Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Nou ja ik zit met mijn prius op 250k km nu, gekocht 3 jaar geleden met 167k km, voor €13.000, dus qua afschrijving zou het slimste zijn door te rijden denk ik? Ik wil echter elektrisch, maar maak me toch wat zorgen. Ook omdat ik lees dat er geen individuele cellen worden vervangen maar dan direct de hele accu.

Een benzine motor bijv. vd Prius is bewezen betrouwbaar en uitontwikkeld. Hoe een accu van een auto zich op de lange duur houdt is een groot vraagteken, mogelijke hoge kosten en risico voor de koper/eigenaar.

Ik sta 100% achter transitie en ev's maar stel er gaat toch (pech) en accucel kapot en ik krijg een rekening van €15.000, is dat echt een onrealistisch scenario? Dat is toch best een reële mogelijkheid. Kijk voor de komende 10 jaar geloof ik het wel, maar een gebruikte e-niro gaan zeg 5 jaar oud met 125k km, gaat die ook nog rustig 10-15 jaar mee, met 20k km per jaar?

Het gaat niet alleen om kosten maar ook om mentale rust. Als ik een e-niro koop mag ik rond de €15.000 bijleggen met inruil. Ik ruil een zeer betrouwbare auto in, is dat nou slim, vraag ik mijzelf af.

De voordelen zijn legio, hogere instap, elektrisch rijden, meer opties, thuis laden, lagere kosten. Maar ik zoek ook duurzaamheid, en met een e-niro zou ik hem binnen 10 jaar weer moeten inruilen, min of meer verplicht, om accu gedoe voor te zijn. Dat is geen peace of mind toch?

In zeg dit overigens niet om flauw te doen maar het zijn oprechte serieuze overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:36
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:46:
Nou ja ik zit met mijn prius op 250k km nu, gekocht 3 jaar geleden met 167k km, voor €13.000, dus qua afschrijving zou het slimste zijn door te rijden denk ik? Ik wil echter elektrisch, maar maak me toch wat zorgen. Ook omdat ik lees dat er geen individuele cellen worden vervangen maar dan direct de hele accu.

Een benzine motor bijv. vd Prius is bewezen betrouwbaar en uitontwikkeld. Hoe een accu van een auto zich op de lange duur houdt is een groot vraagteken, mogelijke hoge kosten en risico voor de koper/eigenaar.

Ik sta 100% achter transitie en ev's maar stel er gaat toch (pech) en accucel kapot en ik krijg een rekening van €15.000, is dat echt een onrealistisch scenario? Dat is toch best een reële mogelijkheid. Kijk voor de komende 10 jaar geloof ik het wel, maar een gebruikte e-niro gaan zeg 5 jaar oud met 125k km, gaat die ook nog rustig 10-15 jaar mee, met 20k km per jaar?

Het gaat niet alleen om kosten maar ook om mentale rust. Als ik een e-niro koop mag ik rond de €15.000 bijleggen met inruil. Ik ruil een zeer betrouwbare auto in, is dat nou slim, vraag ik mijzelf af.

De voordelen zijn legio, hogere instap, elektrisch rijden, meer opties, thuis laden, lagere kosten. Maar ik zoek ook duurzaamheid, en met een e-niro zou ik hem binnen 10 jaar weer moeten inruilen, min of meer verplicht, om accu gedoe voor te zijn. Dat is geen peace of mind toch?

In zeg dit overigens niet om flauw te doen maar het zijn oprechte serieuze overwegingen.
Ik snap je overwegingen. Tot nu toe lijken accu's 't allemaal langer vol te houden dan veel mensen dachten maar hoe 't exact zal gaan na 10-15 jaar met waardeontwikkeling van de huidige BEV's en hoe 't met de accu's zal gaan. En hoe 't dan met reparatie/vervanging zal gaan. Er komt altijd een punt dat een auto total loss raakt, het moment dat een reparatie de restwaarde van de auto overstijgt. Dat zal bij een oude IEC b.v. zomaar kunnen gebeuren als de motor vervangen moet worden. Hoe dat precies bij BEV's zal gaan: geen idee.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12
Het is lastig om de toekomst te bekijken met de uitgangspunten van het heden.

Er is nog amper een accureparatiemarkt. De incidenten worden - meestal nog onder garantie - door dealers opgelost. En dat betreft dan vaak een complete vervanging die echt niet altijd nodig is.

Zelfde voor de reductiebak. Die wordt niet gerepareerd maar duur vervangen.

In Dongen zit een taxibedrijf met een hele vloot vergelijkbare Ioniqs. Die hebben een eigen reparatieservice opgezet. Eerst voor het eigen bedrijf maar ondertussen ook voor “externen” met een Ioniq.

Hun reparatiekosten zijn vele malen lager dan die van de dealer.

Hoe meer EV’s buiten fabrieksgarantie hoe meer markt er ontstaat voor accureparatieservice.

Zo is het met de hybride Toyota’s ook gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:03

Ik ben hier niet zo bang voor. De toekomst is uiteraard onzeker maar op basis van een kleine 5 jaar en 135k km met de e-niro zie ik nog 0 degradatie (mijn GOM geeft momenteel een bereik aan van 465km). Ik neem hem straks gewoon in privé over om er nog 5 of 10 jaar mee door te rijden en verwacht dat de batterij gedurende die tijd nog ruim voldoende blijft presteren. Goed, ik zou pech kunnen hebben, maar dat risico durf ik wel aan. Zoals @cyberspin aangeeft lijkt het er op dat de batterij van een EV langer mee gaat dan de auto. Je ziet inmiddels ook Tesla's rondrijden van meer dan 10 jaar oud. Dat zegt toch wel iets lijkt mij.
En ja uitzonderingen houdt je altijd, op die miljoenen EV die inmiddels rondrijden is er af en toe één waar de batterij het eerder opgeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 21-02-2024 22:01 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-06 22:34

Peace of mind: doorrijden tot de prius uit elkaar valt of private lease overwegen, weet je precies wat je de komende 4 5 of 6 jaar kwijt bent per maand. Alleen wegenbelasting kan nog iets veranderen.
Al het andere is koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:13
gjcvro schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:05:
[...]

Peace of mind: doorrijden tot de prius uit elkaar valt of private lease overwegen, weet je precies wat je de komende 4 5 of 6 jaar kwijt bent per maand. Alleen wegenbelasting kan nog iets veranderen.
Al het andere is koffiedik kijken.
Klopt, maar je kunt wel wat trends meenemen. Zoals die van de steeds toenemende laadsnelheden. Er wordt nu al geklaagd over de laadsnelheid van "onze" E-Niro en over een paar jaar zal die laadsnelheid bijna onacceptabel zijn. Dat betekent dat de tweedehands prijs daardoor zal zakken. Daarbij is er een trend van nieuwprijzen die steeds verder zakken en goedkopere modellen die op de markt komen. Ook dat zal de tweedehandsprijs doen zakken.
En die wegenbelasting: iedereen maakt zich daar druk over, maar mijn voorspelling is dat er een aparte EV categorie komt, waarbij het extra gewicht van de accu wordt gecompenseerd. We gaan dan wel meer betalen dan nu, maar niet meer dan een vergelijkbare ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:11
multikoe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 06:34:
[...]

Klopt, maar je kunt wel wat trends meenemen. Zoals die van de steeds toenemende laadsnelheden. Er wordt nu al geklaagd over de laadsnelheid van "onze" E-Niro en over een paar jaar zal die laadsnelheid bijna onacceptabel zijn. Dat betekent dat de tweedehands prijs daardoor zal zakken. Daarbij is er een trend van nieuwprijzen die steeds verder zakken en goedkopere modellen die op de markt komen. Ook dat zal de tweedehandsprijs doen zakken.
En die wegenbelasting: iedereen maakt zich daar druk over, maar mijn voorspelling is dat er een aparte EV categorie komt, waarbij het extra gewicht van de accu wordt gecompenseerd. We gaan dan wel meer betalen dan nu, maar niet meer dan een vergelijkbare ICE.
Die trent gaat alleen op voor publieke laadpalen waarbij het laden meer kost dan thuis laden. Voor thuis laden zit je beperkt aan de stroomvoorziening in je meterkast. Ik laad zelf alleen thuis op omdat ik daarmee veel geld bespaar, sterker nog door het salderen levert het me juist geld op als ik thuis oplaad.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:42
DutchKel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Die trent gaat alleen op voor publieke laadpalen waarbij het laden meer kost dan thuis laden. Voor thuis laden zit je beperkt aan de stroomvoorziening in je meterkast. Ik laad zelf alleen thuis op omdat ik daarmee veel geld bespaar, sterker nog door het salderen levert het me juist geld op als ik thuis oplaad.
De laadsnelheid wordt ook belangrijk als je onderweg moet laden. Mijn vorige e-Niro haalde maximaal 75 kW als alle omstandigheden mee zaten. Nu met de EV6 haalde ik deze week 236 kW, ruim een factor 3 sneller. Hierdoor was ik na een kwartier van 30 naar 80 procent in plaats van 3 kwartier. Voor thuis laad ik de EV6 inderdaad ook op 16A, dan heb ik geen haast en kan het goede moment uitkiezen.

• DutchKel
Henry65 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:52:
[...]

De laadsnelheid wordt ook belangrijk als je onderweg moet laden. Mijn vorige e-Niro haalde maximaal 75 kW als alle omstandigheden mee zaten. Nu met de EV6 haalde ik deze week 236 kW, ruim een factor 3 sneller. Hierdoor was ik na een kwartier van 30 naar 80 procent in plaats van 3 kwartier. Voor thuis laad ik de EV6 inderdaad ook op 16A, dan heb ik geen haast en kan het goede moment uitkiezen.
Dat is wat ik bedoel. Ik heb de auto inmiddels al 3,5 jaar en heb nog nooit een snellader nodig gehad. Ik heb het wel 1 keer gebruikt als test om te kijken hoe dat werkt maar verder nog nooit. Ik plan mijn ritjes zo dat ik onderweg niet hoef te laden.

