Mikkem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:31:
Vertrokken met 91% en bij 38% geladen bij een Tesla Supercharger naar 51%. Uiteindelijk thuisgekomen met 15% resterend.
Had het ook wel gered zonder snelladen als ik met 100% vertrokken was.
Ook met 91% had je het gehaald. Van 38% naar 51% = 13% geladen, je had nog 15% over, was wel even billenknijpen geweest
Maar geef je groot gelijk, heb recentelijk ook een half minuutje snel geladen met mijn EV6 op Fastned om autocharge te activeren. Altijd fijn om het getest te hebben voordat je het nodig hebt.
Vandaag reactie terug van Hiltermann.
"De schade aan de voorbumper die op het ASN rapport vermeld staat is een niet acceptabele schade, ik wil u verwijzen naar de foto’s in de bijlage.
De krassen op de achterbumper hebben we trouwens niet doorbelast.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
In de bijlage staan 2 foto's van schades die beide niet in het ASN rapport vermeld staan??
1 kras op de achterkant die 100% zeker niet door ons komt aangezien ik zo'n kras eruit zou polijsten en ik heb een foto van 4 dagen voor inleveren waar de kras niet op staat. Deze kras zou sowieso zijn opgevallen bij de inspectie bij ASN en stond dus niet op het innamerapport.
De andere (in mijn ogen) lichte beschadigingen zitten aan de onderkant van de voorbumper. Het zou kunnen dat deze erop zaten, maar deze is niet in het innamerapport van ASN vermeld.
Ik blijf het vreemd vinden dat er na inleveren alsnog zulke claims kunnen komen, ik dacht dat daarvoor zo'n overdracht juist was...
W. INLEVERING VAN HET VOERTUIG EN AFHANDELING VAN BIJ INNAME AAN HET VOERTUIG
GECONSTATEERDE SCHADE
58. Wanneer moet ik aan het einde van de leaseovereenkomst het voertuig inleveren?
U moet het voertuig op de laatste werkdag van de leaseperiode inleveren. Indien de laatste dag of dagen van de leaseperiode in het weekeinde of op een feestdag vallen, betekent dit dat u het voertuig voorafgaand aan het weekeinde of de feestdag(en) in moet leveren. Die laatste dag of dagen van de leaseperiode kunt u dus niet over het voertuig beschikken. Het bedrag van de leasetermijn over die dag of dagen wordt in dat geval aan u terugbetaald.
59. Waar moet ik het voertuig inleveren?
U moet tijdig voor het einde van de leaseperiode een afspraak voor de inlevering maken met de leasemaatschappij of haar vertegenwoordiger. De leasemaatschappij bericht u dan waar het voertuig moet worden ingeleverd.
60. Wat gebeurt er als ik het voertuig niet tijdig inlever?
Dan blijft u verplicht tot betaling van het termijnbedrag totdat het voertuig is ingeleverd, verhoogd met 75% vanaf de dag dat u het voertuig had moeten inleveren. Deze opslag geldt niet als u het voertuig niet kunt inleveren doordat het gestolen is of total loss is verklaard en u dat tijdig heeft gemeld. Dan moet u wel de bij het voertuig behorende zaken zoals sleutels en het kentekenbewijs inleveren en meewerken aan het ophalen van het voertuig.
61. Hoe wordt de staat van het voertuig bij inlevering vastgesteld?
Bij inlevering van het voertuig beoordeelt een medewerker van de leasemaatschappij of van het bedrijf waar het voertuig ingeleverd moet worden, samen met u of het voertuig beschadigd is, schoon is en of alle bij het voertuig afgeleverde toebehoren, onderdelen en documenten aanwezig zijn. Het resultaat van die beoordeling wordt vastgelegd in een innamerapport. U bent niet verplicht aanwezig te zijn bij die beoordeling, maar als er een verschil van mening ontstaat over de juistheid van het innamerapport, moet u bewijzen dat het rapport onjuist is.
62. Ben ik aansprakelijk voor bij inname van het voertuig geconstateerde schade, verontreiniging of ontbrekende toebehoren en documenten?
Eerst wordt vastgesteld of de schade of verontreiniging al door u gemeld is bij de leasemaatschappij of bij haar verzekeraar. Als dat het geval is, is/wordt de schade afgehandeld volgens de regeling van hoofdstuk K.
Als de schade niet is gemeld, beoordeelt de leasemaatschappij of deze volgens haar voor uw rekening komt. Daarbij hanteert ze de maatstaven zoals vermeld in de richtlijnen voor inname van de leasemaatschappij (hierna te noemen: Innameprotocol). In het Innameprotocol is namelijk een omschrijving opgenomen van de bij de inname van voertuigen meest geconstateerde schades en verontreinigingen. Daarbij is telkens vermeld in hoeverre dergelijke schade voor uw rekening komt.
