Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
ik heb hier 5 jaar geleden ook naar gekeken in verband met 1F My19. Voor thuis zag ik toen, en nu nog steeds, het voordeel niet. Het is juist prima als het laden niet al te snel gaat aangezien je ook voor het huis voldoende stroom hebt. Dat wordt ook via loadbalancing wel geregeld.blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:16:
[...]
Nog een beetje prijzig, maar er komen ook steeds meer opties om thuis DC te laden (en ontladen). Dan kan je b.v. 3 x 16A AC /11 kW onzetten naar 10 kW DC.
De Magnum is draagbaar en daarmee wel interessant voor sneller kunnen opladen onderweg bij 11kW paal.
Dat komt bij mij echter vrijwel niet voor, de meeste trips zijn minder dan 4-500km per dag en hoef ik niet onderweg te laden. Daarmee is de Magnum mij te prijzig voor een businesscase die is gebaseerd op zeer incidenteel (ca. 1xjr) publiek AC laden omdat het nodig is om thuis te komen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
In NL kijkt de overheid/rdw naar de cataloguswaarde in NL, dan valt de DynamicLinePlus binnen de SEPP.JT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:57:
[...]
In die PDF van de Duitse Kia die hier vlak voor is gepost zie ik een cataloguswaarde van net boven de 45k voor de 64kwh Spirit (rijkste uitvoering), dan lukt dat niet toch?
En blijkbaar bij import vanuit duitsland moet de dealer kiezen voor een NL label, dus ook zie je dat ze dan bijv. de executive etc. als dynamiclineplus invoeren om (nog een keer) sep te vangen.
Zelf heb ik een 'echte' dynamiclineplus uit NL zelf, dus daar kreeg ik sepp op. Geen ervaring met de 'import' maar dit is 't verhaal wat ik toen ten oren kreeg tijdens mijn zoektocht.
Van de week (omdat voilgens marktplaats ik nogsteeds zoek naar een e niro
Opletten dus :-P of gebruik het in je voordeel (met risico van dien lijkt mij niet helemaal de bedoeling).
De Spirit uitvoering, welke in Duitsland veel verkocht is, heeft een uitrusting die valt tussen DynamicPlusLine en de EexecutiveLine.CT schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:03:
[...]
In NL kijkt de overheid/rdw naar de cataloguswaarde in NL, dan valt de DynamicLinePlus binnen de SEPP.
En blijkbaar bij import vanuit duitsland moet de dealer kiezen voor een NL label, dus ook zie je dat ze dan bijv. de executive etc. als dynamiclineplus invoeren om (nog een keer) sep te vangen.
Zelf heb ik een 'echte' dynamiclineplus uit NL zelf, dus daar kreeg ik sepp op. Geen ervaring met de 'import' maar dit is 't verhaal wat ik toen ten oren kreeg tijdens mijn zoektocht.
Van de week (omdat voilgens marktplaats ik nogsteeds zoek naar een e niro) viel mij op dat een "2022 dynamiclineplus" werd aangeboden, maar die had duidelijk de cockpit verlichting en achterbank verwarming ook 220v stekker voor de passasiergs (= duits) maw. typische import van een duurder model die hier dus onder dynamiclineplus wordt verkocht omdat de eigenaar 'm zo is aangeboden na import.
Opletten dus :-P of gebruik het in je voordeel (met risico van dien lijkt mij niet helemaal de bedoeling).
De Spirit heeft zo'n beetje alle zaken van de ExecutiveLine, behalve het schuif/kanteldak van de DynamicPlusLine en de lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en stoelventilatie van de ExecutiveLine (dat was in Duitsland een optiepakket).
Dus in die zin is de Spirit meer dan de DynamicPlusLine, maar niet helemaal een ExecutiveLine.
Volgens hun geen datalek, het was iig geen phising. Ik heb wel mijn twijfels:jaro431 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:53:
Zo maar een heel ander vraagje, ik heb mijn kia ooit bij Kooiman in Naarden gekocht en doe daar nog gewoon het onderhoud.
Nu kreeg ik vandaag een mail van autobedrijf Muijlwijk welke door de spamfilters is gekomen maar ik twijfel ernstig, gezien het domein van de afzender (care-mail.nl) en de vage url's.
Iemand anders ook gehad? Mail was persoonlijk (achternaam), is er ergens een datalek geweest?
:fill(white):strip_exif()/f/image/SvkSpC1eTeu7lT9ydJSot2Uk.png?f=user_large)
Ik neem dat de anderen dezelfde excuus-mail hebben ontvangen?
Heb je DC laders al voor een schappelijke prijs gezien? Ik kon er eentje vinden die nog 4500 euro kost.blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:16:
[...]
Nog een beetje prijzig, maar er komen ook steeds meer opties om thuis DC te laden (en ontladen). Dan kan je b.v. 3 x 16A AC /11 kW onzetten naar 10 kW DC.
Fair, als je niet veel hele lange afstanden rijdt kan dat zeker ja. Maar los van dit punt, dan heb je ook nog het puntje efficientie toch?eltron schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:40:
[...]
ik heb hier 5 jaar geleden ook naar gekeken in verband met 1F My19. Voor thuis zag ik toen, en nu nog steeds, het voordeel niet. Het is juist prima als het laden niet al te snel gaat aangezien je ook voor het huis voldoende stroom hebt. Dat wordt ook via loadbalancing wel geregeld.
De Magnum is draagbaar en daarmee wel interessant voor sneller kunnen opladen onderweg bij 11kW paal.
Dat komt bij mij echter vrijwel niet voor, de meeste trips zijn minder dan 4-500km per dag en hoef ik niet onderweg te laden. Daarmee is de Magnum mij te prijzig voor een businesscase die is gebaseerd op zeer incidenteel (ca. 1xjr) publiek AC laden omdat het nodig is om thuis te komen.
Hoe meer vermogen je er in duwt, is minder laadverlies? Op lange termijn gaat dat ook meespelen toch? Al lijkt dat financieel gezien nog mee te vallen als ik een hele snelle berekening uitvoer. Dan blijft nog wel het mini pluspuntje van minder stroomgebruik/verspilling over.
Dat is 't wel zo ongeveer op dit moment. Bij Ali zie je wel dingen voor de helft of minder wat denk ik een indicatie is wat 't kan kosten als 't beter beschikbaar komt. Maar als AC bi-directioneel laden/ontladen toch echt beschikbaar gaat komen dan zal DC thuisladen wel geen vaart gaan lopen.MLPN schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:56:
[...]
Heb je DC laders al voor een schappelijke prijs gezien? Ik kon er eentje vinden die nog 4500 euro kost.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Tenzij het het DC bi-directionele het zal halen (mogelijke reden landgebonden keuringseisen)blb4 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:13:
[...]
Dat is 't wel zo ongeveer op dit moment. Bij Ali zie je wel dingen voor de helft of minder wat denk ik een indicatie is wat 't kan kosten als 't beter beschikbaar komt. Maar als AC bi-directioneel laden/ontladen toch echt beschikbaar gaat komen dan zal DC thuisladen wel geen vaart gaan lopen.
Om bij DC laders te blijven doen je niet enkel naar de prijs maar ook naar het technisch plaatje te kijken.
En daar is de stroom die de DC lader kan leveren de belangrijkste factor voor de prijs.
Bij de goedkopere modellen is dit een vaste stroom
Echter de spanning van een EV kan wel 100V verschillen tussen leeg en vol waardoor je bij de lage spanning het opgegeven vermogen totaal niet haalt. Je haalt dit enkel als de eindspanning bereikt wordt echter net dan gaat de wagen de stroom gaan beperken.
