Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Ik heb ze toch even gemaild mbt de schade.
Zie nu ook dat de inname datum op 8 maart staat ipv 6 maart toen ik hem heb ingeleverd, toch 2 dagen extra lease kosten.
Ook de km stand is 198km hoger dan bij inlevering (omdat ze de auto naar Leeuwarden hebben gereden zag ik in de app) en daarvoor dito kosten.

Ook van de laatste twee dingen toch even gereageerd. De meeste mensen zullen de moeite wellicht niet nemen maar dit soort dingen tikken wel aan voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:42:
Zie nu ook dat de inname datum op 8 maart staat ipv 6 maart toen ik hem heb ingeleverd, toch 2 dagen extra lease kosten.
Ook de km stand is 198km hoger dan bij inlevering (omdat ze de auto naar Leeuwarden hebben gereden zag ik in de app) en daarvoor dito kosten.

Ook van de laatste twee dingen toch even gereageerd. De meeste mensen zullen de moeite wellicht niet nemen maar dit soort dingen tikken wel aan voor ze.
Het gaat ook, en vooral, om het principe.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:42:

Was het een officieel inleverpunt waar je de auto hebt gebracht? Bij ons met zakelijke lease kun je ervoor kiezen om de auto achter te laten daar waar je volgende ophaalt of deze naar een inleverpunt te brengen. Kies je voor de eerste optie dan is dat formeel nog geen inleveren, de auto is pas ingeleverd als hij aangekomen is bij een inleverpunt en geïnspecteerd is.
Bij een inleverpunt waar je zelf heen rijdt is er meteen een inspectie waar je ook zelf bij bent en krijg je daar ook papieren van. Laat je de auto achter bij een dealer dan is er pas een inspectie na transport naar een inleverpunt. Daar ben je dus niet bij en schade tussen achter laten en inspectie is voor jouw "rekening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@ninjazx9r98, het was ASN in Venlo. Dit inleverpunt werd door Hiltermann voorgesteld. Ik ben bij de "inspectie" aanwezig geweest en heb toen ook direct het rapport ontvangen. Voor zover ik weet is dat dus ook het moment van overdracht van mij naar Hiltermann.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
eltron schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Ik kan dat wel bevestigen. Ben zelf nooit op idee gekomen om ergens anders te drukken dan op rechterpunt.
En (dus) ook geen schade.

Instructieboekje geeft aan dat je op het pictogram op de laadklep moet drukken. zie plaatje (maar staat ook in de tekst):

[Afbeelding]
Da's blijkbaar voor de MY22 weer net even anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/083oFMit96zZva6bMCVCeS7ENfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VMAErVZ05rkxbf9j15XCrJmJ.png?f=user_large

Er staat bij vermeld:
Open de laadklep door op het symbool [▶] op de laadklep te drukken.
Omdat ik dit plaatje niet erg duidelijk vond (alhoewel er wel op is te zien dat je rechts van het pictogram moet drukken i.p.v. erop, maar het symbool is er niet op te zien waar je op dient te drukken), heb ik zelf maar iets in elkaar geflanst o.b.v. een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v07a2RWvaQDnumNJsPSu1tGv_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aFqzaKpTIiqQrksuNUgcp05z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:40:
@ninjazx9r98, het was ASN in Venlo. Dit inleverpunt werd door Hiltermann voorgesteld. Ik ben bij de "inspectie" aanwezig geweest en heb toen ook direct het rapport ontvangen. Voor zover ik weet is dat dus ook het moment van overdracht van mij naar Hiltermann.
En bij die inspectie is de beschadiging op de bumper niet waargenomen? Of wel waargenomen maar niet aan jou verteld? Dat laatste zou ik dan wel erg vreemd vinden.

En anders kan het dus nog zo zijn dat die beschadiging is ontstaan nádat je de auto inleverde. Zeker als dat niet op het rapport stond bij inleveren.

Overigens zou dit ook wel schade door steenslag kunnen zijn en dat is toch niet te voorkomen? Ben jij daarvoor ook aansprakelijke? Als er een steentje opspringt van de auto vóór je en een krasje, deukje of klein puntje lakschade veroorzaakt?
Dan ga je je afvragen of je überhaupt nog wel met die auto mag rijden…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

richy3908 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:32:
[...]
Da's blijkbaar voor de MY22 weer net even anders:

Omdat ik dit plaatje niet erg duidelijk vond (alhoewel er wel op is te zien dat je rechts van het pictogram moet drukken i.p.v. erop, maar het symbool is er niet op te zien waar je op dient te drukken), heb ik zelf maar iets in elkaar geflanst o.b.v. een foto:
Goh, dat driehoekje is me nooit opgevallen op mijn MY19, maar hier zit het er dus ook echt. Dat moet er dus bij alle versies wel opgezeten hebben. En eerlijk gezegd zit dat driehoekje precies op het punt waar je moet drukken. Net dáárachter zit de vergrendeling van het klepje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CAxqdwp1A2ZdmA15LBITvlvDlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh4FJCg11I6bZnUl65nZ4cio.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Goh, dat driehoekje is me nooit opgevallen op mijn MY19, maar hier zit het er dus ook echt. Dat moet er dus bij alle versies wel opgezeten hebben. En eerlijk gezegd zit dat driehoekje precies op het punt waar je moet drukken. Net dáárachter zit de vergrendeling van het klepje:

[Afbeelding]
Verdomd, dus geen aanpassing aan het klepje vanaf de MY22 (extra symbool om aan te geven waar je moet drukken), maar een aanpassing aan de handleiding, denk ik zo … Goede aanvulling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:13:
[...]

En bij die inspectie is de beschadiging op de bumper niet waargenomen? Of wel waargenomen maar niet aan jou verteld? Dat laatste zou ik dan wel erg vreemd vinden.

En anders kan het dus nog zo zijn dat die beschadiging is ontstaan nádat je de auto inleverde. Zeker als dat niet op het rapport stond bij inleveren.

Overigens zou dit ook wel schade door steenslag kunnen zijn en dat is toch niet te voorkomen? Ben jij daarvoor ook aansprakelijke? Als er een steentje opspringt van de auto vóór je en een krasje, deukje of klein puntje lakschade veroorzaakt?
Dan ga je je afvragen of je überhaupt nog wel met die auto mag rijden…
Ik was aanwezig en heb het zelf aangegeven, de inspecteur had het zelf niet gezien (verdomde eerlijkheid ook, haha).

Ik heb Hiltermann gemaild met:
"Deze 'beschadiging' (ik denk dat het is gaan bladeren na een steenslag, we hebben zelf nooit iets geraakt en er is geen enkel spoor van verdere wrijving alsin krassen of deuken) zit op de bumper en is beduidend kleiner dan de aangegeven dimensies."

De auto zag er oprecht nog piekfijn uit, er zijn maar weinig auto's die er na 2,5j en 43k km nog zo uit zien als die van ons.

We gaan wel zien wat ze er van vinden. Zou teleurgesteld zijn zou ik dit moeten betalen aangezien het in mijn ogen onder "Acceptabele gebruikersbeschadigingen" valt volgens hun definities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een proefrit gemaakt in de e-niro en de niro ev. Ik vond de oude versie veel fijner. Maar: ik werd wel misselijk na het rijden. Ben twee keer hard opgetrokken. Zou dit wennen of is dit echt een ding met ev's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:10:
Vandaag een proefrit gemaakt in de e-niro en de niro ev. Ik vond de oude versie veel fijner. Maar: ik werd wel misselijk na het rijden. Ben twee keer hard opgetrokken. Zou dit wennen of is dit echt een ding met ev's?
Wellicht even wennen aan het regenereren als je stroompedaal loslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je kunt de Niro altijd in Eco of Eco+ zetten en/of met beleid de stroompedaal intrappen. Dat is met benzine auto's met veel vermogen en een hoog koppel echt niet anders.

En het verschil tussen de 2 versies....hoe zat het met de instellingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Kleine beurt afspraak gemaakt voor mijn E-Niro 21 met 41.000 km op de teller, kreeg een uurtje later de bevestiging via email binnen dat er tevens geadviseerd werd om de koelvloeistof vervangen met een prijskaartje van €267,50 best wel een bedrag erbij als je rekent op €77,00

Maar nu staat er specifiek het volgende,

- Koelvloeistof verversen, Elke 3 jaar geadviseerd volgens fabrieksvoorschrift (dit zijn slechts adviezen) €267,50,-

Het ruikt voor mij een beetje naar extra inkomsten genereren vraag mij dus af in hoeverre dit echt noodzakelijk is en wat eventueel de consequenties zijn als je dit niet uit laat voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Maar: ik werd wel misselijk na het rijden. Ben twee keer hard opgetrokken. Zou dit wennen of is dit echt een ding met ev's?
Same here, ikzelf (bestuurder), de vriendin en de Kids werden in het begin lichtelijk misselijk. We zijn er snel aan gewend en sindsdien nergens last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
Hard optrekken heb je zelf onder controle, sowieso kun je hem op eco mode zetten en de regeneratie wat minder afstellen als je er echt last van hebt, maar het is je eigen voet die er voor zorgt dat je snel optrekt of remt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:19
Ik heb een keer een onderzoek gelezen dat het inderdaad klopt dat veel mensen eerder misselijk worden in een elektrische auto.
Er was ook een mogelijke verklaring voor.
Bij een auto met brandstof motor wordt je door het motorgeluid, en dan vooral de verandering daarvan, constant op de hoogte gehouden van wat de auto gaat doen: versnellen, afremmen, ....
Bij een elektrisch aangedreven auto ontbreekt dat grotendeels, waardoor het lichaam via andere zintuigen dit moet ervaren. Dit klopt dan ook nog eens minder met het waargenomen geluid en dat kan dan weer voor misselijkheid zorgen.

