Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36

PeaceNlove

Deugleuter

eltron schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:37:
[...]

De eenmaligheid van de subsidie is per persoon, niet per auto. Dus als jij al een keer SEPP hebt gehad kan dat niet nog een keer. Maar als voor de auto al een keer SEPP is gevraagd dan kan dat wel nog een keer voor de 2e hands subsidie, mits koper nog niet eerder subsidie heeft gehad en de fiscale waarde van de auto lager is dan 45K.
en inderdaad voelt dat lullig als de metallic lak de waarde net boven de 45K heeft gebracht. Voelt ook niet fair zo'n alles of niets loterij. Als ze nu het bedrag boven 45K van de subsidie zouden aftrekken dan kreeg je tenminste nog iets. En dit soort dingen heeft natuurlijk ook weer effect op restwaarde. :'(
Weer wat geleerd, maar ik vind het inderdaad ook een hele rare grens. Maar dat doen we in Nederland tegenwoordig vaker, om dan vervolgens te roepen dat een subsidie niet werkt of juist te goed en dan wordt het vervolgens weer afgeschaft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Bitaktus19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Wishful thinking vermoed ik. Elektrische auto's staan erg lang te koop en de prijzen zijn slecht.
Ik denk dat ze liever de duurdere EV6 in de roulatie houden en het verlies dan maar pakken op de relatief voordelige e-niro.
Denk dat iedereen (in dit topic?) zoals ik die 2e hands een e-niro heeft gekocht of nog is een poging kopen te doen wel merkt hoe populair de e-niro is. Snap 't wel, enige no-nonsense EV die de concurrentie aan kan binnen het budget van "heb een gezin en zoek een flexibele auto" zoek-kader. Vaak tussen de 15-20k budget, veel ruimte voor 4-5, zuinig, weinig onderhoud/betrouwbaar, grote kofferbak/trekhaak/dakkoffer.. veel opties.

En ja, er staan er "genoeg" te koop, maar dat zegt niet zo heel veel, want je zoekt binnen een budget/km-stand/type/jaar/inruil-mogelijkheid en die voldoen aan deze 'gouden standaard' zijn altijd direct weg of hebben al 10 opties als er 1 te koop komt...

Model 3 bijv. daalt wel hard en komt nu in de buurt van de e-niro, maar (vond ik ook) is toch iets te avontuurlijk om meteen je tenen in de EV te dippen, maar geef het nog 1 jaar en die gaan echt wel massaal een 2e leven in, Kona is tik te klein maar zelfde budget.. MG binnen budget weinig range toch veel quirks, Leaf staat ook niet bekend als de beste EV 2e hands.. rest is ver buiten budget (te nieuw nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Ik heb vorig jaar april een Ioniq gekocht met de €2.000 SEPP subsidie.

Vorige maand - na 10 maanden - ingeruild op een e-Niro. Die zit zoals geschreven nét €270 boven de subsidiegrens dus moest het resterende bedrag terugbetalen.

Wist het vooraf maar vond het toch wat zuur (dat vond de RVO medewerker die belde ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41
CT schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:18:
[...]

Denk dat iedereen (in dit topic?) zoals ik die 2e hands een e-niro heeft gekocht of nog is een poging kopen te doen wel merkt hoe populair de e-niro is. Snap 't wel, enige no-nonsense EV die de concurrentie aan kan binnen het budget van "heb een gezin en zoek een flexibele auto" zoek-kader. Vaak tussen de 15-20k budget, veel ruimte voor 4-5, zuinig, weinig onderhoud/betrouwbaar, grote kofferbak/trekhaak/dakkoffer.. veel opties.

En ja, er staan er "genoeg" te koop, maar dat zegt niet zo heel veel, want je zoekt binnen een budget/km-stand/type/jaar/inruil-mogelijkheid en die voldoen aan deze 'gouden standaard' zijn altijd direct weg of hebben al 10 opties als er 1 te koop komt...

Model 3 bijv. daalt wel hard en komt nu in de buurt van de e-niro, maar (vond ik ook) is toch iets te avontuurlijk om meteen je tenen in de EV te dippen, maar geef het nog 1 jaar en die gaan echt wel massaal een 2e leven in, Kona is tik te klein maar zelfde budget.. MG binnen budget weinig range toch veel quirks, Leaf staat ook niet bekend als de beste EV 2e hands.. rest is ver buiten budget (te nieuw nog).
Dat je een e-niro kunt kopen voor 15-20k zegt denk ik wel genoeg... ;). Je praat over een auto van 3-4 jaar oud die 2/3e is afgeschreven.
De belofte dat een EV z'n waarde goed zou houden door toenemende vraag blijkt een ilussie. Kan alleen maar betekenen dat de vraag achterblijft, want aanbod is er nu genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Bitaktus19 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Dat je een e-niro kunt kopen voor 15-20k zegt denk ik wel genoeg... ;). Je praat over een auto van 3-4 jaar oud die 2/3e is afgeschreven.
De belofte dat een EV z'n waarde goed zou houden door toenemende vraag blijkt een ilussie. Kan alleen maar betekenen dat de vraag achterblijft, want aanbod is er nu genoeg.
De vraag zal om meerdere redenen achter blijven, 2e hands auto's zijn gemiddeld genomen gewoon vrij duur, men heeft minder te besteden (veelal), laadinfra laad te wensen over (het hele passencircus) en de onzekerheid m.b.t. wegenbelasting per 2026.

Op dit moment wil ik ook geen nieuw contract afsluiten zolang ik niet weet wat er in 2026 gaat gebeuren met de kosten, ik wil niet dan nog weer 3 jaar vast zitten potentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
CT schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:18:
[...]

Ik ben er zo eentje die zit te tobben to EV or not to EV en de enige twee die in de buurt komen van prijskwaliteit verhouding zijn voor mij de E niro en hyundai Ioniq 38kwh versie. (Kona is net te klein ivm kleine kinders) Maar onder de 20.000 euro zie ik ze niet hoor, nja misschien die uit 2019 met 180.000+ km op de teller. Als je op gaspedaal kijkt is het snel 24.000+ euro

Al word ik bij de E niro wel weer een beetje bang gemaakt door die reduction gear en een ander motor probleem op de verschillende fora. Veel mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:31
@MLPN Lagers in de motoren en reductiebak die versleten zijn komt met regelmaat voor. De dealers repareren (tot nu toe) niet en vervangen de bak/motor. Wat superzonde is. Voor de Ioniq zijn er een paar bedrijven die voor ca. eur 1500 ex de lagers vervangen. Ik denk dat voor eNiro/Kona dit vergelijkbaar is.

Overigens is de 28kWh ioniq ook echt niet gek (zie b.v. youtube bjorn nyland)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:58:
[...]
Weer wat geleerd, maar ik vind het inderdaad ook een hele rare grens. Maar dat doen we in Nederland tegenwoordig vaker, om dan vervolgens te roepen dat een subsidie niet werkt of juist te goed en dan wordt het vervolgens weer afgeschaft
Hier in Vlaanderen ligt de grens op een factuurwaarde (voor nieuwe auto's) op 40K (en voor tweedehands op 60K cataloguswaarde) en geldt (voorlopig) alleen voor 2024.

