Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:49:
[...]

Omdat je dan dimlicht hebt als het "donker" is en dagrijverlichting als het licht is.
Maar is het niet zo dat bij alleen dagrijverlichting de achterlichten niet aan staan? Dat zou betekenen dat je alsnog moet opletten bij bijvoorbeeld mist.

Maar je wil dus graag overdag wel je dagrijverlichting aan, maar niet je dimlicht? Waarom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
multikoe schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:06:
[...]

Maar is het niet zo dat bij alleen dagrijverlichting de achterlichten niet aan staan? Dat zou betekenen dat je alsnog moet opletten bij bijvoorbeeld mist.

Maar je wil dus graag overdag wel je dagrijverlichting aan, maar niet je dimlicht? Waarom?
De reden dat ik het wil (ik kan niet voor andere spreken) is dat de dagrijverlichting veel beter zichtbaar is voor andere dan de dimlichten. De dimlichten zijn bedoeld om de bestuurder zicht op de weg te geven en zijn in schemering en donker door andere ook goed te zien omdat ze licht geven. Overdag is dimlicht veel minder zichtbaar, daar werkt dagrijverlichting veel beter bij die bedoeld is dat jij zichtbaar bent voor andere.

Het enige irritante is inderdaad dat aan de achterkant de verlichting dan uit is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ah, nou snap ik waarom ik nooit voorrang krijg overdag, ze zien me gewoon niet met mijn dimlicht aan 8)7 /sarcasme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:13:
[...]

De reden dat ik het wil (ik kan niet voor andere spreken) is dat de dagrijverlichting veel beter zichtbaar is voor andere dan de dimlichten. De dimlichten zijn bedoeld om de bestuurder zicht op de weg te geven en zijn in schemering en donker door andere ook goed te zien omdat ze licht geven. Overdag is dimlicht veel minder zichtbaar, daar werkt dagrijverlichting veel beter bij die bedoeld is dat jij zichtbaar bent voor andere.

Het enige irritante is inderdaad dat aan de achterkant de verlichting dan uit is.
Ah, dat had ik nog niet zo bedacht.
Maar nu ik er over nadenk is dat voor mij niet zo'n ding, ik ga er van uit dat onder normale (daglicht) omstandigheden, ik met dimlichten wel goed zichtbaar ben. Voor mij is zwaarwegender dat ik gewoon niet het risico wil lopen dat ik vergeet de dimlichten in te schakelen en ik ook mijn achterlichten altijd aan wil hebben. Misschien eerlijker: ik heb niet zo'n zin om op te moeten letten wat ik aan- of uit heb staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:55
multikoe schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:06:
[...]

Verschilt per automerk/type of achterlichten ook aan gaan. Bij mist moet je sowieso opletten en bij amper mist rijden velen onterecht met mistlichten aan en staan ze dagen/weken later nog steeds aan.
Is ook niets of niemand die me tegen houdt om dimlicht alsnog aan te zetten als ik dat nodig acht vanwege de omstandigheden.
DRL is ook in eerste instantie voor tegemoetkomend verkeer, bij achteropkomend verkeer is het snelheidsverschil veel kleiner en is er meer tijd om een auto te herkennen.

Maar jij wil graag je dimlicht aan overdag? Waarom? 😉
Als voormalig motorrijder ben ik nooit zo'n voorstander geweest van dimlicht overdag bij auto's. Motoren vallen beter op doordat de meeste met dimlicht rijden, als iedereen dat doet vallen ze juist weer minder op. DRL is dan wat mij betreft een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Leader98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:05:
[...]

Wat bedoel je met die van het vak ernaast hebben?
gjcvro schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:36:
[...]

Tesla heeft de laadpoort rechtsachter, dus het vak links van de laadpaal is voor die laadpaal. De poort van de kia zit iets meer naar links, dus past het daar beter om het vak rechts van de laadpaal te pakken. De kabel van de oudere tesla chargers zijn vrij kort.
En dan krijg je dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwLoxVNbnsQ8ZOt_m0WEW_L1gcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMOrHAqtR3goSjiWTydEFjWC.jpg?f=fotoalbum_large

Het lege vak links naast me hoort nog bij de laadvakken. Daar kan wel iemand staan maar niet meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
Precies , maar dat is geen probleem voor de Kia toch , meer voor de tesla dacht ik ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:24
Het is netter hem wel in het juiste vak te plaatsen maar dan maximaal naar rechts, dat doe ik altijd, dan blokkeer je ook niet potentieel een andermans plek (hooguit wat krapper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:05:
Maar jij wil graag je dimlicht aan overdag? Waarom? 😉.
Heel simpel: ik wil niet hoeven nadenken en ik wil al helemaal niet het risico lopen te vergeten mijn dimlichten aan te zetten. Overigens ben ik ook een motorrijder en ik heb juist er juist heel veel baat bij dat alle autos allemaal dezelfde verlichting voeren. Elke afwijking in verlichting neemt wat van mijn aandacht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Suicyder schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:46:
Het is netter hem wel in het juiste vak te plaatsen maar dan maximaal naar rechts, dat doe ik altijd, dan blokkeer je ook niet potentieel een andermans plek (hooguit wat krapper).
Eens en ik heb dat een keer geprobeerd maar het lukte mij niet zo dichtbij te parkeren. Moet je hem dan schuin bijna tegen de paal aan parkeren?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
HJKJ schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:40:
Precies , maar dat is geen probleem voor de Kia toch , meer voor de tesla dacht ik ..
Ik weet niet of het je opgevallen is, maar op de palen staat "Tesla".. dat betekent dat de hele setup vooral bedoeld is voor tesla's, en als je inderdaad geluk hebt kun je een verkeerde paal pakken, maar daarmee blokkeer je de boel weer voor anderen. Als je pech hebt kun je dus niet aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:52:
[...]

Ik weet niet of het je opgevallen is, maar op de palen staat "Tesla".. dat betekent dat de hele setup vooral bedoeld is voor tesla's, en als je inderdaad geluk hebt kun je een verkeerde paal pakken, maar daarmee blokkeer je de boel weer voor anderen. Als je pech hebt kun je dus niet aanhaken.
Het is natuurlijk wel wat genuanceerder dan dat. Ja er staat Tesla op maar Tesla heeft er zelf voor gekozen om het laden vrij te geven voor andere merken. Om dat te doen met de huidige lengte van de kabels en daarmee de mogelijkheid te creëren dat niet alle laadpalen gelijktijdig gebruikt kunnen worden is ook een keuze van Tesla.
Nieuwe superchargers hebben een langere kabel en daar staat ook nog steeds Tesla op 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:38:
[...]

Eens en ik heb dat een keer geprobeerd maar het lukte mij niet zo dichtbij te parkeren. Moet je hem dan schuin bijna tegen de paal aan parkeren?
Ligt aan de locatie, maar er is er pas 1 geweest waar ik iets schuin moest parkeren, verderis de rechterzijde op de witte lijn (of er tegenaan doe ik meestal). Maar qua oude typen ken ik niet alle SuC's natuurlijk, dat zou bijzonder zijn :D

Maar in Zwolle/Ridderkerd/Meerkerk/Vuren/Horst is het altijd goed gegaan, Harderwijk telt niet, dat is een prachtig V4 station met lange kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:15:
[...]

