• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:16
janne_nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Volgens autoweek is de fiscale waarde van een kale ook al oven de 45000. Of mis ik iets?
Ja. De fiscale prijs is gebaseerd op de kale prijs + fabrieksopties, dus de metalliclak optie van destijds van 795 is er bij op geteld. Zoek maar een witte e-Niro in RDW op.
Zal even kijken of ik er een kan vinden.

Gevonden: XT633P, een witte MY19 ExecutiveLine met fiscale waarde van 44.475.
Het zijn er niet veel overigens, er was destijds geen reden om < 45k te blijven en meeste mensen willen toch wel een metallic lak.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-02-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:47
Overigens leuk dat de discussie nu gaat over de lader en de prijs (voor mij belangrijk), ik concludeer hieruit dat het kopen van de EV (tegenover de hybride) een no-brainer is, iedereen tevreden (voor mijn vrouw belangrijk) ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door lmb-s op 29-02-2024 17:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

lmb-s schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:12:
Hallo Ervaren Kia rijders,

Simpele vraag: zouden jullie na een aantal jaren Niro EV ervaring, wéér voor de Niro gaan, c.q. de Niro aanbevelen?
@lmb-s
JA. Ik heb mijn MY19 uit de eerste ronde en rij dus nu 5 jaar erin. Voor mij is er nog geen enkele reden om 'm in te ruilen (nu 100k km). En terug naar benzine? Ammenooitniet!

De meeste kritiek komt vooral van niet-EV-rijders. In het begin is het even wennen, want een paar gewoontes en verwachtingen zijn iets anders, maar heb je dat eenmaal door, dan is er geen centje pijn.

Ik kan dus met maar één fase laden maar da's geen probleem, Aan de snellader kom ik tot max 70kW en ja, dat duurt langer dan een auto die met 200kW kan laden, maar dat ligt in het vlak van verwachtingsmanagement.

We rijden 20.000km per jaar, inclusief vakanties naar UK, Zweden, midden Frankrijk en dat is echt geen probleem. De eerste keer was natuurlijk spannend, maar zodra je 'de hang of it' door hebt wil je nooit meer terug.
Situatie:
Onze Megane Estate diesel gaat eindelijk weg (ook nog een 107 op benzine) en ik heb m'n ogen al 2 jaar op een EV. Nu tikt de Niro (bijna als enige) alle benodigde eisen ('hoger-zitter', plaats voor 4 volwassen en 2 honden, 400+ range, etc) en vinden wij het ook nog eens lekker rijden (t.o.v. de Peugeot 2008 bijvoorbeeld). Budget voor een tweedehands onder de 20K (is te vinden met max 130K km.). We rijden veel kleine afstanden (50-100 per dag max) en 2 keer in de maand een 'lange' afstand van 400km (200 heen en terug met 5 uur 'pauze'). Nu hou ik wel van veranderingen en bijbehorende spanning, maar ook mijn vrouw moet er ook fijn mee rijden en die houdt niet van verrassingen.
Precies dat laatste punt zat ik ook mee bij de keuze voor de e-Niro. Daarom zijn we samen naar de dealer gegaan voor een proefrit. Ik wilde namelijk geen gezeur achteraf van "ja maar jij moest zonodig deze auto kopen...". Even doorvragen naar commentaar en toetsen in hoeverre het steekhoudend is en klopt, maar dan is die basis ook OK.
Wij hebben nog nooit een EV gehad, zelfs geen hybride, dus er zijn wat discussies ;-)
Onze garagehouder (benzineman natuurlijk) raadt het ten strengste af en raadt een hybride aan (Toyota, snap ik, maar die is er niet in de juiste maten). Een zuinige hybride zou dan waarschijnlijk ook een Niro worden. Nu zit er weinig prijsverschil in een 2019 model tussen Niro EV en Niro hybride.
Die garagehouder rijdt vast zelf geen EV (afgezien van incidentele ritjes). Zijn commentaar komt dus niet van een ervaringsdeskundige.
Met al jullie ervaringen: gaan voor de EV of 'safe' voor de hybride?
EV, zonder meer.
En als ik nog wat mag vragen: we hebben nu 1-fase 32A meterkast. Mocht het een 2019 EV worden (ook maar 1-fase), dan heeft het volgens mij juist geen zin om over te gaan op 3-fase 25A, maar eerder een laadpaal 7,4 kW met loadbalancing? I.v.m. kosten natuurlijk. Is de 3-fase in de Niro een enorm gemis en moet ik een 2020 model gaan zoeken of zijn die meerkosten niet de moeite waard (auto duurder, maar thuisinstallatie ook natuurlijk).
Je hebt het prima met een 1x32A hoofdzekering. Lekker houden zo als je voor een MY19 gaat.
Als je meestal thuis laadt, dan heb je het prima. Ik gebruik een Zappi laadpaal en die was in het begin begrensd op 16A. Zelfs daarmee kan ik 'm in een nacht makkelijk weer volladen (ik laad de auto bijna altijd op tot max 90% voor behoud accu, al lijkt dat nauwelijks of niet nodig).
En ja, onderweg gaat het laden aan een langzame paal dan langzamer dan een 3-fase laadsysteem.

Voor je reis van 2x 200 km zou ik de auto bij aankomst meteen aan een laadpaal hangen. Wij gaan vanuit Zutphen wel naar vrienden in Noord Friesland op bezoek. Dan heb ik een goed (2,5mm2) verlengsnoer mee dat daar in het stopcontact gaat en waar mijn grannyloader aan hangt. Zo heb je in die paar uur weer nét genoeg 'bijgetankt' om met zekerheid terug te rijden. En in geval van nood pak je 5-10min een snellader langs de snelweg.
Alvast bedankt!
Geen dank en succes!
En als ik het mag zeggen: DOEN. En veel plezier dan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:55
lmb-s schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:17:
Overigens leuk dat de discussie nu gaat over de lader en de prijs (voor mij belangrijk), ik concludeer hieruit dat het kopen van de EV (tegenover de hybride) een no-brainer is, iedereen tevreden (voor mijn vrouw belangrijk) ;-)
Als je thuis een oprit hebt met mogelijkheid tot laden, dan is een EV volgens mij inderdaad een no-brainer. Behalve kopen zou ik je ook aanraden te kijken naar het overnemen van een bestaand lease contract. Zelf vorig jaar ook een private leasecontract van iemand overgenomen. Ik reed toen in een Ioniq electric die ik gekocht had en een jaar voor einde garantie vond ik het idee van geen garantie (en wat dat doet met de waarde) ineens spannend. Daar komt bij dat de oude contracten gunstiger zijn dan de nieuwe. Super deal nu op een D+ Niro uit 2021 met subsidie voor €490,- per maand met 35.000km per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmb-s
@Hippe Lip Je verwoordt precies wat ik dacht en hoe ik erin sta. Ik ben er al uit, thanks! ;-)
@Roper inderdaad, oprit thuis. En overnemen hou ik ook in de gaten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
lmb-s schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:32:
@Hippe Lip Je verwoordt precies wat ik dacht en hoe ik erin sta. Ik ben er al uit, thanks! ;-)
@Roper inderdaad, oprit thuis. En overnemen hou ik ook in de gaten..
Ik wilde wat commentaar geven maar @Hippe Lip was me voor, exact mijn mening. Hiervoor heb ik een hybride gehad, dat is juist helemaal niets, als je dan serieus zo veel mogelijk elektrisch wil rijden moet je dus na elk ritje van meer dan ~10 km een laadpaal zien te vinden, daar blijf je mee bezig. Gewoon all the way naar BEV.

off-topic: Da's net als met warmtepompen trouwens, ook gewoon voor full electric gaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:39
Dat "mijn vrouw" stuk herken ik wel. Wij rijden nu twee jaar een Dynamic Plus Line en zijn super tevreden. We konden aan huis laden, totdat we vorig jaar verhuisden. Nu laden we publiek aan één van de vier palen binnen een straal van 300 meter.
Wij rijden ongeveer 30.000 km/jaar. Daar zitten twee tot drie lange ritten naar een vakantiebestemming tussen, de rest is dagelijks woon-werk verkeer en familiebezoek.
Wij zouden zo weer eenzelfde auto nemen (nu private lease), maar voor ons is deze auto eigenlijk veel te luxe en veel te groot (lang verhaal). Wij zouden dus zeker weer een electrische auto nemen, maar dan kleiner/goedkoper.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
multikoe schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Wij zouden dus zeker weer een electrische auto nemen, maar dan kleiner/goedkoper.
Een Renault R5? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Yep, heel tevreden. Zou niet meer terug willen gaan naar ICE of hybride. Het rijdt gewoonweg beter en meer ontspannen. Range is slechts in het begin een issue (we’ve all been there), om er snel achter te komen dat het geen issue is (zeker niet bij een e-Niro met een 64kW/h batterij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Als je geen luxe wilt kan ik je mijn eerst BEV aanraden, de i-Miev wel goed om zuinig te leren rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:27
Hier ook al twee jaar lang een heel tevreden e-Niro rijder.
We hebben er in die twee jaar al ongeveer 60.000 km mee gereden en daarbij ook vele buitenlandreizen gemaakt: Zweden, Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Engeland....