Veel geld dan voor weinig toegevoegde laadwaarde
gjcvro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:09:
[...]
Ben heel benieuwd hoe je dat doet met een 3x25A aansluiting. De hoofdzekering is 25A, en volgens mij mag je dan niet hoger dan 16A gaan voor je groepenkast. (maar ben geen expert)
Zo dusBarryH schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:14:
[...]
Die 16A is de standaard vuistregel.
Als je loadbalancing toepast mag je wel naar 25A
Of je kan 1 fase leegruimen (qua verbruikers), dan kan je naar 25A met een B characteristiek automaat en bij kortsluiting gaat dan eerst de automaat eruit en daarna pas je netaansluiting.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Zoals eerder aangegeven heb ik een frunk en verlaagde kofferbak plank met scharnier en bekleding voor een extra 100L opslag in de kofferruimte in de aanbieding, free of charge voor iemand die hem komt ophalen.
[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 07-03-2024 20:21 ]
Dat laadverlies is voor mij wat vaag, heb ik nooit zo gemerkt, maar als je het over vermogen hebt zou het bij 1x32A toch minder laadverlies moeten zijn dan bij 3x16A wat bovendien regelmatig wordt afgeknepen door loadbalancing?MLPN schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:56:
[...]
Heb je DC laders al voor een schappelijke prijs gezien? Ik kon er eentje vinden die nog 4500 euro kost.
[...]
Fair, als je niet veel hele lange afstanden rijdt kan dat zeker ja. Maar los van dit punt, dan heb je ook nog het puntje efficientie toch?
Hoe meer vermogen je er in duwt, is minder laadverlies? Op lange termijn gaat dat ook meespelen toch? Al lijkt dat financieel gezien nog mee te vallen als ik een hele snelle berekening uitvoer. Dan blijft nog wel het mini pluspuntje van minder stroomgebruik/verspilling over.
't punt is volgens mij dat er altijd een vast - minimaal - verbruik/verlies is tijdens laden van de auto. Dat heeft dan tot gevolg dat als je met lage vermogen (minimale laadstroom is 6A, dus bij 3 fasen laden 4140W) 't verlies procentueel lager is vergeleken met de situatie dat je met max vermogen 11040W) laad.eltron schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:18:
[...]
Dat laadverlies is voor mij wat vaag, heb ik nooit zo gemerkt, maar als je het over vermogen hebt zou het bij 1x32A toch minder laadverlies moeten zijn dan bij 3x16A wat bovendien regelmatig wordt afgeknepen door loadbalancing?
Dat vaste stukje snap ik, maar betreft dan de elektriciteit die nodig is om zeg maar het BMS etc. aan te sturen en auto "wakker" te houden, die is min of meer vast en daalt procentueel naarmate laadstroom stijgt(?), maar betreft ook in absolute zin vrij geringe hoeveelheid.blb4 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:54:
[...]
't punt is volgens mij dat er altijd een vast - minimaal - verbruik/verlies is tijdens laden van de auto. Dat heeft dan tot gevolg dat als je met lage vermogen (minimale laadstroom is 6A, dus bij 3 fasen laden 4140W) 't verlies procentueel lager is vergeleken met de situatie dat je met max vermogen 11040W) laad.
Daarnaast heb je omzettingsverliezen van AC naar DC en verliezen die optreden door warmteontwikkeling van de leidingen en de batterij. Hoe dat zich precies verhoudt tot laadsnelheid weet ik niet maar zou deels andersom kunnen zijn(?).
Verder kan er nog "laadverlies" bijkomen als je tijdens het laden de auto verwarmt of koelt. Dat is dan weer onafhankelijk van laadsnelheid en dus procentueel minder naarmate laadsnelheid hoger is.
Wanneer je dan met 2 kW gaat laden is je verlies op dat vlak niet onaanzienlijk.
Thuis laad ik doorgaans op aan 2 tot 4 kW en het gemiddelde laadverlies gemeten over 4 jaar bedraagt 15%.
Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee want dat laadverlies wordt gerekend aan de laadpaal en niet in de EV.
Als je nog een 1x35/40A hoofdaansluiting hebt en kan laden met je 1 fase Kia e Niro, dan is dat beter ja. Dan kan je wrs laden richting de 32A die je zegt. Op 3 fase 25A aansluiting zou je in theorie ook max 25A kunnen alden, maar dan heb je wel load balancing enz nodig (al vermoed ik op 1 fase hoofdaansluiting ook).eltron schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:18:
[...]
Dat laadverlies is voor mij wat vaag, heb ik nooit zo gemerkt, maar als je het over vermogen hebt zou het bij 1x32A toch minder laadverlies moeten zijn dan bij 3x16A wat bovendien regelmatig wordt afgeknepen door loadbalancing?
Over laadverlies simpel algemeen vergelijkje:
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
De app geeft nu de data van gisterochtend, qua kmstand, laad% en locatie.Mikkem schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:56:
Ondertussen wel gezien dat wat hier geschreven wordt klopt, wat ik zie is oude data van mijn auto. Op dit moment zie ik gegevens van 17 februari. Op basis van kilometerstand, laad% en GPS locatie kan ik dat matchen, want ik hou het zelf ook bij.
Wat mij dan logisch zou lijken is dat de datum steeds dichterbij komt, maar hij gaat soms ook weer een dagje terug.
Activeren was afgelopen maandag eind van de middag. Ik vind het overdreven lang duren.
Nu 9 dagen na aankoop / activering.
Haha duurt wel echt lang dan. Hoeveel dagen heb je zonder abonnement gezeten dan? Ik maar 10 dagen oid en dat was in een paar uur bij.Mikkem schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:19:
[...]
De app geeft nu de data van gisterochtend, qua kmstand, laad% en locatie.
Nu 9 dagen na aankoop / activering.
Ik heb de e-Niro pas sinds 7 februari.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:22:
[...]
Haha duurt wel echt lang dan. Hoeveel dagen heb je zonder abonnement gezeten dan? Ik maar 10 dagen oid en dat was in een paar uur bij.
De vorige eigenaar had ooit een abonnement meen ik ergens gezien te hebben. Hoe lang geleden weet ik niet.
Ziet er wel interessant uit in ieder geval.Roper schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:55:
Hebben we tweakers op het forum met deze fitcamX dashcam in hun e-niro?
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Nog een vraagje als ik mag: ook een tweedehands Niro behoudt blijkbaar z'n 7 jaar garantie, maar is het daarvoor ook nodig dat het bij een Kia Dealer onderhouden blijft? Of mag dat ook door een no-name Autobedrijf.
Elke nieuwe Kia krijgt 7 jaar volledige fabrieksgarantie tot 150.000 km. Voor de eerste drie jaar geldt deze kilometerbeperking niet. Jouw garantie is gratis en 100% overdraagbaar op de volgende eigenaar (als de auto volgens de voorgeschreven onderhoudsintervallen wordt onderhouden). Zo profiteer jij van een goede restwaarde. Je Kia blijft zo aantrekkelijk voor toekomstige kopers. De volledige garantievoorwaarden kun je vinden in het garantieboekje.
Daar is het hier vorige week uitgebreid over gegaan, dat kun je rustig nalezen. Het antwoord is ja, maar de bewijslast wordt wat ingewikkelder.lmb-s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:56:
Na mijn 'ervaringen' vraag ben ik steeds meer overtuigd dat ik zo snel mogelijk die e-Niro moet gaan aanschaffen en dat een 2019 1-fase versie een uitstekende keuze voor mij is.