Het is natuurlijk wel wat genuanceerder dan dat. Ja er staat Tesla op maar Tesla heeft er zelf voor gekozen om het laden vrij te geven voor andere merken. Om dat te doen met de huidige lengte van de kabels en daarmee de mogelijkheid te creëren dat niet alle laadpalen gelijktijdig gebruikt kunnen worden is ook een keuze van Tesla.
Nieuwe superchargers hebben een langere kabel en daar staat ook nog steeds Tesla op 😉
Tuurlijk, maar het is ook te kortzichtig om te zeggen boeie, als ik maar kan laden.. En zo kwam de reactie op mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:29:
[...]

Tuurlijk, maar het is ook te kortzichtig om te zeggen boeie, als ik maar kan laden.. En zo kwam de reactie op mij over.
Wat mij betreft is dat niet kortzichtig maar een logisch gevolg van de keuze die men bij Tesla gemaakt heeft. Ze hadden ook gefaseerd langere kabels kunnen monteren en de aangepaste locaties vervolgens vrij geven.
Zelf probeer ik er rekening mee te houden en ga zo min mogelijk bij Tesla laden, probeer zo gunstig mogelijk te parkeren desnoods in gras oid afhankelijk van de opstelling maar uiteindelijk ga ik gewoon laden als dat nodig is en is het jammer als ik iets blokkeer.
Advocaat van de duivel, is boeie als ik maar kan laden ook kortzichtig als een Tesla de laatste vrije plek pakt bij Fastned?

Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook nergens over om nu nog snelladers te hebben die merk specifiek zijn. Met een ICE kun je ook overal terecht en dat zou met een EV niet anders moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:15:
[...]

Precies , zo is het maar net ..
Niet zo moeilijk over doen …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:58:
[...]

Wat mij betreft is dat niet kortzichtig maar een logisch gevolg van de keuze die men bij Tesla gemaakt heeft. Ze hadden ook gefaseerd langere kabels kunnen monteren en de aangepaste locaties vervolgens vrij geven.
Zelf probeer ik er rekening mee te houden en ga zo min mogelijk bij Tesla laden, probeer zo gunstig mogelijk te parkeren desnoods in gras oid afhankelijk van de opstelling maar uiteindelijk ga ik gewoon laden als dat nodig is en is het jammer als ik iets blokkeer.
Advocaat van de duivel, is boeie als ik maar kan laden ook kortzichtig als een Tesla de laatste vrije plek pakt bij Fastned?

Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook nergens over om nu nog snelladers te hebben die merk specifiek zijn. Met een ICE kun je ook overal terecht en dat zou met een EV niet anders moeten zijn.
Dan zijn we het duidelijk niet eens. En kortzichtig was een voorzichtige manier om het nog net niet asociaal te noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 07-04-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:33:
[...]

Dan zijn we het duidelijk niet eens. En kortzichtig was een voorzichtige manier om het nog net niet asociaal te noemen.
Dat vermoeden had ik al dat daar tussen de regels door asociaal stond maar dat is wat mij betreft ook maar een mening waar je uiteraard recht op hebt. Wat mij betreft is het Tesla die asociaal is, open stellen voor andere merken en dan ergens in een FAQ (niet in de app volgens mij) neerzetten dat je andere laadplekken niet moet blokkeren.
Woon je in Amerika dan is dat weer geen probleem en heeft dezelfde Tesla plaatjes met parkeer aanwijzingen als de kabel het niet redt.
Zoek de verschillen
https://www.tesla.com/nl_...rcharging-other-evs#cable
https://www.tesla.com/support/supercharging-other-evs#cable

Wat imho vooral asociaal is van Tesla is open stellen voor iedereen terwijl ze dondersgoed weten dat veel EVs de aansluiting op een andere plek hebben, lekker geld binnen harken door hogere bezetting en het "parkeer probleem" neer leggen bij de EV bestuurders. Want dat is het waar het om gaat, geld verdienen en als het meer en/of andere voordelen oplevert zeg je niet dat het onwenselijk is om te blokkeren maar laat je met een plaatje zien hoe je hoort te blokkeren. En asociaal is dan mijn mening, opportunistisch zou je het ook kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik heb de integratie van de Kia Connect en mijn HomeAssistant aan de praat, met wat uitdagingen en onduidelijkheden (zie mijn eerdere posts), maar het is wel erg gaaf hoeveel info je uit de auto kunt krijgen. Eén van de interessantste daarvan is het niveau van de 12V batterij. Interessant, maar ook verontrustend. De eerste meting is van een paar dagen geleden, toen stond hij op 88%. De afgelopen dagen fluctueerde dat niveau behoorlijk, maar nu staat hij op 79%. Afgelopen dagen voornamelijk wat kortere ritten (<30 minuten), maar vannacht heeft de auto bijvoorbeeld aan de lader gehangen. Kennelijk laadt hij dan toch de 12V accu niet bij of de accu is werkelijk aan het doodgaan.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaLN5js64m6NakwFNqQ0IaBUf0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sPp1eSXH6xORHrAH8gzkxX0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57
@multikoe is dit niet een beetje a la quantummechanica, dat de meting zelf de uitslag beïnvloedt? ;)
Die Connect module wordt door de 12V van stroom voorzien, continu uitvragen trekt de accu wellicht eerder leeg?
Vraag is natuurlijk bij welk percentage het pas problematisch wordt. Had je dit niet gemeten en geweten dan had je niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:49:
@multikoe is dit niet een beetje a la quantummechanica, dat de meting zelf de uitslag beïnvloedt? ;)
Die Connect module wordt door de 12V van stroom voorzien, continu uitvragen trekt de accu wellicht eerder leeg?
Vraag is natuurlijk bij welk percentage het pas problematisch wordt. Had je dit niet gemeten en geweten dan had je niks om je zorgen over te maken.
Schrödingers cat :)
en:
"Ignorance is bliss" Nice!
Dat uitlezen van de auto en daarmee leegtrekken van de accu, dat had ik nog niet gekoppeld aan dit afnemende niveau, maar aan de andere kant: ook zonder die Home Assistant las ik de auto een paar keer per dag uit. De HA doet dat nu elke twee uur en niet 's nachts, dus heel veel meer is dat nu ook weer niet.
Maar goed punt, ik hou het in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe ah ok, dus de bij de tijdstippen met hogere resolutie was je aan het rijden?
Dan zal het waarschijnlijk geen verschil maken, maar alsnog zul je het percentage moeten calibreren aan de gezondheid van de accu. Misschien dat anderen met een historie van kapotte 12V accus nog de data hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:00:
@multikoe ah ok, dus de bij de tijdstippen met hogere resolutie was je aan het rijden?
Dan zal het waarschijnlijk geen verschil maken, maar alsnog zul je het percentage moeten calibreren aan de gezondheid van de accu. Misschien dat anderen met een historie van kapotte 12V accus nog de data hebben?
Daar was ik dus een beetje naar aan het vissen.... Ik begin net met meten, dus ik ga de komende maanden meer van het gedrag van de accu leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:05:
[...]