Het bevalt ons erg goed. Wat ik tot nog toe ook erg prettig vind zijn de lage onderhoudskosten. De interval van 15.000 km is misschien niet erg lang, maar dat ben ik eigenlijk ook gewend van de vele Mazda's die ik gehad heb. Misschien is dit lagere interval ook wel de reden dat Aziatische auto's minder storingen hebben.

Zou je voor een hybride gaan, dan heb je voor mijn gevoel te auto's te onderhouden: een brandstof auto en daar bovenop heb je nog het elektrische systeem.... Ook meer zaken (een compleet brandstofmotor systeem) die storing kunnen hebben?

Het enige wat ik zelf nog een beetje spannend vind, is de levensduur van de accu in combinatie met de vele kilometers die wij per jaar rijden, maar vooralsnog zijn de berichten over de houdbaarheid van de accus positief.

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:48:
[...]

off-topic: Da's net als met warmtepompen trouwens, ook gewoon voor full electric gaan.
Hear hear!

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Roper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:25:
[...]
Als je thuis een oprit hebt met mogelijkheid tot laden, dan is een EV volgens mij inderdaad een no-brainer.
d:)b
Behalve kopen zou ik je ook aanraden te kijken naar het overnemen van een bestaand lease contract. Zelf vorig jaar ook een private leasecontract van iemand overgenomen. Ik reed toen in een Ioniq electric die ik gekocht had en een jaar voor einde garantie vond ik het idee van geen garantie (en wat dat doet met de waarde) ineens spannend. Daar komt bij dat de oude contracten gunstiger zijn dan de nieuwe. Super deal nu op een D+ Niro uit 2021 met subsidie voor €490,- per maand met 35.000km per jaar.
Kijk, da’s nou weer leuk om verschillende meningen hier te horen. Geen idee waarom, maar de laatste tijd lijkt er veel meer voor private lease gekozen te worden. Aan een kant kan ik me dat wel voorstellen, want je weet tijdens dat contract financieel redelijk precies waar je aan toe bent.

Maar waarom ik daar nou juist niet voor kies is dat een leasecontract een handenbindertje is. Je sluit niet een leasecontract af voor X jaren om vervolgens eerder voor een andere auto te kiezen. Je moet dan dus wachten. En andersom ook: aan het einde van je leasecontract ga je door naar de volgende, ook al bevalt je auto prima. Of neemt ‘m over, maar dan moet je maar afwachten of die prijs wel zo gunstig is als je zou willen.

Ik koop mijn auto gewoon en rijd ‘m zo lang ik ‘m wil rijden. Vroeger (hoor mij, ouwe zak ;) ) deed je je auto na ruim 100.000 km van de hand. Zoals gezegd rijd ik nu 5 jaar en 100.000 km in die e-Niro en dat zou dan einde contract zijn? Ik hou niet van vervangen als dat niet nodig is; er is genoeg afval op deze wereld. Deze wagen gaat nog rustig een paar honderdduizend km mee en ik zie absoluut (nog) geen noodzaak die te vervangen. Veel te tevreden met dit ding!

Wel zie ik al een paar jaar één reden waarom ik voor een nieuwe zou (kunnen) kiezen: als er een auto komt waarmee ik bidirectioneel kan laden (V2G), dan ga ik daar ws wel voor. Een thuisaccu kan financieel nooit uit, ook niet na afloop saldering, maar als ik mijn auto als thuisaccu kan gebruiken (gepensioneerd, dus staat ook overdag veel thuis), dan zie ik daar wel wat in.

<John O`Mill>

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:47
Hippe Lip schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:05:
[...]

[...]

Kijk, da’s nou weer leuk om verschillende meningen hier te horen. Geen idee waarom, maar de laatste tijd lijkt er veel meer voor private lease gekozen te worden. Aan een kant kan ik me dat wel voorstellen, want je weet tijdens dat contract financieel redelijk precies waar je aan toe bent.

Maar waarom ik daar nou juist niet voor kies is dat een leasecontract een handenbindertje is. Je sluit niet een leasecontract af voor X jaren om vervolgens eerder voor een andere auto te kiezen. Je moet dan dus wachten. En andersom ook: aan het einde van je leasecontract ga je door naar de volgende, ook al bevalt je auto prima. Of neemt ‘m over, maar dan moet je maar afwachten of die prijs wel zo gunstig is als je zou willen.

Ik koop mijn auto gewoon en rijd ‘m zo lang ik ‘m wil rijden. Vroeger (hoor mij, ouwe zak ;) ) deed je je auto na ruim 100.000 km van de hand. Zoals gezegd rijd ik nu 5 jaar en 100.000 km in die e-Niro en dat zou dan einde contract zijn? Ik hou niet van vervangen als dat niet nodig is; er is genoeg afval op deze wereld. Deze wagen gaat nog rustig een paar honderdduizend km mee en ik zie absoluut (nog) geen noodzaak die te vervangen. Veel te tevreden met dit ding!

Wel zie ik al een paar jaar één reden waarom ik voor een nieuwe zou (kunnen) kiezen: als er een auto komt waarmee ik bidirectioneel kan laden (V2G), dan ga ik daar ws wel voor. Een thuisaccu kan financieel nooit uit, ook niet na afloop saldering, maar als ik mijn auto als thuisaccu kan gebruiken (gepensioneerd, dus staat ook overdag veel thuis), dan zie ik daar wel wat in.
Niet helemaal waar, wij hebben eerst het leasecontract van 4 naar 5 jaar verlengd, en omdat er na 3 maanden een goede deal kwam voor een e niro, de auto over laten kopen door de dealer, en een e niro gaan leasen. Dus je kunt wel degelijk iets doen met de looptijd. Was achteraf best lucratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
MooieMario schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:56:
[...]
Ik vind het trage laden van mijn e-Niro 2019 (ac en dc) wel een dingetje. We hebben 1 paal en die moet ik delen met mijn vrouw (Tesla M3LR 2019). Aangezien ik regelmatig 250-300km op een dag rijd, dien ik bij thuiskomst altijd te laden en dan is 10-15 uur laden, terwijl ook een andere EV geladen dient te worden, niet altijd mogelijk.
Vakanties met de KIA lijken ook wel een dingetje: we duiken nogal de uithoeken in (Zuid Portugal, zuid-Italië, Noord-west Spanje, omgeving Granada) en dan maakt een auto met een constante en hoge laadsnelheid wel een verschil. De KIA is dan ook nooit buiten NL geweest.
Heb hier vergelijkbare situatie met ModelY LR en Kia e-Niro, Gezien de modelY sneller laadt toppen we die eerst even af voor zover nodig en dan heeft de Kia alle tijd om verder bij te vullen. Zo nodig wisselen we van auto als dat voor de afstand beter uit komt. En de Kia gaat ook gewoon op vakantie, wintersport etc. Gaat prima en een uurtje extra laadtijd calculeren we dan gewoon in.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 01-03-2024 08:25 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
[...]