Maar het went inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is mijn aanname correct dat als ik een e-Niro wil uit 2020 met 3 fase laden en warmtepomp dat ik dan beter kan wachten tot 2025? De 5 jaar lease is dan voorbij en er zullen dan veel Niro's uit de lease komen en dat zou de prijs drukken is mijn overweging. Logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Wellicht. En als je wacht tot 2026 kun je een 2021 kopen enz enz.. er is altijd wel een reden om te wachten.

Als je geen haast hebt zou ik zelf gewoon de prijzen in de gaten gaan houden. Van de tesla model 3 zeggen ze het ook, en dat kan dan ook weer invloed hebben op andere EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:23:
Is mijn aanname correct dat als ik een e-Niro wil uit 2020 met 3 fase laden en warmtepomp dat ik dan beter kan wachten tot 2025? De 5 jaar lease is dan voorbij en er zullen dan veel Niro's uit de lease komen en dat zou de prijs drukken is mijn overweging. Logisch?
Ik denk idd dat de prijs behoorlijk gedrukt gaat worden in de loop van volgend jaar. Komt enorm aanbod aan van ex-lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:23:
Daar is weinig van te zeggen. In verleden verdwenen ook veel auto's naar buitenland na afloop van lease.
En leaseperiode van 5 jaar is niet standaard. Ik was zelf gewend aan 4 jaar of eerder bereikte max km stand. De km stand was vaak al na een jaar of 3.
Wat je nu voor BEV wel ziet is dat, omdat de lage bijtelling voor 60 maanden geldt, men kiest voor langere of verlengde leaseperiode. Dus er zullen er wel wat meer op 5 jaar zitten, maar je kunt er niet echt een peil op trekken. Ook niet hoe de vraag tegen die tijd zal zijn in binnen- en buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Net vandaag staat er een artikel in de Belgische media dat leaseauto's (in België doorgaans salarisauto's) na einde contract voor een groot deel niet in eigen land blijven maar verkocht worden naar Noorwegen en........ Nederland. :)

Onze huidige e-Niro was in januari ook einde contract (4 jaar) en is idd ook met een jaar verlengd (gezien de nieuwe opvolger tot Q4 van dit jaar op zich zal laten wachten).

Q4 van dit jaar komt deze dus op de tweedehandsmarkt (indien het bedrijf hem zelf niet bijhoudt tot einde leasecontract). Iedereen heeft uiteraard zijn eigen prioriteiten maar zelf zou ik deze EV niet privé aankopen op de tweedehandsmarkt wegens technisch voorbijgestreefd. De accu had bij het laatste onderhoud (deze maand) nog een SoH van 100% (en een WP en 200W socket gezien - op schuifdak na - full option) maar het is nog een exemplaar met een 1F omvormer aan boord.
Best voor wie overwegend thuis kan laden maar aan openbare AC laders is dat (in België) doorgaans openbaar laden aan 3 tot 7 kW en DC50 laden aan een 20 tot 45 kW.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 30-03-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@IvoB2 Wegen technisch voorbijgestreefd. Dan heb je het alleen over de nieuwe snellaad snelheden. Mijn theorie: juist doordat je deze auto niet snel kan snelladen zal de batterij waarschijnlijk nog wat beter zijn. Ook heeft de auto een wat suf uiterlijk zodat de snelle jongens deze auto waarschijnlijk eerder links hebben laten liggen, die gaan eerder voor een patserige Tesla (no offense).

Noem mij een betere elektrische auto voor het gezin met 450 km bereik 2e hands voor rond de €25k. met dezelfde uitrusting en geen Tesla of Chinees?

(wat is 200W socket?)
Ik heb thuis een oprit en voor vakanties heb ik een Prius.

Alleen als Toyota met een electrische auto zou komen zou ik de Niro laten staan. Of een Ev4 of 5 waar ze me zeggen te komen. Maar ook deze zijn pas betaalbaar na een aantal jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Balen. Had net een paar weken die Camwipe, werkte perfect om de achteruitrijdcamera schoon te houden. Bij eerste keer wasstraat is ie foetsie :')
Niet verwacht dat dit een probleem zou zijn omdat ie zo strak paste.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-03-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik ging deze week door de wasstraat en de laadklep was open gewrikt, auto zat gewoon op slot notabene. Dus sommige wasstraten hebben ook wel veel geweld erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:21:
Noem mij een betere elektrische auto voor het gezin met 450 km bereik 2e hands voor rond de €25k. met dezelfde uitrusting en geen Tesla of Chinees?
Ik ben niet in de markt voor een tweedehands BEV dus daar moet ik geen antwoord op geven.
Jij blijkbaar wel dus je mag de onze hebben vanaf Q4 24. Maar of je hem kan kopen voor 25K heb ik niet in de hand maar de leaseMij.
Zelf zou ik dan eerder voor een nieuwe R5 gaan voor 25 tot 30K. :)
Is Tesla noch Chinees. :+
Gezien deze voorzien zou zijn van V2G komt mijn oprit dan ook van pas (we doen beiden thuiswerk).
wat is 200W socket?
Een stopcontact tussen de twee voorstoelen van 230V dat max. 200 W kan leveren.
Tegenwoordig is dat bij Kia al opgelopen tot 3600W.
Een nieuwe elektrische auto verouderd dus nogal snel op verschillende gebieden.
Alleen als Toyota met een electrische auto zou komen zou ik de Niro laten staan.
Gezien ze bij Toyota zelf niet geloven in BEV's en al veel geld verloren hebben aan nutteloze (en dure) FCEV projecten zie ik vanwege Toyota niet onmiddellijk grote concurrentie voor de Hyundai groep en andere BEV bouwers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:51:
Balen. Had net een paar weken die Camwipe, werkte perfect om de achteruitrijdcamera schoon te houden. Bij eerste keer wasstraat is ie foetsie :')
Dat is zeker balen. Ik heb hem met een simpele (zwarte) tie-rip vastgezet. Dat doorstaat de wasstraat probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
@IvoB2 Wegen technisch voorbijgestreefd. Dan heb je het alleen over de nieuwe snellaad snelheden. Mijn theorie: juist doordat je deze auto niet snel kan snelladen zal de batterij waarschijnlijk nog wat beter zijn. Ook heeft de auto een wat suf uiterlijk zodat de snelle jongens deze auto waarschijnlijk eerder links hebben laten liggen, die gaan eerder voor een patserige Tesla (no offense).

(wat is 200W socket?)
Ik heb thuis een oprit en voor vakanties heb ik een Prius.

Alleen als Toyota met een electrische auto zou komen zou ik de Niro laten staan. Of een Ev4 of 5 waar ze me zeggen te komen. Maar ook deze zijn pas betaalbaar na een aantal jaren.
Psst.. Toyota heeft een EV..
https://www.toyota.nl/mod...dB6F5TqK55uoaAmbaEALw_wcB

'T is alleen geen hele goede, blijf maar bij de Niro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
IvoB2 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:33:

Hoewel ik de R5 EV leuk en interessant vind, dat is toch geen concurrent voor de Niro? Renault noemt het zelf een compacte stadsauto. Daar ga je geen heel gezin in krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mikkem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:21:
[...]
Hoewel ik de R5 EV leuk en interessant vind, dat is toch geen concurrent voor de Niro? Renault noemt het zelf een compacte stadsauto. Daar ga je geen heel gezin in krijgen.
Ieder kiest uiteraard vanuit zijn eigen situatie en noodwendigheden.

Ik gebruik een auto bv. al niet om dagelijks een heel gezin in te verplaatsen.
Doorgaans zit daar één tot twee personen in en wordt de accu van de BEV hier in de eerste plaats gebruikt om de overproductie van de PV installatie mee te vermarkten. En dan lijkt de R5 (met zijn huidige prijszetting en mogelijkheden) daar beter voor geschikt.
Wie een auto nodig heeft om telkens een heel gezin van A naar B te verplaatsen kiest dan idd beter voor iets anders. En afhankelijk van de omvang van dat gezin is een e-Niro daar ook niet altijd het meest geschikte voertuig voor. De beenruimte achteraan en de kofferruimte zonder neergelegde achterbank is nu ook niet echt ruim. En om met een groot gezin er mee naar een zuidelijke vakantiebestemming of winterbestemming te verhuizen heb je niet alleen beschikbare ruimte tekort maar is de laadsnelheid ook nog eens (zeker bij 1F) aan de krappe kant.

Geen slecht woord over de e-Niro. In onze situatie (een deelauto voor vier gezinnen telkens bestaande uit één tot twee personen met een laadpaal aan huis en/of laadmogelijkheden op het werk en/of onmiddellijke omgeving) voldeed hij ruimschoots en niets te klagen over.
In de praktijk verscheen voor ons de R5 ook net iets te laat op het toneel. Deze gaat voor ons de e-Niro dan ook niet opvolgen. Daarvoor bleven we bij Kia. Maar het is ook niet de Niro EV geworden gezien deze er niet goedkoper op is geworden en je voor de prijs van de Niro EV binnen dezelfde groep nu wel andere zaken vindt. Of het uiteindelijk beter zal zijn moeten we nog ondervinden.