Dat vermoeden had ik al dat daar tussen de regels door asociaal stond maar dat is wat mij betreft ook maar een mening waar je uiteraard recht op hebt. Wat mij betreft is het Tesla die asociaal is, open stellen voor andere merken en dan ergens in een FAQ (niet in de app volgens mij) neerzetten dat je andere laadplekken niet moet blokkeren.
Woon je in Amerika dan is dat weer geen probleem en heeft dezelfde Tesla plaatjes met parkeer aanwijzingen als de kabel het niet redt.
Zoek de verschillen
https://www.tesla.com/nl_...rcharging-other-evs#cable
https://www.tesla.com/support/supercharging-other-evs#cable

Wat imho vooral asociaal is van Tesla is open stellen voor iedereen terwijl ze dondersgoed weten dat veel EVs de aansluiting op een andere plek hebben, lekker geld binnen harken door hogere bezetting en het "parkeer probleem" neer leggen bij de EV bestuurders. Want dat is het waar het om gaat, geld verdienen en als het meer en/of andere voordelen oplevert zeg je niet dat het onwenselijk is om te blokkeren maar laat je met een plaatje zien hoe je hoort te blokkeren. En asociaal is dan mijn mening, opportunistisch zou je het ook kunnen noemen.
Dat is pas een rare kronkel, iets openstellen asociaal noemen.. Een wasstraat is dus ook asociaal omdat ik er niet met een vrachtwagen door kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
gjcvro schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:44:
[...]

Dat is pas een rare kronkel, iets openstellen asociaal noemen.. Een wasstraat is dus ook asociaal omdat ik er niet met een vrachtwagen door kan?
Ik schrijf heel duidelijk meerdere keren wat en waarom ik het precies asociaal vindt, als dit is wat je er uit wenst te halen dvm cherry picking is het wat mij betreft wel prima zo. Voor wat betreft die kronkel, iets met een pot en een ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ninjazx9r98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:54:
[...]

Ik schrijf heel duidelijk meerdere keren wat en waarom ik het precies asociaal vindt, als dit is wat je er uit wenst te halen dvm cherry picking is het wat mij betreft wel prima zo. Voor wat betreft die kronkel, iets met een pot en een ketel.
Nee, het is geen cherry picking, want ik begin aan de basis van je stelling, dat openstellen asociaal is, al het ander van je betoog was daarvan afgeleid.

Voor wat betreft de instructies:
Ik denk dat ze verwachtten dat we hier wat minder instructies nodig hadden om het op een nette manier op te lossen, blijkbaar hebben ze ons overschat.

An sich zit er misschien wel een oplossing in, in de Amerikaanse instructies, om dan maar een beetje over de streep te parkeren, waarschijnlijk kan het dan wel, zonder dat je volledig 2 laadpunten bezet houdt, met je toch al traag ladende Niro.

[ Voor 14% gewijzigd door gjcvro op 08-04-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:54:
[...]

Dit is wat je schreef en in dezelfde post nog wat uitwerkte:
Wat mij betreft is het Tesla die asociaal is, open stellen voor andere merken en dan ergens in een FAQ (niet in de app volgens mij) neerzetten dat je andere laadplekken niet moet blokkeren.
Ik vind dat ook een rare kronkel. Om te beginnen is het blokkeren van meer dan 1 laadplek natuurlijk niet iets dat je uit een FAQ zou moeten halen.
Daarnaast: Tesla heeft hun laadstructuur in eerste instantie ontwikkeld voor hun eigen merk en iedereen is het er over eens dat dat perfect werkt. Ze hebben het nu opengesteld voor andere merken en het was vooraf en daarna ook meteen duidelijk dat de Tesla laadpalen niet voor elke auto even goed te bereiken waren. En ik snap dus ook niet wat daar "asociaal" aan is. Als je er al iets over wil roepen, dan is "onhandig" een veel betere omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
ninjazx9r98 schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:05:
lekker geld binnen harken door hogere bezetting

Want dat is het waar het om gaat, geld verdienen
Even bewust selectief gequote; dat Tesla een commercieel bedrijf is, is duidelijk. Maar de tarieven voor snelladen zijn er wel heel veel lager dan bij de concurrentie, dus er is ook nog wel een ander belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Laden bij FastNed kan ook nog wel uitdagingen opleveren. Dat lijkt veel op tanken bij een tankstation; als de laadpoort op het verkeerde punt zit kan je niet laden.

Met de Ioniq 28 kWh wel eens een doorgang geblokkeerd van zo'n FastNed punt, anders kreeg ik de combostekker er niet in.

Voordeel was dan wel weer dat ik als laatste kwam en als eerste weg was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@gjcvro 9 van de 10 keer is er toch ruim voldoende plek bij zo'n SuC, en na verloop van tijd worden de kabels langer gemaakt (upgrade naar V4+), dus ik zie dit ook een beetje als een non-issue en een tijdelijk probleem van Tesla, niet van de consument van hun diensten.
Als rijder gewoon zorgen dat je in de buurt blijft dat mocht het ineens volstromen met andere gegadigden dat je dan in overleg je auto kan verplaatsen.
Bij een Fastned is het soms ook al gedoe doordat iemand ander zn EV zn laadpoort op een onhandige plek had zitten tov de reeds ladende auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dit is wat je schreef en in dezelfde post nog wat uitwerkte:

[...]

Ik vind dat ook een rare kronkel. Om te beginnen is het blokkeren van meer dan 1 laadplek natuurlijk niet iets dat je uit een FAQ zou moeten halen.
Daarnaast: Tesla heeft hun laadstructuur in eerste instantie ontwikkeld voor hun eigen merk en iedereen is het er over eens dat dat perfect werkt. Ze hebben het nu opengesteld voor andere merken en het was vooraf en daarna ook meteen duidelijk dat de Tesla laadpalen niet voor elke auto even goed te bereiken waren. En ik snap dus ook niet wat daar "asociaal" aan is. Als je er al iets over wil roepen, dan is "onhandig" een veel betere omschrijving.
Ik gebruik dezelfde termen als waar de discussie mee begon, eerst kortzichtig en vervolgens asociaal. Dat om aan te geven dat de bal bij de bestuuders wordt gelegd terwijl het Tesla is die dit 'probleem' veroorzaakt door vanachter een bureau beslissingen te nemen waarvan de impact goed te voorzien was.

En kennelijk is het blokkeren weldegelijk iets wat je uit een FAQ moet halen aangezien het verschil maakt waar je woont/rijdt voor wat betreft het gewenste gedrag bij een supercharger. Die twee URLs met zoek de verschillen staan er niet voor niets.
Nederland en andere Europese landen:
Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.
Verenigde Staten:
Does the Supercharger cable reach all EVs?
Most Supercharger cables at NACS Supercharger sites should be able to reach your EV charge port, however, in some cases you might have to park over the line in order to charge comfortably. Avoid parking diagonally to reach the cable and try to obstruct as few charge posts as possible. Charge port locations vary by EV model, which requires cable sharing between adjacent stalls at many sites. Tesla is rapidly deploying our latest V4 Supercharger post which reaches all EVs in the same Supercharger stall. Additionally, we encourage all vehicle manufacturers to standardize charge port locations to the rear driver side or front passenger side.

We are working on an NACS to NACS extension cable, which will be available for purchase in the future.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WlCKDY2pQiVY4xrc3Kz3MBayCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnHqcTIZLjbaH64KLcJFxLPi.png?f=fotoalbum_large
Supercharger-parking-tip tenzij je elders woont, dan is het ineens niet de bedoeling en vandaar dat ik het ook opportunistisch heb genoemd. Afhankelijk van de lokale belangen boeit het Tesla dus wel of niet welke "overlast" je kunt ervaren als Tesla bestuurder en ik blijf van mening dat dat asociaal is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Suicyder
Mag de hele Tesla SuC discussie nu eindigen, er zijn verschillende meningen, dat mag prima.

Tijd om het weer over onze fijne reisauto te hebben met zijn nukken en andere zaken.