Nog een vraagje als ik mag: ook een tweedehands Niro behoudt blijkbaar z'n 7 jaar garantie, maar is het daarvoor ook nodig dat het bij een Kia Dealer onderhouden blijft? Of mag dat ook door een no-name Autobedrijf.
[...]
Nu, nog eens goed 3 jaar verder, heb ik het weer. Gisteren stond ik met een dode accu. Gelukkig had ik mijn starthulpaccu in de middenconsole en twee minuten later was ik dus ‘gewoon’ op weg. Later op de dag weer starten was geen probleem.
Vanmorgen was het weer raak. Mijn vrouw wilde wegrijden maar werd geconfronteerd met een dode auto. Ze weet (en onthoudt, hoop ik) nu hoe ze de boel weer tot leven kan wekken met die starthulp, maar nu heb ik twee vragen aan de ervaringsdeskundigen.
1. Sommigen hebben er een grotere accu ingezet. Welke accu (merk en type) en welke capaciteit? Daarna geen problemen meer?
2. Wat kan er nu aan de hand zijn? Zou nu na 5 jaar opeens het slot van de achterklep op gaan spelen of kan er wat anders aan de hand zijn?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Heb er de afgelopen 5 jaar gelukkig geen last van gehad, maar ga nu ook maar eens op zoek naar zo’n mobiele starthulp om standaard aan boord te hebben.
Lekstroom lijkt me lastig op te sporen hier. Ik meen dat de nieuwere modellen wel de 12V spanning monitoren via de app?
Ik heb al jaren Blackvue.Roper schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:55:
Hebben we tweakers op het forum met deze fitcamX dashcam in hun e-niro?
Ik heb de 750-2CH met achtercamera,
Ooit aangeschaft voor 350 euro en inmiddels is dit de 3e auto waar deze in zit.
Einde van het jaar gaat deze naar de bestelde EV6 overgezet worden.
Ik heb ook een extra Blackvue accu ertussen, dan bewaakt hij de boel 48 uur lang in parkeermodus.
En blij dat ik deze gebruik. Vorig jaar augustus een akkefietje gehad met een doorgesnoven idioot bij Lelystad.
Had alles mooi op beeld 😁
[ Voor 10% gewijzigd door GerkeP op 08-03-2024 12:37 ]
GerkeP
Ik heb hem zelf vervangen. Simpel klusje, ergens in deze thread heb ik het type gezet. Sindsdien alles prima!Hippe Lip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:50:
Sommigen hebben er een grotere accu ingezet. Welke accu (merk en type) en welke capaciteit? Daarna geen problemen meer?
[ Voor 17% gewijzigd door JvdBosch op 08-03-2024 12:38 ]
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:21:
@Hippe Lip ik schrik altijd als iemand over problemen met de accu begint, om dan daarna te begrijpen dat het (slechts) om de 12V accu van een paar tientjes gaat
Heb er de afgelopen 5 jaar gelukkig geen last van gehad, maar ga nu ook maar eens op zoek naar zo’n mobiele starthulp om standaard aan boord te hebben.
Ik heb een Noco jumpstarter. Het kleinste model voldoet, want je hebt bijna geen power nodig. Als je een groter model kiest, let dan goed op, want ze worden met het toenemen van de capaciteit uiteraard ook steeds groter. En dan passen ze niet meer in het midden onder de armsteun.
En dat is waar je ‘m wel wilt hebben. De fout van achterin bewaren maak je maar één keer. Daarna snap je hoeveel moeite je moet doen om het ding op te diepen

Niet doen dus!
Misschien wel, maar daar heb ik nix aan zolang ik nog met mijn MY19 rondtuf (hmm, tuffen?Lekstroom lijkt me lastig op te sporen hier. Ik meen dat de nieuwere modellen wel de 12V spanning monitoren via de app?
.
En zoals het nu gaat heb ik geen enkele reden om iets anders te willen. Dit is goed en een andere auto is altijd anders. Nu weet ik wat ik heb en ben nog steeds zeer tevreden na 5 jaar en ruim 100k km.
<John O`Mill>
@JvdBoschJvdBosch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:37:
[...]
Ik heb hem zelf vervangen. Simpel klusje, ergens in deze thread heb ik het type gezet. Sindsdien alles prima!
Voordat ik 1114 pagina’s ga doorbladeren: je weet toevallig niet meer welk merk en model?
En was dat een grotere capaciteit dan de originele?
<John O`Mill>
Even opgezocht:Hippe Lip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:41:
[...]
@JvdBosch
Voordat ik 1114 pagina’s ga doorbladeren: je weet toevallig niet meer welk merk en model?
En was dat een grotere capaciteit dan de originele?
Ik heb hem gewoon zelf vervangen. Het zijn maar drie boutjes in totaal. Was in 5m gepiept. Dus voor nog geen 70 euro klaar.
Deze past precies: Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132 (alleen het min-kapje niet meer, maar dat is niet erg).
Ja, dat vervangen kan het probleem natuurlijk niet zijn. Zo gepiept idd.JvdBosch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:43:
[...]
Even opgezocht:
Ik heb hem gewoon zelf vervangen. Het zijn maar drie boutjes in totaal. Was in 5m gepiept. Dus voor nog geen 70 euro klaar.
Deze past precies: Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132 (alleen het min-kapje niet meer, maar dat is niet erg).
Maar die 52Ah, is dat niet kleiner dan de originele accu? Ik kan nu niet nakijken want de auto is weg, maar in het boekje staat een 60Ah accu genoemd…
<John O`Mill>
Deze zit er bij mij in. Een 45Ah slechts.Hippe Lip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:00:
[...]
Ja, dat vervangen kan het probleem natuurlijk niet zijn. Zo gepiept idd.
Maar die 52Ah, is dat niet kleiner dan de originele accu? Ik kan nu niet nakijken want de auto is weg, maar in het boekje staat een 60Ah accu genoemd…
:strip_exif()/f/image/iCKtVFzN8H9PBEKt0ahrw7Xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Die had ik ook ja. Die Varta past precies.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Deze zit er bij mij in. Een 45Ah slechts.
[Afbeelding]
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Deze zit er bij mij in. Een 45Ah slechts.
[Afbeelding]
Dank je. Dan is een 52Ah idd een stukje groter, maar of die paar kWh nou het verschil gaat maken?
De auto is net terug en ik zie dat er hier 44Ah in zit. Die is destijds op 22-03-2021 onder garantie vervangen. Er staat op “Maintenance free, 3 year warranty”. Nu ben ik benieuwd of ik die garantie kan claimen, want we zitten nog nét binnen die 3 jaar. Maar het is wel een garantie-exemplaar; ik heb er nix voor hoeven betalen…
:strip_exif()/f/image/4O75FKz7np0S29T7C5mKdQWD.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Ook hier het cuppen van de achterbanden probleem. Binnenkort maar even langs de specialist daarvoor. Ik verwacht uitlijnen en bandenwissel nodig.
We hebben de wagen nu bijna drie jaar en zijn supertevreden. De kosten per kilometer zijn absurd laag (afschrijving even niet meegenomen) en rijdt daarnaast ook heerlijk.
Vervangen elektromotor? Als in de aandrijving of die van het raambokkie72 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:45:
Zojuist onze Luci (my21) opgehaald van 45kkm beurt en gelijk een nieuwe afspraak moeten maken voor vervangen van de elektromotor en raambedieningsmechanisme. Allemaal garantie dus geen issue voor mij. Wel de wagen daarvoor twee dagen kwijt in Mei.
Ook hier het cuppen van de achterbanden probleem. Binnenkort maar even langs de specialist daarvoor. Ik verwacht uitlijnen en bandenwissel nodig.
