GerkeP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:10:
Oftewel, de stoplichtsprintjes en het extreem snel optrekken zijn de belangrijkste veroorzakers.
Ik had het laatst op de snelweg, rustig 110 rijdend en een hele stoet die me ging inhalen terwijl ik net de auto voor mij naderde die 90 reed.
Dus even het pedaal wat extra intrappen, en op een nat wegdek werden dat gelijk doorslippende banden.
Dealer gaf ook aan dat dit een van de problemen is die ze bij de EV 6 wel hebben opgelost.
Het rijdersprofiel dat je als oorzaak beschrijft is mij totaal vreemd.
Ik ben eenmaal vertrokken met doorslippende banden en dat was tijdens de eerste rit.
Voor de rest altijd in ecomodus. GOM geeft over 73K km ook 99% eco aan, 1% normaal en 0% sportief.
Andere bestuurders zullen zullen dus ook weinig "misbruik" van de situatie gemaakt hebben.
Vervanging motor was rond de 45K km. En, tot op heden, ook eenmalig.
Had ook geen last tijdens het rijden. Alleen bij meer toeren vragen van de elektromotor (zacht optrekken) en remmen op motor (regeneratie) hoorde je een toenemend zoemend geluid (alleen wanneer de radio niet aanstond en die komt bij mij niet hoger dan niveau 6) dat er daarvoor niet was.
Moest ik het "probleem" niet via dit forum al vernomen hebben zou het me waarschijnlijk zelfs niet echt opgevallen zijn en blijven hangen zijn als "normale sleet". In het begin hoorde mijn vriendin het zelfs niet, zelfs niet met de radio af. Tussen erkennen probleem bij de delaer en effectieve vervanging ging ook een tijd over en dan nam het "vreemde" geluid ook toe in volume en hoorde ze het duidelijk ook.
De e-Niro is sowieso al geen geluidsarme auto. Onder de dertig wel maar boven de 50 is hij niet stiller dan mijn vorige diesel.
Nog vergeten te melden: het was niet alleen de ophanging en de motor die vervangen werden. Ook de gearbox werd vervangen (tezamen met de elektromotor).
[
Voor 11% gewijzigd door
IvoB2 op 16-04-2024 15:51
]