[...]

Haha, ik had precies dezelfde redenering wat betreft het bidirectioneel laden. Dat wil ik best proberen, maar alleen met een lease auto :D

Overigens heb ik zelf ook al meerdere keren een auto halverwege de lease periode "ingeruild", altijd zelf geregeld via zo'n site en nog nooit problemen gehad. Sterker nog, ik heb mijn auto wel eens ingeruild via zo'n site voor een ander model van dezelfde site :*) Maar ik hou er wel rekening mee bij het kiezen, het moet wel een model en contract zijn dat ik denk weer makkelijk te kunnen ruilen.

Ik heb slechte ervaringen met auto eigenaarschap, dat heeft me ooit heel erg veel geld gekost aan reparaties bij een mondeo diesel (vliegwiel uit balans :| ) Sindsdien heb ik een voorkeur voor leasen. Heb daarna nog wel eens een ioniq electric gekocht, maar werd volslagen paranoïde van ieder geluidje. Nu weer terug bij leasen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

[...]

......................
Iedereen heeft zo zijn eigen reden om wel of niet voor private lease te kiezen.
Eén ding hebben veel mensen geen erg in, maar is in sommige situaties wel iets om rekening mee te houden voor mensen die in de jaren daarna een hypotheek willen gaan afsluiten:
Als je een private lease contract hebt lopen, is het maximale bedrag waarvoor je een hypotheek kunt afsluiten veel lager. En dan niet een beetje lager, maar het leenbare hypotheekbedrag zakt echt heel veel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14
Ik heb zelf mijn werkende leven (18jaar) geleased via het werk en dat is mij heel goed bevallen. Altijd de volle 5jaar gepakt en zo nu ook de e-Niro die nu bijna de 130.000 aantikt.
Toch ga ik nu voor het eerst over op eigen aanschaf omdat de leaseregeling voor mij telkens minder interessant wordt:
- Handenbindertje ook als je wilt overstappen naar een bedrijf die geen leaseauto aanbied.
- Verplichte zakelijke km registratie waarvoor je zelf een inbouwdoos krijgt in je auto, raar idee dat je werk je kan tracken op deze manier.
- ik ben verwend geweest met een zeer lage (4%) bijtelling
- geen vrije merkkeuze meer

Ik heb er nu voor gekozen om een kort huurkoop contract aan te gaan.
Ik leg zelf een bedrag in,bepaal een eindbedrag en laat de rest financieren voor een periode van 3 jaar. (Dit kan ik compleet dekken met mijn mobiliteitsbudget dus voelt niet vervelend).
Het leuke is dat na die 3 jaar de auto helemaal van mij is en ik mijn mobiliteitsbudget in de zak kan steken

Ik heb dan de auto die ik zelf graag wil en complete vrijheid over wat ik er mee doe.
Erg blij met deze constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
eltron schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Heb hier vergelijkbare situatie met ModelY LR en Kia e-Niro, Gezien de modelY sneller laadt toppen we die eerst even af voor zover nodig en dan heeft de Kia alle tijd om verder bij te vullen. Zo nodig wisselen we van auto als dat voor de afstand beter uit komt. En de Kia gaat ook gewoon op vakantie, wintersport etc. Gaat prima en een uurtje extra laadtijd calculeren we dan gewoon in.
Ha, dat is goed om te lezen. Een NL e-Niro diep in het buitenland tovert altijd een glimlach op mijn gezicht. Maar wat doet je er voor kiezen om de KIA te pakken en niet de MYLR?

Overigens vervang ik de KIA wel voor een MYLR, nu mijn vrouw afziet van een auto (niet nodig en mobiliteitsbudget) en mijn auto ook gezinsauto wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Roper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Als je thuis een oprit hebt met mogelijkheid tot laden, dan is een EV volgens mij inderdaad een no-brainer. Behalve kopen zou ik je ook aanraden te kijken naar het overnemen van een bestaand lease contract. Zelf vorig jaar ook een private leasecontract van iemand overgenomen. Ik reed toen in een Ioniq electric die ik gekocht had en een jaar voor einde garantie vond ik het idee van geen garantie (en wat dat doet met de waarde) ineens spannend. Daar komt bij dat de oude contracten gunstiger zijn dan de nieuwe. Super deal nu op een D+ Niro uit 2021 met subsidie voor €490,- per maand met 35.000km per jaar.
Dat klinkt als een hele goede private lease deal! Welke aanbieder/site heb je hem van? Ik kan ze nu niet goedkoper vinden dan 499 met 15.000 km per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
MLPN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Dat klinkt als een hele goede private lease deal! Welke aanbieder/site heb je hem van? Ik kan ze nu niet goedkoper vinden dan 499 met 15.000 km per jaar.
Ik heb een bestaand contract van iemand anders overgenomen. Je ziet vaak dat er rondom nieuwe model introducties, of vlak na het verhogen van de zakelijk bijtelling tarieven, er gunstige private lease contracten worden aangeboden. Dat is dus niet noodzakelijk aanbieder specifiek, hangt meer af van welke aanbieder nog voorraad heeft en bang is er mee te blijven zitten.

(off topic voorbeeld, de private lease tarieven voor een nieuwe Kia EV9 zijn momenteel ook aan het zakken, mogelijk ook door tegenvallende vraag)

Maar zo zijn er dus voor de e-Niro bouwjaar 2021 een aantal autos/contracten in omloop met extreem gunstige tarieven. Ik heb dus verschillende websites in de gaten gehouden waar contracten ter overname worden aangeboden, tot er 1 werd aangeboden met de voorwaarden waar ik naar opzoek was. In mijn geval van Kia lease zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Zout het niet mogelijk zijn om voor zoiets een tracker te bouwen? vastwel toch. Is ook een interessant business model.

[ Voor 81% gewijzigd door Roper op 01-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
Allereerst, dank voor zo veel positieve informatie! Vooral ook omdat jullie ervaringen veel overeenkomen met mijn conclusies na een flinke tijd onderzoek. Die e-Niro gaat er vast en zeker komen.
Roper schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:33:
Zout het niet mogelijk zijn om voor zoiets een tracker te bouwen? vastwel toch. Is ook een interessant business model.
Autoweek houdt wel nieuwe lease tarieven bij van verschillende sites, misschien ook wel van lease-overnames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
richy3908 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Dit is volgens mij iets dat alleen maar bij bepaalde uitvoeringen werkt (ExecutiveLine?) of bepaalde bouwjaren. Dit is al eerder ter sprake geweest. Toen al werkte het niet bij mij, en nu werkt het nog steeds niet bij mij (een MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's). Dus helaas, want ik zou dat inderdaad ook wel een fijne optie vinden.
Oh dat zou kunnen hoor. Ik heb inderdaad de executive uitvoering. Het leek me niet zo'n spannende feature dat het optioneel zou zijn, maar bij Kia weet je het maar nooit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Bitaktus19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Oh dat zou kunnen hoor. Ik heb inderdaad de executive uitvoering. Het leek me niet zo'n spannende feature dat het optioneel zou zijn, maar bij Kia weet je het maar nooit. :?
Zit inderdaad echt alleen maar op de ExecutiveLine. Ik vermoed dat het 100% softwarematig geblokkeerd is. Helaas is er voor Kia (nog) geen actieve "modding" community zoals bij VAG met VCDS en dergelijke.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Dat heeft helemaal niets met Kia te maken, alle merken maken onderscheid in modellen door features toe te voegen op duurdere modellen. Laat ik maar niet beginnen over de soms extreme woede die sommige mensen voelen als ze ontdekken dat op hun goedkopere model alle hard- en software al aanwezig is voor dit soort leukigheidjes en dat dat op duurdere modellen via een software-configuratie alleen maar aangezet hoeft te worden. Over dit soort zaken woeden ellenlange discussies op de autoforums. Voor "onze" Kia is de hardware om de spiegel te bedienen natuurlijk al aanwezig, de auto weet ook wanneer hij in de achteruit wordt geschakeld. Ergens in de code staat CASE [Model] is "Executive Line" SET [Mirror_down_on_reverse] = True.