Mijn punt was dan ook dat wanneer je in dezelfde keuzesituatie zit dan wijzelf je tegenwoordig voor ongeveer dezelfde prijs al een nieuwe BEV hebt met meer mogelijkheden dan een e-Niro van vijf jaar oud.
Wanneer de uitgangspunten anders liggen zal de conclusie waarschijnlijk ook anders uitdraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 31-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Mooie uitleg hoor, maar ik reageerde op jouw post:
IvoB2 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Ik ben niet in de markt voor een tweedehands BEV dus daar moet ik geen antwoord op geven.
Jij blijkbaar wel dus je mag de onze hebben vanaf Q4 24. Maar of je hem kan kopen voor 25K heb ik niet in de hand maar de leaseMij.
Die een reactie was op:
@IvoB2

Dus het startte met een gezinsauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
IvoB2 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:08:
[...]
En afhankelijk van de omvang van dat gezin is een e-Niro daar ook niet altijd het meest geschikte voertuig voor. De beenruimte achteraan en de kofferruimte zonder neergelegde achterbank is nu ook niet echt ruim. En om met een groot gezin er mee naar een zuidelijke vakantiebestemming of winterbestemming te verhuizen heb je niet alleen beschikbare ruimte tekort maar is de laadsnelheid ook nog eens (zeker bij 1F) aan de krappe kant.
Ik heb de e-Niro net gekocht. Gebruikt, uit 2019. Die ene vakantie per jaar ga ik van de laadsnelheid geen last hebben, dat eventuele uurtje extra hoort bij de vakantie. De 1-fase aansluiting is in het dagelijkse gebruik - in mijn situatie - ook al geen probleem. Dat was het bij de vorige auto (Hyundai Ioniq 28 kWh) ook niet.

Dat de kofferruimte krap is heb ik vaker gelezen.
Maar weinig beenruimte achterin? Ik ben 2 meter lang en dit is de eerste auto in een hele lange rij waarin mijn (volwassen) kinderen goed achter mij kunnen zitten. Ben benieuwd waar je de Niro dan mee vergelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19
Zoals eerder in dit forum al is gemeld kan de inhoud van de kofferbak eenvoudig met zo'n 100 liter worden vergroot door de piepschuim bakken eruit te te halen en er dan een afdekking in te plaatsen.
Zelf heb ik deze besteld, niet heel goedkoop, maar wel in een keer klaar: https://www.frunk.at/produkt/kofferraum_ladeboden_e-niro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mikkem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:22:
Dus het startte met een gezinsauto.
Ook daar liggen verwachtingen individueel anders.
Mijn eerste gezinsauto was toevallig een R5 (toen nog het ice model met minder binnenruimte dan de huidige EV moddellen) en daar zijn we nog heel Frankrijk en Italië mee doorgereden met twee kinderen aan boord. En we zijn met zijn allen gezond en wel teruggekeerd. :)
Binnenkort rijden we met 1 tot 2 personen met een EV6 rond wat uiteraard ook totale overkill is wat betreft binnenruimte (maar dan weer niet wat betreft opslag batterijcapaciteit).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 31-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet met de E-Niro op vakantie, daar heb ik een Prius voor. De Niro is echt alleen voor binnenlands gebruik. Ik ben een Toyota fan en heb natuurlijk gekeken naar de Bzx4 of hoe dat ding ook heet. Maar ik vind dat echt een ruk auto. Zit positie, stuur niets klopt aan die auto. Dus gedwongen verder te kijken. Ongelooflijk hoe Toyota maar niets laat zien op ev gebied. De e-Niro is de enige betaalbare betrouwbare full optie auto met 3 fase lader warmtepomp, bereik 400km plus en plek voor kids achterin en max €25k 2e hands. Ik was verrast door het toch best nog moderne touchscreen en software. Ik zie het wel zitten. Beenruimte had nog iets ruimer gemogen, en ik kijk ook met spanning uit naar de Ev4 en Ev5 etc. Maar eer die tweedehands betaalbaar worden ben je weer 4-5 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:18:
Ik ga niet met de E-Niro op vakantie,
Wij ook niet hoor.
In de 50 maanden dat wij de e-Niro in bezit hebben was de enige "vakantie" die we daarmee zelf gedaan hebben een week-end in de buurt van Maastricht (de kinderen zijn er wel verder en zonder problemen mee geweest).
En toen was er zelfs een gratis Tesla AC charger beschikbaar op de parking van het hotel. _/-\o_

We zijn trouwens ook geen "fan" van eender welk automerk. We nemen gewoon wat op dat ogenblik het best beantwoord aan onze behoeften en wensen.
Voor we de opvolger van de huidige e-Niro gekozen hebben werden dus een resem EV's met elkaar vergeleken en uitgetest en dit uiteraard niet alleen binnen de Hyundai groep.

Ik heb verder niets met Kia. In 2018 was de e-Niro toevallig een van de weinige BEV's op de markt die in ons toenmalig budget pastte (en omdat de levertijd 11 maanden bedroeg werd het louter toevallig een jaartje een nieuwe Kona EV gezien die binnen de 2 maanden leverbaar was).
Tussen juni 2023 en begin december 2023 pastte er geen enkele nieuwe EV bij onze wensen dus werd de lease van de huidige e-Niro met een jaartje verlengd. Tot de leuke aanbieding van de EV6 GT line eind december 2023 voorbij kwam en het deze werd (en ook op de shortlist voor vervanging stond) voor de volgende vier jaar. En vanaf 2028 zien we dan wel weer wat er langskomt.

De EV6 GT line zit trouwens (België - bedrijfslease) in hetzelfde budget als de 2024 Niro EV waarbij de EV6 binnenin meer ruimte heeft (en al zeker achterin) en vooral een meer hedendaagse look heeft dan de Niro EV.

Maar toch goed om te horen dat er nog veel vraag zal zijn naar een e-Niro MY 2019 (met WP en met 1F boordlader, een 75K op de teller en een accu SoC van 100%).
Gezien de Belgische leaseauto's na einde contract ook grotendeels niet blijven hangen op de interne markt (bij gebrek aan vraag) is de kans groot dat hij op transport gaat naar Nederland of Noorwegen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 31-03-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
@CyBeRSPiN Ja dat is balen. Ik heb daarom een tiewrap eromheen getrokken, stevig vast. Al een jaar in gebruik, en geen last van verliezen. Is zelfs tijd voor een nieuw (tanden)borsteltje :)

Edit: zag net hetzelfde advies van @eltron

[ Voor 4% gewijzigd door EVfan op 31-03-2024 18:53 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
eltron schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:41:
[...]

Dat is zeker balen. Ik heb hem met een simpele (zwarte) tie-rip vastgezet. Dat doorstaat de wasstraat probleemloos.
Zo heb ik ‘t ook gedaan (tiewrap er omheen). @CyBeRSPiN, ik heb hier nog een (nieuw) exemplaar liggen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28
Bombarde32 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:26:
Zoals eerder in dit forum al is gemeld kan de inhoud van de kofferbak eenvoudig met zo'n 100 liter worden vergroot door de piepschuim bakken eruit te te halen en er dan een afdekking in te plaatsen.
Zelf heb ik deze besteld, niet heel goedkoop, maar wel in een keer klaar: https://www.frunk.at/produkt/kofferraum_ladeboden_e-niro/
Ligt de hele laadvloer dan een stukje lager of blijven aan de linker en rechterkant die zwarte kunstof delen (waar ook de haken van het bagagenet aan zitten) gewoon zitten?
Het lijkt erop dat die delen ook te demonteren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Leader98 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:23:
[...]

Ligt de hele laadvloer dan een stukje lager of blijven aan de linker en rechterkant die zwarte kunstof delen (waar ook de haken van het bagagenet aan zitten) gewoon zitten?
De hele laadvloer behalve de stukjes achter de wielkasten.

Zo dus (maar dan zonder fiets :)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-vtzUNsnD8VGsX8_4FT_tajE4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rbp6b09MVEW940PG304bhqfd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door blb4 op 01-04-2024 19:50 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
blb4 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:38:
[...]

De hele laadvloer behalve de stukjes achter de wielkasten.
Dank voor je reaktie!
Ik heb net een proefrit gemaakt met een model 2020, en daar paste de rolstoel van mijn vrouw maar net in.
Dat zou met een iets lagere vloer een stuk makkelijker gaan.

Past die verlaagde vloer in zowel het 2019 model als in het 2020 model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Leader98 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:47:
[...]

Dank voor je reaktie!
Ik heb net een proefrit gemaakt met een model 2020, en daar paste de rolstoel van mijn vrouw maar net in.

Ik heb zelf een MY20, ik heb geen ervaring met andere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45

GVR

Leader98 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:47:
[...]

Dank voor je reaktie!

Ook bij my19 is heel het bovenste deel eruit te halen voor een verlaagde laadvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Leader98 schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:23:
[...]
Als ik de ruimte nodig heb haal ik alles er uit. Kwestie van een paar schroefjes. En leg er ook geen plaat meer in. Heb je alle ruimte vanaf het metaal van de bodem.
En ik vond het ook met de rolstoel van mijn vrouw handig. Al hadden we die gelukkig maar een paar maanden nodig na een enkelbreuk.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 01-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:29
Dit is niet (helemaal) het juiste forum, ik weet het, maar kan iemand mij wijzen naar een plek waar ik wat kan vragen over de integratie van de Kia data in HomeAssistant? Ik heb de boel nu half aan de praat, maar hij lijkt niet automatisch te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44

zeroday

There is no alternative!

Dat heb ik ook gehad. Ik heb toen camwipe een mail gestuurd met de melding dat deze dus verdwenen was en heb toen een nieuwe gekregen.