Dat heb je nu met grenzen. Ze zijn doorgaans forfaitair want je kan moeilijk grenzen gaan opstellen à la tête du client. En wie binnen de grenzen valt is daar bijgevolg best tevreden mee en wie daar buiten valt weer niet. Goed doen voor iedereen is een praktische onmogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
BarryH schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:46:
@MLPN Lagers in de motoren en reductiebak die versleten zijn komt met regelmaat voor. De dealers repareren (tot nu toe) niet en vervangen de bak/motor. Wat superzonde is.
Wellicht sturen ze de oude spullen terug naar de fabriek voor een revisie en wordt puur om tijd te besparen een snelle wissel van alles gedaan?

@MLPN er zit sowieso 7 jaar garantie op, dus binnen die periode dan goed checken en laten repareren.

@CT onder de 20k vind je ze niet hoor die ver onder de 160.000km zitten. Eerder 23k+. En 50% afschrijving na een 5 jaar is volgens mij best redelijk? Er zijn voorbeelden waar het veel erger is. Onderhoudskosten bij Kia zijn echt laag ook.
Ik ga die van mij voorlopig op rijden, hoe mooi nieuwere modellen ook zijn, de meerprijs is het me niet waard en ik weet wat ik nu heb: een goedkope en betrouwbare auto geschikt voor vakanties in heel Europa.
Private lease is een enorme molensteen als je een hypotheek nodig hebt tijdens je contract.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:31
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Wellicht sturen ze de oude spullen terug naar de fabriek voor een revisie en wordt puur om tijd te besparen een snelle wissel van alles gedaan?

@MLPN er zit sowieso 7 jaar garantie op, dus binnen die periode dan goed checken en laten repareren.

@CT onder de 20k vind je ze niet hoor die ver onder de 160.000km zitten. Eerder 23k+. En 50% afschrijving na een 5 jaar is volgens mij best redelijk? Er zijn voorbeelden waar het veel erger is. Onderhoudskosten bij Kia zijn echt laag ook.
Ik ga die van mij voorlopig op rijden, hoe mooi nieuwere modellen ook zijn, de meerprijs is het me niet waard en ik weet wat ik nu heb: een goedkope en betrouwbare auto geschikt voor vakanties in heel Europa.
Private lease is een enorme molensteen als je een hypotheek nodig hebt tijdens je contract.
Nee, dealer moet kapotte motor/bak vernietigen

en bij revisie zou dat als ruilmotor moeten worden aangeboden (Wat idd een goede oplossing zou zijn, al is dat lager vervangen ook geen grote klus)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
MLPN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Ik ben er zo eentje die zit te tobben to EV or not to EV en de enige twee die in de buurt komen van prijskwaliteit verhouding zijn voor mij de E niro en hyundai Ioniq 38kwh versie. (Kona is net te klein ivm kleine kinders) Maar onder de 20.000 euro zie ik ze niet hoor, nja misschien die uit 2019 met 180.000+ km op de teller. Als je op gaspedaal kijkt is het snel 24.000+ euro

Al word ik bij de E niro wel weer een beetje bang gemaakt door die reduction gear en een ander motor probleem op de verschillende fora. Veel mensen last van?
Ze bestaan wel hoor:
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2019-55163002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28

Arfman

Drome!

Interieur heeft zich zo op het eerste oog prima gehouden voor bijna 160k KM's. Goed om te weten :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Maar die is dan wel bijna 5 jaar oud en niet 3 à 4 jaar zoals @Bitaktus19 suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
deejeebv schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Maar die is dan wel bijna 5 jaar oud en niet 3 à 4 jaar zoals @Bitaktus19 suggereert.
Bijna 5 is strikt gezien nog steeds gewoon 4 ;-) 3 jaar oud is goed zoeken, dit is wel een executive, er zouden goedkopere moeten zijn.
Maar als er 1 staat van 3 jaar voor 15k, dan koop ik hem meteen ;-)

Iets nieuwer dan:
https://www.marktplaats.n...igatie-leder-memory-seats

[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 12-03-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
gjcvro schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Bijna 5 is strikt gezien nog steeds gewoon 4 ;-) 3 jaar oud is goed zoeken, dit is wel een executive, er zouden goedkopere moeten zijn.
Maar als er 1 staat van 3 jaar voor 15k, dan koop ik hem meteen ;-)

Iets nieuwer dan:
https://www.marktplaats.n...igatie-leder-memory-seats
Bij zo'n zaak kan je fluiten naar de nog overgebleven fabrieksgarantie toch? Of valt dat wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
MLPN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:39:
Ik zou denken dat dit structurele probleem inmiddels goed bekend en opgelost is. Zou gek zijn als ze ter vervanging een nieuw exemplaar monteren met hetzelfde gebrek en dan hopen dat ze niet massaal na de garantie alsnog terugkomen. Daar komen ze tzt dan echt niet mee weg. Dat ze heel vroeg in het traject nog niet precies wisten hoe en wat, dat zou best kunnen. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in momenteel.

Ook de manier van afhandeling, zonder morren direct duidelijk dat dit onder garantie viel en afspraak voor reparatie/vervanging gemaakt.

Omdat het natuurlijk te maken heeft met de krachten die er tijdens gebruik op komen te staan kan het zijn dat bij zeer rustige rijders het niet of later voorkomt (los van productie/batch verschillen). In tegenstelling tot "normaal" moet je hier dan misschien juist geen auto hebben die "van een oud dametje" geweest is >:)

Weten dus of bij een 2e hands dit al een keer voorgekomen en opgelost is zou mij dan wel gerust stellen, misschien meer dan een auto die nergens last van gehad heeft (tot dan toe). Ook een beetje afhankelijk hoe dicht die laatste dan op de officiele garantietermijn zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
TechLight schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Omdat het natuurlijk te maken heeft met de krachten die er tijdens gebruik op komen te staan kan het zijn dat bij zeer rustige rijders het niet of later voorkomt hlos van productie/batch verschillen). In tegenstelling tot "normaal" moet je hier dan misschien juist geen auto hebben die "van een oud dametje" geweest is >:)
ik kwalificeer mijzelf als een rustige rijder (nog net geen oud vrouwtje), toch is het probleem al bij 47kkm opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MLPN schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:03:
[...]

Bij zo'n zaak kan je fluiten naar de nog overgebleven fabrieksgarantie toch? Of valt dat wel mee.
Nooit over nagedacht, maar volgens mij is alleen een netjes gestempeld boekje voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bokkie72 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:05:
[...]

ik kwalificeer mijzelf als een rustige rijder (nog net geen oud vrouwtje), toch is het probleem al bij 47kkm opgetreden.
Idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De eerste 36000 km. in 3 jaar rustig gereden, maar ga dan vanaf nu maar flink planken om te kijken of het stuk kan? :+

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik ben geen haastige of agressieve rijder (vind ik duh :+ ), maar mag toch wel regelmatig wat vermogen inzetten. Zit nu op bijna 74k km in iets meer 2,5 jaar tijd.