We hebben de wagen nu bijna drie jaar en zijn supertevreden. De kosten per kilometer zijn absurd laag (afschrijving even niet meegenomen) en rijdt daarnaast ook heerlijk.
Indien hoofd aandrijving, waarom? Ik heb ook een My'21 (@73k km), dus nieuwsgierig
De hoofdaandrijving ivm de bekende ratel.Suicyder schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Vervangen elektromotor? Als in de aandrijving of die van het raam
Indien hoofd aandrijving, waarom? Ik heb ook een My'21 (@73k km), dus nieuwsgierig
Ik had het geluid wat ik hoorde (zacht flap-flap-flap bij uitrollen) niet daarmee geassocieerd maar blijkt toch de ratel te zijn.
Daarnaast ook een raammechaniek
Hier werd de elektromotor (dus niet die van het raam) ook vervangen rond de 45K.Suicyder schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Vervangen elektromotor? Als in de aandrijving of die van het raam
De reden lijkt me alom gekend?
Duurde wel langer dan 2 dagen: eerst een dag "uitmeten en evalueren", dan vier dagen om de motorophanging te vervangen en dan een dag om uiteindelijk de motor te vervangen.
Vervangvoertuig ging van een e-fiets over een Picanto tot een EV6.
Oh ik wist niet dat de My'21 er ook last van had, schijnbaar nog geluk hier dusver dan. *klopt afIvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:01:
[...]
Hier werd de elektromotor (dus niet die van het raam) ook vervangen rond de 45K.
De reden lijkt me alom gekend?
Hmm, dan moet ik ook maar eens goed checken dan. Hoor af en toe wel wat bij het (koud) wegrijden. Heb nog 2 jaar garantie om het gratis te laten fixen mocht het ook bij mijn MY19 spelen.bokkie72 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:00:
[...]
De hoofdaandrijving ivm de bekende ratel.
Ik had het geluid wat ik hoorde (zacht flap-flap-flap bij uitrollen) niet daarmee geassocieerd maar blijkt toch de ratel te zijn.
Daarnaast ook een raammechaniek
Kwam je dealer er zelf mee? Of begon je zelf over dat geluid?
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2024 16:08 ]
MY19 en uiteraard heeft niet iedereen er last van.Suicyder schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Oh ik wist niet dat de My'21 er ook last van had, schijnbaar nog geluk hier dusver dan. *klopt af
Bwa, geluk? Allemaal vervangen in garantie.
Dealer heeft er trouwens zelf niets van gezegd.
Maar ik hoorde de (lichte) ratel en kon dat identificeren door er hier over te lezen en bij onderhoud melding van gemaakt dat ze het moesten nakijken en nota nemen dat ik hen erover had aangesproken.
En het was na de onderhoudsbeurt idd van dattem.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 17:00 ]
Zelf gehoord en daarna gemeld bij de beurt. Ik vermoed dat het nog in een vroeg stadium is want het was moeilijk en niet altijd te horen. Zou het zelf ook geen ratelgeluid noemenCyBeRSPiN schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:07:
[...]
Hmm, dan moet ik ook maar eens goed checken dan. Hoor af en toe wel wat bij het (koud) wegrijden. Heb nog 2 jaar garantie om het gratis te laten fixen mocht het ook bij mijn MY19 spelen.
Kwam je dealer er zelf mee? Of begon je zelf over dat geluid?
Idd, moeilijk te benoemen.
Meer een verandering van geluid/toonhoogte (dat er normaal niet hoort te zijn) bij versnellen en vertragen.
Wanneer de radio aanstond hoorde je het in het begin ook niet. Je moest de radio uit hebben en weten dat er iets te horen viel. Na een tijd (het heeft wel even geduurd tussen melding en uiteindelijke vervanging van de motor) werd het wel iets nadrukkelijker maar iemand die er niet echt op let (of het probleem niet ken) zou het ook als "normale slijtage" kunnen wegzetten.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 17:36 ]
Wat is jouw ervaring ?
https://www.hyundai.com/nl/nl/bluelink/spraakherkenning.html
Verder ook nog steeds uitermate tevreden na bijna 5 jaar (en hier ook met de garantieoplossing zonder morren - gelukkig waren anderen mij voor om er een duidelijk pad van te maken). Blijf er zeker gewoon mee rijden voorlopig.
(edit: zit rond 80k km, ter info)
[ Voor 2% gewijzigd door TechLight op 09-03-2024 21:53 . Reden: toevoeging ]
kan iemand mij vertellen waarom in de Kia app het niet mogelijk is om Tesla laadpalen te vinden
Iemand een oplossing of tip om toch daar iets mee te doen. Een laadpaal in de buurt van een Tesla laadstation kiezen zou misschien een optie zijn, maar liever zie ik dat de navigatie van de Kia's wordt bij gewerkt.
Hieronder het antwoord van Kia Support
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.
Bedankt voor je feedback omtrent de kaart, of dit in toekomst ook mogelijk is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Kia Connect GmbH | Theodor-Heuss-Allee 11 | Frankfurt am Main 60486 | Germany
Management of the Company: Marc Hedrich (CEO), Sjoerd Knipping (COO), Sven Roßner (CFO)
Register: Frankfurt am Main HRB 112541 | USt.-Id: DE 323 739 098
:strip_exif()/f/image/NHHjz9cbnMXNPDlKzdvRuN6p.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia loopt op dit punt wat achter, maar de Tesla laders zijn ook pas sinds kort voor niet Tesla's beschikbaar en geleidelijk ingevoerd (niet alle locaties tegelijk). Maar op zich zou je wel mogen verwachten dat deze laders wel worden meegenomen nu het zover is.Transcrawler schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:08:
Ben sinds 2 maanden de gelukkige eigenaar van een MY21 Kia e-Niro Executive 64kW, maar.....:
kan iemand mij vertellen waarom in de Kia app het niet mogelijk is om Tesla laadpalen te vinden? Het antwoord van support Kia is vrij kort "niet geimplementeerd"
. Wordt misschien ooit wel overwogen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Tesla heeft een behoorlijk uitgebreid netwerk met 150kW en 250/300kW laadpalen en deze zijn vanwege CCS connector veelal door niet-Tesla's te gebruiken. Inmiddels kunnen we al 2 jaar bij Tesla laden. Probleem is nu dat ik mijn navigatie niet in kan stellen op een Tesla laadpunt en zo dus ook niet iets met pre conditionering accu's kan doen.
Iemand een oplossing of tip om toch daar iets mee te doen. Een laadpaal in de buurt van een Tesla laadstation kiezen zou misschien een optie zijn, maar liever zie ik dat de navigatie van de Kia's wordt bij gewerkt.
Bedankt voor je feedback omtrent de kaart, of dit in toekomst ook mogelijk is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Met vriendelijke groet,
Management of the Company: Marc Hedrich (CEO), Sjoerd Knipping (COO), Sven Roßner (CFO)
[Afbeelding]
Hoewel ik zelf eigenlijk bijna nooit een Tesla lader gebruik, is het inderdaad wel jammer dat de database in de navigatie niet helemaal compleet is. Overigens ontbreekt er soms ook wel eens een niet-Tesla lader, maar dat geldt voor elke app die ik ook geprobeerd heb.Transcrawler schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:08:
Ben sinds 2 maanden de gelukkige eigenaar van een MY21 Kia e-Niro Executive 64kW, maar.....:
kan iemand mij vertellen waarom in de Kia app het niet mogelijk is om Tesla laadpalen te vinden? Het antwoord van support Kia is vrij kort "niet geimplementeerd"
. Wordt misschien ooit wel overwogen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Tesla heeft een behoorlijk uitgebreid netwerk met 150kW en 250/300kW laadpalen en deze zijn vanwege CCS connector veelal door niet-Tesla's te gebruiken. Inmiddels kunnen we al 2 jaar bij Tesla laden. Probleem is nu dat ik mijn navigatie niet in kan stellen op een Tesla laadpunt en zo dus ook niet iets met pre conditionering accu's kan doen.