Sinds die tijd haal ik hem er altijd af als ik naar de wasstraat ga. En blij toe want tov de eerste versie was deze inderdaad strakker, maar blijkbaar nog niet goed genoeg.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:48:
Dit is niet (helemaal) het juiste forum, ik weet het, maar kan iemand mij wijzen naar een plek waar ik wat kan vragen over de integratie van de Kia data in HomeAssistant? Ik heb de boel nu half aan de praat, maar hij lijkt niet automatisch te updaten.
Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" addon uit HACS. In het verleden werd de info net als in de app vrij regelmatig geupdatemaar dat is al een aantal maanden niet meer het geval.
Wat meestal werkt is een refresh in de app en over het algemeen hobbelt de info in Home Assistant daar vrij vlot achteraan. Heb dat vanmorgen even getest voor ik het hier wilde schrijven en zul je net zien dat de app wel werd geupdate maar HA nog steeds oude info had een kwartier of wat later.
Wat je dan kunt doen is een service call met de naam "Kia Uvo / Hyundai Bluelink: Update", die heb ik handmatig uitgevoerd en had vrijwel direct de info zichtbaar van de refresh in de app.
Wat je ook kunt doen is een "Kia Uvo / Hyundai Bluelink: Force Update" service call en dan heb je echt de laatste info.
Zit er aan te denken om die force update eens in de 60 of 120 minuten te gaan schedulen maar kan me er nog niet toe zetten om daar tijd aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" addon uit HACS. In het verleden werd de info net als in de app vrij regelmatig geupdatemaar dat is al een aantal maanden niet meer het geval.
Wat meestal werkt is een refresh in de app en over het algemeen hobbelt de info in Home Assistant daar vrij vlot achteraan. Heb dat vanmorgen even getest voor ik het hier wilde schrijven en zul je net zien dat de app wel werd geupdate maar HA nog steeds oude info had een kwartier of wat later.
Wat je dan kunt doen is een service call met de naam "Kia Uvo / Hyundai Bluelink: Update", die heb ik handmatig uitgevoerd en had vrijwel direct de info zichtbaar van de refresh in de app.
Wat je ook kunt doen is een "Kia Uvo / Hyundai Bluelink: Force Update" service call en dan heb je echt de laatste info.
Zit er aan te denken om die force update eens in de 60 of 120 minuten te gaan schedulen maar kan me er nog niet toe zetten om daar tijd aan te besteden.
Ik loop er nu tegenaan omdat ik ontdek dat de info die HA weergeeft soms meer dan een halve dag oud is. Gisteren met de auto een rit van 20km gemaakt en na afloop was de info in HA nog niet ververst. Ik had dat in de app ook al, maar dan is een refresh snel gedaan (pull down in het Status scherm). Die hard-refresh zit in HA een paar menu-lagen diep en dus feitelijk onpraktisch.

Ik denk dat ik het snap, maar het maakt het systeem een beetje minder bruikbaar: In de basis haalt de addon in HA om de 30 minuten (instelbaar) informatie op van de servers van Kia. Dit is echter gecachte informatie, met andere woorden: die is per definitie niet actueel. Die informatie op de servers wordt af en toe ververst met nieuwe info uit de auto:
- Bepaalde acties van de auto triggeren een refresh (stoppen met laden bijvoorbeeld)
- Een refresh in de app (pull down in het Status scherm of het verversknopje)
- De Refresh service handmatig starten in HA.

Alleen de eerste refresh is dus automatisch, maar deze vindt maar heel sporadisch plaats. Het betekent gewoon (voor zover ik het nu zie) dat de informatie in HA pas bruikbaar wordt in combinatie met de app. Of je moet de Forced Refresh in HA op iets van 5 minuten zetten, maar dat levert geloof ik erg snel een block op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:58:
[...]

Er zijn meerdere integraties; welke hebben jullie?

Ik gebruik zelf de volgende:
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

En die werkt goed en wordt regelmatig ge-update, althans op mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:38:
[...]

Die hard-refresh zit in HA een paar menu-lagen diep en dus feitelijk onpraktisch.
Even snel bij elkaar geklikt maar je kunt natuurlijk een service aanroepen met een knop/button op je dashboard. Kan vast anders/beter maar dit werkt in ieder geval.
In de code editor krijg je dan bijv dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: call-service
  service: kia_uvo.force_update
  target: {}
  data:
    device_id: fb0327e29ae71beb8a6ae8cf7b110804
name: KIA Refresh
show_state: false
icon: mdi:car
entity: update.kia_uvo_hyundai_bluelink_update
  • Edit je dashboard
  • Voeg een button card toe
  • Kia Uvo / Hyundai Bluelink update bij entity
  • Kies action
  • Kies de force refresh
@bnwgraaf
Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" en installeer/update via hacs maar volgens mij is dat ook dezelfde als waar jij het over hebt.
Deze werd bij mij, net als de app, in het verleden regelmatig voorzien van verse info maar dat is al enkele maanden niet meer het geval. Met uitzondering van laden en dergelijke lijkt het al geruime tijd totale willekeur of en wanneer er verse info komt.

[ Voor 18% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-04-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:55:
[...]

Even snel bij elkaar geklikt maar je kunt natuurlijk een service aanroepen met een knop/button op je dashboard. Kan vast anders/beter maar dit werkt in ieder geval.
In de code editor krijg je dan bijv dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: call-service
  service: kia_uvo.force_update
  target: {}
  data:
    device_id: fb0327e29ae71beb8a6ae8cf7b110804
name: KIA Refresh
show_state: false
icon: mdi:car
entity: update.kia_uvo_hyundai_bluelink_update
  • Edit je dashboard
  • Voeg een button card toe
  • Kia Uvo / Hyundai Bluelink update bij entity
  • Kies action
  • Kies de force refresh
@bnwgraaf
Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" en installeer/update via hacs maar volgens mij is dat ook dezelfde als waar jij het over hebt.
Deze werd bij mij, net als de app, in het verleden regelmatig voorzien van verse info maar dat is al enkele maanden niet meer het geval. Met uitzondering van laden en dergelijke lijkt het al geruime tijd totale willekeur of en wanneer er verse info komt.
Thanks, maar ik ben nog niet toegkomen aan het wijzigen of toevoegen van code. Maar ik bewaar dit even voor als ik wat tijd over heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:22:
[...]

Thanks, maar ik ben nog niet toegkomen aan het wijzigen of toevoegen van code. Maar ik bewaar dit even voor als ik wat tijd over heb. :)
Er zijn diverse HA integraties voor de Kia/Hyundai, waarvan vele van dezelfde code afgeleid zijn, maar wellicht dat er net een verschil in zit...
Ik heb een iets andere integratie dan die in HACS te vinden is. Tot nog toe wordt die bij mij regelmatig ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@multikoe Kan ook zonder code ;)
Dat zijn de stapjes onder het code venster, dat kun je bij elkaar klikken.

@bnwgraaf
Jij hebt exact dezelfde als in HACS te vinden is of je hebt een verkeerde URL in je bericht staan ;)
De issue lijst waarvan de URL in de HACS info staat is de volgende en dat is jouw URL met /issues eraan geplakt ;)
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues
Wel grappig wat ik zie bovenaan de issue lijst: "no longer receiving update" en dat lijkt toch wel aardig op dat wat ik al enkele maanden heb waargenomen maar omdat de app er ook last van heeft denk ik dat dit iets is op het platform bij KIA en niet in de app of in de integratie.

[ Voor 73% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-04-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:33:
Ik loop vast op stap 3, ik heb de "update..." entity niet.
Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" integratie van de HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:33:

@bnwgraaf
Jij hebt exact dezelfde als in HACS te vinden is of je hebt een verkeerde URL in je bericht staan ;)
De issue lijst waarvan de URL in de HACS info staat is de volgende en dat is jouw URL met /issues eraan geplakt ;)
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues
Wel grappig wat ik zie bovenaan de issue lijst: "no longer receiving update" en dat lijkt toch wel aardig op dat wat ik al enkele maanden heb waargenomen maar omdat de app er ook last van heeft denk ik dat dit iets is op het platform bij KIA en niet in de app of in de integratie.
Oh apart, ik zag twee verschillende links:
https://github.com/dahlb/ha_kia_hyundai/
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Overigens zie ik dat mijn versie nog achterloopt en ik dus niet de laatste update heb; wellicht is er iets mis gegaanin één van de updates....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:51:
[...]

Ik loop vast op stap 3, ik heb de "update..." entity niet.
Ik gebruik de "Kia Uvo / Hyundai Bluelink" integratie van de HACS.
Dat is zo te zien de update melding van de HACS integratie zelf zie ik nu want hij komt niet uit de KIA integratie maar uit HACS zelf. Dat krijg je er van als je snel iets bij elkaar klikt :(
Misschien dat je daar een willekeurige andere kunt gebruiken, zonder entity kreeg ik een foutmelding. Zijn ook "truuks" om het zonder entity te doen maar ik heb daar iig vanavond geen tijd voor om naar te kijken ondanks dat ik nu wel nieuwsgierig ben geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:55
Goededag,

Ik lees al eventjes mee, en kom al aardig dingetjes te weten :)
Maar nu zit ik met een vraag,
Als ik de knipperlicht gebruik gaat soms (meestal niet) het lichtje mee knipperen in de buitenspiegel. Het maakt daarbij niet uit hoe hard ik rijd.
Hebben meer mensen dit? Of ligt het aan mijn e-niro uit 2021?
B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Heeft iemand ervaring met Bosch AeroTwin ruitenwisser bladen in combinatie met de e-Niro?

Ik heb op een andere auto ook frameloze ruitenwissers gehad van de Action (van het OEM merk Valeo). Die zijn erg betaalbaar, hebben een goede levensduur en niet onbelangrijk: goede wiseige schappen.

De Bosch wissers zijn een stukje duurder, maar ik ben in het algemeen wel fan van dit type wisserblad (zonder frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Rusl84 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:35:
Goededag,

Ik lees al eventjes mee, en kom al aardig dingetjes te weten :)
Maar nu zit ik met een vraag,
Als ik de knipperlicht gebruik gaat soms (meestal niet) het lichtje mee knipperen in de buitenspiegel. Het maakt daarbij niet uit hoe hard ik rijd.
Hebben meer mensen dit? Of ligt het aan mijn e-niro uit 2021?
B.v.d.
Blind Spot Collision Warning neem ik aan?
lees maar wat hierover in je instructieboekje staat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
eltron schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:47:
[...]