ALGEMENE VOORWAARDEN I KEURMERK PRIVATE LEASE
17 Staat de schade niet vermeld in het Innameprotocol, dan hanteert de leasemaatschappij onderstaande maatstaven.
Verontreinigingen en schades die niet zijn omschreven in dit Innameprotocol komen voor uw rekening als die bij zorgvuldig gebruik van het voertuig naar redelijkheid niet als normaal zijn te beschouwen. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijdsduur waarin u binnen de leaseperiode het voertuig in gebruik hebt gehad en het aantal kilometers dat er in de leaseperiode mee is gereden.
U bent verder volledig aansprakelijk voor de kosten van vervanging van niet ingeleverde toebehoren, onderdelen en documenten.
63. Welk bedrag komt voor mijn rekening als ik aansprakelijk ben voor beschadigingen?
Per beschadiging komt het bedrag van de herstelkosten voor uw rekening, tot het bedrag van de eigen bijdrage. Dat geldt ook als bij één schadegeval meer beschadigingen zijn veroorzaakt.
Als de eigen bijdrage tijdens de duur van de leaseperiode op grond van artikel 26 en de Aanvullende voorwaarden is verhoogd, dan geldt per beschadiging het verhoogde bedrag van de eigen bijdrage.
Als de eigen bijdrage tijdens de duur van de leaseperiode niet op grond van artikel 26 en de Aanvullende voorwaarden is verhoogd, geldt voor de eerste 2 beschadigingen telkens de eigen bijdrage vóór verhoging en voor de volgende beschadigingen telkens het bedrag van de eigen bijdrage na verhoging De beschadigingen met de laagste herstelkosten worden daarbij gezien als de eerste 2 beschadigingen.
In het Innameprotocol is een opsomming opgenomen van beschadigingen die vaak bestaan uit meer kleine beschadigingen en als 1 beschadiging worden beschouwd. Een voorbeeld daarvan is schade door steenslag.
Voor verontreinigingen geldt dat een verontreiniging wordt gezien als een beschadiging. In het Innameprotocol is een opsomming opgenomen van verontreinigingen die bestaan uit meer kleinere deelverontreinigingen en als 1 verontreiniging worden beschouwd. Een voorbeeld daarvan zijn koffievlekken op een stoelzitting.
Bij ontbrekende onderdelen, documenten of accessoires bent u aansprakelijk voor de kosten van vervanging. De leasemaatschappij beoordeelt aan de hand van het innamerapport en de hiervoor weergegeven maatstaven welk bedrag volgens haar in totaal voor uw rekening komt en stuurt u schriftelijk of per e-mail een bericht daarover.
64. Wat als ik het niet eens ben met het oordeel van de leasemaatschappij?
U kunt het niet eens zijn met het oordeel van de leasemaatschappij:
dat de vastgestelde beschadiging volgens de hiervoor genoemde maatstaven voor uw rekening komen;
over het bedrag dat volgens de leasemaatschappij voor uw rekening komt.
In die gevallen kunt u binnen 1 week na de verzending van het bericht van de leasemaatschappij de leasemaatschappij schriftelijk in kennis stellen van uw bezwaar.
Als u dat niet doet, geldt het door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag. U ontvangt dan een factuur voor dat bedrag, die u dient te betalen.
Als u wel en tijdig bij de leasemaatschappij bezwaar maakt, dan schakelt de leasemaatschappij een expert in die lid is van het Nederlands instituut voor register experts (NIVRE). Deze beoordeelt volgens de hiervoor vermelde maatstaven aan de hand van door de leasemaatschappij te overleggen bewijsstukken, of de beschadigingen die volgens de leasemaatschappij voor uw rekening komen, inderdaad voor uw rekening komen en zo ja, voor welk bedrag.
U betaalt dan dat bedrag. Dat kan lager, gelijk, maar ook hoger zijn dan het eerst door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag. In dit laatste geval, of als de expert het door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag juist vindt, betaalt u bovendien de kosten van de expert.
Als het voertuig niet meer voor expertise beschikbaar is en de expert aan de hand van de door de leasemaatschappij overgelegde bewijsstukken geen oordeel kan vellen, bent u niet aansprakelijk voor bij inlevering geconstateerde schade die volgens dit artikel moet worden afgehandeld.
[
Voor 88% gewijzigd door
Card Nox op 04-04-2024 20:50
]