Ik heb een Dynamic Plus Line (volgens mij één niveau onder Executive Line) en bij mij doen de spiegels dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
multikoe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Dat heeft helemaal niets met Kia te maken, alle merken maken onderscheid in modellen door features toe te voegen op duurdere modellen. Laat ik maar niet beginnen over de soms extreme woede die sommige mensen voelen als ze ontdekken dat op hun goedkopere model alle hard- en software al aanwezig is voor dit soort leukigheidjes en dat dat op duurdere modellen via een software-configuratie alleen maar aangezet hoeft te worden. Over dit soort zaken woeden ellenlange discussies op de autoforums. Voor "onze" Kia is de hardware om de spiegel te bedienen natuurlijk al aanwezig, de auto weet ook wanneer hij in de achteruit wordt geschakeld. Ergens in de code staat CASE [Model] is "Executive Line" SET [Mirror_down_on_reverse] = True.

Ik heb een Dynamic Plus Line (volgens mij één niveau onder Executive Line) en bij mij doen de spiegels dat niet.
Heb ergens begrepen dat 't afhangt wel/niet elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (met geheugenfunctie). Als dat er op zit dan ook kantelbare spiegels bij achteruitrijden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
blb4 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Heb ergens begrepen dat 't afhangt wel/niet elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (met geheugenfunctie). Als dat er op zit dan ook kantelbare spiegels bij achteruitrijden.
Ik denk niet dat die twee gelinkt zijn. De geheugenfunctie voor de stoel en de omlaag kijkende achteruitrijspiegels zijn gewoon twee van de features die de Executive Line onderscheiden van de rest van de modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
multikoe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ik denk niet dat die twee gelinkt zijn. De geheugenfunctie voor de stoel en de omlaag kijkende achteruitrijspiegels zijn gewoon twee van de features die de Executive Line onderscheiden van de rest van de modellen.
Dan zou goed kunnen, 't zal dan zijn dat als je - goed zichtbaar - een verstelbare bestuurdersstoel hebt je er ook vanuit kunt gaan dat je spiegels kunt kantelen bij achteruitrijden; ze zitten in 't zelfde optiepakket oid.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 01-03-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MooieMario schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:05:
[...]
Ha, dat is goed om te lezen. Een NL e-Niro diep in het buitenland tovert altijd een glimlach op mijn gezicht. Maar wat doet je er voor kiezen om de KIA te pakken en niet de MYLR?

Overigens vervang ik de KIA wel voor een MYLR, nu mijn vrouw afziet van een auto (niet nodig en mobiliteitsbudget) en mijn auto ook gezinsauto wordt.
Het antwoord is eenvoudig. We gaan met beide auto's omdat we niet met zijn zessen in één van beide auto's passen.

(eigenlijk met 12 personen met 3 auto's waarvan 2 e-niro en één model Y)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 01-03-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 06:46
Zijn er hier ervaringsdeskundigen met de ingebouwde navigatie mbt lange ritten en laadstops?

Ik heb over een tijdje een rit naar Oostenrijk gepland staan.
Voorheen zocht ik meestal onderweg on-the-fly naar chargers bij langere routes, wanneer het bijna tijd werd om te laden.

Werkt de optie om een route incl chargers te plannen een beetje naar behoren?
Volgens mij kun je niet instellen wat je minimum SOC mag zijn, toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Digitair op 02-03-2024 10:12 . Reden: Autocorrect corrigeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
Digitair schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:12:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen met de ingebouwde navigatie mbt lange ritten en laadstops?

Voorheen zocht ik meestal onderweg on-the-fly naar chargers bij langere routes, wanneer het bijna tijd werd om te laden.

Ik heb er eigenlijk nooit met de ingebouwde navigatie gezocht. Punt is dat ik ivm prijs vooral de Tesla SuC gebruik en die staan doodleuk niet in de lijst van laders in de buurt al sta ik te laden bij een.

Ik ben afgelopen zomer naar de zuidkant van de Grossglockner gereden door gewoon bij het laden de volgende Tesla SuC in te schatten en daar naar toe te navigeren steeds. Ging super tot Oostenrijk want het deel waar ik kwam waren geen Tesla stations meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
snip

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 02-03-2024 18:53 . Reden: Aanzetten tot fraude: doe maar niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ingebouwde navi gebruik ik wel maar niet in relatie tot laadstops. Meestal stoppen we gewoon als we er aan toe zijn en dan gelijk de auto aan de paal. Minuutje of 20-25 en weer door als het om sanitaire stop en koffie gaat. Bij lunch en diner wat langer. Komt eigenlijk zelden voor dat we alleen maar moeten stoppen omdat we moeten laden. In dat geval is het een kwestie van even kijken wat binnen ca. 40km de geschiktste laadplek zou zijn en hoeveel je daar zou willen laden, afhankelijk van de volgende etappe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
@Mikkem
Is het nu opgelost?
Ik heb mijn KIA 19 nu 5 jaar en afgelopen vrijdag op mijn privenaam gezet ipv mijn bedrijf.
Mijn KIA account is direct verwijderd. Net een nieuwe aangemaakt met het email adres van mijn vrouw (mijn eigen email ging uberhaupt niet). En nu ook de INV-HDSID foutmelding. Ik kan ook niks zien behalve de KM stand (die ik zelf heb ingevoerd bij aanmaken account)

In mijn auto is verder niks veranderd.
De mijne moet over 2 weken voor de wielenwissel. Dus hopelijk dat ze dan meteen het goed kunnen maken.

Ik had voorheen altijd de gratis variant van de MIJNKIA app services. Dat werkt prima. Rittenregistratie is niet optimaal. (eerste jaar was dat gratis)

[ Voor 8% gewijzigd door Nelis13 op 02-03-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Nelis13 ik had precies hetzelfde (ook privé overgenomen). Die foutmelding betekent dat het KCS abonnement niet meer actief is. Officieel* kun je nu alleen nog maar het Plus en Pro abonnement aanschaffen, via je dealer. https://webshop.kia.nl/ac...-service/0/KCSPLUS391000/

Die klikt dan ergens in de backend op een knopje en het werkt direct weer (de eerste uren loopt het even achter dan, maar trekt snel bij).
Ben benieuwd of ik nu na een jaar weer terugval op de gratis Basis variant, of dat ik vanaf nu jaarlijks via de dealer moet verlengen..

*) de beschrijvingen en voorwaarden zijn zeer onduidelijk. Overal staat die gratis Basis variant genoemd, maar het is afhankelijk van de kennis/kunde/welwillendheid van je dealer of ie dat weer weet te activeren. Je moet in de eerste plaats iemand zien te treffen die überhaubt weet waar dit over gaat, en die niet denkt dat het om “Connect” gaat, wat via een QR code in het navigatiesysteem kan worden geactiveerd. Dat is pas vanaf MY20.

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Nelis13 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:46:
@Mikkem
Is het nu opgelost?
Ik heb mijn KIA 19 nu 5 jaar en afgelopen vrijdag op mijn privenaam gezet ipv mijn bedrijf.
Mijn KIA account is direct verwijderd. Net een nieuwe aangemaakt met het email adres van mijn vrouw (mijn eigen email ging uberhaupt niet). En nu ook de INV-HDSID foutmelding. Ik kan ook niks zien behalve de KM stand (die ik zelf heb ingevoerd bij aanmaken account)

In mijn auto is verder niks veranderd.
De mijne moet over 2 weken voor de wielenwissel. Dus hopelijk dat ze dan meteen het goed kunnen maken.

Ik had voorheen altijd de gratis variant van de MIJNKIA app services. Dat werkt prima. Rittenregistratie is niet optimaal. (eerste jaar was dat gratis)
Die melding betekent inderdaad dat het weer geactiveerd moet worden aan je nieuwe account. En dat lijkt inderdaad alleen via een betaald abonnement te kunnen. Ook ik hoop dat na dit jaar ik automatisch terugval naar de gratis variant, want GPS locatie is het enige wat Plus extra biedt en heb ik niet nodig.
Eigenlijk alles wat CyBeRSPiN schrijft dus.