Blind Spot Collision Warning neem ik aan?
lees maar wat hierover in je instructieboekje staat,
Nee dat is het niet,
Bedoel puur het richtingaanwijzer lampje aan de buitenspiegel. Die gaat soms wel aan/uit als ik de richtingaanwijzer gebruik. Ook als er naast mij niemand rijdt of een object zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Rusl84 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:23:
[...]

Nee dat is het niet,
Bedoel puur het richtingaanwijzer lampje aan de buitenspiegel. Die gaat soms wel aan/uit als ik de richtingaanwijzer gebruik. Ook als er naast mij niemand rijdt of een object zichtbaar is.
Kun jij het richtingaanwijzer lampje vanuit de auto zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
bnwgraaf schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:30:
[...]

Kun jij het richtingaanwijzer lampje vanuit de auto zien?
Als ik in het donker rijd zie ik hem wel eens ( lampje in de buitenspiegel dan )
Misschien dat ik hem daardoor wel eens zie door schittering. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rusl84 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:23:
[...]

Nee dat is het niet,
Voor de zekerheid: De lamp in de spiegelkap, niet in het spiegelende gedeelte?
Soms wel soms niet klinkt dan als een losse draad, zou het altijd moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:48:
Voordat hierover misverstanden ontstaan:
welke MY heb je? De MY19 werkt namelijk anders dan alle versies daarna... :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:45:
[...]

Voordat hierover misverstanden ontstaan:
welke MY heb je? De MY19 werkt namelijk anders dan alle versies daarna... :?
De MY20 (of MY21, ik weet dat nooit precies). Maar ik heb het denk ik al uitgevogeld (zie mijn andere post). Ik krijg al een tijdje ook minder vaak actuele data in mijn app door, ik heb sterk de indruk dat dat updaten van de info op de servers van Kia veel minder frequent gebeurt dan in het verleden. Maar nu, met de HA integratie, wordt dat nog duidelijker. Gisteren bijvoorbeeld ging mijn zoon op bezoek bij vrienden, 40 km ver weg. Gedurende de rit heb ik een beetje zitten kijken: de GPS data van de auto leek zo ongeveer elk kwartier te worden bijgewerkt (automatisch). De overige informatie niet (km-stand, SOC e.d.). Ook toen hij de auto parkeerde en veel later weer aan zette, werd er niets ge-update. Pas toen ik een forced update deed, werd alles bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 05:53:
[...]

De MY20 (of MY21, ik weet dat nooit precies). Maar ik heb het denk ik al uitgevogeld (zie mijn andere post). Ik krijg al een tijdje ook minder vaak actuele data in mijn app door, ik heb sterk de indruk dat dat updaten van de info op de servers van Kia veel minder frequent gebeurt dan in het verleden. Maar nu, met de HA integratie, wordt dat nog duidelijker. Gisteren bijvoorbeeld ging mijn zoon op bezoek bij vrienden, 40 km ver weg. Gedurende de rit heb ik een beetje zitten kijken: de GPS data van de auto leek zo ongeveer elk kwartier te worden bijgewerkt (automatisch). De overige informatie niet (km-stand, SOC e.d.). Ook toen hij de auto parkeerde en veel later weer aan zette, werd er niets ge-update. Pas toen ik een forced update deed, werd alles bijgewerkt.
Bij mij gedraagt de Home Assistant integratie zich volgens mij volgens de instellingen:
  • Elk half uur wordt de opgeslagen informatie van de Kia servers opgehaald
  • Elke 4 uur wordt de data geforceerd opgehaald bij de auto
  • Tussen 22 en 6 uur wordt er niet geforceerd info opgehaald
Deze interval tijden zijn aan te passen in de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:14:
[...]

Bij mij gedraagt de Home Assistant integratie zich volgens mij volgens de instellingen:
  • Elk half uur wordt de opgeslagen informatie van de Kia servers opgehaald
  • Elke 4 uur wordt de data geforceerd opgehaald bij de auto
  • Tussen 22 en 6 uur wordt er niet geforceerd info opgehaald
Deze interval tijden zijn aan te passen in de integratie.
Zo heb ik dat ook ingesteld, maar het probleem (althans bij mij) is dat ik praktisch gezien maar 1x in de 4 uur actuele data krijg omdat de auto de data op de servers van Kia niet regelmatig ververst. En al helemaal niet alle data. Er is maar één scenario waarvan ik weet dat dat een volledige update van alle data veroorzaakt en dat is als een laadsessie bij 100% wordt gestopt. In alle andere gevallen wordt geen of een beperkte set aan data verstuurd. Auto aanzetten, uitzetten, beginnen met laden: op die momenten wordt geen update naar de servers gedaan. En ja, ik heb het systeem al een paar keer gereset (knopje naast de volumeknop). En de verbinding met de auto is in orde want als ik zelf een actie initieer (deuren open, verwarming aan etc), dan reageert de auto meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:26
multikoe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:43:
[...]

Zo heb ik dat ook ingesteld, maar het probleem (althans bij mij) is dat ik praktisch gezien maar 1x in de 4 uur actuele data krijg omdat de auto de data op de servers van Kia niet regelmatig ververst. En al helemaal niet alle data. Er is maar één scenario waarvan ik weet dat dat een volledige update van alle data veroorzaakt en dat is als een laadsessie bij 100% wordt gestopt. In alle andere gevallen wordt geen of een beperkte set aan data verstuurd. Auto aanzetten, uitzetten, beginnen met laden: op die momenten wordt geen update naar de servers gedaan. En ja, ik heb het systeem al een paar keer gereset (knopje naast de volumeknop). En de verbinding met de auto is in orde want als ik zelf een actie initieer (deuren open, verwarming aan etc), dan reageert de auto meteen.
Dit is toch allemaal al bekend? Het staat dacht ik zelfs in de handleiding dat ze het doen om de 12V accu te sparen.

Je mag daarom ook de refresh knop in de app niet te vaak gebruiken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:48:
[...]

Dit is toch allemaal al bekend? Het staat dacht ik zelfs in de handleiding dat ze het doen om de 12V accu te sparen.

Je mag daarom ook de refresh knop in de app niet te vaak gebruiken.
Het is toch vreemd dat je die accu door acties van buitenaf langzaam een beetje leegtrekt en dat de auto daar geen rekening mee houdt (die accu niet zo nu en dan een beetje bijlaadt).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:48:
[...]

Ja, half. Wat niet bekend was (bij mij) is dat het updaten van die data dus in zeer beperkte gevallen volledig is. Locatiedata wordt heel frequent bijgewerkt, maar andere data niet. Bovendien heb ik sterk de indruk dat in het verleden (tot een jaar geleden) veel vaker wel automatisch werd geupdate. Zo had ik voorheen bijvoorbeeld 's ochtends altijd de laatste data in mijn app, nu moet ik daarvoor op de sync knop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:06:
[...]

Het is toch vreemd dat je die accu door acties van buitenaf langzaam een beetje leegtrekt en dat de auto daar geen rekening mee houdt (die accu niet zo nu en dan een beetje bijlaadt).
De auto laadt de accu elke 24 uur een half uur lang bij. Dus daar wordt wel degelijk rekening mee gehouden. En bovendien is dit iets dat speelt bij langdurige stilstand. Ik heb de auto (zeker in het begin) heel vaak geraadpleegd (tientallen keren per dag) en geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

greatgonzo

schit-te-rend!

Hoewel denk ik de meeste hier leaserijders zijn, vraag ik me toch af waar jullie het onderhoud laten doen.
Wij zitten bij Van Mossel, omdat ons altijd werd voorgehouden dat het een officiele KIA dealer moest zijn vanwege de garantie.

Maar ik vind:
a) Van Mossel duur
b) Weinig klantvriendelijk

Ik zou graag naar een universele BOVAG garage gaan. Gaat dat nog problemen opleveren? De garage zelf voorziet geen problemen, doet ook zaken met leasemaatschappijen voor de Niro, maar ik vroeg het me toch af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

greatgonzo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:02:
Hoewel denk ik de meeste hier leaserijders zijn, vraag ik me toch af waar jullie het onderhoud laten doen.
Wij zitten bij Van Mossel, omdat ons altijd werd voorgehouden dat het een officiele KIA dealer moest zijn vanwege de garantie.

Maar ik vind:
a) Van Mossel duur
b) Weinig klantvriendelijk

Ik zou graag naar een universele BOVAG garage gaan. Gaat dat nog problemen opleveren? De garage zelf voorziet geen problemen, doet ook zaken met leasemaatschappijen voor de Niro, maar ik vroeg het me toch af
Welke garage je ook kiest, ze zullen wel de specifieke kennis, gereedschappen en materialen voor deze auto moeten hebben. Zoals de juiste koelvloeistof en zo.

En wat Van Mossel betreft: dat zou zomaar aan de vestiging kunnen liggen. Ik ben aangewezen op Van Mossel Apeldoorn (heb een eigen auto) en heb daar totaal geen moeite mee. Ja, ik ben één keer uit m'n slof geschoten door een onhebbelijke baliemedewerker (ben flink tekeer gegaan), maar die figuur heb ik daarna nooit meer gezien. Of dat aan mijn reactie lag? :?
Maar daarna poeslief, attent en meewerkend.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 16:36
Ik heb alleen ervaringen met Van Mossel Zwolle, maar dan wel als private lease rijder. Ik heb geen problemen met ze gehad, alleen laten ze zich wat mij betreft wel iets te makkelijk nee zeggen door de LM.