Maar vorig jaar had ik af en toe al zoiets van "ik voel vibratie in de aandrijflijn" en dat is op de dag van vandaag zeker nog niet minder geworden (misschien erger zelfs), is dat herkenbaar binnen het "bekende probleem"?
Mijn nadeel is dat ik slechthorend ben, dus ik zal echt niet alle dingen van de auto horen tenzij het dus harder doorkomt in de auto zelf.
Ik heb een beurt staan voor begin mei (die afspraak is een maand geleden al gemaakt), maar vorige keer toen ik dit aangaf was er "niks".

Wel ben ik onderhand door het 2e setje achterbanden heen (cupping), ok dat zijn de eerdere voorbanden (die zijn rond 40k geloof ik naar achter verplaatst) en toen nieuwe voorbanden gekregen (Premacy 4).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hier 65k km en toch wel vaak plankstroom opgetrokken, en heb nog geen probleem, althans dat denk ik..
Enkel bij lage snelheid als ik koud vertrek lijkt het alsof er iets lichtjes aanloopt bij zachtjes optrekken, is dat al een kenmerk van het probleem? Hoor het alleen als de radio uit staat, voel geen trillingen.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
rokil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:11:
De eerste 36000 km. in 3 jaar rustig gereden, maar ga dan vanaf nu maar flink planken om te kijken of het stuk kan? :+
Altijd rustig gereden (99% Ecomodus, 1% normaal en 0% sportief) en over 70K km een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km) en de motorophanging, gearbox, en uiteindelijk de electromotor zijn ook al vervangen op 45K. Heeft dus waarschijnlijk weinig met de rijstijl te maken maar meer met "geluk" of "ongeluk" inzake het soort lagers dat in de fabriek geplaatst werd en op welk tijdstip.

Trillingen heb ik nooit gevoeld.
Wel een oplopend geluid bij optrekken en regeneratief afremmen (harder dan "normaal" en wordt na verloop van tijd steeds duidelijker, in de beginfase zit het idd nog onder het geluidsniveau van de radio op normale gespreksstand). Is dus duidelijke verbonden aan het draaien (vooruit en achteruit) en toeren opvoeren van de elektromotor.
Hier werd het eerst ook afgeschoven op "de banden". Pas nadat ik aandrong om voor een onderhoudsbeurt mijn opmerking te noteren (het is wel een lease) werd mijn opmerking meer ernstig genomen (en met het gekende resultaat).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 13-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Suicyder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:18:
Ik heb een beurt staan voor begin mei (die afspraak is een maand geleden al gemaakt), maar vorige keer toen ik dit aangaf was er "niks".
Geef bij de volgende onderhoudsbeurt aan wat je bevindingen zijn, dat je op de hoogte bent van het probleem met de lagers en dat ze op de aanvraag tot onderhoud/factuur zetten dat je ze op de hoogte hebt gesteld en wat hun bevindingen zijn na gedegen onderzoek van het probleem. Dan heb je tenminste nog een bewijs van melding moest het probleem zich na verval garantie alsnog manifesteren en kunnen ze ook niet aanhalen dat je hen er nooit op gewezen hebt bij een onderhoudsbeurt.
Het duurt bijna een dag om dat uit te meten/op te nemen om vervolgens dit door te sturen naar KIA voor analyse, de dealer kan dit zelf niet beoordelen en moet na een testrit dus ook afgaan op gehoor/gevoel en dan beslissen om een opname te maken en door te sturen voor evaluatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:45
IvoB2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:09:
[...]

Geef bij de volgende onderhoudsbeurt aan wat je bevindingen zijn, dat je op de hoogte bent van het probleem met de lagers en dat ze op de aanvraag tot onderhoud/factuur zetten dat je ze op de hoogte hebt gesteld en wat hun bevindingen zijn na gedegen onderzoek van het probleem. Dan heb je tenminste nog een bewijs van melding moest het probleem zich na verval garantie alsnog manifesteren en kunnen ze ook niet aanhalen dat je hen er nooit op gewezen hebt bij een onderhoudsbeurt.
Het duurt bijna een dag om dat uit te meten/op te nemen om vervolgens dit door te sturen naar KIA voor analyse, de dealer kan dit zelf niet beoordelen en moet na een testrit dus ook afgaan op gehoor/gevoel en dan beslissen om een opname te maken en door te sturen voor evaluatie.
Ik maak ook altijd een afspraak per tel. En stuur daarna een mail ter bevestiging met opmerkingen en welke onderhoudswerken ze mogen uitvoeren gewoon om gezeik te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:39

MrFish

Untitled

bokkie72 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Heb het bij mijn eSoul (2021) ook gehad, al bij ~15.000 km. Zonder gedoe vervangen en nu al ruim voorbij de 60k zonder problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41
Het was gezellig, maar ik ga jullie verlaten. Sinds vandaag ben ik koos-Kialoos :)

Nu op zoek naar wat anders en het is veel makkelijker praten als je geen inruil hebt. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:06
Ik zit net een artikeltje te lezen over de locatie van de laadaansluiting.
Onze Kia heeft die aan de voorkant en dat is niet de meest gebruikte locatie, als je zo naar het aanbod van de diverse elektrische auto's kijkt.

Ondertussen heb ik twee jaar lang in vele landen aan AC en DC laders gestaan en eigenlijk vond ik de aansluiting op onze Kia ideaal en ik ben maar heel weinig situaties tegen gekomen, waar ik een probleem had om de kabel makkelijk te plaatsen.
Voor mijn gevoel moet je met een aansluiting aan de zijkant vaker even opletten hoe je je auto neerzet, of daar meer manoeuvres voor uithalen.

Nu begrijp ik dat het een persoonlijke voorkeur is, maar als ik een andere elektrische auto zou gaan uitzoeken, zou de locatie van de laadaansluiting voor mij best iets zijn wat de keuze medebepaalt. En ik begrijp niet waarom je hem relatief weinig aan de voorkant ziet.
Okay, ik begrijp dat de voorkant meer onderhevig is aan (rij-)wind, vuil en in de winter misschien eerder voor problemen met sneeuw of ijs veroorzaakt.

https://e-drivers.com/ond...jk-of-erg-moeilijk-maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:41
bnwgraaf schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:10:
Onze Kia heeft die aan de voorkant en dat is niet de meest gebruikte locatie, als je zo naar het aanbod van de diverse elektrische auto's kijkt.

Ondertussen heb ik twee jaar lang in vele landen aan AC en DC laders gestaan en eigenlijk vond ik de aansluiting op onze Kia ideaal en ik ben maar heel weinig situaties tegen gekomen, waar ik een probleem had om de kabel makkelijk te plaatsen.
Voor mijn gevoel moet je met een aansluiting aan de zijkant vaker even opletten hoe je je auto neerzet, of daar meer manoeuvres voor uithalen.

Nu begrijp ik dat het een persoonlijke voorkeur is, maar als ik een andere elektrische auto zou gaan uitzoeken, zou de locatie van de laadaansluiting voor mij best iets zijn wat de keuze medebepaalt. En ik begrijp niet waarom je hem relatief weinig aan de voorkant ziet.
Okay, ik begrijp dat de voorkant meer onderhevig is aan (rij-)wind, vuil en in de winter misschien eerder voor problemen met sneeuw of ijs veroorzaakt.