Is het nu opgelost? Nee.

De mail naar de Kia Klantenservice (advies van de dealer) leverde het verwachte antwoord op (Samenvatting: "Vervelend dat het niet werkt, succes met de dealer!").

Ondertussen wel gezien dat wat hier geschreven wordt klopt, wat ik zie is oude data van mijn auto. Op dit moment zie ik gegevens van 17 februari. Op basis van kilometerstand, laad% en GPS locatie kan ik dat matchen, want ik hou het zelf ook bij.
Wat mij dan logisch zou lijken is dat de datum steeds dichterbij komt, maar hij gaat soms ook weer een dagje terug.

Activeren was afgelopen maandag eind van de middag. Ik vind het overdreven lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vandaag heeft een bevriende monteur wat puntjes voor me afgewerkt. Voornamelijk klein spul; andere velgenset, kentekenplaathouders (blanco en recht gemonteerd) en dat soort zaken.

Ook even gekeken naar de regensensor, want die deed het wel heel matig en soms helemaal niet. Bij het verwijderen van de dashcam (door de vorige eigenaar) is de regensensor waarschijnlijk grotendeels van de voorruit getrokken, dus dat was snel duidelijk. De achtergebleven houder van die dashcam en de bijbehorende bedrading ook meteen netjes weggehaald.

Het make-up lampje aan de bestuurderskant achter de zonneklep doet het niet meer. Hij is er uit, maar het enige wat op het ledlampje staat is de productiedatum. Iemand een idee waar ik die kan halen of wat de specs zijn? In het instructieboekje staat voor zover ik kan vinden alleen een uitleg over hoe je 'm er uit krijgt.

De gasdempers van de achterklep zijn ook niet best meer. Hij valt niet dicht maar heeft wel wat hulp nodig bij het laatste stukje. In het Ioniq EV topic had iemand ze via Winparts gekocht. Niet duur, maar gingen wel heel hard omhoog. als iemand een goede suggestie heeft dan hoor ik die graag.

Tot slot zit er een blaasje in de verf (?) naast de "P" stand van de schakeldraaiknop. Bij advertenties van andere e-Niro's wel gezien dat dit vaker voorkomt en uiteindelijk een lelijke plek oplevert. Is die knop (eenvoudig) te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

Ik heb er al diverse buitenlandreizen mee gemaakt en ben er best positief over.
Bij veranderende omstandigheden verandert ook het geplande laadstation voor de tussenstop, dus als je bijvoorbeeld minder zuinig gaat rijden, kan het zijn dat je eerder moet gaan laden en de navigatie verandert dat dan ook, indien nodig.

Voor de rest is het ook best makkelijk zoeken naar laad mogelijkheden langs de route en klopt de bezettingsweergave over het algemeen ook best goed, zodat je er redelijk van op aan kunt dat er inderdaad nog een plekje vrij is, al kan er natuurlijk net iemand voor je de laadplek op rijden.
Fijn dat je nu ook kunt zien of het bijvoorbeeld om een 150 kW lader of een 50 kW lader gaat.

Het is alleen vanwege de verkeersinformatie dat ik soms nog bijvoorbeeld TomTom via Android Auto gebruik, maar wat betreft laad planning vind ik de ingebouwde navigatie prima bruikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 06:46
bnwgraaf schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb er al diverse buitenlandreizen mee gemaakt en ben er best positief over.
Bij veranderende omstandigheden verandert ook het geplande laadstation voor de tussenstop, dus als je bijvoorbeeld minder zuinig gaat rijden, kan het zijn dat je eerder moet gaan laden en de navigatie verandert dat dan ook, indien nodig.
Goed om te horen. Ook mooi dat die tussenstops dynamisch bepaald worden onderweg.
Ik zag zojuist in de auto dat de tussenstops ook aangepast worden wanneer het maximale laad percentage aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@bnwgraaf welk type / modeljaar e-Niro heb je? Mijn MY19 met GEN5 (niet wide) navigatie heeft dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:15:
@bnwgraaf welk type / modeljaar e-Niro heb je? Mijn MY19 met GEN5 (niet wide) navigatie heeft dit niet.
Ik heb een my20 met 10 inch scherm en de meest recente navigatie/multimedia update van november 2023.
Er zijn wel verschillen per systeem, en dat is niet altijd duidelijk op de website te zien....
Je merkt het wanneer je een route plant naar een bestemming die verder weg is dan de stand van je gom.
Tot twee software versies terug kreeg je alleen de melding dat je dat niet ging halen zonder bij te laden. Sinds de laatste twee versies kun je dan direct een laadstop mee laten inplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

Wat wij de laatste twee ritten naar Zwitserland deden is gewoon navigeren met de interne navigatie en bij ongeveer 30% zette ik het zij-scherm aan, waarin de servicelocaties (parkeren/tanken/eten) langs de route worden weergegeven. Dat is een dynamisch scherm dat de afstand tot de volgende servicelocaties laat zien, op volgorde van afstand, inclusief laders e.d. Dat werkte voor mij, tot mijn eigen verbazing, erg goed.
Het scherm had beter gekund (het laat bijvoorbeeld de afstand *tussen* de locaties zien, in plaats van de afstand totaal tot die locatie), maar ik was er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Wat wij de laatste twee ritten naar Zwitserland deden is gewoon navigeren met de interne navigatie en bij ongeveer 30% zette ik het zij-scherm aan, waarin de servicelocaties (parkeren/tanken/eten) langs de route worden weergegeven. Dat is een dynamisch scherm dat de afstand tot de volgende servicelocaties laat zien, op volgorde van afstand, inclusief laders e.d. Dat werkte voor mij, tot mijn eigen verbazing, erg goed.
Het scherm had beter gekund (het laat bijvoorbeeld de afstand *tussen* de locaties zien, in plaats van de afstand totaal tot die locatie), maar ik was er wel blij mee.
Zou dat dan een instelling zijn? Bij mij zijn de afstanden van de drie locaties in het zijmenu de afstand vanaf de huidige positie.

Dus bijvoorbeeld bij het eerste punt staat 1,3 km, bij het tweede staat 2,1 km. De afstand tussen die twee punten is 0,8 km.
Verder is dit scherm inderdaad wel fijn en zie je van de eerst volgende drie punten waar je te wachten staat, inclusief eventuele drukte (kleur van de lijn). Wel heb je keuze tussen drie weergaves: eenvoudig, gedetailleerd en alleen rustplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Zou dat dan een instelling zijn? Bij mij zijn de afstanden van de drie locaties in het zijmenu de afstand vanaf de huidige positie.
OK..... Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg dat overzicht niet met absolute afstanden. Ik vind het niet zo'n groot probleem, ik vond het alleen een beetje stom. Die afstanden *tussen* de servicepunten zijn in werkelijk geen enkel scenario handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-09 20:16
multikoe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:14:
[...]

OK..... Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg dat overzicht niet met absolute afstanden. Ik vind het niet zo'n groot probleem, ik vond het alleen een beetje stom. Die afstanden *tussen* de servicepunten zijn in werkelijk geen enkel scenario handig....
Ja dat is een instelling. Maar kan nu even niet zo snel vinden waar dat ingesteld kon worden..

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Laatst online: 16:55
Goedendag..

Wij hebben sinds kort ook een e-Niro, MY22 Dynamic plus line.
Auto bevalt super!
Maar nu de vraag, is het mogelijk en HOE om de gps snelheid in het navigatiescherm weer te geven?
Nu zie ik dat daar wel snelheid word aangegeven maar die is exact gelijk aan die van de snelheidsmeter.
En ligt meestal ongeveer 4 km/h onder de werkelijke snelheid.
Ben al verschillende keren door de menu's aan het ploegen geweest maar kan dit niet vinden..

Groeten Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
SoFTSTuFF schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:55:
Goedendag..

Auto bevalt super!
Maar nu de vraag, is het mogelijk en HOE om de gps snelheid in het navigatiescherm weer te geven?
Nu zie ik dat daar wel snelheid word aangegeven maar die is exact gelijk aan die van de snelheidsmeter.
Ben al verschillende keren door de menu's aan het ploegen geweest maar kan dit niet vinden..