Al moet ik wel toegeven dat ik nog niet met de auto op vakantie ben geweest. Dan heb ik wellicht wel een snellaadpaal nodig. Ik kan bijna in heel Nederland op en neer op 1 acculading, alleen Drenthe en hoger red ik niet. Maar ik woon wel strategisch redelijk in het midden van het land.

Dus het een en ander hangt wel af van de omstandigheden waar iemand zich in bevind of het nodig is om te hebben en de daarbij behorende extra kosten voor lief te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Henry65 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Ja die hogere laadsnelheid is zeker fijn als je vaak ritten maakt van meer dan 300km/dag.
Bij mij alleen tijdens de zomervakanties en dan hebben we niet zoveel haast. Even benen strekken, koffie halen, sanitaire stop. 30 minuten is zo voorbij. Maar soms moet je met de e-Niro 45min laden, die laatste minuten dat je eigenlijk weer verder wilt duren dan gevoelsmatig wel lang.
Ook is het in Duitsland minder aantrekkelijk om veel harder dan 130km/u te rijden omdat je dat hogere verbruik dan niet compenseert in totale reistijd met de laadtijd erbij meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Ja die hogere laadsnelheid is zeker fijn als je vaak ritten maakt van meer dan 300km/dag.
Bij mij alleen tijdens de zomervakanties en dan hebben we niet zoveel haast. Even benen strekken, koffie halen, sanitaire stop. 30 minuten is zo voorbij. Maar soms moet je met de e-Niro 45min laden, die laatste minuten dat je eigenlijk weer verder wilt duren dan gevoelsmatig wel lang.
Ook is het in Duitsland minder aantrekkelijk om veel harder dan 130km/u te rijden omdat je dat hogere verbruik dan niet compenseert in totale reistijd met de laadtijd erbij meegenomen.
Dat is allemaal correct, vanuit de optiek van een ervaren gebruiker van de e-Niro. Als je de discussies een beetje volgt onder artikelen over elektrische auto's, dan wordt werkelijk alles aangegrepen om te verklaren waarom EV's het nog niet zijn. Veel van de argumenten komen neer op "Als het niet hartstikke goed is, hoeft het van mij niet". Een laadsnelheid die op 1/3 ligt van wat de rest van de markt weet te bereiken is voor veel nieuwe autobezitters dus wel degelijk een showstopper. Ondanks (!) het feit dat je er in het dagelijks leven niets van merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Dat is allemaal correct, vanuit de optiek van een ervaren gebruiker van de e-Niro. Als je de discussies een beetje volgt onder artikelen over elektrische auto's, dan wordt werkelijk alles aangegrepen om te verklaren waarom EV's het nog niet zijn. Veel van de argumenten komen neer op "Als het niet hartstikke goed is, hoeft het van mij niet". Een laadsnelheid die op 1/3 ligt van wat de rest van de markt weet te bereiken is voor veel nieuwe autobezitters dus wel degelijk een showstopper. Ondanks (!) het feit dat je er in het dagelijks leven niets van merkt.
Dat is eigenlijk wel een aparte maar correcte conclusie. De buitenwereld ziet alleen het laden duurt veel langer dan als ik naar een tankstation ga en daar de auto vol gooi. Dit terwijl wij ervaren EV-rijders juist de auto opladen als we de auto niet gebruiken en dus ook weinig tot geen hinder hebben van het langzame laden.

Ik snap dat een vertegenwoordiger die dagelijks meer dan 1000km rijd het wel als een uitdaging ziet maar ik ken zelf weinig mensen die op 1 dag meer dan 400km rijden en dat ook nog eens zonder pauze doen. Misschien gaan we dit jaar eens een test doen met een huisje in zuid Duitsland of Oostenrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:27
multikoe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Inderdaad, mensen willen vaak product eigenschappen (zoals snel laden) maar maken er in de praktijk geen gebruik van. Zelf vind ik het veel belangrijker dat een EV energiezuinig is want dat ga je op de lange termijn in je portomonnee voelen. Maar dat vinden veel mensen kennelijk weer niet belangrijk.

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Dat is eigenlijk wel een aparte maar correcte conclusie. De buitenwereld ziet alleen het laden duurt veel langer dan als ik naar een tankstation ga en daar de auto vol gooi.
Dat is niet wat ik bedoel. Het ging volgens mij over de waardedaling van een EV. Die waardedaling wordt volgens mijn stelling dus mede veroorzaakt doordat de specs van onze huidige E-Niro heel snel wegzakken t.o.v. de specs van nieuwere modellen.
Over een paar jaar zijn onze e-Niro's ongeveer vier, vijf jaar oud. Ze doen het nog uitstekend, practische range. Maar ze laden nog steeds op max 70kWh. Als alle nieuwe modellen op dat moment op de markt allemaal met >150 kWh kunnen laden, dan heeft onze e-Niro niet alleen last van zijn leeftijd, maar ook nog eens van de "beroerde" laadsnelheid.
Dit speelt natuurlijk ook bij ICE, maar omdat de specs van ICE veel minder snel veranderen is het daar niet zo'n issue. Een auto uit 2004 rijdt net zo hard, net zo zuinig en net zo ver als een auto uit 2024 (ongeveer...). Daarom zijn tweedehands auto's nog zo populair. Een EV van 20 jaar oud laad veel trager op en komt minder ver dan een nieuwe EV. Dat ga je voelen in de tweedehands prijs.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
multikoe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. Het ging volgens mij over de waardedaling van een EV. Die waardedaling wordt volgens mijn stelling dus mede veroorzaakt doordat de specs van onze huidige E-Niro heel snel wegzakken t.o.v. de specs van nieuwere modellen.
Over een paar jaar zijn onze e-Niro's ongeveer vier, vijf jaar oud. Ze doen het nog uitstekend, practische range. Maar ze laden nog steeds op max 70kWh. Als alle nieuwe modellen op dat moment op de markt allemaal met >150 kWh kunnen laden, dan heeft onze e-Niro niet alleen last van zijn leeftijd, maar ook nog eens van de "beroerde" laadsnelheid.
Dit speelt natuurlijk ook bij ICE, maar omdat de specs van ICE veel minder snel veranderen is het daar niet zo'n issue. Een auto uit 2004 rijdt net zo hard, net zo zuinig en net zo ver als een auto uit 2024 (ongeveer...). Daarom zijn tweedehands auto's nog zo populair. Een EV van 20 jaar oud laad veel trager op en komt minder ver dan een nieuwe EV. Dat ga je voelen in de tweedehands prijs.
EN: er komen in korte tijd veel 2e hands e-Niro's op de markt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
multikoe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Dat "tragere" DC laden vind ik persoonlijk dan nog niet eens zo'n punt (kom weinig op autosnelwegen en al helemaal niet om er snel te laden).
Wat de oudere e-Niro (MY2019) als grootste nadeel heeft (inzake range moet hij nog niet onderdoen voor de nieuwste modellen) is het uitermate traag openbaar AC laden. Gezien er maar een 1F lader aan boord zit kan je er aan een AC openbare laadpaal (die in Vlaanderen doorgaans maar 3F3216A heeft) maar laden aan een 3 kW. Dat schiet dus echt niet op bij een korte destination stop (warenhuis, stadsbezoek, culturele uitstap,....).
Het grootste voordeel van de opvolger vind ik dan ook dat deze eindelijk AC 11 kW kan laden ipv 3 kW.

Persoonlijk zou ik dan ook nooit privé een EV kopen want de markt evolueert nog te snel. Ik zou dan eventueel voor lease opteren. Dan zijn de nadelen voor de leaseMij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:03
IvoB2 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:58:
[...]

Dat "tragere" DC laden vind ik persoonlijk dan nog niet eens zo'n punt (kom weinig op autosnelwegen en al helemaal niet om er snel te laden).
Wat de oudere e-Niro (MY2019) als grootste nadeel heeft (inzake range moet hij nog niet onderdoen voor de nieuwste modellen) is het uitermate traag openbaar AC laden. Gezien er maar een 1F lader aan boord zit kan je er aan een AC openbare laadpaal (die in Vlaanderen doorgaans maar 3F32A heeft) maar laden aan een 3 kW. Dat schiet dus echt niet op bij een korte destination stop (warenhuis, stadsbezoek, culturele uitstap,....).
Het grootste voordeel van de opvolger vind ik dan ook dat deze eindelijk AC 11 kW kan laden ipv 3 kW.

Persoonlijk zou ik dan ook nooit privé een EV kopen want de markt evolueert nog te snel. Ik zou dan eventueel voor lease opteren. Dan zijn de nadelen voor de leaseMij.
Wel leuk om te zien dat ieders gebruikssituatie anders is. Ik dacht aan het begin ook dat 1F lastig zou zijn, maar heb er in de praktijk eigenlijk geen last van. Heb morgen weer een rit van ruim 400km heen en weer. Dat haal ik makkelijk zonder te laden. Misschien zet ik hem overdag nog wel een poosje aan de AC lader. Ook met 3,7kW komt er dan nog wel in ca. 7u een dikke 150km bij en rijd ik einde dag weer lachend naar huis. bij 3x32A kan ik overigens met 7,4kW laden. ik heb overwogen om een mobiele lader te kopen die 2F kan combineren tot 2F zodat dit ook bij 11kW paal kan, maar dat bleek voor mij niet de moeite omdat ik het feitelijk niet nodig heb.
Dus mocht iemand een my19 willen kopen en een gebruikscasus dat 1F soms te krap is, dan kun je voor betrekkelijk weinig geld dit oplossen.