Heeft er iemand ervaring met dakkoffers? Ik wil er eigenlijk een voor de zomer gaan halen, trekhaakkoffer gaat toch niet komen, want dan moet ik eerst een trekhaak regelen en die vind ik voor de (op papier) 300kg toegestaand trekvermogen gewoon te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dan zal ik over wat nieuws beginnen 8)

Vandaag ondergaat mijn MY19 (100+ k.km) meerdere tests (5 verschillende) om de conditie (SoH) van de (rij)accu vast te stellen.

De eerste test ging snel: dongel in de OBD2-poort, app starten, meetresultaat via internet naar een ‘centrale’ sturen en uitslag krijgen. Conditie: 100%!
Dit is dus een vrij passieve test en ik vraag me eerlijk gezegd af of dit niet het getalletje SoH uitlezen is.

Voor de overige testen wordt de auto aan de laadpaal gehangen en dat duurt daarom langer. Tijdens dat laden hangt de auto online aan een systeem dat registreert en kennelijk dan vast kan stellen wat de (werkelijke?) SoH van de accu is. Ik moest de auto dan ook inleveren met ca. 50% accu.

Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Vanmiddag meer daarover.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:10
Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:55:

Vandaag ondergaat mijn MY19 (100+ k.km) meerdere tests (5 verschillende) om de conditie (SoH) van de (rij)accu vast te stellen.

De eerste test ging snel: dongel in de OBD2-poort, app starten, meetresultaat via internet naar een ‘centrale’ sturen en uitslag krijgen. Conditie: 100%!
Dit is dus een vrij passieve test en ik vraag me eerlijk gezegd af of dit niet het getalletje SoH uitlezen is.

Voor de overige testen wordt de auto aan de laadpaal gehangen en dat duurt daarom langer. Tijdens dat laden hangt de auto online aan een systeem dat registreert en kennelijk dan vast kan stellen wat de (werkelijke?) SoH van de accu is. Ik moest de auto dan ook inleveren met ca. 50% accu.

Vanmiddag meer daarover.
Kijk, dit vind ik ook erg interessante, e-Niro gerelateerde info!
Ik kijk zelf af en toe ook met een schuin oog naar de testen van Aviloo. Zij kunnen ook veel info over elektrische auto's geven en hebben ondertussen een schat aan (test) ervaring. Helaas zijn de uiitsdlagen alleen niet openbaar in te zien.

Op hun website is ook veel interessante info te vinden, o.a. bij news:
https://aviloo.com/blog-news.html

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 08-04-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:55:

Vanmiddag meer daarover.
Dit is dus weer wat anders dan dat test setje uit Oostenrijk (?) waar hier eerder over bericht is?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:34:
[...]

Dit is dus weer wat anders dan dat test setje uit Oostenrijk (?) waar hier eerder over bericht is?
Geen idee. Wanneer is daarover bericht (linkje?) en wat voor setje was dat?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:05:
[...]

Geen idee. Wanneer is daarover bericht (linkje?) en wat voor setje was dat?
Dat is de test waar ik een paar posts hierboven ook over schreef, die van Aviloo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik ga ook nóg een test krijgen die ik zelf moet doen. Dan krijg ik een dongel toegestuurd die er een paar dagen (weekje?) in moet blijven zitten. Die wordt dan online uitgelezen en dan krijg ik de uitslag.

Maar die komt nog; weet nog niet wanneer.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip interessant! Was er nog een aanleiding om dit te doen, of gewoon omdat je het wilt weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:08:
[...]

Dat is de test waar ik een paar posts hierboven ook over schreef, die van Aviloo
Ik ga het vanmiddag vragen welke tests allemaal zijn gedaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:10:
@Hippe Lip interessant! Was er nog een aanleiding om dit te doen, of gewoon omdat je het wilt weten?
@CyBeRSPiN
Nou, ik wil het natuurlijk wel weten, ook al weet ik bijna zeker dat ik na mijn ruim 100.000 km ws nog geen 2% degradatie heb. Maar of ik daar nou kosten voor over heb, nee. Er is nix dat daartoe aanleiding geeft en ik heb ook nog geen last van teveel geld of zo. :+ Eerder teveel hobbies… 8)

De VER (Vereniging Elektrische Rijders) doet samen met de BOVAG een onderzoek naar de betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten. Daarom worden er ook meerdere testen op mijn accu uitgevoerd. Helaas zijn twee testapparaten vertraagd in de (internationale) verzending, waardoor die testen nu bij mij niet uitgevoerd kunnen worden. Ik zit kennelijk in de eerste batch van te testen auto’s. Latere groepen krijgen die test mogelijk wel. Jammer, maar het is niet anders.

Behalve de onafhankelijke testen lijkt er ook een test van de autofabrikant (i.c. Kia) uitgevoerd te worden.
We wachten het af.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 08-04-2024 14:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:22:
[...]

@CyBeRSPiN
Nou, ik wil het natuurlijk wel weten, ook al weet ik bijna zeker dat ik na mijn ruim 100.000 km ws nog geen 2% degradatie heb. Maar of ik daar nou kosten voor over heb, nee. Er is nix dat daartoe aanleiding geeft en ik heb ook nog geen last van teveel geld of zo. :+ Eerder teveel hobbies… 8)

De VER (Vereniging Elektrische Rijders) doet samen met de BOVAG een onderzoek naar de betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten. Daarom worden er ook meerdere testen op mijn accu uitgevoerd. Helaas zijn twee testapparaten vertraagd in de (internationale) verzending, waardoor die testen nu bij mij niet uitgevoerd kunnen worden. Ik zit kennelijk in de eerste batch van te testen auto’s. Latere groepen krijgen die test mogelijk wel. Jammer, maar het is niet anders.

Behalve de onafhankelijke testen lijkt er ook een test van de autofabrikant (i.c. Kia) uitgevoerd te worden.
We wachten het af.
Interessant, ik ben wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vandaag zijn er 3 testen gedaan. De uitslag krijg ik nog schriftelijk.
Als ik het goed begrepen heb waren dat allemaal korte tests zonder te laden en zonder last aan de accu. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel fiducie in. Dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde getalletje als je zelf een plug in die OBD2-aansluiting steekt. Dan kun je ook je SoH uitlezen. Ik heb niet de indruk dat de auto die waarde zomaar vanzelf bij gaat stellen.
Hier kwam overigens allemaal 100% uit.

Er volgen nog twee tests waarvoor de apparatuur nog niet binnen is. Daarbij wordt er geladen en wordt de accu belast met een extern aangesloten last. Dat zal een heel ander beeld kunnen geven, dus ik hoop dat die tests volgende week uitgevoerd kunnen worden.

Daar zou ik dan wel eens met mijn neus bovenop willen staan, want ik ben wel erg nieuwsgierig hoe ze een externe last aan die accu aan kunnen sluiten. Dat gaat dan namelijk erg lijken op zoiets als V2G. Als zij die last eraan kunnen hangen, kan ik dat dan ook?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:10:
Daar zou ik dan wel eens met mijn neus bovenop willen staan, want ik ben wel erg nieuwsgierig hoe ze een externe last aan die accu aan kunnen sluiten. Dat gaat dan namelijk erg lijken op zoiets als V2G. Als zij die last eraan kunnen hangen, kan ik dat dan ook?
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik kan me voorstellen dat er bij DC laden wat communicatie is en dat dat de auto de twee dikke contacten in de CCS direct met de accu verbind via een relais. Als dat zo is kun je er ook energie uit halen…

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JvdBosch schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:53:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik kan me voorstellen dat er bij DC laden wat communicatie is en dat dat de auto de twee dikke contacten in de CCS direct met de accu verbind via een relais. Als dat zo is kun je er ook energie uit halen…
Dan moeten die contactors wel bi-directioneel zijn en er kan zelfs een diode in zitten waardoor het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:47
Kia ontwikkelingen mbt slim laden
https://www.change.inc/mo...overvolle-stroomnet-40919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Interessant, al houd ik er nu al best rekening mee met mijn dynamische contract en Home Assistant.