Groeten Jan Willem
Blijf zoeken! Zou mooi zijn als je 't vindt maar ik vrees dat je blijft zoeken...

P.S: gefeliciteerd me je auto!

Update: is vanaf MY20 niet meer mogelijk, zie deze post

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 04-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier wordt de gps snelheid gewoon aangegeven in de linkerbovenhoek van het kaartscherm (e-Niro MY 2019).
Uiteraard wel die functie aanvinken in het instellingenscherm.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:18
Goedendag..

Auto bevalt super!

Groeten Jan Willem
Gefeliciteerd met je aankoop!

Wij hebben MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's, maar ik heb er geen instelling voor kunnen vinden en inderdaad, in de ingebouwde navigatie wordt dezelfde snelheid getoond als die van de snelheidsmeter. Superirritant!

Nu heb ik er geen last van, want ik gebruik altijd TomTom GO via Android Auto en die toont wel de gps-snelheid (zoals iedere zichzelf respecterende navigatieapp, tenminste, behalve de ingebouwde navigatie toont iedere navigatieapp die ik heb gebruikt/geprobeerd gewoon de gps-snelheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:59:
Hier wordt de gps snelheid gewoon aangegeven in de linkerbovenhoek van het kaartscherm (e-Niro MY 2019).
Een van de voordelen van de MY19 blijkbaar t.o.v. alle nieuwere uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 09:25
In onze MY20 is in de middenconsole een sportgel gaan lekken. Waar ik bij kon heb ik schoongemaakt, maar er zitten dunne kiertjes bij de inklapbare bekerhouders en daar is die tjap tussen gaan kruipen. Nu klappen de bekerhouders niet meer zo soepel in en uit. Kan ik dat deel op een of andere manier demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Kassie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Ja dat is een instelling. Maar kan nu even niet zo snel vinden waar dat ingesteld kon worden..
Net nog weer even gekeken. Ik heb een 2021 model, misschien dat dat uitmaakt, maar er is nergens een instelling te vinden waarmee je de lijst met servicepunten kunt tonen met de totale afstand. Alleen tussenafstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
richy3908 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:06:
Wij hebben MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's, maar ik heb er geen instelling voor kunnen vinden en inderdaad, in de ingebouwde navigatie wordt dezelfde snelheid getoond als die van de snelheidsmeter. Superirritant!
Eigenaardig dat dit in de MY19 versie wel juist werkt.
Snelheid in de navigatie toont exact de snelheid van een (losse) gps tracker, komt bijna altijd overeen met de meettoestellen langs de weg en is 3 tot 5 km "trager" dan de snelheidsmeter op het dashboard aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Laatst online: 16:55
Gefeliciteerd met je aankoop!

Nu heb ik er geen last van, want ik gebruik altijd TomTom GO via Android Auto en die toont wel de gps-snelheid (zoals iedere zichzelf respecterende navigatieapp, tenminste, behalve de ingebouwde navigatie toont iedere navigatieapp die ik heb gebruikt/geprobeerd gewoon de gps-snelheid).
Ah helaas dus, via Android Auto merkte ik dat Flitsmeister inderdaad wel gps snelheid aangeeft (denk van mijn telefoon)

Iedereen bedankt! en op naar de volgende vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:59:
Zeker weten dat dat de gos snelheid is? Bij mijn my20 is dat volgens mij dezelfde snelheid als je gewone snelheidsmeter weergeeft.
Ik meen me tenminste te herinneren dat de weergegeven snelheid tijdens een overtocht met een veerpont 0 im/uur was, maar dat is dus een my20 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bnwgraaf schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Zeker weten dat dat de gos snelheid is?
Ja, zie mijn voorgaande uitleg ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15-09 12:50
Goedendag..

Auto bevalt super!

Groeten Jan Willem
De GPS snelheid heeft in het begin bij de MY20 erin gezeten maar is al snel met een firmware update vervangen door dezelfde snelheid als op het dashboard.

Ik vermoed dat het is gedaan vanwege de veiligheid dat je niet telkens op het infotainment scherm aan het kijken bent ipv op de weg en op het dashboard.

De MY22 is zo nieuw dat die nooit firmware heeft gehad die de gps snelheid toonde op het infotainment scherm.

Dus helaas...

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:55:
[...]
Ik vermoed dat het is gedaan vanwege de veiligheid dat je niet telkens op het infotainment scherm aan het kijken bent ipv op de weg en op het dashboard.
Dan hebben ze bij de E-Niro MY19 die update nooit geïmplementeerd.
En veiligheid? Hoe checken Tesla 3 en Y bestuurders dan hun snelheid? :+

Benieuwd hoe dat dan is uitgevoerd in de EV6 GT line.
Veiligheid is dan geen punt want je kan de (gps) snelheid dan voor je zien in de AR HUD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:22

d0s

sssst

Na 2,5 jaar volle tevredenheid ga ik afscheid nemen van de MY21 e-Niro. Maandag mogen we de EV6 gaan afhalen.

Ik heb in 2021 een camwipe gekocht en daar heel veel plezier van gehad. Doet het nu 2,5 jaar later nog steeds uitstekend en lost een van de grootse frustratiepunten van de Niro op.

https://camwipe.com/

De auto moet origineel terug naar de dealer, dus ik heb deze over. Voor wie interesse heeft: gratis af te halen omgeving Arnhem. Opsturen kan ook, op kosten en risico van ontvanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 21:49
Zo maar een heel ander vraagje, ik heb mijn kia ooit bij Kooiman in Naarden gekocht en doe daar nog gewoon het onderhoud.

Nu kreeg ik vandaag een mail van autobedrijf Muijlwijk welke door de spamfilters is gekomen maar ik twijfel ernstig, gezien het domein van de afzender (care-mail.nl) en de vage url's.

Iemand anders ook gehad? Mail was persoonlijk (achternaam), is er ergens een datalek geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
d0s schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:30:
Na 2,5 jaar volle tevredenheid ga ik afscheid nemen van de MY21 e-Niro. Maandag mogen we de EV6 gaan afhalen.

Ik heb in 2021 een camwipe gekocht en daar heel veel plezier van gehad. Doet het nu 2,5 jaar later nog steeds uitstekend en lost een van de grootse frustratiepunten van de Niro op.

De auto moet origineel terug naar de dealer, dus ik heb deze over. Voor wie interesse heeft: gratis af te halen omgeving Arnhem. Opsturen kan ook, op kosten en risico van ontvanger :)
Graag, ik stuur je een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online

Ik heb ook zo'n ding, erg praktisch en aanbevelenswaardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Ik probeer de keuze te maken tussen MY19 en MY20. Na het zoeken en lezen van het topic en zoeken op internet kom ik tot de volgende verschillen:
- 3fase laden
- 10,25" scherm dat mooier is ingebouwd
- UVO
- Achterlichten aangepast

Is dat het complete lijstje?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
JT schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:22:
Ik probeer de keuze te maken tussen MY19 en MY20. Na het zoeken en lezen van het topic en zoeken op internet kom ik tot de volgende verschillen:
- 3fase laden
- UVO

Nieuw dashboard design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, heeft een beetje te maken met die radio toch? Of reikt het verder dan de hoge middenconsole?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
- 3fase laden
- UVO

MY19 heeft GPS snelheid op 't scherm, MY20 heeft dezelfde waarde als de snelheidsmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

- 3fase laden
- UVO Kia Connect

Voor zover ik weet wel. Pas later kreeg je de "facelift" met nieuwe Kia logo, vanaf MY22 dacht ik.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:18
Arfman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Voor zover ik weet wel. Pas later kreeg je de "facelift" met nieuwe Kia logo, vanaf MY22 dacht ik.
Klopt, vanaf MY22 het nieuwe logo. Echter, als je met 'facelift' bedoelt hoe de auto eruitziet, dan is dat vanaf MY23. De MY22 ziet er behalve het logo nagenoeg hetzelfde uit als vorige modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
- 3fase laden
- UVO

Warmtepomp is mogelijk niet aanwezig bij een MY20? Meen me te herinneren dat dat ineens een optie werd ipv standaard aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:38:
[...]