En trage DC laden herken ik ook wel. Jammer dat het niet sneller gaat, maar anderzijds het gaat in mijn geval om een effect van 30-45min meer reistijd 1x per jaar voor de wintersport en gezien je dat van tevoren weet maak je daar gewoon ook vakantie van.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• IvoB2
eltron schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Wel leuk om te zien dat ieders gebruikssituatie anders is. Ik dacht aan het begin ook dat 1F lastig zou zijn, maar heb er in de praktijk eigenlijk geen last van.
Ik ook niet want ik kan daarmee thuis aan 7 kW laden en op het werk ook meerdere uren aan 3 kW wat ruim voldoende is.
Maar iemand die niet thuis kan laden en aangewezen is op AC openbaar laden kan wel een probleem hebben waneer dat maar opschiet aan 2 tot 3 kW aan een 3F AC laadpaal.
Onze e-Niro haalt bij temp. onder de 5°C en op de snelweg ook geen 400 km range meer.
bij 3x32A kan ik overigens met 7,4kW laden.
Correct.
Maar 22 kW (3F32A) palen zijn hier eerder de uitzondering.
De meerderheid is nog 11 kW (3F16A).
En trage DC laden herken ik ook wel. Jammer dat het niet sneller gaat, maar anderzijds het gaat in mijn geval om een effect van 30-45min meer reistijd 1x per jaar voor de wintersport en gezien je dat van tevoren weet maak je daar gewoon ook vakantie van.
Daar hebben wij dan weer geen last van. Gaan gewoon met de trein op wintersport. wonen op een 7-tal km van het station (met een ondergrondse K+R parking onder de perrons) en de Thalys stopt op een 20 km van het skistation waar de bus van het hotel je oppikt. Lekker ontspannen, korte reistijd en horeca aan boord zonder te stoppen. :)

Geen idee wat een leaseMij na 4,5 jaar nog vraagt voor een full option MY2019 e-Niro (zat in 2019 tegen de 50K).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-02-2024 19:21 ]

• gjcvro
[...]

Klopt, maar je kunt wel wat trends meenemen. Zoals die van de steeds toenemende laadsnelheden. Er wordt nu al geklaagd over de laadsnelheid van "onze" E-Niro en over een paar jaar zal die laadsnelheid bijna onacceptabel zijn. .....
Laden: Alleen bij lange reizen interessant. Ik merk dat het me wel een beetje tegenhoud om een verre autovakantie uit te zoeken. Maar voor 99% van de tijd maakt de laadsnelheid me niet uit, zelfs de laadpaal thuis staat op lagere snelheid, dan kan alles in huis ook aan staan zonder problemen als de auto staat te laden. Ik denk dat ik het aantal publieke laadsessies nog steeds op 2 handen kan tellen. Dat het laden minder efficiënt is , neem ik op de koop toe, we hebben ruim voldoende eigen opwek van de zonnepanelen.

Wegenbelasting: Ja ik denk/hoop ook op zoiets, maar zoals de politiek de laatste tijd is kan het echt alle kanten op. Ik kijk in 2025 wel weer of we doorgaan met de EV, of dan gewoon weer benzine gaan rijden. Liever niet, maar als het (fors)duurder is, dan wel.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

2xdehelft schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:16:
Ik probeer voor mijn nieuwe Kia Niro EV een mijn Kia account aan te maken maar krijg steeds de melding "registratie is mislukt, controleer je data en probeer het opnieuw"... Iemand enig idee?
GerkeP schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:57:
[...]

Adblockers, andere browser etc al geprobeerd?
Ik merk dat ik steeds vaker tegen dit soort meldingen aan loop met Firefox en Iceweazel als browser, vervolgens gaat het wel goed met Edge of Chrome.
Is er al wat meer kennis over dit probleem?

Ik heb precies hetzelfde, als ik met de app op mijn S22 wil aanmelden lukt het niet. Ook niet via 5G.
Via de laptop en website gaat het ook niet.

Ik heb ook mijn computer op de zaak overgenomen remote en via Edge de boel ingevuld, dezelfde fout.

Ik heb de auto vandaag op naam gekregen (occasion) en alle gegevens correct ingevuld.

Het is geen E-niro maar een Niro PHEV uit 2019, maar dat maakt voor het aanmelden in de app niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 22-02-2024 21:32 ]

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:37
[...]

.....
Dat verbaasde mij ook. Ik vond het nogal een stemmingmakerij toen enige tijd geleden alle media elkaar napapegaaide met een berekening waarbij de wegenbelasting voor de elektrische auto op dezelfde manier werd berekend als voor auto's met brandstofmotor en door het hogere wagengewicht dus veel hoger uitkwam.

Niemand weet het maar ik vermoed ook dat er wel aan de berekening gesleuteld zal gaan worden om het hogere gewicht te compenseren.

Daarnaast ligt ook nog altijd het rekeningrijden in het verschiet waarbij alles weer anders zal zijn en de wb mogelijk zelfs komt te vervallen....

Niemand die het nu al kan zeggen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:34

Ik heb een kia E soul 64kwh (dezelfde motor en accu als de niro natuurlijk)

251.000 km gelopen
Nul problemen, 2 x kenteken verlichting lampje :9
Actieradius niet merkbaar achteruit
Rij nog steeds ruim boven WLTP.

Foto is van vorige week
Actieradius 528 km :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEDstehGnERI2XeHy6MbWiI9iQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7bKMlwG4U4V6IckCEghqiMb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoeveel km je rijdt, maar hier zie je dat t geen enkel probleem is.
We hebben ook 20 niro s rijden zonder enig probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

@Ferry34 hoezo heb jij 20 Niro's rijden? Zijn dat allemaal ev's dan en is overal de accu in goede conditie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Ik ben taxichauffeur, de soul is mijn vaste auto en ik ben de enige chauffeur op deze.

Het bedrijf heeft in mijn gebied 5 E soul, zeker 20 EV niros vorig model, 2 nieuw modellen niro EV, 5 Aiways U5, 5 ampera E.
In den haag hebben we 50 nieuwe BYD atto 3

Dinsdag moest m'n e soul voor onderhoud en ben ik met n niro van ons ff naar huis gereden en die had 220.000 gelopen...
Geen problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Fairy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:24:
[...]

[...]

Is er al wat meer kennis over dit probleem?

Ik heb precies hetzelfde, als ik met de app op mijn S22 wil aanmelden lukt het niet. Ook niet via 5G.
Via de laptop en website gaat het ook niet.

Ik heb ook mijn computer op de zaak overgenomen remote en via Edge de boel ingevuld, dezelfde fout.

Ik heb de auto vandaag op naam gekregen (occasion) en alle gegevens correct ingevuld.

Het is geen E-niro maar een Niro PHEV uit 2019, maar dat maakt voor het aanmelden in de app niet uit.
Heb je wel de goede app? Voor MY19 heb je de mijnkia app nodig dacht ik. Kia Connect werkt niet met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:37
Ferry34 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:18:
[...]

Ik heb een kia E soul 64kwh (dezelfde motor en accu als de niro natuurlijk)

251.000 km gelopen
Nul problemen, 2 x kenteken verlichting lampje :9
Actieradius niet merkbaar achteruit
Rij nog steeds ruim boven WLTP.

Foto is van vorige week
Actieradius 528 km :9

[Afbeelding]

Ik weet niet hoeveel km je rijdt, maar hier zie je dat t geen enkel probleem is.
We hebben ook 20 niro s rijden zonder enig probleem
Kijk, dat zijn goede berichten om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DutchKel schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 04:34:
[...]

Heb je wel de goede app? Voor MY19 heb je de mijnkia app nodig dacht ik. Kia Connect werkt niet met die auto.
Het zou moeten werken, het is namelijk het 2020 model (Duits eind 2019) met de facelift?

Het gaat om de PHEV niet de e-Niro. Anders plaats ik het ff in het algemene Kia topic om verwarring te voorkomen.

Ik probeer op de telefoon de MijnKia app..

Edit: Intussen werkt het. Ik moest de Kia Connect app gebruiken 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 23-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:47:
[...]

Dat verbaasde mij ook. Ik vond het nogal een stemmingmakerij toen enige tijd geleden alle media elkaar napapegaaide met een berekening waarbij de wegenbelasting voor de elektrische auto op dezelfde manier werd berekend als voor auto's met brandstofmotor en door het hogere wagengewicht dus veel hoger uitkwam.

Niemand weet het maar ik vermoed ook dat er wel aan de berekening gesleuteld zal gaan worden om het hogere gewicht te compenseren.

Daarnaast ligt ook nog altijd het rekeningrijden in het verschiet waarbij alles weer anders zal zijn en de wb mogelijk zelfs komt te vervallen....

Niemand die het nu al kan zeggen!
De wegenbelasting is al lang niet meer gekoppeld aan wegenonderhoud en de relatie met het gewicht is daarom eigenlijk ook niet meer van deze tijd. Ook het ontbreken van een relatie met de gereden km's wijst daar op. De hoogte van de belasting gebruikt de overheid om te stimuleren en te ontmoedigen. Er zijn aparte categorieren voor gas, diesel en benzine en voor het type auto. Mogelijkheden genoeg om EV's nog steeds te stimuleren, terwijl je er wel belasting over heft. Het niet hoeven betalen van WB voor elektrische auto's was een duidelijke stimuleringsmaatregel en dat voordeel zou eindigen wist iedereen.
En tja, de media. De kwaliteitskranten waren een stuk terughoudender in hun berichtgeving (de Volkskrant rept er zelfs helemaal niet over), maar de "usual suspects" in het stimuleren van onderbuikgevoelens pakten inderdaad breed uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Fairy schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Het zou moeten werken, het is namelijk het 2020 model (Duits eind 2019) met de facelift?

Het gaat om de PHEV niet de e-Niro. Anders plaats ik het ff in het algemene Kia topic om verwarring te voorkomen.

Ik probeer op de telefoon de MijnKia app..
Weet je dat heel zeker? Zie deze video voor de verschillen: https://www.youtube.com/watch?v=w32_Uvd5T_Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DutchKel schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Weet je dat heel zeker? Zie deze video voor de verschillen: https://www.youtube.com/watch?v=w32_Uvd5T_Q
Bij de Niro PHEV heeft de 2019 en ouder de dagrijlichten als 1 lamp, bij de 2020 zijn dat per kant 4 lijnen.
Ik heb die met 4 lijnen. En een 10,25" scherm.