Ik vind de locatie eigenlijk ook wel prima. Ik vind het ook wel prettig om voorruit in te kunnen parkeren, dan heb je toch wat meer controle over waar je de poort precies plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Bij de Ioniq zit ie links aan de zijkant (waar normaal de tankdop zit). Dat is een paar keer heel onhandig geweest, vooral bij FastNed en krappe lokale laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Laatst online: 16-09 11:55

Ik heb ooit van een dealer gehoord dat de laadpoort aan de voorkant erg onvoordelig uit kan pakken bij schade en dat de kans op schade aan de voorzijde relatief groot is. Met andere woorden, ook bij kleinere aanrijdingen etc moet de hele laad module vervangen worden. Kan me zo voorstellen dat dit meespeelt.

Persoonlijk vind ik achteruit inparkeren makkelijker, denk eigenlijk dat de positie op de nieuwe EV6 etc prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

Heb een paar keer gehad dat de paal ergens halverwege de parkeerplaats staat, zeg maar ter hoogte van de voordeur. Dan is het wel heel onhandig om gewoon in het vak te staan, want dan moet je die dikke kabel om je auto heen vouwen. oplossing was om dan de auto maar half in het vak te zetten, waardoor de kont eigenlijk buiten het vak "hangt".
Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.tankpro.nl/wp-content/uploads/2023/06/EV-Box-400-kW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Heb een paar keer gehad dat de paal ergens halverwege de parkeerplaats staat, zeg maar ter hoogte van de voordeur. Dan is het wel heel onhandig om gewoon in het vak te staan, want dan moet je die dikke kabel om je auto heen vouwen. oplossing was om dan de auto maar half in het vak te zetten, waardoor de kont eigenlijk buiten het vak "hangt".
Dit idee dus:
[Afbeelding]
Ja, alle opstellingen bestaan, dus er is altijd wel een situatie dat het lastiger is.
De laders op jouw foto heb ik ook wel eens gehad, dan valt het met de e-Niro niet mee.

Uiteindelijk is het ook voorkeur een situatie afhankelijk, maar persoonlijk vind ik voorop in de meeste situaties het prettigst.

Wat meer: met brandstof auto's gebeurt dat minder: bijna alle brandstof automaten staan aan de zijkant en bijna nooit op de kopse kant.
Alhoewel, dan zit je weer met de tankdop aan de linker of rechter kant!
Maar daar is het wel meer standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoffa75
  • Laatst online: 14-09 18:37
Aan de voorkant vind ik prettig werken, behalve als ik op fabrieksterreinen verplicht achteruit dien in te parkeren: in veel gevallen haalt de 5m-kabel de laadpaal dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:51
hoffa75 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:19:
Aan de voorkant vind ik prettig werken, behalve als ik op fabrieksterreinen verplicht achteruit dien in te parkeren: in veel gevallen haalt de 5m-kabel de laadpaal dan niet.
Bij ons is het ook standaard achteruit inparkeren, m.u.v. de EV's die aan het laden zijn
Idee achter het achteruit inparkeren is de safety om snel de voertuigen te laten verplaatsen bij calamiteiten.
Echter dit gaat niet op voor aan de kabel hangende EV's ongeacht in werlke richting ze geparkeerd staan, vandaar de logsiche uitzondering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
De leaserijders bij ons kunnen hiervoor een extra lange kabel aanvragen. De prive rijders uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TechLight schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:50:
Mijn ratelende motor van MY19 wordt binnenkort ook vervangen. Ik begon af en toe een wat bubbelend of borrelend (meer dan ratelend) geluid te horen bij afremmen op de recuperatie. Bij optrekken en uitrollen was er (nog) niets aan de hand.
Wat ik niet vermoed had, maar eigenlijk wel logisch: de auto is op de snelweg ook een stukje stiller geworden. Ik dacht dat het geluid wat ik al een tijd hoorde van de banden kwam die langzaam maar zeker bij afslijten meer geluid gaan produceren, maar dat blijkt dan toch ook vooral het issue met de lagers geweest te zijn. Heerlijk weer zo'n stillere auto 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Ik krijg geregeld de melding koelvloeistof spanningsregelaar te laag.
Ik weet dat hier een terugroepactie voor is kent iemand het nr of de benaming van dit TSB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:15

13art

Moderator Mobile
oldie127 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 02:03:
Ik krijg geregeld de melding koelvloeistof spanningsregelaar te laag.
Ik weet dat hier een terugroepactie voor is kent iemand het nr of de benaming van dit TSB
Even de Kia dealer/garage bellen?

En wanneer je je kenteken invoert op de website van de rdw dan zie je meteen of er nog terugroepacties voor jouw auto open staan.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 16-03-2024 07:13 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:12:
[...]

En wanneer je je kenteken invoert op de website van de rdw dan zie je meteen of er nog terugroepacties voor jouw auto open staan.
Dat laatste was bij mijn auto dus niet het geval: ee stonden op de rdw website geen openstaande terugroep acties.

Toch is ook bij mij onlangs de koelvloeistof wissel gedaan nadat ik meerdere keren de melding kreeg.

Overigens hoefde ik alleen maar te vertellen van de melding en de medewerker plande gelijk aan al de vloeistof wissel in op een manier waaruit bleek dat dit regelmatig bij de diverse Kia's optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
TechLight schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:03:
[...]

Wat ik niet vermoed had, maar eigenlijk wel logisch: de auto is op de snelweg ook een stukje stiller geworden. Ik dacht dat het geluid wat ik al een tijd hoorde van de banden kwam die langzaam maar zeker bij afslijten meer geluid gaan produceren, maar dat blijkt dan toch ook vooral het issue met de lagers geweest te zijn. Heerlijk weer zo'n stillere auto 👍
Bij hoeveel km had je er nu last van? En deed de garage nog moeilijk of was het zo geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TechLight schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:03:
[...]
Heerlijk weer zo'n stillere auto 👍
En dan te bedenken dat die e-Niro helemaal niet zo'n stille EV is...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
MLPN schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:51:
Bij hoeveel km had je er nu last van? En deed de garage nog moeilijk of was het zo geregeld?
net voor de 80k ontdekt, zit er nu iets boven. Bijna 5 jaar oud momenteel. Garage deed absoluut niet moeilijk. Ben langsgeweest met gekuidklacht, medewerker heeft een rondje meegereden en had het direct door. Geluidsopname gemaakt en afspraak gemaakt onder garantie.
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
En dan te bedenken dat die e-Niro helemaal niet zo'n stille EV is...
Het zegt vooral dat het er langzaam insluipt en dan merk je het minder goed op dan wanneer iets in 1x optreedt. En het is natuurlijk ook relatief. Mijn vorige auto was nog een stuk lawaaiiger, dus misschien ben ik niet kritisch genoeg O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
13art schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:12:
[...]