Warmtepomp is mogelijk niet aanwezig bij een MY20? Meen me te herinneren dat dat ineens een optie werd ipv standaard aanwezig.
In mijn MY20 (Executive) zit een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
JT schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Ja, heeft een beetje te maken met die radio toch? Of reikt het verder dan de hoge middenconsole?
Als ik het zo goed zeg, was er bij de my20 zowel een 8 als een 10 inch multimedia display leverbaar.
Maar er loopt ook een zilverkleurige strip over de hele breedte en de luchtroosters zijn anders vormgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15-09 12:50
- 3fase laden
- UVO

Er zijn ook modellen MY20 met 1 fase laden. Dus daar moet je echt wel op letten als je het nodig hebt en je gaat voor een 2e hands kijken. Dat is helaas alleen te zien door het laadklepje te openen en te kijken of de onderste 2 pinnen erin zitten van de ronde stekker. De 1 fase auto heeft daar namelijk niks zitten.

De meest uitgebreide versie (executive?) van MY20 heeft standaard nog een warmtepomp. Daarna worden ze schaars en volgens mij zit er vanaf MY22 (NL model) geen warmtepomp meer in omdat de importeur het onzin vind voor Nederland.

Import modellen kunnen ook andere specs hebben, volgens mij had het Duitse model al snel een 230V schuko in de auto zitten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47
jaro431 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:53:
Zo maar een heel ander vraagje, ik heb mijn kia ooit bij Kooiman in Naarden gekocht en doe daar nog gewoon het onderhoud.

Nu kreeg ik vandaag een mail van autobedrijf Muijlwijk welke door de spamfilters is gekomen maar ik twijfel ernstig, gezien het domein van de afzender (care-mail.nl) en de vage url's.

Iemand anders ook gehad? Mail was persoonlijk (achternaam), is er ergens een datalek geweest?
Hier hetzelfde, kreeg ook vanavond een mail van van Muijlwijk, terwijl ik daar nog nooit geweest ben. Wel klant bij kooijman (niet in Naarden). Maar van muijlwijk is ook onderdeel van Kooijman en daar krijg ik ook altijd mails van met klantcontact-kooijman care-mail als afzender.
Dus ik denk dat er ergens bij kooijman iets niet goed gegaan is met een klantenbestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44

Same, woensdag wordt mijn auto thuis geleverd. Hopelijk bevalt de EV6 net zo goed (of zelfs beter) dan de eNiro. Hele fijne wagen, nooit issues mee gehad!

Heb hier een zelf gemaakte frunk (Bauhaus versie met afdek plaat en 3D geprinte mounts) en hoedenplank met bekleding en scharnieren in de aanbieding. Enkel afhalen gezien de afmetingen. Kan evt wat foto's maken bij interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:55:
[...]

Er zijn ook modellen MY20 met 1 fase laden. Dus daar moet je echt wel op letten als je het nodig hebt en je gaat voor een 2e hands kijken. Dat is helaas alleen te zien door het laadklepje te openen en te kijken of de onderste 2 pinnen erin zitten van de ronde stekker. De 1 fase auto heeft daar namelijk niks zitten.

De meest uitgebreide versie (executive?) van MY20 heeft standaard nog een warmtepomp. Daarna worden ze schaars en volgens mij zit er vanaf MY22 (NL model) geen warmtepomp meer in omdat de importeur het onzin vind voor Nederland.

Import modellen kunnen ook andere specs hebben, volgens mij had het Duitse model al snel een 230V schuko in de auto zitten.
Goede toevoeging van de import modellen! Daar rijden er volgens mij toch ook wel een paar van rond en er zijn wel wat uitrustingsverchillen met de Nederlandse versie.

Zo was de warmtepomp op alle Duitse my20 (64 KWh) versies standaard aanwezig, behalve op de goedkoopste Edition 7 uitvoering. Daar kon je hem wel verkrijgen via het P1 optie pakket (en dan weer alleen i.c.m. de 64 KWh batterij).

De 3-fase lader was voor alle uitvoeringen beschikbaar via het P6 upgrade pakket.

https://www.google.com/ur...Vaw0rNIJBUiWHIb0QFGL7UHnU

Via het kenteken kun je op de rdw website checken of het een origineel in Nederland geleverde auto is of import.

[ Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 05-03-2024 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DutchKel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:55:
[...]

Goed om te weten, de kans is aanzienlijk dat het een import wordt. Spirit dan wel.
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:51:
[...]

Goede toevoeging van de import modellen! Daar rijden er volgens mij toch ook wel een paar van rond en er zijn wel wat uitrustingsverchillen met de Nederlandse versie.

Zo was de warmtepomp op alle Duitse my20 (64 KWh) versies standaard aanwezig, behalve op de goedkoopste Edition 7 uitvoering. Daar kon je hem wel verkrijgen via het P1 optie pakket (en dan weer alleen i.c.m. de 64 KWh batterij).

De 3-fase lader was voor alle uitvoeringen beschikbaar via het P6 upgrade pakket.

https://www.google.com/ur...Vaw0rNIJBUiWHIb0QFGL7UHnU

Via het kenteken kun je op de rdw website checken of het een origineel in Nederland geleverde auto is of import.
Dat is een handige pdf gezien de kans groot is dat ik importeer! Dank.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
JT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Goed om te weten, de kans is aanzienlijk dat het een import wordt. Spirit dan wel.
[...]

Dat is een handige pdf gezien de kans groot is dat ik importeer! Dank.
Je moet hem goed lezen, maar dn kun je er wel alle info uithalen!
Ik heb zelf ook een Spirit met P6 pakket geimporteerd. Dan heb je een goed uitgeruste uitvoering te pakken en daar zijn er relatief veel van verkocht in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb het gevonden, het is inderdaad een instelling:

Ga naar het menu:
Setup (knop dashboard) >> Navigatie (icoontje) >> Navigatie (linker zij menu)

Daar vind je, als ik het goed zeg uit mijn hoofd, de optie voor "afstand instelling". Het kan ook iets anders heten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Hier ook precies hetzelfde mailtje.
Ik heb de auto gekocht bij Kooijman in Vianen, maar ben er daarna nooit meer geweest.
Het mailtje aangemerkt als spam, dus hoop er geen last meer van te hebben.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:32
Donderdag wordt mijn 2019 e-Niro opgehaald door de leasemaatschappij.

Als er iemand is die de camwipe wil hebben, mag je hem gratis en voor niks op komen halen (postcode 2911). Hij is denk ik 4 jaar oud, maar werkt nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
- 3fase laden
- UVO

Dashboard sfeer verlichting. :)

Mocht je iets zoeken: die van mij is te koop :). MY20 - Executive (3fase, warmtepomp) met 67.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Bitaktus19 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Dashboard sfeer verlichting. :)

Mocht je iets zoeken: die van mij is te koop :). MY20 - Executive (3fase, warmtepomp) met 67.000km.
Die dashboard sfeerverlichting zag ik pas ook bij eenkennis van me in een <my20 model; die is meer afhankelijk van de uitvoering.
Geen belangrijke optie, maar zelf vind ik het wel prettig op onverlichte wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 21:27
IvoB2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Benieuwd hoe dat dan is uitgevoerd in de EV6 GT line.
Veiligheid is dan geen punt want je kan de (gps) snelheid dan voor je zien in de AR HUD.
Ik kan uit ervaring zeggen dat bij de EV6 gt-line zowel op de navigatie als de HUD niet de GPS snelheid staan. Afwijking hierin is ongeveer 3 km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 21:27
- 3fase laden
- UVO

- Updates. Zo te zien loopt de MY19 wat versies achter bij de nieuwere modellen (https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticePopup/z5ckII)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Ook ik heb de mail gehad, terwijl ik NOG niet eens een Niro heb. Wel een testrit gemaakt bij Kooijman (Tiel), dus het lijkt me duidelijk waar de mails vandaan komen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
- 3fase laden
- UVO

Ik zit in hetzelfde schuitje. Er komt zeer binnenkort een e-Niro aan, nu nog beslissen 2019 of 2020. En voor mij dan vooral m.b.t. verschil 1-fase t.o.v. 3-fase. Ik vind het dashboard mooier van de 2020, maar de 2020 is ook aanmerkelijk duurder, vooral ook doordat er in 2019 zoveel Executive modellen zijn verkocht.
De 3-fase lijkt overigens in principe de betere keuze, maar wij hebben nog een 1-fase-32A aansluiting thuis. Dus bij een 3-fase Niro komen daar óf extra omzet kosten bij óf nog langzamer laden.