Daaruit haal ik dat het een 2020 model is. Ben er vrij zeker van, maar als ik fout zit, hoor ik het graag.

Let op dit is NIET de e-niro.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 23-02-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Fairy schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Bij de Niro PHEV heeft de 2019 en ouder de dagrijlichten als 1 lamp, bij de 2020 zijn dat per kant 4 lijnen.
Ik heb die met 4 lijnen. En een 10,25" scherm.

Daaruit haal ik dat het een 2020 model is. Ben er vrij zeker van, maar als ik fout zit, hoor ik het graag.

Let op dit is NIET de e-niro.
Als je het 10,25" scherm erin hebt zitten dan heb je waarschijnlijk inderdaad kia connect nodig.

Het gaat om het infotainment systeem wat erin zit. Daarom zette ik ook de video erbij. Daar zie je duidelijk het verschil in het scherm.

Maar dan weet ik helaas ook niet waarom het mis gaat met de registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DutchKel schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Als je het 10,25" scherm erin hebt zitten dan heb je waarschijnlijk inderdaad kia connect nodig.

Het gaat om het infotainment systeem wat erin zit. Daarom zette ik ook de video erbij. Daar zie je duidelijk het verschil in het scherm.

Maar dan weet ik helaas ook niet waarom het mis gaat met de registratie.
Ik ga er nog wel weer sleutelen en anders bel ik ze wel.

Voor nu is mijn prio even om de dashcam in te bouwen. Als ik de A stijl lostrek blijft deze hangen aan een zwarte pen en clips onder en boven, maar ben er nog niet achter hoe ik die los krijg. Wordt weer hobby'en als ik straks vrij ben.

Wie het weet, alle tips worden zeer gewaardeerd d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 23-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vandaag aan het prutsen geweest met Kia Connected Service (e-Niro van februari 2019, door mij 2 weken geleden gekocht), maar krijg het niet aan de praat.
De app werkt, ik heb een account maar er is geen communicatie met de auto. Wanneer ik op "voertuiggegevens" klik dan krijg ik een pop-up met een uitroepteken in een driehoek met daarnaast "INV-HDSID". Op dit tekst vind ik wel posts terug op het forum maar geen oplossing.

De Kia chat adviseert om de headunit te resetten. Dat heb ik gedaan, maar dat helpt niet.

Moet ik hiervoor nu echt langs de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:42
Mikkem schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:47:
Vandaag aan het prutsen geweest met Kia Connected Service (e-Niro van februari 2019, door mij 2 weken geleden gekocht), maar krijg het niet aan de praat.
Als de e-Niro een MY19 is dan gaat de Kia Connected Services app niet werken maar moet je de MijnKia app hebben. De MY19 heeft een andere manier van communiceren met de Kia servers en pushed de gegevens. Je kunt niets ophalen bij de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Henry65 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Als de e-Niro een MY19 is dan gaat de Kia Connected Services app niet werken maar moet je de MijnKia app hebben. De MY19 heeft een andere manier van communiceren met de Kia servers en pushed de gegevens. Je kunt niets ophalen bij de auto
In de auto zit een sticker in het dashboardkastje over de module die is toegevoegd voor Kia Connected Services.
Voor zover ik kan vinden is dit later Mijn Kia geworden en voor de nieuwere modellen Kia Connect.

De site waar de sticker naar verwijst:
https://www.kia.com/nl/service/onderweg/connected-services/
De app waarop je kan klikken is die van Mijn Kia en dat is ook de app die ik probeer te gebruiken.

Vanuit de chat met Kia werd ook aangegeven dat de module er wel is maar niet actief.

In de Mijn Kia app moet ik de gepushte gegevens dan wel kunnen zien, dat is nu niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 20:11
Mikkem schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:46:
[...]

In de auto zit een sticker in het dashboardkastje over de module die is toegevoegd voor Kia Connected Services.
Voor zover ik kan vinden is dit later Mijn Kia geworden en voor de nieuwere modellen Kia Connect.

De site waar de sticker naar verwijst:
https://www.kia.com/nl/service/onderweg/connected-services/
De app waarop je kan klikken is die van Mijn Kia en dat is ook de app die ik probeer te gebruiken.

Vanuit de chat met Kia werd ook aangegeven dat de module er wel is maar niet actief.

In de Mijn Kia app moet ik de gepushte gegevens dan wel kunnen zien, dat is nu niet zo.
Je moet naar de dealer gaan en het laten activeren nadat je de kosten hebt betaald (jaarbasis). Ik heb het dit jaar januari ook gedaan toen ik de auto een onderhoudsbeurt ging geven. Mijn auto is van decemeber 2018 en deze service was nooit geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
anjistha schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Je moet naar de dealer gaan en het laten activeren nadat je de kosten hebt betaald (jaarbasis). Ik heb het dit jaar januari ook gedaan toen ik de auto een onderhoudsbeurt ging geven. Mijn auto is van decemeber 2018 en deze service was nooit geactiveerd.
In de Mijn Kia app staan 3 abonnementsvarianten; basis, plus en pro. De eerste is gratis.

Op de website bestaat de eerste variant niet.

Is het abonnement het waard voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Mikkem ik vind het, zeker op vakanties, erg fijn om op afstand de SoC te zien. Zodat je het (snel)laden kunt monitoren.
Een eventuele eigen oplossing kost ook geld: een module en een datasim. Afhankelijk van je provider/abonnement kan dat wellicht voor nop/weinig.
Dit bijvoorbeeld: https://docs.openvehicles.com/en/latest/introduction.html
Maar voor die prijs kun je 7 jaar een abonnement nemen..
Ik geloof dat er iemand is/was in dit topic die zelf OVMS had ingebouwd.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:34:
@Mikkem ik vind het, zeker op vakanties, erg fijn om op afstand de SoC te zien. Zodat je het (snel)laden kunt monitoren.
Een eventuele eigen oplossing kost ook geld: een module en een datasim. Afhankelijk van je provider/abonnement kan dat wellicht voor nop/weinig.
Goed punt, die vakantie zit er inderdaad ook aan te komen.

Voor de eigen oplossing ben ik niet handig genoeg.

Ik ga maar eens langs de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anjistha
Mikkem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:28:
[...]

In de Mijn Kia app staan 3 abonnementsvarianten; basis, plus en pro. De eerste is gratis.

Op de website bestaat de eerste variant niet.

Is het abonnement het waard voor jou?
Ik vind het abonnement goed. Je kunt natuurlijk niets op de auto bedienen, maar ik kan wel alle informatie zien die nodig is. Vertraging op app is ongeveer 30 seconden van de werkelijke (zoals laadtijd, gps locatie etc). Niet de beste app, maar bruikbaar genoeg. Ik kreeg alleen de twee betaalde abonnementen aangeboden. Zal volgend jaar kijken of ik verder kan met alleen de gratis versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 11:24

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Bij mij is het gisteravond eindelijk gebeurd: kofferbak te lang open laten staan. 12v accu deed bijna niks meer.

In het verleden lukte het nog wel om de auto uit en daarna weer aan te zetten. Ook vaak genoeg waarschuwing icoontjes gezien in de Kia app voor de 12v batterij. Tot nu toe is het altijd wel (af en toe met het oog door de naald) goed gegaan. Wel gestopt met dingen zoals vanaf afstand uit lezen met Home Assistant om de accu wat minder te belasten. Helaas moesten er deze keer startkabels aan te pas komen.

Nu heb ik wel vaker mee gelezen in dit topic, dit is een voorkomend probleem met deze auto en het vervangen van de 12v accu lost dit probleem op. De vraag is hoe ik dit moet gaan aan pakken. Ik heb namelijk ook een Blackvue camera hardwired gemonteerd (met parkeerstand maar schakelt automatisch uit wanneer het voltage / amperage van de accu onder x waarde komt.)

Ik heb de auto prive. Ik ben bang dat zodra ik de dealer vraag om de accu onder garantie te laten vervangen zij meteen gaan wijzen naar die Blackvue camera. Dus wat is jullie advies. Alsnog naar de dealer brengen met het risico dat ze zeggen "fluit maar naar je garantie, jij heb die accu zelf gemold met die camera in parkeerstand" (gemakkelijk tegen argument: sluit die camera maar niet aan en zet de lampen even aan + achterklep open voor 5 minuten)? Of zelf maar een accu voor een paar tientjes op de kop slingeren zodat ik zeker weet dat ik er vanaf ben en niet opnieuw een slechte accu in de auto krijg vanuit de dealer.

Bij dit 2de hoor ik uiteraard graag van mensen welke de accu zelf al hebben vervangen wat een goede vervanger zou zijn :)

Edit: even door het forum gescrolled en deze 2 accu's zijn al eerder benoemd:
52A Varta Silver Dynamic C6
Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132

[ Voor 14% gewijzigd door Yariva op 26-02-2024 14:23 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik heb bij m'n soul 2 x een dode accu gehad, maar gewoon startkabels gebruikt met mn motorscooter en geen last meer gehad.
Accu niet vervangen

[ Voor 7% gewijzigd door Ferry34 op 26-02-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Yariva schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:01:
De vraag is hoe ik dit moet gaan aan pakken. Ik heb namelijk ook een Blackvue camera hardwired gemonteerd (met parkeerstand maar schakelt automatisch uit wanneer het voltage / amperage van de accu onder x waarde komt.)
Dealers zijn soms best wel toeschietelijk en doen lang niet altijd moeilijk. Ik zou dus gewoon de vraag neerleggen bij de dealer. Als hij niet onder garantie wil vervangen, dan betaal je er gewoon voor. Of je doet het zelf. Het is een relatief kleine accu, die kosten echt niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 11:24

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Dealers zijn soms best wel toeschietelijk en doen lang niet altijd moeilijk. Ik zou dus gewoon de vraag neerleggen bij de dealer. Als hij niet onder garantie wil vervangen, dan betaal je er gewoon voor. Of je doet het zelf. Het is een relatief kleine accu, die kosten echt niet zoveel.
Ik denk dat ik dan toch voor zelf montage ga en een VARTA Silver Dynamic C6 ga aanschaffen. Betere kwaliteit dan de dealer zal aanbieden en geen discussie over garantie en weet ik wat.