Vorige beurt hadden de achterbanden vervangen moeten worden mijns inzien, enorm veel lawaai van de banden door het cuppen van die @$%#^@#$^ Premacy Michelin dingen, maar LM zei nee en ze hebben nul moeite gedaan het alsnog door te kunnen zetten, nu rij ik (deze maand nog dan) met een verschrikkelijk lawaaiige auto en het rijplezier toch wel behoorlijk gedaald, verschrikkelijk gewoon.
Daarbij dat ik begin februari een afspraak en met 8-10 weken invoren dacht op tijd te zijn, dat werd dus 2e week mei..... 14 weken later.... en eerder willen ze (gaat niet zeggen ze) ook niet ondanks het kabaal.

Verder prima ervaringen met ze hoor, echt waar. Dusver altijd netjes te woord gestaan en geholpen. Vorige keer zelfs een lijstje punten mee gegeven welke ze netjes beantwoord hadden op de lijst bij ophalen auto.

Maargoed, na 2,5+ jaar en 75k+ kilometers beginnen sommige zaken aan de auto sowieso irritanter over te komen dan ze werkelijk zijn.
Ik vind de auto helemaal niet meer zo stil, onrustig in overgang versnelling/vertraging (schokkerig, maar dat is dus wellicht het bekende probleem alleen hoor ik niks, maar dat kunnen ook mijn slechte oren zijn), de bliepjes en alles opnieuw instellen bij iedere keer inschakelen van de auto, VESS (vrachtwaggel, vooruit boeit mij minder), max trekgewicht (in mijn geval 300 kg) en het ondermaatse snelladen (ik heb het helaas genoeg vaker nodig dan menig elektrische Niro rijder vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
gjcvro schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:30:
[...]

Voor de zekerheid: De lamp in de spiegelkap, niet in het spiegelende gedeelte?
Soms wel soms niet klinkt dan als een losse draad, zou het altijd moeten doen.
Inderdaad in de spiegelkap.
Auto gaat volgende week toch voor het wel bekende ratel heen, kunnen ze daar gelijk ook even voor kijken.
Iedereen bedankt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:28:
[...]

Ja, half. Wat niet bekend was (bij mij) is dat het updaten van die data dus in zeer beperkte gevallen volledig is. Locatiedata wordt heel frequent bijgewerkt, maar andere data niet. Bovendien heb ik sterk de indruk dat in het verleden (tot een jaar geleden) veel vaker wel automatisch werd geupdate. Zo had ik voorheen bijvoorbeeld 's ochtends altijd de laatste data in mijn app, nu moet ik daarvoor op de sync knop drukken.
Ik heb exact dezelfde indruk, in het verleden werd er veel vaker een refresh van de data gedaan. Ik heb ook de indruk dat het nu totale willekeur is. Vannacht om half twee zo'n beetje was m'n auto 100% geladen en ik heb deze vanmorgen om zeven uur weggehaald bij de laadpaal en weer voor de deur gezet. Vanmorgen heb ik de HA/HACS integratie aangepast van 1440 minuten naar 240 voor de forde refresh wat @bnwgraaf ook aangaf.
Half twaalf ben ik van Almere naar Amsterdam gereden en om vier uur weer andersom.
In HA zie ik nu de locatie in Amsterdam, laatste update 17 uur geleden en 100% accu.
Zijn overigens ook dagen dat het wel redelijk up-to-date is, het lijkt al een tijdje totaal random.

De 12V accu wordt inderdaad dagelijks een tijdje bijgeladen, weet niet of het een standaard tijdstip is maar ik zie het regelmatig met uitlaten van de honden rond 23:00. Er is dan geknipper bij de groene lampjes achter de voorruit en het display bij de tellers staat dan aan.
Zal historie eens aanzetten in HA voor de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Suicyder schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:25:
Ik heb alleen ervaringen met Van Mossel Zwolle, maar dan wel als private lease rijder. Ik heb geen problemen met ze gehad, alleen laten ze zich wat mij betreft wel iets te makkelijk nee zeggen door de LM.

Vorige beurt hadden de achterbanden vervangen moeten worden mijns inzien, enorm veel lawaai van de banden door het cuppen van die @$%#^@#$^ Premacy Michelin dingen, maar LM zei nee en ze hebben nul moeite gedaan het alsnog door te kunnen zetten, nu rij ik (deze maand nog dan) met een verschrikkelijk lawaaiige auto en het rijplezier toch wel behoorlijk gedaald, verschrikkelijk gewoon.
Daarbij dat ik begin februari een afspraak en met 8-10 weken invoren dacht op tijd te zijn, dat werd dus 2e week mei..... 14 weken later.... en eerder willen ze (gaat niet zeggen ze) ook niet ondanks het kabaal.

Verder prima ervaringen met ze hoor, echt waar. Dusver altijd netjes te woord gestaan en geholpen. Vorige keer zelfs een lijstje punten mee gegeven welke ze netjes beantwoord hadden op de lijst bij ophalen auto.

Maargoed, na 2,5+ jaar en 75k+ kilometers beginnen sommige zaken aan de auto sowieso irritanter over te komen dan ze werkelijk zijn.
Ik vind de auto helemaal niet meer zo stil, onrustig in overgang versnelling/vertraging (schokkerig, maar dat is dus wellicht het bekende probleem alleen hoor ik niks, maar dat kunnen ook mijn slechte oren zijn), de bliepjes en alles opnieuw instellen bij iedere keer inschakelen van de auto, VESS (vrachtwaggel, vooruit boeit mij minder), max trekgewicht (in mijn geval 300 kg) en het ondermaatse snelladen (ik heb het helaas genoeg vaker nodig dan menig elektrische Niro rijder vermoed ik).
Ik zit normaal bij Fase autobedrijven (Woerden, Waddinxveen, Alphen a/d Rijn), maar daar ook de ervaring van geen tijd binnen redelijke termijn. Gelukkig kun je in de app gewoon een andere Kia dealer selecteren en kwam ik bij Zeeuw & Zeeuw Rotterdam terecht. Rijd ik nu opeens en ongevraagd met Zeeuw & Zeeuw kentekenplaathouders.

Klanttevredenheidsonderzoek is ook een dingetje. Ze vragen expliciet of je bij het onderzoek 9 of hoger wil scoren omdat een 8 voor Kia onvoldoende zou zijn... Herkennen jullie dat?
Hangt gewoon als instructie bij de servicebalie en de servicemedewerker heeft instructie gekregen om de klanten daarop te wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eltron schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:14:
[...]

Klanttevredenheidsonderzoek is ook een dingetje. Ze vragen expliciet of je bij het onderzoek 9 of hoger wil scoren omdat een 8 voor Kia onvoldoende zou zijn... Herkennen jullie dat?
Hangt gewoon als instructie bij de servicebalie en de servicemedewerker heeft instructie gekregen om de klanten daarop te wijzen.
Klanttevredenheidsonderzoeken ben ik ondertussen spuugzat en dat maakt me niet uit van wie ze zijn. Kom zelf bij Wensink en kan me geen onderzoek herinneren.
Bij vragen om een hoge score hebben ze aan mij een verkeerde, dan krijg je dus zo laag mogelijk en als er om een reden wordt gevraagd krijgen ze die ook: "Ik ben al die onderzoeken van alles en iedereen spuugzat en een onderzoek zou verbeteren daar waar mogelijk als doel moeten hebben en niet een hoge score om de hoge score"
Ook vragen zoals "zou je ons aanbevelen" scoren bij mij standaard zo laag mogelijk als ik al zo'n ding invul. Als ze dan om een reden vragen is het antwoord dat ik eerst salaris wil zien voordat ik voor ze aan het werk ga.

Heb ooit jaren terug een lage score gegeven na slecht uitgevoerd hardware support op een storagebox door een onbeschofte engineer. Werd ik boos gebeld of ik dat wilde wijzigen naar minimaal een zeven en de rest overlaten aan de persoon die belde want ze krijgen anders gedonder met het hoofdkantoor in Amerika.
Dat werd dus een nee, vervolgens hebben ze mijn manager gebeld en hebben ze een NEE gekregen >:)

De Ford garage waar ik in het verleden kwam stuurde altijd een mail dat ze niet aan onderzoeken doen en er vanuit gaan dat de klant tevreden is na werkzaamheden. Was je dat niet dan zat er een link in de mail om een toelichting te geven.

Had ik al gezegd dat ik een hekel heb aan klanttevredenheidsonderzoeken ;)

PS
Vragen/bedelen lijkt op de 'watermeloen methode'. Aan de binnenkant is het rood en dus slecht maar aan de buitenkant presenteer je het als groen en dus goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]
Ja, doen ze bij Van Mossel ook. Ik ben helemaal klaar met reviews in het algemeen dus hier doe ik ook niet aan mee.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Yep herkenbaar.
Hebben na het laatste onderhoud van de e-NNir ook zo'n mail gekregen van de dealer (in Vlaanderen) met verzoek meer dan 8 te geven. :?
Gezien de review vanuit mijn ervaring komt (en hopelijk de dealer en KIA iets bijbrengt en niet alleen dient om hun eigen statistiek op te fleuren) toch maar een 8 gegeven en met, voor mij, reden.

Op de ontvangst en het standaard onderhoud niets op aan te merken. Dat zou dus een 10 kunnen krijgen.
Maar nadat ik bij aftekenen nota persoonlijk controleerde of alles wat ik vroeg werd uitgevoerd (in deze bij aflevering dus laten noteren dat de voorste ruitenwissers moesten vervangen worden en de achterste indien nodig) bleek de achterruitwisser vervangen niet de voorwissers. Opnieuw dus en minus één punt.
Ttijdensde wachttijd verzekerde de verkoper me dat V2L alleen beschikbaar is op de modellen EV6 waarbij de adpater standaard is bijgeleverd en niet zou werken op de lagere modellen. Waarna uit ervaringen op dit forum bleek dat dit niet correct was. Nog een extra punt minder dus.