Overigens, dit is een leuk vergelijkingsfilmpje:
YouTube: COMPARED: 2020 & 2019 Kia Niro EV (e-Niro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Henry65 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ik kan uit ervaring zeggen dat bij de EV6 gt-line zowel op de navigatie als de HUD niet de GPS snelheid staan. Afwijking hierin is ongeveer 3 km/u
Spijtig.
Dan zal het Waze in het splitscreen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heb zelf begin dit jaar de knoop doorgehakt en uiteindelijk om binnen budget te blijven en toch voor een my20 (heb niet het nieuwe logo? maar hij is wel uit 2022, alsnog een my22 misschien) te gaan 't gewenste KM stand toch losgelaten - en dus ook de '7 jaar garantie' van kia.

Tot nu toe nog geen spijt van :-) "voordeel" van een my20+ is dat de originele aanschaf lager lag en ze dus nog onder de (2ehands) SEP vallen. Mocht je particulier zoeken.

Scherm is toch wel fijn, denk dat de my19 ook werkt, maar in dit geval is groter wel beter vermoed ik, want voor m'n gevoel zou zelfs dit scherm nog een tikje groter kunnen, gelukkig kan je veel info 'off loaden' op de HUD tussen de snelheidsmeters, is ook een scherm dat info deelt met het hoofd scherm.

Bereik is ook nog steeds ruim boven de 450, ongeveer 480 (laatste 100% laad beurt) en had toen op een rit van 200km nog 10km range bespaard ten opzichte van de GOM, in de zomer zal het dus wel 500+ worden, meer dan ik ooit had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
bnwgraaf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Die dashboard sfeerverlichting zag ik pas ook bij eenkennis van me in een <my20 model; die is meer afhankelijk van de uitvoering.
Geen belangrijke optie, maar zelf vind ik het wel prettig op onverlichte wegen.
Vooral een leuke gimmick :).

Je hebt bij Kia al niet zo heel veel opties. Ik kon het niet veel gekker maken dan een paar lampjes bij de voetruimtes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

CT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
Heb zelf begin dit jaar de knoop doorgehakt en uiteindelijk om binnen budget te blijven en toch voor een my20 (heb niet het nieuwe logo? maar hij is wel uit 2022, alsnog een my22 misschien) te gaan 't gewenste KM stand toch losgelaten - en dus ook de '7 jaar garantie' van kia.

Tot nu toe nog geen spijt van :-) "voordeel" van een my20+ is dat de originele aanschaf lager lag en ze dus nog onder de (2ehands) SEP vallen. Mocht je particulier zoeken.

Scherm is toch wel fijn, denk dat de my19 ook werkt, maar in dit geval is groter wel beter vermoed ik, want voor m'n gevoel zou zelfs dit scherm nog een tikje groter kunnen, gelukkig kan je veel info 'off loaden' op de HUD tussen de snelheidsmeters, is ook een scherm dat info deelt met het hoofd scherm.

Bereik is ook nog steeds ruim boven de 450, ongeveer 480 (laatste 100% laad beurt) en had toen op een rit van 200km nog 10km range bespaard ten opzichte van de GOM, in de zomer zal het dus wel 500+ worden, meer dan ik ooit had verwacht.
Wat voor kilometerstand had je nu dan?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:42

GVR

lmb-s schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje. Er komt zeer binnenkort een e-Niro aan, nu nog beslissen 2019 of 2020. En voor mij dan vooral m.b.t. verschil 1-fase t.o.v. 3-fase. Ik vind het dashboard mooier van de 2020, maar de 2020 is ook aanmerkelijk duurder, vooral ook doordat er in 2019 zoveel Executive modellen zijn verkocht.
De 3-fase lijkt overigens in principe de betere keuze, maar wij hebben nog een 1-fase-32A aansluiting thuis. Dus bij een 3-fase Niro komen daar óf extra omzet kosten bij óf nog langzamer laden.

Voor een 1 fase Niro met een 3 fasen aansluiting thuis zou je ook nog afhankelijk van de verdeling van de groepen op 1 fase met hoger vermogen laden, rekening houdend met het feit dat je de boel niet overbelast ;). Niet ideaal maar prima werkbaar. 1 fase zou me dan meer irriteren als je vaak publiek ac moet laden.

Zo laad ik overdag op 3,5 kW en snachts op 5,5 kW, gaat prima en snel genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door GVR op 05-03-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
GVR schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Voor een 1 fase Niro met een 3 fasen aansluiting thuis zou je ook nog afhankelijk van de verdeling van de groepen op 1 fase met hoger vermogen laden, rekening houdend met het feit dat je de boel niet overbelast ;). Niet ideaal maar prima werkbaar. 1 fase zou me dan meer irriteren als je vaak publiek ac moet laden.

Ben heel benieuwd hoe je dat doet met een 3x25A aansluiting. De hoofdzekering is 25A, en volgens mij mag je dan niet hoger dan 16A gaan voor je groepenkast. (maar ben geen expert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
gjcvro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Ben heel benieuwd hoe je dat doet met een 3x25A aansluiting. De hoofdzekering is 25A, en volgens mij mag je dan niet hoger dan 16A gaan voor je groepenkast. (maar ben geen expert)
Die 16A is de standaard vuistregel.
Als je loadbalancing toepast mag je wel naar 25A
Of je kan 1 fase leegruimen (qua verbruikers), dan kan je naar 25A met een B characteristiek automaat en bij kortsluiting gaat dan eerst de automaat eruit en daarna pas je netaansluiting.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

JT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Wat voor kilometerstand had je nu dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daVTg2z_iQ8H0L0J7VyCC_HuyH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeW4XKuySEo8TI7OiPBYFH9W.png?f=fotoalbum_large

Net de 160k gepasseerd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
lmb-s schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Voor thuisladen maakt 3F niet echt uit, je staat thuis toch lang genoeg stil om ook langzaam ladend genoeg te hebben voor volgende rit. Voor publiek laden kan het wel een dingetje zijn dat je aan 11kW paal niet verder komt dan 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
GVR schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Heb je ook wel eens onderzoek gedaan naar deze optie?

https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/

Zijn er mensen waarbij deze werkt? Ik zag volgens mij @HJKJ met deze optie lang lang geleden in het topic hiernaar verwijzen.

Daardoor kan je als je 3x 25A hebt toch met nog redelijk wat vermogen een 1 fase elektrische auto laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
BarryH schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:14:
[...]

Die 16A is de standaard vuistregel.
Als je loadbalancing toepast mag je wel naar 25A
Of je kan 1 fase leegruimen (qua verbruikers), dan kan je naar 25A met een B characteristiek automaat en bij kortsluiting gaat dan eerst de automaat eruit en daarna pas je netaansluiting.
Is dat iets dat je weet uit de regelgeving of is dat iets dat je zelf toepast als regels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
gjcvro schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Is dat iets dat je weet uit de regelgeving of is dat iets dat je zelf toepast als regels?
De eerste 2 opties zijn regelgeving/nen norm. De derde heb ik zelf geinstalleerd en daar zijn de meningen over verdeeld of dat wel of niet aan de norm voldoet. Maar dit kan beter in het laadpalen thuis topic of het grote elektra topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

CT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
In die PDF van de Duitse Kia die hier vlak voor is gepost zie ik een cataloguswaarde van net boven de 45k voor de 64kwh Spirit (rijkste uitvoering), dan lukt dat niet toch?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 278 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.