Plus wanneer ik deze kosten bekijk ben ik 2x zo goedkoop uit door het zelf te doen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Yariva schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat ik dan toch voor zelf montage ga en een VARTA Silver Dynamic C6 ga aanschaffen. Betere kwaliteit dan de dealer zal aanbieden en geen discussie over garantie en weet ik wat.

Plus wanneer ik deze kosten bekijk ben ik 2x zo goedkoop uit door het zelf te doen.
MIjn idee ook. Hoewel een accu niet zomaar leeg zou mogen lopen is het wel een slijtage-onderdeel en valt als zodanig niet onder de normale garantie. Tenzij je aan kunt tonen dat er iets structureel verkeerd is. Je zou in dit geval kunnen wijzen op de vele berichten over leeggelopen accu's, maar dat kan zomaar een lang verhaal worden. Je bent straks 80 euro en een half uurtje kwijt. De vraag is of je daarvoor in de pen wil klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
anjistha schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Ik vind het abonnement goed. Je kunt natuurlijk niets op de auto bedienen, maar ik kan wel alle informatie zien die nodig is. Vertraging op app is ongeveer 30 seconden van de werkelijke (zoals laadtijd, gps locatie etc). Niet de beste app, maar bruikbaar genoeg. Ik kreeg alleen de twee betaalde abonnementen aangeboden. Zal volgend jaar kijken of ik verder kan met alleen de gratis versie.
Net bij de dealer langs geweest. Eerst dachten ze dat het niet kon, maar uiteindelijk toch gevonden.

In de MijnKia app wat extra veldjes zichtbaar maar nog geen data (die melding geeft de app ook, "No Data"). Volgens de dealer komt dat morgen vanzelf en is resetten niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Nou rij ik al bijna 4 jaar in mijn MY20. Is mijn 12V accu vorig weekend leeggelopen, terwijl de auto aan de laadpaal hing. WegenWacht heeft geen oorzaak kunnen vinden en de 12V accu tot 100% bijgeladen. In de dagen daarop volgend zie ik de accu lading dalen tot aan 70% en ook weer stijgen door rijden of even aan de lader leggen. Kortom een raadsel. Nu legde ik hem zojuist weer aan de lader, en viel me op dat het lampje in de laadklep bleef branden. En dat zou kunnen verklaren dat de 12V accu leegloopt terwijl de auto aan de lader hangt / klaar is met laden. Andere verbruikers waren er niet, geen brandend kofferbaklampje oid. Dus de vraag is....:

brandt bij jullie het lampje achter de laadklep als de auto aan de lader hangt?

Volgende maand voor APK en beurt naar de dealer, dus zal daar wel vragen te onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
plips schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:04:
Nou rij ik al bijna 4 jaar in mijn MY20. Is mijn 12V accu vorig weekend leeggelopen, terwijl de auto aan de laadpaal hing. WegenWacht heeft geen oorzaak kunnen vinden en de 12V accu tot 100% bijgeladen. In de dagen daarop volgend zie ik de accu lading dalen tot aan 70% en ook weer stijgen door rijden of even aan de lader leggen. Kortom een raadsel. Nu legde ik hem zojuist weer aan de lader, en viel me op dat het lampje in de laadklep bleef branden. En dat zou kunnen verklaren dat de 12V accu leegloopt terwijl de auto aan de lader hangt / klaar is met laden. Andere verbruikers waren er niet, geen brandend kofferbaklampje oid. Dus de vraag is....:

Volgende maand voor APK en beurt naar de dealer, dus zal daar wel vragen te onderzoeken
Dat lampje hoort standaard uit, net als 't kofferbaklampje zal dit voldoende kunnen zijn om een wat zwakkere accu in no time leeg te trekken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
blb4 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Dat lampje hoort standaard uit, net als 't kofferbaklampje zal dit voldoende kunnen zijn om een wat zwakkere accu in no time leeg te trekken.
Thanks. Ja dat was ook mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
plips schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:04:

Kan zijn dat de kofferklep niet (meer) goed sluit en dan is dit een van de gevolgen.
De 12V batterij van onze MY19 was al een dag na de oplevering leeg.
Bleek de sluiting van de kofferklep niet goed afgeregeld waardoor bij sluiten koffer, of dat dacht je toch, de kofferverlichting de 12V gewoon leegtrok. Sinds de sluiting werd bijgeregeld niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
IvoB2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Kan zijn dat de kofferklep niet (meer) goed sluit en dan is dit een van de gevolgen.
De 12V batterij van onze MY19 was al een dag na de oplevering leeg.
Bleek de sluiting van de kofferklep niet goed afgeregeld waardoor bij sluiten koffer, of dat dacht je toch, de kofferverlichting de 12V gewoon leegtrok. Sinds de sluiting werd bijgeregeld niet meer voorgekomen.
Het ging niet om de kofferklep maar de laadklep (voor de stekker aan de laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:59:
[...]

MIjn idee ook. Hoewel een accu niet zomaar leeg zou mogen lopen is het wel een slijtage-onderdeel en valt als zodanig niet onder de normale garantie. Tenzij je aan kunt tonen dat er iets structureel verkeerd is. Je zou in dit geval kunnen wijzen op de vele berichten over leeggelopen accu's, maar dat kan zomaar een lang verhaal worden. Je bent straks 80 euro en een half uurtje kwijt. De vraag is of je daarvoor in de pen wil klimmen.
Let op mijn vorige dealer dreigde met verlies van garantie "dan is de auto niet meer orgineel" toen ik het zat was na de 5e keer met lege 12V accu te staan in het eerste jaar. Uiteindelijk 2x accu vervangen door dealer 1x onder garantie. Maar dat doe ik ook niet meer. Is trouwens een kleinere accu voor teruggeplaats 40Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:34:
Met Home Assistant kan ik ook de SoC en locatie van de auto zien met het basis abo. De rest is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

Overigens ben ik dit jaar niet met de MY19 e-Niro op wintersport geweest, coldgate / lage laadsnelheid had ik geen zin in. Heb een nieuwere BEV met 140kW laden dat is echt een feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Toen ik mijn APK en beurt plande bij de dealer kreeg ik een mail terug dat ze langer bezig zouden zijn ivm de terugroepactie van Kia SA: 220101
Op de RDW site is niets te vinden over een terugroep actie die loopt voor mijn kenteken.
Doet dat nummer een belletje rinkelen bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
plips schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:42:
Toen ik mijn APK en beurt plande bij de dealer kreeg ik een mail terug dat ze langer bezig zouden zijn ivm de terugroepactie van Kia SA: 220101
Op de RDW site is niets te vinden over een terugroep actie die loopt voor mijn kenteken.
Beetje magere info, maar dit zie ik op een ander forum van een jaar geleden:
"220101 - Sorento HEV/PHEV ONLY. Niro EV and Soul EV TSB to follow. MQ4 PHEV / HEV – Coolant Debris Discharging And Coolant Changing Procedure"

https://www.speakev.com/t...via-dealer-recall.175767/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
plips schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:42:
Dat is de koelvloeistof die te dik kan worden ofzo en daarom preventief vervangen moet worden. Ik heb dat helaas ook gehad, daarom kon ik niet wachten tot de auto klaar was aangezien ze alleen voor die handeling al 3 uur tellen.

In deze topic vind je er ook veel over, het is al bekend sinds oktober of november 2023.

https://gathering.tweaker...message/77643674#77643674

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 26-02-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Yariva schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:01:
Bij mij is het gisteravond eindelijk gebeurd: kofferbak te lang open laten staan. 12v accu deed bijna niks meer.

In het verleden lukte het nog wel om de auto uit en daarna weer aan te zetten. Ook vaak genoeg waarschuwing icoontjes gezien in de Kia app voor de 12v batterij. Tot nu toe is het altijd wel (af en toe met het oog door de naald) goed gegaan. Wel gestopt met dingen zoals vanaf afstand uit lezen met Home Assistant om de accu wat minder te belasten. Helaas moesten er deze keer startkabels aan te pas komen.

Nu heb ik wel vaker mee gelezen in dit topic, dit is een voorkomend probleem met deze auto en het vervangen van de 12v accu lost dit probleem op. De vraag is hoe ik dit moet gaan aan pakken. Ik heb namelijk ook een Blackvue camera hardwired gemonteerd (met parkeerstand maar schakelt automatisch uit wanneer het voltage / amperage van de accu onder x waarde komt.)

Ik heb de auto prive. Ik ben bang dat zodra ik de dealer vraag om de accu onder garantie te laten vervangen zij meteen gaan wijzen naar die Blackvue camera. Dus wat is jullie advies. Alsnog naar de dealer brengen met het risico dat ze zeggen "fluit maar naar je garantie, jij heb die accu zelf gemold met die camera in parkeerstand" (gemakkelijk tegen argument: sluit die camera maar niet aan en zet de lampen even aan + achterklep open voor 5 minuten)? Of zelf maar een accu voor een paar tientjes op de kop slingeren zodat ik zeker weet dat ik er vanaf ben en niet opnieuw een slechte accu in de auto krijg vanuit de dealer.