Met vriendelijke groet,
[Afbeelding]
Trouwens, voor zover ik weet doet de Kia niet aan pre-conditionering van de batterij. Er is al vaker over gesproken en sommigen zeggen dat het helpt het laatste stuk voor het laadstation wat harder door te rijden...
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
my2019 is ooit ook in het bruin aangeboden geweest. Die kleur al gezien?13art schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:25:
Naast een Tesla 3 ook op de Kia e-Niro (2020, nieuwer laat het budget niet toe) aan het oriënteren. Dacht dat ik alle kleuren al gezien had (zijn er niet zoveel) maar vandaag zag ik dat er zowaar ook rode Kia e-Niro occasions (in ieder geval eentje) bestaan. Had ik in het wild ook nog niet gezien. Ben er alleen nog niet uit of ik het mooier vind dan een zwarte Niro.
Hmmm twijfel geval, misschien een keertje zien rijden maar dat weet ik niet zeker. Kan wel een mooie kleur zijn.PeaceNlove schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:27:
[...]
my2019 is ooit ook in het bruin aangeboden geweest. Die kleur al gezien?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik lees veel verschillende berichten over het pre conditioneren. De meesten geven aan dat het helpt wanneer je in je navigatie als bestemming de laadpaal aangeeft. Hierdoor zou het systeem de batterij verwarming activeren als het op een bepaalde afstand van de laadpaal is... Ik moet het allemaal maar een keer uitproberen...bnwgraaf schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Hoewel ik zelf eigenlijk bijna nooit een Tesla lader gebruik, is het inderdaad wel jammer dat de database in de navigatie niet helemaal compleet is. Overigens ontbreekt er soms ook wel eens een niet-Tesla lader, maar dat geldt voor elke app die ik ook geprobeerd heb.
Trouwens, voor zover ik weet doet de Kia niet aan pre-conditionering van de batterij. Er is al vaker over gesproken en sommigen zeggen dat het helpt het laatste stuk voor het laadstation wat harder door te rijden...
Het hangt van het modeljaar af of dit werkt. MY19 doet dit in elk geval niet, ik weet niet precies vanaf welk modeljaar dit wel gebeurt. Misschien is het zelfs iets van de “Niro EV” (ander model, ander topic).Transcrawler schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Ik lees veel verschillende berichten over het pre conditioneren. De meesten geven aan dat het helpt wanneer je in je navigatie als bestemming de laadpaal aangeeft. Hierdoor zou het systeem de batterij verwarming activeren als het op een bepaalde afstand van de laadpaal is... Ik moet het allemaal maar een keer uitproberen...
Volgens mij doet alleen het nieuwe model (EV) dat. Mijn 2021 e-Niro doet het in ieder geval niet. Ook wordt vaak gezegd dat even flink planken vlak voor het laden de batterij-temperatuur zou verhogen, maar ik lees daar verschillende resultaten van.CyBeRSPiN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Het hangt van het modeljaar af of dit werkt. MY19 doet dit in elk geval niet, ik weet niet precies vanaf welk modeljaar dit wel gebeurt. Misschien is het zelfs iets van de “Niro EV” (ander model, ander topic).
Dat kan binnen de EU alleen op bepaalde trajecten in Duitsland.multikoe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:41:
[...]
Ook wordt vaak gezegd dat even flink planken vlak voor het laden de batterij-temperatuur zou verhogen, maar ik lees daar verschillende resultaten van.
Dat planken slaat dan immers op geruime tijd 140/150 km/uur aanhouden.
Ik geloof best dat de temperatuur oploopt, maar ik vraag me ook af of het effect erg groot is. Op hoge snelheid rijden verhoogt ook het warmteverlies door de toename van de rijwind, dan zou je dus inderdaad moeten optrekken en afremmen. En flink.... Ik vraag me af wie er die moeite voor zou willen doen om sneller te kunnen laden.gjcvro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:05:
Flink optrekken en regenereren zou ook kunnen helpen. Alleen met de laadcurve van de Niro vraag ik me af wat je er daadwerkelijk mee wint. Of het gaat traag of nog trager, veel verschil zal het niet maken. (verder heel fijne auto hoor, maar "snel"laden is wel een dingetje.)
En dan hebben we het er nog niet eens over dat bij planken het verbruik extreem hard oploopt, zodat je ook met een langere accustand bij de lader aankomt.multikoe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Ik geloof best dat de temperatuur oploopt, maar ik vraag me ook af of het effect erg groot is. Op hoge snelheid rijden verhoogt ook het warmteverlies door de toename van de rijwind, dan zou je dus inderdaad moeten optrekken en afremmen. En flink.... Ik vraag me af wie er die moeite voor zou willen doen om sneller te kunnen laden.
77kW is opzich prima, maar 30kW in de winter is dat niet.. gelukkig ben ik er alleen een paar dagen per jaar in de zomer van afhankelijkgjcvro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:05:
Flink optrekken en regenereren zou ook kunnen helpen. Alleen met de laadcurve van de Niro vraag ik me af wat je er daadwerkelijk mee wint. Of het gaat traag of nog trager, veel verschil zal het niet maken. (verder heel fijne auto hoor, maar "snel"laden is wel een dingetje.)
Ik heb ook een MY21 (apr21), dus zal het bij mij ook niet werken, vrees ikmultikoe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:41:
[...]
Volgens mij doet alleen het nieuwe model (EV) dat. Mijn 2021 e-Niro doet het in ieder geval niet. Ook wordt vaak gezegd dat even flink planken vlak voor het laden de batterij-temperatuur zou verhogen, maar ik lees daar verschillende resultaten van.
Probeer eens een korte tekst te verzinnen waarmee je dat zou willen aangeven in advertenties.Transcrawler schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Ik heb ook een MY21 (apr21), dus zal het bij mij ook niet werken, vrees ik. Verbaas me dan wel weer over allerlei reviews en testen van de Kia e-Niro waar gewoon wordt aangegeven dat zijn laadsnelheid 80/85kWh zou zijn
. Ik kom bij FastNed nauwelijks boven de 40kWh. Worden we hier een beetje op het verkeerde been gezet?
Hoe komen die reviewers van Autoweek, ANWB en andere "vak"bladen dan aan deze waardes? En ja, ik weet dat er "max" voor staat, maar ik heb toch meer behoefte aan wat in de praktijk haalbaar is...
Ongeacht het laadstation haalt mijn e-Niro MY19 in de praktijk maximaal 73,6 kWh. Maar in de praktijk gebeurt dit uiteraard nooit (je gaat immers nooit van 0 tot 100%) . Dan schommelt het rond de 44 kWh (20 tot 80%).Transcrawler schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:18:
Ik heb ook een MY21 (apr21), dus zal het bij mij ook niet werken, vrees ik. Verbaas me dan wel weer over allerlei reviews en testen van de Kia e-Niro waar gewoon wordt aangegeven dat zijn laadsnelheid 80/85kWh zou zijn
. Ik kom bij FastNed nauwelijks boven de 40kWh. Worden we hier een beetje op het verkeerde been gezet?