Als ik de volgende site bekijk, lijkt het of het al beschikbaar is, maar ik krijg het nog niet gevonden in de Play Store:
https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
DonJuape schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:32:
[...]

Ze hebben zich aangesloten bij Jedlix blijkbaar: https://www.jedlix.com/evdrivers
Staat ook in dat artikel op change.inc

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:38
bnwgraaf schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:32:
[...]

Interessant, al houd ik er nu al best rekening mee met mijn dynamische contract en Home Assistant.

Als ik de volgende site bekijk, lijkt het of het al beschikbaar is, maar ik krijg het nog niet gevonden in de Play Store:
https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/
Het lijkt erop dat ze nog bezig zijn met die webpagina of zo, want het ene moment gaat het over de Kia Smart Charge-app en het andere moment over de Kia Charge-app (of degene die deze pagina heeft gemaakt, snapt het niet zo goed). Die laatste bestaat al jaren en heeft volgens de omschrijving in de Play Store helemaal niet die functionaliteit (ik gebruik geen Kia Charge, dus ik heb die app niet geïnstalleerd op mijn smartphone), dus ik vermoed dat er een nieuwe app voor gaat komen in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Prachtige ontwikkeling, maar het gaat niet werken voor mensen die publiek moeten laden en in een gebied wonen met een tekort aan laadpalen. Die kunnen genoodzaakt zijn om hun auto zo kort mogelijk aan een paal te laten staan en die kunnen zich dus niet veroorloven om de auto aan een paal te hangen en dan het laden pas een paar uur later te laten starten.
Geeft nogmaals aan dat het om allerlei reden gunstig is om zoveel mogelijk palen te installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
multikoe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:22:
[...]

Prachtige ontwikkeling, maar het gaat niet werken voor mensen die publiek moeten laden en in een gebied wonen met een tekort aan laadpalen. Die kunnen genoodzaakt zijn om hun auto zo kort mogelijk aan een paal te laten staan en die kunnen zich dus niet veroorloven om de auto aan een paal te hangen en dan het laden pas een paar uur later te laten starten.
Geeft nogmaals aan dat het om allerlei reden gunstig is om zoveel mogelijk palen te installeren. :)
Om nog maar niet te spreken over publieke palen met een blokkeertarief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wat zijn kort de verschillen tussen MY'19 en MY'20/21?
Ik overweeg een tweedehands als de lease afloopt.

[ Voor 32% gewijzigd door DonJuape op 11-04-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:17:
Wil je je eigen lease niet overnemen dan? Dan is de prijs makkelijker onderhandelbaar en je weet wat je koopt.
MY20+ heeft vaak een 3-fase lader, en een app waarmee sommige zaken op afstand geregeld kunnen en een breder scherm van de navigatie. Voor de rest goed opletten aangezien er in BE en DE andere varianten zijn verkocht mbt warmtepomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:22:
[...]

Wil je je eigen lease niet overnemen dan? Dan is de prijs makkelijker onderhandelbaar en je weet wat je koopt.
MY20+ heeft vaak een 3-fase lader, en een app waarmee sommige zaken op afstand geregeld kunnen en een breder scherm van de navigatie. Voor de rest goed opletten aangezien er in BE en DE andere varianten zijn verkocht mbt warmtepomp etc.
Dat is een optie maar er is weinig positiefs te melden over deze LM dus ik ging er gemakshalve vanuit dat ik ook de hoofdprijs moet gaan betalen bij overname. Waarom is de prijs makkelijker onderhandelbaar als je een lease overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
In het kort:
- Andere headunit (Gen5 t.o.v. Gen5W)
- Geen communicatie met de auto vanuit de app
- Soms nog 1-fase laden
- Oudere software en kaartversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Grootste verschil is dat bij de MY19 er doorgaans nog een 1F32A voor AC laden aan boord zit.
Nadien werd dat 3F waardoor je publiek aan een AC laadpaal veel sneller kan laden.

De software en kaarten kregen bij ieder onderhoud een update (alhoewel geen idee of dat bij MY20 anders is), een app is er idd niet en display is iets kleiner maar missen we ook niet echt.
(En de motor (+motorophanging) met de slechte rollager werd onder garantie al vervangen, geen idee of dit probleem zich nog voordeed vanaf MY2021/22.)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 11-04-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Henry65 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:50:
[...]

In het kort:
- Andere headunit (Gen5 t.o.v. Gen5W)
- Geen communicatie met de auto vanuit de app
- Soms nog 1-fase laden
- Oudere software en kaartversies
Niet alle my20 uitvoeringen hebben het 10" scherm, het instap model zit nog op een 8"scherm (volgens mij dan weer wel met draadloos Android Auto en Carplay).

Verder zijn er uiterlijke verschillen en een ander dashboard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:29:
[...]

Dat is een optie maar er is weinig positiefs te melden over deze LM dus ik ging er gemakshalve vanuit dat ik ook de hoofdprijs moet gaan betalen bij overname. Waarom is de prijs makkelijker onderhandelbaar als je een lease overneemt?
Omdat zij van handelsprijzen uitgaan en jij anders elders de verkoopprijs zult moeten betalen, dan vaak wel met iets van garantie, maar er zit sowieso 7 jaar garantie op.
Ik zou het sowieso opvragen en evt een tegenbod doen.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Helemaal precies weet ik het niet, maar de 2019 mag geen aanhanger trekken en vanaf een bepaalde bouwdatum de 20 en 21 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:24:
[...]

Omdat zij van handelsprijzen uitgaan en jij anders elders de verkoopprijs zult moeten betalen, dan vaak wel met iets van garantie, maar er zit sowieso 7 jaar garantie op.
Ik zou het sowieso opvragen en evt een tegenbod doen.
Ik kreeg voor mijn 5 jaar my19 met 75k km een overname prijs van €24.000 aangeboden van de leasemaatschappij. Ze staan voor minder op autotrack met dezelfde kilometerstand en dan geeft de leasemaatschappij dus ook nog eens 0 garantie, terwijl je bij een dealer wel garantie krijgt.
Dus appels met appels vergeleken deed de leasemaatschappij mij niet een scherp concurrerend aanbod.
Volgende week trouwens wisselen naar een 5 maanden jongere my19 executiveline als tussenauto en dan ga ik binnenkort verkassen naar het EV6 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@PeaceNlove ok, dan had ik met 22k met 60.000 op de teller en incl de winterbanden wel een goede deal, blijkbaar is niet elke LM slim genoeg om te handelen, want ze krijgen er op de veiling veel minder voor dan die 24k.
De 7 jaar fabrieksgarantie loopt gewoon via Kia overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:44:
@PeaceNlove ok, dan had ik met 22k met 60.000 op de teller en incl de winterbanden wel een goede deal, blijkbaar is niet elke LM slim genoeg om te handelen, want ze krijgen er op de veiling veel minder voor dan die 24k.
De 7 jaar fabrieksgarantie loopt gewoon via Kia overigens.
Ja, lijkt mij een stuk betere deal inderdaad.
Maar goed, door omstandigheden toch nog maar een ronde leasen voor mij, ik ben trouwens benieuwd of mijn tijdelijke auto hier nog herkend gaat worden, zit een wrapje op, wellicht van een van de tweakers hier geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@PeaceNlove ja leasen heeft ook zo zn voordelen, weer een gloednieuwe auto en compleet zorgeloos. De huidige bijtelling deed me echter teveel pijn voor de km’s die ik tegenwoordig per jaar maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 21:08
multikoe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:37:
[...]