Bij dit 2de hoor ik uiteraard graag van mensen welke de accu zelf al hebben vervangen wat een goede vervanger zou zijn :)

Edit: even door het forum gescrolled en deze 2 accu's zijn al eerder benoemd:
52A Varta Silver Dynamic C6
Varta C22 Blue Dynamic 12V 52Ah Zuur 5524000473132
Ik zou eerst kijken of de accu echt stuk is. Diep ontladen is niet goed, maar hoeft niet per se dodelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Vaevictis_ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Let op mijn vorige dealer dreigde met verlies van garantie "dan is de auto niet meer orgineel" toen ik het zat was na de 5e keer met lege 12V accu te staan in het eerste jaar.
Beetje vreemde opmerking. Een auto is zowiezo niet meer origineel als je luchtfilters, accu's, banden, lampen e.d. vervangt.
Wat hij waarschijnlijk bedoelde is dat elke reparatie uitgevoerd moet worden door een door Kia goedgekeurde garage. En die eis is wel gebruikelijk. Als je zelf gaat sleutelen, dan vervalt vaak de garantie, hoewel ik het me afvraag of dat geldt voor alle onderdelen. Je mag bijvoorbeeld wel een lamp vervangen. Of de ruitenwisservloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Sowieso moet je hem volgens mij ook bij een universele garage kunnen brengen.

https://www.anwb.nl/exper...erhoud-niet-dealer-garage

[ Voor 38% gewijzigd door gjcvro op 26-02-2024 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Beetje vreemde opmerking. Een auto is zowiezo niet meer origineel als je luchtfilters, accu's, banden, lampen e.d. vervangt.
Wat hij waarschijnlijk bedoelde is dat elke reparatie uitgevoerd moet worden door een door Kia goedgekeurde garage. En die eis is wel gebruikelijk. Als je zelf gaat sleutelen, dan vervalt vaak de garantie, hoewel ik het me afvraag of dat geldt voor alle onderdelen. Je mag bijvoorbeeld wel een lamp vervangen. Of de ruitenwisservloeistof.
Als ze garantie uitsluiten omdat je er zelf iets aan gewijzigd hebt, zullen ze ook moeten aantonen dat de problemen (als die er zijn) het gevolg zijn van jouw wijziging. Als ze dat niet kunnen aantonen, dan kan de garantie niet uitgesloten worden!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Als ze garantie uitsluiten omdat je er zelf iets aan gewijzigd hebt, zullen ze ook moeten aantonen dat de problemen (als die er zijn) het gevolg zijn van jouw wijziging. Als ze dat niet kunnen aantonen, dan kan de garantie niet uitgesloten worden!
Hmmm.Nu wordt ik nieuwsgierig.
Overal lees je ongeveer hetzelfde: de fabrieksgarantie vervalt als je reparaties of onderhoud uitvoert (of laat uitvoeren) op een manier die niet door de fabrikant wordt goedgekeurd of voorgeschreven. Je mag bijvoorbeeld een luchtfilter niet schoonmaken, dat moet je vervangen. Een willekeurige garage mag dus aan je auto sleutelen *mits* dat gebeurd op een correcte manier en met de correcte onderdelen (correct = volgens specificaties).
Wat echter niet duidelijk wordt gemaakt is wat "fabrieksgarantie" is. Nu ik er over nadenk kan het niet zo zijn dat het vervangen van een accu de garantie op de wielophanging ongeldig maakt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat zou betekenen dat je zelf je accu mag vervangen, maar daarna geen aanspraak mag maken op garantie als die accu stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Mikkem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Net bij de dealer langs geweest. Eerst dachten ze dat het niet kon, maar uiteindelijk toch gevonden.

In de MijnKia app wat extra veldjes zichtbaar maar nog geen data (die melding geeft de app ook, "No Data"). Volgens de dealer komt dat morgen vanzelf en is resetten niet nodig.
Vanmorgen nog steeds de melding “No Data”. Bij aankomst op werk de headunit toch maar gereset en toen kwam er meteen (oude) data door.

De gegevens blijven vooralsnog steeds wijzigen, batterij% leek eerst te kloppen en schiet nu alle kanten op. Soms staat de Niro aan de lader en soms niet (staat in werkelijkheid gewoon geparkeerd, niet aan de lader).

Kmstand klopt ook niet maar wisselt wel steeds.

[ Voor 20% gewijzigd door Mikkem op 27-02-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

om terug te komen op mijn gammele SoC/GOM indicatie..
Naar alle waarschijnlijkheid is het voltage van één/enkele batterijcellen niet op orde, ofwel is deze defect.
Op het moment dat er een cel kapot is, gaat het hele batterijmanagement op z'n kop, en krijg je dus dat hij zomaar 100 km kan "verliezen" op een ritje van 5 km.

Van Mossel gaat hem nu langere tijd uitlezen, dan hopen ze de defecte cel op te sporen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:29:
[...]
Hmmm.Nu wordt ik nieuwsgierig.
Overal lees je ongeveer hetzelfde: de fabrieksgarantie vervalt als je reparaties of onderhoud uitvoert (of laat uitvoeren) op een manier die niet door de fabrikant wordt goedgekeurd of voorgeschreven. Je mag bijvoorbeeld een luchtfilter niet schoonmaken, dat moet je vervangen. Een willekeurige garage mag dus aan je auto sleutelen *mits* dat gebeurd op een correcte manier en met de correcte onderdelen (correct = volgens specificaties).
Ze kunnen van alles zeggen, maar de Nederlandse wet sluit een aantal onredelijke dingen uit. Zoek maar eens op ‘zwarte lijst’ en ‘grijze lijst’.
Je luchtfilter schoonmaken in plaats van vervangen mag best en als je verwarming of koeling vervolgens in storing gaat zullen ze moeten aantonen dat dit te maken heeft met dat luchtfilter. Komt die storing door iets dat daar nix mee te maken heeft, dan mogen ze die garantie niet uitsluiten.
Idem met (andere) vervangen onderdelen.
Wat echter niet duidelijk wordt gemaakt is wat "fabrieksgarantie" is. Nu ik er over nadenk kan het niet zo zijn dat het vervangen van een accu de garantie op de wielophanging ongeldig maakt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat zou betekenen dat je zelf je accu mag vervangen, maar daarna geen aanspraak mag maken op garantie als die accu stuk gaat.
Als je zelf de accu vervangt door eentje met grotere capaciteit en van een A-merk, dan kan dat in principe op geen enkele manier een storing veroorzaken. Uitsluiten van garantie kan dan dus niet. En garantie op die accu hoort dan natuurlijk thuis bij de leverancier van die accu.
Anders wordt het als je een ander type accu plaatst dan een standaard loodaccu. Sommige accu’s vereisen een andere manier van laden (en ontladen?) en als dat niet past bij de auto, dan kan het laadcircuit de kluts kwijt raken of kan er storing in de elektronica ontstaan. In dát geval kun je wél aansprakelijk zijn.

Iets met oorzaak en gevolg dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:58
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Ze kunnen van alles zeggen, maar de Nederlandse wet sluit een aantal onredelijke dingen uit. Zoek maar eens op ‘zwarte lijst’ en ‘grijze lijst’.
Je luchtfilter schoonmaken in plaats van vervangen mag best en als je verwarming of koeling vervolgens in storing gaat zullen ze moeten aantonen dat dit te maken heeft met dat luchtfilter. Komt die storing door iets dat daar nix mee te maken heeft, dan mogen ze die garantie niet uitsluiten.
Idem met (andere) vervangen onderdelen.

[...]

Als je zelf de accu vervangt door eentje met grotere capaciteit en van een A-merk, dan kan dat in principe op geen enkele manier een storing veroorzaken. Uitsluiten van garantie kan dan dus niet. En garantie op die accu hoort dan natuurlijk thuis bij de leverancier van die accu.
Anders wordt het als je een ander type accu plaatst dan een standaard loodaccu. Sommige accu’s vereisen een andere manier van laden (en ontladen?) en als dat niet past bij de auto, dan kan het laadcircuit de kluts kwijt raken of kan er storing in de elektronica ontstaan. In dát geval kun je wél aansprakelijk zijn.

Iets met oorzaak en gevolg dus.
Dat geldt voor de wettelijk geregelde garantie. Echter voor de verlengde garantie mogen ze gerust aanvullende voorwaarden bepalen. En dus deze verlengde garantie uitsluiten als niet aan die voorwaarden wordt voldaan.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jojan265 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Dat geldt voor de wettelijk geregelde garantie. Echter voor de verlengde garantie mogen ze gerust aanvullende voorwaarden bepalen. En dus deze verlengde garantie uitsluiten als niet aan die voorwaarden wordt voldaan.
@Jojan265
Nee, zoek maar eens op ‘zwarte lijst’ en ‘grijze lijst’. Die uitsluitingen gelden voor elke overeenkomst met een particulier en die die Nederlandse wet volgt. Ook een verlengde garantie is een overeenkomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 27-02-2024 18:04 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:42:
[...]

@Jojan265
Nee, zoek maar eens op ‘zwarte lijst’ en ‘grijze lijst’. Die uitsluitingen gelden voor elke overeenkomst met een particulier en die die Nederlandse wet volgt. Ook een verlengde garantie is een overeenkomst.
Klopt. Maar in die overeenkomst staan een aantal voorwaarden, die dus onderdeel zijn van die overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jojan265 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Klopt. Maar in die overeenkomst staan een aantal voorwaarden, die dus onderdeel zijn van die overeenkomst.
... en als die voorwaarden op zo'n overeenkomst (met een particulier) staan, dan zijn die voorwaarden bij wet nietig verklaard. Je mag dus geen onredelijke voorwaarden stellen. De rest van de overeenkomst blijft in stand.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

gjcvro schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Ik zou eerst kijken of de accu echt stuk is. Diep ontladen is niet goed, maar hoeft niet per se dodelijk te zijn.
klopt .. bij mij 2x de accu in 3 weken leeg, maar waarschijnlijk door eigen schuld
1 keer de leeg getrokken door een apparaat en vergeten de auto aan te zetten
1 keer binnen x uur leeg maar oorzaak onbekend omdat vrouw zei dat alles goed dicht zat ..
wegenwacht keek het na en zag 4V of zo en toen was de melding: niet kapot, alleen leeg. Lekker aan de laadpaal hangen en hij laad zich verder wel op.

We zijn nu bijna 2 maand verder en de auto en accu werken goed.

Enige wat ik van het weekend had was dat ik bij de navigatie dat de route grijs bleef ipv groen
en vrouw des huizes begon te klagen dat de voorverwarm functie via de app niet meer werkte ..