Hoe komen die reviewers van Autoweek, ANWB en andere "vak"bladen dan aan deze waardes? En ja, ik weet dat er "max" voor staat, maar ik heb toch meer behoefte aan wat in de praktijk haalbaar is...
Ik heb nog niet vaak aan de snellader gehangen, maar 40/45Kw zie ik meer dan 77 kW..CyBeRSPiN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:13:
[...]
77kW is opzich prima, maar 30kW in de winter is dat niet.. gelukkig ben ik er alleen een paar dagen per jaar in de zomer van afhankelijk
Ik gebruik de snelladers alleen tijdens mijn vakantie reizen en dan met name de (langere) reisdagen. Als ik op bestemming ben gebruik ik meestal AC laders.Transcrawler schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Maar tijdens de reizen houd ik de accu meestal zo tussen de 10 en 70% en daarbij zit ik toch ook regelmatig aan snelheden boven 70 kWh, tot zelfs 77. Alleen dit is zoals gezegd maar gedurende een deel van het laden. Het eerste stuk en na 60% is zo zakt het aardig in.
En ja, dat hangt ook van de buiten temperatuur af....
Gisteren bij een Tesla paal geladen en voor het eerst sinds lange tijd kwam hij zelfs boven de 80kWh uit. Niet lang uiteraard maar hij kan het wel. Voor een 10 tot 20% op rond 70kWh en voor de rest regelmatig op 50kWh. Na 75% gaat het flink terug met de snelheid.Transcrawler schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Ik heb overigens het idee dat de Tesla palen 'beter' laden dan de Fastnet palen.
/f/image/bErPCDL9UBqDHxlavPHrAtY3.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia
Zaak is dus om pas te gaan snelladen als je onder de 30% lading zit, en het liefst als je al een flinke tijd op de snelweg hebt gereden waardoor het accupakket warm(er) is geworden door het rijden. Op warme zomerdagen is dit geen issue en zal je altijd wel de max halen op basis van bovenstaande grafiek is mijn ervaring.
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2024 10:28 ]
80/81 kW ook wel op scherm gezien, veelal is dat dan 78 kW naar de accu+verlies en de rest voor cabine verwarming/koeling/boordcomputer etcAkemi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:14:
[...]
Gisteren bij een Tesla paal geladen en voor het eerst sinds lange tijd kwam hij zelfs boven de 80kWh uit. Niet lang uiteraard maar hij kan het wel. Voor een 10 tot 20% op rond 70kWh en voor de rest regelmatig op 50kWh. Na 75% gaat het flink terug met de snelheid.
Ik heb overigens het idee dat de Tesla palen 'beter' laden dan de Fastnet palen.
Ik maak wat (te) regelmatig gebruik van de Tesla voorzieningen, sommige dagen maak ik gewoon zoveel kilometers dat het nodig is, andere dagen geen cm
[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 11-03-2024 10:32 ]
Is heel leuk maar je hebt geen bal aan die laadcurve. Die geldt alleen onder ideale omstandigheden die NOOIT voorkomen. In mijn ervaring hangt alles af van de buitentemperatuur en veel minder aan de accuwarmte. Ik laad elke zondag na een snelweg rit van anderhalf uur.CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:22:
@gjcvro @Akemi @Transcrawler - even in de herhaling, dit is in 2019 allemaal uitvoerig besproken in dit topic, maar ik merk dat het bij nieuwere rijders niet altijd duidelijk is hoe de laadsnelheid verloopt.
Zaak is dus om pas te gaan snelladen als je onder de 30% lading zit, en het liefst als je al een flinke tijd op de snelweg hebt gereden waardoor het accupakket warm(er) is geworden door het rijden.
Waarom zou je niet boven de 30% kunnen laden? Snelheid blijft hetzelfde of je nou onder of boven de 30% begint.
Zal je het nog sterker vertellen, hij tikte zelfs de 85 kWh aan! Moest ook even knipperen met mijn ogen. Zoals @Suicyder hierboven al aangaf zal het in de praktijk wel lager geweest zijn.IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:19:
Zitten er dan zoveel verliezen op een Tesla Charger of hebben ze een nieuwe techniek waarbij ze een speciale compressie toepassen zodat ze tot 80 kWh in een 64/67 kWh accu geladen krijgen?
Heb je nooit in de zomer snelgeladen? Je hebt de auto al een tijdje zie ik, maar je beschrijft de ervaring met een koude accu en/of een te hoge aanvangs SoC.Akemi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Is heel leuk maar je hebt geen bal aan die laadcurve. Die geldt alleen onder ideale omstandigheden die NOOIT voorkomen. In mijn ervaring hangt alles af van de buitentemperatuur en veel minder aan de accuwarmte. Ik laad elke zondag na een snelweg rit van anderhalf uur.
Waarom zou je niet boven de 30% kunnen laden? Snelheid blijft hetzelfde of je nou onder of boven de 30% begint.
En je laadsnelheid is extreem afhankelijk van je lading, kijk nog eens goed naar die curve. Ik haal in de zomer echt altijd precies die curve. Als jou dat niet lukt (in de zomer dus), dan zou ik eens met de dealer in gesprek over een mogelijk defect.. Of mogelijk wordt de snellader waar jij je ervaringen op doet in vermogen geknepen? Daar staat juist Tesla om bekend dat die soms op drukke tijden en volle bezetting het vermogen per laadzuil terugschroeven.
En niet happen op @IvoB2, die probeerde je duidelijk te maken dat je vermogen schrijft met de eenheid kW (kiloWatt), en niet met kWh (kiloWattuur), die laatste is de capaciteit van je accu, niet de snelheid van laden.
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2024 10:56 ]
Dat durf ik toch sterk te betwijfelen of je betaalt je blauw aan verliezen.Akemi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:39:
[...]
Zal je het nog sterker vertellen, hij tikte zelfs de 85 kWh aan! Moest ook even knipperen met mijn ogen. Zoals @Suicyder hierboven al aangaf zal het in de praktijk wel lager geweest zijn.
Even serieus nu, het is kW en niet kWh.
Je gaat doorgaans aan x kW vermogen laden om y kWh volume in je accu te krijgen.
Heb de auto al 3 jaar en dus ook in de zomer geladen. Ja in de zomer liggen de laadsnelheden iets hoger maar echt niet rond de 80, ook niet na een rit van anderhalf uur. Zodra je stilstaat gaat de temp vrij snel weer naar beneden, helemaal met een zomers regenbuitje op je dak.CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Heb je nooit in de zomer snelgeladen? Je hebt de auto al een tijdje zie ik, maar je beschrijft de ervaring met een koude accu en/of een te hoge aanvangs SoC.
En je laadsnelheid is extreem afhankelijk van je lading, kijk nog eens goed naar die curve. Ik haal in de zomer echt altijd precies die curve. Als jou dat niet lukt (in de zomer dus), dan zou ik eens met de dealer in gesprek over een mogelijk defect..
En niet happen op @IvoB2, die probeerde je duidelijk te maken dat je vermogen schrijft met de eenheid kW (kiloWatt), en niet met kWh (kiloWattuur), die laatste is de capaciteit van je accu, niet de snelheid van laden.
Zoals ik al eerder zei is mijn ervaring starten rond de 50Kw (of het nou boven of onder de 30% zit) en tussen 60 en 70% soms naar 70 uiterlijk 80 KwH daarboven dropt het naar 25 kWh. Alle andere snelheden komen zelden voor. Ga nooit verder dan 80% bij snelladen.
Kinderhand is snel gevuld.........