Helemaal precies weet ik het niet, maar de 2019 mag geen aanhanger trekken en vanaf een bepaalde bouwdatum de 20 en 21 wel.
Heb ik me altijd afgevraagd of Kia toen iets fundamenteels veranderd heeft aan het chassis van de e-Niro, dan wel dat het louter een kwestie is dat ze sinds 2020/2021 moeite gedaan hebben om dit te laten homologeren.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
plmagis schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:07:
[...]

Heb ik me altijd afgevraagd of Kia toen iets fundamenteels veranderd heeft aan het chassis van de e-Niro, dan wel dat het louter een kwestie is dat ze sinds 2020/2021 moeite gedaan hebben om dit te laten homologeren.

Iemand een idee?
Ik vermoed het laatste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Ik snap alleen totaal niet waarom ze voor die luizige 300kg zijn gegaan. Wellicht toch iets met de remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 21:08
gjcvro schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:32:
[...]

Ik snap alleen totaal niet waarom ze voor die luizige 300kg zijn gegaan. Wellicht toch iets met de remmen.
Goedkopere/snellere/minder omslachtige homologatie-procedure?

Misschien vonden ze bij Kia aanvankelijk het verkoopsargument van de trekhaak en een aanhangwagen niet belangrijk, maar zijn ze nadien wel die procedures beginnen aanvragen toen ze hoorden dat andere merken dit argument wel gebruikten?

@multikoe: ik vermoed het ook, maar dat zou betekenen dat een MY19 of MY20 perfect technisch in staat is om een aanhangwagen te trekken.

Iemand lef genoeg om het te proberen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@plmagis ja aanhanger kan technisch prima, is zelfs door de RDW bevestigd, zoek maar terug in dit topic. Helaas wilden ze de typegoedkeuring niet aanpassen.
Dus met “lef” hebben bedoel je risico lopen op onverzekerd rijden en boetes.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-04-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
@multikoe: ik vermoed het ook, maar dat zou betekenen dat een MY19 of MY20 perfect technisch in staat is om een aanhangwagen te trekken.

Iemand lef genoeg om het te proberen? :)
Dat zou zo maar kunnen kloppen.

En dat proberen heeft geen zin. Die maximum waardes worden vastgesteld met hele flinke reserves. Ik kan met een 300 kg aanhanger werkelijk enorme krachten veroorzaken op mijn auto, door met 130 km/h (de legale limiet met een aanhanger in Frankrijk) kneiterhard te remmen op een hobbelige weg met een schuivende lading. Die moet de trekhaak en de auto kunnen doorstaan. Als ik met 600 kg in de aanhanger naar de vuilstort rijdt, dan kom ik bij lange na niet aan die krachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik heb al een paar dagen problemen met communiceren met mijn e-Niro. De auto stuurt wel af en toe updates naar buiten (einde laadsessie bijvoorbeeld), maar accepteert geen input van buiten. Ik kan bijvoorbeeld niet geforceerd mijn data updaten en ik kan ook mijn auto niet op slot doen via de app.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het er iets mee te maken heeft, maar ik heb een paar dagen geleden ook de integratie van de Kia Connect service met mijn HomeAssistant aan de praat gekregen. Ook die doet het niet nu meer, althans: ik krijg alleen de "vrijwillige" updates binnen van de auto, een geforceerde update werkt niet (meer).
Iemand dezelfde ervaring of een hint voor analyse?

[Edit] Reset al gedaan (2x). Hielp niet. Het probleem ligt bij auto of bij de services van Kia omdat zowel Home assistant als mijn app er last van hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door multikoe op 12-04-2024 06:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe dan moet je even met support comtact opnemen: https://cloud.eu.connect....form_KiaConnectInApp?c=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
In de beginne toen PHEV en BEV wagens nog spraken had men last van perforatievrees. Wat als de last bij een noodstop de batterij perforeert.
Op het ogenblik dat je af fabriek een trekhaak laat monteren dan installeren ze normaliter een aangepast koelsysteem. Kan die elektrische motor die trekkracht wel aan want het meegedeelde vermogen is een piekvermogen. Kan die batterij dat piekvermogen dat resulteert in langere tijd piekstromen wel overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Gedaan, maar het kost vier mailtjes om voorbij de scripts van de eerstelijns hulp te komen. Ondanks een uitgebreide beschrijving krijg je dan toch eerst een aantal standaardvragen terug.
Soms, met die eerste hulplijnen krijg je het gevoel dat je, om energie te besparen, het beste kunt beginnen met "Hij doetutniet!". En dan gewoon accepteren dat je eerst het script door moet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
gjcvro schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:36:
[...]

Tesla heeft de laadpoort rechtsachter, dus het vak links van de laadpaal is voor die laadpaal. De poort van de kia zit iets meer naar links, dus past het daar beter om het vak rechts van de laadpaal te pakken. De kabel van de oudere tesla chargers zijn vrij kort.
De discussie over Tesla Superchargers lijkt me hier wat off topic, behoudens waar het specifiek om de positie van de laadpoort van de Kia e-Niro gaat.
Maar ik wil wel de positie van de laadpoort van de Tesla's even recht zetten. Die zit, althans bij die van mij, niet rechtsachter maar linksachter, en ik neem aan dat dit bij de andere Tesla's niet anders is.
(dit kan uitmaken voor de keuze hoe/waar je de Kia neerzet als je nog wat ruimte voor een Tesla wilt laten).

verder verwijs ik graag naar [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 12-04-2024 22:54 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Je merkt ook aan de auto dat het weer lente is, dit is met 96% SoC. Wat een geweldige efficiente auto is het toch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odzxwIlHaTM_gAuH7OLgDz3poBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SaqRDz3wwCWDvuUepRQem9f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Laatst online: 19:49
multikoe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:28:
Ik heb al een paar dagen problemen met communiceren met mijn e-Niro. De auto stuurt wel af en toe updates naar buiten (einde laadsessie bijvoorbeeld), maar accepteert geen input van buiten. Ik kan bijvoorbeeld niet geforceerd mijn data updaten en ik kan ook mijn auto niet op slot doen via de app.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het er iets mee te maken heeft, maar ik heb een paar dagen geleden ook de integratie van de Kia Connect service met mijn HomeAssistant aan de praat gekregen. Ook die doet het niet nu meer, althans: ik krijg alleen de "vrijwillige" updates binnen van de auto, een geforceerde update werkt niet (meer).
Iemand dezelfde ervaring of een hint voor analyse?

[Edit] Reset al gedaan (2x). Hielp niet. Het probleem ligt bij auto of bij de services van Kia omdat zowel Home assistant als mijn app er last van hebben.
Na wat googlen omdat mijn Connect app niet goed werkt kom ik hier uit.