Vergeten te melden ben België dus rdw gaat hem niet worden. Nu bij het volgende onderhoud wou ik het melden maar wil geen gezeik ivm de kosten. Vorige maal ook moeten betalen voor een firmware update van de front radar klein bedrag maar als iets niet werkt zoals het hoort is toch garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:06
janne_nl schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:00:
De leaserijders bij ons kunnen hiervoor een extra lange kabel aanvragen. De prive rijders uiteraard niet.
Raar, het argument van veiligheid werkt in dat geval zelfs averechts, voor afkoppelen moet j e nl. aan 2 kanten van je auto iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MDB1106 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Raar, het argument van veiligheid werkt in dat geval zelfs averechts, voor afkoppelen moet j e nl. aan 2 kanten van je auto iets doen.
Dat nadeel heb je bij een gekoppelde EV sowieso, het gaat vooral om het direct de juiste kant op kunnen draaien in deze zones.
Ik moet binnenkort ook naar zo'n zone, even kijken hoe ik het aldaar op kan lossen, eerste keer maar met volle lading heen en eens kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MDB1106 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:15:
[...]

In geval van haast kun je de kabel prima laten liggen, aangesloten op de laadpaal, dus hoef je maar 1 kant los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Laatst online: 16-09 16:55
Mijn e-Niro van 2021 geeft soms een waarschuwing voor de accuspanning.
Dan krijg je in je connect app een oranje symbooltje, het gaat om de 12V accu.
Vervolgens heb ik wel eens in de ochtend gezien dat deze werd bijgeladen uit de grote accu, groen knipperende led op het dashboard, de waarschuwing is daarna weer weg.

Nu willen wij volgend jaar een lange vakantie doen en de auto blijft 6 weken thuis.

Is het handig/dom om in die periode de 12V accu af te koppelen aangezien ik gelezen heb dat dit bijladen maar een keer of 10 zou plaatsvinden.. en dan stopt.
En er blijft natuurlijk van alles actief in de auto, alarm, ontvanger voor sleutels etc.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een goed advies?

Groeten Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
@Mikkem
Probleem met Kia connected services was piece of cake.

Het email adres moet achter de schermen goed gezet worden.

Ivm overzetten auto naar prive, kon ik de auto niet meer registreren op hetzelfde email adres. Dus die van mijn vrouw gebruikt.

Toen kreeg ik de INV-HDSID foutmelding.
Vandaag hebben ze bij KIA (ik moest voor de velgenwissel) het email adres aangepast. 2 uur later deed alles het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Nelis13 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:08:
@Mikkem
Probleem met Kia connected services was piece of cake.

Het email adres moet achter de schermen goed gezet worden.

Ivm overzetten auto naar prive, kon ik de auto niet meer registreren op hetzelfde email adres. Dus die van mijn vrouw gebruikt.

Toen kreeg ik de INV-HDSID foutmelding.
Vandaag hebben ze bij KIA (ik moest voor de velgenwissel) het email adres aangepast. 2 uur later deed alles het weer.
Dat is mooi!

Bij mij loopt de data nog altijd enkele dagen achter helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
SoFTSTuFF schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:21:
Mijn e-Niro van 2021 geeft soms een waarschuwing voor de accuspanning.
Dan krijg je in je connect app een oranje symbooltje, het gaat om de 12V accu.
Vervolgens heb ik wel eens in de ochtend gezien dat deze werd bijgeladen uit de grote accu, groen knipperende led op het dashboard, de waarschuwing is daarna weer weg.

Nu willen wij volgend jaar een lange vakantie doen en de auto blijft 6 weken thuis.

Is het handig/dom om in die periode de 12V accu af te koppelen aangezien ik gelezen heb dat dit bijladen maar een keer of 10 zou plaatsvinden.. en dan stopt.
En er blijft natuurlijk van alles actief in de auto, alarm, ontvanger voor sleutels etc.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een goed advies?

Groeten Jan Willem
Ik zou mijn eigen e-Niro wel zes weken durven laten staan, maar ik heb nog nooit die 12V waarschuwing gehad. Dat lijkt er wel op te duiden dat jouw 12V accu het moeilijk heeft. Hij wordt dan wel elke 24 uur afgetopt, maar in een normale situatie zou die accu altijd voldoende gevuld moeten zijn.

Of je de accu moet loskoppelen voor zes weken, dat klinkt mij niet prettig in de oren. Ik kan me voorstellen dat die 12V accu allerlei systemen voedt die de grote accu beschermen/managen. Maar ik geef toe: ik heb hier te weinig verstand van ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Net terug van de dealer voor onderhoud 70K.
De MY2019 71K km zijn accu heeft nog een SoH van 100%.
De volgende gebruiker hopelijk september dit jaar) krijgt dus nog een optimale accu onder zijn gat geschoven. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

En gisteravond was het nu echt goed raak. 12v accu wederom helemaal leeg na 3 a 4 minuten zitten in de auto. Niks speciaals, enkel de lichtjes die aan gaan wanneer een deur open / dicht gaat. De vriendelijke ANWB meneer heeft de accu door gemeten en een jump gegeven. Hij kon mij om 23:45 vertellen dat de 12v accu serieus kapot is, iets met veel minder werkende cellen dan normaal. Ik heb hem niet exact gevraagd om amperage / voltage niveaus, ik wou gewoon lekker me bedje in :)

Ik ga dadelijk richting Amsterdam om een nieuwe Varta C6 Silver Dynamic 12V 52Ah te halen. Dan kan die Varta accu vanmiddag / vanavond nog in de auto voordat ik deze zaterdag naar Oostenrijk toe ga. Geen zin om met een defect onderdeel naar het (koude) buitenland te rijden.

Edit: vestiging Amsterdam was helaas dicht i.v.m. ziekte van personeel. Ik hoop dat hij morgen aan komt... Fingers crossed.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 21-03-2024 22:44 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Sinds gisteravond klopt de informatie in Mijn Kia over kilometerstand, laad% en locatie. 23 dagen na aanschaf / activering.

Nu hopen dat het bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik lees het hier regelmatig en heb ook een e-Niro. My22, maar waar zie ik in de app de km stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 17:54
janne_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:13:
Ik lees het hier regelmatig en heb ook een e-Niro. My22, maar waar zie ik in de app de km stand?
Ga in de app naar Status, klik op Vehicle report onderop bij vehicle management. Daarna op het 2e tabblad Diagnostic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASracing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Ga in de app naar Status, klik op Vehicle report onderop bij vehicle management. Daarna op het 2e tabblad Diagnostic.
Goh, dat zit ver weg bij jullie! De app van de MY19 geeft de km-stand gewoon op het eerste scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCZoz9GSi31o6Nu6ACNojez-0Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDcMuHowl5QSabmi8sfg2Xqy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 22-03-2024 08:13 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Goh, dat zit ver weg bij jullie! De app van de MY19 geeft de km-stand gewoon op het eerste scherm.

[Afbeelding]
Inderdaad! Is er in elk geval iets beter aan de MY19 app :)
Nog bedankt voor de tip voor die mobiele starter, heb er nu ook een die precies in de middenconsole past, erg prettig idee om dit te hebben gezien de verhalen die af en toe voorbijkomen.

