paneel laten zitten of er eerst afgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
rokil schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:16:
Gelukkig wel, want anders reden we allemaal in precies dezelfde auto en uitvoering.
De e-niro is door mij ook niet gekocht om z'n uiterlijk, maar om de techniek en het elektrisch rijden. Ik vond/vind alleen het dichte front in dezelfde lakkleur en de lichtblauwe accenten echt niet kunnen. 8)
I feel you. Alles in dezelfde kleur maakt het wat saaier en dat bij een auto die al niet echt een spectaculair uiterlijk heeft. Zo vind ik getinte ruiten vaak ook wat mooier omdat het wat meer contrast geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 22:49
Heb net voor de allereerste keer het batterijtje in de autosleutel moeten vervangen (70K km; 3,5 jaar). Afgelopen paar dagen enkele keren dat de auto beweerde dat de autosleutel niet in de wagen was terwijl hij in mijn broekzak stak. Auto moeten opstarten door met de sleutel op de startknop te drukken. En daarnet weigerde hij de auto te sluiten terwijl ik aan de deur stond.

Eindelijk ontdekt dat er ook een mechanische sleutel in de autosleutel zit en hoe je die eruit krijgt (om de wagen te sluiten). En net ontdekt hoe je de autosleutel openkrijgt en een nieuw batterijtje kan plaatsen.

Dat zijn de leuke details waardoor een auto nog meer van jezelf wordt. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@13art Ik heb het paneel laten zitten. Rondom afgeplakt met schilderstape en een oude krant, net als bij de blauwe accenten en dan in totaal 4x sprayen.
Een wat dikkere laag, dus vandaar 4x, maakt het steviger en eventueel makkelijker te verwijderen. Na het drogen met een cocktailprikkertje het stekkerlogo op de laadklep weggepulkt, zodat dat blauwe stekkertje weer zichtbaar is. Vond ik wel een leuk effect en de plasti dip scheurt/breekt heel makkelijk af op een scherpe rand.
Ik had in het begin ook mijn standaard velgen gedaan, maar dat liet op een gegeven moment toch weer los. Waarschijnlijk door de wax. Die zou ik nog eens opnieuw moeten doen, maar dan wil ik ze eraf halen om ze eerst grondig schoon te maken. Op mijn vorige auto's bleef het ook in ieder geval 3 jaar goed zitten, dus het moet goed kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh88Aq4Io0zemXLjILzs5PRzQj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku4gyc1FnVfxggNazuRlJagC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkOy-i_tNiFdFVSeNoSOEKAFEYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6CggnuX4u8BRD8EUAkDc2kO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door rokil op 22-04-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
rokil schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:54:
@13art Ik heb het paneel laten zitten. Rondom afgeplakt met schilderstape en een oude krant, net als bij de blauwe accenten en dan in totaal 4x sprayen.
Een wat dikkere laag, dus vandaar 4x, maakt het steviger en eventueel makkelijker te verwijderen. Na het drogen met een cocktailprikkertje het stekkerlogo op de laadklep weggepulkt, zodat dat blauwe stekkertje weer zichtbaar is. Vond ik wel een leuk effect en de plasti dip scheurt/breekt heel makkelijk af op een scherpe rand.
Ik had in het begin ook mijn standaard velgen gedaan, maar dat liet op een gegeven moment toch weer los. Waarschijnlijk door de wax. Die zou ik nog eens opnieuw moeten doen, maar dan wil ik ze eraf halen om ze eerst grondig schoon te maken. Op mijn vorige auto's bleef het ook in ieder geval 3 jaar goed zitten, dus het moet goed kunnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat duurzaamheid vroeg ik me inderdaad hoe goed het blijft zitten. Want kan me zo voorstellen dat een wasstraat niet bevorderlijk is (sowieso niet met het oog op swirls natuurlijk).
Dan zit een goede wrap net wat steviger vermoed ik.

Jammer dat de wielen niet goed bleven zitten. Ziet er wel goed uit namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 22-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ningalloon schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:44:
[...]

Geen ervaring met Hankooks, maar schijnen wel lawaaiig te zijn volgens Kona bestuurders.
Ik ben na 75k km overgestapt op Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Zo die zijn een stuk stiller dan die Michelin banden. Voor mijn gevoel ook toen die Michelin banden pas nieuw waren. Hier geen Chinook geluiden meer tussen de 70 en 80 km/u.
Nu twee jaar later, hoe zijn de Goodyears bevallen? Hoe hebben ze zich gehouden mbt geluid, slijtage, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Hiervoor een Rav4 en een Ch-r gehad. Beide de velgen zwart gespoten met plasti dip en bij beide auto's is dit in de 3 jaar dat ik ze had, blijven zitten.
Van horen zeggen heeft de eigenaar van de rav4 het er nog steeds op zitten, dus neem ik aan dat het er in ieder geval nog netjes uitziet.
Bij het banden wisselen zal het waarschijnlijk wel beschadigen, maar dan trek je het eraf en spuit je het opnieuw. Volgens mij heb ik destijds 4 bussen voor €50,- gekocht en daar de velgen van 2 auto's mee gedaan. Ik denk dat het laten doen iets meer kost en het is (vind ik) leuk om te doen.
Nu zit het bij mijn e-niro dus ook al 3 jaar. Ik ga gemiddels eens per maand door de wasstraat en het zit er nog steeds netjes op. Alleen de velgen dus niet, terwijl dat juist bij mijn vorige auto's heel goed is gegaan.
Ik wil de velgen er dus een keer afhalen, maar dat is nogal een werkje en daarvoor moet ik dus flink de tijd hebben en een reserve-velg. Ben bang dat het een klusje gaat worden voor morgen, of overmorgen, of..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 19-09 17:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

[...]

Ik heb er een half jaar geleden CrossClimate 2's onder gezet en ben een paar weken geleden ermee naar Oostenrijk geweest. Alsnog sneeuw kettingen moeten gebruiken maar dat was een stukje waar je sowieso de kettingen moest gebruiken met verse sneeuw en gladheid :P

Al met al vooralsnog tevreden. Ik schat dat ik er zo'n 5K nu mee heb gereden en hoor / voel nog niks. Tegelijk is het maar een half jaartje en 5K dus hoe representatief is dat...

Wel erg blij met het geluid van de banden. Erg stil, al helemaal in vergelijking met mijn vorige half afgetrapte winter banden welke op mijn vaders oude Opel Zafira zaten :+

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Bij mij is de ratel nu ook begonnen (42k km). De lease auto is in onderhoud bij Van Mossel Hengelo. Iemand ervaring hoe Van Mossel (Hengelo) met dit probleem om gaat?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Pagina: 1 ... 283 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.