Waarschijnlijk gekomen omdat de auto 21 uur in een garage heeft gestaan (aan een laadpaal) en geen verbinding met de server heeft kunnen maken en zich daarom uitschakelt.
Door op het reset knopje op het dashboard te drukken was het probleem binnen 30 seconden opgelost.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hippe Lip schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:31:
[...]

... en als die voorwaarden op zo'n overeenkomst (met een particulier) staan, dan zijn die voorwaarden bij wet nietig verklaard. Je mag dus geen onredelijke voorwaarden stellen. De rest van de overeenkomst blijft in stand.
Vraag: mag je dan zelf je onderhoud doen met behoud van de verlengde garantie? Of anders gezegd: Wat is dan de onredelijke voorwaarde van Kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jojan265 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Vraag: mag je dan zelf je onderhoud doen met behoud van de verlengde garantie? Of anders gezegd: Wat is dan de onredelijke voorwaarde van Kia?
Als er dan troubles zijn en de garage zegt dat dit ligt aan niet goed onderhoud (met onderbouwing) dan heb je een probleem. Als er iets mis gaat aan bijvoorbeeld een buitenspiegel, dan is het onredelijk dat van garantie uit te sluiten. Dat heeft immers nix met je onderhoud te maken.
Sommige problemen kunnen door geen of slecht onderhoud ontstaan.
Wederom: iets met oorzaak en gevolg.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Mikkem schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:24:
[...]

Vanmorgen nog steeds de melding “No Data”. Bij aankomst op werk de headunit toch maar gereset en toen kwam er meteen (oude) data door.

De gegevens blijven vooralsnog steeds wijzigen, batterij% leek eerst te kloppen en schiet nu alle kanten op. Soms staat de Niro aan de lader en soms niet (staat in werkelijkheid gewoon geparkeerd, niet aan de lader).

Kmstand klopt ook niet maar wisselt wel steeds.
De data werd gisteren stabiel maar klopt niet met de realiteit.
De GPS locatie zit er ook bij en de auto staat een paar dorpen verder.

Volgens mij zie ik de data van een andere Niro.

Vanmiddag maar weer langs de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb sinds ongeveer 3 weken dat bij het achteruit rijden de spiegels naar beneden draaien zodat je beter zicht hebt op de auto. Is dat meer mensen opgevallen?

Ik heb overigens geen update geïnstalleerd in de auto om het mogelijk te maken dus het lijkt weer iets wat op afstand is aangezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@DutchKel dan staat je schakelaar om een van je buitenspiegels af te stellen sinds 3 weken niet meer in de neutrale stand ;) (of juist wel, maar die 3-standen schakelaar regelt dit gedrag)

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DutchKel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:17:
Ik heb sinds ongeveer 3 weken dat bij het achteruit rijden de spiegels naar beneden draaien zodat je beter zicht hebt op de auto. Is dat meer mensen opgevallen?
Ja, maar niet sinds drie weken maar telkens wanneer ik de spiegelschakelaar vanuit de neutrale stand verdraai naar de bestuurderskant en vervolgens in achteruit schakel. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
Hmmmz dan zal ik daar dadelijk eens op letten. Ik heb wel de auto ongeveer sinds ik het heb namelijk van binnen laten schoonmaken. Misschien dat ze toen die knop hebben omgezet.

Maar ik wist niet dat die mogelijkheid er was. Ik miste die namelijk wel sinds ik de vorige auto niet meer heb. Ach ik heb deze auto ook pas 3,5 jaar.

Edit: Inderdaad stond de knop van de buitenspiegels op "R" ipv neutraal (dit is dus met het auto wassen gebeurd). Ik heb hem op "L" gezet en daar werkt het ook mee. Dus ik laat hem nu op "L" staan. Ik heb vandaag dus weer wat nieuws geleerd over de auto. Bij veel auto's is het een instelling die je aan of uit kunt zetten. Hier is het dus onderdeel van de spiegel instel knop.

[ Voor 66% gewijzigd door DutchKel op 28-02-2024 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:29

Arfman

Drome!

DutchKel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:32:
Maar ik wist niet dat die mogelijkheid er was. Ik miste die namelijk wel sinds ik de vorige auto niet meer heb. Ach ik heb deze auto ook pas 3,5 jaar.
Ben ik dan zo raar dat ik de handleiding van een auto van ruim 40K ga lezen? Ik wil weten wat dat ding allemaal kan en wat elk knopje doet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Arfman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Ben ik dan zo raar dat ik de handleiding van een auto van ruim 40K ga lezen? Ik wil weten wat dat ding allemaal kan en wat elk knopje doet.
Ik ook, maar heb het niet geleerd uit de handleiding. Net nog gezocht maar niet kunnen vinden. Er wordt juist aangeraden om de schakelaar op neutraal te laten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncx1xozYq6WHSAV_kQNtCQK0PHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4FySMjL2adKB2MUKXhJleqt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Ik heb de handleiding wel gelezen en heb voor zover ik het me kan herinneren zelfs nog bewust opgezocht (alleen meer bij de instellingen gezocht toen). Maar helaas niet gevonden. Ook zijn er wat features veranderd met de updates dus de handleiding is ook niet meer up-to-date.

Zoals @CyBeRSPiN al meld staat dit niet in de handleiding. Er zijn meer van die dingen die niet in de handleiding staan.

Overigens is deze verborgen feature wel al gemeld voordat ik de auto heb ontvangen.

https://gathering.tweaker...message/58237638#58237638

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 28-02-2024 23:25 ]

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:00
DutchKel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:17:

Ik heb overigens geen update geïnstalleerd in de auto om het mogelijk te maken dus het lijkt weer iets wat op afstand is aangezet.
Haha, gaaf dit.
Dit is juist een optie die hier sinds dag 1 in gebruik is. Zoveel veiliger met inparkeren langs stoepranden. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anjistha
Mikkem schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Is mij ook overkomen. Het leek mij dat mijn oude ritten met de auto werden weergegeven als de plaatsen die ik een paar dagen tot weken daarvoor had bezocht. Na 24-48 uur klopte alles.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:56
[...]

Ik lees eigenlijk nooit handleidingen en dergelijke tenzij strikt noodzakelijk omdat ik iets niet werkend krijg wat wel zou moeten werken. Bedrag van aanschaf maakt me niet uit, ook niet of het een auto, motor, televisie of broodrooster is.
Dan kan het uiteraard voorkomen dat ik iets "mis" qua mogelijkheden maar dat doet me niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-02 17:28
eltron schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Wel leuk om te zien dat ieders gebruikssituatie anders is. Ik dacht aan het begin ook dat 1F lastig zou zijn, maar heb er in de praktijk eigenlijk geen last van. Heb morgen weer een rit van ruim 400km heen en weer. Dat haal ik makkelijk zonder te laden. Misschien zet ik hem overdag nog wel een poosje aan de AC lader. Ook met 3,7kW komt er dan nog wel in ca. 7u een dikke 150km bij en rijd ik einde dag weer lachend naar huis. bij 3x32A kan ik overigens met 7,4kW laden. ik heb overwogen om een mobiele lader te kopen die 2F kan combineren tot 2F zodat dit ook bij 11kW paal kan, maar dat bleek voor mij niet de moeite omdat ik het feitelijk niet nodig heb.
Dus mocht iemand een my19 willen kopen en een gebruikscasus dat 1F soms te krap is, dan kun je voor betrekkelijk weinig geld dit oplossen.

Ik vind het trage laden van mijn e-Niro 2019 (ac en dc) wel een dingetje. We hebben 1 paal en die moet ik delen met mijn vrouw (Tesla M3LR 2019). Aangezien ik regelmatig 250-300km op een dag rijd, dien ik bij thuiskomst altijd te laden en dan is 10-15 uur laden, terwijl ook een andere EV geladen dient te worden, niet altijd mogelijk.
Vakanties met de KIA lijken ook wel een dingetje: we duiken nogal de uithoeken in (Zuid Portugal, zuid-Italië, Noord-west Spanje, omgeving Granada) en dan maakt een auto met een constante en hoge laadsnelheid wel een verschil. De KIA is dan ook nooit buiten NL geweest.

• blb4
MooieMario schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Ik vind het trage laden van mijn e-Niro 2019 (ac en dc) wel een dingetje. We hebben 1 paal en die moet ik delen met mijn vrouw (Tesla M3LR 2019). Aangezien ik regelmatig 250-300km op een dag rijd, dien ik bij thuiskomst altijd te laden en dan is 10-15 uur laden, terwijl ook een andere EV geladen dient te worden, niet altijd mogelijk.
Vakanties met de KIA lijken ook wel een dingetje: we duiken nogal de uithoeken in (Zuid Portugal, zuid-Italië, Noord-west Spanje, omgeving Granada) en dan maakt een auto met een constante en hoge laadsnelheid wel een verschil. De KIA is dan ook nooit buiten NL geweest.
Juist zoals @eltron zei, elke situatie is anders. Met 2 EV's zou ik al snel een dubbel of 2de laadpunt regelen, dan hoef je in elk geval niet halverwege de nacht oid stekkers te gaan wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Mikkem schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Zoals @anjistha ook aangaf, het lijkt erop dat zodra de connected services weer geactiveerd wordt, deze dan de recente historie afspeelt. Na een tijdje is ie dan bij met de laatste status.
Ik had dat ook namelijk. Bij elke refresh was de kmstand weer wat verder.
Komt vanzelf goed.

• Mikkem
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Zoals @anjistha ook aangaf, het lijkt erop dat zodra de connected services weer geactiveerd wordt, deze dan de recente historie afspeelt. Na een tijdje is ie dan bij met de laatste status.
Ik had dat ook namelijk. Bij elke refresh was de kmstand weer wat verder.
Komt vanzelf goed.
De dealer heeft me gisterenmiddag geadviseerd om een mail te sturen naar de Kia klantenservice. Dat heb ik gisteravond gedaan.

Als het vanzelf beter wordt dan is dat mooi.