411 actieradius met 86% is wel erg lekker trouwens, je rijdt zeker weinig snelweg?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-03-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Inderdaad! Is er in elk geval iets beter aan de MY19 app :)
8)
Nog bedankt voor de tip voor die mobiele starter, heb er nu ook een die precies in de middenconsole past, erg prettig idee om dit te hebben gezien de verhalen die af en toe voorbijkomen.
(y)
411 actieradius met 86% is wel erg lekker trouwens, je rijdt zeker weinig snelweg?
De laatste ritten waren idd voornamelijk regio en taxiritten (ANWB Automaatje), hoewel toch ook wel enige rustige snelwegkilometers.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo! Zijn er verschillen tussen een e-Niro MY20 en MY22 in de executive versie?
Qua opties bijv, of iets anders? Of zijn dit exact dezelfde auto's?

Ik wil volgend jaar de Prius Plug-inruilen voor een e-Niro omdat ik dat constant pluggen zat wordt (max bereik nu 15-16 km. (heb eigen oprit) Aangezien de Niro-EV er wel blitzer uitziet maar niet sneller kan laden en eigenlijk vooral een looks-update is, volgens mij dan, lijkt mij de oude Niro een verstandigere rationelere keuze.

Als ik een executive zoek, met 3 Fase lader en warmtepomp, is dat dan de meest complete uitvoering?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:28:
Hallo! Zijn er verschillen tussen een e-Niro MY20 en MY22 in de executive versie?
Qua opties bijv, of iets anders? Of zijn dit exact dezelfde auto's.
Volgens mij zit er sowieso in de 22 versie geen fysieke VESS knop meer zodat je die niet in en uit kan schakelen. Dat is voor mij persoonlijk het meest belangrijke punt zodat ik niet de hele straat wakker maak om 23:00 uur s'nachts met inparkeren.
Als ik een executive zoek, met 3 Fase lader en warmtepomp, is dat dan de meest complete uitvoering?
In Nederland: correct. Sommige Duitse versies hebben de naam "Spirit" en hebben de zelfde uitrusting als de Executive uitvoering. Maar ik moet zeggen: tenzij je de elektrische verstelbare bestuurdersstoel echt heel kek vindt en stoel-ventilatie voorin een must vindt zou de dynamicplus versie ook meer dan prima zijn. Tenminste zo kan ik het mij herinneren. Leuke extra's zoals draadloos opladen van telefoons klinkt leuk maar is veel te langzaam, zelfs voor draadloos opladen standaard.

[ Voor 37% gewijzigd door Yariva op 22-03-2024 11:54 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ASracing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Hm ja. Had ik dan toch al gezien, maar staat altijd al op 0. De andere functionaliteiten in de app werken volgens mij.

Iemand een idee hoe ik die km stand een schop geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook Kia e-Niro's uit 2020 of 2022 met een HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Hm ja. Had ik dan toch al gezien, maar staat altijd al op 0. De andere functionaliteiten in de app werken volgens mij.

Iemand een idee hoe ik die km stand een schop geef.
Heel af en toe loopt hij bij mij achter, maar hij zou gewoon mee moeten komen met de andere informatie als je synchroniseert. Heb je in het Status-scherm al eens naar beneden getrokken? Daarmee ververs je de gegevens. Je kunt ook op het cirkeltje drukken rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Verversen doe ik (veel te vaak), met name tijdens het laden of na het rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:25:
Zijn er ook Kia e-Niro's uit 2020 of 2022 met een HUD?
Nee, is volgens mij voor die generatie enkel een Hyundai Kona-feature (de Kona is qua EV platform nagenoeg identiek aan de e-Niro).
De HUD is denk ik voor Kia Niro pas geintroduceerd met de Niro EV, die een eigen topic heeft: Het grote Niro EV topic

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-03-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Yariva schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:40:
........................

In Nederland: correct. Sommige Duitse versies hebben de naam "Spirit" en hebben de zelfde uitrusting als de Executive uitvoering. Maar ik moet zeggen: tenzij je de elektrische verstelbare bestuurdersstoel echt heel kek vindt en stoel-ventilatie voorin een must vindt zou de dynamicplus versie ook meer dan prima zijn. Tenminste zo kan ik het mij herinneren. Leuke extra's zoals draadloos opladen van telefoons klinkt leuk maar is veel te langzaam, zelfs voor draadloos opladen standaard.
Daar zitten toch wel een paar flinke verschillen tussen! Niet iedereen vindt deze natuurlijk evenbelangrijk, maar toch...
Vergeleken met de Executive(Line) mist de Duitse Spirit standaard de volgende zaken:
- Lederen bekleding (wel leverbaar in optiepakket)
- Elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie (wel leverbaar in optiepakket)
- Stoelventilatie (wel leverbaar in optiepakket)
- Schuif/kanteldak
- 3 fase lader (wel leverbaar in optiepakket)

Wel zit er op de Spirit op de 64kWh standaard een warmtepomp.

Oh ja, ook de losse Type 2 laadkabel zat er in Duitsland niet standaard bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de Nederlandse Executive versie is gewoon de meest uitgebreide en beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:19:
Dus de Nederlandse Executive versie is gewoon de meest uitgebreide en beste optie.
Bij de 2017 hybride Niro die ik had was de Belgische topversie (Sense) completer dan de Nederlandse Executiveline (parkeersensoren voor en 230V aansluiting).

Mogelijk is dat nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Daar zitten toch wel een paar flinke verschillen tussen! Niet iedereen vindt deze natuurlijk evenbelangrijk, maar toch...
Zat er in de duurdere versie niet ook een Harman Kardon geluidssysteem en in de overige versies de plebs-versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Yariva schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:16:
En gisteravond was het nu echt goed raak. 12v accu wederom helemaal leeg na 3 a 4 minuten zitten in de auto. Niks speciaals, enkel de lichtjes die aan gaan wanneer een deur open / dicht gaat. De vriendelijke ANWB meneer heeft de accu door gemeten en een jump gegeven. Hij kon mij om 23:45 vertellen dat de 12v accu serieus kapot is, iets met veel minder werkende cellen dan normaal. Ik heb hem niet exact gevraagd om amperage / voltage niveaus, ik wou gewoon lekker me bedje in :)

Ik ga dadelijk richting Amsterdam om een nieuwe Varta C6 Silver Dynamic 12V 52Ah te halen. Dan kan die Varta accu vanmiddag / vanavond nog in de auto voordat ik deze zaterdag naar Oostenrijk toe ga. Geen zin om met een defect onderdeel naar het (koude) buitenland te rijden.

Edit: vestiging Amsterdam was helaas dicht i.v.m. ziekte van personeel. Ik hoop dat hij morgen aan komt... Fingers crossed.
Nou hij zit erin. Kind kan de was doen, ik ga met een gerust hart op vakantie! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mikkem schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:38:
Mogelijk is dat nog steeds zo.
In de e-Niro 2019 versie zitten eveneens parkeersensoren voor- en achteraan en een 230V stekker aansluiting achteraan.
De e-Niro wordt nu niet meer gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
IvoB2 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:53:
[...]

In de e-Niro 2019 versie zitten eveneens parkeersensoren voor- en achteraan en een 230V stekker aansluiting achteraan.
De 230v aansluiting alleen in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

deejeebv schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:01:
[...]