Niet dat ik me de illusie koester dat KIA daar iets mee doet want er wordt nergens gevraagd waarom de quotering minder dan 9 was. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ach ja, dat is typisch Aziatisch blijkbaar. Bij Toyota dealers idem dito, die moeten allemaal 10en scoren van het hoofdkantoor en alles lager is een domper. De Nederlandse "7 is goed genoeg, niks meer aan doen" wordt daar niet begrepen.
Ik word er ook helemaal kriegel van en probeer te opt-outen, maar bleef gebeld worden.

Ik geef ze altijd mee dat ze van mijn verlichtingschakelaar af moeten blijven. Die draaien ze vaak op uit ipv auto/aan, en dan kom ik er ineens in het donker achter dat ik zonder lichten rondrijd.. levensgevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombarde32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19
Waarschijnlijk meten ze de NPS - Net Promotor Score, en daarbij zijn alleen de 9 en 10 groen:

Wikipedia: Net promoter score

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkgM_JgzX_R4V7LxK6l_JyhEaYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gnH31elN55USUXscEkqmdMx4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
DonJuape schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:54:
[...]

Ja, doen ze bij Van Mossel ook. Ik ben helemaal klaar met reviews in het algemeen dus hier doe ik ook niet aan mee.
En de Duitse dealer waar wij de auto gekocht hebben, vroeg me precies hetzelfde om een goede score in te vullen, volgens mij had hij het zelfs over minimaal een 9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Bombarde32 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:55:
[...]
Waarschijnlijk meten ze de NPS - Net Promotor Score, en daarbij zijn alleen de 9 en 10 groen:

Wikipedia: Net promoter score

[Afbeelding]
Dat zal vast de bedoeling zijn, maar als ze proberen de score te beïnvloeden dan meten ze onzin en houden ze vooral zichzelf voor de gek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amelsl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:40
eltron schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:55:
[...]

Dat zal vast de bedoeling zijn, maar als ze proberen de score te beïnvloeden dan meten ze onzin en houden ze vooral zichzelf voor de gek.
Tsja, dat geldt eigenlijk voor alle scores die gebruikt worden om beleid op te baseren. Deze wetmatigheid staat bekend onder de wet van Campbell https://en.wikipedia.org/wiki/Campbell%27s_law
'The more any quantitative social indicator is used for social decision-making, the more subject it will be to corruption pressures and the more apt it will be to distort and corrupt the social processes it is intended to monitor.'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
Same here met de KIA Kooijman uit Utrecht.

Die NPS vind ik beetje apart. Als ik iets met een 8 beoordeel is dat echt wel een goed punt en raad ik het andere mensen aan. Een 10 is enkel als ik 2 EV6's voor de prijs van 1 had gekregen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vandaag een lange rit gemaakt (voor mijn doen), 380 km.

Vertrokken met 91% en bij 38% geladen bij een Tesla Supercharger naar 51%. Uiteindelijk thuisgekomen met 15% resterend.
Had het ook wel gered zonder snelladen als ik met 100% vertrokken was.

Maar het doel was ook het uitproberen van de Superchargers in verband met de zomervakantie. Werkte prima, al had ik wel de verkeerde kabel (om de kabel er in te krijgen moet je die van het vak ernaast hebben). Dat had ik ergens al wel gelezen maar nu dus ook ervaren.

Laadsnelheid was 56 / 57 kW wat me niet tegenviel. Minder dan bij de Ioniq, maar niet veel.
En verrassend goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mikkem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:31:
Vertrokken met 91% en bij 38% geladen bij een Tesla Supercharger naar 51%. Uiteindelijk thuisgekomen met 15% resterend.
Had het ook wel gered zonder snelladen als ik met 100% vertrokken was.
Ook met 91% had je het gehaald. Van 38% naar 51% = 13% geladen, je had nog 15% over, was wel even billenknijpen geweest :D

Maar geef je groot gelijk, heb recentelijk ook een half minuutje snel geladen met mijn EV6 op Fastned om autocharge te activeren. Altijd fijn om het getest te hebben voordat je het nodig hebt.
Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:04:

Ik heb 3 weken geleden mijn auto ingeleverd en kreeg nog even de 'afrekening' van de auto. Of ik nog even 300 euro wilde aftikken vanwege schade aan de voorbumper:

[...]
Vandaag reactie terug van Hiltermann.

"De schade aan de voorbumper die op het ASN rapport vermeld staat is een niet acceptabele schade, ik wil u verwijzen naar de foto’s in de bijlage.
De krassen op de achterbumper hebben we trouwens niet doorbelast.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

In de bijlage staan 2 foto's van schades die beide niet in het ASN rapport vermeld staan??
1 kras op de achterkant die 100% zeker niet door ons komt aangezien ik zo'n kras eruit zou polijsten en ik heb een foto van 4 dagen voor inleveren waar de kras niet op staat. Deze kras zou sowieso zijn opgevallen bij de inspectie bij ASN en stond dus niet op het innamerapport.

De andere (in mijn ogen) lichte beschadigingen zitten aan de onderkant van de voorbumper. Het zou kunnen dat deze erop zaten, maar deze is niet in het innamerapport van ASN vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO3n9yiDFz0KZETdpVtmbaE76v4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INVuqNACUTRWwfdbOyRpmxBf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2t4utxWmJo_FOadgJeqt2teaQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiUacMndohSebjUE5FTz8XAo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfP_v6XUNMY6_4RN8ahIgSI2TTM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TeEsqAT4bFhwFRv4xRVpPWDd.png?f=fotoalbum_tile

Ik blijf het vreemd vinden dat er na inleveren alsnog zulke claims kunnen komen, ik dacht dat daarvoor zo'n overdracht juist was...
W. INLEVERING VAN HET VOERTUIG EN AFHANDELING VAN BIJ INNAME AAN HET VOERTUIG

GECONSTATEERDE SCHADE

58. Wanneer moet ik aan het einde van de leaseovereenkomst het voertuig inleveren?

U moet het voertuig op de laatste werkdag van de leaseperiode inleveren. Indien de laatste dag of dagen van de leaseperiode in het weekeinde of op een feestdag vallen, betekent dit dat u het voertuig voorafgaand aan het weekeinde of de feestdag(en) in moet leveren. Die laatste dag of dagen van de leaseperiode kunt u dus niet over het voertuig beschikken. Het bedrag van de leasetermijn over die dag of dagen wordt in dat geval aan u terugbetaald.

59. Waar moet ik het voertuig inleveren?

U moet tijdig voor het einde van de leaseperiode een afspraak voor de inlevering maken met de leasemaatschappij of haar vertegenwoordiger. De leasemaatschappij bericht u dan waar het voertuig moet worden ingeleverd.

60. Wat gebeurt er als ik het voertuig niet tijdig inlever?

Dan blijft u verplicht tot betaling van het termijnbedrag totdat het voertuig is ingeleverd, verhoogd met 75% vanaf de dag dat u het voertuig had moeten inleveren. Deze opslag geldt niet als u het voertuig niet kunt inleveren doordat het gestolen is of total loss is verklaard en u dat tijdig heeft gemeld. Dan moet u wel de bij het voertuig behorende zaken zoals sleutels en het kentekenbewijs inleveren en meewerken aan het ophalen van het voertuig.

61. Hoe wordt de staat van het voertuig bij inlevering vastgesteld?

Bij inlevering van het voertuig beoordeelt een medewerker van de leasemaatschappij of van het bedrijf waar het voertuig ingeleverd moet worden, samen met u of het voertuig beschadigd is, schoon is en of alle bij het voertuig afgeleverde toebehoren, onderdelen en documenten aanwezig zijn. Het resultaat van die beoordeling wordt vastgelegd in een innamerapport. U bent niet verplicht aanwezig te zijn bij die beoordeling, maar als er een verschil van mening ontstaat over de juistheid van het innamerapport, moet u bewijzen dat het rapport onjuist is.

62. Ben ik aansprakelijk voor bij inname van het voertuig geconstateerde schade, verontreiniging of ontbrekende toebehoren en documenten?

Eerst wordt vastgesteld of de schade of verontreiniging al door u gemeld is bij de leasemaatschappij of bij haar verzekeraar. Als dat het geval is, is/wordt de schade afgehandeld volgens de regeling van hoofdstuk K.

Als de schade niet is gemeld, beoordeelt de leasemaatschappij of deze volgens haar voor uw rekening komt. Daarbij hanteert ze de maatstaven zoals vermeld in de richtlijnen voor inname van de leasemaatschappij (hierna te noemen: Innameprotocol). In het Innameprotocol is namelijk een omschrijving opgenomen van de bij de inname van voertuigen meest geconstateerde schades en verontreinigingen. Daarbij is telkens vermeld in hoeverre dergelijke schade voor uw rekening komt.

ALGEMENE VOORWAARDEN I KEURMERK PRIVATE LEASE

17 Staat de schade niet vermeld in het Innameprotocol, dan hanteert de leasemaatschappij onderstaande maatstaven.

Verontreinigingen en schades die niet zijn omschreven in dit Innameprotocol komen voor uw rekening als die bij zorgvuldig gebruik van het voertuig naar redelijkheid niet als normaal zijn te beschouwen. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijdsduur waarin u binnen de leaseperiode het voertuig in gebruik hebt gehad en het aantal kilometers dat er in de leaseperiode mee is gereden.

U bent verder volledig aansprakelijk voor de kosten van vervanging van niet ingeleverde toebehoren, onderdelen en documenten.