De data - indien historisch - kan goed in mijn oudere ritten passen.

Op de aangegeven GPS locatie kon ik in ieder geval geen Kia EV vinden.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:44
Bitaktus19 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Haha, gaaf dit.
Dit is juist een optie die hier sinds dag 1 in gebruik is. Zoveel veiliger met inparkeren langs stoepranden. :*)
Dit is volgens mij iets dat alleen maar bij bepaalde uitvoeringen werkt (ExecutiveLine?) of bepaalde bouwjaren. Dit is al eerder ter sprake geweest. Toen al werkte het niet bij mij, en nu werkt het nog steeds niet bij mij (een MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's). Dus helaas, want ik zou dat inderdaad ook wel een fijne optie vinden.

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:35
Hallo Ervaren Kia rijders,

Simpele vraag: zouden jullie na een aantal jaren Niro EV ervaring, wéér voor de Niro gaan, c.q. de Niro aanbevelen?

Situatie:
Onze Megane Estate diesel gaat eindelijk weg (ook nog een 107 op benzine) en ik heb m'n ogen al 2 jaar op een EV. Nu tikt de Niro (bijna als enige) alle benodigde eisen ('hoger-zitter', plaats voor 4 volwassen en 2 honden, 400+ range, etc) en vinden wij het ook nog eens lekker rijden (t.o.v. de Peugeot 2008 bijvoorbeeld). Budget voor een tweedehands onder de 20K (is te vinden met max 130K km.). We rijden veel kleine afstanden (50-100 per dag max) en 2 keer in de maand een 'lange' afstand van 400km (200 heen en terug met 5 uur 'pauze'). Nu hou ik wel van veranderingen en bijbehorende spanning, maar ook mijn vrouw moet er ook fijn mee rijden en die houdt niet van verrassingen.

Wij hebben nog nooit een EV gehad, zelfs geen hybride, dus er zijn wat discussies ;-)
Onze garagehouder (benzineman natuurlijk) raadt het ten strengste af en raadt een hybride aan (Toyota, snap ik, maar die is er niet in de juiste maten). Een zuinige hybride zou dan waarschijnlijk ook een Niro worden. Nu zit er weinig prijsverschil in een 2019 model tussen Niro EV en Niro hybride.

Met al jullie ervaringen: gaan voor de EV of 'safe' voor de hybride?

En als ik nog wat mag vragen: we hebben nu 1-fase 32A meterkast. Mocht het een 2019 EV worden (ook maar 1-fase), dan heeft het volgens mij juist geen zin om over te gaan op 3-fase 25A, maar eerder een laadpaal 7,4 kW met loadbalancing? I.v.m. kosten natuurlijk. Is de 3-fase in de Niro een enorm gemis en moet ik een 2020 model gaan zoeken of zijn die meerkosten niet de moeite waard (auto duurder, maar thuisinstallatie ook natuurlijk).

Alvast bedankt!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Wij hebben sinds juli een e-Niro. Ool 2de hands maar met pas 12000km op te teller en door dat het een Executive line is net boven de subsidiegrens helaas. Wel ongeveer de laatste e-Niro (voordat het Niro ev werd). Daardoor ook een 3fase AC lader (gelukkig).

Ik zou altijd kijken naar een 3 fase lader in de auto. Maar gezien je km's zal op 1 fase laden niet zo'n probleem zijn. Tot je thuis naar 3 fase gaat. De eerste maand hebben we geladen met de granny charger met als bij de Outlander PHEV, die overigens ook 100kWh per maand slurpte.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:23:
Wij hebben sinds juli een e-Niro. Ool 2de hands maar met pas 12000km op te teller en door dat het een Executive line is net boven de subsidiegrens helaas. Wel ongeveer de laatste e-Niro (voordat het Niro ev werd). Daardoor ook een 3fase AC lader (gelukkig).

Ik zou altijd kijken naar een 3 fase lader in de auto. Maar gezien je km's zal op 1 fase laden niet zo'n probleem zijn. Tot je thuis naar 3 fase gaat. De eerste maand hebben we geladen met de granny charger met als bij de Outlander PHEV, die overigens ook 100kWh per maand slurpte.
Ik heb thuis 3-fase. En heb een 22kW laadpaal die ik op 23A heb begrenst, geen centje pijn de afgelopen 5 jaar met de 1-fase onboard charger. Maar ik ben geen kilometervreter, ik rijd nauwelijks mn accu helemaal leeg op een dag.
Heel NL is met de 64kWh accu te bereiken.

@lmb-s als je nu geen aanleiding hebt om thuis naar 3-fase te gaan, dan kun je dus mooi met 7,4kW op 32A laden (wel een met loadbalancing nemen zodat je hoofdzekering er niet uitknalt als je ook nog je oven en wasmachine etc aan zet). Ik zou dan een 22kW laadpaal (3x32A) nemen, zodat je voorbereid bent op 3-fase.

Voor die rit van 400km zul je wel op je bestemming moeten laden, 5 uur is wel voldoende met 1-fase om weer 20-30% bij te laden, ruim voldoende om weer terug te rijden (mits je niet zoals ik op de terugweg met 130km/u met windkracht 7 tegenwind op de afsluitdijk gaat rijden, dan gaat de accu toch een tikkie sneller leeg dan berekend :X )

Mijn buurman rijdt al bijna 2 jaar een EV en laadt enkel op met zn granny charger, geen laadpaal. Daar redt ie het prima mee en heeft geld voor een laadpaal uitgespaard.
Hangt er allemaal maar net vanaf hoeveel km je rijdt.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-02-2024 16:48 ]

• janne_nl
Enkele reis zeker. Meer een kwestie van het laden plannen. Tot 100% laad ik ook alleen als ik echt km's ga maken.

Maar als je dan in Cadzand staat te laden bij een 11kW paal en je komt terug en een of andere jojo heeft aan dezelfde paal aangekoppeld terwijl er nog een vrije paal is.....gelukkig stond hij er pas kort. (Zichtbaar in de laadsessie wat ik geladen heb)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@janne_nl ja onzekerheid mbt beschikbaar zijn en het vermogen houd je altijd. In noodgevallen kun je even 10-15 minuten bij een snellader bijladen, maar dat is niet fijn als je dan maandelijks of vaker moet doen. Het is ook een stuk duurder, en voelt echt als irritante wachttijd terwijl je gewoon snel naar huis wilt.

• lmb-s
janne_nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:23:
Ik zou altijd kijken naar een 3 fase lader in de auto. Maar gezien je km's zal op 1 fase laden niet zo'n probleem zijn.
Ik zit vooral 3-fase te bedenken om over 5 jaar een hogere restwaarde te houden. Tegen die tijd zal alles 3-fase zijn waarschijnlijk. Maar ja, een tweedehands 2020 3-fase Niro kost zo'n 3000 euro meer (na subs aftrek) en is dan gelijk 'maar' een Dynamic Line, terwijl vanwege het vele aanbod een 2019 1-fase Niro waarschijnlijk een Executive Line zal worden. Is die 3000 meer nu niet gelijk aan de restwaarde-meer over 5 jaar... (koffiedik kijken).

Edit:
Ook was ik even vergeten dat een 1-fase thuis niet zo'n probleem is, maar natuurlijk wel aan de 3-fase 11Kw
laadpaal

[ Voor 8% gewijzigd door lmb-s op 29-02-2024 16:58 ]

• lmb-s
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:33:
[...]

@lmb-s als je nu geen aanleiding hebt om thuis naar 3-fase te gaan, dan kun je dus mooi met 7,4kW op 32A laden (wel een met loadbalancing nemen zodat je hoofdzekering er niet uitknalt als je ook nog je oven en wasmachine etc aan zet). Ik zou dan een 22kW laadpaal (3x32A) nemen, zodat je voorbereid bent op 3-fase.
Precies, datzelfde dacht ik dus ook. Voorlopig nog geen 3-fase nodig en een toekomstzekere laadpaal was ik dan ook van plan.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@lmb-s ik denk dat je die 3000 euro niet of nauwelijks meer terugziet in de restwaarde over 5 jaar, maar blijft idd koffiedik kijken. Niet elke koper is zo kritisch om het verschil te zien ook, en als je niet wekelijks > 250km/dag rijdt is het ook wel een non-issue wat mij betreft.
Als ik nu voor 3000 euro een 3-fase upgrade zou kunnen kopen voor mn 1-fase e-Niro zou ik het persoonlijk niet doen.

• janne_nl
lmb-s schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zit vooral 3-fase te bedenken om over 5 jaar een hogere restwaarde te houden. Tegen die tijd zal alles 3-fase zijn waarschijnlijk. Maar ja, een tweedehands 2020 3-fase Niro kost zo'n 3000 euro meer (na subs aftrek) en is dan gelijk 'maar' een Dynamic Line, terwijl vanwege het vele aanbod een 2019 1-fase Niro waarschijnlijk een Executive Line zal worden. Is die 3000 meer nu niet gelijk aan de restwaarde-meer over 5 jaar... (koffiedik kijken).

Edit:
Ook was ik even vergeten dat een 1-fase thuis niet zo'n probleem is, maar natuurlijk wel aan de 3-fase 11Kw
laadpaal
Een executive line uit 2019 zit ook boven de subsidiegrens als ik zo vlot even kijk.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Een executive line uit 2019 zit ook boven de subsidiegrens als ik zo vlot even kijk.
Wel als ie metallic lak heeft (795 euro optie), de witte bijvoorbeeld niet.

• lmb-s
Meeste 2019-Exec zitten inderdaad boven de Subs grens (behalve een import, waar er ook een aantal van zijn), maar omdat er zoveel van zijn, is de prijs ongeveer hetzelfde als een DynamicLine met Subs. Dus daar kijk ik al niet zo erg meer naar...

• janne_nl
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Wel als ie metallic lak heeft (795 euro optie), de witte bijvoorbeeld niet.
Volgens autoweek is de fiscale waarde van een kale ook al oven de 45000. Of mis ik iets?
Pagina: 1 ... 277 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.