De maximale laadsnelheid haal je tussen de 0 en 40%, tot 53% is het nog dik boven de 60kW en daarna stort het in bij 72%. Dus veel voller laden heeft dan geen zin als je haast hebt, dan kun je beter nog een 2e stop maken waar je weer op de topsnelheid kan laden. De ABRP routeplanner houdt hier ook rekening mee.
Wat jij nu beschrijft is de zogenaamde "cold gate", dat een koude accu niet snel laadt en de e-Niro (in elk geval de wat oudere uitvoeringen) geen voorziening heeft om de accu actief voor te verwarmen als een bezoek aan de snellader op de route staat.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2024 11:10 ]
Zal de volgende keer een foto maken, zat gisteren al te twijfelen om te doen omdat het niet zo vaak voorkomt. En ja ik weet dat het geen realistisch laadvermogen is maar het stond er wel. Vond dat grappig. Tenzij mijn auto niet meer spoort, dan wordt het minder grappig.IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:56:
[...]
Dat durf ik toch sterk te betwijfelen of je betaalt je blauw aan verliezen.![]()
Even serieus nu, het is kW en niet kWh.
Je gaat doorgaans aan x kW vermogen laden om y kWh volume in je accu te krijgen.
Gisteren gestart met 5% uiteindelijk 53kWh geladen tot 80%
Tussen 0 en 40% nog nooit volle bak gezien. Letterlijk nooit. Alleen tussen ongeveer 60 en 70 even kort 10% volle bak daarna inderdaad flink naar beneden. En ja, bij 175kW laders. Onder de 40% is 50 de max wat ik heb gezien. MY20 overigens. Begin nu te twijfelen of het laden wel goed gaat.....CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:06:
@Akemi apart hoor.. ik overdrijf echt niet als ik zeg dat ik in de zomer altijd die laadcurve haal, wel bij snelladers die 175kW of meer leveren, je hebt er hier en daar nog van 50kW staan.
De maximale laadsnelheid haal je tussen de 0 en 40%, tot 53% is het nog dik boven de 60kW en daarna stort het in bij 72%. Dus veel voller laden heeft dan geen zin als je haast hebt, dan kun je beter nog een 2e stop maken waar je weer op de topsnelheid kan laden. De ABRP routeplanner houdt hier ook rekening mee.
Wat jij nu beschrijft is de zogenaamde "cold gate", dat een koude accu niet snel laadt en de e-Niro (in elk geval de wat oudere uitvoeringen) geen voorziening heeft om de accu actief voor te verwarmen als een bezoek aan de snellader op de route staat.
Misschien is er dan iets mis idd, hoop dat je dealer dit kan onderzoeken. Stel dat de temperatuursensor van het accupakket niet ok is bijvoorbeeld..Akemi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Tussen 0 en 40% nog nooit volle bak gezien. Letterlijk nooit. Alleen tussen ongeveer 60 en 70 even kort 10% volle bak daarna inderdaad flink naar beneden. En ja, bij 175kW laders. Onder de 40% is 50 de max wat ik heb gezien. MY20 overigens. Begin nu te twijfelen of het laden wel goed gaat.....
Met een bluetooth OBD dongle kun je zelf de temperatuur loggen. Met een app als EVnotify kun je het zien. Maar dan moet je eerst even wachten op hogere buitentemperaturen om het aan te kunnen tonen.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2024 11:24 ]
Ik meen me te herinneren dat er, in het kader van laadverliezen, gesproken is over een verschil in meten. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de Tesla laders de laadsnelheid meten *voor* de paal en anderen weer wat er aan de auto wordt geleverd. Wat "telt" is de laadsnelheid die de auto aangeeft.Akemi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:39:
[...]
Zal je het nog sterker vertellen, hij tikte zelfs de 85 kWh aan! Moest ook even knipperen met mijn ogen. Zoals @Suicyder hierboven al aangaf zal het in de praktijk wel lager geweest zijn.
Ik weet even niet of je het denkt voor mij te moeten herhalen of dat je me er bij betrekt omdat ik ergens mijn eigen ervaring beschrijf. De meeste ervaring die ik heb met laden is in het voorjaar, dus niet bepaald ideale omstandigheden. En dan zit je best vaak/lang tegen de 40/50 kW aan te kijken. In de zomer pakken we de ICE, die is wat leuker om te rijden (cabrio).CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:22:
@gjcvro @Akemi @Transcrawler - even in de herhaling, dit is in 2019 allemaal uitvoerig besproken in dit topic, maar ik merk dat het bij nieuwere rijders niet altijd duidelijk is hoe de laadsnelheid verloopt.
[Afbeelding]
Bron: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia
Zaak is dus om pas te gaan snelladen als je onder de 30% lading zit, en het liefst als je al een flinke tijd op de snelweg hebt gereden waardoor het accupakket warm(er) is geworden door het rijden. Op warme zomerdagen is dit geen issue en zal je altijd wel de max halen op basis van bovenstaande grafiek is mijn ervaring.
Omdat het leek alsof je niet wist waarom je niet altijd de 77kW haalt ("40/45Kw zie ik meer dan 77 kW"), dat temperatuur en SoC daarin alles bepalend zijn (uitgezonderd snelladers die niet altijd leveren wat ze moeten).gjcvro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Ik weet even niet of je het denkt voor mij te moeten herhalen of dat je me er bij betrekt omdat ik ergens mijn eigen ervaring beschrijf. De meeste ervaring die ik heb met laden is in het voorjaar, dus niet bepaald ideale omstandigheden. En dan zit je best vaak/lang tegen de 40/50 kW aan te kijken. In de zomer pakken we de ICE, die is wat leuker om te rijden (cabrio).
Neemt niet weg dat de ervaring in de koude helft van het jaar natuurlijk irritant is als je veel van snelladen afhankelijk bent.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2024 12:02 ]
in januari naar oostenrijk geweest, en bijna altijd met 77 kwh (tot de verlagin van de curve begint kunnen laden, en het was goed koud) Alles 130-140 gereden en pas laden bij 10% of lagere soc.gjcvro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Ik weet even niet of je het denkt voor mij te moeten herhalen of dat je me er bij betrekt omdat ik ergens mijn eigen ervaring beschrijf. De meeste ervaring die ik heb met laden is in het voorjaar, dus niet bepaald ideale omstandigheden. En dan zit je best vaak/lang tegen de 40/50 kW aan te kijken. In de zomer pakken we de ICE, die is wat leuker om te rijden (cabrio).
alleen de allereerste keer laden (1x heen en 1x terug) duurde het ongeveer 10 minuten voordat de accu warm genoeg was om volgas te gaan.
ofwel je laad bij halfvolle accu, je kijkt alleen in de1e minuut, of er is iets mis met je temperatuur sensor van je accu pakket. De auto kan en laadt zeker sneller dan de waardes die jij noemt!
Feit blijft wel, dat zelfs bij de waardes zoals ik ze zie, het allemaal niet erg snel gaat 77 tot 50 KW laden gemiddeld is nu niet echt "snelladen"
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Dan moet je een Ioniq 5 of EV6 halen, die laadsnelheid is niks wat je niet kon weten toch?Kird03 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:32:
[...]
Feit blijft wel, dat zelfs bij de waardes zoals ik ze zie, het allemaal niet erg snel gaat 77 tot 50 KW laden gemiddeld is nu niet echt "snelladen"
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik ken de laadcurve en ik weet ook wat de auto in theorie zou moeten kunnen laden, maar ik weet ook ondertussen dat hij het in de praktijk niet geweldig doet. Maar maak me er ook niet al te druk om, in 99% van de tijd staat hij thuis aan de laadpaal, en dat gaat goed genoeg. En ik rij meestal niet veel harder dan 110km/h, wellicht dat daardoor de accu vaak te koud is.CyBeRSPiN schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:01:
[...]