En Duitsland ;) Hoewel ik van die van mij nog zelden gebruik heb gemaakt.

Wel 1 ding wat echt super vet is: mijn DJ paneel werkt er mee. Dus je kan de auto ergens in het bos meer zetten, speakers a 20w aan, mengpaneel aan en je kan overal een feestje bouwen zonder ronkende motor. Echt heel vet :P

Ps: nu niet afvragen waarom mijn 12v batterij kapot is gegaan (grapje natuurlijk) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
deejeebv schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:01:
[...]

En ook in de Duitse Spirit.
multikoe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Zat er in de duurdere versie niet ook een Harman Kardon geluidssysteem en in de overige versies de plebs-versie?
JBL, maar volgens mij valt dat onder Harman Kardon?
Al meen ik me te herinneren dat er ergens ook e-Niros werden verkocht met speakers met Harman Kardon label...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:28:
Qua opties bijv, of iets anders? Of zijn dit exact dezelfde auto's?

Ik wil volgend jaar de Prius Plug-inruilen voor een e-Niro omdat ik dat constant pluggen zat wordt (max bereik nu 15-16 km. (heb eigen oprit) Aangezien de Niro-EV er wel blitzer uitziet maar niet sneller kan laden en eigenlijk vooral een looks-update is, volgens mij dan, lijkt mij de oude Niro een verstandigere rationelere keuze.

Ik dacht dat de Nederlandse uitvoering van de MY22 geen warmtepomp heeft omdat de importeur het onzin vond voor ons klimaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
IvoB2 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Die parkeersensoren voor en achter zitten ook op de Nederlandse 2019 e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Volgens mij is er al eerder over gesproken, maar heeft iemand ervaring met een daktent of skibox op het dak die iets kan vertellen over het verschil in verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
bnwgraaf schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:14:
Volgens mij is er al eerder over gesproken, maar heeft iemand ervaring met een daktent of skibox op het dak die iets kan vertellen over het verschil in verbruik?
Als je beetje rustig rijdt valt het verschil wel mee, ca.10% (dakkoffer).
Trekhaakkoffer is gunstiger, dan is effect verwaarloosbaar (Helaas heb ik ze voor de wintersport allebei nodig)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Google is wel aanzienlijk pessimistischer en heeft het bij een daktent over 30% hoger verbruik. (Bij een elektrische auto)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

En we zijn weer in Oostenrijk. Tot de Duitse / Oostenrijkse grens een gemiddeld verbruik van 16kwh / 100km. Eenmaal in Oostenrijk is het verbruik flink gestegen na flink klimmen. Overal met 100 gekacheld, heerlijk ontspannen rit. Reis schema:

Vertrek Vanuit NL
2 Tesla laadstations
1 tussenstop (hotel) in Ulm met Tesla supercharger op 50 meter lopen.
1x nog laden vlak voor aankomst bij een Tesla charger van ~60 naar 80%
Aankomst op bestemming.

Die laatste stop van 60 naar 80 was wel echt om te janken. Hele koude accu, ik zat op 65% op 23kWh. Een half uur gedaan om te laden van 60-75%. Standaard ben ik een half uur kwijt met 20-65%

Beetje off-topic maar tegelijk onderstreept het de zuinigheid van de eNiro wel
Al met al ongeveer 65 euro kwijt inclusief stroom voor de terugweg excl. Tesla abbonement a 13 euro per maand. Zeer content en de auto heeft het weer fantastisch gedaan. Niet helemaal gelukt om zonder ABRP te navigeren omdat ik specifiek op zoek was naar Tesla laadpunten. Als ik dit niet had gedaan dan was het zeker gelukt, genoeg oplaad puntjes.

Gek genoeg kreeg ik het niet voor elkaar met Waze om Tesla te prefereren. Maar dat is een discussie voor een ander topic :)

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 24-03-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Toen ik vanmiddag terug reed, was ineens de paarse zweem weg van het infotainment-systeem, had nu meer een blauw patroon. Iemand zoiets eerder ervaren?

MY21...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
jaro431 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:20:
Toen ik vanmiddag terug reed, was ineens de paarse zweem weg van het infotainment-systeem, had nu meer een blauw patroon. Iemand zoiets eerder ervaren?

MY21...
Bijzonder. Ik heb even gekeken, maar er is ook niet zoiets als een theme dat je per ongeluk kunt veranderen.. Kloppen de kleuren van andere onderdelen wel (maps, radio)? Anders is je scherm misschien gewoon stuk. Ook computer-monitoren vallen wel eens om en laten dan een kleur minder zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 14:06
Sinds zondag heb ik onderstaande scheur in de laadklep. Volgens Kia moet het externe schade zijn, want het kan natuurlijk niet aan Kia zelf liggen...ik weet dat er meer mensen in dit forum hebben gepost met een scheur, lijkt dit een beetje op onderstaande scheur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S57Kl7_CXvwB6tw5vvP8eyC5Bqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8WTVAJvenDFHuRdjOQKm7LB5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Marieke2006 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:03:
Sinds zondag heb ik onderstaande scheur in de laadklep. Volgens Kia moet het externe schade zijn, want het kan natuurlijk niet aan Kia zelf liggen...ik weet dat er meer mensen in dit forum hebben gepost met een scheur, lijkt dit een beetje op onderstaande scheur?

[Afbeelding]
Nee, bij mij betreft het een klein haarscheurtje rechtsboven.
Dit ziet er uit alsof iets of iemand tegen de geopende laadklep is geknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, wel nog iets minder groot. Maar werd ook gezien als eigen toedoen helaas, terwijl het een bekende zwakke plek is van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marieke2006
The__Virus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Ik had hetzelfde, wel nog iets minder groot. Maar werd ook gezien als eigen toedoen helaas, terwijl het een bekende zwakke plek is van de auto.
Normaliter zou ik zeggen 'het is lease, laat de leasemaatschappij het lekker uitzoeken', maar het contract is bijna afgelopen dus die willen niet meer repareren.
Ik had wel de planning om het contract nog een jaar te verlengen, maar dat was nog niet opgestart. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik heb al meer dan een jaar een vervangende laadklep in bestelling staan (toen nog lease, inmiddels prive in bezit), zijn ook niet op korte termijn te krijgen ook lijkt het. En de dealer gaf aan dat het best een gedoe is voor ze om die laadklep eraf te krijgen, halve voorkant moet blijkbaar los.
Leek bij mij onder garantie opgelost te gaan worden, maar duurt allemaal erg lang..

Deze barst is nog wel goed zelf te lijmen denk ik, mits je deze er zelf goed af kan halen, en daar zal het probleem zitten.

@Marieke2006 In jouw geval dus eerst dat contract verlengen en dan opnieuw ter reparatie aanbieden?