Ik heb een Niro Hev 2021 maar ook problemen met Kia Connect sinds een dag of 2.
Reset auto heeft geen effect. Reset met knopje naast volume wel. Tot ik uitstap en op de bank zit en geen verbinding meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC5oJo38Cw6bjYwjTnRb5RPUfMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdFqs9f3id7r3cCsCpR9Vtz3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een Kona Hev 2024 en daar werkt alles wel met de bluelink app.

Offtopic. Toevallig gisteren met mijn Specialized Emtb bij de fietsenmaker en daar lag het systeem van specialized er ook uit en konden ze geen fietsen uitlezen/updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Sinds een weekje of twee heb ik wat eigenaardigs met een e-niro uit 2022, de achteruitrij camera doet het soms.. niet. Groen scherm met dat de camera geen verbinding maakt.
Dan bij dezelfde rit ga je weer parkeren, ineens schiet ie wel gewoon aan!
Of soms doet 'ie het prima en dan halverwege valt hij uit, dan krijg je een zwart scherm met dat er geen verbinding is.

Ik probeer via google e.d. uit te zoeken of dit iemand al is overkomen en wat dan het probleem is (ik gok op simpelweg een los contactje van het eea.) en aangezien het een privé auto betreft doe ik een oplossing liever ff zelf (als het idd om contactjes gaat).

Ik kan alleen helemaal niks concreets vinden online, dus misschien dat er hier iemand tips heeft (ook tips voor wellicht bronnen/fora/clubs/kabel-schemas/technische details waar dit besproken kan zijn). Kan ik weer ff verder zoeken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:15
CT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:00:
Sinds een weekje of twee heb ik wat eigenaardigs met een e-niro uit 2022, de achteruitrij camera doet het soms.. niet. Groen scherm met dat de camera geen verbinding maakt.
Of soms doet 'ie het prima en dan halverwege valt hij uit, dan krijg je een zwart scherm met dat er geen verbinding is.

Ik probeer via google e.d. uit te zoeken of dit iemand al is overkomen en wat dan het probleem is (ik gok op simpelweg een los contactje van het eea.) en aangezien het een privé auto betreft doe ik een oplossing liever ff zelf (als het idd om contactjes gaat).

Ik kan alleen helemaal niks concreets vinden online, dus misschien dat er hier iemand tips heeft (ook tips voor wellicht bronnen/fora/clubs/kabel-schemas/technische details waar dit besproken kan zijn). Kan ik weer ff verder zoeken :-)
Het zal denk ik niet veel verschillen met het HEV model.

https://www.kniro.net/back_view_camera_system-1673.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
CT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:00:

Reparatie valt volgens mij onder de 7 jaar garantie. Daar is voor betaald en kan je een beroep op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
bokkie72 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:34:
[...]

Reparatie valt volgens mij onder de 7 jaar garantie. Daar is voor betaald en kan je een beroep op doen.
Voor de "audio-navigatie" unit is de garantie 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
Mikkem schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:11:
[...]

Voor de "audio-navigatie" unit is de garantie 3 jaar.
De camera of bedrading daarvan, valt die dan onder de 3 of 7 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:47
bokkie72 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:30:
[...]

De camera of bedrading daarvan, valt die dan onder de 3 of 7 jaar?
Ik zou contact opnemen met de dealer. Daar krijg je ongetwijfeld een antwoord op je vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Update op de verbindingsperikelen (ik kon geen communicatie met de auto initieren, kreeg alleen data binnen als de auto daar zelf het initiatief toe nam): vorige week liep het helpdesk script ten einde en werd mijn melding ge-escaleerd naar technical support. Of ze daar iets gedaan hebben weet ik niet, ik heb nog geen terugkoppeling gehad, maar: vanmorgen zag ik opeens up-to-date data in de app. Voorzichtig geprobeerd en jawel: de auto reageerde weer op dataverzoeken vanuit de app. Ik kon hem zelfs op slot zetten. Ook in mijn HomeAssistant kwam weer data binnen. Voorlopig ben ik blij, kijken hoe lang dit duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
hm, voorlopig wordt de data hier in HA nog steeds niet bijgewerkt.
In de app even wel, na een reset van de aut, maar daarna spontaan weer gestopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:14:
hm, voorlopig wordt de data hier in HA nog steeds niet bijgewerkt.
In de app even wel, na een reset van de aut, maar daarna spontaan weer gestopt.
Kleine update: het werkte vandaag weer, maar tot mijn verrassing kreeg ik een mail van het support team met de opmerking: "we zien dat je weer data krijgt, klopt dat?" Dat is dan toch wel weer erg netjes. Ik heb gevraagd om een omschrijving van wat het probleem was en hun oplossing, maar kudoos voor Kia Support hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:27

13art

Moderator Mobile
Vandaag is het dan officieel, Kia e-Niro uit 2020 gekocht, met maar iets meer dan 27k op de teller. Ook een kleur die je niet veel in Nederland ziet, zilver/grijs.

Begin mei ophalen bij de garage. Nu maar alles regelen omtrent laadpaal, laadpas (e-flux nu aangevraagd) en verzekering. Meterkast wordt 31 mei omgezet naar 3-fase.

Blij mee.
IvoB2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:03:
[...]
Pas nadat ik aandrong om voor een onderhoudsbeurt mijn opmerking te noteren (het is wel een lease) werd mijn opmerking meer ernstig genomen (en met het gekende resultaat).
Wat bleek het uiteindelijk te zijn. We hoorden bij het proefrijden ook een wat brommend/zoemend/wellicht ook ietwat ratelend geluid waar de verkoper van zei dat het het AVAS systeem was. Maar als ik dit zo lees vraag ik het me af (weet ook niet of we het ook boven de 20km/u hoorde of niet). Nog wel 3 jaar garantie op de auto dus het hoeft geen probleem te zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door 13art op 15-04-2024 19:38 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
De motorophanging werd in eerste instantie vervangen en vervolgens de motor.
Waarschijnlijk het gekende "lagerprobleem". Maar details kom je als klant niet te weten.
De dealer beslist hier ook niet in. Die maakt een geluidsopname bij proefdraaien, stuurt deze door naar KIA en die geven dan instructies wat er verder moet gebeuren. Zoals wel meermaals eerst ophanging en dan volledige motor. Elektromotor wordt door de dealer ook niet uit elkaar gehaald om een onderdeel te verangen. Het is alles of niks. :)
Alles bij elkaar is de e-Niro een tiental dagen buiten bedrijf geweest (2 dagen voor onderhoud en meting, een week voor vervanging motorophanging en nog eens twee dagen voor vervanging motor).
Als lease maakt me dat niet uit (want onmiddellijk vervangauto) maar privé kan het wel een dingetje zijn daar Kia in zijn garantie dan geen gratis vervangauto voorziet.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