Omdat het leek alsof je niet wist waarom je niet altijd de 77kW haalt ("40/45Kw zie ik meer dan 77 kW"), dat temperatuur en SoC daarin alles bepalend zijn (uitgezonderd snelladers die niet altijd leveren wat ze moeten).
Neemt niet weg dat de ervaring in de koude helft van het jaar natuurlijk irritant is als je veel van snelladen afhankelijk bent.
ja, heb een aanbod voor een EV6 gekregen, ga iets minder betalen dan met mijn huidgie E-niro, maar wel een mindere uitrusting en een kleinere accu (58kWh).gjcvro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:14:
Zijn er meer mensen die gebeld/gemaild zijn door KIA over het vroegtijdig inruilen van de (private) leaseauto? Kia wil de verkoopstatistieken opkrikken?
Krijg wel extra: echt snelladen (niet echt nodig) en een mooiere auto.
Vindt het alleen niet genoeg om weer 5 jaar aan KIA private lease vast te zitten. Ben nu op de helft en kan over 2,5 jaar iets uitzoeken wat ik echt wil (en weer nieuwere technieken). Ook zal ik vaker moeten laden vs de 64 kWh E-niro (wat dan wel weer sneller gaat..)
Het is wel een scherpe private lease aanbieding (iets meer dan 500 euro voor 15k kilometers) voor een EV6
[ Voor 5% gewijzigd door Kird03 op 11-03-2024 18:38 ]
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
De dealer gaf aan dat KIA dit standaard gaat doen halverwege leasecontracten en bij auto's welke nog goed in de verkoop kunnen. De e-Niro schijnt echt enorm goed te verkopen momenteel gaf hij aan. Dus winst voor KIA in dubbele opzichten, auto goed in de verkoop en een paar extra jaren leasecontract.
Oh hier hadden ze destijds inderdaad ook een aanbieding gedaan voor Niro EV. Maar vond het niet interessant, prijs lag voor Niro EV zowel EV6 Light zoveel hoger dan mijn huidige auto.d0s schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:54:
Hier in oktober al dezelfde mail gehad. Gebruik van gemaakt en overgestapt naar een EV6 (vandaag opgehaald).
De dealer gaf aan dat KIA dit standaard gaat doen halverwege leasecontracten en bij auto's welke nog goed in de verkoop kunnen. De e-Niro schijnt echt enorm goed te verkopen momenteel gaf hij aan. Dus winst voor KIA in dubbele opzichten, auto goed in de verkoop en een paar extra jaren leasecontract.
Ja, zo sta ik er ook wel een beetje in. Eerst eens kijken wat er met de mrb gebeurt, contract loopt nog tot eind 2025, dan zullen we het wel weten. En tegen die tijd eens kijken wat er dan beschikbaar is. Als het echt tegen staat wellicht zelfs een jaar verlengen.Kird03 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:37:
[...]
ja, heb een aanbod voor een EV6 gekregen, ga iets minder betalen dan met mijn huidgie E-niro, maar wel een mindere uitrusting en een kleinere accu (58kWh).
Krijg wel extra: echt snelladen (niet echt nodig) en een mooiere auto.
Vindt het alleen niet genoeg om weer 5 jaar aan KIA private lease vast te zitten. Ben nu op de helft en kan over 2,5 jaar iets uitzoeken wat ik echt wil (en weer nieuwere technieken). Ook zal ik vaker moeten laden vs de 64 kWh E-niro (wat dan wel weer sneller gaat..)
Het is wel een scherpe private lease aanbieding (iets meer dan 500 euro voor 15k kilometers) voor een EV6
Wishful thinking vermoed ik. Elektrische auto's staan erg lang te koop en de prijzen zijn slecht.d0s schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:54:
De e-Niro schijnt echt enorm goed te verkopen momenteel gaf hij aan.
Ik denk dat ze liever de duurdere EV6 in de roulatie houden en het verlies dan maar pakken op de relatief voordelige e-niro.
Ik vraag me af hoe dit uitwerkt op SEP.Bitaktus19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Wishful thinking vermoed ik. Elektrische auto's staan erg lang te koop en de prijzen zijn slecht.
Ik denk dat ze liever de duurdere EV6 in de roulatie houden en het verlies dan maar pakken op de relatief voordelige e-niro.
de private lease rijder kan SEP krijgen, als aan de voorwaarden wordt voldaan, maar (deel) terugbetalen als contract tussentijds wordt beëindigd.
Daar staat dan weer tegenover dat een tweedehands koper of private lease de SEP voor gebruikte auto kan krijgen(?)
En dan is jouw Niro dus 2e hands ook nog interessant, want de koper kan dan dus nog Sepp krijgen.gjcvro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:26:
Ik was net te vroeg voor de regeling, dus voor mij b.v. niet van toepassing, en ik denk dat er wel meer zo zullen zitten..
SEPP kun je voortzetten op een andere auto. Mijn eNiro subsidie (het restant) neem ik mee naar de EV6. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat van volledige terugbetaling bij vroegtijdige beëindiging geen sprake is. Wel op voorwaarde dat je het netjes doorgeeft aan het RVO waarschijnlijk.eltron schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:14:
[...]
Ik vraag me af hoe dit uitwerkt op SEP.
de private lease rijder kan SEP krijgen, als aan de voorwaarden wordt voldaan, maar (deel) terugbetalen als contract tussentijds wordt beëindigd.
Daar staat dan weer tegenover dat een tweedehands koper of private lease de SEP voor gebruikte auto kan krijgen(?)
SEPP is persoonsgebonden. Niet auto gebonden. Een Niro zonder SEPP kan bij de volgende eigenaar gewoon occasion SEPP krijgen. Zolang de auto maar voldoet aan de voorwaarden van het jaar van aanvraag.
[ Voor 12% gewijzigd door d0s op 11-03-2024 22:07 ]
Toch niet interessanter dan elke andere e-Niro?PeaceNlove schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:33:
[...]
En dan is jouw Niro dus 2e hands ook nog interessant, want de koper kan dan dus nog Sepp krijgen.
my19 executive krijg je alleen subsidie als er geen metallic lak op zit, met metallic zit je boven de 45k en dus geen Sepp.gjcvro schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:05:
[...]
Toch niet interessanter dan elke andere e-Niro?
En de nieuwere hebben dus al eens Sepp gehad, en dan mag je volgens mij niet nog een keer Sepp aanvragen.
[ Voor 15% gewijzigd door PeaceNlove op 12-03-2024 06:11 ]
De eenmaligheid van de subsidie is per persoon, niet per auto. Dus als jij al een keer SEPP hebt gehad kan dat niet nog een keer. Maar als voor de auto al een keer SEPP is gevraagd dan kan dat wel nog een keer voor de 2e hands subsidie, mits koper nog niet eerder subsidie heeft gehad en de fiscale waarde van de auto lager is dan 45K.PeaceNlove schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:10:
[...]
En de nieuwere hebben dus al eens Sepp gehad, en dan mag je volgens mij niet nog een keer Sepp aanvragen.
en inderdaad voelt dat lullig als de metallic lak de waarde net boven de 45K heeft gebracht. Voelt ook niet fair zo'n alles of niets loterij. Als ze nu het bedrag boven 45K van de subsidie zouden aftrekken dan kreeg je tenminste nog iets. En dit soort dingen heeft natuurlijk ook weer effect op restwaarde.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.