63. Welk bedrag komt voor mijn rekening als ik aansprakelijk ben voor beschadigingen?

Per beschadiging komt het bedrag van de herstelkosten voor uw rekening, tot het bedrag van de eigen bijdrage. Dat geldt ook als bij één schadegeval meer beschadigingen zijn veroorzaakt.

Als de eigen bijdrage tijdens de duur van de leaseperiode op grond van artikel 26 en de Aanvullende voorwaarden is verhoogd, dan geldt per beschadiging het verhoogde bedrag van de eigen bijdrage.

Als de eigen bijdrage tijdens de duur van de leaseperiode niet op grond van artikel 26 en de Aanvullende voorwaarden is verhoogd, geldt voor de eerste 2 beschadigingen telkens de eigen bijdrage vóór verhoging en voor de volgende beschadigingen telkens het bedrag van de eigen bijdrage na verhoging De beschadigingen met de laagste herstelkosten worden daarbij gezien als de eerste 2 beschadigingen.

In het Innameprotocol is een opsomming opgenomen van beschadigingen die vaak bestaan uit meer kleine beschadigingen en als 1 beschadiging worden beschouwd. Een voorbeeld daarvan is schade door steenslag.

Voor verontreinigingen geldt dat een verontreiniging wordt gezien als een beschadiging. In het Innameprotocol is een opsomming opgenomen van verontreinigingen die bestaan uit meer kleinere deelverontreinigingen en als 1 verontreiniging worden beschouwd. Een voorbeeld daarvan zijn koffievlekken op een stoelzitting.

Bij ontbrekende onderdelen, documenten of accessoires bent u aansprakelijk voor de kosten van vervanging. De leasemaatschappij beoordeelt aan de hand van het innamerapport en de hiervoor weergegeven maatstaven welk bedrag volgens haar in totaal voor uw rekening komt en stuurt u schriftelijk of per e-mail een bericht daarover.

64. Wat als ik het niet eens ben met het oordeel van de leasemaatschappij?

U kunt het niet eens zijn met het oordeel van de leasemaatschappij:

dat de vastgestelde beschadiging volgens de hiervoor genoemde maatstaven voor uw rekening komen;
over het bedrag dat volgens de leasemaatschappij voor uw rekening komt.
In die gevallen kunt u binnen 1 week na de verzending van het bericht van de leasemaatschappij de leasemaatschappij schriftelijk in kennis stellen van uw bezwaar.

Als u dat niet doet, geldt het door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag. U ontvangt dan een factuur voor dat bedrag, die u dient te betalen.

Als u wel en tijdig bij de leasemaatschappij bezwaar maakt, dan schakelt de leasemaatschappij een expert in die lid is van het Nederlands instituut voor register experts (NIVRE). Deze beoordeelt volgens de hiervoor vermelde maatstaven aan de hand van door de leasemaatschappij te overleggen bewijsstukken, of de beschadigingen die volgens de leasemaatschappij voor uw rekening komen, inderdaad voor uw rekening komen en zo ja, voor welk bedrag.

U betaalt dan dat bedrag. Dat kan lager, gelijk, maar ook hoger zijn dan het eerst door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag. In dit laatste geval, of als de expert het door de leasemaatschappij vastgestelde bedrag juist vindt, betaalt u bovendien de kosten van de expert.

Als het voertuig niet meer voor expertise beschikbaar is en de expert aan de hand van de door de leasemaatschappij overgelegde bewijsstukken geen oordeel kan vellen, bent u niet aansprakelijk voor bij inlevering geconstateerde schade die volgens dit artikel moet worden afgehandeld.

[ Voor 88% gewijzigd door Card Nox op 04-04-2024 20:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Card Nox
Dit lijkt me juridisch niet houdbaar. Als er een opnamerapport bij inname is aangemaakt dan is dat je bewijs wat de toestand van de auto was. Als ze die opname niet goed gedaan vinden, dan moeten ze hun eigen personeel berispen en niet jou.

Ze kunnen nu op geen enkele wijze aantonen dat die krassen er niet op gekomen zijn ná inname. Vraag hen maar dat te bewijzen!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Card Nox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:20:
[...]

Ook met 91% had je het gehaald. Van 38% naar 51% = 13% geladen, je had nog 15% over, was wel even billenknijpen geweest :D
Dat was me veel te krap geweest.

Bij de Ioniq ging de laatste 20% heel hard, dat zal bij de Niro misschien de laatste 10% zijn. Maar dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Haha gisteren ook zoiets. Op en neer naar Zwolle, retour 443 km.

Uiteindelijk 40km bijgeladen en uiteindelijk 30km over, 9% zei die.

Dat betekend wel dat ik 430km (ongeveer) op 1 lading gereden heb, dat vind ik dan weer netjes. Wel redelijk wat file op de heen- en terugweg.

O ja, geen billenknijpen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:17:
Haha gisteren ook zoiets. Op en neer naar Zwolle, retour 443 km.

Uiteindelijk 40km bijgeladen en uiteindelijk 30km over, 9% zei die.

Dat betekend wel dat ik 430km (ongeveer) op 1 lading gereden heb, dat vind ik dan weer netjes. Wel redelijk wat file op de heen- en terugweg.

O ja, geen billenknijpen trouwens.
Filerijden helpt natuurlijk wel, de gemiddelde snelheid ligt lekker laag en je maakt optimaal gebruik van de regeneratie. Maar dan nog is 430 km op dit moment (het is nog geen zomer) heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Vond ik ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Mikkem schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:31:

Maar het doel was ook het uitproberen van de Superchargers in verband met de zomervakantie. Werkte prima, al had ik wel de verkeerde kabel (om de kabel er in te krijgen moet je die van het vak ernaast hebben). Dat had ik ergens al wel gelezen maar nu dus ook ervaren.
Wat bedoel je met die van het vak ernaast hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:15:
Ach ja, dat is typisch Aziatisch blijkbaar. Bij Toyota dealers idem dito, die moeten allemaal 10en scoren van het hoofdkantoor en alles lager is een domper. De Nederlandse "7 is goed genoeg, niks meer aan doen" wordt daar niet begrepen.
Ik word er ook helemaal kriegel van en probeer te opt-outen, maar bleef gebeld worden.

Ik geef ze altijd mee dat ze van mijn verlichtingschakelaar af moeten blijven. Die draaien ze vaak op uit ipv auto/aan, en dan kom ik er ineens in het donker achter dat ik zonder lichten rondrijd.. levensgevaarlijk.
Herkenbaar. Heb dit ook wel eens gemeld in het topic. Schrik me een ongeluk als ik in het donker rij en lampen staan dan niet automatisch aan. Anderen vonden dit gezeur. Voor mij is het een safety issue. Kan zou eenvoudig worden opgelost door op werkinstructies op te nemen "Stand verlichting: Uit / Auto"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:19:
[...]

Herkenbaar. Heb dit ook wel eens gemeld in het topic. Schrik me een ongeluk als ik in het donker rij en lampen staan dan niet automatisch aan. Anderen vonden dit gezeur. Voor mij is het een safety issue. Kan zou eenvoudig worden opgelost door op werkinstructies op te nemen "Stand verlichting: Uit / Auto"
Oprechte vraag: waarom laat je je lampen niet altijd aan staan?
[EDIT]: je hebt dan nog steeds het probleem dat ze de schakelaar uit zetten in de garage overigens, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de reden waarom je je lampen kennelijk uit wil hebben als het niet nodig is :)

[ Voor 18% gewijzigd door multikoe op 07-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
multikoe schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:57:
[...]

Oprechte vraag: waarom laat je je lampen niet altijd aan staan?
[EDIT]: je hebt dan nog steeds het probleem dat ze de schakelaar uit zetten in de garage overigens, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de reden waarom je je lampen kennelijk uit wil hebben als het niet nodig is :)
Mijn lampen staan altijd in AUTO behalve bij mist. De garage zet de lampen altijd op UIT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:05:
[...]

Mijn lampen staan altijd in AUTO behalve bij mist. De garage zet de lampen altijd op UIT.
Dat snap ik, maar mijn vraag was waarom je de lampen op AUTO zet en niet op AAN. Ik heb ze namelijk altijd op AAN staan, dan hoef ik nooit op te letten. Ik vraag me dus oprecht af waarom je ze in AUTO zou willen zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
multikoe schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:11:
[...]

Dat snap ik, maar mijn vraag was waarom je de lampen op AUTO zet en niet op AAN. Ik heb ze namelijk altijd op AAN staan, dan hoef ik nooit op te letten. Ik vraag me dus oprecht af waarom je ze in AUTO zou willen zetten.
Omdat je dan dimlicht hebt als het "donker" is en dagrijverlichting als het licht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Leader98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:05:
[...]

Wat bedoel je met die van het vak ernaast hebben?
Tesla heeft de laadpoort rechtsachter, dus het vak links van de laadpaal is voor die laadpaal. De poort van de kia zit iets meer naar links, dus past het daar beter om het vak rechts van de laadpaal te pakken. De kabel van de oudere tesla chargers zijn vrij kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

ninjazx9r98 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:49:
[...]

Omdat je dan dimlicht hebt als het "donker" is en dagrijverlichting als het licht is.
Maar dan moet je nog steeds opletten als de weersomstandigheden er om vragen, vaak genoeg auto’s gezien die tijdens hevige neerslag met fors verminderd zicht alsnog alleen voor DRL voerden en de auto stand blijkbaar niet snapte dat dimlicht en achterlicht toch echt de veiliger keuze zou zijn. Met altijd alles aan kan je er vanuitgaan dat je onder vrijwel alle omstandigheden goed zichtbaar bent, en als dat niet zo is dan doe je je mistlicht achter aan.
Pagina: 1 ... 281 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.