IvoB2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:43:
De motorophanging werd in eerste instantie vervangen en vervolgens de motor.
Waarschijnlijk het gekende "lagerprobleem". Maar details kom je als klant niet te weten.
De dealer beslist hier ook niet in. Die maakt een geluidsopname bij proefdraaien, stuurt deze door naar KIA en die geven dan instructies wat er verder moet gebeuren. Zoals wel meermaals eerst ophanging en dan volledige motor. Elektromotor wordt door de dealer ook niet uit elkaar gehaald om een onderdeel te verangen. Het is alles of niks. :)
Alles bij elkaar is de e-Niro een tiental dagen buiten bedrijf geweest (2 dagen voor onderhoud en meting, een week voor vervanging motorophanging en nog eens twee dagen voor vervanging motor).
Als lease maakt me dat niet uit (want onmiddellijk vervangauto) maar privé kan het wel een dingetje zijn daar Kia in zijn garantie dan geen gratis vervangauto voorziet.
Ik heb inmiddels mijn 3e motor en de laatste keer ook nieuwe aandrijving.
Wat ik begrepen heb wordt dit veroorzaakt door de te hoge traktie die de eNiro heeft.
Oftewel, de stoplichtsprintjes en het extreem snel optrekken zijn de belangrijkste veroorzakers.
Ik had het laatst op de snelweg, rustig 110 rijdend en een hele stoet die me ging inhalen terwijl ik net de auto voor mij naderde die 90 reed.
Dus even het pedaal wat extra intrappen, en op een nat wegdek werden dat gelijk doorslippende banden.
Dealer gaf ook aan dat dit een van de problemen is die ze bij de EV 6 wel hebben opgelost.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
GerkeP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:10:
Oftewel, de stoplichtsprintjes en het extreem snel optrekken zijn de belangrijkste veroorzakers.
Ik had het laatst op de snelweg, rustig 110 rijdend en een hele stoet die me ging inhalen terwijl ik net de auto voor mij naderde die 90 reed.
Dus even het pedaal wat extra intrappen, en op een nat wegdek werden dat gelijk doorslippende banden.
Dealer gaf ook aan dat dit een van de problemen is die ze bij de EV 6 wel hebben opgelost.
Het rijdersprofiel dat je als oorzaak beschrijft is mij totaal vreemd.
Ik ben eenmaal vertrokken met doorslippende banden en dat was tijdens de eerste rit. :)
Voor de rest altijd in ecomodus. GOM geeft over 73K km ook 99% eco aan, 1% normaal en 0% sportief.
Andere bestuurders zullen zullen dus ook weinig "misbruik" van de situatie gemaakt hebben.
Vervanging motor was rond de 45K km. En, tot op heden, ook eenmalig.

Had ook geen last tijdens het rijden. Alleen bij meer toeren vragen van de elektromotor (zacht optrekken) en remmen op motor (regeneratie) hoorde je een toenemend zoemend geluid (alleen wanneer de radio niet aanstond en die komt bij mij niet hoger dan niveau 6) dat er daarvoor niet was.
Moest ik het "probleem" niet via dit forum al vernomen hebben zou het me waarschijnlijk zelfs niet echt opgevallen zijn en blijven hangen zijn als "normale sleet". In het begin hoorde mijn vriendin het zelfs niet, zelfs niet met de radio af. Tussen erkennen probleem bij de delaer en effectieve vervanging ging ook een tijd over en dan nam het "vreemde" geluid ook toe in volume en hoorde ze het duidelijk ook.

De e-Niro is sowieso al geen geluidsarme auto. Onder de dertig wel maar boven de 50 is hij niet stiller dan mijn vorige diesel.

Nog vergeten te melden: het was niet alleen de ophanging en de motor die vervangen werden. Ook de gearbox werd vervangen (tezamen met de elektromotor).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik heb dat ook, ik rijd ook altijd in ECO modus.
Feit blijft dat er teveel tractie op de voorwielen komt (ook bij een rustige rijstijl) is mij verteld.
Met een gemiddeld verbruik van 14 kw per 100 kilometer over inmiddels 160.000 kilometer.
Het is dus een bekend euvel en ook een van de redenen waarom er geen voorwiel aangedreven KIA's meer zijn in de EV serie

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 18:28
Ik ben aan het rondkijken naar een e-Niro.
Wat me opvalt is dat ze schijnbaar in grote batches zijn gemaakt/verkocht want ze kosten origineel (bekeken via o.a. finnik.nl) over het algemeen 45.270 euro (MY2019 Executiveline) of 47.765 euro (MY2020 Excecutiveline).

Maar die bedragen kan ik niet koppelen aan de bedragen die ik in het prijslijst archief van Kia tegenkom bij de Executive uitvoeringen.
Zijn dit speciale lease prijzen of lease uitvoeringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
GerkeP schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:04:
Ik heb dat ook, ik rijd ook altijd in ECO modus.
Feit blijft dat er teveel tractie op de voorwielen komt (ook bij een rustige rijstijl) is mij verteld.
Met een gemiddeld verbruik van 14 kw per 100 kilometer over inmiddels 160.000 kilometer.
Het is dus een bekend euvel en ook een van de redenen waarom er geen voorwiel aangedreven KIA's meer zijn in de EV serie
Behalve dan de nieuwe niro, die na de ev6 kwam, raar dan dat ze die toch nog aanbieden als ev.
En niet te vergeten zustertje Kona.
Ze heben wel een lager koppel.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 17-04-2024 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik word hier toch wel wat onrustig van. Ben erg blij met de e-Niro (zoals ik ook blij was met de Ioniq 28).

Maar dit lijkt een situatie te zijn waar je maar heel weinig invloed op hebt; ik heb een hele rustige rijstijl zoals de meesten hier. Maar blijkbaar doet dat weinig.

Nog geen dramaverhalen te vinden, nagenoeg alle e-Niro’s vallen nog onder fabrieksgarantie. En daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan zal het zijn zoals met ieder ander product: geen garantie meer = zelf je plan trekken.
Een van de redenen dat wij - zeker een BEV - ook nooit privé rijden maar altijd lease en hoogstens voor 5 jaar.

In de praktijk natuurlijk ook geen drama.
Voor iedere auto waar het "verkeerd gaat" heb je duizenden waar er totaal niets mee aan de hand is.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Uiteraard, het kan altijd mis gaan.

Maar hier zijn de bedragen wel meteen heel serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Geen idee wat het zou kosten uit eigen zak. Heb nu nog 2 jaar garantie, ik ga de komende tijd wel kritisch luisteren of ik iets hoor wat op dit probleem lijkt.
Tot nu toe geen issues terwijl ik het hoge koppel regelmatig aanspreek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Dit soort problematiek levert uiteindelijk ook een nieuwe markt op (zoals het bedrijf in Dongen die reparaties doen op de classic Ioniqs omdat ze er veel hebben rondrijden als taxi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:19:
Geen idee wat het zou kosten uit eigen zak. Heb nu nog 2 jaar garantie, ik ga de komende tijd wel kritisch luisteren of ik iets hoor wat op dit probleem lijkt.
Tot nu toe geen issues terwijl ik het hoge koppel regelmatig aanspreek :P
Net terug van mijn beurt, vanwege geratel in de aandrijving afspraak gemaakt voor vervanging motor (vervanging steunen is 2 jaar terug al gedaan).
Volgens de receptionist kost de motor zo'n 4000euro exclusief 10 uur arbeid.

Teveel koppel is onzin als oorzaak wanneer je nooit hard optrekt. De motor zal nooit meer koppel kunnen leveren dan dat je auto versneld, dat kan alleen als je ergens slip hebt. Ik kan ook niet met 100kg trekken aan een luciferdoosje, tenzij ik dat ding in 0.1 seconden naar 100km/u probeer te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@oldchap nee precies.. ik denk dat het gewoon een slechte serie betreft die je of wel of niet hebt, en niet zozeer afhankelijk is van hoe de bestuurder ermee om is gegaan.
Na hoeveel km deed het probleem zich voor bij jou? En hoe duidelijk is die ratel hoorbaar?
Pagina: 1 ... 282 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.