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-03-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marieke2006
Ik heb het probleem inmiddels vakkundig over de schutting gegooid naar onze lease coordinator... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Laatst online: 16-09 11:55
Marieke2006 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Normaliter zou ik zeggen 'het is lease, laat de leasemaatschappij het lekker uitzoeken', maar het contract is bijna afgelopen dus die willen niet meer repareren.
Ik had wel de planning om het contract nog een jaar te verlengen, maar dat was nog niet opgestart. Hmm.
Misschien gewoon aangeven? ik wil er best langer in rijden maar dan moet wel die klep heel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

[Afbeelding]
Nope, ik heb inderdaad ook een klein scheurtje, maar dat zit rechtsboven in de flens. Wat jij hebt lijkt inderdaad wel een scheur die met enige kracht is veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
multikoe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Bijzonder. Ik heb even gekeken, maar er is ook niet zoiets als een theme dat je per ongeluk kunt veranderen.. Kloppen de kleuren van andere onderdelen wel (maps, radio)? Anders is je scherm misschien gewoon stuk. Ook computer-monitoren vallen wel eens om en laten dan een kleur minder zien.
Vandaag weer gewoon paars 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
jaro431 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Vandaag weer gewoon paars 8)7
Had je gisteren een gekleurde bril op? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]
Het vervelende met deze klep is dat die zwak is en dat hij alleen aan de uiteinden steunt: bij het scharnier en bij het uiterste puntje aan de rechter kant.

Om de klep te openen moet je erop drukken en dan ben je snel geneigd om in het midden te drukken. En om het erger te maken gaat de klep niet makkelijk open, waardoor je harder gaat drukken of zelfs met de vuist een stomp in het midden geeft. dan krijg je dit soort schade gemakkelijk.

Ik had al heel snel voortekenen van zo'n schade en daarom heb ik me (en mijn vrouw) aangeleerd om alleen op die rechter punt te duwen. Dáár zit de vergrendeling en dáár moet de kracht voor het openen dus ook heen.
De scheur is hier gelukkig niet doorgezet.

Hoop dat dit anderen ook helpt...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:35:
[...]

Het vervelende met deze klep is dat die zwak is en dat hij alleen aan de uiteinden steunt: bij het scharnier en bij het uiterste puntje aan de rechter kant.

Om de klep te openen moet je erop drukkenen dan ben je snel geneigd om in het midden te drukken. En om het erger te maken gaat de klep niet makkelijk open, waardoor je harder gaat drukken of zelfs met de vuist een stomp in het midden geeft. dan krijg je dit soort schade gemakkelijk.

Ik had al heel snel voortekenen van zo'n schade en daarom heb ik me (en mijn vrouw) aangeleerd om alleen op die rechter punt te duwen. Dáár zit de vergrendeling en dáár moet de kracht voor het openen dus ook heen.
De scheur is hier gelukkig niet doorgezet.

Hoop dat dit anderen ook helpt...
Ik kan dat wel bevestigen. Ben zelf nooit op idee gekomen om ergens anders te drukken dan op rechterpunt.
En (dus) ook geen schade.

Instructieboekje geeft aan dat je op het pictogram op de laadklep moet drukken. zie plaatje (maar staat ook in de tekst):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCHNXpw3_D70XQwnJYOG5NruE7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QomBw0dO7jMlzMyZlWkhHSF9.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
eltron schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Ik kan dat wel bevestigen. Ben zelf nooit op idee gekomen om ergens anders te drukken dan op rechterpunt.
En (dus) ook geen schade.

Instructieboekje geeft aan dat je op het pictogram op de laadklep moet drukken. zie plaatje (maar staat ook in de tekst):

[Afbeelding]
Ik heb er ook al 3 jaar een klein scheurtje inzitten, aan de rechter bovenkant, 2 cm van de punt.
In het begin drukte ik op de uiterste punt bij het openen, wat wellicht bijgedragen heeft aan de scheur vorming. Ik heb er nooit op geslagen of gebonkt, bij vastvriezen (ooit wel eens gehad) een föhn erop en in een paar tellen is die dan los.
Sinds 3 jaar druk ik alleen op het logo (stekkertje) , zoals @eltron aangeeft, waar je volgens het instructieboekje dus ook moet drukken, en de scheur is stabiel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vandaag wel weer een bijzondere ervaring. Kreeg bij de Kia dealer na de beurt een lange lijst van punten die door de monteur waren gecheckt, o.a.:

- roetfilter
- Ad blue
- Reservewiel
- aandrijfriemen
- distributieriem
- bougies
- versnellingsbak

Gelukkig was het allemaal in orde. Ik moet er ook niet aan denken dat ze proberen de bougies of de distributieriem te vervangen. 8)7

Wel het voorstel om de koelvloeistof van de batterij te vervangen (€ 300). Ik had al ja gezegd toen ik bedacht dat dit onlangs nog bij terugroepactie was gebeurd. O ja, dan was het niet nodig.

Het blijft wel opletten geblazen. Een gewaarschuwd mens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:34
Ik heb 3 weken geleden mijn auto ingeleverd en kreeg nog even de 'afrekening' van de auto. Of ik nog even 300 euro wilde aftikken vanwege schade aan de voorbumper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kThQwi8iJ2hWDdgR034eMUUsX-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUHfmZ5nD3gZK1H8Wf1x3G6Z.png?f=fotoalbum_large

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb nooit iets geraakt en deze 'schade' zit er al langer op (ik gok 1jaar+). Het lijkt alsof het wat gebladerd is, verder geen krassen, deukjes of wat dan ook. Voor een auto van 2,5j oud met 44k km op de teller vind ik dit wel lichtelijk overdreven, ga hier aangeven het niet mee eens te zijn en het 'normale' wear en tear vind.

EDIT: even het 'inname protocol' erbij genomen van het contract:
3) Acceptabele gebruikersbeschadigingen

• Krassen die gepolijst kunnen worden en kleiner zijn dan 10 cm
• Beschadigingen kleiner dan 24 mm en niet dieper dan 2 mm
• Beschadigingen aan bumpers, spiegels en flankbescherming kleiner dan
het formaat creditcard ( 8,5 cm X 5,5 cm)

• Beschadiging aan spiegels kleiner dan 24 mm

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 27-03-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:04:
Ik heb 3 weken geleden mijn auto ingeleverd en kreeg nog even de 'afrekening' van de auto. Of ik nog even 300 euro wilde aftikken vanwege schade aan de voorbumper:

[Afbeelding]

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb nooit iets geraakt en deze 'schade' zit er al langer op (ik gok 1jaar+). Het lijkt alsof het wat gebladerd is, verder geen krassen, deukjes of wat dan ook. Voor een auto van 2,5j oud met 44k km op de teller vind ik dit wel lichtelijk overdreven, ga hier aangeven het niet mee eens te zijn en het 'normale' wear en tear vind.

EDIT: even het 'inname protocol' erbij genomen van het contract:

[...]
Geen last van.

Maar zo'n leasemaatschappij probeert het dus gewoon toch in je maag te splitsen.
Heb overigens zelf een stuk of 9 leaseauto's versleten maar nooit dergelijke claim gehad, terwijl er soms best hier en daar een krasje of een deukje zat. Het protocol wat jij laat zien, laat hier gewoon de ruimte voor.

En iets dergelijks ook bij flydrive. Wel altijd even rondje foto's maken bij het begin, maar gaat dan ook meestal wel goed.

Pagina: 1 ... 280 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.